WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Snap ik, was ook meer voor @ricvee bedoeld want bij hem klonk het alsof het trekken van de kabel niet zo’n issue was.xoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:20:
@SebastiaanPs is meer dat ik even niet mooi een kabel kan trekken van de meter kast naar de hydrobox, het aansluiten zelf is geen issue gok ik ook voor @ricvee
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
@peterpijpelink de binnen unit heeft ws wel een groep voor het booster element, die monitor ik niet, wat is maar 1x per week voor legionella.
Ok, helder. Dan zouden er dus extra draden moeten worden getrokken.
Dat is idd wel erg bewerkelijk.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Uiteraard altijd eerst de spanning er af, maar mocht je toch eigenwijs zijn:SebastiaanPs schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
Als je een kabeltje met 2 aders hebt dan kun je het heel eenvoudig zelf doen, heb ik ook gedaan. De ingang op de binnenunit is heel duidelijk en is geen 230V dus moet makkelijk zelf kunnen.
Altijd eerst de meter zelf aansluiten, daarna pas de binnenunit.
Dan kun je ook niet per ongeluk een fase aantikken en je FTC opblazen.
Bij mij kwamen de pulsen van de meter en de FTC trouwens niet standaard overeen en moest ik nog nog even aanpassen in het servicemenu.
@xoror Ik heb het voordeel dat ik een onderverdeler precies tussen buiten en binnenunit heb staan.
Hij meet bij mij de backup verwarming trouwens ook mee, goed voor m'n COP score in de zomer als ik m'n zonnestroom affakkel met het element.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Uiteraard allemaal spanningsloos gedaan.Blackraven schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:26:
[...]
Uiteraard altijd eerst de spanning er af, maar mocht je toch eigenwijs zijn:
Altijd eerst de meter zelf aansluiten, daarna pas de binnenunit.
Dan kun je ook niet per ongeluk een fase aantikken en je FTC opblazen.
Bij mij kwamen de pulsen van de meter en de FTC trouwens niet standaard overeen en moest ik nog nog even aanpassen in het servicemenu.
@xoror Ik heb het voordeel dat ik een onderverdeler precies tussen buiten en binnenunit heb staan.
Hij meet bij mij de backup verwarming trouwens ook mee, goed voor m'n COP score in de zomer als ik m'n zonnestroom affakkel met het element.
Home Wizard kWh meter heeft een instelbare pulsuitgang en de binnenunit een instelbare pulsingang. Ik heb het op 100 pulsen per kWh (0.01 kWh per puls) ingesteld.
Volgens mij maakte de polariteit ook nog uit want eerst telde hij niet en na wisselen draden wel.
Bij mij kwamen de dagelijkse totalen obv MELCloud en kWh meter data overigens daarvoor ook al goed overeen: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik kan dan toch gewoon de kWh meter uit de meterkast halen, en deze in de Buiten unit er tussen zetten met de extra pulse draden?
[ Voor 4% gewijzigd door ricvee op 29-10-2025 13:06 ]
Die pulse aansluuting TBI.3 zit volgens mij op je ftc board, dus binnen unit. @SebastiaanPs toch?ricvee schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:06:
Ik heb in de meterkast dus een Home wizard kWh meter, met daar vandaan 3-fase 5x2,5mm² draden lopen naar de BU.
Ik kan dan toch gewoon de kWh meter uit de meterkast halen, en deze in de BU er tussen zetten met de extra pulse draden?
Klopt. De afkorting BU is multi interpretabelxoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:41:
[...]
Die pulse aansluuting TBI.3 zit volgens mij op je ftc board, dus binnen unit. @SebastiaanPs toch?
Correctie de 5x 2.5mm2 kabel loopt natuurlijk van meterkast naar buitenunit dus ik snap nu je punt. Dan moet die kabel langs de binnenunit lopen of iets dergelijks zodat je daar een kWh meter ertussen kan zetten.
[ Voor 28% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-10-2025 13:04 ]
Maar goed, ik heb de home wizard nu ook opgesplitst naar operating mode, dus echt noodzaak is het ook niet om de dagelijkse wp cijfers goed te krijgen. Totalen (/dag/maand/jaar) zie ik gewoon op mijn energy dashboard van HA.
Of een pulse draadje vanaf de kWh meter in de buitenunit naar de binnenunit?SebastiaanPs schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:03:
[...]
Klopt. De afkorting BU is multi interpretabel
Correctie de 5x 2.5mm2 kabel loopt natuurlijk van meterkast naar buitenunit dus ik snap nu je punt. Dan moet die kabel langs de binnenunit lopen of iets dergelijks zodat je daar een kWh meter ertussen kan zetten.
Dat kan ook inderdaad. Maar kan je een kWh meter veilig in de buitenunit plaatsen? Daarvoor heb ik te weinig verstand van elektra en de binnenzijde van de buitenunit. Moet dat in een kastje? En past dat op een binnenwand van de buitenunit?ricvee schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:09:
[...]
Of een pulse draadje vanaf de kWh meter in de buitenunit naar de binnenunit?
Ik heb verder wat eerste resultaten van een decay rate van 0.02 (vandaag) ipv 0.03 (gisteren)meter kast met homewizard --- pulse --- binnenunit
|
|
buiten unit
/f/image/Uf6I26GcU0Mzsg5uwIiKkh6R.png?f=fotoalbum_large)
De 0.02 is wat rustiger en minder boost nodig, dus ik denk dat ik die prefereer en default maak. Ik had maar 1 boost nodig omdat mijn retour naar 24c ging.
[ Voor 116% gewijzigd door xoror op 29-10-2025 13:20 ]
Zo heb ik het inderdaad, lijkt mij ook het meest eenvoudigxoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:15:
Waarom zo moeilijk ? tenzij je echt in de knoop komt met de pulse kabel. En wat heb je evt nog niet wat je met de pulse op de wp kan krijgen ?
[...]
Dat kan bij mij helaas niet zomaar, helaas. Dan moet ik 25 meter door de tuin heen, en binnen van de 1e verdieping naar de kelder.xoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:15:
Waarom zo moeilijk ? tenzij je echt in de knoop komt met de pulse kabel. En wat heb je evt nog niet wat je met de pulse op de wp kan krijgen ?
[...]
Het verschil tussen mijn kWh meter en Mitsubishu is trouwens vaak groter dan 10 a 15 %, vandaar dat ik verschillende opties bekijk.
@ricvee https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml
je kan je meter zo splitten en dan utility meter overheen, dan krijg je per bedrijf te zien wat hij gebruikt.
[ Voor 75% gewijzigd door xoror op 29-10-2025 13:24 ]
Ik zit even te zoeken naar die total increasing counters en utility meters.xoror schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:02:
Geen gekke issues meer, dus bij deze officieel. Zitten nog paar leuke extras bij zoals total inceasing counters voor consumptie en verbruik (kan je direct in je energy dashboard slepen).
De mensen die mijn binaries draaien krijgen vanzelf in HA een update notificatie.
changelog:
[...]
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-05.6
Voor de mensen die zelf compilen, haal de laatste yaml template op, of voeg zelf even de energy.yaml toe.
Als ik het goed heb dan zijn dit de juiste nieuwe counters:
- Ecodan heatpump Total Heating Consumed
- Ecodan heatpump Total Heating Delivered
- Ecodan heatpump Total Cool Consumed
- Ecodan heatpump Total Cool Consumed
- Ecodan heatpump Total DHW Consumed
- Ecodan heatpump Total DHW Consumed
Geen issues meer met rebooten dus dat is erg fijn.
Wat doen jullie met utility meters? Of zijn dat de bovenstaande entities?
De varianten voor het dagelijkse verbruik hiervan (niet increasing) zijn:
- Ecodan heatpump Heating Consumed
- Ecodan heatpump Cool Consumed
- Ecodan heatpump DHW Consumed
De eerdere entities (template sensors) kunnen er nu dus uit?
- total heating produced
- monthly heating produced
- total cool produced
- monthly cool produced
- total DHW produced
- monthly DHW produced
Ik zag het eerdere template sensor YAML voorbeeld ook niet meer erbij staan hier https://github.com/gekkek...ecodan-hp/tree/main/confs
Je definieert utility meters bijv hierop: https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml
De utility meters kan je dan in je energy dashboard doen. Dan krijg je zoiets te zien
/f/image/SGCC8YSO5uvA8ipqB85zUlZf.png?f=fotoalbum_large)
De increasing counters kan je al direct in je dashboard doen als het goed is. Is voor mensen zonder energie meters (of luilakken die mee doen met de monitoring van tomexergie ;-) )
Deze zijn nu allemaal in je energy dashboard terug te vinden. De periode selecteren en je ziet de totalen. De oude werken ook niet altijd even lekker. Bij de nieuwe total increasing heb je nog 1 theoretisch probleem. Als je 2 dagen achter elkaar exact op 2 decimalen hetzelfde verbruik heb zie ik dat verschil niet. Moeten we maar eens zien hoe vaak dat voorkomt, is een beetje onhandig om dat goed te herkennen.- total heating produced
- monthly heating produced
- total cool produced
- monthly cool produced
- total DHW produced
- monthly DHW produced
Verder zijn dit gewoon de totalen zoals voorheen, dus die je ook op je hoofdbediening ziet
- Ecodan heatpump Heating Consumed
- Ecodan heatpump Cool Consumed
- Ecodan heatpump DHW Consumed
[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 29-10-2025 22:03 ]