Wat ben ik blij dat ik nog steeds afgekoppeld ben!bergsmit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:58:
de storing duurt nu al bijna 6 uur..............
hoe weten wij of wat er allemaal gebeurd wel op de juiste manier verantwoord wordt?
niet dus!
Me tooCoffeeroam schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:47:
[...]
Wat ben ik blij dat ik nog steeds afgekoppeld ben!
zo lijkt het inderdaad, maar als je het verschil bekijkt tussen het moment van het begin van de storing en het resultaat op dit moment dan is het nauwelijks te geloven dat er maar zo weinig extra bijgekomen is, tenzij zij nog steeds bezig zijn met de reconstructie
Bij mij is dat niet het geval. Resultaat van gisteren nu is ruim het dubbele van voor de storing, en het was een goede dag met ruim 5 Euro resultaat.bergsmit schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:14:
[...]
zo lijkt het inderdaad, maar als je het verschil bekijkt tussen het moment van het begin van de storing en het resultaat op dit moment dan is het nauwelijks te geloven dat er maar zo weinig extra bijgekomen is, tenzij zij nog steeds bezig zijn met de reconstructie
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
voor mij was het wel een goede dag, zelfs de beste van deze maand, met een winst op de EPEX markt van € 5,78 en op andere markten van € 3,62, dus totaal € 9,40voodooless schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:22:
Bij mij is dat niet het geval. Resultaat van gisteren nu is ruim het dubbele van voor de storing, en het was een goede dag met ruim 5 Euro resultaat.
Bij mij ook het dubbele van voor de storing, totaal €7,23bergsmit schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:14:
[...]
zo lijkt het inderdaad, maar als je het verschil bekijkt tussen het moment van het begin van de storing en het resultaat op dit moment dan is het nauwelijks te geloven dat er maar zo weinig extra bijgekomen is, tenzij zij nog steeds bezig zijn met de reconstructie
bij mij was het 2,53 incl btw voor de storing en nu uiteindelijk 6,36 er na excl btw, dan bedoel ik dus handelsresultaat, nog niet gecorrigeerd voor EPEX en Bonus FrankRenger-oi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:28:
[...]
Bij mij ook het dubbele van voor de storing, totaal €7,23
[ Voor 13% gewijzigd door bergsmit op 21-06-2026 11:29 ]
Waar zien jullie dit allemaal. Ik ben sinds kort overgestapt naar Frank Energie, daarnaast heb ik sinds 2 weken een accu in huis. Ik ben nog aan het stoeien hoe ik alles goed kan uitlezen/monitoren.bergsmit schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:27:
[...]
bij mij was het 2,53 incl btw voor de storing en nu uiteindelijk 6,36 er na excl btw, dan bedoel ik dus handelsresultaat, nog niet gecorrigeerd voor EPEX en Bonus Frank
dat is te zien in de Frank Energie Appremc1979 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:50:
Waar zien jullie dit allemaal. Ik ben sinds kort overgestapt naar Frank Energie, daarnaast heb ik sinds 2 weken een accu in huis. Ik ben nog aan het stoeien hoe ik alles goed kan uitlezen/monitoren.
@Coffeeroam ik krijg morgen m’n enphase batterijen en begreep dat jij nu via Enphase AI optimalisatie draait met dynamische tarieven en wel alsnog bij provider Frank energie zit (maar daar nu geen slimme diensten afneemt maar enphase de boel laat doen). Daar zit ik zelf ook aan te denken. Maar nu zit ik beetje met instellen.
ik zat in de Enphase app te kijken en kan de dynamische prijzen instellen (epex) maar deze wijken wel wat af (zijn hoger) van de Frank energie prijzen. Heb jij die prijzen daar handmatig ingesteld zodat je (zo ja wat zijn jouw instellingen?) Of werk je met die standaard epex prijzen?
Alvast bedankt
ik zat in de Enphase app te kijken en kan de dynamische prijzen instellen (epex) maar deze wijken wel wat af (zijn hoger) van de Frank energie prijzen. Heb jij die prijzen daar handmatig ingesteld zodat je (zo ja wat zijn jouw instellingen?) Of werk je met die standaard epex prijzen?
Alvast bedankt
Hallo @annoniem83, als ik bij Enphase kijk naar de Spot price (dus zonder BTW en energiebelasting en zonder opslag) en ik vergelijk die met Frank kale marktprijs zonder BTW (die waarden zijn ook zonder inkoop-/verkoopvergoeding), dan kloppen de prijzen precies. Beiden heb ik op kwartierprijzen staan (als ze verschillend staan zie je uiteraard enige verschillen).annoniem83 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:51:
@Coffeeroam ik krijg morgen m’n enphase batterijen en begreep dat jij nu via Enphase AI optimalisatie draait met dynamische tarieven en wel alsnog bij provider Frank energie zit (maar daar nu geen slimme diensten afneemt maar enphase de boel laat doen). Daar zit ik zelf ook aan te denken. Maar nu zit ik beetje met instellen.
ik zat in de Enphase app te kijken en kan de dynamische prijzen instellen (epex) maar deze wijken wel wat af (zijn hoger) van de Frank energie prijzen. Heb jij die prijzen daar handmatig ingesteld zodat je (zo ja wat zijn jouw instellingen?) Of werk je met die standaard epex prijzen?
Alvast bedankt
Overigens ben ik op het moment wel weer afgestapt van de AI van Enphase omdat ik soms de beslissingen niet helemaal begreep, of ze kwamen mij gewoon niet goed uit. Bovendien kan ik in de zomer heel prima aan zelfconsumptie doen en het surplus - dankzij de batterijen - nog verkopen in de dure uurtjes. Zoals ook vanavond weer trouwens, voor € 0,657 kale marktprijs om 20.45 uur! Dus zit ik nu in het profiel Self-Consumption.
In de winter ga ik wel weer op de AI van Enphase, dat heeft dan volgens mij meer zin want dan lukt het toch niet om geheel zelfverbruikend te zijn. Of ik probeer Frank aansturing nog eens - ben benieuwd hoe ze het gaan doen vanaf 1-1-2027.
Vanaf 1-1-2027 zal handelen slechts mondjesmaat zinvol zijn, dus gaat het grootste deel toch over op zelfsturing/zelf consumptie. Tot die tijd mag men lekker er mee handelen.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Toch denk ik dat leveranciers als Frank Energie ook dan nog wel wat willen na 1/1/2027 willen verdienen. Dus ben ik benieuwd waar ze dan mee gaan komen. Het verschil tussen afname en teruglevering zal in ieder geval meer dan zo'n ~15 cent/kWh moeten zijn.-PeeWee- schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:26:
Vanaf 1-1-2027 zal handelen slechts mondjesmaat zinvol zijn, dus gaat het grootste deel toch over op zelfsturing/zelf consumptie. Tot die tijd mag men lekker er mee handelen.
Precies, de spread moet dan dusdanig groot zijn dat het zinvol is. We zullen het zien.Coffeeroam schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:05:
[...]
Toch denk ik dat leveranciers als Frank Energie ook dan nog wel wat willen na 1/1/2027 willen verdienen. Dus ben ik benieuwd waar ze dan mee gaan komen. Het verschil tussen afname en teruglevering zal in ieder geval meer dan zo'n ~15 cent/kWh moeten zijn.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
De spread is vandaag en morgen zeker groot genoeg.-PeeWee- schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:13:
[...]
Precies, de spread moet dan dusdanig groot zijn dat het zinvol is. We zullen het zien.
Nu 17 cent en vanavond op de piek 92 cent.
Morgen middag rond de 19 cent en morgen avond een piek van € 1,22
Ben een dikke maand geleden met slim handelen gestopt en naar AI aansturing door Sigenstor gegaan en bevalt me helemaal prima.
Als na het salderen er in de zomer zo'n pieken blijven dan hoor je mij niet klagen.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Let wel dat dit de spread op epex is en niet zo zeer de spread op onbalans. Goede kans dat het op onbalans geen droog brood oplevert vanavond omdat het gros van de de batterijen dat gaan ontladen weer geheid voor een RT2 toestand gaat zorgen.azutphen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:13:
[...]
De spread is vandaag en morgen zeker groot genoeg.
Nu 17 cent en vanavond op de piek 92 cent.
Morgen middag rond de 19 cent en morgen avond een piek van € 1,22
Ben een dikke maand geleden met slim handelen gestopt en naar AI aansturing door Sigenstor gegaan en bevalt me helemaal prima.
Als na het salderen er in de zomer zo'n pieken blijven dan hoor je mij niet klagen.
Thanks @Coffeeroam! Ik zie dat de een op uurprijzen staan en de ander op kwartier. Nu Frank ook naar kwartier gezet maar dat duurt tot 1 juli om aan te passen zie ik. Waarschijnlijk zijn ze dan wel gelijk.Coffeeroam schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:53:
[...]
Hallo @annoniem83, als ik bij Enphase kijk naar de Spot price (dus zonder BTW en energiebelasting en zonder opslag) en ik vergelijk die met Frank kale marktprijs zonder BTW (die waarden zijn ook zonder inkoop-/verkoopvergoeding), dan kloppen de prijzen precies. Beiden heb ik op kwartierprijzen staan (als ze verschillend staan zie je uiteraard enige verschillen).
Overigens ben ik op het moment wel weer afgestapt van de AI van Enphase omdat ik soms de beslissingen niet helemaal begreep, of ze kwamen mij gewoon niet goed uit. Bovendien kan ik in de zomer heel prima aan zelfconsumptie doen en het surplus - dankzij de batterijen - nog verkopen in de dure uurtjes. Zoals ook vanavond weer trouwens, voor € 0,657 kale marktprijs om 20.45 uur! Dus zit ik nu in het profiel Self-Consumption.
In de winter ga ik wel weer op de AI van Enphase, dat heeft dan volgens mij meer zin want dan lukt het toch niet om geheel zelfverbruikend te zijn. Of ik probeer Frank aansturing nog eens - ben benieuwd hoe ze het gaan doen vanaf 1-1-2027.
Je geeft aan dat je nu even terug bent naar zelfconsumptie. Maar dan zou de batterij vanavond (en morgen) tijdens die pieken niet gaan ontladen naar het net toch? Voor nu een bewuste keuze begrijp ik?
Installateurs zijn hard aan het werk dus als het goed is heb ik straks weer een nieuw speeltje
Verkopen levert nu meer op dan zelf verbruiken. Je kan daar een drempel voor instellen (vanaf welk verschil het mag verhandelen).annoniem83 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:37:
[...]
Thanks @Coffeeroam! Ik zie dat de een op uurprijzen staan en de ander op kwartier. Nu Frank ook naar kwartier gezet maar dat duurt tot 1 juli om aan te passen zie ik. Waarschijnlijk zijn ze dan wel gelijk.
Je geeft aan dat je nu even terug bent naar zelfconsumptie. Maar dan zou de batterij vanavond (en morgen) tijdens die pieken niet gaan ontladen naar het net toch? Voor nu een bewuste keuze begrijp ik?
Installateurs zijn hard aan het werk dus als het goed is heb ik straks weer een nieuw speeltje
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Daarom ben ik ook blij dat ik niet meer door Frank laat sturen, ik ziet dus niet meer op onbalans of ontransparante andere markten en handel nu puur op epex spot prijzen, althans dat doet sigen ai voor me en met een prima resultaat. Ik blijf dit gedurende de zomer zeker doen want op de epex is er nu dagelijks een mooie spread. Ik zal einde maand mijn resultaten wel eens delen.osluis schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:56:
[...]
Let wel dat dit de spread op epex is en niet zo zeer de spread op onbalans. Goede kans dat het op onbalans geen droog brood oplevert vanavond omdat het gros van de de batterijen dat gaan ontladen weer geheid voor een RT2 toestand gaat zorgen.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Ja, inderdaad, ontladen gaat niet automatisch in zelfconsumptie, maar je kunt in het Enphase profiel zelfconsumptie zelf handmatig bepalen op welke tijden je gaat laden/ontladen.annoniem83 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:37:
[...]
Thanks @Coffeeroam! Ik zie dat de een op uurprijzen staan en de ander op kwartier. Nu Frank ook naar kwartier gezet maar dat duurt tot 1 juli om aan te passen zie ik. Waarschijnlijk zijn ze dan wel gelijk.
Je geeft aan dat je nu even terug bent naar zelfconsumptie. Maar dan zou de batterij vanavond (en morgen) tijdens die pieken niet gaan ontladen naar het net toch? Voor nu een bewuste keuze begrijp ik?
Veeel plezier met je nieuwe speeltje.
Meesten zitten niet meer op de onbalans, dus dat zou in dit geval niet uit moeten maken. Ik zie in ieder geval mijn batterij gewoon dagelijks op de piek ontladen (en laden op de low), ookal zit ik op handel.osluis schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:56:
[...]
Let wel dat dit de spread op epex is en niet zo zeer de spread op onbalans. Goede kans dat het op onbalans geen droog brood oplevert vanavond omdat het gros van de de batterijen dat gaan ontladen weer geheid voor een RT2 toestand gaat zorgen.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Dat er veel geld is verdiend op de EPEX markt en dat je dat ook morgen terug zal zien in je kosten per dag. En een deel ervan ging ten koste van je handel op andere markten.lonehitman schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:15:
Hoe moet ik dit nu lezen dan? Ik krijg dit maar niet helder.[Afbeelding]
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
:strip_exif()/f/image/sWJLa40qEJtNRzhC69yvgTwx.jpg?f=fotoalbum_large)