• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
Thanks!

Daarna vrij simpele automatisering ingesteld o.b.v. zonneplan huidige tarief entiteit.

[ Voor 86% gewijzigd door jaro431 op 28-04-2026 22:03 ]

• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:30
Walkingshadown schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:43:
Ik zie dat meerdere mensen melden dat hun panelen uitgaan. Is dit een optie, want mijn panelen blijven aan productie?
Ik heb de profiel ingesteld op zelfconsumptie om de batterij te trainen voor volgend jaar. Klopt het dat de AI-modus ook goed werkt na de saldering?

Met AI mode miss ik green charging wet erg handig is met extra zonnepanelen energie.

[ Voor 10% gewijzigd door Walkingshadown op 28-04-2026 23:28 ]

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:32
Walkingshadown schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:01:
[...]

Ik heb de profiel ingesteld op zelfconsumptie om de batterij te trainen voor volgend jaar. Klopt het dat de AI-modus ook goed werkt na de saldering?

Met AI mode miss ik green charging wet erg handig is met extra zonnepanelen energie.
Het is het 1 of het ander. Met de AI-modus optimaliseert ie je kosten en green charging is een onderdeel van het optimaliseren van je zelfconsumptie.
Of AI-modus goed werkt na afschaffing van de saldering…dat zal net zo goed werken als nu. Het moet zich inleren in de nieuwe spelregels van volgend jaar. Nieuw type contracten, nieuw exporttarief structuur…de details zijn nog niet bekend.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:41
Ferrox1 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:44:
[...]

Klopt. Ik kan via home assistant de productie in en uitschakelen. (Daarmee kon ik gisteren snel de productie weer inschakelen gelukkig) Dat is iets voor mij voor na mijn tlv contract van 11ct. Ik heb daar nog ruim een jaar voor. Maar mogelijk staat er in de tussentijd een accusysteem en dan wil je ook kunnen regelen indien nodig.

Wat heb jij nu aangepast dan? Want ik heb juist niets aangepast en toen stopte de productie. Had je er wel vaste tarieven in staan?
Ik heb hem nu ingesteld op de waarden uit je screentje, en denk inderdaad dat ik er vaste tarieven in had staat. Vrijdag maar eens kijken of dat werkt, wat dan zullen de prijzen ivm dag van de arbeid in DL waarschijnlijk weer negatief zijn.

Ik kreeg in het day ahead topic deze link, maar dat is me te technisch :$ https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:55
WillemP22 schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:24:
[...
Diegene die hem uitgezet heeft kan hem ook weer aanzetten, toch? Anders support bellen, 24/7 aanwezig
Tja. Was het maar zo simpel :) De productie is niet uitgezet door een persoon. Tijdens de negative prijzen is deze vanzelf uit gegaan. Ik denk dat het via modbus gekoppelde Victron systeem dat heeft gedaan. Maar er lijkt een bug te zitten in de modbus functionaliteit van Enphase, waardoor de productie steeds maar weer opnieuw uitgezet wordt (uiteraard heb ik het Victron systeem al ontkoppeld)

Ik heb inmiddels 3x Enphase aan de lijn gehad, er hebben van hun kant "experts" meegekeken. Maar niemand kan vinden wat het probleem is. De eerste lijns support lijkt heel duidelijk een script te volgen, want ze doen allemaal hetzelfde en op specifieke vragen hebben ze geen antwoord. De "experts" krijg ik zelf niet aan de lijn.

[ Voor 14% gewijzigd door vinniefireman op 29-04-2026 11:20 ]

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:43

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

vinniefireman schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:15:
[...]

Tja. Was het maar zo simpel :) De productie is niet uitgezet door een persoon. Tijdens de negative prijzen is deze vanzelf uit gegaan. Ik denk dat het via modbus gekoppelde Victron systeem dat heeft gedaan. Maar er lijkt een bug te zitten in de modbus functionaliteit van Enphase, waardoor de productie steeds maar weer opnieuw uitgezet wordt (uiteraard heb ik het Victron systeem al ontkoppeld)

Ik heb inmiddels 3x Enphase aan de lijn gehad, er hebben van hun kant "experts" meegekeken. Maar niemand kan vinden wat het probleem is. De eerste lijns support lijkt heel duidelijk een script te volgen, want ze doen allemaal hetzelfde en op specifieke vragen hebben ze geen antwoord. De "experts" krijg ik zelf niet aan de lijn.
Je gebruik Home Assistent. Lijkt mij dat daar wellicht iets niet goed gaat?

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• vinniefireman
PeepPeepPeep schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:23:
[...]
Je gebruik Home Assistent. Lijkt mij dat daar wellicht iets niet goed gaat?
Ook alle Home Assistant integraties heb ik tijdelijk uitgeschakeld. Ik heb zelfs geprobeerd om de Envoy gewoon te resetten en een tijd zonder netwerk verbinding te laten, om zeker te weten dat er niets externs invloed heeft.

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:43

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

vinniefireman schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:25:
[...]

Ook alle Home Assistant integraties heb ik tijdelijk uitgeschakeld. Ik heb zelfs geprobeerd om de Envoy gewoon te resetten en een tijd zonder netwerk verbinding te laten, om zeker te weten dat er niets externs invloed heeft.
Ik had paar weken geleden een kennelijk vastgelopen update in mijn gateway, geen verbinding en inzicht in de app. Ook techneuten kwamen er niet uit, uiteindelijk is de gateway in mijn System Controller door Enphase vervangen. Wel zag ik in de HomeWizard dat de panelen volledig produceerden.
Mogelijk is zoiets bij jou ook het geval (dus storing en toch doorlopende productie).
Ik vond die storing dus toch niet zo erg, productie werkte gewoon. Maar in de huidige dagen geen productie…. Heel vervelend ja!

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• vinniefireman
Mja, die paar dagen geen productie kom ik ook wel overheen. Vervelend is vooral dat Enphase zo goed als zegt "wij weten het ook niet, success ermee".

Periodiek zie ik deze melding verschijnen, dit terwijl er dus niets verbonden is met de Envoy wat dit kan veroorzaken. Misschien zit er dan toch ergens een firmware update vast of iets dergelijks. Als ik maar niet alle micro omvormers moet gaan vervangen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFBNLrJBsrHPj7I102poqd0NUcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QkCmEkuT62GhmHrv62S9tplx.png?f=fotoalbum_large

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:16
Ik zag ineens ook bij een klant van mij dat de systeemproductie uit was gezet. Bleek het systeem gekoppeld aan Frank Energie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW66jUo44zaOry_kdff02yypZfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XJcVhm7uRKHDB3xjhvEu7tN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet hoe gemakkelijk het voor Frank (en consorten) is om een Enphase systeem toe te voegen aan hun aansturingssysteem. Ik mag hopen dat daar nog wel een vorm van controle in zit maar voor het zelfde geldt hoeven ze alleen maar een Site-ID in te vullen en zijn ze klaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Eddie_ op 29-04-2026 12:16 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste