WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Snap ik, was ook meer voor @ricvee bedoeld want bij hem klonk het alsof het trekken van de kabel niet zo’n issue was.xoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:20:
@SebastiaanPs is meer dat ik even niet mooi een kabel kan trekken van de meter kast naar de hydrobox, het aansluiten zelf is geen issue gok ik ook voor @ricvee
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
@peterpijpelink de binnen unit heeft ws wel een groep voor het booster element, die monitor ik niet, wat is maar 1x per week voor legionella.
Ok, helder. Dan zouden er dus extra draden moeten worden getrokken.
Dat is idd wel erg bewerkelijk.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Uiteraard altijd eerst de spanning er af, maar mocht je toch eigenwijs zijn:SebastiaanPs schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
Als je een kabeltje met 2 aders hebt dan kun je het heel eenvoudig zelf doen, heb ik ook gedaan. De ingang op de binnenunit is heel duidelijk en is geen 230V dus moet makkelijk zelf kunnen.
Altijd eerst de meter zelf aansluiten, daarna pas de binnenunit.
Dan kun je ook niet per ongeluk een fase aantikken en je FTC opblazen.
Bij mij kwamen de pulsen van de meter en de FTC trouwens niet standaard overeen en moest ik nog nog even aanpassen in het servicemenu.
@xoror Ik heb het voordeel dat ik een onderverdeler precies tussen buiten en binnenunit heb staan.
Hij meet bij mij de backup verwarming trouwens ook mee, goed voor m'n COP score in de zomer als ik m'n zonnestroom affakkel met het element.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Uiteraard allemaal spanningsloos gedaan.Blackraven schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:26:
[...]
Uiteraard altijd eerst de spanning er af, maar mocht je toch eigenwijs zijn:
Altijd eerst de meter zelf aansluiten, daarna pas de binnenunit.
Dan kun je ook niet per ongeluk een fase aantikken en je FTC opblazen.
Bij mij kwamen de pulsen van de meter en de FTC trouwens niet standaard overeen en moest ik nog nog even aanpassen in het servicemenu.
@xoror Ik heb het voordeel dat ik een onderverdeler precies tussen buiten en binnenunit heb staan.
Hij meet bij mij de backup verwarming trouwens ook mee, goed voor m'n COP score in de zomer als ik m'n zonnestroom affakkel met het element.
Home Wizard kWh meter heeft een instelbare pulsuitgang en de binnenunit een instelbare pulsingang. Ik heb het op 100 pulsen per kWh (0.01 kWh per puls) ingesteld.
Volgens mij maakte de polariteit ook nog uit want eerst telde hij niet en na wisselen draden wel.
Bij mij kwamen de dagelijkse totalen obv MELCloud en kWh meter data overigens daarvoor ook al goed overeen: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik kan dan toch gewoon de kWh meter uit de meterkast halen, en deze in de Buiten unit er tussen zetten met de extra pulse draden?
[ Voor 4% gewijzigd door ricvee op 29-10-2025 13:06 ]
Die pulse aansluuting TBI.3 zit volgens mij op je ftc board, dus binnen unit. @SebastiaanPs toch?ricvee schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:06:
Ik heb in de meterkast dus een Home wizard kWh meter, met daar vandaan 3-fase 5x2,5mm² draden lopen naar de BU.
Ik kan dan toch gewoon de kWh meter uit de meterkast halen, en deze in de BU er tussen zetten met de extra pulse draden?
Klopt. De afkorting BU is multi interpretabelxoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:41:
[...]
Die pulse aansluuting TBI.3 zit volgens mij op je ftc board, dus binnen unit. @SebastiaanPs toch?
Correctie de 5x 2.5mm2 kabel loopt natuurlijk van meterkast naar buitenunit dus ik snap nu je punt. Dan moet die kabel langs de binnenunit lopen of iets dergelijks zodat je daar een kWh meter ertussen kan zetten.
[ Voor 28% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-10-2025 13:04 ]
Maar goed, ik heb de home wizard nu ook opgesplitst naar operating mode, dus echt noodzaak is het ook niet om de dagelijkse wp cijfers goed te krijgen. Totalen (/dag/maand/jaar) zie ik gewoon op mijn energy dashboard van HA.
Of een pulse draadje vanaf de kWh meter in de buitenunit naar de binnenunit?SebastiaanPs schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:03:
[...]
Klopt. De afkorting BU is multi interpretabel
Correctie de 5x 2.5mm2 kabel loopt natuurlijk van meterkast naar buitenunit dus ik snap nu je punt. Dan moet die kabel langs de binnenunit lopen of iets dergelijks zodat je daar een kWh meter ertussen kan zetten.
Dat kan ook inderdaad. Maar kan je een kWh meter veilig in de buitenunit plaatsen? Daarvoor heb ik te weinig verstand van elektra en de binnenzijde van de buitenunit. Moet dat in een kastje? En past dat op een binnenwand van de buitenunit?ricvee schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:09:
[...]
Of een pulse draadje vanaf de kWh meter in de buitenunit naar de binnenunit?
Ik heb verder wat eerste resultaten van een decay rate van 0.02 (vandaag) ipv 0.03 (gisteren)meter kast met homewizard --- pulse --- binnenunit
|
|
buiten unit
/f/image/Uf6I26GcU0Mzsg5uwIiKkh6R.png?f=fotoalbum_large)
De 0.02 is wat rustiger en minder boost nodig, dus ik denk dat ik die prefereer en default maak. Ik had maar 1 boost nodig omdat mijn retour naar 24c ging.
[ Voor 116% gewijzigd door xoror op 29-10-2025 13:20 ]
Zo heb ik het inderdaad, lijkt mij ook het meest eenvoudigxoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:15:
Waarom zo moeilijk ? tenzij je echt in de knoop komt met de pulse kabel. En wat heb je evt nog niet wat je met de pulse op de wp kan krijgen ?
[...]
Dat kan bij mij helaas niet zomaar, helaas. Dan moet ik 25 meter door de tuin heen, en binnen van de 1e verdieping naar de kelder.xoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:15:
Waarom zo moeilijk ? tenzij je echt in de knoop komt met de pulse kabel. En wat heb je evt nog niet wat je met de pulse op de wp kan krijgen ?
[...]
Het verschil tussen mijn kWh meter en Mitsubishu is trouwens vaak groter dan 10 a 15 %, vandaar dat ik verschillende opties bekijk.
@ricvee https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml
je kan je meter zo splitten en dan utility meter overheen, dan krijg je per bedrijf te zien wat hij gebruikt.
[ Voor 75% gewijzigd door xoror op 29-10-2025 13:24 ]
Ik zit even te zoeken naar die total increasing counters en utility meters.xoror schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:02:
Geen gekke issues meer, dus bij deze officieel. Zitten nog paar leuke extras bij zoals total inceasing counters voor consumptie en verbruik (kan je direct in je energy dashboard slepen).
De mensen die mijn binaries draaien krijgen vanzelf in HA een update notificatie.
changelog:
[...]
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-05.6
Voor de mensen die zelf compilen, haal de laatste yaml template op, of voeg zelf even de energy.yaml toe.
Als ik het goed heb dan zijn dit de juiste nieuwe counters:
- Ecodan heatpump Total Heating Consumed
- Ecodan heatpump Total Heating Delivered
- Ecodan heatpump Total Cool Consumed
- Ecodan heatpump Total Cool Consumed
- Ecodan heatpump Total DHW Consumed
- Ecodan heatpump Total DHW Consumed
Geen issues meer met rebooten dus dat is erg fijn.
Wat doen jullie met utility meters? Of zijn dat de bovenstaande entities?
De varianten voor het dagelijkse verbruik hiervan (niet increasing) zijn:
- Ecodan heatpump Heating Consumed
- Ecodan heatpump Cool Consumed
- Ecodan heatpump DHW Consumed
De eerdere entities (template sensors) kunnen er nu dus uit?
- total heating produced
- monthly heating produced
- total cool produced
- monthly cool produced
- total DHW produced
- monthly DHW produced
Ik zag het eerdere template sensor YAML voorbeeld ook niet meer erbij staan hier https://github.com/gekkek...ecodan-hp/tree/main/confs
Je definieert utility meters bijv hierop: https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml
De utility meters kan je dan in je energy dashboard doen. Dan krijg je zoiets te zien
/f/image/SGCC8YSO5uvA8ipqB85zUlZf.png?f=fotoalbum_large)
De increasing counters kan je al direct in je dashboard doen als het goed is. Is voor mensen zonder energie meters (of luilakken die mee doen met de monitoring van tomexergie ;-) )
Deze zijn nu allemaal in je energy dashboard terug te vinden. De periode selecteren en je ziet de totalen. De oude werken ook niet altijd even lekker. Bij de nieuwe total increasing heb je nog 1 theoretisch probleem. Als je 2 dagen achter elkaar exact op 2 decimalen hetzelfde verbruik heb zie ik dat verschil niet. Moeten we maar eens zien hoe vaak dat voorkomt, is een beetje onhandig om dat goed te herkennen.- total heating produced
- monthly heating produced
- total cool produced
- monthly cool produced
- total DHW produced
- monthly DHW produced
Verder zijn dit gewoon de totalen zoals voorheen, dus die je ook op je hoofdbediening ziet
- Ecodan heatpump Heating Consumed
- Ecodan heatpump Cool Consumed
- Ecodan heatpump DHW Consumed
[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 29-10-2025 22:03 ]
Leuk projectje voor oud en nieuw, wil eigenlijk niet nu in het lopende jaar m'n metering weer overhoop halenxoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:42:
utility meters definieer je op de realtime output sensoren (kwh meter). Dan integreert hij hem en krijg je verbruik.
Je definieert utility meters bijv hierop: https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml
De utility meters kan je dan in je energy dashboard doen. Dan krijg je zoiets te zien
[Afbeelding]
De increasing counters kan je al direct in je dashboard doen als het goed is. Is voor mensen zonder energie meters (of luilakken die mee doen met de monitoring van tomexergie ;-) )
[...]
Deze zijn nu allemaal in je energy dashboard terug te vinden. De periode selecteren en je ziet de totalen. De oude werken ook niet altijd even lekker. Bij de nieuwe total increasing heb je nog 1 theoretisch probleem. Als je 2 dagen achter elkaar exact op 2 decimalen hetzelfde verbruik heb zie ik dat verschil niet. Moeten we maar eens zien hoe vaak dat voorkomt, is een beetje onhandig om dat goed te herkennen.
Verder zijn dit gewoon de totalen zoals voorheen, dus die je ook op je hoofdbediening ziet
[...]
Waarschijnlijk moet ik de template aanpassen op basis van de kWh meter en state class op increasing?
Edit: ah, je gebruikt de utility meter helper
Hmm, de helper heeft ook 'W' als eenheid...
I give up.
[ Voor 27% gewijzigd door Blackraven op 30-10-2025 11:35 ]
Watt vs. Watt * uur (Wh), als in vermogen vs. energie.
Meine Aha-erlebnis: https://www.youtube.com/watch?v=mTp5nolyFXc
[ Voor 22% gewijzigd door Blackraven op 30-10-2025 12:53 ]
Je moet dus een helper aanmaken, type 'integral sensor', die je power entity integreert en zo dus van W of kW een entity in kWh maakt.
Dus "heatpump heating power" in W integreer je met prefix k (kilo) tot "heatpump heating energy". Ik heb precision 3 decimalen gekozen (tot de 1 W nauwkeurig dus).
Deze "heatpump heating energy" kan je vervolgens in je Energy dashboard toevoegen, met als upstream device de "heatpump energy" die je al had obv de kWh meter.
Op naar bronze age.
Handig als je hem op uur zet idd, ik had eerst minuten, maar dan krijg je ook kWmin. ipv. kWh...
Nu nog in het energy dashboard, maar dat is wel het minst steile stukje learning curve.
Update dagje later: De uitgesplitste benaderingen op basis van de gemeten vermogens kloppen compleet niet met de gemeten totale kWh, dus alles maar weer in de prullenbak. Heb nu een alternatieve route bewandeld die de originele kWh meter opsplitst middels de utility meter helper en een 'operation mode' triggered automation.
https://community.home-as...energy-consumption/454441
[ Voor 54% gewijzigd door Blackraven op 31-10-2025 14:36 ]
- kies dan integral sensor
name: naam geven aan je nieuwe sensor
metrix: k (als je realtime Watt was zoals mijn voorbeeld)
input sensor: hier je realtime sensor
integration method: Left Riemann sum
de rest op default laten en submit.
na een min of 2 kan je je nieuwe sensor gebruiken in het energie dashboard? Wil je de sensor onder een andere teller laten vallen, kies dan je parent als upstream device idd.
Ik had het idee dat iedereen hier wel een beetje into HA was
[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 30-10-2025 13:31 ]
updaten via de webinterface vd ESP met OTA met de laatse versie voor mijn proxy-boardje
Daarna gaan de updates vanzelf via HA?
Of vergeet ik nog iets?
Terwijl de Energy YAML toch echt correct zou moeten zijn?
Ligt dit aan mij of hebben anderen het ook?
/f/image/8Qy8NoxQWdDT2FDuPI93aFeX.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| sensor: # detailed homewizard usage - name: "Heatpump Power Idle" unique_id: heatpump_power_idle unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement state: "{{ states('sensor.kwh_meter_vermogen_2') | float(0) if states('sensor.ecodan_heatpump_5ce808_operation_mode') not in ['Heating Water', 'Legionella Prevention', 'Space Heating', 'Space Cooling', 'Frost Protection'] else 0 }}" - name: "Heatpump Power DHW" unique_id: heatpump_power_dhw unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement state: "{{ states('sensor.kwh_meter_vermogen_2') | float(0) if is_state('sensor.ecodan_heatpump_5ce808_operation_mode', ['Heating Water', 'Legionella Prevention']) else 0 }}" - name: "Heatpump Power Heating" unique_id: heatpump_power_heating unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement state: "{{ states('sensor.kwh_meter_vermogen_2') | float(0) if is_state('sensor.ecodan_heatpump_5ce808_operation_mode', ['Space Heating', 'Frost Protection']) else 0 }}" - name: "Heatpump Power Cooling" unique_id: heatpump_power_cooling unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement state: "{{ states('sensor.kwh_meter_vermogen_2') | float(0) if is_state('sensor.ecodan_heatpump_5ce808_operation_mode', 'Space Cooling') else 0 }}" |
heb je rieman sum left gedaan en hoe vaak update je kwh meter sensor?
Dit gaat over power, niet energy, maar heb inderdaad Riemann sum left gedaan. kWh meter update elke seconde.xoror schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:25:
zal later even kijken in detail
heb je rieman sum left gedaan en hoe vaak update je kwh meter sensor?
/f/image/jzGmCaroXdNGJLkw04YFg8Sn.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt hier ok. Mijn Power idle en heating zijn zo gedefinieerd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - name: "Heatpump Power Idle" unique_id: heatpump_power_idle unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement state: "{{ states('sensor.kwh_meter_3_phase_active_power') | float(0) if states('sensor.ecodan_heatpump_operation_mode') not in ['Heating Water', 'Legionella Prevention', 'Space Heating', 'Space Cooling', 'Frost Protection'] else 0 }}" - name: "Heatpump Power DHW" unique_id: heatpump_power_dhw unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement state: "{{ states('sensor.kwh_meter_3_phase_active_power') | float(0) if is_state('sensor.ecodan_heatpump_operation_mode', ['Heating Water', 'Legionella Prevention']) else 0 }}" - name: "Heatpump Power Heating" unique_id: heatpump_power_heating unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement state: "{{ states('sensor.kwh_meter_3_phase_active_power') | float(0) if is_state('sensor.ecodan_heatpump_operation_mode', ['Space Heating', 'Frost Protection']) else 0 }}" |
Je sensor definitie ziet er ok uit, heb je misschien toevallig nog een oude versie van een sensor die je foutief ervoor heb gedefinieerd gebruikt ?
pre-release:
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-30.1
Ik heb daarin de dag totalen opgeteld op basis van de huidige dag, dus dan zou het probleem van dubbele tellingen bij zelfde waarde weg moeten zijn. Het kan zijn dat hij de 1e dag verkeerd telt, maar volgens mij moet het goed gaan. iig hier geen dubbel telling bij het overgaan.
[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 30-10-2025 15:07 ]
Dit was het inderdaad. Ik had bijna dezelfde YAML in template sensor staan, maar dan met de operation mode entity nog niet aangepast naar de mijne. Nu opgelost, enorm bedankt.xoror schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:57:
Je sensor definitie ziet er ok uit, heb je misschien toevallig nog een oude versie van een sensor die je foutief ervoor heb gedefinieerd gebruikt ?
Is de utility meter echt noodzakelijk?
Ik heb nu de power entities in mijn template sensor YAML gedefinieerd (precies zoals jij hierboven hebt gedaan, met de entities names aangepast naar de mijne) en ik heb op proef de Energy YAML ge-uncomment in de configuration YAML. Na herstart Home Assistant werken de power entities gewoon en ook de integral helpers en energy dashboard etc.
Je moet hem anders zelf definieren, dat is wat lastiger, moet via 2 sensoren. Dus ik zou aanraden om lekker die utility meter te gebruiken.
de mooiste manier !xoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:08:
Beste is gewoon in de meterkast en kabel naar je binnen unit.
Maar goed, ik heb de home wizard nu ook opgesplitst naar operating mode, dus echt noodzaak is het ook niet om de dagelijkse wp cijfers goed te krijgen. Totalen (/dag/maand/jaar) zie ik gewoon op mijn energy dashboard van HA.
WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-31.2
- Reverted uart workaround and upgraded to esphome 2025.10.3 (it has been fixed in esphome 2025.10.3)
- AA: Fixed enforcing safety cap of heating offset
- AA: Allow override of outdoor temp sensor
- AA: Allow predictive cycle prevention to be turned off during AA
- AA: Temporary allow manual editing of offsets (Don't depend on this, will be removed when algorithm is working stable)
- AA: Increased efficiency probe from 0.01 to 0.02 (speedup decay)
- Add 0x0f condensing temp fallback if we encounter stuck 40.57 value
- Proxy: handle 0x28 byte 11 clear when in proxy
- AA: Use multi zone status to ensure that zones are actually operating (for independent zones)
- Adjust timeout settings for heatpump and proxy to ensure there's no overlapping
- Use controller day of the year to avoid double counting in the forever increasing counters
- Remove sntp usage in the delta_energy_consumed_increasing sensor (use the controller day of the year instead)
- Only handle Off -> On and On -> Off compressor transitions. Ignore the unknown states
- Remember states for reported daily consumption and estimated COP (will not be reset after reboot)
- AA: adjust z1 and z2 offset independently when boosting
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite
Dagelijks met een automation setpoint verhogen en na 2/3 uur weer verlagen.snapo6 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:57:
Is het ergens aan te geven dat SWW gestart wordt dagelijks op een vaste tijdstip ongeacht de drop in setpoint?
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Correct, zo staat het er nu in maar als de drop niet overschreden wordt gebeurt er niets.Miezie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:05:
[...]
Dagelijks met een automation setpoint verhogen en na 2/3 uur weer verlagen.
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite
En met de schakelaar "set forceer SWW"snapo6 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:27:
[...]
Correct, zo staat het er nu in maar als de drop niet overschreden wordt gebeurt er niets.
Ik zit even mee te denken. Met een dagschema in de main remote controller heb je geloof ik dit effect? Force DHW wil je niet.snapo6 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:27:
[...]
Correct, zo staat het er nu in maar als de drop niet overschreden wordt gebeurt er niets.
Via ESP: SWW setpoint eerst bijv. 15 graden omhoog om de start te triggeren, na 5 min verlagen naar werkelijk gewenste SWW setpoint?
Waarom zou je forceer DWH niet willen?SebastiaanPs schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Ik zit even mee te denken. Met een dagschema in de main remote controller heb je geloof ik dit effect? Force DHW wil je niet.
Via ESP: SWW setpoint eerst bijv. 15 graden omhoog om de start te triggeren, na 5 min verlagen naar werkelijk gewenste SWW setpoint?
Dan geeft je warmtepomp maximaal vermogen, dat is nadelig voor COP, geluid en misschien ook wel levensduur.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| boost_warmwater: alias: "Boost Warmwater" icon: "mdi:water-boiler-plus" variables: old_setpoint: "{{ state_attr('climate.ecodan_heatpump_dhw_climate', 'temperature') }}" sequence: - service: climate.set_temperature data: temperature: 55 target: entity_id: climate.ecodan_heatpump_dhw_climate - delay: minutes: 2 - service: climate.set_temperature data: temperature: "{{ old_setpoint }}" target: entity_id: climate.ecodan_heatpump_dhw_climate |
Deze knop kan je dan eenvoudig in HA op een bepaalde tijd laten indrukken. (en ook handmatig triggeren)
En anders het week schema 'feature' gebruiken, zodra hij in het venster komt gaat sww aan.
[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 31-10-2025 14:04 ]
De volgende dag om 13.00, als de tank 50 aangeeft, wil ik dat de wp toch sww gaat doen tot 55.
Via Home Assistant zet ik een prohibit buiten 12:00-21:00. Dat zorgt er voor dat er in vrijwel alle gevallen maar één run is per dag om 12:00. Die run gaat in eco modus en pruttelt rustig de boel naar setpoint. Legionella één keer per twee weken om 11:30 op zondag.
Het was een beetje zoeken in het begin met een gezin wat graag en lang onder de douche staat. Maar dit werkt prima met de combinatie die we hier hebben staan qua douche gebruik etc.
WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.
Waarom zou je dat willen? Als het ff niet koud genoeg is en je gaat van 48 naar 43 is er ook nog geen man over boord lijkt me? Je wint er niet heel veel mee uiteindelijk…snapo6 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:01:
Mijn setpoint is 48 en om gebruik te maken van zonuren gaat de setpoint dagelijks om 13.00 omhoog naar 55 en om 16.00 terug naar 48.
De volgende dag om 13.00, als de tank 50 aangeeft, wil ik dat de wp toch sww gaat doen tot 55.
Maar je kan er een condition in gooien en het setpoint temp+5 maken bijvoorbeeld…
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-11-01.1
@snapo6 hoeveel liter capaciteit is jouw tank? 55c is serieus veel voor dagelijks. Bij ons gaat zondag 12:00 de legionella af, en dan kunnen we tot woensdag ermee doen, dan is het 60c 300l.- remove sntp requirement and use the time from the heatpump to detect day transitions (all external dependencies have been removed)
- fixed issue where daily_computed_output_power sensor was not reset on day transition
[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 01-11-2025 10:16 ]
Stel dan 55 met drop 10 in… ben je er ook.snapo6 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:04:
Warm en warm water gebruik is bij ons vrij hoog, soms zelfs 2 runs op een dag vandaar dat ik de tank minimaal 1x per dag op 55 wil hebben.
55 is ook gewoon comfortabel.xoror schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:07:
hotfixDagelijkse totaal produced teller werd niet goed gereset.
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-11-01.1
[...]
@snapo6 hoeveel liter capaciteit is jouw tank? 55c is serieus veel voor dagelijks. Bij ons gaat zondag 12:00 de legionella af, en dan kunnen we tot woensdag ermee doen, dan is het 60c 300l.
Volgens de WP
verwarmen gebruikt: 222 kWh
homewizard: 145kWh
COP volgens wp: 1127/222 = 5,08
COP volgens kwh meter: 1127/145 = 7,78
Het schijnt dat de wp schatting niet zo accuraat is onder bepaalde frequentie, en ws heb ik veel in de lage frequenties gedraaid deze maand.
De Mitsu MRC telt bij mij ook idle verbruik op bij verwarmen.xoror schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:58:
Ik heb de hele maand AA gedraaid, en ws best wat overbodig verwarmd, maar hier even de totalen:
Volgens de WP
verwarmen gebruikt: 222 kWh
homewizard: 145kWh
COP volgens wp: 1127/222 = 5,08
COP volgens kwh meter: 1127/145 = 7,78
Het schijnt dat de wp schatting niet zo accuraat is onder bepaalde frequentie, en ws heb ik veel in de lage frequenties gedraaid deze maand.
De kWh meter hou je gesplitst bij toch met jouw power entities (heating, DHW, cooling, idle), dus dat is zonder idle verbruik? Hoeveel scheelt dat?
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 01-11-2025 13:36 ]
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 01-11-2025 13:42 ]
Heb overigens braaf mijn getallen van oktober doorgegeven aan Tomexergie, maar ik blijf van mening dat onderling vergelijken vrij zinloos blijft, zeker in het voor en naseizoen. De best geïsoleerde huizen hebben met een lage warmtevraag relatief het hoogste standby verbruik en daardoor automatisch de laagste mCOP’s (bij vergelijkbare Ta). Mits je een goed afgiftesysteem hebt (veel vloerverwarming) zegt een hoge mCOP dus nu vooral dat je teveel gestookt hebt t.o.v. anderen
En zelfs als we zouden gaan rapporteren exclusief standby verbruik dan nog is het makkelijk te manipuleren. Lekker de thermostaat op 25 graden zetten als de buitentemperatuur boven de bijvoorbeeld 13 graden is levert prachtige mCOP getallen op! Ik ga inzetten op verbruikte kWh per m2 gedeeld door je energielabel ofzo
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Nu zie ik allerlei nieuwe auto-adaptive functies toegevoegd worden, erg interessant voor mij als nieuwe gebruiker om mijn gebruik te optimaliseren, maar als leek vind ik het nog wel lastig om hier mijn weg in te vinden.
Ik heb de stappen in de docs gevolgd en de auto-adaptive functie aangezet. De warmtepomp geeft zoals gewoonlijk warmte af, alleen weet ik niet zeker of ik de auto-adaptive functie goed werkend heb gekregen want ik zie mijn auto adaptive heating offset and mijn learning rate helemaal niet veranderen sinds ik AA heb ingeschakeld. Wie heeft tips om mij op weg te helpen?
:strip_exif()/f/image/YFPa0m9OI8dXd5R4SGqKiyyo.png?f=user_large)
https://github.com/gekkek...ith-auto-adaptive-control
en tips en tricks
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14747795
[ Voor 65% gewijzigd door xoror op 01-11-2025 15:49 ]
Step 1 & 2: ik heb een wireless thermostaat van Mitsubishi.
Step 3: overgeslagen want ik heb een wireless thermostaat
Step 4: overgeslagen voor nu. was optioneel
Step 5: zie screen shot voor configuratie
Step 6: ik heb fixed flow op de binnen unit aangezet en aa enabled. Wat moet ik nog meer doen?
Maar learning rate is 0, dus dat is apart, lijkt niet actief.
wat heb je geselecteerd op de esp 'selected operation mode"?
[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 01-11-2025 16:18 ]
Zet op heat flow dan komt ie tot leven
Ik heb idd een dynamisch contract, dus heb wel de wens om kosten te optimaliseren door de warmtepomp in de goedkoopste uren te laten verwarmen.
Als je wil leren is het zowieso leuk om diper in te gaan. Anders gewoon de RR gebruiken.
[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 01-11-2025 16:50 ]
Als jouw installateur z'n werk goed heeft gedaan dan draait hij primaMrBlond schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:47:
Goede vraag, zoals gezegd ben ik nieuw op dit gebied, daarom kom ik hier om te leren. Ik heb geen idee of alles bij mij goed is ingeregeld. De installateur heeft de installatie gedaan, verder is er nooit iets aan aangepast of geoptimaliseerd. Als ik veel mensen in dit topic bezig zie, lijkt me dat er wel ruimte is voor verbetering. Maar moeilijk in te schatten zonder veel kennis van zaken. Hoe kan ik beoordelen of de regeling van Mitsubishi al goed werkt in mijn situatie?
Ik heb idd een dynamisch contract, dus heb wel de wens om kosten te optimaliseren door de warmtepomp in de goedkoopste uren te laten verwarmen.
Zoals gezegd is de Mitsubishi ruimteregeling redelijk robuust mits goed ingesteld door de installateur. Meer info is te vinden in de startpost en de gepinde topics van het algemene Ecodan topic.
Ook wordt daar regelmatig gebabbeld over hoe met dynamische tarieven om te gaan, bij mij werkt het al meer dan afdoende om de warmtepomp via het ingebouwde schema uit te zetten op de gemiddeld meest dure uren.
Neemt niet weg dat de regeling van xoror écht wel toevoegingen heeft, en je kunt m zeker uitproberen, maar probeer wel te bedenken wat je eigenlijk wilt verbeteren...
Vandaag wat geprobeerd. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat onafhankelijk van het setpoint (onder of boven huidige temp) er altijd verwarmd wordt als de prohibit er af gehaald wordt. Er wordt ook niet gestopt na behalen setpoint. Ligt dat aan de gebruikte modus (heat flow met TA via AA)? Is dit ook zo met een Mitsubishi remote thermostaat?
Mijn aanname was dat ik geen andere thermostaat nodig heb met de remote thermostaat. Maar misschien snap ik het niet
Stel als ik niet via prohibits zou willen triggeren/uitzetten zou ik dan een reguliere thermostaat op IN1 moeten aansluiten?
WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.
Werkt exact zelfde als de mitsu wireless thermostaat, die kan je ook laten afslaan als je de wp op vaste flow in stelt.
Uit de handleiding
Dus dan wordt het een aan/uit thermostaat....
When the flow temp. ( ) mode or the compensation curve ( ) mode is selected, the wireless remote controller will operate as a thermostat. (See “Main Controller” in IM.)
[ Voor 38% gewijzigd door xoror op 01-11-2025 20:26 ]
Ik heb nu setpoint staan op 18 en current temp is 20.5. Ik zie deze ook terug op de andere ESP als instelling voor zone1. Zou dus niets moeten doen normaal gesproken maar zodra ik de prohibit er van af gooi gaat die verwarmen. Ook als ik het setpoint aanpas (misschien was er een trigger nodig) blijft die verwarmen:
1
2
3
4
5
6
7
| 21:42:35 [D] [climate:011] 'Begane grond' - Setting 21:42:35 [D] [climate:040] Target Temperature: 18.50 21:42:35 [D] [climate:399] 'Begane grond' - Sending state: 21:42:35 [D] [climate:402] Mode: HEAT 21:42:35 [D] [climate:404] Action: HEATING 21:42:35 [D] [climate:422] Current Temperature: 20.39°C 21:42:35 [D] [climate:428] Target Temperature: 18.50°C |
Mogelijk heb ik nog wat over het hoofd gezien? Ik ga het morgen nog een keer proberen met een fris hoofd
Mensen met mitsu wireless thermostaat, als jullie heat flow instellen, wordt jullie thermostaat een aan/uit thermostaat?
Je ziet dus wel current temp en setpoint op de cn105 esp thermostaat toch? (en op de hoofd display)
[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 01-11-2025 22:05 ]
:strip_exif()/f/image/u0H0lDQoJWMgoybA2xIaUYlV.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de CN105 ESP zie ik netjes de waardes staan bij zone 1. Ben benieuwd of er inderdaad andere mensen zijn met een Mitsu remote en of ze hetzelfde gedrag zien.
Dan moet ik dat een keer afluisteren
Nu zie ik op de pagina van mijn S32 ook Z2. Ook in de logging nu:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| 09:26:27 [I] [ecodan.component:067] Could not publish state of sensor 'status_three_way_valve_2' with value: '1' 09:26:27 [I] [ecodan.component:067] Could not publish state of sensor 'status_water_pump_3' with value: '0' 09:26:27 [I] [ecodan.component:045] Could not publish state of sensor 'status_mixing_valve' with value: '4.000000' 09:26:27 [I] [ecodan.component:045] Could not publish state of sensor 'mixing_valve_step' with value: '0.000000' 09:27:59 [I] [ecodan.component:045] Could not publish state of sensor 'z2_feed_temp' with value: '25.000000' 09:27:59 [I] [ecodan.component:045] Could not publish state of sensor 'z2_return_temp' with value: '25.000000' |
Is dit wel correct?
[ Voor 14% gewijzigd door ThaDude op 02-11-2025 09:28 ]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
@barcomoon Probeer eens de target temp van de cnrf op 10c te zetten? Ik weet van de wireless thermostaat dat hij dan de boel uit schakelt, ik wil even checken of hij dit doet op basis van zijn data of een aan/uit signaal
[ Voor 49% gewijzigd door xoror op 02-11-2025 10:28 ]
Nu zat ik te denken aan het volgende:
Je zou een selectie kunnen laten maken op het sturen van de delta T of bewegende stooklijn (huidige algo).
Maw, we willen de delta T afhankelijk laten zijn van de error (setpoint - current temp). Dus grote error -> grote delta T (want we zitten blijkbaar ver weg van het doel)
Voor vloerverwarming wil je ws max een delta T van 5 als je error groot is.
De voordelen zijn:
- 1 parameter maar nodig, namelijk wat voor verwarming je heb
- We gaan de warmtepomp nooit overvragen vanwege delta T limieten, dus starts zijn ook rustig
nadelen
- Kan lang duren om woning op temp te brengen
- nog meer keuzes in AA :-)
Dus je kan dan kiezen tussen een verschuivende stooklijn (huidig) en load driven (dus daadwerkelijk wat is opgenomen door het huis via delta T)
[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 02-11-2025 11:14 ]
400L@snapo6 hoeveel liter capaciteit is jouw tank? 55c is serieus veel voor dagelijks. Bij ons gaat zondag 12:00 de legionella af, en dan kunnen we tot woensdag ermee doen, dan is het 60c 300l.
Ook de proxy naar MelCloud werkt nog steeds.
Maar er staat bij Compressor Starts NA en bij Fan speed ook NA. Op het bedieningspaneel van de WP kan ik de data opvragen (003 voor compressor starts en 019 voor Fan speed).
Ik heb een PUZ-SHWM100YAA + ERSF-VM2E met FCT7 en firmware 08.01.
Is de FCT7 met de firmware wat dit betreft toch iets anders?
WP: ME PUZ-SHWM100YAA + ERSF-VM2E + OSO 300 Ltr
Controleer het volgende
- heb je service codes uit (switch)
- heb je je MRC open staan op de service codes
De ftc7 werkt precies zoals ftc6 wat betreft services codes. Normaal werkt het altijd op bepaalde SUZ units na.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CWj95UaPyHRYyBs8X7TW2PCv.jpg?f=user_large)
WP: ME PUZ-SHWM100YAA + ERSF-VM2E + OSO 300 Ltr
Oh wacht jij heb z'n unit die extended data rapporteert, dus je krijgt al die buiten unit data 'gratis', misschien schakel ik dan te grof terug (dwz, ik haal dan ook de compressor starts niet op, moet ik even een keer nakijken)
Kan je een keer 5m logs recorden en naar mij sturen? Want het zou gewoon moeten werken.
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 02-11-2025 17:38 ]
Nu ook zo gedaan alleen zal ik niet altijd gebruik kunnen maken van zonnestroom.Miezie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:39:
[...]
Stel dan 55 met drop 10 in… ben je er ook.
Ik heb geleerd altijd voor 90% doeltreffend te gaan in dit soort gevallen. Dan werken de eerder beschreven automations prima.snapo6 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:44:
[...]
Nu ook zo gedaan alleen zal ik niet altijd gebruik kunnen maken van zonnestroom.
Even geprobeerd zojuist:xoror schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:09:
@barcomoon Probeer eens de target temp van de cnrf op 10c te zetten? Ik weet van de wireless thermostaat dat hij dan de boel uit schakelt, ik wil even checken of hij dit doet op basis van zijn data of een aan/uit signaal
:strip_exif()/f/image/Pr2TvymIHL4k7EUkjSiZ1XEo.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt geen effect te hebben. De warmtepomp snort gewoon lekker door.
Logging van de thermostaat:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Time Level Tag Message 07:16:02 [D] [uart_debug:114] >>> FC 48 04 03 10 27 A7 FF FF FF FF FF FF FF 01 FF 00 00 00 00 00 DA 07:16:02 [D] [uart_debug:114] <<< FC 68 04 03 10 00 01 02 94 01 00 00 05 00 F1 00 00 A8 00 00 00 4B 07:16:04 [D] [sensor:131] 'ESP Internal Temperature': Sending state 31.60000 °C with 1 decimals of accuracy 07:16:05 [D] [esp32.preferences:149] Writing 1 items: 0 cached, 1 written, 0 failed 07:16:05 [D] [uart_debug:114] >>> FC 4C 04 03 10 32 01 FF 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 6B 07:16:05 [D] [uart_debug:114] <<< FC 6C 04 03 10 00 01 02 94 01 00 00 05 00 F1 00 75 00 A8 00 00 D2 07:16:05 [D] [sensor:131] 'Heap Free': Sending state 234424.00000 B with 0 decimals of accuracy 07:16:05 [D] [sensor:131] 'Loop Time': Sending state 19.00000 ms with 0 decimals of accuracy 07:16:07 [D] [climate:011] 'Begane grond' - Setting 07:16:07 [D] [climate:040] Target Temperature: 9.00 07:16:07 [D] [climate:399] 'Begane grond' - Sending state: 07:16:07 [D] [climate:402] Mode: HEAT 07:16:07 [D] [climate:404] Action: HEATING 07:16:07 [D] [climate:422] Current Temperature: 19.61°C 07:16:07 [D] [climate:428] Target Temperature: 9.00°C 07:16:07 [D] [uart_debug:114] >>> FC 49 04 03 10 28 92 A7 FF FF FF FF FF FF FF 00 01 FF 00 00 00 46 07:16:07 [D] [uart_debug:114] <<< FC 69 04 03 10 00 01 02 92 01 00 00 05 00 F1 00 00 A8 00 00 00 4C 07:16:08 [D] [uart_debug:114] >>> FC 48 04 03 10 27 A7 FF FF FF FF FF FF FF 01 FF 00 00 00 00 00 DA |
[ Voor 0% gewijzigd door barcomoon op 03-11-2025 08:35 . Reden: Formatting ]
Dat is apart. Ik ga vanuit dat je het volgende al heb gedaan
1) SW1-8 -> ON
2) Op je MRC: basis instellingen > instellingen thermistor > kies zone 1 > selecteer kamer sensor, kies hier de juiste RCxx als kamer sensor
Wat het nog evt kan zijn is dat de huidige temp nu 19.61 is en mogelijk rond ik die niet goed af op halve graden. Kan je eens proberen om 19.00 op de cnrf te maken en kijken of hij het dan evt wel doet ?
Je kan dit handmatig testen in HA. Controleer op de cn105 esp of de kamer temp goed doorkomt.
Uit de debug log zie ik wel dat je 9c setpoint en 19.5c setpoint doorstuurt en dat gemapped heb naar RC1. Dat ziet er allemaal okay uit. Je moet even checken of RC1 als kamer thermostaat is ingesteld voor zone1. Overigens is 9c buiten de limiet, je moet geloof ik min 10c doen. Dus als je dat of 11c nog keer kan proberen.
Als het dan nog niet werkt, dan moet ik ook hiervoor een wireless receiver en thermostaat een keer lenen van iemand. Blijkbaar stuurt hij dan toch nog iets anders wat nodig is om de wp af te laten slaan1. Click Developer tools and select the actions tab
2. Select action set_climate_temperature_room_0
3. Fill the temperature field and click perform action
@barcomoon ik heb de documentatie nog even aangepast, kan je even controleren of het onderstaande goed staat bij jou?
- Turn SW1-8 to on to enable the remote thermostat. Restore the power and select the remote thermostat as thermostat. If you are using IN1 port, you probably need to disable it via SW2-1.
- Map the wireless thermostat to a room via: initial settings > room sensor settings > zone 1 and/or 2 > sensor settings > select the configured RCx here.
- Assign RC to a zone via: initial settings > room sensor settings > Room RC zone select > Set your RCx to the correct zone
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 11:54 ]
post eens offset, room feedback en evt room setpoint? Even kijken waarom hij niet stijgt
[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 13:09 ]
/f/image/i6Aymslwkeh8UsMwHV7kjMSV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DaVdIh86zZWUN4agKUB0QexA.png?f=fotoalbum_large)