Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
En de metered 2 zie ik ook langskomen hier en daar, maar er lijkt voor de kleine man geen evident verschil te zijn behoudens prijs.
Kom het met de zoekfunctie hier niet tegen. Is het ooit in een post behandeld of dit een zinvolle investering is?
Wacht even... Ik was altijd in de veronderstelling dat de klemmetjes op de hoofdaders gezet moesten worden zodat het ding de netto import/export kan meten. De opbrengst van de PV zelf is al bekend immers.dccm schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:45:
[...]
Ik nam eigenlijk aan dat hij bedoelde: Installatieautomaat->IQ Relais->PV. Dan mag die ook tussen de Installatieautomaat en IQ Relais. Of tussen IQ Relais en PV. Dat is dezelfde stroom die er doorheen gaat. Envoy is zo'n oude achterhaalde benaming.
Daarom dacht ik ook dat CT meters voor mij geen optie waren: ik heb de Envoy op zolder hangen (bij een 2e meterkast) en geen mogelijkheid om de klemmen helemaal beneden op de hoofdaders te krijgen.
(En zonder klemmen geen AI-modus, ook al heb je een Metered....)
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Voor de juiste werking van een Gateway Metered zijn zowel CT's nodig voor opwek als voor verbruik.BramT schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:43:
[...]
Wacht even... Ik was altijd in de veronderstelling dat de klemmetjes op de hoofdaders gezet moesten worden zodat het ding de netto import/export kan meten. De opbrengst van de PV zelf is al bekend immers.
Daarom dacht ik ook dat CT meters voor mij geen optie waren: ik heb de Envoy op zolder hangen (bij een 2e meterkast) en geen mogelijkheid om de klemmen helemaal beneden op de hoofdaders te krijgen.
(En zonder klemmen geen AI-modus, ook al heb je een Metered....)
Verbruik dan idd bij de hoofdschakelaar..en de opwek voor de installatieautomaat van die PV groep.
Net even snel gegoogled en dan kom ik deze tegen. Maar die heeft dezelfde productcode als de "gewone" Metered.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
het verschil is toch alleen dat er bij de Metered 2 twee spoelen bij worden geleverd?Eddie_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:26:
Huh een Metered 2 ?!?
Net even snel gegoogled en dan kom ik deze tegen. Maar die heeft dezelfde productcode als de "gewone" Metered.
Chat gpt doet een poging en komt op: uitgebreidere WiFi verbinding (?), din-rail, 2 spoelen inbegrepen en 600 ipv 300 micro omvormers.
Ik vermoed dat chatgtp wat bij elkaar confabuleert...
@Currry : 2 kastjes? Hoe bedoel je?
Klopt. Je meet dus van beide kanten (zonnepanelen en netaansluiting) hoeveel energie je meterkast "in" gaat. Het kan hierdoor zijn dat je zes CT-meetspoelen nodig hebt als je netaansluiting en zonnepanelen drie fasen zijn.dccm schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:53:
Voor de juiste werking van een Gateway Metered zijn zowel CT's nodig voor opwek als voor verbruik.
Voor een aangesloten IQ Gateway ("metered") weigerde de (brakke) installateur om CT-meetspoelen aan te sluiten. Wat niet hielp was dat er maar twee in de doos werden meegeleverd. Ik bestelde er toen maar zelf vier bij (BTW-vrij, want het was bestemd voor een nieuwe installatie) en sloot het geheel zelf aan. In de online omgeving van Enphase kon ik zelf de instellingen wijzigen om de CT-meetspoelen te activeren. Ik herinner mij niet meer of ik dat met mijn "user" of met mijn "installer" account deed, maar daarna werkte het prima. Home Assistant kreeg meteen de nieuwe gegevens binnen.
[ Voor 41% gewijzigd door The Zep Man op 08-05-2026 13:26 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik heb nog nooit een Metered gehad die zonder de twee CT's werd aangeleverd.Kanseleur schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:31:
[...]
het verschil is toch alleen dat er bij de Metered 2 twee spoelen bij worden geleverd?
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
En wel een heftig dak, als je aan 300 omvormers te weinig hebt? Voor bedrijven wel interessant natuurlijk, maar niet Henk en Ingrid
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Een uurtje geleden weer:knotwilg schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:22:
Uit m'n database tabel:
datum |10min index | dagopbrengst | levensduuropbrenst | opbrengst nu
2026-05-04|123|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|124|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|125|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|126|18.323|18618.127|0.0
2026-05-04|128|0.0|0.0|0.0 <---- wat gebeurt hier??
2026-05-04|129|18.323|17400.27|0.0
2026-05-04|130|18.323|17400.27|0.0
2026-05-04|131|18.323|17400.27|0.0
Ik haal iedere 10 minuten de JSON data lokaal uit het systeem.
Dan ineens bij index 128 = 21:20u alles is 0 vervolgens is de levensduuropbrengst lager?
De data zijn domweg de getalletjes uit de JSON / 1000.
Dit gebeurt met enige regelmaat. Alle vervolgeberekeningen raken hierdoor van slag.
2026-05-08|79|18.364|17463.174|2.353
2026-05-08|80|18.884|17463.691|2.563
2026-05-08|81|0.0|0.0|0.0
2026-05-08|82|19.838|17401.13|3.807
2026-05-08|83|20.775|17402.067|3.696
2026-05-08|84|20.775|17402.067|3.696
2026-05-08|85|21.062|17402.353|1.12
2026-05-08|86|21.971|17403.262|3.57
Hoe kan ik een json van de productie ophalen van een bepaald moment, achteraf?
Als ik het goed heb onthouden inderdaad dan sturen ze per 15 minuten de data door per 5 minuten. Dus bv om 13:18 krijg je de data binnen van 13:05, 13:10 en13:15.Eddie_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:53:
@BramT Die CT's voor productie zijn nodig omdat die realtime data aanleveren aan de Gateway. Micro's zelf sturen (als ik mij niet vergis) zo'n 5 tot 15 minuten hun data door.
Dat klopt volgens mij ook, dat kan je goed terug zien in bijv. PVOutput, want daar staat de data per 5min in.mike123 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Als ik het goed heb onthouden inderdaad dan sturen ze per 15 minuten de data door per 5 minuten. Dus bv om 13:18 krijg je de data binnen van 13:05, 13:10 en13:15.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Daar stond het inderdaad altijd in 5 minuten. Maar een update vanuit de Enphase kant heeft dat vanuit hun omgezet naar 15 minuten. Ben er zelf niet achteraan geweest om dat weer naar 5 minuten te krijgen.Pazo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:54:
[...]
Dat klopt volgens mij ook, dat kan je goed terug zien in bijv. PVOutput, want daar staat de data per 5min in.
Had toch iets te maken met te veel data als ik het goed heb?
Ja dat heeft te maken met de polling interval. Zie FAQ 22.mike123 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:57:
[...]
Daar stond het inderdaad altijd in 5 minuten. Maar een update vanuit de Enphase kant heeft dat vanuit hun omgezet naar 15 minuten. Ben er zelf niet achteraan geweest om dat weer naar 5 minuten te krijgen.
Had toch iets te maken met te veel data als ik het goed heb?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Aeien schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:02:
Zit te kijken of ik een gateway Metered via marktplaats kan aanschaffen. Worden vrij veel nieuw aangeboden, en ik zie dat forumleden van hier ook regelmatig wat aanbieden (@Eddie_ bijv?).
Hebben jullie de ervaring dat dit prima kan (met gebruikelijke marktplaats voorzorgen)? Of dat Enphase ze blokkeert als ze voor een andere markt geproduceerd zijn? Zeker dat laatst vind ik vrij ondoorzichtig vanuit Enphase, want het is van te voren volgens mij gewoon niet te checken.
rond 4 april 2025 zijn er ook wat posts over geplaatst hier, maar kom er niet aan uit of het écht een probleem is.
Ik heb er laatst 1 aangeschaft via Marktplaats. Was "nieuw" in doos.
Na installatie werd de metered herkend in m'n installer omgeving en de garantie ging in vanaf die dag.
Ik heb panelen liggen met een gateway standard, nu geen batterij, maar wel die ambitie ergens komend naar. Loont het dan überhaupt om te wisselen voor een metered ( voor ong 400e), als die batterij komt?
Stel dat ik een niet-enphase batterij neem met capaciteit om grootste deel van productie bij negatieve prijzen op te slaan, dan heb ik het reduceren niet echt nodig, toch? Kan met standard op de echt negatieve momenten al uitzetten. Met eigen aansturing van de batterij via home assistant, heb ik de meet spoelen ook niet nodig.
Samengevat: met batterij zal het aantal uren om opwek te reduceren beperkt zijn en zal de jaarlijkse opbrengst van de metered ook beperkt zijn?
Of gebruiken jullie hem anders?
Ik heb de Metered inclusief spoelen aangeschaft om AI modus te gaan gebruiken. Dus automatisch terug levellen naar huidig verbruik ipv hard aan/uit zetten via HASS.
Eigenlijk wat in deze video beschreven wordt.
[ Voor 24% gewijzigd door Lange_Slurf op 08-05-2026 20:25 ]
Mooie video, thanks! En het lijkt in de video prachtig te werken, als je de Enphase batterij hebt en hun AI alles kan managen.
Maar, wat als ik géén enphase batterij wil? Dan:
als salderen er af is en de prijzen zitten in de "tussen zone" (bruto prijs negatief, netto prijs positief) wil je niet terugleveren en niet afnemen.
Dan kan je 1) productie reduceren, of 2) opslag afstemmen obv productie. Optie 2 is rendabeler, gezien je eindigt met een volle batterij.
Pas wanneer je batterij vol is, zul je 1) uitvoeren, en komt de metered pas van pas, toch?
Dus afhankelijk van je batterij capaciteit en max kW productie, doet voegt die metered weinig toe.
Bruto én netto negatieve prijs = uitschakelen, maar dat kan zelfs met een standard versie
Mss ben ik te zeikerig, maar weet niet of Enphase AI mij precies brengt wat ik zou willen (hoe goed leert de AI hoeveel stroom hij 's nachts mag verkopen, zodat ik sluipverbruik en de ochtend nog heb, voordat hij in de zomer weer helemaal vol mag? Weet de AI wat de zonvoorspelling is voor de volgende dag? etc.). Met HA kan ik het in principe helemaal zelf instellen, hoewel de vraag natuurlijk is of me dat daadwerkelijk lukt, als hobbyist.
Wil niet omdat ik toevallig 4j geleden zonder enige kennis voor Enphase heb gekozen, weer duizenden euro's uitgeven aan hun batterij zonder dat ik er echt voor kies
[ Voor 42% gewijzigd door Aeien op 08-05-2026 21:39 ]
Zat veel te klooien met aan en uit zetten van PV systeem en dan zorgen dat de spoelen "geaccepteerd" worden in de installer app.
Toch krijg ik nog een foutmelding in m'n installer-omgeving. het lijkt erop dat er negatieve waardes gelezen worden terwijl ik overtuigd ben dat ik het volgens de handleiding geïnstalleerd heb.
De consumption CT's staan op "load with solar production" en ik heb een Zendure accu in mn systeem staan.
Als ik live status bekijk op de Enphase site, dan komt productie en consumptie best wel overeen met de waardes in de meterkast.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dkupfgVmNnIhxsIZq9avJvQZ.jpg?f=user_large)
Hebben jullie een tip?
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Dus toch, ik had dat ooit ergens gezien maar ik weet niet meer waar ik dat in moet stellen.Eddie_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:34:
Ja, de tip is: in de ITK aangeven dat je een accu van derden hebt. Want die heb je. Als Enphase dat niet weet dan krijg je meetfouten.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Heb het ingesteld, nu wachten tot de boel weer aan het meten gaat en dan zien of de melding weg is.Eddie_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:47:
Stap 1 onderaan in dat scherm.
Zijn er nog andere mogelijke oorzaken?
Ik heb ook een niet Enphase accu, en ook 4 jaar geleden is dit systeem er door de installateur opgelegd, ook zonder dat ik er weet van had.Aeien schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:31:
@Lange_Slurf
Mooie video, thanks! En het lijkt in de video prachtig te werken, als je de Enphase batterij hebt en hun AI alles kan managen.
Maar, wat als ik géén enphase batterij wil? Dan:
als salderen er af is en de prijzen zitten in de "tussen zone" (bruto prijs negatief, netto prijs positief) wil je niet terugleveren en niet afnemen.
Dan kan je 1) productie reduceren, of 2) opslag afstemmen obv productie. Optie 2 is rendabeler, gezien je eindigt met een volle batterij.
Pas wanneer je batterij vol is, zul je 1) uitvoeren, en komt de metered pas van pas, toch?
Dus afhankelijk van je batterij capaciteit en max kW productie, doet voegt die metered weinig toe.
Bruto én netto negatieve prijs = uitschakelen, maar dat kan zelfs met een standard versie
Mss ben ik te zeikerig, maar weet niet of Enphase AI mij precies brengt wat ik zou willen (hoe goed leert de AI hoeveel stroom hij 's nachts mag verkopen, zodat ik sluipverbruik en de ochtend nog heb, voordat hij in de zomer weer helemaal vol mag? Weet de AI wat de zonvoorspelling is voor de volgende dag? etc.). Met HA kan ik het in principe helemaal zelf instellen, hoewel de vraag natuurlijk is of me dat daadwerkelijk lukt, als hobbyist.
Wil niet omdat ik toevallig 4j geleden zonder enige kennis voor Enphase heb gekozen, weer duizenden euro's uitgeven aan hun batterij zonder dat ik er echt voor kies
Uiteindelijk heb ik zelf nog een systeem gelegd op het dak van de schuur, dat was allemaal geen rocket science. Maar achteraf had ik, als ik nu een vergelijk zie met andere systemen, liever voor SolarEdge gegaan, zij lijken veel klantvriendelijker en intuïtiever om te gaan met de behoeftes van hun consumenten.
Herkenbaar! Weet je of/hoe een 3rd party accu meegenomen kan worden in de enphase AI, zoal in de video voorspeld?Lange_Slurf schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:07:
[...]
Heb het ingesteld, nu wachten tot de boel weer aan het meten gaat en dan zien of de melding weg is.
Zijn er nog andere mogelijke oorzaken?
[...]
Ik heb ook een niet Enphase accu, en ook 4 jaar geleden is dit systeem er door de installateur opgelegd, ook zonder dat ik er weet van had.
Uiteindelijk heb ik zelf nog een systeem gelegd op het dak van de schuur, dat was allemaal geen rocket science. Maar achteraf had ik, als ik nu een vergelijk zie met andere systemen, liever voor SolarEdge gegaan, zij lijken veel klantvriendelijker en intuïtiever om te gaan met de behoeftes van hun consumenten.
Nee, ik heb het voor nu nog niet helemaal goed draaien vwb de ct spoelen. Als ik het goed heb dan duurt het 24 uur voordat mijn error opgelost moet zijn. Dan weet ik pas of mijn Zendure een beetje geaccepteerd wordt door Enphase.Aeien schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:08:
[...]
Herkenbaar! Weet je of/hoe een 3rd party accu meegenomen kan worden in de enphase AI, zoal in de video voorspeld?
Productie en consumptie is vrijwel gelijk, dat klopt niet lijkt mij. Waarschijnlijk zit er 1 of meerdere spoelen verkeerdom?
[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 08-05-2026 22:23 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Sorry, dan heb ik het verkeerd gezegd/uitgelegd.Pazo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:22:
@Lange_Slurf
Productie en consumptie is vrijwel gelijk, dat klopt niet lijkt mij. Waarschijnlijk zit er 1 of meerdere spoelen verkeerdom?
De waardes die ik heb uit de live view van Enphase zijn gelijk aan de waardes die ik zie in bijv HASS of op de meter zelf. Zo kan ik zien of de spoelen werken zoals ze zouden moeten werken (denk ik)
En liever gaan voor Solaredge?!? Jij liever dan ik. Geen haar op mijn (kale) hoofd die daar aan denkt. Maar goed, laat ik daar geen epistel over gaan schrijven, ik heb daar mijn ervaringen al eens over gedeeld.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Dag georgk86,georgk86 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:59:
Hoi allemaal!
Ik wilde hier even laten weten dat "Groen laden" erg goed werkt bij ons. Het heeft even wat tijd/werk gekost, maar uiteindelijk werkt het helemaal goed.
(https://enphase.com/nl-be/ev-chargers-2/videos/real-time-groen-opladen)
De hele dag probeert het Enphase systeem de teruglevering naar 0 te krijgen door steeds meer/minder in de auto te pompen. Natuurlijk is er met weinig power relatief veel laadverlies in %, maar beter dan veel terugleveren.
Al met al, top systeem en doet precies zoals ik wil.
Daarbij, de zonnepanelen werden automatisch uitgezet bij de negatieve prijzen. Geweldig!
Zou je wat meer over je ervaring met groen laden kunnen vertellen?
Werkt het automatisch fase-schakelen, en hoe snel gaat dit,
Wat is het maximum vermogen waarmee wordt geladen,
Wordt het laadproces opnieuw gestart als de vorige dag de auto nog niet volgeladen is?
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3
5P flexphase lijkt logische keus, maar is volgens de Enphase website niet compatibel met mijn ME215 omvormers. Wat zijn mijn mogelijkheden/wat zouden jullie adviseren? Van installateur had ik begrepen dat het wel zou kunnen, maar dat dat de ME215 dan niet snel afgeschakeld konden worden. Maar ik begrijp niet helemaal wat dit dan voor gevolgen heeft.
Mijn systeem:
- 12x ME215 (Sunrise 260W)
- 2x IQ7X (Jinko 440W)
- Envoy metered s met CT klemmen (3 fase)
- Enphase Q-relais
Mijn wensen: in elk geval een thuisbatterij om eigen avond/nachtverbruik te kunnen afdekken (5P flex lijkt logisch) en mogelijk een system controller om igv grid-uitval eigen stroom te kunnen gebruiken. Mogelijk in de toekomst (over 1 tot 3 jaar?) een laadpaal met mogelijkheid voor bidirectioneel laden (waarschijnlijk dan ook Enphase).
Goed idee. Met de installer app kun je wat beter volgen wat er allemaal gebeurt tijdens bedrijf. Niet dat het heel veel zin heeft als je geen foutmeldingen hebt. Alleen je leert wel wat over het gedrag van je (/jou) pv-installatie.ThAZiP schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:25:
Wellicht kan iemand mij hier helpen met het volgende...
Dit komt weer omdat ik voornemens ben mijn bestaande PV uit te breiden met 9 extra panelen die ik zelf ga plaatsen de komende weken.
Het is normaal regelgedrag van je installatie. Zeker als je geen foutmeldingen hebt. Een pv-installatie past zich continue aan aan de licht omstandigheden van zon en het samenspel met wolken en zelfs omgevingstemperatuur of paneeltemperatuur. Nee het kan geen kwaad. Het is bedoeld om op deze wijze te werken.Dit zegt me dus dat het oscilleren niet komt door iets wat om de haverklap staat te verbruiken, maar het echt uit de productie komt.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Is het kwalijk?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Een micro converter zich stelt zo goed mogelijk in om zoveel mogelijk energie terug te leveren dat van het paneel afkomt. Dat heet MPPT, maximum powerpoint tracking. Dat is een balans regeling of situatie, het licht dat op een paneel valt varieert continu. De converter achter het paneel dient continu ervoor te zorgen dat er zoveel stroom (niet te veel niet te weinig) loopt of beter af genomen wordt van het paneel, dat de regeling in het dan geldende maximum powerpoint blijft.
Er is veel uitleg te vinden links en rechts over het geen dat MPPT tracking heet. Echt super zijn ze over het algemeen niet . Het is meestal een software matige regeling of algoritme in de omvormer van het paneel of de panelen (bij een string). Het kan ook met analoge elektronica of hardware matig met een FPGA.
:strip_exif()/f/image/po81aqjMlwYexnnW2DUqu1ai.jpg?f=fotoalbum_large)
het het zwarte puntje in het gele cirkeltje is het maximum powerpoint in de situatie, net voordat het vermogen [W] in elkaar zakt. De converter kan eigenlijk alleen bepalen hoeveel stroom er van het paneel afgenomen wordt. Dat hoort niet te veel en niet te weinig te zijn om het afgenomen vermogen maximaal te houden. Het PV paneel bepaald de daarbij horende in/uitgangsspanning. Dat heet dan maximum power point tracking.
Je krijgt onderstaand plaatje als je dat voor 1 enkele pv-cel bepaalt bij verschillende licht intensiteiten.
Wikipedia: Maximum power point trackingOf perturb and observe gebruikt wordt als mppt algoritme of Incremental conductance. Ik weet t niet.
T lijkt P&O te zijn. Dan wordt er een klein ruis signaal op de paneel stroom gezet. Zodat de uit de spanningsresponsie v h paneel gecontroleerd kan worden of t mppt punt is bereikt. Het is een 25 jaar oude techniek. De wat oudere converters M215 hebben de volgende spec.:
- [Static MPPT Efficiency (Weighted): ~99.6% – 99.8%
weighted, ref EN 50530- Definition: Measures how well the inverter keeps the PV module at the peak power point during stable sunlight conditions. A high static efficiency (close to 100%) ensures the microinverter rarely drifts from the optimum power point.
- [Dynamic MPPT Efficiency (Fast Irradiation Changes): ~99.3%
[ Voor 33% gewijzigd door asjemenou74 op 10-05-2026 18:42 ]
Ik heb 12 panelen met ME250 en nog een standaard gateway. Ik had dezelfde vraag als jij en mijn installateur gaf hetzelfde antwoord als jouw installateur. Eind mei worden hier 2 5P flex batterijen i.c.m. een system controller geplaatst. Volgens de installateur zouden met de ME250 de panelen niet uitgeschakeld kunnen worden als de prijzen negatief zijn en de batterij al volledig gevuld. En ook kunnen de panelen niet starten met stroom leveren bij een off-grid situatie waarbij de batterijen volledig leeg zijn.DC_Vincent schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:03:
Advies gevraagd over mijn specifieke situatie: ik wil graag een thuisbatterij toevoegen aan mijn systeem. Maar mijn systeem bestaat uit zowel ME215 als IQ7X omvormers.
5P flexphase lijkt logische keus, maar is volgens de Enphase website niet compatibel met mijn ME215 omvormers. Wat zijn mijn mogelijkheden/wat zouden jullie adviseren? Van installateur had ik begrepen dat het wel zou kunnen, maar dat dat de ME215 dan niet snel afgeschakeld konden worden. Maar ik begrijp niet helemaal wat dit dan voor gevolgen heeft.
Mijn systeem:2025: productie 3,5 MWh / verbruik 2,5 MWh
- 12x ME215 (Sunrise 260W)
- 2x IQ7X (Jinko 440W)
- Envoy metered s met CT klemmen (3 fase)
- Enphase Q-relais
Mijn wensen: in elk geval een thuisbatterij om eigen avond/nachtverbruik te kunnen afdekken (5P flex lijkt logisch) en mogelijk een system controller om igv grid-uitval eigen stroom te kunnen gebruiken. Mogelijk in de toekomst (over 1 tot 3 jaar?) een laadpaal met mogelijkheid voor bidirectioneel laden (waarschijnlijk dan ook Enphase).
En jezelf dan nu de vraag stellen wat als dit scenario van toepassing is in een off-grid situatie.... Waar gaat de stroom van je panelen heen als deze op 100% liggen te produceren en je batterijen zitten al vol?Skippie42 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:53:
Eind mei worden hier 2 5P flex batterijen i.c.m. een system controller geplaatst. Volgens de installateur zouden met de ME250 de panelen niet uitgeschakeld kunnen worden als de prijzen negatief zijn en de batterij al volledig gevuld.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Installateur moet een veilige installatie opleveren. Als de system controller de panelen niet kan uitschakelen moet de off-grid modus uitgeschakeld worden.sandergar schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:15:
[...]
En jezelf dan nu de vraag stellen wat als dit scenario van toepassing is in een off-grid situatie.... Waar gaat de stroom van je panelen heen als deze op 100% liggen te produceren en je batterijen zitten al vol?
En wat biedt de SC3 dan meer dan de huidige installatie? Puur omdat het leuk is om een grote kast aan je muur te hebben hangen?m.eddy schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:34:
[...]
Installateur moet een veilige installatie opleveren. Als de system controller de panelen niet kan uitschakelen moet de off-grid modus uitgeschakeld worden.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Dat is een heel andere discussie. Case was dat deze componenten geplaatst gaan worden. Dan mag je toch aannemen dat installateur en klant over zaken hebben nagedacht.sandergar schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:37:
[...]
En wat biedt de SC3 dan meer dan de huidige installatie? Puur omdat het leuk is om een grote kast aan je muur te hebben hangen?
wellicht loopt de spanning in zo’n geval gewoon op en schakelen de M omvormers zelf af bij 253 volt.
Dat is dus inderdaad ook een deel van mijn vraag. Hoe werkt dit in praktijk en vooral is het veilig. Als ik een keer wat moet betalen voor ongeplande teruglevering kan ik daar meeleven. Maar wat gebeurt er in geval van off grid? Of is het in mijn geval dan beter de offgrid te laten zitten en alleen een 5p flex te plaatsen. Maar ook die is volgens de Enphase website niet compatibel met me215s. Dus wat is dan daar het issue?sandergar schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:15:
[...]
En jezelf dan nu de vraag stellen wat als dit scenario van toepassing is in een off-grid situatie.... Waar gaat de stroom van je panelen heen als deze op 100% liggen te produceren en je batterijen zitten al vol?
Of is er een derde optie waarbij ik de me215s vervang door nieuwe omvormers? Maar dat lijkt me ook een kostbare oplossing, als dat al kan. En zonde van nog prima werkende omvormers.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Ik heb destijds bij het uitbreiden van mijn panelen de bestaande laten voorzien van Enphase iq7's. Was qua kosten best te overzien, maar goed bij mij moesten ze toch al het dak op.
Kost iets, maar ik denk dat je een kosten/bate analyse moet maken. Hoe oud zijn de huidige omvormers? Hoeveel gaat het per jaar opbrengen door slim te sturen, zeker vanaf 2027? Wat heb je aan een controller en backup als je deels mank bent door die andere omvormers? Als je straks (of nu al) een EV wil laden met zonneenergie, werkt dat dan wel met die huidige omvormers? En zo zijn er nog wel een aantal variabelen. Begin met een eenvoudige T, voors en tegens.
In het geval dat de off-grid omgeving door een SC3 gecreëerd wordt toch @Eddie_ ?. Met een off-grid systeem niet-zijnde Enphase welke een eilandnet opzet met standaard frequency shifting dan weet de M-serie niet beter dan dat er een grid aanwezig is en zal gewoon blijven produceren. Als je geen IQ-micro's hebt en je je goed werkende omvormers niet wilt vervangen dan beter kijken naar concurrerende off-grid oplossingen. De SC3 is voor IQ installaties.Eddie_ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:56:
In een off grid situatie zullen de M serie micro omvormers stoppen met produceren.
[ Voor 17% gewijzigd door sandergar op 09-05-2026 21:16 ]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Maar als ik dus geen sc neem maar wel een 5p flex Wat is daar dan het issue? Want ook 5p is niet compatible met me215. Als dat dan toch wordt geïnstalleerd, wat betekent dat dan? Als de batterij vol is en hij kan de me215s niet afschakelen dan kan er in dat geval gewoon teruggeleverd worden aan het net toch? Misschien niet altijd wenselijk, maar niet slechter dan mijn huidige situatie. Dus waarom zou dat dan niet compatible zijn?
Ik heb begrepen dat de frequency shifting van de system controller wel de ME215/250 kan uitschakelen alleen gebeurd dat minder verfijnd als bij IQ's. De IQ's kunnen min of meer traploos terugschakelen terwijl de ME converters meer een soort aan/uit hebben als de sc de frequentie gaat verhogen. Als er wel (sluimer)verbruik is in huis, dan zou je een situatie kunnen krijgen dat je een cyclische situatie krijgen dat de sc stopt met frequency shifting, de batterijen na een aantal minuten weer opstarten, de batterij weer gevuld raakt en de ME250's weer door frequency shifting worden uitgezet etc. Niet ideaal, maar het zou wel veilig moeten zijn.sandergar schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:15:
[...]
In het geval dat de off-grid omgeving door een SC3 gecreëerd wordt toch @Eddie_ ?. Met een off-grid systeem niet-zijnde Enphase welke een eilandnet opzet met standaard frequency shifting dan weet de M-serie niet beter dan dat er een grid aanwezig is en zal gewoon blijven produceren. Als je geen IQ-micro's hebt en je je goed werkende omvormers niet wilt vervangen dan beter kijken naar concurrerende off-grid oplossingen. De SC3 is voor IQ installaties.
De M215 en de M250 gaat niet samen metde 5P. Ik ben daar zelf vorige week ook tegen aangelopen. In de ITK loopt het ergens vast. Na contact metEnphase was de work-around ….systeem ernaast maken, oftewel een extra Gateway metered waar dan alleen de 5P op zit. Of een system controller met 5P. De M250 moetje dan instellen als pv van een derde. Met een M-serie in het systeem kun je het systeem ook niet via AI uitzetten bij negatieve prijzem. Kortom als dat belangrijk is, de M-serie isoleren of vervanen voor IQ7/IQ8.Skippie42 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:53:
[...]
Ik heb 12 panelen met ME250 en nog een standaard gateway. Ik had dezelfde vraag als jij en mijn installateur gaf hetzelfde antwoord als jouw installateur. Eind mei worden hier 2 5P flex batterijen i.c.m. een system controller geplaatst. Volgens de installateur zouden met de ME250 de panelen niet uitgeschakeld kunnen worden als de prijzen negatief zijn en de batterij al volledig gevuld. En ook kunnen de panelen niet starten met stroom leveren bij een off-grid situatie waarbij de batterijen volledig leeg zijn.
De huidige IQ Gateway Standard wordt natuurlijk gevoed door een L en N. Door de fasekoppelaar in de IQ Relay kan deze ook communiceren met de micro's op de andere fases. Nu mijn vraag: is het verplicht om de Metered ook 3 fase te voeden in een 3 fase setup? In de schema's zie ik het wel overal zo staan (tenzij het een 1 fase meterkast is). Uiteraard worden 3 CT's aangesloten op productie en 3 op consumptie, dus dat meten is sowieso geen probleem. Communicatie met de micro's kan gewoon over alle fases door de fasekoppelaar in de IQ Relay (zoals de Standard dat ook doet). Natuurlijk kan ik ff een 4 (of 5) aderige kabel naar de IQ Gateway trekken, maar aangezien alles behoorlijk vol zit, is dat wel even wat gepruts. (vandaar de vraag...).
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Niet verplicht. Jouw installatie, jouw keus. Wil je een werkende installatie dan gewoon de handleiding/instructie volgen. Aansluiten van de 3 fase is niet voor de communicatie maar voor de voltage meting.rogervdh schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:21:
Ruim 3 jaar geleden heb ik m'n Enphase systeem zelf geïnstalleerd (3 fase) en destijds heb ik de keuze gemaakt voor de IQ Gateway Standard. Achteraf toch wel spijt van, dus ik wil nu alsnog naar de Metered upgraden. Dat is verder niet heel erg spannend.
De huidige IQ Gateway Standard wordt natuurlijk gevoed door een L en N. Door de fasekoppelaar in de IQ Relay kan deze ook communiceren met de micro's op de andere fases. Nu mijn vraag: is het verplicht om de Metered ook 3 fase te voeden in een 3 fase setup? In de schema's zie ik het wel overal zo staan (tenzij het een 1 fase meterkast is). Uiteraard worden 3 CT's aangesloten op productie en 3 op consumptie, dus dat meten is sowieso geen probleem. Communicatie met de micro's kan gewoon over alle fases door de fasekoppelaar in de IQ Relay (zoals de Standard dat ook doet). Natuurlijk kan ik ff een 4 (of 5) aderige kabel naar de IQ Gateway trekken, maar aangezien alles behoorlijk vol zit, is dat wel even wat gepruts. (vandaar de vraag...).
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Helder, gaan we toch maar even een andere kabel trekken. IQ Gateway heeft het natuurlijk ook nodig om te bepalen op welke fase een micro zit, realiseer ik me net. De Standard kan dat sowieso niet.sandergar schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:58:
[...]
Niet verplicht. Jouw installatie, jouw keus. Wil je een werkende installatie dan gewoon de handleiding/instructie volgen. Aansluiten van de 3 fase is niet voor de communicatie maar voor de voltage meting.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Dat is het punt wat ik probeer te maken. Gekoppeld aan het net hoeven we ons nergens druk over te maken. We zijn ontzorgd en het net vangt onze pieken wel op. Kies je voor een SC3 dan kies je voor een mogelijk off-grid kunnen gaan. Dan valt het net weg. Dan moet je installatie daar wel mee kunnen omgaan. Weet je nog mijn posts over testen met relais en Shelly's? In geval van producerende PV's heb ik mechanisme's onderzocht om de PV te kunnen onderbreken. De relais heb ik nu niet actief staan. Ik vertrouw op de modbus koppeling tussen mijn EMS en Enphase en dat mijn EMS met limiteren van de Enphase productie de PV onder controle kan houden in geval van off-grid. Mocht er een off-grid situatie ontstaan en de modbus koppeling blijkt toch afdoende dan heb ik de relais zo weer actief. Kiezen voor een off-grid installatie is meer dan alleen een SC3 laten ophangen.Eddie_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:12:
@sandergar Ik begin nu eigenlijk te twijfelen of ze überhaupt wel uit zullen gaan in een offgrid situatie, bij een SC.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Wat is ITK?WillemP22 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:20:
[...]
De M215 en de M250 gaat niet samen metde 5P. Ik ben daar zelf vorige week ook tegen aangelopen. In de ITK loopt het ergens vast. Na contact metEnphase was de work-around ….systeem ernaast maken, oftewel een extra Gateway metered waar dan alleen de 5P op zit. Of een system controller met 5P. De M250 moetje dan instellen als pv van een derde. Met een M-serie in het systeem kun je het systeem ook niet via AI uitzetten bij negatieve prijzem. Kortom als dat belangrijk is, de M-serie isoleren of vervanen voor IQ7/IQ8.
En alleen een 5p kan dus niet maar icm een sc kan het wel? Alleen heb ik dan niet de offgrid functie wat eigenlijk het doel van de sc is? En ai optimalisatie gaat sowieso niet in mijn geval (me215 en iq7x omvormers). Of dus de 5p met een extra gateway.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Interessant...Doet doe gewone 5P dan ook mee met stroom leveren (en laden) in een off grid situatie op die ene fase?Eddie_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:04:
Ik heb ook één gewone 5P op een eigen Metered draaien en dan nog drie 5P flexphase op mijn eerste metered. Dit omdat de gewone 5P en de flexphase variant nog niet samen kunnen op één metered.
[ Voor 17% gewijzigd door dccm op 10-05-2026 09:59 ]
#MeToo en dat heb ik vorig jaar dus ook uitgebreid getest. Eerst puur met Enphase zelf. Nu drie Enphase opties beschikbaar : via Home Assistant (voor zolang de integratie het blijft doen door de nukken van Enphase), via het relais blok (als Enphase bij een update dit niet weer onbeschikbaar maakt) en anders direct de fasen met een relais onderbreken. Daarna via mijn EMS getest. In de instellingen van mijn EMS kan ik aangeven of de PV gelimiteerd mag worden. Ook dit is getest en werkte.Eddie_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:05:
@sandergar Ik weet dat nog wel. In jouw geval zou ik toch wel zeker willen weten of de modbus sturing goed gaat en de micro's geknepen/uit gaan op het moment dat dat nodig zou zijn.
Mijn opties zijn dus bekend, getest en beschikbaar. In geval van nood weet ik wat ik moet monitoren en heb ik alternatieven klaar staan.
De meest zekere optie : gewoon de installatie automaat omzetten 🤪
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Dat klinkt goed, dank! Mijn me215s en iq7x-en zitten op dezelfde string voor zover ik weet (1 kabel naar meterkast). Dus die worden dan als geheel als “derden” aangemerkt? Dus dan mis ik alleen ai-optimalisatie maar kan ik wel gewoon mijn eigen opwek maximaal gebruiken. En 5p kan ook gewoon 5p flex zijn toch?Coffeeroam schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:12:
Volgens mij kan @DC_Vincent wel gewoon een SC3 nemen en ook off grid gaan met 5P batterijen. Hij moet gewoon zijn ME215 omvormers aansluiten als "PV string van derden" via het auxiliary contact I01 Dan zal in de off grid situatie deze "string" afschakelen als 5P's 90% vol zitten en weer aanzetten als de 5P's terug zijn bij 70%. Dat voorkomt dan gelijk ook snelle oscillaties. Volstrekt veilig en je zult dus gewoon off grid kunnen gaan. Je hebt zelfs de off-grid "solar start" bij volstrekt lege 5P's doen omdat je nog 2 panelen hebt met iQ7.
1e gaat op afbeelding 2 naar de rechtse. 2e (poort 4) gaat op afbeelding 2 naar de linkse:

Afbeelding 2:

Bruin draad rechts komt rechtstreeks vanaf de zonnepanelen en de zwarte rechts is volgens mij de hoofd aansluiting.
Alvast bedankt
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
O, ik ging er even vanuit dat de iQ7 een eigen stroomkabel hebben. Die zou je dan apart op de PV aansluiting hebben zodat de Gateway die 2 in ieder geval wel ziet.DC_Vincent schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:52:
[...]
Dat klinkt goed, dank! Mijn me215s en iq7x-en zitten op dezelfde string voor zover ik weet (1 kabel naar meterkast). Dus die worden dan als geheel als “derden” aangemerkt? Dus dan mis ik alleen ai-optimalisatie maar kan ik wel gewoon mijn eigen opwek maximaal gebruiken. En 5p kan ook gewoon 5p flex zijn toch?
Ja het is dan wel zo dat als je de ME215 als "string van derden" aansluit dat ze dan niet door de gateway worden gezien en dus ook niet met de AI kunnen worden bestuurd. Ze staan dan altijd 100% aan, zelfs bij netuitval. Aangezien het een meerderheid van je panelen is is het wel jammer van de afwezigheid van aansturing van deze set. Misschien kun je nog aparte besturing maken voor die ME215, zodat ze bijvoorbeeld ook wel uitgaan bij negatieve prijzen.
Ja 5P flex in plaats van 5P, dat is zeker te prefereren aangezien je al 3-fase aansluiting hebt.
Wat wel jammer is, is dat je al een gateway metered hebt met alle CT-klemmen. Als je een System Controller koopt, dan zit er een volledig gewirede gateway in. Dan houdt je dus je oude gateway metered over. Je zou kunnen overwegen deze nog te gebruiken om die ME215s aan te koppelen. Dan heb je een site met twee gateways. Dat geeft dan wel meer besturingsmogelijkheden, maar of je ME215s dan je batterijen voeden dat weet ik niet. Waarschijnlijk dan alleen als je on grid bent, omdat de primaire gateway (die in de SC3 zit) het microgrid vormt en de andere gateway niet. Dus dat wil je waarschijnlijk ook niet. Laat je goed adviseren wat de voor- en nadelen zijn - je kunt ook een ontwerp aan Enphase voorleggen.
Vaker gequote installatie video is volgens mij stellig: 3 fase installatie moet 3 fasig aangesloten worden voor goede waardes.rogervdh schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:21:
Ruim 3 jaar geleden heb ik m'n Enphase systeem zelf geïnstalleerd (3 fase) en destijds heb ik de keuze gemaakt voor de IQ Gateway Standard. Achteraf toch wel spijt van, dus ik wil nu alsnog naar de Metered upgraden. Dat is verder niet heel erg spannend.
De huidige IQ Gateway Standard wordt natuurlijk gevoed door een L en N. Door de fasekoppelaar in de IQ Relay kan deze ook communiceren met de micro's op de andere fases. Nu mijn vraag: is het verplicht om de Metered ook 3 fase te voeden in een 3 fase setup? In de schema's zie ik het wel overal zo staan (tenzij het een 1 fase meterkast is). Uiteraard worden 3 CT's aangesloten op productie en 3 op consumptie, dus dat meten is sowieso geen probleem. Communicatie met de micro's kan gewoon over alle fases door de fasekoppelaar in de IQ Relay (zoals de Standard dat ook doet). Natuurlijk kan ik ff een 4 (of 5) aderige kabel naar de IQ Gateway trekken, maar aangezien alles behoorlijk vol zit, is dat wel even wat gepruts. (vandaar de vraag...).
Ik heb momenteel een Enphase thuisbatterij van 15 kWh draaien en ben aan het kijken naar uitbreiding met een Hxypower systeem van ongeveer 26 kWh.
De reden waarom ik naar Hxypower kijk, is omdat dit systeem ook een echte back-up / EPS-modus ondersteunt bij stroomuitval, iets wat ik graag wil gebruiken voor thuis.
Mijn bedoeling is dus:
- Enphase blijven gebruiken voor huidige opslag/solar setup
- Hxypower toevoegen als tweede zelfstandig batterijsysteem
- voornamelijk voor eigen verbruik, load shifting en back-upfunctionaliteit
- heeft iemand ervaring met Enphase + Hxypower naast elkaar?
- werkt dit stabiel binnen dezelfde woninginstallatie?
- problemen met load balancing of teruglevering?
- hoe reageren dynamische energiecontracten hierop?
- ervaringen met Home Assistant / EMS integratie?
- zaken waar ik op moet letten qua netbeheerder of installateur?
Ik heb een Envoy-S-Standard, ik heb inmiddels een installateursacount aangemaakt en mijn site gekoppeld aan mijn installateur saccount om vervolgens binnen HomeAssistant aan te melden met mijn installateurs account en ik heb de switch.production nu zichtbaar en werkt.
Is er nog een manier om mijn "persoonlijke" account meer rechten te geven, zodat ik de oorspronkelijke installateur weer de rechten kan geven die hij oorspronkelijk had? Of is dat niet mogelijk?
Give 2 Get
Nee, daar is juist het installeursaccount voor.Runescom schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:32:
Is er nog een manier om mijn "persoonlijke" account meer rechten te geven, zodat ik de oorspronkelijke installateur weer de rechten kan geven die hij oorspronkelijk had? Of is dat niet mogelijk?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Ik zie nergens de optie om mijn account toevoegen onder de installateur accountRunescom schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:32:
Middag!
Ik heb een Envoy-S-Standard, ik heb inmiddels een installateursacount aangemaakt en mijn site gekoppeld aan mijn installateur saccount om vervolgens binnen HomeAssistant aan te melden met mijn installateurs account en ik heb de switch.production nu zichtbaar en werkt.
Is er nog een manier om mijn "persoonlijke" account meer rechten te geven, zodat ik de oorspronkelijke installateur weer de rechten kan geven die hij oorspronkelijk had? Of is dat niet mogelijk?
Hoe heb je dat gedaan?
Thanks, alleen ik wil ze net door Enphase laten activeren en ze zeggen dat het niet klopt.Eddie_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:57:
Die zijn goed aangesloten.
Dit zeggen ze:
So, the CT installation is not correct. These are supposed to be installed on the consumption lines but it appears they are installed on two different types of wires.
Zit ik fout of hun?
Ik weet niet of het uitmaakt, maar de diameter van de productie en consumptie zijn verschillend als ik naar je foto kijk, als ze daar op doelen. Geen idee of dat invloed zou kunnen hebben op de meetwaarden, @Eddie_ ?Dennis_86 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:29:
[...]
Thanks, alleen ik wil ze net door Enphase laten activeren en ze zeggen dat het niet klopt.
Dit zeggen ze:
So, the CT installation is not correct. These are supposed to be installed on the consumption lines but it appears they are installed on two different types of wires.
Zit ik fout of hun?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Zit goed behoudens dat de spoel van de opwekking de pijl andersom moet wijzen naar de meterkast toe en niet ervan af, maar dat kun je instellen in de installer toolkit of enphase ook van afstand.Dennis_86 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:29:
[...]
Thanks, alleen ik wil ze net door Enphase laten activeren en ze zeggen dat het niet klopt.
Dit zeggen ze:
So, the CT installation is not correct. These are supposed to be installed on the consumption lines but it appears they are installed on two different types of wires.
Zit ik fout of hun?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
@martijn v o Die CT zit wel goed hoor. Deze zit op de PV kabel richting IQ Relais.
@Dennis_86 Heb je zelf een installer/dhz account? Dan gewoon activeren!
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Gewoon op dezelfde manier zoals je het zou doen als je geen SC zou hebben. Hierbij er van uit gaand dat je je gehele groepenkast in de backup hebt zitten.Currry schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:54:
Ik heb de SC3 in de garage laten hangen bij de accus. In de meterkast is het vrij eenvoudig om een stopcontact bij te bouwen. Is hier een standaard methode voor bij de SC3? Wil er graag eentje naast monteren.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Wilde het zo lang mogelijk uitstellen want als er dan iets aan de hand is moet ik zelf het contact doen met Enphase ipv Hoppenbrouwers, maar als die moeilijk doen dan ga ik er wel even voor zitten. Zag dat het namelijk redelijk wat werk was om het systeem er dan goed in te krijgen.Eddie_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:18:
Nee, de dikte van de bekabeling maakt niet uit voor de metingen.
@martijn v o Die CT zit wel goed hoor. Deze zit op de PV kabel richting IQ Relais.
@Dennis_86 Heb je zelf een installer/dhz account? Dan gewoon activeren!
Morgen even contact opnemen met de installateur en dan hopelijk is het geregeld. Ik zal jullie op de hoogte houden
Okay, helder! Ik heb de Ha koppeling van Vincent, echter als ik de power production uitzet zie ik dat in de event log van het installateursaccount echter blijven mijn panelen produceren. Hoe lang duurt dit gemiddeld of moet hier nog iets voor ingeschakeld worden aanvullend? Ik heb een Envoy-s-StandardWalkingshadown schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:25:
[...]
Ik zie nergens de optie om mijn account toevoegen onder de installateur account
Hoe heb je dat gedaan?
Give 2 Get
Volgens mij duurt het met een Standard wel 30-45 minuten heb ik hier al eerder voorbij zien komen.Runescom schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:51:
[...]
Okay, helder! Ik heb de Ha koppeling van Vincent, echter als ik de power production uitzet zie ik dat in de event log van het installateursaccount echter blijven mijn panelen produceren. Hoe lang duurt dit gemiddeld of moet hier nog iets voor ingeschakeld worden aanvullend? Ik heb een Envoy-s-Standard
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Ligt niet zozeer aan de Standard; ik heb de Metered (zonder CT klemmen) en daar duurt het ook zo lang. Het is volgens mij meer dat installaties met CT klemmen wel toegang hebben tot de "AI-modus" en dus deze "Disable power production" simpelweg niet nodig hebben.Pazo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:36:
[...]
Volgens mij duurt het met een Standard wel 30-45 minuten heb ik hier al eerder voorbij zien komen.
De "Power production limiting" is geloof ik wel sneller en ook beschikbaar voor mensen zonder CT-klemmen. Ik ben ook nog aan het kijken of ik deze optie in m'n scriptje gehacked krijg, zodat ik die "AI-modus" via Homey kan simuleren -- of in ieder geval de productie sneller naar 0 kan brengen zodra de tarieven negatief worden.
[ Voor 5% gewijzigd door BramT op 11-05-2026 10:05 ]
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Want zoals gezegd, bij mij gaan ze binnen 30 seconden uit (en weer aan). Geen AI modus, gewoon een automatisering vanuit Home Assistant (Metered met CT spoelen).
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Onwijs bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting. Het lijkt inderdaad allemaal zo te horen.asjemenou74 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:18:
[...]
Goed idee. Met de installer app kun je wat beter volgen wat er allemaal gebeurt tijdens bedrijf. Niet dat het heel veel zin heeft als je geen foutmeldingen hebt. Alleen je leert wel wat over het gedrag van je (/jou) pv-installatie.
[...]
Het is normaal regelgedrag van je installatie. Zeker als je geen foutmeldingen hebt. Een pv-installatie past zich continue aan aan de licht omstandigheden van zon en het samenspel met wolken en zelfs omgevingstemperatuur of paneeltemperatuur. Nee het kan geen kwaad. Het is bedoeld om op deze wijze te werken.
Een micro converter zich stelt zo goed mogelijk in om zoveel mogelijk energie terug te leveren dat van het paneel afkomt. Dat heet MPPT, maximum powerpoint tracking. Dat is een balans regeling of situatie, het licht dat op een paneel valt varieert continu. De converter achter het paneel dient continu ervoor te zorgen dat er zoveel stroom (niet te veel niet te weinig) loopt of beter af genomen wordt van het paneel, dat de regeling in het dan geldende maximum powerpoint blijft.
Er is veel uitleg te vinden links en rechts over het geen dat MPPT tracking heet. Echt super zijn ze over het algemeen niet . Het is meestal een software matige regeling of algoritme in de omvormer van het paneel of de panelen (bij een string). Het kan ook met analoge elektronica of hardware matig met een FPGA.[Afbeelding]
het het zwarte puntje in het gele cirkeltje is het maximum powerpoint in de situatie, net voordat het vermogen [W] in elkaar zakt. De converter kan eigenlijk alleen bepalen hoeveel stroom er van het paneel afgenomen wordt. Dat hoort niet te veel en niet te weinig te zijn om het afgenomen vermogen maximaal te houden. Het PV paneel bepaald de daarbij horende in/uitgangsspanning. Dat heet dan maximum power point tracking.[Afbeelding]https://www.inverter.com/what-is-mppt-feature-in-solar-inverters
Je krijgt onderstaand plaatje als je dat voor 1 enkele pv-cel bepaalt bij verschillende licht intensiteiten.[Afbeelding]Wikipedia: Maximum power point tracking
Of perturb and observe gebruikt wordt als mppt algoritme of Incremental conductance. Ik weet t niet.
T lijkt P&O te zijn. Dan wordt er een klein ruis signaal op de paneel stroom gezet. Zodat de uit de spanningsresponsie v h paneel gecontroleerd kan worden of t mppt punt is bereikt. Het is een 25 jaar oude techniek. De wat oudere converters M215 hebben de volgende spec.:Bij jou lijkt de mppt tracker de veranderingen niet goed bij de kunnen benen; op 1 of andere manier. Daardoor zie je oscilaties in de power.
- [Static MPPT Efficiency (Weighted): ~99.6% – 99.8%
weighted, ref EN 50530
- Definition: Measures how well the inverter keeps the PV module at the peak power point during stable sunlight conditions. A high static efficiency (close to 100%) ensures the microinverter rarely drifts from the optimum power point.
- [Dynamic MPPT Efficiency (Fast Irradiation Changes): ~99.3%
Inmiddels heb ik gisteren mijn uitbreiding voor de eerste zes panelen afgerond en in gebruik genomen. Wel weer een funky twitch in het Enphase systeem; omdat ik de nieuwe inverters natuurlijk moest zoeken en koppelen aan een nieuwe array (wat prima ging overigens), werd ik vanmorgen wakker met 5 unassigned extra inverters...
Na contact met Enphase en het checken van de serienummers blijkt dat deze inverters van mijn buren zijn die twee huizen verder een PV installatie met Enphase infrastructuur hebben. Hij zou deze inverters nu handmatig gaan verwijderen maar het blijft vreemd... Cross domain traffic. Het is inmiddels een uur geleden, maar ze staan er nog steeds in. Als het vanmiddag nog niet gedaan is, lazer ik ze er zelf uit in mijn installer portal of bel ik nog even met de NL helpdesk.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Die zitten er gewoon...Eddie_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:16:
@ThAZiP Kwestie van ferrietringen plaatsen. Met deze ringen had je dit issue niet gehad namelijk.
[ Voor 44% gewijzigd door ThAZiP op 11-05-2026 11:28 ]
Goeie tip! Dat ontbrak bij mij ook nog waardoor ik steeds foutmeldingen kreeg. Het kostte me een hoop zoekwerk om uit te vissen wat je bedoelde met "stap 1" maar ik vond gelukkig dat je dat je dat al eens had laten zien in: Eddie_ in "Het grote Enphase topic - deel 2"Eddie_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:47:
Stap 1 onderaan in dat scherm.
Ik vind het eigenlijk wel een dingetje voor de startpost van dit topic.
De installateur kwam overigens niet verder dan dat ik de meldingen maar moest negeren
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Yes, dit is de automaat die in de PV kast zit. Het is sowieso ergens vreemd want de buren van twee huizen verder hebben hun installatie al langer liggen dan ik. ~4 of 5 jaar. De afgelopen jaren heeft het ook nooit een issue opgeleverd. In de installatie zelf is niets veranderd, los van dat ik net 6 panelen + micro's heb toevoegd en daarna de gateway verzocht heb te scannen op nieuwe micro's. Na het zoeken gisterenavond had ik mijn werkelijk geplaatste 6 nieuwe micro's binnen een uur up en running op de nieuwe firmware. Vanmorgen vond ik deze ineens in mijn systeem...Eddie_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:36:
@ThAZiP Dat maakt het dan wel heel bijzonder, had ik niet verwacht. Klopt het dat zowel je IQ relais als je standaard Gateway gevoed worden door diezelfde automaat?
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Weet ik niet uit mijn hoofd, dat zou ik moeten nakijken maar ik geloof dat ze enkel om de fasedraden zitten.Eddie_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:13:
De ferrietringen zijn geplaatst zoals ik ze ook zou plaatsen. Alhoewel ik ook de Nul zou voorzien van een ferrietring. Kan zijn dat die wel is geplaatst is maar niet op de foto zichtbaar is.
Nou, ik heb wel alle CT-klemmen maar ik heb, en gebruik ook, gewoon de "Disable power production" knop. Het is niet zo dat ik die simpelweg niet nodig heb.BramT schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:03:
[...]
Ligt niet zozeer aan de Standard; ik heb de Metered (zonder CT klemmen) en daar duurt het ook zo lang. Het is volgens mij meer dat installaties met CT klemmen wel toegang hebben tot de "AI-modus" en dus deze "Disable power production" simpelweg niet nodig hebben.
De "Power production limiting" is geloof ik wel sneller en ook beschikbaar voor mensen zonder CT-klemmen. Ik ben ook nog aan het kijken of ik deze optie in m'n scriptje gehacked krijg, zodat ik die "AI-modus" via Homey kan simuleren -- of in ieder geval de productie sneller naar 0 kan brengen zodra de tarieven negatief worden.
[Afbeelding]
Ik zou graag de zonnepanelen af willen schakelen bij negatieve elektriciteit prijzen. Ik heb al het een en ander gezocht op het internet en wil even controleren of ik het bij het juiste eind heb. Als ik het goed begrijp heb ik nu geen toegang tot die optie via Enphase zelf omdat ik daar niet de juiste gateway voor heb en geen CT spoelen?
Is het wel een mogelijkheid om via Home Assistent zoiets werkend te krijgen? Daar heb ik nog geen verstand van, maar dat kan ik dan wel leren.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Ik denk tijd voor een aanvulling op superlijst van @Pazo ....FAQ nummer next.Eddie_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:39:
@Polonium210 Niets ten nadele van jou maar dit is de meest gestelde vraag in de afgelopen 10 pagina's. Even zoeken/teruglezen en je hebt je antwoord.
Wie weet waar dit zit? Zelfs ChatGPT zit maar wat te gissen...
Of...bedenk ik me nu. Kan dit alleen als home-owner en niet als Installateur.
Ik snap je antwoord, zie het inderdaad veel voorbij komen, terecht punt. Had al een paar pagina's doorgelezen, maar veel termen zijn nog nieuw voor me. Ik ben inmiddels wel tot de conclusie door nog wat meer hier te lezen dat het met mijn Standard Gateway inderdaad niet gaat lukken.Eddie_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:39:
@Polonium210 Niets ten nadele van jou maar dit is de meest gestelde vraag in de afgelopen 10 pagina's. Even zoeken/teruglezen en je hebt je antwoord.
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Klopt, maar deze stuur je via HA toch aan? (Als je daar Production op disabled zet) zal die optie binnen Enphase op enabled komen verwacht ik? Het werkte inderdaad toch bij mij, ik heb een automation ingesteld dat als het tarief -0,12 cent wordt dan wordt de solar gestopt. Met -0,11 weer enabled.BramT schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:03:
[...]
Ligt niet zozeer aan de Standard; ik heb de Metered (zonder CT klemmen) en daar duurt het ook zo lang. Het is volgens mij meer dat installaties met CT klemmen wel toegang hebben tot de "AI-modus" en dus deze "Disable power production" simpelweg niet nodig hebben.
De "Power production limiting" is geloof ik wel sneller en ook beschikbaar voor mensen zonder CT-klemmen. Ik ben ook nog aan het kijken of ik deze optie in m'n scriptje gehacked krijg, zodat ik die "AI-modus" via Homey kan simuleren -- of in ieder geval de productie sneller naar 0 kan brengen zodra de tarieven negatief worden.
[Afbeelding]
Volgens mij ben ik dan aardig compleet, ik haal de prijzen van Zonneplan op.
Give 2 Get
Alleen een Shelly? Slecht plan.dannyll schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:24:
Ik ga er waarschijnlijk maar gewoon een Shelly tussen zetten om af te schakelen.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Nou ja, FAQ 14, 20 en 21 om mee te starten.WillemP22 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:49:
[...]
Ik denk tijd voor een aanvulling op superlijst van @Pazo ....FAQ nummer next.
En het nieuwe deel waar ik mee bezig ben: Pazo in "Het grote Enphase topic - deel 2"
@Polonium210
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Bedankt, het is mij nu duidelijk. Ik dacht eerst dat de Gateway die ik had ook de Metered was, maar dat was de Standard (en dat is dus echt iets anders). Nu zie ik dat overal duidelijk staat dat je de Metered moet hebben. Ik denk "je gaat het pas zien als je het doorhebt". Nu verder lezen hoe ingewikkeld het is om de Standard te vervangen.Pazo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:39:
[...]
Nou ja, FAQ 14, 20 en 21 om mee te starten.
En het nieuwe deel waar ik mee bezig ben: Pazo in "Het grote Enphase topic - deel 2"
@Polonium210
Bij Domoticz en Homey heb ik (nog) niet zo veel info, wellicht dat iemand mij daar nog van informatie kan voorzien. Mbt de ModBus heb ik een aantal praktijk berichten gepakt van tweakers hier, hopelijk OK
Mochten jullie nog op- of aanmerkingen hebben, of dat ik bepaalde punten verkeerd heb, laat het mij gerust weten. Ik denk dat het een mooi bericht is om naar te verwijzen bij de (zoveelste) vraag als het gaat om beperken van teruglevering / slim aansturen. Want de afgelopen weken komen die bijna dagelijks voorbij
Zal ook aan het begin van de TS een verwijzing maken.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
:strip_exif()/f/image/PaPG31XQVkK5x0XiLb4XEXjb.jpg?f=fotoalbum_large)