ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:43
Rapheal schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:09:
@kadbr0 die kans zit erin,. de kamer is circa 12m2/32m3 en de airco heeft 2.5 kw verwarmend vermogen bij 7C. Limiteer je dan het A en Hz dan met fan stand 1? Is het sowieso niet standaard regeling als de delta T tussen ruimte temperatuur en set point groot is (>3C) dat de airco snel naar set point wilt?
Hoe een airco zichzelf intern precies regelt heb ik nooit helemaal kunnen ontrafelen, maar deltaT is idd wel de primaire aandrijving van het geleverde vermogen. Maar als je de fan op een laag toerental zet dan kan de airco niet zijn hele vermogen kwijt en zal terug moeten regelen. Je kunt ook nog spelen met de blaasrichting. Als je die meer op de in -of externe sensor richt zal de gemeten T sneller oplopen dan de rest vd kamer en de airco ook eerder terug laten regelen.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:39
Rapheal schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:36:
Goedenavond allemaal,

Ik liep wat achter. Ben weer bij gelezen met de ervaringen met de 3.2.1 😃. Helaas niet een antwoord gevonden op de volgende situatie. De airco (mhi 2 kw single) draait sinds 2weken ook op cc (3.2.1) en wordt vooral aangezet als het voor slapengaan te koud op haar kamer is. Aangezien ik voor LED zou testen wat er gebeurde op 16 (minimum in cc), dit geprobeerd (warm genoeg voor haar slaapkamer) gaat de airco vol gas geven (4-5 A, 70 tot 80+ Hz) maar knalt ruim over het set point van 16 heen. Gisteren was het 17.8 C voordat deze pas stopte en A en Hz op 0 stonden. De fan stand staat op 3 vast. Vroeg me af of iemand ook dergelijk experiment heeft gedaan of dit heeft gezien?
Zet hem vanavond op 18 (Wat LED zegt dat je minimum van je AC is) met een offset van +2. Kijken of het dan 16 wordt in de kamer.

Anders je ex sensor in de container mikken en je interne sensor gebruiken. Dan zet je hem op 18 en voila, het zal wrs rond de 16 ziin op de kamer. ;)

Optie 3, electrisch dekentje. En aico uit. Veel beter.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:01
Bedankt voor al het meedenken allemaal.
@LED-Maniak wat ik wel vreemd vind is dat mijn 3.5kw.unit (2021/2022) beneden met de 3.1.8.op 17 graden (24/7) rustig draaien en de 2 kw (~2022) draait op de 3.2.1. en dit gedrag vertoont. Terwijl met hetzelfde jaargang je toch zelfde minimum temperatuur zou hebben. Als ik je eerdere post goed begreep is het verschil de compressor "naregeling"?
@Sterke-Jerke heb jij dan de kamer die je niet te koud wil hebben ook begrensd op de fan stand of zet je juist je 2e unit op ventileren alleen zodat die altijd zijn vermogen kwijt kan?
@kadbr0 het vreemde is dus dat de airco dat niet deed. Ik heb de sensor op een bureau onder de airco staan ( verticale stand flappen staan op een na onderste stand) desondanks toerde de airco zich niet af.
@xHEMANx ze slaapt al met een elektrisch dekentje, alleen is het afgelopen dagen toen we van huis waren dusdanig koud geweest dat ~13 graden wel erg koud is voor haar. Het is ook koudste kamer van ons hoekhuis, welke altijd snel afkoelt. Dus airco is toch wel een uitkomst daar. Alleen de cc leek dus afgelopen dagen niks met set point 16 te doen. Beneden draai ik mn 2 aircos nog op 3.1.8 op een nachtverlaging van 17 waar de airco s rustig op lage stand het set point hanteren. Echter draaien deze 24/7, daarom sterk het vermoeden dat het met de delta T te maken heeft. Ik zal eerst een testje draaien met fan stand 1. Als dit het niet doet, dan maar een offset. Liever gebruik ik geen offset, omdat ik dan toch altijd het gevoel heb dat ik de airco moet compenseren voor iets wat in de basis niet lekker werkt 😊.

[ Voor 12% gewijzigd door Rapheal op 29-12-2025 07:20 ]

• xHEMANx
Rapheal schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:11:
Bedankt voor al het meedenken allemaal.
@LED-Maniak wat ik wel vreemd vind is dat mijn 3.5kw.unit (2021/2022) beneden met de 3.1.8.op 17 graden (24/7) rustig draaien en de 2 kw (~2022) draait op de 3.2.1. en dit gedrag vertoont. Terwijl met hetzelfde jaargang je toch zelfde minimum temperatuur zou hebben. Als ik je eerdere post goed begreep is het verschil de compressor "naregeling"?
@Sterke-Jerke heb jij dan de kamer die je niet te koud wil hebben ook begrensd op de fan stand of zet je juist je 2e unit op ventileren alleen zodat die altijd zijn vermogen kwijt kan?
@kadbr0 het vreemde is dus dat de airco dat niet deed. Ik heb de sensor op een bureau onder de airco staan ( verticale stand flappen staan op een na onderste stand) desondanks toerde de airco zich niet af.
@xHEMANx ze slaapt al met een elektrisch dekentje, alleen is het afgelopen dagen toen we van huis waren dusdanig koud geweest dat ~13 graden wel erg koud is voor haar. Het is ook koudste kamer van ons hoekhuis, welke altijd snel afkoelt. Dus airco is toch wel een uitkomst daar. Alleen de cc leek dus afgelopen dagen niks met set point 16 te doen. Beneden draai ik mn 2 aircos nog op 3.1.8 op een nachtverlaging van 17 waar de airco s rustig op lage stand het set point hanteren. Echter draaien deze 24/7, daarom sterk het vermoeden dat het met de delta T te maken heeft. Ik zal eerst een testje draaien met fan stand 1. Als dit het niet doet, dan maar een offset. Liever gebruik ik geen offset, omdat ik dan toch altijd het gevoel heb dat ik de airco moet compenseren voor iets wat in de basis niet lekker werkt 😊.
Als je andere aircos op 17 setpoint behouden, dan is de kans groot dat deze ook niet lager kunnen dan 18. Met deze kou snachts is ongeveer 1 graad onder setpoint vrij normaal.

Iknzou de nachtverlaging eens op 16 zetten en kijken of je dan nog steeds temp 17 hebt snachts of dat ze echt nog een graad zakken naar 16. Dan weet je of je aircos beneden wel echt lager dan 18 kunnen.

Blijven ze 17c hanteren = 18 minimum
Zakken ze verder naar beneden = 16 minimum.

Verschillen hoeven trouwens niet alleen in jaargang te zitten. Er kan ook verschil ziin of het een unit is MET wifi inbouw of ZONDER wifi inbouw. MET hebben wrs meer opties. Ookal zet je later in je unit ZONDER een wafrac erbij, dan krijg je niet automatisch de extra opties. Dus daar kan je ook nog even naar kijken...

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 29-12-2025 15:44 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Douternitou
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Hoi,

Het valt mij op dat de displays van mij beide externe thermometers/sensors soms zomaar "bevroren" zijn.
In de CC statuspagina en HA kan ik zien dat de sensor nog wel gewoon werkt, maar op de display veranderd er niets.
Pas nadat ik de batterij er even uit gehaald heb, werkt het weer normaal.
Ik heb dit gedrag ook al eens gezien na een CC restart ( bv na aanpasing van de offset)

Is dit een bekend issue?
Kon er in het forum zo niets over vinden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4yKipXWj3ctr0sWqxO07Sq8xMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnfvbsIk5eFy5kmUWYQhlp7b.jpg?f=fotoalbum_large

MHI SRK50ZS-WF en SRK35ZS-W, Home assistant

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:38
Ik heb dit ook gehad, en het was heel simpel op te lossen door er een nieuwe batterij in te stoppen.
Bij mij gaf de temperatuur op ten duur niet meer hoger aan dan 19,8 graden. Daar beneden deed ie het wel prima.

• Rapheal
@xHEMANx toen het ook warmer was hanteerden/ schakelden beide aircos beneden op 16.7 aan en 17.2 uit. Daarmee lijken deze aircos wel 17 te kunnen regelen. Als het minder koud is dan zal ik eens 16 set point instellen beneden.
Van ochtend testje gedraaid op de airco op de slaapkamer en op fan 1 kwam A en Hz net boven de 3A en 60Hz uit. Knijp je hem ook niet verder met silent modus af? Offset zou voor laatste optie zijn, aangezien de sensor ook dan 2 graden hoger weergeeft. Is niet dummy proof voor bepaalde mensen in dit huis 🤐...

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:33:
Als de batterij niet helemaal top of van een sloppy merk is dan blijft hij elke 3 minuten opnieuw op te starten, dus dan kan het even duren.
Vandaag beide vervangen door nieuwe duracell. Lijken nu beter te communiceren en te updaten en de percentages batterij geven nu netjes 100% aan. De meegeleverde batterii bij de sensor was dus mogelijk ook al niet goed. Eind goed al goed. Ik zal voortaan betere batterijen kopen.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07Nsx-UDLq2_Bt5sK6DQeEqNQvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDswimgbl8c9uuouETPxCoAE.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij werkt het allemaal best goed. Ik heb alleen dat ClimaControl het structureel 1 graad boven de ingestelde waarde houdt.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:17
Morpheusk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:34:
[Afbeelding]

Volgens mij werkt het allemaal best goed. Ik heb alleen dat ClimaControl het structureel 1 graad boven de ingestelde waarde houdt.
Omdat je setpoint zo laag staat doet de airco zelf vrij weinig. Denk dat iets anders het 1 graad boven setpoint houdt. De airco verwarmd maar 3x heel kort.Andere warmtebronnen?

• Morpheusk
n.buijtels schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:46:
[...]

Omdat je setpoint zo laag staat doet de airco zelf vrij weinig. Denk dat iets anders het 1 graad boven setpoint houdt. De airco verwarmd maar 3x heel kort.Andere warmtebronnen?
Nee, de slaapkamer heeft geen andere verwarming. Ik heb nu het setpoint met 1 graad verhoogd naar 18,5. Maar als dat 19,5 wordt zal dat te warm zijn voor het slapen.

Komende week zal er een kleine update komen voor alle merken modules:

- Toevoeging raam sensoren(maximaal 4 sensoren per module, airco gaat tijdelijk van huidige modus naar fan stand zodra raam of deur wordt geopend).
- Toevoeging ondersteuning voor e-ink thermometer en thermometer zonder scherm.
- Kleine code optimalisaties

Niet heel spannend dus, maar wel noodzakelijk voor wie komende tijd een module ontvangt met een van deze opties.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-01 23:13
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:59:

- Toevoeging raam sensoren(maximaal 4 sensoren per module, airco gaat tijdelijk van huidige modus naar fan stand zodra raam of deur wordt geopend).

Niet heel spannend dus, maar wel noodzakelijk voor wie komende tijd een module ontvangt met een van deze opties.
Ik regel dit soort zaken zelf in Home Assistant en gebruik een eigen temperatuur meter. Heeft dit daar invloed op? Ik hou graag zulk soort zaken zelf in de hand.
Glijie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:07:
[...]

Ik regel dit soort zaken zelf in Home Assistant en gebruik een eigen temperatuur meter. Heeft dit daar invloed op? Ik hou graag zulk soort zaken zelf in de hand.
Nee, dat blijft gewoon werken zoals het al deed.

Veel mensen gebruiken een ClimateControl zonder home automation systeem en een 'standalone' systeem heeft vaak de voorkeur omdat het niet gevoelig is voor uitval van het (wifi)netwerk of een server. De direct aan ClimateControl gekoppelde sensoren zijn wel altijd via MQTT/HTTP uit te lezen.

Het is een extra optie. Wil je deze niet gebruiken, dan kan je het links laten liggen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 31-12-2025 00:14 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-01 15:19
Ik heb al een tijdje niet naar mijn clima control gekeken maar zie dat er tegenwoordig ook Tout uitgelezen kan worden. Hier word ik erg blij van. Is het mogelijk om deze waarde te overschrijven? Dus stel ik wil een offset van bijvoorbeeld 2 graden om de gemeten waarde van 4 te verhogen naar 6.

Ik wil dit omdat mijn kanaal airco vanaf 5 graden veel meer gaat verbruiken. Hij gaat namelijk van bijvoorbeeld 300 watt naar 1500 watt. De temperatuur wordt ook veel hoger in de kamers wat er voor zorgt dat hij vaker aan en uit gaat. Terwijl als het 6 graden is hij continu rond de 300/400 Watt draait.

Dit zal de airco doen om defrost te voorkomen. Want ik vermoed dat er intern een verwarmingselement aan gaat. Ik zie hem namelijk nooit in defrost staan. Terwijl mijn monoblock voor de beneden verdieping dit een paar keer per dag doet.

Never fall in love with your own design!

• Morpheusk
n.buijtels schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:46:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0hLD-Y842DLSNG93jX6Agkwv5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EnAAT0JDLFUDY9WU7Bcyszf.jpg?f=fotoalbum_large

Setpoint op 18,5 (+1) ingesteld. Temp blijft dan stabiel op 19,5 graden, met uitschieters naar 20 graden. Oftewel ook 1 graad hoger.

• xHEMANx
Morpheusk schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:26:
[...]

[Afbeelding]

Setpoint op 18,5 (+1) ingesteld. Temp blijft dan stabiel op 19,5 graden, met uitschieters naar 20 graden. Oftewel ook 1 graad hoger.
Jaloers op je isolatie!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22yL-I1KFU7yZ5KU85U53lOFglg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyMa2FfvncEnq7WHf5J7aORD.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde setpoint. Vannacht onder 0. Nu het zonnetje begint te schijnen en de CC 4.5 graden meet. Gaat hij MEER verbruiken en heeft hij fan 5 zo nu en dan nodig om het boven de 19 te houden.

Ik snap echt geen reet van die apparaten. :? 8)7 |:( 7(8)7

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43
xHEMANx schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:42:
[Afbeelding]

Zelfde setpoint. Vannacht onder 0. Nu het zonnetje begint te schijnen en de CC 4.5 graden meet. Gaat hij MEER verbruiken en heeft hij fan 5 zo nu en dan nodig om het boven de 19 te houden.

Ik snap echt geen reet van die apparaten. :? 8)7 |:( 7(8)7
Goed dat je aangeeft dat je de apparaten niet snapt want dan is het hoogstwaarschijnlijk dat de airco niet kijkt naar het zonnetje en tijdstip. Zijn er nog andere variabelen dan alleen buitentemperatuur om die apparaten wellicht wel te snappen? Wellicht een optie die te noteren om hun logica te doorgronden?

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:17
Morpheusk schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:26:
[...]

[Afbeelding]

Zou eens proberen als test om niet te gaan verwarmen. Hoe warm blijft het dan in de slaapkamer? Je hebt waarschijnlijk bijna geen warmteverlies, zonder verwarmen zal het ook niet echt koud gaan worden.

• Jippo00
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:43
Ik heb een kanaalairco FDUM50VH maar er zit geen CNS poort op. De wandthermostaat en wifi module zitten op de XY-poort/CNB poort aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwFlOPDeCixydDgAfk8OYEE1mdY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N41TEtvxd17KiQEBMWj7A9Pr.jpg?f=user_large
Is er een manier om de clima control aan te sluiten op een FDUM?
Helaas niet, daarvoor zal je moeten wachten op de XY-module.

• Jippo00
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:43
Jammer, dan heb ik te snel besteld.

Is er enig zicht op de XY module binnen nu en +/- 1 jaar? Zo nee, dan heb ik een ongebruikte clima control in de aanbieding van 1 dag oud. DM voor interesse.

• Rolbird
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-01 22:21
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:59:

Zou er ook een mogelijkheid zijn om een weektimer in te bouwen?
(Voor mensen die geen ha of homey gebruiken.)

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43
Jippo00 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:04:
Jammer, dan heb ik te snel besteld.

Is er enig zicht op de XY module binnen nu en +/- 1 jaar? Zo nee, dan heb ik een ongebruikte clima control in de aanbieding van 1 dag oud. DM voor interesse.
Om een retour te starten, neem contact met ons op via info@protoart.net met uw ordernummer en reden voor de retour. Wij zullen u voorzien van gedetailleerde instructies.
Rolbird schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:15:
[...]

Zou er ook een mogelijkheid zijn om een weektimer in te bouwen?
(Voor mensen die geen ha of homey gebruiken.)
Dat kan zeker, maar zoals eerder gemeld heb ik de werking daarvoor nog niet uitgewerkt. Haken/ogen/edge cases moet ik nog eens in verdiepen.

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:52
Gezien alle positieve verhalen ook maar 2 units besteld voornamelijk voor het regelgedrag van onze MHE multisplit. Die is toch wel erg wisselend, ook de melcloud app is schrikbarend slecht gelukkig gebruik ik vooral Homey voor de integratie, zag dat er ook al een app beschikbaar is voor climacontrol! Top natuurlijk.

Is het überhaupt nog waard om de orginele Mitsubishi wifi module te laten zitten? Denk alleen voor cloud ondersteuning maar dit kan ook rechtstreeks via de Homey. Hoe minder modules hoe beter.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• tammert
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:01
Dark Master schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:32:
Gezien alle positieve verhalen ook maar 2 units besteld voornamelijk voor het regelgedrag van onze MHE multisplit. Die is toch wel erg wisselend, ook de melcloud app is schrikbarend slecht gelukkig gebruik ik vooral Homey voor de integratie, zag dat er ook al een app beschikbaar is voor climacontrol! Top natuurlijk.

Is het überhaupt nog waard om de orginele Mitsubishi wifi module te laten zitten? Denk alleen voor cloud ondersteuning maar dit kan ook rechtstreeks via de Homey. Hoe minder modules hoe beter.
Mijn units hadden de standaard Wifi modules aan boord, dus die heb ik laten zitten, maar vrij snel de CC besteld aangezien ik niet onder de indruk was van MELCloud... MELCloud Home ziet er iets mooier uit, maar ik betwijfel of er onder water veel anders is. Bij mij deden bijvoorbeeld schedules het gewoon niet 😵. Nouja, soms wel, maar meestal niet. Lastig automatiseren in ieder geval!

Nu CC via Homey, hoeft die MELCloud app nooit meer open 🥳

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:50
Dark Master schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:32:

Sinds ik de CC in mijn MEL units heb, heb ik de melcloud app niet meer open gehad en de modules niet meer gebruikt. De modules zaten er standaard in dus laat ik mooi zitten. Sta nu wel op het punt de modules te beperken, dus eerst de internet toegang maar eens dichtzetten en ze verwijderen uit HA (heb het idee dat ze daar de CC wel eens in de weg zitten).
Misschien zijn ze nog eens nodig voor een firmware update o.i.d.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:45
@LED-Maniak Even een stukje feedback mbt de werking van Clima Control op een LG DualCool 2.5kwh. Afgelopen dagen werkte in principe alles naar behoren. Enige rare wat optrad was dat de ventilator richting niet instelbaar is. Dwz via LG App kan je naar boven/beneden en links/rechts instellen. Naar boven beneden gaat dan even aan in de interface (apparaat reageert niet), en dan weer uit. Via Homeassistant werd ik ook niet veel wijzer of de ventilator richting instellingen iets deden.

Maar, zojuist hield de Airco er mee op met een CH03 Error. Kennelijk is dat iets mbt communicatie met een externe thermostaat. Een powercycle met Climacontrol nog aangesloten loste het probleem niet op. Een powercycle zonder Climacontrol aangesloten wel. Tijdens de error was Climacontrol nog wel verbonden met wifi, maar volgens mij niet bereikbaar via IP. Ik zal 'm zo weer opnieuw aansluiten en je op de hoogte houden van een vervolg.
Kan zijn dat hij net een update heeft gedraaid wat die CH03 heeft veroorzaakt.

De vane instelling is wat vreemd bij LG en daarom niet beschikbaar in de web ui, ik ben er mee bezig.

• FreestyleFrl
  • Nu online
Afgelopen week bij mijn ouders een cc geplaatst in een ME 3.5. ik ben een beetje zoekende wat er nu gebeurt, ik haal de setpoint niet, temperatuur loopt af en toe gewoon terug terwijl de unit het rustig aan lijkt te doen. Waar de stroomverbruik waardes vandaan komen weet ik bij deze installatie ook niet, die gaat naar maximaal 207watt ergens terwijl de werkelijkheid rond de 600 is. Heeft iemand deze ervaring ook en of hier tips voor?
Dat heb ik hier ook af en toe. Het lijkt er op dat de fan minder hard blaast dan normaal. Ik gok dat het met de buitentemperatuur te maken heeft en hij niet meer energie uit de lucht kan halen waardoor hij op een ander pitje gaat draaien.
terwijl de werkelijkheid rond de 600 is
Welke referentie is deze 'werkelijkheid'? Dit zijn getallen die uit de buitenunit komen. Wat de unit zelf registreert wijkt nogal eens flink af van de werkelijkheid.

• FreestyleFrl
  • Nu online
De werkelijkheid is in dit geval homewizard, die een veel hoger verbruik geeft. Die waardes is niet zo erg, meer dat de temperatuur nu afloopt terwijl dat voorheen niet was. Dus ik ben even zoekende wat hier gebeurt.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:38
FreestyleFrl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:33:
Afgelopen week bij mijn ouders een cc geplaatst in een ME 3.5. ik ben een beetje zoekende wat er nu gebeurt, ik haal de setpoint niet, temperatuur loopt af en toe gewoon terug terwijl de unit het rustig aan lijkt te doen. Waar de stroomverbruik waardes vandaan komen weet ik bij deze installatie ook niet, die gaat naar maximaal 207watt ergens terwijl de werkelijkheid rond de 600 is. Heeft iemand deze ervaring ook en of hier tips voor?
Mijn ME is met deze wat koudere dagen ook af en toe een beetje aan het stuntelen.

Temperatuur wordt soms niet gehaald terwijl er genoeg vermogen voorhanden is. (Hij draait dan op zn dooie gemak 400 watt, terwijl de unit op vol vermogen makkelijk 1,5 kw of richting de 2 kw zou moeten kunnen halen.

Soms regelt hij een tijdje goed op bijvoorbeeld 20,5 graad en dan ineens zakt hij af naar 20 / 19,5 graad zonder zich er echt druk om te maken.. (soms na een de-icing beurt maar soms ook gewoon tijdens normaal bedrijf) tot ik zelf de boel even een boost geef naar 21/22 graden en dan wilt hij hem wel weer oppakken.
Waar het precies aan ligt.. geen flauw idee.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02:56
Gyrolion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:43:
[...]

Mijn ME is met deze wat koudere dagen ook af en toe een beetje aan het stuntelen.

Temperatuur wordt soms niet gehaald terwijl er genoeg vermogen voorhanden is. (Hij draait dan op zn dooie gemak 400 watt, terwijl de unit op vol vermogen makkelijk 1,5 kw of richting de 2 kw zou moeten kunnen halen.

Soms regelt hij een tijdje goed op bijvoorbeeld 20,5 graad en dan ineens zakt hij af naar 20 / 19,5 graad zonder zich er echt druk om te maken.. (soms na een de-icing beurt maar soms ook gewoon tijdens normaal bedrijf) tot ik zelf de boel even een boost geef naar 21/22 graden en dan wilt hij hem wel weer oppakken.
Mijn MHI doe dat ook, heb er al eens melding van gemaakt en kan geen oorzaak in de beschikbare data vinden.
Alle condities het zelfde maar airco weigert vermogen, Hz op te voeren om.
Gevolg dat het uren duurt om er maar een hele/halve graad bij te verwarmen of helemaal niet waardoor de kamer temperatuur alleen maar verder wegzakt.

Ik verwarm 24/7 en heb hier nog mijn gas gestookte hetelucht verwarming beschikbaar.
Heb mij erbij neergelegd dat dit gedrag in de airco zit.
En enige oplossing die ik heb is dat de kamer thermostaat op 0.5gr onder de setpoint van de airco heb gezet.
Als de airco zich niet druk maakt en de kamer temperatuur onderuit gaat de kachel even aanspringt om toch weer 1gr bij te warmen.
Als dat gebeurt lijkt de airco ineens ook wakker te worden en zie ik het opgenomen vermogen en Hz moduleren en gaat het weer lang goed.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:45
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:35:
Kan zijn dat hij net een update heeft gedraaid wat die CH03 heeft veroorzaakt.

De vane instelling is wat vreemd bij LG en daarom niet beschikbaar in de web ui, ik ben er mee bezig.
Ehh.. de climacontrol weer aangesloten.. en de webui is helemaal niet meer benaderbaar via IP. Hij (her)verbind wel netjes met wifi. Ideeën?

Voorlopig geeft de Airco zelf weliswaar geen error meer. Maar he, als de climacontrol niets doet, kan die ook niets stuk maken 🤣

[ Voor 13% gewijzigd door analogworm op 02-01-2026 15:56 ]

• FreestyleFrl
  • Nu online
Ik blijf het gek vinden, omdat het voorheen minder moeite leek te kosten. En bijzonder koud is het ook niet buiten(graadje of 4). De unit lijkt geen noodzaak te zien om meer te doen. De fan stand op 4 van de 5 maar hij schakelt deze zelf terug terwijl de temperatuur nu omlaag gaat in de ruimte( ca. 28m2, 70m3). Wellicht nog wat experimenteren met de plek van de sensor.

Edit: de fanstand moet blijkbaar op het hoogst om iets voor elkaar te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door FreestyleFrl op 02-01-2026 16:15 ]

• Siewert
FreestyleFrl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:07:
Ik blijf het gek vinden, omdat het voorheen minder moeite leek te kosten. En bijzonder koud is het ook niet buiten(graadje of 4). De unit lijkt geen noodzaak te zien om meer te doen. De fan stand op 4 van de 5 maar hij schakelt deze zelf terug terwijl de temperatuur nu omlaag gaat in de ruimte( ca. 28m2, 70m3). Wellicht nog wat experimenteren met de plek van de sensor.
Heb echt geen idee.
@LED-Maniak zal het wel druk hebben en begrijpelijk.
Denk ook niet da CC de oorzaak is maar MHI regeling zelf.
Maar hoop als hij straks meer tijd heeft hier duidelijkheid in kan verschaffen waarom een airco zich niet druk maakt ;)

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:55

kimjansen

Nu ff niks...

Gyrolion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:43:
[...]

Ik vraag mij intussen wel serieus af of wij Nederlanders niet een beetje de uitzondering zijn op de regel met onze keuze voor temperatuur in onze huiskamers. Er staat mij bij dat als ik in de Alpen of Scandinavië ergens binnenstapte ik direct mijn slippers en zwembroek aan wilde trekken... Misschien dat de regelingen op een wat hogere temperatuur gebaseerd zijn?

Ik verwarm hier voornamelijk met een L/W WP, maar verbaas me wel over het wat terughoudende gedrag van de L/L WP, tenzij ik voor standje sauna ga.

Heeft iemand zin om eens te testen wat het gedrag is bij een graadje (of twee) hoger?

Speed kills, but beauty lives forever...

• Siewert
kimjansen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Ik vraag mij intussen wel serieus af of wij Nederlanders niet een beetje de uitzondering zijn op de regel met onze keuze voor temperatuur in onze huiskamers. Er staat mij bij dat als ik in de Alpen of Scandinavië ergens binnenstapte ik direct mijn slippers en zwembroek aan wilde trekken... Misschien dat de regelingen op een wat hogere temperatuur gebaseerd zijn?

Ik verwarm hier voornamelijk met een L/W WP, maar verbaas me wel over het wat terughoudende gedrag van de L/L WP, tenzij ik voor standje sauna ga.

Heeft iemand zin om eens te testen wat het gedrag is bij een graadje (of twee) hoger?
Gedrag is het zelfde, heb dat al eens geprobeerd toen ik een dag alleen was.
alleen van mijn vrouw veranderde #veulstewarm 🤣
Maar zou dat ook jiet maken hebben met verschil buiten/binnen temperatuur?
Als ik van -10 buiten naar binnen kom bij 19gr voelt dat ook als een sauna.
Als ik van 3gr buiten naar binnen ga bij 19gr binnen voelt het bijna geen verschil

[ Voor 12% gewijzigd door Siewert op 02-01-2026 16:23 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:07
Siewert schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Heb echt geen idee.
@LED-Maniak zal het wel druk hebben en begrijpelijk.
Denk ook niet da CC de oorzaak is maar MHI regeling zelf.
Maar hoop als hij straks meer tijd heeft hier duidelijkheid in kan verschaffen waarom een airco zich niet druk maakt ;)
Dit komt wel door de CC met de bijbehorende (nieuwste) firmware. Ik heb nog een cc met de oudere firmware welke wel direct de unit laat optoeren

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:55

kimjansen

Nu ff niks...

Siewert schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Gedrag is het zelfde, heb dat al eens geprobeerd toen ik een dag alleen was.
alleen van mijn vrouw veranderde #veulstewarm 🤣
Hahaha, hmm, weet je zeker dat dat niet door jou kwam 🤣?
edit:
Temperatuur staat daar wel vaak 22+ als je het mij vraagt.

[ Voor 10% gewijzigd door kimjansen op 02-01-2026 17:30 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

nico_09 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:23:
[...]

Dit komt wel door de CC met de bijbehorende (nieuwste) firmware. Ik heb nog een cc met de oudere firmware welke wel direct de unit laat optoeren
Je kan beter zeggen dat het optoeren in een oudere firmware komt door de climatecontrol en het gebrek aan optoeren in de huidige firmware door de airco zelf. Dit is echt het gedrag van wat de airco zelf bepaald heeft.

• FreestyleFrl
  • Nu online
Met de fanstand op het hoogst is de setpoint nu binnen no time gehaald. Dat is dus gewoon nodig in bepaalde omstandigheden. Weten we dat ook weer. Het is geen probleem, het is dat ik het nu weet.

• nico_09
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Je kan beter zeggen dat het optoeren in een oudere firmware komt door de climatecontrol en het gebrek aan optoeren in de huidige firmware door de airco zelf. Dit is echt het gedrag van wat de airco zelf bepaald heeft.
Daar ben ik het niet mee eens, als ik de cc modules omwissel, toert de unit met de oudere firmware wel op maar met de nieuwe firmware kan het vrij lang duren. Als dit het gedrag van de airco zou zijn zou je zeggen dat het omwisselen van de CC's geen effect zou hebben.
nico_09 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, als ik de cc modules omwissel, toert de unit met de oudere firmware wel op maar met de nieuwe firmware kan het vrij lang duren. Als dit het gedrag van de airco zou zijn zou je zeggen dat het omwisselen van de CC's geen effect zou hebben.
Zeker wel.
Zoals al heel vaak aangegeven heeft de oude firmware een extra regellus vanuit de climatecontrol.
De nieuwe firmware heeft geen extra regellus vanuit de climatecontrol en regelt puur zoals Mitsubishi dit bedacht heeft.

De oude firmware geeft de airco een extra kick om het moment dat de temperatuur te ver daalt.
De nieuwe firmware doet dit niet.

• Siewert
nico_09 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Op zich ook wel logisch.
In de nieuwe firmware is de regeling aan de airco overgelaten.
In de oude firmware was dat geregeld althans getracht door de CC te regelen voor zover ik weet.

• nico_09
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Zeker wel.
Zoals al heel vaak aangegeven heeft de oude firmware een extra regellus vanuit de climatecontrol.
De nieuwe firmware heeft geen extra regellus vanuit de climatecontrol en regelt puur zoals Mitsubishi dit bedacht heeft.

De oude firmware geeft de airco een extra kick om het moment dat de temperatuur te ver daalt.
De nieuwe firmware doet dit niet.
Ja je hebt gelijk, ik heb je reactie verkeerd gelezen... excuus. Inderdaad de oude firmware heeft een extra regeling welke de nieuwe niet heeft.

Zijn er nog plannen om de oude firmware als keuze toe te voegen qua firmware? Of de regellus?

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 00:38
Kan je de temperatuurcompensatie op MHI-units aanpassen? Want het lijkt erop dat het een compensatieprobleem is. Net zoals de interne sensor hogere temperaturen meet dan je eigen thermometer op verschillende hoogtes. Je zou iets toevoegen of aftrekken om de gewenste temperatuur te bereiken bij de ingestelde temperatuur.
Magiaconatus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:04:
Kan je de temperatuurcompensatie op MHI-units aanpassen? Want het lijkt erop dat het een compensatieprobleem is. Net zoals de interne sensor hogere temperaturen meet dan je eigen thermometer op verschillende hoogtes. Je zou iets toevoegen of aftrekken om de gewenste temperatuur te bereiken bij de ingestelde temperatuur.
Dat kan via de temperature offset van de draadloze sensor.
Op het scherm van de sensor verandert de waarde dan ook mee. Als je dat vervelend vind zou je een sensor zonder display kunnen nemen of het display afplakken natuurlijk.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Op het scherm van de sensor verandert de waarde dan ook mee. Als je dat vervelend vind zou je een sensor zonder display kunnen nemen of het display afplakken natuurlijk.
Dat werk voor mensen die 24/7 op de zelfde temperatuur stoken misschien. Maar mensen die vaak hun temperatuur aanpassen niet, omdat hij vaak eerst naar setpoint wil en vervolgens de temperatuur laat zakken tot 1C onder setpoint. Ook met defrosts is het geen oplossing als hij dan de hele tijd 1C onder setpoint heeft gelopen, dan gaat hij na een defrost opeens het verschil goed maken. En dan gaat hij op vol vermogen, en wordt de hele ruimte opeens een graad warmer dan gewenst.

Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Absoluut. Het maakt niet echt uit welke optie ze kiezen, zolang het maar voor hen werkt.

Ik vond het aanpassen van de service-instellingen “netter” dan het invoeren van een offset op CC. Persoonlijk zou ik niet willen optellen of aftrekken om te weten wat de werkelijke kamertemperatuur op dit moment is, hoewel het aanschaffen van een tweede thermometer ook geen probleem is.

• RemmyB83
  • Nu online
FreestyleFrl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:31:
Met de fanstand op het hoogst is de setpoint nu binnen no time gehaald. Dat is dus gewoon nodig in bepaalde omstandigheden. Weten we dat ook weer. Het is geen probleem, het is dat ik het nu weet.
Hier zette ik hem 's nachts ook vaak op max fan in de woonkamer als ik ging slapen, en dan zakte de temperatuur ook gewoon 1C onder setpoint.

Momenteel stook ik gewoon met de interne sensor, en werkt net zo goed. Straks als het pendel seizoen weer komt, schakel ik weer over op de CC. Tenzij een update het regelgedrag beter bij mijn wensen laat aansluiten, dan ga ik eerder terug.
[/quote]

[ Voor 73% gewijzigd door RemmyB83 op 02-01-2026 18:24 ]

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
  • Nu online
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door RemmyB83 op 02-01-2026 18:24 ]

Pijnacker Oost/West

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik ervaar dit ook met mijn mhi. Ene moment haalt hij setpoint en andere moment een graad eronder. Unit toert dan totaal niet op en blijft op de “waakvlam” verwarmen waardoor de temperatuur dik onderuit gaat.

Jammer dat dit product nog niet goed werkt.
Waarom is die extra lus dan uit de firmware gehaald als dit eerst volgens jullie beter werkte?

Kan dit nu nog verbeterd worden dat het wel “goed” functioneert?
tweakerpim schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:25:
Jammer dat dit product nog niet goed werkt.
Uitstekende vraag voor MHI, waarom werkt hun airco algoritme zo. :)
Waarom is die extra lus dan uit de firmware gehaald als dit eerst volgens jullie beter werkte?
Omdat overal haken en ogen aan zitten. Discussie is al vaker gevoerd, even terug lezen/zoeken.

• Rapheal
@RemmyB83 maar als je gaat stoken op de interne sensor, wat is dan nog de toegevoegde waarde van de cc als de firmware 3.2.1. regeling is zoals MHI zelf het had bedacht? Welk probleem los je op door op de interne sensor te stoken dan?
@LED-Maniak ik heb de historie van de 3.1.4 niet meegekregen. Maar het valt me al een langere tijd hier op het forum op dat blijkbaar de 3.1.4 beter leek te werken voor mensen die nu issues lijken te ervaren? Lijkt me toch juist goed dat de airco zelf een tandje bij zet en toerental verhoogt zodra die deze niet haalt? Daarnaast lees ik dat de halve graden zijn geïntroduceerd, maar bij verschillende mensen gekke dingen laat zien? Ik begrijp dat iedere situatie anders is en de huidige firmware voor andere mensen wel weer goed werkt. Nu had je een tijdje geleden opgemerkt om mogelijk twee gebruiker modus in de interface te zetten op basis van verschillende firmware. Is dat niet de oplossing wellicht voor veel mensen? Of is dit technisch niet haalbaar? Probeer alleen even mee te denken 😉

• Magiaconatus
RemmyB83 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:20:
[...]

Hier zette ik hem 's nachts ook vaak op max fan in de woonkamer als ik ging slapen, en dan zakte de temperatuur ook gewoon 1C onder setpoint.

Momenteel stook ik gewoon met de interne sensor, en werkt net zo goed. Straks als het pendel seizoen weer komt, schakel ik weer over op de CC. Tenzij een update het regelgedrag beter bij mijn wensen laat aansluiten, dan ga ik eerder terug.
[/quote]
Ik zou graag het antwoord van een ingenieur horen waarom het een goed idee was om een dergelijk regelgedrag te hebben. “Wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt en stabiel is, ga dan over op een temperatuur die 1 °C lager is.”

Mijn Midea en Daikin zullen altijd neigen naar de ingestelde temperatuur + compensatiewaarde.
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:32:
@RemmyB83 maar als je gaat stoken op de interne sensor, wat is dan nog de toegevoegde waarde van de cc als de firmware 3.2.1. regeling is zoals MHI zelf het had bedacht? Welk probleem los je op door op de interne sensor te stoken dan?
Interne sensor zal sneller op en neer bewegen qua temperatuur en wellicht maakt dit de airco sneller wakker om weer te gaan verwarmen. Goed dat het bij RemmyB83 werkt, maar bij mij gaan de prestaties sterk achteruit als ik de sensor weghaal. Dan wordt de temperatuur helemaal niet meer gehaald en slaat hij nog sneller af..
@LED-Maniak ik heb de historie van de 3.1.4 niet meegekregen. Maar het valt me al een langere tijd hier op het forum op dat blijkbaar de 3.1.4 beter leek te werken voor mensen die nu issues lijken te ervaren? Lijkt me toch juist goed dat de airco zelf een tandje bij zet en toerental verhoogt zodra die deze niet haalt? Daarnaast lees ik dat de halve graden zijn geïntroduceerd, maar bij verschillende mensen gekke dingen laat zien? Ik begrijp dat iedere situatie anders is en de huidige firmware voor andere mensen wel weer goed werkt. Nu had je een tijdje geleden opgemerkt om twee gebruiker modus te gebruiken op basis van verschillende firmware. Is dat niet de oplossing wellicht voor veel mensen? Of is dit technisch niet haalbaar? Probeer alleen even mee te denken 😉
Vooral een luide/actieve minderheid. ;)
Het gros van de gebruikers die niet naar cijfers kijkt en puur naar voor en na climatecontrol zijn gelukkig nog tevreden. Maar we willen uiteraard streven naar het mooist haalbare.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2026 18:41 ]

• Rapheal
@LED-Maniak wat doet de cc dan nog extra als je op interne sensor stuurt als de fw 3.2.1 regelt zoals MHI zelf al deed?

Mij lijkt eindelijk de 3.1.4 beter geschikte regeling, uiteraard is dat iets persoonlijks. Is het mogelijk om een gebruiker modus te introduceren zodat je een 3.1.4 regeling of een 3.2.1 regeling zelf kan kiezen? Ik merk de afgelopen koudere dagen dat mn airco s juist niet willen optoeren en daarom maar blijven sukkelen en de vrouw zelf ook constateerde dat we dit voor de cc veel minder leken te hebben. Had trouwens nog op je DM gereageerd betreffende de sensor. Zou dat nog willen proberen om toch weer op 2 sensors te sturen ipv 1.

[ Voor 6% gewijzigd door Rapheal op 02-01-2026 18:52 ]

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:06
Ik heb mijn twee ClimaControl modules inclusief externe thermometers voor LG binnen en heb de groene stekker in de PC24ET (- Modelnummer S3-M24K22PA) gevonden. Rest mij de vraag waar ik de module laat?
Laat ik de module binnen in de Airco behuizing of buiten de Airco behuizing?

• nico_09
JbRbV schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:52:
Ik heb mijn twee ClimaControl modules inclusief externe thermometers voor LG binnen en heb de groene stekker in de PC24ET (- Modelnummer S3-M24K22PA) gevonden. Rest mij de vraag waar ik de module laat?
Laat ik de module binnen in de Airco behuizing of buiten de Airco behuizing?
Maar net waar je plek hebt onder de kap.
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:51:
@LED-Maniak wat doet de cc dan nog extra als je op interne sensor stuurt als de fw 3.2.1 regelt zoals MHI zelf al deed?
Niets. Ook niet met 3.1.4. Uiteraard wel nog de home automation integratie.
Ik merk de afgelopen koudere dagen dat mn airco s juist niet willen optoeren en daarom maar blijven sukkelen en de vrouw zelf ook constateerde dat we dit voor de cc veel minder leken te hebben.
Oke, maar bij 'sukkelen' lees ik vooral dat de airco een graad onder zijn setpoint blijft hangen. Houdt hij dat vast? Wat gebeurt er als je die setpoint een half tot hele graad verhoogt? Hoe ziet de temperatuurverloop er uit met regeling door middel van interne sensor?

• Rapheal
@LED-Maniak dus dan draait de airco net of die geen cc heeft? Is dat dan in de interface op no sensor zetten? Dan denk ik dat ik dat even moet proberen tot ik de vervangende sensor heb 😊.

Sukkelen bedoel ik mee dat die non stop op 1.1A en 19.7 Hz blijft draaien,.set point van 18 bijv niet haalt en ik hem handmatig moet wakker maken door bijv op 20. Ik heb genoeg vermogen hier beneden dus dat zou probleem niet zijn.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:18
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:06:
@LED-Maniak dus dan draait de airco net of die geen cc heeft? Is dat dan in de interface op no sensor zetten? Dan denk ik dat ik dat even moet proberen tot ik de vervangende sensor heb 😊.

Sukkelen bedoel ik mee dat die non stop op 1.1A en 19.7 Hz blijft draaien,.set point van 18 bijv niet haalt en ik hem handmatig moet wakker maken door bijv op 20. Ik heb genoeg vermogen hier beneden dus dat zou probleem niet zijn.
Wat haalt hij dan wel?

• Rapheal
@Rijo038 met set point 18 bijv haalt die 17.7 max en blijft dan constant op minimaal vermogen door etteren, waardoor het langzaam wegzakt. Dan moet ik hem echt op 20+ zetten om de airco te ontwaken. Wat natuurlijk met dit weer zo een defrost tot gevolg heeft.

• Siewert
Afgelopen weken heb ik verschillende Screenshots gepost ook als reactie op @ThinkPad.
Hij haalt het gewoon niet.
Warmte vraag stijgt door bijvoorbeeld een buitentemperatuur die zakt.
Setpoint staat op 21gr en kamer is ook 21gr en bij het zakken van de buiten temperatuur koelt het in huis af.
Dan verwacht ik dat de airco zijn vermogen verhoogt dan wel compressor hz om alles weer naar setpoint te trekken.
Maar hij blijft op minimaal vermogen en hz de kamer temperatuur zakte meer dan 1,5gr voordat ik ingreep.
Laatste Screenshots die ik gepost heb zie dan na het verhogen van de setpoint met 1,5gr de airco wakker word.
Direct setpoint weer terug naar 21gr en blijft hij wel op half vermogen warmte pompen.
Ligt niet aan de CC maar ijf het vaag vinden dat MHI zich niet aanpast.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:18
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:16:
@Rijo038 met set point 18 bijv haalt die 17.7 max en blijft dan constant op minimaal vermogen door etteren, waardoor het langzaam wegzakt. Dan moet ik hem echt op 20+ zetten om de airco te ontwaken. Wat natuurlijk met dit weer zo een defrost tot gevolg heeft.
Dit heeft niks met CC te maken. Dit is standaard gedrag. 0.3 graden van het setpoint af en daar houden is gewoon netjes. Verwarmen met airco heeft gewoon zijn beperkingen.

• RemmyB83
  • Nu online
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:32:
Door op de interne sensor te stoken wordt mijn airco actiever, en blijf hij veel dichter bij het setpoint. Vaak nog geen 10de boven of onder setpoint. Ik heb geen hele grote woonkamer die ik verwarm, dus dat helpt wellicht.
Wat de CC aan toegevoegde waarde heeft? Het wordt vanzelf weer voorjaar, en dan helpt hij hier perfect tegen het pendelen.

Mijn visie op het verschil in regelgedrag van MHI en de CC:
De MHI regelt nu op de interne sensor netjes op ingestelde setpoint. Maar als ik mijn minimale vermogen niet kwijt kan, wordt het hier ook veel warmer dan het setpoint. Deze slaat dan ook niet snel af, en kan gewoon 1C warmer worden dan setpoint.
De ClimaControl geregelt niet netjes op ingestelde setpoint, maar als je je minimale vermogen niet kwijt kan, dan slaat hij wel perfect af op het ingestelde setpoint.
Wat je dus ziet bij beide is een p-band van 1C in hun regelgedrag. Ik heb alleen het idee dat het setpoint van de CC het punt is waar op de interne sensor zou afslaan, en dus het werkelijke setpoint lager ligt dan je instelt.
En dat komt omdat we in het voor en najaar allemaal klagen dat het te warm werdt. Enigste idee om dit op te lossen is om dit instelbaar te maken bij de instellingen. Dit omdat iedereen andere situaties heeft.
Maar zoals het nu is kan ik dus kiezen tussen verwarmen op setpoint of op turnoffpoint😀

Pijnacker Oost/West

• Morpheusk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtUzJVlRfqCCSAdzzU3j_hM9mOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxXaOThSn4DI8BQXInCHuaLg.jpg?f=fotoalbum_large

@LED-Maniak afgelopen nacht een airco erbij aangezet op een andere kamer, zonder cc, en krijg nu dit resultaat i.p.v. dit gedrag. Ben erg benieuwd wat er gebeurd als ik een 2e cc toevoeg

• Magiaconatus
Ik vraag me af of het iets te maken heeft met de pollingfrequentie. Ik vraag me af of het vaker verzenden van de temperatuurwaarden door CC, niet door de thermometer, dus gewoon vaker herhalen dan de thermometer, het besturingssysteem in MHI-apparaten zou activeren?

• Rapheal
@RemmyB83 en dan stel je in de interface no sensor in en dan is het gewoon weer instellen als zonder cc ? Dus zeg 2/3 graden hoger dan gewenste ruimte temperatuur?
@Rijo038 en hoe verklaar je dan met nachtverlaging op 17 de airco ander regel gedrag laat zien? Ik zie in mn HW dat die in de nacht aan/uit cyclus doet om de 20 -30 min, waar ik in de HW wel zie dat die niet steevast op zn lager vermogen draait dan?

[ Voor 43% gewijzigd door Rapheal op 02-01-2026 19:56 ]

• RemmyB83
  • Nu online
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:52:
@RemmyB83 en dan stel je in de interface no sensor in en dan is het gewoon weer instellen als zonder cc ? Dus zeg 2/3 graden hoger dan gewenste ruimte temperatuur?
Ik heb inderdaad no sensor ingestelt.
Op de binnenunit staat de 2C offset aan.
En dan is setpoint bij mijn ook praktisch de gemeten temperatuur.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
  • Nu online
Magiaconatus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:38:
Ik vraag me af of het iets te maken heeft met de pollingfrequentie. Ik vraag me af of het vaker verzenden van de temperatuurwaarden door CC, niet door de thermometer, dus gewoon vaker herhalen dan de thermometer, het besturingssysteem in MHI-apparaten zou activeren?
Dat idee heb ik niet, ik heb met de CC het idee dat je de aan/uit temperatuur insteld. En niet de temperatuur die je eigenlijk wenst.

Pijnacker Oost/West

• nico_09
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:16:
Dat gedrag ervaren wij hier soms ook, 21.5 ingesteld is nu 21 graden in de woonkamer dat is dus perfect. Op een gegeven moment moduleerd de unit naar het laagste vermogen waardoor het langzaam afkoelt naar 19.5/ 20 graden voordat de unit pas weer wakker wordt om vervolgens naar 21.5/ 22 graden te verwarmen. Dit blijft zich dan herhalen.

Vreemde is dat dit niet altijd het geval is, nu met de defrost momenten gebeurt het wel vaker.

Ik denk dat de verschillen groter zijn bij ons omdat het een grote ruimte is welke niet genoeg heeft aan constant 20hz.

[ Voor 7% gewijzigd door nico_09 op 02-01-2026 20:09 ]

• Rapheal
@RemmyB83 hoe bedoel je offset op de binnenunit aan staat. Bedoel je diegene die je handmatig aan/uit kan zetten door op het knopje op de binnenunit te drukken? Die had ik moeten uitzetten met ingebruikname van de cc destijds. Maar die moet dan dus weer aan als ik je goed begrijp?
@nico_09 ik weet niet hoeveel oppervlakte je moet verwarmen en hoe groot je unit is. Ik zelf heb hier 2x 3.5 kw hangen in aanbouw/woonkamer van samen 60m2 die momenteel op 1 sensor werken wat met de huidige ervaring niet super werkt... Hier is de 20hz met beide mhi ook niet toereikend.

[ Voor 33% gewijzigd door Rapheal op 02-01-2026 20:16 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:40
Die kun je weer aanzetten, want de CC detecteert dat tegenwoordig zelf of die offset al aan/uit staan en corrigeert zelf.

• RemmyB83
  • Nu online
Rijo038 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Dit heeft niks met CC te maken. Dit is standaard gedrag. 0.3 graden van het setpoint af en daar houden is gewoon netjes. Verwarmen met airco heeft gewoon zijn beperkingen.
Ik heb het anders gelezen, namelijk:
Hij stelt 18C in en het wordt max 17,7, wat je dus mag verwachten. Vervolgens gaat zijn unit op minimaal vermogen draaien, en zakt zijn temperatuur weg. Ik schat in tot 17C wat 1C onder setpoint is, zonder dat de unit harder gaat werken om het weer op 18C of 17,7C te krijgen. Alleen bij aanpassen van setpoint naar 20C, gaat de unit weer zijn best doen om op temperatuur te komen.

Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
Laat maar. Ik had de indruk dat het instellen van een offset door de CC en het instellen van een andere offset door de afstandsbediening twee verschillende dingen zijn.

• RemmyB83
  • Nu online
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:11:
@RemmyB83 hoe bedoel je offset op de binnenunit aan staat. Bedoel je diegene die je handmatig aan/uit kan zetten door op het knopje op de binnenunit te drukken? Die had ik moeten uitzetten met ingebruikname van de cc destijds. Maar die moet dan dus weer aan als ik je goed begrijp?
Ja idd, die heb ik hier nu aan staan.

Pijnacker Oost/West

• nico_09
Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:11:
@nico_09 ik weet niet hoeveel oppervlakte je moet verwarmen en hoe groot je unit is. Ik zelf heb hier 2x 3.5 kw hangen in aanbouw/woonkamer van samen 60m2 die momenteel op 1 sensor werken wat met de huidige ervaring niet super werkt... Hier is de 20hz met beide mhi ook niet toereikend.
Hier ook 2 units van 3.5 kw.
Meestal 1 aan, dat is dan maar net waar we zitten.
50m2 ongeveer.

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Dat werk voor mensen die 24/7 op de zelfde temperatuur stoken misschien. Maar mensen die vaak hun temperatuur aanpassen niet, omdat hij vaak eerst naar setpoint wil en vervolgens de temperatuur laat zakken tot 1C onder setpoint. Ook met defrosts is het geen oplossing als hij dan de hele tijd 1C onder setpoint heeft gelopen, dan gaat hij na een defrost opeens het verschil goed maken. En dan gaat hij op vol vermogen, en wordt de hele ruimte opeens een graad warmer dan gewenst.
Ik ben met de plek van de sensor aan het testen. Als je de sensor te ver van de unit af hebt, dan gebeurd dat idd. Hang je hem dichtbij of in de flow, dan regeld hij veel meer zoals de interne sensor.

Ik gok dat bijna iedereen hier de sensor aan de andere kant van de kamer heeft hangen ten opzichte van de binnenunit en bij raar gedrag hier gelijk roept dat de CC niet goed werkt.

Inmiddels ben ik er achter dat elke halve meter verplaatsing van de sensor ander gedrag geeft. De hoogte kan ook flink schelen. (En de muur waar die aan hangt maakt verschil. Buitenmuur / binnenmuur /bij raam in de buurt, bij gordijn etc)

Zo dichtbij mogelijk = beste, maar net ver genoeg dat de airco bij een adhoc wel de kamer warm krijgt.

Als je de juiste plek hebt gevonden met goed regelgedrag, dan stel je hem bij met de offset. (Dat je 1 graad speling hebt afhankelijk van de buitentemp, is niks aan te doen, dat moet je voor lief nemen)

Ja dan moet je even testen... Haha... Het is dus niet "gooi de sensor ergens neer en alles werkt perfect in ieder huis."

(Ik reageer even op alle andere posts hier btw, niet specifiek op jou @RemmyB83, ookal heb ik jou gequote)

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 02-01-2026 21:04 ]

• Magiaconatus
Laat maar. Ik had de indruk dat het instellen van een offset door de CC en het instellen van een andere offset door de afstandsbediening twee verschillende dingen zijn.
Nou, in principe zou het zo moeten werken. En mensen verwachten duidelijk dat het zo werkt. Dat is een van de belangrijkste verkoopargumenten.

Maar als de temperatuurschommeling optreedt wanneer de thermometer steeds verder van de CC-module verwijderd raakt, dan is er mogelijk sprake van een probleem met de signaalkwaliteit/datakwaliteit. Misschien gaat er een deel van de data verloren als de thermometer X meter verwijderd is.

Daarom zei ik dat CC de gemeten temperatuur misschien kunstmatig zou kunnen herhalen vanaf de draadloze thermometer. Het lijkt erop dat de besturingslogica een veel continuere gegevensstroom nodig heeft dan wat de thermometer normaal gesproken in een minuut verstuurt als de signaalkwaliteit door de afstand wordt aangetast.

Maar dit is allemaal slechts speculatie.

• Rapheal
RemmyB83 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Ik heb het anders gelezen, namelijk:
Hij stelt 18C in en het wordt max 17,7, wat je dus mag verwachten. Vervolgens gaat zijn unit op minimaal vermogen draaien, en zakt zijn temperatuur weg. Ik schat in tot 17C wat 1C onder setpoint is, zonder dat de unit harder gaat werken om het weer op 18C of 17,7C te krijgen. Alleen bij aanpassen van setpoint naar 20C, gaat de unit weer zijn best doen om op temperatuur te komen.
Dit gebeurt er inderdaad en je moet dan de airco wakker maken door set point 20+ in te zetten.

@xHEMANx ik heb dezelfde observatie gedaan. Sensor plek maakt inderdaad erg uit en hangt inderdaad 5,5m van beide units af. Zal morgen de sensor in de aanbouw dichterbij zetten en de andere airco op interne sensor zetten, helaas was de sensor die ik recent heb ontvangen uit de slechte batch die niet functioneerde en in afwachting van de nieuwe sensor zonder scherm.
@nico_09 heb je beide units op een andere sensor dan of ook beide op 1 sensor ?

• RemmyB83
  • Nu online
xHEMANx schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Ik ben met de plek van de sensor aan het testen. Als je de sensor te ver van de unit af hebt, dan gebeurd dat idd. Hang je hem dichtbij of in de flow, dan regeld hij veel meer zoals de interne sensor.

Ik gok dat bijna iedereen hier de sensor aan de andere kant van de kamer heeft hangen ten opzichte van de binnenunit en bij raar gedrag hier gelijk roept dat de CC niet goed werkt.

Ik ben er inmiddels achter dat elke meter verplaatsing van de sensor ander gedrag geeft. (Ook de muur waar die aan hangt maakt verschil. Buitenmuur / binnenmuur /bij raam in de buurt, bij gordijn etc)

Zo dichtbij mogelijk = beste, maar net ver genoeg dat de airco bij een adhoc wel de kamer warm krijgt.

Ja dan moet je even testen... Haha... Het is dus niet "gooi de sensor ergens neer en alles werkt perfect in ieder huis."

(Ik reageer even op alle andere posts hier btw, niet specifiek op jou @RemmyB83, ookal heb ik jou gequote)
Dat te ver weg slecht regelgedrag kan geven geloof ik. Maar hij hangt hier op een binnenmuur met een houten balk als achtergrond dus daar zit het probleem echt niet.
Wat je uiteindelijk wilt gewoon is een stabiele ruimtetemperatuur. Dat is hier gewoon ook geen probleem, vanwege goede isolatie en zo. En zelfs 's nachts met de fan op max daalt de temperatuur(0,8C onder setpoint) op de externe thermometer, zonder dat de unit optoert om op setpoint te blijven. En als ik 's nachts niet verwarm, en 's ochtends opstart loopt de temperatuur ook snel op. Het probleem zit hier dus niet in de plaatsing van de sensor.

Pijnacker Oost/West

• nico_09
@nico_09 heb je beide units op een andere sensor dan of ook beide op 1 sensor ?
[/quote]
Nee beide op een eigen. Al is er geen verschil als ze beide op dezelfde draaien.

Positie van de sensor is wel belangrijk, had hem eerst in de luchtstroom hangen, dat werkt niet goed.... staat nu prima
Hebben jullie de fanstand trouwens wel op standje "flink blazen" staan met dit weer?

Ik ben wat aan het experimenteren(regelloop van 3.1.3 er in). De hele dag is de temperatuur ongeveer een graad onder setpoint en ik zie de buitenunit niet op maximaal vermogen draaien.

Pas nu ik de fan hard laat blazen zie ik het vermogen van de buitenunit toenemen en ook de ruimtetemperatuur gaat nu pas goed omhoog. Dus het kan ook zijn dat bij sommigen het een combinatie van factoren is.
Magiaconatus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:52:
[...]

Nou, in principe zou het zo moeten werken. En mensen verwachten duidelijk dat het zo werkt. Dat is een van de belangrijkste verkoopargumenten.

Maar als de temperatuurschommeling optreedt wanneer de thermometer steeds verder van de CC-module verwijderd raakt, dan is er mogelijk sprake van een probleem met de signaalkwaliteit/datakwaliteit. Misschien gaat er een deel van de data verloren als de thermometer X meter verwijderd is.

Daarom zei ik dat CC de gemeten temperatuur misschien kunstmatig zou kunnen herhalen vanaf de draadloze thermometer. Het lijkt erop dat de besturingslogica een veel continuere gegevensstroom nodig heeft dan wat de thermometer normaal gesproken in een minuut verstuurt als de signaalkwaliteit door de afstand wordt aangetast.

Maar dit is allemaal slechts speculatie.
Er zijn zeer frequente updates naar de airco toe.
Het probleem lijkt echter te zijn dat als de sensor te ver weg staat, de temperatuur te langzaam toeneemt en de airco op gegeven moment op zijn elvendertigste gaat draaien omdat het 'stabiel' lijkt. Als de sensor dichterbij staat dan is er wat directere feedback.

Bij de plafond units zie ik dat de wandbediening bijvoorbeeld altijd wel horizontaal binnen een meter of 2, 3 van de binnenunit staat. Geen idee of hier echt een spec voor is of dat dit toevallig zo uitkwam voor de tientallen units die ik heb gezien.

[ Voor 60% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2026 23:45 ]

• Siewert
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:41:
Hebben jullie de fanstand trouwens wel op standje "flink blazen" staan met dit weer?

Ik ben wat aan het experimenteren(regelloop van 3.1.3 er in). De hele dag is de temperatuur ongeveer een graad onder setpoint en ik zie de buitenunit niet op maximaal vermogen draaien.

Pas nu ik de fan hard laat blazen zie ik het vermogen van de buitenunit toenemen en ook de ruimtetemperatuur gaat nu pas goed omhoog. Dus het kan ook zijn dat bij sommigen het een combinatie van factoren is.
Om heel eerlijk te zijn.
Heb hem hier op standje 3 en draait nu interne unit op fan speed 5.
Zet ik hem op standje 4 dan blaast hij zo hard dat het niet meer te doen is qua lawaai ;)
Maar ga eens kijken wat hij gaat doen als ik nu standje 4 kies.

onderstaande screenshots zijn gemaakt op moment van schrijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGF-nr-5l4uh1pnaXFTCnQu4LRw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y5nuHKluYh2VsAhYopF184hL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hhl4Tx4LZH4AQnsuS15QCzy-CmQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6lPdzpEg0iL7neaYVGT8xAIP.png?f=fotoalbum_tile

Die van jou zullen met dit weer ongetwijfeld nog steeds wel genoeg capaciteit hebben. :+

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2026 23:49 ]

• Siewert
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:49:
Die van jou zullen met dit weer ongetwijfeld nog steeds wel genoeg capaciteit hebben. :+
Ben der ook niet bang voor #lol

• RemmyB83
  • Nu online

Wat ik vaak zie is als ik hem van automatisch naar hard blazen zet is, dat de temperatuur een enkele tiende daalt door meer lucht beweging. Misschien dat dit bij jouw nu net de trigger is om harder te verwarmen.

Want toen ik hier overdag met de CC 21,5 rustig verwarmde, en 's nachts op 21 met max ventilator. Zag ik het hier ook zakken tot 20,2C. Dus ook 0,8C onder setpoint met max fan.

Pijnacker Oost/West

• nico_09

[...]

Het probleem lijkt echter te zijn dat als de sensor te ver weg staat, de temperatuur te langzaam toeneemt en de airco op gegeven moment op zijn elvendertigste gaat draaien omdat het 'stabiel' lijkt. Als de sensor dichterbij staat dan is er wat directere feedback.

Bij de plafond units zie ik dat de wandbediening bijvoorbeeld altijd wel horizontaal binnen een meter of 2, 3 van de binnenunit staat. Geen idee of hier echt een spec voor is of dat dit toevallig zo uitkwam voor de tientallen units die ik heb gezien.
Ja fan stand 3. Bijgevoegd een foto van het verloop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKwhNduVwTVUH4Mo2uaGl5xYSgk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XvNcPHsZNONjsn3xgIewjuF3.jpg?f=user_large

Andere airco ook met fan 3 waarbij er een extra regeling in de firmware zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM_ung2_kUGMgSAlOUdPqzPEW5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRmTYg9kEbX4mfvczcoOqmpz.jpg?f=fotoalbum_large

• RemmyB83
  • Nu online
Bedoel je niet dat de temperatuur te langzaam afneemt?
Hier kan heb ik namelijk geen enkele moeite om de op temperatuur op te setpoont krijgen. Maar om op setpoint te houden. Als de temperatuur dan te langzaam zou dalen om de unit te triggeren op te toeren, dan zullen alle mensen met een goed geisoleerd huis problemen hebben, en met slecht geisoleerde huizen niet?

Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
Als de temperatuur niet merkbaar verandert, of niet overeenkomt met wat de besturingslogica verwacht, zou het systeem uiteindelijk moeten overschakelen naar de modus voor volledige capaciteit. Dat zou het verwachte en volkomen normale gedrag zijn.

Maar ik vind het vreemd dat het systeem het schijnbaar “opgeeft” als de temperatuurverandering langzaam verloopt. Het probeert niet de ingestelde temperatuur te bereiken, maar blijft er net een graad onder hangen. Het zou op vol vermogen moeten blijven draaien totdat het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de gemeten temperatuur tot een bepaald niveau is gedaald, vervolgens langzaam het vermogen moeten verminderen totdat het ingestelde punt is bereikt, en dan berekenen welk vermogensniveau nodig is om dat te handhaven.

• Magiaconatus
RemmyB83 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:10:
[...]

Bedoel je niet dat de temperatuur te langzaam afneemt?
Hier kan heb ik namelijk geen enkele moeite om de op temperatuur op te setpoont krijgen. Maar om op setpoint te houden. Als de temperatuur dan te langzaam zou dalen om de unit te triggeren op te toeren, dan zullen alle mensen met een goed geisoleerd huis problemen hebben, en met slecht geisoleerde huizen niet?
Het lijkt erop dat een daling van de kamertemperatuur met 1 °C na het bereiken van een stabiel evenwicht op zich niet voldoende is om het vermogen van de compressor te verhogen.

• Siewert
Magiaconatus schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:38:
[...]

Het lijkt erop dat een daling van de kamertemperatuur met 1 °C na het bereiken van een stabiel evenwicht op zich niet voldoende is om het vermogen van de compressor te verhogen.
Na aanleiding van mijn eerdere bericht vandaag in het MHI topic en meerdere meldingen hier vandaag meer eens een test gestart om het te reproduceren.
Wilde weten wanneer de airco wel wakker werd zou gaan beginnen met op toeren.
Blijkt dus dat MHI in de regeling een verschil van 1.2gr tussen setpoint en return temperatuur heeft ingesteld.
En dat verklaart een hoop meldingen waarom mensen denk dat de airco niet wil werken.
Word een lang verhaal maar hoop dat het voor jou @LED-Maniak een duidelijk verhaal is ;)
Ben gestart op een stabiele situatie zoals het altijd draait.

Startpunt:
Setpoint 21gr
Externe sensor ook 21gr op 120cm hoogte.
Sensor hangt rechts uit de stroom van de airco op 3,5mtr afstand.

Sensor verplaatst naar de salon tafel op 3,0mtr afstand.
Hoogte is nu 40cm van de grond
En bevind zich onder en uit de luchtstroom van de airco.
Hier neer gezet om een plotseling temperatuur drop te simuleren.
  • Setpoint: 21gr
  • Fanspeed: auto
  • Faan links/rechts stand: recht vooruit en links de kamer in
  • Faan up/down stand: op stand 2 dus tussen 45 graden en recht vooruit
  • Buiten temperatuur: 1.2gr
Sensor verplaatst naar de salon tafel.
Temperatuur zakte en de airco is bij 20,9gr gaan verwarmen op 304w en 26hz zoals het hoort.
Maar het uur daarna bleef de aangegeven temperatuur op de sensor zakken en de airco bleef op 304w en 26hz verwarmen.
Pas bij 19,8gr op de externe sensor en dus een uur verder werd de airco wakker.
En begon hij in stapjes van 5min steeds verder op te toeren.
Stapsgewijs van 304w naar uit eindelijk 1300w en de compressor van 26hz naar 76hz.
Waarbij je THI-R1 van 31gr naar 58gr zag oplopen.
En de indoor fan naar speed 6 zag op lopen.

Na goed een half uur blazen was de CC de externe sensor kwijt en gaat over op de internal.
Terwijl de Signal Quality constant op 70% staat/stond.
Na 2min heeft hij de sensor weer en gaat vrolijk door maar dat terzijde

Na dik 40min verwarmen op en rond de 1300w bereikt de externe sensor setpoint 21gr.
Even voor jullie gevoel, echte kamer temperatuur is nu 24,3gr #zweten
Maar je ziet dan wel dat hij in stapjes van 3 tot 5min ongeveer weer terug moduleert in vermogen, hz en fanspeed totdat de externe sensor 21,1gr aangeeft.
En daarna rustig door kabbelt op 370w en 27hz totdat de externe sensor 21.2gr aangeeft en hij helemaal stopt met verwarmen.

Mijn bevinding:
Mijn MHI wil dus wel moduleren en heeft zeker genoeg power om alles naar standje Sahara te brengen.
Zolang alle variablen zoals buiten/buiten temperatuur stabiel zijn kan hij op minimale vermogen alles met twee vingers in de neus bij benen.
Maar veranderd er een variable plotseling heel veel dan is de regeling van MHI te ruim om de airco wakker te maken en aan het werk te zetten.
Hij start hij met minimale vermogen en hz te verwarmen bij 0.1gr onder setpoint maar bij 1.2gr onder setpoint word hij echt wakker.
En merkt dat setpoint niet gehaald word en begint dan als een jekkel op te toeren.
Hij toert dus wel op alleen voor mijn idee heeft MHI de regeling zo ingesteld dat pas bij een verschil van 1.2gr ten opzichte van setpoint de handel aan het werk wordt gezet.

Dus hij moduleert wel.
Maar voor een 24/7 stoker als ik en zonder het verplaatsen van de sensor had ik bij een plotselinge verandering in deze keer dus de kamer temperatuur rustig de kamer de hele dag op 19,9gr kunnen hebben terwijl ik setpoint 21gr wil.
En dus voor het gevoel ik dan zeg dat de airco niet wil verwarmen en dus oncomfortabel.
Dat verklaart waarom het dus lijkt dat de airco geen zin heeft.
Omdat ik bij 1gr kouder ik als zoiets heb van ga setpoint maar verhogen.
Dus eigenlijk zou deze regeling kleiner moeten, hoeveel geen idee maar 1.2gr is te veel denk ik.
Denk dat voor de meeste mensen 0.5gr onder setpoint al genoeg is om het oncomfortabel te vinden en dus eigenlijk zou dan de airco al moeten gaan op toeren.

p.s
Ik hoop dat het tijdsverloop en mijn verhaal een beetje duidelijk is wat betreft de airco en wat hij heeft gedaan en waarom er gedacht word dat hij er geen zin in heeft.
En de screenshots zijn vanaf het moment dat de kamer op temperatuur is gebracht en 23:50 toen hij klaar was met verwarmen ik de sensor naar de salontafel heb verplaatst.

Externe Sensor Temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Adc8uUkQ453lxezVZSsTfM6gPYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JwfrfseSQrggvCYvf5Jg5Zfn.png?f=fotoalbum_large

Compressor hz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exUw4VFQsAlkhMsa39UFzP4cia0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/acMyu1DPXW6oHOQvf7eiGWin.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9SuREKsxvKYd0LU-__P2AFICoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDjYGJbdUB4w0GYgMiAtP7o1.png?f=fotoalbum_large

edit:
Laat hem de hele nacht zo even lopen om te kijken wat hij doet.
Zal wel schelden krijgen morgen vroeg van de vrouw dat het bloed heet is #lol

[ Voor 7% gewijzigd door Siewert op 03-01-2026 02:41 ]

• Rapheal
nico_09 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Hier ook 2 units van 3.5 kw.
Meestal 1 aan, dat is dan maar net waar we zitten.
50m2 ongeveer.
@nico_09 beetje vergelijkbare situatie als wij hebben dus. Een van jouw units draait nog op de 3.1.4 als ik het me goed herinner? Daar geen problemen mee?

[...]

@LED-Maniak en met standje flink blazen bedoel je dan stand 4? Aah je bent weer aan het experimenteren gegaan met een pre 3.1.8 regeling :*) ik draai beneden nog op de 3.1.8 omdat die stabiel op nachtverlaging/ niet thuis temperatuur van 17 draait (al sinds ik de modules heb). Ik ben wel geïnteresseerd in een ~3.1.4 regeling te testen gezien je eerdere opmerking: "De oude firmware geeft de airco een extra kick om het moment dat de temperatuur te ver daalt." Uiteraard de vraag wat "te ver dalen is" 0.5 onder set point? Nog ter info zie onderstaande curve. Nachtverlaging (17) pulst die waar die met de 18 graden set point uren onder zn set point blijft hangen en maar niks doet. Pas met set point maar 20 haalt die binnen no time vermogen maar met de huidige setup wordt de woonkamer te warm (de sensor voor beide airco staat in de aanbouw, zie graag DM voor de 2e sensor :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOswHCzMQSTRSYkztYcTSN3jAU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1AE42O1zvlkF7Co4VoAC9D3.jpg?f=fotoalbum_large

@Siewert dat is wel een interessante bevinding van die 1.2 graden dat dan pas de machines wakker worden. Ik vraag me wel af waardoor die grote overshoot naar standje sahara bij je komt? Verklaart wel waarom de aircos bij +2 graden set point iets gaan doen.

• xHEMANx
Siewert schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 02:14:
[...]

Na aanleiding van mijn eerdere bericht vandaag in het MHI topic en meerdere meldingen hier vandaag meer eens een test gestart om het te reproduceren.
Wilde weten wanneer de airco wel wakker werd zou gaan beginnen met op toeren.
Blijkt dus dat MHI in de regeling een verschil van 1.2gr tussen setpoint en return temperatuur heeft ingesteld.
En dat verklaart een hoop meldingen waarom mensen denk dat de airco niet wil werken.
Word een lang verhaal maar hoop dat het voor jou @LED-Maniak een duidelijk verhaal is ;)
Ben gestart op een stabiele situatie zoals het altijd draait.

Startpunt:
Setpoint 21gr
Externe sensor ook 21gr op 120cm hoogte.
Sensor hangt rechts uit de stroom van de airco op 3,5mtr afstand.

Sensor verplaatst naar de salon tafel op 3,0mtr afstand.
Hoogte is nu 40cm van de grond
En bevind zich onder en uit de luchtstroom van de airco.
Hier neer gezet om een plotseling temperatuur drop te simuleren.
  • Setpoint: 21gr
  • Fanspeed: auto
  • Faan links/rechts stand: recht vooruit en links de kamer in
  • Faan up/down stand: op stand 2 dus tussen 45 graden en recht vooruit
  • Buiten temperatuur: 1.2gr
Sensor verplaatst naar de salon tafel.
Temperatuur zakte en de airco is bij 20,9gr gaan verwarmen op 304w en 26hz zoals het hoort.
Maar het uur daarna bleef de aangegeven temperatuur op de sensor zakken en de airco bleef op 304w en 26hz verwarmen.
Pas bij 19,8gr op de externe sensor en dus een uur verder werd de airco wakker.
En begon hij in stapjes van 5min steeds verder op te toeren.
Stapsgewijs van 304w naar uit eindelijk 1300w en de compressor van 26hz naar 76hz.
Waarbij je THI-R1 van 31gr naar 58gr zag oplopen.
En de indoor fan naar speed 6 zag op lopen.

Na goed een half uur blazen was de CC de externe sensor kwijt en gaat over op de internal.
Terwijl de Signal Quality constant op 70% staat/stond.
Na 2min heeft hij de sensor weer en gaat vrolijk door maar dat terzijde

Na dik 40min verwarmen op en rond de 1300w bereikt de externe sensor setpoint 21gr.
Even voor jullie gevoel, echte kamer temperatuur is nu 24,3gr #zweten
Maar je ziet dan wel dat hij in stapjes van 3 tot 5min ongeveer weer terug moduleert in vermogen, hz en fanspeed totdat de externe sensor 21,1gr aangeeft.
En daarna rustig door kabbelt op 370w en 27hz totdat de externe sensor 21.2gr aangeeft en hij helemaal stopt met verwarmen.

Mijn bevinding:
Mijn MHI wil dus wel moduleren en heeft zeker genoeg power om alles naar standje Sahara te brengen.
Zolang alle variablen zoals buiten/buiten temperatuur stabiel zijn kan hij op minimale vermogen alles met twee vingers in de neus bij benen.
Maar veranderd er een variable plotseling heel veel dan is de regeling van MHI te ruim om de airco wakker te maken en aan het werk te zetten.
Hij start hij met minimale vermogen en hz te verwarmen bij 0.1gr onder setpoint maar bij 1.2gr onder setpoint word hij echt wakker.
En merkt dat setpoint niet gehaald word en begint dan als een jekkel op te toeren.
Hij toert dus wel op alleen voor mijn idee heeft MHI de regeling zo ingesteld dat pas bij een verschil van 1.2gr ten opzichte van setpoint de handel aan het werk wordt gezet.

Dus hij moduleert wel.
Maar voor een 24/7 stoker als ik en zonder het verplaatsen van de sensor had ik bij een plotselinge verandering in deze keer dus de kamer temperatuur rustig de kamer de hele dag op 19,9gr kunnen hebben terwijl ik setpoint 21gr wil.
En dus voor het gevoel ik dan zeg dat de airco niet wil verwarmen en dus oncomfortabel.
Dat verklaart waarom het dus lijkt dat de airco geen zin heeft.
Omdat ik bij 1gr kouder ik als zoiets heb van ga setpoint maar verhogen.
Dus eigenlijk zou deze regeling kleiner moeten, hoeveel geen idee maar 1.2gr is te veel denk ik.
Denk dat voor de meeste mensen 0.5gr onder setpoint al genoeg is om het oncomfortabel te vinden en dus eigenlijk zou dan de airco al moeten gaan op toeren.

p.s
Ik hoop dat het tijdsverloop en mijn verhaal een beetje duidelijk is wat betreft de airco en wat hij heeft gedaan en waarom er gedacht word dat hij er geen zin in heeft.
En de screenshots zijn vanaf het moment dat de kamer op temperatuur is gebracht en 23:50 toen hij klaar was met verwarmen ik de sensor naar de salontafel heb verplaatst.

Externe Sensor Temperatuur:
[Afbeelding]

Compressor hz:
[Afbeelding]

Opgenomen vermogen:
[Afbeelding]

edit:
Laat hem de hele nacht zo even lopen om te kijken wat hij doet.
Zal wel schelden krijgen morgen vroeg van de vrouw dat het bloed heet is #lol
Dat is precies waarom je setpoint 21 niet moet zien als setpoint 21, maar als setpoint 20.5.

Dan kan hij 0.7 onder en 0.5 boven je (bedachte) setpoint verwarmen op basis van de buiten temp.

Probleem opgelost. 😊

Als die iets strakker zou staan afgesteld, heb je vaker dat de temp schommeld. Stel je hebt ipv 1.2 graad marge 0.5 graad marge.

Setp 21. Hij verwarmt tot 21. Zakt langzaam naar 20.5, toert weer op tot 21, zakt weer langzaam naar 20.5 etc. Deze cyclus gebeurt veel vaker dan bij een 1.2 marge.
Let op, dit is met erg koud weer!
Met redelijk weer blijft hij stabiel op een temp ergens binnen de 1.2 graad onder setpoint.
Met warm weer blijft hij op setpoint pendelen.

De airco heeft met 0.5 graad marge minder kans om een stabiele stand te vinden, dan met 1.2 geaad marge. En gaat dus meer op en neer in temp, ook met middelmatig weer.

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 03-01-2026 10:25 ]

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Het gaat hier nu beter denk ik:
Externe tempmeter 1,5 meter breedte uit airco op ongeveer 1,50 meter hoogte uit de luchtstroom gehangen.
Offset op 0 gezet.
Ventilator van auto nu op stand 4 gezet.
Setpoint 22 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ0njbjBzm8SvWnIBZ9mESGmlt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zcxNSla5D1lHmd8Dk1Mg2MKe.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste