Hmm... Ik denk dat er inderdaad veel mensen visueel ingesteld zijn en dat dit een impact heeft op de discussie. Bij een duur huis kan je ook denken aan alles waarbij je geen gedeelde voordeur hebt, maar visueel stel ik me inderdaad een oud villa met een stuk grond waar je op kan voetballen.
Mogelijk dat we de term "duur" beter kunnen laten varen en onderzoeken hoe de term "betaalbare/onbetaalbare woning" invloed heeft op ons?
Om even een idee te geven: Eerder hadden we het over een rijtjes woning van 500.000, in andere woorden een half miljoen. Dat klinkt in mijn oren niet als betaalbaar, maar ook niet als duur, echter dat was pas toen ik het over vijfhonderdduizend veranderd had in half miljoen.
[...]
Als er niks veranderd, en de instroom wordt 25% lager morgen. Denk jij dat dat geen grote impact heeft op de problemen rond initiele opvang van asielzoekers? Dat is alles wat ik schreef.
Niet echt, de doorstroom (naar andere locaties) is dusdanig laag dat het zeker een maand of twee duurt voordat de opvang in Ter Apel verlichting ervaart. En waarschijnlijk een jaar voordat het op acceptabel niveau is en men in Ter Apel niet langer meer crisis ervaart. Dan komt er nog al het achterstallig werk dat ingehaald moet worden en zijn er ook andere locaties in Nederland die willen afschalen. Zelfs met een 100% reductie in instroom zal men het niet snel opgelost krijgt. En daarboven komt er nog bij dat werkprocessen bedoeld voor tijdens een crisis uitermate ongeschikt zijn buiten een crisis.
Maar laten we doen alsof dat allemaal goed gaat en we competent zijn, dan doen we de grenzen weer openen. En dan is de grote vraag: Zal het systeem weer barsten gaan tonen?
Met de roep naar een kleinere overheid en bezuinigingen zal het huidige systeem eerder afgeschaald dan opgeschaald worden. En dus zullen we de volgende keer nog sneller in de problemen zitten.
Daarom is de oproep naar een systematisch oplossing ook zo afwijzend tegen tijdelijke oplossingen zoals de grenzen dichtgooien. Het werkt misschien tijdelijk, maar daarna zit Nederland veel dieper in de stront. En voor je het weet hebben we vergelijkbare problemen als de Zweden: Probleemwijken, bendegeweld en moordpartijen.
Overigens wil ik hier niet Nederland vergelijken met Zweden, maar door de jaren heen is er zo vaak geroepen om het Zweeds Model of het Deense Model (
welke voor Nederland geen optie is) dat ik die bij voorbaat al afwijst.
Conclusie: Nederland is in veel opzichten uniek, zowel in oplossingen als problemen. Maar tijdelijke oplossingen zullen tijdelijk zijn en oplossingen uit het buitenland zullen zelden hier werken. Daarom is het voor Nederland ook zo belangrijk om op zoek te gaan naar een systematisch oplossing. En dat zou al lang mogelijk geweest was het niet dat we te veel aandacht geven aan populistisch uitspraken die totaal niet haalbaar zijn.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel