Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

In de ruimteregeling met room setpoint 21.0 gr start de warmtepomp met verwarmen als je onder de 21.0 graden komt en stopt pas bij 22.0 graden. Je krijgt dan hele lange runs maar wel wat overshoot.
Als je de thermo diff adjust waarden lager zet, dan gaat hij intermitterend verwarmen en krijg je kortere runs en minder overshoot. Met dit gedrag zag ik soms een lage COP (zie hier: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen").
Andere oplossing is af en toe je room setpoint 0.5 gr omlaag, dan start hij bij 21.0 gr en stopt bij 21.5 gr. Dit is wat mij betreft binnen de ruimteregeling de beste methode.
Ik heb voor mezelf besloten dat die graad overshoot eigenlijk wel prima is. Deze maand 1 run per 2 dagen daardoor en alle ruimtes prima warm. Resultaat: pompje draait rustig, vrouw blij, ik blij.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vanaf build https://github.com/gekkek...eases/tag/2025-10-24.5kan je nu eigen buiten sensor selecteren voor de AA berekeningen. Handig als je unit vol in de zon staat (en je kan nu tenminste met temperaturen rekenen in stappen van 0.1c)

Dashboard ook wat uitgebreid met cpu, heap etc en de nieuwe controls
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVsqsDe6pIqpid1tdkVpdtkAXQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXm9L9JlcEPyUybfUveGovcI.png?f=fotoalbum_large

Als je bijv de buienradar sensor wil gebruiken dan doe je zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: SyncOutsideTemperatureToAdaptiveController
  alias: Sync Outside Temperature to Auto-Adaptive Controller
  description: ""
  trigger_variables:
      source_temp: >-
        {% set buienradar = states('sensor.buienradar_temperature') %}
        {% set ecodan = states('sensor.ecodan_heatpump_outside_temp') %}
        {% set source = buienradar if buienradar not in ['unknown', 'unavailable'] else ecodan %}
        {{ source | float(0) | round(1) }}
  triggers:
    - value_template: |-
        {{ source_temp | float(0) | round(1) != states('number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_outside_temperature_feedback') | float(0) }}
      trigger: template
  conditions: []
  actions:
    - target:
        entity_id: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_outside_temperature_feedback
      data:
        value: "{{ source_temp }}"
      action: number.set_value
  mode: single

[ Voor 95% gewijzigd door xoror op 25-10-2025 00:23 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:57:
Vanaf build https://github.com/gekkek...eases/tag/2025-10-24.5kan je nu eigen buiten sensor selecteren voor de AA berekeningen. Handig als je unit vol in de zon staat (en je kan nu tenminste met temperaturen rekenen in stappen van 0.1c)

Dashboard ook wat uitgebreid met cpu, heap etc en de nieuwe controls
[Afbeelding]

Als je bijv de buienradar sensor wil gebruiken dan doe je zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: SyncOutsideTemperatureToAdaptiveController
  alias: Sync Outside Temperature to Auto-Adaptive Controller
  description: ""
  trigger_variables:
      source_temp: >-
        {% set buienradar = states('sensor.buienradar_temperature') %}
        {% set ecodan = states('sensor.ecodan_heatpump_outside_temp') %}
        {% set source = buienradar if buienradar not in ['unknown', 'unavailable'] else ecodan %}
        {{ source | float(0) | round(1) }}
  triggers:
    - value_template: |-
        {{ source_temp | float(0) | round(1) != states('number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_outside_temperature_feedback') | float(0) }}
      trigger: template
  conditions: []
  actions:
    - target:
        entity_id: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_outside_temperature_feedback
      data:
        value: "{{ source_temp }}"
      action: number.set_value
  mode: single
Dan is een weerstation interessant om te nemen. De alecto bij ons thuis heeft mooi stabiele readings binnen en buiten.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkJa
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:57
Heb mijn Ecodan warmtepomp via een AtomS3 en ESPHome gekoppeld aan Home Assistant. Werkt prachtig.
Alleen één gegeven lijkt niet te kloppen. Mijn kamerthermostaat voor de verwarming staat ingesteld op 21 graden. In de kamer is de temperatuur stabiel rond de 22 graden. Prima dus.
Alleen de "Zone1 Kamertemperatuur" van de Ecodan geeft aan: 26 graden. Zie de bijgesloten afbeeldingen.
Gelukkig stuurt de warmtepomp er niet op. Wat kan de oorzaak zijn? Gebruik ik de verkeerde entiteit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ByfSVY4_R8dY9VRyDoDpMfwVVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pGwrzJ8cODMRWqgZUZ9Dq2dJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vi4XvFHk82mxw-fvqb60FoOUofE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPApXoVoDMNzKC5AG8UBkyvg.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste