Hoe zien jullie dat powermatch actief is? Is het een setting die je kan instellen?SpikeHome schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:08:
[...]
Ik heb 2 5p flexphase met powermatch actief.
merk eigenlijk geen verschil met daarvoor.
@dollyking Je zou nog kunnen kijken naar Homeassistant om zodoende de sturing volledig zelf in de hand te hebben.
Bij de introductie van de 5P flexphase (roadshow vorig jaar) werd de powermatch al als USP benoemd. Volgens mij is die functie dus altijd al aanwezig geweest.
Bij de introductie van de 5P flexphase (roadshow vorig jaar) werd de powermatch al als USP benoemd. Volgens mij is die functie dus altijd al aanwezig geweest.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Vandaag een testsysteempje afgerond om een Envoy te limiteren op basis van de p1 waarde. De unit heeft een p1 meter van Home Wizzard nodig en wordt aangesloten op de 4 ingangen van de Envoy. Dus ook de standard kan hiermee zijn export beperken!
Dat denk ik ook. Heb ook al maanden geleden gezien dat soms maar 1,2, of 4 microinverters in de batterij aan het werk zijn.Eddie_ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:32:
@dollyking Je zou nog kunnen kijken naar Homeassistant om zodoende de sturing volledig zelf in de hand te hebben.
Maar toch doen Enphase in hun berichtgeving net alsof ze het ongeveer omstreeks nu pas uitrollen in Europa.
Ja die meter saldering is gelukkig mooi dat de meter een sommetje maakt. Maar bij een offgrid systeem met IQ8 weet ik niet of je koffieautomaat nog aan gaat als deze op fase 2 zit en je zonnepanelen op fase 1. Volgens mij heb je dan wel een 3 fase daksysteem ook nodig.Louwm schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:22:
[...]
bij 3 fase meter wordt er toch in de meter verrekend ( gesaldeerd ) ,als je terug levert op 1 fase en verbruikt op de andere 2 fase's wordt dat in de meter verrekend ,( bijv fase1 2000 watt teruglevering , fase2 1000 watt verbruik , en fase3 1000 watt verbruik dan zal je telwerk stilstaan ) je hebt ook maar 1 telwerk dag en 1 telwerk nacht , idem voor teruglevering en niet voor elke fase apart
Zover ik begrepen heb zou je met de 5P-flex dan wel op 3-fase backup hebben. Met de 5P-single zou je alleen op L1.m.theloosen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:47:
[...]
Ja die meter saldering is gelukkig mooi dat de meter een sommetje maakt. Maar bij een offgrid systeem met IQ8 weet ik niet of je koffieautomaat nog aan gaat als deze op fase 2 zit en je zonnepanelen op fase 1. Volgens mij heb je dan wel een 3 fase daksysteem ook nodig.
Zo had ik het ook begrepen. Je 3-fase 5P zit dan op 3 fasen. Je andere 1-fase 5P zit op 1 van de fases. Die laatste kan echter niet meewerken op de andere 2 fases, als ik dat goed begrijp.WillemP22 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:36:
[...]
Zover ik begrepen heb zou je met de 5P-flex dan wel op 3-fase backup hebben. Met de 5P-single zou je alleen op L1.
Vorige week is bij ons een servicemonteur geweest, van half 10 tot 2 uur.
Problem
- PCUs from battery x causing battery group to trip/switch off
- Production and Consumption CTs found all on arrival with polarity reversed, remote
- Gateway phase L1 and L3 rotation
Solution:
- Replaced all 6 PCUs.
- Fixed phase rotation on gateway
- reversed physically PCT and CTT
Maar de 2 batterijen werken weer!
Problem
- PCUs from battery x causing battery group to trip/switch off
- Production and Consumption CTs found all on arrival with polarity reversed, remote
- Gateway phase L1 and L3 rotation
Solution:
- Replaced all 6 PCUs.
- Fixed phase rotation on gateway
- reversed physically PCT and CTT
Maar de 2 batterijen werken weer!
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Alle CT's verkeerd om aangesloten, zeer slecht! (wel consequent dan). Ook die fase rotatie zou niet voor mogen komen bij een fatsoenlijke installateur. Wel weer bijzonder dat alle PCU's vervangen zijn. Maar wel tof dat het weer werkt.
Als ik mij niet vergis moet een 5P (niet flex) bij een systemcontroller op de eerste fase worden aangesloten.
Als ik mij niet vergis moet een 5P (niet flex) bij een systemcontroller op de eerste fase worden aangesloten.
Ik heb 6x 5P (niet flex) hangen...waarvan twee op fase 1, twee op fase 2 en twee op fase 3 in combinatie met de systemcontroller. Dit werkt gewoon in normaal bedrijf. Maar bij Off-Grid werken alleen de twee 5P's die op fase 1 hangen.Eddie_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:41:
Dank voor de bevestiging, @dccm Wel jammer dat dat zo is bij jouw opstelling.
Ja, helaas net te vroeg de accu's aangeschaft, net voordat het bekend werd dat de flexphase beschikbaar kwam. Hoop nog steeds dat als ik één flexphase er bij kan hangen, dat ik dan toch nog op 3 fase de off-grid kan hebben.Eddie_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:35:
Dank voor de bevestiging, @dccm Wel jammer dat dat zo is bij jouw opstelling.
@carpebios een fase verdraaiing is echt een fuck up. Had ik ook in het begin, installateur bleef maar volhouden dat alles goed was aangesloten en dat alles werkte, dat deed het ook wel, maar data klopte gewoon niet.
Het was even uitzoeken voor de leverancier maar hij heeft er alles aangedaan om het netjes op te lossen
In eerste instantie had ik alleen de IQ EV Charger 2 gekregen
Zonder de 6 spoelen en zonder Envoy-S-Metered, dan kan de lader niet veel meer als alleen laden
Maar nu alles geïnstalleerd en de functies zijn beschikbaar
Wat raden jullie aan
Ik heb 3X25 Ampère zekeringen, de lader staat op max. 16 Ampère ingesteld
Zal ik dat omhoog laten zetten ook naar 20 of 25 Ampère, of neem ik dan een onnodig risico ?
In eerste instantie had ik alleen de IQ EV Charger 2 gekregen
Zonder de 6 spoelen en zonder Envoy-S-Metered, dan kan de lader niet veel meer als alleen laden
Maar nu alles geïnstalleerd en de functies zijn beschikbaar
Wat raden jullie aan
Zal ik dat omhoog laten zetten ook naar 20 of 25 Ampère, of neem ik dan een onnodig risico ?
Neem aan dat die 3x25A je hoofdzekering is....belangrijker is met welke automaat je autolader is aangesloten.R.A.A.R. schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:19:
Wat raden jullie aan
Daarnaast is maar de vraag of je auto wel meer dan 11kW laden aankan..
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? De Envoy Standard heeft voor zover ik weet nogal beperkte aansluitmogelijkheden, en reageert volgens eerdere tests van andere tweakers ook niet op het schakelen van de digitale inputs om het vermogen te beperken (zie Q20 uit de topicstart FAQ). Voor zover ik weet werkte alleen aan/uit op de Standard.Stef012 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:45:
Vandaag een testsysteempje afgerond om een Envoy te limiteren op basis van de p1 waarde. De unit heeft een p1 meter van Home Wizzard nodig en wordt aangesloten op de 4 ingangen van de Envoy. Dus ook de standard kan hiermee zijn export beperken!
De Envoy STD heeft de volgende IO:
:strip_exif()/f/image/O9ZtYz7zywqAaQUYqi9Zwi6R.png?f=user_large)
Ik ben erg benieuwd
Maar je wil toch eigenlijk dat ze alle 6 aan off-grid bijdragen? Waarom doen de 2 batterijen op fase 2 en de andere 2 op fase 3 dat dan niet? De System Controller is toch volledig gewired?dccm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Ik heb 6x 5P (niet flex) hangen...waarvan twee op fase 1, twee op fase 2 en twee op fase 3 in combinatie met de systemcontroller. Dit werkt gewoon in normaal bedrijf. Maar bij Off-Grid werken alleen de twee 5P's die op fase 1 hangen.
En hoe kan het dat dan als je maar één 5P-flex toevoegt, dat ze dan alle 7 mee gaan doen op de 3 fases?
Ik hoop dat dat wel zo is inderdaad.
Natuurlijk wil ik dat de huidige 6 accu's over alle drie de fases off-grid kunnen gaan werken.Coffeeroam schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:44:
[...]
Maar je wil toch eigenlijk dat ze alle 6 aan off-grid bijdragen? Waarom doen de 2 batterijen op fase 2 en de andere 2 op fase 3 dat dan niet? De System Controller is toch volledig gewired?
En hoe kan het dat dan als je maar één 5P-flex toevoegt, dat ze dan alle 7 mee gaan doen op de 3 fases?
Ik hoop dat dat wel zo is inderdaad.
Waar vermoedelijk de onmogelijkheid zit, is dat de accu's niet onderling kunnen communiceren om de 120 graden faseverschuiving tussen de fases gelijk te houden. Dit is weer nodig om de 400V voor krachtstroom te behouden tussen de fases.
Als je daar dan een 5P flexphase toevoegt, die wel die faseverschuiving kan behouden, dan hoop ik dat de andere 5P's deze flexphase volgen.
Heeft iemand op dit forum al es getest/gerekend of de Enphase CT100-ROW vervangen kan door de CR Magnitics CR8448-2500N? (die laatst wordt bijgeleverd als optie bij een MyEnergi Eddi en Zappi) en vervangt daar ook een CT100, beide zijn 1:2500 enkel de CR is 40Amp max, werken prima.
Zou weer een mooi stukje kleiner zijn voor drukke meterkasten.
https://www.crmagnetics.c...-output/solid-core/cr8448
Dus eigenlijk welke mA mV range verwacht de Envoy Metered?
tkx.
tkx.
Ik bedoelde iets anders: bij een single-fase 5P moet ie op L1…alleen op die fase heb je dan backup. Zoals @Eddie_ ook aangeeft.Coffeeroam schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:09:
[...]
Zo had ik het ook begrepen. Je 3-fase 5P zit dan op 3 fasen. Je andere 1-fase 5P zit op 1 van de fases. Die laatste kan echter niet meewerken op de andere 2 fases, als ik dat goed begrijp.
Ik heb wel eens andere CT’s van ali getest die ook 1:2500 waren. Dat werkte gewoon.Knorretje-1923 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:32:
Heeft iemand op dit forum al es getest/gerekend of de Enphase CT100-ROW vervangen kan door de CR Magnitics CR8448-2500N? (die laatst wordt bijgeleverd als optie bij een MyEnergi Eddi en Zappi) en vervangt daar ook een CT100, beide zijn 1:2500 enkel de CR is 40Amp max, werken prima.
tkx.
De metered krijgt een stroompje van zoveel mA die 2500x kleiner als de gemeten stroom. Dus bij 25A (vaak het maximum in een nederlandse kast) is dat 10mA.
[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 03-02-2026 23:54 ]