@
DutchOwnage top, en ik waardeer jouw eerlijke reactie ook zeker.

Sagat schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:55:
Goed punt, ikzelf vind klassiek 4-3-3 leuk, maar eigenlijk zolang er maar druk naar voren is, spelen om doelpunten te maken.
De bus parkeren en wachten op een counter vind ik niet fijn. Maar (en dat was mijn punt) de resultaten die het oplevert wel, en je zou nog kunnen stellen dat die omschakeling vanuit de counter heel effectief aanvallend voetbal is

Dit vind ik best een leuke discussie en ik moet eerlijk zeggen dat ik in de loop der jaren ook meer stijlen ben gaan waarderen. Ik denk dat ik een voorzichtige conclusie kan leggen dat ik het als aantrekkelijk voetbal kan beschouwen als het team ook daadwerkelijk wel iets onderneemt.
Dat hoeft dan niet het klassieke 95% balbezit te zijn en alleen maar aanvallen, maar er moet wel een bepaalde tactiek achter zitten en actief gevoetbald worden. Wanneer een trainer een plan bedenkt om de kracht van de tegenstander te ontregelen en het team daarop instelt kan ik dat heel mooi vinden. Bijvoorbeeld net iets behoudender, actief druk zetten op bepaalde spelers, bepaalde lijnen proberen blokkeren. Dat het dan wat behoudender over komt vind ik niet erg, dat is alleen maar realistisch. Maar je komt dan wel echt met een plan en probeert daar initiatief op te tonen.
Puur het parkeren van de bus of met zijn allen terug en hopen op een uitbraak vind ik in die zin heel iets anders, dan ben je echt aan het afwachten en zit er verder weinig plan of initiatief achter.
Het is ook allemaal niet zo zwart/wit. Frank de Boer had een abominabele selectie en kwam na jaren droogte dus maakte veel mensen blij met twee kampioenschappen, dan wordt het even geaccepteerd maar na twee jaar was de lol van het kijken er wel af en komt de gewenste lat vanzelf hoger te liggen.
Nu met Farioli zie je heel duidelijk veel vaker een plan erachter zitten en tactische keuzes die goed uitpakken, dat is voor nu tof om te zien en geeft een beter gevoel dan het echte bus parkeren. Maar ook van hem zullen we meer gaan verwachten naarmate de selectie versterkt wordt en hij er langer zit.
Tegen GAE zag je bijvoorbeeld het eerste deel van de tweede helft meer tempo en urgentie en was Ajax ook duidelijk beter, maar na de voorsprong ging de rem er al meteen op. Ik hoop dat die rem op termijn minder noodzakelijk voelt en men wel wat langer door durft blijven gaan met de tegenstander de wil opleggen.
Maar goed, misschien loop je dan juist wel in het mes. Het was toch een wedstrijd na 120 Europese minuten en als er iets was wat Ajax vroeger niet kon was het wel een voorsprong verdedigen, dus misschien moeten we juist blij zijn dat het nu wel kan.
Daarnaast kan ook aanvallend voetbal tergend saai zijn. 90% balbezit maar geen dreiging is ook weer geen aanvallend voetbal te noemen. Precies daarom heb ik van Barcelona in het verleden vaak de samenvattingen gekeken. Niet het continue gebrei, maar wel de mooie acties (want dat waren er ook gewoon een hoop).