Grappig. Topic is toch om mensen helpen een vraag te beantwoorden? Te helpen? Onnodig dit weer.
Het staat al behoorlijk lang in de app.Devke schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:47:
[...]
Nice. Ik had nog niet gezien dat de batterij al verwerkt was in de app. Is dat al lang? Eerdere uitlevering op komst? Zou mooi zijn.
Ik denk helaas dat dit niks met de levertijd te maken zal hebben.
Ik vindt wel jammer dat een product zo aangeboden wordt. (Met levertijd)
Het zal wel naar vraag gaan en dat de productie in China op gang komt en dan met containers deze kant (NL) op komt.
*knip linkdrop + dubbelpost is niet de bedoeling
[ Voor 131% gewijzigd door Proton_ op 16-09-2024 13:10 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
even een kort vraagje hier. Ik zie dat deze batterij 1400 euro kost voor 2.7 kwh. Als ik even een installatie batterij bekijk dan zit je voor een enphase 3.5kwh al gauw op 2.299 euro. Nog niet eens de omvormers en bekabeling meegerekend. Dan komt daar nog eens installatie kosten bij kijken...
Mis ik nu iets? hoe kan homewizard nu zoveel goedkoper zijn, terwijl je zou verwachten dat een plug-in battery juist per kw duurder zou moeten zijn.
BYD komt al aardig in de buurt. (2.7kwh voor 1100 euro, maar wederom heb je installatie en andere onderdelen nodig).
Ben geinteresseerd in dit product, maar ben wel benieuwd of er ergens een addertje onder het gras zit.
Overigens zou 1 batterij bij mij ongeveer 30% van het energieverbruik kunnen afvangen... dat is al heel wat, en misschien kan ik de overige 60% wel met de tesla auto opmaken.
Mis ik nu iets? hoe kan homewizard nu zoveel goedkoper zijn, terwijl je zou verwachten dat een plug-in battery juist per kw duurder zou moeten zijn.
BYD komt al aardig in de buurt. (2.7kwh voor 1100 euro, maar wederom heb je installatie en andere onderdelen nodig).
Ben geinteresseerd in dit product, maar ben wel benieuwd of er ergens een addertje onder het gras zit.
Overigens zou 1 batterij bij mij ongeveer 30% van het energieverbruik kunnen afvangen... dat is al heel wat, en misschien kan ik de overige 60% wel met de tesla auto opmaken.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
De h van kWhjustice strike schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:04:
even een kort vraagje hier. Ik zie dat deze batterij 1400 euro kost voor 2.7 kw. Als ik even een installatie batterij bekijk dan zit je voor een enphase 3.5kw al gauw op 2.299 euro. Nog niet eens de omvormers en bekabeling meegerekend. Dan komt daar nog eens installatie kosten bij kijken...
Mis ik nu iets?
Er is geen Enphase accu waar je de omvormers los bij moet kopen.justice strike schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:04:
even een kort vraagje hier. Ik zie dat deze batterij 1400 euro kost voor 2.7 kwh. Als ik even een installatie batterij bekijk dan zit je voor een enphase 3.5kwh al gauw op 2.299 euro. Nog niet eens de omvormers en bekabeling meegerekend. Dan komt daar nog eens installatie kosten bij kijken...
Een Enphase accu kan VEEL meer dan de HomeWizard accu, dus je moet niet alleen de capaciteit vergelijken.
[ Voor 10% gewijzigd door DaanTriple7 op 16-09-2024 22:19 ]
Veel meer is natuurlijk leuk, maar is dat die 500 euro + installatiekosten waard? Weet niet of je die waarde eruithaald.
Maargoed duidelijk, de functionaliteit is waar je dan voor betaald.
Maargoed duidelijk, de functionaliteit is waar je dan voor betaald.
De HW-batterij heeft slechts één micro-omvormer (max 800W). Een Enphase 5P kost zo'n €3600 voor 5kWh, dus is per kWh nog steeds ietsje duurder, maar daar zitten meerdere micro-omvormers in, die samen 3680W aankunnen (voor korte pieken zelfs meer).justice strike schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:04:
Welk addertje ? Dit is een recht toe recht aan thuis-batterij, het enige minpunt is dat je deze wel kunt kopen (reserveren) maar wel nog een poosje moet wachten voordat je hem krijgt.justice strike schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:04:
Als je echter maar 30% van 2,7 kWh aan avond / nacht verbruik hebt, wat ik onwaarschijnlijk acht met de rest heb je nog geen 10% voor je tesla over, eerder nog een stuk minder.
Dat hangt natuurlijk helemaal af waarvoor je 'een' thuisbatterijj wilt inzetten in jouw situatie. De HW variant is gewoon een nieuw 'soort' thuisbatterij met hele andere karakterestieken (gewoon stekker in het stopkontakt en klaar) dan de lange lijst aan thuisbatterijen die al een poos op de markt zijn. (hoog vermogen, wel/niet handelen op de energiemarkt,..etc,...etc,...)justice strike schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:22:
Veel meer is natuurlijk leuk, maar is dat die 500 euro + installatiekosten waard? Weet niet of je die waarde eruithaald.
Ik zou me, als ik jou was, goed verdiepen in de wereld van de thuisbatterij en dus zeker niet alleen kijken naar de kosten per kWh.
Bovendien, als jij een tesla hebt met laadinfra welke V2H ondersteund (wist niet dat Tesla dit al ondersteunde) snap ik de 30% niet helemaal die je wilt overbruggen, die HW is maar een fractie van de 'gigantische' batterij die je al voor de deur hebt staan.
[ Voor 3% gewijzigd door GM15 op 17-09-2024 08:15 ]
Ik weet niet of je het een addertje kunt noemen, maar een beperking van de HomeWizard Plug-in battery is dat hij tot 800 watt kan laden en ontladen. Wil je hoger zul je er meer moeten aanschaffen.
p.s. ik heb er 2 besteld die ik op een eigen groep ga aansluiten
p.s. ik heb er 2 besteld die ik op een eigen groep ga aansluiten
Tesla ondersteunt geen V2X.GM15 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:12:
[...]
Dat hangt natuurlijk helemaal af waarvoor je 'een' thuisbatterijj wilt inzetten in jouw situatie. De HW variant is gewoon een nieuw 'soort' thuisbatterij met hele andere karakterestieken (gewoon stekker in het stopkontakt en klaar) dan de lange lijst aan thuisbatterijen die al een poos op de markt zijn. (hoog vermogen, wel/niet handelen op de energiemarkt,..etc,...etc,...)
Ik zou me, als ik jou was, goed verdiepen in de wereld van de thuisbatterij en dus zeker niet alleen kijken naar de kosten per kWh.
Bovendien, als jij een tesla hebt met laadinfra welke V2H ondersteund (wist niet dat Tesla dit al ondersteunde) snap ik de 30% niet helemaal die je wilt overbruggen, die HW is maar een fractie van de 'gigantische' batterij die je al voor de deur hebt staan.
Terwijl ik wacht op mijn HW-accu heb ik besloten om ook maar zelf eentje te bouwen https://ehoco.nl/eenvoudige-thuisbatterij-zelf-maken/ Eenvoudige thuisaccu samenstellen grote kans dat dat al werkt voordat de hw-accu binnen is
Met een zelfbouw kan ik goed zelf programmeren hoe deze moet samenwerken met de aankomende hw-accu en kan ik ook opladen op goedkope momenten. Als deze inderdaad de helft goedkoper is dan de hw-accu, is er al voldoende winst voor mij
Met een zelfbouw kan ik goed zelf programmeren hoe deze moet samenwerken met de aankomende hw-accu en kan ik ook opladen op goedkope momenten. Als deze inderdaad de helft goedkoper is dan de hw-accu, is er al voldoende winst voor mij
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 17-09-2024 08:56 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Waarom zou je hiernaast nog een HW-accu zetten? Is het niet slimmer om je zelfbouw accu verder uit te bouwen? Hoeven de twee systemen ook niet samen te werken..kmf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:51:
Terwijl ik wacht op mijn HW-accu heb ik besloten om ook maar zelf eentje te bouwen https://ehoco.nl/eenvoudige-thuisbatterij-zelf-maken/ Eenvoudige thuisaccu samenstellen grote kans dat dat al werkt voordat de hw-accu binnen is
Een nieuwe HW-accu kan je straks zonder verlies doorverkopen schat ik.
omdat ik die HW-accu al heb besteld en die er toch wat fancier uitziet. de zelfbouw ga ik in een hoek in de garage verbergen, maar de HW-accu kan bij wijze van spreken op de aanrecht blijven staan,mac-aroni schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:28:
[...]
Waarom zou je hiernaast nog een HW-accu zetten? Is het niet slimmer om je zelfbouw accu verder uit te bouwen? Hoeven de twee systemen ook niet samen te werken..
Een nieuwe HW-accu kan je straks zonder verlies doorverkopen schat ik.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Van die plaatsing zal HW vast wel wat vindenkmf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:30:
[...]
omdat ik die HW-accu al heb besteld en die er toch wat fancier uitziet. de zelfbouw ga ik in een hoek in de garage verbergen, maar de HW-accu kan bij wijze van spreken op de aanrecht blijven staan,
Ik zou toch echt bij 1 systeem blijven. Het is veel minder foutgevoelig. En volgens mij is het configureren dat het goed samen werkt helemaal de moeite niet waard.
Dingen als wanneer moet welke worden ingezet, hoe ga je om met schakelen van vraag en aanbodvermogen, efficientieverlies toepassen op die berkeningen etc etc.
Dingen als wanneer moet welke worden ingezet, hoe ga je om met schakelen van vraag en aanbodvermogen, efficientieverlies toepassen op die berkeningen etc etc.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Enorm veel winst, daaromjustice strike schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:04:
Misschien zijn dat ook oude prijzen die ze in stand houden, de prijs van Lifepo4 accus is hard gedaald.
Net 2x 320ah 12V accus besteld van 3,8kW per stuk (200A BMS) voor €400 per stuk. (Excl omvormer en de hele chabam uiteraard)
Dit lijkt de nieuwe inkoopprijs wel een beetje te zijn, dit was een jaar geleden nog minstens 2x zo duur.
[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 17-09-2024 10:25 ]
Met welke omvormer ga je een 24v accuset gebruiken?Whiskey48 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:23:
[...]
Enorm veel winst, daarom
Misschien zijn dat ook oude prijzen die ze in stand houden, de prijs van Lifepo4 accus is hard gedaald.
Net 2x 320ah 12V accus besteld van 3,8kW per stuk (200A BMS) voor €400 per stuk. (Excl omvormer en de hele chabam uiteraard)
Dit lijkt de nieuwe inkoopprijs wel een beetje te zijn, dit was een jaar geleden nog minstens 2x zo duur.
Ik dacht dat 48v de norm was voor veel omvormers (zoals voor o.a. Victron)
Dus je betaalt extra voor meer vermogen (kW). Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan kan ik van zonsondergang tot zonsopkomst makkelijk toe met die 800W. Zelfs met airco aan bij 25 graden buitentemperatuur kom ik maar tot de 4-500 Watt. Twee activiteiten trekken meer stroom. Koken en koffie zetten. Mijn kookplaat geeft het verbruikte vermogen weer als ik hem uitschakel en dat is meestal tussen de 1 en 2 kWh.a2aan schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:30:
[...]
De HW-batterij heeft slechts één micro-omvormer (max 800W). Een Enphase 5P kost zo'n €3600 voor 5kWh, dus is per kWh nog steeds ietsje duurder, maar daar zitten meerdere micro-omvormers in, die samen 3680W aankunnen (voor korte pieken zelfs meer).
Dus je moet je afvragen of de meerkosten voor die extra capaciteit opwegen tegen de momenten dat je die extra stroom ook echt gebruikt. In mijn geval opteer ervoor om voor 95% dekking te gaan ipv 100%, en ik hoop 0 op de meter te hebben behalve op de momenten dat ik koffie zet of aan het koken ben.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ja ik zit ook een beetje daar aan te denken... misschien nog een tweede batterij kopen om tot 1600watt te komen, maar om eerlijk te zijn, als ik het stroom maar op krijg. Mijn zonnepanelen zullen toch niet helemaal alles dekken wat ik gebruik, dus ik zal altijd een beetje moeten afnemen. Als ik dat op de pieken moet doen, dat is dan niet echt een groot probleemasing schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:28:
[...]
Dus je betaalt extra voor meer vermogen (kW). Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan kan ik van zonsondergang tot zonsopkomst makkelijk toe met die 800W. Zelfs met airco aan bij 25 graden buitentemperatuur kom ik maar tot de 4-500 Watt. Twee activiteiten trekken meer stroom. Koken en koffie zetten. Mijn kookplaat geeft het verbruikte vermogen weer als ik hem uitschakel en dat is meestal tussen de 1 en 2 kWh.
Dus je moet je afvragen of de meerkosten voor die extra capaciteit opwegen tegen de momenten dat je die extra stroom ook echt gebruikt. In mijn geval opteer ervoor om voor 95% dekking te gaan ipv 100%, en ik hoop 0 op de meter te hebben behalve op de momenten dat ik koffie zet of aan het koken ben.
afgezien van piek vermogen zie ik niet precies in wat de enphase mij precies zou brengen (misschien inzicht, maar dat doe ik via home assistant)
De kWh zijn niet weg, wat je qua piekbelasting niet kunt opvangen is dan vaak in de nacht bruikbaar.asing schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:28:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Een Enphase accu op een Enphase zonnepanelen systeem is machtig mooi. Je kunt het systeem dan instellen op NOM. Ook kan een Enphase systeem worden ingesteld op dynamische tarieven, waarmee de panelen (net als bij nom) worden geknepen wanneer dat beter uitkomt, en kan de accu laden en ontladen afhankelijk van jouw verbruik en de tarieven. In mijn volgende woning komen absoluut Enphase accu's.justice strike schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:47:
[...]
Ja ik zit ook een beetje daar aan te denken... misschien nog een tweede batterij kopen om tot 1600watt te komen, maar om eerlijk te zijn, als ik het stroom maar op krijg. Mijn zonnepanelen zullen toch niet helemaal alles dekken wat ik gebruik, dus ik zal altijd een beetje moeten afnemen. Als ik dat op de pieken moet doen, dat is dan niet echt een groot probleem
afgezien van piek vermogen zie ik niet precies in wat de enphase mij precies zou brengen (misschien inzicht, maar dat doe ik via home assistant)
Enphase is trouwens niet het enige systeem met deze functionaliteit.
Zo'n 97% van de tijd komt je verbruik niet boven 800 W, zie afbeelding (bron). Let even op de logaritmische y-as.asing schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:28:
[...]
Dus je betaalt extra voor meer vermogen (kW). Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan kan ik van zonsondergang tot zonsopkomst makkelijk toe met die 800W. Zelfs met airco aan bij 25 graden buitentemperatuur kom ik maar tot de 4-500 Watt. Twee activiteiten trekken meer stroom. Koken en koffie zetten. Mijn kookplaat geeft het verbruikte vermogen weer als ik hem uitschakel en dat is meestal tussen de 1 en 2 kWh.
/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large)
ik hoef niet Nul op Meter te hebben. Ik moet altijd wat stroom importeren. De extra kosten van die functionaliteit krijg ik er ook niet uit, zelfs met dynamische tarieven... daarvoor is mijn gebruik gewoon te weinig.
kW en kWhhoevenpe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:49:
[...]
De kWh zijn niet weg, wat je qua piekbelasting niet kunt opvangen is dan vaak in de nacht bruikbaar.
Ik opteer voor 2 HW accus (5kWh) en 800W vermogen om het verbruik in donkere uren op te vangen. De momenten dat ik meer nodig heb dan die 800W neem ik voor lief. Dat afdekken kost gewoon meer geld terwijl het niet veel winst geeft.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het is ook niet nodig, tenzij je meer produceert dan je verbruikt...asing schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:02:
[...]
kW en kWh![]()
Ik opteer voor 2 HW accus (5kWh) en 800W vermogen om het verbruik in donkere uren op te vangen. De momenten dat ik meer nodig heb dan die 800W neem ik voor lief. Dat afdekken kost gewoon meer geld terwijl het niet veel winst geeft.
misschien lees ik er hier overheen. maar als de zon niet schijnt, dan laad deze accu zich niet op, maar hij haalt dan toch ook geen stroom uit het net omzich dan op te laden? ( ik wil dat even zeker weten)
dus geen zon is niet opladen is accu uit. toch?
https://www.homewizard.co...VWR6P8650icxoCNyAQAvD_BwE
dus geen zon is niet opladen is accu uit. toch?
https://www.homewizard.co...VWR6P8650icxoCNyAQAvD_BwE
Klopt, hij haalt geen stroom uit het net. Dat zou ook geen toegevoegde waarde hebben tenzij je een dynamisch contract hebt.
top. voor mij is dit ideaal ( denk ik )mac-aroni schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:22:
Klopt, hij haalt geen stroom uit het net. Dat zou ook geen toegevoegde waarde hebben tenzij je een dynamisch contract hebt.
ik wil niks te maken hebben met dynamische contracten en het handelen in stroom omdat ik verwacht dat daar binnenkort ook de spelregels weer zullen veranderen ( want als veel mensen dit gaan doen, kost het de maatschappijen geld )
gewoon simpel je eigen zonnestroom maximaliseren en je teruglevering minimaliseren , niets meer niets minder
Ik vind het nog lastig om de juiste lokatie in huis te kiezen. Als ik rekening houd met beschikbaarheid van een stopcontact (in een groep met nog min. 1kw vrij) vluchtroutes en brandgevaar dan heb ik een paar opties:
- zolder woning: voordeel is dat daar al een rookmelder hangt, evt. eentje via ons alarmsysteem met meldcentrale, dan ontdek je brand ook op tijd als je er niet bent. Nadeel is dat het de woning is.
- aangebouwde garage: kan daar prima op de vloer, mocht ;ie ooit in brand vliegen dan kan íe zo naar buiten als je er op tijd bent (naast deur). Nadeel is dat er ook een auto in staat en rookmelders lastiger zijn
- zolder van garage: voordeel is dat daar wel een rookmelder zou kunnen, maar bij evt. brand staat ie op een houten zoldervloer
- kruipruimte: is dat nog een optie? Er staat wel eens een laagje water in, dus lijkt me geen acceptabel risico. Wel makkelijk met eigen groep.
Zie ik nog iets over het hoofd? Uiteindelijk blijft bij mij de gedachte dat ik 'm het liefst buiten zo plaatsten, jammer dat dat niet kan.
- zolder woning: voordeel is dat daar al een rookmelder hangt, evt. eentje via ons alarmsysteem met meldcentrale, dan ontdek je brand ook op tijd als je er niet bent. Nadeel is dat het de woning is.
- aangebouwde garage: kan daar prima op de vloer, mocht ;ie ooit in brand vliegen dan kan íe zo naar buiten als je er op tijd bent (naast deur). Nadeel is dat er ook een auto in staat en rookmelders lastiger zijn
- zolder van garage: voordeel is dat daar wel een rookmelder zou kunnen, maar bij evt. brand staat ie op een houten zoldervloer
- kruipruimte: is dat nog een optie? Er staat wel eens een laagje water in, dus lijkt me geen acceptabel risico. Wel makkelijk met eigen groep.
Zie ik nog iets over het hoofd? Uiteindelijk blijft bij mij de gedachte dat ik 'm het liefst buiten zo plaatsten, jammer dat dat niet kan.
De temperatuur? (Hoe koud/warm kan het worden in de garage/kruipruimte?)buddow schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:27:
Zie ik nog iets over het hoofd?
En zonder je huis te kennen: trapkast? achter knieschot? naast/achter/op de wasmachine? bijkeuken? Waar hangt je zonnepanelen-omvormer nu (if any, tenzij micro's)?
De garage is geïsoleerd en droog, de kruipruimte wordt denk ik een stuk kouder en is vochtiger.
De garage is een goede omgeving, want daar staat een oldtimer in die liefst niet te hard wegroest
. Tegelijkertijd moet die auto ook niet afbranden, maar dat zal wel meevallen.
De overige lokaties zijn in ons huis minder geschikt (ivm vluchtroutes e.d.).
Omvormer op zolder (~7000wp) en zolder garage (~4000 wp). Zou de homewizard erbij kunnen op de groep van zo'n omvormer, omdat deze 'verbruikt' ipv teruglevert?
De garage is een goede omgeving, want daar staat een oldtimer in die liefst niet te hard wegroest
De overige lokaties zijn in ons huis minder geschikt (ivm vluchtroutes e.d.).
Omvormer op zolder (~7000wp) en zolder garage (~4000 wp). Zou de homewizard erbij kunnen op de groep van zo'n omvormer, omdat deze 'verbruikt' ipv teruglevert?
Op zich kan het heel goed, want je accu laadt op als de zonnepanelen leveren, en andersom. En dit tegengestelde gedrag dempt juist de belasting op die groep, dus dat is gunstig. Wel met wat kanttekeningen: je zonnepanelen-omvormer mag niet op een groep zitten met stopcontacten, je zou dan de stekker van je accu moeten afknippen en hem direct aansluiten via een lasdoos of iets dergelijks. En mocht je bv een kWh-meter op die groep hebben zitten, dan geeft die niet meer de juiste info door, omdat je zonopbrengt en accu-laden elkaar (deels) opheffen.buddow schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:55:
Zou de homewizard erbij kunnen op de groep van zo'n omvormer
Nog sterker, ook die batterij mag dus ook niet op die groep van de PV, want die is ook een verbruiker (tijdens laden) en dat mag dus niet.phYzar schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:05:
[...]
Op zich kan het heel goed, want je accu laadt op als de zonnepanelen leveren, en andersom. En dit tegengestelde gedrag dempt juist de belasting op die groep, dus dat is gunstig. Wel met wat kanttekeningen: je zonnepanelen-omvormer mag niet op een groep zitten met stopcontacten, je zou dan de stekker van je accu moeten afknippen en hem direct aansluiten via een lasdoos of iets dergelijks. En mocht je bv een kWh-meter op die groep hebben zitten, dan geeft die niet meer de juiste info door, omdat je zonopbrengt en accu-laden elkaar (deels) opheffen.
Het enige war dit wel zou mogen als je PV installatie op 800W invoer beperkt is, dus de zo'n balkon-pv setje.
@MacD007 fair point. Met een PV-verdeler zou het eventueel wel kunnen, maar die mogen maar tot 16A PV als ik het goed begrijp, dus een 7k / 4k omvormer is dan veel/net te groot.
@buddowbuddow schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:27:
Ik vind het nog lastig om de juiste lokatie in huis te kiezen. Als ik rekening houd met beschikbaarheid van een stopcontact (in een groep met nog min. 1kw vrij) vluchtroutes en brandgevaar dan heb ik een paar opties:
Jouw vraag zit ik ook mee.
In de garage, minder dan 1.5 meter van een stopcontact met voldoende “vermogensruimte” is een plek naast de warmtepomp met wat leidingen, risico van water lekkage is daar niet nul (hoewel extreem klein).
De beste plek zou de meterkast zijn (nadat in januari mijn gasmeter en leidingen verwijderd zijn), daar zit al een vrij stopcontact op voldoende dikke draden 4mm2), en dat kan ik direct aansluiten op een nog vrij zijnde automaat en op de fase van de panelen aansluiten.
Maar de vraag die dan komt: hoeveel warmte genereert de batterij, en hoeveel ventilatie is nodig, want de meterkast is geen grote ruimte, hier 50 bij 100 bodem en 240 hoog.
Als ik het goed begrijp is het full cirkel verlies van de accu ~20%, 500Wh per accu en cycle. Twee accu’s dus ca. 1 kWh warmte. Uiteraard over meerdere uren verspreid. Tja hoeveel warmer wordt de meterkast dan?
En zijn er nog andere redenen om de meterkast niet als locatie te kiezen?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Maar draai het eens om? Geen Pv-verdeler maar een accu-verdeler op je PV-groep
hoeveel een PV sub-verdeler mag is mede afhankelijk van je hoofdzekering, dus als je een 1-Fase 35A hebt kun je ook een 20A plaatsen.phYzar schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:31:
@MacD007 fair point. Met een PV-verdeler zou het eventueel wel kunnen, maar die mogen maar tot 16A PV als ik het goed begrijp, dus een 7k / 4k omvormer is dan veel/net te groot.
ik volg je even niet wat je met een 7k / 4k omvormer bedoeld, of bedoel je één 7kW omvormer (die kun je zwz niet op een 1-fase zetten, daar heb je een 3-fase omvormer en dus ook 3-fase groep nodig, en dat kan prima 3*16A ( gaat tot 11kW) een 4 kW omvormer kan dus niet achter een 16A LS, daar loop je toch wel de kans dat deze je gaat klappen, een 20A LS gaat echter prima.
MacD007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:36:
ik volg je even niet wat je met een 7k / 4k omvormer bedoeld
In dit geval de praktijksituatie van @buddow, en wat al dan niet voor hem praktisch & toegestaan is.buddow schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:55:
Omvormer op zolder (~7000wp) en zolder garage (~4000 wp).
Ik heb een 3-fase omvormer in mijn 'technische ruimte' op de 2e verdieping, die momenteel rechtstreeks op de meterkast met een groep is aangesloten. Het is toch ook mogelijk om een onderverdeelkast te maken ('PV-verdeler', zo je wil) en hier een 3-fase hoofdschakelaar, 3-fase aardlekautomaat (voor de zonnepanelen omvormer) en een paar losse groepen in op te nemen voor één of twee HW batterijen, toch?
Gaat me in dit geval naast de batterijen ook om eventuele warmtepomp die ook aangesloten moet worden op een aparte groep vanuit dezelfde ruimte. Lijkt me fijn om alles meteen in een sub-/onderverdeelkast te hebben. Extra kabels trekken naar de meterkast op de BG is niet (meer) mogelijk.
Gaat me in dit geval naast de batterijen ook om eventuele warmtepomp die ook aangesloten moet worden op een aparte groep vanuit dezelfde ruimte. Lijkt me fijn om alles meteen in een sub-/onderverdeelkast te hebben. Extra kabels trekken naar de meterkast op de BG is niet (meer) mogelijk.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Indien er nog een gasaansluiting zou staan zou je natuurlijk een boem + gas kunnen hebben, maar een boem zonder gas is natuurlijk ook al ernstig.EVfan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:32:
[...]
@buddow
Jo
Als ik het goed begrijp is het full cirkel verlies van de accu ~20%, 500Wh per accu en cycle. Twee accu’s dus ca. 1 kWh warmte. Uiteraard over meerdere uren verspreid. Tja hoeveel warmer wordt de meterkast dan?
En zijn er nog andere redenen om de meterkast niet als locatie te kiezen?
Ik denk zelf (maar dit is gewoon mijn persoonlijke gedachte) dat als je een kurkdroge kruipruimte heb, het door de thermisch inerte omgeving wat betreft warmte het geen probleem zou moeten zijn.
@FL_ Er is geen gas verbruik meer, alleen de gasmeter moet nog worden verwijderd, gebeurt in januari.FL_ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:55:
[...]
Indien er nog een gasaansluiting zou staan zou je natuurlijk een boem + gas kunnen hebben, maar een boem zonder gas is natuurlijk ook al ernstig.
Ik denk zelf (maar dit is gewoon mijn persoonlijke gedachte) dat als je een kurkdroge kruipruimte heb, het door de thermisch inerte omgeving wat betreft warmte het geen probleem zou moeten zijn.
De kruipruimte (1,25 meter hoog) is kurkdroog, grondwaterstand minimaal 1,50 meter onder het zandoppervlak.
En alle doorvoeren van de kruipruimte naar de meterkast (en waar van toepassing ook de rest van de bgg) zijn hermetisch afgedicht.
In de meterkast geen gasvorming of stagnatie.
Vandaar het idee dat die meterkast, schoon en beschikbaar, best een aardige plek kan zijn, vermits opwarming door de batterijen niet te veel is.
De '7kw' omvormer zit inderdaad op 3-fase. De 4kw op een 20a automaat. Ze hebben wel allebei hun eigen Homewizard kwh meter, die dan ook niet meer de juiste meting geeft, dus valt toch af denk ik.MacD007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:36:
[...]
hoeveel een PV sub-verdeler mag is mede afhankelijk van je hoofdzekering, dus als je een 1-Fase 35A hebt kun je ook een 20A plaatsen.
ik volg je even niet wat je met een 7k / 4k omvormer bedoeld, of bedoel je één 7kW omvormer (die kun je zwz niet op een 1-fase zetten, daar heb je een 3-fase omvormer en dus ook 3-fase groep nodig, en dat kan prima 3*16A ( gaat tot 11kW) een 4 kW omvormer kan dus niet achter een 16A LS, daar loop je toch wel de kans dat deze je gaat klappen, een 20A LS gaat echter prima.
Misschien toch maar eens met de groep van de garage aanzetten om te kijken welke WCD's en daarmee apparaten er op die groep zitten nu.
Ken je situatie niet, maar de gasmeter gaat eruit, dus er zit/zat ook ergens een CV ketel dat is een prachtig plekje voor een accu te plaatsen, stopcontact van de CV ketel gebruiken. Of als de gasleiding in de woning van kunststof is kun je ook nog via die leiding een YMvK kabel 3x2,5 mm vanaf de meterkast naar de accu trekken en een eigen groep in de meterkast geven.EVfan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:06:
[...]
@FL_ Er is geen gas verbruik meer, alleen de gasmeter moet nog worden verwijderd, gebeurt in januari.
De kruipruimte (1,25 meter hoog) is kurkdroog, grondwaterstand minimaal 1,50 meter onder het zandoppervlak.
En alle doorvoeren van de kruipruimte naar de meterkast (en waar van toepassing ook de rest van de bgg) zijn hermetisch afgedicht.
In de meterkast geen gasvorming of stagnatie.
Vandaar het idee dat die meterkast, schoon en beschikbaar, best een aardige plek kan zijn, vermits opwarming door de batterijen niet te veel is.
@PeterhardenbergPeterhardenberg schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:18:
[...]
Ken je situatie niet, maar de gasmeter gaat eruit, dus er zit/zat ook ergens een CV ketel dat is een prachtig plekje voor een accu te plaatsen, stopcontact van de CV ketel gebruiken. Of als de gasleiding in de woning van kunststof is kun je ook nog via die leiding een YMvK kabel 3x2,5 mm vanaf de meterkast naar de accu trekken en een eigen groep in de meterkast geven.
De plek waar de CV ketel hing is inderdaad de plek die ik eerder noemde, naast de binnenunit van de warmtepomp.
Daar zit wat leidingwerk en een vulaansluiting, en overdruk ventiel.
Vandaar dat ik die plek een laag risico toedoen, maar wellicht toch bruikbaar is. De elektra is er al, dwz wcd’s maar zitten wel enkele kleine verbruikers op, zoals koelkasten.
De gasleiding is van koper, dus niet geschikt als elektra leiding.
En waarom niet eigenlijk? De leiding is geaard neem ik aan. Hier op m'n werk liggen alle ymvk kabels ook in metalen gootjes.EVfan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:45:
[...]
@Peterhardenberg
De plek waar de CV ketel hing is inderdaad de plek die ik eerder noemde, naast de binnenunit van de warmtepomp.
Daar zit wat leidingwerk en een vulaansluiting, en overdruk ventiel.
Vandaar dat ik die plek een laag risico toedoen, maar wellicht toch bruikbaar is. De elektra is er al, dwz wcd’s maar zitten wel enkele kleine verbruikers op, zoals koelkasten.
De gasleiding is van koper, dus niet geschikt als elektra leiding.
Ze zijn ook voor m'n elektro bootje. Twijfel nog om uit te zoeken om zelf eens een huis accu installatie bouwen. Heb al 3fase onderverdeler met genoeg ruimte voor extra groepen in de garage, denk dat ik daar wel eens iets ga neerzetten.DaanTriple7 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:04:
[...]
Met welke omvormer ga je een 24v accuset gebruiken?
Ik dacht dat 48v de norm was voor veel omvormers (zoals voor o.a. Victron)
ik ben overigens benieuwd of er nog concurrentie komt. Als de materialen maar 800 euro zijn (als je ze los koopt, dus misschien nog zelfs goedkoper als je economy of scale hebt), dan verwacht ik toch meer bedrijven te zien die hierin gaan springen.
zoiets https://deye.com/nl/product/ae-fs2-0-2h2/ ? is ook meteen een UPS voor de NAS etc. in de meterkast. de AE-F2.0-2H2 versie is zonder de solar optie.. ik heb hier nog geen nederlandse prijzen voor gezien, maar op Alibaba rond de 1000 USD (https://www.alibaba.com/p...er.d_price.15dc13a085Uzm7 ), lijkt me dat dit dan toch ook met de homewizard kan gaan concurreren.justice strike schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:05:
ik ben overigens benieuwd of er nog concurrentie komt. Als de materialen maar 800 euro zijn (als je ze los koopt, dus misschien nog zelfs goedkoper als je economy of scale hebt), dan verwacht ik toch meer bedrijven te zien die hierin gaan springen.
Kortom in de balkon solar hoek zit veel ontwikkeling (ook SoliX, Anker Etc.), en dat lijkt toch veel van de benodigde zaken te hebben (is ook stekkerbaar etc.)
Voor zover ik het kan zien is het een variant op de Deye Microinverter met een batterij, in een nette behuizing met een LCD schermpje erop - inverter details in het volgende youtube filmpje:
[ Voor 13% gewijzigd door HiBe op 18-09-2024 12:46 ]
Ik zie de anker solix ook voor een schappelijk prijsje. 700 euro voor 1.6kwh. Dus dat is wel 3.2kw voor dezelfde 1400 euro als de homewizard. Moet alleen nog even begrijpen hoe het precies werkt.HiBe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:32:
[...]
zoiets https://deye.com/nl/product/ae-fs2-0-2h2/ ? is ook meteen een UPS voor de NAS etc. in de meterkast. de AE-F2.0-2H2 versie is zonder de solar optie.. ik heb hier nog geen nederlandse prijzen voor gezien, maar op Alibaba rond de 1000 USD (https://www.alibaba.com/p...er.d_price.15dc13a085Uzm7 ), lijkt me dat dit dan toch ook met de homewizard kan gaan concurreren.
Kortom in de balkon solar hoek zit veel ontwikkeling (ook SoliX, Anker Etc.), en dat lijkt toch veel van de benodigde zaken te hebben (is ook stekkerbaar etc.)
Voor zover ik het kan zien is het een variant op de Deye Microinverter met een batterij, in een nette behuizing met een LCD schermpje erop - inverter details in het volgende youtube filmpje: [YouTube: [New Release] BK Series Energy Storage Microinverter]
Dat zijn volgens mij alleen nog offerte aanvraag websites, die is naar mijn weten nog niet daadwerkelijk in NL te verkrijgen dus de prijs is ook nog niet zeker. Heb al wel een paar maanden een simulatie met de X1 15kWh lopen, maar die komt er hier slecht van af vs HW, Sessy en Victron.justice strike schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:20:
[...]
Ik zie de anker solix ook voor een schappelijk prijsje. 700 euro voor 1.6kwh. Dus dat is wel 3.2kw voor dezelfde 1400 euro als de homewizard. Moet alleen nog even begrijpen hoe het precies werkt.
Op dit moment ben je voor je geld het beste af met een zelfbouw met Ecoflow Powerstream + 1 of meerdere accu's (2.7 kWh voor +- 750-850 Euro met zelf aansturen via Home Assistant of Domoticz) of met 48V systemen icm Victron Multiplus en zelfbouw accu's.
De HW oplossing is echt voor de mensen die alleen plug en play willen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
De spelregels van dynamische stroom zullen niet snel veranderen, alle aspecten worden er immers in meegenomen. Als steeds meer mensen met accu's gaan werken, dan zullen de tekorten in bijv. de avond minder worden en wordt de stroom goedkoper omdat de partijen minder afname verwachten. Gaan meer mensen op goedkope momenten de accu's vullen, dan worden die prijzen minder laag omdat men meer afname zal verwachten en inschatten voor de biedingen. Maar de spelregels blijven hetzelfde. Dat kost de maatschappijen dus helemaal geen geld, want die anticiperen daarop en passen de prijs aan op steeds wijzigende vraag en aanbod.murky123 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:26:
[...]
top. voor mij is dit ideaal ( denk ik )
ik wil niks te maken hebben met dynamische contracten en het handelen in stroom omdat ik verwacht dat daar binnenkort ook de spelregels weer zullen veranderen ( want als veel mensen dit gaan doen, kost het de maatschappijen geld )
gewoon simpel je eigen zonnestroom maximaliseren en je teruglevering minimaliseren , niets meer niets minder
Het is altijd goed om je eigenverbruik te maximaliseren, maar de spelregels van dynamische tarieven zullen hierdoor echt niet veranderen omdat men zowel vraag als aanbod constant inschat en bijstuurt op basis van actuele ontwikkelingen. Alleen de pieken en dalen zullen minder worden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Hoewel ik het met je eens ben dat zelfbouw best makkelijk en goedkope is, zit je nog wel met het puntje brandverzekering. Je zou maar net een zelfbouw batterij hebben die in de fik vliegt.Taro schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:57:
[...]
Dat zijn volgens mij alleen nog offerte aanvraag websites, die is naar mijn weten nog niet daadwerkelijk in NL te verkrijgen dus de prijs is ook nog niet zeker. Heb al wel een paar maanden een simulatie met de X1 15kWh lopen, maar die komt er hier slecht van af vs HW, Sessy en Victron.
Op dit moment ben je voor je geld het beste af met een zelfbouw met Ecoflow Powerstream + 1 of meerdere accu's (2.7 kWh voor +- 750-850 Euro met zelf aansturen via Home Assistant of Domoticz) of met 48V systemen icm Victron Multiplus en zelfbouw accu's.
De HW oplossing is echt voor de mensen die alleen plug en play willen.
Wat bedoel je eigenlijk met de solix x1 in de simulatie hebben? Is er ergens een programmatje waarmee je kunt kijken hoe alles gaat werken?
Voor de HomeWizard geldt dat toch niet anders of vergoeden alle verzekeringen daarvan wel zomaar de schade?justice strike schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:23:
[...]
Hoewel ik het met je eens ben dat zelfbouw best makkelijk en goedkope is, zit je nog wel met het puntje brandverzekering. Je zou maar net een zelfbouw batterij hebben die in de fik vliegt.
Toevallig heb ik vanochtend Univé gesproken over een thuisbatterij, die vereisen geen gecertificeerde elektricien en maken voor zover ik het kan overzien geen verschil tussen een HW of zelfbouw accu.
Zie: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"Wat bedoel je eigenlijk met de solix x1 in de simulatie hebben? Is er ergens een programmatje waarmee je kunt kijken hoe alles gaat werken?
Dit is de huidige stand:
/f/image/AAjtocpSjXQPXEpNDJx8RMiz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Q5eY1Nx1GwtyTTOF4K2wDo8Y.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap nog niet waarom die Anker bij jou maar een besparing heeft van € 1,61. De in- en export van de accu lijken gelijke trent te hebben met de andere en zelfs iets meer.Taro schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:35:
[...]
Voor de HomeWizard geldt dat toch niet anders of vergoeden alle verzekeringen daarvan wel zomaar de schade?
Toevallig heb ik vanochtend Univé gesproken over een thuisbatterij, die vereisen geen gecertificeerde elektricien en maken voor zover ik het kan overzien geen verschil tussen een HW of zelfbouw accu.
[...]
Zie: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Dit is de huidige stand:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
@Taro vanaf wanneer draai jij de simulatie?
En neem aan dat dit enkel voor eigen gebruik is dus niet handelen?
Zit zelf te kijken om of HW te kopen of de zelfbouw versie daarvan, of ga je gelijk wat groter met een Vitrcon 1x3/? (laatste moet ik me nog in verdiepen).
Zal m'n oude Rasberi is uit het stof trekken en er ook zo'n simulatie op gaan instaleren.
Zit zelf te kijken om of HW te kopen of de zelfbouw versie daarvan, of ga je gelijk wat groter met een Vitrcon 1x3/? (laatste moet ik me nog in verdiepen).
Zal m'n oude Rasberi is uit het stof trekken en er ook zo'n simulatie op gaan instaleren.
Heb je dat ook explicit gevraagd dat ze geen verschil maken tussen zelfbouw en kant en klaar? Of is dat een aanname?Taro schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:35:
[...]
Voor de HomeWizard geldt dat toch niet anders of vergoeden alle verzekeringen daarvan wel zomaar de schade?
[...]
En dan de andere vraag. Vereisen ze ook geen gecertificeerde electricien voor een ingebouwde thuisbatterij, of had je het hier alleen over plug-in
Ik heb eerder in dit topic al een en ander toegelicht, dus lees vooral terug als je meer achtergrond wil hebben, maar de Sessy's en Victrons stuur ik actief richting de pauze stand als de EV gaat laden. De Anker ondersteunt naar mijn weten geen API aansturing, net als de HomeWizards, en wordt dan dus helemaal leeggetrokken met dure ochtend zonnestroom die er eerder die dag in is gegaan vs ontladen tegen een super laag (en vaak lager) tarief aangezien de EV alleen op de goedkoopste momenten per dag laadt. En door dat gedrag zie je dat er geld wordt misgelopen of het zelfs extra geld kost. De HW 2x Smart op het 2e scherm stuur ik ook zo aan, dat kan dus in de praktijk (nog) niet, maar die heeft qua resultaat de standaard HW 2 stuks al ingehaald.Jojan265 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:56:
[...]
Ik snap nog niet waarom die Anker bij jou maar een besparing heeft van € 1,61. De in- en export van de accu lijken gelijke trent te hebben met de andere en zelfs iets meer.
Verder heb ik dynamische tarieven, ik laad deze simulaties nog niet tegen het goedkoopste tarief (dat is nog een mooie optimalisatie, maar geen tijd voor), maar de Anker is dus al regelmatig leeg als de avond begint en juist tussen 18:00-20:00 zijn de dynamische tarieven hoog waarmee je het verschil kunt maken.
Veel capaciteit met veel ontlaadcapapciteit betekent: Snel leeg bij grote vraag. Heb je veel capaciteit maar een beperkte ontlaadcapaciteit, dan trekt de EV niet heel de accu leeg, maar maar een deel ervan. Dat is dan weer een voordeel van een nadeel.
Vanaf begin juli draait het gros, daarna nog een aantal extra simulaties toegevoegd.Sjembecks schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:53:
@Taro vanaf wanneer draai jij de simulatie?
Doel van deze simulaties: Laden met zonnestroom en nul op de meter. Inderdaad niet handelen.
Het verdienmodel kan worden uitgebreid door niet op basis van teruglevering zonnestroom, maar tijdens de goedkoopste dynamische tarief uren te laden én een deel van de capaciteit terug te leveren bij hoge pieken. Voor beide is de HW Battery op dit moment (nog) niet geschikt.
Ik ben op dit moment daarom zelf een testopstelling met Ecoflow Powerstream aan het bouwen icm 5-10 kWh aan accu's. 2 kennissen hebben interesse om ze evt. later over te nemen. Uiteindelijk vermoed ik dat ik eindig met een 3-fase Victron systeem met 48V accu's, maar mijn vrouw staat daar op dit moment nog niet achter
Ja, het zou wel een hele goede feature zijn als je kan instellen dat de Home Wizard Battery de load van een auto laadpaal niet probeert te compenseren. Moet je er wel een meter voor hebben hangen natuurlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door The - DDD op 19-09-2024 12:56 ]
Je zou via een API de accu in pauze, laad of ontlaad stand moeten kunnen zetten, dat is voldoende. De rest is easy met bijv. Home Assistant. Ik kan de auto, laadpaal, slimme meter, warmtepompen, etc. allemaal al via HA inzien en indien mogelijk ook aansturen. Maar goed, al voldoende besproken hier dat die optie wenselijk isThe - DDD schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:56:
Ja, het zou wel een hele goede feature zijn als je kan instellen dat de Home Wizard Battery de load van een auto laadpaal niet probeert te compenseren. Moet je er wel een meter voor hebben hangen natuurlijk.
Ik heb nog geen aankondiging van HW gezien dat ze deze wensen serieus nemen dus mag het nog best een paar keer benoemd wordenTaro schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:03:
[...]
Je zou via een API de accu in pauze, laad of ontlaad stand moeten kunnen zetten, dat is voldoende. De rest is easy met bijv. Home Assistant. Ik kan de auto, laadpaal, slimme meter, warmtepompen, etc. allemaal al via HA inzien en indien mogelijk ook aansturen. Maar goed, al voldoende besproken hier dat die optie wenselijk is
Daar denk ik dus anders over. Laat HW het eenvoudig houden. Wil je wat anders koop dan wat anders.DaanTriple7 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:18:
[...]
Ik heb nog geen aankondiging van HW gezien dat ze deze wensen serieus nemen dus mag het nog best een paar keer benoemd worden
Voor mij zou een read-only API al een hoop helpen.Taro schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:03:
[...]
Je zou via een API de accu in pauze, laad of ontlaad stand moeten kunnen zetten, dat is voldoende. De rest is easy met bijv. Home Assistant. Ik kan de auto, laadpaal, slimme meter, warmtepompen, etc. allemaal al via HA inzien en indien mogelijk ook aansturen. Maar goed, al voldoende besproken hier dat die optie wenselijk is
Ik ga de komende jaren nog niet naar een dynamisch contract, dus voor mij is het NOM-bedrijf prima (besparing terugleverkosten e/o energiebelasting in de toekomst). Zelfs de EV laden op de stroom uit de accu, die op basis van overschot is geladen, is niet eens zo erg; het verhoogt alleen maar de benutting van zonnestroom en vergroot het aantal cycles van de batterij.
evcc, die het laadvermogen van de auto regelt, kan rekening houden met de batterij als die een read-only API heeft.
Die API zal de batterij wel hebben.JanHenk schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:41:
[...]
Voor mij zou een read-only API al een hoop helpen.
Ik ga de komende jaren nog niet naar een dynamisch contract, dus voor mij is het NOM-bedrijf prima (besparing terugleverkosten e/o energiebelasting in de toekomst). Zelfs de EV laden op de stroom uit de accu, die op basis van overschot is geladen, is niet eens zo erg; het verhoogt alleen maar de benutting van zonnestroom en vergroot het aantal cycles van de batterij.
evcc, die het laadvermogen van de auto regelt, kan rekening houden met de batterij als die een read-only API heeft.
Link van HomeWizard.
https://www.homewizard.co...orks-with-home-assistant/
Beetje afhankelijk van je diameter van de kabels, mogelijk dat het met de huidige kan of dat je toch dikkere kabels voor dat stuk nodig hebt. Op zich zou je met de oude kabels de nieuwe kabels kunnen trekken, kun je de zelfde buis blijven gebruiken.JanHenk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:46:
Ik heb een 3-fase omvormer in mijn 'technische ruimte' op de 2e verdieping, die momenteel rechtstreeks op de meterkast met een groep is aangesloten. Het is toch ook mogelijk om een onderverdeelkast te maken ('PV-verdeler', zo je wil) en hier een 3-fase hoofdschakelaar, 3-fase aardlekautomaat (voor de zonnepanelen omvormer) en een paar losse groepen in op te nemen voor één of twee HW batterijen, toch?
Je krijgt dan wat je zelf ookal aangeeft een pv verdeler waar ook batterijen op aan gesloten kunnen worden.
Het lijkt mij een mooie feature voor in het Energy+ abbonement. Een auto laden is in mijn beleving een extra extreem grote load die eigenlijk buiten je huishoudelijke gebruik ligt.hanev001 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:31:
[...]
Daar denk ik dus anders over. Laat HW het eenvoudig houden. Wil je wat anders koop dan wat anders.
Ik kan me voorstellen dat ik liever niet heb dat mijn auto de accu leegtrekt en ik dus niet de nacht door ga komen met de accu. Zeker als ik weet dat de laadpaal, aangestuurd door mijn energie maatschappij, al op een goedkoop moment of een moment met een beloning aan het laden is.
De wens voor eenvoud snap ik, dat is ook de reden waarom ik best veel HW spul in huis heb. Het werkt gewoon zonder omkijken, en als ik wil kan ik vrij ver komen met Home Assistant.
Een soort 'anti'-zonnetaak.
Dus iets als: als energieverbruik groter is dan X dan niet ontladen.
Dat zou niet eens zo moeilijk te implementeren moeten zijn.
Dus iets als: als energieverbruik groter is dan X dan niet ontladen.
Dat zou niet eens zo moeilijk te implementeren moeten zijn.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Ik snap dat je dat wil als je dynamische tarieven hebt. Maar dan kun je je afvragen hoe je überhaupt een batterij wil inzetten. In ieder geval niet met NOM-bedrijf zoals de HW-batterijen.
Dus als je geen dynamische tarieven hebt, maar een vaste prijs met terugleverkosten of zelfs geen saldering (de doelgroep), dan is het toch prima als de batterij levert wanneer je de auto aan het laden bent? Je wil ook dat ie levert als de wasmachine draait toch?
Het gaat helemaal niet om 'de nacht doorkomen', het gaat om zoveel mogelijk zonnestroom binnenboord houden. Dan werkt het laden van de auto vanuit de HW batterij alleen maar mee, naar mijn mening. Die zonnestroom gooi je in de auto en na afkoppelen van de auto kan er weer nieuwe zonnestroom in de batterij. Dat lijkt me winst.
Dus als je geen dynamische tarieven hebt, maar een vaste prijs met terugleverkosten of zelfs geen saldering (de doelgroep), dan is het toch prima als de batterij levert wanneer je de auto aan het laden bent? Je wil ook dat ie levert als de wasmachine draait toch?
Het gaat helemaal niet om 'de nacht doorkomen', het gaat om zoveel mogelijk zonnestroom binnenboord houden. Dan werkt het laden van de auto vanuit de HW batterij alleen maar mee, naar mijn mening. Die zonnestroom gooi je in de auto en na afkoppelen van de auto kan er weer nieuwe zonnestroom in de batterij. Dat lijkt me winst.
Overigens, misschien wel leuk om aan te vullen, ik heb ook een EV dus ik zat met dezelfde 'overwegingen'.
Mijn laadpaal wordt aangestuurd met evcc. Die staat in beginsel op 'solar only' modus, oftewel ook zoveel mogelijk nul op de meter. Twee regelingen die beide nul op de meter proberen te pogen zonder weet van elkaar, dat gaat 'natuurlijk' niet goed, ik denk dat je dan jojo-gedrag gaat krijgen door verschil in vertraging en de frequentie van regelen etc.
Nu is het zo dat evcc wel rekening kan houden met een ander apparaat dat ook met nul op de meter stuurt. Als voorbeeld: stel dat op enig moment de teruglevering 2.000 Watt is en de HomeWizard batterij is ook met 800 Watt aan het laden. Dan zorgt evcc ervoor dat de laadpaal met 2.800 watt gaat laden, waardoor de homewizard batterij daarna automatisch naar nul gaat. Het enige dat daarvoor nodig is, zijn de read-only vermogensgegevens en die zijn ongetwijfeld beschikbaar via API.
De energie blijft dan wél in de batterij, maar dat is in dit geval ook niet erg, immers gaat de zonnestroom dan (met prioriteit) naar de EV. Het blijft dan binnenboord en scheelt wat conversieverlies.
Hopelijk schijnt er vanaf november nog wat zon, dan kan ik dit testen
Mijn laadpaal wordt aangestuurd met evcc. Die staat in beginsel op 'solar only' modus, oftewel ook zoveel mogelijk nul op de meter. Twee regelingen die beide nul op de meter proberen te pogen zonder weet van elkaar, dat gaat 'natuurlijk' niet goed, ik denk dat je dan jojo-gedrag gaat krijgen door verschil in vertraging en de frequentie van regelen etc.
Nu is het zo dat evcc wel rekening kan houden met een ander apparaat dat ook met nul op de meter stuurt. Als voorbeeld: stel dat op enig moment de teruglevering 2.000 Watt is en de HomeWizard batterij is ook met 800 Watt aan het laden. Dan zorgt evcc ervoor dat de laadpaal met 2.800 watt gaat laden, waardoor de homewizard batterij daarna automatisch naar nul gaat. Het enige dat daarvoor nodig is, zijn de read-only vermogensgegevens en die zijn ongetwijfeld beschikbaar via API.
De energie blijft dan wél in de batterij, maar dat is in dit geval ook niet erg, immers gaat de zonnestroom dan (met prioriteit) naar de EV. Het blijft dan binnenboord en scheelt wat conversieverlies.
Hopelijk schijnt er vanaf november nog wat zon, dan kan ik dit testen
Precies! En bovendien heb je minder verlies in de omvormer van de HW-batterij bij het laden van je auto op 800W, dan bij het overbruggen van de nacht op 100-200W.JanHenk schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:52:
Behalve het aspect lokatie! Ik ben wel benieuwd of/hoe lokale dynamische tarieven zouden kunnen/gaan werken.Taro schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:01:
De spelregels van dynamische stroom zullen niet snel veranderen, alle aspecten worden er immers in meegenomen.
Aardig artikel dat vandaag op nu.nl verscheen: Lokalere aanpak van overvol stroomnet kan miljarden euro's schelen
Om dit gedrag te voorkomen is het niet handig om de P1 meter te gebruiken als referentie voor hoeveel er de batterij in/uit mag. Ik heb de automaat van de auto zo aangesloten dat de rest van het huis via een meter (CT-klemmen) te zien is, en de auto dus hierbuiten valt. dan kan de auto dus echt het overschot gebruiken, en de batterij gebruikt worden voor de rest.
Ik hoop dat de HW batterij dus niet alleen op basis van de HW P1 dongle werkt, maar ook kan werken op basis van een (3-fase) meter als grid referentie.
Ik hoop dat de HW batterij dus niet alleen op basis van de HW P1 dongle werkt, maar ook kan werken op basis van een (3-fase) meter als grid referentie.
HW heeft een hele poos geleden al laten weten dat, ik meen vanaf Q2 2025 de batterij ook aan te sturen is met de kWh meter. Dus die mogendheid heb je “binnenkort” als je de kWh meter vervangt voor die van HW…. dat dan weer wel 😉HiBe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:49:
[ Voor 7% gewijzigd door easywoods op 20-09-2024 16:23 ]
Weet iemand hoe de thuisaccu verzonden wordt?
Een deel van november ben ik namelijk op vakantie en het zou zonde zijn dat ze hem komen afleveren als ik niet thuis ben.
Een deel van november ben ik namelijk op vakantie en het zou zonde zijn dat ze hem komen afleveren als ik niet thuis ben.
In de veelgestelde vragen op de HW site staat:Pilovali schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:26:
"Zodra jouw batterij klaar staat om verzonden te worden, ontvang je bericht om het resterende bedrag te
betalen."
Dus als je niet thuis ben wacht je toch even met betalen.
In de bevestigings mail die je ontvangt na bestellen staat dat je een week voor verzending een mailtje krijgt met de betaallink en ze ‘m daarna opsturen 🤷🏻♂️Pilovali schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:26:
EDIT:
Voorgaande spreker was sneller 🤣
[ Voor 4% gewijzigd door easywoods op 20-09-2024 16:33 ]
Dit begrijp ik niet helemaal. De meeste laadpalen werken zo niet, lijkt me. Met solar charging proberen ze 'een' meter op nul te houden. Als het eigen vermogen van de laadpaal zelf daarbuiten wordt gelaten, gaat dat natuurlijk niet lukken (want dat heeft geen impact op hetgeen gemeten). Tenzij ergens in de formule alsnog het eigen vermogen wordt meegenomen / geprogrammeerd, maar dan had je net zo goed de P1 kunnen gebruiken.HiBe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:49:
Om dit gedrag te voorkomen is het niet handig om de P1 meter te gebruiken als referentie voor hoeveel er de batterij in/uit mag. Ik heb de automaat van de auto zo aangesloten dat de rest van het huis via een meter (CT-klemmen) te zien is, en de auto dus hierbuiten valt. dan kan de auto dus echt het overschot gebruiken, en de batterij gebruikt worden voor de rest.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de thuisbatterij.
Dat de HomeWizard kWh-meter gebruikt kan worden voor de Plug-in battery, is ook alleen maar om mensen die geen slimme meter maar een draaischijfmeter hebben, te faciliteren.
hanev001 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:31:
[...]
In de veelgestelde vragen op de HW site staat:
"Zodra jouw batterij klaar staat om verzonden te worden, ontvang je bericht om het resterende bedrag te
betalen."
Dus als je niet thuis ben wacht je toch even met betalen.
Ah, prima. Ik interpreteerde de mail anders.easywoods schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:32:
[...]
In de bevestigings mail die je ontvangt na bestellen staat dat je een week voor verzending een mailtje krijgt met de betaallink en ze ‘m daarna opsturen 🤷🏻♂️
EDIT:
Voorgaande spreker was sneller 🤣
Dan wacht ik met betalen tot ik weer thuis ben
De HW Battery is in de huidige vorm inderdaad voornamelijk geschikt voor huishoudens die een overschot aan PV-opwek hebben icm vaste contracten.JanHenk schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:52:
Ik snap dat je dat wil als je dynamische tarieven hebt. Maar dan kun je je afvragen hoe je überhaupt een batterij wil inzetten. In ieder geval niet met NOM-bedrijf zoals de HW-batterijen.
Voor huishoudens met dynamische contracten is het niet de beste oplossing om altijd je eigen zonnestroom maximaal te gebruiken. Als de markt een overschot heeft wil je laden en als de markt een tekort heeft wil je terugleveren OF nul op de meter toepassen tijdens de wat duurdere uren zodat je niet vanuit een gascentrale hoeft af te nemen. Op zonnige dagen worden deze 2 factoren mooi gecombineerd: Op het moment dat je het meeste teruglevert zijn de dynamische tarieven ook het laagst en dus laad je goedkoop én met eigen zonnestroom de accu vol. Op dat moment laad je ook de EV met de goedkoopste stroom, dus zowel HW Battery als EV laden tegelijk en dan hoeft de HW Battery ook niet te ontladen als je pas later de EV gaat laden.
Met dynamische tarieven heb je geen last van terugleverboetes en daardoor kan je beide doelgroepen ook niet vergelijken. NOM is echter voor beide wel interessant, omdat doorgaans de uren vlak nadat de zon onder is gegaan aan het begin van de avond het duurste zijn en die uren wil je met goedkope stroom uit de accu overbruggen. Dus dynamisch laden en daarna NOM is een prima oplossing.
mijn zappi laadpaal kan mbv Cat klemmen prima de meter rond de 0 houden en laden op het zonnestroom overschot. Geen P1 meter voor nodig. Dat kan dus ook voor een batterij.JanHenk schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:33:
[...]
Dit begrijp ik niet helemaal. De meeste laadpalen werken zo niet, lijkt me. Met solar charging proberen ze 'een' meter op nul te houden. Als het eigen vermogen van de laadpaal zelf daarbuiten wordt gelaten, gaat dat natuurlijk niet lukken (want dat heeft geen impact op hetgeen gemeten). Tenzij ergens in de formule alsnog het eigen vermogen wordt meegenomen / geprogrammeerd, maar dan had je net zo goed de P1 kunnen gebruiken.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de thuisbatterij.
Dat de HomeWizard kWh-meter gebruikt kan worden voor de Plug-in battery, is ook alleen maar om mensen die geen slimme meter maar een draaischijfmeter hebben, te faciliteren.
Inderdaad, same here. De Zappi meet hier:HiBe schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:33:
[...]
mijn zappi laadpaal kan mbv Cat klemmen prima de meter rond de 0 houden en laden op het zonnestroom overschot. Geen P1 meter voor nodig. Dat kan dus ook voor een batterij.
- Eigen interne Zappi lader verbruik
- Het totaal van de 3 fases
- De PV-opbrengst
Ook ik sta op de leveringswachtlijst voor de HW batterij. Ik zou graag bij uitval voor langere tijd van onze netspanning (doem-denkend aan een buitenlandse hack- of fysieke aanval op het NL-net) mijn 3,5 KVA single fase Solar Edge PV systeem off-grid willen kunnen gebruiken. Ik ben bang dat de HW batterij daar geen oplossing voor biedt, hij heeft immers een netaansluiting nodig. Kan iemand mij vertellen hoeveel 230VAC vermogen mijn SE omvormer nodig heeft om mijn PV systeem off-grid te kunnen inzetten?
Dan ben je beter af met een victron.Teckelodie schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:39:
Ook ik sta op de leveringswachtlijst voor de HW batterij. Ik zou graag bij uitval voor langere tijd van onze netspanning (doem-denkend aan een buitenlandse hack- of fysieke aanval op het NL-net) mijn 3,5 KVA single fase Solar Edge PV systeem off-grid willen kunnen gebruiken. Ik ben bang dat de HW batterij daar geen oplossing voor biedt, hij heeft immers een netaansluiting nodig. Kan iemand mij vertellen hoeveel 230VAC vermogen mijn SE omvormer nodig heeft om mijn PV systeem off-grid te kunnen inzetten?
Dat gaat niet zomaar werken.Teckelodie schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:39:
Er zal een scheiding moeten zijn tussen het net en de elektrische installatie in de woning.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Daar heb je inderdaad een Victron oplossing voor nodig, waarbij je de SolarEdge op de AC-OUT uitgang plaatst, zodat je ook bij netuitval je accu kunt opladen vanuit de zonnepanelen.Teckelodie schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:39:
Bij de HomeWizard ben je voor backup oplossingen echt aan het verkeerde adres, omdat die vanuit veiligheidsoogpunt alleen werkt als het stroomnet gewoon in werking is. Anders krijg je onveilige situaties voor monteurs.
Kort vraagje over je solix sim. Had je al een idee hoe je de solix kan opladen met een stekker? of was je vanplan om deze direct op de zonnepanelen aan te sluiten?Taro schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:35:
[...]
[...]
Zie: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Dit is de huidige stand:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ik vroeg me af of je ook de YAML can het dashboard kunt delen
De Solix X1 kan niet op een stekker, moet netjes in de meterkast worden aangesloten. Zonnepanelen zouden gewoon via AC gaan, dus ook wederom via de meterkast en niet direct DC gekoppeld.justice strike schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:39:
[...]
Kort vraagje over je solix sim. Had je al een idee hoe je de solix kan opladen met een stekker? of was je vanplan om deze direct op de zonnepanelen aan te sluiten?
Ik heb eerder in dit topic de YAML van de batterijen gedeeld.En ik vroeg me af of je ook de YAML can het dashboard kunt delen
Gisteren heb ik overigens via de Cheapest Hours integratie voor Home Assistant een automatisering gemaakt die in de 5 goedkoopste uren per dag laadt, in de 3 duurste uren maximaal ontlaadt en in de andere uren NOM nastreeft. Die heb ik al op 2 nieuwe DIY thuisaccu simulaties toegepast en wil ik ook nog aan de HW 2 stuks "smart" koppelen om te kijken wat dit op termijn met het resultaat doet en hoeveel verschil dat uitmaakt vs het standaard (ont)laadgedrag. Zal dan de resultaten delen.
Ah, ik zat aan de solix e1600 te denken. die kan wel via de stekker als ik me niet vergis. (maar daar heb je wel minimaal 2 van nodig aangezien het kleine batterijtjes zijn) goed moet even kijken hoe dat werkt.Taro schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:50:
[...]
De Solix X1 kan niet op een stekker, moet netjes in de meterkast worden aangesloten. Zonnepanelen zouden gewoon via AC gaan, dus ook wederom via de meterkast en niet direct DC gekoppeld.
[...]
die heb ik gezien idd en ook gevolgd... alleen de dashboards kwam ik niet helemaal uit.Ik heb eerder in dit topic de YAML van de batterijen gedeeld.
binnenkort stap ik over op een dynamisch contract. Ben dan ook even benieuwd hoe dat is. Ga ik deze ook even voor gebruiken dan. Ik kan dan na een maandje weer overstappen op een vast contract als het me niet bevalt.Gisteren heb ik overigens via de Cheapest Hours integratie voor Home Assistant een automatisering gemaakt die in de 5 goedkoopste uren per dag laadt, in de 3 duurste uren maximaal ontlaadt en in de andere uren NOM nastreeft. Die heb ik al op 2 nieuwe DIY thuisaccu simulaties toegepast en wil ik ook nog aan de HW 2 stuks "smart" koppelen om te kijken wat dit op termijn met het resultaat doet en hoeveel verschil dat uitmaakt vs het standaard (ont)laadgedrag. Zal dan de resultaten delen.
Klopt inderdaad.justice strike schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:27:
[...]
Ah, ik zat aan de solix e1600 te denken. die kan wel via de stekker als ik me niet vergis. (maar daar heb je wel minimaal 2 van nodig aangezien het kleine batterijtjes zijn) goed moet even kijken hoe dat werkt.
Zie hieronder *die heb ik gezien idd en ook gevolgd... alleen de dashboards kwam ik niet helemaal uit.
Once you go dynamisch....binnenkort stap ik over op een dynamisch contract. Ben dan ook even benieuwd hoe dat is. Ga ik deze ook even voor gebruiken dan. Ik kan dan na een maandje weer overstappen op een vast contract als het me niet bevalt.
* Nou vooruit dan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
| square: true type: grid cards: - type: custom:energy-flow-card-plus entities: battery: entity: consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_out production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_in state_of_charge: sensor.battery_sim_hw_1_stuk state_of_charge_unit: kWh state_of_charge_decimals: 2 grid: entity: consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_myenergi_hub_<knip>_grid_import_today_2 production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_myenergi_hub_<knip>_grid_export_today_2 solar: entity: sensor.solaredge_production_energy display_zero_state: true home: {} individual1: entity: sensor.myenergi_zappi_<knip>_energy_used_today name: EV clickable_entities: true display_zero_lines: false use_new_flow_rate_model: true energy_date_selection: true wh_decimals: 1 kwh_decimals: 2 min_flow_rate: 1 max_flow_rate: 6 max_expected_energy: 2000 min_expected_energy: 10 wh_kwh_threshold: 1000 title: HomeWizard - 1x - type: custom:energy-flow-card-plus entities: battery: entity: consumption: sensor.battery_sim_hw_2_stuks_battery_energy_out production: sensor.battery_sim_hw_2_stuks_battery_energy_in state_of_charge: sensor.battery_sim_hw_2_stuks state_of_charge_unit: kWh state_of_charge_decimals: 2 grid: entity: consumption: sensor.battery_sim_hw_2_stuks_simulated_sensor_myenergi_hub_<knip>_grid_import_today_2 production: sensor.battery_sim_hw_2_stuks_simulated_sensor_myenergi_hub_<knip>_grid_export_today_2 solar: entity: sensor.solaredge_production_energy display_zero_state: true home: {} individual1: entity: sensor.myenergi_zappi_<knip>_energy_used_today name: EV clickable_entities: true display_zero_lines: false use_new_flow_rate_model: true energy_date_selection: true wh_decimals: 1 kwh_decimals: 2 min_flow_rate: 1 max_flow_rate: 6 max_expected_energy: 2000 min_expected_energy: 10 wh_kwh_threshold: 1000 title: HomeWizard - 2x - type: vertical-stack cards: - type: entity entity: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_in name: In - type: entity entity: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_out name: Uit - type: entity entity: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_total_money_saved name: Totale besparing (C+D) - type: markdown content: 2,7 kWh / € 1.395 incl. BTW - type: vertical-stack cards: - type: entity entity: sensor.battery_sim_hw_2_stuks_battery_energy_in name: In - type: entity entity: sensor.battery_sim_hw_2_stuks_battery_energy_out name: Uit - type: entity entity: sensor.battery_sim_hw_2_stuks_total_money_saved name: Totale besparing (C+D) - type: markdown content: 5,4 kWh / € 2.790 incl. BTW columns: 2 |
En dan krijg je dus dit:
/f/image/T8UACU3W5JnFqm9Gx3HuJg05.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: laat maar. Gewoon niet goed gezocht. Keek in de verkeerde mail.TFHfony schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:21:
[...]
Alleen als de levering wordt uitgesteld kan je annuleren en je geld terug krijgen.

Kan het zo 1-2-3 niet vinden hier. Waar kan ik zien wat de beloofde levering is?
Ik heb 25-6 besteld. Maar ik kan zowel in de mail als op de HW site nergens terugvinden op wat voor termijn de accu dan zou komen.
[ Voor 9% gewijzigd door KMvrtr op 24-09-2024 23:44 ]
Dat is vreemd. In mijn bevestigingsmail staat dat de verwachtte levering in maart is.KMvrtr schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:33:
[...]
Kan het zo 1-2-3 niet vinden hier. Waar kan ik zien wat de beloofde levering is?
Ik heb 25-6 besteld. Maar ik kan zowel in de mail als op de HW site nergens terugvinden op wat voor termijn de accu dan zou komen.
Oeps, foutje..Gewoon niet goed gezocht.
Keek in de verkeerde mail.
Keek in de verkeerde mail.

Nog een maand wachten. Wordt dr wel gaar van hoor 😜. Of 2. Als het eind november wordt. Stiekem baal ik dr wel van dat je gewoon helemaal niks hoort.
🤣🤣 Herkenbaar, ben me volledig bewust van m’n ongeduld maar een sneak preview van waar HW aan werkt in de tussentijd zou leuk zijn inderdaad.Devke schreef op woensdag 25 september 2024 @ 01:35:
[...]
Nog een maand wachten. Wordt dr wel gaar van hoor 😜. Of 2. Als het eind november wordt. Stiekem baal ik dr wel van dat je gewoon helemaal niks hoort.
Hopelijk gaan de eerste die ‘m ontvangen helemaal los met hun eerste bevindingen
Dat dus 😂. Ik zit ook in de November lichting. Als ik een mail krijg dat ik betalen kan dan zal ik het zeker delen en screens met ervaringen volgen ook. Denk dat er dan wel meer zijn. Zonneplan kwam ook met een teaser. Wat het is weten we ook nog steeds niet. Daar was HW sneller mee. @HomeWizard_NL misschien een idee om een sneakpreview te delen?easywoods schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:20:
[...]
🤣🤣 Herkenbaar, ben me volledig bewust van m’n ongeduld maar een sneak preview van waar HW aan werkt in de tussentijd zou leuk zijn inderdaad.
Hopelijk gaan de eerste die ‘m ontvangen helemaal los met hun eerste bevindingen
Op de verkoop pagina op de site worden een paar mensen aangehaald die blijkbaar in een test traject hebben gezetten.Devke schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:58:
[...]
Dat dus 😂. Ik zit ook in de November lichting. Als ik een mail krijg dat ik betalen kan dan zal ik het zeker delen en screens met ervaringen volgen ook. Denk dat er dan wel meer zijn. Zonneplan kwam ook met een teaser. Wat het is weten we ook nog steeds niet. Daar was HW sneller mee. @HomeWizard_NL misschien een idee om een sneakpreview te delen?
Het zou een leuke actie zijn als deze personen een blog zouden schrijven met hun ervaringen, over de praktische werking, de eventuele problemen en de tips en trucs die ze hebben gevonden om het beste uit de batterij te halen.
Ook ik snak naar meer informatie en moet nog tot maart wachten.
Voor hetzelfde geld zijn de eerste bevindingen: Fijn die lancering in november, maar dan doen mijn zonnepanelen nauwelijks iets, dus ik moet nog 4-5-6 maanden wachten voordat ik echt het voordeel van dit product kan ervaren.easywoods schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:20:
[...]
🤣🤣 Herkenbaar, ben me volledig bewust van m’n ongeduld maar een sneak preview van waar HW aan werkt in de tussentijd zou leuk zijn inderdaad.
Ondertussen kijk ik naar mijn Cheapest Hours Home Assistant integratie die gewoon iedere dag op de goedkoopste uren laadt ipv alleen op zonoverschot. Daar zitten nu voldoende kWh's in om de rest van de dag en t/m morgen uit te zitten vs de HomeWizard simulatie met daarin maar 0,87 kWh omdat de zon vandaag nauwelijks iets doet...
Echt heel benieuwd naar de bevindingen en ervaringen, maar ik sla deze even over.
Dit topic is gesloten.