Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
ok. Ik merk inmiddels dat het uitlezen van de huidige status via Loxone, niet zo makkelijk is als de waarde geen getal is, zoals bij power, fan, mode, ed wat allemaal tekstuele waardes zijn. ð ðĪŠLED-Maniak schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:08:
[...]
Het idee is als setting. Die werkt dan dus globaal en niet alleen in de gui.
Next setting? ð
Dit werkt al wel voor aansturing, maar ik zal dit in de documentatie verduidelijken. Wel een goed idee verder om dit toe te voegen als optie. Ik ga er over nadenken hoe dit te implementeren.mgizmo schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:14:
[...]
ok. Ik merk inmiddels dat het uitlezen van de huidige status via Loxone, niet zo makkelijk is als de waarde geen getal is, zoals bij power, fan, mode, ed wat allemaal tekstuele waardes zijn. ð ðĪŠ
Next setting? ð
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Klinkt goed. Ik heb hier 2 units hangen, maar beide separaat aangesloten dus niet gekoppeld.LED-Maniak schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:39:
[...]
XY is heel andere koek dan de 'standaard' methodes, dus ik ga eerst nog even hier uitgebreid testen met de plafond units die ik hier beschikbaar heb.
Het protocol/de bus zelf kan erg veel, maar ik ga er voor nu even van uit dat de aansturing simpel is: een plafond unit, een wandbediening en dan een climacontrol(dus niet meerdere wandbedieningen, maximum is namelijk 2).
Het was in ieder geval een mooie uitdaging.
Klinkt heel interessant, mocht dit inderdaad goed werken overweeg ik voor mijn MHE ook een climacontrol aan te schaffen. Daar zit nu een MHI-AC-CTRL bordje in. Dit is precies wat ik zoek.LED-Maniak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 02:03:
Volgens mij heb ik zojuist ontdekt hoe je de compressor van een Mitsubishi Heavy Industries airco op een vast ingestelde frequentie kan laten draaien.![]()
Is hier toevallig interesse naar? Ik overzie nog niet helemaal wat de gevolgen zullen zijn, het is een test modus en wellicht niet geheel verstandig om te gebruiken. Instelbaar tussen 0Hz en 150Hz. Nog even verder induiken, mocht het een iets te gevaarlijk iets zijn dan beginnen we er niet aan natuurlijk.
Maar het idee is dat je vanuit home assistant de compressor direct kan sturen op roerental in plaats van indirect via het veranderen van de setpoint.
Wel 1 ding, blijven de beveiligingen werken? Op dit moment is het zo bij de MHE dat deze zichzelf limiteert als hij de warmte niet kwijt kan zodat de druk niet te hoop oploopt. Als dit het geval is zou het ook nog gewoon safe zijn. In de winter zou dit de mogelijkheid bieden om volgens een stooklijn te werken. Als dit voor ME ook zou kunnen
Dit zou mooi zijn voor in de winter, na een defrost gaat de buitenunit op maximaal vermogen draaien, wat (vooral s'nachts) een erg vervelende brom oplevert bij een bepaalde frequentie. Stel nou dat hij iets minder hoog piekt, en er gewoon iets langer over doet om op temperatuur te komen. Dan wordt mijn nachtrust ook niet verstoordLED-Maniak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 02:03:
Volgens mij heb ik zojuist ontdekt hoe je de compressor van een Mitsubishi Heavy Industries airco op een vast ingestelde frequentie kan laten draaien.![]()
Is hier toevallig interesse naar? Ik overzie nog niet helemaal wat de gevolgen zullen zijn, het is een test modus en wellicht niet geheel verstandig om te gebruiken. Instelbaar tussen 0Hz en 150Hz. Nog even verder induiken, mocht het een iets te gevaarlijk iets zijn dan beginnen we er niet aan natuurlijk.
Maar het idee is dat je vanuit home assistant de compressor direct kan sturen op roerental in plaats van indirect via het veranderen van de setpoint.
Dan is de peak-cut timer wellicht de oplossing.Starck schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:47:
[...]
Dit zou mooi zijn voor in de winter, na een defrost gaat de buitenunit op maximaal vermogen draaien, wat (vooral s'nachts) een erg vervelende brom oplevert bij een bepaalde frequentie. Stel nou dat hij iets minder hoog piekt, en er gewoon iets langer over doet om op temperatuur te komen. Dan wordt mijn nachtrust ook niet verstoord
Ik weet inmiddels hoe de peak-cut timer werkt!

Het maximum vermogen van de buitenunit is instelbaar tussen 0-100%. Permanent trouwens, niet geheel in line met het woord "timer"
Tijd om een firmware te spinnen en vrijwilligers te zoeken om te testen.
Iets veiliger dan de compressor in een testmode te zetten op een vaste stand(al is dat nog wel leuk om eens mee te experimenteren om de setpoint maximaal te zetten en dan de compressor snelheid aan te passen zodat in ieder geval de druk niet oploopt).
Peak-cut is een officiele modus beschikbaar voor de eindgebruiker. Beveiligingen blijven dus gewoon actief en hij zal niet in een foutmodus terecht komen. Alleen het vermogen kan je limiteren(bijvoorbeeld op bepaalde tijden).CdE schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:14:
[...]
Klinkt heel interessant, mocht dit inderdaad goed werken overweeg ik voor mijn MHE ook een climacontrol aan te schaffen. Daar zit nu een MHI-AC-CTRL bordje in. Dit is precies wat ik zoek.
Wel 1 ding, blijven de beveiligingen werken? Op dit moment is het zo bij de MHE dat deze zichzelf limiteert als hij de warmte niet kwijt kan zodat de druk niet te hoop oploopt. Als dit het geval is zou het ook nog gewoon safe zijn. In de winter zou dit de mogelijkheid bieden om volgens een stooklijn te werken. Als dit voor ME ook zou kunnen
Misschien dat ik het zo ga maken dat je hem permanent kan instellen via de GUI of op bepaalde tijden(bijvoorbeeld 's nachts). Voor home assistant kunnen mensen dan zelf een timer maken.
Het is wel nog even de vraag welke binnen en buiten unit combinaties werken:
Zal wel hetzelfde zijn als dat silent mode niet werkt bij SCM modellen.· The peak-cut timer control may not be performed depending on combination of IU and OU.
[ Voor 51% gewijzigd door LED-Maniak op 15-09-2025 12:50 ]
Stuur even een DM met je serienummer.
Het handigste is als je een aparte stroom meter(zoals een shelly) hebt aangesloten zodat we het effect direct en nauwkeurig kunnen zien bij aan- en uitschakelen. Ik verwacht wel dat het ook zichtbaar is in de operational data in de GUI van de climacontrol gerapporteerd door de airco.
Ik ben nog niet aan het verwarmen, maar zodra ik daarmee begin (moet eerst ook nog onderhoud doen) zal ik je een berichtje doen om te testen.LED-Maniak schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:56:
Mocht iemand (actief) willen testen:
Stuur even een DM met je serienummer.
Het handigste is als je een aparte stroom meter(zoals een shelly) hebt aangesloten zodat we het effect direct en nauwkeurig kunnen zien bij aan- en uitschakelen. Ik verwacht wel dat het ook zichtbaar is in de operational data in de GUI van de climacontrol gerapporteerd door de airco.
Ik verwacht dat SCM niet werkt, Omdat bij SCM staat aangegeven dat deze ook silent mode niet ondersteunt. maar SRC waarschijnlijk wel.
Ook voor koelen trouwens.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 15-09-2025 13:32 ]

/f/image/A8T0ypY72bd4FcIVdI96uGBi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door Hendrik Keizer op 15-09-2025 18:27 ]
Pb gestuurdLED-Maniak schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:43:
[...]
Dan is de peak-cut timer wellicht de oplossing.
Ik weet inmiddels hoe de peak-cut timer werkt!![]()
Het maximum vermogen van de buitenunit is instelbaar tussen 0-100%. Permanent trouwens, niet geheel in line met het woord "timer"![]()
Tijd om een firmware te spinnen en vrijwilligers te zoeken om te testen.![]()
![]()
Iets veiliger dan de compressor in een testmode te zetten op een vaste stand(al is dat nog wel leuk om eens mee te experimenteren om de setpoint maximaal te zetten en dan de compressor snelheid aan te passen zodat in ieder geval de druk niet oploopt).
[...]
Peak-cut is een officiele modus beschikbaar voor de eindgebruiker. Beveiligingen blijven dus gewoon actief en hij zal niet in een foutmodus terecht komen. Alleen het vermogen kan je limiteren(bijvoorbeeld op bepaalde tijden).
Misschien dat ik het zo ga maken dat je hem permanent kan instellen via de GUI of op bepaalde tijden(bijvoorbeeld 's nachts). Voor home assistant kunnen mensen dan zelf een timer maken.
Het is wel nog even de vraag welke binnen en buiten unit combinaties werken:
[...]
Zal wel hetzelfde zijn als dat silent mode niet werkt bij SCM modellen.
[ Voor 55% gewijzigd door LED-Maniak op 17-09-2025 12:48 ]
Wat is de procedure om hem te kunnen resetten? Ik zou hem graag aan mijn netwerk hangen
[ Voor 3% gewijzigd door bvermeul op 19-09-2025 18:19 . Reden: typfouten ]
Jouw model heeft inderdaad iets andere led kleuren. Na de hard reset procedure zal hij groen blijven branden. Je zou wel een factory netwerk moeten zien als wifi accesspoint.
Lukt het niet, stuur maar even een DM dan kijken we samen.
Nu met de externe temp. sensors is dit nu fantastisch stabiel. Dit bespaart veel stroom als ik het zo zie.
Ik wacht geduldig op je software updates rondom mijn laatste vragen en jouw reacties.
[ Voor 60% gewijzigd door mgizmo op 19-09-2025 21:06 ]
Mooi dat ze bevallen!mgizmo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:32:
@LED-Maniak Erg blij met je modules. Vanmiddag even voor de eerste keer echt gecheckt met de temperaturen van vandaag. Onze twee MHI airco's staan op zolder, op iedere kinderkamer ÃĐÃĐn. Maar omdat ze aardig in de hoogte in de buurt van de dakplaten in beide kamers hangen, zag ik met Homewizard dat ie telkens aan het pendelen was.
Nu met de externe temp. sensors is dit nu fantastisch stabiel. Dit bespaart veel stroom als ik het zo zie.
Ik wacht geduldig op je software updates rondom mijn laatste vragen en jouw reacties.
Dat klopt, panasonic heeft geen mogelijkheid om digitaal de temperatuur van een externe sensor door te geven. Daarom worden ze ook niet geleverd met sensor. Dus momenteel regelt hij daar niet op. Er wordt gewerkt aan een add-on voor de modules die je nu hebt waardoor dit wel mogelijk is.The End schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:06:
Ik heb de panasonic units (5 stuks) nu iets meer dan een week in gebruik, maar ik merk geen verschil in gedrag van de airco's. Bij koelen gaat hij nog met gemak 2 graden onder de instelde waarde en bij verwarmen gebeurt hetzelfde. Ik heb gisteren de airco uitgezet tijdens het verwarmen, omdat hij niet leek terug te moduleren.
Panasonic heeft een ondergrens van 200W verwarmen. Deze wordt echter alleen behaald als de ingestelde temperatuur <18 graden is. Heel bijzonder.The End schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:06:
Ik heb gisteren de airco uitgezet tijdens het verwarmen, omdat hij niet leek terug te moduleren.
Ik heb een eerste trucje toepast om de offset te verhogen bij verwarmen, dus 17 graden wordt dan effectief max 22 graden voordat hij gaat pendelen. Deze offset verhogen gaf mij sowieso een iets stabieler beeld bij milde buitentemperaturen, minder pendelen, wel iets hogere schommelingen.
Daarna heb ik een directe aansturing gemaakt (draadje van ESP naar de temp sensor van de airco) om de gemeten temperatuur te overrulen. Wellicht dat @LED-Maniak ook zoiets in petto heeft.
Feitelijk stuur ik de airco nu dus niet meer op de ingestelde temperatuur, die is 17,5 bij hoge buitentemperatuur (10-18 graden) en 18 graden bij lagere buitentemperatuur (dan is de ondergrens van 400W altijd genoeg).
Dat werkt, maar is wel priegelen geweest. Ben benieuwd waar dit topic naar toe gaat, vandaar dat ik 't aan 't volgen ben
Ik heb sinds 1.5 jaar 2 m-air airco's in huis.
Gebruik ze voor koelen en vorig jaar ook voor verwarmen.
Nu.heb ik dit jaar ook bij mij energie provider sinds 12 jaar bij moeten betalen wat voornamelijk door stroom kwam.
Sinds kort ook met ha begonnen en daar ook een addon voor mitsubishi gevonden.
Nu vraag ik me af of deze module voor mij als beginner met thuis smarter maken ook zin heeft?
In allebei de units zit wifi module.
Ook ben ik nog eens int chauffeur en doordeweeks niet of nauwelijks thuis
Wat ik wil bereiken is dat het in huis comfortabeler wordt de units niet zoveel stroom meer gebruiken.
Ook heb ik nog een cv met radiatoren
Doordeweeks staat de minimum temperatuur vd cv op 14 graden.
Als ik thuis ben heb ik het graag op zo'n 21 graden.
Als ik thuis kom dan moet natuurlijk of de cv of de units de temperatuur eerst flink omhoog krijgen zeker met de winter voor de deur.
Hoop dat jullie mij verder kunnen adviseren of het nut heeft voor mij en of het goed gaat werken.
Alvast bedankt voor tips en antwoorden.
Wat voor mij de doorslag gaf om een Climacontrol aan te schaffen is de externe temperatuur sensor.ikkeenjij36 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 02:09:
Hallo toevallig in dit topic terecht gekomen.
Ik heb sinds 1.5 jaar 2 m-air airco's in huis.
Gebruik ze voor koelen en vorig jaar ook voor verwarmen.
Nu.heb ik dit jaar ook bij mij energie provider sinds 12 jaar bij moeten betalen wat voornamelijk door stroom kwam.
Sinds kort ook met ha begonnen en daar ook een addon voor mitsubishi gevonden.
Nu vraag ik me af of deze module voor mij als beginner met thuis smarter maken ook zin heeft?
In allebei de units zit wifi module.
Ook ben ik nog eens int chauffeur en doordeweeks niet of nauwelijks thuis
Wat ik wil bereiken is dat het in huis comfortabeler wordt de units niet zoveel stroom meer gebruiken.
Ook heb ik nog een cv met radiatoren
Doordeweeks staat de minimum temperatuur vd cv op 14 graden.
Als ik thuis ben heb ik het graag op zo'n 21 graden.
Als ik thuis kom dan moet natuurlijk of de cv of de units de temperatuur eerst flink omhoog krijgen zeker met de winter voor de deur.
Hoop dat jullie mij verder kunnen adviseren of het nut heeft voor mij en of het goed gaat werken.
Alvast bedankt voor tips en antwoorden.
Het op afstand aan en uit zetten kon namelijk al via de (crappy) m-air app. Maar door de warmtebubbel bij de binnenunit bleef hij veel pendelen, wat meer energie kost door de hoge opstart piek i.pv. continu door verwarmen op minimaal vermogen.
Ja dit idd precies en dat wil ik eruit halen.Starck schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:43:
[...]
Wat voor mij de doorslag gaf om een Climacontrol aan te schaffen is de externe temperatuur sensor.
Het op afstand aan en uit zetten kon namelijk al via de (crappy) m-air app. Maar door de warmtebubbel bij de binnenunit bleef hij veel pendelen, wat meer energie kost door de hoge opstart piek i.pv. continu door verwarmen op minimaal vermogen.
Dus gewoon bij de site bestellen van de openingsfase?
En dan moet ik de air to air hebben toch?
Voor mitsubishi heavy industries heb je deze nodig:ikkeenjij36 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:31:
[...]
Ja dit idd precies en dat wil ik eruit halen.
Dus gewoon bij de site bestellen van de openingsfase?
En dan moet ik de air to air hebben toch?
https://clima.protoart.ne...eavy-industries-airtoair/
De ingebouwde WF-RAC kan je blijven gebruiken!
Dank voor de link.LED-Maniak schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:37:
[...]
Voor mitsubishi heavy industries heb je deze nodig:
https://clima.protoart.ne...eavy-industries-airtoair/
De ingebouwde WF-RAC kan je blijven gebruiken!
Besteld en nu maar ff afwachten hoe snel die binnen is.
Ik zal best met nog wat vragen komen kwa instaleren en integratie in ha dus ik wordt een vaste bezoeker van dit topicð
Het is eenvoudig hoor.ikkeenjij36 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:50:
[...]
Dank voor de link.
Besteld en nu maar ff afwachten hoe snel die binnen is.
Ik zal best met nog wat vragen komen kwa instaleren en integratie in ha dus ik wordt een vaste bezoeker van dit topicð
Kan je uitleggen wat de Panasonic units dan wel doen, want ik mis dan denk ik het doel?LED-Maniak schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:12:
Dat klopt, panasonic heeft geen mogelijkheid om digitaal de temperatuur van een externe sensor door te geven. Daarom worden ze ook niet geleverd met sensor. Dus momenteel regelt hij daar niet op. Er wordt gewerkt aan een add-on voor de modules die je nu hebt waardoor dit wel mogelijk is.
En voor de ha experts hier,ik heb nu een addon draaien van/voor mitsubitschi waarmee ik uut aan en in kan stellen vanuit t dashboard
Moet ik die verwijderen?
En hoe en waar kan ik de temperatuur meter vinden die ik bij de cc besteld heb.
Die probeer ik naast mijn toon te plaatsten omdat dat de gunstigste plek is in mijn woonkamer.
Je ziet ik kan wel iets maar nog betrekkelijk ontketend met sommige dingen
Dank dan zal dat wel goedkomen hoop ikðdinandus schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:58:
@ikkeenjij36 Er zit een uitvoerige beschrijving, bij verpakt, dat is meer dan duidelijk betreffende het aansluiten zelf.
Ik heb voor zover ik weet nog niks thuis gehad.Tazzios schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:44:
@ikkeenjij36 indien je de bestelling nog niet binnen en de airco nog niet open lijken mij deze vragen voorbarig.
Iig geen meldingen in de apps van de bezorgdiensten
Ik dacht dinsdag besteld dan zal het vast vt weekend binnen zijn.
Dan kan ik als het meezit alles instaleren en instellen zeker nu de temperaturen dalende zijn ð
Als het goed is heb je een mailtje gehad met een tracking nummer.ikkeenjij36 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:25:
[...]
Ik heb voor zover ik weet nog niks thuis gehad.
Iig geen meldingen in de apps van de bezorgdiensten
Ik dacht dinsdag besteld dan zal het vast vt weekend binnen zijn.
Dan kan ik als het meezit alles instaleren en instellen zeker nu de temperaturen dalende zijn ð
Er hebben al een aantal mensen mij een bericht gestuurd over Daikin, maar leest er hier toevallig iemand met die ook een multimeter in huis heeft? Ik ben benieuwd wat de spanning is op connector S27, pin 1 en 2 van een FTXM.
Deze connector kan je vinden aan de voorkant van de airco waar ook de LEDjes, buzzer en infrarood oogje zit.
Stel het is in de woonkamer âs morgens 16 graden en je wenst een temperatuur van 19 graden, dan gaat de MHI volgas om dit setpoint te bereiken ( met een hoog stroomverbruik )
Ik doe dit momenteel via de weektimer van de Smart M-air app en verhoog dan stapsgewijs mijn setpoint in de morgen. ( max 6x mogelijk )
Het zou fijn zijjn dat een opstart-modus dit voor mij zou doen ( meerdere momenten per dag )
PsâĶ.gebruik geen automatisering HA / MQTT en ik verwarm niet 24/7
Pfoe, dat is wel even een request..pjotter1965 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:07:
@LED-Maniak Ik weet niet of het te realiseren is, maar ik zou graag een opstart-modus bij verwarmen willen hebben.
Stel het is in de woonkamer âs morgens 16 graden en je wenst een temperatuur van 19 graden, dan gaat de MHI volgas om dit setpoint te bereiken ( met een hoog stroomverbruik )
Ik doe dit momenteel via de weektimer van de Smart M-air app en verhoog dan stapsgewijs mijn setpoint in de morgen. ( max 6x mogelijk )
Het zou fijn zijjn dat een opstart-modus dit voor mij zou doen ( meerdere momenten per dag )
PsâĶ.gebruik geen automatisering HA / MQTT en ik verwarm niet 24/7
Ik ga er over nadenken. Wellicht iets met een instelbare graden/uur.
Werkt dit ook op de LG Dualcool Deluxe serie airco's?LED-Maniak schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:22:
Inmiddels is er ook een module onderweg bedoeld voor LG Airco's (Standard Plus serie) zoals de PC09, PC12, PC18. Ook weer op dezelfde manier aan te sluiten.
Binnenkort tijd voor een titel change dus.
Daikin next?![]()
[Afbeelding]
(Waar zou dat tweede knopje voor zijn![]()
)
Als er enige kans is dat het daarop werkt of kan gaan werken wil ik best de knoop doorhakken op dit model en daarna tester spelen.
De hardware is ontwikkeld voor de "LG Standard plus wandmodel". Ik verwacht dat de deluxe serie dan ook werkt. De aansluiting die je nodig hebt is de CN-REMO. Als je mij een typenummer geeft kan ik meekijken of het gaat werken.SW_Fanaat schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:43:
[...]
Werkt dit ook op de LG Dualcool Deluxe serie airco's?
Als er enige kans is dat het daarop werkt of kan gaan werken wil ik best de knoop doorhakken op dit model en daarna tester spelen.
Offerte bevat nu de Dualcool Single split 2,5kW - vermoedelijk H09S1P of HS09S1DLED-Maniak schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:22:
[...]
De hardware is ontwikkeld voor de "LG Standard plus wandmodel". Ik verwacht dat de deluxe serie dan ook werkt. De aansluiting die je nodig hebt is de CN-REMO. Als je mij een typenummer geeft kan ik meekijken of het gaat werken.
En een triple split 8,8kW (2,5kW (idem als hierboven) + 3,kW (H12S1D) + 5kW (H18S1D))
Mooi dingSW_Fanaat schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:00:
[...]
Offerte bevat nu de Dualcool Single split 2,5kW - vermoedelijk H09S1P of HS09S1D
En een triple split 8,8kW (2,5kW (idem als hierboven) + 3,kW (H12S1D) + 5kW (H18S1D))
Stuur maar een berichtje als ze geinstalleerd zijn, ik ben erg benieuwd naar foto's als de kappen er af zijn.
Ik verwacht dat deze unit dezelfde groene 3 pin stekker aan de voorkant heeft en het daarmee gaat werken. Zo niet, dan zal hij een CN-REMO connector aansluiting hebben. Maar de meeste LG's hebben een groene stekker zoals op de foto.
Als je op deze airco een LG PREMTB100 kan aansluiten dan gaat het zeker werken.
/f/image/zEuRc9242ki5eEj0kLLjEZEH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 27-09-2025 13:22 ]
Temp sensor verbonden geeft een hoge temperatuur aan 24 terwijl het 19.6 graden is.
Is opgelost,stond op de verkeerde plek.
Ook wordt hij niet automatisch herkend in Home assistant,moet ik daar nog een integratie voor downloaden/instaleren?
De set temp klopt ook ng niet helemaal ,misschien is het nog een beetje fijn tunen?
En hoe krijg ik voor elkaar dat de airco aangaat op een vrijdag middag x tijd en maandag ochtend uit gaat om een x tijd.
Ik denk via ha als ik hem daar heb kunnen vinden?
Als er iemand is die mij kan/wil helpen zou ik dat zeer waarderen.
Ik probeer een integratie te maken waardoor hij dus automatisch aam gaat om x tijd op bv 21 gr en hem dan t/m maandag ochtend een x tijd zo houdt en dan netjes uitschakeld.
Of als het het beter/makkelijker is via mqtt dan mag dat ook natuurlijk maar daar ben ik helemaal nieuw in
Via dm lijkt me beter voor het topic

[ Voor 37% gewijzigd door ikkeenjij36 op 27-09-2025 17:15 . Reden: update ]
Ik heb ook een error hierover:
1
| Error 'expected EntityCategory or one of 'config', 'diagnostic' for dictionary value @ data['entity_category']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/climate/HVAC_2DE234_climate/config', message: '{'device': {'hw_version': 'ME_V4.1', 'serial_number': '58146036601104', 'configuration_url': 'http://192.168.2.88/', 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'ME_V4.1', 'sw_version': '3.1.4', 'name': 'ClimaControl - Keuken', 'identifiers': ['58146036601104']}, 'unique_id': 'HVAC_2DE234_climate', 'current_temperature_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/actual_temperature', 'temp_step': 0.5, 'temperature_unit': 'C', 'icon': 'mdi:air-conditioner', 'current_humidity_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/sensor/thermometer/hact', 'mode_state_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/mode', 'mode_state_template': "{% if value == 'fan' %} fan_only {% else %} {{ value }} {% endif %}", 'mode_command_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/mode/set', 'mode_command_template': "{% if value == 'fan_only' %} fan {% else %} {{ value }} {% endif %}", 'fan_mode_state_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/fan', 'fan_mode_command_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/fan/set', 'swing_mode_state_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/vane', 'swing_mode_command_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/vane/set', 'swing_horizontal_mode_state_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/widevane', 'swing_horizontal_mode_command_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/widevane/set', 'power_command_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/power/set', 'fan_modes': ['silent', 'low', 'med', 'high', 'superhigh', 'auto'], 'swing_horizontal_modes': ['maxleft', 'left', 'middle', 'right', 'maxright', 'split', 'swing', 'auto'], 'temperature_state_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/set_temperature', 'temperature_command_topic': 'climacontrol/HVAC_2DE234/heatpump/set_temperature/set', 'entity_category': '', 'min_temp': 16, 'max_temp': 31, 'modes': ['auto', 'cool', 'fan_only', 'dry', 'heat', 'off'], 'name': 'climate', 'swing_modes': ['1', '2', '3', '4', '5', 'swing', 'auto']}' |
[ Voor 72% gewijzigd door Ferrox1 op 27-09-2025 18:59 ]
- Ondersteuning voor nieuwe hardware revisie.
- Icoontjes voor parameters in Home Assistant verbeterd.
Mitsubishi Heavy Industries Airco:
- fix voor sommige operational data parameters
- 10 graden celsius is de nieuwe limiet in de web UI
Mitsubishi Electric Airco:
- Fix voor Home Assistant climate card entity_category
Mitsubishi Electric Ecodan:
- Verbeterde web UI
- Bediening via web UI
- Toevoeging sliders in Home Assistant
- Stabiliteitsverbeteringen
) [homeassistant.components.sensor] Error adding entity None for domain sensor with platform mqtt
ikkrijg het maar niet werkend in ha
wie kan er mij helpen?
Dank! Dit heeft mijn probleem opgelost.LED-Maniak schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:07:
Update 3.1.4 / 3.1.5:
- Ondersteuning voor nieuwe hardware revisie.
- Icoontjes voor parameters in Home Assistant verbeterd.
Mitsubishi Heavy Industries Airco:
- fix voor sommige operational data parameters
Mitsubishi Electric Airco:
- Fix voor Home Assistant climate card entity_category
Mitsubishi Electric Ecodan:
- Verbeterde web UI
- Bediening via web UI
- Toevoeging sliders in Home Assistant
- Stabiliteitsverbeteringen
Was wel ververveld, want ik kon in home assistant ook niet bij mijn devices, die bleef hangen op laden. Ik heb HASS nu ook maar geupdate en nu lijkt alles weer stabiel. De Climate cards zijn weer gevonden. (wel ruk overigens dat dit met enige regelmaat gesloopt wordt blijkbaar....

Welke status geeft de web interface van de climacontrol aan bij MQTT?ikkeenjij36 schreef op zondag 28 september 2025 @ 04:45:
ik krijg deze error in mijn ha voor mqqt
) [homeassistant.components.sensor] Error adding entity None for domain sensor with platform mqtt
ikkrijg het maar niet werkend in ha
wie kan er mij helpen?
Is deze connected? Of staat daar een error vermeld?
Er staat bij verbonde:falseLED-Maniak schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:18:
[...]
Welke status geeft de web interface van de climacontrol aan bij MQTT?
Is deze connected? Of staat daar een error vermeld?
tcp transport error:0
Ik ben intussen ietsje verder hoop ik?
Ik ben nu bij instellingen ergens bezig
Ingesteld als klimaat,
Zoveel mogelijk uit de gui van de module gehaald kwa gegevens
Nu ben ik bij dit onderdeel
Configureer MQTT apparaat "AC woonkamer"
Ik zie hem ook niet automatisch ontdekt worden
Ik heb wel de broker? opgestart gekregen
@LED-Maniak als je toegang afstand nodig hebt dan ben ik na 20 uur beschikbaar om het topic niet teveel te vervuilen mag/kan natuurlijk ook altijd via dm
ik draaide gister en vanochtend via de addon
[ Voor 50% gewijzigd door ikkeenjij36 op 28-09-2025 19:18 ]
Zolang dit op false staat is je MQTT broker niet correct geconfigureerd en/of zijn je instellingen in de climacontrol van de broker(gebruikersnaam/wachtwoord, broker URL) incorrect.ikkeenjij36 schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:05:
[...]
Er staat bij verbonde:false
tcp transport error:0
Kan je verbinden met je MQTT broker via bijvoorbeeld MQTT explorer?
Installatie is inderdaad makkelijk te doen en koppeling naar Home Assistant werkt ook plug & play. Ik heb nu de originele WF-RAC module eruit gehaald en de ClimateControl Module direct op het moederbord aangesloten. Zover ik terug kan lezen heeft de WF-RAC verder geen voordeel om te laten zitten toch?
Ik merk alleen dat mijn airco niet zachter begint te blazen wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt op de thermometer. Vandaag bijvoorbeeld de airco temperatuur op 20 graden ingesteld maar de airco blijft hard doorblazen en de temperatuur loopt op richting de 23 graden op de thermometer (daarna uitgezet). Moet de airco niet stoppen/langzamer gaan als de temperatuur is bereikt? Ik heb de airco nog maar een week hangen, misschien doe ik iets fout? Ik heb de ventilatorsnelheid op auto staan.
Ik heb in Home Assistant ook de entity usage gebruikt, maar die staat altijd op 0. Ik zie in de settings van de controller ook dat deze op 0 blijft. Is het mogelijk om deze uit te lezen om hiermee het verbruik bij te gaan houden?
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Alleen als je de Smart-M app wilt blijven gebruiken dan is de WF-RAC nuttig.mede schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:04:
Gisteren mijn ClimateControl Module ( Mitsubishi Heavy Industries) ontvangen en vandaag geÃŊnstalleerd. Ik heb er ook een externe thermometer bij, die ook is gekoppeld.
Installatie is inderdaad makkelijk te doen en koppeling naar Home Assistant werkt ook plug & play. Ik heb nu de originele WF-RAC module eruit gehaald en de ClimateControl Module direct op het moederbord aangesloten. Zover ik terug kan lezen heeft de WF-RAC verder geen voordeel om te laten zitten toch?
Waarschijnlijk heb je de offset van de binnenunit nog niet uitgezet.Ik merk alleen dat mijn airco niet zachter begint te blazen wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt op de thermometer. Vandaag bijvoorbeeld de airco temperatuur op 20 graden ingesteld maar de airco blijft hard doorblazen en de temperatuur loopt op richting de 23 graden op de thermometer (daarna uitgezet). Moet de airco niet stoppen/langzamer gaan als de temperatuur is bereikt? Ik heb de airco nog maar een week hangen, misschien doe ik iets fout? Ik heb de ventilatorsnelheid op auto staan.
Deze telt alleen op als de airco aanzet en daarna reset hij zich weer.Ik heb in Home Assistant ook de entity usage gebruikt, maar die staat altijd op 0. Ik zie in de settings van de controller ook dat deze op 0 blijft. Is het mogelijk om deze uit te lezen om hiermee het verbruik bij te gaan houden?
Ja met mqqt explorer zie ik wel watLED-Maniak schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:24:
[...]
Zolang dit op false staat is je MQTT broker niet correct geconfigureerd en/of zijn je instellingen in de climacontrol van de broker(gebruikersnaam/wachtwoord, broker URL) incorrect.
Kan je verbinden met je MQTT broker via bijvoorbeeld MQTT explorer?
Daar gebeurt wat iig wat t allemaal betekent geen idee
Ik heb nu de addon van mitsubisi .... nog in gebruik
dat had ik al voor ik de climate control ontdekt had
Auto discovery staat wel aan in de control maar ha vindt hem niet dus voor mij integratie in ha niet plug en play helaas maar zal vast aan mijn onkunde liggen
[ Voor 24% gewijzigd door ikkeenjij36 op 28-09-2025 21:52 . Reden: update ]
Wat is de procedure om de offset uit te zetten?LED-Maniak schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:16:
Waarschijnlijk heb je de offset van de binnenunit nog niet uitgezet.
Zelf nog niet gedaan maar ik las dat je dan 30 seconden de fysieke knop op je airco ingedrukt houdt tot je twee piepjes hoort. Dan is de offset uit. Nogmaals indrukken tot je drie piepjes hoort zet de offset weer aan.bvermeul schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:31:
[quote]LED-Maniak schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:16:
Waarschijnlijk heb je de offset van de binnenunit nog niet uitgezet.
/quote]
Wat is de procedure om de offset uit te zetten?
In Home Assistant kan je op je Dashboard een Entity toevoegen. Zoek je dan op ClimaControl dan zie je een lijstje zoals:ikkeenjij36 schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:36:
[...]
Ja met mqqt explorer zie ik wel wat
Daar gebeurt wat iig wat t allemaal betekent geen idee
Ik heb nu de addon van mitsubisi .... nog in gebruik
dat had ik al voor ik de climate control ontdekt had
Auto discovery staat wel aan in de control maar ha vindt hem niet dus voor mij integratie in ha niet plug en play helaas maar zal vast aan mijn onkunde liggen
:strip_exif()/f/image/IL5F8OohclH8zscjhUsrhgc7.png?f=user_large)
De bovenste selecteer je dan en dan zie je dat als volgt op je Dashbord:
:strip_exif()/f/image/VPmSFNqZBTtsldvqxeyBKVlj.png?f=user_large)
Klik je erop dan kan je alle andere instellingen bedienen zoals ventilatorstand, 3D auto etc.
:strip_exif()/f/image/4bWf9BDfjO81994oUnGVwaId.png?f=user_large)
Als je een andere entity selecteert kan die die specifieke instellingen beheren via HA.
Hij blijft bij mij op 0 staan in de web interface van de module (en dus ook in Home Assistant). Net de airco op verwarmen gezet en zie dan het stroomverbruik via de P1 poort van mijn energiemeter met 1000W toenemen.LED-Maniak schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:16:
[...]
Deze telt alleen op als de airco aanzet en daarna reset hij zich weer.
Het gaat hier dan om de waarde voor 'Consumption' onder de 'Heatpump' sectie toch? Ik zie ook geen andere waarden die iets over het verbruik omhoog gaan.
Die loopt heel langzaam op met stappen van 0.25kW. Voor live verbruik kan je naar input current kijken en dat vermenigvuldigen met 230.mede schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:03:
[...]
Hij blijft bij mij op 0 staan in de web interface van de module (en dus ook in Home Assistant). Net de airco op verwarmen gezet en zie dan het stroomverbruik via de P1 poort van mijn energiemeter met 1000W toenemen.
Het gaat hier dan om de waarde voor 'Consumption' onder de 'Heatpump' sectie toch? Ik zie ook geen andere waarden die iets over het verbruik omhoog gaan.
Helaas wil het niet lukkenmede schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:46:
[...]
In Home Assistant kan je op je Dashboard een Entity toevoegen. Zoek je dan op ClimaControl dan zie je een lijstje zoals:
[Afbeelding]
De bovenste selecteer je dan en dan zie je dat als volgt op je Dashbord:
[Afbeelding]
Klik je erop dan kan je alle andere instellingen bedienen zoals ventilatorstand, 3D auto etc.
[Afbeelding]
Als je een andere entity selecteert kan die die specifieke instellingen beheren via HA.
ik kan geen climatecontrol vinden als ik een entiteit wil toevoegen
Ook is nog steeds de mqtt broker niet verbonden,mqtt explore is wel gelukt maar daar kan ikzelf echt niks mee

Er staat als adres nu in climatecontrol mqtt://homeassistant.local
Is dat het goede adres om ontdekt te worden/om mee te verbinden?
Nu alles wat ik er van de aircos in had staan verwijderd ook vt dashboard,uit de addon van mitsubitschie gehaald en nog steeds gen climatecontrol bij entiteiten bijvoegen alle sensors vd aircos kan ik wel kiezen.
Ik kom er echt niet meer uit
[ Voor 9% gewijzigd door ikkeenjij36 op 29-09-2025 20:55 ]
Moet ik deze code ergens invoeren/plaatsen?LED-Maniak schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:54:
Aansturing via MQTT
Bij het opstarten van de module wordt er een config gestuurd naar Home Assistant. Dit maakt het plug&play.
Een climate besturing zal dan zichtbaar zijn in het dashboard.
Config read homeassistant/climate/HVAC_XXXXXX/config Status read climacontrol/HVAC_XXXXXX/state mode write climacontrol/HVAC_XXXXXX/mode/set temp write climacontrol/HVAC_XXXXXX/temp/set fan write climacontrol/HVAC_XXXXXX/fan/set power write climacontrol/HVAC_XXXXXX/power/set vane write climacontrol/HVAC_XXXXXX/vane/set widevane write climacontrol/HVAC_XXXXXX/widevane/set remotetemp write climacontrol/HVAC_XXXXXX/remotetemp/set code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Airco temperatuur sturen via Home Assistant description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: /5 condition: [] action: - service: mqtt.publish metadata: {} data: qos: 0 retain: false payload: "30" topic: climacontrol/HVAC_633184/remotetemp/set mode: single
Aansturing via HTTP
get status read /control set temperature write /control?type=heatpump&temperature=18 set mode write /control?type=heatpump&mode=heat set fanspeed write /control?type=heatpump&fan=3 set vane write /control?type=heatpump&vane=2 set widevane write /control?type=heatpump&widevane=right set power on/off write /control?type=heatpump&power=on set remote sensor temperature write /control?type=heatpump&remotetemperature=22
Controleer of gebruikersnaam, wachtwoord en poort van jouw broker wel klopt. Als je daar zeker van bent dan moet de module zichtbaar worden in mqtt explorer.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 29-09-2025 21:14 ]
in mqtt explorer krijg ik verbinding met adres wat ik invoer vanaf de gegevens van de climatecontrol nml:mqtt://homeassistant localLED-Maniak schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:13:
Nee, je moet beginnen bij het begin en dat is een mqtt connectie krijgen.
Controleer of gebruikersnaam, wachtwoord en poort van jouw broker wel klopt. Als je daar zeker van bent dan moet de module zichtbaar worden in mqtt explorer.
Dan in explorer zie ik dat er veel erichten zijn
en dan loop ik vast
Ik wordt ge disconnected from serverLED-Maniak schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:13:
Nee, je moet beginnen bij het begin en dat is een mqtt connectie krijgen.
Dat was inderdaad het probleem. Bedankt voor het meedenken!Myth60 schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:18:
mqtt://homeassistant.local werkte bij mij niet. Als je via http://homeassistant.local niet bij Home Assistant komt moet je het IP-adres van Home Assistant gebruiken. In mijn geval mqtt://192.168.1.2
De volgende twee parts zijn onderweg in een heel klein aantal om eens te polsen hoe dit bevalt.
:strip_exif()/f/image/ASpgul7uNsi0a2IqwMih31iQ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/f93jep7H1uWtM2yQHFxOAtyj.png?f=user_large)
OE very niceLED-Maniak schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:47:
Er waren wat vragen over muurbevestiging voor de thermometer en voor het netjes plaatsen op een tafel.
De volgende twee parts zijn onderweg in een heel klein aantal om eens te polsen hoe dit bevalt.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meldt me aan als tester
dua als ik ha de woonkamer aanzet met cc dat ook in de slaapkamer aangaat.
Zet ik die in de slaapkamer uit gaat die ook in de woonkamer uit.
Nu ff alleen de woonkamer met cc in ha voorlopig maar gezet en da werkt die wel goed.
Zou dat door de wifi modules kunnen komen?
Het gaat nog wel twee weken duren voordat de eerste binnen zijn.dinandus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:30:
@LED-Maniak TOP, 14 dagen geleden de Clima Control besteld, nog effe wachten op de installatie van 2 MHI ZSX airco`s. Per wanneer zijn beide houders voor te bestellen?
In een reactie las ik dat het ook werkt met de Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W. Dat klopt nog steeds?
Waar ben ik naar opzoek
Een apparaat met externe tempratuur sensor. Zodat de airco minder pendelt en de tempratuur meet waar wij zitten.
Daarbij wil ik graag dat de airco aangaat als het kouder dan 17/18° wordt binnen.
Mijn vragen
- kan de airco nog steeds met afstandsbediening bedient worden?
- de controller is dus via een website te regelen? Werkt die goed en betrouwbaar?
Is die wel geschikt voor mij?
Ik heb home assisitent. Maar ben daar nog een echte beginner in. Ik kan niet coderen. En heb minimale ict kennis. Dus het moet echt plug en play zijn. En dat het niet afhankelijk is van home assisitent
Mijn vader is airco monteur dus die kan het apparaatje op de airco aansluiten.
Alvast bedankt
het werkt als een dolle, ook met de ZS (heb het zelf in de ZS en ZSX). je kunt de originele AB blijven gebruiken. Je kunt hem volledig los gebruiken van welke integratie dan ook. Ik heb hem bij mijn ouders ingebouwd en die bedienen de airco zoals ze altijd deden, alleen met de AB. Het voordeel is dat de temperatuurmeting nu op de ideale plek kan door de externe meter. Je kunt de Airco ook bedienen via een webpagina. Dat gebruik ik eigenlijk niet, maar de keren dat ik het wel gebruikte werkte het direct.m4bnl schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:07:
Dit lijkt precies het product te zijn waar ik naar opzoek ben.
In een reactie las ik dat het ook werkt met de Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W. Dat klopt nog steeds?
Waar ben ik naar opzoek
Een apparaat met externe tempratuur sensor. Zodat de airco minder pendelt en de tempratuur meet waar wij zitten.
Daarbij wil ik graag dat de airco aangaat als het kouder dan 17/18° wordt binnen.
Mijn vragen
- kan de airco nog steeds met afstandsbediening bedient worden?
- de controller is dus via een website te regelen? Werkt die goed en betrouwbaar?
Is die wel geschikt voor mij?
Ik heb home assisitent. Maar ben daar nog een echte beginner in. Ik kan niet coderen. En heb minimale ict kennis. Dus het moet echt plug en play zijn. En dat het niet afhankelijk is van home assisitent
Mijn vader is airco monteur dus die kan het apparaatje op de airco aansluiten.
Alvast bedankt
Dat is nog veel beter dan gedacht.Rijo038 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
het werkt als een dolle, ook met de ZS (heb het zelf in de ZS en ZSX). je kunt de originele AB blijven gebruiken. Je kunt hem volledig los gebruiken van welke integratie dan ook. Ik heb hem bij mijn ouders ingebouwd en die bedienen de airco zoals ze altijd deden, alleen met de AB. Het voordeel is dat de temperatuurmeting nu op de ideale plek kan door de externe meter. Je kunt de Airco ook bedienen via een webpagina. Dat gebruik ik eigenlijk niet, maar de keren dat ik het wel gebruikte werkte het direct.
Bedankt voor je reactie
Dus de draadlose sensor neemt de airco sensor over?
Het instellen is ook makkelijk? Aansluiten, instellen via internet en gaan met die banaan?
Ik denk dat ik zelfs mijn oma de installatie kan laten doen met enkel telefoon-support, zonder het mandatory wachtwoorden-schriftje.m4bnl schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Dat is nog veel beter dan gedacht.
Bedankt voor je reactie
Het instellen is ook makkelijk? Aansluiten, instellen via internet en gaan met die banaan?
En dat zegt wat 
Dit is helaas (nog) niet mogelijk.Yahiko750 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:18:
Ik gebruik sinds een aantal weken deze prachtige modules en ben er zeer tevreden over, heel fijn. Misschien heb ik eroverheen gekeken maar is er mogelijkheid tot aansturing van de air purify (Plasma Quad filter) optie van VGKP modellen (Bijv MSZ-AY50 VGKP)?
Even handleiding lezen, inprikken(kan maar op een manier) en gaan met die banaan.m4bnl schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Dat is nog veel beter dan gedacht.
Bedankt voor je reactie
Dit zijn vaste waardes vanuit de airco zelf. Volgens mij is er geen mogelijkheid om dit 0-100% aan te passen, maar ik zal dit eens aan mitsubishi vragen als ik ze weer spreek.GlennW schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:04:
Denk je dat er ooit een mogelijkheid komt om de fan speed direct te kunnen besturen i.p.v. de huidige 5 standen? Soms is med net wat te zwak en high net wat te krachtig (en luid), bij de auto stand kan de fan wel stootloos schakelen. Het zou fijn zijn als we dit zelf kunnen besturen
Vandaag binnen gekregen.LED-Maniak schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Dit is helaas (nog) niet mogelijk.
[...]
Even handleiding lezen, inprikken(kan maar op een manier) en gaan met die banaan.
Na een Factory Reset en invoeren wifi SSID en WW blijft de led blauw knipperen... Kan geen reset meer uitvoeren dmv reset knop. Stroom eraf /erop weer blauwe led...
Heb je een suggestie hoe dit op te lossen?
Dank je wel!
- Nogmaals power of/on en nu witte led ð
- Up and running incl Home Assist integratie
[ Voor 8% gewijzigd door SatScan op 03-10-2025 19:56 . Reden: Status Update ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Duurt het te lang(minuten) dan even checken of je router niet heel ver weg staat want dan heeft hij moeite met het downloaden van de firmware van internet.
Factory reset was overigens niet nodig.
[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 03-10-2025 17:17 ]
cc terug op factory setting
De mqtt broker herkent hem alleen nu zit ik weer met instellen
Als ik dus een apparaat wil tovoegen in mqtt moet ik zoveel invulle dat ik er niet meer uitkom
Ook zie ik hem niet meer in het dashboard van HA
Ik ben echt in de war
Herstel,wel gevonden op db in ha maar alle entiteiten ontbreken wat nu?
/f/image/EfHxwRcC6apXnCNeVOv9XY09.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door ikkeenjij36 op 03-10-2025 20:32 ]
Wat ik mis in de m-air app en in deze webinterface , maar wat wel op de afstandsbediening zit, is de sleeptimer, zodat ik bv sâavonds op de slaapkamer de airco kan aanzetten en over een bepaalde tijd uit laten gaan zonder homeassistant te gebruiken. Dat vond ik voor afgelopen zomer wel een handig iets.
Of shortcut buttons, die je zelf kan programmeren met de functies, bv full power ,swiffel voor 20min en daarna uit, soort va macro, of wat je ook wilt.
En dat ze alleen op de beginpagina te zien zijn als je er minimaal 1 geprogrammeerd hebt. Want als je het niet gebruikt heb je van die nutteloze buttons in beeld.
Klopt het dat in versie 3.1.4 de webinterface steeds in lightmodus opstart ondanks ik hem in darkmodus heb afgesloten?
Ik had nog hier gezocht maar niet gevonden of niet goed gekeken ;-)
In webinterface pakt hij de modus wat je in je browser in hebt gesteld.doetnetalsof schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:38:
Klopt het dat in versie 3.1.4 de webinterface steeds in lightmodus opstart ondanks ik hem in darkmodus heb afgesloten?
Ik had nog hier gezocht maar niet gevonden of niet goed gekeken ;-)
Als deze op donker staat zoals ik heb in Firefox komt deze altijd als donker terug.
HomeAssistant al een reboot gegeven.?ikkeenjij36 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:04:
En nogmaals,hier loop ik vast
Ik ben echt nog niet goed in HA en instellingen jammer genoeg
[Afbeelding]
Ja gedaan en nog hetzelfde
Edit:stom,stom,stom
Het bleek nadat alles eruit gelegen had mijn gebruikersnaam en ww ook gereset waren naar hoe ik het eerder deze week had ingesteld in de gui van de cc.
Dat verbeterd en de cc en HA opnieuw gestart werkte het ineens.
Bedankt toch voor de tip.
Je kunt (moet) in de webinterfase van de module de gegevens invullen niet vergeten aan te zetten zoals ik en het werkt.ikkeenjij36 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:04:
En nogmaals,hier loop ik vast
Ik ben echt nog niet goed in HA en instellingen jammer genoeg
[Afbeelding]
Dus mqtt: login naam - wachtwoord - je mqtt pad . that's all
/f/image/zhwGYBK4y9fg9Y6LYCbH37ok.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door SatScan op 04-10-2025 09:01 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
De sensor is binnen.
In de handleiding staat dat ik de noodknop 30 seconden om de standaard offset uit te schakelen. In de handleiding van de airco staat: druk niet meer dan 5 seconden of langer de on/off van de eenheid. Als u de knop 5 seconden of langer indrukt wordt de geforceerde koelingsbwerking ingesteld tijdena onderhoud of bij het verplaatsen van de airco. Dus moet ik hem dan wel 30 seconden indrukken?
En als ik de offset van de airco weer wilt gebruiken kan ik dat dan weer aanzetten?
Het gaat om de mitsubishi heavy industries srk35 zs-w
Bij mij is het gewoon knop indrukken totdat je de 2 piepjes hoort (+- 30sec). wat de airco verder doet maakt niet uit.m4bnl schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:22:
Even een vraagje.
De sensor is binnen.
In de handleiding staat dat ik de noodknop 30 seconden om de standaard offset uit te schakelen. In de handleiding van de airco staat: druk niet meer dan 5 seconden of langer de on/off van de eenheid. Als u de knop 5 seconden of langer indrukt wordt de geforceerde koelingsbwerking ingesteld tijdena onderhoud of bij het verplaatsen van de airco. Dus moet ik hem dan wel 30 seconden indrukken?
En als ik de offset van de airco weer wilt gebruiken kan ik dat dan weer aanzetten?
Het gaat om de mitsubishi heavy industries srk35 zs-w
Weer aanzetten gaat op dezelfde manier maar dan hoor je 3 piepjes
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 04-10-2025 13:21 ]
Dankjewel.SatScan schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:38:
[...]
Bij mij is het gewoon knop indrukken totdat je de 2 piepjes hoort (+- 30sec). wat de airco verder doet maakt niet uit.
Weer aanzetten gaat op dezelfde manier maar dan hoor je 3 piepjes
Wat houdt offset trouwens in?
Als je de offset niet uitzet en je stelt verwarmen in op 23 graden, dan verwarmt hij tot 25 graden.
Met offset uit verwarmt hij precies tot het ingestelde punt.
Ik heb 3 binnen units aan 1 buiten unit. Ik gok daarmee dat alle units de waardes van de buitenunit aangeven.
Echter nu valt t mij op dat de "consumption" op 0 blijft staan in de ene unit, en op 1,5 in de andere, dat is al een poos.
Uiteraard zou ik het vermogen zelf kunnen berekenen op basis van de "input current" En de spanning gemeten door de mijn P1 device. Echter wat is het idee achter die consumption?
Ow ja, en nu valt me ook op, dat alles onder "heatpump" in het engels staat, terwijl de rest nederlands is
[ Voor 9% gewijzigd door Sterke-Jerke op 05-10-2025 11:44 ]
S.J.
Ingestelde temperatuur staat op 20gr. Wanneer ik bij kijk bij Climacontrol staat er setpoint 21 gr.
De temperatuur van de thermometer geeft 20.5 aan waarna de airco weer aan gaat.
Blijkbaar regelt hij op setpoint 21.
Offset staat uit.
Edit:
Bij de grafiek staat er wel een lijn bij setpoint op 20gr
[ Voor 10% gewijzigd door nico_09 op 05-10-2025 20:58 ]
Even hierop terugkomend, na het uitzetten van de offset(ingedrukt tot de 2 piepjes) en de ingestelde temperatuur op 20.5, stopt het verwarmen pas bij 21,5 soms 22. Is dat de offset doe in de clima ingebakken zit?LED-Maniak schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Als je de offset niet uitzet en je stelt verwarmen in op 23 graden, dan verwarmt hij tot 25 graden.
Met offset uit verwarmt hij precies tot het ingestelde punt.
Nee,LED-Maniak schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:01:
Staat er iets op auto?
Verwarmen, fan 2 en 3dauto.
Stroom eraf gehaald en lijkt nu weer overeen te komen.
Echt? Toevallig vanavond erop gezet, vandaar dat het nu dus opvalt..
Thx voor de snelle reactie
Had een mail gestuurd via de website maar kwam er net achter dat er hier een mooi topic is over deze regelmodule.
Zelf hebben wij sinds een paar maanden lg airco's hangen, en ik vroeg mij af wanneer deze beschikbaar komt? Ik zou hem graag willen kopen voor de woonkamer unit.
We hebben de lg artcool ai mirror in alle kamers hangen:
Woonkamer: AA12SP.NS1
Slaapkamers: AA09SP.NS1
Tevens de volgende vraag:
Onze airco's zijn gekoppeld middeld lgthinq aan een homey pro 2023. Kan ik hier gewoon mee verder gaan of moet ik echt het kastje op homey werkend zien te krijgen?
Alvast bedankt voor je reactie!
Aanvulling: er zit een groene stekker in de unit:
:strip_exif()/f/image/2FYEJvKFT7MtX8geHc6R9Bzs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door RicooCardoo op 06-10-2025 09:58 ]