dawg schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:17:
@
Dennis wellicht kunt u zich eens afvragen hoe het mogelijk is dat de politieke partij die (naast extremisten van PVV) het hardst ageert tegen migratie en daar zelfs voor bereid is te liegen of kabinetten vroegtijdig te laten vallen, dezelfde partij is die sinds WO2 het vaakst regeringsverantwoordelijkheid heeft gedragen, en er nog steeds problemen zijn omtrent het migratiedossier.
Dat moet de VVD zijn

. Daar ben ik ooit lid van geweest, totdat Henry Keizer de partij de vernieling in hielp en het vooral ging draaien om de macht behouden.
Dat kan verschillende dingen betekenen:
Men vindt het stiekem wel lekker om relatief gemakkelijk verkiezingen te winnen door migratie als speerpunt in te zetten. Hierdoor heeft men ook geen incentive om bijvoorbeeld tekorten in de asielopvang op te lossen of procedures te versnellen, wanneer men dat wel zou doen ondergraaft men hun eigen tactiek.
Helemaal met u/je eens maar om andere reden. De VVD zegt altijd dat ze streng zijn qua migratie etc. (vooral in verkiezingstijd) maar als puntje bij paaltje komt gebeurt er niets. En mede als gevolg daarvan heeft nu een groot aantal kiezers op de PVV gestemd.
Men is met handen en voeten gebonden wegens Europees beleid en internationale verdragen (over bijvoorbeeld mensenrechten). Ook wel lekker aangezien men dan meteen problemen dankbaar op de Unie kan afschuiven.
Ik ben persoonlijk niet zo van Europese regels en internationale verdragen omdat we op allerlei terreinen als land steeds minder zelfbeschikking hebben. Wat mij betreft zijn verdragen dus niet heilig. Als die het oplossen van problemen in ons land in de weg staan, moeten we ze gewoon opzeggen. Voor Europese regels ligt dat uiteraard wat complexer, maar we mogen best wat meer voor onszelf opkomen. Ik vind het echt idioot dat de afgelopen jaren de regering de wil van de Tweede Kamer meermaals naast zich neer heeft gelegd waar het aankwam op stemgedrag in Brussel.
En ik snap heus dat de regering in zekere zin los staat van de Kamer, maar juist door dat soort acties ondermijn je het vertrouwen in de politiek.
Het is ook wel lekker om oppositiepartijen om de oren te slaan met argumenten die haaks staan op hetgeen men zelf over migratie en de vermeende problematiek daarbij op tafel legt. Doe dit pakweg 20 jaar en de oppositiepartijen hebben een stigma waar ze niet zomaar meer vanaf komen.
Wat bedoel je hier nu precies? Ik begrijp het niet helemaal

.
In alle gevallen kun je stellen dat we van de rechtsconservatieve zijde realistisch gezien geen duurzame oplossing kunnen verwachten. Allereerst wordt het ogenschijnlijke probleem naast opgeblazen, ook mede zelf gecreëerd. Te weinig opvangplekken, spreidingswet torpederen, geen noemenswaardige controle op malafide uitzendbureaus die massaal arbeidsmigranten uit Oost-Europa hierheen halen, geen noemenswaardige controle op tewerkstelling en huisvesting van arbeidsmigranten. Ten tweede heeft men migratie nodig voor hun achterban. Dat gaat op voor VVD en PVV, we vergeten namelijk nog weleens dat Wilders een VVD’er is, nog steeds. Daarnaast geldt hetzelfde voor BBB en CDA, omdat zonder migratie met name de akker- en tuinbouw instort.
De grote vraag is: was het dan wel gelukt als we nu een kabinet "over links" zouden hebben gehad? Zou de PvdA dan ook maatregelen hebben genomen om afgewezen asielzoekers en illegalen het land uit te zetten? Zou er dan door de spreidingswet wel capaciteit zijn gekomen in Ter Apel? Dat is nog maar zeer de vraag, want er is simpelweg
geen plek in gemeenten. Je kunt ze wel dwingen, maar die huizen kunnen ze niet toveren. En wat er dan eventueel als noodscenario gebeurt (net als nu ook al, zij het op iets kleinere schaal) is al die asielzoekers in hotels stoppen. Allemaal tegen € 100,- per nacht want die hotelketens weten het goed uit te buiten. Het is een enorme kostenpost voor gemeenten.
Nu kun je stellen dat dat slechts arbeidsmigratie betreft. Dat klopt, echter zijn asielzoekers in de minderheid. Zijn deze mensen vaak op de vlucht voor oorlog, geweld, vervolging. En wordt - ook door diezelfde rechtsconservatieve partijen - de enige instrumenten tot onze beschikking drastisch afgebouwd en botweg geblokkeerd of genegeerd, of juist omarmd met bijbehorende doemscenario’s wanneer we dat niet doen. Te weten ontwikkelingssamenwerking, het inperken van belastingontwijking & belastingontduiking, en het tegengaan van oneerlijke concurrentie middels handelsverdragen en subsidies.
Hier noemt u/je goede punten. Mensen die voor oorlog of geweld vluchten willen de meeste mensen hier best opvangen. Het gaat vooral om economische vluchtelingen waar
geen draagvlak voor is. We moeten dat onderscheid dus veel beter gaan maken.
Ontwikkelingssamenwerking mogen we best strenger op zijn vind ik. En verder ben ik het met u/je eens dat we al die belastingontwijking en -ontduiking veel strenger moeten aanpakken. En inderdaad verwacht ik daar niet veel van met dit kabinet.
Wilt u dus wél serieus beleid zien wat niet enkel met woorden bedreven wordt, zult u in elk geval niet op rechtsconservatieve partijen (en in mindere mate in het verlengde daarvan christelijke partijen) moeten stemmen. Een blik werpen in de geschiedenis maakt dat in feite iedereen tot deze conclusie kan komen.
Ware het niet dat mensen zich vaak identificeren zijnde links/rechts/progressief/conservatief en daadwerkelijk gevoerd beleid, wetenschappelijk onderbouwde feitelijkheden en simpelweg de realiteit, minder vaak zwaarwegend zijn voor stembepaling.
Ik zie mezelf als linksconservatief. Een passende partij ontbreekt in ons politieke landschap vind ik, al komt de SP nog wel in de buurt. De vraag is soms alleen wat weegt dan zwaarder: het linkse of het conservatieve.