Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 13:29
Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

Misschien mis ik het even hoor. Tis nog vroeg ;-p

Laadverlies is batterij in - batterij uit. Die volg ik helemaal. Dan zit er nog stroom in de batterij. Die batterijstroom is geladen vanuit net/opwek. Daar zit ook al verlies op. Hoe weet je nu hoeveel verlies dat je daarop hebt gemaakt? Pas als het de batterij weer uitkomt vlgs mij. Daarom gaf ik aan je kunt het mooi zien als deze op batterij op 0 staat (leeg is).
Nee, bij het opladen van de batterij heb je natuurlijk ook verlies, en daarom is mijn sensor template beter, die meet het op elk moment goed, niet alleen als de batterij weer op 0 staat.

Misschien een voorbeeldje met concrete cijfers:

Stel: je begint met een lege accu van 5,0 kWh capaciteit. Die laad je helemaal op, dan zit er 5,0 kWh in je accu, maar je hebt door de laadverliezen 5,5 kWh moeten gebruiken om die 5,0 kWh in je accu te krijgen (10% verlies).

Dan weet je dat met mijn template op dat moment toch precies? Want:

Verlies = IN - UIT - OPSLAG vertaalt in deze situatie naar:

Verlies = 5,5 kWh - 0 kWh - 5,0 kWh = 0,5 kWh voor 1x opladen.

Stel, je ontlaadt de accu dan weer helemaal, dus naar 0 kWh, dan komt er maar 4,5 kWh uit de accu die je kunt gebruiken, weer 0,5 kWh (10%) ontlaadverliezen. Dan heb je in totaal dus 5,5 kWh geladen, 4,5 kWh ontladen, en 1,0 kWh verlies gehad.

Verlies = 5,5 kWh - 4,5 kWh - 0 = 1,0 kWh over 1x opladen en 1x ontladen samen.

Tot zover klopt mijn getal precies met jouw getal, want OPSLAG = 0.

Maar, stel dat je het verlies wilt weten als de accu daarna weer helemaal volgeladen wordt, dan stop je dus weer 5,5 kWh in de batterij, die dan tot 5,0 kWh oplaadt in deze 2e cyclus:

Verlies = 11,0 - 4,5 -5,0 = 1,5 kWh

Deze 1,5 kWh is toch nu ook, met volle accu, het enige juiste getal? Je had al 1,0 kWh verlies met de 1e keer opladen en ontladen, en nu komt er nog 0,5 kWh verlies bij voor nog een 2e keer helemaal opladen.

Op deze manier is de verliesberekening op *elk* moment correct, voor elke laadtoestand van de accu...

Je kunt ook een plaatje tekenen met de energiestromen die de accu in en uit gaan (inclusief een pijltje voor verlies), dan zie je dat deze berekening klopt ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Gameboy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:43:
[...]

Nee, bij het opladen van de batterij heb je natuurlijk ook verlies, en daarom is mijn sensor template beter, die meet het op elk moment goed, niet alleen als de batterij weer op 0 staat.

Misschien een voorbeeldje met concrete cijfers:

Stel: je begint met een lege accu van 5,0 kWh capaciteit. Die laad je helemaal op, dan zit er 5,0 kWh in je accu, maar je hebt door de laadverliezen 5,5 kWh moeten gebruiken om die 5,0 kWh in je accu te krijgen (10% verlies).

Dan weet je dat met mijn template op dat moment toch precies? Want:

Verlies = IN - UIT - OPSLAG vertaalt in deze situatie naar:

Verlies = 5,5 kWh - 5,0 kWh - 0 = 0,5 kWh voor 1x opladen.

Stel, je ontlaadt de accu dan weer helemaal, dus naar 0 kWh, dan komt er maar 4,5 kWh uit de accu die je kunt gebruiken, weer 0,5 kWh (10%) ontlaadverliezen. Dan heb je in totaal dus 5,5 kWh geladen, 4,5 kWh ontladen, en 1,0 kWh verlies gehad.

Verlies = 5,5 kWh - 4,5 kWh - 0 = 1,0 kWh over 1x opladen en 1x ontladen samen.

Tot zover klopt mijn getal precies met jouw getal, want OPSLAG = 0.

Maar, stel dat je het verlies wilt weten als de accu daarna weer helemaal volgeladen wordt, dan stop je dus weer 5,5 kWh in de batterij, die dan tot 5,0 kWh oplaadt in deze 2e cyclus:

Verlies = 11,0 - 4,5 -5,0 = 1,5 kWh

Deze 1,5 kWh is toch nu ook, met volle accu, het enige juiste getal? Je had al 1,0 kWh verlies met de 1e keer opladen en ontladen, en nu komt er nog 0,5 kWh verlies bij voor nog een 2e keer helemaal opladen.

Op deze manier is de verliesberekening op *elk* moment correct, voor elke laadtoestand van de accu...

Je kunt ook een plaatje tekenen met de energiestromen die de accu in en uit gaan (inclusief een pijltje voor verlies), dan zie je dat deze berekening klopt ;)
Is dit niet een heel ingewikkelde manier om te zeggen:

AC > DC > AC = 20% omvormer verlies?

Of vergeet ik iets?
Sjamo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

Ik zou denken dat je zoiets doet voor een min of meer realistisch beeld?
Als je de HomeWizard batterij in 10jaar wil afschrijven en je wil daarvoor uitgaan van die 6000 cycli, dan moet je al uitgaan van 1,64 cycli per dag. Dat is gigantisch veel. Wij zouden over de afgelopen 5 dagen ondanks ideale omstandigheden om veel cycli te benutten (wisselende zon en veel airco-gebruik), maar 4,4 cycli hebben verbruikt.
Klopt. Die 1,64 per dag lukt soms wel, soms totaal niet. Mijn simulatiebatterij had gister rond de 2 opgeladen en was begin van de nacht al leeg. Geen tot weinig zon en langer wordende avonden. Dus tja wat is gemiddeld. Daarnaast houdt de simulator het aantal cycli wel bij. Een goede cycli prijs is dan lastig te vinden dan in eerst instantie maar dom de 1395/6000 te pakken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Sjamo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:30:
[...]

Mij ging het in de vraag waar je op reageerde niet om het uitrekenen van het verlies. Men geeft altijd percentages voor verlies, en ik vroeg me af door welk getal (aantal geladen of aantal ontladen) ik het verlies moest ddlen om tot het juiste percentage te komen.
Het was ook alleen een tip om een beter getal te krijgen die niet op en neer fluctueert met de laadtoestand van de accu ;)

Als je het juiste verlies als een percentage wilt weten, dan moet je weten hoeveel nuttige energie je uit de accu haalt (in totaal), ten opzichte van hoeveel energie er in gegaan is (in totaal).

Dat is een andere berekening dan het verlies in kWh's. Je kunt dan de hoeveelheid energie die eruit gekomen is, delen door de energie die erin gegaan is, maar dan moet je ook rekening houden met de laadtoestand, en daar een factor op loslaten hoeveel nuttige energie daar potentieel nog uitkomt. Dat is een getal waar het verlies ook weer in meegenomen moet worden.

Als je een paar aannames doet, en accepteert dat deze berekening in het begin, bij weinig cycli, niet nauwkeurig is, maar gedurende de levensduur van de accu steeds beter, dan kun je dit weglaten, en alleen kijken naar dit getal:

Efficiëntie = (UIT / IN) # negeer de laadtoestand van de accu, die wordt steeds minder relevant op lange termijn

Stel dat je dan 100 "ideale" cycli hebt gehad, dan heb je 550 kWh in je accu gestopt, en er 450 kWh uit gehaald (dan is de max. 5,0 kWh in je accu niet meer zo relevant ;) )

Dan is je efficientie dus 450 / 550 * 100% = 82% (afgerond), en je verlies 18% (afgerond)

En dat komt aardig overeen met het theoretische efficientie van 81% als je bij in en uit 10% verlies hebt (0,9 * 0,9 = 0,81)

[ Voor 1% gewijzigd door Gameboy op 15-08-2024 12:51 . Reden: verlies / efficientie omgedraaid, oops! ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
Gameboy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Het was ook alleen een tip om een beter getal te krijgen die niet op en neer fluctueert met de laadtoestand van de accu ;)

Als je het juiste verlies als een percentage wilt weten, dan moet je weten hoeveel nuttige energie je uit de accu haalt (in totaal), ten opzichte van hoeveel energie er in gegaan is (in totaal).

Dat is een andere berekening dan het verlies in kWh's. Je kunt dan de hoeveelheid energie die eruit gekomen is, delen door de energie die erin gegaan is, maar dan moet je ook rekening houden met de laadtoestand, en daar een factor op loslaten hoeveel nuttige energie daar potentieel nog uitkomt. Dat is een getal waar het verlies ook weer in meegenomen moet worden.

Als je een paar aannames doet, en accepteert dat deze berekening in het begin, bij weinig cycli, niet nauwkeurig is, maar gedurende de levensduur van de accu steeds beter, dan kun je dit weglaten, en alleen kijken naar dit getal:

Verlies = (UIT / IN) # negeer de laadtoestand van de accu, die wordt steeds minder relevant op lange termijn

Stel dat je dan 100 "ideale" cycli hebt gehad, dan heb je 550 kWh in je accu gestopt, en er 450 kWh uit gehaald (dan is de max. 5,0 kWh in je accu niet meer zo relevant ;) )

Dan is je verlies dus 450 / 550 * 100% = 82% (afgerond)

En dat komt aardig overeen met het theoretische verlies van 81% als je bij in en uit 10% verlies hebt (0,9 * 0,9 = 0,81)
Een heel andere benadering die veel logischer klinkt dan wat ik had. Dank je.
Het andere wat je zei over dat je het dan in elke toestand van geladenheid kan uitrekenen ga ik nog induiken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 15-08-2024 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Peterhardenberg schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Of vergeet ik iets?
Mja, 2x 10% is niet hetzelfde als 1x 20%, dat werkt niet zo... ;)

10% verlies bij de ene richting, en 10% verlies bij de andere richting is samen 19% verlies (nuttige energie is 0,9 * 0,9 = 0,81 ofwel 0,19 voor verlies).

Verder zijn de verliezen om een accu op te laden meer dan alleen de omvormerverliezen zelf. Ik ben geen accu-expert, maar de accu-cellen zelf verliezen ook energie die niet puur in de omvormer zelf zitten.

De voorgestelde berekening is puur op daadwerkelijk behaalde totale efficientie van de hele laad- ontlaadcyclus...en dat is denk ik wat je wilt weten, niet alleen de verliezen in de omvormer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Of vergeet ik iets?
Aan het eind van de rit zal het daar gemiddeld wel op neerkomen. Als je tussendoor iets met de cijfers wil doen dan lijkt me 10/10 wel een mooi uitgangspunt. Meten/weten dat het laadverlies hard stijgt als de temperatuur > x° is leuk tweakmateriaal.

Je moet wel tweaken om er wat aan te hebben, maar alleen naar de mooie grafiekjes kijken keur ik ook goed :) .
Gameboy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Verlies = (UIT / IN) # negeer de laadtoestand van de accu, die wordt steeds minder relevant op lange termijn

Dan is je efficientie dus 450 / 550 * 100% = 82% (afgerond), en je verlies 18% (afgerond)

En dat komt aardig overeen met het theoretische efficientie van 81% als je bij in en uit 10% verlies hebt (0,9 * 0,9 = 0,81)
Dan zeggen we eigenlijk allebei nagenoeg hetzelfde. Jij meet alleen door dan met de verliezen die in de batterij al meegenomen zijn. Ik reken nu met HW 2x 20%. Besef me nu dat dit zelfs voor de HW batterij wel wat veel is.HW geeft zelf een efficiency aan van 70-90% (ga ervanuit dat ik dat had moeten lezen als een x laden en ontladen). Was in het midden gaan zitten met de gedachte 20% verlies iedere kant op. Dat zou wat grof zijn 8)7

Edit : Simulator staat wel op 1x 20% verlies. Batterij is leeg dus was snel te berekenen ;-P

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Sjamo
Ik vermoed zomaar dat de grafieken over het scherm zullen vliegen wanneer de eerste batterijen worden uitgeleverd :)

Ik ben erg benieuwd hoe straks onze 2 batterijen zich zullen verhouden tot elkaar. Niet eens qua verlies maar meer qua gedrag.

Sinds we deze huidige batterij hebben duurt november ineens nog heel erg lang :)
Sjamo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:22:
Ik vermoed zomaar dat de grafieken over het scherm zullen vliegen wanneer de eerste batterijen worden uitgeleverd :)

Ik ben erg benieuwd hoe straks onze 2 batterijen zich zullen verhouden tot elkaar. Niet eens qua verlies maar meer qua gedrag.

Sinds we deze huidige batterij hebben duurt november ineens nog heel erg lang :)
Ik denk dat je met name flatliners zult zien. Opwek wordt steeds lastiger en wat er is gaat in eigen verbruik zitten. Tis nu bewolkt hier en ik sta nog net iets uit het net te trekken. November is dan wel een eind weg nog maar dat zal de opwek niet beter maken. Heb 3320 Wp liggen op ZW

Sjamo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:22:

De enphase laad je alleen via zonneopwek?

• Sjamo
Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

De enphase laad je alleen via zonneopwek?
Ja
Okey mag ik vragen hoeveel Wp je hebt liggen?

Ben benieuwd naar je ervaringen met Enphase

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:01
Heb een vraag, heb 2 HW batterijen besteld, komen in maart 2025. Ons totale jaarverbruik is ongeveer 9300 kWh.
Opbrengst panelen ongeveer jaarlijks 8000 kWh. Daarvan ongeveer 30% eigen verbruik.Zie het wel als een speeltje om te kijken wat effect is. Maar misschien al tweakers die ongeveer dezelfde situatie hebben en al simulatie hebben gedraaid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
hortens9273 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:45:
Heb een vraag, heb 2 HW batterijen besteld, komen in maart 2025. Ons totale jaarverbruik is ongeveer 9300 kWh.
Opbrengst panelen ongeveer jaarlijks 8000 kWh. Daarvan ongeveer 30% eigen verbruik.Zie het wel als een speeltje om te kijken wat effect is. Maar misschien al tweakers die ongeveer dezelfde situatie hebben en al simulatie hebben gedraaid?
Lees gerust eens een paar pagina's terug.
Knowbody schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:06:
Wat ik overigens heel slim vind aan het concept is dat er een overkoepelende bewaking is via de P1 poort van de SM.
De software kan dus zo slim worden gemaakt dat teveel plug in batterijen op 1 fase niet wordt goedgekeurd, om maar wat te noemen.
Verder zal het laadproces ook met een schuin oog naar de spanningen kijken en mogelijk vooral de pieken afvlakken bij terugleveren. Dus niet in een paar uur die 2,7 kWh volstampen, maar dat slim doen op basis van wat er gemeten wordt door de slimmemeter en aangevuld met trends of weather forecast info.

Op die manier wordt het direct een nuttig systeem.

Stem het aantal accu's af op je base load avond- en nachtverbruik van je reguliere apparatuur (in de zomer).
Hoe weet de meter waar er een HW-batterij zit. Het is plug-in dus niet anders dan elk ander apparaat waarvan je de stekker in een stopcontact steekt.

Het is een NOM systeem en zal dus laden en ontladen tot het maximum vermogen van de batterij afhankelijk van het overschot of tekort wat de meter ziet. Aanpassing op basis van andere data zit er niet in en zou ik ook niet willen omdat dit een be-invloeding van buiten is.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:24
Gereserveerd

[ Voor 97% gewijzigd door Knowbody op 15-08-2024 21:44 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Software heeft inputdata nodig Als die data niet bestaat kan je software schrijven zoveel als je wilt het zal niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 18:52
De accu kijkt volgens mij maar naar 1 ding, dat is wat er door de meter gaat, is dit + dan laden, is dit - dan ontladen.
Bij 3 fase wordt het verbruik/teruglevering onderling verrekend.

Vandaar dat een P1 meter nodig is, de accu heeft, voor zover ik begrijp, geen idee op welke fase en wcd hij zit.

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:09
ArthurMorgan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:20:
[...]

Dit is voor de HW minder van belang vanwege niet de plicht van aanmelden vanwege de 800 Watt grens. (Plus een aantal andere redenen zoals grootte en geen mogelijkheid tot handelen en terugleveren etc.)

Maar ook voor andere type batterijen is dit voorlopig echt een schot in de lucht. Zonder wetswijziging mag dit gewoon niet op basis van artikel 17 UVRM - Artikel 1 EP. Het ongestoord recht op eigendom. Dus dan zal er echt een wetswijziging moeten komen, en dan moet vervolgens die wet ook standhouden als mensen naar de rechter stappen en er gekeken wordt naar dat artikel en het algemeen belang.
Nee dit gaat er (zeker voorlopig) echt niet komen.
De topic-starter zei er al eerder dit over: "conform de netcode is voor batterijen <=800W invoer alleen een melding achteraf aan de netbeheerder noodzakelijk".

bronnen: MacD007 in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic" en
https://wetten.overheid.n...5#Hoofdstuk3_Paragraaf3.3

Nu is dit apparaat (als ik het goed begrijp) er qua functionaliteit op gericht om alleen overschot van je eigen zonnestroom of windstroom op te nemen. En om niets op te nemen uit het net. En ook om niets terug te leveren aan het net. Voor de netbeheerder als het ware "onzichtbaar", de teruglever telwerken komen alleen wat later in actie en de afnametelwerken ook.

Mocht het juridische steekspel beginnen dan zal het een semantisch spelletje worden: valt dit apparaat qua functionaliteit eigenlijk wel onder een elektriciteitsproductie-eenheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sonero schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

De topic-starter zei er al eerder dit over: "conform de netcode is voor batterijen <=800W invoer alleen een melding achteraf aan de netbeheerder noodzakelijk".

bronnen: MacD007 in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic" en
https://wetten.overheid.n...5#Hoofdstuk3_Paragraaf3.3

Nu is dit apparaat (als ik het goed begrijp) er qua functionaliteit op gericht om alleen overschot van je eigen zonnestroom of windstroom op te nemen. En om niets op te nemen uit het net. En ook om niets terug te leveren aan het net. Voor de netbeheerder als het ware "onzichtbaar", de teruglever telwerken komen alleen wat later in actie en de afnametelwerken ook.

Mocht het juridische steekspel beginnen dan zal het een semantisch spelletje worden: valt dit apparaat qua functionaliteit eigenlijk wel onder een elektriciteitsproductie-eenheid?
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:16:
[...]

Zover nu bekend, hoef je deze als je er een koopt niet aan te melden. Bij twee of meer die op een eigen groep zitten en ontgrendeld zijn gaan we er voor nu vanuit van wel.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Knowbody
Gereserveerd

[ Voor 96% gewijzigd door Knowbody op 15-08-2024 21:45 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Knowbody schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

SOFTWARE kan de fase eenvoudig detecteren.
Dat is niet waar. Om te beginnen DSMR4 meters geven geen fase informatie door via hun P1 poort.

Daarnaast hoe maakt de meter onderscheidt tussen een HW batterij en een frituurpan, allebei worden zonder ID in het stopcontact gestoken.

• Ross11
Knowbody schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

SOFTWARE kan de fase eenvoudig detecteren.
Op een WCD staat 1 fase en nul, vraag is hoe weet de software welke fase dit is?

Ross

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:34
hanev001 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Daarnaast hoe maakt de meter onderscheidt tussen een HW batterij en een frituurpan, allebei worden zonder ID in het stopcontact gestoken.
Je laat de HW accu 10 seconden 1.200 Watt laden en voila :)
Voor de twijfelaars kan dit eventueel X keer herhaald worden (desnoods op verschillende vermogens)

Software kan vaak de beperkingen van de hardware oplossen.
(ik ben geen IT-er)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
Ross11 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:29:
Op een WCD staat 1 fase en nul, vraag is hoe weet de software welke fase dit is?
Aangezien de HW-batterij wordt aangestuurd door de HW-P1-meter, kunnen die 'gezamenlijk' wel uitvogelen op welke fase een batterij zit, mits DSMR v5. En met meerdere batterijen achter dezelfde meter kunnen ze onderling (of via de P1-meter) wel vaststellen of ze wel of niet op dezelfde fase zitten (door wel of niet een fase-verschil van de sinus te detecteren), zelfs zonder DSMR v5.

• Knowbody
Sparky schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Voor de twijfelaars kan dit eventueel X keer herhaald worden (desnoods op verschillende vermogens)

(ik ben geen IT-er)
Ik had geen zin om de onnozelen uitleg te geven.

Sparky schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

(ik ben geen IT-er)
En wat zie je dan? dat er op een groep 1200W wordt gebruikt. Jij kan weten dat dit de batterij is maar hoe ziet de software dat? Ik kan op die zelfde groep een andere gebruiker aanzetten, als die dan 1200W gebruikt wil dat niet zeggen dat het een batterij is.
Bovendien wat er door de slimme meter aan de P1 poort wordt doorgegeven is de som van alle groepen.

Je hebt voor software herkenbare ID's nodig die uniek zijn als je er iets mee wil kunnen doen. En deze bestaan niet voor apparatuur die je in een gewoon stopcontact steekt.
a2aan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Aangezien de HW-batterij wordt aangestuurd door de HW-P1-meter, kunnen die 'gezamenlijk' wel uitvogelen op welke fase een batterij zit, mits DSMR v5. En met meerdere batterijen achter dezelfde meter kunnen ze onderling (of via de P1-meter) wel vaststellen of ze wel of niet op dezelfde fase zitten (door wel of niet een fase-verschil van de sinus te detecteren), zelfs zonder DSMR v5.
Weet je dat zeker? Wat gebeurd er als je ook nog ergens een set plug-in zonnepanelen gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:21:
Je hebt voor software herkenbare ID's nodig die uniek zijn als je er iets mee wil kunnen doen. En deze bestaan niet voor apparatuur die je in een gewoon stopcontact steekt.
Ehm, apparaten kunnen onderling prima communiceren over het elektriciteitsnet (zo is mijn laptop momenteel verbonden met een powerlinenetwerk), en die apparaten, die je in het stopcontact steekt, hebben wel degelijk software, én ieder hun eigen unieke ID.

Nou zit de P1-meter van HomeWizard niet in het stopcontact, maar het communiceert nog steeds met de batterijen (via WiFi). Aangezien HomeWizard (als je een DSMR v5 meter) hebt aparte grafiekjes kan tonen per fase, zou het dus ook prima de 'handtekening' van individuele batterijen kunnen ontdekken, als die met een uniek patroontje een op-/ontlaadgedrag laten zien (al dan niet periodiek). Als je dat een beetje slim doet, dan zie je dat 'door' de frituurpan heen, als die (geheel toevallig) op hetzelfde moment aan staat, en zelfs door de opwek van je extra setje zonnepanelen (desnoods stuurt de P1-meter, 's nachts, het commando naar de batterij om zijn op-/ontlaadriedeltje te doen, al dan niet net zo lang tot het 'lukt' op een moment dat er geen koelkast, vriezer en/of Quooker aansprong).

En als je geen DSMR v5 meter hebt, maar wel meerdere batterijen, dan kunnen die door met elkaar te communiceren (of door allemaal met de centrale HW-P1-meter te communiceren) er prima achter komen of ze wel of niet op verschillende fasen zitten, simpelweg door de klokken goed te synchroniseren, en vervolgens iedere batterij te laten vertellen op welk (exact) tijdstip de piek van de sinus is geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door a2aan op 15-08-2024 16:41 ]

• Ross11
Knowbody schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Ik had geen zin om de onnozelen uitleg te geven.
"Saved by the bell" noemen ze dit je had echt geen idee. _/-\o_ _/-\o_

Ross

• Ross11
[quote]a2aan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Ehm, apparaten kunnen onderling prima communiceren over het elektriciteitsnet (zo is mijn laptop momenteel verbonden met een powerlinenetwerk), en die apparaten, die je in het stopcontact steekt, hebben wel degelijk software, én ieder hun eigen unieke ID.

Bedankt snap de gedachtegang, dat powerlinenetwerk is niet zo fantastisch daarom hier er uit gegooid.
Maar ze kunnen natuurlijk via Wifi natuurlijk wel met elkaar communiceren.

Heb maar 1 fase dus zou hier wel moeten lukken om de juiste aan te wijzen. :)

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Nou zit de P1-meter van HomeWizard niet in het stopcontact, maar het communiceert nog steeds met de batterijen (via WiFi). Aangezien HomeWizard (als je een DSMR v5 meter) hebt aparte grafiekjes kan tonen per fase, zou het dus ook prima de 'handtekening' van individuele batterijen kunnen ontdekken, als die met een uniek patroontje een op-/ontlaadgedrag laten zien (al dan niet periodiek). Als je dat een beetje slim doet, dan zie je dat 'door' de frituurpan heen, als die (geheel toevallig) op hetzelfde moment aan staat, en zelfs door de opwek van je extra setje zonnepanelen (desnoods stuurt de P1-meter, 's nachts, het commando naar de batterij om zijn op-/ontlaadriedeltje te doen, al dan niet net zo lang tot het 'lukt' op een moment dat er geen koelkast, vriezer en/of Quooker aansprong).

En als je geen DSMR v5 meter hebt, maar wel meerdere batterijen, dan kunnen die door met elkaar te communiceren (of door allemaal met de centrale HW-P1-meter te communiceren) er prima achter komen of ze wel of niet op verschillende fasen zitten, simpelweg door de klokken goed te synchroniseren, en vervolgens iedere batterij te laten vertellen op welk (exact) tijdstip de piek van de sinus is geweest.
Je laptop gebruikt de stroom kabels als een soort van ethernet , de communicatie wordt dus met je router gedaan. De slimme meter merkt hiet niets van.

Dan de communicatie van de P1-meter met de batterijen. Jij neemt aan dat dit een volledig 2 richtingsverkeer is, maar is dat zo. Ik verwacht eigenlijk dat de batterij de laatste P1 waarde opvraagt, slechts die info krijgt en daar wat mee gaat doen maar dat er verder geen communicatie is. Als er al meer communicatie is dan loopt dat via de cloud.

Dan kom je met een "handtekening" Nu ga je dus de extra ID informatie toevoegen waarvan ik al eerder heb gezegt dat je die nodig hebt wil je een apparaat kunnen herkennen. Maar zover mij bekend bestaat dat nog niet.

Kortom ik ben nog steeds van menig dat het in de huidige sistuatie niet kan maar als HW extra ID's inbouwt dan wordt er wel wat mogelijk.

Overigens is deze discussie verder gegaan dan ik eigenlijk wilde omdat het nut van zo'n fase herkenning mij ontgaat. Wat kan mij het schelen dat een fase anders belast wordt dan een andere, zolang ik binnen de zekering grens van de groep blijft waarop de batterij is aangesloten werkt het
Je zal bijna nooit de fasen evenwichtig belasten. Gebruikers zullen nooit allemaal tegelijk aanstaan en dan een nette verdeling geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:09:
Je laptop gebruikt de stroom kabels als een soort van ethernet , de communicatie wordt dus met je router gedaan. De slimme meter merkt hiet niets van.
Mijn punt was dat apparaten met stekkers prima een uniek ID kunnen hebben, om te gebruiken bij onderlinge communicatie (HomeWizard doet dat via WiFi Enphase via de elektriciteitskabels).
Dan de communicatie van de P1-meter met de batterijen. Jij neemt aan dat dit een volledig 2 richtingsverkeer is, maar is dat zo.
Ja, dat is zo, want dat is nodig om enerzijds te kunnen bewaken dat meerdere batterijen gezamenlijk nooit meer dan 800W ontladen (feature van het systeem, alhoewel je dat in theorie nog 'dom' centraal aan zou kunnen sturen), en anderzijds voor het optimaal sturen van het laden/ontladen van de individuele batterijen, rekening houdend met state of charge, temperatuur, etc. (is hier ooit door @HomeWizard_NL toegelicht).
Als er al meer communicatie is dan loopt dat via de cloud.
Ook hiervan heeft @HomeWizard_NL in dit topic aangegeven dat het systeem onderling (tussen meter en batterijen) voornamelijk lokaal communiceert (wel via WiFi, niet via internet/cloud).
Overigens is deze discussie verder gegaan dan ik eigenlijk wilde omdat het nut van zo'n fase herkenning mij ontgaat. Wat kan mij het schelen dat een fase anders belast wordt dan een andere
Sommige mensen zien het evenwichtig belasten van het net als een nobel streven.

Anderen zijn van mening dat als je twee batterijen op verschillende fasen hebt aangesloten, dat ze 'standaard' gedeblokkeerd zouden kunnen worden (dus ieder met 800W ontladen, I.p.v. 800W totaal).

Maar volgens mij is HomeWizard hier vrij conservatief in, en zien zij meerdere batterijen nog steeds als een gezamenlijk systeem, dat alsnog maar met maximaal 800W mag ontladen via het stopcontact.

• Knowbody
Ross11 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

"Saved by the bell" noemen ze dit je had echt geen idee. _/-\o_ _/-\o_
Dat zijn jouw woorden.
Het kan vrij simpel via ingebouwde spanningsmeting.

Kortom: SOFTWARE

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
Zoals ik al eerder aangegeven heb in dit topic.
De batterijen communiceren met de HW P1 meter.
Bij een oude meter met een interval van 10 seconden is dat niet handig.
(Bijvoorbeeld batterij op stand ontladen als de zon weer door komt)
In het ergste geval is dat 10 seconden. (Keer hoe vaak per dag kan dit wel behoorlijk afwijkingen geven)
Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Sessy kun je zoals ik begrepen hebt ook zo weer van de muur schroeven. Die stroom tappen ze af bij je PV omvormer. Mits je PV op een eigen groep hebt aangesloten.
Uiteraard kan dat, maar ik heb ze recent gebeld en begrepen dat ze niets met de PV koppeling doen behalve de opbrengst in een grafiekje tonen en dan kon ik bijv. 2 Sessy's beter over de 2 andere niet-zonnepanelen groepen verdelen om beide Sessy's alle ruimte te geven. Dat betekent automatisch meer meterkast werk.
Ik zie dat jij de yaml hebt voor het berekenen van de winst. Daar heb je omzettingsverlies en de cyclusprijs (1395/6000) in meegenomen. Natuurlijk gaat hij langer mee maar even voor een beeld. Zou je die code eventueel willen delen?
De opbrengst is gewoon een waarde die de integratie standaard al bevat, die zou je al moeten hebben. De rij daaronder is gewoon een tekstveld.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
peterbier schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:34:
Zoals ik al eerder aangegeven heb in dit topic.
De batterijen communiceren met de HW P1 meter.
Bij een oude meter met een interval van 10 seconden is dat niet handig.
(Bijvoorbeeld batterij op stand ontladen als de zon weer door komt)
In het ergste geval is dat 10 seconden. (Keer hoe vaak per dag kan dit wel behoorlijk afwijkingen geven)
In het geval van een oude meter is dat opgelost zodra aansturing via de kWh meter mogelijk wordt. Dat is in Q1 2025 zeg ik even uit m’n hoofd?

• peterbier
easywoods schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

In het geval van een oude meter is dat opgelost zodra aansturing via de kWh meter mogelijk wordt. Dat is in Q1 2025 zeg ik even uit m’n hoofd?
Ja dat wordt een grote klus hier.
HW kWh meter 130 euro.
Of simpel de slimme meter laten vervangen door Enexis 200 euro.
Ik doe het laatste.

Ik bedoelde eigenlijk met het bericht als je een oude slimme meter hebt het nogal raar kan gaan met opladen/ontladen van de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ross11
Knowbody schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Dat zijn jouw woorden.
Het kan vrij simpel via ingebouwde spanningsmeting.

Kortom: SOFTWARE
SOFTWARE ja dat blijf je herhalen, op een vraag hoe komt er als antwoord.
SOFTWARE, met als toevoeging "Ik had geen zin om de onnozelen uitleg te geven."

Nu kunnen we natuurlijk niet allemaal van alles weten, dus sta open voor uitleg.

Ik in mijn onschuld denk nu gaat er een uitleg komen hoe.
Maar nee weer SOFTWARE

Gevolgt door iets met spanning, nu is mijn kennis beperkt geef ik direct toe, maar om spanning, het meest instabiele van een installatie, als meetpunt te nemen kan ik niet volgen.

Hierbij een overzicht van het spannings verloop vandaag.

Ben bang dat de accu aan de valium moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5-bFKwawDuQ-Gh908j8MSElpqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oAg5D7w0CZta2tvJoGDPGoi6.png?f=user_large

Ross

Taro schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Uiteraard kan dat, maar ik heb ze recent gebeld en begrepen dat ze niets met de PV koppeling doen behalve de opbrengst in een grafiekje tonen en dan kon ik bijv. 2 Sessy's beter over de 2 andere niet-zonnepanelen groepen verdelen om beide Sessy's alle ruimte te geven. Dat betekent automatisch meer meterkast werk.

[...]

De opbrengst is gewoon een waarde die de integratie standaard al bevat, die zou je al moeten hebben. De rij daaronder is gewoon een tekstveld.
Ik heb iets van saving on export entiteit gezien vlgs mij. Zal daar eens na kijken. Die bedoel je denk ik.

Wat zou je willen zien wat je zo dan niet kunt zien? Door ze aan de ZP groep te hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Ross11 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Nu kunnen we natuurlijk niet allemaal van alles weten, dus sta open voor uitleg.

Maar nee weer SOFTWARE

Gevolgt door iets met spanning, nu is mijn kennis beperkt geef ik direct toe, maar om spanning, het meest instabiele van een installatie, als meetpunt te nemen kan ik niet volgen.

[Afbeelding]
Even een toevoeging aanvulling.
Met software en spanning kun je niks regelen.
Als op de betreffende fase een grootverbruiker ingeschakeld wordt. (Bijvoobeeld oven) Zal de spanning dalen op die fase.
Bij zon zal de spanning snel stijgen op die fase.
Uiteraard afhankelijk van de situatie.
Daarmee kun je geen batterij gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
De spanning uit het stopcontact wisselt (daarom heet het wisselspanning), en kan je zien als golfbeweging (wiskundig gezien een sinus). De 'verticale' afstand tussen een piek en een dal drukken we uit in Volt, en dat is inderdaad erg instabiel, en kan in het ene stopcontact anders zijn dan bij een ander stopcontact, en bij de meter kan het weer anders zijn. De horizontale afstand tussen twee van die spanningspieken drukken we uit in tijd en die is vrij stabiel (0,02sec), en bovendien is het moment van iedere piek overal op dezelfde fase vrijwel exact gelijk.

Het Nederlandse elektriciteitsnet kent drie fasen (ieder met een aparte fasedraad), waarbij de golven precies over de tijd zijn verdeeld. Dus fase 1 heeft zijn pieken net wat eerder dan fase 2, en fase 3 heeft ze nog weer iets later, en daarna komt weer de volgende piek van fase 1, etc.

Als je twee of meer batterijen in het stopcontact steekt, en hun software communiceert met elkaar (of allemaal met de centrale P1-meter), dan kan die software dus bepalen of ze op dezelfde fase zitten of niet, door het meten van de spanning. En dan dus niet de Volt, maar het tijdsaspect.
Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Ik heb iets van saving on export entiteit gezien vlgs mij. Zal daar eens na kijken. Die bedoel je denk ik.

Wat zou je willen zien wat je zo dan niet kunt zien? Door ze aan de ZP groep te hangen.
Volgens mij zitten we op een andere golflengte :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Taro schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Volgens mij zitten we op een andere golflengte :)
Ik doelde op de bat_sim simulator. Daar zit een entiteit (misschien wel 2, even niet bij de hand) waarin de naam "savings.on" verwerkt zit. Als je daar niet op doelt ben ik benieuwd welke entiteit je bedoeld. Ik had het over HA.... daar heb jij die simulator ook lopen vlgs mij

Rondom de Sessy..... dan begrijp ik niet wat je bedoeld denk ik 😉

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 15-08-2024 21:00 ]

Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Ik doelde op de bat_sim simulator. Daar zit een entiteit (misschien wel 2, even niet bij de hand) waarin de naam "savings.on" verwerkt zit. Als je daar niet op doelt ben ik benieuwd welke entiteit je bedoeld. Ik had het over HA.... daar heb jij die simulator ook lopen vlgs mij
"total_money_saved" heb ik gebruikt.
Rondom de Sessy..... dan begrijp ik niet wat je bedoeld denk ik 😉
Ik wil/hoef niets extra te zien bij de Sessy.

Taro schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:07:
[...]

"total_money_saved" heb ik gebruikt.

[...]

Ik wil/hoef niets extra te zien bij de Sessy.
Zal ik die eens bekijken. Ik had het idee dat die met een TLB alleen niet lekker werkte. Nog eens bekijken dan. Dank u.

Ah mbt de Sessy kreeg ik de indruk dat je meer wilt zien dan die installatie methode tussen PV omvormer en de groep mogelijk maakte.

Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:16:
[...]

Zal ik die eens bekijken. Ik had het idee dat die met een TLB alleen niet lekker werkte. Nog eens bekijken dan. Dank u.
Ik heb het niet nagerekend, mocht het niet kloppen dan hoor ik het graag.
Ah mbt de Sessy kreeg ik de indruk dat je meer wilt zien dan die installatie methode tussen PV omvormer en de groep mogelijk maakte.
Nee, je kunt de Sessy op de PV aansluiten, maar het enige dat je dan extra ziet is de PV opbrengst in de Sessy portal. Diezelfde opbrengst kan ik op tig andere plekken ook al zien, ze doen ook verder niets met die input/waardes, dus het voegt niets toe. Ze adviseerden om dan de 2 andere fases te gebruiken als ik voor 2 stuks zou gaan, dan zitten de panelen en accu's elkaar nooit in de weg. Ik hoef dus niets extra te zien.

Heb overigens de SolarEdge panelen ook in HomeWizard Energy gekoppeld, dus zie ze daar ook al :)

• Knowbody
[...]

Maar nee weer SOFTWARE

[Afbeelding]
Als jouw kennis beperkt is dan moet je wat meer aannemen. Maar je schrijft complete prosa's.

Man man.

Middels SOFTWARE is het systeem in staat te detecteren aan welke fase de batterij hangt. Dat kan hij mbv spanningsmeting. Deze meting zit in de slimme meter, in smart stekkers en uiteraard in de batterij anders kan het ding niet eens functioneren.

• Ross11
a2aan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

De spanning uit het stopcontact wisselt (daarom heet het wisselspanning), en kan je zien als golfbeweging (wiskundig gezien een sinus). De 'verticale' afstand tussen een piek en een dal drukken we uit in Volt, en dat is inderdaad erg instabiel, en kan in het ene stopcontact anders zijn dan bij een ander stopcontact, en bij de meter kan het weer anders zijn. De horizontale afstand tussen twee van die spanningspieken drukken we uit in tijd en die is vrij stabiel (0,02sec), en bovendien is het moment van iedere piek overal op dezelfde fase vrijwel exact gelijk.

Het Nederlandse elektriciteitsnet kent drie fasen (ieder met een aparte fasedraad), waarbij de golven precies over de tijd zijn verdeeld. Dus fase 1 heeft zijn pieken net wat eerder dan fase 2, en fase 3 heeft ze nog weer iets later, en daarna komt weer de volgende piek van fase 1, etc.

Als je twee of meer batterijen in het stopcontact steekt, en hun software communiceert met elkaar (of allemaal met de centrale P1-meter), dan kan die software dus bepalen of ze op dezelfde fase zitten of niet, door het meten van de spanning. En dan dus niet de Volt, maar het tijdsaspect.
Bedankt voor de uitleg, weet er wel iets vanaf. Heb een HBO opleiding sterkstroom maar ben er al even uit.
De aansturingen met al die verchillende protocols is dus voor mij vrij nieuw en vooral de integratie via API in HA die ik gebruik heeft mijn belangstelling.

Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Knowbody schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Als jouw kennis beperkt is dan moet je wat meer aannemen. Maar je schrijft complete prosa's.

Man man.

Middels SOFTWARE is het systeem in staat te detecteren aan welke fase de batterij hangt. Dat kan hij mbv spanningsmeting. Deze meting zit in de slimme meter, in smart stekkers en uiteraard in de batterij anders kan het ding niet eens functioneren.
Je kunt verontwaardigd reageren, harder geen schreeuwen, of proberen het beter uit te leggen als iemand je niet begrijpt. Doorgaans is de laatste optie de beste.

• Knowbody
Taro schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Je kunt verontwaardigd reageren, harder geen schreeuwen, of proberen het beter uit te leggen als iemand je niet begrijpt. Doorgaans is de laatste optie de beste.
Men kan in 1 zin vragen om uitleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Knowbody schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Men kan in 1 zin vragen om uitleg.
Je kunt ook gewoon zelf het goede voorbeeld geven, het ligt nooit 100% aan de ander.

Taro schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:28:
[...]

Ik heb het niet nagerekend, mocht het niet kloppen dan hoor ik het graag.

[...]
Ga er binnenkort eens na kijken. Ik laat het weten.

Nee, je kunt de Sessy op de PV aansluiten, maar het enige dat je dan extra ziet is de PV opbrengst in de Sessy portal. Diezelfde opbrengst kan ik op tig andere plekken ook al zien, ze doen ook verder niets met die input/waardes, dus het voegt niets toe. Ze adviseerden om dan de 2 andere fases te gebruiken als ik voor 2 stuks zou gaan, dan zitten de panelen en accu's elkaar nooit in de weg. Ik hoef dus niets extra te zien.[/quote]

Klopt idd. Je kan de info op meerdere plekken zien mbt opwek. Hier in HW app zelf bijvoorbeeld ook al. Vlgs mij zijn het uiteindelijk 2 dongels die met elkaar communiceren heb ik begrepen. 1 bij de Sessy en 1 in de p1 poort. Enige wat ik me dan kan bedenken dat als je verhuizen gaat ze toch ff lekker makkelijk meepakt van de muur. Elkaar in de wegzitten geen optie. Best een mooi systeem qua mogelijkheden.

Heb overigens de SolarEdge panelen ook in HomeWizard Energy gekoppeld, dus zie ze daar ook al :)

Lekker bezig. Kan idd via hun app. Heb SMA hier maar heb een kWh meter van HW op de zonnepanelen groep zitten. Werkt ook als een tierelier.

Ik d8 ff lekker op ieder blokje tekst te reageren met afscheiding maar dat doe ik ff nog niet goed 🤣 Tip?

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 15-08-2024 22:00 ]

• Knowbody
Taro schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

Je kunt ook gewoon zelf het goede voorbeeld geven, het ligt nooit 100% aan de ander.
Gadverdamma moderator. Bleh. Heb ik het nou weer gedaan ?

Haal al mijn bijdrages hier maar weg. Dankje

• Knowbody
Gereserveerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
peterbier schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:28:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk met het bericht als je een oude slimme meter hebt het nogal raar kan gaan met opladen/ontladen van de batterij.
Ah, dan begreep ik je verkeerd. Met een oude meter zou ik zelf ook beslist kiezen voor één van de twee oplossingen. Met zo’n klein prijsverschil zou de meter wisselen ook mijn voorkeur hebben.
Zelf kom ik van één fase en is alles twee jaar geleden gewijzigd naar drie fasen… flinke klus inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:20:
[...]

Dit is voor de HW minder van belang vanwege niet de plicht van aanmelden vanwege de 800 Watt grens. (Plus een aantal andere redenen zoals grootte en geen mogelijkheid tot handelen en terugleveren etc.)

Maar ook voor andere type batterijen is dit voorlopig echt een schot in de lucht. Zonder wetswijziging mag dit gewoon niet op basis van artikel 17 UVRM - Artikel 1 EP. Het ongestoord recht op eigendom. Dus dan zal er echt een wetswijziging moeten komen, en dan moet vervolgens die wet ook standhouden als mensen naar de rechter stappen en er gekeken wordt naar dat artikel en het algemeen belang.
Nee dit gaat er (zeker voorlopig) echt niet komen.
Sorry, wat heeft het aanmelden met 17 UVRM - Artikel 1 EP. Het ongestoord recht op eigendom te maken. :?
Je zou het ook anders om kunnen zien. In feite is het juist door het aanmelden wordt 17 UVRM - Artikel 1 EP. Het ongestoord recht op eigendom (namelijk dat van anderen) gerepecteerd zodat deze door jou toedoen geen schade door het verstoren van het net veroorzaakt gaat worden.
of men dit doet waag ik overigens ook te betwijfelen, het is ook niet te controleren. maar dat is weer een heel andere discussie.

Nu is zoals @Sonero het hier heel mooi heeft aangegeven:
"Nu is dit apparaat (als ik het goed begrijp) er qua functionaliteit op gericht om alleen overschot van je eigen zonnestroom of windstroom op te nemen. En om niets op te nemen uit het net. En ook om niets terug te leveren aan het net. Voor de netbeheerder als het ware "onzichtbaar", de teruglever telwerken komen alleen wat later in actie en de afnametelwerken ook."

De batterij blijft eigenlijk alleen binnen het thuisnetwerk en dus vind er infeite geen directe import/export richting het externe stroomnet plaats. Daardoor vervalt infeite ook direct de meldingsplicht.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 16-08-2024 00:38 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:33:
[...]

Sorry, wat heeft het aanmelden met 17 UVRM - Artikel 1 EP. Het ongestoord recht op eigendom te maken. :?
Niks.

Het kunnen aansturen wel. En daar had ik het over. Het voorkomen van handel is het probleem (waarschijnlijk/misschien*) ook niet. Dat kan ongeveer vergelijkbaar met het afschakelen van de panelen bij een hoog voltage zijn.
Wat wel het probleem is is dat ze de batterijen willen kunnen gebruiken voor congestiemanagement. En dat is gewoon gebruik willen maken van mijn eigendom. (Voor de duidelijkheid. Ik heb het hier over een eenzijdige beslissing van hen. Dat lees ik in hun voorstel. Er is uiteraard niks tegen als de eigenaar zelf die toegang verleent en toestemming geeft tot dit soort zaken zoals nu met zonneplan.)

/edit: het woord "dit" in de post waarop je reageert gaat dus over het artikel waar de vraag over ging, niet over het aanmelden.

*Het ligt er gewoon aan hoe ze dat willen aanpakken. Bij de zonnepanelen is het een vast gegeven boven dit voltage dan niet leveren. Daardoor is het niet zozeer een beslissing als wel een technische reden. Bij batterijen zul je tot een dergelijke maatregel moeten komen. Willen ze meer dan kom je toch al snel dat ze directe invloed tot mijn eigendom willen hebben. Maar ik zie hier nog wel echt genoeg handvatten om te denken dat dit juridisch moet gaan kunnen.

[ Voor 52% gewijzigd door ArthurMorgan op 16-08-2024 07:06 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 06:18:
[...]

Niks.

Het kunnen aansturen wel. En daar had ik het over. Het voorkomen van handel is het probleem (waarschijnlijk/misschien*) ook niet. Dat kan ongeveer vergelijkbaar met het afschakelen van de panelen bij een hoog voltage zijn.
Wat wel het probleem is is dat ze de batterijen willen kunnen gebruiken voor congestiemanagement. En dat is gewoon gebruik willen maken van mijn eigendom. (Voor de duidelijkheid. Ik heb het hier over een eenzijdige beslissing van hen. Dat lees ik in hun voorstel. Er is uiteraard niks tegen als de eigenaar zelf die toegang verleent en toestemming geeft tot dit soort zaken zoals nu met zonneplan.)

/edit: het woord "dit" in de post waarop je reageert gaat dus over het artikel waar de vraag over ging, niet over het aanmelden.

*Het ligt er gewoon aan hoe ze dat willen aanpakken. Bij de zonnepanelen is het een vast gegeven boven dit voltage dan niet leveren. Daardoor is het niet zozeer een beslissing als wel een technische reden. Bij batterijen zul je tot een dergelijke maatregel moeten komen. Willen ze meer dan kom je toch al snel dat ze directe invloed tot mijn eigendom willen hebben. Maar ik zie hier nog wel echt genoeg handvatten om te denken dat dit juridisch moet gaan kunnen.
Eens met je. Als je zelf toestemming geeft prima. Ik verwacht eigenlijk dan wel een vergoeding bij inzet net als bij Zonneplan op zn minst. Niet de 1 wel de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:13:
[...]

Eens met je. Als je zelf toestemming geeft prima. Ik verwacht eigenlijk dan wel een vergoeding bij inzet net als bij Zonneplan op zn minst. Niet de 1 wel de ander niet.
even hierop nog even een vraag :?
Zou dan in de software van de thuis batterij ook juist voor dit gebruik geschikt moeten zijn, namelijk als dze bv nog vol cq al vol is en de netbeheerder wil dan daar iets opzetten (even los van mini max capaciteit en de beperkte 800W transferrate) gaat dat dus niet, er zal dus een soort communicatie moeten plaats vinden met de melding, jup ik als thuis-batterij sta even niets te doen en ben (deels) leeg en de netbeheerder kan daar even een wat stroom parkeren (volgend probleem, die stroom gaat dus wel door je meter, en wordt dus gergeistreed als jou verbruik, dus ga je daar voor betalen, oeps was denk ik niet de bedoeling), dus ook de slimme meter zou hierop moeten aangepast worden (volgend probleem, wat is dan weer froudegevoelig), iedem als de netbeheerder op een later tijdstip die stroom ook weer terug wil hebben, zelfde verhaal plus als je ondertussen die stroom zelf hebt opgemaakt, wat dan moet deze dan alsnog worden berekend ? :?
of krijg je die dan gratis (wel ooit iets gratis gekregen van de overheid ?)
idee is mogelijk leuk, maar daar zitten nog zo veel ogen en haken aan, zie ik niet zo maar gebeuren.
los van het feit wie betaald al de verschillende soorten softwareaanpassingen ? en de nodige updates ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:47:
[...]

even hierop nog even een vraag :?
Zou dan in de software van de thuis batterij ook juist voor dit gebruik geschikt moeten zijn, namelijk als dze bv nog vol cq al vol is en de netbeheerder wil dan daar iets opzetten (even los van mini max capaciteit en de beperkte 800W transferrate) gaat dat dus niet, er zal dus een soort communicatie moeten plaats vinden met de melding, jup ik als thuis-batterij sta even niets te doen en ben (deels) leeg en de netbeheerder kan daar even een wat stroom parkeren (volgend probleem, die stroom gaat dus wel door je meter, en wordt dus gergeistreed als jou verbruik, dus ga je daar voor betalen, oeps was denk ik niet de bedoeling), dus ook de slimme meter zou hierop moeten aangepast worden (volgend probleem, wat is dan weer froudegevoelig), iedem als de netbeheerder op een later tijdstip die stroom ook weer terug wil hebben, zelfde verhaal plus als je ondertussen die stroom zelf hebt opgemaakt, wat dan moet deze dan alsnog worden berekend ? :?
of krijg je die dan gratis (wel ooit iets gratis gekregen van de overheid ?)
idee is mogelijk leuk, maar daar zitten nog zo veel ogen en haken aan, zie ik niet zo maar gebeuren.
los van het feit wie betaald al de verschillende soorten softwareaanpassingen ? en de nodige updates ed.
Dat is nu denk ik ook precies de reden waarom ZP de Nexus full in control heeft. Daarnaast denk ik dat ook daar nog wel wat kWh's voor eigen rekening zijn. Dus wat je zegt. Dit is niet 1 2 3 in te regelen. Daarnaast als ik mijn spullen aan netbeheerders wil uitlenen dan betalen ze maar. Ze weten mij ook te vinden als ik iets van ze wil en de factuur te sturen 😁. Dit zal niet zo hard lopen allemaal verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:21
Devke schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Dit zal niet zo hard lopen allemaal verwacht ik.
:-) Sterker nog: Dit gaat helemaal niet lopen. Alsof netbeeerders zitten te wachten om een systeem op te tuigen voor wat uit de kluiten gewassen powerbankjes. Zelfs als HW er een paar duizend verkoopt zullen deze (verspreid over het land) echt 0 zoden aan de dijk zetten.

Als ze al iets willen sturen dan is het laaghangend fruit uiteraard de EV (inmiddels een half miljoen) met een toch wat meer significante batterij capaciteit dan zo'n HW powerbank. Maar ook hier staat V2G nog niet eens in de kinderschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Was het niet zo dat de netbeheerder het alleen had over thuisbatterijen die gebruikt worden voor handel, en dan nog alleen om tijdelijk de handel te blokkeren? Op een moment dat verder gebruik van die batterijen voor handel mede de leveringszekerheid in gevaar zou brengen?

https://solarmagazine.nl/...ekerheid-kunnen-aansturen

Om de handel te beperken staat er.

En ik snap dat wel denk ik. Dat je batterijen die niet bedoeld zijn voor je huis, maar puur voor handel, wil kunnen inperken als er echt een probleem is op het net.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjamo op 16-08-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GM15 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

:-) Sterker nog: Dit gaat helemaal niet lopen. Alsof netbeeerders zitten te wachten om een systeem op te tuigen voor wat uit de kluiten gewassen powerbankjes. Zelfs als HW er een paar duizend verkoopt zullen deze (verspreid over het land) echt 0 zoden aan de dijk zetten.

Als ze al iets willen sturen dan is het laaghangend fruit uiteraard de EV (inmiddels een half miljoen) met een toch wat meer significante batterij capaciteit dan zo'n HW powerbank. Maar ook hier staat V2G nog niet eens in de kinderschoenen.
Ook daar zit ik er op dezelfde manier in haha. Als ze dat willen inzetten dan mag daar wel een hele mooie beloning tegenover staan. Die investering is een beetje te gek om zomaar een Tennet mee te laten spelen. Ik zie de EV wel als verlengde van een TB. Zonnestroom opvangen als de batterij vol zit of de opwek niet kwijt kan (zowel in capaciteit als tempo van laden). 1 hekelpunt dan hier nog.... een gemeente die nog beleid aan het maken is. Kabel over de stoep mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:25
Even een vraag van mij:
Situatie: 12 stuks zonnepanelen verdeeld over de Oost, Zuid en Westzijde (3300 Wp) +/- 2850 kWh
Verbruik ongeveer 2700 kWh op jaarbasis.
Stand-By verbruik is ongeveer 3,1 kWh op dagbasis.
Huidig direct verbruik van de zonnepanelen is op jaarbasis ongeveer 34% van de opgewekte energie.
Energieleverancier is Nextenergy (met een dynamisch contract).

Ik denk dat een HW batterij een goede manier zou kunnen zijn om het eigen verbruik van de zonnepanelen flink op te krikken.
Ik denk dat ik dan zo’n 9 van de 12 maanden gedurende de avond/nacht op de batterij kan draaien.
Overdag kan ik dan in de betere maanden het “zonverbruik” ook nog behoorlijk verhogen, zo lang de batterij tenminste nog niet leeg is.
Een ruwe schatting van mij is dat ik dan ongeveer 65-70% direct kan verbruiken van de panelen op jaarbasis.
Handelen wil ik er niet mee.
Berekenen of ik dit terug kan verdienen is naar mijn idee bij een dynamisch contract bijna onmogelijk en daar ligt bij mij ook niet meteen de prioriteit, maar het zou wel mooi meegenomen zijn natuurlijk.
Bijgevoegd een screenshot van een voor ons gemiddelde dag (31 jul 2024).
Klopt mijn redenering of maak ik nog ergens denkfouten ?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSugcD4h-tDXjDt9NLn4tG0HbuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9JDmsBpPqOL6NbQbsMBu5h7A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jos-P Het voordeel van een forum is dat je ook terug kunt lezen en zoeken :) Zie dan ook de uitkomsten van bijv. simulaties van mij en anderen icm dynamische tarieven en het antwoord is: Dit is per situatie afhankelijk, het beste kan je dit gaan simuleren met je eigen huishouden en opwek/verbruik in afwachting van de beschikbaarheid van de HW Battery. Voor mij geldt: Het timen van de inkoop maakt een enorm verschil, HW heeft dat nog niet aangekondigd dus is de huidige oplossing suboptimaal. Afijn, lees vooral ook terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jos-P schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:32:
Even een vraag van mij:
Situatie: 12 stuks zonnepanelen verdeeld over de Oost, Zuid en Westzijde (3300 Wp) +/- 2850 kWh
Verbruik ongeveer 2700 kWh op jaarbasis.
Stand-By verbruik is ongeveer 3,1 kWh op dagbasis.
Huidig direct verbruik van de zonnepanelen is op jaarbasis ongeveer 34% van de opgewekte energie.
Energieleverancier is Nextenergy (met een dynamisch contract).

Ik denk dat een HW batterij een goede manier zou kunnen zijn om het eigen verbruik van de zonnepanelen flink op te krikken.
Ik denk dat ik dan zo’n 9 van de 12 maanden gedurende de avond/nacht op de batterij kan draaien.
Overdag kan ik dan in de betere maanden het “zonverbruik” ook nog behoorlijk verhogen, zo lang de batterij tenminste nog niet leeg is.
Een ruwe schatting van mij is dat ik dan ongeveer 65-70% direct kan verbruiken van de panelen op jaarbasis.
Handelen wil ik er niet mee.
Berekenen of ik dit terug kan verdienen is naar mijn idee bij een dynamisch contract bijna onmogelijk en daar ligt bij mij ook niet meteen de prioriteit, maar het zou wel mooi meegenomen zijn natuurlijk.
Bijgevoegd een screenshot van een voor ons gemiddelde dag (31 jul 2024).
Klopt mijn redenering of maak ik nog ergens denkfouten ?

Alvast bedankt voor het meedenken.
[Afbeelding]
Kijk m’n even naar je verbruik voor 7 uur en verbruik na 22 uur, dit gaat natuurlijk verschuiven met de tijd.
En moet 2,5 kWh in deze tijd lijkt het prima te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Taro schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:24:
@Jos-P Het voordeel van een forum is dat je ook terug kunt lezen en zoeken :) Zie dan ook de uitkomsten van bijv. simulaties van mij en anderen icm dynamische tarieven en het antwoord is: Dit is per situatie afhankelijk, het beste kan je dit gaan simuleren met je eigen huishouden en opwek/verbruik in afwachting van de beschikbaarheid van de HW Battery. Voor mij geldt: Het timen van de inkoop maakt een enorm verschil, HW heeft dat nog niet aangekondigd dus is de huidige oplossing suboptimaal. Afijn, lees vooral ook terug.
Ik had het forum voor dit bericht al een heel eind doorgelezen en heb daar ook al heel veel informatie uitgehaald. En het zijn gelukkig maar 83 pagina’s 😉. Maar bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
MacD007 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Kijk m’n even naar je verbruik voor 7 uur en verbruik na 22 uur, dit gaat natuurlijk verschuiven met de tijd.
En moet 2,5 kWh in deze tijd lijkt het prima te passen.
Dat is inderdaad een goed punt, dit had ik er niet in meegenomen. Thanks, daar heb ik wat aan. Maar zoals je al aan geeft zou die 2,5 kWh voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Hij is al regelmatig voorbij gekomen. Ga ik hem terug verdienen. Ik zal de situatie proberen te schetsen hier op een contract met TLB.

Gegevens:

Contract : Variabel
Afnameprijs stroom : 0,25 ct / kWh
TLB : 11 ct / kWh
RTE : 80% (vlgs opgave HW tussen de 70%-90%)

Situatie:

De batterij simulatie van HomeWizard draait nu al even in HA. Zie onderstaande gegevens van dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8OKP8LmRUrof9chNHi4C9QfX0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BK3NiDlRZOyZJPbWsf5SAwIv.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is er een 84 kWh door de batterij opgevangen (geladen) d.m.v. opwek. Door omzettingsverliezen is daar een goede 67 kWh weer uitgekomen. Zelf verbruikte opwek die normaal het net opgegaan zou zijn. Dit geeft wel een omzettingsverlies van 17 kWh. Energie die verloren is gegaan.

De berekening (is het rendabel of niet in de huidige situatie!):

Mezelf dus 84 kWh aan TLB weten te besparen. De TLB van 11 ct zoals hierboven aangegeven levert me dus een besparing op van 84 * 11 ct. Ruim € 9. Die is ook te zien in bovenstaande plaatje.

Echter ben ik wel 17 kWh verloren door omzettingsverlies. Bij geen batterij was deze 17 kWh het net in gefietst en had het mij (25 ct - 11 ct) 14 ct / kWh kunnen opleveren. Waarom 14 ct? Bij volledig salderen had het mij 25 ct opgeleverd maar over die 17 kWh moet natuurlijk dan wel de TLB betaald worden als deze het net ingefietst was. Dus vandaar een gemiste opbrengst van € 2,38.

Dan het twist punt. Hoe bereken je de afschrijving nu goed over het systeem? Kijk je naar jaren? Kijk je naar cycli? Ik pak er gewoon 1. De cycli. Is het systeem daarna afgeschreven? Nee. Maar goed. Cycli dus.

Aanschafprijs € 1395 / 6000 cycli levert een afschrijving op van 23,5 ct per cycli. Ik heb zoals te lezen is in het plaatje 31,119 cycli gedaan a 23,5 ct is € 7,31 afschrijving.

De totalen nu bij elkaar:

Kosten :

Afschrijving : € 7,31
Omzettingsverlies : € 2,38

Totaal Kosten = € 9,69

Opbrengst = € 9,27

Het project heeft tot nu toe dus iets geld gekost. 42 ct om precies te zijn.

Uiteraard zijn er parameters die de uitslag kunnen veranderen voor ieder persoonlijk. Namelijk:

- Hoe hoog is jouw TLB?
- Is de RTE van 80% nu te negatief en valt deze positiever of negatiever uit?
- Welke prijs betaal jij voor 1 kWh afname?
- Welke contractvorm heb jij?

1 ding is zeker dat het dus redelijk om het 0 punt hangt hier.

Wat is mijn winst:

- Verhogen van eigen opwek
- Minder druk op het stroomnet zetten door zelf energie op te vangen.
- Een potentiële TVT als saldering verdwijnt want in deze situatie is de TVT er simpel niet
- Ervaring opdoen met een thuisbatterij tegen een redelijke instapprijs
- Makkelijk aan te sluiten.

Ik heb er 1 besteld. Daarna zal het systeem zich moeten bewijzen want ook de financiële prikkel speelt hier wel mee.

Ik hoop een leuke ervaringspost te hebben geplaatst voor jullie naar aanleiding van een simulatie in HA. Bedenk dat jouw situatie net wat anders kan zijn en dat je met wat andere getallen misschien tot dezelfde of juist een andere conclusie trekt.

Doe er jullie voordeel mee.

Edit : Of had ik de 67 kWh die uit de batterij is gekomen ook nog mogen opvoeren als bespaarde net opname? Die 67 kWh is namelijk ingezet op het moment dat er stroom gevraagd werd vanuit de woning uit het net.

Antwoord naar mijn mening. Nee. Mocht je daar anders over denken...... sta altijd open voor...

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 17-08-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Leuke simulatie. Waarvoor dank. Maar voor mezelf ben ik nog steeds niet overtuigd. Ik heb tot ergens begin 2027 nog een vast contract zonder TLK. Ik produceer veel meer dan ik afneem en kan/mag nog salderen. Dus m'n energie rekening is nog steeds nul. Ook eerst maar eens zien of het salderen er ook echt af gaat. Nog zoveel onzekerheden. Ik wacht gewoon nog wel even af denk ik. Zit voorlopig nog goed.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doggieman schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:01:
Leuke simulatie. Waarvoor dank. Maar voor mezelf ben ik nog steeds niet overtuigd. Ik heb tot ergens begin 2027 nog een vast contract zonder TLK. Ik produceer veel meer dan ik afneem en kan/mag nog salderen. Dus m'n energie rekening is nog steeds nul. Ook eerst maar eens zien of het salderen er ook echt af gaat. Nog zoveel onzekerheden. Ik wacht gewoon nog wel even af denk ik. Zit voorlopig nog goed.
Als jij nog volledig mag salderen zonder boete en je hebt een financiële prikkel hierbij..... dan nu niet doen nog. Om de andere redenen prima maar anders gaat hij je zeker geld kosten in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
@Devke
Ja... dat was mijn idee dus ook.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:09:
Uiteraard zijn er parameters die de uitslag kunnen veranderen voor ieder persoonlijk. Namelijk:

- Hoe hoog is jouw TLB?
- Is de RTE van 80% nu te negatief en valt deze positiever of negatiever uit?
- Welke prijs betaal jij voor 1 kWh afname?
- Welke contractvorm heb jij?
Daar hoort ook nog bij: of je per jaar veel meer opwekt dan verbruikt.

Als dat zo is, dan krijg je voor die extra kWh's over het algemeen heel weinig (netto) vergoeding, en heb je (financieel) veel minder last van het omzettingsverlies.

Overigens had je deze hele berekening ook zonder simulatie kunnen maken, en was er hetzelfde uit gekomen (netto vrijwel 0). De simulatie is vooral interessant om te kijken hoe lang je erover gaat doen om die 6000 cycli uit je batterij te halen, en het verschil te zien tussen 1 en 2 batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Als dat zo is, dan krijg je voor die extra kWh's over het algemeen heel weinig (netto) vergoeding, en heb je (financieel) veel minder last van het omzettingsverlies.

Overigens had je deze hele berekening ook zonder simulatie kunnen maken, en was er hetzelfde uit gekomen (netto vrijwel 0). De simulatie is vooral interessant om te kijken hoe lang je erover gaat doen om die 6000 cycli uit je batterij te halen, en het verschil te zien tussen 1 en 2 batterijen.
Klopt. Draai hier bijna 0 op de meter.

Simulatie met een 2e batterij kan idd ook nog. Wellicht leuk om te doen als de 1e al is geïnstalleerd. Kijken wat nr 2 dan had opgevangen. Als ik die simulatie nu in moet zetten dan moet ik sws alle tellers reset geven in HA. Wilde hem nog even laten lopen daar ik er een Sessy van 5 kWh ook in simulatie heb draaien. De Sessy lijkt echt geld te kosten in deze setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben eens wat aan het plaats bepalen bij mij thuis. Waar ga ik die kleine opdonder neerzetten. Als eerste heb ik maar weer eens een actuele groep update gemaakt. Wat zit waarop.

Op de 1e verdieping heb ik badkamer en slaapkamers. Geen extra ruimtes daarnaast. Een accu op slaapkamers geeft mij niet een prettig gevoel. Zeker omdat je ze niet moet plaatsen op vluchtroutes. Als er een reden is waarom hij daar prima zou kunnen staan.... shoot!

De zolder. Op 1 WCD zit nu de wasmachine / wasdroger. Op de andere WCD daar zit alleen de computer maaaaar deze zit op dezelfde groep als de oven. De oven piekt naar een 2900 Watt bij voorverwarmen. Een accu op die groep erbij is dus 3700 Watt en dat zal niet de bedoeling zijn. Andere mening? Shoot!

Beneden kan ik hem wellicht kwijt op een WCD waar onze sfeerhaard opzit. Dit is weer een andere groep. Sfeer haard is max 2000 Watt. Met accu zou dit prima kunnen. Plaatsings ruimte daar is wat beperkt. De WCD achter de bank zit niet veel spannends op. Lampje en telefoon. Zelfde groep als de sfeerhaard. Nu is achter een bank natuurlijk weinig ruimte voor de batterij en voor koeling. Ik kan hem wel wat verdekt maar met voldoende ruimte aan de andere kant van de bank zetten. Echter heb ik dan een verlengsnoer nodig. Zou de HW batterij daarin kunnen zonder dat er andere zaken op het verlengsnoer komen? Verlengsnoer valt achter de bank weg dus bij prikken is wel ff een verhuizing. Shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:49
@Devke mooie uitwerking. Ik zie dat je impliciet uitgaat van een restwaarde van 0%. Zelf denk ik dat een dergelijke batt. toch nog interessant kan zijn en voorzichtige inschatting dan 15% rw doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rvee schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:31:
@Devke mooie uitwerking. Ik zie dat je impliciet uitgaat van een restwaarde van 0%. Zelf denk ik dat een dergelijke batt. toch nog interessant kan zijn en voorzichtige inschatting dan 15% rw doet.
Klopt. Wilde hem afgeschreven hebben. Stel dat hij 15 jaar meegaat. Na 10 jaar denk je van goh er is een betere op de markt en ik doe hem weg. Dan vraag ik me af of je echt nog een 200 euro ongeveer dan zou krijgen. Denk het niet. Over 10 jaar verwacht ik ook goedkopere accu's dus daarom maar worstcase genomen. Al klinkt dat wel als het ergste van het ergste 🤣🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

6000 cycli zijn als je uitgaat van 300 cycli per jaar (wat op zich al best veel is, ik verwacht dat je daar onder zit) al 20 jaar.
Dus het verschil tussen 1 of twee zit hem veel meer in of je die 2,5 (even gemiddeld verlies genomen), of de 5 kWh wel wer leeg kunt krijgen, vol krijgen is hooguit in de winter mogelijk een probleem.
Maar als deze niet leeg is heb je in feite aan de tweede ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:33:
[...]

6000 cycli zijn als je uitgaat van 300 cycli per jaar (wat op zich al best veel is, ik verwacht dat je daar onder zit) al 20 jaar.
Dus het verschil tussen 1 of twee zit hem veel meer in of je die 2,5 (even gemiddeld verlies genomen), of de 5 kWh wel wer leeg kunt krijgen, vol krijgen is hooguit in de winter mogelijk een probleem.
Maar als deze niet leeg is heb je in feite aan de tweede ook niet veel.
Bij mij raak 2.7 wel leeg. 5 kWh sessy die gaat langer mee. Bijna 2 dagen als je dagen hebt als gister (ook dan komt hij in de nacht wel net een stukje tekort. De 2e nacht wel te verstaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Psr0kjs6qO03i938micaY4Vx7Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9tOLXSuRFjxxn4JbVHvGYIW.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat gehobby in HA voorlopig deze resultaten. Kort door de bocht gezegd gaat de batterij geld kosten zelfs. Min teken ervoor.

Mijn exacte contract gegevens:

TLB = 10.15 ct / kWh
Inkoop van net = 26.65 ct / kWh

Een beknopte uitleg zal ik toevoegen:

Bespaarde Terugleverboete van € 8.87 euro spreekt voorzich denk ik. Het boete bedrag dat ik betaal x het aantal geladen kWh's van zonneopwek.

Gemiste teruglever vergoeding. Als je stroom teruglevert (ik ga er even vanuit dat je rond de 0 op de meter draait) krijg je nu met salderen dezelfde prijs terug als dat je inkoopt. Natuurlijk wel min de boete. Deze post is omzettingsverlies van de batterij. kWh's die ik niet heb kunnen terugleveren aan het net dus ook geen vergoeding voor heb ontvangen. Btw ik reken met een RTE van 80%. Midden in de bandbreedte van HW.

Afschrijvingskostenbatterij is (1395/6000)* reeds uitgevoerde cycli

Onder de streep dus een min van € 1,97

Dan vraag ik me stiekem toch wel even af hoe @HomeWizard_NL kan praten op de website over terugverdientijden?

Wellicht zien jullie een benaderingsfout van me m.b.t. deze berekening of heeft HW zelf ook al gezien waar ik de mist in ga. Als je praat over TVT wil ik het graag ook zien dat het kan of de vinger op de plek leggen waar ik de mist in ga. Leuke uitdaging toch ;-p

Ter info van de website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kH1zbPsZPUpa_LA-FmEFME0VeGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMU6tLqwYxYfrDx1eHrEzLDz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 17-08-2024 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:25:
De zolder. Op 1 WCD zit nu de wasmachine / wasdroger. Op de andere WCD daar zit alleen de computer maaaaar deze zit op dezelfde groep als de oven. De oven piekt naar een 2900 Watt bij voorverwarmen. Een accu op die groep erbij is dus 3700 Watt en dat zal niet de bedoeling zijn. Andere mening? Shoot!
Volgens mij is de richtlijn dat alles met aansluitwaarde >2000W een eigen groep moet hebben, dus de computer bij de oven is dan ook al twijfelachtig.

Dat gezegd hebbende... De accu laadt alleen (met 800W) op momenten dat er meer energie wordt opgewekt dan verbruikt. De vraag is dus: komt het ooit voor dat je 3700W opbrengst uit je zonnepanelen hebt? Want alleen dan zou die 3700W naar die groep kunnen stromen.

Hier zitten wel nog allerlei haken en ogen aan, en er zijn zowel argumenten dat je dit niet moet willen, maar je kan óók beredeneren dat het vrijwel nooit, en waarschijnlijk nooit langer dan enkele seconden zal gebeuren dat je nét over het randje van 16A zal gaan.

En als je dan toch ooit met winterse dalstroom uit het net gaat laden terwijl de oven en de computer aan staan, dan klapt je zekering eruit.

Afijn, je vroeg naar een alternatieve mening, dus hier heb je er een. Doe er vooral mee waar je je zelf comfortabel bij voelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:07:
Na wat gehobby in HA voorlopig deze resultaten. Kort door de bocht gezegd gaat de batterij geld kosten zelfs. Min teken ervoor.
Noem het semantiek, maar de batterijen van HW en Sessy kosten beide geld, en als je ze gaat gebruiken zorgen ze beide voor een lagere energierekening. Het is dus niet zo dat de Sessy na aanschaf ook nog geld kost om te gebruiken.

De vraag of je aan het eind van de levensduur de volledige aanschafwaarde hebt terugverdiend is een lastige, omdat we niet zo ver in de toekomst kunnen kijken. Wel is het zo dat HW een positievere (of minder negatieve) business case lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Volgens mij is de richtlijn dat alles met aansluitwaarde >2000W een eigen groep moet hebben, dus de computer bij de oven is dan ook al twijfelachtig.

Dat gezegd hebbende... De accu laadt alleen (met 800W) op momenten dat er meer energie wordt opgewekt dan verbruikt. De vraag is dus: komt het ooit voor dat je 3700W opbrengst uit je zonnepanelen hebt? Want alleen dan zou die 3700W naar die groep kunnen stromen.

Hier zitten wel nog allerlei haken en ogen aan, en er zijn zowel argumenten dat je dit niet moet willen, maar je kan óók beredeneren dat het vrijwel nooit, en waarschijnlijk nooit langer dan enkele seconden zal gebeuren dat je nét over het randje van 16A zal gaan.

En als je dan toch ooit met winterse dalstroom uit het net gaat laden terwijl de oven en de computer aan staan, dan klapt je zekering eruit.

Afijn, je vroeg naar een alternatieve mening, dus hier heb je er een. Doe er vooral mee waar je je zelf comfortabel bij voelt!
Nee de zonnepanelen zitten op een eigen groep en leveren max 3000 watt terug. Ik snap alleen even niet hoe je op 3700 komt. De oven verbruikt 2900 maar die zit op een hele andere groep dan de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:40:
[...]

Noem het semantiek, maar de batterijen van HW en Sessy kosten beide geld, en als je ze gaat gebruiken zorgen ze beide voor een lagere energierekening. Het is dus niet zo dat de Sessy na aanschaf ook nog geld kost om te gebruiken.

De vraag of je aan het eind van de levensduur de volledige aanschafwaarde hebt terugverdiend is een lastige, omdat we niet zo ver in de toekomst kunnen kijken. Wel is het zo dat HW een positievere (of minder negatieve) business case lijkt te hebben.
Al berekenend met de exacte cijfers en hopelijk de juiste interpetatie kost de HW na aanschaf ook geld. De Sessy waarschijnlijk ook daar de afschrijving al een stuk hoger ligt. Mbt de HW kun je dus dan (als ik het goed bereken) niet roepen dat er een TVT is van 6 jaar. Daarom wilde ik dat delen met alle tweakers hier incl @HomeWizard_NL om te kijken waar het niet klopt of we juist de conclusie kunnen trekken dat er idd geen TVT te bepalen is daar het geld kost. Mocht saldering eraf gaan dan wordt het plaatje anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:03:
Nee de zonnepanelen zitten op een eigen groep en leveren max 3000 watt terug. Ik snap alleen even niet hoe je op 3700 komt. De oven verbruikt 2900 maar die zit op een hele andere groep dan de panelen.
Jouw 3700W kwam van 2900W van de oven, plus 800W van de batterij.

Volgens de huidige functionaliteit laadt de batterij alleen op als er een overschot aan zonne-energie is. Als de oven aan staat, en je zonnepanelen doen 3000W, dan laadt de batterij nog maar met 100W op. Jij gaat op die manier dus nooit aan 3700W komen. Die 3000W van je zonnepanelen is de beperkende factor, de groep waar ze op zitten doet er niet toe.

En als de oven aan staat terwijl de zon niet schijnt, dan gaan er 2100W van het net en 800W van de batterij door de groep, en is er dus ook nergens waar 3700W door de draden loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Jouw 3700W kwam van 2900W van de oven, plus 800W van de batterij.

Volgens de huidige functionaliteit laadt de batterij alleen op als er een overschot aan zonne-energie is. Als de oven aan staat, en je zonnepanelen doen 3000W, dan laadt de batterij nog maar met 100W op. Jij gaat op die manier dus nooit aan 3700W komen. Die 3000W van je zonnepanelen is de beperkende factor, de groep waar ze op zitten doet er niet toe.

En als de oven aan staat terwijl de zon niet schijnt, dan gaan er 2100W van het net en 800W van de batterij door de groep, en is er dus ook nergens waar 3700W door de draden loopt.
Helder. Ik vat hem daar. Nu de slag andersom. De zon schijnt niet. Geen teruglevering. De oven staat aan en de batterij zit vol. Andere verbruikers in huis op een andere groep bv 500 watt. Dus de p1 meter registreerd 3400 watt vraag uit het net. De batterij gaat max bij springen. Oven 2900 en batterij 800. Wordt dit een belasting van 3700 op die groep op juist 2900 - 800 dus 2100 op die groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Helder. Ik vat hem daar. Nu de slag andersom. De zon schijnt niet. Geen teruglevering. De oven staat aan en de batterij zit vol. Andere verbruikers in huis op een andere groep bv 500 watt. Dus de p1 meter registreerd 3400 watt vraag uit het net. De batterij gaat max bij springen. Oven 2900 en batterij 800. Wordt dit een belasting van 3700 op die groep op juist 2900 - 800 dus 2100 op die groep?
Door de automaat in de meterkast loopt dan 2100W, want dat is het netto verbruik op de groep.

Wat er door de individuele draden van de groep zelf loopt hangt af van hoe het is aangesloten, maar het is nergens hoger dan 2900W.

Als de batterij (vanuit de meterkast gezien) achter de oven zit, dan loopt er 2100W aan de ene kant van de oven, en 800W aan de andere.

Als de oven achter de batterij zit loopt er 2100 aan de ene kant van de batterij, en 2900W aan de andere.

Als ze achter verschillende takken van een splitsing zitten, dan loopt er 2100W van de meterkast naar de splitsing, 800W van de splitsing naar de batterij, en 2900W van de splitsing naar de oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:44:
[...]

Door de automaat in de meterkast loopt dan 2100W, want dat is het netto verbruik op de groep.

Wat er door de individuele draden van de groep zelf loopt hangt af van hoe het is aangesloten, maar het is nergens hoger dan 2900W.

Als de batterij (vanuit de meterkast gezien) achter de oven zit, dan loopt er 2100W aan de ene kant van de oven, en 800W aan de andere.

Als de oven achter de batterij zit loopt er 2100 aan de ene kant van de batterij, en 2900W aan de andere.

Als ze achter verschillende takken van een splitsing zitten, dan loopt er 2100W van de meterkast naar de splitsing, 800W van de splitsing naar de batterij, en 2900W van de splitsing naar de oven.
De batterij kan dus nooit voor een probleem zorgen. Alleen als je bij geen opwek zou moeten gaan laden (die optie biedt HW niet). Je laadt alleen met zonne opwek. Mocht die mogelijkheid wel komen dan tik je op die groep de 3700 dus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:25:
Ik ben eens wat aan het plaats bepalen bij mij thuis. Waar ga ik die kleine opdonder neerzetten. Als eerste heb ik maar weer eens een actuele groep update gemaakt. Wat zit waarop.

Op de 1e verdieping heb ik badkamer en slaapkamers. Geen extra ruimtes daarnaast. Een accu op slaapkamers geeft mij niet een prettig gevoel. Zeker omdat je ze niet moet plaatsen op vluchtroutes. Als er een reden is waarom hij daar prima zou kunnen staan.... shoot!

Beneden kan ik hem wellicht kwijt op een WCD waar onze sfeerhaard opzit. Dit is weer een andere groep. Sfeer haard is max 2000 Watt. Met accu zou dit prima kunnen. Plaatsings ruimte daar is wat beperkt. De WCD achter de bank zit niet veel spannends op. Lampje en telefoon. Zelfde groep als de sfeerhaard. Nu is achter een bank natuurlijk weinig ruimte voor de batterij en voor koeling. Ik kan hem wel wat verdekt maar met voldoende ruimte aan de andere kant van de bank zetten. Echter heb ik dan een verlengsnoer nodig. Zou de HW batterij daarin kunnen zonder dat er andere zaken op het verlengsnoer komen? Verlengsnoer valt achter de bank weg dus bij prikken is wel ff een verhuizing. Shoot!
Belangrijk voor het plaatsen van de batterij is zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen omvormer.
En op dezelfde fase (bij 3 fase installatie met 1 fase omvormer) waar de omvormer op zit.
Om de simpele rede de spanning is op dat punt het hoogst. (Bij opwek zonnepanelen)
En dat komt er op neer minder verlies.

!! Ik bedoel hiermee niet dat de batterij (en) achter dezelfde aardlekautomaat mogen zitten van de zonnepanelen omvormer !!
Dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
peterbier schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:57!! Ik bedoel hiermee niet dat de batterij (en) achter dezelfde aardlekautomaat mogen zitten van de zonnepanelen omvormer !!
Wat je dus eigenlijk zegt: plaats de batterij zo dicht mogelijk bij de meterkast?!

(Of bij de verdeelkast, in de exotische situatie dat je die hebt voor je zonnepanelen, en daar nog een extra groep voor je batterij in kan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Belangrijk voor het plaatsen van de batterij is zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen omvormer.
En op dezelfde fase (bij 3 fase installatie met 1 fase omvormer) waar de omvormer op zit.
Om de simpele rede de spanning is op dat punt het hoogst. (Bij opwek zonnepanelen)

!! Ik bedoel hiermee niet dat de batterij (en) achter dezelfde aardlekautomaat mogen zitten van de zonnepanelen omvormer !!
Dat mag niet.
De zonnepanelen zitten op een aparte groep. Vlgs mij met een eigen aardlek? Zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdLpWL6jJY8tKJtAVoDdxC0m2qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcySbCIm23atLudc8OFUTNlL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
a2aan schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:05:
[...]

Wat je dus eigenlijk zegt: plaats de batterij zo dicht mogelijk bij de meterkast?!

(Of bij de verdeelkast, in de exotische situatie dat je die hebt voor je zonnepanelen, en daar nog een extra groep voor je batterij in kan.)
In mijn geval zal ik de 2 batterijen op L1 en L2 moeten aansluiten.
En de batterijen in de paardenstal moeten plaatsen.
Daar heb ik de onderverdeling waar ook de zonnepanelen op zitten.

Wat je vaak ziet is dat ze een onderverdeling van een wasmachine groep maken op zolder/verdieping.
Dan zal de batterij daar op een wcd het mooiste doen.
Bij de zonnepanelen omvormer is de spanning het hoogst bij opwek vandaar.

Met een (grote) batterij kun je ook de te hoge netspanning afvlakken zodat de omvormer niet meer bij de 253 volt uitschakelt.
Met het opladen van de batterij zal de spanning (te hoge spanning) dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:49:
De batterij kan dus nooit voor een probleem zorgen. Alleen als je bij geen opwek zou moeten gaan laden (die optie biedt HW niet). Je laadt alleen met zonne opwek. Mocht die mogelijkheid wel komen dan tik je op die groep de 3700 dus aan.
Correct. Een van de haken een ogen is wel de schakelvertraging van de batterij. Als de batterij met 800W aan het laden is, en je dan de oven aanzet, dan duurt het even voordat de batterij stopt met laden, en tik je dus ook (een paar seconden?) die 3700W aan. Je automaat zal hierdoor in principe niet trippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

De zonnepanelen zitten op een aparte groep. Vlgs mij met een eigen aardlek? Zie foto.[Afbeelding]
Dat is juist.
B of C 16 30mA aardlekautomaat is prima.
Maar dit heeft niks met de HomeWizard batterij te maken.
Je zal dan een vrije wcd kunnen pakken die hier het kortste bij zit. (Kabellengte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:25:
[...]

Dat is juist.
B of C 16 30mA aardlekautomaat is prima.
Maar dit heeft niks met de HomeWizard batterij te maken.
Je zal dan een vrije wcd kunnen pakken die hier het kortste bij zit. (Kabellengte)
Dat zou dus kunnen op een WCD achter mijn bankstel. Heb dan wel een verlengsnoer nodig van een meter of 2 om de batterij op te prikken. Alleen de batterij! Er is geen genoeg ruimte achter de bank of aan de andere kant vh bankstel.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 18-08-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
peterbier schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Dat mag niet.
Wij hebben hier een 3 fase aansluiting met op iedere fase (natuurlijk) een eigen aardlekschakelaar. Op L3 zitten de zonnepanelen. Dan mag ik dus niet de batterij op L3 aansluiten? Is dat wat je bedoelt? Wat is de reden hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb voor de simulatie nu een extra HomeWizard Battery aangemaakt van 2 stuks (Omdat die voor mijn situatie over het hele jaar heen de beste ROI lijkt te leveren), die op charge_only gaat als de EV aan het laden is. Als de EV stopt met laden gaat de simulatie weer op default_mode. Op deze manier kan ik goed vergelijken wat het effect hiervan op de ROI is omdat de HW dus niet wordt leeggetrokken tijdens de goedkoopste momenten van de dag.

Zojuist aangemaakt, dus moet nog opladen en heeft niet al het verbruik van vandaag meegekregen, vanaf morgenochtend wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mblk7yRtynm9Gpp3WoQuzNdz68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mz39GCuqA7pEtgiDncEQmHOz.png?f=fotoalbum_large

De andere simulaties, de EV is om 11:00 begonnen met laden en je ziet het effect daarvan in de state of charge / resterende inhoud, die gaan rap richting 0 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQqxmj6HHFMB9PckxQzo7F-Yb2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOOgOvEjY0d92pzeprMNxRWv.png?f=fotoalbum_large

In de praktijk kan je ditzelfde bereiken door handmatig de On/Off switch op de HW Battery te bedienen of een Smart Plug te gebruiken. Wordt niet aangeraden door HomeWizard, maar wel interessant om het effect hiervan te zien.

Een evt. uitbreiding van deze "Smart" simulatie kan zijn dat ik de 4 goedkoopste uren van de dag bereken en in die uren charge_only mode aan zet en in alle andere uren discharge_only aan zet. Maar dat wordt een stukje complexer, dus weet nog niet of ik dat ga doen. Heb er in Home Assistant al wel een integratie voor draaien, maar dat is wat lastiger te realiseren. Afijn, wie weet, eerst even zien wat het effect van deze toevoeging is voor de ROI :)

Edit @ 13:00: En ze zijn allemaal leeg dus relatief duur geladen, zeer goedkoop ontladen, zeer slecht voor de ROI. Nu kijken of ze voor de avond weer duur gaan laden omdat de auto nog 3-4 uur nodig heeft en ze dus met de dure avondzon gevuld zullen worden als dat überhaupt lukt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k444j6Y14VU1I-hnYDXno7brK0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMX0PXRRhtItMXi1eqYUQ13k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 18-08-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Jos-P schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Wij hebben hier een 3 fase aansluiting met op iedere fase (natuurlijk) een eigen aardlekschakelaar. Op L3 zitten de zonnepanelen. Dan mag ik dus niet de batterij op L3 aansluiten? Is dat wat je bedoelt? Wat is de reden hiervoor?
Nee dat bedoel ik juist niet.
In dat geval moet juist de batterij op L3.
Omdat die de hoogte netspanning zal hebben tijdens opwek van je zonnepanelen.
Je zal dan de batterij kunnen plaatsen op een wcd (stopcontact) die op L3 zit en zo dicht mogelijk bij de omvormer.

Voorbeeld.
Omvormer zit op L3 aangesloten in je meterkast.
Toevallig zit er een stopcontact in de hal die ook op de fase L3 zit.
Dan zal je hier het beste de batterij neer kunnen zetten.
Aangezien de afstand van meterkast naar hal minimaal is. (natuurlijk afhankelijk van de situatie)

[ Voor 19% gewijzigd door peterbier op 18-08-2024 12:53 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.