Hier exact hetzelfde. Met het verschil dat ik vanochtend zelf de batterij heb ontladen naar de SOC van 15% en die toen wel in slaapstand is gekomen. Wel daardoor erg hoog energieverbruik tijdens de nacht zie ik.osluis schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:49:
[...]
Het lijkt idd niet goed te gaan bij de aansturing. Sinds middernacht draait mijn batterij in zelf consumptie mode. Om 10:00 daarmee gestopt en om 10:30 een laadcommando, maar met 0kW als vermogen. Gaat niet veel doen denk ik. Wel heb ik resultaat geboekt ondanks geen aansturing te hebben en dat op eigen verbruik.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Gewoon in. mijn EMS aangeven nu te gaan laden tot x%
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Hoe je laadcommando's geeft weet ik, net nog gedaan, helaas daardoor 10 cent gezakt in het resultaat.....Duocom schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:04:
Gisteren ook zelf laad en ontlaad commando’s gegeven en levert bij mij (eigenlijk) altijd resultaat op (als de EPEX niet te hoog is) Aangezien de EPEX correctie gisteren 0 was bij ontladen en laden, kan je het resultaat goed bijhouden.
Wat ik alleen niet begrijp is dat ik 3,5 cent per kw/h moet betalen voor ontladen terwijl de prijs nagenoeg op 0 zou moeten staan. Hoe is dat bij jou @osluis? Er wordt blijkbaar wel erg veel afgeroomd op de verkoopprijzen waarvan ik dacht dat die tegen de ‘kale marktprijs’ verkocht zouden worden.
Maar hoe kan ik ontlaadcommando's geven zonder de stekker er uit te trekken?
Ik ben toch wel heel benieuwd naar waar de enorme verschillen vandaag op onbalans.com vandaan komen. Hoe kom je aan meer dan 7 euro resultaat terwijl er amper beweging in de prijzen zijn. Zou het een glitch zijn of zou het echt kloppen? Het zijn er ook maar een paar die echt met kop en schouders boven de rest uitsteken.
[ Voor 15% gewijzigd door osluis op 05-10-2025 13:16 ]
Ik sta momenteel op nr 1, maar ik denk dat er een bug is.osluis schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:15:
Ik ben toch wel heel benieuwd naar waar de enorme verschillen vandaag op onbalans.com vandaan komen. Hoe kom je aan meer dan 7 euro resultaat terwijl er amper beweging in de prijzen zijn. Zou het een glitch zijn of zou het echt kloppen? Het zijn er ook maar een paar die echt met kop en schouders boven de rest uitsteken.
Frank heeft mijn batterij vannacht tot 0% geladen en daarna is er elk kwartier 25 a 30c erbij gekomen terwijl er niet ontladen of geladen is.
Hopelijk wordt het niet terug gefactureerd, want dit zou het weekend wel weer goed maken..
jouw nieuwsgierigheid deel ik. Maar ik vrees dat Frank er ook geen raad mee weet, geen verklaring voor heeft en het maar accepteert omdat ze zelf niet weten hoe dat te corrigeren.osluis schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:15:
Ik duim mee voor je 😂 zou wel een mooie bug zijn. Doe mij er ook zo eentje ajb.Tommyf17 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Ik sta momenteel op nr 1, maar ik denk dat er een bug is.
Frank heeft mijn batterij vannacht tot 0% geladen en daarna is er elk kwartier 25 a 30c erbij gekomen terwijl er niet ontladen of geladen is.
Hopelijk wordt het niet terug gefactureerd, want dit zou het weekend wel weer goed maken..
Als je zelf hele dag door laad en ontlaad commando’s geeft dan haal je een aardig resultaat binnen. Dat zou ook nog heel goed kunnen natuurlijk. Bij amper activiteit vanuit Frank sprokkel je zelf nog redelijk resultaat binnen iig. (Uit ervaring)bergsmit schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
Hoe je laadcommando's geeft weet ik, net nog gedaan, helaas daardoor 10 cent gezakt in het resultaat.....
Maar hoe kan ik ontlaadcommando's geven zonder de stekker er uit te trekken?
En @bergsmit: bij sigen kan je dus zelf laden maar ook ontladen. Blijkbaar kan dat niet in jouw app met jouw batterij.
Ik heb het gevonden in de sigen app, thnx.-PeeWee- schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:43:
[...]
Gewoon in. mijn EMS aangeven nu te gaan laden tot x%
Als je laad of ontlaad pak je dan epex prijs of onbalans/andere markten?
Ook opvallend dat de hoogste Zonneplan klant pas op plek 101 komt na alle Frank Energie klanten.Tommyf17 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Ik sta momenteel op nr 1, maar ik denk dat er een bug is.
Misschien kan dat wel bij mijn batterij, maar mijn leverancier warttopjedak gaf service tot de betaling was gedaan en reageert daarna nergens meer op. Gaf geen gebruiksaanwijzingen en geen instructies. Een internetcowboy die snel geld wilde verdienen zeg ik achteraf.Duocom schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:39:
Als je zelf hele dag door laad en ontlaad commando’s geeft dan haal je een aardig resultaat binnen. Dat zou ook nog heel goed kunnen natuurlijk. Bij amper activiteit vanuit Frank sprokkel je zelf nog redelijk resultaat binnen iig. (Uit ervaring)
En @bergsmit: bij sigen kan je dus zelf laden maar ook ontladen. Blijkbaar kan dat niet in jouw app met jouw batterij.
Ik kan nu alleen de batterij legen door de stekker uit de verbinding met Frank te trekken en dan te manipuleren met negatieve stroomhoogte. De batterij opladen kan ik wel in Frank, immers minimum laadtoestand batterij verhogen, maar dan meestal met verlies van resultaat, vandaar dat ik daarvoor de stekker er ook regelmatig uittrok.
Eigen laad en ontlaad activiteiten, ook het stroomverbruik, gaat tegen de EPEX prijs, soms echter wel met kostenverhogingen van Frank.Tommyf17 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:46:
Als je laadt of ontlaadt pak je dan epex prijs of onbalans/andere markten?
Zonneplan is onvergelijkbaar. Die werken alleen met eigen batterijen, maar werken wel systematischer (grotere accu met groter omvormingsvermogen altijd beter resultaat dan een mindere) dan Frank, echter met veel slechtere resultaten.Coffeeroam schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:14:
Ook opvallend dat de hoogste Zonneplan klant pas op plek 101 komt na alle Frank Energie klanten.
Ik ben redelijk nieuw op de batterijmarkt en heb niet dit hele topic doorgelezen (daar is hij iets te groot voor inmiddels ). Maar ik ben nu ongeveer een maandje bezig met 3x een Solar Edge batterij van 4,4 KWH en 28 zonnepanelen 420 WP.
Eerste maand heb ik slim handelen aangehad, had veel dagen waar ik 20 -60 cent pakte en dan een enkele dag plots 7 - 8 Euro.
Lees hier meerdere mensen die niet goed begrijpen hoe dit tot stand komt en ook ik heb daar last van.
Als ik het allemaal goed begrepen heb, kan ook mijn Solar Edge one hub handelen op de onbalans markt, dit wil ik graag eens uitproberen en kijken welk verschil dit maakt.
Inmiddels weet ik hoe ik dit kan instellen, maar dan mis ik eigenlijk een inzicht per dag qua verdiensten.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Eerste maand heb ik slim handelen aangehad, had veel dagen waar ik 20 -60 cent pakte en dan een enkele dag plots 7 - 8 Euro.
Lees hier meerdere mensen die niet goed begrijpen hoe dit tot stand komt en ook ik heb daar last van.
Als ik het allemaal goed begrepen heb, kan ook mijn Solar Edge one hub handelen op de onbalans markt, dit wil ik graag eens uitproberen en kijken welk verschil dit maakt.
Inmiddels weet ik hoe ik dit kan instellen, maar dan mis ik eigenlijk een inzicht per dag qua verdiensten.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Meld je aan bij onbalansmarkt.com dan kun je dagopbrengsten, maandopbrengsten en jaaropbrengsten van jou zelf en 160 andere Frank gebruikers zien. Maar ook in de Frank app kun je jouw opbrengsten, meer gedetailleerd zien.Kinimo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:38:
Ik ben redelijk nieuw op de batterijmarkt en heb niet dit hele topic doorgelezen (daar is hij iets te groot voor inmiddels ). Maar ik ben nu ongeveer een maandje bezig met 3x een Solar Edge batterij van 4,4 KWH en 28 zonnepanelen 420 WP.
Dit weekend is er zowiezo een storing met de app hier, zaterdag en zondag auto geladen, denk beide keren ongeveer 25 a 30 kWh, maar Frank toont horizontale streep en 0kWh totaal geladen in laadsessie voor zaterdag en zondag 1kWh, mn auto zit toch echt vol hoor
[ Voor 5% gewijzigd door Vdvmark op 06-10-2025 07:23 ]
Ok ik ben nu juist net afgestapt van Frank en doe het nu via SolarEdgebergsmit schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:23:
[...]
Meld je aan bij onbalansmarkt.com dan kun je dagopbrengsten, maandopbrengsten en jaaropbrengsten van jou zelf en 160 andere Frank gebruikers zien. Maar ook in de Frank app kun je jouw opbrengsten, meer gedetailleerd zien.
Dat gaat toch gewoon via Frank? Dat staat op hun website.Kinimo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:38:
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Maar SolarEdge handelt toch niet direct op de onbalansmarkt?Kinimo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
Ok ik ben nu juist net afgestapt van Frank en doe het nu via SolarEdge
Nee, maar je kan de AI wel epex laten handelen. Dat geeft in elk geval wel stabiele resultatenDJP! schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:32:
[...]
Maar SolarEdge handelt toch niet direct op de onbalansmarkt?
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
ahhh ik dacht dat SolarEdge ook op onbalans kon handelen, meen ik in een video van hun gezien te hebben.Miezie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:58:
[...]
Nee, maar je kan de AI wel epex laten handelen. Dat geeft in elk geval wel stabiele resultaten.
Zal vanavond die eens opzoeken, nogmaals bekijken en mocht dit inderdaad het geval zijn dat hier delen.
Zo niet dan moet ik zsm terugzetten naar Frank slim handelen denk ik?
Alhoewel ik dat tot nu toe niet heel overtuigend vond, maar dat komt omdat ik in mijn geval voor zelfconsumptie plus moet kiezen. En dat nog niet had gedaan.
Niemand hier kan handelen op onbalans, zelfs niet met een foutje in de administratie.
Je hoeft dat filmpje niet te zoeken. Het kan niet.Kinimo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:49:
[...]
ahhh ik dacht dat SolarEdge ook op onbalans kon handelen, meen ik in een video van hun gezien te hebben.
Zal vanavond die eens opzoeken, nogmaals bekijken en mocht dit inderdaad het geval zijn dat hier delen.
Zo niet dan moet ik zsm terugzetten naar Frank slim handelen denk ik?
Alhoewel ik dat tot nu toe niet heel overtuigend vond, maar dat komt omdat ik in mijn geval voor zelfconsumptie plus moet kiezen. En dat nog niet had gedaan.
Of je terug moet op slim handelen moet je voor jezelf besluiten. Of het ZC+ moet zijn idem. Mijn ervaring is dat met SolarEdge gewone onbalanshandel bij Frank meer oplevert dan SolarEdge EPEX handel en waarschijnlijk ook meer dan ZC+ gezien de ratio erachter van Frank. Daarnaast lijkt de EPEX handel met zelfconsumptie van SolarEdge me dan weer vruchtbaarder dan ZC+, want dan gaan ook de zonnepanelen in de mix.
Lijkt me duidelijk toch?
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ja mee eens, het is zo simpel dat ik in de war raak, snap je? :-)Miezie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:18:
[...]
Je hoeft dat filmpje niet te zoeken. Het kan niet.
Of je terug moet op slim handelen moet je voor jezelf besluiten. Of het ZC+ moet zijn idem. Mijn ervaring is dat met SolarEdge gewone onbalanshandel bij Frank meer oplevert dan SolarEdge EPEX handel en waarschijnlijk ook meer dan ZC+ gezien de ratio erachter van Frank. Daarnaast lijkt de EPEX handel met zelfconsumptie van SolarEdge me dan weer vruchtbaarder dan ZC+, want dan gaan ook de zonnepanelen in de mix.
Lijkt me duidelijk toch?
Maar even zonder gekkigheid, ik denk dat als ik op dit moment de focus op zelfconsumptie hou, ik daar in de komende maanden het meeste baat bij heb. Verbruik ligt hier vrij hoog namelijk. (13500 KWH per jaar).
Dank voor jullie antwoorden en meedenken!
Verbruik ligt hier ook rond de 10.000 (denk ik). De EV staat er nog maar net…Kinimo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:27:
[...]
Ja mee eens, het is zo simpel dat ik in de war raak, snap je? :-)
Maar even zonder gekkigheid, ik denk dat als ik op dit moment de focus op zelfconsumptie hou, ik daar in de komende maanden het meeste baat bij heb. Verbruik ligt hier vrij hoog namelijk. (13500 KWH per jaar).
Dank voor jullie antwoorden en meedenken!
Toch denk ik dat ZC niet heel interessant is, want de EV laden we slim op dus die moet ik vooral salderen. Daarna denk ik dat de impact van ZC op de huisconsumptie kleiner is dan actief handelen.
Als het wel interessant zou zijn, zou ik het nimmer aan Frank overlaten en kan de AI of ikzelf het beter… (dus voor na 2026…). Vanwege de integrale aanpak…
ik heb sinds het weekend ZC+ aangezet:
tja, wat kan ik ervan zeggen... het is fijn dat snachts en savonds het zware dure verbruik dus 0 wordt, qua winst moet ik het hebben van de besparing onbalanshandelwinst is er nauwelijks.
maar het opladen van de accu mag wel iets slimmer. tijdens de goedkoopste uren van de dag werd er niet opgeladen "om ruimte vrij te houden voor de komende zonnestroom"

welke zonnestroom? volgens solar.forecast is er bij mij vandaag maar max 8kWh aan zonnestroom......
Ik hou het voorlopig op zc+. ik wil zien wat voor effect het in de winter heeft. ook een voorproefje voor 2027...
tja, wat kan ik ervan zeggen... het is fijn dat snachts en savonds het zware dure verbruik dus 0 wordt, qua winst moet ik het hebben van de besparing onbalanshandelwinst is er nauwelijks.
maar het opladen van de accu mag wel iets slimmer. tijdens de goedkoopste uren van de dag werd er niet opgeladen "om ruimte vrij te houden voor de komende zonnestroom"

welke zonnestroom? volgens solar.forecast is er bij mij vandaag maar max 8kWh aan zonnestroom......
Ik hou het voorlopig op zc+. ik wil zien wat voor effect het in de winter heeft. ook een voorproefje voor 2027...
[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 07-10-2025 08:04 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb sinds juni een 6kW stekkerbatterij. Deze heb ik vrij snel op ZC+ gezet. De resultaten waren niet heel geweldig, maar OK, dat is wellicht als je alleen kijkt naar de opbrengst van de onbalans. Je hebt ook voordeel van het ZC deel, bijvoorbeeld in de avond/nacht. Dat moet je ook meerekenen natuurlijk.
Een paar weken terug is mijn batterij kapot gegaan. Anderhalf week geleden een nieuwe omvormer gekregen. Daarna een volle week gedraaid op de P1 stand ('Nul-op-de-meter'). Dat liep helemaal geweldig. Overdag voltanken via de zonnepanelen en 's avonds/'s nachts op de accu draaien. Helemaal super. Denk niet dat op dat moment handelen meer zou opleveren. Maar toen kwam het weekend.......toen gebeurde er eigenlijk helemaal niets. Klein beetje zon, beetje opladen, maar meestal meteen weer ontladen. Dat gaat hem niet worden. Accu stond vrijwel het hele weekend in de slaapstand (eigenlijk gewoon stroom te gebruiken). Dus sinds gisteren ZC+ maar weer aangezet. Eens zien wat het nu gaat brengen.
Een paar weken terug is mijn batterij kapot gegaan. Anderhalf week geleden een nieuwe omvormer gekregen. Daarna een volle week gedraaid op de P1 stand ('Nul-op-de-meter'). Dat liep helemaal geweldig. Overdag voltanken via de zonnepanelen en 's avonds/'s nachts op de accu draaien. Helemaal super. Denk niet dat op dat moment handelen meer zou opleveren. Maar toen kwam het weekend.......toen gebeurde er eigenlijk helemaal niets. Klein beetje zon, beetje opladen, maar meestal meteen weer ontladen. Dat gaat hem niet worden. Accu stond vrijwel het hele weekend in de slaapstand (eigenlijk gewoon stroom te gebruiken). Dus sinds gisteren ZC+ maar weer aangezet. Eens zien wat het nu gaat brengen.
Werkt Frank Energie ook met stekkerbatterijen dan?RichTrip schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:11:
Ik heb sinds juni een 6kW stekkerbatterij. Deze heb ik vrij snel op ZC+ gezet. De resultaten waren niet heel geweldig, maar OK, dat is wellicht als je alleen kijkt naar de opbrengst van de onbalans. Je hebt ook voordeel van het ZC deel, bijvoorbeeld in de avond/nacht. Dat moet je ook meerekenen natuurlijk.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Jazeker. Ik heb een Zinvolt thuisbatterij. Maar de onderliggende HW is AlphaESS. En die kan aangestuurd worden door FE.
Met dit soort bewolking als vandaag zitten de opbrengstmodellen er inderdaad stevig naast.kmf schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:03:
ik heb sinds het weekend ZC+ aangezet:
[Afbeelding]
Zo ook https://ned.nl/nl/energieweerbericht#Energieweerbericht
die voor vandaag volle bak zon weergeeft. Niet dus.
ZC+ bij Frank Energie is ook niet alles. Bij een zeer lage EPEX prijs stuurde Frank alle zonnestroom naar het net, terwijl de batterij minder dan halfvol was en er die avond een prijspiek ging komen met een spread van €0.28. Dan wil je toch dat je batterij volloopt....