• StWl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:29
Thijzzz2 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:00:
Drommels, ik wil ook een Balcony set. in NL heb je niks aan een BE-set, omdat je die hier niet kunt activeren.

hopelijk komen ze met een controller-mini versie uit die gewoon een 5P Flex gebruikt voor een lokaal grid, maar niet voor heel veel geld en in een enorme doos seamless gaat lopen overfailen. gewoon een keer alles uit en weer aan is ook goed.
Onlangs heb ik een Balcony set in Duitsland gekocht en afgelopen weekend 4 zonnepanelen op onze schuur geïnstalleerd en aangesloten op de IQ Balcony Solar set.
Wij hadden al een Enphase systeem en ik kon de Balcony set gewoon toevoegen in de App en activeren.
Het geheel draait nu prima mee, naast de al eerder aangeschafte installatie.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:01

dollyking

duck tape

mbt tot niet "enphase "elementen, gemiddeld genomen verhuis je binnen 8-9 jaar dus ga je je huis weer verkopen.
persoonlijk koop ik liever een huis dat uit vaste eco systemen bestaat en homegeen en te begrijpen is.
je koper kan natuurlijk een mede tweaker zijn, maar die kans is niet zo groot.
Ik kocht een jaar geleden een huis met veel home made automatiseringen, uiteindelijk bijna alles eruit gegooid en opnieuw begonnen.
zitten ook nadelen aan, maar het is logisch en te begrijpen voor alle bewoners en toekomstige nieuwe eigenaren.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Voor mij is mede belangrijk dat je bij een storing van het één of ander de kans groot is dat bij beroep doen op garantie of ondersteuning de partijen naar elkaar gaan lopen wijzen en je dus een hoop gedoe en gezeur kan krijgen.

Mijn systeem werkt (even terzijde) als een zonnetje en doet wat het moet doen zonder enig omkijken ernaar. Maar goed, ik ben dan ook een tevreden gemiddelde consument… 😉

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:39
sandergar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:17:
[...]
De SC3 wordt aangeschaft voor één reden: noodstroom.
Zelf waren er bij mij echt wel nog andere overwegingen. Ik had een Gateway metered nodig, die zit er al in. Evenals 6 CT spoelen en relays die ik nodig had. Plus alle bekabeling en aansluitpunten die ik toch ook moest hebben. En de NO en NC contacten voor sturen van bepaalde apparaten. En voor de toekomst gereed voor 80 A per fase.

Plus: als systeem, tijdens noodstroom kan het bij uitputting van de batterijen (tot 0%) toch weer de volgende dag op zonnestroom starten. In Victron+Pylontech configuratie ook?

In je reactie benoem je ook dat er wel eens een 5P zou kunnen uitvallen. Dat is niet heel erg waarschijnlijk. Als er een microinverter mee ophoudt, gaan de andere 5 gewoon door.

• A!rtime
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:51
mike123 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Bij mij waren ze ook geleverd bij mijn gateway maar zijn ook niet geplaatst. (2021)
Ze pasten niet in de groepenkast. De hele grote CT's waren standaard geleverd.
Eind 2022 heb ik zelf de kleine uitvoering gekocht en die paste wel in de kast en heb ze zelf aangesloten.
Weet je nog welke CT's je hebt geplaatst? Ik overweeg dit ook te gaan doen.
En moet ik na plaatsen nog iets aanpassen in de Envoy of wordt dit automatisch herkend?
Alvast bedankt voor de reactie.

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:09
Interessante discussie.

Voor mij belangrijk,

Internet onafhankelijk:
Alles aan/op het internet is een potentieel "point of failure". Nog even los van het feit dat de diverse fabrikanten de middelen hebben om "alle" zonnepanelen/converters uit te schakelen waneer het hun (of anderen) dunkt.

Prijzen, ja, je kunt niet anders, maar zonder moet wel alles logisch blijven draaien. Op zich zijn de pieken en dalen over een jaar wel bekend, alleen de hoogte er van niet.

Fouten/storing resistent
Als om het even welk onderdeel stuk gaat moet de rest nog steeds functioneel kunnen werken of in het uiterste geval naar een veilige stand kunnen gaan.

In extrema, ieder paneel is een micro service. P1 is een micro service. Batterijen zijn micro services. Elk bericht z'n status en elk weet hoe te reageren in welke situatie. Geen centraal management, communicatie systeem met goede back up bij uitval.

Dit is niet meer zonder meer met Enphase IQ's mogelijk en zeker niet met de rest van het systeem.
(Je kunt nog steeds de opbrengst van de afzonderlijke panelen in een keer opvragen, de mqtt data stream werkt niet meer )

Voor gebruikers die niet in de materie thuis zijn, zijn er eigenlijk bedrijfjes die Domoticz of Home Assistant voor je opzetten en beheren. Klein abonnementje per jaar en alles loopt op rolletjes. Wel alles in huis, alleen toegang voor de beheerder op voordien afgesproken moment o.i.d? Er is nogal een verschil tussen alles zelf doen of alles in handen van "corporate" geven. De domotica handige Harries zouden hier wat kunnen betekenen.

• Dennis_86
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:09
A!rtime schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Weet je nog welke CT's je hebt geplaatst? Ik overweeg dit ook te gaan doen.
En moet ik na plaatsen nog iets aanpassen in de Envoy of wordt dit automatisch herkend?
Alvast bedankt voor de reactie.
ik heb deze gekocht: https://www.warmteservice...mtransformator/p/07801051
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste