• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
rosch7 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:19:
Foutmelding in app (meetwaarden)
Sinds enkele dagen krijg ik een foutmelding bovenin het statusscherm van de app.
Aanklikken levert dan dat de meter een probleem heeft met de meetwaarden.
Kijk ik op de statuspagina op "Live status" dan zie ik per fase gewoon een weergave.
Daaronder staat bij "Profiel" : Eigen verbruik vermeld ( dus geen AI optimalisatie)
Is dit een bekend probleem en weet iemand een oplossing om van de foutmelding af te komen ?
Ter info :
Als ik via het menu > syteem > apparaten>Gateway of Microinverters ga , dan geven die aan dat alles normaal is
Op de Envoy -S-Metered branden ook 3 groene lampjes.
HugoStiglitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Hier exact hetzelfde gehad!
Staat nu weer zonder melding. Instelling bij mij ook op eigen gebruik.
Hier ook zelfde probleem.
Nog geen oplossing gevonden , jullie ?

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:19
@Workaholic
1. Ja, afhankelijk welke micro omvormer je gebruikt. De HC is max. 9 bij enkel fase.
2. Eén UTP kabel gebruiken om de CT's van de consumptie te verlengen. Bij drie fase dus drie aders nodig.
3. Vul dit document in en je weet wat de betere optie is
4. Ongeacht welke accu je kiest zou deze gewoon in de schuur geplaatst kunnen worden. Als je kiest voor een Enphase accu dan helemaal.
5. De installateur zou een berekening voor je moeten kunnen maken.
6. Als je, los van de CT metingen, apart productie wilt meten dan kun je gewoon een kWh meter plaatsen (homewizard of een ander merk).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
HarryVSjoris schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:11:
[...]

[...]

Hier ook zelfde probleem.
Nog geen oplossing gevonden , jullie ?
Ik heb 0.0 gedaan en ineens was de foutmelding weg. En nu kijk ik weer en staat het er weer. Installateur zegt zoek maar op google :X

• edklavertje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-03 13:46
Mijn installatie Enphase met Aiko zonnepanelen gaat opeens weer anders. Eerst was er een pv verdeler op zolder met Qrelais en de envoy metered in meterkast. Ct spoelen ook in meterkast maar dat gaf foute metingen.Op stopcontact in pv verdeler zat namelijk onze wasmachine en droger (oorspronkelijk een dubbel stopcontact). Dat gaf kennelijk de negatieve metingen. Nu is door installateur het Qrelais verplaatst naar meterkast en moet er nu een elektra kabel van zolder of rechtstreeks van de panelen? naar meterkast..Kastje Qrelais en pv verdeler op zolder worden niet meer gebruikt.
ik snap er de ballen niet meer van. Is dit nu een logische installatie ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK1qh9LOOKIVC6fCQEgMgV7xLcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJPgoxdu96RTpmgNFlw7PtcS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szZsyYc6szkfuiTR7hKSiCPdt24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjSCA6vs6h7Jsxoy0T0tD6jE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door edklavertje op 12-03-2026 21:04 ]

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:53
Mijn foutmelding is sinds gisteren op onverklaarbare wijze weer weg. Hopen dat het zo blijft. Had het hele CT systeem nagelopen maar vond niets bijzonders .Ik gok op een foutje bij Enphase dat nu inmiddels hersteld lijkt.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
Wou net nog even kijken maar Enphase Enlighten werkt niet.
Vanmiddag dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReYbHjAKZe32YU_qiHaIIOCgzZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0oEAVq3lePQkHJ2rpAbserzp.png?f=fotoalbum_large

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-03 21:53
edklavertje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:51:
Mijn installatie Enphase met Aiko zonnepanelen gaat opeens weer anders. Eerst was er een pv verdeler op zolder met Qrelais en de envoy metered in meterkast. Ct spoelen ook in meterkast maar dat gaf foute metingen.Op stopcontact in pv verdeler zat namelijk onze wasmachine en droger (oorspronkelijk een dubbel stopcontact). Dat gaf kennelijk de negatieve metingen. Nu is door installateur het Qrelais verplaatst naar meterkast en moet er nu een elektra kabel van zolder of rechtstreeks van de panelen? naar meterkast..Kastje Qrelais en pv verdeler op zolder worden niet meer gebruikt.
ik snap er de ballen niet meer van. Is dit nu een logische installatie ?[Afbeelding][Afbeelding]
Creatieve meterkast. Doet me denken aan veel bomen in een heel klein bos. Misschien eens een echte installateur nemen?

• GJzon
Workaholic schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:55:
Eigen topic is overdreven denk ik. Ik overweeg de volgende enphase installatie:
  • 10x AIKO-A485-MCE54Db
  • 10x IQ8AC
  • 1x Enphase Evoy-S Metered
Deze komen op het garagedak. Hier is een eigen meterkast gemaakt (hoofdschakelaar 40A) en gekoppeld via 4x10mm2 aan woonhuis 3 fase meterkast met 63A hoodschakelaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen:

1) Ik neem aan dat ik met 10 panelen dit gewoon op 1 fase kan aansluiten?

2) Ik heb maar 2x UTP CAT6 (geen CCA) naar de garage liggen. 1 is aangesloten op switch en 1 is nog over. Kan ik deze kabel gebruiken voor verbinding met hoofdmeterkast/p1 meter? CT klemmen toch? Of haal ik nu twee zaken door elkaar? Ik heb nu een home wizard p1 splitter in de hoofdmeter kast voor laadpaal (loadbalancing) en P1 meter van home wizzard.

3) Moet ik niet de IQ8HC hebben ipv de aangeboden IQ8AC met 485wp panelen? Of overkill omdat ik aardig wat schaduw heb van bomen en met NL klimaat geen wonderen moet verwachten?

4 Kan ik in de toekomst nog een batterij toevoegen in de garage, of dient deze dan in het woonhuis te staan ivm communicatie ?

5 Kan ik van de installateur een berekening verwachten van opbrengsten met schaduw / zon etc. Ik weet dat solaredge een mooie tool/designer heeft, bestaat deze ook voor enphase? Ik krijg nu bruto opbrengst te zien en dat is naar mijn inziens niet realistisch.

6 Is het logisch om een home wizard p1 meter aan te schaffen en deze in de garage te plaatsen? Of overkill? Het idee was dat ik los van enphase alle info kan inlezen en kan koppelen met bestaande p1 meter/homewizard setup in de meterkast van het woonhuis?
Hier een mooie tool. Je locatie aangeven en spelen maar..https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Je zou ook gewoon een IQ7A kunnen nemen. Stuk goedkoper. Zeker als je veel schaduw verwacht.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16
GJzon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Creatieve meterkast. Doet me denken aan veel bomen in een heel klein bos. Misschien eens een echte installateur nemen?
mwoah, vooral utp kabels wat de tweaker zelf kan oplossen.

De oplossing van de installateur is op zich goed voor de zonnepanelen.

Let op, volgens voorschriften moet elk apparaat wat >2000W verbruikt op een eigen groep. Mogelijk wasmachine en de droger misschien ook wel. Alternatief is 1 groep met Combi verdeeldoos gebruiken (schakelt tussen de aangesloten apparaten), of moderne zuinige apparatuur kopen.

Qua groepenkast is het nog niet helemaal netjes, met een hangende CTspoel bijvoorbeeld. Maar dat komt nog goed denk ik. De gateway lijkt gestut door een schroefje, dat is wel apart. Let op dat de fase bloot ligt vlak onder de hoofdschakelaar!

[ Voor 6% gewijzigd door Initial G op 12-03-2026 23:01 ]

• GJzon
Initial G schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:57:
[...]

mwoah, vooral utp kabels wat de tweaker zelf kan oplossen.

De oplossing van de installateur is op zich goed voor de zonnepanelen.

Let op, volgens voorschriften moet elk apparaat wat >2000W verbruikt op een eigen groep. Mogelijk wasmachine en de droger misschien ook wel. Alternatief is 1 groep met Combi verdeeldoos gebruiken (schakelt tussen de aangesloten apparaten), of moderne zuinige apparatuur kopen.

Qua groepenkast is het nog niet helemaal netjes, met een hangende CTspoel bijvoorbeeld. Maar dat komt nog goed denk ik. De gateway lijkt gestut door een schroefje, dat is wel apart. Let op dat de fase bloot ligt vlak onder de hoofdschakelaar!
En die 2 grijze te korte flex buisjes vanuit de groepenkast naar de verdeeldoos onder de 4-voudige stekkerblok? Riekt naar 2 groepen naar 1 verdeeldoos....

• Initial G
GJzon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:25:
[...]

En die 2 grijze te korte flex buisjes vanuit de groepenkast naar de verdeeldoos onder de 4-voudige stekkerblok? Riekt naar 2 groepen naar 1 verdeeldoos....
Dat klopt wat je zegt. Is een verdeeldoos met optioneel stekkerblok, maar mag daar mag maar 1 groep in. edit: maar het is wel de kookgroep lijkt het, dan mag het wel.

Trouwens het schijnt dat de regel apparaat >2000W niet meer geldt sinds een NEN update.

[ Voor 6% gewijzigd door Initial G op 12-03-2026 23:37 ]

• Eddie_
Ik huiver het meest door die spanningszoeker.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40
GJzon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:32:
[...]
Ja daar ben ik het wel mee eens. Typisch geval van bijbeunen en als het werkt is het goed toch? Zie wat wat afkeur dingetjes, zoals aders bij elkaar in een automaat. Zou het zelf zo niet willen hebben.

• Initial G
Verdicampo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Ja daar ben ik het wel mee eens. Typisch geval van bijbeunen en als het werkt is het goed toch? Zie wat wat afkeur dingetjes, zoals aders bij elkaar in een automaat. Zou het zelf zo niet willen hebben.
2 dezelfde aders naast elkaar in een kooiklem mag op zich wel (edit: zoals Eddie zei: inderdaad als de fabrikant dit aangeeft. Emat geeft dat niet aan!). Maar al met al zou ik het zelf ook anders doen met adereindhulzen/aftakblokken en uberhaupt geen Emat.

[ Voor 10% gewijzigd door Initial G op 13-03-2026 12:00 ]

• Eddie_
Twee dezelfde aders mag dus niet in één kooiklem, NEN-EN-IEC 61439, tenzij de fabrikant dit expliciet toestaat. En dan inderdaad wel van dezelfde diameter. En mocht het mogen van de fabrikant dan zou ik dat nog steeds niet doen, dan gebruik ik wel aftakblokjes.

Ohja, kabels over de DIN rail is ook een gruwel!

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:20
@edklavertje ik denk dat het plan nu is om een kabel van je zonnepanelen naar de meterkast te brengen, en daar alle magie toe te passen. Prima plan, daarmee wordt het veel meer standaard, en kun je je wasmachine en droger weer op een duo-stopcontact, een kabel naar beneden, en een eigen groep aansluiten.
Of je installateur dat ook van plan is weet ik niet.

De meterkast ziet er, zoals al door anderen opgemerkt, niet heel professioneel uit, dus als je ooit overstapt op 3 fase, overweeg dan de hele boel te vervangen door een meterkast die klaar is voor batterijen en auto-opladers en meer zonnepanelen en een kleine zolder-kerncentrale.
Voor nu kan het volgens mij wel, maar ik denk dat hier op tweakers wel geeks zitten die je kunnen vertellen of je brandverzekeraar hiermee akkoord gaat.

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:46
WillemP22 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Ja, klopt….. De 10T is 3-fasig aangesloten.
Tijdens in-bedrijstellen vd system controller gaat het systeem inderdaad even naar off-grid…voor een seconden of 10 ofzo. Alles bleef gewoon werken. Sowieso vanuit de 5P en pv. Maar wat de 10T toen deed weet ik eigenlijk niet. Zal binnenkort eens testen.
Mag ik hier nog eens op doorvragen?

Dus je hebt 2 gateways met 2 batterij systemen, maar ik neem aan dat ze beide dezelfde PV en dezelfde consumptie meten op het erf?

Ontstaat er dan geen problemen rond gelijktijdigheid dat beide op hetzelfde moment een laadopdracht of ontlaadopdracht krijgen en elkaars handelingen ook bemeten en dus een beetje in de war raken?

Of heb je sub panels gemaakt met elk hun eigen PV toegewezen en een deel van het verbruik ofzo? (kan natuurlijk niet helemaal met controller want die meet altijd de hoofdlijn als consumptie).

Alvast dank!

Tis toch een hele puzzel, vorige week de Senior Vice President bij Enphase van Engineering gesproken, die zei dat hij echt ging eisen dat alles backwards compatible zou gaan worden. Een man met invloed, maar m'n ervaring met Enphase leert dat ik beter wat afwachtend kan zijn.

• Eddie_
@drboneym Fijn dat je zo'n hoog geplaatst persoon bij Enphase spreekt. Maar als die zegt te gaan eisen dat alles backwards compatible moet gaan worden dan is hij al rijkelijk te laat. Dit had hij al veel eerder moeten regelen. De 3T/10T en de 5P en de 5P flexphase compatible maken? Ik juich het toe maar ik heb daar wel een hard hoofd in!

Dus ja: laten we het afwachten (tegen beter weten in, eigenlijk)!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:46
Eddie_ schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:42:
@drboneym Fijn dat je zo'n hoog geplaatst persoon bij Enphase spreekt. Maar als die zegt te gaan eisen dat alles backwards compatible moet gaan worden dan is hij al rijkelijk te laat. Dit had hij al veel eerder moeten regelen. De 3T/10T en de 5P en de 5P flexphase compatible maken? Ik juich het toe maar ik heb daar wel een hard hoofd in!

Dus ja: laten we het afwachten (tegen beter weten in, eigenlijk)!
Ja precies, daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar die workarounds van @WillemP22.

Ik was dan toch ingepalmd, ik mocht meedenken voor ontwerp en toepassing in NL setting van aanstaande producten in ontwikkeling.

Maar dat dus naast/haaks op onze eigen productstrategie dat wij met lapwerk storage en opwek compatibel moeten maken.
Combinatie van m serie met 5P flex+controller moet ook altijd een externe gateway voor de m serie panelen omdat die IQ omvormers in de 5P niet samen met M op 1 gateway mag.

• Eddie_
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de opzet van @WillemP22 . Ik mag ook nadenken over een setup met 3 x een 5P flexphase waarbij wellicht een ouderwetse 5P geplaatst mag worden. Of die ouderwetse 5P komt bij een 3T te hangen. In beide gevallen een extra Enphase metered (moet die dan ook voorzien worden van CT's?)

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
Eddie_ schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:34:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de opzet van @WillemP22 . Ik mag ook nadenken over een setup met 3 x een 5P flexphase waarbij wellicht een ouderwetse 5P geplaatst mag worden. Of die ouderwetse 5P komt bij een 3T te hangen. In beide gevallen een extra Enphase metered (moet die dan ook voorzien worden van CT's?)
Gaan die 5P's dan meedoen in noodbedrijf op alle drie de fases?

• Eddie_
In eerste instantie zonder System Controller (wordt voor gespaard). Maar daarna moeten de 5P's inderdaad op alle drie de fasen mee gaan draaien.

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
Eddie_ schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:12:
In eerste instantie zonder System Controller (wordt voor gespaard). Maar daarna moeten de 5P's inderdaad op alle drie de fasen mee gaan draaien.
Interessant...dat wil ik dan ook wel. System Controller heb ik al...alleen nog geen 5P flexphase

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:41
dccm schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:51:
[...]

Gaan die 5P's dan meedoen in noodbedrijf op alle drie de fases?
Ik zit ook met die zelfde (brandende) vraag.
Had het aan Enphase gevraagd, en de Enphase engineer zei dat door de System Controller alleen L1 tijdens back‑up wordt gevoed. L2 en L3 worden tijdens back‑up niet ondersteund.
Dat klopt volgens mij helemaal niet!
De System Controller is juist specifiek een 3-fase apparaat. Volgens mij worden in back up/off grid situatie alle 3 fases van stroom voorzien als flexphase 5P daaraan hebt hangen.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:56

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Coffeeroam schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Had het aan Enphase gevraagd, en de Enphase engineer zei dat door de System Controller alleen L1 tijdens back‑up wordt gevoed. L2 en L3 worden tijdens back‑up niet ondersteund.
De System Controller is juist specifiek een 3-fase apparaat. Volgens mij worden in back up/off grid situatie alle 3 fases van stroom voorzien als flexphase 5P daaraan hebt hangen.
Klopt i.d.d., duidelijk is dat de titel “engineer” niet zegt dat ze alles weten (maar soms wel dat denken).

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Coffeeroam
Je kunt een ontwerp hier laten controlleren op conformiteit en garantie.

https://drs.enphaseenergy...r/dashboard/design-review

Ik ga het nu niet doen, maar als iemand hier een antwoord zoekt op de werking van zijn eigen systeem bij combinatie van verschillende typen batterijen, dan kan dat dus hier.

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-04 12:03
Goedendag heren. Ik heb een vraagje omtrent het upgraden van een Envoy gateway van standaard naar metered. Deze originele gateway is zoals bij velen ooit als deel van een PV-pakket geinstalleerd door een PV-boer. Daar zit nog garantie en onderhoud op voor een hoop jaar.

Over het fysieke werk van het bestellen & installeren maak ik mij niet zoveel zorgen maar meer het softwaregedeelte. Hebben hier mensen ervaring met bemachtigen van zo een installateuraccount voor het wijzigen van de "site devices"? Kan dat eigenlijk zomaar terwijl deze "site" nog onder de account van de PV-boer valt?

Natuurlijk kan ik die lui het ook laten doen maar ja tweakers enzo.

• Eddie_
@Orwell Die garantie en ouderhoud voor een hoop jaar. Wat versta je in deze onder onderhoud?

Als je garantie en onderhoud liever bij de installateur wil houden dan kun je kiezen voor een DHZ account (link). Ik weet niet precies wat een DHZ account kan maar verwacht dat het vervangen van de IQ Gateway door een Metered prima kan.
"...maar ja tweakers enzo"
Tweakers lezen toch eerst zelf goed in voordat ze vragen gaan stellen? *kuch* openingspost ;)

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-04 12:03
Ja ik had het misschien beter kunnen verwoorden maar mijn doel is o.a. om de historische data te kunnen bewaren en om vanuit software-oogpunt alleen een upgrade te doen i.p.v. effectief een nieuw systeem opzetten met nieuwe DHZ-installateur enzo. Heb nog niet zwart op wit kunnen vinden of dat kan. Nog maar even doorzoeken.

• Coffeeroam
Orwell schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:57:
Ja ik had het misschien beter kunnen verwoorden maar mijn doel is o.a. om de historische data te kunnen bewaren en om vanuit software-oogpunt alleen een upgrade te doen i.p.v. effectief een nieuw systeem opzetten met nieuwe DHZ-installateur enzo. Heb nog niet zwart op wit kunnen vinden of dat kan. Nog maar even doorzoeken.
Bij mijn overgang van standard naar metered Gateway (bij een andere installateur) heb ik in ieder geval al mijn data uit het verleden behouden. Ik denk dat dat zo is zolang je Site-ID gelijk blijft. De nieuwe Gateway wordt geïnstalleerd bij dat account, de oude wordt afgevoerd, de nieuwe zoekt naar al je apparaten en daarmee ik het klaar.

• Eddie_
Gisteren heb ik nog een IQ Gateway Metered geïnstalleerd i.v.m. een 5P accu. Daarbij is de bestaande IQ Gateway standaard (zowel softwarematig als hardwarematig) vervangen. Door dit vanuit de Installer Toolkit te doen blijft je historische data bewaard. Ga je met je nieuwe Gateway Metered een nieuw account aanmaken en dan daar de oude micro's aan toevoegen dan is je historie weg. Wat @Coffeeroam al zegt: als het site-ID hetzelfde blijft dan blijft de informatie ook gewoon aanwezig.

• Eddie_
Eddie_ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:57:
Niet alleen bij de accu's vervalt de garantie als deze op een andere locatie wordt geïnstalleerd. Schijnbaar geldt dit ook voor de IQ Gateway Metered:
[Afbeelding]
Dit geldt dus ook voor micro omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM4V9b_tmnK4ZzBlH4Vuq3m_Tf4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/68MvWTl57Yf578j1YIqpXzFL.png?f=user_large

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50
Afgelopen jaren mijn Enphase-3F systeem tweemaal uitgebreid, maar kom er nu achter dat ik een beetje op de limiet zit van wat de 3F 16A alamat aan kan, waarop de PV is afgezekerd :o.

Huidige verdeling op de fases:
FaseL1L2L3Totaal
IQ7A-72-2-INT73515
IQ7PLUS-72-2-INT3328
IQ7PLUS-72-M-INT33410
Grand Total1391133
De IQ7PLUS mag maar 13 keer op een fase zitten, de IQ7A maar 11 keer. Dat gaat dus op L1 niet goed (6*IQ7+, 7*IQ7A) en dat zie je terug in de meetwaardes vandaag:

klikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNM2Rd9xGTgBbwHMqgQiIx5nRCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uBPa9q6r1FhjxiZ6LhSHqe6S.png?f=fotoalbum_large

De rode lijn betreft de 16A limiet: 16A * voltage op L1 = ongeveer 3.86kW, daar ging ik vandaag ongeveer 20 minuten overheen.

Dit heeft ongetwijfeld warmteontwikkeling in de alamat tot gevolg. Hij is er tot nog toe in ieder geval nog niet uitgeklapt, en dit draait al met het huidig aantal omvormers sinds de lente van vorig jaar. Iets om mij zorgen over te maken? Meer tweakers die over de limiet van een B16 heen gaan?

• Eddie_
Mijn automaten mogen nooit overbelast zijn! Ze zijn je eerste reddingslijn mocht er iets elektrisch fout gaan en een overbelaste automaat verouderd sneller en wordt onbetrouwbaar! Snel vervangen door een B20 aardlekautomaat!

Mijn laadpaal, oven en mijn PV installatie zullen mijn automaten maar maximaal 80% belasten.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:25
Hoi allemaal, ik ga dit topic ook volgen.
Ik heb een offerte getekend voor een 10kW systeem. 2x 5kW Enphase 5P (3 fase) met backup.
Over een week of vier installeren.

Ik moet alleen nog afstemmen hoe we de backup gaan instellen, ik kan kiezen tussen specifieke stopcontacten/apparaten of een aparte groep. Die laatste is lastig omdat we ook electrisch koken op een keukengroep (11kW piekvermogen voor het fornuis met kookplaat). Dat ga ik natuurlijk niet max benutten op de accu, maar een potje bonen koken als de Russen komen leek me wel handig ;).
Tweede punt is nog hoe ik een melding kan instellen als de stroom ooit uitvalt. Ik heb een cpap (apneu) apparaat en die valt natuurlijk uit voordat de backup inspringt (volgens specs duurt dat enkele milliseconden tot 2 seconden?). Wel fijn dat je dan gewekt wordt om hem weer aan te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Currry op 22-03-2026 11:26 ]

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28
blb4 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:21:
[...]

Ik ben hiermee wat aan 't experimenteren geweest, tot nu toe heb ik niet gezien dat er ook maar iets gebeurt als ik met die instellingen en wat schakelaartjes speel helaas. (gateway standaard).
Even een update over het regelen van het vermogen via de relaisingangen op de Enphase IQ Gateway/Envoy.

Ik heb het werkend! :)

Hier verder beschreven: XElD in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

• Eddie_
@XElD Mooi dat dat werkt. Maar je hebt een Metered Gateway, daar kan je ook zonder relais zero export op instellen.

@Currry Als de backup komt vanuit de System Controller: je CPAP apparaat blijft gewoon doorwerken, die merkt die omschakeling niet. Mocht je daar geen vertrouwen in hebben, plaats er dan een UPS bij. Vanuit de app krijg je de melding als het systeem in backup is gaan werken. Wat je in je backup wil hebben is helemaal aan jezelf. Ik zou gewoon mijn hele meterkast achter de backup hangen, alleen de laadpaal van de auto niet.

• Currry
@Eddie_

Alles in backup in ook wel een optie dan ja. Die was mij ontgaan, ze begonnen zelf direct over een groep of iets specifieks.
Misschien ga ik het gewoon even testen na de installatie. Apparaat aan, stroom eraf en kijken of hij aanblijft.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:24
Hoe zit het met Ai optimalisatie nu de stroomprijs negatief is? Ik heb een Metered gateway maar geen batterij van Enphase. Het profiel in de app heb ik ingesteld op Ai Optimalisatie maar ik merk er niks van. De app geeft aan:"Gedrag wanneer importtarieven negatief zijn: Het energieverbruik van het elektriciteitsnetwerk wordt gemaximaliseerd door de productie van zonnepanelen-energie uit te schakelen in tijden van zeer negatieve prijzen." wat zijn zeer negatieve prijzen?

• Coffeeroam
Currry schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:24:
Hoi allemaal, ik ga dit topic ook volgen.
Ik heb een offerte getekend voor een 10kW systeem. 2x 5kW Enphase 5P (3 fase) met backup.
Over een week of vier installeren.

Ik moet alleen nog afstemmen hoe we de backup gaan instellen, ik kan kiezen tussen specifieke stopcontacten/apparaten of een aparte groep. Die laatste is lastig omdat we ook electrisch koken op een keukengroep (11kW piekvermogen voor het fornuis met kookplaat). Dat ga ik natuurlijk niet max benutten op de accu, maar een potje bonen koken als de Russen komen leek me wel handig ;).
Tweede punt is nog hoe ik een melding kan instellen als de stroom ooit uitvalt. Ik heb een cpap (apneu) apparaat en die valt natuurlijk uit voordat de backup inspringt (volgens specs duurt dat enkele milliseconden tot 2 seconden?). Wel fijn dat je dan gewekt wordt om hem weer aan te zetten.
Leuk! ik heb dezelfde set up al een tijdje.
- Bij mij is het hele huis op de back up. Ik wil alle apparaten kunnen gebruiken tijdens stroomuitval of ook opzettelijk off-grid gebruik. Ik let zelf wel op de grote verbruikers tijdens stroomuitval.
- Bij stroomuitval gaat je huis naadloos en zonder merkbare onderbreking gewoon verder. Je CPAP zal niet eens merken dat er iets is veranderd. Bij mij blijven zelfs de digitale klokjes (en de wifi - ook belangrijk) gewoon doorlopen; die zijn normaal best gevoelig voor stroomonderbreking. Kortom, geen enkel apparaat gaat stoppen.
- Ik weet niet waar je kunt instellen dat je een melding krijgt van stroomuitval. Je kunt het wel gewoon zien in je Enphase app als zoiets gebeurd is.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:19
Currry schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:13:
@Eddie_

Alles in backup in ook wel een optie dan ja. Die was mij ontgaan, ze begonnen zelf direct over een groep of iets specifieks.
Misschien ga ik het gewoon even testen na de installatie. Apparaat aan, stroom eraf en kijken of hij aanblijft.
Persoonlijk zou ik alles op de backup doen als ik de keuze en mogelijkheid had om zo een systeem te installeren.
Mocht er onvoorzien toch voor een langere periode geen stroom kunnen worden opgewekt of het net blijft lang weg, dan kan je zelf ook wel apparaten uitzetten of bepaalde groepen uitschakelen als daar gebruikers op zitten die wel aardig wat verbruiken.

• Coffeeroam
Currry schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:13:
@Eddie_

Installateur weet dat er Non-Backup en Back-Up aansluitingen zijn, dus is de eerste vraag van hem: "wat wil je waarop hebben?". Alles kan op de backup, maar dan zelf opletten hoe snel je door je batterijlading gaat.

• Currry
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga inderdaad gewoon alles op backup zetten. Ik kan prima dingen zelf uitzetten als dat nodig is. De grootste verbruikers, als ik buiten de deur ben, kan ik op afstand ook uitschakelen.
En goed te weten dat de ervaringen zijn dat alles gewoon aan blijft, precies wat je wilt natuurlijk.

• paul123
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:24
Mjans19 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:22:
Hoe zit het met Ai optimalisatie nu de stroomprijs negatief is? Ik heb een Metered gateway maar geen batterij van Enphase. Het profiel in de app heb ik ingesteld op Ai Optimalisatie maar ik merk er niks van. De app geeft aan:"Gedrag wanneer importtarieven negatief zijn: Het energieverbruik van het elektriciteitsnetwerk wordt gemaximaliseerd door de productie van zonnepanelen-energie uit te schakelen in tijden van zeer negatieve prijzen." wat zijn zeer negatieve prijzen?
als de prijs inclusief belasting negatief is, dus daarvoor moet de kale prijs behoorlijk negatief zijn. Dat heeft zich volgens mij dit jaar nog niet voorgedaan. Afgelopen jaar wel een aantal keer en dat werkte bij mij goed, er wordt op die momenten niks teruggeleverd aan het net. Volgend jaar zal het vaker voorkomen als de salderingsregeling niet meer geldt.

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:15
Ik kon het zo niet vinden of iemand anders ook problemen ermee heeft, maar ik kan sinds een week bij series niet meer de opbrengst per paneel zien. Alle andere data komt wel gewoon goed binnen in de app. Herkennen mensen dit probleem?

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:36
Vanmiddag iets geks opgemerkt, mijn panelen produceerden niets. In de Enphase Enlighten app gekeken, ook geen storingen ofzo..

Het systeem opnieuw opgestart, hierna wel weer opbrengst!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QQ5fsyzRpknJRw12U8KVdhxA-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdm8eNLK2yoDivCsOTQgF7PY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me af wat hier de oorzaak van was. Iemand een idee?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:23
Zegt iemand deze melding iets?
Ik zag dat deze vanaf 4 februari 2026 er al is.
zou niet weten waarom en wat deze melding is.
Gateway wel een keer herstart vandaag helaas is melding gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B9yQc31wT-Yr8Yby0xy8BVzKWM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vH9IacqRx46AF20ogf3neY6A.jpg?f=user_large

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:41
@SpikeHome volgens mij is dat een melding van een iq-relais die i.v.m. een spanningspiek heeft ingegrepen en de omvormers heeft losgekoppeld van het net.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:23
sir_knudde schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:34:
@SpikeHome volgens mij is dat een melding van een iq-relais die i.v.m. een spanningspiek heeft ingegrepen en de omvormers heeft losgekoppeld van het net.
Tnx
Maar ik zie alle omvormers gewoon werken.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 21:33
Stef012 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:55:
Vanmiddag iets geks opgemerkt, mijn panelen produceerden niets. In de Enphase Enlighten app gekeken, ook geen storingen ofzo..

Dit lijkt niet een Enphase plaatje. Waar komt je data vandaan?

• Stef012
hremijn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Dit lijkt niet een Enphase plaatje. Waar komt je data vandaan?
Printscreen is vanuit HomeAssistant. Maar de Enlighten app stond ook op 0..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DN5Uv-9YFKZLceaGQUzQJ_GUac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euqU6kkgqWeaLiPoP9RovzYw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf het gek vinden dat er geen fouten waren, terwijl er ook geen opbrengsten waren. Na reboot werkte alles weer prima.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:23
@Eddie_ en @drboneym . Ik was een tijdje uit beeld, maar zonet weer een paar weken teruggelezen.
In beginsel had ik alleen 10T (3-fasig) bij mn zonnepanelen. Om m’n system controller met 5P flex aan te kunnen sluiten, bleef de 10T op zn originele metered zitten. Mijn oude M250’s heb ik vervangen voor IQ8’s, zodat ik alleen IQ7 en IQ8 heb. Alle panelen heb ik aan de system controller geknoopt en uiteraard de 5P-flex en EV op non-backup. De metered die de 10T aanstuurt meet ook de productie vd panelen en uiteraard ook bij de hoofdaansluiting. De metered in de system controller is verteld dat er nog n batterij systeem van een derde aanwezig is. Beide systemen draaien in AI optimalisatie en ziet er voorals nog goed uit.
Enig nadeeltje is dat ik 2 system ID’s heb, zodat ik in 2 portals moet kijken.

• WillemP22
Coffeeroam schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Heb je een 5P single phase, dan heb je met de SC3 alleen backup op L1.
Met de 5P-flex, heb je met de SC3 backup op L1, L2 en L3.

• Eddie_
@WillemP22 Kan Enphase niet beide systemen tot één site samenvoegen? Je kan namelijk gewoon meerdere Gateways hebben in één systeem.
Je schrijft ook dat je de 5pFlex en EV op non-backup hebt zitten. Waarom niet de 10T op non backup en de 5P flex gebruiken voor je SC?

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
Stef012 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:55:

Het systeem opnieuw opgestart, hierna wel weer opbrengst!
[Afbeelding]

Ik had precies hetzelfde. Bugje in de gateway?

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 21:33
-Paul- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:53:
[...]

Ik had precies hetzelfde. Bugje in de gateway?
De microinverters produceren ook zonder gateway.
Weet je zeker dat er geen productie was? Geen teruglevering gezien?

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
hremijn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:00:
[...]

De microinverters produceren ook zonder gateway.
Weet je zeker dat er geen productie was? Geen teruglevering gezien?
Jawel, productie was er wel, maar werd niet geregistreerd. Hmm. Is bij mij toch net een ander beeld. Netto imported/exported werd wel goed weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsAyLuLmt5Ll21gJmTHxyvtkcxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMZgSOs3GKxCt5uB3G88KXdd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door -Paul- op 24-03-2026 09:09 ]

• Stef012
-Paul- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Jawel, productie was er wel, maar werd niet geregistreerd.
Bij mij was er geen productie. Vanuit mijn p1 meter werden geen negatieve waarden geregistreerd.
Ik dacht dat het mogelijk met een firmware-update te maken kan hebben? Hij zit nu op D8.3.5167.

• WillemP22
Eddie_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:02:
@WillemP22 Kan Enphase niet beide systemen tot één site samenvoegen? Je kan namelijk gewoon meerdere Gateways hebben in één systeem.
Je schrijft ook dat je de 5pFlex en EV op non-backup hebt zitten. Waarom niet de 10T op non backup en de 5P flex gebruiken voor je SC?
Dat is een goeie....om ze te combineren op 1 site. Ik weet echter zelf niet hoe dat moet....wellicht pols ik bij Enphase support nog eens, of weet jij dat?
De 5P-flex heb ik niet op de non-backup....misschien schreef ik wat te cryptisch....die zit gewoon op de batterij aansluiting in de SC3.
De EV zit op de non-backup met een omschakelaar, dus die ik kan ik voor nood toch weer schakelen naar backup.....om dat het kan.
Of de 10T op de non-backup kan weet ik eigenlijk niet, nooit aan gedacht. Omdat die system controller niet overweg kan met de communicatie van de 10T heb ik dat gescheiden gehouden. Ik heb het nog steeds niet getest, maar ik ga ervan uit dat bij netuitval de 10T gewoon blijft meedoen, want die heeft niets in de gaten....die hangt als van ouds gewoon aan mn groepenkast (het backup gedeelte).
Testen wordt ook lastig, want door de 38 zonnepanelen en 15kWh opslag, zou ik van maart tot en met oktober off-grid kunnen denk ik. Ben nu puur netgekoppeld ivm de teruglevering...en om mn auto te laden natuurlijk. :)

• knotwilg
  • Laatst online: 24-03 14:01
'k ben wat naar accus aan het kijken en heb wat plaatjes/simulaties gemaakt. Gebaseerd op een 10kW accu, het blauwe balkje is het laden/ontladen van een accu, het grijze wat er nog aan energie bij gekocht moet worden. Het groene lijntje de "besparing" gebaseerd op een willekeurig dynamisch contract, zonder netwerkkosten (ca. 50.-/maand). 10 minuten data komen uit P1 en rechtstreeks uit de envoy kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1kEZVgP3kNrXf7-CtcptOVtzpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/83zk4AeEQpZm5dlxti5sSImX.png?f=fotoalbum_large

Het plaatje laat het overschot (geel) en tekort (blauw) aan energie zien. Het stippellijntje is een 10kW accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1M89BboOIQ5bus4c6J8KmirgvrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5b67Tp4PKbeDnahx97j9rtB.png?f=fotoalbum_large

Komt dit een beetje overeen met wat accu bezitter in werkelijkheid zien? Besparing is marginaal (geen airco's oid in de zomer)

• Eddie_
@WillemP22 Nu ik de tekst herlees snap ik het ;) Inderdaad die 10T zal gewoon dom mee doen in een off grid situatie.

Het samenvoegen: van de ene site de gateway retire/verwijderen en opvoeren in het tweede account. Hoe het dan gaat met de micro's en eventuele historische gegevens: geen idee. Anders gewoon Enphase vragen om de twee accounts samen te voegen, moet voor hun toch geen probleem zijn lijkt mij.

• WillemP22
knotwilg schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:41:
'k ben wat naar accus aan het kijken en heb wat plaatjes/simulaties gemaakt. Gebaseerd op een 10kW accu, het blauwe balkje is het laden/ontladen van een accu, het grijze wat er nog aan energie bij gekocht moet worden. Het groene lijntje de "besparing" gebaseerd op een willekeurig dynamisch contract, zonder netwerkkosten (ca. 50.-/maand). 10 minuten data komen uit P1 en rechtstreeks uit de envoy kast.

[Afbeelding]

Het plaatje laat het overschot (geel) en tekort (blauw) aan energie zien. Het stippellijntje is een 10kW accu.

[Afbeelding]

Komt dit een beetje overeen met wat accu bezitter in werkelijkheid zien? Besparing is marginaal (geen airco's oid in de zomer)
Je bedoelt waarschijnlijk een accu met 10 kWh opslag. kW is vermogen....vaak hebben accus een C=0.5 en daarmee een laad- en ontlaadvermogen van 5 kW. De 5P van Enphase wat meer en de 3T/10T wat minder. Ik kan je berekening niet helemaal volgen, maar ik ervaar geen marginale besparingen. Je wordt er niet rijk van maar met mijn 15 kWh opslag en dynamisch contract sprokkelt ie hier iedere dag een paar euro bij elkaar. En als ze in het midden oosten nog meer gaan klieren, stijgt de delta en wordt de besparing iets groter....dat effect zie ik de laatste paar weken. Maar het "terugverdienen" is niet mijn doel. Op deze manier voorkom ik dat ik dure stroom moet inkopen....want dan is ie aan het ontladen en wordt er stroom verkocht. En met het huidige systeem ben of kan ik behoorlijk onafhankelijk mijn energievoorziening hebben, dat voelt goed. Koop je niks voor, maar heeft een andere waarde, zeg maar.

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 06:03:
[...]

Heb je een 5P single phase, dan heb je met de SC3 alleen backup op L1.
Met de 5P-flex, heb je met de SC3 backup op L1, L2 en L3.
Stel ik heb een ontwerp met een System Controller 3 en
- Op L1 ziiten 2 single-phase 5P’s
- Ik sluit nog 1 of meerder flex-5Ps aan 3-fasig aan.
- mijn huis is 3-fase.

vragen:
1. Doen de enkelfase IQ Battery 5P‑units op L1 mee in back‑up/off‑grid?
Antwoord Enphase is "ja".
2. Is er 3-fasen back up?
Antwoord Enphase is "Er is geen driefasen‑back‑up, L2 en L3 worden spanningsloos tijdens back‑up"

Dat laatste zit mij dwars en ik kan ik ook niet begrijpen. Ik heb dan toch minstens 1 flexphase 5P dus zou ik 3-fase back up moeten hebben, zoals je zelf ook aangeeft.
Waarom zegt Enphase dan dat er geen driefasen backup is?

• knotwilg
  • Laatst online: 24-03 14:01
WillemP22 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk een accu met 10 kWh opslag. kW is vermogen....[...]
Ja, zie plaatjes. De plaatjes zijn een "wat over de duim" samenvatting van gedetailleerde analyses (die nog niet helemaal compleet zijn).

Aangenomen dat er een batterij staat, op basis van de uur prijzen voor elektriciteit en de laad- en ontlaadcapaciteit bepaal ik ieder 10 min de status (laden, bewaren, lossen). Dat is de basis.

Daaroverheen kan ik het werkelijke verbruik leggen en aan de hand daarvan de status per 10 min veranderen. Deze laag is in en uitschakelbaar.

Een derde, ook schakelbare laag is, opbrengst van de zonnepanelen. Ook die kan weer de status per 10 min veranderen.

Het zijn domweg SQL queries die je in een bepaalde volgorde draait. Het is eigenlijk gewoon een state machine in SQL met een reeks aan regels. Hoe beter de regels en de input, bijvoorbeeld de genoemde C waarde, hoe beter het resultaat.
Vandaar, "wat over de duim" omdat er wel wat te verbeteren is, nog. Een volgende stap, na beter begrip is een fuzzy logic implementatie, omdat het leuk is.

Het grappige is dat de twee schakelbare lagen in de simulatie voornamelijk het resultaat van puur op prijs versterken. Afwijkingen ga je zien als er grootverbruikers aangeslingerd worden die kwa energieopname niet (goed) stuurbaar zijn, oven, wasmachine, droger, heetwaterboiler (via warmtepomp), verwarmingsbuffering etc. Als de boiler aan slaat dan kunnen de zonnepanelen
op een piekdag niet voldoende leveren.

Terugleverkosten heb ik er uit gelaten, da's een politiek verhaal, een soort verkapte gemeentebelasting waar we in die vorm snel van af moeten. Belasting moet je rechtstreeks heffen en niet indirect over gefantaseerde WOZ waarden of over fluctuerende winsten van netwerkbeheerders. Bovendien doen batterijen daar niet veel aan en is het uit zetten van je panelen de remedie.

Dan, rendement, neen, ik hoef er niets aan te verdienen, maar als ik terug kijk wat ik de afgelopen decennia aan "energie" heb besteed dan is dat domweg veel en het is niet eens hobby. Huis isolatie, Brink heteluchtverwarming vervangen door Nefit lage temperatuur / vloerverwarming, zonnepanelen, warmtepomp, full elektric etc. En dan met terugleverkosten gestraft worden is wrang. Dus nu wil ik wel iets van ROI zien bij een volgende investering.

Grid onafhankelijk is m.i. een illusie zolang er Enphase in huis hangt. Helaas.

• WillemP22
Coffeeroam schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Stel ik heb een ontwerp met een System Controller 3 en
- Op L1 ziiten 2 single-phase 5P’s
- Ik sluit nog 1 of meerder flex-5Ps aan 3-fasig aan.
- mijn huis is 3-fase.

vragen:
1. Doen de enkelfase IQ Battery 5P‑units op L1 mee in back‑up/off‑grid?
Antwoord Enphase is "ja".
2. Is er 3-fasen back up?
Antwoord Enphase is "Er is geen driefasen‑back‑up, L2 en L3 worden spanningsloos tijdens back‑up"

Dat laatste zit mij dwars en ik kan ik ook niet begrijpen. Ik heb dan toch minstens 1 flexphase 5P dus zou ik 3-fase back up moeten hebben, zoals je zelf ook aangeeft.
Waarom zegt Enphase dan dat er geen driefasen backup is?
3-fase backup heb je met enkel en alleen de 5P-flex (3-fasig aangesloten natuurlijk). Bij Enphase lopen momenteel betatesten om meerdere 5P-single fase en flex te combineren....status ken ik niet (ben daar geen onderdeel van). maar geeft wel aan dat het tzt mogelijk moet zijn. Echter nu nog niet, helaas.

• Dissi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:40
WillemP22 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:46:
[...]

3-fase backup heb je met enkel en alleen de 5P-flex (3-fasig aangesloten natuurlijk). Bij Enphase lopen momenteel betatesten om meerdere 5P-single fase en flex te combineren....status ken ik niet (ben daar geen onderdeel van). maar geeft wel aan dat het tzt mogelijk moet zijn. Echter nu nog niet, helaas.
Ik hoop dat ze snel de tests hebben afgerond zodat het mogelijk is. Het is voor nu nog de reden dat ik nog geen system controller heb gehaald. Erg jammer dat je niet 3 apparte 5p batterijen kan gebruiken voor 3 fase backups voor nu.

WP WH-MDC07J3E5 7kW | PV 12.9 kWp | Batterij 3x Enphase 5P 5kWh - Total 15kWh

• Eddie_
WillemP22 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:46:
[...]

De communicatie is toch gelijk voor de single fase versus de flex fase?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:56

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

knotwilg schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn globale ervaring heel kort gezegd: met alleen panelen tussen 30 en 35 procent eigen gebruik, met 10 kWh globaal rond 50 procent eigen gebruik (eerder iets eronder dan erboven). Winst zit ‘m vooral in winter door ‘s nachts goedkoop vol laden en dure momenten ontladen. Rijk wordt je er idd niet van, maar geeft wel goed gevoel. :9

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• WillemP22
Eddie_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:29:
[...]

De communicatie is toch gelijk voor de single fase versus de flex fase?
Klopt. Maar de backup heeft nog wat beperkingen.

• Eddie_
Wat gebeurd er als je meerdere 5P flex combineert met een enkele 5P single? Is daar al ervaring mee?

• appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:41
Ik heb een tijdje geleden hier en hier gepost dat ik merkte dat mijn omvormers aan het begin en einde van de dag sterk fluctuerend vermogen leveren. Gisteren is mijn aansluiting verzwaard van 1x35A naar 3x25A waarbij een aantal groepen naar andere fases zijn verplaatst en sindsdien is het probleem verdwenen.

Zie bijvoorbeeld hier de plot van de netto afname van het net van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwErIOSUFU-6CMyyaG7FdlbufZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ye8U86OW3yUEXHBgW1LTmQp5.png?f=fotoalbum_large

In de ochtend, voor de netverzwaring, zie je de fluctuaties en aan het eind van de dag zijn ze weg.

Iemand enig idee waarom de overstap naar drie fases een verschil maakt? Voor zover ik kan zien was het niet zo dat omvormers er telkens uit sprongen omdat de spanning te hoog werd.

• Eddie_
Had je, voor de verzwaring, elke dag hetzelfde beeld? Of waren er toen ook dagen waarbij het wel goed ging?

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:34
@appsec kan net zo goed aan de 1-fase kWh-meter gelegen hebben, je hebt nu een andere kWh-meter gekregen...!
Op mijn vorige 3-f kWh-meter zag ik op het display het huidige vermogen enorme verspringen terwijl er constante ochtend zon was, met die later geplaatst is niet meer.

• WillemP22
Eddie_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:57:
Wat gebeurd er als je meerdere 5P flex combineert met een enkele 5P single? Is daar al ervaring mee?
Ik weet van een dhz-klant die 3x 5P flex en 3x 5P single fase heeft. Dat werkt vooralsnog niet in 1 systeem. Enphase is weliswaar ermee bezig…grote vraag altijd bij Enphase… planning?

• appsec
Eddie_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:35:
Had je, voor de verzwaring, elke dag hetzelfde beeld? Of waren er toen ook dagen waarbij het wel goed ging?
Het was elke dag hetzelfde op de momenten wat de Enphase gateway productie onder ~500W rapporteert. Zodra de productie daarboven kwam werd het stabieler.

• appsec
Rouske schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:33:
@appsec kan net zo goed aan de 1-fase kWh-meter gelegen hebben, je hebt nu een andere kWh-meter gekregen...!
Op mijn vorige 3-f kWh-meter zag ik op het display het huidige vermogen enorme verspringen terwijl er constante ochtend zon was, met die later geplaatst is niet meer.
Zou kunnen maar ik snap niet waardoor je dit alleen ziet op het moment dat er weinig zon is en niet 's nachts of midden op de dag met veel zon.

• Kaspers
Op basis van mijn analyse in deze post: Kaspers in "Het grote Enphase topic - deel 2"

En de reactie van Eddie:
Eddie_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:29:
Mijn automaten mogen nooit overbelast zijn! Ze zijn je eerste reddingslijn mocht er iets elektrisch fout gaan en een overbelaste automaat verouderd sneller en wordt onbetrouwbaar! Snel vervangen door een B20 aardlekautomaat!

Mijn laadpaal, oven en mijn PV installatie zullen mijn automaten maar maximaal 80% belasten.
meteen maar even een B20 krachtgroep besteld (bleek geen alamat te zijn, maar een B16 groep achter een aardlek).

Ik heb de B16 als volgt zojuist aangetroffen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTZJ2aXvHmNkNv21lq8fkr4-Cpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jz24J6HXQKEJhZT3UAcWQeIc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoY7ark391nIdpLaFyLl0VQw2-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeebKN7YLca7NA4LtKIl6axy.jpg?f=fotoalbum_large

Een wijze les voor mij.

FYI: de groep functioneerde tot op heden nog prima.

• Eddie_
Ik denk dat je heel veel geluk hebt gehad! Ik vermoed dat hier sprake is van een slechte verbinding waardoor dit zo is ontstaan en niet zozeer de 16A.

En hoezo functioneerde de groep tot op heden nog prima? Puur omdat je hem aan/uit kon zetten? Ik denk dat deze intern niet meer de beveiliging heeft die hij zou moeten hebben. Ik ben benieuwd wat de automaat doet als hij een piekstroom krijgt vanwege kortsluiting. Kans is aanwezig dat hij gewoon aan blijft staan (met alle gevolgen van dien).

[ Voor 14% gewijzigd door Eddie_ op 25-03-2026 17:27 ]

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:34
Kaspers schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:01:
Op basis van mijn analyse in deze post: Kaspers in "Het grote Enphase topic - deel 2"

En de reactie van Eddie:

[...]

meteen maar even een B20 krachtgroep besteld (bleek geen alamat te zijn, maar een B16 groep achter een aardlek).

Ik heb de B16 als volgt zojuist aangetroffen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een wijze les voor mij.

FYI: de groep functioneerde tot op heden nog prima.
lijkt mij dat je de groep links er naast waar hij tegen aan zat ook moet controleren of deze nog goed is want er is zelfs een gat in de zijkant gebrandt van de te vervangen groep

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
hiljolodewijk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:40:
[...]
Nee ik gebruik de 'Slim Laden' modus, op basis van zonneproductie en/of spot prijzen gaat hij dan laden.
[...]

Dat zou wellicht kunnen. Vandaag met de zon op de panelen is de laadpaal wel gaan laden. Dus lijkt inderdaad wel wat te maken te hebben met de weinige dalen in de energieprijzen. Ik houd het wel even in de gaten.
Even een update van een wat ouder bericht van mij:
Ik had de laatste twee weken wederom dat de Charger 2 van Enphase mijn auto niet laadde met het profiel AI optimalisatie en de laadpaal op Slim Laden modus. Ik moest de 'Charge Now' button gebruiken om te laden.
Na contact met Enphase te hebben gehad, blijkt dat op de achtergrond er schema's worden aangemaakt op basis van de prijzen en verwachte PV-productie. Eigenlijk net als dat je zelf handmatige schema's instelt.
Blijkbaar zat er een fout in hun cloud software, waardoor deze schema's niet meer werden aangemaakt en naar de laadpaal werden gepusht. Tweedelijns engineers hebben een aanpassing gemaakt zodat deze schema's bij mij wel weer worden aangemaakt en gepusht. Nu nog even afwachten of het inderdaad gaat werken. Dit was niet iets wat ik zelf kon oplossen en echt aan hun software lag. Mocht het dus bij anderen ook gebeuren, is bellen met Enphase de enige oplossing..

• Kaspers
Eddie_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:24:
Ik denk dat je heel veel geluk hebt gehad! Ik vermoed dat hier sprake is van een slechte verbinding waardoor dit zo is ontstaan en niet zozeer de 16A.

En hoezo functioneerde de groep tot op heden nog prima? Puur omdat je hem aan/uit kon zetten? Ik denk dat deze intern niet meer de beveiliging heeft die hij zou moeten hebben. Ik ben benieuwd wat de automaat doet als hij een piekstroom krijgt vanwege kortsluiting. Kans is aanwezig dat hij gewoon aan blijft staan (met alle gevolgen van dien).
Ik had het anders moeten verwoorden; ongetwijfeld gaf deze groep niet meer de beveiliging die hij zou moeten hebben gegeven; ik doelde op het feit dat er niks was doorgebrand in de schakeling, de energie liep nog steeds door de fase (L1):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-xKj2DX2EHSdF4Ft7MADe6XhVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYhvqhl8AzaL8snWMOVadPyn.png?f=fotoalbum_large

(ik heb de groep tussen 13 en 14 uur vervangen)

• Kaspers
Louwm schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:20:
[...]

lijkt mij dat je de groep links er naast waar hij tegen aan zat ook moet controleren of deze nog goed is want er is zelfs een gat in de zijkant gebrandt van de te vervangen groep
Dank, vanmiddag gedaan. Daar was idd een stuk plastic aan vast gesmolten.

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:27
Hi allen,

Excuses als dit al eens gevraagd is, dan zijn mijn zoekskills nog onvoldoende.

Ik heb een 3 fase Enphase systeem met een Gateway Metered en ben aan het kijken naar mogelijkheden voor een thuisbatterij (en dan ook meteen back-up).

Op de productpagina van de System Controller staat: 'Ondersteunt eenfase configuraties voor zonne-energie en netvoeding'.

Aangezien mij Enphase systeem 3 fasig is. Start deze dan wel op bij een stroomuitval?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:07
cptingreenfield schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:08:
Hi allen,

Excuses als dit al eens gevraagd is, dan zijn mijn zoekskills nog onvoldoende.

Ik heb een 3 fase Enphase systeem met een Gateway Metered en ben aan het kijken naar mogelijkheden voor een thuisbatterij (en dan ook meteen back-up).

Op de productpagina van de System Controller staat: 'Ondersteunt eenfase configuraties voor zonne-energie en netvoeding'.

Aangezien mij Enphase systeem 3 fasig is. Start deze dan wel op bij een stroomuitval?
Ja hoor. Maar mbt de batterij:

Zie TS onder System controller:
Met de System Controller in combinatie met de IQ Battery 5P of 5P FlexPhase kun je dus ingeval van een stroomstoring gebruik blijven maken van PV systeem en batterijen.
Er is wel een maar: De 1 fase 5P kan alleen op fase L1 als backup gebruikt worden bij stroomuitval. Eventuele batterijen op fase 2 en 3 doen dan niets! Wil je op alle fasen stroom blijven houden, zal je dus moeten kiezen voor de 5P FlexPhase.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• cptingreenfield
Pazo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Ja hoor. Maar mbt de batterij:

Zie TS onder System controller:

[...]
Dank voor je antwoord. Dat had ik inderdaad gezien.
Dat komt dan alleen niet overeen met wat Enphase zegt toch? Of begrijp ik het niet goed.

En met System controller en een 1 fase 5P heb je dus alleen backup op één fase. Start dan het 3 fase systeem wel gewoon op? Dan heb je toch ook op de andere fase wel stroom als de zon schijnt? Of werkt dat niet zo?

En tot slot, bij de aanschaf van het systeem werd mij verteld dat solar only backup ook zou moeten werken met een system controller. Is dat zo? Of moet er altijd een batterij bij?

• Thijzzz2
  • Laatst online: 08:20
De system controller werkt het beste met een 5P Flex. alles lekker 3 fase, niet bedenken wat je waar op aan moet aansluiten. Als je nog geen 5P hebt, en wel een batterij wil, koop dan de 5 P Flex. wel opletten: je kuint dat ding alleen aansluiten als je de training gevolgd hebt (en als je handig bent en sterk, ding is loeizwaar)

• appsec
Ik wil graag de opbrengst van mijn zonnepanelen meer realtime meten in home assistent dan mogelijk is met de Envoy S Standard die ik heb hangen.

Mijn situatie is als volgt: vanuit de meterkast gaat er een groep naar de zolder waar zowel de wasmachine als de zonnepanelen op zitten. Op zolder hangt nog een kasje met DIN rail waarin de wasmachine en zonnepanelen los zijn afgezekerd. De Envoy S Standard hangt in de meterkast (ik vermoed omdat ie dan dichter bij de WiFi zit) dus die kan ik niet vervangen door een Metered exemplaar want dan meet ie ook het verbruik van de wasmachine. Daarnaast is dit zo te zien best een prijzige upgrade.

Het makkelijkste mij om er in het kasje op zolder een meter bij de hangen. De HomeWizard kWh meter voor 1 fase ziet er aardig uit en niet te duur, maar helaas ik heb maar ±22 mm breedte over op de DIN rail dus deze gaat niet passen. De meeste DIN rail meters van Shelly hebben volgens mij losse CT klemmen. Werkt dat goed? Zijn er nog andere meters die hiervoor geschikt zijn? Het enige wat ik nodig heb is een fatsoenlijke integratie met home assistant met seconderesolutie. Schakelen is niet nodig.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:46
appsec schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:41:
Ik wil graag de opbrengst van mijn zonnepanelen meer realtime meten in home assistent dan mogelijk is met de Envoy S Standard die ik heb hangen.

Mijn situatie is als volgt: vanuit de meterkast gaat er een groep naar de zolder waar zowel de wasmachine als de zonnepanelen op zitten. Op zolder hangt nog een kasje met DIN rail waarin de wasmachine en zonnepanelen los zijn afgezekerd. De Envoy S Standard hangt in de meterkast (ik vermoed omdat ie dan dichter bij de WiFi zit) dus die kan ik niet vervangen door een Metered exemplaar want dan meet ie ook het verbruik van de wasmachine. Daarnaast is dit zo te zien best een prijzige upgrade.

Het makkelijkste mij om er in het kasje op zolder een meter bij de hangen. De HomeWizard kWh meter voor 1 fase ziet er aardig uit en niet te duur, maar helaas ik heb maar ±22 mm breedte over op de DIN rail dus deze gaat niet passen. De meeste DIN rail meters van Shelly hebben volgens mij losse CT klemmen. Werkt dat goed? Zijn er nog andere meters die hiervoor geschikt zijn? Het enige wat ik nodig heb is een fatsoenlijke integratie met home assistant met seconderesolutie. Schakelen is niet nodig.
HomeWizard KWH meter was inderdaad mijn eerste gedachte maar als die net niet past is een Shelly een prima alternatief. Wat iets lastiger aansluiten met die klemmen maar qua meeting heel accuraat en snel.
Let er wel op dat die Shelly zelf ook achter een groep afgezekerd moet worden.
Als je de meer fase variant neemt kun je ook een klem om je wasmachine aansluiting doen en heb je dat verbruik ook meteen inzichtelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Acidrain op 26-03-2026 12:59 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Elac
  • Laatst online: 21:35
appsec schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:41:

@appsec Is dit niet wat? Kan tot 16A meten over 1 fase en past in je kastje.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:07
cptingreenfield schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:17:
En met System controller en een 1 fase 5P heb je dus alleen backup op één fase. Start dan het 3 fase systeem wel gewoon op? Dan heb je toch ook op de andere fase wel stroom als de zon schijnt? Of werkt dat niet zo?
Als de stroom eraf ligt, werkt alleen alles achter fase 1. De rest achter fase 2 en 3 niet. Ook niet als de zon schijnt.
cptingreenfield schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:17:
En tot slot, bij de aanschaf van het systeem werd mij verteld dat solar only backup ook zou moeten werken met een system controller. Is dat zo? Of moet er altijd een batterij bij?
De system controller zorgt er o.a. voor dat bij de stroomuitval / storing je huis wordt losgekoppeld van het net. Evt stroom van je zonnepanelen kan je op dat moment direct gebruiken, zover ik weet heb je daar geen batterij bij nodig.

Nu heb ik niet de praktijk ervaring, want heb geen batterij / system controller, wellicht dat iemand anders hier mijn theorie kan beamen (of verbeteren :) )

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 26-03-2026 13:26 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Acidrain
Elac schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:11:
[...]

@appsec Is dit niet wat? Kan tot 16A meten over 1 fase en past in je kastje.
Je bent een linkje vergeten denk ik? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Eddie_
Helaas gaat er geen backup zijn zonder accu, tenzij je IQ8 serie micro omvormers hebt. Maar ook dan heb je géén zekerheid van doorwerken omdat je geheel afhankelijk bent van het weer (Sunlight Backup genaamd). Met een System Controller, zonder Enphase accu, en een niet Enphase PV installatie: geen backup!

[ Voor 4% gewijzigd door Eddie_ op 26-03-2026 13:59 ]

• Coffeeroam
WillemP22 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:39:
[...]

Ik weet van een dhz-klant die 3x 5P flex en 3x 5P single fase heeft. Dat werkt vooralsnog niet in 1 systeem. Enphase is weliswaar ermee bezig…grote vraag altijd bij Enphase… planning?
Heeft die klant een System Controller 3?
Wat werkt er precies niet? De single-phase werken niet of juist de flexphase niet?

• WillemP22
Coffeeroam schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Heeft die klant een System Controller 3?
Wat werkt er precies niet? De single-phase werken niet of juist de flexphase niet?
Die klant heeft inderdaad de system controller 3. En zover ik begrepen heb werken de 5P-single phase niet "nog niet" samen met de 5P-flex. Details heb ik verder niet. Ben zelf niet in contact met de klant.

[ Voor 7% gewijzigd door WillemP22 op 26-03-2026 15:37 ]

• Elac
  • Laatst online: 21:35

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• cptingreenfield
Pazo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:24:
[...]

Als de stroom eraf ligt, werkt alleen alles achter fase 1. De rest achter fase 2 en 3 niet. Ook niet als de zon schijnt.

[...]

De system controller zorgt er o.a. voor dat bij de stroomuitval / storing je huis wordt losgekoppeld van het net. Evt stroom van je zonnepanelen kan je op dat moment direct gebruiken, zover ik weet heb je daar geen batterij bij nodig.

Nu heb ik niet de praktijk ervaring, want heb geen batterij / system controller, wellicht dat iemand anders hier mijn theorie kan beamen (of verbeteren :) )
Deze snap ik alleen niet helemaal. Mét een accu heb je alleen stroom op fase 1 (dus ook geen stroom op fase 2 en 3 als de zon schijnt). Maar zonder accu heb je dan op alle fases stroom als de zon schijnt?

Wat gebeurt er eigenlijk als je zonder System controller een accu van derden aansluit op 1 fase? Gaan de micro omvormers op die fase dan ook leveren? Lijkt mij niet overigens, aangezien het een 3 fase Qrelais is.

• cptingreenfield
Eddie_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:58:
Helaas gaat er geen backup zijn zonder accu, tenzij je IQ8 serie micro omvormers hebt. Maar ook dan heb je géén zekerheid van doorwerken omdat je geheel afhankelijk bent van het weer (Sunlight Backup genaamd). Met een System Controller, zonder Enphase accu, en een niet Enphase PV installatie: geen backup!
Ik heb inderdaad IQ8 omvormers.
Als ik het dus goed begrijp heb je mét een System controller, zonder Enphase accu en met IQ8 serie omvormers dus wel stroom op het moment dat de zon schijnt?

• appsec
Acidrain schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:57:
[...]

HomeWizard KWH meter was inderdaad mijn eerste gedachte maar als die net niet past is een Shelly een prima alternatief. Wat iets lastiger aansluiten met die klemmen maar qua meeting heel accuraat en snel.
Let er wel op dat die Shelly zelf ook achter een groep afgezekerd moet worden.
Als je de meer fase variant neemt kun je ook een klem om je wasmachine aansluiting doen en heb je dat verbruik ook meteen inzichtelijk.
Wat bedoel je precies met dat de Shelly afgezekerd moet worden? Moet ie tussen in schakelautomaat en de Q relay?

Voor de wasmachine heb ik net een smart plug die ook als Zigbee router dient. Anders was de suggestie voor een drie fase unit wel een goede. Maar dan wordt het wel weer proppen.

• appsec
Schappelijk prijsje en die kan ik inderdaad wel ergens kwijt. Ik kan alleen niks vinden over of dit ding ook stroom in de andere richting kan meten. Op de Shelly website staat PV ook niet tussen de supported load types.

• Acidrain
appsec schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Wat bedoel je precies met dat de Shelly afgezekerd moet worden? Moet ie tussen in schakelautomaat en de Q relay?

Voor de wasmachine heb ik net een smart plug die ook als Zigbee router dient. Anders was de suggestie voor een drie fase unit wel een goede. Maar dan wordt het wel weer proppen.
Nee hij hoeft er niet tussen, zolang hij maar achter een schakelautomaat zit, je kunt hem evt parralel zetten met het q-relay.
De 3 fase variant neemt net zoveel ruimte in beslag? je kunt er alleen meer klemmen op aansluiten.
Deze bedoel ik:
https://tweakers.net/pricewatch/1916282/shelly-pro-3em.html

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste