ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-02 15:29
Weet iemand toevallig hoe ik het volgende oplos;
Van het weekend is mn modem herstart (stroomstoring). 3 van de 5 modules zijn toegangelijk via het portaal als via de webpagina (ip adres als heatpump.local). Mn twee hoofd aircos daar in tegen zie ik niet in het portaal. Daarnaast geeft 1 airco, als ik via het ip adres naar de UI aan dat de toegang is geweigerd. Als ik via de heatpump.local ga doet de UI het wel... Iemand een idee hoe ik de twee aircos weer zie in het overzicht via het protoart portaal en hoe ik de ene airco ook via zn op adres kan benaderen? Alvast bedankt

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZE4b6ZIHaZTfvc0sb3_obGOT6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6JcbAeZ7p69k8SPBYrjuoAm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door RemmyB83 op 09-02-2026 21:07 ]

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
  • Nu online
Rapheal schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:38:
Van het weekend is mn modem herstart (stroomstoring). 3 van de 5 modules zijn toegangelijk via het portaal als via de webpagina (ip adres als heatpump.local). Mn twee hoofd aircos daar in tegen zie ik niet in het portaal. Daarnaast geeft 1 airco, als ik via het ip adres naar de UI aan dat de toegang is geweigerd. Als ik via de heatpump.local ga doet de UI het wel... Iemand een idee hoe ik de twee aircos weer zie in het overzicht via het protoart portaal en hoe ik de ene airco ook via zn op adres kan benaderen? Alvast bedankt
Zijn ze wel online in de lijst van je modem? Of hebben ze misschien een nieuw ip-adres?
Ik zet altijd mijn ip-adres vast om dit soort dingen te voorkomen. Geen idee of dat daadwerkelijk het probleem is.

Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:15
Rapheal schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:38:
Klinkt alsof de ip-leases geshuffled zijn. Even in je router kijken wat er is veranderd aan leases.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Rapheal
Het vreemde is dat als ik in mn router overzicht kijk het oude ip adres staat met status "verbonden" maar als ik via http.heatpump local ga een ander ip adres zie, maar wel gewoon op de UI kom als ik dat IP adres invoer in mijn browser? En hoe komt het dat ik ze dan ook niet zie in het protoart portaal (beide airco s, terwijl ik de andere 3 wel zie...

• LED-Maniak
Klinkt alsof je naar een cached pagina kijkt en ze in werkelijkheid offline zijn.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:38
Ik wil me ook even melden in dit topic. Vandaag zijn bij mij 2x een MHI SRK20ZS, een SRK35ZS en SCM50ZS als buitenunit geïnstalleerd. Ik heb meteen alle units uitgerust met een ClimaControl naar aanleiding van de goede ervaringen in dit topic. Geen ervaring dus met de standaard regeling van MHI of de regeling van de eerdere firmware versies. Ik laat ze voor nu even 24/7 aan staan om wat ervaring op te doen. Dat lijkt voor de meeste mensen hier het meeste comfort te geven. Ben benieuwd :7

De installateur had er wel ooit eens van gehoord maar was zelf ook enthousiast er over. Hij ging er zelf ook een paar kopen voor zijn situatie thuis om ook ervaring op te doen :Y).

• LED-Maniak
japie06 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:44:
De installateur had er wel ooit eens van gehoord maar was zelf ook enthousiast er over. Hij ging er zelf ook een paar kopen voor zijn situatie thuis om ook ervaring op te doen :Y).
Volgens mij zijn er een hoop installateurs die er afgelopen week voor het eerst van gehoord hebben tijdens de VSK+E beurs. Sindsdien komen er vooral vragen van installateurs binnen en zijn er inmiddels een paar installateurs bij gekomen die standaard de ClimateControl installeren bij een nieuwe installatie. :Y)

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:14

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Volgens mij zijn er een hoop installateurs die er afgelopen week voor het eerst van gehoord hebben tijdens de VSK+E beurs. Sindsdien komen er vooral vragen van installateurs binnen en zijn er inmiddels een paar installateurs bij gekomen die standaard de ClimateControl installeren bij een nieuwe installatie. :Y)
Fantastisch nieuws natuurlijk voor jou, voor hun lijkt mij dat echter een slechte keus. Geen app+geen cloud = vragen om ellende met de gemiddelde eind klant die er niks van snapt, ander intern IP adres ineens heeft of bijvoorbeeld allemaal dingen mist zoals tijdsplanning e.d.
Voor de gevorderde gebruiker is het natuurlijk wel een dikke ++

• LED-Maniak
Technoid schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:52:
[...]

Fantastisch nieuws natuurlijk voor jou, voor hun lijkt mij dat echter een slechte keus. Geen app+geen cloud = vragen om ellende met de gemiddelde eind klant die er niks van snapt, ander intern IP adres ineens heeft of bijvoorbeeld allemaal dingen mist zoals tijdsplanning e.d.
Voor de gevorderde gebruiker is het natuurlijk wel een dikke ++
Deze worden geinstalleerd als externe sensor en niet als alternatief voor Smart-M. Want dat is het niet.

Een 'normale' gebruiker merkt er dus niets van dat het er in zit(anders dan dat de temperatuur beter wordt geregeld) en zal dus nooit in aanraking komen met het missen van cloud of tijdsplanning. Deze features zitten er niet in, wordt niet mee geadverteerd en zijn dus geen onderdeel van het pakket of de oplossing die geboden wordt.

Een interface en zoeken naar IP-adressen zullen ze niet hoeven doen. De sensor instellen kan met de fysieke knopjes.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 09-02-2026 22:05 ]

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:19
LED-Maniak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Deze worden geinstalleerd als externe sensor en niet als alternatief voor Smart-M. Want dat is het niet.

Een interface en zoeken naar IP-adressen zullen ze niet hoeven doen. De sensor instellen kan met de fysieke knopjes.
Het zou mooi zijn wanneer op één of andere manier we uit kunnen lezen zq zien dat iemand de fysieke knopjes (heeft) gebruikt. Heb er wel wat use cases voor.

S.J.

• LED-Maniak
Sterke-Jerke schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:19:
[...]

Het zou mooi zijn wanneer op één of andere manier we uit kunnen lezen zq zien dat iemand de fysieke knopjes (heeft) gebruikt. Heb er wel wat use cases voor.
Wat zou je daar mee willen doen? Ze hebben nogal specifieke functies.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

Sterke-Jerke schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:19:
[...]

Grappig, die use case heb ik ook voor externe locatie (winkel) Smart m kan dat trouwens ook als iemand de lokale bediening gebruikt doormiddel van een mail notificatie.

• LED-Maniak
Wat zou je er precies mee willen doen?

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:10:
Toezicht op misbruik / absurde sauna instellingen corrigeren.
Daarnaast als er een patroon is de “standaard” en/of schema aanpassen.

[ Voor 14% gewijzigd door Technoid op 09-02-2026 23:18 ]

• LED-Maniak
Had je gezien dat er al limieten op zitten? Je kan instellen wat de min-max is voor verwarmen of koelen.
Als iemand iets anders instelt dan corrigeert hij dit automatisch naar jouw min-of max.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:21:
Had je gezien dat er al limieten op zitten? Je kan instellen wat de min-max is voor verwarmen of koelen.
Als iemand iets anders instelt dan corrigeert hij dit automatisch naar jouw min-of max.
Jazeker heb ik deze gezien, goed om de bijbehorende uitleg erbij te krijgen!
Daarmee is zeker het probleem automatisch te voorkomen maar blijft het nog wel onzichtbaar dat er permanent een wijziging wellicht op het tijdschema dient te komen.

Ik wil er namelijk nog 1 gaan inbouwen in de winkel waar een man/vrouw van 25 verschillende personen wisselend aanwezig zijn. Allen met hun eigen meningen/gevoel/gedachtes, en geloof mij dat is pittiger dan het lijkt |:( 8)7 :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Technoid op 10-02-2026 06:41 ]

• Rapheal
LED-Maniak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:26:
Klinkt alsof je naar een cached pagina kijkt en ze in werkelijkheid offline zijn.
@LED-Maniak ik denk dat je gelijk hebt. Zojuist nogmaals gekeken in de router,.en zie nu geen van beide ip adressen meer. Ik heb beide cc al opnieuw opgestart, wifi instellingen al opnieuw er in gezet. Maar werkt beide niet. Ik kan wel de airco s bedienen via de UI dus dat werkt wel, maar dat zou toch ook niet werken als er geen wifi verbinding is? Beide cc draaien nog op 3.1.8, kan het daaraan liggen? Zo niet, is er een oplossing? Alvast bedankt!

• Sterke-Jerke
LED-Maniak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:10:
IK heb wat automations lopen, bijvoorbeeld, als iemand vervolgens met de hand aanpassingen doet, bijv dat de automations gedurende xx periode even niets doet, of na xx periode weer de automation het oppakt.
Ik weet dat dit met helpers kan.
Of, (bij meerdere binnen units) als de ene unit op verwarmen staat, en iemand zet per ongeluk de andere koelen, dit overrulen.
Zo kan ik nog wel een stuk of wat bedenken, die allemaal wel weer anders op te lossen zijn.

S.J.

• Rrin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-02 18:22
LED-Maniak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Een 'normale' gebruiker merkt er dus niets van dat het er in zit(anders dan dat de temperatuur beter wordt geregeld) en zal dus nooit in aanraking komen met het missen van cloud of tijdsplanning. Deze features zitten er niet in, wordt niet mee geadverteerd en zijn dus geen onderdeel van het pakket of de oplossing die geboden wordt.

niet helemaal mee eens, namelijk als de instalateurs de sensor ergens in een kamer plaatsen hoeft dat niet perse de perfecte plek te zijn, dat is uitzoeken zoals men hier kan lezen, ik zelf had hem bijv steeds op de muur verschillende plaatsen tot ik las nie op een muur dat gedaan te hebben loopt het veel beter.
dus de " doorsnee gebruiker" heeft dan iets wat niet goed zou werken, dat is het lastige van de cc.
of je zou in de meegeleverde beschrijving moeten vermelden dat op een muur plaatsen geen goed idee is.

[ Voor 4% gewijzigd door Rrin op 10-02-2026 08:39 ]

• Rrin
misshien rare opmerking maar de 3 gaatjes aan de achterkant van de sensor daar pajt ie de lucht temp ?? als dat zo is dat verklaart dan om hem niet tegen een muur te plaatsen, kun je dan niet beter de 3 gaatjes aan de voorkant hebben??

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:22
Rrin schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:49:
misshien rare opmerking maar de 3 gaatjes aan de achterkant van de sensor daar pajt ie de lucht temp ?? als dat zo is dat verklaart dan om hem niet tegen een muur te plaatsen, kun je dan niet beter de 3 gaatjes aan de voorkant hebben??
Met het scherm tegen de muur plakken. :+ 8)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• LED-Maniak
Rrin schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:37:
[...]

niet helemaal mee eens, namelijk als de instalateurs de sensor ergens in een kamer plaatsen hoeft dat niet perse de perfecte plek te zijn, dat is uitzoeken zoals men hier kan lezen, ik zelf had hem bijv steeds op de muur verschillende plaatsen tot ik las nie op een muur dat gedaan te hebben loopt het veel beter.
dus de " doorsnee gebruiker" heeft dan iets wat niet goed zou werken, dat is het lastige van de cc.
of je zou in de meegeleverde beschrijving moeten vermelden dat op een muur plaatsen geen goed idee is.
De installateur geeft advies aan de klant over het vermogen van de airco en de locatie in de ruimte.

In het stukje instructie aan de klant hoort natuurlijk ook de uitleg wat te doen met de thermometer.
Eigenlijk hetzelfde als dat een installateur een wandbediening van de fabrikant installeert.

De installateurs die ik heb gesproken en de ClimaControl aan hun klanten aanbieden beseffen heel goed wat de limitaties en mogelijkheden van een airco zijn, dus ik ga er vanuit dat ze ook een goede uitleg kunnen geven betreffende de thermometer.

Tot nu toe in ieder geval lovende reacties vanuit installatieland. :)

• LED-Maniak
Zojuist een aantal DM uitgestuurd voor mensen die ooit interesse hebben getoond in de Mitsubishi Heavy Industries - XY versie (voor plafond- en kanaalunits).

In de testopstelling lijkt aansturen als slave device ook te werken(master zal ook wel moeten lukken). Ik ben nu multi-slave aan het onderzoeken. Omdat ik toch een nieuwe hardware revisie ga bestellen meteen wat vragen.

Mocht je ook interesse hebben in de XY-versie, stuur even een DM!

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 10-02-2026 17:03 ]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:03:
Zojuist een aantal DM uitgestuurd voor mensen die ooit interesse hebben getoond in de Mitsubishi Heavy Industries - XY versie (voor plafond- en kanaalunits).

In de testopstelling lijkt aansturen als slave device ook te werken(master zal ook wel moeten lukken). Ik ben nu multi-slave aan het onderzoeken. Omdat ik toch een nieuwe hardware revisie ga bestellen meteen wat vragen.

Mocht je ook interesse hebben in de XY-versie, stuur even een DM!
Wat is XY?

• LED-Maniak
Mitsubishi heavy gebruikt dit voor zijn plafond en kanaal units. Is een aansluiting met twee draden.

Bij daikin heet dit P1P2.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13:05
LED-Maniak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:53:
Mitsubishi heavy gebruikt dit voor zijn plafond en kanaal units. Is een aansluiting met twee draden.

Bij daikin heet dit P1P2.
Is dat vergelijkbaar met de XYE-connectoren van Midea?

Ik keek naar hun bedrade controllers en het kwam vaak voor.

• LED-Maniak
XYE is RS485. XY en P1P2 is Homebus.
Heel anders. :)

• Sterke-Jerke
Misschien al eerder gevraagd, maar aangezien ik 3 binnen units heb, en ik regelmatig met 1 slechts lichtjes verwarm, wil ik een andere binnen unit op "fan only" zetten wanneer ie dreigt te gaan pendelen.
Welke sensoren moet ik in de gaten houden.
Volgens mij iig de freq, als ie richting de 20hz is gegaan.
En de TD? Richting 42,5 a 41? Die situatie er is dan op een 2de unit fan only aan?

Ook nog een ander ding: de GUI. Aan of Uit? Ik gebruik de GUI niet vaak, naar het is mij volstrekt onduidelijk wanneer de unit aan of uit staat. Zal wel een logica inzitten, maar groen/rood en verder niets... ik moet steeds dubbel checken.

Als laatste: Is het misschien mogelijk om met mqtt een boodschapje aan de GUI te sturen? zodat je een tekst regel van een stuk of 20 karakters kunt sturen aan de GUI?

[ Voor 34% gewijzigd door Sterke-Jerke op 10-02-2026 22:40 . Reden: Spelling ]

S.J.

• RemmyB83
  • Nu online
Sterke-Jerke schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:30:
Misschien al eerder gevraagd, maar aangezien ik 3 binnen units heb, en ik regelmatig met 1 slechts lichtjes verwarm, wil ik een andere binnen unit op "fan only" zetten wanneer ie dreigt te gaan pendelen.
Welke sensoren moet ik in de gaten houden.
Volgens mij iig de freq, als ie richting de 20hz is gegaan.
En de TD? Richting 42,5 a 41? Die situatie er is dan op een 2de unit fan only aan?
Ik zou de temperatuur-sensor zelf gebruiken. Nu weet ik niet precies hoe het met fw 3.3.2 zit. Maar bij als je bij 3.2.1 een setpoint van 21°C instelde, was dat ook de temperatuur waar die op afsloeg. Dus dan zou ik bijv. 20.9°C instellen om de andere unit in te schakellen.

Pijnacker Oost/West

• Sterke-Jerke
RemmyB83 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Ik zou de temperatuur-sensor zelf gebruiken. Nu weet ik niet precies hoe het met fw 3.3.2 zit. Maar bij als je bij 3.2.1 een setpoint van 21°C instelde, was dat ook de temperatuur waar die op afsloeg. Dus dan zou ik bijv. 20.9°C instellen om de andere unit in te schakellen.
Nou, dat is geen voorteken van pendelen. Zeker niet bij een hele koude buiten temp.
20hz gedurende bijv 10 minuten is meer een teken dat ie zou kunnen gaan pendelen.

S.J.

• RemmyB83
  • Nu online
Sterke-Jerke schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:42:
[...]

Nou, dat is geen voorteken van pendelen. Zeker niet bij een hele koude buiten temp.
20hz gedurende bijv 10 minuten is meer een teken dat ie zou kunnen gaan pendelen.
Dat ben ik niet met je eens.
Dit was vandaag vanmiddag van af 15uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqwCAPgBpZFWrKzbmub5uNQNHVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdSfrP4NqVsTVn4DgDFeLv8I.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:30
@LED-Maniak weer bedankt voor de puike en snelle levering
Zaterdag avond besteld en dinsdag ochtend weer netjes in de bus

• Sterke-Jerke
RemmyB83 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Dat ben ik niet met je eens.
Dit was vandaag vanmiddag van af 15uur.
[Afbeelding]
Precies, vandaar mijn vraag. Dan heeft t toch ook geen zin om de temperatuur sensor te gebruiken, zoals je eerder adviseerde? Let wel, geen idee hoeveel binnen units jij hebt, en of jou situatie vergelijkbaar is, maar het gaat in mijn geval om 1 van de 3 binnen units (de lichtste) Icmp een zware buiten unit, waarbij de binnen unit op 16 gr staat

S.J.

• RemmyB83
  • Nu online
Sterke-Jerke schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 04:42:
[...]

Precies, vandaar mijn vraag. Dan heeft t toch ook geen zin om de temperatuur sensor te gebruiken, zoals je eerder adviseerde? Let wel, geen idee hoeveel binnen units jij hebt, en of jou situatie vergelijkbaar is, maar het gaat in mijn geval om 1 van de 3 binnen units (de lichtste) Icmp een zware buiten unit, waarbij de binnen unit op 16 gr staat
Zoals je ziet heb ik de compressorfrequentie van gistermiddag gedeeld, waarbij je ziet dat 20hz geen indicatie is voor pendelen. Hij loopt namelijk uren lang op 20hz(mijn minimum). En ik heb een SCM50 met 2 binnenunits, en is bestwel groot voor mijn warmteverlies.
Maar het is gewoon heel simpel, unit slaat af als x gemeten binnentemperatuur is bereikt voor x minuten. Nu weet ik niet precies of fw 3.3.2 met setpoint 16C in jouw geval dan 16C is of 16,5C, omdat ik zelf nog 3.2.1 heb. Maar het principe van pendelen is: temperatuur bereikt-> uit, temperatuur daalt weer -> aan enz enz.

Pijnacker Oost/West

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05

Dorus12

LG PC18SQ5kW, 80 m³, ClimateC

Dorus12 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:18:
Woonkamer 80 kubieke meter.
Als de buiten temperatuur boven de 5 graden is werkt bij mij de LG pc18sq 5kW prima met de CC.
Op het bizar nauwkeurige af zou ik willen stellen.
Maar zodra de buitentemp onder 5 graden komt wordt het een probleem.
De ingestelde temp op 19,5 graden en de fan op medium en hij haalt het niet. De temp blijft op 18 graden en een beetje steken.
Dan zie ik de pipe out temp dalen naar onder de 30 de graden terwijl het kW verbruik terugzakt naar 200 a 300 Watt. De fan nog harder zetten levert een nog koudere (gevoels) temp op.
De luchtstroom is naar de onderste stand gericht en zwaai.
Wat doe ik fout of wat gaat hier mis, iemand een idee?
Ik heb hier nog geen reactie op gehad, misschien iemand een idee?

Daarnaast zou ik graag een toelichting willen op het volgende plaatje.
Is er een uitleg te vinden over wat nou wat betekent?
Of waarom sommige waarden op nul blijven staan?
Ook begrijp ik niet dat als de de temperatuur, zoals nu bij een buiten temp van 10 graden, binnen de gevraagde temp bereikt heeft de fan maar blijven doorpompen maar dan wel een veel lagere, koud aanvoelende lucht. Ik zou verwachten dat het systeem rustiger zou blazen en weer opschakelt zodra het weer nodig is.
Ingestelde fan stand medium, ingestelde temp 19,5 en gemeten temp op een afstand van 6 meter = 19,9 graad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqWnnycm7NrDEv8WgzE4Du_dnS8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uvt8eMQ2C7MvNGoCAPTeG4ve.png?f=fotoalbum_large

• Sterke-Jerke
Een ander feature request.

Misschien is het een idee om t.b.v. i.i.g. HA, bij multi split units een optie te hebben om de buiten unit data dmv een apart device aan MQTT te presenteren, of zelfs helemaal niet.
Zodat je bijv bij 3 binnen units, 4 devices ziet in HA?
(3 x binnen, stuurbaar 1 x buiten, lees baar)

S.J.

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Dorus12 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Ik heb hier nog geen reactie op gehad, misschien iemand een idee?

Daarnaast zou ik graag een toelichting willen op het volgende plaatje.
Is er een uitleg te vinden over wat nou wat betekent?
Of waarom sommige waarden op nul blijven staan?
Ook begrijp ik niet dat als de de temperatuur, zoals nu bij een buiten temp van 10 graden, binnen de gevraagde temp bereikt heeft de fan maar blijven doorpompen maar dan wel een veel lagere, koud aanvoelende lucht. Ik zou verwachten dat het systeem rustiger zou blazen en weer opschakelt zodra het weer nodig is.
Ingestelde fan stand medium, ingestelde temp 19,5 en gemeten temp op een afstand van 6 meter = 19,9 graad.

[Afbeelding]
Als bij een buitentemperatuur van <5° het setpoint niet haalt kun je last hebben van veel defrosts. Bij een defrost valt het verwarmen ca. 10 minuten uit en de COP is bij deze temperaturen gewoon lager.

Bij mijn LG Airco staat de fan nu op stand 4 (Is tussen high en medium in). Stand 4 is helaas nog niet te kiezen via de ClimatControl. De buitentemperatuur is 11°, binnentemperatuur 20,5° en het setpoint is 15 min geleden op 21,5° gezet. De airco is aan het verwarmen naar het setpoint en Pipe middle temperatuur is nu 51°.

Als er waarde 0 staat ondersteunt je airco dit niet. Zo heb ik bij mijn airco geen Pipe in en Pipe out temperaturen.

Modeleert de fan stand wel ooit bij jouw LG Airco. Bij mijn LG airco moduleert de fan stand gewoon in stand 4 en 5 naar beneden als de airco op lager vermogen draait.

Hoeveel vermogen draait de airco als de fan vol aan het pompen is?

Probeer zoveel mogelijk gegevens te delen (indien mogelijk grafieken) anders is het voor ons ook een raadsel.

[ Voor 9% gewijzigd door n.buijtels op 11-02-2026 19:17 ]

• RemmyB83
  • Nu online
Sterke-Jerke schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:37:
Een ander feature request.

Misschien is het een idee om t.b.v. i.i.g. HA, bij multi split units een optie te hebben om de buiten unit data dmv een apart device aan MQTT te presenteren, of zelfs helemaal niet.
Zodat je bijv bij 3 binnen units, 4 devices ziet in HA?
(3 x binnen, stuurbaar 1 x buiten, lees baar)
Ik denk dat het wel handig is om de buitenunit in het overzicht te laten zoals het nu is. Maar eens een keer opnieuw rangschikken is denk ik wel een goed idee. Met kopjes als: buitenunit, binnenunit, internet, zullen het dan nog overzichtelijker maken.

Pijnacker Oost/West

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:11:
[...]

Als bij een buitentemperatuur van <5° het setpoint niet haalt kun je last hebben van veel defrosts. Bij een defrost valt het verwarmen ca. 10 minuten uit en de COP is bij deze temperaturen gewoon lager.

Bij mijn LG Airco staat de fan nu op stand 4 (Is tussen high en medium in). Stand 4 is helaas nog niet te kiezen via de ClimatControl. De buitentemperatuur is 11°, binnentemperatuur 20,5° en het setpoint is 15 min geleden op 21,5° gezet. De airco is aan het verwarmen naar het setpoint en Pipe middle temperatuur is nu 51°. Het verbruik is 211 Watt.

Als er waarde 0 staat ondersteunt je airco dit niet. Zo heb ik bij mijn airco geen Pipe in en Pipe out temperaturen.

Modeleert de fan stand wel ooit bij jouw LG Airco. Bij mijn LG airco moduleert de fan stand gewoon in stand 4 en 5 naar beneden als de airco op lager vermogen draait.

Hoeveel vermogen draait de airco als de fan vol aan het pompen is?

Probeer zoveel mogelijk gegevens te delen (indien mogelijk grafieken) anders is het voor ons ook een raadsel.
Die defrost vallen wel mee bij een lage buitentemp maar die herken ik wel.
Dan stopt de unit met blazen en gaat de binnenklep bijna dicht.
Dat begrijp ik behalve dan dat het systeem het niet op temperatuur kan houden hierbinnen.
Onder de 5 graden werkt het niet, terwijl de capaciteit van ons systeem dat wel zou moeten kunnen voor onze ruimte (80 kuub).

Voor wat betreft de huidige situatie, buiten temp 9 graden, ingestelde temp 19,5 en gemeten temp op 6 meter afstand met de CC is 19.9 graden. De fan stand staat nog steeds op medium en blijft vol blazen en moduleert niet terug.
De Temperature Pipe in, Pipe out en middle geven alle drie 27 graden aan. Juist die temperatuur of lager gaat koud aanvoelen met deze blaaskracht. Van terug moduleren is geen sprake.

Oke, de waarde 0 staat voor "niet ondersteunt", daar zal dan een verschil zijn met de Mitsubisi modellen.
Bij mij staat 0 bij Model - OU, Model - IU, Capacity, Indoor unit fan runtime 0 hrs, Indor runtime 0 hrs en Error code 0.

Om het verbruik te meten als het systeem vol aan het pompen is heb Ik heb de temp (tijdelijk) ingesteld op 25 graden en fan stand high en het verbruik loopt langzaam op en is na 15 minuten 499 Watt. Uiteraard is die 25 graden nog niet bereikt maar dit was om het verbruik in vollast te meten.
Voor de duidelijkheid mijn systeem is een LG pc18sq 5kW versie.

[ Voor 4% gewijzigd door Dorus12 op 11-02-2026 20:29 . Reden: type foutje ]

• n.buijtels
  • Nu online
Dorus12 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Die defrost vallen wel mee bij een lage buitentemp maar die herken ik wel.
Dan stopt de unit met blazen en gaat de binnenklep bijna dicht.
Dat begrijp ik behalve dan dat het systeem het niet op temperatuur kan houden hierbinnen.
Onder de 5 graden werkt het niet, terwijl de capaciteit van ons systeem dat wel zou moeten kunnen voor onze ruimte (80 kuub).

Voor wat betreft de huidige situatie, buiten temp 9 graden, ingestelde temp 19,5 en gemeten temp op 6 meter afstand met de CC is 19.9 graden. De fan stand staat nog steeds op medium en blijft vol blazen en moduleert niet terug.
De Temperature Pipe in, Pipe out en middle geven alle drie 27 graden aan. Juist die temperatuur of lager gaat koud aanvoelen met deze blaaskracht. Van terug moduleren is geen sprake.

Oke, de waarde 0 staat voor "niet ondersteunt", daar zal dan een verschil zijn met de Mitsubisi modellen.
Bij mij staat 0 bij Model - OU, Model - IU, Capacity, Indoor unit fan runtime 0 hrs, Indor runtime 0 hrs en Error code 0.

Om het verbruik te meten als het systeem vol aan het pompen is heb Ik heb de temp (tijdelijk) ingesteld op 25 graden en fan stand high en het verbruik loopt langzaam op en is na 15 minuten 499 Watt. Uiteraard is die 25 graden nog niet bereikt maar dit was om het verbruik in vollast te meten.
Voor de duidelijkheid mijn systeem is een LG pc18sq 5kW versie.
Als de fan niet moduleert in stand medium dan kan inderdaad de uitgeblazen lucht koud voelen bij een laag vermogen. Hoeveel bedroeg het vermogen toen? Heb je wel eens gemerkt dat de fan stand terug moduleert?

Ik heb een LG Dualcool H12S1D Deluxe 3,5 kW en die moduleert wel binnen de fan standen.

Wat doet hij in auto stand?

Bij mij werkt de auto stand super irritant en gebruik dit nooit. De auto stand is bij een Deluxe serie een natural wind stand waarbij de fan stand continu veranderd om een natuurlijke wind na te bootsen. Zou zeggen probeer de auto stand eens.

Trouwens 500 watt opgenomen vermogen is echt weinig voor een 5 KW unit in vollast. Mijn 3,5 KW unit verbruikt nu 713 watt gemeten via een stroommeter en 800 watt via de ThinQ app.

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:09
Hi @LED-Maniak

Wat mij opvalt is als mijn airco pruttelt met 1.1a bij 236volt op het net het afgenomen wattage 320watt is terwijl als ik P=i*u / 1.1*236= 259,6 volt kom. In het verleden bij bijvoorbeeld 3.1.4 toen ik net begon met de CC stond hier ook netjes +/- 260 watt maar nu is het verbruik dus wat hoger. Is hier een verklaring voor?

Screenshots toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cIZXnmXfCNSQBxCTd512Vu22Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RdrHgitNgdPh0fbi4QoS07oI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fXghSUxvPwf-PGd9CnnNm7ZRSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KU7q5sLKMHGFBwp10EbqNjk3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eBm2E-uQsYu0OOTXq55spSeG_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/shANDOi5cCUV03hLk013z24K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door prakkie87 op 11-02-2026 23:02 ]

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-02 22:30
n.buijtels schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:27:
[...]

Als de fan niet moduleert in stand medium dan kan inderdaad de uitgeblazen lucht koud voelen bij een laag vermogen. Hoeveel bedroeg het vermogen toen? Heb je wel eens gemerkt dat de fan stand terug moduleert?

Ik heb een LG Dualcool H12S1D Deluxe 3,5 kW en die moduleert wel binnen de fan standen.

Wat doet hij in auto stand?

Bij mij werkt de auto stand super irritant en gebruik dit nooit. De auto stand is bij een Deluxe serie een natural wind stand waarbij de fan stand continu veranderd om een natuurlijke wind na te bootsen. Zou zeggen probeer de auto stand eens.

Trouwens 500 watt opgenomen vermogen is echt weinig voor een 5 KW unit in vollast. Mijn 3,5 KW unit verbruikt nu 713 watt gemeten via een stroommeter en 800 watt via de ThinQ app.
Wat hierboven word beschreven heb ik ook mer mijn LG artcool ai mirror. Hier staat fanstand eigenlijk hele dag op 5.. En hij regelt zelf naar wat ie nodig heeft. Alles boven 250watt verbruik gaat ie harder blazen, zodra die daaronder komt qua verbruik gaat ie drastisch terug moduleren.

Savonds gaat ie om half 8 via automatisering naar stand 4 voor comfort.
Snachts en overdag staat de airco op 18.5, en smiddags om 4 uur gaat ie naar 19.5 en om 5 uur naar 20.5 zodat het savonds aangenaam is.. 21.5 is hier helaas echt te warm en de 21 graden functie werkt jammer genoeg nog niet.

Vollast zonder cc is hier 1500watt, en met cc ongeveer 800watt. Maar dit haalt ie zelden.. Laatst dat het -8 was had ie aan 600 wat genoeg om de kamer op 20.1 graden te houden (3.5kw single split, 100kubb woonkamer, oud dubbelglas (2 ramen lek) en tochtige achterdeur)...
Heel gek dat ie van jou niet boven 500watt uitkomt. Ik had zelf de cc eerst aan de wand, ongeveer midden woonkamer (5 meter vanaf de airco). Nu heb ik de cc op een kastje staan, 1.5 meter schuin onder de airco (tegen zelfde wand als de airco hangt). Werkte veel beter bij ons.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
prakkie87 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:36:
Hi @LED-Maniak

Wat mij opvalt is als mijn airco pruttelt met 1.1a bij 236volt op het net het afgenomen wattage 320watt is terwijl als ik P=i*u / 1.1*236= 259,6 volt kom. In het verleden bij bijvoorbeeld 3.1.4 toen ik net begon met de CC stond hier ook netjes +/- 260 watt maar nu is het verbruik dus wat hoger. Is hier een verklaring voor?

Screenshots toegevoegd

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet beter dan dat het vanaf het begin al zo'n 40-50W afwijkt, dat doet het bij mij nu ook (heb ook een Homewizard ertussen). En dat zit hem met name in verbruik van de binnenunit, die wordt bij die verbruiksmeting die je in de CC ziet niet meegenomen. Als je het elektrisch schema van de MHI bekijkt dan zie je dat de binnenunit rechtstreeks aan binnenkomende 230V hangt. Het verbruik wat je in de CC ziet is afkomstig van een stroomtrafo die verbruik van compressor en fan buiten meet (zodat de unit kan zien als bijv. de compressor of fan te zwaar loopt en dan de boel kan afremmen of uitzetten), de binnenunit wordt dus niet gemeten.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:57

kimjansen

Nu ff niks...

prakkie87 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:36:
Hi @LED-Maniak

Dat komt omdat het opgenomen elektrische vermogen hoger is.

Voor een beetje goed beeld bij 'verbruik' zou ik zelf naar langere periodes kijken (enkele maanden of jaren). Je zou dit dan nog aan de hand van graaddagen kunnen gladstrijken onder voorwaarde dat instellingen en aanwezigheid gelijk is. Met dat laatste ook nog meenemen (instellingen of aanwezigheid) en het 'preciezer' proberen te krijgen, wordt het op die manier een zinloze exercitie: zo nauwkeurig kan het allemaal niet in de reële wereld. Stel dat ding zo in dat het voor jou comfortabel is. Vind je de energierekening te hoog is dan zet je hem een graadje lager of hoger.

Een verschil van 10-20% in verbruik zou ik nog niet eens raar van op kijken.

Speed kills, but beauty lives forever...

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 00:00:
[...]

Topic start heeft een update nodig. Als je 16 als min instelt en jouw airco ondersteunt dit, dan houdt hij de ruimte op 16, maar gaat niet uit en aan.
Goed nieuws voor Panasonic gebruikers:
Eerste testen tonen aan dat het principe werkt en ook Panasonic is te bedienen met een externe sensor.
Hopelijk morgen wat grafieken beschikbaar om te delen.

Dit baant ook een weg voor Daikin :)
Bij de schedule functie van de ME native app kan de unit wel aan en uit. Zijn er schedule mogelijkheden binnen CC ipv native app van Mitsubischi Electric?

Kan mij voorstellen dat je dan wel een aan/uit functie kan toevoegen tijdens bedrijf door gebruik te maken van een scheduling-functie. Kon deze beschrijving van dit idee niet in de huidige topic vinden.
code:
1
IF target temp + 2c (hysterese)  THEN schedule current time + x min airco off AND current time + 1hr schedule airco on
En afhankelijk van trigger kan krijgen dat die weer aan gaat en de schedule verwijderd/herschrijft?

Verder geen programeerkennis. :+ Maar zou een fijne feature-toevoeging zijn.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• xHEMANx
Klopt het dat de unit pas terug moduleerd als de setpoint gehaald is?

Dus sp 20. Zodra hij de setpoint aan tikt, pendeld hij 1x om vervolgens 150w minder te pakken en verder te gaan.

Of gaat hij bij jullie op 19.8 al wat minder hard werken? Om het punt van pendelen niet te bereiken?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
xHEMANx schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:27:
Klopt het dat de unit pas terug moduleerd als de setpoint gehaald is?

Dus sp 20. Zodra hij de setpoint aan tikt, pendeld hij 1x om vervolgens 150w minder te pakken en verder te gaan.

Of gaat hij bij jullie op 19.8 al wat minder hard werken? Om het punt van pendelen niet te bereiken?
Mijn MHI 35ZS doet exact dit.

Eigenlijk merk ik het alleen na een defrost (ik stook 24/7). Eerst naar de 22 graden ( = setpoint). Daarna moduleren rond de 21.5 graden.

Voordat ik hem continu op silent mode had zag ik inderdaad ook wel eens dat hij pendelde nadat het setpoint bereikt was. Met silent mode ingeschakeld heb ik dat niet meer gezien, waarschijnlijk om dat hij dan iets rustiger (compressor max 55Hz) naar de 22 graden toe gaat.

• Dorus12

Dorus12

LG pc18sq 5kW, buiten temp. 8.3 graden, ingestelde temp 19,5 graden, gemeten 20,2 graden op 6 meter afstand meter hoog tafeltje, fan stand medium, ruimte 80 kuub, verbruik 404 Watt. Temperature Pipe-Out 36 graden.
En hij blijft maar doorblazen.
Ik snap de regeling niet.
Iemand?

[ Voor 13% gewijzigd door Dorus12 op 12-02-2026 21:06 . Reden: Aanvullingen ]

• xHEMANx
Starck schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Mijn MHI 35ZS doet exact dit.

Eigenlijk merk ik het alleen na een defrost (ik stook 24/7). Eerst naar de 22 graden ( = setpoint). Daarna moduleren rond de 21.5 graden.

Voordat ik hem continu op silent mode had zag ik inderdaad ook wel eens dat hij pendelde nadat het setpoint bereikt was. Met silent mode ingeschakeld heb ik dat niet meer gezien, waarschijnlijk om dat hij dan iets rustiger (compressor max 55Hz) naar de 22 graden toe gaat.
Ik bedoel als ik hem 24u draai. Vast op setpoint 20.

Het is kouder buiten en unit verbruikt 500w (fan4)
De temp buiten stijgt en de unit blijft 500w (fan4) verbruiken, tot de setpoint op de sensor wordt bereikt. Dan pendeld hij een tiental seconden (dus de lamellen gaan bijna dicht) om vervolgens op 350w verder te draaien. Is dit normaal gedrag?

Ik ben nu nl aan het testen met sensor 5 meter van de unit af.

Als ik met sebsor binnen 2 meter blijf of in de flow hang, dan lijkt hij wat geleidelijker af te bouwen. Maar miss is dat niet wenselijk en is het pendelen en vervolgens op lager vermogen verder gaan wel "the way"?

• n.buijtels
  • Nu online
Dorus12 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:04:
LG pc18sq 5kW, buiten temp. 8.3 graden, ingestelde temp 19,5 graden, gemeten 20,2 graden op 6 meter afstand meter hoog tafeltje, fan stand medium, ruimte 80 kuub, verbruik 404 Watt. Temperature Pipe-Out 36 graden.
En hij blijft maar doorblazen.
Ik snap de regeling niet.
Iemand?
Wat bedoel je met doorblazen?
Auto fan stand geprobeerd?
Graag grafiek uit webui ClimatControl posten?

• Starck
  • Niet online
xHEMANx schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:52:
[...]

Ik bedoel als ik hem 24u draai. Vast op setpoint 20.

Het is kouder buiten en unit verbruikt 500w (fan4)
De temp buiten stijgt en de unit blijft 500w (fan4) verbruiken, tot de setpoint op de sensor wordt bereikt. Dan pendeld hij een tiental seconden (dus de lamellen gaan bijna dicht) om vervolgens op 350w verder te draaien. Is dit normaal gedrag?

Ik ben nu nl aan het testen met sensor 5 meter van de unit af.

Als ik met sebsor binnen 2 meter blijf of in de flow hang, dan lijkt hij wat geleidelijker af te bouwen. Maar miss is dat niet wenselijk en is het pendelen en vervolgens op lager vermogen verder gaan wel "the way"?
Hmm, dan heb ik je verkeerd begrepen, dit gedrag heb ik niet bij het continu "stoken". Wanneer heb je voor het laatst de stoffilters schoon gemaakt?

• xHEMANx
Starck schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:44:
[...]

Hmm, dan heb ik je verkeerd begrepen, dit gedrag heb ik niet bij het continu "stoken". Wanneer heb je voor het laatst de stoffilters schoon gemaakt?
Een homewizard plaatje van het overgaan van hoog vermogen naar lager vermogen? :Y

• Technoid

Technoid

VCDS 058

Tja dat heb ik ook, hij staat op 22 graden ingesteld en bij 21,3- 21,4 graden gaat die rustig aan doen en dan krijg je dus dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmbWPqsqwVxQh_fEZccjjeJzdf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyfuV9yD0qmnzIqaPfavGPB4.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de offset op 0,5 gezet van beide bij de externe sensor zodat de kamer volgens de zigbee thermometer ernaast 22 graden wel wordt gehaald. Wordt nu 559watt afgelopen uren door de buitenunit ongeveer gebruikt.
Units staan 24/7 op deze temperatuur ingesteld, uitzondering daar gelaten naar beneden. In de nacht staat silent mode wel aan uit voorzorg tegenwoordig maar maakt voor dit geen verschil.

Voor mij is het nu prima zo zoals het nu werkt en qua temperatuur aanvoelt.

[ Voor 20% gewijzigd door Technoid op 13-02-2026 13:53 ]

• Starck
  • Niet online
xHEMANx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Een homewizard plaatje van het overgaan van hoog vermogen naar lager vermogen? :Y
Geen idee of je hier wat aan hebt, maar dit is het verloop van vanmorgen na een defrost. Ik heb het grafiekje uit HomeAssistant gepakt want die heeft een hogere resolutie .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf6Bjqp0PcQ1UmsbJBt3Sbw4pDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KpfM7Cnc56QQTKOeZsRpT7kJ.png?f=fotoalbum_large

Rond 11:15 bereikt hij het setpoint (22) weer, dus dan moduleert hij netjes terug in vermogen zonder helemaal uit te gaan of te pendelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Starck op 13-02-2026 14:06 ]

• Herrmen
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15-02 16:10
I am Germany and I don't speek dutch. Is it possible to get English support here?

For now I have translated my question here:

Ik heb de module nu opnieuw geïnstalleerd als vervanging voor mijn ESP32‑model (MHI). Helaas moet ik nu vaststellen dat bijvoorbeeld de ventilatormodus voorheen met namen werd aangeduid en niet met cijfers. Bovendien is de vertaling een mengeling van Engels en Duits.
Zou het niet mogelijk zijn om in de configuratie van de module een vertaaltabel te gebruiken?
Voorheen was het:

options: Left, Left/Center, Center, Center/Right, Right, Wide, Spot, Swing

Nu is het:

swing_horizontal_modes: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, swing

Dat is nu in Home Assistant praktisch niet meer instelbaar :-(

• Technoid

Technoid

VCDS 058

Herrmen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:24:
I am Germany and I don't speek dutch. Is it possible to get English support here?

Ik heb de module nu opnieuw geïnstalleerd als vervanging voor mijn ESP32‑model (MHI). Helaas moet ik nu vaststellen dat bijvoorbeeld de ventilatormodus voorheen met namen werd aangeduid en niet met cijfers. Bovendien is de vertaling een mengeling van Engels en Duits.
Zou het niet mogelijk zijn om in de configuratie van de module een vertaaltabel te gebruiken?
Voorheen was het:

Nu is het:

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Binnen HA wordt het ook niet meer als een Climate device gezien trouwens, dit merk ik vooral als probleem bij mijn tijd planner de “scheduler-component” in HACS

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:56:
[...]

Wat bedoel je met doorblazen?
Auto fan stand geprobeerd?
Graag grafiek uit webui ClimatControl posten?
Dat hij door blijft pompen met zijn luchtstroom in de medium fan stand.

Ik heb hem nu 4 uur in de Auto fan stand staan, temp instelling 19,5 graad en hij blaast nu lucht van 28 graden terwijl het 18,7 graad is (op 6 meter afstand). Dit voelt gewoon onbehaaglijk.
Ik begrijp de regeling van het systeem niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LA3RxREAeC5FW4duiIcSpYgevLA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8lyO7btUo74e836iChKahlHh.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85lroB_ibZ-ni2O1pIcO6Q11NyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJgs8E7JI1E9wL55Io1S3N7g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Dorus12 op 13-02-2026 17:51 ]

• n.buijtels
  • Nu online
Dorus12 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:36:
[...]

Dat hij door blijft pompen met zijn luchtstroom.
Ik heb hem nu 4 uur in de Auto fan stand staan, temp instelling 19,5 graad en hij blaast nu lucht van 28 graden terwijl het 18,7 graad is.

[Afbeelding][Afbeelding]
Is pompen hard of zacht blazen?
Moduleert de fan wel in de auto stand?
Wat was de grafiek van afgelopen 24uur?

Je laat de kamer namelijk wel ver afkoelen, maar haalt het setpoint makkelijk.

Wat was de pipe temp toen hij naar het setpoint ging?

Staat er een deur open of heeft de airco net een defrost cyclus gehad omdat het op laatst hard afkoelt?

Probeer het grote geheel te zien en ga niet op momentopnames de LG regeling beoordelen.
De ClimaControl doet hier namelihk niets aan, dat is allemaal jouw airco die dat doet. Eventueel kun je navragen bij je installateur of LG waarom hij zo regelt.

[ Voor 12% gewijzigd door n.buijtels op 13-02-2026 18:13 ]

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Is pompen hard of zacht blazen?
Moduleert de fan wel in de auto stand?
Wat was de grafiek van afgelopen 24uur?

Je laat de kamer namelijk wel ver afkoelen, maar haalt het setpoint makkelijk.

Wat was de pipe temp toen hij naar het setpoint ging?

Staat er een deur open omdat het op laatst hard afkoelt?
Met pompen bedoel ik dat hij dan hard door blijft blazen en daardoor ver over de ingestelde temp schiet.
Maar dat lukt alleen als de buitentemp warmer is dan +/- 5 graden.

Nu op de auto fan stand moduleert hij terug en blaast amper maar het voelt begrijpelijkerwijs koud aan vanwege de pipe-out van 27 graden. Hij zou nog niet moeten terug moduleren lijkt mij voordat de ingestelde temp is bereikt. Je ziet aan de grafiek dat hij terugvalt in temp terwijl dat ongewenst is.

Ik ben weg geweest en heb de airco uitgezet dus idd de kamer was behoorlijk afgekoeld. Het opwarmen gaat prima maar eenmaal daar valt hij terug en blijft achterwege met de juiste temp.

Hoe de pipe-out was toen hij naar het setpoint ging weet ik niet maar ik heb bij eerdere temperaturen 50 graden gezien, dus het zit er wel in.

Er stond geen deur open en ik zou ook geen andere reden kunnen bedenken waardoor hij afkoelt behalve dan misschien dat de buitentemp dalende was van +/-8 naar 4,9 graden (daar gaan we weer).

Het lijkt wel of er een probleem ontstaat als de buitentemp lager dan +/- 5 graden wordt.
Het systeem zou capaciteit zat moeten hebben voor onze 80 kuub maar lijkt grootse moeite hebben om het dan behaaglijk te krijgen hier.

• n.buijtels
  • Nu online
Valt de temperatuur niet onderuit door een defrost?

Probeer eens wat continuer te verwarmen en niet zo adhoc. Ik verwarm ca. 16 tot 20uur van de 24uur.

Heb je HA of Homey? Deel eens dag grafieken van setpoint, kamertemperatuur, buitentemperatuur en geleverde vermogen. Dan krijg je een beter beeld wat er gebeurt.

[ Voor 84% gewijzigd door n.buijtels op 13-02-2026 18:33 ]

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:18:

Probeer eens wat continuer te verwarmen en niet zo adhoc. Ik verwarm ca. 16 tot 20uur van de 24uur.

Heb je HA of Homey? Deel eens dag grafieken van setpoint, kamertemperatuur, buitentemperatuur en geleverde vermogen. Dan krijg je een beter beeld wat er gebeurt.
Een defrost zou ik kunnen begrijpen maar hij trekt nu een continue vermogen van 210 Watt.
Je zou denk dat het de temp out-pipe heter moet worden en het opgenomen vermogen hoger om de setpoint te kunnen halen.

Continue verwarmen ben ik vanaf gestapt omdat ik hem maar niet op temp kan houden / krijgen.
Boven de 5 graden, buitentemp, schiet hij vaak door tot het zweet in de naad staat en onder de 5 graden haalt hij de ingestelde temp niet en blaast te koude lucht en dat is echt onbehagelijk.
Maar ik laat hem maar eens z'n gang gaan voor de test en post de grafieken waar je om vroeg, ik heb HA dus dat komt goed.
Thx.

• xHEMANx
Starck schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:04:
[...]

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar dit is het verloop van vanmorgen na een defrost. Ik heb het grafiekje uit HomeAssistant gepakt want die heeft een hogere resolutie .

[Afbeelding]

Rond 11:15 bereikt hij het setpoint (22) weer, dus dan moduleert hij netjes terug in vermogen zonder helemaal uit te gaan of te pendelen.
Ik vind 1x pendelen ook geen probleem ben alleen benieuwd of het normaal is dat hij pas terug schakeld als hij setpoint heeft bereikt?En dat bij 24h verwarmen. Dus niet in een adhoc opstart cyclus, maar doordat de buitenlucht (bijv) overdag warmer wordt.

Kan trouwens ook na een opstart cyclus, dan heeft hij ook soms een paar uurtjes iets hoger vermogen nodig om de koude kamer op temp te houden, ook dan schakeld hij oas terug als hij setpoint gehaald heeft, na 1x pendelen.

Als dit de correcte manier van werken is, dan kan ik de sensor dus verder weg hangen dan 3m. (Want binnen die 3 meter moduleerd hij geleidelijker en niet BAM pendelen en dan lager vermogen)

[ Voor 19% gewijzigd door xHEMANx op 13-02-2026 20:58 ]

• ikkeenjij36
Hallo allemaal ik kom weer even terug op een basic ding waar ik niet meer uitkom zelf,vandaag mijn 2e cc geinstaleerd in mijn unit op de slaapkamer nu probeer ik die weer te integreren in HA ivm automatiseringen wat bij mijn unit in de woonkamer prima werkt alleen hoe laat ik hem ook alweer herkend worden daarmee.
Hij staat nu nog in HA onder slaapkamer airco via mijn unfy netwerk en op ipadres/naam? via de mitsubishi app denk ik
Alle hulp wordt ernstig gewaardeerdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieCPOhoyHe3Me9pA3aoqTDeottw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/seEnbXUGMupTstuwbMntmVB2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door ikkeenjij36 op 13-02-2026 23:01 . Reden: screenshot bijgevoegd ]

• RemmyB83
  • Nu online
ikkeenjij36 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:00:
Hallo allemaal ik kom weer even terug op een basic ding waar ik niet meer uitkom zelf,vandaag mijn 2e cc geinstaleerd in mijn unit op de slaapkamer nu probeer ik die weer te integreren in HA ivm automatiseringen wat bij mijn unit in de woonkamer prima werkt alleen hoe laat ik hem ook alweer herkend worden daarmee.
Hij staat nu nog in HA onder slaapkamer airco via mijn unfy netwerk en op ipadres/naam? via de mitsubishi app denk ik
Alle hulp wordt ernstig gewaardeerd[Afbeelding]
Climacontrol->Instellingen->MQTT
Daar alles het zelfde invullen als de vorige climacontrol, behalve de gebruikersnaam.

Daarna gaat je naar HA -> Instellingen->Apparaten-> MQTT->Apparaat toevoegen

Pijnacker Oost/West

• ikkeenjij36
RemmyB83 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 01:17:
[...]

Climacontrol->Instellingen->MQTT
Daar alles het zelfde invullen als de vorige climacontrol, behalve de gebruikersnaam.

Daarna gaat je naar HA -> Instellingen->Apparaten-> MQTT->Apparaat toevoegen
ik krijg bij allebei nu not authorized dus er zit iets met het ww niet gied meer bij beide |:(
_/-\o_ ja dat was het idd allebei user en goede ww opgegeven van mijn ha en allebei OK retour.
Bedankt voor het duwtje in de goeie richting

[ Voor 14% gewijzigd door ikkeenjij36 op 14-02-2026 01:56 . Reden: aanvulling info ]

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:18:

De resultaten:

Grafiek Setpoint en gemeten waarde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjMqI0aPLYjn4UyC8DxRu--PZPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cbCWG9P9V2NkK9Lh2akdTQa2.png?f=fotoalbum_large

Kamer temperatuur met aanwezigheid sensor (meet helaas maar op 1 graad nauwkeurigheid) maar komt overeen hetgeen de CC temp meter weergeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1eQPEqAOZbRNutkYSXdClEV5is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/keZSRJizInlrQJLFgV4x5awK.png?f=fotoalbum_large

Buiten temperatuur (hangt beetje beschut, daadwerkelijke buiten temp kan 1 graad lager zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyFyXXR5o6KESZdMoeM2IWr1ToM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eY1q6iNjq41JXDhYYvDQfFvj.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qissKuEmSQmm9KyzBwQrwONUDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOqcosa3K10GyOc4Kn5lBclH.png?f=fotoalbum_large

Opmerkingen: Ik heb een aanwezigheid sensor met temp meter die op 1 graad nauwkeurig werkt later op de avond langs de CC temp meter gelegd (op 6 meter afstand op een tafeltje)
Bij de grafiek van het opgenomen vermogen kun je zien dat mijn echtgenote de temp onvoldoende vond en aan de knoppen zat, afgezien daarvan heeft het systeem stabiel gedraaid.
Duidelijk is wel dat de setpoint niet gehaald is.

Mij valt op dat de gemeten woonkamer temp door de CC een strakke lijn is parallel aan die van de setpoint temp. Dat wil zeggen met een verschil van 1 a 2 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dorus12 op 14-02-2026 09:57 ]

• n.buijtels
  • Nu online
Dorus12 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:49:
[...]

De resultaten:

Grafiek Setpoint en gemeten waarde:

[Afbeelding]

Kamer temperatuur met aanwezigheid sensor (meet helaas maar op 1 graad nauwkeurigheid) maar komt overeen hetgeen de CC temp meter weergeeft.

[Afbeelding]

Buiten temperatuur (hangt beetje beschut, daadwerkelijke buiten temp kan 1 graad lager zijn).

[Afbeelding]

Opgenomen vermogen:

[Afbeelding]

Opmerkingen: Ik heb een aanwezigheid sensor met temp meter die op 1 graad nauwkeurig werkt later op de avond langs de CC temp meter gelegd (op 6 meter afstand op een tafeltje)
Bij de grafiek van het opgenomen vermogen kun je zien dat mijn echtgenote de temp onvoldoende vond en aan de knoppen zat, afgezien daarvan heeft het systeem stabiel gedraaid.
Duidelijk is wel dat de setpoint niet gehaald is.

Mij valt op dat de gemeten woonkamer temp door de CC een strakke lijn is parallel aan die van de setpoint temp. Dat wil zeggen met een verschil van 1 a 2 graden.
Hoeveel graden blijft hij onder het setpoint hangen? Mijn LG blijft bij setpoints op halve graden ca. 0,3° graden onder het setpoint hangen en op hele graden is de LG regeling (bij mijn airco) niet goed en is dit ongeveer 1,2° onder het setpoint.

Indien hij ongeveer 1,2° onder het setpoint blijft hangen zou ik eens een setpoint op hele graden proberen. Misschien is dit bij jouw airco net andersom. Probeer eens een dagje en post de dag grafieken maar.

Een afwijking van ca. 0,3° onder het setpoint is bij mijn airco normaal regelgedrag.

Kun je in het vervolg naast de climatcontrol grafiek ook de daggrafiek van de ruimtetemperatuur uit HA posten. Dan is het geleverde vermogen en de uiteindelijke bereikte kamertemperatuur gemakkelijker vergelijken. Probeer deze grafieken dan wel dezelfde tijdschaal te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door n.buijtels op 14-02-2026 10:18 ]

• Dorus12

Dorus12

Hij blijft bij mij ook 1,2 (tot 1,5) graad onder de setpoint hangen.
Op het advies van LED-Maniak ben ik op halve graden gaan regelen omdat LG dat blijkbaar nauwkeuriger kan maar ik test dat nogmaals op hele graden.
Ik ga m'n best doen.

• Rrin
kan het zijn dat bij lg de halve graden beter werken wanneer je in de app (thinq)ook kunt kiezen tussen halve en hele graden .
beneden kan ik daar niet tussen kiezen maar boven met vloermodel wel.

• Pat_Rick
  • Laatst online: 15-02 18:57
Hallo allemaal, ik woon in Duitsland, dus deze tekst is vertaald. Ik kijk reikend uit naar de release van de sensor voor het Panasonic-systeem. Maar ik heb een vraag, zelfs voordat ik hem aanschaf: kunnen de temperatuurmetingen van de CC Control-module worden gemiddeld met behulp van gegevens van andere slimme kamerthermometers via Home Assistant en vervolgens worden gebruikt in CC? Ik denk dat dit de gemiddelde kamertemperatuur nog nauwkeuriger zou maken dan de metingen van de CC-sensor alleen.

Met vriendelijke groeten uit Bremen

• n.buijtels
  • Nu online
Rrin schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:57:
kan het zijn dat bij lg de halve graden beter werken wanneer je in de app (thinq)ook kunt kiezen tussen halve en hele graden .
beneden kan ik daar niet tussen kiezen maar boven met vloermodel wel.
Verwacht het niet, maar je kunt het proberen.

Bij mij staat deze temperatuur eenheid in de ThinQ app al heel lang op 0,5. Maar dan zou bij instelling 1,0 de regeling op halve graden beter moeten werken, dat betwijfel ik.

Als je deze eenheid op 1,0 zet kun je via de ClimateControl nog steeds halve graden kiezen, via de ThinQ app niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door n.buijtels op 14-02-2026 13:32 ]

• Rrin
n.buijtels schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Verwacht het niet, maar je kunt het proberen.

Bij mij staat deze temperatuur eenheid in de ThinQ app al heel lang op 0,5. Maar dan zou bij instelling 1,0 de regeling op halve graden beter moeten werken, dat betwijfel ik.
ik bedoel dus ik kan boven de airco met tinq op een halve graad zetten. maar beneden heb ik die optie niet alle 1 graad.
dus als je de mogelijkheid niet hebt om op halve te zetten dan dat ie dan niet zo goed reageert op een halve graad instelling en omgekeerd.

• RemmyB83
  • Nu online
Pat_Rick schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:17:
Hallo allemaal, ik woon in Duitsland, dus deze tekst is vertaald. Ik kijk reikend uit naar de release van de sensor voor het Panasonic-systeem. Maar ik heb een vraag, zelfs voordat ik hem aanschaf: kunnen de temperatuurmetingen van de CC Control-module worden gemiddeld met behulp van gegevens van andere slimme kamerthermometers via Home Assistant en vervolgens worden gebruikt in CC? Ik denk dat dit de gemiddelde kamertemperatuur nog nauwkeuriger zou maken dan de metingen van de CC-sensor alleen.

Ja, dat is mogelijk😀
Met een automation kun je namelijk elke temperatuur sturen die je wilt, dus ook een gemiddelde van meerdere sensoren. Maar de sensoren moeten wel snel reageren, anders krijg je een heel slecht werkende regeling.

Edit: ik zie de commands niet op de site staan bij de Panasonicmodule, dus waarschijnlijk ben ik te snel met mijn opmerking.

[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 14-02-2026 15:45 ]

Pijnacker Oost/West

• n.buijtels
  • Nu online
Rrin schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:36:
[...]

ik bedoel dus ik kan boven de airco met tinq op een halve graad zetten. maar beneden heb ik die optie niet alle 1 graad.
dus als je de mogelijkheid niet hebt om op halve te zetten dan dat ie dan niet zo goed reageert op een halve graad instelling en omgekeerd.
Ik heb de instelling wel en deze heeft altijd aan gestaan, maar de regeling is op halve graden goed en op hele graden niet goed.

Dus deze instelling geeft (bij mij) geen verbetering.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:06

Ja dit kan, je kunt in home assistant zelf de gemiddelde temperatuur van de ruimte berekenen en die steeds via MQTT naar de cc sturen. Daarvoor heb je dan in principe ook geen externe sensor nodig. Of dit ook zo gaat werken met de Panasonic zal @LED-Maniak moeten bevestigen.

• Rrin
n.buijtels schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb de instelling wel en deze heeft altijd aan gestaan, maar de regeling is op halve graden goed en op hele graden niet goed.

Dus deze instelling geeft (bij mij) geen verbetering.
dat bedoel ik dus jij hebt dus de mogelijkgeid om op 0.5° te zetten in je unit daarom werkt het goed met de 0.5° en niet met de 1°.
maar als je alleen 1° kunt instellen in je unit dat dan de 1° beter werkt dan de 0.5° omdat de unit die niet herkent??

• LED-Maniak

RemmyB83 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:03:
[...]

Ja, dat is mogelijk😀
Met een automation kun je namelijk elke temperatuur sturen die je wilt, dus ook een gemiddelde van meerdere sensoren. Maar de sensoren moeten wel snel reageren, anders krijg je een heel slecht werkende regeling.

Edit: ik zie de commands niet op de site staan bij de Panasonicmodule, dus waarschijnlijk ben ik te snel met mijn opmerking.
Torch1969 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:11:
[...]

Ja dit kan, je kunt in home assistant zelf de gemiddelde temperatuur van de ruimte berekenen en die steeds via MQTT naar de cc sturen. Daarvoor heb je dan in principe ook geen externe sensor nodig. Of dit ook zo gaat werken met de Panasonic zal @LED-Maniak moeten bevestigen.
Met de nieuwe Panasonic(en Daikin) modules kan je inderdaad via de API een externe sensor waarde opsturen en wordt dit gebruikt als temperatuur input. :)

• Rapheal
Rapheal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 06:42:
[...]

@LED-Maniak ik denk dat je gelijk hebt. Zojuist nogmaals gekeken in de router,.en zie nu geen van beide ip adressen meer. Ik heb beide cc al opnieuw opgestart, wifi instellingen al opnieuw er in gezet. Maar werkt beide niet. Ik kan wel de airco s bedienen via de UI dus dat werkt wel, maar dat zou toch ook niet werken als er geen wifi verbinding is? Beide cc draaien nog op 3.1.8, kan het daaraan liggen? Zo niet, is er een oplossing? Alvast bedankt!
@LED-Maniak of uiteraard iemand anders, een idee hoe ervoor te zorgen dat de twee cc's toch in het portaal overzicht op de protoart site te zien? De local UI werkt wel gewoon, maar zie dus niet terug in het overzicht...

• Sterke-Jerke
Rapheal schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:39:
[...]

@LED-Maniak of uiteraard iemand anders, een idee hoe ervoor te zorgen dat de twee cc's toch in het portaal overzicht op de protoart site te zien? De local UI werkt wel gewoon, maar zie dus niet terug in het overzicht...
Ik zou in fixed dhcp lease instellen in de router voor de mac adressen van deze device,s, zodat het IP adres altijd hetzelfde blijft. Helaas kun je (volgens mij) geen fixed IP in het de cc zelf instellen.

S.J.

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 19:53
Rapheal schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:39:
[...]

In beide cc modules een afzonderlijke naam instellen.
In mijn netwerk hebben beide units een eigen fixed IP-adres.
De cc modules zitten op een netwerk dat alleen 2,4ghz voor iot doet.

DNS cache op de client legen waarmee je naar de portaal site gaat, de router waarmee ze verbonden zijn, resetten en de cc module herstarten zou voldoende moeten zijn volgens mij om het weer te laten werken.
Je moet wel op hetzelfde wifi netwerk (ssid) zitten of op netwerken die bij elkaar kunnen en de cc kan alleen op een 2,4ghz netwerk.

• n.buijtels
  • Nu online
Dorus12 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:40:
Hij blijft bij mij ook 1,2 (tot 1,5) graad onder de setpoint hangen.
Op het advies van LED-Maniak ben ik op halve graden gaan regelen omdat LG dat blijkbaar nauwkeuriger kan maar ik test dat nogmaals op hele graden.
Ik ga m'n best doen.
@Dorus12 Geven setpoints met hele graden verbetering?

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:33:
[...]

@Dorus12 Geven setpoints met hele graden verbetering?
Volgens mij niet.
Overigens is het lastig meten omdat de kamertemperatuur achterblijft op de setpoint temperatuur.
Dit moet ik dan corrigeren om niet in de koude wind te zitten.
Dit is ook te zien aan de setpoint veranderingen, die schroeven we beetje bij beetje op.
Nieuwe grafieken bijgevoegd, kunnen we hier iets mee?
Voor de duidelijkheid, de CC temp meter ligt langs die van de woonkamer temperatuur meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IeX5UN3HjLv8OMoEzp-keYj2E0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2X7szOP7ws6P682F0nfh3Ma8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFwcL608zywbzVJuwSYnlyigBH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EjkdcXseReBFZs4Lod6BWa0D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEALQVTQGkIr3skmV9RNi9sNtSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QyJhKKSOXoqXo4nI2sXnwZg6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABrvT9ObgacNpplFP6n6Cj5_JVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzvW4IeRjlLVtlUnHihOIkgX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door Dorus12 op 15-02-2026 18:50 . Reden: woonkamer temp meter ligt langs CC temp meter ]

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:58
@LED-Maniak Sinds deze week zit ik in een Whatsapp community over Loxone gebruik in Duitsland en Oostenrijk. In één van de groepen was er een gesprek over Shelly en andere merken met de ESP chip. Een gebruiker vroeg later hierop of er een oplossing voor airco's is. Nu heeft Loxone zelf ondersteuning voor een aantal bekende merken airco's met allerlei modules, maar ze zijn duur. Ik zie onderstaand merk er overigens niet tussen staan. Maar veel "techneuten" grijpen sneller naar alternatieve oplossingen. Ik had dus jouw module doorgegeven.

Ik kreeg alleen de reactie dat je niet het merk in de lijst hebt staan. Mocht je de vraag eerder gehad hebben, gaat over Kältebringer. Hij gaf ook aan dat het gelijk zou moeten zijn aan TCL, maar beide zeggen mij zelf niets. B-merk/china spul of echt typisch grote merk in Duitsland weet ik dus niet. Wellicht jij wel? Ik zou het in ieder geval navragen of je hier meer over weet/planning zou hebben.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:53
Met de zoekopdracht lijkt het niet eerder gevraagd te zijn. Is er ook een soort van uitblaas / droogblaas functie?

We zetten in het voorjaar de airco aan op koelen en daar blijft deze dan 4 maanden op aanstaan. Is er een zonnige warme dag in het voorjaar dan zal deze iets koelen om zo toch een fijne temperatuur te krijgen. Gevolg van het altijd aanhebben van de airco is schimmel vorming.
(heb dit in meerdere units, afwatering is prima, hangen waterpas)

Nieuwe auto's hebben een droogblaas functie, dan blijft deze na het koelen de ventilator nog aanhouden. Is dat hiermee ook in te stellen? Als de temperatuur bereikt is nog 5 minuten blazen?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Magiaconatus
mgizmo schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:57:
@LED-Maniak Sinds deze week zit ik in een Whatsapp community over Loxone gebruik in Duitsland en Oostenrijk. In één van de groepen was er een gesprek over Shelly en andere merken met de ESP chip. Een gebruiker vroeg later hierop of er een oplossing voor airco's is. Nu heeft Loxone zelf ondersteuning voor een aantal bekende merken airco's met allerlei modules, maar ze zijn duur. Ik zie onderstaand merk er overigens niet tussen staan. Maar veel "techneuten" grijpen sneller naar alternatieve oplossingen. Ik had dus jouw module doorgegeven.

Ik kreeg alleen de reactie dat je niet het merk in de lijst hebt staan. Mocht je de vraag eerder gehad hebben, gaat over Kältebringer. Hij gaf ook aan dat het gelijk zou moeten zijn aan TCL, maar beide zeggen mij zelf niets. B-merk/china spul of echt typisch grote merk in Duitsland weet ik dus niet. Wellicht jij wel? Ik zou het in ieder geval navragen of je hier meer over weet/planning zou hebben.
Kaltebringer is gewoon een Duitse white label-marketeer. Ze kopen producten van verschillende Chinese merken, zoals Midea, TCL, Gree, enz., en verkopen deze onder hun eigen merk Kaltebringer. Er zijn honderden van dit soort bedrijven in alle Europese landen, met hun eigen unieke white label-merken.

Het is verstandiger om te vragen of LED interesse heeft om ondersteuning voor Chinese merken uit te breiden.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:58
Magiaconatus schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:13:
[...]

Kaltebringer is gewoon een Duitse white label-marketeer. Ze kopen producten van verschillende Chinese merken, zoals Midea, TCL, Gree, enz., en verkopen deze onder hun eigen merk Kaltebringer. Er zijn honderden van dit soort bedrijven in alle Europese landen, met hun eigen unieke white label-merken.

Het is verstandiger om te vragen of LED interesse heeft om ondersteuning voor Chinese merken uit te breiden.
Dank. Ik vermoedde het al gezien de “Quick Connect” oplossing. Dan zal het antwoord waarschijnlijk nee zijn 😅

• xHEMANx
xHEMANx schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:53:
[...]

Ik vind 1x pendelen ook geen probleem ben alleen benieuwd of het normaal is dat hij pas terug schakeld als hij setpoint heeft bereikt?En dat bij 24h verwarmen. Dus niet in een adhoc opstart cyclus, maar doordat de buitenlucht (bijv) overdag warmer wordt.

Kan trouwens ook na een opstart cyclus, dan heeft hij ook soms een paar uurtjes iets hoger vermogen nodig om de koude kamer op temp te houden, ook dan schakeld hij oas terug als hij setpoint gehaald heeft, na 1x pendelen.

Als dit de correcte manier van werken is, dan kan ik de sensor dus verder weg hangen dan 3m. (Want binnen die 3 meter moduleerd hij geleidelijker en niet BAM pendelen en dan lager vermogen)
Ok nu een aantal dagen getest met de sensor verderweg dan 3 meter. (Op 5 en 6 meter afstand getest)

Binnen 3 meter probleem:
1. Als hij een hogere fan gaat gebruiken, wordt het achterin de kamer warmer dan setpoint met flink veel meer verbruik.

Daarom dus verder dan 3 meter getest, zodat het met harde en zachte fan altijd dezelfde temp is achter in huis, (waar de sensor hangt) dus precies zoals je het zou willen hebben.

Maar probleem:
1. Hij moduleerd pas terug (op auto stand) na bereiken setpoint en 1x pendelen. Dit is te doen, maar wel irritant, omdat hij na het pendelen eerst weer een klein beetje moet opwarmen, ofwel verspilde energie.

2. Als ik hem op fan stand 3 zet snachts, gaat hij soms dit doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7w-32p4stwMvLiRuIHRzcsrcpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wanKKuxh6t399nex2XZpYpj1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzVRR4rXPafz7-qXNnLnPWmd_mk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtAijJZClCN54CN63diJmqt3.jpg?f=fotoalbum_tile
Ook als hij niet defrost, gaat hij op en neer. Wat is er aan de hand?

Het lijkt alsof hij het naar setpoint blaast, dan terug moduleerd, het dan te koud laat worden en flink aan de bak moet, om vervolgens weer setpoint te raken en weer terug te moduleren etc etc.
(Of zijn het wel defrosts? Volgens mij moet er dan een zwart streepje komen in de cc grafiek? En nee heb geen HA. }:O )

Ben ik echt de enige die last heeft van 3.2.2? Dat is toch vreemd. Zo'n speciaal huis heb ik niet. Gewoon een doorsnee rijtjes huis. Met na geisoleerde muren en oud dubbel glas.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Gezien hier zo veel ervaring is met de xiaomi lywsd03mmc temperatuursensor de volgende vraag: Ik begreep dat er voor de Climacontrol een andere firmware op geflasht is. Hoe vaak is er ingesteld dat die een update verstuurd. Bij iedere wijziging, iedere minuut/10 seconden? Via zigbee of bluetooth? En hoe lang gaat die mee met het knoopcelbatterijtje?

Ik heb de sensor nu ook en ben gecharmeerd door de grootte en accuraatheid.

[ Voor 9% gewijzigd door TereZz op 16-02-2026 09:29 ]

• n.buijtels
  • Nu online
Dorus12 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:47:
[...]

Volgens mij niet.
Overigens is het lastig meten omdat de kamertemperatuur achterblijft op de setpoint temperatuur.
Dit moet ik dan corrigeren om niet in de koude wind te zitten.
Dit is ook te zien aan de setpoint veranderingen, die schroeven we beetje bij beetje op.
Nieuwe grafieken bijgevoegd, kunnen we hier iets mee?
Voor de duidelijkheid, de CC temp meter ligt langs die van de woonkamer temperatuur meter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op hele graden is niet veel beter, vermoed dat het weer en het regelmatig defrosten meespeelt.

Ik heb zelf ook eens naar mijn eigen grafieken gekeken en zie eigenlijk hetzelfde. Bij iets warmere weer condities zijn de waarden welke ik zie bij mijn LG airco echt veel beter. Dat hij onder deze specifieke omstandigheden het setpoint niet haalt zie ik in mijn situatie niet echt als een probleem.

@Dorus12 Zie in jouw vermogens grafieken ook dat hij regelmatig defrost. Door de 24 uurs schaal valt dit niet heel erg meer op. Als je de schaal naar bijvoorbeeld 6 uur zet, zie je ze duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgLtVEjsY3TFMpxhkhl6NRQYV2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kWqosIsQqHeR787WS0jhHCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Gu5DS17ybVM29owFge546z1Svs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcBNKbi1mBt8izgUKgQZXUWy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door n.buijtels op 16-02-2026 10:38 ]

• Magiaconatus
TereZz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:29:
Gezien hier zo veel ervaring is met de xiaomi lywsd03mmc temperatuursensor de volgende vraag: Ik begreep dat er voor de Climacontrol een andere firmware op geflasht is. Hoe vaak is er ingesteld dat die een update verstuurd. Bij iedere wijziging, iedere minuut/10 seconden? Via zigbee of bluetooth? En hoe lang gaat die mee met het knoopcelbatterijtje?

Ik heb de sensor nu ook en ben gecharmeerd door de grootte en accuraatheid.
Dat zou ik ook graag willen weten. Ik heb al een CGG1-Mijia en ik ben er vrij zeker van dat LED deze methode gebruikt om de firmware te flashen, dus het zou mogelijk moeten zijn om een andere thermometer met zijn instellingen te gebruiken.

https://github.com/pvvx/ATC_MiThermometer?tab=readme-ov-file

• Dorus12

Dorus12

n.buijtels schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Op hele graden is niet veel beter, vermoed dat het weer en het regelmatig defrosten meespeelt.

Ik heb zelf ook eens naar mijn eigen grafieken gekeken en zie eigenlijk hetzelfde. Bij iets warmere weer condities zijn de waarden welke ik zie bij mijn LG airco echt veel beter. Dat hij onder deze specifieke omstandigheden het setpoint niet haalt zie ik in mijn situatie niet echt als een probleem.

@Dorus12 Zie in jouw vermogens grafieken ook dat hij regelmatig defrost. Door de 24 uurs schaal valt dit niet heel erg meer op. Als je de schaal naar bijvoorbeeld 6 uur zet, zie je ze duidelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afgelopen nacht was het niet zo koud, nu is het alweer 6 graden buiten.
Dan presteert de LG duidelijk beter. Mijn ervaring is dat onder de 5 graden het hard werken is voor de LG en werkt de CC niet optimaal. Koude lucht blazen terwijl hij ruim onder de setpoint zit. Alleen met het verhogen van de setpoint komt de LG dan in beweging en juist daarvoor zou de CC bedoeld zijn om dat regelen uit handen te nemen.
Fijn om te lezen dat we gelijke ervaringen hebben.

De laatste grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7-WeweYnLE9kRiZ1s6Lvr6cUZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sef9nD9DJiVUvb2qqfd5nbgn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgitXuXwFwASoGCem53tKa3CmRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06CEzNWzsVIqrr2MwcNIB9IP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdqgLXXFiLkJ3wNaTRYPmc9Hq2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5E7mNRm2ZXceSM4jnuYrTbqH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QCASC_zsKOUw_V8WP83kFKeqXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kqCzdno486VhTTCNpEYdkFrQ.png?f=fotoalbum_large

• Magiaconatus
xHEMANx schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Ok nu een aantal dagen getest met de sensor verderweg dan 3 meter. (Op 5 en 6 meter afstand getest)

Binnen 3 meter probleem:
1. Als hij een hogere fan gaat gebruiken, wordt het achterin de kamer warmer dan setpoint met flink veel meer verbruik.

Daarom dus verder dan 3 meter getest, zodat het met harde en zachte fan altijd dezelfde temp is achter in huis, (waar de sensor hangt) dus precies zoals je het zou willen hebben.

Maar probleem:
1. Hij moduleerd pas terug (op auto stand) na bereiken setpoint en 1x pendelen. Dit is te doen, maar wel irritant, omdat hij na het pendelen eerst weer een klein beetje moet opwarmen, ofwel verspilde energie.

2. Als ik hem op fan stand 3 zet snachts, gaat hij soms dit doen:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ook als hij niet defrost, gaat hij op en neer. Wat is er aan de hand?

Het lijkt alsof hij het naar setpoint blaast, dan terug moduleerd, het dan te koud laat worden en flink aan de bak moet, om vervolgens weer setpoint te raken en weer terug te moduleren etc etc.
(Of zijn het wel defrosts? Volgens mij moet er dan een zwart streepje komen in de cc grafiek? En nee heb geen HA. }:O )

Ben ik echt de enige die last heeft van 3.2.2? Dat is toch vreemd. Zo'n speciaal huis heb ik niet. Gewoon een doorsnee rijtjes huis. Met na geisoleerde muren en oud dubbel glas.
Heb je al eens geprobeerd wat Remmy eerder heeft gedaan?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84491944#84491944

• LED-Maniak
mgizmo schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:27:
[...]

Dank. Ik vermoedde het al gezien de “Quick Connect” oplossing. Dan zal het antwoord waarschijnlijk nee zijn 😅
Ik heb momenteel inderdaad geen plannen voor TCL/Midea etc. Ontwikkeling kost een hoop tijd dus voor een handvol modules niet heel interessant. Die tijd stop ik liever in de merken die al ondersteund zijn.

(Ik ben verbeterde Loxone ondersteuning niet vergeten :) )
Magiaconatus schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Dat zou ik ook graag willen weten. Ik heb al een CGG1-Mijia en ik ben er vrij zeker van dat LED deze methode gebruikt om de firmware te flashen, dus het zou mogelijk moeten zijn om een andere thermometer met zijn instellingen te gebruiken.
Er is een hoop rommel op de bekende websites te vinden. Om deze reden wordt de laatste productie hardware(eind 2025) van lywsd03mmc dan ook niet ondersteund en wordt er overgestapt op andere sensoren. Ik ben niet tevreden met de performance. Alleen door mij geteste sensoren kunnen gekoppeld worden met de ClimateControl. Wil je een andere sensor gebruiken dan zal je dit over HTTP of MQTT moeten sturen.
Herrmen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:24:

Voorheen was het:

Nu is het:

Zoals het nu is, is zoals het uit de gebruikershandleiding komt. Wellicht verandert dit nog in de toekomst.
Je kan uiteraard zelf ook een yaml maken met een climatecard met andere benamingen als je iets anders zou willen.

• xHEMANx
Nu wel. Dacht dat hij op F2 stond, maar ik keek zojuist en hij stond nog op FN. We zullen zien of dit iets uithaald. Thx

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:21:
Zoals het nu is, is zoals het uit de gebruikershandleiding komt. Wellicht verandert dit nog in de toekomst.
Je kan uiteraard zelf ook een yaml maken met een climatecard met andere benamingen als je iets anders zou willen.
Dit heb ik al eens lopen uitzoeken maar volgens mij kan dit niet, althans niet met de climatecard.
Mocht dit wel kunnen dan hoor ik graag hoe, heb daar al uren aan gespendeerd zonder succes (ook met chatgpt enz geprobeerd)

• RemmyB83
  • Nu online
Ik denk dat jij heel blij van HA zou worden :Y
Zowel voor de aansturing, als voor je analyses van de CC. Zonder loop je nu als het ware met je zonnebril op in het donker.😎

Ik heb het hier net even op gemeten, en de mijne hangt 4 meter uit het hart van de binnenunit, op een hoogte van 1,80. Hij staat eigenlijk een klein beetje schuin bovenop de thermostaat van de ketel, die op een houtenbalk hangt. Dus heel weinig tot geen invloed van andere objecten, die warmte nog koude uitstralen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc52qFtukFPUThiNaTqIBHCCIcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcOLMnaJsD5b7pRhurrnYlWP.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast gaat als het goed is de unit rustig optoeren als de temperatuur 0,6 onder setpoint is. Hoe langer het duurt voordat de CC 0,5 onder setpoint meet, hoe meer hij zal optoeren. Als je sensor die temperatuursstijging niet snel genoeg op pikt, toert hij te veel op en schiet uiteindelijk je temperatuur door naar het punt dat je unit zal afslaan.
Bij het opstarten van de unit geldt het zelfde. De unit toert te veel op door het verschil tussen gemeten temperatuur en setpoint, en schiet daarom door. Als ik hier in stapjes het setpoint opbouw (met HA :Y ), dan heb ik dat niet.

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:45:
[...]

Ik denk dat jij heel blij van HA zou worden :Y
Zowel voor de aansturing, als voor je analyses van de CC. Zonder loop je nu als het ware met je zonnebril op in het donker.😎

Ik heb het hier net even op gemeten, en de mijne hangt 4 meter uit het hart van de binnenunit, op een hoogte van 1,80. Hij staat eigenlijk een klein beetje schuin bovenop de thermostaat van de ketel, die op een houtenbalk hangt. Dus heel weinig tot geen invloed van andere objecten, die warmte nog koude uitstralen.
[Afbeelding]

Daarnaast gaat als het goed is de unit rustig optoeren als de temperatuur 0,6 onder setpoint is. Hoe langer het duurt voordat de CC 0,5 onder setpoint meet, hoe meer hij zal optoeren. Als je sensor die temperatuursstijging niet snel genoeg op pikt, toert hij te veel op en schiet uiteindelijk je temperatuur door naar het punt dat je unit zal afslaan.
Bij het opstarten van de unit geldt het zelfde. De unit toert te veel op door het verschil tussen gemeten temperatuur en setpoint, en schiet daarom door. Als ik hier in stapjes het setpoint opbouw (met HA :Y ), dan heb ik dat niet.
Hang je de sensor aan de muurkant waar de airco ook aan hangt? (Helemaal uit de flow) Of juist aan de overkant? (Dus iets meer in de flow)

Dat zonnebril voorbeeld herken ik wel idd. 8)

Maar als ik soms de HA codes hier voorbij zie komen, schiet de moed me in de schoenen.

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 16-02-2026 13:22 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
LED-Maniak schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Er is een hoop rommel op de bekende websites te vinden. Om deze reden wordt de laatste productie hardware(eind 2025) van lywsd03mmc dan ook niet ondersteund en wordt er overgestapt op andere sensoren. Ik ben niet tevreden met de performance. Alleen door mij geteste sensoren kunnen gekoppeld worden met de ClimateControl. Wil je een andere sensor gebruiken dan zal je dit over HTTP of MQTT moeten sturen.

[...]
Naar welke sensor stap je over?

• RemmyB83
  • Nu online
xHEMANx schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:19:
[...]

Hang je de sensor aan de muurkant waar de airco ook aan hangt? (Helemaal uit de flow) Of juist aan de overkant? (Dus iets meer in de flow)
Aan de muurkant van de airco.
Dit is een binnenmuurtje(inbouwkast) die 40cm de kamer in steekt. Dus wel uit de flow.
En zoals laatst al aangegeven blaas ik de lucht schuin de kamer in, zodat je een soort tornado 🌪 creëert in de kamer. Nu is mijn kamer rechthoekig, en die van jouw L-vormig. Dus kan iets anders uitwerken.

Pijnacker Oost/West

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste