• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:58
rosch7 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:19:
Foutmelding in app (meetwaarden)
Sinds enkele dagen krijg ik een foutmelding bovenin het statusscherm van de app.
Aanklikken levert dan dat de meter een probleem heeft met de meetwaarden.
Kijk ik op de statuspagina op "Live status" dan zie ik per fase gewoon een weergave.
Daaronder staat bij "Profiel" : Eigen verbruik vermeld ( dus geen AI optimalisatie)
Is dit een bekend probleem en weet iemand een oplossing om van de foutmelding af te komen ?
Ter info :
Als ik via het menu > syteem > apparaten>Gateway of Microinverters ga , dan geven die aan dat alles normaal is
Op de Envoy -S-Metered branden ook 3 groene lampjes.
HugoStiglitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Hier exact hetzelfde gehad!
Staat nu weer zonder melding. Instelling bij mij ook op eigen gebruik.
Hier ook zelfde probleem.
Nog geen oplossing gevonden , jullie ?

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:48
@Workaholic
1. Ja, afhankelijk welke micro omvormer je gebruikt. De HC is max. 9 bij enkel fase.
2. Eén UTP kabel gebruiken om de CT's van de consumptie te verlengen. Bij drie fase dus drie aders nodig.
3. Vul dit document in en je weet wat de betere optie is
4. Ongeacht welke accu je kiest zou deze gewoon in de schuur geplaatst kunnen worden. Als je kiest voor een Enphase accu dan helemaal.
5. De installateur zou een berekening voor je moeten kunnen maken.
6. Als je, los van de CT metingen, apart productie wilt meten dan kun je gewoon een kWh meter plaatsen (homewizard of een ander merk).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:17
HarryVSjoris schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:11:
[...]

[...]

Hier ook zelfde probleem.
Nog geen oplossing gevonden , jullie ?
Ik heb 0.0 gedaan en ineens was de foutmelding weg. En nu kijk ik weer en staat het er weer. Installateur zegt zoek maar op google :X

• edklavertje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 07:11
Mijn installatie Enphase met Aiko zonnepanelen gaat opeens weer anders. Eerst was er een pv verdeler op zolder met Qrelais en de envoy metered in meterkast. Ct spoelen ook in meterkast maar dat gaf foute metingen.Op stopcontact in pv verdeler zat namelijk onze wasmachine en droger (oorspronkelijk een dubbel stopcontact). Dat gaf kennelijk de negatieve metingen. Nu is door installateur het Qrelais verplaatst naar meterkast en moet er nu een elektra kabel van zolder of rechtstreeks van de panelen? naar meterkast..Kastje Qrelais en pv verdeler op zolder worden niet meer gebruikt.
ik snap er de ballen niet meer van. Is dit nu een logische installatie ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK1qh9LOOKIVC6fCQEgMgV7xLcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJPgoxdu96RTpmgNFlw7PtcS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szZsyYc6szkfuiTR7hKSiCPdt24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjSCA6vs6h7Jsxoy0T0tD6jE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door edklavertje op 12-03-2026 21:04 ]

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:23
Mijn foutmelding is sinds gisteren op onverklaarbare wijze weer weg. Hopen dat het zo blijft. Had het hele CT systeem nagelopen maar vond niets bijzonders .Ik gok op een foutje bij Enphase dat nu inmiddels hersteld lijkt.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:17
Wou net nog even kijken maar Enphase Enlighten werkt niet.
Vanmiddag dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReYbHjAKZe32YU_qiHaIIOCgzZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0oEAVq3lePQkHJ2rpAbserzp.png?f=fotoalbum_large

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:15
edklavertje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:51:
Mijn installatie Enphase met Aiko zonnepanelen gaat opeens weer anders. Eerst was er een pv verdeler op zolder met Qrelais en de envoy metered in meterkast. Ct spoelen ook in meterkast maar dat gaf foute metingen.Op stopcontact in pv verdeler zat namelijk onze wasmachine en droger (oorspronkelijk een dubbel stopcontact). Dat gaf kennelijk de negatieve metingen. Nu is door installateur het Qrelais verplaatst naar meterkast en moet er nu een elektra kabel van zolder of rechtstreeks van de panelen? naar meterkast..Kastje Qrelais en pv verdeler op zolder worden niet meer gebruikt.
ik snap er de ballen niet meer van. Is dit nu een logische installatie ?[Afbeelding][Afbeelding]
Creatieve meterkast. Doet me denken aan veel bomen in een heel klein bos. Misschien eens een echte installateur nemen?

• GJzon
Workaholic schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:55:
Eigen topic is overdreven denk ik. Ik overweeg de volgende enphase installatie:
  • 10x AIKO-A485-MCE54Db
  • 10x IQ8AC
  • 1x Enphase Evoy-S Metered
Deze komen op het garagedak. Hier is een eigen meterkast gemaakt (hoofdschakelaar 40A) en gekoppeld via 4x10mm2 aan woonhuis 3 fase meterkast met 63A hoodschakelaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen:

1) Ik neem aan dat ik met 10 panelen dit gewoon op 1 fase kan aansluiten?

2) Ik heb maar 2x UTP CAT6 (geen CCA) naar de garage liggen. 1 is aangesloten op switch en 1 is nog over. Kan ik deze kabel gebruiken voor verbinding met hoofdmeterkast/p1 meter? CT klemmen toch? Of haal ik nu twee zaken door elkaar? Ik heb nu een home wizard p1 splitter in de hoofdmeter kast voor laadpaal (loadbalancing) en P1 meter van home wizzard.

3) Moet ik niet de IQ8HC hebben ipv de aangeboden IQ8AC met 485wp panelen? Of overkill omdat ik aardig wat schaduw heb van bomen en met NL klimaat geen wonderen moet verwachten?

4 Kan ik in de toekomst nog een batterij toevoegen in de garage, of dient deze dan in het woonhuis te staan ivm communicatie ?

5 Kan ik van de installateur een berekening verwachten van opbrengsten met schaduw / zon etc. Ik weet dat solaredge een mooie tool/designer heeft, bestaat deze ook voor enphase? Ik krijg nu bruto opbrengst te zien en dat is naar mijn inziens niet realistisch.

6 Is het logisch om een home wizard p1 meter aan te schaffen en deze in de garage te plaatsen? Of overkill? Het idee was dat ik los van enphase alle info kan inlezen en kan koppelen met bestaande p1 meter/homewizard setup in de meterkast van het woonhuis?
Hier een mooie tool. Je locatie aangeven en spelen maar..https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Je zou ook gewoon een IQ7A kunnen nemen. Stuk goedkoper. Zeker als je veel schaduw verwacht.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:18
GJzon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Creatieve meterkast. Doet me denken aan veel bomen in een heel klein bos. Misschien eens een echte installateur nemen?
mwoah, vooral utp kabels wat de tweaker zelf kan oplossen.

De oplossing van de installateur is op zich goed voor de zonnepanelen.

Let op, volgens voorschriften moet elk apparaat wat >2000W verbruikt op een eigen groep. Mogelijk wasmachine en de droger misschien ook wel. Alternatief is 1 groep met Combi verdeeldoos gebruiken (schakelt tussen de aangesloten apparaten), of moderne zuinige apparatuur kopen.

Qua groepenkast is het nog niet helemaal netjes, met een hangende CTspoel bijvoorbeeld. Maar dat komt nog goed denk ik. De gateway lijkt gestut door een schroefje, dat is wel apart. Let op dat de fase bloot ligt vlak onder de hoofdschakelaar!

[ Voor 6% gewijzigd door Initial G op 12-03-2026 23:01 ]

• GJzon
Initial G schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:57:
[...]

mwoah, vooral utp kabels wat de tweaker zelf kan oplossen.

De oplossing van de installateur is op zich goed voor de zonnepanelen.

Let op, volgens voorschriften moet elk apparaat wat >2000W verbruikt op een eigen groep. Mogelijk wasmachine en de droger misschien ook wel. Alternatief is 1 groep met Combi verdeeldoos gebruiken (schakelt tussen de aangesloten apparaten), of moderne zuinige apparatuur kopen.

Qua groepenkast is het nog niet helemaal netjes, met een hangende CTspoel bijvoorbeeld. Maar dat komt nog goed denk ik. De gateway lijkt gestut door een schroefje, dat is wel apart. Let op dat de fase bloot ligt vlak onder de hoofdschakelaar!
En die 2 grijze te korte flex buisjes vanuit de groepenkast naar de verdeeldoos onder de 4-voudige stekkerblok? Riekt naar 2 groepen naar 1 verdeeldoos....

• Initial G
GJzon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:25:
[...]

En die 2 grijze te korte flex buisjes vanuit de groepenkast naar de verdeeldoos onder de 4-voudige stekkerblok? Riekt naar 2 groepen naar 1 verdeeldoos....
Dat klopt wat je zegt. Is een verdeeldoos met optioneel stekkerblok, maar mag daar mag maar 1 groep in. edit: maar het is wel de kookgroep lijkt het, dan mag het wel.

Trouwens het schijnt dat de regel apparaat >2000W niet meer geldt sinds een NEN update.

[ Voor 6% gewijzigd door Initial G op 12-03-2026 23:37 ]

• Eddie_
Ik huiver het meest door die spanningszoeker.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:03
GJzon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:32:
[...]
Ja daar ben ik het wel mee eens. Typisch geval van bijbeunen en als het werkt is het goed toch? Zie wat wat afkeur dingetjes, zoals aders bij elkaar in een automaat. Zou het zelf zo niet willen hebben.

• Initial G
Verdicampo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Ja daar ben ik het wel mee eens. Typisch geval van bijbeunen en als het werkt is het goed toch? Zie wat wat afkeur dingetjes, zoals aders bij elkaar in een automaat. Zou het zelf zo niet willen hebben.
2 dezelfde aders naast elkaar in een kooiklem mag op zich wel (edit: zoals Eddie zei: inderdaad als de fabrikant dit aangeeft. Emat geeft dat niet aan!). Maar al met al zou ik het zelf ook anders doen met adereindhulzen/aftakblokken en uberhaupt geen Emat.

[ Voor 10% gewijzigd door Initial G op 13-03-2026 12:00 ]

• Eddie_
Twee dezelfde aders mag dus niet in één kooiklem, NEN-EN-IEC 61439, tenzij de fabrikant dit expliciet toestaat. En dan inderdaad wel van dezelfde diameter. En mocht het mogen van de fabrikant dan zou ik dat nog steeds niet doen, dan gebruik ik wel aftakblokjes.

Ohja, kabels over de DIN rail is ook een gruwel!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-03 13:17
@edklavertje ik denk dat het plan nu is om een kabel van je zonnepanelen naar de meterkast te brengen, en daar alle magie toe te passen. Prima plan, daarmee wordt het veel meer standaard, en kun je je wasmachine en droger weer op een duo-stopcontact, een kabel naar beneden, en een eigen groep aansluiten.
Of je installateur dat ook van plan is weet ik niet.

De meterkast ziet er, zoals al door anderen opgemerkt, niet heel professioneel uit, dus als je ooit overstapt op 3 fase, overweeg dan de hele boel te vervangen door een meterkast die klaar is voor batterijen en auto-opladers en meer zonnepanelen en een kleine zolder-kerncentrale.
Voor nu kan het volgens mij wel, maar ik denk dat hier op tweakers wel geeks zitten die je kunnen vertellen of je brandverzekeraar hiermee akkoord gaat.
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste