• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-03 19:29

DjVe

Hatsaflats!

Het is een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik heb nu zelf een vraag:

Ik heb 36 panelen met IQ8M micro's welke aangesloten zijn op een onderverdeelkast op zolder. Op deze verdeelkast zit behoorlijk wat verbruik en ik heb hier de metered gateway hangen. Ik meet dus eigenlijk alleen het verbruik van deze verdeelkast.

Met de afloop van het salderen, wil ik gaan beginnen met een zero-export profiel, alleen heb ik op de hoofdverdeelkast ook nog verbruik zitten.

Dus mijn eerste idee was vanzelfsprekend de gateway te verplaatsen. Ik meen dat er eerder een optie was om 3 spoelen te gebruiken voor het meten van het verbruik en dat de data van de productie dan ook uit de omvormers gehaald kon worden (dus niet met meer spoelen).

Het is bijzonder moeilijk om nog een extra stuurkabel tussen de HVK en OVK te leggen (stom!).

Wat is wijsheid?

Mis ik een softwarematige instelling? Werkt de optie met een tweede metered gateway nog wel (daar kan ik voor weinig aankomen)? Ik zou het signaal van de meetspoelen nog nog via een vrije utp kunnen verlengen naar de HVK (het is maar 20 meter).

Wie heeft een goede tip?

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:23
DjVe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:45:
Het is een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik heb nu zelf een vraag:

Ik heb 36 panelen met IQ8M micro's welke aangesloten zijn op een onderverdeelkast op zolder. Op deze verdeelkast zit behoorlijk wat verbruik en ik heb hier de metered gateway hangen. Ik meet dus eigenlijk alleen het verbruik van deze verdeelkast.

Met de afloop van het salderen, wil ik gaan beginnen met een zero-export profiel, alleen heb ik op de hoofdverdeelkast ook nog verbruik zitten.

Dus mijn eerste idee was vanzelfsprekend de gateway te verplaatsen. Ik meen dat er eerder een optie was om 3 spoelen te gebruiken voor het meten van het verbruik en dat de data van de productie dan ook uit de omvormers gehaald kon worden (dus niet met meer spoelen).

Het is bijzonder moeilijk om nog een extra stuurkabel tussen de HVK en OVK te leggen (stom!).

Wat is wijsheid?

Mis ik een softwarematige instelling? Werkt de optie met een tweede metered gateway nog wel (daar kan ik voor weinig aankomen)? Ik zou het signaal van de meetspoelen nog nog via een vrije utp kunnen verlengen naar de HVK (het is maar 20 meter).

Wie heeft een goede tip?
Softwarematig instellen dat je de productie ophaalt uit de micro's kan wel, maar de consumptie spoelen balanceren hun data enkel met data uit productie spoelen, niet uit productie data. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

2e gateway plaatsen met enkel de andere kant van de spoelen gaat ook niet werken helaas.

Gewoon je utp kabel verknippen tot stuurkabel en je spoelen zetten op de plaats waar ze horen, gaat prima. Qua plaatsing gateway kies ik dan altijd voor de plek waar bedrade connectie op netwerk mogelijk is.

Succes!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

drboneym schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:10:
[...]

Softwarematig instellen dat je de productie ophaalt uit de micro's kan wel, maar de consumptie spoelen balanceren hun data enkel met data uit productie spoelen, niet uit productie data. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

2e gateway plaatsen met enkel de andere kant van de spoelen gaat ook niet werken helaas.

Gewoon je utp kabel verknippen tot stuurkabel en je spoelen zetten op de plaats waar ze horen, gaat prima. Qua plaatsing gateway kies ik dan altijd voor de plek waar bedrade connectie op netwerk mogelijk is.

Succes!
Thanks! Dan ga ik daarmee aan de slag :)

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:40
@DjVe als je nu nog een vrije UTP kabel hebt dan zou je die toch kunnen opofferen om de consumptie ct's te verlengen? Dan de consumptie CT's bij de hoofdschakelaar en met die UTP kabel naar je Metered. Of lees ik het verkeerd?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Eddie_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:48:
@DjVe als je nu nog een vrije UTP kabel hebt dan zou je die toch kunnen opofferen om de consumptie ct's te verlengen? Dan de consumptie CT's bij de hoofdschakelaar en met die UTP kabel naar je Metered. Of lees ik het verkeerd?
Dat klopt, maar ik was even op zoek naar de "beste" oplossing.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:24
Elmardus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? De Envoy Standard heeft voor zover ik weet nogal beperkte aansluitmogelijkheden, en reageert volgens eerdere tests van andere tweakers ook niet op het schakelen van de digitale inputs om het vermogen te beperken (zie Q20 uit de topicstart FAQ). Voor zover ik weet werkte alleen aan/uit op de Standard.

De Envoy STD heeft de volgende IO:
[Afbeelding]

Ik ben erg benieuwd :)
Even een update:
Een relaisunit aangesloten op mijn Enphase Envoy metered, hier werkt de vermogensbeperking prima. De unit is met mqtt aangesloten met Home Assistant, en kan nu eenvoudig de vermogensbeperking aanzetten. Via de Enphase Installer app (Home Assistant) is wel de productie geheel uit te zetten, maar niet de vermogensbeperking (0 op meter). Voor mij dus een mooie toevoeging voor de zomermaanden.
De unit is ook op een Envoy standard getest en inderdaad... deze reageert niet op de ingangen. Erg vervelend dat Enphase dit heeft dichtgezet :/ .

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-02 09:44
Stef012 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:44:
De unit is ook op een Envoy standard getest en inderdaad... deze reageert niet op de ingangen. Erg vervelend dat Enphase dit heeft dichtgezet :/ .
Wat denk je, software- of hardwarematig dichtgezet?

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:24
knotwilg schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:16:
[...]
Wat denk je, software- of hardwarematig dichtgezet?
Qua hardware denk ik niet dat dit een beperking is. Er zitten ingangen en vanuit de Enlighten Manager kun je de ingangen (bij de standard en metered) instellen. Daarnaast heb ik begrepen dat het in oudere firmware wel heeft gewerkt?!

Wat mij befteft heeft Enphase de software dichtgetimmerd. 8)7

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-03 12:23
Stef012 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:37:
[...]

Qua hardware denk ik niet dat dit een beperking is. Er zitten ingangen en vanuit de Enlighten Manager kun je de ingangen (bij de standard en metered) instellen. Daarnaast heb ik begrepen dat het in oudere firmware wel heeft gewerkt?!

Wat mij befteft heeft Enphase de software dichtgetimmerd. 8)7
Zie onderste bericht (2 dagen geleden):
https://support.enphase.c...way-option-is-not-working

• knotwilg
Dank je. Dus, zoals gebruikelijk, geen technisch probleem/reden maar de gebruikelijke onwil.

• Eddie_
Bidirectionele lader op Youtube

Met de CCS2 stekker kan bijna elke autofabrikant worden verbonden, wordt gezegd. Ik heb mij er nog niet verdiept maar klopt dit wel?

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Eddie_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:40:
Bidirectionele lader op Youtube

Met de CCS2 stekker kan bijna elke autofabrikant worden verbonden, wordt gezegd. Ik heb mij er nog niet verdiept maar klopt dit wel?
Al heb je nog zo'n mooie stekker, het werkt niet als de autofabrikant bidirectioneel gebruik niet toestaat.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-03 23:19
Dit is de DC EV charger. Nog niet in Nederland leverbaar en zoals t filmpje laat zien vooral gericht op auto’s van de VAG groep. Deze laders zijn aanzienlijk duurder dan de AC EV Charger 2.
Het is in Nederland nog steeds touwtrekken tussen alle betrokken partijen. Op dit moment zijn de AC laders nog niet gecertificeerd. Dus daar ligt de eerste stap. Elaad in Arnhem is er druk mee bezig.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tMMz_cKKTI3kEQemPTxZl7dQYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QMi69rNYqN9llkQCDbXn7Xqd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk0EFyOc0rUKwHChqOib90XFmEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H8fvw6tFzJCPNkuYJJ7f7l9h.png?f=fotoalbum_large

Nou ben ik me toch een partij blij dat ik in de beta zit...
Echt heel onnodig om dit in te bakken lijkt mij.

[ Voor 15% gewijzigd door HikariMisako op 25-02-2026 08:55 ]

• Thijzzz2
  • Laatst online: 08-03 11:43
Tsja. ik heb er mogelijk onvoldoende verstand van, maar die batterij heeft een garantie van 6000cycles. dat is als je m op standje simpel zet een jaar of 20. +/-3000,- voor betaald, Maar zet je m op standje intelligent, gaat dat ding dan 20 keer per dag super effiecient een euro per dag lopen verdienen, zodat de rook er na een jaar uitkomt van al het heen en weer werken?
Ik zonnepaneel dat ding voor 12.00 vol op een zomerse dag, en tegen 05.00 is ie leeg, uurtje+ wachten en round-we-go. geen cloudbased intelligentie nodig.
Kan iemand uitleggen waarvoor ik die intelligentie nodig heb, als ik geen interesse heb in extreme efficientie op een klein interessegebied, maar gewoon die batterij heel wil houden en mijn externe stroomverbruik wil verminderen?

• knotwilg
[b]Thijzzz2 in "Het grote Enphase topic - deel 2"
Kan iemand uitleggen waarvoor ik die intelligentie nodig heb, [...]
Ik niet. Op zich is de dagcyclus voldoende om op te sturen. Door het jaar heen veranderd de bandbreedte van de duur van wel/niet laden, daarvoor heb je de uurtarieven (of kwartiers) een dag van te voren. Daaruit haal je de gunstige laadmomenten. Je terugleverkosten bepalen of je het uit je panelen trekt of van het net. En in de winter ....

Maar ja, mensen doen nu eenmaal graag aan micromanagement en verliezen daarbij het geheel uit het oog.

Het zou me ook niet verbazen als binnen de twee jaar de netwerkbeheerders weer gaan klagen dat al die zonnepanelen zo onregelmatig aan en uit knipperen.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-03 20:46
HikariMisako schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou ben ik me toch een partij blij dat ik in de beta zit...
Echt heel onnodig om dit in te bakken lijkt mij.
En kan je dat ook weigeren?
Ik zou die AI meuk ook niet willen. Regelen het zelf wel via HA :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• yoda-ict
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-03 22:29
Ik heb 3 panelen bij laten plaatsen. Nu is de verdeleing over de fasen niet gelijk; dat wil ik herstellen. Ik heb 1 paneel die met 1-fase kabel verbonden was met 3-fase kabel, op een andere fase geplaatst. Ik zie deze wijziging alleen niet terug in enlighten. Wordt dat wel automatisch bijgewerkt op den duur of moet ik zelf iets doen?

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
yoda-ict schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:58:
Ik heb 3 panelen bij laten plaatsen. Nu is de verdeleing over de fasen niet gelijk; dat wil ik herstellen. Ik heb 1 paneel die met 1-fase kabel verbonden was met 3-fase kabel, op een andere fase geplaatst. Ik zie deze wijziging alleen niet terug in enlighten. Wordt dat wel automatisch bijgewerkt op den duur of moet ik zelf iets doen?
Misschien moet je even opnieuw laten zoeken naar de micro omvormers.
Ik zag hier op het forum dat je het 2e knopje moest indrukken.
Maar dat kan je even beter zelf opzoeken.
De micro's moeten wel aan staan geloof ik.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
yoda-ict schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:58:
Waar zie jij dat de verdeling over de 3 fasen niet gelijk is?
Ik denk dat ik een zelfde soort 'probleem' heb:

Toen mijn Enphase systeem ooit geïnstalleerd werd (19 panelen, Envoy-S-Metered, 3P IQ relay (alle 3 de fasen staan op relay aan), overal originele 3 fasen Enphase kabels, etc) was mijn meterkast nog 1 fase. Die is toen door installateur alvast 3 fasen gemaakt met een tijdelijke brug op de hoofdschakelaar. Toen is alles qua Enphase geactiveerd. Paar dagen later kwam Stedin de hoofdaanluiting veranderen naar 3x25A.

Tijdens de initiatie zag het systeem denk ik dus geen 3 fasen.
Dat zie ik nu nog steeds terug in de Enphase manager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McAaH7bH2yfHjWRTfvKZ0vA6hiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1j6sQaQPGQV4dUqIeVjF5LiL.png?f=user_large

Ik zie daar bijna alles genoemd op L1 en een enkele micro op L2, maar nulll stuks op L3.

Maar als ik in de praktijk live kijk naar opwek (via Enphase app of bijv via mijn Homewizard P1 die 3-fase distributie kan weergeven), zie ik dat er weldegelijk altijd volledig evenredig over alle 3 de fasen wordt opgewekt:
(bijv. hier live opwek van 0,6kW, wat 0,2kW per fase weergeeft)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtyGV74EQyUYXQ0IeXDKEH4hidI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fSl60AYWsjsZqcQoZjfz1lgq.png?f=user_large

In de praktijk lijkt dus alles goed te gaan over 3 fasen. Alleen het staat niet juist genoemd bij de micro's.
Klopt mijn theorie?
En zo ja, zou ik het kunnen veranderen (denk weinig praktijk nut, maar ik wil het correct weer laten geven)...

• Thijzzz2
ik kan me voorstellen dat 3x 1/3e van al je opgewekte stroom door je huis sjouwt, en je huis daar ook 3 keer een derde van opsnoept en de rest gaat naar buiten.
En dat je dus zowel kunt leveren op fase 1, als kunt betrekken uit fase 2.
En dat een P5Flex batterij net daarvoor die overcapaciteit op fase 1 inneemt en op fase 2 weer uitgeeft... waardoor een onbalans in je zonnepanelen dan weer geen barst uitmaakt. Staat alleen slordig als je er heel goed naar kijkt.

als je het superoptimaal wilt instellen meet je al je stroombehoefte per fase, en koppel je de juiste verhouding panelen aan die fase. Scheelt je zomaar een paar euro per jaar, maar als je al die knutseltijd en overwegingen inzet om krantjes te gooien ben je er ook. ;-)
Denk ik. ik hoor graag dat dat niet klopt, omdat ik er niet alle verstand van heb.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54

Onbekend

...

Elke Enphase micro-omvormer is aangesloten op maar één fase en de nul.
De 3-fase Q-kabel zorgt ervoor dat elke volgende omvormer op de volgende fase zit aangesloten. D.m.v. deze Q-kabel worden de zonnepanelen dus evenredig verdeeld over de 3 fasen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Thijzzz2
ow en mocht Enphase meelezen (ik weet het zeker denk ik) Balcony set voor Nederland, en een 5P kunnen schakelen achter een 5P Flex, als buffer, en om mensen over te halen zo'n 5P Flex bij te kopen.
...en een ATS die voor veel minder geld, en in een veel kleinere kast een Handmatige Transfer Switch is.
Stroom buiten weg? alles uit? ...naar de meterkast, grote knop omzetten, stroom uit je panelen en batterij. low power? poof, alles weer op zwart tot de batterij vol genoeg is.
Stroom buiten weer actief? Poof, alles uit, even wachten, stroom van buiten weer actief, geen gedoe met faseverschillen, panelen en batterij er achter weer activeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Thijzzz2 op 28-02-2026 11:27 ]

• Allewijn
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:22:
Elke Enphase micro-omvormer is aangesloten op maar één fase en de nul.
De 3-fase Q-kabel zorgt ervoor dat elke volgende omvormer op de volgende fase zit aangesloten. D.m.v. deze Q-kabel worden de zonnepanelen dus evenredig verdeeld over de 3 fasen.
Reageerde je op mijn bovenstaande vraag/bericht?
Want ik snap dat door de Q-kabels alles evenredig verdeeld zit. Dat zie ik in de praktijk ook over de live distributieverdeling. Alleen ik zie het dus niet correct weergegeven in de Enphase Manager omgeving (zie vorige post), en dat zou ik graag administratief ook correct weer willen laten geven. Sowieso gek dat dat zichzelf nooit update....

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:50
Pas Enphase moeten bellen omdat het systeem niet meer opstartte. Na een reset werkt het gelukkig alweer weken prima. Echter, sinds die reset is de tijdsresolutie van de data in Home Assistant grof minder geworden, het huidige vermogen wordt niet meer vaak bijgewerkt. Ik heb een non metered versie. Is er een manier om de tijdsresolutie weer veel nauwkeuriger te krijgen?

• Coffeeroam
  • Nu online
zunrob schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:14:
Pas Enphase moeten bellen omdat het systeem niet meer opstartte. Na een reset werkt het gelukkig alweer weken prima. Echter, sinds die reset is de tijdsresolutie van de data in Home Assistant grof minder geworden, het huidige vermogen wordt niet meer vaak bijgewerkt. Ik heb een non metered versie. Is er een manier om de tijdsresolutie weer veel nauwkeuriger te krijgen?
Misschien biedt Q10 van de FAQs in de openingspost een oplossing?

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-03 21:28
Coffeeroam schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:01:
[...]
Misschien biedt Q10 van de FAQs in de openingspost een oplossing?
Q10?, ik denk dat je Q22 bedoeld voor @zunrob

• yoda-ict
mike123 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:20:
[...]

Misschien moet je even opnieuw laten zoeken naar de micro omvormers.
Ik zag hier op het forum dat je het 2e knopje moest indrukken.
Maar dat kan je even beter zelf opzoeken.
De micro's moeten wel aan staan geloof ik.
Nee helaas wordt niet bijgewerkt. Ik heb een ticket geopend bij support, effe kijken waar ze mee komen..

• yoda-ict
Allewijn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:27:
[...]

In de praktijk lijkt dus alles goed te gaan over 3 fasen. Alleen het staat niet juist genoemd bij de micro's.
Klopt mijn theorie?
En zo ja, zou ik het kunnen veranderen (denk weinig praktijk nut, maar ik wil het correct weer laten geven)...
Exact, dat is ook mijn punt; ik wil dat de daadwerkelijke verdeling getoond wordt in de portal. Bij toevoegen van de panelen wordt de fase bepaald dus zou ik verwachten dat dit automatisch gecorrigeerd wordt maar dat is niet het geval.

• Eddie_
Ik bekijk die fase verdeling totaal niet, vind ik ook helemaal niet belangrijk. Wat is daarvan de toegevoegde waarde eigenlijk waardoor je wel wil dat dit goed staat?
Maar aan de andere kant snap ik het weer wel dat je het goed wil hebben staan omdat het er nu eenmaal is.

• Allewijn
  • Niet online
@yoda-ict Hou ons op de hoogte mbt wat uit het ticket komt. Ik wil het ook graag goed zichtbaar krijgen.
@Eddie_ Idd het laatste, ik wil gewoon dat het goed staat. Misschien beetje autistisch, maar het 'hoort' gewoon goed vermeld te staan, ook al werkt het in de praktijk nu gewoon al correct...
Zeker als ik straks mogelijk nog een Enphase laadpaal er bij koop (ivm ERE certificaten heb ik een nieuwe met MID meter nodig); Dan wil ik ook dat loadbalancing etc 100 procent goed gaat. Weet niet of het verkeerd weergeven van de fasen bij de micro's dan invloed heeft...

• Eddie_
Dat heeft geen invloed, metingen gebeuren vanuit de Gateway Metered met de CT's. De Enphase laadpaal is standaard voorzien van een MID meter. Loadbalancing heb ik in de praktijk nog niet kunnen testen omdat ik zelden thuis laad en mijn huisverbruik is redelijk beperkt.

• Skipper_NH
Ik heb hier een paar keer loadbalancing gezien. Werkt perfect. Alleen terug naar maximaal laden leek wat problematisch. Duurde in ieder geval erg lang en mijn sessies waren toen eigenlijk al klaar.

• Skipper_NH
Een kennis heeft sinds vandaag in haar nieuwbouw appartement 4 PV panelen met Enphase. 1 fase aangesloten in 3 fase meterkast met 1 fase IQ relais. Maar er is geen IQ Gateway geplaatst. Ik vind dit erg vreemd. Je hebt nu op geen enkele manier inzicht in het functioneren van de PV installatie. Installateur zegt dat de slimme meter genoeg informatie geeft. Ik ben het niet eens met deze stelling. Je teruglevering geeft wel enige informatie, maar het verbruik in het appartement wordt behoorlijk beïnvloed door de all electric warmtepomp en bijbehorende boiler.
Ik ben van mening dat een fatsoenlijke Enphase installatie een Gateway moet hebben, zodat gebruiker, installateur en Enphase inzage hebben in het functioneren van het systeem.
Wat vinden jullie er van? En met name de installateurs hier, wat zijn argumenten om jullie collega te bewegen toch een volwaardig systeem te leveren.

• Eddie_
Allereerst voor garantie moet het systeem verbonden zijn met internet. En daar is die Gateway voor. Ook wil je natuurlijk kunnen zien, daar is o.a. Enphase voor, wat elk paneel doet. Anders had je ook voor een goedkopere stringomvormer kunnen kiezen. Voorts kunnen de micro's nu niet worden voorzien van betere software (mocht die beschikbaar komen). En als je al wil uitbreiden met panelen/accu's dan kan je gewoon niet zonder een Gateway (Metered bij een accu).

Dat er hier gekozen is voor een goedkope oplossing zonder Gateway doet vermoeden dat er zeer laag is geboden door de installateur, zodat hij de bieding kon winnen. Ik vind het een hele slechte zaak.

Net zoals de concullega van mij (nu failliet) die veelvuldig Enphase Metered verkocht heeft maar geen enkele CT geïnstalleerd.

• Thijzzz2
@Eddie_ geeft een goed argument dat niks met een mening te maken heeft: geen internet=geen garantie.
Daarmee kan je kennis een betere oplossing vragen.
Maar:
als de installateur geen advies gegeven heeft, maar wel in een offerte heeft gezet dat dit geleverd wordt, en je kennis heeft getekend, dan zit die er volgens mij wel aan vast. Behalve als in de offerte gesproken wordt van advies, omdat het een aantoonbaar K-advies is, en je dan weer kunt schermen met juridische zaken.
... of de kennis betaalt gewoon de 209,- https://enphase.com/nl-nl...ation/iq-gateway-standard voor een gateway, en een paar tientjes voor installatie.
Scheelt een hoop gelijk-hebben. Als het goed is is de kennis inmiddels gewend aan meerkosten, want nieuwbouw.

en verder... 4 panelen? op nieuwbouw?

[ Voor 0% gewijzigd door Thijzzz2 op 02-03-2026 20:29 . Reden: typo ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-03 21:28
@Thijzzz2 nieuwbouw appartement dus gezamelijk dak

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-03 18:01

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Nu het weer lekker weer wordt viel mij op dat onze panelen niks exporteerden terwijl er flink wat zon was afgelopen dagen. Ons systeem stond op "AI Optimalisatie" met correct ingestelde dynamische tarieven.

Nu zit ik wat terug te kijken in de app en het blijkt dat we al 5 maanden niks exporteren. De panelen wekken enkel voor ons eigen verbruik op (productie spiegelt verbruik), de rest wordt weggegooid! Ik dacht tijdens de winter dat het gewoon door de slechte dagen kwam, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Ik ben hier behoorlijk boos over, we hebben best wat panelen dus ik schat in een paar honderd euro misgelopen :(

Gisteren had ik Enphase al gebeld (had toen nog niet door dat het al zo lang speelde), ze zouden het uitzoeken en die middag contact opnemen (maar dat is niet gebeurd).

Zijn hier meer mensen die "AI Optimalisatie" naar tevredenheid (of juist niet) gebruiken? Dit zou toch niet zo moeten werken?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 22:52
Balen @Ulster Seedling. Heb er ervaring mee via mijn schoonvader waar ik het systeem ook van kan inzien. Toen alleen geprobeerd omdat hij op een gegeven moment 2x een 5p accu heeft laten installeren. Dit was vorig jaar en het was geen succes. Onvoorspelbaar gedrag met onlogische keuzes, ook na een tijdje afwachten.

Heb je een accu of een dynamisch contract waar AI optimalisatie nut zou kunnen hebben? Anders zou ik er niet aan komen, er staat ook nog steeds "beta" bij. Ik wil binnenkort als proef trouwens eens kijken hoe goed zero export opties werken op mijn systeem, evt. voor 2027. Kennelijk is AI optimalisatie er ook een...

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:49
Ulster Seedling schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:06:
Nu het weer lekker weer wordt viel mij op dat onze panelen niks exporteerden terwijl er flink wat zon was afgelopen dagen. Ons systeem stond op "AI Optimalisatie" met correct ingestelde dynamische tarieven.

Nu zit ik wat terug te kijken in de app en het blijkt dat we al 5 maanden niks exporteren. De panelen wekken enkel voor ons eigen verbruik op (productie spiegelt verbruik), de rest wordt weggegooid! Ik dacht tijdens de winter dat het gewoon door de slechte dagen kwam, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Ik ben hier behoorlijk boos over, we hebben best wat panelen dus ik schat in een paar honderd euro misgelopen :(

Gisteren had ik Enphase al gebeld (had toen nog niet door dat het al zo lang speelde), ze zouden het uitzoeken en die middag contact opnemen (maar dat is niet gebeurd).

Zijn hier meer mensen die "AI Optimalisatie" naar tevredenheid (of juist niet) gebruiken? Dit zou toch niet zo moeten werken?
Ik draai vanaf het begin op AI modus - geen centje pijn, i.c.m. dynamisch contract en ik exporteer gewoon…

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:39

Hier nog een gebruiker met AI optimalisatie. Samen met een 5P accu en EV Charger 2.
Export bij overschot is er gewoon. Dynamische tarieven ingesteld inclusief de kosten voor teruglevering (inkoopvergoeding) etc in de prijsblokken. Nog niet gemerkt dat het systeem aan het knijpen is geweest om 0 export te doen.

Ik heb wel de metered gateway, misschien dat dat verschil maakt tov de gewone?

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:16

Hier staat AI Optimalisatie ook aan, verder geen gekoppeld spul en hij exporteert gewoon. Zou je niet eens screenshots kunnen delen van je instellingen? Misschien dat je wat over het hoofd ziet?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:16
Daarover gesproken, ik zit bij Zonneplan en heb daardoor uurtarieven. Enphase gebruikt 15 minuten. Er is niet toevallig een instelling om dat naar uurtarieven te veranderen of wel?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Allewijn
  • Niet online
Wat interessant om te lezen dat 'AI Optimalisatie' al enige tijd netjes lijkt te werken.
Ik zelf heb hem nog op 'eigen verbruik' staan omdat ik op dit moment nog een fijn vast energiecontract zonder terugleverkosten heb en alle opwek en verbruik jaarlijks mag salderen.

Dat contract loop alleen oktober af en in 2027 stopt natuurlijk de salderingsregeling.
Daarom nu alvast info aan het vergaren/voorbereiden.
Ook heb ik nog een nieuwe EV-laadpaal nodig ivm behoefte interne MID-meter voor ERE-certificaten en automatisch zonnestroom laden (zo'n 3MWh gaat per jaar in de auto. Ik moet dat echt op zonnestroom gaan doen. Heb nu echt een veel te grote netafhankelijkheid). Ik overweeg de Enphase laadpaal om ecosysteem beetje matchend te houden. Zelfde geldt voor 'ooit' een thuisbatterij...

Voor nu heb ik 19 400wp panelen, IQ7+, Envoy Metered-S, 3 fase Q-relay.
Ik wek per jaar circa 7,8MWh op en verbruik 8,2MWh (incl laden EV).
Helaas nu nog wel 70+ procent netafhankelijk volgens Enphase app :|

Wat is nu wijs vanaf 2027 met dit Enphase systeem?
Uiteraard wil ik nooit gaan betalen voor terugleveren stroom.
Uitschakelen panelen voelt ook nog niet helemaal 'ok'... Maar als dat automatisch af en toe gebeurd, dan prima. 'AI Optimalisatie' profiel aanzetten en een dynamisch energiecontract nemen?
(zo ja, welke?) Of gewoon laten staan op 'eigen verbruik' en een energiecontract vinden die een zo hoog mogelijke terugleververgoeding geeft (zonneplan oid)?
Of zie ik iets over het hoofd en moet ik er vanaf 2027 nog anders naar kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door Allewijn op 04-03-2026 09:57 ]

• GJzon
Allewijn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:45:
Wat interessant om te lezen dat 'AI Optimalisatie' al enige tijd netjes lijkt te werken.
Ik zelf heb hem nog op 'eigen verbruik' staan omdat ik op dit moment nog een fijn vast energiecontract zonder terugleverkosten heb en alle opwek en verbruik jaarlijks mag salderen.

Dat contract loop alleen oktober af en in 2027 stopt natuurlijk de salderingsregeling.
Daarom nu alvast info aan het vergaren/voorbereiden.
Ook heb ik nog een nieuwe EV-laadpaal nodig ivm behoefte interne MID-meter voor ERE-certificaten en automatisch zonnestroom laden. Ik overweeg de Enphase laadpaal om ecosysteem beetje matchend te houden. Zelfde geldt voor 'ooit' een thuisbatterij...

Voor nu heb ik 19 400wp panelen, IQ7+, Envoy Metered-S, 3 fase Q-relay.
Ik wek per jaar circa 7,8MWh op en verbruik 8,2MWh (incl laden EV).
Helaas nog wel 70+ procent netafhankelijk :|

Wat is nu wijs vanaf 2027 met dit Enphase systeem?
Uiteraard wil ik nooit gaan betalen voor terugleveren stroom.
Uitschakelen panelen voelt ook nog niet helemaal 'ok'... Maar als dat automatisch af en toe gebeurd, dan prima. 'AI Optimalisatie' profiel aanzetten en een dynamisch energiecontract nemen?
(zo ja, welke?) Of gewoon laten staan op 'eigen verbruik' en een energiecontract vinden die een zo hoog mogelijke terugleververgoeding geeft (zonneplan oid)?
Of zie ik iets over het hoofd en moet ik er vanaf 2027 nog anders naar kijken?
Ook voor mij is oktober 2026 einde huidig contract en zit dus nu ook al te kijken. Zonneplan rekent nu nog niets voor terugleveren maar straks??
Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten. Al een keer geprobeerd en dat werkt. Dit is trouwens de laagste waarde die goed werkt, en daar kan ik mee leven. Ik weet in ieder geval wat er gebeurt. De AI-instelling is mij te onvoorspelbaar.

Ook de optie voor accu's staat open. Waarschijnlijk 3 Victron's en een 16 kW accupakket om mee te beginnen. Het is nog steeds de vraag of e.e.a. uit kan (ROI) maar misschien vanaf 2028 wel met die op stapel staande gedifferentieerde prijzen.
Vattenfall begint er nu al mee: https://www.vattenfall.nl.../tijdprijs-trend/#daluren
Prijsverschillen zijn wel interessant om accu's tijdens laag tarief te laden.

De standaard thuisaccu's zijn nu relatief wel heel duur per kWh.
Maar wie weet wat er in de loop van het jaar nog gebeurt qua ontwikkeling en prijzen.

• emhass
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08-03 17:25
Oproep aan de Belgische (Nederlandse) Enphase-gebruikers (Vlaanderen)! 🇧🇪
De AI-optimalisatie van Enphase werkt nog niet goed voor onze markt (geen btw-splitsing, geen rekening met het capaciteitstarief en geen automatische Fluvius-netkosten). We moeten nu met "hacks" in de tariefinstellingen werken om de batterij slim aan te sturen.
Ik heb een officieel Feature Request ingediend bij Enphase om dit voor ons op te lossen. Help mee en Upvote mijn bericht via onderstaande link, zodat Enphase dit prioriteit geeft!
https://support.enphase.c...rming-in-belgium-flanders
Stem hier (klik op de Upvote knop):
support.enphase.com
Hier de nederlandse vertaling van het bericht aan enphase:
Onderwerp: Verbetering van AI-optimalisatie voor de Belgische markt (Vlaanderen)
Beste Enphase-team,
Ik ben een eigenaar van een Enphase-systeem met IQ Battery en een dynamisch energiecontract (Frank Energie) in België (3191 Boortmeerbeek). Om het AI-optimalisatieprofiel echt effectief te maken voor de Belgische markt, zijn er drie dringende updates nodig:
BTW-splitsing voor Import/Export: In België betalen we 6% btw op afname (import), maar ontvangen we de injectievergoeding tegen 0% btw. De huidige instelling met één enkel btw-tarief veroorzaakt berekeningsfouten in de AI.
Ondersteuning voor het Capaciteitstarief: In Vlaanderen worden we belast op basis van ons hoogste piekverbruik per maand (het capaciteitstarief). De AI zou 'peak shaving' (het afvlakken van pieken) prioriteit moeten geven boven puur de stroomprijs-optimalisatie om hoge netkosten te vermijden.
Aanpasbare Netkosten: De distributiekosten voor import zijn erg hoog (± € 0,09/kWh), terwijl deze bij export bijna nul zijn. De software moet een duidelijke uitsplitsing tussen deze twee mogelijk maken in het "Besparing"-profiel.
Alternatieve oplossing: Open API voor batterijsturing
Als Enphase deze specifieke lokale functies op korte termijn niet kan implementeren, vraag ik u dringend om de lokale of cloud-API open te stellen voor bidirectionele aansturing. Momenteel worden gebruikers in de Benelux gedwongen om externe tools zoals Home Assistant (EMHASS) te gebruiken om een positief rendement op hun investering te behalen.
Kleine markt, hoge complexiteit:
Hoewel België een relatief kleine markt is, behoren onze netwerkregels tot de meest geavanceerde ter wereld. Laat ons geen 'tweederangs' klanten worden vanwege onze geografie. Geef ons de keuze: ofwel een gelokaliseerde, slimme AI, ofwel de vrijheid om onze hardware zelf te beheren via een open API.

[ Voor 67% gewijzigd door emhass op 04-03-2026 10:24 ]

• Allewijn
  • Niet online
GJzon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Ook voor mij is oktober 2026 einde huidig contract en zit dus nu ook al te kijken. Zonneplan rekent nu nog niets voor terugleveren maar straks??
Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten. Al een keer geprobeerd en dat werkt. Dit is trouwens de laagste waarde die goed werkt, en daar kan ik mee leven. Ik weet in ieder geval wat er gebeurt. De AI-instelling is mij te onvoorspelbaar.

Ook de optie voor accu's staat open. Waarschijnlijk 3 Victron's en een 16 kW accupakket om mee te beginnen. Het is nog steeds de vraag of e.e.a. uit kan (ROI) maar misschien vanaf 2028 wel met die op stapel staande gedifferentieerde prijzen.
Vattenfall begint er nu al mee: https://www.vattenfall.nl.../tijdprijs-trend/#daluren
Prijsverschillen zijn wel interessant om accu's tijdens laag tarief te laden.

De standaard thuisaccu's zijn nu relatief wel heel duur per kWh.
Maar wie weet wat er in de loop van het jaar nog gebeurt qua ontwikkeling en prijzen.
Dan zitten we in hetzelfde schuitje vanaf oktober :)
Denk dat ik de laatste maanden van 2026 dan nog even niks nieuws/vasts afsluit en het eerst daadwerkelijk 2027 laat worden voordat ik een keus maak in (type) energiecontract. Want zoals jij ook zegt, bijv. Zonneplan rekent nu nog niks voor terugleveren, maar 2027?.....

Wat bedoel je met 'Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten.'
Waar stel je dat in?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-03 20:46
Ik zit op een dynamisch contract bij Tibber. Heb (nog) geen thuisaccu. Sinds ruim een maand wel een EV.
Nu de zonnige tijd eraan komt laad ik de auto zoveel mogelijk op enkel zonne energie. Ik heb trouwens een laadstation van Peblar. Perfect lokaal aan te sturen met HA.
Tevens heb ik ook een automation in HA staan, dat PV overschot in geval van negatieve prijzen van Tibber naar 0 gaat en dus niet teruglevert. Dit heb ik vorig jaar ingesteld in HA, en werkt prima. Geen AI voor nodig, gewoon 'harde' regels waar je niet omheen kan en zelf controle over hebt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• GJzon
Allewijn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Dan zitten we in hetzelfde schuitje vanaf oktober :)
Denk dat ik de laatste maanden van 2026 dan nog even niks nieuws/vasts afsluit en het eerst daadwerkelijk 2027 laat worden voordat ik een keus maak in (type) energiecontract. Want zoals jij ook zegt, bijv. Zonneplan rekent nu nog niks voor terugleveren, maar 2027?.....

Wat bedoel je met 'Ik weet dat ik het terug te leveren vermogen op max. 100 of 150W kan zetten.'
Waar stel je dat in?
Met de toolkit. Naar je systeem en onder 'Apparaten configuratie' staat 'Locatieconfiguratie' -> 'Op PCS gebaseerde beperking' -> Geaggregeerde vermogensexportlimiet' -> 'Bewerken'. Daar kun je een getal (bijv. 100) invullen = Totale vermogensuitvoerlimiet (in Watt) en dan 'Inschakelen'.

Vandaag is een mooie dag om uit te proberen.
Let wel, ik heb een metered gateway met 6 spoelen. Anders kan ie uiteraard niets meten.
Je schijnt ook met de digitale ingangen van de metered gateway te kunnen spelen. Er is documentatie daarover maar heb nog geen behoefte gehad om daar iets mee te doen. Bovenstaand is een stuk makkelijker,

Via Enphase Enlighten Manager (op je PC): ga naar het tabblad helemaal rechts 'Instellingen' (wieltje).
Ergens halverwege zie je een tab "Stroomproductie beperkt door envoy".
Daar aanvinken:
- Stroomproductie beperken via Envoy
- Doel voor stroombeperking: export
- Vrij gedefinieerde absolute waarde [W] en daar: Vrij gedefinieerde absolute waarde [W],

Met 'Zwenksnelheid (Watt/ sec)' kun je blijkbaar toe en/of afname per seconde instellen. Zeg maar z'n traagheid. Ook nog niet mee gespeeld en ook geen idee wat daar ingevuld zou moeten worden.

En uiteraard: Save

Met Live Status of je P1 meter kun je 't resultaat controleren.

[ Voor 19% gewijzigd door GJzon op 04-03-2026 11:00 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:55

aex351

I am the one

In mijn nieuwbouwwoning heb ik ook zonnepanelen met IQ8MC microinverters en de rest (gateway en nog een kast) waarvan ik de specificaties nog niet heb. Echter, mijn slimme meter registreert geen teruglevering. Alleen staat ingeschakeld. Moet bij dit soort systeem een installateur nog iets digitaal inregelen voordat het daadwerkelijk aan staat?

< dit stukje webruimte is te huur >

• GJzon
aex351 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:47:
In mijn nieuwbouwwoning heb ik ook zonnepanelen met IQ8MC microinverters en de rest (gateway en nog een kast) waarvan ik de specificaties nog niet heb. Echter, mijn slimme meter registreert geen teruglevering. Alleen staat ingeschakeld. Moet bij dit soort systeem een installateur nog iets digitaal inregelen voordat het daadwerkelijk aan staat?
Ik zou verwachten dat de installateur van 't systeem dit wel geregeld zou hebben. Hij moet dit systeem instellen en testen op werking. En een handleiding er bij laten c.q. uitleggen hoe e.e.a. werkt.
Op je P1 meter kun je de Enphase toevoegen in de app.
Voor de rest geef je te weinig info om je verder te kunnen helpen. Bijv. branden er lampjes op je apparaat, welk type etc.

[ Voor 3% gewijzigd door GJzon op 04-03-2026 11:09 ]

• SehudeKoza
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-03 10:43
Eind vorig jaar hebben we een huis gekocht met 6 AEG 405Wp zonnepanelen met Enphase IQ7+ omvormers en Gateway die in 2023 geïnstalleerd zijn. De installateur was inmiddels al failliet, kreeg ik te horen van de oude bewoners.

Drie van de panelen liggen op een plat dak en daar viel mij eergisteren op bij het schoonmaken dat een van de zonnepanelen nooit aangesloten is geweest op de rest van de panelen, kabeltjes van het paneel waren nog netjes geziptied, deze heeft dus drie jaar stof liggen verzamelen... :z

Inmiddels met een installer-account alles kunnen verbinden, gateway geupdated van 7.0.88 naar de nieuwste versie, en is de productie ook wat ik er van had verwacht. Enige vraag die ik nu heb:

de omvormer die niet was aangesloten is als enige gekoppeld aan het simpele account van de oude bewoners (de gateway dus niet) :? . Deze kan ik nu niet in mijn array plaatsen (krijg daarbij een foutmelding), terwijl deze wel in mijn lijst zichtbaar is. Is er een mogelijkheid om deze bij de oude bewoners in de app af te koppelen van de account/uit de array te halen en te koppelen aan mijn installateur-account? Ik krijg met de systeemtoegangs-link namelijk de melding vanuit hun account dat ik geen toestemming heb om toegang te verlenen tot hun 'systeem'.

[ Voor 3% gewijzigd door SehudeKoza op 04-03-2026 11:30 ]

• GJzon
SehudeKoza schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:29:
Eind vorig jaar hebben we een huis gekocht met 6 AEG 405Wp zonnepanelen met Enphase IQ7+ omvormers en Gateway die in 2023 geïnstalleerd zijn. De installateur was inmiddels al failliet, kreeg ik te horen van de oude bewoners.

Drie van de panelen liggen op een plat dak en daar viel mij eergisteren op bij het schoonmaken dat een van de zonnepanelen nooit aangesloten is geweest op de rest van de panelen, kabeltjes van het paneel waren nog netjes geziptied, deze heeft dus drie jaar stof liggen verzamelen... :z

Inmiddels met een installer-account alles kunnen verbinden, gateway geupdated van 7.0.88 naar de nieuwste versie, en is de productie ook wat ik er van had verwacht. Enige vraag die ik nu heb:

de omvormer die niet was aangesloten is als enige gekoppeld aan het simpele account van de oude bewoners (de gateway dus niet) :? . Deze kan ik nu niet in mijn array plaatsen (krijg daarbij een foutmelding), terwijl deze wel in mijn lijst zichtbaar is. Is er een mogelijkheid om deze bij de oude bewoners in de app af te koppelen van de account/uit de array te halen en te koppelen aan mijn installateur-account? Ik krijg met de systeemtoegangs-link namelijk de melding vanuit hun account dat ik geen toestemming heb om toegang te verlenen tot hun 'systeem'.
Ik heb wel ergens gelezen dat je enphase even moet bellen om die IQ's over te zetten op je eigen account.
Je bent vast niet de eerste die zoiets doet. Serienummer(s) even bij de hand houden.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-03 23:17
Pandabeer35 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:27:
[...]

Ik draai vanaf het begin op AI modus - geen centje pijn, i.c.m. dynamisch contract en ik exporteer gewoon…
Ja hier hetzelfde. Draai met 2 systemen naast elkaar op AI optimalisatie en dat gaat prima. Vanavond tegen goede prijzen staan te ontladen. ;)

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-03 11:44

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Heb ik paar maanden geleden ook gehad, hele vreemde import/export waarbij export gelijk liep aan import. Na paar keer opnieuw start gateway (denk iets met een update die fout is gelopen of is blijven hangen) werkt AI prima en zoals verwacht.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Na (moeizaam) contact met Enphase bleek dat ons systeem op "zero export" stond. Daardoor werd enkel ons eigen verbruik opgewerkt, en de rest 'weggegooid'. Ze hebben dit gisteren gelukkig direct kunnen aanpassen.

Volgens Enphase bleek uit de logs dat dit vanuit de Installer Toolkit ingesteld is. Waarschijnlijk heeft de installateur dit per ongeluk gedaan, want dit is gebeurd op een dag dat ze hier bezig waren om 'dynamic load balancing' op de laadpaal te activeren. Erg balen, we zijn dus 5 maanden teruglevering/salderen kwijt…

Edit: Misschien toch maar eens tijd om zelf de Installer Toolkit te installeren met een van de trucs die in omloop zijn. Ik had al het idee dat de installateur qua software niet alles wist, als ik zelf in de app had gekund was dit misschien nooit gebeurd…

[ Voor 7% gewijzigd door Ulster Seedling op 05-03-2026 10:30 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Coffeeroam
  • Nu online
Ulster Seedling schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Na (moeizaam) contact met Enphase bleek dat ons systeem op "zero export" stond. Daardoor werd enkel ons eigen verbruik opgewerkt, en de rest 'weggegooid'. Ze hebben dit gisteren gelukkig direct kunnen aanpassen.

Volgens Enphase bleek uit de logs dat dit vanuit de Installer Toolkit ingesteld is. Waarschijnlijk heeft de installateur dit per ongeluk gedaan, want dit is gebeurd op een dag dat ze hier bezig waren om 'dynamic load balancing' op de laadpaal te activeren. Erg balen, we zijn dus 5 maanden teruglevering/salderen kwijt…

Edit: Misschien toch maar eens tijd om zelf de Installer Toolkit te installeren met een van de trucs die in omloop zijn. Ik had al het idee dat de installateur qua software niet alles wist, als ik zelf in de app had gekund was dit misschien nooit gebeurd…
Ja dat "zero export" is een schuifje dat je aan of uit kunt zetten. Dat zal de installateur gedaan vast wel gedaan hebben want dat gebeurt niet vanzelf.

Gelukkig waren het wintermaanden dus nog niet zoveel verloren.

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Coffeeroam schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:03:
[...]

Ja dat "zero export" is een schuifje dat je aan of uit kunt zetten. Dat zal de installateur gedaan vast wel gedaan hebben want dat gebeurt niet vanzelf.

Gelukkig waren het wintermaanden dus nog niet zoveel verloren.
Jammer dat dit soort schuifjes alleen in de Installer app zitten, en dat ik de instelling zelfs niet read-only in de consumenten-app kan zien… Nou ja, in elk geval fijn dat het nu voor het goede weer is opgelost!

• Coffeeroam
  • Nu online
Skipper_NH schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:37:
Een kennis heeft sinds vandaag in haar nieuwbouw appartement 4 PV panelen met Enphase. 1 fase aangesloten in 3 fase meterkast met 1 fase IQ relais. Maar er is geen IQ Gateway geplaatst. Ik vind dit erg vreemd. Je hebt nu op geen enkele manier inzicht in het functioneren van de PV installatie. Installateur zegt dat de slimme meter genoeg informatie geeft. Ik ben het niet eens met deze stelling. Je teruglevering geeft wel enige informatie, maar het verbruik in het appartement wordt behoorlijk beïnvloed door de all electric warmtepomp en bijbehorende boiler.
Ik ben van mening dat een fatsoenlijke Enphase installatie een Gateway moet hebben, zodat gebruiker, installateur en Enphase inzage hebben in het functioneren van het systeem.
Wat vinden jullie er van? En met name de installateurs hier, wat zijn argumenten om jullie collega te bewegen toch een volwaardig systeem te leveren.
Misschien heeft die kennis om een goedkope installatie gevraagd?

Overigens werken de inverters (eenmaal gecommissioned/provisioned) zonder Gateway uitstekend. Heb zelf ook al jaren één paneel draaien zonder Gateway, rechtstreeks in het stopcontact. Op de slimme meter zie ik de teruglevering.
Maar inderdaad, dan geen garantie van Enphase omdat ze nooit nieuwe firmware kunnen installeren.
Nu is dat eigenlijk ook niet nodig als je geen ingewikkelde dingen wil of je hebt geen behoefte om alles op de "millimeter" te monitoren.
Nieuwe firmware kan juist ook (tijdelijke) problemen geven lees ik hier en daar.

• edklavertje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:45
Ik ben nieuw op gebied van panelen. Geïnstalleerd zijn nu 7 panelen Aiko 465 w met de envoy metered. Enphase 8 omvormers. Lig nu al 3 weken in de clinch met installateur. Eerst geen array ingevoerd; pas na 1 week zichtbaar in enlighten app (monteur vroeg nog of ik het stickerblad had van de omvormers) en vervolgens foutmeldingen in deze app. Volgens Enlighten ( telefonisch support gebeld) moet installateur nagaan of de ct spoelen juist zijn geïnstalleerd omdat er negatieve productie wordt gemeten. Ook moet er iets in de envoy zelf nagegaan worden ? Situatie installatie; panelen liggen op plat dak. Op zolder is een pv verdeler met Qrelais. In 1 fase meterkast (was eerst op zolder; totdat ik monteur wees op feit dat dit geen standaard envoy was)) is de Envoy metered geplaatst. Er zijn 2 ct spoelen geïnstalleerd; althans ik zie blauw witte draden tussen envoy en de groepenkast. Ik kan de aansluitingen zelf niet zien. Niet in Envoy en ook niet in de groepenkast. De metered is via een lan kabel rechtstreeks op router aangesloten dus heeft internetverbinding. Ik ben geen elektricien en mij kan je alles wijsmaken, Nu stelt monteur dat er een aparte kabel ? moet van de zolder naar de meterkast.
Mijn vragen;
1. Kan het kloppen dat er een aparte kabel nog moet komen van ? naar ??
2. Heeft het zin om zelf de toolkit te gaan installeren of beter wachten tot installateur zijn werk heeft gedaan en systeem 100% functioneert ?
3. Kan installateur zien dat ik toolkit ga activeren
4. Kan de koppeling van de omvormers verzonnen zijn ? Ik vermoed namelijk dat monteur de stickers van omvormers kwijt is geraakt of worden deze automatisch herkend ?

• Thijzzz2
Als je je installateur niet vertrouwd, is het goed er zelf ook verstand van te krijgen, zodat je weet of dat gebrek aan vertrouwen een reele basis heeft.
Maar dat het niet werkt en daarna niet werkt en daarna nog steeds niet werkt geeft aan dat de installateur weinig ervaring heeft met jouw specifieke setup, of gewoon veel pech heeft.
Volgens mij: negatieve productie=spoelen verkeerd om.
2 ct spoelen met een 1-fase setup klinkt goed. die spoelen zitten achter de frontplaat van je meterkast.
De LAN kabel lijkt me ook prima.
Ik weet niet wat de installateur met een extra kabel wil bereiken (maar ik ben hobby-gebruiker)
Het heeft zin om je bij Enphase academy aan te melden als nieuwe installateur (met een ANDER mailadres dan je gebruikers-mailadres voor je spullen). Dan leer je dingen, en kun je als alles klaar is, met je huis-eigenaar-account het "bedrijf" dat je bent gestart toevoegen als extra installateur.
De installateur kan dat vast wel zien, laat deze vooral eerst alles in orde maken, omdat hij het argument "je hebt er aan gezeten" kan gebruiken om halverwege de klus weg te lopen, maar je wel vol te laten betalen. Heeft ie nog gelijk ook.
Stickers van omvormers kwijtraken? zitten die niet gewoon op de omvormers? kost de monteur een uurtje dak-klimmen.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-03 23:17
edklavertje schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:16:
Ik ben nieuw op gebied van panelen. Geïnstalleerd zijn nu 7 panelen Aiko 465 w met de envoy metered. Enphase 8 omvormers. Lig nu al 3 weken in de clinch met installateur. Eerst geen array ingevoerd; pas na 1 week zichtbaar in enlighten app (monteur vroeg nog of ik het stickerblad had van de omvormers) en vervolgens foutmeldingen in deze app. Volgens Enlighten ( telefonisch support gebeld) moet installateur nagaan of de ct spoelen juist zijn geïnstalleerd omdat er negatieve productie wordt gemeten. Ook moet er iets in de envoy zelf nagegaan worden ? Situatie installatie; panelen liggen op plat dak. Op zolder is een pv verdeler met Qrelais. In 1 fase meterkast (was eerst op zolder; totdat ik monteur wees op feit dat dit geen standaard envoy was)) is de Envoy metered geplaatst. Er zijn 2 ct spoelen geïnstalleerd; althans ik zie blauw witte draden tussen envoy en de groepenkast. Ik kan de aansluitingen zelf niet zien. Niet in Envoy en ook niet in de groepenkast. De metered is via een lan kabel rechtstreeks op router aangesloten dus heeft internetverbinding. Ik ben geen elektricien en mij kan je alles wijsmaken, Nu stelt monteur dat er een aparte kabel ? moet van de zolder naar de meterkast.
Mijn vragen;
1. Kan het kloppen dat er een aparte kabel nog moet komen van ? naar ??
2. Heeft het zin om zelf de toolkit te gaan installeren of beter wachten tot installateur zijn werk heeft gedaan en systeem 100% functioneert ?
3. Kan installateur zien dat ik toolkit ga activeren
4. Kan de koppeling van de omvormers verzonnen zijn ? Ik vermoed namelijk dat monteur de stickers van omvormers kwijt is geraakt of worden deze automatisch herkend ?
In geval van een pv-verdeler met een gateway meterd, zul je 1 CT moeten verlengen. Je meet met een CT ( of met 3-CT's als je een 3-fase aansluiting hebt) bij de hoofdschakelaar. En de productie, zuivere productie, kun je alleen in de pv-verdeler meten. Verlengen met 2x0.75mm2.
zou je die beneden meten heb je regelmatig negatieve productie van het gebruik van andere apparaten die op die groep van de pv-verdeler zit...dan komt de gateway met foutmeldingen.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 07-03-2026 17:12 ]

• Eddie_
Of zorgen dat die PV verdeler alleen maar Enphase doet en niets aansluiten op de wcd (mocht die daar zitten). Dan kan je de productie ook gewoon in de meterkast meten.

@edklavertje Kan/durf je de kap van je meterkast te halen? Zo ja, maak foto's van je gehele kast en een closeup van de CT spoelen. Eventueel ook een foto van je IQ Gateway met het kapje open. Er zijn hier genoeg die aan de hand van de foto's kunnen zien wat er niet goed is. En ja: die layout kan gewoon verzonnen zijn. Je zal niet de eerste zijn die dat overkomt en ook zeker niet de laatste (helaas).

• Coffeeroam
  • Nu online
deze vraag schreeuwt fraude. Doe maar niet.

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 19:41 ]

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:39
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 19:42 ]

• edklavertje
Eddie_ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:19:
Of zorgen dat die PV verdeler alleen maar Enphase doet en niets aansluiten op de wcd (mocht die daar zitten). Dan kan je de productie ook gewoon in de meterkast meten.

@edklavertje Kan/durf je de kap van je meterkast te halen? Zo ja, maak foto's van je gehele kast en een closeup van de CT spoelen. Eventueel ook een foto van je IQ Gateway met het kapje open. Er zijn hier genoeg die aan de hand van de foto's kunnen zien wat er niet goed is. En ja: die layout kan gewoon verzonnen zijn. Je zal niet de eerste zijn die dat overkomt en ook zeker niet de laatste (helaas).
Nu snap ik de extra kabel opmerking. Op zolder staan ook wasmachine en droger. Waren ingeplugd op dubbel stopcontact. Dat is verdwenen voor de pv verdeler met qrelais en 1 randgeaard stopcontact. Dat is ook het enige stopcontact voor deze 2 machines. Via een stekkerblok heb ik deze machines weer op het stopcontact in de pv verdeler. Aardlekgroep voor wasmachine/droger is ook de groep voor de installatie vermoed ik. Beide ct spoelen heeft monteur echter in groepenkast begane grond geïnstalleerd en dat geeft verkeerde metingen ? :> Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj9nSEeF1jxfFRjZbO_sfJY4BNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXmLBzOA7h6s8Z6vnjCtKOvJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of2JsuyoR5ayrNYiO4a5rf_PKcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agToiOvYNnFdQvRYbQFwg9tb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoA0N-2etS-aXvraP2QHh0CAoZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXfsFRW7RhXyp0VjmLTaRe9V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfnQt35gRgtWprMP4Vq8vofPtFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItSOgdHMEwGk7ta5GwRRZ9K0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6My5qGNuCRgwMFcmaiJ26CsPCJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMsQDo8IkKI62X7gOZbKoEID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPwI9slXcwQ3902E9Ax0yTySp2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4I8QqahLHQp8wjNTlEAqlAm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door edklavertje op 08-03-2026 10:21 ]

• edklavertje
Thijzzz2 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:32:
Als je je installateur niet vertrouwd, is het goed er zelf ook verstand van te krijgen, zodat je weet of dat gebrek aan vertrouwen een reele basis heeft.
Maar dat het niet werkt en daarna niet werkt en daarna nog steeds niet werkt geeft aan dat de installateur weinig ervaring heeft met jouw specifieke setup, of gewoon veel pech heeft.
Volgens mij: negatieve productie=spoelen verkeerd om.
2 ct spoelen met een 1-fase setup klinkt goed. die spoelen zitten achter de frontplaat van je meterkast.
De LAN kabel lijkt me ook prima.
Ik weet niet wat de installateur met een extra kabel wil bereiken (maar ik ben hobby-gebruiker)
Het heeft zin om je bij Enphase academy aan te melden als nieuwe installateur (met een ANDER mailadres dan je gebruikers-mailadres voor je spullen). Dan leer je dingen, en kun je als alles klaar is, met je huis-eigenaar-account het "bedrijf" dat je bent gestart toevoegen als extra installateur.
De installateur kan dat vast wel zien, laat deze vooral eerst alles in orde maken, omdat hij het argument "je hebt er aan gezeten" kan gebruiken om halverwege de klus weg te lopen, maar je wel vol te laten betalen. Heeft ie nog gelijk ook.
Stickers van omvormers kwijtraken? zitten die niet gewoon op de omvormers? kost de monteur een uurtje dak-klimmen.
Ik blijf overal vanaf totdat alles in orde is. De stickers zitten niet meer op de omvormers. Ben zelf op plat dak geweest en foto's gemaakt via kier onder de panelen maar op de omvormers zelf is niets te zien. van nummering.

• Eddie_
@edklavertje je laatste foto: 122350024927. Daar waar de sticker gezeten heeft staat de code vlakbij. Ze hebben bij jou beide stopcontacten (van wasmachine en droger) opgeofferd voor één PV verdeler met één stopcontact? Dat zou jammer zijn. Vermoedelijk had je wasmachine een eigen groep en je droger ook. Dat zou betekenen dat er één ongebruikt stopcontact achter de PV verdeler zit. Als je daar je wasmachine en droger op aansluit dan zou je afkunnen met de productie CT in de groepenkast. Nu meet je productie CT de opwerk van je PV installatie maar het verbruik van je wasmachine/droger zorgt voor een negatieve productie. Dat kan niet en dat zal de reden van je foutmelding zijn (maar nog steeds is het ook mogelijk dat de CT's verkeerd om zitten).

• Eddie_
@Coffeeroam de Enphase accu's hebben géén MID meter. Die zou je dan zelf moeten (of laten) installeren.

• edklavertje
Super bedankt. Nu kan ik de array checken. Rest laat ik nu over aan installateur maar inderdaad zijn er 2 stopcontacten verdwenen voor de PV verdeler met Qrelais. Droger en wasmachine hebben niet ieder een eigen groep. Is ook totaal niets gevraagd of het wel handig is om de beide stopcontacten te verwijderen terwijl beide machines pal voor je neus staan naast nu de pv verdeler met 1 stopcontact. Maar goed laat maar, zolang straks maar de juiste metingen gaan plaatsvinden. Ook raar (maar zoek t zelf wel uit met hulp van dit platform 😁) nul, nul handleiding of toelichting op de installatie en gebruik; wel volle mep voor alles aftikken en al vanaf 23 februari er mee bezig. Op 12 maart komen ze voor de extra kabel. (Doortrekken meetspoel naar zolder). Nogmaals bedankt voor het meedenken. Geeft mij zekerheid dat t niet aan mij ligt.

• Thijzzz2
ik probeer het een beetje te volgen wat je setup wordt @edklavertje , maar begrijp ik dan dat je wasmachine/droger al zonnepaneelstroom eet voordat die stroon in de meterkast komt, en je daardoor negatieve opbrengst meet als die stroomkabel stroom zuigt in plaats van geeft? en dat lossen ze op door een CT-spoel op zolder te installeren met een 8(?) meter kabel helemaal naar je meterkast? Tsja, het kan wel. Maar als je dan toch kabel aan het trekken bent, leg dan een 3 fase kabel van je zonnepanelen naar je meterkast (die je als een fase gebruikt als je wilt), en gebruik de eenfase die er al ligt gewoon voor je droger/wasmachine, op een eigen groep met eigen zekering. Lekker standaard, ook fijn voor de volgende electricien die je helpt, dat het allemaal standaard is. En je gaat toch wel een keer over op 3 fase, dus dan kun je er maar klaar voor zijn.
Als nu je wasmachine gaat bokken, zou je dan kans hebben dat je zonnepanelen in de fik vliegen/smelten? of zetten ze daar ook weer aparte zekeringen tussen?
Ik krijg hier een Mr. Bean-gevoel bij, die de ene fuckup oplost met iets dat nog waanzinniger is, maar dan uiteindelijk wel werkt.

• Eddie_
@Thijzzz2 Een PV verdeler wordt wel vaker gebruikt hoor en, mits goed aangesloten, is zeker niet gevaarlijk. Een CT klem verlengen is een dunnere draad/kabel dan een nieuwe AC route. Uiteraard ken ik de situatie ter plekke niet.

• Coffeeroam
  • Nu online
Eddie_ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:35:
@Coffeeroam de Enphase accu's hebben géén MID meter. Die zou je dan zelf moeten (of laten) installeren.
Helaas. Wat je dan nog zou kunnen doen, is de stroom eerst opslaan in je 5P's en vandaaruit auto laden via de laadpaal, voor ERE certificaten. Wel even wat verliezen. (plus dat de batterijen niet zo gek veel bijdragen aan het totale laadgebeuren).

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:00
Coffeeroam schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Helaas. Wat je dan nog zou kunnen doen, is de stroom eerst opslaan in je 5P's en vandaaruit auto laden via de laadpaal, voor ERE certificaten. Wel even wat verliezen. (plus dat de batterijen niet zo gek veel bijdragen aan het totale laadgebeuren).
Het maakt voor de ERE certificaten toch niet uit waar de stroom vandaan komt? Zowel stroom uit een accu als stroom uit de zonnepanelen als stroom uit het net mag gebruikt worden, zolang de stroom maar in je auto gaat.
Heb mezelf aangemeld bij zo'n inboekdienstverlener, ben benieuwd wat het me gaat opleveren.

• mike123
Coffeeroam schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Misschien heeft die kennis om een goedkope installatie gevraagd?

Overigens werken de inverters (eenmaal gecommissioned/provisioned) zonder Gateway uitstekend. Heb zelf ook al jaren één paneel draaien zonder Gateway, rechtstreeks in het stopcontact. Op de slimme meter zie ik de teruglevering.
Maar inderdaad, dan geen garantie van Enphase omdat ze nooit nieuwe firmware kunnen installeren.
Nu is dat eigenlijk ook niet nodig als je geen ingewikkelde dingen wil of je hebt geen behoefte om alles op de "millimeter" te monitoren.
Nieuwe firmware kan juist ook (tijdelijke) problemen geven lees ik hier en daar.
Een kennis van ons woont in een huurhuis en tegen maandelijkse huur hebben ze daar 8 panelen op het dak geplaatst met een Enphase systeem.
Daar is ook geen gateway opgehangen. Wel een extra meter is erbij geplaatst. Daar heb ik dus een P1 meter op kunnen koppelen en die kunnen ze uitlezen me de Homewizard app.

• edklavertje
Eddie_ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:08:
@Thijzzz2 Een PV verdeler wordt wel vaker gebruikt hoor en, mits goed aangesloten, is zeker niet gevaarlijk. Een CT klem verlengen is een dunnere draad/kabel dan een nieuwe AC route. Uiteraard ken ik de situatie ter plekke niet.
Installatie pv verdeler op zolder met Q relais. Ik kan nu beide apparaten alleen via stekkerblok aansluiten.

Grote vraag; is deze situatie nu veilig als beide machines dus wasmachine en de droger tegelijkertijd aanstaan ? [~Eddie_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK1qh9LOOKIVC6fCQEgMgV7xLcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJPgoxdu96RTpmgNFlw7PtcS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door edklavertje op 08-03-2026 22:59 ]

• edklavertje
[quote]Eddie_ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:08:
@Thijzzz2

[ Voor 118% gewijzigd door edklavertje op 08-03-2026 22:58 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sinds vanmiddag 14u ineens geen opbrengst meer, niet in de enlighten app en ook niet in Homewizzard.
Nooit eerder geweest, gewoon even resetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2026 19:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Eddie_
Automaat uitgegaan? Maar anders inderdaad even uit en weer aanzetten (heeft voor vandaag geen zin meer natuurlijk).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Alles staat nog aan in de meterkast.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:00
Sport_Life schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:53:
Alles staat nog aan in de meterkast.
Er was vanmiddag weer een storing in Enlighten...tijdelijk even niets te zien...
Maar als het goed is nu weer wel...althans bij mij wel.

• mike123
Zojuist ingelogd op de pc in de Enlighten omgeving.
Dit stond bovenin het scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kygrZ1MBMyN1ZDjhNZzDqFTH00U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ylMRbpcVGHVDizZk8y7KV5Xa.png?f=fotoalbum_large

Mogelijk dat er nog een storing is.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:21
Wordt het geen tijd dat Enphase ook met een P1 oplossing komt? Die CT klemmen zijn natuurlijk heel precies, maar het blijft altijd wel een dingetje in je meterkast.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09
Bouwertje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:21:
Wordt het geen tijd dat Enphase ook met een P1 oplossing komt? Die CT klemmen zijn natuurlijk heel precies, maar het blijft altijd wel een dingetje in je meterkast.
De P1 meter meet niet de productie van je zonnepanelen.
Een stroomspoel is de eenvoudigste manier om de stroom door een draad te meten.
Veel makkelijker aan te sluiten voor de elektromonteur dan zo'n klein RJ stekkertje.
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste