Truus01 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:24:
[...]
Daarbij, het grootste prijsverschil zit hem niet zozeer op de dag, wat je met een accu (deels) af zou kunnen vangen, maar tussen de seizoenen.
Dat is niet op te vangen met een accu.
Zo'n stekker accu is wat voor als je geen PV hebt, met PV is die al snel te klein en met 800W heb je ook nodige inperkingen.
Thuisaccu's is inmiddels best een ruim begrip van DC-accu's zoals Marstek B2500-D (~200/kWh-opslag, kan niet van stopcontact laden) die je tussen PV paneel en microinverter zet tot volledig eiland systeem.
Ik ben all-electric en dynamische, 65% van mijn verbruik is in Nov-Mrt, terwijl maar 15% van mijn PV-opwek in die periode is.
Een thuisaccu is iets voor 24 uur of misschien 48 periode, als die groter is, als je dag verbruik kan afdekken, ben je vrij wanneer je inkoopt (laad) als dat nodig is, maar dan heb je meer vermogen nodig dan een stekker accu. Bij meer vermogen heb je al snel 4-5x het vermogen aan opslag nodig bij LFP-cellen omdat beter is voor de temperatuurhuishouding van de cellen zelf.
Is die nog groter dan kan je wat extra laden voor later terugleveren, de spread was afgelopen winter Nov-Jan gemiddeld groter dan belasting deel in kWh afname prijs. (op mijn totale afname is EB incl ~52%)
Ook als salderen stopt ,ook de EPEX handel stopt, dat is een verkeerde aanname, de intensieve EPEX handel stopt maar niet de gelegenheids EPEX handel, beperkter in kWh omvang, als de teruglevering zonder salderen nu al meer is dan de afname prijs all-in, waarom zou dat dan stoppen. Afgelopen winter Nov-Jan lag deze zelf gemiddelde erboven terwijl ik nog kan salderen en energiebelasting nog kan wegstrepen, maar daarvoor heb je wel veel vermogen nodig, 4-5kWh/kwartier EPEX handel gaat op termijn naar kwartierbasis, de overgang 11 juni is uitgesteld tot start Q4
In de zomer hoe meer uren je kunt opvangen, hoe meer je wat je niet voor eigenverbuik benodigd op een later tijdstip kunt terugleveren voor een betere prijs per kWh en tot nu loopt gemiddelde spread nog op, voor fossiele opwek in de ochtend en avond nodig lopen de marginale kosten op vanwege dalend aantal draaiuren en oplopende emissiekosten.
Met mijn gebruiks strategie ligt de vermeden uitgave op 55-65 euro/jaar per kWh-opslag te met het huidige salderen over 3 jaar, met heel intensieve Epex handel kan je dat nog verhogen naar ca 100 euro/kWh-opslag zolang je nog kunt salderen.
Een kant en klare 10kWh accu-module van een Nederlandse verkoper kost voor mijn systeem rond ~220 euro/kwh-opslag, ik bouw zelf voor een paar extra's als een snelle zekering die accucellen afzekeren.
Misschien geeft deze
relatieve heatmaps van uurprijzen over de dag een beter idee.
Je moet het gewoon per half jaar opnieuw bekijken, het is wachten op Q3/Q4 als info voor nieuwe regelingsperiode vanaf 2027 beschikbaar komen, wat netwerkbeheerders met netwerkkosten gaan doe, die thuisaccu case al flink helpen,
Maar van veel vraag gaat de prijs van kWh-opslag niet omlaag.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant