Acties:
  • 0 Henk 'm!
avds69 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Onderste regel, prijs is ex btw...
Gezien. Dan nog is de prijs tov HW niet verkeerd. Maar er zit mij een te brakke website voor. Aantal handelsnamen waaronder ze werken. Hoeft niks verkeerds te zijn hoor maar geeft mij geen gevoel van ja daar ga ik eens ff kopen.

Maar goed. Meer concurrentie is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 22:51
mooi dat er meer oplossingen voor thuisbatterijen komen. ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:35

vanDaal

-ismeereentje

Ik zag dit artikel op nu.nl
https://www.nu.nl/tech/63...dit-kan-echt-misgaan.html

Is dat inderdaad een risico?

[ Voor 10% gewijzigd door vanDaal op 21-08-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
Nee, mits je gewoon onder de 800 W limiet blijft, ofwel 2 panelen.
Dan loopt er op zijn best 16 A uit de meterkast plus 3,5 A uit je panelen ofwel 19,5 A door je wandcontactdoos in foutcondities. Zowel je wandcontactdoos als je panelen kunnen dat makkelijk aan.
Ga je meer panelen aansluiten, neem dan een aparte groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 16:42
Ik denk dat de schrijver van het artikel gelijk heeft en het in potentie gevaarlijke situaties kan opleveren. Zeker als je installatie wat ouder is, dan heb je toch minder zekerheid wat betreft veiligheidsmarges.
Het zou verstandig zijn mensen te attenderen op het feit dat gebruikers en opwekkers (zonnepaneel of accu) op één groep nooit samen meer dan 3600 Watt mogen zijn.

Ik wil zelf bijvoorbeeld accu's op de groep van de warmtepompdroger aansluiten. De droger zelf gebruikt maximaal 1000 Watt dus op die groep is nog wel ruimte voor een paar accu's (maximaal 3 stuks in dit geval en dan zou ik ze laten ontgrendelen zodat je met 2400 Watt kunt laden en ontladen).

[ Voor 6% gewijzigd door BitBug op 21-08-2024 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:05
De meningen hierover lopen wat uiteen. Of nou ja, theoretisch is het wel een risico, ja. Hoe snel je er in de praktijk tegenaan gaat lopen is de vraag.

Een HW-batterij ontlaadt én laadt met maximaal 800W. Dus ja, je kan in theorie 4400W door je draden laten lopen, waarvan 3600 via de meterkast, en 800 van de batterij. Maar dat kan dus alleen als je 4400W aan verbruikers aan zet, én de batterij aan het ontladen is. Als de zon schijnt, dan gaat er in dezelfde situatie juist 4400+800=5200W door de meterkast (want dan laadt de batterij met 800W), en klapt de automaat er juist nog eerder uit dan wanneer je geen batterij had gehad.

En er is vast een (goede) reden geweest om het voeden van maximaal 800W via een stopcontat goed te keuren, dus ik maak me er niet zo'n zorgen over. Wel houd ik er rekening mee dat ik de batterij op een groep zet die niet al te zwaar wordt belast (het opladen met 800W moet er immers bij passen).

Wat een beetje een rode draad lijkt te zijn in al dit soort artikelen, is dat NEN1010 er met de haren bij wordt gesleept, op punten waar die niet van toepassing is. Of je wel of geen verlengsnoer zou mogen gebruiken om een stekkerapparaat op aan te sluiten, daar geet NEN1010 helemaal niet over.

Het heeft vaak ook wel een 'wij van wc-eend' gehalte, waarbij de 'experts' niet helemaal onafhankelijk zijn, maar komen vanuit de installatietechniek.

Edit: een HW-batterok is mijns inziens wel iets 'veiliger' (qua stekkeraspect) dan een zonnepanelenset, aangezien zonnepanelen alleen terugleveren, waardoor je eerder 'ongemerkt' je groep zou kunnen overbelasten.

[ Voor 6% gewijzigd door a2aan op 21-08-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BitBug schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:31:
Ik denk dat de schrijver van het artikel gelijk heeft en het in potentie gevaarlijke situaties kan opleveren. Zeker als je installatie wat ouder is, dan heb je toch minder zekerheid wat betreft veiligheidsmarges.
Het zou verstandig zijn mensen te attenderen op het feit dat gebruikers en opwekkers (zonnepaneel of accu) op één groep nooit samen meer dan 3600 Watt mogen zijn.

Ik wil zelf bijvoorbeeld accu's op de groep van de warmtepompdroger aansluiten. De droger zelf gebruikt maximaal 1000 Watt dus op die groep is nog wel ruimte voor een paar accu's (maximaal 3 stuks in dit geval en dan zou ik ze laten ontgrendelen zodat je met 2400 Watt kunt laden en ontladen).
Ik snap best dat er richtlijnen zijn. Zeker goed allemaal voor de veiligheid. Daarnaast hebben we toch aardleks die ingrijpen? Van de week tijdens gourmetten vloog ook de aardlek eruit. Ander stopcontact op andere groep en ook de aardlek sprong er daar uit. Goed dat het veilig afgezekerd is.

Voor jaren terug onze nieuwe keuken laten plaatsen. Bij weghalen van de oude zagen we dat de pinnen en de doos waarop de kookunit had gezeten toch wel een probleempje hadden. Zwart gekleurd. De keukenboer heeft bij installatie van de keuken de boel netjes aangepakt weer maar zo zie je dat het overal mis kan gaan. In dit geval hadden we dus geluk.

Zorg dat de boel goed is aangesloten en bedenk dat het niet alleen bij 800 Watt mis kan gaan uiteindelijk. Houdt je aan de regels en dan nog ben je niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:40
Ja iedereen heeft het over de belasting van de groep waar de stekker batterij of zonnepanelen op gaan.
Waar ik mij meer zorgen over maak is de aardlek beveiliging.

Voorbeeld
De groep waar de batterij en een apparaat op zitten aangesloten.
De buitenkant van het apparaat staat onder stroom door technische defect.
En dan raak je dat apparaat aan.
Dan gaat er een max stroom van 30mA lopen via de meterkast. (Aardlekschakelaar)
Op dat moment is de batterij ook energie aan het leveren.
Hoeveel mA zal er dan van de batterij kunnen komen.
In dit geval zal er meer dan 30mA stroom door het menselijk lichaam gaan.

Ik zie hier weinig info over hoe de batterij op AC gebied beveiliging heeft bij aardfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:11
peterbier schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:09:
Ja iedereen heeft het over de belasting van de groep waar de stekker batterij of zonnepanelen op gaan.
Waar ik mij meer zorgen over maak is de aardlek beveiliging.

Voorbeeld
De groep waar de batterij en een apparaat op zitten aangesloten.
De buitenkant van het apparaat staat onder stroom door technische defect.
En dan raak je dat apparaat aan.
Dan gaat er een max stroom van 30mA lopen via de meterkast. (Aardlekschakelaar)
Op dat moment is de batterij ook energie aan het leveren.
Hoeveel mA zal er dan van de batterij kunnen komen.
In dit geval zal er meer dan 30mA stroom door het menselijk lichaam gaan.

Ik zie hier weinig info over hoe de batterij op AC gebied beveiliging heeft bij aardfout.
Is het niet zo dat als er meer dan 30mA verschil word gemeten tussen de fase en de nul dat dan de aardlek eruit gaat?
Kan iemand met verstand van stroom hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Peterhardenberg schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

Is het niet zo dat als er meer dan 30mA verschil word gemeten tussen de fase en de nul dat dan de aardlek eruit gaat?
Dat klopt.
Maar als de batterij op dat moment ook levert zal deze stroom hoger zijn op het moment van de aardlek door menselijk lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

ewf

Devke schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

Ik snap best dat er richtlijnen zijn. Zeker goed allemaal voor de veiligheid. Daarnaast hebben we toch aardleks die ingrijpen? Van de week tijdens gourmetten vloog ook de aardlek eruit. Ander stopcontact op andere groep en ook de aardlek sprong er daar uit. Goed dat het veilig afgezekerd is.

Zou eerder eens kritisch naar je gourmetset kijken, aardlek heeft weinig met overbelasting te maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
peterbier schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Dat klopt.
Maar als de batterij op dat moment ook levert zal deze stroom hoger zijn op het moment van de aardlek door menselijk lichaam.
Nee hoor, tenzij er in de batterij ook een aardfout zit. Teken het maar eens uit, waarbij je rekening houdt met het feit dat aarde en nul in de batterij ook gescheiden zijn.
Wat dat betreft zijn de twee bronnen van energie (net en batterij) verschillend. Bij het net zijn aarde en nul gekoppeld (aan de voedende zijde van de aardlekschakelaar), bij de batterij zijn ze niet gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die gaat de stort ook op. Het was meer een test of hij er per toeval uitsprong (net ff een verkeerde combi ergens) of dat bij een ander stopcontact/ groep op andere aardlek ook zou gebeuren. Ja dus. Dus gourmetstel het probleem. Uitsluiten van he......

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 21-08-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Out.of.Control schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Nee hoor, tenzij er in de batterij ook een aardfout zit. Teken het maar eens uit, waarbij je rekening houdt met het feit dat aarde en nul in de batterij ook gescheiden zijn.
Wat dat betreft zijn de twee bronnen van energie (net en batterij) verschillend. Bij het net zijn aarde en nul gekoppeld (aan de voedende zijde van de aardlekschakelaar), bij de batterij zijn ze niet gekoppeld.
Je snapt niet wat ik bedoel waarschijnlijk.
Je heb een groep waar de batterij en het apparaat die defect is op zitten.
Deze groep is met een B16 30mA aardlekautomaat beveiligd.
Er kan dan een stroom lopen van max 30mA via de aarde. (Aardlekautomaat afslag)
Maar hier zit de batterij dus ook op die op zijn beurt stroom levert.
Als je dat defecte apparaat aan raakt heb je de lekstroom van 30mA via de aardlekschakelaar.
Maar ja de batterij is op dat moment ook aan het leveren.
Conclusie is dan dat bij de aardlek (door menselijk lichaam) groter is dan 30mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 17:16
Als dat dus echt zo werkt dan is het dus nog een extra reden om die HW accu gewoon een eigen groep te geven.

Zou zelf sowieso die stekker er toch af knippen en de boel gewoon hardwired aansluiten in een lasdoos oid. Dan kan er domweg ook nooit per ongeluk wat anders bij die groep op gezet worden.

Of als je dan toch een stekker wilt gebruiken.... dan zo'n blauwe 16amp stekker (wasmachine/camping stekker?) er aan zetten.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Doggieman schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:16:
Als dat dus echt zo werkt dan is het dus nog een extra reden om die HW accu gewoon een eigen groep te geven.

Zou zelf sowieso die stekker er toch af knippen en de boel gewoon hardwired aansluiten in een lasdoos oid. Dan kan er domweg ook nooit per ongeluk wat anders bij die groep op gezet worden.

Of als je dan toch een stekker wilt gebruiken.... dan zo'n blauwe 16amp stekker (wasmachine/camping stekker?) er aan zetten.
Cee stekker is niet nodig.
Het ding is maar max 800watt.
En dat is echt niks wat betreft stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06 18:40
[/quote]

Men spreekt over een stroom kring, dus simpel wordt de stroom rondgepompt.
De aardlek meet of dat klopt is er ergens een (aard)lek dan is er een verschil in meting tussen die twee "lekkage" is die te groot > 30mA dan schakeld hij uit.
Er is altijd wel een beetje lekkage naar aarde, soms kunnen stapel gevallen, vooral in natte/vochtige ruimte dus voor uitval zorgen.

Ross

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 17-06 20:25
Wij hebben o.a uitvoerig op aardlek reactie ontwikkeld en getest. De batterij heeft hierdoor geen enkele invloed op het tijdig reageren van de aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
HomeWizard_NL schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:42:
Wij hebben o.a uitvoerig op aardlek reactie ontwikkeld en getest. De batterij heeft hierdoor geen enkele invloed op het tijdig reageren van de aardlek.
Dat de aardlek op tijd tript geloof ik.
Maar ik ben dus benieuwd hoeveel mA door het menselijk lichaam gaat in mijn genoemde voorbeeld.
Dit gevaar heb je namelijk ook bij zonnepanelen met een stekker.
De kans is heel klein dat het gebeurt dat toevallig een apparaat in de zelfde groep een gevaar kan zijn.
Maar dit is wel mogelijk.
Daarom ben ik ook benieuwd heeft de batterij zelf ook een aardlek beveiliging op de AC zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
HomeWizard_NL schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:42:
Goed om te horen! Ik kon (met mijn beperkte kennis) ook al niet zo snel een theoretisch scenario bedenken waarbij er stroom vanuit de batterij zou kunnen weglekken zonder dat de aardlek van de groep eruit vliegt.

Maar even voor mijn begrip: de 30mA van de aardlek is toch de grenswaarde waarboven deze, binnen een bepaalde (zeer korte) tijd moet uitschakelen? Dat lijkt me dan iets anders dan dat er maximaal 30mA kan weglekken?!

Is het verschil tussen een 30mA en een 300mA aardlek niet dat je met de ene wel continu 250mA kan laten weglekken, en met de andere niet? En dat er bij beide best (heel eventjes!) meerdere A kan weglekken, tot het moment dat de beveiliging in werking treedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Anders zal dit een oplossing kunnen bieden.
https://www.elektramat.nl...I55S7KDECKzRoCsrYQAvD_BwE
Je hebt ze ook van 10mA.
Maar in dat geval (link) kan er dus max 60mA door het menselijk lichaam. (Zie mijn voorbeeld)
(De link is voorbeeld je hebt ze in allerlei soorten)

[ Voor 4% gewijzigd door peterbier op 21-08-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-06 17:29
@HomeWizard_NL , is het straks mogelijk om een Energy socket te laten schakelen als de batterij(en) vol zijn?

Ik zou daar bijvoorbeeld een elektrische boiler mee willen schakelen als ik zonnestroom over heb EN de baterij(en) vol zijn.

ps ik heb er drie besteld (levering maart).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:26

Bravo

Second Best

Vale Ouwe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:35:
@HomeWizard_NL , is het straks mogelijk om een Energy socket te laten schakelen als de batterij(en) vol zijn?

Ik zou daar bijvoorbeeld een elektrische boiler mee willen schakelen als ik zonnestroom over heb EN de baterij(en) vol zijn.

Ik denk dat je dit nu al kunt doen. Als er stroom over is en het net op gaat, dan schakel je de boiler in. Dit kan met een Zonnetaak.
Als er straks batterijen staan, voorkomen die in het begin dat er stroom over is. Als de batterijen vol zijn (of het niet bij kunnen houden), zal er stroom het net op gaan, waardoor je zonnetaak wordt geactiveerd.

Link: https://helpdesk.homewiza...len-met-energysaver-taken
Nadeel van zonnetaken is de vertraging van 5 minuten en de minimale inschakelduur, waardoor je met wolkenvelden telkens achter de feiten aanloopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 21-08-2024 16:17 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitBug
Vale Ouwe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:35:

Dat zou ik ook wel graag willen weten!
En kun je dat dan eventueel ook combineren met twee energy sockets?
Ik denk aan de batterijen, ook een boiler geschakeld via een energy socket en dan ook nog de (tweede auto) langzaam opladen met overschot geschakeld door.... jawel een energy socket :)

Ga binnenkort eerst zelf eens aan de slag met boiler en auto, kijken of dat gecombineerd kan worden, dus eerst de boiler verwarmen met overschot en daarna pas de auto. En als er genoeg overschot is wil ik beiden tegelijk inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
peterbier schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:09:
Anders zal dit een oplossing kunnen bieden.
https://www.elektramat.nl...I55S7KDECKzRoCsrYQAvD_BwE
Je hebt ze ook van 10mA.
Maar in dat geval (link) kan er dus max 60mA door het menselijk lichaam. (Zie mijn voorbeeld)
(De link is voorbeeld je hebt ze in allerlei soorten)
Er loopt hier vast wel iemand rond die écht weet hoe het zit, maar ik vraag me twee dingen af:
  1. Stel dat jij iets aanraakt dat onder spanning staat, terwijl de batterij aan het ontladen is, en er loopt 35mA door je lichaam, omdat de weerstand tussen je lichaam en de aarde vrij groot is. Dan klapt de aardlek in de meterkast er toch gewoon uit, en heb je zo'n extra aardlek bij je batterij niet nodig?
  2. Stel dat je je ene vinger in het stopcontact steekt, terwijl je met de andere de aarde aanraakt, dan loopt er toch gewoon, heel eventjes, veel meer dan 30mA door je hand (de weerstand is immers vrij laag), tot het moment dat de aardlek eruit vliegt, ongeacht of er nou wel of geen batterij staat te ontladen op dezelfde groep?
Volgens mij werkt het niet zo dat je een extra aardlek nodig zou hebben voor de batterij, en is het dus ook niet zo dat je die 2x30mA bij elkaar op moet/kan tellen. Sowieso gaat die 30mA over de maximale stroom die continu door je lichaam zou kunnen lopen, en niet over de absolute maximale stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-06 21:13
BitBug schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:57:
[...]

Dat zou ik ook wel graag willen weten!
En kun je dat dan eventueel ook combineren met twee energy sockets?
Ik denk aan de batterijen, ook een boiler geschakeld via een energy socket en dan ook nog de (tweede auto) langzaam opladen met overschot geschakeld door.... jawel een energy socket :)

Ga binnenkort eerst zelf eens aan de slag met boiler en auto, kijken of dat gecombineerd kan worden, dus eerst de boiler verwarmen met overschot en daarna pas de auto. En als er genoeg overschot is wil ik beiden tegelijk inschakelen.
Als je zonnetaken wilt combineren kijk dan eens naar meettaken. Daar kun je namelijk instellen dat als je een bepaalde teruglevering hebt gedurende een bepaalde tijd je boiler inschakelt en als er dan gedurende een iets langere tijd teruglevering is je andere apparaat. Met twee zonnetaken schakelen ze willekeurig waarschijnlijk 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitBug
easywoods schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Als je zonnetaken wilt combineren kijk dan eens naar meettaken. Daar kun je namelijk instellen dat als je een bepaalde teruglevering hebt gedurende een bepaalde tijd je boiler inschakelt en als er dan gedurende een iets langere tijd teruglevering is je andere apparaat. Met twee zonnetaken schakelen ze willekeurig waarschijnlijk 😉
Ah, thanks voor de tip! Daar ga ik eens wat mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

ewf

a2aan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:08:
[...]

Er loopt hier vast wel iemand rond die écht weet hoe het zit, maar ik vraag me twee dingen af:
  1. Stel dat jij iets aanraakt dat onder spanning staat, terwijl de batterij aan het ontladen is, en er loopt 35mA door je lichaam, omdat de weerstand tussen je lichaam en de aarde vrij groot is. Dan klapt de aardlek in de meterkast er toch gewoon uit, en heb je zo'n extra aardlek bij je batterij niet nodig?
  2. Stel dat je je ene vinger in het stopcontact steekt, terwijl je met de andere de aarde aanraakt, dan loopt er toch gewoon, heel eventjes, veel meer dan 30mA door je hand (de weerstand is immers vrij laag), tot het moment dat de aardlek eruit vliegt, ongeacht of er nou wel of geen batterij staat te ontladen op dezelfde groep?
Volgens mij werkt het niet zo dat je een extra aardlek nodig zou hebben voor de batterij, en is het dus ook niet zo dat je die 2x30mA bij elkaar op moet/kan tellen. Sowieso gaat die 30mA over de maximale stroom die continu door je lichaam zou kunnen lopen, en niet over de absolute maximale stroom.
Volgens mij werkt een aardlekscakelaar als volgt: als er een verschil stroom loopt groter dan 30mA tussen de L(ive) en de N(eutral) dan klapt hij eruit, dus ongeacht of die van de lader/panelen komt of gewoon uit het net. Je hebt dus niets extra nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 17:16
peterbier schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Cee stekker is niet nodig.
Het ding is maar max 800watt.
En dat is echt niks wat betreft stroom.
Klopt, maar dan blijft het wel (snel) afkoppelbaar. Tevens druk je er dan ook niet zo makkelijk een "gewone" stekker of verlengsnoer in. Dat was mijn idee er achter.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:08
ewf schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:56:
[...]
Volgens mij werkt een aardlekscakelaar als volgt: als er een verschil stroom loopt groter dan 30mA tussen de L(ive) en de N(eutral) dan klapt hij eruit, dus ongeacht of die van de lader/panelen komt of gewoon uit het net. Je hebt dus niets extra nodig.
In principe klopt het. De aardlek meet het verschil tussen fase en nul, bij de aardlek!

Maar: de voedende stroom komt uit de batterij. Dus stel dat de batterij met 500W staat in te voeden op een verder ongebruikte groep (de afname is in een andere groep en zelfs andere aardlek) dan gaat dit flink fout.

Wanneer je de voedende draad uit de HW batterij aanraakt zal de aardlek geen foutstroom meten. Op zijn punt klopt alles nog. Er gaat exact evenveel stroom door de fase als door de nul op dat punt. Bij de batterij gaat er ietsje meer stroom door de fase dan door de nul.
Uit het antwoord van @HomeWizard_NL lees ik min of meer tussen de regels door dat de batterij zelf geen aanvullende aardlek heeft? Dit lijkt me inderdaad een gevaarlijke situatie op te kunnen leveren.
Kan @HomeWizard_NL bevestigen dat er inderdaad geen aardlek functionaliteit ingebouwd zit? Dan zou ik persoonlijk zeker een aanvullende tussen stekker gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 20:33
Iedereen praat over ac aardlek problemen. Ik ben meer bang voor dc aardlek problemen. Dat kan veel hoger worden cq erger zijn. Daarom hebben laadpalen een verplichte type b aardlek oplossingen.

Een ac aardlek doet niks met dc aardlek problemen. Een meterkast doet daar standaard niks tegen. Is dus potentie erger..

*er moet natuurlijk -echt- wel iets misgaan. Maar dat is juist voorsorteren op problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door internet4me op 21-08-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
internet4me schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:38:
Iedereen praat over ac aardlek problemen. Ik ben meer bang voor dc aardlek problemen. Dat kan veel hoger worden cq erger zijn. Daarom hebben laadpalen een verplichte type b aardlek oplossingen.

Een ac aardlek doet niks met dc aardlek problemen. Een meterkast doet daar standaard niks tegen. Is dus potentie erger..
Dat zit in de batterij ingebouwd had ik ergens gelezen.
Maar AC is net zo belangrijk het ding leverd AC.
Bij het laden van een auto is dit heel belangrijk type B aardlek die kan AC en DC lekstroom meten.
In die mobiele laders is dit vaak ingebouwd en sommige laadpalen.
Dan mogen ze achter een type A (normale) aardlek.
Het gaat om lekstroom DC en dat kan een normale aardlekschakelaar niet goed meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
jeanpaulh schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:26:
Maar: de voedende stroom komt uit de batterij. Dus stel dat de batterij met 500W staat in te voeden op een verder ongebruikte groep (de afname is in een andere groep en zelfs andere aardlek) dan gaat dit flink fout.

Wanneer je de voedende draad uit de HW batterij aanraakt zal de aardlek geen foutstroom meten. Op zijn punt klopt alles nog. Er gaat exact evenveel stroom door de fase als door de nul op dat punt.
Ehm, nee toch? Die 500W loopt, zeker als er geen verbruikers op de groep van de batterij zijn, toch door de meterkast, waar een eventueel aardlek gewoon gedetecteerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
a2aan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:48:
[...]

Ehm, nee toch? Die 500W loopt, zeker als er geen verbruikers op de groep van de batterij zijn, toch door de meterkast, waar een eventueel aardlek gewoon gedetecteerd kan worden?
Het loopt wel via de meterkast, maar de fout zit ervoor, dus tussen de batterij en de eerste aardlek. De netto stromen bij die aardlek zijn dus 0. De netto stromen bij de HW zijn iets afwijkend.

De DC stromen zullen wel meevallen denk ik. Ik ga er vanuit dat er een laagspanningsbatterij in zit (48V oid). Bij een auto is het 400V of 800V DC.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Waarom al deze vragen omtrent de veiligheid. Als je vertrouwen hebt in HW. en je netjes aan de voorschriften houd kan er toch weinig gebeuren.

Onderstaand van de HW website.

Veilig
Voldoet aan alle relevante EU-, CE- en netnormeringen (o.a. EN 50549-1/2 en 6mA).

Dat geeft mij voldoende vertrouwen om de HW TB gewoon in een vrij stopcontact te steken. zonder me druk te maken wat er op de betreffende groep zit. mocht de zekering er dan regelmatig uitspringen dan zoek ik wel een ander stopcontact op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Beetje aan het prutsen geweest met HA. Daar draait de bat_sim integratie op basis van de HW batterij. Ik heb wat extra sensoren gemaakt die meer inzicht geven. Extra is:

1. Omzettingsverlies (verschil tussen batterij in en uit). RTE 80%
2. Bespaarde TLB
3. Gemiste TLV (er vanuit gaande dat je niet netto per jaar terugleverd)
4. De afschrijvingskosten van de batterij (aantal verbruikte cycli x (1395 euro / 6000)
5. Opbrengst van de batterij exlusief de afschrijving.
6. Opbrengst van de batterij inclusief de afschrijving.

Zoals jullie zien lijkt dit een project voor mij te zijn die niet winstgevend zal worden met saldering erop maar ook geen grote verliezen zal maken. Saldering eraf zal een ander beeld geven!

Een paar plaatjes van de resultaten hieronder.

Enkele gegevens onderliggend:

TLB is net boven de 10 ct/kWh
TLV ruime 16 ct /kWh (als ik niet netto teruglever)

De TVT die @HomeWizard_NL beschrijft op de website is mij een raadsel.

Wellicht leuk om wat meer info met jullie te delen. Hopelijk brengt het jullie een stapje verder in wel of niet bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7rUMNCV-gmYvh7JKbg9sipbCG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5dghn9ygSTCChFLaxFMYifJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq_KOg4rGsS59Ip35rxWhoARHfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8e3dhh1onjAW9rYC4nliW52R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55ujhmWpw-hGGPUVmSIybnm2A0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dUe0JesItNsaaQdOIY402Gy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zHKfGv7aOSF2hLiAVmsXnkSvOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9i1cjiFWsnskphuUlJrTddNa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBZYUkJ0uISweEUMVrt8KwJNbso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OHS16oxR32t5BXf0MzytedK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 06:49
Peterhardenberg schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:32:
Waarom al deze vragen omtrent de veiligheid. Als je vertrouwen hebt in HW. en je netjes aan de voorschriften houd kan er toch weinig gebeuren.

Onderstaand van de HW website.

Veilig
Voldoet aan alle relevante EU-, CE- en netnormeringen (o.a. EN 50549-1/2 en 6mA).

Dat geeft mij voldoende vertrouwen om de HW TB gewoon in een vrij stopcontact te steken. zonder me druk te maken wat er op de betreffende groep zit. mocht de zekering er dan regelmatig uitspringen dan zoek ik wel een ander stopcontact op.
Is dat niet een ‘denkfout’ die veel gemaakt wordt? (De zekering klapt er wel uit) Of vangt de HW batterij dat risico af. (Artikel vandaag op nu.nl https://www.nu.nl/tech/63...dit-kan-echt-misgaan.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taKDwg4vGFv5RtfraV_Vq89GSG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCtfSCwfPfjlJkQZY57cVKHy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GM15 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Is dat niet een ‘denkfout’ die veel gemaakt wordt? (De zekering klapt er wel uit) Of vangt de HW batterij dat risico af. (Artikel vandaag op nu.nl https://www.nu.nl/tech/63...dit-kan-echt-misgaan.html

[Afbeelding]
Voor de mensen die de risico's hier van zien zou je altijd kunnen vragen wat je verzekering van deze situatie vindt. Los van het eigen risico op........ Ik zou die check sws doen. Ik ga hem mijn verzekering ook eens voorleggen. Met stekker is dat een probleem voor de opstal / inboedel verzekering? Ik weet dat als ik bijvoorbeeld een Sessy of Nexus zou kopen dat de verzekering schade dekt mits door een erkend bedrijf is aangesloten. Interessant om voor te leggen. Kom ik op terug. Let op iedere verzekering kan hier anders over oordelen!

https://www.bouweninstall...ekker-in-het-stopcontact/
Voor wat het waard is.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 21-08-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-05 12:07
Wij hebben in juni 1 HW besteld.
Onze panelen leveren iets meer dan 1200kWh terug aan onze leverancier (Vattenfall).
In de avond, gebruiken wij per uur ongeveer 500W dus x 5 uur is ruw 2500Wh per avond, dat dekt dus de HW geheel.
Vraagje:
Doordat wij ruim 1200kWh terug leveren, moeten we €113 per jaar "boete" gaan betalen.
Onder de 500kWh terug leveren is bij Vattenfall echter boetevrij en zou voor ons dus €113 besparing zijn.
Als wij dus op veel dagen 2.7kWh kunnen opslaan en in de avond gebruiken, is dat in 250 dagen met 2,7kW 700kWh per jaar minder . . .en komen wij onder de 500kWh uit :)
Dan zou voor ons 1 HW al genoeg zijn om in elk geval geen "terug lever boete" te hoeven betalen.
Plus het extra gebruik van je eigen opgewekte stroom waar ik geen 700 x €0.30 per kWh voor hoef te betalen, = €210. €113 + €210 = €323 verdient
Reken ik verkeerd ?
(Ex de paar cent die je zou krijgen voor het terug leveren . . €0.06? of zoiets?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
peterbier schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Je snapt niet wat ik bedoel waarschijnlijk.
Je heb een groep waar de batterij en het apparaat die defect is op zitten.
Deze groep is met een B16 30mA aardlekautomaat beveiligd.
Er kan dan een stroom lopen van max 30mA via de aarde. (Aardlekautomaat afslag)
Maar hier zit de batterij dus ook op die op zijn beurt stroom levert.
Als je dat defecte apparaat aan raakt heb je de lekstroom van 30mA via de aardlekschakelaar.
Maar ja de batterij is op dat moment ook aan het leveren.
Conclusie is dan dat bij de aardlek (door menselijk lichaam) groter is dan 30mA.
Dat had ik al helemaal begrepen uit je vorige bericht. Maar nogmaals: teken het eens uit. Er kan niet ineens 60 mA lekstroom zijn vanwege de accu, tenzij daar ook een fout in zit.
Alle lekstroom via je lichaam wordt gezien door de aardlekschakelaar, of die nu uit het net of uit de accu komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Grizzlyb1 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:28:
Plus het extra gebruik van je eigen opgewekte stroom waar ik geen 700 x €0.30 per kWh voor hoef te betalen, = €210.
Deze mag je niet meerekenen, omdat je die (nu nog) saldeert.

Verder denk ik dat je ietwat optimistisch rekent, maar op zich is 700kWh ook weer niet heel onrealistisch, dus misschien kan je onder de grens van 500 kWh teruglevering blijven. Zo niet, dan gaat je besparing dus wel meteen door de helft...

Verder mis je nog wat verlies. Van die 700kWh die je minder teruglevert, kan je er maar zo'n 550 gebruiken. Die overige 150 moet je extra inkopen voor 30ct (totaal €45).

Blijft er, met je huidige contract, een besparing van ongeveer €70, of zelfs maar €15 per jaar over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
jeanpaulh schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:19:
[...]

Het loopt wel via de meterkast, maar de fout zit ervoor, dus tussen de batterij en de eerste aardlek. De netto stromen bij die aardlek zijn dus 0. De netto stromen bij de HW zijn iets afwijkend.
Nee, ook bij de aardlekschakelaar is er dan een verschil in stroom. Want de stroom die dan vanaf de fase, via je lichaam naar aarde loopt, moet via de nul (door de aardlekschakelaar) terug naar de batterij.

• peterbier
Out.of.Control schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:54:
[...]

Dat had ik al helemaal begrepen uit je vorige bericht. Maar nogmaals: teken het eens uit. Er kan niet ineens 60 mA lekstroom zijn vanwege de accu, tenzij daar ook een fout in zit.
Alle lekstroom via je lichaam wordt gezien door de aardlekschakelaar, of die nu uit het net of uit de accu komt.
Ik wil het eigenlijk niet nogmaals uitleggen.
Bij deze het is simpel.
Als de batterij stroom levert.
En er komt stroom uit de meterkast via een 30mA aardlekschakelaar.
Je hebt een 2 voudige wcd. (In de muur)
Batterij zit op contact 1 schemerlamp met plastic voet zit op contact 2.
In de schemerlamp zit fase tegen de ijzeren buitenkant van deze schemerlamp.
Nu pak je die defecte schemerlamp vast.
Nu komt het.
30mA komt van de meterkast.
Hoeveel stroom komt er nu uit de batterij.
De aardlekschakelaar zal af slaan bij 30mA in een zeer korte tijd.
Maar er zal dan van de batterij ook stroom vloeien in een zeer korte tijd.
Maar hoe hoog kan die stroom zijn.?
Zit er dan een aardlek beveiliging in de batterij.

En die 60mA wat ik eerder zij is dan wel met die tussen stekker met aardlek beveiliging in die link wat ik gaf.!

Een schemerlamp heeft bijna nooit een stekker met randaarde.
De HomeWizard batterij heeft wel randaarde aan de stekker.
Dus hoeveel stroom gaat er lopen door het menselijk lichaam bij het aanpakken van die defecte schemerlamp.

• a2aan
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:24:
Die 30mA is niet een absoluut maximum, maar een grenswaarde die wordt 'gemonitord', waarbij de schakelaar binnen (zeer) korte tijd ingrijpt als de grens wordt overschreden.

Als jij met je blote kuit tegen de verwarming staat terwijl je de kapotte schemerlamp aanraakt kan er prima, heel eventjes 300mA door je lichaam gaan (Edit: eerder schreef ik 3000mA, maar @MacD007 wees mij op de feiten). Met of zonder batterij, dat maakt niet uit. Een extra beveiliging bij je batterij heeft volgens mij geen toegevoegde waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door a2aan op 22-08-2024 12:42 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:44
a2aan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Verder denk ik dat je ietwat optimistisch rekent, maar op zich is 700kWh ook weer niet heel onrealistisch, dus misschien kan je onder de grens van 500 kWh teruglevering blijven. Zo niet, dan gaat je besparing dus wel meteen door de helft...

Verder mis je nog wat verlies. Van die 700kWh die je minder teruglevert, kan je er maar zo'n 550 gebruiken. Die overige 150 moet je extra inkopen voor 30ct (totaal €45).

Blijft er, met je huidige contract, een besparing van ongeveer €70, of zelfs maar €15 per jaar over.
En dan is de terugverdientijd (op basis van de regelgeving zoals die nu bekend is en actuele pricing)……..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
Out.of.Control schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:20:
[...]
Nee, ook bij de aardlekschakelaar is er dan een verschil in stroom. Want de stroom die dan vanaf de fase, via je lichaam naar aarde loopt, moet via de nul (door de aardlekschakelaar) terug naar de batterij.
Goed punt; de referentie van de batterij is natuurlijk anders dan in 'de normale' situatie. Hij heeft zelf geen vereffening met aarde waardoor het weer goed zal gaan.

Het is vakantie voor mij zullen we maar zeggen :-)

• Sonero
a2aan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:23:
[...]

Die 30mA is niet een absoluut maximum, maar een grenswaarde die wordt 'gemonitord', waarbij de schakelaar binnen (zeer) korte tijd ingrijpt als de grens wordt overschreden.

Als jij met je blote kuit tegen de verwarming staat terwijl je de kapotte schemerlamp aanraakt kan er prima, heel eventjes 3000mA door je lichaam gaan. Met of zonder batterij, dat maakt niet uit. Een extra beveiliging bij je batterij heeft volgens mij geen toegevoegde waarde.
Verwijzend naar de opmerking van Peter Hardenberg lijkt het er op dat de HW accu een aardlekbewaking heeft van 6 mA. Op zijn slechtst zou de bewaking pas inkomen bij 30 + 6 mA. Maar dan moeten de foutstromen op dat moment ook nog eens in tegenfase zijn.
Het 'blote kuit'-voorbeeld is een mooi voorbeeld van een extreme situatie en ja, op dat moment kunnen de stromen kortstondig hoger zijn. Zie hier (nog) een reden om niet meer dan 1 PV setje of HW accu op 1 groep bij te steken.

• jeanpaulh
Sonero schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:22:
[...]
Verwijzend naar de opmerking van Peter Hardenberg lijkt het er op dat de HW accu een aardlekbewaking heeft van 6 mA.
Die 6mA heeft betrekking op de DC lekstroom. In de marketing tekst komt dat niet echt naar voren, maar het is een standaard:
https://www.iocharger.com...rrent-leakage-protection/

Hierboven staat een en ander uitgelegd, maar staat uiteraard los van de HW batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

a2aan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

De meningen hierover lopen wat uiteen. Of nou ja, theoretisch is het wel een risico, ja. Hoe snel je er in de praktijk tegenaan gaat lopen is de vraag.

Een HW-batterij ontlaadt én laadt met maximaal 800W. Dus ja, je kan in theorie 4400W door je draden laten lopen, waarvan 3600 via de meterkast, en 800 van de batterij. Maar dat kan dus alleen als je 4400W aan verbruikers aan zet, én de batterij aan het ontladen is. Als de zon schijnt, dan gaat er in dezelfde situatie juist 4400+800=5200W door de meterkast (want dan laadt de batterij met 800W), en klapt de automaat er juist nog eerder uit dan wanneer je geen batterij had gehad.

En er is vast een (goede) reden geweest om het voeden van maximaal 800W via een stopcontat goed te keuren, dus ik maak me er niet zo'n zorgen over. Wel houd ik er rekening mee dat ik de batterij op een groep zet die niet al te zwaar wordt belast (het opladen met 800W moet er immers bij passen).

Wat een beetje een rode draad lijkt te zijn in al dit soort artikelen, is dat NEN1010 er met de haren bij wordt gesleept, op punten waar die niet van toepassing is. Of je wel of geen verlengsnoer zou mogen gebruiken om een stekkerapparaat op aan te sluiten, daar geet NEN1010 helemaal niet over.

Het heeft vaak ook wel een 'wij van wc-eend' gehalte, waarbij de 'experts' niet helemaal onafhankelijk zijn, maar komen vanuit de installatietechniek.

Edit: een HW-batterok is mijns inziens wel iets 'veiliger' (qua stekkeraspect) dan een zonnepanelenset, aangezien zonnepanelen alleen terugleveren, waardoor je eerder 'ongemerkt' je groep zou kunnen overbelasten.
Werkte bij oa Fokker/IBM op de grote computer/server zalen. En omdat ik goed met mensen kon om gaan (nog steeds ;-). Werd ik regelmatig ingezet op renovatie projecten. Waar bij mensen thuis de elektra vernieuwd werd en/of een nieuwe groepenkast geplaatst diende te worden. En dan bots je op weerstand.

Gevleugelde uitspraak "Een elektricien en een luis, zijn de pest in je huis " en dat in plat Leidsch ;-P en nouw optiefen.

Je wil niet weten wat mensen ongehinderd door enige vorm van kennis aan elkaar knutselen. Kan er een boek over schrijven.
Een voorbeeld:
Men neme tweeling snoer enkel geïsoleerd. Slaan dit met spijkertjes 'precies' tussen de twee aders vast.
Men neme twee stekkers met of zonder randaarde en zet deze ieder aan een eind.
Men neme een viervoudig wandcontactdoos opbouw. Met of zonder randaarde.
Men steken de ene stekker kant in het viervoudige wand contactdoos.
En de andere kant in het bestaande reeds aanwezige stopcontact aan de muur.
En voila we hebben zelf in onze oneindige wijsheid een paar extra elektra aansluitpunten gecreëerd.
Wat kan er nu in hemelsnaam fout gaan?

Laat staan een thuis batterij aansluiten op een zelf gefabriceerd stopcontact.

[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 22-08-2024 09:00 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pentode schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:44:
[...]

Werkte bij oa Fokker/IBM op de grote computer/server zalen. En omdat ik goed met mensen kon om gaan (nog steeds ;-). Werd ik regelmatig ingezet op renovatie projecten. Waar bij mensen thuis de elektra vernieuwd werd en/of een nieuwe groepenkast geplaatst diende te worden. En dan bots je op weerstand.

Gevleugelde uitspraak "Een elektricien en een luis, zijn de pest in je huis " en dat in plat Leidsch ;-P en nouw optiefen.

Je wil niet weten wat mensen ongehinderd door enige vorm van kennis aan elkaar knutselen. Kan er een boek over schrijven.
Een voorbeeld:
Men neme tweeling snoer enkel geïsoleerd. Slaan dit met spijkertjes 'precies' tussen de twee aders vast.
En voila we hebben zelf in onze oneindige wijsheid een paar extra elektra aansluitpunten gecreëerd.

Ik geloof je direct, er bestaan nu eenmaal idioten en daar is geen enkele beveiliging tegen bestand.

Maar dat wil nog niet zeggen dat het gebruik van plug-in batterijen gevaarlijk is. Het is een kwestie van je gezonde verstand gebruiken plus een goede handleiding en dan zal het in 99,9% van de gevallen goed gaan. Die andere 0,1% zijn de mensen die niet te redden zijn hoe hard je dat ook probeert.

Je kan niet mogelijkheden gaan beperken omdat er mensen zijn die niet willen luisteren. Als je dat doet komt de hele wereld tot stilstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
pentode schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:44:
[...]

Een voorbeeld:

Precies dit idd. En zo zijn er 'bij de gewone man thuis' legio van dit soort situaties waarvoor (in het artikel https://bouweninstallatie...ekker-in-het-stopcontact/ wat @Devke deelde) voor wordt gewaarschuwd. Zoals de 'hypotethische' situatie van tante Annie (67) die van haar zoon op zolder (van haar tochtige jaren 30 huisje) zo'n batterij gekregen heeft en ingeprikt in dat vrije stopkontakt wat ome Sjaak (want die man was zo handig) 12 jaar geleden ooit eens heeft aangelegd voor tante Annie. (aangesloten met wat speakerdraad omdat hij destijds geen goede kabels voorhande had) en lekker weggewerkt tussen de isolatie achter het voorzetwandje) alles op dezelfde groep want er was op dat zoldertje geen andere mogelijkheid. En tante Annie op haar zoldertje 's avonds met 2 straalkacheltjes lekker achter haar breimachine.

In het artikel schiet HW vooral in de verdediging en komt op mij over als 'niet zo zeuren het is allemaal best wel veilig' Er wordt op hun site totaal niet gewaarschuwd voor ondeugdelijke installaties/risico's en zelfs niet eens gesproken over de aanbeveling dat het de voorkeur heeft dit op een aparte (lege) groep aan te sluiten.

Het zou HW sieren als ze veel meer aandacht geven aan het informeren over de risico's. Het is nu meer zoiets van kopen en thuis maar ergens inpluggen. En zo zal het dan ook veelal gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:24:
[...]

Ik wil het eigenlijk niet nogmaals uitleggen.
Bij deze het is simpel.
Als de batterij stroom levert.
En er komt stroom uit de meterkast via een 30mA aardlekschakelaar.
Je hebt een 2 voudige wcd. (In de muur)
Batterij zit op contact 1 schemerlamp met plastic voet zit op contact 2.
In de schemerlamp zit fase tegen de ijzeren buitenkant van deze schemerlamp.
Nu pak je die defecte schemerlamp vast.
Nu komt het.
Maar hoe hoog kan die stroom zijn.?
Zit er dan een aardlek beveiliging in de batterij.

En die 60mA wat ik eerder zij is dan wel met die tussen stekker met aardlek beveiliging in die link wat ik gaf.!

Een schemerlamp heeft bijna nooit een stekker met randaarde.
De HomeWizard batterij heeft wel randaarde aan de stekker.
Dus hoeveel stroom gaat er lopen door het menselijk lichaam bij het aanpakken van die defecte schemerlamp.
Hoeveel stroom er door je lichaam gaat lopen wordt bepaald door de spanning (230 V in dit geval) en de totale impedantie in het pad van net, lichaam en retourpad via aarde naar de bron.
Zowel met als zonder batterij kan dat kortstondig best meer zijn dan 30 mA, maar als het hoger wordt dan de drempelwaarde van de ALS (die maximaal 30 mA mag zijn voor reguliere WCD's), dan moet de ALS aanspreken. De ALS beperkt de stroom door je lichaam dus niet.

Ik heb even wat schetsjes gemaakt voor het stroompad in een aantal situaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNWIUQf39JLbqOG6HCxpl7Zto_E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsHDB8Ss5SmmHY19r4fDmmPy.jpg?f=fotoalbum_medium

In het eerste geval zit er een verbruiker aangesloten van 1 A en iemand raakt de fase aan waardoor er 30mA via het lichaam gaat lopen. Dus eigenlijk het schoolvoorbeeld van een situatie waarbij de ALS moet aanspreken. De stroom voor het lichaam loopt via aarde, buitenom de ALS terug naar de bron, waardoor de ALS een verschilstroom ziet en tript.

In het tweede geval zit er geen verbruiker maar een batterij die een kleine 700 W teruglevert (afgerond naar 3A). Ook hier iemand die aan de spanning hangt. Maar omdat de nul en aarde alleen aan de net-zijde van de ALS zijn gekoppeld, levert dat ook een verschilstroom op bij de ALS, dus die tript net zo goed.

En in het derde voorbeeld nog de situatie waarbij zowel de verbruiker als de batterij achter dezelfde ALS hangen. Nog steeds zorgt de stroom door het lichaam voor een verschilstroom bij de ALS.

En in alle gevallen kan er kortstondig best meer stroom lopen. Als het een botte sluiting is tussen fase en PE is de kans zelfs groot dat ook de automaat of zekering aanspreekt. Het is zelfs mogelijk dat de hoofdautomaat ook gaat als de kortsluitstroom maar groot genoeg is.

Dit plaatje is natuurlijk vereenvoudigd. Want de batterij heeft een stekker met randaarde en dus (neem ik aan) een metalen omhulsel dat ook geaard is. En er zou een aaradfout in het apparaat kunnen zitten waardoor de stroom via het lichaam ook via die aardfout terug loopt naar de omvormer van de batterij, waardoor je dus geen verschilstroom hebt (en er in theorie langere tijd 30 mA of nog veel meer via het lichaam zou kunnen lopen).
Maar zo'n defect zou al direct leiden tot het trippen van de ALS, want dan zou de 3A door de nul (in het tweede plaatje) zich verdelen over N en PE en al veel eerder zorgen voor een verschilstroom bij de ALS.
Bovendien wordt er in vrijwel alle normen die ik ken op het gebied van aanraakveiligheid niet uitgegaan van dubbele fouten. Een fout moet zorgen voor afschakeling (of een eerste fout mag niet leiden tot onveilige situaties), maar de kans dat er twee fouten gelijktijdig plaatsvinden die niet tijdig worden opgemerkt wordt normaliter dusdanig klein verondersteld dat je daar geen rekening mee hoeft te houden.

Kortom: ik zie het probleem echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

GM15 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Precies dit idd. En zo zijn er 'bij de gewone man thuis' legio van dit soort situaties waarvoor (in het artikel https://bouweninstallatie...ekker-in-het-stopcontact/ wat @Devke deelde) voor wordt gewaarschuwd. Zoals de 'hypotethische' situatie van tante Annie (67) die van haar zoon op zolder (van haar tochtige jaren 30 huisje) zo'n batterij gekregen heeft en ingeprikt in dat vrije stopkontakt wat ome Sjaak (want die man was zo handig) 12 jaar geleden ooit eens heeft aangelegd voor tante Annie. (aangesloten met wat speakerdraad omdat hij destijds geen goede kabels voorhande had) en lekker weggewerkt tussen de isolatie achter het voorzetwandje) alles op dezelfde groep want er was op dat zoldertje geen andere mogelijkheid. En tante Annie op haar zoldertje 's avonds met 2 straalkacheltjes lekker achter haar breimachine.

In het artikel schiet HW vooral in de verdediging en komt op mij over als 'niet zo zeuren het is allemaal best wel veilig' Er wordt op hun site totaal niet gewaarschuwd voor ondeugdelijke installaties/risico's en zelfs niet eens gesproken over de aanbeveling dat het de voorkeur heeft dit op een aparte (lege) groep aan te sluiten.

Het zou HW sieren als ze veel meer aandacht geven aan het informeren over de risico's. Het is nu meer zoiets van kopen en thuis maar ergens inpluggen. En zo zal het dan ook veelal gaan.
*knip* mijn medeleven voor deze heftige anekdote, maar hier was geen sprake van een thuisbatterij en derhalve offtopic. Dat ondeugdelijke installaties ondeugdelijk zijn voor wat dan ook behoeft geen toelichting.

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 23-08-2024 08:29 ]

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-06 10:00
Lang en heftig verhaal waarbij mijn enige vraag is: "oke maar hoe dan wel?"

[ Voor 73% gewijzigd door Proton_ op 23-08-2024 08:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a2aan
pentode schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:27:
Dat kan de 'prijs' zijn die je betaald voor in dit geval een thuis batterij. Je leven lang je schuld afbetalen.
Zonder ook maar iets te willen bagetaliseren: ook zonder thuisbatterij kunnen de meest vreselijke ongelukken gebeuren. De, voor dit topic relevante, vraag is vooral: introduceer je met een HW-batterij een significant extra (!) risico t.o.v. bijvoorbeeld een gourmetstel op de eettafel (dat vaak ook aan een verlengsnoer hangt)?

Apparaten die verbruiken denken we niet meer over na, maar iets dat via het stopcontact voedt is nieuw en onbekend, dus ik vind het goed dat we hier kritisch naar kijken. Maar wel graag in perspectief.

Het 'spannendate' vind ik de ingebouwde beveiliging die de HW-batterij uitschakelt als de netspanning wegvalt. Ik vertrouw HW dat ze die goed ontworpen en getest heeft, met de nodige kwaliteitscontroles in het productieproces, maar dit lijkt mij de meest kritische schakel in de keten. Je wilt echt niet dat er spanning op de stekker blijft staan als je hem uit het stopcontact trekt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hoewel het verhaal op zich verschikkelijk is ben ik er niet van onder de indruk.
Horror voorbeelden zijn geen oplossing en leveren ook geen positieve bijdrage aan het eventueel verbeteren van veilgheid.

Het is nu eenmaal een feit in het leven dat mensen sterven en soms onder verschrikkelijke omstandigheden. Maar moet je dan alles maar verbieden of eindeloze rijen met regels opstellen waardoor een nuttig en praktisch leven onmogelijk wordt.

Het is een niet te ontkennen feit dat er dagelijks mensen in auto's om het leven komen of gewond raken, deels door eigen schuld, maar je gaat toch ook niet alle auto's verbieden om die reden.

Die zelfde logische denkwijze dient toegepast te worden op het gebruik van elektrische apparaten. Het kan gevaarlijk zijn, het zal soms mis gaan maar in 99.9% van de gevallen zijn ze nuttig en goed en veilg te gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 23-08-2024 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

pannekoek schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Lang en heftig verhaal waarbij mijn enige vraag is: "oke maar hoe dan wel?"
Daar kan ik weer een lang antwoord op geven. Maar ach waar zeur en zeik ik over.

Hoop van harte dat ik nooit bij een van jullie het gesprek moet voeren.
Als ik op de getweakte deurbel druk en zucht. Het slechte nieuws vertel ik direct.
Mensen vallen dan soms flauw. Die vang ik stuk op...

Het heeft vele facetten waar door allerlei veiligheidsbrillen naar gekeken wordt.
En er worden afwegingen gemaakt.

Géén verplaatsbare snoeren en leidingen.
Plastic schrootjes plafonds zijn uit de handel gehaald.
En zo tal van zaken. KEMA keur.
Vluchtwegen vrij houden. Mensen daarop wijzen.

Piepende plafond melders niet met een bezem er van af rammen.

Mensen duiden op de gevaren. Allemaal letterlijke dood doeners.

Dus er ook voor zorgen dat bepaalde apparaten, toestellen etc. niet in de handel komen.

Maar in de regel gaat economisch gewin voor.

Een Hoverboard met China Export logo opladen onder je bed.

Heel vaak gaat het goed.
En evaluatie cijfers geven dat ook aan. Gelukkig.
Maar die ene keer dat het mis gaat is verwoestend.

Of we accepteren dit als maatschappij. Ingecalculeerd risico. Ome Sjakie is straks zelf de Sjaak.
We doen een plas .... (politiek)

• a2aan
GM15 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:24:
Er wordt op hun site totaal niet gewaarschuwd voor ondeugdelijke installaties/risico's en zelfs niet eens gesproken over de aanbeveling dat het de voorkeur heeft dit op een aparte (lege) groep aan te sluiten.

Soms lees ik de waarschuwingen in de handleiding van een apparaat dat ik koop, maar ik vermoed dat ik een van de weinige ben.

De vraag is: waar valt een HW-batterij, qua risicoprofiel, in de categorie elektrische apparaten? Ik zou denken ergens in de buurt van een stofzuiger of strijkijzer. Staat in die handleidingen een waarschuwing dat je ze niet in een ondeugdelijk stopcontact moet steken? En als het er wel in zou staan, denken we dan dat het helpt om ongelukken te voorkomen? Of zorgt de langere lijst met waarschuwing ervoor dat nóg minder mensen ze allemaal lezen?

Edit: en voor een stofzuiger of strijkijzer ga je toch ook geen aparte groep aanbevelen?! Het straalkacheltje onder mijn bureau heeft al meer vermogen dan twee HW-batterijen!

[ Voor 7% gewijzigd door a2aan op 22-08-2024 10:59 ]

• GM15
a2aan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Soms lees ik de waarschuwingen in de handleiding van een apparaat dat ik koop, maar ik vermoed dat ik een van de weinige ben.

De vraag is: waar valt een HW-batterij, qua risicoprofiel, in de categorie elektrische apparaten? Ik zou denken ergens in de buurt van een stofzuiger of strijkijzer. Staat in die handleidingen een waarschuwing dat je ze niet in een ondeugdelijk stopcontact moet steken? En als het er wel in zou staan, denken we dan dat het helpt om ongelukken te voorkomen? Of zorgt de langere lijst met waarschuwing ervoor dat nóg minder mensen ze allemaal lezen?
De strekking van de artikelen recent in de media geven mij aan dat dit een ander risico-profiel is en dus niet valt onder een 'gewoon' electrisch apparaat met een stekker omdat het (zoals ik dat lees) 'achter' de zekering in je stoppenkast wel degelijk een overbelasting kan veroorzaken. Een (reëel!) risico dus.

Met regelgeving los je dit denk ik ook niet op. De winst zit hem volgens mij meer in deugdelijke voorlichting over de (mogelijke) risico's. Die zou dan voornamelijk van de leveranciers zelf moeten komen? Dat is nu (nog?) niet het geval.

• a2aan
pentode schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:52:
Deze opmerking triggert mij wel. Ik was sowieso niet van plan de HW-batterij in de buurt van mijn bed te plaatsen (i.t.t. mijn telefoon en jbl speaker/powerbank), maar ik heb qua ontwerp, testen en kwaliteitscontrole wel meer vertrouwen in HomeWizard dan in bijvoorbeeld een Chinees alternatief als DuraVolt dat hier laatst langs kwam.

Maar is zoiets ook objectief te toetsen? Dus dat de ene fabrikant (aantoonbaar) aan hogere normen voldoet dan de andere?

• Peterhardenberg
pentode schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Daar kan ik weer een lang antwoord op geven. Maar ach waar zeur en zeik ik over.

Hoop van harte dat ik nooit bij een van jullie het gesprek moet voeren.
Als ik op de getweakte deurbel druk en zucht. Het slechte nieuws vertel ik direct.
Mensen vallen dan soms flauw. Die vang ik stuk op...

Het heeft vele facetten waar door allerlei veiligheidsbrillen naar gekeken wordt.
En er worden afwegingen gemaakt.

Géén verplaatsbare snoeren en leidingen.
Plastic schrootjes plafonds zijn uit de handel gehaald.
En zo tal van zaken. KEMA keur.
Vluchtwegen vrij houden. Mensen daarop wijzen.

Piepende plafond melders niet met een bezem er van af rammen.

Mensen duiden op de gevaren. Allemaal letterlijke dood doeners.

Dus er ook voor zorgen dat bepaalde apparaten, toestellen etc. niet in de handel komen.

Maar in de regel gaat economisch gewin voor.

Heel vaak gaat het goed.
En evaluatie cijfers geven dat ook aan. Gelukkig.
Maar die ene keer dat het mis gaat is verwoestend.

Of we accepteren dit als maatschappij. Ingecalculeerd risico. Ome Sjakie is straks zelf de Sjaak.
We doen een plas .... (politiek)
Dank voor het delen van je ervaringen.
Kunnen we het er nu weer over hebben wat je wel kunt doen met je HW TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
GM15 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:08:
De strekking van de artikelen recent in de media geven mij aan dat dit een ander risico-profiel is en dus niet valt onder een 'gewoon' electrisch apparaat met een stekker omdat het (zoals ik dat lees) 'achter' de zekering in je stoppenkast wel degelijk een overbelasting kan veroorzaken. Een (reëel!) risico dus.
Ja, het is een ander/extra risico, maar hoe groot is de kans dat het optreedt (precies als de zon niet schijnt moet je >16A aan verbruikers hebben), en wat is de impact van die maximaal 800W extra belasting achter de zekering? Volgens mij heeft 'men' (op Europees niveau?) vastgesteld dat 800W terugleveren via het stopcontact veilig genoeg is, waardoor dit soort apparaten 'gewoon' op de markt gebracht mag worden.

Daar kan je het mee oneens zijn, maar dan ben ik wel benieuwd naar de onderbouwing, en dan mag ook iedereen daar zijn eigen mening over vormen. Vooralsnog ben ik nog steeds van mening dat ik zo'n ding zonder zorgen in een (vast!) stopcontact van mijn zolderkamertje kan prikken.

En dan geeft een zonnepanelenset nog wel iets meer risico, omdat die alleen maar teruglevert, en nooit verbruikt. Een HW-baterij is, een deel van de tijd, een verbruiker van 800W. Dus als de zon schijnt dan 'helpt' de HW-batterij je juist bij het ontdekken dat je tegen de grenzen van je groep aan loopt.

• Grizzlyb1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-05 12:07
a2aan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Dank u voor de reactie en de uitleg. Door de HW zullen we in ieder geval richting de 500kWh komen, en desnoods met een paar dagen de Airco aan, zorgen we dat we ECHT onder die 500 duiken.
Over de saldering.
Als we terug leveren, krijgen we ook met die saldering toch nooit die volle €0,30 cent per kWh terug, die wij moeten betalen aan Vattenfall?

Dus elke kWh die we zelf opslaan in de HW en niet hoeven afnemen van de provider, levert toch voordeel op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:23:
[...]

kijk eens naar deze grafiek van een standaard aardlekschakelaar: dit geval een alamat (combinatie tussen aardlek (ALS) en installatieautomaat (IA, zekering)):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A5DeSOkVG2P8qbKIQ1j7ZtizqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7AOMRd4QHuSTpN3xtXkU0ee.png?f=fotoalbum_large

hier zie je duidelijk dat de uitschakeltijd afhankelijk is van de lekstroom, en deze dus ook al eerder afschakelen dan pas bij 30mA, veelal zie je dat vanaf 20mA je al de kans loopt dat deze gaat schakelen.
Als jij met je blote kuit tegen de verwarming staat terwijl je de kapotte schemerlamp aanraakt kan er prima, heel eventjes 3000mA door je lichaam gaan. Met of zonder batterij, dat maakt niet uit. Een extra beveiliging bij je batterij heeft volgens mij geen toegevoegde waarde.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 22-08-2024 12:36 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Gramser
  • Laatst online: 08:54
@Grizzlyb1 Dat laatste sowieso ja. Moet je er alleen voor zorgen dat je gevraagde vermogen niet hoger is dan hij kan leveren :+

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 22-08-2024 12:26 ]

• peterbier
Out.of.Control schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Hoeveel stroom er door je lichaam gaat lopen wordt bepaald door de spanning (230 V in dit geval) en de totale impedantie in het pad van net, lichaam en retourpad via aarde naar de bron.
Zowel met als zonder batterij kan dat kortstondig best meer zijn dan 30 mA, maar als het hoger wordt dan de drempelwaarde van de ALS (die maximaal 30 mA mag zijn voor reguliere WCD's), dan moet de ALS aanspreken. De ALS beperkt de stroom door je lichaam dus niet.

Ik heb even wat schetsjes gemaakt voor het stroompad in een aantal situaties:
[Afbeelding]

In het eerste geval zit er een verbruiker aangesloten van 1 A en iemand raakt de fase aan waardoor er 30mA via het lichaam gaat lopen. Dus eigenlijk het schoolvoorbeeld van een situatie waarbij de ALS moet aanspreken. De stroom voor het lichaam loopt via aarde, buitenom de ALS terug naar de bron, waardoor de ALS een verschilstroom ziet en tript.

In het tweede geval zit er geen verbruiker maar een batterij die een kleine 700 W teruglevert (afgerond naar 3A). Ook hier iemand die aan de spanning hangt. Maar omdat de nul en aarde alleen aan de net-zijde van de ALS zijn gekoppeld, levert dat ook een verschilstroom op bij de ALS, dus die tript net zo goed.

En in het derde voorbeeld nog de situatie waarbij zowel de verbruiker als de batterij achter dezelfde ALS hangen. Nog steeds zorgt de stroom door het lichaam voor een verschilstroom bij de ALS.

En in alle gevallen kan er kortstondig best meer stroom lopen. Als het een botte sluiting is tussen fase en PE is de kans zelfs groot dat ook de automaat of zekering aanspreekt. Het is zelfs mogelijk dat de hoofdautomaat ook gaat als de kortsluitstroom maar groot genoeg is.

Dit plaatje is natuurlijk vereenvoudigd. Want de batterij heeft een stekker met randaarde en dus (neem ik aan) een metalen omhulsel dat ook geaard is. En er zou een aaradfout in het apparaat kunnen zitten waardoor de stroom via het lichaam ook via die aardfout terug loopt naar de omvormer van de batterij, waardoor je dus geen verschilstroom hebt (en er in theorie langere tijd 30 mA of nog veel meer via het lichaam zou kunnen lopen).
Maar zo'n defect zou al direct leiden tot het trippen van de ALS, want dan zou de 3A door de nul (in het tweede plaatje) zich verdelen over N en PE en al veel eerder zorgen voor een verschilstroom bij de ALS.
Bovendien wordt er in vrijwel alle normen die ik ken op het gebied van aanraakveiligheid niet uitgegaan van dubbele fouten. Een fout moet zorgen voor afschakeling (of een eerste fout mag niet leiden tot onveilige situaties), maar de kans dat er twee fouten gelijktijdig plaatsvinden die niet tijdig worden opgemerkt wordt normaliter dusdanig klein verondersteld dat je daar geen rekening mee hoeft te houden.

Kortom: ik zie het probleem echt niet.
Wat een onzin verhaal.
Als er een botte sluiting komt tussen fase en aarde dat de B16 stript.
Waar dient de aardlekschakelaar dan voor.
Die zorgt er juist voor dat dit niet hoger is als die 30mA.
De batterij zit ook gewoon aan PE via de randaarde met zijn stekker via meterkast op de aardpin.
Maar ik hou nu op met deze zinloze discussie.
Het is duidelijk dat als die HomeWizard batterij geen aardlek heeft dit voor onveilige situaties kan leiden.
Ik verwacht dat de HomeWizard batterij gewoon een aardlek beveiliging aan board heeft.
Nu weer on topic.

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 22-08-2024 12:51 ]

• a2aan
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:28:
Als er een botte sluiting komt tussen fase en aarde dat de B16 stript.
Waar dient de aardlekschakelaar dan voor.
De ALS en automaat zijn bij sluiting inderdaad dubbelop. Maar als jij die kapotte schemerlamp vastpakt, dan wil je een beveiliging die ingrijpt bij kleinere stromen.
Die zorgt er juist voor dat dit niet hoger is als die 30mA.
Dat is dus niet waar, zie de grafiek die @MacD007 hier vandaag postte. Een 30mA aardlekschakelaar laat 200mA 'gewoon' nog 0,02sec door, voordat hij uitschakelt.
De batterij zit ook gewoon aan PE via de randaarde met zijn stekker via meterkast op de aardpin.
Volgens mij is dit niet waar. Zie een eerdere post van @HomeWizard_NL:
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:32:
Een wandcontactdoos met randaarde is aanbevolen maar niet vereist. De batterij staat in tegenstelling tot een zonnepanelen omvormer niet in verbinding met op het dak, en heeft ook geen metalen behuizing zoals een wasmachine.

• peterbier
a2aan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

De ALS en automaat zijn bij sluiting inderdaad dubbelop. Maar als jij die kapotte schemerlamp vastpakt, dan wil je een beveiliging die ingrijpt bij kleinere stromen.

[...]

Dat is dus niet waar, zie de grafiek die @MacD007 hier vandaag postte. Een 30mA aardlekschakelaar laat 200mA 'gewoon' nog 0,02sec door, voordat hij uitschakelt.

[...]

Volgens mij is dit niet waar. Zie een eerdere post van @HomeWizard_NL:

[...]
Nou dat is dan ook vaag.
Je mag nooit een apparaat met randaarde in een ongeaard wcd (stopcontact) doen.

• a2aan
Grizzlyb1 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:16:
Als we terug leveren, krijgen we ook met die saldering toch nooit die volle €0,30 cent per kWh terug, die wij moeten betalen aan Vattenfall?
Jawel, dat is het hele idee van saldering. Als je minder afneemt van Vattenfall én minder teruglevert, dan streept dat volledig tegen elkaar weg, qua kosten.

Behalve dat je dus te maken hebt met omzettingsverlies in de batterij, waardoor je bij 700kWh minder terugleveren, maar 550kWh bespaart op je energierekening.
Dus elke kWh die we zelf opslaan in de HW en niet hoeven afnemen van de provider, levert toch voordeel op?
Ja, maar dat voordeel is, door de saldering, dus alleen de terugleverkosten, met als nadeel de extra verliezen van de batterij van zo'n 20%.

Mocht je op jaarbasis meer energie opwekken dan verbruiken, en dus (netto) terugleveren, dan zijn de extra kosten van het verlies maar heel beperkt, omdat de terugleververgoeding (bij Vattenfall) maar een fractie hoger is dan de terugleverkosten. Maar voor jou gaat dat niet op. Ten minste, ik neem aan dat die 1200kWh je totale teruglevering is, en niet de netto, want de terugleververgoeding wordt ook geheven over het totaal.

• a2aan
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:01:
Van wie niet? Dus de oplader van mijn laptop mag niet in een ongeaard stopcontact? Nou heb ik de handleiding niet gelezen, maar kan me niet voorstellen dat dat er in staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

Nou dat is dan ook vaag.
Lees alsjeblieft nog even de context van het bericht HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Dat betreft de toepassing van de HW accu in oudere woningen waarbij heel veel wandcontactdozen niet zijn voorzien van randaarde. De behuizing van het apparaat is van kunststof en als HW haar huiswerk goed gedaan heeft is daarmee het apparaat dubbel geïsoleerd en is randaarde ook niet nodig.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de Declaration of Conformity om te zien aan welke normen dat apparaat voldoet. Heeft iemand dat document of de handleiding al voorbij zien komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:26

Bravo

Second Best

Wat betreft de discussie over de gevaren van 800W invoeden achter de zekering, een duitse youtuber heeft het voor balkonkraftwerken eens doorgerekend. En dan zie je ook welke veiligheidsmarges aanwezig zijn. Duitse taalvaardigheid is aanbevolen, geen idee hoe goed de vertaling is van youtube.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bravo schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:34:
Wat betreft de discussie over de gevaren van 800W invoeden achter de zekering, een duitse youtuber heeft het voor balkonkraftwerken eens doorgerekend. En dan zie je ook welke veiligheidsmarges aanwezig zijn. Duitse taalvaardigheid is aanbevolen, geen idee hoe goed de vertaling is van youtube.
[YouTube: Balkonkraftwerke max. 960W? Was soll der KÄSE? Ich hab nachgerechnet!]
even een reactie; in Duitsland word voor een WCD kabel veelal nog een kabel met 1,5mm2 gebruikt, In Nederland zijn echter voor deze toepassing een kabel van 2,5mm2 gebruikelijk.

Hierbij wordt ook nog rekening gehouden met de Uitschakelkarakteristiek automaat cq smeltpatroon (oude stop zekering).
Voor een stadaard toepassing in een woonhuis schrijft de NEN1010 hierbij een automaat (LS) voor met uitschakelkarakteristiek type B, dat zie je dus ook vermeld op je LS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rD1yUUwqd0b2iiX6C2YA54qaBCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KdV5R45zAPxBBaFB5d4p5JFd.jpg?f=user_large

afhankelijk van je stelsel, TN of TT zijn er andere afschakeltijden in de NEN1010 vastgesteld.
uitleg over TT of TN stelsel in je Huis.

Vaak zie je een TT stelsel toegepast (limiet van 40A automaat door maximale foutstroom van 200A, wat voor normale huisaansluitingen veelal geen probleem is).

TN stelsel Uo = 230V maximale uitschakeltijd: 0,4s
TT stelsel Uo = 230V maximale uitschakeltijd: 0,2s

volgens onderstande tabel 1 bij een uitschakelkarakteristiek type B kun je zien dat voor 16A er een maximale lengte van 122m geld. Zou je kijken naar 20A (dus incl. 4A extra door een extra invoer via een WCD) hou je nog steeds 97m over (dus bijna 100m ( en hier zitten dus ook nog een veiligheidsmarge in).
In een redelijk normaal huis kom je vaak nog boven de 50m kabellengte uit (WCD naar de meterkast), waar je eventueel wel rekening moet houden als je bv in een diepe tuin een lange kabel trekt naar een tuishuisje, laat je dit door een deskundige doen zal hij hiermee rekening houden en in dit geval dus naar een dikkere kabel bv 4mm2 (max. 195m) of 6mm2 (293m) (beide bij 16A) gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWN7-bfU9KKIOoqDwIkDuEbNpiY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eIIzUhWEupgzl6qv6nAcNvfD.jpg?f=user_large

In Nederland zul je dus veel minder dan in Duitsland door de grotere kabeldiameter hierdoor in de problemen komen en hou je een veel grotere veiligheidsmarge over.
Dus zolang de kabels op een juiste manier zijn aangesloten hoef je dus niet bang zijn dat je kabels in je woning gaan branden.

bron:

• peterbier
Sonero schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Lees alsjeblieft nog even de context van het bericht HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Dat betreft de toepassing van de HW accu in oudere woningen waarbij heel veel wandcontactdozen niet zijn voorzien van randaarde. De behuizing van het apparaat is van kunststof en als HW haar huiswerk goed gedaan heeft is daarmee het apparaat dubbel geïsoleerd en is randaarde ook niet nodig.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de Declaration of Conformity om te zien aan welke normen dat apparaat voldoet. Heeft iemand dat document of de handleiding al voorbij zien komen?
Klopt dit is ook aangepast op de site van HomeWizard.
Eerst stond dat de batterij op een geaard stopcontact moest. (WCD)
Waarom dit nu anders is.
Helaas geen bewijs van. (Screenshot)

Dit is ook aangepast. (Screenshots hieronder)
Ik snap dat er ook toevoeging en aanpassingen op de site plaatst vindt.
Maar van dat geaard stopcontact snap ik echt niet.
En hoe de interne beveiliging hier op reageert zonder aarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivfKweWHjoC8FsY0MluxX-SnACY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKM120uSZU7hPvZEIxKNaylg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf0V7GNP3Kk2vp7vRvZMDGeEHl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSt9UxW8ENPP5FyluAzcfu3N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even terugkomend op de verzekering en thuisbatterij. Mijn verzekering dekt eventuele schade aan of veroorzaakt door de batterij. Let wel even op! Valt de thuisbatterij onder inboedel (verplaatsbaar / mee te nemen) of onder opstal. Check beide verzekeringen even hiervoor! Tip!
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Klopt dit is ook aangepast op de site van HomeWizard.
Eerst stond dat de batterij op een geaard stopcontact moest. (WCD)
Waarom dit nu anders is.
Helaas geen bewijs van. (Screenshot)

Dit is ook aangepast. (Screenshots hieronder)
Ik snap dat er ook toevoeging en aanpassingen op de site plaatst vindt.
Maar van dat geaard stopcontact snap ik echt niet.
En hoe de interne beveiliging hier op reageert zonder aarde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag nu op een WCD zonder randaarde? Heb dat even gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Draai de redenatie even om.

Als de stelling juist is dat een apparaat met een randaarde stekker in een randaarde WCD moet waar in je huis kan je dan nog een batterij kwijt.

In mijn geval nergens. Alle WCD'n die randaarde hebben zijn voor een bepaalde toepassing en in ruimtes die meestal een relatief hoog vocht risico hebben.

Denk aan een wasmaschine in de badkamer, alles in de keuken en de berging.

Maar in mijn woon en slaapkamers is geen enkel WCD met randaarde.
Dus mijn TV, radio, computer enz zou dan verboden zijn.
hanev001 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Als de stelling juist is dat een apparaat met een randaarde stekker in een randaarde WCD moet waar in je huis kan je dan nog een batterij kwijt.

In mijn geval nergens. Alle WCD'n die randaarde hebben zijn voor een bepaalde toepassing en in ruimtes die meestal een relatief hoog vocht risico hebben.

Dat was ook mijn gedachte erachter, vandaar de vraag. Hier zijn er ook maar enkele WCD met. Vele zonder. De wasmachine, vaatwasser zitten sws op een WCD met randaarde. Rest van de keuken volgens mij ook (is ff geleden, moet ik wat foto's terug kijken ;-p)

Verder door het hele huis zonder randaarde (excuus badkamer ook wel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:29:
Volgens mij wel. Zoals ik het (als relatieve leek) begrijp is de randaarde alleen bedoeld om een metalen behuizing van een apparaat met de aarde te verbinden, zodat bij een eventuele losse verbinding, waarbij de (door een mens aanraakbare behuizing) onder spanning komt te staan, de aardlekschakelaar er al direct uitklapt, nog voordat iemand het apparaat heeft hoeven aanraken. Bij het voorbeeld van de schemerlamp (als die niet geaard is), loopt er dus wél eerst 20-300mA door je lichaam voordat de aardlekschakelaar wordt getript.

Voor een plastic apparaat, waarbij er geen risico is dat de buitenkant onder spanning komt te staan, heeft het aarden weinig toegevoegde waarde.
hanev001 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Nee, dat zijn eigenlijk allemaal dingen die dubbelgeisoleerd zijn. je weet wel met dit teken: (twee vierkantjes inelkaar) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-UZnXNQK6vdhBqq1yHePsbJoU4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wLWDtJKsnqWrWFdZ75cIC56o.jpg?f=user_large
en veelal met een plate stekker (type eurostekker CEE 7/16), of voor oudere apparaten zijn dit een ronde stekker (zonder randaarde) type C (CEE 7/2), wat je ook wel eens ziet zijn E/F contourstekkers (CEE 7/17), die het zelfde profiel hebben als standaard F stekkers met randaarde echter dan geen randaarde hebben.
Let op dat in Belgie er een andere type randaarde (type E) gebruikt wordt met een pin als aarde, dat zijn dan stekkers (CEE 7/6) (aarde als vrouwtje uitgevoerd) en WCD (CEE 5/7) met een aparte aardpin (mannetje), hierbij zijn de stekkers dus altijd gepolariseerd. Veelal zie je ook stekkers die zowel F als ook E aarde aansluitingen hebben, dit zijn de zogenoemde E/F stekkers (CEE 7/7)

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 22-08-2024 16:12 ]

• a2aan
MacD007 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:10:
Nee, dat zijn eigenlijk allemaal dingen die dubbelgeisoleerd zijn. je weet wel met dit teken: (twee vierkantjes inelkaar)
Maar zelfs apparaten waar dat niet voor geldt, en die een stekker met randaarde hebben, kan/mag je toch nog steeds in een WCD zonder randaarde gebruiken? Het enige is dat de behuizing (als er binnenin iets stuk gaat) onder spanning kan komen te staan, dus dat je die eerst moet aanraken voordat de ALS tript. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een PC met metalen behuizing.

In dat opzicht is een plastic HW-batterij zelfs exatra veilig!
a2aan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:30:
[...]

Maar zelfs apparaten waar dat niet voor geldt, en die een stekker met randaarde hebben, kan/mag je toch nog steeds in een WCD zonder randaarde gebruiken? Het enige is dat de behuizing (als er binnenin iets stuk gaat) onder spanning kan komen te staan, dus dat je die eerst moet aanraken voordat de ALS tript. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een PC met metalen behuizing.

Bij een toestel wat een stekker met randaarde heeft staat veelal in de handleiding ook of je deze aan een WCD met randaarde moet stoppen. Dus daar moet je naar kijken. Veelal kun je wel stellen dat dit wel de bedoeling zal zijn, anders had men er geen randaarde stekker opgezet (die is duurder).

• Sonero
a2aan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:30:
[...]

Ziedaar het voordeel van een WCD met randaarde. Voorbeeld: de metalen behuizing van die PC kan nu continue onder spanning staan zonder dat de ALS inkomt. Sterker nog, ook al is er geen foutconditie aanwezig, dan nog zal de behuizing onder spanning staan vanwege de Y-condensatoren in de voeding. Geen zorgen, de lekstroom via die condensatoren is zo gering dat je alleen een lichte tinteling zal voelen wanneer je de behuizing aanraakt. Normaliter worden die kleine lekstromen afgevoerd via de aardleiding.

Nog leuker wordt het als je een randapparaat gaat aansluiten. Via de interface-poort komt er dan direct 115 Vac op dat randapparaat. Ook hier geen zorgen: er komt amper vermogen op de interface-poort vanwege de geringe lekstroom dus met een beetje geluk gaat je randapparaat niet (direct) kapot...

Tip van de dag: bel die elektricien als je nog WCD's hebt zonder randaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Tip van de dag: bel die elektricien als je nog WCD's hebt zonder randaarde.
Ja hoor, ben je toevallig elektricien op zoek naar werk. Het zou met niet verbazen als driekwart van de huizen in Nederland WCD's hebben zonder randaarde.

• peterbier
Wel een geaard stopcontact (wcd) nodig dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgaMQO2rPbm1yH0XgOc9m0PqMLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klv2QoBbR2Ddax9P2uVEw7Ni.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonero
hanev001 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Ja hoor, ben je toevallig elektricien op zoek naar werk. Het zou met niet verbazen als driekwart van de huizen in Nederland WCD's hebben zonder randaarde.
Nee, als ik elektricien was had ik geen tijd om hier te reageren. Maar beroepshalve weet ik wel e.e.a. over elektrische veiligheid. Randaarde is pas verplicht sinds 1996 maar sinds ruwweg eind jaren 70 / begin jaren 80 werd het steeds meer toegepast.
Mocht het moment komen dat je die uitgave doet voor nieuwe badkamer, keuken, meerdere HW accu's, EV of zonnepanelen; laat dan eerst de elektricien een paar dagen los in je huis en meterkast. Ruwweg 85 % van de woningbranden wordt veroorzaakt door elektrische fouten.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 20:33
Sonero schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:39:
[...]

Nee, als ik elektricien was had ik geen tijd om hier te reageren. Maar beroepshalve weet ik wel e.e.a. over elektrische veiligheid. Randaarde is pas verplicht sinds 1996 maar sinds ruwweg eind jaren 70 / begin jaren 80 werd het steeds meer toegepast.
Mocht het moment komen dat je die uitgave doet voor nieuwe badkamer, keuken, meerdere HW accu's, EV of zonnepanelen; laat dan eerst de elektricien een paar dagen los in je huis en meterkast. Ruwweg 85 % van de woningbranden wordt veroorzaakt door elektrische fouten.
Klopt. Men heeft wel geld over voor een nieuwe keuken, badkamer, sauna, bubbelbad, zwembad, zonnepanelen, laadpalen en een heleboel meer. Maar veiligheid….nee dat hoeft niet. :X het kan ook wel zonder
internet4me schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:22:
[...]

Klopt. Men heeft wel geld over voor een nieuwe keuken, badkamer, sauna, bubbelbad, zwembad, zonnepanelen, laadpalen en een heleboel meer. Maar veiligheid….nee dat hoeft niet. :X het kan ook wel zonder
Jup, en het gaat goed tot het fout gaat, soms helaas goed fout, en dan komen de collega’s met de mooie rode auto’s met blauw zwaailicht langs om de boel te redden wat er te redden valt, daarna wordt je niet echt gelukkig, wat de brand nog niet kapot heeft gekregen doet het water dat wel.
Bedenk dat je veel niet meer terug kunt krijgen, denk maar aan persoonlijke zaken die in feite onvervangbaar zijn.
Dus ook voldoende geld in veiligheid te steken is toch zo gek niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:34:
[Afbeelding]
Nou dat gaan de nodige afzeggingen worden daar veel huizen niet beschikken over veel stopcontacten met randaarde. Zitten ze er wel dan zit daar vaak al een wasmachine, vaatwasser oid op. @HomeWizard_NL graag duidelijkheid hierover. Moet de batterij op een stopcontact met randaarde?

• peterbier
Devke schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Nou dat gaan de nodige afzeggingen worden daar veel huizen niet beschikken over veel stopcontacten met randaarde. Zitten ze er wel dan zit daar vaak al een wasmachine, vaatwasser oid op. @HomeWizard_NL graag duidelijkheid hierover. Moet de batterij op een stopcontact met randaarde?
Ik vindt het allemaal maar vaag.
In de specificaties lijst. (wat ook niet meer op de website staat) staat dat er een overspanningsbeveiliging op zit.
Een overspanningsbeveiliging kan niet werken zonder aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:34:
[Afbeelding]
Waarom moet ik dit geloven?

Het is een vraag van een onbekende met een antwoord van een onbekende.
Als je iets wil onderbouwen kom dan met een verwijzing naar een wet of voorschrift.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Ik vindt het allemaal maar vaag.
In de specificaties lijst. (wat ook niet meer op de website staat) staat dat er een overspanningsbeveiliging op zit.
Een overspanningsbeveiliging kan niet werken zonder aarde.
Eerlijk gezegd ben ik de discussie wel een beetje beu. Dit moet gewoon duidelijk zijn vanuit de leverancier. Als het niet hoeft en veilig is dan is het prima. Als het wel moet is het ook prima. Duidelijkheid stopt de 10 tallen pagina's tellende discussie. Kan ieder zijn voorbereiding cq. conclusies trekken en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:31:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik de discussie wel een beetje beu. Dit moet gewoon duidelijk zijn vanuit de leverancier. Als het niet hoeft en veilig is dan is het prima. Als het wel moet is het ook prima. Duidelijkheid stopt de 10 tallen pagina's tellende discussie. Kan ieder zijn voorbereiding cq. conclusies trekken en klaar.
Ik ook ik stop er nu mee.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• spattex
  • Laatst online: 22-05 14:27
Sorry, maar draven jullie met zijn alle niet wat door of het apparaat wel of niet veilig in het gebruik is!
Doen jullie dit ook als je een magnetron of Tv koopt. Of dat je je oude stofzuiger van ruim 2000 Watt in je WCD drukt met de gedachte heeft mijn verkoper me wel gewezen op het absurde verbruik en dat de stekker niet in elk willekeurig wcd gedrukt kan worden.
Wil je de accu kopen prima, vind je het niks qua veiligheid of heb je twijfels prima, koop het dan niet!

En nu weer on topic graag..

[ Voor 25% gewijzigd door spattex op 22-08-2024 23:16 ]

• peterbier
spattex schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:11:
Sorry, maar draven jullie met zijn alle niet wat door of het apparaat wel of niet veilig in het gebruik is!
Doen jullie dit ook als je een magnetron of Tv koopt. Of dat je je oude stofzuiger van ruim 2000 Watt in je WCD drukt met de gedachte heeft mijn verkoper me wel gewezen op het absurde verbruik en dat de stekker niet in elk willekeurig wcd gedrukt kan worden.
Wil je de accu kopen prima, vind je het niks qua veiligheid of heb je twijfels prima, koop het dan niet!

Een stofzuiger of frituurpan waterkoker enz. (2000 watt)
Dat is geen enkel probleem een wcd kan normaal gesproken 3680 watt aan.
Deze is geschikt voor 16 ampère als het goed is.
Mijn bijdrage in dit topic is.
Eerst moest de batterij op een geaard stopcontact.
En nu in eens niet meer.
En dat is vaag.
En op de HomeWizard site worden de laatste tijd allemaal veranderingen gedaan.
Zoals de specificaties lijst van de batterij weg gehaald.
De batterij moet gewoon op een geaard wcd aangesloten wordt.
Ik heb dan 2 stuks van deze batterijen besteld.
Met de vermelding van de spec. wat er toen was.
Als een bedrijf andere dingen gaat noemen wel geaard stopcontact en dan weer niet.
Hoe gaat het dan met bijvoorbeeld garantie.
Dat kun je ook zo even aanpassen op een website (verwacht niet dat ze dit doen)
Ik verwacht wel een duidelijk antwoord van @HomeWizard_NL zelf.
I.i.g. die van mij gaan sowieso op een geaarde wcd.
Ik hoop dan ook dat er open en duidelijkheid is van een bedrijf.

Wat mij betreft weer on topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 06:19
peterbier schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:53:
[...]

Een stofzuiger of frituurpan waterkoker enz. (2000 watt)
Dat is geen enkel probleem een wcd kan normaal gesproken 3680 watt aan.
Deze is geschikt voor 16 ampère als het goed is.
Mijn bijdrage in dit topic is.
Eerst moest de batterij op een geaard stopcontact.
En nu in eens niet meer.
En dat is vaag.
En op de HomeWizard site worden de laatste tijd allemaal veranderingen gedaan.
Zoals de specificaties lijst van de batterij weg gehaald.
De batterij moet gewoon op een geaard wcd aangesloten wordt.
Ik heb dan 2 stuks van deze batterijen besteld.
Met de vermelding van de spec. wat er toen was.
Als een bedrijf andere dingen gaat noemen wel geaard stopcontact en dan weer niet.
Hoe gaat het dan met bijvoorbeeld garantie.
Dat kun je ook zo even aanpassen op een website (verwacht niet dat ze dit doen)
Ik verwacht wel een duidelijk antwoord van @HomeWizard_NL zelf.
I.i.g. die van mij gaan sowieso op een geaarde wcd.
Ik hoop dan ook dat er open en duidelijkheid is van een bedrijf.

Wat mij betreft weer on topic.
Als ik het goed begrijp heb je een pre-order gedaan op een product wat nog niet bestaat, maar nog in ontwikkeling is. Ik weet niet wat in de koopovereenkomst staat, maar waarschijnlijk een voorbehoud dat specs kunnen wijzigen.

De partij die het in Europa op de markt zet is verantwoordelijk voor dat het product voldoet aan de Europese en nationale wetgeving. Het kan zijn dat het product door derde partijen moet worden getoetst.

Jij bent niet de fabrikant noch de toetsende partij. Als consument moet je erop kunnen vertrouwen dat een degelijk product wordt geleverd dat aan alle eisen voldoet. Hierbij hoort ook een handleiding die vertelt hoe het product te gebruiken en in welke omstandigheden niet.

Als je vragen hebt over je pre-order en een antwoord verwacht, heb je HW dan benaderd en je vragen gesteld? (Uiteraard direct en niet via een publiek forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spattex schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:11:

Edit : nvt meer.

[ Voor 43% gewijzigd door Devke op 23-08-2024 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanpaulh
Naast dit alles: dit is toch gewoon on-topic? Het gaat over de batterij.

Of mogen we het alleen over het uiterlijk, de afmetingen, de kleur en de capaciteit hebben? Dan is alles namelijk al 10x gezegd en kan het hele topic op slot totdat het ding in de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeanpaulh schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:23:
Naast dit alles: dit is toch gewoon on-topic? Het gaat over de batterij.

Of mogen we het alleen over het uiterlijk, de afmetingen, de kleur en de capaciteit hebben? Dan is alles namelijk al 10x gezegd en kan het hele topic op slot totdat het ding in de markt is.
Helemaal mee eens. Gaat mij er meer om dat je onduidelijkheden wegneemt. Dat het leeft heel logisch allemaal. Ik snap alle partijen daarin. De partij "doe niet zo moeilijk want" en de partij "ja maar het is best gevaarlijk want". Echter moet het daar dan 10 tallen pagina's over gaan? HW zorgde zelf voor de onduidelijkheid. Trek het dan netjes recht. Zo moeilijk kan het niet zijn. Ze lezen hiermee en geven ook antwoord. Zoek maar eens rond in het topic.

Edit: De onduidelijkheid is niet door @HomeWizard_NL ontstaan. De vraag was al eerder in het topic gesteld en ook al beantwoord. My mistake.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 23-08-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
Devke schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

Helemaal mee eens. Gaat mij er meer om dat je onduidelijkheden wegneemt. Dat het leeft heel logisch allemaal. Ik snap alle partijen daarin. De partij "doe niet zo moeilijk want" en de partij "ja maar het is best gevaarlijk want". Echter moet het daar dan 10 tallen pagina's over gaan? HW zorgde zelf voor de onduidelijkheid. Trek het dan netjes recht. Zo moeilijk kan het niet zijn. Ze lezen hiermee en geven ook antwoord. Zoek maar eens rond in het topic.
Ja, ook helemaal gelijk in. Iets met 'de gulden middenweg'.
Hopen dat HW snel duidelijkheid geeft!
Pagina: 1 ... 23 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.