Hoe zien jullie dat powermatch actief is? Is het een setting die je kan instellen?SpikeHome schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:08:
[...]
Ik heb 2 5p flexphase met powermatch actief.
merk eigenlijk geen verschil met daarvoor.
@dollyking Je zou nog kunnen kijken naar Homeassistant om zodoende de sturing volledig zelf in de hand te hebben.
Bij de introductie van de 5P flexphase (roadshow vorig jaar) werd de powermatch al als USP benoemd. Volgens mij is die functie dus altijd al aanwezig geweest.
Bij de introductie van de 5P flexphase (roadshow vorig jaar) werd de powermatch al als USP benoemd. Volgens mij is die functie dus altijd al aanwezig geweest.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Vandaag een testsysteempje afgerond om een Envoy te limiteren op basis van de p1 waarde. De unit heeft een p1 meter van Home Wizzard nodig en wordt aangesloten op de 4 ingangen van de Envoy. Dus ook de standard kan hiermee zijn export beperken!
Dat denk ik ook. Heb ook al maanden geleden gezien dat soms maar 1,2, of 4 microinverters in de batterij aan het werk zijn.Eddie_ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:32:
@dollyking Je zou nog kunnen kijken naar Homeassistant om zodoende de sturing volledig zelf in de hand te hebben.
Maar toch doen Enphase in hun berichtgeving net alsof ze het ongeveer omstreeks nu pas uitrollen in Europa.
Ja die meter saldering is gelukkig mooi dat de meter een sommetje maakt. Maar bij een offgrid systeem met IQ8 weet ik niet of je koffieautomaat nog aan gaat als deze op fase 2 zit en je zonnepanelen op fase 1. Volgens mij heb je dan wel een 3 fase daksysteem ook nodig.Louwm schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:22:
[...]
bij 3 fase meter wordt er toch in de meter verrekend ( gesaldeerd ) ,als je terug levert op 1 fase en verbruikt op de andere 2 fase's wordt dat in de meter verrekend ,( bijv fase1 2000 watt teruglevering , fase2 1000 watt verbruik , en fase3 1000 watt verbruik dan zal je telwerk stilstaan ) je hebt ook maar 1 telwerk dag en 1 telwerk nacht , idem voor teruglevering en niet voor elke fase apart
Zover ik begrepen heb zou je met de 5P-flex dan wel op 3-fase backup hebben. Met de 5P-single zou je alleen op L1.m.theloosen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:47:
[...]
Ja die meter saldering is gelukkig mooi dat de meter een sommetje maakt. Maar bij een offgrid systeem met IQ8 weet ik niet of je koffieautomaat nog aan gaat als deze op fase 2 zit en je zonnepanelen op fase 1. Volgens mij heb je dan wel een 3 fase daksysteem ook nodig.
Zo had ik het ook begrepen. Je 3-fase 5P zit dan op 3 fasen. Je andere 1-fase 5P zit op 1 van de fases. Die laatste kan echter niet meewerken op de andere 2 fases, als ik dat goed begrijp.WillemP22 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:36:
[...]
Zover ik begrepen heb zou je met de 5P-flex dan wel op 3-fase backup hebben. Met de 5P-single zou je alleen op L1.
Vorige week is bij ons een servicemonteur geweest, van half 10 tot 2 uur.
Problem
- PCUs from battery x causing battery group to trip/switch off
- Production and Consumption CTs found all on arrival with polarity reversed, remote
- Gateway phase L1 and L3 rotation
Solution:
- Replaced all 6 PCUs.
- Fixed phase rotation on gateway
- reversed physically PCT and CTT
Maar de 2 batterijen werken weer!
Problem
- PCUs from battery x causing battery group to trip/switch off
- Production and Consumption CTs found all on arrival with polarity reversed, remote
- Gateway phase L1 and L3 rotation
Solution:
- Replaced all 6 PCUs.
- Fixed phase rotation on gateway
- reversed physically PCT and CTT
Maar de 2 batterijen werken weer!
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Alle CT's verkeerd om aangesloten, zeer slecht! (wel consequent dan). Ook die fase rotatie zou niet voor mogen komen bij een fatsoenlijke installateur. Wel weer bijzonder dat alle PCU's vervangen zijn. Maar wel tof dat het weer werkt.
Als ik mij niet vergis moet een 5P (niet flex) bij een systemcontroller op de eerste fase worden aangesloten.
Als ik mij niet vergis moet een 5P (niet flex) bij een systemcontroller op de eerste fase worden aangesloten.
Ik heb 6x 5P (niet flex) hangen...waarvan twee op fase 1, twee op fase 2 en twee op fase 3 in combinatie met de systemcontroller. Dit werkt gewoon in normaal bedrijf. Maar bij Off-Grid werken alleen de twee 5P's die op fase 1 hangen.Eddie_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:41:
Dank voor de bevestiging, @dccm Wel jammer dat dat zo is bij jouw opstelling.
Ja, helaas net te vroeg de accu's aangeschaft, net voordat het bekend werd dat de flexphase beschikbaar kwam. Hoop nog steeds dat als ik één flexphase er bij kan hangen, dat ik dan toch nog op 3 fase de off-grid kan hebben.Eddie_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:35:
Dank voor de bevestiging, @dccm Wel jammer dat dat zo is bij jouw opstelling.
@carpebios een fase verdraaiing is echt een fuck up. Had ik ook in het begin, installateur bleef maar volhouden dat alles goed was aangesloten en dat alles werkte, dat deed het ook wel, maar data klopte gewoon niet.
Het was even uitzoeken voor de leverancier maar hij heeft er alles aangedaan om het netjes op te lossen
In eerste instantie had ik alleen de IQ EV Charger 2 gekregen
Zonder de 6 spoelen en zonder Envoy-S-Metered, dan kan de lader niet veel meer als alleen laden
Maar nu alles geïnstalleerd en de functies zijn beschikbaar
Wat raden jullie aan
Ik heb 3X25 Ampère zekeringen, de lader staat op max. 16 Ampère ingesteld
Zal ik dat omhoog laten zetten ook naar 20 of 25 Ampère, of neem ik dan een onnodig risico ?
In eerste instantie had ik alleen de IQ EV Charger 2 gekregen
Zonder de 6 spoelen en zonder Envoy-S-Metered, dan kan de lader niet veel meer als alleen laden
Maar nu alles geïnstalleerd en de functies zijn beschikbaar
Wat raden jullie aan
Zal ik dat omhoog laten zetten ook naar 20 of 25 Ampère, of neem ik dan een onnodig risico ?
Neem aan dat die 3x25A je hoofdzekering is....belangrijker is met welke automaat je autolader is aangesloten.R.A.A.R. schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:19:
Wat raden jullie aan
Daarnaast is maar de vraag of je auto wel meer dan 11kW laden aankan..
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? De Envoy Standard heeft voor zover ik weet nogal beperkte aansluitmogelijkheden, en reageert volgens eerdere tests van andere tweakers ook niet op het schakelen van de digitale inputs om het vermogen te beperken (zie Q20 uit de topicstart FAQ). Voor zover ik weet werkte alleen aan/uit op de Standard.Stef012 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:45:
Vandaag een testsysteempje afgerond om een Envoy te limiteren op basis van de p1 waarde. De unit heeft een p1 meter van Home Wizzard nodig en wordt aangesloten op de 4 ingangen van de Envoy. Dus ook de standard kan hiermee zijn export beperken!
De Envoy STD heeft de volgende IO:
:strip_exif()/f/image/O9ZtYz7zywqAaQUYqi9Zwi6R.png?f=user_large)
Ik ben erg benieuwd
Maar je wil toch eigenlijk dat ze alle 6 aan off-grid bijdragen? Waarom doen de 2 batterijen op fase 2 en de andere 2 op fase 3 dat dan niet? De System Controller is toch volledig gewired?dccm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Ik heb 6x 5P (niet flex) hangen...waarvan twee op fase 1, twee op fase 2 en twee op fase 3 in combinatie met de systemcontroller. Dit werkt gewoon in normaal bedrijf. Maar bij Off-Grid werken alleen de twee 5P's die op fase 1 hangen.
En hoe kan het dat dan als je maar één 5P-flex toevoegt, dat ze dan alle 7 mee gaan doen op de 3 fases?
Ik hoop dat dat wel zo is inderdaad.
Natuurlijk wil ik dat de huidige 6 accu's over alle drie de fases off-grid kunnen gaan werken.Coffeeroam schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:44:
[...]
Maar je wil toch eigenlijk dat ze alle 6 aan off-grid bijdragen? Waarom doen de 2 batterijen op fase 2 en de andere 2 op fase 3 dat dan niet? De System Controller is toch volledig gewired?
En hoe kan het dat dan als je maar één 5P-flex toevoegt, dat ze dan alle 7 mee gaan doen op de 3 fases?
Ik hoop dat dat wel zo is inderdaad.
Waar vermoedelijk de onmogelijkheid zit, is dat de accu's niet onderling kunnen communiceren om de 120 graden faseverschuiving tussen de fases gelijk te houden. Dit is weer nodig om de 400V voor krachtstroom te behouden tussen de fases.
Als je daar dan een 5P flexphase toevoegt, die wel die faseverschuiving kan behouden, dan hoop ik dat de andere 5P's deze flexphase volgen.
Heeft iemand op dit forum al es getest/gerekend of de Enphase CT100-ROW vervangen kan door de CR Magnitics CR8448-2500N? (die laatst wordt bijgeleverd als optie bij een MyEnergi Eddi en Zappi) en vervangt daar ook een CT100, beide zijn 1:2500 enkel de CR is 40Amp max, werken prima.
Zou weer een mooi stukje kleiner zijn voor drukke meterkasten.
https://www.crmagnetics.c...-output/solid-core/cr8448
Dus eigenlijk welke mA mV range verwacht de Envoy Metered?
tkx.
tkx.
Ik bedoelde iets anders: bij een single-fase 5P moet ie op L1…alleen op die fase heb je dan backup. Zoals @Eddie_ ook aangeeft.Coffeeroam schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:09:
[...]
Zo had ik het ook begrepen. Je 3-fase 5P zit dan op 3 fasen. Je andere 1-fase 5P zit op 1 van de fases. Die laatste kan echter niet meewerken op de andere 2 fases, als ik dat goed begrijp.
Ik heb wel eens andere CT’s van ali getest die ook 1:2500 waren. Dat werkte gewoon.Knorretje-1923 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:32:
Heeft iemand op dit forum al es getest/gerekend of de Enphase CT100-ROW vervangen kan door de CR Magnitics CR8448-2500N? (die laatst wordt bijgeleverd als optie bij een MyEnergi Eddi en Zappi) en vervangt daar ook een CT100, beide zijn 1:2500 enkel de CR is 40Amp max, werken prima.
tkx.
De metered krijgt een stroompje van zoveel mA die 2500x kleiner als de gemeten stroom. Dus bij 25A (vaak het maximum in een nederlandse kast) is dat 10mA.
[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 03-02-2026 23:54 ]
Meer mensen issues sinds vandaag rond 11.30? Onderste 2 lampjes op de Envoy zijn uit ook na onderste knopje klikken en wachten en ook na een powercycle.
Er is wel normale productie van de panelen zie ik aan de p1 meter maar in de Enphase app en in Home Assistant zegt Enphase niet te produceren.
Nevermind, stipt 1 uur was er weer productie te zien zie ik nu in HA terug.
Het heeft er dus exact 1,5 uur uit gelegen op de seconde af.. Bizar.
Er is wel normale productie van de panelen zie ik aan de p1 meter maar in de Enphase app en in Home Assistant zegt Enphase niet te produceren.
Nevermind, stipt 1 uur was er weer productie te zien zie ik nu in HA terug.
Het heeft er dus exact 1,5 uur uit gelegen op de seconde af.. Bizar.
[ Voor 20% gewijzigd door Acidrain op 04-02-2026 13:11 ]
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant
Zou het ergens te vinden kunnen zijn, of het met de toevoeging van één of meerdere flexphase 5Ps gefixt wordt? Ik zit in hetzelfde schuitje, dus zou het even vooraf te weten willen komen voordat ik ga uitbreiden.dccm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:02:
[...]
Natuurlijk wil ik dat de huidige 6 accu's over alle drie de fases off-grid kunnen gaan werken.
Waar vermoedelijk de onmogelijkheid zit, is dat de accu's niet onderling kunnen communiceren om de 120 graden faseverschuiving tussen de fases gelijk te houden. Dit is weer nodig om de 400V voor krachtstroom te behouden tussen de fases.
Als je daar dan een 5P flexphase toevoegt, die wel die faseverschuiving kan behouden, dan hoop ik dat de andere 5P's deze flexphase volgen.
Ik wil 4 panelen op de uitbouw leggen en 2 panelen op de schuur aan de voorkant. Nu heb ik dit laten voorbereiden en zitten ze allebei op een andere groep.
Nu is mij alleen niet helemaal duidelijk goe de gateway communiceert met de micro omvormers? Is dat via de stroomkabel, want dan kan ik de meter maar op 1 van de 2 zetten of gaat dit bijvoorbeeld zoals bij apsystems in mijn vorige woning via encrypted zigbee
Nu is mij alleen niet helemaal duidelijk goe de gateway communiceert met de micro omvormers? Is dat via de stroomkabel, want dan kan ik de meter maar op 1 van de 2 zetten of gaat dit bijvoorbeeld zoals bij apsystems in mijn vorige woning via encrypted zigbee
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Inderdaad via de stroomkabel. Wel een meerfasig q-relais nemen dan komt het goed.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Kreeg vandaag op mijn installatie account de volgende mail:
(Misschien heeft dit te maken met de struggels die sommige van ons sinds kort hebben)
Beste,
We nemen contact met u op om u te informeren over een belangrijke update met betrekking tot legacy-apparaten (Envoy-R, Gateway Standard en Gateway Metered) die momenteel offline zijn en buiten de garantie vallen.
Om ervoor te zorgen dat huiseigenaren hun systeem kunnen blijven monitoren en beheren, starten wij een campagne om hen te helpen de gateway opnieuw te verbinden met hun lokale internetverbinding.
Als fabrikant zullen wij de betreffende huiseigenaren rechtstreeks benaderen om hen te informeren over de status van hun systeem en de connectiviteit, en hen te begeleiden bij het opnieuw tot stand brengen van de verbinding. Indien nodig kan het zijn dat zij een vervangende gateway moeten aanschaffen, die door uw bedrijf geïnstalleerd dient te worden.
Wij willen u als installateur echter eerst de gelegenheid geven om zelf contact op te nemen met uw klanten.
Voor volledige details over het programma verwijzen wij u naar dit artikel op onze website
(Misschien heeft dit te maken met de struggels die sommige van ons sinds kort hebben)
Beste,
We nemen contact met u op om u te informeren over een belangrijke update met betrekking tot legacy-apparaten (Envoy-R, Gateway Standard en Gateway Metered) die momenteel offline zijn en buiten de garantie vallen.
Om ervoor te zorgen dat huiseigenaren hun systeem kunnen blijven monitoren en beheren, starten wij een campagne om hen te helpen de gateway opnieuw te verbinden met hun lokale internetverbinding.
Als fabrikant zullen wij de betreffende huiseigenaren rechtstreeks benaderen om hen te informeren over de status van hun systeem en de connectiviteit, en hen te begeleiden bij het opnieuw tot stand brengen van de verbinding. Indien nodig kan het zijn dat zij een vervangende gateway moeten aanschaffen, die door uw bedrijf geïnstalleerd dient te worden.
Wij willen u als installateur echter eerst de gelegenheid geven om zelf contact op te nemen met uw klanten.
Voor volledige details over het programma verwijzen wij u naar dit artikel op onze website
[ Voor 4% gewijzigd door svkaster op 04-02-2026 23:05 ]
Kan je de link naar dit artikel geven?svkaster schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:03:
Hoi allen,
vandaag vanaf 8.34 kreeg ik vanuit mijn Gateway de volgende melding:
"The Envoy-S failed to determine the AC phase connections of all the devices"
Ik monitor al de 3 de fases en dit werkt al meer dan een jaar prima.
Zojuist heb ik de gateway ook een harde reset gegeven (spanning er voor 10 seconden af), maar dit heeft niet mogen baten.
Hebben hier meer mensen op het moment problemen mee? Is het iets wat zich vanzelf zou moeten oplossen?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden en hulp.
vandaag vanaf 8.34 kreeg ik vanuit mijn Gateway de volgende melding:
"The Envoy-S failed to determine the AC phase connections of all the devices"
Ik monitor al de 3 de fases en dit werkt al meer dan een jaar prima.
Zojuist heb ik de gateway ook een harde reset gegeven (spanning er voor 10 seconden af), maar dit heeft niet mogen baten.
Hebben hier meer mensen op het moment problemen mee? Is het iets wat zich vanzelf zou moeten oplossen?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden en hulp.
Ik herken de melding niet maar het doet vermoeden dat er ergens een losse verbinding is richting je micro's. Mogelijk iets mis in een lasdoos?
Eind van het jaar (waarschijnlijk) de bi-directionele laadpaal van Enphase:
Solarmagazine
Solarmagazine
hmm hoop dat er een update komt voor mijn 2x "Enphase IQ EV Charger 2"Eddie_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:23:
Eind van het jaar (waarschijnlijk) de bi-directionele laadpaal van Enphase:
Solarmagazine
Het betreft hier de DC variant van de EV charger. Ik hoop met jou, dat ze de AC EV chargers spoedig bidirectioneel operationeel maken. Maar gezien alle geluiden vermoed ik dat Enphase gewoon beide varianten op de markt brengt om klaar te zijn voor meer automerken. Kia en Hyundai hebben focus op AC- en de VAG groep (Volkswagen, Audi) op DC laden.
Ik heb mij er niet in verdiept maar hoeveel EV's zijn al geschikt voor V2H/V2G ? Mijn Tesla in ieder geval niet, dus ik blijf vooralsnog blij met mijn Enphase EV Charger 2 (die ik eigenlijk niet gebruik omdat ik doordeweeks gratis kan laden op de zaak). Wel zou Enphase wat moeten doen aan de lichtsterkte, die zou gewoon via de app instelbaar moeten zijn.
@SpikeHome Jou EV('s) zijn geschikt voor V2H/V2G ?
Dat zijn inderdaad nog maar heel weinig EV's die dat toelaten. Ook Toyota wil er niet aan.Eddie_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:51:
Ik heb mij er niet in verdiept maar hoeveel EV's zijn al geschikt voor V2H/V2G ? Mijn Tesla in ieder geval niet, dus ik blijf vooralsnog blij met mijn Enphase EV Charger 2 (die ik eigenlijk niet gebruik omdat ik doordeweeks gratis kan laden op de zaak). Wel zou Enphase wat moeten doen aan de lichtsterkte, die zou gewoon via de app instelbaar moeten zijn.
De autolader automaat is 20 Ampere, de auto kan 22KW, de service afdeling heeft er nu 20A ingesteld.dccm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:26:
[...]
Neem aan dat die 3x25A je hoofdzekering is....belangrijker is met welke automaat je autolader is aangesloten.
Daarnaast is maar de vraag of je auto wel meer dan 11kW laden aankan..
Maar ik zou dus ook een 25A automaat kunnen laten plaatsen, of neem ik dan een onnodig risico?
ik zie ook dat de automaat 20A 300mA is, volgens de specks zou dat 30mA moeten zijn, is dat erg?
Nee mijn auto heeft dat niet.Eddie_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:51:
Was al een andere aan het uitzoeken, maar wacht nog even (privé he) komt namelijk van vag wijzigingen weet ik van de zomer.
Maar ik ben graag op de toekomst voorbereid.
heb al accu's thuis ook draaien hoor, dus momenteel vult mijn pv de accu's al.
Ik heb deze mail ook ontvangen op mijn installer mail account. Vind het raar dat mijn envoy r nu al legacy is, in mijn account heeft hij iig nog tot medio 2027 garantie.svkaster schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:03:
Kreeg vandaag op mijn installatie account de volgende mail:
Beste,
Het lijkt er op dat ze je willen overhalen om over te stappen naar de IQ versie, maar ik heb dan liever dat ze de cloud functie van mijn envoy uitschakelen en dat ik hem lokaal zoals in het begin met mijn home assistant kan uitlezen inplaats van via een cloud api.
Kon er ook niet uit halen dat je een korting krijgt op de upgrade oid.
Die mail hebben ze blind naar iedereen met een installer account gestuurd.RoyVi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:35:
[...]
Ik heb deze mail ook ontvangen op mijn installer mail account. Vind het raar dat mijn envoy r nu al legacy is, in mijn account heeft hij iig nog tot medio 2027 garantie.
Het lijkt er op dat ze je willen overhalen om over te stappen naar de IQ versie, maar ik heb dan liever dat ze de cloud functie van mijn envoy uitschakelen en dat ik hem lokaal zoals in het begin met mijn home assistant kan uitlezen inplaats van via een cloud api.
Kon er ook niet uit halen dat je een korting krijgt op de upgrade oid.
Mijn installer account omvat maar 1 gateway, en dat is een IQ Gateway. Dus waarom mij dan een mail sturen over die legacy apparaten?
Ach het kan nog veel erger. Solaredge stuurt mijn klanten een mail dat hun installateur inactief is (ik dus). En dat klanten bij Solaredge een abonnement af kunnen sluiten voor monitoring en gratis vervanging van (onder garantie vallende) defecten.
Lekker zeg. Dat is wat je een vijandige overname zou kunnen noemen..Eddie_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:39:
Ach het kan nog veel erger. Solaredge stuurt mijn klanten een mail dat hun installateur inactief is (ik dus). En dat klanten bij Solaredge een abonnement af kunnen sluiten voor monitoring en gratis vervanging van (onder garantie vallende) defecten.
simpele (wellicht domme) vraag, de installateur heeft de vmvk kabel van de panelen naar de meterkast een beetje knullig gemonteerd in het CV & hobby hok die ik aan het opknappen ben (als het alleen een CV hok zou zijn is het niet storend),wanneer is het systeem spanningloos ? als de envoy uit staat ?
heb wel kennis van electrotechniek, maar zonnepanelen waren er bij mijn opleiding nog niet.
Het lijkt mij dat zodra de zon schijnt er spanning op de kabel komt toch? of is er eerst communicatie nodig.
heb wel kennis van electrotechniek, maar zonnepanelen waren er bij mijn opleiding nog niet.
Het lijkt mij dat zodra de zon schijnt er spanning op de kabel komt toch? of is er eerst communicatie nodig.
Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn
Wut? Dat vind ik vrij bizar. Persoonlijk zou ik daar werk van maken.Eddie_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:39:
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
@dysan: Automaat van de PV uit in de groepenkast en je kan veilig aan die kabel werken.
@Pazo Work in progress want dit is natuurlijk een zeer kwalijke zaak (druk ik mij nog even netjes uit).
@Pazo Work in progress want dit is natuurlijk een zeer kwalijke zaak (druk ik mij nog even netjes uit).
Net andersom. Als de ac-kabel aan het net gekoppeld zit, kunnen de micro’s vermogen leveren als gevolg licht op het zonnepaneel.Dysan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:56:
simpele (wellicht domme) vraag, de installateur heeft de vmvk kabel van de panelen naar de meterkast een beetje knullig gemonteerd in het CV & hobby hok die ik aan het opknappen ben (als het alleen een CV hok zou zijn is het niet storend),wanneer is het systeem spanningloos ? als de envoy uit staat ?
Communicatie staat hier los van en is alleen nodig voor monitoring.
De unit is aangesloten op de 4 ingangen van de Envoy, ben op dit moment nog aan het testen. Mocht er positief nieuws zijn, laat ik dat weten!Elmardus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? De Envoy Standard heeft voor zover ik weet nogal beperkte aansluitmogelijkheden, en reageert volgens eerdere tests van andere tweakers ook niet op het schakelen van de digitale inputs om het vermogen te beperken (zie Q20 uit de topicstart FAQ). Voor zover ik weet werkte alleen aan/uit op de Standard.
De Envoy STD heeft de volgende IO:
[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd
Heeft op dit forum iemand al eens zijn 5P single-phase batterijen omgeruild voor 5P's flexphase? Zijn er installateurs die dit zouden doen? Of Enphase zelf?
Ik zou wel graag een 5P flexphase willen omruilen voor mijn, op voorraad liggende, "gewone" 5P. Jouw voorstel @Coffeeroam heb ik nog niet voorbij zien komen.
Early adapters van Enphase komen helaas wel wat vaker "bedrogen" uit.
Ik heb op vrijdag 6 februari contact gehad met de installateur. Deze melding had hij nog nooit gezien. Daarom is hij gaan schakelen met Enphase. Zij hebben vanaf afstand mijn systeem een reboot gegeven. En hiermee was het ook opgelost. Enphase gaf aan dat het hen ook niet bekend voorkwam.Eddie_ schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:28:
Ik herken de melding niet maar het doet vermoeden dat er ergens een losse verbinding is richting je micro's. Mogelijk iets mis in een lasdoos?
Maargoed het is opgelost en lijkt dus uiteindelijk een software glitch geweest te zijn.
Grappig, wat zou een gebruiker voor reden kunnen hebben om zijn flex voor een éénfasige 5P te willen ruilen?Eddie_ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:00:
Ik zou wel graag een 5P flexphase willen omruilen voor mijn, op voorraad liggende, "gewone" 5P. Jouw voorstel @Coffeeroam heb ik nog niet voorbij zien komen.
Als je je éénfasige 5Ps niet meer kwijt raakt, geef je daar dan korting op?
@Coffeeroam als je aan elke fase 1 of 2 5p's kan / wil plaatsen is het goed werkbaar. soort van sub optimaal.
misschien zijn de huidige 5p ook wel in de toekomst uit te bereiden naar flexphase of gaan ze ermee samenwerken.
misschien zijn de huidige 5p ook wel in de toekomst uit te bereiden naar flexphase of gaan ze ermee samenwerken.
Moet je dan niet ook je hele huis verdelen over de drie fases, of althans zo verdelen dat het proportioneel is met hoeveel batterij er aan elke fase hangt?dollyking schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:32:
@Coffeeroam als je aan elke fase 1 of 2 5p's kan / wil plaatsen is het goed werkbaar. soort van sub optimaal.
<knip> vraag over kraan cv<knip>
Sorrie verkeerde forum
Sorrie verkeerde forum
[ Voor 139% gewijzigd door marnie op 10-02-2026 13:55 ]
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Geen, was meer als geintje neergezet. Ik wil natuurlijk niet een gebruikte 5P flex (zonder garantie) ontvangen tegen een nieuwe 5P één fase.Coffeeroam schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:18:
[...]
Grappig, wat zou een gebruiker voor reden kunnen hebben om zijn flex voor een éénfasige 5P te willen ruilen?
Mochten we hem niet kwijt raken dan zal hij op termijn of met korting verkocht worden of we gaan hem hier op de zaak zelf inzetten.Als je je éénfasige 5Ps niet meer kwijt raakt, geef je daar dan korting op?
Vraag over de Enphase. Volgend jaar gaat de saldering er af en wil in naar 0 export.
Nu heb ik een Marstek Venus E batterij die de home wizzard P1 meter uit leest.
Kan ik vragen aan de installateur om 0 export in te stellen? Of moet ik ergens rekening mee houden gezien de accu. Er zit een metered Envoy in de meterkast.
Nu heb ik een Marstek Venus E batterij die de home wizzard P1 meter uit leest.
Kan ik vragen aan de installateur om 0 export in te stellen? Of moet ik ergens rekening mee houden gezien de accu. Er zit een metered Envoy in de meterkast.
Heb je wel een Metered versie van de Gateway?
Wil je het automatisch laten verlopen of handmatig? Automatisch dan zul je iets met Homeassistant (oid) moeten doen. Handmatig: installateur zero export in laten stellen. En dan handmatig de Marstek op laten laden als er overproductie is.
Wil je het automatisch laten verlopen of handmatig? Automatisch dan zul je iets met Homeassistant (oid) moeten doen. Handmatig: installateur zero export in laten stellen. En dan handmatig de Marstek op laten laden als er overproductie is.
Het is metered versie.Eddie_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:13:
Heb je wel een Metered versie van de Gateway?
Ik wil eigenlijk alles automatisch houden.
Dus de Marstek laten laden bij terug levering zoals nu werkt op de P1 meter.
De Enphase dus geen overproductie terug laten leveren. Maar mogelijk is dat nodig voor het opladen van de Marstek?
Die Marstek laat als je hem op NOM zet alleen bij overproductie. Als je dan aan de zonnepanelen kant overproductie op 0 zet heb je niets aan die Marstek en gooi je een hoop zonnestroom weg.HugoStiglitz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:40:
[...]
Het is metered versie.
Ik wil eigenlijk alles automatisch houden.
Dus de Marstek laten laden bij terug levering zoals nu werkt op de P1 meter.
De Enphase dus geen overproductie terug laten leveren. Maar mogelijk is dat nodig voor het opladen van de Marstek?
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant
Dan klopt het wat ik dacht. De Enphase zou ik wel willen regelen met home assistant maar dat kan naar alle informatie die ik heb niet.Acidrain schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:42:
[...]
Die Marstek laat als je hem op NOM zet alleen bij overproductie. Als je dan aan de zonnepanelen kant overproductie op 0 zet heb je niets aan die Marstek en gooi je een hoop zonnestroom weg.
Ik probeer te voorkomen dat de zonnestroom of geld kost om terug te leveren of maar een fractie van een cent gaat opleveren (en de energie Maatschappij er er vol aannverdiend)
[ Voor 16% gewijzigd door HugoStiglitz op 11-02-2026 14:12 ]
Ik denk dat de Marstek als verbruiker in het Enphase systeem wordt gezien. De crux is wie het snelste reageert op overschot. Als de Marstek direct op enig overschot via P1 reageert, ziet de Gateway waarschijnlijk gewoon verbruik. De Gateway gebruikt zijn consumptiespoelen en is betrekkelijk traag. Verder kan er ook kiezen om het “zero” export op bv 15 W te zetten. Dan reageert de Gateway pas bij 15 W over productie en de Marstek bij 1 W.
Door te experimenteren met die 15 W kan je de kleinst mogelijke marge vinden. Voordat je dan 0,5 kW teruglevering hebt, ben je een heel eind.
Door te experimenteren met die 15 W kan je de kleinst mogelijke marge vinden. Voordat je dan 0,5 kW teruglevering hebt, ben je een heel eind.
Dit wordt wel een lastig verhaal. Want met zero export is er geen overproductie. Dus kan je de Marstek alleen laten laden op potentiele geschatte overproductie. Of je verhoogt de laadstroom naar de Marstek net zo lang totdat je weer stroom begint te importeren, dan ligt daar je kantelpunt. Maar daarvoor heb je toch wel een feedback loop nodig die dit steeds aanpast. Gaat niet erg stabiel worden.Eddie_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:13:
Handmatig: installateur zero export in laten stellen. En dan handmatig de Marstek op laten laden als er overproductie is.
Dit is sterk afhankelijk van wat voor slimme meter je hebt. In theorie zijn CT spoelen veel sneller, maar het zou kunnen dat de gateway zelf traag is met verwerking. Maar als je zoals ik een slimmer meter hebt die elke 10s de data ververst, is dit redelijk kansloosSkipper_NH schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:53:
Als de Marstek direct op enig overschot via P1 reageert, ziet de Gateway waarschijnlijk gewoon verbruik. De Gateway gebruikt zijn consumptiespoelen en is betrekkelijk traag.
Dan zit er niks anders op dan het experimenteel vast te stellen voor je eigen installatie. Maar wellicht zijn er hier al ervaringsdeskundigen en/of installateurs die de praktijk kennen.vinniefireman schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:58:
[...]
Dit is sterk afhankelijk van wat voor slimme meter je hebt. In theorie zijn CT spoelen veel sneller, maar het zou kunnen dat de gateway zelf traag is met verwerking. Maar als je zoals ik een slimmer meter hebt die elke 10s de data ververst, is dit redelijk kansloos
Dan nog als je een manier hebt om niet gebruikte zonne energie op te vangen in de vorm van een Marstek zou ik het niet op voorhand al af laten fakkelen door Enphase door hem daar op overproductie 0 te zetten.
Als je een Marstek hebt die NOM draait (Dus laden danwel leveren afhankelijk wat de vraag is.) en je hebt een Enphase die stopt bij overproductie, lees teruglevering die ook vanuit de Marstek zou kunnen komen want die levert ook dan heb je 2 systemen die continue elkaar aan het compenseren zijn.
Als je een Marstek hebt die NOM draait (Dus laden danwel leveren afhankelijk wat de vraag is.) en je hebt een Enphase die stopt bij overproductie, lees teruglevering die ook vanuit de Marstek zou kunnen komen want die levert ook dan heb je 2 systemen die continue elkaar aan het compenseren zijn.
als je zero export op ongeveer 100 watt zet komt het goed , als je telaag gaat werkt het niet goedAcidrain schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:09:
Dan nog als je een manier hebt om niet gebruikte zonne energie op te vangen in de vorm van een Marstek zou ik het niet op voorhand al af laten fakkelen door Enphase door hem daar op overproductie 0 te zetten.
Het lijkt erop dat iemand op marktplaats dat aan het doen is:Coffeeroam schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:52:
Heeft op dit forum iemand al eens zijn 5P single-phase batterijen omgeruild voor 5P's flexphase? Zijn er installateurs die dit zouden doen? Of Enphase zelf?
https://www.marktplaats.n...kele-fase-complete-system
4000,- voor 3 5P's plus onderdelen lijkt me niet al te duur, om te kopen, maar die verkoper heeft aan nieuwe batterijen al zo'n 10k te besteden, en dan ook nog de installateur die het brandverzekerings-proof zal installeren. Geen goedkope klus.
(ik weet bijna zeker dat de echte installateurs iets vinden van de aansluitingen uit die advertentie, ikzelf kan het niet beoordelen, maar ik hoop dat jullie er plezier aan beleven)
Lijkt een koopje voor 3 5P's. Maar wie wil er nog 1-fase batterijen?Thijzzz2 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:56:
[...]
Het lijkt erop dat iemand op marktplaats dat aan het doen is:
https://www.marktplaats.n...kele-fase-complete-system
4000,- voor 3 5P's plus onderdelen lijkt me niet al te duur, om te kopen, maar die verkoper heeft aan nieuwe batterijen al zo'n 10k te besteden, en dan ook nog de installateur die het brandverzekerings-proof zal installeren. Geen goedkope klus.
(ik weet bijna zeker dat de echte installateurs iets vinden van de aansluitingen uit die advertentie, ikzelf kan het niet beoordelen, maar ik hoop dat jullie er plezier aan beleven)
Goed voor huishoudens met een 1 fase hoofdzekering/aansluiting in ieder geval.Coffeeroam schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:30:
[...]
Lijkt een koopje voor 3 5P's. Maar wie wil er nog 1-fase batterijen?
Ja dat kan, maar als die met de komst van hun warmtepomp of laadpaal naar 3-fase willen dan zitten ze er mee.dccm schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:40:
[...]
Goed voor huishoudens met een 1 fase hoofdzekering/aansluiting in ieder geval.
Zolang je geen system controller wilt, en backup op alle 3 fases wilt hebben, dan zijn 1 fase 5P's op elke fase ook goed mogelijkCoffeeroam schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:45:
[...]
Ja dat kan, maar als die met de komst van hun warmtepomp of laadpaal naar 3-fase willen dan zitten ze er mee.
Hoe zit het met de garantie op zo’n batterij? Als ik het mij goed herinner was die geoorloofd aan het adres waar hij is geïnstalleerd.. of zoiets, misschien.🤔
Volgens Enphase is dat dit: https://enphase.com/nl-nl...ited-warranty-netherlandssir_knudde schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:57:
Hoe zit het met de garantie op zo’n batterij? Als ik het mij goed herinner was die geoorloofd aan het adres waar hij is geïnstalleerd.. of zoiets, misschien.🤔
TLDR: wel garantie als je je huis verkoopt en die dingen laat zitten, geen garantie als je ze losschroeft en er een postzegel op plakt. (document noemt de batterijen niet, maar dat zal wel hetzelfde zitten.)
Zou je ze dan eigenlijk wel kunnen aansluiten en registreren? en dan zonder garantie?
Waaom maakt het verschil als je een System Controller hebt? Dan kun je de 1-fase 5P's toch ook verdelen over de fases? Of kan dat dan niet?dccm schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:07:
[...]
Zolang je geen system controller wilt, en backup op alle 3 fases wilt hebben, dan zijn 1 fase 5P's op elke fase ook goed mogelijk
@Coffeeroam Bij een System Controller en enkel fase 5P accu's werkt de backup alleen op fase 1. De accu's op fase 2 en 3 werken niet mee in een backup situatie.
@Thijzzz2 Je kan ze prima op een andere locatie installeren/in bedrijf stellen. Maar dan is het inderdaad zonder garantie.
@Thijzzz2 Je kan ze prima op een andere locatie installeren/in bedrijf stellen. Maar dan is het inderdaad zonder garantie.
Dank. Goed om te weten. En als je 3 flex-5P's over de fases verdeelt en nog één of twee enkelfasige 5Ps om fase 1 hebt? Doen ze dan wel allemaal mee in de backup/offgrid situatie?Eddie_ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:42:
@Coffeeroam Bij een System Controller en enkel fase 5P accu's werkt de backup alleen op fase 1. De accu's op fase 2 en 3 werken niet mee in een backup situatie.
Ik zou er in moeten duiken maar volgens mij kan je niet de flexphase drie fase inzetten samen met één (of meer) enkel fase uitvoeringen.
Dat zou wel mooi zijn als dat kon. zet je een 3 fase uitdelende Flex tegen je netwerk aan, met daarachter nog een of 2 gewone 5P's die dan alleen de Flex voeden die het weer 3 fase uitdeelt. Scheelt een hoop weggoien van oude 5P's.Eddie_ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:13:
Ik zou er in moeten duiken maar volgens mij kan je niet de flexphase drie fase inzetten samen met één (of meer) enkel fase uitvoeringen.
Dat hoop ik!Thijzzz2 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:16:
[...]
Dat zou wel mooi zijn als dat kon. zet je een 3 fase uitdelende Flex tegen je netwerk aan, met daarachter nog een of 2 gewone 5P's die dan alleen de Flex voeden die het weer 3 fase uitdeelt. Scheelt een hoop weggoien van oude 5P's.
Hoi allemaal,
Ik heb de laatste tijd regelmatig problemen met mijn enphase gateway. Met name het monitoren van mijn opbrengst in de enlighten app en de upload naar de cloud.
Ik vermoed dat dit met de wifi verbinding te maken heeft want als ik de router reset werkt alles wel terug na een tijdje.
Ik weet natuurlijk dat wifi inferieur is aan een ethernet kabel verbinding. Vandaar dat ik ook een ethernetkabel heb voorzien aan de gateway. Echter heeft de installateur deze kabel gebruikt voor de CT spoelen aan te sluiten ipv. de gateway.
Is dit gebruikelijk? Hebben jullie advies hoe ik mijn verbinding kan verbeteren?
Alvast bedankt:strip_exif()/f/image/Sfyv1ihaJ9Xo8nf6ujCj4stU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de laatste tijd regelmatig problemen met mijn enphase gateway. Met name het monitoren van mijn opbrengst in de enlighten app en de upload naar de cloud.
Ik vermoed dat dit met de wifi verbinding te maken heeft want als ik de router reset werkt alles wel terug na een tijdje.
Ik weet natuurlijk dat wifi inferieur is aan een ethernet kabel verbinding. Vandaar dat ik ook een ethernetkabel heb voorzien aan de gateway. Echter heeft de installateur deze kabel gebruikt voor de CT spoelen aan te sluiten ipv. de gateway.
Is dit gebruikelijk? Hebben jullie advies hoe ik mijn verbinding kan verbeteren?
Alvast bedankt
:strip_exif()/f/image/Sfyv1ihaJ9Xo8nf6ujCj4stU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Toon123 op 14-02-2026 11:32 ]
Zit je Gateway vlakbij je groepenkast of hangt die een heel stuk verderop? Heb je de mogelijkheid om een extra UTP kabel naar je Gateway te brengen? Zo ja: doen. Zo nee, mogelijk een powerline adapter gebruiken?
Ik kan helaas geen extra ethernet kabel meer trekken. Ik heb een kleine groepenkast vlak naast de gateway. De hoofdkast zit een heel eind verder.
Aan een powerline adapter had ik nog niet gedacht. Die steek je gewoon in een stopcontact en dan verbind je de adapter met de gateway via ethernet? Klinkt bijna ye goed om waar te zijn
Aan een powerline adapter had ik nog niet gedacht. Die steek je gewoon in een stopcontact en dan verbind je de adapter met de gateway via ethernet? Klinkt bijna ye goed om waar te zijn
Zo had ik het in mijn oude huis ook geregeld. Powerline is stabiel genoeg voor een envoy. Mijn hoofd pc of NAS zou er ik niet op aansluiten. Werkt prima met een envoy.Toon123 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:38:
Ik kan helaas geen extra ethernet kabel meer trekken. Ik heb een kleine groepenkast vlak naast de gateway. De hoofdkast zit een heel eind verder.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Oké, ik denk dat ik weet hoe het gaat werken met 5P single phase en 5P flexphase. Maar (disclaimer) dit is puur theoretisch.
Met meerdere 5P's enkel fase en meerdere 5P's flex phase. Stel je hebt 6 x de 5P single phase en 3 x de 5P flexphase. Verdeel ze als volgt. 3 x 5P single phase op fase 1, 3 x 5P single phase op fase 2 en 3 x de 5P flexphase (ingesteld op enkel fase!) op fase 3. Dit in combinatie met de system controller zou dit moeten werken. MAAR (zeer belangrijk) wel als drie afzonderlijke fasen. Dus geen 400V tussen L1 en L2 (of welke combinatie dan ook). Met een volledige woning in de backup werkt dit prima maar niet met drie fase systemen (laadpaal/krachtgroepen). Maar ze kunnen elkaar onderling niet steunen! Dus zijn de batterijen van fase 1 leeg (vanwege een oven ofzo) dan gaat fase 1 wel op zwart (lees: uit). Zelfs als de batterijen van fase 2 en/of 3 vol zijn.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, zo niet dan hoor ik het graag. Maar let wel, dit is theorie! Wat mij betreft: laat maar weten of je het er mee eens bent (of niet). Leuk discussievoer
Met meerdere 5P's enkel fase en meerdere 5P's flex phase. Stel je hebt 6 x de 5P single phase en 3 x de 5P flexphase. Verdeel ze als volgt. 3 x 5P single phase op fase 1, 3 x 5P single phase op fase 2 en 3 x de 5P flexphase (ingesteld op enkel fase!) op fase 3. Dit in combinatie met de system controller zou dit moeten werken. MAAR (zeer belangrijk) wel als drie afzonderlijke fasen. Dus geen 400V tussen L1 en L2 (of welke combinatie dan ook). Met een volledige woning in de backup werkt dit prima maar niet met drie fase systemen (laadpaal/krachtgroepen). Maar ze kunnen elkaar onderling niet steunen! Dus zijn de batterijen van fase 1 leeg (vanwege een oven ofzo) dan gaat fase 1 wel op zwart (lees: uit). Zelfs als de batterijen van fase 2 en/of 3 vol zijn.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, zo niet dan hoor ik het graag. Maar let wel, dit is theorie! Wat mij betreft: laat maar weten of je het er mee eens bent (of niet). Leuk discussievoer
Ik snap hoe je het wilt aanleggen...maar:Eddie_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:16:
Oké, ik denk dat ik weet hoe het gaat werken met 5P single phase en 5P flexphase. Maar (disclaimer) dit is puur theoretisch.
Waarom zouden dan de 5P single phase op fase 2 wel stroom gaan leveren in backup?
En zo ook waarom zou de 5P flex phase als single phase op fase 3 in dit geval stroom leveren?
[ Voor 4% gewijzigd door dccm op 14-02-2026 18:35 ]
De 5P flex phase zou op één fase ingesteld moeten worden (en dus fase 3 in ons voorbeeld). Grote manco in de setup is de faseverschuiving van 120 graden die niet gemaakt kan worden. Dus elke fase draait op zijn eigen accu's.
(correct me if I am wrong)
Ja, die faseverschuiving snap ik...die kan niet gegarandeerd worden. Maar als je die flexphase op 1 fase laat draaien, wat is dan het verschil als je de 5P single phase netjes verdeelt over de drie fases?Eddie_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:36:
De 5P flex phase zou op één fase ingesteld moeten worden (en dus fase 3 in ons voorbeeld). Grote manco in de setup is de faseverschuiving van 120 graden die niet gemaakt kan worden. Dus elke fase draait op zijn eigen accu's.
Het ligt denk ik meer aan de system controller. Dat wanneer er 5P single phase is geïnstalleerd dat dan alleen fase 1 de backup krijgt.
Goed punt, dus eigenlijk zou je dit ook met drie (zes) 5P's single phase moeten kunnen doen (heb ik niet over nagedacht). 2 5P's per fase, benieuwd of dit in de praktijk getest kan worden.
Dat heb ik hangen.....totaal 6x 5P single phase. Op elke fase 2 stuks. In backup alleen spanning en stroom op fase 1Eddie_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:41:
Goed punt, dus eigenlijk zou je dit ook met drie (zes) 5P's single phase moeten kunnen doen (heb ik niet over nagedacht). 2 5P's per fase, benieuwd of dit in de praktijk getest kan worden.
Volgens mij kan je in de installer toolkit geen 5P flexphase toevoegen aan een systeem waar al een 5P single phase in zit.
[ Voor 13% gewijzigd door dccm op 14-02-2026 18:43 ]
En weg gaat mijn voorstel. Moeten we toch verder gaan denken.
Yep...zoveel mogelijk Enphase benaderen en benadrukken dat het een goed idee is om ze toch te combineren.Eddie_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:44:
Wat als je de driefasen back up capaciteit uit 3 FlexPhase geconfigureerde batterijen (één op elke fase) laat komen, en de bestaande single phase 5P’s op L1 zijn dan een extraatje op fase 1 (waar wellicht ook wat meer klein spul aan hangt)? Zou dat niet werken?Eddie_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:44:
Dat is waar ik ook op hoop dat het zo gaat werken. Dat je door het toevoegen van 1 5P Flexphase je wel op alle drie de fases de backup voorziening heb.Coffeeroam schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:41:
[...]
Wat als je de driefasen back up capaciteit uit 3 FlexPhase geconfigureerde batterijen (één op elke fase) laat komen, en de bestaande single phase 5P’s op L1 zijn dan een extraatje op fase 1 (waar wellicht ook wat meer klein spul aan hangt)? Zou dat niet werken?
Helaas laat de huidige Enphase Installer Toolkit het niet toe om de twee verschillende 5P uitvoeringen samen te werken. (Niet allees de ITK maar gewoon Enphase an sich).
Om beide systemen samen te laten werken zal er iets verzonnen moeten worden om de 5P single phase de 5P flexphase te voeden. Maar dat moet dan wel buiten Enphase om moeten gebeuren. Tenzij je wil investeren in twee system controllers natuurlijk.
Om beide systemen samen te laten werken zal er iets verzonnen moeten worden om de 5P single phase de 5P flexphase te voeden. Maar dat moet dan wel buiten Enphase om moeten gebeuren. Tenzij je wil investeren in twee system controllers natuurlijk.
Tsja, precies dat lijkt me wel nuttig. ik denk dat een aantal consumenten raar opkeken toen hun 5P alleen maar de badkamer en de buitenlamp van stroom bleek te voorzien. Ze vinden er vast wel wat op.Eddie_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:38:
Helaas laat de huidige Enphase Installer Toolkit het niet toe om de twee verschillende 5P uitvoeringen samen te werken. (Niet allees de ITK maar gewoon Enphase an sich).
Ik wacht nog steeds op de Balcony Set voor Nederland. Zou mooi zijn als je daar dan een 5P aan kunt koppelen, voor in de schuur. Daar zou ik wel een 2e hands-geengarantie-maar-werkt-wel 5P voor willen aanschaffen.
Dan moet je misschien de 5P single fase aan zn eigen gateway hangen. Momenteel heb ik iets vergelijkbaars. 5P flex met system controller en mn 10T aan een separate gateway. Dat werkt allemaal prima, beide staan op AI opt.Eddie_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:38:
Ik moet zeggen dat ik nog niet uitgeprobeerd heb wat er gebeurd als ik het net loskoppel, of die 10T dan mee blijft doen. Het jeukt wel om dat eens te doen trouwens. 🤪😉
Nou, dat is precies het punt waarom Enphase niet doorkomt met die Balcony kit. Een half jaar geleden hoorde ik van Enphase dat dit niet samen gaat, nog niet…. De exacte reden weet ik niet, maar er waren nog teveel situaties die nog getest moesten worden. Gek eigenlijk, want in Belgie en duitsland zijn die dingen wel leverbaar.Thijzzz2 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:17:
[...]
Tsja, precies dat lijkt me wel nuttig. ik denk dat een aantal consumenten raar opkeken toen hun 5P alleen maar de badkamer en de buitenlamp van stroom bleek te voorzien. Ze vinden er vast wel wat op.
Ik wacht nog steeds op de Balcony Set voor Nederland. Zou mooi zijn als je daar dan een 5P aan kunt koppelen, voor in de schuur. Daar zou ik wel een 2e hands-geengarantie-maar-werkt-wel 5P voor willen aanschaffen.
En die 10T hangt dus aan maar 1 fase.WillemP22 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:27:
[...]
Dan moet je misschien de 5P single fase aan zn eigen gateway hangen. Momenteel heb ik iets vergelijkbaars. 5P flex met system controller en mn 10T aan een separate gateway. Dat werkt allemaal prima, beide staan op AI opt.
Ik moet zeggen dat ik nog niet uitgeprobeerd heb wat er gebeurd als ik het net loskoppel, of die 10T dan mee blijft doen. Het jeukt wel om dat eens te doen trouwens. 🤪😉
Ik ben zeer benieuwd of die op zijn eigen fase gewoon blijft meedoen als je off grid gaat. Heb je dat nog nooit geprobeerd? Dat is het eerste wat ik deed zodra mijn system controller geïnstalleerd was, je wil toch controleren of het werkt wat je hebt geïnstalleerd.
Ja, klopt….. De 10T is 3-fasig aangesloten.Coffeeroam schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:20:
[...]
UEn die 10T hangt dus aan maar 1 fase.
Ik ben zeer benieuwd of die op zijn eigen fase gewoon blijft meedoen als je off grid gaat. Heb je dat nog nooit geprobeerd? Dat is het eerste wat ik deed zodra mijn system controller geïnstalleerd was, je wil toch controleren of het werkt wat je hebt geïnstalleerd.
Tijdens in-bedrijstellen vd system controller gaat het systeem inderdaad even naar off-grid…voor een seconden of 10 ofzo. Alles bleef gewoon werken. Sowieso vanuit de 5P en pv. Maar wat de 10T toen deed weet ik eigenlijk niet. Zal binnenkort eens testen.
Ben benieuwd!WillemP22 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:22:
[...]
Ja, klopt….. De 10T is 3-fasig aangesloten.
Tijdens in-bedrijstellen vd system controller gaat het systeem inderdaad even naar off-grid…voor een seconden of 10 ofzo. Alles bleef gewoon werken. Sowieso vanuit de 5P en pv. Maar wat de 10T toen deed weet ik eigenlijk niet. Zal binnenkort eens testen.