Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
check, en handel jij op de onbalansmarkt? of op de "andere markten"voodooless schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Nope, ZC+ levert per saldo dus minder op. Daar handel je maar heel sporadisch als de prijzen extreem zijn, en anders zit je vast aan EPEX prijzen. Ik denk dat je dat ook prima (misschien zelfs beter) buiten Frank om kan doen.
In mijn geval weet ik dat wel zeker, dan zou ik SolarEdge alles laten doen incl. de auto. Maar dan loop je dus het nodige mis.voodooless schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Nope, ZC+ levert per saldo dus minder op. Daar handel je maar heel sporadisch als de prijzen extreem zijn, en anders zit je vast aan EPEX prijzen. Ik denk dat je dat ook prima (misschien zelfs beter) buiten Frank om kan doen.
Al vraag ik me af voor mezelf of ik het het waard vind om laadcycli aan zo’n dunne omzet als de afgelopen maanden op te roken. Zelfs met een piek als nu op de onbalansmarkt, want die zie je niet zoveel meer.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik zit lekker gezellig op andere markten te kabbelenSuperCrisz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:19:
check, en handel jij op de onbalansmarkt? of op de "andere markten"
Ik heb in 7 maanden tijd zo'n 2 kWh terugverdiend, dus terugverdientijd is net iets meer dan 4 jaar. Op zich vind ik dat wel prima.Miezie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:22:
Al vraag ik me af voor mezelf of ik het het waard vind om laadcycli aan zo’n dunne omzet als de afgelopen maanden op te roken. Zelfs met een piek als nu op de onbalansmarkt, want die zie je niet zoveel meer.
Ik moest geloof ik een maximum van mijn aansluiting instellen op mn batterij-omvormer, via meters meet ie wat rest huis doet en zou ie binnen die grenzen moeten blijven.
Wat heb je snachts al 3 keer gehad ?
Is er iemand met een SolarEdge systeem die daar de truc voor gevonden heeft om het ontlaad commando te behouden?
De ervaringen zullen per persoon anders zijn. Lees de laatste paar pagina's maar even na, dan zal je voor en tegenstanders van andere markten aan het woord zien.SuperCrisz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:42:
[...]
Degene die bovenaan in de top meedraaien op onbalansmarkt, draaien die allemaal onbalans, net zoals @osluis ? heb het idee dat daar meer te halen valt.. of niet
Mij lijkt het ideaal als Frank een mix aan kan bieden van zowel andere markten als onbalans. Dat zo super wezen, maar tot die tijd blijf ik liever op onbalans zitten. Is transparanter en voor mij iig betere resultaten al kan ik mij voorstellen dat je met een langzamere omvormer anders zal scoren.
Monitor de EMS van je batterij niet het vermogen dat over je aansluiting loopt? Jouw batterij zou automatisch terug moeten regelen als hij ziet dat andere grootverbruikers aan gaan zoals bijvoorbeeld je granny charger.udend schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:38:
1 van de 3 fase lag eruit. Ik kan mijn maximale netbelasting niet instellen ivm FE VPP. Dit stond voor aanmelding netjes op 3x25a. De reden dat ie 's nachts eruit lag, was de tijdelijke granny autolader icm een acculaadmoment van FE. De stromen lopen op dat moment richting 30 A. Er zitten gelukkig D25 automaten als net hoofdzekeringen, dus kan ze zelf bijzetten. Maar fijn is het niet. De reactie van de gateway was ook niet zo lekker. Ik zag achteraf dat ie al een half uur op accu draaide, niet gemerkt natuurlijk;) Maar na het laadcommando van FE icm het kooktoestel flipte er iets gruwelijk. Alles is inmiddels herstelt en weer bijgekomen, na het bijzetten van de hoofdzekering.
Er zit een gateway tussen die monitort/ reguleert normaliter het vermogen. In de app van sig kan ik echter de maximale netbelasting niet instellen, omdat deze is geblokkeerd door FE. Zie fotoosluis schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:58:
[...]
Monitor de EMS van je batterij niet het vermogen dat over je aansluiting loopt? Jouw batterij zou automatisch terug moeten regelen als hij ziet dat andere grootverbruikers aan gaan zoals bijvoorbeeld je granny charger.
Kan niet.stefan1512 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:34:
Voor mijn pa heb ik een vraagje, wie met een 'SolarEdge' systeem heeft het via modbus aan Home Assistant gekoppeld om 'te stekker trekken'. Ik wil via modbus een ontlaad commando geven terwijl het internet geblokkeerd is zodat het tegen EPEX terug kan. Als ik echter de modbus state aanpas naar 'ontladen' gaat ie na 1 minuut en 1 seconde weer terug naar de waarde die FE gegeven heeft.
Is er iemand met een SolarEdge systeem die daar de truc voor gevonden heeft om het ontlaad commando te behouden?
[Afbeelding]
Wat wel kan is de internettoegang blokkeren in de router, daarna kan het waarschijnlijk wel. Maar stekker trekken levert niet veel op. Daarbij is Frank icm SolarEdge ook wel stabiel.
[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 23-10-2025 23:22 ]
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Dat wordt niet door Frank geregeld. We hebben hier wederom een sigen installateur die faalt bij het correct configureren van je installatie. Had ik helaas ook last van. Neem even contact op met je installateur en vraag of hij zowel je import- als je exportinstellingen correct afstemt op je hoofdaansluiting.udend schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:20:
[...]
Er zit een gateway tussen die monitort/ reguleert normaliter het vermogen. In de app van sig kan ik echter de maximale netbelasting niet instellen, omdat deze is geblokkeerd door FE. Zie foto [Afbeelding]
Ik snap trouwens echt niet waarom dit zo vaak fout gaat 😕
[ Voor 3% gewijzigd door osluis op 24-10-2025 00:30 ]
https://www.frankenergie....ngsten-thuisbatterijen-q3
"Andere markten" is nu omgedoopt naar "hybride", wat waarschijnlijk een betere naam is.
[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 24-10-2025 12:01 ]
En volgens hun zouden de hybride markten meer moeten opleveren dan onbalansmarkt.voodooless schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:48:
Kwartaalraport van Frank:
https://www.frankenergie....ngsten-thuisbatterijen-q3
"Andere markten" is nu omgedoopt naar "hybride", wat waarschijnlijk een betere naam is.
Echter de ervaring hier onder de tweakers zijn juist het tegenovergestelde. Als ik zo de posts lees
Omdat je van de onbalansmarkt vooral de uitschieters ziet langskomen. Echte objectieve data heb ik hier nog niet gezien. Die uit onbalansmarkt.com halen is ook lastig, want daar kun je het verschil niet zien.dccm schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:18:
En volgens hun zouden de hybride markten meer moeten opleveren dan onbalansmarkt.
Echter de ervaring hier onder de tweakers zijn juist het tegenovergestelde. Als ik zo de posts lees
Mogelijk zijn de verschillen ook nog afhankelijk van de accu en omvormer configuraties. Zoveel detail heeft het rapport van Frank helaas niet.
Op de onbalansmarkt heb je tenminste nog enig inzicht wat er gebeurt, dat ontbreekt geheel bij de hybride markten. Op onbalansmarkt.nl kun je in elk geval zien welke merken en typen en capaciteiten batterijen en omvormers door de deelnemers worden gebruikt. Het is opvallend dat de Sigenergy en Alpha accu's en omvormers gemiddeld betere opbrengsten hebben dan de andere merken. Ook opvallend is dat degenen die niet direct met Frank verbonden zijn maar via een smartbox, bijvoorbeeld van Eniris, verbonden zijn slechtere resultaten behalen. Vermoedelijk omdat het 3 tot 4 minuten kan duren voor de smartbox de commando's verwerkt.voodooless schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:43:
Omdat je van de onbalansmarkt vooral de uitschieters ziet langskomen. Echte objectieve data heb ik hier nog niet gezien. Die uit onbalansmarkt.com halen is ook lastig, want daar kun je het verschil niet zien.
Mogelijk zijn de verschillen ook nog afhankelijk van de accu en omvormer configuraties. Zoveel detail heeft het rapport van Frank helaas niet.
Snelheid van verwerken van de commando's van Frank zou inderdaad een dingetje kunnen zijn. Ik weet niet of ze rechtstreeks met de omvormer van de batterij communiceren, of dat het via een server loopt die ergens bij de fabrikant zelf in Verwegistan staat.bergsmit schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:39:
[...]
Op de onbalansmarkt heb je tenminste nog enig inzicht wat er gebeurt, dat ontbreekt geheel bij de hybride markten. Op onbalansmarkt.nl kun je in elk geval zien welke merken en typen en capaciteiten batterijen en omvormers door de deelnemers worden gebruikt. Het is opvallend dat de Sigenergy en Alpha accu's en omvormers gemiddeld betere opbrengsten hebben dan de andere merken. Ook opvallend is dat degenen die niet direct met Frank verbonden zijn maar via een smartbox, bijvoorbeeld van Eniris, verbonden zijn slechtere resultaten behalen. Vermoedelijk omdat het 3 tot 4 minuten kan duren voor de smartbox de commando's verwerkt.
Snelheid waarmee je omvormer kan knallen zal zeker een grote factor zijn. Als je in een kwartier slechte handel van de afgelopen 4 dagen recht kan trekken door een mooie uitschieter scheelt dat heel veel.
[ Voor 19% gewijzigd door osluis op 24-10-2025 15:12 ]
In de top resultaten voor opbrengste per kWh of kW zie je inderdaad wat SigEnergy en Alpha. Maar ook genoeg andere merken.bergsmit schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:39:
Het is opvallend dat de Sigenergy en Alpha accu's en omvormers gemiddeld betere opbrengsten hebben dan de andere merken.
Zoals ik al eerder zei: ik heb nog nooit een degelijke analyze gezien, alleen maar onderbuikgevoel. Als ik even kijk naar de live resutaten, dan is het aandeel Alpha en SigEnergy installaties relatief erg groot t.o.v de rest (zo'n 50% van alles in de livelijst is Alpha en SigEnergy (alleen naar Frank kijkende)), en de installaties zijn ook nog eens relatief groot. Logsich dus dat de kans groter is dat dit dan bovenaan staan.
Zoals ik al zei: onderbuikgevoel.. waar zijn de echte cijfers?Ook opvallend is dat degenen die niet direct met Frank verbonden zijn maar via een smartbox, bijvoorbeeld van Eniris, verbonden zijn slechtere resultaten behalen. Vermoedelijk omdat het 3 tot 4 minuten kan duren voor de smartbox de commando's verwerkt.
Wat betreft vertraging, zie ik, ervanuitgaande dat de prijsvertraging nu 2 minuten is, dat bij Bliq het commando ongeveer 3:15 na het kwartier ontvangen wordt door de omvormer, dus effectief 1 minuut 15 seconden later dan de prijspublicatie.
Absoluut niet. Hybride is qua opbrengst beter. De conclusies van de ervaringen kloppen gewoon niet…dccm schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
En volgens hun zouden de hybride markten meer moeten opleveren dan onbalansmarkt.
Ik heb het gevoel dat ze niet alleen naar de onbal ansprijzen kijken, maar ook handelen op de EPEX.bergsmit schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:42:
Het lijkt er op dat Frank de opbrengsten negatief beinvloedt om de hybride markten te promoten. Vanavond zag ik op de onbalansmarkt vanaf 19.00 uur onbegrijpelijke acties van Frank. vanaf 19.00 uur werd er bij mij verkocht voor heel lage prijzen, onder de EPEX prijs, zelfs negatieve prijzen en vanaf 20.00 uur bij negatieve prijzen zelfs helemaal niets gedaan! Terugkijkend naar de verklaring van Frank in de app zie je dan uw batterij wordt gespaard of bij gunstige prijzen wordt uw batterij ontladen, in werkelijkheid gebeurde er het tegenovergestelde.
Zie vaak dat ze op de goedkope EPEX uren laden en op de duurdere ontladen....terwijl de onbalansprijs wat ongunstiger lijkt.
Nee, ze handelen nadrukkelijk niet op de EPEX, dat ontkennen ze in alle toonaarden en ik heb dat ook niet kunnen ontdekken. Ik merk wel dat ze herhaaldelijk de fout ingaan als er een RT2 situatie dreigt. Dan kappen ze te vroeg af en trekken de boel in evenwicht terwijl dan later alles toch tevergeefs blijkt. Vandaag zag ik dat minstens 2 keer en ik heb uiteraard niet de hele dag zitten kijken.dccm schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:17:
Ik heb het gevoel dat ze niet alleen naar de onbalansprijzen kijken, maar ook handelen op de EPEX.
Zie vaak dat ze op de goedkope EPEX uren laden en op de duurdere ontladen....terwijl de onbalansprijs wat ongunstiger lijkt.
Inmiddels gelezen dat dit Chinese software is die een virus op je computer planten
Kent iemand deze toepassing en kan die deze aanbevelen?Functies van Frank Energie – Groen en Slim op PC
Maak je geen zorgen meer over extra kosten bij het gebruik van Frank Energie – Groen en Slim op je mobiele telefoon, bevrijd jezelf van het kleine scherm en geniet van het gebruik van de app op een veel groter display. Vanaf nu, krijg een volledige schermervaring van je app met toetsenbord en muis. MEmu biedt je alle verrassende functies die je verwachtte: snelle installatie en eenvoudige configuratie, intuïtieve besturing, geen beperkingen meer van batterij, mobiele data en storende oproepen. De gloednieuwe MEmu 9 is de beste keuze voor het gebruik van Frank Energie – Groen en Slim op je computer. MEmu multi-instance manager maakt het mogelijk om tegelijkertijd 2 of meer accounts te openen. En het belangrijkste, onze exclusieve emulatiemotor kan het volledige potentieel van je PC benutten, waardoor alles soepel en plezierig wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door bergsmit op 25-10-2025 13:59 . Reden: inmiddels zeer negatieve recensies gevonden ]
En wat is precies de motivatie ‘denk je’ van FE om de boel voor onbalans ‘te saboteren ‘?bergsmit schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:42:
Het lijkt er op dat Frank de opbrengsten negatief beinvloedt om de hybride markten te promoten. Vanavond zag ik op de onbalansmarkt vanaf 19.00 uur onbegrijpelijke acties van Frank. vanaf 19.00 uur werd er bij mij verkocht voor heel lage prijzen, onder de EPEX prijs, zelfs negatieve prijzen en vanaf 20.00 uur bij negatieve prijzen zelfs helemaal niets gedaan! Terugkijkend naar de verklaring van Frank in de app zie je dan uw batterij wordt gespaard of bij gunstige prijzen wordt uw batterij ontladen, in werkelijkheid gebeurde er het tegenovergestelde.
Het is jammer dat de hybride markten niet uit te lezen zijn ja en wanneer je slecht van vertrouwen bent kan dat inderdaad een gevoel geven dat ze de cijfers manipuleren. Zelf sta ik er niet zo in. Resultaten zijn prima wat mij betreft, meer openheid zou mogen al weet ik niet wat ik er dan mee moet doen. Reden dat Sigenergy vaker bovenaan staat is omdat wij heel simpel in onze mySigen app de batterij aansturing van Frank kunnen overrulen.
Dat is inderdaad een mega voordeel, ik moet de stekker trekken om onder FE uit te komen en dat kost opbrengsten of verhoogt de aankoopkostenstefan1512 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:05:
Reden dat Sigenergy vaker bovenaan staat is omdat wij heel simpel in onze mySigen app de batterij aansturing van Frank kunnen overrulen.
Maak nu ajb niet de fout door de statieken van Frank die van toepassing zijn op een 20kWh accu met een 10kW omvormer door te trekken op alle installaties.Miezie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:28:
[...]
Absoluut niet. Hybride is qua opbrengst beter. De conclusies van de ervaringen kloppen gewoon niet…
Ik moet ook de stekker trekken wil ik handelen op epex terwijl de onbalansprijzen heel ongunstig zijn.bergsmit schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:12:
[...]
Dat is inderdaad een mega voordeel, ik moet de stekker trekken om onder FE uit te komen en dat kost opbrengsten of verhoogt de aankoopkosten
Dat is geen fout, verhoudingsgewijs zal het gewoon kloppen.osluis schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:03:
[...]
Maak nu ajb niet de fout door de statieken van Frank die van toepassing zijn op een 20kWh accu met een 10kW omvormer door te trekken op alle installaties.
Waarom zal dat gewoon kloppen? Omdat dat toevallig overeen komt met wat jij thuis ziet gebeuren? Hoeveel kW haalt jouw omvormer?Miezie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:16:
[...]
Dat is geen fout, verhoudingsgewijs zal het gewoon kloppen.
Aangezien de onbalansprijzen meestal maar een kwartier of een halfuur voor komen ben je enorm afhankelijk van de snelheid van de omvormer om je winst te behalen. Dat probleem speelt een stuk minder bij dynamische markten. Ik heb de batterij daar veel langere periodes zien laden en ontladen dan wat ik op onbalans bespeur. Onbalans is sprintwerk. hybride meer de 1500m. Ik denk niet dat je dat 1:1 met elkaar kunt vergelijken.
Ik bespeur wel dat handel op onbalans steeds verder terugloopt de afgelopen week, dat RT2 vaker wel voor komt dan niet en dat de opbrengst daardoor ook terug begint te lopen. Wat ik wel vastgesteld heb is dat op hybride markten ik best vaak ergens onderaan in de lijst kwam te bungelen terwijl dat op onbalans niet zo is/was. Vandaag sta ik met dramatische prijzen ook weer op de tweede plek. Ik weet niet of in hybride markten er ook nog onderscheid is in regio's of iets dergelijks, maar als ze inspelen op netcongestie moet dat haast wel het geval zijn. Als dat zo is, is het ook niet ondenkbaar dat bepaalde regio's meer handel hebben dan de mijne. Als je bijvoorbeeld op de netcongestie kaart gaat kijken, zie je dat er veel regio's zijn met congestie bij zowel afname als teruglevering. In mijn regio alleen bij afname.
Ik vind het daarom heel kort door de bocht om zonder deze aanvullende informatie, resultaten van een basisopstelling te extrapoleren naar alle gebruikers ongeacht locatie en hardware. Ik vind het ook een beetje beschamend dat er steeds maar geïnsinueerd wordt dat ik met mijn onderbuik spreek terwijl ik steeds mijn eigen observaties hier ter beschikking gesteld heb.
[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 25-10-2025 18:16 ]
Het sprintwerk geldt voor een snelle en langzamere handelaar… de winst extrapoleert alleen maar omdat de wet van de grote getallen geldt.osluis schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:16:
[...]
Waarom zal dat gewoon kloppen? Omdat dat toevallig overeen komt met wat jij thuis ziet gebeuren? Hoeveel kW haalt jouw omvormer?
Aangezien de onbalansprijzen meestal maar een kwartier of een halfuur voor komen ben je enorm afhankelijk van de snelheid van de omvormer om je winst te behalen. Dat probleem speelt een stuk minder bij dynamische markten. Ik heb de batterij daar veel langere periodes zien laden en ontladen dan wat ik op onbalans bespeur. Onbalans is sprintwerk. hybride meer de 1500m. Ik denk niet dat je dat 1:1 met elkaar kunt vergelijken.
Ik bespeur wel dat handel op onbalans steeds verder terugloopt de afgelopen week, dat RT2 vaker wel voor komt dan niet en dat de opbrengst daardoor ook terug begint te lopen. Wat ik wel vastgesteld heb is dat op hybride markten ik best vaak ergens onderaan in de lijst kwam te bungelen terwijl dat op onbalans niet zo is/was. Vandaag sta ik met dramatische prijzen ook weer op de tweede plek. Ik weet niet of in hybride markten er ook nog onderscheid is in regio's of iets dergelijks, maar als ze inspelen op netcongestie moet dat haast wel het geval zijn. Als dat zo is, is het ook niet ondenkbaar dat bepaalde regio's meer handel hebben dan de mijne. Als je bijvoorbeeld op de netcongestie kaart gaat kijken, zie je dat er veel regio's zijn met congestie bij zowel afname als teruglevering. In mijn regio alleen bij afname.
Ik vind het daarom heel kort door de bocht om zonder deze aanvullende informatie, resultaten van een basisopstelling te extrapoleren naar alle gebruikers ongeacht locatie en hardware. Ik vind het ook een beetje beschamend dat er steeds maar geïnsinueerd wordt dat ik met mijn onderbuik spreek terwijl ik steeds mijn eigen observaties hier ter beschikking gesteld heb.
Stel: 5 euro per kWh in een bepaald kwartier…
5kW omvormer: 1,25kWh is 6,25
20kW omvormer: 5kWh is 25
Factor 4 versus factor 4….
Verder speelt dan de omvang van het accupakket erachter nog een rol.
Als je bij beide er 30kWh achter hebt, kan je met een 5kW omvormer 6 uren meedraaien en met een 20kW omvormer slechts anderhalf uur… Idem voor laden… Dat grijpt allemaal op elkaar in. Een verhouding kW:kWh 1:2 lijkt mij redelijk regulier… in mijn geval met 1:4 kan ik ook prima die 1:2 afdekken en heb ik nog een hoop over om meer te handelen.
Wat Frank ook kan doen is alleen over verhoudingen praten en niet over euro’s in een random config, maar dat spreekt veel minder. Grafiekjes zouden hetzelfde zijn….
Als je echt een vergelijk wilt maken ga je met de output van onbalansmarkt.com kijken naar het aantal geladen en ontladen kWh’s, de installatie, niveau van laden, de bedragen en de markt die er gecommuniceerd staat (waarbij je bij Frank niet kan zien of het hybride of onbalans is). En aangezien ik van mijn installatie al niet eens de juiste omvang van mijn accupakket kan invoeren zal dat vergelijk ook niet 100 punten zuiver zijn.
Komt dan ook bij kijken dat je m.i. moet kijken naar langere periodes dan een dag.
Pas dan kan je zuiverder oordelen…
Je weet het mooi te brengen hoor, maar zolang je per dag hooguit een paar kwartieren goede handel hebt heeft heel je verhaal weinig zin. Heel leuk dat jij 6 uur kan laden of ontladen met jouw installatie, maar feit is dat hij op onbalans de grootste deel van de tijd met z'n duimen staat te draaien..Miezie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:34:
[...]
Het sprintwerk geldt voor een snelle en langzamere handelaar… de winst extrapoleert alleen maar omdat de wet van de grote getallen geldt.
Stel: 5 euro per kWh in een bepaald kwartier…
5kW omvormer: 1,25kWh is 6,25
20kW omvormer: 5kWh is 25
Factor 4 versus factor 4….
Verder speelt dan de omvang van het accupakket erachter nog een rol.
Als je bij beide er 30kWh achter hebt, kan je met een 5kW omvormer 6 uren meedraaien en met een 20kW omvormer slechts anderhalf uur… Idem voor laden… Dat grijpt allemaal op elkaar in. Een verhouding kW:kWh 1:2 lijkt mij redelijk regulier… in mijn geval met 1:4 kan ik ook prima die 1:2 afdekken en heb ik nog een hoop over om meer te handelen.
Wat Frank ook kan doen is alleen over verhoudingen praten en niet over euro’s in een random config, maar dat spreekt veel minder. Grafiekjes zouden hetzelfde zijn….
Als je echt een vergelijk wilt maken ga je met de output van onbalansmarkt.com kijken naar het aantal geladen en ontladen kWh’s, de installatie, niveau van laden, de bedragen en de markt die er gecommuniceerd staat (waarbij je bij Frank niet kan zien of het hybride of onbalans is). En aangezien ik van mijn installatie al niet eens de juiste omvang van mijn accupakket kan invoeren zal dat vergelijk ook niet 100 punten zuiver zijn.
Komt dan ook bij kijken dat je m.i. moet kijken naar langere periodes dan een dag.
Pas dan kan je zuiverder oordelen…
Dat vroeg ik me ook af. Ik heb de indruk dat Frank niet probeert te voorspellen. Als je batterij toevallig al leeg is bij heel hoge onbalansprijzen dan is het een geval van jammer.Vdvmark schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:50:
In die tijd brengt Frank je accu toch weer richting 50%(of ander middelpunt) zodat ze beide richtingen op kunnen, of vertrouwen ze erop dat ze richting volgende piek al weten ?