ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:50
Magiaconatus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:32:
Hallo allemaal!

Na het lezen van al jullie ellende met MHI, ben ik erg benieuwd hoe Daikin de externe sensor zal regelen.
Ellende zou ik het zeker niet willen noemen.
En als je de regeling begrijpt, kun je er ook prima mee op je gewenste temperatuur komen. Maar er zijn nog wat kleine tweaks nodig, om het iets gebruiksvriendelijker te maken zal ik maar zeggen.

Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57
Ellende is subjectief. Het is maar net hoe druk je je maakt :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:55:
Ellende is subjectief. Het is maar net hoe druk je je maakt :+
En hoe drukker 🤬je je maakt, hoe warmer je het krijgt.🥵 En mensen die het niet warm krijgen🥶, maken zich niet druk genoeg!🤪

Pijnacker Oost/West

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:09
RemmyB83 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:06:
[...]

En hoe drukker 🤬je je maakt, hoe warmer je het krijgt.🥵 En mensen die het niet warm krijgen🥶, maken zich niet druk genoeg!🤪
De compressor moet druk maken.
(Want dan kan de airco warme lucht in onze huisjes blazen)

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-12 15:28
Het opstarten vanochtend, voor het eerst met 3.2.1, ging een stuk comfortabeler. De initiële frequentie was iets lager dan eerder en als de setpoint (18 -> 21) is bereikt schakelt die ook niet gelijk uit. De juiste frequentie was snel gevonden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqeV_KAO8D2JkkB7TcJ35YRG3xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QNo1dh9hsEATUYcHL6YHgwh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUT1HAXapf3Olxl3L3gCBTg1ig0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVtCNHAFWqTbbENvaRJw0ToA.jpg?f=fotoalbum_large

Een deel van waarom die even voorbij de setpoint piekt kan ook juist verklaart worden doordat de sensor wat verder weg staat. Er zit nou eenmaal vertraging tussen het moment dat de benodigde warmte de kamer in gepompt is en tot de sensor ook die temperatuur bereikt. In mijn geval schiet de temperatuur nog ~0,2 graden door nadat het afschakelen is begonnen.

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-12 22:58
blackmore87 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:26:
Bij ons toch wel wat fluctuatie in de woonkamer, qua temperatuur en stroomverbruik.
Buitenunit: SCM71ZS-W
Binnenunit: SRK50ZS-WF
Er zitten nog 2 binnenunits op deze buitenunit, waarvan 1 uit staat en de andere op ventileren (ivm bleeding).
Is hier nog iets zinnigs over te zeggen? Of aan te finetunen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aanvulling: het gaat om zo'n 45m2 met plafondhoogte van zo'n 3m.
Ik vermoed dat het komt door de 2e binnenunit die op ventileren stond. Het lijkt nu ik dat uit heb gezet een stuk stabieler. Ik test nog even verder ;)

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:58
blackmore87 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:07:
[...]

Ik vermoed dat het komt door de 2e binnenunit die op ventileren stond. Het lijkt nu ik dat uit heb gezet een stuk stabieler. Ik test nog even verder ;)
Bleeden bestaat niet. (Ofwel gratis verwarming)

Als ik airco A op verwarmen zet en airco B op ventileren, dan zakt de temp bij airco A en stijgt die bij airco B.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36
xHEMANx schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:17:
[...]

Bleeden bestaat niet. (Ofwel gratis verwarming)

Als ik airco A op verwarmen zet en airco B op ventileren, dan zakt de temp bij airco A en stijgt die bij airco B.
Bleeding bestaat toch echt en nee, het is geen "gratis" verwarming. Maar het kan je wel wat opleveren. Bij een multisplit, als je alleen de woonkamer verwarmt (en de andere units uit hebt), heb je al snel kans op pendelgedrag. Als de andere units ventileren, raak je de "overcapaciteit" een beetje kwijt. Dit kan leiden tot een efficiëntere buitenunit en een comfortabelere temperatuur in je woonkamer (en een beetje warmte bij de ventilerende units).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:38
Nou dan deze ook maar even... sinds begin OKT geïnstalleerd en 'set and forget.'

Geen omkijken naar gehad en geen klachten... !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnrdeqlhPpJY0yaZIFGy7YwBK7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XM9dJ7bkRkjm4G2eSOKHaRAK.png?f=fotoalbum_large

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-12 19:22
Wanneer komt er weer nieuwe voorraad? Ik krijg volgende maand nog een multisplit erbij en heb dan dus 3 modules nodig voor de mhi. Of komen er nog features aan waar ik beter op kan wachten?

• xHEMANx
renzo4000 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:55:
[...]

Bleeding bestaat toch echt en nee, het is geen "gratis" verwarming. Maar het kan je wel wat opleveren. Bij een multisplit, als je alleen de woonkamer verwarmt (en de andere units uit hebt), heb je al snel kans op pendelgedrag. Als de andere units ventileren, raak je de "overcapaciteit" een beetje kwijt. Dit kan leiden tot een efficiëntere buitenunit en een comfortabelere temperatuur in je woonkamer (en een beetje warmte bij de ventilerende units).
Ok. Om het pendelen tegen te gaan had ik nog niet geprobeerd. Ik merk op de slaapkamers dat de kamer met de ventilatie een sauna wordt en de kamer die verwarmt de setpoint slecht houdt. Daarna nooit meer "gebleed". Heb liever dat de unit op setpoint regeld, dan een regeling op goed geluk. (Interne sensors trouwens)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• LED-Maniak
Stefandj100 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:40:
Wanneer komt er weer nieuwe voorraad? Ik krijg volgende maand nog een multisplit erbij en heb dan dus 3 modules nodig voor de mhi. Of komen er nog features aan waar ik beter op kan wachten?
Naar verwachting maandag.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:42
@LED-Maniak
Komt er ook een nieuwe zending sensoren?

Hierbij de grafiek nav vandaag, lijkt wel of hij steeds stabieler gaat draaien volgens setpoint. (-0,5gr)
Benieuwd naar de komende week waarbij het iets kouder wordt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyY3u16FVq8w8GFPxhctRim_P6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42iHYza7dhRNAmEWrN5LjJ6s.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
nico_09 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:29:
@LED-Maniak
Komt er ook een nieuwe zending sensoren?
Zeker. Komt ook een nieuwe versie sensoren.
Grotere batterij, zonder scherm. Gaat langer mee.

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Zijn er hier mensen die een homey hebben en alleen de sensor hebben weten toe te voegen? Zo ja zou je mij dan een berichtje kunnen sturen.
Heb een lg en de homey app is nog niet klaar vandaar 🙂🙂

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:18:
[...]

Ook nog een versie met scherm te verkrijgen?

Pijnacker Oost/West

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:43
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:18:
[...]

De 2 bijgeleverde sensoren met display, verbruiken bij mij maar weinig batterijen. Is maar 2-4 % gezakt sinds een maand of 3. Denk dat de batterij zeker 1 jaar meegaat. Ze staan dan wel maar op 3 meter afstand en verbruiken misschien hierdoor minder zendenergie.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:43
@nico_09 Ik heb gisteren de offset er weer af gehaald en setpoint een halve graad hoger gezet (21 i.p.v. 20,5). Dat lijkt ook retestrak te regelen, misschien nog wel beter dan met setpoint op 20,5 en dan met offset aanpassing om daadwerkelijk op 20,5 uit te komen. Misschien regelt de airco dan toch echt beter op hele graden dan halve graden zoals al eerder was gesuggereerd. Hij draait nu qua fan binnen ook heel stil, terwijl met mijn andere aanpak liep hij soms de hele dag door te pingelen tussen fanstand 4 en 5. Continu harder/zachter blazen.

Zonder aanpassingen in de CC is het nu zo dat 21 setpoint = 20,5 ruimtetemperatuur bij mij en dat is vooralsnog prima. Het was alleen dat als ik hem dan naar 21,5 zette, het dan wel ineens echt 21,5 werd ipv 21 dus dat blijft toch wat aanmodderen.

Ik heb daarom ook voorkeur voor de oudere regeling, maar hier redden we het eerst ook wel even mee.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2025 17:22 ]

• nico_09
Heb auto update uitgezet omdat hij nu wel lekker draait.
Enige minpuntje voor ons is dat het vrij lang duurt voordat de unit optoert bij iets verhogen qua setpoint en vervolgens er over heen gaat en er daarna 0.5 onder gaat regelen. Maar als je de temperatuur laat staan op een vaste waarde is het zeker top

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-12 22:39
Magiaconatus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:32:
Hallo allemaal!

Ik wil even hallo zeggen tegen iedereen, en ook @LED-Maniak geruststellen dat zijn Daikin-versie van ClimaControl zeker twee bestellingen (FTXF25E + FVXM35A) van mij zal krijgen als en wanneer deze klaar is om aan het grote publiek te worden verkocht.

Jammer genoeg heb ik dit pas vernomen nadat ik een Faikin/Faikout had gekocht. 8)7 Maar goed, ik had het geluk dat ik het toch nog kon verkopen. Ik heb het niet eens geïnstalleerd. 8)

Na het lezen van al jullie ellende met MHI, ben ik erg benieuwd hoe Daikin de externe sensor zal regelen.
Ah, de Daikin versie gaat er ook komen, begrijp ik. Die zal ik dan ook zeker bestellen! Ben al bekend met de MHI en ME versies, maar in mijn eigen huis hangen Daikins.

Ik monitor een paar Daikins met de Homey Daikin app plus externe sensoren en vermogen meter. Je ziet dan vaak dat de door de airco zelf gemeten temperatuur, waar hij op stuurt, ineens met 1-2 graden omhoog springt. Het kan heel lang duren voordat de airco dan in een echt stabiele toestand terecht komt, als die dat al bereikt. Instelling van de fan snelheid heeft daar wel enige invloed op, maar dat blijft toch vrij beperkt.

Ik kijk uit naar de Daikin versie van de Clima Control!

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:08
Vannacht dacht hij ik laat het gewoon 3 graden zakken, met offset van -1,2. Gehele nacht niet verwarmt en nú geforceerd aangezet. Dit vind ik wel vreemd gedrag 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bEU1j-JVa2_6MoxL8Ve1G4K2Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOoJf4kvNnFACRNYzj71iZP2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZwO-DRYk52Erh4ZhCcrC7OzPPs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iAUZk99mGypIAmqY37XvAwlm.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_EkbnXdG_yfGZFfTvduBopMXDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/te572LqfOlaC8M37dEO8NveP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door prakkie87 op 22-12-2025 07:06 ]

• xHEMANx
prakkie87 schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:55:
Vannacht dacht hij ik laat het gewoon 3 graden zakken, met offset van -1,2. Gehele nacht niet verwarmt en nú geforceerd aangezet. Dit vind ik wel vreemd gedrag 🤣

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Sowieso silent uitzetten met dit weer. Geen idee of die naast vermogen knijpen nog andere beperkingen heeft?

Maar met de rest van je instellingen is het idd geen normaal gedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 22-12-2025 10:10 ]

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-12 13:45
Je hebt wel Silent Mode aan staan, die reduceert het compressor vermogen/fan snelheid, maar dan zou je verbruik toch rond de 300/400 watt moeten zijn als hij maximaal staat te geven.
Als het kouder is zou het wel kunnen zijn dat hij de temperatuur niet meer haalt op Silent Mode, maar dat zal nu nog niet aan de orde zijn kwa buitentemperatuur.
Raar dat je unit zo'n 50 watt verbruikt. Als bij mij alleen de ventilator aan staat verbruikt hij zo'n 9 watt en zodra de compressor op minimum draait zo'n 130 watt (mhi zsx 25).

• prakkie87
Hij kan in silent mode nog steeds 2000watt trekken.
Als toestel niet verwarmt en eigenlijk in rust is hij altijd 46watt continue uit idem. Denk dat de warmteontwikkeling (lint) is qua beveiliging. Boven heeft hij dat niet dat hij vermogen trekt dit is 3watt. Woonkamer zit op homewizzard meter en boven op een plug

Edit: offset uitgezet (0 gezet) kijken of dit verandert. Anders inderdaad silent mode proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door prakkie87 op 22-12-2025 14:44 ]

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKZ5jM2ss3e8iY2sP2OrSF8ZsEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9G1RdCrBpd25HwYKIRKNks0.jpg?f=fotoalbum_large

Is er nog iets dat jullie kunnen bedenken waarom ik altijd eerst 20x mn browser moet refreshen of afsluiten, voordat de web interface het doet? Erg irritant. Staat op vaste IP zoals je ziet. Wat kan het probleem zijn?

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:19
xHEMANx schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:00:
[Afbeelding]

Is er nog iets dat jullie kunnen bedenken waarom ik altijd eerst 20x mn browser moet refreshen of afsluiten, voordat de web interface het doet? Erg irritant. Staat op vaste IP zoals je ziet. Wat kan het probleem zijn?
Zelfde probleem hier. Merk wel dat het op de telefoon vaker fout gaat dan op de tablet.

• RemmyB83
Volgende keer bij het inloggen deze even checken.
Edit: ik herken het probleem overigens niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1jV5adzNALEWysXoLjq-qReSxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y66evLkLj3oDrCfwv879Apfu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RemmyB83 op 22-12-2025 18:02 ]

Pijnacker Oost/West

• Barbapapa852
  • Laatst online: 09:19
RemmyB83 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:06:
Volgende keer bij het inloggen deze even checken. [Afbeelding]
Dat is het probleem niet. -49db

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:59
Dit lijkt een netwerk issue Hopelijk heb je niet meerdere VLANS.
Of client isolation aanstaan. Kun je het IP op dat moment ook niet pingen vanaf de command line?

S.J.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:22
Hier nergens last van werkt gewoon op pc en op telefoon .

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:09
Bij mij werkt ie niet goed op de telefoon S23. Laptop en PC gaat wel goed. Er is wel iets aan de hand

• xHEMANx
Sterke-Jerke schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:47:
Dit lijkt een netwerk issue Hopelijk heb je niet meerdere VLANS.
Of client isolation aanstaan. Kun je het IP op dat moment ook niet pingen vanaf de command line?
Geen meerdere vlans en ook geen client isolation.

Ping werkt prima. Maar op het moment werkt de interface ook, dus ik moet later als die een foutmelding geeft even weer proberen.

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:59
Zo te zien zit je op een Wifi-6 netwerk. Dan gebruikt je telefoon hoogst waarschijnlijk meestal 5ghz.
Je moet zeker weten dat je 2,4 Ghz netwerk (waar alleen het CC op werkt) correct met je 5ghz netwerk communiceert. (Zeker wanneer beide dezelfde SSID hebben).
Networking is toch de richting waar je het moet zoeken.

S.J.

• xHEMANx
Sterke-Jerke schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:53:
Zo te zien zit je op een Wifi-6 netwerk. Dan gebruikt je telefoon hoogst waarschijnlijk meestal 5ghz.
Je moet zeker weten dat je 2,4 Ghz netwerk (waar alleen het CC op werkt) correct met je 5ghz netwerk communiceert. (Zeker wanneer beide dezelfde SSID hebben).
Networking is toch de richting waar je het moet zoeken.
5ghz staat uit.
Vanavond een nieuwe IP gegeven. Kijken als ik weg ben geweest of morgen ochtend of die weer niet wil laden, wie weet stoorde de oude IP ergens mee....

De rest van mn wifi apparaten werkt prima. Nooit ergens last van.

Ik heb het idee dat het een cache probleem is en dat het ergens in de browser instellingen moet zitten? (Gebruik edge, omdat crhome zn zoekbalk bovenin had/heeft, super irritant) soms werkt hij nl wel weer na browser restart, maar soms werkt ook de restart niet en blijf je maar restarten of refreshen. Android phone btw.

• prakkie87
Wel apart met geen setpoint en wel silent mode is hij stabieler en zelfde minus getal dat het setpoint. Ben benieuwd naar vannacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scr3GLLI4EwoVSLtgffa3T8srXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3dQnL2dH1j7H5S6OUmfxi881.png?f=fotoalbum_large

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-12 21:49
xHEMANx schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:03:
[...]

5ghz staat uit.
Vanavond een nieuwe IP gegeven. Kijken als ik weg ben geweest of morgen ochtend of die weer niet wil laden, wie weet stoorde de oude IP ergens mee....

De rest van mn wifi apparaten werkt prima. Nooit ergens last van.

Ik heb het idee dat het een cache probleem is en dat het ergens in de browser instellingen moet zitten? (Gebruik edge, omdat crhome zn zoekbalk bovenin had/heeft, super irritant) soms werkt hij nl wel weer na browser restart, maar soms werkt ook de restart niet en blijf je maar restarten of refreshen. Android phone btw.
Geen probleem dat het IP-adres uitgegeven wordt aan een ander device? Of reservering in je dhcp server geplaatst?. Dan kunnen ook dit soort problemen ontstaan.

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:08
Is het mogelijk om bij mijn ME diamond line airco de optie silent mode en ISee mode aan te zetten?

• xHEMANx
mgizmo schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:03:
[...]

Geen probleem dat het IP-adres uitgegeven wordt aan een ander device? Of reservering in je dhcp server geplaatst?. Dan kunnen ook dit soort problemen ontstaan.
Na een nieuw IP adres toegewezen te hebben, lijkt het tot nu toe altijd in 1x te werken. Even kijken of dit zo blijft....

• Biestig
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-12 15:08
Hoe komt het dat ik in de browser onder heatpump.local altijd maar enkel 1 airco terugvind? Heb 3 modules geplaatst en in Home Assistant zie ik ze alle 3 maar onder de webpagina heatpump.local altijd maar 1.

• Edski303
  • Laatst online: 27-12 19:41
Biestig schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:08:
Hoe komt het dat ik in de browser onder heatpump.local altijd maar enkel 1 airco terugvind? Heb 3 modules geplaatst en in Home Assistant zie ik ze alle 3 maar onder de webpagina heatpump.local altijd maar 1.
Je moet onder http een unieke naam invullen per Climate Control, bijv. zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqMo-UzPKGT2NO6OcNkcv4R_LkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDESQ2tTE657yjhH5J7CMG1p.jpg?f=fotoalbum_large

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-12 18:02
Biestig schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:08:
Komt omdat elke CC zijn eigen hostname moet hebben.

Bijvoorbeeld:
  • heatpumpONE.local
  • heatpumpTWO.local
  • heatpumpThree.local
3 verschillende postcodes op het zelfde huisnummers werkt ook niet voor het ontvangen en afleveren van pakketjes. ;-)

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-12 15:43
xHEMANx schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:56:
[...]

@LED-Maniak had al aangegeven dat het verschil tussen beidde versies 0.5 graden offset is.

Dus vul bij offset -0.5 in en je hebt de 3.1.18 versie terug.

Voor mijn unit werkt het NU juist perfect. Eerder gebruikte ik setp 20 met een 0.5 offset.
3.2.1 versie gebruik ik 20 zonder offset. Verwarmt lekker, schommeld mooi tussen de 19 en 20 graden afhankelijk van het weer, precies zoals ik het wil hebben. En de vrouw nog niet horen klagen.

Met schone filters:
[Afbeelding]
Patiënt overleden! :o
Toch apart dat die regeling op hele graden lijkt te werken. Tot dusver lijkt het dat als ik hem op 21.5 zet, hij regelt naar 20.5~21.0, en als ik hem op 22.0 zet, regelt hij naar 21.5~22.0. Dus een offset zou dan specifiek helpen voor als je hem alleen op halve graden wil regelen, maar niet op hele; een afronding-issue kun je uiteraard niet fixen met een vaste offset. Is dat een fundamenteel ding in hoe de MHI werkt? Een offset zou wel helpen hier omdat we toch altijd 21.5 willen in de woonkamer, maar dan zou het wel fijn zijn als die offset alleen wordt toegepast op de regeling en niet op de temperatuursensor-display en de huidige temperatuur in homeassistant. Dat is namelijk waar de wederhelft nu naar wijst om aan te geven dat het koud is :P Allemaal geen major issues, en als er een github repo was zou ik zelf een PR voor bakken, maargoed. Bij dezen dan een feature request, mocht je er daar nog niet genoeg van hebben :)
De gedachte komt dan ook in me op dat door dynamisch met die offset te spelen, je toch gewoon fatsoenlijk op halve graden kunt regelen. Als de offset via MQTT instelbaar zou zijn kan ik daar dan zelf mee klooien.

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• xHEMANx
Rembooooo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:43:
[...]

Toch apart dat die regeling op hele graden lijkt te werken. Tot dusver lijkt het dat als ik hem op 21.5 zet, hij regelt naar 20.5~21.0, en als ik hem op 22.0 zet, regelt hij naar 21.5~22.0. Dus een offset zou dan specifiek helpen voor als je hem alleen op halve graden wil regelen, maar niet op hele; een afronding-issue kun je uiteraard niet fixen met een vaste offset. Is dat een fundamenteel ding in hoe de MHI werkt? Een offset zou wel helpen hier omdat we toch altijd 21.5 willen in de woonkamer, maar dan zou het wel fijn zijn als die offset alleen wordt toegepast op de regeling en niet op de temperatuursensor-display en de huidige temperatuur in homeassistant. Dat is namelijk waar de wederhelft nu naar wijst om aan te geven dat het koud is :P Allemaal geen major issues, en als er een github repo was zou ik zelf een PR voor bakken, maargoed. Bij dezen dan een feature request, mocht je er daar nog niet genoeg van hebben :)
De gedachte komt dan ook in me op dat door dynamisch met die offset te spelen, je toch gewoon fatsoenlijk op halve graden kunt regelen. Als de offset via MQTT instelbaar zou zijn kan ik daar dan zelf mee klooien.
Er zit idd verschil tussen hele en halve graden qua regeling. In de nieuwe versie nog niet op halve graden getest, aangezien ik nog steeds op zoek ben naar de juiste plek voor de sensor.

Bij mij is setpoint 20, ongeveer 19.5 graden, zonder offset. In de versie hiervoor had ik 20 graden met een -0.5 offset om het 19.5 graden te krijgen.

Ik vind hem zo prima lopen, sensor hangt momenteel naast de thermostaat (kon vorig jaar niet ivm dikke overshoots) en geven beidde dezelfde temp aan.

Zet ergens anders in de kamer een thermometer voor de vrouw neer. Dat is dan haar referentiepunt. Dan kan jij lekker klooien met de sensor van de CC. Tenminste, dat is hoe ik dat doe. ;) (of de nieuwe sensor zonder display bestellen)

Zal binnenkort nog eens de halve graden testen. Op het moment niet, want die vrieskou is veelste fijn om de boel perfect in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 23-12-2025 23:22 ]

• xHEMANx
Mezelf gequote... :o

[ Voor 97% gewijzigd door xHEMANx op 23-12-2025 23:22 ]

• Siewert
ThinkPad schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:
Volgens mij heb ik m'n ZSX betrapt op een soort eco-stand. We gingen om 21:37 naar boven en kwamen om 6:56 weer in de woonkamer (data van bewegingssensor Hue ernaast gelegd). Vermoedelijk komt dit door de bewegingssensor van de ZSX, hij laat hem dan een halve graad terugzakken, setpoint blijft wel gelijk.
[Afbeelding]

Wel vreemd, ik weet dat er een eco stand is op de remote, maar die gebruik ik niet. Ook geen 3D-auto. Gewoon vast setpoint en uitblaasrichting ook vast. Iemand anders met een ZSX die dit ook ziet? @renzo4000 @Rijo038 @svenk91 ? Irritant ook, want hij gaat dan harder blazen op het moment dat we de woonkamer in komen 's ochtends. Stroomverbruik is ook gelijk hoger. Hele nacht op 22Hz / 273W en nu is het 34Hz / 460W omdat hij nog bezig is dat warmteverlies te compenseren.

Ik wil deze slimmigheid niet! :( :P

Edit: Ah, ik zie dat Stefandj100 in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" hier ook tegenaan is gelopen. Heb jij nog een oplossing kunnen vinden @Stefandj100 en @Rapheal ?
Ik kom even terug op jouw issue.
Ook ik met mijn SRK50ZS-WF en dus zonder beweging sensor zie dit gedrag.
Heb dit al eerder aan gekaart maar nooit een reactie op gekregen.
Normaal merkte je het niet maar met de huidige buiten temperaturen ging het in extremis.

Ik kan er geen vinger op leggen waar het aan ligt.
Of het nu aan de MHI regeling, CC of externe sensor ligt.
Ik weet 100% zeker dat er geen ECO, silent mode o.i.d is ingeschakeld.
Vandaag dus ook weer maar nu ging hij echt onderuit qua kamer temperatuur.

Als je de temperatuur verloop van de externe sensor bekijkt dan is het verloop niet echt extreem.
Maar kijk je naar de daadwerkelijke kamertemperatuur dan duikelt hij 1 gr onderuit voordat ik ingreep.
Qua opgenomen vermogen strook het niet met wat de temperatuur doet.
Je ziet eerst nog pendelen en dat op dat moment de kamer temperatuur op setpoint is.
Daarna zie je wel dat hij continue aan het stoken is op 350w met 26,7hz maar dat de temperatuur onderuit gaat.
Enige wat ik gedaan heb is de CC een reboot gegeven en na enkele minuten begon hij de verwarmen met iets hogere vermogen en liep de temperatuur weer richting setpoint.

Heb helaas door de reboot geen screenshot van de CC chart maar die is/was gewoon de hele tijd op setpoint.
Maar goed, zit te twijfelen of ik eerst ga testen zonder externe sensor of tijdelijke de CC los koppelen.
Om te kijken of ik reversed engineering kan toepassen.

Woonkamer daadwerkelijke temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YZUeHZs6hWbEBZd6RQ00JOgwMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2vQGOLCo7FhRCnCpZAY5obG.png?f=fotoalbum_large

CC externe sensor temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HxkFniClePRqFahK9j_h5t-VXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAHjETHApARWEG1f5x4TXNOb.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wLUyNP5jOmcIqMUt8_vxhjEx7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rIRyDh0C043ka82nmvKq8Mnr.png?f=fotoalbum_large

edit:
Warmte vraag kan het toch niet aan liggen?
Warmte vraag was over de afgelopen 24uur 254w terwijl het minimum opgenomen vermogen 245w is.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• ThinkPad
Ik mis nog een grafiek van de buitentemperatuur. Als die langzaam daalt dan zal het binnen ook afkoelen. En de regeling bij MHI laat het best een stuk toe om temperatuur te laten zakken (iig een halve graad meen ik).
Bij mij met gelijkblijvend stroomgebruik maar 0,2° gedaald vannacht. Lijkt op setpoint van hele graden beter te regelen heb ik het idee.

Ben overigens blij dat er een paar dagen vorst aan komen. Eindelijk wat interessante meetdata generen >:) Vannacht de eerste defrost weer gehad.

Bizar dat jouw unit met dit weer nog steeds pendelt trouwens, die is echt flink overbemeten.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2025 07:47 ]

• 0re0
  • Laatst online: 27-12 16:23
Als het ’s morgens in mijn woonkamer 14 graden is en ik de airco in ClimaControl op de stand auto zet met een setpoint van 20 graden, dan gaat de fan op een middelmatige stand blazen. Waarom kiest hij niet voor de maximale uitblaasstand? Lijkt mij dat de kamer dan sneller op temperatuur is?

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:16

kimjansen

Nu ff niks...

0re0 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:22:
Als het ’s morgens in mijn woonkamer 14 graden is en ik de airco in ClimaControl op de stand auto zet met een setpoint van 20 graden, dan gaat de fan op een middelmatige stand blazen. Waarom kiest hij niet voor de maximale uitblaasstand? Lijkt mij dat de kamer dan sneller op temperatuur is?
Ik weet niet of de handleiding van je Panasonic, ME, MHI of LG er iets over zegt, maar bij mijn ME's is de maximale stand enkel handmatig te kiezen. Verder kunnen er diverse redenen voor zijn... Het 'kortsluiten' van de warme luchtstroom bijvoorbeeld. Veelal wordt een vaste fan snelheid aanbevolen als het gedrag niet overeenkomt met de wens.

Er zit vaak ook nog een regeling in dat de luchttemperatuur en ventilatorsnelheid dusdanig wordt gekozen dat het eerder als een warme wind voelt dan een als minder behaaglijk ervaren iets koelere en hardere woei (die dezelfde hoeveelheid energie overbrengt). Wat heeft de installateur hier over gezegd voor jullie situatie en gebruik?

Het meten van de aanzuig en uitblaas temperatuur eventueel gecombineerd met de luchtvochtigheid geeft vaak wel een goed startpunt.

Speed kills, but beauty lives forever...

• xHEMANx
Siewert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 02:52:
[...]

Ik kom even terug op jouw issue.
Ook ik met mijn SRK50ZS-WF en dus zonder beweging sensor zie dit gedrag.
Heb dit al eerder aan gekaart maar nooit een reactie op gekregen.
Normaal merkte je het niet maar met de huidige buiten temperaturen ging het in extremis.

Ik kan er geen vinger op leggen waar het aan ligt.
Of het nu aan de MHI regeling, CC of externe sensor ligt.
Ik weet 100% zeker dat er geen ECO, silent mode o.i.d is ingeschakeld.
Vandaag dus ook weer maar nu ging hij echt onderuit qua kamer temperatuur.

Als je de temperatuur verloop van de externe sensor bekijkt dan is het verloop niet echt extreem.
Maar kijk je naar de daadwerkelijke kamertemperatuur dan duikelt hij 1 gr onderuit voordat ik ingreep.
Qua opgenomen vermogen strook het niet met wat de temperatuur doet.
Je ziet eerst nog pendelen en dat op dat moment de kamer temperatuur op setpoint is.
Daarna zie je wel dat hij continue aan het stoken is op 350w met 26,7hz maar dat de temperatuur onderuit gaat.
Enige wat ik gedaan heb is de CC een reboot gegeven en na enkele minuten begon hij de verwarmen met iets hogere vermogen en liep de temperatuur weer richting setpoint.

Heb helaas door de reboot geen screenshot van de CC chart maar die is/was gewoon de hele tijd op setpoint.
Maar goed, zit te twijfelen of ik eerst ga testen zonder externe sensor of tijdelijke de CC los koppelen.
Om te kijken of ik reversed engineering kan toepassen.

Woonkamer daadwerkelijke temperatuur:
[Afbeelding]

CC externe sensor temperatuur:
[Afbeelding]

Opgenomen vermogen:
[Afbeelding]

edit:
Warmte vraag kan het toch niet aan liggen?
Warmte vraag was over de afgelopen 24uur 254w terwijl het minimum opgenomen vermogen 245w is.
Met koud weer zakt hier de temp ook. Dat is normaal. Jouw unit pendelt tot 0 graden. In andere woorden mijn unit pendeld boven de 10 graden. Als het bij jou 0 graden is, heeft jouw unit hetzelfde gedrag als mijn unit bij 10 graden. Als het hier 10 graden is, dan zit hij precies op setpoint en dus niet 1 graad eronder. Dus pas als jouw unit niet meer pendeld, zakt de temp langzaam naar 1 graad onder setpoint. Bij pendelen houdt hij het met 2 vingers in de neus op setpoint.

Dus normaal gedrag, lijkt me. 1 graad onder setpoint is acceptabel met dit weer.

De unit schommeld op basis van het weer buiten 1 graad onder setpoint. Dus setp 20 = 19-20c in werkelijkheid.

• xHEMANx
0re0 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:22:
Als je een mhi hebt, is dat idd vreemd. Dan zou ik hem op 3d auto zetten, dan forceer je een automatische max fan stand bij opstart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nek4aPg21jdx5XvbYP-tyxjT73s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdwpxCiODHqqKPjm5QPk7jjE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2025 09:26 ]

• xHEMANx
Mezelf weer gequote. Gaat lekker

[ Voor 162% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2025 09:30 ]

• Siewert
ThinkPad schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:44:
Ik mis nog een grafiek van de buitentemperatuur. Als die langzaam daalt dan zal het binnen ook afkoelen. En de regeling bij MHI laat het best een stuk toe om temperatuur te laten zakken (iig een halve graad meen ik).
Bij mij met gelijkblijvend stroomgebruik maar 0,2° gedaald vannacht. Lijkt op setpoint van hele graden beter te regelen heb ik het idee.

Ben overigens blij dat er een paar dagen vorst aan komen. Eindelijk wat interessante meetdata generen >:) Vannacht de eerste defrost weer gehad.

Bizar dat jouw unit met dit weer nog steeds pendelt trouwens, die is echt flink overbemeten.
Ik heb hier alleen verwarmd op hele graden.
Wat betreft de missende screenshot, die heb ik nu bijgevoegd.
Je ziet inderdaad dat de buitentemperatuur flink onderuit gaat vanaf 20uur het moment dat ook de kamer temperatuur onderuit gaat.
Ik zou verwachten dat de unit harder zou gaan werken omdat setpoint niet meer behaald word en verder uitzicht raakt.
Schijnbaar werkt dat niet zo ;)

Wat betreft het pendelen, maak mij daar niet zo druk om.
Als de kamer maar op temperatuur blijft en dat hij over bemeten is is wel duidelijk ;)
Maar toch was de warmte vraag meer dan het minimum warmte afgifte dus zou hij niet mogen pendelen, toch?

Buiten temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFqokXUV0k1CzRTBBsiTpuvAQYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Le3VPnwmxt2G35duniFoTBy7.png?f=fotoalbum_large

Heb ook screenshots bijgevoegd van het moment dat ik de CC gereboot heb.
Je ziet dat het pendelen in eens over is en vrijwel de hele nacht 0.2 gr (zoals het hoort) onder setpoint is blijven verwarmen.
Dus het laatste stuk voor de reboot bij de zelfde buitentemperatuur pendelen en de temperatuur gaat 1 tot 1,5gr onderuit.
Na de reboot bij die zelfde buitentemperatuur verwarmen naar setpoint en geen daarna geen pendelen meer.

Woonkamer daadwerkelijk temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHWD7w_bwu92HJoor79bF8PoNmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zxzk5BK9Ujl8rXeQLRqUT1yq.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmewBW9tzsjFBS5U5iSzTZ114cM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kdauxxaUmkeDEeHao32Ao5Nu.png?f=fotoalbum_large

@LED-Maniak
Als dit de normale regeling van MHI is kan de CC dit niet opvangen?
xHEMANx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:20:
[...]

Met koud weer zakt hier de temp ook. Dat is normaal. Jouw unit pendelt tot 0 graden. In andere woorden mijn unit pendeld boven de 10 graden. Als het bij jou 0 graden is, heeft jouw unit hetzelfde gedrag als mijn unit bij 10 graden. Als het hier 10 graden is, dan zit hij precies op setpoint en dus niet 1 graad eronder. Dus pas als jouw unit niet meer pendeld, zakt de temp langzaam naar 1 graad onder setpoint. Bij pendelen houdt hij het met 2 vingers in de neus op setpoint.

Dus normaal gedrag, lijkt me. 1 graad onder setpoint is acceptabel met dit weer.

De unit schommeld op basis van het weer buiten 1 graad onder setpoint. Dus setp 20 = 19-20c in werkelijkheid.
Thx voor je reactie.
Zie mijn reactie aan @ThinkPad
Ik zou verwachten dat de unit harder zou gaan werken omdat setpoint steeds verder uitzicht gaat.
Als dit de normale regeling is en de CC ook niks mee kan dan wil ik proberen met wat script logica dit op te vangen. ;)

• RemmyB83
Hier zakt hij ook 0,8C onder setpoint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub8Sz8V7mbWKTL67RnSm6LL7_yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSMKLlQkJJp15dJOdBp0Myf1.jpg?f=fotoalbum_large
Maar volgens de MHI app zit ik precies op setpoint:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36WCddYfs6u9grEHvZBzLTqMSm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybjVubZwbhjP3KV6kLVQZnmf.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben benieuwd of een (handmatige) off-set net als bij de externe-thermometer het zal verbeteren.

Zijn er nog andere mensen die het zelfde zien, of is dit bij mijn gewoon toeval?

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
Siewert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:29:
[...]

Ik heb hier alleen verwarmd op hele graden.
Wat betreft de missende screenshot, die heb ik nu bijgevoegd.
Je ziet inderdaad dat de buitentemperatuur flink onderuit gaat vanaf 20uur het moment dat ook de kamer temperatuur onderuit gaat.
Ik zou verwachten dat de unit harder zou gaan werken omdat setpoint niet meer behaald word en verder uitzicht raakt.
Schijnbaar werkt dat niet zo ;)

Wat betreft het pendelen, maak mij daar niet zo druk om.
Als de kamer maar op temperatuur blijft en dat hij over bemeten is is wel duidelijk ;)
Maar toch was de warmte vraag meer dan het minimum warmte afgifte dus zou hij niet mogen pendelen, toch?

Buiten temperatuur:
[Afbeelding]

Heb ook screenshots bijgevoegd van het moment dat ik de CC gereboot heb.
Je ziet dat het pendelen in eens over is en vrijwel de hele nacht 0.2 gr (zoals het hoort) onder setpoint is blijven verwarmen.
Dus het laatste stuk voor de reboot bij de zelfde buitentemperatuur pendelen en de temperatuur gaat 1 tot 1,5gr onderuit.
Na de reboot bij die zelfde buitentemperatuur verwarmen naar setpoint en geen daarna geen pendelen meer.

Woonkamer daadwerkelijk temperatuur:
[Afbeelding]

Opgenomen vermogen:
[Afbeelding]

@LED-Maniak
Als dit de normale regeling van MHI is kan de CC dit niet opvangen?

[...]

Thx voor je reactie.
Zie mijn reactie aan @ThinkPad
Ik zou verwachten dat de unit harder zou gaan werken omdat setpoint steeds verder uitzicht gaat.
Als dit de normale regeling is en de CC ook niks mee kan dan wil ik proberen met wat script logica dit op te vangen. ;)
Hij gaat pas weer aan het werk als hij een bepaalde temp bereikt.

Als ik setpoint 20 heb, gaat hij pas harder werken als hij 19 meet op de sensor. En gaat pendelen als hij 20 meet op de sensor.

Daarom zie ik setpoint 20 als 19.5. dan zit hij bij warm weer 0.5 graden erboven, bij koud weer 0.5 eronder en bij midden temp precies op setpoint.

Werkt prima hier!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeW0_bL8lgGsRjL3pX4tbLl4LBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cchv6RlhPYaP82q1bmYNwXe9.jpg?f=fotoalbum_large

Sensor hing trouwens eerder 4 meter schuin aan de overkant van de unit, sinds gister toch weer 1.5 meter schuin onder de unit gehangen. Werkt een stuk beter nu. Lijkt preciezer te sturen nu en dichter bij de 19.5 te blijven (setp 20). Nog geen/te weinig data om dit te onderbouwen.

Binnenkort nog even op 3 meter afstand schuin ertegenover testen, dan hangt hij meer in de flow. Dit was eerder de beste plek met de oude firmware.

Plaatsing van de sensor maakt dus wel uit. En nu met vrieskou is het moment om de sensor een goede plek te geven.

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:34:
Hier zakt hij ook 0,8C onder setpoint.
[Afbeelding]
Maar volgens de MHI app zit ik precies op setpoint:[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of een (handmatige) off-set net als bij de externe-thermometer het zal verbeteren.

Zijn er nog andere mensen die het zelfde zien, of is dit bij mijn gewoon toeval?
Smart air zit er bij mij maar 0.1 naast. Dus betrouwbaar. :)

Als ik de app opstart zit hij er vaak wel flink naast. Ik moet even refreshen of soms wijzig ik even een nutteloze instelling en sla die op, dan vind hij de juiste temp wel.

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2025 12:27 ]

• Siewert
xHEMANx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:19:
[...]

Hij gaat pas weer aan het werk als hij een bepaalde temp bereikt.

Als ik setpoint 20 heb, gaat hij pas harder werken als hij 19 meet op de sensor. En gaat pendelen als hij 20 meet op de sensor.

Daarom zie ik setpoint 20 als 19.5. dan zit hij bij warm weer 0.5 graden erboven, bij koud weer 0.5 eronder en bij midden temp precies op setpoint.

Werkt prima hier![Afbeelding]

Even algemeen:
Sensor hing trouwens eerder 4 meter schuin aan de overkant van de unit, sinds gister toch weer 1.5 meter schuin onder de unit gehangen. Werkt een stuk beter nu. Lijkt veel preciezer aan te sturen.

Binnenkort nog even op 3 meter afstand schuin ertegenover testen, dan hangt hij meer in de flow. Dit was eerder de beste plek met de oude firmware.

Plaatsing van de sensor maakt ook echt wel uit. En nu met vrieskou is het moment om de sensor een goede plek te geven.
LoL...
Was net wat aan het tikken omtrent de externe sensor totdat jij met jouw bericht aan kwam.
Iets boven of onder setpoint is best te verklaren en klaag ik niet over. ;)
Maar 1,5gr is best veul.

Mijn sensor stond op 3mtr compleet uit de luchtstroom.
Deed dus stilstaande lucht meten zit ik mij te bedenken.
Ben inderdaad eerst maar eens gaan proberen de sensor te verplaatsen.
Staat nu op 4mtr van de unit bijna vol in de luchtstroom, wat eigenlijk niet zo hoort.

Het is nog maar een uur en buiten temperatuur is 1gr hoger dan vannacht en de zon schijnt als een jekkel.
Temperatuur op de externe sensor blijft nu een uur op 20,7gr bij een setpoint van 21gr en merk dat de binnenunit qua ventilator snelheid nu al meer aan het moduleren is dan wat hij normaal deed want die bleef op standje 3 draaien en moduleert nu tussen 4 en 3.
Opgenomen vermogen bij het verplaatsen van de sensor ook gezakt van 350-360w naar 246w.
Laat het de komende 24h even zo staan.

• xHEMANx
Siewert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:33:
[...]

LoL...
Was net wat aan het tikken omtrent de externe sensor totdat jij met jouw bericht aan kwam.
Iets boven of onder setpoint is best te verklaren en klaag ik niet over. ;)
Maar 1,5gr is best veul.

Mijn sensor stond op 3mtr compleet uit de luchtstroom.
Deed dus stilstaande lucht meten zit ik mij te bedenken.
Ben inderdaad eerst maar eens gaan proberen de sensor te verplaatsen.
Staat nu op 4mtr van de unit bijna vol in de luchtstroom, wat eigenlijk niet zo hoort.

Het is nog maar een uur en buiten temperatuur is 1gr hoger dan vannacht en de zon schijnt als een jekkel.
Temperatuur op de externe sensor blijft nu een uur op 20,7gr bij een setpoint van 21gr en merk dat de binnenunit qua ventilator snelheid nu al meer aan het moduleren is dan wat hij normaal deed want die bleef op standje 3 draaien en moduleert nu tussen 4 en 3.
Opgenomen vermogen bij het verplaatsen van de sensor ook gezakt van 350-360w naar 246w.
Laat het de komende 24h even zo staan.
In je grafieken is het niet meer dan 1 graad dat hij fluctueert? Dus tussen pendelen en dat hij optoert zit 1 graad, wat je daadwerkelijke setpoint ook is/was.

Dus moet je tussen die 2 waarden in gaan zitten en bedenken dat dat je daadwerkelijke setpoint is. (Wat je ingestelde setpoint ook is) En je ingestelde setpoint kan je naar mate van die "bedachte" daadwerkelijke setpoint aanoassen of een offset hanteren.

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:49
RemmyB83 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:34:

Yep.
Hier 1,1 graad onder setpoint en in de Smart Air app precies goed nu het rond de 0 graden is.

• Siewert
xHEMANx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:45:
[...]

In je grafieken is het niet meer dan 1 graad dat hij fluctueert? Dus tussen pendelen en dat hij optoert zit 1 graad, wat je daadwerkelijke setpoint ook is/was.

Dus moet je tussen die 2 waarden in gaan zitten en bedenken dat dat je daadwerkelijke setpoint is. (Wat je ingestelde setpoint ook is) En je ingestelde setpoint kan je naar mate van die "bedachte" daadwerkelijke setpoint aanoassen of een offset hanteren.
Weet niet hoe ik het in tekst kan duidelijk maken ;)
Zal het proberen.
Dat hij boven of onder setpoint verwarmd is niet het probleem.
Ik verwacht ook met koud weer dat hij tegen setpoint aanschurkt en lekker de hele dag verwarmd.
En heb ik het koud/warm dan is dat prima op te vangen door de setpoint te verhogen of verlagen.
Ging mij erom dat de de airco ondanks het onderuit zakken van de kamer temperatuur niet de neiging heeft om op te toeren.

Ik bedoel het volgende.
De hele morgen/dag setpoint 21gr en kamer temperatuur is ook daadwerkelijk 21gr, gewoon strak.
Als de buiten temperatuur ineens met enkele graden zakt en daarmee ook de kamer temperatuur zou je verwachten dat de airco harder gaat werken om weer in de buurt van setpoint te geraken.

Normaliter stop de airco hier met verwarmen als de externe sensor 21.1gr aan geeft en begint weer met verwarmen bij 20.9gr.
Dus zou je toch verwachten dat wat de buiten temperatuur ook is dat de airco weer gaat verwarmen of optoeren bij een bij een temperatuur van 20,9gr op de externe sensor om setpoint te behalen?
Vreemde is dat hij dit wel ging doen nadat ik de CC had gereboot.

• xHEMANx
Siewert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:17:
[...]

Weet niet hoe ik het in tekst kan duidelijk maken ;)
Zal het proberen.
Dat hij boven of onder setpoint verwarmd is niet het probleem.
Ik verwacht ook met koud weer dat hij tegen setpoint aanschurkt en lekker de hele dag verwarmd.
En heb ik het koud/warm dan is dat prima op te vangen door de setpoint te verhogen of verlagen.
Ging mij erom dat de de airco ondanks het onderuit zakken van de kamer temperatuur niet de neiging heeft om op te toeren.

Ik bedoel het volgende.
De hele morgen/dag setpoint 21gr en kamer temperatuur is ook daadwerkelijk 21gr, gewoon strak.
Als de buiten temperatuur ineens met enkele graden zakt en daarmee ook de kamer temperatuur zou je verwachten dat de airco harder gaat werken om weer in de buurt van setpoint te geraken.

Normaliter stop de airco hier met verwarmen als de externe sensor 21.1gr aan geeft en begint weer met verwarmen bij 20.9gr.
Dus zou je toch verwachten dat wat de buiten temperatuur ook is dat de airco weer gaat verwarmen of optoeren bij een bij een temperatuur van 20,9gr op de externe sensor om setpoint te behalen?
Vreemde is dat hij dit wel ging doen nadat ik de CC had gereboot.
Bij 20.9 zou hij dat dan wel moeten idd. Kan niks anders bedenken dan wat je al gedaan hebt, de sensor naar een "betere" (lees: dichterbij) plek verplaatsen.

• nico_09
Hieronder ook een grafiekje van mijn kant.
Ik ben zeer tevreden.
Nadat de sensor locatie is aangepast, uit de luchtstroom regelt hij nu netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZkCnnFA8A_kTbYl_SZne6wWdsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBy18iErk6x2XjUVLaOkNI1u.jpg?f=fotoalbum_large

• nico_09
Blauw is de sensor en de dienstdoende unit. Sensor staat er 3meter vanaf.
Lengte kamer is 13 m, achter in de kamer is het max 0.5gr koeler dan waar de sensor staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90r_b7zshOqIGyEctKcf8714Mwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnqLu0pmhFoF00BbkUSRCfY4.jpg?f=fotoalbum_large

• xHEMANx
nico_09 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:04:
Blauw is de sensor en de dienstdoende unit. Sensor staat er 3meter vanaf.
Lengte kamer is 13 m, achter in de kamer is het max 0.5gr koeler dan waar de sensor staat

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt5JlMUHFuw7LTN3fmQFJbIhoHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PQ3nu5vBdaCXNOfdUwfVgDz.jpg?f=fotoalbum_large
Bij mij hangt de sensor nu onder de thermostaat op foto. Dus nog geen 1.5m onder de unit. Net onder borsthoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml2AsCi3j7DbukJPDBYNlJDIqr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vcy7Gjs38HCUL8ghreegErGa.jpg?f=fotoalbum_large
Kleine huiskamer rood is unit. Groen sensor.

Paars had ik de sensor 2 jaar geleden (interne sensor verlengt) maar dat werkte voor geen meter. Erg raar regelgedrag.

De andere optie is tegenover de groene stip op de muur aan de overkant vd unit in de luchtstroom. Dit ga ik met de nieuwe firmware nog testen.

Op dezelfde muur in het midden van de kamer werkte in iedergeval niet.

(Ja ik weet dat de binnen unit op een debiele plek zit, hier valt hij het minst op en was volgens de wederhelft de enige plek of geen airco, dus tsja... Maar achterin de ruimte op dezelfde hoogte wordt het zelfs warmer dan waar de sensor zit, dus werkt prima.)

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 24-12-2025 15:45 ]

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:45
Ik heb sinds aantal weken ClimaControl geïnstalleerd op mijn airco's die ik gebruik om mijn garage op temperatuur te houden. Ideaal omdat het daar niet 16 graden hoeft te zijn, rond de 10 á 12 graden is prima. Wat standaard niet kan met de Airco.
Ik heb 2x SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W2 en 1 van beide vertoond naar mijn idee raar gedrag. In de gegevens zie ik dat de buitenunit actief blijft want fan staat op stand 4, terwijl binnen unit fan uit is. Gedurende deze periode daalt de temperatuur 0,9 graden onder setpoint. Groene led op de binnenunit knippert langzaam en er is verbruik van 0,27 A. Verder geen melding van Defrost of errors. Is dit normaal gedrag of is er iets anders aan de hand? Andere unit lijkt dit gedrag niet te vertonen en pruttelt langzaam door.

@LED-Maniak Bedankt voor het maken van deze oplossing, ben er super blij me!

• LED-Maniak
Standby?

• nico_09
alfa75qv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:15:
Ik heb sinds aantal weken ClimaControl geïnstalleerd op mijn airco's die ik gebruik om mijn garage op temperatuur te houden. Ideaal omdat het daar niet 16 graden hoeft te zijn, rond de 10 á 12 graden is prima. Wat standaard niet kan met de Airco.
Ik heb 2x SRK35ZS-WF + SRC35ZS-W2 en 1 van beide vertoond naar mijn idee raar gedrag. In de gegevens zie ik dat de buitenunit actief blijft want fan staat op stand 4, terwijl binnen unit fan uit is. Gedurende deze periode daalt de temperatuur 0,9 graden onder setpoint. Groene led op de binnenunit knippert langzaam en er is verbruik van 0,27 A. Verder geen melding van Defrost of errors. Is dit normaal gedrag of is er iets anders aan de hand? Andere unit lijkt dit gedrag niet te vertonen en pruttelt langzaam door.

@LED-Maniak Bedankt voor het maken van deze oplossing, ben er super blij me!
Ik denk ook stanby, zie je in de smart m air app ook het groene knopje van leegstand pand mode?

Zou de cc op 16 zetten, daarbij de offset zo hoog mogelijk zetten zodat het ruim onder de 16 blijft

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:45
nico_09 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:21:
[...]

Ik denk ook stanby, zie je in de smart m air app ook het groene knopje van leegstand pand mode?

Zou de cc op 16 zetten, daarbij de offset zo hoog mogelijk zetten zodat het ruim onder de 16 blijft
Maar bij standby zou je toch verwachten dat de buitenunit ook op fan stand 0 gaat. De ander unit doet dat namelijk wel. Het verbruik is dan ook echt 0 A. Terwijl de unit waarbij de fan van de buiten unit door blijft lopen ook nog verbruik van 0,27A laat zien. En de temperatuur in de ruimte is onder setpoint.

Wat betreft offset gebruiken i.c.m. Smart Air APP heeft juist niet mijn voorkeur, omdat ik soms aan het werk ben in garage en dan tijdelijk temperatuur iets hoger zet, maar eigenlijk nooit op 16 graden. Dat is te veel gedoen met offset. ClimaControl werkt wat dat betreft perfect, ik snap werking van MHI niet helemaal.

Hij lijkt nu weer normaal te werken na dat ik temperatuur van 13 naar 14 graden heb gezet en temperatuurverschil meer dan 1,5 graden was.
Maar als iemand verklaring heeft voor wel draaien van buiten unit en minimaal verbruik terwijl er bij de binnen unit niks gebeurt 8)7
Fijne kerst in ieder geval :*) O-)

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:16

kimjansen

Nu ff niks...

alfa75qv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:35:
[...]

[...]

Maar bij standby zou je toch verwachten dat de buitenunit ook op fan stand 0 gaat. De ander unit doet dat namelijk wel. Het verbruik is dan ook echt 0 A. Terwijl de unit waarbij de fan van de buiten unit door blijft lopen ook nog verbruik van 0,27A laat zien. En de temperatuur in de ruimte is onder setpoint.

Wat betreft offset gebruiken i.c.m. Smart Air APP heeft juist niet mijn voorkeur, omdat ik soms aan het werk ben in garage en dan tijdelijk temperatuur iets hoger zet, maar eigenlijk nooit op 16 graden. Dat is te veel gedoen met offset. ClimaControl werkt wat dat betreft perfect, ik snap werking van MHI niet helemaal.

Hij lijkt nu weer normaal te werken na dat ik temperatuur van 13 naar 14 graden heb gezet en temperatuurverschil meer dan 1,5 graden was.
Maar als iemand verklaring heeft voor wel draaien van buiten unit en minimaal verbruik terwijl er bij de binnen unit niks gebeurt 8)7
Fijne kerst in ieder geval :*) O-)
In ieder geval een ME zal bij bepaalde temperaturen de fan in de buitenunit continue laten draaien om de thermistors een juiste luchttemperatuur te kunnen laten meten (ookal is er geen vraag, gewoon de unit 'aan' is voldoende). Draait de compressor bij jou ook? De stroomsterkte die je noemt zou misschien kunnen wijzen op enkel een actieve ventilator en elektronica van de buitenunit.

Speed kills, but beauty lives forever...

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:22
Vanochtend voor het eerst de cc bekeken bij een temperatuur onder 0.
Volgens de cc was de buitentemperatuur echter 252 graden.
Verkeerde type voor buitentemperatuur veld gekozen bij Panasonic?

• xHEMANx
Raymond Deen schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:36:
Oef... Ik zou binnenblijven als ik jou was. Het einde van de wereld is nabij!

• LED-Maniak
Raymond Deen schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:36:
Ik ga er naar kijken. Ziet er inderdaad uit als een unsigned type :)
Nieuwe voorraad modules is binnen trouwens. Drukke eerste kerstdag met alles klaarmaken voor iedereen. :)
Eenieder in dit topic wens ik in ieder geval fijne & warme feestdagen!

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
@LED-Maniak ook een nieuwe voorraad sensoren toevallig? Ik heb nog steeds een sensor (van de vorige batch) die ik met geen mogelijkheid werkend krijg ☹️

Vandaag heb ik eens geexperimenteerd met de leegstand pand modus van mn nieuwste airco die op.zolder hangt. Als ik het goed begreep zou ik nu temperaturen tot 10 graden kunnen instellen. Echter in de interface kan ik niet lager dan 16. In de smart m-air app kan ik wel de modus specifiek activeren en dan set point op bijv 14 zetten. Echter zie ik als de airco inschakelt om te verwarmen in de app dat het set point op 16 staat . Doe ik iets verkeerd of hebben meerdere mensen dit al ervaren?

Fijne feestdagen allemaal, en op naar een mooi jaar met hopelijk nog mooie nieuwe feature 😃.

• xHEMANx
Volgens mij zitten halve graden, net als hele graden ook gewoon, met dit weer, 0.5 tot 0.8 onder setpoint.

Werkt dus prima.

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-12 12:34

CdE

Ik probeer een remotetemp naar mijn climacontrol in ME airco te sturen. Maar wat ik ook probeer werkt het niet. Via HTTP krijg ik OK terug, maar geen aangepaste temperatuur. Via MQTT ook geen succes. Ik gebruik de topics zoals vermeld in de start van dit forum. Wat is het correcte MQTT topic en of HTTP url?

• Jens01
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-12 17:43
Wat betreft de versie voor Panasonic, aangezien er geen integratie is met externe temperatuursensoren.Is het regelgedrag met een ClimaControl beter dan de standaard Panasonic regeling?

De meerwaarde anders dan integratie met HA is mij niet duidelijk.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:47
De beschermende functie : low pressure protection control, is deze alleen aanwezig bij een multisplit ?

Ik zag al eerder dat bij een temperatuur lager dan -2 graden , de frequentie direct oploopt naar 35 Hz
Ik zie vandaag dat bij een temperatuur lager dan -4 graden, de frequentie direct oploopt naar 50 Hz
Dit alles met een bijbehorend hoog stroomverbruik ( meestal 4,12 A )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uVKT_1ruswcC4RULTdEZIhW_sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUcGLeM83GazkgW37gr5aEPN.jpg?f=fotoalbum_large

• Siewert
pjotter1965 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:46:
De beschermende functie : low pressure protection control, is deze alleen aanwezig bij een multisplit ?

Ik zag al eerder dat bij een temperatuur lager dan -2 graden , de frequentie direct oploopt naar 35 Hz
Ik zie vandaag dat bij een temperatuur lager dan -4 graden, de frequentie direct oploopt naar 50 Hz
Dit alles met een bijbehorend hoog stroomverbruik ( meestal 4,12 A )
[Afbeelding]
In de mhi topic is er ook enige uitleg over geweest.
Gebeurt bij alle indien de condities daarvoor goed zijn.
Multi splits hebben er meer last van, zie ze hier sinds de buiten temperaturen onder de -2 zijn gedoken het zelfde gedurende de hele dag.
Reden is mij onbekend, schijnt een bescherming te zijn.
Hierbij zie ook defrosts (ik wel) terwijl er geen enkel stukje rijp op de ribben te zien is.
Dit ga je van de zomer ook zien als je gaat koelen bije en buiten temperatuur lager dan 22gr geloof ik.
Kan verder geen kwaad meen ik maar verbruik van meer dan 1000w terwijl het nodig is is wel een dingetje.

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:22
Jens01 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:07:
Wat betreft de versie voor Panasonic, aangezien er geen integratie is met externe temperatuursensoren.Is het regelgedrag met een ClimaControl beter dan de standaard Panasonic regeling?

De meerwaarde anders dan integratie met HA is mij niet duidelijk.
Ik merk zelf wat rustiger regel gedrag en de temperatuur klopt al wat beter met de ingestelde temperatuur. Helaas verder nog niet héél erg veel meerwaarde, maar dat komt hopelijk binnenkort verandering in.
Ik hoop dan ook wat waardes te gaan zien en kunnen instellen zoals bij me/mhi in te stellen zijn. Voor de regeling met extremer temperatuur sensor zijn we nog afhankelijk van een extra kabel setje dat ook hopelijk binnenkort beschikbaar is. (@LED-Maniak ik hou me aanbevolen om te testen 😇)

• FreestyleFrl
  • Laatst online: 09:59
De lagere temperaturen laten nu wel een grotere afwijking zien hier ten opzichte van de setpoint. 16 graden wordt ongeveer 17.5 waarna de temperatuur terugloopt naar volgens mij rond de 15.5. Ik maak mij er niet zo druk om maar had verwacht dat het juist met lagere buitentemperatuur meer in de buurt van de setpoint ging komen?

• xHEMANx
@LED-Maniak je kan de fan standen per fan setting niet veranderen toch?

Ik vind het zo irritant dat op stand 2 fan 4 de max is. Het gekuid van fan 5 vind ik nl nog wel acceptabel, maar dat van fan 6 niet meer.

Met dit weer wil hij met auto op fan 6 gaan blazen. En ik kan hem alleen begrenzen op fan 4, door hem op stand 2 te zetten. 😢

• ThinkPad
Begrenzen met de huidige buitentemperaturen is een utopie.

Hij staat hier flink te blazen (wisselt tussen stand 5 en 6) en de buitenunit op de hoogste stand (8) zelfs, maar afgelopen nacht met -6°C buiten trok hij maar 640W en bleef het prima warm binnen (20,5 doeltemperatuur, schommelt wat tussen 20,2 en 20,5). Als je niet tegen het geblaas kan met deze temperaturen dan kun je beter de CV-ketel aanslingeren ;) Ik heb nog geen snufje gas gebruikt dus ben dik tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYMOYMA-Cjf0JLUISjrHVy2RiCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziyRM4LuQSXqxdoJ6aPNUatO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlixbRZBGJrmlYkYzJ1d6s7v9Ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPMohhrw1N5xZbywizga0Bqb.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 26-12-2025 10:32 ]

• xHEMANx
ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:20:

Hij staat hier flink te blazen (wisselt tussen stand 5 en 6) en de buitenunit op de hoogste stand (8) zelfs, maar afgelopen nacht met -6°C buiten trok hij maar 640W en bleef het prima warm binnen (20,5 doeltemperatuur, schommelt wat tussen 20,2 en 20,5). Als je niet tegen het geblaas kan met deze temperaturen dan kun je beter de CV-ketel aanslingeren ;) Ik heb nog geen snufje gas gebruikt dus ben dik tevreden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Fan 5 en iets meer verbuik zou hij het moeten redden het hier boven de 19 te houden.

Die paar dagen dat het -4 is overleef ik anders fan 6 ook wel.

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:49
@LED-Maniak Zijn er momenteel nog lopende ontwikkelingen of verbeteringen gepland voor de LG-module?

Wat ik zou waarderen, is dat de LG-regeling via een tweak in ClimateControl in de toekomst ook setpoints op hele graden kan ondersteunen. Momenteel reageert de (standaard) LG-regeling alleen correct op halve graden (18,5 – 19,5 – 20,5 – 21,5 °C) en niet op hele graden zoals 19, 20 of 21 °C.

Met dit koude weer blijft de airco door defrost-cycli soms net onder het ingestelde setpoint hangen. In die situatie zou het prettig zijn om het setpoint met 0,5 °C te kunnen verhogen; een verhoging van 1 °C is dan feitelijk te veel.

• Rapheal
ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:20:

[Afbeelding][Afbeelding]
@ Thinkpad ,puur uit nieuwsgierigheid verwarm je boven dan ook met airco s en cc modules? Of is het daar nu toch wel fris aan het worden met deze buiten temperaturen ?

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:32
LED-Maniak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:37:
[...]

Direct via het IP-Adres. Of via https://clima.protoart.net/portal/

mDNS werkt niet bij alle routers even lekker en als je de router herstart dan is hij hem ook kwijt.
Blijft terugkomen. Ik moet regelmatig het apparaat van stroom afhalen. Benaderen via het directe IP adres, (die ik in mn connectbox van ziggo opzoek) - heeft gewerkt, maar is de dag erna bijvoorbeeld ook niet meer te benaderen. Nog andere opties voor een stabielere bereikbaarheid van de module?

• LED-Maniak
n.buijtels schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:08:
@LED-Maniak Zijn er momenteel nog lopende ontwikkelingen of verbeteringen gepland voor de LG-module?

Wat ik zou waarderen, is dat de LG-regeling via een tweak in ClimateControl in de toekomst ook setpoints op hele graden kan ondersteunen. Momenteel reageert de (standaard) LG-regeling alleen correct op halve graden (18,5 – 19,5 – 20,5 – 21,5 °C) en niet op hele graden zoals 19, 20 of 21 °C.

Met dit koude weer blijft de airco door defrost-cycli soms net onder het ingestelde setpoint hangen. In die situatie zou het prettig zijn om het setpoint met 0,5 °C te kunnen verhogen; een verhoging van 1 °C is dan feitelijk te veel.
LG komt nog zeker veel ontwikkeling aan, maar kan niet alles tegelijk. :)

• ThinkPad
Rapheal schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:11:
[...]

@ Thinkpad ,puur uit nieuwsgierigheid verwarm je boven dan ook met airco s en cc modules? Of is het daar nu toch wel fris aan het worden met deze buiten temperaturen ?
offtopic:
Daar heb ik ook airco's (MHI, zonder CC, gewoon standaard wifi module) maar ik stook daar nauwelijks. Af en toe even op dagen zoals vandaag als ik gratis stroom van de zonnepanelen heb of als het 's avonds <16 is. Meestal is het er tussen de 15-16 graden en dat vinden wij een heerlijke temperatuur om in te slapen. Liever een dikker dekbed dan de verwarming aan ;) Raam staat in principe ook 365 dagen per jaar open. Verbruikscijfers e.d. die ik deel zijn in principe altijd de woonkamer waar ik het over heb.

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-12 16:18
Waar kan je het beste de witte thermometer neer zetten? Op de tafel bij de bank of 1.5 meter hoogte net zoals de kamerthermostaat voor de beste meting?

Winter lager plaatsen en/of zomers hoger of maakt dat niet uit?

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-12 13:17
xHEMANx schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:57:
@LED-Maniak je kan de fan standen per fan setting niet veranderen toch?

Ik vind het zo irritant dat op stand 2 fan 4 de max is. Het gekuid van fan 5 vind ik nl nog wel acceptabel, maar dat van fan 6 niet meer.

Met dit weer wil hij met auto op fan 6 gaan blazen. En ik kan hem alleen begrenzen op fan 4, door hem op stand 2 te zetten. 😢
Precies dat heb ik ook. Fan-standje 5 is de "gulden" stand in mijn geval, maar valt precies buiten mode2 (max. 4, net te zacht voor goede airflow) en mode3 (max. 6, wat te hard is). Het zou mooi zijn als er een manier was om de maximale fan stand te begrenzen of vast te zetten op stand 5 op een of andere manier.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Kirretje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:16:
[...]

Blijft terugkomen. Ik moet regelmatig het apparaat van stroom afhalen. Benaderen via het directe IP adres, (die ik in mn connectbox van ziggo opzoek) - heeft gewerkt, maar is de dag erna bijvoorbeeld ook niet meer te benaderen. Nog andere opties voor een stabielere bereikbaarheid van de module?
In je router een vast ip-adres geven?

• plaster7
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:54
Siewert schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:10:
[...]

In de mhi topic is er ook enige uitleg over geweest.
Gebeurt bij alle indien de condities daarvoor goed zijn.
Multi splits hebben er meer last van, zie ze hier sinds de buiten temperaturen onder de -2 zijn gedoken het zelfde gedurende de hele dag.
Reden is mij onbekend, schijnt een bescherming te zijn.
Hierbij zie ook defrosts (ik wel) terwijl er geen enkel stukje rijp op de ribben te zien is.
Dit ga je van de zomer ook zien als je gaat koelen bije en buiten temperatuur lager dan 22gr geloof ik.
Kan verder geen kwaad meen ik maar verbruik van meer dan 1000w terwijl het nodig is is wel een dingetje.
Ik kan dit gedrag ook bevestigen voor mijn SCM41 Multisplit.
Ik heb in een ander forum ook gehoord dat dit hetzelfde zou zijn voor de single splits (SRK/C20-35).
Op de manier waarop jij het schrijft, klinkt het alsof het misschien niet waar is?
Kan iemand met een MHI single split dit bevestigen?
Ik ben nog op zoek naar een single split om te krijgen...

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-12 16:18
Kan het zijn dat er een bug in de software zit met betrekking tot het volgende.

Setpoint stond op 22 graden.
Defrost.
Hierna stond de setpoint op 21 graden ingesteld. Zonder dat de setpoint door een gebruiker gewijzigd is.

• LED-Maniak
tweakerpim schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:55:
Kan het zijn dat er een bug in de software zit met betrekking tot het volgende.

Setpoint stond op 22 graden.
Defrost.
Hierna stond de setpoint op 21 graden ingesteld. Zonder dat de setpoint door een gebruiker gewijzigd is.
Dat kan niet. Defrost is een bitje wat gelezen wordt en er wordt verder niets gestuurd.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 27-12-2025 09:42 ]

• Siewert
plaster7 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:25:
[...]

Ik kan dit gedrag ook bevestigen voor mijn SCM41 Multisplit.
Ik heb in een ander forum ook gehoord dat dit hetzelfde zou zijn voor de single splits (SRK/C20-35).
Op de manier waarop jij het schrijft, klinkt het alsof het misschien niet waar is?
Kan iemand met een MHI single split dit bevestigen?
Ik ben nog op zoek naar een single split om te krijgen...
Wat bedoel je met "misschien niet waar"?
Ik kan bevestigen dat mijn MHI SRK50ZS-WF sing split dit 1 enkele keer heb gezien.
En dat mijn MHI SCM50ZS-W met 2x SRF25ZS-W dit wel regelmatig laat zien bij temperaturen onder de -1gr.
Maar denk dat je dit beter in het MHI topic kunt vragen aangezien dit niks met de CC te maken heeft: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

• xHEMANx
Defrost hell vandaag sinds 6 uur. Tis jammer dat hij na een defrost eerst weer setpoint wil bereiken en de temp dan weer langzaam af laat zakken. Als je in de tussentijd weer een defrost hebt, dan wil hij weer naar setpoint toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7a3spgygidRs-xuYImaPnEi4_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSEl5Qb70bnuAJ0qLwvvaa09.jpg?f=fotoalbum_large

Enige oplossing wat ik kan bedenken bij meerdere defrosts achter elkaar is de setpoint verlagen. Maarja, dat is niet ideaal.

Of tijdelijk naar intern schakelen, want bij een interne sensor is dit een stuk minder probleemmatisch. Maar dan moet je op zoek gaan naar de juiste setpoint en dat is vrij lastig met defrosts. Dus ook niets waard.

Iemand anders nog een geweldige tip?

Owja, vorig jaar heb ik de sensor zon beetje in de airflow gehangen. Dan is hij veel sneller bij setpoint en kan hij weer afzakken. Komt het meest overeen met een interne sensor.

Het enige suffe is dat hij dan in ee plant moet hangen. Haha. Want de muur achter de plant is koud en dan gaat hij raar regelen.
Hang hem voor nu toch maar weer in de plant. Kijken of hij, ook met de nieuwe firmware, de komende dagen beter met defrosts omgaat?

[ Voor 40% gewijzigd door xHEMANx op 27-12-2025 12:36 ]

• Siewert
xHEMANx schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:24:
Defrost hell vandaag sinds 6 uur. Tis jammer dat hij na een defrost eerst weer setpoint wil bereiken en de temp dan weer langzaam af laat zakken. Als je in de tussentijd weer een defrost hebt, dan wil hij weer naar setpoint toe.

Enige oplossing wat ik kan bedenken bij meerdere defrosts achter elkaar is de setpoint verlagen. Maarja, dat is niet ideaal.

Of tijdelijk naar intern schakelen, want bij een interne sensor is dit een stuk minder probleemmatisch. Maar dan moet je op zoek gaan naar de juiste setpoint en dat is vrij lastig met defrosts. Dus ook niets waard.

Ik heb er geen oplossing voor, alleen mijn multi splits hebben er last van omdat de ruimtes te klein zijn of de airco's te zwaar dus ruimte is snel op temperatuur.
Airco's daar slaan maar 1 of 2 keer per uur aan.
En zie dat die eerst een defrost doen ook al is er geen ijs te bekennen.

Beneden waren de buiten temperaturen van de afgelopen dagen een mooie test case.
Alles boven de 0 graden is prima comfortable met alleen de airco als verwarming.
Alles onder de 0 graden merk je dat de uitblaast temperatuur onder de 30gr zakt en daarmee word het wel warm.
Maar niet genoeg om de massa comfortabel te laten voelen.
En aangezien wij (De mens) de koelere uitblaast als onprettig kunnen ervaren heb ik het volgende gedaan en dat werkt hier vooralsnog perfect.

Ik heb van mijn oude gasgestookte hetelucht setup en airco een soort hybride gemaakt.
Airco staat fixed op setpoint 21gr met een offset van -0,3gr.
Kamer thermostaat staat ook op 21gr setpoint.
Dus in werkelijkheid is de airco nu de master.

Wat er nu gebeurt is dat de airco de heledag staat te pruttelen.
En als in de avond/Nacht de buiten temperatuur onderuit gaat en daarmee ook de kamer temperatuur omdat de uitblaas temperatuur zakt de kachel begint mee helpen.
Het zijn hele kleine bursts dat hij meehelpt maar genoeg om de massa goed warm te krijgen.
Comfort is een stuk beter en qua gas verbruik verbruik ik niet meer dan 1,5 tot 2m3 over 24hr bij temperaturen onder de -2 buiten.
Vandaag nog 0m3 want de buiten temperaturen zijn weer boven 0gr.

Wat betreft de uitblaas temperatuur.
Boven 0gr buiten zie ik hier een temperatuur van boven de 32gr.
Onder de -1gr buiten zakt die naar 27 á 28gr.
En daarmee is het lastiger om de massa ook warm te krijgen.
Hier in elk geval.

• RemmyB83
xHEMANx schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:24:

[Afbeelding]

Owja, vorig jaar heb ik de sensor zon beetje in de airflow gehangen. Dan is hij veel sneller bij setpoint en kan hij weer afzakken. Komt het meest overeen met een interne sensor.

Het enige suffe is dat hij dan in ee plant moet hangen. Haha. Want de muur achter de plant is koud en dan gaat hij raar regelen.
Hang hem voor nu toch maar weer in de plant. Kijken of hij, ook met de nieuwe firmware, de komende dagen beter met defrosts omgaat?
Ik draai met dit weer momenteel weer op de interne sensor, vanwege oa de run na de defrost. En dat ging vorig jaar qua temperatuur perfect, en dat gaat het nu ook🤗. Als het weer warmer wordt buiten ga ik denk ik pas weer over op de externe sensor.
Kort gezegt:
Warm op minimale vermogen= Extern(tegen pendellen)
Niet warm op minimale vermogen= Intern

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:57:
[...]

Ik draai met dit weer momenteel weer op de interne sensor, vanwege oa de run na de defrost. En dat ging vorig jaar qua temperatuur perfect, en dat gaat het nu ook🤗. Als het weer warmer wordt buiten ga ik denk ik pas weer over op de externe sensor.
Kort gezegt:
Warm op minimale vermogen= Extern(tegen pendellen)
Niet warm op minimale vermogen= Intern
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpVpcwnTHJx0d-ULFmxzYkiCvWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XT3Bdjj3VFUkrmlBWb7hucjT.jpg?f=fotoalbum_large
"This is the way!"

Heb de sensor nu op de blauwe stip. Groen en rose werken niet met defrosts.

Vorig jaar het hele jaar op blauw gehad. Heupboogte. Werkte eigenlijk wel prima. Ook met defrosts. Iets meer piekjes dan intern, maar minder gedoe dan intern zetten en de juiste setpoint vinden. Hoopte dat hij nu met nieuwe firmware op de andere kleuren stippen kon, omdat de sensor daar minder prominent aanwezig is.

Hij hangt nu in een plant, dat vind ik niks. Heb een stuk piepschuim, daar ga ik een mooi bedje van maken, maar dan nog hangt die op een hele ongelukkige plek midden ergens op de muur. Vandaar dat ik de hoop had dat het beter zou werken nu op de andere plekken met de nieuwe firmware, helaas.

Maar als je met het feit om kan gaan dat hij op de interne zit... Ook dikke prima natuurlijk.
(Misschien wil ik te veel.... 7(8)7 )

• RemmyB83
xHEMANx schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:51:

Maar als je met het feit om kan gaan dat hij op de interne zit... Ook dikke prima natuurlijk.
(Misschien wil ik te veel.... 7(8)7 )
Ook ik wil denk te veel...
En dikke prima is het natuurlijk niet, maar helaas het is even niet anders.

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
@LED-Maniak afgelopen week was mooi moment om te testen wat de unit zou gaan doen bij set point 16 graden. Ik heb je mijn bevindingen in een DM gedeeld, hopelijk kun je achterhalen waar de issue zit.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste