Hier een mooi stukje achtergrondinformatie met een genuanceerde kijk erop (wel uit 2006 trouwens): https://www.nemokennislin...drag-is-kern-van-de-zaak/Morrar schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:45:
Je hebt cijfers en meningen. Jouw vermoeden is vooral dat laatste zou ik zeggen.
Ik heb ook mijn vermoedens. Zou mij ook niet verbazen als de macho cultuur ermee te maken heeft, maar aan de andere kant zijn er genoeg landen met zo'n cultuur waar het wel prima loopt...
Dus er zullen ook nog wel wat andere dingen meespelen, denk je niet? Ik ga er in ieder geval nu een nachtje over slapenWeltrusten allen en houd het vriendelijk!
Voetbal is oorlog... De ellende van gisteravond had helemaal niets met voetbal te maken. Dit was puur terrorisme en haat.RobinHood schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:46:
Omdat het over Israel gaat, staat alles en iedereen natuurlijk op scherp. Op zich terecht, antisemitisme is, net zoals alle andere soorten van rassenhaat, iets wat met wortel en tak moet uitgeroeid worden. En natuurlijk kwam dit geweld vanuit antisemitisme, wat enorm is aangewakkerd door bepaalde zaken.
Maar neem eens wat stappen terug, allen tezamen.
Stel we hadden het somehow een goed idee gevonden dat Spartak Moskou gezellig in Amsterdam mocht gaan voetballen.
Dat had echt al tot genoeg onrust geleid, en als die fans dan ook nog eens besluiten wat UA-vlaggen te vernielen en wat al niet meer, dan was de vlam ook in de pan geslagen. En dan hadden we minimaal dezelfde taferelen gezien, alleen in een andere taal.
Nogmaals, ik praat het niet goed, want het is niet goed te praten.
Het is alleen helaas ook gewoon niet uniek, de scheidslijnen in landen waar je echte ultra's hebt [waar onze hooligans dus nog wat van kunnen leren] gaan ook veel dieper dan "ik draag rood, jij draagt blauw, dus ik sla je dood", en anders heb je natuurlijk nog de immer gezellige Old Firm in Schotland, waar je geen "integratieproblematiek" en antisemitisme nodig hebt om complete veldslagen te houden.
Voetbal is oorlog, zo bleek helaas weer eens. Het is uiteindelijk gewoon triest voor alle onschuldigen. De Israelische supporters, buitenlanders in NL die wel gewoon normaal kunnen doen [veruit de meeste], Halsema die de wind van voren krijgt zonder goede reden en Schoof die nu niet kan genieten van het zonnetje in Budapest.
En niet vergeten de AWM mods
Zero.
Stel dus dat er gisteren een Joodse Nederlander met keppeltje daar op straat had gelopen, dan zouden ze hem met rust hebben gelaten?c-nan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:49:
Nee, ze hebben Israëliërs aangevallen, niet Joden. Geweld van gister komt voort uit het geweld van Israel, niet omdat ze Joods zijn.
Interessante read. Verklaard ook andere dingen (Bijvoorbeeld gehang op straat)Dennis schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:51:
[...]
Hier een mooi stukje achtergrondinformatie met een genuanceerde kijk erop (wel uit 2006 trouwens): https://www.nemokennislin...drag-is-kern-van-de-zaak/
[ Voor 9% gewijzigd door YKla op 09-11-2024 00:20 ]
Met de acceptatie dat de data volledig is? Dat is wel een hele grote aanname.Maar pima, het aantal 'incidenten' van criminaliteit zijn gedaald. Dat is wat de data zegt, het zegt niks over de criminaliteit an sich. Een grote aanslag wordt als 1 incident gezien.redwing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:27:
[...]
Dat is nogal simpel te vinden omdat dit openbare data is, maar pak b.v. :
https://ccv-secondant.nl/...periode%20in%20Figuur%201).
En dat openlijk schieten is misschien niet precies zo voorgevallen, maar zwaardere incidenten zijn toch echt wel normaal. Maar je bent nu zelf al met buikgevoel de cijfers aan het aanpassen, en dat is ook gelijk het grootste probleem. Mensen denken dat het minder gaat, maar nemen niet meer de moeite om de bijbehorende data te bekijken.
Wacht, ik leg de link niet, de data bepaald de link. Ik maak niet de stap naar causatie, maar correlatie. Puur op cijfers is er binnen die groep meer criminaliteit. Dat de oorzaak niet ligt dat criminelen tot die groep behoren wilt niet zeggen dat er in die groep niet meer criminaliteit is. En dus als de politie 2 verschillende groepen zou controleren, eentje van gemiddelde achtergrond en de andere van immigratieachtergrond, dan zegt de data dat er in de ene groep meer criminelen zouden zijn dan in de andere groep. De gedachtegang dat er causatie is, is fout, niet dat er minder criminelen zijn. En daar gaat het fout. Het wordt altijd uitgelegd als discriminatie, als causatie. Maar diezelfde cijfers liegen er niet om. Dat de onderliggende issues veeel verder gaan is evident. De stap van correlatie naar discriminatie wordt veel te snel gemaakt. Puur cijfermatig is het niet meer dan logisch. De dwangmatigheid om het etiket 'racisme' te ontwijken zal helemaal niemand goed doen. Het is intussen al een standaard excuus geworden.Nee, want je legt de verkeerde link. Het is een enorm probleem als je die link verkeerd legt omdat je dan een groep gaat benadelen op verkeerde gronden. De grond moet in dit geval bepaald worden door de laag van de bevolking en niet op afkomst. Doe je het wel op afkomst mis je aan de ene kant een deel van de groep die de problemen veroorzaakt, maar tegelijkertijd ga je een groep aanpakken die helemaal geen onderdeel is van het probleem. En dan ben je dus aan het discrimineren.
De correlatie is er dan nog steeds. Is de correlatie dan inherent discriminerend? Correlatie != causatie. Het is onwerkbaar om op inkomen te profileren.Klopt, en dan moet je die check dus niet doen, maar ook zeker niet gaan discrimineren op ras/kleur.
Maar als het een zeer hoog percentage is wat immigrant is, hoe groot is de kans dat er geen niet-immigrant in die controle zit? Om het dan racistisch te noemen is wel heel erg simplistisch. Puur cijfermatig alleen al.Als ze alleen naar de migranten kijken zijn ze racistisch bezig. Kijken ze naar de hele bevolking die daar woont is dat prima. Je moet er dus heel erg mee opletten waar je controles op baseert. En daar is het helaas nogal vaak fout gegaan waardoor er nu veel strenger naar gekeken wordt.
Hoe kun je dit stellen? Wie bepaald wat de 'hoofdreden' is? Ik kanme nog een relletje herinneren van een bekende rapper in NL die in een dikke wagen een willekeurige politiecontole moest ondergaan. Kwam zelfs in het nieuws. En klaagde uiteraard over racisme. Niet het plaatje van jongeman in een veel te dure wagen was het issue, nee, puur en alleen hoe eruit zag. Kon niet anders. Als ie in een doorsnee auto had gereden was hij niet eens opgevallen, maar dat punt valt altijd weg. Het is een totaalplaatje. Het continu maar wijzen naar discriminatie is extreem vermoeiend.Uit cijfers blijkt dat dat kleurtje dus wel vaak de hoofdreden is. En dat is nu net waar het op fout gaat. Als je niet goed kunt profileren, moet je dus niet profileren. Dan moet je niet gaan profileren op de verkeerde gronden.
Waarom noem je het rellenals je het eens bent dat het vooraf ver georganiseerd was en dat ze expliciet op zoek waren naar Joden. Je vindt gemeend racisme een probleem bij de poltie, maar als er mensen zijn die expliciet op zoek zijn naar Joden.....meten met meerdere maten?Klopt, maar ook dat komt dus van beide kanten.
Sowieso snap ik het nut van deze rellen niet echt, zeker voor de pro-Palestijnen geeft dit eerder een negatief beeld (en meer redenen om voor Israël te zijn)
De doelgroep van de 'relschoppers' zit op het vliegtuig. Er is geen enkele reden meer om het nog eens te verwachten. Die risico inschatting is intussen wel erg vaak 'een beetje' fout gegaan. Dan is politisch gezien gewoon de vraag, wanneer is een fout te fout? Ik bedoel, het staat niet best op een CV. En de opmerking dat er veel gebeurd in Amsterdam is een uitermate walgelijke bagatalisering in mijn ogen. Er wordt te makkelijk over die woordkeuzes heengestapt terwijl er wel terecht op Wilders van alles en nog wat wordt gezegd. Beide hebben recht op veel kritiek.Dat heeft voor nut dat je het nu makkelijker aan kunt pakken om de kans dat het nog een avond gebeurt zo klein mogelijk te maken. Het is natuurlijk een beetje laat, maar intussen is wel duidelijk dat de risico-afschatting verkeerd is geweest.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Ze hebben toch geen israelische supporters in Gaza losgelaten? Dit is Amsterdam. Een stad die er vrij weinig mee te maken heeft.c-nan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:49:
[...]
Nee, ze hebben Israëliërs aangevallen, niet Joden. Geweld van gister komt voort uit het geweld van Israel, niet omdat ze Joods zijn. Het is niet de eerste keer dat Maccabi Tel Aviv in Nederland voetbalt. Indien het Jodenhaat zou zijn, was het toen ook allemaal gebeurd.
[...]
Ik denk dat je zodra Russische supporters in Kiev loslaat er heel wat zal gebeuren, denk je niet?
[...]
Israëliërs.
[...]
Ik geloof niet dat je zo naief bent dat men met ‘jodenjacht’ eventjes het verschil tussen een israeliet en jood vergat. Dat is voor hen een pot nat.
Het is niet alsof er nooit Joden in Amsterdam lopen. In Amsterdam wonen er tienduizenden Joden. In het verleden zijn er supporters van Maccabi Tel Aviv in Nederland geweest. Geen problemen.Dennis schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:54:
[...]
Stel dus dat er gisteren een Joodse Nederlander met keppeltje daar op straat had gelopen, dan zouden ze hem met rust hebben gelaten?
Je kan proberen er een antisemitisme draai aan te geven, maar dat is het niet.
EU DNS: 86.54.11.100
@c-nan
Wat maakt het uit of er "Joden" of "Israëliërs" zijn aangevallen? Ja, een groep fans van Maccabi heeft zich ook misdragen maar vervolgens zijn er willekeurig mensen aangevallen. Wat maakt het uit welk stickertje de slachtoffers dan hebben?
En in het algemeen wil ik wel kwijt: waarom laten we ons in Nederland zo ophitsen? We laten ons ophitsen door demonstranten die het verschil tussen de regering van Israël en mensen die er wonen niet vatten. We laten ons ophitsen door haatzaaiers, van Wilders tot aan Netanyahu, en door politici die het conflict gebruiken voor eigen gewin. We laten ons ophitsen door terroristische organisaties als Hamas. We laten ons ophitsen door flutkranten als de Telegraaf. We laten ons ophitsen door idioten op X. We importeren een conflict naar Nederland wat niet het onze is en zo complex en groot is dat we amper enige bijdrage kunnen leveren aan een oplossing.
Edit
Ik word ook een beetje moe van het woordenspel dat de hele discussie is gaan beheersen. Is het genocide of niet?Is het antisemitisch of niet? Is het pro-Hamas of niet? We plakken stickertjes en verschansen onszelf vervolgens in een loopgraaf.
Wat maakt het uit of er "Joden" of "Israëliërs" zijn aangevallen? Ja, een groep fans van Maccabi heeft zich ook misdragen maar vervolgens zijn er willekeurig mensen aangevallen. Wat maakt het uit welk stickertje de slachtoffers dan hebben?
En in het algemeen wil ik wel kwijt: waarom laten we ons in Nederland zo ophitsen? We laten ons ophitsen door demonstranten die het verschil tussen de regering van Israël en mensen die er wonen niet vatten. We laten ons ophitsen door haatzaaiers, van Wilders tot aan Netanyahu, en door politici die het conflict gebruiken voor eigen gewin. We laten ons ophitsen door terroristische organisaties als Hamas. We laten ons ophitsen door flutkranten als de Telegraaf. We laten ons ophitsen door idioten op X. We importeren een conflict naar Nederland wat niet het onze is en zo complex en groot is dat we amper enige bijdrage kunnen leveren aan een oplossing.
Edit
Ik word ook een beetje moe van het woordenspel dat de hele discussie is gaan beheersen. Is het genocide of niet?Is het antisemitisch of niet? Is het pro-Hamas of niet? We plakken stickertjes en verschansen onszelf vervolgens in een loopgraaf.
[ Voor 26% gewijzigd door D-e-n op 09-11-2024 00:10 ]
Ik keur nergens iets goed he, ik corrigeer alleen. Er wordt gedaan alsof het allemaal is vanwege Jodenhaat, dat is het niet. Er wordt gedaan alsof Joodse gezinnen in Amsterdam onveilig zijn, er wordt gedaan alsof Joodse gezinnen zijn aangevallen. Dat is allemaal niet zo.D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:04:
@c-nan
Het ging enkel om de Maccabi Tel Aviv supporters, en niet om ze Joods zijn, maar omdat het Israëliërs zijn.
Van onschuldige burgers blijf je af. Maar blijf wel feitelijk en eerlijk.
En velen daarvan voelen zich zeer onveilig in Nederland, met name in Amsterdam. Antisemitisme? Wel nee!c-nan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:04:
[...]
Het is niet alsof er nooit Joden in Amsterdam lopen. In Amsterdam wonen er tienduizenden Joden. In het verleden zijn er supporters van Maccabi Tel Aviv in Nederland geweest. Geen problemen.
Je kan proberen er een antisemitisme draai aan te geven, maar dat is het niet.
Geen problemen?c-nan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:04:
Het is niet alsof er nooit Joden in Amsterdam lopen. In Amsterdam wonen er tienduizenden Joden. In het verleden zijn er supporters van Maccabi Tel Aviv in Nederland geweest. Geen problemen.
https://www.parool.nl/ams...keppeltje-meer~b2fade7ed/
Ik denk, nee ik weet wel zeker, dat je vreselijk naïef bent. Ik heb een paar pagina's geleden al een opsomming gegeven van antisemitische incidenten in Amsterdam in de afgelopen jaren. En dat was nog vòòr 7 oktober.Je kan proberen er een antisemitisme draai aan te geven, maar dat is het niet.
Trouwens, Femke Halsema noemde het zelf "een uitbarsting van antisemitisme".
Hoe kun je dit blijven roepen als de daders zelf spraken van ‘op jodenjacht gaan’. Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij.c-nan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:06:
[...]
Ik keur nergens iets goed he, ik corrigeer alleen. Er wordt gedaan alsof het allemaal is vanwege Jodenhaat, dat is het niet. Er wordt gedaan alsof Joodse gezinnen in Amsterdam onveilig zijn, er wordt gedaan alsof Joodse gezinnen zijn aangevallen. Dat is allemaal niet zo.
Het ging enkel om de Maccabi Tel Aviv supporters, en niet om ze Joods zijn, maar omdat het Israëliërs zijn.
Van onschuldige burgers blijf je af. Maar blijf wel feitelijk en eerlijk.
Maar ik denk dat dat dus weinig effectief is. Natuurlijk speelt die oorlog en de houding van de staat Israël een rol maar je kunt toch niet ontkennen dat dat in elk geval bij een extremer deel van de geweld plegers een algemene haat heeft opgeroepen.c-nan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:06:
[...]
Ik keur nergens iets goed he, ik corrigeer alleen.
Het wordt dan hetzelfde woordspel als bij genocide. Daar schieten mensen ook van in een kramp terwijl ook die term hoewel zwaar ook wel ergens vandaan komt. Maar dan gaat het vervolgens meer over het woord dan over de daden.
In de afgelopen 4 pagina's, sinds de tijdelijke slot op dit topic, is er welgeteld één post geweest waarin gewezen werd op de anti-Arabische leuzen door de Israëlische supporters en ook scanderen van doodswensen aan Palestijnen door Israëlische supporters, voorafgaand aan de escalatie.
Wat er ook gebeurde is namelijk:
- Israëli's scanderen: "Let the IDF win, fuck the Arabs
- Israëli's halen Palestijnse vlaggen van Amsterdamse gevels terwijl ze juichen en schreeuwen "fuck Palestina"
- Israëli's vallen taxichauffeurs aan, zowel de personen als de taxi's
- Israëli's tonen spandoeken en plakken stickers die soldaten verheerlijken die actief hebben deelgenomen aan de genocide het geweld in Gaza
- Israëli's fluiten tijdens een minuut stilte voor slachtoffers van de natuurramp in Spanje
- Israëli's steken vuurwerk af op de Dam terwijl ze "fuck Palestina" roepen
Bonus: NOS laat alleen Israëlische stemmen aan het woord in het nieuws, zonder uitleg over de gebeurtenissen die voorafgingen aan het geweld.
Daarmee zeg ik niet dat dit de enige oorzaak van de escalatie was. Daarmee zeg ik ook niet dat escalatie terecht was. Geweld tegen onschuldigen keur ik altijd af.
Wat ik wel zeg is dat het extreem reductie en lachwekkend is om het incident sec als Jodenhaat te omschrijven. Je kunt dat niet stellen zonder het extreme geweld jegens Palestijnen door een extreem rechtse regime in het achterhoofd te houden en de gebeurtenissen voorafgaand aan het geweld te benoemen en mee te wegen.
Even voor de volledige duidelijkheid voordat ik allerlei verwijten naar mij toe gegooid krijg: Ik keur het geweld absoluut af maar vind het ook enorm misleidend en incorrect om dit incident sec als jodenhaat te bestempelen.
Wat ik wel weer bijzonder maar niet verrassend vind is dat de Nederlandse politiek weer voorop staat om het Kristallnacht, antisemitisme en Jodenhaat te noemen, alsof het geweld in een vacuüm heeft plaatsgevonden. Maar goed, die blinde alliantie aan Israël is op zichzelf niet nieuw. Helemaal niet als je een cheerleader van Israël zoals Wilders als marionettespeler van het kabinet hebt.
Wat er ook gebeurde is namelijk:
- Israëli's halen Palestijnse vlaggen van Amsterdamse gevels terwijl ze juichen en schreeuwen "fuck Palestina"
- Israëli's vallen taxichauffeurs aan, zowel de personen als de taxi's
- Israëli's tonen spandoeken en plakken stickers die soldaten verheerlijken die actief hebben deelgenomen aan de genocide het geweld in Gaza
- Israëli's fluiten tijdens een minuut stilte voor slachtoffers van de natuurramp in Spanje
Bonus: NOS laat alleen Israëlische stemmen aan het woord in het nieuws, zonder uitleg over de gebeurtenissen die voorafgingen aan het geweld.
Daarmee zeg ik niet dat dit de enige oorzaak van de escalatie was. Daarmee zeg ik ook niet dat escalatie terecht was. Geweld tegen onschuldigen keur ik altijd af.
Wat ik wel zeg is dat het extreem reductie en lachwekkend is om het incident sec als Jodenhaat te omschrijven. Je kunt dat niet stellen zonder het extreme geweld jegens Palestijnen door een extreem rechtse regime in het achterhoofd te houden en de gebeurtenissen voorafgaand aan het geweld te benoemen en mee te wegen.
Even voor de volledige duidelijkheid voordat ik allerlei verwijten naar mij toe gegooid krijg: Ik keur het geweld absoluut af maar vind het ook enorm misleidend en incorrect om dit incident sec als jodenhaat te bestempelen.
Wat ik wel weer bijzonder maar niet verrassend vind is dat de Nederlandse politiek weer voorop staat om het Kristallnacht, antisemitisme en Jodenhaat te noemen, alsof het geweld in een vacuüm heeft plaatsgevonden. Maar goed, die blinde alliantie aan Israël is op zichzelf niet nieuw. Helemaal niet als je een cheerleader van Israël zoals Wilders als marionettespeler van het kabinet hebt.
[ Voor 42% gewijzigd door HollovVpo1nt op 09-11-2024 01:11 ]
Ik kwam zelf tot de conclusie dat dit misschien wel een van de weinige incidenten is waar both-sidism wel eens terecht zou kunnen zijn.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:40:
In de afgelopen 4 pagina's, sinds de tijdelijke slot op dit topic, is er welgeteld één post geweest waarin gewezen werd op de anti-Arabische leuzen door de Israëlische supporters en ook scanderen van doodswensen aan Palestijnen door Israëlische supporters, voorafgaand aan de escalatie.
- Daarmee zeg ik niet dat dit de oorzaak van de escalatie was
- Daarmee zeg ik ook niet dat escalatie terecht was. Geweld tegen onschuldigen keur ik altijd af.
Wat ik wel zeg is dat het extreem reductief is om het incident sec als Jodenhaat te omschrijven. Je kunt dat niet stellen zonder het extreme geweld jegens Palestijnen door een extreem rechtse regime in het achterhoofd te houden.
Dat gezegd hebbende, als de Israëlische supporters dat hebben gedaan, net zoals het neerhalen van Palestijnse vlaggen, geeft dat ze voor mijn part recht op een enkeltje Israël. Vandalisme valt niet goed te praten, laat staan wanneer het politiek ingegeven is. En dergelijke leuzen zijn ook in geen enkele vorm te rijmen met onze wetgeving. Dan heb je in Nederland als gast echt niks te zoeken.
Dat staat echter los van wat er van de andere kant getoond is. Het maakt me eigenlijk niet eens uit of het binnen de definitie van antisemitisme valt of niet, is ook niet relevant aangezien daar geen specifieke wetten voor zijn vziw. Maar wanneer er dus met voorbedachte rade geweld gepleegd wordt met politieke doeleinden, neig je al wel behoorlijk snel naar terrorisme.
De aanleiding is dan dus ook per definitie niet meer wat de Maccabi fans gedaan of gezegd hebben. Men was toch al op zoek naar een dusdanige confrontatie. Misschien dat men dan zowaar nog beter wegkomt door het op geweld door etniciteit te gooien, dan op geweld om politieke doeleinden, afhankelijk waar welke strafmaat op staat…
Kei en keihard aanpakken wat mij betreft. Dergelijke acties zijn op geen enkele manier te tolereren. Ongeacht of het nou wel of geen jodenhaat is. Dat is enkel semantisch geneuzel.
Om vervolgens na een nihil aantal aangiftes te kunnen concluderen dat er weinig aan de hand was en de hele boel richting het archief kan. Hoe voorspelbaar...alexbl69 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:32:
[...]
Lies, damn lies and statistics...
Criminaliteit gedaald, maar overlast gestegen.
De aangiftebereidheid daalt al jaren. Cijfers over criminaliteit staan dus steeds verder van de werkelijkheid af.
Vandaag ook de oproep van Halsema dat iedereen aangifte moet doen. Logisch, anders kan men niks. Maar ook een loze oproep, want de slachtoffers zijn allemaal al vertrokken.
'Iedereen heeft het over de Joden enzo, maar die Duitsers waren ook geen lieverdjes hoor'HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:40:
Wat er ook gebeurde is name:
- Israëli's vallen taxichauffeurs aan, zowel de persopk als de taxi
- NOS laat alleen Israëlische stemmen aan het woord in het ochtendnieuws, zonder uitleg over de gebeurtenissen die voorafgingen aan het geweld tegen de 5 Israëli's.
Toen Hans dat zei was het grappig. Nu is het een persiflage van de realiteit.
Hoe is het misleidend om het jodenhaat te noemen? Als het SC Red Bull was, was dit niet gebeurd. Toch? Als MVV op bezoek was gekomen, was dit niet gebeurd. Je benoemd zelf de relaties, maar weigerd die relaties te erkennen.
Nog maar te zwijgen over de mogelijkheid dat we het hier over 3e en 4e genaraties hebben. Hoe diep ingebakken zit die Jodenhaat dan wel niet? Als je zo ver in generaties hebben is het cultureel, niet tijdsgebonden.
En nee, ik praat niks goed wat Israel doet, maar om het genocide te noemen is stupide, het is de meest dramatisch incapabale genocide ooit.
Klopt, dan was het niet gebeurd, want dat zijn geen Israëliërs waar het geweld tegen gericht was.siggy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:12:
[...]
'Iedereen heeft het over de Joden enzo, maar die Duitsers waren ook geen lieverdjes hoor'
Toen Hans dat zei was het grappig. Nu is het een persiflage van de realiteit.
Hoe is het misleidend om het jodenhaat te noemen? Als het SC Red Bull was, was dit niet gebeurd. Toch? Als MVV op bezoek was gekomen, was dit niet gebeurd. Je benoemd zelf de relaties, maar weigerd die relaties te erkennen.
Het is haat tegen de Israelische staat en onderdanen, geen Jodenhaat.Nog maar te zwijgen over de mogelijkheid dat we het hier over 3e en 4e genaraties hebben. Hoe diep ingebakken zit die Jodenhaat dan wel niet? Als je zo ver in generaties hebben is het cultureel, niet tijdsgebonden.
En nee, ik praat niks goed wat Israel doet, maar om het genocide te noemen is stupide, het is de meest dramatisch incapabale genocide ooit.
Omdat dat suggereert dat het zijn van een Jood de enige reden is dat het geweld heeft plaatsgevonden, terwijl ik zojuist heb onderbouwd dat er vanuit de kamp van de Israëlische aanhang behoorlijk wat provocatie was. Je kunt niet het incident beoordelen zonder de provocatie mee te wegen. Dat praat nogmaals het geweld niet goed, maar maakt het wel onmogelijk om het sec Jodenhaat te noemen.siggy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:12:
[...]
Hoe is het misleidend om het jodenhaat te noemen?
[ Voor 6% gewijzigd door HollovVpo1nt op 09-11-2024 01:22 ]
Maar dat is dezelfde semantische discussie. We hebben het hier pagina's lang over of het bij de slachtoffers van geweld om "Joden" of "Israëliërs" gaat en of de term "genocide" wel of niet passend is voor de manier waarop Netanyahu tekeer gaat tegenover inwoners van de door Israël bezette gebieden. Who cares? Wat schieten we met dit soort non-discussies op?siggy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:12:
[...]
En deze non-discussies komen hier dus van twee kanten. Maar het wakkert alleen maar haat aan. Dat politici als Wilders dat doen kunnen we niet veranderen. Op dit forum zouden we betere keuzes kunnen maken.
[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 09-11-2024 01:24 ]
Zo'n vlag kost een paar EUR. Symbolisch is het groter, en die vlag hing daar gewoon. Daar blijf je van af. De leuzen die geroepen werden lijken meer op een soort van demonstratie. Moet je niet willen. Als je ergens te gast bent, dan pas je je aan en een gastheer gedraagd zich als gentleman.Cid Highwind schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:57:
[...]
Dat gezegd hebbende, als de Israëlische supporters dat hebben gedaan, net zoals het neerhalen van Palestijnse vlaggen, geeft dat ze voor mijn part recht op een enkeltje Israël. Vandalisme valt niet goed te praten, laat staan wanneer het politiek ingegeven is. En dergelijke leuzen zijn ook in geen enkele vorm te rijmen met onze wetgeving. Dan heb je in Nederland als gast echt niks te zoeken.
Kijk je naar proportie dan hebben enkele Israëlische voetbalsupporters zich inderdaad misdragen. Dat mag worden aangepakt en besproken. Jij zegt terugsturen; ik zeg verhoren en beboeten.
Maar de openbare geweldpleging is veel ernstiger en, gezien de geschiedenis van Amsterdam, bijzonder pijnlijk. Het is ook zeer laf om met zovelen tegen enkelen te gaan vechten. Het is mij ook ooit overkomen dat ik door tientallen extreemrechtse figuren werd belaagd, bedreigd, fysiek mishandeld, en vernederd. Doodeng, en ik heb er niet eens aangifte van durven doen destijds. Gelukkig hangen (in Amsterdam) overal camera's en de ezels hebben hun eigen misdaden zo te zien gefilmd. Hopelijk werkt Durov mee aan rechtsverzoek. Daarnaast zijn de Israëliërs niet begonnen met geweld tegen Nederlanders.
Voor Israëliërs is de pijnlijke boodschap dat zij steeds minder welkom zijn in Nederland. Zie ook Songfestival akkefietje. Ik denk niet dat dat conflicthantering te noemen valt.
Ik snap nu ook waarom ik gisternacht zoveel sirenes hoorde. En ik woon niet eens in Amsterdam.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Genocide is een juridische term, die eerst rechterlijk getoetst moet worden.D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:21:
[...]
Maar dat is dezelfde semantische discussie. We hebben het hier pagina's lang over of het bij de slachtoffers van geweld om "Joden" of "Israëliërs" gaat en of de term "genocide" wel of niet passend is voor de manier waarop Netanyahu tekeer gaat tegenover inwoners van de door Israël bezette gebieden. Who cares? Wat schieten we met dit soort non-discussies op? En deze non-discussies komen dus van twee kanten. Het wakkert alleen maar haat aan.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dus het is alleen haat als het de enige reden is dat het gebeurd? Dat is een absurde maatstaf. De provocatie was op de dag van, het plannen van het geweld was voor de provocatie. De provocatie had nul impact op het resultaat. Het enige wat je kunt zeggen is at ze niet uit waren op moord, maar puur terreur.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:16:
[...]
Omdat dat suggereert dat het zijn van een Jood de enige reden is dat het geweld heeft plaatsgevonden, terwijl ik zojuist heb onderbouwd dat er vanuit de kamp van de Israëlische aanhang behoorlijk wat provocatie was. Dat praat nogmaals het geweld niet goed, maar maakt het wel onmogelijk om het sec Jodenhaat te noemen.
Verwijderd
(nadruk toegevoegd) Bron?siggy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:24:
[...]
Dus het is alleen haat als het de enige reden is dat het gebeurd? Dat is een absurde maatstaf. De provocatie was op de dag van, het plannen van het geweld was voor de provocatie. De provocatie had nul impact op het resultaat. Het enige wat je kunt zeggen is at ze niet uit waren op moord, maar puur terreur.
De VN heeft hem, meen ik, toch echt gebruikt. Maar ik ga mezelf herhalen: het is een zinloze semantische discussie. En dit soort discussies zijn extra gif in een toch al giftige discussie.Jerie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:24:
[...]
Genocide is een juridische term, die eerst rechterlijk getoetst moet worden.
[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 09-11-2024 01:29 ]
Woorden hebben gewoon betekenis en definities, zodra we woorden gaan gebruik die hun definties geweld aandoen moet dat gezegd kunnen worden. Want zodra woorden hun inhoude verliezen is discussie bij voorbaat onmogelijk. Want als iedereen een eigen definitie van een woord mag verzinnen gaat het nergens meer over.D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:21:
[...]
Maar dat is dezelfde semantische discussie. We hebben het hier pagina's lang over of het bij de slachtoffers van geweld om "Joden" of "Israëliërs" gaat en of de term "genocide" wel of niet passend is voor de manier waarop Netanyahu tekeer gaat tegenover inwoners van de door Israël bezette gebieden. Who cares? Wat schieten we met dit soort non-discussies op?
En deze non-discussies komen hier dus van twee kanten. Maar het wakkert alleen maar haat aan. Dat politici als Wilders dat doen kunnen we niet veranderen. Op dit forum zouden we betere keuzes kunnen maken.
De toespraak van Halsema?
En toch wijst de data allesbehalve op genocide. De aanval van 7 okt was statistisch meer genocide te noemen dan wat Israel heef gedaan sinds 2006.D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:27:
[...]
De VN heeft hem, meen ik, toch echt gebruikt. Maar ik ga mezelf herhalen: het is een zinloze semantische discussie. En dit soort discussies zijn extra gif in een toch al giftige discussie.
[ Voor 18% gewijzigd door siggy op 09-11-2024 01:34 ]
Ik zet die maatstaf niet, dat doen de mensen die het Kristallnacht en pogrom noemen, omdat die twee gebeurtenissen gekenmerkt worden door geweld op basis van sec het Jood zijn. Als je wilt claimen dat het incident van gisteren een Kristallnacht, een pogrom of pure Jodenhaat was, dan moet je kunnen aantonen dat er geen enkele andere aanleiding voor het geweld heeft kunnen zijn. Aangezien er al aantoonbare provocatie is geweest door de Israëlische aanhang kun je al uitsluiten dat het sec jood zijn de reden was voor het geweld.siggy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:24:
[...]
Dus het is alleen haat als het de enige reden is dat het gebeurd? Dat is een absurde maatstaf. De provocatie was op de dag van, het plannen van het geweld was voor de provocatie. De provocatie had nul impact op het resultaat. Het enige wat je kunt zeggen is at ze niet uit waren op moord, maar puur terreur.
Natuurlijk zullen mensen meegedaan hebben uit pure haat voor Israelis, of Joden. Maar het gehele incident te bestempelen als een daad van pure jodenhaat, zonder de provocatie te erkennen is geveinsd.
Heeft de VN dat juridisch getoetst?D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:27:
[...]
De VN heeft hem, meen ik, toch echt gebruikt. Maar ik ga mezelf herhalen: het is een zinloze semantische discussie. En dit soort discussies zijn extra gif in een toch al giftige discussie.
De VN noemt het "genocide" en Halsema had het over "antisemitisch". Dat zijn gezagsdragende partijen. Gek he, dat mensen die woorden dan gebruiken? Dan zullen er inderdaad allerlei mitsen en maren zijn bij het gebruik maar waarom moeten we het daar over hebben terwijl we weten dat het niet zwart wit is?siggy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:28:
[...]
Woorden hebben gewoon betekenis en definities, zodra we woorden gaan gebruik die hun definties geweld aandoen moet dat gezegd kunnen worden. Want zodra woorden hun inhoude verliezen is discussie bij voorbaat onmogelijk. Want als iedereen een eigen definitie van een woord mag verzinnen gaat het nergens meer over.
Ik vind dit soort discussies eerlijk om je dood te schamen. Er gaan dagelijks mensen dood in dit conflict. Dit conflict is al decennia bezig en zal voorlopig niet stoppen. En dan zitten wij elkaar hier semantisch vliegen af te vangen met als enige gevolg dat één kant de boosdoener is want ja "antisemitisme" of "genocide" is natuurlijk hartstikke fout.
Stop nu eens met dieherhaling van zetten. Het is misschien wel de belangrijkste reden dat Midden-Oosten topics hier taboe zijn. Dan klagen we over de mods maar we doen het zelf.
[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 09-11-2024 01:41 ]
Nogmaals, de daden ware gepland voor e provocatie. Dus de provocatie is in deze irrelevant.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:34:
[...]
Ik zet die maatstaf niet, dat doen de mensen die het Kristallnacht en pogrom noemen, omdat die twee gebeurtenissen gekenmerkt worden door geweld op basis van sec het Jood zijn. Als je wilt claimen dat het incident van gisteren een Kristallnacht, een pogrom of pure Jodenhaat was, dan moet je kunnen aantonen dat er geen enkele andere aanleiding voor het geweld heeft kunnen zijn. Aangezien er al aantoonbare provocatie is geweest door de Israëlische aanhang kun je al uitsluiten dat het sec jood zijn de reden was voor het geweld.
Natuurlijk zullen mensen meegedaan hebben uit pure haat voor Israelis, of Joden. Maar het gehele incident te bestempelen als een daad van pure jodenhaat, zonder de provocatie te erkennen is geveinsd.
Gezag bepaald feitelijkheden? Daar is een woord voor maar ik kom er niet op.D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:38:
[...]
De VN noemt het "genocide" en Halsema had het over "antisemitisch". Dat zijn gezagsdragende partijen. Gek he, dat mensen die woorden dan gebruiken? Dan zullen er inderdaad allerlei mitsen en maren zijn bij het gebruik maar waarom moeten we het daar over hebben terwijl we weten dat het niet zwart wit is?
Ik vind dit soort discussies eerlijk om je dood te schamen. Er gaan dagelijks mensen dood in dit conflict. Dit conflict is al decennia bezig en zal voorlopig niet stoppen. En dan zitten wij elkaar hier semantisch vliegen af te vangen met als enige gevolg dat één kant de boosdoener is want ja "antisemitisme" of "genocide" is natuurlijk hartstikke fout.
Natuurlijk is er wel een aanleiding. Die aanleiding is glashelder: dat is het Midden-Oosten conflict. Dat iemand een vlag steelt en/of in brand steekt legitimeert geweld niet. Zelfde met deze leuzen. Als jij op straat iemand discrimineert dan staat dat die ander niet toe om geweld tegen jou te gebruiken. Pas wanneer iemand jou fysiek aanvalt mag jij gepaste verdediging toepasse.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:34:
[...]
Ik zet die maatstaf niet, dat doen de mensen die het Kristallnacht en pogrom noemen, omdat die twee gebeurtenissen gekenmerkt worden door geweld op basis van sec het Jood zijn. Als je wilt claimen dat het incident van gisteren een Kristallnacht, een pogrom of pure Jodenhaat was, dan moet je kunnen aantonen dat er geen enkele andere aanleiding voor het geweld heeft kunnen zijn. Aangezien er al aantoonbare provocatie is geweest door de Israëlische aanhang kun je al uitsluiten dat het sec jood zijn de reden was voor het geweld.
Wel is het zo dat diegene die discrimeerde ook mogelijk onrechtmatig danwel strafbaar heeft gehandeld. Dat moet dan juridisch bewezen worden.
Kortom, we gaan Wilders niet in elkaar beuken of omleggen vanwege een uitspraak. Tenminste, zo doen we dat in Nederland.
Jullie blijven maar doorzeuren maar volgens mij was ik vrij duidelijk over wat ik van de hele discussie vind. Dus je krijgt geen antwoordsiggy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:41:
[...]
Gezag bepaald feitelijkheden? Daar is een woord voor maar ik kom er niet op.
Ik wil best geloven dat een deel van het geweld zonder provocatie ook plaats gevonden had. Ik kan het niet bewijzen, maar kan het mij wel voorstellen. Maar je kunt de provocatie niet wegdenken. Zolang die provocatie plaats gevonden heeft zal een deel van het geweld daardoor beïnvloed kunnen zijn, waardoor je niet kunt zeggen dat het gele incident pure jodenhaat was en niet kun zeggen dat het gehele incident niks met jodenhaat te maken had. Het was een cocktail van haat jegens Israëli, hooligan geweld, en geprovoceerd geweld, waarvoor het onmogelijk is om daar één oordeel - Jodenhaat - over te vellen.siggy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:38:
[...]
Nogmaals, de daden ware gepland voor e provocatie. Dus de provocatie is in deze irrelevant.
Ik heb nergens gezegd dat er geen aanleidingen waren en ik heb ook nergens geweld gelegitimeerd.Jerie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:42:
[...]
Natuurlijk is er wel een aanleiding. Die aanleiding is glashelder: dat is het Midden-Oosten conflict. Dat iemand een vlag steelt en/of in brand steekt legitimeert geweld niet. Zelfde met deze leuzen. Als jij op straat iemand discrimineert dan staat dat die ander niet toe om geweld tegen jou te gebruiken. Pas wanneer iemand jou fysiek aanvalt mag jij gepaste verdediging toepasse.
Wel is het zo dat diegene die discrimeerde ook mogelijk onrechtmatig danwel strafbaar heeft gehandeld. Dat moet dan juridisch bewezen worden.
Kortom, we gaan Wilders niet in elkaar beuken of omleggen vanwege een uitspraak. Tenminste, zo doen we dat in Nederland.
[ Voor 34% gewijzigd door HollovVpo1nt op 09-11-2024 01:56 ]
Verwijderd
Oef, het is even zoeken, maar dit lijkt het meeste op je claim:
Bron: https://tpo.nl/2024/11/08...-terugbrengt-aan-pogroms/Het onderzoek richt zich ook op de vraag of de antisemitische rellen georganiseerd waren
Verder heb ik niks kunnen terugvinden over een vermeende planning vóór een vermeende provocatie.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2024 02:02 ]
Dat is voer voor juristen. Hetzelfde kun je ook zeggen over 7 Okt (de gevolgen van, of aanleiding tot). Dat moeten wij niet proberen te willen.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:54:
[...]
Ik wil best geloven dat een deel van het geweld zonder provocatie ook plaats gevonden had. Ik kan het niet bewijzen, maar kan het mij wel voorstellen. Maar je kunt de provocatie niet wegdenken. Zolang die provocatie plaats gevonden heeft zal een deel van het geweld daardoor beïnvloed kunnen zijn, waardoor je niet kunt zeggen dat het gele incident pure jodenhaat was en niet kun zeggen dat het gehele incident niks met jodenhaat te maken had. Het was een cocktail van haat jegens Israëli, hooligan geweld, en geprovoceerd geweld, waarvoor het onmogelijk is om daar één oordeel - Jodenhaat - over te vellen.
[...]
Ik heb nergens gezegd dat er geen aanleidingen waren en ik heb ook nergens geweld gelegitimeerd.
Waar jij bang voor lijkt te zijn is dat het Israëlische gedrag in Amsterdam niet juridisch aan wordt gepakt. Ik deel die vrees maar het rechtvaardigt de reactie van fysiek geweld niet. Het interesseert mij daarbij niet wat een eventuele toedracht is, hoogstens zou je daarvoor een beetje strafvermindering toe kunnen passen. Je moet gewoon van anderen afblijven, klaar.
De vraag of dit jodenhaat betreft lijkt me overigens ook voer voor juristen.
Ze heeft het expliciet gehad over de bewuste Telegram berichten in haar toespraak. Dat het niet geschreven wordt moet je de media aanrekenen.Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:59:
[...]
Oef, het is even zoeken, maar dit lijkt het meeste op je claim:
[...]
Bron: https://tpo.nl/2024/11/08...-terugbrengt-aan-pogroms/
Verder heb ik niks kunnen terugvinden over een vermeende planning vóór een vermeende provocatie.
En als we dan aannemen dat die berichten ná de provocatie waren gedaan,dan is bij voorbaat het gehele politieapparaat incompetent als de politie zo makkelijk te omzeilen zijn. Dan hebben we hele andere problemen.
ik denk dat (een onderdeel) van de duiding van Hans Teeuwen van vandaag er wel 1 een is die de lading redelijk dekt: ''Kijk, zo'n eerste pogrom is natuurlijk voor iedereen een beetje wennen....''
Er waren 800 agenten (inclusief hulp van buiten Amsterdam) op de been, en die konden hit & run niet voorkomen. Dat toegeven is je zwakte tonen, en dat is juist moedig, maar voor NL niet uitzonderlijk; zie ook de coronarellen.siggy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 02:08:
[...]
Ze heeft het expliciet gehad over de bewuste Telegram berichten in haar toespraak. Dat het niet geschreven wordt moet je de media aanrekenen.
En als we dan aannemen dat die berichten ná de provocatie waren gedaan,dan is bij voorbaat het gehele politieapparaat incompetent als de politie zo makkelijk te omzeilen zijn. Dan hebben we hele andere problemen.
Hier werd op Joodse mensen ‘gejaagd’ omdat ze joods zijn. Ik kan er echt niet anders van maken.PHiXioN schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:29:
[...]
Nee hoor, ze hebben Israëlische voetbalfans aangevallen uit onvrede over het feit dat hun regering hele steden platgooit en families uit moord. Als antwoord en wraak op het uitmoorden van veel geliefden op 7 okt 2023. Dat veel Israëliërs joden zijn betekent niet dat het ging om hun joods zijn.
[mbr]*knip* dit soort verwensingen willen we niet zien.[/mbr]
Ik kan iedereen die probeert dat anders te duidend aanraden deze radio column uit het programma dit is de dag terug te luisteren het gaat om de week van Diederik ( begint rond 18:29 in de uitzending)
https://www.nporadio1.nl/.../2024-11-08-dit-is-de-dag
Niet om het goed te praten, maar er gaat ook een filmpje rond waar ze Oekraïner dwingen om zijn paspoort te laten zien, om te kijken of het geen Israëliër is. Ook al noemen ze het zelf zo is in dit geval Jood dan niet als synoniem voor Israëliër gebruikt. Net als dat het als synoniem voor Ajacied gebruikt kan worden?brothermaynard schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 06:20:
[...]
Hier werd op Joodse mensen ‘gejaagd’ omdat ze joods zijn. Ik kan er echt niet anders van maken.
Ik kan iedereen die probeert dat anders te duidend aanraden deze radio column uit het programma dit is de dag terug te luisteren het gaat om de week van Diederik ( begint rond 18:29 in de uitzending)
https://www.nporadio1.nl/.../2024-11-08-dit-is-de-dag
Kijk juridisch kan daar een verschil in zitten als tussen discriminatie/racisme of antisemitisme een verschil zit in de strafmaat.
Tja maar hier lees ik het volgendebrothermaynard schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 06:20:
[...]
Hier werd op Joodse mensen ‘gejaagd’ omdat ze joods zijn. Ik kan er echt niet anders van maken.
https://edition.cnn.com/2...erdam-intl-hnk/index.html
Misschien moeten we ook een woord bedenken voor moslims? Los dat ik verre van fan ben van (gekleurde) Nederlanders die zich agressief/vijandig gedragen naar andere mensen of zich niet aan de normen/waarden houden zoals ik die in mijn jeugd heb meegekregen, lijken bovenstaande zinnen het geheel toch wat meer perspectief te geven... Al lees ik hier niks over terug in de Nederlandse media?Tensions had been rising in the lead-up to Thursday night’s match with multiple social media videos showing Maccabi fans chanting anti-Arab slurs, praising Israeli military attacks in Gaza and yelling “f**k the Arabs.” Other videos apparently filmed in Amsterdam show men ripping Palestinian flags off buildings. It is unclear when those videos were filmed.
[ Voor 20% gewijzigd door President op 09-11-2024 08:30 ]
Wat ik toch vooral stuitend vind is dat er blijkbaar een groep is die meent aan eigenrichting te moeten doen. En ik vraag me af wat die groep nu eigenlijk motiveert.
Van de kant van Bibi/Wilders is het autoritarisme me duidelijk, maar ik vind het aan de pro-Palestijnse kant in Nederland lastig om te duiden wie die leider dan is. Tenzij je loyaliteit aan "de zaak" daaronder zou scharen of iets dergelijks.Virtuozzo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:53:
[...]
Draaiboeken. Autoritarisme identificeert onderling middels specifieke signalen, met hoeft niet in verbinding te staan om onderling te faciliteren.
Het zijn oude lessen, we lijken ze als samenleving vergeten te zijn. Dit soort dynamiek is heel laagdrempelig te triggeren, middels het activeren van predisposities, ook daar waar mensen niet in het segment van autoritarisme zitten.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Volgens mij is er weinig leiderschap. Merendeel van de "relschoppers" sluit maar al te graag aan wanneer ze op een of andere manier de Nederlandse maatschappij kunnen terroriseren en ontwrichten. Dit keer gebruiken ze Palestina als excuus, de volgende keer iets anders.Bananenplant schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:38:
Wat ik toch vooral stuitend vind is dat er blijkbaar een groep is die meent aan eigenrichting te moeten doen. En ik vraag me af wat die groep nu eigenlijk motiveert.
[...]
Van de kant van Bibi/Wilders is het autoritarisme me duidelijk, maar ik vind het aan de pro-Palestijnse kant in Nederland lastig om te duiden wie die leider dan is. Tenzij je loyaliteit aan "de zaak" daaronder zou scharen of iets dergelijks.
En wat de motivatie is? Haat en jaloezie naar de vrijheid van het "westen".
[ Voor 5% gewijzigd door Pelox op 09-11-2024 08:52 ]
Zero.
De reconstructies van de Volkskrant en van NRC benoemen het gewoon. En die van de Volkskrant plaatst het volgende voordat die vlag van het Rokin getrokken werd:President schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:18:
[...]
Tja maar hier lees ik het volgende
[...]
Al lees ik hier niks over terug in de Nederlandse media?
De provocaties door Maccabi-fans waren dus een vonkje voor het kruit dat er al lag. Als die provocaties de enige aanleiding zouden zijn zouden de relschoppers zich wel onwaarschijnlijk snel gemobiliseerd hebben.Op woensdag zijn er al veel Maccabi-supporters in de stad, er leeft angst onder pro-Palestijnse activisten. ‘De stad is vol hooligans, inclusief Israëlische soldaten’, aldus een vaak gedeeld bericht op pro-Palestijnse kanalen op sociale media. ‘Maccabi steunt openlijk oorlogsmisdaden en genocide in Gaza. (...) Stel jezelf de vraag, ben je fysiek en mentaal voorbereid om het op te nemen tegen een massa hooligans? Als je thuis blijft, maakt dat je geen minder goede activist.’
die groep is al jarenlang bezig met eigenrichting, vanaf de rellen tijdens covid tot aan eergisterennacht in Amsterdam en alles daartussen in.Bananenplant schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:38:
Hun motivatie: de intens diepe haat richting álles dat Westers / Nederlands (en eergister Joods) is.
Dat is op zich niet iets nieuws ofzo.
En die organiseren zich vooral via social media kanalen als Telegram. Zo ook eergisteren in Amsterdam.
In onderzoeken van oa NOS (ik meen dat het oa (onderzoeks)journalist Rudy Bouma was)is dat in het verleden al uitgezocht, hoe deze lieden zich organiseren en ophitsen.
[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 09-11-2024 08:58 ]
Exact. Precies dit._Bailey_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:52:
[...]
die groep is al jarenlang bezig met eigenrichting, vanaf de rellen tijdens covid tot aan eergisterennacht in Amsterdam en alles daartussen in.
Hun motivatie: de intens diepe haat richting álles dat Westers / Nederlands (en eergister Joods) is.
Dat is op zich niet iets nieuws ofzo.
En die organiseren zich vooral via social media kanalen als Telegram. Zo ook eergisteren in Amsterdam
Zero.
De haat voor Joden zit bij een groot gedeelte van de bevolking zo diep dat je wel naïef moet zijn om dit als incident af te schilderen. Ik heb niks op met Wilders. Ik kijk met verdriet naar de situatie in Gaza. Maar dit was een ordinaire Jodenjacht. In Amsterdam. Anno nu. En Femke.. ach ach niemand zag het aankomen hoor. Welllicht iets meer thee drinken dan
Het zijn verschillende grootheden. Bij elke pro-Palestina demonstratie worden er Israëlische vlaggen verbrand en vertrapt. Hell, dat gebeurt bij bijna elke demonstratie. En dan hebben we het nog maar niet over wat er altijd geroepen wordt, maar dat is van alle tijden. Zeker afkeuringswaardig en zorgt enkel voor escalatie.President schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:18:
[...]
[...]
Misschien moeten we ook een woord bedenken voor moslims? Los dat ik verre van fan ben van (gekleurde) Nederlanders die zich agressief/vijandig gedragen naar andere mensen of zich niet aan de normen/waarden houden zoals ik die in mijn jeugd heb meegekregen, lijken bovenstaande zinnen het geheel toch wat meer perspectief te geven... Al lees ik hier niks over terug in de Nederlandse media?
Het kan echter geen excuus of vergoelijking zijn voor het systematisch opjagen en in elkaar slaan van een specifieke groep.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
aangezien dit een politiek topic is;alexbl69 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:15:
[...]
Het zijn verschillende grootheden. Bij elke pro-Palestina demonstratie worden er Israëlische vlaggen verbrand en vertrapt. Hell, dat gebeurt bij bijna elke demonstratie. En dan hebben we het nog maar niet over wat er altijd geroepen wordt, maar dat is van alle tijden. Zeker afkeuringswaardig en zorgt enkel voor escalatie.
Het kan echter geen excuus of vergoelijking zijn voor het systematisch opjagen en in elkaar slaan van een specifieke groep.
Is tegen acties als eergisteren nacht uberhaupt wel iets te doen vanuit de politiek? Dit waren nog maar een paar hit & runs door ''''scootertuig''' (aldus Femke Halsema) .
Met ruim 800 agenten op de been was dit niet te voorkomen, ook al was het begin/halverwege deze week al lang bekend op social media kanalen als Telegram.
Vanuit de Politie lukt het (helaas) niet, wellicht vanuit de politiek wel?
Of we moeten we ons er maar gewoon bij neerleggen en hobbelen van het ene incident naar de andere pogrom?
*knip*, wat minder stemmingmakend mag ook wel.
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 09-11-2024 16:56 ]
Ik begin er steeds minder van te geloven dat de bekende driehoek dit niet heeft kunnen zien aankomen. De middag voor de wedstrijd is nota bene nog een demonstratie verplaatst waar pro-palestina demonstranten de arena al wilden betreden. Naief?Deruxian schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:04:
De haat voor Joden zit bij een groot gedeelte van de bevolking zo diep dat je wel naïef moet zijn om dit als incident af te schilderen. Ik heb niks op met Wilders. Ik kijk met verdriet naar de situatie in Gaza. Maar dit was een ordinaire Jodenjacht. In Amsterdam. Anno nu. En Femke.. ach ach niemand zag het aankomen hoor. Welllicht iets meer thee drinken dan
https://nos.nl/artikel/25...ijd-ajax-maccabi-tel-aviv
ja, die snap ik dan weer wel.stylezzz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:31:
[...]
Ik begin er steeds minder van te geloven dat de bekende driehoek dit niet heeft kunnen zien aankomen.
De burgermeester van Amsterdam zal áltijd achter haar driehoek blijven staan.
De driehoek is hierin niets te verwijten is haar strekking in de persconferentie, alhoewel ik benieuwd ben naar dat onafhankelijke (wie precies?) onderzoek dat gaat komen nav de pogrom in Amsterdam.
Klopt wat schaal betreft, alleen je ziet wel dat zodra er enige ruimte gegeven wordt er gelijk aanslagen volgen. Hetzelfde met dat voedsel/medische hulp. Vanaf het begin wordt dat gebruikt om militaire middelen binnen te krijgen. Als beide kanten geen oplossing willen dan is het onmogelijk om wel tot een goede uitkomst te komen. Het is niet alsof Hamas niet wist dat er zo'n reactie zou volgen.Morrar schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:39:
[...]
Beiden kanten zijn fout, maar hopelijk zie je toch wel een verschil in proportionaliteit? Er staat geen enkele maat meer op.
Gaza was al een ommuurd kamp en nu gooien we er zware vliegtuigbom en op. Het is als schieten op vissen in een ton. Oh en we blokkeren ook elke vorm van voedsel en medische hulp of draaien de waterkraan dicht.
Maar we zitten hier in het Nederlandse politiek topic, dus laten we het over de situatie in Nederland hebben.
[removed]
Wat ik nu zo goed vind aan wat Halsema deed: erkennen dat de gebeurtenissen herinneringen aan pogroms oproepen ipv zeggen dat het een pogrom was. Erkenning van wat het met Joodse mensen doet zonder meer benzine op het vuur te gooien.
Bijzonder om te lezen dat ook jij aan Whataboutism doet...alexbl69 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:15:
[...]
Het zijn verschillende grootheden. Bij elke pro-Palestina demonstratie worden er Israëlische vlaggen verbrand en vertrapt. Hell, dat gebeurt bij bijna elke demonstratie. En dan hebben we het nog maar niet over wat er altijd geroepen wordt, maar dat is van alle tijden. Zeker afkeuringswaardig en zorgt enkel voor escalatie.
Bij een pro-Palestijnse demonstratie heb je nog het politieke element, waarbij de Pro-Palestijnse demonstranten de Israëlische regime, gekenmerkt door hun vlag, laken, omdat ze vinden dat het anno nu een terroristische staat is die aan de lopende band en gedocumenteerd mensenrechten schendt en ongestraft oorlogsmisdaden pleegt. Er zitten racistische extremisten in het Israëlische kabinet, ministers die openlijk pleiten voor de annexatie en uitroeiing van Palestijnen en een Minister president en voormalig defensie minister waartegen arrestatiebevellen zijn ingediend door het Internationaal Strafhof.alexbl69 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:15:
[...]
Ze doen dat niet "zomaar omdat het Israël is", maar omdat Israël, gekenmerkt door hun vlag, symbool van terrorisme is voor hun. Kun je het mee oneens zijn, ik wil daar geen indehoudelijke discussie over vanwege de regels, maar ik wil aangeven dat dit nou het principe van een demonstratie is.
Het valt mij nogmaals op dat weer de acties worden besproken en niet het waarom. Met bij de incidenten eergisteren, mensen betogen hier nog steeds dat een pure jodenhaat was terwijl er een overduidelijke provocatie aan ten grondslag ligt.
Omdat je het effect van die provocatie moet meewegen maar niet kunt meten, kun je niet stellen dat pure jodenhaat de aanleiding was voor alle incidenten. Als je dit graag had willen claimen had je maar aan de Israëlische aanhang moeten vragen of géén dood te wensen aan Palestijnen, niet f*ck Arabs te scanderen (en de herdenkingen van de ramp in Valencia niet moesten storen.)
Want is dat geen pure Palestijnenhaat? Als pure Palestijnen en Arabieren haat vooraf ging aan de door jullie geclaimde pure Jodenhaad, waarom hebben we het alleen over dat laatste?
[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 09-11-2024 09:54 ]
Naar mijn mening zou je het ook over beide kanten moeten hebben, over oorzaken en daders. Over sentimenten, integratie, haat, provocatie en acceptatie. Maar dat gebeurt helaas niet. De vlam slaat al snel in de pan zonder dat er een echt goede discussie gevoerd kan worden.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:44:
[...]
Als pure Palestijnen en Arabieren haat vooraf ging aan de door jullie geclaimde pure Jodenhaad, waarom hebben we het alleen over dat laatste?
“De politiek” is niet een enkele afdeling die collectief de handen in onschuld kan wassen, als dat je vraag is._Bailey_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:23:
[...]
aangezien dit een politiek topic is;
Is tegen acties als eergisteren nacht uberhaupt wel iets te doen vanuit de politiek? Dit waren nog maar een paar hit & runs door ''''scootertuig''' (aldus Femke Halsema) .
Met ruim 800 agenten op de been was dit niet te voorkomen, ook al was het begin/halverwege deze week al lang bekend op social media kanalen als Telegram.
Vanuit de Politie lukt het (helaas) niet, wellicht vanuit de politiek wel?
Of we moeten we ons er maar gewoon bij neerleggen en hobbelen van het ene incident naar de andere pogrom?
*knip*
Wanneer hier nu niet heel hard in de spiegel wordt gekeken sta je er nog slechter op dan je reeds deed. Als ruim 800 agenten dit niet konden voorkomen dan is de eerste vraag of dit aan het aantal lag, of de instructies en achterliggende intel.
Rond voetbal is het altijd gezeik in Nederland, want men moet zich uit kunnen leven. En we hebben ook de afgelopen vijf jaar meer dan genoeg demonstraties gezien waar of met zijden handschoentjes werd ingegrepen, of achteraf de impact werd gebagatelliseerd. Of waar juist buitenproportioneel werd ingegrepen.
Alleen al binnen dat bredere kader heeft de politiek heel, heel goed te wegen hoe hier nu mee om te gaan, omdat het geen interne aangelegenheid meer is, maar een internationale. Die covidrellen en trekkerterrorisme was in het buitenland slechts “nieuws”. Weinig flatterend, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer zeg maar? Wat er nu is gebeurd, pragmatisch bekeken, is dat je je als buitenlander niet veilig kunt wanen, wanneer het land waar je vandaan komt iets heeft gedaan waar in Nederland wonende sympathisanten het niet mee eens zijn. Waar je op basis van afkomst of aangenomen politieke overtuiging door een meute kan worden vervolgd terwijl de handhavers kansloos toekijken.
De vraag is dus niet of de politiek wat gaat doen, maar wat de politiek gaat doen. En ja ik denk dat je dan toch echt uit komt bij het politievraagstuk. Hebben zij de capaciteiten en bevoegdheden hier afdoende preventie te kunnen bieden en adequaat op te kunnen treden? Heeft de politiek de juiste budgetten toegekend of is er misschien toch teveel gespaard? Zijn dit überhaupt scenario’s waar je een lokale driehoek verantwoordelijk moet laten zijn of dient er een partij te zijn die het gezag krijgt van hogerhand maatregelen te mogen sturen?
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 09-11-2024 16:56 ]
Volgens mij is het vrij banaal/simpel: identificatie met andere Arabieren/moslims. Er zijn genoeg andere bloederige conflicten in de wereld tussen Arabieren/islamitische stromingen onderling waar weinig ophef over gemaakt wordt, maar als de tegenstander Arabier noch moslim is vallen die tegenstellingen weg.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:44:
[...]
Het valt mij nogmaals op dat weer de acties worden besproken en niet het waarom. Met bij de incidenten eergisteren, mensen betogen hier nog steeds dat een pure jodenhaat was terwijl er een overduidelijke provocatie aan ten grondslag ligt.
Dat geldt volgens mij voor veel mensen, onbewuste identificatie met mensen die op je lijken.
En uiteindelijk is er maar 1 oplossing voor dit probleem: tweestatenoplossing voor Israël en de Palestijnse gebieden. En daarna kost het minstens een generatie voordat mensen weer normaal met elkaar om gaan.Bananenplant schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:00:
[...]
Volgens mij is het vrij banaal/simpel: identificatie met andere Arabieren/moslims. Er zijn genoeg andere bloederige conflicten in de wereld tussen Arabieren/islamitische stromingen onderling waar weinig ophef over gemaakt wordt, maar als de tegenstander Arabier noch moslim is vallen die tegenstellingen weg.
Dat geldt volgens mij voor veel mensen, onbewuste identificatie met mensen die op je lijken.
De oplossing ligt bij de geopolitiek, al zie ik die met de huidige rechtsradicale wind niet dichterbij komen.
If there is a crisis, make it bigger.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
die vlam waar jij het over hebt, ontstaat denk ik (!) vooral als er een groep mensen die grote olifant in de kamer willen laten staan, onder álle omstandigheden, en inderdaad dan kan je niet een fatsoenlijke discussie voeren.Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:55:
[...]
De vlam slaat al snel in de pan zonder dat er een echt goede discussie gevoerd kan worden.
De andere groep raakt daar vervolgens gefrustreerd door en krijg je emoties.
Net als alle burgemeesters zal ook Halsema fouten maken of wel eens op basis van verkeerde info moeten werken. Maar mag ik haar wederom een pluim geven voor de voorzichtigheid waarmee ze haar woorden kiest? Alle politici zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Er zou dan een stuk minder polarisatie in de samenleving zijn.Bananenplant schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:43:
Wat ik nu zo goed vind aan wat Halsema deed: erkennen dat de gebeurtenissen herinneringen aan pogroms oproepen ipv zeggen dat het een pogrom was. Erkenning van wat het met Joodse mensen doet zonder meer benzine op het vuur te gooien.
De olifant in de kamer is dat er geen simpele oplossing voor dit probleem is. Bijna niemand ontkent het probleem._Bailey_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:04:
[...]
die vlam waar jij het over hebt, ontstaat denk ik (!) vooral als er een groep mensen die grote olifant in de kamer willen laten staan, onder álle omstandigheden, en inderdaad dan kan je niet een fatsoenlijke discussie voeren.
De andere groep raakt daar vervolgens gefrustreerd door en krijg je emoties.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Wellicht dat het eerder in dit topic voorbij is gekomen, maar iets wat mij behoorlijk heeft gestoord is dat Mw. Halsema in haar persconferentie met de driehoek het heeft over "jongens op scooters" die hit and run achtige aanvallen hebben uitgevoerd op Joodse voetbal "fans" en Joodse mensen in het algemeen. Fans tussen aanhalingstekens want ik heb ook de beelden gezien van het neerhalen van een Palestijnse vlag en het roepen van bepaalde leuzen door diezelfde "fans".
Maar daarvan afgezien, waarom benoemt ze niet het beestje niet bij de naam. Ze koos voor een algemene term, terwijl heel Nederland weet dat dit jongens waren van voornamelijk Marokkaanse afkomst die op ordinaire Jodenjacht gingen. Dit zou je naar mijn mening gewoon mogen benoemen als zodanig.
Maar daarvan afgezien, waarom benoemt ze niet het beestje niet bij de naam. Ze koos voor een algemene term, terwijl heel Nederland weet dat dit jongens waren van voornamelijk Marokkaanse afkomst die op ordinaire Jodenjacht gingen. Dit zou je naar mijn mening gewoon mogen benoemen als zodanig.
Jazeker, en politici moeten hun plaats kennen. Wilders heeft, als fractieleider, helemaal niets te zoeken bij de ontvangst van een Israëlische minister, dat is toch echt aan de ambtsgenoot. De manier waarop Wilders en Yesilgöz zich gedragen is alleen olie op het vuur. Ondanks dat veel mensen dat geluid willen horen, lost het geen enkel probleem op.D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:15:
[...]
Net als alle burgemeesters zal ook Halsema fouten maken of wel eens op basis van verkeerde info moeten werken. Maar mag ik haar wederom een pluim geven voor de voorzichtigheid waarmee ze haar woorden kiest? Alle politici zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Er zou dan een stuk minder polarisatie in de samenleving zijn.
Volgens mij moet je vooral in de samenleving iets doen aan de bewustwording van zulke identificatie zodat het niet tot uitwassen leidt en het niet misbruikt kan worden voor "verdeel en heers" door rechtse politici.Joris748 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:04:
[...]
En uiteindelijk is er maar 1 oplossing voor dit probleem: tweestatenoplossing voor Israël en de Palestijnse gebieden. En daarna kost het minstens een generatie voordat mensen weer normaal met elkaar om gaan.
Nog even een tijdlijn met wat er allemaal gebeurde rondom de voetbalwedstrijd.
https://nos.nl/artikel/25...-het-misging-in-amsterdam
https://nos.nl/artikel/25...-het-misging-in-amsterdam
Omdat Halsema, in tegenstelling tot Wilders, Yesilgoz, van Baarle of van der Plas geen olie op het vuur wil gooien en haar woorden zorgvuldig kiest. Dus nogmaals een pluim voor Halsema wat dat betreft.DutchOwnage schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:18:
Wellicht dat het eerder in dit topic voorbij is gekomen, maar iets wat mij behoorlijk heeft gestoord is dat Mw. Halsema in haar persconferentie met de driehoek het heeft over "jongens op scooters" die hit and run achtige aanvallen hebben uitgevoerd op Joodse voetbal "fans" en Joodse mensen in het algemeen. Fans tussen aanhalingstekens want ik heb ook de beelden gezien van het neerhalen van een Palestijnse vlag en het roepen van bepaalde leuzen door diezelfde "fans".
Ik neem aan dat het tijdens het incident op bepaalde plekken niet veilig genoeg werd ervaren om over straat te lopen. Los van het kiezen van een kant en het voeren van semantische discussies, het is voor Nederland een probleem dat we het niet veilig kunnen houden voor burgers.
[ Voor 9% gewijzigd door Playa del C. op 09-11-2024 10:38 ]
Ik noem dit wegdduiken voor de feiten . Beetje laf.D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:25:
[...]
Omdat Halsema, in tegenstelling tot Wilders, Yesilgoz, van Baarle of van der Plas geen olie op het vuur wil gooien en haar woorden zorgvuldig kiest. Dus nogmaals een pluim voor Halsema wat dat betreft.
Los van het feit of het daadwerkelijk bij naam noemen van bepaalde bevolkingsgroepen bijdraagt aan een oplossing.
[ Voor 13% gewijzigd door DutchOwnage op 09-11-2024 10:38 ]
Dat heeft weinig met de hoofdstad te maken denk ik. Als Maccabi in Rotterdam had moeten spelen waren er ook problemen geweest. Enige verschil is dat er in Amsterdam een grotere gemeenschap is met een Joodse/Israëlische achtergrond dus dat er in potentie meer mensen zijn die aangevallen kunnen worden.Playa del C. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:27:
Ik neem aan dat het tijdens het incident op bepaalde plekken in de stad niet veilig genoeg werd ervaren om over straat te lopen. Los van het kiezen van een kant en het voeren van semantische discussies, het is voor Nederland een probleem dat we het in de hoofdstad niet veilig kunnen houden voor burgers.
Ik zal het aanpassen in het originele bericht.D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:37:
[...]
Dat heeft weinig met de hoofdstad te maken denk ik. Als Maccabi in Rotterdam had moeten spelen waren er ook problemen geweest. Enige verschil is dat er in Amsterdam een grotere gemeenschap is met een Joodse/Israëlische achtergrond dus dat er in potentie meer mensen zijn die aangevallen kunnen worden.
Het waarom zijn we allemaal benieuwd naar. Maar wat maakt dat we ( of in ieder geval ik) dit niet als jodenjacht ( of als je semantisch wilt zijn Israëliër jacht) kunt benoemen? Mensen werden letterlijk naar hun paspoort gevraagd om in elkaar getrapt te worden bij de ‘verkeerde ‘ nationaliteit. Geeft voor mij weinig ruimte tot nuancering.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:44:
[...]
Heb je de gesproken column geluisterd die ik aangeraden heb? Je doet hier precies hetzelfde ‘want Israël’ . Ik kan me niet herinneren dat er achter Chinese Nederlanders wordt aangejaagd omwille van de Oeigoeren
Of achter Sudanese mensen omwille van de huidige situatie in dat land?
Edit: het niet als joden haat/jacht willen benoemen draagt mijns inziens bij aan het ( in stand houden) van het probleem
[ Voor 5% gewijzigd door brothermaynard op 09-11-2024 10:40 ]
Halsema heeft de feiten, voor zover bekend en voor zover zeker en voor zover belangrijk voor de buitenwereld, benoemd. Het is haar taak de vrede te bewaren, niet om verder de onderbuik aan beide kanten te voeden.DutchOwnage schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:34:
[...]
IK noem dit wegdduiken voor de feiten . Beetje laf.
Dus nogmaals: pluim voor Halsema.
[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 09-11-2024 10:40 ]
ik hoop oprecht dat de Joods Amsterdamse gemeenschap ook binnenkort die pluim kunnen overhandigen hier in Amsterdam. Kans acht ik dicht tegen 0.
Vooralsnog was de Joodse gemeenschap tot donderdag al doods en doodsbang, na donderdag is dat gevoel alleen maar enorm versterkt.
Vandaag precies 35 jaar geleden viel de Berlijnse muur. Toen dacht ik dat die gebeurtenis het einde zou zijn van oorlogen en dat het leger in de toekomst alleen nodig zou zijn bij natuurrampen.
Helaas zit dat anders en zijn we niet veel verder gekomen met vreedzaam samenleven.
Helaas zit dat anders en zijn we niet veel verder gekomen met vreedzaam samenleven.
A'dam PVOutput
Ik heb niet gezegd dat er geen "Jodenjacht" heeft plaatsgevonden. Ik erken absoluut dat er mensen bewust op zoek zijn gegaan naar Israëliers. Het geweld dat heeft plaats gevonden kun je in 3 soorten onderscheiden:brothermaynard schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:39:
[...]
Het waarom zijn we allemaal benieuwd naar. Maar wat maakt dat we ( of in ieder geval ik) dit niet als jodenjacht ( of als je semantisch wilt zijn Israëliër jacht) kunt benoemen? Mensen werden letterlijk naar hun paspoort gevraagd om in elkaar getrapt te worden bij de ‘verkeerde ‘ nationaliteit. Geeft voor mij weinig ruimte tot nuancering.
Heb je de gesproken column geluisterd die ik aangeraden heb? Je doet hier precies hetzelfde ‘want Israël’ .
1. Standaard hooligan geweld
2. Opzoeken van Israëliers als gevolg van de provocaties van de Israëlische aanhang
3. Opzoeken van Israëliers al was er geen provocatie geweest, puur omdat ze Israëliërs zijn.
Mijn kritiek is dat "Jodenjacht" een subset is van het geweld, en niet al het geweld. Maar de wijze waarop erover gesproken wordt is alsof al het geweld een "Jodenjacht" was, en dat is niet zo.
Tegelijkertijd, als je het alleen Jodenjacht noemt stuur je de discussie een verkeerde kant op, want er is veel meer gebeurd.Edit: het niet als joden haat/jacht willen benoemen draagt mijns inziens bij aan het ( in stand houden) van het probleem
Uit nieuwsgierigheid, aangezien je lijkt te weten hoe de Joodse gemeenschap zich voelt, heeft de Joodse gemeenschap de pure haat jegens Arabieren, Palestijnen en het bijbehorend wangedrag voorafgaand aan de incidenten, door hun eigen gemeenschap, veroordeeld?_Bailey_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:50:
[...]
ik hoop oprecht dat de Joods Amsterdamse gemeenschap ook binnenkort die pluim kunnen overhandigen hier in Amsterdam. Kans acht ik dicht tegen 0.
Vooralsnog was de Joodse gemeenschap tot donderdag al doods en doodsbang, na donderdag is dat gevoel alleen maar enorm versterkt.
De mensen om wie het écht gaat zijn het helemaal met je eensD-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:40:
[...]
Halsema heeft de feiten, voor zover bekend en voor zover zeker en voor zover belangrijk voor de buitenwereld, benoemd. Het is haar taak de vrede te bewaren, niet om verder de onderbuik aan beide kanten te voeden.
"Joodse gemeenschap tegen Halsema: ‘Waarom beschermt u ons niet?"
https://www.parool.nl/isr...ermt-u-ons-niet~b1563141/
De vrede bewaren lukt namelijk al veel langer niet meer in Amsterdam en overige steden.. Sinds 2018 is het advies om geen keppeltje meer op straat te dragen in Europa.. Gaat goed die vrede bewaren..
Mooi dat ze neutraal is. Maar om met oplossingen te komen, moeten we toch echt een scherpe probleem definitie hebben. Wie zou dat dan moeten doen?D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:40:
[...]
Halsema heeft de feiten, voor zover bekend en voor zover zeker en voor zover belangrijk voor de buitenwereld, benoemd. Het is haar taak de vrede te bewaren, niet om verder de onderbuik aan beide kanten te voeden.
ik ken mensen uit de Joodse gemeenschap hier in Amsterdam ja. De Nederlandse gemeenschap wil in vrede lieven hier in Nederland.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:57:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, aangezien je lijkt te weten hoe de Joodse gemeenschap zich voelt, heeft de Joodse gemeenschap de pure haat jegens Arabieren, Palestijnen en het bijbehorend wangedrag voorafgaand aan de incidenten, door hun eigen gemeenschap, veroordeeld?
Veel hebben een zeer uitgesproken, niet positieve mening, over het huidige beleid in Israel.
Ook fel uitgesproken nav de schreeuwkoren van Maccabi fans in de binnenstad.
Er zijn mooie iniatieven vanuit de Joods Amsterdamse gemeenschap om oa samen met islamitische instanties/gemeenschap op te trekken hier in Nederland
Maar ik kan mij geen pogrom herinneren van de Joodse gemeenschap hier in Amsterdam jegens anderen.
[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 09-11-2024 11:12 ]
En zij zien geen enkele relatie tussen die spreekkoren en het wangedrag en de daarop volgende incidenten?_Bailey_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:10:
[...]
Ook fel uitgesproken nav de schreeuwkoren van Maccabi fans in de binnenstad.
Als je vind dat het niet door de beugel kan is daar een ( over de kwaliteit ervan kunnen we discussiëren 😉) justitieel apparaat voor. Eigen richting hoort niet in de Nederlandse maatschappij thuis.President schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:18:
[...]
[...]
Misschien moeten we ook een woord bedenken voor moslims? Los dat ik verre van fan ben van (gekleurde) Nederlanders die zich agressief/vijandig gedragen naar andere mensen of zich niet aan de normen/waarden houden zoals ik die in mijn jeugd heb meegekregen, lijken bovenstaande zinnen het geheel toch wat meer perspectief te geven... Al lees ik hier niks over terug in de Nederlandse media?
Deze walgelijke spreekkoren en Het verstoren van de stilte minuut respectloos ( maar dat gebeurde bij Az ook en die uit fans hebben voor zover mij bekend geen klop gehad) maar ook alle andere voorgaande gebeurtenissen zijn nog steeds whataboutism
natuurlijk wel. Maar waar wil je nu precies naar toe? dat is met niet helemaal duidelijk.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:20:
[...]
En zij zien geen enkele relatie tussen die spreekkoren en het wangedrag en de daarop volgende incidenten?
Maccabi fans schreeuwen schandelijke teksten = nacht erop mensen bewust aanrijden (en zelf filmen met de alom bekende allahoe akbar!''!1!'', lukraak mensen verrot schoppen en paspoort slachtoffers eisen?
Dat dat een logisch gevolg van is?
[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 09-11-2024 11:25 ]
Taxichauffeurs die adressen van klanten doorgeven aan 'jongeren op scooters', mensen die tot in hun hotel worden achtervolgt, 'jongeren' die ID's eisen van voorbijgangers op straat, 'hit & run acties' waar de politie geen grip op heeft, met een taxi inrijden op mensen.. Dit blijven we hier scharen onder incidenten en wangedrag...?HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:20:
[...]
En zij zien geen enkele relatie tussen die spreekkoren en het wangedrag en de daarop volgende incidenten?
We hebben op het moment een regering (al dan niet indirect) geleid door een partij die dat al decennia als speerpunt heeft, maar vooralsnog niks heeft bijgedragen aan een oplossing.DutchOwnage schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:34:
[...]
Ik noem dit wegdduiken voor de feiten . Beetje laf.
Los van het feit of het daadwerkelijk bij naam noemen van bepaalde bevolkingsgroepen bijdraagt aan een oplossing.
Feiten dien je te kunnen bewijzen, anders ben je, wat nuance betreft en fairness naar een bevolkingsgroep die het rotte deel overstijgt, geen haar beter dan de jodenjagers waar je nu op wijst.
En als er iets is waar de maatschappij geen baat bij heeft is het wel weer verdere polarisatie en extra koren op de molen van Wilders.
als je dit schaart onder incidenten of relschoppen (de olifant in de kamer wederom) dan heb je niet eens de intentie om het probleem écht te willen aanpakken of in ieder geval moeite nemen, imhoD-Ed schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:24:
[...]
Taxichauffeurs die adressen van klanten doorgeven aan 'jongeren op scooters', mensen die tot in hun hotel worden achtervolgt, 'jongeren' die ID's eisen van voorbijgangers op straat, 'hit & run acties' waar de politie geen grip op heeft, met een taxi inrijden op mensen.. Dit blijven we hier scharen onder incidenten en wangedrag...?
[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 09-11-2024 11:31 ]
Tsja.. Het is triest inderdaad.. (en dat zeg ik als midden/links stemmer...). Men maakt zich drukker om 'maar geen extra koren op de molen van Wilders te gooien' dan om de problemen te benoemen/aanpakken..._Bailey_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:26:
[...]
als je dit schaart onder incidenten of relschoppen dan heb je niet eens de intentie om het probleem écht te willen aanpakken of in ieder geval moeite nemen, imho
Zachte heelmeesters en zo..
Het lijkt mij dat:
1) Personen van beide partijen moeten een passende straf krijgen na een overtreding.
2) Burgers die niks verkeerd doen, horen beschermd te worden tegen anderen, ongeacht de achtergrond.
Beiden hebben gefaald in Amsterdam. En het is bekend wie de groep met de meeste aggressie is geweest. Dat waren helaas mensen met een Nederlands paspoort. Gecombineerd met ontoereikende handhaving staan we er niet zo mooi voor.
1) Personen van beide partijen moeten een passende straf krijgen na een overtreding.
2) Burgers die niks verkeerd doen, horen beschermd te worden tegen anderen, ongeacht de achtergrond.
Beiden hebben gefaald in Amsterdam. En het is bekend wie de groep met de meeste aggressie is geweest. Dat waren helaas mensen met een Nederlands paspoort. Gecombineerd met ontoereikende handhaving staan we er niet zo mooi voor.
Robkazoe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:05:
[...]
Mooi dat ze neutraal is. Maar om met oplossingen te komen, moeten we toch echt een scherpe probleem definitie hebben. Wie zou dat dan moeten doen?
Ik reageer hier even in het algemeen op.D-Ed schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:01:
[...]
De mensen om wie het écht gaat zijn het helemaal met je eens![]()
"Joodse gemeenschap tegen Halsema: ‘Waarom beschermt u ons niet?"
https://www.parool.nl/isr...ermt-u-ons-niet~b1563141/
De vrede bewaren lukt namelijk al veel langer niet meer in Amsterdam en overige steden.. Sinds 2018 is het advies om geen keppeltje meer op straat te dragen in Europa.. Gaat goed die vrede bewaren..
Er is geen "oplossing" en als er ook al iets van een oplossing is zal die niet van Halsema moeten komen. Of denken jullie dat zij het Midden-Oosten conflict kan oplossen? Een burgemeester is er voor de veiligheid en de orde. Hij of zij kan de politie aansturen maar de spanningen wegnemen die ontstaan door een conflict hier ver vandaan kan hij of zij niet. En als er spanningen zijn is het de taak van de burgemeester die niet erger te laten worden. Ferm taalgebruik helpt daar dan vaak niet bij.
Waar wij in Nederland voor moeten waken (als het al niet te laat is) is het importeren van dit conflict in Nederland, niet alleen voor wat betreft geweld maar ook voor wat betreft polarisatie. Juist bij dat laatste kunnen politici een rol spelen en dat deel van die rol doet Halsema prima.
Denken jullie dat reacties van Yesilgoz, Wilders, van Baarle of van der Plas iets bijdragen aan een "oplossing"? Het is enkel schreeuwen en polariseren. Het is koren op de molen van de boze burger maar het draagt niks bij aan het destabiliseren van de hoogoplopende emoties in het land.
Relschoppers, geweldplegers en terroriserende demonstranten moeten worden aangepakt maar dat lijkt me meer iets voor de landelijke politiek. Maar ook daar wordt voornamelijk polariserende politiek bedreven want politici die vooraan staan om demonstraties van XR te veroordelen zijn stil als het de boeren betreft, en andersom. Het is wat dat betreft ook niet typisch iets dat alleen op dit conflict van toepassing is. Ook bij voetbalfans worstelen we met geweld wat dat betreft.
[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 09-11-2024 11:37 ]
Onze grootste partij wil het geloof dat deze bevolkingsgroepen aanhangen verbieden. Dat draagt ook niet bepaald bij aan het gezien worden in een land.DutchOwnage schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:34:
[...]
Ik noem dit wegdduiken voor de feiten . Beetje laf.
_Bailey_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:24:
[...]
natuurlijk wel. Maar waar wil je nu precies naar toe? dat is met niet helemaal duidelijk.
Maccabi fans schreeuwen schandelijke teksten = nacht erop mensen bewust aanrijden (en zelf filmen met de alom bekende allahoe akbar!''!1!'', lukraak mensen verrot schoppen en paspoort slachtoffers eisen?
Dat dat een logisch gevolg van is?
Waar ik naartoe wil ik mijn mening geven dat het te kort door de bocht is om de gebeurtenissen als pure Jodenhaat te bestempelen omdat er provocaties aan ten grondslag liggen. Als gevolg van die provocaties zijn er geweldplegingen geweest jegens Israëliers, naast gewelplegingen die mogelijk plaats hadden gevonden zonder een provocatie. Maar jullie doen nu overkomen alsof er een vredige groep Israëliers op bezoek kwam en er somaar uit het niets een grote boze groep haataaiende mensen die groep gewelddadig aangepakt heeft. En die gebeurtenissen die hierboven omschreven worden hebben een tegenpool aan de andere kant. Wat denken jullie dat het met de Arabische gemeenschap doet die mogelijk al een kort lontje hebben om de scanderen 'Waarom zijn er geen scholen in Gaza, omdat er geen kinderen zijn!'? Zo heb ik nog veel andere voorbeelden van de walgelijke, haatzaaiend en provocatieve gedragingen aan de kant van Israëlische aanhang. Maar ik wil het niet brengen tot een hij zei/zij zei op de detailniveau, maar nogmaals onderstrepen dat er provocaties aan ten grondslag liggen.D-Ed schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:24:
[...]
Taxichauffeurs die adressen van klanten doorgeven aan 'jongeren op scooters', mensen die tot in hun hotel worden achtervolgt, 'jongeren' die ID's eisen van voorbijgangers op straat, 'hit & run acties' waar de politie geen grip op heeft, met een taxi inrijden op mensen.. Dit blijven we hier scharen onder incidenten en wangedrag...?
Laat ik het zo zeggen, als de geweldplegingen jegens Israëliers zonder de provocaties plaats gevonden hadden, dan hadden we toch een hele andere discussie als geweldplegingen met provocaties. Alleen de wijze waarop jullie de discussie in mijn ogen lijken te voeren is dat de provocaties irrevant waren voor het geweld erna. En dat kun je niet stellen waardoor de totale geweldplegingen niet puur en alleen Jodenhaat heeft kunnen zijn.
Onze grootste partij heeft moeite met werven van ondersteuning aan ministers en heeft moeite gehad met de werving van Ministers zelf omdat de Nederlandse inlichtingen diensten vonden dat ze die posten niet konden vervullen vanwege hun banden met buitenlandse entiteiten/regimes, waarbij ook de naam Mossad is genoemd. Laten we alsjeblieft niet vergeten wat voor mensen we mee te maken hebben waarom zij zo graag als eerste willen zijn om het geweld te verwoordelen en Israël te pemperen.HEY_DUDE schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:35:
[...]
Onze grootste partij wil het geloof dat deze bevolkingsgroepen aanhangen verbieden. Dat draagt ook niet bepaald bij aan het gezien worden in een land.
[ Voor 13% gewijzigd door HollovVpo1nt op 09-11-2024 11:40 ]
Groot probleem in deze kwestie is dat Nederland, van oudsher een tolerant en voor vervolgende mensen gastvrij land die status verloren heeft ( of verliest). Op X is er ook een grote groep mensen die het allemaal wel prima vinden wat er is gebeurd ‘ eigen schuld’ etc.
Onder andere de post van Halim Ziyech, die me toch echt als een ‘goed geïntegreerde ‘ Nederlander overkomt ( ja, hij is ooo Marokkaan, maar voor mijn gevoel is het gewoon een kaaskop) zijn daarbij tekenend
Wat mij betreft wordt er kei en keihard opgetreden tegen mensen die dit deel van onze cultuur niet respecteren en mede uitdragen. Voor zover dat dan mensen met een niet Nederlands paspoort betreft mag daar een ‘persona non grata’ opkomen.
Mensen aftuigen omdat ze uit het verkeerde land, verkeerde geslacht, geloof, sexuele geaardheid of kan mij het schelen wat voor drogreden je er voor hebt doe je maar op de overgebleven 99,xx% van deze aardbol, maar niet hier
Onder andere de post van Halim Ziyech, die me toch echt als een ‘goed geïntegreerde ‘ Nederlander overkomt ( ja, hij is ooo Marokkaan, maar voor mijn gevoel is het gewoon een kaaskop) zijn daarbij tekenend
Wat mij betreft wordt er kei en keihard opgetreden tegen mensen die dit deel van onze cultuur niet respecteren en mede uitdragen. Voor zover dat dan mensen met een niet Nederlands paspoort betreft mag daar een ‘persona non grata’ opkomen.
Mensen aftuigen omdat ze uit het verkeerde land, verkeerde geslacht, geloof, sexuele geaardheid of kan mij het schelen wat voor drogreden je er voor hebt doe je maar op de overgebleven 99,xx% van deze aardbol, maar niet hier
Het conflict is al lang geïmporteerd (veel langer dan het huidige conflict sinds 7 oktober vorig jaar)..D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:34:
[...]
[...]
Ik reageer hier even in het algemeen op.
Er is geen "oplossing" en als er ook al iets van een oplossing is zal die niet van Halsema moeten komen. Of denken jullie dat zij het Midden-Oosten conflict kan oplossen? Een burgemeester is er voor de veiligheid en de orde. Hij of zij kan de politie aansturen maar de spanningen wegnemen die ontstaan door een conflict hier ver vandaan kan hij of zij niet.
Waar wij in Nederland voor moeten waken (als het al niet te laat is) is het importeren van dit conflict in Nederland, niet alleen voor wat betreft geweld maar ook voor wat betreft polarisatie. Juist bij dat laatste kunnen politici een rol spelen en dat deel van die rol doet Halsema prima.
Denken jullie dat reacties van Yesilgoz, Wilders, van Baarle of van der Plas iets bijdragen aan een "oplossing"? Het is enkel schreeuwen en polariseren. Het is koren op de molen van de boze burger maar het draagt niks bij aan het destabiliseren van de hoogoplopende emoties in het land.
Relschoppers, geweldplegers en terroriserende demonstranten moeten worden aangepakt maar dat lijkt me meer iets voor de landelijke politiek. Maar ook daar wordt voornamelijk polariserende politiek bedreven want politici die vooraan staan om demonstraties van XR te veroordelen zijn stil als het de boeren betreft, en andersom.
Er is ook niet één oplossing voor te vinden, begrijp ik ook. Maar wat 'we' wel zouden moeten doen is problematiek erkennen en het beestje eens wat vaker bij de naam noemen. Als dat zou gebeuren hebben polariserende partijen niet eens de kans om die ophitsende politiek te bedrijven..
Mijn dochter van 14 weet al heel goed voor welke groep 'jongeren' ze op moet passen of om moet lopen.. Die volgt niet eens de politiek maar raar maar waar, die weet al precies (door schade en schande) wat ze moet doen in bepaalde situaties.. Is geen polariserende politicus of radicale vader aan te pas gekomen. Van huis uit was ik een PVDA en D66 stemmer en ben nog steeds voor het midden maar wegkijken is er hier (al lang) niet meer bij..
Was diezelfde Ziyech ook niet close met Promes? Aan iemands vrienden kun je veel ontleden zou ik dan willen zeggen. Ik vermoed ook dat hij goed geïntegreerd is maar dat zegt weinig over iemands intelligentie of zijn milieu.brothermaynard schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:41:
Dat horen we toch al decennia. Dat doen vele politieke partijen toch ook al twintig jaar, ook partijen die aan de macht zijn. Dus dat is wat mij betreft een beetje een loze term. Stoere taal heeft nog nooit iets opgelost, zien we juist bij de huidige coalitie maar weerD-Ed schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:43:
[...]
Maar wat 'we' wel zouden moeten doen is problematiek erkennen en het beestje eens wat vaker bij de naam noemen.
[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 09-11-2024 11:47 ]
Je bedoeld dat hij te goed geïntegreerd is en ook deel uit wil maken van de rijke (drugs) cultuur die ons land (helaas) ook rijk is? Maar wat is de relevantie van je bericht met betrekking tot mijn post?D-e-n schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:44:
[...]
Was diezelfde Ziyech ook niet close met Promes? Aan iemands vrienden kun je veel ontleden zou ik dan willen zeggen. Ik vermoed ook dat hij goed geïntegreerd is maar dat zegt weinig over iemands intelligentie of zijn milieu.
"Incidenten"?HollovVpo1nt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:20:
[...]
Die relatie was er niet. Uit de media blijkt de 'Jodenjacht' al ruim van te voren was aangekondigd op Telegram. De nacht ervoor was het ook al onrustig, en er worden niet voor niks 800 agenten ingezet in een poging de orde te handhaven. Zoals vaker benoemd bestond en bestaat er geen rivaliteit tussen de supportersgroepen van beide clubs. In het stadion is ook niks gebeurd, daarvoor waren die 800 agenten niet nodig. Het gevaar kwam niet van de Hooligans, maar uit de stad zelf. En de raderen waren al lang in gang gezet.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic