peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:24:
[...]
Ik wil het eigenlijk niet nogmaals uitleggen.
Bij deze het is simpel.
Als de batterij stroom levert.
En er komt stroom uit de meterkast via een 30mA aardlekschakelaar.
Je hebt een 2 voudige wcd. (In de muur)
Batterij zit op contact 1 schemerlamp met plastic voet zit op contact 2.
In de schemerlamp zit fase tegen de ijzeren buitenkant van deze schemerlamp.
Nu pak je die defecte schemerlamp vast.
Nu komt het.
30mA komt van de meterkast.
Hoeveel stroom komt er nu uit de batterij.
De aardlekschakelaar zal af slaan bij 30mA in een zeer korte tijd.
Maar er zal dan van de batterij ook stroom vloeien in een zeer korte tijd.
Maar hoe hoog kan die stroom zijn.?
Zit er dan een aardlek beveiliging in de batterij.
En die 60mA wat ik eerder zij is dan wel met die tussen stekker met aardlek beveiliging in die link wat ik gaf.!
Een schemerlamp heeft bijna nooit een stekker met randaarde.
De HomeWizard batterij heeft wel randaarde aan de stekker.
Dus hoeveel stroom gaat er lopen door het menselijk lichaam bij het aanpakken van die defecte schemerlamp.
Hoeveel stroom er door je lichaam gaat lopen wordt bepaald door de spanning (230 V in dit geval) en de totale impedantie in het pad van net, lichaam en retourpad via aarde naar de bron.
Zowel met als zonder batterij kan dat kortstondig best meer zijn dan 30 mA, maar als het hoger wordt dan de drempelwaarde van de ALS (die maximaal 30 mA mag zijn voor reguliere WCD's), dan moet de ALS aanspreken. De ALS beperkt de stroom door je lichaam dus niet.
Ik heb even wat schetsjes gemaakt voor het stroompad in een aantal situaties:
In het eerste geval zit er een verbruiker aangesloten van 1 A en iemand raakt de fase aan waardoor er 30mA via het lichaam gaat lopen. Dus eigenlijk het schoolvoorbeeld van een situatie waarbij de ALS moet aanspreken. De stroom voor het lichaam loopt via aarde, buitenom de ALS terug naar de bron, waardoor de ALS een verschilstroom ziet en tript.
In het tweede geval zit er geen verbruiker maar een batterij die een kleine 700 W teruglevert (afgerond naar 3A). Ook hier iemand die aan de spanning hangt. Maar omdat de nul en aarde alleen aan de net-zijde van de ALS zijn gekoppeld, levert dat ook een verschilstroom op bij de ALS, dus die tript net zo goed.
En in het derde voorbeeld nog de situatie waarbij zowel de verbruiker als de batterij achter dezelfde ALS hangen. Nog steeds zorgt de stroom door het lichaam voor een verschilstroom bij de ALS.
En in alle gevallen kan er kortstondig best meer stroom lopen. Als het een botte sluiting is tussen fase en PE is de kans zelfs groot dat ook de automaat of zekering aanspreekt. Het is zelfs mogelijk dat de hoofdautomaat ook gaat als de kortsluitstroom maar groot genoeg is.
Dit plaatje is natuurlijk vereenvoudigd. Want de batterij heeft een stekker met randaarde en dus (neem ik aan) een metalen omhulsel dat ook geaard is. En er zou een aaradfout in het apparaat kunnen zitten waardoor de stroom via het lichaam ook via die aardfout terug loopt naar de omvormer van de batterij, waardoor je dus geen verschilstroom hebt (en er in theorie langere tijd 30 mA of nog veel meer via het lichaam zou kunnen lopen).
Maar zo'n defect zou al direct leiden tot het trippen van de ALS, want dan zou de 3A door de nul (in het tweede plaatje) zich verdelen over N en PE en al veel eerder zorgen voor een verschilstroom bij de ALS.
Bovendien wordt er in vrijwel alle normen die ik ken op het gebied van aanraakveiligheid niet uitgegaan van dubbele fouten. Een fout moet zorgen voor afschakeling (of een eerste fout mag niet leiden tot onveilige situaties), maar de kans dat er twee fouten gelijktijdig plaatsvinden die niet tijdig worden opgemerkt wordt normaliter dusdanig klein verondersteld dat je daar geen rekening mee hoeft te houden.
Kortom: ik zie het probleem echt niet.