Nee, bij het opladen van de batterij heb je natuurlijk ook verlies, en daarom is mijn sensor template beter, die meet het op elk moment goed, niet alleen als de batterij weer op 0 staat.Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:27:
[...]
Misschien mis ik het even hoor. Tis nog vroeg ;-p
Laadverlies is batterij in - batterij uit. Die volg ik helemaal. Dan zit er nog stroom in de batterij. Die batterijstroom is geladen vanuit net/opwek. Daar zit ook al verlies op. Hoe weet je nu hoeveel verlies dat je daarop hebt gemaakt? Pas als het de batterij weer uitkomt vlgs mij. Daarom gaf ik aan je kunt het mooi zien als deze op batterij op 0 staat (leeg is).
Misschien een voorbeeldje met concrete cijfers:
Stel: je begint met een lege accu van 5,0 kWh capaciteit. Die laad je helemaal op, dan zit er 5,0 kWh in je accu, maar je hebt door de laadverliezen 5,5 kWh moeten gebruiken om die 5,0 kWh in je accu te krijgen (10% verlies).
Dan weet je dat met mijn template op dat moment toch precies? Want:
Verlies = IN - UIT - OPSLAG vertaalt in deze situatie naar:
Verlies = 5,5 kWh - 0 kWh - 5,0 kWh = 0,5 kWh voor 1x opladen.
Stel, je ontlaadt de accu dan weer helemaal, dus naar 0 kWh, dan komt er maar 4,5 kWh uit de accu die je kunt gebruiken, weer 0,5 kWh (10%) ontlaadverliezen. Dan heb je in totaal dus 5,5 kWh geladen, 4,5 kWh ontladen, en 1,0 kWh verlies gehad.
Verlies = 5,5 kWh - 4,5 kWh - 0 = 1,0 kWh over 1x opladen en 1x ontladen samen.
Tot zover klopt mijn getal precies met jouw getal, want OPSLAG = 0.
Maar, stel dat je het verlies wilt weten als de accu daarna weer helemaal volgeladen wordt, dan stop je dus weer 5,5 kWh in de batterij, die dan tot 5,0 kWh oplaadt in deze 2e cyclus:
Verlies = 11,0 - 4,5 -5,0 = 1,5 kWh
Deze 1,5 kWh is toch nu ook, met volle accu, het enige juiste getal? Je had al 1,0 kWh verlies met de 1e keer opladen en ontladen, en nu komt er nog 0,5 kWh verlies bij voor nog een 2e keer helemaal opladen.
Op deze manier is de verliesberekening op *elk* moment correct, voor elke laadtoestand van de accu...
Je kunt ook een plaatje tekenen met de energiestromen die de accu in en uit gaan (inclusief een pijltje voor verlies), dan zie je dat deze berekening klopt
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh