Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De landelijke Nederlandse politiek 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 82 Laatste
Acties:
  • 421.303 views

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Ik begrijp dat hele gedoe rond immigranten helemaal niet.
Nederland is een land van immigratie, al eeuwen lang.
In de 16e en 17e eeuw kwamen er, vanwege economische voorspoed in ons land, al heel veel hier naar toe.
In de 18e eeuw trokken tienduizenden Duitsers naar Nederland om seizoensarbeid (o.a. graan maaien) op het land te doen, veel van die sterke mannen bleven hangen.
In de 19e eeuw kwamen mensen van buiten Nederland hier wonen om bakstenen te bakken, er werd veel meer in steen gebouwd.
In de 20e eeuw kwamen er veel Indo's, Turken, Chinezen deze kant op.
En al die mensen zijn inmiddels (bijna) naadloos verweven in een maatschappij die wij Ons Land noemen.
Bijna altijd hebben we die mensen, zo goed en kwaad als het ging, opgevangen. Ook in tijden dat het financieel niet zo goed ging (1e wereldoorlog, honderduizenden Belgen die deze kant op kwamen, (die was ik nog vergeten).
Echte Nederlanders bestaan niet eens meer, we zijn allang een versmelting van mensen die vanuit heel Europa deze kant op kwamen omdat wij het hier behoorlijk goed op orde hebben.
En er wordt genoeg verdiend om er nog zo'n 100.000 per jaar op te vangen.
We moeten het alleen willen. Net zoals in de 500 jaar die achter ons liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

downtime schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

Geef die betekenis dan even. Scheelt weer een boel discussie hier.
Ga eens kijken bij zogenaamd ‘geïntegreerde’ Nederlanders in een willekeurig buitenland, hell, zelfs binnen ‘het Koninkrijk’.

Never happens. Nederlanders zijn de koningen van de gated communities en integreren voor geen meter. Nederlandse winkels, parallel-import van hagelslag, etc. We hebben het potdorie uitgevonden, kolonialen dat ‘we’ zijn.

Complete flauwekul, en dan verwachten dat een willekeurige andere nationaliteit wel integreert in Nederland.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37

Rhapsody

In Metal We Trust

Yaksa schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:57:
Ik begrijp dat hele gedoe rond immigranten helemaal niet.
Nederland is een land van immigratie, al eeuwen lang.
In de 16e en 17e eeuw kwamen er, vanwege economische voorspoed in ons land, al heel veel hier naar toe.
In de 18e eeuw trokken tienduizenden Duitsers naar Nederland om seizoensarbeid (o.a. graan maaien) op het land te doen, veel van die sterke mannen bleven hangen.
In de 19e eeuw kwamen mensen van buiten Nederland hier wonen om bakstenen te bakken, er werd veel meer in steen gebouwd.
In de 20e eeuw kwamen er veel Indo's, Turken, Chinezen deze kant op.
En al die mensen zijn inmiddels (bijna) naadloos verweven in een maatschappij die wij Ons Land noemen.
Bijna altijd hebben we die mensen, zo goed en kwaad als het ging, opgevangen. Ook in tijden dat het financieel niet zo goed ging (1e wereldoorlog, honderduizenden Belgen die deze kant op kwamen, (die was ik nog vergeten).
Echte Nederlanders bestaan niet eens meer, we zijn allang een versmelting van mensen die vanuit heel Europa deze kant op kwamen omdat wij het hier behoorlijk goed op orde hebben.
En er wordt genoeg verdiend om er nog zo'n 100.000 per jaar op te vangen.
We moeten het alleen willen. Net zoals in de 500 jaar die achter ons liggen.
Het is volgens mij heel simpel;
bepaalde partijen suggereren (of eigenlijk: beweren) dat alle 'problemen' waar we mee (zouden) kampen, worden veroorzaakt door migranten.

En dat scoort bij verkiezingen, dus wordt dat beeld koste wat kost in stand gehouden.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ramzzz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 01:27:
[...]

Never happens. Nederlanders zijn de koningen van de gated communities en integreren voor geen meter. Nederlandse winkels, parallel-import van hagelslag, etc. We hebben het potdorie uitgevonden,
nou heb kan ik de (jaarlijkse) cijfers van Nederlanders in het buitenland, welke leven en wonen in gated communities, niet qua incidenten en misdrijven.
Benieuwd of dat ook in de buurt komt van ong 14.000 misdrijven en incidenten in 1 jaar zoals met asielzoekers hier in Nederland.

''Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC). Er werden 8700 incidenten en 5700 misdrijven geregistreerd.

De impact van overlastgevers op de omgeving is groot, daarom is het voorkomen ervan belangrijk. Bijvoorbeeld door toezichtteams op straat, zoals in de gemeenten Westerwolde, Cranendonck en Delfzijl en het faciliteren van gemeenten bij lokale initiatieven.''

https://www.rijksoverheid...d-met-aantal-asielzoekers

Persoonlijk heb ik liever (qua geslaagde integratie) dat alle nieuwe mensen in dit land een pak hagelslag (of evt een ander soort broodbeleg naar keuze) importeren/meenemen dan de cijfers die ik in bovenstaand artikel lees van de Rijksoverheid.

[ Voor 26% gewijzigd door _Bailey_ op 13-10-2024 05:00 ]

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
_Bailey_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 03:59:
[...]
''Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC). Er werden 8700 incidenten en 5700 misdrijven geregistreerd.
Wat ik nooit goed begrepen heb, is waarom je criminaliteit onder specifiek asielzoekers zou gaan onderzoeken. Dat doe je als onderzoeksinstituut of opdrachtgever toch alleen maar als je verondersteld dat het zijn van een asielzoeker tot criminaliteit leidt?

Alleen zou ik niet weten waarom het zijn van een asielzoeker tot criminaliteit leidt.

Daarnaast weten we sinds vorige week dat het OM en strafrechters in Nederland klassenjustitie tot regel hebben gemaakt omdat de Officieren van Justitie (OvJs) en rechters bij de keuze om respectievelijk tot vervolging over te gaan of welke straf op te leggen rekening houden met de achtergrond van een verdachte/dader:
Hoewel rechters benadrukken dat ieder persoon als individu benaderd moet worden, is er zeker één rechter die vindt dat dit niet opgaat voor asielzoekers. Daar is ieder individu juist verantwoordelijk voor de perceptie van de hele groep. ‘Als bijvoorbeeld een asielzoeker uit het azc hier steelt, leg ik in de regel meer straf op.’ De reden die hij geeft: ‘Het draagvlak voor opvang wordt door dit gedrag namelijk sterk aangetast en schaadt in hoge mate de belangen van asielzoekers die nog kunnen komen.’
https://www.groene.nl/art...op-de-ladder-lagere-straf

Voordat iemand reageert met 'dat is één rechter': lees het hele artikel en luister ook vooral naar de podcast die erbij hoort, want daarin wordt heel uitgebreid uitgelegd hoe de vork in de steel zit. Mensen zonder baan en met weinig toekomstperspectief worden eerder en zwaarder gestraft dan mensen met een goede baan en goed toekomstperspectief. Dat klinkt voor de OvJs en rechters logisch, maar als je iemand met een goede baan en een goed toekomstperspectief eerder het voordeel van de twijfel geeft, dan doe je automatisch ook alsof o.a. asielzoekers (zonder baan) geen of weinig gevolgen ervaren van strafvervolging. Alleen slaat dat nergens op.

Teug naar het onderwerp 'integratie': als asielzoekers vaker gestraft worden dan geboren en getogen Nederlanders, dan is het geen eerlijk vergelijk. Al was het maar omdat je op die manier dus ook wel kunt concluderen dat geboren en getogen Nederlanders die in een achterstandwijk wonen vaker crimineel zijn en dus 'niet geïntegreerd', maar dat hangt blijkbaar ook samen met klassenjustitie.

Stel dat het WODC een onderzoeksrapport schrijft over criminaliteit onder woonwagenbewoners, metaalwerkers, softwareontwikkelaars en politiepersoneel, dan betekent dat toch niet dat die mensen allemaal niet geïntegreerd zijn?

Kortom: met dit soort onderzoeken worden asielzoekers gestigmatiseerd. Uit het rapport zelf blijkt helemaal geen aanleiding om het te onderzoeken anders dan het 'hoog op de agenda' staat. Hoe zou dat nou komen? Misschien omdat het onderzocht wordt op deze manier?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Virtuozzo schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:48:
[...]

Dan is de eerste vraag dit: welke impuls/prikkel ontbreekt voor bewustwording dat men effectief (zoals dat altijd gaat bij autoritarisme) machtspolitiek mogelijk maakt wat enkel kan overleven door alles nog erger te maken. Telkens weer.

De tweede vraag is het volgende: wat ontbreekt om te (willen/kunnen) zien dat men zelf een positie als slachtoffer/gereedschap zo garandeert op die lijn.

Het zijn vragen waar we echt over na moeten denken, al was het maar omdat we vanuit onderzoek elders weten hoe dergelijke tendensen zich uitwerken in gedragskaders van groepsdynamica: men wordt zowel destructief (enabler) als zelf-destructief (toxic gratification / identity validation). Misschien bot om dit te zeggen, maar het is pijnlijk eenvoudig om een subcultureel verslavingsmodel te cultiveren.

[...]

[...]
Ik vind het ook lastig om echt met argumenten de discussie met ze te voeren. Ik ga (en kan!!) deze discussie gewoon met ze voeren, dat doen we vaak genoeg onder het genot van een biertje terwijl we ook gewoon lachen.

Ik ben een Volt stemmer (samen met nog een vriend in de zelfde groep) en dat weten zij ook. Mix van PVV en Volt stemmers dus aan 1 tafel.

De noodwet moet er van de "PVV stemmers" echt komen. Deze is immers met Corona al een keer ingezet en kan nu prima nog een keer worden ingezet voor de crisis die zij ervaren.

Deze ervaring wordt ondersteund door eigen observaties op straat, social media, de reguliere media en daarbij een onderbuikgevoel (angst?).

Klimaat en Milieu vind men ook minder belangrijk, volgens hen zijn er belangrijkere problemen op te lossen: Migratie en Wonen.

Het is gewoon lastig echt op de inhoud te gaan: Het gevoel/emotie overwint omdat er een stuk onvrede zit.
Rhapsody schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 01:36:
[...]
Het is volgens mij heel simpel;
bepaalde partijen suggereren (of eigenlijk: beweren) dat alle 'problemen' waar we mee (zouden) kampen, worden veroorzaakt door migranten.

En dat scoort bij verkiezingen, dus wordt dat beeld koste wat kost in stand gehouden.
Klopt. Dat gevoel heb ik ook bij de vrienden (hier boven) die PVV stemmen. De migranten krijgen de zwarte piet (Ja, doe noem ik in deze contenxt zo even!) toegespeeld voor alle problemen:

- Wonen
- Sociale stelsel
- Onderwijs
- Criminaliteit

Het maakt niet uit met hoe veel argumenten je aan komt zetten..

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Real eens, aangevuld met het feit dat je misschien ook wel criminaliteit en incidenten creëert door de verkeerde groepen bij elkaar te plaatsen, mensen niet te laten werken, mensen in het gras te laten slapen etcetera. Mogelijk zijn de veilige landers ook wat oververtegenwoordigd?

Sowieso, als elke supermarkt medewerker beter let op asielzoekers dan op de rest, tja, dan pak je ze vaker. En ik kom er altijd mee weg als ik iets vergeet te scannen bij de AH. Zij ook?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Snow_King schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

[...]

Klopt. Dat gevoel heb ik ook bij de vrienden (hier boven) die PVV stemmen. De migranten krijgen de zwarte piet (Ja, doe noem ik in deze contenxt zo even!) toegespeeld voor alle problemen:

- Wonen
- Sociale stelsel
- Onderwijs
- Criminaliteit

Dat laatste vind ik zo ingewikkeld. Hoe kunnen mensen met huizen, gezinnen en fatsoenlijke banen nou niet begrijpen dat die problemen echt niet verdwijnen als er geen 50k maar nog maar 20k asielzoekers komen?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:25
ZieMaar! schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:49:
[...]

Dat laatste vind ik zo ingewikkeld. Hoe kunnen mensen met huizen, gezinnen en fatsoenlijke banen nou niet begrijpen dat die problemen echt niet verdwijnen als er geen 50k maar nog maar 20k asielzoekers komen?
Omdat ze dat zelf ook wel weten, maar het ‘gewoon’ niet zo hebben op buitenlanders?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

ZieMaar! schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:49:
[...]

En het mag echt nog wel een paar duizend keer herhaald worden, de containerbegrippen 'arbeidsmigranten' en 'asielzoekers' worden heel gemakkelijk - en door elkaar heen - gebruikt, maar de wereld die erachter zit, en waar heel veel geld in omgaat, die wordt altijd vakkundig 'vergeten' te melden, of actief verzwegen.

Zo kan het dus gebeuren dat in Den Haag en het Westland massaal misbruik gemaakt wordt van kwestbare mensen, die vervolgens net zo gemakkelijk juitgekotst worden, en verweten dat ze er überhaupt zijn, en stemt men op anti-immigratiepartijen, terwijl de buren er een zeer goed gevulde beurs aan overhouden.

De kwetsbare wijken in - als voorbeeld hier, Den Haag - Nederland staan extra zwaar onder druk van vele duizenden die hier werk doen waar verder niemand oren naar heeft, tot groot plezier van de dikken winsten opstrijkende bedrijven en hun aandeelhouders.

En en passant wordt mede hierdoor het Nederlandse politiek systeem uitgehold en tegelijkertijd de verzorgingsstaat met een glijdende schaal om zeep geholpen.

Lees dit maar eens, als je wilt zien hoe arbeidsmigranten worden uitgebuit - die moderne slavernij waar wel eens naar verwezen wordt.

Vuil werk laat zich niet opknappen

Hoe Haagse arbeidsmigranten en hun buren de prijs betalen voor onze uitbuitingseconomie.

Vrijwel nergens wonen zo veel arbeidsmigranten als in Den Haag. Dat heeft grote gevolgen voor de leefbaarheid in kwetsbare buurten. Met een speciale aanpak probeert de hofstad uitbuiting, overbewoning en overlast aan te pakken. De Volkskrant keek mee. ‘Telkens als wij een stap vooruit zetten, zetten zij er twee opzij.’

Heel Den Haag wordt leeggetrokken.’ Programmamanager Monique van den Berg kijkt hoofdschuddend naar de busjes die zich met rochelende dieselmotoren verzamelen rond het Kaapseplein. Het is vijf uur ’s ochtends en het is spitsuur. ‘Euronet’, ‘Agriflex’, ‘Ready 4 All’ − de namen op de schuifdeuren zijn nietszeggend, maar de Bulgaren die hier met bleke wangen en donkere ogen staan te wachten, weten precies waar ze heen gaan: hun werk.
Het 'moderne slavernij' dekt de lading behoorlijk. Het gebeurt gewoon in Nederand, om de winstmarges voor bedrijven als PicNic, HelloFresh, en vele, vele bouwbedrijven, distributiecentra, en niet te vergeten, al die - niet onterecht als 'malafide' bekend staande - 'uitzendbureau's'.

*knip* paywall omzeilen hoort hier niet thuis

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 13-10-2024 10:37 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:30

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@_Bailey_ let op bij die cijfers wel: deze zijn misleidend. Zie bv dat men zaken als 'dreigen met suicide' registreert als incident. De vraag is waar de lat ligt voor een 'incident' en waarom die samen met misdrijven worden genoemd.

Daarbij is gekend dat men haast geen ggzbijstand geeft in asielcentra, wat ronduit problematisch en gevaarlijk kan zijn bij mensen met trauma's. Daarbij is ook een gekend effect dat als je integratie wil stimuleren of overlast beperken, kleinschalige opvang beduidend effectiever is, vanwege betere sociale controle en spreiding van eventuele overlast.

Zie COA hun definitie van 'incidenten': https://www.coa.nl/nl/incidentenregistraties
Binnen roken is al een incident, woonruimte niet schoonmaken idem.

Punt: het stapelen van cijfers zoals men hier doet, zet weinig zoden aan de dijk en is vooral misleidend. Het is onduidelijk wat wat is in die totalen en wat de oorzaken zijn hiervan (bv trauma's bij oorlogsvluchtelingen, kabinetsbeleid, overijverige registratie,...)

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 13-10-2024 09:49 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:44
Ramzzz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

En het mag echt nog wel een paar duizend keer herhaald worden, de containerbegrippen 'arbeidsmigranten' en 'asielzoekers' worden heel gemakkelijk - en door elkaar heen - gebruikt, maar de wereld die erachter zit, en waar heel veel geld in omgaat, die wordt altijd vakkundig 'vergeten' te melden, of actief verzwegen.

Zo kan het dus gebeuren dat in Den Haag en het Westland massaal misbruik gemaakt wordt van kwestbare mensen, die vervolgens net zo gemakkelijk juitgekotst worden, en verweten dat ze er überhaupt zijn, en stemt men op anti-immigratiepartijen, terwijl de buren er een zeer goed gevulde beurs aan overhouden.

De kwetsbare wijken in - als voorbeeld hier, Den Haag - Nederland staan extra zwaar onder druk van vele duizenden die hier werk doen waar verder niemand oren naar heeft, tot groot plezier van de dikken winsten opstrijkende bedrijven en hun aandeelhouders.

En en passant wordt mede hierdoor het Nederlandse politiek systeem uitgehold en tegelijkertijd de verzorgingsstaat met een glijdende schaal om zeep geholpen.

Lees dit maar eens, als je wilt zien hoe arbeidsmigranten worden uitgebuit - die moderne slavernij waar wel eens naar verwezen wordt.

[...]

Het 'moderne slavernij' dekt de lading behoorlijk. Het gebeurt gewoon in Nederand, om de winstmarges voor bedrijven als PicNic, HelloFresh, en vele, vele bouwbedrijven, distributiecentra, en niet te vergeten, al die - niet onterecht als 'malafide' bekend staande - 'uitzendbureau's'.

*knip*
Saillant detail, de gemeente Westland huisvest bijna geen arbeidsmigrant... We zouden best een forse krimp qua arbeidsmigranten kunnen bewerkstelligen door distributiecentra van niet houdbare dingen, slachthuizen en kassen naar Oost Europa kunnen verhuizen, maar we hebben nog altijd laag opgeleide arbeidsmigranten nodig voor werk wat de Nederlander niet wilt doen zoals glasvezelkabels aanleggen in de straten, distributiecentra voor houdbare spullen etc, daar ontkom je niet aan, net zo goed dat we expats nodig hebben om onze hightech industrie te behouden, want de gemiddelde student wilt geen betastudie doen, dit terwijl er een grote vraag naar is en de lonen vanaf de eerste werkdag al enorm hoog ligt. De techindustrie heeft in Nederland de waarde van dik 100 miljard, die fors laten krimpen zou Nederland de welvaartstaat kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 13-10-2024 12:35 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26
Ramzzz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

[...]

*knip*
Triest inderdaad. Ondanks dat wij het slavernij noemen hebben ze het in het thuisland blijkbaar nog slechter. Er worden wel wat stapjes gezet om het allemaal wat beter te maken overigens.... hier lokaal : https://www.bd.nl/tilburg...burg-gehuisvest~aff35aba/

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 13-10-2024 10:39 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12
spijkerhoofd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:49:
[...]
want de gemiddelde student wilt geen betastudie doen
Wat mij op de vraag brengt: zou er geen numerus fixus moeten komen op studies waar we maatschappelijk gezien minder behoefte aan hebben? Of zit het probleem juist in de vraag: zijn er ook gewoon teveel banen waarmee we onszelf lekker bezig houden maar die in de praktijk niet zoveel bijdragen aan de maatschappij?

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 12:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ramzzz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 01:27:
Complete flauwekul, en dan verwachten dat een willekeurige andere nationaliteit wel integreert in Nederland.
Mijn indische expatcollega zei het al treffend:

"You can have Dutch collegues; you can have Dutch neighbours but you will never have Dutch friends."

Vrienden in NL maak je tijdens je schooltijd en studie. Daarna is het cultureel bepaald ofzo dat je niemand meer in je groep hoeft op te nemen. Heb er zelf ook last van gehad en nog steeds ondanks moeite die ik er in steek. Verhuisd en gebroken met oude vriendengroep vanwege redenen, maar in de nieuwe omgeving blijkt niemand op je te zitten wachten en kom je niet verder dan 'kennissen' om wel eens iets mee te ondernemen.
'nieuwe mensen leren kennen' was een prachtige tijd toen, maar ook daar zie je vooral dat de kennissengroep die je opbouwt elkaar als los zandt zo weer kan loslaten zodra er een vriend of vriendin in het spel komt of iemand een 'leukere' groep vindt.

Dit dus.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:19
Real schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:35:
[...]

Wat ik nooit goed begrepen heb, is waarom je criminaliteit onder specifiek asielzoekers zou gaan onderzoeken. Dat doe je als onderzoeksinstituut of opdrachtgever toch alleen maar als je verondersteld dat het zijn van een asielzoeker tot criminaliteit leidt?
Is dat echt de enige reden die je kan bedenken? Dan vraag ik mij af hoe hard je er over na hebt gedacht.

Zo zou ik zeggen dat je dit onderzoek doet omdat je impact van asielzoekers op de Nederland wil weten. Criminaliteit is daar een belangrijk onderdeel van. Als je er onderzoek naar doet ga je ook van onderbuikgevoel naar feiten. Op basis van feiten kan je beleid maken, daarom is het belangrijk.

Samenvatting van het onderzoek zelf:
De aanpak van criminaliteit en overlastgevend gedrag door asielzoekers staat hoog op de agenda van zowel de overheid en de organisaties in de migratieketen als van de politie en het Openbaar Ministerie (OM), mede om het draagvlak voor de opvang van asielzoekers niet te ondermijnen. Een goed onderbouwde aanpak is echter alleen mogelijk wanneer er een gedegen inzicht bestaat in de aard van de problema-tiek zoals die zich in Nederland voordoet, zowel op locaties van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) als daarbuiten. In deze editie is er ook gekeken naar de problematiek rondom de in 2022 geopende crisisnoodopvanglocaties (CNO).
De centrale probleemstelling: Wat is de aard van de incidenten op COA-locaties en misdrijven gepleegd door COA-bewoners in Nederland en welke ontwikkelingen door de tijd heen zijn er op dit gebied te zien? Voor 2022 zijn hier in deze rapportage de gerapporteerde incidenten en misdrijven gepleegd door bewoners van de in 2022 geopende crisisnood-opvanglocaties (CNO) aan toegevoegd.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
FunkyTrip schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

"You can have Dutch collegues; you can have Dutch neighbours but you will never have Dutch friends."

Vrienden in NL maak je tijdens je schooltijd en studie. Daarna is het cultureel bepaald ofzo dat je niemand meer in je groep hoeft op te nemen. Heb er zelf ook last van gehad en nog steeds ondanks moeite die ik er in steek. Verhuisd en gebroken met oude vriendengroep vanwege redenen, maar in de nieuwe omgeving blijkt niemand op je te zitten wachten en kom je niet verder dan 'kennissen' om wel eens iets mee te ondernemen.
'nieuwe mensen leren kennen' was een prachtige tijd toen, maar ook daar zie je vooral dat de kennissengroep die je opbouwt elkaar als los zandt zo weer kan loslaten zodra er een vriend of vriendin in het spel komt of iemand een 'leukere' groep vindt.
Nou ja expats zijn per definitie tijdelijk. Die zitten waar dan ook ter wereld in een eigen bubbel want die gaan uiteindelijk weer ergens anders heen.

De sleutel tot integratie is taal. Zolang je geen Nederlands spreekt integreer je niet. Het is supermoeilijk om dat te doen, want veel Nederlanders gaan Engels terugpraten. Maar als je doorzet (en een baan zoekt bij een bedrijf waar Nederlands de primaire taal is) gaat het makkelijker.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11 12:36
[...]

Vrienden in NL maak je tijdens je schooltijd en studie. Daarna is het cultureel bepaald ofzo dat je niemand meer in je groep hoeft op te nemen.
Dat is niet iets Nederlands, dat is in praktisch elk ander land zo in Europa.

• Joris748
Kalentum schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Nou ja expats zijn per definitie tijdelijk. Die zitten waar dan ook ter wereld in een eigen bubbel want die gaan uiteindelijk weer ergens anders heen.

De sleutel tot integratie is taal. Zolang je geen Nederlands spreekt integreer je niet. Het is supermoeilijk om dat te doen, want veel Nederlanders gaan Engels terugpraten. Maar als je doorzet (en een baan zoekt bij een bedrijf waar Nederlands de primaire taal is) gaat het makkelijker.
Dat dachten we van de eerste generaties gastarbeiders ook ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Joris748 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Dat dachten we van de eerste generaties gastarbeiders ook ;)
Wat precies? Die hebben nooit Nederlands geleerd

En eerste generatie is sowieso vrij moeilijk. Tweede generatie is beter geïntegreerd, derde nog beter.

• Joris748
Kalentum schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Wat precies? Die hebben nooit Nederlands geleerd

En eerste generatie is sowieso vrij moeilijk. Tweede generatie is beter geïntegreerd, derde nog beter.
Dat we dachten dat ze tijdelijk hier waren.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10

Roozzz

Plus ultra

[...]

Ik herken het, ten dele. Maar wat ik me afvraag is of dit iets typisch Nederlands is of meer universeel. Mijn gevoel zegt dat het vooral een NL-cultuur-ding is.

Ter illustratie, mijn vader heeft de laatste ~15 jaar van zijn carrière in het buitenland gewerkt en is inmiddels met pensioen. Wat mij opvalt is hoe goed de vriendschappelijke band is met mensen uit die periode. Hij heeft nog regelmatig contact met velen en men reist letterlijk de wereld over om elkaar weer eens te ontmoeten. Binnenkort komt een Japanse dame over gevlogen voor een paar dagen bezoek. Ook Finnen, Duitsers, Spanjaarden, en een Brit heb ik bewust langs zien komen. Maar ook andersom, ze gaan binnenkort richting Malta op visite en men zoekt een datum om op bezoek in Brazilië te gaan.

Allicht werken expats cultureel totaal anders, maar universeel bepaald is dit culturele fenomeen zeker niet. Kortom, er is misschien wel hoop dat het anders kan ;)

If you can see, look. If you can look, observe

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

Ik vind het ook lastig om echt met argumenten de discussie met ze te voeren. Ik ga (en kan!!) deze discussie gewoon met ze voeren, dat doen we vaak genoeg onder het genot van een biertje terwijl we ook gewoon lachen.

Ik ben een Volt stemmer (samen met nog een vriend in de zelfde groep) en dat weten zij ook. Mix van PVV en Volt stemmers dus aan 1 tafel.

Klimaat en Milieu vind men ook minder belangrijk, volgens hen zijn er belangrijkere problemen op te lossen: Migratie en Wonen.

Het is gewoon lastig echt op de inhoud te gaan: Het gevoel/emotie overwint omdat er een stuk onvrede zit.

[...]

Zo heb ik (gelukkig) ook een mixed vriendenkring wat betreft politieke kleur.
Gaat er soms fel aan toe, maar 't einde sluiten we áltijd af met een kwinkslag humor.

Maar wat ik altijd zo grappig vind is hoe stellig mijn vrienden aan linkerzijde vol op 't orgel gaan wat betreft bijvoorbeeld het klimaat.
Komen met allemaal (valide) argumenten en ideeën voor een beter klimaat en vervolgens stappen ze 3 a 4 keer per jaar in 't vliegtuig voor pretreizen en sommige heb daarbij ook 2 auto's voor de deur staan

Voor mij dus totaal ongeloofwaardig geworden ; hun écht daadwerkelijke zorgen om 't klimaat.
Heb bij hen met enige regelmaat het alom bekende 'do as I say, not as I do' gevoel

• D-e-n
_Bailey_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Komen met allemaal (valide) argumenten en ideeën voor een beter klimaat en vervolgens stappen ze 3 a 4 keer per jaar in 't vliegtuig voor pretreizen en sommige heb daarbij ook 2 auto's voor de deur staan

Voor mij dus totaal ongeloofwaardig geworden ; hun écht daadwerkelijke zorgen om 't klimaat.
Heb bij hen met enige regelmaat het alom bekende 'do as I say, not as I do' gevoel
Nu is drie of vier keer per jaar vliegen extreem maar we zijn allemaal mensen met behoeften. We zijn allemaal onderdeel van een kapitalistische wereld.

Het is dus niet zo zwart wit als jij het stelt want dat zou inhouden dat iedereen die zich zorgen maakt om het klimaat enkel nog maar op vakantie mag met de trein of eigenlijk überhaupt niet. En ondertussen zouden mensen die helemaal geen rekening houden met het klimaat gewoon schijt aan alles mogen hebben? Dat lijkt me ook oneerlijk.

Voor je anderen van hypocrisie beschuldigt moet je je allereerst de vraag stellen wat je zelf dan doet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Gaat er soms fel aan toe, maar 't einde sluiten we áltijd af met een kwinkslag humor.

Maar wat ik altijd zo grappig vind is hoe stellig mijn vrienden aan linkerzijde vol op 't orgel gaan wat betreft bijvoorbeeld het klimaat.

En rechtse mensen die shoarma eten of Chinees eten?

Natuurlijk is 4x per jaar op vliegvakantie en dan klimaat belangrijk vinden wel wat hypocriet (en herken ik dat eigenlijk niet uit mijn omgeving/bubbel), maar ik vind het wel erg flauw om bepaalde idealen pas geloofwaardig te vinden als je er zelf volledig naar leeft.

Als ze zo leven als jouw vrienden zegt dat wat over jouw vrienden, niet over “linkse” mensen in t algemeen.

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Wat mij op de vraag brengt: zou er geen numerus fixus moeten komen op studies waar we maatschappelijk gezien minder behoefte aan hebben? Of zit het probleem juist in de vraag: zijn er ook gewoon teveel banen waarmee we onszelf lekker bezig houden maar die in de praktijk niet zoveel bijdragen aan de maatschappij?
Op beide vragen is een ja en een ja te beantwoorden, want aan de ene kant zou een numerus fixus op veel studies op zijn plaats zijn, maar ook er zijn veel banen die inderdaad eerder een goed betaalde bezigheidstherapie is, maar belangrijk maatschappelijke banen zoals de zorg en de pedagogisch medewerkers en vuilnisman die veel te weinig verdienen met wat ze opleveren voor de maatschappij, en er zijn banen die de maatschappij regelrecht schade oplevert, wat te denken van marketeers die vooral schade brengen door het aanmoedigen van overconsumptie en obesitas en fors overgewicht. Bedenk dat tot niet zo lang geleden er gewoon reclames te zien waren van rokerswaren en dat tegenwoordig er geadverteerd word met alcoholische versnaperingen.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
[...]

Als je je wil sterken in je eigen mening omdat de 'anderen' hypocriet zijn, dan kun je je aan elke mening sterken. Ik denk niet dat de rechterzijde bij een verbouwing van zijn huis ineens gewetensbezwaar heeft tegen inzet van immigranten door de aannemer.

Het debat in de V.S. gaat alleen nog maar waarom de linkerzijde hypocriet is, omdat er geen argumenten meer zijn aan de rechterzijde. Ik zou je toch vooral willen adviseren een discussie op argumenten te voeren, dat mensen inconsequent zijn en hypocriet dat is de aard van het beestje, maar daar moet je geen beleid van laten afhangen.

'do as I say, not as I do' is niet helemaal van toepassing omdat ze wel maatregelen voorstaan die ook hun eigen (vlieg) gedrag kunnen raken. Ik vind het zelf al een goede zaak als mensen maatregelen voorstaan die ook hun eigen gedrag raken.

Kan een kamerlid die wachtgeld heeft ontvangen, een voorstel doen voor het verlagen van het wachtgeld? Of is iemand bij voorbaat 'af' bij een discussie omdat zijn gedrag in het verleden niet strookt met het beleid dat hij voorstaat. Het betogen van hypocrisie kan je in veel situaties toepassen, in geen van de situaties helpt dat dit land vooruit.

• stylezzz
HEY_DUDE schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Als je je wil sterken in je eigen mening omdat de 'anderen' hypocriet zijn, dan kun je je aan elke mening sterken. Ik denk niet dat de rechterzijde bij een verbouwing van zijn huis ineens gewetensbezwaar heeft tegen inzet van immigranten door de aannemer.
Ik denk dat er ook maar weinig nederlanders (ook rechts) tegen arbeidsmigranten zijn. Wel zal rechts wat gevoeliger zijn op het moment dat er overlast ontstaat. 12 bulgaren in een eensgezinswoning die elke ochtend om 5 uur de trap af denderen richting hun werk is geen wenselijke situatie en kun je aftellen tot er conflicten ontstaan.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

stylezzz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Ik denk dat er ook maar weinig nederlanders (ook rechts) tegen arbeidsmigranten zijn. Wel zal rechts wat gevoeliger zijn op het moment dat er overlast ontstaat. 12 bulgaren in een eensgezinswoning die elke ochtend om 5 uur de trap af denderen richting hun werk is geen wenselijke situatie en kun je aftellen tot er conflicten ontstaan.
Nimbyisme. Als die 12 Bulgaren in een andere wijk wonen interesseert het ze weer helemaal niets hoeveel overlast er is.

• stylezzz
downtime schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Nimbyisme. Als die 12 Bulgaren in een andere wijk wonen interesseert het ze weer helemaal niets hoeveel overlast er is.
Ik denk dat we eerder voor fatsoenlijke huisvesting moeten zorgen. Op het moment dat je 12 man in een eengezinswoning propt maakt het niet uit of het nou bulgaren, studenten, polen of nederlanders zijn. Overlast heb je gegarandeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 13-10-2024 12:37 ]

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43
[...]

Ik denk dat er ook maar weinig nederlanders (ook rechts) tegen arbeidsmigranten zijn.
Ik ben vrij rechts en zie liever dat we het zoveel mogelijk zonder migranten (in de breedste zin van het woord) proberen. Tegelijkertijd ben ik ook zo hypocriet dat ik een partner heb die in een categorie valt die ik het liefste (bijna ;) ) allemaal zie vertrekken.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:39
[...]

Wij hebben achter ons een Polen hotel zitten in een rijtjeshuis. Grootste overlast is dat ze ook alle 7 een auto hebben die bij ons in de straat geparkeerd worden. En soms blowende in de brandgang.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

stylezzz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Ik denk dat we eerder voor fatsoenlijke huisvesting moeten zorgen. Op het moment dat je 12 man in een eengezinswoning propt maakt het niet uit of het nou bulgaren, studenten, polen of nederlanders zijn. Overlast heb je gegarandeerd.
12 man in een eensgezinswoning zal altijd goedkoper zijn dan 12 man die elk een eigen appartement huren. Meer huizen is het antwoord niet. Meer toezicht wel. Anders blijven die Polen en Bulgaren, die hier toch maar tijdelijk zijn, wonen op de manier die voor hen en het "uitzendbureau" het goedkoopste is.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
HEY_DUDE schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Het debat in de V.S. gaat alleen nog maar waarom de linkerzijde hypocriet is, omdat er geen argumenten meer zijn aan de rechterzijde. Ik zou je toch vooral willen adviseren een discussie op argumenten te voeren, dat mensen inconsequent zijn en hypocriet dat is de aard van het beestje, maar daar moet je geen beleid van laten afhangen.

'do as I say, not as I do' is niet helemaal van toepassing omdat ze wel maatregelen voorstaan die ook hun eigen (vlieg) gedrag kunnen raken. Ik vind het zelf al een goede zaak als mensen maatregelen voorstaan die ook hun eigen gedrag raken.

Kan een kamerlid die wachtgeld heeft ontvangen, een voorstel doen voor het verlagen van het wachtgeld? Of is iemand bij voorbaat 'af' bij een discussie omdat zijn gedrag in het verleden niet strookt met het beleid dat hij voorstaat. Het betogen van hypocrisie kan je in veel situaties toepassen, in geen van de situaties helpt dat dit land vooruit.
Ik ben het eens met wat jij hier zegt. Hypocrisie benadrukken bij de tegenpartij is een veelgebruikte methode om de zwakheid van eigen argumenten te camoufleren. Het is vaak moddergooien (bijv wachtgeld Timmermans).

Het probleem bij de eerder aangehaalde vliegdiscussie vind ik vaak de impliciete houding: Ik ben overal naar toe gevlogen maar jij mag dat niet meer.

Zonder centraal ingrijpen komen we er niet qua milieu. Omdat deze boodschap zo verschrikkelijk impopulair is, kan dee boodschap maar beter gebracht worden door iemand die zelf het goede voorbeeld geeft.

Voor de kwaliteit van de oplossing maakt het natuurlijk niks uit. Wel voor de overtuigingskracht van de oplossing.

• stylezzz
downtime schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

12 man in een eensgezinswoning zal altijd goedkoper zijn dan 12 man die elk een eigen appartement huren. Meer huizen is het antwoord niet. Meer toezicht wel. Anders blijven die Polen en Bulgaren, die hier toch maar tijdelijk zijn, wonen op de manier die voor hen en het "uitzendbureau" het goedkoopste is.
Oef, gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel. Zo heeft dit "uitzendbureau" pas een lokatie geopend waar men 700 migranten kan plaatsen, keurig met 1 of 2 personen per studio/appartement. Ik mag hopen dat dit navolging krijgt....

https://www.eena.nl/

https://www.bd.nl/tilburg...burg-gehuisvest~aff35aba/

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
DeKever schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:52:
[...]
Het probleem bij de eerder aangehaalde vliegdiscussie vind ik vaak de impliciete houding: Ik ben overal naar toe gevlogen maar jij mag dat niet meer.
Hier ligt landelijk een probleem, maar vooral mondiaal: bekijk het eens groter.

“Jullie westerse landen hebben alle olie en kolen kunnen verbranden, slaven kunnen drijven en alles doen om je eigen industriële revolutie te runnen en welvaart te vergaren, en nu mogen wij (China, India, de rest) dat niet ook doen?”

En hier is geen centraal orgaan dat wel even beleid kan maken en zorgt dat iedereen zich gedraagt. Landelijk lukt dat ook al vrij slecht, maar internationaal gaat dat al helemaal niet werken.

• D-e-n
Kurkentrekker schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Hier ligt landelijk een probleem, maar vooral mondiaal: bekijk het eens groter.

“Jullie westerse landen hebben alle olie en kolen kunnen verbranden, slaven kunnen drijven en alles doen om je eigen industriële revolutie te runnen en welvaart te vergaren, en nu mogen wij (China, India, de rest) dat niet ook doen?”

En hier is geen centraal orgaan dat wel even beleid kan maken en zorgt dat iedereen zich gedraagt. Landelijk lukt dat ook al vrij slecht, maar internationaal gaat dat al helemaal niet werken.
Maar was het niet zo dat juist China op de lange termijn meer investeert in niet-fossiele energie? Wij zijn heel goed in het doen alsof we voorop lopen terwijl dat niet altijd zo is, in elk geval in Nederland.

• Kurkentrekker
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Maar was het niet zo dat juist China op de lange termijn meer investeert in niet-fossiele energie? Wij zijn heel goed in het doen alsof we voorop lopen terwijl dat niet altijd zo is, in elk geval in Nederland.
Klopt, maar (en ik heb de cijfers niet paraat), volgens mij stijgt de fossiele uitstoot van China nog steeds. We hebben hier vooral het gevoel dat we moreel superieur zijn, en dat China vooral in duurzaam investeert omdat het economisch handig is (om bijvoorbeeld de accu markt te veroveren).

Dat doet er natuurlijk niet zo veel toe, er zijn ook landen die alsnog op bovenstaande wijze naar de situatie kijken: waarom hebben jullie als westen de gelegenheid gehad om het zo te doen, en moeten wij het opeens duurzaam doen? En dat willen wij natuurlijk niet financieel gaan compenseren…

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
Snow_King schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Het zijn doorsnee NL burgers die gewoon weinig behoefte hebben aan andere culturen om zich heen.
Ik kan me daar zo moeilijk iets bij voorstellen... Ik vind mijn werk een stuk leuker sinds ik in een internationaal team zit ipv tussen de saaie grijze Nederlandse muizen :9 .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• D-e-n
@Kurkentrekker
Los van het morele argument: het zou voor Nederland en Europa economisch uitermate verstandig zijn om in groene energie te investeren. Je wilt niet je afhankelijkheid van fossiel Rusland inruilen voor die van China. Kennis is ook macht.

• Kurkentrekker
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:39:
@Kurkentrekker
Los van het morele argument: het zou voor Nederland en Europa economisch uitermate verstandig zijn om in groene energie te investeren. Je wilt niet je afhankelijkheid van fossiel Rusland inruilen voor die van China. Kennis is ook macht.
Oh absoluut! En we hebben ook nog eens veel te verliezen. Maar ja, als wij investeren in de klimaattransitie dan valt de PVV weer over het feit dat dat maar 0,0003 graden (ofzo) scheelt. En ja, dat bekt lekkerder :(

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

De noodwet moet er van de "PVV stemmers" echt komen. Deze is immers met Corona al een keer ingezet en kan nu prima nog een keer worden ingezet voor de crisis die zij ervaren.

Deze ervaring wordt ondersteund door eigen observaties op straat, social media, de reguliere media en daarbij een onderbuikgevoel (angst?).

[...]

- Wonen
- Sociale stelsel
- Onderwijs
- Criminaliteit

Dit wordt een lang bericht, maar loop er stap voor stap doorheen, want zoals je het nu uitlegt, dat geeft ingangen, en handvaten.

Zijn de argumenten rationeel, abstract?

Of zijn de argumenten emotioneel, up close & personal?

Dan dit (en dit ligt gevoelig, maar er zijn goede redenen voor): is er bij de argumenten sprake van een verhaal waar een alternatief (maar terdege reëel) vijandsbeeld gegeven wordt?

En dan dit: zijn de argumenten emotioneel, up close & personal, met vijandsbeeld van dien aard dat het persoonlijk voelbaar en zichtbaar onderdeel is van iets wat groter is dan zij zelf om aan te verbinden en aan te ontlenen?

Nogmaals, dit ligt absoluut gevoelig, want omgang met dit soort dynamiek komt héél dicht in de buurt van didactiek (en technieken) die we geleerd hebben bij omgang met radicaliseren vanuit cultisme. Ja, ik zei het al, gevoelig - het is ook nogal wat om zo op tafel te leggen, maar als we heel nuchter de dynamiek van gedragskaders, geloofsgedrag en met name geloofsvalstrikken op tafel leggen, dan komt het pijnlijk dicht in de buurt van wat we bij cultisme zien.

Met name gevoelig omdat autoritarisme gebruik maakt van geloofsvalstrikken reeds geschapen vanuit geloofsgedrag (en geloofsartikelen) reeds cultureel geïnternaliseerd vanuit machtspolitiek. Dit is waarom die rigiditeit zo fundamenteel is bij het verschuiven naar nihilisme en accelerationisme.

En dat is op zich ook logisch. Historisch ook volstrekt consistent. Het maakt niet uit naar welke cyclus van machtspolitiek naar autoritarisme we kijken, toepassingen geworteld in cultisme zijn consistent integraal én uniform gericht op gedrag als hefboom van normaliseren en gereedschap van verdeel en heers technieken.

Helaas wordt dat bij dergelijke cycli meestal pas duidelijk na het tegen de consequenties aanlopen, en meestal onder condities gevormd door autoritarisme wat toestemming heeft gekregen om volledig los te gaan (saillant, diegenen die de toestemming gegeven hebben zijn altijd, altijd, niets anders dan slachtoffer als al de anderen - zelfs "de ander").

Gelukkig, als we dit zo kunnen stellen want er ligt wel een uitdaging van ons eigen keuzegedrag bij op tafel, kunnen we tegenwoordig niet enkel naar de lessen uit de geschiedenis kijken, maar om ons heen naar exact dezelfde ontwikkelingen elders. Ontwikkelingen die daar verder op dezelfde lijnen zitten als hier. We kunnen dus niet enkel staven wat de reële consequenties zijn voor zij die toestemming geven, we kunnen daar ook het verhaal van geven, en het persoonlijk maken. Daar komt nog bij dat overal elders waar we de ontwikkelingen zien, we ook de oorzaken en aanjagers kunnen identificeren.

Een van de lessen uit het VK, is dat de hefboom van migratie niet gehanteerd werd door een zogenaamde tegenpolitiek die van de gewone man was. Integendeel. Maar van het lokale oude fenomeen van aristocratie en groot-zakelijk belang met bruin gedachtegoed.

Een van de lessen uit de VS, is dat de hefboom van migratie niet gehanteerd wordt als een zogenaamde stem van het volk wat het zat is om uitgebuit te worden, maar van een historisch cyclisch fenomeen van oligarchie, wat juist in staat is om het volk tegen zich zelf uit te spelen omdat het de condities waarin mensen leven al op veel plaatsen gereduceerd heeft tot feodale omstandigheden en structuren vanuit eerdere en verdere hefbomen die gebruik / misbruik maken van genoemde technieken.

offtopic:
Als terzijde, er ligt hier een patroon, overal bij dit soort ontwikkelingen. Aan de basis ligt een combinatie van type actoren met specifieke predisposities van denken en gedrag die elke ruimte nemen tot verticale mobiliteit op paden van macht waar roofdiergedrag bijzondere prioriteit heeft. Niet enkel politieke actoren, maar ook van economie, politieke economie en geloofsgedrag (ideologie en andere kerken).

De crux is dat in het huidige mondiale bestel de ruimte om te voeden met roofdiergedrag elders langzaam maar zeker afneemt naar mate de wereld in toenemende complexiteit meer verbonden raakt. Aldus die focus van "omg globalism evil" én tegelijkertijd het juist naar binnen richten van het roofdiergedrag. Binnenshuis vreten dus, ongeacht de consequenties. En laten mensen juist aan hun water voelen dat ze op de buffet tafel liggen ...

De bittere waarheid, en dit komt niet enkel uit observatie van en onderzoek naar de tegenwoordige perikelen van oprukkend autoritarisme maar ook uit historische observatie en onderzoek (het werk van Joost Meerloo is misschien oud, maar juist tegenwoordig pijnlijk van toepassing), is dat het allemaal neerkomt op een conflict wat juist niet in de realiteit ligt. Maar in het voelen en denken van mensen.

Dat is de arena.

En dat legt een probleem op tafel voor omgang met die uitdaging. Je kan een individu deprogrammeren, maar het is met een buddy dynamiek al moeilijk, eigenlijk vraagt het veel meer dan een dorp (it takes a village to raise a child, it takes a country to save the adult). De huidige situatie betreft een trends van gedrag binnen én van groepsdynamiek.

Ik leg het maar heel bruut op tafel dan: dit wil zeggen dat je gebruik moet maken van technieken en signaalmechanismen op een wijze die heel dicht in de buurt komt van wat autoritarisme doet. Je moet een verhaal hebben wat als narratief werkt, maar dan in tegenstelling tot autoritarisme het net niet is. Compleet met zorgvuldig gehanteerde kaders van ethiek en moraliteit die bij autoritarisme juist afwezig zijn. En dan nog heb je bij specifieke componenten van samenleving eigen hefbomen nodig: met name in het landschap van signaalmechanismen (media), en politiek (je hebt een politieke actor / entiteit in die arena nodig die het snapt, en die zonder focus op eigen selectief belang zich aan de toepassingen doet verbinden).

Kritieke complicatie hierbij is meteen waarom de machtspolitiek altijd dominant vooraleer het open zetten van de deur voor radicaal en extreem nooit, maar dan ook echt nooit, er gebruik van maakt om autoritarisme een halt toe te roepen.

Het verhaal voor medicijn en immunisatie vereist een vijandsbeeld. En dat vijandsbeeld is nota bene elke keer weer het reële probleem van de daadwerkelijke aanjager van dat waar mensen zuur om zijn op dat instinctieve niveau van het aan hun water voelen van er iets scheef zitten.

Anders gezegd: het vijandsbeeld hoort eigenlijk de aanjager van al het drama te zijn.

In het VK was het relatief eenvoudig om door het vernis van politieke subversie heen te prikken, omdat het probleem al zo oud én zo gekend was. Toen de arrogantie daarvan niet in staat bleek (duh) om hun narratief waar te maken (de verzuchtingen van Empire en met name het dwingen van een EU), toen viel de bodem er onder uit.

In de VS is het probleem in principe ook gekend, maar het land is al extreem lang gecultiveerd voor een Cult of Wealth dat de pathologie daarvan (en daarbij) vast zit in een blinde vlek van geloofsvalstrikken en bijbehorende rigiditeit.

Hier in het Nederlandse is dit meer complex, en veel minder duidelijk. Primair vanwege culturele narratieven (waar we ons van alles wijs mee geleerd hebben te maken, zoals de valstrikken van individualisme en zelfredzaamheid), maar kritiek is ook hoe we al een aantal generaties inmiddels een ideologie geïnternaliseerd hebben in ons onderwijs, ons media debat, ons entertainment zelfs, wat oorspronkelijk ontworpen is juist om terug te kunnen gaan naar autoritarisme - The Road to Serfdom.

De grote blinde vlek hier in Nederland is die voor machtspolitiek. Het besef dat al dik veertig jaar lang iets genormaliseerd is geworden wat niet enkel geworteld is in valse voorwendselen, maar ook nog eens in essentie disfunctioneel is voor alles wat mensen er van verwachten. Probleem is wel, dit is een abstract concept, en bij het breed genormaliseerde nihilisme ten aanzien van politiek kijken mensen er enerzijds niet van op, en anderzijds van weg (want we hebben zelf aandeel in dat normaliseren ervan, al die decennia).

Het verhaal zal dan ook een benodigd vijandsbeeld concreet moeten maken - nu zijn die mogelijkheden prima aanwezig, maar op dit punt vraag ik mij heel serieus af of de risico's onder huidige omstandigheden niet te groot zijn voor het verkennen van dergelijke symboliek en dynamiek. Immers, er is op dit moment geen politieke actor of entiteit die - vanuit het leren van de historische en tegenwoordige lessen - de kritieke realiteit erkent.

En zonder dat kan de brave burger wel zijn of haar deel doen. Maar is er geen hefboom voor die burger in politieke arena. En dat maakt het wel mogelijk voor de burger om de bevriende burger te normaliseren, maar het maakt het extreem moeilijk om gebruik te maken van signaalmechanismen voor druk op conforme politiek.

offtopic:
Ook hier ligt flink wat gevoeligheid, de lobby die Timmermans gepositioneerd heeft is wel een punt van studie waardig voor sociale kring, er zit nogal wat met oude worteltjes in die Derde Weg school, en dat is in zijn oorsprong en functioneren een hefboom van rechts/conservatieve machtspolitiek. Zolang Frans het boegbeeld blijft zal links/progressief het onmogelijk gemaakt worden om als vereiste actor / entiteit te kunnen functioneren. Maar goed, dat begrijpt men elders juist heel goed - niet de eerste keer dat met het bijltje gehakt wordt, daarom dus die lobby.

Edit. Kleine toevoeging.

We kunnen heel veel leren voor omgang met autoritarisme vanuit observeren van machtspolitiek. Ontzettend veel, want de gedragskaders zijn fundamenteel dezelfde voor de toolbox.

Hoe deed Mark Rutte (bijna) altijd zaken naar de hand zetten?

Een goed voorbeeld is dat van een basaal stuk machtspolitiek gereedschap in de politieke arena, en dat is iets wat tussen mensen onderling niet anders is, dat zit hem in de menselijke reflex tot puzzelen. Procedure, proces, het is puzzelen. Hoe meer we op detail in gaan, des te minder mentale maar ook emotionele bandbreedte er over blijft voor The Big Picture. En juist die is up close & personal.

En dat brede blikveld is juist waar het menselijk ligt. Het voelen, het denken.

Dit is een consistente disfunctie in onze pogingen tot omgang met zowel machtspolitiek als autoritarisme, beide zijn in staat om de lijn te zetten vanuit het gebruik maken van onze reflex tot puzzelen. We willen het juiste doen, we willen het plaatje laten werken, maar hoe dieper en meer in detail we gaan des te makkelijk het is voor machtspolitiek en autoritarisme om The Big Picture te managen. Ze vinden het prima als daarbij controverse ontstaat, is dat er niet dan maken ze het wel. En het maakt echt niets uit als er dan een incompetente actor bij staat, of zwartlakken toegepast moet worden, of wat dan ook. Bandbreedte.

Want alle conforme politiek en al het conforme gedrag is bezig met de puzzel. Terwijl zij zich enkel bezig houden met het eigen narratief om het brede blikveld volledig naar de hand te zetten, voor misbruik van voelen en denken, misbruik van geloofsgedrag, om zo juist elke keer weer het behartigen van het menselijke er uit te halen.

En dan kun je probleemloos de conforme politiek / de conforme actor in gesprek het voor de voeten gooien dat zij gefaald hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Virtuozzo op 13-10-2024 14:34 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• spijkerhoofd
Bananenplant schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Ik kan me daar zo moeilijk iets bij voorstellen... Ik vind mijn werk een stuk leuker sinds ik in een internationaal team zit ipv tussen de saaie grijze Nederlandse muizen :9 .
Wat een boer niet kent eet hij niet, zo gaat het ook met de meeste burgers. Ik werk ook in een internationaal team en bedrijf, ik vind het geweldig idd ipv tussen de saaie Nederlanders.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
Virtuozzo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

De bittere waarheid, en dit komt niet enkel uit observatie van en onderzoek naar de tegenwoordige perikelen van oprukkend autoritarisme maar ook uit historische observatie en onderzoek (het werk van Joost Meerloo is misschien oud, maar juist tegenwoordig pijnlijk van toepassing), is dat het allemaal neerkomt op een conflict wat juist niet in de realiteit ligt. Maar in het voelen en denken van mensen.
Ik wilde eens wat leesvoer voor bij het spreekwoordelijke haardvuur regelen, misschien kan deze naast Eichmann in Jeruzalem en Totalitarisme op de lijst :Y .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Virtuozzo
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Ik wilde eens wat leesvoer voor bij het spreekwoordelijke haardvuur regelen, misschien kan deze naast Eichmann in Jeruzalem en Totalitarisme op de lijst :Y .
Meerloo's werk is verouderd, in die zin dat zijn verwijzingen terugkijken naar dat toenmalige conflict. Voor velen is dat al snel iets van "vroeger, dat doen we nooit meer". Begrijpelijk, maar het is juist handig werk om naar het tegenwoordige te kijken. Immers, het maakt het mogelijk om te begrijpen dat we het altijd kunnen doen. En dat het dus altijd kan en zal gebeuren, tenzij.

Dat gezegd, zijn werk is misschien nog meer interessant omdat ondanks dat hij in een tijd leefde zonder internet en sociale psychologie en 5th gen warfare & zo meer, wel er in geslaagd is om die primaire arena van voelen en denken in kaart te brengen - op begrijpelijke wijze.

Machtspolitiek en autoritarisme zijn mentale virussen. Het klink zo vreemd, maar het zijn vectoren voor besmetting en verstoring van normaal en functioneel gedrag - wat vereiste is voor beschaving en dus het verzorgen van wat mensen willen / hebben / kunnen. Logisch ook, machtspolitiek is parasitair, autoritarisme is hyperparasitair.

Wat Meerloo in kaart heeft gebracht is wat voor zowel machtspolitiek als autoritarisme instinctieve kennis is, vanuit gecultiveerde predisposities van gedrag (zie hierbij ook Charles Derber, maar ook Milan Zafirovski én Barábasi - Network Theory) die een netwerkfenomeen van disfunctie scheppen en daarbij kwetsbaarheden van dat waar men zich mee zoekt te voeden identificeert, cultiveert en gebruikt.

Het ligt voor ons moderne denken moeilijk. Individualisme, zelfredzaamheid, we zijn niet beïnvloedbaar. Er zijn geen roofdieren, en als ze er zijn ... ghosts from the world below. Maar het echte menselijke roofdier zit juist het best in de bovenwereld ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Verwijderd

[...]

Ben die laatste die je noemt aan het lezen, maar vind die best pittig om te lezen. Ook om wat erin staat natuurlijk, maar een makkelijk leesbare schrijfstijl is het niet vind ik.

Maarja, het boek wordt op dit forum en op de universiteit zo vaak genoemd dat ik maar een poging waag en wel zie hoeveel er blijft hangen :9

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:24
Bananenplant schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Het probleem wat natuurlijk meespeelt is dat saaie grijze muizen, prima zijn om in de omgeving te hebben. Qua overlast en criminaliteit hebben deze saaie grijze muizen geen overhand in de statistieken en daarmee gevoel van veiligheid in de buurt.

Dit is niet iets dat voorbehouden is aan asielzoekers alleen, maar problemen die we juist ook terugzien onder opvolgende generaties, zie bijvoorbeeld:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...minaliteit-naar-herkomst-

Idem dito daarin gelukkig natuurlijk ook maar weer een fractie die voor problemen zorgt. Maar de aanwezige discrepanties, als ook manier waarop hiermee wordt omgegaan in ware probleemgebieden, zorgt natuurlijk voor veel onvrede waarbij uiteindelijk gehele culturen op een negatieve manier over één kam geschoren worden.

Simpelweg sluiten van de deur is mijn inziens niet de oplossing, maar waar je als overheid als ook maatschappij in bredere zin iets mee moet is veel actiever afkeuren van niet toelaatbaar gedrag. Dat mensen zich dusdanig onveilig voelen in hun woonomgeving dat het zelfs komt tot zaken als burgerwachten, etc. is natuurlijk ongehoord. Dan faal je als overheid gewoonweg hard.

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Om hier nog even op terug te komen, voor wie niet het boek in wil duiken - of niet de mogelijkheden daartoe heeft (dit soort werk is nauwelijks bij bibliotheken te vinden helaas), er zijn ook een paar goede video's online die door een aantal specifieke fenomenen gesignaleerd door Meerloo heen lopen. Zoals het fenomeen van mass psychosis.

Wel een kritische noot, het zijn veelal oudere video's van platformen die in recente jaren voornamelijk hun sponsoring ontvangen hebben vanuit Amerikaanse consultancy (zoals PragerU, bitcoin aangedreven maskers van alt-right et alii), waarmee de nieuwere producties nogal behoorlijk verschoven zijn voor framing en memetiek. Saillante ironie dus, en voorbeelden op zich zelf van hoe een signaalmechanisme kwetsbaar is voor juist dat waar het in het verleden signaal tegen gaf.

Ik heb er een geselecteerd waar bovengenoemd probleem minder direct aanwezig is:

MASS PSYCHOSIS - How an Entire Population Becomes MENTALLY ILL

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 13-10-2024 15:05 ]

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
D-e-n schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Klinkt leuk maar het lukt je nooit om een lijst met banen te maken waarvan iedereen vindt dat ze niet veel bijdragen aan de maatschappij. Wat zijn de criteria om dat te bepalen? Voor de 1 zal alles wat met bijvoorbeeld theater te maken heeft overbodig zijn maar voor anderen is theater weer iets waarvan men zich beter gaat voelen en weer energie krijgt. Voor anderen zullen industriebanen heel belangrijk zijn omdat die veel geld opleveren voor het land. Anderen zullen dan kunnen zeggen dat we een stukje minder moeten gaan doen om de wereld te behouden voor toekomstige generaties.

Dus begin maar, wat zijn volgens jou overbodige banen. Ik weet zeker dat er binnen een minuut argumenten kunnen worden gegeven waarom die niet overbodig zouden zijn. Oftewel: je komt daar nooit uit.

• Frame164
[...]

Het probleem is dat "rechts" die Bulgaren de schuld van de problemen geeft terwijl de problemen feitelijk worden veroorzaakt door Nederlandse bedrijven en Nederlande opdrachtgevers.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Frame164 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Klinkt leuk maar het lukt je nooit om een lijst met banen te maken waarvan iedereen vindt dat ze niet veel bijdragen aan de maatschappij. Wat zijn de criteria om dat te bepalen? Voor de 1 zal alles wat met bijvoorbeeld theater te maken heeft overbodig zijn maar voor anderen is theater weer iets waarvan men zich beter gaat voelen en weer energie krijgt. Voor anderen zullen industriebanen heel belangrijk zijn omdat die veel geld opleveren voor het land. Anderen zullen dan kunnen zeggen dat we een stukje minder moeten gaan doen om de wereld te behouden voor toekomstige generaties.

Dus begin maar, wat zijn volgens jou overbodige banen. Ik weet zeker dat er binnen een minuut argumenten kunnen worden gegeven waarom die niet overbodig zouden zijn. Oftewel: je komt daar nooit uit.
Dit artikel is al wat ouder maar niet minder waar. Is als ik me niet vergis weleens vaker op T.net gepost.

https://decorrespondent.n...a9-0352-3b81-1b057efc5c9a

Zie ook het werk van wijlen David Graeber, bullshit jobs, a theory.

:)

It’s the economy, stupid!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dawg schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Zie ook het werk van wijlen David Graeber, bullshit jobs, a theory.
De ironie. Een anthropoloog, bij uitstek een studie die niets nuttigs aan de samenleving toevoegt, die anderen verwijt dat hun banen zinloos zijn. De man zou wat meer zelfreflectie mogen hebben.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-11 15:17
downtime schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:05:
De ironie. Een anthropoloog, bij uitstek een studie die niets nuttigs aan de samenleving toevoegt, die anderen verwijt dat hun banen zinloos zijn. De man zou wat meer zelfreflectie mogen hebben.
Het grappige is dat hij dat in zijn voorwoord al bespreekt. Zijn criterium voor een bullshit job is een baan waarvan de mensen die het werk doen zelf vinden dat hun baan onzin is. En dat zijn er verrassend veel.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CVTTPD2DQ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

Het grappige is dat hij dat in zijn voorwoord al bespreekt. Zijn criterium voor een bullshit job is een baan waarvan de mensen die het werk doen zelf vinden dat hun baan onzin is. En dat zijn er verrassend veel.
Ik heb ooit het essay gelezen, en zag toen geen reden meer om het hele boek te lezen, omdat het essay me al niet kon overtuigen, dus ik kan best wat details gemist hebben.

• CVTTPD2DQ
downtime schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:35:
Ik heb ooit het essay gelezen, en zag toen geen reden meer om het hele boek te lezen, omdat het essay me al niet kon overtuigen, dus ik kan best wat details gemist hebben.
Het punt is dat je niet naar een baan kunt wijzen en roepen "dat is een bullshitbaan!". Althans niet volgens Graeber. Zelfs de secretaris van de Evaluatiecomissie Circulaires van het UWV kan zijn baan heel zinvol vinden.

Ik vind het voorbeeld van de botenbouwer altijd wel mooi. De meesten van ons vinden dat een "nuttig" beroep. Maar als de scheepswerf alleen luxe-jachten bouwt, vinden we het dan minder nuttig? En als we weten dat veel van die luxe-jachten nauwelijks door hun eigenaars gebruikt worden maar vooral dienen voor belastingontduiking?

Zo makkelijk vind ik het niet.

• HEY_DUDE
CVTTPD2DQ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Het punt is dat je niet naar een baan kunt wijzen en roepen "dat is een bullshitbaan!". Althans niet volgens Graeber. Zelfs de secretaris van de Evaluatiecomissie Circulaires van het UWV kan zijn baan heel zinvol vinden.

Ik vind het voorbeeld van de botenbouwer altijd wel mooi. De meesten van ons vinden dat een "nuttig" beroep. Maar als de scheepswerf alleen luxe-jachten bouwt, vinden we het dan minder nuttig? En als we weten dat veel van die luxe-jachten nauwelijks door hun eigenaars gebruikt worden maar vooral dienen voor belastingontduiking?

Zo makkelijk vind ik het niet.
Intussen is een groot deel van Nederland er van overtuigd dat ambtenaren bullshit banen vervullen. De regering wil er 10% van weg doen zonder aan taken in te leveren. De regering vindt het heel makkelijk.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Intussen is een groot deel van Nederland er van overtuigd dat ambtenaren bullshit banen vervullen. De regering wil er 10% van weg doen zonder aan taken in te leveren. De regering vindt het heel makkelijk.
Het kabinet, geen idee of het idee van de regering volledig in lijn daarvan ligt.

• Virtuozzo
  • Niet online
downtime schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

*Kuch* 8) Dat we de correlaties niet zien, wil niet zeggen dat iets geen waarde heeft of schept. Zeker wanneer het om disciplines van kennis en onderzoek gaat die fundamenteel zijn voor het kunnen begrijpen van menselijke dynamiek, het functioneren daarvan en de invloeden daarop - iets wat aan de basis ligt van elk beleid van gezond verstand 8)

Wat hier meer een issue is, dat zit hem in hoe we gevormd zijn geworden de afgelopen decennia in prioritair technisch-economisch denken - iets wat we nu pas door beginnen te grijpen vanuit bewustwording dat dergelijke disciplines nogal handig zijn bij toetsing van menselijk gedrag voorafgaand aan de curve te instigeren daarmee. Anthropoligie is niet de enige dergelijke discipline, er is een tijd geweest waarin sociologie reflexief werd afgeschreven.

Wat an sich rauwe ironie was, het is juist in het Nederlandse niet zonder reden en oorzaak dat we überhaupt een concept van Onderzoeksinstellingen hebben, en dat een daarvan juist de letters S(ociaal) en C(ultureel) in de titel heeft 8)

Historisch heeft ons dat ook geen windeieren gelegd, totdat we ze begonnen te negeren, onder invloed van genoemde verschuiving in denken. Het is pas als we bij de afgelopen acht jaar aankomen dat er weer geluisterd begon te worden naar de alarmsignalen - saillant genoeg is dat dezelfde periode waarin aanwezige machtspolitiek zich realiseerde dat de consequenties van beleid niet lang meer af te schuiven zouden zijn en dat men dus een keuze moest maken (aanpakken, of de deur openzetten voor radicaal en extreem).

Of we nu kijken naar planeconomisch beleid, brand management, sociale geografie, internationale betrekkingen - een cruciale reden van waarom we steeds minder conflict scheppen en gebruiken zit hem in het beschikbaar komen van inzichten en kennis in disciplines waar we relatief weinig bekend mee zijn, vaak reflexief wegzetten als nutteloos, en soms ook heel serieus als lastig.

Zeker dat laatste, ik zie het in kringen van eigen werk, waar bij directoraten en departementen menig plan sneuvelt omdat het gestoeld is op overtuiging, maar niet realiteit, of zelfs maar risico's die al lang en breed meetbaar zijn voor zowel potentieel als probabiliteit. Het zal ooit een mooi verhaal van inzicht worden vanuit de notulen van de infameuze Brexit "onderhandelingen", maar een van de redenen waarom het Europese raamwerk niet sneuvelde zat hem niet in het amateuristische of arrogante aan Britse zijde, maar in analyses van cultuur, subcultuur, sociale kringen, sociale psychologie. Het rekenen, dat kwam pas veel en veel later, on the side as an aside.

• HEY_DUDE
Napo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:21:
[...]

Het kabinet, geen idee of het idee van de regering volledig in lijn daarvan ligt.
Beetje een nit pick onderscheid. Ik moet nog meemaken dat de regering een andere mening uitdraagt dan het kabinet.

• DeKever
spijkerhoofd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Wat een boer niet kent eet hij niet, zo gaat het ook met de meeste burgers. Ik werk ook in een internationaal team en bedrijf, ik vind het geweldig idd ipv tussen de saaie Nederlanders.
Ik denk dat jij liever tussen saaie Nederlanders woont, dan tussen allemaal interessante buitenlanders, om maar eens stereotypen te blijven gebruiken.

Het is makkelijk praten vanuit jouw bubbel, maar je doet nu net alsof migratie allemaal fantastisch is. De blijde boodschap van culturele diversiteit pakt helaas niet altijd zo uit zoals op papier.

• CVTTPD2DQ
DeKever schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:52:
Zonder centraal ingrijpen komen we er niet qua milieu. Omdat deze boodschap zo verschrikkelijk impopulair is, kan dee boodschap maar beter gebracht worden door iemand die zelf het goede voorbeeld geeft.

Voor de kwaliteit van de oplossing maakt het natuurlijk niks uit. Wel voor de overtuigingskracht van de oplossing.
Omdat deze boodschap zo impopulair is zoekt men liever naar spijkers op laag water om maar wat "hypocrisie" te vinden. Laura Bromet die wordt verweten dat ze een bos haardhout (nee, een echte) voor de deur heeft liggen. Jesse Klaver die net als 40% van de Nederlanders destijds, in een label-D huis woont. Vette pretletters in de Telegraaf.

We accepteren de groene boodschap dus niet de burgerlijke types van GroenLinks. We accepteren het ook niet van consequent levende activisten. Greta de cel in. Roger Hallam voor vijf jaar. Superconsequente Ligfietsrijdende veganist Johan Vollenbroek, die alleen actie voert via de rechtbank? Die beschuldigen we er van dik geld te verdienen met zijn activisme. En we bedreigen hem, natuurlijk.

Ik vind het een goed idee dat mensen die het klimaatverhaal willen overbrengen een beetje consequent naar zichzelf kijken. Maar laten we eerlijk zijn, dat het klimaatverhaal niet overkomt ligt niet aan de boodschappers, maar het ligt er aan dat we het niet willen horen.

• Virtuozzo
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Het grappige hierbij is niet zozeer het nihilisme (dat is zuur), of zelfs maar het issue van perceptie van aanwezigheid van bullshit banen. Het is veel meer dat het een projectie is.

Bullshitbanen bestaan. Het is een historisch fenomeen, intrinsiek verbonden aan wat we tegenwoordig kennen als het fenomeen van netwerkcorruptie (historische precursors, 2nd / 3d son problem, daughter's husband challenge, family business merger, cross contamination of influencer positions e.d.), maar nota bene juist aan het fenomeen en de dynamica van machtspolitiek.

Niet beperkt tot "de politiek", maar fenomeen van politieke economie. Heel simplistisch gesteld, dynamica waar gewicht van dan wel binnen economie verwevenheid / verstrengeling met politiek normaliseert als verlengde van lokale machtsdynamiek - gestoeld op predisposities zoals aanwezig / gecorreleerd bij machtspolitiek (idem trouwens bij autoritarisme).

Het zit hem in het inherent feodale mechanisme van hiërarchie van macht en voeding binnen structuren waar specifieke predisposities dominant zijn. Corporatistische dynamica zijn een tekstboek voorbeeld, zie ook de pathology of wealth en het issue van verticale mobiliteit van predisposities van sociopathie.

Lang verhaal kort, het is hier in het VS topic wel een aantal keren over gegaan, een structuur van verwerven en behoud van macht / positie wordt geschapen waarbij klassieke mechanismen van autoritarisme vorm krijgen binnen mechanismen van selectie / deselectie - zelfs reward / pseudo-reward / punishment-reward systemen.

Het schept bovenlagen die disproportioneel behoefte aan voeding vereisten, te verkrijgen vanuit de voetafdruk, zonder dat daar ook maar enige relatie of correlatie is met productiviteit. Louter die fenomenen van netwerkcorruptie en/of machtspolitieke dynamica.

Wat dan weer aan de basis ligt van het gebruik van de voetafdruk om intake te vergroten, ongeacht eventuele consequenties. Idem zo als pseudo-stimulus voor optimalisatieprocessen, wat aan de basis ligt van de pijnlijke correlatie tussen schaal van onderneming en vernietiging van arbeid. Om er maar twee te noemen.

Het is geen nieuw probleem, het is wel zo dat het uitermate handig is als indicator voor cycli van destabilisatie. Zo konden we in de jaren '90 prima zien dat er een nieuwe corporatism-driven cyclus van kapitaalconcentratie en sociaal-economische destabilisatie aan zou komen.

Maar ja, wie luistert nu naar wetenschap wat niks aan een samenleving doet bijdragen 8)

• Virtuozzo
  • Niet online
DeKever schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:26:
[...]
De blijde boodschap van culturele diversiteit pakt helaas niet altijd zo uit zoals op papier.
Maar dan komt dus de crux ...

dat hebben we zelf in de hand. Eigen gedrag. Dat is bepalend. Zowel voor individu als groep. En dat maakt het probleem gevoelig.

In het ene domein kennen én erkennen we de correlaties van diversiteit / innovatie / stabiliteit / continuïteit, in het volgende domein wijzen we het af. Dit is keuzegedrag, het maakt daarbij niets uit of het bewust dan wel onbewust is, ook niet of het vanuit passiviteit of geloofsgedrag is.

[ Voor 28% gewijzigd door Virtuozzo op 13-10-2024 18:39 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Dit artikel is al wat ouder maar niet minder waar. Is als ik me niet vergis weleens vaker op T.net gepost.

https://decorrespondent.n...a9-0352-3b81-1b057efc5c9a
En daar, hoort deze bij, zeker in huidige context van toestemming geven aan autoritarisme ...

Waarom de grootste uitkeringstrekkers aan de top zitten (en leven op kosten van de leraar, verpleger en vuilnisman)

• DeKever
Virtuozzo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

Maar dan komt dus de crux ...

dat hebben we zelf in de hand. Eigen gedrag. Dat is bepalend. Zowel voor individu als groep. En dat maakt het probleem gevoelig.

In het ene domein kennen én erkennen we de correlaties van diversiteit / innovatie / stabiliteit / continuïteit, in het volgende domein wijzen we het af. Dit is keuzegedrag, het maakt daarbij niets uit of het bewust dan wel onbewust is, ook niet of het vanuit passiviteit of geloofsgedrag is.
De mythe van maakbaarheid. Heb je daar niet een mooie leestip van? ;)

Ik ben ervan overtuigd dat culturele diversiteit niet zondermeer tot problemen leidt. In een situatie met verder weinig problemen zal het allemaal uitstekend gaan. In wijken met meer uitdagingen vormt diversiteit een extra uitdaging. Ik vind het veel te makkelijk om dat op gedrag te schuiven. Het is meer een menselijke eigenschap om culturele verschillen een uitdaging te vinden.

• Virtuozzo
  • Niet online
DeKever schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:46:
[...]

De mythe van maakbaarheid. Heb je daar niet een mooie leestip van? ;)

Ik ben ervan overtuigd dat culturele diversiteit niet zondermeer tot problemen leidt. In een situatie met verder weinig problemen zal het allemaal uitstekend gaan. In wijken met meer uitdagingen vormt diversiteit een extra uitdaging. Ik vind het veel te makkelijk om dat op gedrag te schuiven. Het is meer een menselijke eigenschap om culturele verschillen een uitdaging te vinden.
Niet de mythe van maakbaarheid, maar van onderwijs :9 Daar zit voornamelijk het aspect van vorming - en dan met name breedte van perspectief, wat bij verdere paden / disciplines verder geborgd zou moeten worden. En ja, de mythos van het niet beïnvloedbaar zijn, culturele mythologie - ons entertainment heeft enorme invloed, en dat is wel een punt van studie waardig. Ook wat we onze Habitus noemen is een voornamelijk extern gevormde constructie.

Culturele Diversiteit leidt vaker tot problemen, maar wel juist daar waar machtsdynamica afhankelijk zijn van aanwezigheid van spanningsvelden. Ik heb het idee dat we daar veel te weinig stil bij staan - menselijke groepsdynamica zijn maakbaar, inderdaad. Maar dan ligt er wel de vraag van cui bono. Kijken we echt naar de vraag wie baat heeft bij spanningsvelden?

Dat idee van culturele verschillen en drempel als menselijke eigenschap, dat ligt gevoelig. Stammen vermengen zich juist relatief laagdrempelig. Het is pas sinds het scheppen van feodale structuren na ontwikkeling van landbouw (en kritiek specifiek de concepten van landbezit en later organisatie van geloofsgedrag) dat we de narratieven tegenkomen ...

Zeker, er zit al heel lang iets bij ons, maar het is wel een constructie met oorsprong die zelfs bij de moderne iteraties niet wezenlijk veranderd is in zijn toepassing. The hijacking of Tribalism. Ergens is het wel klassiek, ook tegenwoordig kunnen we vele voorbeelden zien van hoe concepten gekaapt worden voor andere lading en richting - en waardoor 8)

Enfin, aansluitend bij wetenschappen die we reflexief wegzetten, we weten dit soort zaken wel, maar ook weer niet echt - als domeinen van kennis vallen ze te vaak buiten het perspectief en het keuzegedrag. Prima verklaarbaar, stempels en labels, maar ook speelt abstractie een factor (wederom, we voelen eerst, beredeneren dan, maar nog steeds is cognitie niet rationeel zoals verondersteld).

Het opvallende is juist dat het amalgaam van onze beschaving juist rust in het ontworstelen aan de historische cycli van nogal specifieke patronen. Waar we nu zitten is weer zo'n test voor mens en mensheid.

• spijkerhoofd
DeKever schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

Ik denk dat jij liever tussen saaie Nederlanders woont, dan tussen allemaal interessante buitenlanders, om maar eens stereotypen te blijven gebruiken.
Mijn buren zijn Turks, nooit ergens last van gehad, de enige cliche die ze hebben is een 10 jaar oude Mercedes. Verder zou ik het prima vinden om tussen mijn Indiase, Australische, Schotse, Duitse, Amerikaanse en Zuid Afrikaanse collega's te wonen. Op 3 na wonen ze allen in Nederlandse woonwijken zonder enige problemen, die andere 3 wonen in het Internationale Amsterdam.
Het is makkelijk praten vanuit jouw bubbel, maar je doet nu net alsof migratie allemaal fantastisch is. De blijde boodschap van culturele diversiteit pakt helaas niet altijd zo uit zoals op papier.
Ik begrijp dat bepaalde migranten, of nazaten van migranten overlast veroorzaken, maar het gros van de migranten zijn hardwerkende mensen die weinig verkeerd doen.

• DeKever
spijkerhoofd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Mijn buren zijn Turks, nooit ergens last van gehad, de enige cliche die ze hebben is een 10 jaar oude Mercedes. Verder zou ik het prima vinden om tussen mijn Indiase, Australische, Schotse, Duitse, Amerikaanse en Zuid Afrikaanse collega's te wonen. Op 3 na wonen ze allen in Nederlandse woonwijken zonder enige problemen, die andere 3 wonen in het Internationale Amsterdam.

[...]

Ik begrijp dat bepaalde migranten, of nazaten van migranten overlast veroorzaken, maar het gros van de migranten zijn hardwerkende mensen die weinig verkeerd doen.
Hartstikke goed dat jullie goed klikken. Ik weet uit ervaring dat dit niet overal zo werkt. Ik denk dat jij dat zelf ook wel weet.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
DeKever schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:18:
[...]

Hartstikke goed dat jullie goed klikken. Ik weet uit ervaring dat dit niet overal zo werkt. Ik denk dat jij dat zelf ook wel weet.
En ik denk dat jij uit ervaring ook wel weet dat het ook regelmatig niet klikt tussen Nederlandse buren onderling. Het probleem ligt aan de specifieke mensen zelf, niet de nationaliteit.

[removed]

• spijkerhoofd
[...]

Dat buren niet met elkaar overweg kunnen ja, maar volgens mij heeft een immigratieachtergrond er meestal vrij weinig mee te maken. Als we toch generaliseren, kijkend naar de rijdende rechter of Meester Frank Visser doet uitspraak gaat het volgens mij vooral om Brabanders, Tukkers en Groningers, dus met deze observaties zijn het volgens mij toch de Nederlander die moeilijk doet...

• DeKever
redwing schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

En ik denk dat jij uit ervaring ook wel weet dat het ook regelmatig niet klikt tussen Nederlandse buren onderling. Het probleem ligt aan de specifieke mensen zelf, niet de nationaliteit.
Ik heb het over cultuur niet nationaliteit.

Ik heb al aangegeven dat cultuurverschillen an sich geen problemen opleveren, maar bij andere problemen (kleine huizen, laag inkomen, etc) een extra uitdaging vormen.

Verder is het wat de boer niet kent, dat vreet ie niet echt niet uniek voor het Nederlandse volk. Dat geldt ook voor samenklittende culturen die op kleine stukje van de aarde zijn beland. Deze houding levert problemen op, mensen leven langs elkaar heen. Ik
vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat mensen nog steeds denken dat het allemaal wel meevalt. Maar goed, ieder zijn versie van de waarheid. Laten we zeggen dat we het niet eens zijn over de feiten.

• redwing
DeKever schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:02:
[...]

Precies, en daar koppel je gedrag aan die net zo goed in onze cultuur zit.
Ik heb al aangegeven dat cultuurverschillen an sich geen problemen opleveren, maar bij andere problemen (kleine huizen, laag inkomen, etc) een extra uitdaging vormen.
Niet echt, als je in de cijfers duikt zie je dat het probleem vooral zit in dat laag inkomen/kleine huizen en niet de cultuur. De armere wijken hebben ongeacht de culturen die er zitten altijd al veel last van criminaliteit en andere problemen.
Verder is het wat de boer niet kent, dat vreet ie niet echt niet uniek voor het Nederlandse volk. Dat geldt ook voor samenklittende culturen die op kleine stukje van de aarde zijn beland. Deze houding levert problemen op, mensen leven langs elkaar heen. Ik
vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat mensen nog steeds denken dat het allemaal wel meevalt. Maar goed, ieder zijn versie van de waarheid. Laten we zeggen dat we het niet eens zijn over de feiten.
En het is natuurlijk raar dat de feiten laten zien dat de problemen wel meevallen en er toch veel mensen zijn die denken dat het uit de hand aan het lopen is. Veel problemen hebben te maken met individualisering en staat los van de verschillende culturen. Ik vind het dan ook vooral raar dat mensen in dat buikgevoel blijven hangen en niet de moeite nemen om eens in de cijfers en onderliggende problemen te duiken. Maar helaas is dat het aard van het beestje (wat dus ook uit heel veel onderzoeken blijkt). en de populistische partijen maken daar gretig gebruik van.

En zoals ik al vaak heb gezegd, ik vind ook dat er iets moet veranderen, maar dan veel meer in de arbeidsmigratie omdat je ziet dat daar de meeste misstanden en problemen in zitten. En dat staat weer los van de culturen, maar vooral met hoe er mee omgegaan wordt waarbij de winsten bij de bedrijven komen, maar de kosten bij de maatschappij worden gelegd.

[removed]

• DeKever
redwing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Precies, en daar koppel je gedrag aan die net zo goed in onze cultuur zit.
Wat bedoel je precies hiermee?
[...]
Niet echt, als je in de cijfers duikt zie je dat het probleem vooral zit in dat laag inkomen/kleine huizen en niet de cultuur. De armere wijken hebben ongeacht de culturen die er zitten altijd al veel last van criminaliteit en andere problemen.

[...]

En het is natuurlijk raar dat de feiten laten zien dat de problemen wel meevallen en er toch veel mensen zijn die denken dat het uit de hand aan het lopen is. Veel problemen hebben te maken met individualisering en staat los van de verschillende culturen. Ik vind het dan ook vooral raar dat mensen in dat buikgevoel blijven hangen en niet de moeite nemen om eens in de cijfers en onderliggende problemen te duiken. Maar helaas is dat het aard van het beestje (wat dus ook uit heel veel onderzoeken blijkt). en de populistische partijen maken daar gretig gebruik van.
Ik denk ook dat individualisering een belangrijke component is evenals de andere factoren. Die noem ik zelf ook.

Mijn stelling, die ik niet onderbouw, is dat culturele diversiteit daarin een extra probleem is. Dat is een ervaring van mij, net zoals de ervaringen van @spijkerhoofd dat er geen problemen zijn met culturele verschillen. Als jij mijn ervaringen onderbuikgevoelens noemt, dan mag dat. Ik vind dat wat apart overkomen.

• D-e-n
@DeKever
@redwing
@spijkerhoofd
Maar ligt de oplossing van die problemen dan ook niet in het niet verder doorschieten in die individualisering? We hebben volgens mij met regelmaat gezien dat ook bij de integratie de verantwoordelijkheid regelmatig over de schutting is gegooid bij die nieuwe burger zelf. Zo van: hier heb je wat aanbieders van cursussen en zoek het nu maar uit. In mijn ogen zou je er als overheid bovenop zitten met aangeboden integratietrajecten. Geef die nieuwkomer zo snel mogelijk de handvatten. Als de gemiddelde Nederlandse burger al vaak niet in staat is de weg te vinden in de samenleving is het niet realistisch om dat dan wel van een nieuwkomer te verwachten.

• Piet_Piraat7
Ik vind inderdaad dat de overheid het al jaren verzaakt te zorgen voor een goede integratie. Mensen met een migratieachtergrond wonen vaak in dezelfde wijken, gaan daar naar Turkse supermarkten, islamitische basisscholen, shisha lounges, marktjes. Even heel gechargeerd gezegd hoor. Mijn punt is meer dat hier logischerwijs een parallele samenleving ontstaat. Voor de Nederlanders zijn 'zij' de vreemden, voor hen zijn wij de vreemden. En onbekend maakt onbemind. Dit probleem gaat twee kanten op en ik zie het eigenlijk alleen maar verder uit elkaar gaan.

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:54:
@DeKever
@redwing
@spijkerhoofd
Maar ligt de oplossing van die problemen dan ook niet in het niet verder doorschieten in die individualisering? We hebben volgens mij met regelmaat gezien dat ook bij de integratie de verantwoordelijkheid regelmatig over de schutting is gegooid bij die nieuwe burger zelf. Zo van: hier heb je wat aanbieders van cursussen en zoek het nu maar uit. In mijn ogen zou je er als overheid bovenop zitten met aangeboden integratietrajecten. Geef die nieuwkomer zo snel mogelijk de handvatten. Als de gemiddelde Nederlandse burger al vaak niet in staat is de weg te vinden in de samenleving is het niet realistisch om dat dan wel van een nieuwkomer te verwachten.
Heeft niks te maken met individualisering maar met het Neo Liberale sprookje van zelfredzaamheid en de lage eisen van de inburgering. Een Australische collega is Nederlands geworden en spreekt amper Nederlands ondanks haar Nederlandse vriend waar ze al 6 jaar mee is.

In Amsterdam kan dat ook prima want iedereen spreekt daar Engels, maar buiten de randstad word het al lastiger.

• spijkerhoofd
Piet_Piraat7 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:24:
Ik vind inderdaad dat de overheid het al jaren verzaakt te zorgen voor een goede integratie. Mensen met een migratieachtergrond wonen vaak in dezelfde wijken, gaan daar naar Turkse supermarkten, islamitische basisscholen, shisha lounges, marktjes. Even heel gechargeerd gezegd hoor. Mijn punt is meer dat hier logischerwijs een parallele samenleving ontstaat. Voor de Nederlanders zijn 'zij' de vreemden, voor hen zijn wij de vreemden. En onbekend maakt onbemind. Dit probleem gaat twee kanten op en ik zie het eigenlijk alleen maar verder uit elkaar gaan.
Klopt, ik heb gemerkt dat migranten die in witte wijken wonen beter geintregreerd zijn dan de gene die in diversere wijken wonen, zelfs in Amsterdam hoef je nauwelijks aan te passen en hoef je geen Nederlands te leren.

Aan de andere kant er echt last van de expats heb ik ook niet, ze doen gewoon hun werk, ze geven geen overlast en in Amsterdam ken je je buren toch niet.

• redwing
DeKever schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Wat bedoel je precies hiermee?
[...]
Dat je net doet of veel problemen ontstaan door cultuurverschillen, terwijl de meeste veel meer te maken hebben met arm/rijk en daarmee in welke wijken iemand woont. B.v. hebben we in het verleden veel lager opgeleide mensen onze kant op gehaald om te helpen in de arbeid. Het feit dat ze laag opgeleid en vaak slecht betaald waren/zijn verklaart veel meer waarom er relatief veel criminaliteit is in die groep dan dat de cultuur dat bepaalt.
[...]
Ik denk ook dat individualisering een belangrijke component is evenals de andere factoren. Die noem ik zelf ook.

Mijn stelling, die ik niet onderbouw, is dat culturele diversiteit daarin een extra probleem is. Dat is een ervaring van mij, net zoals de ervaringen van @spijkerhoofd dat er geen problemen zijn met culturele problemen. Als jij mijn ervaringen onderbuikgevoelens noemt, dan mag dat. Ik vind dat wat apart overkomen.
Je zegt zelf al dat je ze niet onderbouwt. Als je dat niet doet ga ik er van uit dat je die onderbouwing dus niet hebt en het een onderbuikgevoel is. En cultuur is wel een extra moeilijkheid, maar zoals jij het hier brengt doe je net alsof dat een groot onderdeel er van is. Het meeste is echter veel makkelijker en beter te verklaren met andere oorzaken zoals klasse-verschillen (arm/rijk) en veel onderzoeken geven dat ook aan.

[removed]

• redwing
D-e-n schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:54:
@DeKever
@redwing
@spijkerhoofd
Klopt, naar mijn idee moeten we terug naar een regering die de leiding neemt en niet eentje die alles bij anderen legt. En dan zeker niet zoals ze b.v. bij de jeugdzorg hebben gedaan dat ze het over de schutting gooien, maar dan wel gecombineerd met bezuinigen. Als ze vinden dat het beter/goedkoper kan moeten ze dat eerst maar eens zelf goed op poten zetten voordat je het ergens anders neerlegt (waarbij sowieso bijna elke verbeterslag eerst een investering vraagt)

Maar het zit ook in de boel gewoon beter stroomlijnen/verbeteren. Mijn vrouw heeft de laatste tijd veel met het UWV te maken gehad, maar je hebt een universitaire opleiding nodig om daar goed je weg in te vinden. De mensen die er zelf werken snappen vaak maar amper wat er wel/niet kan. Moet je eens bedenken hoe ver je daar in gaat komen als je amper met een computer overweg kan.

[removed]

• _Bailey_
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

In Amsterdam kan dat ook prima want iedereen spreekt daar Engels
ik woon een jaartje of 25 in Amsterdam.
Ik kan wijken opnoemen waar er nauwelijks tot geen Engels gesproken word (overigens ook nauwelijks tot geen Nederlands)
In Amsterdam Zuid (en Centrum) kan je je overigens prima redden met Engels, want veel expats.
spijkerhoofd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

en in Amsterdam ken je je buren toch niet.
Ik ken mijn buren prima. In de loop van de 25 jaar dat ik hier woon vrijwel altijd goed contact gehad met buren. Ik weet wat ze doen, ken de kids en zij weten van mij genoeg.
Dit hoor ik overigens ook van vrienden/familie die hier in Amsterdam wonen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33
DeKever schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:02:
[...]

Zoals al eerder opgemerkt: mensen mengen sowieso niet zoveel. Totdat ze het wel doen. Ik ben vrij veel verhuist, en heb 10 jaar in Amsterdam gewoond. Amsterdammers onderling is ook wel een kliek. Die zien natuurlijk komen en gaan, precies zoals in een (forenzen)dorp je langwoners hebt met die kijk op de zaak. Ik zie dus ook Nederlanders onderling niet per se 'integreren', en vandaar dat je ook die 'vleesetende provinciaal' tegen 'havermelkdrinkende randstedeling' tegenstelling ziet. Als integreren het doel is, wanneer worden randstedelingen verplicht een jaar 'ontwikkelingswerk' in Twente te doen en omgekeerd? ;)

En dan gaat er een daten/trouwen met iemand van buiten de kring en wordt het anders. Maar spontane overlap tussen kringen, die pal naast elkaar wonen, dat heb ik tenminste maar zelden meegemaakt.

(Waarbij ik opmerk dat je beter de in de literatuur volgens mij courantere onderscheid moet hanteren: de anywheres vs somewheres. Amsterdam is een van de meest dorpse plekken waar ik gewoond heb wat dat betreft ;) )

Kortom: integreren Nederlanders onderling eigenlijk wel? Volgens mij niet meer of minder dan buitenlanders. De mate wordt oa bepaald door gelegenheid: als er al een groep op plek van (tijdelijke) bestemming is van enigszins vergelijkbare achtergrond ((T)Urks, expat, etc.) dan vloei je daar waarschijnlijk vrij vanzelf naartoe. Als je dat niet ziet, wil dat waarschijnlijk dat vooral bevestigen ;)

Dan is mijn vraag: is 'integreren' wel het juiste doel? Of is het prima dat er 'zuilen' bestaan? Natuurlijk moet en een gemeenschappelijke gemene deler zijn, maar het begin daarvan is er automatisch door op 1 kluit te wonen. In de VS bijv. is het bestaan van die groepen volgens mij veel minder geproblematiseerd. En is de gemeenschappelijke deler meer het onderschrijven van de democratische waarden e.d. Kwa taal is Engels sowieso een aantrekkingsfactor die las voordeel voor zich spreekt.

Ik heb het idee dat we vooral daarop zouden moeten focussen: veel toegankelijker taalonderwijs en meer taalhulpmiddelen. Volgens mij volgt die 'integratie' dan vanzelf wel: als je makkelijk Nederlandse media tot je kunt nemen, dan ga je dat vanzelf leren en 'overnemen'. Neem de n-de generaties maar: die zijn meestal vloeiend in de culturen waarmee ze zijn opgegroeid, en dus 'geïntegreerd'.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DeKever
redwing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Dat je net doet of veel problemen ontstaan door cultuurverschillen, terwijl de meeste veel meer te maken hebben met arm/rijk en daarmee in welke wijken iemand woont. B.v. hebben we in het verleden veel lager opgeleide mensen onze kant op gehaald om te helpen in de arbeid. Het feit dat ze laag opgeleid en vaak slecht betaald waren/zijn verklaart veel meer waarom er relatief veel criminaliteit is in die groep dan dat de cultuur dat bepaalt.
Dan lees je niet goed. Ik schrijf vrij helder dat culturele verschillen complicerend werkten, maar niet de enige oorzaak zijn van problemen. Het is een van de factoren.

[...]
Je zegt zelf al dat je ze niet onderbouwt. Als je dat niet doet ga ik er van uit dat je die onderbouwing dus niet hebt en het een onderbuikgevoel is. En cultuur is wel een extra moeilijkheid, maar zoals jij het hier brengt doe je net alsof dat een groot onderdeel er van is. Het meeste is echter veel makkelijker en beter te verklaren met andere oorzaken zoals klasse-verschillen (arm/rijk) en veel onderzoeken geven dat ook aan.
Ik neem aan dat je der ervaringen van @spijkerhoofd ook classificeert als onderbuikgevoel? Nogmaals, ik vind niet dat ik de rol van cultuur opblaas.

• Frame164
[...]

Het wel of niet klikken met anderen heeft in vrijwel altijd te maken met of je elkaar kent of niet. Zodra mensen Turken of Marokkanen kennen zijn dat voor hun opeens de uitzonderingen "die wel goed zijn". Zonder verklaring waarom degene die ze niet kennen dan slecht zouden zijn.

• redwing
DeKever schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:57:
[...]
Dan lees je niet goed. Ik schrijf vrij helder dat culturele verschillend complicerend werkt.
Er zijn veel meer oorzaken die een veel grotere impact hebben die je nu niet meeneemt. En door kleinere problemen dan specifiek te benoemen maak je ze veel groter dan ze zijn. Dit is precies wat de populistische politiek ook doet. Ze pakken een klein punt, blazen het op, maar omdat er een kern van waarheid in zit is het heel lastig om het onderuit te halen.
[...]
Ik neem aan dat je der ervaringen van @spijkerhoofd ook classificeert als onderbuikgevoel? Nogmaals, ik vind niet dat ik de rol van cultuur opblaas.
Eigen ervaringen classificeer ik inderdaad meestal als onderbuikgevoel. Pas als je veel ervaringen bij elkaar hebt kun je er iets uithalen, maar ook dan moet je erg opletten. Vandaar ook dat ik aangeef dat je beter naar onderzoeken kunt kijken. Het is gewoon heel lastig om vanuit je eigen bubbel goede conclusies te trekken omdat je gewoon een eenzijdig beeld hebt.

[removed]

Verwijderd

Mijn oer-Hollandse moeder van in de tachtig stapt rustig de Turkse super in, hoor. Een aantal zaken koopt men er nu eenmaal beter dan bij die Hollandse kruideniers ^_^

• DeKever
Frame164 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Het wel of niet klikken met anderen heeft in vrijwel altijd te maken met of je elkaar kent of niet. Zodra mensen Turken of Marokkanen kennen zijn dat voor hun opeens de uitzonderingen "die wel goed zijn". Zonder verklaring waarom degene die ze niet kennen dan slecht zouden zijn.
Volgens mij zijn we het in grote lijnen wel eens. Volgens mij is het gemiddeld lastiger om mensen met een andere cultuur te leren kennen. Kost gewoon meer moeite.

• DeKever
redwing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

Er zijn veel meer oorzaken die een veel grotere impact hebben die je nu niet meeneemt. En door kleinere problemen dan specifiek te benoemen maak je ze veel groter dan ze zijn. Dit is precies wat de populistische politiek ook doet. Ze pakken een klein punt, blazen het op, maar omdat er een kern van waarheid in zit is het heel lastig om het onderuit te halen.

[...]

Eigen ervaringen classificeer ik inderdaad meestal als onderbuikgevoel. Pas als je veel ervaringen bij elkaar hebt kun je er iets uithalen, maar ook dan moet je erg opletten. Vandaar ook dat ik aangeef dat je beter naar onderzoeken kunt kijken. Het is gewoon heel lastig om vanuit je eigen bubbel goede conclusies te trekken omdat je gewoon een eenzijdig beeld hebt.
Ik reageerde oorspronkelijk op het delen van ervaring dat culturele verschillen geen probleem zijn. Dat is een mooie ervaring en waardevol ter nuancering van het overheersende beeld. We hoeven echter ook niet te doen dat het er niet is.

Dat culturele verschillen maar een klein probleem zijn ten opzichte factoren is vrij lastig aan te tonen. Ik ben het wel met je eens dat dit veel nadruk krijgt.

• Vrietje
[...]

Ik lig niet echt goed met mijn Nederlandse buren. Wellicht dat Iets met botsende persoonlijkheden in deze belangrijker is dan afkomst?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat mensen met een migratie-achtergrond de Nederlandse culinaire cultuur niet omarmen kan je ze moeilijk kwalijk nemen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Piet_Piraat7
*knip*, maak daar de volgende keer een TR voor.

[ Voor 68% gewijzigd door NMH op 15-10-2024 00:15 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33
evilution schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Dat mensen met een migratie-achtergrond de Nederlandse culinaire cultuur niet omarmen kan je ze moeilijk kwalijk nemen.
Doen veel Nederlanders zelf overigens ook niet ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Vrietje
Ik zal je vertellen dat mijn in de jaren eind jaren 40 geëmigreerde oudtante en oom in begin 2000 nog steeds bepaalde producten via een Nederlandse post order supermarkt kochten.
Zo het is niet gek dat het bestaat.

• spijkerhoofd
Vrietje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Ik zal je vertellen dat mijn in de jaren eind jaren 40 geëmigreerde oudtante en oom in begin 2000 nog steeds bepaalde producten via een Nederlandse post order supermarkt kochten.
Zo het is niet gek dat het bestaat.
Ga eens kijken bij Nederlanders in Canada, Amerika en Australië en je ziet hetzelfde, in Canada is zelfs een bedrijf opgericht door Nederlandse immigranten die succesvol de stroopwafel verkoopt in Canada.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

spijkerhoofd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Ga eens kijken bij Nederlanders in Canada, Amerika en Australië en je ziet hetzelfde, in Canada is zelfs een bedrijf opgericht door Nederlandse immigranten die succesvol de stroopwafel verkoopt in Canada.
Maar laten we vooral niet normaal gaan vinden dat als je ver van huis bent, je dingen van thuis mist :')

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• DeKever
evilution schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Maar laten we vooral niet normaal gaan vinden dat als je ver van huis bent, je dingen van thuis mist :')
Niemand heeft problemen met de baklava van de buurvrouw. Als dochterlief voor hoer wordt uitgemaakt omdat ze geen hoofddoek draagt maar een rokje, dan is het wat minder gezellig.

• spijkerhoofd
DeKever schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Niemand heeft problemen met de baklava van de buurvrouw. Als dochterlief voor hoer wordt uitgemaakt omdat ze geen hoofddoek draagt maar een rokje, dan is het wat minder gezellig.
Gaan we alle Christenen die hetzelfde zeggen tegen dochterlief ook net zo hard aanpakken? Of de roomblanke student die vrouwen aanrand ? Of Nederlandse fraudeurs? Nederlandse overlastgevers, Gereformeerde potenrammers? Het is niet zo dat Nederlanders zich beter gedragen, maar zij worden met de fluwelen handschoen aangepakt, maar iemand met Turkse of Marokkaanse roots moeten keihard aangepakt worden?

• HEY_DUDE
DeKever schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Zoals hier aangegeven geeft elke groep wel problemen waarom blijven hameren op het feit dat andere culturen slechter zijn. Ook als er onevenredigheid is in b.v. criminaltieitscijfers zegt dat niets over jouw individuele buren.

Ik zou een discussie over problemen binnen een bepaalde groep niet willen betrekken op individuen zoals b.v. de buren. Daarmee beschuldig je eigenlijk de hele groep van dit gedrag, en niet alleen de rotte appels.

• Frame164
HEY_DUDE schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Zoals hier aangegeven geeft elke groep wel problemen waarom blijven hameren op het feit dat andere culturen slechter zijn. Ook als er onevenredigheid is in b.v. criminaltieitscijfers zegt dat niets over jouw individuele buren.
De onevenredigheid hangt ook erg af van de doorsnede die je gebruikt. Er is al veel onderzoek naar gedaan en als je naar de cijfers kijkt per sociale klasse dan is er geen verschil tussen de autochtonen en allochtonen. Autochtonen "scoren" dan zelfs nog een beetje hoger. Echter, veel allochtonen zitten in de lagere sociale klassen waardoor het in absolute cijfers erger lijkt.

• Joris748
Lijkt me toch belangrijk voor de Nederlandse cultuur en Nederlandse normen en waarden. En zeker met een partij in de coalitie met Vrijheid in de naam, moet dit toch zo geregeld zijn. Of valt dit ook onder linkse hobbies?[/sarcasme]

https://www.bd.nl/brabant...nt-met-vrijheid~a2b6932b/
De veertien Bevrijdingsfestivals komen in acute problemen omdat het kabinet geen geld wil uittrekken voor de editie van 2025. Zonder staatssteun moet een handvol festivals onmiddellijk stoppen, staat in een brandbrief aan staatssecretaris Karremans (VWS). De andere festivals zullen naar verwachting binnen een paar jaar verdwenen zijn.
Net voor de zomer heeft organisatiebureau Deloitte de festivals onderzocht en geconstateerd dat ze buitengewoon goedkoop en efficiënt worden gemaakt; dat er dus geen echte ruimte is te bezuinigen. Deloitte heeft ook gekeken naar vergelijkbare landen en vastgesteld dat, hoewel vieringen per land verschillen, overal de nationale overheid een grote rol speelt en de bijdragen daar veel hoger zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 15-10-2024 10:03 ]

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:04

Player1S

Probably out in the dark

Joris748 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:02:
Lijkt me toch belangrijk voor de Nederlandse cultuur en Nederlandse normen en waarden. En zeker met een partij in de coalitie met Vrijheid in de naam, moet dit toch zo geregeld zijn. Of valt dit ook onder linkse hobbies?[/sarcasme]

https://www.bd.nl/brabant...nt-met-vrijheid~a2b6932b/

[...]

[...]
En dan uitgerekend ook nog in een jaar dat eindigt op 5. Een jaar waarin 5 mei voor iedereen een vrije dag is :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Pagina: 1 ... 38 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic