Lol, ik heb hier vandaag ook eens geëxperimenteerd met de silent mode op de mhi (toevallig!). Dat leek aanvankelijk goed te gaan, want hij bleef rustig rond de 600W draaien. Ik kwam er alleen achter dat hij mijn setpoint net niet haalde, dus net als jij heb ik de temperatuur verhoogd, maar hij bleef op 600W draaien... na onderzoek blijkt dat silentmode ongeveer op een derde van het opgenomen vermogen maximaliseert. Kortom, onder deze omstandigheden is dat voor ons niet genoeg om de boel lekker op 21 graden te houdenThinkPad schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:44:
Ok ik moet met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik vraagtekens had bij de regeling die vanavond wat vreemd deed, maar waar ik uiteindelijk zelf de schuldige was. TL;DR: Gebruik de silent mode NIET met lage buitentemperaturen. Je knijpt je unit af waardoor hij mogelijk het setpoint nooit gaat halen!
Unit draaide hele avond al op zo'n ~620W, compressor op 44Hz. Fan binnenunit blaast vrij hard. Return air en sensor temperature beiden zo'n 20°C, setpoint 21°C. Ik heb het koud en tikte het setpoint een halfje omhoog. Maar geen reactie van de airco, stroomverbruik (620W) en compressorfrequentie (44Hz) blijven gelijk. In tussenpozen van een paar minuten steeds het setpoint een halve graad hoger, geen verandering.
Edit: net de remote erbij gepakt, setpoint op 23 en nu trapt hij hem wel op z'n staartIk had vermoedelijk silent mode nog aan staan, als ik die toggle op de AB dan kan ik het reproduceren, hij gaat dan van volgas 1800W en 97Hz terug naar 623W / 44Hz. Achteraf gezien was dat in silent mode dus al de max. van de compressor! Maar dat is met dit weer (is hier nu rond 0°C) gewoon te weinig.
@LED-Maniak Het veld 'silent_mode' in de JSON staat hier altijd op 'false', ongeacht of ik hem nou via AB aan/uit zet. Lijkt mij een bug? Ik kom er hierdoor nu pas achter dat m'n unit op silent mode stond omdat ik de remote uit de lade pakte en zag dat het icoontje in het display actief was. Zou dit veld ook graag uitlezen in Home Assistant.
Zou het niet mogelijk zijn dat je met de CC zelf het maximale vermogen kunt instellen? Bijvoorbeeld 900W? Ik heb op deze dagen van die enorme pieken dat hij snel wil verwarmen en dan zie ik rustig 1800W aantikken. Ja, de ruimte wordt snel warm en dan moduleert hij weer terug naar veel lager vermogen. Dit zou voor mij best subtieler mogen (en langer mogen duren) en dat scheelt ook een hoop geluid met de fan op bijna maximaal.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G7684Awosy55V503TbdP3T1N.jpg?f=user_large)
/f/image/IEpKJeBIeyMsCqpYvA1DpICS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jcy9d63A400Qim0GIlcjIwoo.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xNY3cy5V0kDpLhhUDSE0vp3R.jpg?f=fotoalbum_large)