ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 22 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
0re0 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:26:
Laten jullie de airco snachts draaien met deze temperaturen? Of smorgens weer volle bak aan?

Ik heb nu voor het eerst de airco als hoofdverwarming en zat vandaag om een 35m2 woonkamer op 21 graden te houden op 10 Kwh. Schrok toch nog redelijk van het verbruik. (5kw airco)
Zoals hier boven al werd aan gegeven: Doen waar jij jezelf prettig bij voelt, en wat bij jou situatie past. Niemands huis, woonsituatie, gewoonte en wensen zijn het zelfde.

Gisteren 6,6kWh verbruikt, en vandaag 7,5kWh. Airco staat nu uit en gaat morgen om 5.15 weer aan, dan is het 6uur bij opstaan weer aangenaam. Ik heb namelijk ook een 5kW split die aardig is overgedimentioneerd. In de slaapkamer gaat hij uit en als hij 's nachts de woonkamer op temperatuur moet houden, gaat hij nu snel pendelen of defrosten. Ik heb momenteel liever dat hij overdag lekker rustig door kan draaien, als beide units kunnen draaien.
Vanochtend om 05.00 was het hier 19°C dus geen grote daling, en verder staat het setpoint overdag op 21°C.

Pijnacker Oost/West

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:53
Laten jullie de airco snachts draaien met deze temperaturen? Of smorgens weer volle bak aan?

Ik heb nu voor het eerst de airco als hoofdverwarming en zat vandaag om een 35m2 woonkamer op 21 graden te houden op 10 Kwh. Schrok toch nog redelijk van het verbruik. (5kw airco)
Je zou eens kunnen testen met automatisch aan, een uur voor je ‘‘s morgens in de kamer bent. Met je 5kW heb je de ruimte zo warm denk ik. Dan kun je controleren wat het verschil in comfort en gebruik is

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:42

Ben nog veel aan het stoeien met de clima op onze LG, 3.5KW single split in 38m2 woonkamer met oud dubbel glas uit 89 waarvan 2 ramen lek zijn en een kromme deur (tocht). Vooralsnog ligt het verbruik rond de 6 tot 7kwh voor 24 uur verwarmen.

Vooralsnog van wat hier lees over het setpoint halen van de mitsubishi is dat met de lg op dit moment nog niet echt te doen. Hij doet weinig moeite om de setpoint te halen. Wellicht als de +- temp naar 0.5 terug gebracht word dat dit wat beter gaat (of icm. Logica van led maniak).

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@LED-Maniak is het een idee om van de pre 3.1.8 regeling en de andere regeling een keuze te maken. In de UI kan je dan een keuze maken tussen regeling x, y of z

Dan laat je de keuze aan de gebruiker over. En kan iedereen zijn eigen keuze maken

[ Voor 20% gewijzigd door Spiral op 19-11-2025 09:13 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:33:
[...]

Kan zijn dat jouw airco niet onder de 18 kan regelen. Sommige bouwjaren/versies kunnen dit niet en 18 is dan het minimum. Uiteraard zijn daar wel software-oplossingen voor, maar eerst maar eens even dit topic doorlezen als ik weer thuis ben. Ik heb het niet geheel gevolgd. :)
@LED-Maniak Vannacht gedraaid met setpoint 18, deze heeft die de hele nacht netjes vast gehouden. Lijkt dus de bevestiging dat deze MHI airco's (srk35zs-w) 2021/2022) niet onder 18 te regelen zijn met de climacontrol.

Nu heb ik alleen de issue nog dat de airco in de aanbouw met veel korte pulsen werkt (elke 20-30min) ipv langere halen. Waarschijnlijk als resultaat van de sensor schakelt op 0.1graad). Is de sensor hysteresis is te verminderen door een off set te gebruiken? Vannacht klachten van de vrouw gehad vanwege het vaak horen van de airco (ze heeft nogal een goed gehoor) 😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJtL3lR1cBYoNcXKUm_6kVJhiOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRBq8k2gMHFpbGIgAbAvcHP8.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZ7Eu6je5V6GJBPEHj4f17Xsjt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOR0g4LGAgauXyPSXcWrIFLd.jpg?f=fotoalbum_large

@RemmyB83 heb jij een timer dan in de airco app ingesteld (ik heb zelf geen Homey of HA) ? Zo ja, werkt dat dan ook als je telefoon uit staat ?

[ Voor 30% gewijzigd door Rapheal op 19-11-2025 11:44 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:46
Ik ben dan wel geen mod meer, dit is ook uit eigen belang, maar laten we er een beetje om denken dat we de discussie hier over de ClimaControl proberen te houden. Voor verwarmen met een airco in het algemeen is er Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 en voor MHI specifiek (zoals vragen over timer hierboven) is er Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

En wellicht nog handig voor de nieuwkomers die de eerste winter in gaan met verwarmen met een airco: Vuistregel met verwarmen met een warmtepomp (wat een airco ook is) die ik ergens voorbij zag komen: kWh = m3 * 2.
Dus 10 kWh zou dan ~5m3 gasverbruik geweest zijn, en dat is met buitentemperaturen van 3-4°C voor een gemiddelde woning nog vrij laag.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2025 09:53 ]

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 15:46
Ik moet zeggen dat het systeem bij mij nu wel retestabiel draait (24/7 sinds deze week). Setpoint 20.5, 1x 5KW in de woonkamer op verwarmen en 1x 2.5KW op ventilator op andere verdieping en beide blijven daarmee op op temperatuur. Fluctueert van 280 watt naar 284 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNdajG1gWW_Q9f5I0nrcDC_-bXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HU52ngOEuGfs7X7HMSDE4n8O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3T6josFz9Ial0NFSvT1B2hItqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Z4hA8L44ECjD7Y6zlIkiYID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfg7hmZj-mZz7wazvX3cg72R6Ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMYq1kJr1YURs2XOsPYDEATP.jpg?f=fotoalbum_large

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 16:19
De hele ochtend heeft mijn unit in de woonkamer staan te blazen op een behoorlijke snelheid, deze unit stond ingesteld op setpoint 20.5, ventilator op auto en 3D Auto ingeschakeld.
Volgens de Smart M-Air app was het de hele ochtend al 20.5 graden in de woonkamer, maar de unit bleef uren op een behoorlijk vermogen doordraaien (4.75A input volgens ClimaControl) en met een hoge ventilator snelheid.

Ik heb toen 3D Auto uitgezet en meteen schakelde de unit terug in vermogen (1.37A) en op een lage ventilatorsnelheid en de Smart M-Air app gaf aan dat het 22.5 graden was niet 20.5 zoals net daarvoor met 3D Auto aan. :?

Kan het zijn dat ClimaControl (laatste fw versie) niet goed werkt met 3D Auto en dat ik daardoor de beschreven problemen heb?

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:32
3D auto is al vaker voorbij gekomen in dit topic ook door TS. Even filteren.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:29
spokey schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:50:
De hele ochtend heeft mijn unit in de woonkamer staan te blazen op een behoorlijke snelheid, deze unit stond ingesteld op setpoint 20.5, ventilator op auto en 3D Auto ingeschakeld.
Volgens de Smart M-Air app was het de hele ochtend al 20.5 graden in de woonkamer, maar de unit bleef uren op een behoorlijk vermogen doordraaien (4.75A input volgens ClimaControl) en met een hoge ventilator snelheid.

Ik heb toen 3D Auto uitgezet en meteen schakelde de unit terug in vermogen (1.37A) en op een lage ventilatorsnelheid en de Smart M-Air app gaf aan dat het 22.5 graden was niet 20.5 zoals net daarvoor met 3D Auto aan. :?

Kan het zijn dat ClimaControl (laatste fw versie) niet goed werkt met 3D Auto en dat ik daardoor de beschreven problemen heb?
Niet naar de temp op smart m air kijken. Die is niet betrouwbaar.

Tenminste... Ik zal het eens even in de gaten houden, miss geeft die stabiel 0.7c hoger aan. (Bij mij)

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 19-11-2025 14:14 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• RemmyB83
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:51:
[...]

Niet naar de temp op smart m air kijken. Die is niet betrouwbaar.

Tenminste... Ik zal het eens even in de gaten houden, miss geeft die stabiel 0.7c hoger aan. (Bij mij)
Die temperatuur is een drama, vooral als hij uit staat wijkt hij erg veel af. Zolang de ventilatierol draait gaat het goed. Maar vooral bij een multisplit met een beetje bleeding worden er rare temperaturen weergegeven, op de unit die uit staat. Ook de buitentemperatuur schommelt als een malle als de unit aan en afslaat.

Pijnacker Oost/West

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:04
Myth60 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:36:
[...]

Hier soortgelijk gedrag. Compressor blijft continue op 20 Hz bij 1,37 A staan. Bij ingestelde temperatuur van 20 graden zakte de temperatuur naar 18,7 graden. Halve graad verhoogd en 5 minuten gewacht. Geen resultaat, nog steeds 20 Hz. Nog een halve graad verhoogd. Na nog eens 5 minuten wachten komt de airco nog steeds niet op het "idee" om wat meer zijn best te gaan doen. Ik had er genoeg van: op 24 graden gezet. Toen ging hij met vol vermogen verwarmen. Toen het 20,5 graden was heb ik de temperatuur naar 20 verlaagd. Tot mijn verbazing bleef de airco na 5 minuten nog steeds meer dan 4 A trekken. Ik heb hem maar uit gedaan en even later weer aangedaan. Toen regelde de airco weer zoals verwacht, maar wel 1 graad onder de ingestelde temperatuur, terwijl toen het minder koud was de temperatuur een halve graad onder de ingestelde temperatuur werd.
Toch vreemd dat bij sommigen firmware 3.1.8 goed werkt, maar jij en ik exact dezelfde klacht hebben.
Ik probeer een overeenkomst te vinden tussen ons beiden.
Ik zie alleen dat we beiden een 5Kw buitenunit hebben. ( ik multisplit, jij single )
Echter, volgens mij heeft Led Maniak ook een 5Kw buitenunit, dus dat zal wel niet het probleem zijn.

• RemmyB83
  • Nu online
MrZioN schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:18:
Ik moet zeggen dat het systeem bij mij nu wel retestabiel draait (24/7 sinds deze week). Setpoint 20.5, 1x 5KW in de woonkamer op verwarmen en 1x 2.5KW op ventilator op andere verdieping en beide blijven daarmee op op temperatuur. Fluctueert van 280 watt naar 284 watt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je airco draait qua verbruik inderdaad lekker stabiel. Maar als je naar de temperatuur kijkt is die in beide kamers toch iets afgenomen. Vraag is hoe die het doet op langere termijn, als het nog kouder wordt. Gaat hij dan optoeren of blijft hij zo hangen. Of ga uiteindelijk zelf je setpoint verhogen.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
  • Nu online
pjotter1965 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:59:
[...]

Toch vreemd dat bij sommigen firmware 3.1.8 goed werkt, maar jij en ik exact dezelfde klacht hebben.
Ik zie alleen dat we beiden een 5Kw buitenunit hebben. ( ik multisplit, jij single )
Echter, volgens mij heeft Led Maniak ook een 5Kw buitenunit, dus dat zal wel niet het probleem zijn.
Iedere situatie is anders, waardoor iedereen andere bevindingen heeft. Voorbeeld:
Iemand met een kleine unit merkte hier veel sneller op dat zijn unit niet optoert als de temperatuur binnen niet gehaald werd. Ik reageer dat het bij mijn wel goed op temperatuur blijft, omdat ik in verhouding een grotere (multisplit) unit heb. Maar merk nu met de koudere temperaturen dat hij ook stukje lager gaat zitten dan het setpoint, dus nu setpoint 0,5°C verhoogd. Ik denk ook dat mensen die ad-hoc verwarmen veel minder 'problemen' ervaren, dan mensen die 24/7 verwarmen.
Ik verwarm hier momenteel zelf ook van 5.15 tot een uur of 23.00, omdat ik 's nachts in de woonkamer simpelweg niet het minimale vermogen kwijt kan als het al op temperatuur is.

Pijnacker Oost/West

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-01 23:06
Al met de fanspeed gespeeld?

Ik zag ook een drop naar 19.4 i.p.v. de stabiele 20 van afgelopen weken.
Fanspeed van 'lowest' naar 'low' en we zijn weer terug op 20.

Ook nog een klein grafiekje van mijn zijde; ik vind dit ronduit absurd mooi regelgedrag voor L/L.
Gaat dan over 136m2/380m3 op 20 graden bij 5 graden buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKGT84ks1n2a5K9CRpTnjuSi7wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wT0EjTy4fe7LdXNjuVrCWbwa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHlLk4buCD4hNF0vJ9VATLNWung=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cDGFI8rBegoiQgqp8fG98rW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door lexdb op 19-11-2025 15:54 ]

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-01 15:12
Fan speed staat bij mij op automatisch. Vandaag gaat het weer goed. Het is echter wel 1 graad kouder dan de ingestelde temperatuur. Toen het niet zo koud was, en hij ging pendelen, zat er een halve graad tussen de ingestelde en de temperatuur die de sensor aangeeft.

Ik hoop dat LED-Maniak een optie inbouwt om een selectie te maken tussen de fabrieksregeling van de MHI en de 3.1.7 regeling. Houdt hij iedereen tevreden 😉. Die 3.1.7 versie beviel mij zeer goed. Hij week maar 0,2 tot 0,3 graad af van de ingestelde temperatuur. Maar ik moet wel zeggen dat ik die versie niet bij koud weer gebruikt heb. Hij kan nu wel anders reageren.

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
Ik heb 3 Mitsubishi's met 1 buitenunit verdeeld over 3 slaapkamers.

Slaapkamer 1: 15,5 m2
Slaapkamer 2: 8 m2
Slaapkamer 3: 9.5 m2

De nok hoogte van de kamers zit op 3.00-3.30cm. In slaapkamer 1 hangt de airco bijna in de nok.

Gaat de climacontrol verschil maken op deze kleine kamers, in zowel koelen als verwarmen?
En is het mogelijk een andere temperatuursensor te gebruiken? Ik ben voornemens op iedere kamer een MoreSense sensor op te hangen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:58
pjotter1965 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:59:
[...]

Hier een 3,5kW MHI vloermodel. Vertoond volgens mij exact hetzelfde beeld. Komt op temperatuur. Draait op minimum vermogen door en regelt niet bij als blijkt dat het minimum onvoldoende is. Temperatuur verhoging wordt ook niet op gereageerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4INmY8jxCKt3ypvf72smSRjLokU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6UzKQZMdJbktYKoa31ZgEsA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door mister_muller op 19-11-2025 19:21 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Morpheusk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:04:
En is het mogelijk een andere temperatuursensor te gebruiken? Ik ben voornemens op iedere kamer een MoreSense sensor op te hangen.
Ja dat kan, ik zie dat die sensor http en mqtt spreekt en ClimaControl ook dus dat gaat werken.

Aandachtspunt is dat ClimaControl een soort timeout heeft: als die na een bepaalde tijd geen data van de externe sensor heeft gekregen, gaat 'ie terugvallen op de interne sensor van de binnenunit. Ik stuur elke 20 seconden de meest recente waarde van mijn sensor door.

[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 19-11-2025 19:10 ]

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-01 23:13
Zou het mogelijk zijn om in de chart van de climacontrol door middel van een kleurtje (stipje ofzo) aan te geven wanneer de unit in defrost gaat? Ik zie dat de parameter defrost active in ieder geval voor ME beschikbaar is. Het zou mooi zijn als je dat ook kan terug zien over de afgelopen 24 uur, zodat je kan zien hoe vaak de unit gedurende de nacht een defrost cyclus heeft gehad.

• xHEMANx
Thieu79 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:24:
Zou het mogelijk zijn om in de chart van de climacontrol door middel van een kleurtje (stipje ofzo) aan te geven wanneer de unit in defrost gaat? Ik zie dat de parameter defrost active in ieder geval voor ME beschikbaar is. Het zou mooi zijn als je dat ook kan terug zien over de afgelopen 24 uur, zodat je kan zien hoe vaak de unit gedurende de nacht een defrost cyclus heeft gehad.
Als je op je home wiz grafiek kijkt (als je die hebt), zie je de defrosts wel hoor. Je mag er vanuit gaan , dat onder de 0 graden, je unit niet aan het pendelen is.b :)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• ThinkPad
xHEMANx schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:09:
[...]

Als je op je home wiz grafiek kijkt (als je die hebt), zie je de defrosts wel hoor. Je mag er vanuit gaan , dat onder de 0 graden, je unit niet aan het pendelen is.b :)
Ook maar matig hoor, omdat HomeWizard de grafieken middelt naar 5 min. waardoor details wegvallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTq5BIrmX9h5WCeS91zrNvAarok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7h6nt7MGN0LVzQ6SFlIMzK5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPk7_4Zo2jhVtXToniSPBfcLcqg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkJyBIQ0W7gWG1WXY63iqZd1.jpg?f=fotoalbum_tile
(Klik voor groter)

Ik lees zelf elke 10s de JSON-data van de ClimaControl uit via HomeAssistant (over HTTP, via MQTT kan ook wel) en dat geeft veel detail, ideaal als je nog aan het optimaliseren bent.

• xHEMANx
ThinkPad schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:56:
[...]

Ook maar matig hoor, omdat HomeWizard de grafieken middelt naar 5 min. waardoor details wegvallen:
[Afbeelding][Afbeelding]
(Klik voor groter)

Ik lees zelf elke 10s de JSON-data van de ClimaControl uit via HomeAssistant (over HTTP, via MQTT kan ook wel) en dat geeft veel detail, ideaal als je nog aan het optimaliseren bent.
De details miss niet (bijv hoe lang ze precies duren), maar wel de hoeveelheid, daar vroeg hij volgens mij naar? En de tijd ertussen. Die dikke pieken en dalen kunnen niks anders zijn dan defrosts, met dit weer.

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8I6HFLlj70UHSAoN6Q6fLEWYw9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skadUUXJswfqdpVJZUO40KzV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind dit trouwens ook wel een flink verschil.

Hij loopt rustig op 200w en ineens springt die naar 600w. En blijft de rest van de nacht 600w verbruiken. (Niet letten op de dip na 6.15, daar heb ik even met de fanspeed zitten spelen en wekte ik een defrost op.

Wel vreemd dat hij geen tussenstand lijkt te hebben. Poosje 350w ofzo

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 20-11-2025 09:27 ]

• pjotter1965
Hier staat de hele morgen de protection state op : Low pressure protection control
Ik ga er vanuit dat het hier gaat alleen om de compressor te beschermen en daarom met een hogere frequentie draait.
Misschien ook getriggerd doordat de airco gisteravond per ongeluk is uitgeschakeld en vanmorgen dus flink aan de bak moest.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:02

kimjansen

Nu ff niks...

xHEMANx schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:07:
[Afbeelding]

Ik vind dit trouwens ook wel een flink verschil.

Hij loopt rustig op 200w en ineens springt die naar 600w. En blijft de rest van de nacht 600w verbruiken. (Niet letten op de dip na 6.15, daar heb ik even met de fanspeed zitten spelen en wekte ik een defrost op.

Wel vreemd dat hij geen tussenstand lijkt te hebben. Poosje 350w ofzo
Misschien begrijp ik niet precies waar alle verbruik en defrost vragen in het topic de laatste weken over gaan, maar wat is hier raar aan dan? Heb je zonder de CC wel een tussenstand bij verwarmen en precies dit weer en bijbehorende temperaturen binnen en buiten?

Uiteindelijk blijft het meerendeel van de buitenunits alleen sturen op dingen zoals: druk, temperatuur verdamper, temperatuur condensor en een soort van vage 'vraag' vanuit de binnenunit die enigzins een relatie heeft met de mate van verschil tussen de wens- en ruimtetemperatuur. Daar gooit de buitenunit zelfstandig nog een sausje overheen en dat bepaalt hoe hard de compressor van stal gaat en hoe ver de EEV opent. Je moet die vrijheid ook een beetje bij de buitenunit hebben, dan kan hij binnen wat marges netjes blijven draaien en de binnenunit de boel gladstrijken. Het regelt echt niet 1-op-1 is mijn ervaring.

Als je wilt weten waarom het verbruik zo is zoals het is kun je het beste de buitenunit uitlezen met een servicetool, dan zie je beter wat er gebeurt...

Bovenstaande is (nogmaals) los van een mogelijke hiaat in de 3.1.8 regeling, als @LED-Maniak wat wil gaan checken zal hij denk ik gericht gebruikers benaderen en vragen om te testen. Het voelt bij mij nog erg als lucht-lucht perikelen en dan helpt de steeds meer informatie die een apparaatje zoals CC kan uitlezen niet echt.

Speed kills, but beauty lives forever...

• xHEMANx
kimjansen schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:36:
[...]

Misschien begrijp ik niet precies waar alle verbruik en defrost vragen in het topic de laatste weken over gaan, maar wat is hier raar aan dan? Heb je zonder de CC wel een tussenstand bij verwarmen en precies dit weer en bijbehorende temperaturen binnen en buiten?

Uiteindelijk blijft het meerendeel van de buitenunits alleen sturen op dingen zoals: druk, temperatuur verdamper, temperatuur condensor en een soort van vage 'vraag' vanuit de binnenunit die enigzins een relatie heeft met de mate van verschil tussen de wens- en ruimtetemperatuur. Daar gooit de buitenunit zelfstandig nog een sausje overheen en dat bepaalt hoe hard de compressor van stal gaat en hoe ver de EEV opent. Je moet die vrijheid ook een beetje bij de buitenunit hebben, dan kan hij binnen wat marges netjes blijven draaien en de binnenunit de boel gladstrijken. Het regelt echt niet 1-op-1 is mijn ervaring.

Als je wilt weten waarom het verbruik zo is zoals het is kun je het beste de buitenunit uitlezen met een servicetool, dan zie je beter wat er gebeurt...

Bovenstaande is (nogmaals) los van een mogelijke hiaat in de 3.1.8 regeling, als @LED-Maniak wat wil gaan checken zal hij denk ik gericht gebruikers benaderen en vragen om te testen. Het voelt bij mij nog erg als lucht-lucht perikelen en dan helpt de steeds meer informatie die een apparaatje zoals CC kan uitlezen niet echt.
Interne sensor is wel minder happerig. Loopt langzaam op naar de 600w. Is dit erg? Weet ik niet. (Geen screenshots van interne sensor opbouw, ik been een cheapo en betaal niks voor homewizard.)

Misschien blijft hij bij ex sensor langer stabiel draaien op 200w en schiet dan ineens over naar 600w om daar stabiel te blijven draaien.

Ik vraag me gewoon af waarom hij bij een externe sensor de tussenstappen niet meer pakt. Ik denk niet dat het specifiek aan de clima ligt, want volgens mij had ik hetzelfde bij de verlengde interne sensor. (Ik heb 2 of 3 jaar geleden nl 6 meter kabel tussen de officiele sensor gezet om dat eens te proberen)

[ Voor 18% gewijzigd door xHEMANx op 20-11-2025 10:56 ]

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NoSGODzIwjioApyALaAHnc4oAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1k0pW9H4jQLel0pCbfrLwVPr.jpg?f=fotoalbum_large

Miss zag het er zoiets uit? Hele oude screenshot. Wat een mooie bergjes, geen idee wat voor weer het toen was en of die bergjes er altijd waren of dat het een vreemd fenomeen was, wat ik vast wilde leggen.

Maar de onderliggende lijn zie je gelijdelijk golven. Hiet zo happerig als bij een externe sensor.

Edit:
Nu ik er over nadenk.
Eigenlijk weet ik het wel, bij een interne sensor loopt de temp geleidelijk af in de nacht. En hoeft hij dus maar ietsje gas bij te geven om het om de airco heen op temp te houden.

Met externe sensor moet hij de hele kamer op temperatuur houden en mag hij de temp niet af laten zakken, dan krijgt hij nl een tik op de vingers en moet hij weer harder aan de bak.

Is dus gewoon een externe sensor dingetje. 😅

[ Voor 25% gewijzigd door xHEMANx op 20-11-2025 10:56 ]

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

xHEMANx schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:44:
[...]
Ik vraag me gewoon af waarom hij bij een externe sensor de tussenstappen niet meer pakt. Ik denk niet dat het specifiek aan de clima ligt, want volgens mij had ik hetzelfde bij de verlengde interne sensor. (Ik heb 2 of 3 jaar geleden nl 6 meter kabel tussen de officiele sensor gezet om dat eens te proberen)
Het is speculeren, maar in de airco zitten ook een paar sensoren, als je de afstand van de interne sensor tot die sensoren in de airco vergroot heb je grote kans dat het relatieve temperatuurverschil ook groter wordt. Dit gebeurt zowel bij een echte externe thermostaat als een verlengde interne sensor (die hangen vaak gewoon in wat koelere lucht dan de aanzuig). Dat zou dan de airco de mogelijkheid geven om meer energie af te geven dan bij een kleiner verschil. Ergo: als er dan nog vraag is gaat hij ook meer vermogen vragen en als het goed is ook meer warmte kunnen leveren.

Leuke test zou nog zijn om de aanzuig en uitblaas temperatuur (en vochtigheid) te meten, dan kun je samen met de luchtverplaatsing (uit de handleiding) bepalen hoeveel energie de binnenunit afgeeft. Dat kan best aanzienlijk veel meer zijn dan je zou verwachten, een stuk meer dan uit de specificaties lijkt op te maken ook.

Je kunt er wel van uit gaan dat de airco zichzelf zo efficiënt mogelijk gaat inregelen bij de dan geldende omstandigheden (mits juiste vulling in het systeem). Het verbruik kan ook toenemen omdat soms de compressor ook extra hard gaat draaien zodat de extra opgewekte warmte van de compressor zelf gebruikt kan worden (dus niet die van de fase overgangen)... Dat klinkt slecht voor de levensduur en het energieverbruik, maar dat kan soms nodig zijn om dingen niet te laten bevriezen bijvoorbeeld of afgifte te halen.

Maar ik ben geen expert dus speculeer.

• Rapheal
  • Nu online
kimjansen schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:36:
[...]

Als ik zo de laatste dagen de issues lees met de climacontrol is het bij een aantal (inclusief mezelf) de issue dat de unit niet optoert wanneer set point niet wordt gehaald. Ik ben zojuist een test gestart met 2 aircos op 1 sensor. Ik moest mijn set point tot 3 graden boven wat ik wilde verhogen om beide airco's een signaal te geven om een tandje bij te zetten ipv op minimaal vermogen te draaien. Nu draai ik nu pas sinds een paar weken op deze modules, maar had de firmware 3.1.4 of 3.1.6. deze issue niet?

• xHEMANx
@LED-Maniak
Als ik zou mogen kiezen voor een volgende verbetering van de clima, dan zou ik kiezen voor de fan stand kunnen instellen.

Nu schakeld die op auto stand altijd terug naar fan 4 indoor.

Zet ik de fan op 3 streepjes, dan gaat hij naar 6 indoor. (Wat te veel lawaai kaakt) En schakeld uiteindelijk terug naar fan 4. Ik zou graag een optie hebben om hem op fan 5 indoor te kunnen zetten als het koud is. Iets meer luchtflow, maar niet heel veel meer lawaai. 🫣

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-01 23:13
xHEMANx schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:09:
[...]

Ik heb geen home automation. De airco's staan hier gewoon standaard aan op fan stand 1 op 21-22 graden. Als het kouder is , gebruik ik het programma van melcloud zodat de airco's een half uur voor het opstaan de boel al opgewarmd hebben. Ik moet overigens volgens mij de eerste defrost nog krijgen dit jaar, terwijl het toch al dicht tegen het vriespunt heeft gezeten later op de avond afgelopen dagen.

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:35
Rapheal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:19:
[...]

Als ik zo de laatste dagen de issues lees met de climacontrol is het bij een aantal (inclusief mezelf) de issue dat de unit niet optoert wanneer set point niet wordt gehaald. Ik ben zojuist een test gestart met 2 aircos op 1 sensor. Ik moest mijn set point tot 3 graden boven wat ik wilde verhogen om beide airco's een signaal te geven om een tandje bij te zetten ipv op minimaal vermogen te draaien. Nu draai ik nu pas sinds een paar weken op deze modules, maar had de firmware 3.1.4 of 3.1.6. deze issue niet?
Volgens mij ging die goed moduleren, want hij bleef bij mij vorige winter goed tegen de setpoint aan. Nu lijkt het constant hetzelfde te blijven doen, tot de temperatuur 1 graad onder de setpoint komt en dan gaat hij ineens naar de setpoint toe. Dan moduleert hij terug en begint het riedeltje opnieuw 😅

• ThinkPad
xHEMANx schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:04:
@LED-Maniak
Als ik zou mogen kiezen voor een volgende verbetering van de clima, dan zou ik kiezen voor de fan stand kunnen instellen.

Nu schakeld die op auto stand altijd terug naar fan 4 indoor.

Zet ik de fan op 3 streepjes, dan gaat hij naar 6 indoor. (Wat te veel lawaai kaakt) En schakeld uiteindelijk terug naar fan 4. Ik zou graag een optie hebben om hem op fan 5 indoor te kunnen zetten als het koud is. Iets meer luchtflow, maar niet heel veel meer lawaai. 🫣
Volgens mij kan dit technisch niet, de MHI gebruikt intern meer ventilatorsnelheden dan voor de eindgebruiker beschikbaar zijn om uit te kiezen. Probeer maar eens met de afstandsbediening, dan kom je ook op andere fanspeeds uit dan wat de unit zelf op 'auto' kiest.

• xHEMANx
ThinkPad schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:21:
[...]

Volgens mij kan dit technisch niet, de MHI gebruikt intern meer ventilatorsnelheden dan voor de eindgebruiker beschikbaar zijn om uit te kiezen. Probeer maar eens met de afstandsbediening, dan kom je ook op andere fanspeeds uit dan wat de unit zelf op 'auto' kiest.
Haha, dat is precies waarom ik hoop dat Led het ooit voor elkaar krijgt.

Zo niet ook geen probleem, hij doet het wel aardig lekker.

Zeker met de offset, kan je precies regelen hoe warm je het wilt hebben, bijna net zo goed als bij de cv. Cv cheat, want die geeft alleen halve graden weer. 😅 Plus bij de cv kijk ik ook niet iedere minuut hoeveel gas (en elektriciteit) hij verbruikt.

Clima regelt eigenlijk ook ongeveer binnen de 0.5 - 0.7

Setp 20 = temp tussen de 18.9 - 19.6

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-01 12:48
Ik heb ook te maken met hetzelfde fenomeen als jullie beschrijven. De setpoint wordt niet gehaald op het laagste vermogen. Setpoint 20.5 resulteert in ~19.6. Hij blijft dan op 20Hz draaien. Zet ik 'm op 21 dan lijkt de compressor wel op te toeren en haalt hij wel de setpoint van 21. Had ie nog steeds met een graad verschil verwarmd dan had ik het begrepen, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn. Vreemd... Dit lijkt mij niet helemaal goed te gaan.

Er draait hier een SCM45 en we verwarmen op 1 unit (een 3.5KW model).

Edit: ik zit het MHI l/l topic door te lezen en besef me dat het zomaar zo zou kunnen zijn dat het gewoon een MHI ding is. Zie dit dan ook niet als kritiek jegens ClimaControl maar simpelweg een constatering.

[ Voor 16% gewijzigd door Neyluzz op 21-11-2025 13:22 ]

• mgizmo
Laten we wel even de juiste volgorde aanhouden, mijn verzoek had ik eerder aangemeld om te changen dan al jullie warmte problematieken :P >:) O-) : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83424732

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-01 23:06
Dat noemt men ook wel een 'Die gaat onderop de stapel-mailtje' :+

• xHEMANx
Neyluzz schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:38:
Ik heb ook te maken met hetzelfde fenomeen als jullie beschrijven. De setpoint wordt niet gehaald op het laagste vermogen. Setpoint 20.5 resulteert in ~19.6. Hij blijft dan op 20Hz draaien. Zet ik 'm op 21 dan lijkt de compressor wel op te toeren en haalt hij wel de setpoint van 21. Had ie nog steeds met een graad verschil verwarmd dan had ik het begrepen, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn. Vreemd... Dit lijkt mij niet helemaal goed te gaan.

Edit: ik zit het MHI l/l topic door te lezen en besef me dat het zomaar zo zou kunnen zijn dat het gewoon een MHI ding is. Zie dit dan ook niet als kritiek jegens ClimaControl maar simpelweg een constatering.
Hij toert op tot setpoint en zakt dan gelijdelijk weer af naar tussen de 20 en 20.5 graden? Dat is mijn ervaring op meerdere setpoints.

Het zou kunnen dat als je hem te hoog gaat zetten met te koud weer en te slechte isolatie, dat hij op een hardere fan moet blijven verwarmen, om het warm genoeg te krijgen, dan krijg je ook ander geregel. Maar op auto stand moduleerd hij tussen de 1 - 0.5 onder setpoint (met buitentemp rond de 0)

• xHEMANx
Ben van het weekend niet thuis helaas, met deze mooie airco test temperaturen, maar wil ook nog even 3d auto vs normale stand testen.

Ben benieuwd of het naast de lamellenstand (waarvan de 3d het wint) en de opstart swing (who cares) nog meer verschillen zijn tussen de 2 standen?

Dus welke stand regeld meer met fan en welke meer met warmte?
Welke stand houdt beter de setpoint aan, met minder marge?
Of is alles gewoon precies hetzelfde?
Iemand anders geprobeerd dit te testen in samenwerking met de clima?

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 21-11-2025 14:19 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:19
Neyluzz schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:38:

Dit is gewoon standaard regel gedrag.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
xHEMANx schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:15:
Ben van het weekend niet thuis helaas, met deze mooie airco test temperaturen, maar wil ook nog even 3d auto vs normale stand testen.

Ben benieuwd of het naast de lamellenstand (waarvan de 3d het wint) en de opstart swing (who cares) nog meer verschillen zijn tussen de 2 standen?

Dus welke stand regeld meer met fan en welke meer met warmte?
Welke stand houdt beter de setpoint aan, met minder marge?
Of is alles gewoon precies hetzelfde?
Iemand anders geprobeerd dit te testen in samenwerking met de clima?
Stand can de lamellen, 3d of welke fan stand, het maakt hier niet uit met fw 3.1.8. Behaald de temperatuur en zakt dan weg tot 2 graden waarna de unit weer op hogere hz gaat draaien.
Lijkt wel of hij of op 20hz of op 50+ hz draait en niks daar tussen.

• xHEMANx
nico_09 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:40:
[...]

Stand can de lamellen, 3d of welke fan stand, het maakt hier niet uit met fw 3.1.8. Behaald de temperatuur en zakt dan weg tot 2 graden waarna de unit weer op hogere hz gaat draaien.
Lijkt wel of hij of op 20hz of op 50+ hz draait en niks daar tussen.
Ik heb je posts nog eens door gelezen.

Eerst had je setp 20 en werd het 20 in huis ongeveer. Toen was het warm buiten.
Toen had je setp 20 en werd het 19 in huis. Dit was begin Nov.
Nu zeg je dat je 2 graden verschil hebt? Dus setpoint 20 is 18 graden?

Even checken:
1. Heb je inmiddels silent uit staan?
2. Heb je de sensor niet te dicht bij een buitenmuur of raam?
3. Heb je de sensor geprobeerd binnen 2 meter vd airco te plaatsen? Of op zelfde muur. (Als dit geen buitenmuur is) Of hangt die nog steeds aan de andere kant vd kamer?
4. Vertel even iets over de isolatie van je woonruimte.

• nico_09
  • Nu online
xHEMANx schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:41:
[...]

Ik heb je posts nog eens door gelezen.

Eerst had je setp 20 en werd het 20 in huis ongeveer. Toen was het warm buiten.
Toen had je setp 20 en werd het 19 in huis. Dit was begin Nov.
Nu zeg je dat je 2 graden verschil hebt? Dus setpoint 20 is 18 graden?

Even checken:
1. Heb je inmiddels silent uit staan?
2. Heb je de sensor niet te dicht bij een buitenmuur of raam?
3. Heb je de sensor geprobeerd binnen 2 meter vd airco te plaatsen? Of op zelfde muur. (Als dit geen buitenmuur is) Of hangt die nog steeds aan de andere kant vd kamer?
4. Vertel even iets over de isolatie van je woonruimte.
Ik wil van alles uitleggen en testen maar wanneer ik de Climacontrol verwissel met een ander waar oudere sofware op staat, werkt het wel perfect in dezelfde omstandigheden. De buitenunit boft bij firmware op 20hz draaien, dit is te weinig met deze temperaturen om de ruimte op temperatuur te houden. Wanneer de temperatuur dusdanig is gezakt (1.5/2 gr) gaat de buitenunit wel op hoger vermogen werken waarna de temperatuur wel weer wordt gehaald, dit herhaald zich de hele dag door.

1 ja
2 nee, veel getest met verschillende locaties
3 ja, zelfs onder de unit
4 1992 bouw.

Bijgevoegd een foto van de grafiek firmware 3.1.8. Zoals eerder gedacht lijkt het alsof de compressor of 20hz of 50+hz kan draaien en niet stabiel op bijvoorbeeld 30hz om de setpoint te behouden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsOUYhzxKPQwYeusf9AZF2VK6dc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5O3f9G2f84ShNZti6aU2vyD6.jpg?f=user_large

Hier dezelfde unit, zelfde locatie thermostaat maar dan met een Climacontrol met oudere sofware 3.1.4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWHVOVFJrtB5sUErysJgeX3ab_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7j4FqnsZxSMavcKvufY0aNp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door nico_09 op 22-11-2025 09:12 ]

• xHEMANx
nico_09 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:01:
[...]

Ik wil van alles uitleggen en testen maar wanneer ik de Climacontrol verwissel met een ander waar oudere sofware op staat, werkt het wel perfect in dezelfde omstandigheden. De buitenunit boft bij firmware op 20hz draaien, dit is te weinig met deze temperaturen om de ruimte op temperatuur te houden. Wanneer de temperatuur dusdanig is gezakt (1.5/2 gr) gaat de buitenunit wel op hoger vermogen werken waarna de temperatuur wel weer wordt gehaald, dit herhaald zich de hele dag door.

1 ja
2 nee, veel getest met verschillende locaties
3 ja, zelfs onder de unit
4 1992 bouw.

Bijgevoegd een foto van de grafiek firmware 3.1.8. Zoals eerder gedacht lijkt het alsof de compressor of 20hz of 50+hz kan draaien en niet stabiel op bijvoorbeeld 30hz om de setpoint te behouden

[Afbeelding]

Hier dezelfde unit, zelfde locatie thermostaat maar dan met een Climacontrol met oudere sofware 3.1.4
[Afbeelding]
Gebruik je 3d auto? In de oude software is dan nog een +1 offset, waardoor het lijkt alsof hij wel goed loopt, maar alsnog 2 graden verschil? (1 omdat hij nu eenmaal zo regeld + de 1 offset)

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:37
@xHEMANx
Ik zie hier ongeveer het zelfde gebeuren met mijn SRK50ZS-WF.
De hele dag setpoint 21 en temperatuur is 20,5gr in huis.
Tegen middernacht (wel of niet koud buiten) zakt de temperatuur onderuit naar 19 tot 19,5gr in huis en word hier op vast gehouden.
In de ochtenden trek hij de temperatuur weer op naar 20,5gr.
Lijkt wel op nacht verlaging maar is niet ingesteld.
Is met en zonder ClimateControle.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• xHEMANx
Siewert schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:17:
@xHEMANx
Ik zie hier ongeveer het zelfde gebeuren met mijn SRK50ZS-WF.
De hele dag setpoint 21 en temperatuur is 20,5gr in huis.
Tegen middernacht (wel of niet koud buiten) zakt de temperatuur onderuit naar 19 tot 19,5gr in huis en word hier op vast gehouden.
In de ochtenden trek hij de temperatuur weer op naar 20,5gr.
Lijkt wel op nacht verlaging maar is niet ingesteld.
Is met en zonder ClimateControle.
Vreemd. Ik heb hem hier op setp 20, dan schommeld de temp tussen de 18.9 en 19.5. soms zie ik de temp nog lager idd op de thermometer 18.7 voordat hij aanslaat. dus dan 1.3 eronder. Wat ik doe als dat me irriteert, is de offset iets veranderen. Dan houd ik mezelf voor de gek dat alles wel goed loopt. Hoe dan ook. Hij schommelt altijd 1 graad. Of het nu tussen de 20 en 19 graden is of tussen de 18.7 en 19.7. :)

Lijkt idd dat hij op de return air regelt. @LED-Maniak waar wordt de return air gemeten? Even nieuwsgierig. (Dat kan volgens mij niet bij de airco zelf zijn, zoals ik hier gelezen heb want dan zou het verschil tussen de ex sensor en return air nog veel groter moeten zijn)

• nico_09
  • Nu online
xHEMANx schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:56:
[...]

Gebruik je 3d auto? In de oude software is dan nog een +1 offset, waardoor het lijkt alsof hij wel goed loopt, maar alsnog 2 graden verschil? (1 omdat hij nu eenmaal zo regeld + de 1 offset)
Nee geen 3d auto, kleppen staan vast op dezelfde stand.

Hoe verklaar je dan de grafiek? Het kan wel strak en comfortabel, de is te zien op de onderste grafiek. Betreft dezelfde unit, zelfde instellingen en zelfde omstandigheden? Wanneer de offset anders zou zijn was dit ook wel te zien in de grafiek. Deze volgt bij de oudere sofware de setpoint op een bijpassende compressor hz waardoor er weinig tot geen schommelingen zijn. Ik zou graag de firmware van @LED-Maniak ook weer op de nieuwe Climacontrol willen ipv de standaard regeling zoals nu

[ Voor 40% gewijzigd door nico_09 op 22-11-2025 10:50 ]

• xHEMANx
nico_09 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:45:
[...]

Nee geen 3d auto, kleppen staan vast op dezelfde stand.

Hoe verklaar je dan de grafiek? Het kan wel strak en comfortabel, de is te zien op de onderste grafiek. Betreft dezelfde unit, zelfde instellingen en zelfde omstandigheden? Wanneer de offset anders zou zijn was dit ook wel te zien in de grafiek. Deze volgt bij de oudere sofware de setpoint op een bijpassende compressor hz waardoor er weinig tot geen schommelingen zijn. Ik zou graag de firmware van @LED-Maniak ook weer op de nieuwe Climacontrol willen ipv de standaard regeling zoals nu
Ik vind het gewoon vreemd dat ik met dezelfde software een ander resultaat heb, terwijl mijn huis minder goed geisoleerd is en je dus bij mij meer schommeling zou verwachten.

De firmware van vorig jaar regelde volgens mij ongeveer hetzelfde als 3.1.8. was dat 3.1.4?

3.1.7 niet mee kunnen testen in de kou.

• pjotter1965
xHEMANx schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:08:
[...]

Ik vind het gewoon vreemd dat ik met dezelfde software een ander resultaat heb, terwijl mijn huis minder goed geisoleerd is en je dus bij mij meer schommeling zou verwachten.

De firmware van vorig jaar regelde volgens mij ongeveer hetzelfde als 3.1.8. was dat 3.1.4?

3.1.7 niet mee kunnen testen in de kou.
26 November 2024 gingen we naar firmware 2.0.27
@nico_09 Zijn de grafiek-afbeeldingen van gisteren ? ( van de koudere dagen )
Zoja, dan heb je volgens mij het bewijs wel geleverd :)

• LED-Maniak
Zullen we deze hele discussie dan even parkeren? Ik ben net weer terug in dit (ijskoude) kikkerlandje.
Ik ga even dit topic doorlezen.

De constante herhaling voegt op dit moment niet veel toe en ik zie hier en daar ook reacties van users waarbij normaal regelgedrag van een airco(zeker met dit weer) gemarkeerd wordt als "regelt raar" of "hij wijkt 0.5 graad af, dat is niet normaal". Daar kan ik momenteel niet zoveel mee. :)

Ik gok dat er weer veel mensen zijn die dit jaar voor het eerst verwarmen. Een info page/post met wat uitleg hoe iets hoort te werken is denk ik nuttiger.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2025 12:28 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RemmyB83
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:26:
Zullen we deze hele discussie dan even parkeren? Ik ben net weer terug in dit (ijskoude) kikkerlandje.

De constante herhaling voegt op dit moment niet veel toe en ik zie hier en daar ook reacties van users waarbij normaal regelgedrag van een airco(zeker met dit weer) gemarkeerd wordt als "regelt raar" of "hij wijkt 0.5 graad af, dat is niet normaal". Daar kan ik momenteel niet zoveel mee. :)

Ik gok dat er weer veel mensen zijn die dit jaar voor het eerst verwarmen. Een info page/post met wat uitleg hoe iets hoort te werken is denk ik nuttiger.
Ik kijk misschien net even anders naar de situatie als jij. Ik denk dat veel mensen hier de succes verhalen lezen in dit topic. Vervolgens schaffen ze ook een CC aan, omdat ze ook graag een constante en rustige aircoregeling willen. Als ze lezen dat de temperatuurschommelingen +/- 0,3°C zijn tov het setpoint en dit is bij hun thuis veel meer afwijkt, dan is de teleurstelling ergens ook wel te begrijpen.

De timing om nieuwe firmware uit te brengen met iets andere regelgedrag net voor je vakantie(geen verwijt), is denk ook een beetje ongelukkig, nu het in Nederland ook opeens een stuk kouder is geworden. En de radiostilte helpt daar dan helaas ook niet in mee, waardoor sommige hier iets actiever zijn.

Wat 'normaal' regelgedrag is, is volgens niet eens echt belangrijk. Ik denk dat het meer gaat om de verwachtingen/realiteit.

Pijnacker Oost/West

• mgizmo
Ik denk dat @LED-Maniak meer heeft aan analyses die met elkaar gedeeld worden waarbij de variabelen duidelijk zijn genoteerd en wellicht zelfs in tabel vorm naast elkaar gelegd kunnen worden, zodat een gemeenschappelijke deler wellicht gevonden kan worden, als het resultaat betekent dat er in de software iets aangepast kan worden.
Het is voor een forum logisch om met elkaar ervaringen uit te wisselen, maar ik merk in dit soort situaties dat ze enorm veel tijd kosten om erop te reageren zonder alle variabelen duidelijk te hebben, het wordt dan al snel appels met peren vergelijken. Het topic werkt nu als en support pagina, terwijl @LED-Maniak natuurlijk alleen is.

• LED-Maniak
RemmyB83 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:40:
[...]

Ik kijk misschien net even anders naar de situatie als jij. Ik denk dat veel mensen hier de succes verhalen lezen in dit topic. Vervolgens schaffen ze ook een CC aan, omdat ze ook graag een constante en rustige aircoregeling willen. Als ze lezen dat de temperatuurschommelingen +/- 0,3°C zijn tov het setpoint en dit is bij hun thuis veel meer afwijkt, dan is de teleurstelling ergens ook wel te begrijpen.
Als er een teleurstelling is dat de airco een halve graad afwijkt van het setpoint dan is de verwachting verkeerd en is dus een stukje educatie nodig(ook van de airco installateur..) hoe een lucht/lucht airco echt werkt. Zelfs in deze 'hele slechte' situatie out-performed een airco met ClimateControl alsnog een airco zónder climatecontrol. 'heel slechte' is gewoon een erg ongelukkige woordkeuze.

De strekking die ik vooral hier lees is dat de airco een half tot 1 graad onder de setpoint gaat regelen na de initiele verwarming. In plaats van vele post hieraan te wijden nadat de boodschap echt wel is doorgekomen, kan je ook tijdelijk even de setpoint met 1 graad verhogen terwijl ik hier naar kijk. Scheelt mij een hele hoop tijd. :)

Zoals al meerdere malen aangegeven: de regeling zoals hij nu is, is zoals Mitsubishi deze bedacht heeft. Inclusief de hele bandbreedte en terugschakelen van de compressor.

Maar vergeet niet: de buitentemperatuur, je stookgedrag en isolatie van het huis heeft een énorme invloed.
Als de temperatuur in de ruimte met externe sensor alsnog begint te schommelen dan kan dit heel goed aan bovenstaande factoren liggen.
De timing om nieuwe firmware uit te brengen met iets andere regelgedrag net voor je vakantie(geen verwijt), is denk ook een beetje ongelukkig, nu het in Nederland ook opeens een stuk kouder is geworden. En de radiostilte helpt daar dan helaas ook niet in mee, waardoor sommige hier iets actiever zijn.
Elke firmware wordt op een groep van 20 tot 30 binnenunits getest alvorens de release. Als na een dikke week blijkt dat al deze units goed draaien, dan pas gaan hij online. Dat de temperatuur in Nederland ineens 10 graden daalt en daardoor het gedrag van de airco anders gaat zijn is lastig in te calculeren. Veel van de reacties die ik hier zie dat de binneunit anders regelt valt niet te wijten aan de regeling. We kunnen een release voor 3 maanden gaan testen, maar dan komen er vast weer andere vragen waarom het zo traag gaat.. Wil je geen 'verrassingen', zet auto updates uit.

De 'radiostilte' valt wel mee. Ik heb volgens mij -daar waar echt nodig-, zeker gereageerd en uitgelegd hoe iets zit. Dat er vervolgens weer een bak dezelfde reacties langskomen, het antwoord blijkbaar niet bevredigend is en de posts dan ondersneeuwen kan ik weinig aan doen. ;)

Maar goed, het is zoals het is. Heb je het gevoel dat de airco het echt 'heel slecht' doet, draai je airco eens een dagje op de interne sensor.
mgizmo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:13:
Ik denk dat @LED-Maniak meer heeft aan analyses die met elkaar gedeeld worden waarbij de variabelen duidelijk zijn genoteerd en wellicht zelfs in tabel vorm naast elkaar gelegd kunnen worden, zodat een gemeenschappelijke deler wellicht gevonden kan worden, als het resultaat betekent dat er in de software iets aangepast kan worden.
Het is voor een forum logisch om met elkaar ervaringen uit te wisselen, maar ik merk in dit soort situaties dat ze enorm veel tijd kosten om erop te reageren zonder alle variabelen duidelijk te hebben, het wordt dan al snel appels met peren vergelijken. Het topic werkt nu als en support pagina, terwijl @LED-Maniak natuurlijk alleen is.
Er zal iets in de software aangepast moeten worden. Blijkbaar doet de ClimateControl na-regeling heel veel goeds voor het gros van de gebruikers en ik verwacht dat ik nog een en andere kan tunen om het ook voor de overige gebruikers top te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2025 14:25 ]

• rudi1960
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 10:30
LED-Maniak schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:26:

Mee eens, dus eigenlijk uitleg hoe een airco werkt, en daarna een uitleg hoe hij gaat werken, en wat je mag verwachten met de cc.

• LED-Maniak
Input wordt wel zeer gewaardeerd hoor. :)
Alleen geef mij heel even de tijd om bij te lezen en inhoudelijk iets te kunnen doen.

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-01 11:16
Vannacht een setpoint van 20 graden aangehouden. De airco heeft de temperatuur zo rond de 19,3 graden gehouden. Op zich heb ik daar vrede mee. Dan zonder reden duikt de temperatuur om 5.50 uur ineens terug naar 18 graden om daarna weer op te stoken naar 20,5 graden. De energieverbruik van 00.00 uur tot 8.30 uur was 75% van het totaal verbruik van de 24 uur daarvoor. Dus gelijke weersomstandigheden in de nacht.. Nu om 15.40 uur heb ik al net zoveel verbruikt als gisteren in 24 uur, terwijl het zelfs iets warmer is geweest als de dag ervoor. Aan de instellingen en de setpoint heb ik niets gewijzigd. Dit heb ik met 3.1.7 nooit gehad. Nu staat de setpoint op 22 graden vanaf 8 uur. Het wordt heel af en toe 20 graden. Dan stopt de airco en staat koele lucht te blazen ipv warme lucht. Dit terwijl de temperatuur al 2 graden onder de setpoint is. Dit maakt het zeer onaangenaam tot zelfs koud. Al met al ben ik zeer ongelukkig met de laatste software update. Ik verwarm al jaren met een airco, maar dit heb ik nog niet eerder gehad. Als het niet op te lossen is, zal ik de climate control weer verwijderen, want op dit moment is het zeer onaangenaam in huis. Ik hoop uiteraard dat dit niet nodig hoeft te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door P_W_1 op 22-11-2025 15:37 ]

• LED-Maniak
P_W_1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:32:
Als het niet op te lossen is, zal ik de climate control weer verwijderen, want op dit moment is het zeer onaangenaam in huis. Ik hoop uiteraard dat dit niet nodig hoeft te zijn.
Draai je airco eens een paar dagen zonder climatecontrol(oftewel: sensor ontkoppelen). Hoe ziet de temperatuur ter hoogte van de sensor in de ruimte er uit? Ik gok veel slechter.

Wat jij ziet heeft een reden buiten de climatecontrol om. Er zit geen timer in en dus ook geen regeling afhankelijk van de tijd. Wellicht dat je buitenunit bij bepaalde temperaturen anders regelt. Maar denk ook aan wind/regen/gebrek aan zon in de nacht.

3.1.7 bestaat nog geen seizoen. We kunnen daarmee vorige periode niet vergelijken met de huidige periode.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2025 15:41 ]

• P_W_1
LED-Maniak schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:36:
[...]

Draai je airco eens een paar dagen zonder climatecontrol(oftewel: sensor ontkoppelen). Hoe ziet de temperatuur ter hoogte van de sensor in de ruimte er uit? Ik gok veel slechter.

Wat jij ziet heeft een reden buiten de climatecontrol om. Wellicht dat je buitenunit bij bepaalde temperaturen anders regelt.

3.1.7 bestaat nog geen seizoen. We kunnen daarmee vorige periode niet vergelijken met de huidige periode.
Waarom staat de airco koele lucht te blazen terwijl de daadwerkelijke tempertuur bijna 2 graden onder de ingestelde temperatuur ligt? Hierdoor wordt het zelfs koud in huis.

• LED-Maniak
Zonder data en grafieken kan ik daar niets over zeggen helaas.

Heb je home assistant of homey draaien?

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2025 15:47 ]

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 16:19
Hopelijk heb je in ieder geval wel een fijne vakantie gehad LED-Maniak!

Ik heb zelf geen enkele referentie omdat ons systeem pas sinds april draait en dus ben ik een nieuwe gebruiker.
Het enige wat ik kon constateren is dat de Smart M-Air app en de ClimateControl/sensor tot voorkort altijd dezelfde temperatuur aangaven en dat er nu 0.9 tot 1.4 graden verschil in zit, geen idee hoe dit kan en wat hiervan de oorzaak is en dat ik op geen enkele manier de setpoint temperatuur bereik.

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• P_W_1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1L3oupZRkSXSBA2GTrlPgyYgXIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obYowUrPjaIfODuExOsz9zAZ.jpg?f=fotoalbum_large

• P_W_1
Setpoint van 00.00 uur tot 08.00 20 graden, daarna op 22 graden. De oplopende temperatuur van vanmiddag komt door de zon in de kamer.

• xHEMANx
P_W_1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:32:
Vannacht een setpoint van 20 graden aangehouden. De airco heeft de temperatuur zo rond de 19,3 graden gehouden. Op zich heb ik daar vrede mee. Dan zonder reden duikt de temperatuur om 5.50 uur ineens terug naar 18 graden om daarna weer op te stoken naar 20,5 graden. De energieverbruik van 00.00 uur tot 8.30 uur was 75% van het totaal verbruik van de 24 uur daarvoor. Dus gelijke weersomstandigheden in de nacht.. Nu om 15.40 uur heb ik al net zoveel verbruikt als gisteren in 24 uur, terwijl het zelfs iets warmer is geweest als de dag ervoor. Aan de instellingen en de setpoint heb ik niets gewijzigd. Dit heb ik met 3.1.7 nooit gehad. Nu staat de setpoint op 22 graden vanaf 8 uur. Het wordt heel af en toe 20 graden. Dan stopt de airco en staat koele lucht te blazen ipv warme lucht. Dit terwijl de temperatuur al 2 graden onder de setpoint is. Dit maakt het zeer onaangenaam tot zelfs koud. Al met al ben ik zeer ongelukkig met de laatste software update. Ik verwarm al jaren met een airco, maar dit heb ik nog niet eerder gehad. Als het niet op te lossen is, zal ik de climate control weer verwijderen, want op dit moment is het zeer onaangenaam in huis. Ik hoop uiteraard dat dit niet nodig hoeft te zijn.
Defrosts?

• LED-Maniak
@P_W_1 en @nico_09 ik zal even buiten dit topic contact opnemen dit weekend. Dat werkt wat handiger.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2025 16:09 ]

• P_W_1

• xHEMANx
Dat is je dip naar 18 graden.

Waarom die uitgaat bij 20c op setp 22 is dus geen defrost aan je tabel te zien.

[ Voor 204% gewijzigd door xHEMANx op 22-11-2025 16:40 ]

• P_W_1
xHEMANx schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:31:
Dat is je dip naar 18 graden.

Waarom die uitgaat bij 20c op setp 22 is dus geen defrost aan je tabel te zien.
Niet echt.....Het is nu 16.45 uur en ik heb nu al meer energie verbruikt als gisteren in 24 uur tijd. Vandaag iets warmer als gisteren overdag en afgelopen nacht iets minder koud als de nacht ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFiRUomt35o51JYQ060nmBg3RGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LZ32wNdIJc8UV8T9zjUju0u.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij toch ook geen normaal gedrag, zulke pieken en dalen. Maar ik ben geen deskundige op dit gebied, dus misschien zie ik het verkeerd. En waarom blaast de airco koele lucht ipv geen lucht? Ter compensatie van pendelen? Ik zit gewoon in een koude luchtstroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N1Sk1CJnZA9CIPHegCyQw8wcm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYfgaKdlSMcW2yV9rSS7OxgY.jpg?f=fotoalbum_large

• mgizmo
P_W_1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:42:
[...]

Waarom staat de airco koele lucht te blazen terwijl de daadwerkelijke tempertuur bijna 2 graden onder de ingestelde temperatuur ligt? Hierdoor wordt het zelfs koud in huis.
Led-Maniak doet zijn best. *knip*. Ik begrijp dat als er ontevredenheid is dat het een weg vind in dit topic, maar benader hem dan via zijn support kanaal op zijn website of zoals ie nu zelf voorstelt via DM.

GOT is vooral constructief met elkaar bedoeld, maar zo’n waarom vraag stellen is natuurlijk niet te beantwoorden. We zijn geen fabrikant van je airco en niet van CC of Tado (wat je eerder meldde) en hebben dus geen data.

Edit: ik zie aan je profiel dat je nog niet zolang op GOT zit en wellicht zelfs voor dit product een account hebt aangemaakt. Ik kan me daardoor voorstellen dat je dit topic als een soort van fabrikantsupportkanaal ziet, maar dat is het niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 22-11-2025 20:25 . Reden: Op de man ]

• mickymotormuis
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 25-01 20:31
Ik ben erg enthousiast over deze oplossing en overweeg bij wijze van test om om eerst één Climacontrol in te bouwen voor mijn MHI SRK50ZS-WF in de woonkamer. De andere kamers voorzie ik eventueel later. Ik gebruik nu de WF-RAC-integratie in Home Assistant, waarmee ik een eigen appje heb gemaakt. Die integratie toont op dit moment de door de airco zelf gemeten temperatuur.

Als ik een Climacontrol installeer, neemt Home Assistant dan automatisch de temperatuursensor van de Climacontrol over als nieuwe sensor, of moet ik mijn bestaande automatiseringen opnieuw opbouwen omdat er een andere temperatuursensor wordt gebruikt?

• P_W_1
mgizmo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:55:
[...]

Led-Maniak doet zijn best. [...] Ik begrijp dat als er ontevredenheid is dat het een weg vind in dit topic, maar benader hem dan via zijn support kanaal op zijn website of zoals ie nu zelf voorstelt via DM.

GOT is vooral constructief met elkaar bedoeld, maar zo’n waarom vraag stellen is natuurlijk niet te beantwoorden. We zijn geen fabrikant van je airco en niet van CC of Tado (wat je eerder meldde) en hebben dus geen data.
Ik weet dat Ledmaniak enorm zijn best doet. Ik wil niet zeuren, maar ik ben niet de enige die problemen heeft. Ik probeer vooral duidelijkheid te verschaffen en waar mogelijk dit te onderbouwen.
Dit alles om de climat control zo goed mogelijk te krijgen. Uiteindelijk is daar toch iedereen mee gebaat? Ledmaniak is wel producent van CC. Tado staat hier los van. Daarmee stel ik alleen de setpoint in en een dagschema. Ik begrijp jouw opmerking niet helemaal. Is toch geen vreemde vraag waarom ik koele lucht krijg ipv warme lucht?

[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 22-11-2025 20:26 ]

• LED-Maniak
mickymotormuis schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:58:
Ik ben erg enthousiast over deze oplossing en overweeg bij wijze van test om om eerst één Climacontrol in te bouwen voor mijn MHI SRK50ZS-WF in de woonkamer. De andere kamers voorzie ik eventueel later. Ik gebruik nu de WF-RAC-integratie in Home Assistant, waarmee ik een eigen appje heb gemaakt. Die integratie toont op dit moment de door de airco zelf gemeten temperatuur.

Als ik een Climacontrol installeer, neemt Home Assistant dan automatisch de temperatuursensor van de Climacontrol over als nieuwe sensor, of moet ik mijn bestaande automatiseringen opnieuw opbouwen omdat er een andere temperatuursensor wordt gebruikt?
Je bestaande automatiseringen kan je blijven gebruiken. De Home Assistant integratie via de Smart-M air zal de temperatuur van de ClimateControl weergeven. Op termijn zou ik wel aanbevelen om over te gaan op de Home Assistant integratie van de ClimateControl. Dan zie je veel meer en actuelere informatie.

• xHEMANx
Klachten formulier maken, met alle instellingen tijdens de klacht.

Of helpdesk personeel inhuren. Haha

Ik zou al aan mn volgende vakantie toe zijn zodra ik door het forum heen gelezen zou hebben...

[ Voor 31% gewijzigd door xHEMANx op 22-11-2025 17:47 ]

• mgizmo
:twk

[ Voor 117% gewijzigd door mgizmo op 22-11-2025 20:44 . Reden: niet meer nodig ]

• Rapheal
  • Nu online
Hmm interessant wat er zo wordt geschreven hier 🤔. Voor gebruikers die het niet warm krijgen zoals voorheen tegen hetzelfde elektraverbruik is natuurlijk frustrerend. Nu is mijn eigen ervaring na 5 jaar verwarmen (deze winter met de modules) dat het ontzettend lastig is om eerlijk te vergelijken tussen dagen omdat er inderdaad veel factoren meespelen zoals windrichting / kracht (andere afkoeling), graaddagen, of als je zelf niet helemaal fit bent.
Anderszijds is het ook een beetje de verwachting die je hebt van de modules. Ik ben helemaal niet thuis in HA / homey of andere domotica. Het kunnen sturen op een externe sensor is altijd beter lijkt me dan op de airco interne sensor. Dus in die gedachte zou MHI fabriek aansturing maar dan op externe sensor al voldoende zijn voor me.

Ik probeer te snappen wat de CC nu anders doet dan MHI in de regeling. Vooral het niet halen van het setpoint voor langere tijd en niet optoeren lijkt het issue te zijn. Maar eerlijk is eerlijk zonder CC had ik dit niet eens geweten omdat die op de interne sensor werkte en nooit zelf de ruimte temperatuur heb gemonitord. Meer data en inzichten in parameters hoeft niet altijd goed te zijn.

Waar ik vooral nu in ben geïnteresseerd is of bijv versie 3.1.4. die wel al heel seizoen heeft gedraaid(als ik het goed begrijp) deze issues niet hadden? Want is het dan mogelijk voor deze gebruikers deze gepushed te krijgen totdat de 3.1.8 uit de bèta fase is. Andere optie is op interne sensor,.maar dan lijkt me dat de firmware van CC nog steeds actief is? Het lijkt me dat @LED-Maniak een werkende versie pusht die al langer heeft gedraaid in geval die niet een Eureka moment heeft als hij al onze posts leest 😊. Hoe dan ook een goede analyse is fundamenteel voor een correcte aanpak. Als dit inhoudt dat ik op een oudere versie moet draaien, prima. Lijkt me de meest pragmatische aanpak.

• mgizmo
@LED-Maniak mocht het je helpen, Ik zou de mogelijkheid kunnen geven mijn setup op afstand bereikbaar te maken mocht je testen willen doen zonder dat je zelf in de thuissituatie er last van zou kunnen hebben. Maar ik ken je eigen setup niet. Dus wellicht totaal niet nodig.
De setup is hier tweemaal MHI binnenunits op één buitenunit. Ze hangen in de slaapkamers van de kinderen en ze zijn nog niet nodig geweest in het huidige seizoen. De jongste komt zelden in haar kamer muv slapen. ;-)

DM maar als je meer wilt weten welke variabelen van toepassing zijn om na te gaan of het een geschikte setup is om data langer te verzamelen en te analyseren.

• roop-bo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-01 22:20
LED-Maniak schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:09:
@P_W_1 en @nico_09 ik zal even buiten dit topic contact opnemen dit weekend. Dat werkt wat handiger.
Ik ondervind dezelfde problemen.
Een deel van de via MQTT verzonden gegevens wordt opgeslagen. Indien gewenst, stuur ik u graag grafieken voor analyse.

Ik heb drie SCM50ZS-W units in gebruik, zeven SRK20ZS-WF units en één SRK35ZS-WF unit. Ik bezit ook zes ClimaControl units.
Ik stel mijn systemen graag beschikbaar voor tests.

Ik draag graag constructief bij aan de verbetering, optimalisatie en verdere ontwikkeling van dit systeem.

• LED-Maniak
Bedankt beiden voor het aanbod!

Ik ben inmiddels al wat aan het graven geweest vandaag en heb een kandidaat-oplossing.
Deze update heeft mogelijk ook een oplossing om onder de 18 graden te verwarmen als je airco geen "leegstaand pand" ondersteunt en reflecteert het batterij icoontje in de web UI nu ook hoe vol de batterij is(in plaats van dat deze altijd vol lijkt).

Maar het moet allemaal even goed getest worden.

• plaster7
  • Laatst online: 26-01 16:20
Ik ben zeer geïnteresseerd in de module voor mijn MHI, wat een geweldig werk!
Het belangrijkste gebruik voor mij is om een betere regeling van de kamertemperatuur te hebben met een externe temperatuursensor wanneer de verwarmingsmodus aanstaat.
Ik vroeg me af welke hysterese wordt toegepast wanneer de externe sensor wordt gebruikt. Met de interne sensor is dit meestal rond één stap van de resolutie (x.0, x.3, x.7), zichtbaar in Home Assistant met de standaard wifi-module. Bijvoorbeeld: als ik een streeftemperatuur van 20 instel, schakelt de binneneenheid uit wanneer de temperatuur 22,7 bereikt en weer aan wanneer de interne sensor 22,3 meet, als mijn observaties correct zijn.
Hoe is het gedrag met de aangepaste module?
Heeft iemand misschien grafieken van voor en na met de gemeten temperatuur in de kamer, inclusief het gemeten vermogen?
Werkt het ook goed met een Multisplit MHI?
P.S. Dit is vertaald, ik hoop dat alles duidelijk is! :D

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:21
Mijn 2ct in het regelgedrag-verhaal: hij heeft hier nu het zo koud is hier ook last van undershoot. Niks dramatisch, we stellen de temp nu wat hoger in. Sowieso oneindig veel beter dan de ingebouwde sensor/regeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPpAM8Q7yOzD56NpTwEVZQDrZfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfvjtEUjACwlzT0VQgyrR1BM.png?f=fotoalbum_large
MHI ook. Interessant ook dat de WF-RAC ongeveer consequent 0.5°C lager rapporteert dan de climacontrol. Is dat verwacht?
Mijn eerste ingeving is dat de I (integraal) component niet (afdoende) is ingeregeld van de PID-regeling. Dat zou er normaal gesproken voor moeten zorgen dat een afwijking over tijd steeds zwaarder gaat wegen in het regelgedrag en op die manier dus uiteindelijk verdwijnt.

Ik sta ook zeker wel open voor wat experimentele firmware of anderszins meedenken danwel testen van de algoritmes, als daar behoefte aan is :-)

Anyway, keep up the good work @LED-Maniak ! En laat je niet gekmaken door de reacties hier ;-)

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• LED-Maniak
plaster7 schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:18:
Ik ben zeer geïnteresseerd in de module voor mijn MHI, wat een geweldig werk!
Het belangrijkste gebruik voor mij is om een betere regeling van de kamertemperatuur te hebben met een externe temperatuursensor wanneer de verwarmingsmodus aanstaat.
Ik vroeg me af welke hysterese wordt toegepast wanneer de externe sensor wordt gebruikt. Met de interne sensor is dit meestal rond één stap van de resolutie (x.0, x.3, x.7), zichtbaar in Home Assistant met de standaard wifi-module. Bijvoorbeeld: als ik een streeftemperatuur van 20 instel, schakelt de binneneenheid uit wanneer de temperatuur 22,7 bereikt en weer aan wanneer de interne sensor 22,3 meet, als mijn observaties correct zijn.
Hoe is het gedrag met de aangepaste module?
Heeft iemand misschien grafieken van voor en na met de gemeten temperatuur in de kamer, inclusief het gemeten vermogen?
Werkt het ook goed met een Multisplit MHI?
P.S. Dit is vertaald, ik hoop dat alles duidelijk is! :D
De airco werkt in stapjes van 0.25 graden celsius. In een stabiele situaties is een fluctuatie van de temperatuur in de ruimte van ongeveer 1 graad te verwachten. Vaak wel beter als je niet teveel tocht hebt.

Als je een streeftemperatuur instelt van 20 graden dan zie je de airco in de meeste situaties rond de 19.7-20.3 graden regelen.
Maar het is lastig om de interne sensor met een situatie met ClimateControl te vergelijken. Dit kan alleen als je de temperatuur in de ruimte meet in plaats van de interne sensor van de Airco gezien deze op de verkeerde locatie in de ruimte zit.

Er zijn hier in dit topic regelmatig grafieken gedeeld. Het regelgedrag van je airco zal er significant op vooruit gaan.

• LED-Maniak
Rembooooo schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:08:
MHI ook. Interessant ook dat de WF-RAC ongeveer consequent 0.5°C lager rapporteert dan de climacontrol. Is dat verwacht?
De WF-RAC heeft een andere omrekenformule dan de ClimateControl. Ik moet daar nog eens achteraan gaan. Dus het is wel verwacht ja. Gezien het geen probleem vormt en vooral cosmetisch is staat het wat onderaan de lijst.
Mijn eerste ingeving is dat de I (integraal) component niet (afdoende) is ingeregeld van de PID-regeling. Dat zou er normaal gesproken voor moeten zorgen dat een afwijking over tijd steeds zwaarder gaat wegen in het regelgedrag en op die manier dus uiteindelijk verdwijnt.

Ik sta ook zeker wel open voor wat experimentele firmware of anderszins meedenken danwel testen van de algoritmes, als daar behoefte aan is :-)

Anyway, keep up the good work @LED-Maniak ! En laat je niet gekmaken door de reacties hier ;-)
Van wat ik nu gezien heb bij meerdere airco's stopt de MHI regeling zodra hij in de buurt komt van setpoint -0.5C. Dan gaat de compressor op 20Hz draaien.

Ik ben persoonlijk van mening dat je liever een overshoot hebt bij verwarmen dan een understoot.

De regeling heb ik nu hier aangepast zodat de airco toch net even langer door blijft werken.
Zoals pre-3.1.8 maar dan iets subtieler.

Probleem is natuurlijk dat het testen hiervan wel een aantal uur kan duren voordat je uberhaupt ziet wat er gebeurt.. Dus dat is een wat traag proces. :)

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:22:
[...]

De WF-RAC heeft een andere omrekenformule dan de ClimateControl. Ik moet daar nog eens achteraan gaan. Dus het is wel verwacht ja. Gezien het geen probleem vormt en vooral cosmetisch is staat het wat onderaan de lijst.

[...]

Van wat ik nu gezien heb bij meerdere airco's stopt de MHI regeling zodra hij in de buurt komt van setpoint -0.5C. Dan gaat de compressor op 20Hz draaien.

Ik ben persoonlijk van mening dat je liever een overshoot hebt bij verwarmen dan een understoot.

De regeling heb ik nu hier aangepast zodat de airco toch net even langer door blijft werken.
Zoals pre-3.1.8 maar dan iets subtieler.

Probleem is natuurlijk dat het testen hiervan wel een aantal uur kan duren voordat je uberhaupt ziet wat er gebeurt.. Dus dat is een wat traag proces. :)
Overshoot = setpoint 1 lager zetten
Undershoot = setp 1 hoger zetten.

Zou voor mij niets uitmaken, alleen voor de mensen die absoluut de setpoint temperatuur willen halen. = Minder klachten op forum :)

Of zijn er nog anders voordelen aan een overshoot?

Langer doorwerken = meer marge? Daar zou ik geen fan van zijn, maar misschien begrijp ik dat verkeerd. Ik vertrouw op je kundigheid en inzicht. Tot nu toe ben ik erg tevreden met de CC. Vergeleken met vorig jaar is het echt een mega vooruitgang. Toen overwoog ik op sommige momenten nog terug te gaan naar de interne sensor (die net buiten de airco hangt). Dit jaar nog geen sec over nagedacht. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 23-11-2025 18:54 ]

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
Na het lezen van vele berichten toch maar even de recorder in HA aangezet voor de komende periode.
Ik (wij) zijn zeer tevreden met de regeling die veel nauwkeuriger is dan de standaard regeling en sneller aan te passen dan met de vloerverwarming.

Hier een indruk na aanzetten recorder :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k9ZQncCLjnuvOsPgRYl85_Toy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ENWCLJF3ErPYm2QSRdiARsmh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door SatScan op 24-11-2025 13:47 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• nico_09
  • Nu online
xHEMANx schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:48:
[...]

Zou voor mij niets uitmaken, alleen voor de mensen die absoluut de setpoint temperatuur willen halen. = Minder klachten op forum :)

Langer doorwerken = meer marge? Daar zou ik geen fan van zijn, maar misschien begrijp ik dat verkeerd. Ik vertrouw op je kundigheid en inzicht. Tot nu toe ben ik erg tevreden met de CC. Vergeleken met vorig jaar is het echt een mega vooruitgang. Toen overwoog ik op sommige momenten nog terug te gaan naar de interne sensor (die net buiten de airco hangt). Dit jaar nog geen sec over nagedacht. _/-\o_
Jammer dat je aangeeft: Zou voor mij niets uitmaken, alleen voor de mensen die absoluut de setpoint temperatuur willen halen. = Minder klachten op forum :)

Het maakt mij echt niet uit wat de temperatuur aangeeft nav wat ingesteld is, dit geldt ook voor meerdere welke op aanraden een module hebben besteld.
De setpoint werd prima gehaald, alleen daarna leek de buitenunit te blijven hangen op het laagste vermogen en weer tot leven kwam bij 1.5 tot 2 graad onder de ingestelde temperatuur, en dit merk je echt qua afkoelen.

Blij dat Led-Maniak dit serieus oppakt waarbij een aangepaste firmware update de problemen bij ons te zijn opgelost

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

xHEMANx schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:48:
[...]

De overshoot en undershoot die @LED-Maniak en @Rembooooo noemen zullen bedoeld zijn als de regeltechnische over- of undershoot, jij hebt het denk ik meer over het wel of niet bereiken van een steady state die overeenkomt met de ingestelde setpoint (en waar we een bepaalde afwijking/marge in zien).
In hoeverre het regelgedrag van de airco zelf met een extra regeling van de CC nog veel strakker te krijgen is, is ook maar de vraag en kost tijd en het is afwachten of dat daar echt wat te halen valt. Het regelt al strakker dan wat af-fabriek mogelijk is.

Zijn er echt problemen die aan de CC liggen dan zullen die zeker onderzocht worden.

Wat je verder zegt klopt, voelt het te koud druk op +, voelt het te warm druk op - (en kijk niet te veel naar de temperatuur).
Er zijn letterlijk afstandbedieningen van Mitsubishi Electric die geen + of - hebben maar precies en alleen de opschriften "too cold" en "too hot" 😉.

• xHEMANx
nico_09 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:32:
[...]

Jammer dat je aangeeft: Zou voor mij niets uitmaken, alleen voor de mensen die absoluut de setpoint temperatuur willen halen. = Minder klachten op forum :)

Het maakt mij echt niet uit wat de temperatuur aangeeft nav wat ingesteld is, dit geldt ook voor meerdere welke op aanraden een module hebben besteld.
De setpoint werd prima gehaald, alleen daarna leek de buitenunit te blijven hangen op het laagste vermogen en weer tot leven kwam bij 1.5 tot 2 graad onder de ingestelde temperatuur, en dit merk je echt qua afkoelen.

Blij dat Led-Maniak dit serieus oppakt waarbij een aangepaste firmware update de problemen bij ons te zijn opgelost
Het is goed dat je dat aangeeft, dat hij 1.5 a 2c onder setpoint verwarmt. Daar kan Led miss 8n de toekomst wat mee, of niet.

Maar het is een kwestie van je setpoint verhogen om de gewenste temp te hebben in de ruimte. Je kan de rest van het jaar je setpoint daarop laten staan, want in het voor en na jaar gaat de unit toch pendelen (voelt kouder) en verbruikt hij toch zon beetje niks, dus is dat setpointje hoger ook geen probleem. Snap je?

Je moet in de winter dat ding juist afstellen en er dan niet meer aankomen. En als je mazzel hebt, dan past LED iets aan en werkt alles nog beter. (En moet je misschien weer even met de settings spelen om alles weer goed afgesteld te hebben hoe jij het fijn vind)

• RemmyB83
  • Nu online
xHEMANx schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:16:
[...]

Het is goed dat je dat aangeeft, dat hij 1.5 a 2c onder setpoint verwarmt. Daar kan Led miss 8n de toekomst wat mee, of niet.

Maar het is een kwestie van je setpoint verhogen om de gewenste temp te hebben in de ruimte. Je kan de rest van het jaar je setpoint daarop laten staan, want in het voor en na jaar gaat de unit toch pendelen (voelt kouder) en verbruikt hij toch zon beetje niks, dus is dat setpointje hoger ook geen probleem. Snap je?

Je moet in de winter dat ding juist afstellen en er dan niet meer aankomen. En als je mazzel hebt, dan past LED iets aan en werkt alles nog beter. (En moet je misschien weer even met de settings spelen om alles weer goed afgesteld te hebben hoe jij het fijn vind)
Iedereen hier heeft een andere situatie, opstelling en wensen. Zo simpel als bij jouw misschien de oplossing is, zo makkelijk is dat niet voor een ander.
Mijn temperatuurs wens is +/- 20,5.
Wanneer ik 's ochtends in de woonkamer de binnenunit aanzet verwarmt hij van 19C naar setpoint 21c en iets er overheen (21.4), dus 1C boven mijn wens. Daarna gaat hij lange tijd op 20hz draaien en temperatuur zakt tot 19.8C. Nu heb ik geen geduld om te zien hoeveel hij daadwerkelijk zal zakken en verhoog setpoint naar 21.5, ook de binnenunit boven die geen CC heeft gaat aan en compressor wordt een stuk actiever. Hele dag is het rond de 20,5 in de woonkamer, en dikke prima 1C onder setpoint. Door de dag heen kunnen mijn muren genoeg warmte opnemen(beton), maar richting de avond zijn die ook opgewarmd en begint de temperatuur rustig te stijgen naar de 21C. Opzich geen probleem, maar setpoint is 21,5 dus de binnenunit gaat lekker door met verwarmen.
Om 22uur gaat de binnenunit uit in de slaapkamer, en de compressor frequency gaat van nog maar 26 naar 20 hz, en alle warmte gaat naar de woonkamer. Vanaf dat moment als er op 20hz meer warmte wordt gemaakt dan ik verlies, loopt de temperatuur in de woonkamer gewoon op tot 21.5C want dat is het setpoint. En moet je dus het setpoint gaan verlagen.

Ook met een defrost gaat hij eerst naar zijn setpoint, en vervolgens laat hij de temperatuur zakken. Mensen die regelmatig een defrost hebben, zullen dan ook meer temperatuur schommelingen in de ruimte merken.

Dus met alleen je setpoint verhogen, om op de gewenste temperatuur uit te komen en er verder niets meer aan doen werkt niet bij iedereen.
Snap je?😉

Pijnacker Oost/West

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

RemmyB83 schreef op zondag 23 november 2025 @ 23:50:
[...]
Dus met alleen je setpoint verhogen, om op de gewenste temperatuur uit te komen en er verder niets meer aan doen werkt niet bij iedereen.
Snap je?😉
Ik vind het zelf nog lastig te verklaren waar de airco precies naar kijkt om te bepalen hoe hard hij aan de slag gaat of dat hij onder het setpoint blijft hangen. Voor het geval de CC hier verbetering in zou kunnen gaan brengen ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je de fanspeed op een handmatige stand zet en aanpast ipv de setpoint verzet. Met een andere fanspeed zal er meer of minder afgifte zijn bij de binnenunit en gaat de buitenunit misschien al goed mee.

Als dit zo is zou het ook zo maar eens kunnen zijn dat het veranderen van fanspeed een rustigere/comfortabelere gedrag gaat geven om op de wenstemperatuur uit te komen dan het spelen met het setpoint. Dat zou nog wel eens waardevolle informatie kunnen zijn voor als er een echte set-and-forget functie of een fijnregeling in de CC kan komen voor deze gevallen.

Heb jij daar ervaring mee?

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op zondag 23 november 2025 @ 23:50:
[...]

Iedereen hier heeft een andere situatie, opstelling en wensen. Zo simpel als bij jouw misschien de oplossing is, zo makkelijk is dat niet voor een ander.
Mijn temperatuurs wens is +/- 20,5.
Wanneer ik 's ochtends in de woonkamer de binnenunit aanzet verwarmt hij van 19C naar setpoint 21c en iets er overheen (21.4), dus 1C boven mijn wens. Daarna gaat hij lange tijd op 20hz draaien en temperatuur zakt tot 19.8C. Nu heb ik geen geduld om te zien hoeveel hij daadwerkelijk zal zakken en verhoog setpoint naar 21.5, ook de binnenunit boven die geen CC heeft gaat aan en compressor wordt een stuk actiever. Hele dag is het rond de 20,5 in de woonkamer, en dikke prima 1C onder setpoint. Door de dag heen kunnen mijn muren genoeg warmte opnemen(beton), maar richting de avond zijn die ook opgewarmd en begint de temperatuur rustig te stijgen naar de 21C. Opzich geen probleem, maar setpoint is 21,5 dus de binnenunit gaat lekker door met verwarmen.
Om 22uur gaat de binnenunit uit in de slaapkamer, en de compressor frequency gaat van nog maar 26 naar 20 hz, en alle warmte gaat naar de woonkamer. Vanaf dat moment als er op 20hz meer warmte wordt gemaakt dan ik verlies, loopt de temperatuur in de woonkamer gewoon op tot 21.5C want dat is het setpoint. En moet je dus het setpoint gaan verlagen.

Ook met een defrost gaat hij eerst naar zijn setpoint, en vervolgens laat hij de temperatuur zakken. Mensen die regelmatig een defrost hebben, zullen dan ook meer temperatuur schommelingen in de ruimte merken.

Snap je?😉
Als je verwachting is dat het de hele dag, zelfs met het opwarmen precies setpoint is, ja dan werkt het niet. Maar is de verwachting realistisch? Zelfs met een cv is dat niet realistisch, die verwarmt ook en zakt weer etc.

Zelfs de cc kan er niet voor zorgen dat je geen defrosts meer hebt . En als mensen hier hun sensor aan de andere kant vd kamer hebben liggen, moet je niet verwachten dat je bijna niets merkt van de defrost. Dan is het hoe dichterbij hoe beter.

Als je verwachting is dat na opstart je met de juiste setpoint 0.5 onder en 0.5 boven de gewenste temp zit, dan is het allemaal niet zo lastig en is de Cc een prima apparaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 24-11-2025 09:49 ]

• Ollieb
  • Laatst online: 12:00
Lees al tijdje dit topic mee en heb sinds paar maanden een climacontrol voor mijn MHI SRK35ZSWF. Met de warme dagen werkte het perfect, setpoint 20 graden, gedurende de dag bleef het rond die temperatuur. Nu met de koudere dagen, setpoint 20, verwarmt de airco eerst tot boven de 20 (geen moeite mee, gewoon overshoot), maar vervolgens kachelt die helemaal naar beneden naar 19 graden en komt niet meer in actie. Op ventileren autostand blijft hij constant op hoge toeren draaien en rond de 3 ampere verbruik en daalt de temperatuur, op handmatige ventilatiestand 4 (de hoogste) daalt het berbruik mooi naar 1,1 ampere en het toerental rond 22 Hz en blijft de temperatuur nagenoeg constant. Heeft iemand daar een verklaring voor?

MHI SRK35ZS-WF/SRC35ZS-W2

• RemmyB83
  • Nu online
kimjansen schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:04:
[...]

Ik vind het zelf nog lastig te verklaren waar de airco precies naar kijkt om te bepalen hoe hard hij aan de slag gaat of dat hij onder het setpoint blijft hangen. Voor het geval de CC hier verbetering in zou kunnen gaan brengen ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je de fanspeed op een handmatige stand zet en aanpast ipv de setpoint verzet. Met een andere fanspeed zal er meer of minder afgifte zijn bij de binnenunit en gaat de buitenunit misschien al goed mee.

Als dit zo is zou het ook zo maar eens kunnen zijn dat het veranderen van fanspeed een rustigere/comfortabelere gedrag gaat geven om op de wenstemperatuur uit te komen dan het spelen met het setpoint. Dat zou nog wel eens waardevolle informatie kunnen zijn voor als er een echte set-and-forget functie of een fijnregeling in de CC kan komen voor deze gevallen.

Heb jij daar ervaring mee?
Nee, geen ervaring mee. Mijn unit is t.o.v. vele hier iets zwaarder, en de compressor zit dan ook vaak in lage toeren. Ik verwacht ook niet dat als je de fanspeed verhoogt en de compressor niet mee lift, dat je extra afgifte creëert waarvoor je het setpoint snelller gaat halen.

De temperatuur is het enige wat je kunt instellen, daarnaast zullen er nog wat andere factoren mee spelen zoals oa tijd en de bandbreedte rondom de doeltemperatuur.
Als deze te strak zijn ingesteld wordt de airco onrustig, en bij te los te lui en langzaam.

Nu liet LED-Maniak hier gisteren al weten, te testen met nieuwe aanpassingen. En ik heb er alle vertrouwen in, dat dat verbeteringen met zich mee brengt.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
  • Nu online
xHEMANx schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:41:
[...]

Als je verwachting is dat het de hele dag, zelfs met het opwarmen precies setpoint is, ja dan werkt het niet. Maar is de verwachting realistisch? Zelfs met een cv is dat niet realistisch, die verwarmt ook en zakt weer etc.

Zelfs de cc kan er niet voor zorgen dat je geen defrosts meer hebt . En als mensen hier hun sensor aan de andere kant vd kamer hebben liggen, moet je niet verwachten dat je bijna niets merkt van de defrost. Dan is het hoe dichterbij hoe beter.

Als je verwachting is dat na opstart je met de juiste setpoint 0.5 onder en 0.5 boven de gewenste temp zit, dan is het allemaal niet zo lastig en is de Cc een prima apparaatje.
Maar is de verwachting realistisch?
De manier waarop jij het nu beschrijft niet.
Maar is het realistisch als ik verwacht dat de temperatuur sneller en dichterbij het setpoint zal zitten? Ik denk het wel.
Uren geen verandering in temperatuur en 1C onder setpoint vs een uurtje onder setpoint en een temperatuur die langzaam stijgt.

Dat onze ervaringen en verwachtingen met de CC verschillen, en dat is niet erg. Daar kunnen we namelijk ook iets van leren. Verder kunnen we hier blijven herkauwen tot de update, maar voegt niets toe. En wil ik het hier dan ook bij laten.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
  • Nu online
Ollieb schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:22:
Lees al tijdje dit topic mee en heb sinds paar maanden een climacontrol voor mijn MHI SRK35ZSWF. Met de warme dagen werkte het perfect, setpoint 20 graden, gedurende de dag bleef het rond die temperatuur. Nu met de koudere dagen, setpoint 20, verwarmt de airco eerst tot boven de 20 (geen moeite mee, gewoon overshoot), maar vervolgens kachelt die helemaal naar beneden naar 19 graden en komt niet meer in actie. Op ventileren autostand blijft hij constant op hoge toeren draaien en rond de 3 ampere verbruik en daalt de temperatuur, op handmatige ventilatiestand 4 (de hoogste) daalt het berbruik mooi naar 1,1 ampere en het toerental rond 22 Hz en blijft de temperatuur nagenoeg constant. Heeft iemand daar een verklaring voor?
Als je de berichten van de laatste 2 weken hebt gelezen, had je een verklaring gehad.

Pijnacker Oost/West

• Ollieb
  • Laatst online: 12:00
RemmyB83 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:31:
[...]

Als je de berichten van de laatste 2 weken hebt gelezen, had je een verklaring gehad.
Kon daarin alleen lezen dat op autostand de airco rustig ging draaien op 20 Hz, dat is bij mij dus niet het geval, die lage toerentallen behaal ik niet op autostand. Heb nu geëxperimenteerd met handmatige ventilatiestand en dan wordt airco wel rustig.

MHI SRK35ZS-WF/SRC35ZS-W2

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

RemmyB83 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:27:
[...]
Nee, geen ervaring mee. Mijn unit is t.o.v. vele hier iets zwaarder, en de compressor zit dan ook vaak in lage toeren. Ik verwacht ook niet dat als je de fanspeed verhoogt en de compressor niet mee lift, dat je extra afgifte creëert waarvoor je het setpoint snelller gaat halen.

De temperatuur is het enige wat je kunt instellen, daarnaast zullen er nog wat andere factoren mee spelen zoals oa tijd en de bandbreedte rondom de doeltemperatuur.
O dat is jammer zeg.

Een airco heeft een aantal sensoren buiten de sensor die de ruimtetemperatuur meet, je kunt daar inderdaad geen setpoints voor instellen maar wel voor een deel beïnvloeden wat ze zullen meten. Onder andere is een temperatuurverschil een maat voor de hoeveelheid afgifte die mogelijk is gegeven de huidige omstandigheden. En daarmee ook hoe efficiënt dat zou moeten kunnen. De airco zal zoeken naar een optimaal punt.
Je zult zien dat met een hogere (vaste) fansnelheid de uitblaastemperatuur afneemt (bij verwarmen). Ik ben gewoon benieuwd of de airco dan niet het idee krijgt van: "o, ik heb het setpoint nog niet gehaald, maar als ik nu ga verwarmen dan kan ik die energie toch wel goed kwijt", en daardoor beter op de gewenste ruimtetemperatuur zal blijven. Met een overgedimensioneerde unit zal de ruimte dan sneller op temperatuur komen en wellicht minder (ver) laten afkoelen waardoor er dichter rondom het setpoint geregeld wordt (ten koste van iets kortere runs en kleine temperatuurschommelingen).

Als je de luchtstroom kortsluit krijg je ook raar gedrag wat niet met draaien aan de temperatuur het best wordt opgelost, vandaar dat ik het vroeg.

• RemmyB83
  • Nu online
kimjansen schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:08:
[...]

O dat is jammer zeg.

Een airco heeft een aantal sensoren buiten de sensor die de ruimtetemperatuur meet, je kunt daar inderdaad geen setpoints voor instellen maar wel voor een deel beïnvloeden wat ze zullen meten. Onder andere is een temperatuurverschil een maat voor de hoeveelheid afgifte die mogelijk is gegeven de huidige omstandigheden. En daarmee ook hoe efficiënt dat zou moeten kunnen. De airco zal zoeken naar een optimaal punt.
Je zult zien dat met een hogere (vaste) fansnelheid de uitblaastemperatuur afneemt (bij verwarmen). Ik ben gewoon benieuwd of de airco dan niet het idee krijgt van: "o, ik heb het setpoint nog niet gehaald, maar als ik nu ga verwarmen dan kan ik die energie toch wel goed kwijt", en daardoor beter op de gewenste ruimtetemperatuur zal blijven. Met een overgedimensioneerde unit zal de ruimte dan sneller op temperatuur komen en wellicht minder (ver) laten afkoelen waardoor er dichter rondom het setpoint geregeld wordt (ten koste van iets kortere runs en kleine temperatuurschommelingen).

Als je de luchtstroom kortsluit krijg je ook raar gedrag wat niet met draaien aan de temperatuur het best wordt opgelost, vandaar dat ik het vroeg.
Ik lees de andere sensoren ook uit in HA.
Maar ik heb verder geen idee hoe het regelgedrag tot stand komt. Ik heb verder ook geen kennis omdat uit te kunnen lezen, anders had ik het waarschijnlijk ook wel gedaan en aangepast.

Nu net even de fanspeed op max gezet en ik zie geen significant verschil in compressor frequency. Hooguit heel even 2hz meer, maar gemeten temperatuur zakt ook met 0.2, door meer luchtcirculatie.
Dus gemeten temperatuur blijft +/-1C onder setpoint, en compressor toert niet op.
Dus dat gaat geen verschil maken.

Pijnacker Oost/West

• ThinkPad
Ok ik moet met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik vraagtekens had bij de regeling die vanavond wat vreemd deed, maar waar ik uiteindelijk zelf de schuldige was. TL;DR: Gebruik de silent mode NIET met lage buitentemperaturen. Je knijpt je unit af waardoor hij mogelijk het setpoint nooit gaat halen!

Unit draaide hele avond al op zo'n ~620W, compressor op 44Hz. Fan binnenunit blaast vrij hard. Return air en sensor temperature beiden zo'n 20°C, setpoint 21°C. Ik heb het koud en tikte het setpoint een halfje omhoog. Maar geen reactie van de airco, stroomverbruik (620W) en compressorfrequentie (44Hz) blijven gelijk. In tussenpozen van een paar minuten steeds het setpoint een halve graad hoger, geen verandering.

Edit: net de remote erbij gepakt, setpoint op 23 en nu trapt hij hem wel op z'n staart 8)7 Ik had silent mode nog aan staan, als ik die toggle op de AB dan kan ik het reproduceren, hij gaat dan van volgas 1800W en 97Hz terug naar 623W / 44Hz. Achteraf gezien was dat in silent mode dus al de max. van de compressor! Maar dat is met dit weer (is hier nu rond 0°C) gewoon te weinig.

@LED-Maniak Het veld 'silent_mode' in de JSON staat hier altijd op 'false', ongeacht of ik hem nou via AB aan/uit zet. Lijkt mij een bug? Ik kom er hierdoor nu pas achter dat m'n unit op silent mode stond omdat ik de remote uit de lade pakte en zag dat het icoontje in het display actief was. Zou dit veld ook graag uitlezen in Home Assistant.

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2025 22:34 ]

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:44:
Ok ik moet met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik vraagtekens had bij de regeling die vanavond wat vreemd deed, maar waar ik uiteindelijk zelf de schuldige was. TL;DR: Gebruik de silent mode NIET met lage buitentemperaturen. Je knijpt je unit af waardoor hij mogelijk het setpoint nooit gaat halen!
Oeps. :) Wel leerzaam!
@LED-Maniak Het veld 'silent_mode' in de JSON staat hier altijd op 'false', ongeacht of ik hem nou via AB aan/uit zet. Lijkt mij een bug? Ik kom er hierdoor nu pas achter dat m'n unit op silent mode stond omdat ik de remote uit de lade pakte en zag dat het icoontje in het display actief was. Zou dit veld ook graag uitlezen in Home Assistant.
Dat klopt. Silent mode flag is er een die ik zet afhankelijk van het commando dat gestuurd wordt, maar het werkt nog niet dus ergens mis ik nog het zetten van de juiste bits. Wellicht kunnen we naar jouw airco kijken als je hem in silent mode zet en weer uit om te zien wat er voorbij komt en wat ik wellicht nog mis om het werkend te krijgen?

Om met de black friday gekte mee te doen :+ :

Ik heb nog een aantal prototype wand- en muurhouders voor de draadloze sensor.
Voor diegenen die nog een ClimateControl module willen en deze week bestelt direct via DM, krijgt een van de twee houdertjes erbij. OP=OP. Ik ga ze niet los versturen(verzendkosten zijn bijna net zo hoog als de houders kosten..)

• LED-Maniak
Naar aanleiding van Thinkpad zijn observatie ben ik toch nog eens silent mode gaan testen

Wat blijkt? De experimentele functie werkt gewoon wel op de SRK units en niet alleen de plafondunits.

Met het volgende commando's kan je via de ClimateControl silent mode aan- en uitzetten:
- (/control?cmd=heatpump&silent_mode=off)
- (/control?cmd=heatpump&silent_mode=on)

Met silent mode uitgeschakeld knalt de airco bij groot temperatuurverschil naar 70Hz 6.3A.
Zodra je silent mode inschakelt gaat hij naar 55Hz 4.67A

Dit getest met een SCM50 en SRK35ZS.
Met silent mode aan knijpt hij hem dus op 75% van het maximum vermogen.

Ik heb dit nu meerdere keren getest en waarempel, hij schakelt telkens netjes tussen 55Hz en 70Hz. :) *O*
Het is momenteel alleen nog niet mogelijk om -in het geval van @ThinkPad - waarbij hij via de afstandsbediening silent mode aanzette, dit ook correct uit te lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 24-11-2025 22:32 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 38 Laatste