Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Nee dat bedoel ik juist niet.
In dat geval moet juist de batterij op L3.
Omdat die de hoogte netspanning zal hebben tijdens opwek van je zonnepanelen.
Je zal dan de batterij kunnen plaatsen op een wcd (stopcontact) die op L3 zit en zo dicht mogelijk bij de omvormer.

Voorbeeld.
Omvormer zit op L3 aangesloten in je meterkast.
Toevallig zit er een stopcontact in de hal die ook op de fase L3 zit.
Dan zal je hier het beste de batterij neer kunnen zetten.
Aangezien de afstand van meterkast naar hal minimaal is. (natuurlijk afhankelijk van de situatie)
Sorry, maar ik vind dit een beetje geneuzel in de marge zonder een echt voordeel.
Je hebt te maken met de capaciteit van je zekering en bekabeling en zolang je daar binnen blijft maakt het niet uit waar je de batterij in je huis zet.

Er is misschien een uitzondering. Als je regelmatig te maken heb met uitval van je omvormer door een te hoog voltage, zet dan de batterij op de fase met het hoogste voltage in de hoop dat dit het een klein beetje verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:25
hanev001 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Sorry, maar ik vind dit een beetje geneuzel in de marge zonder een echt voordeel.
Je hebt te maken met de capaciteit van je zekering en bekabeling en zolang je daar binnen blijft maakt het niet uit waar je de batterij in je huis zet.

Er is misschien een uitzondering. Als je regelmatig te maken heb met uitval van je omvormer door een te hoog voltage, zet dan de batterij op de fase met het hoogste voltage in de hoop dat dit het een klein beetje verlaagd.
Geneuzel is het echt niet hoor.
Ik doe zelf zonnepanelen plaatsen en meterkasten.
Als ik metingen ga doen zie ik wel spanning verschillen van ruim 10 volt. (Bij opwek zonnepanelen)
Daarom is het echt zinvol om de batterij vlakbij en op dezelfde fase van de omvormer te plaatsen.
Ik heb dan de panelen 2x6 405wp op L1 en L2
Ik meet hier met de Fluke een spaningverschil van 10 volt op L3.
Het is dan doodzonde om de batterij in mijn geval op L3 aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Geneuzel is het echt niet hoor.
Ik doe zelf zonnepanelen plaatsen en meterkasten.
Als ik metingen ga doen zie ik wel spanning verschillen van ruim 10 volt. (Bij opwek zonnepanelen)
Daarom is het echt zinvol om de batterij vlakbij en op dezelfde fase van de omvormer te plaatsen.
Ik heb dan de panelen 2x6 405wp op L1 en L2
Ik meet hier met de Fluke een spaningverschil van 10 volt op L3.
Het is dan doodzonde om de batterij in mijn geval op L3 aan te sluiten.
Wat is dan het voordeel? Ik zie het niet. Zolang het voltage binnen de vastgelegde marges blijft werkt alles. Het is niet alsof je ineens grote hoeveelheden stroom gaat besparen als je op een ander fase gaat zitten.

Jouw benadering is die van een technicus die een mooi glad netwerk wil zien. Wat in de praktijk een utopie zal zijn omdat gebruik nooit evenwichtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je zal dan de batterij kunnen plaatsen op een wcd (stopcontact) die op L3 zit en zo dicht mogelijk bij de omvormer.

Voorbeeld.
Aangezien de afstand van meterkast naar hal minimaal is. (natuurlijk afhankelijk van de situatie)
Minste vermogensverlies door kabels doel je denk ik dan op? Vermogensverlies van de omvormer kun je weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
Mss een stomme vraag, maar moet je de HW batterij aanmelden bij energieleveren .nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
hanev001 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Wat is dan het voordeel? Ik zie het niet. Zolang het voltage binnen de vastgelegde marges blijft werkt alles. Het is niet alsof je ineens grote hoeveelheden stroom gaat besparen als je op een ander fase gaat zitten.

Jouw benadering is die van een technicus die een mooi glad netwerk wil zien. Wat in de praktijk een utopie zal zijn omdat gebruik nooit evenwichtig is.
Het is simpel 240 volt in de batterij heeft meer rendement dan 230 volt in de batterij.
Maar als u de batterij op een andere fase wil aansluiten dan de omvormer prima.
Je slimme meter is een som meter.
Dus kwa kosten zou je het niet merken.
Maar je zorgt er wel voor het scheef trekken van het net.
En als meer mensen zo denken kun je meer stroomuitval verwachten.

Daarom moet je een 3 fasen meterkast ook netjes verdelen.

Als er een stroom loop naar de batterij van 3 Ampère.

230v x 3 = 690 watt
240v x 3 = 720 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:26:
Ik heb voor de simulatie nu een extra HomeWizard Battery aangemaakt van 2 stuks (Omdat die voor mijn situatie over het hele jaar heen de beste ROI lijkt te leveren), die op charge_only gaat als de EV aan het laden is. Als de EV stopt met laden gaat de simulatie weer op default_mode. Op deze manier kan ik goed vergelijken wat het effect hiervan op de ROI is omdat de HW dus niet wordt leeggetrokken tijdens de goedkoopste momenten van de dag.

Zojuist aangemaakt, dus moet nog opladen en heeft niet al het verbruik van vandaag meegekregen, vanaf morgenochtend wel:
[Afbeelding]

De andere simulaties, de EV is om 11:00 begonnen met laden en je ziet het effect daarvan in de state of charge / resterende inhoud, die gaan rap richting 0 kWh:
[Afbeelding]

In de praktijk kan je ditzelfde bereiken door handmatig de On/Off switch op de HW Battery te bedienen of een Smart Plug te gebruiken. Wordt niet aangeraden door HomeWizard, maar wel interessant om het effect hiervan te zien.

Een evt. uitbreiding van deze "Smart" simulatie kan zijn dat ik de 4 goedkoopste uren van de dag bereken en in die uren charge_only mode aan zet en in alle andere uren discharge_only aan zet. Maar dat wordt een stukje complexer, dus weet nog niet of ik dat ga doen. Heb er in Home Assistant al wel een integratie voor draaien, maar dat is wat lastiger te realiseren. Afijn, wie weet, eerst even zien wat het effect van deze toevoeging is voor de ROI :)

Edit @ 13:00: En ze zijn allemaal leeg dus relatief duur geladen, zeer goedkoop ontladen, zeer slecht voor de ROI. Nu kijken of ze voor de avond weer duur gaan laden omdat de auto nog 3-4 uur nodig heeft en ze dus met de dure avondzon gevuld zullen worden als dat überhaupt lukt...
[Afbeelding]
Waar zit het minste vermogensverlies van de omvormer van de HW batterij? Als hij max staat te laden en ontladen? Dan zou je juist dan de batterij willen laten bijspringen. Al zijn het korte momenten. Of zou HW juist proberen de omvormer zo efficiënt mogelijk te maken bij lagere leveringen? Waarom? Omdar avond en nachtverbruik per saldo laag liggen.

Dat jij de batterij niet wilt leeg trekken met laden auto is duidelijk. Zonde. Extra verliezen.

Dat dynamisch laden nog niet kan begin ik wel te snappen. In de simulatie moet ik hier al snel 16 a 17 ct verschil hebben om weg te komen met omzettingsverliezen en afschrijving per cycli. Gister stond het verlies op € 1.97 euro. Nu na ongestoord vol te laden op € 2.03 (dan heb ik het over een spread tussen de boete en leveringstarief van 15.5 ct).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Yihaaa schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:50:
Mss een stomme vraag, maar moet je de HW batterij aanmelden bij energieleveren .nl?
Gebruik de zoekfunctie en je zult vinden. Heel vaak al gesteld, deze vraag

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

Minste vermogensverlies door kabels doel je denk ik dan op? Vermogensverlies van de omvormer kun je weinig aan doen.
Inderdaad dat ook zal bij 800watt wel mee vallen.
Maar ik denk dan die kleine beetjes helpen.
Laatste stuk kabel naar mijn omvormers heb ik 5x6mm.
Dat heb ik niet voor het vermogen maar voor het verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Het is simpel 240 volt in de batterij heeft meer rendement dan 230 volt in de batterij.
Maar als u de batterij op een andere fase wil aansluiten dan de omvormer prima.
Je slimme meter is een som meter.
Dus kwa kosten zou je het niet merken.
Maar je zorgt er wel voor het scheef trekken van het net.
En als meer mensen zo denken kun je meer stroomuitval verwachten.

Daarom moet je een 3 fasen meterkast ook netjes verdelen.

Als er een stroom loop naar de batterij van 3 Ampère.

230v x 3 = 690 watt
240v x 3 = 720 watt
Met dat evenwichtig verdelen houdt je je zelf voor de gek.

Voorbeeld Je hebt 3 groot gebruikers, een oven, wasmachine en een stekker autolader. Je zet ze elk op een andere fase.

Hoe groot is de kans dat ze alle 3 tegelijk en evenlang aanstaan en een evenwichtig gebruik van de stroom plaatvindt. Antwoord: Laag.

Het verdelen doe je om te voorkomen dat je de 3 hoofdzekeringen overbelast als er teveel op 1 fase staat. Een ander nuttig effect is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@hanev001
Ik blijf bij mijn punt en zal het inrichten van installaties er niet om veranderingen.
Een 3 fasen installatie met een 1 fase omvormer zal mijn advies altijd zijn om een thuisbatterij op de zelfde fase aan te sluiten.
Dat geeft een iets hoger rendement en je haalt de spanning naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARv7GmmKb8PvjUB_bMr1UDsyY84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDvNSg8lPvsJXTUncCCBzAA8.jpg?f=fotoalbum_large

Bij vol zon is het verschil nog ietsje hoger.
Panelen op L1 en L2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:52
Devke schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:58:
Dat jij de batterij niet wilt leeg trekken met laden auto is duidelijk. Zonde. Extra verliezen.
Als je op die manier redeneert kan je toch altijd beter stroom naar het net exporteren i.p.v. in een batterij stoppen, en stroom van het net halen i.p.v. uit de batterij? En met een negatieve business case al helemaal: hoe meer cycli (per dag, of per week), hoe meer verlies! Best maar helemaal geen batterij nemen dan...

Maar als je dan toch een batterij neemt, wat veel van ons hebben voorgenomen, dan wil je die toch zo vaak mogelijk gebruiken, zodat je zo snel mogelijk voorbij de 6000 cycli bent, omdat je vanaf dan pas écht gaat verdienen? En dan is het toch juist fijn dat je in de zomer (mits je de EV overdag laadt) de batterij nog wat vaker leeg kan krijgen, zodat 'ie met de avondzon weer wat kan worden bijgevuld? En als je 's avonds laadt, maakt het dan uit of de energie van je batterij naar de EV, of je TV gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
Dat dynamisch laden nog niet kan begin ik wel te snappen. In de simulatie moet ik hier al snel 16 a 17 ct verschil hebben om weg te komen met omzettingsverliezen en afschrijving per cycli.
Als je met stroom handelt is de spread (verschil tussen inkoop en verkoop) enorm belangrijk, als je de accu toch sowieso al moet laden, dan maakt de spread niets uit en telt alleen het goedkoopste moment om in te kopen.

Op een dag als vandaag kan de HW Battery hier bijv. al om 9:00 of 10:00 vol zijn met stroom die ik anders voor 23-25 ct/kWh had terug kunnen leveren. Ik laad de accu dus liever vol met stroom van 15,2 ct/kWh later op de dag. Met handelen zou je dat dan voor 28,7 ct/kWh in de avond terugleveren en dat verschil is te klein om winst te maken, maar dat is dan ook niet waar we hier mee bezig zijn: De accu moet vol met wat mij betreft de goedkoopste bron en daarna nul op de meter om tijdens de 28,7 ct/kWh momenten stroom uit de accu te verbruiken ipv uit het net. Met die spread zou je geen winst maken bij handelen, maar het is wel mooi 8-10 ct/kWh goedkoper om het laag in te kopen dan met je zonnepanelen te vullen op duurdere momenten. In mijn geval dan he.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51IEZrLYVpsY46rXoYoRGeDt8ew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0mpuqHEMWdYbomXLTdY0LVAU.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Als er veel energie verloren gaat in de bekabeling van de paardenstal naar de meterkast, dan snap ik dat je een batterij liefst in de paardenstal zet (ook al begrijp ik nog niet hoe dit dan precies is afgezekerd, qua selectiviteit). Maar hoeveel mensen zouden een dergelijk probleem hebben?

Hoeveel warmte produceren de kabels/verbindingen in een gemiddeld huis tussen de meterkast en de zolder, bij transport van 800W?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Met dat evenwichtig verdelen houdt je je zelf voor de gek.

Voorbeeld Je hebt 3 groot gebruikers, een oven, wasmachine en een stekker autolader. Je zet ze elk op een andere fase.

Hoe groot is de kans dat ze alle 3 tegelijk en evenlang aanstaan en een evenwichtig gebruik van de stroom plaatvindt. Antwoord: Laag.

Het verdelen doe je om te voorkomen dat je de 3 hoofdzekeringen overbelast als er teveel op 1 fase staat. Een ander nuttig effect is er niet.
Als je alleen aan jezelf denkt is het minder belangrijk. Als iedereen zo zou denken, dan piekt in de straat/wijk misschien 1 fase en de 2 anderen niet, waardoor je op grotere schaal wél problemen krijgt. Als iedereen nou wat vaker aan het grotere plaatje ipv alleen zichzelf zou denken, dan hoeven er op grotere schaal ook minder problemen opgelost te worden. En dat is het doel van een netbeheerder, die moet bijv. 1-fase woningen rouleren per fase en daarnaast is het fijn als een elektricien het grotere plaatje in de gaten houdt. Als je dan toch bijv. een stopcontact gaat aanleggen voor de HW Battery, doe dat dan op de fase waarop bijv. ook je 1-fase PV omvormer actief is. Heb je toevallig al een mooi bestaand stopcontact/plekje in gedachte voor de HW Battery? Ga dan inderdaad niet moeilijk doen en gebruik die gewoon.

Naar mijn idee zijn teveel mensen tegenwoordig alleen met hun eigen situatie bezig ipv het grotere plaatje ook voldoende aandacht te geven.

Hier in de straat/wijk is het ook niet netjes verdeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbXA03_xB1Y7uKEoqfziuR8D6r4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MZGxSpSibG2tUpzEme8cKawK.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 18-08-2024 14:46 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Als je op die manier redeneert kan je toch altijd beter stroom naar het net exporteren i.p.v. in een batterij stoppen, en stroom van het net halen i.p.v. uit de batterij? En met een negatieve business case al helemaal: hoe meer cycli (per dag, of per week), hoe meer verlies! Best maar helemaal geen batterij nemen dan...

Maar als je dan toch een batterij neemt, wat veel van ons hebben voorgenomen, dan wil je die toch zo vaak mogelijk gebruiken, zodat je zo snel mogelijk voorbij de 6000 cycli bent, omdat je vanaf dan pas écht gaat verdienen? En dan is het toch juist fijn dat je in de zomer (mits je de EV overdag laadt) de batterij nog wat vaker leeg kan krijgen, zodat 'ie met de avondzon weer wat kan worden bijgevuld? En als je 's avonds laadt, maakt het dan uit of de energie van je batterij naar de EV, of je TV gaat?
Ik ben van de getallen. Maaaar ook van deze nieuwe innovaties. Dus hij komt er gewoon hoor. Tja het liefste verbruik je alles van het net zinnig maar ja dat gaat niemand lukken. Dus heb niet de illusie dat ik dat wel red.

Er zitten nog variabelen in. De RTE kan beter zijn dan de 80% waar ik mee reken. Midden van de bandbreedte van HW. Dan heb je alweer een ander plaatje. "Als" salderen eraf gaat dan slaat het snel om naar positieve getallen. Beide gokken neem ik gewoon. Geen probleem mee. Een hobby kost geld. Daarna veel lering en vermaak om uiteindelijk de juiste opbouw hier te hebben mbt opslag. Liever 1.3k kapot smijten dan 9k en erachter komen dat het geen handige keus was. Btw hij zal zich deels dus gewoon terugverdienen als je de afschrijving er even afschroeft.

Echter wat ik niet snap is dat HW adverteerd met 6 jaar TVT..... dat is imo niet realistisch. Heb daar al eerder een vraag overgesteld in het topic dus ik wacht met smart dat antwoord af. Reken ik verkeerd en zie ik iets over het hoofd?

Van AC naar DC van DC naar AC ( Tv kijken ) of nog een extra slag maken naar DC (auto laden)? Dan de TV dus en de auto op een goedkoper moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
a2aan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:38:
Als er veel energie verloren gaat in de bekabeling van de paardenstal naar de meterkast, dan snap ik dat je een batterij liefst in de paardenstal zet (ook al begrijp ik nog niet hoe dit dan precies is afgezekerd, qua selectiviteit). Maar hoeveel mensen zouden een dergelijk probleem hebben?

Hoeveel warmte produceren de kabels/verbindingen in een gemiddeld huis tussen de meterkast en de zolder, bij transport van 800W?
Omdat de 5x2.5mm naar de paardenstal gaat.
Deze zit diep in de grond. (Bouw 2004) Als ik dat toen wist had ik er een dikkere in gelegt.
Dat was eerder een fase.
Gelukkig in dit een 5x2.5mm kabel zodat dit nu een krachtgroep is.
B20 in de tussenverdieping. (Moet ik nog plaatsen is B16 nu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFGGmIDyqcE3Q7Fr1Yi_oM9LQ4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omWanVULUsEUNEbdnAGaqPeI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:44:
Van AC naar DC van DC naar AC ( Tv kijken ) of nog een extra slag maken naar DC (auto laden)? Dan de TV dus en de auto op een goedkoper moment.
De HW-batterij is niet geoptimaliseerd voor dynamische tarieven. Komt misschien ooit, en ja, dan wil je de batterij opladen op de goedkope momenten, en ontladen op de dure.

En je EV opladen kan je, om dezelfde reden, ook het best doen op een goedkoop moment.

Waar ik een tegengeluid op wilde geven, is dat sommige mensen spreken over 'dubbel verlies' als je je EV met de HW-batterij oplaadt. Dat is namelijk een misvatting.

De HW-batrerij heeft bij iedere cyclus verlies. Of je de energie in een EV of TV stopt maakt niet uit. En je EV heeft iedere cyclus ook verlies. Of je de strook uit het net haalt of uit een batterij maakt niet uit. Je moet het verlies tellen bij het apparaat, en de HW-hatterij en EV dus los van elkaar zien.

Sterker nog: je HW-batterij heeft waarschijnlijk minder verlies als je met 800W je EV oplaadt, dan wanneer je met 100W TV kijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
peterbier schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:54:
Gelukkig in dit een 5x2.5mm kabel zodat dit nu een krachtgroep is.
B20 in de tussenverdieping. (Moet ik nog plaatsen is B16 nu)
Hoofdaansluiting 3x25A (of 35?), 3x20A in de meterkast, en daar dan 6x16A (of 10?!) in de stal achter?

Ik ben niet zo bekend met het fenomeen krachtgroep, maar begrijp dat je in de paardenstal op 2 fasen zonnepanelen hebt, en daar op dezelfde fasen HW-batterijen wilt aansluiten. Maar kan je in de paardenstal dan meerdere groepen per fase hebben, terwijl het er in de meterkast maar een is? Er gaat per fase immers maar één ader naar de paardenstal.

Edit: of is die 5x2,5mm 2x2 fase plus een nul? En de aarde dan?!

[ Voor 4% gewijzigd door a2aan op 18-08-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

De HW-batterij is niet geoptimaliseerd voor dynamische tarieven. Komt misschien ooit, en ja, dan wil je de batterij opladen op de goedkope momenten, en ontladen op de dure.

En je EV opladen kan je, om dezelfde reden, ook het best doen op een goedkoop moment.

Waar ik een tegengeluid op wilde geven, is dat sommige mensen spreken over 'dubbel verlies' als je je EV met de HW-batterij oplaadt. Dat is namelijk een misvatting.

De HW-batrerij heeft bij iedere cyclus verlies. Of je de energie in een EV of TV stopt maakt niet uit. En je EV heeft iedere cyclus ook verlies. Of je de strook uit het net haalt of uit een batterij maakt niet uit. Je moet het verlies tellen bij het apparaat, en de HW-hatterij en EV dus los van elkaar zien.

Sterker nog: je HW-batterij heeft waarschijnlijk minder verlies als je met 800W je EV oplaadt, dan wanneer je met 100W TV kijkt!
Toch vat ik je daar ff niet.

Als ik de EV laad met netstroom of uit de batterij. Als ik uit het net laad dan heb ik 1x verlies naar de EV toe.
Als ik vanuit de batterij de EV laad dan heb ik eerst het verlies om van de DC weer AC te maken (dan ben ik gelijkwaardig met de netstroom) om vervolgens dezelfde slag te maken vanuit het net naar de auto (ook de omzetting weer naar DC vanuit AC). Dus zoals ik er naar kijk en meest logische vind is laden uit het net 1 slag minder omzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
a2aan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:16:
[...]

Hoofdaansluiting 3x25A (of 35?), 3x20A in de meterkast, en daar dan 6x16A (of 10?!) in de stal achter?

Ik ben niet zo bekend met het fenomeen krachtgroep, maar begrijp dat je in de paardenstal op 2 fasen zonnepanelen hebt, en daar op dezelfde fasen HW-batterijen wilt aansluiten. Maar kan je in de paardenstal dan meerdere groepen per fase hebben, terwijl het er in de meterkast maar een is? Er gaat per fase immers maar één ader naar de paardenstal.
Hoofdaansluiting was 3x63A (omgezet door Enexis 3x40A)
Paardenstal (kabel) is (wordt) met B20 afgezekerd.
De stal zelf verlichting wcd,s is B10.
Zal eens nog een keer de foto erbij zetten.
Zonnepanelen heb ik nu nog 6 stuks achter de 1 fase HW kWh meter zitten.
Dat moet allemaal nog achter de 3 fase kWh meter komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XKqB1G_WpiqUdMOcyYCKU8255U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeBT7ZvWo1KuiwPQzyjgeZqG.jpg?f=fotoalbum_large

Ps
Dat gereedschap was ff om snel een foto te nemen.
Dat hoort natuurlijk is de gereedschap kist thuis.😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:22:
Toch vat ik je daar ff niet.

Als ik de EV laad met netstroom of uit de batterij. Als ik uit het net laad dan heb ik 1x verlies naar de EV toe.
Als ik vanuit de batterij de EV laad dan heb ik eerst het verlies om van de DC weer AC te maken (dan ben ik gelijkwaardig met de netstroom) om vervolgens dezelfde slag te maken vanuit het net naar de auto (ook de omzetting weer naar DC vanuit AC). Dus zoals ik er naar kijk en meest logische vind is laden uit het net 1 slag minder omzetting.
En wat gebeurt er als je in jouw redenatie EV vervangt door TV? Precies hetzelfde: als je de TV voedt vanuit het net heb je 1x minder verlies t.o.v. de batterij. Ofwel: je batterij heeft verlies, én je EV heeft verlies, maar het is niet zo dat je ineens een extra verliesverdubbelaar krijgt als je ze op elkaar aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

En wat gebeurt er als je in jouw redenatie EV vervangt door TV? Precies hetzelfde: als je de TV voedt vanuit het net heb je 1x minder verlies t.o.v. de batterij. Ofwel: je batterij heeft verlies, én je EV heeft verlies, maar het is niet zo dat je ineens een extra verliesverdubbelaar krijgt als je ze op elkaar aansluit.
In mijn redenatie als je de EV vervangt door de TV..... vanuit het net is rechtstreeks voeden geen verlies mbt omzettingen. Vanuit de batterij 1x verlies. DC naar de gewenste AC voor een TV. Mijn inziens dan dus beter laden vanaf het net (mits de kosten dan natuurlijk erna zijn. Goedkoop). Bekende dynamische tarieven verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

Als je met stroom handelt is de spread (verschil tussen inkoop en verkoop) enorm belangrijk, als je de accu toch sowieso al moet laden, dan maakt de spread niets uit en telt alleen het goedkoopste moment om in te kopen.

Op een dag als vandaag kan de HW Battery hier bijv. al om 9:00 of 10:00 vol zijn met stroom die ik anders voor 23-25 ct/kWh had terug kunnen leveren. Ik laad de accu dus liever vol met stroom van 15,2 ct/kWh later op de dag. Met handelen zou je dat dan voor 28,7 ct/kWh in de avond terugleveren en dat verschil is te klein om winst te maken, maar dat is dan ook niet waar we hier mee bezig zijn: De accu moet vol met wat mij betreft de goedkoopste bron en daarna nul op de meter om tijdens de 28,7 ct/kWh momenten stroom uit de accu te verbruiken ipv uit het net. Met die spread zou je geen winst maken bij handelen, maar het is wel mooi 8-10 ct/kWh goedkoper om het laag in te kopen dan met je zonnepanelen te vullen op duurdere momenten. In mijn geval dan he.

[Afbeelding]
Klopt. Helder verhaal. Voor mij maakt dat nog niks uit. Geen dynamisch contract (nog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-06 23:51
[...]

Voorbeeld.
Dan ben ik het helemaal met je eens, het kwam mij al vreemd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:19
Even een korte vraag tussendoor: ik zie meerdere mensen met berekeningen die een laadverlies aanhouden van 20%. Hoe komen jullie bij dat getal? Ik zie online dat verschillende 800w omvormers niet zo inefficiënt zijn. Ik kom eerder op 10-15% uit met laden en ontladen o.b.v de specs.

[ Voor 6% gewijzigd door SXForce op 18-08-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SXForce schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:20:
Even een korte vraag tussendoor: ik zie meerdere mensen met berekeningen die een laadverlies aanhouden van 20%. Hoe komen jullie bij dat getal? Ik zie online dat verschillende 800w omvormers niet zo inefficiënt zijn. Ik kom eerder op 10-15% uit met laden en ontladen o.b.v de specs.
Op de website van HomeWizard staat 70-90% efficiëntie, in mijn simulaties hou ik 85% aan, maar zal afhankelijk zijn van het gebruikte vermogen.

Edit, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQRqTXWaZcncrIkg1_oMu6FNhNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9eUX0wyoqXW79lDLtKU6E60O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Taro op 18-08-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat @Taro schrijft. Ik ben precies in het midden gaan zitten van deze bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:52
De efficiëntie is afhankelijk van veel variabelen. Ook moet je specifiek kijken naar omvormers die voor batterijen bedoeld zijn. Zonnepanelen omvormers zijn namelijk niet vergelijkbaar. Specs zijn ook altijd onder lab omstandigheden (denk aan ideale temperatuur, ideale laadpercentage en ideale vermogen). De meeste omvormers gaan kwa efficiëntie naar beneden als deze onder de 50% worden ontladen. Bij een 2000W omvormer is dat dus vanaf 1000W, bij een 800W omvormer is dat vanaf 400W. Bij 200W kun je er vanuit gaat dat een 2000W omvormer nog maar 70% of minder efficient is in een omzetting. Bij een 800W omvormer ligt dat rond de 85%. Omdat het heel afhankelijk is per woning en hoe hoog het uitgaande vermogen is, kun je over de daadwerkelijke efficiëntie in de echte wereld alleen maar een bandbreedte geven.

Overigens is het wel zo dat bij opladen vanuit zonnestroom het verlies in kosten natuurlijk eigenlijk minimaal is. Zeker als je huidig wat meer op wekt dan je verbruikt in een jaar. Dan heb je het in veel contracten nog maar over 0.03ct waar je dan een % verlies op maakt. Als de saldering eraf is heb je het eigenlijk ook over een % van die 0.03ct, maar dan ongeacht wat je op een jaar teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

De efficiëntie is afhankelijk van veel variabelen. Ook moet je specifiek kijken naar omvormers die voor batterijen bedoeld zijn. Zonnepanelen omvormers zijn namelijk niet vergelijkbaar. Specs zijn ook altijd onder lab omstandigheden (denk aan ideale temperatuur, ideale laadpercentage en ideale vermogen). De meeste omvormers gaan kwa efficiëntie naar beneden als deze onder de 50% worden ontladen. Bij een 2000W omvormer is dat dus vanaf 1000W, bij een 800W omvormer is dat vanaf 400W. Bij 200W kun je er vanuit gaat dat een 2000W omvormer nog maar 70% of minder efficient is in een omzetting. Bij een 800W omvormer ligt dat rond de 85%. Omdat het heel afhankelijk is per woning en hoe hoog het uitgaande vermogen is, kun je over de daadwerkelijke efficiëntie in de echte wereld alleen maar een bandbreedte geven.

Overigens is het wel zo dat bij opladen vanuit zonnestroom het verlies in kosten natuurlijk eigenlijk minimaal is. Zeker als je huidig wat meer op wekt dan je verbruikt in een jaar. Dan heb je het in veel contracten nog maar over 0.03ct waar je dan een % verlies op maakt. Als de saldering eraf is heb je het eigenlijk ook over een % van die 0.03ct, maar dan ongeacht wat je op een jaar teruglevert.
Hopelijk hebben jullie mijn vraag ook gezien m.b.t. TVT? Zou graag vernemen hoe die 6 jaar tot stand komt. Mijn berekening heb ik getoond in het topic met tag naar jullie erbij. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het blijft grappig dat een partij technisch rendement kan toelichten maar ook 0,03ct zegt ofwel 3/100 cent :+
Daarbij zal het € symbool kapot zijn of lastig te bereiken :)
Nog even en de energieboeren gaan 0,03ct pv stroom rekenen als toch niemand leest wat er staat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
HomeWizard_NL schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:28:
Voor de laatste zin doe je een aantal aannames (ook nog in combinatie) die weleens heel anders uit zouden kunnen pakken. Als de salderingsregeling komt te vervallen (wat nog maar zeer de vraag is), dan 'kunnen' de terugleverkosten ook komen te vervallen (die gebruiken de energiemaatschappijen nu immers om de kosten van het salderen af te dekken), en krijg je (met de prijzen/kosten voor leveraciers van nu) dat je, jaarrond, zo'n 25-30ct gaat betalen voor import, en een vergoeding krijgt van zo'n 10-15ct voor export. Het omvormerverlies gaat dan niet meer over 3ct, maar over 10-15ct.

En als je dan kijkt naar de huidige situatie: voor mensen met een contract met terugleverkosten én die op jaarbasis meer opwekken dan verbruiken, klopt het inderdaad dat het omzettingsverlies (financieel) weinig voorstelt. Of nou ja, 0,45ct (15% van 3ct) is nog steeds zo''n 5% van de 10-11ct aan terugleverkosten die veel contracten rekenen. Laten we voor het gemak uit gaan van 10ct besparing voor iedere kWh die je van de batterij verbruikt.

Om 1395 euro terug te verdienen zou je dan 13950kWh uit de batterij moeten verbruiken, rekenend met 2,5kWh (als de omvormer bij ontladen 10-30% verliest, moet je die dus af van de 2,7kWh uit de specs), dan zijn dat dus 5580 cycli. Iedereen mag voor zichzelf bedenken/simuleren hoeveel jaar je daarover doet, maar ik denk ergens tussen de 15 en de 25.

Terug naar (mijn) hypothetische toekomstige wereld zonder saldering en met een 'spread' van 15ct tussen leveringskosten en terugleververgoeding. Als je daar 20% omzettingsverlies afhaalt kom je op 12ct/kWh. Om 1395 euro terug te verdienen kom je dan op 11625kWh of 4650 cycli. Van 15-25 jaar ga je dan naar 12-20 jaar, of zo.

Een wereld zonder salderen, waarin je 35ct betaalt voor de levering van stroom, en (vrijwel) niks krijgt voor teruglevering, vind ik niet heel realistisch, maar dit lijkt wel te zijn waar die terugverdientijd van 6 jaar op is gebaseerd... Want met een 'spread' van 30ct (weer 15% verlies van die 35 afgehaald), hoef je nog maar 4650kWh uit de batterij te verbruiken, ofwel 1860 cycli, en dat lukt misschien wel binnen zes jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Een wereld zonder salderen, waarin je 35ct betaalt voor de levering van stroom, en (vrijwel) niks krijgt voor teruglevering, vind ik niet heel realistisch, maar dit lijkt wel te zijn waar die terugverdientijd van 6 jaar op is gebaseerd... Want met een 'spread' van 30ct (weer 15% verlies van die 35 afgehaald), hoef je nog maar 4650kWh uit de batterij te verbruiken, ofwel 1860 cycli, en dat lukt misschien wel binnen zes jaar.
Ik vind je gedachte van een spread van 15 cent heel erg optimistch, dat is bijna de totale leverprijs van de leverancier incl BTW en met een vast contract.

Wat je als laatste zegt over een situatie waar je weinig tot niets voor teruglevering krijgt is juist de meer realistische benadering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
Taro schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

[Afbeelding]
Ben me pas net een beetje aan het orrienteren ivm aflopen contract in oktober en ivm zonnepanelen en TLK aan het kijken naar dynamische tarieven, dus misschien een domme vraag.
Maar als je nou een wifi/tijdschakelaar stopcontact apparaat gebruikt en hem pas om later op de dag laat inschakelen?
Of pikt de accu dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

Ik vind je gedachte van een spread van 15 cent heel erg optimistch, dat is bijna de totale leverprijs van de leverancier incl BTW en met een vast contract.

Wat je als laatste zegt over een situatie waar je weinig tot niets voor teruglevering krijgt is juist de meer realistische benadering
@Taro zou jij, of iemand anders met een dynamisch contract en zonnepanelen kunnen aangeven wat je over een heel jaar gemiddeld (!) aan tarief betaalt voor import, en aan vergoeding krijgt voor export?

Dat beeld is enigszins vertekend, omdat mensen met een dynamisch contract hun gedrag aanpassen om op zo goedkoop mogelijke momenten te verbruiken, maar het geeft wel al enigszins een indicatie. Als blijkt dat zonne-energie inderdaad vrijwel niks oplevert, dan heb je waarschijnlijk gelijk. Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat dynamische import <20ct kost, dus een kleine spread lijkt mij nog steeds realistischer dan een hele grote.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Overigens zie ik zo'n thuisbatterij als een leuke hobby die hopelijk (netto) duurzaam is, én (netto) niet al te veel geld kost.

Batterijen zijn veel makkelijker/flexibeler op grote schaal toe te passen dan zonnepanelen en windmolens. Als er écht een bestendig business model achter zou zitten, dan zouden de energiemaatschappijen zelf ook wel vol inzetten op megabatterijen, want die kunnen enorm profiteren van schaalvoordeel. Maar blijkbaar is die business case dus toch niet zo solide...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:22
Ik zie een batterij voor nu ook als hobby en om van te leren. Ik merk dat dat leren hier nu ook gebeurt met de kleine batterij die we sinds 1,5e week gebruiken.

Maar ik lees juist steeds meer van bedrijven die ook batterijen gaan gebruiken. Niet alleen zonnepanelen, maar juist plus batterij waardoor ze (grotendeels) on afhankelijk worden van het net. Zelfs groepen bedrijven die afspraken maken over verbruik, en gezamenlijk een batterij gebruiken als buffer.

Ik weet nu van 2 batterijen bij energieleveranciers, Greenchoice (https://www.greenchoice.n...uurzaam%20energiesysteem.) en Eneco (https://solarmagazine.nl/...tterij-van-90-megawattuur).

Ik weet ook niet of het dit moment al zo makkelijk is om toestemming te krijgen als bedrijf voor een (grootschalige) batterij.

Maar ik hoop dat het nog veel meer gebeurt. Dat zou Nederland in mijn ogen de mogelijkheid bieden optimaal gebruik te maken van de groene stroom die we nu hebben, ipv groene opwek steeds te moeten afschakelen en daarmee veel weg te gooien, waar nog steeds weer nieuwe opwek-installaties geplaatst worden.

Ook dit is voor ons een reden gebruik te gaan maken van thuisbatterijen. Vele druppels maken ook een emmer vol water.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 19-08-2024 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandread schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Ben me pas net een beetje aan het orrienteren ivm aflopen contract in oktober en ivm zonnepanelen en TLK aan het kijken naar dynamische tarieven, dus misschien een domme vraag.
Maar als je nou een wifi/tijdschakelaar stopcontact apparaat gebruikt en hem pas om later op de dag laat inschakelen?
Of pikt de accu dat niet?
De accu is nog niet beschikbaar, maar zal dat waarschijnlijk wel accepteren en daar is hier ook al vaker over gesproken. Het is echter niet goed om dergelijke apparaten heel vaak ineens stroomloos te maken, omdat je daarmee ook het BMS (Battery Management System) uitschakelt dat de kwaliteit van de accu moet monitoren/bewaken/beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:26

Bravo

Second Best

a2aan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:00:
Overigens zie ik zo'n thuisbatterij als een leuke hobby die hopelijk (netto) duurzaam is, én (netto) niet al te veel geld kost.

Batterijen zijn veel makkelijker/flexibeler op grote schaal toe te passen dan zonnepanelen en windmolens. Als er écht een bestendig business model achter zou zitten, dan zouden de energiemaatschappijen zelf ook wel vol inzetten op megabatterijen, want die kunnen enorm profiteren van schaalvoordeel. Maar blijkbaar is die business case dus toch niet zo solide...
Er is misschien voor bedrijven wel een business case te maken voor het handelen met stroom via batterijen, er zijn niet voor niets aanvragen voor de capaciteit en er zijn er zelfs al een paar in aanbouw (dacht Eemshaven).

Voor de grote energieproducenten is dit juist niet lucratief. Als je al een gas- of koolcentrale hebt die je over 20 jaar gebruik moet terugverdienen moet je wel een bepaalde hoeveelheid energie opwekken. Als je zelf andere energie gaan opvangen en verkopen via batterijen, haal je de business case van de gas- of koolcentrale onderuit. De batterijen kannibaliseren dus op je verdiensten van je andere product, winst voor de batterijen is verlies voor de gas-/koolcentrale.
Als je al een gascentrale in je portfolio hebt zitten, zou jij dan nog batterijen kiezen? Die de prijspieken (die je nodig hebt om de gascentrale rendabel te houden) afvlakt omdat de batterijen bijspringen?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +4 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

@Taro zou jij, of iemand anders met een dynamisch contract en zonnepanelen kunnen aangeven wat je over een heel jaar gemiddeld (!) aan tarief betaalt voor import, en aan vergoeding krijgt voor export?

Dat beeld is enigszins vertekend, omdat mensen met een dynamisch contract hun gedrag aanpassen om op zo goedkoop mogelijke momenten te verbruiken, maar het geeft wel al enigszins een indicatie. Als blijkt dat zonne-energie inderdaad vrijwel niks oplevert, dan heb je waarschijnlijk gelijk. Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat dynamische import <20ct kost, dus een kleine spread lijkt mij nog steeds realistischer dan een hele grote.
Jazeker. Alle genoemde bedragen zijn in centen incl. BTW/Belasting/toeslagen/opslagen/etc.

Over heel 2023: Afname 24,50, teruglevering 24,53
Jan 2024: Afname 24,19, teruglevering 24,23
Feb 2024: Afname 21,68, teruglevering 23,00
Mrt 2024: Afname 21,21, teruglevering 20,70
Apr 2024: Afname 17,22, teruglevering 20,57
Mei 2024: Afname 14,55 (Ja echt, dat is netto gemiddeld negatief :) ), teruglevering 19,63
Jun 2024: Afname 16,25, teruglevering 20,19
Jul 2024: Afname 17,49, teruglevering 19,39
Aug 2024: Afname 21,37, teruglevering 20,87

Zo zie je maar weer dat dynamisch ook voor zonnepanelen teruglevering prima uit kan pakken. Aangezien ik meer verbruik dan opwek is een vast contract niet interessant en hierdoor kom ik incl. volledig thuisladen EV, 5x AC/WP tbv verwarmen en koelen op een gemiddeld maandbedrag van 50 Euro voor stroom excl. vaste netbeheerkosten.

Daarom verwacht ik ook dat steeds meer mensen dynamisch zullen gaan, die markt zal groeien én het super interessant voor HomeWizard is om te gaan ondersteunen, zodat mensen in de winter ook voordeel behalen met de HW Battery als er geen/nauwelijks opbrengst vanuit de zonnepanelen is. Op de HomeWizard website staat er dat ze geen dynamische tarieven (gaan) ondersteunen omdat het prijsverschil tussen inkoop en verkoop te klein is, maar dat gaat uit van handelen in stroom en daar is hier geen sprake van. Zo goedkoop mogelijk dynamisch inkopen en daarna Nul Op de Meter (NOM) is het doel. Anders staan er de komende jaren heel veel HW Battery's in de winter een beetje te niksen, erg zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Sjamo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:25:
Maar ik hoop dat het nog veel meer gebeurt. Dat zou Nederland in mijn ogen de mogelijkheid bieden optimaal gebruik te maken van de groene stroom die we nu hebben, ipv groene opwek steeds te moeten afschakelen en daarmee veel weg te gooien, waar nog steeds weer nieuwe opwek-installaties geplaatst worden.
Laat ik voorop stellen dat ik absoluut 'geloof' in het concept van een thuisbatterij met NOM als uitgangspunt. Volgens mij is dat 'duurzaam', en dan mag het ook best wat kosten. Ik heb er dus een besteld.

Ik 'geloof' namelijk dat verduurzaming (zeker op korte tot middellange termijn) geld kost, en mijn idee van die kosten 'eerlijk' verdelen is dat de mensen met het geld een thuisbatterij kopen. Dit in tegenstelling tot zonnepanelen, waarbij de mensen zonder (geld voor) zonnepanelen zorgen voor de (woeker!) winsten van de zonnepanelenbezitters. Zo lang zonnepanelen (veel!) meer winst opleveren dan aandelen van energiemaatschappijen is er (in mijn ogen) iets toch niet helemaal 'eerlijk'.

En tenslotte heb ik (ook) een wat afwijkende mening over het weggooien van groene stroom: ik denk dat we dat gewoon als fact of life moeten accepteren, in ons klimaat. Het gaat namelijk (voorlopig) niet lukken om het overschot van de zomer mee te nemen naar de winter. We moeten onze groene energie-opwek dimensioneren op de winter (met op termijn all-electric verwarming voor iedereen), en dan is het logisch dat je in de zomer een groot deel van je zonnepanelen (en/of windmolens) uit zet. Dat kan je 'zonde' vinden, maar moet geen reden zijn om het leggen van zonnepanelen af te remmen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Bravo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:04:
Voor de grote energieproducenten is dit juist niet lucratief. Als je al een gas- of koolcentrale hebt die je over 20 jaar gebruik moet terugverdienen moet je wel een bepaalde hoeveelheid energie opwekken. Als je zelf andere energie gaan opvangen en verkopen via batterijen, haal je de business case van de gas- of koolcentrale onderuit. De batterijen kannibaliseren dus op je verdiensten van je andere product, winst voor de batterijen is verlies voor de gas-/koolcentrale.
Als je al een gascentrale in je portfolio hebt zitten, zou jij dan nog batterijen kiezen? Die de prijspieken (die je nodig hebt om de gascentrale rendabel te houden) afvlakt omdat de batterijen bijspringen?
Als het mogelijk is om met een megabatterij geld te verdienen (ook op de langere termijn), dan zullen er partijen opstaan om dat te proberen. Een van de voorwaarden is een dikke aansluiting op het elektriciteitsnet. Oh wacht, die zijn schaars.

Wat nou als je al een gascentrale hebt, die al een dikke aansluiting heeft? Dan heb je een enorm voordeel t.o.v. je concurrenten. Als het verdienmodel van die gascentrale onder druk is komen te staan, dan moet je die versneld afschrijven (=verlies nemen), en hem alleen nog in de lucht houden als de operationele kosten lager zijn dan de operationele opbrengsten. Anders kan je hem beter direct afbreken.

En sowieso direct een batterij op je terrein zetten. Ofwel als aanvulling op je gascentrale, ofwel als totale vervanging. Dat niet doen, is toch alleen je kop in het zand steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Voor de laatste zin doe je een aantal aannames (ook nog in combinatie) die weleens heel anders uit zouden kunnen pakken. Als de salderingsregeling komt te vervallen (wat nog maar zeer de vraag is), dan 'kunnen' de terugleverkosten ook komen te vervallen (die gebruiken de energiemaatschappijen nu immers om de kosten van het salderen af te dekken), en krijg je (met de prijzen/kosten voor leveraciers van nu) dat je, jaarrond, zo'n 25-30ct gaat betalen voor import, en een vergoeding krijgt van zo'n 10-15ct voor export. Het omvormerverlies gaat dan niet meer over 3ct, maar over 10-15ct.

En als je dan kijkt naar de huidige situatie: voor mensen met een contract met terugleverkosten én die op jaarbasis meer opwekken dan verbruiken, klopt het inderdaad dat het omzettingsverlies (financieel) weinig voorstelt. Of nou ja, 0,45ct (15% van 3ct) is nog steeds zo''n 5% van de 10-11ct aan terugleverkosten die veel contracten rekenen. Laten we voor het gemak uit gaan van 10ct besparing voor iedere kWh die je van de batterij verbruikt.

Om 1395 euro terug te verdienen zou je dan 13950kWh uit de batterij moeten verbruiken, rekenend met 2,5kWh (als de omvormer bij ontladen 10-30% verliest, moet je die dus af van de 2,7kWh uit de specs), dan zijn dat dus 5580 cycli. Iedereen mag voor zichzelf bedenken/simuleren hoeveel jaar je daarover doet, maar ik denk ergens tussen de 15 en de 25.

Terug naar (mijn) hypothetische toekomstige wereld zonder saldering en met een 'spread' van 15ct tussen leveringskosten en terugleververgoeding. Als je daar 20% omzettingsverlies afhaalt kom je op 12ct/kWh. Om 1395 euro terug te verdienen kom je dan op 11625kWh of 4650 cycli. Van 15-25 jaar ga je dan naar 12-20 jaar, of zo.

Kijk en als je dan rekent dus met 35 ct om zo je 6 jaar te halen dan vind ik dat toch eigenlijk niet kunnen. Je geeft een verkeerd beeld aan de consument. Daarom ook aan HW van leg maar eens uit dan.

Overigens zie je dit ook bij Zonnepaneelverkopers hoor. Heb recent offertes opgevraagd waar ze rustig met 40 ct / kWh rekenen om je een mooi beeld voor te schotelen mbt TVT. Eigenlijk zou dit gewoon niet moeten mogen. Maar ja.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
a2aan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik absoluut 'geloof' in het concept van een thuisbatterij met NOM als uitgangspunt. Volgens mij is dat 'duurzaam', en dan mag het ook best wat kosten. Ik heb er dus een besteld.

Ik 'geloof' namelijk dat verduurzaming (zeker op korte tot middellange termijn) geld kost, en mijn idee van die kosten 'eerlijk' verdelen is dat de mensen met het geld een thuisbatterij kopen. Dit in tegenstelling tot zonnepanelen, waarbij de mensen zonder (geld voor) zonnepanelen zorgen voor de (woeker!) winsten van de zonnepanelenbezitters. Zo lang zonnepanelen (veel!) meer winst opleveren dan aandelen van energiemaatschappijen is er (in mijn ogen) iets toch niet helemaal 'eerlijk'.

En tenslotte heb ik (ook) een wat afwijkende mening over het weggooien van groene stroom: ik denk dat we dat gewoon als fact of life moeten accepteren, in ons klimaat. Het gaat namelijk (voorlopig) niet lukken om het overschot van de zomer mee te nemen naar de winter. We moeten onze groene energie-opwek dimensioneren op de winter (met op termijn all-electric verwarming voor iedereen), en dan is het logisch dat je in de zomer een groot deel van je zonnepanelen (en/of windmolens) uit zet. Dat kan je 'zonde' vinden, maar moet geen reden zijn om het leggen van zonnepanelen af te remmen, toch?
Ik vind niet dat de plaatsing van zonnepanelen en/of windmolens moeten worden geremd, alles behalve. Wat mij betreft mag er veel meer bij, mits we de opwek goed gebruiken.

Dat we met batterijen het winterverbruik uiteindelijk niet (volledig) kunnen opvangen is wat anders dan dat we nu overdag pv en windmolens gaan afschakelen omdat er teveel opwek is, waar in de avondpiek gas en kolen moeten worden gebruikt voor electriciteit omdat er geen wind en zon is. Dat is in mijn ogen verspilling.

Wat mij betreft is elke kWh die niet van het net hoeft te komen (inclusief dynamisch) er 1. Wij zijn al geruime tijd bezig onze afame van energie te verlagen. Eerst isoleren en zonnepanelen, toen all electric, toen mbv HomeWizard het verbruik verder terugdringen tot het tegen onze comfortgrens aanzat (afname 1650kWh/jr all electric).

Met de 2 kleine thuisbatterijen hebben we een nieuwe mogelijkheid dat verder terug te dringen. Het helpt ons efficienter gebruik te maken van onze eigen opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:05:
Jazeker. Alle genoemde bedragen zijn in centen incl. BTW/Belasting/toeslagen/opslagen/etc.

Over heel 2023: Afname 24,50, teruglevering 24,53
Hmm, dit is wel heel extreem, en misschien niet helemaal representatief voor een gemiddeld huishouden. Maar het ondersteunt wel mijn stelling dat je ook in de toekomst, gemiddeld over een jaar 'eerlijke vergoeding' voor teruglevering niet tientallen centen láger hoeft te liggen dan een 'eerlijke prijs' voor afname. Het kan immers zelfs negatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Sjamo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:31:
Dat we met batterijen het winterverbruik uiteindelijk niet (volledig) kunnen opvangen is wat anders dan dat we nu overdag pv en windmolens gaan afschakelen omdat er teveel opwek is, waar in de avondpiek gas en kolen moeten worden gebruikt voor electriciteit omdat er geen wind en zon is. Dat is in mijn ogen verspilling.
Ja, dáár ben ik het helemaal mee eens!

Het is zonde om energie niet op te wekken (en te exporteren) als die op hetzelfde moment (of binnen een of enkele dagen) door iemand anders in de buurt benut zou kunnen worden.

Wat dat betreft zou HW (of een ander bedrijf) best kunnen instappen op de dynamische markt, om het voor mensen zonder zonnepanelen mogelijk te maken om het overschot dat de buren overdag exporteren op te slaan, om het 's nachts te verbruiken. Dan verdeel je de lusten/lasten ook wat eerlijker dan dat ik een 20kWh batterij zou moeten nemen die ik overdag vollaad en 's nachts leeg. Eigenlijk wat Zonneplan doet, maar dan 'socialer', met duurzaamheid als insteek, i.p.v. geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:31:
Overigens zie je dit ook bij Zonnepaneelverkopers hoor. Heb recent offertes opgevraagd waar ze rustig met 40 ct / kWh rekenen om je een mooi beeld voor te schotelen mbt TVT. Eigenlijk zou dit gewoon niet moeten mogen. Maar ja.......
Tja. Niemand kan écht in de toekomst kijken, en mensen hebben toch behoefte aan iets van perspectief, en wie weet gaat de elektriciteitsprijs wel omhoog als we straks allemaal all-electic gaan... HomeWizard zet er in ieder geval een uitgebreide disclaimer bij (alhoewel ze wel vrij stellig zijn in het verdwijnen van de salderingsregeling na 2026), die aanmoedigt om ook zelf na te denken wat voor jou van toepassing is. Daarbij noemen die zes jaar o.b.v. 35ct/kWh een "inschatting". Dat ze rekenen met (vrijwel) nul terugleververgoeding, én dat niet expliciet vermelden, is misschien niet zo chic.

Wat ik graag zou zien is dat meer mensen het perspectief van een duurzamere samenleving meer op waarde zouden schatten, en minder gefocust zouden zijn op een eventuele terugverdientijd.
Van https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/:
Hoe snel je een thuisbatterij (ook wel thuisaccu) hebt terugverdiend, verschilt per situatie. Denk aan je wisselende stroomprijs, zonnestroomoverschot, stroomverbruik, terugleververgoedingen en terugleverheffingen en de salderingsregeling die stopt na 2026. Dit maakt de terugverdientijd anders per situatie en huishouden. Door een batterij wordt je minder afhankelijk van deze onzekerheden omdat je meer eigen stroom in huis houdt, en gebruik je minder stroom uit fossiele bronnen zoals olie, kolen en gas. Met een gemiddeld verbruik schatten wij in dat de terugverdientijd ongeveer 6 jaar is met een stroomprijs van €0,35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Tja. Niemand kan écht in de toekomst kijken, en mensen hebben toch behoefte aan iets van perspectief, en wie weet gaat de elektriciteitsprijs wel omhoog als we straks allemaal all-electic gaan... HomeWizard zet er in ieder geval een uitgebreide disclaimer bij (alhoewel ze wel vrij stellig zijn in het verdwijnen van de salderingsregeling na 2026), die aanmoedigt om ook zelf na te denken wat voor jou van toepassing is. Daarbij noemen die zes jaar o.b.v. 35ct/kWh een "inschatting". Dat ze rekenen met (vrijwel) nul terugleververgoeding, én dat niet expliciet vermelden, is misschien niet zo chic.

Wat ik graag zou zien is dat meer mensen het perspectief van een duurzamere samenleving meer op waarde zouden schatten, en minder gefocust zouden zijn op een eventuele terugverdientijd.

[...]
M.b.t. het laatste... het merendeel van mensen hebben financiële prikkels nodig om iets te doen of juist iets niet te doen. Ik snap je mening wel hoor. Waarom kopen we massaal een auto en hebben we het dan niet over een TVT terwijl we dit bij een accu en zonnepanelen wel doen?

Daarnaast mensen zijn patroondieren. We hebben allemaal een bepaald gedrag over ons heen. Bijvoorbeeld...... de vaatwasser moet 's avonds na het eten aan of ik was altijd op maandag en donderdag.

Wil je op sommige dingen gedrag van een mens veranderen dan moet er al een financiële prikkel op zitten en dan nog zijn er (grote) groepen die dat niet boeit. Ik denk dat als je kijkt naar het % dynamische contracten op alle vaste en variabele contracten dat eerst genoemde vele malen lager is dan die andere contracten tov het totaal. Mensen kunnen ook niet tegen onzekerheid. Dus vast /variabel en dan betaal ik maar wat meer. Dan weten ze waar ze aan toe zijn.

Daarnaast als je kijkt naar het stemgedrag van de Nederlander dan zijn we "klimaatwappies". Een meerderheid vind het dus onzin.

Hier komt dus veel meer bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:59
Taro schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Daarom verwacht ik ook dat steeds meer mensen dynamisch zullen gaan, die markt zal groeien én het super interessant voor HomeWizard is om te gaan ondersteunen, zodat mensen in de winter ook voordeel behalen met de HW Battery als er geen/nauwelijks opbrengst vanuit de zonnepanelen is. Op de HomeWizard website staat er dat ze geen dynamische tarieven (gaan) ondersteunen omdat het prijsverschil tussen inkoop en verkoop te klein is, maar dat gaat uit van handelen in stroom en daar is hier geen sprake van. Zo goedkoop mogelijk dynamisch inkopen en daarna Nul Op de Meter (NOM) is het doel. Anders staan er de komende jaren heel veel HW Battery's in de winter een beetje te niksen, erg zonde.
Niet te vergeten dat dit de TVT ook erg veel langer dan 6 jaar gaat maken... want hoe meer (goede) cycles per jaar, hoe sneller het allemaal financieel uit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Het klinkt natuurlijk als lekker laagdrempelig individualistisch duurzaam doen: je eigen opgewekte zonne-energie opslaan voor later, met een (relatief) lage instapprijs, in een plug-en-play oplossing, dus qua marketing lijkt me dit een grote kans van slagen te hebben (ik heb er ook een besteld).

Als je meer/anders wil, kom je al snel op het hellende vlak van handelen met energie, en dat roept (in ieder geval bij mij) toch een wat minder positief gevoel op, en is iets waar HW zich (nu nog) van lijkt te distantiëren. Maar waarom zou je in de zomer je opgeslagen energie niet 's avonds en/of 's ochtends naar het net exporteren, zodat je buren groene energie krijgen, en jij extra cycli kan maken? En opladen wil je, met een dynamisch contract, toch áltijd liever in de goedkope uren, ongeacht of er boven jouw huis dan wel of geen bewolking is? Voor die business case zijn er al andere producten, met een ander imago, en vooral véél minder laagdrempelig.

Het ligt dus voor de hand dat HW op een gegeven moment wel meer features gaat bieden in de richting van handelen/dynamische tarieven, maar laat ze eerst maar eens focussen op de scope/filosofie zoals ze die nu hebben neergezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:21
Er zal de komende tijd ook nog veel veranderen mbt de energiemarkt.
Volgens onderstaand stuk is de ACM volop bezig met verschillende opties voor flexibel gebruik van het energienet.

https://solarmagazine.nl/...starief-voor-zonnepanelen

Ik ben bang dat het ons consument met zonnepanelen alleen maar meer gaat kosten, en dat de accu van HW misschien toch wel sneller kan bijdragen aan het reduceren van de kosten.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 15:54
fredhuizinga schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:04:
Er zal de komende tijd ook nog veel veranderen mbt de energiemarkt.
Volgens onderstaand stuk is de ACM volop bezig met verschillende opties voor flexibel gebruik van het energienet.

https://solarmagazine.nl/...starief-voor-zonnepanelen

Ik ben bang dat het ons consument met zonnepanelen alleen maar meer gaat kosten, en dat de accu van HW misschien toch wel sneller kan bijdragen aan het reduceren van de kosten.
Precies dit idd. En daarom moet ik soms wel wat lachen om al die fancy berekeningen die hier langs komen. TVT van soms wel 10-15 jaar. De ACM ( is die er niet voor de consument? ) verwoord het allemaal weer mooi. Deze quote helemaal
De ACM wijst er in dit kader op dat het gaat om een verdelingsvraagstuk: als de ene netgebruiker minder betaalt, moeten andere netgebruikers meer betalen. De totale kosten voor het beheer van de netten verandert immers niet.
Uuuhhh de totale kosten stijgen alleen maar. Die miljarden die erin gepompt moeten worden verdien je niet terug door het goedkoper te maken voor die 8.4 miljoen huishoudens, wij zijn uiteindelijk gewoon de melkkoe.

Bottomline voor mij is uiteindelijk gewoon m’n portemonnee. Als we toegaan naar een situatie waar ik uiteindelijk meer per kWh betaal omdat ik zonnepanelen heb gaan ze gewoon uit. En die HW batterij (wat in mijn ogen niet meer is dan een opgevoerde power bank) verandert daar niet veel aan. Die doet gewoon precies waarvoor die in de markt is gezet, een makkelijke manier om je nachtverbruik af te dekken. Niet meer dan dat en is ook helemaal prima.

Bottomline: heel benieuwd hoe de energiemarkt er over 2 jaar uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GM15 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Precies dit idd. En daarom moet ik soms wel wat lachen om al die fancy berekeningen die hier langs komen. TVT van soms wel 10-15 jaar. De ACM ( is die er niet voor de consument? ) verwoord het allemaal weer mooi. Deze quote helemaal

[...]

Uuuhhh de totale kosten stijgen alleen maar. Die miljarden die erin gepompt moeten worden verdien je niet terug door het goedkoper te maken voor die 8.4 miljoen huishoudens, wij zijn uiteindelijk gewoon de melkkoe.

Bottomline voor mij is uiteindelijk gewoon m’n portemonnee. Als we toegaan naar een situatie waar ik uiteindelijk meer per kWh betaal omdat ik zonnepanelen heb gaan ze gewoon uit. En die HW batterij (wat in mijn ogen niet meer is dan een opgevoerde power bank) verandert daar niet veel aan. Die doet gewoon precies waarvoor die in de markt is gezet, een makkelijke manier om je nachtverbruik af te dekken. Niet meer dan dat en is ook helemaal prima.

Bottomline: heel benieuwd hoe de energiemarkt er over 2 jaar uitziet.
Lees het artikel nog eens. het gaat over op een andere manier in rekening brengen van de netwerkkosten. Hoewel wordt genoemd dat er gedacht wordt om terugleveren apart in rekening te brengen wil dat niet zeggen dat er voor leveren niet of minder betaald moet worden. Dus het maakt niet uit of je wel of niet zonnepanelen hebt. De bedoeling is dat je gaat betalen voor de netwerkbelasting die je veroorzaakt, veel gebruik meer, weing gebruik minder. Een batterij zal daar juist een gunstig effect op hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
GM15 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:01:
Ja, in een markteconomie betalen de consumenten uiteindelijk voor alles. Ofwel via belastingen, ofwel via producten en diensten die ze afnemen van commerciële bedrijven. Gelukkig komt er ook geld binnen. Het meeste via salaris, dat weer wordt betaald door diezelfde commerciële bedrijven, of van datzelfde belastinggeld (en daar worden ook de uitkeringen van betaald).

Vervolgens probeert de overheid duurzaamheid te stimuleren, door mensen met zonnepanelen korting te geven op hun (energie)belasting, en commerciële bedrijven (energiemaatschappijen) te dwingen om zonnepaneelbezitters te bevoordelen, waardoor degenen zonder zonnepanelen opdraaien voor de winst van degenen met. Naarmate de ene groep steeds verder groeit, en de andere dus krimpt, wordt dit steeds lastiger vol te houden.

Daar kan je van alles van vinden, maar het is onrealistisch om te denken dat we bedrijven armer, en consumenten rijker kunnen maken, want zo werkt de economie gewoon niet.

Wat dus wel kan is een bepaalde groep consumenten rijker maken dan een andere, maar dan is het onmogelijk om iedereen tevreden te houden.

Is het echt zo'n slecht idee om mensen met zonnepanelen óók mee te laten betalen aan een duurzamere toekomst? Met een 'TVT' van om en nabij de te verwachten levensduur van je zonnepanelen (20-30 jaar?) of thuisbatterij (10-15 jaar) maak je niet/nauwelijks verlies. Maar de 'liberalen' zullen dit vast een heel raar idee vinden, want hoezo zou je iets doen dat niet vooral en voornamelijk jezelf dient?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:26

Bravo

Second Best

hanev001 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Hoewel ik er niet al te diep in ben gedoken is mijn begrip dat in Belgie waar dit gebruikt wordt je een contract afsluit voor een bepaalde netcapaciteit met een daarbij behorend tarief.

Afwijkende pieken worden vastgesteld door de slimme meter maar deze meters hebben een rapportage interval van 15 minuten. Dus een piekspanning bij het opstarten van een apparaat zal niet worden opgemerkt pas als je gedurende een kwartier boven de afgesproken grens zit wordt je voor een hoger tarief aangeslagen.

PS: Zoals gezegt men kennis hierover is niet compleet. Als er iemand is die dit nauwkeuriger kan uitleggen, dan wordt dat op prijs gesteld.
Even uit mijn herinnering:
De website van Fluvius kan het helder uitleggen: https://www.fluvius.be/nl...rnemingen/op-mijn-factuur
en de VREG: https://www.vreg.be/nl/wa...en-hoe-worden-ze-berekend

Samengevat: Het capaciteitstarief wordt bepaald door je maximale 15 minutenverbruik in een maand, waarbij er een gemiddelde over 12 maanden wordt gehanteerd (1x uit de bocht vliegen kost je niet gelijk de kop voor een heel jaar).
Minimumstaffel is 2,5 kW

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 20-08-2024 10:20 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:49
Sonero schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:45:
@hanev001 , het uitsmeren van je verbruik, daar is zeker niets mis mee. En ja, accu's zullen daarbij helpen. Maar heel veel consumentenapparatuur is niet ingericht op "uitgesmeerd verbruik". Zo heb je vaatwassers die een wasbeurt doen met 0,5 kWh in 5 uur tijd. Maar die bij opstarten wel even een piekbelasting geven van 2 kW. Idem wasmachines.
Mijn zorg is nu juist die piekbelasting. De netaanbieder adviseert om als mijn omvormer dreigt uit te schakelen wegens overspanning om dan mijn vaatwasser en wasmachine aan te zetten. En zo wordt door de electriciteits maatschappijen ook verkocht dat iemand die dat niet doet toch echt wel beboet mag worden.

Maar inderdaad: zowel mijn wasmachine als vaatwasser laten bij het opwarmen van het water vlak na het aanzetten een enorme piek zien in het verbruik. Daarna zie je ze in de verbruikstabellen bijna niet meer terug.

Een HomeWizard thuis accu zou voor mij interessant zijn om die eerste piek energie bij te leveren, zodat je dan niet op die piek hoef in te kopen. Maar kan zo'n accu dat amperage wel leveren daarvoor?

En ook met salderen probeer ik uit duurzaamheids overwegingen zoveel mogelijk te wassen etc. als de zonopbrengst het hoogst is. Maar dan heb je de verbruikspiek die meer is dan wat de panelen kunnen leveren en als daarna de zon achter een wolk verdwijnt, dan moet je gedurende de hele was energie in blijven kopen in plaats van duurzaam bezig te zijn.

En dat terwijl mijn buren die op dat moment niet wassen hun zonne energie het netwerk in pompen tegen minimale vergoeding, die je dan tegen de hoofdprijs weer inkoopt, omdat je aan het wassen bent.

En hoe goed lukt dit uitsmeren met een thuis batterij en in het bijzonder met de HomeWizard thuisaccu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ucsdcom schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Mijn zorg is nu juist die piekbelasting. De netaanbieder adviseert om als mijn omvormer dreigt uit te schakelen wegens overspanning om dan mijn vaatwasser en wasmachine aan te zetten. En zo wordt door de electriciteits maatschappijen ook verkocht dat iemand die dat niet doet toch echt wel beboet mag worden.
juist, omdat je in je huis dus er een extra (grote) verbruiker er bij komt, daalt de spanning in je huis en dus ook bij je omvormer zodat deze onder de 253V blijft en dus niet vanzelf uitschakeld.(in Nederland dan)
Maar inderdaad: zowel mijn wasmachine als vaatwasser laten bij het opwarmen van het water vlak na het aanzetten een enorme piek zien in het verbruik. Daarna zie je ze in de verbruikstabellen bijna niet meer terug.
nee dat klopt, een vaatmachine en wasmachine verbruiken mn tijdens het opwarmen van het water stroom, daarna is dat een heel stuk lager.
Een HomeWizard thuis accu zou voor mij interessant zijn om die eerste piek energie bij te leveren, zodat je dan niet op die piek hoef in te kopen. Maar kan zo'n accu dat amperage wel leveren daarvoor?
Heel eenvoudig, de HW thuis batterij kan maximaal 800W leveren, dat is dus afgerond net geen 3,5A (800W / 230V = 3,478A). dus een wasmachine daarmee opstarten is dus niet mogelijk, maar hij kan daar wel een steentje bijdragen. Maar bedenk dat daardoor je spanning niet lager van zal worden, dat wordt door twee zaken bepaald;
a) de hoogte van de spanning van je huisaansluiting, en die wordt met nm bepaald door je direct omgeving (straat, wijk ed) en eventuele grootverbruikers die deze spanning weer kunnen verlagen.
de spanningen zijn echter mn bepaald door je omgeving en zullen ook per fase van elkaar verschillenen wisselen ook contunu, dus je hebt niet altijd dezelfde spanning.
hier zie je de verschillende voltages van L1-L2 en L3, en je ziet dat deze dus behoorlijk van elkaar kunnen afwijken (ook geduurende de tijd). MN zonnepanelen veroorzaken een hogere volages omdat zij de stroom in het net moeten duwen steeds met een hogere spanning dan het net zelf. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQap6itieFQKz8YrRy1V5_1Gmmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RNhtgMEnHaFmGwFhTlWb3hJd.png?f=fotoalbum_large
Dus heb je slechts één fase aansluiting die telkens tegen de limiet van 253V aanloopt zou het mogelijk een wisseling van de fase al een oplossing kunnen zijn (kun je niet zelf doen, moet door de netbeheerder gedaan worden en ja dit kost geld). Heeft je buurman bv een 3-fase aansluiting zou je dit kunnen zien.
En ook met salderen probeer ik uit duurzaamheids overwegingen zoveel mogelijk te wassen etc. als de zonopbrengst het hoogst is. Maar dan heb je de verbruikspiek die meer is dan wat de panelen kunnen leveren en als daarna de zon achter een wolk verdwijnt, dan moet je gedurende de hele was energie in blijven kopen in plaats van duurzaam bezig te zijn.

En dat terwijl mijn buren die op dat moment niet wassen hun zonne energie het netwerk in pompen tegen minimale vergoeding, die je dan tegen de hoofdprijs weer inkoopt, omdat je aan het wassen bent.

En hoe goed lukt dit uitsmeren met een thuis batterij en in het bijzonder met de HomeWizard thuisaccu?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou toch mooi zijn als HW de batterij eerder kon uitleveren. Kunnen we hier eens wat ervaringen gaan posten. Van mij mag ie komen en wil hem zelf dan nog wel komen ophalen ergens in NL 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:18:
Zou toch mooi zijn als HW de batterij eerder kon uitleveren. Kunnen we hier eens wat ervaringen gaan posten. Van mij mag ie komen en wil hem zelf dan nog wel komen ophalen ergens in NL 😜
Ik moet zeggen dat ik er ook erg naar uitkijk :)
Vooral ook om te zien hoe onze 2 kleine batterijen dan samenwerken :)

Het is nog maar een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Ik rij met je mee..
November duurt nog erg lang... :'(

Kan een modje die oeverloze discussie over zonnepanelen ook verwijderen uit dit topic ik dacht al dat ik in het verkeerde topic zat :X
Duurzaam ook nog 😉😂😂 carpoolen. Eens daarom ook verwezen om daar de discussie te voeren.

Duurt mij idd nu ook wel te lang hoor. Nog maar 2.5 maand joh 🙈

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 20-08-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Ik rij met je mee..
November duurt nog erg lang... :'(

Kan een modje die oeverloze discussie over zonnepanelen ook verwijderen uit dit topic ik dacht al dat ik in het verkeerde topic zat :X
sorry, jongens dit wisten jullie bij de bestelling van dit ding, dus aub nog even geduld, in oktober kun je bv ook de EV3 van Kia bestellen, levering ergens in 2025. Bij Mercedes lijkt het nog veel erger te zijn, daar moet je de vervangende auto van je nieuwe auto al bestellen als jeze is uitgeleverd. _O-

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Met zulke verwarrende incomplete informatie zou ik deze niet bestellen.

Hoeveel kWh? Er staat 12kW, maar ook een stekker?
Er wordt beweerd dat deze batterij onbrandbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Geinig. Ik ben vooral benieuwd wat ik me moet voorstellen bij het installeren van een magneet in de meterkast...

Pluspunt: hij kan buiten staan?!

[ Voor 3% gewijzigd door a2aan op 20-08-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Sjamo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Dat moet je zelf weten.
Het is alleen al mooi dat de concurrentie op gang komt.
Wat ik lees is deze 5,12kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
a2aan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:01:
[...]

Geinig. Ik ben vooral benieuwd wat ik me moet voorstellen bij het installeren van een magneet in de meterkast...

Pluspunt: hij kan buiten staan?!
Ik ken het niet hoor kwam het toevallig tegen op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
peterbier schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Dat moet je zelf weten.
Het is alleen al mooi dat de concurrentie op gang komt.
Wat ik lees is deze 5,12kw.
Dat zou dan minimaal een zeer slordige fout zijn, en dat was precies wat ik bedoelde. Een batterij met een vermogen (laden? Ontladen?) van 5,12kW kan niet in het stopcontact. De waarde is ook erg onwaarschijnlijk.
De rest kan ik alleen maar gokken.

HomeWizard kwam met alle mogelijke informatie. Niet te vergelijken wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Levering vanaf eind september, maar wel nu al volledig betalen, vermoed ik.

Ik juich concurrentie ook van harte toe, en vooralsnog past de HW-propositie beter bij mij als persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig ding.
Ik zie max output power 10,9 ampere dat is een stukje meer dan de 800watt van HW.
Prijs is ex btw maar niet heel duur dus.

De magneet zal wel een vertaal fuck up zijn denk ik?

Als het zo mooi is als de brochure is het zeker concurrerend te noemen..
En al september leverbaar.

De HW maar annuleren dan.. 5 tientjes weg maar vooruit hebben ze toch nog wat🙃

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Sjamo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:11:
[...]

Dat zou dan minimaal een zeer slordige fout zijn, en dat was precies wat ik bedoelde. Een batterij met een vermogen (laden? Ontladen?) van 5,12kW kan niet in het stopcontact. De waarde is ook erg onwaarschijnlijk.
De rest kan ik alleen maar gokken.

HomeWizard kwam met alle mogelijke informatie. Niet te vergelijken wat mij betreft.
Er staat: De Duravolt heeft een 800 watt micro-omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
peterbier schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Er staat: De Duravolt heeft een 800 watt micro-omvormer.
En in de bijlage plots 2,6 kW

Ik heb de site de brochure en de bijlage gelezen. Komt op mij iets te amateuristisch over. Ben zeer benieuwd naar ervaringen ermee. Dat wel, maar niet met mijn zuurverdiende geld :D

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
En even voor de duidelijkheid.
Ik ken dat product niet en ook het bedrijf niet.
Ging meer om te melden dat de concurrentie op gang komt.
En dat is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:59
Sjamo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

5,12kW in de titel en 5, 12kW in de beschrijving.
Vermoedelijk 5.12kWh? 10 jaar garantie is interessant, maar verder vind ik de HW blokjes wel interessanter omdat die 800W per module kunnen leveren.

EDIT: als je op bijlage bij het product klikt, zie je de infofiche die 5.12kWh vermeld.
EDIT 2: De 2e info fiche vermeld zelfs 2.5kW laden/ontladen. Zou die ook zonder stekker te gebruiken zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Broodro0ster op 20-08-2024 17:25 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Broodro0ster schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:22:
[...]

5,12kW in de titel en 5, 12kW in de beschrijving.
Vermoedelijk 5.12kWh? 10 jaar garantie is interessant, maar verder vind ik de HW blokjes wel interessanter omdat die 800W per module kunnen leveren.

EDIT: als je op bijlage bij het product klikt, zie je de infofiche die 5.12kWh vermeld.
Precies het is nog vaag dat product.
Bijvoorbeeld hoe het koppelen gaat met meer van die batterijen.
En of daar ook een P1 dongel bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De bespreking van de energiemarkt gebeurt al beter in andere topics en is hier offtopic. Die recente posts zijn dus naar de prullenbak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:59
peterbier schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Precies het is nog vaag dat product.
Bijvoorbeeld hoe het koppelen gaat met meer van die batterijen.
En of daar ook een P1 dongel bij zit.
Ze spreken over een magneet installeren, dus ik vermoed dat het een CT klem is?
Benieuwd als ze ook 3 fasige netten gaan ondersteunen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:08
a2aan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:11:
Ik juich concurrentie ook van harte toe, en vooralsnog past de HW-propositie beter bij mij als persoon.
Laat de innovatie maar op stoom komen, als over een paar jaar mijn Greenchoice contract afloopt hoop ik dat de tweede generatie uit is. Net als deze batterij rond de 5 kWh zou mooi zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-06 11:48
Denk Chinese import product die slecht heeft vertaald en weinig vertand heeft. kW en kWh door elkaar halen is heel kwalijk. Prijs is wel ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Broodro0ster schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

Als dat zo is is het niet echt plug en play.
Dan is HomeWizard mooier.
Alleen is de batterij voor hier te klein.
Ik heb er 2 besteld om te kijken wat het is.
In de toekomst zal hier minimaal een 15 kilowatter moeten komen.
En zonnepanelen moeten er nog meer bij komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1THReL7aFmQszgw2AsC2DnnHMyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3G5Qh9pU2KiVarECmDsXf2xw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door peterbier op 20-08-2024 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooi. Altijd goed voor de consument ;-p

Nog niet gelezen de info. Dank voor delen. Prijs is niet verkeerd iig voor 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:11:
[...]

Levering vanaf eind september, maar wel nu al volledig betalen, vermoed ik.

Als je ff googled op reviews dan zie ik al 3 handelsnamen van hun staan. Bij bol.com onder die 3 actief.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 20-08-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
peterbier schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Vermoed dat dit is om de p1 koppeling makkelijk op te hangen is. Maar goed. Nog een hoop onduidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiZr4aKIpCqMUIjK-hdJ02Oj_5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsFwUycJePdQQVUoMfOSyiqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Past de discussie over deze Duravolt niet beter ergens anders dan in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
GM15 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:04:
[...]

Vermoed dat dit is om de p1 koppeling makkelijk op te hangen is. Maar goed. Nog een hoop onduidelijk.

[Afbeelding]
👍 Via gateway en P1 poort.
Dan is die batterij ook plug en play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Sjamo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:11:
Ik vindt dat de concurrentie en vergelijking wel past in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:11:
Is een goeie vraag. Ik denk persoonlijk voor nu even prima. Misschien dat @Proton_ als mod een andere mening heeft? We moeten denk ik wel oppassen er niet in te verzanden. Binnen het Nexus Topic gaat het bijvoorbeeld ook niet over de systemen die FE aanstuurt. Soms even kort voor een vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Dan is HomeWizard mooier.
Alleen is de batterij voor hier te klein.
Ik heb er 2 besteld om te kijken wat het is.
In de toekomst zal hier minimaal een 15 kilowatter moeten komen.
En zonnepanelen moeten er nog meer bij komen.
[Afbeelding]
Met mijn gisteren zou ik wel uitkomen.
Alleen de wpb nog eens even instellen op tijd zodat hij overdag draait en niet als er geen opwek is.

Overigens is een dag in december een stuk minder rooskleurig :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bli5iIV4icWCP260MfcotI7Dknk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u113XvGMJVpwzUlUF0KDo5ff.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Met mijn gisteren zou ik wel uitkomen.
Alleen de wpb nog eens even instellen op tijd zodat hij overdag draait en niet als er geen opwek is.

Overigens is een dag in december een stuk minder rooskleurig :+

[Afbeelding]
December ga je dit niet redden nee. Was het maar zo'n feest. Hier 1 besteld. Ik laat hem lekker in bestelling staan. In de wintermaanden komt die 2.7 kWh al niet vol gok ik. Best jammer want iets meer capaciteit zou fijn zijn in de avond en nacht. Dagen worden korter. In de simulatie is hij al aan het ontladen zie ik. Zon weg. Wellicht zo wat regen. Dus begin van de nacht leeg gok ik. Maar om daar nu andere panelen voor bij te leggen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:44:
[...]

December ga je dit niet redden nee. Was het maar zo'n feest. Hier 1 besteld. Ik laat hem lekker in bestelling staan. In de wintermaanden komt die 2.7 kWh al niet vol gok ik. Best jammer want iets meer capaciteit zou fijn zijn in de avond en nacht. Dagen worden korter. In de simulatie is hij al aan het ontladen zie ik. Zon weg. Wellicht zo wat regen. Dus begin van de nacht leeg gok ik.
Ik laat de bestelling voorlopig ook staan.
Het hangt hier vol met HW spul dus dan past een HW accu daar ook mooi bij.
Laatst een kapotte kwh meter van de airco die is vlot omgeruild voor een nieuw exemplaar dat is ook wat waard.
Maar als de concurrentie binnen nu en november met een goed onderbouwd verhaal en ervaringen met een accu zoals die peterbier tegenkwam werkelijkheid worden dan kan ik hem altijd nog annuleren.

Meer capaciteit en groter laad en teruglever vermogen voor bijna dezelfde prijs en plug and play klinkt voor nu nog te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:49:
[...]

Laatst een kapotte kwh meter van de airco die is vlot omgeruild voor een nieuw exemplaar dat is ook wat waard.
Maar als de concurrentie binnen nu en november met een goed onderbouwd verhaal en ervaringen met een accu zoals die peterbier tegenkwam werkelijkheid worden dan kan ik hem altijd nog annuleren.

Meer capaciteit en groter laad en teruglever vermogen voor bijna dezelfde prijs en plug and play klinkt voor nu nog te mooi om waar te zijn.
Ik heb ook veel van HomeWizard.
Ik moet zeggen dat het allemaal prima werkt.
En de open API voor een ander platform zoals Home Assistant is geweldig.
Ik laat de 2 stuks batterijen gewoon komen.
Voor de thuisbatterij heb ik toch een grote en waarschijnlijk een vaste opstelling nodig.
Maar tegen die tijd naar een Victron of ander systeem kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:49:
[...]

Idem. Hier ook het nodig spul van HW. Het werkt altijd en wat je zegt gaat er iets stuk dan zijn ze niet de beroerdste. Ik vind het er van HW ook wat robuuster uitzien allemaal. Dan doel ik ook op de website. App die goed functioneerd. Die andere die peter hier deelde leuk dat de concurrentie komt maar de website enzo vind ik dan toch te amateuristisch gebouwd. Verschillende handels benamingen. Benieuwd wat er de komende maanden nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-06 21:24
Per kwh een stuk goedkoper dan HW EN handelen met energie.

HW staat 2-0 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:34
Henkoes schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

HW staat 2-0 achter.
Hebben nog geen bezoek adres, dus nog niet ophalen en betalen.
Hoeft geen probleem te zijn maar ben toch nog even afwachtend.
Ook in Duitsland komen er steeds meer "Balkon kraftwerken mit speicher" denk dat HW op de pedalen moet om de concurrentie voor te blijven.
Lees al Q3 2025 voor nieuwe bestellingen, kan veel gebeuren voor die tijd.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:08
Henkoes schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:19:

HW staat 2-0 achter.
Eerst maar eens een werkend systeem in het wild zien. Online weinig info, klinkt te mooi om waar te zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Ross11 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:02:

Lees al Q3 2025 voor nieuwe bestellingen, kan veel gebeuren voor die tijd.
Inderdaad. Dit is toch wel een aardige markt waar nog niet veel spelers actief zijn. Dat gaat zeker veranderen. Ben ook heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 23-05 12:45
Broodro0ster schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

Het zal inderdaad een soort stroomtang zijn, werkt tenslotte ook op magnetische velden.
Die 800 W staat nogal krom in het datasheet.

Dat getal komt vermoedelijk uit de Duitse wetgeving waarbij je niet meer dan 800 Wp het net op mag jagen. Met de stroomtang regel je dan dynamisch de inverter van je accu of zonnepanelen terug. Generen jouw zonnepanelen bijvoorbeeld 3000 W en verbruik je op dat moment 400 W, dan zal er dus 2600 W over zijn. Als je accu vol zit wordt op dat moment de inverter-output met 2600 - 800 = 1800 W teruggeregeld. Idem voor de inverter van de accu mochten de zonnepanelen bijvoorbeeld niets doen. (Handelen wordt dan ook minder aantrekkelijk.)

De Duitse markt is zoveel groter. Als we de regels (NEN, VDE, netbeheerders, etc.) toch eens zouden harmoniseren zou dat ook voor fabrikant én consument een stuk overzichtelijker zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sonero op 20-08-2024 22:53 . Reden: Opmerking over handelen toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Sonero schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Het zal inderdaad een soort stroomtang zijn, werkt tenslotte ook op magnetische velden.
Die 800 W staat nogal krom in het datasheet.

Dat getal komt vermoedelijk uit de Duitse wetgeving waarbij je niet meer dan 800 Wp het net op mag jagen. Met de stroomtang regel je dan dynamisch de inverter van je accu of zonnepanelen terug. Generen jouw zonnepanelen bijvoorbeeld 3000 W en verbruik je op dat moment 400 W, dan zal er dus 2600 W over zijn. Als je accu vol zit wordt op dat moment de inverter-output met 2600 - 800 = 1800 W teruggeregeld. Idem voor de inverter van de accu mochten de zonnepanelen bijvoorbeeld niets doen. (Handelen wordt dan ook minder aantrekkelijk.)

De Duitse markt is zoveel groter. Als we de regels (NEN, VDE, netbeheerders, etc.) toch eens zouden harmoniseren zou dat ook voor fabrikant én consument een stuk overzichtelijker zijn.
Inderdaad een CT spoel nodig als ik het bekijk.
Niet echt plug en play dus.
https://www.ematic-zonnep...70N935u85KYX2f90641s4.pdf
Maar ik verwacht dat er snel meer producten op dit gebied op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
peterbier schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:44:
[...]

Inderdaad een CT spoel nodig als ik het bekijk.
Niet echt plug en play dus.
https://www.ematic-zonnep...70N935u85KYX2f90641s4.pdf
Maar ik verwacht dat er snel meer producten op dit gebied op de markt komen.
Er zijn varianten op te bedenken die nog steeds aan de VDE-normen (Duitse NEN 1010) voldoen. Dit systeem kwam al eerder voorbij: https://alphaesslife.de/p...twerk-mit-speicher-1024wh

Een balkonset - ja, inclusief panelen - waarbij je de accuset kan uitbreiden tot 6 kWh en 2 kW output. Althans, binnen je eigen huis; er mag niet meer dan 800 W het net op. Waarmee je in principe ook de pieken van je vaatwasser en wasmachine op kan vangen.

Ware het niet dat dit apparaat dan weer 3 ingebouwde wandcontactdozen heeft dus je zal de accu dicht bij de eindverbruiker moeten plaatsen, zo lijkt het?
In mijn geval zou de Duravolt oplossing beter zijn. Die kan tegen lage temperaturen en kan op een eigen groep in de schuur geplaatst worden.

ik berg me alvast voor de NEN1010 beterweters die vinden dat het engineering-hart van Europa allemaal onveilige producten en regels maakt…

Waarschijnlijk is dat @HomeWizard_NL snel over de grens gaat kijken om te kijken wat de concullega’s daar allemaal aanbieden. Eerlijk gezegd draagt de Duitse oplossing beter bij aan een stabieler net dan de Nederlandse, is gunstiger voor de energieleverancier en het zou me niet verbazen als hier de komende jaren de salderingsregeling naartoe “gebogen” wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Nog wat achtergrond voor de liefhebbers:
https://www.bundesregieru...-balkonkraftwerke-2213726
Uitleg: https://www.homeandsmart.de/balkonkraftwerk-gesetz

Met beperkingen: “Außerdem können Balkonsolaranlagen künftig leistungsfähiger sein. Für Geräte mit einer installierten Leistung von insgesamt bis zu 2 Kilowatt und einer Wechselrichterleistung von insgesamt bis zu 800 Voltampere gilt eine vereinfachte Anmeldung”.

In combinatie met zonnepanelen is de technische beperking natuurlijk de omvormer met dynamisch regelbaar uitgangvermogen, die heeft ook niet iedereen hangen. Maar er is vast wel een ondernemer die daarop in wil springen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-06 18:27
Devke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:33:
[...]

Mooi. Altijd goed voor de consument ;-p

Nog niet gelezen de info. Dank voor delen. Prijs is niet verkeerd iig voor 5 kWh
Onderste regel, prijs is ex btw...
Pagina: 1 ... 22 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.