ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Voor de Mitsubishi Heavy Industries temperatuur puristen (@Edski303 @xHEMANx ):
Dit is inmiddels op twee airco's getest en werkt naar behoren. Het wordt meegenomen in de v3.1.6 update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tbs6mfLI8eiTEc9JWpDh1WnwefI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WEx98NmwLQDuGbuGvnl6AjbG.png?f=user_large

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:07
Is het een bekend 'dingetje' dat ME zo hoog in verbruik gaat zitten zelfs voor een half graadje bijverwarmen?
Lijkt meteen naar 700w te gaan en daar te blijven tot de temperatuur bereikt is. Ik heb geen idee of dit zo hoort, ik let er normaal gesproken niet echt op.

De losse thermostaat gaf vanochtend ook niks aan op het display. De batterij schiet van 12 naar 68%.
Heeft het hier mogelijk mee te maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee dat is wel normaal. ME(zeker de duo splits) schakelen veel minder ver terug dan heavy of LG. Die van mij komt nooit onder de 600Watt.

Ik gok dat je batterij bijna leeg is en hij niet genoeg energie heeft om altijd het display te refreshen. Vaak loopt de temperatuur meting dan wel gewoon door.

[ Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 20-10-2025 11:16 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreestyleFrl
Het zal dan vooral bij verwarmen zijn gok ik. Met koelen valt deze wel terug naar rond de 200w. Ik moet nu wel zeggen dat ik de temperatuur op 21.5 heb ingesteld, de huidige temperatuur 22.3 is en het verbruik nog steeds hoog is.

Ik heb inderdaad een duo(4.2), waarop nu maar 1 unit aan staat van 2.5.

Ik heb de batterij al vervangen maar dat gaat nog steeds niet erg lekker. Ik wacht het nog even af.

[ Voor 14% gewijzigd door FreestyleFrl op 20-10-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens in de web ui of de sensor nog regelmatig een update geeft(ongeveer elke 10-20sec). Zoniet, dan het batterijtje vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Wat ik mijn ME MXZ-2F42VF4 ongeveer zie doen:

minimum 200W bij 16C of hoger
minimum 400W bij 15C of lager
tot -0.3 verwijderd van setpoint -> 500-900 W, (deels?) afhankelijk van buitentemperatuur (vandaag: 780W)
vanaf -0.2 verwijderd van setpoint, tot maximaal +2.0 -> 400W

afgifte in dit geval een MSZ-AY35 VGK, dus richting het maximumvermogen van de buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
De keren dat ik heb gekeken bijv vorig jaar , daarvan weet ik dat hij prima lager kan gaan, zo rond de 300w heb ik vaker gezien. Hij bleef nu echter maar doorverwarmen en was inmiddels op 23 graden terwijl 21.5 stond ingesteld en was nog netjes met 685w aan het verwarmen. Dat ging net iets TE. Ik heb de boel een schop gegeven en nu lijkt het zich weer netjes te gedragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nieuwe batch MHI is binnen! :D B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-10 20:04
Wat is de laatste software update voor MHI?
Ik zit nu op 3.1.4. Klopt dat?
Wanneer wordt de leegstand pand functie verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_W_1
....

[ Voor 66% gewijzigd door P_W_1 op 20-10-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3.1.4 is nu de laatste tot 3.1.6 een paar dagen heeft gedraaid.

Leegstaand pand functie zit er al een tijd in, maar niet elke airco ondersteunt deze functionaliteit.
Als je doel is op 10 graden te verwarmen dan kan dat al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_W_1
Ik dacht dat de MHI deze functie ook zou krijgen? Origineel is deze functie wel aanwezig. Mijn minimum nu is 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P_W_1 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:17:
Ik dacht dat de MHI deze functie ook zou krijgen? Origineel is deze functie wel aanwezig. Mijn minimum nu is 18 graden.
leegstaand pand is een MHI functie. Waar stel je de airco mee in? Smart-M app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_W_1
LED-Maniak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

leegstaand pand is een MHI functie. Waar stel je de airco mee in? Smart-M app?
Ik zie de functie inderdaad in Smart M app staan. Was voor heen niet. Blij dat ik deze functie nu kan gebruiken. Ik regel mijn airco via Tado en daarmee ook geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:28
LED-Maniak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:15:
Nee dat is wel normaal. ME(zeker de duo splits) schakelen veel minder ver terug dan heavy of LG. Die van mij komt nooit onder de 600Watt.

Ik gok dat je batterij bijna leeg is en hij niet genoeg energie heeft om altijd het display te refreshen. Vaak loopt de temperatuur meting dan wel gewoon door.
@LED-Maniak @FreestyleFrl @tammert Dank voor het delen van jullie ervaringen met verbruik bij Mitsubishi Electric Lucht Lucht verwarming. Ik heb sinds september 2024 een airco installatie voor koeling en verwarming (2 werkkamers en slaapkamer). Buitenunit is een multisplit 3 (MXZ-3F68 VF) en binnen 2x een MSZ-AY35 VGKP en 1x een MSZ-AY25 VGKP (alledrie voorzien van climacontrol).
Vanochtend weer voor het eerst de airco's in de werkkamers (MSZ-AY35 VGKP & MSZ-AY25 VGKP) aangezet voor verwarming. Ik zie dan het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMvE5s9Fc5YlH8Z0XzqOvNT-CkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70cOlGBfyPranHIxE0ebujSD.png?f=fotoalbum_large (hierin de temperatuur grafiek voor de grote werkkamer met de MSZ-AY35 VGKP)
Ik herken hierin niet het "terugschakelen" naar minimaal 200-600W. Die van mij schakelt terug naar enkele tientallen W (voor rondblazen lucht). Ongeveer één keer per uur schakelt de airco aan en blaast 10-15 minuten warme lucht de ruimte in en gaat dan weer rustig rondblazen. Omdat deze materie voor mij redelijk nieuw is heb ik geen idee of dit nu juist goed of minder optimaal is. Hoe moet ik deze grafiek nu interpreteren? Is dit toch een vorm van "pendelen"? Nog suggesties voor verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammert
  • Nu online
Dit zijn de afgelopen 24 uur van mijn MXZ-2F42:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqGS7XYfFd_hQ5sIi6Cydbj_6KU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oq7KBd93m80SB3TrFrDsbtl5.png?f=fotoalbum_large

Daar kan je zien:
* dat ik om 23:00 een nachtverlaging toepas, waarna ie minimaal gaat draaien a 400W
* om 07:00 de nachtverlaging ongedaan maak (+1 graad) waardoor ie weer z'n best gaat doen a 780W
* rond 11:30 even op -0.2 graden van het setpoint was, en daarna toch weer even wat lager
* sinds 13:00 lekker op temperatuur is, maar nog niet +2 graden setpoint (standaard offset ME), dus op minimum a 400W doorkachelt

Ik heb dan beneden wel een vrij grote open ruimte (+-200m3) en een 1960 woning, dus hij kan aardig wat thermisch vermogen kwijt :-)

Bij jou ziet er inderdaad uit als wat ik versta onder pendelen: even aan op hoog vermogen, zakken in vermogen, daarna uit en een uur later weer hetzelfde doen (en dit een x aantal keer gedurende de dag herhalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50
Via het lucht/lucht forum op dit product gekomen en met interesse volg ik het. Je maakt een tof product wat echt een verschil maakt!

Met name voor een mogelijkheid om het, indien later beschikbaar, te plaatsen in mijn Daikin Perfera [FTXM-A) 2024.
Wandunit in mijn werkkamer hangt in een hoek met rechts het schuine dak er langs. Op het onderste punt 20cm ruimte. Sensor zit dus best klem en zal sneller een warmtebubbel maken. Zou mooi zijn om hem daar met externe sensor stabiel te kunnen laten draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 12:46
LED-Maniak schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:43:
[...]

Dan is de peak-cut timer wellicht de oplossing.

Ik weet inmiddels hoe de peak-cut timer werkt! *O*
Het maximum vermogen van de buitenunit is instelbaar tussen 0-100%. Permanent trouwens, niet geheel in line met het woord "timer" :P

Tijd om een firmware te spinnen en vrijwilligers te zoeken om te testen. :D :Y)

Iets veiliger dan de compressor in een testmode te zetten op een vaste stand(al is dat nog wel leuk om eens mee te experimenteren om de setpoint maximaal te zetten en dan de compressor snelheid aan te passen zodat in ieder geval de druk niet oploopt).

[...]

Peak-cut is een officiele modus beschikbaar voor de eindgebruiker. Beveiligingen blijven dus gewoon actief en hij zal niet in een foutmodus terecht komen. Alleen het vermogen kan je limiteren(bijvoorbeeld op bepaalde tijden).

Misschien dat ik het zo ga maken dat je hem permanent kan instellen via de GUI of op bepaalde tijden(bijvoorbeeld 's nachts). Voor home assistant kunnen mensen dan zelf een timer maken.

Het is wel nog even de vraag welke binnen en buiten unit combinaties werken:

[...]

Zal wel hetzelfde zijn als dat silent mode niet werkt bij SCM modellen.
Kun je een update geven m.b.t. de peak-cut timer?
Ik had me via DM aangemeld als tester maar geen reactie mogen ontvangen.

Volgens mij zal het aanpassen van het opstartvermogen in het 'pendelseizoen' een groot voordeel zijn, mede door de perfecte kleine hysterese van de Climacontrol, dat de unit nog rustiger gaat draaien.Wellicht zal de fan door de lagere uitblaastemperatuur, (met een lagere snelheid?) minder opvallend opnieuw opstarten. (Geluid en luchtstroming) Ook het stroomverbruik zal dan m.i. nog gunstiger uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-10 19:52
Sweet! Ik had er maar meteen 5 besteld. Kan niet wachten op fatsoenlijke temperatuurregeling bij verwarmen, ik word helemaal gek van het gependel en omhoog/omlaag bijstellen op het moment :S

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlJOrkiwAoB18SqiCiT1aBU-wDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJqksLBKAl2nyLpKzAjR4c1A.jpg?f=fotoalbum_large

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-10 16:45
Waar zijn die houdertjes te bestellen? Op de webshop zie ik ze niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is een houdertje die ron123 zelf heeft geregeld.

De houder die ik eerder heb gepost wil ik nog een kleine aanpassing aan doen om hem nog wat minimalistischer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:34
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:10:
Dat is een houdertje die ron123 zelf heeft geregeld.

De houder die ik eerder heb gepost wil ik nog een kleine aanpassing aan doen om hem nog wat minimalistischer te krijgen.
Moet eerlijk zijn dat ik de 2 proefhouders eigenlijk al erg netjes vind! Enkel de wandhouder is iets te ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Wat misschien nog wel een idee is, is om een magnetische houder te maken (metaal plaatje plak je achterop de sensor). Met deze houder kan je wat makkelijker een goede hoek maken naar ieder zijn zin :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REYZaDKoE-ObZrSpjLJOd0EMpMg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LMIPhiPktDnPIj77LW62IcY7.png?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die kan je wel op aliexpress vinden, maar vond ik persoonlijk niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12
Hij staat hier gewoon bovenop de kamerthermostaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:18
LED-Maniak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:52:
Installatie maakt het zo wel erg simpel inderdaad!
Nu even kijken of er ook zoiets te maken is voor Home Assistant en Loxone.
Komen deze ook ergens in een komende update? O-)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83423914
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83424462

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:16
Zojuist de climacontrol geinstalleerd.
Alles lijkt te werken.
Nu uitzoeken hoe het allemaal werkt en binnenkort beginnen met home assistant.

Kan ik nu al instellen dat de airco aangaat als het, bijvoorbeeld, kouder dan 18° wordt in huis? Of moet ik de airco aanzetten en de tempratuur op 18° zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:33

Esumontere

Floep, banaan.

m4bnl schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:33:
Zojuist de climacontrol geinstalleerd.
Alles lijkt te werken.
Nu uitzoeken hoe het allemaal werkt en binnenkort beginnen met home assistant.

Kan ik nu al instellen dat de airco aangaat als het, bijvoorbeeld, kouder dan 18° wordt in huis? Of moet ik de airco aanzetten en de tempratuur op 18° zetten?
Dat kan beiden. Je kunt via Home Assistant een automatisering bouwen zodat de airco aan gaat als de temperatuur onder de 18 °C komt. Als je de airco op 18 °C zet, dan houdt de airco je kamer op die temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Laatst online: 16:16
Bedankt.

Ik heb de noodknop 30 seconden ingedrukt. De eerste keer hoorde ik na 5 seconden een piep en na de 30 seconden niks.
De tweede keer hoorde ik bij 33 seconden twee snelle piepjes. Klopt het dat de standaard offset uitstaat?

Airco heb ik op 19° gezet. Tempratuur sensor meet 19,5° maar toch blijft de airco doorverwarmen.

Mhi srk35zsw.

Oh wacht, nu gaat de airco wel uit. Het duurde ongeveer 10 minuten voordat hij uitging toen ik hem.op.19° zetten en het huis 19,5° is

[ Voor 18% gewijzigd door m4bnl op 22-10-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
Esumontere schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Dat kan beiden. Je kunt via Home Assistant een automatisering bouwen zodat de airco aan gaat als de temperatuur onder de 18 °C komt. Als je de airco op 18 °C zet, dan houdt de airco je kamer op die temperatuur.
Zo heb ik hem nu ook geconfigureerd alleen bij heb ik ingesteld dat om 6:00 uur smorgens wanneer de temperatuur onder de 20,5 graden is de airco ingesteld moet worden op 22 graden automatische modus.

De airco houd de kamer temperatuur netjes op 22 graden door af en toe meer te gaan verwarmen of even niks te doen. Echter na verloop van tijd (ongeveer na 2 a 3 uur) gaat de airco ineens koelen en word de kamer gekoeld naar 21 graden?

Hebben hier meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Automatische modus zou ik om die reden dan ook nooit doen. Zeker niet met dit twijfelachtige weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
LED-Maniak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:28:
Automatische modus zou ik om die reden dan ook nooit doen. Zeker niet met dit twijfelachtige weer.
Adviseer je dan eigenlijk gewoon verwarmen instellen op 22 graden en dan fan mode op auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaste stand voor de modus(kan je uiteraard bepalen met home assistant). Fan heb ik hier eigenlijk altijd ook vast staan, dat is het meest efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:33
@LED-Maniak , ik krijg de DRY niet comfortabel ingeregeld met HA. Kun jij aangeven welke attributen werken in de DRY modi. Met name de fan snelheid en de tempdrop zijn de boosdoener.

ik heb MHI airco's
Dank je wel!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +4 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:46:
@LED-Maniak , ik krijg de DRY niet comfortabel ingeregeld met HA. Kun jij aangeven welke attributen werken in de DRY modi. Met name de fan snelheid en de tempdrop zijn de boosdoener.

ik heb MHI airco's
Dank je wel!
Ik heb dry zelf nog niet veel gebruikt bij MHI dus kan je hier weinig over adviseren helaas.

Wie MHI besteld heeft, die heeft als het goed is net een verzendbevestiging gekregen. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
LED-Maniak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:33:

Wie MHI besteld heeft, die heeft als het goed is net een verzendbevestiging gekregen. :Y)
:w

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie.
Ben zeer benieuwd naar de werking.
Om het kort te houden.

Heb ze besteld om:
  • het regel gedrag van de beneden unit te verbeteren.
  • Kamertemperatuur beter op setpoint te behouden.
  • Slaapkamer vloermodellen lager dan 18gr verwarmen te kunnen instellen.
  • En als uitbreiding voor mijn domotica project

[ Voor 48% gewijzigd door Siewert op 22-10-2025 12:08 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Interessant topic - ik stuitte er onlangs op! Zojuist het apparaat besteld voor mijn MHI 3,5.
Ik had in het verleden als eens de externe temp sensor besteld, maar bij nader inzien eigenlijk geen trek om deze te plaatsen met allerlei kabels langs de muur.

Met de ClimaControl (incl. wireless sensor) hoop ik de unit op een meer stabiele manier te laten draaien en met name op lagere/stillere blaasstand, zonder dat ie weer in zn eigen warmte bubbel zit en afslaat en het in de keuken koud blijft :-)

Erg benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SatScan
Kirretje schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:26:
Interessant topic - ik stuitte er onlangs op! Zojuist het apparaat besteld voor mijn MHI 3,5.
Ik had in het verleden als eens de externe temp sensor besteld, maar bij nader inzien eigenlijk geen trek om deze te plaatsen met allerlei kabels langs de muur.

Met de ClimaControl (incl. wireless sensor) hoop ik de unit op een meer stabiele manier te laten draaien en met name op lagere/stillere blaasstand, zonder dat ie weer in zn eigen warmte bubbel zit en afslaat en het in de keuken koud blijft :-)

Erg benieuwd naar de resultaten.
Werkt hier al een tijdje uitstekend. Normaal verwarm ik dmv vloerverwarming. Had niets gezegd en verwarm nu met de airco en geen klachten over te koud of zoiets. De externe temp-sensor is wel een must mi.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Dat klinkt hoopvol. Hier ook vloerverwarming icm gasgestookte cv ketel, maar dat gaat erg hard met gas verbruik. In de basis is de airco voor het overgrote deel van het stookseizoen prima, maar als het wat kouder wordt moet ie behoorlijk blazen. Zachter zetten lukt niet ivm warmtebubbel. Hopelijk met de externe sensor dus meer succes zonder al teveel bijgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor Loxone ben ik met iemand in contact om mogelijk een HTTP Template te maken.
Met een beetje geluk wordt het dan makkelijker om te integreren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
Zojuist de MHI ClimaControl module mogen ontvangen. Netjes verpakt in een doosje (past door de brievenbus). Uiteraard meteen de spullenboel geinstalleerd op mijn MHI SRK35ZSX-WF. Dit model is dus net even anders dan de meeste MHI's hier in dit topic.

Er zit een kapje aan de rechterkant die je met 2 schroeven verwijderd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mA3vCGmbEsfr4O9KJGCwvVjkO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZrXBAh2OF663BkiUBWCQcB0q.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens haal je de metalen plaat los aan de zijkant met één schroef:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7ftAv1DetG0RKkC8XaPWumrgG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K26je9gm5JO4OawHfRTATtwW.png?f=fotoalbum_large

Je haalt de bestaande wifimodule los van de CNS poort (zie 1) en klikt daar de ClimaControl weer in en vervolgens doe je de oude aansluiting in de EXT poort van de ClimaControl (mits je de interne WIFI module ook wil blijven behouden met de SMART- M-air app). Zie 2 op foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyWVzQNOldZROn6ov4v2E1bCWBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BdgTxqkSWKJp2AZzrRIHIViA.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens even de externe tempsensor koppelen middels de pair knop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1fAXKluSc1y33TOJFCaWIN7WMI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w00hhRz9vZr6wF7h1Pf6veAN.png?f=fotoalbum_large

Als laatste even lokaal verbonden met de ClimaControl en gekoppeld aan mijn wifi netwerk en klaar is klara. Alles weer terug op de plek en alles is nu connected en lijkt prima te functioneren. Tevens de setpoint eraf gehaald op advies hier in het topic.

Nu de komende dagen maar eens kijken of de boel beter gaat draaien en hopelijk veel minder gependel. Ook maar eens kijken of ik dit ga opnemen in mijn Homey, dan kunnen we tenminste wat leuke flows gaan bouwen.

@LED-Maniak Bedankt voor de levering en het support zover!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Eenvoudiger kunnen we het niet maken. ;)
Veel plezier er mee :) Ik maak je post meteen sticky. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 23-10-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:18
LED-Maniak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:54:
[...]

Voor Loxone ben ik met iemand in contact om mogelijk een HTTP Template te maken.
Met een beetje geluk wordt het dan makkelijker om te integreren.
HTTP Template maakt het wat makkelijker met importeren en de commando's erin opgenomen, maar mijn gemelde "probleempjes" blijven. Daar gaat de HTTP Template niet mee helpen. Het zou nog helemaal top zijn als je, net als met Shelly's, een HTTP post naar loxone in de ClimaControl kan programmeren. De minimale interval voor een http request vanuit Loxone is iedere 10seconden (tenzij er een custom script building block wordt gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
Vraagje aan de mhi met Smart M-air users. Kan het kloppen dat de instellingen niet overgenomen worden als je die wijzigt in de ClimaControl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
renzo4000 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:02:
Vraagje aan de mhi met Smart M-air users. Kan het kloppen dat de instellingen niet overgenomen worden als je die wijzigt in de ClimaControl?
Nee, deze wijzigt mee met de Climacontrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:32
renzo4000 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:47:
Zojuist de MHI ClimaControl module mogen ontvangen. Netjes verpakt in een doosje (past door de brievenbus). Uiteraard meteen de spullenboel geinstalleerd op mijn MHI SRK35ZSX-WF. Dit model is dus net even anders dan de meeste MHI's hier in dit topic.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je haalt de bestaande wifimodule los van de CNS poort (zie 1) en klikt daar de ClimaControl weer in en vervolgens doe je de oude aansluiting in de EXT poort van de ClimaControl (mits je de interne WIFI module ook wil blijven behouden met de SMART- M-air app). Zie 2 op foto.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als laatste even lokaal verbonden met de ClimaControl en gekoppeld aan mijn wifi netwerk en klaar is klara. Alles weer terug op de plek en alles is nu connected en lijkt prima te functioneren. Tevens de setpoint eraf gehaald op advies hier in het topic.

Nu de komende dagen maar eens kijken of de boel beter gaat draaien en hopelijk veel minder gependel. Ook maar eens kijken of ik dit ga opnemen in mijn Homey, dan kunnen we tenminste wat leuke flows gaan bouwen.

Grappig dat jij het Klara ook hebt laten doen op je MHI zsx. Hier idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Hendrik Keizer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Grappig dat jij het Klara ook hebt laten doen op je MHI zsx. Hier idem
Bij mijn MHI types is het meer #Berta... moest toch de hele omkasting eraf halen. Koste me zeker vijf minuten extra!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:32
Exclusief filterreiniging neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
Crap, mijn interne wifi module lijkt te zijn overleden :(.

Ik kreeg al geen respons meer in de Smart air-m app dus ben ik gaan onderzoeken.

1. Koppeling in de app verwijderd en opnieuw de installatie procedure gestart (via de afstandbediening "SL > E2"
2. Zoeken naar een ssid met "smart air- xxxx" levert niks op.
3. Helemaal stroomloos gemaakt en de originele wifi module op de CNS poort aangesloten en de riedel opnieuw geprobeerd > helaas geen wifi te vinden (oranje en groene lampje van de unit zelf knipperen allebei langzaam en tegelijk].

Geen idee wat het kan zijn... of de module is zelf stuk of iets van een zekering. Heb eigenlijk geen zin om hier gekke capriolen voor uit te gaan halen. Uiteindelijk heb ik die smart air app niet perse nodig (gebruik ik vooral de weektimer). Hopelijk snel die nieuwe firmware zodat ik het verder kan regelen via Homey. Wel jammer natuurlijk als blijkt dat de interne wifi kaduuk is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renzo4000 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:34:
Crap, mijn interne wifi module lijkt te zijn overleden :(.
Toevallig de stroom op de airco gehad terwijl je de WF-RAC module hebt in- of uitgeplugd? Daar gaan ze stuk van.
Geen idee wat het kan zijn... of de module is zelf stuk of iets van een zekering. Heb eigenlijk geen zin om hier gekke capriolen voor uit te gaan halen. Uiteindelijk heb ik die smart air app niet perse nodig (gebruik ik vooral de weektimer). Hopelijk snel die nieuwe firmware zodat ik het verder kan regelen via Homey. Wel jammer natuurlijk als blijkt dat de interne wifi kaduuk is nu.
Ik kan het voor je repareren. Is goedkoper dan een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
LED-Maniak schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:41:
[...]

Toevallig de stroom op de airco gehad terwijl je de WF-RAC module hebt in- of uitgeplugd? Daar gaan ze stuk van.

[...]

Ik kan het voor je repareren. Is goedkoper dan een nieuwe.
Ik heb alles spanningloos voordat ik de boel ging installeren. Juist om problemen te voorkomen (en zelf geen optater of iets te krijgen).

Ik zou niet weten hoe die module eruit moet (het is een zsx-wf en zat er al in, dus geen wf-rac achteraf). In principe ga ik hem niet missen als ik straks de ClimaControl kan beheren via Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kan zijn dat er nog een condensator gevuld was.
Die WF-RAC modules zijn ontzettend gevoelig voor inschakelstromen en vele installateurs zijn je voor gegaan.
Ik heb er al menigeen gerepareerd..

(Het heeft niets te maken met de aanwezigheid van de ClimaControl trouwens).

de module zit aan de zijkant achter het plastic. Als je de kap los hebt zie je een zwart kastje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
LED-Maniak schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:48:
Kan zijn dat er nog een condensator gevuld was.
Die WF-RAC modules zijn ontzettend gevoelig voor inschakelstromen en vele installateurs zijn je voor gegaan.
Ik heb er al menigeen gerepareerd..

(Het heeft niets te maken met de aanwezigheid van de ClimaControl trouwens).

de module zit aan de zijkant achter het plastic. Als je de kap los hebt zie je een zwart kastje zitten.
Hmmm dat is mooi balen dat die dingen zo gevoelig zijn. Denk simpelweg pech gehad, heb het voor mijn gevoel voorzichtig en met beleid gedaan. Is het dit zwarte ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqs-iL9J2OPHQV7y6zt-6f2p9fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DmRPRRv6Bbh3yMVYnGfLQlk.jpg?f=fotoalbum_large

Of moet de hele kap eraf om hem te zien? Het is nu wat laat om er nog mee te klungelen, zal van het weekend even kijken.

Belangrijkste is dat de climacontrol prima werkt dus er is geen man over boord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:12
renzo4000 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb exact dezelfde airco en heb de module een paar weken in gebruik.
Ik had hiervoor een MHI-AC-Ctrl-ESPHome.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91oaOEo2qg2_IoSZzGdBNI2V3aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiCPv1ewhnLzeM3sYLgoE29X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
SatScan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:46:
Ik heb sinds deze week wat MHI units gekregen en gebruik een andere module voor Home Assistant, maar reageer toch even omdat het daar niets mee te maken heeft.

Zie je handleiding van de unit. In de DRY modus negeert hij verdere instellingen, ook met de afstandsbediening. Fan speed is altijd op een vaste stand met DRY. Temperatuur daalt hier ook sterk inderdaad, bijna zoals op COOL. Is gewoon een producteigenschap zo lijkt het als ik erop zoek. Niet heel gek; de buitenunit kan niet tegelijkertijd koelen voor condens/drogen en opwarmen tegelijk.

Over de meegeleverde WiFi-modules van MHI trouwens: wie de f*ck doet security daar? Ze hebben allemaal hetzelfde wachtwoord (op een stickertje met note "keep it safe!"). 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door gertvdijk op 24-10-2025 10:12 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
@LED-Maniak

Nogmaals thx voor de snelle response en levering.
Gisteren pakketje mogen ontvangen en zojuist de beneden unit (SRK50ZS-WF) voorzien.
Nu monitoren, testen en uitvogelen ;-)
Offset is uitgeschakeld, maar wat mij opvalt is het volgende.

Ik kan met Domoticz en SmartAir app de setpoint op 0.5 graden instellen.
Met domoticz en APP de setpoint op 20.5gr ingesteld.
Ik zie dit terug in de app en mqtt zegt ook "set temperature 20.5"
Maar in webinterface (Information tab) en domoticz lees ik "set temperature 21"
Terwijl de webinterface (overview) weer wel 20.5 aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWrN1lN9aJYv4uTXuoUM3iuYl3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBtuY3wq7vhArRb180eRJ7Wv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbKSpV8bn795GbzuxRZq7MBZsOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szsQgRUYgRTDK3JrTIoJMnM4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jKt9uXNddZR5PxW45Pu7tLbgMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpbG3dvuwJL7nUX6Ef51tYvL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B77GX203QzZ7qjNDu9If2O241FU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVh01F7vkafyEj7XfvgaVN8K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Siewert op 24-10-2025 11:25 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat ik die variabele maar verwijder uit het overzicht. :+
Dat getal van 21 graden komt uit de airco en is afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:31:
Ik denk dat ik die variabele maar verwijder uit het overzicht. :+
Dat getal van 21 graden komt uit de airco en is afgerond.
Die variabele mag wel blijven wat mij betreft.
Wellicht deze dan ook mee lopen zodat die ook halve graden aangeeft.
Kan voor mijzelf deze variabelen namelijk prima gebruiken voor de algoritme die ik aan het fabriceren ben om de airco zelfstandig te laten beslissen om te koelen of te verwarmen.
En dan zijn halve graden ook belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze variabele komt dus uit de airco en de airco stuurt alleen een afgerond getal. Deze vraag/verwarring komt elke week wel een keer voorbij, vandaar de opmerking ;)

Als je naar de set_temperature kijkt -niet in op data- dan krijg je de niet-afgeronde waarde. Die kan je ook gebruiken en reageert sneller op veranderingen dan die in de op data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:37:
Deze variabele komt dus uit de airco en de airco stuurt alleen een afgerond getal. Deze vraag/verwarring komt elke week wel een keer voorbij, vandaar de opmerking ;)

Als je naar de set_temperature kijkt -niet in op data- dan krijg je de niet-afgeronde waarde. Die kan je ook gebruiken en reageert sneller op veranderingen dan die in de op data.
Top... Thx.
En wilde nog even kwijt dat je een prachtig product hebt voor een tweaker die even geen zin/tijd of kan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
Hier nog een tevreden gebruiker van de module in een mhi. Ik gebruik hem nu een aantal weken en wat een verademing met die losse temperatuur sensor. Ik heb hier nog een vraag over: Stel dat de temperatuur sensor defect gaat, wat gebeurt er met de airco als hij geen verbinding meer heeft met de sensor?

Wanneer komt de nieuwe firmware(nu v3.1.4), zodat ik in de homeypro de app climatecontrol (nu v0.5.1) kan gebruiken?

Jullie doen geweldig werk, en dat wordt zeer gewaardeerd. Normaal hobby en soldeer ik zelf dingen in mekaar, maar sinds mijn ziekte lukt dat niet meer.

Groet,

Roland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Regelmatig komt hier het resetten van de offset op de binnenunit voorbij. Met name in relatie tot MHI. Voor de MEL units werkt dat anders. Ik heb MSZ-AY binnenunits waarbij je de offset kunt instellen tussen +2 tot +5 mbv de afstandsbediening. Ik heb de offset nu op de kleinste stand staan, en inderdaad, de unit gaat door tot 2 graden boven de ingestelde temperatuur op de temperatuur sensor. Dat is eigenlijk niet nodig met de climacontrol op een goede plek.

In de service manual lees ik dat de offset ook is in te stellen op 0. Dat moet hardwarematig door een “jumper-wire door te snijden”.
Zie deze passage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Phn0_kMPzhqBDb8b8Fj_FwBrV4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DdWjw2ENBrMcXDnsYxvB9mLW.png?f=fotoalbum_large

Zijn er hier tweakers die dat al gedaan hebben? En zo ja, snij je echt iets door? En werkt het dan goed?
Ik hoor graag wat ervaringen voordat ik de units nogmaals openschroef… :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myth60
  • Laatst online: 20:08
Rolbird schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:20:
Hier nog een tevreden gebruiker van de module in een mhi. Ik gebruik hem nu een aantal weken en wat een verademing met die losse temperatuur sensor. Ik heb hier nog een vraag over: Stel dat de temperatuur sensor defect gaat, wat gebeurt er met de airco als hij geen verbinding meer heeft met de sensor?

Wanneer komt de nieuwe firmware(nu v3.1.4), zodat ik in de homeypro de app climatecontrol (nu v0.5.1) kan gebruiken?

Jullie doen geweldig werk, en dat wordt zeer gewaardeerd. Normaal hobby en soldeer ik zelf dingen in mekaar, maar sinds mijn ziekte lukt dat niet meer.

Groet,

Roland
Dan valt hij weer terug op de sensor in de airco. Dat kun je nu emuleren door de batterij uit de sensor te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Torch1969 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:27:
Regelmatig komt hier het resetten van de offset op de binnenunit voorbij. Met name in relatie tot MHI. Voor de MEL units werkt dat anders. Ik heb MSZ-AY binnenunits waarbij je de offset kunt instellen tussen +2 tot +5 mbv de afstandsbediening. Ik heb de offset nu op de kleinste stand staan, en inderdaad, de unit gaat door tot 2 graden boven de temperatuur op de temperatuur sensor. Dat is eigenlijk niet nodig met de climacontrol op een goede plek.

In de service manual lees ik dat de offset ook is in te stellen op 0. Dat moet hardwarematig door een “jumper-wire door te snijden”.
Zie deze passage.
[Afbeelding]

Zijn er hier tweakers die dat al gedaan hebben? En zo ja, snij je echt iets door? En werkt het dan goed?
Ik hoor graag wat ervaringen voordat ik de units nogmaals openschroef… :)
Bij mitsubishi electric is dit inderdaad een fysiek draadje.
Als je dan toch bezig bent kan je ook het draadje doorknippen waardoor de fan stopt met draaien op het moment dat de airco op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

Bij mitsubishi electric is dit inderdaad een fysiek draadje.
Als je dan toch bezig bent kan je ook het draadje doorknippen waardoor de fan stopt met draaien op het moment dat de airco op temperatuur is.
Ok, welke jumper is dat dan? Kan ik in de service manual zo niets over vinden.
Die functie is op zich niet hinderlijk, we draaien de units (in relatief kleine kamers) op de laagste ventilatiestand. Door het doordraaien van de ventilator (en de Vane positie op automatisch) mengt de lucht in de kamer steeds wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Torch1969 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:17:
[...]

Ok, welke jumper is dat dan? Kan ik in de service manual zo niets over vinden.
Die functie is op zich niet hinderlijk, we draaien de units (in relatief kleine kamers) op de laagste ventilatiestand. Door het doordraaien van de ventilator (en de Vane positie op automatisch) mengt de lucht in de kamer steeds wat.
 JR24: Wijzig de correctiewaarde van de kamertemperatuur van -2 naar -5°C bij
verwarming.
 JR07: Automatisch herstarten
 JRTU: Wijzig de ventilatorsnelheid voor verbetering van waterafvoer
 JR01: Ventilatorsnelheidsregeling tijdens thermo OFF
JR01 is het.

Als je de draadjes een beetje handig doorknipt en dan met een pincet buigt gok ik dat je wel uit kan met een kort jumper draadje mocht je hem ooit weer in werking willen hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 24-10-2025 14:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
Voor de liefhebbers,
Kon op het grote interpret wel wat vinden hoe een MHI SRK modellen uit elkaar gehaald moest worden.
Maar over de SRF zo snel niks.
Vandaar hier even een kleine fotoshoot met mini handleiding.

Het betreft hier een Mitsubishi heavy SRF25ZS-W met losse WF-RAC module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok7PPYOkiCygqJabKdFWbeJLmPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4YJEwNqOE72QzGfdbPqRWF8.jpg?f=fotoalbum_large

Demonteren kappen:
De voorplaat kun je zoals je zou doen met het verversen van de filter met weinig kracht ervoor weghalen.
Vervolgens zie je aan de bovenzijde twee schroeven en onderzijde drie schroeven.
Deze moet verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtqRR2A0i6W6R95diVH9Zgabc-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDrbheZVxtBOM8y1LlTe9kKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb9bGj7JbRvBAeI5R98ACX3eMqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhOlDw5tBoMFO7Rmhhb6IYAV.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens kun je heel voorzichtig aan de boven zijde met een kleine platte schroevendraaier de drie lippen lossen.
Schroevendraaier in de sleuf steken en voorzichtig de kap liften en voorzijde naar je toe trekken.
Aan de onderzijde (moet je even voelen) zitten drie en afhankelijk van bouwjaar vier lipjes.
Deze kun je met je vinger omhoog drukken en kun je kap naar je toe trekken.
Niet schrikken, kan wat kraken ;-)
De kap moet van onderaf met een beweging naar boven van de unit halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaLmhDcv4MYGftqeLvjHSOZRjes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjDYARi94zYQisOcmLlGWMvT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH1J_RS9JtPYlu2C63GYJrOLxVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6K1MtArj3ewbE1riyhcxQAkp.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens zie je rechts de aansluitblok.
Hier achter zit de CNS connector.
Ik wilde niet alle connecties los draaien dus in mijn geval was het even priegelen.
Maar heb recht van het aansluitblok een schroef en lipje.
Deze schroef verwijder je en voorzichting los je het lipje.
Hiermee kun het aansluit blok van onderaf naar boven klappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZNUa5L5dxINJLz1NpZ8SazFS7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pO5uNo58DmhZuX2rQ1nykwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het aansluitblok wat naar boven en rechts houd.
Zie je de CNS al tevoorschijn komen.
Bij mij zit de WF-RAC hier ingestoken deze met wat gepriegel eruit gehaald.
Vervolgens hier de connector van de controlUnit weer ingestoken.
En de WF-RAC module gaat zoals de handleiding aangeeft weer in de EXT aansluiting op de controlUnit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPoIBaLIbR8zrpjtWia7vh5mJbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKJd5anHqUJAL0MrQn38TQuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens alle bekabeling een beetje netjes wegwerken.
En in omgekeerde volgorde alle kappen weer terug monteren.
Kost mij 10 minuutjes, denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnoQsTXeaqJz9YvJuaeLCDn00zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Cage0Src6WFjdc060IqTLB0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
@LED-Maniak

Ik heb in mijn Domoticz log de volgende MQTT errors.
Moet zo werken en kan het nu even niet onderzoeken.
Heb dan ook geen idee welke json entry flip.
Maar voor zowel mijn MHI SRF en SRK komt vanuit de broker de volgende error:

code:
1
Error: MQTT NAS: Exception (GetValueFromTemplate): in Json::Value::resolveReference(key, end): requires objectValue! (Template: % if value == fan % fan_only % else % value % endif %)

Help van het weekend graag indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siewert schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:41:
@LED-Maniak

Ik heb in mijn Domoticz log de volgende MQTT errors.
Moet zo werken en kan het nu even niet onderzoeken.
Heb dan ook geen idee welke json entry flip.
Maar voor zowel mijn MHI SRF en SRK komt vanuit de broker de volgende error:

code:
1
Error: MQTT NAS: Exception (GetValueFromTemplate): in Json::Value::resolveReference(key, end): requires objectValue! (Template: % if value == fan % fan_only % else % value % endif %)

Help van het weekend graag indien nodig.
Dat is de climate card van Home Assistant "mode_state_template" en "mode_command_template". Deze vertaalt waarde fan naar fan_only voor home assistant om te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Dat is de climate card van Home Assistant "mode_state_template" en "mode_command_template". Deze vertaalt waarde fan naar fan_only voor home assistant om te begrijpen.
Juistum...
Ik kan daar niks aanpassen, Domoticz wil graag de vertaling 🤣
Kan volgens mij daarin ook niks aanpassen/negeren. 🙈
Kijk morgen wel even, zo eerst aan het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:27
@Siewert super deze beschrijving. Hier net dezelfde vloerunit geplaatst gekregen. De monteur komt volgende week nog terug want kreeg de wifi module niet aan de praat. Ik laat hem dan ook meteen de Climacontrol plaatsen. Begrijp ik nu dat je de module buiten de zwarte afschermkap zichtbaar kan laten? Dat zou ideaal zijn wanneer een reset van de module noodzakelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
mister_muller schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:03:
@Siewert super deze beschrijving. Hier net dezelfde vloerunit geplaatst gekregen. De monteur komt volgende week nog terug want kreeg de wifi module niet aan de praat. Ik laat hem dan ook meteen de Climacontrol plaatsen. Begrijp ik nu dat je de module buiten de zwarte afschermkap zichtbaar kan laten? Dat zou ideaal zijn wanneer een reset van de module noodzakelijk is..
Zit achter de zwarte kap.
Dus mocht ik erbij moeten, zwarte kap even demonteren en heb hem meteen in het zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:27
Siewert schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:06:
[...]

Zit achter de zwarte kap.
Dus mocht ik erbij moeten, zwarte kap even demonteren en heb hem meteen in het zicht.
Top, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
De airco voor onze slaapkamer (zonder testfirmware, dus versie 3.1.4) heb ik via instellingen in ClimaControl ingesteld op een temperatuurlimiet van 16 - 30 °C voor verwarmen. Wanneer ik de airco instel op verwarmen naar 16 graden, dan blijft de airco doorverwarmen terwijl de temperatuur ruim boven de 16 °C is. Het lijkt erop dat hij tot 18 °C gaat verwarmen. Ik heb dat niet afgewacht, maar heb de airco weer uitgezet.

Zie hieronder screengrabs van het fenomeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a7953L7BmdsJ43HjDiwsJe9AnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nj9JiCBFWBu5v4O5vTV04UMy.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AV61-kDiWUIywdGzSePLdRSGmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dMtWCDxEOYuSulLGYpXgXpBP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Offset staat nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:29
Myth60 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:38:
De airco voor onze slaapkamer (zonder testfirmware, dus versie 3.1.4) heb ik via instellingen in ClimaControl ingesteld op een temperatuurlimiet van 16 - 30 °C voor verwarmen. Wanneer ik de airco instel op verwarmen naar 16 graden, dan blijft de airco doorverwarmen terwijl de temperatuur ruim boven de 16 °C is. Het lijkt erop dat hij tot 18 °C gaat verwarmen. Ik heb dat niet afgewacht, maar heb de airco weer uitgezet.
MHI?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:56

Cbr

.

[ Voor 111% gewijzigd door Cbr op 25-10-2025 11:37 . Reden: oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
Ja, MHI. Ik heb de offset wel uitgeschakeld, maar zal het nog een keer controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je twee graden verschil ziet dat staat hij duidelijk aan een zal je nog eens moeten drukken. De ene keer drukken gaat hij aan, de andere keer drukken gaat hij uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
Als je 2 piepjes hoort staat ie uit en 3 weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
Ik heb net de knop lang ingedrukt en kreeg 3 piepjes: de offset stond dus uit. Ik heb de airco weer uitgezet en daarna de knop weer lang ingedrukt tot ik weer 2 piepjes hoorde. De offset zou nu toch weer uitgeschakeld moeten zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
@Myth60

Ik zie hier het zelfde gebeuren alleen niet zo extreem met mijn MHI units.
Geen idee maar normaliter kan de MHI niet lager dan 18gr worden ingesteld en verwarmd dan tot net 20gr vanwege de offset.
Maar ik weet 100% zeker dat de offset uitgeschakeld is als ik de twee piepjes mag geloven die je hoort als je hem uitschakelt op de MHI srf/srk modellen.

Voordat ik de ClimaControl had was het zo dat de slaapkamer setpoint op 18gr stond en het was continue rond de 20gr.
Wat ik nu zie met ClimaControl is dat ik de setpoint op 18gr heb staan en de slaapkamer temperatuur is rond de 19 graden worden gehouden.

Screenshot:
In de screenshot van Domoticz zie je het temperatuur verloop met links tot het midden zonder ClimaControle.
Vanaf het midden tot rechts met de ClimaControl.
Het is qua temperatuur verloop wel rustiger geworden.

Setpoint is 18gr de airco verwarmd de slaapkamer tot +/- 19.9gr
Daarna zakt de temperatuur naar 18.9gr en vervolgens word er weer verwarmd naar 19.9gr.
Dus de temperatuur zit nu 1 graden boven setpoint i.p.v 2 graden maar nog steeds niet op 18.

Zie dit gedrag ook terug op de andere vloerunit die op de zeflde multiSplit buitenunit zit van de onze slaapkamer.
Setpoint 20.5gr, temperatuur zakt naar 20gr en dan word er verwarmd naar 21.9 om vervolgens weer te zakken naar 20gr.

Voor de woonkamer/keuken die op een split unit zit is het wel een dikke prima.
Setpoint is 20.5gr en temperatuur schommelt zo tussen de 20.4gr en 20.9gr.
Heb het vermoeden dat het uitschakelen op de vloerunits anders is.
Omdat de wandunit wel constant is en op setpoint.
Zal eens zoeken hoe dat werkt met de vloerunits want had wel bevestiging met 2 piepjes maar beide units blijven boven setpoint.
Enige wat ik merk en dat ligt aan de ClimaControl want had het voor die tijd ook al is dat de woonkamer tegen middernacht zijn setpoint verschuift.
Temperatuur ochtend/middag deel van de avond is een halve graad hoger dan 's nachts.

Conclusie van deze kant met mijn setups.
  • ClimatControl lijkt zijn werk te doen.
  • Regelgedrag is beter geworden i.p.v om de haverklap en inconsequent aan/uit te springen.
  • Temperatuur woonkamer is constanter dan voorheen en zit rond setpoint.
  • Temperatuur slaapkamer is constanter.
  • Slaapkamers worden nog wel 1 tot 1.5gr boven setpoint maar zal wel aan de offset liggen, iets om uit te zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdKUdqjCNIQ0OSd8hthkRw0Ktwc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLCK04hwolJJgNBuj7IA46Ys.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/160CRAlnDGJhF6hDIoThUg5o3Jc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p94j5E8CAlZhW6wIRPomAJh4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
De temperatuur op de slaapkamer is nu 17 ⁰C. Prima temperatuur. Om te testen heb ik Climacontrol weer op 16 ⁰C gezet. Hij gaat nu weer verwarmen met een stroom van 1,1 A en een compressorfrequentie van 20 Hz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb een automatische compensatie ingebouwd zodat je de knop niet meer hoeft in te drukken of als je airco dit niet ondersteunt dat dit dus ook goed gaat.

Voordat ik dit naar iedereen push zou ik het graag getest hebben. Als je dit probleem hebt, stuur maar even het serienummer in DM dan stuur ik je een update.

[edit]
De aanpassing maakt het ook mogelijk voor airco's die niet op 10 graden ingesteld kunnen worden dat dit dadelijk wel mogelijk is zolang je de externe sensor gebruikt. :) In theorie zou je lager dan 10 graden kunnen maar ivm. ijsvorming en condens doen we dat nog maar even niet.

Ook voor 3D auto wordt deze offset er nu automatisch uit gehaald.

[ Voor 36% gewijzigd door LED-Maniak op 25-10-2025 15:10 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Afgelopen 3 uur even goed kunnen testen:

Enige offset wordt nu automatisch gecompenseerd.
- Dat houdt in dat als je zelf nog niet de knop 30 seconden hebt ingedrukt de ClimateControl automatisch compenseert voor de 2 graden fout uit de airco
- Bij het aanzetten van 3D-Auto wordt dezelfde temperatuur gehandhaafd in plaats van dat er 1 graden bij opgeteld wordt
- Mogelijk (kon het zelf niet testen) kunnen nu airco's waarbij je niet lager dan 18 graden kan instellen, nu ook tot 10 graden celsius draaien.

Bovenstaande werkt voor zowel de externe sensor als voor degenen die via Home Assistant of ander automation systeem een externe temperatuur doorsturen.

Deze fix zal meegenomen worden in V3.1.6. :)

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 25-10-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
Ja, MHI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:46:

- Dat houdt in dat als je zelf nog niet de knop 30 seconden hebt ingedrukt de ClimateControl automatisch compenseert voor de 2 graden fout uit de airco
- Bij het aanzetten van 3D-Auto wordt dezelfde temperatuur gehandhaafd in plaats van dat er 1 graden bij opgeteld wordt
- Mogelijk (kon het zelf niet testen) kunnen nu airco's waarbij je niet lager dan 18 graden kan instellen, nu ook tot 10 graden celsius draaien.

Bovenstaande werkt voor zowel de externe sensor als voor degenen die via Home Assistant of ander automation systeem een externe temperatuur doorsturen.

Wil eventueel wel testen, wel een vraag: hebben we nu ook een “ anti vorst” optie? Of moet ik die nog met Home-Assitant doen?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

Wil eventueel wel testen, wel een vraag: hebben we nu ook een “ anti vorst” optie? Of moet ik die nog met Home-Assitant doen?
Wordt nu geinstalleerd op de serials die je al eens had doorgegeven.
"Anti vorst" zit er nog niet in, moet nog even goed over nagedacht worden hoe dit te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:46:

Klinkt veel belovend.
Denk dat mijn issues qua woonkamer en slaapkamer dochterlief temperatuur niet op op setpoint te houden voor het grootste gedeelte door mijn onwetendheid omtrent de 0.5 graden issue lijkt opgelost door.
Deze vanmiddag met een halve graad verlaagd naar een rond getal en temperatuur is nu rond setpoint.
Alleen zoals ik al tegen @LED-Maniak via dm verklaart hebt is dat nu ineens de unit in onze slaapkamer die op 18gr setpoint staat en op zelfde buitenunit als de slaapkamer van mijn dochter nu ook met 0.5gr lager verwarmd dan voorheen.
Deze staat op setpoint 18gr en verwarmde richting de 19.5 / 20gr nu is dat 18.5 /19gr.
maar goed benieuwd naar de nieuwe firmware.

p.s
Daar waar met een setpoint op x.5 ik zag dat de temperatuur naar setpoint werd gebracht en daarna heel lang geen verwarming zie ik op setpoints van hele graden dat deze vaker aanslaat.
Kan dat aan de buitentemperatuur liggen?

en zal mijn serie nummers even doorgegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI-VGRQSqCTFqgJ5r0xV75YwHqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lz3nHShXQcgbXXmSjtOCDUws.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:40
Goedemorgen allemaal,

Inmiddels ben ik zelf ook aan het testen gegaan met dit mooie product op mijn 2 MHI SRK 35ZS-W op mijn 150m3 woonkamer/aanbouw Ik verwarm al een paar jaar met een airco, maar eindelijk nooit nachtverlaging toegepast in mijn woning uit 2012. Met een opgroeiende dochter heb ik naast de waf nu ook een child acceptance factor 😜. Heeft iemand toevallig al getest met de modules staat wat het verschil is in met en zonder nachtverlaging stoken (in termen van pendel/opstart gedrag als in stroomverbruik)? Hebben jullie ook een soort van vuistregel hoeveel nachtverlaging tov setpoint te hanteren? Dan kan ik dit gaan testen, als de issue met lager dan 18 °c setpoint instellen, is opgelost 😊.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
Draai nu de testversie 3.1.6 op beide airco's. Instellen onder de 18 ⁰C, die voor de MHI niet kon, werkt nu goed.

Ik merk echter wel dat ik nu moeilijk de ingestelde temperatuur kan bereiken omdat de airco's op de minimale stroom van 1,1 - 1,37 A bij compressorfrequentie van 20 Hz blijven draaien. Op dit moment is het in de slaapkamer 17,1 ⁰C en staat hij als test op verwarmen tot 17,5 ⁰C. De airco blijft continue verwarmen, maar bereikt de 17,5 ⁰C niet. Hetzelfde geldt voor de woonkamer. Het is 19,2 ⁰C. De airco staat op 19,5 ⁰C, maar die temperatuur wordt niet gehaald. De compressor draait continue op een te laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:10:
[...]

Wordt nu geinstalleerd op de serials die je al eens had doorgegeven.
"Anti vorst" zit er nog niet in, moet nog even goed over nagedacht worden hoe dit te implementeren.
Grappig: zit op 3.1.7 (en niet op 3.1.6) :*)

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
Nadat ik de temperatuur op 20 °C gezet had nam het vermogen toe en werd de temperatuur tegen de 20 °C. Hij blijft wel continue warmte afgeven, hij pendelt niet. Hij pendelde de afgelopen dagen wel, maar toen was het ook minder koud buiten.

Net de temperatuur op 20,5 °C gezet. De stroom is toegenomen naar 4,12 A en de compressor gaat naar 50 Hz. Hij lijkt het nu dus ineens wel goed te doen. Daar ben ik blij mee! Ook met halve graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt wel hoor. Als ik hem hier op 22 instel dan gaat hij bij 21.7 op zijn laagste pitje draaien. Je wil niet dat hij de laatste tienden met vol vermogen benadert want dan krijg je een pendel feest met opstart pieken. Nu pruttelt hij langzaam door. Ik zou dit nog iets kunnen tunen, maar eerst maar even zien hoe dit gemiddeld ervaren wordt.

Het zou nog interessant zijn om te zien wat er gebeurt als je de offset weer aan zet met de knop op de binnenunit. Dan weten we of de compensatie daar ook werkt.

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 26-10-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:09:
Klopt wel hoor. Als ik hem hier op 22 instel dan gaat hij bij 21.7 op zijn laagste pitje draaien. Je wil niet dat hij de laatste tienden met vol vermogen benadert want dan krijg je een pendel feest met opstart pieken. Nu pruttelt hij langzaam door. Ik zou dit nog iets kunnen tunen, maar eerst maar even zien hoe dit gemiddeld ervaren wordt.

Het zou nog interessant zijn om te zien wat er gebeurt als je de offset weer aan zet met de knop op de binnenunit. Dan weten we of de compensatie daar ook werkt.
Had een klein verslagje in jouw Dm gezet.
Denk dat ik de offset van onze slaapkamer even uitschakelt om te kijken wat er gebeurt.
Hier is het zo dat onze slaapkamer op setpoint 17gr stond en de kamer op 19gr werd verwarmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
LED-Maniak schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:09:

Dat is wat mijn ME wel doet op dit moment. Als ik deze instel op 22 dan verwarmt het op hoog vermogen door tot 23.5/24. Is dat wat er nu wordt getest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FreestyleFrl schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Dat is wat mijn ME wel doet op dit moment. Als ik deze instel op 22 dan verwarmt het op hoog vermogen door tot 23.5/24. Is dat wat er nu wordt getest?
Momenteel wordt MHI getest. Bij ME moet je een draadbrug fysiek doorknippen om de offset te verwijderen.

Om verwarring te voorkomen stel ik voor dat we de experimentele firmware discussie terug naar DM verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tammert
  • Nu online
Voor de Homey gebruikers: ik heb net v0.6.0 beschikbaar gemaakt via https://homey.app/a/net.protoart.clima/test/. In deze versie zijn alle bugs opgelost die ik gevonden had of die aan mij gemeld waren door verschillende Tweakers (bedankt!). Ook wordt er nu (eindelijk...) succesvol onderscheid gemaakt tussen verschillende merken, je kan dus niet meer per ongeluk ME devices aanmaken terwijl je eigenlijk MHI hebt hangen :X

Deze build is ook aangemeld bij Homey voor release naar de App store, dus binnenkort zou deze vanuit de gewone route beschikbaar moeten zijn :-)

Mocht je dit willen testen: de laatste firmware is wenselijk/nodig, eventueel schakelen met @LED-Maniak of wachten tot 3.1.7 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat is wel echt heel gaaf 8) . Dank voor het mooie werk!

Misschien kom ik je nog even porren voor LG en Panasonic binnenkort. Ik gok dat als mensen dit zien ze dit ook wel voor hun merk willen. :)

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste