Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De landelijke Nederlandse politiek 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 82 Laatste
Acties:
  • 421.303 views

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:51
Joris748 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:02:
Lijkt me toch belangrijk voor de Nederlandse cultuur en Nederlandse normen en waarden. En zeker met een partij in de coalitie met Vrijheid in de naam, moet dit toch zo geregeld zijn. Of valt dit ook onder linkse hobbies?[/sarcasme]

https://www.bd.nl/brabant...nt-met-vrijheid~a2b6932b/

[...]

[...]
Er worden toch wel een hele hoop "brandbrieven" gestuurd naar de verschillende ministeries en partijen toe de afgelopen paar dagen. Naast Bevrijdingsfestivals ook:

Kamp Westerbork: https://nos.nl/artikel/25...wege-financiele-problemen
Pluimveeindustrie: https://nos.nl/artikel/25...e-kippen-en-varkensboeren

En de instantie die meer centjes op kan halen, die kan dat eigenlijk niet aan: https://nos.nl/artikel/25...r-nieuwe-belastingplannen

• Robkazoe
Player1S schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

En dan uitgerekend ook nog in een jaar dat eindigt op 5. Een jaar waarin 5 mei voor iedereen een vrije dag is :X
Dat we elk jaar vrij zijn op Tweede Pinksterdag maar niet elk jaar op bevrijdingsdag, is wat mij betreft nog steeds een van de kromste dingen die bestaat.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:37
Robkazoe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Er worden toch wel een hele hoop "brandbrieven" gestuurd naar de verschillende ministeries en partijen toe de afgelopen paar dagen. Naast Bevrijdingsfestivals ook:

Kamp Westerbork: https://nos.nl/artikel/25...wege-financiele-problemen
Pluimveeindustrie: https://nos.nl/artikel/25...e-kippen-en-varkensboeren

En de instantie die meer centjes op kan halen, die kan dat eigenlijk niet aan: https://nos.nl/artikel/25...r-nieuwe-belastingplannen
Dat krijg je met plannen die gebaseerd zijn op wensdenken ...

Al vind ik de argumenten van de pluimveesector ook maar zwak: de mest zou nauwelijks in de bodem terecht komen. Een deel wordt geexporteerd en een deel wordt verbrand in biomassacentrales. Gelukkig kijken ze niet verder dan hun neus lang is en wordt ammoniak- en fijnstofuitstoot maar even genegeerd.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33
Joris748 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Al vind ik de argumenten van de pluimveesector ook maar zwak: de mest zou nauwelijks in de bodem terecht komen. Een deel wordt geexporteerd en een deel wordt verbrand in biomassacentrales. Gelukkig kijken ze niet verder dan hun neus lang is en wordt ammoniak- en fijnstofuitstoot maar even genegeerd.
Of het feit dat het niet in de bodem komt betekent dat er een enorme disconnect is tussen land en gebruik, en er dus 'problemen' geëxporteerd worden. Nederlandse veehouderij (en landbouw) heeft meer gemeen met terraforming op Mars dan landbouw zoals in de kinderboekjes...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01:07
*knip*, te speculatief.

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 15-10-2024 18:00 ]

• Joris748
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Of het feit dat het niet in de bodem komt betekent dat er een enorme disconnect is tussen land en gebruik, en er dus 'problemen' geëxporteerd worden. Nederlandse veehouderij (en landbouw) heeft meer gemeen met terraforming op Mars dan landbouw zoals in de kinderboekjes...
Geeft wel weer blijk dat de boeren helemaal niet zo verenigd zijn, maar sterk individualistisch. Ze komen vooral op voor hun eigen belang. Melkveehouders voor melkveehouders, pluimveehouders voor pluimveehouders. En als ze hun buurman in de wielen kunnen rijden voor eigen gewin, dan doen ze het ook. De een zijn dood is de ander zijn brood, geldt heel sterk in de landbouw. Groei gaat altijd ten kosten van anderen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:29

hneel

denkt er het zijne van

Player1S schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

En dan uitgerekend ook nog in een jaar dat eindigt op 5. Een jaar waarin 5 mei voor iedereen een vrije dag is :X
Dat is al heel lang niet meer zo. In veel CAO's is bevrijdingsdag compleet afgeschaft.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 12:33
hneel schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:40:
[...]

Dat is al heel lang niet meer zo. In veel CAO's is bevrijdingsdag compleet afgeschaft.
Voor zover ik weet is het elke 5 jaar een nationale vrije dag.

• hneel
  • Laatst online: 22:29

hneel

denkt er het zijne van

HvdBent schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Voor zover ik weet is het elke 5 jaar een nationale vrije dag.
Ik zal het je sterker vertellen: Ik heb na mijn studie nog nooit op 5 mei een vrije dag gehad.

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 23:03
[...]

In heel veel CAO's is het iedere 5 jaar (lustrum jaar) een vrije dag zie hier

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 12:33
hneel schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Ik zal het je sterker vertellen: Ik heb na mijn studie nog nooit op 5 mei een vrije dag gehad.
Werk je in de Horeca?
https://www.rijksoverheid...oord/officiele-feestdagen
Maar blijkbaar is dat een CAO dingetje, ik werk veel voor de overheid, en daar is de 5 mei elke 5 jaar vrij.
Zelf heb ik niets te klagen, met mijn CAO ben ik vrij wanneer ik dat wil :P

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 61% gewijzigd door NMH op 15-10-2024 18:00 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:17
Lijkt me toch belangrijk voor de Nederlandse cultuur en Nederlandse normen en waarden. En zeker met een partij in de coalitie met Vrijheid in de naam, moet dit toch zo geregeld zijn. Of valt dit ook onder linkse hobbies?[/sarcasme]
Dat eens in de vijf jaar ambtenaren mogen klappen voor B-artiesten als Waylon, Miss Montreal en Lange Frans per helicopter landen in een provinciestad?

Voor het meerendeel van Nederland is 5 mei nooit een feestdag geweest. Schaf het af, en behoud 4 mei, dan is de boodschap ook een stuk duidelijker.

• T-MOB
  • Laatst online: 23:23
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
Pluimveemest wordt niet geexporteerd maat gaat naar vergisters voor biogas.
Per ton mest wordt 200 tot 250 kuub biogas geproduceerd. Dat is ongeveer 120 tot 150 kuub aardgas. Teruggerekend is dat 1 kuub gas per kip per jaar. „In feite is de sector hiermee energieneutraal”, zegt De Ronde.
Ben het wel met je eens verder hoor. Dat veehouderij een industriële bezigheid is. Maar wat mij betreft heeft de pluimveesector wel een punt dat ze hier opdraaien voor de troep van de melkveehouderij. Maar ja, wat verwacht je als je de marketingafdeling van ForFarmers de minister van landbouw laat leveren...

Regeren is vooruitschuiven

• Joris748
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Dat eens in de vijf jaar ambtenaren mogen klappen voor B-artiesten als Waylon, Miss Montreal en Lange Frans per helicopter landen in een provinciestad?

Voor het meerendeel van Nederland is 5 mei nooit een feestdag geweest. Schaf het af, en behoud 4 mei, dan is de boodschap ook een stuk duidelijker.
Dat er 1 dag per jaar stil wordt gestaan bij het begrip vrijheid. Die, naar jouw oordeel, B-artiesten zijn maar een middel.

4 mei gaat over het herdenken van de afschuwelijkheden van oorlogen, 5 mei over het vieren van kunnen leven in vrijheid en democratie. Dat zijn twee heel verschillende boodschappen.

Zeker met een autoritaire, rechts-radicale club aan de macht zijn vrijheid en democratie niet vanzelfsprekend.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:51

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Bij ons (uitgeverij) is hij juist vanaf dit jaar weer elk jaar standaard vrij.

Intentionally left blank

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10
Joris748 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Ga eens naar een tuincentrum en kijk wat daar ligt aan organische mest voor op je gazon, en kijk dan naar hoeveel voeding erin zit. De meeste producten zijn op basis van kippenmest. Koemestkorrels zijn leuk voor de bodemstructuur, maar echt groeien doet het gras niet.

Punt is, de pluimveesector voert de mest af om te laten verwerken. Die kippenmest in korrels kan je gewoon net zo doseren als kunstmest. De melkveesector echter voert veel minder af, ze rijden het massaal uit over het land en gaan klagen over de kosten als ze het restant moeten laten afvoeren/verwerken. Ze zitten nu met enorme mestkelders vol stront omdat ze het niet mogen uitrijden. De melkveesector is qua mestproductie ook groter dan alle andere sectoren bij elkaar.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10

Roozzz

Plus ultra

T-MOB schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Pluimveemest wordt niet geexporteerd maat gaat naar vergisters voor biogas.
[...]
Nou nee. Het grootste deel van pluimveemest wordt bij BMC Moerdijk verwerkt door middel van 'thermische conversie' zoals ze zo mooi schrijven. Lees: het wordt verbrand. Meer info over het proces. De rest wordt verwerkt tot meststof.

Pluimveemest is notoir lastig te vergisten. Qua energie-inhoud een heel goed idee, zoals jouw quote ook onderschrijft, maar in de praktijk een uitdaging in verband met droogte en de hoeveelheid ammoniak. Op grote schaal vind dit niet plaats.
Ben het wel met je eens verder hoor. Dat veehouderij een industriële bezigheid is. Maar wat mij betreft heeft de pluimveesector wel een punt dat ze hier opdraaien voor de troep van de melkveehouderij. Maar ja, wat verwacht je als je de marketingafdeling van ForFarmers de minister van landbouw laat leveren...
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik snap hen zeker. Het getuigt in ieder geval in hoge mate van wij-zij denken en niet van 'we/Nederland hebben een gezamenlijk probleem, laten we kijken hoe we daar samen stappen in kunnen zetten'. Maar dat is uiteraard weinig verrassend kijkend naar de sector en het kabinet. De huidige lijn lijkt mij een doodlopende weg. Dan was de gebiedsaanpak misschien nog niet zo slecht :+

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 15-10-2024 11:43 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• CVTTPD2DQ
Joris748 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:19:
Dat er 1 dag per jaar stil wordt gestaan bij het begrip vrijheid.
Van achter je bureau / stuur / op de werf, of terwijl je iemand helpt met opstaan. Zefls scholen hebben volgend jaar bijvoorbeeld geen vrij op vijf mei.

• Joris748
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Van achter je bureau / stuur / op de werf, of terwijl je iemand helpt met opstaan. Zefls scholen hebben volgend jaar bijvoorbeeld geen vrij op vijf mei.
Dat is allemaal heel schrijnend. Het zou heel goed zijn dat iedereen vrij zou zijn op 5 mei, desnoods ten kosten van een christelijke feestdag.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Zefls scholen hebben volgend jaar bijvoorbeeld geen vrij op vijf mei.
Ik haal dat hier niet uit: https://www.rijksoverheid...-van-school-op-feestdagen ?

Intentionally left blank

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Joris748 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Dat is allemaal heel schrijnend. Het zou heel goed zijn dat iedereen vrij zou zijn op 5 mei, desnoods ten kosten van een christelijke feestdag.
We hebben hier in Nederland al zo'n beetje het minste aantal vrije feestdagen van heel Europa. Het zou tekenend zijn als we dat hier zouden regelen door te ruilen met een andere dag, en helemaal als dat een dag is die elk jaar op een doordeweekse dag valt waardoor we er netto nog meer op achteruitgaan...

Intentionally left blank

• CVTTPD2DQ
Volgend jaar valt 5 mei dus buiten de meivakantie. Allemaal niet zo erg, maar laten we nou niet doen alsof het een belangrijke feestdag is.

De overheid zou ook subsidie kunnen geven voor een festival op hemelvaartsdag, of tweede pinksterdag. Dan zouden veel meer mensen de kans hebben om deel te nemen aan de festiviteiten. Dat lijkt me veel beter besteed dan een festival organiseren waarvan je weet dat er niemand komt.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Maar dat wil dan toch niet zeggen dat het voor scholen geen vrije dag is?
Allemaal niet zo erg, maar laten we nou niet doen alsof het een belangrijke feestdag is.
Het zou juist een van de meest belangrijke feestdagen moeten zijn. Als je de vrijheid niet meer viert, en er dus ook niet meer aan herinnerd wordt hoe belangrijk vrijheid is en wat daarvoor nodig is, wordt je juist kwetsbaar voor zaken die onze vrijheid bedreigen.

Ik heb het altijd al een gotspe gevonden dat het 4 van de 5 jaren puur een feestje voor ambtenaren en schoolkinderen is.
De overheid zou ook subsidie kunnen geven voor een festival op hemelvaartsdag, of tweede pinksterdag. Dan zouden veel meer mensen de kans hebben om deel te nemen aan de festiviteiten. Dat lijkt me veel beter besteed dan een festival organiseren waarvan je weet dat er niemand komt.
Gewoon iedereen op 5 mei vrij lijkt me toch echt de betere oplossing ;)

Intentionally left blank

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 19:32
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:43:
[...]

Volgend jaar valt 5 mei dus buiten de meivakantie. Allemaal niet zo erg, maar laten we nou niet doen alsof het een belangrijke feestdag is.
Scholen zijn gesloten op nationale feestdagen, 5 mei is volgend jaar nog gewoon een nationale feestdag, dus de scholen zijn gewoon dicht, tenzij de school nadrukkelijk open blijft op die dag.

https://www.rijksoverheid...-van-school-op-feestdagen

Je link het overzicht van vakanties, feestdag=/=vakantie.

[ Voor 3% gewijzigd door dakka op 15-10-2024 13:15 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57

[...]

[...]
Waarom laat je deze weg?
Alle festivals worden sterk gesteund door gemeenten en provincies. Vanuit het Rijk was die steun er lange tijd niet. Tot vorig jaar. Toen riep de Tweede Kamer in grote meerderheid het kabinet op de festivals meteen te steunen met 1 miljoen euro én afspraken voor de langere termijn te maken.
Het is dus eigenlijk afgelopen jaar voor het eerst in lange tijd dat er een bijdrage was.

Maar de grootste aanjager in kosten is de overheid zelf met vijvers vol paarse krokodillen aan wet- en regelgeving waar tegenwoordig een evenement aan moet voldoen. Hier in de regio zijn al initiatieven gestopt omdat het voor de organisatie een baan op zich begon te worden om vergunningen e.d. rond te krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:23
Het kabinet werkte wekenlang aan een ‘dragende motivering’ om met een asielnoodwet te komen. Die is af, zegt minister Marjolein Faber (Asiel, PVV). Ze stelt dat de coalitiepartijen nu onderhandelen over de wet, maar de partijleiders van VVD, BBB en NSC zeggen niks van onderhandelingen te weten.
linkje

Het is het AD (die kwalitatief ooit beter was), maar waar rook is… Is Faber nu gewoon ongeschikt als minister, mist ze het benodigde niveau en Fingerspitzengefühl? Ze is al sinds 2011 politiek actief, een beginnersfoutje zou ik het niet willen noemen.

Misschien, ook gezien haar vele controverses in het verleden, moeten we Marjolein Hillegonda Monica Faber-van de Klashorst gewoon niet willen hebben als minister. Zeker niet op een pittig dossier als Asiel en Migratie.

Wat vinden jullie?

Hello. Is it me you're looking for?

• Señor Sjon
Ik denk dat ze doelt op de gesprekken tussen Schoof en de fractieleiders.

• iamerwin
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:43:
Ik denk dat ze doelt op de gesprekken tussen Schoof en de fractieleiders.
BBB-leider Caroline van der Plas: ,,Wij hebben niks gezien, we kennen de tekst niet.
Gek genoeg spreekt VVD-leider Dilan Yesilgöz dat tegen. ,,Ik heb nog niets gezien. Ik heb geen idee. Er wordt onderhandeld zegt u? Nou, niet met mij.”
*knip*, hou het een beetje vriendelijk gaarne.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 15-10-2024 16:57 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

iamerwin schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

linkje

Het is het AD (die kwalitatief ooit beter was), maar waar rook is… Is Faber nu gewoon ongeschikt als minister, mist ze het benodigde niveau en Fingerspitzengefühl? Ze is al sinds 2011 politiek actief, een beginnersfoutje zou ik het niet willen noemen.

Misschien, ook gezien haar vele controverses in het verleden, moeten we Marjolein Hillegonda Monica Faber-van de Klashorst gewoon niet willen hebben als minister. Zeker niet op een pittig dossier als Asiel en Migratie.

Wat vinden jullie?
Faber heeft geen politiek assistent, die is (nog) niet door de screening van de inlichtingendiensten gekomen. Je gelooft het niet. Die van Agema is alweer vertrokken. bron

Maar natuurlijk is Faber niet geschikt. Dat kon heel Nederland zien en lezen toen eenmaal bekend werd dat zij minister zou worden. Zelfde geldt voor Agema en Klever.

It’s the economy, stupid!

• Señor Sjon
*knip*, reactie op geknipt deel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeqX5GLvir4prOvNN66fvKiTtLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JTwdBqobx3dqC8qbpiuGe8kT.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 15-10-2024 17:02 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

crisp schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

We hebben hier in Nederland al zo'n beetje het minste aantal vrije feestdagen van heel Europa. Het zou tekenend zijn als we dat hier zouden regelen door te ruilen met een andere dag, en helemaal als dat een dag is die elk jaar op een doordeweekse dag valt waardoor we er netto nog meer op achteruitgaan...
Precies, tussen pinksteren en kerst heb je bijv. helemaal niks.

Ik werk met mensen uit allerlei landen, en hoe vaak mensen in Engeland/België/Duitsland/Frankrijk/Oostenrijk/whatever zeggen "oh, ik heb volgende week geen les want het is een feestdag" is op bepaalde manier frustrerend. Die mensen hebben heel wat meer vrije dagen dan wij hebben.

Maak van 5 mei maar een vrije dag. En doe dan direct Keti Koti ook. Onze onafhankelijkheidsdag zou ook een leuk gebaar zijn, maarja, veel mensen zijn al vrij op 26 juli.

People as things, that’s where it starts.

• Joris748
RobinHood schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Precies, tussen pinksteren en kerst heb je bijv. helemaal niks.

Ik werk met mensen uit allerlei landen, en hoe vaak mensen in Engeland/België/Duitsland/Frankrijk/Oostenrijk/whatever zeggen "oh, ik heb volgende week geen les want het is een feestdag" is op bepaalde manier frustrerend. Die mensen hebben heel wat meer vrije dagen dan wij hebben.

Maak van 5 mei maar een vrije dag. En doe dan direct Keti Koti ook. Onze onafhankelijkheidsdag zou ook een leuk gebaar zijn, maarja, veel mensen zijn al vrij op 26 juli.
Ik werk veel met Indiase collega’s, die zijn echt wereldkampioen feestdagen :+

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Zeer interessant artikel van Merijn Oudenampsen, over de reden waarom extreemrechts zo dweept met Israël.

https://www.groene.nl/artikel/israel-als-model
Israël is hier niet zozeer bondgenoot maar veeleer een politiek ideaal. Voor Wilders is de crux dat Israël een joodse staat is. Door de erfenis van het zionisme heeft Israël beter begrepen dat het onderscheid moet blijven maken tussen bevolkingsgroepen. Wat radicaal-rechts zo inspirerend vindt aan Israël, is dat het een etnocratie is. Een natiestaat op etno-religieuze grondslag, waar de overheid openlijk discrimineert ten faveure van de dominante groep.
Wat Wilders concreet bedoelt met zijn streven om het zionisme naar Europa te brengen, is dat Nederland een judeo-christelijke staat moet worden, net zoals Israël een joodse staat is. Het is al langer een PVV-stokpaardje dat het gelijkheidsbeginsel in artikel 1 van de grondwet vervangen moet worden door een artikel waarin de joods-christelijke cultuur dominant wordt verklaard.

Dat een staat die openlijk discrimineert tussen bevolkingsgroepen hier nog geen haalbare kaart is, verklaart de blijvende politieke aantrekkingskracht van Israël.
Tja. Dat begon al met Fortuyn die ook artikel 1 van onze grondwet wilde afschaffen. Het gevaar is echter de glijdende schaal: wij vs zij. Waarbij “zij” altijd groter zal worden.

Wat is het toch een walgelijke kerel, Wilders, excuseer. :r

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:04

Player1S

Probably out in the dark

iamerwin schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

linkje

Wat vinden jullie?
Oh nee, we moeten de puntjes nog op de i zetten

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:49
Wat is het toch met Faber?
- Borden willen introduceren die er niet zijn
- Ze stuurt een brief naar de Europese Commissie, terwijl het naar de Europese Raad had gemoeten
- Ze zegt net in de Tweede Kamer "ik stop niet met symboolpolitiek" 8)7 om daarna te zeggen dat ze niet aan symboolpolitiek doet
- Geeft aan dat de dragende motivering voor de asielnoodwet af is en in onderhandeling zijn, om er een uur later op terug te komen. Ow toch niet helemaal.
- Kan nog wel wat punten opnoemen waardoor ik denk, hoe dan?

En dat allemaal in 100 dagen.

EU DNS: 86.54.11.100

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-11 13:53
Sjongejonge, wat een niveau dit. Het duurt ook echt al een maand of vier om op papier te krijgen dat het een crisis is...dat lijkt me op zich al een goed argument tegen. Een echte crisis laat niet vier maanden op zich wachten.. Maar ze weet zelf ook dat het gebakken lucht is, dat scheelt wel:
Vorige week viel al binnen coalitiepartijen te horen dat Faber geen informatie over haar dragende motivering wil delen met coalitiepartners, uit vrees dat het plan lekt en vervolgens al wordt afgeserveerd nog voordat het officieel in het kabinet is besproken
Dit kabinet ging geloof ik voor herstel van vertrouwen. Hoe, als we weten dat ze dingen doen die niet kunnen, ze blijven trekken aan een dood paard, er intern geen enkel vertrouwen bestaat, en ze met geen enkele oplossing voor de lange termijn bezig zijn.

Waarom stappen de integeren niet gewoon op?...hoe ver laten ze het afglijden voordat ze inzien dat de rem niet meer voldoende werkt voor de snelheid die opgedaan is.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Die zogenaamde ‘dragende motivering’ is natuurlijk een rookgordijn. Talloze experts én ambtenaren hebben al meermaals aangegeven dat een noodwet niet kan. Op heel veel manieren niet kan.
Maar toch even een bron erbij, met een expert.

https://www.vn.nl/uitroepen-asielcrisis-schendt-rechtsstaat
In de juridische wereld staat Adriaan Wierenga, onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Leiden, bekend als de expert in het staatsnoodrecht. Hij doet al meer dan tien jaar onderzoek naar het complexe onderwerp, publiceerde vele academische artikelen, adviseerde de overheid tijdens de coronacrisis, gaf zelfs college aan de Raad van State over het staatsnoodrecht, en hield sinds de presentatie van het Hoofdlijnenakkoord in juli talloze lezingen in het hele land over de juridische consequenties van de asielcrisis die de coalitie wil uitroepen.

Maar de afgelopen maanden, waarin asielminister Marjolein Faber beweerde dat ‘de beste juristen’ naar het plan hadden gekeken en dat het ‘juridisch houdbaar’ zou zijn, werd Wierenga geen enkele keer door het kabinet geraadpleegd, en evenmin door de ambtelijke top van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken. ‘Dat laatste verbaast me eigenlijk niet’, zegt hij. ‘De ambtenaren weten donders goed dat het inzetten van het staatsnoodrecht in deze situatie een doodlopende weg is. Daar hebben ze mijn advies niet voor nodig. Dat bleek ook uit de ambtelijke stukken die tijdens het debat over het regeerprogramma op aandrang van de Kamer openbaar werden gemaakt. In alle ambtelijke adviezen werd gesteld dat het inroepen van het noodrecht niet gaat werken. Als minister Faber mij om advies had gevraagd, had ik haar dat ook uitgelegd.’
‘Het is volkomen terecht dat de Eerste Kamer het kabinet tot de orde roept,’ zegt Wierenga. ‘Het uitroepen van de asielcrisis via het staatsnoodrecht is in deze situatie een grove schending van de rechtsstaat.’

U zegt dus dat de term ‘crisis’ voor de toepassing van het staatsnoodrecht helemaal niet relevant is. Wat zijn dan wel de wettelijke criteria?

‘Het noodrecht heeft drie wettelijke pijlers. In de eerste plaats het gemeentelijke noodrecht, dat burgemeesters het recht geeft om noodverordeningen en noodbevelen af te kondigen ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar bij ernstige wanordelijkheden of rampen.

Dan is er nog het sectorale noodrecht, specifieke wetgeving voor bepaalde noodsituaties, zoals dierziekten of scheepvaartongelukken. En vervolgens is er nog het klassieke staatsnoodrecht, dat zijn basis heeft in artikel 103 van de Grondwet. Tot dat systeem behoren de artikelen 110 en 111 van de Vreemdelingenwet, waar het kabinet nu een beroep op wil doen. In die artikelen is een noodregeling opgenomen die het in noodsituaties mogelijk maakt delen van de wet buiten toepassing te verklaren, zonder voorafgaande toestemming van het parlement.
Daar bestaat grote onduidelijkheid over. Wanneer is er sprake van ‘buitengewone omstandigheden’?

‘Dan moet er aan twee voorwaarden worden voldaan. Ten eerste dient er sprake te zijn van een situatie waarin een “vitaal belang” van de samenleving wordt geschaad of bedreigd, en ten tweede moeten reguliere regelgeving of bevoegdheden tekortschieten om aan die noodsituatie het hoofd te bieden. Onder vitale belangen worden verstaan: de internationale rechtsorde, de nationale rechtsorde, de openbare veiligheid en de economische veiligheid.

Ook al moet daarbij worden aangetekend dat vanuit het Europees recht juist weer extra strenge eisen aan de vereiste noodsituatie worden gesteld. Maar dan komt het tweede toepassingscriterium in het spel: wil er sprake zijn van “buitengewone omstandigheden” dan moeten reguliere regelgeving en bevoegdheden tekortschieten. En daarvan is absoluut geen sprake. Toepassing van het staatsnoodrecht is in deze omstandigheden niets anders dan “misbruik van bevoegdheden”.
Het artikel gaat verder. Lijkt me evident, dit hele noodwetplan halsstarrig doorzetten is niets minder dan een aanval op onze democratische rechtsstaat. Al vanaf dag één dat dit kabinet er zit.

• iamerwin

Faber heeft haar drol weer ingetrokken...
Wat wel weer bijdraagt aan mijn initiële vraag:

Wat vinden jullie?

[ Voor 40% gewijzigd door NMH op 15-10-2024 17:01 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Piet_Piraat7 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:24:Ik vind inderdaad dat de overheid het al jaren verzaakt te zorgen voor een goede integratie. Mensen met een migratieachtergrond wonen vaak in dezelfde wijken, gaan daar naar Turkse supermarkten, islamitische basisscholen, shisha lounges, marktjes. Even heel gechargeerd gezegd hoor. Mijn punt is meer dat hier logischerwijs een parallele samenleving ontstaat. Voor de Nederlanders zijn 'zij' de vreemden, voor hen zijn wij de vreemden. En onbekend maakt onbemind. Dit probleem gaat twee kanten op en ik zie het eigenlijk alleen maar verder uit elkaar gaan.
Je kunt het dan misschien voor je neus zien gebeuren, maar wat heb je er dan eigenlijk zelf al aan gedaan om dit probleem te voorkomen?
Immigranten of niet, we blijven nog steeds een samenleving waarbij het woord samen er niet voor niks staat.
En het kan wel, getuige (als voorbeeld) dit AZC in Nijmegen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Robkazoe
Mestwet van Wiersma (BBB) is nu wel aangenomen. Zie: https://nos.nl/artikel/25...-en-pluimveesector-gekort

Tegenmotie van o.a. CDA en SGP heeft het bij lange na niet gehaald.

Laat ik voorop stellen: Ik ben geen heel groot fan van BBB. Maar dat Wiersma deze wet doorvoert (ondanks dat het een iets afgeslankte versie is) en dat de BBB dan ook nog voorstemt, ik vind het wel lef hebben.

• Señor Sjon

[ Voor 62% gewijzigd door NMH op 15-10-2024 17:01 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Robkazoe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:23:
Mestwet van Wiersma (BBB) is nu wel aangenomen. Zie: https://nos.nl/artikel/25...-en-pluimveesector-gekort

Laat ik voorop stellen: Ik ben geen heel groot fan van BBB. Maar dat Wiersma deze wet doorvoert (ondanks dat het een iets afgeslankte versie is) en dat de BBB dan ook nog voorstemt, ik vind het wel lef hebben.
Vraag blijft of het voldoende zal zijn. Het is het plan Adema in afgeslankte vorm, waar de RvS het plan Adema al kraakte wegens niet voldoende.

https://www.volkskrant.nl...d-minister-adema~bcc49e15
Het met 30 procent afromen van de productierechten staat in het wetsvoorstel dat de Raad van State nu kritisch heeft beoordeeld. Het adviescollege dat de kwaliteit van alle wetgeving beoordeelt voordat het kabinet die aan het parlement voorlegt, meent dat de afromingsmaatregel ‘ontoereikend’ is om aan de Brusselse eisen te kunnen voldoen. Het is volgens de RvS ‘onvoldoende zeker’ dat er volgend jaar voldoende verkooptransacties van dierrechten zullen plaatsvinden om tot de vereiste reductiepercentages te komen. Ook omdat de verplichte afroming niet geldt bij de verkoop van dierrechten binnen de familie, bijvoorbeeld als kinderen de boerderij van hun ouders overnemen.

Adema onderkende bij de bekendmaking van zijn voorstel trouwens al dat de maatregel an sich waarschijnlijk te weinig zal opleveren. Hij hoopte dat de mestproductie ver genoeg zou dalen door andere maatregelen, zoals het toedienen van eiwitarm veevoer aan melkkoeien. Minder eiwit in het voer vermindert het stikstofgehalte in de mest. Maar de Raad van State is ook daar kritisch over, omdat het kabinet nergens hard maakt hoeveel die voermaatregel dan gaat opleveren.

[ Voor 47% gewijzigd door dawg op 15-10-2024 16:35 ]

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
c-nan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:56:
Wat is het toch met Faber?
- Borden willen introduceren die er niet zijn
- Ze stuurt een brief naar de Europese Commissie, terwijl het naar de Europese Raad had gemoeten
- Ze zegt net in de Tweede Kamer "ik stop niet met symboolpolitiek" 8)7 om daarna te zeggen dat ze niet aan symboolpolitiek doet
- Geeft aan dat de dragende motivering voor de asielnoodwet af is en in onderhandeling zijn, om er een uur later op terug te komen. Ow toch niet helemaal.
- Kan nog wel wat punten opnoemen waardoor ik denk, hoe dan?

En dat allemaal in 100 dagen.
Incompetentie en domheid. Dit is geeneens sluwheid of zo. Gewoon dom. Met een marionettenspeler op de achtergrond die al die dingen om gaat draaien richting z'n achterban dat "links" alles tegenwerkt. Dat er geeneens iets ligt waar anderen tegen kunnen stemmen is helemaal niet relevant.

Het feit alleen als dat je niet in hele korte tijd een noodsituatie kan beschrijven geeft al aan dat er geen noodsituatie is. Als mijn dak er af waait heb maar een paar seconde nodig om te beargumenteren dat ik thuis een noodsituatie heb.

• Joris748
dawg schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Vraag blijft of het voldoende zal zijn. Het is het plan Adema in afgeslankte vorm, waar de RvS het plan Adema al kraakte wegens niet voldoende.

[...]
De wet is in ieder geval van kracht voor de komende faillissementsgolf. Die gaat volgen doordat er onvoldoende geld wordt vrijgemaakt voor een warme sanering.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 03:06
Frame164 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:34:
[...]

Incompetentie en domheid. Dit is geeneens sluwheid of zo. Gewoon dom. Met een marionettenspeler op de achtergrond die al die dingen om gaat draaien richting z'n achterban dat "links" alles tegenwerkt. Dat er geeneens iets ligt waar anderen tegen kunnen stemmen is helemaal niet relevant.
Het geen incompetentie, het is strategie. Elke keer net even een incidentje de media inslingeren om links af te leiden van het werkelijke probleem (afbraak van de rechtstaat) en de eigen achterban tevreden te houden met symboolpolitiek wat de indruk geeft dat er iets gebeurd. Het lijkt misschien dom maar het is eigenlijk slim want het werkt, de media en de meute smullen ervan en het gaat amper over de rechtstaat maar wel weer twee artikelen over de uitspraken van Faber op de NOS.
Robkazoe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:23:

Het is geen lef, het is strategie. De agro lobby achter de BBB heeft er geen baat bij om boeren financieel te steunen, een koude sanering is veel effectiever, kost minder overheidsgeld en de bedrijven die overblijven kunnen voor weinig geld de scherven oprapen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Silvos schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

Het geen incompetentie, het is strategie. Elke keer net even een incidentje de media inslingeren om links af te leiden van het werkelijke probleem (afbraak van de rechtstaat) en de eigen achterban tevreden te houden met symboolpolitiek wat de indruk geeft dat er iets gebeurd. Het lijkt misschien dom maar het is eigenlijk slim want het werkt, de media en de meute smullen ervan en het gaat amper over de rechtstaat maar wel weer twee artikelen over de uitspraken van Faber op de NOS.

[...]

Het is geen lef, het is strategie. De agro lobby achter de BBB heeft er geen baat bij om boeren financieel te steunen, een koude sanering is veel effectiever, kost minder overheidsgeld en de bedrijven die overblijven kunnen voor weinig geld de scherven oprapen.
Jup precies dit. Een spoedwet was allang klaar geweest als er echt wat moet gebeuren, maar ze kiezen dit spelletje.

Jammer, de rest blijft liggen en krijgt geen aandacht. Alleen maar omdat de PVV hun asielzoekers stokpaardje moet uitmelken.

Tweakers Discord

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:45
dawg schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

[...]
Natuurlijk is het niet voldoende. Maar dat ze het hebben aangenomen is wel mooi, want die boeren gaan hier pissig om zijn. Dat gaat BBB zetels kosten..

En het CDA ziet meteen kans om zieltjes terug te winnen door tegen te stemmen.

• Joris748
tweakduke schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:21:
[...]

Jup precies dit. Een spoedwet was allang klaar geweest als er echt wat moet gebeuren, maar ze kiezen dit spelletje.

Jammer, de rest blijft liggen en krijgt geen aandacht. Alleen maar omdat de PVV hun asielzoekers stokpaardje moet uitmelken.
En zoals @Silvos betoogt, krijgt big agro via de BBB precies wat ze wil. Die kleine boeren zijn alleen maar lastig voor ze en de grotere worden weer iets groter.

• LZ86
Frame164 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:34:
[...]

Het feit alleen als dat je niet in hele korte tijd een noodsituatie kan beschrijven geeft al aan dat er geen noodsituatie is. Als mijn dak er af waait heb maar een paar seconde nodig om te beargumenteren dat ik thuis een noodsituatie heb.
Precies dit.

De PVV heeft geen capabele mensen. Dat zou namelijk een bedreiging voor *knip* Wilders zijn.
Pure domheid en incompetentie. Als de afgelopen 100 dagen iets hebben aangetoond is dat het wel.

Noem mensen bij hun naam

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 16-10-2024 08:59 ]

• LZ86
Silvos schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

[...]

Ja en nee. In het artikel op de NOS komen ze enkele keren terug op de afbraak van de rechtsstaat. Ze berichten daarnaast natuurlijk over de incompetentie van deze vrouw.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:49
LZ86 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:02:
[...]

Precies dit.

De PVV heeft geen capabele mensen. Dat zou namelijk een bedreiging voor Wilders zijn.
Pure domheid en incompetentie. Als de afgelopen 100 dagen iets hebben aangetoond is dat het wel.
Maar dan begrijp ik niet hoe de PVV zo groot kan blijven. Stemmen we met zijn alle op de PVV als protest? Zo ja, protest tegen wat? Volgens de meest recente peilingen komt de PVV uit op 40+ zetels. Dat is bijna 1 op de 3 van alle stemgerechtigden, terwijl we met zijn alle weten dat de PVV nooit iets gaat bereiken.

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 16-10-2024 09:00 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

c-nan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Maar dan begrijp ik niet hoe de PVV zo groot kan blijven. Stemmen we met zijn alle op de PVV als protest? Zo ja, protest tegen wat? Volgens de meest recente peilingen komt de PVV uit op 40+ zetels. Dat is bijna 1 op de 3 van alle stemgerechtigden, terwijl we met zijn alle weten dat de PVV nooit iets gaat bereiken.
Ja het is voor het overgrote deel echt wel een proteststem gezien de groei van PVV sinds de oorlog in Syrie. Daar hoef je weinig interviews voor te doen. En de andere politieke partijen blijven het keihard negeren. Also half NL Adolf ff wilt verkiezen tot opperhoofd.... Met LPF was het hetzelfde. De rest doet de koppen in het zand en wachten tot het kabinet klapt zodat het weer business as usual kan zijn. Ofwel problemen negeren..........

https://www.rijksoverheid...n-met-eerdere-verwachting
Tussen 30.000 en 72.000 asielzoekers per jaar.

*knip*, stemmingmakerij.

En het helpt ook niet echt dat er geen inhoudelijke discussie is of inhoudelijke analyse is over de instroom. Ik probeer ff snel wa te vinden over de instroom tov de jaren 80 en 90, maar kan even niet zo snel wat vinden. Vragen als:
- is de instroom zoveel hoger dan in andere periodes na de 2e wo
- verschil tussen arbeidsmigranten en asielzoekers van buiten de EU
- wat was de verwachting
- wat is de aangepaste verwachting
- Hoe gaan we ze huisvesten
- Gaan ze bijdragen aan de economie
- Wat doen we met mensen die niets bijdragen aan de economie
- Wat doen we met integratie? Dit is een gigantisch punt waar niemand inhoudelijk over wilt praten, want vrijheid blijheid.
- als dit een 5e column is gecreeerd door een buitenlandse mogenheid in samenwerking met mensensmokkelaars, doen we hier iets aan?

Gezien we ook afhankelijk zij van de EU kan er in NL zelf niks aangepast worden. En gezien het stemgedrag in Europa denk ik dat NL niet uniek is om rechts te stemmen en dat het sentiment wel hetzelfde is.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 16-10-2024 00:55 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
spijkerhoofd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:53:
[...]

Gaan we alle Christenen die hetzelfde zeggen tegen dochterlief ook net zo hard aanpakken? Of de roomblanke student die vrouwen aanrand ? Of Nederlandse fraudeurs? Nederlandse overlastgevers, Gereformeerde potenrammers? Het is niet zo dat Nederlanders zich beter gedragen, maar zij worden met de fluwelen handschoen aangepakt, maar iemand met Turkse of Marokkaanse roots moeten keihard aangepakt worden?
Welke afslag neem jij hier? Ik weet dat het allemaal wat gevoelig ligt, maar sjongejonge. Ik geef aan dat culturele verschillen niet gaan over eetgewoonten, zoals in de berichten ervoor lijkt te gaan, maar over omgaan met elkaar en wat je normaal vindt.

Nu ik erover nadenk, misschien is het wat eenzijdig. Om het goed te maken: Als jouw zoon voor vuile Turk wordt uitgemaakt, omdat jijzelf geen accentloos Nederlands spreekt dan is het opeens minder gezellig.

• DeKever
HEY_DUDE schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Zoals hier aangegeven geeft elke groep wel problemen waarom blijven hameren op het feit dat andere culturen slechter zijn. Ook als er onevenredigheid is in b.v. criminaltieitscijfers zegt dat niets over jouw individuele buren.

Ik zou een discussie over problemen binnen een bepaalde groep niet willen betrekken op individuen zoals b.v. de buren. Daarmee beschuldig je eigenlijk de hele groep van dit gedrag, en niet alleen de rotte appels.
Ook deze afslag kan ik niet helemaal volgen.

• CVTTPD2DQ
tweakduke schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:21:
Waarom denk je dat? Minister Wiersma heeft zojuist - met brede steun van de oppositie - haar mestwet door de tweede kamer gekregen.

Een wet die wellicht tot nieuwe protesten had geleid als het gekakel over de asielcrisis niet alle aandacht van de media had opgezogen.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:00
De veelbesproken brief die verkeerd geadresseerd zou zijn... Schoof zegt nu dat er expres is gekozen om deze naar de personen te sturen die er niet over gaan. "Dat was geen onkunde maar opzet".

Schoof legt uit: kabinet koos expres voor ‘verkeerd’ adresseren van brief over Europees asielbeleid

Hoe kan ik dit eigenlijk zien? Is het nu echt bewust gedaan of is het toch eerder goed praten? Met de uitspraken van verschillende ministers in de afgelopen dagen weet ik niet wat ik moet denken 8)7

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RobinNL schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:02:
De veelbesproken brief die verkeerd geadresseerd zou zijn... Schoof zegt nu dat er expres is gekozen om deze naar de personen te sturen die er niet over gaan. "Dat was geen onkunde maar opzet".

Schoof legt uit: kabinet koos expres voor ‘verkeerd’ adresseren van brief over Europees asielbeleid

Hoe kan ik dit eigenlijk zien? Is het nu echt bewust gedaan of is het toch eerder goed praten? Met de uitspraken van verschillende ministers in de afgelopen dagen weet ik niet wat ik moet denken 8)7
Je zou haast gaan denken dat DeSpeld over een aantal weken geen content meer weet te maken, wat een erbarmelijk niveau. Maar goed, deze ophef zorgt er weer voor dat het niet over de vrijwel complete gebrek aan realistische inhoud gaat maar weer over het proces.

De Nederlandse politiek wordt met deze ministers een meme.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Men stemt niet op de PVV. Men stemt op Wilders. En op zijn uitspraken die in verkiezingstijd op het randje maar wel provocerend zijn, zodat er flink wat discussie over ontstaat.

Want ja, die buitenlanders he, die zijn de schuld van het woningprobleem, daarmee ook het stikstofprobleem (want bouwen), de criminaliteit, (en daarmee de werkdruk bij de politie), en kosten gewoon heel veel geld.

Dat er verder geen competente mensen om hem heen staan maakt voor dat verhaal natuurlijk niet meer uit. En dat zie je nu, als je ineens 'moet' gaan regeren en bewindspersonen moet leveren, dan krijg je dus van die Fabertjes die zonder enige juridische kennis wel even gaan blaten dat het allemaal wel kan, en zo'n staatssecretaris die opeens op een ministerie gaat zitten en vrolijk bij WNL vertelt dat hij nog steeds minder Marokkanen in Nederland wil. Als persoon dan.

Maar goed, momenteel ben ik de persoon die niet snapt dat die hele kliek niet met pek en veren Den Haag wordt uitgejaagd, maar ooit was dat juist andersom: toen er (naar mijn mening) degelijke politici zaten waar ik het regelmatig op inhoud niet mee eens was, vonden hordes met Nederlanders die nu op Geert hebben gestemd dat 'Rutte moet hangen' en Kaag een heks was. Lastig hoor.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

RobinNL schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:02:

Bewust onbekwaam… 8)7

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• _Bailey_
  • Niet online
DeKever schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:04:
[...]

Welke afslag neem jij hier? Ik weet dat het allemaal wat gevoelig ligt, maar sjongejonge. Ik geef aan dat culturele verschillen niet gaan over eetgewoonten, zoals in de berichten ervoor lijkt te gaan, maar over omgaan met elkaar en wat je normaal vindt.
ik lees afgelopen dagen veel over eetgewoontes in dit topic, alsof dat de reden is van de zorgen biij Nederlanders.
Zou het héél misschien ook mogelijk zijn dat een groep Nederlanders zich nodig of totaal onnodig over onderstaande demonstratie zorgen maakt?
Dit is gewoon 1 voorbeeld (afgelopen weekend hier in Amsterdam Slotermeer), er zijn in het verleden meerdere demonstraties met soortgelijke strekking geweest in diverse Nederlandse steden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDQMDkL9af_I3QS1L7NrNapWYC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejldVV6mW9X07MQD5xHf73xo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhKrvnfBI8VclVLl04u661XnwpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Y1yIl9SBCdNG6rHGV2WJqQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gHOeD0CKCrEUwQwrCHb6AlVocY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dXezyat5dPDEPVJ1Wdo6klB0.jpg?f=user_large

Ik zou enigzins best wel kunnen begrijpen dat mensen in Nederland zich zorgen maken met teksten als ''there is only one solution, the islamic revolution'' plus bijbehorende Jihad vlag(gen).

• Joris748
_Bailey_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:14:
[...]

ik lees afgelopen dagen veel over eetgewoontes in dit topic, alsof dat de reden is van de zorgen biij Nederlanders.
Zou het héél misschien ook mogelijk zijn dat een groep Nederlanders zich nodig of totaal onnodig over onderstaande demonstratie zorgen maakt?
Dit is gewoon 1 voorbeeld (afgelopen weekend hier in Amsterdam Slotermeer), er zijn in het verleden meerdere demonstraties met soortgelijke strekking geweest in diverse Nederlandse steden

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou enigzins best wel kunnen begrijpen dat mensen in Nederland zich zorgen maken met teksten als ''there is only one solution, the islamic revolution'' plus bijbehorende Jihad vlag(gen).
Wat wil je hiermee aantonen? Dit groepje is net zo respresentatief voor de moslim, als de NVU voor de witte Nederlander.

• T-MOB
  • Laatst online: 23:23
[...]
Je kunt je overal zorgen over maken. Maar een demonstratie van zo'n marginale groep is toch niets om van wakker te liggen? Iedereen heeft het recht zich uit te spreken, ook als ik dat verachtelijk vind. Of het nou gaat om jihad-exremisten, neonazi's, coronawappies of boerenterreurorganisaties. De sharia wordt heus niet ingevoerd omdat er een paar honderd man de straat op zijn gegaan.

Regeren is vooruitschuiven

• _Bailey_
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Wat wil je hiermee aantonen? Dit groepje is net zo respresentatief voor de moslim, als de NVU voor de witte Nederlander.
zoals ik al aangaf, dit is 1 demo zoals zo velen afgelopen tijd.
En prima dat er weer zaken bijgehaald worden, dit keer de NVU. Afgelopen dagen zag ik hier voorbij komen; gehaktballen, hagelslag, shoarma, Nederlanders in gated communities in t buitenland.

Nederlanders zullen zich ongetwijfeld ook druk maken om écht extreem radicaal rechts met de meest foute ideeën, maar dat was niet het onderwerp.

• _Bailey_
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Je kunt je overal zorgen over maken. Maar een demonstratie van zo'n marginale groep is toch niets om van wakker te liggen?
Er zijn afgelopen jaar hier in Amsterdam meerdere demo's geweest met grotere groepen met soortgelijke boodschappen.
Maar goed, we kunnen verschillen over of je wel of niet wakker moet liggen hierom.
Heb wel een donkerbruin vermoeden dat het 1 van de redenen is dat mensen op (lompe types) als Wilders gaan stemmen (hetzij als proteststem wat wellicht geen zoden aan de dijk zet)

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:44
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik maak mij geen zorgen over religieuze extremisme, er is slecht een zeer klein groepje binnen alle religies die extreem zijn en zij hebben te weinig steun binnen de eigen religieuze groep om wat te bereiken in Nederland. Dat geld niet enkel voor extreme islam maar ook extreme orthodoxe Joden en Christenen.

Ik vind persoonlijk dit soort protesten minder erg dan protesten bij Abortusklinieken als ik eerlijk ben. Alle extremen zijn net zo erg, zij willen de vrijheden afnemen die we nu hebben, of het op basis van religie of uit politieke oogpunten is zoals extreem rechts en extreem links.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Wel interessant dat die revolutie in het Engels gaat plaatsvinden.

Dat zit wel Schnorr.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 10:42
Kurkentrekker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:34:

Want ja, die buitenlanders he, die zijn de schuld van het woningprobleem, daarmee ook het stikstofprobleem (want bouwen), de criminaliteit, (en daarmee de werkdruk bij de politie), en kosten gewoon heel veel geld.
Maar dat is toch ook zo?
- Veel te weinig woningen omdat statushouders voorrang krijgen (kregen) en immigranten een fors gedeelte van de woningen innemen. Zonder, met minder, instroom, zouden er meer woningen voor de eigen mensen zijn.
- De gevangenissen zitten procentueel gezien veel voller met mensen met een niet westerse achtergrond, dus import. Zonder of met minder immigratie zouden de gevangenissen minder vol zitten en is de werkdruk bij de politie lager.
- Immigranten kosten een hoop geld. Ongeveer 24 miljard per jaar totaal.

Let wel, dit is natuurlijk veel genuanceerder en valt veel tegen in te brengen, maar dit is de argumentatie van de PVV-kiezers die ik in mijn omgeving hoor.
Dus een beschrijving van meningen/argumenten die ik hoor.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:58

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je levert anekdotisch bewijs van 1 demonstratie en zegt dat er meerdere zijn zonder enige bron of andere informatie waaruit blijkt dat het inderdaad zo is. En wat zijn meerdere 2, 10, 100 1000? Zijn het steeds dezelfde mensen, of is het een groeiende groep en groot is die groei? Worden ze gefinancierd en door wie dan?

Gun jezelf wat rust wind je niet op vanwege anekdotisch bewijs (en, imho, onderbuik gevoel).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Standeman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:55:
...
Je levert anekdotisch bewijs van 1 demonstratie en zegt dat er meerdere zijn zonder enige bron of andere informatie waaruit blijkt dat het inderdaad zo is. ...
Ik ga er van uit dat het om deze organisatie/demonstratie gaat. Even snel de persberichten doorkijkend, was er in ieder geval in november '23 ook een betoging.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12
_Bailey_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Nederlanders zullen zich ongetwijfeld ook druk maken om écht extreem radicaal rechts met de meest foute ideeën,
Kennelijk niet want extreem rechts zit in ons kabinet en een groot deel van de Nederlanders vindt dat dus prima. Dat lijkt me een heel groot verschil met alle andere extreme groeperingen die we maar kunnen opnoemen.

• _Bailey_
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Ik ga er van uit dat het om deze organisatie/demonstratie gaat. Even snel de persberichten doorkijkend, was er in ieder geval in november '23 ook een betoging.
Hizb ut-Tahrir;

Hizb ut-Tahrir timmert al meer dan vijftig jaar aan de weg en opereert in meer dan 40 landen, en is ook in sommige Aziatische landen immens populair. Hizb ut-Tahrir vulde een voetbalstadion tijdens hun conferentie in Indonesië. Hoeveel Britse leden de beweging telt, is onduidelijk.

Hizb ut-Tahrir strijdt sinds zijn oprichting voor heroprichting van het kalifaat: een islamitische eenheidsstaat onder de islamitische wetgeving, de sharia.

In Nederland was Hizb ut-Tahrir al sinds 2001 actief en aangekaart voor haatboodschappen tegen Joden en oproepen tot moord[10]. Hun site expliciet.nl werd later door de overheid verwijderd[11][12].

Hizb ut-Tahrir roept Britse islamitische studenten op om naar Irak te reizen en aldaar een ideologische strijd te voeren tegen de Verenigde Staten.[13] Een van de mannen (Kafeel Ahmed) die op 30 juni 2007 met een brandende auto het vliegveld van Glasgow op reed, zou binnen Hizb ut-Tahrir zijn geradicaliseerd, aldus een plaatselijke Hizb ut-Tahrir-leider (Shiraz Maher)[14], die zelf afstand genomen heeft van de beweging na tot inkeer gekomen te zijn. Tevens wordt Hizb ut-Tahrir er sterk van verdacht de inspiratie te hebben geleverd aan de daders van de aanslagen in Londen.

In sommige Arabische en Centraal-Aziatische landen waaronder Pakistan is de organisatie verboden maar nog steeds actief. In het Westen is de beweging zeer actief, vooral in het Verenigd Koninkrijk.
Hizb ut-Tahrir is uitgegroeid tot een multinational, verspreidt zijn boodschap in zeker veertig landen en telt ongeveer twee miljoen leden.

Wikipedia: Hizb ut-Tahrir

[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 16-10-2024 10:32 ]

• D-e-n
Ora et Labora schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

Let wel, dit is natuurlijk veel genuanceerder en valt veel tegen in te brengen, maar dit is de argumentatie van de PVV-kiezers die ik in mijn omgeving hoor.
Als je zelf al zegt dat die argumentatie te kort door de bocht is, waarom breng je hem hier dan in? Wat is het argument dan?

• DeKever
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik word ook niet blij van deze demo, maar dit lijkt allemaal gerommel in de marge.

Problemen ontstaan door alledaagse verschillen, taalbarrieres, (gepraktiseerde) man/vrouw verhoudingen, geluiden, kleding, werkethos, omgaan met fouten etc.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
[...]

Maar dat is toch ook zo?
- Veel te weinig woningen omdat statushouders voorrang krijgen (kregen) en immigranten een fors gedeelte van de woningen innemen. Zonder, met minder, instroom, zouden er meer woningen voor de eigen mensen zijn.
- De gevangenissen zitten procentueel gezien veel voller met mensen met een niet westerse achtergrond, dus import. Zonder of met minder immigratie zouden de gevangenissen minder vol zitten en is de werkdruk bij de politie lager.

De grote vraag bij de PVV is wat mij betreft nog altijd "hoe dan".

Je ziet nu dat de PVV een enorm ding maakt van 1 van de migratiestromen (de asielinstroom). Maar wat gaat er daarna gebeuren?

Ik weet dat de PVV-kiezer een hoop zorgen heeft. Maar als ik naar oplossingen vraag komen ze nooit verder dan 'we moeten die mensen hier niet, uitzetten' enzo.

De PVV en Wilders schetst ook niet echt een duidelijk coherent beeld van hoe het dan wel moet. En we kunnen helaas niet naar zijn verkiezingsprogramma kijken of meningen van de PVV toen ze nog in de oppositie zaten want die standpunten zijn boterzacht.

Leuk dat kiezers 'gehoord' worden maar wat gebeurt er daadwerkelijk?

• _Bailey_
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Leuk dat kiezers 'gehoord' worden maar wat gebeurt er daadwerkelijk?
eens hoor , gehoord worden en dan? ik denk dat Wilders uiteindelijk weinig voor elkaar gaat krijgen in dit huidige kabinet.
Benieuwd waar de PVV stemmers dan evt naar gaan overstappen bij nieuwe Verkiezingen.

Lijkt me sterk dat ze massaal gaan overstappen naar een PvdA/GL, wellicht naar FvD of JA'21? of een wat gematigder partij als CDA?
of weer terug naar VVD? Of stug Wilders blijven steunen?

[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 16-10-2024 10:46 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11 12:36
_Bailey_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:44:
[...]
eens hoor , gehoord worden en dan? ik denk dat Wilders uiteindelijk weinig voor elkaar gaat krijgen in dit huidige kabinet.
Benieuwd waar de PVV stemmers dan evt naar gaan overstappen bij nieuwe Verkiezingen.

Lijkt me sterk dat ze massaal gaan overstappen naar een PvdA/GL, wellicht naar FvD of JA'21? of een wat gematigder partij als CDA?
of weer terug naar VVD? Of stug Wilders blijven steunen?
Ik heb niet het idee dat de PVV kleiner wordt bij volgende verkiezingen, al zijn die nog ver weg. Laatst deelde ik hier al een link dat het vertrouwen in de politiek zelfs gestegen is.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
[...]

eens hoor, ik denk dat Wilders uiteindelijk weinig voor elkaar gaat krijgen in dit huidige kabinet.
Benieuwd waar de PVV stemmers dan evt toegaan bij nieuwe Verkiezingen.

Lijkt me sterk dat ze massaal gaan overstappen naar een PvdA/GL, wellicht naar Fvd of JA'21? of een wat gematigder partij als CDA?
of weer terug naar VVD?
De vraag is of Wilders wat voor elkaar wil krijgen. Ik krijg niet het idee dat problemen oplossen onderdeel is van zijn strategie.
Problemen niet oplossen, hard schreeuwen en de schuld bij "links" neerleggen, lijkt tot nu toe best aardig te werken, of zijn feiten nou kloppen of niet.
Bij FvD hebben ze duidelijk de complotdenkers als doelgroep gekozen, dus daar gaan weinig kiezers heen, denk ik. JA'21 past wellicht beter, maar ik vind ze vrij onzichtbaar tov Wilders. CDA wordt neergezet als links, en links is goed gedemoniseerd via de PVV bij een grote groep kiezers.

• D-e-n
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Ik heb niet het idee dat de PVV kleiner wordt bij volgende verkiezingen, al zijn die nog ver weg. Laatst deelde ik hier al een link dat het vertrouwen in de politiek zelfs gestegen is.
Volgens mij was laatst het vertrouwen in het kabinet al weer afgenomen. Niks zo veranderlijk als de kiezer wat dat betreft. Peilingen zijn overigens zinloos nu. Bij nieuwe verkiezingen krijg je weer een heel nieuwe dimensie. Lukt het Wilders om zijn eigen falen in de schoenen van anderen te leggen? Je zou denken van wel maar vergeet ook niet dat asiel als nummer één probleem een door de politiek en media gecreëerde situatie is. Dat was voor de val van Rutte 4 namelijk niet zo.

• D-e-n
celshof schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:49:
[...]
JA'21 past wellicht beter, maar ik vind ze vrij onzichtbaar tov Wilders.
Zolang JA21 wordt geleid door Eerdmans en Nanninga schaar ik ze in de categorie PVV. Recent nog het voorstel van Eerdmans over "wokebestrijding". Het is nog net geen "kopvoddentax" maar het scheelt niet veel. Puur populisme, puur polariseren. Nul inhoud.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
_Bailey_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:26:
...
Hizb ut-Tahrir is uitgegroeid tot een multinational, verspreidt zijn boodschap in zeker veertig landen en telt ongeveer twee miljoen leden.
...
Misschien nog een toevoeging uit het AIVD-jaarverslag 2023: Van de organisatie Hizb ut-Tahrir ging in 2023 een geringe dreiging uit.

En een artikel van Grol en Weggemans in het Tijdschrift voor Religie, Recht en Beleid 2020(3): Eigen koers richting kalifaat, een beeld van Hizb ut-Tahrir in Nederland:
...
Conclusie

Hizb ut-Tahrir is de afgelopen twee decennia zichtbaarder geworden in de Nederlandse samenleving. Enkele tientallen aanhangers dragen de boodschap van de beweging fanatiek uit en staan in contact met aanhangers van Hizb ut-Tahrir in de rest van de wereld. In de manier waarop deze activisten te werk gaan laten zij zich leiden door de ideeën van de grondlegger van de beweging, Taqiuddin al-Nabhani. Hij werkte in de jaren vijftig van de vorige eeuw zijn ideeën uit ten aanzien van de problemen die hij zag in de wereld, hoe hij deze wilde oplossen en welke rol de door hem gestichte beweging Hizb ut-Tahrir daarbij moest spelen. Aanhangers van Hizb ut-Tahrir houden tot op de dag van vandaag vast aan deze ideeën en daarmee lijkt de koers van de organisatie en van haar aanhangers ook in Nederland onveranderlijk te zijn. Dit beeld komt overeen met het beeld dat naar voren komt in andere studies naar Hizb ut-Tahrir wereldwijd. Dit beeld in ogenschouw nemende is er een aantal nuanceringen te plaatsen bij heersende opvattingen over de organisatie, bijvoorbeeld het idee dat Hizb ut-Tahrir gewelddadig is.

Hizb ut-Tahrir heeft een eigen kijk op de legitimiteit van geweld waar principieel aan wordt vastgehouden. Geweld als middel om het kalifaat te vestigen werd door al-Nabhani en wordt door Hizb ut-Tahrir principieel en consequent afgewezen – zonder kalifaat geen jihad. Ook terroristische gewelddaden in het Westen worden consequent veroordeeld. Dat wil niet zeggen dat Hizb ut-Tahrir alle vormen van geweld tegen vermeende bezetters van islamitisch grondgebied afkeurt. Echter, aanhangers in Nederland lijken een manier te hebben gevonden om op dit punt stelling te nemen zonder daarbij buiten de in Nederland geldende wettelijke kaders te treden. Aanhangers bewegen dus niet richting het jihadisme of terrorisme, maar lijken juist strikt vast te houden aan aloude principes die de beweging kenmerken, waaronder het idee dat de gewapende strijd niet als middel kan worden ingezet om de politieke doelen van de beweging te verwezenlijken. Daarmee nuanceert dit beeld ook het idee dat Hizb ut-Tahrir een lopende band richting terrorisme vormt. Dat neem niet weg dat er ook in Nederland een zekere wisselwerking bestaat tussen aanhangers van Hizb ut-Tahrir en jihadistische netwerken. Mede door de informele en tot op zekere hoogte gesloten aard van deze netwerken is nog maar weinig bekend over het effect daarvan op betrokkenen.

Ondanks dat aanhangers in beginsel geweldloos handelen, volhardt men consequent in bepaalde ideeën waarvan zeker gesteld kan worden dat ze indruisen tegen gangbare beginselen en principes van democratie en burgerschap. De boodschap van de organisatie dat moslims zich niet moeten inlaten met democratische processen in Nederland, staat haaks op de ideeën die algemeen aanvaard zijn in Nederland. Dat is in Nederland echter nog geen reden om de organisatie te verbieden, maar roept wel voortdurend de vraag op hoever een organisatie mag gaan in het afwijzen van democratie en de grondbeginselen van democratie.
Het vervolgartikel Antidemocratische bewegingen in de Nederlandse democratie: Een blik op Hizb ut-Tahrir:
...
Tot slot

De zorgen over de aard en de invloed van antidemocratische bewegingen zijn voor bijna iedereen invoelbaar. Voortdurend debat over de vraag waar en hoe in de Nederlandse democratie de grens moet worden getrokken om deze te verdedigen tegen de invloed van antidemocratische invloeden, is daarom nodig. Met dit artikel hebben we een bijdrage willen leveren aan dit debat door te laten zien dat het debat gebaat kan zijn bij meer structuur, theoretische onderbouwing en nuance.

Om te beginnen zou in het debat een drietal vragen in de juiste volgorde moeten worden beantwoord. Allereerst de vraag wat (de essentie van) de Nederlandse democratie is. Ten tweede door de vraag te stellen op welke wijze (vermeende) antidemocratische bewegingen zich tegen deze democratische essentie keren – in woord of daad. En ten slotte de vraag of de overheid een rol zou moeten spelen bij het tegengaan van de maatschappelijke invloed die deze bewegingen uitoefenen.

In de haast om een vuist te maken tegen jihadisme en radicalisering lijkt in de discussie over Hizb ut-Tahrir de beantwoording van de eerste vraag die gesteld zou moeten worden, consequent te zijn overgeslagen. Echter, de roep om een verbod of ander overheidsingrijpen zonder scherp te hebben wat de democratie in essentie inhoudt, getuigt in onze ogen niet van weerbaarheid, maar eerder van ineffectief burgerschap. Deze houding lijkt er bovendien aan te kunnen bijdragen dat de overheid taken op zich neemt waarvoor zij geen mandaat heeft, en aan het ontstaan van een situatie waarin er onduidelijkheid ontstaat over rollen en taken van de overheid, waardoor de privacy en rechtszekerheid van burgers in het geding kunnen komen.

We hebben aan de hand van Rijpkema’s theorie over democratie als zelfcorrectie laten zien dat de ideeën die ontwikkeld zijn in het veld van de moderne weerbare democratietheorie, van waarde kunnen zijn voor het debat over antidemocratische bewegingen. De theorie maakt een duidelijk hiërarchisch onderscheid tussen verschillende democratische waarden en normen, en wijst daarmee een duidelijk zwaartepunt aan met betrekking tot de vraag wat de belangrijkste te beschermen waarden en belangen van de democratie zijn. De theorie biedt daarmee een tastbare basis voor een debat over de vraag die als eerste moet worden beantwoord: Wat is de democratie? Ook biedt Rijpkema’s theorie praktische antwoorden op de vraag wanneer moet worden opgetreden tegen antidemocratische bewegingen zoals Hizb ut-Tahrir.

Daarmee biedt deze theorie burgers, politici en beleidsmakers praktische handvatten om niet alleen de eigen geformuleerde normatieve kaders, maar ook het daarop gebaseerde beleid te analyseren en te evalueren. Dat lijkt nodig, want er lijkt immers gewoon ruimte te kunnen zijn voor bewegingen als Hizb ut-Tahrir in de Nederlandse samenleving zonder dat daarmee de democratische kernwaarden wezenlijk worden bedreigd. Dat is in de praktijk gebleken en dat roept de vraag op of recent getroffen maatregelen niet simpelweg overbodig zijn. Niet alleen een debat over de proportionaliteit maar ook over de doelmatigheid van een verbod op de beweging lijkt op zijn plaats. Want hoewel in het verleden is gebleken dat het verbieden van extremistische partijen effectief kan zijn, is het aantal aanhangers van Hizb ut-Tahrir in Duitsland – ondanks het verbod op de beweging aldaar – de afgelopen jaren gegroeid, en aanhangers van de beweging zijn in staat gebleken hun ideeën te verspreiden.

We benadrukken dat het niet alleen de taak van academici is om voornoemde vragen te beantwoorden, maar (juist) die van burgers en politici. Het wordt tijd dat politici en burgers die zeggen te staan voor de democratie en deze willen verdedigen door bewegingen zoals Hizb ut-Tahrir te verbieden, zichzelf beter ideologisch onderbouwen. Allereerst door hun idee van democratie en nauw verwante begrippen zoals democratische rechtsorde te formuleren in het debat. Het expliciteren van – ongetwijfeld sterk uiteenlopende – opvattingen van democratie is niet alleen nodig omdat deze aan de basis ligt van de discussie over de vraag hoe er met antidemocratische bewegingen moet worden omgegaan, maar ook omdat goede begripsvorming bijdraagt aan effectieve controle van de activiteiten van overheidsdiensten die zich buigen over vraagstukken met betrekking tot antidemocratische bewegingen en hier beleid op maken.

De kaders met betrekking tot ‘problematisch gedrag’ maar ook radicalisme en extremisme die overheidsdiensten hanteren, en de daar uit voortvloeiende duidingen en het beleidsmatig handelen, zijn niet zonder meer feilloos en mogen ter discussie staan. Het is niet ons doel het paradigma of de mandaten van overheidsdiensten an sich ter discussie te stellen. Echter, voor een inhoudsvol debat over de door diensten gehanteerde kaders en begrippen lijkt het van groot belang dat de overheid zelf tot een helderder onderscheid en definiëring komt van centrale begrippen zoals democratie, democratische rechtsorde en nationale veiligheid. Duidelijke onderscheiden en definities zijn van belang om een vruchtbare discussie te kunnen voeren over de proportionaliteit van (eventuele) maatregelen tegen antidemocratische bewegingen. Laten we daarbij niet vergeten dat de middelen die de overheid ontwikkelde om bewegingen zoals Hizb ut-Tahrir aan te pakken, ook tegen bewegingen met een bijvoorbeeld compleet andere politieke of godsdienstige oriëntatie zouden kunnen worden ingezet.

Tot slot kan niet genoeg benadrukt worden dat het maatschappelijk debat erbij gebaat zou zijn wanneer stereotypen en onjuiste, slecht onderbouwde opvattingen over het vermeende verband tussen terrorisme en extremisme enerzijds en antidemocratische bewegingen zoals Hizb ut-Tahrir en het salafisme anderzijds – als ware deze bewegingen een ‘lopende band’ of ‘voorportaal’ richting het jihadisme – terzijde worden geschoven. Het zijn dergelijke opvattingen over de relatie(s) tussen moslims en geweld die kleine, in essentie geweldloze religieuze minderheden tot veiligheidsprobleem maken en waarmee tegenstanders een verbod op dit soort bewegingen denken te kunnen rechtvaardigen. Dergelijke stereotypen vormen de zuurstof in de blaasbalg waarmee angst en intolerantie ten aanzien van moslimgemeenschappen in Nederland worden aangewakkerd en hebben geleid tot de securitisering van een discussie die uiteindelijk moet leiden tot antwoorden op de vraag hoe in een democratie samen te leven met burgers die er radicaal andere politieke ideeën en idealen op nahouden. Een discussie die op zichzelf al ingewikkeld genoeg is.

[ Voor 101% gewijzigd door begintmeta op 16-10-2024 11:03 ]

• Joris748
D-e-n schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Zolang JA21 wordt geleid door Eerdmans en Nanninga schaar ik ze in de categorie PVV. Recent nog het voorstel van Eerdmans over "wokebestrijding". Het is nog net geen "kopvoddentax" maar het scheelt niet veel. Puur populisme, puur polariseren. Nul inhoud.
JA21 hoeft nu alleen maar af te wachten. Als de PVV implodeert, dan hoeven zij zich alleen te presenteren als redelijk alternatief voor de PVV.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37
[...]
Maar dat is toch ook zo?
[..]
Statushouders namen in 2021 slechts 6% van de beschikbare sociale huurwoningen in. Volgens het COA schomelt het jaarlijks tussen de 5% en 10%

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Joris748 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

JA21 hoeft nu alleen maar af te wachten. Als de PVV implodeert, dan hoeven zij zich alleen te presenteren als redelijk alternatief voor de PVV.
PVV implodeert pas als Wilders weg zou vallen of Wilders gedwongen word er een echte partij van te maken :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:33
Joris748 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Chris Aalberts heeft hierover een artikel geschreven dat JA21 alleen een bestaansrecht heeft als een pvv regering mislukt is. https://chrisaalberts.nl/...-een-mislukt-pvv-kabinet/

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Player1S schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:06:
[...]

PVV implodeert pas als Wilders weg zou vallen of Wilders gedwongen word er een echte partij van te maken :X
Dat eerste is een non-optie, zonder het hebben van een PVV is Wilders niets, hij heeft dan voor geen enkele sponsor of donor ook maar enig nut.

Dat tweede, dat had al heel lang geleden moeten gebeuren. En dan eigenlijk juist voor die kiezers die oprecht verbinding zochten in die tijd van oprichting. Er was een behoefte, maar ja, het gereedschap is nooit ontworpen om als partij te functioneren - vanaf dag 1 lag er al een kloof (!) tussen politieke marketing, en realiteit van termijndoelstellingen.

En ja, wie en wat het gereedschap moest dienen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Virtuozzo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Dat eerste is een non-optie, zonder het hebben van een PVV is Wilders niets, hij heeft dan voor geen enkele sponsor of donor ook maar enig nut.

Dat tweede, dat had al heel lang geleden moeten gebeuren. En dan eigenlijk juist voor die kiezers die oprecht verbinding zochten in die tijd van oprichting. Er was een behoefte, maar ja, het gereedschap is nooit ontworpen om als partij te functioneren - vanaf dag 1 lag er al een kloof (!) tussen politieke marketing, en realiteit van termijndoelstellingen.

En ja, wie en wat het gereedschap moest dienen.
Wilders zal ooit een keer dusdanig oud zijn dat hij ofwel het fysiek niet meer aan kan of komt te overlijden.

En het tweede, inderdaad. Ik roep zelf al jaren dat een politieke partij nooit meer zetels zou mogen hebben dan dat het leden heeft.

• CVTTPD2DQ
Dat kan een Jihad-vlag zijn, maar vaak staat er op dat soort vlaggen "Allah is groot", wat een beetje het Islamitische equivalent is van "Jezus leeft": wel fanatiek gelovig, niet noodzakelijk radicaler dan de gemiddelde bezoeker van de EO-jongerendag. Punt is natuurlijk dat je het niet weet.

• Kurkentrekker
  • Niet online
[...]

Maar dat is toch ook zo?

Daar zit natuurlijk heel veel meer nuance in. 'Dat is toch ook zo' impliceert een causaal verband tussen asielmigratie en bovengenoemde problemen. Voor veel mensen lijkt dat misschien zo, maar dat blijkt verdomd lastig aan te tonen.

- Het woningtekort wordt niet opeens opgelost door het al dan niet voorrang geven van statushouders. Je schrijft ook een 'fors gedeelte', en dat blijkt in de praktijk reuze mee te vallen. Ongeveer 6% (Volkskrant, 2021) van de coöperatiewoningen gaat naar een statushouder. Dat is niet fors. Het lijkt alleen wel zo als je de cijfers niet kent.

- Gevangenissen zitten vol met mensen met een niet-westerse achtergrond. Wederom niet per se asielmigranten. Tel daarbij op dat mensen met een migratieachtergrond vaker een gevangenisstraf krijgen opgelegd voor hetzelfde feit, en dat zij vaker tot de sociaal-economische onderklasse behoren, en dan heb je daar een groot deel van je oorzaak al te pakken. Wederom, het bekt lekker voor de bühne, maar het ligt veel genuanceerder en een asielstop gaat dit probleem zelfs niet voor een klein deel oplossen.

- Immigranten kosten een hoop geld? Ja, volgens een rapport van het renaissance instituut (ja, van Forum), wel. De waarheid ligt genuanceerder, en er zijn ook berekeningen die aangeven dat immigratie juist geld oplevert voor de economie. Het voert te ver om die discussie hier te voeren, maar wederom, dit rapport gaat niet over asielmigratie. De PVV biedt hier dus nul oplossingen voor met haar standpunten.

Dus ik wil de 'dat is toch ook zo' graag bestrijden :)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-11 13:53
[...]

Waarom zouden ze overstappen? Dezelfde problemen bestaan en "stom links" heeft alles weer zitten dwarsbomen natuurlijk. Dus des te meer reden om de PVV nog groter te maken zodat ze de volgende keer niet meer met die irritante en detail-gefocuste Omtzigt hoeven te onderhandelen.

Nou goed, dat het zo niet werkt en het daar niet door komt zal voor een deel van de PVV aanhang/stemmers geen enkele betekenis hebben. De waarheid zegeviert niet, zolang ze maar horen wat ze is aangepraat door diezelfde partij(en).

Hier kunnen we denk ik toch wel de social media bubbels voor bedanken in combinatie met het niveau van de reguliere media.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 14:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Kurkentrekker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

- Immigranten kosten een hoop geld? Ja, volgens een rapport van het renaissance instituut (ja, van Forum), wel. De waarheid ligt genuanceerder, en er zijn ook berekeningen die aangeven dat immigratie juist geld oplevert voor de economie. Het voert te ver om die discussie hier te voeren, maar wederom, dit rapport gaat niet over asielmigratie. De PVV biedt hier dus nul oplossingen voor met haar standpunten.

Dus ik wil de 'dat is toch ook zo' graag bestrijden :)
Doorgaans willen de anti-immigratiepartijen ook de ontwikkelingshulp verminderen of zelfs stoppen. Ook onder het mom van eigen volk eerst.
Het is daarin echter het een of het ander. Als je wilt voorkomen dat mensen hier naartoe komen, zul je ze moeten helpen om 'daar' niet weg te willen.

De onmenselijkheid en gebrek aan empathie vind ik echt stuitend soms.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Player1S schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Wilders zal ooit een keer dusdanig oud zijn dat hij ofwel het fysiek niet meer aan kan of komt te overlijden.

En het tweede, inderdaad. Ik roep zelf al jaren dat een politieke partij nooit meer zetels zou mogen hebben dan dat het leden heeft.
Wat dacht je van de basale vereisten van inspraak - zie ook een BBB, een farce van een "partij". Het zijn gereedschappen gestoeld op autoritarisme. Er is geen inspraak. Er is een participatieplafond. Er wordt ook op geen enkele redelijke wijze voldaan aan de vereisten waar reguliere politieke organisaties aan moeten voldoen.

En ja, de hand is hen te lang boven het hoofd gehouden. Daar mogen we echt wel eens een keer vragen bij stellen. Media hebben dat al opgegeven sinds Wilders met zijn speciale koffertjes van donoren terugkwam.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Señor Sjon
Allard schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Statushouders namen in 2021 slechts 6% van de beschikbare sociale huurwoningen in. Volgens het COA schomelt het jaarlijks tussen de 5% en 10%
Het aandeel wat ze innemen van de (concurrerende) startersdoelgroep is veel hoger. Die 5-10% gaat over alle mutaties, ook van sociale huurders die van woning A naar B verhuizen tellen daarin mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGBv88shAiuYyKWGQZVornKbQEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vfyfdpLSEuZJFue5gT8OzGyv.png?f=user_large
[bron met rekenmethode]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47

Wat maakt het zo noodzakelijk dat de overheid meebetaalt aan een evenement waar het volgens mij (maar verbeter me als ik het mis heb) toch vooral draait om de artiesten die komen zingen op een podium?

Bij andere commerciële festivals wordt toch ook geen subsidie gegeven?

En dat (vertrouwelijke) rapport over de bevrijdingsfestivals is natuurlijk wel in opdracht van diezelfde bevrijdingsfestivals gemaakt. Daarom neem ik niet meteen alles daarin voor zoete koek aan.

• _Bailey_
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Het aandeel wat ze innemen van de (concurrerende) startersdoelgroep is veel hoger. Die 5-10% gaat over alle mutaties, ook van sociale huurders die van woning A naar B verhuizen tellen daarin mee.

[Afbeelding]
[bron met rekenmethode]
Ik verbaas me oprecht niet dat een organisatie als 't COA met een lager percentage komt.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

DirtyBird schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Doorgaans willen de anti-immigratiepartijen ook de ontwikkelingshulp verminderen of zelfs stoppen. Ook onder het mom van eigen volk eerst.
Het is daarin echter het een of het ander. Als je wilt voorkomen dat mensen hier naartoe komen, zul je ze moeten helpen om 'daar' niet weg te willen.

De onmenselijkheid en gebrek aan empathie vind ik echt stuitend soms.
Dat is inderdaad een vreemde tegenstelling, of wellicht een geval van de cake willen hebben maar ook opeten.

Een zelfde soort tegenstelling vind je in het afzetten tegen radicale religieuze groeperingen (voornamelijk vanuit Islamitische hoek, zie ook het relaas over Hizb ut-Tahrir hierboven). Je ontneemt dit soort groeperen bestaansrecht - en bevordert secularisatie in het algemeen - door in te zetten op zaken als democratie, educatie, emancipatie en een goed functionerende vrije pers. En juist daar zie je dat de huidige regering beleid voert wat contraproductief is.

Intentionally left blank

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
_Bailey_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Ik verbaas me oprecht niet dat een organisatie als 't COA met een lager percentage komt.
Het is gewoon een definitiekwestie.

In stad x komen 100.000 woningen per jaar vrij.
30k gaat naar starters
20k gaat naar asielzoekers
50k gaat naar doorstromers

COA zegt 20%, https://www.wyniasweek.nl/author/janvandebeek/ zegt 40% (en check even de toon van al zijn andere artikelen). Ik denk dat een doorstromer geen voorrang krijgt op starters en asielzoekers, dan lijkt de coa definitie prima toch?

• Kurkentrekker
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

[Afbeelding]
[bron met rekenmethode]
De bron opent notabene met een popup of ik het boek van Jan van de Beek (die van dat onderzoek naar '24 miljard kosten, in opdracht van FvD') wil kopen! Niet echt een ongekleurde bron verder.

Daarbij, dit is het steeds weer verschuiven van de doelpalen. 'Een fors deel van de woningen gaat naar statushouders'. Dan blijkt dat niet waar, en moeten we het ineens afzetten tegen starters. Vervolgens mogen we woningen die van diezelfde statushouders weer vrij komen, ineens niet meer meerekenen. Zo komen we uiteindelijk uit bij de cijfers die je nodig hebt om te onderbouwen dat we iets aan asielmigratie moeten doen, om alle sociale woningnood op te lossen.

Verder geen woord over de koopmarkt (want hoeveel mensen kunnen nu geen koopwoning betalen terwijl ze maar wat graag een sociale huurwoning willen achterlaten?), en waar komt dat door? Niet omdat die asielzoekers de hele dag funda afstruinen en alles boven de drie ton meteen zelf opkopen lijkt me.

Het voert misschien te ver om de hele woningmarktproblematiek hier te bespreken, die is daar ook veel te complex voor, maar de onderbouwing waarmee asielzoekers de schuld krijgen van het tekort op de woningmarkt is echt flinterdun en komt vooral uit (extreem)rechts bronnen. En ja, ook een gepromoveerd onderzoeker kan extreemrechts zijn.

Er is geen asielcrisis, de 'noodwet' of 'spoedwet' gaat de problemen niet oplossen, en de PVV is alleen maar bezig met de schuld te geven aan een groep die niet democratisch vertegenwoordigd is in Nederland, en bovendien nog extra kwetsbaar ook.

• Señor Sjon
Kurkentrekker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

De bron opent notabene met een popup of ik het boek van Jan van de Beek (die van dat onderzoek naar '24 miljard kosten, in opdracht van FvD') wil kopen! Niet echt een ongekleurde bron verder.

Daarbij, dit is het steeds weer verschuiven van de doelpalen. 'Een fors deel van de woningen gaat naar statushouders'. Dan blijkt dat niet waar, en moeten we het ineens afzetten tegen starters. Vervolgens mogen we woningen die van diezelfde statushouders weer vrij komen, ineens niet meer meerekenen. Zo komen we uiteindelijk uit bij de cijfers die je nodig hebt om te onderbouwen dat we iets aan asielmigratie moeten doen, om alle sociale woningnood op te lossen.
De cijfers met verwijzing staan erbij. Dat zijn gewoon openbaar toegankelijke bronnen. En zijn redenatie is imo vrij logisch. Statushouders zijn 'nieuw' op de woningmarkt net als starters ONDER de huurtoeslag grens. Daarboven heb je sowieso al geen kans op een sociale huurwoning.

Als je ALLE verhuizingen in de noemer terecht laat komen, dan is het getal laag, precies zoals COA het graag ziet. Maar verhuizende sociale huurders en statushouders zijn sowieso geen concurrenten van elkaar om onderdak te krijgen.
Verder geen woord over de koopmarkt (want hoeveel mensen kunnen nu geen koopwoning betalen terwijl ze maar wat graag een sociale huurwoning willen achterlaten?), en waar komt dat door? Niet omdat die asielzoekers de hele dag funda afstruinen en alles boven de drie ton meteen zelf opkopen lijkt me.

Het voert misschien te ver om de hele woningmarktproblematiek hier te bespreken, die is daar ook veel te complex voor, maar de onderbouwing waarmee asielzoekers de schuld krijgen van het tekort op de woningmarkt is echt flinterdun en komt vooral uit (extreem)rechts bronnen. En ja, ook een gepromoveerd onderzoeker kan extreemrechts zijn.

Er is geen asielcrisis, de 'noodwet' of 'spoedwet' gaat de problemen niet oplossen, en de PVV is alleen maar bezig met de schuld te geven aan een groep die niet democratisch vertegenwoordigd is in Nederland, en bovendien nog extra kwetsbaar ook.
Wat heeft de koopmarkt hiermee van doen? Hoeveel statushouders kopen een woning? Overigens heeft PVV mede de HugoHuurWet erdoor gestemd waardoor (zoals voorspelt door alles wat met vastgoed te maken heeft) de vrije sector huur aan het instorten is.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
Señor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

De cijfers met verwijzing staan erbij. Dat zijn gewoon openbaar toegankelijke bronnen. En zijn redenatie is imo vrij logisch. Statushouders zijn 'nieuw' op de woningmarkt net als starters ONDER de huurtoeslag grens. Daarboven heb je sowieso al geen kans op een sociale huurwoning.

Als je ALLE verhuizingen in de noemer terecht laat komen, dan is het getal laag, precies zoals COA het graag ziet. Maar verhuizende sociale huurders en statushouders zijn sowieso geen concurrenten van elkaar om onderdak te krijgen.
Je gaat op deze manier de groep zo opsplitsen dat je een getal krijgt dat lekker hoog is, maar verder bar weinig zegt. Ja, nogal logisch dat als je de groep zo specifiek maakt dat de statushouders dan een groot aandeel hebben. Zo kan ik in elke prijsklasse wel zo'n opdeling maken met de conclusie dat er een groep uitkomt die de hele markt 'verziekt'.
[...]

Wat heeft de koopmarkt hiermee van doen? Hoeveel statushouders kopen een woning? Overigens heeft PVV mede de HugoHuurWet erdoor gestemd waardoor (zoals voorspelt door alles wat met vastgoed te maken heeft) de vrije sector huur aan het instorten is.
Omdat de doorstroming van huur naar koop van belang is op de hoeveelheid beschikbare huurwoningen. Die 2 markten hebben dus heel veel invloed op elkaar.

[removed]

Pagina: 1 ... 39 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic