Ja, zie plaatjes. De plaatjes zijn een "wat over de duim" samenvatting van gedetailleerde analyses (die nog niet helemaal compleet zijn).
Aangenomen dat er een batterij staat, op basis van de uur prijzen voor elektriciteit en de laad- en ontlaadcapaciteit bepaal ik ieder 10 min de status (laden, bewaren, lossen). Dat is de basis.
Daaroverheen kan ik het werkelijke verbruik leggen en aan de hand daarvan de status per 10 min veranderen. Deze laag is in en uitschakelbaar.
Een derde, ook schakelbare laag is, opbrengst van de zonnepanelen. Ook die kan weer de status per 10 min veranderen.
Het zijn domweg SQL queries die je in een bepaalde volgorde draait. Het is eigenlijk gewoon een state machine in SQL met een reeks aan regels. Hoe beter de regels en de input, bijvoorbeeld de genoemde C waarde, hoe beter het resultaat.
Vandaar, "wat over de duim" omdat er wel wat te verbeteren is, nog. Een volgende stap, na beter begrip is een fuzzy logic implementatie, omdat het leuk is.
Het grappige is dat de twee schakelbare lagen in de simulatie voornamelijk het resultaat van puur op prijs versterken. Afwijkingen ga je zien als er grootverbruikers aangeslingerd worden die kwa energieopname niet (goed) stuurbaar zijn, oven, wasmachine, droger, heetwaterboiler (via warmtepomp), verwarmingsbuffering etc. Als de boiler aan slaat dan kunnen de zonnepanelen
op een piekdag niet voldoende leveren.
Terugleverkosten heb ik er uit gelaten, da's een politiek verhaal, een soort verkapte gemeentebelasting waar we in die vorm snel van af moeten. Belasting moet je rechtstreeks heffen en niet indirect over gefantaseerde WOZ waarden of over fluctuerende winsten van netwerkbeheerders. Bovendien doen batterijen daar niet veel aan en is het uit zetten van je panelen de remedie.
Dan, rendement, neen, ik hoef er niets aan te verdienen, maar als ik terug kijk wat ik de afgelopen decennia aan "energie" heb besteed dan is dat domweg veel en het is niet eens hobby. Huis isolatie, Brink heteluchtverwarming vervangen door Nefit lage temperatuur / vloerverwarming, zonnepanelen, warmtepomp, full elektric etc. En dan met terugleverkosten gestraft worden is wrang. Dus nu wil ik wel iets van ROI zien bij een volgende investering.
Grid onafhankelijk is m.i. een illusie zolang er Enphase in huis hangt. Helaas.