• Duocom
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 04-11 22:55
osluis schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Het lijkt idd niet goed te gaan bij de aansturing. Sinds middernacht draait mijn batterij in zelf consumptie mode. Om 10:00 daarmee gestopt en om 10:30 een laadcommando, maar met 0kW als vermogen. Gaat niet veel doen denk ik. Wel heb ik resultaat geboekt ondanks geen aansturing te hebben en dat op eigen verbruik.
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier exact hetzelfde. Met het verschil dat ik vanochtend zelf de batterij heb ontladen naar de SOC van 15% en die toen wel in slaapstand is gekomen. Wel daardoor erg hoog energieverbruik tijdens de nacht zie ik.

• -PeeWee-
  • Laatst online: 13-10 19:34
Tommyf17 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:40:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je dit doet😁
Gewoon in. mijn EMS aangeven nu te gaan laden tot x%

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:08
Duocom schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:04:
Gisteren ook zelf laad en ontlaad commando’s gegeven en levert bij mij (eigenlijk) altijd resultaat op (als de EPEX niet te hoog is) Aangezien de EPEX correctie gisteren 0 was bij ontladen en laden, kan je het resultaat goed bijhouden.
Wat ik alleen niet begrijp is dat ik 3,5 cent per kw/h moet betalen voor ontladen terwijl de prijs nagenoeg op 0 zou moeten staan. Hoe is dat bij jou @osluis? Er wordt blijkbaar wel erg veel afgeroomd op de verkoopprijzen waarvan ik dacht dat die tegen de ‘kale marktprijs’ verkocht zouden worden.
Hoe je laadcommando's geeft weet ik, net nog gedaan, helaas daardoor 10 cent gezakt in het resultaat.....

Maar hoe kan ik ontlaadcommando's geven zonder de stekker er uit te trekken?

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:11
Ik ben toch wel heel benieuwd naar waar de enorme verschillen vandaag op onbalans.com vandaan komen. Hoe kom je aan meer dan 7 euro resultaat terwijl er amper beweging in de prijzen zijn. Zou het een glitch zijn of zou het echt kloppen? Het zijn er ook maar een paar die echt met kop en schouders boven de rest uitsteken.

[ Voor 15% gewijzigd door osluis op 05-10-2025 13:16 ]

• Tommyf17
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-10 20:33
osluis schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:15:
Ik ben toch wel heel benieuwd naar waar de enorme verschillen vandaag op onbalans.com vandaan komen. Hoe kom je aan meer dan 7 euro resultaat terwijl er amper beweging in de prijzen zijn. Zou het een glitch zijn of zou het echt kloppen? Het zijn er ook maar een paar die echt met kop en schouders boven de rest uitsteken.
Ik sta momenteel op nr 1, maar ik denk dat er een bug is.

Frank heeft mijn batterij vannacht tot 0% geladen en daarna is er elk kwartier 25 a 30c erbij gekomen terwijl er niet ontladen of geladen is.

Hopelijk wordt het niet terug gefactureerd, want dit zou het weekend wel weer goed maken..

• bergsmit
osluis schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:15:
jouw nieuwsgierigheid deel ik. Maar ik vrees dat Frank er ook geen raad mee weet, geen verklaring voor heeft en het maar accepteert omdat ze zelf niet weten hoe dat te corrigeren.

• osluis
Tommyf17 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Frank heeft mijn batterij vannacht tot 0% geladen en daarna is er elk kwartier 25 a 30c erbij gekomen terwijl er niet ontladen of geladen is.

Hopelijk wordt het niet terug gefactureerd, want dit zou het weekend wel weer goed maken..
Ik duim mee voor je 😂 zou wel een mooie bug zijn. Doe mij er ook zo eentje ajb.

• Duocom
  • Laatst online: 04-11 22:55
bergsmit schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:14:
[...]

Hoe je laadcommando's geeft weet ik, net nog gedaan, helaas daardoor 10 cent gezakt in het resultaat.....

Maar hoe kan ik ontlaadcommando's geven zonder de stekker er uit te trekken?
Als je zelf hele dag door laad en ontlaad commando’s geeft dan haal je een aardig resultaat binnen. Dat zou ook nog heel goed kunnen natuurlijk. Bij amper activiteit vanuit Frank sprokkel je zelf nog redelijk resultaat binnen iig. (Uit ervaring)
En @bergsmit: bij sigen kan je dus zelf laden maar ook ontladen. Blijkbaar kan dat niet in jouw app met jouw batterij.

• Tommyf17
-PeeWee- schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Gewoon in. mijn EMS aangeven nu te gaan laden tot x%
Ik heb het gevonden in de sigen app, thnx.

Als je laad of ontlaad pak je dan epex prijs of onbalans/andere markten?

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:40
Tommyf17 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Ook opvallend dat de hoogste Zonneplan klant pas op plek 101 komt na alle Frank Energie klanten.

• bergsmit
Duocom schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:39:
Als je zelf hele dag door laad en ontlaad commando’s geeft dan haal je een aardig resultaat binnen. Dat zou ook nog heel goed kunnen natuurlijk. Bij amper activiteit vanuit Frank sprokkel je zelf nog redelijk resultaat binnen iig. (Uit ervaring)
En @bergsmit: bij sigen kan je dus zelf laden maar ook ontladen. Blijkbaar kan dat niet in jouw app met jouw batterij.
Misschien kan dat wel bij mijn batterij, maar mijn leverancier warttopjedak gaf service tot de betaling was gedaan en reageert daarna nergens meer op. Gaf geen gebruiksaanwijzingen en geen instructies. Een internetcowboy die snel geld wilde verdienen zeg ik achteraf.
Ik kan nu alleen de batterij legen door de stekker uit de verbinding met Frank te trekken en dan te manipuleren met negatieve stroomhoogte. De batterij opladen kan ik wel in Frank, immers minimum laadtoestand batterij verhogen, maar dan meestal met verlies van resultaat, vandaar dat ik daarvoor de stekker er ook regelmatig uittrok.

• bergsmit
Tommyf17 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:46:
Als je laadt of ontlaadt pak je dan epex prijs of onbalans/andere markten?
Eigen laad en ontlaad activiteiten, ook het stroomverbruik, gaat tegen de EPEX prijs, soms echter wel met kostenverhogingen van Frank.

• bergsmit
Coffeeroam schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:14:
Ook opvallend dat de hoogste Zonneplan klant pas op plek 101 komt na alle Frank Energie klanten.
Zonneplan is onvergelijkbaar. Die werken alleen met eigen batterijen, maar werken wel systematischer (grotere accu met groter omvormingsvermogen altijd beter resultaat dan een mindere) dan Frank, echter met veel slechtere resultaten.

• Kinimo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-10 07:52
Ik ben redelijk nieuw op de batterijmarkt en heb niet dit hele topic doorgelezen (daar is hij iets te groot voor inmiddels ). Maar ik ben nu ongeveer een maandje bezig met 3x een Solar Edge batterij van 4,4 KWH en 28 zonnepanelen 420 WP.
Eerste maand heb ik slim handelen aangehad, had veel dagen waar ik 20 -60 cent pakte en dan een enkele dag plots 7 - 8 Euro.
Lees hier meerdere mensen die niet goed begrijpen hoe dit tot stand komt en ook ik heb daar last van.

Als ik het allemaal goed begrepen heb, kan ook mijn Solar Edge one hub handelen op de onbalans markt, dit wil ik graag eens uitproberen en kijken welk verschil dit maakt.
Inmiddels weet ik hoe ik dit kan instellen, maar dan mis ik eigenlijk een inzicht per dag qua verdiensten.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

• bergsmit
Kinimo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:38:
Ik ben redelijk nieuw op de batterijmarkt en heb niet dit hele topic doorgelezen (daar is hij iets te groot voor inmiddels ). Maar ik ben nu ongeveer een maandje bezig met 3x een Solar Edge batterij van 4,4 KWH en 28 zonnepanelen 420 WP.
Inmiddels weet ik hoe ik dit kan instellen, maar dan mis ik eigenlijk een inzicht per dag qua verdiensten.
Meld je aan bij onbalansmarkt.com dan kun je dagopbrengsten, maandopbrengsten en jaaropbrengsten van jou zelf en 160 andere Frank gebruikers zien. Maar ook in de Frank app kun je jouw opbrengsten, meer gedetailleerd zien.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:42
Dit weekend is er zowiezo een storing met de app hier, zaterdag en zondag auto geladen, denk beide keren ongeveer 25 a 30 kWh, maar Frank toont horizontale streep en 0kWh totaal geladen in laadsessie voor zaterdag en zondag 1kWh, mn auto zit toch echt vol hoor :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vdvmark op 06-10-2025 07:23 ]

• Kinimo
bergsmit schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:23:
[...]

Meld je aan bij onbalansmarkt.com dan kun je dagopbrengsten, maandopbrengsten en jaaropbrengsten van jou zelf en 160 andere Frank gebruikers zien. Maar ook in de Frank app kun je jouw opbrengsten, meer gedetailleerd zien.
Ok ik ben nu juist net afgestapt van Frank en doe het nu via SolarEdge

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002

voodooless

Sound is no voodoo!

Kinimo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:38:
Als ik het allemaal goed begrepen heb, kan ook mijn Solar Edge one hub handelen op de onbalans markt, dit wil ik graag eens uitproberen en kijken welk verschil dit maakt.
Dat gaat toch gewoon via Frank? Dat staat op hun website.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:19
Kinimo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

Ok ik ben nu juist net afgestapt van Frank en doe het nu via SolarEdge
Maar SolarEdge handelt toch niet direct op de onbalansmarkt?

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

DJP! schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:32:
[...]

Maar SolarEdge handelt toch niet direct op de onbalansmarkt?
Nee, maar je kan de AI wel epex laten handelen. Dat geeft in elk geval wel stabiele resultaten ;).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Kinimo
Miezie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Nee, maar je kan de AI wel epex laten handelen. Dat geeft in elk geval wel stabiele resultaten ;).
ahhh ik dacht dat SolarEdge ook op onbalans kon handelen, meen ik in een video van hun gezien te hebben.
Zal vanavond die eens opzoeken, nogmaals bekijken en mocht dit inderdaad het geval zijn dat hier delen.

Zo niet dan moet ik zsm terugzetten naar Frank slim handelen denk ik?
Alhoewel ik dat tot nu toe niet heel overtuigend vond, maar dat komt omdat ik in mijn geval voor zelfconsumptie plus moet kiezen. En dat nog niet had gedaan.

• Vdvmark
Niemand hier kan handelen op onbalans, zelfs niet met een foutje in de administratie.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Kinimo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:49:
[...]

ahhh ik dacht dat SolarEdge ook op onbalans kon handelen, meen ik in een video van hun gezien te hebben.
Zal vanavond die eens opzoeken, nogmaals bekijken en mocht dit inderdaad het geval zijn dat hier delen.

Zo niet dan moet ik zsm terugzetten naar Frank slim handelen denk ik?
Alhoewel ik dat tot nu toe niet heel overtuigend vond, maar dat komt omdat ik in mijn geval voor zelfconsumptie plus moet kiezen. En dat nog niet had gedaan.
Je hoeft dat filmpje niet te zoeken. Het kan niet.

Of je terug moet op slim handelen moet je voor jezelf besluiten. Of het ZC+ moet zijn idem. Mijn ervaring is dat met SolarEdge gewone onbalanshandel bij Frank meer oplevert dan SolarEdge EPEX handel en waarschijnlijk ook meer dan ZC+ gezien de ratio erachter van Frank. Daarnaast lijkt de EPEX handel met zelfconsumptie van SolarEdge me dan weer vruchtbaarder dan ZC+, want dan gaan ook de zonnepanelen in de mix.

Lijkt me duidelijk toch? ;)

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Kinimo
Miezie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:18:
[...]

Je hoeft dat filmpje niet te zoeken. Het kan niet.

Of je terug moet op slim handelen moet je voor jezelf besluiten. Of het ZC+ moet zijn idem. Mijn ervaring is dat met SolarEdge gewone onbalanshandel bij Frank meer oplevert dan SolarEdge EPEX handel en waarschijnlijk ook meer dan ZC+ gezien de ratio erachter van Frank. Daarnaast lijkt de EPEX handel met zelfconsumptie van SolarEdge me dan weer vruchtbaarder dan ZC+, want dan gaan ook de zonnepanelen in de mix.

Lijkt me duidelijk toch? ;)
Ja mee eens, het is zo simpel dat ik in de war raak, snap je? :-)

Maar even zonder gekkigheid, ik denk dat als ik op dit moment de focus op zelfconsumptie hou, ik daar in de komende maanden het meeste baat bij heb. Verbruik ligt hier vrij hoog namelijk. (13500 KWH per jaar).

Dank voor jullie antwoorden en meedenken!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Kinimo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Ja mee eens, het is zo simpel dat ik in de war raak, snap je? :-)

Maar even zonder gekkigheid, ik denk dat als ik op dit moment de focus op zelfconsumptie hou, ik daar in de komende maanden het meeste baat bij heb. Verbruik ligt hier vrij hoog namelijk. (13500 KWH per jaar).

Dank voor jullie antwoorden en meedenken!
Verbruik ligt hier ook rond de 10.000 (denk ik). De EV staat er nog maar net…

Toch denk ik dat ZC niet heel interessant is, want de EV laden we slim op dus die moet ik vooral salderen. Daarna denk ik dat de impact van ZC op de huisconsumptie kleiner is dan actief handelen.

Als het wel interessant zou zijn, zou ik het nimmer aan Frank overlaten en kan de AI of ikzelf het beter… (dus voor na 2026…). Vanwege de integrale aanpak…

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ik heb sinds het weekend ZC+ aangezet:

tja, wat kan ik ervan zeggen... het is fijn dat snachts en savonds het zware dure verbruik dus 0 wordt, qua winst moet ik het hebben van de besparing onbalanshandelwinst is er nauwelijks.

maar het opladen van de accu mag wel iets slimmer. tijdens de goedkoopste uren van de dag werd er niet opgeladen "om ruimte vrij te houden voor de komende zonnestroom"
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kVJDS9J0/83926-FC9-50-A7-4930-88-F3-713-C0-B8126-A2-4-5005-c.jpg

welke zonnestroom? volgens solar.forecast is er bij mij vandaag maar max 8kWh aan zonnestroom......

Ik hou het voorlopig op zc+. ik wil zien wat voor effect het in de winter heeft. ook een voorproefje voor 2027...

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 07-10-2025 08:04 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-11 09:34
Ik heb sinds juni een 6kW stekkerbatterij. Deze heb ik vrij snel op ZC+ gezet. De resultaten waren niet heel geweldig, maar OK, dat is wellicht als je alleen kijkt naar de opbrengst van de onbalans. Je hebt ook voordeel van het ZC deel, bijvoorbeeld in de avond/nacht. Dat moet je ook meerekenen natuurlijk.
Een paar weken terug is mijn batterij kapot gegaan. Anderhalf week geleden een nieuwe omvormer gekregen. Daarna een volle week gedraaid op de P1 stand ('Nul-op-de-meter'). Dat liep helemaal geweldig. Overdag voltanken via de zonnepanelen en 's avonds/'s nachts op de accu draaien. Helemaal super. Denk niet dat op dat moment handelen meer zou opleveren. Maar toen kwam het weekend.......toen gebeurde er eigenlijk helemaal niets. Klein beetje zon, beetje opladen, maar meestal meteen weer ontladen. Dat gaat hem niet worden. Accu stond vrijwel het hele weekend in de slaapstand (eigenlijk gewoon stroom te gebruiken). Dus sinds gisteren ZC+ maar weer aangezet. Eens zien wat het nu gaat brengen.

• kmf
  • Niet online

kmf

RichTrip schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:11:
Ik heb sinds juni een 6kW stekkerbatterij. Deze heb ik vrij snel op ZC+ gezet. De resultaten waren niet heel geweldig, maar OK, dat is wellicht als je alleen kijkt naar de opbrengst van de onbalans. Je hebt ook voordeel van het ZC deel, bijvoorbeeld in de avond/nacht. Dat moet je ook meerekenen natuurlijk.
Een paar weken terug is mijn batterij kapot gegaan. Anderhalf week geleden een nieuwe omvormer gekregen. Daarna een volle week gedraaid op de P1 stand ('Nul-op-de-meter'). Dat liep helemaal geweldig. Overdag voltanken via de zonnepanelen en 's avonds/'s nachts op de accu draaien. Helemaal super. Denk niet dat op dat moment handelen meer zou opleveren. Maar toen kwam het weekend.......toen gebeurde er eigenlijk helemaal niets. Klein beetje zon, beetje opladen, maar meestal meteen weer ontladen. Dat gaat hem niet worden. Accu stond vrijwel het hele weekend in de slaapstand (eigenlijk gewoon stroom te gebruiken). Dus sinds gisteren ZC+ maar weer aangezet. Eens zien wat het nu gaat brengen.
Werkt Frank Energie ook met stekkerbatterijen dan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-11 09:34
Jazeker. Ik heb een Zinvolt thuisbatterij. Maar de onderliggende HW is AlphaESS. En die kan aangestuurd worden door FE.

• Coffeeroam
kmf schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:03:
ik heb sinds het weekend ZC+ aangezet:

tja, wat kan ik ervan zeggen... het is fijn dat snachts en savonds het zware dure verbruik dus 0 wordt, qua winst moet ik het hebben van de besparing onbalanshandelwinst is er nauwelijks.

maar het opladen van de accu mag wel iets slimmer. tijdens de goedkoopste uren van de dag werd er niet opgeladen "om ruimte vrij te houden voor de komende zonnestroom"
[Afbeelding]

welke zonnestroom? volgens solar.forecast is er bij mij vandaag maar max 8kWh aan zonnestroom......

Ik hou het voorlopig op zc+. ik wil zien wat voor effect het in de winter heeft. ook een voorproefje voor 2027...
Met dit soort bewolking als vandaag zitten de opbrengstmodellen er inderdaad stevig naast.
Zo ook https://ned.nl/nl/energieweerbericht#Energieweerbericht
die voor vandaag volle bak zon weergeeft. Niet dus.

ZC+ bij Frank Energie is ook niet alles. Bij een zeer lage EPEX prijs stuurde Frank alle zonnestroom naar het net, terwijl de batterij minder dan halfvol was en er die avond een prijspiek ging komen met een spread van €0.28. Dan wil je toch dat je batterij volloopt....

• Baexem1
  • Laatst online: 31-10 18:42
Bij meer mensen de kortingsfactuur nog niet binnengekomen?

• Coffeeroam
Baexem1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:39:
Niet gekomen bij mij. Welke datum zou die normaliter moeten komen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Coffeeroam schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:04:
Met dit soort bewolking als vandaag zitten de opbrengstmodellen er inderdaad stevig naast.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn, Home Assistant weet een prima voorspelling te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXYkNBhwbXxL9aAcIsO1UOC96aA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k8ZvdCDKPSnpM2XRv3GAXn7l.png?f=fotoalbum_large
Is via Forecast.Solar plugin. Is natuurlijk ook niet 100% naukeurig, maar kan over het algemeen wel redelijk goed omgaan met weersomstandigheden.

• bergsmit
Baexem1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:39:
De kortingsfactuur komt bij mij elke maand op de 25ste binnen, dus logisch dat ik die nog niet heb ontvangen.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Coffeeroam schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

ZC+ bij Frank Energie is ook niet alles. Bij een zeer lage EPEX prijs stuurde Frank alle zonnestroom naar het net, terwijl de batterij minder dan halfvol was en er die avond een prijspiek ging komen met een spread van €0.28. Dan wil je toch dat je batterij volloopt....
Frank zal niet bewust sturen op je zonneopbrengst... want dat negeren ze in de handelsalgoritmes. Dat ze bij een "laad"-commando zonnestroom meepakken is een bonus. Zo ziet ZC+ eruit.

• Coffeeroam
Miezie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Frank zal niet bewust sturen op je zonneopbrengst... want dat negeren ze in de handelsalgoritmes. Dat ze bij een "laad"-commando zonnestroom meepakken is een bonus. Zo ziet ZC+ eruit.
Dan lijkt mij de naam van dat profiel verkeerd. Niet op zelfconsumptie van je zonnestroom plus handel, maar handel met misschien een beetje zelfconsumptie. Meer zoiets als Onbalanshandel+.

• kmf
  • Niet online

kmf

Miezie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Coffeeroam schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Dan lijkt mij de naam van dat profiel verkeerd. Niet op zelfconsumptie van je zonnestroom plus handel, maar handel met misschien een beetje zelfconsumptie. Meer zoiets als Onbalanshandel+.
Frank beweert zelf ook wat anders. onbalanshandel is inderdaad zonnepanelen negeren.
ZC+ is wel degelijk opladen middels PV voorrang MAAR dit wordt niet meegenomen in de prijsberekening. dus acc opgeladen met zon zal wel afgerekend worden mte onbalansprijzen. Er wordt gaan uitgegaan dat die laag zijn.
Bij Zelfconsumptie Plus geeft het algoritme in de sturing voorrang aan het opslaan en zelf consumeren van de met zonnepanelen opgewekte stroom door tijdens lage EPEX-prijzen te laden, en bij hoge EPEX-prijzen te ontladen voor zelfconsumptie. Bij onvoldoende zon zal ook van het stroomnet geladen worden als er lage prijzen zijn.

ijn. Zo kun je tijdens de duurdere ochtend- en avondpiek uit je batterij consumeren. Hoe we precies rekening houden met je zonnepanelen lees je hier. Bij oninteressante EPEX-prijzen zal de batterij voornamelijk in de rustmodus staan. Het is bij dat soort prijzen namelijk financieel verstandig om huishoudelijke energiestromen buiten de batterij om te laten gaan.

Houdt het algoritme rekening met mijn zonnepanelen?
Dit hangt ervan af welke modus je gekozen hebt.

Bij “Handel” reageert de batterij op prijssignalen van verschillende energiemarkten en wordt geoptimaliseerd op beste financiële resultaat. Hier geven we simpelweg een 'laadt', 'ontlaadt' of 'doe-niets' commando aan de batterij, en hierbij wordt geen rekening gehouden met opwek van je eigen zonnepanelen. Het hebben van zonnepanelen is dus ook geen vereiste om te kunnen profiteren van Slim Handelen met een thuisbatterij. Indien er sprake is van zonne-opwek in je woning, wordt de manier waarop opwek gebruikt wordt bepaald door je hardware configuratie. Zijn de panelen via de omvormer direct verbonden met het stroomnet, dan gaat de stroom direct naar het net ongeacht of je batterij aan het laden is. Je batterij laadt in die situatie ook direct stroom uit het net. Zijn je panelen (ook) verbonden met de omvormer van je batterij, dan zal de batterij doorgaans eerst je opwek opslaan. Vraagt de batterij meer energie dan je panelen opwekken? Dan wordt het verschil alsnog uit het net getrokken. Tijdens zonnige uren is de EPEX-marktprijs doorgaans laag of zelfs negatief, terwijl de onbalansmarkt sterk kan variëren. Als het financieel voordelig is om de batterij op te laden, zullen we dat doen, zelfs als er tegelijkertijd zonne-energie wordt opgewekt. Daarom kan het voorkomen dat we de batterij opladen, terwijl je zonnepanelen energie opwekken (en in sommige uitzonderlijke configuraties kan het dus zo zijn dat de batterij wordt opgeladen met stroom uit het net, terwijl de zonnepanelen terugleveren). Het is belangrijk om te weten dat het financieel gezien geen verschil maakt of de batterij oplaadt met zonne-energie (gratis) of de zonne-energie teruglevert tegen de EPEX-prijs en de batterij vervolgens oplaadt met stroom uit het net tegen dezelfde EPEX-prijs. De netto kosten zijn in beide gevallen gelijk.

Kortgezegd zal de batterij bij een ‘laadt’ commando eventuele zonne-energie opslaan als die er is, en het resterende deel zal van het net onttrokken worden. Bij een ‘doe-niets’ commando zal eventuele opgewekte zonne-energie eerst voor het huishoudelijk verbruik gebruikt worden, en alleen het overschot zal teruggeleverd worden. Dat is overigens in Zelfconsumptie Plus net zo.

Daar is de optimalisatie echter net iets anders. Hierin wordt namelijk zoals al eerder uitgelegd op de EPEX markt geoptimaliseerd. Tijdens oninteressante prijzen zal de batterij dus een 'doe-niets' commando krijgen. Ook als je zonnepanelen stroom opwekken. Het overschot wordt teruggeleved aan het net, zodat je bij de echte lage EPEX prijzen vol kunt laden. Dat is financieel gezien het meest voordelig.

• Baexem1
  • Laatst online: 31-10 18:42
Bij mij komt de kortingsfactuur rond de 3de van de maand binnen. Nu nog niks ontvangen vandaar. Laatste was van vorige maand 4 september.

• bergsmit
Baexem1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:20:
Bij mij komt de kortingsfactuur rond de 3de van de maand binnen. Nu nog niks ontvangen vandaar. Laatste was van vorige maand 4 september.
Bij mij is het dus juist andersom, bij mij komt de energiefactuur aan het begin van de maand, tussen de 11de en de 15de elke maand binnen.

• Coffeeroam
kmf schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

[...]

ZC+ is wel degelijk opladen middels PV voorrang

[...]
Was het maar waar. Dat gebeurde bij mij dus niet in de ZC+ modus. Mijn zonnestroom werd aan het net verkocht voor de laagste prijzen van de dag in plaats van mijn (lege) batterij op te laden daarmee. Vraag gesteld aan Frank Energie.

• Coffeeroam
bergsmit schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Bij mij is het dus juist andersom, bij mij komt de energiefactuur aan het begin van de maand, tussen de 11de en de 15de elke maand binnen.
Factuurdatum heeft wellicht iets te maken met de startdatum?

• bergsmit
Coffeeroam schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:43:
Factuurdatum heeft wellicht iets te maken met de startdatum?
Inderdaad, startdatum 10 november 2024!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik zie mensen beredeneren dat ZC+ de way to go kan zijn. Ik ben van mening dat dat niet snel kan kloppen en volg Frank daarin. Dat baseer ik op de ervaring met het SolarEdge ems voor ik naar Frank ging voor slim laden.

Ik keek net naar mijn EPEX in- en verkoop over de meter, wat een deel van de winst is, en zag daar getallen staan die je met ZC+ ook voor ogen hebt. Maar dan wel extreem overtuigend (m.i.).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BinDTN1iLFTtSe16ryr8ggYI4uE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vTsyAvpCsilxRBkPgwuocFMm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDOPg4MYlOH7j2S7sK3-JmJ3eeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awrcM3Ih3Me7iHvgyRtK3e82.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben echt benieuwd naar de redenaties achter ZC+ als ik dit soort EPEX getallen zie. Met name de verkoop is interessant… inkoop drukt al heel erg door slim laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Miezie op 07-10-2025 22:47 ]

• Vdvmark
Ik heb alleen EPEX en ongeveer 8kWp zonnepanelen, 12kWh accu met omvormervermogen van max 3kWh en EV en warmtepomp. 6 oktober gemiddelde stroomprijs 0,066, gemiddelde prijs teruglevering 0,15.
Maand tot 6 okt, gem. stroomprijs 0,02, gem prijs teruglevering 0,126.

*denk dat bij maandgemiddelde teruglevering het verschil misschien wel enkel 5 oktober is, hier op 5 oktober 0,00 cent (belangrijker 0,15kWh) teruglevering.

[ Voor 22% gewijzigd door Vdvmark op 08-10-2025 07:44 ]

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:24:
Ik heb alleen EPEX en ongeveer 8kWp zonnepanelen, 12kWh accu met omvormervermogen van max 3kWh en EV en warmtepomp. 6 oktober gemiddelde stroomprijs 0,066, gemiddelde prijs teruglevering 0,15.
Maand tot 6 okt, gem. stroomprijs 0,02, gem prijs teruglevering 0,126.

*denk dat bij maandgemiddelde teruglevering het verschil misschien wel enkel 5 oktober is, hier op 5 oktober 0,00 cent (belangrijker 0,15kWh) teruglevering.
Ik neem aan kale marktprijs?

• Vdvmark
Marktprijs+ precies zoals in afbeeldingen Miezie, Frank app is hetzelfde. Ik weet niet of Frank z'n Slimkorting voor jullie al in de energieprijzen verwerkt, maar bij mij zit er dus circa 1ct ex BTW voor levering en teruglevering in verwerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdSPg1by0RmHT7wIX7ewDLsWKe8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8ysWJYroqjlzDoqNYBNuhzG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvjxhN1A5ij-8Ozmw4yLxyAWB9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrS7lFVqrAFikJwj5IgVuLrH.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 62% gewijzigd door Vdvmark op 08-10-2025 09:48 ]

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Vdvmark schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:29:
Marktprijs+ precies zoals in afbeeldingen Miezie, Frank app is hetzelfde. Ik weet niet of Frank z'n Slimkorting voor jullie al in de energieprijzen verwerkt, maar bij mij zit er dus circa 1ct ex BTW voor levering en teruglevering in verwerkt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Kortingen gaan allemaal via de slim factuur.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Vdvmark schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:29:
[Afbeelding][Afbeelding]
Als ik dit zo zie kan ik hier, zodra mn SolarEdge one EV charger er is, beter kijken naar volledig SolarEdge dan via Frank ;).
Ik ga dan wel eerst een maandje laden met slim laden denk ik. Kijken wat het doet.

Het onbalanshandelen levert ook nog leuk geld op. Dat laat je dan wel gaan… en dat is wel de wat serieuzere winst tov puur EPEX.

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 08-10-2025 10:07 ]

• Vdvmark
Mmm denk juist dat er nauwelijks verschil is terwijl jij wellicht nog inkomsten uit handel hebt op andere factuur, ik niet. 4 en 5 oktober had ik 3,5kWh en 0,15kWh teruglevering, denk dat dat de verschillen in gemiddelden grotendeels verklaren, actief geprobeerd niet terug te leveren zeg maar, sec voor rekening had de automatisering die 5 oktober wel terug geleverd.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Vdvmark schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:13:
Mmm denk juist dat er nauwelijks verschil is terwijl jij wellicht nog inkomsten uit handel hebt op andere factuur, ik niet. 4 en 5 oktober had ik 3,5kWh en 0,15kWh teruglevering, denk dat dat de verschillen in gemiddelden grotendeels verklaren, actief geprobeerd niet terug te leveren zeg maar, sec voor rekening had de automatisering die 5 oktober wel terug geleverd.
Ik denk dat ik hetzelfde probeer te zeggen.

ZC+ of EPEX handel geef je de potentiële winst weg.
Onbalanshandel geeft je ongeveer hetzelfde als ZC+ of EPEX qua tarieven en kosten, maar heb je nog wel extra winst.

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-11 07:34
Kan iemand mij uitleggen... Ik heb nu een week ong. mijn 2x Sessy batterijen in de standaard handelmodus gezet, dus Frank Energie heeft totale controle. Gisteren was het resultaat € -0,07. Vandaag totaal nog geen resultaat. En vandaag staat hij nog op 0: prijzen zijn niet aantrekkelijk, of RT2 is van toepassing. Inmiddels staan de batterijen al 36 uur zo rond de 85% geladen en wordt ie totaal niet gebruikt en gebruik ik stroom van het net.. In die tijd had ik op EPEX goedkoop kunnen ontladen en duurdere tijden kunnen ontladen.

Voelt ook een beetje vreemd om de batterijen niet voor zelfconsumptie te gebruiken, maar voor beste handelsresultaat kan je ZC+ beter niet aanzetten. Door de beperkte resultaten, ben je dan uiteindelijk niet duurder uit omdat je niet je eigen energie consumeert op de dure momenten?

• bergsmit
SuperCrisz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:28:
Kan iemand mij uitleggen... Ik heb nu een week ong. mijn 2x Sessy batterijen in de standaard handelmodus gezet, dus Frank Energie heeft totale controle. Gisteren was het resultaat € -0,07. Vandaag totaal nog geen resultaat. En vandaag staat hij nog op 0: prijzen zijn niet aantrekkelijk, of RT2 is van toepassing. Inmiddels staan de batterijen al 36 uur zo rond de 85% geladen en wordt ie totaal niet gebruikt en gebruik ik stroom van het net.. In die tijd had ik op EPEX goedkoop kunnen ontladen en duurdere tijden kunnen ontladen.

Voelt ook een beetje vreemd om de batterijen niet voor zelfconsumptie te gebruiken, maar voor beste handelsresultaat kan je ZC+ beter niet aanzetten. Door de beperkte resultaten, ben je dan uiteindelijk niet duurder uit omdat je niet je eigen energie consumeert op de dure momenten?
Ik zie dat je 10 kWh accu capaciteit hebt en 5 kW omvormer, terwijl je accu momenteel 85% lading heeft.
Frank vermindert zijn activiteit bij ladingen van 85 tot 100% en bij 0 tot 15%.
Ik beveel dan aan bij ladingen onder de 20% en boven de 80% zelf in te grijpen. Zelf doe ik dat door de koppeling met de Frank onbalansmarkt dan te verbreken en op de EPEXmarkt, waar je dan automatisch op bent, de lading te verhogen of te verlagen tot 50% om ruimte te bieden voor laden en lossen.
Ik ben zelf ook zeer teleur gesteld in de opbrengsten van de onbalansmarkt van Frank.
Daarom grijp ik 2 tot 4 x per dag in door de koppeling te verbreken om op een laagste prijstijdstip tot 100% te laden en op het daarop volgende hoogste prijstijdstip tot 20% te ontladen.
Met deze opbrengst haal ik een beter resultaat dan alleen met de onbalansmarkt.
Echter op de onbalansmarkt haal ik ook nog een positieve opbrengst zodat het meer opbrengt dan alleen op de onbalansmarkt.
Ik heb mij herhaaldelijk beklaagd bij Frank over hun gebreken en advies gegeven om een en ander te verbeteren. Als waardering daarvoor hebben ze mij een extra bonus gegeven om de negatieve resultaten/opbrengst te compenseren.
Frank luistert goed naar je, vraagt specificaties van jouw gedrag en opbrengsten en zoekt dat degelijk uit en brengt jou dan rapport uit.

[ Voor 1% gewijzigd door bergsmit op 08-10-2025 16:29 . Reden: nadere precisering ]

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-10 10:53
bergsmit schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Ik zie dat je 10 kWh accu capaciteit hebt en 5 kW omvormer, terwijl je accu momenteel 85% lading heeft.
Ik beveel dan aan bij ladingen onder de 20% en boven de 80% zelf in te grijpen. Zelf doe ik dat door de koppeling met de Frank onbalansmarkt dan te verbreken en op de EPEXmarkt, waar je dan automatisch op bent, de lading te verhogen of te verlagen tot 50% om ruimte te bieden voor laden en lossen.
Ik ben zelf ook zeer teleur gesteld in de opbrengsten van de onbalansmarkt van Frank.
Daarom grijp ik 2 tot 4 x per dag in door de koppeling te verbreken om op een laagste prijstijdstip tot 100% te laden en op het daarop volgende hoogste prijstijdstip tot 20% te ontladen.
Echter op de onbalansmarkt haal ik ook nog een positieve opbrengst zodat het meer opbrengt dan alleen op de onbalansmarkt.
Ik heb mij herhaaldelijk beklaagd bij Frank over hun gebreken en advies gegeven om een en ander te verbeteren. Als waardering daarvoor hebben ze mij een extra bonus gegeven om de negatieve resultaten/opbrengst te compenseren.
Frank luistert goed naar je, vraagt specificaties van jouw gedrag en opbrengsten en zoekt dat degelijk uit en brengt jou dan rapport uit.
Dus je grijpt fysiek in? of kan dat "automatisch".

• -PeeWee-
bergsmit schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

kan je zelf aangeven wat je prettig vindt, 15e of 25e

• Coffeeroam
-PeeWee- schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

kan je zelf aangeven wat je prettig vindt, 15e of 25e
Waar precies kun je dat instellen?

• bergsmit
-PeeWee- schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:04: kan je zelf aangeven wat je prettig vindt, 15e of 25e
Maakt mij niets uit.

• bergsmit
Jaccoh schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:33:
Fysiek. Dat is niet te automatiseren op de onbalansmarkt van Frank

• -PeeWee-
Coffeeroam schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Waar precies kun je dat instellen?
mailtje sturen naar klantenservice

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-11 20:25
Ik merk de laatste paar dagen dat mijn batterij amper tot geen activiteit heeft.
Hij is alleen maar kleine beetjes aan het ontladen/opladen maar gemiddeld gezien meer aan het ontladen.

Momenteel zelfs op 11% en er zit geen beweging meer in.
Dit betreft een Bliq batterij, zijn er meer mensen die dit herkennen en/of een Bliq batterij hebben en dit gedrag zien?

IT Guru :)

• osluis
BJD1997 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:13:
Ik merk de laatste paar dagen dat mijn batterij amper tot geen activiteit heeft.
Hij is alleen maar kleine beetjes aan het ontladen/opladen maar gemiddeld gezien meer aan het ontladen.

Momenteel zelfs op 11% en er zit geen beweging meer in.
Dit betreft een Bliq batterij, zijn er meer mensen met die dit herkennen en/of een Bliq batterij hebben en dit gedrag zien?
Dan zit je vermoedelijk op "andere markten", deze handelsmarkt is dikke drama.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kTFfy2H5Fx5nRI6MO1WoJyZGvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rI15ZbMvgfmjFDTWOy9IR5Xq.jpg?f=fotoalbum_large

• BJD1997
@osluis Ik zit inderdaad al een tijd lang op "andere markten" over het algemeen een steady 2 a 3 euro per dag. De laastste dagen echter amper beweging. Had op 5 oktober zelf de accu bijgeladen waarna dit einde van de dag ingezet werd (ontladen)

Alleen het laden reageert de batterij niet meer op lijkt het, ondanks het laadschema wat ik via Home Assistant heb aangemaakt om voor een 2 uur ad-hoc te gaan laden, ook weigert de batterij in self consumption te gaan als ik dit instel via Home Assistant (of via de Elekeeper app van SAJ)

Edit: en ik dacht ooit een keer gelezen te hebben dat Frank niet ontlaad onder de 15% tenzij dit aantrekkelijk zou zijn. (zelfde geld voor boven de 85% zover ik weet)

[ Voor 13% gewijzigd door BJD1997 op 09-10-2025 15:22 ]

• bergsmit
BJD1997 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:21:
@osluis Ik zit inderdaad al een tijd lang op "andere markten" over het algemeen een steady 2 a 3 euro per dag. De laastste dagen echter amper beweging. Had op 5 oktober zelf de accu bijgeladen waarna dit einde van de dag ingezet werd (ontladen)

Alleen het laden reageert de batterij niet meer op lijkt het, ondanks het laadschema wat ik via Home Assistant heb aangemaakt om voor een 2 uur ad-hoc te gaan laden, ook weigert de batterij in self consumption te gaan als ik dit instel via Home Assistant (of via de Elekeeper app van SAJ)

Edit: en ik dacht ooit een keer gelezen te hebben dat Frank niet ontlaad onder de 15% tenzij dit aantrekkelijk zou zijn. (zelfde geld voor boven de 85% zover ik weet)

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik herken persoonlijk de stellingname en bijbehorend handelsbedrag boven de 80 en onder de 20 procent niet…

• BJD1997
Even opgezocht wat betreft boven en onderwaarde van de SOC status:
https://klantenservice.fr...atterij-maar-tot-15-of-85

Wel vreemd dat ze de laatste tijd (in ieder geval bij mij) regelmatig onder de 15% ontladen...

• osluis
BJD1997 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:32:
Even opgezocht wat betreft boven en onderwaarde van de SOC status:
https://klantenservice.fr...atterij-maar-tot-15-of-85

Wel vreemd dat ze de laatste tijd (in ieder geval bij mij) regelmatig onder de 15% ontladen...
Sinds ik op andere markten zit hanteert hij bij mij 15% tot 95%

• bergsmit
Miezie schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:27:
Ik herken persoonlijk de stellingname en bijbehorend handelsbedrag boven de 80 en onder de 20 procent niet…
die 20% en 80% zijn geen officiële cijfers van Frank. Het zijn grenswaarden die ik zelf voor mijn handelspolitiek heb ingevoerd.

• kmf
  • Niet online

kmf

Jaccoh schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

met een AlphaESS kan je een discharge cutoff limit instellen. in mijn geval wordt er bij 15% de discharge utgezet. zoiets heeft andere systemen misschien ook.
Maar... je kan ook stellen/vertrouwen dat de batterijfabrikanten zelf al een beveiligin hebben ingebouwd en dat de bms sowieso intern bij <20 >80% zelf afkapt. Dat kan je in de specs terugzien in de termen als "max deph of discharge" of "werkelijk bruikbaar capaciteit".

• osluis
Na andere markten een aantal weken aangezien te hebben ben ik eruit. Voor de resultaten moet ik daar echt niet zijn. In onbalans mode zat ik (als er geen storing was) meestal wel redelijk bovenaan met een keurige 5de plek in het maandoverzicht. Op andere markten zwabbert het echt alle kanten op terwijl mijn ingefluisterd was dat je minder hoog zou pieken, maar dat het gemiddelde wel stabieler was. Op goede dagen kon ik nog wel een beetje mee, maar ben nooit echt hoog meer in de dagresultaten gekomen. Op de slechte dagen zoals de afgelopen dagen is het echt treurnis.... Plek 208.

Bij betere resultaten kan ik er nog mee leven dat mijn PV opwek het net op geduwd wordt, maar als er, tijdens negatieve epex tarieven, zowel je accu (die op 15% soc staat) niet opgeladen wordt als je PV opwek weggeven wordt, heb ik het er wel een beetje mee gehad.

Ik heb Frank gevraagd mij ASAP terug te zetten op onbalans.

• Vdvmark
osluis schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:14:

Bij betere resultaten kan ik er nog mee leven dat mijn PV opwek het net op geduwd wordt, maar als er, tijdens negatieve epex tarieven, zowel je accu (die op 15% soc staat) niet opgeladen wordt als je PV opwek weggeven wordt, heb ik het er wel een beetje mee gehad.

Ik heb Frank gevraagd mij ASAP terug te zetten op onbalans.
23 september meldt je op andere markten gezet te zijn. Vanaf 23 september tot nu zijn er toch helemaal geen negatieve EPEX-prijzen geweest ?

• osluis
Vdvmark schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:07:
[...]

23 september meldt je op andere markten gezet te zijn. Vanaf 23 september tot nu zijn er toch helemaal geen negatieve EPEX-prijzen geweest ?
Tenzij wij andere prijzen hebben wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7nvMijBJZb9SyEZExtvo_0trC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxEj3OqBIOE4efWJtgNXeg7p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_n0si4artVeYPViDhTw9DRKefQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hReWQojBabTsOmvsvAb2lw6U.jpg?f=fotoalbum_large

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Dat is niet negatief om de verkoop te stoppen. Je zit dan door de belastingdruk nog zo’n 10 cent positief. Daarom wordt het nog steeds het net op gebracht. En tenzij je slim terugleveren aan hebt staan doet Frank ook nog eens niks met je zonnestroom.

• osluis
Miezie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:00:
Dat is niet negatief om de verkoop te stoppen. Je zit dan door de belastingdruk nog zo’n 10 cent positief. Daarom wordt het nog steeds het net op gebracht. En tenzij je slim terugleveren aan hebt staan doet Frank ook nog eens niks met je zonnestroom.
Het is natuurlijk veel beter om dan de Soc op 15% te laten staan en het weg te geven als de marktprijs nihil is, dan om het op te slaan en weg te geven als de marktprijs hoger is.

Op onbalans werd er die dagen gewoon geladen door Frank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3R5DQmbBDzayBImaEBu-JJBR6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kk92O8vhFdTMgcBrjinWU2FR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door osluis op 10-10-2025 08:10 ]

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:06:
[...]

Het is natuurlijk veel beter om dan de Soc op 15% te laten staan en het weg te geven als de marktprijs nihil is, dan om het op te slaan en weg te geven als de marktprijs hoger is.

Ik reageerde op je redenatie over de zonnepanelen en negatieve tarieven. Niet op de SoC. Je weet niet of er gehandeld zou worden op onbalans, de kans is er… wel zuiver blijven.

Hoe dan ook: je kan ook een dag op ZC+ en daarna weer op handel. Dan ga je ook terug naar onbalans. Dat is mogelijk sneller dan wachten op de helpdesk. Voor zolang het duurt uiteraard, want het lijkt logisch dat er ook wel weer 1 handelsalgoritme zal zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:14:
Hoe dan ook: je kan ook een dag op ZC+ en daarna weer op handel. Dan ga je ook terug naar onbalans. Dat is mogelijk sneller dan wachten op de helpdesk.
Ik kan je verzekeren dat dat sneller is. Ik heb laatst het tegenovergestelde gedaan, dat duurde ongeveer een week. En ook het correct aanpassen van mijn batterij capaciteit duurder meer dan een week, en nu hebben ze dus nog het vermogen van mijn omvormer nog steeds verkeerd staan (terwijl ik dat al 2x heb aangegeven |:( ).. Kan ik dus vast weer een week op wachten.

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:38
osluis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:06:
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt misschien gek dat er tegen zo'n lage prijs ontladen wordt maar,... heb je wel eens gekeken wat je aan vergoeding krijgt voor het opladen? Die telt namelijk dubbel omdat je zowel een EPEX correctie als de handelsvergoeding krijgt. Het idee is dan denk ik om de batterij te legen zodat er meer verdiend kan worden met het opladen. Nu was op die dag de EPEX correctie nagenoeg 0 of zelfs licht negatief maar het opladen ging bij mij tegen iets meer dan 7 ct p/kWh denk ik.

• osluis
Korte update om maar weer aan te geven hoe bar slecht "andere markten" werkt. Als test heb ik manueel de accu weer aan het laden gezet omdat ik weer een hele ochtend aan het bodemvissen was bij een lager dan top. 100 notering op onbalans.com . Het resultaat van de ochtend was toen €0,78. Tijdens een laadactie op de gok (ik heb immers geen marktdata) zag ik dat rap oplopen naar €2,xx toen kwam Frank tussenbeide met het besluit wat ik binnen gehaald had weer te verkopen met als tussentijds resultaat €3,64 en sta ik spontaan weer in de top 10 van de dag. Of Frank is aan het prutsen met de weergave en betaalt mij ten onrechte een winst, of ze prutsen met de aansturing, maar dit is nu de twee keer dat ik met minimale inspanning de resultaten van Frank fors verbeter in minder dan twee uur.

Mijn soc is nu weer 15%, ik ga weer manueel laden en lijken wat er gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOZhBbNTeaNrXMVN7CzPLyWz5r0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/femJlSE8nGOCXVsgx0FM1xkj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door osluis op 10-10-2025 16:14 ]

• osluis
stefan1512 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Het lijkt misschien gek dat er tegen zo'n lage prijs ontladen wordt maar,... heb je wel eens gekeken wat je aan vergoeding krijgt voor het opladen? Die telt namelijk dubbel omdat je zowel een EPEX correctie als de handelsvergoeding krijgt. Het idee is dan denk ik om de batterij te legen zodat er meer verdiend kan worden met het opladen. Nu was op die dag de EPEX correctie nagenoeg 0 of zelfs licht negatief maar het opladen ging bij mij tegen iets meer dan 7 ct p/kWh denk ik.
Ik weet niet zeker of ik goed begrijp wat je bedoelt, maar ik ga een gokje wagen.

Ik heb op één van die net wel net niet negatieve dagen manueel geladen omdat ik het zat was en heb toen een relatief mooie winst gescoord van €2,46 en een volle accu eraan over gehouden. De dag erop is dat de buit voor een appel en een ei door Frank verkocht 😅

• Tommyf17
osluis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:12:
Korte update om maar weer aan te geven hoe bar slecht "andere markten" werkt. Als test heb ik manueel de accu weer aan het laden gezet omdat ik weer een hele ochtend aan het bodemvissen was bij een lager dan top. 100 notering op onbalans.com . Het resultaat van de ochtend was toen €0,78. Tijdens een laadactie op de gok (ik heb immers geen marktdata) zag ik dat rap oplopen naar €2,xx toen kwam Frank tussenbeide met het besluit wat ik binnen gehaald had weer te verkopen met als tussentijds resultaat €3,64 en sta ik spontaan weer in de top 10 van de dag. Of Frank is aan het prutsen met de weergave en betaalt mij ten onrechte een winst, of ze prutsen met de aansturing, maar dit is nu de twee keer dat ik met minimale inspanning de resultaten van Frank fors verbeter in minder dan twee uur.

Mijn soc is nu weer 15%, ik ga weer manueel laden en lijken wat er gebeurt.

[Afbeelding]
Ik ben sinds zondag avond zelf 2 a 3x zelf aan het laden en ontladen per dag. Gaat prima zo op deze suffe dagen voor de batterij

• osluis
Tommyf17 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

Ik ben sinds zondag avond zelf 2 a 3x zelf aan het laden en ontladen per dag. Gaat prima zo op deze suffe dagen voor de batterij
Goed bekeken. Doe je dat ene beetje sturen op epex of puur op de gok?

• Tommyf17
osluis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:04:
[...]

Goed bekeken. Doe je dat ene beetje sturen op epex of puur op de gok?
Ik wil inprincipe dat de batterij voor de ochtend spits en de avond spit vol zit. En dan probeer ik wel te laden als de epex prijzen het laagst staan. Lukt niet altijd, want ik ga niet tot 0300 wakker blijven en helaas met de sigenery kan je dit ook niet inplannen. Maarja gaat vaak om een cent meer en het blijft idd een gok.

In de middag kijk ik het even aan. Vanmiddag bijvoorbeeld was de batterij nog leeg rond 1430 dus zorg ik zelf voor dat ie geladen wordt.

Ik sta laatste dagen vaak in de top 3 dus voor mij werkt het.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:36

Tazzios

..

@osluis Mijn Sessy is nu ook 2 keer van 0 naar 100 geschoten en momenteel weer op 0 terwijl ik 15% had bijgeladen. App geeft ook aan dat ik niets verdient heb omdat van 100 naar 0 onrealistisch is, terwijl de hij werkelijk van 15 naar 0 is gegaan.

Eerste keer dat ik raar gedrag zie. Even kijken of ze het zelf corrigeren of dat ik ze een mailtje stuur nu net weekend natuurlijk.

• Coffeeroam
Tommyf17 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

Ik wil inprincipe dat de batterij voor de ochtend spits en de avond spit vol zit. En dan probeer ik wel te laden als de epex prijzen het laagst staan. Lukt niet altijd, want ik ga niet tot 0300 wakker blijven en helaas met de sigenery kan je dit ook niet inplannen. Maarja gaat vaak om een cent meer en het blijft idd een gok.

In de middag kijk ik het even aan. Vanmiddag bijvoorbeeld was de batterij nog leeg rond 1430 dus zorg ik zelf voor dat ie geladen wordt.

Heb mij ook 2 weken gelden afgemeld bij Franks onbalanshandel. Alles handmatig nu. Bij Enphase systeem kan ik naast de opdracht "zelfverbruik" op de klok instellen wanneer en hoelang ik wil laden of ontladen, dus ook om 3 uur 's nachts. Bovendien hoef je zo ook niet zelf "real-time" aan de knoppen te zitten. 1x per dag instellen en er verder niet meer aan denken. Achteraf zie ik dan op onbalans.com dat ik blijkbaar dezelfde momenten heb gekozen, maar batterijen maken nu wel diepere cycles dan Frank deed. Dus meer opbrengst. Blijkbaar is de onbalansmarkt de laatste tijd zo vlak dat het op EPEX lijkt. Als er weer herfststormen komen dan koppel ik wel weer terug aan bij Frank.

• bergsmit
Tommyf17 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:20:
Ik wil inprincipe dat de batterij voor de ochtend spits en de avond spit vol zit. En dan probeer ik wel te laden als de epex prijzen het laagst staan.
Ik werk op dezelfde manier, maar ik sta voornamelijk stijf onderaan de lijst. Komt waarschijnlijk omdat ik het volladen en leeg lossen via de EPEX via batterij ESS doe, dus na stekker trekken uit het Frank onbalansmarkt systeem.

Inmiddels even overgegaan tot jouw systeem, opgeladen binnen Frank onbalans. Helaas werkte het bij mij niet, negatief resultaat en weer gezakt op de lijst, van plaats 51 naar 164!
En weer gezakt naar de op een voorlaatste plaats 167, dus om 13 uur weer de stekker eruit en weer opladen naar 60 tot 75%

ja hoor, weer op de allerlaatste plaats!

[ Voor 19% gewijzigd door bergsmit op 11-10-2025 13:24 . Reden: actualisering ]

• Tommyf17
bergsmit schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Ik werk op dezelfde manier, maar ik sta voornamelijk stijf onderaan de lijst. Komt waarschijnlijk omdat ik het volladen en leeg lossen via de EPEX via batterij ESS doe, dus na stekker trekken uit het Frank onbalansmarkt systeem.

Inmiddels even overgegaan tot jouw systeem, opgeladen binnen Frank onbalans. Helaas werkte het bij mij niet, negatief resultaat en weer gezakt op de lijst, van plaats 51 naar 164!
En weer gezakt naar de op een voorlaatste plaats 167, dus om 13 uur weer de stekker eruit en weer opladen naar 60 tot 75%

ja hoor, weer op de allerlaatste plaats!
Wat gek dan dat het bij ons allebei anders lijkt te werken.

Ik heb mijn handelsstrategie op agressief staan, geen idee of dit er wat mee te maken heeft.

Ik denk als je op deze handelsstrategie zit dat je van van beide walletjes kan eten.

Dus bij lage epex prijzen zet je laden zelf aan en als er dan een commando binnen komt van frank dat je direct op de "andere markten" handeld of wanneer de commando einigd dat je nog een staartje mee pakt van de lage epex prijs en vica versa met ontladen.

Maar durf me hand er niet voor in het vuur te steken dat dit zo echt is.

Het stekker trekken fenomeen is mij nog niet helemaal duidelijk.

• bergsmit
Tommyf17 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:01: Wat gek dan dat het bij ons allebei anders lijkt te werken.

Ik heb mijn handelsstrategie op agressief staan, geen idee of dit er wat mee te maken heeft.

Dus bij lage epex prijzen zet je laden zelf aan en als er dan een commando binnen komt van frank dat je direct op de "andere markten" handelt of wanneer het commando eindigt dat je nog een staartje mee pakt van de lage epex prijs en vica versa met ontladen.

Het stekker trekken fenomeen is mij nog niet helemaal duidelijk.
Ik werk ook in de modus handel agressief, daar ligt het dus niet aan.
Ik werk nooit op "andere markten", die optie heeft Frank mij nooit gegeven.
Ik denk eerder dat het aan mijn Victron omvormers en Dyness batterijen ligt, omdat die niet rechtstreeks, maar via een Eniris smartbox met Frank onbalansmarkt verbonden zijn. Die smartbox heeft een kapot contact, waardoor de opdrachten van Frank niet altijd (goed) doorkomen, bovendien schijnt er iets mis te zijn met de programmering van de software door mijn leverancier Wattopjedak, waarvan ik denk dat het een internetcowboy is die snel geld wilde verdienen maar geen verstand van zaken heeft.
Jij hebt een Sigenergy omvormer en batterijen die wel direct met Frank werken en dus ook niet de circa 4 minuten vertraging hebben bij het uitvoeren van de Frank commando's, dat zou ook een oorzaak kunnen.
zijn.
Het stekker trekken geldt bij jou niet, het trekken van de stekker gebeurt uit de smartbox zodat de koppeling met Frank verbroken wordt.

[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 11-10-2025 17:20 . Reden: typefouten correcties ]

• osluis
Vandaag letterlijk nul koop en verkoop acties van Frank ontvangen. Heb het zelf maar geregeld. In de afgelopen twee dagen had ik door aansturing van Frank misschien 2 of 3 euro resultaat gehad op andere markten. Door zelf te spelen met nihil inzicht zit ik bijna op €15. Ik blijf het bizar vinden hoe groot het verschil is.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nog steeds niemand hier een mailtje aan gewaagd?

• refelian2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-10 06:54
Zit Frank energie in storing? Al dagen lang geen handel…

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik zie geen reden om te handelen nog te klagen. Het is stabiel rustig weer met weinig fluctuaties, waarbij de fluctuaties op de dag bewegen tussen de 0 en 5 cent op de EPEX. Het is dan economisch onverstandig om te handelen door de afschrijving, omzettingsverlies AC/DC en daarmee meer energiebelasting aftikken.

Wel verstandig blijven…

[ Voor 16% gewijzigd door Miezie op 12-10-2025 11:16 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:14:
Ik zie geen reden om te handelen nog te klagen. Het is stabiel rustig weer met weinig fluctuaties, waarbij de fluctuaties op de dag bewegen tussen de 0 en 5 cent op de EPEX. Het is dan economisch onverstandig om te handelen door de afschrijving, omzettingsverlies AC/DC en daarmee meer energiebelasting aftikken.

Wel verstandig blijven…
Als iemand 15 euro kan verdienen door blind op een knopje te drukken, waar Frank op de 0 blijft, dan lijkt het me dat er wel degelijk een economisch voordeel is. Rede genoeg om vragen te stellen, lijkt me.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

voodooless schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:36:
[...]

Als iemand 15 euro kan verdienen waar Frank op de 0 blijft, dan lijkt het me dat er wel degelijk een economisch voordeel is. Rede genoeg om vragen te stellen, lijkt me.
Aan de persoon die het stelt inderdaad:
- zonnepanelen in het spel?
- hoe is de 15 euro opgebouwd?
- hoe ziet je normale factuur er uit?

Als iemand nou wat zegt over de SoC die Frank niet goed rapporteert in de app… dan heb je een terechte vraag over een bug. En dat je 15 euro kan pakken op deze manier lijkt er ook eerder een bug te zijn dan een fair handelsresultaat.

Ik ben er niet op uit om Frank te verdedigen, maar dit topic is veel te tendentieus aan het worden.

• osluis
Miezie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Aan de persoon die het stelt inderdaad:
- zonnepanelen in het spel?
- hoe is de 15 euro opgebouwd?
- hoe ziet je normale factuur er uit?

Als iemand nou wat zegt over de SoC die Frank niet goed rapporteert in de app… dan heb je een terechte vraag over een bug. En dat je 15 euro kan pakken op deze manier lijkt er ook eerder een bug te zijn dan een fair handelsresultaat.

Ik ben er niet op uit om Frank te verdedigen, maar dit topic is veel te tendentieus aan het worden.
Of het een bug is of dat het een correct resultaat is stel ik toch ook in vraag. Doe toch eens niet zo neerbuigend met je tendentieus, alsof je jezelf verheven voelt boven de vraagsteller. Bah.

Ik ben heel de tijd open en transparant en post steeds screenshot van wat er aan de hand is. Ja, ik heb zonnepanelen en die wekken de afgelopen twee dagen amper wat op. In de twee dagen in kwestie in totaal 13 kWh, daar zit het hem echt niet in. De normale factuur maakt niet uit, want Frank corrigeert je epex, dat zit in het handelsresultaat verwerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3C5KlgqPasLFqz7P_4C96UNinM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pze9cehj3aLc3RFiOlgs4jYq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvsEx6Sp1Afjd0_muS-KhUoAxUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7Fx5GEor8z13MzpBoxW4T7Q.jpg?f=fotoalbum_tile

• osluis
Wat overigens wel uitmaakt is hoeveel laadcycli ik hiervoor heb moeten gebruiken. En dat is circa 1.5x

Hiermee is mijn winst iets hoger dan de afschrijving, maar niet enorm veel. Dit zal voor Frank de reden zijn om geen actie te ondernemen, want die zullen een wat ruimere marge aanhouden om te handelen vermoed ik

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:38
osluis schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:12:
Wat overigens wel uitmaakt is hoeveel laadcycli ik hiervoor heb moeten gebruiken. En dat is circa 1.5x

Hiermee is mijn winst iets hoger dan de afschrijving, maar niet enorm veel. Dit zal voor Frank de reden zijn om geen actie te ondernemen, want die zullen een wat ruimere marge aanhouden om te handelen vermoed ik
Al is de Sigenergy garantie gebaseerd op 10 jaar en geen laadcycli dacht ik. Daarmee zou de afschrijving niet zo zeer een issue zijn.

Ik ‘denk’ echter dat de afspraken voor FE op de andere markten berusten op een X aantal kWh laden en ontladen op momenten. Zo plannen ze ons in op soms andere tijden. Aangezien hun IT nog wel eens wat steekjes laat vallen denk ik dat we met zelf laad/ontlaad commando’s de boel misbruiken. Ze hebben het in hun systeem zo simpel gemaakt als kWh x prijs en kijken niet naar of er daadwerkelijk geladen of ontladen ‘mag’ worden. Maar dat is slechts een vermoeden van mij. Tot dusver kan ik er zelf ook wel leuke dingen mee _/-\o_

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Of het een bug is of dat het een correct resultaat is stel ik toch ook in vraag. Doe toch eens niet zo neerbuigend met je tendentieus, alsof je jezelf verheven voelt boven de vraagsteller. Bah.
Dat tendentieus ging niet over jou persoonlijk, maar over de lijn die hier in dit topic al geruime tijd hangt. Waarbij het veelal gaat over de euro’s en het resultaat.

En daarbij kijken we nooit naar de nuance, waar we dat normaal hier wel gewend zijn.

• osluis
Miezie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Dat tendentieus ging niet over jou persoonlijk, maar over de lijn die hier in dit topic al geruime tijd hangt. Waarbij het veelal gaat over de euro’s en het resultaat.

En daarbij kijken we nooit naar de nuance, waar we dat normaal hier wel gewend zijn.
Dan heb ik dat verkeerd begrepen, want in je bericht regeer je naar mijn bevindingen, dus voelde ik mij aangesproken.

Wat ik echter wel vaststel, is dat ik vanaf het moment dat ik op "andere markten" zit, heb aangegeven dat er iets niet klopt. Vanaf het begin kreeg ik van sommigen hier te horen dat ik niet alle informatie had en daarom maar niet moest klagen/zeuren en gewoon Frank moet geloven op hun cijfers.

Kunnen we dan minstens vaststellen dat er vraagtekens te plaatsen zijn bij hoe de winsten bepaald worden op andere markten en dat het enorm zou helpen voor de discussie als we weten waarop we aan het handelen zijn en hoe het resultaat tot stand komt? Bij onbalans kan je het achteraf misschien niet eens zijn met de acties, maar is het resultaat te begrijpen en logisch. Bij andere markten is het gewoon een lootje trekken en vragen we ons af of het een bug of een feature is.

Ik blijf erbij dat je een dergelijk product nog niet uit zou mogen rollen naar je klanten tenzij ze expliciet de wens uitspreken een bèta tester te willen zijn.

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Dat ben ik met je eens en bestrijd ik ook niet ;).

Ik sta nu (FWIW) ineens vol gas te laden na 2 dagen flatline. Kijk ik naar de prijzen voor morgenochtend: prima uit te leggen…

• refelian2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-10 06:54
Miezie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:47:
Dat ben ik met je eens en bestrijd ik ook niet ;).

Ik sta nu (FWIW) ineens vol gas te laden na 2 dagen flatline. Kijk ik naar de prijzen voor morgenochtend: prima uit te leggen…
Daar leek het bij mij ook op in de app maar in de batterij app zelf staat het nog steeds op 6 a 7 procent. In de Frank app staat ook gewoon een foutmelding over de status van de batterij.

Er is echt iets mis bij Frank. Het lijkt doorgaans op een storing.

• bergsmit
refelian2 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:11:
Daar leek het bij mij ook op in de app maar in de batterij app zelf staat het nog steeds op 6 a 7 procent. In de Frank app staat ook gewoon een foutmelding over de status van de batterij.
Er is echt iets mis bij Frank. Het lijkt doorgaans op een storing.
Wat er precies mis is bij Frank kunnen we niet zo maar zien omdat er zo weinig openheid is.
Dat er wat mis is dat is duidelijk.
Ik heb er in het verleden al genoeg aandacht aan gegeven, maar hier wordt dat niet geapprecieerd.
Het gekke is dat Frank slimhandelen dat wel op prijs stelt en kennelijk niet altijd door heeft waar zij fouten maken. Als o.a. oud bedrijfsanalist heb ik hen er op gewezen en daar ook een financiële beloning voor gekregen. Daar zat ik niet op te wachten omdat met geld spelen voor mij een spelletje is. Ik heb genoeg en niet meer nodig. Ik waardeer het gebaar van Frank echter wel.

• Patjed
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:36
Al vanaf vrijdag geen handelsresultaat wegens onrealistische volumes. In de Sessy app staat de batterij op 0%. Bij opladen komt er een procentje bij. Volgens Frank is hij dan ineens 100% vol. Bij ontladen volgens Frank van 100% naar 0%. Volgens Sessy van 1% naar 0%.

Jammer dat Frank in de app niet een widget heeft ingebouwd om een mogelijke storing aan te kaarten.

Probleem inmiddels opgelost

[ Voor 68% gewijzigd door Patjed op 13-10-2025 17:01 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 44 Laatste