Ik lees dat veel mensen denken dat het aantal batterry-cyclus min of meer gelijk is aan het aantal dagen. Wat mij opvat dat in deze periode bij 1 HW accu het aantal battery-cyclus hoger is dan het aantal dagen! Dat zal in de winter met minder PV wellicht wat minder zijn maar afhankelijk van het aantal PV panelen en verbruik overdags houdt het aantal battery-cyclus geen gelijke tred met het aantal dagen. Daarom is het ook beter om de afschrijving niet in dagen maar in kWh te becijferen. Ik raam voor de HW-accu (voor mij zelf) in dat dit inclusief omzettingsverlies € 0,10 /kWh is. Dat beschouw ik dan ook als de minimale prijs die je moet hanteren voor het gebruik van je PV panelen afkomstig uit je accu. Eigenlijk hoort daar de afschrijving van je PV ook nog bij (maar heb ik financieel al afgeschreven).
@royaljoop Op zich mee eens, maar je kan het aantal dagen toch niet helemaal negeren, want als je (veel) minder dan gemiddeld één cyclus per dag kan 'maken', dan slijt de batterij alsnog door ouderdom. Dat lijkt me vooral te spelen bij mensen die drie of vier batterijen (willen) nemen, zonder dat daar een (ver) bovengemiddelde opwek én nachtverbruik tegenover staat.
Hoe kom je tot deze conclusie. Ik heb er 2 besteld. Ik breng alleen maar onder de aandacht dat de berekeningen die hier rond gaan over terugverdienen en rendement onrealistisch zijn.Devke schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:57:
[...]
Je kunt jezelf helemaal suf rekenen. Ik snap dat je niet ergens in investeerd wat geld kost.... hoewel..... waarom rijden er miljoenen auto's rond? Niet omdat ze zichzelf terugverdienen ;-p
Dus niet alles is terug te verdienen in het leven.
Ik zie de batterijen als een leuk speeltje waarmee ik misschien ook nog eens een keine bijdrage aan het klimaat maak. Als het om het geld zou gaan was ik er niet aan begonnen.
Ik denk dat we hetzelfde zeggen. Er zal vast ergens een constructie te bedenken zijn. Vlfs mij heb ik hier net een halve ct winst per cycli. Wil me er ff in verdiepen goed. 1 besteld ook maar meer voor het laatste wat jij ook benoemd.hanev001 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:42:
[...]
Hoe kom je tot deze conclusie. Ik heb er 2 besteld. Ik breng alleen maar onder de aandacht dat de berekeningen die hier rond gaan over terugverdienen en rendement onrealistisch zijn.
Ik zie de batterijen als een leuk speeltje waarmee ik misschien ook nog eens een keine bijdrage aan het klimaat maak. Als het om het geld zou gaan was ik er niet aan begonnen.
Zou de batterij geen kleine buffer hebben die beveiligt tegen diep ontladen?peterbier schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:16:
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat met de batterij in de donkere winter maanden.
Ik weet dat je Li-ion batterijen niet leeg weg moet leggen bij lang niet gebruik.
Dat is volgens mij ook zo bij LFP cellen die in deze thuisbatterij zitten.
Ik heb dan 2 van deze batterijen besteld en wil deze in de paarden stal plaatsen.
Omdat het niet vorstvrij is wil ik ze in de winter in huis opslaan.
Als deze dan weer actief moeten worden voorjaar.
Zijn dan de cellen niet diep ontladen.?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Duidelijk, maar bij een onderverdeling maakt het dus helemaal niet uit waar die thuis-batterijen zijn ingestoken, in jou situatie kan dat dus zowel in de stal als in je huis. Je zou dus deze zelfs voor in de winter kunnen verplaatsen.peterbier schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:43:
[...]
Ik wou niet uitgebreid de details uitleggen.
Maar bij deze.
Er zit een onderverdeel kast in de stal kracht.
De zonnepanelen zitten hier ook achter.
Omdat het om het buitengebied gaat is de netspanning hoog. (Bij slimme meter)
Ik heb in deze onderverdeling maar 4x2,5mm + aarde kabel beschikbaar (aardlekautomaat b20) in huis groepenkast.
Ik wil deze thuis accu (6 stuks toekomst) verdelen over een 3 fase aardlekautomaat.
Om zo de overspanning te bufferen.
Nu nog 12 paneeltjes op L1 en L2 (6 om 6)
Dat moeten er 30 worden 10 per fase. (Krachtgroep aardlek en automaat b16)
Als ik het van te voren wist had ik een 5x6mm kabel gelegd. (Bouw 2004)
[Afbeelding]
Bij 6 stuks zou ik wel naar een ander merk gaan uitkijken gewoon omdat bij 6 stuks dit wel een erg kostbaar zaak gaat worden met beperkingen. De door mij eerder genoemde anker solix x1 die je ook met en met kunt uitbreiden zou daar volgens mij veel beter geschikt zijn.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Kan je die in de wintermaanden dan niet gewoon in huis aansluiten zodat ze wel (beperkt) blijven laden en ontladen?peterbier schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:16:
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat met de batterij in de donkere winter maanden.
Ik weet dat je Li-ion batterijen niet leeg weg moet leggen bij lang niet gebruik.
Dat is volgens mij ook zo bij LFP cellen die in deze thuisbatterij zitten.
Ik heb dan 2 van deze batterijen besteld en wil deze in de paarden stal plaatsen.
Omdat het niet vorstvrij is wil ik ze in de winter in huis opslaan.
Als deze dan weer actief moeten worden voorjaar.
Zijn dan de cellen niet diep ontladen.?
Dit is ook het leuke aan deze kleine batterijen tov een 10 kWh variant. In de wintermaanden zal die 10 kWh nooit meer dan enkele tientallen procenten vullen. Deze kleine batterijen zullen daarentegen vaak wel volgeraken. In de wintermaanden zal je met een normale zonnepaneelsetup (bvb 4 kWp) evenveel eigen verbruik met deze batterij hebben als met 1 die 4 keer zo groot is. En in de zomer krijg je hem toch niet leeg bij normaal gebruik. Dus slijtage door langdurig leeg te zijn is bij dit soort batterijen niet van toepassing.
Dat is wel een mogelijkheid.skelleniels schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:32:
[...]
Kan je die in de wintermaanden dan niet gewoon in huis aansluiten zodat ze wel (beperkt) blijven laden en ontladen?
Dit is ook het leuke aan deze kleine batterijen tov een 10 kWh variant. In de wintermaanden zal die 10 kWh nooit meer dan enkele tientallen procenten vullen. Deze kleine batterijen zullen daarentegen vaak wel volgeraken. In de wintermaanden zal je met een normale zonnepaneelsetup (bvb 4 kWp) evenveel eigen verbruik met deze batterij hebben als met 1 die 4 keer zo groot is. En in de zomer krijg je hem toch niet leeg bij normaal gebruik. Dus slijtage door langdurig leeg te zijn is bij dit soort batterijen niet van toepassing.
Eerst even kijken wat het doet. (Heb er 2 besteld)
Ik heb nu 12x405wp panelen o/w liggen.
Ik was eigenlijk wel benieuwd of de accu beveiligd is tegen diep ontladen.
Wat ik wel verwacht.
Dat zou inderdaad de ideale situatie zijn, op die manier kan je zelf via Home Assistant of andere software de batterij gaan sturen op de manier die je zelf wil, onafhankelijk van de cloud en het internet, mits er wel een vaste basis bescherming op blijft ziten tegen te lage of te hoge (ont)lading/temperatuurHenkoes schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:41:
[...]
Een hele goede om te vragen aan @HomeWizard_NL !
Overigens zou een lokale API waarbij je laden/ontladen aan en uit kan zetten gecombineerd met een wattage de oplossing zijn om deze zonder cloud te kunnen blijven gebruiken.
- Vermijden van afmame gedurende de nacht
- Vermijden van afmame pieken
- Regelen volgens de prijs van een dynamisch tarief
- Wat je maar kan bedenken.
Indien er meerdere batterijen gebruikt worden, is het de verantwoordelijkheid van de gebruiker om die op een correcte manier aan te sturen, of in verschillende circuits te prikken of ze vast op de elektrische installatie aan te sluiten.
Daar wordt best een pagina in de gebruiksaanwijzing aan gewijd.
In zijn geval maakt eigenlijk helemaal niets uit waar deze zijn ingestoken, dus dat mag dus ook gewoon in zijn huis.skelleniels schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:32:
[...]
Kan je die in de wintermaanden dan niet gewoon in huis aansluiten zodat ze wel (beperkt) blijven laden en ontladen?
We kunnen van alles willen of dromen, maar vast staat dat in eerste instantie er alleen een functie zoals door homewizzard is beschreven komt, later mogelijk met enkele uitbreidingen, lees aub ook de Posts van HW.mbbs1024 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:27:
[...]
Dat zou inderdaad de ideale situatie zijn, op die manier kan je zelf via Home Assistant of andere software de batterij gaan sturen op de manier die je zelf wil, onafhankelijk van de cloud en het internet, mits er wel een vaste basis bescherming op blijft ziten tegen te lage of te hoge (ont)lading/temperatuur
- Vermijden van afmame gedurende de nacht
- Vermijden van afmame pieken
- Regelen volgens de prijs van een dynamisch tarief
- Wat je maar kan bedenken.
Indien er meerdere batterijen gebruikt worden, is het de verantwoordelijkheid van de gebruiker om die op een correcte manier aan te sturen, of in verschillende circuits te prikken of ze vast op de elektrische installatie aan te sluiten.
Daar wordt best een pagina in de gebruiksaanwijzing aan gewijd.
De rest kan, kan niet, komt of komt niet, we weten dat op dit moment gewoon nog niet, laten we eerst eens kijken wat er wel nu al mogelijk is, want als je het koopt op wens denken zou je op het einde mogelijk bedrogen voelen terwijl dat het gewoon je eigen schuld is.
Dus prima om hier te posten wat je allemaal zou willen, maar zet dat aub ook zo duidelijk neer zodat anderen hier niet op het verkeerde been cq verwachting worden gezet.
Alvast van harte bedankt en ik wil hier echt niemand mee in een kwaad daglicht stellen.
Het maakt wel uit, want in eerste instantie was hij van plan om ze juist niet aan te sluiten in de winterMacD007 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:29:
[...]
In zijn geval maakt eigenlijk helemaal niets uit waar deze zijn ingestoken, dus dat mag dus ook gewoon in zijn huis.
Klopt ik zit nu ook te bedenken dat ik het op de 3 fase groep van de wegdek verwarming kan doen.skelleniels schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:02:
[...]
Het maakt wel uit, want in eerste instantie was hij van plan om ze juist niet aan te sluiten in de winter
In de kelder (garage) een extra ovk plaatsen en daar de batterijen neer zetten. (Vorstvrij)
Maar eigenlijk is het doel in de stal om te bufferen het verlies over de kabel.
Bedankt voor het mee denken.
Kijk eerst wat ik met deze batterijen kan. (Hobby)
Misschien dat ik toch voor een groter systeem ga vanaf 2026.
Ik heb een warmtepomp en in de wintermaanden is deze het grootste deel van de dag actief. Er zal dus vrijwel niets geladen worden.skelleniels schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:32:
[...]
Ik heb hier eerder al een soortgelijke vraag gesteld met de beschrijving van mijn situatie en wat dit doet met de veroudering van de batterij. Tevens heb ik de vraag gesteld op camperforum.nl, waar veel kennis zit met betrekking tot accu's.
Uit de antwoorden daar:
Een praktisch leegstaande LFP accu in de winter?
Dit is de beste situatie voor een lange levensduur: Lage SOC bij lagere temperaturen. Prima dus. Wel beschermen voor vorst.
https://camperforum.nl/vi...0bf502645a1ac453&start=28In tegenstelling tot een klassieke (lood)accu loopt een LFP accu niet snel leeg dus kun je die prima een paar maanden met 30-50% SOC wegzetten.
Als de opslagtemperatuur onder nul komt is dit voor een LFP accu niet nadelig als deze niet laad of ontlaadt. Kamertemperatuur is sowieso prima.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
In de wintermaanden zou het fijn zijn als de batterij de goedkoopste momenten kan kiezen om te laden van het net. Volgens mij is het een beleidskeuze van HomeWizard omdat dat niet het doel van hun batterij is dus ik vermoed dat die functie er niet komt.skelleniels schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:32:
[...]
Ik blijf dit topic volgen in de hoop dat dat verandert voor het moment dat er een batterij komt bij ons.
Annuleren van de order kan altijd nog. Max 50 euro schade. HW heeft het niet maar zal iets moeten doen met laden op goedkopere tarieven. Anders is denk ik voor 80% van de kopers met panelen 2 a 3 maanden het systeem niet meer dan een doosje wat niks staat te doen. Je maakt mij niet wijs dat ze dit laten gebeuren. Dit geldt dan voor dynamische tarieven uiteraard. Spread moet dan wel groot genoeg zijn maar ik zie al maanden die ruimte wel. Met een vast/variabel tarief heb je de boete besparing maar die zal in de winter nagenoeg 0 zijn voor de meeste. Opwek is eigenlijk gelijk zelfverbruiken.Ruben26 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:13:
[...]
In de wintermaanden zou het fijn zijn als de batterij de goedkoopste momenten kan kiezen om te laden van het net. Volgens mij is het een beleidskeuze van HomeWizard omdat dat niet het doel van hun batterij is dus ik vermoed dat die functie er niet komt.
Ik blijf dit topic volgen in de hoop dat dat verandert voor het moment dat er een batterij komt bij ons.
[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 30-07-2024 08:49 ]
Waarom moet HW iets doen? Ze zijn duidelijk in de specificatie dat dit een NOM systeem dat laad met de niet direct gebruikte zonnestroom. Dit maakt nu net de eenvoud van het systeem en de daarmee relatief lage prijs.Devke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:46:
[...]
Annuleren van de order kan altijd nog. Max 50 euro schade. HW heeft het niet maar zal iets moeten doen met laden op goedkopere tarieven. Anders is denk ik voor 80% van de kopers met panelen 2 a 3 maanden het systeem niet meer dan een doosje wat niks staat te doen. Je maakt mij niet wijs dat ze dit laten gebeuren. Dit geldt dan voor dynamische tarieven uiteraard. Spread moet dan wel groot genoeg zijn maar ik zie al maanden die ruimte wel. Met een vast/variabel tarief heb je de boete besparing maar die zal in de winter nagenoeg 0 zijn voor de meeste. Opwek is eigenlijk gelijk zelfverbruiken.
Wil je wat anders, koop dan wat anders.
Lees eens goed. Ik denk dat veel mensen niet wachten op een thuisbatterij die 3 maanden weinig tot niets doet per jaar. Heb er zelf ook 1 gekocht maar voor de hobby. Is het gokje wel waard en ik wil de ontwikkelingen zien daar ik het nodige van HW al heb. Ontwikkelt het zich niet die kant op dan ga ik persoonlijk straks na ervaring opdoen zeker naar een systeem dat 24/7 52 weken per jaar zijn job doet.hanev001 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:54:
[...]
Waarom moet HW iets doen? Ze zijn duidelijk in de specificatie dat dit een NOM systeem dat laad met de niet direct gebruikte zonnestroom. Dit maakt nu net de eenvoud van het systeem en de daarmee relatief lage prijs.
Wil je wat anders, koop dan wat anders.
Dit is niet persoonlijk bedoeld maar ik erger me aan de mensen die hier steeds weer komen met allerlei wensen (en soms zelfs eisen) voor een systeem dat daarvoor niet bedoeld is.Devke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:02:
[...]
Lees eens goed. Ik denk dat veel mensen niet wachten op een thuisbatterij die 3 maanden weinig tot niets doet per jaar. Heb er zelf ook 1 gekocht maar voor de hobby. Is het gokje wel waard en ik wil de ontwikkelingen zien daar ik het nodige van HW al heb. Ontwikkelt het zich niet die kant op dan ga ik persoonlijk straks na ervaring opdoen zeker naar een systeem dat 24/7 52 weken per jaar zijn job doet.
Als je niet zit te wachten op een batterij die in de winter weinig tot niets doet dan ga je toch op zoek naar alternatieven die wel actief kunnen zijn, ze zijn alleen duurder
Ik krijg het gevoel dat men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Het is het zelfde als een basismodel auto kopen om daarna te klagen dat er geen airco in zit.
Wensen aangeven is niet erg. Ik vat het ook niet persoonlijk op. No problem. Mijn mening behoeft niet de mening van een ander te zijn. Eisen kan niemand van een leverancier. Verkoopt een product goed zoals het is dan zal de nood niet zo hoog zijn. Kijk naar Zonneplan. Daar was eigen consumptie roepen ook bijna vloeken in de kerk. Inmiddels is daar de beta versie ook.hanev001 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:12:
[...]
Dit is niet persoonlijk bedoeld maar ik erger me aan de mensen die hier steeds weer komen met allerlei wensen (en soms zelfs eisen) voor een systeem dat daarvoor niet bedoeld is.
Als je niet zit te wachten op een batterij die in de winter weinig tot niets doet dan ga je toch op zoek naar alternatieven die wel actief kunnen zijn, ze zijn alleen duurder
Ik krijg het gevoel dat men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Het is het zelfde als een basismodel auto kopen om daarna te klagen dat er geen airco in zit.
Daarom zei ik ook als 3 maanden het een soort opvulling wordt in de ruimte na ervaring opdoen dan wordt het hier een ander systeem en dan maak ik er binnen de familie iemand blij mee.
Tsja, ik zie deze batterij vooral bedoeld voor mensen met een vast contract. Niet/minder voor mensen met een dynamisch contract.
En voor die mensen is er gewoon geen 'goedkoop' laden in de wintermaanden.
Bij mij staat hij inderdaad 2 a 3 maanden 'uit' vanwege de aircoverwarming. Maar voor die maanden heb ik hem niet besteld. Die overige 9 maanden doet hij gewoon wat hij moet doen.
edit:
Tweakers: zelfbouw
handelen en zelf (ont)laden: Sessy en eventueel zonneplan
Set en forget: HomeWizard
En voor die mensen is er gewoon geen 'goedkoop' laden in de wintermaanden.
Bij mij staat hij inderdaad 2 a 3 maanden 'uit' vanwege de aircoverwarming. Maar voor die maanden heb ik hem niet besteld. Die overige 9 maanden doet hij gewoon wat hij moet doen.
edit:
Tweakers: zelfbouw
handelen en zelf (ont)laden: Sessy en eventueel zonneplan
Set en forget: HomeWizard
[ Voor 42% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-07-2024 09:35 ]
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
We hebben hier al enkele rekenmodellen op dynamische tarieven in wintermaanden lopen, De spread wordt echter niet vaak groter dan 10ct/kWh. Dan reken je al gunstig omdat de batterij niet in een uur vol gaat, en dat terugleveren tegen dezelfde kosten alleen werkt tot de saldering er niet meer is.Devke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:46:
[...]
Annuleren van de order kan altijd nog. Max 50 euro schade. HW heeft het niet maar zal iets moeten doen met laden op goedkopere tarieven. Anders is denk ik voor 80% van de kopers met panelen 2 a 3 maanden het systeem niet meer dan een doosje wat niks staat te doen. Je maakt mij niet wijs dat ze dit laten gebeuren. Dit geldt dan voor dynamische tarieven uiteraard. Spread moet dan wel groot genoeg zijn maar ik zie al maanden die ruimte wel. Met een vast/variabel tarief heb je de boete besparing maar die zal in de winter nagenoeg 0 zijn voor de meeste. Opwek is eigenlijk gelijk zelfverbruiken.
De snelle berekening is, stel dat dit in 3 wintermaanden de helft van de tijd voorkomt (dat is zeer gunstig). Dan heb je het over 45 dagen. heb je het alsnog over een 'winst' per winter van minder dan 10 euro/batterij.
Zoals al enkele keren eerder aangegeven, we zeggen niet dat er niets komt voor dynamische tarieven, maar de casus is simpelweg huidig enkel zinvol voor de hobby. Of het duurzaam is, is discutabel afhankelijk van of de stroom van de windmolens die de prijs spread veroorzaken hun stroom aan jouw wijk kunnen leveren. Maar we rekenen er nog steeds aan, en hebben niet opgegeven.
Meest voor de hand liggende functie waar naar gekeken wordt met dyntar nu is om te kunnen laden in de laagste uren zodat niet 's ochtends om 11u al je batterij vol is op zonnige dagen als je dynamische tarieven hebt. Echter heeft dit wel als nadeel dat als je 's middags bijv. je wasmachine aan zet de batterij dus niet kan bij springen omdat ie mogelijk nog niet geladen heeft.
We focussen nu echt op de woning op nul houden. In de praktijk komt dit huidig neer op optimaliseren en verbeteren van reactiesnelheden van de batterij, efficiëntie en voorspellende algoritmes. Een batterij die nul op de meter modus heeft is nog geen batterij die dit in werkelijkheid ook goed kan zoals in dit forum ook al vaker ter spraken is gekomen.
enkele voorbeelden:
Als je omvormer maar een keer per minuut kan schakelen zit je er natuurlijk veel naast, maar ook bijvoorbeeld als je tegen de omvormer zegt dat hij 400W moet uitleveren, maar in werkelijkheid 370W uitlevert zit je er ook naast (onder andere temperatuur/celvoltage/kabelverlies hebben invloed hierop). Veel omvormers worden gemaakt om op hun piek de beste efficientie te halen (mooi voor de technische documenten en RTE). Waar wij juist optimaliseren om over een veel grotere range een goede efficientie te halen (en ja, dit gaat soms iets ten koste van de piek). Omdat de omvormer nou eenmaal meestal niet in maximum modus hoeft te draaien voor NOM. Batterijen die claimen alles te doen, maken consessies. Een omvormer van 3kW die 200W NOM moet leveren is nooit zo efficient als een van 800W die dat moet doen. (dan kun je rekening houden met meer dan 50% verlies)
Wellicht inderdaad t.z.t. 1 batterij van HomeWizard aanschaffen die dan in de winter regelmatig dan toch nog vol kan en waarbij in ieder geval 2,7kWh in huis blijft. Dan later doorpakken met batterijen die wel kunnen laden van het net.Devke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:02:
[...]
