Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:31
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Een wandcontactdoos met randaarde is aanbevolen maar niet vereist. De batterij staat in tegenstelling tot een zonnepanelen omvormer niet in verbinding met op het dak, en heeft ook geen metalen behuizing zoals een wasmachine.
Bij deze. Overigens is er geen informatie van de site weggehaald. De batterij heeft wel een geaarde stekker ookal is er geen risico betreft de aanraakveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HomeWizard_NL dank voor de duidelijkheid! Zo te zien was het dus al eens gevraagd.

All, misschien moeten we hier eens een goede TS maken / aanvullen? Als er dan dit soort vragen komen dan kunnen we verwijzen naar de TS en als er dan vragen zijn ze posten / navragen bij HW rechtstreeks. Ik denk dat we daarmee al veel gaan afvangen voor ons al tweakers maar ook HW niet steeds dezelfde vragen stellen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:10
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:53:
[...]

En op de HomeWizard site worden de laatste tijd allemaal veranderingen gedaan.
Zoals de specificaties lijst van de batterij weg gehaald.
Die staan er gewoon nog op hoor onder het kopje specificaties 😉

https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/446NZFcCEjuSJNcVTex9MnhE0VE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z8LvYeQcKUaa290xP6YiDKi5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@HomeWizard_NL even dubbelchecken: is de randaarde niet nodig om de EMC eisen te halen ivm werking van het netfilter?
Geen veiligheidsding dus, maar zendamateurs (en Agentschap Telecom / RDI) zullen je dankbaar zijn.

Dit kan je als gebruiker checken door bij gebruik zonder PE de randaarde op de stekker te meten: als daar 115V (met hoge impedantie) op staat zou ik 'm niet ongeaard gebruiken, dat geldt ook bijvoorbeeld bij de eerder genoemde laptopvoeding.

Afbeeldingslocatie: https://caas.phoenixcontact.com/caas/v1/stable/media/103650/full/b408?format=jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:57:
De batterij heeft wel een geaarde stekker ookal is er geen risico betreft de aanraakveiligheid.
En hoe zit het met de overspanningsbeveiliging, die er volgens de specificaties op zit? Hoe werkt die? En functioneert die ook als de batterij op een ongeaard stopcontact is aangesloten?

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Ik begin me zolangzamer hand wel af te vragen waarom hier nu ineens allerlei veiligheids vragen worden gesteld.

Waarom hebben mensen een bestelling geplaatst als ze het product niet vertrouwen? Is er wat veranderd?
Volgens de meest recente post van HW is de informatie op de site niet anders dan eerder.

Zeker als je bedenkt dat er in de algemene thread over batterijen regelmatig zelfbouw ideeen voorbij komen waar mijn haren van overeind gaan staan en er ook hier posts zijn geplaatst over schimmige producten van vage websites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:37:
Ik begin me zolangzamer hand wel af te vragen waarom hier nu ineens allerlei veiligheids vragen worden gesteld.
Omdat het een nieuw (soort) product is, dat we graag zo goed mogelijk willen begrijpen? Edit: en omdat er in de media recent diverse berichten zijn verschenen waarin 'experts' allerlei gevaren zien m.b.t. deze nieuwe producten.
Waarom hebben mensen een bestelling geplaatst als ze het product niet vertrouwen? Is er wat veranderd?
Omdat er een verschil is tussen vertrouwen en blind vertrouwen?

Bovendien heb ik hem besteld met de intentie hem af te nemen, maar ook met het idee dat als ik er om wat voor reden toch van af zou willen zien (bijvoorbeeld omdat er tussen nu een maart een beter alternatief op de markt komt), het me slechts €50 heeft gekost.

Edit: de berichten in de media kunnen ook aanleiding zijn om nog eens kritisch te kijken naar de match tussen risico van het product, en risicobereidheid van de persoon.
Volgens de meest recente post van HW is de informatie op de site niet anders dan eerder.
Dat zou goed kunnen, maar dat laat onverlet dat die informatie nog steeds vragen oproept.

[ Voor 13% gewijzigd door a2aan op 23-08-2024 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nog 2 maanden geduld (mits leveringen begin November zijn). Dan kunnen we eerste ervaringen gaan delen. Stiekem hoop ik op een wat eerdere levering nog. Wishfull thinking? 😉

Ben ook benieuwd naar hoe het er dan in de app gaat uitzien en welke gegevens de batterij toont daar.

Ook benieuwd wat ik met een Read Only API zou kunnen bouwen in HA. Welke sensoren zijn er via de API uit te lezen? HA biedt leuke faciliteiten ben ik langzaam achter aan het komen :-)

Kom maar door met de batterij zou ik zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 23-08-2024 11:25 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
a2aan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Omdat het een nieuw (soort) product is, dat we graag zo goed mogelijk willen begrijpen? Edit: en omdat er in de media recent diverse berichten zijn verschenen waarin 'experts' allerlei gevaren zien m.b.t. deze nieuwe producten.
Helaas moet je dan ook wel weer afvragen waar die zogenaamde experts hun informatie en hun eigen kennis vandaan hebben, want ik heb helaas de laatste dagen ook heel veel onzin (helaas ook hier) voorbij zien komen.

Even wat hier ookal door anderen is gezegt helaas een hype zonder dat men zelf over de noodzakelijke achterliggende kennis beschikt.
Zolang er op dit moment nog helemaal geen van deze HW thuis-batterijen in omloop zijn (buiten HW om) kun je daar nog helemaal niets zeggen.
Uitspraken van de NEN (helaas hier volledig misplaatst en praten hier vooral voor eigen parochie (waarom is mij volledig onduidelijk) over de risico's waarbij ze mn een link leggen naar hun eigen NEN1010 norm (die overigens voor dit soort zaken helemaal niet van toepassing zijn) wekt eigenlijk nog meer vragen op.

Ook opmerkingen van diverse Tech jornalisten, helaas waar ook blijkt dat men blijkbaar totaal geen kennis van deze materie bezitten, helpen daar ook niet bij. Dus paniek en vragen om dit soort producten alom.

Van een bedrijf als HW die een behoorelijke reputatie te verliezen heeft verwacht ik niet dat men hier een slecht product op de markt plaatst. Dit soort met de juiste CE voorzien dienen gewoon aan de in de EU bepaalde veiligheidseisen te voldoen en zolang je zelf ook de in de Handleiding aangegeven aanwijzigingen opvolgt en bv je dus aan de limiet van 800W houd het ook voor de rest van je huis-installatie geen risico gaat volgen.
zie bv mijn eerdere post over de situatie in Duitsland, die gewoon anders is dan we hier in Nederland hebben. (hoezo Duitsland altijd alles beter dan in Nederland ?, niet dus).

Ik zou overigens een dergelijk product niet echt bij ome Ali gaan kopen, want dat heeft waarschijnlijk wel een CE teken, maar daar bedoeld men echter meer het China Export mee dan dat het aan de veiligheidseisen vanuit de EU (CE) zal voldoen.
hier zie je de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRwonwwoVIrM1ozb4mEeSuO0Cr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DD2JUUq8NIRyFij4Tsc5rZql.jpg?f=fotoalbum_large
De linker en in het midden zijn de juiste EU CE tekens (let op het is dus geen merkteken) en rechts zie je het China Export teken (wat helemaal geen enkele veiligheidsaspecten behelst maar alleen aangeeft dat het in China gemaakt is) Je ziet dat bij de China Export teken deze letters dichter bijelkaar zitten, en eigenlijk door China bedoeld is om een fake CE teken neer te zetten.
[...]

Omdat er een verschil is tussen vertrouwen en blind vertrouwen?

Bovendien heb ik hem besteld met de intentie hem af te nemen, maar ook met het idee dat als ik er om wat voor reden toch van af zou willen zien (bijvoorbeeld omdat er tussen nu een maart een beter alternatief op de markt komt), het me slechts €50 heeft gekost.

Edit: de berichten in de media kunnen ook aanleiding zijn om nog eens kritisch te kijken naar de match tussen risico van het product, en risicobereidheid van de persoon.

[...]

Dat zou goed kunnen, maar dat laat onverlet dat die informatie nog steeds vragen oproept.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Ik zou overigens een dergelijk product niet echt bij ome Ali gaan kopen, want dat heeft waarschijnlijk wel een CE teken, maar daar bedoeld men echter meer het China Export mee
HAha lol dat is toch al duizend keer ge-debunked. Dat is gewoon onzin joh. Een urban legend, niet alles geloven wat je leest he.
CE-markering of China Export?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
Deze staat er vandaag weer op.
Gisteren dubbel dubbel gecheckt.
Laptop desktop pc mobiel niet kunnen vinden.
Gelijk ff screenshot gemaakt.😭
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgrmHobhgtOjYCOiHjNkvydaj3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKYm5yrWRXJrMePQuWb0FeRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Overspanningsbeveiliging heb je een randaarde verplicht nodig.
Zonder werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:17:
[...]

HAha lol dat is toch al duizend keer ge-debunked. Dat is gewoon onzin joh. Een urban legend, niet alles geloven wat je leest he.
CE-markering of China Export?
Ja en Nee, China Export is de veel voorkomende naam voor dit teken, en ja, je hebt gelijk er is in feite geen formeel China Export teken (dus er is geen regeling of andere wettelijke achtergrond (zo ver ik kon zien (helaas is mijn chinees beperkt tot bami en nasi) die dit op deze manier formeel vastlegd. Echter vind je dit teken nog steeds veel op mn Ali, Temu en Wish producten waarbij ik (persoonlijke mening) vind dat dit wel erg lijkt op een fake CE teken. Het gekke is ook dat je dit soort teken mn op producten ziet wat a) je een echt CE teken zou verwachten (verplicht) is en b) je veelal alleen dit CE teken tegenkomt in de EU waar deze producten een verplicht CE teken moeten hebben. Dus voldoende om mijn argwaan hierbij te wekken.

Het antwoord van de EU is hier ook heel politiek juist te noemen, men wil blijkbaar hier geen verstorende geluiden laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Ja en Nee, China Export is de veel voorkomende naam voor dit teken, en ja, je hebt gelijk er is in feite geen formeel China Export teken (dus er is geen regeling of andere wettelijke achtergrond (zo ver ik kon zien (helaas is mijn chinees beperkt tot bami en nasi) die dit op deze manier formeel vastlegd. Echter vind je dit teken nog steeds veel op mn Ali, Temu en Wish producten waarbij ik (persoonlijke mening) vind dat dit wel erg lijkt op een fake CE teken. Het gekke is ook dat je dit soort teken mn op producten ziet wat a) je een echt CE teken zou verwachten (verplicht) is en b) je veelal alleen dit CE teken tegenkomt in de EU waar deze producten een verplicht CE teken moeten hebben. Dus voldoende om mijn argwaan hierbij te wekken.

Het antwoord van de EU is hier ook heel politiek juist te noemen, men wil blijkbaar hier geen verstorende geluiden laten horen.
Het enige dat je kunt concluderen is dat er veel verkopers zijn die een CE logo laten zien terwijl ze geen CE-verklaring hebben. soms met een spatie ertussen, soms niet. daar moet je niets achter zoeken.
'China export' bestaat niet. is een mythe. wordt alleen maar in stand gehouden doordat mensen het blijven na-papegaaien ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-08-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Het enige dat je kunt concluderen is dat er veel verkopers zijn die een CE logo laten zien terwijl ze geen CE-verklaring hebben. soms met een spatie ertussen, soms niet. daar moet je niets achter zoeken.
'China export' bestaat niet. is een mythe. wordt alleen maar in stand gehouden doordat mensen het blijven na-papegaaien ;-)
ja, dat gaf ik dus ook al aan, alleen word het fake CE teken (en nee, het is dus geen spatie) in het algemeen wel als "China Export" aangeduid, of dit nu een formeel of juist niet-formeele benaming is maakt hier voor ons gewoon niet uit, zolang het beestje maar een voor iedereen duidelijke benaming heeft.

Echter en daar ben ik en ook andere het heel duidelijk mee eens is dat dit teken dus geen CE teken zoals dat binnen de EU geld en ook een beschermd teken is (en daarom ook de niet iets andere vorm bij het chinese exemplaar) en dus ook niet aan het CE teken verbonden veiligheidsaspecten voldoet. Wat men in China echter daarmee mogelijk blijkbaar wil bewerkstelligen en zoals alles dus ook door de regering van China (oogluikend) wordt toegestaan.

zo, en nu graag weer terug naar het werkelijke topic, ook omdat de HW Thuis-Batterij natuurlijk wel over het juiste CE teken beschikt.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 23-08-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

ja, dat gaf ik dus ook al aan, alleen word het fake CE teken (en nee, het is dus geen spatie) in het algemeen wel als "China Export" aangeduid, of dit nu een formeel of juist niet-formeele benaming is maakt hier voor ons gewoon niet uit, zolang het beestje maar een voor iedereen duidelijke benaming heeft.
Nee dit is gewoon feitelijk onjuist. Het ging wel degelijk om een stukje vormgeving, een foutje. Niet doelbewust fake.
En mensen zoals jij zijn dat 'Chinese export' gaan noemen en bleven elkaar maar na-papegaaien. Zo ontstaat een mythe. Wat mensen op internetfora zeggen doet er niet toe. Het bestaat niet.
Er bestaat geen 'chinese export' logo.
Het echte CE logo is alleen verkeerd afgedrukt en dat zijn anderen weer over gaan nemen.

Zie ook de tekst op wikipedia hierover: Wikipedia: CE marking
Urban myth!
MacD007 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

zo, en nu graag weer terug naar het werkelijke topic, ook omdat de HW Thuis-Batterij natuurlijk wel over het juiste CE teken beschikt.
Het teken is niet relevant. met of zonder spatie. Het gaat om de CE-verklaring.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 23-08-2024 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de Peer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Nee dit is gewoon feitelijk onjuist. Het ging wel degelijk om een stukje vormgeving, een foutje. Niet doelbewust fake.
En mensen zoals jij zijn dat 'Chinese export' gaan noemen en bleven elkaar maar na-papegaaien. Zo ontstaat een mythe. Wat mensen op internetfora zeggen doet er niet toe. Het bestaat niet.
Er bestaat geen 'chinese export' logo.
Het echte CE logo is alleen verkeerd afgedrukt en dat zijn anderen weer over gaan nemen.

Zie ook de tekst op wikipedia hierover: Wikipedia: CE marking
Urban myth!

[...]

Het teken is niet relevant. met of zonder spatie. Het gaat om de CE-verklaring.
Sorry, maar dat is gewoon fout, formeel is het een combinatie van zowel het CE teken ; dat formeel "CE-markering" wordt genoemd als ook de CE-verklaring (wat formeel ook de verkeerde naam hier voor is, "Verklaring van Overeenstemming / Conformiteitsverklaring (DoC)" is hier de juiste naam voor.
zie oa : "De CE-markering, waarmee de conformiteit van een product wordt aangegeven, is de zichtbare uitkomst van een uitgebreid proces van conformiteitsbeoordeling in brede zin. De algemene beginselen voor de CE-markering zijn vastgesteld in Verordening (EG) nr. 765/2008. In onderhavige verordening moeten voorschriften voor het aanbrengen van de CE-markering op machines of verwante producten worden vastgesteld.

De CE-markering moet de enige markering zijn die garandeert dat de machines of verwante producten aan de
eisen van deze verordening voldoen. De lidstaten moeten derhalve passende maatregelen nemen ten aanzien van andere markeringen die derden waarschijnlijk misleiden met betrekking tot de betekenis of de vorm van de CE-markering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
a2aan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

En hoe zit het met de overspanningsbeveiliging, die er volgens de specificaties op zit? Hoe werkt die? En functioneert die ook als de batterij op een ongeaard stopcontact is aangesloten?
Die overspanningsbeveiliging werkt niet op een niet geaard stopcontact.
Even een handleiding gepakt van APC overspanningsbeveiliging tussenstekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JIzVvgp8UPr374jK6KnYi1VJiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTfur1jPW3R7N74wD0pKAhf6.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is bijvoorbeeld met een UPS niet anders.
Dat zijn van die beveiliging kastjes waar een accu in zit om je pc of nas te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]

Dat zijn van die beveiliging kastjes waar een accu in zit om je pc of nas te beveiligen.
Ik denk dat je bedoeld van stroom voorzien bij stroomuitval (net).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Ik denk dat je bedoeld van stroom voorzien bij stroomuitval.
Klopt ik gebruik er een voor mijn Synology.
Mijn APC UPS moet op een geaard stopcontact.
Anders werkt de overspanningsbeveiliging niet.
Deze heeft ook een accu voor stroomuitval.
En uiteraard overspanningsbeveiliging aan board.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPrLHdcc3u2Y78kdLhVrvk31eZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qcNhIDULztdXt6yTvDNI2Nb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door peterbier op 23-08-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]

Ik vind dit een beetje drammerig worden.

We hebben HW gevraagd of een geaarde WCD nodig is met als antwoord: Het is wel beter maar niet verplicht.
Het is ook duidelijk dat een overspanningsbeveliging niet of niet goed werkt zonder aarde. Fijn weten we.

Kunnen we er nu over ophouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
hanev001 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Ik vind dit een beetje drammerig worden.

We hebben HW gevraagd of een geaarde WCD nodig is met als antwoord: Het is wel beter maar niet verplicht.
Het is ook duidelijk dat een overspanningsbeveliging niet of niet goed werkt zonder aarde. Fijn weten we.

Kunnen we er nu over ophouden.
Die aarde is gewoon nodig voor de electronica in de batterij niet meer en niet minder.
Ook voor onder andere voor onstoring.
Dat is ook genoemd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Die aarde is gewoon nodig voor de electronica in de batterij niet meer en niet minder.
Ik vind het knap arogant dat jij het beter denkt te weten dan het bedrijf die de batterij maakt.
Als je het er niet mee eens ben waarom koop je dat ding dan?

Maar aub hoe er over op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• a2aan
peterbier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:12:
In dit topic is al heel veel gezegd, waaronder meningen gebaseerd op feiten, maar ook desinformatie. Aangezien nog niemand het product, of zelfs de handleiding heeft kunnen zien (behalve wellicht mensen bij @HomeWizard_NL) kunnen we maar moeilijk vaststellen welke meningen en feiten wel of niet van toepassing zijn op de HW-batterij.

@HomeWizard_NL heeft hier intussen aangegeven dat:
  • De batterij werkt op een ongeaard stopcontact, en dat de aanraakveiligheid daar niet onder leidt
  • Het apparaat over een stekker met randaarde beschikt, en dat het 'beter' is om hem op een geaard stopcontact aan te sluiten
Maar wat nou de precieze voor- en nadelen van aansluiten zijn op een wel of niet geaard stopcontact weten we niet, en dat lijkt me wel relevant om te weten voor mensen die hem eventueel op een ongeaard stopcontact willen aansluiten.

Op basis van andere producten zijn hier wat aannames gepost die wellicht ook van toepassing zijn op de HW-batterij, maar het lijkt me goed om dat 'officieel' bevestigd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
a2aan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:31:
[...]

In dit topic is al heel veel gezegd, waaronder meningen gebaseerd op feiten, maar ook desinformatie. Aangezien nog niemand het product, of zelfs de handleiding heeft kunnen zien (behalve wellicht mensen bij @HomeWizard_NL) kunnen we maar moeilijk vaststellen welke meningen en feiten wel of niet van toepassing zijn op de HW-batterij.

@HomeWizard_NL heeft hier intussen aangegeven dat:
  • De batterij werkt op een ongeaard stopcontact, en dat de aanraakveiligheid daar niet onder leidt
  • Het apparaat over een stekker met randaarde beschikt, en dat het 'beter' is om hem op een geaard stopcontact aan te sluiten
Maar wat nou de precieze voor- en nadelen van aansluiten zijn op een wel of niet geaard stopcontact weten we niet, en dat lijkt me wel relevant om te weten voor mensen die hem eventueel op een ongeaard stopcontact willen aansluiten.

Op basis van andere producten zijn hier wat aannames gepost die wellicht ook van toepassing zijn op de HW-batterij, maar het lijkt me goed om dat 'officieel' bevestigd te krijgen.
Ik ben alleen maar voorstander van veiligheid.
En niet dat het verkoop van een product maar snel en goed gaat.
Veiligheid staat bij mij voorop.
Waarom moest eerst de batterij op een geaard stopcontact en nu niet meer.
Misschien aan de mensen die batterij gereserveerd hebben de officiële handeling geven.
Net een kennis gesproken die hoge school elektrotechniek heeft gedaan.
Hij denk dat het niet veilig is. (Stopcontact zonder randaarde)
Misschien komt het over als zeuren maar ja veiligheid.
Ik las nu een pauze in ga naar het Cafe. 🍺

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:52
peterbier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:49:
[...]

Ik ben alleen maar voorstander van veiligheid.
En niet dat het verkoop van een product maar snel en goed gaat.
Veiligheid staat bij mij voorop.
Waarom moest eerst de batterij op een geaard stopcontact en nu niet meer.
Misschien aan de mensen die batterij gereserveerd hebben de officiële handeling geven.
Misschien komt het over als zeuren maar ja veiligheid.
Ik las nu een pauze in ga naar het Cafe. 🍺
Dan heeft die kennis je vast ook precies uitgelegd waarom dat niet veilig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 08:41
hanev001 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Ik vind het knap arogant dat jij het beter denkt te weten dan het bedrijf die de batterij maakt.
Als je het er niet mee eens ben waarom koop je dat ding dan?

Maar aub hoe er over op.
Dat bedrijf verkoopt een dongeltje voor je P1 meter, een simpel sensortje voor je watermeter, en een slimme stekker. Dan nog wat reselling van Eastron kWh meters en een lcd display.

Dit batterijtje is van een andere orde. Dus zeker niet iets waar dit bedrijf jaren van ervaring in heeft. Iedere leverancier is op hun website natuurlijk lovend over hun eigen product met een mooie opsomming van features en beveiligingen. Dat ze de commentaren in de media niet weerleggen maakt al deze discussies alleen maar meer relevanter en interessant. Zeker omdat er in de media ook wel wat om te doen is.

Prima dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
peterbier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:49:
Veiligheid is geen absoluut begrip. Het is ook beter/veiliger om je pc/laptop, maar ook je strijkijzer op een geaard stopcontact aan te sluiten, maar er zijn miljoenen mensen die dat niet doen. Dat kan je "niet veilig" vinden, maar dat komt wat ongenuanceerd over...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moeten is een verplichting, een eis met een grondslag. Er is geen grondslag voor de verplichting voor particulieren om een geaard stopcontact te gebruiken.
Dus nee ik vind het niet vreemd dat HW het woord "moeten" niet gebruikt. Want het 'moet' niet, het wordt wel sterk aangeraden omdat het veiliger is. Maar een optie die veiliger is maakt de andere optie niet onveilig.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Mooie discussies altijd. Je hebt altijd best practises, kansberekening, do's, don'ts, mensen die meer of minder risico willen nemen, ervaringen en het onbekende.

Ik rij al 5 jaar in een EV, volgens veel Facebook experts die volgens mij de hele dag niets anders doen en moeten reageren op ieder laadpaal of EV bericht zou mijn auto al minstens 33x in vlammen op moeten zijn gegaan en ben ik gek dat ik er in durf te rijden. Persoonlijk zie ik er geen enkel probleem in en staat de auto op de oprit naast het huis. Ja, als ie ontvlamt kan mijn huis mee gaan. Maar dat risico vind ik acceptabel omdat ik Tesla vertrouw, er gemiddeld gezien weinig fikkies zijn terwijl er wel enorm veel EV's in NL rondrijden. HomeWizard heeft op dat vlak echter nog geen reputatie op kunnen bouwen.

Mijn omgeving zegt bij ieder gesprek over thuisaccu's: Zou je dat wel doen? Moet je er niet een berg zand naast leggen om te kunnen blussen of ze in een kast in je tuin bouwen? En ik denk: Als ik het nou gewoon aan de binnenkant van de buitenste muur van de garage hang, netjes volgens de regels aansluit en daar geen shortcuts in neem, dan durf ik dat prima aan met bijv. gevestigde merken als Victron, Pylontech, etc.

En dan kom je op de HomeWizard Battery met een stekker. Mijn garage is recent verbouwd door achteraf gezien 2 beunhazen. De muur is inmiddels gestucked en er zitten 3x2 stopcontacten. Ik vermoed dat ze goedkope kroonsteentjes hebben gebruikt met dunne kabeltjes en het gebeuren in het midden van het plafond ergens hebben gesplitst. Daar had ik eigenlijk even bij moeten zijn. Durf ik daar nu een HomeWizard accu op aan te sluiten ondanks dat ze geaard zijn? Nee, never, nooit. De volgende bewoner weet dat echter niet en zou dat wel zo doen, er van uitgaande dat alle voorgangers secuur en volgens het boekje hebben gewerkt (misschien moet ik het dus alsnog even laten checken en corrigeren, maar heeft jouw voorganger dat in jouw huidige huis ook gedaan? ...). Zou ik de HW Battery op het stopcontact in de gang naast de meterkast durven aansluiten als ik er bij ben? Ja, zeker, maar ik zou de Battery nooit lang in de gang laten staan, je weet immers maar nooit, het is een vluchtroute. Gelukkig zijn hier in huis alle stopcontacten geaard en kan je dat ook testen. Zou ik de Battery in huis op een niet geaard stopcontact aansluiten? Nee, never als men dat wel adviseert, het is geen product waarmee je teveel risico moet nemen.

De enige optie die ik aandurf: Een elektricien laten komen, in de garage via de kruipruimte kabels naar de meterkast leggen, op eigen groepen en daar de HW Battery's op aansluiten. Dan durf ik met een gerust hart te slapen en bijv. ook mijn kinderen een nachtje alleen in huis te laten.

Op zolder zit al sinds de bouw van dit huis in 2000 een setje van 4 zonnepanelen op een stopcontact aangesloten, dat hebben alle huizen hier in de wijk. Die vertrouw ik wel, dat stopcontact is waarschijnlijk volgens de regels aangelegd, alle huizen in de wijk staan er nog en de aansluiting ziet er degelijk uit.

Een ander zal denken: YOLO, ik koop die HW accu en zet hem lekker onder de trap neer! Maar als het mis gaat heb je het wel over mensenlevens. En daar komt inderdaad bij kijken dat HomeWizard nieuw is in dit wereldje. Dit is geen product om beginnersfouten mee te maken en het is belangrijk om kritisch te zijn en vragen te stellen. En totdat je zelf dingen meemaakt doe je er vaak luchtig over, totdat je ziet wat de effecten zijn als het wél misgaat. En dat zie je de afgelopen pagina's hier samenkomen.

Dus:
  1. Blijf kritisch richting HomeWizard, het is hun eerste product in deze categorie én er is nog geen/weinig feedback uit het veld.
  2. Kijk kritisch naar je eigen situatie en neem dat serieus, vertrouw je de stopcontacten die je hiervoor gaat gebruiken? Of is het misschien toch beter die even door een expert te laten controleren of in een andere ruimte een goed bedrade optie aan te laten leggen?
  3. Wat als er wél brand uitbreekt, is er dan een vluchtroute, kunnen je kinderen ontsnappen en durf je met een gerust hart je huis achter te laten incl. al je dierbare persoonlijke bezittingen?
  4. Als er in de specs staat dat een geaard stopcontact verplicht is, dan heeft dat een reden.
Kortom: Niet te luchtig en makkelijk over denken, maar we mogen er ook vertrouwen in hebben dat HomeWizard er hetzelfde in staat, die willen immers geen product lanceren waardoor 5 van de 10 huizen gaan afbranden. Dus daar mag je ook wel vertrouwen in hebben. En om de kritische vragen te beantwoorden en dat vertrouwen op te bouwen is het fijn en handig als ze transparant over het product, de specificaties en do's en don'ts communiceren.

Heel benieuwd wat er bij de officiële lancering in de specificaties en boekjes staat, tot die tijd kunnen er nog wijzigingen worden doorgevoerd en grote kans dat die na de eerste batch worden geëvalueerd en er mogelijk een 2e en betere revisie volgt. Laten we HomeWizard ook even de kans geven om in dit voortraject alles verder uit te werken, dat hoort bij productontwikkeling. Bij het bestellen van een pre-order product hoort ook vaak wat onduidelijkheid, dat zal de komende periode wel worden weggenomen en dan kan je daarna alsnog besluiten of je het product wel of niet afneemt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Sjamo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Dan heeft die kennis je vast ook precies uitgelegd waarom dat niet veilig is?
Paar biertjes verder.
Omdat de batterij zonder randaarde de interne beveiliging niet werkt.
(Niet alleen de overspanningsbeveiliging)
Als mensen het product op een wcd zonder randaarde willen aansluiten prima.
Producten met een stekker vallen niet eens onder de nen1010 succes.👍
En een vergelijking met een strijkijzer frituurpan enz. gaat niet op.
Let op dit product leverd energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:07:
Jij kunt er zo (makkelijk) over denken, maar als ik van plan was dit apparaat op een ongeaard stopcontact aan te sluiten zou ik wel willen weten of, en zo ja hoe groot er een eventueel vergroot overspanningsrisico is.

Gaat 'ie (sneller) in de fik als er 400V op komt te staan (reële kans a.g.v. zwevende nul)? En bij een blikseminslag in de buurt (alweer veel kleinere kans)?

Ik weet dat LFP batterijen "relatief" brandveilig zijn, dus misschien is de overspanningsbeveiliging niet een heel kritiek component, maar ik lees graag de feiten en de meningen van mensen die hier meer over weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
peterbier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:51:
En een vergelijking met een strijkijzer frituurpan enz. gaat niet op.
Let op dit product leverd energie.
Het leveraspect ben ik niet zo bang voor. Dat is 'maar' 800W, en stopt (als het goed is!) 'vanzelf' (aanname: passieve beveiliging van de omvormer). Uit het stopcontact kan zomaar 8kW komen (heel eventjes, voor de beveiliging inschakelt), de omvormer van die batterij 'kan' niet meer dan die 800W.

Veel spannender vind ik een eventueel brandgevaar, want 2,8kWh in een klein doosje is natuurlijk behoorlijk potent. Aan de andere kant: als er eenmaal brand in je huis is, maakt het misschien niet uit of die door een frituurpan of een batterij wordt veroorzaakt. Een liter olie zit wel 10kWh in, kom ik net achter...

En dan heb je nog het DC-aspect. Ik weet niet hoeveel cellen er in serie (kunnen) staan, en hoe gevaarlijk het is als dat met het net in verbinding komt (voor zover überhaupt een reëel risico)?

Daar zit ook wel een verschil met zonnepanelen. Als je er daar vier van in serie zet (situatie bij @Taro?) dan heb je het wel over serieuze DC-spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
a2aan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

Jij kunt er zo (makkelijk) over denken, maar als ik van plan was dit apparaat op een ongeaard stopcontact aan te sluiten zou ik wel willen weten of, en zo ja hoe groot er een eventueel vergroot overspanningsrisico is.

Gaat 'ie (sneller) in de fik als er 400V op komt te staan (reële kans a.g.v. zwevende nul)? En bij een blikseminslag in de buurt (alweer veel kleinere kans)?

Ik weet dat LFP batterijen "relatief" brandveilig zijn, dus misschien is de overspanningsbeveiliging niet een heel kritiek component, maar ik lees graag de feiten en de meningen van mensen die hier meer over weten!
Vraag is wat mij betreft ook wat de overspanningbeveiliging beveiligt. Ik ga in principe uit van de micro-omvormer(s), maar dat kan ik verkeerd zien.

Ik heb me voor de beslissing van het aanschaffen van thuisbatterijen redelijk ingelezen over de gevaren van li-ion batterijen en de LFP-batterij in het bijzonder. Het gaf me voldoende kennis om zo'n batterij in huis te durven nemen (zoals degene die hier nu hangt), maar gaf me ook de realisatie dat ik altijd kennis te kort zal komen om zelf de echte gevaren goed in te kunnen schatten. Als ik hier zo mee lees ben ik daar niet de enige in.

Ik heb vooralsnog vertrouwen in deze batterij van HomeWizard, maar ik ben benieuwd waar ze mee komen om deze materie uit te leggen en hun keuzes te onderbouwen. Wat mij betreft gaan we het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
a2aan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Het leveraspect ben ik niet zo bang voor. Dat is 'maar' 800W, en stopt (als het goed is!) 'vanzelf' (aanname: passieve beveiliging van de omvormer). Uit het stopcontact kan zomaar 8kW komen (heel eventjes, voor de beveiliging inschakelt), de omvormer van die batterij 'kan' niet meer dan die 800W.

Veel spannender vind ik een eventueel brandgevaar, want 2,8kWh in een klein doosje is natuurlijk behoorlijk potent. Aan de andere kant: als er eenmaal brand in je huis is, maakt het misschien niet uit of die door een frituurpan of een batterij wordt veroorzaakt. Een liter olie zit wel 10kWh in, kom ik net achter...

En dan heb je nog het DC-aspect. Ik weet niet hoeveel cellen er in serie (kunnen) staan, en hoe gevaarlijk het is als dat met het net in verbinding komt (voor zover überhaupt een reëel risico)?

Daar zit ook wel een verschil met zonnepanelen. Als je er daar vier van in serie zet (situatie bij @Taro?) dan heb je het wel over serieuze DC-spanningen.
Het gaat mij dan om de aardlek beveiliging van de batterij.
Die 800 watt (kleine 3,5 ampère) stroom wat het product kan leveren maximaal is vrij laag.
Ik begin deze discussie wel leuk te vinden.
Ik kan niet wachten tot mijn batterij binnen komt.
Helaas is dat iets te laat in dit jaar en kan ik dat niet opvangen met mijn zonne set.
Eigen verbruik is minimaal 20kW per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik maak me er niet heel druk om.
Ik ga ervan uit dat HW toch wel enig gedegen onderzoek heeft gedaan voordat ze het product kunnen en mogen verkopen in Nederland.

Desalniettemin komt de accu hier in de schuur op een eigen groep.
En dan een driefase groep waarvan voorlopig 1 fase gebruikt wordt voor de HW accu.
Mocht het wat zijn kunnen er op termijn nog 2 bij.
Rookmeldertje er boven en dat is het.
Maar dat is dan vooral ook omdat ik niet een echt geschikte plek in huis heb voor dat ding.

Er hangen wel 4 pv omvormers in huis de zwaarste is 4Kw dat vinden we dan weer geen probleem.

Kinderziektes zijn niet uitgesloten uiteraard.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Sjamo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:44:
Vraag is wat mij betreft ook wat de overspanningbeveiliging beveiligt. Ik ga in principe uit van de micro-omvormer(s), maar dat kan ik verkeerd zien.
In principe pas je een overspanningsbeveliging toe om te voorkomen dat je apparaat kapot gaat als er 400V uit het stopcontact komt (door een zwevende nul) of nog veel meer (door blikseminslag). En in brand vliegen is dan een extreme vorm van kapot, waarbij ik me voor kan stellen dat zowel de kans als de impact groter zijn bij een thuisbatterij t.o.v. andere apparaten die 24/7 in het stopcontact zitten.

Maar je hebt gelijk, voor dit apparaat kan je de term ook gebruiken om aan te duiden dat de batterij nooit meer dan 253V aan het net zal leveren. En dat lukt ook prima zonder aangesloten randaarde!

Kortom, de specs zijn niet 100% compleet, en ook niet 100% eenduidig. Vandaar dat we hier zo lekker kunnen speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ronald.42 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:53:
Ik maak me er niet heel druk om.
Ik ga ervan uit dat HW toch wel enig gedegen onderzoek heeft gedaan voordat ze het product kunnen en mogen verkopen in Nederland.

Desalniettemin komt de accu hier in de schuur op een eigen groep.
En dan een driefase groep waarvan voorlopig 1 fase gebruikt wordt voor de HW accu.
Mocht het wat zijn kunnen er op termijn nog 2 bij.
Rookmeldertje er boven en dat is het.
Maar dat is dan vooral ook omdat ik niet een echt geschikte plek in huis heb voor dat ding.

Er hangen wel 4 pv omvormers in huis de zwaarste is 4Kw dat vinden we dan weer geen probleem.

Kinderziektes zijn niet uitgesloten uiteraard.
Ik ga de batterij ook in de schuur (paardenstal) gebruiken.
Hou dan wel rekening met vorst.
Als we een echte winter krijgen hier.
De cellen die in de batterij zitten kunnen hier slecht tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:17:
[...]

Ik ga de batterij ook in de schuur (paardenstal) gebruiken.
Hou dan wel rekening met vorst.
Als we een echte winter krijgen hier de cellen die in de batterij zitten kunnen hier slecht tegen.
De schuur hier heeft een spouwmuur, dakisolatie en vloerisolatie en het 1000liter buffervat van de wp/houtcv staat daar dat zal wel loslopen denk ik. d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ronald.42 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:20:
[...]

De schuur hier heeft een spouwmuur, dakisolatie en vloerisolatie en het 1000liter buffervat van de wp/houtcv staat daar dat zal wel loslopen denk ik. d:)b
Dan is het een prima plek.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
a2aan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Daarom leg ik ook zonnepanelen aan met micro omvormers.
Ik heb een hekel aan die hoogspanning bij string omvormers.
Dat kan wel 1000 volt DC zijn en met kans op vlamboog. (Bij slechte verbinding mc4 connectors) "Veroorzaakt door die gene die het aangesloten heeft"
Er zijn omvormers die een beveiliging hebben op vlamboog waaronder SolarEdge.

De zonnepanelen installateurs (leggers) zijn met de paddenstoelen uit de grond gekomen.
En denken even in een verdeelkast te werken.
En niks aan trekken van de NEN1010.
En het op moment Nm aandraaien volgens het aangegeven moment Nm door de fabrikant.

Ik heb installaties gezien op het dak van weg gesmolten mc4 connectors omdat deze niet goed aangeknepen zijn.

Daarbij vergeten er veel monteurs dat je bij string omvormer een inductielus kan krijgen bij de panelen.
Je hebt + en - kabel de - kabel moet je weer terug leggen langs de + kabel.
Zodat je bij onweer geen inductie kan krijgen op je zonnepanelen set.

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 23-08-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:33
Heel apart dat juist zonnepanelen bezitters zich druk maken over de veiligheid van 800 watt boxje. Maar dat zal wel aan mijn onkunde liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zalmjam schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:49:
Heel apart dat juist zonnepanelen bezitters zich druk maken over de veiligheid van 800 watt boxje. Maar dat zal wel aan mijn onkunde liggen.
Klopt onkunde. Zonnepanelen installaties zitten vast verbonden op een eigen groep met aarde en aardlekbeveiliging.

De plug-in batterij is een andere categorie en kan in principe in elk WCD worden gestoken die eventueel geen aarde heeft en in theorie kan er overbelasting van de bekabeling plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 08:41
Ik vermoed dat laatste inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GM15 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Dat bedrijf verkoopt een dongeltje voor je P1 meter, een simpel sensortje voor je watermeter, en een slimme stekker. Dan nog wat reselling van Eastron kWh meters en een lcd display.

Dit batterijtje is van een andere orde. Dus zeker niet iets waar dit bedrijf jaren van ervaring in heeft. Iedere leverancier is op hun website natuurlijk lovend over hun eigen product met een mooie opsomming van features en beveiligingen. Dat ze de commentaren in de media niet weerleggen maakt al deze discussies alleen maar meer relevanter en interessant. Zeker omdat er in de media ook wel wat om te doen is.

Prima dus.
sorry, maar wat op dit moment in de verschillende media aan de hand is, mn een hoop papagaaien die elkaar napraten en dan nog een stelletje zogenamde experts die daar ook nog hun sausje er over heel leggen (ik eerlijk zou moeten zeggen dat ik vind dat veruit de meeste comentaren van het niveau "de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt" zijn, zelfs het normaal zo vakkundige NEN slaat hier de plank volledig mis. Mn de laatste heeft mogelijk meer met de lobby die achter de NEN zich verschuiild (mn de normencommissies) te maken. En ik weet waarover ik praat, heb zelf in een aantal normencommissies zitting gehad.

Zolang we nog niet alles op tafel hebben liggen, het product zelf ook nog niet leverbaar is en er dus ook geen tests op uitgevoerd kunnen worden is het op dit moment alleen een hoop geschreeuw om niets, niet echt handig zou ik zeggen. Er zitten nu veel te veel verwachtingen, ik geloof dat ..., interpretaties van onvolledige gegevens om op dit moment hier iets zinsvolls over te kunnen zeggen.
Wat nu eerst eens de uitlevering af en dan zal er echt wel ook een zinvolle test uitrollen.

Het vergelijk wat in Duitsland gebeurt is ook maar ten dele zinvol, hoewel de basis van de duitse VDE normen (dat zijn infeite de tegenhanger van onze NEN normen (maar dan alleen op electrisch (en deels ook nog andere gebieden (Verband der Elektrotechnik, Elektronik und Informationstechnik) ook liggen in de EU normen voor in dit geval laagspanning en de richtlijn die hier als basis geld in de gehele EU (RICHTLIJN 2014/35/EU (laagspanningsrichtlijn (LVD)) betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van elektrisch materiaal bestemd voor gebruik binnen bepaalde spanningsgrenzen) bron: en daaraan verbonden geharmoniseerde normen (de bekende EN en daaraan vergelijkbare normen), via de omzetting van de richtlijn naar nationaal recht vindt ook de omzettingen naar nationale normen (die veelal echter aangepast zijn aan de EN normen, soms zelfs één of één omzetting /vertaling) plaats.

Een van de verschillen, die ook historisch zijn gegroeid is dat in Duitsland men veelal als kabeldikte voor WCD 1,5mm2 gebruikt, terwijl in Nederland hiervoor 2,5mm2 gebruikelijk is.
Dus de kreet kans op oververhitting en brandrisico is gezien de gebruikelijke lengtes van dergelijke kabels in Nederland een beetje overdreven en laat de eigen ondeskundigeheid op dit gebied duidelijk zien.
Los van het feit dat een LS ook bewust (incl. zijn veiligheidsmarge) niet direct bij 16A gaat afschakelen.

L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GM15 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Ik vermoed dat laatste inderdaad.
Nee, ik vrees eerder de eigen onkunde van mensen die uit hun totaale onwetenheit daar ook iets over vinden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:30:
[...]

Daarom leg ik ook zonnepanelen aan met micro omvormers.
sorry, ik vind dit een beetje onzinnige opmerking, want foutief geplaatste mirco-omvormers zijn net zo gevaarlijk als foutief geplaatste string omvormers.

Veiligheid kun je alleen genereren als je de werkzaamheden vakkundig en conform de eisen (handleiding) gaat uitvoeren, en ja, daar hoort ook een bepaalde deskundigheid van het personeel bij.
niets meer en niets minder.
Ik heb een hekel aan die hoogspanning bij string omvormers.
sorry, hoogspanning is wat anders dan waar jij het over hebt, dus begin ik ook aan je eigen deskundigheid te twijfelen. voor je informatie begint hoogspanning DC bij 1.500V. (AC bij 1.000V).
Dat kan wel 1000 volt DC zijn en met kans op vlamboog. (Bij slechte verbinding mc4 connectors) "Veroorzaakt door die gene die het aangesloten heeft"
Er zijn omvormers die een beveiliging hebben op vlamboog waaronder SolarEdge.
dus vakbekwaam de installatie uitvoeren, juist door het juist monteren van de MC4 connectors en gebruik van het juiste gereedschap is er helemaal geen risico voor een vlamboog. (en ja kabels natuurlijk ophangen en niet in een plas met water laten liggen).
hier een mooie toepassing hoe je dus niet met een vlamboog moet omgaan (foto van een youtube filpje van The Green guy's, zo zonder de juiste pbm's ga je dit dus zeker niet doen. heel slecht voorbeeld en geeft ook direct de deskundigheid (of beter gezegt de ondeskundigheid) van deze jongens weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4Vv8iSzungxBM2vQiXccqPRnBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qI8dgIhSsjTYUO2UY9oCUAqs.jpg?f=fotoalbum_large
De zonnepanelen installateurs (leggers) zijn met de paddenstoelen uit de grond gekomen.
En denken even in een verdeelkast te werken.
En niks aan trekken van de NEN1010.
En het op moment Nm aandraaien volgens het aangegeven moment Nm door de fabrikant.

Ik heb installaties gezien op het dak van weg gesmolten mc4 connectors omdat deze niet goed aangeknepen zijn.

Daarbij vergeten er veel monteurs dat je bij string omvormer een inductielus kan krijgen bij de panelen.
Je hebt + en - kabel de - kabel moet je weer terug leggen langs de + kabel.
Zodat je bij onweer geen inductie kan krijgen op je zonnepanelen set.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 24-08-2024 20:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MacD007 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

sorry, maar wat op dit moment in de verschillende media aan de hand is, mn een hoop papagaaien die elkaar napraten en dan nog een stelletje zogenamde experts die daar ook nog hun sausje er over heel leggen (ik eerlijk zou moeten zeggen dat ik vind dat veruit de meeste comentaren van het niveau "de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt" zijn, zelfs het normaal zo vakkundige NEN slaat hier de plank volledig mis. Mn de laatste heeft mogelijk meer met de lobby die achter de NEN zich verschuiild (mn de normencommissies) te maken. En ik weet waarover ik praat, heb zelf in een aantal normencommissies zitting gehad.

Zolang we nog niet alles op tafel hebben liggen, het product zelf ook nog niet leverbaar is en er dus ook geen tests op uitgevoerd kunnen worden is het op dit moment alleen een hoop geschreeuw om niets, niet echt handig zou ik zeggen. Er zitten nu veel te veel verwachtingen, ik geloof dat ..., interpretaties van onvolledige gegevens om op dit moment hier iets zinsvolls over te kunnen zeggen.
Wat nu eerst eens de uitlevering af en dan zal er echt wel ook een zinvolle test uitrollen.

Het vergelijk wat in Duitsland gebeurt is ook maar ten dele zinvol, hoewel de basis van de duitse VDE normen (dat zijn infeite de tegenhanger van onze NEN normen (maar dan alleen op electrisch (en deels ook nog andere gebieden (Verband der Elektrotechnik, Elektronik und Informationstechnik) ook liggen in de EU normen voor in dit geval laagspanning en de richtlijn die hier als basis geld in de gehele EU (RICHTLIJN 2014/35/EU (laagspanningsrichtlijn (LVD)) betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van elektrisch materiaal bestemd voor gebruik binnen bepaalde spanningsgrenzen) bron: en daaraan verbonden geharmoniseerde normen (de bekende EN en daaraan vergelijkbare normen), via de omzetting van de richtlijn naar nationaal recht vindt ook de omzettingen naar nationale normen (die veelal echter aangepast zijn aan de EN normen, soms zelfs één of één omzetting /vertaling) plaats.

Een van de verschillen, die ook historisch zijn gegroeid is dat in Duitsland men veelal als kabeldikte voor WCD 1,5mm2 gebruikt, terwijl in Nederland hiervoor 2,5mm2 gebruikelijk is.
Dus de kreet kans op oververhitting en brandrisico is gezien de gebruikelijke lengtes van dergelijke kabels in Nederland een beetje overdreven en laat de eigen ondeskundigeheid op dit gebied duidelijk zien.
Los van het feit dat een LS ook bewust (incl. zijn veiligheidsmarge) niet direct bij 16A gaat afschakelen.

L
Het e.a. heeft ook met een mindset te maken. Onbekend maakt onbemind. Alle innovaties bieden kansen en bedreigingen. Ik noem maar even een voorbeeld. De 1e brand die ontstond door zonnepanelen werd gelijk veroordeeld als "zie je. Niet veilig". Zet dit nu eens in verhouding tot het aantal branden en panelen die er liggen door Nederland. Een zonnepanelen brand melden ze op nieuws. Waarom? Tis nog uniek. Andere soorten brandjes als een vallende peuk in bed, kortsluiting die niet lekker afgevangen werd hoor je niet meer. Anders is het half 8 journaal daar al mee te vullen.

2e voorbeeld. De EV. De 1e brand werd ronduit gemeten. "Kijk een EV is niet veilig". Hoeveel rijden er daar al van rond? Genoeg. Dus ook dat is een storm in een glas water.

Gaat er een x een brandje onstaan door een thuisaccu? Jazeker! Gaan we dan weer roepen "kijk het is onveilig?"

Ja het zal jouw woning maar zijn. Maar hoe groot is die kans nu werkelijk. Boerenverstand gebruiken! Ze rollen aan de grote band thuisaccu's uit. Onze oosterburen lopen vlgs mij voorop. Daar al ellende gehoord in de journaals? Ik niet.

Als we bij alles gaan roepen "das niet veilig" dan staan we als land stil.

Edit : Wat heb ik gedaan ter voorbereiding? Gezocht naar een geschikte plek. Niet op een vluchtroute. Een overzicht gemaakt van al mijn groepen en welke apparatuur daarop zit. Dan bekijken hoeveel power gaat deze apparatuur vragen en past dit binnen de 220V × 16 A. Is het stopcontact voorzien van randaarde? Hoe is mijn wifi ontvangst daar.

Locatie : Zolder. Op de WCD van de wasmachine met randaarde. Wat zit er nog meer op die groep? De vriezer. Verder is deze vrij. Wifi ontvangst prima. Wasmachine pakt max 2100 Watt. Vriezer heeft een max piek een x van 300 Watt.

Brandmelder erboven. Nu nog kijken hoe ik hem daar goed ga neerzetten. Staat nu een vriezer, droger (voor de sier) en een wasmachine.

Vergeet ik nog iets?

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 24-08-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Taro schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:52:
Mooie discussies altijd. Je hebt altijd best practises, kansberekening, do's, don'ts, mensen die meer of minder risico willen nemen, ervaringen en het onbekende.

Ik rij al 5 jaar in een EV, volgens veel Facebook experts die volgens mij de hele dag niets anders doen en moeten reageren op ieder laadpaal of EV bericht zou mijn auto al minstens 33x in vlammen op moeten zijn gegaan en ben ik gek dat ik er in durf te rijden. Persoonlijk zie ik er geen enkel probleem in en staat de auto op de oprit naast het huis. Ja, als ie ontvlamt kan mijn huis mee gaan. Maar dat risico vind ik acceptabel omdat ik Tesla vertrouw, er gemiddeld gezien weinig fikkies zijn terwijl er wel enorm veel EV's in NL rondrijden. HomeWizard heeft op dat vlak echter nog geen reputatie op kunnen bouwen.

Mijn omgeving zegt bij ieder gesprek over thuisaccu's: Zou je dat wel doen? Moet je er niet een berg zand naast leggen om te kunnen blussen of ze in een kast in je tuin bouwen? En ik denk: Als ik het nou gewoon aan de binnenkant van de buitenste muur van de garage hang, netjes volgens de regels aansluit en daar geen shortcuts in neem, dan durf ik dat prima aan met bijv. gevestigde merken als Victron, Pylontech, etc.

En dan kom je op de HomeWizard Battery met een stekker. Mijn garage is recent verbouwd door achteraf gezien 2 beunhazen. De muur is inmiddels gestucked en er zitten 3x2 stopcontacten. Ik vermoed dat ze goedkope kroonsteentjes hebben gebruikt met dunne kabeltjes en het gebeuren in het midden van het plafond ergens hebben gesplitst. Daar had ik eigenlijk even bij moeten zijn. Durf ik daar nu een HomeWizard accu op aan te sluiten ondanks dat ze geaard zijn? Nee, never, nooit. De volgende bewoner weet dat echter niet en zou dat wel zo doen, er van uitgaande dat alle voorgangers secuur en volgens het boekje hebben gewerkt (misschien moet ik het dus alsnog even laten checken en corrigeren, maar heeft jouw voorganger dat in jouw huidige huis ook gedaan? ...). Zou ik de HW Battery op het stopcontact in de gang naast de meterkast durven aansluiten als ik er bij ben? Ja, zeker, maar ik zou de Battery nooit lang in de gang laten staan, je weet immers maar nooit, het is een vluchtroute. Gelukkig zijn hier in huis alle stopcontacten geaard en kan je dat ook testen. Zou ik de Battery in huis op een niet geaard stopcontact aansluiten? Nee, never als men dat wel adviseert, het is geen product waarmee je teveel risico moet nemen.

De enige optie die ik aandurf: Een elektricien laten komen, in de garage via de kruipruimte kabels naar de meterkast leggen, op eigen groepen en daar de HW Battery's op aansluiten. Dan durf ik met een gerust hart te slapen en bijv. ook mijn kinderen een nachtje alleen in huis te laten.

Op zolder zit al sinds de bouw van dit huis in 2000 een setje van 4 zonnepanelen op een stopcontact aangesloten, dat hebben alle huizen hier in de wijk. Die vertrouw ik wel, dat stopcontact is waarschijnlijk volgens de regels aangelegd, alle huizen in de wijk staan er nog en de aansluiting ziet er degelijk uit.

Een ander zal denken: YOLO, ik koop die HW accu en zet hem lekker onder de trap neer! Maar als het mis gaat heb je het wel over mensenlevens. En daar komt inderdaad bij kijken dat HomeWizard nieuw is in dit wereldje. Dit is geen product om beginnersfouten mee te maken en het is belangrijk om kritisch te zijn en vragen te stellen. En totdat je zelf dingen meemaakt doe je er vaak luchtig over, totdat je ziet wat de effecten zijn als het wél misgaat. En dat zie je de afgelopen pagina's hier samenkomen.

Dus:
  1. Blijf kritisch richting HomeWizard, het is hun eerste product in deze categorie én er is nog geen/weinig feedback uit het veld.
  2. Kijk kritisch naar je eigen situatie en neem dat serieus, vertrouw je de stopcontacten die je hiervoor gaat gebruiken? Of is het misschien toch beter die even door een expert te laten controleren of in een andere ruimte een goed bedrade optie aan te laten leggen?
  3. Wat als er wél brand uitbreekt, is er dan een vluchtroute, kunnen je kinderen ontsnappen en durf je met een gerust hart je huis achter te laten incl. al je dierbare persoonlijke bezittingen?
  4. Als er in de specs staat dat een geaard stopcontact verplicht is, dan heeft dat een reden.
Kortom: Niet te luchtig en makkelijk over denken, maar we mogen er ook vertrouwen in hebben dat HomeWizard er hetzelfde in staat, die willen immers geen product lanceren waardoor 5 van de 10 huizen gaan afbranden. Dus daar mag je ook wel vertrouwen in hebben. En om de kritische vragen te beantwoorden en dat vertrouwen op te bouwen is het fijn en handig als ze transparant over het product, de specificaties en do's en don'ts communiceren.

Heel benieuwd wat er bij de officiële lancering in de specificaties en boekjes staat, tot die tijd kunnen er nog wijzigingen worden doorgevoerd en grote kans dat die na de eerste batch worden geëvalueerd en er mogelijk een 2e en betere revisie volgt. Laten we HomeWizard ook even de kans geven om in dit voortraject alles verder uit te werken, dat hoort bij productontwikkeling. Bij het bestellen van een pre-order product hoort ook vaak wat onduidelijkheid, dat zal de komende periode wel worden weggenomen en dan kan je daarna alsnog besluiten of je het product wel of niet afneemt.
Dacht iedereen er maar zo goed over na bij een droger. Brand veroorzaker nummer 1 in de woning qua huishoudapparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andere vraag. Kun je Energy Sockets van HW zo resetten dat:
1. Alle gemeten kWh's op 0 komen te staan. Je begint dus met een nieuwe basis.
2. Wat betekend dit voor de app qua verbruiksgegevens gaan die verloren of telt het daar door?

Ik wil een oude energy socket in een WCD omruilen met een nieuwe energy socket die nu op een andere plek zit. Dit ivm ruimte benodigd in de WCD. Bij die oude kun je 1 stopcontact mogelijkheid niet meer gebruiken. Stekker te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:49
alwind schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Dacht iedereen er maar zo goed over na bij een droger. Brand veroorzaker nummer 1 in de woning qua huishoudapparaten.
Ook een droger heeft een gebruiksaanwijzing.
Wie leest deze en doet wat hier in staat?
(Ook nog na de 1e weken?) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Het e.a. heeft ook met een mindset te maken. Onbekend maakt onbemind. Alle innovaties bieden kansen en bedreigingen. Ik noem maar even een voorbeeld. De 1e brand die ontstond door zonnepanelen werd gelijk veroordeeld als "zie je. Niet veilig". Zet dit nu eens in verhouding tot het aantal branden en panelen die er liggen door Nederland. Een zonnepanelen brand melden ze op nieuws. Waarom? Tis nog uniek. Andere soorten brandjes als een vallende peuk in bed, kortsluiting die niet lekker afgevangen werd hoor je niet meer. Anders is het half 8 journaal daar al mee te vullen.

2e voorbeeld. De EV. De 1e brand werd ronduit gemeten. "Kijk een EV is niet veilig". Hoeveel rijden er daar al van rond? Genoeg. Dus ook dat is een storm in een glas water.

Gaat er een x een brandje onstaan door een thuisaccu? Jazeker! Gaan we dan weer roepen "kijk het is onveilig?"

Ja het zal jouw woning maar zijn. Maar hoe groot is die kans nu werkelijk. Boerenverstand gebruiken. Ze rollen aan de grote band thuisaccu's uit. Onze oosterburen lopen vlgs mij voorop. Daar al ellende gehoord in de journaals? Ik niet.

Ja, daar ga ik met je mee, alleen ik hoor dit soort verhalen dus nooit over "wonen in een huis is onveilig, wat die vliegen om de haverklap in brand", dus beste mensen niet meer in huizen gaan wonen, dat is echt onveilig. kies beter hiervoor een wigwam, want daar hoor je nooit iets over dat die in brand vliegen.

Als je dat gaat roepen wordt je direct opgenomen in een instelling, je weet wel met die mooie witte maatpakken om je heen (slim fit, noemen ze dat geloof ik)

nee, zolang we nog geen werkende thuis-batterij in handen hebben vind ik dergelijke uitspraken niet meer dan luchtkastelen, ik heb het veel liever over echte feiten. En je mag daar gerust gedachten over hebben, maar spreek deze dan ook zo uit, en maak daar geen uitgemaakte feiten van, want dat is gewoon onjuist.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 24-08-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Ook een droger heeft een gebruiksaanwijzing.
Wie leest deze en doet wat hier in staat?
(Ook nog na de 1e weken?) O-)
Ligt daar nu juist niet je eigen verantwoordelijkheid. :? en is dat ook de reden dat je in het bedrijfsleven continu naar een opleiding, cursus en opfris-cursus moet gaan. Want je kennis moet wel regelmatig bijgewerkt en herhaalt worden om deze op de juiste stand te houden.
Ik ken mensen die circa 20% van hun tijd alleen daarmee doorbrengen, en ze hebben dat ook nodig, zonder dat zouden ze hun werk gewoon niet kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Ja het zal jouw woning maar zijn. Maar hoe groot is die kans nu werkelijk. Boerenverstand gebruiken! Ze rollen aan de grote band thuisaccu's uit. Onze oosterburen lopen vlgs mij voorop. Daar al ellende gehoord in de journaals? Ik niet.

Edit : Wat heb ik gedaan ter voorbereiding? Gezocht naar een geschikte plek. Niet op een vluchtroute. Een overzicht gemaakt van al mijn groepen en welke apparatuur daarop zit. Dan bekijken hoeveel power gaat deze apparatuur vragen en past dit binnen de 220V × 16 A. Is het stopcontact voorzien van randaarde? Hoe is mijn wifi ontvangst daar.

Locatie : Zolder. Op de WCD van de wasmachine met randaarde. Wat zit er nog meer op die groep? De vriezer. Verder is deze vrij. Wifi ontvangst prima. Wasmachine pakt max 2100 Watt. Vriezer heeft een max piek een x van 300 Watt.

Brandmelder erboven. Nu nog kijken hoe ik hem daar goed ga neerzetten. Staat nu een vriezer, droger (voor de sier) en een wasmachine.

Vergeet ik nog iets?
Eensch :+

Nadeeltje is alleen dat als het fout gaat jij en de brandweer een "dingetje" hebben om de reactie te stoppen.
Dit is wel iets om bij de plaatsing rekening te houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
MacD007 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Ligt daar nu juist niet je eigen verantwoordelijkheid. :? en is dat ook de reden dat je in het bedrijfsleven continu naar een opleiding, cursus en opfris-cursus moet gaan. Want je kennis moet wel regelmatig bijgewerkt en herhaalt worden om deze op de juiste stand te houden.
Ik ken mensen die circa 20% van hun tijd alleen daarmee doorbrengen, en ze hebben dat ook nodig, zonder dat zouden ze hun werk gewoon niet kunnen uitvoeren.
Helemaal mee eens :*)
Maar is tevens een reden waardoor het zo (gruwlijk) fout kan gaan.

De kracht van het herhalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

kennis op peil houden, Ja goede zaak.
Herhalen niet zo goed, is naar mij mening een teken dat je niet geschikt bent voor de verantwoordelijkheid van de taak waarvoor bent opgeleidt.

Daarnaast is boek kennis niet gelijk aan ervaringskennis Iets wat in een boek staat zal minder indruk maken dan wanneer je het van dichtbij een keer hebt meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Eensch :+

Nadeeltje is alleen dat als het fout gaat jij en de brandweer een "dingetje" hebben om de reactie te stoppen.
Dit is wel iets om bij de plaatsing rekening te houden ;)
Staat ie dicht bij de panelen. Als het mis moet gaan dan maar gelijk goed. Nee alle gekheid op een stokje. Dat willen we natuurlijk niet.

Ik kan naar andere WCD's uitwijken maar daar zit geen randaarde op. Behalve de schuur maar dat wordt in de zomer warm en de winter te koud. Tuinhuisje van hout. Meterkast zit er ook 1 maar de meterkast is niet diepgenoeg en zit op 1 van de vluchtroutes. Er is een 2e. Daarna komen WCD op slaapkamers of woonkamer in beeld. Slaapkamers vind ik not done. Woonkamer zit je ook met vluchtroutes maar wel weer toegangkelijker voor brandweer. Daarnaast zijn dat WCD's zonder randaarde. Er is er natuurlijk wel 1 om te zetten evt. Het lijkt wel kiezen tussen de minst kwade oplossingen 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
[...] MacD007
sorry, hoogspanning is wat anders dan waar jij het over hebt, dus begin ik ook aan je eigen deskundigheid te twijfelen. voor je informatie begint hoogspanning DC bij 1.500V. (AC bij 1.000V).

[...]
[/quote]

Ik bedoel daar mee een hoge spanning en niet hoogspanning. (Foutje in mijn text)
De DC bij string omvormers dat betekent dat de zonnepanelen in serie staan.
Dus de spanning van het zonnepaneel x de panelen.
Zie het maar als een ouderwetse kerstboom verlichting.
Klopt bij micros moet je ook gewoon de norm van de nen volgen.
Maar brand op het dak komt vaak door vlamboog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

kennis op peil houden, Ja goede zaak.
Herhalen niet zo goed, is naar mij mening een teken dat je niet geschikt bent voor de verantwoordelijkheid van de taak waarvoor bent opgeleidt.

Daarnaast is boek kennis niet gelijk aan ervaringskennis Iets wat in een boek staat zal minder indruk maken dan wanneer je het van dichtbij een keer hebt meegemaakt.
De kracht van kennis zit hem vooral in herhalen, dat is zowel bij theoretische kennis als ook bij praktische kennis, veel doen (op de juiste manier) is ook herhaling.

Daarnaast heb je beide nodig, afhankelijk van hoe complex iets is moet je ook kunnen begrijpen waar je mee bezig bent en kunt begrijpen wat er zich afspeelt. Dus het is steeds een combinatie tussen theoretische en praktische kennis en vaardigheden.
Ik zie ook vaak waar het mee mis gaat, juist omdat men de achtergrond niet (volledig) begrijpt ziet men ook niet vroeg genoeg als het fout begint te lopen, dus alleen een kunstje geleert hebben zonder de basis die daar ten grondslag in ligt kan behoorlijk mis gaan. Lijkt me geen goede zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:35:
[...] MacD007

[...]
[/quote]

Ik bedoel daar mee een hoge spanning en niet hoogspanning. (Foutje in mijn text)
De DC bij string omvormers dat betekent dat de zonnepanelen in serie staan.
sorry, je hoeft mij denk ik niet uit te leggen wat in serie betekend. En de juiste benaming gebruiken is zeker bij een technische diskussie wel erg belangrijk, anders krijg je al snel dat mensen je niet meer snappen.
Dus de spanning van het zonnepaneel x de panelen.
Zie het maar als een ouderwetse kerstboom verlichting.
Klopt bij micros moet je ook gewoon de norm van de nen volgen.
Maar brand op het dak komt vaak door vlamboog.
Brand op een een dak kan als één van de oorzaken een vlamboog hebben, en dat kan eigenlijk alleen gebeuren als de installatie niet juist is aangelegd. Er zijn natuurlijk nog veel meer oorzaken aan te wijzen waarom het op een dak gaat branden.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 24-08-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 08:13
Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Ik kan naar andere WCD's uitwijken maar daar zit geen randaarde op. Behalve de schuur maar dat wordt in de zomer warm en de winter te koud. Tuinhuisje van hout. Meterkast zit er ook 1 maar de meterkast is niet diepgenoeg en zit op 1 van de vluchtroutes. Er is een 2e. Daarna komen WCD op slaapkamers of woonkamer in beeld. Slaapkamers vind ik not done. Woonkamer zit je ook met vluchtroutes maar wel weer toegangkelijker voor brandweer. Daarnaast zijn dat WCD's zonder randaarde. Er is er natuurlijk wel 1 om te zetten evt. Het lijkt wel kiezen tussen de minst kwade oplossingen 🙈
Dit. Ik wil die accu's ook liever niet in huis. De elektrische fiets en elektrische step worden hier ook netjes in de schuur opgeladen. De 3-fasenoplossing van @Ronald.42 lijkt me een nette oplossing. Dan kan er via een PV-verdeler ook meteen een 800 Wp-setje het dak van de schuur op. Jammer dat de temperatuurspecificatie van HW om een omgevingstemperatuur vraagt tussen 10 °C - 30 °C. De Duravolt accu claimt een werkbereik van -20℃ tot +60℃ en kost slechts 369 euro per kWh. Maar de te vinden informatie is zo summier dat dat weinig vertrouwen oproept. De Vitapower oplossing is met een bereik van 0 °C- 45 °C ook niet geschikt voor de schuur.

Actie voor nu: komend half jaar een thermometer in de schuur. En in maart, als de HW accu weer leverbaar is, knopen doorhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:59:
[...]

Dit. Ik wil die accu's ook liever niet in huis. De elektrische fiets en elektrische step worden hier ook netjes in de schuur opgeladen. De 3-fasenoplossing van @Ronald.42 lijkt me een nette oplossing. Dan kan er via een PV-verdeler ook meteen een 800 Wp-setje het dak van de schuur op. Jammer dat de temperatuurspecificatie van HW om een omgevingstemperatuur vraagt tussen 10 °C - 30 °C. De Duravolt accu claimt een werkbereik van -20℃ tot +60℃ en kost slechts 369 euro per kWh. Maar de te vinden informatie is zo summier dat dat weinig vertrouwen oproept. De Vitapower oplossing is met een bereik van 0 °C- 45 °C ook niet geschikt voor de schuur.

Actie voor nu: komend half jaar een thermometer in de schuur. En in maart, als de HW accu weer leverbaar is, knopen doorhakken.
Die 30 graden grens is voor mijn zolder in de winter geen probleem. In de zomer gaat het hard die kant op. Dat zou dan eventueel verplaatsen worden. Huiskamer is in de zomer zo rond de 26 graden. Ventilator erop dan maar 🤣🙈 (lang leve de airco).

Temperatuur in huis wordt het hele jaar al gemeten. Ik zal eens kijken of er leuke dingen zijn om in de schuur en zolder op te hangen en dan door HA te laten monitoren. Als iemand al een suggestie heeft? Voel je vrij deze te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Volgens de specificaties is de optimale werk temperatuur 10 - 30 graden
Echter de gebruiks en opslag temperatuur is 0 - 40 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
hanev001 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Volgens de specificaties is de optimale werk temperatuur 10 - 30 graden
Echter de gebruiks en opslag temperatuur is 0 - 40 graden
Ah, dank. Ik zie hier dat je gelijk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Ook wij laden de e-brommer buiten ivm de batterij, maar dat voelt voor een lfp-batterij toch weer anders vind ik. Beetje hypocriet hier, want de mobiele telefoons laden we ook binnen op, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:12:
[...]
Temperatuur in huis wordt het hele jaar al gemeten. Ik zal eens kijken of er leuke dingen zijn om in de schuur en zolder op te hangen en dan door HA te laten monitoren. Als iemand al een suggestie heeft? Voel je vrij deze te delen.
Ik heb in elke ruimte in huis een Ubiquiti Up Sense sensor hangen die zowel beweging, vochtpercentage, licht, temperatuur, water, open deur/raam en een evt. alarm opmerkt. Die monitor ik nu ook enige tijd voor de garage met het oog op de juiste omstandigheden voor een accu. Mocht je verder al in het Ubiquiti ecosysteem zitten dan is dat een goede oplossing, koppelt direct met Home Assistant en daardoor weet ik dus ook dat ik deze zomer aan de goede kant zit. In de winter ben ik echter benieuwd of én hoe ver het onder nul gaat. In het ergste geval stopt de accu met werken (dat is wel zeker), zo lang hij maar niet kapot gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP9L0m5RFzV--bm8oPD5mh-9Nz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBFVJ6Qz1RcdIO8ciyAdGV16.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 24-08-2024 19:33 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:31:
[...]

Ik heb in elke ruimte in huis een Ubiquiti Up Sense sensor hangen die zowel beweging, vochtpercentage, licht, temperatuur, water, open deur/raam en een evt. alarm opmerkt. Die monitor ik nu ook enige tijd voor de garage met het oog op de juiste omstandigheden voor een accu. Mocht je verder al in het Ubiquiti ecosysteem zitten dan is dat een goede oplossing, koppelt direct met Home Assistant en daardoor weet ik dus ook dat ik deze zomer aan de goede kant zit. In de winter ben ik echter benieuwd of én hoe ver het onder nul gaat. In het ergste geval stopt de accu met werken (dat is wel zeker), zo lang hij maar niet kapot gaat.
[Afbeelding]
Nee ik heb niks van dat ecosysteem. Alleen een airthings systeempje staan in de woonkamer. Als je dat door de hele hut moet zetten is dat mij te prijzig. Daarnaast de integratie ziet de airthings meter niet. Bluetooth aanstaan. HA kan hem niet vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 24-08-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Zojuist op Amazon.de een Aqara T1 sensor besteld. Is blijkbaar te koppelen met HA via Zigbee stick. Als ik andere reviews mag geloven is de Aqara hub dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:23:
Zojuist op Amazon.de een Aqara T1 sensor besteld. Is blijkbaar te koppelen met HA via Zigbee stick. Als ik andere reviews mag geloven is de Aqara hub dan niet nodig.
Kijk dat bedoel ik. Welke hardware is extra nodig. De zigbee stick dus. Het mooiste voor mijn gevoel is een sensor kopen en die direct kunnen koppelen met HA. Ik zal van de week de Airthings hier ook eens wat mee gaan prutsen. Ik zie dat er eerst een aantal stappen gedaan moeten worden voordat HA hem ziet. Ben benieuwd of jouw constructie ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:30

thido

Tilburg

Devke schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
Dat dynamisch laden nog niet kan begin ik wel te snappen. In de simulatie moet ik hier al snel 16 a 17 ct verschil hebben om weg te komen met omzettingsverliezen en afschrijving per cycli. Gister stond het verlies op € 1.97 euro. Nu na ongestoord vol te laden op € 2.03 (dan heb ik het over een spread tussen de boete en leveringstarief van 15.5 ct).
Ik heb een simulatie meedraaien met de Nexus erbij. Daarnaast wil ik graag een simulatie draaien om te laden/ontladen op dynamische tarieven zoals jij hebt. Als ik automatiseringen toevoeg voor het (geforceerd) starten en stoppen van laden en ontladen op basis van energietarieven, dan gaat hij in de tussentijd op zijn default settings verder. Althans, ik weet niet wat die zijn verder maar zie hem gewoon opladen als het tarief hoog is. Is de oplossing hiervoor wellicht de batterij op pause te zetten als er niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan voor het laden of ontladen?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:53:
[...]

Ik heb een simulatie meedraaien met de Nexus erbij. Daarnaast wil ik graag een simulatie draaien om te laden/ontladen op dynamische tarieven zoals jij hebt. Als ik automatiseringen toevoeg voor het (geforceerd) starten en stoppen van laden en ontladen op basis van energietarieven, dan gaat hij in de tussentijd op zijn default settings verder. Althans, ik weet niet wat die zijn verder maar zie hem gewoon opladen als het tarief hoog is. Is de oplossing hiervoor wellicht de batterij op pause te zetten als er niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan voor het laden of ontladen?
Ik heb geen dynamische tarieven erin zitten. Ik heb een variabel contract met terugleverboete. Dat verschil moet al groot genoeg zijn om uberhaupt terug te kunnen verdienen. Dus ik reken met mijn terugleverboete en de afnameprijs per kWh. Dat toon ik op het dashboard. Ik denk dat je een soort dynamische tarieven integratie ook zal moeten hebben draaien. Volgens mij heeft @Septillion wel zitten spelen met dynamische tarieven. Hij gaf die wens uitgesteld laden ook aan bij de HW batterij. Die optie komt er ook als het goed is. Dynamisch zal ik ook moeten uitzoeken in de simulatie. Geen ervaring mee (nog).

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 24-08-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:30

thido

Tilburg

Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Ik heb geen dynamische tarieven erin zitten. Ik heb een variabel contract met terugleverboete. Daarmee reken ik wat en toon dat op het dashboard. Ik denk dat je een soort dynamische tarieven integratie ook zal moeten hebben draaien. Volgens mij heeft @Septillion wel zitten spelen met dynamische tarieven. Hij gaf die wens uitgesteld laden ook aan bij de HW batterij. Die optie komt er ook als het goed is. Dynamisch zal ik ook moeten uitzoeken in de simulatie. Geen ervaring mee (nog).
Ah ok, omdat je sprak van de spread om uit te komen dacht ik dat je daarmee een simulatie hebt draaien. Ik heb dynamische tarieven in HA en wil daar dus mee spelen. Ga nu dis proberen de batterij gewoon steeds op pause te zetten als de tarieven te hoog zijn om te laden en te laag om te ontladen. Kijken wat hij doet ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Ah ok, omdat je sprak van de spread om uit te komen dacht ik dat je daarmee een simulatie hebt draaien. Ik heb dynamische tarieven in HA en wil daar dus mee spelen. Ga nu dis proberen de batterij gewoon steeds op pause te zetten als de tarieven te hoog zijn om te laden en te laag om te ontladen. Kijken wat hij doet ;-)
Klopt. Ik doelde op de spread tussen de boete en de afnameprijs per kWh. Die is al te klein. Ik ben wel benieuwd als je dat doet en geforceerd laden kiest wat dan de resultaten zijn. RTE staat hier op 80%. Ik denk dat je al rond de 17 a 18 ct spread moet zitten. Bij mij zit er 15.5 tussen. Deel je resultaten gerust. Ben er benieuwd naar.

Zie onderstaande. Kosten lopen met 6 ct per cyclus op.Ligt puur aan de afschrijving per cyclus. Op 2e afbeelding zie je ook de "winst" zonder de afschrijving te tellen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NM5xs4ra5rw7tZ3uRT4WNbXAUW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M18XLphojHef4rn2znLYkK9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZFiFPmcFjdFf61BkQNJK6IiULo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Zbv48aQYDp0cNxbLZMdUiZy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Devke op 24-08-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je gelijk hebt met die onkunde, maar dan eerder bij die personen zelf. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

Klopt onkunde. Zonnepanelen installaties zitten vast verbonden op een eigen groep met aarde en aardlekbeveiliging.

De plug-in batterij is een andere categorie en kan in principe in elk WCD worden gestoken die eventueel geen aarde heeft en in theorie kan er overbelasting van de bekabeling plaatsvinden.
welke belasting zou je dan moeten krijgen om bij 2,5mm2 een echt gevaarlijke overbelasting te veroorzaken met die maximaal nog geen 3,5A extra belasting?

welke belasting zou er dan nog moeten aanliggen.
volgens NEN1010:1015 (de huidig geldende voor nieuwe installaties conform Bbl)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnzMiAmOPOYwA6jx7XrwgcIqiSc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q3FRuIIhbEZl9ciDWET8qXMN.jpg?f=user_large
Montage type A1 (losse installatie draad) of A2 (kabel) (standaard type van buis in muur) bij 2,5mm2 zou deze dus al 23A cq 22A mogen zijn, gezien de groep zelf met 16A afgezekerd is zou je theoretisch nog niet eens aan 20A (16A+3,5=19,5A) kunnen komen. Dus nog helemaal prima binnen de norm. waar zit dan je overbelasting ?
Hou ook rekening dat bij dit soort eisen de kerntemeratuur van het koper max 90graden mag zijn.bedenk hierbij dat het smeltpunt van koper bij 1085Gr. C ligt. De isolatie kan ook ruim boven de 90Gr. aan, zelfs 150Gr. geeft nog helemaal geen probleem, al helemaal niet als dit maar kortstondig is.
Gebruik je VD kabel (PVC als isolatie) liggen deze waarden iets lager bij 18A cq 17A (Tabel 52.B.4), maar ook hier gaat het hier niet om een continu belasting, zit je nog in een behoorlijk veilige situatie. (verheet niet dat hier de lengte van de kabel ook nog een rol in speeld, en daar heb je echt bij 2,5mm2 nog heel veel speelruimte omdat veelal in de praktijk deze korter dan 50m zal zijn.

Hier (link) staat een interessant stukje over dit thema, tenminste als je daar wat dieper in wil duiken.

maar bovenstaand is de theorie, vaak zit de praktijk er toch anders uit: WCD (uitgenomen de WCD voor de droger en wasmachiene) worden niet vaak tot hun maximale waarde belast.
hier een pratisch voorbeeld:
Groep woonkamer : belasting van TV(400W, staat echter vaak over de dag uit), versterker(300W), laptop (100W), spelcomputer (400W) = kom je aan 1.200W, verlichting (nu veelal LED heeft hier geen echte invloed op (max 100W). Dus in deze groep zit nog behoorlijk veel bovenruimte qua belasting, een thuis-batterij zal daar dus met zijn 800W (=laadcyclus, dus gewoon belasting) totaal dus 2.100W geen enkele invloed hebben, stel daarnaast nog 200W aan extra belasting, waarbij de totale stroomsterkte op net 10A komt, dus helemaal binnen het normale gebruik.
In de avond, heb je dus wel bovengenoemde verbruik plus de teruglevering van de thuis-batterij, maar zelfs dan zit je net op 10-12A, dus ook nog steeds vol in de groene veilige zone qua belasting.

Ja, heb je meer verbruikers zul je daar wel rekening mee moeten houden, en ja bij een TV van 100 inch die wel een stuk meer verbruikt en een vette hifi installatie van 1000W (waarbij de kans op burenoverlast denk ik hoger is dan de overbelasting, kom ik nog steeds op een 3.400W, wat nog steeds binnen de limiet van 3680W ligt. _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door MacD007 op 26-08-2024 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
MacD007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:56:
Dus nog helemaal prima binnen de norm. waar zit dan je overbelasting ?
Famous last words: 'dit kan niet misgaan'.

Voor de gemiddelde mens zou het voldoende moeten zijn dat de normen het toelaten om 800W via een stopcontact in te voeden. In die normen zitten immers al vrij forse veiligheidsmarges.

Ik wil graag mijn eigen afweging maken of ik me comfortabel voel bij de norm, ik strenger voor mezelf wil zijn, of zelfs iets minder streng, bijvoorbeeld door twee HW-batterijen te laten ontgrendelen terwijl ze niet op een eigen groep zitten (maar wel op verschillende groepen met verbruikers).

Wat ik wel een tricky redenatie vind is om in het algemeen te stellen: in de norm zit marge, dus die kan je zonder risico benutten. Die marge heeft namelijk een reden: veiligheid (wat dus geen absoluut begrip is), voor het geval het eens niet is/gaat zoals we vooraf hadden bedacht. We weten immers allemaal dat het eerder regel dan uitzondering is dat huisinstallaties niet voor 100% aan de norm voldoen (en al helemaal niet de meest recente).

Van een WCD kan ik controleren met wat voor draden die is aangesloten. Maar hoe weet ik of de aannemer, of de handige oom van een vorige bewoner van mijn huis niet ergens een gammel kroonsteentje heeft geknutseld op een plek die nu achter het stucwerk zit?

Ik schat de kwaliteit van de elektrische installatie in mijn eigen huis redelijk hoog in (vast niet perfect, maar de aannemer van de vorige bewoner lijkt over het algemeen goed werk te hebben geleverd). Maar als dat niet zo was, zou ik misschien wel terughoudender zijn met het plaatsen van een HW-batterij, vooral omdat die 24/7 aan staat, i.t.t het kacheltje dat ik onder mijn bureau heb staan voor de koudste winterdagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@MacD007 Wat je hier laat zien geldt voor kabels. Maar bij een overbelasting is het vaak niet de kabel waar het mis gaat. Eerder een verbinding waar die kabel gemonteerd zit. De contactdoos waar die naartoe gaat. Een lasverbinding ergens. En soms wél in de kabel zelf, bijvoorbeeld als die te scherp geknikt of anderszins beschadigd is waardoor plaatselijk de diameter kleiner is geworden.

Hiermee kom ik bij de opmerking van @a2aan : in een norm zit expres ruimte om problemen en imperfecties op te vangen. Zo gauw je gaat vertrouwen op de overdimensionering die er normaal expres in zit, neem je meer risico.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Ik schat de kwaliteit van de elektrische installatie in mijn eigen huis redelijk hoog in (vast niet perfect, maar de aannemer van de vorige bewoner lijkt over het algemeen goed werk te hebben geleverd). Maar als dat niet zo was, zou ik misschien wel terughoudender zijn met het plaatsen van een HW-batterij, vooral omdat die 24/7 aan staat, i.t.t het kacheltje dat ik onder mijn bureau heb staan voor de koudste winterdagen.
De 24/7 gedachte klopt niet. Als de batterij helemaal vol zit en op vol vermogen ontlaad dan duurt het maximaal 3 uur en 20 minuten voordat deze leeg is (BIj lager vermogen langer maar dan is ook de kabel belasting minder). Daarna zal je hem toch echt eerst weer moeten opladen voordat je weer kan terugleveren en alleen bij ontladen kan die mogelijke overbelasting ontstaan, tijdens het laden moet je gewoon binnen de 16A grens blijven en dan heb je dezelfde situatie als bij je kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mddd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:36:
@MacD007 Wat je hier laat zien geldt voor kabels. Maar bij een overbelasting is het vaak niet de kabel waar het mis gaat. Eerder een verbinding waar die kabel gemonteerd zit. De contactdoos waar die naartoe gaat. Een lasverbinding ergens. En soms wél in de kabel zelf, bijvoorbeeld als die te scherp geknikt of anderszins beschadigd is waardoor plaatselijk de diameter kleiner is geworden.

Hiermee kom ik bij de opmerking van @a2aan : in een norm zit expres ruimte om problemen en imperfecties op te vangen. Zo gauw je gaat vertrouwen op de overdimensionering die er normaal expres in zit, neem je meer risico.
ja, helemaal met je eens, maar juist met een correcte vakkundige installatie, en die wordt ook door de NEN1010 als basis gelegd, zou dit nog steeds geen probleem mogen geven.
Het probleem zit ook in dit geval dus niet achter het scherm maar veel eerder voor het scherm. En uit onderzoek blijkt ook (bv brandonderzoek) dat de oorzaak dus eerder te vinden is door onkundige uitvoering.

Door juiste verbindingen en een een goede WCD te gebruiken voorkom je dit soort zaken. Dus dit soort zaken via Ali express te kopen is denk ik niet zo'n goed idee. En hier geld net als bij al die andere dingen die je doet, als je niet weet waar je mee bezig bent laat het dan en haal deskundige hulp in.

als je ook kijkt naar een pratische benadering, zul je zelf zien dat je toch heel veel moet gaan aansluiten om op deze 16A te komen. zie hiervoor mijn aanvulling op mijn vorige post.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 26-08-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

De 24/7 gedachte klopt niet. Als de batterij helemaal vol zit en op vol vermogen ontlaad dan duurt het maximaal 3 uur en 20 minuten voordat deze leeg is (BIj lager vermogen langer maar dan is ook de kabel belasting minder). Daarna zal je hem toch echt eerst weer moeten opladen voordat je weer kan terugleveren en alleen bij ontladen kan die mogelijke overbelasting ontstaan, tijdens het laden moet je gewoon binnen de 16A grens blijven en dan heb je dezelfde situatie als bij je kachel.
Wat @a2aan hier bedoeld dat dit apparaat, net als zo veel apparatuur gewoon 24/7 aangesloten is op je stroomnet.
Wat ik zelf ook al eerder heb aangegeven die 800W belasting (en dan mn de teruglevering) is maximaal wel 800W maar zal zeker in de nachtelijke uren, waarbij er nauwelijks andere (grote) verbruikers in je stroomnet aanwezig zijn dus eerder rond 200-300W liggen.

Als ik kijk wat ik afgelopen nacht verbruikt heb (1,6 kWh over 7 uur, dat is dus een belasting van 230-240W) waarbij er tevens op de andere verbruikers op die groep (met een beetje kans zelfs nagenoeg niets) is er gewoon geen probleem omdat de thuis-batterij dan ook maar die 230-240W gaat leveren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Er is consensus dat je een ondeugdelijke installatie niet moet gebruiken, ook niet voor deze thuisaccu.

Daar laten we het hier bij.
Mocht je de wijsheid van de norm die terugleveren tot 800W met een stekker toestaat willen bespreken dan graag in een nieuw topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Pffff, zo kan je iedere discussie wel doorverwijzen naar een ander topic, omdat je zelden slechts één aspect tegelijk raakt. De (on-topic!) vraag is: hoe veel (extra!) risico loop je door een HW-batterij in het stopcontact te prikken? Omdat dit een nieuw (soort) apparaat is, komen er nieuwe aspecten bij kijken. De meeste mensen weten niet precies hoe (on)deugdelijk hun huisinstallatie is, maar voor vrijwel iedereen geldt dat er 'tot nu toe niks mis is gegaan'. En dan heeft het aansluiten van een HW-batterij weldegelijk een ánder risicoprofiel dan het aansluiten van een extra straalkachel (maar niet per se hoger).

Een aantal 'experts' menen nu te moeten waarschuwen voor de gevaren van zonnepanelen en thuisbatterijen met een stekker. Bij wasdrogers hebben dergelijke waarschuwingen geleid tot een vrij breed geaccepteerd advies om zo'n ding alleen te gebruiken als je thuis bent. Mijn wasdroger verbruikt ongeveer 800W, en ik gebruik hem ook als ik er niet ben. Met de HW-batterij ben ik dat ook van plan, ook als dat 'tegen de adviezen in' is. Hopelijk helpt dit soort discussies om dergelijke adviezen te onderbouwen, of juist te ontkrachten. En daarna is het aan eenieder om zich er wel of niet aan te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:07:
Pffff, zo kan je iedere discussie wel doorverwijzen naar een ander topic, omdat je zelden slechts één aspect tegelijk raakt. De (on-topic!) vraag is: hoe veel (extra!) risico loop je door een HW-batterij in het stopcontact te prikken? Omdat dit een nieuw (soort) apparaat is, komen er nieuwe aspecten bij kijken. De meeste mensen weten niet precies hoe (on)deugdelijk hun huisinstallatie is, maar voor vrijwel iedereen geldt dat er 'tot nu toe niks mis is gegaan'. En dan heeft het aansluiten van een HW-batterij weldegelijk een ánder risicoprofiel dan het aansluiten van een extra straalkachel (maar niet per se hoger).

Een aantal 'experts' menen nu te moeten waarschuwen voor de gevaren van zonnepanelen en thuisbatterijen met een stekker. Bij wasdrogers hebben dergelijke waarschuwingen geleid tot een vrij breed geaccepteerd advies om zo'n ding alleen te gebruiken als je thuis bent. Mijn wasdroger verbruikt ongeveer 800W, en ik gebruik hem ook als ik er niet ben. Met de HW-batterij ben ik dat ook van plan, ook als dat 'tegen de adviezen in' is. Hopelijk helpt dit soort discussies om dergelijke adviezen te onderbouwen, of juist te ontkrachten. En daarna is het aan eenieder om zich er wel of niet aan te houden.
Ik begrijp de opmerking van @Proton_ enigsinds wel. Het is net een langspeelplaat die blijft hangen. Het onderwerp blijft in de herhaling vallen. HW heeft er al het e.a. over geroepen. Experts vinden er iets van. Wij tweakers hebben een mening. Dat mag allemaal he. Begrijp me niet verkeerd. Maar het verveeld wel steeds dezelfde zetten te lezen. Daarnaast ontwikkelen zich steeds meer batterijen met stekker. Bespreek de batterij dan in een topic en de risico's / mogelijkheden en onmogelijkheden weten we nu wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander13371337
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-09 10:24
Ik heb op zolder een WCD voor de wasmachine en een andere WCD voor de droger.

Beide op een losse groep. Beide op de zelfde fase (3).

Ga deze rerouten en er 2 homewizard batterijen per groep op aansluiten, zonder stekker maar hardwired.

Deugdelijk of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander13371337 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:23:

Ga deze rerouten en er 2 homewizard batterijen per groep op aansluiten, zonder stekker maar hardwired.

Deugdelijk of niet?
Als je bedoeld dat de batterijen alleen op die groepen komen , geen probleem. (wat doe je met de wasmachine en droger)
Als je bedoeld dat je ze samen met de wasmaschine en droger in een groep zet, slecht idee Omdat het vermogen van die apparaten in combinatie met de batterijen waarschijnlijk boven de 16A per groep gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander13371337 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:23:

Deugdelijk of niet?
tel het max vermogen van de droger cq wasmachine eens op met 800W (zie typeplaatje of handleiding), waar kom je dan op uit?
Hier maakt het even niets uit dat ze op de zelfde fase zitten, maar omdat ze zelf elk op een eigen groep zitten (waar dus dan apparaat + HW thuis-batterij) op zitten hoef je dus ook alleen met deze twee dingen rekening te houden. Nu zal die droger cq wasmachine waarschijnlijk slechts beperkt draaien (en maar een fractie van die tijd ook zijn maximaal vermogen gaan trekken) terwijl ook de batterij niet 24/7 het net zal belasten.

Het zou me niets verbasen dat dit gewoon zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

tel het max vermogen van de droger cq wasmachine eens op met 800W (zie typeplaatje of handleiding), waar kom je dan op uit?
Hier maakt het even niets uit dat ze op de zelfde fase zitten, maar omdat ze zelf elk op een eigen groep zitten (waar dus dan apparaat + HW thuis-batterij) op zitten hoef je dus ook alleen met deze twee dingen rekening te houden. Nu zal die droger cq wasmachine waarschijnlijk slechts beperkt draaien (en maar een fractie van die tijd ook zijn maximaal vermogen gaan trekken) terwijl ook de batterij niet 24/7 het net zal belasten.

Het zou me niets verbasen dat dit gewoon zou kunnen.
Hij heeft het over 2 maal 2 batterijen dus 1600W.per groep Als de wasmachien of droger op enig moment meer dan 2000W trekt en de batterijen staan te laden dan vliegt de zekering eruit.

Edit; Aanvulling, wat wel zou kunnen is om alle 4 de batterijen in een groep te zetten en de wasmachine en droger in de andere groep als daarbij gebruik gemaakt wordt van een schakeling die er voor zorgt dat de wasmachine en droger niet gelijktijdig kunnen werken.

[ Voor 12% gewijzigd door hanev001 op 26-08-2024 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
MacD007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:41:
Hier maakt het even niets uit dat ze op de zelfde fase zitten, maar omdat ze zelf elk op een eigen groep zitten (waar dus dan apparaat + HW thuis-batterij) op zitten hoef je dus ook alleen met deze twee dingen rekening te houden.
Voor dit praktische voorbeeld zal je wellicht gelijk hebben, maar het is zeker niet zo dat je de fase kan negeren als het om twee groepen gaat. Een 'normale' huisaansluiting is immers 3x25A, dus met twee groepen van 16A kan je daar makkelijk overheen gaan. Edit: @MacD007 heeft toch gelijk, omdat de HW-batterij in zijn huidige opzet, 'achter de aansluiting' opereert. Afgezien van de paar seconden schakelvertraging, waarbij de batterij onbedoeld oplaadt of ontlaadt van/naar het net.

Maar goed, als wat er in die Duitse video werd verteld ook in Nederland van toepassing is, dan klapt een 16A zekering er pas na een uur uit bij een belasting van 23A (factor 1,45), en kan je er 18A continu doorheen krijgen, dus dan kan er mákkelijk een apparaat van 800W (en zelfs twee van samen 1600W) bij de wasmachine zetten als die een aansluitwaarde van 2000W heeft (zoals die van mij), ook al schijnen er normen te zijn die voorschrijven dat apparaten vanaf 2000W een eigen groep moeten hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door a2aan op 26-08-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Hij heeft het over 2 maal 2 batterijen dus 1600W.per groep Als de wasmachien of droger op enig moment meer dan 2000W trekt en de batterijen staan te laden dan vliegt de zekering eruit.

Edit; Aanvulling, wat wel zou kunnen is om alle 4 de batterijen in een groep te zetten en de wasmachine en droger in de andere groep als daarbij gebruik gemaakt wordt van een schakeling die er voor zorgt dat de wasmachine en droger niet gelijktijdig kunnen werken.
sorry, mijn fout, had het blijkbaar fout gelezen, met 2 batterijen per groep is dat denk ik geen goed idee , nu is het dus wel afhankelijk wat de wasmachine trekt. dus @Sander13371337 moet hier wel even goed naar kijken, bij 2*2 batterijen mogelijk een wat minder goed idee.
Even bij Coolblue geken naar een eenvoudige (geen energiezuinige wasmachine, die zit dus al op een aansluitwaarde van 2.200W, dus gelijk gebruiken zal nog niet direct tot uitschakeling zorgen (daar is de overschrijding gewoon nog te klein (200W en 0,87A te laag voor)

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 26-08-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdv
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-02 10:58
https://www.nu.nl/klimaat...ij-flexibel-contract.html

Ik vraag me af of dit soort ontwikkelingen de pieken en dalen van dynamische energieprijzen gaan afvlakken, en dat daarmee het financiële voordeel van dit soort thuisbatterijen ook gaat afnemen.

Zoals al vaker gezegd zou "verdienen" niet het doel van deze batterij moeten zijn, maar het is natuurlijk wel een onderdeel van de equatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Voor dit praktische voorbeeld zal je wellicht gelijk hebben, maar het is zeker niet zo dat je de fase kan negeren als het om twee groepen gaat. Een 'normale' huisaansluiting is immers 3x25A, dus met twee groepen van 16A kan je daar makkelijk overheen gaan.
bij een normale 3*25A zou je helemaal gelijk hebben los van mijn tweede opmerking. , echter heel veel huizen hebben helemaal nog geen 3-fase aansluiting, en die zitten veelal op 35/40A 1-Fase aansluiting.

Vergeet hierbij niet dat deze thuis-batterij en dus belasting helemaal niet over deze hoofdzekering zou gaan lopen. tenslotte haalt hij zijn stroom van de eigen zonnepanelen op en voed deze later dan weer in het eigen stroomnet op basis van de benodigde stroom weer in.
Maar goed, als wat er in die Duitse video werd verteld ook in Nederland van toepassing is, dan klapt een 16A zekering er pas na een uur uit bij een belasting van 23A (factor 1,45), en kan je er 18A continu doorheen krijgen, dus dan kan er mákkelijk een apparaat van 800W (en zelfs twee van samen 1600W) bij de wasmachine zetten als die een aansluitwaarde van 2000W heeft (zoals die van mij), ook al schijnen er normen te zijn die voorschrijven dat apparaten vanaf 2000W een eigen groep moeten hebben.
juist, en die thuis-batterij heeft dus slechts 800W, dus geen eigen groep. HW zegt alleen wil je die als pakket gaan gebruiken, dus ook zonder de 800W limiet dan zul je deze dus ook direct (zonder stopcontact) op een eigen groep moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:10
Petervdv schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:54:
https://www.nu.nl/klimaat...ij-flexibel-contract.html

Ik vraag me af of dit soort ontwikkelingen de pieken en dalen van dynamische energieprijzen gaan afvlakken, en dat daarmee het financiële voordeel van dit soort thuisbatterijen ook gaat afnemen.

Zoals al vaker gezegd zou "verdienen" niet het doel van deze batterij moeten zijn, maar het is natuurlijk wel een onderdeel van de equatie.
Als je met “dit soort thuisbatterijen” de HW thuisbatterij ,waar dit topic over gaat, bedoeld niet want die kan niet handelen op de onbalans markt of laden op dynamische tarieven maar laad alleen op je eigen opwek.

Andere batterijen die dat wel doen zal het inderdaad wel de wind uit de zeilen nemen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
easywoods schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:05:
[...]

Als je met “dit soort thuisbatterijen” de HW thuisbatterij ,waar dit topic over gaat, bedoeld niet want die kan niet handelen op de onbalans markt of laden op dynamische tarieven maar laad alleen op je eigen opwek.

Andere batterijen die dat wel doen zal het inderdaad wel de wind uit de zeilen nemen…
Eens. Bovendien kan je op je energie-rekening een nieuwe post verwachten: batterij-capaciteits-tarief, Want hé, de centjes moeten wel blijven rollen hè? (En niet in de zakken van de burger verdwijnen natuurlijk.) Vandaar dat de HW batterij een mooie oplossing is; nagenoeg "onzichtbaar" achter de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 12:56
Sonero schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:17:
[...]

Eens. Bovendien kan je op je energie-rekening een nieuwe post verwachten: batterij-capaciteits-tarief, Want hé, de centjes moeten wel blijven rollen hè? (En niet in de zakken van de burger verdwijnen natuurlijk.) Vandaar dat de HW batterij een mooie oplossing is; nagenoeg "onzichtbaar" achter de meterkast.
Maar is elke andere batterij, al dan niet vebonden aan je meterkast met eigen groep etc, niet ook "onzichtbaar"?

Ik maak me overigens best zorgen nav jouw opmerking (zorgen is groot woord wellicht) maar de terugleverboete had ik niet aan zien komen. Stap 2 is inderdaad wat jij zegt, betalen voor je batterijcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannekoek schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:45:
[...]

Maar is elke andere batterij, al dan niet vebonden aan je meterkast met eigen groep etc, niet ook "onzichtbaar"?

Ik maak me overigens best zorgen nav jouw opmerking (zorgen is groot woord wellicht) maar de terugleverboete had ik niet aan zien komen. Stap 2 is inderdaad wat jij zegt, betalen voor je batterijcapaciteit.
Als ze mee betalen aan de aanschafkosten mogen ze mee profiteren. Aangezien dat niet gebeurd. Die energieboeren moeten eens niet zo klagen. Het was toch te druk op het net? Ik zie een batterijtarief geen stand houden. De HW batterij vangt je eigen stroom op en laadt nooit vanuit het net, evenals teruglevering niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Als ze mee betalen aan de aanschafkosten mogen ze mee profiteren. Aangezien dat niet gebeurd. Die energieboeren moeten eens niet zo klagen. Het was toch te druk op het net? Ik zie een batterijtarief geen stand houden. De HW batterij vangt je eigen stroom op en laadt nooit vanuit het net, evenals teruglevering niet.
Dat batterij tarief gaat er waarschijnlijk wel komen.
Maar dat geldt alleen voor batterijen waar je mee gaat handelen. (ontladen als de prijs hoog is)
Dan druk je het weer op het net.
Dat is zichtbaar voor je energieboer.
Het opladen is niet zichtbaar voor de energieboer.
Dat kan namelijk ook een broodrooster, electrische auto zijn.
Dit is helemaal niet van toepassing voor de HomeWizard batterij.
De HomeWizard batterij blijft om zo maar te zeggen in je thuisnetwerk.
Die is echt bedoeld voor lokaal gebruik en je energieboer kan dit niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

De HW batterij (eigenlijk elke batterij die NOM doet) is onzichtbaar, dus wie kan daar wat van zeggen.

Het ligt mogelijk wat anders met batterijen die worden ingezet om te handelen, want die zal je wel bekend moeten maken aan het handels systeem en deze zorgen ook voor extra netwerkbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
[...]

Zoals Devke hier al benoemt, de HW batterij is vanwege haar 'zero export'-gedrag niet zichtbaar. De telwerken komen alleen wat later op gang. Overdag: pas als de batterij vol is en je zonnepanelen nog stroom leveren gaan de teruglever-telwerken van je slimme meter lopen. In de avond / nacht: pas als je batterij leeg is gaan je afname-telwerken lopen. (Uitzonderingen worden veroorzaakt door grootverbruikers als vaatwasser etc.)

Heel veel andere accu-systemen zijn niet gericht op 'zero export' en worden zelfs gebruikt om mee te handelen. Even koffiedik kijken: als er meer en meer batterijen bijkomen wordt de vraag naar goedkope stroom groter (waardoor de prijs langzaam weer op zal lopen), in de avond het aanbod groter (waardoor de prijs weer langzaam zal dalen) . En als straks ook V2G toegestaan wordt, gaat het nog harder.

Net als met zonneweides en windmolens worden er nu met (SDE-)subsidie batterij-parken aangelegd. Daar worden de aandeelhouders natuurlijk blij van. Net als met zon, kan de burger natuurlijk nooit met die parken concurreren maar om de winst te maximaliseren is het natuurlijk beter om de burger de schuld te geven van alle pieken of dalen die straks op het net gaan ontstaan. "Om het net beter te kunnen bewaken" moet je je batterij daarom aanmelden bij Energieleveren.nl maar sta er straks niet vreemd van te kijken als het tegen je wordt gebruikt.

Daarom is m.i. de functionaliteit van de HW batterij perfect.

Kleine aanvulling: om dezelfde reden verwacht ik ook dynamische omvormers die hun vermogen terug regelen naar 0 W export. "Wie ik, zonnepanelen? Neuh!". En ook geen terugleverboete.

[ Voor 5% gewijzigd door Sonero op 27-08-2024 13:56 . Reden: Kleine aanvulling gedaan. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Zoals Devke hier al benoemt, de HW batterij is vanwege haar 'zero export'-gedrag niet zichtbaar. De telwerken komen alleen wat later op gang. Overdag: pas als de batterij vol is en je zonnepanelen nog stroom leveren gaan de teruglever-telwerken van je slimme meter lopen. In de avond / nacht: pas als je batterij leeg is gaan je afname-telwerken lopen. (Uitzonderingen worden veroorzaakt door grootverbruikers als vaatwasser etc.)

Heel veel andere accu-systemen zijn niet gericht op 'zero export' en worden zelfs gebruikt om mee te handelen. Even koffiedik kijken: als er meer en meer batterijen bijkomen wordt de vraag naar goedkope stroom groter (waardoor de prijs langzaam weer op zal lopen), in de avond het aanbod groter (waardoor de prijs weer langzaam zal dalen) . En als straks ook V2G toegestaan wordt, gaat het nog harder.

Net als met zonneweides en windmolens worden er nu met (SDE-)subsidie batterij-parken aangelegd. Daar worden de aandeelhouders natuurlijk blij van. Net als met zon, kan de burger natuurlijk nooit met die parken concurreren maar om de winst te maximaliseren is het natuurlijk beter om de burger de schuld te geven van alle pieken of dalen die straks op het net gaan ontstaan. "Om het net beter te kunnen bewaken" moet je je batterij daarom aanmelden bij Energieleveren.nl maar sta er straks niet vreemd van te kijken als het tegen je wordt gebruikt.

Daarom is m.i. de functionaliteit van de HW batterij perfect.
Over dat aanmelden. Ik geloof niet dat dit ook van toepassing is op de HW batterij. Zoals je zelf zegt het is niet meer dan een buffer. Het verschuift gebruik maar maakt dat niet hoger of lager.
Ik ben dan ook niet van plan dat aanmelden te doen.

Edit: Correctie; Het netwerk gebruik wordt er juist lager van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Concurrentie voor @HomeWizard_NL thuisbatterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZKtPL6YUpZCriUJt41Bk6Tnwio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yH6nKOzdP9kgHmdUOQV8sGYn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

of gewoon een slimme laadpaal ofzo. blijft speculatie dus voegt weinig toe.
Pagina: 1 ... 24 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.