Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Nee, dat doe je niet. Dat zou je doen als je de dag ervoor je accu geprogrammeerd had, en je op basis van die volumes had gehandeld op de day-ahead markt. Alles wat je na het vaststellen van die day-ahead prijs doet, is per definitie niet handelen op de EPEX of Day ahead markt. Goed, dat had ik ook al uitgelegd en kan een ieder met verstand van energiemarkten je uitleggen.bergsmit schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:11:
[...]
Als ik de stekker trek handel ik wel degelijk op de EPEX of Day Ahead markt
Lees mijn vorige post nog eens een keer, daar heb ik het al uitgelegd; voor Frank is er maar één realiteit; de verwachte onbalanprijs. Die day-ahead prijs is voor hen niet meer te innen, dan hadden ze de volumes de dag ervoor moeten vastleggen en je accu zo moeten programmeren. Je mist de crux van mijn hele verhaal. Als je die crux wel begrijpt, dan begrijp je zelf ook dat Frank geen complot tegen je smeedt, maar simpelweg rationeel handelt. Je kan Frank moeilijk dwingen om op basis van een prijs te sturen die zij al lang niet meer kunnen innen. Dat is net zo relevant als de beurskoersen van gisteren.Overigens verdenk ik Frank er van dat zij diverse malen in het nadeel van ons gebruikers geen laad of ontlaad opdrachten geven, vermoedelijk omdat dat in hun nadeel zou zijn op dat moment. Kijk naar vandaag de perioden 19.00-1915 en 19.15-19.30 uur: EPEX prijs 11,4 cent onbalans prijs 6,2 cent, ik sta op acculading 15%, maar er kwam geen laafopdracht, terwijl ik daar 5,2 cent op had kunnen verdienen. De verklaring van Frank: de markt is rustig, de batterij wordt gespaard.
Lariekoek natuurlijk. Als je inkoopt, dus laadt, kun je volgens de normale economische dogmen nooit winst of verlies lijden, bij Frank echter maak je negatief rendement. Als je met ruime marge ontlaadt dus verkoopt, dan kun je volgens die zelfde economische dogmen nooit verlies lijden, toch heb dan soms bij Frank een negatief resultaat. Laadt of ontlaadt ik op de EPEX DayAhead markt dan heb ik die bijverschijnselen niet en pak ik altijd bruto winst ofwel positief rendement.
Je ziet vijanden die er niet zijn, op basis van een simpel misverstand. Dat overkomt genoeg intelligente mensen, maar daarom is het juist van belang om elkaar scherp te houden.
Misschien wat nuance aanbrengen: als je vloerverwarming hebt met voldoende thermische massa, kun je waarschijnlijk wel gedurende de ochtend en avond pieken probleemloos de pomp uit zetten. Daar kun je dus wel het e.a winnen.voodooless schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:19:
Het lijkt me dat er bij de boiler het meeste te winnen valt. De pomp staat altijd aan, en moduleert mee met de warmtevraag. Daar kun je nu eenmaal niet super veel in sturen. Kamer thermostaat werkt daar prima voor.
Het spijt mij voor jou, maar wij denken niet op het zelfde niveau. Dat van jou moet wel erg hoog zijn, ik ben slechts een gepensioneerde universitaire docent (o.a. in economische wetenschappen).ntram schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:04:
Nee, dat doe je niet, handelen op de EPEX markt. Dat zou je doen als je de dag ervoor je accu geprogrammeerd had, en je op basis van die volumes had gehandeld op de day-ahead markt. Alles wat je na het vaststellen van die day-ahead prijs doet, is per definitie niet handelen op de EPEX of Day ahead markt. Goed, dat had ik ook al uitgelegd en kan een ieder met verstand van energiemarkten je uitleggen.
Lees mijn vorige post nog eens een keer, daar heb ik het al uitgelegd; voor Frank is er maar één realiteit; de verwachte onbalanprijs. Die day-ahead prijs is voor hen niet meer te innen, dan hadden ze de volumes de dag ervoor moeten vastleggen en je accu zo moeten programmeren. Je mist de crux van mijn hele verhaal. Als je die crux wel begrijpt, dan begrijp je zelf ook dat Frank geen complot tegen je smeedt, maar simpelweg rationeel handelt. Je kan Frank moeilijk dwingen om op basis van een prijs te sturen die zij al lang niet meer kunnen innen. Dat is net zo relevant als de beurskoersen van gisteren.
Je ziet vijanden die er niet zijn, op basis van een simpel misverstand. Dat overkomt genoeg intelligente mensen, maar daarom is het juist van belang om elkaar scherp te houden.
In het tussenseizoen met gematigde buitentemperaturen kan dit zeker. Eea ligt sterk aan je buffer capaciteit en warmteverlies.voodooless schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:05:
[...]
Misschien wat nuance aanbrengen: als je vloerverwarming hebt met voldoende thermische massa, kun je waarschijnlijk wel gedurende de ochtend en avond pieken probleemloos de pomp uit zetten. Daar kun je dus wel het e.a winnen.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ah, als er inhoudelijke punten aangedragen worden die uw kijk op de wereld en de daaruit volgende beschuldigingen richting Frank Energie aantasten of in twijfel trekken, dan begint de persoonlijke aanval en wordt het autoriteitsargument ingezet. Op basis van uw zelf aangegeven kwalificaties, zou u moeten weten dat in een concurrente omgeving, geobserveerd gedrag het beste verklaard kan worden uit de economische prikkels waar een partij aan wordt blootgesteld.bergsmit schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:20:
[...]
Het spijt mij voor jou, maar wij denken niet op het zelfde niveau. Dat van jou moet wel erg hoog zijn, ik ben slechts een gepensioneerde universitaire docent (o.a. in economische wetenschappen).
Ja, Frank Energie hanteert de EPEX Day Ahead prijs voor de handelingen die je zelf doet. Daarmee handel je niet op de EPEX beurs, maar profiteer je van de fictie die Frank Energie (tegen betaling van de opslag, en maandelijke vergoeding) creeert; afrekenen van je verbruik of invoeding tegen een prijs die voor henzelf al niet meer van toepassing is op het moment van levering. Frank Energie staat voor het van de dag van te voren aangeleverde voorspelling afwijkende volume gewoon volledig bloot aan de (achteraf berekende) onbalansprijs. Al uw (niet voorspelde) handelingen, stellen hen daar dus aan bloot.
Zij proberen hun inkomsten te maximaliseren op basis van die exposure en op basis van voorspelde onbalansprijzen, niet op basis van reeds lang verlopen day-ahead prijzen, want die laatste worden hen niet in rekening gebracht, wel die eerste. Opmerkingen zoals 'waarom pakken ze die EPEX prijs nu niet', komt simpelweg door het feit dat 'ze' die helemaal niet kunnen pakken. Jij wel, door een fictie, maar Frank gaat zich niet door zijn eigen handelen gedurende dag van levering in zijn eigen been schieten; zij handelen op basis van de (veronderstelde) onbalansprijs.
[ Voor 49% gewijzigd door ntram op 31-10-2025 22:58 . Reden: niet het slechte voorbeeld van anderen volgen ]
Voor een deel is er denk ik spraakverwarring tussen jullie. Vanuit mijn perspectief handel ik met Epex prijzen als ik bij lage Epex mijn batterijen ga laden en bij hoge Epex ga ontladen. Dat dit voor FE niet altijd voordelig is, dat is het probleem van FE. Hoe meer mensen en batterij-exploitanten dit gaan doen, hoe vlakker de day-ahead prijzen zullen worden (denk ik). Net als bij de negatieve prijzen: hoe meer er dan geladen gaat worden met elektrische auto's, thuisbatterijen en professionele batterijen, hoe minder vaak er echt negatieve day-ahead prijzen zullen zijn.ntram schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 00:13:
[...]
Ja, Frank Energie hanteert de EPEX Day Ahead prijs voor de handelingen die je zelf doet. Daarmee handel je niet op de EPEX beurs, maar ...
Natuurlijk handelen wij als thuis-batterij eigenaren niet op de EPEX beurs. Dat is een heel ander verhaal, zoals je duidelijk maakt.
Ik ga niet verder met deze discussie. Inmiddels begrijp ik het misverstand. Mijn gebruik van het woord markt is letterlijk onjjuist omdat markt inhoudt dat er een actieve vraag en actief aanbod zijn die de prijs bepalen, terwijl ik natuurlijk niet op die markt functioneer maar slechts gebruik maak van de prijzen die daarvoor op die markt tot stand gekomen zijn.ntram schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 00:13:Ah, als de inhoudelijk punten op zijn, of niet blijken te kloppen, dan begint de persoonlijke aanval. Nu u toch de autoriteitskaart speelt; we mogen in dat geval blij zijn dat u gepensioneerd bent, want uw onderzoeksvaardigheden zijn niet meer wat ze moeten zijn en met repliek kunt ook niet zo goed mee omgaan. Blijft u echter lekker in uw bubbel, maar besmet u alstublieft niet anderen met uw vertekende beeld van de werkelijkheid.
Ja, Frank Energie hanteert de EPEX Day Ahead prijs voor de handelingen die je zelf doet. Daarmee handel je niet op de EPEX beurs, maar profiteer je van de fictie die Frank Energie (tegen betaling van de opslag, en maandelijke vergoeding) creeert; afrekenen van je verbruik of invoeding tegen een prijs die voor henzelf al niet meer van toepassing is op het moment van levering. Frank Energie staat voor het van de dag van te voren aangeleverde voorspelling afwijkende volume gewoon volledig bloot aan de de (achteraf berekende) onbalansprijs. Al uw uw (niet voorspelde) handelingen, stellen hen daar dus aan bloot.
Zij proberen hun inkomsten te maximaliseren op basis van die exposure en op basis van voorspelde onbalansprijzen, niet op basis van reeds lang verlopen day-ahead prijzen, want die laatste worden hen niet in rekening gebracht, wel die eerste. Opmerkingen zoals 'waarom pakken ze die EPEX prijs nu niet', komt simpelweg door het feit dat 'ze' die helemaal niet kunnen pakken. Jij wel, door een fictie, maar Frank gaat zich niet door zijn eigen handelen gedurende dag van levering in zijn been schieten; zij handelen op basis van de (veronderstelde) onbalansprijs.
[ Voor 10% gewijzigd door bergsmit op 01-11-2025 09:53 . Reden: verduidelijking ]
Ben ook benieuwd of de API van Frank nou automatisch mee schakelt naar kwartier prijzen.
Precies. En dat terwijl niemand de economische wetten betwist. Ach ja…AlteKiet schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:46:
...en ondertussen in het slim handelen forum ging het met de sfeer rap neerwaarts...
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Nou @bergsmit gebruikt òf de verkeerde terminologie voor wat hij doet, of hij denkt echt nog steeds dat hij letterlijk doet wat hij zegt. Door zijn persoonlijke aanvallen wordt dat niet duidelijk.Hielko1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:05:
[...]
Voor een deel is er denk ik spraakverwarring tussen jullie.
Dat soort laadgedrag kan altijd voordelig of minstens neutraal voor FE zijn hoor, want dat soort (relatief) voorspelbaar gedrag kunnen (en eigenlijk ook: moeten, vanuit risicomanagement) ze in de day-ahead markt al meenemen en dan lopen ze daar dan geen onbalansrisico over.Vanuit mijn perspectief handel ik met Epex prijzen als ik bij lage Epex mijn batterijen ga laden en bij hoge Epex ga ontladen. Dat dit voor FE niet altijd voordelig is, dat is het probleem van FE.
Ééns, maar dat zou een verspilling zijn van de uniek bijdragen die opslag kan leveren aan het voordelig en effectief bij te dragen aan de onbalansproblematiek. Mits de randvoorwaarden daarvoor goed ingeregeld worden door Tennet, en Frank Energie (e.a.) kan en wil gaan participeren in actief (via markten) passief 'handelen' op de onbalansmarkt. Dat levert betrouwbaarder inkomsten op voor hen dit partciperen, voorkomt onnodig belasten accu en netwerk, verlaagt ook nog de gemiddelde kosten van balanshandhaving, en daar profiteert heel Nederland van.Hoe meer mensen en batterij-exploitanten dit gaan doen, hoe vlakker de day-ahead prijzen zullen worden (denk ik). Net als bij de negatieve prijzen: hoe meer er dan geladen gaat worden met elektrische auto's, thuisbatterijen en professionele batterijen, hoe minder vaak er echt negatieve day-ahead prijzen zullen zijn.
Al met al; het is ingewikkeld materie, maar als we elkaar helpen om verkeerde veronderstellingen en terminologie bij te buigen, dan leren we met zijn alleen misschien nog wat. Want Frank Energie lastig vallen met beschuldigingen (of moeilijke vragen), terwijl wat je ziet eigenlijk best logisch is met enige uitleg hier, dat helpt echt niemand. Sterker nog, dat verlaagt logischerwijs de inkomsten van hen die in dit innovatieve product participeren, neemt het vertrouwen weg bij hen die willen instappen en verkleint dat kans dat we uiteindelijk een goede beloning krijgen voor gedrag dat maatschappelijk bijdraagt.
[ Voor 45% gewijzigd door ntram op 31-10-2025 14:20 . Reden: Ingekort ]
EPEX beurs == EPEX prijzen
EPEX prijzen (is niet altijd) EPEX beurs
Of voor de drinkers:
Pils is altijd bier, maar bier is niet altijd pils.
Edit toevoeging:
EPEX beurs is voor energieleverancier en producenten.
EPEX prijzen kunnen aan de klant gerekend worden.
En daar hou ik het dan bij, anders wordt het alsnog veel tekst.
[ Voor 30% gewijzigd door Tazzios op 31-10-2025 14:17 ]
Ik ben de discussie begonnen, omdat ik het forum steeds meer verstopt en vergiftigd zag raken met herhaaldelijke statements die niet klopten, complottheorieen en valse beschuldigingen. Allemaal gebaseerd op simpele misverstanden. Ik heb het een hele tijd aangekeken, en hoopte ook dat moderatoren zouden ingrijpen, maar op een gegeven moment, kon ik het ook niet meer aanzien. Immers; 'If you see fraud and do not say fraud, you are a fraud'. Ik besteed mijn tijd ook liever aan andere dingen, niet iedereen is met pensioen.Hielko1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:04:
@ntram @bergsmit kunnen we dit onderwerp nu hier afsluiten? Ik heb een kleine bijdrage willen leveren om te helpen met het onderlinge begrip. Maar dit forum raakt verstopt met deze discussie en betogen.
Heel duidelijk zo, zo heb ik het ook altijd gezien. Het spraakgebruik verwart dit nog wel eens.Tazzios schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:44:
Veel tekst en ook achtergrond, maar misschien helpt deze notering beter:
EPEX beurs == EPEX prijzen
EPEX prijzen (is niet altijd) EPEX beurs
Edit toevoeging:
EPEX beurs is voor energieleverancier en producenten.
EPEX prijzen kunnen aan de klant gerekend worden
Moest jij het ook activeren bij slim terugleveren?voodooless schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:59:
Ik heb nu dit achter de slim verwarmen knop:
[Afbeelding]
Ik kan niet in “instellingen”, vermoed dus dat het nog niet echt actief is.
Ik heb me ook aangemeld maar zie nog geen verandering. Ik vind het opvallend dat er al een hele lijst met warmtepompen wordt aangeboden, terwijl maar 2 soorten omvormers voor zonnepanelen beschikbaar zijn. Zijn warmtepompen zoveel makkelijker aan te sturen dan omvormers?
Yup. Paar dagen geleden aan gezet. Duurde een dag voordat het bij slim verwarmen te zien is. Tot nu toe doet het nog helemaal niks. Ik denk dat hier e.a. niet helemaal de bedoeling was.!Aho schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:48:
Moest jij het ook activeren bij slim terugleveren?
Ik denk ‘t niet. Heel veel van die dingen hebben cloud APIs. Mogelijk hebben ze op dit moment gewoon meer pompen geïntegreerd dan omvormers. Aan de andere kant, aangezien ze al redelijk wat hybride omvormers aansturen zou je denken dat je die makkelijker kan toevoegen.Ik heb me ook aangemeld maar zie nog geen verandering. Ik vind het opvallend dat er al een hele lijst met warmtepompen wordt aangeboden, terwijl maar 2 soorten omvormers voor zonnepanelen beschikbaar zijn. Zijn warmtepompen zoveel makkelijker aan te sturen dan omvormers?
Als ‘t op EPEX gaat, dan kun je dat zelf ook wel met HomeAssistant doen. Je kunt de prijzen daar inladen en zo de meest gunstige momenten vinden om de verwarming aan of uit te zetten.!Aho schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:53:
nog maar even niet de eigen automatisering uitzetten dan. Maar ik ben wel benieuwd. Frank kan waarschijnlijk nauwkeuriger en met meer kennis sturen dan ikzelf.
Of je zet hem gewoon uit tussen 6:00 en 9:00 en 15:00 en 19:00
correctie, na het updaten van de app en een paar keer herladen wel 15min prijzen in de app!
[ Voor 37% gewijzigd door DJP! op 01-11-2025 07:33 ]
Dan ligt het ergens anders aan. Iets met communicatiefouten.!Aho schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:45:
bij mij is er niets abnormaals aan de hand. De batterijen zijn al een paar keer geladen en ontladen. (agressief, andere markten).
Zie wel wat minder handel, maar niet zo extreem als je stelt. Het weer is ook rustig, dus vind het niet raar.Coffeeroam schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:52:
Zijn er meer mensen die m.i.v. 31 oktober ineens superweinig handel zien? Soms 0.1 kWh maar daar blijft het dan bij. Voorheen zag ik tussen 1 en 2 volledige cycles, nu komt het niet van zijn plaats - hoogstens 10% van een cycle.
Bij mij ook...zag voor 31-10 nog vele laden en ontladen commando's voorbij komen. Maar gisteren en vandaag is het echt heel stil vanuit Frank. Mijn Enphase accu's zijn overgegaan op zelfconsumptie ipv FE gestuurd.Coffeeroam schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:52:
Zijn er meer mensen die m.i.v. 31 oktober ineens superweinig handel zien? Soms 0.1 kWh maar daar blijft het dan bij. Voorheen zag ik tussen 1 en 2 volledige cycles, nu komt het niet van zijn plaats - hoogstens 10% van een cycle.
(volgens mij doet Enphase dat automatisch als er 4 uur lang geen aansturing is geweest)
In de FE app zie ik wel de juiste SOC van de accu's, dus er is wel verbinding met FE.
[ Voor 6% gewijzigd door dccm op 02-11-2025 16:54 ]
Precies dat heb ik ook. Hier ook Enphase. Accu's lijken te zijn overgegaan op zelfconsumptie ipv FE gestuurd.dccm schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:53:
[...]
Bij mij ook...zag voor 31-10 nog vele laden en ontladen commando's voorbij komen. Maar gisteren en vandaag is het echt heel stil vanuit Frank. Mijn Enphase accu's zijn overgegaan op zelfconsumptie ipv FE gestuurd.
(volgens mij doet Enphase dat automatisch als er 4 uur lang geen aansturing is geweest)
In de FE app zie ik wel de juiste SOC van de accu's, dus er is wel verbinding met FE.
Maar FE zegt ook dat ze vandaag al 7 uur geen data van mijn batterijen hebben ontvangen. Dus in de Frank app ook geen juist SOC (nl. 0%).
"Live status" werkt wel, dus gewoon internet verbinding, maar de gateway geeft geen updates meer door.
In de laatste paar dagen zie ik een vijftal reboots.
Hier hetzelfde vanaf 10.15u vandaag.Coffeeroam schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:06:
[...]
Precies dat heb ik ook. Hier ook Enphase. Accu's lijken te zijn overgegaan op zelfconsumptie ipv FE gestuurd.
Maar FE zegt ook dat ze vandaag al 7 uur geen data van mijn batterijen hebben ontvangen. Dus in de Frank app ook geen juist SOC (nl. 0%).
"Live status" werkt wel, dus gewoon internet verbinding, maar de gateway geeft geen updates meer door.
In de laatste paar dagen zie ik een vijftal reboots.
https://downdetector.com/status/enphase/
[ Voor 4% gewijzigd door dccm op 02-11-2025 20:02 ]
Zonnepanelen met Enphase omvormer hebben ook geen communicatie meer met Frank.dccm schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:53:
[...]
Bij mij ook...zag voor 31-10 nog vele laden en ontladen commando's voorbij komen. Maar gisteren en vandaag is het echt heel stil vanuit Frank. Mijn Enphase accu's zijn overgegaan op zelfconsumptie ipv FE gestuurd.
Idem maar ook niets meer in Enphase app hier na ca 10:00 of in Homewizzard. Lijkt iets anders dan wat vanaf 30ste speelt, want nu geeft Frank ook niet meer aan/uit maar enkel geen verbinding. Bovenste lampje Enphase gateway hier rood, hard reset helpt niet, productie ging wel gewoon door, Victron toont 21,7kWh zon productie vandaag.Patjed schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:22:
[...]
Zonnepanelen met Enphase omvormer hebben ook geen communicatie meer met Frank.
/f/image/0en2KDMr9Kq3snBjI9gFKuN4.png?f=fotoalbum_large)