Lees eens goed. Ik denk dat veel mensen niet wachten op een thuisbatterij die 3 maanden weinig tot niets doet per jaar. Heb er zelf ook 1 gekocht maar voor de hobby. Is het gokje wel waard en ik wil de ontwikkelingen zien daar ik het nodige van HW al heb. Ontwikkelt het zich niet die kant op dan ga ik persoonlijk straks na ervaring opdoen zeker naar een systeem dat 24/7 52 weken per jaar zijn job doet.
Ah, dus je reageerde op mij?hanev001 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:12:
[...]
Dit is niet persoonlijk bedoeld maar ik erger me aan de mensen die hier steeds weer komen met allerlei wensen (en soms zelfs eisen) voor een systeem dat daarvoor niet bedoeld is.
PS: Je hoeft je niet aan anderen te ergeren. Dat is niet altijd even goed voor het hart. Er zijn ergere dingen om je aan te ergeren.
PPS: Ik zal speciaal voor jou en iedereen die je post heeft geliked, hier niet meer aangeven wat mij over de streep kan trekken om 'n batterij van HomeWizard aan te schaffen. HomeWizard zal vast meelezen.
[ Voor 9% gewijzigd door Ruben26 op 30-07-2024 10:19 ]
Sorry, niet iedereen heeft een dynamisch tarief, en als dat wel zo is vrees ik dat dan de prijzen helemaal niet meer zo laag zullen zijn dan het nu het geval is. De eerste berichten die deze kant op wijzen zijn er al.Devke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:46:
[...]
En je weet wat je gaat kopen, wil je wat anders dan wat ze nu beloven dan is het je eigen gok en zou dan voor jou wel eens op een miskoop uitlopen.
Overigens als ik mij eigen verbruik cq opwek in de winter bekijk dan zal de batterij wel nog iets kunnen doen, echter met de warmtepomp in bedrijf zal dat echt niet meer dan de bekende druppel op een nu koude plaat zijn. Daarvoor is echter een dergelijke batterij ook niet bedoeld. Overigens geen enkele.
Die mensen moeten zich dan wel afvragen of hun keuze dan wel zo’n slimme keuze is geweest. Mbt de maanden november-februari zul nauwelijks 1 batterij zinvol kunnen gebruiken laat staan meer dan een of je moet een giga pv installatie hebben.a2aan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:37:
@royaljoop Op zich mee eens, maar je kan het aantal dagen toch niet helemaal negeren, want als je (veel) minder dan gemiddeld één cyclus per dag kan 'maken', dan slijt de batterij alsnog door ouderdom. Dat lijkt me vooral te spelen bij mensen die drie of vier batterijen (willen) nemen, zonder dat daar een (ver) bovengemiddelde opwek én nachtverbruik tegenover staat.
Echter bij een dergelijke installatie zou ik een andere keuze maken, ik verwacht dat hiervoor de HW niet de optimale keuze zou zijn.
Het aantal benodigde batterijen kun je dus veel beter gaan berekenen over wat je in de andere maanden aan energie besteed en binnen gaat krijgen.
Als ik 'n batterij (van HomeWizard) zou aanschaffen is dat voor de maanden dat die makkelijk vol kan en niet terug hoef te leveren (aflopend vast contract volgend jaar maart). Dat de batterij in de winter de minimale opwekking in huis (ik haal regelmatig die 2,7kWh) beschouw ik als een bonus bovenop waar HomeWizard 'm voor bedoeld heeft (niet als een business case an zich).HomeWizard_NL schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:05:
[...]
We hebben hier al enkele rekenmodellen op dynamische tarieven in wintermaanden lopen, De spread wordt echter niet vaak groter dan 10ct/kWh. Dan reken je al gunstig omdat de batterij niet in een uur vol gaat, en dat terugleveren tegen dezelfde kosten alleen werkt tot de saldering er niet meer is.
De snelle berekening is, stel dat dit in 3 wintermaanden de helft van de tijd voorkomt (dat is zeer gunstig). Dan heb je het over 45 dagen. heb je het alsnog over een 'winst' per winter van minder dan 10 euro/batterij.
De batterij die ik interessant vindt, dient het hele jaar gebruikt kunnen worden en niet alleen in de zomermaanden. Off grid is onrealistisch en zal in mijn leven nooit realistisch worden, maar mijn focus ligt op zoveel mogelijk opwekking in de winter (dekking zomer zit wel goed) met zoveel mogelijk in huis houden en rest zo goedkoop mogelijk laden.
PS: Ik waardeer het dat HomeWizard gewoon het eerlijke verhaal verteld met een bepaald doel voor ogen. Dat gevoel krijg ik bijvoorbeeld bij Zonneplan niet (helemaal). Sessy overigens ook wel weer.
[ Voor 6% gewijzigd door Ruben26 op 30-07-2024 10:44 ]
Als je focus ligt op zoveel mogelijk opwekking in de winter, dan hebt je het neem ik aan over je zonnepanelen, die wekken op. Als jouw PV-installatie voldoende is voor je verbruik in de winter is het zeer waarschijnlijk ook voldoende om een batterij van 2,7kWh vol te krijgen. In de winter zal de opwek van je PV-installatie de beperkende factor zijn, niet de batterij. Net als dat je verbruik in de zomer in de meeste gevallen de beperkende factor is, niet de batterij.Ruben26 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:36:
[...]
Als ik 'n batterij (van HomeWizard) zou aanschaffen is dat voor de maanden dat die makkelijk vol kan en niet terug hoef te leveren (aflopend vast contract volgend jaar maart). Dat de batterij in de winter de minimale opwekking in huis (ik haal regelmatig die 2,7kWh) beschouw ik als een bonus bovenop waar HomeWizard 'm voor bedoeld heeft (niet als een business case an zich).
De batterij die ik interessant vindt, dient het hele jaar gebruikt kunnen worden en niet alleen in de zomermaanden. Off grid is onrealistisch en zal in mijn leven nooit realistisch worden, maar mijn focus ligt op zoveel mogelijk opwekking in de winter (dekking zomer zit wel goed) met zoveel mogelijk in huis houden en rest zo goedkoop mogelijk laden.
Voor sorterend op verdwijnen van salderingsregeling ligt focus om zoveel mogelijk op te wekken en dit zoveel mogelijk in huis te houden. Dat lukt van halverwege maart t/m halverwege november eenvoudig tot redelijk goed. De upgrade aan zonnepanelen doen in de winter ook hun werk en de aanwezige batterij kan dan overcapaciteit laden die dan rest van de dag in zijn geheel verbruikt zal worden.Sjamo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:43:
[...]
Als je focus ligt op zoveel mogelijk opwekking in de winter, dan hebt je het neem ik aan over je zonnepanelen, die wekken op. Als jouw PV-installatie voldoende is voor je verbruik in de winter is het zeer waarschijnlijk ook voldoende om een batterij van 2,7kWh vol te krijgen. In de winter zal de opwek van je PV-installatie de beperkende factor zijn, niet de batterij. Net als dat je verbruik in de zomer in de meeste gevallen de beperkende factor is, niet de batterij.
In de zomer zet ik bij overcapaciteit en terugleverkosten te voorkomen dan de panelen uit. In de winter zal de batterij voornamelijk gebruikt worden om goedkoop te laden. De winter zo dekkend mogelijk krijgen is de uitdaging dus in het totaalplaatje kan de batterij (om kosten te drukken) daar ook een rol in spelen.
Sorry, ik ben je even kwijt, hij kan ze gewoon insteken of ook niet, net wat hij wil.skelleniels schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:02:
[...]
Het maakt wel uit, want in eerste instantie was hij van plan om ze juist niet aan te sluiten in de winter
Ik snap dat uitzetten nog steeds niet, want zelfs met TLK ben je nog altijd goedkoper uit met de stroom van je pv dan als je deze gaat uitzetten. Dus gewoon aan laten staan. Want anders mis je de 30% direct verbruik dus ook.Ruben26 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:56:
[...]
Voor sorterend op verdwijnen van salderingsregeling ligt focus om zoveel mogelijk op te wekken en dit zoveel mogelijk in huis te houden. Dat lukt van halverwege maart t/m halverwege november eenvoudig tot redelijk goed. De upgrade aan zonnepanelen doen in de winter ook hun werk en de aanwezige batterij kan dan overcapaciteit laden die dan rest van de dag in zijn geheel verbruikt zal worden.
In de zomer zet ik bij overcapaciteit en terugleverkosten te voorkomen dan de panelen uit. In de winter zal de batterij voornamelijk gebruikt worden om goedkoop te laden. De winter zo dekkend mogelijk krijgen is de uitdaging dus in het totaalplaatje kan de batterij (om kosten te drukken) daar ook een rol in spelen.
Laten we deze winter eens kijken hoe dat "goedkoop" laden uitpakt als we verliezen mee gaan rekenen.MacD007 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:26:
[...]
Ik snap dat uitzetten nog steeds niet, want zelfs met TLK ben je nog altijd goedkoper uit met de stroom van je pv dan als je deze gaat uitzetten. Dus gewoon aan laten staan. Want anders mis je de 30% direct verbruik dus ook.
Tegen de tijd dat ik upgrade panelen doe en batterij heb, zijn we minimaal jaar verder of, als ik lang genoeg wacht, is de salderingsregeling afgeschaft. Verder is het afwachten hoever energiemaatschappijen gaan met welke prijs ze je willen geven voor terug geleverde stroom.MacD007 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:26:
[...]
Ik snap dat uitzetten nog steeds niet, want zelfs met TLK ben je nog altijd goedkoper uit met de stroom van je pv dan als je deze gaat uitzetten. Dus gewoon aan laten staan. Want anders mis je de 30% direct verbruik dus ook.
Ik heb het dus over een situatie waarbij salderen weg is al dan niet i.c.m. een waardeloze vergoeding voor stroom en/of waarbij terugleverkosten blijven.
Zodra er overcapaciteit is, wil ik de panelen alleen voor eigen verbruik en vullen batterij gebruiken en niet meer terugleveren.
Wij doen ongeveer hetzelfde qua voorbereiding.Ruben26 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:59:
[...]
Tegen de tijd dat ik upgrade panelen doe en batterij heb, zijn we minimaal jaar verder of, als ik lang genoeg wacht, is de salderingsregeling afgeschaft. Verder is het afwachten hoever energiemaatschappijen gaan met welke prijs ze je willen geven voor terug geleverde stroom.
Ik heb het dus over een situatie waarbij salderen weg is al dan niet i.c.m. een waardeloze vergoeding voor stroom en/of waarbij terugleverkosten blijven.
Zodra er overcapaciteit is, wil ik de panelen alleen voor eigen verbruik en vullen batterij gebruiken en niet meer terugleveren.
Alleen onze pv-installatie heeft een zero-export functie, waarmee we zonodig export kunnen beperken maar ons eigen gebruik wel uit eigen opwek halen.
Nu beslist nog niet nodig, maar het geeft wel een stuk flexibiliteit voor de toekomst denk ik, vooral in combinatie met een batterij.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Het is al goed om te lezen dat jullie erover nadenken en ook lekker ermee testen. Niet altijd zal alle kennis van bijvoorbeeld jullie al bij de klant liggen. Dan is het vaak maar wat giswerk vanuit onze kant als klant/tweakers.HomeWizard_NL schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:05:
[...]
We hebben hier al enkele rekenmodellen op dynamische tarieven in wintermaanden lopen, De spread wordt echter niet vaak groter dan 10ct/kWh. Dan reken je al gunstig omdat de batterij niet in een uur vol gaat, en dat terugleveren tegen dezelfde kosten alleen werkt tot de saldering er niet meer is.
Zoals al enkele keren eerder aangegeven, we zeggen niet dat er niets komt voor dynamische tarieven, maar de casus is simpelweg huidig enkel zinvol voor de hobby. Of het duurzaam is, is discutabel afhankelijk van of de stroom van de windmolens die de prijs spread veroorzaken hun stroom aan jouw wijk kunnen leveren. Maar we rekenen er nog steeds aan, en hebben niet opgegeven.
Meest voor de hand liggende functie waar naar gekeken wordt met dyntar nu is om te kunnen laden in de laagste uren zodat niet 's ochtends om 11u al je batterij vol is op zonnige dagen als je dynamische tarieven hebt. Echter heeft dit wel als nadeel dat als je 's middags bijv. je wasmachine aan zet de batterij dus niet kan bij springen omdat ie mogelijk nog niet geladen heeft.
We focussen nu echt op de woning op nul houden. In de praktijk komt dit huidig neer op optimaliseren en verbeteren van reactiesnelheden van de batterij, efficiëntie en voorspellende algoritmes. Een batterij die nul op de meter modus heeft is nog geen batterij die dit in werkelijkheid ook goed kan zoals in dit forum ook al vaker ter spraken is gekomen.
enkele voorbeelden:
Als je omvormer maar een keer per minuut kan schakelen zit je er natuurlijk veel naast, maar ook bijvoorbeeld als je tegen de omvormer zegt dat hij 400W moet uitleveren, maar in werkelijkheid 370W uitlevert zit je er ook naast (onder andere temperatuur/celvoltage/kabelverlies hebben invloed hierop). Veel omvormers worden gemaakt om op hun piek de beste efficientie te halen (mooi voor de technische documenten en RTE). Waar wij juist optimaliseren om over een veel grotere range een goede efficientie te halen (en ja, dit gaat soms iets ten koste van de piek). Omdat de omvormer nou eenmaal meestal niet in maximum modus hoeft te draaien voor NOM. Batterijen die claimen alles te doen, maken consessies. Een omvormer van 3kW die 200W NOM moet leveren is nooit zo efficient als een van 800W die dat moet doen.
Het laden in de laagste uren is ook al een mooie optie denk ik voor mensen met dynamisch tarief (hier nog niet- variabel). Dit soort extra info is top om te lezen. Het geeft aan dat jullie wel degelijk goed meelezen, meedenken, testen en delen van inzichten. Met een goede onderbouwing geeft dat duidelijkheid en dat siert jullie!
Dat klopt. Ik heb ook geen dyn.tarief. Alleen mijn horizon is wat langer vooruit proberen te kijken. Nogmaals ik annuleer niet hoor. Veelste leuk om er 1 te hebben en de ontwikkeling te zien. Nogmaals zal het hier geen miskoop zijn. Gekocht op basis van bepaalde dingen die ik graag wilde en zoek voor dit moment. Ken de mogelijkheden maar ook zn beperkingen. Voor nu. Markten blijven zich ontwikkelen zo ook HW.MacD007 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:27:
[...]
Sorry, niet iedereen heeft een dynamisch tarief, en als dat wel zo is vrees ik dat dan de prijzen helemaal niet meer zo laag zullen zijn dan het nu het geval is. De eerste berichten die deze kant op wijzen zijn er al.
En je weet wat je gaat kopen, wil je wat anders dan wat ze nu beloven dan is het je eigen gok en zou dan voor jou wel eens op een miskoop uitlopen.
Overigens als ik mij eigen verbruik cq opwek in de winter bekijk dan zal de batterij wel nog iets kunnen doen, echter met de warmtepomp in bedrijf zal dat echt niet meer dan de bekende druppel op een nu koude plaat zijn. Daarvoor is echter een dergelijke batterij ook niet bedoeld. Overigens geen enkele.
Precies. Ik hoor ook graag het eerlijke verhaal. Zint het niet dan moet je andere keuze's maken. Zonneplan is een marketingmachine. Leuk de onbalansmarkt maar ook daar wordt "gemopperd". Sessy vind ik ook duidelijk. Reageren op fora ook. Ieder nadeel heeft zijn voordeel en visa versa.Ruben26 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:36:
[...]
Als ik 'n batterij (van HomeWizard) zou aanschaffen is dat voor de maanden dat die makkelijk vol kan en niet terug hoef te leveren (aflopend vast contract volgend jaar maart). Dat de batterij in de winter de minimale opwekking in huis (ik haal regelmatig die 2,7kWh) beschouw ik als een bonus bovenop waar HomeWizard 'm voor bedoeld heeft (niet als een business case an zich).
PS: Ik waardeer het dat HomeWizard gewoon het eerlijke verhaal verteld met een bepaald doel voor ogen. Dat gevoel krijg ik bijvoorbeeld bij Zonneplan niet (helemaal). Sessy overigens ook wel weer.
Goed om te horen dit, ik heb een simulatie lopen met 2 HW batterijen en die zitten in deze periode iedere dag voor 11:30 al vol en ga ik dus daarna terugleveren op de uren die het minst of niets opleveren.HomeWizard_NL schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:05:
[...]
Wel mooi is dat ik al dagen virtueel geen import meer heb en de batterijen bij zonsopkomst weer leeg zijn.
De door HW genoemde extra functie zou dus een welkome toevoeging zijn 🥳🥳
Heb je de simulatie lopen al met dynamische tarieven en dat hij laad op de goedkopere uren?easywoods schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:37:
[...]
Goed om te horen dit, ik heb een simulatie lopen met 2 HW batterijen en die zitten in deze periode iedere dag voor 11:30 al vol en ga ik dus daarna terugleveren op de uren die het minst of niets opleveren.
Wel mooi is dat ik al dagen virtueel geen import meer heb en de batterijen bij zonsopkomst weer leeg zijn.
De door HW genoemde extra functie zou dus een welkome toevoeging zijn 🥳🥳
Heb hier 2 simulaties. 1 HW 2.7 en de Sessy 5 kWh. De HW komt eigenlijk altijd wel leeg. Op een wat bewolktere dag zie ik de Sessy het wat langer volhouden (2 dagen) en dan is ook weer opwek nodig.
Nee, ik heb de simulatie draaien zoals ‘ie nu volgens de specificaties zou zijn. Welteverstaan zoals ‘ie ontgrendeld zou zijn dus 2x HW batterij met 1600 watt laden en ontladen.Devke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:27:
[...]
Heb je de simulatie lopen al met dynamische tarieven en dat hij laad op de goedkopere uren?
Mij gaat het puur of ik, iedere dag, 2 stuks vol en weer leeg krijg, of ik (bij benadering) 0 op de meter kan realiseren en hoeveel maanden dat dan gaat lukken.
Berekening met betrekking tot kosten heb ik nu zoveel voorbij zien komen dat ik die maar achterwege laat…. daar zullen mijn berekeningen niet veel aan toe kunnen voegen 😉
[ Voor 17% gewijzigd door easywoods op 30-07-2024 16:24 ]
@easywoods Weet je zeker dat je die 1600 watt ontladen nodig hebt? Ik heb hier ook een simulatie draaien met de standaard 800 watt ontladen en ik moet zeggen dat ik het redelijk op 0 op de meter kan houden. Er zitten uitzonderingen bij zoals bijv. de vaatwasser, maar dan redt ik het ook niet met 1600 watt ontladen.
Ik zit 's nachts zo tussen de 200 en 300 watt continu en in de avond tussen de 400 en 500 watt.
Ik zit 's nachts zo tussen de 200 en 300 watt continu en in de avond tussen de 400 en 500 watt.
Zeker weten niet, met zonnige dagen komt de vaatwasser en de boiler (beide schakelen op de goedkope uren die meestal samen vallen met de meeste opwek) niet boven de opwek uit.AWEF schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:39:
@easywoods Weet je zeker dat je die 1600 watt ontladen nodig hebt? Ik heb hier ook een simulatie draaien met de standaard 800 watt ontladen en ik moet zeggen dat ik het redelijk op 0 op de meter kan houden. Er zitten uitzonderingen bij zoals bijv. de vaatwasser, maar dan redt ik het ook niet met 1600 watt ontladen.
De gedachte is dat op een bewolkte dag die 1600 watt plus de opwek ook voldoende zullen zijn en er dus toch 0 op de meter mogelijk is.
Voor de nacht maakt het denk ik niets uit, bij een vraag onder de 800 watt doet één van de omvormers niets en pieken boven de 800 watt zijn er pas weer als ik m’n eerste bakje koffie tap 😃
Ze komen ongeacht 800 of 1600 watt ontladen toch op een eigen groep dus ik zie eigenlijk geen rede waarom ik ze niet zou ontgrendelen dan 🤷🏻♂️
[ Voor 7% gewijzigd door easywoods op 30-07-2024 17:19 ]
Zou iemand inzicht kunnen geven hoeveel procent een lifepo4 batterij verouderd in % bij kamer temperatuur?a2aan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:37:
Gewoon even googlen zou ik zeggen. Af en toe opladenHenkoes schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:53:
[...]
Zou iemand inzicht kunnen geven hoeveel procent een lifepo4 batterij verouderd in % bij kamer temperatuur?
Ik bedoel niet de methode om te bewaren, maar een functie in tijd om de degradering te bepalen. Er is veel ruis in mijn zoekresultaten en ik kan lastig inschatten wat klopt.MacD007 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:42:
[...]
Gewoon even googlen zou ik zeggen. Af en toe opladen
Henkoes schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:46:
[...]
Ik bedoel niet de methode om te bewaren, maar een functie in tijd om de degradering te bepalen. Er is veel ruis in mijn zoekresultaten en ik kan lastig inschatten wat klopt.
/f/image/0nhNEAf03OIrYcnNruCi3EXZ.png?f=fotoalbum_large)
Links de normale Li-ion batterij, rechts de LiFePo4 (LFP) batterij
Edit:
De kwaliteit ( dus o.a. merk, type ) van de gebruikte batterij- modulen en de BMS zijn uiteraard ook bepalend voor de degradatie net zo de externe omstandigheden. HW geeft zelf ook aan wat de te verwachte levensduur is, en deze getallen zijn in feite best goed te noemen.
HW geeft zelf aan dat je bij 6.000 cyclus nog circa 70% restcapaciteit over hebt en een verwachte totale levensduur van circa 15 jaar hebt. Ik verwacht dat dit echter meer zal zijn. Als je per jaar uitgaat van 280 complete laadcyclus zou 6.000 laadcyclus al meer dan 21 jaar betekenen.
De kans dat je eerder een fout in de electronica ( BMS ) krijgt lijkt meer groter. De juiste omgeving is daarom ook zeer belangrijk voor levensduur, zelf schrijven ze “ Zowel de volle zon, vocht en temperaturen onder nul hebben negatieve invloed op de werking, levensduur en veiligheid van een batterij. “.
[ Voor 44% gewijzigd door MacD007 op 31-07-2024 10:12 ]
Nu is het zo dat ik niet de cycle aging bedoel, maar de calendar aging per jaar van de cellen, ook al gebruik je deze niet.MacD007 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:33:
[...]
[Afbeelding]
Links de normale Li-ion batterij, rechts de LiFePo4 (LFP) batterij
Edit:
De kwaliteit ( dus o.a. merk, type ) van de gebruikte batterij- modulen en de BMS zijn uiteraard ook bepalend voor de degradatie net zo de externe omstandigheden. HW geeft zelf ook aan wat de te verwachte levensduur is, en deze getallen zijn in feite best goed te noemen.
HW geeft zelf aan dat je bij 6.000 cyclus nog circa 70% restcapaciteit over hebt en een verwachte totale levensduur van circa 15 jaar hebt. Ik verwacht dat dit echter meer zal zijn. Als je per jaar uitgaat van 280 complete laadcyclus zou 6.000 laadcyclus al meer dan 21 jaar betekenen.
De kans dat je eerder een fout in de electronica ( BMS ) krijgt lijkt meer groter. De juiste omgeving is daarom ook zeer belangrijk voor levensduur, zelf schrijven ze “ Zowel de volle zon, vocht en temperaturen onder nul hebben negatieve invloed op de werking, levensduur en veiligheid van een batterij. “.
Daar is veel ruis over in mijn zoekresultaten.
Net 1 besteld, levering ergens in maart. Voor deze prijs wil ik het wel eens proberen. Ben erg benieuwd wat het in de praktijk gaat brengen qua kostenbesparing. Als het wat blijkt te zijn bestel ik er 1 bij.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Oké, en nee na 100 jaar wegleggen kun je ze gegarandeerd niet meer gebruiken, maar ik vrees voor dan ben je er zelf ook niet meer.Henkoes schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:57:
[...]
Nu is het zo dat ik niet de cycle aging bedoel, maar de calendar aging per jaar van de cellen, ook al gebruik je deze niet.
Daar is veel ruis over in mijn zoekresultaten.
Zolang je ze in een bv half geladen toestand enkele weken cq de wintermaanden gaat wegleggen zal dat nagenoeg geen effect hebben mits juist opgeslagen, dus corosievrij, niet in een vochtige en of koude omgeving, zie de opmerking van HW bij plaatsing.
Ik vraag me wel af ff hoe je hem iets opgeladen krijgt in de wintermaanden ter beveiliging van de batterij. Er is geen overschot aan zonnestroom.MacD007 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:31:
[...]
Oké, en nee na 100 jaar wegleggen kun je ze gegarandeerd niet meer gebruiken, maar ik vrees voor dan ben je er zelf ook niet meer.
Zolang je ze in een bv half geladen toestand enkele weken cq de wintermaanden gaat wegleggen zal dat nagenoeg geen effect hebben mits juist opgeslagen, dus corosievrij, niet in een vochtige en of koude omgeving, zie de opmerking van HW bij plaatsing.
Het verwacht dat het een functie van het BMS is dat het zich zelf bij langere leegstand een klein beetje oplaad ter beveiliging van de batterij cellen.Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:02:
[...]
Ik vraag me wel af ff hoe je hem iets opgeladen krijgt in de wintermaanden ter beveiliging van de batterij. Er is geen overschot aan zonnestroom.
Ik weet niet of dat een probleem gaat worden, ontladen van een LFP accu is <3% per maand als hij niet word gebruikt. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de BMS zorgt dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de accu onder een bepaald percentage. Ik verwacht ook dat de daadwerkelijke capaciteit wat hoger is dan de bruikbare 2,7kWh. maargoed, dat zijn niet onderbouwde aannames van mijn kant. Daarbij komt dat ik zelfs in de wintermaanden teruglevering heb, welliswaar niet veel maar afgelopen december (de minste teruglevering van het hele jaar) was dat bij mij 15kWh dus genoeg om de accu een paar keer wat bij te laden.Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:02:
[...]
Ik vraag me wel af ff hoe je hem iets opgeladen krijgt in de wintermaanden ter beveiliging van de batterij. Er is geen overschot aan zonnestroom.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Zelfs in de winter is het voor dat doel geen enkel probleem, wat alleen wat lastiger gaat worden om hem dagelijks te laden en weer te laten leveren, dat zal zeker niet elke dag kunnen.Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:02:
[...]
Maar zelfs in november lever ik gem. nog circa 60-70 kWh per maand terug, zelfs dan zou ik dus een HW nog redelijk effectief kunnen gebruiken. Dat zal niet meer elke dag zijn, maar circa 50-65% van de dagen dus wel.
En ook in december krijg ik hem zeker nog af te toe vol, in ieder geval voldoende om hem redelijk vol te ontkoppelen.
Nu volg ik je even niet meer. Jouw situatie is toch niet de norm?MacD007 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:25:
[...]
Zelfs in de winter is het voor dat doel geen enkel probleem, wat alleen wat lastiger gaat worden om hem dagelijks te laden en weer te laten leveren, dat zal zeker niet elke dag kunnen.
Maar zelfs in november lever ik gem. nog circa 60-70 kWh per maand terug, zelfs dan zou ik dus een HW nog redelijk effectief kunnen gebruiken. Dat zal niet meer elke dag zijn, maar circa 50-65% van de dagen dus wel.
En ook in december krijg ik hem zeker nog af te toe vol, in ieder geval voldoende om hem redelijk vol te ontkoppelen.
Verder. Is het de bedoeling dat je de batterij dan ergens in oktober op de gok maar loskoppelt als hij vol is?
Mij lijkt het dat de batterij idealiter het hele jaar aanstaat ook al wordt er in vier maanden vrijwel niet geladen. En als dat wel eens gebeurt wordt dat meteen weer terug geleverd.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik heb kennelijk wat los gemaakt hier.Mickel moen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:07:
[...]
Nu volg ik je even niet meer. Jouw situatie is toch niet de norm?
Verder. Is het de bedoeling dat je de batterij dan ergens in oktober op de gok maar loskoppelt als hij vol is?
Mij lijkt het dat de batterij idealiter het hele jaar aanstaat ook al wordt er in vier maanden vrijwel niet geladen. En als dat wel eens gebeurt wordt dat meteen weer terug geleverd.
Ik zal het dan ook weer aanhalen.
De HomeWizard batterij (en) wil ik in de paarden stal plaatsen.
Deze wil ik in huis opslaan in de winter omdat de paarden stal niet vorstvrij is.
Los van wat de zonnepanelen doen in de winter vrij weinig met terug leveren.
De vraag over diep ontladen van de cellen.
En dat is toch mogelijk.
Hoe is dit beveiligd.?
Het klopt dat de situatie bij iedereen anders is maar dit is een plug en play product.
Ik wil ze in principe niet thuis inpluggen (winter opslag) als ik toch weet dat ik niks terug druk door de slimme meter in de winter.
Lang leve de nachtdienst (ahum...), mooi de tijd gehad om het hele topic door te lezen en de verschillende situaties en ook simulaties te zien. Bij deze allemaal bedankt voor de info.
Zelf ook even een kleine berekening gemaakt specifiek voor mijn situatie. Sinds april 2021 ligt er 3450Wp op het dak. Van 2022-2023 heb ik 2764 kWh teruggeleverd en van 2023-2024 was dat 2263 kWh.
We zijn bewust wat meer electra gaan gebruiken ivm de hoge gasprijzen dus ik verwacht ook dit jaar weer rond de 2300 kWh terug te leveren. Tot november dit jaar loopt mijn vast contract nog bij Vattenfall, daarna zit ook ik dus aan de terugleverboete.
Zoals de bedragen nu liggen (ervan uitgaand dat ik bij Vattenfall blijf, je moet tenslotte ergens mee gaan rekenen) zou me dat ong. 20 euro per maand kosten aan de terugleverboete. Als ik voor het gemak even reken met 1000 kWh per jaar wat ik niet teruglever als ik 1 HW accu heb dan moet ik ong. 10 euro per maand terugleverboete betalen. Dat zou dus betekenen dat de accu mij per jaar 120 euro oplevert. de terugverdientijd is dan net geen 12 jaar. Mocht in die 12 jaar de salderingsregeling worden afgeschaft dan schiet de TVT natuurlijk aanzienlijk naar beneden. Dit is een grove berekening, ik zal de 1000 kWh per jaar met 1 accu denk ik niet halen maar van de andere kant zou dan ook de boete hoger zijn dus voor het gemak streep ik dat maar even tegen elkaar weg. De accu word pas in maart geleverd bij mij en wie weet hoe de tarieven dan liggen maar puur uit TVT standpunt kan de accu er dus in mijn geval uit. Verder vind ik het reuze interessant om voor een relatief lage instapprijs te proeven van wat een thuisaccu bij mij kan doen. Het mooie van dit product vind ik het afdekken van de avond en nacht voor het grootste deel van het jaar en me niet druk te hoeven maken of het ding zich oplaad/ontlaad met dure stroom aangezien die optie er (nog) niet inzit en alles wat er in en uit gaat gewoon lekker van mijn eigen dak af komt.
Zelf ook even een kleine berekening gemaakt specifiek voor mijn situatie. Sinds april 2021 ligt er 3450Wp op het dak. Van 2022-2023 heb ik 2764 kWh teruggeleverd en van 2023-2024 was dat 2263 kWh.
We zijn bewust wat meer electra gaan gebruiken ivm de hoge gasprijzen dus ik verwacht ook dit jaar weer rond de 2300 kWh terug te leveren. Tot november dit jaar loopt mijn vast contract nog bij Vattenfall, daarna zit ook ik dus aan de terugleverboete.
Zoals de bedragen nu liggen (ervan uitgaand dat ik bij Vattenfall blijf, je moet tenslotte ergens mee gaan rekenen) zou me dat ong. 20 euro per maand kosten aan de terugleverboete. Als ik voor het gemak even reken met 1000 kWh per jaar wat ik niet teruglever als ik 1 HW accu heb dan moet ik ong. 10 euro per maand terugleverboete betalen. Dat zou dus betekenen dat de accu mij per jaar 120 euro oplevert. de terugverdientijd is dan net geen 12 jaar. Mocht in die 12 jaar de salderingsregeling worden afgeschaft dan schiet de TVT natuurlijk aanzienlijk naar beneden. Dit is een grove berekening, ik zal de 1000 kWh per jaar met 1 accu denk ik niet halen maar van de andere kant zou dan ook de boete hoger zijn dus voor het gemak streep ik dat maar even tegen elkaar weg. De accu word pas in maart geleverd bij mij en wie weet hoe de tarieven dan liggen maar puur uit TVT standpunt kan de accu er dus in mijn geval uit. Verder vind ik het reuze interessant om voor een relatief lage instapprijs te proeven van wat een thuisaccu bij mij kan doen. Het mooie van dit product vind ik het afdekken van de avond en nacht voor het grootste deel van het jaar en me niet druk te hoeven maken of het ding zich oplaad/ontlaad met dure stroom aangezien die optie er (nog) niet inzit en alles wat er in en uit gaat gewoon lekker van mijn eigen dak af komt.
Dat is ook wat Homewizard zegt:Mickel moen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:07:
[...]
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:31:
[...]
Het beste is om deze aangesloten te laten, het systeem kan zichzelf dan reguleren en monitoren. Het stroomverbruik binnen deze tijd is naar onze testen nihil.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Gewoon in huis zetten en stekker in het stopcontact steken, BMS zorgt er voor dat de batterij niet te diep word ontladen.peterbier schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:41:
[...]
Ik heb kennelijk wat los gemaakt hier.
Ik zal het dan ook weer aanhalen.
De HomeWizard batterij (en) wil ik in de paarden stal plaatsen.
Deze wil ik in huis opslaan in de winter omdat de paarden stal niet vorstvrij is.
Los van wat de zonnepanelen doen in de winter vrij weinig met terug leveren.
De vraag over diep ontladen van de cellen.
En dat is toch mogelijk.
Hoe is dit beveiligd.?
Het klopt dat de situatie bij iedereen anders is maar dit is een plug en play product.
Ik wil ze in principe niet thuis inpluggen (winter opslag) als ik toch weet dat ik niks terug druk door de slimme meter in de winter.
Nee, zeg ik dat dan, alleen geef ik hiermee aan dat het gewoon kan, ook als je dus geen mega pv installatie hebt.Mickel moen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:07:
[...]
ook niet, als je de discussie had gevolgd had je kunnen lezen dat de vraag was of je in de winter de thuis batterij nog wel zo zou kunnen vullen dat je deze veilig kunt los koppelen zonder verlies van capaciteit geduurde de winter periode.Verder. Is het de bedoeling dat je de batterij dan ergens in oktober op de gok maar loskoppelt als hij vol is?
Of je dat wilt of zinvol is zal voor iedereen weer anders zijn. Overigens had ik het over november.
Overigens geeft HW aan om ook gedurende deze tijd de batterij gewoon aangesloten te houden, zie deze post.
HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Denk wel aan de juiste opstel plaats, dus vorstvrij.
De vraag was hier eerder of dat wel zo handig is om deze een langere tijd volledig leeg te laten, en dat heeft mn te maken hoeveel je pv installatie in deze tijd nog produceert en je zelf niet direct verbruikt en dus dat deel eigenlijk terug zou leveren. Als je bv in december en januari nagenoeg niets terugleverd zul je dat dus ook niet in je batterij kunnen stoppen.Mij lijkt het dat de batterij idealiter het hele jaar aanstaat ook al wordt er in vier maanden vrijwel niet geladen. En als dat wel eens gebeurt wordt dat meteen weer terug geleverd.
[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 01-08-2024 08:57 ]
Dat zou je wel verwachten, maar op dit moment zijn daar nog niet al te veel informatie beschikbaar.Peterhardenberg schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:19:
[...]
Gewoon in huis zetten en stekker in het stopcontact steken, BMS zorgt er voor dat de batterij niet te diep word ontladen.
HW geeft het eigenlijk wel in deze post zo aan, dus gewoon aangesloten houden. HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 01-08-2024 08:55 ]
Het probleem is dat je waarschijnlijk ergens tussen 500-600 kWh per jaar aan TLK kunt besparen.fxs81 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 03:02:
Lang leve de nachtdienst (ahum...), mooi de tijd gehad om het hele topic door te lezen en de verschillende situaties en ook simulaties te zien. Bij deze allemaal bedankt voor de info.
Wat je echter niet aangeeft is wat je verbruik is, dus of je al aan je 100% salderen zit.
Vergeet niet dat je verbruik dus ook met dat deel wordt verlaagd en niet alleen je teruglevering. Ik vrees dat zolang de saldering blijft bestaan, we weten op dit moment nog helemaal niet of in 2027 het er nu echt afgaat, mn omdat deze regering geen meerderheid in de EK heeft.
Of je met jou cijfers een thuis batterij wel zult terugverdienen in de genoemde tijd, vrees ik van niet, maar het wel een goede stap voor het milieu.
We hebben het over hetzelfde, alleen wil ik het van individuele voorbeelden naar algemeen trekken. Het antwoord van HW wijst wel in de goede richting, maar kan duidelijker. Ik lees er bijvoorbeeld onvoldoende in, dat het geen enkel kwaad kan, als er gedurende een x aantal maanden niets geladen wordt, zolang je de batterij maar aangesloten houdt.MacD007 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:47:
[...]
Nee, zeg ik dat dan, alleen geef ik hiermee aan dat het gewoon kan, ook als je dus geen mega pv installatie hebt.
[...]
ook niet, als je de discussie had gevolgd had je kunnen lezen dat de vraag was of je in de winter de thuis batterij nog wel zo zou kunnen vullen dat je deze veilig kunt los koppelen zonder verlies van capaciteit geduurde de winter periode.
Of je dat wilt of zinvol is zal voor iedereen weer anders zijn. Overigens had ik het over november.
Overigens geeft HW aan om ook gedurende deze tijd de batterij gewoon aangesloten te houden, zie deze post.
HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Denk wel aan de juiste opstel plaats, dus vorstvrij.
[...]
De vraag was hier eerder of dat wel zo handig is om deze een langere tijd volledig leeg te laten, en dat heeft mn te maken hoeveel je pv installatie in deze tijd nog produceert en je zelf niet direct verbruikt en dus dat deel eigenlijk terug zou leveren. Als je bv in december en januari nagenoeg niets terugleverd zul je dat dus ook niet in je batterij kunnen stoppen.
Het is een vraag die velen zich stellen. Deels ook, omdat er bij ons ingehamerd is, dat een loodzuuraccu die gedurende lange tijd halfgeladen weggezet wordt snel de geest geeft.
Je wilt dus weten, dat de BMS de batterij in optimale conditie houdt, ook al wordt er gedurende lange tijd niets geladen.
Mochten er wel voorwaarden zijn, dan wil ik die ook graag weten.
Al met al iets voor de Veelgestelde vragen lijkt mij.
Ook van belang voor diegenen die de batterij voor het grootste gedeelte van het jaar in een niet vorstvrije ruimte willen plaatsen.
Er zal altijd wat stroom in de batterij blijven zitten om niet te diep te ontladen (wat slecht is voor de levensduur van de cellen). Als de batterij te leeg gaat zal de batterij zelf sporadisch opladen om de cellen goed te houden. Als de batterij niet aan een stekker zit gaat de batterij in een maximale slaap modus om zo lang mogelijk door te gaan op de huidige lading.
We raden zelf dan ook aan dat als je de batterijen voor langere tijd niet gebruikt om deze 50~80% geladen op te bergen. We raden aan om voor de zekerheid alsnog elk half jaar ze weer even op te laden. Maar idealiter staan ze gewoon aangesloten.
Beste temperaturen (voor efficiëntie en levensduur) is tussen de 10-30 graden. Buiten deze temperaturen zal de batterij mogelijk beperktere input/output hebben om ook de levensduur te verlengen. Maximale operationele temperatuur is 0~40 graden, buiten deze temperaturen zal de batterij geen input en/of output hebben en uitgaan. Andere batterijen die buiten kunnen staan, hebben intern elektrische verwarmingselementen om de batterij ''op temperatuur'' te houden. Zoals je al kan raden kost dat extra stroom. Betreft het plaatsen in een vorstvrije ruime, dit is gewoon aangeraden voor de langste levensduur. Zet je hem niet in een vorstvrije ruime is dit eigen risico.
We raden zelf dan ook aan dat als je de batterijen voor langere tijd niet gebruikt om deze 50~80% geladen op te bergen. We raden aan om voor de zekerheid alsnog elk half jaar ze weer even op te laden. Maar idealiter staan ze gewoon aangesloten.
Beste temperaturen (voor efficiëntie en levensduur) is tussen de 10-30 graden. Buiten deze temperaturen zal de batterij mogelijk beperktere input/output hebben om ook de levensduur te verlengen. Maximale operationele temperatuur is 0~40 graden, buiten deze temperaturen zal de batterij geen input en/of output hebben en uitgaan. Andere batterijen die buiten kunnen staan, hebben intern elektrische verwarmingselementen om de batterij ''op temperatuur'' te houden. Zoals je al kan raden kost dat extra stroom. Betreft het plaatsen in een vorstvrije ruime, dit is gewoon aangeraden voor de langste levensduur. Zet je hem niet in een vorstvrije ruime is dit eigen risico.
[ Voor 8% gewijzigd door HomeWizard_NL op 01-08-2024 09:35 ]
Kijk dit is de duidelijkheid die we willen hebben. Ik zou zeggen hup bij de Veelgestelde vragen.
Hartelijk dank voor deze input.
Ps. Ook mooi de informatie aan de bovenkant qua temperatuur. De ruimte waar ik de batterij zou willen plaatsen kan, als wij niet thuis zijn, met de temperaturen van de laatste dagen wel boven de 30 graden komen. Geen probleem dus.
Ps. Ook mooi de informatie aan de bovenkant qua temperatuur. De ruimte waar ik de batterij zou willen plaatsen kan, als wij niet thuis zijn, met de temperaturen van de laatste dagen wel boven de 30 graden komen. Geen probleem dus.
[ Voor 47% gewijzigd door Mickel moen op 01-08-2024 09:39 ]
Ik heb de 3fase kast klaar voor de 3 accu’s met hoofdschakelaar en homewizzard 3fase meter.
Nu nog installeren en laat de accu’s maar komen in november.
[URL="https://tweakers.net/i/DwEkvNZiwEHgPZMF4-OnGtqUtas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P9A3cKVBGTsItw6NYhzu5cpL.jpg?f=user_large",,"1"]
[/URL]
[URL="https://tweakers.net/i/DwEkvNZiwEHgPZMF4-OnGtqUtas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P9A3cKVBGTsItw6NYhzu5cpL.jpg?f=user_large",,"1"]
:strip_exif()/f/image/P9A3cKVBGTsItw6NYhzu5cpL.jpg?f=fotoalbum_large)
Je Eastron zit ondersteboven en ik zie geen aardlekschakelaars?SpikeHome schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:53:
Ik heb de 3fase kast klaar voor de 3 accu’s met hoofdschakelaar en homewizzard 3fase meter.
[URL="https://tweakers.net/i/DwEkvNZiwEHgPZMF4-OnGtqUtas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P9A3cKVBGTsItw6NYhzu5cpL.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Tevens voorzie je normaliter elke groep voorzien van een installatieautomaat.
Dit kan je natuurlijk combineren met een aardlekautomaat per fase.
De aardlekschakelaar zit in de main groepen kast.Wolly schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:56:
[...]
Je Eastron zit ondersteboven en ik zie geen aardlekschakelaars?
Tevens voorzie je normaliter elke groep voorzien van een installatieautomaat.
Dit kan je natuurlijk combineren met een aardlekautomaat per fase.
De 3fase meter ziet andersom omdat de zonnepanelen daarop aangesloten word.
En anders de kabels waar die tussen komt te kort is.
Aansluitingen van de 3 fase meter zitten net andersom, en ik hoef er toch niet op te kijken.
In een onderverdeling moet je ook alles netjes verdelen.SpikeHome schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:53:
[URL="https://tweakers.net/i/DwEkvNZiwEHgPZMF4-OnGtqUtas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P9A3cKVBGTsItw6NYhzu5cpL.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Je mag niet zomaar zonnepanelen (omvormer) en batterijen op elkaar knopen.
Zorg voor een nette verdeling met aardlekautomaten. En het liefste selectief.
Dit lijkt me in de praktijk best lastig, als je afhankelijk bent van de zon om hem tot >50% opgeladen te krijgen, en dan moet je ook precies op het juiste moment de stekker eruit trekken, want als je te laat bent, is 'ie alweer te ver ontladen, zo in de late herfst of vroege winter. Je wil immers zo veel mogelijk de 'laatste goede opbrengstdagen' meepakken, terwijl je niet altijd weet of die er ook echt nog gaan komen (voor het gaat vriezen in je stal, bijvoorbeeld).HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:32:
Ik zou dus graag zien dat er óf een functie wordt toegevoegd (en aangekondigd) waarmee je in ieder geval enige eigen invloed op het laden/ontladen biedt (desnoods alleen via de app, en niet niet via de API), al dan niet puur en alleen t.b.v. langdurige opslag (voor als je om wat voor reden dan ook voor langere tijd de batterij niet wilt gebruiken), óf duidelijk aangeven dat deze batterij (voorlopig) alleen bedoeld is voor mensen die hem jaar in jaar uit ingeplugd kunnen/willen laten.
Hoe zit het eigenlijk met de garantie, als je de batterij ergens halverwege de winter uit het stopcontact haalt, en vijf jaar later weer wil gebruiken, krijg je dan voor €329 een nieuwe(re), als 'ie het niet meer blijkt te doen? En ik neem dan aan dat je de batterij (redelijk) geladen ontvangt, zodat 'ie het in ieder geval nog twee jaar ongebruikt volhoudt.
Dan moet je even geduld hebben en het een paar dagen/weken later nog eens proberena2aan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:32:
[...]
Dit lijkt me in de praktijk best lastig, als je afhankelijk bent van de zon om hem tot >50% opgeladen te krijgen, en dan moet je ook precies op het juiste moment de stekker eruit trekken, want als je te laat bent, is 'ie alweer te ver ontladen, zo in de late herfst of vroege winter.
Staat in de FAQ:Hoe zit het eigenlijk met de garantie, als je de batterij ergens halverwege de winter uit het stopcontact haalt, en vijf jaar later weer wil gebruiken, krijg je dan voor €329 een nieuwe(re), als 'ie het niet meer blijkt te doen?
Daar zie ik geen asterisk of uitzonderingen bij staan, ze zeggen zelfs letterlijk 'wat er ook stuk is gegaan'.– gaat je batterij in jaar 3 t/m 7 stuk? Geen zorgen, wat er ook stuk is gegaan, wij komen de batterij bij jou thuis ophalen en vervangen hem voor een thuisbatterij die nieuwer is dan degene die je had. Dit kost €329.
Dat verwacht ik niet. Het is geen accu die je out-of-the-box gaat gebruiken, zoals bij je muis of laptop. Het is een accu die je met je eigen zonnestroom oplaadt en die lading dan gaat gebruiken.En ik neem dan aan dat je de batterij (redelijk) geladen ontvangt, zodat 'ie het in ieder geval nog twee jaar ongebruikt volhoudt.
Misschien dat er een beetje sap in zal zitten om te voorkomen dat 'ie te diep ontladen wordt, maar ik verwacht niet dat 'ie voor 30% of meer geladen zal aankomen.
[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 01-08-2024 11:42 ]
The devil is in the details.
uit de faq:a2aan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:32:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met de garantie, als je de batterij ergens halverwege de winter uit het stopcontact haalt, en vijf jaar later weer wil gebruiken, krijg je dan voor €329 een nieuwe(re), als 'ie het niet meer blijkt te doen? En ik neem dan aan dat je de batterij (redelijk) geladen ontvangt, zodat 'ie het in ieder geval nog twee jaar ongebruikt volhoudt.
In de gebruiksovereenkomst staat wel dat je deze als je hem inderdaad los haalt (zoals in eerdere post ook beschreven) dan je deze minimaal oplaad tussen de 50~80% en eenmaal per half jaar weer oplaad om de cellen goed te houden. Schade die ontstaat door toedoen van de gebruiker valt niet onder deze service. Laat jij je batterij in je vijver buiten vallen, of zet jij hem in een koelcel van -20 graden, heb je hem open gemaakt etc. kun je geen aanspraak doen op de swap service.Niemand wil garanties of verzekeringen die je niet gebruikt maar wel vooraf (indirect) betaalt, zeker als achteraf blijkt dat je net buiten de voorwaarden valt als je het wel nodig hebt. Daarom bieden wij tot 7 jaar na aankoop óf 4000 cycli ‘Swap Service’. Mocht je batterij onverhoopt defect raken dan helpen we jou graag op de volgende manier:
– gaat je batterij binnen 2 jaar stuk, dan komen we hem ophalen en vervangen we hem direct kosteloos voor een nieuwe.
– gaat je batterij in jaar 3 t/m 7 stuk? Geen zorgen, wat er ook stuk is gegaan, wij komen de batterij bij jou thuis ophalen en vervangen hem voor een thuisbatterij die nieuwer is dan degene die je had. Dit kost €329.
Bij andere batterijen krijg je vaak een langere maar zeer beperkte productgarantie. Dat betekent dat je het product binnen de garantie niet zonder kosten kan laten repareren. Denk aan voorrijkosten, reparatiekosten, onderdelen die buiten garantie vallen of als slijtage worden gezien. Bij HomeWizard geldt: wat er ook gerepareerd moet worden, wij halen je defecte batterij bij je op en geven je een werkend exemplaar.
Met een HomeWizard Plug-In Battery weet je waar je aan toe bent, blijft jouw aankoopprijs laag, je terugverdientijd kort en betaal je enkel als je het nodig hebt.
De verwachte levensduur van de batterij is 15 jaar.
De genoemde Swap Service dekt geen gebruikersschade zoals valschade, waterschade of gebruik anders dan omschreven in de gebruiksovereenkomst. We bieden geen ondersteuning bij het correct inrichten van jouw eigen wifinetwerk.
Dat hangt maar net af van je persoonlijke situatie. Met een warmtepomp zou het zomaar kunnen dat je vrij abrupt overgaat van een dag met zonne-overschot, naar een aantal dagen (zwaar) bewolkt weer, naar een situatie dat de warmtepomp ervoor zorgt dat er op zonnige dagen alsnog geen overschot meer is om de batterij te laden.Hahn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:40:
Dan moet je even geduld hebben en het een paar dagen/weken later nog eens proberenHet is niet zo dat je in de winter helemaal geen zonnestroom meer hebt.
Nou, blijkbaar staat die asterisk in de gebruikersovereenkomst (zie post van @HomeWizard_NL hierboven), en wordt je toch geacht om de stekker er bij 50-80% uit te trekken (wat dus niet altijd even makkelijk is), én ieder half jaar op te laden (wat dus ook alleen kan als je zonne-energie 'over' hebt), om in aanmerking to komen voor de swap service.Daar zie ik geen asterisk of uitzonderingen bij staan, ze zeggen zelfs letterlijk 'wat er ook stuk is gegaan'.
Als je gaat verhuizen naar een huis waar langer dan een half jaar geen zonnepanelen op (kunnen) liggen, moet je de batterij dus wegdoen, want zelf kan je hem niet 'in leven' houden.
Het wordt een wat theoretische discussie, maar als het in die gebruikersovereenkomst over 'ontkoppelen' gaat, dan geldt dat niet als je de batterij anderhalf jaar in de ongeopende doos laat zitten. En blijkbaar is het toch nodig (of op zijn minst aan te raden) om hem minimaal ieder half jaar op te laden.Dat verwacht ik niet. Het is geen accu die je out-of-the-box gaat gebruiken, zoals bij je muis of laptop. Het is een accu die je met je eigen zonnestroom oplaadt en die lading dan gaat gebruiken.
Misschien dat er een beetje sap in zal zitten om te voorkomen dat 'ie te diep ontladen wordt, maar ik verwacht niet dat 'ie voor 30% of meer geladen zal aankomen.
De verwachting is dat er bij launch een transport/opslag functie is om hem naar 80% te laden, en hij daarna uitgaat. Zou natuurlijk een beetje gek zijn als daar limitaties op zitten zoals je hierboven beschrijfta2aan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:33:
[...]
Dat hangt maar net af van je persoonlijke situatie. Met een warmtepomp zou het zomaar kunnen dat je vrij abrupt overgaat van een dag met zonne-overschot, naar een aantal dagen (zwaar) bewolkt weer, naar een situatie dat de warmtepomp ervoor zorgt dat er op zonnige dagen alsnog geen overschot meer is om de batterij te laden.
[...]
Nou, blijkbaar staat die asterisk in de gebruikersovereenkomst (zie post van @HomeWizard_NL hierboven), en wordt je toch geacht om de stekker er bij 50-80% uit te trekken (wat dus niet altijd even makkelijk is), én ieder half jaar op te laden (wat dus ook alleen kan als je zonne-energie 'over' hebt), om in aanmerking to komen voor de swap service.
Als je gaat verhuizen naar een huis waar langer dan een half jaar geen zonnepanelen op (kunnen) liggen, moet je de batterij dus wegdoen, want zelf kan je hem niet 'in leven' houden.
[...]
Het wordt een wat theoretische discussie, maar als het in die gebruikersovereenkomst over 'ontkoppelen' gaat, dan geldt dat niet als je de batterij anderhalf jaar in de ongeopende doos laat zitten. En blijkbaar is het toch nodig (of op zijn minst aan te raden) om hem minimaal ieder half jaar op te laden.
@HomeWizard_NL
Bij hoeveel watt teruglevering aan het net begint de accu op te laden? Moet de p1 meter 800+ watt zien voor de accu om te beginnen met laden? Of bij 400 watt gaat hij met 400 watt laden?
Bij hoeveel watt teruglevering aan het net begint de accu op te laden? Moet de p1 meter 800+ watt zien voor de accu om te beginnen met laden? Of bij 400 watt gaat hij met 400 watt laden?
Mogguh, eindelijk vakantieMacD007 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:09:
[...]
Het probleem is dat je waarschijnlijk ergens tussen 500-600 kWh per jaar aan TLK kunt besparen.
Wat je echter niet aangeeft is wat je verbruik is, dus of je al aan je 100% salderen zit.
Vergeet niet dat je verbruik dus ook met dat deel wordt verlaagd en niet alleen je teruglevering. Ik vrees dat zolang de saldering blijft bestaan, we weten op dit moment nog helemaal niet of in 2027 het er nu echt afgaat, mn omdat deze regering geen meerderheid in de EK heeft.
Of je met jou cijfers een thuis batterij wel zult terugverdienen in de genoemde tijd, vrees ik van niet, maar het wel een goede stap voor het milieu.
Zal hem er bij zetten, als ik terug ben van vakantieMickel moen schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:34:
Kijk dit is de duidelijkheid die we willen hebben. Ik zou zeggen hup bij de Veelgestelde vragen.
als voorbeeld: Bij 436W teruglevering, zal de batterij 436W laden. Mogelijk komen hier nog wat ''veiligheidsmarge in'' omdat je verbruik heel snel kan wisselen. dus dat hij 5% eronder gaat bijvoorbeeld. Dus 436W teruglevering is 414W laden om te voorkomen dat je uit het net laad ipv zon.TeslaRS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:52:
@HomeWizard_NL
[ Voor 23% gewijzigd door HomeWizard_NL op 01-08-2024 15:50 ]
En hier komt bij dat een slimme meter met een interval van 10 seconden heeft (Wat ik heb) de batterij niet goed geregeld wordt.
Helaas kost een meter swap ~200 euro bij Enexis.
Voorbeeld: ik lever 2000 watt terug batterij laad op 800 watt lever dan 1200 watt terug.
Vaatwasser gaat verwarmen in het programma trekt 2500 watt.
In het ergste geval pakt de batterij 10 seconden 800 watt uit het net.
Voorbeeld: ik lever 2000 watt terug batterij laad op 800 watt lever dan 1200 watt terug.
Ik vind die veilgheidsmarge niet echt belangrijk, de kans dat de sturing er naast zit , zowel bij het laden als het ontladen, is altijd aanwezig zeker als je een DSMR4 meter hebt.HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:48:
[...]
als voorbeeld: Bij 436W teruglevering, zal de batterij 436W laden. Mogelijk komen hier nog wat ''veiligheidsmarge in'' omdat je verbruik heel snel kan wisselen. dus dat hij 5% eronder gaat bijvoorbeeld. Dus 436W teruglevering is 414W laden om te voorkomen dat je uit het net laad ipv zon.
Waar ik veel meer belangstelling voor heb is de vraag of er een minimum laad/ontlaad vermogen van toepassing is. Het doel voor mij is vooral in de zomer het nachtverbruik afdekken met de batterij maar dat verbruik ligt dan vaak tussen de 50W en 100W. Als het minimum hoger is dan doet de batterij niet waar hij nu juist voor bedoeld is.
En waar zit je zekering annex aardlek ? Want die zie ik niet op dit plaatje. Gelukkig nog ruimte zat voor een 3-fase alamat. ( veelal 5-6 Din breed).SpikeHome schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:53:
Tevens is dit wel een erg prijzige oplossing, WCD voor in een groepenkast zijn nu niet bepaald goedkoop, maar dat terzijde, en hou rekening mee dat de HW zeer waarschijnlijk maar een redelijk korte (< 1m (gokje)) zal hebben. Dus zul je de batterijen behoorlijk dicht bij deze groepenkast moeten plaatsen.
[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 01-08-2024 18:10 ]
Snoer lengte is 1,5 m. Staat in de specificaties.MacD007 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:03:
[...]
En waar zit je zekering annex aardlek ? Want die zie ik niet op dit plaatje. Gelukkig nog ruimte zat voor een 3-fase alamat. ( veelal 5-6 Din breed).
Tevens is dit wel een erg prijzige oplossing, WCD voor in een groepenkast zijn nu niet bepaald goedkoop, maar dat terzijde, en hou rekening mee dat de HW zeer waarschijnlijk maar een redelijk korte (< 1m (gokje)) zal hebben. Dus zul je de batterijen behoorlijk dicht bij deze groepenkast moeten plaatsen.
Ach, verlengsnoertje, kabelblok het is allemaal oplosbaarhanev001 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:16:
[...]
Snoer lengte is 1,5 m. Staat in de specificaties.
@HomeWizard_NL ik denk dat je do's & don'ts in de gebruiksaanwijzing wel aardig uitgebreid gaat zijn met de inventiviteit die mensen tentoonspreiden. Hoe denkt jullie productaansprakelijkheidsverzekering hier over?
( Is een retorische vraag, niet beantwoorden
Zo hé, dan gooi je toch mooi 0,00222 kWh weg.peterbier schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:47:
En hier komt bij dat een slimme meter met een interval van 10 seconden heeft (Wat ik heb) de batterij niet goed geregeld wordt.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Hoe lager het vermogen, hoe meer verlies (warmte) van de omvorming. Effectief is het daarom juist beter om de batterij niet te begrenzen.hanev001 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:59:
[...]
Ik vind die veilgheidsmarge niet echt belangrijk, de kans dat de sturing er naast zit , zowel bij het laden als het ontladen, is altijd aanwezig zeker als je een DSMR4 meter hebt.
Waar ik veel meer belangstelling voor heb is de vraag of er een minimum laad/ontlaad vermogen van toepassing is. Het doel voor mij is vooral in de zomer het nachtverbruik afdekken met de batterij maar dat verbruik ligt dan vaak tussen de 50W en 100W. Als het minimum hoger is dan doet de batterij niet waar hij nu juist voor bedoeld is.
Dit is een wat onduidelijk antwoord.HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:53:
[...]
Hoe lager het vermogen, hoe meer verlies (warmte) van de omvorming. Effectief is het daarom juist beter om de batterij niet te begrenzen.
Is mijn begrip hiervan juist?
"Er is geen minimum maar hoe lager het wattage hoe hoger de laad/ontlaad verliezen"
Daar kan ik mee leven.
Dit gebeurd ook niet 1x he'.henkzelf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:51:
[...]
Zo hé, dan gooi je toch mooi 0,00222 kWh weg.
Het klopt gewoon niet als er een meting om de 10 seconden gebeurd.
Ik denk zo dat er behoorlijk wat uit het net wordt getrokken bij meerdere batterijen en op een bewolkte dag.
Ja, en als je een Quooker hebt, die zo'n beetje 4x per uur 2kW vraagt gedurende 5sec, dan telt dat toch aardig op, namelijk tot 78kWh, aan het eind van het jaar. Nou is dat wel een worst case scenario, maar niemand heeft hier nog verteld hoe dit in de praktijk zou werken, met kortdurende pieken i.c.m. DSMR v4.henkzelf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:51:
Zo hé, dan gooi je toch mooi 0,00222 kWh weg.
Klopt maar dat duurt nog even voordat Kpn het GPRS uitschakelt.alwind schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:29:
Worden die v4 niet allemaal vervangen omdat het telefoonsigaal op die dingen verouderd is?
https://www.securitymanag...-2025-definitief-jazeker/
[ Voor 15% gewijzigd door peterbier op 01-08-2024 19:34 ]
Ja maar het kan nog jaren duren.alwind schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:29:
Worden die v4 niet allemaal vervangen omdat het telefoonsigaal op die dingen verouderd is?
Aardlekschakelaar komt er nog tussen naast een 3fase zekering voor de pv.MacD007 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:03:
[...]
En waar zit je zekering annex aardlek ? Want die zie ik niet op dit plaatje. Gelukkig nog ruimte zat voor een 3-fase alamat. ( veelal 5-6 Din breed).
Deze kast komt op zolder daar gaat een aparte 3fase groep heen die eigenlijk in de hoofdkast al een aardlekschakelaar en zekering heeft.
Maar ga ze toch dubbel plaatsen.
Kast komt 50cm van de grond dus accu’s kunnen op de grond staan.
Ja dure oplossing maar wel mooi toch.
VoorbeeldSpikeHome schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:03:
[...]
Aardlekschakelaar komt er nog tussen naast een 3fase zekering voor de pv.
Deze kast komt op zolder daar gaat een aparte 3fase groep heen die eigenlijk in de hoofdkast al een aardlekschakelaar en zekering heeft.
:strip_exif()/f/image/KeBT7ZvWo1KuiwPQzyjgeZqG.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de 3 batterijen 3x aardlekautomaten pakken.
Bijvoorbeeld b10 30mA.
Zonnepanelen op eigen krachtgroep.
En alles aandraaien Nm volgens opgave fabrikant.
Ziet er strak uit allemaal, netjes gemaaktpeterbier schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:12:
[...]
Voorbeeld
[Afbeelding]
Voor de 3 batterijen 3x aardlekautomaten pakken.
Bijvoorbeeld b10 30mA.
Zonnepanelen op eigen krachtgroep.
En alles aandraaien Nm volgens opgave fabrikant.
Word deze kast gevoed met 2,5mm2 ?
Vast een oudere elektricien draadjes boven in de kast als spoeltje gedraaid
Of zijn dat 2 beschikbare fase draden?
Helaas is de voeding i.d.d. 2,5mm².Peterhardenberg schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:37:
[...]
Ziet er strak uit allemaal, netjes gemaakt
Word deze kast gevoed met 2,5mm2 ?
Vast een oudere elektricien draadjes boven in de kast als spoeltje gedraaid
Of zijn dat 2 beschikbare fase draden?
Dit is een onderverdeling in de paardenstal.
De krul die je ziet is i.d.d. loos.
Moet de accu in samenspraak met de homewizard P1 meter of kan het met elke P1 meter ?
Dank je voor de aanvulling, ben op vakantie, dus vergeef me a.u.b. als ik niet alles ga teruglezen.hanev001 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:16:
[...]
Snoer lengte is 1,5 m. Staat in de specificaties.
Homewizardjeppekroezen schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:49:
Moet de accu in samenspraak met de homewizard P1 meter of kan het met elke P1 meter ?
Ik zou hier voor beide naar een alamat gaan, ga je dit met aparte componenten doen zou je wel eens ruimtegebrek ( beetje merkafhankelijk) krijgen. Wel de WCD ook gaan labelen als L1 enz. En uitsluitend hiervoor gebruiken. Voor jou zal dat duidelijk zijn, maar voor een eventuele nieuwe eigenaar is dit zeker niet.SpikeHome schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:03:
[...]
Aardlekschakelaar komt er nog tussen naast een 3fase zekering voor de pv.
Maar het ziet er wel goed uit. En ik zou dit zeker ook dubbel zekeren ook omdat je hier ook nog een pv op aansluit.
Je vergeet de hotline naar de brandweerSimpel360 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:27:
[...]
Ach, verlengsnoertje, kabelblok het is allemaal oplosbaar![]()
@HomeWizard_NL ik denk dat je do's & don'ts in de gebruiksaanwijzing wel aardig uitgebreid gaat zijn met de inventiviteit die mensen tentoonspreiden. Hoe denkt jullie productaansprakelijkheidsverzekering hier over?
( Is een retorische vraag, niet beantwoorden)

Dit topic is gesloten.