MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ziet er mooi uit na het opstarten. Maar je dipje wordt nu natuurlijk mooi gecamoufleert door je minimale vermogen. Als het buiten kouder was geweest of je had je setpoint op 21 gezet, dan was je dipje veel beter te zien.xHEMANx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:55:
Zit ik net te zeiken over een dipje.
Moet je kijken hoe die vandaag opstart, vol gas en daarna prutteld die gewoon door rond de 3 a 400 watt.[Afbeelding]
Bleef wel een tijdje koud in huis. Setp 19.5 zakte af naar 19 graden en bleef daar hangen.
Grafiekje van cc is alweer weg, want kon het niet laten om de airco alweer voor morgen klaar te zetten en heb dus een offset ingesteld. (=Weg grafiek)
Nu is gok ik rond 10.00 je temperatuur binnen gedaald tot 19, om vervolgens iets beter zijn best te doen.
Even nieuwsgierig. Wat is je begin temperatuur wanneer jij de airco aanzet? Ik heb zelden dat hij opstart met 1300+ wattxHEMANx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:55:
Zit ik net te zeiken over een dipje.
KNIP tekst en plaatje..... KNIP
Nah dit was toevallig de eerste keer dat hij gewoon op laag vermogen blijft en er dus geen dip plaatsvond. Normaal ziet het er zo uit. (12 uur is mn vrouw met de oven aan het spelen)RemmyB83 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:56:
[...]
Ziet er mooi uit na het opstarten. Maar je dipje wordt nu natuurlijk mooi gecamoufleert door je minimale vermogen. Als het buiten kouder was geweest of je had je setpoint op 21 gezet, dan was je dipje veel beter te zien.
Nu is gok ik rond 10.00 je temperatuur binnen gedaald tot 19, om vervolgens iets beter zijn best te doen.
:strip_exif()/f/image/jGUnoDva4n8Xt5dGNWqnFzzQ.jpg?f=fotoalbum_large)
@Kirretje Het wordt hier snachts 16 graden in de woonkamer.
[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 02-12-2025 16:31 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik heb net de airco op 27 graden gezet. De stroom loopt op tot 8 A. Daarna de silent mode aangezet. Na 5 minuten is de stroom nog steeds 7,7 A.
2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz
Silent mode kicks in only after 10 minutes. Tested on srk63zrw.Myth60 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:47:
3.1.18: Silent mode werkt bij mij niet.
Ik heb net de airco op 27 graden gezet. De stroom loopt op tot 8 A. Daarna de silent mode aangezet. Na 5 minuten is de stroom nog steeds 7,7 A.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Of spelen er nog issues ?
Nu al een maandje met 3.1.8 aan het worstelen
[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 04-12-2025 13:00 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb namelijk nog geen stroom als ze de aircos komen installeren
en ik heb geen zin om daarna de aircos weer open te schroeven als 't niet goed is
[ Voor 18% gewijzigd door WoBBeL op 04-12-2025 13:05 ]
Mooi. Maar wanneer komt de Panasonic versie mét thermometer? Dan kan ie in dat mooie steuntje👍LED-Maniak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:32:
De nieuwe houders zijn binnen.
Ik zet ze nu op de website.
[Afbeelding][Afbeelding]
Zou het mogelijk zijn om de STL files openbaar te maken? Zou leuk zijn dat we ze ook zelf kunnen printen.LED-Maniak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:32:
De nieuwe houders zijn binnen.
Ik zet ze nu op de website.
[Afbeelding][Afbeelding]
De sensor die je bij de ClimaControl kunt meebestellen is een Xiaomi LYWSD03MMC (met firmware aangepast voor gebruik met de ClimaControl). Als je zoekt op Thingiverse 'LYWSD03MMC' dan vind je de wereld aan modellen voor houdertjessamb schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:55:
[...]
Zou het mogelijk zijn om de STL files openbaar te maken? Zou leuk zijn dat we ze ook zelf kunnen printen.
@LED-Maniak Ik sluit me hierbij aan. Hoe gaat het met het oplossen van de fout in de nieuwe batch thermometers die schermweergave vernaggelt?BGFG schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:23:
[...]
Mooi. Maar wanneer komt de Panasonic versie mét thermometer? Dan kan ie in dat mooie steuntje👍
Kun je ook iets vertellen over de foutjes die ik had gevonden?
[ Voor 14% gewijzigd door Raymond Deen op 04-12-2025 16:27 ]
Goede vraag! Ik heb de hardware hier liggen en het werkt ook. Alleen vanwege de issues direct na mijn vakantie met MHI hebben we dit nog niet kunnen uittesten op de airco zelf. Er wordt nog zeker aan gewerkt.BGFG schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:23:
[...]
Mooi. Maar wanneer komt de Panasonic versie mét thermometer? Dan kan ie in dat mooie steuntje👍
Deze niet, maar er zijn online wel wat varianten te vinden.samb schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:55:
[...]
Zou het mogelijk zijn om de STL files openbaar te maken? Zou leuk zijn dat we ze ook zelf kunnen printen.
Ik heb daar sinds gisteren nog geen update over. Het lijkt een 'random' probleem en dat maakt oplossen lastiger.Raymond Deen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:26:
[...]
@LED-Maniak Ik sluit me hierbij aan. Hoe gaat het met het oplossen van de fout in de nieuwe batch thermometers die schermweergave vernaggelt?
Kun je ook iets vertellen over de foutjes die ik had gevonden?
Gister hele dag 350w
Vandaag hele dag 550w
Gister hele dag boven 19.3 graden
Vandaag hele dag 18.7 graden in huis
Merken jullie ook verschil? Of regeld de airco soms gewoon gek? (Of wordt ik gewoon gek? 😵💫)
Ik dacht dit fenomeen eerder ook gehad te hebben, met verlengde interne sensor, dat airco verbruik hoog bleef, terwijl het eigenlijk niet nodig was.
Ik heb het gevoel dat dit komt omdat de sensor te weinig in de flow hangt of te ver van de airco hangt, maar weet het niet zeker alleen op mijn eigen data.
Het lijkt er nl op dat hij vandaag prima op 350 had kunnen draaien de hele dag. Want na koken, ofwel een temp schommel, kan hij ineens wel met 350w de kamer boven de 19c houden.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 61% gewijzigd door xHEMANx op 04-12-2025 20:13 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik had het idee dat het vergelijkbaar weer was. Stel dat het 1 graad kouder was, dan nog zou die normaal geen 550w trekken met 7 of 8 graden.renzo4000 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:13:
Het is vandaag ook weer kouder dan gisteren, dus dat is niet zo gek. Hier was het gisteren ongeveer 2 graden warmer.
Kan iemand bevestigen dat hij / zii flink meer verbruik heeft vandaag?
Vind ik intressant, want dan weet ik of ik de sensor toch weer een ander plekje moet geven of niet.
Mocht hij meer verbruiken doordat de sensor verkeerd zou staan, dan merk je dat toch wel aan de temperatuur in huis? Deze moet dan warmer zijn dan anders, als het niet warmer is in de kamer, dan heeft je ruimte dit wattage nodig om de ruimte op temperatuur te houdenxHEMANx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:27:
[...]
Ik had het idee dat het vergelijkbaar weer was. Stel dat het 1 graad kouder was, dan nog zou die normaal geen 550w trekken met 7 of 8 graden.
Vind ik intressant, want dan weet ik of ik de sensor toch weer een ander plekje moet geven of niet.
Het is hier 4gr kouder dan gisteren.xHEMANx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:27:
[...]
Ik had het idee dat het vergelijkbaar weer was. Stel dat het 1 graad kouder was, dan nog zou die normaal geen 550w trekken met 7 of 8 graden.
Gisteren een warmte vraag van 292w gemiddeld over 24uur.
Dag is nog niet om maar zit nu op 271w gemiddeld.
Enige verschil een paar uurtjes zon ipv grijs weer.
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Dat zou je logischerwijs wel denken.nico_09 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:31:
[...]
Mocht hij meer verbruiken doordat de sensor verkeerd zou staan, dan merk je dat toch wel aan de temperatuur in huis? Deze moet dan warmer zijn dan anders, als het niet warmer is in de kamer, dan heeft je ruimte dit wattage nodig om de ruimte op temperatuur te houden
Eerder met een verlengde sensor aan de andere kant van de kamer liet ik de airco via automation om 12 uur 1 minuut een fan stand hoger draaien, omdat hij anders vaak in een hoge wattage bleef hangen. Na de 1 min ging hij de rest can de dag verder op een lagere wattage en de temp in huis bleef ook nagenoeg gelijk.
Daarom heb ik data van anderen nodig, want als anderen vandaag ook meer verbruik hebben, maak ik me zorgen (dat dit fenomeen zich nu weer voordoet) om niks.
[ Voor 31% gewijzigd door xHEMANx op 04-12-2025 21:01 ]
Data van anderen gaat niet werken.xHEMANx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:56:
[...]
Dat zou je logischerwijs wel denken.
Daarom heb ik data van anderen nodig.
Is echt appels en peren vergelijken.
Elke woning is ander, al zou je de buurman begane met een identiek systeem en de zelfde woning.
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Als jij hem vandaag en gister de hele dag op dezelfde setpoint hebt staan, met dezelfde unit, in precies hetzelfde huis, dan zie je toch of je meer of minder verbruikt hebt? Tenzij je de hele dag de buitendeur open hebt laten staan, dan is het appels met appels vergelijken. 😊Siewert schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:00:
[...]
Data van anderen gaat niet werken.
Is echt appels en peren vergelijken.
Elke woning is ander, al zou je de buurman begane met een identiek systeem en de zelfde woning.
Maar ik vroeg eigenlijk alleen of mensen zo lief wilden zijn om hun data met me te delen, zodat ik mn sensor zo optimaal kan plaatsen. Mag ook in PM.
[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 04-12-2025 21:08 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Sorry dat ik niet duidelijk was, ik bedoelde gemiddeld gebruik na de opstart.renzo4000 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:11:
Vandaag heb ik 9.1kWh verbruikt versus 8.3kWh gisteren. Maar wellicht heeft hier de deur wat vaker open gestaan...
Oh jij bedoelt adhoc?xHEMANx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:14:
[...]
Sorry dat ik niet duidelijk was, ik bedoelde gemiddeld gebruik na de opstart.
Dan heb ik geen data voor je, dan is mijn vorige bericht met data overbodig.
Ik stook 24/7...
Haha. Nee gewoon je gemiddelde verbuik van gister en vandaag. Het vermogen waar hij het langst op bleef hangen, gedurende de dag.Siewert schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:17:
[...]
Oh jij bedoelt adhoc?
Dan heb ik geen data voor je, dan is mijn vorige bericht met data overbodig.
Ik stook 24/7...
Doe maar in PM anders wordt @LED-Maniak gek van alle berichten hier. Als ik zinvolle info haal uit de data zal ik het wel delen.
[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 04-12-2025 23:22 ]
Met nog een half uurtje kan ik je dat wel vertellen.
Temperatuur buiten 3 á 5 Gr en gisteren 8 de hele dag.
Vandaag een beetje zon gezien.
Gisteren unit woonkamer:
4,6kWh
Aan 10min uit 20min pendelen geen lange runs.
Vandaag 4kWh en gedragen exact het zelfde.
Setpoint beide dagen 21gr 24/7
[ Voor 7% gewijzigd door Siewert op 04-12-2025 23:28 ]
Het blijkt helaas toch niet helemaal te werken zoals verwacht. Ik heb de Silent mode continue aanstaan. Wanneer ik 's morgens de airco inschakel, dan loopt de stroom gewoon tot 8 A op. Na meerdere pogingen om de Silent mode uit- en weer aan te zetten loopt de stroom eindelijk terug.Myth60 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:57:
Vannacht airco uitgezet. Vanmorgen handmatig weer aangezet met Silent mode aan. De stroom loopt op tot 8,54 A. Ik heb de Silent mode uit- en weer aangezet. Nu loopt de stroom terug naar 5,22 A. Ik heb nog een keer Silent mode uitgezet. De stroom loopt vrijwel onmiddellijk weer op. Na de Silent mode weer aangezet te hebben wordt de stroom weer 5,22 A. Conclusie: Silent mode werkt wel degelijk. Waarom het gisteren en vanmorgen bij het inschakelen niet werkte is mij niet duidelijk.
Hoe zet je de airco aan? Afstandsbediening?Myth60 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:22:
[...]
Het blijkt helaas toch niet helemaal te werken zoals verwacht. Ik heb de Silent mode continue aanstaan. Wanneer ik 's morgens de airco inschakel, dan loopt de stroom gewoon tot 8 A op. Na meerdere pogingen om de Silent mode uit- en weer aan te zetten loopt de stroom eindelijk terug.
Had je vannacht nog een DM verstuurt.
Zou jij nog wat getest willen hebben met 3.1.18?
Had nog een vraag over de regeling en hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.
Was namelijk even aan het uitproberen hoe lang het duurt voordat de airco op toert als er een plotselinge drop van de kamer temperatuur voorkomt.
Hoe lang mag het duren voordat de airco zijn vermogen opvoert om de kamertemperatuur weer op niveau te krijgen als de temperatuur plotseling dik onder setpoint zakt?
Hier is normaliter zo dat de volgens de externe sensor de airco bij 21,3gr op 250w en 20Hz gaat verwarmen.
En stopt weer met verwarmen bij 21,6gr op de externe sensor.
En dat doet de airco met twee vingers in de neus.
Nu het volgende:
setpoint = 21gr
Ik heb de sensor even met de hand opgewarmd en temp vloog omhoog.
Daarna de sensor op een iets lagere locatie (-40cm op 1mtr hoogte ipv 1,5mtr) in de kamer gezet om een sudden temperatuur drop te simuleren.
Om 13:15 is de temperatuur op de externe sensor 21,3gr start de airco met verwarmen met 250w en 20hz zoals voorheen.
De temperatuur op de externe sensor blijft zakken en na bijna 1uur wachten blijft de airco rustig met 250w en 20Hz verwarmen en de temperatuur word niet naar setpoint gebracht.
Op moment van dit schrijven (1uur later) is de temperatuur op de externe sensor 20,6gr en daarmee 0.7gr lager dan wanneer hij normaal opstart.
Ik had verwacht omdat hij zover onder setpoint zakt wel zou optoeren om dichterbij setpoint te komen maar dat gebeurt niet.
Op moment van dit schrijven en na een uur wachten blijft de externe sensor temperatuur rond 20,7gr hangen.
Airco blijft rustig draaien op 250w en 20hz maar temperatuur blijft dik onder setpoint en hij maakt geen haast om naar de 21,6gr te willen verwarmen.
Pas nadat ik de setpoint met 0.5gr heb verhoogd begint hij met 515w en 37hz de temperatuur bij te benen.
Nadat hij was opgetoert de setpoint weer naar 21gr gezet en hij blijft rond de 450w en 37Hz door tokkelen totdat de temperatuur op de externe sensor 21,6gr is.
Klopt mijn bevinding?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Hier wil ik me bij aansluiten met drie Daikin binnenunits en 2 buitenunits. Als gebruiker van HomeAssistant kijk ik hier na ar uit voor verbetering van de huidige situatie.dimi_v schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:06:
[...]
Ik hou me aanbevolen als je werkende Daikin units gaat aanbieden. De ingebouwde temperatuurregeling slaat nergens. Op de slaapkamer op 16,5 graden ingesteld, het is er nooit minder dan 18 graden en nog springt de verwarming regelmatig aan. Keep up the good work
Hier ook interesse voor Daikin. Vanaf 17 december vier binnenunits (Perfera, Stylish en twee wandmodellen) op twee buitenunits.TWKterry schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:54:
[...]
Hier wil ik me bij aansluiten met drie Daikin binnenunits en 2 buitenunits. Als gebruiker van HomeAssistant kijk ik hier na ar uit voor verbetering van de huidige situatie.
[Afbeelding]
Ik zet hem aan via de ClimaControl web interface.LED-Maniak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:25:
[...]
Hoe zet je de airco aan? Afstandsbediening?
Ik heb gemerkt dat afhankelijk van welke kant de temperatuur de setpoint bereikt (boven of onder setpoint) de temperatuur boven of onder het setpoint blijft schommelen.Siewert schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:36:
@LED-Maniak
Had je vannacht nog een DM verstuurt.
Zou jij nog wat getest willen hebben met 3.1.18?
Had nog een vraag over de regeling en hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.
Was namelijk even aan het uitproberen hoe lang het duurt voordat de airco op toert als er een plotselinge drop van de kamer temperatuur voorkomt.
Hoe lang mag het duren voordat de airco zijn vermogen opvoert om de kamertemperatuur weer op niveau te krijgen als de temperatuur plotseling dik onder setpoint zakt?
[knip]
Even een voorbeeld wat ik daarmee bedoel.
Als ik 's morgens de airco aanzet op 19 graden, dan krijg je een overshoot. De temperatuur zakt daarna en blijft tussen 19,2 - 19,5 graden schommelen. Dus temperatuur van hoog naar laag, dan regelt de airco boven de ingestelde temperatuur.
Later op de middag was het 19,2 graden en vonden we het te koud, dus heb ik de setpoint verhoogd naar 19,5 graden. Vervolgens gebeurt er niets. De frequentie blijft 20 Hz en de stroom 1,1 A. Na 10 minuten zet ik de airco op 20 graden. Nu neemt het vermogen toe tot zelfs even 5 A. Toen de temperatuur 20,1 graden was heb ik de setpoint weer op 19,5 graden gezet. De temperatuur liep terug en schommelde daarna tussen 19,6 en 19,8 graden, dus weer boven setpoint.
Lijkt idd op wat ik heb gezien.Myth60 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:39:
[...]
Ik heb gemerkt dat afhankelijk van welke kant de temperatuur de setpoint bereikt (boven of onder setpoint) de temperatuur boven of onder het setpoint blijft schommelen.
Even een voorbeeld wat ik daarmee bedoel.
Als ik 's morgens de airco aanzet op 19 graden, dan krijg je een overshoot. De temperatuur zakt daarna en blijft tussen 19,2 - 19,5 graden schommelen. Dus temperatuur van hoog naar laag, dan regelt de airco boven de ingestelde temperatuur.
Later op de middag was het 19,2 graden en vonden we het te koud, dus heb ik de setpoint verhoogd naar 19,5 graden. Vervolgens gebeurt er niets. De frequentie blijft 20 Hz en de stroom 1,1 A. Na 10 minuten zet ik de airco op 20 graden. Nu neemt het vermogen toe tot zelfs even 5 A. Toen de temperatuur 20,1 graden was heb ik de setpoint weer op 19,5 graden gezet. De temperatuur liep terug en schommelde daarna tussen 19,6 en 19,8 graden, dus weer boven setpoint.
Wat ik zie is dat als je via de webgui of ab de setpoint aanpast de airco vrijwel direct reageert : lees 1 tot enkele minuten.
De temperatuur op de externe sensor word perfect tussen de 21,3 en 21,6gr gehouden bij een setpoint van 21 dat is in werkelijkheid rond de 21gr kamer temperatuur.
Maar verplaats ik de sensor naar een significante koudere locatie (dichter bij de grond) waar het 1 tot 2 graden kouder is hij na 1 uur nog niet aanslaat en pas wat gaat doen als ik de setpoint wijzig.
Wat betreft de overshoot, ik ben daar niet zo bang voor ondanks dat ik geen adhoc verwarmer ben.
Als hij de rest van de dag de temperatuur maar constant houd en wat hij dus ook doet.
@beta testers #hulpgevraagd
Zijn er mensen die met 3.1.18 draaien het volgende kunnen/willen uitproberen?
Ik draai zelf met een mhi setup maar alle ondersteunende units mogen ook getest worden.
Laat de airco enkele uren op elk gewenste setpoint verwarmen.
Als de airco de ruimte enige tijd op temperatuur heeft en houd dan de externe sensor op een locatie zetten waar het een heel stuk kouder is.
Kan bijvoorbeeld op de grond zijn.
Dan kijken hoe lang het duurt voordat de airco begint met verwarmen.
En als hij begint kijk dan met welk vermogen en compressor Hz en of hij ook ja enige tijd optoert naar meer vermogen omdat setpoint nu wel heel ver weg is.
Als hij niet optoert na ongeveer 30min of 1uur zelf even setpoint met een halve of hele graag verhogen.
Als het goed is moet hij nu wel na 1 of enkele minuten aanslaan.
En kijk dan met welk vermogen hij dat doet.
Ik ben benieuwd.
Zelf ga ik of vannacht als ik optijd thuis ben van het werk en anders morgen exact het zelfde weer proberen en alles bijhouden.
[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 05-12-2025 23:09 ]
Ik gebruik Climate Control met MHI (SRK 40).
Het systeem werkt goed, met één uitzondering (voor mij): als het temperatuurverschil tussen de ingestelde en de werkelijke temperatuur minder dan 1,3 graden is (bijv. ingestelde temperatuur 21 graden, werkelijke temperatuur 20,3 graden), draait het systeem alleen op minimaal vermogen (20 Hz). Bij lage buitentemperaturen krijg ik dan slechts een uitgangstemperatuur van ongeveer 26 graden, en duurt het verwarmen daardoor langer.
Zou Climate Control dit kunnen detecteren en het vermogen verhogen, bijvoorbeeld naar 25 Hz, totdat de uitgangstemperatuur voldoende hoog is?
Bedankt voor het geweldige product!
PS: Sorry, ik spreek geen Nederlands, vandaar deze tekst van een vertaler
Met firmware 3.2.0 die er deze week aankomt zal je merken dat de setpoint veel beter gehaald gaat worden.sakya81 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:30:
Hallo allemaal,
Ik gebruik Climate Control met MHI (SRK 40).
Het systeem werkt goed, met één uitzondering (voor mij): als het temperatuurverschil tussen de ingestelde en de werkelijke temperatuur minder dan 1,3 graden is (bijv. ingestelde temperatuur 21 graden, werkelijke temperatuur 20,3 graden), draait het systeem alleen op minimaal vermogen (20 Hz). Bij lage buitentemperaturen krijg ik dan slechts een uitgangstemperatuur van ongeveer 26 graden, en duurt het verwarmen daardoor langer.
Zou Climate Control dit kunnen detecteren en het vermogen verhogen, bijvoorbeeld naar 25 Hz, totdat de uitgangstemperatuur voldoende hoog is?
Bedankt voor het geweldige product!
PS: Sorry, ik spreek geen Nederlands, vandaar deze tekst van een vertaler
Quote mijzelf even.Siewert schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:52:
[...]
Lijkt idd op wat ik heb gezien.
Wat ik zie is dat als je via de webgui of ab de setpoint aanpast de airco vrijwel direct reageert : lees 1 tot enkele minuten.
De temperatuur op de externe sensor word perfect tussen de 21,3 en 21,6gr gehouden bij een setpoint van 21 dat is in werkelijkheid rond de 21gr kamer temperatuur.
Maar verplaats ik de sensor naar een significante koudere locatie (dichter bij de grond) waar het 1 tot 2 graden kouder is hij na 1 uur nog niet aanslaat en pas wat gaat doen als ik de setpoint wijzig.
Wat betreft de overshoot, ik ben daar niet zo bang voor ondanks dat ik geen adhoc verwarmer ben.
Als hij de rest van de dag de temperatuur maar constant houd en wat hij dus ook doet.
@beta testers #hulpgevraagd
Zijn er mensen die met 3.1.18 draaien het volgende kunnen/willen uitproberen?
Ik draai zelf met een mhi setup maar alle ondersteunende units mogen ook getest worden.
Laat de airco enkele uren op elk gewenste setpoint verwarmen.
Als de airco de ruimte enige tijd op temperatuur heeft en houd dan de externe sensor op een locatie zetten waar het een heel stuk kouder is.
Kan bijvoorbeeld op de grond zijn.
Dan kijken hoe lang het duurt voordat de airco begint met verwarmen.
En als hij begint kijk dan met welk vermogen en compressor Hz en of hij ook ja enige tijd optoert naar meer vermogen omdat setpoint nu wel heel ver weg is.
Als hij niet optoert na ongeveer 30min of 1uur zelf even setpoint met een halve of hele graag verhogen.
Als het goed is moet hij nu wel na 1 of enkele minuten aanslaan.
En kijk dan met welk vermogen hij dat doet.
Ik ben benieuwd.
Zelf ga ik of vannacht als ik optijd thuis ben van het werk en anders morgen exact het zelfde weer proberen en alles bijhouden.
Vannacht dit geprobeerd te reproduceren.
Raar om te zeggen maar helaas niet gelukt ;-)
Gelukkig maar zou je zeggen, vandaag word het niks om te proberen want vrouw en kinders benne thuus.
Ingewikkeld niet tenzij je iets van netwerken weet.xHEMANx schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:04:
Volgens mij zei iemand laatst dat je via VPN buiten je wifi netwerk ook bij je CC interface kan komen? Is dat ingewikkeld? Kan dat met een gratis vpn? Mag in PM. Thx
Maar stuur jou een DM.
Met de juiste router heb je al de mogelijkheid om een vpn server te draaien en anders zal je dat op een pc of pi in je netwerk moeten doen. Je kunt dan vanaf je mobiel of laptop via OpenVPN of WireGuard met je thuis server verbinden waarna je virtueel op je eigen netwerk zit en je bij elk device in dat netwerk kunnen komen.xHEMANx schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:04:
Volgens mij zei iemand laatst dat je via VPN buiten je wifi netwerk ook bij je CC interface kan komen? Is dat ingewikkeld? Kan dat met een gratis vpn? Mag in PM. Thx
Er komt in de komende update nog een "betrouwbaarheidsscore" voor de externe sensor.
Deze score geeft aan of de data van de sensor wel binnen de marges ontvangen wordt. Dit is handig voor het geval je systeem niet goed regelt of je het idee hebt dat deze terug springt naar de interne sensor.
Mocht de score laag zijn, dan heb je mogelijk de draadloze sensor te ver geplaatst of is de climatecontrol bijvoorbeeld bij een storingsbron geplaatst.
Je kan het uiteraard deels zien aan de RSSI en 'last message', maar deze score houdt een gewogen gemiddelde bij. Dat geeft in een oogopslag een beter beeld.
De RX-EX3A van mitsubishi heavy industries heeft blijkbaar ook een soort beveiliging als de kamertemperatuur niet binnen xx minuten stijgt naar de ingestelde temperatuur en schakelt dan de verwarming uit met een foutmelding. Dit ter bescherming van het systeem:
Ik kan mij een functie voor de volgende update voorstellen waarbij de data van een externe bron(draadloze sensor, MQTT of HTTP) gemonitored wordt. Als in 30 minuten de airco niet de setpoint - xx graden haalt dat deze automatisch overschakelt op de interne sensor. Momenteel schakelt hij alleen automatisch over als hij geen update binnenkrijgt. Maar dan wordt dus ook meegenomen of de ruimtetemperatuur wel stijgt.(34) Indoor unit overload alarm (RC-EX3 only)
If the following condition is satisfied at 30 minutes after starting operation, RC-EX3 shows maintenance code "M07" and the
signal is transmitted to the external output (CnT-5).
(a) Receipt of the signal by the external output is indicated by lighting an LED or other prepared on site.
・Cooling, Dry, Auto(Cooling) : Indoor air temperature = Set room temperature by remote control + Alarm temperature difference
・Heating, Auto(Heating) : Indoor air temperature = Set room temperature by remote control - Alarm temperature difference
Alarm temperature difference is selectable between 5 to 10°C.
(b) If the following condition is satisfied or unit is stopped, the signal is disappeared.
・Cooling, Dry, Auto(Cooling) : Indoor air temperature = Set room temperature + Alarm temperature difference -2°C
・ Heating, Auto(Heating) : Indoor air temperature = Set room temperature - Alarm temperature difference +2°C
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2025 19:01 ]
Interessant.LED-Maniak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:59:
Ik gebruik zelf tailscale, scheelt een hoop instellingen doen en is gratis, gebaseerd op wireguard.
Er komt in de komende update nog een "betrouwbaarheidsscore" voor de externe sensor.
Deze score geeft aan of de data van de sensor wel binnen de marges ontvangen wordt. Dit is handig voor het geval je systeem niet goed regelt of je het idee hebt dat deze terug springt naar de interne sensor.
Mocht de score laag zijn, dan heb je mogelijk de draadloze sensor te ver geplaatst of is de climatecontrol bijvoorbeeld bij een storingsbron geplaatst.
Je kan het uiteraard deels zien aan de RSSI en 'last message', maar deze score houdt een gewogen gemiddelde bij. Dat geeft in een oogopslag een beter beeld.
De RX-EX3A van mitsubishi heavy industries heeft blijkbaar ook een soort beveiliging als de kamertemperatuur niet binnen xx minuten stijgt naar de ingestelde temperatuur en schakelt dan de verwarming uit met een foutmelding. Dit ter bescherming van het systeem:
[...]
Ik kan mij een functie voor de volgende update voorstellen waarbij de data van een externe bron(draadloze sensor, MQTT of HTTP) gemonitored wordt. Als in 30 minuten de airco niet de setpoint - xx graden haalt dat deze automatisch overschakelt op de interne sensor. Momenteel schakelt hij alleen automatisch over als hij geen update binnenkrijgt. Maar dan wordt dus ook meegenomen of de ruimtetemperatuur wel stijgt.
Zou het dan mogelijk zijn om de gebruiker deze timeout zelf in te laten stellen?
Kan mij voorstellen dat 30min bij niet iedereen gehaald word?
Dit is eigenlijk de enige klacht die ik heb, om dit te voorkomen kan ik extra stap er tussen zetten en niet van 19 naar 21 te gaan maar eenmalig met 1 graad een tussen verhoging in te voeren.
Is hiermee in te stellen dat de airco op bijvoorbeeld max 30% vermogen gaat draaien? Zelfs met een 2KW unit zou dat voldoende moeten zijn om af en toe bij te verwarmen en er blijft dan genoeg stroom over om bijvoorbeeld koffie te zetten. Is dit iets wat mogelijk is?
☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W
Nee vermogen kun je niet instellen.MrNOnamE schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:24:
Houdt deze topic al een tijdje in de gaten. Wil dit gaan gebruiken in een stacaravan met de losse temperatuur sensor.
Is hiermee in te stellen dat de airco op bijvoorbeeld max 30% vermogen gaat draaien? Zelfs met een 2KW unit zou dat voldoende moeten zijn om af en toe bij te verwarmen en er blijft dan genoeg stroom over om bijvoorbeeld koffie te zetten. Is dit iets wat mogelijk is?
Maar hoeveel Amp heb je op de camping?
Stel je hebt 10 of 12a tot je beschikken alhoewel ik voor vaste sta plaatsen 16a als normaal zien zou je met een draaiende airco makkelijk koffie kunnen zetten.
Idle trekt die echt niet veel vermogen tenzij je adhoc verwarmt dan gaat niet op.
Als je silent mode aanzet(in geval van MHI) dan gaat hij ongeveer op de helft van het vermogen draaien.MrNOnamE schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:24:
Houdt deze topic al een tijdje in de gaten. Wil dit gaan gebruiken in een stacaravan met de losse temperatuur sensor.
Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric
Algemeen:
Relatief kleine update.
De signaalkwaliteit voor de draadloze sensor is nuttig om te bepalen of de sensor niet te ver staat van de binnenunit. Signaal van 60-80% is goed. Om dit getal te bepalen wordt gebruik gemaakt van de standaard deviatie over 20 metingen.
In het verleden werd de thermometer na het pairen via de link knop niet direct gevonden en was er een herstart nodig. Dit is opgelost.
Nieuw merk thermometers is toegevoegd. Deze zijn zonder scherm en met grotere batterij.
Dit geeft een langere levensduur en maakt het mogelijk vaker updates te sturen. Dit verbetert de link kwaliteit met de airco.
Mitsubishi Heavy Industries:
De offset van de binnenunit hoeft niet meer aan- of uitgezet te worden. Deze wordt nu automatisch bepaald en voor gecorrigeerd. Ook bij het inschakelen van 3D auto. Voordeel is gebruiksgemak en mocht de airco overschakelen naar de interne sensor dan staat de offset voor deze sensor direct automatisch goed.
De afwijking tussen de Smart-M app en ClimateControl web UI is gecorrigeerd.
De airco zal nu dichter rond het setpoint opereren. Er zit momenteel géén extra naregeling op de unit. Dit is de regeling zoals bedoeld door MHI.
Silent mode is in deze update toegevoegd. Let op: je kan niet met de afstandsbediening silent mode aanzetten en weer in de web UI of over MQTT uitzetten. Doe het altijd of via de afstandsbediening of via de ClimateControl.
Algemeen:
- Web UI thermometer batterij icoon 'vulling' gebaseerd op batterij percentage
- Snellere initiele MQTT update na (re)boot
- Bluetooth pairing via 'link' knop bug gefixt
- Draadloze sensor signaalkwaliteit toegevoegd
- Toevoeging nieuw merk thermometers
- Automatische offset correctie.
- Smart-M app afwijking tov Web UI correctie
- Toevoeging silent mode
- Niets specifiek
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 07-12-2025 00:48 ]
Beter iets meer uitgeven aan een ZS of ZSX. Die regelen ook beter.
10A hebben we, vanaf 2027 gaat dat naar 16. Los van het verbruik zal het ook een stuk aangenamer zijn als de unit niet ineens veel warme of koude lucht blaast.Siewert schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:34:
[...]
Nee vermogen kun je niet instellen.
Maar hoeveel Amp heb je op de camping?
Stel je hebt 10 of 12a tot je beschikken alhoewel ik voor vaste sta plaatsen 16a als normaal zien zou je met een draaiende airco makkelijk koffie kunnen zetten.
Idle trekt die echt niet veel vermogen tenzij je adhoc verwarmt dan gaat niet op.
Goed om te weten, dat zorgt dat ie rond de 300 watt max gebruikt en tevens niet ineens heel veel warmte of koude afgeeft, stukje aangenamer dusLED-Maniak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:35:
[...]
Als je silent mode aanzet(in geval van MHI) dan gaat hij ongeveer op de helft van het vermogen draaien.
Thnxs voor de informatie
☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W
Wat is eigenlijks de maximale afstand tussen sensor en cc?LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:25:
De update gaat over een paar minuten live. Ik ben benieuwd naar de signaal score van de sensor bij de verschillende huishoudens
Sensor woonkamer op 3mtr met direct zicht, geen obstakels..
Schommelt tussen de 0% en 33% terwijl dBm schommelt tussen de -60 en -78.
Slaapkamers ook op 3mtr geen direct zicht en zitten 95% bij -69 dBm
![]() | ![]() |
Bij mij heb ik hem op 8 meter getest door twee muren heen, dat ging prima.
Onder de 4 meter van de airco is zo'n beetje het meest optimaal, maar ligt aan de omstandigheden.
De "signal quality" metric zegt iets over hoe regelmatig het signaal binnenkomt en hoe stabiel de tussenpoos tussen elke update is. Mist hij dus veel updates, dan kan het zijn dat dit getal laag is. Ik kan hier een signal quality van 73% krijgen met -90dBm bijvoorbeeld. Dat is prima.
Een lage score kan je krijgen als hij net is opgestart, dan is er nog wat variatie. Maar kan ook zijn als je sensor bijvoorbeeld bij een stoorzender in de buurt is, denk hierbij aan 230V draden in de muur, of een ClimaControl module die te dicht bij de printplaat van de airco is gemonteerd en daardoor veel storing ontvangt. Of omdat het druk is in de lucht met andere 2.4GHz signalen.
Direct zicht is voor RF minder van belang.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 07-12-2025 13:46 ]
Gebruik hier silentmode en stapjes van 0,5°C per 15min.
Helaas is het buiten te warm voor mijn iets grotere unit, om er verder echt iets over te kunnen zeggen.
Signaalkwaliteit lijkt mijn niet echt een gemiddelde over een langere periode. Deze schiet namelijk nog continue omhoog en omlaag.
Klopt. Het is een gemiddelde over de laatste 20 ontvangen metingen.RemmyB83 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:47:
Signaalkwaliteit lijkt mijn niet echt een gemiddelde over een langere periode. Deze schiet namelijk nog continue omhoog en omlaag.
Kan zijn dat het nog wat getuned moet worden. Het is in iedergeval geen metric die de airco beinvloed.
[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 07-12-2025 13:49 ]
Één van mijn units heeft sinds gisteravond de update al.LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:25:
De update gaat over een paar minuten live. Ik ben benieuwd naar de signaal score van de sensor bij de verschillende huishoudens
Dit is het beeld van de signal quality. Meestal 100% met wat dipjes naar beneden.
Sensor op 3 meter afstand met vrije line of sight. WiFi rond -65dBm
Hij schommelt hier overigens tussen de 65 en 99%. De CC zit bij de printplaat rechts van de unit, en de thermometer hangt links een meter of 5 er vanaf. Werkt verder perfect.LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:48:
[...]
Klopt. Het is een gemiddelde over de laatste 20 ontvangen metingen.
Kan zijn dat het nog wat getuned moet worden. Het is in iedergeval geen metric die de airco beinvloed.
De sensor staat nu zo'n 3 meter van de MHI af. Signal strength varieert tussen de -65 dBm en -80 dBm.LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:25:
Signal quality heb ik minimaal op 80% zien staan, maar meestal 100%
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Signal Strength -75 dBm Signal Quality 100 % Last Update -9 sec Battery 47 % Temperature 22.2 °C Humidity 52 % |
[ Voor 95% gewijzigd door nico_09 op 07-12-2025 14:13 ]
Degene die al geüpdatet is heeft een sensor afstand van ongeveer 6 meter en de signaal score is 100%
Even bij instellingen herstarten, dan forceer je hem denk ik.Kirretje schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:36:
Verschijnt de update in stappen? Hier nog niets zichtbaar
Nee, ik heb eerder al aangegeven(en in de changelog van gisteren) dat voor deze update de airco puur op het MHI algoritme regelt zonder naregeling. Daar zit bij een redelijk verschil in temperatuur tussen ruimte en setpoint altijd een kleine overshoot in.nico_09 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:56:
Helaas denderd de compressor door met 60hz terwijl het setpoint allang is behaald, is er nu 0.5 graden overheen, dit zou toch worden bijgesteld?
[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 07-12-2025 14:59 ]
Maakt niet veel uit, maar je zou hem in originele staat kunnen herstellen door middel van dezelfde procedure.Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:33:
Ik heb de offset uitgezet op mijn srk35zs-wf door de knop op het apparaat 30 seconden ingedrukt te houden en heb inmiddels de 3.2.0 binnen. Is het nu verstandiger om die offset weer aan te zetten ? Gaat dat op dezelfde manier als het uitzetten ?
Vannacht rond 0:30 de update gehad (moet jij niet slapen ofzo?) en signaalscore is hier 99-100%, sensor hangt op 4m afstand op tegenoverliggende muur van de unit.LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:25:
Tot nu toe ziet alles er goed uit, door de oplopende buitentemperatuur is eigenlijk nog weinig over te zeggen, maar het is een minor update dus verwacht geen gekke dingen.
MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF
De 0,7°C overshoot was mijn vandaag ook opgevallen, waar het met 3.1.18 nog 0,6 was.nico_09 schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:09:
Dat zag ik staan idd, dacht ook gelezen te hebben dat hier nog een aanpassing op kwam. Heeft nu een overschot van 0.7 graden, als hij hem daar dan ook op houdt is dat het erg, ervaring was dat hij vervolgens de temperatuur een graden laat zakken
Ik denk dat het komt omdat het vandaag warmer is dan de afgelopen dagen. Waardoor hij sneller meer warmte maakt, en niet op 'tijd' afslaat.
Je kunt net als ik een half graadje lager stoken met deze buitentemperaturen, dan kom je met de overshoot ook redelijk uit.
Sinds dit project is er weinig tijd voor slapenspokey schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:15:
[...]
Vannacht rond 0:30 de update gehad (moet jij niet slapen ofzo?) en signaalscore is hier 99-100%, sensor hangt op 4m afstand op tegenoverliggende muur van de unit.
Geen tijd voor slapen!? Je vindt dit project gewoon veel te leuk. Zeker met alle mensen in deze groep 😉.LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:24:
[...]
Sinds dit project is er weinig tijd voor slapen.
Er zijn zoveel variabelen: mate van isolatie en dus warmteverlies, buitentemperatuur, de hardcoded fabriekssturing die per model en merk verschilt. Een graadje warmer of kouder buiten kan er al voor zorgen dat de buitenunit zich anders gaat gedragen. Wat meer of minder wind, een hogere of lagere luchtvochtigheid.
Ik ben persoonlijk zeer tevreden over de externe sensor sturing. Het is gewoon een stuk comfortabeler, stabieler en accurater dan het regelen op de interne sensor en dat is waarvoor ik deze oplossing heb aangeschaft.
Het setpoint/actual debat lijkt ook meer te leven bij MHI units dan bij ME units. Wellicht is het regelgedrag in de hardcoded fabriek-af software bij ME wat beter geregeld, is de ME consument wat minder veeleisend of heeft de ME gebruiker minder vaak detail inzicht dmv home automation data.
Persoonlijk zou ik liever features zoals een weektimer terugzien in de climacontrol (bij voorkeur op de MCU zelf en niet in een cloudoplossing) zodat ik het wankele meldcloud niet meer nodig heb. Maar ik begrijp ook goed dat home automation gebruikers deze behoefte niet hebben en dat lijkt een meerderheid te zijn.
Er kan in ieder geval gesteld worden dat LED-Maniak een onuitputtelijke customer support biedt. Er zijn weinig fabrikanten die op basis van user input een zo perfect mogelijk product probeert neer te zetten; chapeau!
Helemaal met je eens.Thieu79 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:55:
Het streven naar een perfecte setpoint / actual temperature lijkt soms wat obsessief te zijn. Met sensordata en verbruiksinformatie wordt het een soort “rabbit hole” , waar mensen zich voor de home automation software en met old skool CV ketels niet mee bezighielden.
Er zijn zoveel variabelen: mate van isolatie en dus warmteverlies, buitentemperatuur, de hardcoded fabriekssturing die per model en merk verschilt. Een graadje warmer of kouder buiten kan er al voor zorgen dat de buitenunit zich anders gaat gedragen. Wat meer of minder wind, een hogere of lagere luchtvochtigheid.
Ik ben persoonlijk zeer tevreden over de externe sensor sturing. Het is gewoon een stuk comfortabeler, stabieler en accurater dan het regelen op de interne sensor en dat is waarvoor ik deze oplossing heb aangeschaft.
Het setpoint/actual debat lijkt ook meer te leven bij MHI units dan bij ME units. Wellicht is het regelgedrag in de hardcoded fabriek-af software bij ME wat beter geregeld, is de ME consument wat minder veeleisend of heeft de ME gebruiker minder vaak detail inzicht dmv home automation data.
Persoonlijk zou ik liever features zoals een weektimer terugzien in de climacontrol (bij voorkeur op de MCU zelf en niet in een cloudoplossing) zodat ik het wankele meldcloud niet meer nodig heb. Maar ik begrijp ook goed dat home automation gebruikers deze behoefte niet hebben en dat lijkt een meerderheid te zijn.
Er kan in ieder geval gesteld worden dat LED-Maniak een onuitputtelijke customer support biedt. Er zijn weinig fabrikanten die op basis van user input een zo perfect mogelijk product probeert neer te zetten; chapeau!
Maar ik met mijn MHI setup en 24/7 stookgedrag ben zeer tevreden.
Ik heb/had gasgestookte heteluchtverwarming en dat was op zich prima alleen de boven verdieping zoals je verwacht kwam nooit mee in temperatuur omdat de huiskamer eerder warm was als beneden en natuurlijk de thermostaat beneden hing.
Nu eerste stook seizoen met airco's en CC en ben echt zeer tevreden.
Dat alle variabelen van buiten af effect is wel duidelijk.
Temperatuur huis buiten boven de 8gr en meteen is setpoint 21gr te warm dus een half graad lager en zeer comfortabel.
De vrouw snap het niet dat de buiten variablen invloed hebben en blijft spelen met de AB.
En zelf geen zin elk uur de data in de gaten te houden heb ik om die reden een scripts op achter grond draaien.
Die een aantal variabelen in gaten houd en logt.
Het is er een van de lange adem maar hoop dat straks aan de hand van die data en geleerde stook gedrag de airco straks zelf zijn setpoint bepaald en of er verwarmd,gekoeld of helemaal uit.
In het kort:
Probeer een algoritme te maken...
Dat berichtje zie ik niet terug…LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:31:
Ik wil best opnieuw experimenteren met een optionele, instelbare na-regeling(daarom vroeg ik naar je opstelling in DM), alleen daarvoor moet het even voor het gros van de mensen goed lopen. Ik hoop dat dit met 3.2.0 zo is. Tot op heden ziet het er in ieder geval goed uit.
Wat wil je precies weten?
Heb hele zaak keer opnieuw opgestart maar heb nu een dikke overshoot van de temperatuur waar ‘ie met 3.18 naar mijn mening lekker rustig liep (soms iets onder setpoint want ik gebruik 3D auto). Heb nog geen tijd gehad om dit topic terug te lezen dus weer niet precies wat er aangepast is?
Edit: het is natuurlijk ook stuk warmer geworden deze avond. Ligt wellicht aan de buitentemperatuur… ik kijk komende dagen even aan.
[ Voor 12% gewijzigd door EeePC op 07-12-2025 18:52 ]
0.5 graad zou ik niet classificeren als 'dikke overshoot'.
Ik kan eventueel voor volgende update zorgen dat hij alleen update als de unit uit staat.
[ Voor 82% gewijzigd door LED-Maniak op 07-12-2025 18:56 ]
Had al zo’n vermoeden, eerste update sinds ik ze heb. Ik kan nu al aangeven dat de temperatuur hier prettiger wordt geregeld dan met 3.1.8, dank!LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:54:
Een herstart was genoeg geweest inderdaad
Doe maar niet, want de unit gaat hier ergens in oktober aan en pas na het stookseizoen weer uit.LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:50:
Ik kan eventueel voor volgende update zorgen dat hij alleen update als de unit uit staat.
[ Voor 36% gewijzigd door GermanPivo op 07-12-2025 19:51 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Kan men de airco uitzetten dan updaten en even 2minuten wachten en weer door 😉
Jij maakt de filters schoon terwijl de unit draaitGermanPivo schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:50:
[...]
Doe maar niet, want de unit gaat hier ergens in oktober aan en pas na het stookseizoen weer uit.
Met verwarmen probeer ik het maandelijks even te doen, komt al vrij snel een laagje stof op.
Een, lokaal opgeslagen, weektimer zoals hierboven werd genoemd staat hier ook nog wel op de verlanglijst. Buitenshuis bediening heb ik al met Wireguard VPN, dus daarvoor is de Smart M-Air voor WF-RAC niet meer nodig. Helaas nog wel voor het weekprogramma. Kan ook via Home Assistant, maar is weer een single-point-of-failure erbij en zijn ook mensen hier die geen home automation hebben.
[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2025 20:47 ]
Eigenlijk wel jaThinkPad schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:23:
[...]
Jij maakt de filters schoon terwijl de unit draait? (Bij een ZS zou het kunnen, bij mijn ZSX sloop ik de klep dan waarschijnlijk).
[ Voor 19% gewijzigd door GermanPivo op 07-12-2025 20:34 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ligt denk ik dan gewoon aan de hogere buitentemperatuur toevallig. Plus inderdaad waarschijnlijk tijdens reboot de externe thermometer even losgekoppeld was.LED-Maniak schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:50:
Er is tussen 3.1.18 en 3.2.0 geen wijziging in regelgedrag. Het kan wel zijn dat door de update hij een minuut overschakelt naar de interne sensor en daardoor tijdelijk toewerkt naar een andere setpoint.
0.5 graad zou ik niet classificeren als 'dikke overshoot'.
Zie net dat de silent mode nu ook te selecteren is, mooie toevoeging!
Je externe sensor is bij elke reboot om het maar zo te benoemen losgekoppeld.EeePC schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:51:
[...]
Ligt denk ik dan gewoon aan de hogere buitentemperatuur toevallig. Plus inderdaad waarschijnlijk tijdens reboot de externe thermometer even losgekoppeld was.
Zie net dat de silent mode nu ook te selecteren is, mooie toevoeging!
Na een reboot zal de airco eerst starten op zijn interne sensor, pas als de CC ook is opgestart en sensor gevonden heeft neemt hij de controle over.
En daarom lijkt het na een reboot je airco even flipt terwijl dit is niet aan de CC te verwijten is.
:strip_exif()/f/image/xs43PLjtUTzNsKs9vnv6OuFU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dA8kqm089eEX3WL4NoXb4Dmd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/f6vZKo3j72n3fZUJo78L003t.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SkuHZ87Sc4Q74oGK5vKWcC1A.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/62pO7NzSDZR3MR521T3rCaA8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oyZf7PL12GhOhJ80PLJ6t335.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yVuhzFzdC3P68FaoxN855qbi.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/6Ui0eVtwT77fDtNdO5W4d1Yn.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/kNwVlSWFPaTp6iJKntOKqMP1.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/q8CLlgMnrLed4bWlQ40qrXys.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/pfLl7NE0xd4h4VQR4HvIrxyP.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ezUUumOtrmsF4phPpkIhaEPt.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/EMTs5cJTsxllb44Z9Oon2IGf.png?f=fotoalbum_tile)