@LED-Maniak kun je aangeven wat er precies is gewijzigd tov 3.1.8 en de 3.2.1 dan kan beter overwegen of ik mn huidige versies wil updaten.LED-Maniak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:30:
Mitsubishi Heavy Industries:
Als niemand verder opmerkingen heeft over 3.3.2 firmware dan wil ik deze eind van de week globaal gaan pushen.
LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"Rapheal schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:04:
[...]
@LED-Maniak kun je aangeven wat er precies is gewijzigd tov 3.1.8 en de 3.2.1 dan kan beter overwegen of ik mn huidige versies wil updaten.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Voorheen wel goed?Dorus12 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:36:
3.3.2 firmware
Buiten temperatuur: 3,5 graden
Het gaat moeizaam met het behalen van de binnentemperatuur.
[Afbeelding]
Het ziet er meer uit alsof de airco het in zijn eentje niet trekt.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
LED-Maniak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:52:
Het ziet er meer uit alsof de airco het in zijn eentje niet trekt.
Het is een 5kW unit, ik zou toch denken dat dat ruim voldoende moet zijn voor een woonkamer van 80 kuub.nico_09 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:56:
Of de fan te laag/ ruimte te groot
Ik kwam deze waarden tegen;
Temperature - Pipe in 41 °C
Temperature - Pipe out 44 °C
Temperature - Pipe middle 41 °C
Als de buiten temperatuur hoger is, bijvoorbeeld 12 graden dan zie ik daar veel hoger temperaturen staan en voelt de uitstroom ook veel warmer, zelfs heter aan.
Waarom werkt dat zo niet met nog steeds een temp boven nul?
Ik denk dat u uw verwarmingsbehoeften ernstig onderschat. Voor die ruimte zijn minimaal twee apparaten van 5 kW nodig, maar eigenlijk minstens vier apparaten van 3.5 kW.
Oh, het waren kubieke meters.
Mijn fout.
Oh, het waren kubieke meters.
Mijn fout.
[ Voor 11% gewijzigd door Magiaconatus op 20-01-2026 22:48 ]
Mijn woonkamer is even groot en ik red het makkelijk met een 3.5kw, met crappy isolatie, dus die 5kw moet het zo warm krijgen.Dorus12 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:24:
[...]
[...]
Het is een 5kW unit, ik zou toch denken dat dat ruim voldoende moet zijn voor een woonkamer van 80 kuub.
Als de buiten temperatuur hoger is, bijvoorbeeld 12 graden dan zie ik daar veel hoger temperaturen staan en voelt de uitstroom ook veel warmer, zelfs heter aan.
De pipe warmte is ook ongeveer gelijk, dus dat moet ook goed zijn.
Je hebt wel een andere warmte bron zie ik... Miss verstoord die de regeling?
[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 20-01-2026 22:45 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ahh, je hebt een LG. Die regelen iets anders.Dorus12 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:24:
[...]
[...]
Het is een 5kW unit, ik zou toch denken dat dat ruim voldoende moet zijn voor een woonkamer van 80 kuub.
Heb je hem als eens op halve graden ingesteld? 20.5, 21.5, 19.5 etc.
Eigenlijk niet, ik regel altijd hele graden.
Zou de 20,5 graden instelling warmer moeten worden dan de 21 graden instelling dan?
Anders begrijp ik je niet.
Zou de 20,5 graden instelling warmer moeten worden dan de 21 graden instelling dan?
Naar verluid regelt LG strakker op 0.5 graden instelling/setpoint. Probeer het eens.
Top ga ik doen en koppel het terug.
Misschien hebben anderen er ook voordeel mee.
Misschien hebben anderen er ook voordeel mee.
Ik vind het nog steeds vervelend dat er meestal niets gebeurt wanneer ik de temperatuur een halve graad verhoog. Ook niet met de MHI 3.3.2 firmware. Ik heb daarom een eigen regeling in Home Assistant gemaakt die de airco sneller laat reageren. Dat werkt nu naar behoren. Verder geen problemen met de 3.3.2.
2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz
Ik ben tevreden met versie 3.3.2. De temperatuur wordt beter gereguleerd. Er zijn slechts af en toe uitzonderingen waarbij de compressorfrequentie op het minimum staat (in mijn geval 20 Hz), dan koelt de kamer af tot 1 graad onder de ingestelde temperatuur voordat de verwarming weer aanslaat.
Bijgevoegd een voorbeeld van de afgelopen twee dagen.
Bijgevoegd een voorbeeld van de afgelopen twee dagen.
Ik heb enkele maanden ervaring met de ClimaControl in combinatie met een LG airco en wil je mijn bevindingen delen:Dorus12 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:49:
Eigenlijk niet, ik regel altijd hele graden.
Setpoint instellen: Vermijd het gebruik van hele graden. Stel het setpoint bij voorkeur in op halve graden. Bij halve graden regelt de airco vrij strak rond de gewenste temperatuur, meestal een fractie onder het setpoint (in mijn situatie ongeveer -0,3 °C).
Bij hele graden ligt de temperatuur vaak zo’n 1 °C of meer onder het setpoint. Interessant genoeg is een setpoint 20,5 °C in veel gevallen warmer dan 21 °C. Het lijkt dus te gaan om een bug in de regeling, mogelijk via de aansturing via de ClimaControl of een externe LG thermostaat, maar dit is nog niet volledig duidelijk.
Airco fanstand: Het helpt om de fanstand zo hoog mogelijk te zetten, bijvoorbeeld 4 of 5, zodat de temperatuur beter wordt verspreid.
Al met al levert het gebruik van halve graden en een hoge fanstand een veel stabielere regeling.
Aah overeen gekeken
Ik zie alleen niet wat sommige mensen ook aangeven dat de delta van 1.2c voordat de airco wakker wordt naar 0.7 is veranderd, of zit dat ook in de naregeling?
Dat zit in de toegevoegde naregeling, dezelfde of nagenoeg dezelfde naregeling als de 3.1.4.Rapheal schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:08:
[...]
Aah overeen gekeken. Helder en betekent dit stukje; "Milde extra naregeling om het wegsukkelen in de standaard regeling van MHI te voorkomen " moet ik dit lezen als dat de airco sneller optoert als de temperatuur stijging moeizaam verloopt?
Ik zie alleen niet wat sommige mensen ook aangeven dat de delta van 1.2c voordat de airco wakker wordt naar 0.7 is veranderd, of zit dat ook in de naregeling?
Hij toert inderdaad sneller op als het afkoelt, Voorheen bleef hij op 20hz draaien.
@nico_09 heb jij toevallig ook getest wat er gebeurd als je hem (in meeste mensen hun interpretatie
) laag /koud zet zoals op bijv 17 of 18 graden met de 3.1.18. voorheen viel me op dat het schakelpunt onder de 18 namelijk redelijk vreemd verliep bij mij (lees set point 17 bijv. Aan op 16.4 en uit op 16.7c). Ben benieuwd of iemand toevallig heeft getest wat er gebeurd als je onder de MHI laagste instelling van 18c gaat...
Nee niet getest wel op 18 en dat gaat prima.Rapheal schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:39:
@nico_09 heb jij toevallig ook getest wat er gebeurd als je hem (in meeste mensen hun interpretatie) laag /koud zet zoals op bijv 17 of 18 graden met de 3.1.18. voorheen viel me op dat het schakelpunt onder de 18 namelijk redelijk vreemd verliep bij mij (lees set point 17 bijv. Aan op 16.4 en uit op 16.7c). Ben benieuwd of iemand toevallig heeft getest wat er gebeurd als je onder de MHI laagste instelling van 18c gaat...
De dips van 21.0 naar 18,9 zijn bij mij weg iig met 3.2.2 op MHI. De MHI op kantoor doet het nog wel met de vorige versie. Dus wat mij betreft functioneert het prima.
Interessant. Zou je de code willen delen? Misschien ook iets voor mij. Ik draai nog gewoon de ouderwetse MHI-AC-CTRL.Myth60 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:54:
Ik vind het nog steeds vervelend dat er meestal niets gebeurt wanneer ik de temperatuur een halve graad verhoog. Ook niet met de MHI 3.3.2 firmware. Ik heb daarom een eigen regeling in Home Assistant gemaakt die de airco sneller laat reageren. Dat werkt nu naar behoren. Verder geen problemen met de 3.3.2.
3.2.1 doet het bij mij ook erg strak. Veel strakker kan bijna niet? Gewoon op auto standje. Setp 20, Half graadje nachtverlaging.
Hij lijkt hem altijd 0.5 onder setpoint te houden, de laatste tijd.
Zoals je ziet, werken de halve graden ook goed. Hij gaat om 6 uur sochtends een halve graad omhoog en toert ook gelijk een halve graad op.
Ik vind het een erg lekker apparaatje die CC.
Hij lijkt hem altijd 0.5 onder setpoint te houden, de laatste tijd.
Zoals je ziet, werken de halve graden ook goed. Hij gaat om 6 uur sochtends een halve graad omhoog en toert ook gelijk een halve graad op.
Ik vind het een erg lekker apparaatje die CC.
[ Voor 20% gewijzigd door xHEMANx op 21-01-2026 08:42 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
@LED-Maniak kan ik de offset ook aanpassen via de webinterface als ik no sensor gebruik? Dus de interne sensor?
Wel intressant om de interne en de externe beidde op dezelfde plek eens te vergelijken. Kijken of de interne gevoeliger of juist niet is....
Wel intressant om de interne en de externe beidde op dezelfde plek eens te vergelijken. Kijken of de interne gevoeliger of juist niet is....
Kan het zijn dat er in combinatie met Ziggo internet (wifi) problemen zijn met de verbinding ?
wifi werkt verder goed, is eigenlijk al sinds installatie.
wifi werkt verder goed, is eigenlijk al sinds installatie.
Kom dit topic tegen, en kan eerlijk gezegd niet wachten tot de daikin versie beschikbaar is. Vooral ook mogelijkheid tot een externe temperatuursensor, wordt gek van de bediening xD
Top werk
Top werk
"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS
Allereerst wil ik even zeggen dat ik heel tevreden ben over de ClimaControl. In de slaapkamer houdt hij de temperatuur binnen een paar tienden van de ingestelde temperatuur van 14 graden. In de woonkamer regelt hij veel minder nauwkeurig. Daarbij moet ik zeggen dat we uit zuinigheid en milieuoverwegingen de temperatuur zo laag zetten dat we het nog net aangenaam vinden: normaal op 20 graden. Wanneer dan de temperatuur meer dan een halve graad zakt vinden we het al gauw niet aangenaam meer. Wanneer we de temperatuur hoger in zouden stellen zouden we dat effect misschien niet hebben.thesaxofonist schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:21:
[...]
Interessant. Zou je de code willen delen? Misschien ook iets voor mij. Ik draai nog gewoon de ouderwetse MHI-AC-CTRL.
De sensor heeft alle plekken van de woonkamer al gezien. Ik ben jaloers wanneer ik zie hoe strak hij bij sommige gebruikers regelt. Maar een conclusie is dat geen enkele situatie vergelijkbaar is. Ook de MHI airco's zijn niet hetzelfde, zelfs als ze dezelfde typenummer hebben. Ik heb twee SRK50ZS airco's. De ene boven is uit 2019 waarin een wifi-module geplaatst is. De andere, beneden, is uit 2025 met af-fabriek een ingebouwde wifi-module. De airco boven staat standaard op de 1 na hoogste ventilatorstand (6) en is heel stil. Wanneer ik de airco beneden in die stand zet, dan is het geluid veel te hoog. De luchtverplaatsing is dan ook hoger dan van de airco boven. Dus net wat ik zeg: "geen enkele situatie is vergelijkbaar".
Zo dat was wel een heel lange inleiding op de eigenlijke vraag
code:
Wanneer de werkelijke temperatuur tussen 1 en 0 graad onder de ingestelde temperatuur ligt, dan trek ik het verschil tussen deze temperaturen maal een factor 2.2 van de ingestelde temperatuur af. Deze factor heb ik empirisch vastgesteld. Ik gebruikte eerst de correctie tussen -1 en 1 graad verschil, maar dat leverde een onrustige regeling op.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| alias: Boost airco tussen -1 en 0 graad van ingestelde temperatuur
description: >-
Stuurt elke 10 seconden een gecorrigeerde temperatuur naar de airco. Berekent
een factor 2.2 correctie wanneer het verschil tussen -1 en 0 ligt.
triggers:
- trigger: time_pattern
seconds: /10
conditions: []
actions:
- action: mqtt.publish
data:
qos: 0
retain: false
topic: climacontrol/HVAC_BCD4A0/sensor/external/temperature/set
payload: >-
{% set werkelijke_temp =
states('sensor.climacontrol_living_room_sensor_temperature') | float(0)
%} {% set ingestelde_temp =
states('sensor.climacontrol_woonkamer_ingestelde_temperatuur_2') |
float(0) %}
{# Bereken het verschil #} {% set delta_temp = werkelijke_temp -
ingestelde_temp %}
{# Bepaal de payload op basis van logica #} {% if -1 <= delta_temp <= 0
%}
{# Formule: ingestelde_temp + (2.2 * delta_temp) #}
{{ (ingestelde_temp + (2.2 * delta_temp)) | round(1) }}
{% else %}
{# Buiten de -1 tot 0 range sturen we de werkelijke temp #}
{{ werkelijke_temp | round(1) }}
{% endif %}
mode: single |
Wanneer het bijvoorbeeld 20,1 graad is en de airco staat op 20 graden en ik verhoog de temperatuur naar 20,5 graden, dan wordt er een externe temperatuur van 20+(2.2*(20,1-20.5))=19 graden (afgerond) naar de airco gestuurd. Verwacht niet dat de airco plotsklaps op hoog vermogen gaat verwarmen, maar dat wil je ook niet. Het kan best 10 minuten duren voor de airco gaat optoeren.
Geen nadelen? Jawel, zowel in de ClimaControl webinterface als mijn Smart M-air app wordt de temperatuur getoond die ik naar de airco stuur. Dat is dus niet de werkelijke temperatuur.
Ik moet de automation nog even aanpassen zodat hij alleen de correctie stuurt wanneer de airco aan staat en op "heat" staat. Maar voorlopig werkt het goed.
Nog even een plaatje van de verhoging van 16 naar 20 graden vanmorgen:
2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz
De update procedure voor MHI FW 3.3.2 draait inmiddels, dus als je de module herstart dan komt hij er op.
[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 21-01-2026 14:28 ]
Ik heb mijn eerste van de twee ClimaControls(inclusief externe thermometer) nu een paar dagen hangen en heb hetzelfde probleem. De temperatuur en luchtvochtigheid blijven hangen. De data die de ClimaControl doorkrijgt klopt wel. Dit check ik met mijn "oude" Eve Room er naast. Die laat op zijn schermpje vrijwel exact zien wat de ClimaControl doorkrijgt, de bijgeleverde thermometer toont al een paar uur dezelfde temperatuur.Frij5fd schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:29:
Hier blijft één van de 2 net nieuwe thermometers van Climacontrol al dagen hangen; de waarden op het display wijzigen niet meer. In de browser zie ik op de pagina van de Climacontrol wel correcte waarden. Is het eruit halen van het batterijtje van de thermometer de oplossing hiervoor?
Wat me tegenhoudt om dit even snel te proberen is dat ik vermoed dat ik na terugplaatsing van het batterijtje weer het pairen moet gaan doen, wat vereist dat ik de MHI-binnenunit weer moet ontmantelen. Klopt dat?
Batterij verwijderen en opnieuw plaatsen helpt trouwens (je hoeft niet opnieuw te pairen).
Bedankt voor de reactie, dit heb ik zo ongeveer ook in Homey staan nu en dat werkt. Wel jammer, had gehoopt adv de topicstart dat dit automatisch zou werken.Sterke-Jerke schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:43:
[...]
ik doe zoiets met home-assistent:
<12 gr gedurende 5 minuten?
Airco aan tot 15.6 of hoger gedurende 3 minuten.
Ik denk dat er toch iets niet helemaal goed gaat. Ik heb volgens mij nog nooit high pressure control gezien in de oudere versies.LED-Maniak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:11:
De update procedure voor MHI FW 3.3.2 draait inmiddels, dus als je de module herstart dan komt hij er op.
Net een paar uurtjes op 3.2.2 en ik zie dit staan:
Dan kan hij zijn warmte niet kwijt.
Niks aan de instellingen veranderd. Ook niks bijzonderd gedaan in huis, waardoor hij zn warmte niet goed kwijt kan.LED-Maniak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:53:
Dan kan hij zijn warmte niet kwijt.
Hij was iets aan het bijverwarmen met fan 5 toen hij 0.6 onder setpoint kwam en stopte weer bij 0.3 onder setpoint ging toen terug naar fan 4 en de protection control was toen ook weg.
Ik zal eens uitzoeken wat het precies is en waar het precies door getriggerd wordt en wat hij eigenlijk precies doet bij de protection.
Dit zegt mn vriend copilot.
TDSH van 69 °C is extreem hoog. Dat betekent dat het koelmiddel veel te heet is na compressie en niet goed wordt afgekoeld in de condensor.
- TD van 81 °C bevestigt dat de compressor zwaar belast is.
Ah het gaat om de buitenunit, die kan de warmte niet kwijt. Vreemd.
Zal het even in de gaten blijven houden.
Jammer dat ik te dom ben om van die loggers in te stellen die alles bijhouden.
[ Voor 44% gewijzigd door xHEMANx op 21-01-2026 20:18 ]
Meer mensen die het volgende zien.
Kamer op temperatuur(setpoint 20,5), geen gekke metingen. Maar retourtemperatuur laat elk kwartier een drop zien van 1C.
Unit gaat toch elke keer aan door die 1C drop.
Hier screenshot van de gemeten temperatuur::strip_exif()/f/image/mNVMa8ZK5WBdMYzxoUOenotU.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier 2 verschillende van de retourtemperatuur:
:strip_exif()/f/image/7QXk3nm48xREVWNfWqkT5WT6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2UwYJ9dVIzZLEAluOWaVeTSL.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze manier creëert hij zijn eigen pendelstand, en zal hij met warmer weer elke keer aan gaan. Terwijl dat op dat moment niet nodig is...
Kamer op temperatuur(setpoint 20,5), geen gekke metingen. Maar retourtemperatuur laat elk kwartier een drop zien van 1C.
Hier screenshot van de gemeten temperatuur:
:strip_exif()/f/image/mNVMa8ZK5WBdMYzxoUOenotU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7QXk3nm48xREVWNfWqkT5WT6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2UwYJ9dVIzZLEAluOWaVeTSL.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze manier creëert hij zijn eigen pendelstand, en zal hij met warmer weer elke keer aan gaan. Terwijl dat op dat moment niet nodig is...
Denken jullie ook eraan om regelmatig de filters schoon te maken? Merk zelf dat de airco harder gaat blazen als de filter een beetje stoffig is.
Verder werkt mijn MHI prima met firmware 3.2.1 ondanks dat hij niet gunstig hangt volgens sommige op het forum (foto’s eerdere post). Denk dat ik de laatste update niet ga installeren. “Never change a working machine”
Verder werkt mijn MHI prima met firmware 3.2.1 ondanks dat hij niet gunstig hangt volgens sommige op het forum (foto’s eerdere post). Denk dat ik de laatste update niet ga installeren. “Never change a working machine”
Schakelt hij tussen intern en externe temperatuur?(Al is het wel heel constant) Signaal van de sensor is goed?RemmyB83 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:43:
Meer mensen die het volgende zien.
Hier screenshot van de gemeten temperatuur:[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, hij lijkt niet te schakelen tussen tussen intern en extern.LED-Maniak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:33:
[...]
Schakelt hij tussen intern en externe temperatuur?(Al is het wel heel constant) Signaal van de sensor is goed?
:strip_exif()/f/image/QrqylXiWZif3TlZ70FGW79TX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook lijkt er niets mis met de signaalkwaliteit.
:strip_exif()/f/image/08Zf4HHNZ6y2E6jzkyyK4MQr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een extra plaatje voor een completer beeld.
[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 21-01-2026 22:54 ]
Instellen op halve graden ziet er beter uit.
Maar hij zakt wel weer weg nu de buitentemp zakt naar 3 graden.
De fanstand is medium.
Ik blijf het vreemd vinden dat 5kw dit niet gewoon op temp kan houden.
Temperature - Pipe in 27 °C
Temperature - Pipe out 27 °C
Temperature - Pipe middle 27 °
De fanstand is medium.
[ Voor 25% gewijzigd door Dorus12 op 21-01-2026 23:42 ]
Ik kijk morgen graag even mee wat dit zou kunnen zijn, als je mij je serial id even kan DM'en. Er is niet echt iets wat zegt dat dit elke 15 minuten moet gebeuren.RemmyB83 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:
[...]
Nee, hij lijkt niet te schakelen tussen tussen intern en extern.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit krijg je vaak met de auto fan stand van Mitsubishi zoals ik je al eerder heb aangegeven...xHEMANx schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:51:
[...]
Ik denk dat er toch iets niet helemaal goed gaat. Ik heb volgens mij nog nooit high pressure control gezien in de oudere versies.
Ik eerder niet. Maar gisteravond niet weer terug gezien, dus misschien een ongelukkige toevalstreffer.HugoLXO schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 06:22:
[...]
Dit krijg je vaak met de auto fan stand van Mitsubishi zoals ik je al eerder heb aangegeven...
Wat ik trouwens tot nu toe gezien heb, is dat hij de temp niet verder laat zakken dan 0.6 onder setpoint. Dan gaat hij op fan 5 de boel iets bij verwarmen tot return air 0.4 onder setpoint. Verbruik is ook een stuk omhoog gegaan hierdoor.
Zoals ik het nu zie kan ik de temp met de offset iets laten zakken om dezelfde temp (en verbruik) in huis te krijgen als met 3.2.1 en zal hij daardoor bij een defrost minder overshoot hebben. (Wel een shoot tot setpoint, maar die is dus lager gezet door de offset.) Dat zou perfect zijn.... Ben benieuwd... Even zoeken naar de juiste afstelling.
[ Voor 53% gewijzigd door xHEMANx op 22-01-2026 08:40 ]
Sinds vandaag erg veel last van harde woei uit de MHI
Alleen..... is dat de nieuwe @LED-Maniak firmware? Of komt dat door de snijdende koude wind buiten?
@LED-Maniak Kun je ook een weer-sensor inbouwen :-)
Alleen..... is dat de nieuwe @LED-Maniak firmware? Of komt dat door de snijdende koude wind buiten?
S.J.
Wat voor airco is dit? Sowieso handig als mensen dit even bij hun post vermelden, gezien we in dit topic inmiddels ME, MHI, LG (en binnenkort ook Panasonic) bespreken.Dorus12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:09:
De fanstand is medium.
[Afbeelding]
27°C is ook wel een lage temperatuur, wat is je compressorfrequency? Als hij een beetje aan het werk (compressorfrequency >=40Hz ofzo) is dan zou je toch wel temperaturen van 45 graden of hoger moeten zien. Bij volgas verwarmen komt er hier volgens mij bijna 60 graden uit mijn MHI 3,5kW ZSX.
Gistermiddag geupgrade naar 3.3.2. (MHI 3,5kW ZSX). Hij lijkt nu beter bij het setpoint te blijven, kamertemperatuur 0,3 - 0,5 vanaf setpoint dus dat is netjes want ik zag gisterochtend (met 3.2.1) dat hij het 's nachts één hele graad had laten terugzakken, dat vind ik wel extreem voor een thermostaatregeling.
Toch moet ik nog steeds rekening houden met "een halfje omhoog", terwijl er volgens mij een fw versie is geweest waarbij dat met mijn ZSX niet nodig was en setpoint == kamertemperatuur (met 0,2 - 0,3 marge ofzo) was
Edit: Dat was 3.1.18 lijkt het: ThinkPad in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" maarja toen was het november en dus ook een heel stuk warmer buiten
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/soDgqBcmvIArukIa8FrmBtpL.jpg?f=user_large)
Waar ik nog wel steeds helemaal leip van wordt is dit: het pingelen van de fanspeed binnenunit. Minuutje of twee op stand 6 (goed hoorbaar) draaien, dan weer eventjes naar stand 5 (nauwelijks hoorbaar), repeat en dat de heeele dag door. Maar dat zit er al een aantal firmware versies in. Met regelen op de interne sensor heb ik dat niet voor zover ik weet. Zal ongetwijfeld komen doordat de CC strakker op setpoint regelt waardoor de unit zenuwachtiger z'n fan gaat aansturen, waar dit bij sturing op interne sensor ruimere marges heeft en daardoor minder vaak fanspeed hoeft te wisselen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GNy39H8mWfR3bHsY4RKM1jUB.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/K331vh6lZfGycb33J3idpAP7.jpg?f=fotoalbum_large)
De dip/piek was een defrost
Ik heb wel eens een vaste fanstand geprobeerd, maar dan kom je uit op fanstanden die vaak hoger zijn dan wat hij zelf zou kiezen (=onnodig lawaai), of net te laag waardoor compressor meer gas gaat geven en stroomverbruik gelijk omhoog gaat (en mogelijk kamer niet egaal warm door te weinig luchtverplaatsing).
Je kan zelf ook maar beperkt fanspeeds kiezen, op de auto stand kiest hij ook standen die je zelf niet tot je beschikking hebt.
Toch moet ik nog steeds rekening houden met "een halfje omhoog", terwijl er volgens mij een fw versie is geweest waarbij dat met mijn ZSX niet nodig was en setpoint == kamertemperatuur (met 0,2 - 0,3 marge ofzo) was
Edit: Dat was 3.1.18 lijkt het: ThinkPad in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" maarja toen was het november en dus ook een heel stuk warmer buiten
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/soDgqBcmvIArukIa8FrmBtpL.jpg?f=user_large)
Waar ik nog wel steeds helemaal leip van wordt is dit: het pingelen van de fanspeed binnenunit. Minuutje of twee op stand 6 (goed hoorbaar) draaien, dan weer eventjes naar stand 5 (nauwelijks hoorbaar), repeat en dat de heeele dag door. Maar dat zit er al een aantal firmware versies in. Met regelen op de interne sensor heb ik dat niet voor zover ik weet. Zal ongetwijfeld komen doordat de CC strakker op setpoint regelt waardoor de unit zenuwachtiger z'n fan gaat aansturen, waar dit bij sturing op interne sensor ruimere marges heeft en daardoor minder vaak fanspeed hoeft te wisselen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GNy39H8mWfR3bHsY4RKM1jUB.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/K331vh6lZfGycb33J3idpAP7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel eens een vaste fanstand geprobeerd, maar dan kom je uit op fanstanden die vaak hoger zijn dan wat hij zelf zou kiezen (=onnodig lawaai), of net te laag waardoor compressor meer gas gaat geven en stroomverbruik gelijk omhoog gaat (en mogelijk kamer niet egaal warm door te weinig luchtverplaatsing).
Je kan zelf ook maar beperkt fanspeeds kiezen, op de auto stand kiest hij ook standen die je zelf niet tot je beschikking hebt.
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2026 11:11 ]
Ik denk dat de prijs die je betaald voor een strakkere regeling is dat de fan vaker harder en zachter gaat. Het zijn nu steeds korte periodes dat de fan harder gaat om het een paar tiende op te warmen en dan weer zachter om het weer iets af te laten koelen.ThinkPad schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:01:
Gistermiddag geupgrade naar 3.3.2. (MHI 3,5kW ZSX). Hij lijkt nu beter bij het setpoint te blijven, kamertemperatuur 0,3 - 0,5 vanaf setpoint dus dat is netjes want ik zag gisterochtend (met 3.2.1) dat hij het 's nachts één hele graad had laten terugzakken, dat vind ik wel extreem voor een thermostaatregeling.
Toch moet ik nog steeds rekening houden met "een halfje omhoog", terwijl er volgens mij een fw versie is geweest waarbij dat met mijn ZSX niet nodig was en setpoint == kamertemperatuur (met 0,2 - 0,3 marge ofzo) was![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerder liet hij hem verder zakken op zachtere fan om vervolgens langer op een hogere fan weer op temp te krijgen.
Gelukkig blaast hij bij mij niet op fan 6. (Alleen als de temp flink onder 0 zit) Maar voornamelijk 4 en 5
Dus als het snachts -4 is oid, dan zakt hij in? En kun je het overdag bij +2 wel naar 26c krijgen als test?Dorus12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:09:
De fanstand is medium.
[Afbeelding]
Fan speed al eens zn gang laten gaan? 5kw heeft best wat luchtverplaatsing nodig.
Denk dat er een kaboutertje in zit.Sterke-Jerke schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:42:
Sinds vandaag erg veel last van harde woei uit de MHI
De auto stand is niet bedoeld om de airco efficient te laten draaien maar inderdaad zo stil als mogelijk.ThinkPad schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:01:
[...]
3.2.1 had je dit nog steeds gok ik?
Dit is echt iets wat in de regeling van de airco zelf zit. Ik heb daar geen invloed op. Bij bij staat de SRK35ZS standaard op stand 3 en dat werkt prima. Als de temperatuur delta met buiten niet groot is(en dus weinig warmtevraag) dan gaat hij naar stand 2.
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 22-01-2026 10:47 ]
Uh, hoe werkt dat dan? Ik vroeg je destijds via DM wat ik in firewall open moet zetten, toen zei je:LED-Maniak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 01:26:
[...]
Ik kijk morgen graag even mee wat dit zou kunnen zijn, als je mij je serial id even kan DM'en. Er is niet echt iets wat zegt dat dit elke 15 minuten moet gebeuren.
Dat is dan ook de URL die ik doorlaat in m'n IOT vlan naar buiten toe voor de CC, zodat hij firmware kan ophalen. Maar ik begrijp hieruit (mogelijk onterecht?) dat jij ook de data van de CC remote kan inzien (als auto updates aan staat, anders niet ofzo?) ?fw.protoart.net is de enige waarmee verbonden wordt. Als je auto updates uitzet vraagt hij eens per 24 uur op of er een update is en doet er dan verder niets mee, behalve in de interface laten zien of er een update beschikbaar is.
In dat geval ga ik internettoegang voor de CC dichtzetten (en periodiek even open om fw te updaten). Niet dat ik jou niet vertrouw, maar dit is juist de reden dat ik IOT spul in een eigen, afgeschermd, vlan zonder internettoegang zet
@hierboven: klopt, ik ging er ook niet vanuit dat jij dit kan oplossen hoor. Maar irritant is het wel. Ik ga nog eens handmatig fanstand proberen.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2026 10:52 ]
Standaard zie ik serienummer, firmware versie en laatste check-in zodat ik via het serial id een update kan pushen. Ik hou in ieder geval niet bij welk serienummer bij wie hoort(vandaar dat ik er steeds opnieuw om vraag). De module kan ik rebooten om een firmware te pushen.
Om live logs uit te lezen van de climatecontrol moet ik een aangepaste firmware pushen en een debug sessie openen. Iets wat je direct terug ziet in Home assistant of elders, gezien de firmware dan van naam verandert(bijv alpha/beta), de versie verandert en er een debug flag aan wordt gezet.
Ik heb géén historische grafieken of logs of wat dan ook per module.
Als je auto updates uitzet kan ik bovenstaande helemaal niet meer(kan je verifieren via netwerk logs).
@ThinkPad wees vrij om auto updates uit te zetten en als je een changelog ziet die je interesseert dan zet je hem even aan en herstart je de module. Zo doen er wel meer dat. Mocht er ooit iets zijn, dan kan je tijdelijk auto updates aanzetten.
Controleer ook vooral wat de module doet, daar kunnen we het alleen maar beter van maken.
Om live logs uit te lezen van de climatecontrol moet ik een aangepaste firmware pushen en een debug sessie openen. Iets wat je direct terug ziet in Home assistant of elders, gezien de firmware dan van naam verandert(bijv alpha/beta), de versie verandert en er een debug flag aan wordt gezet.
Ik heb géén historische grafieken of logs of wat dan ook per module.
Als je auto updates uitzet kan ik bovenstaande helemaal niet meer(kan je verifieren via netwerk logs).
@ThinkPad wees vrij om auto updates uit te zetten en als je een changelog ziet die je interesseert dan zet je hem even aan en herstart je de module. Zo doen er wel meer dat. Mocht er ooit iets zijn, dan kan je tijdelijk auto updates aanzetten.
Controleer ook vooral wat de module doet, daar kunnen we het alleen maar beter van maken.
[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 22-01-2026 11:08 ]
Misschien een nutteloos voorstel hoor, voor de Climacontrol. Het lijkt mij wel geinig om een beetje een indicator te hebben van de actuele COP en SCOP.
Nu heb ik een collega die dus beschikt over geijkte meetapparatuur voor luchtdebiet en ook metingen verricht voor luchtroosters e.d.(validatie metingen) Ik zie dat air-in/out uit te lezen is, evenals het gebruik van elektriciteit.
Ik heb alleen MHI 2.5jes in huis hangen, maar als ik daar een meting op loslaat, en die waardes noteer van fan 1 tm 4, zou het toch redelijk simpel inzichtelijk te maken zijn? Meende dat de waardes ook wel in de fiches staan overigens.
Hoeft niet mega nauwkeurig te zijn, maar dan kunnen we misschien wel een betere gok doen of Stand 2 of 4 nou efficienter is in situatie ABC.
Nu heb ik een collega die dus beschikt over geijkte meetapparatuur voor luchtdebiet en ook metingen verricht voor luchtroosters e.d.(validatie metingen) Ik zie dat air-in/out uit te lezen is, evenals het gebruik van elektriciteit.
Ik heb alleen MHI 2.5jes in huis hangen, maar als ik daar een meting op loslaat, en die waardes noteer van fan 1 tm 4, zou het toch redelijk simpel inzichtelijk te maken zijn? Meende dat de waardes ook wel in de fiches staan overigens.
Hoeft niet mega nauwkeurig te zijn, maar dan kunnen we misschien wel een betere gok doen of Stand 2 of 4 nou efficienter is in situatie ABC.
Op een duits forum zijn ze daar mee bezig geweest en ik dacht redelijk ver in. Wel was er nog een extra sensor nodig. Of (mogelijk) zoals thinkpad als eens vroeg het uitlezen van de interne ntc en deze gebruiken.Doesnotcompute schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:01:
Misschien een nutteloos voorstel hoor, voor de Climacontrol. Het lijkt mij wel geinig om een beetje een indicator te hebben van de actuele COP en SCOP.
Inderdaad het debiet van de fan heb ik ook ergens zien staan, weet zo niet meer waar.
https://www.airco-webwink...W_Technical_Manual_EN.pdfLED-Maniak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:04:
[...]
Op een duits forum zijn ze daar mee bezig geweest en ik dacht redelijk ver in. Wel was er nog een extra sensor nodig. Of (mogelijk) zoals thinkpad als eens vroeg het uitlezen van de interne ntc en deze gebruiken.
Inderdaad het debiet van de fan heb ik ook ergens zien staan, weet zo niet meer waar.
Staat gewoon in de installatie handleidingen dus, per model.
Vraag me af welke sensor ze nog willen hebben dan. Je hebt met de interne sensoren toch lucht temp in/uit, de RV heb je, stroomverbruik en fanspeed met de bijbehorende flow? Dan moet er toch een aardige schatting te maken zijn.
De uitgaande temperatuur mis je. Ruimtetemperatuur kan je (bij benadering) wellicht gebruiken voor ingaande temperatuur, maar zo uit mijn hoofd zitten de THI-R1/2 op de warmtewisselaar zelf en meten deze niet de lucht. Als je de interne NTC gebruikt(die normaal de temperatuur regelt) dan meet je ook niet de uitgaande temperatuur.
Ik heb daar laatst naar gekeken idd, COP berekening. Leek mij met die -10 vorst wel interessant om te zien wat z'n COP dan nog is, maar is nog best lastig te berekenen. De airflow staat idd in de datasheet (zorg dat je filters dus helemaal schoon zijn, anders gaat het daar al mank), maar welke stand hoort bij welke speed bijv? Ik kon dat al niet duidelijk terugvinden, want zoals gezegd heeft hij op de auto stand al meer snelheden tot z'n beschikking dan wij als user via de remote/gui.
En je moet de ingaande temperatuur weten, maar die is bij gebruik van de CC niet beschikbaar: LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" Maar kun je zelf ook meten door een thermometer bovenop de airco te leggen.
Uitgaande temperatuur had ik het idee dat Thi-R2 wel redelijk in de buurt kwam, maar dat zou je met een nauwkeurige vleesthermometer ofzo in de luchtstroom moeten meten en vergelijken met sensorwaardes. Ik heb alleen een IR-thermometer en dat meet wat lastig om luchttemperatuur te bepalen.
Zie ook: ThinkPad in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"
Bij nieuwere Daikins schijnt de COP in de app te worden getoond.
En je moet de ingaande temperatuur weten, maar die is bij gebruik van de CC niet beschikbaar: LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" Maar kun je zelf ook meten door een thermometer bovenop de airco te leggen.
Uitgaande temperatuur had ik het idee dat Thi-R2 wel redelijk in de buurt kwam, maar dat zou je met een nauwkeurige vleesthermometer ofzo in de luchtstroom moeten meten en vergelijken met sensorwaardes. Ik heb alleen een IR-thermometer en dat meet wat lastig om luchttemperatuur te bepalen.
Zie ook: ThinkPad in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"
Bij nieuwere Daikins schijnt de COP in de app te worden getoond.
Climacontrol hardware versie 2.0 dus twee voelertjes erbij
In de huidige firmware kan je in principe nog 5 thermometers extra koppelen aan de climatecontrol.Doesnotcompute schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:27:
Climacontrol hardware versie 2.0 dus twee voelertjes erbij
Maar dat staat momenteel uit... en gaat dan draadloos.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 22-01-2026 11:29 ]
Zakt de de temperatuur niet onderuit omdat hij net een defrost cyclus heeft doorgaan? Na een defrost gaat de airco vermogen en warmte opbouwen en kunnen de pipe temperaturen best rond 27° zijn omdat hij nog in de opbouwfase is.Dorus12 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:09:
De fanstand is medium.
[Afbeelding]
En wat doet de airco op fanstand high. Dat voortaan ook eens proberen, kijken hoe hij hier op reageert.
[ Voor 6% gewijzigd door n.buijtels op 22-01-2026 11:33 ]
Bedoelde meer twee kleine thermokoppels zoals je op deze kitjes ziet. Gewoon bedraad. Zou men zo op de plaats kunnen plakkenLED-Maniak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:27:
[...]
In de huidige firmware kan je in principe nog 5 thermometers extra koppelen aan de climatecontrol.
Maar dat staat momenteel uit... en gaat dan draadloos.
Fan speed word wel gelogged zie ik in HA.
Alles is hier vanzelf overgegaan op 3.2.2 overigens.
DM is net gestuurd.LED-Maniak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 01:26:
[...]
Ik kijk morgen graag even mee wat dit zou kunnen zijn, als je mij je serial id even kan DM'en. Er is niet echt iets wat zegt dat dit elke 15 minuten moet gebeuren.
is het misschien mogelijk om in heatpump gegevens waar ook de defrost staat om daar de tijd van de laatste defrost te tonen??
Zou kunnen, al kan je het redelijk eenvoudig zien met elk home automation pakket.Rrin schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:47:
is het misschien mogelijk om in heatpump gegevens waar ook de defrost staat om daar de tijd van de laatste defrost te tonen??
Als je simpelweg 1 BLE sensor bovenop de unit zet en 1 BLE sensor direct in de uitblaas dan kun je het zo makkelijk berekenen... In de spec sheet zie je het aantal liters per seconde staan voor elke fanstand, die heb je daar bij nodig.Doesnotcompute schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:34:
[...]
Bedoelde meer twee kleine thermokoppels zoals je op deze kitjes ziet. Gewoon bedraad. Zou men zo op de plaats kunnen plakken![]()
Fan speed word wel gelogged zie ik in HA.
Alles is hier vanzelf overgegaan op 3.2.2 overigens.![]()
![]()
[Afbeelding]
Je zult dan ook ontdekken dat een recente binnenunit van een airco gemiddeld zo'n 3,5-5 kW-per kuub luchtverplaatsing-per minuut doet (min/max ligt daar iets buiten). Pin me niet vast op deze verzonnen eenheid, maar de verschillen tussen de binnenunits zitten vooral in een andere fanmotor(aansturing) voor meer luchtverplaatsing en niet zo zeer in dat een ander onderdeel noemenswaardig meer capaciteit heeft... Grotere units (qua capaciteit) leveren relatief iets minder op maar maken wel meer herrie.
Speed kills, but beauty lives forever...
Ik heb deze week de eerste geinstalleerd in mijn MHI airco. Tot nu toe erg tevreden. Ik ben benieuwd of het nog mogelijk gaat worden om een offset voor luchtvochtigheid in te stellen bij gebruik met de externe sensor. En ook de mogelijkheid om net als voor de temperatuur een externe luchtvochtigheid te setten via de HTTP-API.
maar niet iedereen werkt daarmee vandaarLED-Maniak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:50:
[...]
Zou kunnen, al kan je het redelijk eenvoudig zien met elk home automation pakket.
0.8 onder setpoint is het laagste wat ik tot nu toe heb gezien aan return air.
Dus 0.4 dichter bij setpoint dan 3.2.1 (die liet 1.2c return air onder setpoint toe)
Wel nice! Heb de offset 0.3 verlaagd. (+0.3) En heb nu ongeveer dezelfde minimum temp als het koud is, maar iets minder maximum temp, als het warm is.
Ik hoop op wat defrosts vannacht, om te zien hoe dat gaat. Ik verwacht iets minder schommeling en daarmee minder verbruik.
3.2.2 doet het wel lekker! Thx @LED-Maniak
Dus 0.4 dichter bij setpoint dan 3.2.1 (die liet 1.2c return air onder setpoint toe)
Wel nice! Heb de offset 0.3 verlaagd. (+0.3) En heb nu ongeveer dezelfde minimum temp als het koud is, maar iets minder maximum temp, als het warm is.
Ik hoop op wat defrosts vannacht, om te zien hoe dat gaat. Ik verwacht iets minder schommeling en daarmee minder verbruik.
3.2.2 doet het wel lekker! Thx @LED-Maniak
[ Voor 69% gewijzigd door xHEMANx op 23-01-2026 08:06 ]
@LED-Maniak Na twee dagen fw3.3.2 mijn bevindingen.
Bevindingen:
Mijn twee SRF25ZS aan een SCM50ZS-W laten nu regelmatig "Low pressure protection control" zien.
Zag wel eens de "High pressure protection control" maar dat kan als hij zijn warmte niet kwijt kan.
Deze units plot ik nog niet maar zal dat morgen ook eens gaan doen.
Wat betreft mijn MHI SRK50ZS-WF.
Deze verwarmt t.o.v 3.2.1 1.2gr onder setpoint.
Geen probleem en heb de offset in gesteld op -1.2.
Wat nu wel naar voren komt en was ook voor ik de offset heb ingesteld is dat hij de temperatuur niet meer kan vast houden.
En lijkt nu meer het zogenaamde "sukkelen" te laten zien.
Met 3.2.1 had hij daar geen enkel probleem om op temperatuur te komen en te blijven zoals je weet is mijn airco te zwaar dus trok makkelijk naar setpoint of vervolgens te stoppen met verwarmen totdat het weer nodig was.
Zoals je in de plot van vandaag (23-01-25) kunt zien is dat gedurende de dag met het zonnetje de temperatuur prima 0.3gr onder setpoint vast houd.
Zonnetje is weg en zakt daarna rustig af naar 0.7gr onder setpoint om vervolgens wakker te worden en begint op te toeren.
Eenmaal weer op temperatuur begint het weer op nieuw met in slaap te vallen.
Waar ik dit met 3.2.1 1x per week of 2weken of weken niet zag is dit nu sinds 3.3.2 de hele dag door aan het spelen.
Comfortable qua temperatuur is het niet en qua lawaai van de fan speed ook niet ;-)
Bovendien is het verbruik met 2kWh meer p/d door en telkens terug brengen van 0.7gr onder setpoint naar setpoint.
Maar dat ter zijde, ik hoop dat je wat aan mijn plots hebt en er een oplossing voor kan verzinnen.
Settings:
/f/image/tnOdPNXfHJcnqIOoo4oRPAN3.png?f=fotoalbum_large)
De plot van 22-01-26 is in de middag wat rommelig omdat ik daar even naar de goede setpoint/offset aan zoeken was.
Maar de chart van hierboven komt overeen met de plot van 23-01-2026
Plot CVS:
MHI-SRK50ZS-WF_plotter_22-01-2026.csv
MHI-SRK50ZS-WF_plotter_23-01-2026.csv
Bevindingen:
Mijn twee SRF25ZS aan een SCM50ZS-W laten nu regelmatig "Low pressure protection control" zien.
Zag wel eens de "High pressure protection control" maar dat kan als hij zijn warmte niet kwijt kan.
Wat betreft mijn MHI SRK50ZS-WF.
Deze verwarmt t.o.v 3.2.1 1.2gr onder setpoint.
Geen probleem en heb de offset in gesteld op -1.2.
Wat nu wel naar voren komt en was ook voor ik de offset heb ingesteld is dat hij de temperatuur niet meer kan vast houden.
En lijkt nu meer het zogenaamde "sukkelen" te laten zien.
Met 3.2.1 had hij daar geen enkel probleem om op temperatuur te komen en te blijven zoals je weet is mijn airco te zwaar dus trok makkelijk naar setpoint of vervolgens te stoppen met verwarmen totdat het weer nodig was.
Zoals je in de plot van vandaag (23-01-25) kunt zien is dat gedurende de dag met het zonnetje de temperatuur prima 0.3gr onder setpoint vast houd.
Zonnetje is weg en zakt daarna rustig af naar 0.7gr onder setpoint om vervolgens wakker te worden en begint op te toeren.
Eenmaal weer op temperatuur begint het weer op nieuw met in slaap te vallen.
Waar ik dit met 3.2.1 1x per week of 2weken of weken niet zag is dit nu sinds 3.3.2 de hele dag door aan het spelen.
Comfortable qua temperatuur is het niet en qua lawaai van de fan speed ook niet ;-)
Bovendien is het verbruik met 2kWh meer p/d door en telkens terug brengen van 0.7gr onder setpoint naar setpoint.
Maar dat ter zijde, ik hoop dat je wat aan mijn plots hebt en er een oplossing voor kan verzinnen.
Settings:
- Setpoint: 21gr
- Fan Speed: Stand 3
- Van Up/Down: 45 graden
- Offset: -1.2
- Silent Mode: ON
/f/image/tnOdPNXfHJcnqIOoo4oRPAN3.png?f=fotoalbum_large)
De plot van 22-01-26 is in de middag wat rommelig omdat ik daar even naar de goede setpoint/offset aan zoeken was.
Maar de chart van hierboven komt overeen met de plot van 23-01-2026
Plot CVS:
MHI-SRK50ZS-WF_plotter_22-01-2026.csv
MHI-SRK50ZS-WF_plotter_23-01-2026.csv
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
.
[ Voor 99% gewijzigd door xHEMANx op 23-01-2026 08:35 ]
Ik zou het nog wat langer testen. De dingen die je opmerkt zijn niet specifiek toe te schrijven aan de wijzigingen die gemaakt zijn.
Wat ik merk ongeacht de software en wat ik log. Zodra de autofan is inschakelt: verbruik hoger, hogere fluctuatie in temperatuur en minder stabiel. Zodra ik hem handmatig op fan 3 of fan 4 zet is hij in zowel verbruik als in temperatuur heel stabiel met max 0,4 als ondergrens en haalt hij met redelijk gemak de ingestelde temperaturen, behalve uiteraard bij defrost. Dit gaat op voor een Mitsubishi Heavy Industrie
Misschien ook verstandig om dit de FAQ te zetten. Als mensen googlen ze dit topic op het forum zien en het kunnen lezen.
Als je hem op stand 4 zet, heb je geen externe sensor of CC meer nodig. Blaast die alles sowieso (met veel kabaal) warm tot setpoint.prakkie87 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:30:
Wat ik merk ongeacht de software en wat ik log. Zodra de autofan is inschakelt: verbruik hoger, hogere fluctuatie in temperatuur en minder stabiel. Zodra ik hem handmatig op fan 3 of fan 4 zet is hij in zowel verbruik als in temperatuur heel stabiel met max 0,4 als ondergrens en haalt hij met redelijk gemak de ingestelde temperaturen, behalve uiteraard bij defrost. Dit gaat op voor een Mitsubishi Heavy Industrie
Het punt van een externe sensor is juist dat je de unit aan zet op het setpoint, dat hij de hele kamer op de juiste temperatuur brengt (adhoc) en daarna zo zachtjes mogelijk de kamer op temp houdt.
Als ik hem op de interne sensor laat draaien krijg ik hem niet zo strak en zuinig. Als ik thuis ben gaat hij naar beneden of op auto. Dan is het comfort boven luxe. Maar met 24/7 verwarmen werkt dit na testen het beste.
xHEMANx schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:56:
[...]
Als je hem op stand 4 zet, heb je geen externe sensor of CC meer nodig. Blaast die alles sowieso (met veel kabaal) warm tot setpoint.
Het punt van een externe sensor is juist dat je de unit aan zet op het setpoint, dat hij de hele kamer op de juiste temperatuur brengt (adhoc) en daarna zo zachtjes mogelijk de kamer op temp houdt.
Ik wil nog 1x in dit topic op dit soort dingen reageren. Dat heeft er helemaal niks mee te maken dat jij het zegt hoor @Siewert en misschien zie je deze meldingen ook als er onderliggend wel iets fout zit, alleen die relaties werken niet altijd beide kanten op.Siewert schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 03:01:
@LED-Maniak Na twee dagen fw3.3.2 mijn bevindingen.
Bevindingen:
Dus dit is ter info en voor de nuance
Maar wat ik bijvoorbeeld heb gezien met de maintenance tool voor mijn ME units is dat deze continue allerlei dingen roeptoeteren waarvan je denkt: hellup dat gaat niet goed. Bijvoorbeeld in onderstaande screenshot (multisplit-5) zie je een "frost prevention code" die wel van 0 tot 4 loopt tijdens normaal bedrijf en die "protect codes" vliegen ook alle kanten op. Maar dat is geen foutconditie, meer een status waar een airco op gaat regelen, net als die op een zo ideaal mogelijke temperatuur (verdamper/gas/vloeistof/condensor <- streep door wat niet van toepassing is) zal willen gaan regelen of bij bepaalde druk iets zal gaan doen.
/f/image/x82cdqseHlN63D4MOiX7mcXi.png?f=fotoalbum_large)
In principe als je units gewoon goed werken zonder gekke bijgeluiden en zonder status LED's of piepjes die echt een fout aangeven op zowel de binnen- of buitenunit dan kun je dit allemaal negeren... Er staan in de meeste service manuals wat flows om echte fouten te troubleshooten, en in de overzichten van 'foutcodes' zie je vaak terug: normaal regelgedrag, niets aan de hand.
/f/image/SwzWErVVVqkJ00PxRAN37Njm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XSW6Sp3elm9giC5oFpJayHlx.png?f=fotoalbum_large)
Hou er ook rekening mee dat (naar mijn ervaring en verklaring) overbemeten units juist aan de onderkant van hun kunnen of regelbereik niet altijd heel minitieus kunnen regelen (of zelfs willen).
edit:
Plaatje met kolombeschrijvingen bijgevoegd...
Plaatje met kolombeschrijvingen bijgevoegd...
[ Voor 7% gewijzigd door kimjansen op 23-01-2026 18:59 ]
@Siewert Ik heb ook een MHI SCM50 waarbij regelmatig de melding verschijnt : “ low pressure protection control “. Zie ook het MHI L/L warmtepomp / airco- topic
Deze funktie is bedoeld om de compressor uit voorzorg te beschermen bij lage buitentemperaturen.
Afhankelijk van de negatieve buitentemperatuur , draait de compressor met 35, 50 of 70 Hz. Dus ook met een hoger verbruik.
De eerste stap ( 35 Hz ) schakelt in bij -2 graden
Deze funktie is bedoeld om de compressor uit voorzorg te beschermen bij lage buitentemperaturen.
Afhankelijk van de negatieve buitentemperatuur , draait de compressor met 35, 50 of 70 Hz. Dus ook met een hoger verbruik.
De eerste stap ( 35 Hz ) schakelt in bij -2 graden
[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 23-01-2026 19:11 ]
@kimjansen @pjotter1965
Ik ben bekend met die meldingen en weet wat ze inhouden.
Compressor freq verloop is anders sinds 3.3.2 en daarmee komen die meldingen dan ook naar voren terwijl ik ze voorheen niet had.
Dat ik daar melding van maak komt omdat ik ze nooit gezien heb.
En aangezien er onder de motorkap wat veranderd is kan/kon het wellicht interessant zijn.
Misschien was het niet de bedoeling van LED om iets te triggeren.
Compressor freq verloop is anders sinds 3.3.2 en daarmee komen die meldingen dan ook naar voren terwijl ik ze voorheen niet had.
En aangezien er onder de motorkap wat veranderd is kan/kon het wellicht interessant zijn.
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
De oorzaak van low pressure protection control is de buiten temperatuur. Het gevolg is een hogere minimale compressor snelheid, gestuurd door de MHI firmware. De ClimaControl heeft daar geen invloed opSiewert schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:59:
@kimjansen @pjotter1965
Ik moet eerlijk zeggen dat na 3 dagen testen ik VOOR MIJN SITUATIE EN WENSEN beter af was met 3.2.1
Hij houdt de temp erg netjes rond de 19.5 op de sensor, dat is erg fijn als de sensor aan de andere kant van de kamer hangt, maar aangezien dat te ver van de unit af is voor goede modulatie, hangt hij hier in het midden van de kamer.
Zolang hij op fan 4 blijft blazen, maakt hij de kamer egaal warm op setpoint, ook achterin de kamer. Zodra hij een fanstand hoger gaat, houdt hij het bij de sensor precies 19.5, maar achterin de kamer wordt het warmer. Dus hoger verbruik en daarmee meer kans op defrosts, terwijl met koud weer de unit al lekkere warme lucht blaast is het gevoel al lekker warm en hoeft de temp niet omhoog.
3.2.1 ging de temp bij de sensor omlaag bij koud weer en ging de fanstand omhoog. Resultaat, achterin de kamer bleef het ongeveer dezelfde temp. Voor in de kamer ging de temp iets omlaag, maar dat is niet erg, wang daar is het sowieso toch warmer, omdat de airco daar dus hangt.
Als ik de setpoint verlaag van 20 naar 19.5 scheeld dit 0.2 graden achterin de kamer op fan 5.
Zet ik hem terug naar sp19, dan heeft hij geen fan 5 meer nodig en gaat terug naar fan 4, dan wordt het ineens 1.5 graad kouder achter in de kamer.
Dus miss had de schommeling van 1.2 onder setpoint wel zn functie, want hoe kouder, hoe verder onder setpoint hij zakte, maar hoe harder de fan ging. Dus hoe egaler hij de temp in de kamer hield.
En bij warmer weer, gaat de temp juist omhoog tot aan de setpoint, wat wenselijk is, omdat hij dan minder warme lucht blaast en soms even uit gaat dus het gevoel is kouder. Bij 3.2.2 stijgt de temp minimaal.
Dit is met de sensor op precies dezelfde plek. Miss moet ik die nog weer gaan verplaatsen voor een egalere temp in de kamer, dus verder weg, maar dit gaat ten koste van de gevoeligheid van de modulatie. Dat wil ik eigenlijk ook niet.
En in april krijgen we hier triple glas met kunstof kozijnen, dan veranderd de situatie weer, dus de finetuning doe ik volgend jaar wel weer met de update die er dan is. Haha. Voor nu overleef ik de iets warmere temp ook wel.
Hij houdt de temp erg netjes rond de 19.5 op de sensor, dat is erg fijn als de sensor aan de andere kant van de kamer hangt, maar aangezien dat te ver van de unit af is voor goede modulatie, hangt hij hier in het midden van de kamer.
Zolang hij op fan 4 blijft blazen, maakt hij de kamer egaal warm op setpoint, ook achterin de kamer. Zodra hij een fanstand hoger gaat, houdt hij het bij de sensor precies 19.5, maar achterin de kamer wordt het warmer. Dus hoger verbruik en daarmee meer kans op defrosts, terwijl met koud weer de unit al lekkere warme lucht blaast is het gevoel al lekker warm en hoeft de temp niet omhoog.
3.2.1 ging de temp bij de sensor omlaag bij koud weer en ging de fanstand omhoog. Resultaat, achterin de kamer bleef het ongeveer dezelfde temp. Voor in de kamer ging de temp iets omlaag, maar dat is niet erg, wang daar is het sowieso toch warmer, omdat de airco daar dus hangt.
Als ik de setpoint verlaag van 20 naar 19.5 scheeld dit 0.2 graden achterin de kamer op fan 5.
Zet ik hem terug naar sp19, dan heeft hij geen fan 5 meer nodig en gaat terug naar fan 4, dan wordt het ineens 1.5 graad kouder achter in de kamer.
Dus miss had de schommeling van 1.2 onder setpoint wel zn functie, want hoe kouder, hoe verder onder setpoint hij zakte, maar hoe harder de fan ging. Dus hoe egaler hij de temp in de kamer hield.
En bij warmer weer, gaat de temp juist omhoog tot aan de setpoint, wat wenselijk is, omdat hij dan minder warme lucht blaast en soms even uit gaat dus het gevoel is kouder. Bij 3.2.2 stijgt de temp minimaal.
Dit is met de sensor op precies dezelfde plek. Miss moet ik die nog weer gaan verplaatsen voor een egalere temp in de kamer, dus verder weg, maar dit gaat ten koste van de gevoeligheid van de modulatie. Dat wil ik eigenlijk ook niet.
En in april krijgen we hier triple glas met kunstof kozijnen, dan veranderd de situatie weer, dus de finetuning doe ik volgend jaar wel weer met de update die er dan is. Haha. Voor nu overleef ik de iets warmere temp ook wel.
[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 24-01-2026 08:36 ]
ik kan niet zeggen dat het zo geweldig werkt ( of ik doe iets verkeerd) firmware 3.3.2.
heb een lg 3.5kw setpoint op 20.5° hij warmt op tot 20.8 prima maar dan voordat hij weer begint op te toeren wordt het 19.1° en dat vindt ik wel een heel groot verval, hij staat dan wat te pruttelen op verbruik van 250/300W
fan staat op stand 4 en sensor halverwege kamer.
je zou toch verw88 dat als het 20° is dat ie dan wat gas gaat geven.
heb een lg 3.5kw setpoint op 20.5° hij warmt op tot 20.8 prima maar dan voordat hij weer begint op te toeren wordt het 19.1° en dat vindt ik wel een heel groot verval, hij staat dan wat te pruttelen op verbruik van 250/300W
Dit is een LG dingetje helaas. Die heeft een redelijk ruime bandbreedte uit zichzelf.Rrin schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:01:
ik kan niet zeggen dat het zo geweldig werkt ( of ik doe iets verkeerd) firmware 3.3.2.
Voor heavy industries:
Zoals wel vaker gezegd, probeer niet teveel naar die getallen te kijken.
Ik zie hier constant N=1 vergelijkingen van de dag of week ervoor met vandaag en observaties die helemaal niet beinvloed worden door de CC, met vervolgens lappen tekst met vage conclusies dat de regeling echt totáál anders is. Dat is niet zo. Er zijn best valide opmerkingen hier en daar, zoals die van Remmy. Voor de andere kan ik alleen maar zeggen: let minder op die getallen. De buitentemperatuur, ruimte isolatie, wind en regen hebben veel meer invloed dan wat er uberhaupt veranderd is aan 3.2.1 vs 3.3.2.
(Dit is verder niet vervelend bedoeld ofzo, maar als ik dit topic zou doorlezen zou ik denken dat het totaal drama is als je de module gebruikt tov de originele situatie, wat natuurlijk niet zo is)
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 24-01-2026 13:39 ]
ok maar nu probeer ik de " energy saver" uit te zetten want dat werkt niet op de mu2r17 misschien dat ie dan eerder reageert , maar die springt telkens weer aan krijg hem niet uit??LED-Maniak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:26:
[...]
Dit is een LG dingetje helaas. Die heeft een redelijk ruime bandbreedte uit zichzelf.
1. Orginele situatie (interne sensor) = klote. CC is een verbetering op elk vlak! Zo dan is dat uit de lucht.LED-Maniak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:26:
[...]
Dit is een LG dingetje helaas. Die heeft een redelijk ruime bandbreedte uit zichzelf.
Voor heavy industries:
Ik zie hier constant N=1 vergelijkingen van de dag of week ervoor met vandaag en observaties die helemaal niet beinvloed worden door de CC, met vervolgens lappen tekst met vage conclusies dat de regeling echt totáál anders is. Dat is niet zo. Er zijn best valide opmerkingen hier en daar, zoals die van Remmy. Voor de andere kan ik alleen maar zeggen: let minder op die getallen. De buitentemperatuur, ruimte isolatie, wind en regen hebben veel meer invloed dan wat er uberhaupt veranderd is aan 3.2.1 vs 3.3.2.
(Dit is verder niet vervelend bedoeld ofzo, maar als ik dit topic zou doorlezen zou ik denken dat het totaal drama is als je de module gebruikt tov de originele situatie, wat natuurlijk niet zo is)
2. Nog steeds geen defrosts gehad. Ik verwacht dat 3.2.2 dit beter (minder schommeling) zal doorstaan.
3. Halve graden en offset is nog steeds the bomb.
4. Bijna iedereen is blij met het mooie rechte streepje in het grafiekje van 3.2.2.
5. En nee, de regeling is BIJNA niet anders (bij de sensor.) En toch mag ik 3.2.1 prefereren in mijn situatie. Ook die heb jij gemaakt, dus dat is net zo goed een compliment.
6. Volgend jaar is mn situatie toch anders, dus dan vervalt elke eerdere ervaring.
Ik deel mn ervaring alleen even voor de mensen waarbij 3.2.1 goed werkt, dan kunnen ze zelf de keuze maken om te updaten of niet. 3.2.2 is dus niet perse BETER dan 3.2.1 voor iedereen.
Zo nu zal ik stoppen met mijn lap tekst met vage conclusies.
Daikin hier dus nog niet aan de beurt maar ik vraag me het volgende af. Ik vind alles boven de stilste stand eigenlijk niet comfortabel. Nu pendelt de unit uiteraard snel terug omdat de lucht rondom de sensor warm blijft.
Zorgt een externe sensor er ook voor dat op de laagste ventilatorstand de kamer wat beter warm wordt/blijft? Uiteraard ten koste van COP. Mijn unit blaast al vrij snel iets van 35 graden lucht terwijl als die op 50 graden zou doorblazen de kamer ook op de stilste stand redelijk warm wordt.
Zorgt een externe sensor er ook voor dat op de laagste ventilatorstand de kamer wat beter warm wordt/blijft? Uiteraard ten koste van COP. Mijn unit blaast al vrij snel iets van 35 graden lucht terwijl als die op 50 graden zou doorblazen de kamer ook op de stilste stand redelijk warm wordt.
Dat is wel de ervaring die ik er hier mee heb.Flatisa schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:23:
Daikin hier dus nog niet aan de beurt maar ik vraag me het volgende af. Ik vind alles boven de stilste stand eigenlijk niet comfortabel. Nu pendelt de unit uiteraard snel terug omdat de lucht rondom de sensor warm blijft.
Bedoel je dat hij nu al echt gaat pendelen (dus de compressor vaak uit en weer aan) of bedoel je terugmoduleren? Met een lage ventilator stand of een overbemeten unit zul je beide kunnen zien, maar ik denk niet dat de CC sensor op enige afstand van de binnenunit een noemenswaardig negatief effect op de COP gaat geven, wel een merkbaar positief effect op het comfort.
Ventilator afknijpen gaat wel veel stroom kosten, omdat de compressor harder moet werken.
Fluisterstand is met buitentemperaturen rond vriespunt niet realistisch, die fanspeed red je het alleen in herfst en lente misschien mee. Als je dat geblaas vervelend vind dan moet je geen airco gebruiken om te verwarmen.
Fluisterstand is met buitentemperaturen rond vriespunt niet realistisch, die fanspeed red je het alleen in herfst en lente misschien mee. Als je dat geblaas vervelend vind dan moet je geen airco gebruiken om te verwarmen.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2026 18:41 ]
Ik bedoelde terugmoduleren idd. Maar soms ook pendelgedrag, maar dat vind ik te overzien. Goed om te horen dat het een positief effect heeft.kimjansen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:00:
[...]
Dat is wel de ervaring die ik er hier mee heb.
Bedoel je dat hij nu al echt gaat pendelen (dus de compressor vaak uit en weer aan) of bedoel je terugmoduleren? Met een lage ventilator stand of een overbemeten unit zul je beide kunnen zien, maar ik denk niet dat de CC sensor op enige afstand van de binnenunit een noemenswaardig negatief effect op de COP gaat geven, wel een merkbaar positief effect op het comfort.
Het zal vast niet geweldig zijn voor de COP, maar die extra kosten vind ik het wel waard.
Laten we hopen dat de besturingslogica van Daikin strak genoeg is om een positief effect te hebben bij het gebruik van CC.
Volgens mij heeft Daikin ook gewoon een optionele externe thermostaat in het gamma dus dan kan niet anders dat als de ClimaControl deze functie overneemt het goed gaan werken en het comfort verhoogt.Magiaconatus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:51:
Laten we hopen dat de besturingslogica van Daikin strak genoeg is om een positief effect te hebben bij het gebruik van CC.
Ik heb ergens anders online gelezen dat iemand heeft geprobeerd de bedrade afstandsbediening aan te sluiten in de hoop dat deze de temperatuur van de bedrade afstandsbediening zou meten, maar blijkbaar werkt dat niet zo. Het apparaat vertrouwde nog steeds op de interne sensor.kimjansen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:08:
[...]
Volgens mij heeft Daikin ook gewoon een optionele externe thermostaat in het gamma dus dan kan niet anders dat als de ClimaControl deze functie overneemt het goed gaan werken en het comfort verhoogt.
Maar misschien weet LED hier meer over.
Naar mijn weten ondersteunen de meeste RAC units van Daikin géén externe sensoren via het digitale protocol. Vandaar dat er extra hardware nodig is(en dat niemand dit tot nu toe heeft gedaan).
Daikin heeft ooit iets gehad voor een heel select setje modellen plafond units, maar hebben ze nooit algemeen uitgerold.
Daikin heeft ooit iets gehad voor een heel select setje modellen plafond units, maar hebben ze nooit algemeen uitgerold.
Interne sensor verlengen. Ik heb aan mn MHI een "interne" sensor van 5 meter lang. (Die ik door de CC niet meer gebruik.Magiaconatus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:22:
[...]
Ik heb ergens anders online gelezen dat iemand heeft geprobeerd de bedrade afstandsbediening aan te sluiten in de hoop dat deze de temperatuur van de bedrade afstandsbediening zou meten, maar blijkbaar werkt dat niet zo. Het apparaat vertrouwde nog steeds op de interne sensor.
Maar misschien weet LED hier meer over.
Is goed @LED-ManiakLED-Maniak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:26:
[...]
Voor heavy industries:
Zal geen lange bevindingen en plots meer posten.
En ik geloof je gelijk alleen wel frappant dat na de update van 3.3.2 mijn te zware unit de kamer niet op temperatuur houd.
Had je mijn plot van 24 Jan nog ingezien?
0.3gr hoort men mij niet over maar van 21gr naar 20gr wat in de werkelijkheid van 21.1 naar 19,7gr is vond ik de moeite waard om te melden zeker gezien de freq waarin dit in slaap vallen van de airco optreed.
@LED-Maniak
Bedank voor jouw CC en je onuitputtelijke ontwikkeling.
De CC is een fantastisch apparaatje.
En hoop dat meer mensen hiervan kunnen genieten.
@Iedereen
Vat het volgende a.u.b niet verkeerd op.
Allereerst iedereen bedank voor zijn/haar input en bijdrage.
CC blijft een mooi apparaatje met heul veul potentie.
Maar heb het gevoel dat mijn bijdrage geen meerwaarde meer heeft dan wel serieus word genomen.
Last but not least.
Voor diegene die wil weten wat ik bedoel dan heb ik daarvoor een plot bijgevoegd.
Waar voorheen 3.2.1 alles strak op temperatuur hield incl pendelen is het na de update van 3.3.2 dit dagelijkse kost en elke opwarm/afkoel cycles zich herhaalt.
https://drive.google.com/...uFKur/view?usp=drive_link
Plot in het kort:
Airco staat rustig te pruttelen maar over de uren blijft de temperatuur in huis zakken.
De airco neemt niet de moeite dit bij te benen.
Tot op het punt dat de temperatuur 1gr onder setpoint is en wakker word.
Even een update van mijn retourtemperatuur 1C drops.RemmyB83 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:
[...]
Nee, hij lijkt niet te schakelen tussen tussen intern en extern.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat het precieze probleem/oorzaak is weet ik niet, maar ik heb het opgelost door de ventilator anders in te stellen. Standaard staat deze op FN, en heb hem nu op F2 in gesteld. Nadeel is als de externe sensor niet meer verbonden is, dat de interne sensor de regeling niet goed zal overnemen. Maar voor nu vind ik het prima zo.
dit is ook precies wat ik ondervindt en schreef met de lg bij mij meer dan zo'n 1.4° verschil.Siewert schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Is goed @LED-Maniak
Zal geen lange bevindingen en plots meer posten.
En ik geloof je gelijk alleen wel frappant dat na de update van 3.3.2 mijn te zware unit de kamer niet op temperatuur houd.
Had je mijn plot van 24 Jan nog ingezien?
0.3gr hoort men mij niet over maar van 21gr naar 20gr wat in de werkelijkheid van 21.1 naar 19,7gr is vond ik de moeite waard om te melden zeker gezien de freq waarin dit in slaap vallen van de airco optreed.
@LED-Maniak
Bedank voor jouw CC en je onuitputtelijke ontwikkeling.
De CC is een fantastisch apparaatje.
En hoop dat meer mensen hiervan kunnen genieten.
@Iedereen
Vat het volgende a.u.b niet verkeerd op.
Allereerst iedereen bedank voor zijn/haar input en bijdrage.
CC blijft een mooi apparaatje met heul veul potentie.
Maar heb het gevoel dat mijn bijdrage geen meerwaarde meer heeft dan wel serieus word genomen.
Last but not least.
Voor diegene die wil weten wat ik bedoel dan heb ik daarvoor een plot bijgevoegd.
Waar voorheen 3.2.1 alles strak op temperatuur hield incl pendelen is het na de update van 3.3.2 dit dagelijkse kost en elke opwarm/afkoel cycles zich herhaalt.
https://drive.google.com/...uFKur/view?usp=drive_link
Plot in het kort:
Airco staat rustig te pruttelen maar over de uren blijft de temperatuur in huis zakken.
De airco neemt niet de moeite dit bij te benen.
Tot op het punt dat de temperatuur 1gr onder setpoint is en wakker word.
het is net of er geen signaal gegeven wordt van kom ff optoeren.
en voor er mensen zijn die gaan zeggen ja maar dit en dat, bekijk het zo er zijn ook mensen die dit mooie product kopen en inbouwen en verder moet het werken.
heb in 2 jaar mijn pelletkachel niet aangehad ondat de lg het goed deed ( ook nog bij -6/7) en nu springt hij bij.
De aansturing bij LG werkt heel anders, die heeft geen naregeling zoals de MHI dat kent.Rrin schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:54:
[...]
dit is ook precies wat ik ondervindt en schreef met de lg bij mij meer dan zo'n 1.4° verschil.
en voor er mensen zijn die gaan zeggen ja maar dit en dat, bekijk het zo er zijn ook mensen die dit mooie product kopen en inbouwen en verder moet het werken.
heb in 2 jaar mijn pelletkachel niet aangehad ondat de lg het goed deed ( ook nog bij -6/7) en nu springt hij bij.
LG aansturing werkt heel traag en in mijn gesprekken met installateurs geven zij aan dat heel veel klanten klagen dat hun airco in slaap sukkelt -zonder ClimateControl ertussen-. Het is een bekend probleem. Wel worden er met de ClimateControl pogingen gedaan om dit op te lossen.
Van de naregeling moet je overigens ook niet teveel magie verwachten. Het is een kleine correctie. Als je low pressure of high pressure protection meldingen krijgt, dat is iets wat uit de buitenunit komt en echt niet zomaar aan de kleine wijziging is toe te wijzen. De aansturing houdt hem wat meer in het gareel of beter gezegd wat strakker binnen bepaalde limieten. Het -kan- dat als je normaal flink overshoot had hij dat nu minder doet en het effect is dat de airco meer aan de onderkant van de setpoint gaat hangen.
Mijn ervaringen met de Climat Control i.c.m. een LG airco is positief. De issues welke LED-Maniac aangeeft ervaar ik met mijn LG airco i.c.m. de Climat Control ook niet. De airco sukkelt niet in slaap en daalt met normale buitentemperaturen niet ver onder het setpoint, hooguit -0,5° en begint dan omhoog te moduleren. Bij langduring verwarmen stabiliseerd hij meestal langdurig op ca. -0,3° onder het setpoint. Alleen als het koud buiten is en veel defrost voordoen daalt hij wel eens wat verder onder het setpoint. Maar dat is meer een capaciteitsprobleem doordat tijdens een defrost er effectief geen verwarming meer is.Rrin schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:54:
[...]
dit is ook precies wat ik ondervindt en schreef met de lg bij mij meer dan zo'n 1.4° verschil.
Er is bij de LGregeling 1 grote issue en dat is dat in mijn geval de regeling op halve graden (18,5, 19,5, 20,5) goed is en op hele graden (18, 19, 20, 21) waardeloos. Wat @Rrin aangeeft lijkt hier wel op alleen dan tegenovergesteld. Probeer in jouw geval eens hele setpoints uit zoals 20 en 21.
Het grafiekje van de ClimatControl van een LG airco van de afgelopen 24 uur, ziet er mooi uit toch!!! En doordat ik een offset heb van -0,3° op de sensor regelt de airco gewoon strak op het setpoint.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bxzjA5TfcWlXro05pqZCbjh8.jpg?f=user_large)
En het geleverde vermogen:
[ Voor 13% gewijzigd door n.buijtels op 24-01-2026 22:39 ]
Hier sinds deze week ook CC icm Mitsubishi Electric split airco met 2 binnenunits. Houd het ook zeer prima op temperatuur met auto-fan. Kan de fan ook uit als de kamer op temperatuur is?n.buijtels schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:23:
[...]
Mijn ervaringen met de Climat Control i.c.m. een LG airco is positief. De issues welke LED-Maniac aangeeft ervaar ik met mijn LG airco i.c.m. de Climat Control ook niet. De airco sukkelt niet in slaap en daalt met normale buitentemperaturen niet ver onder het setpoint, hooguit -0,5° en begint dan omhoog te moduleren. Bij langduring verwarmen stabiliseerd hij meestal langdurig op ca. -0,3° onder het setpoint. Alleen als het koud buiten is en veel defrost voordoen daalt hij wel eens wat verder onder het setpoint. Maar dat is meer een capaciteitsprobleem doordat tijdens een defrost er effectief geen verwarming meer is.
Er is bij de LGregeling 1 grote issue en dat is dat in mijn geval de regeling op halve graden (18,5, 19,5, 20,5) goed is en op hele graden (18, 19, 20, 21) waardeloos. Wat @Rrin aangeeft lijkt hier wel op alleen dan tegenovergesteld. Probeer in jouw geval eens hele setpoints uit zoals 20 en 21.
Het grafiekje van de ClimatControl van een LG airco van de afgelopen 24 uur, ziet er mooi uit toch!!! En doordat ik een offset heb van -0,3° op de sensor regelt de airco gewoon strak op het setpoint.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar de operation is niet zo gevuld als die van jou. Ik vermoed dat mijn arico niet genoeg terug kan moduleren/ kamer te klein voor het vermogen.
- Weet iemand hoe ik erachter kom of dat klopt?
:strip_exif()/f/image/Pc40jVd0N3BXzyxrG54ZkuPa.png?f=user_large)
Daarnaast heb ik alleen 1 binnenunit op CC. Als ik de andere binnenunit niet op CC zet en gebruik.
- Wat gevolgen heeft dat op de buitenunit?
- En wat is dan het advies?
ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
heb je 1 binnenunit op 1 buitenunit? of 2 binnenunits op 1 buitenunit?n.buijtels schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:23:
[...]
Mijn ervaringen met de Climat Control i.c.m. een LG airco is positief. De issues welke LED-Maniac aangeeft ervaar ik met mijn LG airco i.c.m. de Climat Control ook niet. De airco sukkelt niet in slaap en daalt met normale buitentemperaturen niet ver onder het setpoint, hooguit -0,5° en begint dan omhoog te moduleren. Bij langduring verwarmen stabiliseerd hij meestal langdurig op ca. -0,3° onder het setpoint. Alleen als het koud buiten is en veel defrost voordoen daalt hij wel eens wat verder onder het setpoint. Maar dat is meer een capaciteitsprobleem doordat tijdens een defrost er effectief geen verwarming meer is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afhankelijk van de woning kan het wel hoor. Pas onder 0 graden ga ik een fanstand hoger. De rest van de tijd draai ik op de laagte stand. Het is hier nu 1 graad zonder zon en mijn ME houdt het hier mooi op 20.7 op de laagste stand. Nachtverlaging e.d. doe ik niet aan mee. Comfort > verbruik.ThinkPad schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:33:
Ventilator afknijpen gaat wel veel stroom kosten, omdat de compressor harder moet werken.
Ik gebruik steeds een zo laag mogelijk fanstand. Ik zou gek worden van dat constante lawaai anders.
MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS
/f/image/EFy0LHxVSRs4EyWZp5MNz8pw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uq2l1zs2VZKUv1XdwfpzNt4l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OzodGfbeTCAX2mb6GAqZve6A.jpg?f=fotoalbum_large)