• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:59
Kan gelukkig op afstand.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Eddie_
Ik heb nu in Homeassistant een automatisering gemaakt die de laadpaal aan zou moeten zetten bij een overproductie van 1400W (6A bij 230V), mits mijn Marstek accu >95% vol is. Uitschakelen pas als de Marstek onder de 80% zit.

Ben alleen bang dat ik voorlopig nog niet kan zien of dit in de praktijk werkt.

Zie ik iets over het hoofd of heb je andere/betere suggesties, ik hoor het graag.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:50
Goofyduck384 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:01:
[...]

Ik heb vandaag de tip van @Eddie_ opgevolgd en een harde reset gedaan van de zonnepanelen. De fout die gemeld stond in de app, bij de micro-omvormers, is nu weg. Zal nog wel een tijdje duren voor alles weer geupdate is denk ik, zal het even in de gaten houden.
Hi! Bij mij is de foutmelding nog niet weg en de data vanaf 22/12 ontbreekt nog. Hoe heb je een hard reset gedaan? Ik kan zo even geen post van Eddie terugvinden met de stappen.

Edit: ik heb de aardlek van de zonnepanelen even uitgezet en na 30 minuten weer aan. Ik zie nu wel op de Envoy een rood lampje bij de pijltjes <-- --> Heb nog wel een foutmelding in de app. Ben benieuwd welke stappen jij hebt gezet!

[ Voor 16% gewijzigd door turkeyhakan op 05-01-2026 08:12 ]

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-01 07:44
turkeyhakan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:46:
[...]

Hi! Bij mij is de foutmelding nog niet weg en de data vanaf 22/12 ontbreekt nog. Hoe heb je een hard reset gedaan? Ik kan zo even geen post van Eddie terugvinden met de stappen.

Edit: ik heb de aardlek van de zonnepanelen even uitgezet en na 30 minuten weer aan. Ik zie nu wel op de Envoy een rood lampje bij de pijltjes <-- --> Heb nog wel een foutmelding in de app. Ben benieuwd welke stappen jij hebt gezet!
Voor mij werkte dit:
Als je op het gele knopje drukt gaat het lepeltje naar beneden. Dat lepeltje moet je na een paar seconden weer omhoog duwen. Hiermee koppel je je Enphase installatie los van de stroom om die vervolgens weer te voorzien van stroom. Een harde reset voer je dan uit. Hopelijk is daarmee je issue opgelost..

Even hierna was de foutmelding weg bij mij, maar geen idee of dat ook bij jou het geval zo werkt. Ik mis trouwens ook nog steeds de data vanaf 19/12, dus dat is niet verholpen.

• turkeyhakan
Goofyduck384 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Voor mij werkte dit:
Als je op het gele knopje drukt gaat het lepeltje naar beneden. Dat lepeltje moet je na een paar seconden weer omhoog duwen. Hiermee koppel je je Enphase installatie los van de stroom om die vervolgens weer te voorzien van stroom. Een harde reset voer je dan uit. Hopelijk is daarmee je issue opgelost..

Even hierna was de foutmelding weg bij mij, maar geen idee of dat ook bij jou het geval zo werkt. Ik mis trouwens ook nog steeds de data vanaf 19/12, dus dat is niet verholpen.
Interessant. Ik kijk het nog even aan! Nadat ik de aardlek heb gereset is de data van vandaag in ieder geval al wel zichtbaar in de app.

En nu is de foutmelding ook weg! Top! Thanks voor het meedenken en het delen! Nu de data vanaf 22/12 t/m 4-1 nog...

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 05-01-2026 10:16 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:12
Vraag:
Ik heb een iQ System Controller met ingebouwde CTs en 5P batterijen.
Nu zegt mijn Enphase monthly report dat ik een bepaald aantal kWh heb verbruikt, maar volgens mijn slimme meter is het méér. Het aantal kWh van verbruik minus teruglevering (netto verbruik) is daar 48 kWh méér. Waar komt dit door? Kan het zijn dat dit de interne verliezen zijn in de batterijen?

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:36
Ik heb ook al een jaar (sinds installatie) aanzienlijke verschillen tussen wat Enphase CT’s meten en opslaan in Enlighten en mijn Homewizard p1 metingen. In ieder geval meer dan de geclaimde 1% van Enphase. Helaas wil installateur alleen een schrijvende meter neerzetten om e.e.a te controleren. Argument: slimmemeter kan ook afwijken. Indien zo dan wordt het kennelijk een lastige zaak met Liander. Dus ik twijfel wat te doen.

• Coffeeroam
Skipper_NH schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:40:
Ik heb ook al een jaar (sinds installatie) aanzienlijke verschillen tussen wat Enphase CT’s meten en opslaan in Enlighten en mijn Homewizard p1 metingen. In ieder geval meer dan de geclaimde 1% van Enphase. Helaas wil installateur alleen een schrijvende meter neerzetten om e.e.a te controleren. Argument: slimmemeter kan ook afwijken. Indien zo dan wordt het kennelijk een lastige zaak met Liander. Dus ik twijfel wat te doen.
Er mag/kan eigenlijk geen afwijking zijn. De consumption CT zit direct achter de slimmemeter na de hoofdonderbreker. De verschillen tussen consumption CT en slimmemeter zouden er niet moeten zijn; ze zitten op dezelfde plek, elektrisch gezien.
De verschillen zijn in mijn geval 38%, dus echt wel significant, en dus zeker meer dan die 1%.
Het kan niet de verliezen in de batterijen zijn, want die zou de slimmemeter precies op dezelfde manier moeten zien.

Ik vertrouw de slimmemeter eigenlijk beter, dat is immers een geijkt apparaat.
Als je naar je netwerkbeheerder zou gaan met een bewering dat ze het verbruik 38% te hoog meten vanwege jouw eigen meting met een CT-spoel denk ik dat ze je niet serieus zullen nemen (en terecht).

In ieder geval zou ik de CT meting beter kloppend willen hebben met de slimmemeter. Ik krijg zo niet het gewenste inzicht in eigen gebruik, efficiëntie van de batterij, etc.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09
Coffeeroam schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Er mag/kan eigenlijk geen afwijking zijn. De consumption CT zit direct achter de slimmemeter na de hoofdonderbreker. De verschillen tussen consumption CT en slimmemeter zouden er niet moeten zijn; ze zitten op dezelfde plek, elektrisch gezien.
De verschillen zijn in mijn geval 38%, dus echt wel significant, en dus zeker meer dan die 1%.
Het kan niet de verliezen in de batterijen zijn, want die zou de slimmemeter precies op dezelfde manier moeten zien.

Ik vertrouw de slimmemeter eigenlijk beter, dat is immers een geijkt apparaat.
Als je naar je netwerkbeheerder zou gaan met een bewering dat ze het verbruik 38% te hoog meten vanwege jouw eigen meting met een CT-spoel denk ik dat ze je niet serieus zullen nemen (en terecht).

In ieder geval zou ik de CT meting beter kloppend willen hebben met de slimmemeter. Ik krijg zo niet het gewenste inzicht in eigen gebruik, efficiëntie van de batterij, etc.
Heb je ook een HomeWizard P1meter zodat je realtime mee kan kijken?
Op die manier zou je kunnen achterhalen op welke fase het verschil zit. Misschien zit er een ct klem verkeerd om ergens?

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• Coffeeroam
Acidrain schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Op die manier zou je kunnen achterhalen op welke fase het verschil zit. Misschien zit er een ct klem verkeerd om ergens?
Nee die heb ik (nog) niet, maar dat zou een goede aanvulling zijn inderdaad. Ik denk dat ik die ook maar eens ga bestellen.

De fout met de fase kan het niet zijn. Ik heb maar één fase.

• Skipper_NH
Acidrain schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Hoe kan je in Enlighten per fase controleren wat er gebeurd?

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:13
Door op de knop realtime te drukken in de app

• svkaster
  • Laatst online: 21:13
Ik bedoel live status, en dan kun je of alle fasen of L1,L2 of L3 kiezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_EtFjPIhEmOTAUbIrDGfpNgG-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MclrqxIlr0ANcBJ3RL4oSQec.png?f=fotoalbum_large

• Skipper_NH
Top, dank je wel. Weer wat geleerd. :)

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-01 16:43
We hebben een halve dag volle zon gehad, maar er werd niet geproduceerd vandaag. Alle panelen zijn sneeuwvrij. Een aantal panelen tonen 'warning' in Enlighten als ik een paneel aantik in het 'array' scherm, maar op de status pagina staat 'Normal'.

Als een micro niet uitgelezen kan worden, kan deze dan nog wel produceren?
Wat kan de reden zijn dat er helemaal geen productie wordt getoond terwijl er slechts enkele micros warning aangeven?
Is er een manier om wat meer informatie te krijgen dan alleen 'warning'?
Ik heb al een power cycle gedaan, maar dit heeft niet geholpen.

De Enphase box in de meterkast geeft nu alles rood aan, zonder knipperen. Dit zou betekenen dat minstens 1 micro produceert op dit moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI9tJeXQMbLJEbmvwfHP6LjCbpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFCMDkuVMj78Zf5GjgKsRvBZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Kevinvdb
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-01 21:46
Weet iemand hier of je enphase systeem ook goed werkt met batterijen van een ander merk wanneer je enphase systeem bijvoorbeeld ingesteld staat op zero export of op zero export bij negatieve tarieven?

Ik kan me voorstellen dat dit niet samen gaat. Enkel met een enphase batterij?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48

martijn v o

Certified by Enphase.

Misschien is er storing bij Enphase, ik heb tot 1300 uur gegevens daarna niet meer.
Ik kan dat zien omdat het verbruik mij dan ook is gestopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gvz4MxRrZt6fQWb08_k_dX1WPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hNBsVzEGJgyPecZDqOpSs7eL.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Coffeeroam
Hier hetzlelfde. Ik had eerst tot 12:00 uur data, later werd een stukje bijgewerkt tot 14:00, maar nu blijft het verder daarbij.

Alle microinverters (van de zonnepanelen) zijn al op 4 januari om 13:04 gestopt met rapporteren.
De microinverters van de batterijen rapporteren nog wel allemaal, alleen dus geen update naar de Enphase.

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-01 16:43
Top, dat verklaart al wat meer.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
Idem hier.
Alle gegevens gestopt

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-01 07:44
Idem hier. Nadat de vorige keer de microomvormers weer communiceerden, zijn ze er gisteren ook weer mee gestopt..
Dat ze nu niks opwekken snap ik, ligt een lading sneeuw op. Maar wederom diezelfde foutmelding?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:42
Is toch niet gek? Als er een bak sneeuw op ligt, en ze dus een lange tijd (verwacht dat het langer dan 24u is of wellicht 48u) niets produceren, dan starten de micro's ook niet op en rapporteren ze ook niet. Het systeem ziet dat als een storing, al staat er in de app als melding gewoon bij dat als ze wel weer gaan rapporteren, de oude gegevens er weer in komen en de melding ook weer verdwijnt. Misschien is het wat ongelukkig gekozen door Enphase om het als een storing te zien / te melden, maar goed, als de sneeuw eraf is komt het wel weer goed.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 09:41
Paar uur geleden had ik ook geen data na 13 uur.
Nu is alles weer bijgewerkt.
De zuid panelen hebben van 10 tot 16 nog wat geproduceerd.
Er was dus wel iets mis bij Enphase.

Ik heb ook een paar panelen die 4 maanden in de schaduw liggen. In het begin vond ik die foutmeldingen irritant, maar nu gaan ze automatisch naar /dev/null.

• Eddie_
Ik krijg nu dagelijks meerdere meldingen van installaties waarbij micro's niet rapporteren. Denk dat dit net wat te veel aanslag is op hun backbone en dat daar (mede) een oorzaak in zit. Uiteraard zijn die foutmeldingen gerelateerd aan de sneeuw.

• Eddie_
Melding van Enphase op de installateursportal:
We're currently experiencing an issue with data displaying in Enlighten. Our team is actively working to resolve it as quickly as possible. Thank you for your patience.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:16:
Melding van Enphase op de installateursportal:

[...]
Dat is ook weer vreemde bewoording. Het is niet slechts de weergave in Enlighten. Het is de doorgifte naar de cloud, dat merk je ook omdat bv. Frank Energie geen data ontvangt van Enphase. Als het alleen maar weergave was, dan had Frank Energie wél de data ontvangen.

• Eddie_
Frank krijgt die informatie ook via Enlighten. Enlighten is onderdeel van de backbone.

Enlighten Manager schiet nu ook in error.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:54:
Frank krijgt die informatie ook via Enlighten. Enlighten is onderdeel van de backbone.

Enlighten Manager schiet nu ook in error.
Er is dus geen probleem met de display. Er is een communicatieprobleem.
En inderdaad, het probleem is weer terug, sinds 10:45.

• Eddie_
Meerdere pagina's van Enphase zijn onbereikbaar.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:19:
Meerdere pagina's van Enphase zijn onbereikbaar.
klopt...... en om 14:00 weer hersteld (bij mij althans).

• Thijzzz2
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21-01 08:17
Hier werkt alles naar verwachting.
al een whopping 0,1 Kwh opgewekt vandaag, en bijna alle panelen in storing, behalve die twee die op een ander dak liggen waar het wat warmer is. Zal wel sneeuw zijn, en dat is ook prima, worden ze weer lekker schoon van.

• Coffeeroam
Thijzzz2 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:10:
Hier werkt alles naar verwachting.
al een whopping 0,1 Kwh opgewekt vandaag, en bijna alle panelen in storing, behalve die twee die op een ander dak liggen waar het wat warmer is. Zal wel sneeuw zijn, en dat is ook prima, worden ze weer lekker schoon van.
Ik heb al sinds 2 januari dat geen enkele van de microinverters rapporteert, d.w.z. 0,00 kWh productie. Ik zie wel dat mijn gateway vanzelf al verschillende keren gereboot heeft, maar dat heeft niet geholpen. Ben benieuwd of en wanneer de microinverters weer vanzelf beginnen te produceren.

• Eddie_
Ligt geen sneeuw op je panelen? Als de sneeuw weg is zou ik het geheel even uitzetten om daarna weer aan te zetten.

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:17:
Ligt geen sneeuw op je panelen? Als de sneeuw weg is zou ik het geheel even uitzetten om daarna weer aan te zetten.
Dank voor je suggestie. In het begin wel sneeuw natuurlijk, maar ik dacht dat er nu onderhand wel wat stroom ging vloeien.

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:11

KRC

svkaster schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:23:
Ik bedoel live status, en dan kun je of alle fasen of L1,L2 of L3 kiezen

[Afbeelding]
Is er ook mogelijkheid om verbruik historisch per fase te zien via Enphase? Zoek mij een ongeluk haha

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
KRC schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Is er ook mogelijkheid om verbruik historisch per fase te zien via Enphase? Zoek mij een ongeluk haha
Inderdaad mogelijk met ha:homeassistant :*)

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:11

KRC

marnie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Inderdaad mogelijk met ha:homeassistant :*)
Dan loopt het via de p1 aansluiting toch,
Bedoelde eigenlijk via de enphase app/interfase. (Los van de live status)

• Pazo
Nee zover ik weet niet, je kunt via rapporten in Enlighten alleen het totaal van de drie fasen opvragen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• marnie
  • Nu online
KRC schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:42:
[...]

Dan loopt het via de p1 aansluiting toch,
Bedoelde eigenlijk via de enphase app/interfase. (Los van de live status)
Via de Enphase Envoy Installer integratie, check de available entities: https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer, je vindt daar ook de sensoren per fase.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• turkeyhakan
Goofyduck384 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:40:
Idem hier. Nadat de vorige keer de microomvormers weer communiceerden, zijn ze er gisteren ook weer mee gestopt..
Dat ze nu niks opwekken snap ik, ligt een lading sneeuw op. Maar wederom diezelfde foutmelding?
Ik mis nog steeds data van een aantal weken. Hoe zit dit bij jou en anderen?

Inmiddels produceren ze wel weer normaal en zijn de foutmeldingen weg.

• Eddie_
Ik mis alleen data van mijn panelen die nu nog steeds onder een laag sneeuw liggen. De rest is gewoon, inclusief data, beschikbaar.

• Coffeeroam
turkeyhakan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Mijn microinverters zijn nog steeds niet gaan werken, sinds 2 januari. Na 8 dagen (pas) kreeg ik daarover een bericht van Enphase. Ze zijn afwisselend in ërror" modus of in "not reporting" modus. Op 10 januari ging er één spontaan even "aan", maar op 11 januari weer allemaal in error. .
De batterijen, die ook buiten hangen, hebben al die tijd prima gewerkt, dus ook bij -10C.

• turkeyhakan
@Eddie_ panelen die onder sneeuw liggen, produceren toch niet? Ik heb namelijk een storing/foutmelding gehad een paar weken terug en ik mis de data van de periode waarin deze storing aanwezig was. De panelen hebben wel gewoon geproduceerd in die periode.

@Coffeeroam heb je al een reset geprobeerd? Ik heb de aardlekautomaat van de zonnepanelen even uitgezet en na een half uur weer aan.

• Coffeeroam
turkeyhakan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:50:

@Coffeeroam heb je al een reset geprobeerd? Ik heb de aardlekautomaat van de zonnepanelen even uitgezet en na een half uur weer aan.
Probleem is dat je daarvoor op de locatie moet zijn. Zou het resetten ook op afstand kunnen?

• turkeyhakan
Coffeeroam schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Probleem is dat je daarvoor op de locatie moet zijn. Zou het resetten ook op afstand kunnen?
Ik weet niet hoe ver de locatie is, maar wat mij gerust heeft gesteld is dat het opwekken van zonne-energie wel gewoon door is gegaan. Maar het wordt dus niet geregistreerd..

Geen idee hoe/wat op afstand..

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 12-01-2026 11:36 ]

• marnie
  • Nu online
Eddie_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:18:
Ik mis alleen data van mijn panelen die nu nog steeds onder een laag sneeuw liggen. De rest is gewoon, inclusief data, beschikbaar.
Lijkt me standaard gedrag van de inverter: als de inverter geen spanning krijgt van het zonnepaneel valt de communicatie weg, dit effect zie ik elke nacht in mijn HA maar ook als het zonnepaneel vol ligt met sneeuw.
Ik vermoed dat de inverter/envoy communicatie afhankelijk is van spanning die het zonnepaneel afgeeft.
Het is geen probleem omdat er ook niets te communiceren is.

Mijn ervaring is dat bij wegval van de communicatie tijdens zonuren de productie gewoon doorgaat. De data wordt weer verzonden zodra de communicatie weer terug is, ik ben nooit data kwijt geraakt.

Mijn advies aan iedereen die zich zorgen maakt over het wegvallen van de communicatie met de inverter: wacht even tot de sneeuw van je paneel is verdwenen, als je na 24 uur daarna nog geen communicatie hebt wordt het waarschijnlijk zorgelijk.

• Eddie_
Vergeten er bij te zetten maar inderdaad: volledig ingesneeuwd is geen data. Dus mijn missende data is volkomen terecht.

• Coffeeroam
marnie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Lijkt me standaard gedrag van de inverter: als de inverter geen spanning krijgt van het zonnepaneel valt de communicatie weg, dit effect zie ik elke nacht in mijn HA maar ook als het zonnepaneel vol ligt met sneeuw.
Ik vermoed dat de inverter/envoy communicatie afhankelijk is van spanning die het zonnepaneel afgeeft.
Het is geen probleem omdat er ook niets te communiceren is.

Mijn ervaring is dat bij wegval van de communicatie tijdens zonuren de productie gewoon doorgaat. De data wordt weer verzonden zodra de communicatie weer terug is, ik ben nooit data kwijt geraakt.

Mijn advies aan iedereen die zich zorgen maakt over het wegvallen van de communicatie met de inverter: wacht even tot de sneeuw van je paneel is verdwenen, als je na 24 uur daarna nog geen communicatie hebt wordt het waarschijnlijk zorgelijk.
Dat is toch eigenlijk wel vreemd. De microinverters zijn verbonden via de Q-kabel met de AC netspanning. Door die kabel gaat de zonnestroom maar ook de PLC communicatie. De microinverters hebben dus beschikking over zoveel netstroom als ze willen. Waarom moeten ze dan dat hele kleine beetje energie dat nodig is voor communicatie per se uit de DC stroom halen? Technisch gezien zou je de communicatie toch ook kunnen laten draaien op de AC stroom?

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:58
Coffeeroam schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:26:
[...]

Dat is toch eigenlijk wel vreemd. De microinverters zijn verbonden via de Q-kabel met de AC netspanning. Door die kabel gaat de zonnestroom maar ook de PLC communicatie. De microinverters hebben dus beschikking over zoveel netstroom als ze willen. Waarom moeten ze dan dat hele kleine beetje energie dat nodig is voor communicatie per se uit de DC stroom halen? Technisch gezien zou je de communicatie toch ook kunnen laten draaien op de AC stroom?
Technisch gezien zou dat inderdaad ook moeten kunnen. Maar ik denk dat Enphase "opbrengst" boven "inzicht" verkiest.

• marnie
  • Nu online
Coffeeroam schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:26:
[...]

Ik ben het eens met je redenatie, technisch lijkt het me geen probleem om de communicatie ook op AC te laten draaien.

Maar in HA zie ik dat de communicatie tussen inverter en envoy verbroken is als het paneel geen energie levert. Waarom Enphase dit op deze manier doet is een vraag die alleen Enphase kan beantwoorden.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de overbodigheid van deze communicatie als het zonnepaneel niets levert. En het scheelt in het aantal electronische componenten in de inverter: = kostprijs van de inverter.

[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 13-01-2026 10:20 ]

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:23
~Coffeeroam] Dat doet mijn oude APS micro omvormer:
Die gebruikt de hele nacht 30mA om de kunnen communiceren dat er geen energie uit de zon komt.

• rkonings
  • Laatst online: 20-01 14:04
Hier zonder sneeuw op de panelen nog steeds geen opwek.
Erg vreemd.

Eens resetten wellicht?

• Eddie_
De micro omvormers van Enphase werken op DC spanning. Géén DC is niet werken en dus geen communicatie.

• marnie
  • Nu online
rkonings schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:36:
Hier zonder sneeuw op de panelen nog steeds geen opwek.
Erg vreemd.

Eens resetten wellicht?
Niet nodig, gewoon even wachten, tot 24uur.
Hier is de sneeuw ook weg maar mistig en in HA zie ik een opwek van nog geen 10W op een paneel van 360Wp.

• rkonings
Gisteren lag er ook al geen sneeuw meer op.
Duurt dat zo lang?

• Coffeeroam
rkonings schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:45:
Gisteren lag er ook al geen sneeuw meer op.
Duurt dat zo lang?
Bij mij ook nog steeds niks. Twee zeggen 'production issue' en de andere 6 zeggen 'error'. Dat 'error' geeft ook niet veel informatie over wat er aan de hand is.....De signaalsterkte is wel uitstekend dus wel communicatie, maar geen productie.

Mijn andere systeem, een string inverter van andere merk, is gewoon weer aan het werk, weliswaar met maar 12 W uit een 1500 W systeem (gisteren 34 W max daaruit). Het weer is dan ook knudde.

• Eddie_
Ik heb er vijf met productie problemen en twee die niet communiceren. Eén met productieproblemen is nu sneeuwvrij en werkt gewoon, wekt ook gewoon stroom op. De rest is terug te brengen op sneeuw die nog grotendeels op de panelen liggen. Ik wacht rustig af, dit gaat gewoon goed komen.

Voor diegene die nog steeds niets zien terwijl er geen sneeuw meer op de panelen ligt: Stroom er af en er weer op zou het probleem op kunnen lossen. Anders gewoon even afwachten.

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:30
Mijn systeem (12x IQ7+ en 3x IQ7A) heeft bijna alles weer op groen staan.

Ik vermoed dat het een stukje historie is waar Enphase de logica op toepast.
Dus we hebben altijd zoveel productie gezien en nu niet, dus er is wat aan de hand.
Alle panelen leveren nu ongeveer 16Watt per stuk, dus nog niet veel. Waar van ik dus ook vermoed dat er nog steeds sneeuw op ligt. Een aantal zullen wat actiever zijn (oost, west en zuid). Zuid ligt in de schaduw, dus daar komt zeker geen zon op. 6x oost en 6x west liggen vrij, dus meer kans op "zon" erop nu. (Iets met wolken)

Enfin, just my 2 cents. Gewoon tijd geven. Rustig aan komt het wel weer terug.
Ik heb niets gedaan in de zin van stroom eraf en er weer op. Gewoon z'n gang laten gaan.

• rkonings
De drie omvormers die ik vanuit het raam, op een lager dak kan zien, knipperen groen.
Tot op heden nog geen opwek.

• Eddie_
Knipperen betekent dat hij niet produceert maar wel verbinding heeft met de gateway.

• rkonings
Moet ik daar nog iets mee doen of gewoon afwachten zoals hierboven wordt aangeraden?

• GJzon
  • Laatst online: 20-01 23:44
rkonings schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:43:
Moet ik daar nog iets mee doen of gewoon afwachten zoals hierboven wordt aangeraden?
Gewoon wachten tot de zon weer schijnt.

• Coffeeroam
Vandaag warempel een beetje productie met Enphase. 6 Wh, 7 Wh, 8 Wh t/m 31 Wh.
Ik vond het zo verontrustend omdat mijn simpele string omvormer al veel eerder was begonnen met produceren, terwijl me moeten geloven dat de microinverters zo fijn zijn omdat ze eerder starten bij weinig licht.....

• Pazo
Bij mij produceert alles weer. Vandaag 1.8kWh.
Er staat ook een melding in Enlighten over de sneeuwval, dat dit tot storingen leidt en verder geen actie nodig is.

Mocht alles sneeuwvrij zijn en nog steeds geen productie hebben, dan wellicht even een powercycle doen.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 21:14
ik heb ongeveer gelijke productiegetallen voor noord- en zuiddak met circa 80Wh per paneel 405Wp met IQ7+ (0,190kWh/Wp efficiency over de gehele dag). Om te kijken of het systeem het redelijk doet kijk ik ook naar een paar vergelijkbare systemen (jaar- / periodeefficiency ongeveer gelijk) in de buurt (zelfde wolken) via pvoutput.org.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier alleen op 5 jan 0 productie de andere dagen wel ook met sneeuw op de panelen.
Over de opbrengst zullen we het maar niet hebben want daar kun je nog geen kop thee van zetten, maar ze deden het wel een ietsie pietsie.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Even een vraag over de Charger 2 laadpaal: Ik heb sinds een week dat de paal niet meer automatisch laadt op basis van het 'slimme laden' schema, dus op basis van de laagste energieprijzen (geen thuisbatterij). Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Handmatige bediening werkt wel..
Herstart ook al uitgevoerd en de instellingen ook al een keer aangepast en weer teruggezet.

• Eddie_
@hiljolodewijk Ik neem aan dat je het hebt over Gepland Laden? Zo ja, staat je schema nog wel actief? En is je laadpaal nog wel verbonden met internet (weet eigenlijk niet of dit een issue zou kunnen zijn)? Anders toch even bellen met Enphase.

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:00
hiljolodewijk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:52:
Even een vraag over de Charger 2 laadpaal: Ik heb sinds een week dat de paal niet meer automatisch laadt op basis van het 'slimme laden' schema, dus op basis van de laagste energieprijzen (geen thuisbatterij). Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Handmatige bediening werkt wel..
Herstart ook al uitgevoerd en de instellingen ook al een keer aangepast en weer teruggezet.
Heb je toevallig ook een dynamisch contract?
De dynamische stroom prijzen zijn de laatste tijd best wel gelijk. Ik zie dat ie mijn accu ook niet de hele tijd laat en ontlaadt vanwege de prijzen. Misschien heeft de daar ook iets mee te maken.

• HarryVSjoris
Kan iemand mijn a.u.b. helpen met dit goed invullen snap er niet echt veel van. Mijn dank is groot.
Import export tarief
Ik heb zonnenplan dynamisch contract
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_An4rRp2mj1hmOKP9vKvR-pn2Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqsAGs92AsuRMbbW7a8mDDpU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY7_War3z5C8rJT_-QFMQWZagww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqsVlBW8yoDjdNuS20KNsdbr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door HarryVSjoris op 14-01-2026 19:15 . Reden: Foto ]

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:58
HarryVSjoris schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:13:
Kan iemand mijn a.u.b. helpen met dit goed invullen snap er niet echt veel van. Mijn dank is groot.
Import export tarief
Ik heb zonnenplan dynamisch contract
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inkoopkosten bij Zonneplan zijn 0,02 per kWh incl. btw. Dus 0,0165 exclusief btw…die moet je invullen.
Verkoopkosten bij Zonneplan zijn hetzelfde als inkoopkosten ( zolang je kunt salderen uiteraard.
De energiebelasting is bij alle energieleveranciers hetzelfde, en is voor de eerste 10000 kWh, 0,1108 euro per kWh ( dit ex btw en dien je daar in te vullen).
Btw is nog steeds 21%.

Aanvulling, daar ik het nu voor mezelf ook zit te checken. Met het vinkje…kun je kiezen of je een in- of ex btw bedrag opgeeft. Als je inclusief btw opgeeft en ook dat vakje aanvinkt….zie je in het totaalscherm de teruggerekende ex btw bedragen die het algorithme in de berekening meeneemt.

En voor de tweakers….als je vindt dat het systeem teveel of te weinig handelt…kun je dit tweaken door de btw% te manipuleren. Heb dit niet uitgeprobeerd, maar die conclusie trek ik nu hieruit. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door WillemP22 op 14-01-2026 20:19 ]

• HarryVSjoris
WillemP22 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Inkoopkosten bij Zonneplan zijn 0,02 per kWh incl. btw. Dus 0,0165 exclusief btw…die moet je invullen.
Verkoopkosten bij Zonneplan zijn hetzelfde als inkoopkosten ( zolang je kunt salderen uiteraard.
De energiebelasting is bij alle energieleveranciers hetzelfde, en is voor de eerste 10000 kWh, 0,1108 euro per kWh ( dit ex btw en dien je daar in te vullen).
Btw is nog steeds 21%.

Aanvulling, daar ik het nu voor mezelf ook zit te checken. Met het vinkje…kun je kiezen of je een in- of ex btw bedrag opgeeft. Als je inclusief btw opgeeft en ook dat vakje aanvinkt….zie je in het totaalscherm de teruggerekende ex btw bedragen die het algorithme in de berekening meeneemt.

En voor de tweakers….als je vindt dat het systeem teveel of te weinig handelt…kun je dit tweaken door de btw% te manipuleren. Heb dit niet uitgeprobeerd, maar die conclusie trek ik nu hieruit. 8)
Heb ik het zo goed ingevuld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuD7QyH_jgp_C3JntpGMdEB1c4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTQiCNJGRh0c0UfZrliDmFUt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trp_Fb1urYPvM4RdbcA2Eb0u0kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcrVrTxAZtq2giOofvxz87ws.jpg?f=fotoalbum_tile

• turkeyhakan
turkeyhakan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Ik heb bericht van Enphase en de bevestiging dat die data kwijt is. Jammer.

• rkonings
Hier nog steeds geen productie...

• Coffeeroam
Dat is wel heel lang! Zélfs bij mij is het spontaan weer op gang gekomen (dat vond ik al vrij laat), eergisteren. Alle 6 inverters weer "normal". Wel nog slechts 1.3 kWh dagopbrengst.

• rkonings
ik heb ze nu uit en aangezet na 15min. effe afwachten en kijken wat er gebeurt.

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-01 10:39

t3q

Say yes to teq

Hier werkt alles weer.

Life goes as it goes.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:34
Deze week dit linkje gekregen:
https://degroenenerds.nl/...-cloud-of-home-assistant/

Ik probeer de settings van deze 4 inputs te vinden, maar heb geen idee waar dat staat in de Enlighten Manager... kan iemand mij helpen? _/-\o_
Heeft iemand hier al ervaring mee? ik vraag me af hoe snel deze limiting werkt, en of dit een percentage van het totale WP vermogen is...

• Pazo
Leuk linkje. Meeste is wel bekend hier, het meeste mbt uitlezen wordt besproken in het andere topic:
[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

Kort: je kunt het best je 'eigen' installateur zijn, zodat je alles in Enlighten Mananger kan doen.
Voor Home Assistant zijn er hele mooie integraties waarmee je enorm veel kunt doen.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:34
Bedankt @Pazo,
Die heb ik inderdaad ook al eens gezien. Zelf heb ik een Metered Gateway, maar ben aan het kijken voor een lokale aansturing voor de "standaard Gateway. Ik wil proberen via de ingangen van de gateway een aansturing (binair) te maken, zoals in het voorbeeld geschetst wordt. (kopje: De teruglevering slim beperken met Enlighten Manager en digitale inputs (relais)).
Aangezien mijn installateur failliet is gegaan, heb ik nu zelf de rechten om in de gateway te komen, maar kom de optie "Limit power production/export via reading of relays settings on Gateway’s Digital Input Port" niet tegen...

• Pazo
Stef012 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:16:
Aangezien mijn installateur failliet is gegaan, heb ik nu zelf de rechten om in de gateway te komen, maar kom de optie "Limit power production/export via reading of relays settings on Gateway’s Digital Input Port" niet tegen...
Bedoel je niet in Enlighten Manager, via het tandwieltje rechts bovenin, en dan halverwege 'Power Production Limiting by Gateway'? Zie FAQ vraag 20.

• Pazo
Wat anders, onze trouwe Skoda van 15 jaar oud is niet zo trouw meer en heeft er van de week de brui aan gegeven. Kosten om deze weer te laten rijden.... maken de auto eigenlijk economisch total loss. Dus zijn nu aan het kijken naar een EV (wellicht een Enyaq iV60). Maar dan moet er dus een laadstation komen. En ga ik dan voor Enphase.... of toch iets anders? Het slim laden via de app laat nog wat de wensen over als ik het hier zo lees. Zijn er mensen die het ook al aansturen met Home Assistant? Want dat vind ik eigenlijk wel een vereiste.

• Eddie_
Aansturen via Home Assistant kan prima met de EV Charger. Ik heb hem zo ingesteld dat bij een overproductie hij begint te laden, mits mijn Marstek accu vol is. Bij verminderde opbrengst blijft hij laden totdat de Marstek op 85% is, dit om te voorkomen dat hij telkens start/stopt.
Ik heb de integratie van Barneyonline (link)

Helaas is de opbrengst op deze dagen niet voldoende om in de praktijk te ervaren of het ook goed werkt. Maar even handmatig waarden veranderen doen vermoeden dat het gewoon gaat werken.

• Pazo
Goed te horen @Eddie_
Zo'n ding makkelijk zelf te installeren? ymvk + datakabel trekken naar de garage en ophangen kan ik zelf wel, evt aansluiten in de meterkast door elektricien. Moet een afstand van ca 30m overbruggen.Is 6mm2 voldoende of zwaarder nemen? Met 11kW opladen.
Al vind ik m wel erg duur (was te verwachten...) Er is goed goed spul goedkoper te krijgen (zoals Alfen).
Lastig weer....

[ Voor 21% gewijzigd door Pazo op 16-01-2026 09:42 ]

• rkonings
Zon vol op de panelen maar alles staat nog steeds in "productie storing"
nog tips?

• Pazo
@rkonings als je al een powercycle hebt gedaan, en dat heeft dus niet geholpen, dan zou ik toch even Enphase bellen, kunnen ze meekijken.

• rkonings
Enphase gesproken, ze gaan het monitoren en ik krijg vanmiddag een update. maar gezien de hoeveelheid zon die er nu op schijnt klopt er iets niet.

• Eddie_
@Pazo Ding is prima zelf aan te sluiten. Inderdaad YmvK plus UTP en in bedrijf stellen. Scannen van de QR code en gaan (alleen kon hij bij mij de QR code niet scannen maar handmatig invoeren ging ook wel). Bij 30 meter zeker gaan voor 6mm2. Dikker is natuurlijk beter maar ik weet niet meer tot welke diameter er in de klemmenstrook kunnen (er zijn laadpalen die tot max. 6mm aan kunnen...). Wel een juiste automaat in de groepenkast (laten) plaatsen. Mijn laadpaal zit op gelijk achter de subkast in mijn schuur en is met 4mm2 aangesloten (40cm).
Een speciale 30 mA Type A aardlekschakelaar/aardlekschakelaar (max. 10 kA kortsluitvermogen) samen met een MCB (Type C
uitschakelkarakteristiek, berekend op 125% van de maximale stroom van het laadstation). Een 20 A stroomonderbreker wordt
bijvoorbeeld aanbevolen voor een laadstroominstelling van 16 A.

• Pazo
Bedankt @Eddie_
Maar ik denk dat ik voor een Peblar Home charger ga (aanbevolen in het EV thuis laden topic). Daar schijn je enorm veel mee te kunnen, vooral ook lokaal. En is bijna de helft van de prijs.

• Eddie_
Ik ken deze niet maar is ook vast goed benaderbaar via Homeassistant. Gezien de prijs van de EV Charger snap ik dat mensen toch voor een ander merk laadpaal gaan. Ik had zelf ook wat anders in gedachten maar mijn leidinggevende vond dat ik de EV Charger maar moest hebben (heel vervelend natuurlijk :) )

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Eddie_ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:43:
@hiljolodewijk Ik neem aan dat je het hebt over Gepland Laden? ....
Nee ik gebruik de 'Slim Laden' modus, op basis van zonneproductie en/of spot prijzen gaat hij dan laden.
HarryVSjoris schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:19:
Heb je toevallig ook een dynamisch contract?
De dynamische stroom prijzen zijn de laatste tijd best wel gelijk. Ik zie dat ie mijn accu ook niet de hele tijd laat en ontlaadt vanwege de prijzen. Misschien heeft de daar ook iets mee te maken.
Dat zou wellicht kunnen. Vandaag met de zon op de panelen is de laadpaal wel gaan laden. Dus lijkt inderdaad wel wat te maken te hebben met de weinige dalen in de energieprijzen. Ik houd het wel even in de gaten.

Trouwens... Volgens mij heeft de Charger 2 een gecertificeerde MID meter toch? Dan zou dit interessant kunnen zijn: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

• Coffeeroam
Klopt het dat de Enlighten app niet meer werkt? Het is een eeuwigdurend wachtscherm geworden. Updaten heeft niet geholpen.
Web versie werkt gelukking nog wel.

• Eddie_
Bij mij werkt hij wel. Misschien even de cache verwijderen?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:12

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

rkonings schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:43:
Zon vol op de panelen maar alles staat nog steeds in "productie storing"
nog tips?
Hier idem sinds afgelopen zondag. Ruim uur Enphase India in het Engels aan de lijn, specialisten hebben mee gekeken en op afstand 2x gateway gereset zonder resultaat. Call wordt naar Nederland doorgezet voor verdere opvolging (mogelijk onsite). We gaan het zien…

Hoe is de stand van zaken nu?

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Eddie_
Produceren de panelen wel of dat ook niet? Wel heel bijzonder dit. Beetje sneeuw en Enphase is ontregeld?

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Nee, geen communicatie op IQ Gateway, moet groen lampje branden maar brand niet. Ook niet rood, dus totaal geen communicatie. Alle 16 panelen sinds zondag op productiestoring.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Eddie_
Dat zegt Enphase, maar produceren ze ook echt helemaal niets?

• Coffeeroam
Eddie_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:03:
Bij mij werkt hij wel. Misschien even de cache verwijderen?
App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Dat helpt. Dank je!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:11
Hoe zit het nu met het limiteren van export bij dynamische tarieven én de energiebelasting? Ik ga overstappen naar dynamisch contract. Ik heb een Metered Gateway met CT spoelen.
- (Hoe) is limitering nu wel of niet in te stellen? In de faq lees ik dat je daar een installateursaccount voor nodig hebt?
- 2026: Komend jaar ga ik netto importeren en wil dus de energiebelasting en btw nog kunnen salderen. Voer je dan een bedrag van zo'n -12 cent in bij 'inkoopkosten'?
- De functionaliteit van het limiteren/beperken zoals ik hebt opgevat bij de aanschaf vat ik op als 'het systeem schaalt af naar het huishoudelijk verbruik als de epex prijzen negatief worden'. Klopt dat of ben ik erin getuind?

[ Voor 18% gewijzigd door Kanoet op 18-01-2026 11:03 ]

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Eddie_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:56:
Dat zegt Enphase, maar produceren ze ook echt helemaal niets?
Nee totaal niets, ook niet in de HomeWizard app.
Inmiddels schijnt het zonnetje hier weer goed en alles nog op storing en geen productie in de beide apps.

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste