a2aan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:33:
@
Broud IQ8MC is wellicht 'optimaal' (subjectief), maar IQ8HC het 'beste' (objectief). Of nou ja, volgens mij zijn de technische voordelen van de MC (eerder opstarten?!) verwaarloosbaar.
Blijft geld over: wat is het prijsverschil? Bij Solar Bouwmarkt zit er momenteel €10 tussen de MC en de HC. Dat is in het verleden veel meer geweest. De IQ8AC is zelfs hetzelfde geprijsd als de MC, dus als dat bij jouw installateur ook zo is, zou ik sowieso niet voor de MC gaan.
En de IQ7A is volgens de sheet niet compatibel, dus daar zou ik sowieso mee uitkijken (en de installateur eventueel om een verklaring vragen, want dit straalt niet positief over hem uit).
Het gaat inderdaad niet per se om dat de IQ8MC optimaal is, maar dat die mogelijk goedkoper is. IQ8HC is 125 euro, en de MC zie ik online voor 100 euro. Als er bij mijn installateur een vergelijkbaar prijsverschil is, dan denk ik niet dat de HC de meerprijs waard is.
Ik lees de sheet overigens als dat de IQ7A wel functioneert, maar niet optimaal. Ik begrijp dus op zich wel dat je deze kan kiezen vanuit economische redenen, gezien het prijsverschil van 57 euro.
Thijzzz2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:56:
Als het goed is raak je dat spul fysiek de komende 25 jaar niet meer aan, dan zou ik voor relatief weinig meer geld, wel de allerheetste en hipste spullen installeren. Wie weet upgrade je later nog wel naar een batterij of wil je off grid of Vehicle 2 Grid of weet ik veel wat, iets dat nu nog niet eens bestaat, en dan is het vervelend als die installateur over 7 jaar dan zegt: "Tsja meneer, de IQ7A's, dat kan echt niet meer..."
ga je voor een iq-gateway standard of een metered? overweeg toch een metered te pakken zelfs als je alleen panelen hebt, omdat je mogelijk nog een batterij wilt later, en dan moet dat ding weer vervangen worden.
metered is wel ruwweg 200 euro duurder.
en kijk ook goed naar de panelen die in de offerte staan, voor meer geld heb je evenveel oppervlak, maar wel meer opbrengst. Daar heb je vermoedelijk weinig aan als je geen batterij neemt, omdat je alleen in de ochtend en in de avond een kwartiertje hebt waar dat uitmaakt, de rest van de tijd heb je dikke over/onderproductie. Voor veel geld 5% meer opbrengst is dan een beetje overkill. Maar ook hier: ze liggen er 25 jaar, koop goeie. ;-)
Bedankt, lijkt mij inderdaad vrij duidelijk dat je IQ8 wil hebben om wat meer toekomstbestendig te zijn, alleen welke IQ8 ben ik nog niet over uit, maar dat zal ook afhangen van de prijs.
Goede tip overigens van de gateway, die was mij niet opgevallen. Staat nu een standard op de offerte, maar een metered lijkt mij ook de logischere keuze.
Verder is mijn dakoppervlak al volledig benut met het huidige plan. Bedoel je dat ik moet kijken naar 465Wp ipv 450 bijvoorbeeld?