Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 206.434 views

Onderwerpen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier nog een hypothese over de vernietiging van Russische AA wat we de laatste tijd gezien hebben:

The Western Satellites are seeking Russian Air Defenses

During the last 45 days, 3 Russian anti-air complexes like the S-300 and S-400 were totally or partially destroyed by Ukrainian western-operated missiles. The last one was 48 km inside Russian territory, and had its position informed by western allies who located the system by satellites and provided the coordinates for the Ukrainian Army.

Now, the Russians are moving Buk and Pantsir batteries to reinforce the uncovered perimeters. As I mentioned in a previous post, the Russian complexes were completely without any integration, similar to the recent S-400. It had only four 5P85SM2-01 launchers with 16 48N6DM missiles and one six-channel 92N6 illumination radar. Against this, Ukraine used some HIMARS batteries successfully overloading the launchers.

But why are the Western allies hunting these batteries knowing that the Russians have several dozen of these divisions with more than a thousand launchers? The answer is that deploying new systems takes time to move, time to set up and more time to integrate the systems.

The Western allies are analyzing by satellite, how long Russia takes to deploy a new system and all the deployment process to cover a region.

Then another question comes to mind: Can the Russians deploy Buk M3, Tor-2M, or Pantsir systems quickly to cover that zone? Yes, but these systems are even easier to overload, and we can't compare.

They have a shorter range and aren’t as efficient against missiles. The latest upgrades in some S-300 and S-400 Triumph systems gave them good performance against most missiles.

Why are the allies adopting this strategy on Russian anti-air complexes?
Either they are planning large deliveries of missiles for Ukraine and are opening the way, or they are timing how long it takes Russia to perform each task related to anti-air systems, probably considering larger operations to create intervals to operate and protect the F-16 in the future.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:27

HaterFrame

Well... Poo came out!

Oh man, ik kan niet wachten tot de f16s komen.
Nu ook deze boven Russisch grondgebied ingezet mogen worden icm bovenstaand verhaal.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZV8ItqftgFdDPACdFG6dvryg3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEMMG2tyyhemcvh0S1pshqWd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:28

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

HaterFrame schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:15:
Nu ook deze boven Russisch grondgebied ingezet mogen worden icm bovenstaand verhaal.
Boven Russisch grondgebied is wellicht onwaarschijnlijk. Doelen aanvallen op Russisch grondgebied of luchtverdediging zijn waarschijnlijk de inzetmogelijkheden.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ook weer een raffinaderij aangevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37

Snow_King

Konijn is stoer!

user109731 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:48:
Ook weer een raffinaderij aangevallen.
[Embed]
In de tussentijd gaat UA lekker door. Inmiddels geven we er minder aandacht aan omdat de nieuwigheid er vanaf is, maar UA gaat door.

Soms wordt het succes van UA vergeten, te denken aan:
- Zwarte Zee waar Rusland weinig meer te vertellen heeft. Export vanuit Odessa gaat inmiddels gewoon door
- Cherson welke al weer een ruime tijd terug is in handen van UA
- De Krim waar het steeds moeilijker wordt voor RU

Rusland weet alleen met hele domme en brute kracht een spoor van vernieling achter te laten, maar verder dan dat komen ze eigenlijk gewoon niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik zou nog geen victorie kraaien. De Russen hebben gebruiken wel hoofdzakelijk dommekracht maar daar hebben ze dan ook heel veel van.

Natuurlijk wordt het wel flink minder maar Oekraine is er nog lang niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Laatst online: 22:37

Snow_King

Konijn is stoer!

Indoubt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:19:
Ik zou nog geen victorie kraaien. De Russen hebben gebruiken wel hoofdzakelijk dommekracht maar daar hebben ze dan ook heel veel van.

Ik noem het ook nog geen victorie, maar we mogen wel eens stil staan bij wat UA allemaal voor elkaar heeft gekregen tegen het o-zo machtige en grote Rusland.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:52
Indoubt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:19:

Ik ben vooral een enorme lurker in dit topic, maar ik wil hier toch eens op inhaken.

Ik merk namelijk dat ik het enorm lastig vind om nu te bepalen hoe goed of slecht het echt gaat voor Oekraïne. Op diverse officiële nieuwsbronnen zijn ze overwegend negatief over de situatie, terwijl we hier (in mijn beleving) vooral de positieve punten belichten.

En begrijp me niet verkeerd, dat lees ik ook veel liever dan de negatieve verhalen. Maar ik dacht ergens een jaar geleden hier te lezen: "yes, 4000 tanks vernietigd, het einde is nu in zicht want ze hebben er maar 4500". Maar ondertussen staat de teller op bijna het dubbele en komen er elke dag tientallen bij.

Zo word ik eigenlijk heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees. En ik snap ook heus wel dat niemand de echte waarheid kan vertellen, maar ik blijf dit wel lastig vinden :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:29

Fanta

FordPerformance™️

Denman schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Ik ben vooral een enorme lurker in dit topic, maar ik wil hier toch eens op inhaken.

Ik merk namelijk dat ik het enorm lastig vind om nu te bepalen hoe goed of slecht het echt gaat voor Oekraïne. Op diverse officiële nieuwsbronnen zijn ze overwegend negatief over de situatie, terwijl we hier (in mijn beleving) vooral de positieve punten belichten.

En begrijp me niet verkeerd, dat lees ik ook veel liever dan de negatieve verhalen. Maar ik dacht ergens een jaar geleden hier te lezen: "yes, 4000 tanks vernietigd, het einde is nu in zicht want ze hebben er maar 4500". Maar ondertussen staat de teller op bijna het dubbele en komen er elke dag tientallen bij.

Zo word ik eigenlijk heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees. En ik snap ook heus wel dat niemand de echte waarheid kan vertellen, maar ik blijf dit wel lastig vinden :)
Tsja. Definieer 'officiële nieuwsbronnen'.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 16:30
Denman schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:19:

Het raakt wel echt op bij Rusland. Maar het leger was enorm, dus het duurt ook lang voordat echt alles gesloopt is. Bijv. aan het Charkiv front worden veel minder tanks ingezet dan logisch is. Dat doen ze niet omdat het handig is om alleen met lichtbewapende infanterie aan te vallen.

Wat je ziet is dat Oekraïne nu veel last heeft van glijbommen. Die waren er eerder niet. Toen schoot Rusland gewoon met artillerie de boel plat. Zo zit er langzaam verschuiving in wat Rusland nog heeft.

En zo zal Oekranïne een antwoord moeten vinden op de glijbommen. En mischien duikt er dan weer iets anders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
HaterFrame schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:15:
Ja, dit hoorde ik dus gisteren voor het eerst. Beetje weinig media-aandacht aan besteed denk ik. Hoe is deze goedkeuring tot stand gekomen? Kan geen kamerstemming vinden oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

g1n0 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Ja, dit hoorde ik dus gisteren voor het eerst. Beetje weinig media-aandacht aan besteed denk ik. Hoe is deze goedkeuring tot stand gekomen? Kan geen kamerstemming vinden oid.
Niet boven Russisch grondgebied. Doelen binnen Rusland. Substantieel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17
g1n0 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Ik denk niet dat het klopt. Het is veel te risicovol om F16 de grens over te laten vliegen, zeker ook omdat ze wapens hebben die ze op ruime afstand van de grens ook af kunnen schieten.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

https://nos.nl/artikel/25...ar-voor-doelen-in-rusland

Ze mogen gebruikt worden voor doelen IN Rusland Het gebruik is ook niet beperkt tot de grensstreek bij Charkiv, laat Bruins Slot weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Teaser voor een nieuwe bootjesvideo vandaag, zal wel weer zo'n drone bootje zijn?
"The greeting is not only gratitude, but also the destruction of another enemy ship in the Black Sea tonight. Details will follow a little later. The work of the Defence Intelligence of Ukraine, the naval strike, everything was accurate, minus one more enemy ship," Yusov said, before congratulating journalists on the holiday.

He added that "the details will be today and a vivid video as well".
https://www.ukrinform.net...p-yusov-in-black-sea.html

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-06-2024 11:34 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 23:03
@Denman Je ziet het aan bepaalde zaken. Rusland heeft bv blijkbaar bijna geen APC's meer want ze stuurt haar manschappen in Desert Cross buggies en Bukhankas het slachtveld op. Die dingen worden vervolgens en masse opgevreten door de drones waartegen ze NUL bescherming bieden, zelfs niet met cope cage. Ook de hoge aantallen uitgeschakelde manschappen duiden op een qua materieel leegbloedend Rusland. Hetzelfde verhaal hoor je dan van de enkele berichten van Russen die ons hier bereiken, dat van een compagnie van 100 er nog maar 12 resp. 1 persoon leeft.

Dit is de grinding phase van de oorlog. Poetin blijft doorgaan totdat hij het laatste materieel naar de frontlijn stuurt. Wij moeten laten zien dat we niet wijken.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boesOne
  • Laatst online: 13-06 10:05

boesOne

meuh

SkiFan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:36:
@Denman Je ziet het aan bepaalde zaken. Rusland heeft bv blijkbaar bijna geen APC's meer want ze stuurt haar manschappen in Desert Cross buggies en Bukhankas het slachtveld op. Die dingen worden vervolgens en masse opgevreten door de drones waartegen ze NUL bescherming bieden, zelfs niet met cope cage. Ook de hoge aantallen uitgeschakelde manschappen duiden op een qua materieel leegbloedend Rusland. Hetzelfde verhaal hoor je dan van de enkele berichten van Russen die ons hier bereiken, dat van een compagnie van 100 er nog maar 12 resp. 1 persoon leeft.

Dit is de grinding phase van de oorlog. Poetin blijft doorgaan totdat hij het laatste materieel naar de frontlijn stuurt. Wij moeten laten zien dat we niet wijken.
Historisch gezien heeft Rusland er wel vaker zo slecht voor gestaan, maar door domweg vol te houden kwamen ze er toch. De insteek is domweg onvergelijkbaar met ons concept van hoelang je door moet gaan met een oorlog. Laten we ze niet onderschatten.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
boesOne schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Historisch gezien heeft Rusland er wel vaker zo slecht voor gestaan, maar door domweg vol te houden kwamen ze er toch. De insteek is domweg onvergelijkbaar met ons concept van hoelang je door moet gaan met een oorlog. Laten we ze niet onderschatten.
Volgens mij doet niemand dat hier, maar half Europa heeft al verdragen voor de komende tien jaar ter ondersteuning van Oekraïne afgesloten. Die verdragen zijn een van de middelen die we hebben om aan Poetin te signaleren dat we voornemens zijn dit nog lang vol te houden.

Realiteit is dat onze wapenindustrie nu op stoom begint te komen, maar dat ook veel afhangt van hoe de verkiezingen in de VS gaan verlopen. Het feit dat Rusland na het offensief van de afgelopen weken rondom Kharkiv daar nu weer terrein lijkt te verliezen, stemt hoopvol.

Achteraf kun je pas zeggen welk offensief van de Russen hun Ardennenoffensief bleek te zijn. Maar dat het gaat komen staat voor mij nog steeds vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 22:19
Uiteindelijk komt er voor Rusland een kantelpunt waarop het leger dusdanig is uitgedund dat de nationale veiligheid in het geding komt.
Rusland zou land kunnen verliezen doordat ,bijvoorbeeld, Japan weer een groot stuk grondgebied gaat terugpakken wat ooit in Russische handen is gevallen.
China zou een poging kunnen doen en denk eens aan groeperingen als IS en zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:48
We moeten de Russen inderdaad niet onderschatten, zoals topsporters altijd zeggen je moet door de finish heen finishen.

Dus nu vol het gas erop qua leveringen, ook stoppen met al dat melden dat er misschien iets aankomt. Gewoon leveren en als het al in gebruik is melden. In de trant van o ja dat hebben we ook opgestuurd.

Vergeet vooral niet dat wij hier in Nederland al veel verloren hebben, de aanslag van desinformatie op onze democratie is groot.

De resultaten daarvan moeten zijn uitwerking voor een deel nog vinden. Dus nu denken dat we er al bijna zijn is heel gevaarlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Filmpje van een UA zee drone die een Russische sleepboot te grazen neemt. Op zich niet heel belangrijk, maar kijk vooral in het filmpje even naar het stukje waar de drone een opgeworpen versperring voorbij gaat die mogelijk is aangelegd om de zee/drones buiten de haven te houden.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/1Hhgf3dahB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Niet boven Russisch grondgebied. Doelen binnen Rusland. Substantieel verschil.
"Voor de F-16's geldt het principe dat je mag optreden op Russisch grondgebied op het moment dat het is in het kader van zelfverdediging" (bron: https://nos.nl/artikel/25...ar-voor-doelen-in-rusland)
"Toezeggingen van minister van Defensie Kajsa Ollongren dat Nederlandse F-16’s in het Russische luchtruim mogen worden gebruikt" (bron: https://www.telegraaf.nl/...europa-volkomen-dood-zijn)

Dit lijkt me toch dat ze wel degelijk IN Rusland mogen aanvallen, of ik moet de tekst echt verkeerd interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
[...]

Er wordt soms over het hoofd gezien dat de verliezen aan de Oekraïense zijde ook enorm zijn. Zo is Vovjansk niet alleen voor de Russen een verschrikking, maar ook voor de verdedigers. In de Donbass wordt niet langer gevochten langs de oude linies van 2014; de verdedigers bezetten veel momenteel minder goed voorbereide posities die ook dagelijks doelwit zijn van tientallen glide bombs.

Qua materiaal is het voor beide landen best spannend, maar qua mankracht kan Rusland de enorme verliezen veel beter aan. Dat Rusland niet kan profiteren van deze attritie betekent niet dat het er niet is.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

[...]

Als je hier mee doelt op WW2. Dat heeft Rusland alleen overleefd door de lend-lease met Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:50
Yakolev schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:04:
[...]
Er wordt soms over het hoofd gezien dat de verliezen aan de Oekraïense zijde ook enorm zijn. Zo is Vovjansk niet alleen voor de Russen een verschrikking, maar ook voor de verdedigers. In de Donbass wordt niet langer gevochten langs de oude linies van 2014; de verdedigers bezetten veel momenteel minder goed voorbereide posities die ook dagelijks doelwit zijn van tientallen glide bombs.

Qua materiaal is het voor beide landen best spannend, maar qua mankracht kan Rusland de enorme verliezen veel beter aan. Dat Rusland niet kan profiteren van deze attritie betekent niet dat het er niet is.
Waar haal je vandaan dat rusland de verliezen veel beter aan kan? Want als je naar de verhoudingen kijkt, zie je dat die over het algemeen ruim in het voordeel van Oekraïene is. En wel in zo'n mate dat de verhouding aan verliezen groter is dan de verhouding in aantal inwoners (van de goede leeftijd)

En nu is rusland wat makkelijker met mensen ronselen, maar zodra ze bij de steden aankomen, hebben ze toch een probleem (wat ook de reden is dat ze dat nog niet gedaan hebben). Ik zou er dus niet zomaar van uit gaan dat rusland het qua mankracht veel beter aan zou kunnen. De cijfers geven daar iig weinig onderbouwing voor, die geven eerder aan dat het aardig gelijk op gaat.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ukraine frustrated with US over F-16 pilot training
https://www.politico.com/...6-pilot-training-00161742
Ukrainian officials are pressing the U.S. and other countries to ramp up their F-16 pilot training, saying the current pipeline isn’t producing enough aviators to fly the jets that will be soon donated to Kyiv.

Ukraine says it has 30 pilots who are eligible to start training in the U.S. immediately. Yet the Biden administration has told Kyiv it lacks the school seats in its Arizona-based program to accept more than 12 pilot trainees at a time, according to three people with direct knowledge of the request. Two other facilities in Denmark and Romania have a similar issue with available training spots.

It’s the latest hurdle in the drawn-out effort to get modern F-16 fighter jets to Ukraine. Kyiv began pushing for the aircraft in the months following Russia’s full-scale invasion in February 2022, but was repeatedly rebuffed by the Biden administration. In May 2023, President Joe Biden greenlit other countries’ requests to send their F-16s, but logistical challenges repeatedly delayed the training. Further complicating the effort, it took months for Western countries to agree to send their own aircraft to Ukraine.
Moderatie comment: Voortaan graag benoemen waarom je dit stuk zelf belangwekkend vond om te delen.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 06-06-2024 20:55 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Zal zeker een kern van waarheid in zitten, maar het klinkt ook erg als FOG of war.

Maar de waarheid ligt in het midden denk ik

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mooie aankondiging op D-Day :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:32

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen we dwalen hier enorm af.

Een discussie over de impact op de wereldverhoudingen in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 of ergens anders, maar niet hier.

Nieuwe posts hierover in dit topic worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hm, de Gripen is juist op pauze gezet om de focus op de F-16 te houden, aangezien dat al complex genoeg is. En nu komt Frankrijk met een ander type gevechtsvliegtuig aanzetten :S

Sweden to pause plans on Gripens for Ukraine to focus on F-16s

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-06 11:35
XWB schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:49:
[...]

Hm, de Gripen is juist op pauze gezet om de focus op de F-16 te houden, aangezien dat al complex genoeg is. En nu komt Frankrijk met een ander type gevechtsvliegtuig aanzetten :S

Ik denk ook dat doe Franse toestellen nog wel een tijdje uit blijven. Het zal niet sneller gaan dan de f16s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Klinkt alsof ze een aantal leveren om iig de Scalp te kunnen lanceren.

Er zijn natuurlijk ook al een tijd piloten in Frankrijk aan het trainen.
https://theaviationist.co...n-pilots-training-france/

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 06-06-2024 21:12 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
XWB schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:49:
[...]

Frankrijk kan daarom zo een mooi gebaar maken op een heel zichtbaar moment zonder direct te hoeven leveren. Maar we speculeren hierbij over de timing.

Maar er is ook nog wel een strategisch aspect aan het nu afgeven van dit soort toezeggingen. Rusland zou alles in het werk gaan zetten om de F-16's op de korrel te nemen. Althans, het land doet zijn uiterste best om ons hiervan te overtuigen.

We zouden het gebaar van Frankrijk kunnen lezen als: "Rusland, doe geen moeite, want na de F-16's komen de Gripens, en daarna de Mirage 2000's, ze blijven komen."

Training van de piloten is wel een uitdaging in dat opvolgscenario. Op een gegeven moment zal Oekraïne toch met twee types moeten vliegen om een soort van continuïteit te behouden.

Nog even dit: We kennen Frankrijk inmiddels langer dan vandaag:
France24.com
French President Emmanuel Macron, in interview with French TV stations on Thursday, said France planned to sell Mirage 2000 warplanes to Ukraine. The Mirage 2000 is a French multi-role, single-engine, fourth-generation jet fighter.
Over timing: Het volgende klinkt heel concreet maar dat de doorlooptijd van een dergelijk programma rekkelijk kan zijn weten we inmiddels van de F-16. Maar een parallelle actie met de F-16's is niet helemaal uit te sluiten nog, totdat we betere tijdgerelateerde info hebben.
“Tomorrow we will launch a new cooperation and announce the transfer of Mirage 2000-5 fighter jets to Ukraine made by French manufacturer Dassault and train their Ukrainian pilots in France,” Macron told French TV in a live interview.
Over de rol van de 2000's: Aerotime.aero (ja een webadres...)
Amid the D-Day commemorative ceremonies, French President Emmanuel Macron announced the transfer of Dassault Mirage 2000-5 fighter jets to Ukraine.
[...]
The Mirage 2000 is a fighter jet developed by Dassault Aviation in the 1970s. The 2000-5 is an air superiority variant of the aircraft. Two French squadrons [1/2 Cigognes, 3/11 Corse – ed. note] are still operating the Mirage 2000-5, which should eventually be phased out and replaced by Rafale fighters.
Uit een Mirage 2000 Wikiblijkt dat het toestel Scalp capable is (zoals hier al is gesuggereerd):
Air-to-surface missiles:
  • 2× AM.39 Exocet (Mirage 2000 EG, Mirage 2000-5 Mk2)
  • 1× SCALP EG (Mirage 2000 D, Mirage 2000-5)
  • li]Crystal Maze[/li]
  • Crystal Maze II

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Novorussisk is aardig leeg gelopen lijkt het:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Justin Bronk (Senior Research Fellow for Airpower) van RUSI is niet heel erg onder de indruk van het nieuws.

En in ander luchtvaart nieuws, ik had in het Wapens en Systemen topic gepost over een Lancet die problemen leek te hebben met EW. The Military Watch denkt echter wel dat het een SU-25 heeft weten uit te schakelen.

Mogelijk een decoy wel.

[ Voor 43% gewijzigd door Yakolev op 06-06-2024 22:17 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

In de tweede helft jaren 80 zakte de Mirage 2000 verkoop in elkaar en er was een stevige upgrade nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hx5pfb8BvqwSXen3XVj9n_huGGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCR0iFHybH7E5TLbKTgbmwmx.jpg?f=fotoalbum_large

Taiwan, Qatar en UAE hadden het gekocht en de eerste Mirage 2000-5 straaljagers haalden Initial Operational Capability in 1997 in Taiwan.

Meer informatie over de Mirage 2000-5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qIzYro4Ssqvczu7rfefIdpqcfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERTFQEWLjKPmz7l7hUuLC5NM.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwaar komen ze nu? Iets dat al geëxporteerd geweest is, is niet zo gevoelig als je eigen straaljagers naar Oekraïne sturen.

Een recent geannuleerde wapendeal is een goede bron:
Indonesia scraps plan to buy Mirage fighter jets from Qatar

February 11, 2024 10:18 AM GMT+1Updated 4 months ago

JAKARTA, Feb 11 (Reuters) - Indonesia has ditched a controversial plan to buy 733 million euros ($790 million) worth of Mirage 2000-5 fighter jets previously used by Qatar, the defence ministry spokesperson said late on Saturday.

"There is no purchase of Mirage jets. Even though it was planned, it has been cancelled ... meaning there is no active contract," spokesperson Dahnil Anzar Simanjuntak said in a statement, but did not elaborate.
https://www.reuters.com/b...er-jets-qatar-2024-02-11/
Een jaar geleden had Indonesië voor 9 single-seaters en 3 two-seaters een deal getekend.
Indonesia confirms buying used fighter jets for $800 million after deal criticised

June 16, 2023 5:00 AM GMT+2Updated a year ago

The defence ministry said in a statement that Indonesia had signed the deal for 733 million euros ($792 million) with Excalibur International a.s., a unit of Czech defence company Czechoslovak Group (CSG) in January. The planes would be delivered within 24 months of that date.

The deal, for nine jets with single seats and three with double seats, was first reported earlier on Wednesday by Indonesian media, who quoted lawmakers raising doubts about it.
https://www.reuters.com/w...al-criticised-2023-06-14/
Leveringstermijn binnen 24 maanden. Ik zie het tegen juni volgend jaar aankomen als het bestaande contract naar een andere klant doorgeschoven is.

Wat maakt het zo dringend dat ze oude tweedehandsjes gingen kopen? Als je straaljagers door de ouderdom uit elkaar vallen, dan is het beter om voor de snelle levering van oude tweedehandsjes te gaan dan jaren wachten op nieuwe straaljagers.
"What is so urgent that we had to buy used and old jets?" the newspaper Kompas quoted lawmaker Tubagus Hasanuddin as saying.

The first Mirage 2000s flew in the 1980s, according to the website of manufacturer Dassault Aviation.

The ministry did not mention the age of the jets. It said they will come with three years of support service and pilot training.
3 jaren aan training en support.

Exacte types:
Qatari Emiri Air Force: The Qatari Emiri Air Force previously operated 12 Mirage 2000s, comprising 9 Mirage 2000-5EDA fighters and 3 Mirage 2000-5DDA trainers.
Nu moeten de Tsjechen een dozijn Mirage 2000-5 nog ergens kwijt geraken en Oekraïne is een goede bestemming.

Taiwan bestelt genoeg onderdelen voor de Mirage 2000-5 om de straalmotor en air-to-air missiles werkend te houden. Altijd handig om met andermans bestelling of production run mee te liften.
Military to spend NT$10.2bn on spare jet parts

Sat, Jan 06, 2024 page2

The military has committed to spending NT$10.2 billion (US$328.77 million) on purchases of spare engine parts for the air force’s Mirage 2000-5 fleet to ensure combat readiness of the French-made fighters after more than two decades in service, a source said on Thursday.

The Ministry of National Defense is awarding the NT$10.2 billion contract to Paris-based Safran Aircraft Engines for “spare engine parts,” a Government e-Procurement System notice said.

According to the notice, the order is to be fulfilled starting from this month until December 2028 in Hsinchu, with the Republic of China Air Force listed as the competent agency.
https://www.taipeitimes.c...ves/2024/01/06/2003811693
The latest deal marks the third contract the ministry has signed with foreign companies over the past month to ensure that its two-decade-old Mirage 2000-5 fighters remain available and mission capable, the source said.

A day earlier, the ministry said it had reached an agreement with a French company to buy parts and components for air-to-air missiles fired from its Mirage 2000-5s.

The parts and components are for MBDA MICA and R.550 Magic air-to-air missiles, the source said.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 06-06-2024 23:53 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 11:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-EC7afXdPMBTA-JG72p45pOWPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSkj7YgYqwgZOZje7CwXcqkd.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Laatst online: 20:44
5/5 missiles
48/53 brommersAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC_6J8zxO1eXzdQOdkRespumLXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RzvYzndLISom1xXcaBgdGkN3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
"NATO is planning to expand cooperation with Ukraine on defense technology and share more intelligence about Russia's electronic warfare capabilities, as some of its members lift constraints on Kyiv's ability to wage war," the article reads.

An agreement that introduces new frameworks for sharing information, including on supply chains for drones, will be finalized in time for the NATO summit in Washington in July, according to Van Weel.
https://www.ukrinform.net...sharing-with-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:06
Heel langzaam komen ze tot de conclusie dat er alleen gedreigd wordt met escalatie maar dat Rusland daar niet op voortborduurt. Ze kunnen meer delen en meer toestaan zonder dat dit consequenties gaat hebben. Uiteindelijk zal dit het conflict verkorten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Heel langzaam komen ze tot de conclusie dat er alleen gedreigd wordt met escalatie maar dat Rusland daar niet op voortborduurt. Ze kunnen meer delen en meer toestaan zonder dat dit consequenties gaat hebben. Uiteindelijk zal dit het conflict verkorten.
Ikverwacht dat hierbij ook meespeelt dat rusland op het slagveld ook keer op keer weinig voor elkaar krijgt. Zeker de laatste grote aanval heeft weinig opgeleverd en dat terwijl Oekraine op dat moment een groot munitie-tekort had. En iedere keer dat dat gebeurd, heb je minder te zeggen als grote macht.
Vorig jaar werd zoiets vaak nog gevolgd door een grote raket-aanval of ander machtsvertoon, maar ook die zie je niet meer. Pak daarbij dat de aanvallen op raffinaderijen in rusland nog steeds doorgaan zonder enige reaktie en rusland wordt wordt vanzelf een stuk minder dreigend.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-06 11:44

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat het ook een kwestie van gedachtenexperimenten zijn.
Ik bedoel - We weten dat Ruslands landleger voor meer dan 50% is uitgeschakeld qua materiaal. En die 50% had arguably ook het beste materiaal. De overige 40-50% is van minder kwaliteit over het algemeen. En dan zou Rusland openlijk oorlog met NATO riskeren? *knip* Niet op de man Tuurlijk doet Rusland dat niet.

Wat Rusland zegt is 'als jullie trainers in Oekraïne hebben dan moet je ermee rekening houden dan onze raketten ze kunnen raken. Ja, logisch alsof we daar zelf niet vooraf bij stil stonden. Het is wat rammelen aan de balken en hopen dat er ergens in de meute die het EU volk heet mensen bang en onzeker worden. Het nodeloos duur vinden of wat dan ook en dat er dan via die mensen anti-Oekraïne sentimenten worden aangewakkerd. De realiteit is echter dat iedereen weet hoe dit conflict is begonnen; niemand het doet vergeten en de balken goed vast zitten geschroefd.

[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 07-06-2024 13:29 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06 09:23
Auredium schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Ik denk dat het ook een kwestie van gedachtenexperimenten zijn.
Ik bedoel - We weten dat Ruslands landleger voor meer dan 50% is uitgeschakeld qua materiaal. En die 50% had arguably ook het beste materiaal. De overige 40-50% is van minder kwaliteit over het algemeen. En dan zou Rusland openlijk oorlog met NATO riskeren? *knip* Tuurlijk doet Rusland dat niet.

Wat Rusland zegt is 'als jullie trainers in Oekraïne hebben dan moet je ermee rekening houden dan onze raketten ze kunnen raken. Ja, logisch alsof we daar zelf niet vooraf bij stil stonden. Het is wat rammelen aan de balken en hopen dat er ergens in de meute die het EU volk heet mensen bang en onzeker worden. Het nodeloos duur vinden of wat dan ook en dat er dan via die mensen anti-Oekraïne sentimenten worden aangewakkerd. De realiteit is echter dat iedereen weet hoe dit conflict is begonnen; niemand het doet vergeten en de balken goed vast zitten geschroefd.
Het ligt iets ingewikkelder Poetin geloofd (dogmatisch) dat westerse democratieën gedoemd zijn te mislukken en dat hij alleen maar "de rotte deur hoeft in te trappen en het gele gebouw stort in". Ondanks dat dit niet helemaal volgens plan ging in Oekraïne blijft hij dit herhalen. Als we hem zijn gang laten gaan gaat hij proberen om iets te doen waardoor hij artikel 5 op de proef stelt, niet meteen door een enorme invasie maar door steeds kleine stukjes te pakken, salami tactics...

[ Voor 0% gewijzigd door teacup op 07-06-2024 13:31 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Er waren al berichten over dat ze schepen aan het verplaatsen waren naar Caspian zee, zou interessant zijn om daar confirmatie van te zien in de vorm van satelliet beelden.

Dan over een ander voertuig type, we zien (ook vanuit de FPV drone filmpjes) steeds meer Desertcross , maar ook ATV’s en Motoren. Nu ging ik er een beetje van uit dat de Russen op die motoren ze gewoon in de bezette gebieden buitgemaakt hadden en op die manier als transport gebruikten, maar blijkbaar is dit toch ook iets wat door het Russische leger geleverd wordt aan de soldaten.

Ik zag onlangs een filmpje van RU soldaten die aan het trainen waren om een loopgraaf te bestormen met 3-4 motoren (ze zette alleen de motor wel eerst netjes op het standaard bij aankomst bij de loopgraaf)

Maar zie ook onderstaande foto van nieuwe motoren en ATV’s die geleverd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QxXPPsXVzYbdRnSOF1ocQMSPrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHUmiFQYFrNUYsRXP9XRk9xZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

klaw schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Het ligt iets ingewikkelder Poetin geloofd (dogmatisch) dat westerse democratieën gedoemd zijn te mislukken en dat hij alleen maar "de rotte deur hoeft in te trappen en het gele gebouw stort in". Ondanks dat dit niet helemaal volgens plan ging in Oekraïne blijft hij dit herhalen. Als we hem zijn gang laten gaan gaat hij proberen om iets te doen waardoor hij artikel 5 op de proef stelt, niet meteen door een enorme invasie maar door steeds kleine stukjes te pakken, salami tactics...
Dat was altijd zijn plan. Maar Poetin zou inmiddels moeten inzien dat dit niet gaat werken. Aan 1 kant kosten deze kleine stukjes hem te veel. Aan de andere kant is NATO ook met de salami tactiek steeds verder aan het escaleren. In plaats van dat er steeds meer weerstand komt tegen steun aan Oekraïne krijgt Oekraïne steeds meer middelen en verdwijnen er steeds meer barrières.
Ik denk dat Poetin dit inmiddels ook wel door heeft maar inmiddels niet meer weet wat hij anders nog moet doen. (Hint - volledig terug trekken)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 15:40

pro_6or

amateur_60r

gise schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Er waren al berichten over dat ze schepen aan het verplaatsen waren naar Caspian zee, zou interessant zijn om daar confirmatie van te zien in de vorm van satelliet beelden.

Dan over een ander voertuig type, we zien (ook vanuit de FPV drone filmpjes) steeds meer Desertcross , maar ook ATV’s en Motoren. Nu ging ik er een beetje van uit dat de Russen op die motoren ze gewoon in de bezette gebieden buitgemaakt hadden en op die manier als transport gebruikten, maar blijkbaar is dit toch ook iets wat door het Russische leger geleverd wordt aan de soldaten.

Ik zag onlangs een filmpje van RU soldaten die aan het trainen waren om een loopgraaf te bestormen met 3-4 motoren (ze zette alleen de motor wel eerst netjes op het standaard bij aankomst bij de loopgraaf)

Maar zie ook onderstaande foto van nieuwe motoren en ATV’s die geleverd zijn.

[Afbeelding]
Wat voor mij interessant is aan deze foto’s is de staat waarin de vrachtwagens verkeren. Die komen duidelijk allemaal uit storage. Hummertje glimbumper zegt ook veel.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Aan het oostfront hebben de Oekraïners sinds lange tijd weer een tegenaanval uitgevoerd:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:48
In Luhansk is ook iets gaande. Lijkt een onderschepping?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:48:
Aan het oostfront hebben de Oekraïners sinds lange tijd weer een tegenaanval uitgevoerd:

[Twitter]

[Twitter]
Met als opmerking dat de Russen alleen maar een straat of 2 in het meest oostelijke deel van Kalinina hadden bezet, en dat was alleen volgens een Pro-Russische kaartenmaker.

Op Deepstate en LiveUA hebben de Russen het dorpje zelfs nog nooit bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Met als opmerking dat de Russen alleen maar een straat of 2 in het meest oostelijke deel van Kalinina hadden bezet, en dat was alleen volgens een Pro-Russische kaartenmaker.

Op Deepstate en LiveUA hebben de Russen het dorpje zelfs nog nooit bereikt.
Beide kanten op zijn de winsten iedere keer inderdaad marginaal. Zo'n bericht lijkt me dan ook vooral aan te geven dat het rusland niet lukt om verder op kan rukken, maar niet dat UA echt gebied aan het terug veroveren is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

redwing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Beide kanten op zijn de winsten iedere keer inderdaad marginaal. Zo'n bericht lijkt me dan ook vooral aan te geven dat het rusland niet lukt om verder op kan rukken, maar niet dat UA echt gebied aan het terug veroveren is.
Het is wel en geen standstil. Wel in die zin dat beide zijdes er gewoonweg niet meer in slagen om echt wat te bereiken. Wat lapjes grond hier en daar die op de volledige kaart van Oekraïne niet echt als verschuivingen zijn te zien. Maar op de achtergrond gebeurd er wel wat. Beide zijdes verliezen wel nog een hoop mankracht en materiaal.
Hier zit nu ook net het belangrijke verschil. NATO kan in principe gewoonweg materiaal blijven leveren en uiteindelijk manschappen mocht het zo ver komen. Rusland heeft veel minder keus. Hun voorraden beginnen relatief dun te worden en hun bondgenoten zijn eigenlijk niet echt bereid of in staat om veel te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het was wel even de verwachting dat wanneer de Russen door de laatste restanten van de 2014 linies zouden breken dat er wel wat verschuivingen zouden plaatsvinden. Na Adeevka was er een kleine push, maar het is daarna gewoon uitgebleven.

Rusland heeft gewoon de capacititeiten niet meer om nog grootschalige aanvallen te doen. Andersom heeft Oekraïne dat ook niet. Het is daarom steeds meer mijn verwachting dat we dichter bij een wapenstilstand dan we denken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:32:
Het was wel even de verwachting dat wanneer de Russen door de laatste restanten van de 2014 linies zouden breken dat er wel wat verschuivingen zouden plaatsvinden. Na Adeevka was er een kleine push, maar het is daarna gewoon uitgebleven.

Rusland heeft gewoon de capacititeiten niet meer om nog grootschalige aanvallen te doen. Andersom heeft Oekraïne dat ook niet. Het is daarom steeds meer mijn verwachting dat we dichter bij een wapenstilstand dan we denken.
Als je tegen een enigszins betrouwbare tegenstander zou vechten zou dat inderdaad kunnen. Het probleem hier is dat die er niet is. Nu een wapenstilstand betekent niets meer of minder dan dat rusland de verdedigingen uitbouwt, zijn leger weer opbouwt en het later nog een keer probeert. En dan kun je zeggen dat Oekraïne dat ook zal doen, maar als puntje bij paaltje komt zal rusland alsnog aanvallen zodra ze enigszins het idee hebben dat Oekraïne meer voordeel bij de wapenstilstand heeft dan rusland.

Zo'n wapenstilstand kan er dan ook alleen maar komen als er harde garanties gegeven worden, en die zal rusland niet geven. En rusland zal ook niet uit zichzelf terugtrekken, dus voor Oekraïne valt er ook niets te winnen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Als je tegen een enigszins betrouwbare tegenstander zou vechten zou dat inderdaad kunnen. Het probleem hier is dat die er niet is. Nu een wapenstilstand betekent niets meer of minder dan dat rusland de verdedigingen uitbouwt, zijn leger weer opbouwt en het later nog een keer probeert. En dan kun je zeggen dat Oekraïne dat ook zal doen, maar als puntje bij paaltje komt zal rusland alsnog aanvallen zodra ze enigszins het idee hebben dat Oekraïne meer voordeel bij de wapenstilstand heeft dan rusland.

Zo'n wapenstilstand kan er dan ook alleen maar komen als er harde garanties gegeven worden, en die zal rusland niet geven. En rusland zal ook niet uit zichzelf terugtrekken, dus voor Oekraïne valt er ook niets te winnen.
Laten we een discussie over een eventuele wapenstilstand niet hier houden.

Maar om even terug te komen op de beperkte terreinwinsten, de enige plekken waar ik op korte termijn een winst zie, is dat Rusland opnieuw besluit terug te trekken uit Charkiv. De posities die ze hebben zijn houdbaar, maar tenzij ze materiaal hebben voor een grote push zijn ze ook gewoon erg nutteloos. Het Charkiv offensief heeft niet voor nieuwe doorbraken gezorgd in de Donbas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Precies. We hebben dan alleen maar als tijdelijke situatie dat de lijnen van 2014 zijn opgeschoven. Dat dit de nieuwe frontlinie is/blijft voor de komende jaren en dat Rusland gaat voorbereiden om over een aantal jaar het volgende stuk gebied in te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Opnieuw ontstaat er een discussie die meer thuishoort in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

De discussie heeft in ieder geval weinig te maken met wat we vandaag aan ontwikkelingen in de dagelijkse strijd in Oekraïne zien.

In dit topic daarom weer terug naar nieuws over de dagelijkse strijd. Andere discussies voortzetten in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkiFan
mir4dor schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:52:
In Luhansk is ook iets gaande. Lijkt een onderschepping?
[Twitter]
Yup, back ontopic, een legerbasis had een ATACMS onderschept. Met veel succes, hele raket was stuk...

*knip* verwijderd omdat een van de filmpjes was niet in lijn was met Leidraad voor het posten van video's in het [UKR] forum.

[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 07-06-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
SkiFan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:08:
[...]

Yup, back ontopic, een legerbasis had een ATACMS onderschept. Met veel succes, hele raket was stuk...
*knip*
Toch vraag ik me af of de ontploffing in de lucht, die je in het filmpje ziet, nu een onderschepping is, of dat het de bedoeling is dat ie op zo'n hoogte ontploft om meer schade aan te richten (cluster met tungsten balls)

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 08-06-2024 12:01 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Toch vraag ik me af of de ontploffing in de lucht, die je in het filmpje ziet, nu een onderschepping is, of dat het de bedoeling is dat ie op zo'n hoogte ontploft om meer schade aan te richten (cluster met tungsten balls)
Iets met sarcasme ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Het is de bedoeling. Een paar meter boven de grond en tig duizend tungsten balletjes perforeren alles in de omgeving.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Heel eerlijk gezegd verwacht ik inderdaad dat dit zo hoort, maar gezien de ontploffing zelf was ik toch aan het twijfelen en vroeg ik me af of iemand dat kon bevestigen. Ik heb nl. het idee dat andere clustermunitie-ontploffingen er anders uitzagen. Maar dat kan ook komen doordat je ze meestal niet vanaf de grond ziet.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:15
Niet helemaal zeker waar dit thuishoort, maar Nederland gaat CV90 en Patriots bouwen (ja, zelf bouwen!) voor Oekraïne: https://nos.nl/artikel/25...tuigen-en-patriots-bouwen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Avalaxy schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:42:
Niet helemaal zeker waar dit thuishoort, maar Nederland gaat CV90 en Patriots bouwen (ja, zelf bouwen!) voor Oekraïne: https://nos.nl/artikel/25...tuigen-en-patriots-bouwen
De contents van het bericht is anders.
De patriot raketten worden alleen in Duitsland gebouwd:
Daarnaast komt er in Duitsland een Europese assemblagelijn voor Patriot-raketten waar Nederland ook aan meedoet.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nieuwe pakket van de VS heeft ook weer nieuwe 155mm arty erin zitten, zou dit eindelijk weer een nieuwe batch m777 zijn?
https://www.defense.gov/N...y-assistance-for-ukraine/
Missiles for HAWK air defense systems;
Stinger anti-aircraft missiles;
Ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS);
155mm Howitzers;
155mm and 105mm artillery rounds;
81mm mortar systems;
M113 Armored Personnel Carriers;
Trailers to transport heavy equipment;
Coastal and riverine patrol boats;
Tube-Launched, Optically-Tracked, Wire-Guided (TOW) missiles;
Javelin and AT-4 anti-armor systems;
Small arms ammunition and grenades;
Demolitions munitions;
Night vision devices; and
Spare parts, maintenance, and other ancillary equipment.

PSN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Avalaxy schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:42:
Hier om de hoek ligt nog een autofabriek die wel wat werk kan gebruiken 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
🇩🇪Germany is considering sending a fourth Patriot system to Ukraine, Bloomberg reports.

The publication notes that there is no final decision on the transfer yet.

At the same time, the United States and Romania are also considering sending one Patriot battery each.
De patriots beginnen ook aan te tikken

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_GzPRKYeB8bTLMB-hQ6As8NoSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIZpeVuNoQGAQLPn0A1YUgPM.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een nieuw vliegveld binnen bereik:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Bijschrift van die video zegt “likely intercepted” maar lijkt toch een hit te zijn, zie video in onderstaande post:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/RwVyswY4q6

(Voor mensen zonder Reddit account, als je niet kan openen dan www vervangen voor old)

Hopelijk een juicy target geraakt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Deze bron spreekt van een beschadigde Tu-22M3

Link: https://anhor-uz.translat...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpYVeI7sae9o22ivqJ_EdW3cp9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VI78CMjL3i3IYSI3SEdIrGRY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Vind het lastig de betrouwbaarheid van een dergelijke bron te beoordelen. Informatie lijkt feitelijk genoeg en niet gunstig voor Rusland. Gunst van de twijfel. Wat ik aan het eind nog wel interessant vond was dat het vliegveld geen luchtverdediging van betekenis zou hebben gehad omdat alles naar het front was verplaatst. Dit wijst op tekorten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een russische Su-57 schijnt beschadigd te zijn geraakt bij een aanval met drones op het Akhtubinsk vliegveld.

Bericht van GUR:

Bericht van een russische blogger met eenzelfde strekking:

Het is toch wel een belangrijk detail in deze oorlog dat de russen hun vliegvelden niet veilig kunnen houden. Dit komt niet over als een leger met een eindeloze voorraad luchtafweer van kleine/grote schaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Was gisteren een drukke dag blijkbaar. Veel tanks en artillerie ook.

Ik blijf me verbazen over de aantallen maar dat is misschien meer vanwege mijn gebrek aan kennis van de actuele beschikbare aantallen.

Ergens hoop ik dat het snel over zou zijn maar dat is al heel lang zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
Indoubt schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:50:
Was gisteren een drukke dag blijkbaar. Veel tanks en artillerie ook.

Ik blijf me verbazen over de aantallen maar dat is misschien meer vanwege mijn gebrek aan kennis van de actuele beschikbare aantallen.

Ergens hoop ik dat het snel over zou zijn maar dat is al heel lang zo.
Ach bekijk het zo; in het slechtste geval vliegt rusland door materieel en manschappen heen waarmee het 'defensie' apparaat financieel leegloopt.
Zelf kan ik me niet voorstellen dat dergelijke verliezen sneller gecompenseerd kunnen worden dat ze geleden worden, en schat ik in dat de russen met elke dag een stukje verder degraderen qua capaciteiten.

Hoe het ook zij; rusland heeft een forse bloedende wond, en ze zolang ze hun invasie niet stoppen zullen ze het niet voor elkaar krijgen om het bloeden te laten stoppen en de wond te laten helen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Drumatiko schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Ach bekijk het zo; in het slechtste geval vliegt rusland door materieel en manschappen heen waarmee het 'defensie' apparaat financieel leegloopt.
Zelf kan ik me niet voorstellen dat dergelijke verliezen sneller gecompenseerd kunnen worden dat ze geleden worden, en schat ik in dat de russen met elke dag een stukje verder degraderen qua capaciteiten.

Hoe het ook zij; rusland heeft een forse bloedende wond, en ze zolang ze hun invasie niet stoppen zullen ze het niet voor elkaar krijgen om het bloeden te laten stoppen en de wond te laten helen.
Helaas is het niet zo rooskleurig als je schetst, Ukraine schijnt 120/130k mensen te recruiter in heel 2024.

Rusland zo’n 25/30k per maand, met een Ratio van ongeveer 1:3 speelt Ukraine gelijk en als je echt wil winnen komt dat nog hoger te liggen.
Vergeet niet dat Rusland geen haast heeft en dit spelletje statistisch gezien nog wel ene fiks aantal jaren kan volhouden en meter bij meter elke keer wat weg eet.

En Ukraine is volledige afhankelijk van ons van Materiaal.
Ukraine statistisch gezien veel minder mensen heeft.

Een tegenoffensief om zaken te bevrijden zie ik namelijk niet in 2025 gebeuren.
Al hoop ik het natuurlijk wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
Mektheb schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:27:
[...]

Helaas is het niet zo rooskleurig als je schetst, Ukraine schijnt 120/130k mensen te recruiter in heel 2024.

Rusland zo’n 25/30k per maand, met een Ratio van ongeveer 1:3 speelt Ukraine gelijk en als je echt wil winnen komt dat nog hoger te liggen.
Vergeet niet dat Rusland geen haast heeft en dit spelletje statistisch gezien nog wel ene fiks aantal jaren kan volhouden en meter bij meter elke keer wat weg eet.

Ik noem het bewust het degraderen van capaciteiten. Als je aan de lopende band sneller materieel verliest dan kunt vervangen dan zal je uiteindelijk een leger krijgen met minder geavanceerde capaciteiten (zowel defensief als offensief). Er komt daarmee meer druk te liggen op 'lichte' componenten zoals infanterie en minder capabel wapentuig. Dit heeft invloed op de onderliggende verhoudingen qua effectiviteit van de twee legers.

Het argument rondom bevolkingsgrootte (mobilisatie potentieel) en de 'lange adem van rusland' zijn niet heel relevant; beiden hebben een grote bevolking met voldoende mobilisatiecapaciteit om nog vele jaren oorlog kunnen voeren. Hierbij moet je in het achterhoofd houden dat afnemende capaciteiten als gevolg zal hebben dat de russen meer moeite zullen moeten doen om hun doelen te proberen te behalen. Ik ben er absoluut niet van overtuigd dat rusland deze oorlog lang kan blijven voeren zonder het eigen land volledig financieel en functioneel ten gronde te richten, en ik zie hierin een parallel met de crash van de SU.

Laat het duidelijk zijn dat deze oorlog ook een enorme impact heeft op Oekraïne, maar het verschil is dat de economische supermachten van deze wereld Oekraïne in het zadel hebben gehouden, en ook in het zadel zullen houden (en gaan helpen met de wederopbouw). In deze uitputtingsslag zal rusland niet in staat kunnen zijn om te winnen (met de huidige schade hebben ze de facto al heel veel verloren), en dankzij de immense steun zal Oekraïne op macro schaal niet kunnen verliezen zolang er de wil is om te vechten. Het 'enige' wat Oekraïne hoeft te doen is de situatie onhoudbaar houden voor de russen en men zal op den duur door attritie geen andere keuze hebben dan eieren voor hun geld te kiezen. De levering van geavanceerdere capaciteiten helpt Oekraïne om dit proces te versnellen. De vraag is slechts of de russen het in zich hebben om hun trots in te slikken en zich terug te trekken nu ze nog enige capaciteiten van betekenis hebben, of ze eerst rock-bottom moeten raken voordat ze zich gedwongen zullen vinden om zich terug te trekken.

Ter afsluiting; het offer dat de Oekraïners brengen om de invasie af te wenden is immens, en dit dwingt niets anders dan respect af. Het land is fors beschadigd, en toch is er de wil om het gevecht aan te blijven gaan (of is de wil er juist omdat men weet wat er nog meer te verliezen is). Men moet hierbij niet onderschatten wat de impact is van onze steun; het geeft verdere hoop aan de Oekraïners omdat ze daarmee weten dat ze er niet alleen voor staan en er een stroom van hulp blijft komen (zie vele veiligheidsgaranties van individuele landen). Voor de russen zal het andersom zijn; de Westerse militaire supermacht waar ze geen schijn van kans tegen maken is de militaire industrie aan het aanslingeren en geeft daarmee de garantie dat de russen vele jaren aan geavanceerde capaciteiten tegenover zichzelf zullen hebben. De russen zullen het niet toegeven, maar in de hogere regionen beseffen ze donders goed dat ze zich finaal verkeken hebben in deze invasie en de gevolgen hiervan op het eigen land en strijdkracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:20
[...]Helaas is het niet zo rooskleurig als je schetst, Ukraine schijnt 120/130k mensen te recruiter in heel 2024.
Jij telt alleen de manschappen maar met puur een overmacht daarvan kun je geen strijd winnen.
Want als die (ongetrainde) Russische soldaat eerst vele kilometers met volle bepakking naar het front moet lopen omdat er nogal wat voertuigen door Oekraïne zijn uitgeschakeld dan is die soldaat al uitgeput voordat ie zijn magazijnen met patronen gaat vullen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Yaksa schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Jij telt alleen de manschappen maar met puur een overmacht daarvan kun je geen strijd winnen.
Want als die (ongetrainde) Russische soldaat eerst vele kilometers met volle bepakking naar het front moet lopen omdat er nogal wat voertuigen door Oekraïne zijn uitgeschakeld dan is die soldaat al uitgeput voordat ie zijn magazijnen met patronen gaat vullen.
daar ben ik het wel mee eens ja, maar laten we echt niet gaan roepen dat het een gedane zaak is.

Ik hou mijn hart vast met de huidige politieke partijen en productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Noel Reports tweet eronder dat het oude foto's betreft. Ik kan ook geen beschadiging/inslag zien dus hoe erg de SU57 eraan toe is, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Die 2 foto's van de SU57 zijn idd oud, daar ging het niet om. Het gaat om de satellietfoto's van de SU57 met de burnmarks dicht ernaast. Helaas geen voltreffer, maar met een beetje geluk is ie flink beschadigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-06 20:00
[...]

Vergis je niet, het beeld Rusland met een oneindige mensenmassa is achterhaald. De Russische demografie is sterk krimpend en vergrijzende. Het is niet een van de wereldoorlogen waarin ze rustig miljoenen mannen de slachtbank in konden sturen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lord Sheep
Wat luchtiger nieuws:
Russian Telegram channels report that a drone installed a Ukrainian flag on a communications tower in Belgorod region of Russia
https://www.reddit.com/r/...nels_report_that_a_drone/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10

Tens

let me drink about it

enig voorbehoud, maar dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG2G60TtJqqMPksmFgbugICeq34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YP2GM7jO7udu2CQ21ntvllSQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z75_MxtPhiAsN8VcDr9mmWtybDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ziyKncjQG3qbcFM7ppvqMIDZ.png?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
Hoe krijgen de Oekraïners drones in de zee van Azov? :D Lekker bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Joep schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:31:
[...]

Hoe krijgen de Oekraïners drones in de zee van Azov? :D Lekker bezig!
Was geen bootje, maar een vliegtuigje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
Oh ja, ik lees het helemaal onderaan het laatste plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Oops verkeerde draadje

[ Voor 96% gewijzigd door Boeryepes op 09-06-2024 21:44 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wederom een melding van een Oekraïense tegenaanval, in het noorden:

Kaartjes in de tweets.

March of the Eagles

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uulw4ETwmrtBKU7mWKDi2ADT_0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjaWXZ44yCRIcwK1NwFDKpA8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Pervomaiske and Krasnoperekopsk, Crimea
❗️Yevpatoriya, Crimea… MULTIPLE BAVOVNA
Dzhankoy, Bakhchysarai… BAVOVNA 💥🔥
Crimea… ATACMS 🚀🚀🚀🚀🚀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qgx8JhhyJDn1qBKL-bIuOfaYw_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7poGx3MQwvuIqQbc5sHqOj3t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTAZLRoNlGLF3VkFf2TZFMM5jWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmFCw6fm4bajGZVMFkxLq1XT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Tens op 10-06-2024 09:25 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Rybar commented on the attacks on Crimea. After midnight, Ukrainian forces launched a missile strike on northwestern Crimea, firing at least 12 ATACMS missiles from the Mykolaiv region. The targeted areas included Chornomorske, Yevpatoriya, and Dzhankoii, where air defense systems were activated, and explosions were heard. The exact targets of the attack are unknown, but they likely included positions of the 31st Air Force and Air Defense Divisions. It is unclear if the attack hit its targets.
https://mstdn.social/@noelreports/112591485062370571

Zal dus een opmaak zijn naar vanavond ronde 2 voor de echte doelen. Vaker gezien op die manier.

[ Voor 196% gewijzigd door IJsbeer op 10-06-2024 11:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Oekraïne gaat hun equivalent van de glide bombs en JDAM-ER testen.
In a few weeks, testing of Ukrainian smart bombs will begin

Ukraine is preparing to test a Ukrainian-made analog of the US JDAM-ER.

This was outlined during an interview with Serhii Holubotsov, Chief of Aviation of the Ukrainian Air Force Command.

According to him, Ukraine is currently developing high-precision kits for Soviet-era bombs, which, in addition to high accuracy, should also provide an increased range due to the presence of two consoles.
https://mil.in.ua/en/news...n-smart-bombs-will-begin/
De moeilijkheid zit in de juiste zenders, GPS-module en vleugel kiezen.
In addition, he noted that testing of the Ukrainian-made kit is to begin in a few weeks.

If the tests are successful and mass production begins, Ukrainian-made high-precision bombs will increase the intensity of their use on the front line.

Currently, the main problem facing the specialists is the correct selection of transmitters, a GPS module, and a wing.

The equipment must have a high level of protection against enemy electronic warfare systems to ensure high accuracy when used against enemy rear targets.
Het voordeel is dat ze continue de software en hardware kunnen aanpassen zodat het in de russische EW blijft werken. Na genoeg snel opvolgende iteraties en praktijkervaring kan de russische EW de handdoek in de ring gooien.

Desnoods bruteforcen ze het, iedereen mag een algoritme voorstellen en de meest kansrijke in de praktijk testen. Na elke inzet van het wapen de feedback ergens noteren en bijtweaken indien nodig. Tegen de snelheid van een tweaker, IT'er, hacker,... ipv overheidsaanbestedingen werken.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 10-06-2024 20:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:11
Nu bevestigd door het het Oekraïense leger:
Oekraïne zou vannacht met raketaanvallen drie Russische luchtafweersystemen hebben beschadigd. Dat meldt het Oekraïense leger. De aanval vond plaats op schiereiland de Krim, dat door Rusland in 2014 werd geannexeerd.

Rusland heeft de aanvallen niet bevestigd, zoals het meestal niet doet. Volgens Oekraïne raakten hun raketten een S-400-systeem bij de stad Dzhankoi, en twee minder geavanceerde S-300-systemen bij de plaatsen Yevpatoriya en Chornomorske. De luchtafweersystemen bestaan uit voertuigen waarvandaan raketten kunnen worden afgevuurd, om het luchtruim vanaf de grond te kunnen beschermen. Lokale Telegram-kanalen spreken over ontploffingen in de buurt van de genoemde steden.

De afgelopen weken heeft Oekraïne verschillende keren toegeslagen op de bezette Krim. Onder meer een vliegbasis en de vloot in Sebastopol werden daar onder vuur genomen, waarbij volgens volgens Russische en Oekraïense bronnen een Russisch marineschip werd uitgeschakeld, dat kruisraketten kon afschieten.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een nieuwe RUSI (van Justin Bronk) artikel, ditmaal over de beschadigde SU-57 en de verdediging van Russische vliegbasissen.

Damaged Su-57 Emphasises the Vulnerability of Russian Airbases Near Ukraine
https://www.rusi.org/expl...ian-airbases-near-ukraine
Ukraine’s apparent success in damaging a Su-57 is a substantial blow to Russia’s long-troubled stealth fighter fleet, and another Illustration of Ukraine’s most effective option for countering increasingly effective Russian air attacks on the frontlines.

The Defense Intelligence Directorate of Ukraine (GUR) has released satellite imagery that appears to support its claim to have damaged at least one Russian Sukhoi Su-57 ‘Felon’ fighter aircraft on the ground at the 929th VP Chkalova State Flight Test Centre in Akhtubinsk. Akhtubinsk airfield is located around 370 miles from Ukrainian-held territory, placing it beyond the reach of most of the long-range strike weapons supplied so far by Western countries, but the attack was reportedly carried out by three one-way attack (OWA) drones. Ukraine has developed a wide variety of such drones, which range from small and very slow propellor-powered craft with a very small warhead to adapted jet-powered target and reconnaissance drones that are much larger and faster and carry heavier warheads. It has been using these often fairly cheap and easy-to-produce weapons to carry out a determined harassment campaign deep inside Russia against factories, port facilities, oil refineries and airbases. If, as Russian Telegram channels seem to confirm, a Su-57 has indeed been significantly damaged, this would represent one of the higher-profile successes of such weapons, alongside the destruction of a Russian Tu-22M3 bomber and damage caused to a Tu-95MS bomber.
Kyiv appears to be pursuing a clear strategy to force the VKS to either vacate its bases within several hundred miles of Ukraine’s borders or dedicate an inordinate quantity of air defence systems to defending them

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Spykie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Nu bevestigd door het het Oekraïense leger:

[...]
Opmerkelijke zin uit het bericht van 'general staff'.
None of our launched missiles were intercepted
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN-biLKSwS58flo6J8ZrrIXjO4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2BSN5sKwOuN3ResbwX1OT2q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Big if true, zie het alleen nog via Partisan movement ATESH.
Partisan movement ATESH reports that Russian Armed Forces air defense servicemen in Crimea have been instructed to evacuate their families to military camps in the Southern Military District. This directive coincides with the relocation of air defense systems to the Bilhorod region, raising security concerns in occupied Crimea due to reduced coverage.

Additionally, the Russian military is forming new mobile air defense teams using ZU-23-2s to counter UAVs, indicating a strategic shift towards this area, with a reduced focus on occupied Crimea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04

Garyu

WW

Tens schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Opmerkelijke zin uit het bericht van 'general staff'.

[...]

[Afbeelding]
All missiles successfully intercepted by ground based air defense systems, toch? O-) O-)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid