Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

of gewoon een slimme laadpaal ofzo. blijft speculatie dus voegt weinig toe.
Volgens mjj hebben ze al een laadpaal met powerplay.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Jemig, even niet online geweest en jullie hebben 15 pagina's aan content hier zitten plaatsen.

Kan ik dat allemaal weer terug gaan zitten lezen.
Kunnen we niet afspreken dat als ik er even niet ben, jullie hier wat minder actief zijn?

Denk dat ik het maar even snel scan en dan focus op de reacties van HW zelf. Dan ben ik wel aardig bij denk ik.

Zo weer een zinloze reactie erbij voor als iemand anders hetzelfde probleem heeft, sorry! ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:25

Bravo

Second Best

Devke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

Volgens mjj hebben ze al een laadpaal met powerplay.
Ze hebben al een slimme laadpaal, slimme (thuis)batterij en slimme zonnepanelen.
Dan zal het wel zoiets worden als een slimme boiler, betaalt (want werkend op onbalansmarkt) je water opwarmen?
[/offtopic]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannekoek schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:45:
[...]

Maar is elke andere batterij, al dan niet vebonden aan je meterkast met eigen groep etc, niet ook "onzichtbaar"?

Ik maak me overigens best zorgen nav jouw opmerking (zorgen is groot woord wellicht) maar de terugleverboete had ik niet aan zien komen. Stap 2 is inderdaad wat jij zegt, betalen voor je batterijcapaciteit.
als je deze niet opgeeft, hoe willen ze dat dan zien. Mn als je zoals de HW thuis-batterij eigenlijk alleen gebruikt om de eigen verbruik te verminderen, kunnen zij dit dus helemaal niet zien.
op den duur zien ze wel een duidelijke verlaging in je avond en nacht verbruik, maar wat daar de oorzaak van is kunnen ze dus niet zien.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:06:
[...]

als je deze niet opgeeft, hoe willen ze dat dan zien. Mn als je zoals de HW thuis-batterij eigenlijk alleen gebruikt om de eigen verbruik te verminderen, kunnen zij dit dus helemaal niet zien.
op den duur zien ze wel een duidelijke verlaging in je avond en nacht verbruik, maar wat daar de oorzaak van is kunnen ze dus niet zien.
Als de Slimmemeter ieder uur of voor mij part iedere 15 min de stand doorgeeft en je zit de hele nacht op 0 dan kun je wel een vermoeden hebben. Zomers zal ik hier de 0 op de meter houden in avond en nacht.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Devke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Als de Slimmemeter ieder uur of voor mij part iedere 15 min de stand doorgeeft en je zit de hele nacht op 0 dan kun je wel een vermoeden hebben. Zomers zal ik hier de 0 op de meter houden in avond en nacht.
Sterker nog, als ze helemaal geen afname meer registreren over een langere periode zullen ze waarschijnlijk contact opnemen om te onderzoeken of de meter nog wel goed functioneert.
Maar zoals eerder aangegeven lijkt het zo te zijn dat deze <800W batterij (net) niet geregistreerd hoeft te worden, maar wel als je meerdere batterijen combineert en unlockt zodat je >800W kunt leveren (nog steeds achter de meter, dus onzichtbaar voor de netbeheerder).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:12
Ach ja je hebt al systemen dat off grid werkt.
En alleen stroom van het net nodig is voor tekort. (In de donkere winter maanden)

Ook al zal je dit met een diesel aggregaat doen en met een loskoppel van het net doen.
Er zijn ook systemen die dat automatisch kunnen.
Dan is het 0 door de slimme meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zgDuXIABHEYlP56DVlyH4VlJTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fu10pChfEO0GyjC3ecodbwAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Bravo schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:55:
[...]

Sterker nog, als ze helemaal geen afname meer registreren over een langere periode zullen ze waarschijnlijk contact opnemen om te onderzoeken of de meter nog wel goed functioneert.
Maar zoals eerder aangegeven lijkt het zo te zijn dat deze <800W batterij (net) niet geregistreerd hoeft te worden, maar wel als je meerdere batterijen combineert en unlockt zodat je >800W kunt leveren (nog steeds achter de meter, dus onzichtbaar voor de netbeheerder).
Gaat toch niet helemaal werken zoals nu voor gesteld,
Bij een NOM stand verbruik je (bijna) geen stroom van het net en lever je (bijna) niets terug.
zelf heb ik een TB die sinds begin dit jaar NOM heeft vanaf april heb ik voldoende PV opwek om de nacht door te komen.
Nachts is het natuurlijk NOM , maar door schakelmomenten lever je toch een klein beetje terug af en toe s'nachts,
Ook een minimaal verbruik, In mijn situatie 1 tot 2 kWh per maand. Hierdoor is dus bekend dat er een thuis accu is.
Ik heb 4 maanden geen verbruik en daar heb ik nog niemand over gehoord. ;)

zelfs bij NOM is er een kleinbeetje teruglevering/verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

Gaat toch niet helemaal werken zoals nu voor gesteld,
Bij een NOM stand verbruik je (bijna) geen stroom van het net en lever je (bijna) niets terug.
zelf heb ik een TB die sinds begin dit jaar NOM heeft vanaf april heb ik voldoende PV opwek om de nacht door te komen.
Nachts is het natuurlijk NOM , maar door schakelmomenten lever je toch een klein beetje terug af en toe s'nachts,
Ook een minimaal verbruik, In mijn situatie 1 tot 2 kWh per maand. Hierdoor is dus bekend dat er een thuis accu is.
Ik heb 4 maanden geen verbruik en daar heb ik nog niemand over gehoord. ;)

zelfs bij NOM is er een kleinbeetje teruglevering/verbruik
Men kan denken dat je een batterij hebt maar bewijzen is wat anders. Kleine plusjes en minnetjes kunnen ook ander oorzaken hebben. Mijn basis nacht verbruik is erg laag (50W) en het aanslaan van een koelkast veroorzaakt al een verdubbeling. Kleine beetjes terugleveren, wie zegt dat ik niet een fitness freek ben die als een gek op een home trainer zit te peddelen.

En dan nog wie zou eventueel rechtmatig kunnen claimen dat ze een vergoeding willen. Niet de leverancier, die kan alleen de al bestaande tarieven voor levering en teruglevering toepassen.

Mogelijk de netwerkbeheerder maar waarom zou die een extra heffing invoeren voor iets waar ze constant om vragen namelijk het verminderen van netwerkbelasting. Een beloning is eerder op zijn plaats.

Ik vind dit echt zoeken naar een probleem dat niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 18:55
Is er al bekend wanneer de eerste geleverd gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:16:
Is er al bekend wanneer de eerste geleverd gaan worden?
November. Begin November? Eind November? Onbekend. Hopelijk eerder nog 😜.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 18:55
Devke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:40:
[...]

November. Begin November? Eind November? Onbekend. Hopelijk eerder nog 😜.
Gisteren _/-\o_
Hopelijk dat November dan ook halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
Even checken hoe jullie dit zien. HW geeft aan dat de efficiëntie van de batterij 70-90% is, maar dat onder de 200W het verlies relatief groter wordt.

Bij mij is het nachtverbruik zo'n 100W (gemiddeld), dus dat zou een significant aandeel worden in de benutting van de batterij (daarvoor is hij ook op de markt gebracht). Zou het dan niet realistischer zijn om met 75% efficiëntie in plaats van 80% of 85% te rekenen?

Dat de financiële business case lastig(er) wordt is evident. Maar hoe zit het met duurzaamheid? Die 25% is weggegooide duurzame energie. In de zomer, als er een overschot is, maakt dat waarschijnlijk niet zoveel uit.

Maar in de tussenseizoenen en winter is het toch duurzamer om mijn zonne-energie naar het net te exporteren, zodat het direct nuttig gebruikt kan worden, in plaats van dat ik het voor mezelf bewaar, om vervolgens 25% weg te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:17:
Even checken hoe jullie dit zien. HW geeft aan dat de efficiëntie van de batterij 70-90% is, maar dat onder de 200W het verlies relatief groter wordt.

Bij mij is het nachtverbruik zo'n 100W (gemiddeld), dus dat zou een significant aandeel worden in de benutting van de batterij (daarvoor is hij ook op de markt gebracht). Zou het dan niet realistischer zijn om met 75% efficiëntie in plaats van 80% of 85% te rekenen?

Dat de financiële business case lastig(er) wordt is evident. Maar hoe zit het met duurzaamheid? Die 25% is weggegooide duurzame energie. In de zomer, als er een overschot is, maakt dat waarschijnlijk niet zoveel uit.

Maar in de tussenseizoenen en winter is het toch duurzamer om mijn zonne-energie naar het net te exporteren, zodat het direct nuttig gebruikt kan worden, in plaats van dat ik het voor mezelf bewaar, om vervolgens 25% weg te gooien?
Vraagje. Heb je een linkje dat het verlies onder de 200Watt groter is? Meer info?

Zolang salderen loopt heb je sws geen business-case. Pas wanneer deze eraf is wel. Bij een TLB van 10.5 ct/kWh kost het ding me een cent of 6 per dag met een RTE van 80% volgens de simulatie. Zie eerder in topic. Dus als jij ook met dit soort boetes en een afnameprijs van 26.6 ct/kWh te maken hebt (spread dus van een ct of 16) dan is hij niet rendabel en doe je het voor hobby en/of milieu.

Je kunt sws eerst beter voor eigen verbruik van je opwek gaan. Geen conversieverliezen dan. Dus vaatwasser etc lekker als je staat terug te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:28
Het eventueel zichtbaar zijn van een accu door een energie leverancier is door HW heel simpel op te lossen door een variabele waarde die door de gebruiker kan worden ingesteld boven de NOM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@a2aan Uitendelijk worden alle verliezen omgezet in warmte. Dus als het apparaat staat in een ruimte die verwarmd wordt, dan is gedurende het stookseizoen het energetische verlies in principe 0.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Devke Hieronder een quote van @HomeWizard_NL. Hieruit haal ik een 'curve' van 85% efficiëntie bij 25% belasting, en 70% efficiëntie bij 10% beslating. Mijn 100W nachtverbruik is 12,5% van de 800W van de HW-batterij, dus ik zou denken dat de efficiëntie dan (ietsje) hoger dan 70% zal zijn. Maar aangezien 'ie ook een deel van de tijd 800W gaat leveren (op momenten dat ik veel verbruik bij weinig zon), is een overall gemiddelde efficiëntie van 80% misschien toch wel realistisch.

Overigens ging mijn vraag vooral over het duurzaamheidsaspect; de invloed op de TVT wilde ik (voor nu) even buiten beschouwing laten. Verder heb je gelijk dat je het ook gewoon als een leuke hobby kan zien!
HomeWizard_NL schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:28:
De efficiëntie is afhankelijk van veel variabelen. Ook moet je specifiek kijken naar omvormers die voor batterijen bedoeld zijn. Zonnepanelen omvormers zijn namelijk niet vergelijkbaar. Specs zijn ook altijd onder lab omstandigheden (denk aan ideale temperatuur, ideale laadpercentage en ideale vermogen). De meeste omvormers gaan kwa efficiëntie naar beneden als deze onder de 50% worden ontladen. Bij een 2000W omvormer is dat dus vanaf 1000W, bij een 800W omvormer is dat vanaf 400W. Bij 200W kun je er vanuit gaat dat een 2000W omvormer nog maar 70% of minder efficient is in een omzetting. Bij een 800W omvormer ligt dat rond de 85%. Omdat het heel afhankelijk is per woning en hoe hoog het uitgaande vermogen is, kun je over de daadwerkelijke efficiëntie in de echte wereld alleen maar een bandbreedte geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Zalmjam schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:23:
Het eventueel zichtbaar zijn van een accu door een energie leverancier is door HW heel simpel op te lossen door een variabele waarde die door de gebruiker kan worden ingesteld boven de NOM.
NOM vervangen door XOM waarbij X de variabele is.
Wil je dan continu verbruik uit het net of continu terugleveren.
Als je continu terug levert, val je door de mand omdat in de avond terug geleverd word. En dat is lastige te verklaren zonder accu.
Continu een beetje verbruiken zal er toch in de nacht ook af en toe door een schakelmoment stroom terug geleverd, en je wilt juist het nacht verbruik afdekken met je accu

In het plaatje hieronder een voorbeeldje van vanmorgen. Ik wil continu 200W terugleveren en mijn accu's volladen met PV, Als ik koffie apparaat aanzet zie je verbruik
Groen terugleveren
Blauw verbruik
.
Het word denk ik erg lastig om voor de netbeheerder je accu te verstoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f17zarwgGZXMbi9PJrA108qeDDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G0rFCMu8QJx11GwjV0qt7NqD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
mddd schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:25:
@a2aan Uitendelijk worden alle verliezen omgezet in warmte. Dus als het apparaat staat in een ruimte die verwarmd wordt, dan is gedurende het stookseizoen het energetische verlies in principe 0.
Dat is deels waar, maar hangt wel van een aantal factoren af. Zoals:
  • Ontwikkel je de warmte op een moment dat je daar behoefte aan hebt? In zomernachten is dat niet het geval.
  • Ontwikkel je de warmte op een plek waar je daar behoefte aan hebt? In mijn geval (in de winter) op zich wel, maar voor iedereen die hem in de garage/schuur zet is het weggegooide energie.
  • Met welke COP werkt je centrale verwarming? De HW-batterij heeft een COP van 1; met een warmtepomp had je met dezelfde energie 2-5x zoveel warmte in je huis kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:40:
@Devke Hieronder een quote van @HomeWizard_NL. Hieruit haal ik een 'curve' van 85% efficiëntie bij 25% belasting, en 70% efficiëntie bij 10% beslating. Mijn 100W nachtverbruik is 12,5% van de 800W van de HW-batterij, dus ik zou denken dat de efficiëntie dan (ietsje) hoger dan 70% zal zijn. Maar aangezien 'ie ook een deel van de tijd 800W gaat leveren (op momenten dat ik veel verbruik bij weinig zon), is een overall gemiddelde efficiëntie van 80% misschien toch wel realistisch.

Overigens ging mijn vraag vooral over het duurzaamheidsaspect; de invloed op de TVT wilde ik (voor nu) even buiten beschouwing laten. Verder heb je gelijk dat je het ook gewoon als een leuke hobby kan zien!

[...]
Vlgs mij geeft HW aan dat je 85% RTE kunt verwachten op 200 Watt. Of lees ik het nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:46:
Vlgs mij geeft HW aan dat je 85% RTE kunt verwachten op 200 Watt. Of lees ik het nu verkeerd?
Ja, op 25% belasting van de omvormer heb je een RTE van 85% (gebaseerd op de HW-batterij), maar bij 10% belasting is dat nog maar een RTE van 70%. Gaat dus heel hard omlaag, onder die 200W.

Hierbij doe ik wel de aanname dat de HW-batterij bij 10% belasting (80W) dezelfde RTE heeft als in het voorbeeld, dat eigenlijk ging over een 2000W omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

Ja, op 25% belasting van de omvormer heb je een RTE van 85% (gebaseerd op de HW-batterij), maar bij 10% belasting is dat nog maar een RTE van 70%. Gaat dus heel hard omlaag, onder die 200W.

Hierbij doe ik wel de aanname dat de HW-batterij bij 10% belasting (80W) dezelfde RTE heeft als in het voorbeeld, dat eigenlijk ging over een 2000W omvormer.
Ik lees toch echt dat je bij een 2k omvormer bij 200 Watt een RTE kunt verwachten van 70%. Daarachter geven ze aan dat bij een omvormer van 800 Watt je 85% dan mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:07:
Ik lees toch echt dat je bij een 2k omvormer bij 200 Watt een RTE kunt verwachten van 70%. Daarachter geven ze aan dat bij een omvormer van 800 Watt je 85% dan mag verwachten.
HW-batterij2000W omvormer
200W25% belasting; 85% RTE10% belasting; 70% RTE
100W12,5% belasting; 73%-75% RTE (interpolatie o.b.v. aanname)n.v.t.
80W10% belasting; 70% RTE (aanname)n.v.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

HW-batterij2000W omvormer
200W25% belasting; 85% RTE10% belasting; 70% RTE
100W12,5% belasting; 73%-75% RTE (interpolatie o.b.v. aanname)n.v.t.
80W10% belasting; 70% RT!E (aanname)n.v.t.
Ik snap je wel hoor. Maar volgens mij staat dat er niet.

Edit : we bedoelen hetzelfde. Tis tijd voor koffie hier haha.

Maar is jouw nachtverbruik dan maar 80 watt per uur gemiddeld? Hier tussen de 100 en 200

[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 28-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:17:
Ik snap je wel hoor. Maar volgens mij staat dat er niet.
OK, maar wat is dan je punt/vraag? We zijn het eens over een RTE van 85% bij 200W van de HW-batterij, maar ik kreeg het gevoel dat je mijn redenatie niet kon volgen dat het onder de 200W hard naar beneden gaat, naar ongeveer 70% bij 80W.

Nou zijn er vast veel mensen met een nachtverbruik van 200W of meer. die lekker kunnen rekenen met een (gemiddelde) RTE van >85%. Fijn voor ze (meen ik echt).

Alleen is mijn nachtverbruik gemiddeld ongeveer 100W, en een groot deel van de tijd nog wat minder (koelkast, vriezer en Quooker gebruiken niet continu, maar trekken het gemiddelde wel omhoog).

Met de kennis die ik heb (niet letterlijk, maar wel afgeleid van info van @HomeWizard_NL) is mijn verwachting dat de RTE van een HW-batterij voor mij 's nachts daalt tot onder de 75%. Bij nader inzien is 80% als overall gemiddelde misschien wel realistisch, maar ik vroeg me toch af hoe duurzaam het is om die energie 's nachts weg te gooien, terwijl hij overdag nuttig verbruikt had kunnen worden. Uiteraard probeer ik mijn directe eigen verbruik van zonne-energie te maximaliseren, maar als dat niet lukt, kan ik (vanuit duurzaamheid) de energie dan niet beter door de buren laten verbruiken, dan zelf bewaren voor later, en er 25% van verliezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

<knip>

Maar is jouw nachtverbruik dan maar 80 watt per uur gemiddeld?
Let op je eenheden, "watt per uur" is *geen* zinvolle eenheid. Daar kun je helemaal niets mee.

Als je "Wh per uur" bedoelt (hoofdletter "W" voor Watt, het is een achternaam, en "h" voor de "uur" eenheid, om de eenheid "Wattuur", oftewel "Wh" aan te duiden), dan kun je daar nog wel iets mee, al is de reguliere eenheid "Watt" natuurlijk correct en duidelijker... ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

OK, maar wat is dan je punt/vraag? We zijn het eens over een RTE van 85% bij 200W van de HW-batterij, maar ik kreeg het gevoel dat je mijn redenatie niet kon volgen dat het onder de 200W hard naar beneden gaat, naar ongeveer 70% bij 80W.

Nou zijn er vast veel mensen met een nachtverbruik van 200W of meer. die lekker kunnen rekenen met een (gemiddelde) RTE van >85%. Fijn voor ze (meen ik echt).

Alleen is mijn nachtverbruik gemiddeld ongeveer 100W, en meestal nog wat minder (koelkast, vriezer en Quooker gebruiken niet continu, maar trekken het gemiddelde wel omhoog).

Met de kennis die ik heb (niet letterlijk, maar wel afgeleid van info van @HomeWizard_NL) is mijn verwachting dat de RTE van een HW-batterij voor mij 's nachts daalt tot onder de 75%. Bij nader inzien is 80% als overall gemiddelde misschien wel realistisch, maar ik vroeg me toch af hoe duurzaam het is om die energie 's nachts weg te gooien, terwijl hij overdag nuttig verbruikt had kunnen worden. Uiteraard probeer ik mijn directe eigen verbruik van zonne-energie te maximaliseren, maar als dat niet lukt, kan ik (vanuit duurzaamheid) de energie dan niet beter door de buren laten verbruiken, dan zelf bewaren voor later, en er 25% van verliezen?
Kan je redenatie volgen. Misschien ben ik ff niet duidelijk in mijn antwoorden. Heb hem al geknipt de laatste.

Oke als je al op max eigen verbruik zit en er niet mee weg kunt dan is het mijn inziens.....of je slaat op en verbruikt zelf (voorkomen van de TLB???) en je accepteert het verlies van omzetting. Of je betaald een eventuele TLB en je vloeit de stroom terug naar je buren vanuit duurzaamheid. Wat is voor jouw zwaarwegender?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Alleen is mijn nachtverbruik gemiddeld ongeveer 100W, en meestal nog wat minder (koelkast, vriezer en Quooker gebruiken niet continu, maar trekken het gemiddelde wel omhoog).

Ik vind dit eigenlijk meer een moreel punt dan een technische. Een vraag die jij eigenlijk moet stellen voordat je aan de aanschaf van een batterij of een hele reeks andere producten begint.

Mijn heel persoonlijke reactie is, ik doe wat voor mijn situatie het beste is en dan is een RTE van 70% prima aanvaardbaar. Egoistisch, misschien maar ik voel me niet verantwoordelijk voor wat ander mensen doen. Zeker als je bedenkt dat andere mensen dingen doen waar ik een minder goed gevoel bij heb maar die ik aanvaard als zijnde het recht op vrij keuze van het individue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:36:
Oke als je al op max eigen verbruik zit en er niet mee weg kunt dan is het mijn inziens.....of je slaat op en verbruikt zelf (voorkomen van de TLB???) en je accepteert het verlies van omzetting. Of je betaald een eventuele TLB en je vloeit de stroom terug naar je buren vanuit duurzaamheid. Wat is voor jouw zwaarwegender?
Van die drie aspecten, geld, duurzaamheid en hobby probeer ik, voor mezelf, een beetje het gewicht te bepalen. En dan mogen duurzaamheid en hobby best geld kosten, dus ik hoef die batterij niet per se (helemaal) terug te verdienen, maar ik gooi mijn geld ook weer liever niet in een bodemloze put.

Voor mij weegt duurzaamheid in principe vrij zwaar, maar twijfel dus nog wel hoe duurzaam die HW-batterij nou écht is. Omdat het een van de speerpunten is waarmee HW het product in de markt zet, heb ik hem misschien iets te veel door een roze bril bekeken.

Voor mij is duurzaamheid tweeledig: minder CO2 uitstoten, maar ook bijdragen om de knelpunten in het elektriciteitsnetwerk te verminderen. Ik denk dat je voor dat laatste ook naar je lokale omgeving moet kijken: bij mij in de buurt hebben minder dan de helft van de huizen (met een geschikt dak) zonnepanelen, en er staan ook een aantal flats, bedrijven en winkels in de wijk. Ik denk dat mijn zonne-energie, ook in de zomer, de wijk niet zal verlaten, als ik die exporteer.

Aan de andere kant: als er door mij de gascentrale 's nachts minder hard hoeft te draaien, en er overdag zonne- en windenergie van elders in het land naar mijn buren kan stromen, dan is de HW-batterij misschien toch de duurzame keuze. In ieder geval in de zomer. Maar hoe zit het dan in de andere seizoenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Op de achtergrond spelen er vele zaken mee, waarbij je niet moet vergeten dat de fossiele centrales niet snel niet zomaar uit kunnen (dus een minimaal vermogen leveren) en niet instant kunnen af- of bijschakelen wat duurzame bronnen beter kunnen (mits er zon/wind is). Onderstaande tabel geeft een overzicht van regelbaar vermogen en hoe snel dat kan worden ingezet (bron: https://www.sciencedirect...cle/pii/S277267112100022X )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei_Hm7R47iJqueUORM9_o1K6Km0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XSpmDwd9tJDTGaMeaAi32lch.png?f=user_large
Om hun vermogen te kunnen leveren op de momenten dat het nodig is (dat zijn de verbruikspieken zoals rond etenstijd 18.00 's avonds), zullen de centrales gedurende de dag aan moeten blijven, ook als er geen vraag is door "het overschot aan duurzame energie". Om de overall C02 uitstoot te verlagen zullen we dus de pieken moeten verlagen, waarvoor de fossiele centrales aan staan. Minder hoge pieken, minder centrales nodig.
Als ik dit zo onder elkaar zet, is het beter om zelf je duurzame energie (tegen een verlies) te gebruiken om de verbruikspieken te verlagen.
Lagere piek -> betekent minder centrales nodig -> betekent minder energieopwek op basis van fossiele energie als er toch een overschot is -> verlaging CO2 uitstoot.

Klopt deze redenering een beetje? :?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:54:
Op de achtergrond spelen er vele zaken mee, waarbij je niet moet vergeten dat de fossiele centrales niet snel niet zomaar uit kunnen (dus een minimaal vermogen leveren) en niet instant kunnen af- of bijschakelen wat duurzame bronnen beter kunnen (mits er zon/wind is). Onderstaande tabel geeft een overzicht van regelbaar vermogen en hoe snel dat kan worden ingezet (bron: https://www.sciencedirect...cle/pii/S277267112100022X )[Afbeelding]
Om hun vermogen te kunnen leveren op de momenten dat het nodig is (dat zijn de verbruikspieken zoals rond etenstijd 18.00 's avonds), zullen de centrales gedurende de dag aan moeten blijven, ook als er geen vraag is door "het overschot aan duurzame energie". Om de overall C02 uitstoot te verlagen zullen we dus de pieken moeten verlagen, waarvoor de fossiele centrales aan staan. Minder hoge pieken, minder centrales nodig.
Als ik dit zo onder elkaar zet, is het beter om zelf je duurzame energie (tegen een verlies) te gebruiken om de verbruikspieken te verlagen.
Lagere piek -> betekent minder centrales nodig -> betekent minder energieopwek op basis van fossiele energie als er toch een overschot is -> verlaging CO2 uitstoot.

Klopt deze redenering een beetje? :?
ik mis in die lijst de gasturbines, want die kunnen binnen enkele minuten opstarten en worden hiervoor dan ook gebruikt als er snel even extra energie nodig is.
Dit zijn ook relatief kleine units, bv de Claus centrale heeft er een aantal staan, die in feite standby staan e n dus in zeer korte tijd opgestart kunnen worden.
De Claus centrale in Maasbracht was ooit de eerste superkritische centrale in Nederland. Nu is het een STEG-eenheid met 3 gasturbines.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

MacD007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

ik mis in die lijst de gasturbines, want die kunnen binnen enkele minuten opstarten en worden hiervoor dan ook gebruikt als er snel even extra energie nodig is.
Dit zijn ook relatief kleine units, bv de Claus centrales heeft er een aantal staan, die in feite standby staan e n dus in zeer korte tijd opgestart kunnen worden.
Volgende tabel uit dezelfde bron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPGkSV5CF4JpW1aP1JQzZDX3fCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LyLp5MqvuOMXOchYwSCsG32V.png?f=user_large

Ik zit nu vrij ver buiten mijn kennisgebied; die units bij de Claus Centrale zijn die van het type 'Simple cycle Aero-derivative'? Die dus een minimaal vermogen van 5% hebben, maar ook helemaal uit kunnen als ik jou goed begrijp?

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 28-08-2024 12:08 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Van die drie aspecten, geld, duurzaamheid en hobby probeer ik, voor mezelf, een beetje het gewicht te bepalen. En dan mogen duurzaamheid en hobby best geld kosten, dus ik hoef die batterij niet per se (helemaal) terug te verdienen, maar ik gooi mijn geld ook weer liever niet in een bodemloze put.

Voor mij weegt duurzaamheid in principe vrij zwaar, maar twijfel dus nog wel hoe duurzaam die HW-batterij nou écht is. Omdat het een van de speerpunten is waarmee HW het product in de markt zet, heb ik hem misschien iets te veel door een roze bril bekeken.

Voor mij is duurzaamheid tweeledig: minder CO2 uitstoten, maar ook bijdragen om de knelpunten in het elektriciteitsnetwerk te verminderen. Ik denk dat je voor dat laatste ook naar je lokale omgeving moet kijken: bij mij in de buurt hebben minder dan de helft van de huizen (met een geschikt dak) zonnepanelen, en er staan ook een aantal flats, bedrijven en winkels in de wijk. Ik denk dat mijn zonne-energie, ook in de zomer, de wijk niet zal verlaten, als ik die exporteer.

Aan de andere kant: als er door mij de gascentrale 's nachts minder hard hoeft te draaien, en er overdag zonne- en windenergie van elders in het land naar mijn buren kan stromen, dan is de HW-batterij misschien toch de duurzame keuze. In ieder geval in de zomer. Maar hoe zit het dan in de andere seizoenen?
In de andere seizoenen zal je steeds meer eigen opwek gaan verbruiken. Zal de batterij zich na verwachting ook minder vullen. Dus het effect zal daar afnemen is mijn gevoel ook qua duurzaamheid. Het gaat immers bij jezelf al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Volgende tabel uit dezelfde bron:
[Afbeelding]

Ik zit nu vrij ver buiten mijn kennisgebied; die units bij de Claus Centrale zijn die van het type 'Simple cycle Aero-derivative'? Die dus een minimaal vermogen van 5% hebben, maar ook helemaal uit kunnen als ik jou goed begrijp?
Ja, dat had ik begrepen toen ik daar in het verleden was, dit was ooit mijn vakgebied. een oude centrale op DSM had juist voor dat doel ook een LM-2500 gasturbine van GE (past bijna in een 40 voet container). ook deze kon binnen enkele minuten worden opgestart.
Dus als door het gebruik van thuis-batterijen het plotselinge verbruik een beetje ingedamd kan worden (mn bij inzet op grote schaal) zal dat zeker ook effect hebben of dergelijke systemen nog moeten gaan draaien en dus hierdoor minder CO2 uitstoot veroorzaken.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2024 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:14
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Kan je redenatie volgen. Misschien ben ik ff niet duidelijk in mijn antwoorden. Heb hem al geknipt de laatste.

Daarom lijkt me dit apparaat een mooie toevoeging aan de HW-batterij:
https://www.indielux.com/...ady2plugin-stromwaechter/

Als HW een soortgelijk apparaat zou maken met de instellingen
  • maximaal 600 / 800 / X watt terugleveren
  • nooit terugleveren
  • minimaal 50 / 100 / X watt opnemen
  • anders?
kan je je installatie "salderingsregel-bestendig" maken. Met wat voor politieke kronkels Den Haag dan over 2 jaar ook komt. Voorbeeld: https://solarmagazine.nl/...chaadt-vertrouwen-burgers

[ Voor 6% gewijzigd door Sonero op 28-08-2024 13:48 . Reden: voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:14:
In de andere seizoenen zal je steeds meer eigen opwek gaan verbruiken. Zal de batterij zich na verwachting ook minder vullen. Dus het effect zal daar afnemen is mijn gevoel ook qua duurzaamheid. Het gaat immers bij jezelf al op.
Als je de batterij niet benut, dan scoort die voor mij op duurzaamheid neutraal. Een apparaat dat een deel van het jaar duurzaam is, en een deel van het jaar (effectief) niks doet, is voor mij nog steeds een duurzaam apparaat.

Maar als zou blijken dat het apparaat een deel van het jaar een klein beetje duurzaam is (omdat de voordelen toch tegenvallen), en een ander deel van het jaar juist onduurzaam, omdat je je schaarse zonne-energie voor 25% verkwanselt, dan doet dat voor mij wel afbreuk aan de duurzaamheid. Nou zou ik natuurlijk altijd nog kunnen besluiten om het ding vanaf de herfst t/m de lente helemaal uit te schakelen, als dat duurzamer is. Aangezien de zonne-energie toch schaars is, zijn de terugleverkosten ook nog wel te overzien.

Ik geloof wel in de theorie van @Bravo dat het afvlakken van de pieken uiteindelijk het meeste resultaat oplevert. Vanuit dat oogpunt zou je misschien willen dat de HW-batterij niet alleen uitgesteld kan opladen (om de middagpiek van de opwek af te vlakken, waar hier al vaak om gevraagd is), maar in de tussenseizoenen (en na een zonnige winterdag) ook 's nachts tijdelijk uitschakelt als dat nodig is om de ochtendpiek op te kunnen vangen. En omdat het verbruik 's avonds en 's ochtends hoger is dan 's nachts, heb je ook nog eens minder verlies van de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Als je de batterij niet benut, dan scoort die voor mij op duurzaamheid neutraal. Een apparaat dat een deel van het jaar duurzaam is, en een deel van het jaar (effectief) niks doet, is voor mij nog steeds een duurzaam apparaat.

Maar als zou blijken dat het apparaat een deel van het jaar een klein beetje duurzaam is (omdat de voordelen toch tegenvallen), en een ander deel van het jaar juist onduurzaam, omdat je je schaarse zonne-energie voor 25% verkwanselt, dan doet dat voor mij wel afbreuk aan de duurzaamheid. Nou zou ik natuurlijk altijd nog kunnen besluiten om het ding vanaf de herfst t/m de lente helemaal uit te schakelen, als dat duurzamer is. Aangezien de zonne-energie toch schaars is, zijn de terugleverkosten ook nog wel te overzien.

Ik geloof wel in de theorie van @Bravo dat het afvlakken van de pieken uiteindelijk het meeste resultaat oplevert. Vanuit dat oogpunt zou je misschien willen dat de HW-batterij niet alleen uitgesteld kan opladen (om de middagpiek van de opwek af te vlakken, waar hier al vaak om gevraagd is), maar in de tussenseizoenen (en na een zonnige winterdag) ook 's nachts tijdelijk uitschakelt als dat nodig is om de ochtendpiek op te kunnen vangen. En omdat het verbruik 's avonds en 's ochtends hoger is dan 's nachts, heb je ook nog eens minder verlies van de omvormer.
Ik vraag me wel af of dit systeem (nu) iets voor je is. Ik weet dat verbeter de wereld begin bij jezelf een bekend spreekwoord is. Ik denk dat je jezelf goed realiseerd of zou moeten realiseren dat je zelf een hele kleine speler in de grote puzzel bent. Geldt ook voor mij. Uitzetten was niet een aanbevolen optie. Gaat hij te ver in de ontlading en je cellen zijn stuk dan heb je het tegenovergestelde bereikt van je doel. Voorbeeld:

Ik zou graag mijn TB straks iedere dag helemaal willen volladen. Des te meer eigenverbruik des te minder boete en ik help het net. In de zomer is 2.7 kWh wel genoeg. Nu de avonden langer worden eigenlijk niet. De accu komt in de simulatie overdag nog wel vol maar doordat de avonden langer worden is de nacht erbij overbruggen te lang. Oke dan neem ik er 2. 5.4 kWh. Die komt de nacht dan wel door met avond mits de pannelen nog genoeg overschot hebben op een dag. Maar ook daar komt een x een einde aan. Wat ik eigenlijk wil zeggen is you can't have it all. Het is dus keuze's maken. Welke je ook kiest. Alles heeft zn voor- en nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:43:
Uitzetten was niet een aanbevolen optie. Gaat hij te ver in de ontlading en je cellen zijn stuk dan heb je het tegenovergestelde bereikt van je doel.
Volgens @HomeWizard_NL komt hier wel een optie voor, waarna je hem al dan niet (ook) uit het stopcontact kan trekken. Is natuurlijk een beetje lomp, en ik denk dat als ik de batterij eenmaal heb, dat het afvlakken van in ieder geval de avondpiek voldoende 'winst' oplevert om hem toch het hele jaar operationeel te willen houden.

Maar het is dus niet onmogelijk om de batterij een aantal maanden (zonder stroom) op te slaan, bijvoorbeeld als je hem in de winter ergens verwarmd wilt wegzetten (als de gebruikte locatie niet vorstvrij is).
HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:40:
De verwachting is dat er bij launch een transport/opslag functie is om hem naar 80% te laden, en hij daarna uitgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
a2aan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Volgens @HomeWizard_NL komt hier wel een optie voor, waarna je hem al dan niet (ook) uit het stopcontact kan trekken.
Die optie is er al lang, een homewizard energy socket :+
(RSH) schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Die optie is er al lang, een homewizard energy socket :+
Nee, dat werd hier niet mee bedoeld. Het punt was of je de batterij (mn in de winter) kon uitzetten (bv omdat de locatie waar dezestaat dus niet vorstvrij is, en je deze daar dan beter niet kunt laten staan) kon uitzetten en dan wegzetten (in opgeladen toestand). en dat kun je dus niet doen met een HW energy socket, die zou hem wel (op afstand) aan en uit kunnen zetten. (waarom je dat dan weer zou willen is dan weer een heel andere vraag)

peterbier schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:23:
Ach ja je hebt al systemen dat off grid werkt.
En alleen stroom van het net nodig is voor tekort. (In de donkere winter maanden)

Ook al zal je dit met een diesel aggregaat doen en met een loskoppel van het net doen.
Er zijn ook systemen die dat automatisch kunnen.
Dan is het 0 door de slimme meter.
[Afbeelding]
dat omschakelen moet dan wel met de hand gebeuren (tenminste met deze lastomschakelaar) die je hebt getoond.
En als ik kijk wat off grid kost staat dit op dit moment echt niet in verhouding met on-grid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:17
Misschien een aardige rekentool om uit te rekenen hoeveel batterijvermogen je ongeveer nodig hebt: https://www.memodo.nl/m/tools/onafhankelijkheidscalculator/

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:15
Ik heb een technische vraag, ben een leek op dit gebied, dus wellicht wat domme vragen. De vraag is gerelateerd aan de Plug In batterij van HW, en hoe dat aan te sluiten en hoe het zou werken met mijn thuis installatie.
Gegeven mijn verbruik en opwek heb ik twee batterijen gereserveerd.
Ik heb een 1 fase 5 kW (SolaEdge) omvormer en 7.8 kWp zonnepanelen.
Dit was 5 jaar geleden de keuze, omdat ik toen een 1 fase meterkast had.
Die is inmiddels omgebouwd naar 3 fase, en de omvormer is aangesloten op en levert dus terug via een fase, L1.
Dat betekent dat op piekvermogen van de PV er 5 kW minus wat er op L1 momentaan verbruikt wordt naar het net wordt geleverd, en wat ik op de andere fasen verbruik dan van het net wordt gehaald. Is dat correct? Nadat de salderingsregeling is beëindigd is dit dus redelijk vervelend, en zou ik als ik een vast contract had en de terugleverboetes in stand blijven (who knows) feitelijk naar een 3 fase omvormer moeten overgaan. Is dat correct?
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber, dus dit lever en afname gedrag heeft (nu in elk geval) geen consequenties voor enige terugleverboete (maar zou dat bij een vast/ variabel contract bij de andere energie leveranciers wel hebben, en tot forse kosten leiden). En hopelijk blijft Tibber dus na beëindiging van de salderingsregeling ook zo werken. Dan is er geen reden om dure investering te doen in een 3-fase omvormer. Temeer daar dit voor het gebruik en opladen van de batterijen ook meer voordeel heeft denk ik.
Om de twee batterijen zoveel mogelijk dagen op te laden met zonnestroom zou ik die op stopcontacten moeten aansluiten die op L1 aangesloten zijn (en wellicht een bestaande verbruiker op L1 naar een andere fase moeten verhuizen om potentiële overbelasting door 1600W laden te voorkomen). De batterij op een andere fase zou betekenen dat ik de accu laad vanaf het net. Correct?
Bij gebruik van een 3 fase omvormer moet ik de batterijen dus op twee stopcontacten op 2 verschillende fasen aansluiten (dus maximaal 2/3de van het PV overschot kunnen laden) en zal het aantal dagen dat ik de batterij in het voor en naseizoen vol kan laden toch wel beduidend afnemen.
Kortom, is deze benadering juist?
- batterijen aansluiten op de PV fase, L1 (en dus de betreffende stopcontacten op de voor mij ideale plaats voor de batterijen dus op L1 laten aansluiten ipv nu L2)
- 1 fase omvormer blijven gebruiken in combinatie met een dynamisch contract.
Jullie adviezen zijn zeer welkom, om de installatie hier te kunnen voorbereiden.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• mddd
  • Niet online
@EVfan Je maakt het te ingewikkeld. De meter telt alle fasen bij elkaar op en rapporteert het resultaat als 1 waarde. Je leverancier rekent altijd op basis van het totaal. Het maakt dus niet uit of verbruik en teruglevering wel of niet op dezelfde fase gebeuren.

Of, op een andere manier gezegd, je kunt nooit tegelijk leveren en terugleveren. Dus je hoeft niet zelf te proberen die te balanceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:04
nu heb ik (nog) geen 3 fase aansluiting, maar als de batterij op een fase is aangesloten, gaat die ook enige afname op de andere 2 fases compenseren?

dus als alle 3 fases een verbruik van 100W hebben ('s nachts bijvoorbeeld), gaat de batterij dan 300W op zijn eigen fase terugzetten zodat het totaal op de meter 0 is, of gaat de batterij alleen de 100W op zijn eigen fase compenseren en houd je netto een verbruik van 200W over?

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 29-08-2024 15:02 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• EVfan
mddd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:50:
@EVfan Je maakt het te ingewikkeld. De meter telt alle fasen bij elkaar op en rapporteert het resultaat als 1 waarde. Je leverancier rekent altijd op basis van het totaal. Het maakt dus niet uit of verbruik en teruglevering wel of niet op dezelfde fase gebeuren.

Of, op een andere manier gezegd, je kunt nooit tegelijk leveren en terugleveren. Dus je hoeft niet zelf te proberen die te balanceren.
Dat het zo wordt verrekend in de meter zou kunnen, maar de fysieke stromen lopen toch zoals ik heb geschetst?
Bijvoorbeeld, levering via L1 van 4 kW minus 1 kW verbruik op L1, terwijl er op L2 en L3 bijvoorbeeld 1, respectievelijk 2 kW wordt afgenomen. Totaal is dan wel nul, maar strrom vanaf L1 naar de andere fasen laten lopen kan niet, zou een fikse sluiting geven denk ik als leek dan. Hamvraag is, als de batterijen dan op L2 zijn aangesloten ben ik dan niet effectief aan het laden vanaf het net en via de andere fase aan het terugleveren?
En idem, zoals ook de vraag van @Toby-Wan voor het leveren van de accu in de avond/nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:07

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

EVfan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Dat het zo wordt verrekend in de meter zou kunnen, maar de fysieke stromen lopen toch zoals ik heb geschetst?
Bijvoorbeeld, levering via L1 van 4 kW minus 1 kW verbruik op L1, terwijl er op L2 en L3 bijvoorbeeld 1, respectievelijk 2 kW wordt afgenomen. Totaal is dan wel nul, maar strrom vanaf L1 naar de andere fasen laten lopen kan niet, zou een fikse sluiting geven denk ik als leek dan. Hamvraag is, als de batterijen dan op L2 zijn aangesloten ben ik dan niet effectief aan het laden vanaf het net en via de andere fase aan het terugleveren?
En idem, zoals ook de vraag van @Toby-Wan voor het leveren van de accu in de avond/nacht.
Ja, het is zoals je schetst, maar je moet met drie elektra systemen denken, L1 L2 en L3 die uit fase lopen.

Je elektriciteitsmeter houdt de stroom teruglevering en afname bij en telt dit bij elkaar op. De meter geeft dus vier standen: T1 T2 T3 en T4. Dal en normaal tarief, terug levering (L1+L2+L3) en afname (L1+L2+L3) .

Als je een omvormer hebt op L1 en een thuis batterij op L2, kijkt de thuis batterij via de P1 poort naar de terug levering (T3/T4) en laad dan dezelfde hoeveelheid in de batterij (totdat deze vol is).

Dan lever je stroom aan het net en ga je met andere stroom uit het net je batterij laden.

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 29-08-2024 15:48 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:01
[...]

De afname op de ene fase wordt teruggeleverd op de andere fase door de accu en het telwerk maakt daar samen 0 van. Er loopt dus geen stroom van de accu daadwerkelijk naar de verbruiker op de andere fase maar het resultaat is hetzelfde. Doordat het telwerk op 0 blijft is er dus in die zin geen teruglevering door de accu en dus ook geen eventuele terugleverboete oid.

• EVfan
PeteSplit schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

Ja, het is zoals je schetst, maar je moet met drie elektra systemen denken, L1 L2 en L3 die uit fase lopen.

Je elektriciteitsmeter houdt de stroom teruglevering en afname bij en telt dit bij elkaar op. De meter geeft dus vier standen: T1 T2 T3 en T4. Dal en normaal tarief, terug levering (L1+L2+L3) en afname (L1+L2+L3) .

Als je een omvormer hebt op L1 en een thuis batterij op L2, kijkt de thuis batterij via de P1 poort naar de terug levering (T3/T4) en laad dan dezelfde hoeveelheid in de batterij (totdat deze vol is).

Dan lever je stroom aan het net en ga je met andere stroom je batterij laden.
@PeteSplit zodat ik je goed begrijp.
Kortom, de batterijen kunnen op L2, de 1-fase omvormer kan op L1 blijven en ik hoef niets aan te passen, zeker niet met een Tibber dynamisch contract.
De batterij kan het volle PV overschot gebruiken en ‘s nacht de volle lading weer inzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

EVfan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

@PeteSplit zodat ik je goed begrijp.
Kortom, de batterijen kunnen op L2, de 1-fase omvormer kan op L1 blijven en ik hoef niets aan te passen, zeker niet met een Tibber dynamisch contract.
De batterij kan het volle PV overschot gebruiken en ‘s nacht de volle lading weer inzetten?
Ja, ik heb ook drie fasen en mijn overschot gaat dan ook naar het net en de batterij laad uit het net en ik kan dat dan bijvoorbeeld 's nachts gebruiken (als ik in november de hw batterij krijg).
Het ontladen van de batterij zou ook eerder kunnen, als je bijvoorbeeld 's middags of 's avonds al meer stroom gebruikt dan wat je panelen kunnen leveren (met bijvoorbeeld elektrisch koken).

En Tibber leest alleen de totalen van de meter en weet dus niet dat dit via het net loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 29-08-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
[...]
Hamvraag is, als de batterijen dan op L2 zijn aangesloten ben ik dan niet effectief aan het laden vanaf het net en via de andere fase aan het terugleveren?
Ja. Je bent fysiek gezien tegelijk aan het laden en terugleveren. Maar enkel de totale som (dus laden OF terugleveren) wordt geregistreerd.

• EVfan
Dank voor de reacties. Ik wilde nog een praktijk voorbeeld van afgelopen weekeinde noemen.
Ik laadde de EV op, 3 maal 16A, de wasmachine en droger draaiden beide en zitten weliswaar achter een separate automaat, maar beide op L2. Met nog wat kleinere/korter durende verbruikers, o.a. een waterkoker liep de totale stroom op tot 30A, gedurende een minuut oid, totdat de Tibber Pulse ingreep en de autolader werd teruggeschroefd naar 7-8 kW. Maar als de beide batterijen in die situatie op L2 zijn aangesloten trekken ze de maximale laadstroom van 1600 W, ca. 7A ook op L2.
Ik neem aan dat door de automaten en hoofdzekering dan is beveiligd, maar ik las eerder op dit forum dat wat de batterij trekt als deze op dezelfde fase is aangesloten als de PV, niet langs de meter gaat en mogelijk de aarde dan te heet kan worden.
Is het dus verstandig om bijvoorbeeld de wasmachine dan van L2 naar L1 te verplaatsen, of de stopcontacten waarop de accu’s staan naar L1?
Dank voor jullie adviezen nogmaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

EVfan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:34:
Dank voor de reacties. Ik wilde nog een praktijk voorbeeld van afgelopen weekeinde noemen.
Ik laadde de EV op, 3 maal 16A, de wasmachine en droger draaiden beide en zitten weliswaar achter een separate automaat, maar beide op L2. Met nog wat kleinere/korter durende verbruikers, o.a. een waterkoker liep de totale stroom op tot 30A, gedurende een minuut oid, totdat de Tibber Pulse ingreep en de autolader werd teruggeschroefd naar 7-8 kW. Maar als de beide batterijen in die situatie op L2 zijn aangesloten trekken ze de maximale laadstroom van 1600 W, ca. 7A ook op L2.
Ik neem aan dat door de automaten en hoofdzekering dan is beveiligd, maar ik las eerder op dit forum dat wat de batterij trekt als deze op dezelfde fase is aangesloten als de PV, niet langs de meter gaat en mogelijk de aarde dan te heet kan worden.
Is het dus verstandig om bijvoorbeeld de wasmachine dan van L2 naar L1 te verplaatsen, of de stopcontacten waarop de accu’s staan naar L1?
Dank voor jullie adviezen nogmaals.
Ik heb drie fasen met op elke fase 3 groepen. De 3 fasen omvormer zit apart op een eigen automaat. De stroom van de omvormer (L1/L2/L3) gaat voor een fase (L2) dan naar de batterij, maar zit dan niet op dezelfde groep. Elke groep is 16A en daar kun je 3600 W op aansluiten.
Even kijken welke groepen je gebruikt en wat er aan vermogen (verbruikers) op de groepen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:46:
[...]

Kijk dat bedoel ik. Welke hardware is extra nodig. De zigbee stick dus. Het mooiste voor mijn gevoel is een sensor kopen en die direct kunnen koppelen met HA. Ik zal van de week de Airthings hier ook eens wat mee gaan prutsen. Ik zie dat er eerst een aantal stappen gedaan moeten worden voordat HA hem ziet. Ben benieuwd of jouw constructie ook werkt.
Hier de bevestiging dat het werkt: https://zigbee.blakadder.com/Aqara_WSDCGQ11LM.html
Je hebt dus geen Aqara hub nodig om de sensor uit te kunnen lezen. Na het doornemen van onderstaande stappen kan je eventueel nog andere sensoren of apparaten toevoegen zoals Philips Hue lampen (ja, je hub kan eruit).

Allereerst de aanschaf van hardware; de sensor https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07D37FKGY?ref=emc_p_m_5_i_atc en de stick https://www.hashop.nl/conbee-ii-zigbee-usb-stick (maar er zijn vast ergens adressen waar het allemaal een paar euro goedkoper kan). Ik heb twee sensoren aangeschaft; 1 voor de schuur en 1 voor de tuin om het temperatuurverschil te kunnen meten.

Dan de integratie https://www.home-assistant.io/integrations/zha/

Daarna terug te vinden op http://homeassistant.loca...egrations/integration/zha

Klik op deze pagina op de regel Apparaten, dan klik rechts-onderin op +Apparaat toevoegen.

Zet de sensor in koppelmodus d.w.z. 5 seconden lang op de knop aan de bovenzijde klikken, als het goed is gaat de LED dan knipperen om aan te geven dat de sensor in koppelmodus staat.

De sensor identificeert zichzelf als ‘LUMI lumi.weather’ maar het is handiger hier een andere naam aan te geven.

Nog wat uitleg op YouTube: AQARA SENSORS IN HOME ASSISTANT (deConz and Conbee II FULL SETUP)

Nauwkeurigheid: bij positionering op dezelfde plek was er een verschil van 1,2 °C, 2,5 % RH en 0 hPa tussen de twee sensoren. De temperatuur was 2 graden hoger dan wat HA en Weerplaza aangaf, maar dat doet de bebouwde kom nu eenmaal. Wat mij betreft voldoende nauwkeurig om het komend half jaar te bepalen of de schuur geschikt is voor de HW batterij.
Sonero schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Hier de bevestiging dat het werkt: https://zigbee.blakadder.com/Aqara_WSDCGQ11LM.html
Je hebt dus geen Aqara hub nodig om de sensor uit te kunnen lezen. Na het doornemen van onderstaande stappen kan je eventueel nog andere sensoren of apparaten toevoegen zoals Philips Hue lampen (ja, je hub kan eruit).

Allereerst de aanschaf van hardware; de sensor https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07D37FKGY?ref=emc_p_m_5_i_atc en de stick https://www.hashop.nl/conbee-ii-zigbee-usb-stick (maar er zijn vast ergens adressen waar het allemaal een paar euro goedkoper kan). Ik heb twee sensoren aangeschaft; 1 voor de schuur en 1 voor de tuin om het temperatuurverschil te kunnen meten.

Dan de integratie https://www.home-assistant.io/integrations/zha/

Daarna terug te vinden op http://homeassistant.loca...egrations/integration/zha

Klik op deze pagina op de regel Apparaten, dan klik rechts-onderin op +Apparaat toevoegen.

Zet de sensor in koppelmodus d.w.z. 5 seconden lang op de knop aan de bovenzijde klikken, als het goed is gaat de LED dan knipperen om aan te geven dat de sensor in koppelmodus staat.

De sensor identificeert zichzelf als ‘LUMI lumi.weather’ maar het is handiger hier een andere naam aan te geven.

Nog wat uitleg op YouTube: AQARA SENSORS IN HOME ASSISTANT (deConz and Conbee II FULL SETUP)

Nauwkeurigheid: bij positionering op dezelfde plek was er een verschil van 1,2 °C, 2,5 % RH en 0 hPa tussen de twee sensoren. De temperatuur was 2 graden hoger dan wat HA en Weerplaza aangaf, maar dat doet de bebouwde kom nu eenmaal. Wat mij betreft voldoende nauwkeurig om het komend half jaar te bepalen of de schuur geschikt is voor de HW batterij.
Jij hebt die zigbee stick in de NAS?

Ik heb ook eens wat zitten klooien met zo'n sensortje. Ik haal daar de temperatuur, vochtigheid en batterij % uit. Zie onderstaande.
Met de Tuya integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m0sn7gDrE2i8oBm1AXIDNZTbLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqSJI6CKiSC7m562bS7uXxUz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRQN1Nx-sDpxJU-JN-Ef6YYhxz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UvcT23DLcnkukcxynzddsQz.jpg?f=fotoalbum_large

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Toby-Wan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:01:
nu heb ik (nog) geen 3 fase aansluiting, maar als de batterij op een fase is aangesloten, gaat die ook enige afname op de andere 2 fases compenseren?

dus als alle 3 fases een verbruik van 100W hebben ('s nachts bijvoorbeeld), gaat de batterij dan 300W op zijn eigen fase terugzetten zodat het totaal op de meter 0 is, of gaat de batterij alleen de 100W op zijn eigen fase compenseren en houd je netto een verbruik van 200W over?
Weet iemand het antwoord op @Toby-Wan zijn vraag? Kijkt Home Wizard over de 3 fases heen bij het terugleveren? Wel zo relevant voor de potentiële besparing.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flesym schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

Weet iemand het antwoord op @Toby-Wan zijn vraag? Kijkt Home Wizard over de 3 fases heen bij het terugleveren? Wel zo relevant voor de potentiële besparing.
Zover ik weet (heb geen 3 fase) kijkt de p1 meter of er overschot is of dat er vermogen uit het net gevraagd wordt. De meter verrekend het e.a. intern al. Dus stel je vraagt op 1 fase 200 Watt en je levert er 300 Watt terug op de 2e dan lever je netto 100 terug en zal de HW p1 meter doorgeven aan de batterij dat hij laden moet met 100 Watt.

Lever je 300 watt terug op 1 fase en vraag je 500 watt.... dan zal de batterij met 200 Watt ontladen. Correct me if i am wrong. Zo begrijp ik het verhaal rondom 3 fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Zover ik weet (heb geen 3 fase) kijkt de p1 meter of er overschot is of dat er vermogen uit het net gevraagd wordt. De meter verrekend het e.a. intern al. Dus stel je vraagt op 1 fase 200 Watt en je levert er 300 Watt terug op de 2e dan lever je netto 100 terug en zal de HW p1 meter doorgeven aan de batterij dat hij laden moet met 100 Watt.

Lever je 300 watt terug op 1 fase en vraag je 500 watt.... dan zal de batterij met 200 Watt ontladen. Correct me if i am wrong. Zo begrijp ik het verhaal rondom 3 fasen.
Ik had zelf beter naar de specs moeten kijken, want behalve de slimme meter werkt inderdaad de HW accu ook zo:

Maakt het uit op welke fase ik teruglever als ik 3 fases heb?
Je slimme meter rekent altijd met de som van de 3 fases. Wek je op 1 fase 2000 watt op en neem je op de ander 2000 watt af, dan rekent de meter 0 watt. Het maakt dus niet uit op welke fase de batterij zit, zeker als je een 3-fasenzonnepanelenomvormer hebt. Als je meerdere batterijen koopt, is het in sommige situaties handig om de batterijen over meerdere fasen te verdelen. Dat is omdat in de meeste gevallen elke fase in de woning 25 ampère kan, en elke batterij 3,5 ampère kan gebruiken.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Flesym schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Ik had zelf beter naar de specs moeten kijken, want behalve de slimme meter werkt inderdaad de HW accu ook zo:

Maakt het uit op welke fase ik teruglever als ik 3 fases heb?
Je slimme meter rekent altijd met de som van de 3 fases. Wek je op 1 fase 2000 watt op en neem je op de ander 2000 watt af, dan rekent de meter 0 watt. Het maakt dus niet uit op welke fase de batterij zit, zeker als je een 3-fasenzonnepanelenomvormer hebt. Als je meerdere batterijen koopt, is het in sommige situaties handig om de batterijen over meerdere fasen te verdelen. Dat is omdat in de meeste gevallen elke fase in de woning 25 ampère kan, en elke batterij 3,5 ampère kan gebruiken.
Hoe dat precies werkt bij 3 fasen durf ik niet te zeggen. Ik ga dr vanuit dat je op iedere fase 25A x 220 V max aan vermogen mag laten gaan. Waarschijnlijk zitten de groepen verdeeld over de fases. Wat er op de groepen dan weer zit bepaald de belasting op die fase. Als je netjes kleurt binnen de max waardes dan kan het denk ik niet misgaan. Dat zou mij het meest logisch klinken. Ik ben geen electriciën. Zo zou ik hetzelf beredeneren.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 29-08-2024 20:36 ]

EVfan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:46:
Ik heb een technische vraag, ben een leek op dit gebied, dus wellicht wat domme vragen. De vraag is gerelateerd aan de Plug In batterij van HW, en hoe dat aan te sluiten en hoe het zou werken met mijn thuis installatie.
Gegeven mijn verbruik en opwek heb ik twee batterijen gereserveerd.
Ik heb een 1 fase 5 kW (SolaEdge) omvormer en 7.8 kWp zonnepanelen.
Dit was 5 jaar geleden de keuze, omdat ik toen een 1 fase meterkast had.
Die is inmiddels omgebouwd naar 3 fase, en de omvormer is aangesloten op en levert dus terug via een fase, L1.
Dat betekent dat op piekvermogen van de PV er 5 kW minus wat er op L1 momentaan verbruikt wordt naar het net wordt geleverd, en wat ik op de andere fasen verbruik dan van het net wordt gehaald. Is dat correct? Nadat de salderingsregeling is beëindigd is dit dus redelijk vervelend, en zou ik als ik een vast contract had en de terugleverboetes in stand blijven (who knows) feitelijk naar een 3 fase omvormer moeten overgaan. Is dat correct?
Gelukkig niet, nee, je kunt gewoon bij je eigen omvormer blijven, net wat @mddd aangeeft, de slimme meter (dus je e-boer) telt alles netjes bijelkaar en het maakt dus niet uit in welke fase je verbruikt cq gaat leveren.
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber, dus dit lever en afname gedrag heeft (nu in elk geval) geen consequenties voor enige terugleverboete (maar zou dat bij een vast/ variabel contract bij de andere energie leveranciers wel hebben, en tot forse kosten leiden). En hopelijk blijft Tibber dus na beëindiging van de salderingsregeling ook zo werken.
he dat met de salderingsregeling gaat aflopen is nog helemaal niet zeker, vergeet niet dat de huidige regering in de EK helemaal geen meederheid heeft, dus we zien het wel wat volgend jaar gebeurd.
Dan is er geen reden om dure investering te doen in een 3-fase omvormer. Temeer daar dit voor het gebruik en opladen van de batterijen ook meer voordeel heeft denk ik.
Om de twee batterijen zoveel mogelijk dagen op te laden met zonnestroom zou ik die op stopcontacten moeten aansluiten die op L1 aangesloten zijn (en wellicht een bestaande verbruiker op L1 naar een andere fase moeten verhuizen om potentiële overbelasting door 1600W laden te voorkomen). De batterij op een andere fase zou betekenen dat ik de accu laad vanaf het net. Correct?
Nee, ongeacht op welke fase je zonnepanelen en je thuis batterij zitten, alles wat van de zonnepanelen wordt geleverd word eerst verbruikt (dus Fase 1 opwek, verbruik in fase 1, 2 en 3.) pas als je nog steeds meer opwekt dan wat je op dat moment verbruikt ga je terugleveren aan het net.
Bij gebruik van een 3 fase omvormer moet ik de batterijen dus op twee stopcontacten op 2 verschillende fasen aansluiten (dus maximaal 2/3de van het PV overschot kunnen laden) en zal het aantal dagen dat ik de batterij in het voor en naseizoen vol kan laden toch wel beduidend afnemen.
Kortom, is deze benadering juist?
Nee, maakt niet uit dus.
- batterijen aansluiten op de PV fase, L1 (en dus de betreffende stopcontacten op de voor mij ideale plaats voor de batterijen dus op L1 laten aansluiten ipv nu L2);
maakt niets uit op welke fase je de thuis-batterij op aansluit.
- 1 fase omvormer blijven gebruiken in combinatie met een dynamisch contract.
tuurlijk, gewoon doen, niets aan de hand.
Jullie adviezen zijn zeer welkom, om de installatie hier te kunnen voorbereiden.
een ding, gezien je vragen, doe aub geen eigen installatie maar laat dat aub (met name voor je eigen veiligheid en dat van je familie) aan deskundigen over. en dat is helemaal niet erg, niet iedereen kan en hoeft daar verstand van te hebben, mogelijk weet jij van andere dingen veel meer en heb ik daar totaal geen kaas van gegeten.
en vergeet niet, er bestaan geen dome vragen, alleen dome antwoorden. dus het is prima dat je dit durft te vragen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
MacD007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:50:
[...]

Gelukkig niet, nee, je kunt gewoon bij je eigen omvormer blijven, net wat @mddd aangeeft, de slimme meter (dus je e-boer) telt alles netjes bijelkaar en het maakt dus niet uit in welke fase je verbruikt cq gaat leveren.

[...]

he dat met de salderingsregeling gaat aflopen is nog helemaal niet zeker, vergeet niet dat de huidige regering in de EK helemaal geen meederheid heeft, dus we zien het wel wat volgend jaar gebeurd.

[...]

Nee, ongeacht op welke fase je zonnepanelen en je thuis batterij zitten, alles wat van de zonnepanelen wordt geleverd word eerst verbruikt (dus Fase 1 opwek, verbruik in fase 1, 2 en 3.) pas als je nog steeds meer opwekt dan wat je op dat moment verbruikt ga je terugleveren aan het net.

[...]
Nee, maakt niet uit dus.

[...]

[...]

[...]

een ding, gezien je vragen, doe aub geen eigen installatie maar laat dat aub (met name voor je eigen veiligheid en dat van je familie) aan deskundigen over. en dat is helemaal niet erg, niet iedereen kan en hoeft daar verstand van te hebben, mogelijk weet jij van andere dingen veel meer en heb ik daar totaal geen kaas van gegeten.
en vergeet niet, er bestaan geen dome vragen, alleen dome antwoorden. dus het is prima dat je dit durft te vragen. d:)b
@MacD007
Dank voor je antwoorden. Ik ga wat elektriek betreft niet verder dan een stopcontact of dimmer aansluiten.
De installatie, dwz aanpassing in de meterkast gebeurt inderdaad door een installateur, onze huis installateur.
De twee batterijen aansluiten met een stekker is geen rocket science toch.
Maar het is voor mij wel goed om de achtergronden zoveel mogelijk te begrijpen, zodat ik waar nodig met de installateur de juiste beslissingen kan nemen (bijvoorbeeld welke verbruikers op welke fase, zoals mijn laatste vraag vandaag aangeeft. Ik zit met 3*25 aansluiting en 2 maal EV, airco voor slaapkamer, en wijnopslag, en voor de woonkamer, een vaatwasser, wasmachine en droger en nu recent ook een 11 kW warmtepomp betrekkelijk vaak aan de rand van de belastbaarheid, zeker als die verbruikers dynamisch worden aangestuurd en tijdens perioden van lage prijzen veel verbruikers parallel draaien. Derhalve een Tibber Pulse, om de EV laadsnelheid als het sluitstuk te kunnen afremmen.
Ik was initieel enigszins verontrust omdat op dit forum werd gewaarschuwd voor batterij met PV opladen “achter de meter” wat dan de stroom door de massa hoger kan maken dan verantwoord, en niet door de automaat wordt beveiligd. Ik hoop dat ik dat goed begrepen heb.
Zie ook de hier gerefereerde filmpjes over de Duitse Plug in zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:22:
[...]

@MacD007
Dank voor je antwoorden. Ik ga wat elektriek betreft niet verder dan een stopcontact of dimmer aansluiten.
De installatie, dwz aanpassing in de meterkast gebeurt inderdaad door een installateur, onze huis installateur.
De twee batterijen aansluiten met een stekker is geen rocket science toch.
Nee, juist niet, daarvoor hebben ze ook ooit juist een stekker voor ontworpen, dat een leek veilig en verantwoord apparatuur kan aansluiten aan zijn electrisch netwerk.
Maar het is voor mij wel goed om de achtergronden zoveel mogelijk te begrijpen, zodat ik waar nodig met de installateur de juiste beslissingen kan nemen (bijvoorbeeld welke verbruikers op welke fase, zoals mijn laatste vraag vandaag aangeeft. Ik zit met 3*25 aansluiting en 2 maal EV, airco voor slaapkamer, en wijnopslag, en voor de woonkamer, een vaatwasser, wasmachine en droger en nu recent ook een 11 kW warmtepomp betrekkelijk vaak aan de rand van de belastbaarheid, zeker als die verbruikers dynamisch worden aangestuurd en tijdens perioden van lage prijzen veel verbruikers parallel draaien. Derhalve een Tibber Pulse, om de EV laadsnelheid als het sluitstuk te kunnen afremmen.
ja, het is wel belangrijk om zelf te weten wat je allemaal op je groepen hebt zitten, alleen al omdat als er een storing optreed je weet waar mogelijk een probleem zit (vaak zul je zelf het probleem niet kunnen oplossen als het een vaste aansluiting betreft (maar dan door die groep gewoon uit te laten) kan de rest dan weer veilig aan. of je kunt de veroorzker met een stekker gewoon uitpluggen.
Daarom hoort er in een meterkast ook een overzicht van de verdeling op de groepen en normaal zijn de groepen zelf ook gekenmerkt. (bv woonkamer, keuken, garage ed)
Ik was initieel enigszins verontrust omdat op dit forum werd gewaarschuwd voor batterij met PV opladen “achter de meter” wat dan de stroom door de massa hoger kan maken dan verantwoord, en niet door de automaat wordt beveiligd. Ik hoop dat ik dat goed begrepen heb.
het probleem is wat lastiger te begrijpen, maar als je de thuis-batterij maar aansluit aan een groep waar nog voldoende ruimte is (dus minimaal die 800W) zou dit gewoon goed moeten komen.
Dit doe je door de aansluitwaarde van elk apparaat die op de gewenste groep zit bijelkaar op te tellen.
Bv om je een voorbeeld te geven:
Groep x waar 10 lampen (LED) van elk 15W op zitten, daarnaast een radio van 50W, een TV van 250W, een Wifi versterker van 25W en je sluit daar ook wel eens een stofzuiger aan van 800W, en een Monitor van 150W en een PC van 650W. totaal is dat dus 2.075W aansluitwaarde (het maakt nu even niet uit of deze allemaal aan staan, in principe kan dit dus wel.
Je groep is afgezekerd met16A - 230V = 3680W ; je hebt op deze groep dus 3680 -/- 2075 = 1.605W over. Dus als daar dan 800W van de thuis-Batterij er nog bovenop komt blijf je nog steeds netjes binnen de 3680W. Daarom ook de limiet van die 800W.
Ga dus eens kijken welke groep (dus niet welke Fase) je de thuis-batterij wilt aansluiten, en kijk wat daar dan normaal gezien op aangesloten gaat worden (vergeet hierbij bv ook niet bv de stofzuiger bij).
Zie ook de hier gerefereerde filmpjes over de Duitse Plug in zonnepanelen.

Flesym schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

Ja, ook bij een 3-fase aansluiting maakt het niet uit of bv die nacht de verbruikers op L1, L2 of L3 zitten, terwijl bv de batterij alleen op l1 is aangesloten.
zolang het verbruik van deze drie fases de maximale levering van de batterij (=800W) niet overstijgt maakt dat niets uit. Uiteraard tot dat de batterij leeg is.
Pas als de som van het verbruik de capaciteit (=levering van de thuis-batterij) overstijgd zal de restererende stroom uit het net worden getrokken.
Dat kun je ook zien vanuit je rekening, daar zijn bij een 3-fase aansluiting ook geen aparte afrekening per fase benoemd maar krijg je een overzicht wat je uit het net verbruikt en wat je naar het net hebt terugleverd (beide als totaal over alle fases heen).
Overigens gebeurt bij een één-fase PV systeem het zelfde in een 3-fase huisaansluiting;
hier een voorbeeld; waarbij op Fase L1 en L2 elke een één-fase omvormer is aangesloten, maar het verbruik wel door alle 3 fases wordt veroorzaakt.
het licht-blauwe veld is wat in het huis door de 3-fases gezamelijk aan zonnestroom wordt verbruikt, dus ook door fase L3, en de rest wat niet gebruikt wordt wordt terugleverd (de grafiek lijn daarboven).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRyZiNggsgBe5C4aFjyI0SSvN_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HT3JhQLnvmePLL3miVQSXcYD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Dit is wel grappig als je een vrije kracht groep hebt met 4p aardlekautomaat b16 30mA.
Om bijvoorbeeld 3 (nu nog max 4) of meer HomeWizard batterijen aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-5xDI9M_LB9riqDzVqjQDXYrLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZRBhVzkBzmYu2OnbdQgIN6x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
Devke schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:00:
[...]

Jij hebt die zigbee stick in de NAS?

Ik heb ook eens wat zitten klooien met zo'n sensortje. Ik haal daar de temperatuur, vochtigheid en batterij % uit. Zie onderstaande.
Met de Tuya integratie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Zigbee stick zit hier in een Intel NUC mini PC. (Geen NAS hier, de NVR is stand-alone en Frigate is nogal een stroomvreter.) De Aqara sensoren komen dan zo in beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpqmmLx0XGz-D_6cfzPGnAme3yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bO1WwFnqm6Cwp5fnN6LK5TRS.jpg?f=fotoalbum_large

Komend weekend wordt het weer 30 graden, eens kijken wat voor temperaturen in de schuur gehaald worden. Ook aan de bovenkant van de HW batterij-specificatie wil ik niet over de grenzen gaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:35:
[...]

Nee, juist niet, daarvoor hebben ze ook ooit juist een stekker voor ontworpen, dat een leek veilig en verantwoord apparatuur kan aansluiten aan zijn electrisch netwerk.

[...]

ja, het is wel belangrijk om zelf te weten wat je allemaal op je groepen hebt zitten, alleen al omdat als er een storing optreed je weet waar mogelijk een probleem zit (vaak zul je zelf het probleem niet kunnen oplossen als het een vaste aansluiting betreft (maar dan door die groep gewoon uit te laten) kan de rest dan weer veilig aan. of je kunt de veroorzker met een stekker gewoon uitpluggen.
Daarom hoort er in een meterkast ook een overzicht van de verdeling op de groepen en normaal zijn de groepen zelf ook gekenmerkt. (bv woonkamer, keuken, garage ed)

[...]

het probleem is wat lastiger te begrijpen, maar als je de thuis-batterij maar aansluit aan een groep waar nog voldoende ruimte is (dus minimaal die 800W) zou dit gewoon goed moeten komen.
Dit doe je door de aansluitwaarde van elk apparaat die op de gewenste groep zit bijelkaar op te tellen.
Bv om je een voorbeeld te geven:
Groep x waar 10 lampen (LED) van elk 15W op zitten, daarnaast een radio van 50W, een TV van 250W, een Wifi versterker van 25W en je sluit daar ook wel eens een stofzuiger aan van 800W, en een Monitor van 150W en een PC van 650W. totaal is dat dus 2.075W aansluitwaarde (het maakt nu even niet uit of deze allemaal aan staan, in principe kan dit dus wel.
Je groep is afgezekerd met16A - 230V = 3680W ; je hebt op deze groep dus 3680 -/- 2075 = 1.605W over. Dus als daar dan 800W van de thuis-Batterij er nog bovenop komt blijf je nog steeds netjes binnen de 3680W. Daarom ook de limiet van die 800W.
Ga dus eens kijken welke groep (dus niet welke Fase) je de thuis-batterij wilt aansluiten, en kijk wat daar dan normaal gezien op aangesloten gaat worden (vergeet hierbij bv ook niet bv de stofzuiger bij).

[...]
@MacD007 als jouw PC 650 watt verbruikt wordt het tijd voor een nieuwe 😜😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
peterbier schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 02:10:
Dit is wel grappig als je een vrije kracht groep hebt met 4p aardlekautomaat b16 30mA.
[Afbeelding]
Wel wat duurder als 3 WCD's aansluiten op een krachtgroep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Gilles de Geus schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Wel wat duurder als 3 WCD's aansluiten op een krachtgroep...
Met een enkel-fase inverter van je zonnepanelen zal de spanning op 1 van je 3 fases omhoog gaan.

Om de spanning op die fase laag te houden wordt geadviseerd de HW batterij op diezelfde fase aan te sluiten. Als je de zonnepanelen niet op een aparte groep zitten (bijvoorbeeld bij een stekkerset) zou ik adviseren een PV-verdeler te gebruiken. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.elektrobode.nl/kennisbank/wat-is-een-pv-verdeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

@MacD007 als jouw PC 650 watt verbruikt wordt het tijd voor een nieuwe 😜😉
Sterker, die van mij kan tot 1000W. maar dat is dan ook geen gewone pc meer maar een workstation met twee grote schermen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

Met een enkel-fase inverter van je zonnepanelen zal de spanning op 1 van je 3 fases omhoog gaan.

Om de spanning op die fase laag te houden wordt geadviseerd de HW batterij op diezelfde fase aan te sluiten. Als je de zonnepanelen niet op een aparte groep zitten (bijvoorbeeld bij een stekkerset) zou ik adviseren een PV-verdeler te gebruiken. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.elektrobode.nl/kennisbank/wat-is-een-pv-verdeler
Ja en nee, wat denk je wat bij een één-fase systeem gebeurt; daar loop je namelijk nog meer kans dat de spanning in het systeem gaat oplopen, en zelfs boven de 253V limiet gaat komen en dus je omvormer uit gaat.
ik spreek uit ervaring.
Als dan nog in je straat de fase-verdeling ook nog niet optimaal is met een mix van één-fase en 3-Fase aansluitingen bestaan kun al helemaal je borst nat maken.

En ja, omdat de omvormer altijd een iets hogere spanning moet geven (hij wil tenslotte zijn energie kwijt, en dat gaat alleen van hoog naar laag, net als water overigens, de kans dat je water de berg op ziet stromen is denk ik vrij laag).
Hierbij speelt de belasting (e.m.n. de teruglevering van je buren) ook een belangrijke rol in.
De batterij zal tijdens zijn laadtijd juist geen spanningsverhoging geven, eerder een kleine spaaningsverlaging. Als deze gaat leveren is het omgekeerd, echter gezien het vermogen van max 800W en vaak nog een heel stuk lager zul je dat waarschijnlijk helemaal niet merken.

En ja, omdat de batterij op dat moment een verbruiker is (tijdens het laden) zal de spanning iets omlaag gaan, echter gezien dat het hier om slechts 800W gaat is dat effect redelijk beperkt.
Hier speelt tevens ook de geringe capaciteit een rol, op het hoogtepunt (rond 13:00-14:00) heb je al kans dat de batterij vol is en het effect wat je graag zou willen eigenlijk al weg is (uiteraard is dit ook afhankelijk van de grote van je pv installatie).
om je een idee te geven, en dat is een dag (gisteren, volop zon) in mijn eigen situatie (ik heb nog in een 3-fase systeem geen enkele afschakeling gehad van mijn omvormers (die één-fasig zijn aangesloten) terwijl vroeger toen het nog één-fasig was, deze regelmatig in de zomer uitgingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_8BD2xK1Sf70j-DfW2cz2iQUN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHH2AjP4teBR1o7YqZpPLuVj.jpg?f=fotoalbum_large
Je advies om "Als je de zonnepanelen niet op een aparte groep zitten (bijvoorbeeld bij een stekkerset) zou ik adviseren een PV-verdeler te gebruiken"is echter volledig contraproductief, want waarom zou ik dan nog voor een balkon-PV-installatie gaan kiezen ?

Een PV-verdeler zoals in je voorbeeld is een prima idee als je eigen groepenkast te weinig ruimte heeft om deze uit te breiden cq als deze nog van het oude type is met schroefzekeringen.

Heb je echter nog genoeg ruimte in je eigen groepenkast heb je die pv-verdeler helemaal niet nodig.

Een tweede toepassing is als je een sub-verdeling in bv je garage, zolder of tuinhuis wilt doen, maar dan moet deze verdeler wel ook apart afgezekerd zijn vanuit je hoofdgroepenkast en de pv-verdeler moet dan zijn eigen hoofdschakelaar hebben, en vergeet de selectiviteit (ookal is deze lang niet altijd meer verplicht is het vaak wel een goed idee om daar rekening mee te houden).
En belangrijk ga niet de fase met een groep verwisselen, dat zijn echt twee verschillende dingen, mn lekken willen dat wel eens als één ding zien.
heb je de mogelijkheid om voor de batterij de zelfde fase te gebruiken spreekt daar natuurlijk helemaal niets tegen, echter als leek is dat redelijk lastig te controleren als dat niet door de instalateur tijdens de aanleg duidelijk in de documentatie van de installatie is vermeld.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 30-08-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
@MacD007 Het verschil tussen fase en groep is me bekend. Wat ik bedoelde te zeggen is dat bij feed-in van meer dan 800 W een PV-verdeler me verstandig lijkt. Of je bron nu een accu is of een setje zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Sonero schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:49:
@MacD007 Het verschil tussen fase en groep is me bekend. Wat ik bedoelde te zeggen is dat bij feed-in van meer dan 800 W een PV-verdeler me verstandig lijkt. Of je bron nu een accu is of een setje zonnepanelen.
Een PV verdeler (onderverdeler) is zelfs verplicht.
Als je bijvoorbeeld een wasmachine groep zal gebruiken voor je zonnepanelen.
Dan moet je dit netjes verdelen met aardlekautomaten en natuurlijk ook een hoofdschakelaar is de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 02:10:
[Afbeelding]
Zijn dat geen cee stopcontacten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
MacD007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Zijn dat geen cee stopcontacten?
Dat is van een cee 5P stekker naar 6 wcd met randaarde. (2 wcd op L1 , 2 wcd op L2
, 2 wcd op L3)
Die dingen worden vaak in de PA techniek gebruikt.
Daar zitten dan zware versterkers achter.
Of rookmachines verlichting enz.
Daarom is deze ook uitgerust met 5g2.5mm kabel.
Goed geschikt achter een krachtgroep 4P aardlekautomaat b16 30mA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46iGP09Io_ttKF8HkNfgctXaACE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u6YsRG9WHGyJ0g6SYRn2FjF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

Dat is van een cee 5P stekker naar 6 wcd met randaarde. (2 wcd op L1 , 2 wcd op L2
, 2 wcd op L3)
Die dingen worden vaak in de PA techniek gebruikt.
Daar zitten dan zware versterkers achter.
Of rookmachines verlichting enz.
Daarom is deze ook uitgerust met 5g2.5mm kabel.
Goed geschikt achter een krachtgroep 4P aardlekautomaat b16 30mA.
[Afbeelding]
duidelijk, het leek er namelijk op dat het CEE PCE 230V aansluitingen waren en die passen natuurlijk niet met een F-type stekker. wat die gebruiken normaal namelijk deze blauwe kleur. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leGNirsGxWqOseJXIy1Ku0Emwvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k0AulVTroWp1yJXfKibxJHF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
MacD007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

duidelijk, het leek er namelijk op dat het CEE PCE 230V aansluitingen waren en die passen natuurlijk niet met een F-type stekker. wat die gebruiken normaal namelijk deze blauwe kleur. d:)b

[Afbeelding]
Je hebt deze ook in meer kleuren verkrijgbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDBCP6SdZ_2DFwuB02Y-IQZK14Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7O7umIJyyTvYDsonEdYlDw5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Interessant om te zien over de tijd, ik heb in Home Assistant het aantal dagen dat data bewaard wordt verhoogd, maar kon niet voorkomen dat er aan het begin toch een aantal dagen verloren zijn gegaan. Afijn, maakt ook niet uit, het gaat om het patroon en het heden.

Op 18 augustus heb ik een automatisering aangemaakt die de "HW Battery 2 stuks optimised" in charge_only stand zet als de EV begint met laden. Helaas gaat de battery_sim niet goed om met het wisselen van charge modi en bleef de accu daarna vaak in een soort pauze stand staan als ik die weer automatisch op default_mode zette nadat de EV klaar was met laden. Dat heb ik vorige week met een vies trucje opgelost door als het laden stopt een en ander te herstarten, dat werkt gelukkig prima als workaround.

Wat je nu ziet is dat ondanks dat "HW Battery 2 optimised" met een achterstand begon deze een aardige inhaalslag aan het maken is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp7Z2R4SqqYIjqg8iD4Pc2gva9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tM6qNgo5RSlQQeNTW1V3AF09.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ope_1I3vs7CADSovuoUQy8P5Gmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vmx4YoRTMVykUU0BbRN7nMp1.png?f=fotoalbum_large

Ook wordt steeds meer duidelijk dat de 1 stuk achterblijft door de lage capaciteit. De 3 stuks komt er vooralsnog als winnaar uit, maar als je de investering afzet vs de opbrengst, dan blijft de 2 stuks voor mij de beste keuze. Benieuwd of de geoptimaliseerde versie met 2 stuks de niet geoptimaliseerde versie snel gaat inhalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIDKYKoBXa2dT49lAAHMYaASJ94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/suj26QRdRRTd3OSfya4xUoKD.png?f=fotoalbum_large

Later begonnen, dus niet 1 op 1 te vergelijken met de andere 4 simulaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SCi17rRMO5F4RlcksWiE09PhsM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0lNJu9pvVyxZWBWRiVRIuvao.png?f=fotoalbum_large

Verder zie je een verandering in patroon, tussen 22 juli en 5 augustus was er een dalende trend, daarna is de stijgende trend begonnen. De laatste periode zijn er ook regelmatig grote verschillen tussen lage dynamische tarieven overdag en duurdere dynamische avondtarieven geweest, dat is waar je een dergelijke accu ook graag voor inzet :)

Zal over een tijdje, of als er een duidelijke wijziging in trend is, weer een update geven.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Op basis resultaten afgelopen 12 maanden, afschaffing saldering per 2027.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4a7d4aokeNRzp7EUZNbnn3gank=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W7TfgbNkcQOriGksDwNqn3Ge.jpg?f=user_large

Zie volgende post s.v.p.

[ Voor 4% gewijzigd door PCan op 31-08-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
PCan schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:59:
Op basis resultaten afgelopen 12 maanden, afschaffing saldering per 2027.[Afbeelding]
Ziet er goed. Klopt aardig maar volgens mij maak je een denk fout. Als de salderingsregel eraf gaat is je geëxporteerde stroom toch nog iets waard. Alhoewel niemand weet hoeveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:50
Op basis resultaten afgelopen 12 maanden, afschaffing saldering per 2027.[Afbeelding]
vergeet de verliezen niet in batterij 10-20% ? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laroil schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

vergeet de verliezen niet in batterij 10-20% ? ...
Exact, je moet met 70-90% efficiency rekening houden volgens de opgave van HomeWizard, dus 10-30% round trip verlies. In de afbeeldingen die ik hier vanochtend postte zie je ook hoeveel kWh je dus in de praktijk "weggooit" en dan hou ik daar nog maar rekening met 15% verlies en geen 20-30%, dus het is in de praktijk waarschijnlijk nog meer.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:16
Op basis resultaten afgelopen 12 maanden, afschaffing saldering per 2027.
Gaat echt niet zo werken, in de zomermaanden zal je extra terug leveren maar in de winter/herfst maanden niks.
Het terugleveren is dus niet egaal over de 12 mnd verspreid.

Je kunt je wel rijk rekenen op deze manier maar ben bang dat het werkelijke resultaat erg afwijkt.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:00:
Interessant om te zien over de tijd, ik heb in Home Assistant het aantal dagen dat data bewaard wordt verhoogd, maar kon niet voorkomen dat er aan het begin toch een aantal dagen verloren zijn gegaan. Afijn, maakt ook niet uit, het gaat om het patroon en het heden.

Op 18 augustus heb ik een automatisering aangemaakt die de "HW Battery 2 stuks optimised" in charge_only stand zet als de EV begint met laden. Helaas gaat de battery_sim niet goed om met het wisselen van charge modi en bleef de accu daarna vaak in een soort pauze stand staan als ik die weer automatisch op default_mode zette nadat de EV klaar was met laden. Dat heb ik vorige week met een vies trucje opgelost door als het laden stopt een en ander te herstarten, dat werkt gelukkig prima als workaround.

Wat je nu ziet is dat ondanks dat "HW Battery 2 optimised" met een achterstand begon deze een aardige inhaalslag aan het maken is:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook wordt steeds meer duidelijk dat de 1 stuk achterblijft door de lage capaciteit. De 3 stuks komt er vooralsnog als winnaar uit, maar als je de investering afzet vs de opbrengst, dan blijft de 2 stuks voor mij de beste keuze. Benieuwd of de geoptimaliseerde versie met 2 stuks de niet geoptimaliseerde versie snel gaat inhalen.

[Afbeelding]

Later begonnen, dus niet 1 op 1 te vergelijken met de andere 4 simulaties:
[Afbeelding]

Verder zie je een verandering in patroon, tussen 22 juli en 5 augustus was er een dalende trend, daarna is de stijgende trend begonnen. De laatste periode zijn er ook regelmatig grote verschillen tussen lage dynamische tarieven overdag en duurdere dynamische avondtarieven geweest, dat is waar je een dergelijke accu ook graag voor inzet :)

Zal over een tijdje, of als er een duidelijke wijziging in trend is, weer een update geven.
Lekker bezig. Jij hebt de simulator dus ook lopen met dynamische tarieven? Welke integratie gebruik je daarvoor binnen HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb een simulatie lopen. De stand tot nu toe.

De gegevens:

TLB 10.5 ct / kWh
Afname prijs per kWh 26.6 ct.
Variabel contract
RTE van 80%

De conclusie die ik tot nu toe trek is dat de batterij net wat geld kost i.p.v. oplevert. Zie onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U05jsib5zPGJzOnkGVlRDFS4n0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGMlOstvbRqmvqP9FsLrNKyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRuOutw10c15saGg9slWXwwcrIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMRvq2mKHnxY9gKTT3yI8QOS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14Dd7NZHZ1d_XjgbCk0rYz_azUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqxJkxnKOzU7tTp1vaIsYx5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Lekker bezig. Jij hebt de simulator dus ook lopen met dynamische tarieven? Welke integratie gebruik je daarvoor binnen HA?
Ja, de simulatie hier werkt volledig op basis van dynamische tarieven. Gebruik als import/export meter voor de battery_sim de huidige stroomprijs uit de Zonneplan integratie. Daarnaast heb ik nog Nordpool en Frank Energie voor aanvullende gegevens en grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Ja, de simulatie hier werkt volledig op basis van dynamische tarieven. Gebruik als import/export meter voor de battery_sim de huidige stroomprijs uit de Zonneplan integratie. Daarnaast heb ik nog Nordpool en Frank Energie voor aanvullende gegevens en grafieken.
1 dynamische leverancier is niet dekkend qua uurtarieven? Welke gegevens mis je dan waardoor bijv Frank en Noordpool nodig zijn?

Leuk om eens een HW batterij of een andere die de mogelijkheid wel heeft dymanisch laden en ontladen daar de simulator eens op los te laten. De Sessy ofzo. Hoewel die wel met hoge afschrijving zit moet je nogal wat spread hebben binnen je dynamisch tarief.

HW natuurlijk ook leuk ivm uitstel laden optie.

Je bent ook klant van ZP? Heb bij deze integratie het gevoel dat je klant moet zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Devke op 31-08-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Even terug komen op mijn vorige post. Die tabel is een indicatie. Kwam aardig overeen met wat HW aangeeft bij €0,35 per kWh. Batterij verliezen heb ik niet meegenomen. Dan wordt de terugverdientijd nog langer.
Ik wordt al minder enthousiast als die boven de 3 jaar ligt. Gelukkig kan je deze TB meenemen als je gaat verhuizen. Of verkopen als er tegen die tijd nog behoefte aan zou zijn.
Overige onzekerheden zijn bijvoorbeeld;
- Ik heb voorjaar en zomer opwek tot boven de 2kW, hij laad vlgns mij met maximaal 0,8kW per batterij, dus de rest gaat het grid op. In augustus zat ik de helft van de tijd boven de 800W. In de winter kom ik soms amper boven de 100W.
- Aantal zonuren was in 2024 vrij laag met al die regen. Zal komende jaren stuk beter worden. Dus de weersomstandigheden zijn ook belangrijk.
- En ja, Eneco geeft een terugleververgoeding van €0,145 per kWh bij de jaarafrekening. Maar zoals je kunt zien Wek ik maar 2/3 van mijn verbruik zelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:40

de Peer

under peer review

PCan schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:42:
Gelukkig kan je deze TB meenemen als je gaat verhuizen. Of verkopen als er tegen die tijd nog behoefte aan zou zijn.
Wat wil je verhuizen of verkopen? TB = terugleverboete?
edit: ah thuisbatterij!

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 31-08-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:11:
[...]

1 dynamische leverancier is niet dekkend qua uurtarieven? Welke gegevens mis je dan waardoor bijv Frank en Noordpool nodig zijn?
Jawel, maar bij Nordpool kan je ook voor de volgende dag voor alle uren afzonderlijk de tarieven ophalen ipv alleen het huidige uur opvragen zoals bij Zonneplan het geval is.

Daarmee maak ik bijv. deze 2 grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AD6c5OWg-7f1FpHxVmKBYHhmZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eNsyRVOEiwDXhHsvEbxlQRXr.png?f=fotoalbum_large
Je bent ook klant van ZP? Heb bij deze integratie het gevoel dat je klant moet zijn.
Ja, voor de Zonneplan integratie moet je klant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

Jawel, maar bij Nordpool kan je ook voor de volgende dag voor alle uren afzonderlijk de tarieven ophalen ipv alleen het huidige uur opvragen zoals bij Zonneplan het geval is.

Daarmee maak ik bijv. deze 2 grafieken:
[Afbeelding]

[...]

Ja, voor de Zonneplan integratie moet je klant zijn.
Okey. Dankje. Ben al bezig om de Nordpool versie erin te krijgen. Dan laat ik Zonneplan integratie eruit. Ben geen klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het resultaat van mijn aanpassing:

Standaard HomeWizard werking, geen enkele lading voor de nacht resterend omdat ik vanmiddag de EV tijdens de goedkoopste dynamische tarieven heb geladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFDpcglUth_4IhjxvAcWu6A_3H0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5XfjWY3e5hzqixZ9fABVsB6q.png?f=fotoalbum_large

Geoptimaliseerd, in pauze gezet tijdens het laden van de EV voor de goedkoopste dynamische tarieven en nog wel lading resterend voor de nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChnPp6NKoQVpRFJbt6sxKiU515A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gn9GIyUVE22i7YGmpTE5HYqW.png?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid: Zoals in eerdere berichten aangegeven is de geoptimaliseerde HW 2x later aangemaakt, de opbrengst kan je dus niet 1 op 1 vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
MacD007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:50:
[...]

[...]

[...]

[...]
Nee, maakt niet uit dus.

[...]

[...]

[...]

@MacD007
Dank je voor je uitgebreide antwoord.
Uiteraard heb ik een volledig en actueel overzicht in de meterkast van welke verbruikers op welke automaat en welke fase zitten.
Blijft toch wel de uitdaging om de juiste combinatie te zoeken. Als ik alle verbruikers per fase optel is er ca. 35-45 A verbruik per fase het (nooit voorkomende) resultaat. Maar . . . . 50-65% hoger dan de 25A. Dus combinaties zijn nu afgestemd op mogelijk parallel/gelijktijdig gebruik, en een load balancer voor de zutolader als onmisbare schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zat te denken om een socket te kopen om aan de batterij te hangen. Niet om hem aan te sturen maar om een goed inzicht te krijgen in de efficientie van de batterij.

Alle verliezen zitten in de batterij zelf toch? Dan zou dit moeten werken lijkt me, of zie ik wat over het hoofd?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:35:
Ik zat te denken om een socket te kopen om aan de batterij te hangen. Niet om hem aan te sturen maar om een goed inzicht te krijgen in de efficientie van de batterij.

Alle verliezen zitten in de batterij zelf toch? Dan zou dit moeten werken lijkt me, of zie ik wat over het hoofd?
De vraag is: meet de socket ook teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:16:
Het resultaat van mijn aanpassing:

Standaard HomeWizard werking, geen enkele lading voor de nacht resterend omdat ik vanmiddag de EV tijdens de goedkoopste dynamische tarieven heb geladen:
[Afbeelding]

Geoptimaliseerd, in pauze gezet tijdens het laden van de EV voor de goedkoopste dynamische tarieven en nog wel lading resterend voor de nacht:
[Afbeelding]

Voor de volledigheid: Zoals in eerdere berichten aangegeven is de geoptimaliseerde HW 2x later aangemaakt, de opbrengst kan je dus niet 1 op 1 vergelijken.
Wat voor conclusie trek jij hier nu uit? Ik vind het zelf moeilijk om dat te doen op basis van de informatie in de post namelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 16:04
ArthurMorgan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:35:

Die software zit toch in de batterij zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:03:
[...]

Die software zit toch in de batterij zelf?
Ik vrees van niet. Je hebt daar 2 meetpunten voor nodig 1 voor en 1 na de omvormer. Anders krijg je of wat er netto in en uit gaat of wat er bruto in en uit gaat.

Wat ik hoop is dat het een meting is na de omvormer. Dan kan ik via de socket (mits die inderdaad ook teruglevering kan meten als teruglevering) het laden van elkaar aftrekken en ook het ontladen. Als de batterij alleen voor de omvormer meet wat er in en uitgaat is het sowieso lastig om er echt goed achter te komen denk ik. (Maar dat verwacht ik niet omdat je moet kunnen uitlezen hoeveel kWh er nog op de batterij aanwezig is.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 16:04
Ik snap wat je bedoelt - interessant. Ben benieuwd.

Bij mijn weten kan de socket teruglevering meten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 01:31
ArthurMorgan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:20:
[...]

Ik vrees van niet. Je hebt daar 2 meetpunten voor nodig 1 voor en 1 na de omvormer. Anders krijg je of wat er netto in en uit gaat of wat er bruto in en uit gaat.

Wat ik hoop is dat het een meting is na de omvormer. Dan kan ik via de socket (mits die inderdaad ook teruglevering kan meten als teruglevering) het laden van elkaar aftrekken en ook het ontladen. Als de batterij alleen voor de omvormer meet wat er in en uitgaat is het sowieso lastig om er echt goed achter te komen denk ik. (Maar dat verwacht ik niet omdat je moet kunnen uitlezen hoeveel kWh er nog op de batterij aanwezig is.)
De batterij meet dit zelf al, en krijg je grafieken van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:16
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:04:
[...]

De batterij meet dit zelf al, en krijg je grafieken van.
Dat is heel gaaf!

Weet niet of het mogelijk is, maar het zou leuk zijn om vast een sneakpreview te kunnen zien van de grafieken c.q. instellingen zoals ze in de app straks te zien zijn.

Komt er ala 'zonverbruik' ook een 'batterijverbruik' grafiek?
Pagina: 1 ... 25 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.