Email dit aan slimhandelen van Frank Energie ter attentie van Jasper, dan krijg je antwoord en de oplossing.Patjed schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:47:
Al vanaf vrijdag geen handelsresultaat wegens onrealistische volumes. In de Sessy app staat de batterij op 0%. Bij opladen komt er een procentje bij. Volgens Frank is hij dan ineens 100% vol. Bij ontladen volgens Frank van 100% naar 0%. Volgens Sessy van 1% naar 0%.
Jammer dat Frank in de app niet een widget heeft ingebouwd om een mogelijke storing aan te kaarten.[url="https://tweakers.net/i/uzsk8brA3AGEUNziJxmLivoHJ_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7lh1vs7XeHq4xYoiwk2j6FAu.png?f=user_large",,"1"]
Ik ben mij aan het aanmelden bij onbalansmarkt.com , maar twjifel wat ik hiero in moet vullen :
"Zonnepaneel vermogen (kW)"
Ik heb 28x Zonnepanelen Jinko 440N GG met een totaal vermogen van 12.320 WP
Voor nu laat ik het leeg omdat het optioneel is.
Het hoeft niet maar als je het wilt doen is het delen door 1000 (kilo = 1000) dus 12,3Kinimo schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:20:
Ik ben mij aan het aanmelden bij onbalansmarkt.com , maar twjifel wat ik hiero in moet vullen :
ik zal het zwart weglakken maar wat beter doen.. je mailadres is prima te lezen...Patjed schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:47:
Al vanaf vrijdag geen handelsresultaat wegens onrealistische volumes. In de Sessy app staat de batterij op 0%. Bij opladen komt er een procentje bij. Volgens Frank is hij dan ineens 100% vol. Bij ontladen volgens Frank van 100% naar 0%. Volgens Sessy van 1% naar 0%.
Jammer dat Frank in de app niet een widget heeft ingebouwd om een mogelijke storing aan te kaarten.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is een mooi voorbeeld wat ik nog niet goed begrijp. Misschien dat iemand de energie heeft om dat wat toe te lichten. Op dit moment is mijn batterij 65% vol geladen, wek ik geen zonnen energie meer op, maar wordt mijn eigen verbruik wel van het net afgehaald.
Terwijl dit een van de duurdere momenten van de dag is lijkt mij? (18.30 CET).
Ik zit bij frank met een dynamisch contract en heb de batterij op normale handelsmodus staan.
Mijn verwachting is dat hij nu vanuit de batterij levert, ipv de max prijs te betalen voor de inkoop
Ik zit bij frank met een dynamisch contract en heb de batterij op normale handelsmodus staan.
Mijn verwachting is dat hij nu vanuit de batterij levert, ipv de max prijs te betalen voor de inkoop
Ligt een beetje aan hoe groot je accu is en je ontlaad capaciteit. Want het kan ook dat hij hem nu nog vult omdat 1900 uur duurder is en dan vol gaat ontladen. Maar dan moet hij de hele accu wel in een uur kunnen ontladenKinimo schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:37:
Dit is een mooi voorbeeld wat ik nog niet goed begrijp. Misschien dat iemand de energie heeft om dat wat toe te lichten. Op dit moment is mijn batterij 65% vol geladen, wek ik geen zonnen energie meer op, maar wordt mijn eigen verbruik wel van het net afgehaald.
Dus het is heel afhankelijk van hoe groot je accu is en ontlaad capaciteit. Bv ik heb 32kw en 13kw ontladen dus bij mij neemt mijn accu 2 uur de periode om te ontladen. Maar stel ik had een accu van 10kw dan zou hij pas om 1900 uur gaan verkopen.
Ps ik zit niet bij frank dus kan het niet controleren
Jij haalt handelen op Epex, ZC+ en handelen op onbalans door elkaar denk ik. Met handelen bedoelt Frank handelen op de onbalans markt. ZC+ kan rekening houden met zelfconsumptie, maar dat werkt(e?) zo slecht dat ik dat me gestopt ben. Ik handel zelf op day-ahead/epex. Frank biedt daar geen optie voor.Kinimo schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:37:
Ahhh ik denk dat je gelijk hebt, want dat gebeurd nu inderdaad. Mijn capaciteit van de batterij is 13,8kwh en kan max 5kwh ontladen.HenkS schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:43:
[...]
Ligt een beetje aan hoe groot je accu is en je ontlaad capaciteit. Want het kan ook dat hij hem nu nog vult omdat 1900 uur duurder is en dan vol gaat ontladen. Maar dan moet hij de hele accu wel in een uur kunnen ontladen
Dus het is heel afhankelijk van hoe groot je accu is en ontlaad capaciteit. Bv ik heb 32kw en 13kw ontladen dus bij mij neemt mijn accu 2 uur de periode om te ontladen. Maar stel ik had een accu van 10kw dan zou hij pas om 1900 uur gaan verkopen.
Ps ik zit niet bij frank dus kan het niet controleren
Dankjewel zal proberen wat geduldiger te zijn, maar dat kan pas als ik het goed begrijp 🙃
Handel: zelfconsumptie speelt geen rolKinimo schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:58:
[...]
Ahhh ik denk dat je gelijk hebt, want dat gebeurd nu inderdaad. Mijn capaciteit van de batterij is 13,8kwh en kan max 5kwh ontladen.
Dankjewel zal proberen wat geduldiger te zijn, maar dat kan pas als ik het goed begrijp 🙃
ZC+: zelfconsumptie zou de focus moeten hebben
ZC+ is waarschijnlijk betere software voor te vinden voor het ZC deel.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Even een tegengeluid. Sinds ik op andere markten zit zijn resultaten vrij stabiel. Ergens tussen de 2 en 10 euro per dag grofweg. Uitschieters van 20 heb ik niet meer, die waren er bij onbalans handel wel.
Laatste maand 140 euro opbrengst (97 na epex correctie).
Deze maand tot nu toe 45 Euro (32 na correctie).
Het zijn niet de verwachte rendementen waardoor een terugverdientijd van 3-4 jaar haalbaar zijn maar het haalt de kop van de investering zullen we maar zeggen.
Batterij is 16kw AlphaESS, 10kw omvormer.
Het zijn niet de verwachte rendementen waardoor een terugverdientijd van 3-4 jaar haalbaar zijn maar het haalt de kop van de investering zullen we maar zeggen.
Netjes. Hier ook stabiel.Danzare schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:31:
Even een tegengeluid. Sinds ik op andere markten zit zijn resultaten vrij stabiel. Ergens tussen de 2 en 10 euro per dag grofweg. Uitschieters van 20 heb ik niet meer, die waren er bij onbalans handel wel.
Die verwachtte rendementen voor de jaren waren vanaf dag 1 met de TVT al niet correct… in 2027 is het product historie, het kan namelijk alleen maar door salderen. Tenzij daar wat op bedacht wordt…
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Zonder een pain in the ass te willen zijn, een opbrengst tussen €2 en €10 kan je toch met de beste wil van de wereld toch niet stabiel noemen? Dat is een factor 5 verschil.Danzare schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:31:
Even een tegengeluid. Sinds ik op andere markten zit zijn resultaten vrij stabiel. Ergens tussen de 2 en 10 euro per dag grofweg.
Als je stabiliteit wilt moet je een depositospaarrekening openen…osluis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Zonder een pain in the ass te willen zijn, een opbrengst tussen €2 en €10 kan je toch met de beste wil van de wereld toch niet stabiel noemen? Dat is een factor 5 verschil.
En daar zijn we weer, wederom reageren op de persoon ipv op wat er gezegd wordt en mij weer wat in de schoenen schuiven wat ik helemaal niet zeg. Zeg ik dat ik de stabiliteit van een depositorekening wil? Neen!Miezie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:29:
[...]
Als je stabiliteit wilt moet je een depositospaarrekening openen…
Ik stel alleen maar vast dat de beschreven opbrengst niet stabiel genoemd kan worden omdat het een factor 5 fluctueert.
Je kunt er veel van vinden. Het is te hoog, het is te laag, het is slecht, het is goed. Dat is allemaal arbitraire. Wat het definitief niet is, is stabiel. Het is eerder zeer instabiel. Daar zit geen mening in verwerkt, alleen een observatie.
Vraagje: hoe kom je op andere markten? Ik zie bij de Frank app geen mogelijkheden om dit in te stellen.Danzare schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:31:
Sinds ik op andere markten zit ...
Als je daar niet al op zit (check de popup als je over de grafiek gaat, als daar andere marken genoemd worden, dan zit je er al op), kun je dat via een mailtje aanvragen.rudyh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:10:
[...]
Vraagje: hoe kom je op andere markten? Ik zie bij de Frank app geen mogelijkheden om dit in te stellen.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Bij mij het zelfde gedrag vandaag. Voor de avondpiek stond ik op postie 13, nu naar positie 117 ofzo.Baexem1 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:16:
[Afbeelding]
Krijg ik 3,63 verrekend op mijn volgende maandfactuur?
En de overige 0,41 cent op de kortingsfactuur?
Anders waarom ontlaad hij in dr avond want in de middag had ik een totaal te verrekenen prijs van 4,21 en geen hoge epex correctie
De ander markt gebruikers hebben niet geprofiteerd van de onbalansprijs die even omhoog spoot. Jammer, kan gebeuren.
Waar ik nog minder van snap is mijn epex correctie. Mijn batterij is tussen 18:30 en 20:00 minimaal 30 kWh naar buiten gepompt. In die periode was de gemiddelde epex prijs circa 36 cent. Vermenigvuldig ik 30 met 0.36, dan kom ik uit op €10,80. Wat krijg ik als epex correctie van Frank? €6,74
Toen de avond begon had ik al ongeveer 4 euro handelsresultaat en een soc van 95%. Oftewel, ik heb ruim 30kWh weggegen voor hooguit 2 à 3 Euro.
Ik snap er geen fluit meer van.
Ik vergelijk het met zc+ of onbalanshandel. Daar zaten dagen bij waarop er niks gebeurde. Ik geloof wel dat dit gemiddeld meer oplevert.osluis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:16:
[...]
Zonder een pain in the ass te willen zijn, een opbrengst tussen €2 en €10 kan je toch met de beste wil van de wereld toch niet stabiel noemen? Dat is een factor 5 verschil.
:strip_exif()/f/image/WMf5ySR0pUaFAU2G5c7qiwOf.jpg?f=fotoalbum_large)
Benieuwd naar de resultaten van degene die op onbalans zitten.
De observatie klopt ook wel, maar dat is inherent aan de “markt” op het stroomnet en het probleem met netstabiliteit.osluis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:38:
[...]
En daar zijn we weer, wederom reageren op de persoon ipv op wat er gezegd wordt en mij weer wat in de schoenen schuiven wat ik helemaal niet zeg. Zeg ik dat ik de stabiliteit van een depositorekening wil? Neen!
Ik stel alleen maar vast dat de beschreven opbrengst niet stabiel genoemd kan worden omdat het een factor 5 fluctueert.
Je kunt er veel van vinden. Het is te hoog, het is te laag, het is slecht, het is goed. Dat is allemaal arbitraire. Wat het definitief niet is, is stabiel. Het is eerder zeer instabiel. Daar zit geen mening in verwerkt, alleen een observatie.
Qua markt is het dan pakken wat je pakken en dat fluctueert als een malle of juist niet. Meestal afhankelijk van het weer.
En wat je wilt is elke dag een flatline (als maatschappij…).
Je krijgt die 36 cent per kWh over je maandfactuur, gaat namelijk over de meter. De correctie (meer/minder tov EPEX op de markt) op de slim factuur…osluis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:45:
[...]
Bij mij het zelfde gedrag vandaag. Voor de avondpiek stond ik op postie 13, nu naar positie 117 ofzo.
De ander markt gebruikers hebben niet geprofiteerd van de onbalansprijs die even omhoog spoot. Jammer, kan gebeuren.
Waar ik nog minder van snap is mijn epex correctie. Mijn batterij is tussen 18:30 en 20:00 minimaal 30 kWh naar buiten gepompt. In die periode was de gemiddelde epex prijs circa 36 cent. Vermenigvuldig ik 30 met 0.36, dan kom ik uit op €10,80. Wat krijg ik als epex correctie van Frank? €6,74
Toen de avond begon had ik al ongeveer 4 euro handelsresultaat en een soc van 95%. Oftewel, ik heb ruim 30kWh weggegen voor hooguit 2 à 3 Euro.
Ik snap er geen fluit meer van.
Dat is toch de epex correctie die van het uit te keren bedrag af gaat? Die zou normaalgezien overeen moeten komen met wat er van de maandfactuur van de meter af gaat of mis ik wat?Miezie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:01:
[...]
Je krijgt die 36 cent per kWh over je maandfactuur, gaat namelijk over de meter. De correctie (meer/minder tov EPEX op de markt) op de slim factuur…
Je verkoopt altijd tegen EPEX als je ontlaad… dat is je normale maandfactuur.osluis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:13:
[...]
Dat is toch de epex correctie die van het uit te keren bedrag af gaat? Die zou normaalgezien overeen moeten komen met wat er van de maandfactuur van de meter af gaat if mis ik wat?
Je handelt echter tegen een andere marktprijs met je batterij. Je SoC wordt teruggerekend naar een aantal kWh ontlading of laden. De EPEX correctie matcht de marktprijs waartegen gehandeld is met de op dat moment geldende EPEX prijs…
Dat komt dus per definitie niet overeen met een maandfactuur, want het is een verrekening.
Je handelsresultaat is wat er verdiend is met laden/ontladen. Je ontvangt dat bedrag over 2 facturen.
Dit is wat Frank zelf zegt over de epex correctie.Miezie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:20:
[...]
Je verkoopt altijd tegen EPEX als je ontlaad… dat is je normale maandfactuur.
Je handelt echter tegen een andere marktprijs met je batterij. Je SoC wordt teruggerekend naar een aantal kWh ontlading of laden. De EPEX correctie matcht de marktprijs waartegen gehandeld is met de op dat moment geldende EPEX prijs…
Dat komt dus per definitie niet overeen met een maandfactuur, want het is een verrekening.
Je handelsresultaat is wat er verdiend is met laden/ontladen. Je ontvangt dat bedrag over 2 facturen.
EPEX-Correctie: Dit is het bedrag waarmee je termijnfactuur verlaagd is doordat de batterij geladen is op lage uur- of kwartierprijzen en ontladen op hoge uur- of kwartierprijzen. Omdat je termijnfactuur automatisch al lager is, hoeven we dit niet nog een keer uit te betalen.
Zoals ik dit lees zeggen ze dat als ik 1kWh opneem voor 10c en deze afgeeft voor 30c. Ik 20 cent epex correctie krijg in mijn handelsresultaat.
Ik zou eigenlijk dus het rekensommetje moeten maken tussen inkoopprijs van de batterij volume en verkoop van de batterij volume.
Totaal te verreken voor vandaag is nu zelfs negatief geworden. Volgens mij betekent dit dat het slimme handel gedeelte vandaag verlies opgeleverd heeft en dat de gemaakte winst volledig uit epex bestaat. Als handel geen verlies opgeleverd had, was totaal te verrekenen 0 geweest.
:strip_exif()/f/image/UeJYv87gp8aES9lKEay2yNVi.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt. En zonder Frank Slim toeslag zou het nog harder aantikken.
Kan iemand verklaren hoe je verlies kunt lijden als je alleen koopt?
Verlies lijdt je toch alleen als je goedkoper verkoopt dan je inkoopt?
Als je koopt moet je die toch betalen? Vandaar de negatieve bedragen. Pas bij verkoop worden die opbrengsten er weer erbij opgeteld.bergsmit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:33:
Er zit een dagelijkse cutoff op 0:00. Dan realiseert zich een verlies op die dag als je alleen gekocht hebt. Daarom moet je ook niet naar dagkoersen kijken… maandresultaat en handelsindex is veel interessanter.bergsmit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:33:
Net als op de beurs: langjarig is het wiskundig gezien zaak om daar te zitten… dag op dag kan best het rendement oproken…
Betalen heeft niets met verliezen te maken. Het gaat hier om dat je alleen resultaat hebt als er een koop en verkoop transactie tegenover elkaar staan.dccm schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:13:
Als je koopt moet je die toch betalen? Vandaar de negatieve bedragen. Pas bij verkoop worden die opbrengsten er weer erbij opgeteld.
Ik wil wel eens weten hoe Frank de kostprijs bepaalt van een verkoop, last in first out, first in, first out, gemiddelde inkoopprijs? wie het weet mag het zeggen.
Maar als je koopt zonder te verkopen is er geen verlies of winst of rendement.
Daarom trek ik de stekker er uit als ik ga kopen en als ik ga verkopen. Dan plakt Frank er geen onzichtbare kosten aan vast die een verlies veroorzaken als ik met winst verkocht heb of helemaal nog niet verkocht heb.
Hier begrijp ik niets van. Dus als er helemaal niet gekocht en niet verkocht wordt, geen zonopbrengsten zijn en geen stroomverbruik is dan wordt er toch een negatief rendement gescoord?Miezie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:20:
Er zit een dagelijkse cutoff op 0:00. Dan realiseert zich een verlies op die dag als je alleen gekocht hebt.
Als je alleen koopt zal er een minnetje staan als de prijs positief was waartegen gekocht is… en dat zie je staan als resultaat voor een dag als dat het geval was op 0:00.bergsmit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:13:
[...]
Hier begrijp ik niets van. Dus als er helemaal niet gekocht en niet verkocht wordt, geen zonopbrengsten zijn en geen stroomverbruik is dan wordt er toch een negatief rendement gescoord?
Negatief rendement is wanneer je tegen minder verkoopt.
Waar ben je naar op zoek? Want bij 0 beweging op alles blijft het allemaal ook 0.
Frank presenteert alleen maar de resultaten van een actie met de accu en vereffent met de EPEX prijs omdat alles over de slimme meter gaat uiteindelijk (of zou kunnen gaan, want er is ook altijd nog een huis wat verbruikt..). Er wordt niks tegenover elkaar gezet, tegenover een actie staat gewoon een financiële verrekening op dat moment.bergsmit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:08:
[...]
Betalen heeft niets met verliezen te maken. Het gaat hier om dat je alleen resultaat hebt als er een koop en verkoop transactie tegenover elkaar staan.
Ik wil wel eens weten hoe Frank de kostprijs bepaalt van een verkoop, last in first out, first in, first out, gemiddelde inkoopprijs? wie het weet mag het zeggen.
Maar als je koopt zonder te verkopen is er geen verlies of winst of rendement.
Daarom trek ik de stekker er uit als ik ga kopen en als ik ga verkopen. Dan plakt Frank er geen onzichtbare kosten aan vast die een verlies veroorzaken als ik met winst verkocht heb of helemaal nog niet verkocht heb.
Er zitten geen verborgen kosten aan, behalve dat je de in- en verkoopvergoeding bij stekker trekken per definitie wel betaald. Die worden weer vereffend met de Frank slim korting.
Alles wordt berekend met een SoC van de accu wat correspondeert met kWh’s beschikbaar in de accu.
In de kwartier verantwoordingen van Frank zie ik bij mijn verkopen een aanmerkelijk hogere onbalansprijs dan de EPEX prijs, toch boek ik steeds een negatief totaal resultaat, mijn handelsresultaat wordt ook steeds negatiever. Wel wordt de EPEX compensatie en de Frank bonus steeds hoger en is dan de korting positief.Miezie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:38:
Negatief rendement is wanneer je tegen minder verkoopt.
Waar ben je naar op zoek? Want bij 0 beweging op alles blijft het allemaal ook 0.
Voor mij is dat onbegrijpelijk.
Met de recente update van de Frank App, kan ik nu kiezen tussen uur- en kwartier tarieven.
Per kalendermaand kan je wisselen tussen die twee mogelijkheden
Per kalendermaand kan je wisselen tussen die twee mogelijkheden