• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:41
Coffeeroam schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:16:
[...]

Maar ik zie in jouw schermafdrukje niets staan over regio. Wel iets over landelijk transport. Maar dat is landelijk.
Het prijsverchil is inderdaad maar ten dele verklaard, door hogere inkoopvergoeding in jouw contract. Ik ben benieuwd welke verklaring FE hiervoor heeft. Ook benieuwd waarom de inkoopvergoeding verschillend is.
Ik heb zelf ook sterk het vermoede dat de opbrengst uit hybride handel ook regio gebonden is. Ik heb Frank een mailtje gestuurd met de vraag of dat misschien het geval is.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:38
osluis schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:56:
[...]

Ik heb zelf ook sterk het vermoede dat de opbrengst uit hybride handel ook regio gebonden is. Ik heb Frank een mailtje gestuurd met de vraag of dat misschien het geval is.
Misschien gaat dit niet over mijn verschil in prijs, hybride handel is niet echt iets dat ik doe met mijn gasaansluiting. :+

• osluis
tcw82 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:39:
[...]

Misschien gaat dit niet over mijn verschil in prijs, hybride handel is niet echt iets dat ik doe met mijn gasaansluiting. :+
Nou, ik sla vooral aan op het feit dat er blijbaar andere gasprijzen gelden afhankelijk van de regio en dat dit niet duidelijk op de website staat. Frank communcieert ook over de opbrengsten voor hybride handel en geeft als voorbeelden de opbrengst van een referentiesysteem. Stel dat die nu in een regio staat waar meer en betere handel is dan in mijn regio, dan gaat mijn ervaring ook afwijken van hetgeen Frank communiceert.

Ik heb eerder in deze thread al eens mijn beklag gedaan over de opbrengst van hybride handel en heb hardop de vraag gesteld of dit ook regiogebonden kan zijn. Door de berichtgeving over de gasprijzen vraag ik mij dus ook af of ze bij het publiceren van cijfers over de hybride handel ook een soortgelijke praktijk toepassen en de meest gunstige situatie afbeelden.

Voordat ik door de Frank verdediging weer aangevallen wordt, ik wil geen beschuldiging uiten, maar ben nu wel even benieuwd naar hoe het zit.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:58
osluis schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:05:
[...]

Nou, ik sla vooral aan op het feit dat er blijbaar andere gasprijzen gelden afhankelijk van de regio en dat dit niet duidelijk op de website staat. Frank communcieert ook over de opbrengsten voor hybride handel en geeft als voorbeelden de opbrengst van een referentiesysteem. Stel dat die nu in een regio staat waar meer en betere handel is dan in mijn regio, dan gaat mijn ervaring ook afwijken van hetgeen Frank communiceert.

Ik heb eerder in deze thread al eens mijn beklag gedaan over de opbrengst van hybride handel en heb hardop de vraag gesteld of dit ook regiogebonden kan zijn. Door de berichtgeving over de gasprijzen vraag ik mij dus ook af of ze bij het publiceren van cijfers over de hybride handel ook een soortgelijke praktijk toepassen en de meest gunstige situatie afbeelden.

Voordat ik door de Frank verdediging weer aangevallen wordt, ik wil geen beschuldiging uiten, maar ben nu wel even benieuwd naar hoe het zit.
Ja maar de gasprijzen op de TTF DA (Powernext) via EEX worden maar 1 keer per dag vastgesteld, gaan de volgende ochtend om 6:00 uur in en blijven dan 24 uur lang constant. Bij mij komen die prijzen op de website precies overeen met die in mijn app, en in de werkelijke kosten én in de factuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Coffeeroam op 10-11-2025 19:43 ]

• osluis
Coffeeroam schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:40:
[...]

Ja maar de gasprijzen op de TTF DA (Powernext) via EEX worden maar 1 keer per dag vastgesteld, gaan de volgende ochtend om 6:00 uur in en blijven dan 24 uur lang constant. Bij mij komen die prijzen op de website precies overeen met die in mijn app, en in de werkelijke kosten én in de factuur.
Het zal denk ik eraan liggen wat voor overeenkomst je hebt. Ik heb gas voor 1 jaar vastgelegd. Ik zie daarom ook andere prijzen.

• Coffeeroam
osluis schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:46:
[...]

Het zal denk ik eraan liggen wat voor overeenkomst je hebt. Ik heb gas voor 1 jaar vastgelegd. Ik zie daarom ook andere prijzen.
Als je de prijs vast hebt, dan heb je dus een vast gascontract en geen dynamisch contract.
Logisch dat die prijs hoger ligt dan dynamisch. De laatste tijd zijn de dynamische prijzen van gas aan de lage kant.

• tcw82
osluis schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:46:
[...]

Ik heb dat niet, ik zou ook niet gaan vragen (incl. schermafbeeldingen) waarom mijn prijzen afwijken van de website als ik een vorm van vastcontract zou hebben. (winter vast, jaar vast, variabel etc.) .

Ik heb "gewoon" dynamisch en mijn prijs is 18 cent hoger per kuub dan Frank op zijn site publiceert, dat vind ik vreemd.

• osluis
Coffeeroam schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:56:
[...]

Als je de prijs vast hebt, dan heb je dus een vast gascontract en geen dynamisch contract.
Logisch dat die prijs hoger ligt dan dynamisch. De laatste tijd zijn de dynamische prijzen van gas aan de lage kant.
Dat snap ik ook wel :+

Ik heb ook geen vraag over de gasprijzen, maar over de hybride handel en of daar per regio verschil in zit.

• Coffeeroam
tcw82 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 00:51:
[...]

Ik heb dat niet, ik zou ook niet gaan vragen (incl. schermafbeeldingen) waarom mijn prijzen afwijken van de website als ik een vorm van vastcontract zou hebben. (winter vast, jaar vast, variabel etc.) .

Ik heb "gewoon" dynamisch en mijn prijs is 18 cent hoger per kuub dan Frank op zijn site publiceert, dat vind ik vreemd.
Als ik de prijzen in jouw app zo zie, en de definities in je contract, dan betaal je dus zo'n 12 cent teveel per m³ (rekening houdend met de inkoopvergoeding).

• tcw82
Coffeeroam schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:29:
[...]

Als ik de prijzen in jouw app zo zie, en de definities in je contract, dan betaal je dus zo'n 12 cent teveel per m³ (rekening houdend met de inkoopvergoeding).
Kun je die eens uiteenzetten? Ik kom op 18.3 cent.

• Coffeeroam
tcw82 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:09:
[...]

Kun je die eens uiteenzetten? Ik kom op 18.3 cent.
De inkoopvergoeding in jouw contract is € 0,14520.

De prijs op de website gaat uit van € 0,07986.

Een deel van het prijsverschil van 18.3 cent wordt daardoor verklaard.
Dat deel is dus € 0,06543.
Dus betaal je 11.8 cent teveel (ten opzicht van je huidige contract).

Daarnaast zou je een nieuw contract kunnen onderhandelen waarin de inkoopvergoeding lager is dan in je huidige contract. Moet lukken denk ik, want je kunt ook per dag opzeggen en opnieuw aansluiten.

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 08:30
Ik zit tegenwoordig ook bij Frank Energie met mijn systeempje. Ik heb hem nu op Zelfcomsumptie plus staan. Stel, over een week of wat is het "getraind" en ik verander dan naar handelen, moet hij dan opnieuw leren?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:08

Tazzios

..

@Jaccoh er hoeft niets getraind voor handel, wat jij thuis uitspookt maakt tenslotte niets uit voor markt.
Bij zelfconsumtie plus is er volgens mij ook geen sprake van ai training.

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:24
Gisteren had ik 1 jaar energie van Frank Energie.
Ik neem aan deze maand de eerste jaarafrekening te krijgen.
De uitkomst daarvan zal mede bepalen of ik bij Frank blijf of overstap naar een andere energie leverancier, bijvoorbeeld Easy Energy.

• Coffeeroam
Jaccoh schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:55:
Ik zit tegenwoordig ook bij Frank Energie met mijn systeempje. Ik heb hem nu op Zelfcomsumptie plus staan. Stel, over een week of wat is het "getraind" en ik verander dan naar handelen, moet hij dan opnieuw leren?
FE zegt: Omdat saldering nog geldt, is er geen economisch motief om rekening te houden met zelfconsumptie. In Zelfconsumptie plus wordt er dan ook niet veel rekening gehouden met je eigen consumptie.
Heb het een tijdje geprobeerd maar vond dat het te weinig rekening hield met de eigen consumptie die later op de dag nog zou komen. Er werd gehandeld en als de avondpiekprijzen eraan kwamen was de batterij vaak al naar leeg gehandeld.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:09
Alvast excuses voor mijn "domme" vragen, maar ik zit pas een weekje in het batterij / Frank Energie / EMS wereldje en volg het nog niet helemaal.

Situatie, mijn pa heeft sinds een weekje een 35kWh batterij staan, gekoppeld aan een 10KW omvormer.
Hij heeft ook PV/EV/WP, maar dat staat denk ik allemaal los van dit verhaal.

Hij heeft een EMS (Eneris) en die stuurt nu op basis van de EPEX prijzen, en de "voorspelling" van zijn gedrag de batterij aan.

In hoofdlijnen wordt de batterij 's nachts (op goedkope tijden) geladen, ontlaad 's ochends een paar uur op dure tijden, laadt vlak na de middag op goedkope tijden om 's avonds vanaf 16.00 weer te ongladen op dure tijden.

Nu zag ik dat Eneris ook een koppeling heeft met Frank Energie "Slim Handelen".

Met slim handelen zijn er 2 modussen, namelijk "Handel" en "Zelfconsumptie plus".

De vraag kort samengevat, wat is de beste optie voor mijn pa, en waarom :?

Zojuist de Frank Energie koppeling geactiveerd met Frank Energie, en zie nu ff niets gebeuren qua actie (wel dat de batterij gekoppeld is, ik zie hem in Frank Energie staan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• bergsmit
Grolsch schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:40: Situatie, mijn pa heeft sinds een weekje een 35kWh batterij staan, gekoppeld aan een 10KW omvormer.
Hij heeft een EMS (Eneris) en die stuurt nu op basis van de EPEX prijzen, en de "voorspelling" van zijn gedrag de batterij aan.
In hoofdlijnen wordt de batterij 's nachts (op goedkope tijden) geladen, ontlaadt 's ochtends een paar uur op dure tijden, laadt vlak na de middag op goedkope tijden om 's avonds vanaf 16.00 weer te ontladen op dure tijden.
Met slim handelen zijn er 2 modussen, namelijk "Handel" en "Zelfconsumptie plus".
De vraag kort samengevat, wat is de beste optie voor mijn pa, en waarom?
Zojuist de Frank Energie koppeling geactiveerd met Frank Energie, en zie nu ff niets gebeuren qua actie (wel dat de batterij gekoppeld is, ik zie hem in Frank Energie staan.
Ik hoop dat jij met de Eniris smartbox een betere ervaring hebt bij Frank Energie dan ik en vele anderen. Met name het Off Grid Center heeft daarom met Frank Energie en met Eniris gebroken en heeft al hun klanten die de Eniris smartbox bij hen kochten hun geld terug betaald. Ook ik en minstens 2 andere gebruikers van Frank Energie hebben zeer slechte resultaten bij Frank, meerdere verliesgevende dagen, die Frank verontschuldigt door te stellen dat mijn installatie niet goed is geïnstalleerd en de Eniris smartbox hun commando's niet goed doorgeeft en regelmatig niet bereikbaar is.

• Grolsch
Mmhh, zijn er wel eneris gebruikers die positief zijn? Anders laat ik lekker de eneris zelf handelen.

• bergsmit
Grolsch schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:37:
Mmhh, zijn er wel eneris gebruikers die positief zijn? Anders laat ik lekker de eneris zelf handelen.
Als je daar tevreden over bent zou ik dat zeker doen!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:55

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ik zou het zeker even aanzien met handel. Een maand proberen kan geen kwaad. Er zijn hier een paar gebruikers die zich redelijk uitspreken, maar verifiëren is lastig.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 08:30
Coffeeroam schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:16:
[...]

FE zegt: Omdat saldering nog geldt, is er geen economisch motief om rekening te houden met zelfconsumptie. In Zelfconsumptie plus wordt er dan ook niet veel rekening gehouden met je eigen consumptie.
Heb het een tijdje geprobeerd maar vond dat het te weinig rekening hield met de eigen consumptie die later op de dag nog zou komen. Er werd gehandeld en als de avondpiekprijzen eraan kwamen was de batterij vaak al naar leeg gehandeld.
Dat klinkt raar. Bij mij is het verschil heel groot en geen van beide goed.

Bij de ene (zelfconsumptie) gaat hij in volg modes en houdt hij de netaansluiting op 0w .. dus volledig eigen gebruik maar handel? Nee .. hij koopt in en .. that’s it.

Bij de andere (handel) zet ie de batterij 85.2% en.. dan op stand-by .. hele dagen niets.

Ik snap er eerlijk gezegd geen hol van.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Op onbalansmarkt.com kan je een indicatie krijgen van wat andere installaties doen bij sturing door Frank. Je kan daar ook zien waar installaties uit bestaan, ik begreep dat bergsmit dat ook gedaan heeft om andere Eniris installaties te vinden. Daarna kan je kijken wat die als opbrengst hadden. Ik heb de indruk dat in ieder geval de handelsresultaten van bergsmit aanvankelijk helemaal zo slecht niet waren, maar dat hij er meer van verwachtte, waarna door ingrepen de daar gemeldde resultaten steeds slechter en slechter lijken. (Als verbinding met Eniris kastje verbroken wordt kan installatie nog een handelsresultaat behalen buiten de gemeldde resultaten op onbalansmarkt, dus hoe het totaalresultaat van een installatie dan is weet alleen de gebruiker/eigenaar). Of dat voor andere Eniris installaties ook geldt ????

Tot einde saldering, totdat alle energie-afname met energiebelasting belast wordt, lijkt handel op onbalans financieel beter dan zelfconsumptie.

• Coffeeroam
Grolsch schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:40:
Alvast excuses voor mijn "domme" vragen, maar ik zit pas een weekje in het batterij / Frank Energie / EMS wereldje en volg het nog niet helemaal.

Situatie, mijn pa heeft sinds een weekje een 35kWh batterij staan, gekoppeld aan een 10KW omvormer.

In hoofdlijnen wordt de batterij 's nachts (op goedkope tijden) geladen, ontlaad 's ochends een paar uur op dure tijden, laadt vlak na de middag op goedkope tijden om 's avonds vanaf 16.00 weer te ongladen op dure tijden.

De vraag kort samengevat, wat is de beste optie voor mijn pa, en waarom :?

Ik zou hem eerst op onbalanshandel zetten, omdat het toch wel betrekkelijk risicoloos is vanwege de salderingsregel en kans om een klein beetje terug te verdienen.
Als je daarover ontevreden bent kun je naar zelfconsumptieplus gaan, maar zelf had ik de indruk dat dat me juist geld kost (ten opzichte van zelf laden/ontladen volgens tijdschema op basis van de day ahead koers).

Als salderingsregel stopt (per 1/1/2027), komt Frank misschien nog met iets nieuws.

• bergsmit
Net gevonden in mijn zoektocht naar een alternatief voor Frank Energie: https://balansenergie.nl/balans-batterij/
Dit lijkt mij zeer aantrekkelijk voor al diegenen die nog niets aangeschaft hebben of een te kleine capaciteit hebben. Alleen de omvormer had wel 15 kw moeten zijn.

• osluis
bergsmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:05:
Net gevonden in mijn zoektocht naar een alternatief voor Frank Energie: https://balansenergie.nl/balans-batterij/
Dit lijkt mij zeer aantrekkelijk voor al diegenen die nog niets aangeschaft hebben of een te kleine capaciteit hebben. Alleen de omvormer had wel 15 kw moeten zijn.
Die prijzen lijken mij te mooi om waar te zijn. €11K normale prijs voor 46Kwh, €5299 na korting.....
€1500 per extra 16.1kWh.

Wat is het addertje onder het gras?
[edit]
Ik heb een beetje rondgesnuffeld. Nieuwe B.V. gevestigd in een woonhuis ergens in Leerdam. Ik zou er mijn vingers niet aan branden.

Hier loopt nog een draadje trouwens: Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Edit 2
Na nog wat langer snuffelen lijkt het idd geen scam te zijn en zijn er daadwerkelijk systemen opgeleverd. Geen idee hoe het zit met de kleine lettertjes en overige voorwaarden.

[ Voor 29% gewijzigd door osluis op 12-11-2025 17:53 ]

• bergsmit
osluis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:17:
Die prijzen lijken mij te mooi om waar te zijn. €11K normale prijs voor 46Kwh, €5299 na korting.....
€1500 per extra 16.1kWh.
Er zit geen addertje onder het gras. Ik heb de hele discussie hier op tweakers gelezen.
Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie
Zij komen heel betrouwbaar over.
Zij moeten over veel geld beschikken want dit aanbod is tegen kostprijs voor een beperkt aantal deelnemers om hun opstart mogelijk te maken.

• tcw82
bergsmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:05:
Een jaar ofzo geleden postte ik eens een linkje naar een vergelijkbare aanbieder. Ik denk in het ' is een thuis accu al iets voor mij" draadje. Daar werd ik niet heel vriendelijk ontvangen :o :o .
Persoonlijk denk ik dat het goed is dat er meer aanbieders komen. En sessy is ook ooit in een garage (oid) begonnen.

Zal eens kijken of ik het berichtje en de reacties erop nog kan vinden.

Edit: gevonden:
tcw82 in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Niet 100% hetzelfde, maar meer aanbieders... Beter voor de markt ontwikkeling.

[ Voor 9% gewijzigd door tcw82 op 12-11-2025 17:42 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

osluis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:17:
[...]

€1500 per extra 16.1kWh.

[edit]
Ik heb een beetje rondgesnuffeld. Nieuwe B.V. gevestigd in een woonhuis ergens in Leerdam. Ik zou er mijn vingers niet aan branden.

Hier loopt nog een draadje trouwens: Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Edit 2
Na nog wat langer snuffelen lijkt het idd geen scam te zijn en zijn er daadwerkelijk systemen opgeleverd. Geen idee hoe het zit met de kleine lettertjes en overige voorwaarden.
2 jaar je vrijheid inleveren en onzekerheid vanaf 2027.

Lijkt me ernstig genoeg.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• bergsmit
Miezie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:00:
2 jaar je vrijheid inleveren en onzekerheid vanaf 2027.
Lijkt me ernstig genoeg.
wat kan je gebeuren?
Als ze failliet gaan heb je toch een zeer goedkope installatie en stap je gewoon over naar een andere energieleverancier, zoals Frank of Tibber, of Next Energy, of Groene Vrienden

• Vdvmark
  • Nu online
Als losse batterij levert Nederlandse cellenboer, betrouwbaar adres, tegenwoordig ook zelf samengebouwde accu's https://www.nkon.nl/thuisbatterij/merken/nkon-ess-pro.html
Maar daar zit verder geen omvormer in natuurlijk en een geheel made in china built in china designed in china transported from china product kan goedkoper, vanaf ca 1000 euro voor 15kWh met JK bms dacht ik dat laatst voorbijkwam.(mogelijk ex 2 a 300 verzendkosten?)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:39:
[...]

wat kan je gebeuren?
Als ze failliet gaan heb je toch een zeer goedkope installatie en stap je gewoon over naar een andere energieleverancier, zoals Frank of Tibber, of Next Energy, of Groene Vrienden
De handel gaat over de meter, je wordt ingezet voor de onbalans verplichtingen en salderen verdwijnt. Dat kan in de papieren lopen…

• osluis
bergsmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:39:
[...]

wat kan je gebeuren?
Eeeh hoe ga jij beheer over je EMS krijgen als ze failliet zijn? Die is volgens de info op hun website gesloten. Ik durf trouwens te betwijfelen of je zonder kosten eigenaar bent van het systeem in dat geval. De kleine letters zullen wel uitmaken of je bij faillissement nog een restbedrag verschuldigd bent aan de curator, of dat ze de batterij komen weghalen omdat je pas na twee jaar deelname volledig eigenaar bent.

Nogmaals, geen idee wat er in de overeenkomst staat, maar zomaar een paar potentiële beren die ik op de weg zie.

• Grolsch
Coffeeroam schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:33:
[...]

Ik zou hem eerst op onbalanshandel zetten, omdat het toch wel betrekkelijk risicoloos is vanwege de salderingsregel en kans om een klein beetje terug te verdienen.
Als je daarover ontevreden bent kun je naar zelfconsumptieplus gaan, maar zelf had ik de indruk dat dat me juist geld kost (ten opzichte van zelf laden/ontladen volgens tijdschema op basis van de day ahead koers).

Als salderingsregel stopt (per 1/1/2027), komt Frank misschien nog met iets nieuws.
Ik laat het nu door de EMS doen van Eneris, en dat werkt goed, logisch, voorspelbaar en uitlegbaar :P
Hij koopt in op goedkope momenten en verkoopt op duurdere momenten.
Houdt rekening met batterijverliezen en op/afslagen van de energieleverancier (Frank in deze)

Ik zag bij Frank niets gebeuren, niets uitgelegd, en geen voorspelling.

Dus voorlopig maar ff op deze manier.

Het plan voor vandaag
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3CG8Hx0.png

Het plan voor morgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 12-11-2025 19:29 ]

• bergsmit
osluis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:24:
1. hoe ga jij beheer over je EMS krijgen als ze failliet zijn? Die is volgens de info op hun website gesloten.
2. Ik durf trouwens te betwijfelen of je zonder kosten eigenaar bent van het systeem in dat geval.
3. De kleine letters zullen wel uitmaken of je bij faillissement nog een restbedrag verschuldigd bent aan de curator, of dat ze de batterij komen weghalen omdat je pas na twee jaar deelname volledig eigenaar bent.
1. Door koop ben je eigenaar, dus heb je recht op het volledig beheer, dus ook op de bijbehorende EMS;
2. Er kan sprake zijn van een EMS van de batterijen zelf en een EMS bij de organisatie voor de onbalansmarkt, de energieleverancier. Dit laatste EMS blijft natuurlijk van de energieleverancier;
3. Je bent direct volledig eigenaar, slechts met de clausule dat als jij er zelf tussentijds mee stopt, je moet bijbetalen (omdat er dan gemis aan inkomen is voor de energieleverancier). Dat je in termijnen betaalt heeft geen betrekking op de aankoop maar op de financiering van de aankoop. Je koopt direct, bent direct eigenaar omdat je volledig betaalt door volledige lening en die betaal je gewoon in termijnen af

• Vdvmark
  • Nu online
Begrijp ik goed dat ik tegen zacht prijsje een victron systeem met dyness accuus kan overnemen ? :)

• voodooless
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

bergsmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:19:
1. Door koop ben je eigenaar, dus heb je recht op het volledig beheer, dus ook op de bijbehorende EMS;
En hoe ga je dat recht afdwingen als de tent failliet is?
3. Je bent direct volledig eigenaar, slechts met de clausule dat als jij er zelf tussentijds mee stopt, je moet bijbetalen (omdat er dan gemis aan inkomen is voor de energieleverancier). Dat je in termijnen betaalt heeft geen betrekking op de aankoop maar op de financiering van de aankoop. Je koopt direct, bent direct eigenaar omdat je volledig betaalt door volledige lening en die betaal je gewoon in termijnen af
Dat je eigenaar bent wil niet zeggen dat je niet ook nog een schuld hebt. Lijkt me dat dit wel degelijk gevolgen kan hebben.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bergsmit
voodooless schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:37:
En hoe ga je dat recht afdwingen als de tent failliet is?
Dat je eigenaar bent wil niet zeggen dat je niet ook nog een schuld hebt. Lijkt me dat dit wel degelijk gevolgen kan hebben.
Dat recht hoef je niet af te dwingen. De curator van de failliet moet jouw recht aanvechten maar zal dat niet doen omdat hij weet dat als jij alles, al of niet via een lening, betaald hebt, de rechtmatige eigenaar bent.
Je kunt geen schuld aan de failliete boedel hebben als je een lening elders hebt gesloten, in dit geval het warmtefonds bijvoorbeeld.

• osluis
bergsmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:19:
[...]

2. Er kan sprake zijn van een EMS van de batterijen zelf en een EMS bij de organisatie voor de onbalansmarkt, de energieleverancier. Dit laatste EMS blijft natuurlijk van de energieleverancier;
Ze zeggen zelf dat je geen toegang hebt tot de EMS van de batterij om te kunnen garanderen dat de capaciteit dat ze geplaatst hebben ook daadwerkelijk ter beschikking staat. Dan hebben we het mijn inziens over de batterij.

Ik vind dat je wel heel stellig bent met claims van hoe het exact in elkaar zit mbt eigenaarschap. Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Heb je de algemene verkoop en leveringsvoorwaarden toegestuurd gekregen? Indien ja, dan ben ik wel geïnteresseerd om daar eens doorheen te bladeren.

Als je een lening aangaat met een firma die failliet gaat, dan heeft de curator gewoon een vordering op jou. Zie je het al gebeuren, hypotheek op je huis, hypotheekverstrekker falliet en opeens heb je een gratis huis. Dan waren er bij de kredietcrisis vast heel veel mensen die overnacht heel rijk zijn geworden.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:41:
[...]

Dat recht hoef je niet af te dwingen. De curator van de failliet moet jouw recht aanvechten maar zal dat niet doen omdat hij weet dat als jij alles, al of niet via een lening, betaald hebt, de rechtmatige eigenaar bent.
Je kunt geen schuld aan de failliete boedel hebben als je een lening elders hebt gesloten, in dit geval het warmtefonds bijvoorbeeld.
Een curator kan je prima aan een overeenkomst houden en dan maakt een lening niet zoveel uit. Zijn genoeg voorbeelden van. Niet te stellig over zijn.

• bergsmit
osluis schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:00: 1. Ze zeggen zelf dat je geen toegang hebt tot de EMS van de batterij om te kunnen garanderen dat de capaciteit dat ze geplaatst hebben ook daadwerkelijk ter beschikking staat. Dan hebben we het mijn inziens over de batterij.

2. Ik vind dat je wel heel stellig bent met claims van hoe het exact in elkaar zit mbt eigenaarschap. Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Heb je de algemene verkoop en leveringsvoorwaarden toegestuurd gekregen? Indien ja, dan ben ik wel geïnteresseerd om daar eens doorheen te bladeren.

3. Als je een lening aangaat met een firma die failliet gaat, dan heeft de curator gewoon een vordering op jou. Zie je het al gebeuren, hypotheek op je huis, hypotheekverstrekker falliet en opeens heb je een gratis huis. Dan waren er bij de kredietcrisis vast heel veel mensen die overnacht heel rijk zijn geworden.
1. Als de batterij jouw eigendom is dan is het daarin opgenomen EMS ook jouw eigendom en zal de curator dat vrij moeten geven, je kunt dan een beroep doen op non conformiteit.
2. Eigendom is dwingend recht, daar kunnen verkoop- en leveringsvoorwaarden geen inbreuk op maken. Er kan wel eigendomsvoorbehoud gemaakt worden als de verkoopsom nog niet geheel betaald is. Veel bedrijven hebben vernietigbare leveringsvoorwaarden zonder dat zelf te beseffen of het wel beseffen maar de klant zodanig intimideren dat die denkt ongelijk te hebben.
3. Ik ga er dan ook vanuit dat, zoals in de meeste gevallen met betrekking tot de energie transacties, er leningen worden afgesloten met het warmtefonds, terug te betalen in 15 jaar in maandelijkse termijnen en rentevrij. Daar staat een curator dus geheel buiten.

• bergsmit
Miezie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:48:
[...]
Een curator kan je prima aan een overeenkomst houden en dan maakt een lening niet zoveel uit. Zijn genoeg voorbeelden van. Niet te stellig over zijn.
Als jurist (oud docent van de faculteit der rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit van Utrecht) weet ik wel beter. De armzalige boekhoudkundige kennis die de meeste curatoren hebben kun je zo onderuit halen. In de meeste gevallen leveren faillissementen curatoren alleen maar verlies op en dan proberen ze door intimidatie en chantage toch geld los te krijgen van eigenaren, directie en klantenkring, maar daar moet je je niet door laten misleiden. Omdat faillissementen niets opleveren sturen advocatenkantoren daar hun beginnende advocaten, leerling advocaten op af, die vallen dan makkelijk te bestrijden!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Over punt 3: wat heeft het warmtefonds er mee te maken? Los van de financiering…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Maarruh, het staat los van Frank verder. Terug naar het onderwerp graag…

• bergsmit
Miezie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:08:
Over punt 3: wat heeft het warmtefonds er mee te maken? Los van de financiering…
Warmtefonds maakt aanschaf voor velen aantrekkelijk vanwege de lange looptijd, het renteloos zijn, daardoor verwaarloosbare maandelijkse verplichtingen. Het is onwaarschijnlijk dat iemand dan van de leverancier gaat lenen. In dit geval een leverancier die beperkt deze aanbieding doet, vermoedelijk omdat zijn vermogen niet in verhouding staat tot de maandelijkse opbrengsten die hij verwacht. Financieren van klanten zou zijn functioneren en groei kunnen beperken. Hij moet al de aanschaf tot de betaling financieren en dat lukt hem waarschijnlijk maar net, vandaar de geringe aantallen die in het begin toegelaten werden en toenamen naarmate er meer verkopen dus ook meer opbrengsten binnen kwamen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bergsmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:24:
Warmtefonds maakt aanschaf voor velen aantrekkelijk vanwege de lange looptijd, het renteloos zijn, daardoor verwaarloosbare maandelijkse verplichtingen.
Maar dat is dus hier niet van toepassing. Het bedrag dat in de lening zit los je in 2 jaar af, door:
a. Gebruik van de accu door de leninghouder
b. Als je eerder uitstapt, vorderen ze het restbedrag naar rato in een keer

Warmtefonds is hier niet bij betrokken.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 13-11-2025 09:58 ]

• bergsmit
voodooless schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:55:
Maar dat is dus hier niet van toepassing. Het bedrag dat in de lening zit los je in 2 jaar af, door:
a. Gebruik van de accu door de leninghouder
b. Als je eerder uitstapt, vorderen ze het restbedrag naar rato in een keer
Warmtefonds is hier niet bij betrokken.
In dat voorstel niet, maar dat heb je zelf in de hand. Jij hoeft niet te lenen van dit bedrijf, jij hebt de vrijheid te lenen waar je wil of met eigen geld te investeren.
Gedwongen winkelnering is verboden dus ook verplichte financiering via datr bedrijf is ook verboden volgens de Nederlandse wetgeving

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bergsmit schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:11:
In dat voorstel niet, maar dat heb je zelf in de hand. Jij hoeft niet te lenen van dit bedrijf, jij hebt de vrijheid te lenen waar je wil of met eigen geld te investeren.
Gedwongen winkelnering is verboden dus ook verplichte financiering via datr bedrijf is ook verboden volgens de Nederlandse wetgeving
Dat staat ook in de FAQ, wil je niet dat Balans van de batterij gebruikt maakt, betaal je gewoon de volle mep, en kun je ergens anders een lening vandaan halen.

Maar probleem is natuurlijk bij al die mensen die dat niet hebben gedaan. En bij een faillissement kan er dus wel degelijk nog een schuld achterblijven.

Anyway, back on topic zou ik zeggen.

• tcw82
tcw82 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:06:
We gaan het tussen nu en 7 dagen wel horen. 7werkdagen, dat wel.
Frank heeft gereageerd.
Ze hebben het zo verschrikkelijk druk, ze gaan nog wat meer tijd nodig hebben. Misschien binnenkort een reactie.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

tcw82 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:20:
Ze hebben het zo verschrikkelijk druk, ze gaan nog wat meer tijd nodig hebben.
Ze zijn niet in staat om een simpel verzoek tot aanpassing van mijn verbruik binnen normale tijd af te handelen. Ik wacht nu al bijna een maand.

Ook slim verwarmen doet nog niks.. Ik zou denken dat ie ondertussen wel lang zat heeft kunnen leren.

• Coffeeroam
tcw82 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:20:
[...]

Frank heeft gereageerd.
Ze hebben het zo verschrikkelijk druk, ze gaan nog wat meer tijd nodig hebben. Misschien binnenkort een reactie.
Ik ben nog steeds benieuwd waar je gekke gasprijzen vandaan komen. Vandaag kale gasprijs €0,298/m³ tot 6 uur en €0,302/m³ na 6 uur. All in is €1,140 en €1,145/m3.

• osluis
Ik heb inmiddels een reactie van Frank gehad met mijn vraag of batterijen per regio anders aangestuurd worden.

Frank heeft aangegeven dat in zowel onbalans als hybride markten er GEEN onderscheid gemaakt wordt in de regio. Landelijk zouden alle batterijen de zelfde aansturing krijgen.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:11
Hier al iemand waar de slim verwarmen optie werkzaam is? Na 3 weken is er hier nog steeds niks aan te passen..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OuTWf_YWgfv6auo4agbh_3LipQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVRgI0A3B1VBIXznaRkQJkeX.jpg?f=fotoalbum_large

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

lonehitman schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:55:
Hier al iemand waar de slim verwarmen optie werkzaam is? Na 3 weken is er hier nog steeds niks aan te passen..[Afbeelding]
Nope.. ik heb ook nog niks. Eerder deze week maar mijn WP opnieuw toegevoegd. Ik hoop dat het niet nog meer vertraagd. Het is heel duidelijk een nog niet af product.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 20-11-2025 19:04 ]

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12 23:38
Hij leert eerst een maand in, toch? Heb ik ergens gelezen

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Roekeloos schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:26:
Hij leert eerst een maand in, toch? Heb ik ergens gelezen
Die maand was al lang om.

• meilander
  • Laatst online: 21-11 08:11
Beste mensen, leeft deze discussie nog? Wij hebben een eniris thuisbatterij sinds 1 jaar. Zijn toen ook overgestapt naar Frank slim handelen. De opbrengsten vallen erg tegen en de laatste weken alleen maar negatief. Heeft iemand hier dezelfde ervaring?

• bergsmit
meilander schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:05:
Beste mensen, leeft deze discussie nog? Wij hebben een eniris thuisbatterij sinds 1 jaar. Zijn toen ook overgestapt naar Frank slim handelen. De opbrengsten vallen erg tegen en de laatste weken alleen maar negatief. Heeft iemand hier dezelfde ervaring?
Inderdaad. Niet met Eniris batterijen, maar met Eniris Smartbox, die de Dyness accu's toegang geeft tot de onbalansmarkt van Frank Energie. Diverse batterij leveranciers hebben hun Eniris smartbox al geretourneerd vanwege de verkeerde vertalingen van Frank Energie. opladen als het ontladen moet zijn en omgekeerd bijvoorbeeld. Eniris deugt niet!

[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 21-11-2025 08:18 . Reden: correctie taalfouten ]

• Grolsch
Is er een vast tijdstip op de dag dat Frank Energie de kosten van de vorige dag inzichtelijk heeft :?

@bergsmit dat Eneris niet deugt is ook een groot woord.

het werkt niet helemaal lekker met de Frank Energie dienst "Slim Stroom Handelen".
Ik heb het ook 1 dag geprobeerd en werd er ook niet enthousiast van.

Sindsdien weer handelen via de Eneris zelf, en dat gaat hartstikke goed, en logisch.

[ Voor 60% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2025 08:49 ]

• osluis
De resultaten zijn idd enorm in elkaar geklapt. Ligt vooral aan het weer. Weinig wind en zon waardoor we flatlinen op betrouwbare centrales. Hoe lang hebben we de zon nu al niet gezien? Bijna anderhalve maand ofzo? In september had ik nog 700kWh opwek, deze maand nog maar 126kWh.

Op onbalans heb ik het met dit weer wel gezien. Je accu vliegt als er überhaupt handel is alle kanten op terwijl het geen cent oplevert ivm RT2. Ik ben weer terug op hybride, dit keer op agressief en dat bevalt veel beter. Ik zie nu dat er daadwerkelijk gehandeld wordt ipv een accu die heel de dag uit zijn neus zit te eten wat ik in de standaard modus wel had.

Als je in die laatste situatie zit kan je beter op zelf consumptie overstappen. Het is heel zuur als je een dure accu hebt staan die niet gebruikt wordt voor de handel en als klap op de vuurpijl niet eens je huis voorziet van stroom dat aan lagere prijzen is ingekocht.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Op "andere markten" gaat het nog wel redelijk steady. Iedere dag levert wel weer op, soms wat meer, soms wat minder. Gemiddeld zo'n 2 euro per dag voor 15kWh/6kW.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

voodooless schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:45:
Op "andere markten" gaat het nog wel redelijk steady. Iedere dag levert wel weer op, soms wat meer, soms wat minder. Gemiddeld zo'n 2 euro per dag voor 15kWh/6kW.
Hier idem, prima logische handel. Nu met een laadpunt voor de EV helemaal tevreden. Prima diensten van Frank.
Zeer regelmatig dat de 3x25A aansluiting nu maximaal benut wordt en de loadbalancer aan de gang is. 👌

• Teknoman360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:36
Hier ook prima handel op andere markten. Iets grotere batterij dan Voodooless en de resultaten zijn ook gemiddeld hoger. Ik laad ook mijn EV met Frank Energie aansturing. Helaas is mijn warmtepomp niet aan te sturen vooralsnog. Ik handel sinds 24 oktober met de batterij, heeft iemand een idee wanneer ik een kortingsfactuur kan verwachten van Frank?

[ Voor 2% gewijzigd door Teknoman360 op 21-11-2025 12:14 . Reden: verkeerde verwijzing ]

• osluis
Teknoman360 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:13:
Hier ook prima handel op andere markten. Iets grotere batterij dan Voodooless en de resultaten zijn ook gemiddeld hoger. Ik laad ook mijn EV met Frank Energie aansturing. Helaas is mijn warmtepomp niet aan te sturen vooralsnog. Ik handel sinds 24 oktober met de batterij, heeft iemand een idee wanneer ik een kortingsfactuur kan verwachten van Frank?
Ik kreeg op 30 oktober de kortingsfactuur voor de maand september.

• Coffeeroam
voodooless schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:45:
Hoe kom je op "andere markten"? Ik heb die optie niet in de app.

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:52
Coffeeroam schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:52:
[...]

Hoe kom je op "andere markten"? Ik heb die optie niet in de app.
Op Handel instellen en dan wachten tot FE je overgezet heeft als ze dat niet al gedaan hebben. Wanneer je in je grafiek kijkt zie je dan staan: Je batterij wordt ingezet op een andere markt laden/ontladen levert...

• Coffeeroam
stefan1512 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:06:
[...]

Op Handel instellen en dan wachten tot FE je overgezet heeft als ze dat niet al gedaan hebben. Wanneer je in je grafiek kijkt zie je dan staan: Je batterij wordt ingezet op een andere markt laden/ontladen levert...
Oke. Sta al een tijd op handel. Zetten ze je dan uit zichzelf spontaan over op andere markten?

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:17
Coffeeroam schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:18:
[...]

Oke. Sta al een tijd op handel. Zetten ze je dan uit zichzelf spontaan over op andere markten?
Ik had ze gemaild om te vragen om mijn accu's om te zetten, maar schijnbaar lukt dat voor Enphase accu's (nog) niet. Dat hadden ze me geantwoord.

• bergsmit
Ik kreeg vandaag glasfiber internet en ik weet niet wat die monteur precies uithaalde, maar daarna werkte mijn Eniris Smartbox niet meer, het lampje dat groen moest worden, ging blauwpaars knipperen zonder ophouden, en had ik geen verbinding meer met de Frank Energie onbalansmarkt.
Ik heb wat draden verwisseld op het modem en nu werkt het Enirus kastje weer voor zo lang het duurt . . . . .

[ Voor 30% gewijzigd door bergsmit op 22-11-2025 10:18 . Reden: actualisering ]

• Coffeeroam
dccm schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:24:
[...]

Ik had ze gemaild om te vragen om mijn accu's om te zetten, maar schijnbaar lukt dat voor Enphase accu's (nog) niet. Dat hadden ze me geantwoord.
Ah, dat verklaart het dan wel. De koppeling van Enphase met Frank is alleen in onbalanshandel ook al niet goed. Andere systemen met evenveel kWh capaciteit en zelfs langzamere omvormers hebben continu meer opbrengst dan met Enphase, als ik dat zo vergelijk op onbalansmarkt.com. Is dat ook jouw ervaring? Heeft Frank Energie daar ook nog iets over gezegd?

• dccm
Coffeeroam schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:33:
[...]

Ah, dat verklaart het dan wel. De koppeling van Enphase met Frank is alleen in onbalanshandel ook al niet goed. Andere systemen met evenveel kWh capaciteit en zelfs langzamere omvormers hebben continu meer opbrengst dan met Enphase, als ik dat zo vergelijk op onbalansmarkt.com. Is dat ook jouw ervaring? Heeft Frank Energie daar ook nog iets over gezegd?
Ik vind het sowieso vreemd dat ze zeggen dat het niet kan, want het zijn toch gewoon laad en ontlaad commando's. Heb eerder het gevoel dat ze een bepaalde capaciteit moeten houden voor de onbalanshandel en de rest op andere markten.
Per accu kan ik 3,6kW laden en ontladen, maar ik zie met mijn 6 accu's dat ze maar tot maximaal 15kW gaan. En als er zonnestroom is of mijn EV wordt geladen dan blijft het vermogen richting de accu's steken op 15kW. Zelfs als de stroom door de hoofdzekering nog wel meer aan zou kunnen.
Frank heeft hier niets over gezegd. Ook niet naar gevraagd

• bergsmit
De Alpha ESS en SigEnergy batterijen en omvormers scoren het best bij Frank Energie.
Worden deze soms bevoordeeld omdat deze bij Frank zijn aangeschaft (als dat waar zou zijn)?

• Tazzios

Tazzios

..

bergsmit schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:44:
De Alpha ESS en SigEnergy batterijen en omvormers scoren het best bij Frank Energie.
Worden deze soms bevoordeeld omdat deze bij Frank zijn aangeschaft (als dat waar zou zijn)?
Waarom altijd die negatieve en beschuldigende suggesties in je berichten? Indien je ze niet vertrouwd neem dan een andere leverancier i.p.v. de heletijd FE in een kwaad daglicht proberen te zetten.

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:52
bergsmit schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:44:
Nou en of, we hebben speciale firmware erop. De batterijen zijn zelfs Frank blauw gespoten bij oplevering. _O-

Serieuze noot: “ik heb het niet eens via Frank gekocht…”
Je zou de beschuldiging ook eens kunnen omdraaien. Is er een reden dat Victron of welk merk dan ook, zo moeilijk is met een goede API maken of vrijgeven waardoor jij via via met allemaal omwegen en gebrekkig apparatuur zit?

[ Voor 19% gewijzigd door stefan1512 op 23-11-2025 10:34 ]

• Coffeeroam
stefan1512 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:31:
[...]

Nou en of, we hebben speciale firmware erop. De batterijen zijn zelfs Frank blauw gespoten bij oplevering. _O-

Serieuze noot: “ik heb het niet eens via Frank gekocht…”
Je zou de beschuldiging ook eens kunnen omdraaien. Is er een reden dat Victron of welk merk dan ook, zo moeilijk is met een goede API maken of vrijgeven waardoor jij via via met allemaal omwegen en gebrekkig apparatuur zit?
Misschien dat Alpha ESS en SigEnergy beter scoren omdat er dus veel betere communicatie is tussen FE en deze systemen? Ik bedoel dan ook communicatie zowel qua overleg met deze bedrijven als data over de cloud.

• Coffeeroam
dccm schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:25:
[...]

Ik vind het sowieso vreemd dat ze zeggen dat het niet kan, want het zijn toch gewoon laad en ontlaad commando's. Heb eerder het gevoel dat ze een bepaalde capaciteit moeten houden voor de onbalanshandel en de rest op andere markten.
Per accu kan ik 3,6kW laden en ontladen, maar ik zie met mijn 6 accu's dat ze maar tot maximaal 15kW gaan. En als er zonnestroom is of mijn EV wordt geladen dan blijft het vermogen richting de accu's steken op 15kW. Zelfs als de stroom door de hoofdzekering nog wel meer aan zou kunnen.
Frank heeft hier niets over gezegd. Ook niet naar gevraagd
Zou die begrenzing van 15 kW misschien kunnen liggen aan de instelling op je Gateway? Daar is een setting "netkoppelingscapaciteit per fase". Misschien staat die nodeloos lager ingesteld dan wat die volgens je hoofdzekering mag zijn?

Trouwens vandaag gaat het bij jou wel goed. Heb je iets veranderd?

• dccm
Coffeeroam schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:20:
[...]

Zou die begrenzing van 15 kW misschien kunnen liggen aan de instelling op je Gateway? Daar is een setting "netkoppelingscapaciteit per fase". Misschien staat die nodeloos lager ingesteld dan wat die volgens je hoofdzekering mag zijn?

Trouwens vandaag gaat het bij jou wel goed. Heb je iets veranderd?
Die staat nu op 26A per fase, heb hem bewust 1A hoger gezet om te testen in oktober. Maar zag geen verschil in de maximale laad en ontlaadstroom van de accu's.

Nee, niets veranderd. Accu is tussen 1.30 en 4.00 uur helemaal leeggedronken. Op dit moment weer aan het laden met negatieve/lage prijzen.

• Coffeeroam
dccm schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:24:
[...]

Die staat nu op 26A per fase, heb hem bewust 1A hoger gezet om te testen in oktober. Maar zag geen verschil in de maximale laad en ontlaadstroom van de accu's.
Oke, dan weet ik het niet. Er moet ergens een stroombegrenzing zitten in je systeem.
Mijn 5P's staan buiten, bij nul graden zie ik ook een verminderde laad- & ontlaadsnelheid.
Nee, niets veranderd. Accu is tussen 1.30 en 4.00 uur helemaal leeggedronken. Op dit moment weer aan het laden met negatieve/lage prijzen.
Idem dito hier. Maar wel om 3:30 al klaar met volledig ontladen

• bergsmit
Tazzios schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:23:
Waarom altijd die negatieve en beschuldigende suggesties in je berichten? Indien je ze niet vertrouwt neem dan een andere leverancier i.p.v. de hele tijd FE in een kwaad daglicht proberen te zetten.
Je vergeet dat Frank eenoog is in het land der blinden, er zijn maar 4 leveranciers met onbalansmarkt mogelijkheden en daarvan is Frank de beste, hoe beroerd ze het ten opzichte van bepaalde zaken ook doen.
Als bedrijfsanalyticus ben ik niet negatief maar juist positief. Van mijn opmerkingen en aanmerkingen valt veel te leren en te verbeteren. Ik zet veel vraagtekens bij bepaalde handelingen en resultaten omdat daarover geen duidelijkheid wordt gegeven door Frank. Met name vind ik het onzinnig om een negatief rendement toe te rekenen aan inkopen, in het byzonder die ver onder de EPEX prijs liggen, Als je inkoopt is er geen rendement, dat is er pas als je verkoopt. Nergens vermeldt Frank volgens mij hoe ze aan dat rendement komen!

• bergsmit
stefan1512 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:31:Je zou de beschuldiging ook eens kunnen omdraaien. Is er een reden dat Victron of welk merk dan ook, zo moeilijk is met een goede API maken of vrijgeven waardoor jij via via met allemaal omwegen en gebrekkig apparatuur zit?
Dat laatste zou wel eens waar kunnen zijn. 11 december a.s. wordt mijn apparatuur onderzocht door een expert. Ik hoop dat die kan zien waar de problemen zitten dat mijn installatie aanmerkelijk slechter functioneert dan van andere Victron en Eniris gebruikers op Frank.
Mijn leverancier, wattopjedak is sowieso verkeerd geweest en nu van de particuliere markt overgestapt naar de bedrijfsmarkt, waar hij, bij gebrek aan kennis en vaardigheden, waarschijnlijk zijn Waterloo wel zal vinden. Ik heb hem in gebreke gesteld en de zaak overgedragen aan de ARAG rechtsbijstand om mijn claims af te handelen.

• dccm
Coffeeroam schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:54:
[...]

Oke, dan weet ik het niet. Er moet ergens een stroombegrenzing zitten in je systeem.
Mijn 5P's staan buiten, bij nul graden zie ik ook een verminderde laad- & ontlaadsnelheid.

[...]

Idem dito hier. Maar wel om 3:30 al klaar met volledig ontladen
Bij mij staan ze binnen in de garage...niet zo heel koud al buiten gelukkig. Zie nog geen effect bij mij dat de omgevingstemperatuur kouder is geworden.

Heb de instelling eens veranderd naar 3x30A. Ga het de komende dagen in de gaten houden

• Tazzios

Tazzios

..

zucht,..

[ Voor 98% gewijzigd door Tazzios op 23-11-2025 14:04 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

dccm schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:11:
[...]

Bij mij staan ze binnen in de garage...niet zo heel koud al buiten gelukkig. Zie nog geen effect bij mij dat de omgevingstemperatuur kouder is geworden.

Heb de instelling eens veranderd naar 3x30A. Ga het de komende dagen in de gaten houden
Lijkt me niet een goed idee om je hoofdzekeringen er uit te knallen… als ze verstandig zijn zit er gewoon een limiet op een x aantal kW als je een X aantal accu’s hebt. Je hebt 17kW op 3x25A en daar moet je dan over 3 fases 6 (2x3) 16A afgezekerde groepen voor gebruiken.

Doe gewoon verstandig en hou het binnen de marges en laad het over aan goed ingestelde load balancing…

• dccm
Miezie schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:45:
[...]

Lijkt me niet een goed idee om je hoofdzekeringen er uit te knallen… als ze verstandig zijn zit er gewoon een limiet op een x aantal kW als je een X aantal accu’s hebt. Je hebt 17kW op 3x25A en daar moet je dan over 3 fases 6 (2x3) 16A afgezekerde groepen voor gebruiken.

Doe gewoon verstandig en hou het binnen de marges en laad het over aan goed ingestelde load balancing…
Ook weer zo. Je hebt helemaal gelijk, zet gelijk weer terug..Gelukkig kan ik de hoofdzekering makkelijk zelf weer aanzetten....maar waarom ze niet naar 17kW maar blijven steken op 15kW blijft me een raadsel.

Toen ik nog niet bij FE zat, wat de laden/ontladen wel hoger, terwijl de stroom door de hoofdzekering het netjes binnen de marges bleef. Toen werd er wel rekening gehouden met de PV's.

Bij Tibber gebruiken ze een P1 dongle om de stroom door de hoofdzekering te meten. Zouden ze eigenlijk bij FE ook moeten doen. Dan kunnen ze veel beter sturen op maximale stroom dan nu het geval is.

• Coffeeroam
dccm schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:37:
[...]

Ook weer zo. Je hebt helemaal gelijk, zet gelijk weer terug..Gelukkig kan ik de hoofdzekering makkelijk zelf weer aanzetten....maar waarom ze niet naar 17kW maar blijven steken op 15kW blijft me een raadsel.

Toen ik nog niet bij FE zat, wat de laden/ontladen wel hoger, terwijl de stroom door de hoofdzekering het netjes binnen de marges bleef. Toen werd er wel rekening gehouden met de PV's.

Bij Tibber gebruiken ze een P1 dongle om de stroom door de hoofdzekering te meten. Zouden ze eigenlijk bij FE ook moeten doen. Dan kunnen ze veel beter sturen op maximale stroom dan nu het geval is.
De 3 x 25A (of 26A desnoods) instelling in de Gateway is ook de juiste. Ik dacht misschien staat dat te laag bij jou, maar dus niet. Binnen de veiligheid klopt het ook wel dat je iets van 5500 W per fase hebt dan.
Helaas is een zwaardere 3-fase aansluiting om grotere stromen te kunnen hanteren een beetje te duur voor dat beetje extra snelheid.

• Coffeeroam
bergsmit schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:44:
[...]

Je vergeet dat Frank eenoog is in het land der blinden, er zijn maar 4 leveranciers met onbalansmarkt mogelijkheden en daarvan is Frank de beste, hoe beroerd ze het ten opzichte van bepaalde zaken ook doen.
Als bedrijfsanalyticus ben ik niet negatief maar juist positief. Van mijn opmerkingen en aanmerkingen valt veel te leren en te verbeteren. Ik zet veel vraagtekens bij bepaalde handelingen en resultaten omdat daarover geen duidelijkheid wordt gegeven door Frank. Met name vind ik het onzinnig om een negatief rendement toe te rekenen aan inkopen, in het byzonder die ver onder de EPEX prijs liggen, Als je inkoopt is er geen rendement, dat is er pas als je verkoopt. Nergens vermeldt Frank volgens mij hoe ze aan dat rendement komen!
Ik zie daar wel de logica van, van de negatieve handelsresultaten rendementen bij inkoop.
Het handelsresultaat is (bedrag verkoop) - (bedrag inkoop). Als je dus op een bepaalde dag eerst inkoopt tegen (lage) positieve onbalansprijzen, dan heb je een negatief handelsresultaat te pakken. Verkoop je later op de dag tegen hogere onbalansprijzen dan heb je in totaal een positief handelsresultaat.

Als je echter inkoopt met negatieve onbalansprijzen, dan heb je alvast een postief handelsresultaat op de inkoop alleen al.

• bergsmit
Coffeeroam schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:04:
volgens mij is het volgende complete onzin:
Als je dus op een bepaalde dag eerst inkoopt tegen (lage) positieve onbalansprijzen, dan heb je een negatief handelsresultaat te pakken.

het volgende is wel juist
Verkoop je later op de dag tegen hogere onbalansprijzen dan heb je in totaal een positief handelsresultaat.

onzin, zonder opbrengst geen resultaat mogelijk!
Als je echter inkoopt met negatieve onbalansprijzen, dan heb je alvast een positief handelsresultaat op de inkoop alleen al.
Handelsresultaat is verkoopopbrengst minus inkoopprijs, dat is het enige juiste.
Inkoop geeft nooit enig resultaat volgens de gangbare economische en handelswetenschappelijke normen.
Inkoop geeft pas gerealiseerd resultaat op het moment dat daar een verkoop tegenover staat!

[ Voor 22% gewijzigd door bergsmit op 24-11-2025 20:03 . Reden: VERDUIDELIJKING ]

• Coffeeroam
bergsmit schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:50:
[...]

Handelsresultaat is verkoopopbrengst minus inkoopprijs, dat is het enige juiste.
Inkoop geeft nooit enig resultaat volgens de gangbare economische en handelswetenschappelijke normen.
Inkoop geeft pas gerealiseerd resultaat op het moment dat daar een verkoop tegenover staat!
Kom op, niet zo met die hoofdletters alsjeblieft.
Als Frank nu gewoon gedurende dag de op zich correcte formule vasthoudt
Handelsresultaat = verkoop - inkoop
dan bouwt die terwijl de tijd voortschrijdt geleidelijk op. En ja, dan is die een tijdje negatief als je eerst inkoopt en dan verkoopt (mits onbalansprijzen bij de inkoop positief waren, anders begint bij inkoop al positief uit te zien).
Met de door jou gewenste methode kan je alleen maar 1x per dag het resultaat laten zien om 0:00 's nachts.
Zelf vind ik het leuker om de progressie te volgen, zoals Frank dat doet.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Coffeeroam schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:53:
Met de door jou gewenste methode kan je alleen maar 1x per dag het resultaat laten zien om 0:00 's nachts.
Je zou een meelopend 24 uur window kunnen gebruiken en binnen dat window het resultaat laten zien.

Maar ga dat maar eens aan je klanten uitleggen… ik vind het eigenlijk ook wel prima zo.

Dit weekeind was het wel raar op de andere markten. Zaterdag maar 27 cent en zondag slechts 78 cent verdiend. Heel vreemde langzaam oplopende accu grafiek ook: elke 2.5 uur 1% SOC erbij… daar moet iets mis zijn geweest.

• bergsmit
Coffeeroam schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:53:.
Zelf vind ik het leuker om de progressie te volgen, zoals Frank dat doet.
Het gaat er niet om of iets er leuk uitziet. Frank figureert slechts voor een deel namelijk dat deel dat met hun onbalans verbonden is. Ik figureer deels bij Frank en deels op de EPEX. IK koop bij voorkeur in op EPEX prijzen, als die lager zijn dan de onbalansprijzen, dan heeft Frank daarvan geen resultaat. Bij verkoop figureer ik ook los van franks onbalans op de EPEX als de prijzen daar hoger zijn dan op de onbalans.
Het hele plaatje gaat bij Frank de mist in als daar geen rekening mee wordt gehouden, een gemiddelde inkoopprijs en een gemiddelde verkoopprijs, een first in, first out en first in last out werken dan ook niet als er geen totaal plaatje is. Frank zal een fictie hebben ingevoerd maar legt nergens uit hoe die werkt.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

@bergsmit trek je de stekker nog actief?

Indien ja: hou dan alsjeblieft op met de stelligheid.

Alles wat over de meter gaat wordt in de normale facturatie verwerkt. Alles op de slim pagina is enkel de slim rekening en de verrekening die plaats moet vinden. Een handelsresultaat kan daar negatief zijn als je klooit door de stekker te trekken, want dan gaat er een deel over de meter wat de slim diensten niet meenemen… want je neemt in die uren geen slim af.

Als je niet actief interfereert met de uitvoering van de slim dienst kan je nog negatief rendement door dagovergangen hebben… of een andere situatie die een negatief rendement met zich mee kan brengen.

Als je actief zit te muiten met een dienst, omdat dat pienter lijkt, moet je niet een negatief gepubliceerd rendement als een tekortkoming presenteren. De dienst houdt namelijk, en kan dat ook niet, geen rekening met stekker trekken in de rendementsberekening.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

… ‘t moet niet gekker worden. Nu is opeens mijn slim verwarmen koppeling verdwenen. Heeft iemand anders dat ook. Ik zal maar weer opnieuw koppelen dan |:(

• bergsmit
ik doe dat weer actief, nadat ik 10x op een dag geen verkoop of geen koop van stroom zag geschieden door RT2 en herhaaldelijk stroom zag verkopen ver onder de EPEX prijs op dat moment. Dan is het mijn recht om de stekker te trekken en de zekerheid te hebben dat een verkoop of een koop echt doorgaat en dat ik de hoogste prijs krijg. Daarnaast heeft iedere gebruiker het recht om te weten hoe rendement berekeningen door Frank tot stand komen.
Met name het recht tot stekker trekken en daardoor betere rendementen maken is door Frank expliciet erkend en in emails aan mij toegestaan.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:11
voodooless schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:42:
… ‘t moet niet gekker worden. Nu is opeens mijn slim verwarmen koppeling verdwenen. Heeft iemand anders dat ook. Ik zal maar weer opnieuw koppelen dan |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoqUOxrnLARJbMW7nz3jfqGj9p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UC3ycSkf1hFtahSRJ2pTLKNW.jpg?f=fotoalbum_large
Heb net een app update uitgevoerd. Denk dat het vanaf nu dan ook echt gaat werken.

• bergsmit
Miezie schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:39:
@bergsmit De dienst houdt namelijk, en kan dat ook niet, geen rekening met stekker trekken in de rendementsberekening.
Dat zou de dienst wel moeten en kunnen doen als de dienst rendement wil berekenen op basis van de werkelijke inkoopprijzen. Immers, buiten het onbalans gebeuren wordt ook "ingekocht" = geladen door de opbrengst van o.a. zonnepanelen en wordt "verkocht" = ontladen door o.a. het elektriciteitsverbruik in het huishouden en het opladen van elektrische auto's. Als dit niet wordt meegenomen kan er geen betrouwbaar rendement worden berekend.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:28:
[...]

Dat zou de dienst wel moeten en kunnen doen als de dienst rendement wil berekenen op basis van de werkelijke inkoopprijzen. Immers, buiten het onbalans gebeuren wordt ook "ingekocht" = geladen door de opbrengst van o.a. zonnepanelen en wordt "verkocht" = ontladen door o.a. het elektriciteitsverbruik in het huishouden en het opladen van elektrische auto's. Als dit niet wordt meegenomen kan er geen betrouwbaar rendement worden berekend.
Niet alles kan technisch zoals de theorie voorschrijft…
En het gaat sowieso per definitie hard mis omdat ze naar de SoC kijken en dat omzetten in kWh’s en rendement… daar zit ook nog een redelijk omzetverlies bij en eigen verbruik woning. Die zie je helemaal niet terug, maar maakt de zuivere berekening gewoon onmogelijk.

Al met al snap ik de redenaties, maar het raakt op een gegeven moment redelijk kant nog wal.

• bergsmit
Miezie schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:39:
Niet alles kan technisch zoals de theorie voorschrijft…
En het gaat sowieso per definitie hard mis omdat ze naar de SoC kijken en dat omzetten in kWh’s en rendement… daar zit ook nog een redelijk omzetverlies bij en eigen verbruik woning. Die zie je helemaal niet terug, maar maakt de zuivere berekening gewoon onmogelijk.
Al met al snap ik de redenaties, maar het raakt op een gegeven moment redelijk kant nog wal.
we zijn het er dus over eens dat de rendement berekening niet 100% juist is

• fifthelement
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:55
Hallo allemaal, ik heb een Dyness T21-accu met een 10 kW Goodwe-omvormer, aangesloten op Frank Energy met Eniris SmartGridone EMS.
Ik heb zeer slechte resultaten en op onbalansmarkt.com is mijn opstelling een van de slechtste.
Ik heb wat gelezen en zag dat anderen hetzelfde probleem met Eniris hebben. Is er een ander EMS-systeem dat mijn opstelling kan verbinden met Frank Energy voor onbalansmarkthandel?
Wat vinden jullie ervan?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

bergsmit schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:50:
[...]

we zijn het er dus over eens dat de rendement berekening niet 100% juist is
Nee. Die rendementsberekening klopt prima, je krijgt immers betaald wat er staat. De verwachtingen ervan zijn alleen anders.

• bergsmit
fifthelement schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 00:07:
Hallo allemaal, ik heb een Dyness T21-accu met een 10 kW Goodwe-omvormer, aangesloten op Frank Energy met Eniris SmartGridone EMS.
Ik heb zeer slechte resultaten en op onbalansmarkt.com is mijn opstelling een van de slechtste.
Ik heb wat gelezen en zag dat anderen hetzelfde probleem met Eniris hebben. Is er een ander EMS-systeem dat mijn opstelling kan verbinden met Frank Energy voor onbalansmarkthandel?
Wat vinden jullie ervan?
Ik denk dat alleen Frank je dat kan vertellen, dus schrijf jouw verzoek aan slimhandelen@frankenergie.nl

• Coffeeroam
bergsmit schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:09:
[...]

Ik denk dat alleen Frank je dat kan vertellen, dus schrijf jouw verzoek aan slimhandelen@frankenergie.nl
Ja, het zou inderdaad eens interessant zijn als Frank Energie een rapport uitbracht over welke batterijen/EMS het beste handelsresultaat bereiken. Ze weten het natuurlijk precies. Ik hoop dat ze het ook gaan vertellen.
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste