Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:47:
[...]
Het ging mij om het sentiment (mede op basis van hoe de Volkskrant het artikel schreef) dat met de PVV de rechtsstaat op álle punten compleet de vernieling in wordt geholpen. Terwijl veel van die (vooral) gele punten dus wel wat genuanceerder liggen mijns inziens.
Ik vond het verhaal toch redelijk duidelijk. De uitleg van de kleurtjes zegt wat dat betreft al alles. Rood komt overeen met iets dat tegen de rechtsstaat in gaat en bij geel kan dat het geval zijn afhankelijk van de precieze invulling.
En ik weet dat de toon van het artikel wel wat negatief is, maar als je kijkt naar hoe de PVV tot nu toe bezig is, is die negativiteit wel te verklaren en zelfs te onderbouwen. De kans dat de gele punten naar rood gaan schuiven is levensgroot aanwezig.
[...]
Je mist denk ik even de context. De crisis- en herstelwet had een clausule waardoor burgers minder inspraak hadden. Dat had an sich niets met de corona-periode te maken, maar vooral met het feit dat de politiek toen (na afloop van de corona-periode) de bouwsector snel wilde laten herstellen en met lange procedures zou dat niet lukken.
Ik mis die context niet, in dat geval zaten we gewoon echt in een plotselinge crisis. En die regels werden toen aangepast om die crisis te boven te komen. Dat is niet te vergelijken met iets dat al heel wat jaren zo goed als stabiel is.
De conclusie zou natuurlijk best kunnen zijn dat we toen tot de conclusie zijn gekomen dat dit prima in permanente wetgeving kan worden verwerkt.
Dat zou kunnen, maar dan zou daar een goede onderbouwing van moeten zijn. Die onderbouwing mist alleen (wat ook een van de kritiekpunten is op dit regeerakkoord).
En ik ben op zich ook niet tegen minder bezwaarmogelijkheden, maar dan dus wel met onderbouwing en een duidelijke opzet waarin de rechten van de betrokkenen wel gewaarborgd worden.
[...]
Die conclusie over handhaving deel ik niet. Kun je dat wat toelichten?
Zwartrijden, fatbikes, minder gezag voor politie e.d. ontstaan allemaal omdat er een gebrek aan controle is. Maar vanuit de context is dit inderdaad wat minder van toepassing

[...]
Je hebt gelijk dat hier risico ontstaat van een glijdende schaal (al is het mijns inziens beperkt want als je het kunt beperken tot boa's heb je eigenlijk al voldoende waarborg) en vooral daarom zou een andere oplossing zinvoller zijn, namelijk het opnieuw invoeren van een Spoorwegpolitie.
Bedenk dat we nog geen 10 jaar geleden helemaal geen BOA's hadden. Die zijn er alleen gekomen als bezuiniging op de politie omdat je dan goedkopere mensen in kon zetten met minder opleidingen. Als we die BOA's nu weer steeds meer laten doen kun je ze beter afschaffen en terug gaan naar politie-agenten.
[...]
Ik vind daar wel wat van, maar dat moge duidelijk zijn. Zelfs als het meer kost kan het alsnog een afweging zijn dat te doen, bijvoorbeeld omdat het een afschrikkend effect heeft. Dat soort mensen vastzetten leidt er denk ik snel toe dat die mensen naar een ander land gaan.
Alleen werkt dat afschrikken niet echt. Zou dat wel werken, zou je de laatste tijd een steeds kleinere stroom asielzoekers gehad hebben. Je ziet echter dat dat redelijk gelijk blijft en dat we met de uitgeklede opvang in Nederland alsnog gewoon op het gemiddelde zitten.
Naar mijn idee zou het veel meer afschrikken als je mensen binnen een paar weken na binnenkomst al kunt vertellen dat ze pech hebben en weer terug moeten. De kans dat je ze dan ook daadwerkelijk terug kunt sturen is ook veel groter. Maar dan zul je juist moeten investeren om dit voor elkaar te krijgen.
Overigens als we het over Dublin-akkoorden hebben, laten we dan ook eens afdwingen dat andere landen de boel naleven (dan bedoel ik vooral aanvraag in eerste land van aankomst). Zo lang dat niet gebeurt lijkt het mij prima om hier ook de regelgeving te negeren, zelfs als dat een rode vlag van de Orde van Advocaten oplevert. En ja, ik begrijp de mogelijke consequenties dat asielzoekers dat dan weer gebruiken in hun procedures om een verblijfsvergunning te krijgen. Maar dat moeten we dan maar zien.
Dat soort dingen kun je pas afdwingen als je zelf het goede voorbeeld geeft. Gaan wijzen naar andere landen heeft echter totaal geen zin, omdat je voor elk voorbeeld wel een land kunt vinden die het niet helemaal goed doet. En dan zou je je volgens deze logica dus aan geen enkele wet hoeven te houden. Dit wil trouwens niet zeggen dat je ze er niet op aan moet spreken.
Bedenk hierbij trouwens ook dat we eigenlijk helemaal geen asielprobleem hebben. De instroom is niet echt apart en voorheen konden we dat ook prima aan. Zelfs de eerdere pieken die we gehad hebben gaven weinig problemen. En het is natuurlijk ook wel heel apart dat we allerlei verhalen horen over Ter Apel en alle problemen, maar tegelijkertijd vanuit Oekraine zonder problemen een veelvoud aan instroom kunnen verwerken.
In het Dublin-akkoord zijn er verder wel wat meer mogelijkheden dan alleen het eerste land van aankomst. Maar ook hier zitten we momenteel met het probleem van de trage afhandeling. Als er nl. niet binnen 3 maanden bepaald wordt of iemand via een ander land is gereisd, komt de afhandeling van de aanvraag alsnog bij ons. Dus ook voor dit punt zou een snellere en betere afhandeling juist veel voordelen hebben.
Uiteindelijk vind ik ook dat we alleen de echte asielzoekers een onderdak moeten geven (degene die dus voor o.a. geweld op de vlucht zijn). Alleen zie ik dat niet opgelost worden met de huidige trend omdat we tot nu toe de problemen alleen verergeren en de kosten juist verhogen. Daar bovenop zijn er vanuit de EU al maatregelen om de instroom te beperken vanuit de buitengrenzen (wat in 2026 in gaat)