Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De landelijke Nederlandse politiek 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 82 Laatste
Acties:
  • 421.303 views

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ramzzz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:48:

Eerst flirten met deze vijfde colonne, maar nu niet inzien dat het wel wat laat is?
Zowel links als rechts (?) is het er overeens dat er een vijfde colonne is, maar in ieder geval sinds Fortuyn is niemand het erover eens wat de vijfde colonne is. :+ Geen idee, de smiley had net zo goed met een traantje kunnen zijn. Afhankelijk van persectief.

[ Voor 3% gewijzigd door siggy op 09-10-2024 17:03 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• siggy

siggy

Wait.... what?

Toen de Arnhemse (meen ik) burgermeester een pegida koranverbranding was, was er minder ophef over schending van grondrechten.. Ja 'getoetst' door een rechter.....

Mij bekruipt sterk het gevoel dat het iets is van 'you can't have your cake and eat it too'. Halsema is consequent, en in Arnhem was het prima. Dat kan echt niet. In mijn ogen is een van de beslissingen fout. Bij Halsema (of 'tegendemonstratie'), was het grondrecht groter dan enig fatsoen of veiligheid en in Arnhem was het zogenaamd de veiligheid die de reden was dat het verboden werd. Dat functioneert gewoon niet. Je kunt niet in het ene moment zeggen dat diezelfde grondrechten om die redenen stopgezet kunnen worden en in het andere moment dat de grondrechten vóór dezelfde redenen tegen spreken. Noem me maar kort door de bocht, maar beiden kunnen niet correct zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door siggy op 09-10-2024 17:08 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-11 15:17
siggy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:55:
Is dit echt? Volgens mij is dit de eerste keer in mijn leven dat ik (bewust) een campagnefilmpje heb gezien. Ik heb vragen, heel veel vragen.
Als je nog onbekend bent met dit genre amateurtoneel, dan wil ik je de klassieker van Trots op Nederland uit 2010 niet onthouden.

• siggy

siggy

Wait.... what?

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Als je nog onbekend bent met dit genre amateurtoneel, dan wil ik je de klassieker van Trots op Nederland uit 2010 niet onthouden.
No ffing way. Ik zit met flapperende oren achter mijn laptop.....

Waar komen in hemelsnaam dit soort spotjes voorbij? Niet in goede zin, totaal niet, maar gevoelsmatig heb ik wel zoiets van een wereld gaat voor mij open.... dit is zo'n bullshit. Amateurtoneel is wel een extremistisch eufemisme in deze zin.

[ Voor 24% gewijzigd door siggy op 09-10-2024 17:13 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ramzzz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Ja, dat verandert de zaak.

Zo’n bastion van fatsoen en moreel besef, daar zal men zwaar van onder de indruk zijn in radicaal en extreem rechtse kringen.

Beetje laat niet? Even op zijn SBS6 een ruim baan voor de populisten, en dan nu opzichtig drinkwater - veel te laat - intrekken?

Eerst flirten met deze vijfde colonne, maar nu niet inzien dat het wel wat laat is?

Heel bijzonder.

Je zou zeggen dat ze eindelijk in de spiegel gekeken hebben en die berg boter op de eigen kruinen opgemerkt hebben?

En het is dan ook niet onopgemerkt gebleven…

De makkelijke optie was een relletje creëren. In plaats daarvan kreeg de kijker broodnodige uitleg over de vrijheid van demonstratie
Beter ten halve gekeerd toch ;)? Ik denk dat deze mannen echt een grote factor zijn onder de PVV (en daarvoor FvD) doelgroep.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
siggy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:20:
...
Daarnaast snap ik dat het voor iedereen relevant en belangrijk is om meer kennis te hebben van de ideologie van alle partijen.
...
Ik kan iedereen alleen maar adviseren vooral de eigen ideologie kritisch te bekijken. In wat jij schrijft proef ik positivistisch/wetenschappelijk rationalistisch/technocratische ideologie. Kan je je daar inderdaad in herkennen? Wat zijn volgens jou mogelijke kwetsbaarheden van die ideologie?

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 09-10-2024 17:59 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

siggy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:11:
[...]

No ffing way. Ik zit met flapperende oren achter mijn laptop.....

Waar komen in hemelsnaam dit soort spotjes voorbij? Niet in goede zin, totaal niet, maar gevoelsmatig heb ik wel zoiets van een wereld gaat voor mij open.... dit is zo'n bullshit. Amateurtoneel is wel een extremistisch eufemisme in deze zin.
Zendtijd voor politieke partijen eens bekijken.

Anno nu is het allemaal wel wat professioneler, scheelt dat veel dingen ook gewoon goedkoper/makkelijker zijn geworden. Maar 10-15 jaar geleden was het vaak echt knudde.

Ik herinner me nog goed de oude filmpjes over de Onafhankelijke Senaats Fractie, dat was echt shit uit de jaren 90, volgens mij nog geschoten op videoband :+

People as things, that’s where it starts.

• siggy

siggy

Wait.... what?

begintmeta schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:55:
[...]

Ik kan iedereen alleen maar adviseren vooral de eigen ideologie kritisch te bekijken. In wat jij schrijft proef ik positivistisch/wetenschappelijk rationalistisch/technocratische ideologie. Kan je je daar inderdaad in herkennen?
Euhm ja, in zoverre dat dit een beetje 'voelt' als atheisme vs religie.
Wat zijn volgens jou mogelijke kwetsbaarheden van die ideologie?
Nog afgezien dat ik vind dat het geen ideologie is, maar anti-ideologie (zie mijn vergelijking hiervoor), maar dat de menselijke maat verloren gaat. Althans, in perceptie. Ff keihard gezegd, fout is fout ongeacht de omstandigheden.
Of dat een een kwetsbaarheid is een 2e. Want op dit moment wordt die menselijke maat zwaar misbruikt in mijn ogen.

Maar dit is mijn toegegeven kortzichtige take op dit gebeuren. Zie het als toekomstige zelfrijdende auto's. Het aantal verkeersdoden zal naar statistische insignifcantie gaan, maar de doden die er wel zullen zijn, zullen 100x meer outrage veroorzaken. Is dat het potentieel extreem mindere aantal doden waard?

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:23
Na afgelopen nacht een nieuwe tegenvaller voor minister Faber van Asiel: de Tweede Kamer wil dat ze terugkomt van haar voornemen om terugkeerborden te plaatsten bij asielzoekerscentra. Een meerderheid van de Kamer, waaronder NSC en JA21, stemde voor een voorstel van het CDA om Faber terug te fluiten. (NOS)
De dag die je wist die zou komen, of iets dergelijks. Was natuurlijk al een belachelijk plan gebaseerd op denkbeelden in Faber’s hoofd…ik ben blij dat de Kamer haar teruggefloten heeft.

Hello. Is it me you're looking for?

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:08
iamerwin schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:52:
[...]

De dag die je wist die zou komen, of iets dergelijks. Was natuurlijk al een belachelijk plan gebaseerd op denkbeelden in Faber’s hoofd…ik ben blij dat de Kamer haar teruggefloten heeft.
PVV: Zie je wel dat de elite zich tegen ons keert en dwarsboomt! Kabinet laten vallen, herverkiezen, dan kunnen. we net als Victor het hele parlement buitenspel zetten -O-

"Better ask questions before you shoot"

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Dat is toch echt zijn eigen schuld.
Als hij op een normale manier erover tweet gaat het ongetwijfeld over de inhoud, niet over de manier waarop hij nu weer iemand schoffeert.
Het is zijn eigen schuld.

Maar we gaan het schofterig, totaal respectloos gedrag van pro Palestijnse demonstranten pas bespreekbaar maken afhankelijk van tweet gedrag van een politicus nota bene naderhand?
Dat is wat nu feitelijk gebeurd; nul komma nul over de demonstranten en alleen maar over twitter gedrag van een politicus.

Waarom is er tot op heden in geen enkele talkshow het gedrag van de demonstranten besproken deze week?
Zijn die demonstranten heilige huisjes welke je niet mag krenken?

Voor de goede orde, de pro Palestijnse demonstranten stonden de vreedzame stille mensen bij de herdenking op de Dam letterlijk op te wachten. Enige tijd later werden ze verdreven door de politie na gooien van verfbom en de vreedzame mensen compleet vol te schelden met de meest ziekelijke verwensingen.
Overigens exact zo ten tijde van de opening van het Holocaust monument in Amsterdam.

[ Voor 18% gewijzigd door _Bailey_ op 09-10-2024 20:14 ]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
_Bailey_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Maar we gaan het schofterig, totaal respectloos gedrag van pro Palestijnse demonstranten pas bespreekbaar maken afhankelijk van tweet gedrag van een politicus nota bene naderhand?
Dat is wat nu feitelijk gebeurd; nul komma nul over de demonstranten en alleen maar over twitter gedrag van een politicus.

Waarom is er tot op heden in geen enkele talkshow het gedrag van de demonstranten besproken deze week?
Wellicht als de grootste partij van Nederland ook aanschuift bij een talkshow?

Yesilgoz was prominent aanwezig afgelopen week in het talkshow circus. Volgens mij is het in de meeste talkshows wel voorbij gekomen. Lubach had er ook nog een stuk over.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
_Bailey_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Voor de goede orde, de pro Palestijnse demonstranten stonden de vreedzame stille mensen bij de herdenking op de Dam letterlijk op te wachten. Enige tijd later werden ze verdreven door de politie na gooien van verfbom en de vreedzame mensen compleet vol te schelden. Overigens exact zo ten tijde van de opening van het Holocaust monument in Amsterdam.
Dit is wel besproken en eerdere keren ook, maar dat een politicus zulke uitspraken doet is een grote stap verder dan wat die demonstranten doen. Ipv het af te keuren, komt Wilders met zijn uitspraken dat ze allemaal inclusief de burgemeester maar op moeten zouten. En ipv het gedrag van de demonstranten te bespreken en af te keuren, gaat het dan logischerwijze over een politicus die vol tegen de democratie in gaat.

Door zo'n uitspraak zorgt Wilders er dus juist voor dat het gedrag van die demonstranten niet het belangrijkste nieuws is.

[removed]

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Chocovla schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

PVV: Zie je wel dat de elite zich tegen ons keert en dwarsboomt! Kabinet laten vallen, herverkiezen, dan kunnen. we net als Victor het hele parlement buitenspel zetten -O-
Het is een nadeel van democratie dat 50% van de bevolking een IQ onder de 100 heeft en makkelijk te manipuleren is door een extreemrechtse populist.

• iamerwin
Frame164 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Het is een nadeel van democratie dat 50% van de bevolking een IQ onder de 100 heeft en makkelijk te manipuleren is door een extreemrechtse populist.
En dat die mensen vaak supergemotiveerd zijn om te gaan stemmen…

• HEY_DUDE
siggy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Het omgekeerde is toch ook waar? Als er feiten worden gepresenteerd dat immigratie niet alles is wat er geclaimd wordt, dan wordt er meteen met racisme en xenofobie geworpen. En op deze manier wordt elke discussie direct doodgeslagen, van beide kanten. Puur op basis van ideologie, lijkt het wel, ipv harde feiten.
Noem eens een publiek debat waarbij radicaal rechts een discussie op feiten voert en bereid is nuances te zoeken. Idem geldt voor de radicaal rechtse stemmers. Ook hier worden vaak niet onderbouwde rechtse frames geponeerd om de migratie discussie kracht bij te zetten (en dikwijls verwijderd door de mods). Het zou een zegen zijn als radicaal rechts overwegend met feiten aan kwam zetten. En dan natuurlijk geen selectieve feiten, maar bereid is om op feiten een genuanceerd debat te voeren.

Als men consequent weigert dit debat aan te gaan dan een links persoon een keer de bocht uitvliegt dan lijkt het alsof dat het doel was. De linkse persoon slaat de discussie dood, de linkse persoon zet een groep kiezers weg, de linkse persoon ….

En men is weer gesterkt in hun eigen onderbuik gevoel en links was toch al slecht.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
siggy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:23:
...
Nog afgezien dat ik vind dat het geen ideologie is, maar anti-ideologie (zie mijn vergelijking hiervoor),...
Totale chaos is de enige anti-ideologie, en dat is onmogelijk in de praktijk; zodra men enige regelmaat in de wereld pretendeert te ontdekken of kunnen scheppen, ontstaat ideologie. Ik zie gevaar in reductionisme (een superset van de menselijke maat verliezen), en vooral ook de vraag of een feit een feit is teveel uit het oog verliezen. Daarnaast is er een grote gevoeligheid voor machtsverschillen, als niet iedereen volledige informatie heeft (en informatieasymmetrie is erg lastig te voorkomen).

In mijn misschien als skeptisch/fallibilistisch the karakteriseren ideologie, bestaat het grootste gevaar wellicht weer uit inactie en relativisme.

(een middenweg is misschien "pragmatisme", maar ook dat is niet probleemloos)
Virtuozzo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:58:
...

De rekening komt toch, maar dat interesseert niet.
Dat is het interessante fenomeen, wat zorgt hiervoor? En wat kunnen we daaraan doen?

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 09-10-2024 22:17 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Zullen we weer even stoppen met generaliseren over het opleidingsniveau van de PVV-kiezer?
iamerwin schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:32:
En dat die mensen vaak supergemotiveerd zijn om te gaan stemmen…
De feiten zijn dat hoger opgeleiden zo'n 10% hogere opkomstpercentages hebben bij landelijke verkiezingen. Volgens de NOS is het verschil nog groter zelfs.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis op 09-10-2024 22:24 ]

• siggy

siggy

Wait.... what?

begintmeta schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Totale chaos is de enige anti-ideologie, en dat is onmogelijk in de praktijk; zodra men enige regelmaat in de wereld pretendeert te ontdekken of kunnen scheppen, ontstaat ideologie. Ik zie gevaar in reductionisme (een superset van de menselijke maat verliezen), en vooral ook de vraag of een feit een feit is teveel uit het oog verliezen. Daarnaast is er een grote gevoeligheid voor machtsverschillen, als niet iedereen volledige informatie heeft (en informatieasymmetrie is erg lastig te voorkomen).

In mijn misschien als skeptisch/fallibilistisch the karakteriseren ideologie, bestaat het grootste gevaar wellicht weer uit inactie en relativisme.

(een middenweg is misschien "pragmatisme", maar ook dat is niet probleemloos)
Silly me, dat ik het naive idee had dat iemand een vraag stelde om een vraag te stellen.Wat is het punt als je niet eens op een eerlijke manier kunt of wilt discussieren?Of je gelijk hebt of niet. What's the point. Punten, beleren,jezelf beter vinden dan......Grappig dat we nu al paar honderden jaren op dezelfde manier aan het bullshitten zijn, maar nog steeds dat er gevaar is in 'reductionisme'. Feiten doen er niet meer toe. Noted.
Er bestaat niet zoiets als dat iedereen alle informatie heeft. Is gewoon onzin. Maar laten we vooral verder gaan in ideologie en feiten negeren, want stel je voor de feiten tegen een ideologie ingaan. Dat kan echt niet.

Dat is het probleem van ideologie. Ideologie is over 50 jaar hetzelfde. Feiten kunen ook veranderen, mensen die naar feiten luisteren snappen waarom feiten verandeen, ideologie doet dat absoluut niet. Covid heeft zwart-wit aangetoond dat te veel mensen compleet niet in staat zijn om een feitelijk proces te snappen.

We zijn op tweakers dus ik denk meteen aan dit:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Informatieasymmetrie is niet het probleeem. Bullshit poneren als feiten is dat wel. Acteren op feiten is dat wel. Politici niet beleren op feiten is dat wel. En poltici niet aanspreken op hun bullshitstemmingen is dat wel. Er wordt bij voorbaat al niet op feiten of informatie geacteerd, dus hoe dit een issue kan zijn is beyond me.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:41:
[...]
Noem eens een publiek debat waarbij radicaal rechts een discussie op feiten voert en bereid is nuances te zoeken. Idem geldt voor de radicaal rechtse stemmers. Ook hier worden vaak niet onderbouwde rechtse frames geponeerd om de migratie discussie kracht bij te zetten (en dikwijls verwijderd door de mods). Het zou een zegen zijn als radicaal rechts overwegend met feiten aan kwam zetten. En dan natuurlijk geen selectieve feiten, maar bereid is om op feiten een genuanceerd debat te voeren.
In beginsel ben ik het met je eens, maar je kunt rechts in jouw post ook vervangen door links. De crux zit hem namelijk in het woord ‘radicaal’, en op dat gebied heb je helemaal gelijk: met radicalen valt geen discussie op feiten te voeren, genoeg voorbeelden aan beide kanten van het links-rechts spectrum. Radicaal is zo’n beetje de tegenpool van nuance, dus dit deel van je post is nogal een self fulfilling prophecy.

Disclaimer: Ik ben voor nuance, ik identificeer als links, en heb ideologisch gezien meer sympathie voor links radicalen dan voor rechts radicalen, maar eigenlijk zou ik die laatste groep hetzelfde voordeel van de twijfel moeten geven als de anderen.

Ofwel: als je probeert bij een links radicaal standpunt, (dat ook vaak feitenvrij is of onderbouwing mist), de ‘goede’ punten eruit te halen, dan moet je dat bij rechts ook doen. Is moeilijk, maar hey, je bent niet voor niets hoogopgeleid ;-)

• iamerwin
Dennis schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

De feiten zijn dat hoger opgeleiden zo'n 10% hogere opkomstpercentages hebben bij landelijke verkiezingen. Volgens de NOS is het verschil nog groter zelfs.
Ah! Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht, I stand corrected. Dank u voor de linkjes. 👍🏻

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 14:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik begrijp niet helemaal waarom Schoof afstand moet nemen van een uitspraak van een kamerlid. Wilders zit niet in zijn kabinet toch? Dan heeft Schoof daar toch niks mee te schaften?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

RobinHood schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:13:
[...]

Zendtijd voor politieke partijen eens bekijken.

Anno nu is het allemaal wel wat professioneler, scheelt dat veel dingen ook gewoon goedkoper/makkelijker zijn geworden. Maar 10-15 jaar geleden was het vaak echt knudde.

Ik herinner me nog goed de oude filmpjes over de Onafhankelijke Senaats Fractie, dat was echt shit uit de jaren 90, volgens mij nog geschoten op videoband :+
De Centrumpartij, dat was pas way beyond cringe...

Janmaat, waarbij je je afvraagt of het Erik van Muiswinkel is of 'the real deal'.
DirtyBird schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:24:
Ik begrijp niet helemaal waarom Schoof afstand moet nemen van een uitspraak van een kamerlid. Wilders zit niet in zijn kabinet toch? Dan heeft Schoof daar toch niks mee te schaften?
Fractieleider van de grootste fractie... die zich uiteraard wéér misdraagt.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 09-10-2024 23:46 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Is het zo normaal dan dat kamerleden zich bemoeien met de baanzekerheid van een burgemeester? En zijn uitspraken van een zittend premier al dan niet ondersteunend voor andere mensen van het openbaar bestuur?

Lekker makkelijk voor Wilders, zo veilig voor welke vorm van weerwoord zijn haat-tweets rondsturen. geen interne discussie in de partij, nooit aanschuiven bij welke omroep dan ook, via twitter nooit een discussie aankunnen en maar wachten op kiezers die langszeilen. Dat is weinig democratisch en een premier dient zich toch echt voor het behoud van onze democratie in te zetten.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:51:

[...]

Dat is het interessante fenomeen, wat zorgt hiervoor? En wat kunnen we daaraan doen?
In algemene zin, en erg gesimplificeerd ... we willen niet weten dat we zelf aandeel aan die rekening hebben.

Het is niet veel anders dan kleutergedrag. Misschien is dit wat te scherp gesteld, maar het gaat om gedrag van de groepsdynamiek. En die moet opgroeien. Volwassen worden. Verantwoordelijkheid nemen, en nadenken over later, en de kids - vanuit gevoel.

Dit is niet enkel een Nederlands probleem. We zien dit in veel landen, met name Westerse landen, waar men in goede zin geïnvesteerd heeft in mechanismen en kaders om elkaar niet cyclisch de schedel in te slaan en dan het speelpleintje terug in elkaar te zetten (want het schoolgebouw en het dorp en de rest ging er ook aan), maar waar men niet nagedacht heeft over het wel moeten werken als je niet langer van elkaar kunt vreten - en in een veranderende & ontwikkelende wereld niet zomaar meer van de anderen kunt vreten.

Misschien cru, maar in termen van groepsgedrag entiteiten binnen mondiaal bestel is dit waar het op neerkomt. Maar het traditioneel sturende deel van onze politieke economie kan niet mee in die veranderende wereld, het kan zich niet aanpassen, en dus is het vreten dan maar naar binnen gericht geworden.

Nu ja, dat heeft consequenties. Maar, in tegenstelling tot vorige dergelijke cycli is er wel lering getrokken.

When every one is guilty, no one is.
- Hannah Arendt

Hard. Maar volledig van toepassing. Dit is waar de essentie van neoliberalisme om draait: gedragseffecten. We zijn allemaal een beetje schuldig, maar buyer's remorse? Nee, wegkijken óf overcompenseren.

Wil je dit veranderen, dan wordt het als groepsdynamiek afkicken, terug naar school, sporten en aan het werk. Nu ja, dat willen we gewoon niet. En teveel van ons kunnen het niet meer - ruimte/middelen zijn er niet meer aanwezig. Terwijl dit wel een bottom-up proces is. Niet top-down.

Wil je dat instigeren, dan moet je met een verhaal komen wat volledig over de bastions en perikelen van huidige narratieven gaat, als een stoomwals.

offtopic:
Al het drama van post-neoliberalisme, de gedragseffecten daarvan, die zijn zo gruwelijk klassiek dat het beschamend is. We hebben vanuit normaliseren van ideologie - die achter de marketing condities voor het behartigen van eigen belang ondermijnt - samenleving geatomiseerd, gulzig gemaakt, en tegelijkertijd frustratie en onzekerheid gezaaid. Hand in hand met een kader van denken waar het je eigen schuld is als je niet alles uit je zelf haalt en zelfredzaam bent.

Opnieuw, ik drijf het wat op de spits, maar goed, gedragseffecten.

We weten verdomd goed wat dit voor consequenties schept. Stress? Frustratie? Onzekerheid? We worden emotioneel. De groepsdynamiek wordt gulzig (in sociologische zin), en componenten ervan vallen ten prooi aan accelerationisme.

Nota bene juist daar waar nog steeds machtsdynamica van sociale economie én politieke economie door mannen gedomineerd worden. I know, gevoelig, maar dit is een zaak van spanningsvelden en gedrag. Of we nu naar een MAGA kijken, of een FvD - dat soort cultisme krijgt voedingsbodem als product van spanningsvelden losgelaten. En het is exact hetzelfde gedragseffect als wat we binnen machtspolitieke domeinen zien.

Het niet volwassen willen worden als groepsdynamiek, samen met het niet willen van de rekening die we zelf gemaakt hebben, resulteert bij nakende confrontatie met consequenties in juist nog sterker normaliseren van toxisch gedrag.

Wat we er aan kunnen doen is een flinke vraag. Onze historische "oplossing" is elkaar op georganiseerde en industriële wijze de schedel in slaan. Lijkt mij in ieder geval niet zo'n gezond idee. De omstandigheden zijn ook anders, omdat de historische "oplossing" te rap naar een existentieel probleem ging. En dus hebben we na de vorige keer de handen in elkaar geslagen om dat heel, heel moeilijk te maken. Die les hebben we in ieder geval toegepast.

Ik heb wel ideeën hierbij. Maar ik ben niet overtuigd van de bereidheid van huidige samenleving om stil te staan bij de realiteit van gedrag en relatie individu / groep / mechanismen. Dat gezegd: wat op dit moment nodig is, dat komt neer op een verhaal wat mensen kan verbinden middels emotie en doelen waar men van kan beredeneren dat ze baat hebben - en dat de pijn het waard zal zijn.

Maar dat verhaal zal toegepast moeten worden eerst op en binnen de mechanismen en groepsdynamica waar collectieve perceptie bepaald en gevormd wordt. Het is echt niet zonder reden dat autoritarisme zich altijd op dat soort zaken richt, want het weet waar het kwetsbaar mee is.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 16:58
redwing schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

Dit is wel besproken en eerdere keren ook, maar dat een politicus zulke uitspraken doet is een grote stap verder dan wat die demonstranten doen. Ipv het af te keuren, komt Wilders met zijn uitspraken dat ze allemaal inclusief de burgemeester maar op moeten zouten. En ipv het gedrag van de demonstranten te bespreken en af te keuren, gaat het dan logischerwijze over een politicus die vol tegen de democratie in gaat.

Door zo'n uitspraak zorgt Wilders er dus juist voor dat het gedrag van die demonstranten niet het belangrijkste nieuws is.
Wilders krijgt ook de ruimte om die uitspraken te doen, juist omdat het wangedrag van de pro-Palestina betogers in de media en aan de talkshowtafels bijna niet besproken wordt. Kan je vertellen dat men zich in mijn omgeving kapot ergert aan wat er afgelopen week (wederom) in Amsterdam is gebeurd. En dus ook aan hoe een en ander in de media wordt gebracht. Zowel het RTL als NOS journaal opende op 7 oktober uiteraard met de herdenking van de terreuraanvallen van Hamas, maar in beide gevallen werd dat opgevolgd door een (langere) reportage uit de Palestijnse gebieden en Beiroet. Je had echt het idee dat aandacht voor het leed van de Israëli terecht is, maar het moest uiteraard wel weer in perspectief worden geplaatst.

In zo'n klimaat schept men ruimte voor een politicus als Wilders. De manier waarop hij dat doet is uiteraard horkerig en dom, want nu gaat het alleen nog maar over de toon van de tweet in plaats van de inhoud. Maar ook dat is wellicht expres, want hij kan het beeld van de media die tegen hem zijn weer oppoetsen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Delerium schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:05:
[...]

Is het zo normaal dan dat kamerleden zich bemoeien met de baanzekerheid van een burgemeester? En zijn uitspraken van een zittend premier al dan niet ondersteunend voor andere mensen van het openbaar bestuur?

Lekker makkelijk voor Wilders, zo veilig voor welke vorm van weerwoord zijn haat-tweets rondsturen. geen interne discussie in de partij, nooit aanschuiven bij welke omroep dan ook, via twitter nooit een discussie aankunnen en maar wachten op kiezers die langszeilen. Dat is weinig democratisch en een premier dient zich toch echt voor het behoud van onze democratie in te zetten.
Niks aan Wilders is normaal en wat dat betreft zou ik verwachten dat distantiëren van Wilders de norm is, maargoed, dat station ligt ver, ver achter ons.

Mijn punt is dat Wilders volgens mij 'slechts' kamerlid is en dat het voor de premier geen verschil zou moeten maken namens welke partij dat is. Zeker omdat Schoof partijloos is.
Als een kamerlid/fractievoorzitter van een oppositiepartij dit had gezegd zouden de microfoons ook niet onder de neus van Schoof worden gedrukt denk ik.
Dat dit nu wel gebeurt laat denk ik twee dingen zien:
1) dit extraparlementaire kabinet is een rechtsstatelijke wassen neus. Daarvan zagen we de eerste tekenen al toen de fractievoorzitters van de 4 oppositiepartijen zich bemoeiden met de begroting.
2) journalisten gaan mee in de rol die Wilders zichzelf heeft toebedeeld en niet in de rol die hij werkelijk heeft. En Schoof laat het zich nog gebeuren ook.

Volgens mij had Schoof zichzelf een plezier gedaan en tegelijkertijd Wilders een veeg uit de pan kunnen geven door te stellen dat Wilders geen onderdeel is van zijn Kabinet en dat wat Wilders vindt ingeleverd mag worden bij gevonden voorwerpen.
Ik vind het ook een zwakte van diezelfde journalisten dat ze blijkbaar hebben geconstateerd dat ze Wilders niet aan het wankelen kunnen brengen en dan voor Schoof gaan, die wel makkelijk wankelt, maar er eigenlijk niks mee te maken heeft.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• redwing
alexbl69 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 06:32:
[...]

Wilders krijgt ook de ruimte om die uitspraken te doen, juist omdat het wangedrag van de pro-Palestina betogers in de media en aan de talkshowtafels bijna niet besproken wordt.
Maar dat is de boel omdraaien. Wat Wilders hier doet is veel belangrijker nieuws en ook veel gevaarlijker dan wat de pro-Palestina betogers doen.
Kan je vertellen dat men zich in mijn omgeving kapot ergert aan wat er afgelopen week (wederom) in Amsterdam is gebeurd. En dus ook aan hoe een en ander in de media wordt gebracht. Zowel het RTL als NOS journaal opende op 7 oktober uiteraard met de herdenking van de terreuraanvallen van Hamas, maar in beide gevallen werd dat opgevolgd door een (langere) reportage uit de Palestijnse gebieden en Beiroet. Je had echt het idee dat aandacht voor het leed van de Israëli terecht is, maar het moest uiteraard wel weer in perspectief worden geplaatst.
Het NOS als nieuws is ook steeds slechter aan het worden. Ze zijn daar zo hard bezig om onpartijdig te proberen te zijn dat ze juist partijdig zijn geworden. Je ziet hetzelfde in de Oekraïne-oorlog, ook daar zijn ze zo hard bezig om de russische berichten ook maar mee te nemen. En uiteindelijk krijg je daardoor juist een beeld dat gewoon niet klopt. Je hoeft niet aan iedereen die wat roept tijd te besteden, je kunt ook dingen naast je neer leggen omdat je al weet dat het onzin is (en laat dat nu net bij de journalistiek horen)
In zo'n klimaat schept men ruimte voor een politicus als Wilders. De manier waarop hij dat doet is uiteraard horkerig en dom, want nu gaat het alleen nog maar over de toon van de tweet in plaats van de inhoud. Maar ook dat is wellicht expres, want hij kan het beeld van de media die tegen hem zijn weer oppoetsen.
Het hele punt is alleen wel dat ie door zulke uitspraken de demonstratie zelf tot bij-nieuws maakt. Zou Wilders op de inhoud ingaan en het gedoe tijdens de protesten veroordelen zou je een heel andere discussie krijgen. In plaats daarvan maakt ie er weer een anti-democratie geschreeuw van. Zeker met Deen die in de kamer om het aftreden van Halsema vraagt 8)7 Het recht tot demonstreren is er, dus je moet niet vooral dat de demonstratie er was, maar hoe die verlopen is. En dan zou de eind-conclusie best nog eens kunnen zijn dat een volgende demonstratie verboden wordt vanwege de te grote kans op ongeregeldheden.

[removed]

• HEY_DUDE
Kurkentrekker schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

In beginsel ben ik het met je eens, maar je kunt rechts in jouw post ook vervangen door links. De crux zit hem namelijk in het woord ‘radicaal’, en op dat gebied heb je helemaal gelijk: met radicalen valt geen discussie op feiten te voeren, genoeg voorbeelden aan beide kanten van het links-rechts spectrum. Radicaal is zo’n beetje de tegenpool van nuance, dus dit deel van je post is nogal een self fulfilling prophecy.

Disclaimer: Ik ben voor nuance, ik identificeer als links, en heb ideologisch gezien meer sympathie voor links radicalen dan voor rechts radicalen, maar eigenlijk zou ik die laatste groep hetzelfde voordeel van de twijfel moeten geven als de anderen.

Ofwel: als je probeert bij een links radicaal standpunt, (dat ook vaak feitenvrij is of onderbouwing mist), de ‘goede’ punten eruit te halen, dan moet je dat bij rechts ook doen. Is moeilijk, maar hey, je bent niet voor niets hoogopgeleid ;-)
Links radicaal bestaat op dit moment nauwelijks in Nederland. Een discussie met een tot revolutionaire communist is ook lastig. Maar vind dat weinig toevoegen gezien de huidige maatschappelijke context.

• Dennis
HEY_DUDE schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:56:
Links radicaal bestaat op dit moment nauwelijks in Nederland. Een discussie met een tot revolutionaire communist is ook lastig. Maar vind dat weinig toevoegen gezien de huidige maatschappelijke context.
In de politiek inderdaad niet, maar onder demonstranten wel meer toch? Ik zou de antifa en alle clubs die daar omheen hangen toch wel als links radicaal willen beschouwen.

• Dennis
DirtyBird schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:34:
Volgens mij had Schoof zichzelf een plezier gedaan en tegelijkertijd Wilders een veeg uit de pan kunnen geven door te stellen dat Wilders geen onderdeel is van zijn Kabinet en dat wat Wilders vindt ingeleverd mag worden bij gevonden voorwerpen.
Staatsrechtelijk moet je niet willen dat een kabinet iets gaat vinden van Kamerleden.

Het zou in dit geval de voorzitter van de kamer moeten zijn die een lid aanspreekt. Maar dat zal met Bosma niet gebeuren.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
En zie daar ook de reden waarom je met partijen met een historie als de PVV niet een constructie moet willen starten zoals de huidige maar dat zag de VVD destijds ook in de gedoogstreunconstructie.

We moeten ook niet gaan doen dat dit vooraf niet te voorspellen was dat kamerlid, fractievoorzitter, en enig lid van de PVV Wilders deze manier van handelen zou gaan hanteren. Als je dan ook het extraparlementaire component op de huidige manier insteekt zoals deze wordt ingestoken ( lees effectief niet ) dan kom je in een nogal ambigue situatie waar je dus de partijen in de coalitie alsnog de vrijheid geeft om zich op deze manier te uiten en daar kan je als kabinet weer feitelijk gezien weinig van vinden.

Ook daar moet je als Premier wellicht meer doen, je werk wordt het ontzettend lastig gemaakt door één van de coalitiepartijen, dat is in beginsel geen reden om de stekker eruit te trekken maar ook daar mag je je afvragen in hoeverre dit een werkbare situatie is, als NSC zijnde mag je ook hier weer de vraag stellen in hoeverre dit past bij hun manier van bestuur, idem voor VVD en BBB.
DirtyBird schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:34:
1) dit extraparlementaire kabinet is een rechtsstatelijke wassen neus. Daarvan zagen we de eerste tekenen al toen de fractievoorzitters van de 4 oppositiepartijen zich bemoeiden met de begroting.
Coalitiepartijen ( PVV, VVD, NSC, & BBB ) bedoel je neem ik aan? Dat je het polst bij de vertegenwoordigign van je achterban - e.g. de kamerleden die er ook iets van moeten gaan vinden - is niet heel verrassend, weinig nut om iets in te sturen wat afgekeurd kan gaan worden maar daar moet je dan wellicht enkel naar de kaders kijken en niet naar de punt en de komma.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:49:
[...]

Maar dat is de boel omdraaien. Wat Wilders hier doet is veel belangrijker nieuws en ook veel gevaarlijker dan wat de pro-Palestina betogers doen.
Modus operandi van Wilders, ook dit is niet nieuw en daar gaat men gretig in mee. Menig debat met Wilders verschuift relatief snel van inhoud naar vorm, dat is nu maar was destijds bij de kabinetten onder Rutte ook al. Nu zal dat ook voordelig zijn bij de persoon die aangevallen wordt omdat dat het ook makkelijker maakt om niet over de inhoud te praten maar over de vermeende ophef, omgangsvormen, en eigenlijk alles wat niet over de inhous zelf gaat.

Resultaat is dat er geen inhoudelijke stap gemaakt wordt en we na deze ophef nog steeds op hetzelfde punt staan. Kan de kamer weer overwegen om een debat te houden over omgangsvormen om ze vervolgens een aantal weken later weer in de wind te slaan. Rinse and repeat. De problemen blijven, worden groter, wachten op een persoon die weer ophef creeert en weer door.

• redwing
Napo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Modus operandi van Wilders, ook dit is niet nieuw en daar gaat men gretig in mee. Menig debat met Wilders verschuift relatief snel van inhoud naar vorm, dat is nu maar was destijds bij de kabinetten onder Rutte ook al. Nu zal dat ook voordelig zijn bij de persoon die aangevallen wordt omdat dat het ook makkelijker maakt om niet over de inhoud te praten maar over de vermeende ophef, omgangsvormen, en eigenlijk alles wat niet over de inhous zelf gaat.

Resultaat is dat er geen inhoudelijke stap gemaakt wordt en we na deze ophef nog steeds op hetzelfde punt staan. Kan de kamer weer overwegen om een debat te houden over omgangsvormen om ze vervolgens een aantal weken later weer in de wind te slaan. Rinse and repeat. De problemen blijven, worden groter, wachten op een persoon die weer ophef creeert en weer door.
Klopt, de oorzaak is ook zeker in de politiek te vinden, die keer op keer de discussie op de vorm aangaan ipv puur bij de inhoud te blijven. Het probleem is alleen dat als iemand verikt over de inhoud te praten, je hem ook niet kunt dwingen.

Hoe dan ook vind ik bij dit soort dingen (deze demonstratie) alsnog dat Wilders volgens mij veel meer zou winnen door wel eens over de inhoud te gaan en puur de focus te leggen op wat er tijdens de demonstratie is gebeurd. Naar mijn idee zou hij daar zijn punt richting buitenlanders veel beter mee maken. En dan niet alleen van de volgers die niet naar de inhoud kijken maar op buikgevoel stemmen, maar juist degene die wel wat dieper op de materie ingaan. *knip*, stigmatiserend.

[ Voor 24% gewijzigd door NMH op 10-10-2024 21:57 ]

[removed]

• HEY_DUDE
Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

In de politiek inderdaad niet, maar onder demonstranten wel meer toch? Ik zou de antifa en alle clubs die daar omheen hangen toch wel als links radicaal willen beschouwen.
Onder de miljoenen inwoners is er wel een groepje antifa inderdaad. Maar dat stelt toch wel bijzonder weinig voor en die kom je doorgaans in discussies niet tegen. Hebben ook geen politieke vertegenwoordiging. Laten we niet stellen dat rechts radicaal een links radicale tegenhanger heeft in politieke vertegenwoordiging of omvang. Het is bijna non existent.

• CVTTPD2DQ
Kan je vertellen dat men zich in mijn omgeving kapot ergert aan wat er afgelopen week (wederom) in Amsterdam is gebeurd. En dus ook aan hoe een en ander in de media wordt gebracht.
Dat is een effect van hoe we als samenleving met het conflict omgaan. Het leidt tot nogal verhitte discussies, die men op allerlei plekken (ook hier!) liever uit de weg gaat. Het wordt nog wel besproken, maar door eilandjes van gelijkgestemden die weten dat ze geen professionele / relationele banden riskeren.

Ook op Tweakers zie je dat deze discussie wordt vermeden, maar hopelijk kunnen we het op meta-niveau er wel over hebben.

Om een term van Burgemeester Halsema te lenen, je ziet dat het "schuurt" op plekken waar die kampen elkaar toch tegenkomen.

Nieuwsverslaggeving wordt bekeken door mensen uit beide kampen; ik snap helemaal dat ze proberen een genuanceerd verhaal neer te zetten. En waarschijnlijk vinden beide kampen alsnog dat de nuance an sich al het leed van de eigen groep bagatelliseert.
Ach, ik ken een (witte) PVV-stemmer die zeer verontwaardigd was over de Israelische militaire reactie, relatief kort na de aanslagen. En aan de andere kant zie je bij politieke evenementen als de klimaatmars van vorig jaar dat er ook aan de linkerkant grote verdeeldheid is.

• Dennis
HEY_DUDE schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:16:
Onder de miljoenen inwoners is er wel een groepje antifa inderdaad. Maar dat stelt toch wel bijzonder weinig voor en die kom je doorgaans in discussies niet tegen. Hebben ook geen politieke vertegenwoordiging. Laten we niet stellen dat rechts radicaal een links radicale tegenhanger heeft in politieke vertegenwoordiging of omvang. Het is bijna non existent.
Dat stel ik ook nergens en dat vind ik ook niet.

Overigens op sommige vlakken zijn ze wel existent. Bijvoorbeeld bij strafbare feiten (kraken, vernielingen).

• CVTTPD2DQ
Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:58:
Antifa is geen club. Als je tegen fascisme bent, ben je antifa. Jij waarschijnlijk ook. Dat betekent niet dat je het eens hoeft te zijn met alles wat mensen doen tegen fascisme.

• Dennis
Daarom zei ik ook "antifa en alle clubs die daar omheen hangen". Bijvoorbeeld dus de Anti Fascistische Aktie.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
Napo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Op school zette de meester een schreeuwlelijk in de hoek totdat ie was afgekoeld. In de politieke wereld krijgt de man alle aandacht. Het is verbluffend dat we na zoveel jaar Wilders nog altijd geen effectieve manier hebben om met zijn gedrag om te gaan.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
benieuwd wat (poltiek) Den Haag hier van vindt en met name de Minister van Justitie mee gaat doen

https://www.telegraaf.nl/...-demonstranten-beschermen

Bij een pro-Palestijnse demonstratie op Leiden Centraal blijken de demonstranten een eigen ordedienst te hebben ingezet.
Meerdere jonge mannen in zwarte uniformen met oortjes hielden de reacties van NS reizigers in de gaten.
genaamd: ordedienst P.A.W. (Protest Alliance Watch)

„Het is een taak die ze ruim opvatten. Meermaals lopen de mannen van P.A.W. met ferme passen op reizigers af. Filmen van demonstranten is niet de bedoeling.
Tegengeluiden verkondigen trouwens ook niet. Een man van rond de 50 wordt bij z’n arm gepakt en vakkundig het station uitgewerkt.”

Palestine Alliance Watch is een initiatief van Muslim Rights Watch Nederland die zegt op te komen voor moslims. „Wij houden in de gaten of de rechten van moslims wel worden gerespecteerd in Nederland”

Nou, ik ken in ieder geval 1 politieke partij in de Den Haag die hier ongetwijfeld vierkant achter staat.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01:07
Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Staatsrechtelijk moet je niet willen dat een kabinet iets gaat vinden van Kamerleden.

Het zou in dit geval de voorzitter van de kamer moeten zijn die een lid aanspreekt. Maar dat zal met Bosma niet gebeuren.
Sowieso niet uit zichzelf, maar heeft iemand er al bij Bosma op aangedrongen om er wat van te zeggen? Want het voelt inderdaad als de juistere route maar ik heb nog geen oppositiepartij erover gehoord, zelfs niet de zelfbenoemde hoeders van de staatsrechtelijkheid SGP.

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11 12:53

Baseman77

We move

Je verwacht het niet:
Activeren noodrecht voor asiel en migratie ‘onaanvaardbaar’, zegt commissie van Nederlandse Orde van Advocaten

Het regeerprogramma van het kabinet-Schoof bevat negen voorstellen die in strijd zijn met de beginselen van de rechtsstaat. Het activeren van het noodrecht, zoals bepleit in de paragraaf over asiel en migratie, is zelfs ‘voorzienbaar misbruik van bevoegdheid’ en daarmee ‘onaanvaardbaar’.
Wat betreft alle kwalificaties betreffende het huidige regeerprogramma:
In dit nieuwe rapport is dezelfde methodiek gebruikt als in eerdere beoordelingen. Voorstellen die de rechtsstaat verbeteren, krijgen de kwalificatie ‘groen’. In dit rapport zijn dat er zes, zoals het plan om een ‘vergisrecht’ voor burgers te introduceren en het voornemen om de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State te verzelfstandigen.

De commissie merkt daarbij op dat van veel andere plannen (nog) niet duidelijk is hoe zij uitpakken. Positief is dat het kabinet de relatie tussen burger en overheid centraal stelt.
Voorstellen die een risico vormen voor de rechtsstaat, krijgen de kleur ‘geel’. Dat zijn er maar liefst achtentwintig. Zo tast de commissie in het duister over de meerwaarde van de invoering van een constitutioneel hof. Ze noemt de beoogde taken van een dergelijk hof ‘vaag en dubbelzinnig’, en de uitwerking op de rechtsstaat ‘niet voorspelbaar’.

De beoordeling ‘geel’ komt ook ten deel aan het voornemen belangenorganisaties de toegang tot de rechter te beperken, over het taakstrafverbod bij geweld tegen hulpverleners (eerder al tegengehouden door de Eerste Kamer) en over het voornemen om onderscheid te maken tussen vreedzaam demonstreren en orde verstorende acties. Dat kan volgens de commissie de uitoefening van het demonstratierecht in gevaar brengen.
De negen plannen die in strijd zijn met de rechtsstaat staan vooral in de asielparagraaf. Het afwijzen van een asielaanvraag als een vreemdeling niet op gehoor is verschenen, is in strijd met de Europese Asielprocedure richtlijn. Er is ‘geen ruimte’ voor het verder versoberen van de asielopvang. En het afschaffen van rechtsbijstand in beroepsprocedures voor kansarme asielzoekers en vervolgaanvragers is in strijd met het Europees asielrecht.
https://www.volkskrant.nl...e-van-advocaten~bb059389/

[ Voor 3% gewijzigd door Baseman77 op 10-10-2024 10:56 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Baseman77 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:56:
Je verwacht het niet:

[...]

[...]

[...]

[...]

https://www.advocatenorde...n-van-rechtsstatelijkheid

Hier kun je het verslag lezen.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-11 16:30

Auredium

Informaticus Chaoticus

Je verwacht het niet:

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik had het zelf gelezen op nu.nl. Ik zie het als een "Ja, maar" situatie. Aan 1 kant hebben ze gewoon juridisch gelijk. Aan de andere kant verdienen ook advocaten aardig wat geld aan migranten.

That said - Zoals andere gebruikers hier op het forum aangaven zijn er wss andere 'mooiere' methodes om de asielcrisis aan te pakken waarbij geen noodwetten nodig zijn.

Ik vermoed dat de 'botte bijl' wordt gepakt om aan de achterban van sommige politieke partijen te signaleren dat het wel menens is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 26-11 10:57
iamerwin schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:52:
[...]

Waarom zit de Kamer te micro-managen over welke tekst er op borden bij een AZC staan? :?
[...]

Je doet je nickname eer aan. :+ Maar volgens mij is het juiste woord inmiddels radicaal rechts. Dat pennen de media in ieder geval braaf neer voor de Europese trend bij verkiezingen.
Nee, maar men is er al 2 dagen zeer druk mee zonder veel aandacht te schenken hoe die demonstratie werkelijk verliep. Als je die tweets niet wil, dan had je hem in het kabinet moeten zetten. Maar daar is ook wat lichte weerstand tegen. ;)
Je verwacht het niet:

[...]

[...]

[...]

[...]

Die Orde wordt wel vaker genegeerd, kan nog wel een kritische inspraakreactie van hun herinneren omtrent coronabeleid waar compleet aan voorbij gegaan werd om maatregelen door te drukken. Niks nieuws dus.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Señor Sjon schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

Als je die tweets niet wil, dan had je hem in het kabinet moeten zetten.
Want jij denkt dat Wilders zich dan wel aan de regels houdt en stopt met tweeten?

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:21

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Na het nieuws van vandaag en hoe de partijen ervoor staan durf ik nu te stellen dan NSC de boel gaat laten klappen. En dan echt binnen de aankomende dagen / weken. Een aantal gebeurtenissen:
  • Faber strand met de drukken van de noodwet in de eerste kamer en steekt der kop in het zand (net zoals 80% van het kabinet)
  • Het NSC staat er niet best voor. Pieter Omtzigt heeft het met de onderhandelingen niet goed voor elkaar gekregen, zit met een burnout thuis
  • De partij staat er met de peilingen niet goed voor. Meer dan een halvering.
  • Juist op het punt "rechtstatelijk" waar zij issue-holder van zijn komt het volgende naar buiten: https://nos.nl/artikel/25...nten-niet-rechtsstatelijk
  • En nu net op de valreep gaan ze toch wel dieper snijden in het ambtelijk apparaat (https://nos.nl/artikel/25...ontzien-bij-bezuinigingen) waarmee ook o.a. de UWV is meegenomen. Nu weet ik niet 100% zeker hoe NSC hier naar kijkt (de minister is nota bene van NSC) maar ik kan mij voorstellen met een focus op inwoners met een lager inkomen uit de shit helpen dat bezuinigingen op de uitvoering hiervan nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Het hoeft niet te betekenen dat het slechter gaat lopen. Maar van wat ik tot nu toe heb gezien betekend het ook zeker niet dat de boel opeens efficienter gaat lopen.
Al met al is dit echt het top moment om te laten klappen.
  • Je levert vrijwel geen zetels in (want je bent al 2/3 kwijt)
  • Geen gedram meer van VVD, PVV en BBB
  • Met een schone lij beginnen
  • Gezien je als issue-holder het thema "Rechtstatelijk" verdedigd is de kans aanwezig dat je hier meer zetels mee terug wint dan de huidige peilingen laten zien.
De PVV maakt de boel kapot maken weinig uit. De mensen die hierop blijven stemmen hebben oogkleppen op en zien niet dat vrijwel alle punten die ze voorstellen onhaalbaar zijn / geen budget voor is / niet rechtstatelijk zijn en dus teruggefloten door de rechter.

VVD en BBB hebben alle redenen om dit zo lang mogelijk aan te houden. Zeker een BBB welke de belofte aan de achterban niet kan waarmaken zal hard afgestraft worden met verkiezingen.

Bij VVD weet ik het zo net nog niet. De boel lijkt wel wat instabieler zonder een Rutte maar ik betwijfel of het invloed gaat hebben op de VVD stemmer. Sterker nog volgens recentelijke polls zou ze weer helemaal popiejopie moeten zijn. https://eenvandaag.avrotr...terd-onder-eigen-kiezers/

[ Voor 21% gewijzigd door Yariva op 10-10-2024 14:04 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• HEY_DUDE
[...]

Waarom zit de Kamer te micro-managen over welke tekst er op borden bij een AZC staan? :?
Omdat er geen vertrouwen in de kamer is voor Faber en er over en weer groot wantrouwen is. Maar niemand die de stekker uit Faber of het kabinet wil trekken. Dan krijg je dit gedoe.

Verder geeft de huidige constellatie dat zou moeten steunen op wisselende meerderheden een enorme voedingsbodem voor micromanagement. Iets wat een grote hobby van de kamer is, zie ook fatbikes.

• Señor Sjon
Yariva schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:54:
Na het nieuws van vandaag en hoe de partijen ervoor staan durf ik nu te stellen dan NSC de boel gaat laten klappen. En dan echt binnen de aankomende dagen / weken. Een aantal gebeurtenissen:
  • Faber strand met de drukken van de noodwet in de eerste kamer en steekt der kop in het zand (het zoals 80% van het kabinet)
  • Het NSC staat er niet best voor. Pieter Omtzigt heeft het met de onderhandelingen niet goed voor elkaar gekregen, zit met een burnout thuis
  • Juist op het punt "rechtstatelijk" waar zij issue-holder van zijn komt het volgende naar buiten: https://nos.nl/artikel/25...nten-niet-rechtsstatelijk
  • En nu net op de valreep gaan ze toch wel dieper snijden in het ambtelijk apparaat waarmee ook o.a. de UWV is meegenomen. Nu weet ik niet 100% zeker hoe NSC hier naar kijkt (de minister is nota bene van NSC) maar ik kan mij voorstellen met een focus op inwoners met een lager inkomen uit de shit helpen dat bezuinigingen op de uitvoering hiervan nauwlettend in de gaten worden gehouden. Het hoeft niet te betekenen dat het slechter gaat lopen. Maar van wat ik tot nu toe heb gezien betekend het ook zeker niet dat de boel opeens efficienter gaat lopen.
  • Gezien je als issue-holder het thema "Rechtstatelijk" verdedigd is de kans aanwezig dat je hier meer zetels mee terug wint dan de huidige peilingen laten zien.
Aangezien de breker traditioneel verliest, hoeveel blijft er dan over? Dan kunnen ze naast JA21 oid met 1 zetel gaan zitten. Heeft Omtzigt het weer druk in zijn ééntje.
HEY_DUDE schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Omdat er geen vertrouwen in de kamer is voor Faber en er over en weer groot wantrouwen is. Maar niemand die de stekker uit Faber of het kabinet wil trekken. Dan krijg je dit gedoe.

Verder geeft de huidige constellatie dat zou moeten steunen op wisselende meerderheden een enorme voedingsbodem voor micromanagement. Iets wat een grote hobby van de kamer is, zie ook fatbikes.
Inderdaad. Terwijl je elektrische fietsen ook onder de bromfietsregelgeving kan laten vallen (16+, helmplicht, certificaat of rijbewijs) en dan had je alle smaken afgedekt.
downtime schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Want jij denkt dat Wilders zich dan wel aan de regels houdt en stopt met tweeten?
Dan was ie als publieke functie aanspreekbaar erop. Nu is het een fractieleider die een bericht de wereld in slingert.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 10-10-2024 11:58 ]

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Señor Sjon schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Aangezien de breker traditioneel verliest, hoeveel blijft er dan over? Dan kunnen ze naast JA21 oid met 1 zetel gaan zitten. Heeft Omtzigt het weer druk in zijn ééntje.
Het tegenovergestelde is ook waar. Bij geen actie op rechtsstatelijkheid zal je nog harder worden afgestraft en mogelijk op 0 zetels uitkomen.

Neem je verlies, het experiment is gelukt. En pak de kans om je ruggengraat te laten zien. Waar staat het NSC nou echt voor en wat zijn de punten waar je voor wil vechten. Laat dat zien aan de kiezers en dan ben ik echt overtuigd dat ze eerder richting de 4 a 5 zetels zullen gaan dan naar die enkele zetel.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Frame164
Oplossing is simpel: gewoon zeggen dat ale advocaten extreemlinks zijn en door. De achterban slikt het als zoet koek. Totdat ze er achter komen dat ze zelf ook slachtoffer kunnen worden van afbraak van rechtstatelijkheid. Maar dan zal links waarschijnlijk ook gewoon de schuld krijgen.

• HEY_DUDE

Inderdaad. Terwijl je elektrische fietsen ook onder de bromfietsregelgeving kan laten vallen (16+, helmplicht, certificaat of rijbewijs) en dan had je alle smaken afgedekt.

[...]
Ik wilde niet ingaan op de inhoud van de fatbike discussie. Maar normaal gesproken steunt een minister op vertrouwen en een meerderheid van de kamer om beleid te maken. In de fatbike discussie schuift de kamer het advies van de minister ook aan de kant. En besluit dus te micromanagen.

Verder is Faber en de PVV in de coalitie die ze zijn aangegaan ook verantwoordelijk voor het organiseren van vertrouwen en steun in de tweede kamer. En ik zie daar maar bar weinig van terug. Eigenlijk alleen tegen de schenen schoppen onder het mom van wij zijn de grootste. Er is nog steeds geen inzicht bij de PVV en Faber dat de noodwet niet stoelt op politieke steun.

Verder was ook de PVV gisteren bezig met micromanagement op gebied van het personele beleid van de minister van binnenlandse zaken.

Na ja het is zo'n groot zooitje dat ik het micromanagen van borden nou niet het grootste probleem vind.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

[...]

Omtzigt kan dat prima. Die had sowieso niet in welk kabinet dan ook moeten willen met zn onervaren kieslijst. Die man excelleert in de oppositie en heeft dan ook niet de druk om iets wat krom is recht te moeten lullen.

• HEY_DUDE
  • Faber strand met de drukken van de noodwet in de eerste kamer en steekt der kop in het zand (net zoals 80% van het kabinet)
  • En nu net op de valreep gaan ze toch wel dieper snijden in het ambtelijk apparaat waarmee ook o.a. de UWV is meegenomen. Nu weet ik niet 100% zeker hoe NSC hier naar kijkt (de minister is nota bene van NSC) maar ik kan mij voorstellen met een focus op inwoners met een lager inkomen uit de shit helpen dat bezuinigingen op de uitvoering hiervan nauwlettend in de gaten worden gehouden. Het hoeft niet te betekenen dat het slechter gaat lopen. Maar van wat ik tot nu toe heb gezien betekend het ook zeker niet dat de boel opeens efficienter gaat lopen.
De PVV maakt de boel kapot maken weinig uit. De mensen die hierop blijven stemmen hebben oogkleppen op en zien niet dat vrijwel alle punten die ze voorstellen onhaalbaar zijn / geen budget voor is / niet rechtstatelijk zijn en dus teruggefloten door de rechter.

VVD en BBB hebben alle redenen om dit zo lang mogelijk aan te houden. Zeker een BBB welke de belofte aan de achterban niet kan waarmaken zal hard afgestraft worden met verkiezingen.

Bij VVD weet ik het zo net nog niet. De boel lijkt wel wat instabieler zonder een Rutte maar ik betwijfel of het invloed gaat hebben op de VVD stemmer. Sterker nog volgens recentelijke polls zou ze weer helemaal popiejopie moeten zijn. https://eenvandaag.avrotr...terd-onder-eigen-kiezers/
Ik deel ook de analyse van Veulings en van de Wulp dat dit vrij snel kan klappen op asiel wetgeving. Echter weet ik niet hoe homogeen het NSC is. De partij kan ook scheuren in een rechtstatelijk deel en een populistisch deel. Waarbij het populistisch deel wellicht groot genoeg is om het kabinet te laten drijven.

• Señor Sjon
Yariva schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Het tegenovergestelde is ook waar. Bij geen actie op rechtsstatelijkheid zal je nog harder worden afgestraft en mogelijk op 0 zetels uitkomen.

Neem je verlies, het experiment is gelukt. En pak de kans om je ruggengraat te laten zien. Waar staat het NSC nou echt voor en wat zijn de punten waar je voor wil vechten. Laat dat zien aan de kiezers en dan ben ik echt overtuigd dat ze eerder richting de 4 a 5 zetels zullen gaan dan naar die enkele zetel.
Denk dat ze heel goed uit moeten kijken op welk rechtstelijk deel ze wat willen. In de EK hebben ze niemand zitten en het is nu vooral Pieter + wat oud CDA'ers en ex-backbenchers. Hij is de partij. Valt hij weg (en nu een 2e keer een burn-out) is niet echt iets waar de kiezer wat mee kan. Je stemt op Omtzigt en je krijgt hem 60% van de tijd als je geluk hebt.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-11 13:53

Wat betreft NSC durf ik geen voorspelling meer te doen. Tijdens de formatie hebben ze ook al een dozijn kansen gekregen om met een goede reden eruit te stappen. Uiteindelijk hebben ze dat ook gedaan, maar dan met een iets meer bedenkelijke uitleg - om vervolgens weer aan te schuiven en een akkoord te tekenen waar dus die noodwet in opgenomen is.

Waarom zou dit de situatie nu wel veranderen voor NSC? Ik zie het niet. Er is niets veranderd ten op zichten van wat men kon verwachten.

• Dennis
Ik zou iedereen aanraden dit verslag te lezen in plaats van meteen allerlei generalisaties te roepen over de PVV/de huidige regering.

Ik vond het inhoudelijk in ieder geval genuanceerder dan het persbericht doet vermoeden. Ja, er staan zeker ook 'rode' en 'gele' maatregelen in die dubieus zijn en waarvan evident is dat ze een probleem gaan vormen met de huidige wetgeving (en dus de rechtsstaat), maar er staan ook punten waar dat minder hard is.

Een paar voorbeelden:
Wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting (geel)
Het wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting staat op gespannen voet met het beginsel van rechtsbescherming en toegang tot de rechter. De wet beperkt het rechterlijke beroep tot een instantie voor bepaalde projecten waarvan versnelde uitvoering gewenst is vanwege zwaarwegende maatschappelijke belangen.
Dit hebben we ook al in de Coronaperiode gezien, toen was een soortgelijke clausule in de Crisis- en herstelwet (die overigens pas op 1 januari van dit jaar is ingetrokken).

Onlangs zagen we ook al wat voorbeelden over hoe soms privépersonen hele projecten stil kunnen leggen. Het is mijns inziens dus dringend noodzakelijk dat we hier de belangen van beide partijen beter wegen.
Delen gegevens over overlastgevers en zwartrijders (geel)
Het kabinet gaat onderzoek doen naar het delen van gegevens over overlastgevers en notoire zwartrijders. Het delen van dergelijke gegevens behelst een risico op schending van grondrechten zoals het recht op privacy.
Ik lees alleen maar dat het kabinet onderzoek gaat doen. Die risico's zijn er denk ik, maar die zullen vermoedelijk in het onderzoek meegenomen worden.
Wettelijk toezicht op informeel onderwijs (geel)
Het kabinet wil binnen de juridische kaders van de Grondwet stappen zetten om onwenselijke en excessieve elementen als anti-democratisch en anti-rechtsstatelijk onderwijs verder in te perken. Er wordt onder meer gewerkt aan het wettelijke toezicht op informeel onderwijs met veel aandacht voor de uitvoerbaarheid. Voor zover dit voornemen een toespitsing heeft op bepaalde vormen van religieus onderwijs kan het in strijd komen met het recht op gelijke behandeling van burgers.
Ja, als je het zo leest klopt het en inderdaad zou je kunnen stellen (en dat is misschien ook wel waarschijnlijk) alleen Islamitisch onderwijs op het oog heeft, maar tegelijkertijd hebben we ook gewoon praktijkvoorbeelden dat het vooral op die scholen mis is. En niet voor niets zijn natuurlijk jarenlang vooral Islamitische onderwijsinstellingen op kwaliteit aangesproken.
Verhoging maximale straffen voor 14- en 15-jarigen (geel)
De voorgestelde aanscherping van het jeugdstrafrecht voor 14- en 15-jarigen, onder andere door het verhogen van maximale straffen, kan in strijd komen met het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind, afhankelijk van de precieze invulling die het kabinet hierCommissie rechtsstatelijke toets regeerprogramma 202437
aan geeft.
Zoals ik al vet heb gemaakt: het kán in strijd komen, afhankelijk van de invulling.

En over het constitutioneel hof:
Kortom de invoering van een constitutioneel hof is volgens de commissie een maatregel die
potentieel als groen kan worden gekwalificeerd, maar in afwachting van de concretisering
van de plannen van het kabinet en de coalitiepartners, gelet op de hierboven gesignaleerde
risico's, moet worden gekwalificeerd als geel.
Verder kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat we met alle verdragen, wetgeving etc. op enorm veel beleidsterreinen zó enorm vast zitten dat we dáárom problemen niet kunnen oplossen.

Neem nou die minderjarige verdachten. We zien gewoon (bron) dat er steeds jongere verdachten komen. Dat wringt met de strafmogelijkheden, ook al begrijp ik dat je op die leeftijd vooral wil inzetten op opvoeding en dus voorkomen van recidive. Maar in een aantal gevallen is dat toch echt lastig. En nee dit onderzoek is minder betrouwbaar omdat het voor een groot deel gebaseerd is op enquetes en bovendien over de hele linie kijkt.

En ook voor het delen van zwartrijden geldt dit. We weten dat zwartrijders de grootste oorzaak zijn van incidenten in het OV. De OV-bedrijven willen zelf ook meer middelen. Dan moeten we dat faciliteren. Dat is voor mij problemen oplossen. En ja natuurlijk moet je kijken naar privacy, maar je moet ook ergens een belangenafweging maken.

Voor asiel geldt dit ook voor veel punten. We mogen kansloze asielaanvragen op geen enkele manier beperken van dit rapport, we mogen ze ook niet vastzetten, we moeten ze ook slapen, eten en drinken geven en we kunnen ze niet uitzetten. Ja, dan heeft het afwijzen van die aanvragen dus de facto geen enkele zin en kun je net zo goed alle aanvragen goedkeuren. Dat willen we ook niet. Ergens zullen we dus toch een oplossing moeten forceren.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 16:58

Zou best kunnen dat NSC de boel laat klappen, maar dan wel (zoals gewoonlijk bij ze) op basis van emotie, en niet op ratio.

Voor de toekomst belooft dat weinig goeds. Ze zijn onbetrouwbaar gebleken, staan niet voor hun woord en hun leider is op z'n best warrig en emotioneel te noemen. Als ze de boel laten klappen zal geen van de huidige coalitiepartijen meer met ze in zee willen gaan, en hetzelfde geldt uiteraard voor het CDA.

Gezien hoe ze zich politiek profileren (in ieder geval niet links) vraag ik me af hoe ze zich in hemelsnaam willen gaan positioneren bij een volgende verkiezing.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Yariva

Yariva

Power to the people!

eric.1 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Wat betreft NSC durf ik geen voorspelling meer te doen. Tijdens de formatie hebben ze ook al een dozijn kansen gekregen om met een goede reden eruit te stappen. Uiteindelijk hebben ze dat ook gedaan, maar dan met een iets meer bedenkelijke uitleg - om vervolgens weer aan te schuiven en een akkoord te tekenen waar dus die noodwet in opgenomen is.

Waarom zou dit de situatie nu wel veranderen voor NSC? Ik zie het niet. Er is niets veranderd ten op zichten van wat men kon verwachten.
Gevoelsmatig begint het vuur wel steeds meer naar de schenen te gaan voor de partij. De media aandacht is groot bij ieder incident waarbij vooral naar de NSC wordt gekeken. Wat gaan zij doen na het zoveelste schandaal? Ook de eerste paar debatten zijn na het zomer reces geweest waarbij de verschillen wel heel pijnlijk bloot zijn gelegd.

Het kan ook een verhaal worden van een kikker in een pan die langzaam verhit wordt, na ieder schandaal weer een graadje hoger. Maar ergens moet dat knelpunt toch zijn denk ik dan.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

alexbl69 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Zou best kunnen dat NSC de boel laat klappen, maar dan wel (zoals gewoonlijk bij ze) op basis van emotie, en niet op ratio.

Voor de toekomst belooft dat weinig goeds. Ze zijn onbetrouwbaar gebleken, staan niet voor hun woord en hun leider is op z'n best warrig en emotioneel te noemen. Als ze de boel laten klappen zal geen van de huidige coalitiepartijen meer met ze in zee willen gaan, en hetzelfde geldt uiteraard voor het CDA.

Gezien hoe ze zich politiek profileren (in ieder geval niet links) vraag ik me af hoe zich in hemelsnaam willen gaan positioneren bij een volgende verkiezing.
Ik denk dat het CDA mede hierdoor stuivertje gaat wisselen met NSC. Het CDA is zich langzaam maar zeker aan het herpakken en Bontebal is in mijn optiek echt een goede leider hiervoor. Die zie ik persoonlijk ook echt als een goede minister president, ondanks dat ik nooit op het CDA zou stemmen. Het thema Familie en toekomst vastpakken is een goede zet.

En hoe meer Ontzicht zich in het zand zal graven, hoe beter voor het CDA. Immers was de kwestie Ontzicht de primaire oorzaak voor het zetelverlies van het CDA. Hoe incompetenter die zich laat zien, hoe meer stemmers weinig waarde aan het Ontzicht CDA debacel zullen hechten.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

De NSC is gewoon de zwakste link. Dat valt mij enigszins tegen maar ik ben wel wat dubbel hierover. Ik heb sterk het idee dat NSC min-of-meer gedwongen is om een regering te vormen met de huidige coalitie. De alternatieven waren ook niet geweldig:
- Een regering middels links via PVDA/GL die als ie klapt een enorme swingback veroorzaakt in het voordeel van PVV.
- Geen regering waarbij de PVV er garen uit zou spinngen.

Het grootse probleem is wel dat NSC als bliksemafleider functioneert voor Wilders. Als de regering dan valt 'wat het de schuld van de NSC'. Ik denk dat veel van de huidige NSC stemmers naar CDA zullen springen (die wat naar PVV springen zullen dat reeds gedaan hebben bij de laatste verkiezingen). Maar dat brengt ons ook weer terug naar het gebrek van sterke centrum partijen.

Mocht de regering klappen verwacht ik wel een groei voor PVV maar niet een nieuwe regering met PVV. (Dit is overigens wel met een kan zout en een kristallen bol ter grote van een strandbal)

[ Voor 4% gewijzigd door Auredium op 10-10-2024 13:01 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:34
Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Ik zou iedereen aanraden dit verslag te lezen in plaats van meteen allerlei generalisaties te roepen over de PVV/de huidige regering.

Ik vond het inhoudelijk in ieder geval genuanceerder dan het persbericht doet vermoeden. Ja, er staan zeker ook 'rode' en 'gele' maatregelen in die dubieus zijn en waarvan evident is dat ze een probleem gaan vormen met de huidige wetgeving (en dus de rechtsstaat), maar er staan ook punten waar dat minder hard is.

Een paar voorbeelden:

[...]

*knip voorbeelden*
Die voorbeelden de je aanhaalt zijn m.i. juist geel omdat het afhangt van de invulling dat eraan gegeven gaat worden. Geel lees ik meer als 'let op, het kan verkeerd gaan!'

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Dennis
edie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:01:
Die voorbeelden de je aanhaalt zijn m.i. juist geel omdat het afhangt van de invulling dat eraan gegeven gaat worden. Geel lees ik meer als 'let op, het kan verkeerd gaan!'
Heel goed, zo moet je het volgens mij ook lezen inderdaad. Maar in de Volkskrant schrijven ze dus:
Voorstellen die een risico vormen voor de rechtsstaat, krijgen de kleur ‘geel’. Dat zijn er maar liefst achtentwintig.
En dat kun je zo lezen zoals jij doet, maar je kunt ook denken oh... het zijn nog een keer 28 risico's voor de rechtsstaat. Terwijl dus nog niet zeker is dat ze een risico zijn of worden. Het is eerder kans op een risico. Ik vond het ongenuanceerd en daarom dus mijn duiding.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis op 10-10-2024 13:08 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Auredium schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:01:

Mocht de regering klappen verwacht ik wel een groei voor PVV maar niet een nieuwe regering met PVV. (Dit is overigens wel met een kan zout en een kristallen bol ter grote van een strandbal)
Nu zeggen peilingen niet altijd heel veel, maar een coalitie van PVV, VVD, BBB en Ja21 heeft nog maar een paar zetels nodig volgens de peilingwijzer.

Dat zie ik dan eerder gebeuren dan PvdA + VVD + D66 + CDA + SP

Vooral door hoe de VVD zich de afgelopen tijd heeft geplaatst, ze willen de PVV misschien wel niet rechts inhalen, ze zijn wel flink aan het bumperkleven. Mét 130 :P

Plus dat je bij zo'n brede coalitie ook gewoon het probleem hebt dat je echt niemand blij gaat maken en er waarschijnlijk weer allemaal halfbakken beleid uitkomt, zie eigenlijk alle Rutte kabinetten.

Terwijl we inmiddels echt iemand moeten hebben die met zijn/haar pik op tafel slaat en zegt "we hebben een spoedwet voor huizen, we kopen een zut boeren uit en gaan bouwen tot we neervallen. Straatje erbij? Wijk erbij!"

People as things, that’s where it starts.

• redwing
Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Alleen zijn het geen generalisaties, de punten waar het de PVV om gaat (asielzoekers) zijn zo grotendeels geel of rood. Veel andere punten zijn wel haalbaar, maar daar gaan de discussies dan ook helemaal niet over.
Een paar voorbeelden:

[...]

Dit hebben we ook al in de Coronaperiode gezien, toen was een soortgelijke clausule in de Crisis- en herstelwet (die overigens pas op 1 januari van dit jaar is ingetrokken).

Onlangs zagen we ook al wat voorbeelden over hoe soms privépersonen hele projecten stil kunnen leggen. Het is mijns inziens dus dringend noodzakelijk dat we hier de belangen van beide partijen beter wegen.
Het probleem is dat de corona-periode daadwerkelijk een crisis te noemen was, terwijl het aantal asielzoekers weinig fluctueerd met eerdere jaren (waarbij we de boel wel fatsoenlijk konden afhandelen).

Maar precies om wat jij nu zegt is die ook geel geworden en niet rood. Het kan dus een probleem worden maar dat hoeft niet. Het probleem is natuurlijk wel dat als je veel gele punten hebt dat ook iets zegt over je beleid.
En over het constitutioneel hof:

[...]

Verder kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat we met alle verdragen, wetgeving etc. op enorm veel beleidsterreinen zó enorm vast zitten dat we dáárom problemen niet kunnen oplossen.
Veel van die verdragen zijn veel flexibeler dan de regering doet voorkomen. Veel problemen ontstaan b.v. door gebrek aan handhaving. Iets waar bewust voor gekozen is om die uit te kleden.
Neem nou die minderjarige verdachten. We zien gewoon (bron) dat er steeds jongere verdachten komen. Dat wringt met de strafmogelijkheden, ook al begrijp ik dat je op die leeftijd vooral wil inzetten op opvoeding en dus voorkomen van recidive. Maar in een aantal gevallen is dat toch echt lastig. En nee dit onderzoek is minder betrouwbaar omdat het voor een groot deel gebaseerd is op enquetes en bovendien over de hele linie kijkt.
Ook hierin geldt dat er wel meer vrijheden zijn om het harder aan te pakken, maar de praktijk laat zien dat een hardere aanpak uiteindelijk voor meer problemen zorgt. Zoals je zelf al aangeeft wil je bij die groep inzetten op voorkomen van recidive. Dat je soms toch meer wilt doen snap ik, maar in principe hebben de rechters ook al de middelen om zwaarder te straffen. Maar zoals ik hierboven al aangaf blijkt dat uit onderzoeken toch een stuk minder goed te werken.
En ook voor het delen van zwartrijden geldt dit. We weten dat zwartrijders de grootste oorzaak zijn van incidenten in het OV. De OV-bedrijven willen zelf ook meer middelen. Dan moeten we dat faciliteren. Dat is voor mij problemen oplossen. En ja natuurlijk moet je kijken naar privacy, maar je moet ook ergens een belangenafweging maken.
Maar op deze manier kun je al snel al je privacy weg gooien. Want uiteindelijk zal geen enkele stap dit probleem volledig oplossen, dus kun je na ieder incident weer roepen dat we nog een stapje verder moeten gaan.
Voor asiel geldt dit ook voor veel punten. We mogen kansloze asielaanvragen op geen enkele manier beperken van dit rapport, we mogen ze ook niet vastzetten, we moeten ze ook slapen, eten en drinken geven en we kunnen ze niet uitzetten. Ja, dan heeft het afwijzen van die aanvragen dus de facto geen enkele zin en kun je net zo goed alle aanvragen goedkeuren. Dat willen we ook niet. Ergens zullen we dus toch een oplossing moeten forceren.
We mogen de aanvragen b.v. wel sneller en beter afhandelen. Alleen doen we dat bewust niet, we zijn er vooral op aan het bezuinigen. Hetzelfde geldt voor de opvang, waar we door alle bezuinigingen nu miljarden kwijt zijn aan noodopvang. En dat is dus niet omdat die opvang er niet zou kunnen zijn, maar puur omdat we bewust minder opvang dan noodzakelijk hebben.

Verder mag je ze wel uitzetten, maar dan moet het land waar ze heen gaan wel mee werken (wat nog wel eens niet gebeurd). En waar wil je ze dan heen brengen? Die wil je geen verblijfsvergunning geven, maar je kunt ze ook niet zomaar op straat zetten. Humaan gezien is dat al een slechte optie, maar ook hier gaat je dat alleen maar meer kosten. Want ze zullen toch moeten leven en zonder geld gaan ze de criminaliteit in. En dat weer aanpakken kost nog een bak meer.

Al met al laat het rapport precies zien waar de PVV voor staat. De meeste punten zijn ze aardig gematigd in en die worden dan ook ok bevonden. Maar wat asielzoekers betreft gaan ze veel grenzen over. En in sommige gevallen benoemen ze het direct (rood) en in sommige gevallen ligt het aan de invulling (geel), waarbij je nu al weer dat veel van die gele statements uiteindelijk minimaal oranje gaan worden.

[removed]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11 12:36
Yariva schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:58:
[...]
Ik denk dat het CDA mede hierdoor stuivertje gaat wisselen met NSC. Het CDA is zich langzaam maar zeker aan het herpakken en Bontebal is in mijn optiek echt een goede leider hiervoor. Die zie ik persoonlijk ook echt als een goede minister president, ondanks dat ik nooit op het CDA zou stemmen. Het thema Familie en toekomst vastpakken is een goede zet.

En hoe meer Ontzicht zich in het zand zal graven, hoe beter voor het CDA. Immers was de kwestie Ontzicht de primaire oorzaak voor het zetelverlies van het CDA. Hoe incompetenter die zich laat zien, hoe meer stemmers weinig waarde aan het Ontzicht CDA debacel zullen hechten.
Eens, ik verwacht een goede comeback van ze. Leken ze eerst bijna op te houden met bestaan door de komst van NSC en hoe het gelopen is met Omtzigt, nu lijken ze er juist van te gaan profiteren omdat de NSC bij veel mensen tegenvalt.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10

Roozzz

Plus ultra

Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Heel goed, zo moet je het volgens mij ook lezen inderdaad. Maar in de Volkskrant schrijven ze dus:

[...]

En dat kun je zo lezen zoals jij doet, maar je kunt ook denken oh... het zijn nog een keer 28 risico's voor de rechtsstaat. Terwijl dus nog niet zeker is dat ze een risico zijn of worden. Het is eerder kans op een risico. Ik vond het ongenuanceerd en daarom dus mijn duiding.
Voor de volledigheid even wat definitiegeneuzel. Een risico is de kans dat iets leidt tot een incident, gecombineerd met de impact van dat incident. Verkort: Risico = kans x effect.

Het concept van een kans van optreden zit er dus altijd in. Je moet een risico niet lezen als een gevaar. Dat gaat over de schade dat iets kan toebrengen.

Dat dit onderscheid in de praktijk niet altijd goed gemaakt wordt is een tweede, maar de gebruikte terminologie in deze is juist. Dus daar kunnen we het VK weinig verwijten.

If you can see, look. If you can look, observe

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Je verwacht het niet:

[...]

[...]

[...]

[...]

Inderdaad. De rechtsstaat wordt bedreigd en in plaats van discussie hoe dit tegen te gaan wordt er gediscussieerd over een demonstratie waarbij een hoop onzin gespuid wordt, met daarnaast een zoektocht naar radicaal links.

Je zou toch verdorie wat meer zelfreflectie van rechts verwachten. 8)7

It’s the economy, stupid!

• Dennis
redwing schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:34:
Alleen zijn het geen generalisaties, de punten waar het de PVV om gaat (asielzoekers) zijn zo grotendeels geel of rood. Veel andere punten zijn wel haalbaar, maar daar gaan de discussies dan ook helemaal niet over.
Het ging mij om het sentiment (mede op basis van hoe de Volkskrant het artikel schreef) dat met de PVV de rechtsstaat op álle punten compleet de vernieling in wordt geholpen. Terwijl veel van die (vooral) gele punten dus wel wat genuanceerder liggen mijns inziens.
Het probleem is dat de corona-periode daadwerkelijk een crisis te noemen was, terwijl het aantal asielzoekers weinig fluctueerd met eerdere jaren (waarbij we de boel wel fatsoenlijk konden afhandelen).

Maar precies om wat jij nu zegt is die ook geel geworden en niet rood. Het kan dus een probleem worden maar dat hoeft niet. Het probleem is natuurlijk wel dat als je veel gele punten hebt dat ook iets zegt over je beleid.
Je mist denk ik even de context. De crisis- en herstelwet had een clausule waardoor burgers minder inspraak hadden. Dat had an sich niets met de corona-periode te maken, maar vooral met het feit dat de politiek toen (na afloop van de corona-periode) de bouwsector snel wilde laten herstellen en met lange procedures zou dat niet lukken.

De conclusie zou natuurlijk best kunnen zijn dat we toen tot de conclusie zijn gekomen dat dit prima in permanente wetgeving kan worden verwerkt.
Veel van die verdragen zijn veel flexibeler dan de regering doet voorkomen. Veel problemen ontstaan b.v. door gebrek aan handhaving. Iets waar bewust voor gekozen is om die uit te kleden.
Die conclusie over handhaving deel ik niet. Kun je dat wat toelichten?
Ook hierin geldt dat er wel meer vrijheden zijn om het harder aan te pakken, maar de praktijk laat zien dat een hardere aanpak uiteindelijk voor meer problemen zorgt. Zoals je zelf al aangeeft wil je bij die groep inzetten op voorkomen van recidive. Dat je soms toch meer wilt doen snap ik, maar in principe hebben de rechters ook al de middelen om zwaarder te straffen. Maar zoals ik hierboven al aangaf blijkt dat uit onderzoeken toch een stuk minder goed te werken.
Dat is waar.
Maar op deze manier kun je al snel al je privacy weg gooien. Want uiteindelijk zal geen enkele stap dit probleem volledig oplossen, dus kun je na ieder incident weer roepen dat we nog een stapje verder moeten gaan.
Je hebt gelijk dat hier risico ontstaat van een glijdende schaal (al is het mijns inziens beperkt want als je het kunt beperken tot boa's heb je eigenlijk al voldoende waarborg) en vooral daarom zou een andere oplossing zinvoller zijn, namelijk het opnieuw invoeren van een Spoorwegpolitie.
Verder mag je ze wel uitzetten, maar dan moet het land waar ze heen gaan wel mee werken (wat nog wel eens niet gebeurd). En waar wil je ze dan heen brengen? Die wil je geen verblijfsvergunning geven, maar je kunt ze ook niet zomaar op straat zetten. Humaan gezien is dat al een slechte optie, maar ook hier gaat je dat alleen maar meer kosten. Want ze zullen toch moeten leven en zonder geld gaan ze de criminaliteit in. En dat weer aanpakken kost nog een bak meer.
Ik vind daar wel wat van, maar dat moge duidelijk zijn. Zelfs als het meer kost kan het alsnog een afweging zijn dat te doen, bijvoorbeeld omdat het een afschrikkend effect heeft. Dat soort mensen vastzetten leidt er denk ik snel toe dat die mensen naar een ander land gaan.

Overigens als we het over Dublin-akkoorden hebben, laten we dan ook eens afdwingen dat andere landen de boel naleven (dan bedoel ik vooral aanvraag in eerste land van aankomst). Zo lang dat niet gebeurt lijkt het mij prima om hier ook de regelgeving te negeren, zelfs als dat een rode vlag van de Orde van Advocaten oplevert. En ja, ik begrijp de mogelijke consequenties dat asielzoekers dat dan weer gebruiken in hun procedures om een verblijfsvergunning te krijgen. Maar dat moeten we dan maar zien.

• redwing
Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:47:
[...]
Het ging mij om het sentiment (mede op basis van hoe de Volkskrant het artikel schreef) dat met de PVV de rechtsstaat op álle punten compleet de vernieling in wordt geholpen. Terwijl veel van die (vooral) gele punten dus wel wat genuanceerder liggen mijns inziens.
Ik vond het verhaal toch redelijk duidelijk. De uitleg van de kleurtjes zegt wat dat betreft al alles. Rood komt overeen met iets dat tegen de rechtsstaat in gaat en bij geel kan dat het geval zijn afhankelijk van de precieze invulling.

En ik weet dat de toon van het artikel wel wat negatief is, maar als je kijkt naar hoe de PVV tot nu toe bezig is, is die negativiteit wel te verklaren en zelfs te onderbouwen. De kans dat de gele punten naar rood gaan schuiven is levensgroot aanwezig.
[...]
Je mist denk ik even de context. De crisis- en herstelwet had een clausule waardoor burgers minder inspraak hadden. Dat had an sich niets met de corona-periode te maken, maar vooral met het feit dat de politiek toen (na afloop van de corona-periode) de bouwsector snel wilde laten herstellen en met lange procedures zou dat niet lukken.
Ik mis die context niet, in dat geval zaten we gewoon echt in een plotselinge crisis. En die regels werden toen aangepast om die crisis te boven te komen. Dat is niet te vergelijken met iets dat al heel wat jaren zo goed als stabiel is.
De conclusie zou natuurlijk best kunnen zijn dat we toen tot de conclusie zijn gekomen dat dit prima in permanente wetgeving kan worden verwerkt.
Dat zou kunnen, maar dan zou daar een goede onderbouwing van moeten zijn. Die onderbouwing mist alleen (wat ook een van de kritiekpunten is op dit regeerakkoord).

En ik ben op zich ook niet tegen minder bezwaarmogelijkheden, maar dan dus wel met onderbouwing en een duidelijke opzet waarin de rechten van de betrokkenen wel gewaarborgd worden.
[...]
Die conclusie over handhaving deel ik niet. Kun je dat wat toelichten?
Zwartrijden, fatbikes, minder gezag voor politie e.d. ontstaan allemaal omdat er een gebrek aan controle is. Maar vanuit de context is dit inderdaad wat minder van toepassing :+
[...]
Je hebt gelijk dat hier risico ontstaat van een glijdende schaal (al is het mijns inziens beperkt want als je het kunt beperken tot boa's heb je eigenlijk al voldoende waarborg) en vooral daarom zou een andere oplossing zinvoller zijn, namelijk het opnieuw invoeren van een Spoorwegpolitie.
Bedenk dat we nog geen 10 jaar geleden helemaal geen BOA's hadden. Die zijn er alleen gekomen als bezuiniging op de politie omdat je dan goedkopere mensen in kon zetten met minder opleidingen. Als we die BOA's nu weer steeds meer laten doen kun je ze beter afschaffen en terug gaan naar politie-agenten.
[...]

Ik vind daar wel wat van, maar dat moge duidelijk zijn. Zelfs als het meer kost kan het alsnog een afweging zijn dat te doen, bijvoorbeeld omdat het een afschrikkend effect heeft. Dat soort mensen vastzetten leidt er denk ik snel toe dat die mensen naar een ander land gaan.
Alleen werkt dat afschrikken niet echt. Zou dat wel werken, zou je de laatste tijd een steeds kleinere stroom asielzoekers gehad hebben. Je ziet echter dat dat redelijk gelijk blijft en dat we met de uitgeklede opvang in Nederland alsnog gewoon op het gemiddelde zitten.

Naar mijn idee zou het veel meer afschrikken als je mensen binnen een paar weken na binnenkomst al kunt vertellen dat ze pech hebben en weer terug moeten. De kans dat je ze dan ook daadwerkelijk terug kunt sturen is ook veel groter. Maar dan zul je juist moeten investeren om dit voor elkaar te krijgen.
Overigens als we het over Dublin-akkoorden hebben, laten we dan ook eens afdwingen dat andere landen de boel naleven (dan bedoel ik vooral aanvraag in eerste land van aankomst). Zo lang dat niet gebeurt lijkt het mij prima om hier ook de regelgeving te negeren, zelfs als dat een rode vlag van de Orde van Advocaten oplevert. En ja, ik begrijp de mogelijke consequenties dat asielzoekers dat dan weer gebruiken in hun procedures om een verblijfsvergunning te krijgen. Maar dat moeten we dan maar zien.
Dat soort dingen kun je pas afdwingen als je zelf het goede voorbeeld geeft. Gaan wijzen naar andere landen heeft echter totaal geen zin, omdat je voor elk voorbeeld wel een land kunt vinden die het niet helemaal goed doet. En dan zou je je volgens deze logica dus aan geen enkele wet hoeven te houden. Dit wil trouwens niet zeggen dat je ze er niet op aan moet spreken.

Bedenk hierbij trouwens ook dat we eigenlijk helemaal geen asielprobleem hebben. De instroom is niet echt apart en voorheen konden we dat ook prima aan. Zelfs de eerdere pieken die we gehad hebben gaven weinig problemen. En het is natuurlijk ook wel heel apart dat we allerlei verhalen horen over Ter Apel en alle problemen, maar tegelijkertijd vanuit Oekraine zonder problemen een veelvoud aan instroom kunnen verwerken.

In het Dublin-akkoord zijn er verder wel wat meer mogelijkheden dan alleen het eerste land van aankomst. Maar ook hier zitten we momenteel met het probleem van de trage afhandeling. Als er nl. niet binnen 3 maanden bepaald wordt of iemand via een ander land is gereisd, komt de afhandeling van de aanvraag alsnog bij ons. Dus ook voor dit punt zou een snellere en betere afhandeling juist veel voordelen hebben.

Uiteindelijk vind ik ook dat we alleen de echte asielzoekers een onderdak moeten geven (degene die dus voor o.a. geweld op de vlucht zijn). Alleen zie ik dat niet opgelost worden met de huidige trend omdat we tot nu toe de problemen alleen verergeren en de kosten juist verhogen. Daar bovenop zijn er vanuit de EU al maatregelen om de instroom te beperken vanuit de buitengrenzen (wat in 2026 in gaat)

[removed]

• Virtuozzo
  • Niet online

Als Omtzigt de eigen integriteitstoets neemt, en aldus het laat klappen, dan heeft een VVD er primaire baat bij om dat proces zo lang mogelijk te rekken.

Men navigeert op het moment immers op een variant van wat we tijdens de Tories dramas in het VK, en bij het huidige semi-polarisatie in de VS zien: better the known quantity, even if it is evil, rather than the enemy.

Het is waarom Yesilgoez haar Roy Cohn rollenspel doet, het oprekken is niet enkel een toepassing van de politieke functie van tijd (zie hier voor introductie tot concept en raamwerk), het is ook integraal aan normaliseren: synchroniseren van gedragskaders.

Voor de partij is het een afweging van het openhouden van de deur voor radicaal en extreem, versus de verzuchting naar een dan maar weer even terugkeer van een periode van Paars - en dat is botweg niet langer mogelijk (de valstrik is inmiddels wel gekend).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Nu zeggen peilingen niet altijd heel veel, maar een coalitie van PVV, VVD, BBB en Ja21 heeft nog maar een paar zetels nodig volgens de peilingwijzer.

Vooral door hoe de VVD zich de afgelopen tijd heeft geplaatst, ze willen de PVV misschien wel niet rechts inhalen, ze zijn wel flink aan het bumperkleven. Mét 130 :P

Plus dat je bij zo'n brede coalitie ook gewoon het probleem hebt dat je echt niemand blij gaat maken en er waarschijnlijk weer allemaal halfbakken beleid uitkomt, zie eigenlijk alle Rutte kabinetten.

Terwijl we inmiddels echt iemand moeten hebben die met zijn/haar pik op tafel slaat en zegt "we hebben een spoedwet voor huizen, we kopen een zut boeren uit en gaan bouwen tot we neervallen. Straatje erbij? Wijk erbij!"
Tja, maar dat is toch precies de essentie? Er voor zorgen dat er geen beleid is. Want dan moet je omgaan met de consequenties van wat je doet / gedaan hebt, én van wat je niet doet en nagelaten hebt.

Garantie voor meer symboolpolitiek van machtspolitiek. En dus een continueren op hellend vlak. Uiteindelijk komt dan de rekening thuis, dan zijn de rapen gaar, en ja ... we weten best wel dat men dan in gaat zetten op gebruik van crisis voor eigen continuïteit.

Geen gezond recept voor burger en bedrijf, maar goed.

• Virtuozzo
  • Niet online
Auredium schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:01:
De NSC is gewoon de zwakste link. Dat valt mij enigszins tegen maar ik ben wel wat dubbel hierover. Ik heb sterk het idee dat NSC min-of-meer gedwongen is om een regering te vormen met de huidige coalitie. De alternatieven waren ook niet geweldig:
- Een regering middels links via PVDA/GL die als ie klapt een enorme swingback veroorzaakt in het voordeel van PVV.
- Geen regering waarbij de PVV er garen uit zou spinngen.

Het grootse probleem is wel dat NSC als bliksemafleider functioneert voor Wilders. Als de regering dan valt 'wat het de schuld van de NSC'. Ik denk dat veel van de huidige NSC stemmers naar CDA zullen springen (die wat naar PVV springen zullen dat reeds gedaan hebben bij de laatste verkiezingen). Maar dat brengt ons ook weer terug naar het gebrek van sterke centrum partijen.

Maak een analyse van baten, vanuit perspectief van machtspolitiek. Er is heel, heel goed nagedacht over juist het potentieel van insluiten van NSC als component. Zowel voor gebruik bij proces en theater, als misbruik bij crisis en collaps.

En dan mag het gezegd worden, de enige reden waarom het NSC in die valstrik zit, is dat Omtzigt geen controle heeft gehad over perceptie t.a.v. een NSC. Het is een product, en zeker Omtzigt heeft een structuur gevormd, maar het blijft een arena van gedrag. De verwachtingen t.a.v. gedrag, de interacties en door anderen geschapen kaders en condities, die bepalen de identiteit. En dus rol, functie, gebruik.

Er zal de komende tijd flink ingezet worden op redirectie van electoraal bereik van de NSC (en dat is ook erg eenvoudig geworden inmiddels) zodat het cluster van rechts/radicaal/conservatief dominant kan blijven in non-beleid, en ondermijning van bestel.

Onderschat niet hoe zeer het venster al weer opgerekt is geworden met dit "kabinet". Het maakt niets uit of een volgende fase met of zonder PVV is, het centrum van machtspolitiek is verschoven, en de frames zijn verschoven. Verder op dezelfde lijnen van "ontwikkeling".

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

RobinHood schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Enigszins afhankelijk van de tijd die dit kabinet nog missionair is, betwijfel ik of de peilingwijzer BBB nog hetzelfde peilt wanneer er een koude sanering plaatsvindt in de veehouderij, iets waar de sector nog steeds op afstevent gezien het door Wiersma afgezwakte al niet toereikende maatregelen van het plan Adema.

Desalniettemin blijf ik het echt schokkend vinden hoe wij, Nederland zijnde, zó ontzettend afgegleden zijn. En nee, dat komt absoluut niet door migratie, voordat die fabel weer geponeerd wordt.

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Desalniettemin blijf ik het echt schokkend vinden hoe wij, Nederland zijnde, zó ontzettend afgegleden zijn.
Bedoel je hoe het afgegleden zijn zichtbaar wordt? Of dat het afglijden zo normaal is geworden?

Als het meer in richting van dat tweede ligt, veertig jaar laisser-faire politiek als mantel en hefboom voor netwerkcorruptie.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Virtuozzo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Bedoel je hoe het afgegleden zijn zichtbaar wordt? Of dat het afglijden zo normaal is geworden?

Als het meer in richting van dat tweede ligt, veertig jaar laisser-faire politiek als mantel en hefboom voor netwerkcorruptie.
Beide. Maar het meest schokkend vind ik de apathie voor de gevolgen bij de mensen die op radicale/populistische partijen hebben gestemd. Sterker nog, het ook nog eens bagatelliseren of goedpraten. Of zelfs naar anderen (links) blijven wijzen. Dat zie je zelfs hier op T.net in enkele topics. En dat spreekt voor mij wel boekdelen, ik heb (had?) T.net discussies behoorlijk hoog zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 10-10-2024 16:28 ]

• iamerwin
[...]

Waarom wil een minister borden hebben aan de hand van een voorbeeld in een ander land die helemaal niet -nou ja, in haar hoofd- bestaan?

Misschien dat de Kamer geen zin heeft in nutteloze symboolpolitiek die gebaseerd is op hete lucht? Maar dat moet je de Kamer vragen…

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Virtuozzo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Het is wel meer dan dat hoor. Als ik terug denk aan mijn jeugd in de jaren 90 herinner ik mij levendig dat onder mijn leeftijdsgenoten behoorlijk extreem rechts gedachtengoed was. De voerbodem voor deze extreem rechtse gedachtengoederen kwam niet uit de politiek direct maar uit voor een deel uit ervaring. Op de lagere opleidingen waren vaak de wat extreem rechtsere jongeren en de 'bondkraagjes' (voor wie het zich nog kan herinneren) op 1 schoolplein.

Die extreem rechtse (vaak maar niet altijd) gabbers en die bondkraagjes leefden dus naast elkaar. Het is niet helemaal verbazend dat wij nu de vruchten plukken van dit gebeuren. Beide groepen zijn nu volwassen geworden. Alhoewel sommige die manier van denken en handelen achter zich hebben gelaten zijn er legio die dat niet hebben. Die waren extreem rechts toen en die zijn dat nu nog steeds en stemmen PVV. Die waren criminele 'bondkraagjes' toen en zitten nu in de drugshandel. Dus dit is zeker niet een puur politiek iets in de belevingszin van die mensen.

Dit is een beetje n=1 overigens want mijn eerste opleiding was door omstandigheden laag. Ik heb mij toen afzijdig gehouden omdat ik leren veel te leuk vond maar zag dit wel in die twee groepen. Ik denk dat ook dit een beetje onder gesneeuwd is. Wat we nu meemaken is niet puur 'politiek beleid' maar ook gewoon de jeugd van 'toen' die toen al dergelijke sympathieën had die nu volwassen is en daar naar handelt.

Hier kan overigens wel weer bij worden vermeld dat een deel van de beleving van toen ook door politiek van toen werd veroorzaakt. Het '15 Miljoen mensen' lied van 1996 is een perfect voorbeeld van wat er onder andere toen fout is gedaan.

Het is in die zin wel wat cru hoe weinig er veranderd is. Veel van mijn leeftijdsgenoten nu zeggen exact wat mijn leeftijdgenoten van toen in 1995 etc. ook zeiden. Op veel manieren is wat wij nu zien de echo van toen. De tieners en kinderen van de jaren 90 die toen al radicaal waren die nu politiek afrekenen. Anderzijds valt er ook wel wat van te zeggen dat de huidige drugs industrie momenteel in handen is van mensen die toen tiener waren en met bepaalde achtergronden en stereotypen verbonden waren. (ik probeer generalisatie te verkomen maar het is wat lastig gezien het onderwerp)

• Frame164
Yariva schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

Gevoelsmatig begint het vuur wel steeds meer naar de schenen te gaan voor de partij. De media aandacht is groot bij ieder incident waarbij vooral naar de NSC wordt gekeken. Wat gaan zij doen na het zoveelste schandaal? Ook de eerste paar debatten zijn na het zomer reces geweest waarbij de verschillen wel heel pijnlijk bloot zijn gelegd.

Het kan ook een verhaal worden van een kikker in een pan die langzaam verhit wordt, na ieder schandaal weer een graadje hoger. Maar ergens moet dat knelpunt toch zijn denk ik dan.
Die aandacht is ook wel logisch. Van PVV/BBB verwacht je niet anders dan de huidige situatie en van de VVD ondertussen ook wel. Maar NSC is juist als tegenpool hiervan opgericht.

• Frame164
[...]

Om aan te tonen dat er een ongelofelijke onbenul op dat ministerie is aangesteld die werkelijk geen idee heeft waar ze mee bezig is of wat ze uberhaupt moet doen. Als je het naar een hoger niveau tilt snapt ze waarschijnlijk helemaal niet waar je het over hebt.

• iamerwin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwNaDN0QJtEavI_UrI20P2r0DOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZwNxapK1ZMZLr9JL1jxnbU4.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste punten die ik lees, zijn al meteen dubbel. Dat geeft de burger moed. /s

(ja, ik heb die amateurs een mailtje gestuurd)

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:26:
[...]

Beide. Maar het meest schokkend vind ik de apathie voor de gevolgen bij de mensen die op radicale/populistische partijen hebben gestemd. Sterker nog, het ook nog eens bagatelliseren of goedpraten. Of zelfs naar anderen (links) blijven wijzen. Dat zie je zelfs hier op T.net in enkele topics. En dat spreekt voor mij wel boekdelen, ik heb (had?) T.net discussies behoorlijk hoog zitten.
Ik denk dat we onderschatten hoe diep het zit, omdat het al zo ontzettend lang een proces is - decennia, lichtingen achter elkaar waar we veel en veel te lang aanwezige stimuli/condities van toxiciteit en atomisering genegeerd hebben.

Anders gezegd: we investeren al heel lang niet meer in functionele kaders (systeem, structuur, gedrag).

We beseffen ook niet dat bij die aanwezige voedingsbodems (en veel daarvan zitten er altijd, er zijn redenen waarom we in functionele kaders moeten investeren, continu) er al heel lang focus ligt op gebruik daarvan. We hebben het vaak over ideologie zus en zo, maar we laten de toetsing en analyse achterwege in het niet onderscheid maken van geloofsgedrag, geloofsartikel en geloofsvalstrik. Met als resultaat dat we het uitermate moeilijk hebben met erkennen van aard van het proces: cultural engineering.

Het is een geen geval van slechte film en evil masterplan. We hebben het gewoon laten groeien, omdat we mee hebben gedaan als samenleving.

De crux is en blijft gedrag. Het is misschien tijd om de geloofsvalstrikken van individualisme, zelfredzaamheid en laissez-faire te laten vallen.

• Virtuozzo
  • Niet online
Auredium schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

Het is wel meer dan dat hoor. Als ik terug denk aan mijn jeugd in de jaren 90 herinner ik mij levendig dat onder mijn leeftijdsgenoten behoorlijk extreem rechts gedachtengoed was. De voerbodem voor deze extreem rechtse gedachtengoederen kwam niet uit de politiek direct maar uit voor een deel uit ervaring. Op de lagere opleidingen waren vaak de wat extreem rechtsere jongeren en de 'bondkraagjes' (voor wie het zich nog kan herinneren) op 1 schoolplein.

Die extreem rechtse (vaak maar niet altijd) gabbers en die bondkraagjes leefden dus naast elkaar. Het is niet helemaal verbazend dat wij nu de vruchten plukken van dit gebeuren. Beide groepen zijn nu volwassen geworden. Alhoewel sommige die manier van denken en handelen achter zich hebben gelaten zijn er legio die dat niet hebben. Die waren extreem rechts toen en die zijn dat nu nog steeds en stemmen PVV. Die waren criminele 'bondkraagjes' toen en zitten nu in de drugshandel. Dus dit is zeker niet een puur politiek iets in de belevingszin van die mensen.

Dit is een beetje n=1 overigens want mijn eerste opleiding was door omstandigheden laag. Ik heb mij toen afzijdig gehouden omdat ik leren veel te leuk vond maar zag dit wel in die twee groepen. Ik denk dat ook dit een beetje onder gesneeuwd is. Wat we nu meemaken is niet puur 'politiek beleid' maar ook gewoon de jeugd van 'toen' die toen al dergelijke sympathieën had die nu volwassen is en daar naar handelt.

Hier kan overigens wel weer bij worden vermeld dat een deel van de beleving van toen ook door politiek van toen werd veroorzaakt. Het '15 Miljoen mensen' lied van 1996 is een perfect voorbeeld van wat er onder andere toen fout is gedaan.

Het is in die zin wel wat cru hoe weinig er veranderd is. Veel van mijn leeftijdsgenoten nu zeggen exact wat mijn leeftijdgenoten van toen in 1995 etc. ook zeiden. Op veel manieren is wat wij nu zien de echo van toen. De tieners en kinderen van de jaren 90 die toen al radicaal waren die nu politiek afrekenen. Anderzijds valt er ook wel wat van te zeggen dat de huidige drugs industrie momenteel in handen is van mensen die toen tiener waren en met bepaalde achtergronden en stereotypen verbonden waren. (ik probeer generalisatie te verkomen maar het is wat lastig gezien het onderwerp)
Die fenomenen zijn nergens zonder basis, voedingsbodem. En ja, dat zit inderdaad er al veel langer in. Pur sang is dit een stuk problematiek wat er altijd in zit, tenzij we er iets aan doen. Anders zijn er uiteindelijk actoren die er iets mee doen.

Klopt, het is geen specifiek fenomeen van politiek. Het is een breder stuk problematiek van samenleving en politiek / sociaal / economisch gedrag daarbinnen. Die dynamiek is al veel langer dan we willen weten aan het verschuiven.

We hebben het tegenwoordig vaak over de huidige perikelen als product van neoliberalisme en respons op condities geschapen daardoor. In te veel opzichten klopt dit ook. Maar die kerk had een voedingsbodem, en het kon gebruik maken van spanningsvelden. Was dat er niet geweest, tja.

Onder de streep is waar de connect met collectieve stelsels en mechanismen gebroken is het punt waar de huidige perikelen hun oorsprong hebben. Dat begint eigenlijk zo in de periode van tijdens de Koude Oorlog, het grote conflict van gebruik / schepping van crises door de toenmalige clusters van politieke economie, '71 - '78.

Momentum kwam met het "einde" van de Koude Oorlog. De druk viel weg, alles kon, en dus mocht alles, en dus moest alles. Voeg het samen schuldig maken aan neoliberalisme toe, en zo komen we uit bij de nieuwe cyclus van machtspolitiek en netwerkcorruptie.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
iamerwin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

[Afbeelding]

De eerste punten die ik lees, zijn al meteen dubbel. Dat geeft de burger moed. /s

Dubbel omdat ze de verwachting hebben dat het vooral gericht is op bepaalde godsdiensten?

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:17:
[...]

Enigszins afhankelijk van de tijd die dit kabinet nog missionair is, betwijfel ik of de peilingwijzer BBB nog hetzelfde peilt wanneer er een koude sanering plaatsvindt in de veehouderij, iets waar de sector nog steeds op afstevent gezien het door Wiersma afgezwakte al niet toereikende maatregelen van het plan Adema.
Ik vraag me af wanneer de mensen in dat electorale bereik door gaan krijgen dat het enige wat op hun lijn van belangenbehartiging ligt juist dat van selectieve belangenbehartiging is - ironie ten top, maar goed.

De BBB is niet enkel weer zo'n partij die bestaat zonder te voldoen aan basale mechanismen van bestel (bijvoorbeeld inspraak, organisatie, toezicht, openheid en zo meer), het is gemaakt als hefboom, door een concentratie van uiterst specifieke belangen, voor gebruik van emotie en frustratie (en meer, zowel gerechtigd als niet) van een bredere basis.

Als we dan kijken naar de oorzakelijkheden van alle perikelen daarbij, dan mag het met de kennis van tegenwoordig mensen betroffen wel opvallen dat er een sector is, en dat er aanjagers zijn, en dat over die volledige lijn van tijd en ontwikkeling het de aanjagers zijn die gegroeid zijn, en de rest niet.

Anders gezegd: er ligt al een duidelijke lijn waarbij enkel zij die de hefboom bedienen, gemaakt hebben, baat hebben bij de net zo aanwezige lijnen van concentratie. Mensen in dat electoraal bereik zouden moeten kunnen zien dat degenen die uiteindelijk met de voeten in de grond blijven staan die oude grote gulzige aanjagers zijn. Niet zij zelf.

Maar dat is een open vraag, in tijden van emotie, en politiek gebruik daarvan middels methodologieën die - als we eerlijk zijn - kennen van nota bene cultisme, toegepast. Ik betwijfel of men in dat electoraal bereik op dit moment in staat is om de analyse te maken.

Dat gezegd, de parallellen en fenomenen zouden ook inmiddels wel duidelijk moeten zijn. Een kern van netwerkcorruptie als aanjager. Waar hebben we dat elders toch gezien.

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Omdat te weinig mensen door hebben, of toe kunnen geven, dat er geen sprake is van een "regering" van conforme politiek, die zich aan kaders houdt en het bestel onderschrijft, maar van theater doelgericht aangedreven door toxiciteit wat zoals vanouds incompetentie selecteert en promoot.

Daarmee zit de kamer vast in een valstrik van procedureel het juiste doen, waar nogal wat bandbreedte opgevreten wordt, en er langzaam maar zeker een gedragskader genormaliseerd wordt (ook vanuit hoe media hier mee om gaan) van reactief gedrag op dog whistles en toxische symboliek.

Men heeft niet door, en net als gewone burgers wil men te vaak niet echt weten, dat het hier om een normalisatieproces gaat. Een proces van beïnvloeding van gedragskaders en dus gedrag, en dus functioneren van bestel.

Men heeft ook niet door dat zelfs met de poging om vanuit het drama duidelijk te maken dat het ministerie er nu een is van onbenul en geloofsvalstrikken men die processen steeds meer ruimte geeft. Het is precies waarom machtsclusters van autoritarisme altijd juist investeren in incompetentie. Dat zouden we moeten weten, het is immers de volgende stap vanuit de lijnen van machtspolitiek, waar het navigeren is op actoren voor verhaal en laissez-faire.

De kamer zal hier een manier moeten vinden om procedureel te blokkeren, zonder ruimte te laten voor theater, maar ook zonder zelf in te zetten of gebruik te maken van het podium. Zet minister en "beleid" weg als weird en drama, duw er een kurk in, en laat het vol in beeld struikelen. Zelfs, juist, als dat wil zeggen dat we vervolgens collectief in ons hemd staan bij buitenlandse media die komen kijken ...

Hier ligt een cruciale rol voor de poortwachters van het bestel: media, en met name journalistiek.

We onderschatten het vaak, maar conforme politiek volgt. Krijgt het de prikkels niet van de poortwachters en de burgers om de oogkleppen af te doen dan zal het binnen kaders blijven zoals gevormd door het machtscluster in de arena. En dat is er niet een van conforme politiek, integendeel.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:44
Virtuozzo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:47:
Zelfs, juist, als dat wil zeggen dat we vervolgens collectief in ons hemd staan bij buitenlandse media die komen kijken ...
Het is denkbaar dat men daar ook wanhopig op zoek is naar werkende manieren om het fenomeen te beteugelen. Misschien krijgen we dan weer een rol als gidsland :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Virtuozzo
  • Niet online
mekkieboek schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Het is denkbaar dat men daar ook wanhopig op zoek is naar werkende manieren om het fenomeen te beteugelen. Misschien krijgen we dan weer een rol als gidsland :)
Nu ja, we zullen de handen uit de mouwen komen te steken. Het alternatief is dat (of we het nu doorhebben of niet) we - zoals een kennis dat plastisch uit deed drukken - in navolging van Londongrad de, nu ja, prostituee van autoritarisme op het continent worden. Eindigt nooit goed.

Al helemaal niet vanwege de sturende rol van georganiseerde misdaad (clusters, dynamiek, gedragskaders) bij de moderne variant, it eats the networked corrupt and their kids for breakfast too, tenslotte.

Gidsland. Dat zijn we al sinds de jaren '80 niet meer, niet in de zin van het zou moeten zijn. Al hebben we het daarna nog gespeeld, in het exporten van de valstrik van de Derde Weg school naar de VS, om maar iets te noemen.

Maar wie weet worden we wakker en nemen we het voortouw. Levert flink op. Zouden we moeten weten.

• Virtuozzo
  • Niet online
iamerwin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

[Afbeelding]

Mij viel vooral op hoe de focus bij weerstand tegen buitenlandse beïnvloeding op magische wijze niet langer gaat over geopolitieke conflictdynamiek, opmars van zogeheten hybride regimes (organised crime + self-established intelligence communities), de perikelen van elite capture en zo meer.

Maar ... religie ...

Natuurlijk, welke religie, inderdaad - terwijl als we nu echt kijken naar de meest problematische buitenlandse beïnvloeding op basis van religie, tja, dat is juist het cultisme van de zeloten in de VS, samen met de zeloten uit het Rusland van Dugin 8)7

Ik kan helaas niet de rapportage hierover vinden die in het topic van de Amerikaanse verkiezingen voorbij kwam een paar weken geleden, maar de ironie is stuitend.

• iamerwin
ZieMaar! schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Dubbel omdat ze de verwachting hebben dat het vooral gericht is op bepaalde godsdiensten?
Dubbel, omdat het twee keer de exact zelfde tekst is.

(ben ik dan de enige die goed leest?!)

• Dennis
redwing schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:35:
Ik mis die context niet, in dat geval zaten we gewoon echt in een plotselinge crisis. En die regels werden toen aangepast om die crisis te boven te komen. Dat is niet te vergelijken met iets dat al heel wat jaren zo goed als stabiel is.
Ik begrijp niet waarom je überhaupt de link legt met de asielcrisis. Dit is gewoon een maatregel van het kabinet die daar helemaal los van staat en bedoeld is om projecten voor woningbouw te versnellen. Bovendien is het een wet die door Minister de Jonge is opgesteld en ingediend.

Ik denk dat jij twee dingen door elkaar haalt, namelijk een ander voorstel (wat wel van het huidige kabinet komt) om bezwaarmogelijkheden van asielzoekers te beperken. Maar die noemde ik helemaal niet in mijn eerste bericht.
Dat zou kunnen, maar dan zou daar een goede onderbouwing van moeten zijn. Die onderbouwing mist alleen (wat ook een van de kritiekpunten is op dit regeerakkoord).

En ik ben op zich ook niet tegen minder bezwaarmogelijkheden, maar dan dus wel met onderbouwing en een duidelijke opzet waarin de rechten van de betrokkenen wel gewaarborgd worden.
Dan moet je dus bij voormalig minister De Jonge zijn, want het wetsvoorstel waar jij nu vanalles van vindt komt uit zijn koker.
Bedenk dat we nog geen 10 jaar geleden helemaal geen BOA's hadden. Die zijn er alleen gekomen als bezuiniging op de politie omdat je dan goedkopere mensen in kon zetten met minder opleidingen. Als we die BOA's nu weer steeds meer laten doen kun je ze beter afschaffen en terug gaan naar politie-agenten.
Ten eerste klopt dat niet, want BOA's zijn er al veel langer (Wikipedia zegt sinds 1994 toen het in de wet kwam, maar de eerste jaren werd het nog amper ingevuld). Ten tweede draai je oorzaak en gevolg om: de politie trok zich steeds meer terug en daarom gingen gemeenten en andere instanties dat opvullen met BOA's. We zij het denk ik trouwens eens dat het beter is de politie weer gewoon op sterkte te maken en te stoppen met al die losse BOA's.
Alleen werkt dat afschrikken niet echt. Zou dat wel werken, zou je de laatste tijd een steeds kleinere stroom asielzoekers gehad hebben. Je ziet echter dat dat redelijk gelijk blijft en dat we met de uitgeklede opvang in Nederland alsnog gewoon op het gemiddelde zitten.
Ik vind dat Nederland helemaal geen uitgeklede opvang heeft dus kan daarom ook je stelling niet onderschrijven. Je kunt hier uitgeprocedeerd zijn en gewoon verblijven en je krijgt als je je netjes gedraagt nog gewoon opvang, leefgeld, etc. toe.
Naar mijn idee zou het veel meer afschrikken als je mensen binnen een paar weken na binnenkomst al kunt vertellen dat ze pech hebben en weer terug moeten. De kans dat je ze dan ook daadwerkelijk terug kunt sturen is ook veel groter. Maar dan zul je juist moeten investeren om dit voor elkaar te krijgen.
Dat is één van de doelstellingen van het nieuwe EU-migratiepact (zoals je ook zelf al schreef in je laatste alinea), dus laten we hopen dat dit doel daarmee inderdaad wordt bereikt.

• Dennis
Omdat alle belangrijke dingen al zijn dichtgetimmerd in internationale verdragen of beleidsmatig door de EU worden geregeld, waardoor het kabinet heel weinig kan uitrichten.

• redwing
Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:57:
[...]

Ik begrijp niet waarom je überhaupt de link legt met de asielcrisis. Dit is gewoon een maatregel van het kabinet die daar helemaal los van staat en bedoeld is om projecten voor woningbouw te versnellen. Bovendien is het een wet die door Minister de Jonge is opgesteld en ingediend.
Omdat ik eigenlijk de woningcrisis bedoel, maar om de een of andere reden overging naar asielzoekers :+ Het verhaal blijft echter hetzelfde, toen lag de woningbouw stil door de corona-crisis en was er echt iets aan de hand. Nu hebben we simpelweg tijdenlang een regering gehad die riep dat er gebouwd moest worden en dan niets deed en het aan de 'markt' over liet. Draai je dat nu om en ga je wel degelijk werken aan het bouwen van meer huizen, heb je die aangepaste regels/wetten niet nodig. Er zijn nl. heel veel dingen te verbeteren zonder dat je zulke wetten nodig hebt.
[...]
Dan moet je dus bij voormalig minister De Jonge zijn, want het wetsvoorstel waar jij nu vanalles van vindt komt uit zijn koker.
Dat weet ik, de voorgaande rechtse kabinetten waren wat een hoop dingen betreft niet veel beter.
[...]
Ten eerste klopt dat niet, want BOA's zijn er al veel langer (Wikipedia zegt sinds 1994 toen het in de wet kwam, maar de eerste jaren werd het nog amper ingevuld).
Klopt, ik zat met de samenvoeging rond 2010 in mijn hoofd omdat ze rond die tijd ook meer bevoegdheden kregen. Tot die tijd was het een zooitje ongeregeld met een hoop verschillende bevoegdheden. Sindsdien is dat enigszins gelijk getrokken.
Ten tweede draai je oorzaak en gevolg om: de politie trok zich steeds meer terug en daarom gingen gemeenten en andere instanties dat opvullen met BOA's. We zij het denk ik trouwens eens dat het beter is de politie weer gewoon op sterkte te maken en te stoppen met al die losse BOA's.
Er werd toen iedere keer zoveel bezuinigd dat de agenten verdwenen en het alleen maar ingevuld kon worden met minder goed opgeleide mensen. Maar die mensen zijn we sindsdien wel steeds meer taken zijn geven en schijnbaar is het dan raar dat ze het op een gegeven moment niet aankunnen? Vandaar dat ik zeg dat we heel veel problemen al op kunnen lossen door eerst eens de politie weer te versterken.
[...]
Ik vind dat Nederland helemaal geen uitgeklede opvang heeft dus kan daarom ook je stelling niet onderschrijven. Je kunt hier uitgeprocedeerd zijn en gewoon verblijven en je krijgt als je je netjes gedraagt nog gewoon opvang, leefgeld, etc. toe.
De opvang is al ondermaats bevonden volgens de standaarden die we zouden moeten hebben. Daar valt dus weinig van te vinden, we hebben gewoon een uitgeklede opvang. Zeker als je ook nog meeneemt dat we een structureel ruimte-tekort hebben omdat we steevast begroten ruim onder wat het COA aangeeft nodig te hebben.

Wat opvang en leefgeld betreft is het ook heel simpel. Het is al minimaal en doe je dat niet, gaan ze de criminaliteit in en ben je nog veel meer geld kwijt aan schade, handhaving, gevangeniskosten e.d.

Het probleem met dit soort zaken is dat het buikgevoel niet overeen komt met de werkelijkheid. Ik zou ook het liefste zien dat elke uitgeprocedeerde asielzoeker de grens over gezet werd. Maar waarheen dan? En dan is de huidige gang van zaken toch echt de beste en goedkoopste optie.
[...]
Dat is één van de doelstellingen van het nieuwe EU-migratiepact (zoals je ook zelf al schreef in je laatste alinea), dus laten we hopen dat dit doel daarmee inderdaad wordt bereikt.
Mijn punt is vooral dat het daar zal moeten worden opgelost. Als wij eenzijdig de grenzen dicht gooien gaat dat de problemen alleen maar vergroten. Dit is echt iets dat je bij de bron moet aanpakken en ook in Europees verband. Nederland doet nu wat symboolpolitiek, maar zelfs als het toegestaan zou worden zou dat alleen maar meer zooi opleveren. Die asielzoekers vinden de weg toch wel, alleen worden het dan criminelen op straat ipv dat ze in een opvang zitten.

[removed]

• HEY_DUDE
Asielminister Marjolein Faber heeft daarbij een bijkomend probleem: haar politiek adviseur blijkt niet welkom op het ministerie, nu hij nog altijd niet door de screening van de geheime diensten is gekomen.
Volgens de telegraafhttps://www.telegraaf.nl/...rek-aan-politiek-handwerk

De rest zit achter een paywall. Bij een normale partij zouden er terecht zorgen zijn om het personeelsbeleid en de veiligheid.

Iemand die de rest van het artikel kan posten? Kan ook wel weer een sensatie dingetje van de telegraad zijn.

• Dennis
redwing schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:37:
De opvang is al ondermaats bevonden volgens de standaarden die we zouden moeten hebben. Daar valt dus weinig van te vinden, we hebben gewoon een uitgeklede opvang. Zeker als je ook nog meeneemt dat we een structureel ruimte-tekort hebben omdat we steevast begroten ruim onder wat het COA aangeeft nodig te hebben.
Prima dat we dat van onze eigen opvang vinden, maar dat betekent nog niet dat asielzoekers de opvang hier prima kunnen vinden. Misschien is onze opvang wel kwalitatief ondermaats, maar alsnog beter dan in landen zoals Italië en Spanje.
Wat opvang en leefgeld betreft is het ook heel simpel. Het is al minimaal en doe je dat niet, gaan ze de criminaliteit in en ben je nog veel meer geld kwijt aan schade, handhaving, gevangeniskosten e.d.

Het probleem met dit soort zaken is dat het buikgevoel niet overeen komt met de werkelijkheid. Ik zou ook het liefste zien dat elke uitgeprocedeerde asielzoeker de grens over gezet werd. Maar waarheen dan? En dan is de huidige gang van zaken toch echt de beste en goedkoopste optie.

Mijn punt is vooral dat het daar zal moeten worden opgelost. Als wij eenzijdig de grenzen dicht gooien gaat dat de problemen alleen maar vergroten. Dit is echt iets dat je bij de bron moet aanpakken en ook in Europees verband. Nederland doet nu wat symboolpolitiek, maar zelfs als het toegestaan zou worden zou dat alleen maar meer zooi opleveren. Die asielzoekers vinden de weg toch wel, alleen worden het dan criminelen op straat ipv dat ze in een opvang zitten.
Wat mij betreft dus gewoon interneren. Totdat ze vrijwillig teruggaan. En nee, dat kan nu (juridisch) ook niet volgens allerlei verdragen etc.

• HEY_DUDE
Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Wat mij betreft dus gewoon interneren. Totdat ze vrijwillig teruggaan.
Lijkt me een vrij dure oplossing. De bed bad en brood willen we ook al niet betalen. Interneren zal in wedergeval bed bad en brood moeten bevatten. Verder forse beveiliging, mensen die niets te verliezen hebben, dat brengt niet het beste naar boven. En wat te doen met minderjarigen ook maar interneren?

En voor hoe lang interneren, levenslang, als het land niet meewerkt? Dat is een dure grap.

• Dennis
HEY_DUDE schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:07:
Lijkt me een vrij dure oplossing. De bed bad en brood willen we ook al niet betalen. Interneren zal in wedergeval bed bad en brood moeten bevatten. Verder forse beveiliging, mensen die niets te verliezen hebben, dat brengt niet het beste naar boven. En wat te doen met minderjarigen ook maar interneren?

En voor hoe lang interneren, levenslang, als het land niet meewerkt? Dat is een dure grap.
Er zitten allerlei haken en ogen aan. Ook juridisch. Kostenaspect is ook terecht. Alleen denk ik dat van de dreiging met een paar jaar opsluiten al genoeg afschrikwekkende werking uit gaat.

Je ziet met Denemarken dat als je een streng beleid voert, dat op voorhand al minder asielzoekers een aanvraag doen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:51

crisp

Devver

Pixelated

Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Prima dat we dat van onze eigen opvang vinden, maar dat betekent nog niet dat asielzoekers de opvang hier prima kunnen vinden. Misschien is onze opvang wel kwalitatief ondermaats, maar alsnog beter dan in landen zoals Italië en Spanje.
Tsja, oordeel zelf: https://www.rtvdrenthe.nl...kinderen-meer-te-plaatsen

maar als het ergens anders nog erger is dan kan het hier ook nog wel een tandje minder?

Intentionally left blank

• HEY_DUDE
Dennis schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Er zitten allerlei haken en ogen aan. Ook juridisch. Kostenaspect is ook terecht. Alleen denk ik dat van de dreiging met een paar jaar opsluiten al genoeg afschrikwekkende werking uit gaat.

Je ziet met Denemarken dat als je een streng beleid voert, dat op voorhand al minder asielzoekers een aanvraag doen.
Dat Deens model werkt hier, maar denk niet in Italie en Griekenland. Verder is het deels een waterbed. We kunnen natuurlijk doen of we niet bij Europa horen, maar uiteindelijk kunnen we het denk ik beter samen oplossen.

Hoeveel afschrikking heb je nodig voor mensen die met redelijke kans op de dood een overtocht wagen. En als ze al in de EU zijn, vervolgens nog een keer hun leven wagen naar het VK. Denk dat dat Deens model ook maar beperkt houdbaar is.

Wat niet helpt is nu weer een oorlog in het Midden-Oosten, lange termijn oplossingen liggen toch meer in vrede en stabiliteit in Noord Afrika en het Midden-Oosten.
Pagina: 1 ... 36 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic