Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
0re0 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:26:
Laten jullie de airco snachts draaien met deze temperaturen? Of smorgens weer volle bak aan?

Ik heb nu voor het eerst de airco als hoofdverwarming en zat vandaag om een 35m2 woonkamer op 21 graden te houden op 10 Kwh. Schrok toch nog redelijk van het verbruik. (5kw airco)
Zoals hier boven al werd aan gegeven: Doen waar jij jezelf prettig bij voelt, en wat bij jou situatie past. Niemands huis, woonsituatie, gewoonte en wensen zijn het zelfde.

Gisteren 6,6kWh verbruikt, en vandaag 7,5kWh. Airco staat nu uit en gaat morgen om 5.15 weer aan, dan is het 6uur bij opstaan weer aangenaam. Ik heb namelijk ook een 5kW split die aardig is overgedimentioneerd. In de slaapkamer gaat hij uit en als hij 's nachts de woonkamer op temperatuur moet houden, gaat hij nu snel pendelen of defrosten. Ik heb momenteel liever dat hij overdag lekker rustig door kan draaien, als beide units kunnen draaien.
Vanochtend om 05.00 was het hier 19°C dus geen grote daling, en verder staat het setpoint overdag op 21°C.

Pijnacker Oost/West

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:30
Laten jullie de airco snachts draaien met deze temperaturen? Of smorgens weer volle bak aan?

Ik heb nu voor het eerst de airco als hoofdverwarming en zat vandaag om een 35m2 woonkamer op 21 graden te houden op 10 Kwh. Schrok toch nog redelijk van het verbruik. (5kw airco)
Je zou eens kunnen testen met automatisch aan, een uur voor je ‘‘s morgens in de kamer bent. Met je 5kW heb je de ruimte zo warm denk ik. Dan kun je controleren wat het verschil in comfort en gebruik is

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:13

Ben nog veel aan het stoeien met de clima op onze LG, 3.5KW single split in 38m2 woonkamer met oud dubbel glas uit 89 waarvan 2 ramen lek zijn en een kromme deur (tocht). Vooralsnog ligt het verbruik rond de 6 tot 7kwh voor 24 uur verwarmen.

Vooralsnog van wat hier lees over het setpoint halen van de mitsubishi is dat met de lg op dit moment nog niet echt te doen. Hij doet weinig moeite om de setpoint te halen. Wellicht als de +- temp naar 0.5 terug gebracht word dat dit wat beter gaat (of icm. Logica van led maniak).

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@LED-Maniak is het een idee om van de pre 3.1.8 regeling en de andere regeling een keuze te maken. In de UI kan je dan een keuze maken tussen regeling x, y of z

Dan laat je de keuze aan de gebruiker over. En kan iedereen zijn eigen keuze maken

[ Voor 20% gewijzigd door Spiral op 19-11-2025 09:13 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:33:
[...]

Kan zijn dat jouw airco niet onder de 18 kan regelen. Sommige bouwjaren/versies kunnen dit niet en 18 is dan het minimum. Uiteraard zijn daar wel software-oplossingen voor, maar eerst maar eens even dit topic doorlezen als ik weer thuis ben. Ik heb het niet geheel gevolgd. :)
@LED-Maniak Vannacht gedraaid met setpoint 18, deze heeft die de hele nacht netjes vast gehouden. Lijkt dus de bevestiging dat deze MHI airco's (srk35zs-w) 2021/2022) niet onder 18 te regelen zijn met de climacontrol.

Nu heb ik alleen de issue nog dat de airco in de aanbouw met veel korte pulsen werkt (elke 20-30min) ipv langere halen. Waarschijnlijk als resultaat van de sensor schakelt op 0.1graad). Is de sensor hysteresis is te verminderen door een off set te gebruiken? Vannacht klachten van de vrouw gehad vanwege het vaak horen van de airco (ze heeft nogal een goed gehoor) 😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJtL3lR1cBYoNcXKUm_6kVJhiOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRBq8k2gMHFpbGIgAbAvcHP8.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZ7Eu6je5V6GJBPEHj4f17Xsjt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOR0g4LGAgauXyPSXcWrIFLd.jpg?f=fotoalbum_large

@RemmyB83 heb jij een timer dan in de airco app ingesteld (ik heb zelf geen Homey of HA) ? Zo ja, werkt dat dan ook als je telefoon uit staat ?

[ Voor 30% gewijzigd door Rapheal op 19-11-2025 11:44 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:12
Ik ben dan wel geen mod meer, dit is ook uit eigen belang, maar laten we er een beetje om denken dat we de discussie hier over de ClimaControl proberen te houden. Voor verwarmen met een airco in het algemeen is er Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 en voor MHI specifiek (zoals vragen over timer hierboven) is er Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

En wellicht nog handig voor de nieuwkomers die de eerste winter in gaan met verwarmen met een airco: Vuistregel met verwarmen met een warmtepomp (wat een airco ook is) die ik ergens voorbij zag komen: kWh = m3 * 2.
Dus 10 kWh zou dan ~5m3 gasverbruik geweest zijn, en dat is met buitentemperaturen van 3-4°C voor een gemiddelde woning nog vrij laag.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2025 09:53 ]

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:55
Ik moet zeggen dat het systeem bij mij nu wel retestabiel draait (24/7 sinds deze week). Setpoint 20.5, 1x 5KW in de woonkamer op verwarmen en 1x 2.5KW op ventilator op andere verdieping en beide blijven daarmee op op temperatuur. Fluctueert van 280 watt naar 284 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNdajG1gWW_Q9f5I0nrcDC_-bXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HU52ngOEuGfs7X7HMSDE4n8O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3T6josFz9Ial0NFSvT1B2hItqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Z4hA8L44ECjD7Y6zlIkiYID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfg7hmZj-mZz7wazvX3cg72R6Ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMYq1kJr1YURs2XOsPYDEATP.jpg?f=fotoalbum_large

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:13
De hele ochtend heeft mijn unit in de woonkamer staan te blazen op een behoorlijke snelheid, deze unit stond ingesteld op setpoint 20.5, ventilator op auto en 3D Auto ingeschakeld.
Volgens de Smart M-Air app was het de hele ochtend al 20.5 graden in de woonkamer, maar de unit bleef uren op een behoorlijk vermogen doordraaien (4.75A input volgens ClimaControl) en met een hoge ventilator snelheid.

Ik heb toen 3D Auto uitgezet en meteen schakelde de unit terug in vermogen (1.37A) en op een lage ventilatorsnelheid en de Smart M-Air app gaf aan dat het 22.5 graden was niet 20.5 zoals net daarvoor met 3D Auto aan. :?

Kan het zijn dat ClimaControl (laatste fw versie) niet goed werkt met 3D Auto en dat ik daardoor de beschreven problemen heb?

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:18
3D auto is al vaker voorbij gekomen in dit topic ook door TS. Even filteren.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:43
spokey schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:50:
De hele ochtend heeft mijn unit in de woonkamer staan te blazen op een behoorlijke snelheid, deze unit stond ingesteld op setpoint 20.5, ventilator op auto en 3D Auto ingeschakeld.
Volgens de Smart M-Air app was het de hele ochtend al 20.5 graden in de woonkamer, maar de unit bleef uren op een behoorlijk vermogen doordraaien (4.75A input volgens ClimaControl) en met een hoge ventilator snelheid.

Ik heb toen 3D Auto uitgezet en meteen schakelde de unit terug in vermogen (1.37A) en op een lage ventilatorsnelheid en de Smart M-Air app gaf aan dat het 22.5 graden was niet 20.5 zoals net daarvoor met 3D Auto aan. :?

Kan het zijn dat ClimaControl (laatste fw versie) niet goed werkt met 3D Auto en dat ik daardoor de beschreven problemen heb?
Niet naar de temp op smart m air kijken. Die is niet betrouwbaar.

Tenminste... Ik zal het eens even in de gaten houden, miss geeft die stabiel 0.7c hoger aan. (Bij mij)

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 19-11-2025 14:14 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• RemmyB83
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:51:
[...]

Niet naar de temp op smart m air kijken. Die is niet betrouwbaar.

Tenminste... Ik zal het eens even in de gaten houden, miss geeft die stabiel 0.7c hoger aan. (Bij mij)
Die temperatuur is een drama, vooral als hij uit staat wijkt hij erg veel af. Zolang de ventilatierol draait gaat het goed. Maar vooral bij een multisplit met een beetje bleeding worden er rare temperaturen weergegeven, op de unit die uit staat. Ook de buitentemperatuur schommelt als een malle als de unit aan en afslaat.

Pijnacker Oost/West

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:13
Myth60 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:36:
[...]

Hier soortgelijk gedrag. Compressor blijft continue op 20 Hz bij 1,37 A staan. Bij ingestelde temperatuur van 20 graden zakte de temperatuur naar 18,7 graden. Halve graad verhoogd en 5 minuten gewacht. Geen resultaat, nog steeds 20 Hz. Nog een halve graad verhoogd. Na nog eens 5 minuten wachten komt de airco nog steeds niet op het "idee" om wat meer zijn best te gaan doen. Ik had er genoeg van: op 24 graden gezet. Toen ging hij met vol vermogen verwarmen. Toen het 20,5 graden was heb ik de temperatuur naar 20 verlaagd. Tot mijn verbazing bleef de airco na 5 minuten nog steeds meer dan 4 A trekken. Ik heb hem maar uit gedaan en even later weer aangedaan. Toen regelde de airco weer zoals verwacht, maar wel 1 graad onder de ingestelde temperatuur, terwijl toen het minder koud was de temperatuur een halve graad onder de ingestelde temperatuur werd.
Toch vreemd dat bij sommigen firmware 3.1.8 goed werkt, maar jij en ik exact dezelfde klacht hebben.
Ik probeer een overeenkomst te vinden tussen ons beiden.
Ik zie alleen dat we beiden een 5Kw buitenunit hebben. ( ik multisplit, jij single )
Echter, volgens mij heeft Led Maniak ook een 5Kw buitenunit, dus dat zal wel niet het probleem zijn.

• RemmyB83
  • Nu online
MrZioN schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:18:
Ik moet zeggen dat het systeem bij mij nu wel retestabiel draait (24/7 sinds deze week). Setpoint 20.5, 1x 5KW in de woonkamer op verwarmen en 1x 2.5KW op ventilator op andere verdieping en beide blijven daarmee op op temperatuur. Fluctueert van 280 watt naar 284 watt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je airco draait qua verbruik inderdaad lekker stabiel. Maar als je naar de temperatuur kijkt is die in beide kamers toch iets afgenomen. Vraag is hoe die het doet op langere termijn, als het nog kouder wordt. Gaat hij dan optoeren of blijft hij zo hangen. Of ga uiteindelijk zelf je setpoint verhogen.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
  • Nu online
pjotter1965 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:59:
[...]

Toch vreemd dat bij sommigen firmware 3.1.8 goed werkt, maar jij en ik exact dezelfde klacht hebben.
Ik probeer een overeenkomst te vinden tussen ons beiden.
Ik zie alleen dat we beiden een 5Kw buitenunit hebben. ( ik multisplit, jij single )
Echter, volgens mij heeft Led Maniak ook een 5Kw buitenunit, dus dat zal wel niet het probleem zijn.
Iedere situatie is anders, waardoor iedereen andere bevindingen heeft. Voorbeeld:
Iemand met een kleine unit merkte hier veel sneller op dat zijn unit niet optoert als de temperatuur binnen niet gehaald werd. Ik reageer dat het bij mijn wel goed op temperatuur blijft, omdat ik in verhouding een grotere (multisplit) unit heb. Maar merk nu met de koudere temperaturen dat hij ook stukje lager gaat zitten dan het setpoint, dus nu setpoint 0,5°C verhoogd. Ik denk ook dat mensen die ad-hoc verwarmen veel minder 'problemen' ervaren, dan mensen die 24/7 verwarmen.
Ik verwarm hier momenteel zelf ook van 5.15 tot een uur of 23.00, omdat ik 's nachts in de woonkamer simpelweg niet het minimale vermogen kwijt kan als het al op temperatuur is.

Pijnacker Oost/West

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:14
Al met de fanspeed gespeeld?

Ik zag ook een drop naar 19.4 i.p.v. de stabiele 20 van afgelopen weken.
Fanspeed van 'lowest' naar 'low' en we zijn weer terug op 20.

Ook nog een klein grafiekje van mijn zijde; ik vind dit ronduit absurd mooi regelgedrag voor L/L.
Gaat dan over 136m2/380m3 op 20 graden bij 5 graden buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKGT84ks1n2a5K9CRpTnjuSi7wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wT0EjTy4fe7LdXNjuVrCWbwa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHlLk4buCD4hNF0vJ9VATLNWung=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cDGFI8rBegoiQgqp8fG98rW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door lexdb op 19-11-2025 15:54 ]

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:03
Fan speed staat bij mij op automatisch. Vandaag gaat het weer goed. Het is echter wel 1 graad kouder dan de ingestelde temperatuur. Toen het niet zo koud was, en hij ging pendelen, zat er een halve graad tussen de ingestelde en de temperatuur die de sensor aangeeft.

Ik hoop dat LED-Maniak een optie inbouwt om een selectie te maken tussen de fabrieksregeling van de MHI en de 3.1.7 regeling. Houdt hij iedereen tevreden 😉. Die 3.1.7 versie beviel mij zeer goed. Hij week maar 0,2 tot 0,3 graad af van de ingestelde temperatuur. Maar ik moet wel zeggen dat ik die versie niet bij koud weer gebruikt heb. Hij kan nu wel anders reageren.

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik heb 3 Mitsubishi's met 1 buitenunit verdeeld over 3 slaapkamers.

Slaapkamer 1: 15,5 m2
Slaapkamer 2: 8 m2
Slaapkamer 3: 9.5 m2

De nok hoogte van de kamers zit op 3.00-3.30cm. In slaapkamer 1 hangt de airco bijna in de nok.

Gaat de climacontrol verschil maken op deze kleine kamers, in zowel koelen als verwarmen?
En is het mogelijk een andere temperatuursensor te gebruiken? Ik ben voornemens op iedere kamer een MoreSense sensor op te hangen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste