• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:54
Sport_Life schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:47:
[...]

Waarom zou je teruglevering willen nullen? Ik krijg vanaf 1 januari 2027 nog gewoon een (kleine) vergoeding. Het is niet veel, maar het kost ook niks.
Dat is waar, voor nu nog althans.

Maar ik heb liever zelf de regie in handen mocht Eneco besluiten de vergoeding te schrappen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16:13
Skyrunner schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:29:
Morgen allen.

Zoals ongetwijfeld meerderen ga ik dit jaar mijn Envoy upgraden naar een metered om teruglevering te nullen.

Hiervoor heb ik de Envoy metered met 6 spoelen nodig. Maakt het voor de werking uit dat ik een 3-fase hoofdaansluiting en 1-fase PV installatie heb?
Standaard zitten er 2 spoelen in de doos meegeleverd, voor mensen met een een-fase aansluiting en een-fase zonnepanelen. Koop er in jouw geval dus 2 extra bij. Je hebt die oude dikke units, en nieuwere kleine. (koop die) Ze klikken open en dicht, dus je hoeft er geen stroomdraden voor los te maken en door het oogje te halen.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:08
Sport_Life schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:47:
[...]

Waarom zou je teruglevering willen nullen? Ik krijg vanaf 1 januari 2027 nog gewoon een (kleine) vergoeding. Het is niet veel, maar het kost ook niks.
Met een dynamisch contact kost het je heel af en toe wel ietsjes om terug te leveren (vanaf 2026 of nu al als je meer opwekt dan verbruikt). Hoeveel jaar het duurt voordat je de upgrade naar de metered eruit hebt laat ik even in het midden :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

michaelvo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:31:
[...]

Met een dynamisch contact kost het je heel af en toe wel ietsjes om terug te leveren (vanaf 2026 of nu al als je meer opwekt dan verbruikt). Hoeveel jaar het duurt voordat je de upgrade naar de metered eruit hebt laat ik even in het midden :).
Ah ja oke. Ik heb net weer 3 jaar vastgezet voor 22 ct met teruglevering van 0,05ct (niks dus).

Wil nog wel 25 panelen erbij plaatsen voor de winter :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:54
Coffeeroam schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:37:
[...]

Dank voor de uitleg. Is het schakelen van 1 naar 3 fase zó traag dat je beter de hele tijd in 1 fase kunt blijven? Of ben je ondanks het schakelen toch wel eerder klaar met laden?

Groen laden bij zero export zou je inderdaad wel af en toe willen. Wat is het probleem? Wat bijt elkaar hier? Als de laadstroom afneemt (batterij bijna vol), dan regelt de gateway de panelen toch wel weer terug bij zero export?
De traagheid van schakelen is relatief, maar ik zie dat soms wel 2-3 minuten duurt voor hij over is. En dan blijft hij minimaal 5 minuten in die toestand ook al is de oude situatie weer hersteld. Dus het kan zo maar een periode van 10 minuten zijn dat je sub optimaal laadt, omdat je net een minuut onder de 3 fase grens bent geweest. Dit alles geldt voor de auto lader. Ik heb geen batterij dus weet niet hoe die t doet.
Ik kan het niet vergelijken met dedicated 1 fase laden, omdat ik hem daar niet op vast kan zetten. De keuze is 3 fase laden (default) of automatisch switchen.

Het groen laden en zero export wordt beide door de Gateway geregeld. Ook hier weer EV Charger 2 gerelateerd. Het lijkt dat zero export een hoger prioriteit heeft dan groen laden van de auto. Dus de autolader wordt niet als verbruiker gezien. Beide vechten om de export te beperken, maar volgens een ander algoritme.
Ik ga dit nog verder monitoren op dagen dat er echt veel overschot is om hetgeen ik dit voorjaar (maart) heb gezien te bevestigen.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:54
knotwilg schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:13:
[...]

bij 3 fasen, drie kleinere batterijen? 3x5 ipv 1x 10 bijvoorbeeld?

of kun je met een fase laden en over alle drie ontladen/verbruiken?
Het gaat hier om dedicated 1 fase laden met de EV Charger. Dus auto opladen I.p.v. batterijen.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:12
Is er ook een manier om te zien wat voor account je hebt? Ik heb 1 account voor Enphase en daarmee kan ik op Enlighten inloggen maar ook de Toolkit app gebruiken om nieuwe micro's te activeren. Ik ben echter aan het nadenken over een Enphase thuisbatterij. De certificeringen daarvoor heb ik al, maar ik wil zeker weten dat mijn account gezien wordt als installateur voordat ik zoveel geld uitgeef. Dat lijkt nergens op te vragen.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:42
PhilipsFan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:31:
Is er ook een manier om te zien wat voor account je hebt? Ik heb 1 account voor Enphase en daarmee kan ik op Enlighten inloggen maar ook de Toolkit app gebruiken om nieuwe micro's te activeren. Ik ben echter aan het nadenken over een Enphase thuisbatterij. De certificeringen daarvoor heb ik al, maar ik wil zeker weten dat mijn account gezien wordt als installateur voordat ik zoveel geld uitgeef. Dat lijkt nergens op te vragen.
Als je inlogt in de installaer toolkit op je systeem....met het e-mail waarbij je de cursus hebt doorlopen...dan zie je daar dat je bevoegd bent om batterijen toe te voegen, wellicht ook system controller. Dan heb je een installers account.

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16:13
..en als je dat niet hebt, moet je de trainingen mogelijk nog een keer doorlopen met een ander mailadres/installer-account. (been there)
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste