Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Pagina: 1 ... 27 ... 35 Laatste
Acties:

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

Miezie

Niet te moeilijk doen...

SebastiaanPs schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

In de ruimteregeling met room setpoint 21.0 gr start de warmtepomp met verwarmen als je onder de 21.0 graden komt en stopt pas bij 22.0 graden. Je krijgt dan hele lange runs maar wel wat overshoot.
Als je de thermo diff adjust waarden lager zet, dan gaat hij intermitterend verwarmen en krijg je kortere runs en minder overshoot. Met dit gedrag zag ik soms een lage COP (zie hier: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen").
Andere oplossing is af en toe je room setpoint 0.5 gr omlaag, dan start hij bij 21.0 gr en stopt bij 21.5 gr. Dit is wat mij betreft binnen de ruimteregeling de beste methode.
Ik heb voor mezelf besloten dat die graad overshoot eigenlijk wel prima is. Deze maand 1 run per 2 dagen daardoor en alle ruimtes prima warm. Resultaat: pompje draait rustig, vrouw blij, ik blij.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vanaf build https://github.com/gekkek...eases/tag/2025-10-24.5kan je nu eigen buiten sensor selecteren voor de AA berekeningen. Handig als je unit vol in de zon staat (en je kan nu tenminste met temperaturen rekenen in stappen van 0.1c)

Dashboard ook wat uitgebreid met cpu, heap etc en de nieuwe controls
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVsqsDe6pIqpid1tdkVpdtkAXQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXm9L9JlcEPyUybfUveGovcI.png?f=fotoalbum_large

Als je bijv de buienradar sensor wil gebruiken dan doe je zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- id: SyncOutsideTemperatureToAdaptiveController
  alias: 'Sync Outside Temperature to Auto-Adaptive Controller'
  description: ''
  # trigger on change of these sensors
  triggers:
    - entity_id: sensor.buienradar_temperature
      trigger: state
    - entity_id: sensor.ecodan_heatpump_outside_temp
    - entity_id: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_outside_temperature_feedback
  variables:
    source_temp: >-
      {% set buienradar = states('sensor.buienradar_temperature') %} 
      {% set ecodan = states('sensor.ecodan_heatpump_outside_temp') %} 
      {% set source = buienradar if buienradar not in ['unknown', 'unavailable', 'none'] else ecodan %} 
      {{ source | float(0) | round(1) }}
    destination_temp: >-
      {{
      states('number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_outside_temperature_feedback')
      | float(0) | round(1) }}
  conditions:
    - condition: template
      value_template: "{{ source_temp != destination_temp }}"
  actions:
    - target:
        entity_id: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_outside_temperature_feedback
      data:
        value: "{{ source_temp }}"
      action: number.set_value
  mode: single

[ Voor 109% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 09:24 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

xoror schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:57:
Vanaf build https://github.com/gekkek...eases/tag/2025-10-24.5kan je nu eigen buiten sensor selecteren voor de AA berekeningen. Handig als je unit vol in de zon staat (en je kan nu tenminste met temperaturen rekenen in stappen van 0.1c)

Dashboard ook wat uitgebreid met cpu, heap etc en de nieuwe controls
[Afbeelding]

Als je bijv de buienradar sensor wil gebruiken dan doe je zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: SyncOutsideTemperatureToAdaptiveController
  alias: Sync Outside Temperature to Auto-Adaptive Controller
  description: ""
  trigger_variables:
      source_temp: >-
        {% set buienradar = states('sensor.buienradar_temperature') %}
        {% set ecodan = states('sensor.ecodan_heatpump_outside_temp') %}
        {% set source = buienradar if buienradar not in ['unknown', 'unavailable'] else ecodan %}
        {{ source | float(0) | round(1) }}
  triggers:
    - value_template: |-
        {{ source_temp | float(0) | round(1) != states('number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_outside_temperature_feedback') | float(0) }}
      trigger: template
  conditions: []
  actions:
    - target:
        entity_id: number.ecodan_heatpump_auto_adaptive_outside_temperature_feedback
      data:
        value: "{{ source_temp }}"
      action: number.set_value
  mode: single
Dan is een weerstation interessant om te nemen. De alecto bij ons thuis heeft mooi stabiele readings binnen en buiten.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• HenkJa
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-12 14:32
Heb mijn Ecodan warmtepomp via een AtomS3 en ESPHome gekoppeld aan Home Assistant. Werkt prachtig.
Alleen één gegeven lijkt niet te kloppen. Mijn kamerthermostaat voor de verwarming staat ingesteld op 21 graden. In de kamer is de temperatuur stabiel rond de 22 graden. Prima dus.
Alleen de "Zone1 Kamertemperatuur" van de Ecodan geeft aan: 26 graden. Zie de bijgesloten afbeeldingen.
Gelukkig stuurt de warmtepomp er niet op. Wat kan de oorzaak zijn? Gebruik ik de verkeerde entiteit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ByfSVY4_R8dY9VRyDoDpMfwVVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pGwrzJ8cODMRWqgZUZ9Dq2dJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vi4XvFHk82mxw-fvqb60FoOUofE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPApXoVoDMNzKC5AG8UBkyvg.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@HenkJa De esp room thermostat is gewoon een prepresentatie van de wp room thermostat.

Die kan je instellen op de hoofdbediening (mrc)/wireless thermostat. Als je dat ingesteld heeft komen daar de goede waarden

Jij draait ws een externe thermostaat? Die zijn nooit zichtbaar voor de wp. Hij ziet alleen demand signaal.

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-12 11:51
xoror schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:14:
[Afbeelding]

Hier zie je de efficiency probe aan het werk. Hij probeert een efficiëntere offset te vinden in de dead zone. Dat lukt best goed. Zelfs met zon/bewolkt/harde wind in het laatste deel van de grafiek.

@Breud ws, kan je hiermee dat laatste stukje efficiëntie behalen
In welke build zit dit?

WP: ZCR-80YA-300 / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW80YAA PV: 4350 WP

• Breud
Het is koud buiten. En dat merk ik gelijk aan de warmtepomp.

Een eerste defrost vannacht. En het verbruik ligt gelijk hoger. Mijn dagverbruik staat al op 6kWh.

Merken jullie daar ook iets van van deze koudere temperaturen?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:24:
Ik wil mijn HA dashboard wat duidelijker maken, op dit moment laat ik textueel de status van sensor.ecodan_heatpump_operation_mode zien, maar zou daar graag met icoontjes gaan werken (denk ik).
Heeft iemand een lijst met meest voorkomende statussen van deze sensor?
De lijst die ik so far weet:

Heating water
Space Heating
Legionella Prevention

Wie vult aan? :)

[Afbeelding]
Anyone?

Tijd voor een nieuwe sig..

• xoror
  • Niet online
Ik heb een stukje geschreven over gebruik van setpoint bias
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14783582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtJoukYLghhuGwd0-r989d-ubM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ohG9Jy27Iyt7AF2M3sTToqNJ.png?f=fotoalbum_large

Zie github url voor meer uitleg, maar het laat zien dat je het systeem slomer kan laten opstarten in de ochtend als je aan nachtverlaging doet. Is generiek te gebruiken voor energie of zon verwachtingen

@Breud zit vanaf build https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-23.2 (de latest official dus). Ja het verbruik is idd omhoog gegaan, dat is logisch met koudere temp. Mijn dag verbruik staat nu op 2.8kWh, maar ik heb in de nacht verwarming dus uit

@Koffie
https://github.com/gekkek...b446/confs/base.yaml#L139
zoek de vertalingen op in de taal die je gebruikt. De keys in de yaml komen overeen met de keys in de translations

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 09:18 ]

• Breud
xoror schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:12:

@Breud zit vanaf build https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-23.2 (de latest official dus). Ja het verbruik is idd omhoog gegaan, dat is logisch met koudere temp. Mijn dag verbruik staat nu op 2.8kWh, maar ik heb in de nacht verwarming dus uit
Is dat het gebruik over de laatste dagen of een daggemiddelde van deze maand?

Qua daggemiddelde zit ik op 2.6kWh. Actuele verbruik laatste dagen ligt echter rond de 5.

Ik zal je build eens installeren. Als dat al niet is gedaan via HA

• Breud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1v0XpCFEUJjpQDm1L5jPMLaEqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zotdi81JWlUqGWOlil7bX8pX.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste dagen is het verbruik erg gestegen

[ Voor 32% gewijzigd door Breud op 26-10-2025 10:24 ]

• xoror
  • Niet online
@Breud zou je aan verarmingstijd moeten zien. Is dat wp data of een echter meter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZxanbr9vdDyuRh0SIruac8sMnk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0JJM9fgRkakDFNHSrW2aiIZ1.png?f=user_large

Alleen gisteren echt meer omdat het huis teveel afgekoeld was. (dit is van een echte meter, blauwe bar)
Maar op zich niet vreemd met dit weer, veel wind en kouder, heb je gewoon wat meer verlies gok ik ? Ik heb meer verbruik dan jij omdat ik het ws 22c stook

• Breud
Ik heb een externe kwh meter en splits het verbruik tussen verwarmen, sww en legionella.

Is jou verbruik in blauw enkel het verbruik voor verwarmen?

• xoror
  • Niet online
@Breud dit is voor alles, ik kan het later wel even opslitsen, op de zondagen draait legionella die skewed het wel. dhw is ongeveer 1.5-2 kWh, en de legionella iets van 4.7kWh

Maar de wp data laten ook wel een hoger verbruik zien laatste paar dagen. Gebruik je verder nog steeds AA ?

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 11:30 ]

• Breud
Nee, AA staat uit. Reageert te hoog en corrigeert niet naar beneden.

Via AA berekent hij 28 graden aanvoer.
26,5 is voldoende met deze temperaturen.

Kunnen we de curve zelf naar beneden bijstellen?

• Breud
Updated en resetted. Lijkt alleen niets te doen.

• xoror
  • Niet online
AA reset naar default 27c, jij wil hem alleen ws nog lager.
lees verder https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14747795

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 13:25 ]

• Breud
Gelezen. Ik lijk nu ook beter te snappen waarom in mijn situatie er niet naar beneden wordt gecorrigeerd.

Ik feed de woonkamer temperatuur en setpoint naar AA. Hier komt de actuele temperatuur niet vaak boven ingestelde setpoint. Als het wel zo is dan max 0,2.

Thermostaat slaat op tijd af om een overshoot te voorkomen. Springt bij 21,3 actuele temperatuur aan om terug te gaan naar setpoint 21,5 graden

• xoror
  • Niet online
ja dus die efficiency probe gaat je dan helpen

• Breud
Hier enkel geen nachtverlaging toegepast.

• xoror
  • Niet online
tijdens verwarmen gaat hij naar beneden proben, om altijd de laagste offset te zoeken. als jij geen nachtverlaging doet dan vindt hij hem vrij snel met de probe. Als je tijd/zin heb moet je ff dagje kijken, en dan offset monitoren

bij jou ontstaat nooit overshoot tenzij er veel zon is (vanwege je thermostaat)

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 13:56 ]

• barcomoon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:10
Nu de verwarming weer wat langer aan staat overdag loopt deze netjes over in de DHW run. De compressor stop niet maar loopt gewoon door, mooi. Na de DHW run stop de compressor wel en gaat dan kort daarna weer verder.

Ik zie nu echter een paar keer al dat er dan een soort van korte run ontstaat alsof de aansturing even in de war is. Ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW6I2_RAxAZYn9kF3JNE9n6fSiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5yKONZOAI4vhpnEC2ByqXgp.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt alsof de modus ook even wegvalt tijdens die hobbels (de oranje schaduw is space heating, rood is DHW, wit is geen modus actief…).

Na een tijdje loopt het dan weer stabiel zonder problemen. Maar goed, dat is dus wel een start of 2-3 extra voordat het weer stabiel is. Heeft iemand hier ervaring mee / ooit eerder gezien? Ik heb nu de short cycle lockout aangezet om gelijk te stoppen na die eerste hobbel en dan 30min lockout.

De installatie draait sinds juli dus ik heb nog weinig ervaring met wat normaal is. Ik draai met de ESP en auto adaptive maar mogelijk dat dit iets anders is wat daar verder niets mee te maken heeft?

WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.

• xoror
  • Niet online
@barcomoon Nee dat is niet normaal en ik zie dat ook niet bij mij. Dit had je ws ook zonder auto adaptive (zoek maar terug in je history).

kan je de volgende sensoren plotten rond dat tijdstip
sensor.ecodan_heatpump_operation_mode
binary_sensor.ecodan_heatpump_compressor
binary_sensor.ecodan_heatpump_booster_heater
binary_sensor.ecodan_heatpump_water_pump_status (ook de zone 2 als je die heb)
binary_sensor.ecodan_heatpump_3_way_valve

Ik gok dat er iets niet lekker gaat bij het schakelen van SWW naar verwarming, het systeem stopt dan ws omdat de retour temp dicht tegen de aanvoer komt.

• barcomoon
xoror schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:53:
@barcomoon Nee dat is niet normaal en ik zie dat ook niet bij mij. Dit had je ws ook zonder auto adaptive (zoek maar terug in je history).

kan je de volgende sensoren plotten rond dat tijdstip
sensor.ecodan_heatpump_operation_mode
binary_sensor.ecodan_heatpump_compressor
binary_sensor.ecodan_heatpump_booster_heater
binary_sensor.ecodan_heatpump_water_pump_status (ook de zone 2 als je die heb)
binary_sensor.ecodan_heatpump_3_way_valve

Ik gok dat er iets niet lekker gaat bij het schakelen van SWW naar verwarming, het systeem stopt dan ws omdat de retour temp dicht tegen de aanvoer komt.
Thanks. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0yH4Mvcv_Nl8o0h8NSEJpcOHoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGSSMj6GArhZzmTEJQ9abyZh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HIoxXKTY283RNZ7Qr4Hm6X9Th8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CO5rfw6DDjf0kpoeJiLiHmTi.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik zou moeten gokken dan lijkt het of de aanvoer even piekt naar 30. Het circuit is dan net om van DHW naar Verwarming. Wellicht dat die zich daardoor verslikt?

WP: PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E, 300L SWW, ESP met Home assistant. WTW Ventilatie. EV. Gasloos sinds juli ‘25.

• xoror
  • Niet online
Je retour gaat naar zelfde temp als je aanvoer, dat vindt ie niet cool, dwz, hij kan zijn warmte niet kwijt en gaat dan stoppen. Normaal gaat hij na een SWW run, eerst de water pomp een tijdje laten draaien, en dan schakelt hij de compressor in (zie mijn afbeelding)

Dat is raar, ik heb hier zelfs met 60c water na legionella geen last van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9m3vsnC5oSShWkG8yGCxDIijWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v5GlRH9HAloSsg4e7XpTiFCB.png?f=fotoalbum_large

Ik weet een twee drie niet wat het is, maar hoort niet denk ik. Je kan met deze afbeeldingen in het andere topic de vraag stellen, wellicht dat iemand het weet. Het lijkt alsof ergens iets heel langzaam open gaat waardoor hij zijn warmte niet kwijt kan, maar dat is speculatie aan mijn kant.

@barcomoon Heb je iets van een buffervat in de retour? Een relatief grote ? Wat ik kan bedenken is dat hij na SWW het water rond pompt, en dat er nog relatief veel rest warmte in je retour zit. Maar zou eigenlijk niet moeten (na paar mins pompen) zou het allemaal vermengd moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 16:36 ]

• barcomoon
No worries. Bedankt voor het checken. Ik wacht morgen even af en post het dan in het andere topic. Even kijken of het elke keer gebeurt nu.

Geen buffervat nee. Alleen vloerverwarming maar die staat nu allemaal open.

[ Voor 22% gewijzigd door barcomoon op 26-10-2025 16:26 ]

• xoror
  • Niet online
@barcomoon Ik kijk trouwens niet goed, hij lijkt dus wel even te verwarmen maar kan output ws niet kwijt en kapt er dan mee. En dan gaat de retour temp natuurlijk naar de aanvoer.
plak je offset er ook eens onder? Dan kan ik zien of er iets geks gebeurt (of je een boost gekregen had)

Je delta T is ook wel een beetje aan de hoge kant. Je offset is niet absurd hoog oid verder?

Dus deze sensoren erbij
sensor.ecodan_heatpump_auto_adaptive_heating_offset
sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power

[ Voor 29% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 16:36 ]

• barcomoon
Even kijken, dat is dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GZqAtYnurh7coaPr0vXFDtLkqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7o0DQSy1GNCDnUL66A6Yxa9.jpg?f=fotoalbum_large

Met mijn volledig gebrek aan kennis… Voor een minuut of zo een enorme piek precies op het moment dat de DHW klaar is. Waarschijnlijk door de hoge TA voor de DHW en de lage retour van de vloerverwarming voor een hele korte periode? Dan gaat die dus uit. En probeert daarna nog een keer (de hobbel tussen 14:15 en 14:30. Dat is piek 7kw lijkt het en dat kan die niet kwijt denk ik dus gelijk weer stop. Pas in het laatste stuk loopt die weer rustig onder de 5kw.

Offset is nog wel een apart verhaal mogelijk want die maakt ook best sprongen maar dat is weer helemaal na het hobbel gebeuren. Maar dat is wel de reden dat ik nu met max ta 26 draai. Als ik dat via de offset laat lopen dan kiest die op dit moment te hoge ta.

• xoror
  • Niet online
probeer https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-24.5

Hier zit ook tijdelijk een reset knop in om de offset te resetten, er zat voor deze release wat mogelijkheden dat de offset in ketting reactie verhoogd werdt.

Hij boost omdat de gehanteerde Ta tenminste 1 graad hoger is dan de gevraagde ta. Je zit tegen je min vermogen aan en het systeem probeert de pendel te voorkomen.

Wat was de gevraagde Ta? (die h/c setpoint sensor)

Maar de boost is tegen 15.00, dan zijn die gekke dingen al geweest. De boost zie je in een window van 10m, dus 14.50 zou het gebeurt kunnen zijn, maar dat is dus na die gekke stops. Had je ten tijde van dit naregeling actief? Het lijkt er zelfs op dat je die hogere Ta nodig had om te draaien. Het gekke is dat de output power na het boosten omlaag gaat.

De pre release heeft wat beperkingen bij het boosten, misschien dat het je helpt. Al lijkt het boosten niet direct het probleem. Al is het goed om het uit te sluiten.

kijk even of het ook voorkomt de volgende keer met vaste Ta=26.

Let ook op je retour, een Ta van 26 klinkt leuk, maar als de vloer al warm is en er komt 24c terug, dan kan hij ook lastig min vermogen kwijt met delta T van 2c.

hier draait de Ta nu 27 met een retour van 24.5 met flow van 21l/m is dat 3.5kW wat al richting min output komt van mijn wp...

@barcomoon post ook voor de zekerheid je offset over een week, ik wil even kijken hoe die zich gedraagt bij jou

[ Voor 32% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 17:40 ]

• barcomoon
Check, die nieuwe versie heb ik in gebruik. Ben altijd wel benieuwd naar de nieuwe features dus ik houd GitHub goed in de gaten deze dagen ;)

Ik denk dat de boost bij mij mogelijk wel wat sprongen in de offset verklaard. Dit is hoe de week er uit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQYVRaeUiT_xSZMtOYCt997TKvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYRUgaUIh4EuTMDl3zhJbAeF.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens starts, wanneer de aanvoer tijdelijk naar 27 a 27.5 gaat en lage max ta (26 a 26.5), lijken die sprongen (boosts) plaats te vinden. Ik ga de max ta even naar 27 zetten. Even kijken wat dat doet morgen.

Configuratie is nog niet stabiel bij mij, ik ben nog erg aan het zoeken naar de meest optimale settings. Mijn ideale opstelling zou denk ik zijn om de offset te gebruiken en max ta op 35 te zetten. Maar dan zou de calculated flow op ongeveer 27 uit moeten kunnen komen met dit weer. Dat is meer dan genoeg want dan is binnen 3-4 uur de tent warm en schakelt die uit. Soms nog een run in de middag is dan voldoende (setpoint is 20 met overshoot van 0.5, curve staat op 0.1). Dat lukt nog niet helemaal in mijn situatie want dan zou de offset 25.5 a 26 moeten zijn denk ik.

Misschien nog wat geduld hebben met de max ta op 27? Dan zou die via decay moeten gaan dalen.

• xoror
  • Niet online
wat is je return temperatuur ten tijde van de boost ?
Je heb inderdaad last van de boost, de pre release heeft wat fixes om ketting reactie van boost tegen te gaan.

Maar er is een reden dat hij de boost doet, want jij zit met een delta van +1c boven de gevraagde Ta. Weet je al waardoor dat komt ? Stond de naregeling aan ?

Je kan tijdens draaien van met 27 ook een bias van -0.5 instellen, dan gaat hij ook rap naar beneden :)
Maar nogmaals let even op je retour en groepen die evt dicht staan, want denk dat we de reden om te boosten moeten aanpakken.

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 21:41 ]

• barcomoon
Return temperatuur tijdens die boost momenten is ongeveer 23 a 24 voor zover ik kan zien.

Er is geen naregeling. We hebben beneden vloerverwarming (90m2) en alle groepen staan open.

Daarnaast zijn er wat radiatoren in de verwarmde garage en de radiatoren op de slaapkamers en andere kamers boven. Die lopen nu nog niet mee. Het is boven nog warm genoeg en ik ben nog bezig om die goed waterzijdig in te regelen. De return loopt te snel op als die nu meelopen. Het idee is om die radiatoren deze winter wel mee te laten lopen op dezelfde TA als de vloer beneden. Even kijken hoe dat gaat werken. Flink knijpen mogelijk. Ik verwacht daar wat uitdagingen, dus lange termijn zal daar wat vervangen moeten worden door lage temperatuur radiatoren (Jaga) of T33. Maar goed, voor nu hebben we daar airco’s als backup dus dat is voor later.

Dus mijn theorie is dat met alleen de vloer beneden volledig open (qua afgifte) er bij de start-up een TA van 27.5 a 28 nodig is om start vermogen kwijt te kunnen. Als de boel dan eenmaal rustig op gang is dan kan die naar beneden naar TA 26-27 en is het super rustig en snort die de halve dag door op minimaal vermogen (16-20hz). Vandaar mijn poging met de max TA op 26 a 26.5 maar dan krijg ik dus die boost bij de start.

Ik ga eens spelen met die setpoint bias als de boel op gang is. Ik heb ook je automation gevonden om de ochtendstart rustiger te laten verlopen. Meer dan genoeg knoppen om aan te draaien en wat te tweaken ;)

• xoror
  • Niet online
@barcomoon haha, je kan ook handmatig spelen met de bias. De automation zorgt ervoor dat hij altijd in de deadzone komt tot een uur of 12. Wat is je flow btw ?

Maar doe je aan nacht verlaging ? Dus start je met een grote error ? (setpoint - verschil kamer temp)
Je zou even kunnen kijken wat de estimated output power is, van wat ik zag was die nogal hoog.

Je zou ook kunnen testen met AA uit en dan een Ta instellen en kijken hoe hij zich gedraagt. Het kan zijn dat het boosten bij jou voor problemen zorgt, Dan kan je nog die high delta T op 5m zetten. Anders moet ik de optie honoreren om boosting uit te zetten in AA (nu altijd aan als beveiliging)

• barcomoon
Er is inderdaad nog een nachtverlaging actief. Dus de error is dan zeker meer dan de deadzone. Hij moest vanochtend 1,2 graden goedmaken (van 18,8 naar 20 setpoint). Ik ben nog even aan het zoeken onder welke buitentemperatuur ik die nachtverlaging ga / moet skippen. Voorlopig is de tent warm in 4-5 uur draaien op laag vermogen dus dat is nog wel prima.

Ah, natuurlijk. De boosting werkt op de offset maar dat is niet de short cycle prevention. Ik snap het denk ik. Ik ga wat van de opties proberen en laat het weten.

• xoror
  • Niet online
@barcomoon
Oh dan moet je mijn script gebruiken, dan start hij wat rustiger op.
Er zijn 2 mechanismes.
- short cycle lockout, is een mechanisme om voor te zorgen dat je niet te snel achter elkaar pendelt (dus beveiliging als we toch een fout ergens maken dat we niet als een gek pendelen)
- predictive short cycle detection, dat is de boost, dat is wanneer je delta >= 1.0c is gedurende high delta T duration (want dan komt de pendel er snel aan vanwege min vermogen)

Maar als je 1.2 graden moet overbruggen gaat hij wel hard gas geven. Zie mijn stuk op github https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14783582 (heb verbeterde script neergezet)

Kijk maar hier naar het verschil tussen gisteren (gisteren ging ik handmatig een bias zetten rond een uur of 12) en vandaag (het script + decay drukken de boel, na 12 uur gaat hij wat harder werken, maar stabiliseert veel mooier dan de dag ervoor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVYjQTuJl07U-Ydplm07GoQovg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DoMrmwgQBgXXqR8j4gRvp0aa.png?f=fotoalbum_large

Maar ik start dus op met 27 a 27.5, en dat komt voornamelijk door de retour, en dat ik 22c stook.

@Breud
Ik heb sinds vanmiddag mijn verbruik ook opgesplits, en je kan dmv upstream device de gesplitte meters onder het geheel hangen, dus dan zie je allebei. Super handig!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy_wUH03iIT4l02ekC0L6q2JbyE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yddqJl8ko8BSDUPrXu90lTuJ.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 26-10-2025 23:17 ]

• Breud
Dat is idd heel handig.

Vandaag was een behoorlijk hoge verbruiksdag.
Ik sluit de dag af met een verbruik van bijna 11kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpmthbLkBXshv0ke6LXDkAt3RKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxIZplpkEisY3YsxTbp7j5xr.jpg?f=fotoalbum_large
Aangezien het een nieuwe buitenunit is probeer ik een beeld te krijgen of het verbruik realistisch is. Wat is jullie verbruik geweest ter referentie?

[ Voor 14% gewijzigd door Breud op 26-10-2025 23:56 ]

• xoror
  • Niet online
@Breud Heb je een totaal teller ? dan moet je al die sub tellingen die totaal teller als "upstream device" invoeren

Vandaag komen wij op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03YosNtUNXin6VcynZWKo0yQ96c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K7wny4YnezSmSyJ6bvkFQAD0.png?f=user_large
Maar daar zit wel een legionella run in, en dat was voor ik de boel had opgesplitst. Maar volgens de wp heeft die legionella run 4.65 kWh gekost, Dat is inclusief element (van 56c -> 60c). Dus een beetje lastig vergelijken (want het element meet ik niet, is toch alleen maar voor legionella), morgen is een betere dag. Als ik het even moet gokken is er wel 2.5kWh verstookt om sww tot 55c te brengen. Dus komen wij op 10.3 kWh uit, maar ja, die legionella uren zou anders wel zijn verwarmd. Dus als ik dat mee reken, schat ik dat daar nog 1.2kWh voor nodig zou zijn. Dan kom ik op: 12.85 - 2.5 + 1.2 = 11.55kWh

Dus nachtverlaging vs doorstoken maakt geen drol uit in dit weer, en ws geeft doorstoken meer comfort. Oh en ik stook dus al de hele tijd met AA, dus valt niet tegen :)

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 00:22 ]

• Breud
Ik meet alles al afzonderlijk. Ik splits het verbruik uit via de operation modus van de WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGkXg9g5jZ0rFj_Oj9YxFEUU51w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoXnTIWPwvfMsjDUJmsMfjSO.jpg?f=fotoalbum_large

Laten we morgen nog eens vergelijken :-)

• xoror
  • Niet online
Ja morgen beter.

Ik meet ook afzonderlijk hoor, maar legionella was toen nog niet opgesplits. Maar ik gooi legionella onder sww, is gewoon warm water btw.

Hier nog voor de mensen die het ook willen opsplitsen, copy paste en daarna via HA helper een utility meter maken op basis van deze sensoren (Riemann som left nemen)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
sensor:
    # detailed homewizard usage
    - name: "Heatpump Power Idle"
      unique_id: heatpump_power_idle
      unit_of_measurement: "W"
      device_class: power
      state_class: measurement
      state: "{{ states('sensor.kwh_meter_3_phase_active_power') | float(0) if states('sensor.ecodan_heatpump_operation_mode') not in ['Heating Water', 'Legionella Prevention', 'Space Heating', 'Space Cooling', 'Frost Protection'] else 0 }}"

- name: "Heatpump Power DHW"
      unique_id: heatpump_power_dhw
      state: "{{ states('sensor.kwh_meter_3_phase_active_power') | float(0) if is_state('sensor.ecodan_heatpump_operation_mode', ['Heating Water', 'Legionella Prevention']) else 0 }}"

- name: "Heatpump Power Heating"
      unique_id: heatpump_power_heating
      state: "{{ states('sensor.kwh_meter_3_phase_active_power') | float(0) if is_state('sensor.ecodan_heatpump_operation_mode', ['Space Heating', 'Frost Protection']) else 0 }}"

- name: "Heatpump Power Cooling"
      unique_id: heatpump_power_cooling
      state: "{{ states('sensor.kwh_meter_3_phase_active_power') | float(0) if is_state('sensor.ecodan_heatpump_operation_mode', 'Space Cooling') else 0 }}"

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 00:26 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Breud schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:55:
Dat is idd heel handig.

Vandaag was een behoorlijk hoge verbruiksdag.
Ik sluit de dag af met een verbruik van bijna 11kWh.
[Afbeelding]
Aangezien het een nieuwe buitenunit is probeer ik een beeld te krijgen of het verbruik realistisch is. Wat is jullie verbruik geweest ter referentie?
Vrij normaal dat het gebruik wat omhoog ging. Harde wind, lage temperaturen.. hier vergelijkbaar.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-12 15:00

Zjemm

...

Vanochtend short cycle eens uitgezet om het verschil te zien. Maar het valt me meteen al op dat de WP de hele tijd aan/uit gaat op de compressor (dus ook bij verwarmen en niet alleen bij koelen)

ik had Short cycle eerst aan staan op 60 minuten uit als hij korter dan 20 min zou gaan draaien (de max eigenlijk)
maar ook dan zie je dat hij ook echt op die tijden schakelt.

mooie info om straks aan de installateur te laten zien. en ik vraag me ook al of ik dit met een normale thermostaat beter ga krijgen. ik heb het gevoel van wel als je uit gaat van een thermostaat die pas een aan signaal stuurt als de kamer daadwerkelijk een halve graad tot een graad afgekoelt is.

de lange run die ik van de week hier postte, was denk ik dus omdat hij nog maar net aangezet was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl-sRbAh_HxY-M3nK_iDiKcIo_w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vgknMukQKjsrEsPgjXOdjgft.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZsCboXYjrRSJR9sLrwHkRWJr1c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VAmKczAP0TzrEH15XYgdyZll.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiwSLN4BOeuZnRKFPtCFHbgG8ck=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0qsrH2V5kI5gjVtEr8RHNL12.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V4s5_NWDF1MXP6SviuB3bkiBbc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aLfn5J16Vz0Hie5OVKdUNAZN.png?f=fotoalbum_tile

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@Breud @barcomoon https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-27.2
Omdat het toch wel lastig is om de offset te corrigeren, heb ik het tijdelijk manual editable gemaakt. Als alles stabiel draait dan wordt het verwijderd. Ik merk dat als het eenmaal drifted is (van wege fouten in vorige versies), het lastig is om te corrigeren. Stel het eenmalig in, en porbeer er verder vanaf te blijven :X

@Zjemm Je hoort nu gewoon geen pendel te hebben...
Als je alles gewoon open zet. Je heb gewoon nu geen genoeg afgifte voor je min vermogen.
Dat kan je oplossen door een hogere Ta te hanteren of meer groepen open te zetten.

De short cycle preventie is er om het effect van pendelen te verzachten, maar je moet de oorzaak wel oplossen. Het is zeg maar om (tijdelijke) configuratie/setting fouten af te vangen. Het moet geen onderdeel zijn van je normale runs.

[ Voor 35% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 09:17 ]

• barcomoon
Ok, geen offset boost met de start vanochtend. Dat is goed nieuws! De start offset van 27 (na een reset gisteravond) loopt nu rustig af via de decay. Het slow morning start script heeft ook zijn werk goed gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWawxpDOWf02eD1RpHMFUEldxHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXMiFh4iw4qNbF6dpIQkxp7T.jpg?f=fotoalbum_large

De andere cijfers zijn ook relatief rustig. In het begin even wat meer vermogen maar stabiliseert daarna:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7VC6TWwtw412ctUytMYf6ddcCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rf1pY67mYaKDpMSqFglxCKcX.jpg?f=fotoalbum_large

TA is nu 27 (omdat max TA op 27 staat). TR loopt nu langzaam naar 23.5 a 24 en zal daar waarschijnlijk stabiliseren. Offset zou nu moeten zakken en dan kan die max er hopelijk af. Ik zie dat je de offset edit toegevoegd hebt in pre-release. Ik laat het nog wel even zo lopen vandaag. Het zou ook zonder edit moeten werken nu verwacht ik.

Verbruik gisteren was inderdaad wel wat hoger dan andere dagen. Voor verwarming 5.7kWh (daar zit ook idle in van ongeveer 0.6kWh per dag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW5RvU8RtYuVm2C1O6bjmSiYh5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9SG8V0EQ7k1DU2NkahZTC3g.jpg?f=fotoalbum_large

[edit]: plaatje wat kleiner gemaakt (namen weggehaald ;))

Dat is dan met nachtverlaging. Mijn setpoint is maar 20 graden overdag dat maakt wel wat verschil denk ik. Die grote balk in het midden is de DHW run.

Totaal ziet het er ook wel ok uit denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rcFJVl0uWpRZhzL637j0w6OMQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1o1SMVxesU8BRSR7u3u3gus.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door barcomoon op 27-10-2025 09:04 ]

• xoror
  • Niet online
@barcomoon mooi! Wel apart dat die van jou maar uurtje nodig heeft om op te starten, die van mij is stukken langer bezig voordat de bias richting 0 gaat.

De nieuwe pre-release kan je zowieso installeren, heeft verder geen negatieve gevolgen.
Je kan daarin ook de boost uitzetten (maw, de predictive boost cycle detection luistert nu ook in AA naar de setting switch) Maar laat verder decay zijn werk doen, hij zag rustig afzakken zo lang je in de dead zone zit.

Verder lijkt mijn wp graag delta T van 3 te hanteren, dus hier bij retour van 24 wil hij graag 26.5 of 27 draaien. De COP is meestal het best bij mij wat verder weg van het min vermogen (maw, zo laag mogelijke Ta is ook niet alles, let op je COP)

[ Voor 38% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 09:04 ]

• barcomoon
xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:01:
@barcomoon mooi! Wel apart dat die van jou maar uurtje nodig heeft om op te starten, die van mij is stukken langer bezig voordat de bias richting 0 gaat.

De nieuwe pre-release kan je zowieso installeren, heeft verder geen negatieve gevolgen.
Je kan daarin ook de boost uitzetten (maw, de predictive boost cycle detection luistert nu ook in AA naar de setting switch) Maar laat verder decay zijn werk doen, hij zag rustig afzakken zo lang je in de dead zone zit.

Verder lijkt mijn wp graag delta T van 3 te hanteren, dus hier bij retour van 24 wil hij graag 26.5 of 27 draaien. De COP is meestal het best bij mij wat verder weg van het min vermogen (maw, zo laag mogelijke Ta is ook niet alles, let op je COP)
Komt mogelijk omdat hier de vloerverwarming achteraf is aangelegd (infrezen) dus reactiesnelheid is wat sneller dan bij traditionele vloerverwarming denk ik?

• xoror
  • Niet online
@barcomoon Ws minder vv oppervlakte, en is het veel sneller op temperatuur. Wat is je flowrate?

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 09:15 ]

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:46:

@Zjemm Je hoort nu gewoon geen pendel te hebben...
Als je alles gewoon open zet. Je heb gewoon nu geen genoeg afgifte voor je min vermogen.
Dat kan je oplossen door een hogere Ta te hanteren of meer groepen open te zetten.

De short cycle preventie is er om het effect van pendelen te verzachten, maar je moet de oorzaak wel oplossen. Het is zeg maar om (tijdelijke) configuratie/setting fouten af te vangen. Het moet geen onderdeel zijn van je normale runs.
dat dacht ik ook maar met de MRC op ruimte temp doe je zelf toch niets met TA?

maar wat ik ook gewoon vreemd vind is dat de temperatuur al goed is, dus hij hoeft ook helemaal niet bij te verwarmen. dan snap ik wel dat hij zn vermogen niet kwijt kan nee

[ Voor 11% gewijzigd door Zjemm op 27-10-2025 09:22 ]

opensecure.nl

• barcomoon
xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:15:
@barcomoon Ws minder vv oppervlakte, en is het veel sneller op temperatuur. Wat is je flowrate?
Zeker, ik heb 90m2 liggen. Jij had meer dacht ik? Flow-rate is nu 15 a 16 op pompsnelheid 4. Gaat iets omhoog naar 18-19 als radiatoren boven ook mee draaien (radiatoren staan nu nog dicht, niet nodig nu).

[ Voor 3% gewijzigd door barcomoon op 27-10-2025 09:22 ]

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Nee, blijkbaar heb je te weinig afgifte voor je wp (komt ws doordat boven dicht staat). Je kan gewoon ik wel de ruimte regeling tweaken, maar ik weet zelf niet hoe dat werkt, moet je even informeren in het buur-topic.

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
@xoror ik zie dat je nu de offset manual kunt bijstellen. Alleen de max is 30, terwijl hij bij mij eigenlijk 32 offset nodig heeft, maar soms onder de 31 wordt gecorrigeerd

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• xoror
  • Niet online
@ricvee Is instelbaar op 30, maar kan gewoon hoger leren? Ik zal straks even oprekken naar 40. De manual edit is dus geen harde limiet, maar een manier om het eenmalig te corrigeren

• ricvee
@xoror Lijkt mij idd fijn. Ik ben er denk ik bijna met inregelen, alleen soms wanneer de houtkachel lang is aan geweest, raakt hij wel van het pad

Ik draai hoofdzakelijk met radiatoren en heb de slope sinds 2 weken op 0.3.

[ Voor 20% gewijzigd door ricvee op 27-10-2025 09:39 ]

• xoror
  • Niet online
@ricvee is wel tijdelijk iets he, wees er niet van afhankelijk. Als je hout kachel stookt kan je AA even uitzetten of decay zijn werk laten doen.

Ik moet kijken of ik wat sneller moet laten vervallen, maar dat is wat uitzoek/uitprobeer werk.

• xoror
  • Niet online
@ricvee Done, opgerekt naar 45.
https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-27.3

Hou er wel rekening mee dat er altijd een safety cap van toepassing is (max ingestelde flow temp + 2c). Daar wordt hij op gecapped als je hem te hoog instelt.

@barcomoon ja idd, vloer vv opp dat is hem. Ik heb idd wat meer.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Zjemm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

dat dacht ik ook maar met de MRC op ruimte temp doe je zelf toch niets met TA?

maar wat ik ook gewoon vreemd vind is dat de temperatuur al goed is, dus hij hoeft ook helemaal niet bij te verwarmen. dan snap ik wel dat hij zn vermogen niet kwijt kan nee
De regeling van xoror is niet om een slechte of foutieve installatie te compenseren. Een goede configuratie en installaties zou met dit weer lange runs moeten kunnen draaien zonder een moment van pendelen. Short cycle prevention zou enkel voor uiterste gevallen bij verwarmen nodig moeten zijn.

Dus eerst de hardware op orde en dan de software van xoror inzetten als mogelijke kers op de taart… daarom gebruik ik het bijvoorbeeld niet, de FTC regelt het hier prima door deze werkvolgorde ;).

• xoror
  • Niet online
@Miezie Ja zo moet het. Hij gebruikt de regeling ook niet (auto adaptive) maar gewoon de ruimte regeling.
Alleen heeft hij te weinig afgifte (open) lijkt het. Ik weet alleen te weinig af van de ruimte regeling om hem te helpen die af te stellen. De cycle prevention is alleen soort vang net, maar zoals gesteld, je moet het niet meenemen in je regeling.

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror @Miezie
dat probeer ik ook uit te zoeken aan de hand van de inzichten die de software geeft.
alle modificaties staan nu ook uit, maar het geeft wel meer inzicht.

er word gezegd te weinig afgifte, maar ik kan gewoon simpelweg niet meer open zetten.
en hij verwarmt netjes in lange runs als het verschil groot genoeg is. Maar eenmaal op temperatuur gaat ie pendelen. in mij ogen slaat hij dan gewoon te vroeg weer aan. of met te hoge water temperatuur

is dat dan dat je afgifte niet goed genoeg is? of is het systeem gewoon niet goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Zjemm op 27-10-2025 10:17 ]

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Alles wat je beschrijft klinkt als min vermogen niet kwijt kunnen vandaar. Welke unit had je nou precies ? Dan kan je het min vermogen bij zoeken en vanaf daar verder redeneren

@barcomoon Als de efficiency probe te langzaam gaat (en dat vermoed ik, want hij kan maar 0.5c verlagen in 8 uur) kan je kijken naar https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-27.4
Ik ben de ochtend aan het proberen met een hogere rate. Dat lijkt goed te werken, en heeft ook geen nadeel, immers als we te ver verlagen komen we in de error > 0.3 en zal het systeem weer verhogen. Je blijft dus continu zo zoeken naar de laagste offset.

[ Voor 55% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 10:37 ]

• Zjemm

Zjemm

...

PUHZ-SHW75YAA
EHST20D-VM2D

ik heb de curve nog aangepast voor zone2, die stond nog op 40, die heb ik terug gezet naar 35.
wellicht gebruikt hij die waardes nog enig zins ookal gebruik je ruimte regeling
en de voorlooptemp had ik altijd al op dit staan:
bereik voorloop temp: min 25 max 35
en de pompsnelheid in het service menu stond op sww 5 en woning 5, deze heb ik als test nu eens op 3 gezet

[ Voor 32% gewijzigd door Zjemm op 27-10-2025 11:07 ]

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Oh dat is makkelijk die heb ik ook.

De ruimte regeling gebruikt geloof ik je curve die je op je hoofdbediening heb ingesteld als basis.
Pomp snelheid moet je icm flow letten. Meer flow == meer vermogen afgeven, dus je doet hier het tegen overgestelde wat je nodig heb. Je moet even kijken hoeveel flow je hat en hoeveel het nu is, als het niet veel afneemt dan kan je het wel verlagen, maar niet zo maar lukraak dingen veranderen zonder dat je de impact weet

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 11:32 ]

• Zjemm

Zjemm

...

ik zag het idd flow ging naar 16 op stand 3
mar ik zag in de handleiding dat het aanbevolen debiet ook zo rond de 14 ligt?

[ Voor 48% gewijzigd door Zjemm op 27-10-2025 11:59 ]

opensecure.nl

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Zjemm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:12:
@xoror @Miezie
dat probeer ik ook uit te zoeken aan de hand van de inzichten die de software geeft.
alle modificaties staan nu ook uit, maar het geeft wel meer inzicht.

er word gezegd te weinig afgifte, maar ik kan gewoon simpelweg niet meer open zetten.
en hij verwarmt netjes in lange runs als het verschil groot genoeg is. Maar eenmaal op temperatuur gaat ie pendelen. in mij ogen slaat hij dan gewoon te vroeg weer aan. of met te hoge water temperatuur

is dat dan dat je afgifte niet goed genoeg is? of is het systeem gewoon niet goed.
Als je structureel te laag in de TA zit tijdens je hele run, zal er te weinig afgegeven kunnen worden aan de ruimte om de juiste ruimtetemperatuur te halen. Als je je TAs allemaal hoger zet, zul je zien dat je minder/niet pendelen en de ruimtetemperatuur wel haalt.

Je watertemperatuur is structureel te laag om de boel warm te krijgen waarschijnlijk omdat je afgiftesysteem pas de juiste wattages in de ruimte afgeeft als je de delta T tussen systeem en ruimte groter hebt.

Als ik lager dan 25 bij mij thuis ga, krijg ik het ook nooit warm… en das logisch want zo is de boel gedimensioneerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 27-10-2025 11:59 ]

• Zjemm

Zjemm

...

@Miezie maar de MRC regelt in de ruimte temp stand toch zelf de TA?

opensecure.nl

• Breud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVLwr3t2ZqcBwnO1hB5a_lKngBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7uHs6LeWgT5odcQpbptqKPnM.png?f=fotoalbum_large

ik heb de offset gisteren reset. Ondanks de verwachting dat hij naar beneden zou gaan bijstellen, corrigeert de offset (weer) omhoog.

• xoror
  • Niet online
@Breud Ik zie kleine piekjes, dat duidt op boost van de predictive cycle.
in build https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-27.4 kan je die ook in AA uitzetten, en zelf een offset invullen (tijdelijk). Probeer het eens daar nog een keer mee?

Ik gok dat hij omhoog gaat omdat je wellicht gedurende tijd met delta +1c boven je setpoint zit. Je moet de cycle prevention uitdoen, maar dan loop je risico op pendelen, maar even uitsluiten dat dat het is bij jou

@Zjemm
output = flow/60 * (aanvoer - retour) * 4.2

verlaag je de flow en blijft de rest gelijk, dan wordt de output lager, maar ws zit je al dicht tegen je min output...
Je heb dus maar 2 params die je direct op de wp kan tweaken: flow en aanvoer. Die moet je zien te balanceren icm je afgifte

Ik heb ook de sw75yaa, maar heb 21/22 l/m flow. Daarmee kan ik met een lagere delta T draaien dan bij een flow van 16 l/m. Een lagere delta T zorgt ervoor dat de wp minder hard hoef te werken, en over het algemeen rustiger draait.

[ Voor 48% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 12:27 ]

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:52
Ik heb net een nieuwe ecodan PUZ-SWM100YAA met ERST30F-VM2EE binnenunit (FTC7)

Nu zit op deze warmtepompen ook de auto adaptive functie op, werkt die ook ook nog steeds als ik jouw remote thermostaat implementatie gebruikt (dus zelf een temperatuur sensor via HASS toevoegen)? Of zou je altijd aanraden het auto adaptive algoritme te gebruiken wat in jouw code zit?

• xoror
  • Niet online
@jorritsmit
Als je het remote thermostat project met CNRF gebruikt, kan je beide proberen. Ik zou gewoon kijken wat het best werkt. Het CNRF doet zich gewoon voor als een officieele wireless thermostat van mitsubishi, dus je kan de mitsubishi ruimte regeling gebruiken. Je moet even kijken hoe goed dat gaat omdat de officieele thermostaat van hun best veel overshoot heeft (+1c) en ik weet niet of ze dat hardcoded hebben/verwachten in hun ruimte regeling. Maar ik zou zeggen probeer het allebei en laat je ervaringen hier achter voor anderen.

Als je alleen esphome-ecodan-hp gebruikt, kan je alleen met mijn auto adaptive aan de slag.

• Breud
updated en short cycle prevention uitgezet.
Ik verwacht vanavond nog wel een run. WP heeft een paar uren uitgestaan vanwege een lange run in de ochtend.

Verbruik valt vandaag ineens weer mee

• barcomoon
xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:35:
@barcomoon Als de efficiency probe te langzaam gaat (en dat vermoed ik, want hij kan maar 0.5c verlagen in 8 uur) kan je kijken naar https://github.com/gekkek...releases/tag/2025-10-27.4
Ik ben de ochtend aan het proberen met een hogere rate. Dat lijkt goed te werken, en heeft ook geen nadeel, immers als we te ver verlagen komen we in de error > 0.3 en zal het systeem weer verhogen. Je blijft dus continu zo zoeken naar de laagste offset.
Thanks. Er was nog best wat zon vandaag dus ik zat vrij rap over setpoint (grote ramen op het zuiden). De boel staat nu uit. Morgen weer verder kijken. Vandaag was in de ochtend heerlijk rustig en geen gekke dingen. Het lijkt voor mij nu dus prima te lopen met de offset reset/eemalige aanpassing. Erg blij mee _/-\o_

• xoror
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQd1bCU86GaRc7nXtW8KkS4yy9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fCndBWy7KJvyONbhkNIASngv.png?f=fotoalbum_large

Hier ook bijna setpoint bereikt. Met de 0.03 probe zien we wel een leuk patroon.
Je ziet dat hij hem sneller drukt naar de grens dat hij meer afgifte nodig heeft. Dat komt door de stijgende retour.

Je ziet ook heel duidelijk een betere COP bij Ta=27 ipv Ta=26. Staar je dus niet blind op die offset, het hangt ook echt van je retour af. Het gaat om de delta T. Want als ik nu Ta=26 instel, gaat hij toch zelf Ta=27 hanteren, want hij trekt het niet qua afgifte.

Het verbruik is marginaal meer (+- 515W vs 525W). Dus Ik denk dat het systeem correct is en hier Ta=27 pakt, ook al zegt je gevoel dat Ta=26 okay is.

@Breud Dat is een 'nadeel' van hele nacht door verwarmen. Je heb kans dat hij aan het verwarmen is op het meest ongunstige moment. Nu maakt het minder uit, maar straks bij lagere temp, ga je wellicht wel merken. Bijv: -2 in de nacht, en overdag +5.

Wat je kan doen is de bias in de avond op -0.5c zetten, dan gaat hij minder hard werken. Overdag zet je weer op 0c. Dan zal hij meer overdag verwarmen als het goed is. Moet je even experimenteren of je verbuik/COP/Comfort daarmee beter is

Met de bias kan je dus vooruitsturen ipv alleen reageren.

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 16:17 ]

• Breud
moet je die probe ergens instellen?

Mijn pomp is net weer aangeslagen. Valt op dat mijn verbruik factor 2 momenteel (1000w) factor 2 is t.a.v. jouw verbruik is. Waar zou dat aan liggen?

• Breud
Overigens snap ik je opmerking pendel niet. Moet je daarvoor niet naar de frequentie van de compressor kijken?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Zjemm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:01:
@Miezie maar de MRC regelt in de ruimte temp stand toch zelf de TA?
Ja, volgens mij wel, maar als de uitgangspunten daarvoor te krap zijn (dus minimale TA enzo...) dan is de software niet bijster intelligent... Default is volgens mij 30-40 stooklijn, dat kan dan bijvoorbeeld veel te krap zijn als je afgifte niet berekend is op een TA van 30..

Hier staat ie op 25-35... bij 23-25 gaat het systeem in de problemen komen :).

• xoror
  • Niet online
@Breud nee probe is altijd actief, maar heeft met laatste firmware iets grotere waarde.
Je pomp start net op, je retour zal nog vrij koud zijn en je vraagt relatief veel vermogen om op te starten.
Je delta T zal wat hoog zijn en icm flow wordt dan een bepaalde output gevraagd. Als je de output vermogen bij pakt, zal je ws iets van 6-7kW zien? Ik snor nu rond de 3.5-4.2kW (mijn retour is 24c).

De pendel is een aankomende pendel. Dit gebeurt als we 'lange' tijd > +1c werkelijke Ta hebben vs ingestelde Ta (gewenste Ta). Het systeem ziet dat hij het niet trekt, en hanteert stiekem al een hogere werkelijke Ta, als dit een x aantal minuten duurt zal hij de Wp laten afslaan (pendelen). De predictive short cycle detecteert dat, en grijpt in door offset met 0.5c te verhogen. Uiteindelijk moet de gewenste en gehanteerde Ta weer dicht bij elkaar liggen. Als je de predictive short cycle uitzet, grijpt het systeem niet meer in, en ga je pendel krijgen.

@Miezie Ja precies, ligt ook echt aan de retour die erbij hoort. Ik had gehoopt dat met de AA iedereen gewoon switch aan kon zetten en kon gaan chillen, maar dat valt nog niet mee met al die verschillende installaties 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 16:54 ]

• Breud
Er valt zoveel te leren :)
misschien moeten we eens een informatieve online sessie houden. Informatie delen en van elkaar leren.

• xoror
  • Niet online
@Breud score van vandaag 9.14 kWh, mijn wp is alweer gaan slapen gaat pas morgen weer aan.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Breud schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:34:
Er valt zoveel te leren :)
misschien moeten we eens een informatieve online sessie houden. Informatie delen en van elkaar leren.
Ik lees maar half mee in alle bevindingen, maar het idee van xoror om met een minimale config maximaal rendement te scoren met AA is gewoon een zoektocht.

Dat alles door elkaar loopt inmiddels in dit topic qua uitdagingen met installaties en een regeling met een ESP die getest wordt is wat anders natuurlijk ;). Dus waar zou een online sessie dan over moeten gaan? ;)

• Breud
xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:18:
@Breud score van vandaag 9.14 kWh, mijn wp is alweer gaan slapen gaat pas morgen weer aan.
gisteren was mijn verbruik 5,2kWh. Na de laatste update draait mijn warmtepomp stukken rustiger en met een lagere Ta. hij wil nog lager dan 26,5, maar dan kom ik in pendel gebied. ik heb de pendel preventie uitgezet waardoor ik wat lager in de Ta kan zitten.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Vandaag de WP aan gezet voor stookseizoen.

Huis was 17.5 graden. :'( Rustig opwarmen naar 21. Duurt wel eventjes met vloerverwarming en 3 radiatoren.
Ben nog veel aan het leren, maar wil wel snel AA inzetten zodat dit redelijk auto-magisch gaat.

Ik meet wel de vloerverwarming pomp in de verdeler en op de aanvoer en retour. Vanavond ga ik de
"heatmeiser" voor de ventilatoren configureren en installeren. En donderdag komen er 2 nieuw radiatoren voor lvt, deze radiatoren doen weinig tot niets nuttig nu, komen nog uit de gasketel tijd. Meten=weten, dus vooral veel zigbee metertjes overal draaien en dan goed aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0IPky2Gp83SgqbAFU6qG9vvrOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lgqM1MdBIeUaCUvoyfqTgWWL.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• xoror
  • Niet online
@Breud Opletten voor de pendels hoor. De decay is voor mijn gevoel nu okay, hij dropt tijdens deadzone goed en wordt hier weer opgevangen door de pendel preventie. Als je die uitzet gaat hij hem een keer duwen onder die grens.

@peterpijpelink 17.5 stelletje ijsberen

• ricvee
Bij mij begint de AA ook steeds beter te draaien.
Ik heb het dag-programma van de Netatmo thermostaat nu zo ingericht dat hij in stapjes omhoog gaat:
6:00 19 graden
8:00 19,5 graden
11:00 20 graden
13:00 20,5 graden
15:00 21 graden
19:00 21,5 graden
Op deze manier werkt het voor mij met radiatoren heel goed en rustig.
WP maakt TA tussen de 32 en 35 graden met dit weer, en draait bijna de hele dag op minimaal vermogen.
Kortom: erg tevreden hoe het draait met deze buitentemperaturen tussen 8 en 15 graden

• xoror
  • Niet online
@ricvee Waarom zo lastig?
Werkt het niet goed met 1 doel temp?
Ik stuur het opstarten alleen even bij met een bias, verder niet. Na nachtverlaging wil ie nog wel hard opstarten.

je kan ook hetzelfde doen met een bias voor jouw temp verloop, maar als het goed werkt zo laten dan.

• ricvee
@xoror
Eerder al eens geprobeerd met bias, maar dat kreeg ik niet helemaal goed.
De offset werd de ene keer te hoog en dan weer te laag.
Maar het draait voor mij lekker zo!
Ben benieuwd wat ie gaat doen als het kouder wordt.

• Breud
xoror schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:10:
@Breud Opletten voor de pendels hoor. De decay is voor mijn gevoel nu okay, hij dropt tijdens deadzone goed en wordt hier weer opgevangen door de pendel preventie. Als je die uitzet gaat hij hem een keer duwen onder die grens.

@peterpijpelink 17.5 stelletje ijsberen
Wat is de deadzone?

• xoror
  • Niet online
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14747795
error > 0.3 room too cold, offset goes up
error < -0.2 room to hot, offset goes down
-0.2 < error < 0.3 dead zone, offset remains stable

• ricvee
Deadzone is soms anders bij mij in de logging:
Dead Zone=[-0.2, 0.4]

• xoror
  • Niet online
Dat klopt is dynamisch, is afhankelijk hoe ver je van je setpoint af zit (hoe groot je huidige error is)

@Breud Kijk ik zit nu aan mijn min vermogen (2.9kW bij 20hz), als hij niet corrigeert gaat ie pendelen als hij hem nog een tijdje verder wegduwt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPasD0z9zaJ3mszEKRJ0lUw93-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVtf6E4NUF4xBPbmAOFKGBmu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door xoror op 28-10-2025 18:29 ]

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:22

ThaDude

Hang Loose

@xoror in hoeverre moeten we elke keer updaten? :) Ik draai op een van 24 oktober namelijk

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

• xoror
  • Niet online
@ThaDude als het werkt, niets doen, als je tegen issues aanloopt die in de changelog staan kan je even proberen. De fixes worden nu wel minder, want hij begint steeds beter te werken voor meer mensen. Pre releases alleen pakken als je wil uitproberen, en anders wachten tot ik ze bundel.

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 28-10-2025 18:53 ]

• barcomoon
Zo, vandaag prima dagje. De bovenverdieping met oude radiatoren loopt nu ook mee. Ik heb de pompsnelheid toch maar even omhoog gezet (van 4 naar 5). Even kijken of dat nog helpt. Flow komt dan op 22 wat nog binnen de specs zit.

De offset werkt mooi (min TA staat nu op 25 en max TA op 35). Door de decay blijft AA zoeken naar efficiëntie en als het nodig is gaat die een stapje omhoog door de boost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz_G1B4J5cV-ikAxdptNQdBkNmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRjNw0tr8ijktZgfSuR7Vr4B.jpg?f=fotoalbum_large

Na de middag offset paar stapjes omhoog omdat de retour wat warmer was dan in de ochtend. Prima opgevangen.

COP lijkt iets hoger te liggen door de aanpassingen. Lastig te zeggen want er stond nog een antivries setting aan blijkbaar. Midden in de nacht ging die aan de slag. Beetje gek want het is een split dus in de ochtend configuratie aangepast op basis van de tips / veelgestelde vragen uit het andere topic.

TL;DR: Boven hebben we radiatoren op een aantal eenpijps strings met 50/50 onderblokken. Dat leverde met eerdere tests te snelle stijging van de retour op. Nu gaat het wel ok omdat ik alle radiatoren vol heb opengezet en via de kogelkranen in de grote buis naar boven de flow knijp. De afgifte is niet heel groot natuurlijk maar prima om niet al te ver af te laten koelen. Op termijn gaan we voor boven overstappen naar Jaga of iets dergelijks.

• ricvee
@xoror
Ik weet niet of dit een afrondingsding is maar in de logging staat op dit moment dit:
Z1 HEATING: calculated_flow: 35.1
Maar de TA is op hetzelfde moment 35.5 TR 33

• xoror
  • Niet online
@ricvee hij zegt erbij wat hij naar de wp heeft gestuurd. De gewenste setpoint (h/c setpoint sensor) kan anders zijn dan de gehanteerde feed temp sensor. Hij kan hoger/lager kiezen. Het is afhankelijk ook van je retour, dus kan goed. de comment na Z1 HEATING: calculated_flow is de temp die hij nar de wp heeft gestuurd.

Verder:
Ik was aan het spelen met high delta T tijd van 5m, dat is dus net te lang, haha een pendel aan de broek. De decay nu is misschien iets te sterk zonder predictive cycle prevention

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAqbjYzFH0Os5-gqr-cSrheUy18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dKYOoMwqjsQPTTv2hiFZglcs.png?f=fotoalbum_large

Hier was hij net iets meer dan 5m +1c, maar ingrijpen was niet op tijd, dus maar weer naar 4m. Ik experimenteer morgen wel met iets minder sterke decay. Ik snap btw niet waarom hij de Ta zo hard laat oplopen, setpoint was afgezakt naar 25c.

Maar verder fijn dat het nu begint te lopen voor de mensen hier.

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 28-10-2025 21:29 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Welke sensoren gebruiken jullie om “live” stroomverbruik van de WP uit te lezen? Ik wil huidig gebruik en dagverbruik in een gauge plotten. Welke sensoren geven betrouwbare data af?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:01
Een eigen kwh meter via s0 van youless gebruik ik daarvoor.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

peterpijpelink schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:05:
Welke sensoren gebruiken jullie om “live” stroomverbruik van de WP uit te lezen? Ik wil huidig gebruik en dagverbruik in een gauge plotten. Welke sensoren geven betrouwbare data af?
Een kWh meter in de meterkast op de groep. Wat hierboven ook staat.

Gebruik ik zelf niet, maar dit is het meest robuust.

Maar mijn mening is wel dat het slechts ter bevestiging is van een goede setup ;).

[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 28-10-2025 23:56 ]

• xoror
  • Niet online
ik heb een homewizard en heb die naast de interne ftc6+ schatting gelegd
(https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/ is gewoon een eastron sdm630-wifi)

xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"

Iets van 10% soms, maar soms ook vrij goed. Ftc6+ is prima bruikbaar
sensor.ecodan_heatpump_reported_total_daily_energy_consumption

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 29-10-2025 10:07 ]

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27
peterpijpelink schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:05:
Eastron SDM72D, de S0 uitgang op de ecodan aangesloten en de modbus op m'n Home Assistant.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Eastron SDM72D, de S0 uitgang op de ecodan aangesloten en de modbus op m'n Home Assistant.
Dit is natuurlijk het beste de pulse ingang van de wp gebruiken, dan zijn de dagelijkse cijfers voor het gebruik nauwkeurig. Ik had even geen extra kabel meer vanuit meter kast naar wp. Achteraf had ik de home wizard gewoon in de hydrobox moeten monteren? Dan voeding eerst door de homewizard en dan pas naar de wp. Dan kan je eenvoudig de pulse ook aansluiten

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 29-10-2025 10:15 ]

• ricvee
xoror schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:10:
[...]

Dit is natuurlijk het beste de pulse ingang van de wp gebruiken, dan zijn de dagelijkse cijfers voor het gebruik nauwkeurig. Ik had even geen extra kabel meer vanuit meter kast naar wp. Achteraf had ik de home wizard gewoon in de hydrobox moeten monteren?
Ja, had ik idd ook moeten doen.
Ga ik nog wel een keer omzetten, als er onderhoud gedaan wordt door koevlaas.

Pagina: 1 ... 27 ... 35 Laatste