a2aan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:57:
[...]
@
Taro zou jij, of iemand anders met een dynamisch contract en zonnepanelen kunnen aangeven wat je over een heel jaar gemiddeld (!) aan tarief betaalt voor import, en aan vergoeding krijgt voor export?
Dat beeld is enigszins vertekend, omdat mensen met een dynamisch contract hun gedrag aanpassen om op zo goedkoop mogelijke momenten te verbruiken, maar het geeft wel al enigszins een indicatie. Als blijkt dat zonne-energie inderdaad vrijwel niks oplevert, dan heb je waarschijnlijk gelijk. Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat dynamische import <20ct kost, dus een kleine spread lijkt mij nog steeds realistischer dan een hele grote.
Jazeker. Alle genoemde bedragen zijn in centen incl. BTW/Belasting/toeslagen/opslagen/etc.
Over heel 2023: Afname 24,50, teruglevering 24,53
Jan 2024: Afname 24,19, teruglevering 24,23
Feb 2024: Afname 21,68, teruglevering 23,00
Mrt 2024: Afname 21,21, teruglevering 20,70
Apr 2024: Afname 17,22, teruglevering 20,57
Mei 2024: Afname 14,55 (Ja echt, dat is netto gemiddeld negatief

), teruglevering 19,63
Jun 2024: Afname 16,25, teruglevering 20,19
Jul 2024: Afname 17,49, teruglevering 19,39
Aug 2024: Afname 21,37, teruglevering 20,87
Zo zie je maar weer dat dynamisch ook voor zonnepanelen teruglevering prima uit kan pakken. Aangezien ik meer verbruik dan opwek is een vast contract niet interessant en hierdoor kom ik incl. volledig thuisladen EV, 5x AC/WP tbv verwarmen en koelen op een gemiddeld maandbedrag van 50 Euro voor stroom excl. vaste netbeheerkosten.
Daarom verwacht ik ook dat steeds meer mensen dynamisch zullen gaan, die markt zal groeien én het super interessant voor HomeWizard is om te gaan ondersteunen, zodat mensen in de winter ook voordeel behalen met de HW Battery als er geen/nauwelijks opbrengst vanuit de zonnepanelen is. Op de HomeWizard website staat er dat ze geen dynamische tarieven (gaan) ondersteunen omdat het prijsverschil tussen inkoop en verkoop te klein is, maar dat gaat uit van handelen in stroom en daar is hier geen sprake van. Zo goedkoop mogelijk dynamisch inkopen en daarna Nul Op de Meter (NOM) is het doel. Anders staan er de komende jaren heel veel HW Battery's in de winter een beetje te niksen, erg zonde.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen