• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:30
WillemP22 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Die klant heeft inderdaad de system controller 3. En zover ik begrepen heb werken de 5P-single phase niet "nog niet" samen met de 5P-flex. Details heb ik verder niet. Ben zelf niet in contact met de klant.
Als ik het dus goed begrijp, dan:
- met een mix van 1-fase 5P en flex-5P op de System Controller werkt alleen fase 1 in backup.
- wil je 3-fase back up, dan moet je geen enkele 1-fase 5P aan de System Controller hangen.
- heb je 3-fase back up en wil je toch nog iets nuttigs doen met je 1-fase 5P's, dan geef je ze een eigen gateway.

Klopt het zo?

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:59
@cptingreenfield
Deze snap ik alleen niet helemaal. Mét een accu heb je alleen stroom op fase 1 (dus ook geen stroom op fase 2 en 3 als de zon schijnt). Maar zonder accu heb je dan op alle fases stroom als de zon schijnt?

Wat gebeurt er eigenlijk als je zonder System controller een accu van derden aansluit op 1 fase? Gaan de micro omvormers op die fase dan ook leveren? Lijkt mij niet overigens, aangezien het een 3 fase Qrelais is.
Met een Enphase 5P enkel fase accu heb je alleen backup op de eerste fase. Heb je een 5P flex fase dan heb je backup op alle drie de fasen (uiteraard met een system controller).

Als je, zonder system controller, een accu van derden aansluit dan gaat standaard alles uit als het grid wegvalt. Tenzij je een accu hebt met een backup uitgang, waar je dan weer een PV installatie op aansluit. Maar dan moet je gaan hobbiën
Ik heb inderdaad IQ8 omvormers.
Als ik het dus goed begrijp heb je mét een System controller, zonder Enphase accu en met IQ8 serie omvormers dus wel stroom op het moment dat de zon schijnt?
Ja, maar dat is wel geheel afhankelijk hoeveel panelen je hebt en hoe die verdeeld zijn over de fasen. Ik zou niet kiezen voor zo'n setup omdat dat natuurlijk zeer onbetrouwbaar is.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Eddie_
@Coffeeroam Ja zoiets. Maar hoe of wat zal nog in de praktijk moeten blijken. Of de enkel fase 5P's direct in de backup mee kunnen draaien (parallel aan de flex fase 5P's) met een eigen Gateway (moet die metered zijn?) of dat die in de backup modus moeten draaien. Interessante case

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:43:
@Coffeeroam Ja zoiets. Maar hoe of wat zal nog in de praktijk moeten blijken. Of de enkel fase 5P's direct in de backup mee kunnen draaien (parallel aan de flex fase 5P's) met een eigen Gateway (moet die metered zijn?) of dat die in de backup modus moeten draaien. Interessante case
Nou ja, dus je laat je éénfasige 5P's opzettelijk niet meedraaien in backup, omdat het anders tot 1-fase backup beperkt blijft.
Ik heb nog een standard gateway liggen. Daar dan de enkelfasige 5P's op zetten. Ik neem aan dat ze niet meedraaien in de backup. Maar je kunt er dan wel nog mee handelen bijvoorbeeld.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:48
appsec schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Schappelijk prijsje en die kan ik inderdaad wel ergens kwijt. Ik kan alleen niks vinden over of dit ding ook stroom in de andere richting kan meten. Op de Shelly website staat PV ook niet tussen de supported load types.
@appsec Volgens mij moet je hem dan andersom aansluiten. Dus je zonnepanelen zijn het net en je huis is de belasting. Enphase gebruikt wel wat stroom als ze niet produceren maar dat is maar een paar watt. Bij mij met 13*IQ8 en 8*IQ7 nog geen 6 watt, dat lijkt me geen probleem.
Je zou voor de zekerheid een mailtje naar robbshop of Shelly kunnen sturen.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:09

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

(jarig!)
Ik heb een Enphase systeem met 20 panelen en een envoy-s standard. Nu wil ik mijn panelen regelend werken. Dit kan alleen met een envoy metered lees ik. Gaat dit in de toekomst ook met de normale lukken?? Of moet ik altijd de gateway vervangen door een Metered.

Zie dat je in de app je verbruik op ai-optimalisatie kan zetten.. mits je de juiste gateway heb.
Alleen heb er totaal geen verstand van of je dat zelf kan/mag vervangen

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• WillemP22
  • Laatst online: 16:32
Nickrsd schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:41:
Ik heb een Enphase systeem met 20 panelen en een envoy-s standard. Nu wil ik mijn panelen regelend werken. Dit kan alleen met een envoy metered lees ik. Gaat dit in de toekomst ook met de normale lukken?? Of moet ik altijd de gateway vervangen door een Metered.

Zie dat je in de app je verbruik op ai-optimalisatie kan zetten.. mits je de juiste gateway heb.
Alleen heb er totaal geen verstand van of je dat zelf kan/mag vervangen
Je hebt daar inderdaad de Gateway metered voor nodig. De standaard versie is hardwarematig daar niet geschikt voor…ook niet in de toekomst.
Uiteraard kan/ mag je die zelf vervangen. Maar als je niet weet hoe en geen installateursaccount hebt, zou ik het een installateur laten doen.

• WillemP22
Coffeeroam schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Als ik het dus goed begrijp, dan:
- met een mix van 1-fase 5P en flex-5P op de System Controller werkt alleen fase 1 in backup.
- wil je 3-fase back up, dan moet je geen enkele 1-fase 5P aan de System Controller hangen.
- heb je 3-fase back up en wil je toch nog iets nuttigs doen met je 1-fase 5P's, dan geef je ze een eigen gateway.

Klopt het zo?
Je eerste statement: dat weet ik niet.
Je 2e en 3e statement: ja dat klopt.

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 04:17:
[...]

Je eerste statement: dat weet ik niet.
Je 2e en 3e statement: ja dat klopt.
Het eerste statement heeft een Enphase engineer tegen mij gezegd (maar de oplossing, statement 2 en 3, heeft hij niet gegeven).

[ Voor 10% gewijzigd door Coffeeroam op 27-03-2026 08:40 ]

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:51
Coffeeroam schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:31:
[...]

Het eerste statement heeft een Enphase engineer tegen mij gezegd (maar de oplossing, statement 2 en 3, heeft hij niet gegeven).
Vorig jaar kon ik ze nog niet mixen, zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM0cptOVef-A7Okill2Zh_f4B8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Agg8onIXuY5wmdzYRyceZ4n7.jpg?f=fotoalbum_large

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

• Eddie_
@Everest Hoe heb jij het nu draaien en heb je ook een System Controller?

• Coffeeroam
Everest schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Vorig jaar kon ik ze nog niet mixen, zie:

[Afbeelding]
Kun je ze nu wel mixen? (maar dat dan alles éénfasig wordt).

• Everest
Eddie_ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:06:
@Everest Hoe heb jij het nu draaien en heb je ook een System Controller?
Ik heb nu 4 enkelfasige 5P's aan de System Controller 3 hangen. 2 stuks op fase 1(backup) en de anderen op fase 2 en 3.
Tijdens een roadshow van Enphase in Heerenveen had ik het mixen van de Flexphase met 3x 1 fase 5P om een echte 3 fase backup te krijgen, aan Marcus voorgelegd en die gaf als antwoord " kun je proberen". Dus het was ook een gokje.
Voor mij is het geen groot probleem, ik heb de kritieke groepen van mn bedrijf op fase 1 gezet.
Coffeeroam schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Kun je ze nu wel mixen? (maar dat dan alles éénfasig wordt).
Durf ik niet te zeggen, het lukte destijds ook niet met het 1 fase brugje er op en de Helpdeskmedewerker was ook heel stellig dat het niet zou kunnen.

• WillemP22
Everest schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Ik heb nu 4 enkelfasige 5P's aan de System Controller 3 hangen. 2 stuks op fase 1(backup) en de anderen op fase 2 en 3.
Tijdens een roadshow van Enphase in Heerenveen had ik het mixen van de Flexphase met 3x 1 fase 5P om een echte 3 fase backup te krijgen, aan Marcus voorgelegd en die gaf als antwoord " kun je proberen". Dus het was ook een gokje.
Voor mij is het geen groot probleem, ik heb de kritieke groepen van mn bedrijf op fase 1 gezet.

[...]

Durf ik niet te zeggen, het lukte destijds ook niet met het 1 fase brugje er op en de Helpdeskmedewerker was ook heel stellig dat het niet zou kunnen.
Wel bijzonder dat Marcus dat gezegd zou hebben. Volgens mij weet hij als geen ander dat dat momenteel niet werkt. Probleem zit hem in het feit dat 5P-single fase niet zelfstandig de faseverschuiving van 120 graden kan verzorgen. Wat de 5P-flex wel kan.

• Everest
WillemP22 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Wel bijzonder dat Marcus dat gezegd zou hebben. Volgens mij weet hij als geen ander dat dat momenteel niet werkt. Probleem zit hem in het feit dat 5P-single fase niet zelfstandig de faseverschuiving van 120 graden kan verzorgen. Wat de 5P-flex wel kan.
Ik had al 3 stuks 5p's hangen, op elke fase 1, en wilde weten of het mogelijk was om een flex, in 3 fase configuratie, erbij te plaatsen om die juiste faseverschuiving te krijgen. Je kan tenslotte ook meerdere 1 fase 5p's op 1 fase aansluiten en waarbij ze allemaal dezelfde sinus volgen. Toch?
Met zijn antwoord ging ik er al van uit dat het toen nog onbekend was. Mijn gokje om het uit te proberen.

Test niet gelukt, ondertussen iemand anders blij gemaakt met de flex en zelf een 5P erbij genomen.

Ik had bij het uitkomen van de 5P niet verwacht dat er nog een flexphase zou volgen, maar neem ook helemaal niemand iets kwalijk. Dat is het risico van pionieren.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:01
Ik heb een aantal keer gelezen dat men meetspoelen verlengt met een UTP kabel. Mijn panelen komen op mijn dak te liggen waar een onderverdeler zit, mijn meterkast zit beneden. Om zuiver te meten zou ik 3 van de spoelen moeten verlengen. Kan dit met bv 15 meter UTP kabel? Deze ligt namelijk extra naar mijn zolder met wat omwegen.

• WillemP22
Bouwertje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 06:23:
Ik heb een aantal keer gelezen dat men meetspoelen verlengt met een UTP kabel. Mijn panelen komen op mijn dak te liggen waar een onderverdeler zit, mijn meterkast zit beneden. Om zuiver te meten zou ik 3 van de spoelen moeten verlengen. Kan dit met bv 15 meter UTP kabel? Deze ligt namelijk extra naar mijn zolder met wat omwegen.
Volgens de specificaties van Enphase over het verlengen van de ct’s staat meen ik een minimale dikte voorgeschreven van 2x0,75 mm2. UTP is wat dunner. Het lijkt me dat het inderdaad wel moet kunnen, zeker voor de relatief korte afstand die je noemt. Hooguit dat de meetfout iets groter is dan wanneer de draad wat dikker (minder weerstand) zou zijn.
Oftewel: gewoon gebruiken.

• Coffeeroam
Everest schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Dat is toch vreemd; met het brugje erop is een flexphase 5P toch gewoon een 1-fase 5P. En dan kun je hem toch niet aansluiten, terwijl je dan in principe niet mixt?

De vraag bij mij is eigenlijk nog: lukt het niet om flexphase 5P's toe te voegen alleen maar omdat de app het voorkomt, terwijl het technisch gewoon wel zou kunnen?

• Eddie_
Coffeeroam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Dat is toch vreemd; met het brugje erop is een flexphase 5P toch gewoon een 1-fase 5P. En dan kun je hem toch niet aansluiten, terwijl je dan in principe niet mixt?
D'r is meer verschil tussen de "gewone" 5P en de 5P flex dan alleen het bruggetje/AC aansluiting.

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste