• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:42
Polonium210 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:09:
Na een verhuizing heb ik de Enphase installatie overgenomen van de vorige eigenaar (door Enphase te betalen...), nu heb ik toegang als huiseigenaar. Er is een Envoy Standard Gateway geïnstalleerd.

Ik zou graag de zonnepanelen af willen schakelen bij negatieve elektriciteit prijzen. Ik heb al het een en ander gezocht op het internet en wil even controleren of ik het bij het juiste eind heb. Als ik het goed begrijp heb ik nu geen toegang tot die optie via Enphase zelf omdat ik daar niet de juiste gateway voor heb en geen CT spoelen?

Is het wel een mogelijkheid om via Home Assistent zoiets werkend te krijgen? Daar heb ik nog geen verstand van, maar dat kan ik dan wel leren.
Mss begrijp ik "af schakelen" niet goed, maar: met de standard envoy kun je wel aan/uit schakelen.

Je hebt een installateurs account nodig, en als je het wil automatiseren ook home assistant met custom integratie. Alleen: er zit een onvoorspelbare vertraging in aan/uit schakelen, met lag-time beschreven tot 2u (correct me if I'm wrong).

Ik overweeg zelf sterk mijn standard te vervangen voor een metered, voor curtailing. Ben mezelf alleen nog aan het overtuigen van de financiële case, die er maar erg beperkt is, met lange verwachtte return of investment.

Als je vragen hebt over schakelen met HA met de standard, mag je altijd pm'en

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:20

BramT

Rule #1

Pazo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:23:
Mochten jullie nog op- of aanmerkingen hebben, of dat ik bepaalde punten verkeerd heb, laat het mij gerust weten.
Super! En inderdaad erg relevant momenteel.
Wellicht handig om te vermelden dat een Metered-gateway zonder CT-klemmen zich gedraagt als een Standard:
De Metered met CT-spoelen reageert ook veel sneller dan een Standard of Metered zonder CT-spoelen.
Althans, dat is dus mijn ervaring.

Verder ben ik aan het kijken of ik m'n Homey-script kan uitbreiden met lezen/schrijven van de Power Production Limiting instelling. Deze dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMguldcmnoVldTL6YDKmf7mxDTQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I4628aiGQby7E7vL6aMwGmm3.png?f=user_large Nu heb ik het ogenschijnlijk werkend in het script, maar nu lijkt deze instelling in het geheel niet echt iets te doen bij mij. Ook als ik hier 'gewoon' via de Enlighten webinterface iets instel/wijzig (bv zoals hierboven), dan lijkt dat geen effect te hebben op de productie van m'n PV array. Ook niet na >1 uur wachten.
(Het scriptje leest wel netjes de instelling uit...)

Heeft iemand ervaring met/kennis van deze instelling icm een 'unmetered' gateway?

[ Voor 4% gewijzigd door BramT op 12-05-2026 12:02 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

@BramT Dank je wel.
Als je een Standard hebt of geen CT spoelen, dan werken die instelling niet. Metered met CT spoelen is daarvoor vereist. De Gateway moet immers ook continu productie en verbruik kunnen meten om zich daar op aan te passen (over wat je ingesteld hebt).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:20

BramT

Rule #1

@Pazo Hmmm daar was ik al bang voor.

Enphase verbergt wel andere opties (zoals de AI-modus) bij de afwezigheid van CT spoelen. Waarom deze niet? Gewoon slordig?

Verder volg ik de gestelde logica ook niet helemaal (even in muggenzift-modus hoor). Om productie te limiteren zijn verbruikscijfers totaal niet relevant lijkt me. En productie uitzetten kan schijnbaar wel. Limiteren lijkt me technisch dan toch ook geen probleem? In absolute waarde danwel relatief aan bv de max capaciteit van de inverter. Zit hier iets technisch achter? Of is het gewoon zo omdat Enphase het zo bepaald heeft?

(Niet bedoeld om te argumenteren; ik ben gewoon erg benieuwd naar de hoe en waarom.)

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-05 21:05
Al geruime tijd hebben wij een installatie van 14X IQ7 welke door een installateur geplaatst is. Daar heb ik zelf 5x IQ7+ bijgeplaatst. Via de installer toolkit heb ik deze toegevoegd als aparte Array op de bestaande installatie. De installatie is volgens onderstaand schema aangesloten (Goedgekeurd volgens de belgische voorschriften) en werkt naar behoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khR2FOXtaXUBOvvqds2fQEMJY94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WfFiXmMeFS4ntqJMNkB9sJeH.png?f=fotoalbum_large

Echter in de Enlighten app wordt het totale verbruik niet goed weergeven. De induviduele panelen zijn inzichtelijk maar de totale productie blijft op grofweg 0 staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hGiCXhFa5UYqMhQbKFf80hDKLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZS6VZK0G9LatD3P91ml7UhmX.jpg?f=fotoalbum_large

Het vreemde is dat in de installer toolkit de opbrengst wel juist wordt weergen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEu-6xXtoYWMSjFFapWnnUPKEKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWmSFIpGQFK8MstObqmcrSqZ.jpg?f=fotoalbum_large
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen. Aangezien ik nu 2 groepen heb kan ik mij voorstellen dat er CT spoelen geplaatst dienen te worden maar omdat het wel correct in de installer toolkit staat lijkt het me toch meer software / een instelling te zijn.

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met 2 keer een 1 fase Q-relais in 1 installatie en hoe dit is opgelost.

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:14
@BramT Ik verwacht dat het een combinatie is van software en hardware. Zonder CT's weet de Gateway niet wat de micro's doen, dan is hij afhankelijk van de communicatie. En dat gebeurd maar beperkt en niet continue. Met CT's weet de Gateway op ieder moment wat er gebeurd.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

@Bisti Weet het niet zeker, maar productiewaarden kunnen gelezen worden vanuit de micro's zelf en via de CT spoelen. Misschien haalt de Enphase app zijn gegevens uit de meestpoelen (en zie je daarom nagenoeg 0 omdat ze ontbreken) en haalt ie de individuele productie van de micro's uit de micro's zelf. En wellicht dat de installer toolkit de productie van de individuele micro's wel optelt.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-05 08:02
Waarom willen we onze panelen afschakelen? Mijn KW-tjes leveren altijd nog een (piepklein) bedrag op maar zelfs gratis weggeven is toch ook geen probleem. Waarom zoveel problemen opzoeken terwijl de netto prijs maar een paar uur per jaar echt negatief is. En dan nog……. 100 uur negatieve prijs x 10 cent is dat alle ‘ellende’ waard? Ik snap dat we allemaal tweakers zijn maar ik vraag me dit wel oprecht af.

Ik ben er uiteraard zelf ook wel mee bezig maar dit was voor nu even mijn uitkomst. Dat kan overigens morgen weer anders zijn :P

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-05 07:33
Bouwertje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 06:56:
Waarom willen we onze panelen afschakelen?
Terugleverstraf.

Hoe meer panelen, hoe dieper in de herfst en hoe eerder je er in het voorjaar baat bij hebt. In de zomer heb je overcapaciteit, ik schat gemiddeld zo'n 3-4x meer opbrengst dan verbruik.

Zonder batterij om te "skimmen" en uitschakelen betaal je meer dan je voor de overcapaciteit terug krijgt. Je overcapaciteit wordt ook niet meer vereffent over het jaar zodat je nog meer gaat betalen. Die terugleverstraf is niets anders dan een verkapte gemeentebelasting voor panelenbezitters. De helft van de winst van de netwerkbeheerders is voor de aandeelhouders, Provincies en gemeenten.

• Aeien
Ik zie het zelf zo:

Ik denk dat er een aanzienlijke principe kwestie bij zit, idd, evenals het gevoel "controle" te willen hebben.

Maar het belangrijkste: Zonder salderen ga je uren met negatieve bruto prijs betalen voor afname en betalen voor teruglevering. Vorig jaar 780 uur oid, en het stijgt snel. Zero export is wat je wilt, en dan krijg je dit topic dus.

Hoeveel het je oplevert/kost per jaar hangt heel erg af van je overproductie, natuurlijk.

En kunnen curtailen maakt het idd mogelijk meer te produceren in herfst/lente, zonder er in de zomer voor te betalen
Volgend jaar zullen de negatieve uren veel meer zijn dat dit jaar.
Met dynamisch contract hoef je inderdaad de terug levering niet te stoppen, want daar krijg je nog wel wat voor terug. Negatieve uren natuurlijk wel, dan moet de boel gewoon uit. En dat moet natuurlijk allemaal automatisch / geautomatiseerd zijn, want daar zijn we tweakers voor :)

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:58
Pazo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:30:
Volgend jaar zullen de negatieve uren veel meer zijn dat dit jaar.
Met dynamisch contract hoef je inderdaad de terug levering niet te stoppen, want daar krijg je nog wel wat voor terug. Negatieve uren natuurlijk wel, dan moet de boel gewoon uit. En dat moet natuurlijk allemaal automatisch / geautomatiseerd zijn, want daar zijn we tweakers voor :)
"Met dynamisch contract hoef je inderdaad de terug levering niet te stoppen"?

Bij een prijs van 0 cent en teruglevering, krijg je van je dynamische aanbieder niets vergoed, maar betaal je per teruggeleverde kWh wel nog een opslag aan die aanbieder (bij de meeste aanbieders). Daarom.

• Bisti
Pazo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:31:
@Bisti Weet het niet zeker, maar productiewaarden kunnen gelezen worden vanuit de micro's zelf en via de CT spoelen. Misschien haalt de Enphase app zijn gegevens uit de meestpoelen (en zie je daarom nagenoeg 0 omdat ze ontbreken) en haalt ie de individuele productie van de micro's uit de micro's zelf. En wellicht dat de installer toolkit de productie van de individuele micro's wel optelt.
Dat zou dus betekenen dat het toevoegen van CT Spoelen het wel gaat oplossen?

• Aeien
Coffeeroam schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:56:
[...]

"Met dynamisch contract hoef je inderdaad de terug levering niet te stoppen"?

Bij een prijs van 0 cent en teruglevering, krijg je van je dynamische aanbieder niets vergoed, maar betaal je per teruggeleverde kWh wel nog een opslag aan die aanbieder (bij de meeste aanbieders). Daarom.
Ja, precies dit soort dingen. Ben erg "benieuwd" wat er komende jaren allemaal gaat veranderen en hoe het netto uitpakt. Of ik de investering van 400e voor vervangen standard voor metered eruit ga halen, weet ik niet.

Maar ik merk wel dat ik er mentaal onder lijd als ik weet dat ik urenlang betaal voor terugleveren, met bijbehorende verbruiksdrift, en mijn gezin lijdt dus ook 😋 dus alleen daarvoor is het de investering ws al waard

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

enphase topic, niet het terugleverboetetopoc of het algemene pv topic.

Wise enough to play the fool

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:09
Bisti schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Dat zou dus betekenen dat het toevoegen van CT Spoelen het wel gaat oplossen?
Extra CT-spoelen zijn helemaal niet nodig. Als het al zou werken, En het kost je veel ruimte en geld. Je moet zorgen dat alle stroom van je productie (dus 2 arrays in jouw geval) bij elkaar komt. Dus (linkerkant in je schema) PV1 en PV2 eerst aan elkaar knopen c.q. doorlussen en dan met 1 draad per fase/nul naar de hoofddiff. Als de automaten naast elkaar geplaatst zijn, kun waarschijnlijk wel met een busbar aan de onderzijde die automaten doorkoppelen.

Op die enkele draad naar de hoofddiff. zet je dan de productie-CT.
Heb je trouwens het 2e Q-relais via de Toolkit wel in je systeem toegevoegd? Kun je met scannen van het systeem (onderste knop op de Envoy) waarschijnlijk wel automatisch doen.

Waarom zijn de automaten van PV1 en PV2 verschillend? Gewoon allebei 16A.

Je Envoy-metered zit trouwens ook verkeerd. Het is nu na het q-relais gezet. Hoort niet. Moet gewoon, liefst op een eigen automaat, op de hoofddiff. Er zijn genoeg schema's in omloop die dit aangeven.
Je zou een extra automaat naast PV1 en PV2 kunen zetten. Met busbar aan de onderkant met elkaar doorverbinden dan ziet het er netjes uit. Voordeel van een separate automaat is dat je de panelen af kunt schakelen zonder dat de Envoy wordt uitgeschakeld.

En met zoveel panelen zou ik absoluut een rem-automaat gebruiken!!

Hier een voorbeeld hoe je de productie-CT's ook voor de Q-relais' mag aansluiten, figuur 4 pagina 9

Enphase manual

[ Voor 36% gewijzigd door GJzon op 13-05-2026 11:25 ]

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:45
ThAZiP schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:48:
[...]Het lijkt inderdaad allemaal zo te horen.
Probeer (terug) te vinden in de logging onder welke condities of hoe deze oscillaties ontstaan. Het opkomen en of het weggaan van de power oscillaties.

Realiseer je je dat Enphase burstmode heeft? Dan leveren de micro's bij slechte of lage lichtomstandigheden zelfstandig heel kort vermogen. De weinige energie die er is. Waarschijnlijk zijn dat de pieken of piekjes die je ziet. Het plaatje wat je hebt is in ieder geval wel duidelijk. Het is smorgens vroeg. Wat was het weer op die dag?

Bedenk je dat er weinig of niks real-time is met logging apps zelfs als er om de seconde gemeten wordt, (op zich prima alleen) dat is nog best grof of eigenlijk heel erg langzaam.

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:19
asjemenou74 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Probeer (terug) te vinden in de logging onder welke condities of hoe deze oscillaties ontstaan. Het opkomen en of het weggaan van de power oscillaties.

Realiseer je je dat Enphase burstmode heeft? Dan leveren de micro's bij slechte of lage lichtomstandigheden zelfstandig heel kort vermogen. De weinige energie die er is. Waarschijnlijk zijn dat de pieken of piekjes die je ziet. Het plaatje wat je hebt is in ieder geval wel duidelijk. Het is smorgens vroeg. Wat was het weer op die dag?

Bedenk je dat er weinig of niks real-time is met logging apps zelfs als er om de seconde gemeten wordt, (op zich prima alleen) dat is nog best grof of eigenlijk heel erg langzaam.
Check! Ik moet je zeggen dat ik nog niet echt bezig ben met logging en waar ik dat kan vinden. Burstmode werd inderdaad ook door een andere tweaker al aangehaald en ook Google AI gaf dit als verklaring.

Het is eigenlijk altijd in de ochtend en aan het einde van de dag, zodra het licht wordt. Ik vind de duur vrij lang, en ik zie het eigenlijk niet of nauwelijks in deze extend overdag - ook niet bij weinig licht. Wel dus...

• asjemenou74
Ik vind deze best duidelijk: https://community.victronenergy.com/t/watt-measurement-of-vm-3p75ct-jumping-up-and-down-in-a-1kw-range/27808

Matthijs Vader heeft zijn best gedaan om een heel snelle meting te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door asjemenou74 op 13-05-2026 13:45 ]

• ThAZiP
Waarmee je doelt op de Burstmode van Enphase? Naar aanleiding van jouw berichtje net even gekeken wat Tibber momenteel meet (ben niet thuis en hoorde dat het weer thuis inderdaad matig is). Ik zag dat die spikes nu ook echt fors waren. Groter dan voor de uitbreiding - wat me aangeeft dat de uitbreiding van de setup met 6 extra omvormers, zorgt voor een grotere pieken dan ervoor. Fluctuaties van 900 watt over een periode van meerdere minuten zijn vrij duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqTWPkUSL78TB1v8nNDQjofPLzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tF5PbdP41B4EpGLolOqnWSu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyIOXLmR9jZgLhLiDq_ExI81pD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9k7z10hfNLTLDI5JSmjmfXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QS3qeku94plg8j5GYtP5HBl-ack=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sH8p95BfhXFoLLpq9ezqpFHX.jpg?f=fotoalbum_large

• asjemenou74
Verdiep je in de handleiding(en) van Enphase. Wellicht ook even de netspanning controleren of deze niet rond de 253Vac zit voor 2 seconde. Ik kan de configuratie van jou installatie niet zien vanachter een toetsenbord. Dat Tibber monitoring systeem laat zoiets als burstmode zien. Maar ook een MPPT regeling die opnieuw begint met hill climbing dan meet je dat.

"Our patented Burst Mode technology increases power production during low light conditions. It allows Enphase microinverters to produce energy earlier in the morning and later into the evening compared to a traditional inverter system."
hill-climbing MPPT algorithms under low irradiance levels

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032121007498

[ Voor 22% gewijzigd door asjemenou74 op 13-05-2026 14:55 ]

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:14
Burst mode is altijd maar een klein stukje vermogen. Zeker geen 900 Watt.

Burst mode: als de opgewekte energie onder de minimale operationele drempel van de micro omvormer zit (ergens rond de 10W). Het te lage vermogen wordt in condensatoren opgevangen totdat bepaalde spanningslimiet wordt bereikt, dan wordt er een korte AC burst uitgevoerd.

Overdag zal de burst mode bijna niet voorkomen, zeker niet bij de huidige panelen. Pas als een paneel nog maar zo'n 10W doet, dan moet het buiten wel erg donker bewolkt zijn.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• ThAZiP
Tja, ik heb dus geen idee. Vandaar dat ik het hier heb gevraagd. Enphase heeft meegekeken en ziet dus geen rare data uit de micro's. Burstmode heb ik meermaals voorbij horen komen maar de een zegt dat het om enkele tientallen watts gaat, de anders zegt dat dit wel kan.

In het filmpje waar je naartoe linkte @asjemenou74 zie ik trouwens wel hetzelfde terug; wanneer de PV uitgeschakeld wordt, keert de rust direct terug en is alles vlak... Heb dus niet echt een idee waar ik moet beginnen met zoeken en óf ik dat moet doen omdat ik niet weet of dit kwalijk / schadelijk is.

• asjemenou74
Dat filmpje van enphase over burstmode snap ik niet hoor. Als je kijkt hoe lang het duurt voordat de schaduwen voorbij komen dan is dat minstens een halve dag. Niet een ochtend of een avond. Dan klopt de tekst en het filmpje helemaal niet met elkaar.

Hoe het legplan is van een installatie kan van invloed zijn. Solar installaties kunnen best dynamisch zijn wat betreft power terug levering.

• Bisti
GJzon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:36:
[...]

Extra CT-spoelen zijn helemaal niet nodig. Als het al zou werken, En het kost je veel ruimte en geld. Je moet zorgen dat alle stroom van je productie (dus 2 arrays in jouw geval) bij elkaar komt. Dus (linkerkant in je schema) PV1 en PV2 eerst aan elkaar knopen c.q. doorlussen en dan met 1 draad per fase/nul naar de hoofddiff. Als de automaten naast elkaar geplaatst zijn, kun waarschijnlijk wel met een busbar aan de onderzijde die automaten doorkoppelen.

Op die enkele draad naar de hoofddiff. zet je dan de productie-CT.
Heb je trouwens het 2e Q-relais via de Toolkit wel in je systeem toegevoegd? Kun je met scannen van het systeem (onderste knop op de Envoy) waarschijnlijk wel automatisch doen.

Waarom zijn de automaten van PV1 en PV2 verschillend? Gewoon allebei 16A.

Je Envoy-metered zit trouwens ook verkeerd. Het is nu na het q-relais gezet. Hoort niet. Moet gewoon, liefst op een eigen automaat, op de hoofddiff. Er zijn genoeg schema's in omloop die dit aangeven.
Je zou een extra automaat naast PV1 en PV2 kunen zetten. Met busbar aan de onderkant met elkaar doorverbinden dan ziet het er netjes uit. Voordeel van een separate automaat is dat je de panelen af kunt schakelen zonder dat de Envoy wordt uitgeschakeld.

En met zoveel panelen zou ik absoluut een rem-automaat gebruiken!!

Hier een voorbeeld hoe je de productie-CT's ook voor de Q-relais' mag aansluiten, figuur 4 pagina 9

Enphase manual
Bedankt voor de input

Wat achtergrond informatie. De originele installatie van 14X IQ7 is in 2019 aangelegd door een NL enphase installateur. Toen is ook de Envoy direct op de PV1 groep geplaatst doormiddel van een WCD op de kabel die naar de zonnenpanelen loopt buiten de meterkast. De NL enphase installateur heeft de 16A automaat geplaatst. Deze installatie is toen afgekeurd omdat hij volgens NL voorschriften was geplaatst (ik weet al niet meer precies wat het probleem was), met behulp van mijn BE elektricien is dit conform gemaakt en toen goedgekeurd.

De uitbreiding heb ik zelf op het dak geplaatst en omdat de installatie boven de 20A gaat heb ik een extra IQ relais besteld. Echter omdat de vorige keuring voor flink wat problemen heeft gezorgd heb ik de installatie in de meterkast uitbesteed aan mijn BE elektricien (welke dus de 20A automaat heeft geplaatst).
De elektricien heeft inderdaad PV2 doorgelust vanuit PV1. Er loopt dus 1 fase van het hoofddifferienteel naar PV1, dit had ik beter in mijn schema kunnen zetten 😊

Na het aansluiten door de elektricien heb ik de commisioning in de installer toolkit doorlopen. Ik heb de array aangemaakt en alle 6 stappen inclusief het toevoegen van een nieuwe IQ-Relais uitgevoerd. De installatie is vervolgens herkeurd en is goedgekeurd.

Omdat alles goedgekeurd is ben ik huiverig om aanpassingen te doen aan de installatie die impact hebben op het eendraadschema. Dus hoewel ik de feedback over C20 naar C16 en het plaatsen van een eigen automaat voor de Envoy snap, zou dit wel betekenen dat ik een niet gekeurde aanpassing ga doen. Zowel de keurder als de elektricien zijn niet over een extra remautomaat begonnen dus ook hier ben ik wat huiverig voor.

Tijdens de eerste installatie is een Envoy S Metered geplaatst zonder CT spoelen. De Envoy zit enkel met een stekker op de WCD die naar PV1 gaat en een UTP kabel naar de router aangesloten. Ik heb dus ook nooit mijn consumptie in kunnen zien in Enphase.

Aangezien de productie in de installer toolkit netjes optelt maar in de Enphase app op 0 blijft had ik gehoopt dat ik een instelling over het hoofd had gezien. Maar in jouw voorbeeld met meerdere IQ-relais wordt er gebruik gemaakt van een productie CT spoel. Zelfs in de meeste simpele setup met enkel PV en 1 IQ relais worden CT spoelen ingetekend (Figuur 2 pagina 8 ).

Dus zover ik kan zien missen de CT spoelen simpelweg in mijn installatie.
Zou ik enkel de productie CT kunnen plaatsen (op de fase tussen hoofdif en PV1) en vervolgens consumptie via een Homewizard P1 uit kunnen lezen? Of moeten beide spoelen geplaatst worden?

• ThAZiP
asjemenou74 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:19:
Dat filmpje van enphase over burstmode snap ik niet hoor. Als je kijkt hoe lang het duurt voordat de schaduwen voorbij komen dan is dat minstens een halve dag. Niet een ochtend of een avond. Dan klopt de tekst en het filmpje helemaal niet met elkaar.

Hoe het legplan is van een installatie kan van invloed zijn. Solar installaties kunnen best dynamisch zijn wat betreft power terug levering.
Het legplan bij mij is niet gewijzigd - los van de panelen die ik dit weekend heb geplaatst en toegevoegd. Het issue is daarmee niet veranderd. Het enige wat veranderd is, is reeds een half jaar / jaar geleden en dat is de slimme meter die is vervangen door Enexis. Echter check ik altijd al wat mijn panelen doen en heb ik dit gedrag pas waargenomen de afgelopen weken / maanden.

In jouw link naar het Victron forum lees ik deze issues icm Enphase in meerdere draadjes. Momenteel heb ik nog de normale Envoy S geinstalleerd. Een metered versie ligt klaar om geplaatst te worden. Het issue waarin gerefereerd wordt naar niet goed gemonteerde CT spoelen kan voor mij niet, want die zitten er (nog) niet tussen. Dit is enkel de P1 meter van Tibber. Misschien moet ik hen eens een berichtje sturen.

• GJzon
ThAZiP schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:12:
Tja, ik heb dus geen idee. Vandaar dat ik het hier heb gevraagd. Enphase heeft meegekeken en ziet dus geen rare data uit de micro's. Burstmode heb ik meermaals voorbij horen komen maar de een zegt dat het om enkele tientallen watts gaat, de anders zegt dat dit wel kan.

In het filmpje waar je naartoe linkte @asjemenou74 zie ik trouwens wel hetzelfde terug; wanneer de PV uitgeschakeld wordt, keert de rust direct terug en is alles vlak... Heb dus niet echt een idee waar ik moet beginnen met zoeken en óf ik dat moet doen omdat ik niet weet of dit kwalijk / schadelijk is.
Ik heb vaak genoeg 's morgens gezien bij het opkomen van de zon dat er pulsen te zien zijn met de P1 meter. HW in het 'nu' scherm. Meestal 3 tot 6, dan een poosje niks, opnieuw en na een paar keer een verhoogde vermogenslevering.

E.e.a. is volgens mij gewoon het gevolg van opstartspanning, nominale ingangsspanning en Minimale/Maximale MPP spanning. Op een gegeven moment is de spanning van een zonnepaneel hoog genoeg om de IQ op te starten. Maar gewoon niet voldoende hoog om een IQ aan het werk te houden.
Je mag een zonnepaneel als een stroombron beschouwen. Gaat er een stroom lopen, dan zakt de spanning van het paneel a.g.v. de inwendige weerstand van het paneel. Spanning is dan te laag voor de IQ en die stopt.
Dit spelletje herhaalt zich totdat er voldoende zonneschijn is om een IQ in z'n werkgebied te krijgen.

Gewoon normaal gedrag. Nooit geen problemen mee gehad. Heb je een snelle meting dan zullen de opstartpieken duidelijker te zien zijn.

• ThAZiP
GJzon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Ik heb vaak genoeg 's morgens gezien bij het opkomen van de zon dat er pulsen te zien zijn met de P1 meter. HW in het 'nu' scherm. Meestal 3 tot 6, dan een poosje niks, opnieuw en na een paar keer een verhoogde vermogenslevering.

E.e.a. is volgens mij gewoon het gevolg van opstartspanning, nominale ingangsspanning en Minimale/Maximale MPP spanning. Op een gegeven moment is de spanning van een zonnepaneel hoog genoeg om de IQ op te starten. Maar gewoon niet voldoende hoog om een IQ aan het werk te houden.
Je mag een zonnepaneel als een stroombron beschouwen. Gaat er een stroom lopen, dan zakt de spanning van het paneel a.g.v. de inwendige weerstand van het paneel. Spanning is dan te laag voor de IQ en die stopt.
Dit spelletje herhaalt zich totdat er voldoende zonneschijn is om een IQ in z'n werkgebied te krijgen.

Gewoon normaal gedrag. Nooit geen problemen mee gehad. Heb je een snelle meting dan zullen de opstartpieken duidelijker te zien zijn.
Dat was ook de take-away die ik in eerste instantie had naar aanleiding van wat @asjemenou74 had gedeeld. Echter de reactie van eerder vandaag -waarin gezegd wordt dat het maar om enkele tientallen watts gaat- correspondeert dan weer niet helemaal. Ik vind die pulsen nog steeds best wel flink en lang duren. Wanneer dit normaal gedrag is, prima. Wordt ook meer gestuurd nog doordat ik het eerder niet zo (erg) gezien heb. En al helemaal niet overdag op momenten met bewolking/regen. Thanks in ieder geval aan allemaal voor de input en meedenken!

• pjotr66
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13-05 19:28
Bisti schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:15:

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met 2 keer een 1 fase Q-relais in 1 installatie en hoe dit is opgelost.
Ik heb dezelfde situatie alleen alles in 1 array.

De productie spoel meet ik na de installatieautomaten. Daar laat ik de fasedraden bij elkaar komen voodat deze naar de HS gaat en meet die draad.

Perfecte weergave van het geheel. Niet helemaal conform specs van Enphase, moet voor het relais, maar die kleine meetfouten nemen we op de koop toe.

• GJzon
pjotr66 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:22:
[...]

Ik heb dezelfde situatie alleen alles in 1 array.

De productie spoel meet ik na de installatieautomaten. Daar laat ik de fasedraden bij elkaar komen voodat deze naar de HS gaat en meet die draad.

Perfecte weergave van het geheel. Niet helemaal conform specs van Enphase, moet voor het relais, maar die kleine meetfouten nemen we op de koop toe.
Ok, omdat ik best wel aardig ben. Zie mijn post van 8.58 vanmorgen, En nog een keer:

Enphase manual

Bij Enphase zijn het altijd voorbeeld schema's. Is dus niet een verplichting.

Trouwens de CT's hebben een meetfout van ca. 1%. Wat kan jou het minimale verbruik van een Q-relais en Envoy dan schelen. Als er een wolkje voorbij drijft, verlies je meer.

[ Voor 14% gewijzigd door GJzon op 13-05-2026 20:16 ]

• Coffeeroam
Bisti schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor de input

Wat achtergrond informatie. De originele installatie van 14X IQ7 is in 2019 aangelegd door een NL enphase installateur. Toen is ook de Envoy direct op de PV1 groep geplaatst doormiddel van een WCD op de kabel die naar de zonnenpanelen loopt buiten de meterkast. De NL enphase installateur heeft de 16A automaat geplaatst. Deze installatie is toen afgekeurd omdat hij volgens NL voorschriften was geplaatst (ik weet al niet meer precies wat het probleem was), met behulp van mijn BE elektricien is dit conform gemaakt en toen goedgekeurd.

De uitbreiding heb ik zelf op het dak geplaatst en omdat de installatie boven de 20A gaat heb ik een extra IQ relais besteld. Echter omdat de vorige keuring voor flink wat problemen heeft gezorgd heb ik de installatie in de meterkast uitbesteed aan mijn BE elektricien (welke dus de 20A automaat heeft geplaatst).
De elektricien heeft inderdaad PV2 doorgelust vanuit PV1. Er loopt dus 1 fase van het hoofddifferienteel naar PV1, dit had ik beter in mijn schema kunnen zetten 😊

Na het aansluiten door de elektricien heb ik de commisioning in de installer toolkit doorlopen. Ik heb de array aangemaakt en alle 6 stappen inclusief het toevoegen van een nieuwe IQ-Relais uitgevoerd. De installatie is vervolgens herkeurd en is goedgekeurd.

Omdat alles goedgekeurd is ben ik huiverig om aanpassingen te doen aan de installatie die impact hebben op het eendraadschema. Dus hoewel ik de feedback over C20 naar C16 en het plaatsen van een eigen automaat voor de Envoy snap, zou dit wel betekenen dat ik een niet gekeurde aanpassing ga doen. Zowel de keurder als de elektricien zijn niet over een extra remautomaat begonnen dus ook hier ben ik wat huiverig voor.

Tijdens de eerste installatie is een Envoy S Metered geplaatst zonder CT spoelen. De Envoy zit enkel met een stekker op de WCD die naar PV1 gaat en een UTP kabel naar de router aangesloten. Ik heb dus ook nooit mijn consumptie in kunnen zien in Enphase.

Aangezien de productie in de installer toolkit netjes optelt maar in de Enphase app op 0 blijft had ik gehoopt dat ik een instelling over het hoofd had gezien. Maar in jouw voorbeeld met meerdere IQ-relais wordt er gebruik gemaakt van een productie CT spoel. Zelfs in de meeste simpele setup met enkel PV en 1 IQ relais worden CT spoelen ingetekend (Figuur 2 pagina 8 ).

Zou ik enkel de productie CT kunnen plaatsen (op de fase tussen hoofdif en PV1) en vervolgens consumptie via een Homewizard P1 uit kunnen lezen? Of moeten beide spoelen geplaatst worden?
Welke NL enphase installateur installeert nu een Gateway Metered zónder meetspoelen? Die mag toch geen Enphase installateur heten, zo iemand.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55
Ik heb nu sinds een paar dagen de AI Optimization als profiel aanstaan. Ik merk dat ik daar echt nog vertrouwen in moet krijgen.

Zoals vandaag. Accu is sochtends 15% en het weer is wisselvallig vandaag. Ipv dat hij nu de zonnige momenten gebruikt voor het opladen stuurt hij het naar het net. Op andere momenten laad hij dan de accu uit het net weer bij. Nu heb ik een dynamisch contract met de tarieven in de Enphase app gekoppeld. Maar ik zie nog niet altijd 'goedkoop' van het net en 'duur' terugleveren.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

fmb

Coffeeroam schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Welke NL enphase installateur installeert nu een Gateway Metered zónder meetspoelen? Die mag toch geen Enphase installateur heten, zo iemand.
Ja, echt bizar. Ik had dat dus ook. Vanuit nieuwbouw en heel stom, ik kwam daar pas na een paar jaar achter dus kan er niks meer mee.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Vorkie
  • Niet online
Coffeeroam schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Rond 2019/2020 was er een tekort aan de normale versie en stuurde Enphase of leveranciers de envoy-s als vervanging, maar dan wel zonder meetspoelen.

• GJzon
Bisti schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor de input

Wordt een stuk duidelijker nu. Er zijn dus geen CT spoelen geplaatst en de 'Enphase-installateur' is een amateur. Dat rijmt.
Er moet niets maar ik zou gewoon beide CT spoelen plaatsen. Het Enphase systeem krijgt dan alle info en is dan compleet. Met 'live status' kun je gelijk dan de actuele consumptie/productie uitlezen. Je hebt trouwens recht op 2 CT-spoelen van je 'installateur; want er worden altijd 2 stuks meegeleverd bij een Envoy metered.

Let er wel op dat je de nieuwe = kleine uitvoering neemt. Volgens mij kun je die krijgen tussen 20 tot 30 euro per stuk als je een beetje shopt.. https://enphase.com/nl-nl/store/communication/kleine-meetspoel-ct
Je hoeft geen bedrading los te halen als je geluk en ruimte in je groepenkast hebt. Je klikt die dingen gewoon over een draad.

Hier nog wat info over de rem-automaat: Zie: rem-automaat info Je kunt eventueel nog zoeken in dit forum op 'rem-automaat'

En toch blijft het raar om de Envoy na een q-relais te plaatsen en ook nog op een wcd. Enphase en anderen geven duidelijk aan in schema's hoe te plaatsen. Zoals ik al had aangegeven.

• Coffeeroam
Vorkie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:31:
[...]

Rond 2019/2020 was er een tekort aan de normale versie en stuurde Enphase of leveranciers de envoy-s als vervanging, maar dan wel zonder meetspoelen.
Als de Standard niet leverbaar was, dan hebben deze mensen dus een Metered gekregen voor de prijs van een Standard. Dat is dan wel prettig voor deze klanten, dan heb je alleen de kosten van CT-spoelen en ook niet de kosten van vervanging.

• GJzon
Coffeeroam schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Als de Standard niet leverbaar was, dan hebben deze mensen dus een Metered gekregen voor de prijs van een Standard. Dat is dan wel prettig voor deze klanten, dan heb je alleen de kosten van CT-spoelen en ook niet de kosten van vervanging.
Dat geeft ook weer duidelijkheid. Die klanten hebben dus gewoon geluk gehad.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:32

Reinier

\o/

Ik had een soort van het omgekeerde. Ik wilde de metered versie en die was geoffreerd, maar de
standard is geplaatst (en gefactureerd). Dat was een paar jaar lang geen issue, maar nu wil ik hem omwisselen... €€€ :/

• Vorkie
  • Niet online
Coffeeroam schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Inderdaad. Ook de 1 fase Q-Relays hadden een moment hele slechte leveringen in diezelfde periode, er zuellen er ook genoeg een 3 fase Q-relay hebben, op een 1 fase aansluiting. Kwam allemaal door corona in die tijd.

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:31

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Aeien schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Ja, precies dit soort dingen. Ben erg "benieuwd" wat er komende jaren allemaal gaat veranderen en hoe het netto uitpakt. Of ik de investering van 400e voor vervangen standard voor metered eruit ga halen, weet ik niet.

Maar ik merk wel dat ik er mentaal onder lijd als ik weet dat ik urenlang betaal voor terugleveren, met bijbehorende verbruiksdrift, en mijn gezin lijdt dus ook 😋 dus alleen daarvoor is het de investering ws al waard
Een beetje zoeken op marktplaats levert al best wel voordeel op.

30 dagen EvE online trial

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vandaag de gateway standard omgewisseld met een metered. Alhoewel de fysieke swap slechts 5 minuten duurt, is het ding daarna nog een half uur bezig met updates, tig keer rebooten enz. Na een uur was de gateway weer klaar voor gebruik. Ik vermoed dat de cpu in het ding zeer beperkte capaciteit heeft...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• asjemenou74
1 enkele print en dan 12din breed usb A aansluitingen en dat verkoop je aan iedereen. Daarover is mijn mening dat t een beetje prutsers zijn. Ik mag dat wel.
Pazo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:00:
Deels is verouderd / niet meer van toepassing, en veel vragen worden ook hier gesteld (wat ook wel weer logisch is). Hoe denken jullie daarover?
Als je dat doet kun je dan de technische specs rondom de IQ7 serie een update geven of er de bezem doorheen halen? Er staat heel veel in TS. Alleen momenteel is het wat verschoven kwam er bij mij uit bij een review. t.o.v. de specs van Enphase. Het lijkt erop dat er een verkeerd specificatie blad is gebruikt? Links of rechts t verkeerde overgenomen uit een tabel. Minimale/Maximale ingangsspanning en Minimale/Maximale MPP spanning zijn door elkaar gehaald bij 1 converter IQ7A en maximale uitgangsstroom toch volgens enphase spec anders. Wellicht hetzelfde doen als dat bij de IQ8 serie is gedaan?

https://enphase.com/nl-nl/download/iq7-series-microinverters-qdcc-data-sheet

[ Voor 7% gewijzigd door asjemenou74 op 14-05-2026 15:42 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Nee, ik had ook Slim Terugleveren bij Frank Energie ingesteld. 1 mei rond 13:00 is het Enphase systeem inderdaad uitgezet. Echter het Enphase systeem kwam niet meer online. De Enphase Gateway ENVOY-S-Standard-EU stond in fout status én de Enphase micro omvormers stonden in fout status.

De volgende ochtend, 2 mei, heb ik de Engelstalige Enphase support moeten bellen, om het Enphase systeem weer te laten produceren. Rond 10:30 begonnen de zonnepanelen weer te leveren.

Echter 2 mei om 13:00 uur stopte het Enphase systeem met produceren (ook door Frank Energie weer uitgezet?). Maar het Enphase systeem kwam weer niet online, de Gateway en micro omvormers stonden weer in fout-status. Weer de Engelstalige Enphase help-desk gebeld. Ook nu weer aangepast dat ze weer opstarten. De persoon aan de lijn zei dat de zonnepanelen nog steeds offline stonden.

Ik heb via mail vragen gesteld aan Frank Energie, nog geen antwoord terug.

In de tussentijd heb ik Slim Terugleveren gedeactiveerd én mijn Enphase systeem verwijderd. Maar in de Enphase Enlighten App zie ik nog steeds dat mijn Enphase systeem door Frank Energie beheerd wordt.
Ik heb antwoord terug op mijn vragen van Frank Energie.

Na activatie Slim Terugleveren is Enphase systeem wel uitgezet, maar komt niet meer online
Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat je deze problemen hebt ervaren met Slim Terugleveren. Je site-id is inmiddels volledig ontkoppeld van onze VPP. Dat proces kan soms helaas wat vertraging hebben gehad. Om je vragen te beantwoorden:

1. Ja, de Enphase Gateway ENVOY-S-Standard-EU wordt door ons ondersteund, mits het systeem gebruikmaakt van IQ7 micro-omvormers of nieuwer (met uitzondering van de M-series).

2. Op 1 mei hebben wij ongeveer tussen 11:00 en 16:00 gestuurd op het uitschakelen van je panelen vanwege negatieve all-in prijzen. Ik zie inderdaad terug dat het systeem daarna, ondanks meerdere commando’s om weer op te starten, niet meer online kwam. Op 2 mei hebben wij ongeveer tussen 12:00 en 13:00 gestuurd op uitschakelen. Zowel vóór als na dat moment zie ik echter geen productie terug vanuit het systeem.

3. Waarom het systeem daarna niet meer zelfstandig opstartte, kunnen wij helaas niet exact verklaren. Uit jouw verhaal en onze data lijkt het erop dat het probleem vooral zit in hoe het Enphase systeem reageerde ná het uitschakelcommando. Dat verklaart ook waarom Enphase support handmatig moest ingrijpen.

Onze excuses voor het ongemak.
Tsja, dus Slim Terugleveren is in mijn geval niet slim. De volgende keer zal ik de werkschakelaar uitzetten. Kijken of ze wel weer online komen, wanneer ik de werkschakelaar weer aanzet.
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste