D-e-n schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:26:
Dat heb ik in elk geval niet beweerd. Ik vind dat Feyenoord plek twee als doel moet hebben en aangezien Ajax beter presteert dan verwacht kan dat prima een spannende strijd zijn maar de huidige stand is echt bezopen.
De huidige stand is inderdaad niet wat je qua potentie zou verwachten, daar zijn we het allemaal over eens volgens mij.
Ajax doet het beter dan verwachte en Feyenoord een heel stuk minder dan verwacht. Ik had verwacht dat het een stuk spannender zou zijn.
Het is een beetje moeilijk wat dan de "basislijn" zou zijn. Vaak komt dan de term "overpresteren" langs. Maar als dat twee jaar duurt: in hoeverre is dat dan nog "overpresteren"? Want dan zeg je dat Farioli ook "overpresteert"? Terwijl hij enkel laat zien wat de potentie van die groep spelers is als je ze op een bepaalde manier laat voetballen.
Dat is ook heel moeilijk. Het is echter wel zo dat bepaalde combinaties van factoren zorgen voor een bovengemiddeld presteren van een groep, dat kan ook langdurig zijn maar is altijd eindig. De staf en bij behorende aanpak is daar vaak een belangrijk aandeel in, maar zelden de enige factor.
Dat een Slot het twee jaar heeft vol gehouden om zo goed te draaien is knap, maar aan het einde krijg je toch wat barstjes en het is ook logisch dat hij dan een stap maakt. Het bekende verhaal van dat chemie uitgewerkt kan raken werkt echt zo in de praktijk. Als hij langer was blijven zitten was het uiteindelijk ook een keer echt minder geworden.
Wat Farioli betreft, ik denk dat hij er ook bovengemiddeld veel uit haalt. Qua resultaat dan vooral, dat is voor hem heilig. Veel trainers zouden gevoeliger zijn voor de drang naar mooi voetballen en daarmee waarschijnlijk veel vaker onderuit zijn gegaan. Maar maakt hem dat een 'overperformer'? Ik vind dat zelf nog wat overdreven. Er is bij Ajax heel veel meer veranderd dan alleen de trainer, op alle vlakken zijn stappen gemaakt en die combinatie heeft het niveau flink verhoogt.
Maar de basislijn, hoe bepaal je die dan? Wellicht kan je kijken naar de staf. Bij een normale verdeling van een trainer/staf/TD combinatie heb je altijd wat positieve en negatieve outliers, en een hele grote gemiddelde groep die grotendeels uitwisselbaar is. Daarin zal de combinatie Slot/Arnesen een positieve outlier zijn denk ik. En daarmee is het ook heel lastig een combinatie te brengen van dezelfde kwaliteit.
Want waar schaalt een Priske/Kloese combinatie? Is dat ergens in het grote midden of een negatieve outlier? Je hoopt natuurlijk op het laatste want dan zou je basislijn een stuk hoger kunnen liggen dan nu. Maar gaat een andere combinatie met Te Kloese dan wel ineens weer bovenin het midden zitten of heb je eigenlijk ook nog wat nodig om Arnesen te vervangen?
Het is allemaal erg lastig en eigenlijk een beetje koffiedik kijken. Maar we moeten wel realistisch zijn dat de combi Slot/Arnesen wel érg goed werkte en niet zomaar vervangen is. Daarbij zie je ook dat het vervangen van een trainer zelden voor écht betere prestaties zorgt binnen een seizoen.
Wat dat betreft nu alvast aan komend seizoen gaan denken en op tijd zorgen dat je daar klaar voor bent? Ook qua staf?
Ze zijn natuurlijk al veel te laat met ingrijpen. Het patroon van een niet fitte selectie, een trainer die slecht wisselt, vreemde keuzes maakt en niet kan inspelen op blessures is er al maanden. En ik heb al vaker laten weten dat ik er na de eerste maand al klaar mee was. Dat mocht ik dan niet zeggen van sommigen maar die systeemkeuze met deze selectie was voor mij al een dikke "red flag". Dan heb je als trainer echt totaal geen idee met welke situatie je in de eredivisie te maken hebt, wat er vanuit de puinhopen van vroeger was opgebouwd en wat de kracht van je spelersmateriaal is.
Maar wat nu als je ook niet van Sparta wint? Hoelang moet dit nog dooretteren? Je enige hoop is nu dat Hartman en Timber gelijk de pannen van het dak spelen. En natuurlijk zijn dit twee toppers in de eredivisie maar het zijn ook geen eenlingen als Robben of Messi die ook in een kut draaiend elftal met bevliegingen de doorslag gaan geven.
Ik herinner me nog goed dat jij met name over het middenveld viel, en ik denk ook dat je dat achteraf gewoon goed gezien hebt.
Nu ben ik zelf niet zo snel van het direct oordelen, maar het was zeker een aandachtspunt. Want dan heb je blijkbaar een trainer in huis die graag op een bepaalde manier wil spelen en daar de poppetjes bij zoekt, in plaats van één die kijkt welke poppetjes hij heeft en die zo goed mogelijk in hun kracht zet.
Nu valt mij sowieso op dat er relatief weinig trainers zijn die echt goed kunnen analyseren en goed gebruik maken van het materiaal. Heel veel trainers hebben toch bepaalde voorkeur en principes en proberen dat hoe dan ook voor elkaar te krijgen.
En dan zijn er nog veel minder trainers die het uit de losse pols tijdens een wedstrijd kunnen en dingen ook goed om kunnen zetten. Zo zag je Bosz afgelopen week direct wat aanpassingen doen omdat hij zag dat zijn tactiek niet werkte, en Priske kijkt al een aantal wedstrijden als een hert in de koplampen en weet geen invloed te hebben.
Het inbrengen van een Timber ga ik hem geen credits voor geven. Elke halve tamme snapt dat een fitte Timber op het middenveld van Feyenoord een directe versterking is.
Maar op je vraag hoe lang dit nog moet doorgaan? Ik denk zo kort mogelijk, maar niet zonder goed plan. Je moet zo snel mogelijk op zoek naar een waardige vervanger en die dan liefst ruim voor de zomer al installeren.
Priske er nu maar direct uit gooien en De Wolf het laten oplossen word je ook niet direct beter van is mijn onderbuikgevoel, maar dat weet jij waarschijnlijk beter dan ik.