ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:43
LED-Maniak schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:37:
Goede bijregeling werkt het LG protocol helaas te traag voor en eerdere pogingen leken tot nu toe niet geheel succesvol om de airco te motiveren bij te regelen.

Ik kan een extra offset programmeren, maar de resolutie van LG is 0.5 graad..
De in te programmeren offset kan bijvoorbeeld niet 0,3 °C zijn? De resolutie van de temperatuursensor is immers 0,1 °C. Is het dan geen offset op de ruimtetemperatuur die naar de airco wordt doorgestuurd? Verder bijregelen is bij mijn LG-airco gelukkig niet nodig.

Ik gebruik nu de offset van de temperatuursensor als offset voor de regeling. Daardoor geeft de temperatuursensor echter niet meer de juiste temperatuurwaarde weer. Deze offset is in principe bedoeld om de sensor te kalibreren.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:30
Je kan de sensor een offset met een resolutie van 0.1C aanpassen inderdaad, alleen wat naar de airco wordt gestuurd als ruimtetemperatuur is afgerond op 0.5C. Een fijnere resolutie accepteert het protocol niet.

Dus ik kan wel een ruimtetemperatuur naar de airco sturen -0.5, dan zal je ergens boven je setpoint eindigen.

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 15-03-2026 21:16 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• n.buijtels
LED-Maniak schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:12:
Je kan de sensor een offset met een resolutie van 0.1C aanpassen inderdaad, alleen wat naar de airco wordt gestuurd als ruimtetemperatuur is afgerond op 0.5C. Een fijnere resolutie accepteert het protocol niet.

Dus ik kan wel een ruimtetemperatuur naar de airco sturen -0.5, dan zal je ergens boven je setpoint eindigen.
Het is een kleine verbetering. Ik denk dat de meeste gebruikers liever iets boven het setpoint regelen dan eronder, en de temperatuursensor geeft de juiste waarde aan.

Jammer dat het niet met stappen van 0,1 °C aan te passen is. Via een omweg met home automation zou dit namelijk wel mogelijk zijn. Als je een eigen sensor gebruikt en deze via Homey of Home Assistant naar de CC doorstuurt, kun je in de home-automationomgeving een virtuele sensor aanmaken die bijvoorbeeld −0,3 °C lager aangeeft dan de gemeten waarde.

Deze aangepaste waarde kan vervolgens worden doorgestuurd via het topic:
/control?cmd=warmtepomp&remote_temperature=21.

Persoonlijk prefereer ik deze optie echter niet.

[ Voor 4% gewijzigd door n.buijtels op 16-03-2026 08:58 ]

• n.buijtels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj08Xy4XZz2-_MXVXlc9BElpcMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2t6HYDcay4JPbD9rZhN5E11.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een offset van -0,3C op de temperatuur sensor van de CC en in Homey compenseer ik dat voor de grafiek met +0,3°. Dan komt de ruimte temperatuur bij langdurig verwarmen uit + en - 0,1° van het setpoint met uitzondering van zoninstraling en overshoot na setpoint verhogingen.

[ Voor 36% gewijzigd door n.buijtels op 16-03-2026 11:57 ]

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:00
n.buijtels schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:55:
[...]

Het is een kleine verbetering. Ik denk dat de meeste gebruikers liever iets boven het setpoint regelen dan eronder, en de temperatuursensor geeft de juiste waarde aan.

Jammer dat het niet met stappen van 0,1 °C aan te passen is. Via een omweg met home automation zou dit namelijk wel mogelijk zijn. Als je een eigen sensor gebruikt en deze via Homey of Home Assistant naar de CC doorstuurt, kun je in de home-automationomgeving een virtuele sensor aanmaken die bijvoorbeeld −0,3 °C lager aangeeft dan de gemeten waarde.

Deze aangepaste waarde kan vervolgens worden doorgestuurd via het topic:
/control?cmd=warmtepomp&remote_temperature=21.

Persoonlijk prefereer ik deze optie echter niet.
Mijn persoonlijke voorkeur is ook dat mijn setpoint de minimale temperatuur is, en niet er net onder. Echter snap ik de keuze wel ergens, omdat het temperauursbereik best groot is bij bijv. MHI. Als je dan met hogere buitentemperaturen namelijk continue aan de bovenkant zit (zoals ik nu)wordt het weer veel warmer binnen dan setpoint.

Als je gebruik maakt van HA heb je zelfs geen extra sensor nodig, en kun je die van de CC zelf gebruiken. Je kunt de sensorwaarde namelijk gewoon uitlezen via mqtt, en via een automation pas je die waarde aan en stuur je die aangepaste waarde weer terug via 'climacontrol/HVAC_123456/sensor/external/temperature/set'.

Ik heb zelf mijn eigen regeling in HA gemaakt door: gemeten dit, is sturen dat. En juist geen vast verschil tussen gemeten en gestuurt, waardoor hij nu strakker en binnen ongeveer 0,5C regelt. Wat ik acceptabel vind voor luchtverwarming, en mijn overbemeten unit.

Daarnaast heb ik nu weer een andere regeling gemaakt om het pendelen iets te verminderen, omdat dat bij MHI meer een soort aan/uit gebeuren is.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• 450SL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-03 10:25
Ik heb de ME_CN105 (sftwr 3.3.2) op een ME AP35 lucht-lucht airco, deze heeft de extra wireless sensor en is via MQTT verbonden met Home Assistant. Het werkt al een behoorlijke tijd prima...
Maar nu wil ik via NodeRed de aansturing gaan overnemen. Ik zie de sensoren die gepubliceerd worden via mqtt maar het lukt me niet om de config en status op te vragen
Config read homeassistant/climate/ HVAC_394XXX/config
Status read climacontrol/HVAC_394XXX/state
Ik heb van alles al geprobeerd maar kan niet het juiste topic vinden om te luisteren wat er op mqtt wordt gepubliceerd. Misschien kan iemand hier mij op weg helpen?

• n.buijtels
RemmyB83 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Als je gebruik maakt van HA heb je zelfs geen extra sensor nodig, en kun je die van de CC zelf gebruiken. Je kunt de sensorwaarde namelijk gewoon uitlezen via mqtt, en via een automation pas je die waarde aan en stuur je die aangepaste waarde weer terug via 'climacontrol/HVAC_123456/sensor/external/temperature/set'.
Werkt dit goed, en hoe stel je dit precies in? De CC-sensor communiceert namelijk nog steeds rechtstreeks met de CC en stuurt zijn waarden ook gewoon door. Uiteindelijk ontvangt de CC dan dus zowel de oorspronkelijke sensorwaarden als de via HA aangepaste waarden.

Een betere oplossing zou zijn als deze correctie rechtstreeks binnen de CC kan worden ingesteld, bijvoorbeeld via een compensatiewaarde in de webportal. Dan is de functie voor iedereen beschikbaar, en niet alleen voor gebruikers die ervaring hebben met home automation.

Als dat technisch binnen de CC niet mogelijk is, dan houdt het natuurlijk op.

• LED-Maniak
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:18:
Ik heb de ME_CN105 (sftwr 3.3.2) op een ME AP35 lucht-lucht airco, deze heeft de extra wireless sensor en is via MQTT verbonden met Home Assistant. Het werkt al een behoorlijke tijd prima...
Maar nu wil ik via NodeRed de aansturing gaan overnemen. Ik zie de sensoren die gepubliceerd worden via mqtt maar het lukt me niet om de config en status op te vragen
Ik heb van alles al geprobeerd maar kan niet het juiste topic vinden om te luisteren wat er op mqtt wordt gepubliceerd. Misschien kan iemand hier mij op weg helpen?
Het is het gemakkelijkst als je iets als MQTT explorer installeert, dan zie je direct alle topics.
n.buijtels schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Werkt dit goed, en hoe stel je dit precies in? De CC-sensor communiceert namelijk nog steeds rechtstreeks met de CC en stuurt zijn waarden ook gewoon door. Uiteindelijk ontvangt de CC dan dus zowel de oorspronkelijke sensorwaarden als de via HA aangepaste waarden.

Een betere oplossing zou zijn als deze correctie rechtstreeks binnen de CC kan worden ingesteld, bijvoorbeeld via een compensatiewaarde in de webportal. Dan is de functie voor iedereen beschikbaar, en niet alleen voor gebruikers die ervaring hebben met home automation.

Als dat technisch binnen de CC niet mogelijk is, dan houdt het natuurlijk op.
Zodra een waarde vanuit MQTT of HTTP wordt ontvangen dan schakelt de CC op deze temperatuur over.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• n.buijtels
LED-Maniak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:14:

[...]

Zodra een waarde vanuit MQTT of HTTP wordt ontvangen dan schakelt de CC op deze temperatuur over.
Moeten deze waarden elke 15 seconden worden verstuurd, of volstaat het om ze alleen te verzenden wanneer de gemeten temperatuur wijzigt?

Dan ga ik daar eens mee experimenteren en mijn eigen eenvoudige naregeling bouwen met een vast verschil tussen de gemeten en de verstuurde temperatuur.

• 450SL
Ik heb MQTT explorer geinstalleerd en ik zie van alles voorbijkomen (HomeAssitant boom met binary sensors, buttons en een aparte Z2MQTT boom), alleen als ik filter op bv clima of HVAC_394XXX dan zie ik opeens niets meer. Ook als ik de temperatuur of ventilator snelheid verander, zie ik niets gebeuren.
Ik kan in HA wel in NodeRed sensoren zien zoals: sensor.climacontrol_living_room_sensor_temperature die geeft mooi de actuele temperatuur, of climate.climacontrol_living_room_climate die "heat" geeft op de stand verwarmen.

[ Voor 64% gewijzigd door 450SL op 16-03-2026 14:12 ]

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-03 20:25
Je moet die waarde wel elke xx seconden (ik doe 10) opnieuw sturen. Toch?

S.J.

• RemmyB83
n.buijtels schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Moeten deze waarden elke 15 seconden worden verstuurd, of volstaat het om ze alleen te verzenden wanneer de gemeten temperatuur wijzigt?

Dan ga ik daar eens mee experimenteren en mijn eigen eenvoudige naregeling bouwen met een vast verschil tussen de gemeten en de verstuurde temperatuur.
Hij heeft idd elke 15sec een update nodig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: temperatuur 0,3 lager sturen
description: >
  Stuurt de gemeten temperatuur 0.3 lager
  sensor).
triggers:
  - seconds: /15
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: device
    device_id: 013cd21b864a81a705f6f28acc30c0ce
    domain: climate
    entity_id: f78972f90b0bd49a4ca57053fa4b02ed
    type: is_hvac_mode
    hvac_mode: heat
actions:
  - data:
      topic: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set
      qos: 0
      retain: false
      payload: >-
        {{ (states('sensor.climacontrol_slaapkamer_cc_sensor_temperatuur') |
        float - 0.3) | round(1) }}
    action: mqtt.publish
mode: single
Hier een automation die zou moeten werken als je de sensoren aanpast.Conditions kun je er uithalen, die heb ik er in normaal instaan om alleen te sturen als hij ook daadwerkelijk aanstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door RemmyB83 op 16-03-2026 14:11 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
Sterke-Jerke schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:51:
Je moet die waarde wel elke xx seconden (ik doe 10) opnieuw sturen. Toch?
Ja, elke 10 tot 15 sec is goed. Je kunt een langere pauze aanhouden, maar is niet echt aan te raden.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• 450SL
RemmyB83 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:56:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  sensor).
triggers:
conditions:
actions:
  - data:
Hier een automation die zou moeten werken als je de sensoren aanpast.
Wat stuur je dan naar de unit, of welk topic luister je naar als je bv de status wil weten?

• RemmyB83
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Wat stuur je dan naar de unit, of welk topic luister je naar als je bv de status wil weten?
'sensor.climacontrol_slaapkamer_cc_sensor_temperatuur' is de temperatuur van de CC. Die waarde wordt 0,3 verlaagd en gestuurd naar: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set

Beide moet je aanpassen.
En conditions kun je er ook uithalen, of aanpassen anders werkt hij denk ook niet.

[ Voor 202% gewijzigd door RemmyB83 op 16-03-2026 14:24 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• n.buijtels
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  sensor).
triggers:
conditions:
actions:
  - data:
Hier een automation die zou moeten werken als je de sensoren aanpast.Conditions kun je er uithalen, die heb ik er in normaal instaan om alleen te sturen als hij ook daadwerkelijk aanstaat.
Bedankt voor je uitgebreide reactie maar heb een Homey, maar ik snap het principe _/-\o_ !

• 450SL
RemmyB83 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:10:
[...]

'sensor.climacontrol_slaapkamer_cc_sensor_temperatuur' is de temperatuur van de CC. Die waarde wordt 0,3 verlaagd en gestuurd naar: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set

Beide moet je aanpassen.
En conditions kun je er ook uithalen, of aanpassen anders werkt hij denk ook niet.
Die climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set daar kun je dus de externe temperatuur wijzigen. Maar als je nu wil weten welk setpunt de unit op dit moment heeft en je wil dat aanpassen, welk topic gebruik je dan?
Er zou een Config read homeassistant/climate/ HVAC_394C3C/config
en een Status read climacontrol/HVAC_394C3C/state
moeten zijn, maar ik kan geen topic vinden..

[ Voor 11% gewijzigd door 450SL op 16-03-2026 14:38 ]

• LED-Maniak
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Die climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set daar kun je dus de externe temperatuur wijzigen. Maar als je nu wil weten welk setpunt de unit op dit moment heeft en je wil dat aanpassen, welk topic gebruik je dan?
https://protoart.net/know...wifi_http_api_mqtt_topics

• RemmyB83
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Er zou een Config read homeassistant/climate/ HVAC_394C3C/config
en een Status read climacontrol/HVAC_394C3C/state
moeten zijn, maar ik kan geen topic vinden..
Zoals @LED-Maniak linkte even op de site van protoart kijken.
Helaas kan ik je ook niet echt verder helpen. Ik weet dat setpoint ergens verstopt zit, en is samengevoegd in mqtt, maar weet niet meer precies hoe. Zelf gebruik ik de MHI integratie naast die van van de CC, en haal daar oa mijn setpoint vandaan.

Edit: als je een entiteit aanmaakt en de climate selecteerd. Dan kun je bij de instellingen functie en inhoud nog een beetje rommelen. En dan heb je denk ik wat je wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIJID0nJm_Ma8ExJeUf2ktqJak0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWtH635BoEZA1KwA9vxyn5Fm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door RemmyB83 op 16-03-2026 15:26 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:51
Ik krijg de indruk dat fabrikanten van airco's niet verwachten dat er om de haverklap (zeg elke paar minuten) de temperatuur op de afstandsbediening verhogen of verlagen. Wat er nu besproken is, doe je dan toch? Wat voor invloed (op de gebruiksduur) heeft dat op de buitenunit dat (telkens) moet wijzigen?

• RemmyB83
mgizmo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:40:
Ik krijg de indruk dat fabrikanten van airco's niet verwachten dat er om de haverklap (zeg elke paar minuten) de temperatuur op de afstandsbediening verhogen of verlagen. Wat er nu besproken is, doe je dan toch? Wat voor invloed (op de gebruiksduur) heeft dat op de buitenunit dat (telkens) moet wijzigen?
Nee, ik stuur alleen een temperatuurwaarde naar de airco. Ik pas niet het setpoint continue aan.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:51
RemmyB83 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:45:
[...]

Nee, ik stuur alleen een temperatuurwaarde naar de airco. Ik pas niet het setpoint continue aan.
Ah... ja duidelijk. Stom van me dat ik dit over het hoofd zag zo te bedenken. Je "speelt" eigenlijk met de (niet-werkelijke) omgevingstemperatuur. Thanks.

• RemmyB83
mgizmo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:49:
[...]

Ah... ja duidelijk. Stom van me dat ik dit over het hoofd zag zo te bedenken. Je "speelt" eigenlijk met de (niet-werkelijke) omgevingstemperatuur. Thanks.
Idd, ik speel alleen met de (aangepaste)omgevingstemperatuur.
Daarnaast wilde @450SL graag weten hoe setpoint uit te lezen en aan te passen.
Hopelijk werkt het op deze manier ook voor hem, zonder de commands.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• n.buijtels
mgizmo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:49:
[...]

@LED-Maniak Kan een eenvoudige na-regeling, bijvoorbeeld een afwijking van -0,3 °C op de gemeten temperatuur, die je via Home Assistant of Homey instelt en naar de CC stuurt, niet gewoon rechtstreeks in de CC worden uitgevoerd? Is dit technisch niet mogelijk? Of moet dan de hele firmware herschreven worden?

• 450SL
climacontrol/HVAC_XXXXXX/warmtepomp/settemperature/set Zou dus moeten werken om het setpoint in te stellen (Helaas werkt dat bij mij dus niet).
En als je het setpunt wil opvragen, wat moet je dan doen?

• RemmyB83
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:54:
[...]

climacontrol/HVAC_XXXXXX/warmtepomp/settemperature/set Zou dus moeten werken om het setpoint in te stellen (Helaas werkt dat bij mij dus niet).
/warmtepomp/ moet /heatpump/ zijn denk ik. De site vertaald dit helaas naar het Nederlands. Dus beter om hem even op Engels te zetten.
XXXXXX moet je ook vervangen voor die van je eigen HVAC_A1B2C3.

[ Voor 11% gewijzigd door RemmyB83 op 16-03-2026 19:22 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
Oeps, ja. Dat automatisch vertalen loop nog niet geheel vlekkeloos :+

• Buschiner
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07:04
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:54:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUFMJtvW3Goqzl-CAA9AVPzYwH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gT8ZPbTatBXsR0tFPh3ITZWN.png?f=fotoalbum_large

• Buschiner
mgizmo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:40:
Dies hat bei der Mitsubishi Heavy keine Auswirkungen da es nicht in einen Eprom geschrieben wird sondern in einen RAM (Random Access Memory).
Bei mir läuft seit 3 Jahren eine Anpassung der soll zur Ist-Temperatur ohne Probleme.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik geef toe dat ik het topic minder lees dan zou moeten maar @LED-Maniak , wat is de status voor Panasonic airco? Al bruikbaar?

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• Spek
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-03 12:24
Sinds een goede maand (tevreden) gebruiker van een CC-module in de MHI SRK/SRC 50 ZS-WF in onze woonkamer. Zoals meerdere personen al aangaven is het even zoeken naar de juiste instellingen voor jouw specifieke situatie.

In eerste instantie heb ik veel de automatische fanspeed gebruikt om de CC-sturing goed zijn gang te laten gaan. Hierbij viel op dat 's nachts de fanspeed niet zozeer werd verhoogd maar de buitenunit wel steeds harder gaat werken met een High pressure protection als gevolg. Nu ik de fanspeed handmatig vast zet op 3 of 4 zie ik dat de buitenunit veel rustiger gaat draaien.

Mijn vraag aan @LED-Maniak , klopt het dat bij automatische fanspeed eerst het vermogen van de buitenunit wordt verhoogd voordat de ventilatiesnelheid van de binnenunit wordt verhoogd? Mij leek het logischer dat eerst met een hogere fanspeed wordt getracht de set-point te bereiken, en als dat na een bepaalde interval niet lukt, dan pas het vermogen van de buitenunit wordt verhoogd.

Bij deze ook een compliment voor de mooie oplossing die je hebt gemaakt. Keep it up!

Onderstaand onze situatie waarbij de vanes van de AC onder 45 graden richting de eetkamer staan gericht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjqGN92yp7itpjtTXZzJMPTCXhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/weHXszObtiBFhi84IYiRWhXb.png?f=fotoalbum_large

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:00
Dag allemaal,

Inmiddels al een tijde met alle plezier 2 climacontrols in gebruik. Echter heb ik bij 1 temperatuursensor nu dat het schermpje vast blijft staan op een waarde, home assistant ziet nog wel de juiste temperatuur en werk ook prima. Batterijpercentage van deze sensor is: 17%. Is dit een kwestie van batterij vervangen en het werkt weer? En de batterij kun je er zo uithalen en terugplaatsen en dan is die direct weer verbonden?

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
TakenRandomName schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:12:
Echter heb ik bij 1 temperatuursensor nu dat het schermpje vast blijft staan op een waarde
Herkenbaar, ik heb dat ook bij 1 sensor. Batterij is 80% maar zo nu en dan blijft het display hangen.
Je kunt de batterij er gewoon uithalen en weer terug stoppen. Dan werkt het weer een paar dagen.
Ik heb de vraag uitstaan bij ProtoART.

• Douternitou
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-03 17:22
Mr. Jinx schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:03:
[...]

Herkenbaar, ik heb dat ook bij 1 sensor. Batterij is 80% maar zo nu en dan blijft het display hangen.
Zeker herkenbaar. Ik heb dit met beide sensoren. Ook de batterijen al vervangen voor Duracell maar gedrag is nog steeds hetzelfde. Om de zoveel tijd blijft de display "hangen". Batterij uit/in lost het probleem weer voor een tijdje op.

MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 21:04
LED-Maniak schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Deze zal eerst enkele dagen getest worden door een grotere groep en als alle seinen op groen staan automatisch gepushed worden.

Ik wilde het in ieder geval alvast aankondigen zodat iedereen weet wat er aan zit te komen.
Nog een tester nodig? Mhi zsx serie die 24/7 draait.
Serienummer: 140896666001424

• pvdven
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-03 20:45

pvdven

Testen maar.....

Ook voor mij is het onderstaande een bekend probleem. Display blijft hangen en batterij is ruim boven de 80%. Inderdaad batterij er uit en er weer in “lost” dit probleem op (lees: workaround). Ben bang dat dit niet met een FW update is op te lossen. Of kan de sensor ook een FW update krijgen @LED-Maniak ?
TakenRandomName schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:12:
Dag allemaal,

Inmiddels al een tijde met alle plezier 2 climacontrols in gebruik. Echter heb ik bij 1 temperatuursensor nu dat het schermpje vast blijft staan op een waarde, home assistant ziet nog wel de juiste temperatuur en werk ook prima. Batterijpercentage van deze sensor is: 17%. Is dit een kwestie van batterij vervangen en het werkt weer? En de batterij kun je er zo uithalen en terugplaatsen en dan is die direct weer verbonden?

 MacBook Pro 13" Retina (late 2013) |  iPhone Xs Max 256GB Gold |  iPad Air 2019 WiFi 64GB Silver |  Watch Series 3 Silver |  Apple TV 4K & HD | Synology DS213+

• n.buijtels
Ik heb hier inmiddels ook al enkele maanden last van. In het begin haalde ik de batterij er nog uit als de display vastliep, maar dat doe ik nu niet eens meer. De display freeze herstelt zich bij mij namelijk vanzelf na verloop van tijd.

De batterij zit momenteel op 92% en is een merkbatterij (GP), dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Vandaag bijvoorbeeld: bij thuiskomst was de display weer vastgelopen. Toen ik ongeveer twee uur later opnieuw keek, liep alles weer synchroon met het webportal van de CC.

Blijft dus een terugkerend probleem, al lijkt het zich uiteindelijk wel zelf te herstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door n.buijtels op 17-03-2026 19:35 ]

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:37
LED heeft zojuist de nieuwe Xiaomi E-Ink-thermometers toegevoegd aan Protoart.net. Tijd om de oude te vervangen door iets nieuws. :)

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:29
n.buijtels schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:32:
Ik heb hier inmiddels ook al enkele maanden last van. In het begin haalde ik de batterij er nog uit als de display vastliep, maar dat doe ik nu niet eens meer. De display freeze herstelt zich bij mij namelijk vanzelf na verloop van tijd.

De batterij zit momenteel op 92% en is een merkbatterij (GP), dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Vandaag bijvoorbeeld: bij thuiskomst was de display weer vastgelopen. Toen ik ongeveer twee uur later opnieuw keek, liep alles weer synchroon met het webportal van de CC.

Blijft dus een terugkerend probleem, al lijkt het zich uiteindelijk wel zelf te herstellen.
Maar als ik dit zo lees, is dit een fenomeen dat zich blijkbaar bij veel gebruikers voordoet en niet meer exemplarisch is toch? Daar zou m.i. wel iets aan gedaan moeten worden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:55
Mogelijk zit het hem in de firmware aanpassingen die door LED-Maniak zijn gedaan op de Xiaomi LYWSD03MMC ?

Ik heb al jaren een stuk of 6 van diezelfde sensoren in huis draaien en heb dat issue nog nooit ervaren. Eerst met stock firmware en daarna met ATC firmware (meer features en langere batterijduur).

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 18-03-2026 08:40 ]

• LED-Maniak
Het probleem is dat Xiaomi ongeveer elke productie batch zijn chips wijzigt.
Deze laatste batch (die momenteel overal verkrijgbaar is) heeft een nieuwe display driver. Er zijn inmiddels al 8 of 9 varianten.

Samen met de ontwikkelaar van de alternatieve firmware hebben we deze driver werkend gekregen, alleen een klein aantal schermen lijkt soms na enige tijd vast te lopen. De data wordt via bluetooth wel doorgestuurd en dus blijft de regeling gewoon werken.

Ik snap dat het vervelend is, gezien mensen de LCD variant hebben besteld om ook te zien wat deze aangeeft, maar het is momenteel onduidelijk waarom het display soms bevriest.

Het heeft in ieder geval niets te maken met specifieke wijzigingen die ik heb toegepast, maar met de nieuwe chip. Dit is dan ook deels de reden dat ik afstap van dit type sensor. Elke keer als er een nieuwe batch binnenkomt is het spannend of er iets niet gewijzigd is..

• n.buijtels
Heb dezelfde ervaring met de LYWSD03MMC sensoren van Xiaomi welke ik voor ander toepassingen gebruik.

Bij verschillende heb ik de firmware naar Zigbee geflashed, wat bij de oudere versies goed ging, maar bij de later gekochte sensoren werkte het display na het flashen helemaal niet meer. De sensor zelf werkte echter nog gewoon en was via Homey via zigbee nog steeds benaderbaar. Dan valt een korte freeze van het display nog wel mee ;).

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:58
ThinkPad schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:39:
Mogelijk zit het hem in de firmware aanpassingen die door LED-Maniak zijn gedaan op de Xiaomi LYWSD03MMC ?

Ik heb al jaren een stuk of 6 van diezelfde sensoren in huis draaien en heb dat issue nog nooit ervaren. Eerst met stock firmware en daarna met ATC firmware (meer features en langere batterijduur).
Mijn ervaring met de Xiaomi LYWSD03MMC-z (met de Zigbee firmware) is dat deze t.o.v. de standaard Xiaomi LYWSD03MMC duidelijk minder zuinig is met stroom.

Convectoren+Jaren70verbouwen aanpassing + HeatMeister (2) + Heatfan, LG-PC24ET, LG-PC12E, Climate Control (2), HA, Jaren70, HR++ glas

• n.buijtels
Het bereik van de sensoren met Zigbee-firmware is groter doordat ze in een Zigbee-netwerk hangen, maar dat is off-topic, omdat de CC er niet mee kan communiceren. De CC gebruikt een BLE (bluetooth) variant.

[ Voor 11% gewijzigd door n.buijtels op 18-03-2026 10:52 ]

• LED-Maniak
JbRbV schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Mijn ervaring met de Xiaomi LYWSD03MMC-z (met de Zigbee firmware) is dat deze t.o.v. de standaard Xiaomi LYWSD03MMC duidelijk minder zuinig is met stroom.
Klopt. Batterijduur van deze sensoren ben ik niet helemaal tevreden mee(samen met LCD issue wat er nu is..)

Ik heb een custom sensor laten produceren. Deze gaat significant langer mee en heeft een groter draadloos bereik, alleen geen display. Dit wordt vanaf heden de 'standaard' sensor.

• n.buijtels
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  sensor).
triggers:
conditions:
actions:
  - data:
@RemmyB83 Bedankt voor je input. Het was uiteindelijk vrij eenvoudig te implementeren in Homey. De airco draait nu superstrak rond het setpoint, zonder dat de CC-temperatuursensor geoffset hoeft te worden. Het display van de sensor geeft nu gewoon de werkelijk gemeten waarde aan.

Voor de Homey-gebruikers hierbij de twee eenvoudige flows die ik hiervoor gemaakt heb. Ik heb gebruikgemaakt van een variabele "Temperatuur inside -0,3°". Heb de update frequentie 1 minuut aangehouden en bij elke temperatuurswijziging.

Waarom 1 minuut omdat na ca. 1,5 minuut de CC de connectie (MQTT of HTTP GET) verliest en terug valt op zijn eigen gemeten waarden. Om de 10-15 seconden update vindt ik een onnodige belasting als de gemeten temperatuur toch niet wijzigt.

Het is jammer dat zo’n eenvoudige tweak niet standaard in de CC mogelijk is en dat je hiervoor de temperatuur van de sensor moet offsetten. Dit is eigenlijk niet waarvoor deze offset bedoeld is. (is eigenlijk bedoeld om de sensor te kalibreren).

Als het technisch toch mogelijk blijkt te zijn, zou ik dit als feature request aan Ledmaniac willen meegeven. Het heeft geen haast, maar op de lange termijn zou het echt een mooie verbetering van de CC zijn. De gebruiker moet dan natuurlijk wel zelf de offset op de regeling kunnen instellen, iedere situatie, plaatsing en gebruikerservaring van de airco is natuurlijk anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGanxrpJWs3bc4O5sUVH4vZdwFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEj7wK6MQecLitVNmSyhMmXw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE-UU4dHeHejvvKM8cHeNMaGV_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEiCGyD1FaWp7WuFGVjpVnsX.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 5% gewijzigd door n.buijtels op 18-03-2026 13:17 ]

• RemmyB83
n.buijtels schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:31:
[...]

@RemmyB83 Bedankt voor je input. Het was uiteindelijk vrij eenvoudig te implementeren in Homey. De airco draait nu superstrak rond het setpoint, zonder dat de CC-temperatuursensor geoffset hoeft te worden. Het display van de sensor geeft nu gewoon de werkelijk gemeten waarde aan.

Voor de Homey-gebruikers hierbij de twee eenvoudige flows die ik hiervoor gemaakt heb. Ik heb gebruikgemaakt van een variabele "Temperatuur inside -0,3°". Heb de update frequentie 1 minuut aangehouden en bij elke temperatuurswijziging.

Waarom 1 minuut omdat na ca. 1,5 minuut de CC de connectie (MQTT of HTTP GET) verliest en terug valt op zijn eigen gemeten waarden. Om de 10-15 seconden update vindt ik een onnodige belasting als de gemeten temperatuur toch niet wijzigt.

Het is jammer dat zo’n eenvoudige tweak niet standaard in de CC mogelijk is en dat je hiervoor de temperatuur van de sensor moet offsetten. Dit is eigenlijk niet waarvoor deze offset bedoeld is. (is eigenlijk bedoeld om de sensor te kalibreren).

Als het technisch toch mogelijk blijkt te zijn, zou ik dit als feature request aan Ledmaniac willen meegeven. Het heeft geen haast, maar op de lange termijn zou het echt een mooie verbetering van de CC zijn. De gebruiker moet dan natuurlijk wel zelf de offset op de regeling zelf kunnen instellen, iedere situatie en plaatsing van de airco is natuurlijk anders.

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Geen dank🙂
De automation had ik even snel aangepast en gedeelt, en is een oude die ik niet meer gebruik. Wat nu -0,3C is was bij mijn -1,0C.

Om niet onnodig veel gegevens te sturen had ik daarom ook, als extra voorwaarde in gesteld dat hij op verwarmen moest staan.

Ik zou als ik jouw was wel die 1min veranderen in max 45sec. Als hij nu eenmaal niets ontvangt, gaat hij gelijk terug naar wireless. Met 45sec heb je nog een 2de kans om net optijd een nieuwe update te sturen. Nu zal dit bij een afwijking van 0,3 niet veel uitmaken, maar bij mijn met een afwijking van 1C(oudere fw) niet echt wenselijk.
Airco zou dan namelijk gelijk max kunnen gaan.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• 450SL
Ik kan alle mqtt berichten nu eindelijk lezen topic: climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/#
Maar de gewenste info set en act temp komt maar af en toe voorbij, kun je die ook opvragen met een get commando oid??? Niets lijkt te werken Ik heb van alles geprobeerd:
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/state
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/get
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/getall
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/poll

[ Voor 34% gewijzigd door 450SL op 18-03-2026 19:18 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:29
LED-Maniak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Klopt. Batterijduur van deze sensoren ben ik niet helemaal tevreden mee(samen met LCD issue wat er nu is..)

Ik heb een custom sensor laten produceren. Deze gaat significant langer mee en heeft een groter draadloos bereik, alleen geen display. Dit wordt vanaf heden de 'standaard' sensor.
Maar ik heb nog een Panasonic-versie in bestelling met display sensor. Wat gaat er dan geleverd worden?

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:06
Even een vraagje, maar is het niet mogelijk om met de module een Tado X thermostaat (die er toch al hangt) als temp sensor te gebruiken (direct met een koppeling of via bijv Homey)? 😀

[ Voor 13% gewijzigd door tcviper op 19-03-2026 08:15 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• LED-Maniak
450SL schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:15:
Ik kan alle mqtt berichten nu eindelijk lezen topic: climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/#
Maar de gewenste info set en act temp komt maar af en toe voorbij, kun je die ook opvragen met een get commando oid??? Niets lijkt te werken Ik heb van alles geprobeerd:
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/state
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/get
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/getall
- climacontrol/HVAC_394XX/heatpump/poll
Even in MQTT explorer kijken en in de link die ik heb gedeeld. Er is geen 'get' commando voor MQTT.
Als je een topic uitleest zie je de data.

Mode veranderen: climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/mode/set
Mode uitlezen: climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/mode
BGFG schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:32:
[...]

Maar ik heb nog een Panasonic-versie in bestelling met display sensor. Wat gaat er dan geleverd worden?
Je kan kiezen tussen het LCD display of de custom sensor zonder display.
Panasonic zijn overigens binnen en worden morgen getest door een user hier die het eerdere prototype ook heeft getest. Als hij komende weekend zonder problemen doorkomt dan gaat de order er maandag uit.
tcviper schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:11:
Even een vraagje, maar is het niet mogelijk om met de module een Tado X thermostaat (die er toch al hangt) als temp sensor te gebruiken (direct met een koppeling of via bijv Homey)? 😀
Alleen via een home automation systeem. Je kan deze niet direct koppelen.

• Magiaconatus
LED-Maniak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:49:

Je kan kiezen tussen het LCD display of de custom sensor zonder display.
Zullen we bij het bestellen van de CC uiteindelijk de E-ink-thermometer als optie kunnen kiezen?

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:35
Ik ben van plan twee deursensoren toe te voegen. Wordt de status van deze deuren ook via MQTT gedeeld met Home Assistant, zodat ik deze sensoren binnen Home Assistant ook voor andere doeleinden kan gebruiken?

Signature

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:37
@LED-Maniak kunnen wij dan ook wat afspreken als die nieuwe Panasonic cc’s binnen zijn?
Ik heb op zich wel interesse in die e-ink variant sensor erbij.

• LED-Maniak
Magiaconatus schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:20:
[...]

Zullen we bij het bestellen van de CC uiteindelijk de E-ink-thermometer als optie kunnen kiezen?
Momenteel nog niet.
Repsect schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:22:
Ik ben van plan twee deursensoren toe te voegen. Wordt de status van deze deuren ook via MQTT gedeeld met Home Assistant, zodat ik deze sensoren binnen Home Assistant ook voor andere doeleinden kan gebruiken?
Klopt! Je kan tot 4 deursensoren koppelen en deze komen dan in /sensor terecht en ook in de discovery berichten. Uit te lezen met Home Assistant. :)
Raymond Deen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:46:
@LED-Maniak kunnen wij dan ook wat afspreken als die nieuwe Panasonic cc’s binnen zijn?
Ik heb op zich wel interesse in die e-ink variant sensor erbij.
Wie in het verleden een Panasonic heeft besteld zonder IoT-only aanduiding in de titel komt in aanmerking voor omruilen. Deze zijn geleverd zonder thermometer(want dat ondersteunt hij niet, zoals toendertijd ook aangegeven in de productomschrijving). Zodra de modules beschikbaar zijn kan je een thermometer naar keuze bestellen en de module terugsturen, dan krijg je een volledig setje met externe temperatuur ondersteuning opgestuurd.

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-03 23:47
450SL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:18:
Lees de actuele temperatuur en stuur deze via mqtt-out.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkg6triNeAy7awCxT1nw2BanjSE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MtoEQrfyH2dh8QRfT7omO2Ju.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_Wsg_-e5O43h8Wp9lmk02tIA3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7ElRvHlnydqIWs1r0z9UjIH.jpg?f=fotoalbum_large

• 450SL
Ik heb de mqtt eindelijk aan de praat, maar wat ik ook instel als temperatuur, binnen 5 min springt hij altijd weer terug naar 20. Ik heb alles gedaan om te achterhalen waar het vandaan komt, maar het zit volgens mij in de CimaControl module zelf. Het komt in ieder geval niet uit HA... En als overmaat blijft nu ook de temp op het display hangen...

• LED-Maniak
Als het in de de ClimateControl zat dan had je hier een roodgloeiend forum gehad onderhand. :)

Je bent zelf met topics aan de gang en hebt het over node red en home assistant.

Heb je auto discovery in de module aan staan voor home assistant?

Welke temperatuur stel je in?

Heb je goed naar de documentatie gekeken? Met de 5 minuten die je aangeeft heb ik het idee dat je de data naar de verkeerde endpoint stuurt.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 22-03-2026 13:10 ]

• 450SL
LED-Maniak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:15:
Als het in de de ClimateControl zat dan had je hier een roodgloeiend forum gehad onderhand. :)

Je bent zelf met topics aan de gang en hebt het over node red en home assistant.

Heb je auto discovery in de module aan staan voor home assistant?

Welke temperatuur stel je in?

Heb je goed naar de documentatie gekeken? Met de 5 minuten die je aangeeft heb ik het idee dat je de data naar de verkeerde endpoint stuurt.
Ik had in het begin altijd 20 graden ingesteld via het dashboard... Nu met Node Red ben ik wat aan het experimenteren. Ik kan de settemp veranderen, maar telkens na 5 min gaat hij weer terug naar 20. Ik dacht eerst dat ik misschien per ongeluk in Node Red ergens iets had staan dat 20 graden verstuurd. Maar ik heb alle flows gedisabled. Steevast om de 5 minuten springt hij weer na 20 graden. Alle automatiseringen stopgezet. Nog steeds springt hij om de 5 min naar 20 graden. Ik zie in de logboeken ook niks gebeuren..
Het is bizar...

• LED-Maniak
Hoe verander je de settemp over MQTT?

• 450SL
LED-Maniak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:39:
Hoe verander je de settemp over MQTT?
Ik gebruik een edit action node Action: climate.set_temperature
Data: {"entity_id":"climate.climacontrol_living_room_climate","temperature":{{temp}}}

Kan het zijn dat als ik dat 1 keer geschreven heb dat hij dat ergens opslaat en dat als set temperatuur ergens opslaat en dat aanhoud? Onafhankelijk wat ik daarna via het dashboard instel?

Het is acht bizar ik heb alle Node Red flows uitgezet, alle automatiseringen stopgezet en nog gaat hij steeds terug naar 20 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door 450SL op 22-03-2026 18:00 ]

• LED-Maniak
In MQTT explorer, waar zie je de 20 graden geplaatst?

Ik gok in climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/settemperature en niet in climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/settemperature/set

Zie: https://protoart.net/know...ifi_http_api_mqtt_topics/

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 22-03-2026 18:03 ]

• 450SL
LED-Maniak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:03:

Ik gok in climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/settemperature en niet in climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/settemperature/set

Dat zou best kunnen, ik heb van alles geprobeerd....is dat iets waarvan hij de waarde vasthoud dan?

• LED-Maniak
Veranderen van een waarde doe je door middel van /set, het uitlezen van de actuele waarde zonder set.

• 450SL
LED-Maniak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:25:
Veranderen van een waarde doe je door middel van /set, het uitlezen van de actuele waarde zonder set.
OK, dus ik heb iets verkeerd gedaan... |:( Mia Culpa. Maar wat veroorzaakt nu het terugspringen naar 20 graden en hoe kan ik het herstellen?

• LED-Maniak
450SL schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:27:
[...]

OK, dus ik heb iets verkeerd gedaan... |:( Mia Culpa. Maar wat veroorzaakt nu het terugspringen naar 20 graden en hoe kan ik het herstellen?
Je schrijft naar een read-only locatie en die wordt voor de zekerheid elke 5 minuten gerefreshed voor het geval er iets extern gebeurd is en de waarde niet meer klopt(zoals dat jij naar deze read-only locatie wegschrijft). Pas als je naar /set wegschrijft wordt het vastgehouden.

Dit is bewust zo gescheiden zodat je bevestiging kan zien dat je instelling ook werkelijk wordt overgenomen.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 22-03-2026 18:31 ]

• 450SL
LED-Maniak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Je schrijft naar een read-only locatie en die wordt voor de zekerheid elke 5 minuten gerefreshed voor het geval er iets extern gebeurd is en de waarde niet meer klopt(zoals dat jij naar deze read-only locatie wegschrijft). Pas als je naar /set wegschrijft wordt het vastgehouden.

Dit is bewust zo gescheiden zodat je bevestiging kan zien dat je instelling ook werkelijk wordt overgenomen.
OK. Maar als ik de edit action node Action: climate.set_temperature
Data: {"entity_id":"climate.climacontrol_living_room_climate","temperature":{{temp}}} gebruik dan veranderd hij wel, maar na 5 min springt hij toch weer terug.

• LED-Maniak
450SL schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:35:
[...]

OK. Maar als ik de edit action node Action: climate.set_temperature
Data: {"entity_id":"climate.climacontrol_living_room_climate","temperature":{{temp}}} gebruik dan veranderd hij wel, maar na 5 min springt hij toch weer terug.
LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

Wat verandert wel? Je zal iets specifieker moeten zijn in je antwoorden anders is het lastig helpen. :)
Volgens mij loop je vast dat je niet naar /set schrijft of naar het verkeerde endpoint. Kijk daar even kritisch naar, ook in MQTT Explorer.

Staat "Auto Discovery" aan in de climatecontrol instellingen?

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 22-03-2026 18:46 ]

• 450SL
LED-Maniak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:38:
[...]

LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

Wat verandert wel? Je zal iets specifieker moeten zijn in je antwoorden anders is het lastig helpen. :)
Volgens mij loop je vast dat je niet naar /set schrijft of naar het verkeerde endpoint. Kijk daar even kritisch naar, ook in MQTT Explorer.
Ik schijf via een edit action node Action: climate.set_temperature
Data: {"entity_id":"climate.climacontrol_living_room_climate","temperature":{{temp}}} (dat mag ik toch gebruiken om het setpunt in te stellen??)
Hij veranderd het setpunt wel, ik zie het in het dashboard veranderen en ook op heatpump.local maar na 5 min springt hij toch weer terug naar 20.

Hij neemt inderdaad steeds het setpoint over dat naar climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set is geschreven. Onafhankelijk van het dashboard, van heatpump.local en ook onafhankelijk van de edit action node.

Ik heb nu 19 geschreven naar climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set en nu springt hij na 5 min terug naar 19..onafhankelijk van de veranderingen in het dashboard, van heatpump.local en ook onafhankelijk van de edit action node.

[ Voor 22% gewijzigd door 450SL op 22-03-2026 18:53 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:18

Tazzios

..

@450SL
climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set
<>
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/settemperature/set
;)

• 450SL
JA ik heb iets fout gedaan... 8)7 |:(

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:01
Hi @LED-Maniak wanneer komt je update live? Als je nog een tester zoekt ;-)

• LED-Maniak
Duurt nog heel even, moet eea nog testen.

Focus deze week is Panasonic: ze zijn binnen en werken. Even aan documentatie werken zodat men ermee aan de slag kan.

Ook Mitsubishi Heavy Industries voor XY(cassette en plafondunits) zijn binnen en werken. Ik heb nog wat kleine onderdelen nodig maar dan verwacht ik dat ik in een week of twee de eerste kan opsturen.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 23-03-2026 21:23 ]

• Magiaconatus
Bid voor Daikin, en hopelijk geen problemen met Pana!🙏

• Kenhas
  • Nu online
LED-Maniak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:22:
...
Focus deze week is Panasonic: ze zijn binnen en werken. Even aan documentatie werken zodat men ermee aan de slag kan.
...
Ah, als het maar de documentatie meer is, kan ik bestellen :9~

• 450SL
LED-Maniak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:03:

Ik begrijp dat ik een fout heb gemaakt door ergens te schrijven wat niet de bedoeling was 8)7 , Mia Culpa, ik zal het nooit meer doen. Maar is er eventueel een manier om dit te herstellen en terug te gaan naar de oude situatie? Ik heb al eens de spanning een tijdje van de unit afgehaald, maar tot nu toe heeft niets geholpen..

• LED-Maniak
Je was al zo ver dat je de setpoint kon aanpassen en je dit zowel in de web UI als in home assistant zag, maar hij na 5 minuten weer terug ging naar de vorige/een andere waarde? Dit klinkt alsof er ergens een 'retain' mismatch is in Home Assistant/MQTT broker.

• 450SL
Ik heb in HA alle Node Red Flows en Automatiseringen uitgezet, maar hij neemt nog steeds de oude waarde, die ik naar de verkeerde locatie heb geschreven over.
Schrijf ik echter een nieuwe waarde naar deze foutieve loctie (climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set), dan neemt hij deze waarde als "vaste setwaarde" en springt hij na 5 min terug naar deze waarde, onafhankelijk van de veranderingen die ik aanbreng in het dashboard, in heatpump.local en via de edit action node.

Dus schrijf ik naar climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/settemperature/set dan neemt hij deze waarde over (hij veranderd in het dashboard en op heatpump.local), maar binnen 5 min springt hij terug naar de waarde die ik in de verkeerde locatie (climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set) heb geschreven.

[ Voor 24% gewijzigd door 450SL op 24-03-2026 14:41 ]

• LED-Maniak
- Als jij naar climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set 20 graden stuurt.
- Vervolgens zie je in heatpump.local de setpoint veranderen naar 20.
- Nu stel je 16 graden via heatpump.local in en zie je dit veranderen in climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature

Verandert het dan dus na 5 minuten weer naar 20?

De climatecard in home assistant schrijft ook naar /set en dat gaat bij iedereen gewoon goed.
Ik heb een heel klein aantal Panasonic met thermometer op voorraad gezet, voor de snelle beslisser.
https://protoart.net/prod...-air-cncnt-interface-wifi
@Kenhas

Voor degene die al eerder een panasonic hebben besteld en de variant met thermometer willen:
- Bestel een thermometer naar keuze op de website.
- Vermeld je oude order nummer in het opmerkingen veld.
Dan krijg je een email met een retouradres voor je huidige module. Als deze retour is krijg je de upgrade module.

Let op! Alleen geldig voor orders geplaatst op het moment dat de IoT-variant niet los op de website stond.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 25-03-2026 00:42 ]

• Kenhas
  • Nu online
LED-Maniak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 00:36:
Ik heb een heel klein aantal Panasonic met thermometer op voorraad gezet, voor de snelle beslisser.
Hopelijk was ik snel genoeg :+

• 450SL
[quote]LED-Maniak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 00:36:
- Als jij naar climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set 20 graden stuurt.
- Vervolgens zie je in heatpump.local de setpoint veranderen naar 20.
- Nu stel je 16 graden via heatpump.local in en zie je dit veranderen in climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature

Verandert het dan dus na 5 minuten weer naar 20?

De climatecard in home assistant schrijft ook naar /set en dat gaat bij iedereen gewoon goed.

Ja klopt precies zoals je het zegt. Stuur ik de waarde naar climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set dan houd hij het vast, stuur ik het naar climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/settemperature/set dan niet en veranderd het weer terug naar de waarde die naar climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set was geschreven. Er is dus een verschil tussen het schrijven naar set_temperature/set of naar settemperature/set

Op de kennisbank staat climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/settemperature/set, maar ik heb per ongeluk geschreven naar climacontrol/HVAC_394XXX/heatpump/set_temperature/set. Dat is dus blijkbaar een groot verschil!

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:37
Kenhas schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Hopelijk was ik snel genoeg :+
Ik hopelijk ook 😇

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-03 19:42
LED-Maniak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 00:36:Ik heb een heel klein aantal Panasonic met thermometer op voorraad gezet, voor de snelle beslisser.
Wanneer komt deze weer in voorraad? Ik heb hier een Panasonic TZ25-ZKE opgehangen in mijn thuisstudio en ik vraag me af of die temperatuursensor in mijn geval, meerwaarde heeft/aangesloten kan worden. Ik moet me nog verdiepen in de manier hoe ik alles (ventilatie, verlichting, verwarming) wil aansturen maar dat wordt waarschijnlijk met home assistant.

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:35
Ik heb de deursensoren in gebruik genomen, maar deze worden als sensor doorgestuurd naar Home Assistant. Is het mogelijk deze als binary sensor door te sturen? Dan kunnen ze de device class door krijgen. Dat lukt niet niet met een sensor naar mijn weten.

Signature

• fetss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 20:24
fetss schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:49:
Hebben meer mensen last van instabiele wifi verbinding met de climatecontrol unit?

Mitsubishi electric
Software is 3.3.2
Wifi sterkte is -61 dBm.

Zou voldoende moeten zijn voor een stabiele verbinding.
Echter krijg ik toch flink wat packetloss:
436 packets transmitted, 161 received, +37 errors, 63.0734% packet loss, time 770ms rtt min/avg/max/mdev = 4.766/2423.931/11043.133/1968.251 ms.

Gebruik overigens de airco via een blocky in domoticz.
Zodat ik op afstand alvast de airco kan aanzetten voordat ik thuiskomt.

[Afbeelding]

Als mijn verbinding stabiel is, start de airco, maar dit is dus niet altijd het geval.

Is er misschien een andere om bericht net zoals te sturen totdat ik feedback krijg van de unit?
Of zijn er mensen die via port forwarding de airco benaderen en hebben hier ervaring mee?
Heb dit nog steeds, heb via verschillende browsers en devices geprobeerd.
Ook via normale ping in cmd windows zie ik vaker time-out.

Hebben meer mensen hier last van?
Vaak moet ik de pagina 2/3x verversen voordat ik pas verbinding krijg.

• Teejoogrooves
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-03 19:57
LED-Maniak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:35:
[...]

Aansluiten, sensor koppelen en gaan. :)
De interne sensor hoef je niet uit te schakelen.
Dat was het idd! Maar nog veel belangrijker: een stabiele verbinding tov die brakke wifi modules van de Mitsubishi heavy unit.
Ik ga er nog 2 bestellen voor de andere airco’s. Alleen ligt de site er uit. Hopelijk niet te lang 😉

• LED-Maniak
GodDamage schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Wanneer komt deze weer in voorraad? Ik heb hier een Panasonic TZ25-ZKE opgehangen in mijn thuisstudio en ik vraag me af of die temperatuursensor in mijn geval, meerwaarde heeft/aangesloten kan worden. Ik moet me nog verdiepen in de manier hoe ik alles (ventilatie, verlichting, verwarming) wil aansturen maar dat wordt waarschijnlijk met home assistant.
Er was veel meer interesse dan verwacht. :D
Over ongeveer een week komt er nog een kleine batch binnen.
Repsect schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:08:
Ik heb de deursensoren in gebruik genomen, maar deze worden als sensor doorgestuurd naar Home Assistant. Is het mogelijk deze als binary sensor door te sturen? Dan kunnen ze de device class door krijgen. Dat lukt niet niet met een sensor naar mijn weten.
Goed idee, ik schrijf het op.
Teejoogrooves schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Dat was het idd! Maar nog veel belangrijker: een stabiele verbinding tov die brakke wifi modules van de Mitsubishi heavy unit.
Ik ga er nog 2 bestellen voor de andere airco’s. Alleen ligt de site er uit. Hopelijk niet te lang 😉
https://www.protoart.net werkt hier gewoon. Wellicht kijk je nog bij de oude site? Er is ook net onderhoud geweest.

• Teejoogrooves
LED-Maniak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:05:
[...]

https://www.protoart.net werkt hier gewoon. Wellicht kijk je nog bij de oude site? Er is ook net onderhoud geweest.
Klopt! Ga meteen bestellen. Lukt het nog om ze vandaag de deur uit te krijgen?

• Teejoogrooves
Ik heb de module overigens in Homey gekoppeld met de bijbehorende app. Echt plug & play. Mooi!

• LED-Maniak
Teejoogrooves schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:52:
[...]
Klopt! Ga meteen bestellen. Lukt het nog om ze vandaag de deur uit te krijgen?
Dank voor je order! Helaas is DHL al geweest. Wordt Maandag opgepikt.
Teejoogrooves schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:03:
Ik heb de module overigens in Homey gekoppeld met de bijbehorende app. Echt plug & play. Mooi!
Prachtig werk van @tammert _/-\o_

• Teejoogrooves
[b]LED-Maniak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:05:

Dank voor je order! Helaas is DHL al geweest. Wordt Maandag opgepikt.
Dat is jammer, zijn van die leuke weekendklusjes ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door Teejoogrooves op 27-03-2026 20:18 ]

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:19
Teejoogrooves schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:18:
[...]

Dat is jammer, zijn van die leuke weekendklusjes ;-)
Hahaha, was wel meer dan een weekend werk hoor 😅 je kan de app altijd nog ombouwen van TypeScript naar Python, als je je verveelt >:)

• Teejoogrooves
tammert schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:09:
[...]

Hahaha, was wel meer dan een weekend werk hoor 😅 je kan de app altijd nog ombouwen van TypeScript naar Python, als je je verveelt >:)
😂..verkeerde quote. Mijn opmerking sloeg op de verzending. Ik heb het aangepast.
Maar super app!

[ Voor 5% gewijzigd door Teejoogrooves op 27-03-2026 20:19 ]

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:42
Repsect schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:08:
Je kunt het in de tussentijd op deze manier oplossen;

- binary_sensor:
- name: deursensor_voordeur
state: >
{% set bad = ['unknown','unavailable','none',''] %}
{% set s = states('sensor.deursensor_voordeur') %}
{{ s not in bad and s|lower in ['open','on','true','1'] }}
device_class: door

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:50
Ik kom even melden dat mijn setup met 5 MHI's, allen voorzien van climacontrol, zo fijn draait nu dat ik er de afgelopen maand niet eens meer bij na hebt gedacht. Het werkt gewoon en het is altijd behaaglijk thuis, geen CV meer nodig gehad. De Home Assistant integratie via MQTT is ook stabiel en werkt perfect. Petje af!

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-03 20:06
Ik heb laatst een setup ontvangen met een thermometer, werkt prima, maar de thermometer display blijft soms hangen op de temperatuur. De thermometer zelf geeft bijvoorbeeld 16,5 aan, terwijl in de app de temperatuur klopt. Soms springt ie ineens naar de juiste temperatuur en werkt dan weer even. Als ik een herstart doe via de app, of de batterij verwijder gaat het ook weer even goed. Enig idee?

• Buschiner
Farmersmother schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:20:
Ik heb laatst een setup ontvangen met een thermometer, werkt prima, maar de thermometer display blijft soms hangen op de temperatuur. De thermometer zelf geeft bijvoorbeeld 16,5 aan, terwijl in de app de temperatuur klopt. Soms springt ie ineens naar de juiste temperatuur en werkt dan weer even. Als ik een herstart doe via de app, of de batterij verwijder gaat het ook weer even goed. Enig idee?
Entschuldigt bitte das ich auf Deutsch schreibe, aber die Übersetzung in Niederländische ist nicht gut und verdreht oft die Bedeutung.

Das Problem mit dem Einfrieren des Displays hatte ich auch.
Die Lösung: Batteriedeckel auf, dann die vier kleinen Schrauben nachziehen.
Ich hoffe ich konnte helfen!

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-03 13:52
Enig zicht wanneer de nieuwe firmware te testen is? (mhi)

[ Voor 5% gewijzigd door tweakerpim op 30-03-2026 12:28 ]

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-03 20:06
Buschiner schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Entschuldigt bitte das ich auf Deutsch schreibe, aber die Übersetzung in Niederländische ist nicht gut und verdreht oft die Bedeutung.

Das Problem mit dem Einfrieren des Displays hatte ich auch.
Die Lösung: Batteriedeckel auf, dann die vier kleinen Schrauben nachziehen.
Ich hoffe ich konnte helfen!
Ga ik proberen, dank je!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Farmersmother schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:20:
Is inderdaad een bekend probleem. Het zou geloof ik met nieuwe revisie van de sensor te maken hebben.
Ik heb het hier in ieder geval ook met 1 sensor, terwijl 2 andere het wel doen.
Zie ook LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste