It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Standaard zitten er 2 spoelen in de doos meegeleverd, voor mensen met een een-fase aansluiting en een-fase zonnepanelen. Koop er in jouw geval dus 2 extra bij. Je hebt die oude dikke units, en nieuwere kleine. (koop die) Ze klikken open en dicht, dus je hoeft er geen stroomdraden voor los te maken en door het oogje te halen.Skyrunner schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:29:
Morgen allen.
Zoals ongetwijfeld meerderen ga ik dit jaar mijn Envoy upgraden naar een metered om teruglevering te nullen.
Hiervoor heb ik de Envoy metered met 6 spoelen nodig. Maakt het voor de werking uit dat ik een 3-fase hoofdaansluiting en 1-fase PV installatie heb?
Met een dynamisch contact kost het je heel af en toe wel ietsjes om terug te leveren (vanaf 2026 of nu al als je meer opwekt dan verbruikt). Hoeveel jaar het duurt voordat je de upgrade naar de metered eruit hebt laat ik even in het middenSport_Life schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:47:
[...]
Waarom zou je teruglevering willen nullen? Ik krijg vanaf 1 januari 2027 nog gewoon een (kleine) vergoeding. Het is niet veel, maar het kost ook niks.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ah ja oke. Ik heb net weer 3 jaar vastgezet voor 22 ct met teruglevering van 0,05ct (niks dus).michaelvo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:31:
[...]
Met een dynamisch contact kost het je heel af en toe wel ietsjes om terug te leveren (vanaf 2026 of nu al als je meer opwekt dan verbruikt). Hoeveel jaar het duurt voordat je de upgrade naar de metered eruit hebt laat ik even in het midden.
Wil nog wel 25 panelen erbij plaatsen voor de winter
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
De traagheid van schakelen is relatief, maar ik zie dat soms wel 2-3 minuten duurt voor hij over is. En dan blijft hij minimaal 5 minuten in die toestand ook al is de oude situatie weer hersteld. Dus het kan zo maar een periode van 10 minuten zijn dat je sub optimaal laadt, omdat je net een minuut onder de 3 fase grens bent geweest. Dit alles geldt voor de auto lader. Ik heb geen batterij dus weet niet hoe die t doet.Coffeeroam schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:37:
[...]
Dank voor de uitleg. Is het schakelen van 1 naar 3 fase zó traag dat je beter de hele tijd in 1 fase kunt blijven? Of ben je ondanks het schakelen toch wel eerder klaar met laden?
Groen laden bij zero export zou je inderdaad wel af en toe willen. Wat is het probleem? Wat bijt elkaar hier? Als de laadstroom afneemt (batterij bijna vol), dan regelt de gateway de panelen toch wel weer terug bij zero export?
Ik kan het niet vergelijken met dedicated 1 fase laden, omdat ik hem daar niet op vast kan zetten. De keuze is 3 fase laden (default) of automatisch switchen.
Het groen laden en zero export wordt beide door de Gateway geregeld. Ook hier weer EV Charger 2 gerelateerd. Het lijkt dat zero export een hoger prioriteit heeft dan groen laden van de auto. Dus de autolader wordt niet als verbruiker gezien. Beide vechten om de export te beperken, maar volgens een ander algoritme.
Ik ga dit nog verder monitoren op dagen dat er echt veel overschot is om hetgeen ik dit voorjaar (maart) heb gezien te bevestigen.
Het gaat hier om dedicated 1 fase laden met de EV Charger. Dus auto opladen I.p.v. batterijen.knotwilg schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:13:
[...]
bij 3 fasen, drie kleinere batterijen? 3x5 ipv 1x 10 bijvoorbeeld?
of kun je met een fase laden en over alle drie ontladen/verbruiken?
Als je inlogt in de installaer toolkit op je systeem....met het e-mail waarbij je de cursus hebt doorlopen...dan zie je daar dat je bevoegd bent om batterijen toe te voegen, wellicht ook system controller. Dan heb je een installers account.PhilipsFan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:31:
Is er ook een manier om te zien wat voor account je hebt? Ik heb 1 account voor Enphase en daarmee kan ik op Enlighten inloggen maar ook de Toolkit app gebruiken om nieuwe micro's te activeren. Ik ben echter aan het nadenken over een Enphase thuisbatterij. De certificeringen daarvoor heb ik al, maar ik wil zeker weten dat mijn account gezien wordt als installateur voordat ik zoveel geld uitgeef. Dat lijkt nergens op te vragen.
Mogelijk helpt punt 14 van de FAQ, deze beschrijft hoe je een installer account kunt aanmaken, ik neem aan dat de workflow nog werkt. Pazo in "Het grote Enphase topic - deel 2"PhilipsFan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:31:
Is er ook een manier om te zien wat voor account je hebt? Ik heb 1 account voor Enphase en daarmee kan ik op Enlighten inloggen maar ook de Toolkit app gebruiken om nieuwe micro's te activeren. Ik ben echter aan het nadenken over een Enphase thuisbatterij. De certificeringen daarvoor heb ik al, maar ik wil zeker weten dat mijn account gezien wordt als installateur voordat ik zoveel geld uitgeef. Dat lijkt nergens op te vragen.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Waar in die app zou ik dat moeten zien dan? In het tabblad Systemen zie ik mijn systeem. Als ik daar bij 'apparaattellingen' een batterij op +1 zet, dan krijg ik een waarschuwing dat ik een certificaat moet hebben en een link naar Enphase University en kan ik vervolgens de batterij scannen (die ik nog niet heb, dus verder kom ik niet).WillemP22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:33:
[...]
Als je inlogt in de installaer toolkit op je systeem....met het e-mail waarbij je de cursus hebt doorlopen...dan zie je daar dat je bevoegd bent om batterijen toe te voegen, wellicht ook system controller. Dan heb je een installers account.
Als ik via 'Menu' naar 'Account Information' ga, dan duurt het heel lang en krijg ik uiteindelijk de melding 'Account information couldn't load at the moment. Try again'. De rest van de opties werkt wel, maar geeft me niet de mogelijkheid om te zien welk type account ik heb.
Duidelijk. Maar dat klinkt rommelig als algoritmes tegen elkaar moeten strijden. De autolader zou als verbruiker moeten kunnen worden beschouwd (althans dat wil je bewust zo instellen), net als je wasmachine of je droogtrommel. Verbaast me dat dat niet zou kunnen. Je auto IS toch een verbruiker!Skipper_NH schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:17:
[...]
De traagheid van schakelen is relatief, maar ik zie dat soms wel 2-3 minuten duurt voor hij over is. En dan blijft hij minimaal 5 minuten in die toestand ook al is de oude situatie weer hersteld. Dus het kan zo maar een periode van 10 minuten zijn dat je sub optimaal laadt, omdat je net een minuut onder de 3 fase grens bent geweest. Dit alles geldt voor de auto lader. Ik heb geen batterij dus weet niet hoe die t doet.
Ik kan het niet vergelijken met dedicated 1 fase laden, omdat ik hem daar niet op vast kan zetten. De keuze is 3 fase laden (default) of automatisch switchen.
Het groen laden en zero export wordt beide door de Gateway geregeld. Ook hier weer EV Charger 2 gerelateerd. Het lijkt dat zero export een hoger prioriteit heeft dan groen laden van de auto. Dus de autolader wordt niet als verbruiker gezien. Beide vechten om de export te beperken, maar volgens een ander algoritme.
Ik ga dit nog verder monitoren op dagen dat er echt veel overschot is om hetgeen ik dit voorjaar (maart) heb gezien te bevestigen.
@Sport_LifeSport_Life schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:34:
[...]
Ah ja oke. Ik heb net weer 3 jaar vastgezet voor 22 ct met teruglevering van 0,05ct (niks dus).
Wil nog wel 25 panelen erbij plaatsen voor de winter.
Zomaar uit gezonde belangstelling. 😀 Bij welke energieleverancier?
Thanks, dat lijkt inderdaad te werken.WillemP22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:33:
[...]
Als je inlogt in de installaer toolkit op je systeem....met het e-mail waarbij je de cursus hebt doorlopen...dan zie je daar dat je bevoegd bent om batterijen toe te voegen, wellicht ook system controller. Dan heb je een installers account.
Vandaag bericht van de supportdesk van Enphase: volgens hem is productiebeperking ook met een envoy standard zonder spoelen te regelen, met een verwijzing naar een opgestuurd document wat vervolgens niet bijgevoegd is. Heb daar vervolgens om gevraagd maar nog niets ontvangen.
Ik ben benieuwd wat de door hem geopperde oplossing omvat.
Bij Coolblue, dezelfde dag dat Trump de ellende begon.Dennis 1 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:14:
[...]
@Sport_Life
Zomaar uit gezonde belangstelling. 😀 Bij welke energieleverancier?
Ik heb best een hoog verbruik met 2 ev's en een warmtepomp in een grote woning dus wilde geen risico lopen.
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 15-04-2026 21:02 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Dat is zeker waar: ik ga die €240 voor de nieuwe metered gateway er zeker niet snel uithalen maar het idee dat ik de leveranciers mijn gratis geleverde stroom onthoudt is me dat waard. Raar? Misschien..michaelvo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:31:
[...]
Met een dynamisch contact kost het je heel af en toe wel ietsjes om terug te leveren (vanaf 2026 of nu al als je meer opwekt dan verbruikt). Hoeveel jaar het duurt voordat je de upgrade naar de metered eruit hebt laat ik even in het midden.
verder is het uitvogelen van de goede regeling een leuk hobbyproject. Productie op 0 als de prijs laag genoeg is en dan alles gratis of betaald opladen lijkt me ook een leuke gewaarwording.
Ps ik heb een installer account en mag de 5P flex zelf installeren en activeren ( weet niet of ik dan meer configuratie opties heb)
[ Voor 10% gewijzigd door svkaster op 15-04-2026 21:35 ]
Nu wil ik een aparte onderverdeler maken in de garage, dus zouden de CT spoelen ook daar moeten komen. Nu heb ik een UTP over in de mantelbuis, kunnen ze daar gewoon overheen? De afstand zal een meter of 20 a 25 meter zijn.
Moet je niet betalen voor de toolkit account? Ik heb de training gevolgd, maar ik moest 300 of 700 euro betalen, dit was twee jaar geleden, waardoor ik het niet meer wilde doen.PhilipsFan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:31:
Dan heb je dus een installers account. Voor het überhaupt in bedrijf kunnen stellen van de batterijen danwel system controller moet je de online cursus hebben doorlopen.PhilipsFan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:48:
[...]
Waar in die app zou ik dat moeten zien dan? In het tabblad Systemen zie ik mijn systeem. Als ik daar bij 'apparaattellingen' een batterij op +1 zet, dan krijg ik een waarschuwing dat ik een certificaat moet hebben en een link naar Enphase University en kan ik vervolgens de batterij scannen (die ik nog niet heb, dus verder kom ik niet).
Als ik via 'Menu' naar 'Account Information' ga, dan duurt het heel lang en krijg ik uiteindelijk de melding 'Account information couldn't load at the moment. Try again'. De rest van de opties werkt wel, maar geeft me niet de mogelijkheid om te zien welk type account ik heb.
Nee, de app is gratis. En het installers account ook, zie FAQ14 in de TS.Walkingshadown schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:49:
[...]
Moet je niet betalen voor de toolkit account? Ik heb de training gevolgd, maar ik moest 300 of 700 euro betalen, dit was twee jaar geleden, waardoor ik het niet meer wilde doen.
[ Voor 7% gewijzigd door WillemP22 op 15-04-2026 23:06 ]
Je kan ook het contactformulier invullen en al je trainingen overzetten naar je nieuwe account met de vraagcategorie “Migrating training progress”. Na een paar dagen krijg je bericht dat het geregeld is.Thijzzz2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:13:
..en als je dat niet hebt, moet je de trainingen mogelijk nog een keer doorlopen met een ander mailadres/installer-account. (been there)
https://university.enphas.../custompage/view.php?id=2
[ Voor 6% gewijzigd door fokkepieter op 16-04-2026 07:20 ]
Hieruit blijkt dat het alleen een software probleem is. Technisch hardwarematig zijn ze te combineren. Ik ben benieuwd wanneer Enphase klaar is met het schrijven van het stukje code.........Thijzzz2 schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:41:
Goed nieuws: Enphase is bezig on de 5P en de 5P-Flex te combineren in een systeem, achter een commskit.
(...)
(Bron: Enphase Webinar 13-04-2026)
En de energiebelasting?Sport_Life schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:47:
[...]
Waarom zou je teruglevering willen nullen? Ik krijg vanaf 1 januari 2027 nog gewoon een (kleine) vergoeding. Het is niet veel, maar het kost ook niks.
Ik ben me aan het oriënteren op een kleine “stekker-zonnepaneel” setup en vraag me af of dit praktisch en technisch goed werkt met Enphase.
Situatie:
Paneel: Aiko 465Wp of DMEGC 500Wp
Micro-omvormer: Enphase IQ8 (bijv. IQ8M / IQ8HC)
Idee: paneel → micro-omvormer → kabel met stekker → stopcontact
Vragen:
1. Klopt het dat je per Enphase micro-omvormer maar 1 paneel kunt aansluiten (dus geen 2 panelen op 1 micro)?
2. Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een Enphase micro via een field connector + kabel + normale stekker?
3. Werkt de IQ8 serie “out of the box” zonder IQ Gateway, of moet je altijd eerst een grid profile/configuratie doen?
4. Zijn er aandachtspunten qua veiligheid / vermogen (bijv. max ~600–800W per groep)?
5. Hoe kijken jullie hier tegenaan qua regelgeving in NL (grijs gebied vs. echt af te raden)?
Context:
Ik heb al een bestaande PV-installatie met Enphase op de schuur, en probeer een kleine extra set op het huis simpel toe te voegen zonder meteen weer de meterkast in te hoeven.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Alvast bedankt 🙏
Veel vragen, het meeste is hier al aan de orde geweest. Belangrijkste opmerking: ja dit kan, maar een Enphase iQ microinverter werkt niet out of the box. Die moet eerst gecommissioned en geprovisioned worden. Daarna kan hij zonder gateway gebruikt worden. Je hebt dan uiteraard verder geen firmware updates en (dus) geen garantie op de microinverter.lexen schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:12:
Hoi allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren op een kleine “stekker-zonnepaneel” setup en vraag me af of dit praktisch en technisch goed werkt met Enphase.
Situatie:
Paneel: Aiko 465Wp of DMEGC 500Wp
Micro-omvormer: Enphase IQ8 (bijv. IQ8M / IQ8HC)
Idee: paneel → micro-omvormer → kabel met stekker → stopcontact
Vragen:
1. Klopt het dat je per Enphase micro-omvormer maar 1 paneel kunt aansluiten (dus geen 2 panelen op 1 micro)?
2. Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een Enphase micro via een field connector + kabel + normale stekker?
3. Werkt de IQ8 serie “out of the box” zonder IQ Gateway, of moet je altijd eerst een grid profile/configuratie doen?
4. Zijn er aandachtspunten qua veiligheid / vermogen (bijv. max ~600–800W per groep)?
5. Hoe kijken jullie hier tegenaan qua regelgeving in NL (grijs gebied vs. echt af te raden)?
Context:
Ik heb al een bestaande PV-installatie met Enphase op de schuur, en probeer een kleine extra set op het huis simpel toe te voegen zonder meteen weer de meterkast in te hoeven.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Alvast bedankt 🙏
Maar het kan dus wel.
Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn, het zijn stroomspoelen en de spanningen tussen de draden kunnen theoretisch groter worden dan de isolatie van de gemiddelde utp kabel toestaat en dan hebben we het nog niet over de koperdiameter.TerminalNL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:46:
Mijn zonnepanelen komen allemaal samen in de garage en loopt vanaf daar naar de meterkast waar ik voor de metered de CT spoelen op de binnenkomende kabel heb geplaatst.
Nu wil ik een aparte onderverdeler maken in de garage, dus zouden de CT spoelen ook daar moeten komen. Nu heb ik een UTP over in de mantelbuis, kunnen ze daar gewoon overheen? De afstand zal een meter of 20 a 25 meter zijn.
Mijn advies: gebruik de kabel die Enphase adviseert. Zie https://enphase.com/downl...t-installation-tech-brief blz16
Appropriately rated, 20 AWG (0.75 mm2) to 16 AWG (1.5 mm2) twisted-pair wire
cable is recommended
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Jammer, dat maakt het ineens knap duur om uit te voeren. Maar met het oog op dat er later in dr garage nog accu’s gaan komen waarschijnlijk wel nodig.marnie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:05:
[...]
Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn, het zijn stroomspoelen en de spanningen tussen de draden kunnen theoretisch groter worden dan de isolatie van de gemiddelde utp kabel toestaat en dan hebben we het nog niet over de koperdiameter.
Mijn advies: gebruik de kabel die Enphase adviseert. Zie https://enphase.com/downl...t-installation-tech-brief blz16
[...]
@TerminalNL Als de UTP kabel er toch al ligt en je hebt deze over dan zou ik die gewoon gebruiken. Kijken of het werkt. Afstand zal het probleem niet zijn maar wel een mogelijke interferentie van andere aanwezige kabels.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Kijk eens naar https://enphase.com/nl-nl/download/enphase-ct-100-split-row in het bijzonder de veiligheidinstructies.Eddie_ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:34:
@marnie Wat zijn dan de spanningen, volgens jou, die deze CT's op kunnen wekken? Ik heb praktijk voorbeelden gezien waarbij CT's verlengd waren met UTP over afstanden van 50 meter. Dit heeft nooit problemen gehad.
Er is ook een uitgebreide Engelse versie over CT's https://enphase.com/downl...t-installation-tech-brief
Info over CT kabellengtes en diameters staan hier: https://enphase.com/nl-nl...tallatie-informatiebladen
Daarin wordt oa vermeld dat klasse 2 bekabeling niet geschikt is. Klasse 2 is een veilige spanning: vaak wordt 30V AC of 60V DC gehanteerd. Normale UTP kabels zijn klasse 2 laagspanningskabels.
De CT kabel moet een hoge spanning aankunnen omdat de secundaire zijde van een stroomtrafo een zwevende spanning t.o.v. aarde genereerd. Deze spanning kan hoog oplopen, ver boven de klasse 2 waarde.
Het gaat vaak goed zolang de CT kabels netjes zijn afgemonteerd op de Gateway omdat de Gateway (waarschijnlijk) de CT intern aard. Maar een kleine fout, bv een storing in de Gateway die een aardfout veroorzaakt, zal de spanning op de secundaire zijde hoog doen oplopen, ver boven de kritische waarde van de isolatiewaarde van de UTP kabel, wat hitte of brand kan veroorzaken. Dat kan ook gebeuren als de Gateway niet is geaard.
En dus schrijven de veiligheidsnormen voor dat klasse 2, waaronder UTP kabel, niet gebruikt mag worden. De lengte van de kabel is hierin niet van belang.
Ter info, ik heb deze kabel in gebruik voor mijn CT's https://www.elektramat.nl...s2-d0-a3-grijs-per-meter/
[ Voor 5% gewijzigd door marnie op 16-04-2026 21:11 ]
Afschrijving, goeie deal voor jou dusJBdV1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:16:
Ik zie een aanbieding van IQ8MC op een Sunpower Paneel van 405 W voor een bedrag dat minder is dan van de IQ8MC apart. Kan iemand uitkeggen hoe dit kan?
UTP kabel is inderdaad dunner dan de voorgeschreven diktes voor het verlengen, maar ik kan nog niet terug vinden in je gelinkte docs waar het staat dat het niet kan. Sterker nog, in 1 van de documenten wordt zelfs een CAT 5e kabel als voorbeeld genoemd, tot 50m.marnie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:39:
[...]
Kijk eens naar https://enphase.com/nl-nl/download/enphase-ct-100-split-row in het bijzonder de veiligheidinstructies.
Er is ook een uitgebreide Engelse versie over CT's https://enphase.com/downl...t-installation-tech-brief
Info over CT kabellengtes en diameters staan hier: https://enphase.com/nl-nl...tallatie-informatiebladen
Daarin wordt oa vermeld dat klasse 2 bekabeling niet geschikt is. Klasse 2 is een veilige spanning: vaak wordt 30V AC of 60V DC gehanteerd. Normale UTP kabels zijn klasse 2 laagspanningskabels.
De CT kabel moet een hoge spanning aankunnen omdat de secundaire zijde van een stroomtrafo een zwevende spanning t.o.v. aarde genereerd. Deze spanning kan hoog oplopen, ver boven de klasse 2 waarde.
Het gaat vaak goed zolang de CT kabels netjes zijn afgemonteerd op de Gateway omdat de Gateway (waarschijnlijk) de CT intern aard. Maar een kleine fout, bv een storing in de Gateway die een aardfout veroorzaakt, zal de spanning op de secundaire zijde hoog doen oplopen, ver boven de kritische waarde van de isolatiewaarde van de UTP kabel, wat hitte of brand kan veroorzaken. Dat kan ook gebeuren als de Gateway niet is geaard.
En dus schrijven de veiligheidsnormen voor dat klasse 2, waaronder UTP kabel, niet gebruikt mag worden. De lengte van de kabel is hierin niet van belang.
Ter info, ik heb deze kabel in gebruik voor mijn CT's https://www.elektramat.nl...s2-d0-a3-grijs-per-meter/
CT’s hebben een overbrengingsverhouding van 1:2500, dus het stroompje wat er door de kabels loopt is max 10 mA ( bij primaire stroom van 25A)…de weerstand is minder dan 3 ohm…dus het gaat hier over een spanningsval van mV’s. Bij een open verbinding kan de spanning wel flink op lopen, maar we gaan ervanuit dat de CT’s zijn aangesloten.
De Enphase CT's hebben een interne belastingsweerstand (Burden Resistor) waardoor ze op spanning werken. En zelfs bij open einden van de kabels is er geen probleem, in tegenstelling tot CT's zonder die weerstand.
[ Voor 27% gewijzigd door Eddie_ op 17-04-2026 08:23 ]
De problematiek betreffende het gebruik van CAT5 kabels betreft niet de diameter van de kern maar de isolatiespanning van een standaard CAT5 kabel.WillemP22 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 04:51:
[...]
UTP kabel is inderdaad dunner dan de voorgeschreven diktes voor het verlengen, maar ik kan nog niet terug vinden in je gelinkte docs waar het staat dat het niet kan. Sterker nog, in 1 van de documenten wordt zelfs een CAT 5e kabel als voorbeeld genoemd, tot 50m.
CT’s hebben een overbrengingsverhouding van 1:2500, dus het stroompje wat er door de kabels loopt is max 10 mA ( bij primaire stroom van 25A)…de weerstand is minder dan 3 ohm…dus het gaat hier over een spanningsval van mV’s. Bij een open verbinding kan de spanning wel flink op lopen, maar we gaan ervanuit dat de CT’s zijn aangesloten.
Op blad 4 van https://enphase.com/nl-nl...tallatie-informatiebladen vind je de maximale kabelweerstand en de diameters die bij diverse lengtes horen om deze weerstand te waarborgen.
Ook CT's met burden weerstanden geven hoge spanningen bij open einden, daar moet de isolatiewaarde van de CT kabel geschikt voor zijn.Eddie_ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:21:
Ehm, die CT's leveren maximaal 0,333 V bij een volle belasting (100A). En inderdaad staat er keurig in het gelinkte document dat een CAT 5E kabel gebruikt kan worden. Wel wordt er een bepaald merk genoemd maar dit geeft toch wel aan dat het wel over een CAT kabel kan.
De Enphase CT's hebben een interne belastingsweerstand (Burden Resistor) waardoor ze op spanning werken. En zelfs bij open einden van de kabels is er geen probleem, in tegenstelling tot CT's zonder die weerstand.
[Afbeelding]
De door Enphase genoemde Clipsal CBus Cat5e heeft CBus specificaties.
Ik ken deze specificatie ook niet uit mijn hoofd, dus ik heb er ook even naar moeten Googlen (AI) met de vraag "Wat is het verschil tussen een CBus kabel en een normale CAT5 kabel?" Uit het antwoord komt een duidelijk verschil naar voren.
Mijn conclusie: Enphase adviseerd een Clipsal Cbus Cat5e omdat deze Cbus specs heeft, Enphase adviseerd geen 'normale' Cat5 kabels.
Als je nog twijfelt of als je denkt dat ik ongelijk heb (dat kan, ik ben niet de 'even tot hier' alwetende) dan is misschien Enphase of een kabelexpert bereid om hier antwoord op te geven.
Dank voor je heldere reactie Dat bevestigt precies waar wij al een beetje bang voor waren: technisch kan het dus wel, maar niet echt plug & play.Coffeeroam schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:24:
[...]
Veel vragen, het meeste is hier al aan de orde geweest. Belangrijkste opmerking: ja dit kan, maar een Enphase iQ microinverter werkt niet out of the box. Die moet eerst gecommissioned en geprovisioned worden. Daarna kan hij zonder gateway gebruikt worden. Je hebt dan uiteraard verder geen firmware updates en (dus) geen garantie op de microinverter.
Maar het kan dus wel.
Zijn er ook handleiding hoe we dit zelf voor elkaar kan krijgen?
Je uitleg over die UTP kabel verduidelijkt wel dat hier niet gesproken wordt over een standaard UTP kabel.
Tussen mijn commskit2 en de 5P accu's zit ook gewoon UTP kabel en niet de kabel die Enphase adviseert. En ondanks dat mijn UTP kabels door dezelfde buis als de AC kabels loopt, werkt het prima. Nog geen enkele foutmelding gehad.
En zoals gezegd, ik heb in de praktijk gezien dat een CT verlengen met UTP werkt. Maar ik weet niet of er daardoor meetafwijkingen zijn.
En ik moet mezelf corrigeren. De Enphase CT's hebben géén interne Burden Resistor. En dan bij open einden kan de spanning zeker gevaarlijk oplopen. Dus nooit doen! Altijd eerst de blauwe/witte draden op de Gateway aansluiten voordat je de CT plaatst!
1) Green Charging? (zie onderaan post)
2) de enphase app?
Als ik een instelling veranderd aan bv batterij of EV lader, dan kan het systeem die precies niet onthouden en keert die terug naar de vorige staat.
Installateur heeft geen raad, Enphase zelf claimt dit "nog nooit" meegemaakt te hebben.
Set up:
Enphase zonnepanelen geïnstalleerd in eind 2019, monofase
2026 omschakeling naar 3 fase systeem
Begin april 2026: Installatie IQ EV Lader 2 en 1x Flexphase 5P batterij
Foutmelding dat meterwaarden afweken, gemaild naar installateur maar verlengd paaswekend dus geen antwoord.
Hier wat batterij instellingen en EV lader schema's wanneer-wel laden ingeput, dit werd toen onthouden.
Midden april 2026:
Installateur stuurt technieker om meterwaarden te controleren, CT spoelen veranderd, meterwaarden waren nog erger dus terug geïnstalleerd zoals begin april. Probleem met monofase zonnepanelen en driefase EV lader omzeilt door driefasen automaat in de zekeringkast te ïnstalleren maar slechts de 1e fase+neutraal aan te sluiten. Op de gateway zitten de zonnepanelen op diezelfde 1e fase zodoende dat de metingen overeenkomen.
1) Green charging zou 1.6kW overproductie vereisen voor dat de EV lader zou doorpompen naar de auto.
Gezien we op de piekuren 11u-15u altijd aan 2.5-2.7 overproductie (=export) zitten zou deze voorwaarde zeker moeten voldaan zijn.
De bedoeling is uiteraard dat de EV batterij opgeladen zou worden met de overschot aan zonnestroom. (= max output naar EV lader == zonnestroom minus het huisverbruik) om zo weinig mogelijk te exporteren naar het elektriciteitsnet.
Maar telkens ik de EV lader aansluit, neemt die de volledige snelheid kWh die ik via de EV auto app ingesteld heb op 6.6kw (lager gaat niet in de app maar de auto heb ik al meermaals zien laden aan 1.9kWh aan publieke laadpleinen die goed bevolkt waren) én hij trekt de huisbatterij leeg ondanks dat dit ingesteld staat dat de huisbatterij niet mag gebruikt worden voor EV lader.
Ik kan me niet inbeelden dat ik de eerste ben met deze problemen. Als er iemand hetzelfde meemaakt en/of een oplossing weet, hoor ik het graag!
Ik geef aan waarom Enphase deze kabels adviseerd. En ik geef ook aan de specificaties van kabels die een goed alternatief zijn (naar Rome leiden). De standaard klasse 2 UTP kabel valt daar niet onder,Eddie_ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:40:
@marnie Ik twijfel echt niet aan je verhaal hoor. Je benoemt duidelijk wat de voorwaarden van Enphase zijn. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Je uitleg over die UTP kabel verduidelijkt wel dat hier niet gesproken wordt over een standaard UTP kabel.
Tussen mijn commskit2 en de 5P accu's zit ook gewoon UTP kabel en niet de kabel die Enphase adviseert. En ondanks dat mijn UTP kabels door dezelfde buis als de AC kabels loopt, werkt het prima. Nog geen enkele foutmelding gehad.
En zoals gezegd, ik heb in de praktijk gezien dat een CT verlengen met UTP werkt. Maar ik weet niet of er daardoor meetafwijkingen zijn.
En ik moet mezelf corrigeren. De Enphase CT's hebben géén interne Burden Resistor. En dan bij open einden kan de spanning zeker gevaarlijk oplopen. Dus nooit doen! Altijd eerst de blauwe/witte draden op de Gateway aansluiten voordat je de CT plaatst!
Wettelijk gezien mag je laagspanningskabel (klasse 2) niet in dezelfde buis leggen waar ook een AC netkabel loopt. Ik dacht ... NEN1010. Inderdaad het werkt prima, daar krijg je geen foutmelding van. Dat het wettelijk niet mag heeft niets met de werking te maken maar wel heel veel met veiligheid: ik kan een mespatroon vervangen door een stukje koperbuis: de installatie blijft werken...... mag wettelijk niet.
Een CT verlengen met de juiste diameter UTP zal geen meetafwijking geven, het werkt gewoon. Klasse 2 kabels werken prima maar zijn hier niet veilig.
Kortom, denk aan de veiligheid van jouw installatie en de gebruikers van deze installatie. Mijn advies aan jouw en aan een ieder: gebruik geen standaard UTP om CT's te verlengen.
Maak de juiste keuze voor je toepassing en voor jouw en mijn veiligheid.
.
Idee is om een thuisbatterij met een Victron systeem aan te sluiten op fase 1 (van de 3) en de vraag is eigenlijk of ik in een Enphase installatie altijd dwingend een Enphase Q-relay moet hebben of dat dit ook een ander ding mag zijn wat de stroom afschakelt als het net wegvalt.
In het geval van een Victron omvormer schakeld deze namelijk ook een relais uit en staat mijn string met IQ8’s niet meer op het net maar alleen op de omvormer samen met de batterij.
Iemand een idee hoe dit zit?
Ik probeer te voorkomen om mijn 3 fase Q-relay in te moeten ruilen voor 3 losse 1 fase plus een powerlijn communcatiemodule.
Ja, je mag een andere gebruiken. FAQ vraag 7:Mdeppie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:05:
en de vraag is eigenlijk of ik in een Enphase installatie altijd dwingend een Enphase Q-relay moet hebben of dat dit ook een ander ding mag zijn wat de stroom afschakelt als het net wegvalt.
Het grote Enphase topic - deel 2
(verwijst wel naar een oude post)
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Bedankt voor je snelle reactie maar ik heb het niet over de fasekoppelaar maar over het veiligheidsrelais.Pazo schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:07:
[...]
Ja, je mag een andere gebruiken. FAQ vraag 7:
Het grote Enphase topic - deel 2
(verwijst wel naar een oude post)
Puur verwijzen naar de NEN1010 en zeggen dat het wettelijk niet mag, sorry daar kan ik niets mee. Kan je mij specifiek aangeven waar het staat? Plus welke veiligheid staat er hier voor mij op spel dan? Ik ben daar oprecht benieuwd naar namelijk. Ik zie namelijk geen veiligheidsissues maar ik ben ook niet alwetend dus ik hoor graag wat ik over het hoofd zie. Worst case scenario trek ik compleet nieuwe kabels in een eigen buis (liever niet natuurlijk).marnie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:40:
[...]
Wettelijk gezien mag je laagspanningskabel (klasse 2) niet in dezelfde buis leggen waar ook een AC netkabel loopt. Ik dacht ... NEN1010. Inderdaad het werkt prima, daar krijg je geen foutmelding van. Dat het wettelijk niet mag heeft niets met de werking te maken maar wel heel veel met veiligheid: ik kan een mespatroon vervangen door een stukje koperbuis: de installatie blijft werken...... mag wettelijk niet.
Het IQ Relais is tevens fasekoppelaar. Het is een galvanische scheiding die er voor zorgt dat je micro's los gekoppeld worden van het net bij een te hoge/lage spanning/frequentie.Mdeppie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:14:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie maar ik heb het niet over de fasekoppelaar maar over het veiligheidsrelais.
Zie ook een oude post van @hansiart : https://gathering.tweaker...message/71484712#71484712
ja, de 3 fase versie die ik nu heb inderdaad. Dat weet ik. Maar mag ik ook met een andere relais de fase galvanisch scheiden van het net in geval van stroomuitval...in mijn geval dan met een relais van de Victron omvormer of mag dat alleen met een Q-relay?Eddie_ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:52:
[...]
Het IQ Relais is tevens fasekoppelaar. Het is een galvanische scheiding die er voor zorgt dat je micro's los gekoppeld worden van het net bij een te hoge/lage spanning/frequentie.
Zie ook een oude post van @hansiart : https://gathering.tweaker...message/71484712#71484712
Dank je wel.fokkepieter schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:19:
[...]
Je kan ook het contactformulier invullen en al je trainingen overzetten naar je nieuwe account met de vraagcategorie “Migrating training progress”. Na een paar dagen krijg je bericht dat het geregeld is.
https://university.enphas.../custompage/view.php?id=2
De training was eerder gedaan met mijn account, maar de toolkit nooit kunnen gebruiken. Dit was een jaar geleden. Wat voor aanpassing kan je doen met je batterij onder de toolkit ?
[ Voor 14% gewijzigd door Walkingshadown op 18-04-2026 01:04 ]
Je moet ergens een Gateway gebruiken (bv. iemand met een bestaande installatie) en daar die ene microinverter op commissionen en provisionen (of een leverancier vinden die dat even wil voor je wil doen). Hoe je dat doet, dat staat in de gewone installatiehandleidingen.lexen schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:22:
[...]
Dank voor je heldere reactie Dat bevestigt precies waar wij al een beetje bang voor waren: technisch kan het dus wel, maar niet echt plug & play.
Zijn er ook handleiding hoe we dit zelf voor elkaar kan krijgen?
Daarna (wacht wel 24 uur tot alle firmware er echt zeker op staat) kun je de microinverter afkoppelen en ergens gewoon verder gebruiken waar geen Gateway is. Het paneel zal gewoon gaan leveren naar het stopcontact.
Maar nogmaals: daarna wordt de microinverter nooit meer geupdatet, want er is daar geen Gateway.
Dat geeft niet; ik heb er ook eentje "los" draaien zonder problemen zo
Je kunt ook een Sunpower paneel kopen in de aanbieding (die hier onlangs voor bijkwam).
https://www.solar-outlet....ken/sunpower-zonnepanelen
Die iQ7A zal voor-gecommissioned moeten zijn en dan ben je in één keer klaar.
Of daar de microinverter vanaf halen en op een ander paneel gebruiken.
We hebben zelf een bestaande Enphase installatie op de schuur liggen dus daar zouden we eens naar kunnen kijken maar de andere optie lijkt me ook wel interessant. Bedankt zover voor alle informatie.Coffeeroam schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:39:
[...]
Je moet ergens een Gateway gebruiken (bv. iemand met een bestaande installatie) en daar die ene microinverter op commissionen en provisionen (of een leverancier vinden die dat even wil voor je wil doen). Hoe je dat doet, dat staat in de gewone installatiehandleidingen.
Daarna (wacht wel 24 uur tot alle firmware er echt zeker op staat) kun je de microinverter afkoppelen en ergens gewoon verder gebruiken waar geen Gateway is. Het paneel zal gewoon gaan leveren naar het stopcontact.
Maar nogmaals: daarna wordt de microinverter nooit meer geupdatet, want er is daar geen Gateway.
Dat geeft niet; ik heb er ook eentje "los" draaien zonder problemen zo
Je kunt ook een Sunpower paneel kopen in de aanbieding (die hier onlangs voor bijkwam).
https://www.solar-outlet....ken/sunpower-zonnepanelen
Die iQ7A zal voor-gecommissioned moeten zijn en dan ben je in één keer klaar.
Of daar de microinverter vanaf halen en op een ander paneel gebruiken.
Bij een Enphase 2 lader kun je bij instellingen ev uit zettenWalkingshadown schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:06:
Ik gebruik nu een andere lader dan de Enphase, en ik hoop dat de Enphase-lader dit anders aanpakt. Tijdens het laden gaat de batterij eerst leeg voordat hij stroom uit het net haalt. Profiel staat op zelf consumeren
[Afbeelding]
Of dit bij een ander merk lader ook kan weet ik ff niet.
Met profiel groen laden
[ Voor 0% gewijzigd door HarryVSjoris op 18-04-2026 16:46 . Reden: . ]
Als ik jullie discussie goed lees, kunnen losse (geraakte) draden aan de kant van de Gateway voor een te hoge spanning in de kabels zorgen, waardoor gewone Cat5e in brand zou kunnen vliegen. Klinkt mij niet lekker in de oren...
Alles spanningsloos maken bij montage lijkt me handiger c.q. veiliger.Eddie_ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:40:
@marnie Ik twijfel echt niet aan je verhaal hoor. Je benoemt duidelijk wat de voorwaarden van Enphase zijn. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
@GJzon Daar heb jij helemaal gelijk in. Alleen heb ik laatst een extra Gateway Metered bij mijzelf moeten plaatsen. Mijn groepenkast is dusdanig veilig dat ik het wel aan durfde om de CT's onder spanning aan te sluiten.
Ik ben even verder gaan kijken naar de technische specificaties van de Enphase CT's.
UL 2808 Certificering: De CT’s van Enphase (zoals de CT-100/200-SPLIT) moeten voldoen aan de UL 2808 standaard. Hierdoor moet de secundaire kant veilig zijn, zelfs bij een open einde/losse kabel. Dit wordt gedaan door een interne beveiliging: hoewel de belastingweerstand in de Gateway zit, bevat de CT-behuizing zelf interne zenerdiodes (beveiligingsdiodes). Deze begrenzen de spanning bij een losgekoppelde kabel direct tot enkele volts. Je krijgt dus geen vlamboog of levensgevaarlijke hoogspanning.
Ik zat te twijfelen om hier wel of niet op te reageren, maar veiligheid blijf ik belangrijk vinden.Eddie_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:29:
@a2aan Ik heb daar geen ervaring mee maar heel eerlijk ik kan mij niet voorstellen dat de losse UTP kabel in de brand zou gaan vliegen.
@GJzon Daar heb jij helemaal gelijk in. Alleen heb ik laatst een extra Gateway Metered bij mijzelf moeten plaatsen. Mijn groepenkast is dusdanig veilig dat ik het wel aan durfde om de CT's onder spanning aan te sluiten.
Ik ben even verder gaan kijken naar de technische specificaties van de Enphase CT's.
UL 2808 Certificering: De CT’s van Enphase (zoals de CT-100/200-SPLIT) moeten voldoen aan de UL 2808 standaard. Hierdoor moet de secundaire kant veilig zijn, zelfs bij een open einde/losse kabel. Dit wordt gedaan door een interne beveiliging: hoewel de belastingweerstand in de Gateway zit, bevat de CT-behuizing zelf interne zenerdiodes (beveiligingsdiodes). Deze begrenzen de spanning bij een losgekoppelde kabel direct tot enkele volts. Je krijgt dus geen vlamboog of levensgevaarlijke hoogspanning.
Zenerdioden verlagen de spanning wel maar geven geen galvanische scheiding. Het is geen elektrische scheiding van het net of welke onveilige spanning dan ook die de zener begrenst. Prima om de apparatuur daarachter te beveiligen maar het is geen beveiliging voor mens en dier.
En ik blijf zeggen: Enphase waarschuwt in zijn CT documentatie voor het gebruik van klasse2 apparatuur (laagspanning), gebruik dus (minimaal) klasse3 (netspanning) apparatuur achter de CT.
Je gebruikt toch ook geen 24V beltrafo snoertje (klasse2) om een 220V lamp aan te sluiten? Werkt prima, totdat...
Ik heb een Enphase oplader besteld en was benieuwd of deze optie te zitten is.HarryVSjoris schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:45:
[...]
Bij een Enphase 2 lader kun je bij instellingen ev uit zetten
Of dit bij een ander merk lader ook kan weet ik ff niet.
Met profiel groen laden
Dat tijdens het laden, wanneer het goedkoper is, dat de batterij niet eerst leeg gaat, maar direct uit het net laadt.
Eens.GJzon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:10:
[...]
Alles spanningsloos maken bij montage lijkt me handiger c.q. veiliger.
Ik vul het aan met: evenals de juiste keuze van nieuw te monteren materialen en de wijze waarop deze materialen worden geinstalleerd.
(nouja misschien, dit ga ik morgen dus gewoon proberen/doen
We weten wie de installateur is maar die komt met het onderstaande. Klopt dit wel?Thijzzz2 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:16:
Hoi Bruce, welkom in ons Enphase hoekje.
Vermoedelijk heeft ze het huis gekocht van de vorige eigenaar, en die heeft gegevens van de installateur. Bel die even, dan ben je zo klaar. Als die failliet is of inmiddels in Spanje woont, dan zijn er alternatieven.
De oude eigenaar kan op zijn app nog op jullie omgeving inloggen, en een andere beheerder aanwijzen, die jullie uitkiezen, en wil je zelf beheren, dan moet je een beheer-account aanmaken en wat trainingen volgen om het systeem goed te snappen...
Yep, Welkom bij Enphase.bruce the boss schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:37:
[...]
We weten wie de installateur is maar die komt met het onderstaande. Klopt dit wel?
[Afbeelding]
Je kan ook het oude account van de vorige eigenaar overzetten naar jou mail adres. Stappenplan heb ik ergens gepost. Dat is gratis.
Kun je nog steeds probleemloos een installer-account maken conform de FAQ? En krijgt de originele installateur daar een melding van? Dat laatste zou ik vervelend vinden want ik heb oorlog met die partij
De originele installateur krijgt daar géén melding van. Maar zou dit wel kunnen zien als ze je systeem monitoren. Heel eerlijk, dat is een punt waar ik geen controle op uitvoer als ik alle systemen bekijk. Ik zou het dus niet zien.Reinier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:46:
Ik wil een paar extra panelen op mijn garagedak gaan leggen (Sunpower 370Wp met ingebouwde IQ7A voor €65 per stuk leek me een mooie deal).
Kun je nog steeds probleemloos een installer-account maken conform de FAQ? En krijgt de originele installateur daar een melding van? Dat laatste zou ik vervelend vinden want ik heb oorlog met die partij
(aangezien ik geen oorlog heb met mijn klanten ben ik niet jouw installateur
We dachten dat het aan de oude bewoners lag maar waarschijnlijk niet dus. Er zit dus niets anders op dan die kosten te betalen als ik de opbrengst wil zien via de app?Eddie_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:31:
Die gratis stap is absoluut niet vanzelfsprekend. Werkt namelijk niet altijd althans die ervaring heb ik.
Het zou ook kunnen dat je oorspronkelijke installateur alleen maar blij is omdat je ze niet de hele tijd zit te bellen om even de Power Export Limit aan te zetten (en weer uit)Reinier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:46:
Ik wil een paar extra panelen op mijn garagedak gaan leggen (Sunpower 370Wp met ingebouwde IQ7A voor €65 per stuk leek me een mooie deal).
Voor teruglevering aan het net op mijn account heeft het geen gevolgen toch als ik het niet laat overzetten? Kan alleen mijn opbrengsten niet zien?Eddie_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:05:
Ja, of een nieuwe gateway kopen. In beide gevallen zijn de historische gegevens weg.
Ik heb een installersaccount gecreeerd volgens de beschrijving in de FAQ.
Dat ging erg eenvoudig.
Ik kan nu in de installers toolkit aangeven dat ik veel/weinig/niet wil terugleveren.
Helaas heb ik een standaard gateway (zonder aansluiting voor CT-klemmen), en ben ik aangewezen op Home Assistant om gegevens over verbruik en produktie samen te voegen tot een instructie die de gateway begrijpt.
Mijn vraag: waarom zie ik in de Enphase Integratie in Home Assistant geen (switch) entiteit waarmee ik de produktie kan aansturen?
Vincent Wolsink heeft het wel over een switch. Maar ik krijg zijn bijdrage niet geinstalleerd naast de officiele Enphase integratie.
https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer
Dat heb ik ook ervaren. Het blijkt niet echt duidelijk uit de README dat beide integraties niet naast elkaar kunnen draaien. Je zult dus de 'officiele' moeten verwijderen (bron), en vervolgens via HACS de onofficiele integratie installeren.Leif schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:45:
Maar ik krijg zijn bijdrage niet geinstalleerd naast de officiele Enphase integratie.
Deze heeft inderdaad een productie switch.
Zo heb ik een simpele automation gemaakt dat als de stroomprijs inclusief belastingen (via Tibber Pulse) negatief is dat de productie dan uitgeschakeld wordt (en weer ingeschakeld bij positieve prijs). Vorig jaar enkele keren voorgekomen, dit jaar nog niet.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Echter alle andere informatie kan wel. Het ligt niet aan de internetverbinding (vast internet).
Waar kan dat aan liggen?
Gedaan en mijn irritatie van de afgelopen vier jaar is gefixt: ik heb mijn twee oost-westpanelen van plek gewisseldReinier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:46:
Kun je nog steeds probleemloos een installer-account maken conform de FAQ?
Het setje extra panelen plus montagemateriaal, Q-cables e.d. is onderweg. Ik ben wel van een installateur afhankelijk die een YMVK-kabel naar mijn garagedak gaat leggen dus de boel gaat voorlopig nog niet werken.
Maar wat als ik meer of zwaardere micro's wil toevoegen, wat moet er dan gebeuren? Die B16 kan ik makkelijk laten vervangen door een B20, of zelfs B25, toch?
Alleen wanneer zou ik een extra IQ Relay nodig hebben? Volgens deze datasheet kan 'ie 4,8KVA en 20A aan, maar er staat ook een maximum van 13 IQ7+, 11 IQ7A of 8 IQ8P (er worden geen andere modellen vermeld), en dat lijkt dan weer op 16A gebaseerd te zijn. Er lijkt dus een tegenstrijdigheid in het datasheet te zitten.
Zijn er hier mensen met >16A, of zelfs >20A Enphase installaties op een enkele fase, en hoe is dat dan aangesloten?
Hier 12 stuks op 20 A met 4mm2 op één Q-relais.
Maar als je plek hebt extra Q relais plaatsen, voordeel is dan dat je met een extra kabel naar de panelen kan en dat is minder amperage dus minder voltage verlies dan je alles op een kabel zou zetten.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Hmja, dat is inderdaad ook een factor, maar dan moet je ook het vermogen van je zonnepanelen meenemen, want een 500Wp paneel zal eerder/langer de maximale (continue) 325W uit een IQ8MC halen dan een 400Wp-paneel.martijn v o schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:37:
ligt een beetje aan de oriëntatie van je panelen.
Zelf zijn mijn 10x425Wp panelen OZO/WNW gesplitst, en dan nog 3x35graden helling en 2x10graden, en toch heb ik het totaal weleens boven de 3kW zien pieken, wat dus best wel dicht bij de max van 10xIQ8MC zit.
Die ruimte heb ik niet, maar zelfs zonder extra Relay kan je toch een aparte kabel trekken, en die ergens in de meterkast in een lasdoos samen laten komen voordat het naar de Relay gaat? Dan heb je maar een relatief kort stukje waar de totale stroom doorheen loopt.martijn v o schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:37:
Maar als je plek hebt extra Q relais plaatsen, voordeel is dan dat je met een extra kabel naar de panelen kan en dat is minder amperage dus minder voltage verlies dan je alles op een kabel zou zetten.
Sta mij toe mijn vraag te herhalen:Lanytha schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:50:
Heeft er nog iemand problemen met
2) de enphase app?
Als ik een instelling veranderd aan bv batterij of EV lader, dan kan het systeem die precies niet onthouden en keert die terug naar de vorige staat.
Installateur heeft geen raad, Enphase zelf claimt dit "nog nooit" meegemaakt te hebben.
Set up:
Enphase zonnepanelen geïnstalleerd in eind 2019, monofase
2026 omschakeling naar 3 fase systeem
Begin april 2026: Installatie IQ EV Lader 2 en 1x Flexphase 5P batterij
Foutmelding dat meterwaarden afweken, gemaild naar installateur maar verlengd paaswekend dus geen antwoord.
Hier wat batterij instellingen en EV lader schema's wanneer-wel laden ingeput, dit werd toen onthouden.
Midden april 2026:
Installateur stuurt technieker om meterwaarden te controleren, CT spoelen veranderd, meterwaarden waren nog erger dus terug geïnstalleerd zoals begin april. Probleem met monofase zonnepanelen en driefase EV lader omzeilt door driefasen automaat in de zekeringkast te ïnstalleren maar slechts de 1e fase+neutraal aan te sluiten. Op de gateway zitten de zonnepanelen op diezelfde 1e fase zodoende dat de metingen overeenkomen.
1) Green charging zou 1.6kW overproductie vereisen voor dat de EV lader zou doorpompen naar de auto.
Gezien we op de piekuren 11u-15u altijd aan 2.5-2.7 overproductie (=export) zitten zou deze voorwaarde zeker moeten voldaan zijn.
De bedoeling is uiteraard dat de EV batterij opgeladen zou worden met de overschot aan zonnestroom. (= max output naar EV lader == zonnestroom minus het huisverbruik) om zo weinig mogelijk te exporteren naar het elektriciteitsnet.
Maar telkens ik de EV lader aansluit, neemt die de volledige snelheid kWh die ik via de EV auto app ingesteld heb op 6.6kw (lager gaat niet in de app maar de auto heb ik al meermaals zien laden aan 1.9kWh aan publieke laadpleinen die goed bevolkt waren) én hij trekt de huisbatterij leeg ondanks dat dit ingesteld staat dat de huisbatterij niet mag gebruikt worden voor EV lader.
Ik kan me niet inbeelden dat ik de eerste ben met deze problemen. Als er iemand hetzelfde meemaakt en/of een oplossing weet, hoor ik het graag!
2) de enphase app?
Ik ben me aan het verdiepen in Enphase (met name de Enphase Sync / off-grid functionaliteit) en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Werkt dit systeem in de praktijk goed? Zijn er hier mensen die het al gebruiken in een (semi) off-grid setup?
Waar ik vooral benieuwd naar ben:
* Werkt het alleen bij stroomuitval (back-up functie), of kun je het ook actief gebruiken overdag?
* Stel dat overdag de stroom uitvalt: blijven de zonnepanelen dan gewoon produceren en kan de batterij blijven laden?
* Kun je in zo’n situatie ook gewoon stroom blijven verbruiken in huis zoals normaal?
Ik hoor graag jullie ervaringen, tips of dingen waar ik op moet letten
Alvast bedankt!
[ Voor 80% gewijzigd door Walkingshadown op 22-04-2026 22:26 ]
Voor off grid moet je de IQ8 versie hebben en wat extra hardware.Walkingshadown schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:28:
Hi allemaal,
Ik ben me aan het verdiepen in Enphase (met name de Enphase Sync / off-grid functionaliteit) en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Werkt dit systeem in de praktijk goed? Zijn er hier mensen die het al gebruiken in een (semi) off-grid setup?
* Werkt het alleen bij stroomuitval (back-up functie), of kun je het ook actief gebruiken overdag?
* Stel dat overdag de stroom uitvalt: blijven de zonnepanelen dan gewoon produceren en kan de batterij blijven laden?
* Kun je in zo’n situatie ook gewoon stroom blijven verbruiken in huis zoals normaal?
Alvast bedankt!
Stukje uit de TS. https://gathering.tweaker...list_messages/2116596#IQ8
Ik heb al 42 IQ8AC panelen met 3ax5P batterijen. Ik wil niet volledig off-grid gaan maar voor back-up als de stroom uitvalt, maar ik wil wel dat mijn systeem blijft draaien. Hoe werkt zoiets als de stroom uitvalt? Blijft alles draaien en laden de batterijen dan ook?mike123 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:50:
[...]
Voor off grid moet je de IQ8 versie hebben en wat extra hardware.
Stukje uit de TS. https://gathering.tweaker...list_messages/2116596#IQ8
Daar is de system controller voor bedoeld. Bij netuitval koppelt ie het net los en dan draait alles in island-mode verder; batterijen en panelen. Mocht de netuitval lang duren en je batterijen toch leeg raken `s nachts, dan kunnen de IQ8’s `s ochtends meedoen voor een black-start. En als het net terugkomt wordt je tijdelijke island-net eerst gesynchroniseerd en dan pas weer gekoppeld.Walkingshadown schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:14:
[...]
Ik heb al 42 IQ8AC panelen met 3ax5P batterijen. Ik wil niet volledig off-grid gaan maar voor back-up als de stroom uitvalt, maar ik wil wel dat mijn systeem blijft draaien. Hoe werkt zoiets als de stroom uitvalt? Blijft alles draaien en laden de batterijen dan ook?
Ik ben van plan om de batterijen op zolder te plaatsen, en dus een communicatie kabel aan te leggen naar de meterkast en daar de comms-kit te monteren met een korte USB. Eén kabel is makkelijker dan twee uiteraard. Is het dus noodzakelijk om twee kabels (naar elke batterij één) aan te leggen, of kan je ze ook doorlussen en een eindweerstand gebruiken?
Nog advies voor welke kabel er gebruikt kan worden? Ze spreken over een Enphase kabel, of een "Belcom Cables - FireFighter® 430Series LSZH Multi-Pair 22awg". Of is een andere (UTP?) ook geschikt?
@Lanytha Zijn de meetspoelen nu wel correct aangesloten en krijg je de juiste/goede waardes ook te zien in de app?
[ Voor 17% gewijzigd door dannyll op 23-04-2026 14:56 ]
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Het niet onthouden van de instellingen lag bij mij aan de configuratie/aanmelding van de charger aan de gateway. Dit kan nagelopen worden met de toolkit, desnoods "even" de charger met pensioen sturen en opnieuw aanmelden.Lanytha schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:09:
[...]
Sta mij toe mijn vraag te herhalen:
2) de enphase app?
Of anders via de helpdesk van Enphase, met hulp van de juiste welwillende medewerker..
Problemen met green charging zijn er hier zeker, oa:
Laden met een max van 2600W per fase, zowel met een 3 fase als 1 fase auto.
Niet willen starten met laden
Zonder reden stoppen halverwege het laadproces
Fase schakelen duurt soms bijna een uur! Bij bewolkt weer wordt er dan niet geladen.
En nog het minst erg, een ruime buffer houden, zodat er bij 7500W productie alsnog 900W wordt geëxporteerd.
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3
Vandaag was de stroomprijs negatief (-€0,09). Ik had “groen laden” aan staan en het gebruik van de batterij uitgezet, maar toch werd eerst zo’n 20 kWh uit de batterij getrokken voordat hij begon met laden vanuit het net.Everest schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:59:
[...]
Het niet onthouden van de instellingen lag bij mij aan de configuratie/aanmelding van de charger aan de gateway. Dit kan nagelopen worden met de toolkit, desnoods "even" de charger met pensioen sturen en opnieuw aanmelden.
Of anders via de helpdesk van Enphase, met hulp van de juiste welwillende medewerker..
Fase schakelen duurt soms bijna een uur! Bij bewolkt weer wordt er dan niet geladen.
En nog het minst erg, een ruime buffer houden, zodat er bij 7500W productie alsnog 900W wordt geëxporteerd.
Nu is de zon bijna weg en zit mijn batterij nog maar op 28%, wat niet echt handig is.
Voorheen kon ik met mijn Easee-oplader gewoon de auto laden zonder dat de thuisbatterij werd leeggetrokken.
Wat me ook opvalt: bij andere modi dan “groen laden” kan je het gebruik van de batterij niet uitschakelen. Dus bij negatieve stroomprijzen wordt eerst de batterij leeggetrokken en pas daarna vanaf het net geladen, wat eigenlijk zonde is.
Hebben meer mensen hier last van? Of is er een manier om te voorkomen dat de batterij gebruikt wordt voor het laden van de auto in zelfconsumptie-modus?
Voor realtime inzicht heb je de envoy metered met CT spoelen nodig, het is voordeliger (en makkelijker) om je PV groep met een Homewizzard kWh meter of een shelly te laten bemeteren wat weer prima in HA te gebruiken is.dannyll schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:54:
Bij voorbaat sorry als ik naar de bekende weg vraag.. maar kom er niet uit. Ik heb Envoy‑S Standard + D8‑firmware. De data die ik krijg via Enphase Energy is slecht beperkt? Ik word er dus niet beter van? Of doe ik iets verkeerd. (copilot gebruikt om deze tweakerslink te doorzoeken). Mijn wens is de actuele data via HA sneller te krijgen. Nu gebruik ik de standaard versie. Heb ze allebei nog draaiend
:strip_exif()/f/image/qE6co24zfdVfiNh5v6GYy3UA.png?f=user_large)
Toevallig viel mijn oog hier net op, 17-21 april een grillig verloop, maar vanaf de 21e "opeens" een vloeiende lijn; ook in HomeAssistant hetzelfde beeld.
:strip_exif()/f/image/ZfKYfjk8HkiOeeOj9oQLdfrj.png?f=user_large)
Meer mensen die hetzelfde ervaren ?
Enig idee of er een firmware update voor de gateway (of de micro-inverters?) uitgerold is, die de reporting interval vergroot heeft ?
Mij staat bij dat de Gateway elke 5 minuten data doorgaf, maar ik zie nu in de Enlighten interface elke 15 minuten staan 🤔
Gateway versie 8.3.5286, verbonden via Ethernet
IQ7+ Firmware 520-00082-r01-v04.30.32
Kale prijs misschien, maar niet zonder energiebelasting en inkoopvergoeding. Daarmee is het nog steeds boven 0. Wellicht dat dat de oorzaak is.Walkingshadown schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:10:
[...]
Vandaag was de stroomprijs negatief (-€0,09). Ik had “groen laden” aan staan en het gebruik van de batterij uitgezet, maar toch werd eerst zo’n 20 kWh uit de batterij getrokken voordat hij begon met laden vanuit het net.
Same here, maar is het niet zo omdat het de afgelopen 3 dagen strak blauw is geweest, en de dagen ervoor veel wolkjes waren?TheRookie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:08:
[Afbeelding]
Toevallig viel mijn oog hier net op, 17-21 april een grillig verloop, maar vanaf de 21e "opeens" een vloeiende lijn; ook in HomeAssistant hetzelfde beeld.
Je hebt gelijkPazo schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:19:
[...]
Same here, maar is het niet zo omdat het de afgelopen 3 dagen strak blauw is geweest, en de dagen ervoor veel wolkjes waren?
:strip_exif()/f/image/eqtPxtXn5d8DnQVhCjO0lhP1.png?f=user_large)
Begin van de maand. Nothing to see here, move along
Hier ervaring met System Controller. Heb getest. Off grid gaan is een schuifje in de app, super eenvoudig. Terug On grid gaan net zo makkelijk.Walkingshadown schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:28:
Hi allemaal,
Alvast bedankt!
Ja, de zonnepanelen (iQ8) blijven off grid ook gewoon de 5P's laden.
Als je je hele huis op de back up hebt staan dan kun je alles in huis blijven gebruiken als je off grid bent. Dat heb ik hier.
Maar pas op met laadpalen, warmtepompen, inductieplaten want dan zijn de batterijen wel snel leeg.
Als ze leeg zijn en de zon komt de volgende dag op, dan beginnen de batterijen gewoon weer te laden.
Het enige wat ik nog niet weet, is of hijt bij netuitval ook schakelt naar back up, want ik heb nog geen netuitval gehad op die manier. Maar technisch is er natuurlijk geen verschil met het hardwarematig off grid gaan, dus daar vertrouw ik wel op.
Volgens de technieker die langsgeweest is wel, komt ook overeen met de waarden van de P1 dongle die aan de teller hangt.Eddie_ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:25:
@Lanytha Zijn de meetspoelen nu wel correct aangesloten en krijg je de juiste/goede waardes ook te zien in de app?
Ik vraag het nogmaals na bij de installateur op basis van uw suggestie, bedankt!Everest schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:59:
[...]
Het niet onthouden van de instellingen lag bij mij aan de configuratie/aanmelding van de charger aan de gateway. Dit kan nagelopen worden met de toolkit, desnoods "even" de charger met pensioen sturen en opnieuw aanmelden.
:strip_exif()/f/image/9Pl8xtFIHVtO6LUag9fxgSe4.jpg?f=fotoalbum_large)