WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP
/f/image/pFl1hAVUc8fAtkUEo0iaknT9.png?f=fotoalbum_large)
Hier draait het eigenlijk al weken zonder in te hoeven grijpen, Ta is 26c vandaag
Even vraagje met wat voor delta T draai je nu ? Met het oog op een alternatieve strategie
xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Op welke delta T draai jij gemiddeld?
Ik gok dat 3 icm 21 l/m flow de sweet spot is voor mijn woning
Huidige versie = esp32s3-z1-nl-2025-10-23.2
Overigens heb ik de delta T sturen bijna werkend, ik denk dat die ook voor jou goed gaat werken.
Ik ben eens aan de slag gegaan met AA, deze haalt zijn info nu van een losse zigbee sensor en een vast setpoint van 19,5C. De bestaande kamerthermostaat (nacht 18,5, door de dag heen oplopend naar 19, 19,5, 20) zit via IN1.
Ik zou deze thermostaat nog wel eens willen vervangen en dan ook alles integreren met HA.
Begrijp ik het nu goed dat ik of:
- Een remote thermostat ESP op de CNRF poort kan hangen, de setpoint + temperatuur naar kan schrijven en de gehele IN01 sturing kan weghalen.
- De thermostaat vervangen en IN01 de aan/uit laten doen en setpoint + temperatuur via HA naar de AA sturing schrijven).
Even iets anders, ik heb het model redelijk werkend. Maar ik heb geen radiatoren dus jullie mogen even schieten. Hierbij de tabel voor retour temp van 22c
:strip_exif()/f/image/ZEFojFQ0FHMywvXoSqRdvENN.png?f=user_large)
Het model werkt als volgt:
We berekenen nog steeds de error zoals voorheen (setpoint - kamer temp). Afhankelijk van de error doen we een nieuwe Ta berekenen. De mate van de error bepaalt hoe groot de delta T gaat worden. Dus kleine fout, dan een delta T hanteren die dicht bij min delta T zit.
Voor vloerverwarming heb ik min/max op 2.5 en 6 ingesteld.
Je ziet dan als we met een retour van 22c beginnen, hij afhankelijk van de error een bepaalde Ta kiest. Voor mijn systeem lijkt dit perfect te kloppen. (er komt nog een stap erna om min/max flow temp die is ingesteld te respecteren).
Als de retour hoger wordt, stijgt het zaakje mee. Zo starten we rustig op en gaan we het systeem niet overvragen tenzij we grote error hebben.
@Grolsch @Breud hoe zijn deze Ta's ?
Voor radiatoren weet ik het niet, dus ik heb even min/max 5 en 15 genomen. Iemand met radiatoren die erop kan schieten? @SebastiaanPs @ricvee
Het wordt een setting in AA, als je delta T methode kiest, dan doet alleen de gekozen vloer (en min/max flow temp) nog toe. De rest gaat dan op auto piloot. Theoretisch zou deze regeling zeer conservatief zijn en lagere Ta's hanteren voor betere COP, tenzij het nodig is (error groot)
Je kan dan kiezen welke AA methode je wil, puur last gedreven (retour temp) of curve/offset gedreven.
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 15:57 ]
Wat bedoel je precies met delta T sturenxoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:08:
@Grolsch even wachten op volgende melding dan kan je direct naar 2025-11-01.1
Overigens heb ik de delta T sturen bijna werkend, ik denk dat die ook voor jou goed gaat werken.
Ik ben eigenlijk wel heel tevreden zoals het nu werkt
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Eigenlijk is een dT regeling bij een Ecodan een vermogensregeling. Elke warmtepomp/compressor heeft een sweet spot qua vermogen, waar je de hoogste COP haalt. Dus niet altijd automatisch de laagst haalbare Ta. In die zin vind ik het wel interessant.Grolsch schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:50:
[...]
Wat bedoel je precies met delta T sturenEn wat zou er bij mij dan beter moeten gaan werken
Ik ben eigenlijk wel heel tevreden zoals het nu werkt
@xoror Vraag me alleen even af of de dT ook aanpast obv de vraag en hoe je het doet in periodes met defrosts?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik wilde even weten wat de delta T range is bij radiatoren of mix ervan.
@ricvee zijn delta's zien zelfde uit als vij mij. Al zie ik zelden delta T > 4
Het is een alternatieve strategie, je kan kiezen welke het best werkt. Bij mij werkt de verschuifbare stooklijn prima. Maar de delta T methode (dag gedraaid) doet er niet voor onder. Sterker nog, ik denk dat hij beter werkt bij mij. Veel rustiger opstarten, reageert sneller (direct bij verandering van de retour). Geen drifts in offset (want offset doet er niet meer toe)
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 18:21 ]
Nog een keer alles doorlopen maar voor zover ik kan zien staat alles goed.xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:42:
@barcomoon
Dat is apart. Ik ga vanuit dat je het volgende al heb gedaan
1) SW1-8 -> ON
2) Op je MRC: basis instellingen > instellingen thermistor > kies zone 1 > selecteer kamer sensor, kies hier de juiste RCxx als kamer sensor
Wat het nog evt kan zijn is dat de huidige temp nu 19.61 is en mogelijk rond ik die niet goed af op halve graden. Kan je eens proberen om 19.00 op de cnrf te maken en kijken of hij het dan evt wel doet ?
Je kan dit handmatig testen in HA. Controleer op de cn105 esp of de kamer temp goed doorkomt.
Uit de debug log zie ik wel dat je 9c setpoint en 19.5c setpoint doorstuurt en dat gemapped heb naar RC1. Dat ziet er allemaal okay uit. Je moet even checken of RC1 als kamer thermostaat is ingesteld voor zone1. Overigens is 9c buiten de limiet, je moet geloof ik min 10c doen. Dus als je dat of 11c nog keer kan proberen.
[...]
Als het dan nog niet werkt, dan moet ik ook hiervoor een wireless receiver en thermostaat een keer lenen van iemand. Blijkbaar stuurt hij dan toch nog iets anders wat nodig is om de wp af te laten slaan
@barcomoon ik heb de documentatie nog even aangepast, kan je even controleren of het onderstaande goed staat bij jou?
[...]
Zojuist met 11 graden geprobeerd:
/f/image/lXSCcru4rlmzfW2THBTWwo7E.png?f=fotoalbum_large)
Loopt gewoon door ben ik bang. Dus of ik heb iets compleet over het hoofd gezien of het werkt niet. Maar goed n=1 dus ik zou zeggen even afwachten of er iemand anders is met een remote thermostat.
Ik blijf voorlopig gewoon de prohibits gebruiken dus rustig aan geen haast.
WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.
Hier is met een mix van vvw (41 m2) en verder radiatoren mijn dT 2.5 tot 3 graden. Alleen bij opstarten of na defrosts hoger. Flow 18 L/min. Radiatoren boven geknepen of waterzijdig te regelen.xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:17:
tijdens defrosts doen we niets. Maar je zou een bias kunnen gebruiken of zelf detecteren dat het defrost weer is en delta T laag houden.
Ik wilde even weten wat de delta T range is bij radiatoren of mix ervan.
@ricvee zijn delta's zien zelfde uit als vij mij. Al zie ik zelden delta T > 4
Het is een alternatieve strategie, je kan kiezen welke het best werkt. Bij mij werkt de verschuifbare stooklijn prima. Maar de delta T methode (dag gedraaid) doet er niet voor onder. Sterker nog, ik denk dat hij beter werkt bij mij. Veel rustiger opstarten, reageert sneller (direct bij verandering van de retour). Geen drifts in offset (want offset doet er niet meer toe)
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
misschien moet ik de flowrate ook meenemen in de formule
De ruimteregeling op de ftc lijkt ook op dT te sturen.
[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 03-11-2025 19:27 ]
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Is ook gewoon uitproberen gok ik, het heeft hier een dag goed gedraaid al. Alles werkt nog zoals voorheen ;-) Je kan nog steeds met de bias de error beïnvloeden.
@Miezie Ah dat wist ik niet
[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 19:38 ]
ik maak al een jaar met veel tevredenheid gebruik van Atom met de hier besproken firmware.
Ik heb 2 vragen:
- Ik heb al een jaar geen firmware update gedaan. Wat zijn de belangrijkste dingen die ik mis? Of kan ik ergens release noten lezen?
- Weet iemand of er ergens ook een soort gelijke kant-en-klare oplossing verkrijgbaar is voor een Daikin Altherma warmtepomp?
Bij elke release hou ik bij wat er is gewijzigd. De grootste wijzigingen de laatste tijd zijn veel gerelateerd aan auto adaptive.
voor daikin moet je hier even gluren https://github.com/raomin/ESPAltherma
https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md
Daarna krijg je vanzelf OTA aangeboden in HA.
Anti pendel zit sinds een maand op de esp firmware zelf.
documentatie van de 2 laatste grootste features
https://github.com/gekkek...short-cycle-mitigation.md
https://github.com/gekkek...ain/docs/auto-adaptive.md
Ben wel even benieuwd hoe je dat dan gedaan hebt. Is dat binnen vaste TA/WAR, ruimteregelijng, of voor elke regeling?BAJ82 schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:41:
Tevens heb ik functionaliteit gemaakt om het aantal defrosts te minimaliseren. Laat maar weten als er interesse is, dan zal ik de YAML posten.
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/210
Binnenkort beschikbaar, ik draai er nog een een dagje mee voor dat ik het vrij geef
Thanks.xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:40:
@BAJ82 https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases
Bij elke release hou ik bij wat er is gewijzigd. De grootste wijzigingen de laatste tijd zijn veel gerelateerd aan auto adaptive.
voor daikin moet je hier even gluren https://github.com/raomin/ESPAltherma
Een kant-en-klare oplossing met boardje+firmware+stekker is toevallig niet bekend voor de Daikin? Zoals bij @Auijtdehaag te koop is voor de Ecodan:).
Mooie functie die auto adaptive. Niet eenvoudig om zoiets robuust te krijgen denk ik. Loopt het al bij veel verschillende huizen?xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:44:
Je kan het beste eenmalig de laatste factory binary downloaden en installeren
https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md
Daarna krijg je vanzelf OTA aangeboden in HA.
Anti pendel zit sinds een maand op de esp firmware zelf.
documentatie van de 2 laatste grootste features
https://github.com/gekkek...short-cycle-mitigation.md
https://github.com/gekkek...ain/docs/auto-adaptive.md
Mede daardoor ben ik een alternatieve strategie aan het maken, dan kan je daar ook voor kiezen als je de params niet goed krijgt. Zie stukje op github https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/210
De entiteiten die ik had gedefinieerd uit de energy.yaml leken het te doen, ik kon ze netjes bij het energy dashboard erbij zetten. Alleen zijn ze op een gegeven moment gestopt met updaten. Nu heb ik alle yams gerefreshed en er komen weer waardes door. Ik las dat dit nog niet helemaal soepel werk, kan ik dit soort uitval verwachten of heb ik toch iets verkeerd gedaan?
H
Verder heb ik alles uit de template-sensor.yaml ingevoegd, ik zie de entiteiten allemaal verschijnen met waardes erbij. Alleen, voor de interessantste niet: heatpump_monthly_heating_cop, voor die berekening heb ik de sensoren sensor.monthly_heating_consumed en sensor.monthly_heating_produced nodig, maar die heb ik niet en kan ik niet vinden in beide yaml files. Waar kan ik vinden hoe die gedefinieerd moeten worden?
Ik heb een SUZ-SWM8VA die op vaste TA loopt. Start op TA=25 en loopt dan met anti-pendel vaak naar TA=26/27 graden.SebastiaanPs schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:52:
[...]
Ben wel even benieuwd hoe je dat dan gedaan hebt. Is dat binnen vaste TA/WAR, ruimteregelijng, of voor elke regeling?
Defrosts:
Laat ik voorop stellen dat defrosts niet te voorkomen zijn zodra het buiten 2 graden of kouder is. Maar mijn Ecodan had al veel defrosts zodra het 5 graden of kouder werd. Dat komt natuurlijk vaak voor in de winter. Het aantal defrosts tussen de 2-5 graden heb ik met 80% kunnen terug brengen.
Heel simpel door tijdens een defrost het Ta setpoint met 0.5 graden te verlagen. De compressor start dan veel rustiger op. Als je dit niet doet gaat de compressor veel te hard van stapel na een defrost waardoor de verdamper meteen weer dicht vriest (althans, volgens het interne algoritme). Dan staat de volgende defrost al weer gepland en zo raakt je in een vicieuze cirkel.
De anti-pendel zorgt ervoor dat het Ta setpoint rustig weer oploopt zonder een defrost te triggeren nadat deze is verlaagd tijdens de defrost.
Als het buiten kouder is dan 2 graden doe ik het omgekeerde. Dan zit ik de Ta bij elke defrost een 0.5 graad hoger. Dit om zo het gemiddeld vermogen rond de 3kW te houden ondanks alle defrosts. Dit zorgt ook voor een hogere COP, omdat het energieverlies van de defrost nu relatief kleiner is ten opzichte van de geleverde energie tussen de defrosts.
@MrBlond @xoror @AUijtdehaagMrBlond schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:09:
Om in meer detail te kunnen monitoren wat er gebeurd probeer ik nu ook de sensoren op te zetten in de energy.yaml en de template-sensor.yaml. Daar heb ik 2 vragen over.
De entiteiten die ik had gedefinieerd uit de energy.yaml leken het te doen, ik kon ze netjes bij het energy dashboard erbij zetten. Alleen zijn ze op een gegeven moment gestopt met updaten. Nu heb ik alle yams gerefreshed en er komen weer waardes door. Ik las dat dit nog niet helemaal soepel werk, kan ik dit soort uitval verwachten of heb ik toch iets verkeerd gedaan?
H[Afbeelding]
Verder heb ik alles uit de template-sensor.yaml ingevoegd, ik zie de entiteiten allemaal verschijnen met waardes erbij. Alleen, voor de interessantste niet: heatpump_monthly_heating_cop, voor die berekening heb ik de sensoren sensor.monthly_heating_consumed en sensor.monthly_heating_produced nodig, maar die heb ik niet en kan ik niet vinden in beide yaml files. Waar kan ik vinden hoe die gedefinieerd moeten worden?
Ik liep deels tegen hetzelfde aan.
Utility meter YAML opgezet volgens voorbeed @xoror en daarnaar gelinkt in configuration YAML
Dus volgens xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
Maar krijg dan de melding "Invalid config for 'utility_meter' at energy.yaml, line 1: expected a dictionary for dictionary value 'utility_meter->sensor', got [{'name': 'Heatpump Power Idle', ... [enz] "
Hij verwacht dus geen sensor in het utility meter platform.
Als ik in de configuration YAML link als
1
| template: !include energy.yaml |
dan werkt het wel en vervolgens heb ik via de UI helpers utility meter aangemaakt en alles werkt in energy dashboard.
Ligt dit aan mij? Dat ie geen sensor accepteert in het utility meter platform?
Voor de maandelijkse getallen het voorbeeld van @AUijtdehaag aangehouden en het volgende aangemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| utility_meter: monthly_heating_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_heating_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_delivered cycle: monthly delta_values: true |
Maar krijg dan de melding "Invalid config for 'utility_meter' at energy.yaml, line 1: expected a dictionary for dictionary value 'utility_meter->sensor', got [{'name': 'Heatpump Power Idle', ... [enz]"
Volgens mij is dit echt de juiste YAML, zie ook allerlei voorbeelden in het algemene HA topic die een vergelijkbare setup hebben.
Jullie enig idee wat ik verkeerd doe?
Configureer ze eens via “apparaten en diensten” en dan als helper via de UI. Hoef je de yaml niet te debuggen en er ook niet zo snel meer naar om te kijken.SebastiaanPs schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:07:
[...]
@MrBlond @xoror @AUijtdehaag
Utility meter YAML opgezet volgens voorbeed @xoror en daarnaar gelinkt in configuration YAML
Maar krijg dan de melding "Invalid config for 'utility_meter' at energy.yaml, line 1: expected a dictionary for dictionary value 'utility_meter->sensor', got [{'name': 'Heatpump Power Idle', ... [enz] "
Hij verwacht dus geen sensor in het utility meter platform.
YAML:
1 template: !include energy.yaml
dan werkt het wel en vervolgens heb ik via de UI helpers utility meter aangemaakt en alles werkt in energy dashboard.
Voor de maandelijkse getallen het voorbeeld van @AUijtdehaag aangehouden en het volgende aangemaakt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 utility_meter: monthly_heating_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_heating_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_delivered cycle: monthly delta_values: true
Maar krijg dan de melding "Invalid config for 'utility_meter' at energy.yaml, line 1: expected a dictionary for dictionary value 'utility_meter->sensor', got [{'name': 'Heatpump Power Idle', ... [enz]"
Volgens mij is dit echt de juiste YAML, zie ook allerlei voorbeelden in het algemene HA topic die een vergelijkbare setup hebben.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Die delta moet je volgens mij op false zetten bij echte forever increasing counters
[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 22:21 ]
De WP van mij zit rechtstreeks op de meterkast aangesloten, dan zou ik iets van een automaat met ingebouwde meter moeten hebben voor die groep of niet?
Deze kan ik wel beantwoorden. In je configuration.yaml laad je bovenstaande codeblok in op de volgende wijze: utility_meter: !include utility_meter.yaml maar dan moet je sensor: en de bijbehorende indents weghalen en dan moet het werken volgens mij.SebastiaanPs schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:07:
[...]
@MrBlond @xoror @AUijtdehaag
YAML:
1 template: !include energy.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 utility_meter: monthly_heating_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_heating_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_delivered cycle: monthly delta_values: true
Ik zie dat je hier de energy waardes van ecodan zelf hebt gebruikt, is het niet nauwkeuriger om de waarden van je powermeter te gebruiken (als je die hebt)?
[ Voor 14% gewijzigd door MrBlond op 03-11-2025 22:27 ]
Ik heb deze laten installeren: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/Zjemm schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:25:
wat voor kilowatt meter gebruiken jullie voor je WP en uit te lezen met HA?
De WP van mij zit rechtstreeks op de meterkast aangesloten, dan zou ik iets van een automaat met ingebouwde meter moeten hebben voor die groep of niet?
@MrBlond
in mijn geval niet, want ik heb MID gecertificeerde kWh meters op de warmtepomp groep en de BUH groep, waarvan de puls uitgangen zijn aangesloten op de puslingangen van de Mitsubishi binnenunit. Mijn Mitsu geeft dus exact de waarden van de gecertificeerde kWh meters weer (ook Home Wizard btw, in mijn geval een 1 fase meter).MrBlond schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:26:
Ik zie dat je hier de energy waardes van ecodan zelf hebt gebruikt, is het niet nauwkeuriger om de waarden van je powermeter te gebruiken (als je die hebt)?
Dank voor de tip btw, kreeg het gek genoeg nog steeds niet direct werkend dus de UI maar gebruikt.
[ Voor 31% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-11-2025 22:59 ]
En daar zit dan alleen je wp op neem ik aanMrBlond schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:28:
[...]
Ik heb deze laten installeren: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Zou dit bij mij kunnen werken? Ik heb nu ongeveer TA 35 graden nodig bij een delta T van 2 a 3 graden.xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:03:
@BAJ82 Hier loopt het al een week zonder in te grijpen, en elders ook, maar het blijft wel stoeien met de offset en gammele installaties.
Mede daardoor ben ik een alternatieve strategie aan het maken, dan kan je daar ook voor kiezen als je de params niet goed krijgt. Zie stukje op github https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/210
Flow is 19 l/min
Vanochtend heeft hij zeer rustig opgestart, en verbruik is minder in eerste uur dan gisteren (self learning curve + bias correctie voor ochtend start). De omstandigheden (buiten temp) zijn niet helemaal het zelfde maar ik ben erg tevreden. Ik heb tevens het dashboard aangepast, hij is nu context aware. Dus cooling opties zijn pas zichtbaar als we in cooling mode zijn en self-learning curve opties worden verstopt als we delta T gebruiken
/f/image/MyP7zjwzbgopYZe3z7EXj7Fi.png?f=fotoalbum_large)
Het is nu beschikbaar nu als pre-release:
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-11-04.3
documentatie: https://github.com/gekkek.../auto-adaptive-delta-t.md
@Breud probeer deze auto adaptive eens, ik denk dat deze beter werkt voor jou
@barcomoon even dubbelcheck, je had deze stappen nu wel allemaal gecontroleerd right? Vooral de laatste 2
- Turn SW1-8 to on to enable the remote thermostat. Restore the power and select the remote thermostat as thermostat. If you are using IN1 port, you probably need to disable it via SW2-1.
- Map the wireless thermostat to a room via: initial settings > room sensor settings > zone 1 and/or 2 > sensor settings > select the configured RCx here.
- Assign RC to a zone via: initial settings > room sensor settings > Room RC zone select > Set your RCx to the correct zone
[ Voor 44% gewijzigd door xoror op 04-11-2025 13:54 ]
Deze AA lijkt beter bij mijn huis/systeem te passen. Als je de thermostaat hoger zet zodat hij verder van zijn setpoint af zit, dan voert hij de TA zo met 1-2 graden omhoog, en dichter (of op/over) setpoint schakelt hij ook weer prima terug.
Iets langer testen, maar tot nu toe ( na een paar uur) erg tevreden!
Maar je kan ook een van die andere profielen proberen, zie tabel op github. Dan kan je zien welke profiel best bij jouw huis past.
Hij is idd veel sneller met reageren dan de self learning curve.
/f/image/fzsQuAVbaF82dZIUB4JtrfJo.png?f=fotoalbum_large)
Hij start ook erg mooi rustig op in de ochtend, terwijl ik toch een error van 0.6c had (setpoint is 22c).
Hij geeft dan even gas tot Ta=26 en wanneer de retour toeneemt en ook de kamer temp stijgt verlaagt hij Ta naar 25. Ik heb het idee dat deze regeling superieur gaat zijn aan de andere als ik uitgetweaked ben.
En met veel minder parametersxoror schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:06:
Ik heb het idee dat deze regeling superieur gaat zijn aan de andere als ik uitgetweaked ben.
Geen gezeik met overshoot in thermostaten (kan ie tegen) en offset drift. Ik denk dat die 2 problemen het grootst waren bij de andere methode, mensen kregen het gewoon niet goed ingesteld. Het werkt hier gewoon prima, maar ja daar koop je niets voor.
@Miezie Inmiddels heb ik een vrij eenvoudige oplossing die denk ik wel voldoende is
- sla laagste de defrost timestamp op
- komt het de komende uur nog 1x voor (check alleen wanneer buiten temp binnen [-2c, 3c] valt), beperkt dan delta T aanpassing tot minimum van je profiel voor een uur (tenzij de buiten temp buiten [-2c, 3c] komt.
- Als de laatste defrost langer dan 60m geleden is, gaan we weer normale delta T hanteren (ongeacht van de buiten temp)
- Ik wil geen externe afhankelijkheid naar een weerstation voor de lucht vochtigheid, dus dan maar even zo via een kleine omweg
Ik heb verder op dev self learning curve verwijderd, dan wordt de config ook weer eenvoudig. Ik laat het nog een release staan de self learning curve, en ga hem dan verwijderen (tenzij we iets heel raars tegen komen)
[ Voor 69% gewijzigd door xoror op 04-11-2025 16:08 ]
Misschien de parameters voor defrost wat ruimer of configurabel. Wil nog wel eens verschillen waar de buitenunit staat.xoror schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:17:
@Miezie ja precies alleen vloertype kiezen, min/max flow temp instellen.
Geen gezeik met overshoot in thermostaten (kan ie tegen) en offset drift. Ik denk dat die 2 problemen het grootst waren bij de andere methode, mensen kregen het gewoon niet goed ingesteld. Het werkt hier gewoon prima, maar ja daar koop je niets voor.
@Miezie Inmiddels heb ik een vrij eenvoudige oplossing die denk ik wel voldoende is
- sla laagste de defrost timestamp op
- komt het de komende uur nog 1x voor (check alleen wanneer buiten temp binnen [-2c, 3c] valt), beperkt dan delta T aanpassing tot minimum van je profiel voor een uur (tenzij de buiten temp buiten [-2c, 3c] komt.
- Als de laatste defrost langer dan 60m geleden is, gaan we weer normale delta T hanteren (ongeacht van de buiten temp)
- Ik wil geen externe afhankelijkheid naar een weerstation voor de lucht vochtigheid, dus dan maar even zo via een kleine omweg
Ik heb verder op dev self learning curve verwijderd, dan wordt de config ook weer eenvoudig. Ik laat het nog een release staan de self learning curve, en ga hem dan verwijderen (tenzij we iets heel raars tegen komen)
[Afbeelding]
Zelf zou ik graag nog iets aan deze functie willen toevoegen, al weet ik niet of er meer belangstellenden daarvoor zijn.
Ik probeer met een zo laag mogelijke TA te verwarmen. Als de verwarming langere tijd uit is geweest, gaat het prima, maar als de vloer nog maar beperkt is afgekoeld, wordt de TA al snel gehaald én overschreden. Dit speelt bijv. ook als er een DHW-run tussendoor komt. De WP gaat dan altijd eerst 30 - 45 min op 36Hz draaien, waardoor 'ie gaat pendelen.
Is het mogelijk nog iets toe te voegen, waardoor 'ie - zoals nu al gebeurt - de TA met een 0,5gr omhoog gooit en later weer terug gaat brengen naar de oorspronkelijke TA? Dat zou bijv. bepaald kunnen worden door vanaf bijv. 15min na de verhoging te kijken of de compressorfrequentie <36Hz is. Als dan TA wordt verlaagd, regelt de WP uiteindelijk terug naar een minimum van 20Hz.
Zie je hier mogelijkheden voor?
@Miezie ik wil niet teveel params, mensen vinden altijd een manier om ze verkeerd in te vullen
[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 04-11-2025 19:42 ]
Zeker. De informatie komt overal goed door, op de controller etc. Ik zal morgenochtend, als er weer warmtevraag is, nog een keer een test doen.xoror schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:19:
@barcomoon even dubbelcheck, je had deze stappen nu wel allemaal gecontroleerd right? Vooral de laatste 2
WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.
Dank, begrijpelijke keuze. De WP is idd voor voor/najaar wat aan de grote kant (of ik ben veel te veel gefocust op een zo laag mogelijk vermogenxoror schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:48:
@Cranberry Nee, dat is te specifiek. Jouw probleem is dat je WP ws oversized is. Dat moet je anders proberen op te lossen. Als we tijdelijk Ta verhogen zit de warmte in de leidingen/huis, dus dan kan je erna nog minder toe voegen, is alleen nog eerder pendel gok ik. Overigens is de laagste Ta niet de beste qua COP he?
@Miezie ik wil niet teveel params, mensen vinden altijd een manier om ze verkeerd in te vullen
Al met al echter geen onoverkomenlijk probleem. 'k Ga kijken of ik i.c.m. HA automations nog iets meer kan regelen.
Waardering in ieder geval voor al het werk dat je voor de Ecodan-community doet!
Als de ecodan op de ruimteregeling van de ftc draait doet hij er veel langer over om naar beneden te moduleren. Het verbruik is voor een uur of 2 uur maar 0,1/0,2kWh oid hoger? Verlies je aan de achterkant door een lange run dan niet veel meer? Enfin… keuzes :-).Cranberry schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:21:
[...]
Dank, begrijpelijke keuze. De WP is idd voor voor/najaar wat aan de grote kant (of ik ben veel te veel gefocust op een zo laag mogelijk vermogen). Ik erger me altijd aan het feit dat de Ecodan na het starten altijd eerst een halfuur tot 3 kwartier op 36Hz blijft hangen.
Al met al echter geen onoverkomenlijk probleem. 'k Ga kijken of ik i.c.m. HA automations nog iets meer kan regelen.
Waardering in ieder geval voor al het werk dat je voor de Ecodan-community doet!
xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 04-11-2025 23:54 ]
Ik zie wel dat mijn versie minder uitgebreid is qua functionaliteit dan wat ik hier tegen kom. Maar ik kan wel zo een beetje de meeste sensoren en statussen uitlezen. Maar ik kan niet veel instellen. Maar aan/uit van SWW, vloerverwarming loop. In eco en boost etc is meer dan genoeg voor mij. Genoeg om te combineren met evt zonnestroom overschot.
Dus voor de noobs die mee kijken (weet even niet of ik het hier mag delen, zo niet, mijn excuses alvast)
Ebay Link
Je had nog wat geld kunnen besparen en via V&A kunnen aanschaffen.
Dat zijn de modules van Phil.
Andere software maar atom is dezelfde.
Ik stuur ongeveer twee wekeliks 25 wifi connectors met twee cn105 naar UK.
@xoror in hoeverre heeft die meer of minder mogelijkheden? Weet je dat?
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2025 00:52 ]
Kijk eens aan, had ik inderdaad kunnen doen😭😂 Helemaal niet nagedacht om op V&A te zoeken.AUijtdehaag schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:40:
@KoningSlakkie
Je had nog wat geld kunnen besparen en via V&A kunnen aanschaffen.
Dat zijn de modules van Phil.
Andere software maar atom is dezelfde.
@xoror in hoeverre heeft die meer of minder mogelijkheden? Weet je dat?
goh dat is ook voor het eerst dat dat hoor. Qua software mogelijkheden zit niet zoveel verschil tussen. Weet je zeker dat je mijn esphome impl vergelijkt? En heb je de openingspost goed doorgenomen (want daar staat ook de v&a link in naar complete setjes)? Het flashen stelt verder niets voor? Gewoon met usb kabel en via chrome browser next, next drukken. Het dashboard toont maar een klein deel van de mogelijkheden.
Ik heb auto adaptive, cycle preventie, ota, meertalig (nederlands kan je gebruiken) etc. De andere oplossing heeft een soort WAR. Ik werk direct tegen de HA api aan ipv mqtt (dat laatste vind ik zelf een beetje nadeel). Qua sensoren is het vergelijkbaar, dus ben ik wel verrast dat je dat anders ervaart.
Maar we werken wel veel samen hoor, de hardware is hetzelfde. Ik zou zeggen dat mijn versie noob vriendelijker is (en meer mogelijkheden heeft)
[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 05-11-2025 08:27 ]
[ Voor 10% gewijzigd door SebastiaanPs op 05-11-2025 06:29 ]
Je beseft je dat dit eigenlijk gewoon hetzelfde concept is? Gelukkig kan je de software van @xoror er alsnog op zettenKoningSlakkie schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:33:
Ik zat deze topic al een tijdje passief te volgen. Ik ben uiteindelijk toch maar gegaan voor een kant en klaar voor geprobeerde microcontroller module van ebay. Omdat zelf programmeren toch iets te fanatiek is voor mij. Kostte dan wel 55 euro inclusief verzending vanuit UK. Maar het werkt geweldig in home assistant via MQTT. En is precies wat ik zoek. En alsnog goedkoper en beter dan de wifi module van Mitsubishi zelf zonder cloud gedoe.
Ik zie wel dat mijn versie super uitgebreid is qua functionaliteit dan wat ik hier tegen kom. Maar ik kan wel zo een beetje de meeste sensoren en statussen uitlezen. Maar ik kan niet veel instellen. Maar aan/uit van SWW, vloerverwarming loop. In eco en boost etc is meer dan genoeg voor mij. Genoeg om te combineren met evt zonnestroom overschot.
Dus voor de noobs die mee kijken (weet even niet of ik het hier mag delen, zo niet, mijn excuses alvast)
Ebay Link
Ik heb juist de auto adapt gemaakt zodat mensen eenvoudig efficient kunnen stoken. Geen ingewikkelde zaken instellen. De self learning curve bleek helaas te lastig (algo werkt, maar users krijgen het vaak niet goed ingesteld). De delta T methode lijkt wel goed te lukken. Min/max instellen en laat hem maar werken.
De bias werkt nog steeds zodat je mooi op tarieven kan sturen
Mqtt support is niet standaard toch?xoror schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:10:
@SebastiaanPs Maar hij zegt dat we minder kunnen, dus das wel apart.![]()
Ik heb juist de auto adapt gemaakt zodat mensen eenvoudig efficient kunnen stoken. Geen ingewikkelde zaken instellen. De self learning curve bleek helaas te lastig (algo werkt, maar users krijgen het vaak niet goed ingesteld). De delta T methode lijkt wel goed te lukken. Min/max instellen en laat hem maar werken.
De bias werkt nog steeds zodat je mooi op tarieven kan sturen
Enige wat mqtt kan, is entiteiten reloaden, maar dat is een HA limitatie, dus ik verwacht dat die capability op den duur ook weg gaat.
Het andere project werkt samen met melpump, dus als je nog melcloud gebruikt en melpump is dat een logischere keuze.
We zien elkaar verder niet als rivalen oid hoor, meer collegas en recommenden elkaars firmwares ook gewoon hoor.
@xororbarcomoon schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:47:
[...]
Zeker. De informatie komt overal goed door, op de controller etc. Ik zal morgenochtend, als er weer warmtevraag is, nog een keer een test doen.
Ok, ik ben dus veel te ongeduldig...
Vanochtend een paar test gedaan en het lijkt toch te werken met de remote thermostat. Zie hieronder een aantal scenarios waarbij de warmtepomp zelf uit gaat en weer aan gaat:
:strip_exif()/f/image/qAnESFM0v4ZYh0XnptCHq5hC.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is wel een trage reactie. De warmtepomp lijkt maar eens in het kwartier (ongeveer) te checken of er iets uit/aan moet. Daarnaast lijkt de hysterese voor aanzetten 0.5 en voor uitzetten 1. Die overshoot is best groot eerlijk gezegd. Ik weet niet of ik dat zou willen going forward. Misschien dan toch maar een “echte” andere thermostaat gebruiken op de IN1. Iets waar ik over na ga denken.
Maar goede nieuws is, er was nooit een issue. Het was volledig een user issue…
Die stond bij mij de afgelopen 2 dagen aan, en de warmtepomp ging gelijk zo snel mogelijk de woning proberen te verwarmen door de aanvoertemp meteen naar 33gr te brengen. Ik heb de schakelaar nu uit staan en de warmtepomp verwarmt heel rustig de woning op, zoals ik ook verwacht wat die moet doen.
PS. had de vakantiemodus niet bewust aangezet.
:strip_exif()/f/image/R9yde6m1ory5nP03KlIhYDyK.png?f=user_large)
Fijn dat het opgelost is.
@badFISH Dat is een kleine nadeel van de self learning curve, hij ziet een dusdanig grote fout dat hij die meteen probeert te corrigeren. Je kan een bias instellen zodat hij minder snel start (dus zorgen dat setpoint - kamer temp + bias <= 0.3)
Maar als je de laatste pre-release pakt, kan je delta T methode selecteren, die vangt dit veel mooier op zonder bias ;-)
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-11-05.2
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 05-11-2025 12:14 ]
Want het probleem bij de ecodan is dat je de max voor beide zone's tegelijk moet ingeven.
Ik draaide pre-buffer op max. 40, maar nu wil ik de buffer ook door kunnen laden en heb hem op 55 gezet, maar dat is dus ook wat hij nu zone 2 in zou kunnen sturen... Daarom draai ik nu ook geen RR meer, maar alleen WAR of vaste Ta.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
In jouw geval moet je de 2 zones onafhankelijk aansturen.
Maar hoe doe je het nu als je de buffer naar 55c brengt, wat doet de andere zone dan ?
[ Voor 5% gewijzigd door Blackraven op 05-11-2025 12:06 ]
Dus als je z1 naar 55 brengt, dan moet je zorgen dat de z1 thermostaat vraag heeft (dus iets van 55c setpoint instellen). Het algo zal de z1 aanvoer verhogen zo lang er vraag is (en de retour omhoog komt). In die zin zou het moeten werken, maar je moet even goed naar vraag van thermostaat1 en thermostaat2 kijken. De max flow moet je dan op 55c zetten. Helaas geldt die max flow ook voor z2. Maar ik gok dat je bij z2 allang je setpoint haalt bij iets van 30 a 35? dan is er geen demand meer en sluit z1. Ik denk dat het wel goed gaat.
Elke zone wordt puur gestuurd op zijn eigen return waarde
[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 05-11-2025 12:16 ]
(ik heb beetje zelfde idee als Zjemm, maar dan zonder thermostaat, maar geen gewijzigde dipswitches; dus bij mij ook altijd vraag op Z1 als ik de prohibit er af haal).
Maar daar kan ik met de flowtemp spelen inderdaad, zolang die maar >= Z2 is, als ze beide vraag hebben.
's Ochtends als buffer leeg is, draait ie alleen op Z2 en drukt ie eigenlijk rechtstreeks de aanvoer van de binnenunit 1:1 de pompverdeler van Z2 in, dus dan staat het mengventiel wel gewoon volledig open.
Maar even checken, kan je dipswitch 2 en dipswitch 3 posten ?
Ik heb nu een globale max flow temp, maar misschien moet ik toch maar z1 en z2 apart toestaan, maar ja weer extra param
Dan kan je een max flow temp per zone afdwingen, al denk ik dat het niet nodig is als je demand voor de andere zone maar tijdig stopt
[ Voor 47% gewijzigd door xoror op 05-11-2025 12:40 ]
Mijn probleem treedt vooral op als buffervat weer is doorgeladen naar bijv. 55, maar de RR ijlt dan nog na op basis van leeg buffervat en buitenunit prohibit. Dus stel vat is nog 25, maar hij krijgt woonkamer niet op temperatuur, dan pusht de RR flow setpoint zomaar omhoog en duurt het weer even voordat hij weer onder voor vvw acceptabele temperaturen komt.
Zit uiteraard wel een fysieke maximaalthermostaat op de externe pompgroep van Z2, maar liever niet daarop begrenzen.
:strip_exif()/f/image/msSfcN9j3sibo4sNZroxPFFS.png?f=user_large)
Edit: zit net even te denken, maar zou ook nog een virtuele maximaal thermostaat op de RR kunnen zetten op basis van de gevraagde Ta van de RR. Denk dat ik dat eens ga proberen. Dan kan Z1 gewoon op vaste Ta blijven.
[ Voor 13% gewijzigd door Blackraven op 05-11-2025 14:39 ]
In AA kan je z1 en z2 feedback current temp terug communiceren, de setpoint zet je via de reguliere virtual thermostaat van de esp (room z1 en room z2). error is dus per zone berekend
@Blackraven Had even je dipswitches nog bekeken. Je z1 en z2 kunnen idd op andere temps, dus het zou moeten werken zoals ik het geschets had.
[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 05-11-2025 21:07 ]
https://gekkekoe.github.i...hp/auto-adaptive-sim.html
2e run vandaag, met aangepaste error range. Start is zeer rustig en prima COP. Ik denk dat het bijna gereed is voor release.
[ Voor 40% gewijzigd door xoror op 06-11-2025 20:07 ]
Dan zou de kamer sneller opwarmen en daarna rustig op temperatuur houden.
[ Voor 10% gewijzigd door ricvee op 06-11-2025 21:16 ]
Ik weet niet of dit in dit topic thuis hoort of in he ttopic over de Ecodan. Ik probeer eerst hier.
Sinds een paar weken nu trotse eigenaar van de uitlees module, dank voor het maken!
Wel zie ik (sinds installatie eigenlijk) gedrag wat ik lastig kan verklaren
/f/image/nWQIrBa56nptqdD1nldJyzJn.png?f=fotoalbum_large)
Dit is zoals je ziet 04-11 waar de WP een soort van pendelt maar ook weer niet: er zit elke keer een half uur tussen het stoppen en starten dus echt pendelen is het niet maar mooi constant draait hij ook zeker niet. Gekke is dat ik afgelopen nacht bijvoorbeeld weer een super constant beeld heb en ik snap niet zo goed hoe dit komt.
/f/image/P5zKCUljbUbTMjXWmsJxEWa7.png?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie enig idee?
Ikz ie nu dat de blauwe lijn niet laat zien wat het is: dat is de compressor frequentie
[ Voor 3% gewijzigd door DarkPino op 06-11-2025 21:16 ]
De andere lijken logisch maar als het net off is moeten laten weten , misschien zijn de defaults nog niet helemaal lekker voor hybrid en/of radiatoren. In jou geval kan je met de bias harder laten starten idd. Zie simulator.
@DarkPino Ziet eruit als de ruimte regeling. Gebruik je de heat target als operating mode? In het andere topic zitten meer RR gebruikers btw. Misschien kan @SebastiaanPs je helpen met settings om dat weg te krijgen
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 06-11-2025 21:27 ]
Met de curve krijg je niet zulke rare pauzes. Je heb cycle prevention niet aangezet oid right?
Kan je nergens die "CV" mode uitzetten ? moet je even in de handleiding kijken.
Je kan elke thermostaat zowat aansluiten die een relais aan kan sturen. Je moet honeywell vermijden. Zou als ik jou was handleiding doornemen of er iets in staat over slim verwarmen oid. Je moet hem zo dom mogelijk maken, alleen aan/uit met liefst 0.1c overshoot oid.
Bij jou hebben ze ook in1 omgekeerd, dus Off -> demand, en On -> geen demand.
[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 06-11-2025 22:25 ]
Kan overigens natuurlijk ook gewoon de mitsibushi thermostaat weer gaan gebruiken natuurlijk
Ik zie het niet terug in de calculator, maar nog wel in de logging van de ESP:
[23:29:42.439][D][auto_adaptive:415]: Processing Zone 1: Room=21.2, Target=21.5, Outside=7.0, Bias=0.5, overshoot=0.3, heating: 1, cooling: 0
Volgende release, nu met delta T methode.
ATTENTIE: de self learning curve wordt met de volgende release weg gehaald en vervangen met de delta T methode. Dus stap nu over
- upgraded to esphome 2025.10.4
- AA: Add alternative heating strategy: [Delta T control](https://github.com/gekkek.../auto-adaptive-delta-t.md). Please **test/use/migrate to** this strategy, it will replace the `self learning curve` in the next release. It should have superior performance. use the [simulator](https://gekkekoe.github.i...hp/auto-adaptive-sim.html) to choose the correct profile
- AA: Delta T, handle defrost weather by reducing delta T to minimum of the selected profile
- AA: Ensure auto adaptive loop (if enabled) is executed on compressor off -> on transition
- AA: Use z1/z2 return temp instead of primary when using multi zones
- Short cycle: handle lockout restore periodically, fixes lockout state stuck when rebooting during lockout
- AA: Derive max error range from floor type, ufh = 1.5, hybrid = 2.0, radiator = 2.5
- AA: Handle predictive cycle boost when using Delta T strategy
- Add Pump consumption, speed setting
Een eenvoudige aan/uit thermostaat, met kleine hysterese en mogelijkheid om temperatuur terug te koppelen in HA is nog niet zo makkelijk te vinden. Ik neig nu naar de Netatmo thermostaat.DarkPino schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:53:
Thanks! Ja ik kan iedere thermostaat maar die zal niet zo makkelijk in te stellen zijn toch? (overshoot heb ik het dan over)
Kan overigens natuurlijk ook gewoon de mitsibushi thermostaat weer gaan gebruiken natuurlijk
Het zou zo moeilijk niet moeten zijn zou je denken. Een wifi/Zigbee thermostaat die zijn temperatuur en setpoint rapporteert en een relais schakelt. Helaas heeft veel Chinees spul actief 230V nodig en heb ik ook geen inbouwdoos op de plek van de thermostaat.
Als alternatief heb ik een tweede ESP met de thermostaat software erop aangesloten.
ik heb een uitbreiding gemaakt op de ESP met esphome-ecodan-hp software die de temperatuur van mijn zone 1 uitleest (uit de MRC die in de woonkamer hangt) ( zone 1 is bij mij een copy van temperatuur van zone2) en die temp doorgeeft aan de ESP met thermostaat, welke dan weer schakelt
een beetje een omweg maar dat werkt wel. en waarom? omdat het kan
Voor verwarmen hou ik voorloping nog wel verwarmen op ruimte temp aan. dus voor nu gebruik ik het alleen om te testen.
maar met koelen word het denk ik weer een ander verhaal. maar dat ga ik komend seizoen onderzoeken.
mijn cnrf project https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-remote-thermostat is absoluut het goedkoopst
Je kan ook het heishamon board gebruiken en een van de 2 relais gebruiken om de in1 zelf aan te sturen.
@Zjemm heeft een aparte setup, hij heeft de hoofdbediening als thermostaat en geeft die temp via cnrf weer terug om in andere modes een stop condities te krijgen. Maar met CNRF en een temp sensor kan werkt het ook.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die tado niet als aan/uit thermostaat kan fungeren eerlijk gezegd. Je moet hem configgen zodat hij niet modulerend is (even snel gespiekt in handleiding). Ik denk dat dat jouw probleem is.Je moet al die slimme functies uitzetten, en dan ben je er.
Deze waarde schrijft dan naar 'Zone 1 Room Temperature' toch (per 0,1C)? Dan slaat de pomp af als de setpoint hiervan bereikt is? Nu is de Zone 1 temperatuur te hoog namelijk omdat deze uit de controller in de buurt van de binnenunit/boiler zit.
Moeten er enkel nog knopjes op de muur. Wel een kans om een tablet aan de muur te pitchen in huis.
En ik denk dat dat misschien wel werkt, wat ik zag dat de mitsubishi RR ook stiekem setpoint hanteert op 0.1c
Gaaf, nieuwe sensoren voor de circulatiepomp zie ik?xoror schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:22:
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-11-07.1
Volgende release, nu met delta T methode.ATTENTIE: de self learning curve wordt met de volgende release weg gehaald en vervangen met de delta T methode. Dus stap nu over
[...]
Bij mij dus 59W voor mijn pomp
Ik zoek vooral naar een opzet waar ik weinig werk aan heb. Gisteren 2 Jaga liv radiatoren geïnstalleerd met fans/speedboosters. Gelijk merkbaar tov de vorige stalen bakken aan de wand die nauwelijks warm werden.
Vloerverwarming meet ik nu op 3 plekken, verdeler aanvoer/retour en daar wil ik voornamelijk op gaan sturen. En omdat we toch bezig waren overal sonof tvr zigbee thermostaat knoppen geïnstalleerd, want meten is weten.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Punt is dat je dat dus zelf niet kan uitzetten (alle luxe functies) in de Tado. Dat moet via de helpdesk en die zeggen steeds dat het niet kan helaas. Nu krijg ik ook weer de vraag terug of ik vloerverwarming heb ondanks dat ik gewoon gevraagd heb: hij moet aan bij 0,3 graden lager dan setpoint en uit met 0,3 hoger dan setpoint.
[16:40:46.370][D][auto_adaptive:345]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[16:40:46.376][D][auto_adaptive:415]: Processing Zone 1: Room=20.6, Target=21.0, Outside=13.0, Bias=0.8, overshoot=0.3, heating: 1, cooling: 0
[16:40:46.379][D][auto_adaptive:582]: Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 36.7°C (Return 32.0 + Scaled delta T 4.7, error^2: 0.64, boost: 0.0)
[16:40:46.386][D][auto_adaptive:663]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.5°C (max of Z1:36.5, Z2:0.0)
[16:50:46.376][D][auto_adaptive:345]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[16:50:46.382][D][auto_adaptive:415]: Processing Zone 1: Room=20.7, Target=21.0, Outside=13.0, Bias=0.8, overshoot=0.3, heating: 1, cooling: 0
[16:50:46.388][D][auto_adaptive:582]: Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 36.4°C (Return 32.0 + Scaled delta T 4.4, error^2: 0.54, boost: 0.0)
[16:50:46.391][D][auto_adaptive:663]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 36.0°C (max of Z1:36.0, Z2:0.0)
[17:00:46.415][D][auto_adaptive:345]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[17:00:46.415][D][auto_adaptive:415]: Processing Zone 1: Room=20.8, Target=21.0, Outside=13.0, Bias=0.0, overshoot=0.3, heating: 1, cooling: 0
[17:00:46.415][D][auto_adaptive:582]: Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 35.1°C (Return 32.5 + Scaled delta T 2.6, error^2: 0.02, boost: 0.0)
[17:00:46.415][D][auto_adaptive:663]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 35.0°C (max of Z1:35.0, Z2:0.0)
[17:05:27.358][D][auto_adaptive:405]: Compressor start: triggering auto-adaptive loop.
[17:05:27.366][D][auto_adaptive:345]: Starting auto-adaptive cycle, z2 independent: 0, has_cooling: 0
[17:05:27.371][D][auto_adaptive:415]: Processing Zone 1: Room=20.9, Target=21.0, Outside=13.0, Bias=0.0, overshoot=0.3, heating: 1, cooling: 0
[17:05:27.377][D][auto_adaptive:582]: Z1 HEATING (Delta T): calculated_flow: 35.5°C (Return 33.0 + Scaled delta T 2.5, error^2: 0.00, boost: 0.0)
[17:05:27.382][D][auto_adaptive:663]: CMD: Set Dependent Heat Flow -> 35.5°C (max of Z1:35.5, Z2:0.0)
@DarkPino Volgens google kan het wel hoor. Iets met manual mode forceren oid. Maar ik heb dus niet z'n ding, dus echt zeker weten doe ik het niet.
@ricvee De compressor stopt alleen als
1) setpoint is bereikt
2) min vermogen kan hij niet kwijt
De Bias kan ervoor zorgen dat je door je min vermogen grens wordt gedrukt (maar je kan daar de predictive cycle voor aanzetten). Ik zie uit je log dat hij stop/start, dus ws 2 van toepassing.
Een bias is een tijdelijk iets dat je even in wil grijpen, je moet niet altijd draaien. Dan heb je het verkeerde profiel (of missen we een profiel). Als ik het zo zie moet je 1 profiel hoger. Of even in de simulator tweaken en mij laten weten welke (Secondary params) instelling goed werken voor jouw hybrid setup. Dan kan ik kijken of ik dat profiel iets kan tweaken of een nieuwe profiel toevoegen als je net tussen UFH en Hybrid in valt.
[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 07-11-2025 17:26 ]
/f/image/rXXCmjOhSB7o5xamMjmByXwF.png?f=fotoalbum_large)