Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:33
MacD007 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Je vergeet de hotline naar de brandweer :Y _O-
Goeie grap _/-\o_
Maarrrrr:
Als bedrijf & leverancier heb je een iets andere verantwoordelijkheid als een goedbedoelende* reageerder op een forum.

Waarom denkt u dat er in de gebruiksaanwijzing van bijvoorbeeld een magnetron ook iets staat over levende dieren? Voor de 1 'n toepassing voor het drogen van je net gewassen cavia en voor de ander 'n logische no-no.
Dan kan een lijntje naar slachtofferhulp wel eens handig zijn O-)

* Daar ga ik in de meeste gevallen wel van uit :*) en kom je misschien nog weg met een mij niet bellen instelling.
In de gebruiksvoorwaarden van Tweakers voor o.a. dit forum staan ook regeltjes die hun ontslaat voor de gevolgen van bijvoorbeeld een advies dat niet zo goed afloopt. U weet wel waar u dat vinkje hebt gezet en vervolgens op accepteren :+

[/stem Philip Freriks]
Slimste Mens vraag: Waar denkt u dat uw aansprakelijkheid stopt als reageerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 01:42:
[...]

Goeie grap _/-\o_
Maarrrrr:
Als bedrijf & leverancier heb je een iets andere verantwoordelijkheid als een goedbedoelende* reageerder op een forum.

Waarom denkt u dat er in de gebruiksaanwijzing van bijvoorbeeld een magnetron ook iets staat over levende dieren? Voor de 1 'n toepassing voor het drogen van je net gewassen cavia en voor de ander 'n logische no-no.
Dan kan een lijntje naar slachtofferhulp wel eens handig zijn O-)

* Daar ga ik in de meeste gevallen wel van uit :*) en kom je misschien nog weg met een mij niet bellen instelling.
In de gebruiksvoorwaarden van Tweakers voor o.a. dit forum staan ook regeltjes die hun ontslaat voor de gevolgen van bijvoorbeeld een advies dat niet zo goed afloopt. U weet wel waar u dat vinkje hebt gezet en vervolgens op accepteren :+

[/stem Philip Freriks]
Slimste Mens vraag: Waar denkt u dat uw aansprakelijkheid stopt als reageerder?
Het was ook niet alleen als “grap” gedacht maar ook om mensen op risico’s te wijzen, en jaar je hebt helemaal gelijk. En vooral gebruik je gezond verstand, niets alles wat kan is ook een goed idee.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Voorbeeld
[Afbeelding]

Voor de 3 batterijen 3x aardlekautomaten pakken.
Bijvoorbeeld b10 30mA.
Zonnepanelen op eigen krachtgroep.
En alles aandraaien Nm volgens opgave fabrikant.
Even een kleine goedbedoelde opmerking, je groepenkast is geen gereedschapskoffer, ook niet voor korte tijd. Gereedschap hoort daar niet neergelegd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:49
MacD007 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:36:
[...]

Even een kleine goedbedoelde opmerking, je groepenkast is geen gereedschapskoffer, ook niet voor korte tijd. Gereedschap hoort daar niet neergelegd te worden.
Als je een beetje oplet kun je zien dat ik nog bezig was met deze kast.
Het gereedschap ligt normaal ook in de kist.
Dit was even snel om een klikje te maken.
(En deze onderverdeling was uitgeschakeld bij de HVK)

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 02-08-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:42

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

MacD007 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Je vergeet de hotline naar de brandweer :Y _O-
Ja, zoals deze meterkast, hier in het dorp deze week, bij een huis met 24 zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3Sug1XDPbE1G5CJf6KpEVCcNmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngYf57ZCPclnRGKvURHs6UpN.jpg?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Als je een beetje oplet kun je zien dat ik nog bezig was met deze kast.
Het gereedschap ligt normaal ook in de kist.
Dit was even snel om een klikje te maken.
(En deze onderverdeling was uitgeschakeld bij de HVK)
Dat snapte ik al, echter zelfs dan heeft daar gereedschap gewoon niets te zoeken, die heb je op de man of in de koffer liggen.
Mogelijk dat ook het verschil is tussen een hobbyist en een professioneel ( hoewel ik genoeg dingen zie die ook daar niet door de beugel kunnen, alles is een kwestie van de juiste werkhouding en attitude.
En gelukkig heb je wel de hoofdschakelaar uit staan. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
PeteSplit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Ja, zoals deze meterkast, hier in het dorp deze week, bij een huis met 24 zonnepanelen.

[Afbeelding]
Dit had ik ook niet anders verwacht.
Ongeveer 2 jaar geleden was de vraag zo hoog naar zonnepanelen.
De zonnepanelen (monteurs) leggers kwamen met de paddenstoelen uit de grond.
En maar aan een verdeelkast werken zonder enige kennis van zaken.
Als je alleen al kijkt naar sommige installaties op het dak is het echt om te huilen.
Half aan genepen mc4 connectors en die in het water liggen enz. enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

[Afbeelding]
Oeps, ja daar hebben de collega’s wel wat werk, ik vrees voor de bewoners dat zij wel een nachtje (en langer) ergens anders gaan slapen.
Lastig te zien dat het de meterkast was (op de foto dan) maar je had natuurlijk nog directe info. De oorzaak zal een onderzoek moeten uitwijzen.
Maar wat je helaas veel te vaak ziet was de aansluiting in de meterkast het sluitstuk, dus was er onvoldoende geld over, en vaak is bij veel zonneboeren kennis over een juiste aansluiting ook (soms) ver te zoeken. Helaas.
En mensen hebben op dat gebied ook gewoon onvoldoende kennis om deze risico’s goed te kunnen inschatten. Dus doe maar de goedkope optie a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:42

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

MacD007 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:17:
[...]

Oeps, ja daar hebben de collega’s wel wat werk, ik vrees voor de bewoners dat zij wel een nachtje (en langer) ergens anders gaan slapen.
Lastig te zien dat het de meterkast was (op de foto dan) maar je had natuurlijk nog directe info. De oorzaak zal een onderzoek moeten uitwijzen.
Maar wat je helaas veel te vaak ziet was de aansluiting in de meterkast het sluitstuk, dus was er onvoldoende geld over, en vaak is bij veel zonneboeren kennis over een juiste aansluiting ook (soms) ver te zoeken. Helaas.
En mensen hebben op dat gebied ook gewoon onvoldoende kennis om deze risico’s goed te kunnen inschatten. Dus doe maar de goedkope optie a.u.b.
Het gaat bij de professionals ook wel eens mis...

Vandaag 19 postcodes zonder stroom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo0Q-V46Ea8-I77njVHwik-Lv6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jutR7qFxUPdhObXkiDq0GH1k.jpg?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Vandaag 19 postcodes zonder stroom
[Afbeelding]
Dit lijkt ook nog een redelijke nieuwe wijktrafo, aangestoken ?? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:34
PeteSplit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Een kennis heeft net een huis gekocht en daar is de groepenkast ca 15 jaar geleden door een profesional de groepenkast aangepast. Dit was een bekende van de vorige bewoners.
Tussendoor heeft de elektra meneer ook nog even een laadpaal erbij geplaatst en aangesloten.
De verkopend makelaar zag verder geen problemen met de kast en het zou alleen iets netter kunnen.

Mijn kennis heeft eerst bij alle groepen die hij even niet nodig had de draden er allemaal uitgehaald en wat nog wel even gebruikt moest worden de schroeven nagetrokken.
Bij 4 automaten kon hij zo de draden eruit trekken. En er waren ook al kabels verkleurd.

Ze hebben ondertussen al een nieuwe groepenkast laten plaatsen en deze hebben ze heel snel afscheid van genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4_uZN8EpPY-_NxDJVv4Z-kLZDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2hhqe4a0mHJgYqcoPY84Bod.jpg?f=fotoalbum_large

@peterbier Dat Wago blokje voor de aarde ga je ook nog in een beugeltje monteren? ;) (als ik het goed zie)
Kast ziet er netjes uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
mike123 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

Een kennis heeft net een huis gekocht en daar is de groepenkast ca 15 jaar geleden door een profesional de groepenkast aangepast. Dit was een bekende van de vorige bewoners.
Tussendoor heeft de elektra meneer ook nog even een laadpaal erbij geplaatst en aangesloten.
De verkopend makelaar zag verder geen problemen met de kast en het zou alleen iets netter kunnen.

Mijn kennis heeft eerst bij alle groepen die hij even niet nodig had de draden er allemaal uitgehaald en wat nog wel even gebruikt moest worden de schroeven nagetrokken.
Bij 4 automaten kon hij zo de draden eruit trekken. En er waren ook al kabels verkleurd.

Ze hebben ondertussen al een nieuwe groepenkast laten plaatsen en deze hebben ze heel snel afscheid van genomen.

[Afbeelding]

@peterbier Dat Wago blokje voor de aarde ga je ook nog in een beugeltje monteren? ;) (als ik het goed zie)
Kast ziet er netjes uit hoor.
Die verdeelkast ziet er wel erg slecht uit.
Dat de draden er zo uit kunnen.
Dat is het gevolg van niet op Nm zetten van de schroeven.
Trouwens zie ik bij veel monteurs geen moment schroevendraaier.

Ja zeker.
Ik heb de aardlitze nu nog met een Wago door verbonden.
Daar komt nog een aardblok op met 6mm² naar de aardrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:34
peterbier schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

Dat is het gevolg van niet op Nm zetten van de schroeven.
Trouwens zie ik bij veel monteurs geen moment schroevendraaier.

Ja zeker.
Ik heb de aardlitze nu nog met een Wago door verbonden.
Daar komt nog een aardblok op met 6mm² naar de aardrail.
Momentschroevendraaiers zie je inderdaad niet heel veel. Of het is te veel moeite om te pakken.
Maar ook het gebruik van bv een kamrail van merk A en de automaat van merk B.
Dat gaat ook niet altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:01
Bijvoorbeeld bij een telefoon, is een laadcycle doorgaans vrij simpel: overdag ontladen, 's nachts opladen.

Bij deze batterij is dat in theorie ook zo, maar dan omgekeerd (overdag: opladen, avond: ontladen).

Maar wat gebeurt er op een dag met wisselvallig weer? Zon schijnt: opladen, wolk voor zon (en wasmachine staat aan): ontladen, paar minuten later is wolk weer weg: opladen, etc?

Telt dat als een cycle? Op die manier kan het hard gaan...

(Mijn excuses als dit al eens is gevraagd, maar ik kwam het op de eerste 16 pagina's nog niet tegen)

[ Voor 3% gewijzigd door MRammeloo op 03-08-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
MRammeloo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:12:
Bijvoorbeeld bij een telefoon, is een laadcycle doorgaans vrij simpel: overdag ontladen, 's nachts opladen.

Bij deze batterij is dat in theorie ook zo, maar dan omgekeerd (overdag: opladen, avond: ontladen).

Maar wat gebeurt er op een dag met wisselvallig weer? Zon schijnt: opladen, wolk voor zon (en wasmachine staat aan): ontladen, paar minuten later is wolk weer weg: opladen, etc?

(Mijn excuses als dit al eens is gevraagd, maar ik kwam het op de eerste 16 pagina's nog niet tegen)
Die vraag had ik eigenlijk ook dan anders.
@HomeWizard_NL
Is het ook mogelijk om de batterij om een bepaalde tijd te gaan leveren bijvoorbeeld bij zonsondergang.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Je zou het op Google kunnen vragen.

Zie bijvoorbeeld Wikipedia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 16:35

Een cycle is van 100 naar 0. Dat kan in een keer. Maar ook in 5 stappen van 20%. Dus 5 keer van 80 naar 100 laden en weer terug naar 80 is ook 1 cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRammeloo
alwind schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

Een cycle is van 100 naar 0. Dat kan in een keer. Maar ook in 5 stappen van 20%. Dus 5 keer van 80 naar 100 laden en weer terug naar 80 is ook 1 cycle.
Dank je, helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

Wellicht zie ik deze ff niet. Van 100 naar 0 is 1 cycli. Helder. 5 x van 80 naar 100 (is eigenlijk ook een stap van 100) en terug naar 80 is 1 cycli. Die 100 (5x20) duidelijk dat dit als cycli wordt gesteld maar terug naar 80 en dan pas een cycli geeft mij het gevoel dat ik nu 120% heb voor 1 cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGI
  • Laatst online: 05-06 18:12

BGI

In ben erg nieuwsgierig naar de instelling mogelijkheden van de thuisbatterij. Ik heb nog geen YouTube filmpje van de menu in de app kunnen vinden terwijl de eerste beta levering in juli was. Een van jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:45
BGI schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:32:
In ben erg nieuwsgierig naar de instelling mogelijkheden van de thuisbatterij. Ik heb nog geen YouTube filmpje van de menu in de app kunnen vinden terwijl de eerste beta levering in juli was. Een van jullie wel?
Inderdaad is er nergens iets te vinden betreffende de eerste bèta levering. Ik ben bang dat we geduld moeten hebben tot de levering van november is uitgeleverd voor we iets van gebruikservaringen gaan vernemen. Die bèta levering is denk ik heeeel beperkt geweest. 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
easywoods schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

Inderdaad is er nergens iets te vinden betreffende de eerste bèta levering. Ik ben bang dat we geduld moeten hebben tot de levering van november is uitgeleverd voor we iets van gebruikservaringen gaan vernemen. Die bèta levering is denk ik heeeel beperkt geweest. 🤷🏻‍♂️
Zodra ik hem heb ik November ga ik zeker de ervaringen delen met jullie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Devke schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

Wellicht zie ik deze ff niet. Van 100 naar 0 is 1 cycli. Helder. 5 x van 80 naar 100 (is eigenlijk ook een stap van 100) en terug naar 80 is 1 cycli. Die 100 (5x20) duidelijk dat dit als cycli wordt gesteld maar terug naar 80 en dan pas een cycli geeft mij het gevoel dat ik nu 120% heb voor 1 cycli.
Allereerst even: cyclus is enkelvoud, cycli is meervoud. Dus 1 cyclus, 2 cycli ;) (alwind had het over 'cycle', op z'n Engels)

Verder kan je natuurlijk niet 5x van 80% naar 100% gaan, zonder dat je tussendoor ook iedere keer weer van 100% naar 80% gaat. En je moet uiteindelijk weer op het beginpunt (in dit geval 80%) uitkomen, om het een cyclus te kunnen noemen.

0 → 100% → 0% = 1 cyclus
80% → 100% → 80% → 100% → 80% → 100% → 80% → 100% → 80% → 100% → 80% = ook 1 cyclus

Waarbij je, voor de duidelijkheid, bij die laatste dus 5x van 80% naar 100% gaat, en ook 5x de andere kant op (van 100% naar 80%).

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 03-08-2024 17:06 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hahn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Allereerst even: cyclus is enkelvoud, cycli is meervoud. Dus 1 cyclus, 2 cycli ;) (alwind had het over 'cycle', op z'n Engels)

Verder kan je natuurlijk niet 5x van 80% naar 100% gaan, zonder dat je tussendoor ook iedere keer weer van 100% naar 80% gaat. En je moet uiteindelijk weer op het beginpunt (in dit geval 80%) uitkomen, om het een cyclus te kunnen noemen.

0 → 100% → 0% = 1 cyclus
80% → 100% → 80% → 100% → 80% → 100% → 80% → 100% → 80% → 100% → 80% = ook 1 cyclus

Waarbij je, voor de duidelijkheid, bij die laatste dus 5x van 80% naar 100% gaat, en ook 5x de andere kant op (van 100% naar 80%).
Waarom krijg ik nu het gevoel dat de ritjes van 80 naar 100 en terug naar 80 steeds voordeliger zijn dan 1x naar 100? Ik denk dat mijn verwarring zit in het feit dat in de 1e situatie alleen geladen is en in je 2e voorbeeld er ook steeds even ontladen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Devke schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:11:
[...]

Waarom krijg ik nu het gevoel dat de ritjes van 80 naar 100 en terug naar 80 steeds voordeliger zijn dan 1x naar 100? Ik denk dat mijn verwarring zit in het feit dat in de 1e situatie alleen geladen is en in je 2e voorbeeld er ook steeds even ontladen wordt.
Bekijk 1e situatie nog eens goed. Daar staat gewoon tot 100% opladen en weer terug ontladen naar 0%.

In beide gevallen wordt er 100% opgeladen (1x 100 of 5x 20) en 100% ontladen (1x 100 of 5x 20).

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 03-08-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hahn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:17:
[...]

Bekijk 1e situatie nog eens goed. Daar staat gewoon tot 100% opladen en weer terug ontladen naar 0%.

In beide gevallen wordt er 100% opgeladen (1x 100 of 5x 20) en 100% ontladen (1x 100 of 5x 20).
Je hebt gelijk. Overheen gekeken. Dank u 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:43
Devke schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Zodra ik hem heb ik November ga ik zeker de ervaringen delen met jullie.
Heb jij er meer dan 1 besteld? Ik ben vooral benieuwd naar de combinatie en hoe deze samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Heb jij er meer dan 1 besteld? Ik ben vooral benieuwd naar de combinatie en hoe deze samenwerken.
Nee echt 1. Puur om te kijken wat het doet. Ik zit nog een beetje met de wintermaanden. Dat zal hier sws niet heel veel volle accu opleveren. Ik heb wel een simulatie lopen in HA al van de batterij maar het is de vraag natuurlijk of hij ook dan precies zo zal reageren.

Bewuste keus dus eerst 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
Henkoes schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Devke schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:16:
[...]

Nee echt 1. Puur om te kijken wat het doet. Ik zit nog een beetje met de wintermaanden. Dat zal hier sws niet heel veel volle accu opleveren. Ik heb wel een simulatie lopen in HA al van de batterij maar het is de vraag natuurlijk of hij ook dan precies zo zal reageren.

Bewuste keus dus eerst 1.
Hier wel 2, maar die komen dan wel pas in maart 🙁
Ook een simulatie maar dan in Homey maar inderdaad niet zeker hoe realistisch de simulatie is 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
easywoods schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

[...]

Ook een simulatie maar dan in Homey maar inderdaad niet zeker hoe realistisch de simulatie is 🤷🏻‍♂️
Ik heb wel de indruk dat HW nog hard aan het werk is op een succesvolle launch. Er staan er mijn inziens al een paar bij vrienden/kennissen/proefkonijen denk ik. Die feedback doen ze vast al e.a. mee. Die indruk kreeg ik van de week wel nav de vragen die ze hier beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
easywoods schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

[...]

Ik merk in de simulatie al wel dat 2.7 wat krapper wordt als de dagen al weer iets korter worden. Dan valt de avondzon ook nog eens tegen. Dus de nacht door ga ik vandaag niet redden. Is niet de 1e keer. Ik heb ook een simulatie van 1 Sessy draaien. Bij mooi weer heb ik in de ochtend over en bij een dag als vandaag houdt hij het langer vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
Tot nu toe gaan ze alle twee nog iedere dag vlot vol en net zo vlot weer leeg. Leeg zal dus het hele jaar wel lukken maar vol gaan we de komende maanden ontdekken….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paDfW-hQKg5THQaE5MvQ8cMTHQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKpeQ5OfqsH2VmJs35ytQP9V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
easywoods schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:39:
Tot nu toe gaan ze alle twee nog iedere dag vlot vol en net zo vlot veel leeg. Leeg zal dus het hele jaar wel lukken maar vol gaan we de komende maanden ontdekken….

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml6F4_lbphYUl_7p283LiBw8md4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHIJe9aIgaxDsUVTqR9dsXWi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UNo2l4IgI20hUup3qk_MVV43SQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbSPgAwRP9vUxVQ9NOOHsuFw.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week hier. De HW en de Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
Grappig om te zien dat die 5 kW met (ik meen) 2200 watt bij benadering net zo snel vol zit als die 2,7 kW met 800 watt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
easywoods schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:08:
[...]

Grappig om te zien dat die 5 kW met (ik meen) 2200 watt bij benadering net zo snel vol zit als die 2,7 kW met 800 watt…
Klopt die gaat op 2200 watt. Die moet het met name van een wat later moment hebben. Als de HW op max staat te laden dan zijn de panelen al snel aan het oplopen. Sessy begint dan met de inhaalslag terwijl die andere op 800W max blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
easywoods schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:08:
[...]

Je bedoelt 5 kWh en 2,7 kWh? ;)

En wat je zegt is eigenlijk 'grappig dat je 5 km ongeveer in dezelfde tijd loopt met 2,2 km/u als dat je 2,7 km loopt met 0,8 km/u' :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
Hahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:02:
[...]

Je bedoelt 5 kWh en 2,7 kWh? ;)

En wat je zegt is eigenlijk 'grappig dat je 5 km ongeveer in dezelfde tijd loopt met 2,2 km/u als dat je 2,7 km loopt met 0,8 km/u' :+
🙈 Dat bedoel ik inderdaad te zeggen… door jouw toevoeging snap ik nu beter wat ik zelf zeg 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!
easywoods schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:39:
Tot nu toe gaan ze alle twee nog iedere dag vlot vol en net zo vlot weer leeg. Leeg zal dus het hele jaar wel lukken maar vol gaan we de komende maanden ontdekken….

[Afbeelding]
Dat zal de komende maanden ook nog geen problemen gaan geven, ik verwacht pas eind oktober - begin november de eerste niet optimale situaties. en dat zal waarschijnlijk door gaan tot ergens in maart.
Eea is natuurlijk zeer afhankelijk van je capaciteit van je zonnepanelen (grotte en ligging) en je eigen (laag) stroomverbruik in de donkere uurtjes.

bv een flinke pc cq workstation is in de avonduurjes flink aan het werk is zal al heel snel richting 800-1500 Wh aan verbruik hebben en dan is een enkele thuis-batterij ook zo leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Eigenlijk is het heel nadelig voor homewizard om de eerste batch in Q3 te leveren zonder dynamische laadmogelijkheden, Je kan er donderop zeggen dat ze nooit optimaal gebruikt kunnen worden vanwege de zonopwek dan. Ze zullen dan een enorme partij aan negatieve nieuws/reviews en twitterberichten krijgen, en dan is de hele batterijmarkt weer voor jaren zwart gemaakt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
kmf schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:25:
Eigenlijk is het heel nadelig voor homewizard om de eerste batch in Q3 te leveren zonder dynamische laadmogelijkheden, Je kan er donderop zeggen dat ze nooit optimaal gebruikt kunnen worden vanwege de zonopwek dan. Ze zullen dan een enorme partij aan negatieve nieuws/reviews en twitterberichten krijgen, en dan is de hele batterijmarkt weer voor jaren zwart gemaakt.
Zo zie je maar, ik ben blij dat de batterij die wij besteld hebben voor november niet bedoeld is voor een dynamisch contract. Dat hebben wij de komende jaren niet, en we hebben ook geen belangstelling in die richting.
Wat ons betreft dus helemaal prima zo en bij een goed product krijgen ze van ons een goede review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is nog geen November. Ik denk dat Homewizard zich gedegen bewust is van het feit dat vullen met zonneopwek in 3 maanden lastig is. Al zijn er best wel wat dagen dat dit wel kan. Als wij dit al kunnen bedenken verwacht ik dat een bedrijf dat zeker kan en over oplossingen nadenkt. Al zijn die met een vast/variabel contract natuurlijk wel lastig. Laden geeft extra onnodig laadverlies. Daarnaast heeft HW recent gepost dat ze wel degelijk flink rekenen en testen of dynamisch voordeel oplevert. Alleen die optie er nu gewoon (nog) niet inzit. Let op dat je met een dynamisch tarief ook een minimale spread moet hebben anders lever je het direct weer in aan omzettingsverlies en afschrijving. Dan kost het geld.

[ Voor 21% gewijzigd door Devke op 04-08-2024 13:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hier ben ik het niet mee eens. HW heeft vanaf het begin duidelijk aangegeven wat de gebruiks mogelijkheden zijn. Het zijn de mensen hier die allerlei zaken willen die niet in de specificaties voorkomen. Reviews die klagen dat de batterij dingen niet doet die niet beloofd zijn hebben geen enkele waarde en ik zie niet waarom dat de batterijmarkt zwart zou maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Hou aub op met dingen te roepen die op dit moment duidelijk nog en mogelijk nooit relevant zijn, HW is heel duidelijk geweest over wat wel met de Thuis-Baterij kan en dus weet je ook wat er niet kan, namelijk al dat andere.
Je vergeet blijkbaar ook wat het aandeel is van dynamische contracten in Nederland. Dat zit net boven de 3% waarbij de ANWB met bijna 50% marktleider is.
Dat zijn totaal nog geen 250.000 aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2UG4o1kBegBe8qUDVqoUEQJt0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7Tywo3LA8m96SYlpNrWJfBh.webp?f=fotoalbum_large

hoor je tot die 3% die dat wel hebben, dan weet je dat dit dus geen product voor jou is, iedem voor mensen die geen zonnepanelen op hun dak hebben liggen.

ik denk ook niet dat HW wakker ligt van die 3% die wel die functie willen, mogelijk dat men dat in de toekomst wel gaat doen, ik denk dat HW hier al voldoende hierop en andere mogelijke wensen en uitbreidingen heeft geventileerd. Dus aub teruglezen wat zij hierover verdeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb eens gekeken hoeveel dagen per jaar ik geen 2.7 kWh teruglever aan het net. Ik heb hier 2023 voor genomen omdat dit al een heel jaar bevat. Het gaat mij dan 145 van de 365 dagen niet lukken om 2.7 kWh vol te krijgen. Let op! Waardes onder de 2.7 heb ik dus als een dag geteld die niet lukt. Een 2.3 of 2.5 kWh terug levering is dus meegeteld als niet vol te krijgen.

Dat betekent dat ruim 39% van de tijd hij niet volledig vol zal zijn gemeten over 2023. Ga ik alles boven de 2 kWh tellen dan neemt dit percentage dus af. Als ik erover nadenk best veel dagen nog. Echter blijf je van het weer afhankelijk. Een goeie winter met zon zal beter performen dan een winter waarbij het de hele dag bewolkt is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Early adapters zijn over het algemeen toch de mensen die beter weten wat ze kopen dan de massa die er achteraan hobbelt.

Op dit moment is het sowieso geen financieel rendabel product (Ook niet met een dynamisch contract.)
Mensen die hem nu kopen doen het om heel andere redenen. En als die een dergelijke review schrijven dan krijgen ze gelijk reacties van mensen die wel snappen hoe het werkt.

Wil je batterij voor dynamisch, dan moet je bij sessy, zonneplan of iets dergelijk gaan shoppen. Andere markt. Ik ga ook niet klagen dat ik met mijn Suzuki Alto Max niet bijhoudt op Zandvoort. En dan tegen Suzuki zeggen dat ze maar een paar wijzigingetjes moeten toepassen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:17:
Ik heb eens gekeken hoeveel dagen per jaar ik geen 2.7 kWh teruglever aan het net. Ik heb hier 2023 voor genomen omdat dit al een heel jaar bevat. Het gaat mij dan 145 van de 365 dagen niet lukken om 2.7 kWh vol te krijgen. Let op! Waardes onder de 2.7 heb ik dus als een dag geteld die niet lukt. Een 2.3 of 2.5 kWh terug levering is dus meegeteld als niet vol te krijgen.

Dat betekent dat ruim 39% van de tijd hij niet volledig vol zal zijn gemeten over 2023. Ga ik alles boven de 2 kWh tellen dan neemt dit percentage dus af. Als ik erover nadenk best veel dagen nog. Echter blijf je van het weer afhankelijk. Een goeie winter met zon zal beter performen dan een winter waarbij het de hele dag bewolkt is.
Ja, wat veel mensen blijken te vergeten is dat het dus zowel afhankelijk is van wat je pv systeem kan leveren op een jaar maar ook net zo goed wat je verbruik in de late "donkere" tijden zal zijn.
dus deze rekensom zal voor iedereen weer anders uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:17:

Ik vind dit een wat vreemde benadering. Ik kijk naar het aantal kwh van de opwekking die ik zonder batterij aan het net zou hebben teruggeleverd maar met een batterij binnen had kunnen houden. Dan blijven alleen de maanden december en januari over als periode waarin een batterij in NOM mode niet veel doet.
Dat is dus circa 60 dagen. In november en februari haal ik vanuit dat oogpunt juist 100% success. De overige maanden is dat minder omdat dan de batterij te vol wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
In de zomer zijn er vaak zo'n 10 dagen dat ik meer dan 4 kWh bespaar door de batterij door shaving overdag. (bewolking/regen tussen 10 en 3)

Het pure bekijken of je hem een dag vol of een dag leeg krijgt is een wat beperkte kijk volgens mij. Waar het om gaat is wat effectief goed werkt qua opwek en verbruik. Dus rekening houden met lage opwek en rekening houden met lage import.
In ons geval zou een 4 kWh accu het meest effectief zijn*. Maar dat komt wel vanwege een 24/7 airco en een ontvochtigingsapparaat dat veel aanstaat. In onze situatie daarvoor zou een 2 kWh installatie al voldoen.

Mensen overschatten echt heel erg de noodzaak van een grote batterij.

* En daardoor is de tweede HW waarschijnlijk nooit rendabel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

Ja, wat veel mensen blijken te vergeten is dat het dus zowel afhankelijk is van wat je pv systeem kan leveren op een jaar maar ook net zo goed wat je verbruik in de late "donkere" tijden zal zijn.
dus deze rekensom zal voor iedereen weer anders uitvallen.
Klopt. Ligging is o.a. mede bepalend. Wanneer jij iets aanzet ook. Ik noem maar de vaatwasser etc. Al loont het natuurlijk die ook gelijk aan te zetten bij opwek ipv eerst opvangen. Wat is zeg ik heb alles onder de 2.7 niet geteld. Gewoon voor een beetje beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

Ik vind dit een wat vreemde benadering. Ik kijk naar het aantal kwh van de opwekking die ik zonder batterij aan het net zou hebben teruggeleverd maar met een batterij binnen had kunnen houden. Dan blijven alleen de maanden december en januari over als periode waarin een batterij in NOM mode niet veel doet.
Dat is dus circa 60 dagen. In november en februari haal ik vanuit dat oogpunt juist 100% success. De overige maanden is dat minder omdat dan de batterij te vol wordt.
Hoezo te vol ? :? , Vol is vol en niet meer en ook niet minder.
Heel simpel, als je ziet dat bij een pompstation de literprijs plots slechts 30ct per liter is kun je ook maar tanken tot je tank vol is en niet tanken omdat het nu zo lekker goedkoop is ik tank maar 300liter. (uiteraard hier geen losse kanisters meegeteld). gaat dus niet lukken.

wil je meer, zul je een tweede of derde batterij er naast moeten zetten.
je hebt met name tijdens de donkere maanden een aantal problemen:
1) je PV installatie kan maar een klein deel van zijn nomrale (zomer) capaciteit leveren waarbij je zelfs de kans loopt dat er te weinig overblijft (van je directe verbruik) om dat te kunnen laden naar je thuisbatterij toe.
2) je hebt in de donkere maanden mogelijk ook meer verbruikers (denk bv aan een warmtepomp)
3) de dagen zijn korter en de donkere tijden zijn langer, dus zal eerder gebruikt worden gemaakt van je thuis batterij en deze dus eerder leeg zal zijn.
tel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

We hebben dezelfde gedachte. Alles wat niet het net in gaat behoeft geen boete over betaald te worden. Zo zit ik er ook in. Daarom heb ik alleen eens gekeken naar de volle dagen. 220 volle dagen x 2.7 kWh is sws al een besparing van bijna 600 kWh wat niet het net opgaat. Ik kan eens kijken of ik het wat nauwkeuriger kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

We hebben dezelfde gedachte. Alles wat niet het net in gaat behoeft geen boete over betaald te worden. Zo zit ik er ook in. Daarom heb ik alleen eens gekeken naar de volle dagen. 220 volle dagen x 2.7 kWh is sws al een besparing van bijna 600 kWh wat niet het net opgaat. Ik kan eens kijken of ik het wat nauwkeuriger kan maken.
Je werken met dagen is gewoon te grofmazig. Er zijn dagen dat je misschien wel 2 cycli kunt doen zelfs. Mooie zonnige ochtend paar uur later hevige regen voor een paar uur en dan weer een mooie zonnige middag.

En op die dagen dat je hem niet vol krijgt, stel dat je dan gemiddeld 1,2 kWh per dag uit de batterij bespaart. dat is toch weer tussen de 100 en 200 kWh.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46
Ik heb een dynamisch contract sinds kort en vind de typeringen hierboven over dynamische contracten een beetje onzin. Alsof iedereen met een dynamisch contract bewust stroom wil handelen en een EV rijdt en alleen maar een accu wil als deze 100% optimaal is.

Ik heb een dynamisch contract omdat ik geen zin heb in boetes, ik denk dat het over een heel jaar wel eens voordeliger zou kunnen zijn, maar tegelijkertijd niet bang ben als mijn gok verkeerd uitpakt en me wat extra kost. De contractvorm voelt eerlijker qua prijs en net-gebruik, maar als het tegenvalt zit ik nergens aan vast.

Ik heb 2 Homewizard accu's besteld om mijn eigen-gebruik flink te verhogen, en geen dure nachtstroom te hoeven kopen die ik overdag uit mijn panelen heb teruggeleverd. Ja, het zou fijn zijn als Homewizard wat 'dynamisch-vriendelijke' opties zou toevoegen, zoals laad-uitstel tot de goedkope uren. En Homewizard heeft alle producten die ik van hen heb in de loop van de tijd softwarematig verrijkt dus als gebruiker zo'n rigide feature-set eisen van een accu is ook vreemd. Maar als de accu's zijn en blijven zoals nu beloofd: ook goed.

Maar de suggestie dat ik schuimbekkend 1-ster reviews ga plaatsen in november omdat dingen misschien beter kunnen terwijl die niet als ondersteunde feature zijn aangekondigd, nee, maak je geen zorgen. Maar Homewizard heeft in dit topic duidelijk laten weten dat ze niks beloven maar wel degelijk opties overwegen, binnen hun concept van 'eenvoudig' en 'niet bedoeld voor handel', en dus maak ik me sowieso geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
phYzar schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:53:
Ik heb een dynamisch contract sinds kort en vind de typeringen hierboven over dynamische contracten een beetje onzin. Alsof iedereen met een dynamisch contract bewust stroom wil handelen en een EV rijdt en alleen maar een accu wil als deze 100% optimaal is.

Ik heb een dynamisch contract omdat ik geen zin heb in boetes, ik denk dat het over een heel jaar wel eens voordeliger zou kunnen zijn, maar tegelijkertijd niet bang ben als mijn gok verkeerd uitpakt en me wat extra kost. De contractvorm voelt eerlijker qua prijs en net-gebruik, maar als het tegenvalt zit ik nergens aan vast.

Ik heb 2 Homewizard accu's besteld om mijn eigen-gebruik flink te verhogen, en geen dure nachtstroom te hoeven kopen die ik overdag uit mijn panelen heb teruggeleverd. Ja, het zou fijn zijn als Homewizard wat 'dynamisch-vriendelijke' opties zou toevoegen, zoals laad-uitstel tot de goedkope uren. En Homewizard heeft alle producten die ik van hen heb in de loop van de tijd softwarematig verrijkt dus als gebruiker zo'n rigide feature-set eisen van een accu is ook vreemd. Maar als de accu's zijn en blijven zoals nu beloofd: ook goed.

Maar de suggestie dat ik schuimbekkend 1-ster reviews ga plaatsen in november omdat dingen misschien beter kunnen terwijl die niet als ondersteunde feature zijn aangekondigd, nee, maak je geen zorgen. Maar Homewizard heeft in dit topic duidelijk laten weten dat ze niks beloven maar wel degelijk opties overwegen, binnen hun concept van 'eenvoudig' en 'niet bedoeld voor handel', en dus maak ik me sowieso geen zorgen.
Precies dat dus, ik had het niet beter kunnen verwoorden 👍🏼👍🏼

Hier ook een dynamisch contract omdat ik liever mogelijk uiteindelijk iets meer betaal als het dan maar geen boete hoeft te zijn.

Ook 2 accu’s besteld om m’n eigen gebruik te verhogen, mocht dat financieel geen besparing opleveren is dat geen probleem.

Mocht HW inderdaad uitgesteld laden gaan ondersteunen is dat heel mooi. Zoniet is het heel jammer maar meer ook niet…

[ Voor 10% gewijzigd door easywoods op 04-08-2024 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

Je werken met dagen is gewoon te grofmazig. Er zijn dagen dat je misschien wel 2 cycli kunt doen zelfs. Mooie zonnige ochtend paar uur later hevige regen voor een paar uur en dan weer een mooie zonnige middag.

En op die dagen dat je hem niet vol krijgt, stel dat je dan gemiddeld 1,2 kWh per dag uit de batterij bespaart. dat is toch weer tussen de 100 en 200 kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfbxW3SiRlvPwxPTdhXzFNQf0zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg8vGDXU73eUJMnKMwSvUjVP.jpg?f=fotoalbum_large

Even wat gegevens uit HW gepakt. Alles onder de 2,7 kWh meegenomen en alles erboven op max 2,7 kWh gezet. Dan moet ik los van omzettingsverliezen in 2023 670 kWh niet het net opgepompt hebben. Wat je terecht noemt is dat op de dagen dat er ruim boven de 2,7 kWh terug gaat je misschien wel een halve cyclus extra kunt doen. Daar heb ik geen rekening mee gehouden nu. Wel alles meegenomen onder de 2,7 kWh. Dus een mooie 700 moet zeker haalbaar zijn. Dat op de huidige 2100 die het net in gaat zonder batterij is toch een besparing van 33%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phYzar schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:53:

De optie laad uitstel zijn ze mee aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
MacD007 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:35:
[...]

Dat zal de komende maanden ook nog geen problemen gaan geven, ik verwacht pas eind oktober - begin november de eerste niet optimale situaties. en dat zal waarschijnlijk door gaan tot ergens in maart.
Eea is natuurlijk zeer afhankelijk van je capaciteit van je zonnepanelen (grotte en ligging) en je eigen (laag) stroomverbruik in de donkere uurtjes.

bv een flinke pc cq workstation is in de avonduurjes flink aan het werk is zal al heel snel richting 800-1500 Wh aan verbruik hebben en dan is een enkele thuis-batterij ook zo leeg.
We gaan het zien, de simulatie kan draaien tot maart. Als ze worden geleverd heb ik alvast een aardig beeld wat ik er van kan verwachten denk ik.

Ik heb 4 panelen Oost, 7 zuid en 10 West dus ik heb de opbrengst aardig proberen te verdelen over de dag voor zover dat mogelijk is op de verschillende dakdelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:44

fxs81

Julianadorp

Dat mensen niet genoeg op het dak hebben liggen aan overcapaciteit om dagelijks 2,7 kWh in de accu te proppen in de donkere maanden daar kan HW natuurlijk niets aan doen. Op basis daarvan dan een slechte review geven zou nergens op slaan al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die dat wel doen maarja, trollen hou je toch. Ik ga het ook niet redden om in die periode iedere dag de accu te vullen maar wel een aantal keer per maand en een paar keer deels. Ijs en weder dienende natuurlijk ;) Als het ding doet wat ze tot nu toe zeggen krijgen ze van mij in ieder geval wel een goede review. Mochten er in een later stadium opties bijkomen dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Mijne komt pas in maart volgens de bevestigingsmail dus die donkere dagen zijn dan nog ver weg.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Het was hier een mooie week geweest voor een HomeWizard thuisbatterij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBIq8NpmKigpVqgm3eJ5qgu2vxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GX00YveOcRNft4hRhHCkXMP5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Sjamo op 05-08-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:52
Sjamo schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:37:

[Afbeelding]
Idd ik zou de airco aan hebben erbij en mijn warm water warmtepomp dus daarom heb ik er 3 besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
SpikeHome schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:52:
[...]

Idd ik zou de airco aan hebben erbij en mijn warm water warmtepomp dus daarom heb ik er 3 besteld
Wij hebben dagelijks de airco aan, daarom ook een vrij hoge afname voor ons doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXu3Ax-m9TkNt1Ef_Jc2OMWQnRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddt1grm5qESn60ih83JeOV7a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Sjamo op 04-08-2024 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjamo schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:37:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSo0s6RYpvbDiQVhljXmfiv8A5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms0gfaT4lFzkJCFfgud5P6B0.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier had hij prima zijn job gedaan. Hier ligt voor het vergelijk 3320 wattpiek op ZZW. Donderdag was wel wat krappies. Mag de pret niet drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 04-08-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Hier maar 2 besteld voor de hobby.
Ik denk dat het 2027 wel een groter systeem wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9xUn4WWPwvFE-hjs4dgky4lqiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38ajeyDQXnDPP9XwgSQq1VtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:43
peterbier schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:45:
[Afbeelding]
En ga je ze op 800watt of 1600watt inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Henkoes schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

En ga je ze op 800watt of 1600watt inzetten?
Ik laat het eerst zo.
Laden is 1600watt.
Ontladen is 800watt.
Halen die 2 mijn nachtverbruik toch niet. (800 watt ontladen over de nacht is dan prima)
Ik heb nu nog 12 paneeltjes moeten er nog meer bij.
Denk 30 in totaal.
Wat betreft thuisaccu zal ongeveer een 15kW moeten zijn.
Dit is wat ik nu heb 12x405wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2DQctIZ84h_Ibqo9Mws5OC2nFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9kTALH3mlChmlV9AEpnYkG7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

Ik laat het eerst zo.
Laden is 1600watt.
Ontladen is 800watt.
Halen die 2 mijn nachtverbruik toch niet. (800 watt ontladen over de nacht is dan prima)
Ik heb nu nog 12 paneeltjes moeten er nog meer bij.
Denk 30 in totaal.
Wat betreft thuisaccu zal ongeveer een 15kW moeten zijn.
Dit is wat ik nu heb 12x405wp.
[Afbeelding]
Geen ruimte op je dak?

Btw de meeste linker zonnepaneel is die aan de drank?🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Nee rieten dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb ook best interesse in een thuisaccu, zeker nadat ik HomeWizard P1 en watermeter heb nu. Ik kan me ook voorstellen dat het een fijne buffer is voor de momenten dat zonne-energie overdag niet voldoende is voor als bijvoorbeeld de vaatwasser draait. Ik zie nu nog wel piekjes waarbij ik stroom van het net haal.
Maar ik vraag me af of ik het wel echt ga 'besparen'.

Ben wel benieuwd hoe dat in de winter gaat. En is de accu dan niet al leeg voordat je de nacht in gaat?
ArthurMorgan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:32:
Heb er vanmiddag 1 besteld. Als het goed is wordt dat de november batch. Neem een benieuwd. Volgens mijn berekeningen zou het eigen gebruik maar ongeveer 50% moeten kunnen gaan. Ongeveer 600 - 750 kWh per jaar extra.
Heb je een goede tip om te berekenen hoe en wat? Ik blijf dat altijd zo ingewikkeld vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Hierboven zijn wat mensen die HA gebruiken daarvoor. Denk dat zonder oude data dat het beste werkt.

Zelf heb ik van 2019 -2022 via excel en 1 minuten data van verbruik en opwek diverse thuisbatterijscenario's gesimuleerd. Daarmee wist ik al dat juist de kleine batterijen veel interessanter zijn dan de grote als het puur gaat om je eigen opwek meer te gebruiken.
Op dit moment is het meer wat snel rekenwerk op basis van import en export en dat corrigeren voor de momenten dat er nog wel acculading over is, maar de vermogenvraag boven de 800 Watt ligt. (Youless + PV output geeft me daar vrij mooie overzichten van :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19:52
iAR schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:48:
Ik heb ook best interesse in een thuisaccu, zeker nadat ik HomeWizard P1 en watermeter heb nu. Ik kan me ook voorstellen dat het een fijne buffer is voor de momenten dat zonne-energie overdag niet voldoende is voor als bijvoorbeeld de vaatwasser draait. Ik zie nu nog wel piekjes waarbij ik stroom van het net haal.

Ben wel benieuwd hoe dat in de winter gaat. En is de accu dan niet al leeg voordat je de nacht in gaat?
Wat is je definitie van 'besparen'? Als het om geld gaat, dan hangt het heel erg van je persoonlijke situatie af (wel of niet meer opwek dan verbruik, type contract, en wel/geen terugleverkosten). In dit topic zijn diverse rekensommetjes voorbij gekomen.

Zie je 'besparen' als het (meer) zelf gebruiken van je opgewekte zonne-energie, dan kan je met de data uit de HomeWizard app al een heel grove benadering maken van hoe veel dat zou kunnen zijn:
  • In maanden dat je meer importeert dan exporteert dan is de export (van die maand) het maximale dat je met je batterij kan benutten
  • In maanden dat je meer exporteert dan importeert is de import (van die maand) het maximale dat je met de batterij kan benutten
  • Als je van de bovenste twee het gemiddelde per dag uitrekent, krijg je een beetje een beeld van hoe groot de batterij 'moet' zijn. Een kleine batterij kan je (bijna) alle maanden 'goed benutten', een grote batterij is maar een (klein) deel van het jaar nuttig
  • Door allerlei factoren is je uiteindelijke benutting vaak lager (door intern verlies, door de beperking van max 800W ontladen kan je pieken niet volledig opvangen, en doordat niet alle dagen gemiddeld zijn, en je soms een paar dagen van 0 niet kan overbruggen), en soms kan je juist meer dan een cyclus op een dag redden (als er gedurende de dag afwisselend veel en weinig zon is).
Voorbeeldje op basis van mijn eigen verbruik:
  • In nobember tot en met februari heb ik in per maand maar zo'n 10-50kWh geëxporteerd (gemiddeld <2kWh per dag); één HW-batterij wordt al bij lange na niet volledig benut.
  • Afgelopen februari was redelijk in balans: 190kWh import om 160kWh export (gemiddeld >5kWh per dag); een tweede HW-batterij was waarschijnlijk behoorlijk tot zijn recht gekomen.
  • April t/m juli: 90-110kWh import (gemiddeld 3-4kWh per dag); een tweede HW-batterij zou maar beperkt toegevoegde waarde hebben.
  • Augustus t/m oktober heb ik zelf nog geen cijfers van, maar ik verwacht dat augustus en september bij de 'zomer' horen, en oktober weer zo'n overgangsmaand wordt als februari
Als ik straks een warmtepomp heb blijft van de wintermaanden nog maar weinig over, dus dan denk/hoop ik dat ik zo'n 8 maanden per jaar met één HW-batterij zo'n 2,5kWh per dag aan eigen gebruik kan afdekken, wat uitkomt op zo'n 600kWh per jaar. Volgens mij zit ik dan redelijk conservatief (ik hoop op nog ietsje meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iAR schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:48:

[...]

Heb je een goede tip om te berekenen hoe en wat? Ik blijf dat altijd zo ingewikkeld vinden.
echt besparen gaat op dit moment met geen een thuis-batterij lukken, door de huidige salderingsregeleing wat in feite een grote virtuele batterij is kun je gewoon niet tegenop.
Waar je wel op kunt besparen zijn dat je meer zelf verbruiktvan je eigen opgewekte stroom (goed voor het milieu) en daardoor ook vanzelf minder terugleverd en als je TLK hebt dus ook deze kunt verlagen. Aleen daarmee ga je de kosten voor de batterij dus niet terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:45:
[Afbeelding]
Je ziet dat mijn dagverbruik gewoon te laag is om meer dan één thuis-batterij van HW te laten draaien. zelfs zou ik diverse keren niet eens de volle batterij in de donkere uren leeg krijgen.
Hier zie je dat vol krijgen niet het probleem is, maar veel eerder het eigen verbruik wat aan de lage kant is (wat overigens weer ggoed voor het milieu is).
Zo zie je dat elke situatie weer anders kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_F1a2rM4-yw0XLoBoPGMCeH_RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6i7l2kUUCdIRj6YytfvT7NDR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:36

Matjan

:D

Ik heb de berekening gemaakt in excel en heb daarom gekozen voor alleen 1 accu.

Met de volgende aannames:

- 1 keer laden overdag, daarna 1 keer ontladen
- Uitgegaan van gemiddeldes per dag
- Zonverbruik niet meegenomen
- Uitgegaan van mijn verbruik en opwek 2023-2024
- degradatie van de accu niet meegenomen
- niet naar €€ gekeken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C50UG80xqujBL8ERUxMNqnUmRjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVRf2vwsIB1YPZkIKGiRop4g.jpg?f=fotoalbum_large

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 17:17
[quote]Matjan schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:19:
Ik heb de berekening gemaakt in excel en heb daarom gekozen voor alleen 1 accu.

Met de volgende aannames:

- 1 keer laden overdag, daarna 1 keer ontladen
- Uitgegaan van gemiddeldes per dag
- Zonverbruik niet meegenomen
- Uitgegaan van mijn verbruik en opwek 2023-2024
- degradatie van de accu niet meegenomen
- niet naar €€ gekeken

Je hebt wel zo'n beetje de meest positieve berekening gemaakt die er mogelijk is. Hoop niet dat je je terugverdien tijd hierop baseert. Gaat je wat tegen vallen.

Hierbij een screenshot van oktober 2023 we hebben redelijk vergelijkbare overzichten, het eigen gebruik, van de direct beschikbare zonne-energie, zorgt er voor dat de accu bijna niet geladen wordt. Zomers geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVWi_K5w_4E56g8qeBRndt6ro_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6DrtmCPHVNenXJhcWI839P5u.png?f=fotoalbum_large

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19:52
Ross11 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:41:
Je hebt wel zo'n beetje de meest positieve berekening gemaakt die er mogelijk is. Hoop niet dat je je terugverdien tijd hierop baseert. Gaat je wat tegen vallen.
Heb jij in de tabel van @Matjan de kolommen "Verbruik" ook geïnterpreteerd als (gemeten) import? Volgens mij is dat wel wat er wordt bedoeld, namelijk, en maakt het rekensommetje al een stuk realistischer dan wanneer het werkelijk over verbruik zou gaan.

Wel mis ik nog de (ongeveer) 20% verlies in de berekening. Rekenen met (maximaal) 2,5kWh per dag is prima, maar daarvoor moet je er wel eerst 3kWh in de batterij gestopt hebben. En in de wintermaanden kan je wel 0 op de teruglevermeter krijgen, alleen moet je er nog wel 20% vanaf trekken voordat je het met de import verrekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matjan
  • Laatst online: 06:36

Matjan

:D

Ja, het gaat om gemeten import. Ik zie dat ik de verkeerd term heb gebruikt! Wat betreft verlies en degradatie, ik weet daar weinig van, maar wat ik wel weet is dat ik er niet rijk van ga worden :)

[ Voor 44% gewijzigd door Matjan op 06-08-2024 17:11 ]

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:23
Is het bekend hoe de interface eruit gaat zien in de HomeWizard app? En wat je er mee kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pilovali schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:01:
Is het bekend hoe de interface eruit gaat zien in de HomeWizard app? En wat je er mee kunt.
Nee. Niks van gezien (nog). @HomeWizard_NL misschien leuk om hier al iets van te laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRammeloo
Ik hoop in ieder geval dat ik het netto verbruik in mijn huis kan blijven volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bent er vroeg bij met deze vraag; het duurt nog wel een tijdje voor dat de eerste worden geleverd.

maak laat ik gokken; zwarte achtergrond in de layout zoals we dat bij de huidige HW app Energy gewend zijn, met leuke grafiekjes in verschillende kleurtjes. _O-

Wat kun je er dan mee?
- bv zien hoe de huidige laad cq ontlaad level van de batterij is
- hoeveelheid stroom je vanuit de batterij verbruik, meer in de geest van het huidige zonverbruik (gaat mogelijk dan batterij verbruik heten)
- extra input in zonverbruik, dus dat deel wat nu naar je batterij gaat ipv richting net.

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MRammeloo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Ik hoop in ieder geval dat ik het netto verbruik in mijn huis kan blijven volgen.
Ik mag dat toch wel hopen ja. Ik weet dat dit bij Zonneplan icm een Nexus niet meer te volgen is. Ik denk dat @HomeWizard_NL dit wel fixt. Bij ZP had het geen prio 🙈. Zou me tegenvallen als eigen verbruik meten weer zal moeten via de Vattenfall app in mijn geval met een vertraging va. 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MRammeloo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

iksnap je vraag niet, dat nu toch ook al in de HW Energy app ? of wat zie jij als netto home verbruik ? :?
In de grafiek Hoofdaansluiting alsook bij Zonverbruik kan ik deze gewoon zien.

Netto is overigens dat voor mij wat ik nog te kort kom vanuit mijn eigen productie en dus uit het net moet gaan trekken.

brutto verbruik is daarop tegen mijn echte stroomverbruik dus incl. dat deel wat vanuit mijn PV systeem komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46
Homewizard hoeft die weergave niet te fixen denk ik. Dat zonneplan hier issues mee heeft is omdat de Nexus een bult import en export extra maakt puur als 'handelsvolume', wat niet gerelateerd is aan je eigen verbruik en opbrengst. Homewizard doet geen net-import om te laden en geen net-export vanuit de accu, dus de totalen blijven kloppen. De verdeling verandert alleen wat van export naar eigen gebruik, dus tenzij je je zonne-omvormer direct meet via kWh-meter of api is je zonne-opbrengst wat lastiger te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phYzar schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:14:
Homewizard hoeft die weergave niet te fixen denk ik. Dat zonneplan hier issues mee heeft is omdat de Nexus een bult import en export extra maakt puur als 'handelsvolume', wat niet gerelateerd is aan je eigen verbruik en opbrengst. Homewizard doet geen net-import om te laden en geen net-export vanuit de accu, dus de totalen blijven kloppen. De verdeling verandert alleen wat van export naar eigen gebruik, dus tenzij je je zonne-omvormer direct meet via kWh-meter of api is je zonne-opbrengst wat lastiger te bepalen.
Hier wordt de zonneopwek ook via een HW kWh meter gemeten. Nu gaat dat goed allemaal. Eigen verbruik is te zien. Als je inzicht kunt geven hoeveel opwek er de batterij ingaat klopt het plaatje denk ik nog steeds (op omzettingsverlies na). Als je dan ook weer laat zien hoeveel de batterij terug je huisnetwerk opzet dan moet je daar ook mee kunnen rekenen en inzicht in de app krijgen lijkt me. Om de reden die je al aangeeft. Geen import geen export. Daarom ook de opmerking ik mag hopen dat HW dat laat zien. Qua Nexus ZP klopt..daar is overzicht compleet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-06 16:54
Devke schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Hier wordt de zonneopwek ook via een HW kWh meter gemeten. Nu gaat dat goed allemaal. Eigen verbruik is te zien. Als je inzicht kunt geven hoeveel opwek er de batterij ingaat klopt het plaatje denk ik nog steeds (op omzettingsverlies na). Als je dan ook weer laat zien hoeveel de batterij terug je huisnetwerk opzet dan moet je daar ook mee kunnen rekenen en inzicht in de app krijgen lijkt me. Om de reden die je al aangeeft. Geen import geen export. Daarom ook de opmerking ik mag hopen dat HW dat laat zien. Qua Nexus ZP klopt..daar is overzicht compleet weg.
Lijkt mijn niet echt moeilijk om dat inzicht te krijgen, maar je hebt dan wel een extra meter nodig(om je huisverbruik te meten). Dus gelijk na de hoofdschakelaar je huisinstallatie en de Nexus opsplitsen, dan kun je ze beide apart meten.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RemmyB83 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

Lijkt mijn niet echt moeilijk om dat inzicht te krijgen, maar je hebt dan wel een extra meter nodig(om je huisverbruik te meten). Dus gelijk na de hoofdschakelaar je huisinstallatie en de Nexus opsplitsen, dan kun je ze beide apart meten.
Ik heb er geen hoor. Ik vertrouw iets meer op de HW batterij 😉. Uit ZP topic zie ik dat er een aantal zijn die het proberen maar dat het nog steeds lastig is. De app van ZP ondersteund het sws (nog) niet. Moet je denk ik het nabouwen in HA met de nodige meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-06 16:54
Devke schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

Ik heb er geen hoor. Ik vertrouw iets meer op de HW batterij 😉. Uit ZP topic zie ik dat er een aantal zijn die het proberen maar dat het nog steeds lastig is. De app van ZP ondersteund het sws (nog) niet. Moet je denk ik het nabouwen in HA met de nodige meters.
Ik denk ook dat het niet kan als je het via de p1-meter wilt uitlezen. Maar door de nexus en je huisinstallaties gelijk na de hoofdschakelaar met extra kWh-meters op te splitsen lijkt het mijn niet echt een probleem. Probleem is misschien wel als je je gas via de p1-meter binnen haalt, dat je sommige elektra dubbel meet. En die grafieken kun je hopelijk dan uit je overzicht halen, en anders zet je ze helemaal onderaan. Tja, makkelijk is anders.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRammeloo
MacD007 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

iksnap je vraag niet, dat nu toch ook al in de HW Energy app ? of wat zie jij als netto home verbruik ? :?
In de grafiek Hoofdaansluiting alsook bij Zonverbruik kan ik deze gewoon zien.

Netto is overigens dat voor mij wat ik nog te kort kom vanuit mijn eigen productie en dus uit het net moet gaan trekken.

brutto verbruik is daarop tegen mijn echte stroomverbruik dus incl. dat deel wat vanuit mijn PV systeem komt.
Nee, ik bedoel letterlijk wat er in de grafiek 'stroomverbruik' staat, ofwel alle verbruik in mijn huis, ongeacht waar de stroom vandaan komt (panelen of inkoop).

Na het plaatsen van de batterij moet het niet lijken alsof het stroomverbruik opeens 2-3 kWh per dag minder is geworden, dat is immers niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MRammeloo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

Nee, ik bedoel letterlijk wat er in de grafiek 'stroomverbruik' staat, ofwel alle verbruik in mijn huis, ongeacht waar de stroom vandaan komt (panelen of inkoop).

Na het plaatsen van de batterij moet het niet lijken alsof het stroomverbruik opeens 2-3 kWh per dag minder is geworden, dat is immers niet zo.
Hoe kan het minder worden? Wat uit de batterij komt zal er eerst in moeten gaan. Je hebt niet meer dan een verschuiving van het moment van gebruik. In feiten als gevolg van laad/ontlaad verlies zal je gebruik zelfs wat omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MRammeloo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

ja snap ik, alleen waarom zou je verwachten dat dit niet goed komt, tenslotte werkte het nu per het direct verbruik van je zonnepanelen ook prima. tenminste bij mij klopt het als een bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb er een tijdje over lopen peinzen maar ik denk dat ik hem toch aan me voorbij laat gaan.

Het is bijna de perfecte batterij voor mij (heb al p1 lezer en pv) en het is zo fijn om het grootste gedeelte van het jaar je nachtverbruik te kunnen bedekken met een plug-in batterij die het automagisch voor je doet. Het is alleen jammer dat er niet de optie bestaat om groene/goedkope (nacht)stroom te importeren, helemaal in de wintermaanden. Het zou zo fijn zijn om de ochtendspits te kunnen bekrachtigen met windstroom uit een periode dat er weinig vraag was. De Quatt krijgt de batterij iedere nacht wel leeg hier in de winter die snort de hele dag met een paar honderd W door.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
We hebben hier onze nieuwe batterij (geen homewizard uiteraard) sinds vanavond in bedrijf, en nu kijken we nog meer uit naar onze toekomstige HomeWizard batterij die in november komt. Dat wordt een mooie aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:36:
We hebben hier onze nieuwe batterij (geen homewizard uiteraard) sinds vanavond in bedrijf, en nu kijken we nog meer uit naar onze toekomstige HomeWizard batterij die in november komt. Dat wordt een mooie aanvulling.
Mag ik vragen wat je hebt geplaatst / laten plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Devke schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 03:40:
[...]

Mag ik vragen wat je hebt geplaatst / laten plaatsen?
We hebben Enphase voor onze zonnepanelen en hebben nu een kleine Enphase batterij geplaatst. 3,6kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 05:32:
[...]

We hebben Enphase voor onze zonnepanelen en hebben nu een kleine Enphase batterij geplaatst. 3,6kWh.
Puur opvangen van zonneopwek denk ik? Geen onbalans (kan dacht ik ook niet) of day ahead laden evt (wintermaanden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:08:
Ik heb er een tijdje over lopen peinzen maar ik denk dat ik hem toch aan me voorbij laat gaan.

Het is bijna de perfecte batterij voor mij (heb al p1 lezer en pv) en het is zo fijn om het grootste gedeelte van het jaar je nachtverbruik te kunnen bedekken met een plug-in batterij die het automagisch voor je doet. Het is alleen jammer dat er niet de optie bestaat om groene/goedkope (nacht)stroom te importeren, helemaal in de wintermaanden. Het zou zo fijn zijn om de ochtendspits te kunnen bekrachtigen met windstroom uit een periode dat er weinig vraag was. De Quatt krijgt de batterij iedere nacht wel leeg hier in de winter die snort de hele dag met een paar honderd W door.
Dat laatste is ook de reden dat je hem laat schieten eventueel? Je wilt goedkopere stroom kunnen opslaan als de wintermaanden wat lastig worden qua zonneopwek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Niet per se goedkoop, maar groener en minder belastend voor het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:01:
Niet per se goedkoop, maar groener en minder belastend voor het net.
Ken het systeem maar ik bedoel wat is de reden dat je hem evt laat schieten? Zie mn vorige post 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik wil hem ook 's nachts kunnen bijladen tussen 24:00-05:00 bv als het waait en de uitstoot en netbelasting laag zijn. In de winter eet mijn warmtepomp toch de eerste pv opbrengst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:26:
Ik wil hem ook 's nachts kunnen bijladen tussen 12:00-05:00 bv als het waait en de uitstoot en netbelasting laag zijn. In de winter eet mijn warmtepomp toch de eerste pv opbrengst op.
Dat is idd niet mogelijk (nog). Al zou ik die feature ook graag zien. Dan wordt al snel gezegd dat je een andere TB moet aanschaffen. HW vind het nu nog niet rendabel maar blijft eraan rekenen/werken. Product in ontwikkeling.
Pagina: 1 ... 19 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.