RemmyB83 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:40:
[...]
Ik kijk misschien net even anders naar de situatie als jij. Ik denk dat veel mensen hier de succes verhalen lezen in dit topic. Vervolgens schaffen ze ook een CC aan, omdat ze ook graag een constante en rustige aircoregeling willen. Als ze lezen dat de temperatuurschommelingen +/- 0,3°C zijn tov het setpoint en dit is bij hun thuis veel meer afwijkt, dan is de teleurstelling ergens ook wel te begrijpen.
Als er een teleurstelling is dat de airco een halve graad afwijkt van het setpoint dan is de verwachting verkeerd en is dus een stukje educatie nodig(ook van de airco installateur..) hoe een lucht/lucht airco echt werkt. Zelfs in deze 'hele slechte' situatie out-performed een airco met ClimateControl alsnog een airco zónder climatecontrol. 'heel slechte' is gewoon een erg ongelukkige woordkeuze.
De strekking die ik vooral hier lees is dat de airco een half tot 1 graad onder de setpoint gaat regelen na de initiele verwarming. In plaats van vele post hieraan te wijden nadat de boodschap echt wel is doorgekomen, kan je ook tijdelijk even de setpoint met 1 graad verhogen terwijl ik hier naar kijk. Scheelt mij een hele hoop tijd.
Zoals al meerdere malen aangegeven: de regeling zoals hij nu is, is zoals Mitsubishi deze bedacht heeft. Inclusief de hele bandbreedte en terugschakelen van de compressor.
Maar vergeet niet: de buitentemperatuur, je stookgedrag en isolatie van het huis heeft een énorme invloed.
Als de temperatuur in de ruimte met externe sensor alsnog begint te schommelen dan kan dit heel goed aan bovenstaande factoren liggen.
De timing om nieuwe firmware uit te brengen met iets andere regelgedrag net voor je vakantie(geen verwijt), is denk ook een beetje ongelukkig, nu het in Nederland ook opeens een stuk kouder is geworden. En de radiostilte helpt daar dan helaas ook niet in mee, waardoor sommige hier iets actiever zijn.
Elke firmware wordt op een groep van 20 tot 30 binnenunits getest alvorens de release. Als na een dikke week blijkt dat al deze units goed draaien, dan pas gaan hij online. Dat de temperatuur in Nederland ineens 10 graden daalt en daardoor het gedrag van de airco anders gaat zijn is lastig in te calculeren. Veel van de reacties die ik hier zie dat de binneunit anders regelt valt niet te wijten aan de regeling. We kunnen een release voor 3 maanden gaan testen, maar dan komen er vast weer andere vragen waarom het zo traag gaat.. Wil je geen 'verrassingen', zet auto updates uit.
De 'radiostilte' valt wel mee. Ik heb volgens mij -daar waar echt nodig-, zeker gereageerd en uitgelegd hoe iets zit. Dat er vervolgens weer een bak dezelfde reacties langskomen, het antwoord blijkbaar niet bevredigend is en de posts dan ondersneeuwen kan ik weinig aan doen.
Maar goed, het is zoals het is. Heb je het gevoel dat de airco het echt 'heel slecht' doet, draai je airco eens een dagje op de interne sensor.
mgizmo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:13:
Ik denk dat @
LED-Maniak meer heeft aan analyses die met elkaar gedeeld worden waarbij de variabelen duidelijk zijn genoteerd en wellicht zelfs in tabel vorm naast elkaar gelegd kunnen worden, zodat een gemeenschappelijke deler wellicht gevonden kan worden, als het resultaat betekent dat er in de software iets aangepast kan worden.
Het is voor een forum logisch om met elkaar ervaringen uit te wisselen, maar ik merk in dit soort situaties dat ze enorm veel tijd kosten om erop te reageren zonder alle variabelen duidelijk te hebben, het wordt dan al snel appels met peren vergelijken. Het topic werkt nu als en support pagina, terwijl @
LED-Maniak natuurlijk alleen is.
Er zal iets in de software aangepast moeten worden. Blijkbaar doet de ClimateControl na-regeling heel veel goeds voor het gros van de gebruikers en ik verwacht dat ik nog een en andere kan tunen om het ook voor de overige gebruikers top te maken.
[
Voor 25% gewijzigd door
LED-Maniak op 22-11-2025 14:25
]