Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:08:
Ik heb er een tijdje over lopen peinzen maar ik denk dat ik hem toch aan me voorbij laat gaan.

Het is bijna de perfecte batterij voor mij (heb al p1 lezer en pv) en het is zo fijn om het grootste gedeelte van het jaar je nachtverbruik te kunnen bedekken met een plug-in batterij die het automagisch voor je doet. Het is alleen jammer dat er niet de optie bestaat om groene/goedkope (nacht)stroom te importeren, helemaal in de wintermaanden. Het zou zo fijn zijn om de ochtendspits te kunnen bekrachtigen met windstroom uit een periode dat er weinig vraag was. De Quatt krijgt de batterij iedere nacht wel leeg hier in de winter die snort de hele dag met een paar honderd W door.
sorry, wat wil je met mogelijke goedkope stroom uit het net (dan heb je wel een dynamisch contract nodig waarbij de voorwaarden ook nog zo zijn als deze nu zijn, en juist daar wordt op dit moment wel enige vraagtekens bij gezet of dat wel nog zo blijft (maar dat is weer een andere discussie) met slechts 2,7 kWh aan opslagcapaciteit.
Als ik nu al zie dat ik in de donkere uurtjes tussen maart en oktober selfs net die 2,7 kWh uur verbruik (met tussen 5-10% ietsjes (+/- 1 kWh meer) een hoger verbruik heb. Wat is dan mijn winst hiermee ?
Ja, in die andere maanden zou dat iets kunnen bijdragen, maar ook dan is dit niet wezelijk en wie weet, gaat ooit deze optie wel komen. Wil je dat echt dan is dit gewoon geen product voor jou en zou ik veel eerder naar een Anker solix x1 gaan omkijken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:26:
Ik wil hem ook 's nachts kunnen bijladen tussen 12:00-05:00 bv als het waait en de uitstoot en netbelasting laag zijn. In de winter eet mijn warmtepomp toch de eerste pv opbrengst op.
Heb je dit wel eens echt serieus doorgerekend?
Je begint met de meerkosten van een andere batterij.
Dan heb je het laad/ontlaad verlies van 15% tot 20% wat betekend dat de kale leverprijs tijdens die nacht laad uren al dat percentage lager moet liggen dan de dagprijs om op nul uit te komen.
Er zal niet elke nacht die marge beschikbaar zijn en wanneer er wel een winstgevende marge is zal dat niet altijd op de zelfde uren zijn. Gevolg je zal dagelijks je aansturing voor het nachtladen moeten controleren en mogelijk aanpassen.

Alles bij elkaar een hoop werk dat weinig of geen echt voordeel zal opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Dan heb je het laad/ontlaad verlies van 15% tot 20% wat betekend dat de kale leverprijs tijdens die nacht laad uren al dat percentage lager moet liggen dan de dagprijs om op nul uit te komen.
Er zal niet elke nacht die marge beschikbaar zijn en wanneer er wel een winstgevende marge is zal dat niet altijd op de zelfde uren zijn. Gevolg je zal dagelijks je aansturing voor het nachtladen moeten controleren en mogelijk aanpassen.

Ik denk dat je zeker een goed punt hebt qua nacht. Tarieven zijn daar vrij vlak allemaal. Daar ga je denk ik het rendement ook niet mee halen.

Wintermaanden (de bekende 3 maanden) overdag opladen dynamisch is het verschil denk ik groter. Echter volg ik de dynamische tarieven nu een paar maanden. Wintertarieven en verschillen? Misschien ga ik ook wel teveel uit van de zomerse tariefverschillen dat deze ook voor de winter gelden. Meer windenergie dan. HW geeft aan dat dit nu nog niet rendabel is. Van de winter ga ik het eens bekijken en ik ben ervan overtuigd dat als de verschillen groot genoeg is HW die feature best wel in gaat bakken zonder API's open te gooien. We gaan het mee maken. Wat mij betreft..... het wachten erop duurt wel lang hoor tot November 🤣

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
's Nachts laden is niet per se beter of goedkoop, op het goedkoopste dynamische moment laden wel. Zie bijv. de dynamische tarieven van vandaag en morgen incl. BTW/belasting/opslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvrQqVPdkrCiHrIgW3sTow36Jjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pW21dMbufTBWDbQKAHDRsRiu.png?f=fotoalbum_large

Vandaag was de simulatie HomeWizard accu voor 12:00 al vol, met stroom van 19-12 ct/kWh, terwijl ik liever had geladen met de zonnestroom van 12-8 ct/kWh van de 3 uurtjes daarna. Lijkt peanuts, maar als je dat gewoon automatiseert (mijn laadpaal doet dit bijv. perfect automatisch) en iedere dag gedurende vele jaren doet, dan is de business case een stuk positiever, want je levert duurdere zonnestroom terug aan het net en laadt met goedkopere zonnestroom waar niemand op dat moment behoefte aan heeft (vandaar de negatieve bruto tarieven in die uren). Het verschil is dus niet 2,7 kWh x het lagere tarief, maar je krijgt meer terug voor teruggeleverde kWh's en betaalt minder voor geladen kWh's, het pakt dus aan 2 kanten positiever uit.

Als de accu daarna in de avonduren a 28-31 ct/kWh weer leegloopt, heb je per kWh meer centen verdiend dan afschrijving en laadverliezen gezamenlijk veroorzaken.

Daarnaast werkt dit principe net zo goed voor de zomer als winter, met als enige verschil dat de stroom niet altijd uit je eigen panelen hoeft te komen, maar mogelijk zijn de tarieven laag door veel wind en dan is dat ook prima, het gaat immers niet per se alleen om je eigen huishouden, maar ook om het hele stroomnet.

Ja, ik weet het, dit is niet de primaire focus van de HW Battery, maar het zou heel slim zijn om ook richting de winter naar andere laadmogelijkheden te kijken dan alleen zonnestroom.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 13:42
Taro schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:44:

Vandaag was de simulatie HomeWizard accu voor 12:00 al vol, met stroom van 19-12 ct/kWh, terwijl ik liever had geladen met de zonnestroom van 12-8 ct/kWh van de 3 uurtjes daarna.
...
Ik kom zo binnenvallen en niet het hele topic doorgelezen, maar is dit ook te regelen met de HW energy socket i.c.m. een zonnetaak?

[ Voor 52% gewijzigd door Redbull4u op 10-08-2024 15:56 ]

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Redbull4u schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Ik kom zo binnenvallen en niet het hele topic doorgelezen, maar is dit ook te regelen met de HW energy socket i.c.m. een zonnetaak?
Dat zou betekenen dat de HW Battery dus ook stroomloos moet worden gemaakt en dat raden ze af. Maar ja, vermoedelijk zou dat wel werken en is hier al eerder langsgekomen als optie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hanev001 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Neem bijvoorbeeld 4 januari dit jaar (willekeurige winterdag gekozen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b3P7gCcZBkilnTeNelwujV-P5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JkPRLmgADhpXUW0LQvoA4a6t.png?f=fotoalbum_large

Dan wil ik tussen 00:00-03:00 de accu laden met windstroom zodat ik tussen rond 08:00 zo min mogelijk kolen/gas stroom hoef te gebruiken. Ik kan het wel doorrekenen maar bovenstaande grafiek spreekt redelijk voor zichzelf.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

sorry, wat wil je met mogelijke goedkope stroom uit het net (dan heb je wel een dynamisch contract nodig waarbij de voorwaarden ook nog zo zijn als deze nu zijn, en juist daar wordt op dit moment wel enige vraagtekens bij gezet of dat wel nog zo blijft (maar dat is weer een andere discussie) met slechts 2,7 kWh aan opslagcapaciteit.
Als ik nu al zie dat ik in de donkere uurtjes tussen maart en oktober selfs net die 2,7 kWh uur verbruik (met tussen 5-10% ietsjes (+/- 1 kWh meer) een hoger verbruik heb. Wat is dan mijn winst hiermee ?
Ja, in die andere maanden zou dat iets kunnen bijdragen, maar ook dan is dit niet wezelijk en wie weet, gaat ooit deze optie wel komen. Wil je dat echt dan is dit gewoon geen product voor jou en zou ik veel eerder naar een Anker solix x1 gaan omkijken.
Ik heb een vast contract. Het gaat me voornamelijk om de CO2/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:18:
[...]
[Afbeelding]

Dan wil ik tussen 00:00-03:00 de accu laden met windstroom zodat ik tussen rond 08:00 zo min mogelijk kolen/gas stroom hoef te gebruiken. Ik kan het wel doorrekenen maar bovenstaande grafiek spreekt redelijk voor zichzelf.
Al deze zaken, factoren en variabelen zitten toch al gewoon simpel in het dynamische tarief verwerkt?
  • Goedkope stroom -> Veel wind of veel zon of een combinatie van deze 2 al dan niet met als aanvulling goedkope import van Noors waterkrachtcentralestroom. Verbruik maximaliseren, weinig CO2..
  • Dure stroom -> Gas- of kolencentrales aan, tekort aan wind en zon. Verbruik minimaliseren, veel CO2.
Als de HW accu ooit via een API/Home Assistant integratie aan te sturen wordt, dan kan je natuurlijk zelf regelen op basis van wat je belangrijk vindt, maar volgens mij kan het allemaal versimpeld worden door een enkele energiemarkt te gebruiken voor het optimaal laden: EPEX Day Ahead, ook wel bekend als dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:18:
[...]
[Afbeelding]

even een heel gemeene vraag, hoe weet je of jij wel windstroom gebruikt ?
Heel eenvoudig, dat weet je dus helemaal niet, er zal wel een (groot) deel windstroom inzitten als e prijs laag is, echter 100% windstroom is op dit moment gewoon een utopie. Er zal dus een deel Atoomstroom, Kolen en gas stroom bij zitten.
ten opzichte wat je de e-boeren willen laten geloven heeft stroom geen kleur, deze is nog grijs, nog groen of blauw.

Wil je helemaal goed doen zou je dus juist niet in de nacht, want dan is de CO2 het laagst maar juist in tijden dat de CO2 het hoogst is je batterij moeten inzetten.
Alleen daarvoor is de capaciteit veelal te laag en is dit product dus ook niet bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:10

Vandaag was de simulatie HomeWizard accu voor 12:00 al vol, met stroom van 19-12 ct/kWh, terwijl ik liever had geladen met de zonnestroom van 12-8 ct/kWh van de 3 uurtjes daarna. Lijkt peanuts, maar als je dat gewoon automatiseert (mijn laadpaal doet dit bijv. perfect automatisch) en iedere dag gedurende vele jaren doet, dan is de business case een stuk positiever, want je levert duurdere zonnestroom terug aan het net en laadt met goedkopere zonnestroom waar niemand op dat moment behoefte aan heeft (vandaar de negatieve bruto tarieven in die uren). Het verschil is dus niet 2,7 kWh x het lagere tarief, maar je krijgt meer terug voor teruggeleverde kWh's en betaalt minder voor geladen kWh's, het pakt dus aan 2 kanten positiever uit.

Als de accu daarna in de avonduren a 28-31 ct/kWh weer leegloopt, heb je per kWh meer centen verdiend dan afschrijving en laadverliezen gezamenlijk veroorzaken.

Daarnaast werkt dit principe net zo goed voor de zomer als winter, met als enige verschil dat de stroom niet altijd uit je eigen panelen hoeft te komen, maar mogelijk zijn de tarieven laag door veel wind en dan is dat ook prima, het gaat immers niet per se alleen om je eigen huishouden, maar ook om het hele stroomnet.

Ja, ik weet het, dit is niet de primaire focus van de HW Battery, maar het zou heel slim zijn om ook richting de winter naar andere laadmogelijkheden te kijken dan alleen zonnestroom.
HW heeft al aangegeven dat hier druk aan gerekend wordt en heeft uitgesteld laden al genoemd als meest waarschijnlijk toevoeging. Met een beetje geluk kunnen we straks in ieder geval de zonnestroom waar vraag naar is in de ochtend terugleveren en de accu laden met de stroom waar niemand op zit te wachten. Afgezien van de business case klink dat ook veel logischer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
's Nachts laden is niet per se beter of goedkoop, op het goedkoopste dynamische moment laden wel. Zie bijv. de dynamische tarieven van vandaag en morgen incl. BTW/belasting/opslag:
[Afbeelding]

Als ik het goed begrepen hebt dan komt HW straks wel met laad uitstel. Dus laden op de goedkopere uren. De situatie zoals je schetst zou dan gewoon haalbaar moeten zijn daar je in de app ook taken kunt aanmaken.

Hoe is de spread in de wintermaanden? Jij of iemand die daar iets zinnigs over roepen kan? Ik zit nog op een variabel contract maar neig wel steeds meer naar dynamisch.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Als ik het goed begrepen hebt dan komt HW straks wel met laad uitstel. Dus laden op de goedkopere uren. De situatie zoals je schetst zou dan gewoon haalbaar moeten zijn daar je in de app ook taken kunt aanmaken.

Hoe is de spread in de wintermaanden? Ik zit nog op een variabel contract maar neig wel steeds meer naar dynamisch.
In de wintermaanden is er doorgaans meer wind en zijn de tarieven ook prima. De spread wel wat minder, maar het laagste punt is vaak toch nog rond 22-25 cent en de pieken wat hoger richting 38-48 cent. Des te mooiere case voor de HW Battery :)

Maar als je een beetje kunt timen (Wasmachine, droger, vaatwasser, EV, WP/AC, etc.) dan trek je het gemiddelde al snel omlaag. Mensen kijken bij dynamische tarieven veel te veel naar de pieken en veel te weinig naar de dalen waar je probeert maximaal te verbruiken (en dus veel invloed heeft op het gemiddelde) en de gemiddeldes. Ik zit bijv. over de afgelopen 4 maanden op gemiddelde afnametarieven van 17.49, 16.25, 20.70 en 17.49 cent/kWh incl. BTW, belastingen en opslag.... Men betaalt graag meer voor de zekerheid van een vaak té duur vast contract dan minder te betalen met dynamische tarieven, terwijl minder betalen juist het doel is, heel apart. En zet anders de winst gewoon opzij, mochten er wel een keer enorme rode pieken volgen dan compenseer je dat vanuit dat potje.

Men richt zich nu veel te veel op vaste contracten, terugleverboetes, etc. en dat alles is gewoon om het probleem heenwerken: Prijzen bepalen op basis van vraag en aanbod. Het aanbod kan je sturen door terug te leveren bij een tekort en zelfconsumptie bij een overschot (= HW Battery laden). En de vraag kan je sturen door het minimaliseren van de afname bij een tekort (met hoge CO2 waarde/kWh & = HW Battery ontladen) en het maximaliseren van de afname bij een overschot (met lage CO2 waarde/kWh).

Ik wil in augustus/september daadwerkelijk accu's gaan bestellen. Als HomeWizard hiervoor een functie aankondigt koop ik direct 3-4 stuks. Tot die tijd hang ik bij de Sessy met de vinger boven de bestelknop, maar daar zie ik ook genoeg uitdagingen/problemen om daarover te twijfelen. Mijn voorkeur heeft 3-4 stuks HW Battery plug-in, maar dan de stroomkabels vervangen door nette kabels en gecombineerd naar de meterkast, aansluiten op een eigen groep (evt. verdeeld over de 3-fasen). Maar goed, geen haast, maar ik wil geen jaren meer wachten. In de winter is hier het stroomverbruik het hoogst en dus de besparing te maximaliseren met de juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:01:
[...]

In de wintermaanden is er doorgaans meer wind en zijn de tarieven ook prima. De spread wel wat minder, maar het laagste punt is vaak toch nog rond 22-25 cent en de pieken wat hoger richting 38-48 cent. Des te mooiere case voor de HW Battery :)

Maar als je een beetje kunt timen (Wasmachine, droger, vaatwasser, EV, WP/AC, etc.) dan trek je het gemiddelde al snel omlaag. Mensen kijken bij dynamische tarieven veel te veel naar de pieken en veel te weinig naar de dalen waar je probeert maximaal te verbruiken (en dus veel invloed heeft op het gemiddelde) en de gemiddeldes. Ik zit bijv. over de afgelopen 4 maanden op gemiddelde afnametarieven van 17.49, 16.25, 20.70 en 17.49 cent/kWh incl. BTW, belastingen en opslag.... Men betaalt graag meer voor de zekerheid van een vaak té duur vast contract dan minder te betalen met dynamische tarieven, terwijl minder betalen juist het doel is, heel apart. En zet anders de winst gewoon opzij, mochten er wel een keer enorme rode pieken volgen dan compenseer je dat vanuit dat potje.

Men richt zich nu veel te veel op vaste contracten, terugleverboetes, etc. en dat alles is gewoon om het probleem heenwerken: Prijzen bepalen op basis van vraag en aanbod. Het aanbod kan je sturen door terug te leveren bij een tekort en zelfconsumptie bij een overschot (= HW Battery laden). En de vraag kan je sturen door het minimaliseren van de afname bij een tekort (met hoge CO2 waarde/kWh & = HW Battery ontladen) en het maximaliseren van de afname bij een overschot (met lage CO2 waarde/kWh).

Ik wil in augustus/september daadwerkelijk accu's gaan bestellen. Als HomeWizard hiervoor een functie aankondigt koop ik direct 3-4 stuks. Tot die tijd hang ik bij de Sessy met de vinger boven de bestelknop, maar daar zie ik ook genoeg uitdagingen/problemen om daarover te twijfelen. Mijn voorkeur heeft 3-4 stuks HW Battery plug-in, maar dan de stroomkabels vervangen door nette kabels en gecombineerd naar de meterkast, aansluiten op een eigen groep (evt. verdeeld over de 3-fasen). Maar goed, geen haast, maar ik wil geen jaren meer wachten. In de winter is hier het stroomverbruik het hoogst en dus de besparing te maximaliseren met de juiste oplossing.
Spread zat dan dus. Dan vind ik het wel raar dat HW aangeeft dat het niet rendabel dan is. Kan er zelf niks zinnigs over roepen. Ik heb op 1 april (nee geen grapje) binnen HW de dynamisch tarieven aangezet (Zonneplan er even aangekoppeld) om te kijken hoe het zou gaan werken. Zie grafiekjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NW0NjnNtSC8Ivmv1qir_Td88ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7hfUwH6blaeYjqnWBrmMGZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik ze goed interpeteer dan zouden de zonnepanelen nu 21.8 ct / kWh hebben opgebracht. De afname zou 17.2 ct / kWh zijn geweest. Correct me if i am wrong! Dan letten we eigenlijk de laatste tijd een beetje meer op wanneer we een vaatwasser of wasmachine aangaat (voor nu een TLB namelijk).

Ik snap je wel. Mensen zoeken zekeheid. Die zekerheid krijgen ze door meer te betalen.

Ja die HW batterijen zijn zeker leuk. Er staat er hier 1 in bestelling (november). Met de blik naar dynamisch zit ik ook zeker te wachten op het slimmer laden. Wel lekker allemaal automatisch graag 🙂.

Sessy is ook zeker leuk maar duurder. Wel een stuk flexibeler. Jij had ruimte in de garage las ik dus dan zal je het geluid niet horen binnen. Hier zou het dan naar zolder moeten. Temp daar winter graad of 10... zomer 25+. Daarnaast een open trap naar de zolder tov 1e verdieping. Slaapkamer. Wil ze niet horen. Dat houdt me daar weer tegen. Daarnaast mochten we verhuizen (kans bestaat) dan is het ook wel lekker dat de boel mee kan of goed meeverkopen.

Ik kan je dus prima volgen in je verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:31
Devke schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Spread zat dan dus. Dan vind ik het wel raar dat HW aangeeft dat het niet rendabel dan is. Kan er zelf niks zinnigs over roepen. Ik heb op 1 april (nee geen grapje) binnen HW de dynamisch tarieven aangezet (Zonneplan er even aangekoppeld) om te kijken hoe het zou gaan werken. Zie grafiekjes.

[Afbeelding]

Als ik ze goed interpeteer dan zouden de zonnepanelen nu 21.8 ct / kWh hebben opgebracht. De afname zou 17.2 ct / kWh zijn geweest. Correct me if i am wrong! Dan letten we eigenlijk de laatste tijd een beetje meer op wanneer we een vaatwasser of wasmachine aangaat (voor nu een TLB namelijk).

Ik snap je wel. Mensen zoeken zekeheid. Die zekerheid krijgen ze door meer te betalen.

Ja die HW batterijen zijn zeker leuk. Er staat er hier 1 in bestelling (november). Met de blik naar dynamisch zit ik ook zeker te wachten op het slimmer laden. Wel lekker allemaal automatisch graag 🙂.

Sessy is ook zeker leuk maar duurder. Wel een stuk flexibeler. Jij had ruimte in de garage las ik dus dan zal je het geluid niet horen binnen. Hier zou het dan naar zolder moeten. Temp daar winter graad of 10... zomer 25+. Daarnaast een open trap naar de zolder tov 1e verdieping. Slaapkamer. Wil ze niet horen. Dat houdt me daar weer tegen. Daarnaast mochten we verhuizen (kans bestaat) dan is het ook wel lekker dat de boel mee kan of goed meeverkopen.

Ik kan je dus prima volgen in je verhaal.
Er waren afgelopen december/jan/feb pakweg, 21 dagen met een spread hoger dan 10ct, en ongeveer 6 met een spread hoger dan 15ct. Als je daar de ‘zonnige dagen’ vanaf haalt hield je van al deze dagen maar 6 dagen over. Dus 6x max 15ct p/kwh. En dan nog niet meegenomen dat je er 16ct belasting over betaald, en bij directe zon niets. De grootste spread was 0,21 op een zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Er waren afgelopen december/jan/feb, 21 dagen met een spread hoger dan 10ct, en ongeveer 6 met een spread hoger dan 15ct. Als je daar de ‘zonnige dagen’ vanaf haalt hield je van al deze dagen maar 6 dagen over. Dus 6x max 15ct p/kwh. En dan is deze spread al niet kostendekken kwa afschrijving aangezien je er 16ct belasting over betaald, en bij directe zon niets. De grootste spread was 0,21 op een zonnige dag.
Als ik kijk naar de TLB van 11 ct / kWh die ik betaal dan bespaar ik 2.7 x 11 ct = 0,297 ct aan TLB. De investering 1395 / 6000 cycli = 0.235 ct afschrijving per cyclus. 6.2 ct dus over per cyclus. Reken ik daar nog 25% omzettingsverlies vanaf....dan zou ik dus 75% van 6.2 ct overhouden. Het is maar een heel klein winstje maar bij de spread zou het dus al haalbaar moeten zijn. Of ik moet me ergens ff mis rekenen. Ik denk dat als het idd zo is dat dit een welkome feature is. Zoveel mogelijk dagen plezier van een mooi product. Wij tweakers kunnen van alles wensen natuurlijk. Het is aan jullie of dit idd iets wordt of gewoon niet. Ik weet dat jullie ook blijven rekenen. Dat is prettig om te lezen in het topic. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar het product. Op basis van ervaring, ontwikkeling van het product besluit ik later of er extra capaciteit bij komt of dat iets anders beter past. Stiekem hoop ik ook op een eerdere levering......😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Er waren afgelopen december/jan/feb pakweg, 21 dagen met een spread hoger dan 10ct, en ongeveer 6 met een spread hoger dan 15ct. Als je daar de ‘zonnige dagen’ vanaf haalt hield je van al deze dagen maar 6 dagen over. Dus 6x max 15ct p/kwh. En dan nog niet meegenomen dat je er 16ct belasting over betaald, en bij directe zon niets. De grootste spread was 0,21 op een zonnige dag.
Een grote spread is belangrijk voor winstgevend handelen, daar is hier geen sprake van. Maar als ik sowieso iedere dag moet laden (=inkopen, al dan niet van je eigen zonnepanelen) en niet duur ga verkopen, dan wil ik het moment van inkoop timen dus graag op het goedkoopste moment. Het verbruiksmoment blijft echter nog steeds hetzelfde: Nul op de meter.

Daarom is dynamisch inkopen zeker wel interessant, omdat je toch ergens de stroom vandaan moet halen om de accu te vullen en dan doet de spread er minder toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:40

Bravo

Second Best

Taro schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:57:
[...]

Een grote spread is belangrijk voor winstgevend handelen, daar is hier geen sprake van. Maar als ik sowieso iedere dag moet laden (=inkopen, al dan niet van je eigen zonnepanelen) en niet duur ga verkopen, dan wil ik het moment van inkoop timen dus graag op het goedkoopste moment. Het verbruiksmoment blijft echter nog steeds hetzelfde: Nul op de meter.

Daarom is dynamisch inkopen zeker wel interessant, omdat je toch ergens de stroom vandaan moet halen om de accu te vullen en dan doet de spread er minder toe.
Dat is een interessante, maar andere invalshoek dan HW nu beoogd met het produkt.

Als je doel is om iedere dag op het goedkoopste moment stroom in te kopen en daar de rest van de dag op te teren, dan moet je naar hele andere criteria kijken.
- Verbruik per dag? -> x 1,5 minus PV opwek = batterijgrootte. Het dal valt niet elke dag op hetzelfde moment, dus je moet meer overbruggen dan de 24 uur. Mogelijk zelfs 40 uur als je geen afname tegen hoog tarief wil hebben.
- Vermogen is dan je verbruik / aantal goedkope uren. Wil je dat in 1 uur naar binnen halen, of mogen dat er ook 3 uren zijn?
- Wat als het dal verspreid zit tussen de nacht (rond 4.00-5.00 uur) en de middag (14.00-15.00 uur), hoeveel zit er nog in de batterij en moet je dan in dat uurtje binnenhalen om het volgende dal moment weer te halen? Wat is je vraagcurve gedurende de dag?
- Is het erg dat de koffie om 10.00 uur uit het net komt, omdat je de avond ervoor uitgebreid gekookt hebt met de oven(s) en de vaatwasser extra heeft gedraaid? En je een extra wasje hebt gedaan omdat er een ongelukje met de pastasaus was?
- En je moet je PV opwek goed kunnen inschatten, om te voorkomen dat je onnodig gaat laden en later je PV opwek tegen een matig tarief het net opstuurt.
Wat ik wil aangeven: Het optimaliseren van je batterij inkoop/verkoop en laden/ontladen is echt anders dan op zoek gaan naar de goedkoopste uren om te laden met je EV om tot een optimum te komen.
De HW batterij wordt simpel in de markt gezet, overtollige PV opwek in een batterij stoppen, om het terug te leveren als de PV opwek onvoldoende is, zonder verdere variabelen.

Ik zou nog even wachten gezien je wensen, momenteel zijn de chinezen erg hard aan de weg aan het timmeren. De Anker Solix X1 is al genoemd, gisteren zag ik dat Haier ook naar Europa komt met een vergelijkbaar product. Batterijen, omvormer en zelfs een bidirectionele DC-lader (25kW) voor de EV. Aanstuurbaarheid vanuit HA is wel een groot vraagteken.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Dat is inderdaad een lastige maar ook iets waar ik aan zit te denken.
Zorgen dat de accu groot genoeg is dat ik de opwek niet terug hoef te sturen naar het net en tegelijkertijd de accu afvullen op de goedkoopste momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Dat is een interessante, maar andere invalshoek dan HW nu beoogd met het produkt.

Als je doel is om iedere dag op het goedkoopste moment stroom in te kopen en daar de rest van de dag op te teren, dan moet je naar hele andere criteria kijken.
- Verbruik per dag? -> x 1,5 minus PV opwek = batterijgrootte. Het dal valt niet elke dag op hetzelfde moment, dus je moet meer overbruggen dan de 24 uur. Mogelijk zelfs 40 uur als je geen afname tegen hoog tarief wil hebben.
- Vermogen is dan je verbruik / aantal goedkope uren. Wil je dat in 1 uur naar binnen halen, of mogen dat er ook 3 uren zijn?
- Wat als het dal verspreid zit tussen de nacht (rond 4.00-5.00 uur) en de middag (14.00-15.00 uur), hoeveel zit er nog in de batterij en moet je dan in dat uurtje binnenhalen om het volgende dal moment weer te halen? Wat is je vraagcurve gedurende de dag?
- Is het erg dat de koffie om 10.00 uur uit het net komt, omdat je de avond ervoor uitgebreid gekookt hebt met de oven(s) en de vaatwasser extra heeft gedraaid? En je een extra wasje hebt gedaan omdat er een ongelukje met de pastasaus was?
- En je moet je PV opwek goed kunnen inschatten, om te voorkomen dat je onnodig gaat laden en later je PV opwek tegen een matig tarief het net opstuurt.
Wat ik wil aangeven: Het optimaliseren van je batterij inkoop/verkoop en laden/ontladen is echt anders dan op zoek gaan naar de goedkoopste uren om te laden met je EV om tot een optimum te komen.
De HW batterij wordt simpel in de markt gezet, overtollige PV opwek in een batterij stoppen, om het terug te leveren als de PV opwek onvoldoende is, zonder verdere variabelen.

Ik zou nog even wachten gezien je wensen, momenteel zijn de chinezen erg hard aan de weg aan het timmeren. De Anker Solix X1 is al genoemd, gisteren zag ik dat Haier ook naar Europa komt met een vergelijkbaar product. Batterijen, omvormer en zelfs een bidirectionele DC-lader (25kW) voor de EV. Aanstuurbaarheid vanuit HA is wel een groot vraagteken.
Het kan inderdaad heel complex worden gemaakt, maar de simpelste optie:

Laden op de goedkoopste (2,7 kWh + 15%) / 800 = 3,88 -> 4 uren per dag en de rest van de dag verbruiken. In de zomer zal een groot deel van de andere uren worden gedekt door overtollige opwek van de panelen en de dagelijks benodigde capaciteit moet je aan accucapaciteit hebben staan. Enige nadeel van die manier is dat als er tussendoor al verbruik plaatsvindt dat de accu daarna niet weer helemaal vol zal komen wat met puur op zonnestroom laden wel zo is, maar daarom moet je ook je gemiddelde dagelijkse verbruik door het aantal accu's kunnen dekken. Andersom is het immers ook zo dat je je dagverbruik niet kunt dekken als er helemaal geen zon is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Jouw voorbeeld werkt prima in de zomer, als de zonopwek in een dagelijks ritme de prijzen naar beneden duwt. In de andere seizoenen heeft de wind meer invloed, die invloed is grilliger.
Voorbeeldje uit april van de epex prijzen (kaal)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6efULXIEEZy3P1vH8UsG_gxYdHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSBoSuBtRrkwmZ5Z4HPkjiwv.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IOn7-xcqVnMpC6YE-e1qZOCU4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4AIN4dNHf39Pk4SIozmEctdD.png?f=fotoalbum_large
In groen zijn de oplaadmomenten volgens jouw criterium aangeduid (laagste 4 uren per dag).

Juist als de PV opwek achter blijft, zal het dal overdag minder diep zijn dan in de nacht. Maar de volgende dag kan dat weer anders zijn, waardoor je >24 uur moet overbruggen, juist met nauwelijks PV opwek. Dan had je liever een beetje bijgeladen tijdens een tussenliggende dalperiode, om niet tijdens de prijspiek met een lege batterij te zitten.
Maar dit is geheel buiten het beoogde doel van de HW batterij. Die zou zonder de PV opwek gewoon leeg staan te staan. Al heeft de gebruiker met een vast contract geen last van deze pieken en dalen, en wel zijn terugleverboete van de (kleine) opwek weggewerkt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 18:52
Prachtig hoe iedereen hier mee bezig is om een paar dubbeltjes per dag uit te sparen.
Ik denk aan mensen, die in het donker zonder verwarming onder een dekbed van 20.00 tot 22.00, zitten omdat hun accu de 2.5 kWh het net op jaagt om de twee dubbeltjes te pakken.
De wekker zetten om om 01.00 om onder de douce te gaan zodat de boiler om 02,00 op kan warmen met goedkope stroom. Om 0.300 de wasmachine leeghalen en de wasdroger vullen om het lage piekmomentje van 0.400 te pakken. Om 8 uur het dak op klimmen om de zonnepanelen sneeuw vrij te maken.

We praten hier over een HW accu van 2.7kWh die links om of rechtsom echt geen zoden aan de dijk zet, en op zijn beste geval kosten neutraal gaat worden.
Geeft niks koop er zelf denk ik ook wel 1, gewoon voor de lol.

Voor de HA gebruikers er zijn voor de dynamische tarieven leuke scripts die een goedkope periode automatiseren, gebruik ik ook voor mijn boiler.

Is trouwens wel leuk om alles te volgen. :) :)

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ross11 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:11:
Prachtig hoe iedereen hier mee bezig is om een paar dubbeltjes per dag uit te sparen.
;)

Penny wise, pound foolish... Mijn jaarlijkse stroomrekening is maar 750 Euro, incl. volledig thuisladen EV en grotendeels koelen/verwarmen met WP/AC. De crypto/aandelen pf's schommelen per dag al wel met dat bedrag, maar die paar cent besparen door de HW Battery of het op het goedkoopste uur van de dag laden van de EV blijven toch een soort sport.

Eigenlijk moet ik ook helemaal geen accu kopen, is zonde van het geld, maar de techniek is zo interessant he...

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 11-08-2024 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

even een heel gemeene vraag, hoe weet je of jij wel windstroom gebruikt ?
Heel eenvoudig, dat weet je dus helemaal niet, er zal wel een (groot) deel windstroom inzitten als e prijs laag is, echter 100% windstroom is op dit moment gewoon een utopie. Er zal dus een deel Atoomstroom, Kolen en gas stroom bij zitten.
ten opzichte wat je de e-boeren willen laten geloven heeft stroom geen kleur, deze is nog grijs, nog groen of blauw.

Wil je helemaal goed doen zou je dus juist niet in de nacht, want dan is de CO2 het laagst maar juist in tijden dat de CO2 het hoogst is je batterij moeten inzetten.
Alleen daarvoor is de capaciteit veelal te laag en is dit product dus ook niet bedoeld.
Heb jij geen aparte windstroom meterkast thuis?

Het enige wat ik wil is dat als de PV buffer leeg is er op een gegeven moment geladen kan worden voor eigen gebruik later tijdens de ochtendspits als half Nederland de waterkoker/koffiemachine aanzet en de gascentrales aangeslingerd worden.

Op basis van de day-ahead voorspelling kun je daar een prima schatting voor laten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 11-08-2024 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zelf twijfel ik nog wel sterk over dynamische tarieven; wellicht kan ik beter “gewoon” een vast tarief nemen en terugleverkosten accepteren. En dan zo veel als mogelijk de EV op zonnestroomoverschot laden. En de batterij aanschaffen. Daarmee proberen de rekening zo laag mogelijk te krijgen.

Het enige probleem is dan de aansturing; als zowel de batterij als de laadpaal NOM proberen te halen, wie of wat is er dan eerst.. ;)

Voor de duidelijkheid bedoelde ik niet “Nul op de meter” (dat vind ik ook een raar begrip trouwens) op jaarbasis qua energie, maar qua (aansturing van) vermogen.

[ Voor 16% gewijzigd door JanHenk op 11-08-2024 12:35 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:26:
Zelf twijfel ik nog wel sterk over dynamische tarieven; wellicht kan ik beter “gewoon” een vast tarief nemen en terugleverkosten accepteren. En dan zo veel als mogelijk de EV op zonnestroomoverschot laden. En de batterij aanschaffen. Daarmee proberen de rekening zo laag mogelijk te krijgen.

Het enige probleem is dan de aansturing; als zowel de batterij als de laadpaal NOM proberen te halen, wie of wat is er dan eerst.. ;)
Een laadpaal zal nooit NOM proberen te halen, die zal proberen de benodigde kWh's zo goedkoop mogelijk aan de auto te leveren afhankelijk van de bron die je selecteert. En die kWh's kunnen natuurlijk ook uit de HW Battery komen als je dat wil, die NOM probeert te halen, maar dat dan doorgaans niet zal redden door de beperkte capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Taro schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Een laadpaal zal nooit NOM proberen te halen, die zal proberen de benodigde kWh's zo goedkoop mogelijk aan de auto te leveren afhankelijk van de bron die je selecteert. En die kWh's kunnen natuurlijk ook uit de HW Battery komen als je dat wil, die NOM probeert te halen, maar dat dan doorgaans niet zal redden door de beperkte capaciteit.
Ik denk dat @JanHenk bedoelde met de laadpaal op NOM laten bereiken bedoelde dat hij de EV met het zonneoverschot wil laden. En dat wil de batterij ook.
Wie het eerste begint, die kan het overschot pakken. Als je dat wil beinvloeden moet je een van beide (of allebei) actief gaan sturen, zodat de ander zich aanpast. Kan ook met HA, heb al eerder voorbeeldprojecten als HEMS (Home Energy Management System) aangedragen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat @JanHenk bedoelde met de laadpaal op NOM laten bereiken bedoelde dat hij de EV met het zonneoverschot wil laden. En dat wil de batterij ook.
Wie het eerste begint, die kan het overschot pakken. Als je dat wil beinvloeden moet je een van beide (of allebei) actief gaan sturen, zodat de ander zich aanpast. Kan ook met HA, heb al eerder voorbeeldprojecten als HEMS (Home Energy Management System) aangedragen.
Ah, dat is inderdaad wel een dingetje jah en ook afhankelijk van P1-meter vs bijv. CT-klemmen, beide meten met een andere interval en iets afwijkende waarde. Heb je beide via de P1-meter lopen, dan kan het maar zo zijn dat je van het net gaat afnemen ipv dat ze beide terugschalen en heel erg hakkelend 2x het vermogen gaan afnemen naar 1x overschot terugleveren naar 2x het vermogen afnemen, etc. etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
In afwachting van de levering van 1 Homewizard Plug in Battey (November) had ik inmiddels nog een andere thuisbatterij gekocht.
Aangezien er nog niets van HW wordt uitgeleverd een korte ervaring ter lering en vermaak.
Het is een Anker Solix E1600+IM80 Microinverter, toen (29-7) voor €599 bij KPN/Tink omdat het kennelijk een restpartij was omdat er een opvolger is, dat is de E1600Pro maar die vond ik prijstechnisch veel minder interessant. Ik zie ze nog wel bij Reigelt maar daar zijn ze een stuk duurder en zonder MI80.
Dit soort setjes zijn in Duitsland redelijk populair als Balcon Sets met max 800W levering via het stopcontact net zoals de bij de HW accu.

Deze batterij + app is veel beperkter dan de HomeWizard maar ik ben er tot nu toe erg tevreden mee.
1,6kWh dus een stuk kleiner dan de HW, ik denk dat 1,6kWh bij 10% ontlading is want met 5% zit ik volgens HA op 1,7kWh.
Direct aangesloten op 2 zonnepanelen (2x310w), deze had ik al 2 jaar als stekkersetje op garage dak, dus hij kan niet laden via mijn andere 16 panelen.
Bestaande Micro inverter (APS3L) vervangen voor de Anker MI80 zodat ik alle opties van de app kon gebruiken. (Prioriteit Laden met 0W output tot vol)
IP 65 waterdicht dus onder de zonneschans opgesteld, redelijk makkelijk aansluiten via de Mc4 connectoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rOrlfCbvMPPbw5eSB4ZOhki39Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1slToFwZjzDwhRG7Dhj9ikz.jpg?f=fotoalbum_large

Via de Nederlandstalige app kun je een schedule maken voor laden/ontladen, op een goed zonnige dag zit de accu om 14:30 vol en wordt de rest van de opbrengst direct terug geleverd aan het net.
Helaas begint bij deze opstelling dan ook de schaduw, maar ik had het toen ooit aangeschaft om in de ochtend meer opbrengst te hebben omdat mijn andere panelen de andere kant op staan.
Rond 21:00 stoppen mijn andere 16 zonnepanelen en begin ik met terug leveren, eerst 250W voor de avond en daarna 180W om het nachtverbruik grotendeels te compenseren.
Dit houd hij gemiddeld tot 5:00 vol, in de zomer kan ik ontladen tot max 5% in de winter tot max 10%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3JytHWj53GADEBRSpmqLwfEzn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29TuQv07nwD7BnlHOJTSVypU.jpg?f=fotoalbum_large

In home assistant ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjBYpE2v1SdyVbuJtB61CFGuMMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nT7EPgdPmv4kKz407NfjPiyU.jpg?f=fotoalbum_large

In de Anker App ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fDsg6DYd0fWn0dFNrNy0AexGfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPVl1M5ZJ3PNi1RuLQF78Qh8.jpg?f=fotoalbum_large

Doordat ik de HW thuisaccu al veel eerder besteld heb ga ik geen extra tijd investeren om bij de Anker 0 op de meter dynamische terug levering in te regelen via HA, HA is puur voor monitoring.
Dus ik houd voorlopig gewoon het Anker App tijdsschema aan.

Ik verwacht dat de combi van de HW en de Anker voor mij voldoende capaciteit heeft om avond en nachtgebruik voldoende te compenseren.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

De laadpaal hoef zelf niet "Slim" te zijn voor de meeste merken kun je dit nu al met de ANWB Slim Laden App.
Deze kijkt naar de stroomprijzen van een Dynamisch contract (hoeft geen ANWB Energie ze zijn) zodat je altijd op de goedkope momenten laad.
Je kunt de App nu al gebruiken om te "oefenen" ongeacht je energiecontract.

Maar ja, veel zal afhangen van je auto laadgedrag.
Laad je de auto iedere dag? Laad je ook op andere locaties enzovoort.
Vind je het erg dat je HW accu de auto laad?
Ik niet, want mijn thuislaad sessies krijg ik via de lease terug.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Ik merk met de Tesla Wall Connector dat ook handmatig proberen te laden op overschot eigenlijk altijd zorgt voor meer afname dan opbrengst omdat de paal gewoon niet ver genoeg “terug” kan. Met 6A op 3 fase icm andere verbruikers schiet je dan vaak al in de plus. Geen probleem bij dynamische tarieven maar goed om rekening mee te houden.

Ik ben vooral op zoek naar manieren om meer stroom af te fakkelen als we niet thuis zijn, zoals WPB, airco verwarmen/koelen op de slaapkamers etc. Daarmee (en met batterij) druk je dan de TLK (of negatieve uren bij dynamisch).

Wat betreft blijft het ook wachten op iemand met een oplossing om een quooker slim te sturen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

ja, het wordt steeds lastiger en ook ondoorzichtiger, hangt vrees ik een beetje van je hoeveelheid teruglevering af en bij wie je gaat. hoewel op dit moment er dacht ik niet echt meer een echt goedkope aanbieding er uit sprinkt, kijk anders ever op de hiervoor bedoelde topics.
daar zou je best ook eens kunnen voorleggen wat voor jou de beste optie is op dit moment.

een thuis-batterij helpt je in ieder geval om de TLK iets te beteugelen, alleen koop je daarvoor alleen natuurlijk geen thuis-batterij.
Zolang salderen er is is dat nog steeds je beste thuis-batterij die je kunt wensen.
Zou in 2027 de saldering werkelijk wegvallen zal mogelijk de stap naar dynamisch wel eens interessant zijn, maar aan de andere kant is de markt dan weer dermate anders en werkt zich dat ook uit op de dynamische markt, wie weet ?
het blijft lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Taro schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Ah, dat is inderdaad wel een dingetje jah en ook afhankelijk van P1-meter vs bijv. CT-klemmen, beide meten met een andere interval en iets afwijkende waarde. Heb je beide via de P1-meter lopen, dan kan het maar zo zijn dat je van het net gaat afnemen ipv dat ze beide terugschalen en heel erg hakkelend 2x het vermogen gaan afnemen naar 1x overschot terugleveren naar 2x het vermogen afnemen, etc. etc.
Precies. Eerst maar eens proberen met 1 HW batterij. Wellicht is het probleem niet zo groot als het lijkt. Immers begint de laadpaal normaliter pas bij 1,4kW overschot en begint de HW (mits niet vol) al veel eerder.

Ik gebruik evcc met een Alfen voor de auto. In theorie kan de (een) batterij daar in geïntegreerd worden. Read only is in principe al genoeg om een restvermogen te bepalen. Een “offset” ten opzichte van nul gebruiken kan wellicht ook. Heb er nog niet heel diepgaande gedachten over gehad.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfannijmegen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 10:45
Taro schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Ik hoop dat de accu rekening kan houden in de toekomst met de laadpaal als er een HomeWizard kWh meter tussen zit. In mijn specifieke geval heb ik een dubbele zelfbouw (smart evse) laadpaal en 2 kWh meters ertussen van HomeWizard. Zou dus gemakkelijk moeten zijn om de één of de ander voorrang te geven en pendelen te voorkomen. Dan zou het voor mij echt perfect zijn en koop ik zodra de afschaffing van het salderen definitief is 4 accu’s. Ik heb al ruimte gemaakt en stopcontacten aangelegd 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EK1980
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-06 09:12
Leuke discussies en berekeningen hier. Ik heb ChatGPT gevraagd me een handje te helpen.
Ik heb mijn jaargegevens van HW in 15 minuten intervals als bijlage in ChatGPT ingevoerd en gevraagd:

In de bijlage vind je mijn energieverbruiksgegevens van afgelopen jaar gezien per 15 minuten.
Ik heb interesse in een Home Wizard Energy Battery. Deze heeft een capaciteit van 2.7 kwh en een maximale laad- en ontlaadcapaciteit van 800w. Graag wil ik weten:
- Hoeveel dagen per jaar kan ik minimaal één cyclus maken van 2.7 kwh, dus volledig laden en weer ontladen
- Hoeveel dagen per jaar heb ik ongeveer 1.2 kwh aan teruggeleverde stroom die ik dan kan opslaan en later kan gebruiken?
- Zijn er dagen dat ik meerdere cycli kan draaien, door bijvoorbeeld een zonnige ochtend, bewolkte uurtjes tussenin, en later weer meer zon?
- Ik heb ook een warmtepomp. De elektra die die kost is hier al vanaf gehaald toch? Met andere woorden, de getallen in de bijlagen zijn precies wat mijn huis op welk tijdstip inkomt, of uitgaat?

Dit is het antwoord:

Uit de analyse blijkt het volgende:

1. Aantal dagen per jaar met minimaal één volledige cyclus van 2,7 kWh: Er zijn 232 dagen waarop je minimaal één volledige cyclus kunt draaien, dus de batterij volledig kunt opladen en ontladen.

2. Aantal dagen met minstens 1,2 kWh aan teruggeleverde stroom: Op 271 dagen is er minstens 1,2 kWh aan teruggeleverde stroom die je kunt opslaan voor later gebruik.

3. Aantal dagen met meerdere cycli mogelijk: Er zijn 183 dagen waarop je meerdere cycli kunt draaien, bijvoorbeeld door een zonnige ochtend, bewolkte periodes, en later weer meer zon.

Wat betreft je warmtepomp: de gegevens in de dataset tonen het netto energieverbruik of teruglevering per 15 minuten. Dat betekent dat de stroom die de warmtepomp verbruikt al is meegenomen in de waarden. Wat je ziet is dus de uiteindelijke stroom die je woning binnenkomt of verlaat na gebruik door de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSyZcYZ2bPQSDzPCAJvr_ovXbgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqjNkBgQ0dz8rUdmfa1MgTkF.jpg?f=fotoalbum_large

De 800 watt laden/ontladen capaciteit is hierin niet meegenomen. En ook de 20% capaciteitsverlies niet. En ik denk dat de meerdere cycli op een dag ook niet correct, want hij heeft geen gebruik gemaakt van de 15 minuten interval. Toen vroeg dat mee te nemen was mijn gratis limiet van ChatGPT op, dus die komt morgen als aanvulling.

Het lijkt er op dat ik jaarlijks minstens 232 x 2.7 kWh bespaar, capaciteitsverlies niet meegerekend. Maar daar komen ook nog een heel aantal dagen waarop de batterij voor een deel geladen en ontladen wordt En dagen waarop hij wordt geladen, deels ontladen, weer deels geladen, etc.. Voor het gemak reken ik even met (280 cycli per jaar * 2.7)*0.8 = 604.8 kWh waar ik geen terugleververgoeding voor hoef te betalen. Aan mij om te bepalen of ik het de aanschaf waard vind.

Heb ik hier iets belangrijks gemist?

Dit typen kostte trouwens meer tijd dan de hele berekening maken, dus iedereen kan dat in een paar minuten tijd voor zichzelf uitrekenen :)

[ Voor 6% gewijzigd door EK1980 op 12-08-2024 15:07 . Reden: grafiek toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
EK1980 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:03:
Leuke discussies en berekeningen hier. Ik heb ChatGPT gevraagd me een handje te helpen.
[...]
In de bijlage vind je mijn energieverbruiksgegevens van afgelopen jaar gezien per 15 minuten.
Ik heb interesse in een Home Wizard Energy Battery. Deze heeft een capaciteit van 2.7 kwh en een maximale laad- en ontlaadcapaciteit van 800w.

[...]
De 800 watt laden/ontladen capaciteit is hierin niet meegenomen. En ook de 20% capaciteitsverlies niet. En ik denk dat de meerdere cycli op een dag ook niet correct, want hij heeft geen gebruik gemaakt van de 15 minuten interval. Toen vroeg dat mee te nemen was mijn gratis limiet van ChatGPT op, dus die komt morgen als aanvulling.
[...]
Dit typen kostte trouwens meer tijd dan de hele berekening maken, dus iedereen kan dat in een paar minuten tijd voor zichzelf uitrekenen :)
Wat ik hier lees: je stelt ChatGPT een vraag, inclusief context, maar vervolgens negeert hij de context. Hoe ben je hier achter gekomen?

Zelf heb ik een keer een zakelijk 'gesprek' gehad met de instantie van ChatGPT die mijn werkgever beschikbaar heeft gesteld. Die had ik een simpel taakje gegeven (weinig complexiteit, maar wel redelijk wat werk), en om het resultaat te beoordelen stelde ik een paar controlevragen, en op een gegeven moment zij de bot "I apologize for the confusion. I misspoke earlier. I did not remove any duplicates from the list you provided. Therefore, I cannot provide you with the values that were duplicates." Ik vind het dus niet zo vanzelfspreken dat iedereen voor zichzelf in een paar minuten betrouwbare antwoorden van ChatGPT kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EK1980
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-06 09:12
Ik heb een controlevraag gesteld :) Ik heb sowieso altijd wel goede gesprekken met ChatGPT
ChatGPT is zeker niet heilig, en zegt vaak ook onzinnige dingen, maar in dit geval leek het me redelijk plausibel en ik heb geen zin om het zelf te doen. Morgen kijken of er een verschil gaat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQPOhlteTyl8-OBmemAJAh8AvyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tg00C585nmthq1KunZNHOBrm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Hoe is de spread in de wintermaanden? Jij of iemand die daar iets zinnigs over roepen kan? Ik zit nog op een variabel contract maar neig wel steeds meer naar dynamisch.
Edit: vlgs mij is het uitstel laden op zonnestroom. Niet laden op goedkopere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
De mogelijkheid van uitstel van laden zou ik ook best prettig vinden. Niet als standaard later laden maar als optie.

Wanneer een thuisbatterij altijd vertraging heeft in reageren, en deze begint te laden zodra er een heel klein beetje stroom is, dan heb je volgens mij juist kans extra verbruik te creëren door dat laden. Want als de opwek dan net even wat zakt en de batterij reageert traag, dan is dat dus verbruik, afname, op een moment dat er opwek is.

Ik zou het fijn vinden als het in ieder geval uitgesteld kan worden tot er voldoende opwek is om vol te laden, zodat je minder kans hebt op extra afname door de vertraagde reactie van de thuisbatterij.

Of misschien een soort off set in het lden dat je altijd 100W onder de opwek blijft, zodat je bij kleine schommelingen niet meteen afname krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 13-08-2024 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 12-09 20:23
@Sjamo

Ik heb me helemaal nog niet verdiept in die accu van HW,. Maar begrijp dat ie gewoon in een stopcontact ingeplugd word toch? Kan dat wat je wilt dan niet gewoon gerealiseerd worden door die accu aan en af te koppelen aan het stopcontact via een WiFi plug oid?
Dan via HA kijken of en hoeveel je terugleverd en daarop die plug in uit schakelen.

Of mis ik iets in deze?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Sjamo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:24:
De mogelijkheid van uitstel van laden zou ik ook best prettig vinden. Niet als standaard later laden maar als optie.

Wanneer een thuisbatterij altijd vertraging heeft in reageren, en deze begint te laden zodra er een heel klein beetje stroom is, dan heb je volgens mij juist kans extra verbruik te creëren door dat laden. Want als de opwek dan net even wat zakt en de batterij reageert traag, dan is dat dus verbruik, afname, op een moment dat er opwek is.

Ik zou het fijn vinden als het in ieder geval uitgesteld kan worden tot er voldoende opwek is om vol te laden, zodat je minder kans hebt op extra afname door de vertraagde reactie van de thuisbatterij.

Of misschien een soort off set in het lden dat je altijd 100W onder de opwek blijft, zodat je bij kleine schommelingen niet meteen afname krijgt.
Je wilt dus eigenlijk gewoon een open API zodat je zelf de voorwaarden om te laden erin kunt zetten.
Hier onder een voorbeeld van altijd minimaal 200W terug leveren. 9500 WP pv met accu afgelopen 24 uur
Grafiek van totale vermogen van de P1 meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiANuAuLpztez6XZzB1p_4ezmB8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ReFahDOo8v8TAzvvbumymyHP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Doggieman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:34:
@Sjamo

Ik heb me helemaal nog niet verdiept in die accu van HW,. Maar begrijp dat ie gewoon in een stopcontact ingeplugd word toch? Kan dat wat je wilt dan niet gewoon gerealiseerd worden door die accu aan en af te koppelen aan het stopcontact via een WiFi plug oid?
Dan via HA kijken of en hoeveel je terugleverd en daarop die plug in uit schakelen.

Of mis ik iets in deze?
Ik had er niet aan gedacht dat je juist bij deze batterij, door de stekker, waarschijnlijk meer opties hebt daar in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Peterhardenberg schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Je wilt dus eigenlijk gewoon een open API zodat je zelf de voorwaarden om te laden erin kunt zetten.
Hier onder een voorbeeld van altijd minimaal 200W terug leveren. 9500 WP pv met accu afgelopen 24 uur
Grafiek van totale vermogen van de P1 meter

[Afbeelding]
Dat weet ik niet :)

Ik ben een gebruiker die helemaal blij is met een batterij waar je gewoon de stekker in het stopcontact kan doen en de rest gaat vanzelf.

Al het andere zal ik me eerst in moeten verdiepen. Ik hoop wel dat het allemaal niet te ingewikkeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:04:
[...]

Edit: vlgs mij is het uitstel laden op zonnestroom. Niet laden op goedkopere tarieven.
Die twee sluiten elkaar niet uit. Je laad inderdaad op zonnestroom (of, nou ja, tijdens een overschot aan zonnestroom), Maar laad-uitstel kan ervoor zorgen dat 's ochtends, wanneer je accu leeg is door je nachtverbruik, niet de dure ochtenduren gebruikt om de accu te laden (wanneer je zonnestroom meer waard is om te verkopen) en de goedkope middaguren vol zit en dus niet meer kan laden (en jij je zonnestroom voor nop het net op moet gooien).

Ik zie dit niet als handel, maar eerder 'prijsbewust eigengebruik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:10
phYzar schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

Die twee sluiten elkaar niet uit. Je laad inderdaad op zonnestroom (of, nou ja, tijdens een overschot aan zonnestroom), Maar laad-uitstel kan ervoor zorgen dat 's ochtends, wanneer je accu leeg is door je nachtverbruik, niet de dure ochtenduren gebruikt om de accu te laden (wanneer je zonnestroom meer waard is om te verkopen) en de goedkope middaguren vol zit en dus niet meer kan laden (en jij je zonnestroom voor nop het net op moet gooien).

Sterker nog; in de ochtend is er veel vraag naar stroom en dus niet logisch die op te slaan voor later terwijl er een overschot is later op de dag.

Bij vaste / variabele contracten maakt dat in je portemonnee niets uit maar het maakt het op z’n minst niet logisch.

Vandaar waarschijnlijk dat HW dit (hoogstwaarschijnlijk) medio Q1 2025 mogelijk gaat maken 🙏🏻

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:08
Ross11 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:11:
En nu op vakantie vliegen de euro's met honderden tegelijk je portemonnee uit... :P

Bedoel aan te geven: probeer het in perspectief te zien, waarom moeite doen voor een paar dubbeltjes per dag? Het idee van deze batterij is plug-and-play, één keer betalen en daarna nooit meer aan denken net als bij zonnepanelen.

[ Voor 29% gewijzigd door hoevenpe op 13-08-2024 09:30 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phYzar schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

Eens. Zonnestroom op moment als het duur is het met op. Bij weggeefprijzen de accu opladen door eigen panelen. Al hoop ik dat voor de wintermaanden ook iets gaat komen. Daar heb ik gewoon minder tot (bijna)geen vulling. Homewizard ziet daar nog geen mogelijkheden. Helaas. Misschien als de optie wel aangeboden wordt nog een x en dat de klant zelf kan instellen vanaf welke prijs in de wintermaanden bijv geladen mag worden. Of % afwijking hoog laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:24:

Dit is ook 1 van de zaken die HW benoemd heeft recent. Je moet oppassen dat de opwek dus niet uit het net komt door vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Ik had er niet aan gedacht dat je juist bij deze batterij, door de stekker, waarschijnlijk meer opties hebt daar in.
Met die plug kun je eigenlijk de stroom toevoer naar de accu en terug je huisnet op wel sturen. Echter als er geen zon is en je geen overschot hebt kun je die plug sturen wat je wilt maar zal hij bv niet dynamisch op te laden zijn dan. Hij kijkt naar zonoverschot. Wil je dat wel dat zou HW de API van de batterij open moeten zetten. Dat is wat ze nu eigenlijk niet willen. Uitlezen kan wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Doggieman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:34:
@Sjamo

Of mis ik iets in deze?
Er is in dit topic al vaak benoemd, ik dacht ook door HW zelf, dat dit afgeraden wordt. 800W opeens aan/afschakelen is vaak geen goed idee. Volgens mij moet je de BMS de boel laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Lijkt me geen probleem zolang het wisselspanning is. Bij net uitval gebeurd het zelfde lijkt mij. Maar goed.. ben geen expert in die dingen. Weet wel dat ik het regelmatig met m'n SMA omvormers heb gedaan toen ik die nog niet kon terug regelen. Geen problemen gehad destijds.

[ Voor 47% gewijzigd door Doggieman op 13-08-2024 09:58 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Doggieman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:55:
Lijkt me geen probleem zolang het wisselspanning is. Bij net uitval gebeurd het zelfde lijkt mij. Maar goed.. ben geen expert in die dingen. Weet wel dat ik het regelmatig met m'n SMA omvormers heb gedaan toen ik die nog niet kon terug regelen. Geen problemen gehad destijds.
Maar net-uitval zal een zeldzaamheid zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Sjamo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Maar net-uitval zal een zeldzaamheid zijn denk ik?
Zeker, maar daar moet zoiets gewoon tegen kunnen naar mijn idee. Nogmaals... ken die hele batterij niet. Weet wel dat ik het zelf regelmatig met m'n SMA omvormers heb gedaan. Nooit problemen gehad.
Gelijkspanning zal een ander verhaal zijn gezien de stromen die er kunnen lopen. Vlambogen e.d. of vast gebrande relais wil je natuurlijk niet.

Maar ik heb nergens kunnen vinden dat aan de wisselspanning kant afschakelen slecht zou zijn of dat apperatuur daar kapot van gaat. Op veel plaatsen In Zuid-Afrika valt soms de stroom meerdere malen per dag uit. Ook daar hebben ze zonnepanelen, omvormers en batterijen. Nergens lees ik van schade aan de apparatuur. Kan b.v. ook geen waarschuwingen vinden van SMA hierover.

Nou is SMA geen HW dus er zal verschil zijn. Maar zelf denk ik dat het wel mee valt. Of HW zelf moet al expliciet aangeven dat dit niet goed is voor de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Doggieman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:55:
Bij net uitval gebeurd het zelfde lijkt mij.
uitval 1 x per jaar is wat anders dan 30x per dag schakelen natuurlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackjack2win
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:58
de Peer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Er is in dit topic al vaak benoemd, ik dacht ook door HW zelf, dat dit afgeraden wordt. 800W opeens aan/afschakelen is vaak geen goed idee. Volgens mij moet je de BMS de boel laten regelen.
Het HomeWizard-account heeft in dit topic al eerder aangegeven dat het snel aan/afschakelen voor onnodig verlies lijdt van energie.

Het openstellen van het aan/uitschakelen via de lokale API op de batterij staat nog ter discussie, in verband met brandveiligheid en dergelijken. Misschien zetten ze dit, net als het volle (ont)laad vermogen van de batterijen, open na contact met de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blackjack2win schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Het HomeWizard-account heeft in dit topic al eerder aangegeven dat het snel aan/afschakelen voor onnodig verlies lijdt van energie.

Het openstellen van het aan/uitschakelen via de lokale API op de batterij staat nog ter discussie, in verband met brandveiligheid en dergelijken. Misschien zetten ze dit, net als het volle (ont)laad vermogen van de batterijen, open na contact met de consument.
Ongetwijfeld dat ze mensen hier mee laten spelen binnen hun eigen kring om de mogelijkheden te onderzoeken maar ook de veiligheden te bewaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
de Peer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

uitval 1 x per jaar is wat anders dan 30x per dag schakelen natuurlijk ;)
Ja... klopt als een bus. Maar wie heeft het hier over 30x per dag? Het enig wat @Sjamo wil is starten als er meer dan genoeg PV opwek is. Dus een paar x per dag lijkt me dan wel genoeg.

Niet om heiliger te zijn dan dan de paus, maar waar baseer jij dan op dat het slecht zou zijn? Ik lees namelijk steeds verschillende berichten hierover. Maar niet 1 die echt onderbouwd waarom.
Als jij een link heb die uitlegt waarom dan hou ik me aanbevolen. Ik leer graag bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:46

fxs81

Julianadorp

Ik denk dat het wel meevalt qua slecht als je de stekker eruit trekt. Ik meen gelezen te hebben dat het niet de voorkeur had, slecht heeft homewizard niet gezegd dacht ik. Je logging is dan wel meteen weg natuurlijk. Hier net een splitter ertussen gezet op de slimme meter. Had de P1 dongle er al direct in gezet maar daar zat de youless al in. Nu doet alles het weer.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Doggieman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

Ja... klopt als een bus. Maar wie heeft het hier over 30x per dag? Het enig wat @Sjamo wil is starten als er meer dan genoeg PV opwek is. Dus een paar x per dag lijkt me dan wel genoeg.
op een bewolkte dag waar telkens de zon doorkomt is 30x zeker niet overdreven. Tel de pieken maar bij de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Doggieman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

Niet om heiliger te zijn dan dan de paus, maar waar baseer jij dan op dat het slecht zou zijn?
Ik baseer dat nergens op. HW kwam er mee dacht ik, die dekken zich ook in natuurlijk en dat begrijp ik volkomen. Natuurlijk heb je liever dat je apparatuur aan blijft ipv geschakeld door extern kastje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
HomeWizard_NL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:24:
Let wel op dat het schakelen met ''smart plugs'' echt niet fijn is voor een omvormer. dit zouden we dan ook niet aanraden.
Dit is wat @HomeWizard_NL er zelf over zegt, maar wel zonder onderbouwing.

Verder wordt hier vaak heel snel gevraagd naar een API, maar voor mij (en met mij veel andere gebruikers) zou het taakgebaseerd sturen via de HW-app (wat wel al kan met hun smart plugs), al voldoende zijn. Desnoods achter het plusabonnement.

Wat HW hier ook al eens heeft aangegeven, en wat ik (grotendeels) wel met hun eens ben, is dat je met uitgesteld laden wel ook rekening moet houden met het weer, en eventuele andere (groot)verbruikers. Het zou namelijk (ook) zonde zijn als je door uitgesteld laden capaciteit in je batterij te kort komt. Bijvoorbeeld omdat 's middags de zon niet schijnt, of omdat je 's middags de vaatwasser en de oven tegelijk aan hebt.

De dynamische tarieven zeggen we iets over de (verwachte) zon, maar die houden geen rekening met het weer op jouw precieze locatie, en ook niet met wat je aan verbruik verwacht gedurende de dag. Ik snap de filosofie dus wel 'laden zodra het kan, ontladen zodra het moet'.

Verder ben ik ook nog wel benieuwd naar het verschil in efficientie tussen laden met 100W of laden met 800W. Want dat zou wel ook weer een argument zijn om wel uitgesteld te willen laden, in ieder geval in de zomer. En dan ben ik best bereid om zelf in de app de settings twee keer per jaar te veranderen tussen 'altijd laden', en 'alleen laden met >500W overschot'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ross11
op een bewolkte dag waar telkens de zon doorkomt is 30x zeker niet overdreven. Tel de pieken maar bij de zonnepanelen.
[/quote]

Heb hier een HA automatisering voor mijn elektrisch boiler met 2x 800 watt elementen( schakel 1 element van 800watt).

Lijkt wel een beetje op een HW accu. :) :)

Kijkt naar de opwek zonnepanelen. > instelling + tijdvertraging -inschakelen-
Kijkt naar de P1 meter voor een bepaalde teruglevering. > instelling + tijdvertraging -inschakelen-
Kijkt naar de temperatuur wel of niet inschakelen.
Kijkt naar de tijd en temperatuur op die tijd (14.00) wil wel warm water ook zonder zon. >:)
Kijkt naar de opwek zonnepanelen, is die te laag gedurende de ingestelde vertraging uitschakelen.

Voor alle schakelmomenten, behalve de tijd, is een bepaalde inschakel vertraging aanwezig om het jojo effectte te vermeiden.

Om een gebruiker te hebben tijdens de meeste opwek van pannelen (om te hoge spanning dus uitval) begint het circus om 12.30.

Als je een dynamische tarief hebt kun je de tijd (14.00 ) afhankelijk maken van een goedkope periode denk er dan wel om dat je de tijdspan goed neemt anders warmt de boiler s'nachts op. _/-\o_

Dit dekt zeker niet alle gevallen af, maar in de zomer lukt het bijna altijd om de boiler op temperatuur te krijgen met zonnestroom, in de winter is het net een HW accu wordt niks en moet je bij stoken.

Heb dus maar 1 soms twee schakel momentje per dag.

PS.
In de winter is de tijd 12.00 om in te schakelen, pakt de boiler nog zoveel mogelijk zonnenergy mee

[ Voor 3% gewijzigd door Ross11 op 13-08-2024 15:25 ]

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ross11 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:21:
[/quote]

Heb dus maar 1 soms twee schakel momentje per dag.
uiteraard, het is maar net hoe je het instelt... (lang verhaal kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:24

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

edit: verkeerde topic

[ Voor 87% gewijzigd door Nico-G op 14-08-2024 01:43 ]

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
de Peer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

uiteraard, het is maar net hoe je het instelt... (lang verhaal kort).
Klopt niks is eenvoudig, je kunt de accu ook gewoon in de kast zetten, stekker er in en deur dicht doen en de zaak verder vergeten.

Maar dan hoef je ook geen 79 pagina's vol te schrijven op dit topic, is dus wel zo dat het gebruik van deze accu wat vragen op oproept.

Maakt het een interessant hobby project en HW leest echt wel mee om inzicht te krijgen in de wensen van eventuele toekomstige gebruikers.
Tenslotte willen zij ook, een zo ruim mogelijk inzetbaar, product leveren.

Ross

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ross11 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:43:
[...]

Klopt niks is eenvoudig, je kunt de accu ook gewoon in de kast zetten, stekker er in en deur dicht doen en de zaak verder vergeten.

Maar dan hoef je ook geen 79 pagina's vol te schrijven op dit topic, is dus wel zo dat het gebruik van deze accu wat vragen op oproept.

Maakt het een interessant hobby project en HW leest echt wel mee om inzicht te krijgen in de wensen van eventuele toekomstige gebruikers.
Tenslotte willen zij ook, een zo ruim mogelijk inzetbaar, product leveren.
Hier ben ik het dus volkomen mee oneens. Die 70 pagina's zijn grotendeels vol geschreven door mensen die van een simpel basis product iets heel anders willen maken ondanks dat HW het zo niet in de markt zet.

Het is geen hobby project, daar zijn andere sytemen beter voor geschikt maar dat kost alleen wat meer.
Nee is is bestemd voor de simpele zonnepanelen bezitter die wat meer van zijn eigen produktie binnen huis wil houden zonder dat daar enige extra kennis of actie voor nodig is.

Ik denk dat als HW er teveel ander opties voor gaat bedenken ze juist hun markt zullen verkleinen omdat het dan geen simpel apparaat meer is en ze juist de grote massa afschrikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@hanev001 Ik ben het met je eens, HW producten zijn bewust eenvoudig om te gebruiken, ik waardeer dat erg.

Enkele basis opties om het gedrag te beïnvloeden zijn echter toch wel logisch om toe te voegen en om dat te kunnen doen hebben ze bij HW al een hoop bouwsteentjes klaar.

Met hetzelfde soort logica als je nu al in de app hebt onder de Energysaver taken zou het prima kunnen om gedurende bepaalde tijden of opwek-omstandigheden of marktprijzen (zoals nu al in de app) te zeggen blokkeer of forceer het opladen of juist het ontladen.

Juist omdat HW al zoveel van de componenten kant en klaar heeft, denk ik dat het ze wel zal lukken om dit op een simpele manier te integreren, zonder de simpelheid van het systeem onderuit te halen.

Ik verwacht geen 'write' api mogelijkheden ofzo, daar kun je veel te veel mee mis laten gaan, maar dat is denk ik ook niet nodig om net dat beetje opties toe te voegen die de inzetbaarheid nog een stukje zou verhogen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik dacht dat de komkommertijd voorbij was, maar nee
op solarmagazine.nl vandaag een "opgewarmde bijlagebijdrage"
"NEN waarschuwt voor risico’s aansluiten zonnepanelen op stopcontact"
Misschien gaan ze binnenkort ook nog iets vergelijkbaars over thuisbatterijtjes met een stekker roepen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Hier ben ik het dus volkomen mee oneens. Die 70 pagina's zijn grotendeels vol geschreven door mensen die van een simpel basis product iets heel anders willen maken ondanks dat HW het zo niet in de markt zet.

Het is geen hobby project, daar zijn andere sytemen beter voor geschikt maar dat kost alleen wat meer.
Nee is is bestemd voor de simpele zonnepanelen bezitter die wat meer van zijn eigen produktie binnen huis wil houden zonder dat daar enige extra kennis of actie voor nodig is.

Ik denk dat als HW er teveel ander opties voor gaat bedenken ze juist hun markt zullen verkleinen omdat het dan geen simpel apparaat meer is en ze juist de grote massa afschrikken.
Nou nou. Nu doe je wel een groot aantal pagina's tekort. Grotendeels. Dat valt wel mee.

Daarnaast Zonneplan heeft de Nexus ook in de markt gezet om te handelen op de onbalansmarkt. Inmiddels zit daar ook een zelfconsumptie modus op. Producten zijn aan veranderingen onderhevig. Bedrijven spelen daar op in want ze willen geld verdienen. Innovatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 14-08-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:16:
Misschien gaan ze binnenkort ook nog iets vergelijkbaars over thuisbatterijtjes met een stekker roepen.
Waren deze risico's er 5 jaar geleden ook niet? Kwestie van je boerenverstand blijven gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dunklefaser schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:16:
oeps, en ja als het de NEN is zal het wel waar zijn, of niet :?

dus even kijken wat ze eigenlijk zeggen.

De NEN waarschuwt nu echter dat het onjuist aansluiten tot gevaarlijke situaties kan leiden. ‘De zonnepanelen kunnen wegwaaien of door het dak zakken en verkeerd aansluiten kan brand veroorzaken’,

1) De zonnepanelen kunnen wegwaaien ; oke, dat kan, dus binnenkort ook een waarschuwing voor parasols, wat die kunnen door hun vorm en oppervlak nog veel eerder wegwaaien. en zo weet ik dus nog een hele reeks producten wat we niet mogen gebruiken (van de NEN dan) _O-

2) door het dak zakken : Oke, maar als een paneel van max totaal nog geen 50 kg (2 * 25 kg) door het dak gaat zakken dan voldoet het dak al niet aan de bouwvoorschriften. dus ook deze waarschuwing is te gek voor woorden, en ja, dat zal waarschijnlijk ook in de handleiding staan dat het dak voldoende draagkrachtig moet zijn. :Y ; dus ook een waarschuwing van niets _O-

3) verkeerd aansluiten kan brand veroorzaken; mits de stekker conform de eisen is (en dat moet je als consument gezien het CE wel op kunnen vertrouwen) en de WCD (type F cq CEE 7/3) ook niet defect is en vakkundig is geplaatst dan is deze gewoon geschikt om hier welk apparaat voorzien van de juiste stekker (type F cq CEE 7/4) dus beide voorzien van randaarde, wat normaal is voor een buitenstopcontact (WCD) in een IP 44 of hoger (dus bv IP 55 of IP65). De norm voor zowel de stekker als ook WCD is juist zo dat deze zonder gevaar en risico voor de gebruiker gebruikt kan worden, dus als er vooraf er al een defect bij de WCD aanwezig was zou het gebruik daarvan mogelijk een risico zijn ongeacht wat daar op aangesloten zou worden. Dus dan zouden van de NEN maar uit veiligheid direct alle buiten WCD maar moeten verbieden, want dat is volgens de NEN een risico. :N
ik vrees dat de NEN hier een beetje de weg kwijt is. _O-

verder stelt de NEN het volgende: "In de NEN 1010 wordt aangegeven dat zonnepaneelinstallaties moeten worden aangesloten op aparte eindgroepen, zodat de bescherming tegen overstroom onder alle omstandigheden effectief blijft en de zekering zijn werk kan doen. De NEN benadrukt dat het dus niet is toegestaan om een omvormer met zonnepanelen op een willekeurig stopcontact aan te sluiten." ; op basis van welke wettelijke eis zou dit moeten ? :? in bv de Bbl staat hier niets over in. :N

dan nog het volgende punt van de NEN : "Voor de aansluiting van de zonnepanelen moet een stopcontact gebruikt worden dat op een eigen eindgroep (red. zekering) is aangesloten en er mag op dat stopcontact verder niets worden aangesloten." ook hier de vraag uit welke wettelijke regeling komt dit ? :?

als laatste schrijft NEN: "De NEN 1010 geeft overigens al de juiste oplossing als het gaat om correct aansluiten van de stekerbare zonnepanelen.", dus men is van mening dat hiervoor de NEN1010 van toepassing is, helaas vind de wetgever dit echter anders. Deze stekker-PV moeten aan de warenwet ( net al overige andere apparatuur met een stekker) voldoen. Dus helaas geen NEN1010. :Y
Anders zou je haardroger, broodrooster en zelfs je waschmachine ook aan de NEN1010 moeten voldoen, doen ze overigens ook niet, maar gelukkig hoeft dat ook niet.

De NEN geeft op hun site niets voor niets aan : NEN 1010, dé laagspanningsnorm voor installaties en dus niet voor een apparaat met een stekker. :N

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 14-08-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Allemaal knappe rekenaars hier :)

Als ik het percentage verlies uit wil rekenen, dan trek ik discharged van charged (- een eventuele eerste lading als de batterij nu vol is) af. De uitkomst daarvan, deel ik die door charged of discharged?

Of moet ik dat helemaal anders benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:34:
Allemaal knappe rekenaars hier :)

Als ik het percentage verlies uit wil rekenen, dan trek ik discharged van charged (- een eventuele eerste lading als de batterij nu vol is) af. De uitkomst daarvan, deel ik die door charged of discharged?

Of moet ik dat helemaal anders benaderen?
Wat ik doe is kijken wat de batterij in gaat en wat eruit gaat. Dat verschil is je verlies. Dat deel je op wat erin gegaan is. Het is wel het makkelijkst rekenen als de batterij leeg is. Ben in HA wat aan het prutsen. Omzettingsverlies code heb ik nu zodat deze al berekend wordt. Is geen vaste entiteit. Nu de rest nog...... weinig tijd gehad nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wz2V1aD_N0q7jrX11JE2HhJuWDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4zfFjT082cwRC2oqP1XTv7U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KZLbHdH9PoWEac4DVrQLjx5hu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yq0NTKAwGyZckqyJPnWeHJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Omzettingsverlies is een vloeiende beweging. Niet raar omdat je ook capaciteit in de batterij nog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:54:
[...]

Wat is doe is kijken wat de batterij in gaat en wat eruit gaat. Dat verschil is je verlies. Dat deel je op wat erin gegaan is. Het is wel het makkelijkst rekenen als de batterij leeg is. Ben in HA wat aan het prutsen. Omzettingsverlies code heb ik nu zodat deze al berekend wordt. Is geen vaste entiteit. Nu de rest nog...... weinig tijd gehad nog.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Omzettingsverlies is een vloeiende beweging. Niet raar omdat je ook capaciteit in de batterij nog hebt.
Leuk dank je.

Ik had juist gegokt op discharged, dat wat er werkelijk uitkomt :)
Wat mij betreft kan het beide kanten op maar ik was benieuwd hoe men het hier ziet, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

Leuk dank je.

Ik had juist gegokt op discharged, dat wat er werkelijk uitkomt :)
Wat mij betreft kan het beide kanten op maar ik was benieuwd hoe men het hier ziet, vandaar mijn vraag.
No problem. Juist op geladen kWh's. Dat is de basis. Als je op discharged doet dan reken je jezelf rijk. 1 slag omzettingsverlies neem je dan niet mee als ik je goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

No problem. Juist op geladen kWh's. Dat is de basis. Als je op discharged doet dan reken je jezelf rijk. 1 slag omzettingsverlies neem je dan niet mee als ik je goed begrijp.
Ik heb hier lifetime charged (teruggerekend naar vol) verminderd met lifetime discharged. De batterij was nu 100%. Het resultaat daarvan wilde ik delen door de een of de ander :)

Volgens mij heb ik daarmee het volledige verlies, ongeacht of dat nou van omzettingsverlies komt of stand by verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

Ik heb hier lifetime charged (teruggerekend naar vol) verminderd met lifetime discharged. De batterij was nu 100%. Het resultaat daarvan wilde ik delen door de een of de ander :)

Volgens mij heb ik daarmee het volledige verlies, ongeacht of dat nou van omzettingsverlies komt of stand by verbruik.
Wat had je staan dan? Standby verbruik komt de batterij niet meer uit. Dus in mijn geval zal omzettingsverlies dan oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Wat had je staan dan? Standby verbruik komt de batterij niet meer uit. Dus in mijn geval zal omzettingsverlies dan oplopen.
Wat bedoel je wat had je staan?

Was hier trouwens een mooie dag voor de batterij. Typisch een dag waarop we normaalgesproken lastig direct verbruik hadden gekregen door lage en sterk wisselende opwek.

Deze batterij is net iets groter dan die van HomeWizard, 3,6kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xQlWzILX7pc2sTITgit2JwI6mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeznLGCQODhAPNlwyXheDZ2O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwF89jW1CmgJbPi240kBf3jrUAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdKGr8H9m7qquHQpdKhaZ2gX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Was hier trouwens een mooie dag voor de batterij. Typisch een dag waarop we normaalgesproken lastig direct verbruik hadden gekregen door lage en sterk wisselende opwek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Batterij die je hebt staan. Weet het alweer. Enphase 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjamo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1e plaatje zijn de ontlaad en laadmomenten toch?

Je dekt idd mooi af. Is goed te zien in 2e. De simulatie van de 2.7 is vandaag hier niet vol gekomen. Tot 2 en inmiddels counting down. Bij dit soort dagen wordt het dus al lastiger. Simulatie met een 5 kWh sessy loopt ook. Die komt de nacht wel door weer. Morgen dan wel weer wat zon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:48
Sjamo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

De (op ieder moment) juiste hoeveelheid verloren energie, is een simpel sommetje:

Verlies = (energie in) - (energie uit) - (energie die in de batterij zit), uitgaande van een lege accu bij aansluiten.

Dit is een teller die op 0 begint bij aansluiten van een lege accu, en op ieder moment een accurate waarde geeft voor de hoeveelheid energie die verloren is gegaan bij opladen en ontladen. Deze stijgt ook alleen maar, omdat je verloren energie nooit meer terug krijgt (state class Total increasing kan dus hiervoor worden aangegeven in HA)

In een HomeAssistant template-helper dus iets als:

code:
1
2
3
4
5
{{
  states('sensor.battery_energy_in') | float(0) -
  states('sensor.battery_energy_out') | float(0) -
  states('sensor.battery_state_of_charge') | float(0)
}}

Waarbij de 'sensor.state_of_charge' de sensor is die aangeeft wat de actuele laadstatus is van de accu, dus hoeveel kWh er op dat moment in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 14-08-2024 20:49 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Laatst online: 09:07
Gereserveerd

[ Voor 96% gewijzigd door Knowbody op 15-08-2024 21:42 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gereserveerd

[ Voor 97% gewijzigd door Knowbody op 15-08-2024 21:42 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gereserveerd

[ Voor 96% gewijzigd door Knowbody op 15-08-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toch interessant om weer eens te delen. De afgelopen dagen zijn de dynamische tarieven aan het begin van de avond vrij hoog geweest in verhouding tot de tarieven overdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfhxqL8inbsznuF1KQB88-vXbhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dicXRiZAWccu0DVkvcAmT4l9.png?f=fotoalbum_large

Een accu die leeg raakt gedurende de nacht en de volgende dag weer helemaal wordt gevuld levert het beste resultaat op. Daarnaast hebben we de afgelopen 2 dagen en avonden 3-4 airco units aan gehad en de EV is niet geladen. De HW Battery komt er hier in de simulaties (Victron 20 kWh 1 & 3-fase staan eronder en dus niet getoond) toch nog prima uit. Waarbij ik de afgelopen tijd de 2x HW Battery als top performer zag, doet de 3x stuks het nu het beste omdat er minder zon en meer verbruik is. De 4x heeft een mindere ROI. Aangezien ik de EV maar 1x per week oplaad, kan ik dan prima even de on/off switch gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ElJY9IseFWw3Z701Qz8VIHhUr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mg7K6pK99V3RyCZn5YcHTqZf.png?f=fotoalbum_large

De curves:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARoIM41GOIhYLNeCT93d95kHcIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkpmuqct0GNsTGCV6JTcJPkY.png?f=fotoalbum_large

In de curve zie je een aantal momenten waarop alle lijnen nagenoeg bij elkaar komen, dan is de EV geladen. Dat is iedere keer een grote reset, maar daarna zie je de HW 2x en nu dus ook de 3x mooi bij de rest weg lopen, omdat die capaciteit perfect bij het verbruik van het huishouden past en het laden en ontladen de afgelopen dagen mooi aansluit bij goedkope en dure dynamische tarieven. Als ik dus de reset door de EV kan voorkomen door dan even de switch om te zetten, dan wordt het rendement ineens stukken hoger. Het huidige rendement is dus eigenlijk maar van zo'n 5-6 dagen.

Het kriebelt nog steeds om bijv. 2-3 plug & play HomeWizards te halen aangezien we mogelijk binnenkort ook gaan verhuizen en je ze dan gemakkelijk mee kunt nemen en dat goedkoper en minder permanent is dan 2x Sessy. Ik wacht de verdere ontwikkeling en de release toch nog even af :)

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 14-08-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
Waar ik over zat te denken 4 batterijen op 1 eigen groep.
Dan krijg ik het idee dan mensen het achter een 1 fase b16 knopen.
Dat is niet handig bij een 3 fasen installatie.
Het maakt in principe niks uit omdat het een SOM meter is van de netbeheerder.
Maar dit geeft wel het probleem van scheef trekken van het net.
Als je 4 batterijen op een krachtgroep wil aansluiten is het meer werk.
Dan is het inpluggen door het huis heen om de L1 L2 en L3 te pakken.
Het nadeel is dan dat de batterijen niet bij de zonnepanelen onderverdeling staan.
En ze verstrooid door het huis staan.
Als je een krachtgroep met CEE aansluiting hebt kun je een verdeler gebruiken.
Die dingen worden vaak gebruikt bij PA techniek.
Voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ-DMJ7fH2fhO1ZfJcIq_U2fvaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWUoNd7PXSnDBkcQQm5quvsq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@peterbier Hoe werkt dat op de achtergrond? Zou ik dan bijv. een 3-fasen groep in de meterkast kunnen hebben, de rode CEE stekker even negeren of zien als de groep in de meterkast, dan de kabel door de kruipruimte naar de garage en daar 1 tot 4 (huidige max) HW Battery's op aansluiten die automatisch qua belasting netjes over de 3-fasen worden verdeeld? Nu moet je bij een 4e kiezen op welke fase je die aansluit, op deze manier wordt dat automatisch verdeeld? De rode is 400V, maar de blauwe zijn 230V, dus dat is wel passend.

Ik heb in de garage een voorbereiding getroffen voor thuisaccu's, 3 kabels trekken naar de meterkast is dus een fluitje van een cent, maar ze allemaal op een krachtgroep zetten is ook een optie. Afijn, benieuwd naar de achterliggende werking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
Taro schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:10:
@peterbier Hoe werkt dat op de achtergrond? Zou ik dan bijv. een 3-fasen groep in de meterkast kunnen hebben, de rode CEE stekker even negeren of zien als de groep in de meterkast, dan de kabel door de kruipruimte naar de garage en daar 1 tot 4 (huidige max) HW Battery's op aansluiten die automatisch qua belasting netjes over de 3-fasen worden verdeeld? Nu moet je bij een 4e kiezen op welke fase je die aansluit, op deze manier wordt dat automatisch verdeeld? De rode is 400V, maar de blauwe zijn 230V, dus dat is wel passend.

Ik heb in de garage een voorbereiding getroffen voor thuisaccu's, 3 kabels trekken naar de meterkast is dus een fluitje van een cent, maar ze allemaal op een krachtgroep zetten is ook een optie. Afijn, benieuwd naar de achterliggende werking :)
In je meterkast een b16 300mA aardlekautomaat.
Vanaf daar een 5x2.5mm kabel (minimaal) naar de garage.
In de garage een onderverdeling plaatsen met 4p hoofdschakelaar en daar achter bijvoorbeeld 3x b10 aardlekautomaten 30mA.
En dat verdelen over 3x 2 voudige wcd,s.
Of een kracht aardlekautomaat b10 30mA en een 5p CEE wcd plaatsen en daar het verloop op aansluiten.

Ik ga dat misschien ook nog doen in de garage in de kelder.
Maar dan een ander systeem.
Ik wacht eerst 2027 af. (Stoppen salderingsregeling)
De 2 HomeWizard batterijen zet ik in de paardenstal. (Bij de onderverdeling van de zonnepanelen)
Omdat deze ruimte niet vorstvrij is moet ik de batterijen in huis zetten in de winter.

[ Voor 4% gewijzigd door peterbier op 14-08-2024 23:55 ]

• Mastron
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 13:00
Ik ben van plan 1 losse groep aan te leggen waar 2 accu’s op komen die op 1.6 laden en ontladen. 800 laden is net te langzaam om ze beide op een goede dag vol te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mastron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:06:
Ik ben van plan 1 losse groep aan te leggen waar 2 accu’s op komen die op 1.6 laden en ontladen. 800 laden is net te langzaam om ze beide op een goede dag vol te krijgen.
de 800 grens geldt alleen voor ontladen, niet voor laden.

https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
Weten hoeveel batterijen bij jou past?

1 Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering van 500 kWh tot 2000 kWh. 2,7 kWh opslag · 800 watt laden · 800 watt ontladen

2 Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 2000 kWh. 5,4 kWh opslag · 1600 watt laden · 800 watt ontladen

3 Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 3000 kWh. 8,1 kWh opslag · 2400 watt laden · 800 watt ontladen. Op een eigen zekering groep tot 2400 watt ontladen.

4 Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 4000 kWh. 10,8 kW

[ Voor 48% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-08-2024 07:32 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:08
In hoeverre is dit relevant voor het verdienmodel van de HW batterij?
Netbeheerders willen vrije toegang tot thuisbatterijen

Ten eerste moet er een publiek communicatieprotocol komen waarmee men altijd toegang heeft tot de thuisbatterijen. Hiermee kan de energiemaatschappij kortstondig het handelen in energie door de particulier stopzetten. Ook wil men een maatregel waarmee de eigenaar van een thuisbatterij moet meewerken aan het oplossen van de congestie op het net.

Ook het implementeren van een tarief dat laag is op het moment dat ook de belasting van het net laag is (en andersom), zou een welkome maatregel zijn.

De belangrijkste regel van dit alles is wel een goede registratie van alle thuisbatterijen in Nederland. Dat zou dan moeten gebeuren via de site Energieleveren.nl.
Verwachten ze echt dat mensen hun batterij aanmelden? Iets met een ezel en twee keer dezelfde steen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Gameboy schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:48:
[...]

De (op ieder moment) juiste hoeveelheid verloren energie, is een simpel sommetje:

Verlies = (energie in) - (energie uit) - (energie die in de batterij zit), uitgaande van een lege accu bij aansluiten.

Dit is een teller die op 0 begint bij aansluiten van een lege accu, en op ieder moment een accurate waarde geeft voor de hoeveelheid energie die verloren is gegaan bij opladen en ontladen. Deze stijgt ook alleen maar, omdat je verloren energie nooit meer terug krijgt (state class Total increasing kan dus hiervoor worden aangegeven in HA)

In een HomeAssistant template-helper dus iets als:

code:
1
2
3
4
5
{{
  states('sensor.battery_energy_in') | float(0) -
  states('sensor.battery_energy_out') | float(0) -
  states('sensor.battery_state_of_charge') | float(0)
}}

Waarbij de 'sensor.state_of_charge' de sensor is die aangeeft wat de actuele laadstatus is van de accu, dus hoeveel kWh er op dat moment in zit.
Je verlies berekening klopt die wel? Je haalt de batterij inhoud eraf..... maar daar zit ook al laadverlies op.

Taro schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:45:
Toch interessant om weer eens te delen. De afgelopen dagen zijn de dynamische tarieven aan het begin van de avond vrij hoog geweest in verhouding tot de tarieven overdag:
[Afbeelding]

Een accu die leeg raakt gedurende de nacht en de volgende dag weer helemaal wordt gevuld levert het beste resultaat op. Daarnaast hebben we de afgelopen 2 dagen en avonden 3-4 airco units aan gehad en de EV is niet geladen. De HW Battery komt er hier in de simulaties (Victron 20 kWh 1 & 3-fase staan eronder en dus niet getoond) toch nog prima uit. Waarbij ik de afgelopen tijd de 2x HW Battery als top performer zag, doet de 3x stuks het nu het beste omdat er minder zon en meer verbruik is. De 4x heeft een mindere ROI. Aangezien ik de EV maar 1x per week oplaad, kan ik dan prima even de on/off switch gebruiken:
[Afbeelding]

De curves:
[Afbeelding]

In de curve zie je een aantal momenten waarop alle lijnen nagenoeg bij elkaar komen, dan is de EV geladen. Dat is iedere keer een grote reset, maar daarna zie je de HW 2x en nu dus ook de 3x mooi bij de rest weg lopen, omdat die capaciteit perfect bij het verbruik van het huishouden past en het laden en ontladen de afgelopen dagen mooi aansluit bij goedkope en dure dynamische tarieven. Als ik dus de reset door de EV kan voorkomen door dan even de switch om te zetten, dan wordt het rendement ineens stukken hoger. Het huidige rendement is dus eigenlijk maar van zo'n 5-6 dagen.

Het kriebelt nog steeds om bijv. 2-3 plug & play HomeWizards te halen aangezien we mogelijk binnenkort ook gaan verhuizen en je ze dan gemakkelijk mee kunt nemen en dat goedkoper en minder permanent is dan 2x Sessy. Ik wacht de verdere ontwikkeling en de release toch nog even af :)
Sessy kun je zoals ik begrepen hebt ook zo weer van de muur schroeven. Die stroom tappen ze af bij je PV omvormer. Mits je PV op een eigen groep hebt aangesloten.

Ik zie dat jij de yaml hebt voor het berekenen van de winst. Daar heb je omzettingsverlies en de cyclusprijs (1395/6000) in meegenomen. Natuurlijk gaat hij langer mee maar even voor een beeld. Zou je die code eventueel willen delen?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:43:
In hoeverre is dit relevant voor het verdienmodel van de HW batterij?

[...]
Verwachten ze echt dat mensen hun batterij aanmelden? Iets met een ezel en twee keer dezelfde steen...
Dit is voor de HW minder van belang vanwege niet de plicht van aanmelden vanwege de 800 Watt grens. (Plus een aantal andere redenen zoals grootte en geen mogelijkheid tot handelen en terugleveren etc.)

Maar ook voor andere type batterijen is dit voorlopig echt een schot in de lucht. Zonder wetswijziging mag dit gewoon niet op basis van artikel 17 UVRM - Artikel 1 EP. Het ongestoord recht op eigendom. Dus dan zal er echt een wetswijziging moeten komen, en dan moet vervolgens die wet ook standhouden als mensen naar de rechter stappen en er gekeken wordt naar dat artikel en het algemeen belang.
Nee dit gaat er (zeker voorlopig) echt niet komen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:48
Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Je verlies berekening klopt die wel? Je haalt de batterij inhoud eraf..... maar daar zit ook al laadverlies op.
Ja, en dat is dan juist precies wat je weet, en wilt weten toch? Het verlies wat je kwijtraakt door het laden en ontladen van je accu.

Dat is wat die template-sensor bijhoudt...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Gameboy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:22:
[...]

Ja, en dat is dan juist precies wat je weet, en wilt weten toch? Het verlies wat je kwijtraakt door het laden en ontladen van je accu.

Misschien mis ik het even hoor. Tis nog vroeg ;-p

Laadverlies is batterij in - batterij uit. Die volg ik helemaal. Dan zit er nog stroom in de batterij. Die batterijstroom is geladen vanuit net/opwek. Daar zit ook al verlies op. Hoe weet je nu hoeveel verlies dat je daarop hebt gemaakt? Pas als het de batterij weer uitkomt vlgs mij. Daarom gaf ik aan je kunt het mooi zien als deze op batterij op 0 staat (leeg is).

• Sjamo
Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Sessy kun je zoals ik begrepen hebt ook zo weer van de muur schroeven. Die stroom tappen ze af bij je PV omvormer. Mits je PV op een eigen groep hebt aangesloten.

Ik zie dat jij de yaml hebt voor het berekenen van de winst. Daar heb je omzettingsverlies en de cyclusprijs (1395/6000) in meegenomen. Natuurlijk gaat hij langer mee maar even voor een beeld. Zou je die code eventueel willen delen?
Ik zou voor het uitrekenen van de afschrijving achteraf gezien liever de jaren rekenen dan de cycli. Delen door 6000 heeft alleen zin als je verwacht binnen een bepaalde tijd al die 6000 cycli te gebruiken, en dat zijn er echt heel veel. Volgens mij reken je daarmee niet de realistische kosten uit.
Sjamo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

Ik zou voor het uitrekenen van de afschrijving achteraf gezien liever de jaren rekenen dan de cycli. Delen door 6000 heeft alleen zin als je verwacht binnen een bepaalde tijd al die 6000 cycli te gebruiken, en dat zijn er echt heel veel. Volgens mij reken je daarmee niet de realistische kosten uit.
Voor de simulaties moet je iets pakken. Een afschrijving achteraf weet je ook pas achteraf. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Gameboy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:22:
[...]

Mij ging het in de vraag waar je op reageerde niet om het uitrekenen van het verlies. Men geeft altijd percentages voor verlies, en ik vroeg me af door welk getal (aantal geladen of aantal ontladen) ik het verlies moest delen om tot het juiste percentage te komen.

• Sjamo
Devke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:30:
[...]

Voor de simulaties moet je iets pakken. Een afschrijving achteraf weet je ook pas achteraf. Toch?
Ik zou denken dat je zoiets doet voor een min of meer realistisch beeld?
Als je de HomeWizard batterij in 10jaar wil afschrijven en je wil daarvoor uitgaan van die 6000 cycli, dan moet je al uitgaan van 1,64 cycli per dag. Dat is gigantisch veel. Wij zouden over de afgelopen 5 dagen ondanks ideale omstandigheden om veel cycli te benutten (wisselende zon en veel airco-gebruik), maar 4,4 cycli hebben verbruikt.
Pagina: 1 ... 20 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.