ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 23 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 16:47
ThinkPad schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:44:
Ok ik moet met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik vraagtekens had bij de regeling die vanavond wat vreemd deed, maar waar ik uiteindelijk zelf de schuldige was. TL;DR: Gebruik de silent mode NIET met lage buitentemperaturen. Je knijpt je unit af waardoor hij mogelijk het setpoint nooit gaat halen!

Unit draaide hele avond al op zo'n ~620W, compressor op 44Hz. Fan binnenunit blaast vrij hard. Return air en sensor temperature beiden zo'n 20°C, setpoint 21°C. Ik heb het koud en tikte het setpoint een halfje omhoog. Maar geen reactie van de airco, stroomverbruik (620W) en compressorfrequentie (44Hz) blijven gelijk. In tussenpozen van een paar minuten steeds het setpoint een halve graad hoger, geen verandering.

Edit: net de remote erbij gepakt, setpoint op 23 en nu trapt hij hem wel op z'n staart 8)7 Ik had vermoedelijk silent mode nog aan staan, als ik die toggle op de AB dan kan ik het reproduceren, hij gaat dan van volgas 1800W en 97Hz terug naar 623W / 44Hz. Achteraf gezien was dat in silent mode dus al de max. van de compressor! Maar dat is met dit weer (is hier nu rond 0°C) gewoon te weinig.

@LED-Maniak Het veld 'silent_mode' in de JSON staat hier altijd op 'false', ongeacht of ik hem nou via AB aan/uit zet. Lijkt mij een bug? Ik kom er hierdoor nu pas achter dat m'n unit op silent mode stond omdat ik de remote uit de lade pakte en zag dat het icoontje in het display actief was. Zou dit veld ook graag uitlezen in Home Assistant.
Lol, ik heb hier vandaag ook eens geëxperimenteerd met de silent mode op de mhi (toevallig!). Dat leek aanvankelijk goed te gaan, want hij bleef rustig rond de 600W draaien. Ik kwam er alleen achter dat hij mijn setpoint net niet haalde, dus net als jij heb ik de temperatuur verhoogd, maar hij bleef op 600W draaien... na onderzoek blijkt dat silentmode ongeveer op een derde van het opgenomen vermogen maximaliseert. Kortom, onder deze omstandigheden is dat voor ons niet genoeg om de boel lekker op 21 graden te houden :)

Zou het niet mogelijk zijn dat je met de CC zelf het maximale vermogen kunt instellen? Bijvoorbeeld 900W? Ik heb op deze dagen van die enorme pieken dat hij snel wil verwarmen en dan zie ik rustig 1800W aantikken. Ja, de ruimte wordt snel warm en dan moduleert hij weer terug naar veel lager vermogen. Dit zou voor mij best subtieler mogen (en langer mogen duren) en dat scheelt ook een hoop geluid met de fan op bijna maximaal.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:19
@renzo4000 welke combinatie van binnen- en buitenunit heb jij?

Mijn SCM50 met SRK35 gaat hier van 75% naar 100%
De SRK35ZSX van Thinkpad van 45% naar 100%

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• renzo4000
LED-Maniak schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:42:
@renzo4000 welke combinatie van binnen- en buitenunit heb jij?

Mijn SCM50 met SRK35 gaat hier van 75% naar 100%
De SRK35ZSX van Thinkpad van 45% naar 100%
Ik heb dezelfde als @ThinkPad. Aangezien ik een max van 600W zag bij silentmode aan en zonder silentmode een max van 1800W heb ik de assumptie gedaan dat het ongeveer een derde is, maar dat werkt waarschijnlijk anders dan :p

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• LED-Maniak
renzo4000 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:56:
[...]

Ik heb dezelfde als @ThinkPad. Aangezien ik een max van 600W zag bij silentmode aan en zonder silentmode een max van 1800W heb ik de assumptie gedaan dat het ongeveer een derde is, maar dat werkt waarschijnlijk anders dan :p
Je kan het testen met bovenstaande commando's. Even setpoint heel hoog zetten en dan aan- of uitzetten met >30 seconde er tussen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• renzo4000
LED-Maniak schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:57:
[...]

Je kan het testen met bovenstaande commando's. Even setpoint heel hoog zetten en dan aan- of uitzetten met >30 seconde er tussen.
Dat kan zeker alleen als je HA hebt? Ik heb namelijk Homey en zie zo even niet waar ik die commando's kan uitvoeren.

• LED-Maniak
renzo4000 schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:15:
[...]

Dat kan zeker alleen als je HA hebt? Ik heb namelijk Homey en zie zo even niet waar ik die commando's kan uitvoeren.
Gewoon via je webbrowser:

- http://192.168.1.1/control?cmd=heatpump&silent_mode=off
- http://192.168.1.1/control?cmd=heatpump&silent_mode=on

http://192.168.1.1 even aanpassen ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:46
renzo4000 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:38:
[...]
Zou het niet mogelijk zijn dat je met de CC zelf het maximale vermogen kunt instellen? Bijvoorbeeld 900W? Ik heb op deze dagen van die enorme pieken dat hij snel wil verwarmen en dan zie ik rustig 1800W aantikken. Ja, de ruimte wordt snel warm en dan moduleert hij weer terug naar veel lager vermogen. Dit zou voor mij best subtieler mogen (en langer mogen duren) en dat scheelt ook een hoop geluid met de fan op bijna maximaal.
De “peak-cut timer” functionaliteit zou daar beter geschikt geschikt voor zijn. Dan kun je zelf een limiet kiezen i.p.v. een vaste waarde van beperking op ~1/3e a 1/2 qua vermogen met de silent stand. Zoek maar eens op “peak” in dit topic voor meer uitleg. Is een functie op de officiële wandbediening.

Wordt nog door LED-Maniak aan gewerkt om in de ClimaControl te implementeren: LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2025 06:25 ]

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:31
LED-Maniak schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:56:
[...]

Oeps. :) Wel leerzaam!

[...]

Dat klopt. Silent mode flag is er een die ik zet afhankelijk van het commando dat gestuurd wordt, maar het werkt nog niet dus ergens mis ik nog het zetten van de juiste bits. Wellicht kunnen we naar jouw airco kijken als je hem in silent mode zet en weer uit om te zien wat er voorbij komt en wat ik wellicht nog mis om het werkend te krijgen?

Om met de black friday gekte mee te doen :+ :

Ik heb nog een aantal prototype wand- en muurhouders voor de draadloze sensor.
Voor diegenen die nog een ClimateControl module willen en deze week bestelt direct via DM, krijgt een van de twee houdertjes erbij. OP=OP. Ik ga ze niet los versturen(verzendkosten zijn bijna net zo hoog als de houders kosten..)
Komen die later nog wel beschikbaar voor verkoop of kan iemand ze maken? De sensoren liggen nu tussen decpennen, agendas en andere zooi op het bureau en dat is niet altijd ideaal. Ik was nog steeds wachtende op de beschikbaarheid van de houdertjes. :-)

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2Z1WGo-VkKIUIxPI-wVXmMXLXc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G7684Awosy55V503TbdP3T1N.jpg?f=user_large
Silent mode opnde verschillende units. Percentage is max vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 25-11-2025 07:08 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• xHEMANx
FreestyleFrl schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 06:43:
[...]

Komen die later nog wel beschikbaar voor verkoop of kan iemand ze maken? De sensoren liggen nu tussen decpennen, agendas en andere zooi op het bureau en dat is niet altijd ideaal. Ik was nog steeds wachtende op de beschikbaarheid van de houdertjes. :-)
Bizon kneedgum is je vriend.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:45
Hi @LED-Maniak ,

Is er toevallig al wat meer bekend over een misschien toekomstige Toshiba module?

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:21
Ik kan me toch niet aan het gevoel onttrekken dat het verschil tussen de gerapporteerde temperatuur van de ClimaControl en WF-RAC niet alleen cosmetisch is, maar meespeelt in het niet halen van het setpoint. De airco gaat namelijk terugregelen zodra WF-RAC het setpoint bereikt. ClimaControl (komt overeen met de echte temperatuur) zit dan nog onder het setpoint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vL6Skg-GDOfFY5NahP-pwIfrgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IEpKJeBIeyMsCqpYvA1DpICS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NZRk2O8pmVt-FwMee41Xl6UnkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jcy9d63A400Qim0GIlcjIwoo.png?f=fotoalbum_large

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• xHEMANx
.

[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 25-11-2025 09:31 ]

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:11

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wat een ontzettend mooi project zeg, complimenten! Ik ga volgend jaar ook airco's laten installeren en dit zou een mooie toevoeging zijn om nog meer data te verzamelen :) Het zal mogelijk Daikin worden maar goed hoe meer proefkonijnen hoe beter!

[ Voor 19% gewijzigd door Yariva op 25-11-2025 10:16 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• LED-Maniak
Rembooooo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:25:
Ik kan me toch niet aan het gevoel onttrekken dat het verschil tussen de gerapporteerde temperatuur van de ClimaControl en WF-RAC niet alleen cosmetisch is, maar meespeelt in het niet halen van het setpoint. De airco gaat namelijk terugregelen zodra WF-RAC het setpoint bereikt. ClimaControl (komt overeen met de echte temperatuur) zit dan nog onder het setpoint:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nieuwe firmware lost dat op.
Ik heb het verschil bekeken tussen de 10 en 30 graden celsius en het was consistent 0.5 graad wat de smart-m aangaf en wanneer de airco stopte ten opzichte wat de ClimaControl aangaf.

• LED-Maniak
xHEMANx schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:07:
[Afbeelding]
Silent mode opnde verschillende units. Percentage is max vermogen.
Waar komt dit vandaan en welke zijn dit? Zs of zsx? Mijn scm50 gaat niet hoger dan 70Hz, stroomverbruik komt daarmee overeen met de specificatie van de datasheet. Maar die capped dus op 75% en niet ergens rond de 45%.

Volgens datasheet werkt het niet op een scm dus dat kan er mee te maken hebben. :+

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 25-11-2025 10:22 ]

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:20:
[...]

Waar komt dit vandaan en welke zijn dit? Zs of zsx? Mijn scm50 gaat niet hoger dan 70Hz, stroomverbruik komt daarmee overeen met de specificatie van de datasheet. Maar die capped dus op 75% en niet ergens rond de 45%.

Volgens datasheet werkt het niet op een scm dus dat kan er mee te maken hebben. :+
Volgens mij allebei, dus zs en zsx. Zal eens kijken waar ik dat ookalweer vandaan had.

Edit: volgens mij van @Martin7182 in het lucht lucht forum. Die had het berekend. Zal even zoeken of ik het nog terug kan vinden.

Voor mijn unit klopt het wel. 3.5zs

[ Voor 10% gewijzigd door xHEMANx op 25-11-2025 11:07 ]

• xHEMANx
.

[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 25-11-2025 11:06 ]

• LED-Maniak
Als meer mensen kunnen bevestigen dat silent mode aan- en uitzetten werkelijk werkt via onderstaande commando's, dan zal ik er voor zorgen dat het beschikbaar komt in de volgende firmware update en te bedienen is via Home Assistant, Homey, etc.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:37
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:13:
Als meer mensen kunnen bevestigen dat silent mode aan- en uitzetten werkelijk werkt via onderstaande commando's, dan zal ik er voor zorgen dat het beschikbaar komt in de volgende firmware update en te bedienen is via Home Assistant, Homey, etc.

Vannacht geprobeerd.
Buitenunit fan stond op standje 8 te blazen.
Na invoeren van de commando en ongeveer 1 uur gewacht te hebben geen verschil.
Zou het misschien beter moeten monitoren.

En heb je trouwens een Dm gestuurd eergisteren en gisteren ;-)

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• LED-Maniak
Siewert schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:18:
[...]

Vannacht geprobeerd.
Buitenunit fan stond op standje 8 te blazen.
Na invoeren van de commando en ongeveer 1 uur gewacht te hebben geen verschil.
Zou het misschien beter moeten monitoren.

En heb je trouwens een Dm gestuurd eergisteren en gisteren ;-)
Mijn DM staat momenteel vol dus reacties kunnen even duren.

Het verschil bij aan- of uitzetten van silent mode zie je in de compressor snelheid.
Eerste stap is zorgen dat de airco op 100% gaat draaien, door bijvoorbeeld een grote delta tussen ruimte temperatuur en setpoint te maken.
Zodra de airco op vol vermogen draait zet je silent mode aan.
Dan zou je de compressor frequentie moeten zien dalen.

Bij mijn SCM50 is dit van 70Hz naar 55Hz. Bij andere modellen waarschijnlijk zoals bovenstaande tabel.

Het uitlezen van de compressor frequentie duurt even, dus je moet na het instellen een halve minuut wachten.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:20:
[...]

Ik heb ook een SCM50 en net nog even terug gekeken in HA. En ik zie dat ik zondagochtend met opstarten een piek had op 89hz en daarna nog 2x die dag boven de 80hz. Misschien wordt het aantal hz momenteel ook ergens beperkt door bijv. de buiten temperatuur.

Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
RemmyB83 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb ook een SCM50 en net nog even terug gekeken in HA. En ik zie dat ik zondagochtend met opstarten een piek had op 89hz en daarna nog 2x die dag boven de 80hz. Misschien wordt het aantal hz momenteel ook ergens beperkt door bijv. de buiten temperatuur.
limiterende factor is natuurlijk stroomverbruik en toevallig gisteravond was bij 70Hz het stroomverbruik maximaal.

Het viel bij mijn scm50 wel op dat ik tussen 55hz en 70hz kon schakelen met aan- en uitzetten.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:13
Welke wil je hebben ?
https://makerworld.com/en...ija+bluetooth+temp+sensor

• LED-Maniak
FreestyleFrl schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 06:43:
[...]

Jazeker. Dit zijn prototypes. Een iets andere variant is inmiddels al onderweg. Maar zonde om deze goed functionerende houdertjes weg te gooien. :)

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:04
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:40:
[...]
limiterende factor is natuurlijk stroomverbruik en toevallig gisteravond was bij 70Hz het stroomverbruik maximaal.

Het viel bij mijn scm50 wel op dat ik tussen 55hz en 70hz kon schakelen met aan- en uitzetten.
Hier ook een SCM 50, silent mode nog niet getest.
Nu is het zo dat normaal gesproken bij een multisplit de silent mode niet werkt.
Ik kan mij alleen geen reden bedenken, waarom niet.

Is er een combinatie van factoren te bedenken, waarom MHI uit veiligheidsoverwegingen op de multisplit geen silent mode heeft vrijgegeven ?

• LED-Maniak
Ik heb geen idee. Bij mijn mitsubishi electric multisplit kan ik dit wel aanzetten.

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:37

Is dat alleen voor MHI? Mijn ME geeft dit terug:
code:
1
2
3
4
{
    "response": "ERROR",
    "errors":   ["heatpump command does not exist: silent_mode on"]
}

De MEs hebben overigens via de afstandsbediening wel een Night Mode (lampjes dimmen + stillere buitenunit), dus wellicht dat die via de `silent_mode` ontsloten zou kunnen worden

• tammert
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:52:
Ik heb geen idee. Bij mijn mitsubishi electric multisplit kan ik dit wel aanzetten.
Ik kan de Night Mode op mijn binnenunits ook aanzetten voor de gedimde lampjes, maar ik heb niet het idee dat de buitenunit dan ook stiller gaat, want multisplit (volgens mij heb ik dit ook zo zien staan in de handleiding). Heb jij ervaren dat de buitenunit echt stiller wordt, of op minder vermogen gaat draaien?

• LED-Maniak
tammert schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:57:
[...]

Ik kan de Night Mode op mijn binnenunits ook aanzetten voor de gedimde lampjes, maar ik heb niet het idee dat de buitenunit dan ook stiller gaat, want multisplit (volgens mij heb ik dit ook zo zien staan in de handleiding). Heb jij ervaren dat de buitenunit echt stiller wordt, of op minder vermogen gaat draaien?
Bij die van mij is het een dipswitch in de buitenunit.

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:57:
[...]

Zowel aan als uit werkt perfect.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:05

Werkt bij mij op de zs wf 3.5

• LED-Maniak
xHEMANx schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:02:
[...]

Zowel aan als uit werkt perfect.
Je ziet een verschil in verbruik?

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:03:
[...]

Je ziet een verschil in verbruik?
Zeker. +-650w begrenst op silent. Bij uitzetten weer naar 1350w

Wat me wel opviel is dat 3d auto waar hij op staat, bij verhogen weer opnieuw geactiveerd werd.

Nu ik erover nadenk, Miss omdat ik hem te hoog had gezet, volgens mij gaat hij bij 5c verschil weer zn cyclus in. Edit: even getest, ja dat was het. Dus nvm

[ Voor 36% gewijzigd door xHEMANx op 25-11-2025 12:13 ]

• LED-Maniak
Gaaf :)
Dat zal in het tussenseizoen zeker helpen met pendelen.

[ Voor 89% gewijzigd door LED-Maniak op 25-11-2025 12:31 ]

• xHEMANx
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:06:
Gaaf :)
Dat zal in het tussenseizoen zeker helpen met pendelen.
Helpt vooral bij een rustige opstart, sommigen beweren dat je zo geld kan besparen. Een halve cent gok ik. ;)

Hij pendelt evenveel. Zonder silent komt hij na opstart niet meer boven de 450w als ik me goed herinner. Dus tikt die de begrenzing niet aan. Dus gebruik het zelf niet, Maar wel een leuke functie om te hebben. :)

[ Voor 17% gewijzigd door xHEMANx op 25-11-2025 12:16 ]

• RemmyB83
  • Nu online
[...]

Ik weet niet of hij op het aantal Watt of op het aantal Ampere wordt begrenst, want dan kan je voltage ook nog een rol spelen. Maar hier trok hij bijna 2300W met 89hz.
Volgens datasheet zou het max opgenomen vermogen 2500W zijn bij verwarmen.

Edit: Silence mode werkt hier ook😊

[ Voor 3% gewijzigd door RemmyB83 op 25-11-2025 12:34 ]

Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
xHEMANx schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:11:
[...]

Helpt vooral bij een rustige opstart, sommigen beweren dat je zo geld kan besparen. Een halve cent gok ik. ;)

Hij pendelt evenveel. Zonder silent komt hij na opstart niet meer boven de 450w als ik me goed herinner. Dus tikt die de begrenzing niet aan. Dus gebruik het zelf niet, Maar wel een leuke functie om te hebben. :)
Eh ja, klopt. :)

• xHEMANx
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74025300

Was even zoeken, stond nog in deel 1 van lucht lucht forum

[ Voor 95% gewijzigd door xHEMANx op 25-11-2025 12:38 ]

• RemmyB83
  • Nu online
[...]

Net tijdens het testen van de silence mode die perfect werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GIYT_KWnrwR81yL1klc3eTx0kA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNY3cy5V0kDpLhhUDSE0vp3R.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

• Siewert
Silent mode commando getest.
Diegene die testen je moet heel veel geduld hebben..
Duurt best wel even voordat de airco reageert van 1 minuut to 5 minuten.
En zorg eerst dat silent mode op de AB echt uitgeschakeld hebt in mijn geval de MHI modellen.
Had je deze ooit ingeschakeld blijft die instelling in de AB hangen en wijzigingen in de AB neemt dan die weer mee.
Dus schakel met AB de silent mode in en daarna weer uit.

Woonkamer:
SRK50ZS-WF op standje crematorium.
Compressor steeg naar 95,7hz en verbruik zat op 1580w.
Na 5 minuten silent_mode=on commando uitgevoerd en weer 5 minuten gewacht.
Kreeg wel even High pressure protection control melding.
Compressor gezakt tussen 65hz en 70hz verbruik gezakt naar ongeveer 1164w.

Slaapkamer 1:
SCM50ZS-W met SRF25ZS-W vloermodel op standje crematorium.
Compressor steeg naar 75hz en verbruik zat op 1663w.
Compressor gezakt naar 55hz en verbruik gezakt naar ongeveer 1164w.

Slaapkamer 1 & 2:
Nu de SCM50ZS-W met beide SRF25ZS-W vloermodellen op standje crematorium.
Compressor steeg naar 109,7hz en verbruik zat op 2690w.
Kreeg vervolgens de melding: Current safe control of inverter primary current.
1 unit even uitgeschakeld en na 1 minuut weer ingeschakeld
Daarna steeg de compressor naar 97hz en 2300w verbruik.

Compressor gezakt tussen 55hz verbruik gezakt naar ongeveer 979w.

Test ook uitgevoerd met 1 unit silent_mode=on en de andere silent_mode=off
Maar zie daar geen verschil met de eerste test van 1 unit ingeschakeld en de andere uitgeschakeld.
Als ik via de AB silent mode inschakel ziet CC dit niet, silent_mode in 192.168.1.1/control blijft op true

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• 0re0
  • Laatst online: 28-01 03:22
Ik heb de afgelopen tien pagina’s met aandacht doorgelopen en wilde toch even mijn eigen situatie delen. Mijn airco en ik zijn in deze tijd van het jaar nog geen vaste kameraden.

Het begint al bij de externe temperatuursensor. De positie blijft een puzzel. Op ooghoogte zit er bijna twee graden verschil met een plek een halve meter lager. Aan de wand naast mijn bank, op ongeveer een meter boven een niet-geïsoleerde houten vloer, meet hij zeventien graden, terwijl een andere sensor in dezelfde hoek maar een halve meter hoger, negentien graden aangeeft. Dat hoogteverschil is dus duidelijk merkbaar. De airco blaast bovendien naar beneden, wat de luchtstroming beïnvloedt. Ik heb de sensor nu maar ergens in het midden gehangen. Ik worstel wat nu handig is. De woonkamer voelt niet koud aan, maar de temp sensor geeft toch slechts 17 graden aan.

Daar komt bij dat de airco het setpoint nauwelijks haalt. Hij blijft standaard zo’n twee graden onder de ingestelde temperatuur en lijkt nooit voluit te gaan. Hij blijft dan hangen op middelhoge ventilatie. Naar aanleiding van jullie reacties ga ik het setpoint eens twee graden hoger instellen.

Voor nu zet ik zelf de fan maar op superhigh wanneer het nodig is. Mijn vraag aan jullie is: laten jullie de airco volledig op auto draaien of sturen jullie handmatig bij?

• plaster7
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-01 16:20
LED-Maniak schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:28:
Naar aanleiding van Thinkpad zijn observatie ben ik toch nog eens silent mode gaan testen

Wat blijkt? De experimentele functie werkt gewoon wel op de SRK units en niet alleen de plafondunits.

Met het volgende commando's kan je via de ClimateControl silent mode aan- en uitzetten:
- (/control?cmd=heatpump&silent_mode=off)
- (/control?cmd=heatpump&silent_mode=on)

Met silent mode uitgeschakeld knalt de airco bij groot temperatuurverschil naar 70Hz 6.3A.
Zodra je silent mode inschakelt gaat hij naar 55Hz 4.67A

Dit getest met een SCM50 en SRK35ZS.
Met silent mode aan knijpt hij hem dus op 75% van het maximum vermogen.

Ik heb dit nu meerdere keren getest en waarempel, hij schakelt telkens netjes tussen 55Hz en 70Hz. :) *O*
Het is momenteel alleen nog niet mogelijk om -in het geval van @ThinkPad - waarbij hij via de afstandsbediening silent mode aanzette, dit ook correct uit te lezen.
Wow, dat zou geweldig zijn! Ik dacht dat het niet mogelijk was zonder de afstandsbediening.
Wordt de eco-modus ook ondersteund door de CC?

• RemmyB83
  • Nu online
0re0 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:16:
Ik heb de afgelopen tien pagina’s met aandacht doorgelopen en wilde toch even mijn eigen situatie delen. Mijn airco en ik zijn in deze tijd van het jaar nog geen vaste kameraden.

Het begint al bij de externe temperatuursensor. De positie blijft een puzzel. Op ooghoogte zit er bijna twee graden verschil met een plek een halve meter lager. Aan de wand naast mijn bank, op ongeveer een meter boven een niet-geïsoleerde houten vloer, meet hij zeventien graden, terwijl een andere sensor in dezelfde hoek maar een halve meter hoger, negentien graden aangeeft. Dat hoogteverschil is dus duidelijk merkbaar. De airco blaast bovendien naar beneden, wat de luchtstroming beïnvloedt. Ik heb de sensor nu maar ergens in het midden gehangen. Ik worstel wat nu handig is. De woonkamer voelt niet koud aan, maar de temp sensor geeft toch slechts 17 graden aan.

Daar komt bij dat de airco het setpoint nauwelijks haalt. Hij blijft standaard zo’n twee graden onder de ingestelde temperatuur en lijkt nooit voluit te gaan. Hij blijft dan hangen op middelhoge ventilatie. Naar aanleiding van jullie reacties ga ik het setpoint eens twee graden hoger instellen.

Voor nu zet ik zelf de fan maar op superhigh wanneer het nodig is. Mijn vraag aan jullie is: laten jullie de airco volledig op auto draaien of sturen jullie handmatig bij?
Heb je misschien last van kieren? Wat jij beschijft herken ik als ik een raampje een stukje open zet, en de koude lucht van buiten over de vloer kruipt en de warme lucht bovenin blijft hangen. Je krijgt dan gelaagdheid in de lucht. Omdat sommige plekken hier iets achter blijven in temperatuur, laat ik bij afwezigheid of slapen de airco soms maximaal blazen. Dan wordt alles hier egaal warm.

Pijnacker Oost/West

• 0re0
  • Laatst online: 28-01 03:22
RemmyB83 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:34:
[...]

Heb je misschien last van kieren? Wat jij beschijft herken ik als ik een raampje een stukje open zet, en de koude lucht van buiten over de vloer kruipt en de warme lucht bovenin blijft hangen. Je krijgt dan gelaagdheid in de lucht. Omdat sommige plekken hier iets achter blijven in temperatuur, laat ik bij afwezigheid of slapen de airco soms maximaal blazen. Dan wordt alles hier egaal warm.
Ik ben eerder bang dat dit een probleem is omdat mijn vloer nog aangepakt moet worden.
Betreft jaren 30 waar de vloer nog niet geisoleerd is i.c.m. een vochtige kruipruimte ;)
Niet helemaal voor dit topic.

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-01 21:28
Ik heb vandaag de sensor en climate ontvangen! Dank. Ik ga lekker spelen.

Even voor mijn idee. De offset die je kan instellen is de offset van de externe sensor wat hij aangeeft of de van de daadwerkelijke temperatuur?

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 22:28
Ik heb er mogelijk overheen gelezen maar klopt het dat ME units de hz van de compressor niet uit te lezen valt?

(MUZ-AY50 VG & MXZ)

• LED-Maniak
Yahiko750 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:55:
Ik heb er mogelijk overheen gelezen maar klopt het dat ME units de hz van de compressor niet uit te lezen valt?

(MUZ-AY50 VG & MXZ)
Klopt. Bij sommige airco's werkt dit, bij andere helaas niet.

• LED-Maniak
prakkie87 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:16:
Ik heb vandaag de sensor en climate ontvangen! Dank. Ik ga lekker spelen.

Even voor mijn idee. De offset die je kan instellen is de offset van de externe sensor wat hij aangeeft of de van de daadwerkelijke temperatuur?
Je past daar daadwerkelijk de temperatuur er mee aan die gestuurd wordt naar de airco.

• LED-Maniak
plaster7 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:29:
[...]

Wow, dat zou geweldig zijn! Ik dacht dat het niet mogelijk was zonder de afstandsbediening.
Wordt de eco-modus ook ondersteund door de CC?
Alleen als we kunnen uitvogelen hoe dit precies werkt. Alleen heb ik momenteel geen mogelijkheid dit uit te zoeken.

Silent mode wordt in ieder geval voor de volgende release geimplementeerd! :)

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:10
Kan er al een update worden gegeven over de test firmware die nu draait ? Ben erg benieuwd na enkele dagen of dit stabiel en verbeterd draait 😊 zo ja, dan zou ik het ook graag willen testen 😃

• LED-Maniak
Rapheal schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:22:
Kan er al een update worden gegeven over de test firmware die nu draait ? Ben erg benieuwd na enkele dagen of dit stabiel en verbeterd draait 😊 zo ja, dan zou ik het ook graag willen testen 😃
@nico_09 en @P_W_1 kunnen hier vast iets over vertellen.

• nico_09
De update draait bij ons perfect wanneer het setpoint is ingesteld op hele graden, op halve graden lijkt hij te lang door te gaan met verwarmen en duurt het iets te lang voordat hij weer oppakt met verwarmen. Maar hij draait 100x beter dan de vorige firmware.
Hier de grafiek van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8JTdGjKzXTQFWdtGI5zD6fAo7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgkEUgPlV4dwbZfZXBEgSaXF.jpg?f=fotoalbum_large

• tammert
Voor de Homey gebruikers: ik heb v0.7.0 op test staan -> https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/

Changelog:
* voor MHI gebruikers is de compressor snelheid en de outdoor fan speed beschikbaar als sensor + insights
* defrosts ook te bekijken bij insights (ook voor ME)

Ik heb zelf geen MHIs dus testen + feedback wordt zeer gewaardeerd (hier, in DM of via Homey Feedback)!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-01 13:37
Vandaag mijn derde ClimaControl binnen gekregen. Zag dat dit een andere hardware revisie is MHI_CNS_ATA_WIFI_V4_0 tegenover mijn vorige MHI_V3.0. De eerste twee geinstalleerd op de SRK 50 en de laatste op een SRK 25. Werkt allemaal weer perfect en wacht tegelijkertijd nog steeds met smart op de silent mode toevoeging.. :+

• LED-Maniak
Bytebandit schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:00:
Vandaag mijn derde ClimaControl binnen gekregen. Zag dat dit een andere hardware revisie is MHI_CNS_ATA_WIFI_V4_0 tegenover mijn vorige MHI_V3.0. De eerste twee geinstalleerd op de SRK 50 en de laatste op een SRK 25. Werkt allemaal weer perfect en wacht tegelijkertijd nog steeds met smart op de silent mode toevoeging.. :+
Top! Ja, de ontwikkeling blijft doorgaan.. ;)

Silent mode werk ik aan as-we-speak. Enige nadeel lijkt nu te zijn dat als je het via de afstandsbediening aan- of uitzet, dat je geen terugkoppeling krijgt of het werkelijk geactiveerd is. Ik weet momenteel nog niet hoe de status precies op te vragen..

• prakkie87
Misschien een idee om het wattage (ampere) ook in de grafiek te zetten? Dit voor meer inzicht.

• LED-Maniak
Voor gedetailleerde informatie zou ik homeassistant of homey koppelen.

• prakkie87
Dat is mij nog niet gelukt. Hij vind hem in HA nog niet automatisch.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 16:16
Vandaag de climacontrol geinstalleerd in de airco voor het tuinhuis. SRK35ZS-WF. We zitten actueel sporadisch in het tuinhuis, dus ik had de afgelopen dagen de unit op temperatuurbewakingsfunctie staan met ondergrens 5 graden, dan hield hij hem eerst effectief rond de 10 graden maar met veel korte runs. Met de climacontrol erin kan ik deze modus niet meer aanzetten via de smart m-air app. Krijg ik een "processing error"

Kan ik met de climacontrol de temperatuur ook lager dan 10gr. instellen? Of moet dat met een ofsset (wat is de max offset?)

• LED-Maniak
Is dat de home leave mode die je probeert in te stellen? Die werkt inderdaad nog niet. Dat is een nog wat complex stukje communicatie waar ik mee bezig ben.

Je kan met de komende firmware 10 graden instellen, maar dit moet nog even getest worden.

• LED-Maniak
Ik ben er inmiddels ook achter hoe de ClimateControl kan controleren of Silent Mode aan of uit staat. 8)

Dus, volledige implementatie van deze feature(volgens mij uniek in de wereld van de alternatieve hardware) komt er aan! :D

Je zou denken dat peak cut op de een of andere manier ook werkend te krijgen moet zijn...

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 25-11-2025 23:20 ]

• Initial G
Nee is optie die heet "Temperatuurbewaking functie" in de app. Die kan op 5 of 10 graden (en nog meer opties die ik nu niet meer kan zien) tot ook bovengrens van volgens mij 35 graden.

Ik ben nu die 10gr functie aan het testen as we speak. De smart m-air laat daarbij het geactiveerde vinkje van de leegstand pand modus zien.

Installatie e.d. verliep prima. Koppeling met homeassistant werkt ook al mooi dus kan e.e.a. goed loggen.

• LED-Maniak
We hebben het over hetzelfde, alleen ik wist zo de nederlandse termen niet. :)

Leegstand pand zou ook moeten werken.

• Initial G
ja inderdaad. In het engels noemen ze het de "Home leave mode". Heel iets anders dan de "Vacant property mode:" :P

• LED-Maniak
Er is een nieuwe firmware beschikbaar met de volgende aanpassingen:

- Batterij icon in web UI volgt percentage ipv altijd 'vol'
- Toevoeging van silent mode in HTTP API, MQTT, web UI en Home Assistant (bediening en uitlezen)
- Toevoeging switch voor 3D auto in Home Assistant
- Verbeterde temperatuur regeling:
+ Temperatuur smart-m air app volgt nu de climatecontrol temperatuur
+ Airco regelt op setpoint ipv halve graad er onder
- Voor airco's welke geen "leegstaand pand" modus ondersteunen zou je nu onder de 18 graden moeten kunnen regelen

Voor wie dit wel wil testen: DM staat open, stuur even je serial ID.

Temperatuur regeling is nu door drie users(welke aangaven veel issues te hebben met 3.1.8) getest en volgens mij zijn zij tevreden hoe het nu werkt. Ik ben benieuwd naar resultaat in een grotere groep.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 26-11-2025 13:20 ]

• prakkie87
Stuur je een DM kan ik vanachter kijken en morgen op de dag een thuiswerk dag

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:32
LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:10:
Double check, deze bevat nog niet de digitale waarde voor de standen ed in de json output right? Zo ja, dan is het voor mij nuttig m’n serienummers door te geven om te testen.

• LED-Maniak
mgizmo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:47:
[...]

Double check, deze bevat nog niet de digitale waarde voor de standen ed in de json output right? Zo ja, dan is het voor mij nuttig m’n serienummers door te geven om te testen.
Je bedoelt voor Loxone? Dat zit er nog niet in. ik heb nog geen inspiratie gehad hoe dit aan te pakken.

• GlennW
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-01 14:26
LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:10:

- Batterij icon in web UI volgt percentage ipv altijd 'vol'
- Toevoeging van silent mode in HTTP API, MQTT, web UI en Home Assistant (bediening en uitlezen)
- Toevoeging switch voor 3D auto in Home Assistant
- Verbeterde temperatuur regeling:
+ Temperatuur smart-m air app volgt nu de climatecontrol temperatuur
+ Airco regelt op setpoint ipv halve graad er onder

Voor wie dit wel wil testen: DM staat open, stuur even je serial ID.

Temperatuur regeling is nu door drie users(welke aangaven veel issues te hebben met 3.1.8) getest en volgens mij zijn zij tevreden hoe het nu werkt. Ik ben benieuwd naar resultaat in een grotere groep.
Ik ben het topic al even aan het volgen m.b.t. de temperatuur regeling pre 3.18. Is dit eigenlijk ook van toepassing op de ME aircos, of is dit enkel voor de MHI aircos?

• LED-Maniak
Enkel van toepassing op MHI. Zodra dat weer goed loopt hoop ik verder te kunnen met de ME puzzel want daar is ook nog wat functionaliteit wat ik wil onderzoeken. :)

• RemmyB83
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:14:

Je zou denken dat peak cut op de een of andere manier ook werkend te krijgen moet zijn...
Peakcut zelf is denk niet zo moeilijk.
Het vermogen wordt mijn inziens bepaald aan de hand van het verschil tussen target en gemeten temperatuur.
Je moet dan een waarde sturen die verder of dichter bij je target zit.
Als voorbeeld: target is 20, je stuurt 20,5 en je unit gaat op minimaal vermogen draaien.
Of target is 20 je stuurt 20 en vermogen is 50%.
Ik heb geen idee wat de stappen zijn en noem nu maar iets, maar dit lijkt mijn ergens logisch.
De waardes die je meet zul je dan dus niet kunnen sturen naar de unit. Maar zullen je een tussen stap voor moeten maken.

Ander detail
Visuele verschillen tussen de waardes kun je voor de CC zelf aanpassen. Maar mensen met de m-air app krijgen natuurlijk wel rare waardes met deze oplossing als ze die functie aanzetten.

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
nico_09 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:41:
De update draait bij ons perfect wanneer het setpoint is ingesteld op hele graden, op halve graden lijkt hij te lang door te gaan met verwarmen en duurt het iets te lang voordat hij weer oppakt met verwarmen. Maar hij draait 100x beter dan de vorige firmware.
[Afbeelding]
Intressant van die halve graden.

Ik herinner me van vorig jaar ook zo'n resultaat, toen was ik met de eco stand aan het testen met halve graden. (Was met de cc toen nog niet mogelijk)

• Rapheal
[Afbeelding]
Super fijn, ben er benieuwd. @LED-Maniak ik heb je mijn serial IDs per DM gestuurd naar je.

• plaster7
[Afbeelding]
Dat ziet er echt geweldig uit!
Is de paarse lijn de compressorfrequentie?
Ik zou super geïnteresseerd zijn in een grafiek van iemand, waarbij de minimale compressorfrequentie nog steeds te veel warmte voor de ruimte is en de buitenunit constant in een aan/uit-modus komt. Zonder de CC is dit meestal een cyclus van 3 minuten aan, 3 minuten uit.
Ik heb nog steeds een nieuwe airco nodig voor verwarming in een heel kleine ruimte, waar ik het grootste deel van het jaar in die bedrijfsmodus zou zitten

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:24
prakkie87 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:54:
Dat is mij nog niet gelukt. Hij vind hem in HA nog niet automatisch.
Hij wordt, zoals ik me kan herinneren ook niet gevonden als nieuw apparaat. Stel MQTT settings in de ClimateControle en onder MQTT in HA worden de gegevens zichtbaar. Wel even beide na instellen opnieuw opstarten.

• LED-Maniak
plaster7 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:00:
[...]

Hier is de vertaling naar het Nederlands:
Ik zou super geïnteresseerd zijn in een grafiek van iemand, waarbij de minimale compressorfrequentie nog steeds te veel warmte voor de ruimte is en de buitenunit constant in een aan/uit-modus komt. Zonder de CC is dit meestal een cyclus van 3 minuten aan, 3 minuten uit.
Ik heb nog steeds een nieuwe airco nodig voor verwarming in een heel kleine ruimte, waar ik het grootste deel van het jaar in die bedrijfsmodus zou zitten
Die grafiek zal er voor elke ruimte anders uit zien. Toch zie ik als het buiten wat warmer is en hij op een minimum draait voor mijn ruime dat het pendelen van 3 minuten naar 20 minuten gaat. Een stuk minder dus.

• RemmyB83
  • Nu online
plaster7 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:00:
[...]

Hier is de vertaling naar het Nederlands:
De paarse/blauwe lijn is de gemeten temperatuur van de externe meter.
Met de nieuwe firmware kan ik er nu nog niet heel veel over zeggen.
Wat ik wel heb gezien is dat mijn airco gisteren voor uren op minimale vermogen heeft gedraaid, en pas om 23.30 0.6°C boven setpoint kwam en vervolgens afsloeg. Dat was voor mijn ook een mooi moment om de airco uit te zetten voor de nacht.
Ik weet nu dus niet met welke temperatuur hij weer zou aanslaan, en de tijd hangt natuurlijk dan weer af van de tijd die het duurt om die temperatuursdaling te krijgen.

Pijnacker Oost/West

• plaster7
LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:32:
[...]

Die grafiek zal er voor elke ruimte anders uit zien. Toch zie ik als het buiten wat warmer is en hij op een minimum draait voor mijn ruime dat het pendelen van 3 minuten naar 20 minuten gaat. Een stuk minder dus.
Natuurlijk zal het er voor elke kamer anders uitzien. Ik heb al 4 binneneenheden die ik probeer te regelen met Home Assistant, om ze wat rustiger te laten draaien als het buiten warmer is. Het resultaat is echter altijd een beetje een loterij qua binnentemperatuur. Maar de compressor zal me waarschijnlijk over een paar jaar dankbaar zijn ;-).
Aangenomen dat de buiteneenheid al op de laagst mogelijke frequentie/vermogen draait (bij mij meestal rond de 180W). De CC (comforttemperatuur) staat ingesteld op 20 graden. Bij welke gemeten temperatuur (van de externe sensor in de kamer) zal de airco uitzetten en weer aanzetten? Hoe groot is de hysterese bij de CC?
Zoiets als 19,7 / 20,3, of iets in die richting?

• YBJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-01 21:08

YBJ

Ik heb de climacontrol geïnstalleerd volgens de bijgeleverde beschrijving. Alle leds zijn groen maar ik krijg nu geen verbinding meer met http://10.0.0.1

Iemand een idee wat ik niet juist doe?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH-I0Ef3Eib5h-X7a-oBx26Vm5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhiVNYabaf5inWlZtkh9KLlF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArN-U6d2aZOv6EhrlltDyO5ediw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28luluDyfEGVPVL9jLQfVVYv.jpg?f=fotoalbum_large

• Siewert
YBJ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:53:
Ik heb de climacontrol geïnstalleerd volgens de bijgeleverde beschrijving. Alle leds zijn groen maar ik krijg nu geen verbinding meer met http://10.0.0.1

Iemand een idee wat ik niet juist doe?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is jouw ip range van je netwerk?
Even in je router kijken welke ip adres de CC heeft gekregen.
Of anders via je broweser de standard url zoals in de manual gebruiken indien je deze nog niet hebt aangepast dan moet je doie gebruiken.

@LED-Maniak
Je hebt DM over wat bevindingen omtrent de beta.
Gaat niet helemaal lekker hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 26-11-2025 13:03 ]

• YBJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-01 21:08

YBJ

Siewert schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:00:
[...]

Wat is jouw ip range van je netwerk?
Even in je router kijken welke ip adres de CC heeft gekregen.
Of anders via je broweser de standard url zoals in de manual gebruiken indien je deze nog niet hebt aangepast dan moet je doie gebruiken.
Thanks! :)

• LED-Maniak
Er draaien inmiddels 24 MHI airco's op de nieuwe update. Mooi aantal voor een test!

Mocht er iets zijn, stuur mij even een DM. Zorg er wel voor dat je onderbouwing hebt waarom iets niet werkt. Een gevoel kan ik heel simpel gezegd niet veel mee. Merk je op dat iets niet werkt, onderbouw het even met een grafiek of beknopte, duidelijke omschrijving. Dat scheelt mij enorm veel tijd en kunnen we sneller verbeteringen doorvoeren.

• prakkie87
Bij mij werkt hij tot dusver stabiel. 5kwh MHI. Op de dag 18 graden en vanavond rond 17:00 gaat hij naar 20.5 graden. Nu een vebruik van 297 watt continue / 1.1ampere. Offset -0.3 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J46ktpCNVHuUlY7DvZnPiyKImSU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SBAgFMaqR7emPO5xDYXMqqYZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door prakkie87 op 26-11-2025 15:18 ]

• nico_09
LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:19:
Er draaien inmiddels 24 MHI airco's op de nieuwe update. Mooi aantal voor een test!

Mocht er iets zijn, stuur mij even een DM. Zorg er wel voor dat je onderbouwing hebt waarom iets niet werkt. Een gevoel kan ik heel simpel gezegd niet veel mee. Merk je op dat iets niet werkt, onderbouw het even met een grafiek of beknopte, duidelijke omschrijving. Dat scheelt mij enorm veel tijd en kunnen we sneller verbeteringen doorvoeren.
Helaas nog niet zichtbaar, of is het 3.1.18?

• LED-Maniak
Correct. Jump van 3.1.8 naar 3.1.18.

• spokey
  • Laatst online: 30-01 16:19
Nieuwe FW draait hier nog maar net 4 uurtjes dus ik kan er nog niet heel veel over zeggen, maar wat ik al wel zie is dat Smart M-Air app en ClimaControl web + sensor weer dezelfde temperatuur aangeven.
Ook lijkt het erop dat hij nu weer probleemloos mijn ingestelde setpoint haalt _/-\o_ , dit is de afgelopen weken met 3.1.8 niet gelukt, ik zat er over 24 uur bekeken gemiddeld 1.5 tot 2 graden onder.

[ Voor 3% gewijzigd door spokey op 26-11-2025 15:26 ]

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 19:14
Een melding over compatibiliteit met Panasonic.
Ik heb de CS-TZ50ZKEW en CS-TZ20ZKEW units hangen en deze hebben een CN-TH connector aansluiting onder het klepje aan de rechterkant zitten waar de climate control zo in kan. Je hoeft wifi niet eens door te lussen.:D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNNnzNbkR7mlq0-6V5mBc8-YMD8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K9j0zPMXJdWW2Jx1PXCegUJm.jpg?f=user_large

@LED-Maniak deze foto mag je gebruiken voor installatie, etc.

• xHEMANx
Hij loopt prima hoor @LED-Maniak. Hij heeft 0.2 marge. :o :o :o

Dus setpoint 20 = 19.8 - 20 werkelijke temp

Zodra ik 19.7 zie, schakeld hij van fan 4 naar fan 5. En houdt hem netjes tussen boven genoemde temp.

Helaas geen schemas, want ik zit wat met de offset te proberen, dus hij reset regelmatig. Maar so far so good.

Ook de return air en de sensor temp liggen nog maar 0.1 van elkaar af. (Kan ook jiet anders als die zo strak afgesteld staat)

En de smar air app komt ook precies overeen.

Erg nice.

Heb je wel een leerling oid? Dat als jij wegvalt, dat die je werk over kan nemen. Ik zou echt gek worden als ik weer terug moet naar mn verlengde interne sensor. :'(

[ Voor 35% gewijzigd door xHEMANx op 26-11-2025 16:32 ]

• Siewert
Ik zal als ik vannacht thuis ben van het werk eens de hele handel resetten.
Zie allemaal mooie resultaten, top werk @LED-Maniak
Hier loopt het niet zo als de bedoeling is.
Denk... Twijfel aan mijzelf.
Had alles hier zo ingeregeld op de vorige FW.
Ben bang dat ik een User error heb begaan.
Kan vannacht pas controleren helaas.

• nico_09
Hoe regelt de nieuwe firmware bij de overige testers met een setpoint op halve graden?
Bij ons gaat het prima op hele graden.

• RemmyB83
  • Nu online
nico_09 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:04:
Hoe regelt de nieuwe firmware bij de overige testers met een setpoint op halve graden?
Ik heb omdat ik gisteren je bericht zag en zelf hier setpoint op 20,5 had, de hele dag 20,5 aangehouden. Hij blijf hier hangen op 20,2 en 20,3. Nu loopt hij hier wel continue op minimaal vermogen. Dus als het kouder zou zijn weet ik niet of hij verder zou terugzakken, dat deed hij 's ochtends namelijk wel even tot 19,9. Misschien dat @xHEMANx nog iets kan vertellen over zijn freqentie of vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPIQzHxlGNPXKp9z9UTLs_JSzlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vb61Jau8HH3SCaVdBQc4DLxg.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga morgen een test doen op 21°C. Kijken wat het verschil is. Ik had overigens vandaag de heledag silencemode aanstaan. Kon goed het verschil zien met opstarten tov de vorige dagen, rest van de dag merk ik geen verschil.

Edit: bij @prakkie87 denk ik ook te zien dat dat hij op minimaal vermogen draait, en dat zijn minimale vermogen niet kwijt kan bij 18°C.

[ Voor 5% gewijzigd door RemmyB83 op 26-11-2025 19:01 ]

Pijnacker Oost/West

• Siewert
RemmyB83 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:29:
[...]

Ik heb omdat ik gisteren je bericht zag en zelf hier setpoint op 20,5 had de hele dag 20,5 aangehouden. Hij blijf hier hangen op 20,2 en 20,3. Nu loopt hij hier wel continue op minimaal vermogen. Dus als het kouder zou zijn weet ik niet of hij verder zou terugzakken, dat deed hij 's ochtends namelijk wel even tot 19,9. Misschien dat @xHEMANx nog iets kan vertellen over zijn freqentie of vermogen.
[Afbeelding]
Ik ga morgen een test doen op 21°C. Kijken wat het verschil is. Ik had overigens vandaag de heledag silencemode aanstaan. Kon goed het verschil zien met opstarten tov de vorige dagen, rest van de dag merk ik geen verschil.

Edit: bij @prakkie87 denk ik ook te zien dat dat hij op minimaal vermogen draait, en dat zijn minimale vermogen niet kwijt kan bij 18°C.
Exact het zelfde hier.
Welke binnen / buiten unit heb jij?
En hoe groot is de verwarmde ruimte?

• Rapheal
Ik zie in verschillende reacties van mensen dat ze volgens mij de fan in auto stand hebben staan en niet in een vaste stand? Is dit dan regeltechnisch beter met de climate control? Of maakt dat niet veel uit?

• RemmyB83
  • Nu online
Siewert schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:02:
[...]

Exact het zelfde hier.
Welke binnen / buiten unit heb jij?
En hoe groot is de verwarmde ruimte?
Buiten Unit: SCM50ZSW
SRK25ZSWF (slaapkamer)
SRK50ZSWF (woonkamer)
Beneden staan hier alle binnendeuren open en totaal ongeveer 50m², muren en plafond van beton dus kan best veel warmte bufferen. Deur boven de trap is wel gesloten, en om 9:45 gaat boven de airco in de slaapkamer aan voor de bovenverdieping. Is grotendeels houtskelet, goed geisoleerd maar weinig massa. Vanuit mijn slaapkamer blaas ik de lucht naar de gang boven, en de kinderkamers blijven dan rond de 19°C. Mocht het er echt kouder worden kan ik de deur van de trap open doen, en loopt de 'koude' via de trap naar beneden. Daarnaast als hun pc's aangaan om te gamen loopt de temperatuur ook aardig op, en gaat er vaak een raam open. Boven is ook ongeveer 50m².

Pijnacker Oost/West

• Siewert
@RemmyB83
Thx, dat kan ik dus niet vergelijken, ruimtes wel ongeveer.
Vannacht als ik thuis kom van het werk wil ik de boel eerst eens resetten.
Was namelijk aan het twijfelen of ik wat vergeten was wat ooit ingesteld stond zoals offset ect.

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-01 11:16
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:24:
[...]

@nico_09 en @P_W_1 kunnen hier vast iets over vertellen.
Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over.

• xHEMANx
nico_09 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:04:
Die halve graden is iets aparts.

Ik heb 19 +0.5 offset gebruikt en 20 -0.5 offset (dus daadwerkelijke setpoint 19.5) zelfde resultaat zit 0.2 - 0 onder setpoint. Trekt hier ongeveer 550 watt, compressor oef.. even vergeten. Begin 40?

Halve graad nog maar kort getest, Maar als ik 19.5 offset 0 gebruik (dus dezelfde daadwerkelijke setpoint als hierboven 19.5, maar nu dus met een halve graad), schommeld die tussen de 20 en 19.2, en lijkt die minimaal vermogen te gebruiken om het op temp te houden. Sinds die daarop staat is het verbruik gezakt naar 210w, compressor 20hz, maar is de werkelijke temp niet gezakt in huis.

Het lijkt er dus op dat halve graden meer swingy zijn, maar effectiever /zuiniger de boel op temp houden.

Nogmaals, ik het het te kort getest om er harde conclusies aan te hangen, en ik heb geen grafiekjes, omdat ik de setpoint steeds verander om een eerlijke vergelijking te maken. :)

Ik kijk gewoon de hele dag in het cc info tabel trouwens voor de waarnemingen en nog een aantal andere externe sensors. Jaja ik weet het, ik heb geen leven.

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 26-11-2025 19:49 ]

• xHEMANx
Rapheal schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:26:
Ik zie in verschillende reacties van mensen dat ze volgens mij de fan in auto stand hebben staan en niet in een vaste stand? Is dit dan regeltechnisch beter met de climate control? Of maakt dat niet veel uit?
Ik gebruik altijd auto fan en 3d auto aan.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:18
Ik heb vorige week er één besteld voor een Mitsubishi Electric (ME). Om eerst eens te gaan testen op één binnenunit. Maar nu vraag ik mij eigenlijk af of dit wel kan, omdat er 3 binnenunits op 1 buitenunit aangesloten zitten.

Want ik begrijp dat de climatecontrol o.a. de compressor snelheden kan aanpassen, maar vraag mij of dit dan wel goed gaat met de andere binnenunits zonder climatecontrol?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Pagina: 1 ... 23 ... 38 Laatste