GJzon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:36:
[...]
Extra CT-spoelen zijn helemaal niet nodig. Als het al zou werken, En het kost je veel ruimte en geld. Je moet zorgen dat alle stroom van je productie (dus 2 arrays in jouw geval) bij elkaar komt. Dus (linkerkant in je schema) PV1 en PV2 eerst aan elkaar knopen c.q. doorlussen en dan met 1 draad per fase/nul naar de hoofddiff. Als de automaten naast elkaar geplaatst zijn, kun waarschijnlijk wel met een busbar aan de onderzijde die automaten doorkoppelen.
Op die enkele draad naar de hoofddiff. zet je dan de productie-CT.
Heb je trouwens het 2e Q-relais via de Toolkit wel in je systeem toegevoegd? Kun je met scannen van het systeem (onderste knop op de Envoy) waarschijnlijk wel automatisch doen.
Waarom zijn de automaten van PV1 en PV2 verschillend? Gewoon allebei 16A.
Je Envoy-metered zit trouwens ook verkeerd. Het is nu na het q-relais gezet. Hoort niet. Moet gewoon, liefst op een eigen automaat, op de hoofddiff. Er zijn genoeg schema's in omloop die dit aangeven.
Je zou een extra automaat naast PV1 en PV2 kunen zetten. Met busbar aan de onderkant met elkaar doorverbinden dan ziet het er netjes uit. Voordeel van een separate automaat is dat je de panelen af kunt schakelen zonder dat de Envoy wordt uitgeschakeld.
En met zoveel panelen zou ik absoluut een rem-automaat gebruiken!!
Hier een voorbeeld hoe je de productie-CT's ook voor de Q-relais' mag aansluiten, figuur 4 pagina 9
Enphase manual
Bedankt voor de input
Wat achtergrond informatie. De originele installatie van 14X IQ7 is in 2019 aangelegd door een NL enphase installateur. Toen is ook de Envoy direct op de PV1 groep geplaatst doormiddel van een WCD op de kabel die naar de zonnenpanelen loopt buiten de meterkast. De NL enphase installateur heeft de 16A automaat geplaatst. Deze installatie is toen afgekeurd omdat hij volgens NL voorschriften was geplaatst (ik weet al niet meer precies wat het probleem was), met behulp van mijn BE elektricien is dit conform gemaakt en toen goedgekeurd.
De uitbreiding heb ik zelf op het dak geplaatst en omdat de installatie boven de 20A gaat heb ik een extra IQ relais besteld. Echter omdat de vorige keuring voor flink wat problemen heeft gezorgd heb ik de installatie in de meterkast uitbesteed aan mijn BE elektricien (welke dus de 20A automaat heeft geplaatst).
De elektricien heeft inderdaad PV2 doorgelust vanuit PV1. Er loopt dus 1 fase van het hoofddifferienteel naar PV1, dit had ik beter in mijn schema kunnen zetten 😊
Na het aansluiten door de elektricien heb ik de commisioning in de installer toolkit doorlopen. Ik heb de array aangemaakt en alle 6 stappen inclusief het toevoegen van een nieuwe IQ-Relais uitgevoerd. De installatie is vervolgens herkeurd en is goedgekeurd.
Omdat alles goedgekeurd is ben ik huiverig om aanpassingen te doen aan de installatie die impact hebben op het eendraadschema. Dus hoewel ik de feedback over C20 naar C16 en het plaatsen van een eigen automaat voor de Envoy snap, zou dit wel betekenen dat ik een niet gekeurde aanpassing ga doen. Zowel de keurder als de elektricien zijn niet over een extra remautomaat begonnen dus ook hier ben ik wat huiverig voor.
Tijdens de eerste installatie is een Envoy S Metered geplaatst zonder CT spoelen. De Envoy zit enkel met een stekker op de WCD die naar PV1 gaat en een UTP kabel naar de router aangesloten. Ik heb dus ook nooit mijn consumptie in kunnen zien in Enphase.
Aangezien de productie in de installer toolkit netjes optelt maar in de Enphase app op 0 blijft had ik gehoopt dat ik een instelling over het hoofd had gezien. Maar in jouw voorbeeld met meerdere IQ-relais wordt er gebruik gemaakt van een productie CT spoel. Zelfs in de meeste simpele setup met enkel PV en 1 IQ relais worden CT spoelen ingetekend (Figuur 2 pagina 8 ).
Dus zover ik kan zien missen de CT spoelen simpelweg in mijn installatie.
Zou ik enkel de productie CT kunnen plaatsen (op de fase tussen hoofdif en PV1) en vervolgens consumptie via een Homewizard P1 uit kunnen lezen? Of moeten beide spoelen geplaatst worden?