• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 23:41
SpikeHome schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:24:
Heeft iemand met een enphase lader zich aangemeld voor ERE certificaten?
De enphase charger 2 heeft volgens de specs een mid meter.
En volgens deze site https://www.lekkerladen.com/ is de laadpaal geschikt ervoor.
Ik heb er 2 neem ook aan dat ik ze beide kan aanmelden dan.
Lekkerladen heeft geen automatische koppeling. Ik zag dat Joulo wel zegt dat automatisch gekoppeld kan worden met OCPP maar dat krijg ik nog niet voor elkaar. Ik weet niet waar je de webadres info in Enphase app kan toevoegen en koppelen.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:14
Eddie_ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:35:
@Coffeeroam Gewoon je hoofdschakelaar uitzetten.
Dat weet ik, dat is technisch hetzelfde. Maar ik zou het best wel eens een keer live willen meemaken. Als we Tennet moeten geloven gaat het in de toekomst wel vaker gebeuren.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:08
Het AI optimalisatie profiel zorgt ervoor dat de panelen uitgaan bij negatieve stroomprijzen. Ik zie echter dat als ik flinke stroomvreters aanzet de panelen weer gedeeltelijk aangaan om geen stroom uit het net te hoeven trekken. Dat is voor de onbalans op het net enzo vast heel netjes maar het zou natuurlijk veel prettiger zijn als je de wasdroger en de airco kunt aanzetten terwijl je er nog wat mee verdiend ook. Wat doen jullie bij negatieve prijzen zoals morgen? Panelen handmatig uit?

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:04
Blurk62 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
Het AI optimalisatie profiel zorgt ervoor dat de panelen uitgaan bij negatieve stroomprijzen. Ik zie echter dat als ik flinke stroomvreters aanzet de panelen weer gedeeltelijk aangaan om geen stroom uit het net te hoeven trekken. Dat is voor de onbalans op het net enzo vast heel netjes maar het zou natuurlijk veel prettiger zijn als je de wasdroger en de airco kunt aanzetten terwijl je er nog wat mee verdiend ook. Wat doen jullie bij negatieve prijzen zoals morgen? Panelen handmatig uit?
Ik weet natuurlijk niet of jij het goed ingesteld hebt maar als het import en export tarief negatief zijn dan gaan de panelen gewoon helemaal uit in de AI modus. Export prijs negatief maar import prijs positief geeft NOM, dus panelen wekken op wat jij verbruikt.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:56
Blurk62 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
Wat doen jullie bij negatieve prijzen zoals morgen? Panelen handmatig uit?
Morgen zijn de tarieven idd ca 3 uurtjes negatief (incl met belastingen meegerekend). Als het goed is zorgt Home Assistent ervoor dat mijn panelen om 12.30 uit gaan omdat de prijs dan negatief wordt (Tibber). Dan ga ik in ieder geval onze auto met volle bak opladen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Pazo op 24-04-2026 18:27 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:39
Coffeeroam schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:11:
[...]

Dat weet ik, dat is technisch hetzelfde. Maar ik zou het best wel eens een keer live willen meemaken. Als we Tennet moeten geloven gaat het in de toekomst wel vaker gebeuren.
Heb je het al wel getest met de hoofdschakelaar? Dan weet je ook of het werkt.
En live meemaken word denk ik wel een dingetje als het goed werkt, je merkt er waarschijnlijk niks van 😉.
Alleen als de buurman aanbelt om te vragen of bij jou de stroom ook is uitgevallen.

• Coffeeroam
mike123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:21:
[...]

En live meemaken word denk ik wel een dingetje als het goed werkt, je merkt er waarschijnlijk niks van 😉.
Alleen als de buurman aanbelt om te vragen of bij jou de stroom ook is uitgevallen.
Als je het schuifje in de app op off grid zet, dan gaat hoorbaar een hardware schakelaar om in de System Controller. Ik heb a.h.w. twee hoofdschakelaars, 1 op de netaansluiting en 1 in de System Controller (die hardwarematig direct achter de hoofdschakelaar zit). Instrumenteel is de hoofdschakelaar dus dubbel uitgevoerd en het effect is hetzelfde.
Ja inderdaad, je merkt er niks van dat de stroom is uitgevallen.
Apart ook, dat je off grid kunt gaan als je niet eens thuis bent.

• mike123
Coffeeroam schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:51:
[...]

Als je het schuifje in de app op off grid zet, dan gaat hoorbaar een hardware schakelaar om in de System Controller. Ik heb a.h.w. twee hoofdschakelaars, 1 op de netaansluiting en 1 in de System Controller (die hardwarematig direct achter de hoofdschakelaar zit). Instrumenteel is de hoofdschakelaar dus dubbel uitgevoerd en het effect is hetzelfde.
Ja inderdaad, je merkt er niks van dat de stroom is uitgevallen.
Apart ook, dat je off grid kunt gaan als je niet eens thuis bent.
Die hoorbare schakelaar lijkt mij gewoon een hoofdrelais van de system controller die automatich om gaat zodra er geen spanning meer uit het net komt.
Maar als je het nog niet hebt getest door de hoofdschakelaar om te zetten weet je nog steeds niet of het werkt.
De system controller merkt dat er geen spanning vanaf het net komt en moet dan het relais schakelen, maar doet hij dat ook?
Als het in de app werkt wil niet zeggen dat het het in de praktijk werkt.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

mike123 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:04:
[...]

Die hoorbare schakelaar lijkt mij gewoon een hoofdrelais van de system controller die automatich om gaat zodra er geen spanning meer uit het net komt.
Maar als je het nog niet hebt getest door de hoofdschakelaar om te zetten weet je nog steeds niet of het werkt.
De system controller merkt dat er geen spanning vanaf het net komt en moet dan het relais schakelen, maar doet hij dat ook?
Beetje installateur test dat dus lijkt mij sterk dat het niet zou werken.
Hier paar weken geleden paar panelen en extra 5P flex bij laten plaatsen en toen is dit alles weer getest op juist functioneren.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Coffeeroam
mike123 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:04:
[...]

Daar zeg je wat. Ik begrijp nu het verschil.

• mike123
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:51:
[...]

Beetje installateur test dat dus lijkt mij sterk dat het niet zou werken.
Hier paar weken geleden paar panelen en extra 5P flex bij laten plaatsen en toen is dit alles weer getest op juist functioneren.
Ik ga er vanuit dat de installateur dat uitvoerig heeft getest maar @Coffeeroam heeft het zelf nog niet meegemaakt en wil het graag een keer proberen.
En alleen testen in de app is niet hetzelfde. Dus vandaar mijn verhaal.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:12
mike123 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:21:
[...]

Je merkt het via de buurt-app. 😉 Een collega van me had dat laatst…hij had niet in de gaten dat hij naar off-grid ging…terwijl de hele straat in het donker zat. Well grappig. Also het lang duurt komt de hele buurt bij jouw zn mobiel laden, koffie drinken etc.

• WillemP22
mike123 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:30:
[...]

Ik ga er vanuit dat de installateur dat uitvoerig heeft getest maar @Coffeeroam heeft het zelf nog niet meegemaakt en wil het graag een keer proberen.
En alleen testen in de app is niet hetzelfde. Dus vandaar mijn verhaal.
Die aanname vd installateur is wishful thinking. Tijdens de in-bedrijfstelling gaat het systeem slechts een paar seconden via off-grid.

• mike123
WillemP22 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:05:
[...]

Die aanname vd installateur is wishful thinking. Tijdens de in-bedrijfstelling gaat het systeem slechts een paar seconden via off-grid.
Als ik persoonlijk een off-grid systeem had gehad dan zou ik het zelf ook getest hebben nadat alles en iedereen klaar was en eventueel weg was na de klus.
En ik had het toch ook minimaal 1 a 2x per jaar getest.
Het zou niet voor het eerst zijn dat een relais weigert te doen waarvoor hij is gemaakt. Kom er genoeg tegen met een schuifje erop met 0, 1 en auto, waar je bijna een hamer voor nodig hebt om ze handmatig te bedienen.
Word nooit gebruikt en na verloop van tijd doet het het ook niet meer.
Is wel een ander type relais maar gebruik het als voorbeeld.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 22:24
Balen, denk alles goed ingesteld te hebben maar de panelen hebben ondanks de negatieve prijzen toch terug zitten leveren. Geen idee wat ik verkeerd heb maar wil het graag aangepast hebben voor morgen gezien de tarieven daar.

Heb ai profiel en bij import tarief staat dynamisch en bij export netto meting.
Vermoed dat het in die laatste zit maar krijg dat niet aangepast? Iemand een tip/suggestie waar het te zoeken?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:54
Profiel op "Eigen gebruik", Accu opladen via het net (met een tijdschema die overeenkomt met de negatieve prijzen), als je een accu hebt.
(edit) Je hebt wel een IQ Gateway Metered?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6N-Tn7595374gIwHfF_LTRxnkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NnguoeKZ8M48kdddPyLYnj9r.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Eddie_ op 25-04-2026 16:02 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• RoelsRules
Geen accu wel metered gateway. Dacht dat hij dan juist op ai moest?

• Eddie_
Vandaag getest op "Eigen gebruik" en die instellingen van productiebeperking. Productie werd keurig op nul gezet.

• WillemP22
RoelsRules schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:49:
Balen, denk alles goed ingesteld te hebben maar de panelen hebben ondanks de negatieve prijzen toch terug zitten leveren. Geen idee wat ik verkeerd heb maar wil het graag aangepast hebben voor morgen gezien de tarieven daar.

Heb ai profiel en bij import tarief staat dynamisch en bij export netto meting.
Vermoed dat het in die laatste zit maar krijg dat niet aangepast? Iemand een tip/suggestie waar het te zoeken?
Ik vermoed dat er iets niet lekker zit in de laatste software versie.
Zelf heb ik van de week de gateway de laatste software moeten geven, omdat ik mn systeem uitbreidde met een extra 5p. Systeem staat in ai-modus, dynamisch import en export….micro,s gingen niet uit. Wel handmatig via Enlighten manager, maar het moet automatisch. Toen dacht ik even dat het mislukte omdat ik IQ 7 en IQ8 door elkaar heb.

Van een kennis/klant van me weet ik dathij alleen IQ8’s, met metered in AI-modus heeft. Dat systeem ging vorig jaar bij negatieve prijzen netjes uit … en weer tijdig aan. Vandaag….niets….heeftdaar niet gewerkt. Ik voorspel dat ik volgende week de vraag krijg waarom…geen idee. Vage Enphase algorithmes…hebben me vandaag niet alleen over dit onderwerp teleurgesteld….zitten nog meer fouten in, lees, onlogische acties.

• RoelsRules
Gek... Nu laar hij wel ineens zien dat hij niet heeft opgewekt. Niet helemaal 100 procent in het gebied van negatieve prijzen maar beter dan helemaal niets. Snap niet waarok ik het nu ineens wel zie maar laat hem voorlopig dus toch maar op ai staan. Ff zien wat die morgen gaat doen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AngNQQOzJwNOFMMrMPnFoMLvTkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYsLB8MlVtMLTCCscdBULrNM.jpg?f=fotoalbum_large

• Pazo
Mijn panelen zijn netjes uit en later weer aan gegaan tijdens de negatieve uren. Dus ik de auto opladen, was aanzetten etc om die -9-12 cent te pakken, zie ik nu net dat het morgen -44 cent gaat worden! Jammer :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szyFzjMwnuNwoWWnyA6Me76R8Ac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SkzCkZ9akrePzagbZNs1TKRb.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Pazo op 25-04-2026 16:45 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• WillemP22
Pazo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:43:
Mijn panelen zijn netjes uit en later weer aan gegaan tijdens de negatieve uren. Dus ik de auto opladen, was aanzetten etc om die -9-12 cent te pakken, zie ik nu net dat het morgen -44 cent gaat worden! Jammer :')

[Afbeelding]
Vanavond even retourtje Oberhausen 😂

• Pazo
WillemP22 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:51:
[...]

Vanavond even retourtje Oberhausen 😂
Ja ik zei al, zullen we rondje IJsselmeer doen :)

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 08:32
Nu heb ik een leuke, hij zet de panelen uit bij negatieve prijs. Echter heb ik dit nergens ingesteld (vorig jaar ging dit goed) en is ook zeker niet de bedoeling. Waar kan ik dit eventueel aanpassen?

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:21
Man, ik ben die rommel van Enphase zo zat. Vandaag is bij de negatieve prijzen alles gestopt met produceren, op zich mooi, ook al heb ik dat nergens ingesteld.

Maar daarna de productie weer opstarten, ho maar. Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Waarschijnlijk moet ik gewoon weer tot morgenochtend wachten.

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• PeepPeepPeep
  • Nu online

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Wat is Enphase toch een geweldig systeem! Ik kan er niet genoeg van krijgen.
Tijdens echt negatieve prijzen stopte de productie, en toen het weer kon startte de productie probleemloos op en staat nu de 5P’s lekker te vullen met gratis zonnestroom.

Heerlijk! Werken als een zonnetje zonder ernaar te hoeven omkijken.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Ferrox1
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:33:
Wat is Enphase toch een geweldig systeem! Ik kan er niet genoeg van krijgen.
Tijdens echt negatieve prijzen stopte de productie, en toen het weer kon startte de productie probleemloos op en staat nu de 5P’s lekker te vullen met gratis zonnestroom.

Heerlijk! Werken als een zonnetje zonder ernaar te hoeven omkijken.
Als je dit wil wel. Maar ik wil dit niet en heb hier zeker nooit toestemming voor gegeven. Laat staan ingesteld. Ik denk dat ik de envoy maar blokkeer van het internet..

• PeepPeepPeep
  • Nu online

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Ferrox1 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:36:
[...]

Als je dit wil wel. Maar ik wil dit niet en heb hier zeker nooit toestemming voor gegeven. Laat staan ingesteld. Ik denk dat ik de envoy maar blokkeer van het internet..
Kwestie van instellen. Dan kan je de techniek wel de schuld geven maar je kan ook eens nadenken en de instellingen nalopen. Zoals bv het systeemprofiel…..

Enphase is gewoon een topsysteem en laat zich met een beetje gezond verstand helemaal afregelen zoal jij wil.

• vinniefireman
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:06:
Enphase is gewoon een topsysteem en laat zich met een beetje gezond verstand helemaal afregelen zoal jij wil.
Ik ben blij voor je dat het bij jou allemaal goed werkt. Helaas kom ik ook regelmatig, waaronder bij mezelf, een andere kant tegen. Misschien kun jij met je gezond verstand zorgen dat bij mij de productie weer aan gaat? 😉

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• Ferrox1
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:06:
[...]

Kwestie van instellen. Dan kan je de techniek wel de schuld geven maar je kan ook eens nadenken en de instellingen nalopen. Zoals bv het systeemprofiel…..

Grappig, sinds wanneer veranderen instellingen vanzelf en verwijt je dat een gebruiker?

Ik heb niets veranderd en heeft altijd ruim 3 jaar goed gewerkt. Dus het ligt zeer zeker niet aan mij, dat weet ik zeker. Enphase heeft waarschijnlijk proberen mee te denken. Maar is daar niet voor iedereen in geslaagd.

Ter info, heb maar in hass een automation gemaakt die hem weer aanzet. En ik heb een ticket aangemaakt bij enphase nadat ik vanzelfsprekend de instellingen heb nagelopen. Ik kan hem nog wel beperken als ik dat wil, maar niet deze instellingen verwijderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ferrox1 op 25-04-2026 18:56 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:39
In plaats van AI optimalisatie heb ik nu als test via de Frank Energie app de dienst Slim Terugleveren aangezet voor 15% terugleverbonus. Het Enphase profiel staat nu op 'externe controle' en is bereikt door via de Frank app in te loggen in Enphase.
Vandaag ging de Enphase metered met de -20 cent epex prijzen mooi uit. Die terugleverbonus voor de externe controle stelt niet zoveel voor. In 10 dagen heb ik 188kwh teruggeleverd. De bonus is totaal 1.11 euro. Op jaarbasis zijn dat toch weer een paar biertjes zullen we maar zeggen.
Eerder had ik de Ai optimalisatie al gebruikt. Goed om te zien dat die ook goed om kan gaan met de 2 situaties die kunnen ontstaan: negatieve tarieven met terugschakelen(eigen verbruik ivm energiebelasting) en compleet uitschakelen bij diep negatieve tarieven.
Erg blij met het Enphase systeem. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Kanoet op 25-04-2026 19:36 ]

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:29

tha_crazy

Mafketel

Vraagje hier.
We hebben een enphase systeem zonder accu van hun, wel een marstek (maar niet genoeg 5 uur op te vangen)
Helaas geen installateurs toegang op het moment en in de app / local gateway kan ik het ook niet regelen.

Hoeveel kwaad kan het als ik morgen om een uurtje of 11 gewoon de groepen uitzet en om 4 uur weer aanzet waar de enphase op zit om zo teruglevering te voorkomen.

• Kanoet
Ik ben benieuwd of bij terugregelen tot eigenverbruik(ai optimalisatie met licht negatieve tarieven) je met home assistant ergens nog een 100% vermogen kan uitlezen?. Nu willen sommige andere 'slimme' aparaten hun vermogen te ver terugregelen, zoals een laadpaal met loadbalancing.

• Eddie_
Tot nu toe is Enphase een mooi en geweldig product. Helaas te gesloten waardoor aansturing vanuit Homeassistant niet tot op "user" level kan worden gedaan. Althans, dat geldt voor mij. En dan met name de accu's. Ik ben benieuwd of er Tweakers zijn die hun aansturing precies zo kunnen doen als dat ze wensen. Ik hoor graag. Ja ik kan de laadpaal wel aansturen maar het lukt mij nog niet om de accu's op te laden/ontladen op de momenten dat ik dat wil (zonder tijdschema's). Of de productie schakelen voor NOM maar rekening houdend met andere verbruikers.

• Eddie_
Ferrox1 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:44:
[...]

Grappig, sinds wanneer veranderen instellingen vanzelf en verwijt je dat een gebruiker?

Ik heb niets veranderd en heeft altijd ruim 3 jaar goed gewerkt. Dus het ligt zeer zeker niet aan mij, dat weet ik zeker. Enphase heeft waarschijnlijk proberen mee te denken. Maar is daar niet voor iedereen in geslaagd.

Ter info, heb maar in hass een automation gemaakt die hem weer aanzet. En ik heb een ticket aangemaakt bij enphase nadat ik vanzelfsprekend de instellingen heb nagelopen. Ik kan hem nog wel beperken als ik dat wil, maar niet deze instellingen verwijderen.
Welkom in de wondere wereld van Enphase. Schijnbaar ben je hier nieuw (advies: wees voorzichtig in je uitspraken als je niet weet waar je het over hebt).

• vinniefireman
Eddie_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:12:
Welkom in de wondere wereld van Enphase. Schijnbaar ben je hier nieuw (advies: wees voorzichtig in je uitspraken als je niet weet waar je het over hebt).
Misschien kunnen jullie @Ferrox1 dan helpen en de juiste instelling wijzen? Want dit soort adviezen heeft niemand iets aan.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58
Ik lees hier een tijdje mee over verschillende instellingen. Nu ga ik de btw terugvragen van de accus en heb een dynamisch contract. Volgens de Belastingdienst moet je handelen om de btw terug te krijgen. Is er een bepaalde modus die je moet gebruiken hiervoor? Of is dat iets dat je zelf kunt kiezen en geen invloed heeft op het handelen ja of nee.

• WillemP22
Currry schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:37:
Ik lees hier een tijdje mee over verschillende instellingen. Nu ga ik de btw terugvragen van de accus en heb een dynamisch contract. Volgens de Belastingdienst moet je handelen om de btw terug te krijgen. Is er een bepaalde modus die je moet gebruiken hiervoor? Of is dat iets dat je zelf kunt kiezen en geen invloed heeft op het handelen ja of nee.
Om te kunnen “handelen”, moet je batterij terugleveren aan het net. Bij profiel “ AI optimalisatie” doet ie dat. Bij profiel “zelfconsumptie” niet…. Danleveren alleen de zonnepanelen terug aan het net zodra de batterijen vol zijn. Om die reden kreeg je vroeger ookje btw retour vd belastingdienst. Dan ben je stroomleverancier en ziet/zag de belastingdienst jeals ondernemer ….etc.

[ Voor 10% gewijzigd door WillemP22 op 25-04-2026 20:46 ]

• Pazo
vinniefireman schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:27:
Man, ik ben die rommel van Enphase zo zat. Vandaag is bij de negatieve prijzen alles gestopt met produceren, op zich mooi, ook al heb ik dat nergens ingesteld.

Maar daarna de productie weer opstarten, ho maar. Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Waarschijnlijk moet ik gewoon weer tot morgenochtend wachten.
Toch apart, want ik ben superblij met jouw integratie voor HA. Vandaag keurig het systeem uit zodra de tarieven incl belastingen en inkoop vergoedingen negatief waren en later vanzelf weer aan. Ik heb verder ook geen AI optimalisaties o.i.d. aan staan. Ik ben van mening dat het beter is om zelf regels te maken zodat het systeem daarvan niet kan afwijken. Nu heb ik nog geen accu, maar voor mijn panelen werkt het prima. Eenvoudige automation waarin gezegd wordt dat als de stroomprijs negatief is dat de productie stop gezet wordt en bij positief weer aan.

Zie trouwens wel sinds een tijdje dat de productiewaarde van de dag ervoor om 01.00 van de nieuwe dag afgetrokken wordt. Dus de dag begint met een negatieve waarde. Weet nog niet of dat aan jouw integratie ligt of iets anders is.

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 25-04-2026 20:49 ]

• vinniefireman
Pazo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:47:
Zie trouwens wel sinds een tijdje dat de productiewaarde van de dag ervoor om 01.00 van de nieuwe dag afgetrokken wordt. Dus de dag begint met een negatieve waarde. Weet nog niet of dat aan jouw integratie ligt of iets anders is.
Dat komt omdat de Envoy geen rekening houdt met zomertijd bij het resetten van de daily counters. Home Assistant statistics interpreteert dat op zijn beurt als “deze daily counter is op een ander moment dan middernacht ineens naar 0 gezakt dus dan moet de waarde negatief geweest zijn”

Goed, rommel is van mijn kant natuurlijk overdreven. De hardware zit goed in elkaar. De frustratie over de software op de Envoy en hoe ze om gaan met bugs zoals productie die niet terug komt begint bij mij wel toe te nemen :)

• Ferrox1
Eddie_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:12:
[...]

Wauw! dat zijn mooie aannames! Ik probeer anderen altijd te helpen. Aangezien ik blijkbaar niet de enige ben?

Ben zeker niet nieuw hier, kun je onderzoek naar doen, dat voorkomt het doen van aannames. Ik zal je helpen, ik heb een complexere meterkast dan de gemiddelde (SAP met ats-en) hier en alles volledig geautomatiseerd. Bovendien heb ik daardoor nog een goede tlv, dus graag gewoon door produceren. Ook heb ik met enphase gesproken over hún accu’s. Dat was voldoende info om die in ieder geval niet te nemen. Leuk dat er een ai (lekker hip) in zit dit leert van je gebruik. Ik wil juist in control zijn via de day ahead optimizer. Samen met ned.nl predicter (beiden producten van mede-tweakers) kun je dit beter dan een AI model. (En ja, ben echt wel fan van AI voor geschikte functies)

Precies @vinniefireman aangeeft, welke instelling zou dit moeten zijn? Ik heb maar 1 profielinstelling en die kan ik niet wijzigen. Heb ook al een ruime tijd een installer account en heb mijn eigen later geplaatste panelen toegevoegd aan een bestaande setup. Heb zelfs wat oriëntatie fouten van de installateur er uit gehaald en heb ook flink discussie gehad wat een veilige aansluiting van een envoy zou zijn (spoiler: niet op dezelfde groep als je pv!) kortom, heb ruime ervaring met enphase spullen en heb ook de home assistant integratie. Daarmee achterhaal ik dat de productie is uitgezet. Echter niet door mij of een instelling gedaan door mij. Wat is er veranderd tussen vorige jaar en dit jaar? Alleen iets dat enphase heeft gedaan. Maar wat is dit?
Ik heb geen metered envoy. Hij schakelt dus extern alleen op prijs.
Ik kan geen instelling vinden die dit mogelijk veroorzaakt. Mijn profiel staat op eigen verbruik, maar kan ook niets anders selecteren. Er is geen prijs opgegeven. Voor nu heb ik dan maar vaste tarieven ingevoerd. Hopelijk doet dat iets voor morgen.

Desalniettemin vind ik de toon hier niet helpend en ik ben dit niet gewend van Tweakers. Ik probeer altijd anderen te helpen, wel na dat er eigen onderzoek heeft plaatsgevonden. Dat heb ik gedaan.

• Pazo
vinniefireman schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:02:
[...]

Dat komt omdat de Envoy geen rekening houdt met zomertijd bij het resetten van de daily counters. Home Assistant statistics interpreteert dat op zijn beurt als “deze daily counter is op een ander moment dan middernacht ineens naar 0 gezakt dus dan moet de waarde negatief geweest zijn”
Ah oké, bedankt voor de denkrichting. Maar dat moet dan wel weer recht te breien zijn. Binnenkort eens induiken.

• Eddie_
Ik heb de verkeerde gequote. @PeepPeepPeep zo werken we hier niet, we helpen hier elkaar. @Ferrox1 Kan je je instellingen met ons delen? Ook ik ben er van overtuigd dat Enphase soms instellingen verandert zonder medeweten van de gebruiker zelf. Heb ik zelf onlangs ervaren met de EV Charger 2 partner integratie, die ineens aan was gezet (en ik was het niet!).
@vinniefireman Prima dat je mij aanspreekt op het helpen van een medetweaker maar als je mijn inbreng hier op het forum in zijn totaal ziet dan zou je toch moeten weten dat dat juist iets is wat ik hier toch echt probeer te doen.

• Ferrox1
@Eddie_ excuus voor mijn epistel ;)

Hierbij wat ik denk de relevante instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at-qhn4j0bBAwEYMviniiH1GK5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wEtukX5Ne5TE4cSersVI5To0.png?f=fotoalbum_large

En deze heb ik dus zojuist aangepast, maar hier stond niets ingevuld beiden zijn nu een vast tarief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RisVQf5b8WOYei6tFiLIgl0S3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WcxVpgqGQu30nfnIyj7dqvzh.png?f=fotoalbum_large

In de installer account staat dit als netprofiel:

EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands

Bij Stroomproductie beperkt door envoy is niets ingesteld.

Heb ik dan nog iets gemist?

• Eddie_
Sorry, ik ben niet bekend met de instellingen van "standaard tarief". Kan je daar de info nog van delen?

• Ferrox1
Niet zo spannend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZr63a4r-AeGHZReWkNLK2DqG3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWBqQbbVXCmdgy3w3BD3ua2y.jpg?f=fotoalbum_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkA_Y5T4x31KuDAX-NK69heTkYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4XiZvU0FhdWPEzaaQmPsO8h.jpg?f=fotoalbum_large

Maar die waren leeg. Mogelijk dat dit helpt voor morgen. Kan goed dat enphase sinds kort als standaard uitgaat van dynamische tarieven?

Edit: ik zit hier met een maat van mij die ook enphase heeft. (Ik V7 en hij V8). Hij was niet uitgeschakeld. Maar hij had er vaste tarieven in staan. Dus morgen even afwachten, misschien is het daardoor nu gefixt.

Neemt nu niet weg dat enphase dus onder water iets aangepast heeft waarschijnlijk. Want vorig jaar heb ik ook negatieve tarieven gehad en toen ging het systeem wel door met terugleveren.

[ Voor 18% gewijzigd door Ferrox1 op 25-04-2026 22:03 ]

• vinniefireman
Eddie_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:31:
@vinniefireman Prima dat je mij aanspreekt op het helpen van een medetweaker maar als je mijn inbreng hier op het forum in zijn totaal ziet dan zou je toch moeten weten dat dat juist iets is wat ik hier toch echt probeer te doen.
Zeker. Ik was ook wat verbaasd. Mijn reactie was ook puur specifiek op deze situatie. Maar met de onjuiste quote snap ik hem weer ( die mogelijkheid was niet in me opgekomen) Fijn dat we met z’n allen weer op een lijn zitten! :)

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 19:37
Ik heb een vraag over het gebruik van een systemcontroller icm de 5p flexphase accu (4x).

Tijdens de aanleg moet je uiteraard de keuze maken wat je wel/niet aansluit op de backup. Hoe pakken jullie dit aan?
Het liefst zou ik flexibel willen zijn of ik bijvoorbeeld een airco aan kan doen bij een (langdurige) stroomstoring, gezien het aantal zonnepanelen zou dat verbruik overdag prima op te vangen zijn en kun je alsnog je accu weer vol krijgen.

Maar stel je verwarmt en ergens in de nacht valt de stroom uit, dan is je accu natuurlijk leeg voor je wakker wordt :)

Het liefst zou ik iets willen hebben dat na 15 minuten op de accu de airco uitgezet wordt. Kun je zoiets maken dmv Home Assistant? Zijn er hier als mensen die zoiets gemaakt hebben?

Of zijn er andere manieren om zoiets te realiseren?

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-05 18:56
Uit je verhaal begrijp ik dat je een Standard Envoy hebt?
Dus als ik, wegens dynamisch en geen SAP wel de productie automatisch wil stoppen kan dat via de app? Ik heb dat nu ingesteld, en zal straks eens kijken of dat gaat. Zeker met het eerste negatieve uur (-0,0231/kWh) van vandaag geen ramp als dat niet lukt 8)

Voor mij is wel van belang dat het op uurprijs gaat (ik vermoed van niet) want ik zit bij ZP. En voor mij is het een beetje zonde als er op negatieve kwartieren in een positief uur uur geschakeld gaat worden.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Eddie_
@Ferrox1 Allereerst nog excuus dat ik je verkeerd heb gequote! (dit was niet netjes van mij).

Ik kan op dit moment niet iets bedenken waardoor bij jou de panelen uitgaan bij negatieve prijzen. Maar ben benieuwd wat er vanmiddag met je panelen gebeurd nu je een tarief hebt ingevuld. We gaan het vast wel horen. (zou wel heel bizar zijn als Enphase gaat bepalen of je panelen uit gaan)

@Renkie Vanuit de systemcontroller heb je een uitgang voor Backup en Non-backup. Je zou er voor kunnen kiezen om daar mee te werken. Uiteraard zijn er volop mogelijkheden om vanuit Homeassistant te gaan schakelen.

• DD123
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 16:50
Kanoet schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:33:
In plaats van AI optimalisatie heb ik nu als test via de Frank Energie app de dienst Slim Terugleveren aangezet voor 15% terugleverbonus. Het Enphase profiel staat nu op 'externe controle' en is bereikt door via de Frank app in te loggen in Enphase.
Vandaag ging de Enphase metered met de -20 cent epex prijzen mooi uit. Die terugleverbonus voor de externe controle stelt niet zoveel voor. In 10 dagen heb ik 188kwh teruggeleverd. De bonus is totaal 1.11 euro. Op jaarbasis zijn dat toch weer een paar biertjes zullen we maar zeggen.
Eerder had ik de Ai optimalisatie al gebruikt. Goed om te zien dat die ook goed om kan gaan met de 2 situaties die kunnen ontstaan: negatieve tarieven met terugschakelen(eigen verbruik ivm energiebelasting) en compleet uitschakelen bij diep negatieve tarieven.
Erg blij met het Enphase systeem. :*)
Vraagje, het wordt mij vooraf niet helemaal duidelijk, maar stopt de productie via Frank Energie nu als de marktprijs zelf al onder 0 is? Want ik wil eigenlijk dat de productie pas stopt als de all-inprijs onder 0 is (ivm salderen energiebelasting), maar ik heb geen metered gateway helaas en alle technische workarounds gaan me de pet te boven eerlijk gezegd.

• Kanoet
DD123 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:22:
[...]

Vraagje, het wordt mij vooraf niet helemaal duidelijk, maar stopt de productie via Frank Energie nu als de marktprijs zelf al onder 0 is? Want ik wil eigenlijk dat de productie pas stopt als de all-inprijs onder 0 is (ivm salderen energiebelasting), maar ik heb geen metered gateway helaas en alle technische workarounds gaan me de pet te boven eerlijk gezegd.
Frank rekent nu met all in bedragen. Dus geschikt voor het salderen van de energiebelasting dit jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Kanoet op 26-04-2026 09:29 ]

• DD123
Kanoet schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:28:
[...]

Frank rekent nu met all in bedragen. Dus geschikt voor het salderen van de energiebelasting dit jaar.
Oh dat is helemaal top, dankjewel!

Misschien nog een vraagje: hij zei aanvraag verstuurd en dat je het zou zien op de app als het gelukt is. Nu zie ik bij Slim huis staan ‘Enphase [nummer]’. Betekent dit dat het al in orde is?

[ Voor 28% gewijzigd door DD123 op 26-04-2026 09:38 ]

• Ferrox1
robkrekel schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:19:
[...]
Uit je verhaal begrijp ik dat je een Standard Envoy hebt?
Dus als ik, wegens dynamisch en geen SAP wel de productie automatisch wil stoppen kan dat via de app? Ik heb dat nu ingesteld, en zal straks eens kijken of dat gaat. Zeker met het eerste negatieve uur (-0,0231/kWh) van vandaag geen ramp als dat niet lukt 8)

Voor mij is wel van belang dat het op uurprijs gaat (ik vermoed van niet) want ik zit bij ZP. En voor mij is het een beetje zonde als er op negatieve kwartieren in een positief uur uur geschakeld gaat worden.
Klopt. Ik kan via home assistant de productie in en uitschakelen. (Daarmee kon ik gisteren snel de productie weer inschakelen gelukkig) Dat is iets voor mij voor na mijn tlv contract van 11ct. Ik heb daar nog ruim een jaar voor. Maar mogelijk staat er in de tussentijd een accusysteem en dan wil je ook kunnen regelen indien nodig.

Wat heb jij nu aangepast dan? Want ik heb juist niets aangepast en toen stopte de productie. Had je er wel vaste tarieven in staan?

• Coffeeroam
Renkie schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:08:
Ik heb een vraag over het gebruik van een systemcontroller icm de 5p flexphase accu (4x).

Tijdens de aanleg moet je uiteraard de keuze maken wat je wel/niet aansluit op de backup. Hoe pakken jullie dit aan?
Het liefst zou ik flexibel willen zijn of ik bijvoorbeeld een airco aan kan doen bij een (langdurige) stroomstoring, gezien het aantal zonnepanelen zou dat verbruik overdag prima op te vangen zijn en kun je alsnog je accu weer vol krijgen.

Maar stel je verwarmt en ergens in de nacht valt de stroom uit, dan is je accu natuurlijk leeg voor je wakker wordt :)

Het liefst zou ik iets willen hebben dat na 15 minuten op de accu de airco uitgezet wordt. Kun je zoiets maken dmv Home Assistant? Zijn er hier als mensen die zoiets gemaakt hebben?

Of zijn er andere manieren om zoiets te realiseren?
Zelf heb ik het hele huis op de backup. Ik beslis zelf wel welke apparaten ik aanzet tijdens een blackout. Inderdaad een probleem als je slaapt, dan wil je eigenlijk juist wel dat bij een blackout je verwarming of je airco ermee stopt om nog wat stroom in voorraad te houden.

Als iemand daar iets slims voor weet zou dat mooi zijn inderdaad.
Voorlopig heb ik alleen bedacht dat je "Battery shutdown level" wat hoger instelt zodat je wat stroom bewaart voor je noodgevallen. Probleem is wel dat je hele huis dan stroomloos wordt als de lading beneden dat level komt.

• Klikobyte
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-05 19:52
Ivm de hoge negatieve prijzen (dynamisch contract) nu toch ook maar automation toegevoegd. Ik heb een standard gateway (dus geen ai features) en via het installer account toegang kunnen krijgen.

Dit ging niet zo eenvoudig als in de faq (#14) stond. In mijn geval moest ik een Request System Access url gebruiken vanuit de manager omgeving. Simpelweg een company toevoegen in de Enlighten app/omgeving was niet voldoende, mijn 'bedrijf' stond dan niet in de maintainers lijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHfweA2Hj6A_kuLDN4q4lLTrvmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8itHMASNSmO6HzmnUnd9q1Yb.png?f=fotoalbum_large

Via Nanoclaw (VPS) -> Raspberry PI -> Tailscale heb ik nu mijn eigen 'eenvoudige' AI automation kunnen opzetten. Een py script op de Reaspberry PI leest elke 10min de energieprijzen uit en schakelt de panelen uit (freeze/standby) indien nodig (als prijs > 1 uur negatief is) via de Envoy API
Met Nanoclaw kan ik deze tweaken via Telegram en status updates krijgen.

Nu nog afwachten of het echt werkt vandaag :)

*Edit: heb ook de p1 homewizard gekoppeld, dus next step is het geheel wat slimmer maken en kijken naar eigen verbruik, tarieven, saldering etc. om een goede drempelwaarde te bepalen

[ Voor 7% gewijzigd door Klikobyte op 26-04-2026 10:21 ]

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10:56
Coffeeroam schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:54:
[...]
Ergens moet je een signalering hebben dat je geen energie van buiten meer krijgt. Geen idee wat Enphase of de P1 meter daarin kunnen betekenen.

Als je je apparaten die je in die situatie uit wil zetten/houden voorziet van een stekkerschakelaar die je over je wifi stuurt dan kun je die van het net afsluiten. De rest blijft draaien zoals je wil en als het echt nodig is kun je de uitgeschakelde apparaten alsnog handmatig aan zetten.

• WillemP22
[...]

Zelf heb ik het hele huis op de backup. Ik beslis zelf wel welke apparaten ik aanzet tijdens een blackout. Inderdaad een probleem als je slaapt, dan wil je eigenlijk juist wel dat bij een blackout je verwarming of je airco ermee stopt om nog wat stroom in voorraad te houden.

Voorlopig heb ik alleen bedacht dat je "Battery shutdown level" wat hoger instelt zodat je wat stroom bewaart voor je noodgevallen. Probleem is wel dat je hele huis dan stroomloos wordt als de lading beneden dat level komt.
In de system controller zit ook een mogelijkheid om nog een aantal relais aan te sturen. NO en NC die geactiveerd kunnen worden bij een netuitval. Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd..maar daarin zie ik wel mogelijkheden.. al was het maar om een lamp of wat aan te zetten bij netuitval.. als je buurt-app ff niet volgt. Je kunt dan ook met HA of homewizard andere apparaten sturen.

• Ferrox1
@Eddie_ helaas geen succes, enphase schakeld nog steeds uit. Nu ieder kwartier. Gelukkig werkt de home assistant automation wel goed en zet hem direct weer aan waardoor hij nagenoeg niet afschakelt.

Erg vreemd dit… enig idee nog wat het dan kan zijn?

• Eddie_
Heb je toevallig niet een automation in Homeassistant staan die iets verkeerd doet?

• Ferrox1
Al gecheckt, maar die is er niet inderdaad. Ik heb ook nooit af willen schakelen dus ook nooit gebouwd. Alleen de nieuwe automation die hem weer inschakelt hangt er aan.

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 19:37
[...]

Ja ik heb nu ook het hele huis in de backup, zodat je net zoals jij zegt zelf kunt bepalen wat aan/uit gaat. En ik zit er inderdaad dus ook mee dat ik voorkomen wil dat in een nacht de accu volledig leeg gaat of dat het huis stroomloos gaat.

@Eddie_ Non-Backup kies ik dus bewust niet voor. Nu noem jij het voorbeeld van HA, maar heb jij daar zelf ervaring mee en toevallig een link voor dit specifieke voorbeeld? Ik ben niet helemaal thuis in HA en merk dat er veel over te vinden is maar dit voorbeeld met de combinatie van HA icm EnPhase en noodstroom kon ik niet direct iets van vinden.

• Eddie_
Ik heb zelf nog geen System Controller en zodoende ook nog geen ervaring met automatiseringen daar aan gekoppeld.
Welke sensoren heb je binnen Homeassistant? D'r zit er vast één bij die aangeeft of hij verbonden is met de Grid (of niet). Die kan je dan gebruiken. Als SystemController niet verbonden is met Grid dan na een kwartier schakelaar airco uit. Zoiets.

• Eddie_

• WillemP22
Eddie_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:20:
Ik heb zelf nog geen System Controller en zodoende ook nog geen ervaring met automatiseringen daar aan gekoppeld.
Welke sensoren heb je binnen Homeassistant? D'r zit er vast één bij die aangeeft of hij verbonden is met de Grid (of niet). Die kan je dan gebruiken. Als SystemController niet verbonden is met Grid dan na een kwartier schakelaar airco uit. Zoiets.
Yes, zie mijn eerdere post. Zie handleiding van de system controller pagina 21 en 22.

• Ferrox1
Alleen de wijziging van het tarief staat hier in. Afgelopen jaar staat er ook geen wijziging verder in. Alleen reboots en fouten van inverters.

Dus ook geen aanwijzing. Ik verdenk nu 3 partijen maar kan dus niet achterhalen wie:

- de energieleverancier (maar die mag het officieel niet schijnbaar?)
- netbeheerder (mijn spanning is normaal, dus ook geen directe reden?)
- wijziging door enphase.

Mijn buurman heeft ook enphase maar daar blijven ze wel door produceren. Heel vreemd dit..

• Pazo
Even het moment gepakt dat de boel weer begint op te wekken.
Om 16.00 ging het tarief naar positief. Na ongeveer 10 seconden zag ik nieuwe tarief van Tibber in Home Assistant. Door de delay van 2 minuten moest het systeem om 16.02 gaan opstarten. Na ongeveer 20 seconden gebeurde dat (schuifje verspringt naar produceren). Na ongeveer 15 seconden zie je de productie starten en rap oplopen naar 5,3kW. Werkt dus nog steeds goed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IhEIO8YGJuxq3uYLLOcYn4w4.gif

• DD123
Hi allemaal, vandaag voor het eerst Slim Terugleveren via Frank Energie geprobeerd in verband met de negatieve all-in energieprijs tussen 11.00 uur en 16.00 uur.

Rond 11.05 uur stopten de panelen netjes met produceren. Enige tijd later gaven de gateway en 10 van de 11 omvormers een fout weer in de Enphase app. Dat leek me niet per se vreemd, omdat ze extern uitgeschakeld zijn. Echter, het is nu 17.10 uur en de panelen staan nog steeds niet terug aan (ook in de Frank Energie app staat nog ‘uit’).

Is dit logisch dat ze na meer dan een uur positieve prijzen nog niet terug aan staan of gaat er iets mis? Zijn er meer mensen die enkel de panelen laten aansturen via Frank Energie? Staan de panelen bij jullie wel weer terug aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10eRD0--NMJgkwiOfYL0iDbmbUE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RPLmi6p8QkYvr9GREQBSosbL.png?f=fotoalbum_large

• RoelsRules
Hier draaide het weer prima en de panelen gingen mooi uit en aan. Heb ook de verwarming/airco's aan gehad gedurende die periode. Helaas de auto niet kunnen laden, dat was helemaal lekker geweest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s-vRaOHqea_OFwoKLl8VRn_eY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4q28otrmLYDizzkZaWtw9Jf.jpg?f=fotoalbum_large

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:23:
[...]

Yes, zie mijn eerdere post. Zie handleiding van de system controller pagina 21 en 22.
O ja, ik zie het. Neem bijvoorbeeld Auxiliary Contact IO1 of IO2 om je airco mee uit te schakelen als je batterij tijdens off grid beneden de 30% komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJ7Sq4Pz61HnnYjOWADc5ElGzxM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T39L9dVYBc0ama5p7NLSCvYC.jpg?f=user_large
Leuk, die system controller.

• Pazo
DD123 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:13:
Hi allemaal, vandaag voor het eerst Slim Terugleveren via Frank Energie geprobeerd in verband met de negatieve all-in energieprijs tussen 11.00 uur en 16.00 uur.

Rond 11.05 uur stopten de panelen netjes met produceren. Enige tijd later gaven de gateway en 10 van de 11 omvormers een fout weer in de Enphase app. Dat leek me niet per se vreemd, omdat ze extern uitgeschakeld zijn. Echter, het is nu 17.10 uur en de panelen staan nog steeds niet terug aan (ook in de Frank Energie app staat nog ‘uit’).

Is dit logisch dat ze na meer dan een uur positieve prijzen nog niet terug aan staan of gaat er iets mis? Zijn er meer mensen die enkel de panelen laten aansturen via Frank Energie? Staan de panelen bij jullie wel weer terug aan?

[Afbeelding]
Dat je een melding in de app heb staan klopt, die heb ik ook als mijn panelen uit staan.
Ik heb zelf geen Frank energie / geen koppeling, dus ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe dat verder in elkaar steekt.

• Pazo
vinniefireman schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:02:
Ik kom er nog niet uit om dit recht te krijgen. Ik heb zowel in de Envoy / Gateway als in Home Assistant alle plekken waar iets qua tijd en tijdzone in te stellen is langsgelopen, en overal lijkt alles goed / gelijk te staan?
Het gebeurt dus om 01.00 dat de productie van de dag ervoor eraf getrokken wordt, zodat je dus negatief begint en de hele dag de productie op negatief staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bCu9c1Qf8fCT3PHSaC_vpBX8rc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LMk0NPfOZhfbbe5cL2ZzG3Bi.jpg?f=user_large

Ik heb dit nooit eerder gehad terwijl we toch echt ieder jaar 2x een zomer / wintertijd hebben. Weet jij hoe ik dit kan oplossen? Moet zeggen dat ik online er ook niets over kan vinden (alleen over daily counters die niet op 0 gezet worden maar op een andere waarden, maar dat is ander probleem).

[ Voor 18% gewijzigd door Pazo op 26-04-2026 19:39 ]

• knotwilg
Heeft Enphase iets om energie over fases te herverdelen? Kan dat eigenlijk wel? En zo ja zou het zin hebben? Uit de P1 meter vanochtend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2026-04-27T08:18:27.552;p1/actual_consumption;1.499
2026-04-27T08:18:27.553;p1/actual_returndelivery;1.681
2026-04-27T08:18:27.553;p1/l1_instant_power_usage;1.501
2026-04-27T08:18:27.554;p1/l2_instant_power_usage;0.000
2026-04-27T08:18:27.555;p1/l3_instant_power_usage;0.000
2026-04-27T08:18:27.556;p1/l1_instant_power_current;6
2026-04-27T08:18:27.557;p1/l2_instant_power_current;3
2026-04-27T08:18:27.558;p1/l3_instant_power_current;3
2026-04-27T08:18:27.559;p1/l1_voltage;234.0
2026-04-27T08:18:27.559;p1/l2_voltage;236.0
2026-04-27T08:18:27.560;p1/l3_voltage;235.0
2026-04-27T08:18:27.560;p1/l1_instant_power_return;0.000
2026-04-27T08:18:27.561;p1/l2_instant_power_return;0.909
2026-04-27T08:18:27.562;p1/l3_instant_power_return;0.769
1 phase wordt belast (wasmachine), twee leveren terug. Ik weet dat het geheel in de meter wordt opgeteld en dan kom je gezamenlijk tot een teruglevering. Als je nou wat energie naar de belast phase zou kunnen sturen reduceert dat de teruglevering een beetje. Of is dat een kromme gedachte?

• Vorkie
  • Niet online
knotwilg schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:31:
Heeft Enphase iets om energie over fases te herverdelen? Kan dat eigenlijk wel? En zo ja zou het zin hebben? Uit de P1 meter vanochtend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2026-04-27T08:18:27.552;p1/actual_consumption;1.499
2026-04-27T08:18:27.553;p1/actual_returndelivery;1.681
2026-04-27T08:18:27.553;p1/l1_instant_power_usage;1.501
2026-04-27T08:18:27.554;p1/l2_instant_power_usage;0.000
2026-04-27T08:18:27.555;p1/l3_instant_power_usage;0.000
2026-04-27T08:18:27.556;p1/l1_instant_power_current;6
2026-04-27T08:18:27.557;p1/l2_instant_power_current;3
2026-04-27T08:18:27.558;p1/l3_instant_power_current;3
2026-04-27T08:18:27.559;p1/l1_voltage;234.0
2026-04-27T08:18:27.559;p1/l2_voltage;236.0
2026-04-27T08:18:27.560;p1/l3_voltage;235.0
2026-04-27T08:18:27.560;p1/l1_instant_power_return;0.000
2026-04-27T08:18:27.561;p1/l2_instant_power_return;0.909
2026-04-27T08:18:27.562;p1/l3_instant_power_return;0.769
1 phase wordt belast (wasmachine), twee leveren terug. Ik weet dat het geheel in de meter wordt opgeteld en dan kom je gezamenlijk tot een teruglevering. Als je nou wat energie naar de belast phase zou kunnen sturen reduceert dat de teruglevering een beetje. Of is dat een kromme gedachte?
Weet niet zeker of hun accus dat kunnen.

In theorie -
Accus laden op via zon en of grid.
Accus ontladen via 1 van de 3 omvormers op de andere fase die beladen is.

• Thijzzz2
  • Laatst online: 15-05 19:53
Administratief optellen is iets anders dan stroom van de ene fase over laten springen naar de andere. ;-)
Volgens mij doet mijn 5P Flex dat, maar dan alleen in dat hele korte window wanneer ik als het zonnetje opkomt weinig opbrengst heb en net even de magnetron aanzet, en 's avonds. overdags krijg ik die zonnepanelen niet leegetrokken al zet ik alles aan.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33
Pazo schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:38:
[...]
Ik heb dit nooit eerder gehad terwijl we toch echt ieder jaar 2x een zomer / wintertijd hebben. Weet jij hoe ik dit kan oplossen? Moet zeggen dat ik online er ook niets over kan vinden (alleen over daily counters die niet op 0 gezet worden maar op een andere waarden, maar dat is ander probleem).
Ik heb de daily vervangen door de lifetime counter. Probleem opgelost.

• vinniefireman
Iemand enig idee hoe ik productie weer op gang krijg? Envoy stroomloos maken al geprobeerd. Laatste optie zou zijn via support.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrMx6P58hIVyZoCNUMNKkFiS_JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFrtUVqZXQF9NjRQhxT1cEaE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSeuVrd9i0cDqF4vFfGjtuZDsCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHKkQisDxH0mZs3kDYh6P883.jpg?f=fotoalbum_large

• knotwilg
Thijzzz2 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:00:
Administratief optellen is iets anders dan stroom van de ene fase over laten springen naar de andere. ;-)
me dunkt,
Volgens mij doet mijn 5P Flex dat, maar dan alleen in dat hele korte window wanneer ik als het zonnetje opkomt weinig opbrengst heb en net even de magnetron aanzet, en 's avonds. overdags krijg ik die zonnepanelen niet leegetrokken al zet ik alles aan.
Het gaat inderdaad om piekbelastingen tov opbrengst. wasmachine (geen hot fill), vaatwasser (hot fill maar te lange aanvoer (klein boilertje in het keukenkastje zou op z'n plaats zijn)), boiler (eBUS nog niet werkend) en koken (moet nog herverdeeld worden over 3 fasen, was gas).

Dus, optie zou zijn een batterij te gebruiken om het verschil, de pieken, in te vullen. Maar kan die dan tegelijkertijd ook laden? Een batterij per fase?

• WillemP22
vinniefireman schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:32:
Iemand enig idee hoe ik productie weer op gang krijg? Envoy stroomloos maken al geprobeerd. Laatste optie zou zijn via support.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Diegene die hem uitgezet heeft kan hem ook weer aanzetten, toch? Anders support bellen, 24/7 aanwezig

• Pazo
hremijn schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:01:
[...]

Ik heb de daily vervangen door de lifetime counter. Probleem opgelost.
Dat lijkt inderdaad te werk, thanks!

• vinniefireman
[...]
Ik heb dit nooit eerder gehad terwijl we toch echt ieder jaar 2x een zomer / wintertijd hebben. Weet jij hoe ik dit kan oplossen?
Ik ben er achter, dit komt waarschijnlijk omdat ik de state class van de daily sensors aangepast had na een melding in de HA error logs.

In de nieuwste beta heb ik dat teruggedraaid. Maar daarin heb ik ook de sessies aangepast, dus ik weet niet zeker of die beta voor iedereen goed werkt.

Sowieso is er op dit moment iets mis met mijn eigen Envoy dus ik kan niet echt testen. :X

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

blb4 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:07:
[...]

Deze optie zal ik ook nog eens testen. Zie wel dat 't geen standard Gaeway is, er zitten CT's aangesloten.

Wat ik geprobeerd heb komt grotendeels overeen met Technical Brief: G98/G99 Compliance

Standaard zit de 15k weerstand tussen Pin7 en Pin9. Wat ik geprobeerd heb voor DRM0 is:
  • De weerstand onderbreken (schakelaartje er tussen);
  • Volgens het gelinkte document de weerstand verplaatst naar Pin8 en Pin 10 en dan een schakelaar tussen Pin7 en Pin10.
In de gelinkte youtube video wordt de weerstand, aangesloten tussen Pin7 en Pin9 overbrugd (kortgesloten). Deze heb ik nog niet geprobeerd.

Tot nu toe is dus bij de eerste 2 methodes steeds 't zelfde gebeurd: je hoort snel een relais omschakelen in de Gateway en de productie van de aangesloten IQ7+ Micro's valt heel snel weg. De M250's blijven werken.

Het lukt mij dus steeds niet om de productie weer op gang te krijgen. Soms komt er 1 of 2 wel weer in de lucht, b.v. na uit/aanschakelen van de gateway maar alle 5 weer operationeel heb ik nog niet meegemaakt. Dat gebeurd pas weer de volgende dag.

Voor de volledigheid: via de enlighten Manager (gateway view) of via de Home Assistant Enphase Envoy (Installer) custom integratie kan je ook de productie uitzetten (en weer aan). Dit lijkt wel te werken maar 't duurt lang voordat de micro's uitschakenen en daarna ook weer inschakelen. Hierbij valt 't op dat op deze manier de M250 micro's wel uit te schakelen zijn en zelfs mijn Involar micro's lijken gevoelig voor dit commando.

Afijn, allemaal nog niet erg duidelijk dus....
Ik ben ongelooflijk aan het pielen met uitschakelen en lees nu in dit topic dat veel niet werkt voor de M250...dat zijn al mijn micro's. Die Envoy (Installer) integratie wil bij mij niet installeren. Wat zijn jouw bevindingen rondom andere opties voor de M250 om ze uit te kunnen schakelen?

Edit: al gelukt in een onnavolgbare wijze...Productie uitzetten lukt inderdaad, ben benieuwd hoe lang het duurt om weer aan te gaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 28-04-2026 11:39 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:43
Krijg net een notificatie in mijn Enphase app.
Wake up to a car that is ready.

Lijkt erop dat ze nu voor de IQ EV Charger 2 de optie hebben om dus een doel in stellen.
Niet in een SoC maar in KM's.

Begint ergens op te lijken.
YouTube: Wake Up to a Charged EV ⚡ | Smart Charging
Linkje naar een YT Short, niet heel erg veel zeggend maar ook daar is specifiek benoemd de EV Charger 2.
https://www.linkedin.com/...aJb/?originalSubdomain=nl
En een LinkedIn van iemand met als werkgever Enphase Energy.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:48
JT schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:03:
[...]

Ik ben ongelooflijk aan het pielen met uitschakelen en lees nu in dit topic dat veel niet werkt voor de M250...dat zijn al mijn micro's. Die Envoy (Installer) integratie wil bij mij niet installeren. Wat zijn jouw bevindingen rondom andere opties voor de M250 om ze uit te kunnen schakelen?

Edit: al gelukt in een onnavolgbare wijze...Productie uitzetten lukt inderdaad, ben benieuwd hoe lang het duurt om weer aan te gaan :)
Vaak pas de volgende dag pas weer.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Eddie_
@Mad Max Is nu inderdaad beschikbaar:
Is mooi dat deze optie aanwezig is. Zal voor mij geen toegevoegde waarde zijn aangezien ik hoofdzakelijk op het werk oplaad (en thuis als de prijzen mooi negatief zijn :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwjlwmHQqirVdkNyDhVRg_n8604=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cZe2RIfXHYzbkelOVyn8PbYr.jpg?f=user_large

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
Ik heb een enphase systeem met 14 zonnepanelen. Totaal 6300 Wp. 1 fase aangesloten in Belgie, dus zit aan gecombineerd 5 kW omvormers.

Ik ben aan het kijken om de IQ 5P batterijen toe te voegen. Al dan niet met een IQ controller erbij. Ik produceer per jaar tussen de 5500 en 6000 kWh, waarvan slechts 30-35% eigengebruik zal zijn.

Als ik de batterijen toevoeg, dan is het redelijk eenvoudig qua installatie. Ik zit te denken aan 2 batterijen. Is het slimmer om deze apart met eigen groep te voeden (en ook eigen IQ relay) ipv door te lussen? De IQ relay kan ook maar 20A aan, wat bij pieken te weinig is om twee batterijen vol terug te laten leveren? Dan moet ik dus 2x een 20A groep en 2x een 20A IQ relay toepassen?

Zou het toevoegen van een IQ system controller, met mijn volledige huis op de backup, nuttig zijn? Ik moet dan allerlei groepen gaan verplaatsen, IQ relays eruit, etc.

Het hebben van batterijen maar geen backup mogelijkheid hebben vind ik gevoelsmatig vreemd, dus vandaar de keuze om dan de IQ controller erbij te nemen. Maar in hoeverre dat te verdedigen valt met die sporadische uitval...

• Thijzzz2
_VoiD_ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:55:
Ik heb een enphase systeem met 14 zonnepanelen. Totaal 6300 Wp. 1 fase aangesloten in Belgie, dus zit aan gecombineerd 5 kW omvormers.

Ik ben aan het kijken om de IQ 5P batterijen toe te voegen. Al dan niet met een IQ controller erbij. Ik produceer per jaar tussen de 5500 en 6000 kWh, waarvan slechts 30-35% eigengebruik zal zijn.

Als ik de batterijen toevoeg, dan is het redelijk eenvoudig qua installatie. Ik zit te denken aan 2 batterijen. Is het slimmer om deze apart met eigen groep te voeden (en ook eigen IQ relay) ipv door te lussen? De IQ relay kan ook maar 20A aan, wat bij pieken te weinig is om twee batterijen vol terug te laten leveren? Dan moet ik dus 2x een 20A groep en 2x een 20A IQ relay toepassen?

Zou het toevoegen van een IQ system controller, met mijn volledige huis op de backup, nuttig zijn? Ik moet dan allerlei groepen gaan verplaatsen, IQ relays eruit, etc.

Het hebben van batterijen maar geen backup mogelijkheid hebben vind ik gevoelsmatig vreemd, dus vandaar de keuze om dan de IQ controller erbij te nemen. Maar in hoeverre dat te verdedigen valt met die sporadische uitval...
Als je dan een batterij koopt, ga dan voor de 5P Flex, en niet de 5P. Ding kan ook gewoon standje 1-fase, maar later eenvoudig om te zetten naar 3 fase. Volgens mij is de System Controller vooral nuttig voor Off Grid, en dan heb je sowieso die 5P Flex nodig, omdat daar hippere omvormers in zitten.
Waarom 2 batterijen, en niet maar eentje? Kijk niet naar wat je er in op kunt slaan, maar wat je eruithaalt voor eigen gebruik als het donker is. heb je echt 20A teruglevercapaciteit nodig? en 10 kWh?
Als dat zo is, zeker aanschaffen.
Als je ooit over wilt stappen naar 3 Fase, doe dat dan nu, of bereid in ieder geval alles voor, scheelt je dubbel werk. ;-)

• JT

JT

VETAK y0

blb4 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:49:
[...]

Technisch gezien vrij brak. Maar het komt bij mij dan net ok uit - als mijn panelen met Enphase uit moeten dan is dat einde ochtend en middag, wanneer ze prijstechnisch weer aan kunnen brengen ze niet heel veel meer op dus wat ik mis valt dan mee.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
Eddie_ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:54:
@Mad Max Is nu inderdaad beschikbaar:
Is mooi dat deze optie aanwezig is. Zal voor mij geen toegevoegde waarde zijn aangezien ik hoofdzakelijk op het werk oplaad (en thuis als de prijzen mooi negatief zijn :) )
[Afbeelding]
Ik heb een vast contract én gebruik het profiel “eigen gebruik”. Ik heb de optie nu ook bij de oplaadmodi, maar zie niet in hoe hij zou kunnen profiteren van de lagere prijzen. Wat ik wel zie is dat hij de optie heeft om na het opgegeven tijdstip door mag gaan met “groen laden”. Maar dat moet je dan wel specifiek aanzetten.
Ik vraag mij af waardoor de lader nu in eens “slim” geworden zou zijn. Dit zou kunnen werken met b.v. Zonnedimmer of Frankenergie, waarbij die partijen jouw productie afschalen als hun dat zo uitkomt. In dit geval zou het “slim laden” prioriteit kunnen krijgen en als daaraan is voldaan, mag de dimmer of Frankenergie doen wat ze willen. Maar ik vrees dat ik dan heel erg optimistisch ben.
Andere mogelijkheid is dat laden in de algemene bekende spitstijden wordt vermeden als dat mogelijk is in het gevraagde laadschema. Dus een beperkte slimheid, maar een begin. Als het zo werkt zou dat een mooie toevoeging zijn.
Ik hoop dat Enphase spoedig met een uitgebreide uitleg en meer achtergrond informatie komt.

• _VoiD_
Thijzzz2 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:12:
Als je dan een batterij koopt, ga dan voor de 5P Flex, en niet de 5P. Ding kan ook gewoon standje 1-fase, maar later eenvoudig om te zetten naar 3 fase. Volgens mij is de System Controller vooral nuttig voor Off Grid, en dan heb je sowieso die 5P Flex nodig, omdat daar hippere omvormers in zitten.
Waarom 2 batterijen, en niet maar eentje? Kijk niet naar wat je er in op kunt slaan, maar wat je eruithaalt voor eigen gebruik als het donker is. heb je echt 20A teruglevercapaciteit nodig? en 10 kWh?
Als dat zo is, zeker aanschaffen.
Als je ooit over wilt stappen naar 3 Fase, doe dat dan nu, of bereid in ieder geval alles voor, scheelt je dubbel werk. ;-)
Thanks voor je reactie. Ik was sowieso van plan om de Flex versie aan te schaffen. Ik heb mijn kast ook voorbereid op 3 fase. Mijn aansluiting is echter een 63A enkelfase, dus heb meer dan genoeg.

De zonnepanelen brengen op deze dagen al rond de 30 kWh op, in de zomer zeker 40 kWh. Gemiddeld dagverbruik zit rond de 10 kWh in de week en 13-15 kWh in het weekend. Ik wil eigenlijk mijn energieverbruik vanaf maart/april tot september zoveel mogelijk met eigen opwekking/batterij kunnen afdekken.

Ik importeer bijvoorbeeld in september 2025 gemiddeld tussen de 5 en 10 kWh, terwijl ik die dagen ook nog best wel wat exporteer (>10 kWh). Als ik dan 2x een batterij heb van 5 kWh, dan hoef ik niks meer te importeren en kan ik daarnaast ook de batterij nagenoeg volledig terug opladen. In de maanden daarvoor zal ik zeker iedere dag de batterijen volledig terug kunnen opladen en niks te hoeven importeren (behalve als ik mijn wagen oplaad of 20 wasjes draai).

• JT

JT

VETAK y0

blb4 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:49:
[...]

Het grappige is, de automatisering heeft ze net weer aangezet. Ik zie via de sensoren in HA en in Enlighten 0 opbrengst. Ik heb echter een kWh-meter op die groep en die laat nu opbrengst zien, meer dan 500w. Wat ik een beetje zou verwachten rond deze tijd. Dus de vraag is of het zo lang duurt voor ze aan gaan, of dat het zo lang duurt voor ze weer wat rapporteren terwijl ze wel gewoon weer leveren.

Edit: inmiddels ook waardes in Enlighten en HA.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 28-04-2026 18:31 ]

Ecodan warmtepomp

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:57
[...]

Ik kom er nog niet uit om dit recht te krijgen. Ik heb zowel in de Envoy / Gateway als in Home Assistant alle plekken waar iets qua tijd en tijdzone in te stellen is langsgelopen, en overal lijkt alles goed / gelijk te staan?
Het gebeurt dus om 01.00 dat de productie van de dag ervoor eraf getrokken wordt, zodat je dus negatief begint en de hele dag de productie op negatief staat.

[Afbeelding]

Welke sensor gebruik jij als input voor de geproduceerde energie?

Ik herken dit probleem vanuit een ver verleden. Sindsdien gebruik ik de "lifetime_energy_production" sensor als input in het Energy dashboard.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Thijzzz2
_VoiD_ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:05:
[...]

Thanks voor je reactie. Ik was sowieso van plan om de Flex versie aan te schaffen. Ik heb mijn kast ook voorbereid op 3 fase. Mijn aansluiting is echter een 63A enkelfase, dus heb meer dan genoeg.

De zonnepanelen brengen op deze dagen al rond de 30 kWh op, in de zomer zeker 40 kWh. Gemiddeld dagverbruik zit rond de 10 kWh in de week en 13-15 kWh in het weekend. Ik wil eigenlijk mijn energieverbruik vanaf maart/april tot september zoveel mogelijk met eigen opwekking/batterij kunnen afdekken.

Ik importeer bijvoorbeeld in september 2025 gemiddeld tussen de 5 en 10 kWh, terwijl ik die dagen ook nog best wel wat exporteer (>10 kWh). Als ik dan 2x een batterij heb van 5 kWh, dan hoef ik niks meer te importeren en kan ik daarnaast ook de batterij nagenoeg volledig terug opladen. In de maanden daarvoor zal ik zeker iedere dag de batterijen volledig terug kunnen opladen en niks te hoeven importeren (behalve als ik mijn wagen oplaad of 20 wasjes draai).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4aD6FpFwIAvkBRH-7xn30aceTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRUOK64bbNkEwmYuJ9991H3X.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn dag zover, met een enkele 5P Flex. je ziet dat ik in de ochtend net een randje tekortkom voor volledige coverage met de batterij. Voor mij geen reden om er nog een bij te plaatsen, maar er is ruimte voor verbetering. ;-)

• _VoiD_
denk dat we redelijk gelijk zitten qua verbruik en opbrengst. Ik zit op 2,3 kWh geimporteerd, 33.6 opwekking en 6,5 kWh verbruik.

En dan 29,4 kWh geexporteerd, wat spijtig is om morgen weer te moeten inkopen....

Ik heb zonder problemen plaats voor 1 batterij, misschien dat ik daarmee moet beginnen ;)

• Pazo
Panzer_V schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:03:
[...]

Welke sensor gebruik jij als input voor de geproduceerde energie?

Ik herken dit probleem vanuit een ver verleden. Sindsdien gebruik ik de "lifetime_energy_production" sensor als input in het Energy dashboard.
Ja die gebruik ik nu ook en daarmee is het inderdaad verholpen. Ik had eerst de 'daily' ingesteld staan.

• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 00:30
Ik zie dat meerdere mensen melden dat hun panelen uitgaan. Is dit een optie, want mijn panelen blijven aan productie?

• PeepPeepPeep
  • Nu online

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Walkingshadown schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:43:
Ik zie dat meerdere mensen melden dat hun panelen uitgaan. Is dit een optie, want mijn panelen blijven aan productie?
Profiel AI optimalisatie op de Metered.

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:11
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:51:
[...]

Profiel AI optimalisatie op de Metered.
Ik heb dus de gewone gateway, zonder CT's (maar ook een solaredge-systeem en 3 sessy's), en de app biedt die optie dan niet.
Bij solaredge gaat de omvormer mooi uit bij de ingestelde tarieven, exact op het juiste uur, het zou mooi zijn als Enphase dat ook deed. Metered of niet...

Mijn HA-integratie ondersteunt het niet, ik zal eens zoeken op een betere.... Afgelopen weekend via de installer-app maar manueel uitgezet, maar dat moet natuurlijk gewoon automatisch kunnen.

• PeepPeepPeep
  • Nu online

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

jaro431 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:18:
[...]

Ik heb dus de gewone gateway, zonder CT's (maar ook een solaredge-systeem en 3 sessy's), en de app biedt die optie dan niet.
Bij solaredge gaat de omvormer moi uit bij de ingestelde tarieven, exact op het juiste uur, het zou mooi zijn als Enphase dat ook deed. Metered of niet...

Mijn HA-integratie ondersteunt het niet, ik zal eens zoeken op een betere.... Afgelopen weekend via de installer-app maar manueel uitgezet, maar dat moet natuurlijk gewoon automatisch kunnen.
Ff bellen met Enphase, die kunnen vast vertellen wat de mogelijkheden zijn in jouw situatie.

• Pazo
jaro431 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:18:
Envoy integratie van Vincent Wolsink nemen. Die heeft meer opties.
Ik heb de energietarieven mijn energieboer (Tibber) ook in HA gekoppeld. Dus kan je een simpele automation maken dat als de energieprijs negatief is dat de panelen dan uit gaan (en weer aan als ze weer positief worden.

Zie ook:
Pazo in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

Pagina: 1 ... 72 ... 77 Laatste