WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP
/f/image/pFl1hAVUc8fAtkUEo0iaknT9.png?f=fotoalbum_large)
Hier draait het eigenlijk al weken zonder in te hoeven grijpen, Ta is 26c vandaag
Even vraagje met wat voor delta T draai je nu ? Met het oog op een alternatieve strategie
xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Op welke delta T draai jij gemiddeld?
Ik gok dat 3 icm 21 l/m flow de sweet spot is voor mijn woning
Huidige versie = esp32s3-z1-nl-2025-10-23.2
Overigens heb ik de delta T sturen bijna werkend, ik denk dat die ook voor jou goed gaat werken.
Ik ben eens aan de slag gegaan met AA, deze haalt zijn info nu van een losse zigbee sensor en een vast setpoint van 19,5C. De bestaande kamerthermostaat (nacht 18,5, door de dag heen oplopend naar 19, 19,5, 20) zit via IN1.
Ik zou deze thermostaat nog wel eens willen vervangen en dan ook alles integreren met HA.
Begrijp ik het nu goed dat ik of:
- Een remote thermostat ESP op de CNRF poort kan hangen, de setpoint + temperatuur naar kan schrijven en de gehele IN01 sturing kan weghalen.
 - De thermostaat vervangen en IN01 de aan/uit laten doen en setpoint + temperatuur via HA naar de AA sturing schrijven).

Even iets anders, ik heb het model redelijk werkend. Maar ik heb geen radiatoren dus jullie mogen even schieten. Hierbij de tabel voor retour temp van 22c
:strip_exif()/f/image/ZEFojFQ0FHMywvXoSqRdvENN.png?f=user_large)
Het model werkt als volgt:
We berekenen nog steeds de error zoals voorheen (setpoint - kamer temp). Afhankelijk van de error doen we een nieuwe Ta berekenen. De mate van de error bepaalt hoe groot de delta T gaat worden. Dus kleine fout, dan een delta T hanteren die dicht bij min delta T zit.
Voor vloerverwarming heb ik min/max op 2.5 en 6 ingesteld.
Je ziet dan als we met een retour van 22c beginnen, hij afhankelijk van de error een bepaalde Ta kiest. Voor mijn systeem lijkt dit perfect te kloppen. (er komt nog een stap erna om min/max flow temp die is ingesteld te respecteren).
Als de retour hoger wordt, stijgt het zaakje mee. Zo starten we rustig op en gaan we het systeem niet overvragen tenzij we grote error hebben.
@Grolsch @Breud hoe zijn deze Ta's ?
Voor radiatoren weet ik het niet, dus ik heb even min/max 5 en 15 genomen. Iemand met radiatoren die erop kan schieten? @SebastiaanPs @ricvee
Het wordt een setting in AA, als je delta T methode kiest, dan doet alleen de gekozen vloer (en min/max flow temp) nog toe. De rest gaat dan op auto piloot. Theoretisch zou deze regeling zeer conservatief zijn en lagere Ta's hanteren voor betere COP, tenzij het nodig is (error groot)
Je kan dan kiezen welke AA methode je wil, puur last gedreven (retour temp) of curve/offset gedreven.
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 15:57 ]
Wat bedoel je precies met delta T sturenxoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:08:
@Grolsch even wachten op volgende melding dan kan je direct naar 2025-11-01.1
Overigens heb ik de delta T sturen bijna werkend, ik denk dat die ook voor jou goed gaat werken.
Ik ben eigenlijk wel heel tevreden zoals het nu werkt
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Eigenlijk is een dT regeling bij een Ecodan een vermogensregeling. Elke warmtepomp/compressor heeft een sweet spot qua vermogen, waar je de hoogste COP haalt. Dus niet altijd automatisch de laagst haalbare Ta. In die zin vind ik het wel interessant.Grolsch schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:50:
[...]
Wat bedoel je precies met delta T sturenEn wat zou er bij mij dan beter moeten gaan werken
Ik ben eigenlijk wel heel tevreden zoals het nu werkt
@xoror Vraag me alleen even af of de dT ook aanpast obv de vraag en hoe je het doet in periodes met defrosts?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik wilde even weten wat de delta T range is bij radiatoren of mix ervan.
@ricvee zijn delta's zien zelfde uit als vij mij. Al zie ik zelden delta T > 4
Het is een alternatieve strategie, je kan kiezen welke het best werkt. Bij mij werkt de verschuifbare stooklijn prima. Maar de delta T methode (dag gedraaid) doet er niet voor onder. Sterker nog, ik denk dat hij beter werkt bij mij. Veel rustiger opstarten, reageert sneller (direct bij verandering van de retour). Geen drifts in offset (want offset doet er niet meer toe)
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 18:21 ]
Nog een keer alles doorlopen maar voor zover ik kan zien staat alles goed.xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:42:
@barcomoon
Dat is apart. Ik ga vanuit dat je het volgende al heb gedaan
1) SW1-8 -> ON
2) Op je MRC: basis instellingen > instellingen thermistor > kies zone 1 > selecteer kamer sensor, kies hier de juiste RCxx als kamer sensor
Wat het nog evt kan zijn is dat de huidige temp nu 19.61 is en mogelijk rond ik die niet goed af op halve graden. Kan je eens proberen om 19.00 op de cnrf te maken en kijken of hij het dan evt wel doet ?
Je kan dit handmatig testen in HA. Controleer op de cn105 esp of de kamer temp goed doorkomt.
Uit de debug log zie ik wel dat je 9c setpoint en 19.5c setpoint doorstuurt en dat gemapped heb naar RC1. Dat ziet er allemaal okay uit. Je moet even checken of RC1 als kamer thermostaat is ingesteld voor zone1. Overigens is 9c buiten de limiet, je moet geloof ik min 10c doen. Dus als je dat of 11c nog keer kan proberen.
[...]
Als het dan nog niet werkt, dan moet ik ook hiervoor een wireless receiver en thermostaat een keer lenen van iemand. Blijkbaar stuurt hij dan toch nog iets anders wat nodig is om de wp af te laten slaan
@barcomoon ik heb de documentatie nog even aangepast, kan je even controleren of het onderstaande goed staat bij jou?
[...]
Zojuist met 11 graden geprobeerd:
/f/image/lXSCcru4rlmzfW2THBTWwo7E.png?f=fotoalbum_large)
Loopt gewoon door ben ik bang. Dus of ik heb iets compleet over het hoofd gezien of het werkt niet. Maar goed n=1 dus ik zou zeggen even afwachten of er iemand anders is met een remote thermostat.
Ik blijf voorlopig gewoon de prohibits gebruiken dus rustig aan geen haast.
WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.
Hier is met een mix van vvw (41 m2) en verder radiatoren mijn dT 2.5 tot 3 graden. Alleen bij opstarten of na defrosts hoger. Flow 18 L/min. Radiatoren boven geknepen of waterzijdig te regelen.xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:17:
tijdens defrosts doen we niets. Maar je zou een bias kunnen gebruiken of zelf detecteren dat het defrost weer is en delta T laag houden.
Ik wilde even weten wat de delta T range is bij radiatoren of mix ervan.
@ricvee zijn delta's zien zelfde uit als vij mij. Al zie ik zelden delta T > 4
Het is een alternatieve strategie, je kan kiezen welke het best werkt. Bij mij werkt de verschuifbare stooklijn prima. Maar de delta T methode (dag gedraaid) doet er niet voor onder. Sterker nog, ik denk dat hij beter werkt bij mij. Veel rustiger opstarten, reageert sneller (direct bij verandering van de retour). Geen drifts in offset (want offset doet er niet meer toe)
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
misschien moet ik de flowrate ook meenemen in de formule
De ruimteregeling op de ftc lijkt ook op dT te sturen.
[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 03-11-2025 19:27 ]
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Is ook gewoon uitproberen gok ik, het heeft hier een dag goed gedraaid al. Alles werkt nog zoals voorheen ;-) Je kan nog steeds met de bias de error beïnvloeden.
@Miezie Ah dat wist ik niet
[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 19:38 ]
ik maak al een jaar met veel tevredenheid gebruik van Atom met de hier besproken firmware.
Ik heb 2 vragen:
- Ik heb al een jaar geen firmware update gedaan. Wat zijn de belangrijkste dingen die ik mis? Of kan ik ergens release noten lezen?
- Weet iemand of er ergens ook een soort gelijke kant-en-klare oplossing verkrijgbaar is voor een Daikin Altherma warmtepomp?
Bij elke release hou ik bij wat er is gewijzigd. De grootste wijzigingen de laatste tijd zijn veel gerelateerd aan auto adaptive.
voor daikin moet je hier even gluren https://github.com/raomin/ESPAltherma
https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md
Daarna krijg je vanzelf OTA aangeboden in HA.
Anti pendel zit sinds een maand op de esp firmware zelf.
documentatie van de 2 laatste grootste features
https://github.com/gekkek...short-cycle-mitigation.md
https://github.com/gekkek...ain/docs/auto-adaptive.md
Ben wel even benieuwd hoe je dat dan gedaan hebt. Is dat binnen vaste TA/WAR, ruimteregelijng, of voor elke regeling?BAJ82 schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:41:
Tevens heb ik functionaliteit gemaakt om het aantal defrosts te minimaliseren. Laat maar weten als er interesse is, dan zal ik de YAML posten.
https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/210
Binnenkort beschikbaar, ik draai er nog een een dagje mee voor dat ik het vrij geef
Thanks.xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:40:
@BAJ82 https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases
Bij elke release hou ik bij wat er is gewijzigd. De grootste wijzigingen de laatste tijd zijn veel gerelateerd aan auto adaptive.
voor daikin moet je hier even gluren https://github.com/raomin/ESPAltherma
Een kant-en-klare oplossing met boardje+firmware+stekker is toevallig niet bekend voor de Daikin? Zoals bij @Auijtdehaag te koop is voor de Ecodan:).
Mooie functie die auto adaptive. Niet eenvoudig om zoiets robuust te krijgen denk ik. Loopt het al bij veel verschillende huizen?xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:44:
Je kan het beste eenmalig de laatste factory binary downloaden en installeren
https://github.com/gekkek.../docs/install-from-bin.md
Daarna krijg je vanzelf OTA aangeboden in HA.
Anti pendel zit sinds een maand op de esp firmware zelf.
documentatie van de 2 laatste grootste features
https://github.com/gekkek...short-cycle-mitigation.md
https://github.com/gekkek...ain/docs/auto-adaptive.md
Mede daardoor ben ik een alternatieve strategie aan het maken, dan kan je daar ook voor kiezen als je de params niet goed krijgt. Zie stukje op github https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/210
De entiteiten die ik had gedefinieerd uit de energy.yaml leken het te doen, ik kon ze netjes bij het energy dashboard erbij zetten. Alleen zijn ze op een gegeven moment gestopt met updaten. Nu heb ik alle yams gerefreshed en er komen weer waardes door. Ik las dat dit nog niet helemaal soepel werk, kan ik dit soort uitval verwachten of heb ik toch iets verkeerd gedaan?
H
 Verder heb ik alles uit de template-sensor.yaml ingevoegd, ik zie de entiteiten allemaal verschijnen met waardes erbij. Alleen, voor de interessantste niet: heatpump_monthly_heating_cop, voor die berekening heb ik de sensoren sensor.monthly_heating_consumed en sensor.monthly_heating_produced nodig, maar die heb ik niet en kan ik niet vinden in beide yaml files. Waar kan ik vinden hoe die gedefinieerd moeten worden?
Ik heb een SUZ-SWM8VA die op vaste TA loopt. Start op TA=25 en loopt dan met anti-pendel vaak naar TA=26/27 graden.SebastiaanPs schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:52:
[...]
Ben wel even benieuwd hoe je dat dan gedaan hebt. Is dat binnen vaste TA/WAR, ruimteregelijng, of voor elke regeling?
Defrosts:
Laat ik voorop stellen dat defrosts niet te voorkomen zijn zodra het buiten 2 graden of kouder is. Maar mijn Ecodan had al veel defrosts zodra het 5 graden of kouder werd. Dat komt natuurlijk vaak voor in de winter. Het aantal defrosts tussen de 2-5 graden heb ik met 80% kunnen terug brengen.
Heel simpel door tijdens een defrost het Ta setpoint met 0.5 graden te verlagen. De compressor start dan veel rustiger op. Als je dit niet doet gaat de compressor veel te hard van stapel na een defrost waardoor de verdamper meteen weer dicht vriest (althans, volgens het interne algoritme). Dan staat de volgende defrost al weer gepland en zo raakt je in een vicieuze cirkel.
De anti-pendel zorgt ervoor dat het Ta setpoint rustig weer oploopt zonder een defrost te triggeren nadat deze is verlaagd tijdens de defrost.
Als het buiten kouder is dan 2 graden doe ik het omgekeerde. Dan zit ik de Ta bij elke defrost een 0.5 graad hoger. Dit om zo het gemiddeld vermogen rond de 3kW te houden ondanks alle defrosts. Dit zorgt ook voor een hogere COP, omdat het energieverlies van de defrost nu relatief kleiner is ten opzichte van de geleverde energie tussen de defrosts.
@MrBlond @xoror @AUijtdehaagMrBlond schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:09:
Om in meer detail te kunnen monitoren wat er gebeurd probeer ik nu ook de sensoren op te zetten in de energy.yaml en de template-sensor.yaml. Daar heb ik 2 vragen over.
De entiteiten die ik had gedefinieerd uit de energy.yaml leken het te doen, ik kon ze netjes bij het energy dashboard erbij zetten. Alleen zijn ze op een gegeven moment gestopt met updaten. Nu heb ik alle yams gerefreshed en er komen weer waardes door. Ik las dat dit nog niet helemaal soepel werk, kan ik dit soort uitval verwachten of heb ik toch iets verkeerd gedaan?
H[Afbeelding]
Verder heb ik alles uit de template-sensor.yaml ingevoegd, ik zie de entiteiten allemaal verschijnen met waardes erbij. Alleen, voor de interessantste niet: heatpump_monthly_heating_cop, voor die berekening heb ik de sensoren sensor.monthly_heating_consumed en sensor.monthly_heating_produced nodig, maar die heb ik niet en kan ik niet vinden in beide yaml files. Waar kan ik vinden hoe die gedefinieerd moeten worden?
Ik liep deels tegen hetzelfde aan.
Utility meter YAML opgezet volgens voorbeed @xoror en daarnaar gelinkt in configuration YAML
Dus volgens xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
Maar krijg dan de melding "Invalid config for 'utility_meter' at energy.yaml, line 1: expected a dictionary for dictionary value 'utility_meter->sensor', got [{'name': 'Heatpump Power Idle', ... [enz] "
Hij verwacht dus geen sensor in het utility meter platform.
Als ik in de configuration YAML link als
1
 | template: !include energy.yaml  | 
dan werkt het wel en vervolgens heb ik via de UI helpers utility meter aangemaakt en alles werkt in energy dashboard.
Ligt dit aan mij? Dat ie geen sensor accepteert in het utility meter platform?
Voor de maandelijkse getallen het voorbeeld van @AUijtdehaag aangehouden en het volgende aangemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
 | utility_meter: monthly_heating_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_heating_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_delivered cycle: monthly delta_values: true  | 
Maar krijg dan de melding "Invalid config for 'utility_meter' at energy.yaml, line 1: expected a dictionary for dictionary value 'utility_meter->sensor', got [{'name': 'Heatpump Power Idle', ... [enz]"
Volgens mij is dit echt de juiste YAML, zie ook allerlei voorbeelden in het algemene HA topic die een vergelijkbare setup hebben.
Jullie enig idee wat ik verkeerd doe?
Configureer ze eens via “apparaten en diensten” en dan als helper via de UI. Hoef je de yaml niet te debuggen en er ook niet zo snel meer naar om te kijken.SebastiaanPs schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:07:
[...]
@MrBlond @xoror @AUijtdehaag
Utility meter YAML opgezet volgens voorbeed @xoror en daarnaar gelinkt in configuration YAML
Maar krijg dan de melding "Invalid config for 'utility_meter' at energy.yaml, line 1: expected a dictionary for dictionary value 'utility_meter->sensor', got [{'name': 'Heatpump Power Idle', ... [enz] "
Hij verwacht dus geen sensor in het utility meter platform.
YAML:
 1 template: !include energy.yaml
dan werkt het wel en vervolgens heb ik via de UI helpers utility meter aangemaakt en alles werkt in energy dashboard.
Voor de maandelijkse getallen het voorbeeld van @AUijtdehaag aangehouden en het volgende aangemaakt:
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 utility_meter: monthly_heating_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_heating_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_delivered cycle: monthly delta_values: true
Maar krijg dan de melding "Invalid config for 'utility_meter' at energy.yaml, line 1: expected a dictionary for dictionary value 'utility_meter->sensor', got [{'name': 'Heatpump Power Idle', ... [enz]"
Volgens mij is dit echt de juiste YAML, zie ook allerlei voorbeelden in het algemene HA topic die een vergelijkbare setup hebben.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Die delta moet je volgens mij op false zetten bij echte forever increasing counters
[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 22:21 ]
De WP van mij zit rechtstreeks op de meterkast aangesloten, dan zou ik iets van een automaat met ingebouwde meter moeten hebben voor die groep of niet?
Deze kan ik wel beantwoorden. In je configuration.yaml laad je bovenstaande codeblok in op de volgende wijze: utility_meter: !include utility_meter.yaml maar dan moet je sensor: en de bijbehorende indents weghalen en dan moet het werken volgens mij.SebastiaanPs schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:07:
[...]
@MrBlond @xoror @AUijtdehaag
YAML:
 1 template: !include energy.yaml
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 utility_meter: monthly_heating_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_heating_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_heating_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_heating_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_dhw_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_dhw_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_dhw_delivered cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_consumed: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_consumed source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_consumed cycle: monthly delta_values: true monthly_cool_delivered: unique_id: ecodan_heatpump_monthly_cool_delivered source: sensor.ecodan_heatpump_5ce808_cool_delivered cycle: monthly delta_values: true
Ik zie dat je hier de energy waardes van ecodan zelf hebt gebruikt, is het niet nauwkeuriger om de waarden van je powermeter te gebruiken (als je die hebt)?
[ Voor 14% gewijzigd door MrBlond op 03-11-2025 22:27 ]
Ik heb deze laten installeren: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/Zjemm schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:25:
wat voor kilowatt meter gebruiken jullie voor je WP en uit te lezen met HA?
De WP van mij zit rechtstreeks op de meterkast aangesloten, dan zou ik iets van een automaat met ingebouwde meter moeten hebben voor die groep of niet?
@MrBlond
in mijn geval niet, want ik heb MID gecertificeerde kWh meters op de warmtepomp groep en de BUH groep, waarvan de puls uitgangen zijn aangesloten op de puslingangen van de Mitsubishi binnenunit. Mijn Mitsu geeft dus exact de waarden van de gecertificeerde kWh meters weer (ook Home Wizard btw, in mijn geval een 1 fase meter).MrBlond schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:26:
Ik zie dat je hier de energy waardes van ecodan zelf hebt gebruikt, is het niet nauwkeuriger om de waarden van je powermeter te gebruiken (als je die hebt)?
Dank voor de tip btw, kreeg het gek genoeg nog steeds niet direct werkend dus de UI maar gebruikt.
[ Voor 31% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-11-2025 22:59 ]
En daar zit dan alleen je wp op neem ik aanMrBlond schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:28:
[...]
Ik heb deze laten installeren: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Zou dit bij mij kunnen werken? Ik heb nu ongeveer TA 35 graden nodig bij een delta T van 2 a 3 graden.xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:03:
@BAJ82 Hier loopt het al een week zonder in te grijpen, en elders ook, maar het blijft wel stoeien met de offset en gammele installaties.
Mede daardoor ben ik een alternatieve strategie aan het maken, dan kan je daar ook voor kiezen als je de params niet goed krijgt. Zie stukje op github https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/210
Flow is 19 l/min
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Vanochtend heeft hij zeer rustig opgestart, en verbruik is minder in eerste uur dan gisteren (self learning curve + bias correctie voor ochtend start). De omstandigheden (buiten temp) zijn niet helemaal het zelfde maar ik ben erg tevreden. Ik heb tevens het dashboard aangepast, hij is nu context aware. Dus cooling opties zijn pas zichtbaar als we in cooling mode zijn en self-learning curve opties worden verstopt als we delta T gebruiken
/f/image/MyP7zjwzbgopYZe3z7EXj7Fi.png?f=fotoalbum_large)
Het is nu beschikbaar nu als pre-release:
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-11-04.1
documentatie: https://github.com/gekkek.../auto-adaptive-delta-t.md
@Breud probeer deze auto adaptive eens, ik denk dat deze beter werkt voor jou
[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 04-11-2025 08:35 ]