Lekkerladen heeft geen automatische koppeling. Ik zag dat Joulo wel zegt dat automatisch gekoppeld kan worden met OCPP maar dat krijg ik nog niet voor elkaar. Ik weet niet waar je de webadres info in Enphase app kan toevoegen en koppelen.SpikeHome schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:24:
Heeft iemand met een enphase lader zich aangemeld voor ERE certificaten?
De enphase charger 2 heeft volgens de specs een mid meter.
En volgens deze site https://www.lekkerladen.com/ is de laadpaal geschikt ervoor.
Ik heb er 2 neem ook aan dat ik ze beide kan aanmelden dan.
Dat weet ik, dat is technisch hetzelfde. Maar ik zou het best wel eens een keer live willen meemaken. Als we Tennet moeten geloven gaat het in de toekomst wel vaker gebeuren.
Het AI optimalisatie profiel zorgt ervoor dat de panelen uitgaan bij negatieve stroomprijzen. Ik zie echter dat als ik flinke stroomvreters aanzet de panelen weer gedeeltelijk aangaan om geen stroom uit het net te hoeven trekken. Dat is voor de onbalans op het net enzo vast heel netjes maar het zou natuurlijk veel prettiger zijn als je de wasdroger en de airco kunt aanzetten terwijl je er nog wat mee verdiend ook. Wat doen jullie bij negatieve prijzen zoals morgen? Panelen handmatig uit?
Ik weet natuurlijk niet of jij het goed ingesteld hebt maar als het import en export tarief negatief zijn dan gaan de panelen gewoon helemaal uit in de AI modus. Export prijs negatief maar import prijs positief geeft NOM, dus panelen wekken op wat jij verbruikt.Blurk62 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
Het AI optimalisatie profiel zorgt ervoor dat de panelen uitgaan bij negatieve stroomprijzen. Ik zie echter dat als ik flinke stroomvreters aanzet de panelen weer gedeeltelijk aangaan om geen stroom uit het net te hoeven trekken. Dat is voor de onbalans op het net enzo vast heel netjes maar het zou natuurlijk veel prettiger zijn als je de wasdroger en de airco kunt aanzetten terwijl je er nog wat mee verdiend ook. Wat doen jullie bij negatieve prijzen zoals morgen? Panelen handmatig uit?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Morgen zijn de tarieven idd ca 3 uurtjes negatief (incl met belastingen meegerekend). Als het goed is zorgt Home Assistent ervoor dat mijn panelen om 12.30 uit gaan omdat de prijs dan negatief wordt (Tibber). Dan ga ik in ieder geval onze auto met volle bak opladenBlurk62 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
Wat doen jullie bij negatieve prijzen zoals morgen? Panelen handmatig uit?
[ Voor 31% gewijzigd door Pazo op 24-04-2026 18:27 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Heb je het al wel getest met de hoofdschakelaar? Dan weet je ook of het werkt.Coffeeroam schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:11:
[...]
Dat weet ik, dat is technisch hetzelfde. Maar ik zou het best wel eens een keer live willen meemaken. Als we Tennet moeten geloven gaat het in de toekomst wel vaker gebeuren.
En live meemaken word denk ik wel een dingetje als het goed werkt, je merkt er waarschijnlijk niks van 😉.
Alleen als de buurman aanbelt om te vragen of bij jou de stroom ook is uitgevallen.