• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:39
Eddie_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:40:
Nog één keer. De flexphase is technisch anders dan de gewone 5P. Die gaan op dit moment op geen enkele manier samen werken in één systeem.

De flexphase kan ingezet worden als enkel fase of drie fase (ongeacht wat je kiest het blijft een 5P flexphase!). Standaard wordt de flexphase uitgerust met een jumperblok zodat hij enkel fase aangesloten kan worden (voor die mensen die een enkel fase hoofdaansluiting hebben). Heb je drie fase en wil je de accu ook als drie fase aansluiten dan verwijder je het jumperblok.

Je kan prima meerdere flexphase accu's op enkel fase instellen en parallel aan elkaar aansluiten.

Misschien is Enphase onduidelijk geweest in hun installatiehandleiding maar misschien ook niet. Misschien ben ik ook niet duidelijk. Maar ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen.
Ik begrijp het uiteindelijk op deze manier:
Technisch gedraagt een 5P flexphase-met-jumperblock zich als een éénfase 5P. Deze zijn technisch/elektrisch best aan elkaar te verbinden op die ene fase, omdat ze immers beide als éénfasig zijn geconfigureerd.
Maar deze combinatie wordt niet door Enphase ondersteund als officiële systeemconfiguratie.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-05 00:25
Bouwertje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 03:56:
Als je een Enphase installatie op je dak hebt en je hebt 0 op de meter aangezet, kan je dan nog wel een thuisaccu van een ander merk toepassen? Gaat de gateway dan niet knijpen als je rond de nullijn komt?
Zijn er hiervoor ervaringsdeskundige?

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-05 19:27
Bouwertje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:01:
[...]

Zijn er hiervoor ervaringsdeskundige?
nee , volgens mij niet , jemoet hem op 150 watt terug levering zetten dan werkt je stekker accu wel

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-05 00:25
De Enphase accu zal best heel mooi zijn en goed samenwerken maar ik vind hem nog wel erg duur. Vandaar mijn vraag. Kan je de terugleveren overigens met een normaal gebruikersaccount veranderen?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:25
Bouwertje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:07:
De Enphase accu zal best heel mooi zijn en goed samenwerken maar ik vind hem nog wel erg duur. Vandaar mijn vraag. Kan je de terugleveren overigens met een normaal gebruikersaccount veranderen?
Nee. Dat is een van mijn grootste frustraties als het om Enphase gaat: als 'normale' eindgebruiker krijg je maar zeer beperkte instelmogelijkheden, en volgens mij ook minder (diagnostische) informatie dsn de installateur.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:52
Eddie_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:08:
Ik moet zes CT's in de meterkast gebruiken. Dus zes aderparen. En een netwerkkabel heeft maar vier aderparen. Dan zou ik nog een netwerkkabel moeten trekken. En in de kruipruimte is dat zeker geen probleem Maar van de woning naar de schuur...
(er lopen al 3 AC kabels plus 3 netwerkkabels, vind ik eigenlijk wel voldoende :))
Die 2e gateway hoeft niet per sé in de schuur. Een netwerkkabel is te gebruiken also contr-cable al wil Enphase daar niets van weten. Het liefst leg je natuurlijk n kabel die beter aan de juiste specs voldoet, maar het valt te proberen.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:16
@WillemP22 Mijn huidige control cable is al een UTP kabel en dat werkt prima. En de tweede gewoon in de meterkast is geen probleem. Was alleen wat gemakkelijker geweest als deze in de schuur bij de 5P had gekund. Weer een projectje voor komend weekend :)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 19:31
blb4 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:03:
[...]

Op dit moment is er nog geen noodzaak, dat komt mogelijk na afschaffing salderingsregeling. Ik heb een standaard gateway en heb in principe geen reden voor een metered versie, mijn gehele installatie monitor ik met een ander systeem. Ik wil in elk geval voorbereid zijn voor als 't wel nodig / gewenst kan zijn om teruglevering terug te schroeven.
Update: Omdat dus toch duidelijk is dat met een Standard IQ Gateway de productie softwarematig alleen uit/aan gezet kan worden heb ik toch maar een Metered IQ Gateway gekocht en gisteren geïnstalleerd met 3 Productie CT's. Net getest, ik kan nu via Home Assistant de productie beperken tot een bepaald vermogen d:)b. Inmiddels is de ferrarismeter ook vervangen door een slimme meter dus we zijn weer 2 stapjes dichterbij 1 januari 2027.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:09
blb4 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:59:
[...]

Update: Omdat dus toch duidelijk is dat met een Standard IQ Gateway de productie softwarematig alleen uit/aan gezet kan worden heb ik toch maar een Metered IQ Gateway gekocht en gisteren geïnstalleerd met 3 Productie CT's. Net getest, ik kan nu via Home Assistant de productie beperken tot een bepaald vermogen d:)b. Inmiddels is de ferrarismeter ook vervangen door een slimme meter dus we zijn weer 2 stapjes dichterbij 1 januari 2027.
Goedemorgen blb4 en anderen :) , ik heb mijn standard gateway vorige week ook vervangen naar een metered versie met 6 CT's. Ik heb installer rechten, de firmware inmiddels geupdate naar D8.3.5167, maar het is behoorlijk zoeken in de enlighten web ui / app naar diverse opties. Hoe heb je dit precies binnen HA geregeld? Ik heb de integratie Enphase Envoy (Installer) Version 0.8.3 draaien, maar moet je eerst niet wat instellen in dit enphase / enlighten menu? Wat heb je precies hierin ingesteld? En moet het grid profile ook aangepast worden (staat nu op: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uddlB3Q-CYlJdyUmzBB8_K3xTG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KB41n7bESsWrZEgmhBiMfLAp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door diamanten op 09-04-2026 10:22 ]

• blb4
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:15:
[...]

Goedemorgen blb4 en anderen :) , ik heb mijn standard gateway vorige week ook vervangen naar een metered versie met 6 CT's. Ik heb installer rechten, de firmware inmiddels geupdate naar D8.3.5167, maar het is behoorlijk zoeken in de enlighten web ui / app naar diverse opties. Hoe heb je dit precies binnen HA geregeld? Ik heb de integratie Enphase Envoy (Installer) Version 0.8.3 draaien, maar moet je eerst niet wat instellen in dit enphase / enlighten menu? Wat heb je precies hierin ingesteld? En moet het grid profile ook aangepast worden (staat nu op: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2) [Afbeelding]
Die HA integratie & netprofiel heb ik ook. In HA zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNzTG02kY_T7YO4WTkcN9brKjUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQDSRbzAlSWRjBuDa71S2Lg2.png?f=fotoalbum_large
Ik kan 't vermogen beperken met een automatisering, b.v. tot 500W:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Enphase Production limiting test
description: via this automation the power can be limited
triggers: []
conditions: []
actions:
  - action: enphase_envoy.enable_dpel
    data:
      slew_rate: 100
      watt: 500
      export_limit: false
mode: single

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 12:28
Ik heb een vraag over clipping.
Ik weet dat er hier genoeg over te lezen is, en ik denk ook wel dat ik de achtergrond etc. snap.

Wat ik mij echter nog steeds afvraag: Wat is nog acceptabel ?
Ik ben verhuisd en bij mijn nieuwe huis heb ik ook een enphase installatie gekregen.
Tot nu toe, geen vragen en of problemen, maar het valt mij nu op dat elke dag een uur of 4 op maximaal staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEX8CX6xjqQso3uxuIzxLJ2gm88=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c4Z0h5PWSWUs0DcX52jYdGsX.png?f=user_large

Ik heb 16 stuks 405wp panelen op het zuiden op ongeveer 45 graden met iq7+ omvormers.
De max is ook gelijk aan 16x de max van 295w.

Is 4 uur het gevolg van perfecte omstandigheden? dan lijkt mij dat acceptabel. Ik heb echter geen idee, Is er iemand die dit wat kan verduidelijken ?

• diamanten
blb4 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:57:
[...]

Die HA integratie & netprofiel heb ik ook. In HA zie ik:
[Afbeelding]
Ik kan 't vermogen beperken met een automatisering, b.v. tot 500W:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Enphase Production limiting test
description: via this automation the power can be limited
triggers: []
conditions: []
actions:
  - action: enphase_envoy.enable_dpel
    data:
      slew_rate: 100
      watt: 500
      export_limit: false
mode: single
Ok, dank voor de info. Ik wil niet de productie van mijn zonnepanelen beperken (Production), maar de teruglevering van mijn zonnepanelen aan het net beperken (Export). Kun je dat ook zo regelen?

• a2aan
VolvoGek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:06:
Ik weet dat er hier genoeg over te lezen is, en ik denk ook wel dat ik de achtergrond etc. snap.

Ik ben verhuisd en bij mijn nieuwe huis heb ik ook een enphase installatie gekregen.
Tot nu toe, geen vragen en of problemen, maar het valt mij nu op dat elke dag een uur of 4 op maximaal staat.

[Afbeelding]

Ik heb 16 stuks 405wp panelen op het zuiden op ongeveer 45 graden met iq7+ omvormers.

Is 4 uur het gevolg van perfecte omstandigheden? dan lijkt mij dat acceptabel. Ik heb echter geen idee, Is er iemand die dit wat kan verduidelijken ?
De grens tussen acceptabel en onacceptabel is subjectief. Als ik jouw grafieken zie dat wordt er een flink stuk van de berg 'afgetopt'. Of het in de zomer nóg erger wordt weet ik niet, want dan gaan je panelen ook meer last krijgen van hogere temperaturen.

Ik wordt niet heel vrolijk als ik jouw grafieken zie (van mezelf heb ik het gelukkig niet zo scherp in beeld), maar alles vervangen kost veel, en levert (relatief) weinig op...

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:25
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:19:
[...]

Ok, dank voor de info. Ik wil niet de productie van mijn zonnepanelen beperken (Production), maar de teruglevering van mijn zonnepanelen aan het net beperken (Export). Kun je dat ook zo regelen?
Ja, dat kan. Dan moet je "export_limit: true" doen.
Dan kijkt hij volgens mij naar de Export i.p.v. Productie

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• blb4
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:19:
[...]

Ik heb geen Consumptie CT's, ik wil HA als EMS gebruiken. Jij hebt die wel, dan kan je volgens mij in diezelfde actie
code:
1
Export_limit: true
zetten en dan denk ik bij
code:
1
watt: 0

• diamanten
blb4 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:27:
[...]

Ik heb geen Consumptie CT's, ik wil HA als EMS gebruiken. Jij hebt die wel, dan kan je volgens mij in diezelfde actie
code:
1
Export_limit: true
zetten en dan denk ik bij
code:
1
watt: 0
Dank, gevonden in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OLItkG7AbK1-6QEr7-0m56aZVQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WFSbpOVYpsRHlwKsE4ckn8wd.png?f=user_large
Hebben jullie nog aanbevelingen voor de waarden van de slew rate en voor het wattage? Ik dacht dat ik 'ergens' (maar waar :-( ) had gelezen dat het niet handig is om het wattage op 0 te zetten, maar iets er boven? En de slew rate boven de 100?

[ Voor 3% gewijzigd door diamanten op 09-04-2026 12:45 ]

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-05 21:19
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:44:
[...]

Dank, gevonden in HA.
[Afbeelding]
Hebben jullie nog aanbevelingen voor de waarden van de slew rate en voor het wattage? Ik dacht dat ik 'ergens' (maar waar :-( ) had gelezen dat het niet handig is om het wattage op 0 te zetten, maar iets er boven? En de slew rate boven de 100?
Zie mijn post op 4 maart 2026.
Deze ook: https://degroenenerds.nl/...-cloud-of-home-assistant/
Ik denk dat de slew rate arbitrair is. Gewoon proberen. Als je een waterkoker o.i.d. gebruikt dan wil je 'm 't liefst zo hoog mogelijk hebben denk ik. 500W/s?

Zie https://gathering.tweaker...message/84967054#84967054. Daar zijn op dit moment ook een aantal mensen er mee aan de gang.

[ Voor 7% gewijzigd door GJzon op 09-04-2026 13:23 ]

• VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 12:28
a2aan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:21:
[...]

De grens tussen acceptabel en onacceptabel is subjectief. Als ik jouw grafieken zie dat wordt er een flink stuk van de berg 'afgetopt'. Of het in de zomer nóg erger wordt weet ik niet, want dan gaan je panelen ook meer last krijgen van hogere temperaturen.

Ik wordt niet heel vrolijk als ik jouw grafieken zie (van mezelf heb ik het gelukkig niet zo scherp in beeld), maar alles vervangen kost veel, en levert (relatief) weinig op...
Vervangen was ook niet mijn plan, het is wat het is.. Ik heb het mu eenmaal zo gekocht en de iq7+ is volgens enphase goed icm met de panelen. Dus daar valt ook niet veel over te zeggen.

Ik zie wel dat de productie al om 7.00 start... weliswaar een heel klein beetje.. maar toch dat is dan wel weer aardig.

• diamanten
GJzon schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:20:
[...]

Zie mijn post op 4 maart 2026.
Deze ook: https://degroenenerds.nl/...-cloud-of-home-assistant/
Ik denk dat de slew rate arbitrair is. Gewoon proberen. Als je een waterkoker o.i.d. gebruikt dan wil je 'm 't liefst zo hoog mogelijk hebben denk ik. 500W/s?

Zie https://gathering.tweaker...message/84967054#84967054. Daar zijn op dit moment ook een aantal mensen er mee aan de gang.
Werkt inmiddels als een speer! Binnen 15 seconden terugschakelen van 6500W export naar de ingestelde waarde van 500W (en weer opschakelen). :)

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:00

[Afbeelding]

Hier 15 panelen van 425 Wp = 6375 Wp. Deze zijn door de installateur gecombineerd met IQ8plus omvormers met een totaal vermogen van 4,5 kW. Op 7 april topte de opwek tussen 10:05 en 15:25 uur af rond de 4450 W. Een stuk langer dan bij jou. Op 11 augustus vorig jaar gebeurde dit tussen 10:35 en 14:50 uur.

Dit zijn beide dagen geweest met maximaal haalbare zonopbrengst. Ik heb niet meer dan 8 maanden aan gegevens via een Homewizard kWh meter maar als ik kijk naar hoe vaak clipping voorkomt valt dat eigenlijk reuze mee.

Ik heb het dak van mijn nieuwbouw woning helemaal vol laten leggen op basis van (verkeerd begrepen?) advies in een ander topic. Hierdoor heb ik eigenlijk zoveel overschot dat clipping sowieso totaal oninteressant is 8)7

• a2aan
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:23:
Ik heb het dak van mijn nieuwbouw woning helemaal vol laten leggen op basis van (verkeerd begrepen?) advies in een ander topic. Hierdoor heb ik eigenlijk zoveel overschot dat clipping sowieso totaal oninteressant is 8)7
Ja, daar heb je ook weer helemaal gelijk in. Op momenten dat clipping (vooral) optreedt, was de gemiste PV-opwek waarschijnlijk toch 'overbodig'.

Maar je dak zo vol mogelijk met panelen is helemaal zo gek nog niet, dan heb je in de winter in ieder geval maximale opbrengst (en dan speelt clippen niet).
Inderdaad, ik heb hier ook vol gelegd. Ja dik overschot in de zomer, maar in de winter is alles welkom. Straks na de salderingsregeling instellen dat er niet (te veel) wordt terug geleverd.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• GJzon
diamanten schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:02:
[...]

Werkt inmiddels als een speer! Binnen 15 seconden terugschakelen van 6500W export naar de ingestelde waarde van 500W (en weer opschakelen). :)
En je weet zeker dat de zon niet even achter de wolken verdween??

• GJzon
:9~

[ Voor 99% gewijzigd door GJzon op 09-04-2026 19:19 ]

• diamanten
Ha ha, nee hoor met 32 panelen hebben we alleen last van een zonsverduistering. :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c3JUbfC1iwZfJXfQNCzGxZUdbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XAEk2hAK0puoSNvUnZQ9iMnJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door diamanten op 09-04-2026 19:24 ]

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:37

[Afbeelding]

Mijn 10 panelen op ZO, 45 graden dak toppen ook veel af. Ook wel eens 3 of 4 uur per dag.
10 panelen van 390 Wp met IQ7+ micro omvormers.
Ik heb een paar jaar geleden in een ander topic ook de vraag gesteld of ik niet beter een model hoger moest kopen die niet een max heeft van 295W.
Iemand heeft dat toen uitgerekend en als ik de duurdere versie zou kopen dan zou ik de panelen ruim 20 jaar ofzo op dak moeten laten liggen om de meerprijs terug te verdienen.
Aftoppen ziet er een beetje zielig uit maar als je zelf de parabool zou doortekenen valt het best wel mee.
Gisteren hebben ze 2 uur 58 minuten en vandaag 1 uur en 50 minuten afgetopt.(Ik laat een timer meelopen als het vermogen van de panelen boven de 2950W zit in Homey)
Maar als je er niet tegen kan is het lastig.

• GJzon
mike123 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:48:
[...]

Mijn 10 panelen op ZO, 45 graden dak toppen ook veel af. Ook wel eens 3 of 4 uur per dag.
10 panelen van 390 Wp met IQ7+ micro omvormers.
Ik heb een paar jaar geleden in een ander topic ook de vraag gesteld of ik niet beter een model hoger moest kopen die niet een max heeft van 295W.
Iemand heeft dat toen uitgerekend en als ik de duurdere versie zou kopen dan zou ik de panelen ruim 20 jaar ofzo op dak moeten laten liggen om de meerprijs terug te verdienen.
Aftoppen ziet er een beetje zielig uit maar als je zelf de parabool zou doortekenen valt het best wel mee.
Gisteren hebben ze 2 uur 58 minuten en vandaag 1 uur en 50 minuten afgetopt.(Ik laat een timer meelopen als het vermogen van de panelen boven de 2950W zit in Homey)
Maar als je er niet tegen kan is het lastig.
Zonnepanelen degraderen. Na 20 jaar wil je nog steeds voldoende uit je panelen kunnen halen. Dat was voor mij de reden om een grotere paneel te kiezen dan de inverter aan kan.
Nu het salderen bijna is afgelopen wil je in voor- en najaar toch zoveel mogelijk energie kunnen genereren. Dan is het fijn dat de panelen een grotere wattage hebben.

• Blurk62
Gisteren iets opmerkelijks gezien. Dankzij het AI Optimalisatie profiel werden mijn zonnepanelen om ongeveer 12:15 uur uitgezet. Ik zette toen de vaatwasser aan om van het negatieve stroom tarief gebruik te maken maar een uur later ontdekte ik dat de stroom niet uit het net maar uit mijn volle HW PiB werd gehaald, lekker slim van HW |:(

Ik heb de PiB meteen geforceerd laten laden naar 100%. Wat bleek: de panelen gingen weer stroom leveren en wel precies genoeg om het laden van de PiB en de rest van de stroomvraag in huis te dekken. Daarna gingen ze nog even uit tot de stroomprijs weer positief was. Het lijkt er op dat er meer AI in het AI profiel zit dan alleen uitzetten bij een negatieve stroomprijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIOZCSr28v8jr-QbW6uE3Y770XA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31XpRP3vinFDq9BInjY9prl0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0COloRc_J3li02kuUk4IjwgF04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uF1z3rE2QxzV42w7M4lmiC90.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWBOmlEH-C7Km7DOmOATZvg_TMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrxVsMGLVYUvE9zggaffjWmF.jpg?f=fotoalbum_tile

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:55
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:28:
Gisteren iets opmerkelijks gezien. Dankzij het AI Optimalisatie profiel werden mijn zonnepanelen om ongeveer 12:15 uur uitgezet. Ik zette toen de vaatwasser aan om van het negatieve stroom tarief gebruik te maken maar een uur later ontdekte ik dat de stroom niet uit het net maar uit mijn volle HW PiB werd gehaald, lekker slim van HW |:(

Ik heb de PiB meteen geforceerd laten laden naar 100%. Wat bleek: de panelen gingen weer stroom leveren en wel precies genoeg om het laden van de PiB en de rest van de stroomvraag in huis te dekken. Daarna gingen ze nog even uit tot de stroomprijs weer positief was. Het lijkt er op dat er meer AI in het AI profiel zit dan alleen uitzetten bij een negatieve stroomprijs.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb jij wel exact hetzelfde ingevuld bij zowel import als export zodat er in de grafiek ook exact dezelfde prijzen staan? Een klein verschil kan met de minimale prijsverschillen in die periode verklaren dat hij het ene kwartier op 0 staat en het andere kwartier NOM't.

Dat gezegd hebbende, ik had dus ook de ene dag NOM (1e paasdag) en de andere twee dagen (maandag en gister) 0. Wel consequent over de hele dag dus gooi eerste paasdag op opstartproblemen :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• jeddie007
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-04 20:40
michaelvo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:36:
[...]

Heb jij wel exact hetzelfde ingevuld bij zowel import als export zodat er in de grafiek ook exact dezelfde prijzen staan? Een klein verschil kan met de minimale prijsverschillen in die periode verklaren dat hij het ene kwartier op 0 staat en het andere kwartier NOM't.

Dat gezegd hebbende, ik had dus ook de ene dag NOM (1e paasdag) en de andere twee dagen (maandag en gister) 0. Wel consequent over de hele dag dus gooi eerste paasdag op opstartproblemen :).
Ik heb sinds vandaag die ct spoelen en kan dus ook aan ai optimalisatie doen. Ik zag dat de kale prijs vandaag onder 0 ging, maar ik was toch aan het terugleveren. Voor alles wat ik meer teruglever dan afneem krijg ik toch enkel de kale prijs?

Ik lever jaarrond misschien wel 6-7x meer terug dan mijn verbruik. Dus ik wil toch niet terugleveren als de kale prijs onder 0 is. Kan ik dat met de juiste instelling regelen? Je kan import en export tarieven invoeren, maar moet zeggen dat ik eigenlijk niet duidelijk kan vinden wat ik daar invoer.

Ik zit overigens bij tibber. Mocht jij of iemand anders antwoord hebben dan hoor ik het graag.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:37
GJzon schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:13:
[...]

Zonnepanelen degraderen. Na 20 jaar wil je nog steeds voldoende uit je panelen kunnen halen. Dat was voor mij de reden om een grotere paneel te kiezen dan de inverter aan kan.
Nu het salderen bijna is afgelopen wil je in voor- en najaar toch zoveel mogelijk energie kunnen genereren. Dan is het fijn dat de panelen een grotere wattage hebben.
Dat wist ik.
Mijn antwoord was een reaktie op @VolvoGek of het acceptabel was met de hoeveelheid aftoppen van de panelen. En ik heb verteld wat ze mij hebben uitgelegd toen.
Bedankt ook voor de uitleg.

• Blurk62
michaelvo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:36:
[...]

Nee. Afgelopen jaar heb ik ongeveer 6300kWh teruggeleverd en 1300kWh afgenomen. Tibber saldeert pas na 12 maanden, daarom kreeg ik 9 maanden ten onrechte energiebelasting over mijn teruglevering die ik aan het eind van het jaar moest terugbetalen. Ik wil daarom in het export tarief geen rekening houden met de energiebelasting. Als het kale tarief negatief is, mogen de panelen (gedeeltelijk) uit tot NOM.

Wat je precies in moet vullen is vaag maar ik heb dit gedaan:
Export (Zonneplan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBQjegkpyMFcoa1eUj4brd31mKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FdsZuED7HjMnAJIeieKv0tj.jpg?f=fotoalbum_tile
Import:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q2okUMIXNAbupb_aYvG9YqhCg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht9ubBYo38hZZrZSl9N305RC.jpg?f=fotoalbum_tile

Die €0,1108 haalde ik hier vandaan. Met deze waardes ziet de HW grafieken er in ieder geval netjes uit. Nu alleen nog een tweede PiB om die vervelende paarse piek weg te werken ;)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:05
Zie voor de geïnteresseerde dit toevallig

v&a aangeboden: 28 zonnepanelen 310Wp + Enphase IQ7 (compleet systeem)

Set met 28 panelen en iq7

Edit:
Ik weet niet of ik die link wel mocht plaatsen hier.

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 09-04-2026 22:17 ]

• michaelvo
jeddie007 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:00:
[...]

Ik heb sinds vandaag die ct spoelen en kan dus ook aan ai optimalisatie doen. Ik zag dat de kale prijs vandaag onder 0 ging, maar ik was toch aan het terugleveren. Voor alles wat ik meer teruglever dan afneem krijg ik toch enkel de kale prijs?

Ik lever jaarrond misschien wel 6-7x meer terug dan mijn verbruik. Dus ik wil toch niet terugleveren als de kale prijs onder 0 is. Kan ik dat met de juiste instelling regelen? Je kan import en export tarieven invoeren, maar moet zeggen dat ik eigenlijk niet duidelijk kan vinden wat ik daar invoer.

Ik zit overigens bij tibber. Mocht jij of iemand anders antwoord hebben dan hoor ik het graag.
Dat zeg je goed, bij meer teruglevering dan verbruik wil je niks opwekken bij negatieve kale tarieven. Als je alles op 0 zet bij zowel import als export zou hij dit moeten doen. Dus 0 terugleververgoeding, 0 betalen aan nutsbedrijf en 0% btw.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:10:
[...]

Nee. Afgelopen jaar heb ik ongeveer 6300kWh teruggeleverd en 1300kWh afgenomen. Tibber saldeert pas na 12 maanden, daarom kreeg ik 9 maanden ten onrechte energiebelasting over mijn teruglevering die ik aan het eind van het jaar moest terugbetalen. Ik wil daarom in het export tarief geen rekening houden met de energiebelasting. Als het kale tarief negatief is, mogen de panelen (gedeeltelijk) uit tot NOM.

Wat je precies in moet vullen is vaag maar ik heb dit gedaan:
Export (Zonneplan):
[Afbeelding]
Import:
[Afbeelding]

Die €0,1108 haalde ik hier vandaan. Met deze waardes ziet de HW grafieken er in ieder geval netjes uit. Nu alleen nog een tweede PiB om die vervelende paarse piek weg te werken ;)
Met deze waardes gaat hij idd naar NOM bij kale prijzen lager dan -2 cent.

Edit: foutje mijn kant

[ Voor 4% gewijzigd door michaelvo op 09-04-2026 22:44 ]

• Blurk62
michaelvo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:25:
[...]

Met deze waardes gaat hij idd naar NOM bij kale prijzen lager dan -2 cent. Je moet wel de ex btw bedragen invullen trouwens, je hebt nu incl btw gedaan. Of de btw op 0% zetten zelfde resultaat.
Hmmm, is dat wel zo? Dat is een slecht formulierontwerp dan (dat is het sowieso). Ik lees het als dat je met het vinkje aangeeft dat het bedrag dat je hebt ingevuld inclusief BTW is. Als je vervolgens teruggaat zie je bij "Uitsplitsing electriciteitstarief " -€0,01653 staan en de tekst "Tarieven exclusief BTW". Klopt precies toch?

Het zou zoveel makkelijker (en klantvriendelijker) zijn als je gewoon je leverancier kon selecteren en dat de waardes dan automatisch werden ingevuld!

• michaelvo
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:41:
[...]

Hmmm, is dat wel zo? Dat is een slecht formulierontwerp dan (dat is het sowieso). Ik lees het als dat je met het vinkje aangeeft dat het bedrag dat je hebt ingevuld inclusief BTW is. Als je vervolgens teruggaat zie je bij "Uitsplitsing electriciteitstarief " -€0,01653 staan en de tekst "Tarieven exclusief BTW". Klopt precies toch?

Het zou zoveel makkelijker (en klantvriendelijker) zijn als je gewoon je leverancier kon selecteren en dat de waardes dan automatisch werden ingevuld!
Excuus had de vinkjes gemist! Helemaal goed gedaan dan.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 15:54
Over een tijdje komt de Enphase Flexphase 5p accu, inmiddels heb ik een EV aangeschaft. Het zelfde bedrijf welke de accu komt installeren gevraagd of ze ook laadpalen leveren, was geen probleem. Nou top.

Nu vraag ik mij af als ik mijn EV inprik, gaat mijn Enphase accu dan mijn EV voeden? Dat is iets wat ik nou net niet wil, de laadpaal die ze gaan leveren is de Zaptec go 2.

Leverancier zegt bovenstaande kan allemaal prima, wil het toch even gechecked hebben.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:56
Blurk62 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:28:

Dit is toch gewoon de strijd tussen verschillende 'slimme' apparaten die aansturen op je energiemeter? Ik had de AI optimalisatie+dynamische tarieven(excl belasting) ook even aangezet mét load balancing laadpaal. Tja die bleef minimaal (1.4kw) laden en de omvormers gingen óók limiteren (van 3kw naar 1.5kw).

Wel goed om te zien hoe die omvormers dat deden. Het werkt dus echt. Wat mij verder opviel is een ander moment waarbij ik overdag de AI+dynamische tarieven(excl belasting) had aangezet. Enphase levert niets terug in plaats van 'rond de 0' te blijven jojoën. Volgens mij is de AI+dynamische tarieven dus de ouderwetse Export Limit profiel die voor bepaalde markten was bedoeld waarbij exporteren verboden was?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGXrZJz4RLzVcEMkzJpWB4AF8So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLmir12e1pqykEofnBEI4tVd.jpg?f=fotoalbum_large

• Eddie_
Ik heb maandagmiddag een Webinar van Enphase over de 5P flexphase met powermatch. Ik zal daar maar eens de vraag bij Marcus neerleggen waarom we de 5P en de 5P flexphase niet in één systeem kunnen draaien.
(volgens mij had de 5P ook al powermatch)

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Ik heb eigenlijk al een tijd een issue met mijn Envoy S Metered. Ik kan niet meer lokaal inloggen (LAN of WiFi) op de gateway. Ik heb de gateway ook al verschillende keren uit en aan gehad. Http of https maakt niet uit.

Zal ik daarvan een melding kunnen maken bij Enphase?

• Eddie_
Wat lukt wel/niet? Wat krijg je te zien?

• ardvark99
  • Nu online
Ik krijg op https IP adres een zwarte pagina met de melding "Not found":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<html>
  <head>
    <meta name="color-scheme" content="light dark">
   </head>
   <body>
      <pre style="word-wrap: break-word; white-space: pre-wrap;">Not Found</pre>
   </body>
</html>
Voor de rest doet de gateway het wel, in de app en in HA zie ik gewoon data. Dat is eigenlijk ook het probleem, ik merk er verder niets van, alleen dat ik niet kan inloggen op de Envoy.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:22:
Ik heb maandagmiddag een Webinar van Enphase over de 5P flexphase met powermatch. Ik zal daar maar eens de vraag bij Marcus neerleggen waarom we de 5P en de 5P flexphase niet in één systeem kunnen draaien.
(volgens mij had de 5P ook al powermatch)
Goed om die vraag nog eens aan Enphase te stellen. Vooral het "waarom".
Ja, de enkelfase 5P heeft ook powermatch. Ik zie dat dagelijks gebeuren.

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:28
ardvark99 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:24:
Ik krijg op https IP adres een zwarte pagina met de melding "Not found":
Probeer https://envoy.local/home. Vanaf een bepaalde firmware heeft Enphase de redirect eruit gehaald.

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• ardvark99
  • Nu online
vinniefireman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:20:
[...]

Probeer https://envoy.local/home. Vanaf een bepaalde firmware heeft Enphase de redirect eruit gehaald.
Thanks, dat was het idd het probleem: /home achter het ip adres. Dan heb ik het op eoa manier gemist. _/-\o_

• WillemP22
targaryanwolf schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:26:
Over een tijdje komt de Enphase Flexphase 5p accu, inmiddels heb ik een EV aangeschaft. Het zelfde bedrijf welke de accu komt installeren gevraagd of ze ook laadpalen leveren, was geen probleem. Nou top.

Nu vraag ik mij af als ik mijn EV inprik, gaat mijn Enphase accu dan mijn EV voeden? Dat is iets wat ik nou net niet wil, de laadpaal die ze gaan leveren is de Zaptec go 2.

Leverancier zegt bovenstaande kan allemaal prima, wil het toch even gechecked hebben.
De 5P is er eenhele tijd…bijna een jaar al weer. Afhankelijk van je gekozen profiel zal deze op het verbruik reageren. Bij zelf consumptie zal de batterij ontladen naar de EV. Bij AI optimalisatie en een dynamisch contract…doet ie datniet.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 15:54
WillemP22 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:43:
[...]

De 5P is er eenhele tijd…bijna een jaar al weer. Afhankelijk van je gekozen profiel zal deze op het verbruik reageren. Bij zelf consumptie zal de batterij ontladen naar de EV. Bij AI optimalisatie en een dynamisch contract…doet ie datniet.
Bedoelde dat die over een tijdje bij mij aan de muur komt, ben er een beetje bang voor dat de batterij steeds naar de EV zal gaan ontladen.

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
Hoi allemaal. Is er hier iemand die een metered gateway gebruikt met alleen de productie-CT aangesloten en de productie van de PV regelt met de digitale inputs op de gateway?
Ik heb momenteel een Envoy standard welke niet reageert op DRM noch de digitale inputs.
Ik ben van plan om de productie te regelen dmv de digitale inputs (op een eventuele nieuwe metered gateway) dmv een script op homey met als input de im/export gemeten door een Shelly Pro3 em. (Deze zorgt nu ook voor NoM icm een Zendure stekker batterij). M’n gateway zit op een PV-verdeler dus de consumptie-CT kan ik niet kwijt: ik kan hem indien nodig wel aansluiten zodat de gateway hem ziet maar hij zal geen input gaan leveren. Ik ben benieuwd of de door mij verzonnen oplossing werkbaar zal zijn.
Ik hoor het graag, alvast bedankt!

• Eddie_
Serieus Enphase? Alleen opslag maar dan wel panelen moeten invoeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ltox1FPeIfOIMrzNMZmOZVAAH94=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X1T2gK2lRoRplOtsCmH34r9L.png?f=user_large

• Eddie_
Ow dat had dus te maken met het feit dat ik een gebruikte Gateway Metered heb geïnstalleerd. Daar zaten nog micro's aan gekoppeld ;)

• WillemP22
sebmar schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:26:
Hoi allemaal. Is er hier iemand die een metered gateway gebruikt met alleen de productie-CT aangesloten en de productie van de PV regelt met de digitale inputs op de gateway?
Ik heb momenteel een Envoy standard welke niet reageert op DRM noch de digitale inputs.
Ik ben van plan om de productie te regelen dmv de digitale inputs (op een eventuele nieuwe metered gateway) dmv een script op homey met als input de im/export gemeten door een Shelly Pro3 em. (Deze zorgt nu ook voor NoM icm een Zendure stekker batterij). M’n gateway zit op een PV-verdeler dus de consumptie-CT kan ik niet kwijt: ik kan hem indien nodig wel aansluiten zodat de gateway hem ziet maar hij zal geen input gaan leveren. Ik ben benieuwd of de door mij verzonnen oplossing werkbaar zal zijn.
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Zou kunnen werken al zal deze manier op het consumptiedata niet kloppen. Consumptie ct zal sowieso aangesloten moeten zijn trouwens. Maar is allemaal wel erg omslachtig op deze manier. Kun je geen UTP kabeltje trekken vd pv-verdeler naar de meterkast om die consumptie ct gewoon correct aansluiten.
Bythe way, waarom zou je überhaupt productie willen terugregelen. Ik denk altijd van…also je terugleverkosten hebt…hebt je het verkeerde contract! :)

• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-04 22:40
WillemP22 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:43:
[...]

Ik gebruik Enphase nu al vier jaar. Vandaag heb ik de AI-modus uitgeschakeld en de eigen gebruiksmodus ingeschakeld om te testen. Een vraag die ik nog heb, is of de batterij eerst de auto oplaadt of dat de auto uit het net laadt. Ik ga de komende dagen testen en laat het weten. Ik ga overdag laden als de zon schijnt en ’s avonds als de zon niet schijnt, maar de batterij vol is. Ik deel foto’s vanuit het Enphase-systeem. Ik heb drie keer een 5 kWh-batterij.

• Eddie_
Je accu's zullen de auto gaan laden en het net zal bijspringen als accu's de vraag niet aan kunnen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

VolvoGek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:53:
[...]

Vervangen was ook niet mijn plan, het is wat het is.. Ik heb het mu eenmaal zo gekocht en de iq7+ is volgens enphase goed icm met de panelen. Dus daar valt ook niet veel over te zeggen.

Ik zie wel dat de productie al om 7.00 start... weliswaar een heel klein beetje.. maar toch dat is dan wel weer aardig.
Dat dus ^^. Vergeet niet dat je 405Wp panelen bij minder licht meer opleveren dan bijv 300Wp panelen. Dus aan het begin en eind van de dag haal je er extra uit. Dan is een beetje clipping niet zo'n drama. Ik heb een vergelijkbare opzet (12x 405Wp paneel met IQ8+, die getopt is op 300W. Bij optimaal weer zie ik clipping, maar gezien de extra opbrengst aan de uiteinden van de grafiek lig ik daar niet wakker van).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• SpikeHome
Walkingshadown schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:37:
[...]

Ik gebruik Enphase nu al vier jaar. Vandaag heb ik de AI-modus uitgeschakeld en de eigen gebruiksmodus ingeschakeld om te testen. Een vraag die ik nog heb, is of de batterij eerst de auto oplaadt of dat de auto uit het net laadt. Ik ga de komende dagen testen en laat het weten. Ik ga overdag laden als de zon schijnt en ’s avonds als de zon niet schijnt, maar de batterij vol is. Ik deel foto’s vanuit het Enphase-systeem. Ik heb drie keer een 5 kWh-batterij.
Als je de charger 2 van enphase hebt kan je instellen of de accu’s gebruikt mogen worden.
Tenminste de accu’s van enphase ook, want ik heb ook nog homewizzard accu’s en die gaan gewoon ontladen, gelukkige is dat snel om te zetten.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 22:15
Betekent dit ook dat je prioriteit kan instellen, waarvoor de PV opwek wordt gebruikt?

• Eddie_
Ja, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDaKOrsS8qX5uEv8j8Emctj6oeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WbN4hQIV86RmYs3Z2TK7gyk.png?f=fotoalbum_large
Zet je batterij support uit dan zal het net bij (kunnen) springen. Dat kan je helaas niet uitzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Eddie_ op 12-04-2026 15:17 ]

• Eddie_
Vandaag toch maar weer eens de Tesla aan de laadpaal gehangen. Deed helemaal niets. Wat ik ook probeerde, de auto ging niet laden. Bleek uiteindelijk dat bij partner integraties de Eflux by Road aan was gezet?!? Kan me niet voorstellen dat ik dat zelf gedaan heb. Die uitgezet en hoppa weer te gebruiken.
(off topic: nog steeds aan het wachten totdat ik FSD supervised beschikbaar heb).

• Skipper_NH
Eddie_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:04:
Ja, zie:
[Afbeelding]
Zet je batterij support uit dan zal het net bij (kunnen) springen. Dat kan je helaas niet uitzetten.
Ik denk dat mijn vraag niet duidelijk was. Kan ik zelf bepalen waar mijn PV overschot heen gaat? Dus eerst mijn EV laden tot een bepaald niveau en daarna de batterij(en) of het omgekeerde. Dus niet of de batterij de EV oplaadt. Dat is teveel verlies als er toch PV overschot is. Ook geen netverbruik. Gewoon groen laden zoals dat nu heet bij EV laden, maar dan voor of EV of batterij. En dit alles in profiel eigen gebruik.

• Eddie_
Dan heb ik inderdaad je vraag verkeerd begrepen. Het is niet mogelijk om aan te geven dat de PV tot een bepaald moment je EV op te laden en daarna je accu's.

Helaas is het "groen laden" van Enphase niet helemaal groen. Het net kan bijspringen als dat nodig blijkt.

• Skipper_NH
Ik laad de afgelopen dagen groen zonder dat het net bijspringt. Ik heb geen laadschema, maar alleen groen laden geactiveerd en laadt de auto met ca. 90% van het overschot. Vandaag 4,5 kWh teruggeleverd van 45 kWh opwek. Die teruglevering is vanwege de laagdrempel van 1,4 kWh voor de lader ‘s morgens en ’s avonds en het schakelen tussen 1 en 3 fase laden door andere gebruikers in huis. Die 4,5 kWh is ongeveer 2/3 van mijn nachtverbruik. En daarvoor wil ik op termijn een batterij plaatsen. Maar helaas is een enkele 5p flex een erg dure optie. Een Marstek stekkerbatterij zou denk ik ook kunnen werken en is aanzienlijk goedkoper.
Het blijft erg jammer dat Enphase zo’n gesloten systeem is en zelfs vrij basis keuze mogelijkheden (zero export , dedicated 1 fase laden en prioriteiten binnen het eco systeem) niet bij de gebruiker liggen. Of zet ze in ieder geval achter een advanced user tab.

• Walkingshadown
SpikeHome schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:18:
[...]

Als je de charger 2 van enphase hebt kan je instellen of de accu’s gebruikt mogen worden.
Tenminste de accu’s van enphase ook, want ik heb ook nog homewizzard accu’s en die gaan gewoon ontladen, gelukkige is dat snel om te zetten.
Ik gebruik momenteel een Easee-lader, maar aangezien ik Enphase-batterijen en zonnepanelen heb, overweeg ik een Enphase-lader aan te schaffen om voorbereid te zijn op de salderingsregeling van 2027. Ik heb online onderzoek gedaan naar de Enphase-lader maar nog niet overtuigd.

• Walkingshadown
Skipper_NH schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:03:
Ik laad de afgelopen dagen groen zonder dat het net bijspringt. Ik heb geen laadschema, maar alleen groen laden geactiveerd en laadt de auto met ca. 90% van het overschot. Vandaag 4,5 kWh teruggeleverd van 45 kWh opwek. Die teruglevering is vanwege de laagdrempel van 1,4 kWh voor de lader ‘s morgens en ’s avonds en het schakelen tussen 1 en 3 fase laden door andere gebruikers in huis. Die 4,5 kWh is ongeveer 2/3 van mijn nachtverbruik. En daarvoor wil ik op termijn een batterij plaatsen. Maar helaas is een enkele 5p flex een erg dure optie. Een Marstek stekkerbatterij zou denk ik ook kunnen werken en is aanzienlijk goedkoper.
Het blijft erg jammer dat Enphase zo’n gesloten systeem is en zelfs vrij basis keuze mogelijkheden (zero export , dedicated 1 fase laden en prioriteiten binnen het eco systeem) niet bij de gebruiker liggen. Of zet ze in ieder geval achter een advanced user tab.
Gebruik je een Enphase Home Charger? Kun je alles wat je noemt daadwerkelijk? Ik overweeg er een aan te schaffen en wil de AI-modus uitschakelen, omdat deze niet goed samenwerkt met de salderingsregels. Ik ben voor een paar dagen overgestapt op de zelfconsumptiemodus om de export te verminderen.

• Skipper_NH
Ik heb een metered Gateway en een IQ EV Charger 2. Daarnaast een installeraccount. Als normale gebruiker kan ik groen laden wat op zich goed werkt (slechts 4,5 kWh teruglevering van de 46 kWh opwek) on het normale Eigen gebruik profiel.
Het dedicated 1 fase laden kan helaas niet en heb ik al 3x bij Enphase uitgebreid gemotiveerd aangegeven. Ze begrijpen de wens/noodzaak in de Nederlandse omgeving en hebben het steeds bij hun productontwikkelaars neergelegd.
Het zero export regel ik via mijn installer-account nadat ik eerst mijzelf als onderhoudsmonteur heb opgegeven in de Enlighten app. Dan kan je via Enlighten manager bij instellingen (radarwieltje) en dan beperken via Gateway de zero export instellen.
Ik heb dus nog geen enkele batterij in mijn systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Skipper_NH op 13-04-2026 10:07 ]

• SpikeHome
@Skipper_NH dat wisselen tussen 1 en 3 fases duurt ook erg lang.
Als er een wolkje is wilt de lader naar 1 fase en voordat die geschakeld is het wolkje weer weg en gaat die weer terug naar 3fase en op een dag met veel wolkjes word er uiteindelijk bijna niet geladen en sessies tig keer gestart.

Dus ik zou het ook erg handig vinden als ik op zo een dag gewoon kan zeggen "vandaag op 1 fase".
Nu los ik het op door de granny eraan te koppelen.

• Coffeeroam
Skipper_NH schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:06:
Ik heb een metered Gateway en een IQ EV Charger 2. Daarnaast een installeraccount. Als normale gebruiker kan ik groen laden wat op zich goed werkt (slechts 4,5 kWh teruglevering van de 46 kWh opwek) on het normale Eigen gebruik profiel.
Het dedicated 1 fase laden kan helaas niet en heb ik al 3x bij Enphase uitgebreid gemotiveerd aangegeven. Ze begrijpen de wens/noodzaak in de Nederlandse omgeving en hebben het steeds bij hun productontwikkelaars neergelegd.
Het zero export regel ik via mijn installer-account nadat ik eerst mijzelf als onderhoudsmonteur heb opgegeven in de Enlighten app. Dan kan je via Enlighten manager bij instellingen (radarwieltje) en dan beperken via Gateway de zero export instellen.
Ik heb dus nog geen enkele batterij in mijn systeem.
Waarom is eigenlijk het dedicated 1 fase laden wenselijk specifiek in de Nederlandse omgeving?

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:52
Hallo,

Mijn dochter heeft een huis gekocht waar reeds panelen op het dak liggen en dit is een systeem van Enphase.
We hebben de app gedownload maar hoe gaan we de panelen nu toevoegen in de app want dat lukt ons niet?
Bedankt voor de hulp!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-05 15:07
Hoi Bruce, welkom in ons Enphase hoekje.

Vermoedelijk heeft ze het huis gekocht van de vorige eigenaar, en die heeft gegevens van de installateur. Bel die even, dan ben je zo klaar. Als die failliet is of inmiddels in Spanje woont, dan zijn er alternatieven.
De oude eigenaar kan op zijn app nog op jullie omgeving inloggen, en een andere beheerder aanwijzen, die jullie uitkiezen, en wil je zelf beheren, dan moet je een beheer-account aanmaken en wat trainingen volgen om het systeem goed te snappen...

• Skipper_NH
Coffeeroam schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:24:
[...]

Waarom is eigenlijk het dedicated 1 fase laden wenselijk specifiek in de Nederlandse omgeving?
De terugleverkosten zijn typisch Nederlands en zitten ook in dynamische contracten al lijkt dat niet zo. Zie de gevolgen van het verdwijnen van de salderingsregeling en toch blijven van de terugleverkosten. Dus voor mij is het duidelijk dat die in alle contracten zit, verborgen of niet. Dus wil ik zoveel mogelijk zero export draaien. Maar zero export én groen laden (laden op overschot) bijt elkaar in het Nederlandse Enphase profiel. Dus daarom is dedicated 1 fase laden met een 32A afgezekerd systeem zeer wenselijk om ook gewoon groen te kunnen laden als je systeem een bepaalde periode van het jaar of de dag net rond het 1-3 fase schakelpunt zit. Het systeem is gewoon verre van optimaal geprogrammeerd is mijn ervaring.
Zie ook de opmerking van @SpikeHome over bewolking en traag schakelen 1-3 fase laden. De mooie typisch Nederlandse luchten hebben vaak mooie matig grote stapelwolken. Groot genoeg om lang genoeg voldoende schaduw op je panelen te werpen, waardoor je net onder het 3 fase schakelpunt zakt met je overschot. En zoals gezegd is het systeem erg traag waardoor je toch onnodig export krijgt.
Dus daarom vind ik het een specifiek probleem voor Nederlandse gebruikers. ;)

• Thijzzz2
Goed nieuws: Enphase is bezig on de 5P en de 5P-Flex te combineren in een systeem, achter een commskit.

Goed nieuws: De volgende System Controller wordt vermoedelijk kleiner, zodat deze wel in een meterkast past.

Slecht nieuws: De felblauwe LED van de 5P-Flex wordt niet softwarematig gedimd. ;-)

(Bron: Enphase Webinar 13-04-2026)

• Eddie_
@Thijzzz2 @bruce the boss Helaas is het niet vanzelfsprekend dat de installateur het zo maar even kan aanpassen, dat is namelijk niet zo (tenzij het systeem nog geen zes maanden actief is). Ongeacht of de eerste installateur nog bestaat (of niet) je kan altijd nog een andere installateur toevoegen aan je app, maar dan moet je wel toegang hebben. Dus maak een installateursaccount aan voor jezelf of je dochter en laat de vorige bewoner die toevoegen in de app. Of de officiële weg: overdragen eigenaarschap, maar dat is niet goedkoop!

• Eddie_
@Thijzzz2 D'r wordt gekeken naar een kleinere variant van de system controller. Dat wil niet zeggen dat hij gaat passen in de meterkast. Dat is sowieso nooit van te voren te zeggen omdat er meterkasten zijn waar nu al niets meer bij kan.

• sebmar
WillemP22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:16:
[...]

Zou kunnen werken al zal deze manier op het consumptiedata niet kloppen. Consumptie ct zal sowieso aangesloten moeten zijn trouwens. Maar is allemaal wel erg omslachtig op deze manier. Kun je geen UTP kabeltje trekken vd pv-verdeler naar de meterkast om die consumptie ct gewoon correct aansluiten.
Bythe way, waarom zou je überhaupt productie willen terugregelen. Ik denk altijd van…also je terugleverkosten hebt…hebt je het verkeerde contract! :)
Ik heb helaas geen loze buis in de buurt dus de consumptie CT aansluiten dmv ethernetkabel gaat niet lukken anders was dat zeker de te prefereren optie. Uiteraard snap ik dat er geen data van de consumptie CT zal komen maar dat hoeft ook niet voor de door mij beoogde oplossing. Ik wil alleen graag weten of de aangesloten CT’s (waar de productie wel mee gemeten wordt) de aansturing dmv de digitale inputs en eventueel DRM vrijgeven. Momenteel heb ik geen terugleverboete maar met het oog op dynamisch in 2027 wil ik op de beschreven manier de opwekking kunnen sturen en eventueel stoppen bij negatieve prijzen. Ik heb enphase bericht maar nog geen terugkoppeling gekregen.

• WillemP22
sebmar schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:40:
[...]

Ik heb helaas geen loze buis in de buurt dus de consumptie CT aansluiten dmv ethernetkabel gaat niet lukken anders was dat zeker de te prefereren optie. Uiteraard snap ik dat er geen data van de consumptie CT zal komen maar dat hoeft ook niet voor de door mij beoogde oplossing. Ik wil alleen graag weten of de aangesloten CT’s (waar de productie wel mee gemeten wordt) de aansturing dmv de digitale inputs en eventueel DRM vrijgeven. Momenteel heb ik geen terugleverboete maar met het oog op dynamisch in 2027 wil ik op de beschreven manier de opwekking kunnen sturen en eventueel stoppen bij negatieve prijzen. Ik heb enphase bericht maar nog geen terugkoppeling gekregen.
Ja, grote kans dat dan de relais worden vrijgegeven. Zodra je een consumptie CTtoevoegt die verder niets meet..zal die een verbruiksgrafiek genereren die tegengesteld is aan de productie. Maar dan kun je zeer waarschijnlijk wel die andere relais gebruiken. Zelf heb ik er niet zoveel ervaring mee, behalve dat ik het ooit met een shelly getest heb om middels de app van shelly het productievermogen van je micro’s te maximeren op x Watt. Maar ik weet niet of dat ie dat gaat vergelijken met zn gemeten import/export….die dan bij jouw 0 blijft.
Ik zou zeggen, ga eens testen en laat het ons weten of dat werkt. 👍😊

• WillemP22
Thijzzz2 schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:41:
Goed nieuws: Enphase is bezig on de 5P en de 5P-Flex te combineren in een systeem, achter een commskit.

Goed nieuws: De volgende System Controller wordt vermoedelijk kleiner, zodat deze wel in een meterkast past.

Slecht nieuws: De felblauwe LED van de 5P-Flex wordt niet softwarematig gedimd. ;-)

(Bron: Enphase Webinar 13-04-2026)
De fel-blauwe led kan ook uit, mocht je daar hindervan ondervinden.

• sebmar
WillemP22 schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:35:
[...]

Ja, grote kans dat dan de relais worden vrijgegeven. Zodra je een consumptie CTtoevoegt die verder niets meet..zal die een verbruiksgrafiek genereren die tegengesteld is aan de productie. Maar dan kun je zeer waarschijnlijk wel die andere relais gebruiken. Zelf heb ik er niet zoveel ervaring mee, behalve dat ik het ooit met een shelly getest heb om middels de app van shelly het productievermogen van je micro’s te maximeren op x Watt. Maar ik weet niet of dat ie dat gaat vergelijken met zn gemeten import/export….die dan bij jouw 0 blijft.
Ik zou zeggen, ga eens testen en laat het ons weten of dat werkt. 👍😊
Ja dat kan ik inderdaad doen maar dan wordt het een redelijk prijzige gok als het niet blijkt te werken, dus extra input is welkom. Wel weer leuk hobbyen. Andere, zijdelingse vraag: hoe is eenvoudig te verifiëren of je installers toegang hebt ? Volgens mij is dat het geval maar een extra check kan geen kwaad.
Alvast bedankt!

• WillemP22
sebmar schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:18:
[...]

Ja dat kan ik inderdaad doen maar dan wordt het een redelijk prijzige gok als het niet blijkt te werken, dus extra input is welkom. Wel weer leuk hobbyen. Andere, zijdelingse vraag: hoe is eenvoudig te verifiëren of je installers toegang hebt ? Volgens mij is dat het geval maar een extra check kan geen kwaad.
Alvast bedankt!
Dat zou je kunnen nagaan door de proberen met de Installer Toolkit app in je gateway te gaan. Als dat lukt en je kunt vanalles inzien en aanpassen dan heb je een installers account.

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-04 00:10
Goedemorgen,

Ik heb zojuist een offerte ontvangen voor een Enphase system van 13 panelen, waarbij ik de keuze krijg tussen de IQ7A (goedkoper) en de IQ8HC. Als ik de excel uit dit draadje invul kom ik juist uit op de IQ8MC, maar daar lijkt de installateur terughoudend in, vermoedelijk vanwege de lagere Pnom. Ik ga vanavond met hem bellen, maar heeft iemand in de tussentijd misschien alvast wat advies voor mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36vgg-eH3gtf4JOzFZbcfi_pICo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pmdJzNfLTmmsAI1orQaxh74b.png?f=fotoalbum_large

Het is allemaal vrij nieuw voor mij, dus alle informatie of correcties zijn welkom.

• a2aan
@Broud IQ8MC is wellicht 'optimaal' (subjectief), maar IQ8HC het 'beste' (objectief). Of nou ja, volgens mij zijn de technische voordelen van de MC (eerder opstarten?!) verwaarloosbaar.

Blijft geld over: wat is het prijsverschil? Bij Solar Bouwmarkt zit er momenteel €10 tussen de MC en de HC. Dat is in het verleden veel meer geweest. De IQ8AC is zelfs hetzelfde geprijsd als de MC, dus als dat bij jouw installateur ook zo is, zou ik sowieso niet voor de MC gaan.

En de IQ7A is volgens de sheet niet compatibel, dus daar zou ik sowieso mee uitkijken (en de installateur eventueel om een verklaring vragen, want dit straalt niet positief over hem uit).

• Thijzzz2
Als het goed is raak je dat spul fysiek de komende 25 jaar niet meer aan, dan zou ik voor relatief weinig meer geld, wel de allerheetste en hipste spullen installeren. Wie weet upgrade je later nog wel naar een batterij of wil je off grid of Vehicle 2 Grid of weet ik veel wat, iets dat nu nog niet eens bestaat, en dan is het vervelend als die installateur over 7 jaar dan zegt: "Tsja meneer, de IQ7A's, dat kan echt niet meer..."

ga je voor een iq-gateway standard of een metered? overweeg toch een metered te pakken zelfs als je alleen panelen hebt, omdat je mogelijk nog een batterij wilt later, en dan moet dat ding weer vervangen worden.
metered is wel ruwweg 200 euro duurder.

en kijk ook goed naar de panelen die in de offerte staan, voor meer geld heb je evenveel oppervlak, maar wel meer opbrengst. Daar heb je vermoedelijk weinig aan als je geen batterij neemt, omdat je alleen in de ochtend en in de avond een kwartiertje hebt waar dat uitmaakt, de rest van de tijd heb je dikke over/onderproductie. Voor veel geld 5% meer opbrengst is dan een beetje overkill. Maar ook hier: ze liggen er 25 jaar, koop goeie. ;-)

• a2aan
Thijzzz2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:56:
Voor veel geld 5% meer opbrengst is dan een beetje overkill.
Omgekeerd kan natuurijk ook. Als je toch nog wat extra dakoppervlak hebt, kan je misschien voor 5% meer geld, 10% meer vermogen neerleggen. Voor in de zomer niet interessant, maar in de winter juist wel.

Let op: bovenstaande heeft betrekking op de panelen, niet de omvormer. Een IQ8HC zal vooral in de zomer meer opleveren dan een IQ8MC, in de wintermaanden haal je de 330W toch al nooit.

Economisch komt het nu waarschijnlijk niet uit om meer/betere panelen neer te leggen (al produceer je in de winter het dubbele: weinig opwek keer twee is nog steeds weinig), maar het zou zomaar kunnen dat energie in de winter flink duurder gaat worden, en dan is het altijd goedkoper om het nu je dak goed vol te leggen, dan over drie jaar uitbreiden.

Tenzij iemand volgend jaar een technologie uitvindt waarmee zonnepanelen ineens 2x zo efficiënt worden, of zo.

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-04 00:10
a2aan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:33:
@Broud IQ8MC is wellicht 'optimaal' (subjectief), maar IQ8HC het 'beste' (objectief). Of nou ja, volgens mij zijn de technische voordelen van de MC (eerder opstarten?!) verwaarloosbaar.

Blijft geld over: wat is het prijsverschil? Bij Solar Bouwmarkt zit er momenteel €10 tussen de MC en de HC. Dat is in het verleden veel meer geweest. De IQ8AC is zelfs hetzelfde geprijsd als de MC, dus als dat bij jouw installateur ook zo is, zou ik sowieso niet voor de MC gaan.

En de IQ7A is volgens de sheet niet compatibel, dus daar zou ik sowieso mee uitkijken (en de installateur eventueel om een verklaring vragen, want dit straalt niet positief over hem uit).
Het gaat inderdaad niet per se om dat de IQ8MC optimaal is, maar dat die mogelijk goedkoper is. IQ8HC is 125 euro, en de MC zie ik online voor 100 euro. Als er bij mijn installateur een vergelijkbaar prijsverschil is, dan denk ik niet dat de HC de meerprijs waard is.

Ik lees de sheet overigens als dat de IQ7A wel functioneert, maar niet optimaal. Ik begrijp dus op zich wel dat je deze kan kiezen vanuit economische redenen, gezien het prijsverschil van 57 euro.
Thijzzz2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:56:
Als het goed is raak je dat spul fysiek de komende 25 jaar niet meer aan, dan zou ik voor relatief weinig meer geld, wel de allerheetste en hipste spullen installeren. Wie weet upgrade je later nog wel naar een batterij of wil je off grid of Vehicle 2 Grid of weet ik veel wat, iets dat nu nog niet eens bestaat, en dan is het vervelend als die installateur over 7 jaar dan zegt: "Tsja meneer, de IQ7A's, dat kan echt niet meer..."

ga je voor een iq-gateway standard of een metered? overweeg toch een metered te pakken zelfs als je alleen panelen hebt, omdat je mogelijk nog een batterij wilt later, en dan moet dat ding weer vervangen worden.
metered is wel ruwweg 200 euro duurder.

en kijk ook goed naar de panelen die in de offerte staan, voor meer geld heb je evenveel oppervlak, maar wel meer opbrengst. Daar heb je vermoedelijk weinig aan als je geen batterij neemt, omdat je alleen in de ochtend en in de avond een kwartiertje hebt waar dat uitmaakt, de rest van de tijd heb je dikke over/onderproductie. Voor veel geld 5% meer opbrengst is dan een beetje overkill. Maar ook hier: ze liggen er 25 jaar, koop goeie. ;-)
Bedankt, lijkt mij inderdaad vrij duidelijk dat je IQ8 wil hebben om wat meer toekomstbestendig te zijn, alleen welke IQ8 ben ik nog niet over uit, maar dat zal ook afhangen van de prijs.

Goede tip overigens van de gateway, die was mij niet opgevallen. Staat nu een standard op de offerte, maar een metered lijkt mij ook de logischere keuze.

Verder is mijn dakoppervlak al volledig benut met het huidige plan. Bedoel je dat ik moet kijken naar 465Wp ipv 450 bijvoorbeeld?

• Thijzzz2
Broud schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:03:
Verder is mijn dakoppervlak al volledig benut met het huidige plan. Bedoel je dat ik moet kijken naar 465Wp ipv 450 bijvoorbeeld?
Dat is wat ik bedoel inderdaad. ook hier kun je kijken naar welke panelen je echt graag wilt hebben, omdat later vervangen voor de 5% betere variant natuurlijk niet kosten-effectief is. er is veel te kiezen volgens mij.

• GJzon
Thijzzz2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:03:
[...]

Dat is wat ik bedoel inderdaad. ook hier kun je kijken naar welke panelen je echt graag wilt hebben, omdat later vervangen voor de 5% betere variant natuurlijk niet kosten-effectief is. er is veel te kiezen volgens mij.
Lijkt mij dat groter dan 450Wp / 460Wp weinig zinvol is, zelfs met IQ8HC. Na 25 jaar heb je zelfs na degradatie toch meer dan 80% over.

• Coffeeroam
Skipper_NH schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:57:
[...]

De terugleverkosten zijn typisch Nederlands en zitten ook in dynamische contracten al lijkt dat niet zo. Zie de gevolgen van het verdwijnen van de salderingsregeling en toch blijven van de terugleverkosten. Dus voor mij is het duidelijk dat die in alle contracten zit, verborgen of niet. Dus wil ik zoveel mogelijk zero export draaien. Maar zero export én groen laden (laden op overschot) bijt elkaar in het Nederlandse Enphase profiel. Dus daarom is dedicated 1 fase laden met een 32A afgezekerd systeem zeer wenselijk om ook gewoon groen te kunnen laden als je systeem een bepaalde periode van het jaar of de dag net rond het 1-3 fase schakelpunt zit. Het systeem is gewoon verre van optimaal geprogrammeerd is mijn ervaring.
Zie ook de opmerking van @SpikeHome over bewolking en traag schakelen 1-3 fase laden. De mooie typisch Nederlandse luchten hebben vaak mooie matig grote stapelwolken. Groot genoeg om lang genoeg voldoende schaduw op je panelen te werpen, waardoor je net onder het 3 fase schakelpunt zakt met je overschot. En zoals gezegd is het systeem erg traag waardoor je toch onnodig export krijgt.
Dus daarom vind ik het een specifiek probleem voor Nederlandse gebruikers. ;)
Dank voor de uitleg. Is het schakelen van 1 naar 3 fase zó traag dat je beter de hele tijd in 1 fase kunt blijven? Of ben je ondanks het schakelen toch wel eerder klaar met laden?

Groen laden bij zero export zou je inderdaad wel af en toe willen. Wat is het probleem? Wat bijt elkaar hier? Als de laadstroom afneemt (batterij bijna vol), dan regelt de gateway de panelen toch wel weer terug bij zero export?

• knotwilg
  • Laatst online: 06-05 18:56
bij 3 fasen, drie kleinere batterijen? 3x5 ipv 1x 10 bijvoorbeeld?

of kun je met een fase laden en over alle drie ontladen/verbruiken?

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-05 21:48
Ik het 3 fase x 27 stuks IQ7+ en enphase envoy. Nu wil ik geen enphase batterijen plaatsen ivm prijs, maar bijvoorbeeld de pylontech H3X 10kW + 20kWh. Hoe voorkom ik ac steering en backfeeding risico's?

• Thijzzz2
Tony71 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:20:
Ik het 3 fase x 27 stuks IQ7+ en enphase envoy. Nu wil ik geen enphase batterijen plaatsen ivm prijs, maar bijvoorbeeld de pylontech H3X 10kW + 20kWh. Hoe voorkom ik ac steering en backfeeding risico's?
Geen antwoord op je vraag, maar ik ben wel benieuwd hoe je die goedkopere prijs berekent van de Pylontech.
Als ik het goed begrijp leveren die een omvormer-kop met x Kw, en daar zet je dan een of meerdere dozen onder van x KWh.
Andere fysieke vorm. Sunnergie .nl heeft voor 4135 ex btw een setje staan van 15 Kwh.
Enphase vraagt als je voor de 5P Flex gaat meer: 2620,- ex voor 5 KWh. (zelfde site voor een ongeveer-vergelijking) Wel een voordeel: 3 sets omvormers, in plaats van 1, zo kan er nog eens iets stuk gaan.
wel 3500 ex duurder. plus is dat je er offgrid mee kunt gaan als je er nog een System controller bij koopt.
min is dat je ze niet stapelt, en er op zolder dus maar moeilijk mee vooruit kunt.

Hmmm. ben benieuwd wat de puristen hier daar van maken. ;-)
Ik moet zeggen dat ik mij ook meer en meer aan het verdiepen ben in een thuisbatterij, maar ik weet al bijna zeker dat het geen Enphase gaat worden. Voor hetzelfde geld kan je bijna 2x zoveel capaciteit krijgen via een ander merk. Dan maar niet in het ecosysteem, ik laat straks Home Assistant de boel wel aansturen :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Thijzzz2
Ik ben natuurlijk een fanboy van Enphase, deels omdat ik al een 5P Flex heb en graag hoor dat dat de beste keuze is en blijft... maar neem mee dat de 5P Flex 15 jaar garantie geeft, (als je m op zijn plek laat staan) en vanwege de 6 omvormers per batterij bij laag verbruik maar heel weinig power omzet in nutteloze warmte.(Google: Powermatch) Een set met een omvormer met een dikke joekel voor je hele setup is mogelijk een stuk minder zuinig.
ander voordeel van Alles-Enphase (of alles merk-x) is dat er bij storing gemakkelijk te fixen is, tewrwijl je bij een verzameling losse merken wel expertise moet hebben. Heb je die: mooi, maar verkoop je je huis, dan ziet de koper een stapel losse spullen. ;-)
Eens hoor @Thijzzz2, en ik blijf het zeker mooi spul vinden. Maar dan moet het toch wat goedkoper worden / meer in de lijn met andere merken komen qua prijs. Dan zou ik zo Enphase nemen.
Moet zeggen dat ik mijn auto lader ook niet van Enphase heb (maar van Peblar). Werkt volledig lokaal en gekoppeld aan de P1 meter (in mijn geval van Home Wizard voor load balancing), en werkt daardoor perfect samen met de Enphase panelen. Als ik puur op zon wil laden gaat de import / export keurig naar 0 en alles naar de auto :)

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08
Ik sta er net zo in als @Pazo .

Het lijkt me fantastisch om alles bij Enphase te hebben, in ieder geval qua batterij. Maar 2 (of meer) x zo veel betalen als voor een (plug-in)batterij met vergelijkbare capaciteit is financieel gewoon bijna niet te verantwoorden. Tenzij je redenen natuurlijk anders zijn dan zo goed mogelijk financieel rendement.

Bij mij speelt ruimte ook nog een rol. Enphase batterijen hebben een eigen (vaste) voedingskabel nodig, plug nog de kabel voor de communicatie. Er bestaat in mijn huis bijna geen plek waar ruimte is voor 1 of meerdere vast geïnstalleerde batterijen met ook nog de mogelijkheid voor een mooi kabeltracé .

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Eddie_
Ook ik ben een fan van Enphase. En ook de gelukkige bezitter van micro's, EV Charger 2, 3 x 5P flex en 1 x 5P standaard. De accu's heb ik voor een schappelijke prijs aan kunnen schaffen. Daarnaast heb ik nog een Marstek 5kWh accu staan. Nu nog even doorsparen voor een System Controller. Bekabeling/ruimte is er al klaar voor. Ik blijf dan ook gaan voor Enphase.

Enphase is erg mooi en werkt uitstekend maar het zou wat mij betreft echt wel minder gesloten mogen zijn. Aansturen van Homeassistant is nog wel een dingetje. Daar waar ik de Marstek vrij gemakkelijk heb kunnen toevoegen en echt laten doen wat ik wil heb ik dat met Enphase nog niet voor elkaar gekregen. Heel eerlijk: ik heb daar ook nog niet echt tijd aan kunnen besteden.

Maar ik snap heel goed dat er gekeken wordt naar andere batterijen/omvormers. En dat is ook een stuk goedkoper te bemachtigen. En met een dusdanig prijsverschil dat zelfs de Powermatch niets uit maakt. Ik zie de Pylontech US5000 nu al voor nog geen €900,- (dat is dus 5kWh!).
(als ik de Enphase accu's niet zo voordelig over had kunnen nemen was ik waarschijnlijk ook gegaan voor Victron met Pylontech accu's)

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22
Ik heb een vraag waar ik via google verassend weinig over kan vinden. Ik heb een meterkast, een schuur met een eigen onderverdeler en een garage met een eigen onderverdeler. Ik wil zowel op het huis, de schuur als de garage een enphase systeem aanleggen (met de q-relay dus respectievelijk in de meterkast en de twee onderverdelers). Ik begrijp als ik de IQ gateway in de centrale meterkast inplug dit gewoon werkt met alle 3 de systemen?

Waar ik vervolgens vastloop is bij de IQ gateway metered. Krijg ik die ooit fatsoenlijk aangesloten? Als ik die ophang in de centrale meterkast, kan ik de CT klemmen voor de teruglevering aansluiten op de hoofdkabel. De zonnepaneel groep op het huis komt daar ook uit, dus daar kan ik ook zonder problemen de CT klemmen op aansluiten. Ik heb ook genoeg utp kabel naar de garage en schuur liggen om daar ct klemmen heen te trekken. Hoe krijg ik dit dit (als het überhaupt kan) net aangesloten op de metered? Ik dacht als ik de 3 verschillende systemen als 1-fase systeem uitrust en op een aparte fase in mijn 3 fase huisaansluiting zet, dan kan ik vanuit de metered werken met 3 ct klemmen (1 naar 'huis zonnepaneel'-groep inde meterkast, 1 naar de zonnepaneel groep in de schuur en 1 naar de zonnepaneel groep in de garage). Klopt mijn gedachtegang? En klopt het dan ook dat als ik een van de 3 systemen als 3-fase systeem uitrust, dat het dan niet meer kan? Dan heb ik feitelijk 5 ct klemmen.

• WillemP22
Mania-92 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:07:
Ik heb een vraag waar ik via google verassend weinig over kan vinden. Ik heb een meterkast, een schuur met een eigen onderverdeler en een garage met een eigen onderverdeler. Ik wil zowel op het huis, de schuur als de garage een enphase systeem aanleggen (met de q-relay dus respectievelijk in de meterkast en de twee onderverdelers). Ik begrijp als ik de IQ gateway in de centrale meterkast inplug dit gewoon werkt met alle 3 de systemen?

Waar ik vervolgens vastloop is bij de IQ gateway metered. Krijg ik die ooit fatsoenlijk aangesloten? Als ik die ophang in de centrale meterkast, kan ik de CT klemmen voor de teruglevering aansluiten op de hoofdkabel. De zonnepaneel groep op het huis komt daar ook uit, dus daar kan ik ook zonder problemen de CT klemmen op aansluiten. Ik heb ook genoeg utp kabel naar de garage en schuur liggen om daar ct klemmen heen te trekken. Hoe krijg ik dit dit (als het überhaupt kan) net aangesloten op de metered? Ik dacht als ik de 3 verschillende systemen als 1-fase systeem uitrust en op een aparte fase in mijn 3 fase huisaansluiting zet, dan kan ik vanuit de metered werken met 3 ct klemmen (1 naar 'huis zonnepaneel'-groep inde meterkast, 1 naar de zonnepaneel groep in de schuur en 1 naar de zonnepaneel groep in de garage). Klopt mijn gedachtegang? En klopt het dan ook dat als ik een van de 3 systemen als 3-fase systeem uitrust, dat het dan niet meer kan? Dan heb ik feitelijk 5 ct klemmen.
Ja dat kan. Je kunt CT’s die dezelfde fase een deel productie meten, parallel aansluiten. Ik zou dan rijgklemmen of zo gebruiken ipv meerdere draden in die priegelconnectie vd gateway… maar dat is geen vereiste natuurlijk.

• Eddie_
Als je op de onderverdelers telkens één fase gebruikt voor Enphase dan kun je, in je hoofdkast, die fase gebruiken om productie te meten. Moet je niets anders op die fase in de subkast gebruiken. Hierbij uitgaan dan beide subkasten vanuit de hoofdkast gevoed worden.

Ik heb Enphase op mijn schuur op fase 2 aangesloten. Verder zit er niets op fase 2. En in de hoofdkast meet ik de productie van die fase 2.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:19
Morgen allen.

Zoals ongetwijfeld meerderen ga ik dit jaar mijn Envoy upgraden naar een metered om teruglevering te nullen.

Hiervoor heb ik de Envoy metered met 6 spoelen nodig. Maakt het voor de werking uit dat ik een 3-fase hoofdaansluiting en 1-fase PV installatie heb?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Eddie_
Nee dat maakt niet uit. Je hebt dan vier CT's nodig. Drie voor consumptie plus één voor de productie. Zorg er wel voor dat de productie CT op de juiste fase wordt aangesloten.

[ Voor 26% gewijzigd door Eddie_ op 15-04-2026 08:41 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Skyrunner schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:29:
Morgen allen.

Zoals ongetwijfeld meerderen ga ik dit jaar mijn Envoy upgraden naar een metered om teruglevering te nullen.

Hiervoor heb ik de Envoy metered met 6 spoelen nodig. Maakt het voor de werking uit dat ik een 3-fase hoofdaansluiting en 1-fase PV installatie heb?
Waarom zou je teruglevering willen nullen? Ik krijg vanaf 1 januari 2027 nog gewoon een (kleine) vergoeding. Het is niet veel, maar het kost ook niks.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 70 ... 75 Laatste