@tammert sinds ongeveer een week zie ik in de Homey app de meeste waardes zoals energie, compressor frequency, etc. niet meer. Luchtvochtigheid en binnentemperatuur nog wel. Heb airco (MHI) al keer verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar geen verschil. Enig idee waar dat aan kan liggen?
Mmm, apart. Ik zou niet zo 1-2-3 weten waar dat door zou komen: het feit dat je nog wel deels dingen doorkrijgt geeft aan dat het in principe allemaal draait.Hthek91 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:35:
@tammert sinds ongeveer een week zie ik in de Homey app de meeste waardes zoals energie, compressor frequency, etc. niet meer. Luchtvochtigheid en binnentemperatuur nog wel. Heb airco (MHI) al keer verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar geen verschil. Enig idee waar dat aan kan liggen?
Zou je een diagnostic report kunnen maken vanuit de Homey App en die versturen? Dan kijk ik even of ik in de logs iets zie.
@LED-Maniak kun je al duidelijkheid verschaffen wat betreft een termijn voor omruilen van de Panasonic cc module? De nieuwe thermometers heb ik al besteld 😇
Oeps heb mn eigen raadsel al opgelost. Nvm
[ Voor 92% gewijzigd door xHEMANx op 01-04-2026 21:56 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik ging af op de afbeelding die op de site staat met één simpele connector. Maar op wat ik ontvangen, zit nog een tweede connector met één kabeltje aangesloten. En weet niet direct wat ik met die tweede connector moet aanvangen. De installatie lijkt me relatief simpel maar die tweede connector kwam toch een beetje als een verrassing. De installatie handleiding spreekt ook niet over een tweede connector. Ik ga er beetje van uit dat ik deze gewoon mag verwijderen maar wil het toch nog even vragen voor alle zekerheid
Het zal waarschijnlijk wel al vermeld zijn in dit topic maar heb de juiste zoektermen blijkbaar nog niet gevonden
Het zal waarschijnlijk wel al vermeld zijn in dit topic maar heb de juiste zoektermen blijkbaar nog niet gevonden
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Panasonic?Kenhas schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:15:
Ik ging af op de afbeelding die op de site staat met één simpele connector. Maar op wat ik ontvangen, zit nog een tweede connector met één kabeltje aangesloten. En weet niet direct wat ik met die tweede connector moet aanvangen. De installatie lijkt me relatief simpel maar die tweede connector kwam toch een beetje als een verrassing. De installatie handleiding spreekt ook niet over een tweede connector. Ik ga er beetje van uit dat ik deze gewoon mag verwijderen maar wil het toch nog even vragen voor alle zekerheid
Hier is de laatste handleiding te viden: https://protoart.net/wp-c...NT_ATA_WIFI_manual_nl.pdf
Meer uitleg:
https://protoart.net/know...nt_ata_wifi_installation/
https://protoart.net/know...ta_wifi_supported_models/
Zonder dat kabeltje gaat de externe sensor niet werken.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 02-04-2026 14:33 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De eerste handleiding had ik gevonden maar daar zag ik geen verwijzing naar die tweede connector. En moet toegeven dat ik niet verder gezocht hebLED-Maniak schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:21:
[...]
Panasonic?
Hier is de laatste handleiding te viden: https://protoart.net/wp-c...NT_ATA_WIFI_manual_nl.pdf
Meer uitleg:
https://protoart.net/know...nt_ata_wifi_installation/
https://protoart.net/know...ta_wifi_supported_models/
Zonder dat kabeltje gaat de externe sensor niet werken.
Na ongeveer een zes minuten was alles geïnstalleerd, behalve het extra kabeltje dus. Zal nog eens moeten zoeken want vind eigenlijk niet direct iets waar ik die tweede kabel kan aansluiten. Die aansluiting zal ergens verborgen zitten of gewoon niet aanwezig zijn.
Maar "all lights are green" dus so far, so good. Het tweede kabeltje zal dan ergens voor na het weekend zijn.
En als ik de sensor niet kan gebruiken, heb ik in ieder geval een schermpje waarbij ik aan mijn vrouw kan bewijzen dat het echt zo koud niet is
Dit stukje is relevant:
Lokaliseer de CN-TH-connector voor de interface met draadloze temperatuursensor-functionaliteit. De
meegeleverde 6-pins kabel wordt aangesloten tussen de hoofdprintplaat en de rode kabel die al in deze
connector zat. Voor meer informatie, zie "CN-TH-connector voor draadloze thermometer".
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@LED-Maniak Is er toevallig ook iets in ontwikkeling voor Toshiba airco's?
Komt in orde. Moet gewoon even goed kijken hoe ik de metalen behuizing van pcb moet verwijderen. Normaal vlieg ik er gewoon in en eindig ik met nu en dan kapotte sluitingen en zo. Dus nu gewoon even mijn tijd ervoor nemen.
De initiele installatie en instellingen van je module zelf verliepen zeer vlot dus dat is al een pluspunt
Dit lijkt misschien wel een slordigheidje:
[ Voor 9% gewijzigd door Kenhas op 02-04-2026 17:01 ]
Dat klopt, ik wilde jullie niet nog langer laten wachten. Deze firmware werkt maar is nog niet volledig gereleased.
Met wat hulp van @LED-Maniak is het mij ook gelukt. Gaat om de rode stekker op het bordje. Zit een beetje verstopt, bij mij aan de onderkant. Even wat ruimte maken en je ziet em zitten..Kenhas schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:59:
[...]
Komt in orde. Moet gewoon even goed kijken hoe ik de metalen behuizing van pcb moet verwijderen. Normaal vlieg ik er gewoon in en eindig ik met nu en dan kapotte sluitingen en zo. Dus nu gewoon even mijn tijd ervoor nemen.
@LED-Maniak Heb je hier nog naar kunnen kijken qua live data over COP en met name stroomverbruik? Ik wil namelijk graag zien in hoeverre mijn hieronder beschreven strategie 'helpt', maar dan moet ik nog weten wanneer en hoeveel stroom er is verbruikt.LED-Maniak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:06:
[...]
Zo uit mijn hoofd is de live data alleen vanaf FTC6 en nieuwer beschikbaar, maar moet ik even terugzoeken.
WP strategie in home assistant.Met uitlezen/schrijven naar de climacontrol.
Ik heb zitten testen met het 'slim' aansturen van de warmtepomp door op goedkope momenten de thermostaat iets hoger te zetten en op dure momenten de thermostaat lager.
De dynamische tarieven voor de komende dag inlezen, gewogen met verwachte temperatuur (aangezien de COP daar sterk van af hangt). Op basis van deze gewogen prijs zoek ik de goedkoopste x uren (x afhankelijk van temperatuurverschil tussen binnen en buiten). Daarna zet ik de doel(thermostaat)temperatuur in die goedkope x uren iets hoger (instelbaar) en op dure momenten iets lager (instelbaar). Vermoedelijk met name in herfst/lente interessant, maar mogelijk ook in de zomer voor koelen op gunstige momenten (dan werkt de temperatuur aansturing omgekeerd).
De variabelen zijn via helpers instelbaar.
Resultaat ziet er ongeveer zo uit:
:strip_exif()/f/image/56ttLBUCGokHJmgORymOVvoN.png?f=user_large)
(de dure momenten van vandaag zijn met de (automatische) herberekening voor morgen niet meer zichtbaar, ben ik nog niet achter waarom..)
Mocht er interesse zijn dan kan ik de code wel delen? (mede met hulp van chatgpt geschreven, dus zal niet optimaal zijn)
Dit heb ik zelf ook overwogen maar toen ik zag wat ik zou kunnen besparen... heb ik het plan laten varen...Pimpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:12:
[...]
@LED-Maniak Heb je hier nog naar kunnen kijken qua live data over COP en met name stroomverbruik? Ik wil namelijk graag zien in hoeverre mijn hieronder beschreven strategie 'helpt', maar dan moet ik nog weten wanneer en hoeveel stroom er is verbruikt.
WP strategie in home assistant.Met uitlezen/schrijven naar de climacontrol.
Ik heb zitten testen met het 'slim' aansturen van de warmtepomp door op goedkope momenten de thermostaat iets hoger te zetten en op dure momenten de thermostaat lager.
De dynamische tarieven voor de komende dag inlezen, gewogen met verwachte temperatuur (aangezien de COP daar sterk van af hangt). Op basis van deze gewogen prijs zoek ik de goedkoopste x uren (x afhankelijk van temperatuurverschil tussen binnen en buiten). Daarna zet ik de doel(thermostaat)temperatuur in die goedkope x uren iets hoger (instelbaar) en op dure momenten iets lager (instelbaar). Vermoedelijk met name in herfst/lente interessant, maar mogelijk ook in de zomer voor koelen op gunstige momenten (dan werkt de temperatuur aansturing omgekeerd).
De variabelen zijn via helpers instelbaar.
Resultaat ziet er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]
(de dure momenten van vandaag zijn met de (automatische) herberekening voor morgen niet meer zichtbaar, ben ik nog niet achter waarom..)
Mocht er interesse zijn dan kan ik de code wel delen? (mede met hulp van chatgpt geschreven, dus zal niet optimaal zijn)
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ik heb het vermoeden dat het verbruik bij mij wel flink hoger ligt. verwarming voor het volledige huis.
En dan nog vind ik het, mits ik er zelf verder praktisch weinig van merk, een leuke uitdaging.
Zoals ik het zie heb ik in de afgelopen 2 dagen samen 22kWh verbruikt voor verwarming van de woning. Als ik dat tegen een gunstige COP en gunstige prijs kan doen is dat toch mooi meegenomen op dit soort dagen (vermoedelijke tot 50%+ verschil in kosten op sommige dagen).
Aanvulling: chatgpt geeft een schatting van 5000 - 8000 kwh per jaar voor verwarming. (werkelijkheid weet ik nog niet, want betreft een nieuwbouwwoning)
En dan nog vind ik het, mits ik er zelf verder praktisch weinig van merk, een leuke uitdaging.
Zoals ik het zie heb ik in de afgelopen 2 dagen samen 22kWh verbruikt voor verwarming van de woning. Als ik dat tegen een gunstige COP en gunstige prijs kan doen is dat toch mooi meegenomen op dit soort dagen (vermoedelijke tot 50%+ verschil in kosten op sommige dagen).
Aanvulling: chatgpt geeft een schatting van 5000 - 8000 kwh per jaar voor verwarming. (werkelijkheid weet ik nog niet, want betreft een nieuwbouwwoning)
[ Voor 14% gewijzigd door Pimpam op 03-04-2026 20:47 ]
Met alle respect Chat GPT is wel een hele slechte raadgever (en niet alleen over dit onderwerp ;-) )... koop een paar HW sockets en hang die ertussen dan weet je over een aantal maanden veel meer.Pimpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:44:
Ik heb het vermoeden dat het verbruik bij mij wel flink hoger ligt. verwarming voor het volledige huis.
Elke automation vergt ook onderhoud etc.. de werking van HA is erg veranderlijk, de laatste maanden.
Succes!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ik wil me wel als tester opwerpen mits je er wat aan hebt. Ik heb:LED-Maniak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:00:
Hehe. De hardware is in huis, maar de software moet nog geschikt gemaakt worden en er moet uiteraard iemand zijn die het actief wil testen en regelmatig feedback kan geven.
1x Multisplit buitendeel DAIKIN 2MXM50A met daaraan 2x Wandmodel binnendeel DAIKIN Prefera FTXM25R. Ze hangen beiden in relatief kleine kamers dus ik verwacht wel dat ie vrij snel gaat pendelen (met of zonder CC). Als je iemand met een grotere ruimte zoekt kan ik me dat voorstellen. Anders, stuur me tzt gerust een DM.
Bedoel je dat je metalen behuizing niet moet afnemen? Dat ie zo bereikbaar is?BGFG schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:32:
[...]
Met wat hulp van @LED-Maniak is het mij ook gelukt. Gaat om de rode stekker op het bordje. Zit een beetje verstopt, bij mij aan de onderkant. Even wat ruimte maken en je ziet em zitten..
Kenhas schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:25:
[...]
Bedoel je dat je metalen behuizing niet moet afnemen? Dat ie zo bereikbaar is?
:strip_exif()/f/image/SMrDOAIoXPDBFgPdIIWZ2YiB.jpg?f=fotoalbum_large)
Die moet er wel even af dus, zie de foto’s van @LED-ManiakKenhas schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:25:
[...]
Bedoel je dat je metalen behuizing niet moet afnemen? Dat ie zo bereikbaar is?
Wie weet waar ik enkel een nieuwe temperatuur sensor kan kopen? Mijn display doet het niet meer.
Bij degene waar je de oude gekocht hebt , of bij ProtoArt .
https://protoart.net/portal/?v=1a13105b7e4e
https://protoart.net/portal/?v=1a13105b7e4e
In de winter verwarmde de airco strak een 0.5 graad boven het setpoint. Nu met een koelen een 1 graad onder het setpoint.
Is aan die hele graad onder het setpoint nog iets te doen of ik moet ik daar zelf maar rekening mee houden?
Is aan die hele graad onder het setpoint nog iets te doen of ik moet ik daar zelf maar rekening mee houden?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Iedere keer deze error in HA:
Logger: homeassistant.components.mqtt.climate
Bron: components/mqtt/climate.py:703
integratie: MQTT (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 19:31:35 (9 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 20:11:57
Invalid swing_horizontal_modes mode: unknown
Hoe zet ik dit uit omdat mijn Panasonic geen horizontale swing heeft?
Met de volgende firmware update is naar verwachting deze foutmelding opgelost.BGFG schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:16:
Iedere keer deze error in HA:
Ik heb voor alle modules een update klaarstaan:
- Mitsubishi Heavy Industries
- Mitsubishi Electric Air-To-Air & Air-To-Water
- LG
- Panasonic
Een aantal dingen moeten getest worden voordat deze gereleased wordt:
Generiek:
- Remote temperatuur input vanuit API/MQTT
- MQTT subscribes waarbij Home Assistant auto discovery staat uitgevinkt.
- Mogelijkheid aanpassen base topic in MQTT (ipv /homeassistant/)
- Captive portal bij verbinden via wifi accesspoint.
LG:
- LED's uit te zetten via web UI
ME ATW:
- Fix zone 2 flow temperatuur
MHI:
- Operating status toevoeging in Home Assistant auto discovery bericht.
Panasonic:
- Externe sensor instellen via web UI
- Deursensor instellen via web UI
- Fix voor widevane "unknown" status
Ik ben dit momenteel aan het valideren, mocht iemand oren hebben in het testen van een van bovenstaande updates dan hoor ik het graag via DM.
Een differentiaal in kunnen stellen zou geweldig zijn.Morpheusk schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:31:
In de winter verwarmde de airco strak een 0.5 graad boven het setpoint. Nu met een koelen een 1 graad onder het setpoint.
Zojuist is het pendelen met koelen ook begonnen, maar misschien moet ik de sensor wat verder weg zetten
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp
Even uit interesse: hebben jullie de airco op stand automatisch staan? Ik begreep van airco “kenners”, dat dit niet altijd goed werkt.Allowee schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:17:
[...]
Een differentiaal in kunnen stellen zou geweldig zijn.
Zojuist is het pendelen met koelen ook begonnen, maar misschien moet ik de sensor wat verder weg zetten
Gewoon op koelen. Maar waarschijnlijk is dit precies het punt waar op de laagste stand het dus te koud gaat worden en het toch nog wel opwarmt als die uit is. Vandaar dat een wat bredere range fijn zou zijn.
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp
Maar dan op koelen met een hogere temperatuur ingesteld? Dat volg ik niet helemaal.Allowee schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:08:
Gewoon op koelen. Maar waarschijnlijk is dit precies het punt waar op de laagste stand het dus te koud gaat worden en het toch nog wel opwarmt als die uit is. Vandaar dat een wat bredere range fijn zou zijn.
Hi @LED-Maniak . We hebben het gehad over de mogelijkheid voor het instellen van digitale waardes voor het inlezen van Loxone. Je gaf aan dat dit niet 123 te doen is. Ik heb inmiddels op basis van hexwaarden wel kunnen inlezen. Nog steeds niet ideaal, maar werkbaar.LED-Maniak schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:42:
[...]
Met de volgende firmware update is naar verwachting deze foutmelding opgelost.
Ik was alleen even vergeten dat er nog een dingetje is, waar ik nu tegenaan loop: in Loxone middels de bouwstenen die voor de airco bedoeld zijn, verwacht het bouwsteen dat het aanpassen van de mode niet automatisch de airco aanzet.
Is dit een optie wat wel eerder in de planning kan worden opgenomen?
Goedemorgen,
Ik heb twee airco's in huis en 1 variant werkend met de ClimatControl module. De tweede airco, een al wat ouder model, de SRK20ZS-W heeft nu een airconwithme wifi module. Deze heb ik geprobeerd te vervangen door een Smart-M-Air-8150 module. Het vervangen zelf was het probleem niet maar als ik de module probeer te koppelen met de router (SL optie via 5 keer op menu drukken van de afstandsbediening) ik krijg de optie SL niet. Iemand bekend met dit probleem?
Groet, Fabian
Ik heb twee airco's in huis en 1 variant werkend met de ClimatControl module. De tweede airco, een al wat ouder model, de SRK20ZS-W heeft nu een airconwithme wifi module. Deze heb ik geprobeerd te vervangen door een Smart-M-Air-8150 module. Het vervangen zelf was het probleem niet maar als ik de module probeer te koppelen met de router (SL optie via 5 keer op menu drukken van de afstandsbediening) ik krijg de optie SL niet. Iemand bekend met dit probleem?
Groet, Fabian
Ik vraag mij af of de W versie zonder ingebouwde wifi uberhaupt SL heeft via de afstandsbediening.
Je kan de wifi module ook koppelen met wifi door de knopjes op de wifi module in te drukken.
Je kan de wifi module ook koppelen met wifi door de knopjes op de wifi module in te drukken.
Het zou ideaal zijn als je kan instellen: Setpoint 20C, is deze bereikt dan wachten tot Tsensor 21C is, dan pas deze waarde aan de AC doorgeven zodat deze weer gaat koelen.BGFG schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:37:
[...]
Maar dan op koelen met een hogere temperatuur ingesteld? Dat volg ik niet helemaal.
Nu gaat de AC weer koelen bij 20,2C.
Zo te zien bovenste knop 3 seconden indrukken.fabianchang schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:04:
Dat is ook wel een goede optie, thanks. Weet je ook welk knopje het is?[Afbeelding]
Thanks @Allowee ik had niet begrepen dat dit een zelfde soort is omdat deze intern en hetgeen van jouw handleiding extern lijkt. Ik ga het testen!
Ik ben nog vrij nieuw op het vlak van Home Automation maar hou dit topic al een tijd in de gaten. Hier hangt een Daikin FTXP60M (met Wifi module en dus app besturing) in het trapgat naar zolder en ik richt deze nu handmatig ofwel richting zolder ofwel richting beneden afhankelijk van waar de koelbehoefte ligt. Ik heb wel eens contact met Daikin gehad over het opslaan van preset blaasrichtingen maar dat ondersteunen zij niet. Volgens mij kan dit met ClimaControl een stuk makkelijker, dus indien er nog testers nodig zijn werp ik me graag op. Daarbij kan ik dan met een externe sensor in een kamer op zolder werken zodat de unit blijft koelen als het trapgat al wel is afgekoeld maar de kamers nog niet. Bestaat er dan ook een soort fallback middels een druksensor oid dat als deur=dicht dan terugvallen op de ingebouwde temperatuursensor.LED-Maniak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:00:
Hehe. De hardware is in huis, maar de software moet nog geschikt gemaakt worden en er moet uiteraard iemand zijn die het actief wil testen en regelmatig feedback kan geven.
[ Voor 15% gewijzigd door Goku33 op 10-04-2026 10:39 ]
Helaas regeld de MHI dat zo op één tiende. Doormiddel van HA, MQTT en de CC kun je wel je eigen regeling maken. Ik doe namelijk zelf ook met verwarmen om het pendelen te minimaliseren.Allowee schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:24:
[...]
Het zou ideaal zijn als je kan instellen: Setpoint 20C, is deze bereikt dan wachten tot Tsensor 21C is, dan pas deze waarde aan de AC doorgeven zodat deze weer gaat koelen.
Nu gaat de AC weer koelen bij 20,2C.
Inderdaad, daar heb ik over gelezen. Ik wilde eigenlijk wegblijven van autmatisering hierop. De CC module zou dit in theorie prima kunnen. Aan de andere kant snap ik ook wel dat je dan voor vanalles wat kan inbouwen, daar is HA juist voor.RemmyB83 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:01:
[...]
Helaas regeld de MHI dat zo op één tiende. Doormiddel van HA, MQTT en de CC kun je wel je eigen regeling maken. Ik doe namelijk zelf ook met verwarmen om het pendelen te minimaliseren.
Grootste uitdaging zit hem in alle verschillende situaties en wensen. En in de basis werk alles volgens mijn, zoals je zou mogen verwachten. Ook doet hij dit volgens mijn allemaal in zijn ééntje, dus tijd zal ook wel een dingetje zijn.Allowee schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:06:
[...]
Inderdaad, daar heb ik over gelezen. Ik wilde eigenlijk wegblijven van autmatisering hierop. De CC module zou dit in theorie prima kunnen. Aan de andere kant snap ik ook wel dat je dan voor vanalles wat kan inbouwen, daar is HA juist voor.
En als je net als ik andere wensen hebt en met HA aan de slag gaat, dan wil ik best wel mijn code delen om je op weg te helpen.
Maar even voor de goede orde: ik begreep altijd dat je de automatische stand zoveel mogelijk moet vermijden, om te voorkomen dat ie van verwarmen naar koelen heen en weer omschakelt als de temperatuur pendelt rond het setpoint. Of heb ik het mis?RemmyB83 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:42:
[...]
Grootste uitdaging zit hem in alle verschillende situaties en wensen. En in de basis werk alles volgens mijn, zoals je zou mogen verwachten. Ook doet hij dit volgens mijn allemaal in zijn ééntje, dus tijd zal ook wel een dingetje zijn.
En als je net als ik andere wensen hebt en met HA aan de slag gaat, dan wil ik best wel mijn code delen om je op weg te helpen.
Klopt.BGFG schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:16:
[...]
Maar even voor de goede orde: ik begreep altijd dat je de automatische stand zoveel mogelijk moet vermijden, om te voorkomen dat ie van verwarmen naar koelen heen en weer omschakelt als de temperatuur pendelt rond het setpoint. Of heb ik het mis?
Met pendellen bedoel ik aan/uit. Ik heb voor verwarmen de hysteresis aangepast zodat er iets meer temperatuurverschil zit tussen aanslaan en weer afslaan. Verder heb ik nog niet gekoeld met de CC, dus nog geen ervaring en inzicht omdat te verbeteren voor mijn situatie.
@RemmyB83 Zou je de HA-codes eens kunnen delen? Ik heb daar wel interesse in.RemmyB83 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:09:
[...]
Klopt.
Met pendellen bedoel ik aan/uit. Ik heb voor verwarmen de hysteresis aangepast zodat er iets meer temperatuurverschil zit tussen aanslaan en weer afslaan. Verder heb ik nog niet gekoeld met de CC, dus nog geen ervaring en inzicht omdat te verbeteren voor mijn situatie.
Een paar weken geleden heb ik met behulp van jouw eerdere informatie al een naregeling in Homey gemaakt, waardoor mijn airco nu nog strakker op het setpoint regelt. Na een testperiode heb ik nog wat zitten sleutelen aan die naregeling, omdat de overshoots juist wat groter werden.
De huidige setup is nu zo dat de naregeling alleen in specifieke gevallen ingrijpt. Daardoor draait de airco deels op de draadloze CC sensor, en alleen op bepaalde momenten op gecorrigeerde temperatuurwaarden uit de naregeling.
Misschien brengen jouw codes me weer op nieuwe ideeën om nog wat andere zaken te tweaken.
Tuurlijk bij deze.n.buijtels schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:28:
[...]
@RemmyB83 Zou je de HA-codes eens kunnen delen? Ik heb daar wel interesse in.
Een paar weken geleden heb ik met behulp van jouw eerdere informatie al een naregeling in Homey gemaakt, waardoor mijn airco nu nog strakker op het setpoint regelt. Na een testperiode heb ik nog wat zitten sleutelen aan die naregeling, omdat de overshoots juist wat groter werden.
De huidige setup is nu zo dat de naregeling alleen in specifieke gevallen ingrijpt. Daardoor draait de airco deels op de draadloze CC sensor, en alleen op bepaalde momenten op gecorrigeerde temperatuurwaarden uit de naregeling.
Misschien brengen jouw codes me weer op nieuwe ideeën om nog wat andere zaken te tweaken.
Het zijn 2 automations die elkaar afwisselen.
Mijn setpoint is ook altijd 20.5, dus daar is deze opgebaseerd. Ook draait de CC hier nog op een oudere FW, dus instellingen kunnen afwijken van de huidige FW.
Airco start nu bij 20.5 met verwarmen.
Bij 20.8 gaat hij over op de andere automation en verwarmt nog 7min door voordat hij stopt.
Hierdoor heb ik 2tiende extra toegevoegd aan de hysteresis. Ik stuur ook maar 2 temperatuurwaardes, rest is niet belangrijk. Dit werkt als een soort aan/uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| alias: "Airco Pendel LOW "
description: ""
triggers:
- seconds: /10
trigger: time_pattern
- entity_id:
- sensor.climacontrol_woonkamer_cc_sensor_temperatuur
above: 20.7
trigger: numeric_state
conditions: []
actions:
- data:
topic: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set
payload: "20.4"
qos: 0
retain: false
action: mqtt.publish
- if:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.climacontrol_woonkamer_cc_sensor_temperatuur
above: 20.7
then:
- target:
entity_id: automation.airco_high_mode
action: automation.turn_on
- target:
entity_id: automation.airco_low_mode
action: automation.turn_off
mode: single |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| alias: Airco Pendel HIGH
description: ""
triggers:
- seconds: /10
trigger: time_pattern
- entity_id:
- sensor.climacontrol_woonkamer_cc_sensor_temperatuur
below: 20.6
trigger: numeric_state
conditions: []
actions:
- data:
topic: climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set
payload: "20.5"
qos: 0
retain: false
action: mqtt.publish
- if:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.climacontrol_woonkamer_cc_sensor_temperatuur
below: 20.6
then:
- target:
entity_id: automation.airco_low_mode
action: automation.turn_on
data: {}
- target:
entity_id: automation.airco_high_mode
action: automation.turn_off
data:
stop_actions: true
mode: single |
Volgens mij heb ik voor Mitsubishi Heavy Industries weer wat settings gevonden:
- Hysterese tijdens verwarmen.
Standaard staat dit op 0, maar kan ook op +1, +2, +3. Ik gok dat hiermee de airco langer doordraait boven zijn setpoint en dus wat losser regelt.
- Fan snelheid in verwarmen/koelen mode terwijl hij niet in bedrijf is
Settings zijn: traag, behoud van ingestelde snelheid, doorbroken(2min aan, 5min uit) en uit.
- Nadraaitijd van de fan in zowel verwarmen als koelmodus
Instelbaar dat nadat je de airco hebt uitgezet dat deze niet, 30min, 2 uur of 6 uur nadraait. Dit bijvoorbeeld tegen schimmelvorming na koelen.
Of al deze functies op alle airco's gaan werken durf ik niet te zeggen, is iets wat getest moet worden.
Volgens mij kon je een deel van deze settings wel via de afstandsbediening instellen alleen niet via de Smart-M air app. Met een beetje geluk kan dat dadelijk ook met de ClimateControl!
- Hysterese tijdens verwarmen.
Standaard staat dit op 0, maar kan ook op +1, +2, +3. Ik gok dat hiermee de airco langer doordraait boven zijn setpoint en dus wat losser regelt.
- Fan snelheid in verwarmen/koelen mode terwijl hij niet in bedrijf is
Settings zijn: traag, behoud van ingestelde snelheid, doorbroken(2min aan, 5min uit) en uit.
- Nadraaitijd van de fan in zowel verwarmen als koelmodus
Instelbaar dat nadat je de airco hebt uitgezet dat deze niet, 30min, 2 uur of 6 uur nadraait. Dit bijvoorbeeld tegen schimmelvorming na koelen.
Of al deze functies op alle airco's gaan werken durf ik niet te zeggen, is iets wat getest moet worden.
Volgens mij kon je een deel van deze settings wel via de afstandsbediening instellen alleen niet via de Smart-M air app. Met een beetje geluk kan dat dadelijk ook met de ClimateControl!
[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 11-04-2026 11:53 ]
Oh die nadraai-optie is ideaal! We hebben die hier op de afstandsbediening ingesteld vorig jaar en het scheelt echt een boel nare luchtjes als t opgehoopte vocht netjes kan verdampen.
Hallo LED, dit is een automatisch vertaalde tekst uit het Duits. Excuses voor eventuele fouten. Ik heb mijn eerste CC-module ontvangen en succesvol geïnstalleerd. Ik heb echter gemerkt dat de CN-TH-connector niet zo makkelijk te vinden is. Daarom zal ik tijdens de volgende installatie (ik heb al drie modules besteld) foto's maken, zodat andere gebruikers met hetzelfde systeem de installatie gemakkelijker kunnen uitvoeren. Hoe dan ook, ik ben erg blij met de CC-module! Ik heb na de installatie nog twee vragen: In de instructies staat dat item 58 in het servicemenu moet worden gewijzigd. Is dit absoluut noodzakelijk en wat is het doel ervan? En hoe krijg ik toegang tot het servicemenu? Dit zou ook in jullie handleiding voor Panasonic-apparaten moeten staan. Ik heb ook gemerkt dat de externe sensor een temperatuurwaarde weergeeft en verzendt, maar de actuele waarde niet op het display wordt getoond (zie screenshot). Is dit een storing of begrijp ik iets verkeerd? Met vriendelijke groet uit Bremen
:strip_exif()/f/image/dTxmM5qgOP1OAumcKtJgm0UP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dTxmM5qgOP1OAumcKtJgm0UP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door Pat_Rick op 12-04-2026 17:36 . Reden: falsch Übersetzung ]
Well, the translation is really bad. I don't know if it will be understood; parts of it are wrong. Here it is again in English:
Hello LED, this is an automatically translated text from German.
Please excuse any errors. I've now received my first CC module and installed it successfully.
However, I've found that the CN-TH connector isn't so easy to locate.
Therefore, I'll take some pictures during the next installation (I've already ordered three more modules) so that other users with the same system will have an easier time installing it.
In any case, I'm thrilled with the CC module!
I do have two questions after the installation: The instructions mention that item 58 needs to be changed in the service menu. Is this absolutely necessary, and what's the purpose of it? And how do I access the service menu?
This should also be in your instructions for Panasonic devices.
I also noticed that the external sensor is displaying and transmitting a temperature value, but the current value isn't shown on the display (see screenshot).
Can you tell me if this is a malfunction, or am I simply misunderstanding something?
Best regards from Bremen
Hello LED, this is an automatically translated text from German.
Please excuse any errors. I've now received my first CC module and installed it successfully.
However, I've found that the CN-TH connector isn't so easy to locate.
Therefore, I'll take some pictures during the next installation (I've already ordered three more modules) so that other users with the same system will have an easier time installing it.
In any case, I'm thrilled with the CC module!
I do have two questions after the installation: The instructions mention that item 58 needs to be changed in the service menu. Is this absolutely necessary, and what's the purpose of it? And how do I access the service menu?
This should also be in your instructions for Panasonic devices.
I also noticed that the external sensor is displaying and transmitting a temperature value, but the current value isn't shown on the display (see screenshot).
Can you tell me if this is a malfunction, or am I simply misunderstanding something?
Best regards from Bremen
Guten tag Patrick,
Ik reageer even in het Nederlands want dat is de policy hier op tweakers(je kan ook direct vertalen naar het Nederlands):
Is jouw module al geupdate naar 3.3.5? Wanneer heb je deze geupdate?
Panasonic modules zijn nieuwe dus extra foto's gaat zeker gewaardeerd worden.
Instelling 58 is de thermometer offset in de binnenunit. Als je deze op standaard laat staan dan zal vaak bij een setpoint van bijvoorbeeld 20 graden, de airco verwarmen tot 22 graden. Om dit uit te zetten zal je even in de handleiding moeten kijken wat bij jou precies de procedure is. Als de airco uitstaat dan zit er geen offset in. Pas als de airco aan gaat zie je de 2 graden offset verschijnen.
Het kan zijn dat er een verschil is tussen de temperatuur die de sensor weergeeft en de temperatuur die op de frontpage staat. De ene wordt gerapporteerd door de sensor zelf, de andere door de airco. Het kan zijn dat de calibratieprocedure nog niet helemaal vlekkeloos is en zorgt voor een kleine afwijking.
Ik reageer even in het Nederlands want dat is de policy hier op tweakers(je kan ook direct vertalen naar het Nederlands):
Is jouw module al geupdate naar 3.3.5? Wanneer heb je deze geupdate?
Panasonic modules zijn nieuwe dus extra foto's gaat zeker gewaardeerd worden.
Instelling 58 is de thermometer offset in de binnenunit. Als je deze op standaard laat staan dan zal vaak bij een setpoint van bijvoorbeeld 20 graden, de airco verwarmen tot 22 graden. Om dit uit te zetten zal je even in de handleiding moeten kijken wat bij jou precies de procedure is. Als de airco uitstaat dan zit er geen offset in. Pas als de airco aan gaat zie je de 2 graden offset verschijnen.
Het kan zijn dat er een verschil is tussen de temperatuur die de sensor weergeeft en de temperatuur die op de frontpage staat. De ene wordt gerapporteerd door de sensor zelf, de andere door de airco. Het kan zijn dat de calibratieprocedure nog niet helemaal vlekkeloos is en zorgt voor een kleine afwijking.
@LED-Maniak Moet toegeven dat ik beetje met hetzelfde zit als @Pat_Rick . Had ook wel beetje problemen om de stekker te vinden. En omdat ik het topic niet wou vervuilen, heb ik dan maar @BGFG lastig gevallen, waarvoor dank. De stekker zit eigenlijk wel op de juiste plaats maar het vooraanzicht was anders. Bij mijn model zit de rode stekker achter een paarse, witte en gele connector. Zag het niet zitten om eraan te beginnen vooraleer ik zeker wist dat de rode stekker daar zat.
Maar ik zie redelijk wat temperatuur verschillen.
In app Panasonic:

In home Assistant bij Controls:

In Home Assistant bij Sensors:

De juiste is de 16,4. Vooral die 33° vind ik vreemd. Moet ook nog wel kijken voor die offset maar dat zal hier het probleem niet zijn, denk ik
In app Panasonic:

De juiste is de 16,4. Vooral die 33° vind ik vreemd. Moet ook nog wel kijken voor die offset maar dat zal hier het probleem niet zijn, denk ik
Ik zal meer afbeeldingen op de site zetten om anderen de helpen. Bedankt voor de feedback in ieder geval!Kenhas schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:29:
@LED-Maniak Moet toegeven dat ik beetje met hetzelfde zit als @Pat_Rick . Had ook wel beetje problemen om de stekker te vinden. En omdat ik het topic niet wou vervuilen, heb ik dan maar @BGFG lastig gevallen, waarvoor dank. De stekker zit eigenlijk wel op de juiste plaats maar het vooraanzicht was anders. Bij mijn model zit de rode stekker achter een paarse, witte en gele connector. Zag het niet zitten om eraan te beginnen vooraleer ik zeker wist dat de rode stekker daar zat.
In app Panasonic:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mocht je nog foto's of een video hebben dan zijn deze uiteraard welkom.
Het zichtbare temperatuurverschil is met een kleine update opgelost. 33/34 graden is een van de calibratietemperaturen voor Panasonic en de ClimateControl was in de firmware die jij er op had iets te enthousiast met calibreren. Dit had geen effect op de regeling en werd alleen uitgevoerd als de airco uit stond. Dit is gefixt.
Je zal altijd wel iets van een temperatuurverschil zien: Panasonic rapporteert op 1 graden nauwkeurig terwijl de ClimateControl dit op 1/10e graad doet. 19.9 graden celsius kan de panasonic app rapporteren als 19..
@LED-Maniak Dit is het verschil met jouw foto's

Bij mij is het dus paars,wit en geel. Toen ik dat verschil zag, had ik iets van "als die al verschilt, zal die rode stekker dan wel op die plaats zitten?". Maar uiteindelijk zit die wel op dezelfde plaats als op jouw foto's. Eigenlijk niet bij stil gestaan om meer foto's te nemen.
Zal misschien nog enkele extra foto's nemen als ik de tweede aanpak. Maar dat zal ergens voor volgende weekend zijn misschien.
Ondertussen is de temperatuur aangepast bij Controls aangepast. Staat nu ook op 16°. Zal misschien net "verkeerd" moment geweest zijn dat ik keek.
Kan natuurlijk zijn dat het ondertussen ook al opgelost via automatisch update, zoals @mgizmo hieronder zegt

Bij mij is het dus paars,wit en geel. Toen ik dat verschil zag, had ik iets van "als die al verschilt, zal die rode stekker dan wel op die plaats zitten?". Maar uiteindelijk zit die wel op dezelfde plaats als op jouw foto's. Eigenlijk niet bij stil gestaan om meer foto's te nemen.
Zal misschien nog enkele extra foto's nemen als ik de tweede aanpak. Maar dat zal ergens voor volgende weekend zijn misschien.
Ondertussen is de temperatuur aangepast bij Controls aangepast. Staat nu ook op 16°. Zal misschien net "verkeerd" moment geweest zijn dat ik keek.
Kan natuurlijk zijn dat het ondertussen ook al opgelost via automatisch update, zoals @mgizmo hieronder zegt
Misschien deze ook nog eens onder de aandacht brengenBGFG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:22:
Mijn Panasonic heeft geen mogelijkheid tot automatische horizontale swing, alleen mechanisch. Nu staat in de log iedere keer een error. Kan ik ook ergens aangeven dat horizontale swing niet aanwezig is? Geen halszaak, maar wordt blijkbaar zeer regelmatig gecheckt:
[Afbeelding]
[ Voor 35% gewijzigd door Kenhas op 13-04-2026 11:21 ]
never mind.
[ Voor 101% gewijzigd door mgizmo op 13-04-2026 11:18 ]
Zo te zien is de printplaat bij jou inderdaad net iets anders. CN-TH is wel aangeduid in de installateurshandleiding dus daar zou je ook kunnen kijken als je hem niet kan vinden.
Als het goed is dan is de bug gefixt. Ik ben benieuwd hoe het systeem nu bij jou regelt ten opzichte van de originele situatie.
Als het goed is dan is de bug gefixt. Ik ben benieuwd hoe het systeem nu bij jou regelt ten opzichte van de originele situatie.
De Mitsubishi Heavy Industries voor XY-bus interfaces(cassette & satelliet units) zijn binnen en werken!
Zowel als main(voor als je nu de bediening via de afstandsbediening doet) maar ook als sub(naast een wandbediening).
Er is een variant die werkt op wifi en er is een variant die werkt via het bedrade Modbus RTU.
Onderstaande interfaces staan op de site en zijn vanaf heden te bestellen.
@Maverick @Bulldog @bjab @Kaboutertje1010 @Jippo00 @Trebbors
:strip_exif()/f/image/b456LhTIcgrrUeJ0ybLisTFp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5GaR9zaTuTE7SFKGK2hpJu3T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2WaErDcp4Fa41chzLqTu22W8.jpg?f=fotoalbum_large)
Zowel als main(voor als je nu de bediening via de afstandsbediening doet) maar ook als sub(naast een wandbediening).
Er is een variant die werkt op wifi en er is een variant die werkt via het bedrade Modbus RTU.
Onderstaande interfaces staan op de site en zijn vanaf heden te bestellen.
@Maverick @Bulldog @bjab @Kaboutertje1010 @Jippo00 @Trebbors
:strip_exif()/f/image/b456LhTIcgrrUeJ0ybLisTFp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5GaR9zaTuTE7SFKGK2hpJu3T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2WaErDcp4Fa41chzLqTu22W8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 14-04-2026 01:25 ]
Ik kan de fiks van @LED-Maniak beamen, ook die 34 graden calibratie heeft ie top voor mij opgelost net als de horizontale vane error (die ik niet heb). Draait tot nu toe prima met een correctie van de temp sensor met +2 graden.LED-Maniak schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:02:
[...]
Ik zal meer afbeeldingen op de site zetten om anderen de helpen. Bedankt voor de feedback in ieder geval!
Mocht je nog foto's of een video hebben dan zijn deze uiteraard welkom.
Het zichtbare temperatuurverschil is met een kleine update opgelost. 33/34 graden is een van de calibratietemperaturen voor Panasonic en de ClimateControl was in de firmware die jij er op had iets te enthousiast met calibreren. Dit had geen effect op de regeling en werd alleen uitgevoerd als de airco uit stond. Dit is gefixt.
Je zal altijd wel iets van een temperatuurverschil zien: Panasonic rapporteert op 1 graden nauwkeurig terwijl de ClimateControl dit op 1/10e graad doet. 19.9 graden celsius kan de panasonic app rapporteren als 19..
Cool gefeliciteerd 🥳LED-Maniak schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:00:
De Mitsubishi Heavy Industries voor XY-bus interfaces(cassette & satelliet units) zijn binnen en werken!
wanneer komt de cns icm modbus? 😇
Als er voldoende animo voor is kan dat natuurlijk.mgizmo schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:14:
[...]
Cool gefeliciteerd 🥳
wanneer komt de cns icm modbus? 😇
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 14-04-2026 01:26 ]
Snap ik helemaal. De animo zal hier op tweakers minder zijn door het gebruik van consumentenproducten als HA, Homey, e.a. die vooral tcp gericht zijn.LED-Maniak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 01:26:
[...]
Als er voldoende animo voor is kan dat natuurlijk.
Installateurs daarentegen (zoals van warmtepompen) zullen meer modbus RTU verwachten. Ongetwijfeld ook de reden dat je deze gemaakt hebt? Ze zijn XY gewend vanuit MHI zakelijk? (als dat een ja is, verwacht ik weinig animo uit die industrie. Die offreren dan ongetwijfeld de XY MHI module als deze niet aanwezig is om je Modbus RTU module te kunnen toepassen. Of je kan dus juist wel dat gat opvullen (win-win). ).
[ Voor 25% gewijzigd door mgizmo op 14-04-2026 08:50 ]
Hallo LED Maniak,
Ik heb de CC-module succesvol geïnstalleerd en geïntegreerd in mijn thuisnetwerk.
Ik kan de module lokaal benaderen via het IP-adres en via heatpump.local. Alles lijkt in orde.
Mijn HA-systeem herkent de module echter niet. Kun je me hiermee helpen?
Groeten uit Bremen
Ik heb de CC-module succesvol geïnstalleerd en geïntegreerd in mijn thuisnetwerk.
Ik kan de module lokaal benaderen via het IP-adres en via heatpump.local. Alles lijkt in orde.
Groeten uit Bremen
Voor het gebruik van Home Assistant zal je de gegevens voor MQTT moeten invullen. Heb je dit al gedaan en zie je bij de status op de web interface dat MQTT verbonden is?Pat_Rick schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:02:
Hallo LED Maniak,
Groeten uit Bremen
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. De schakelaar is nog steeds uitgeschakeld.
In de GUI is de gebruikersnaam "factory" en het wachtwoord ******. Moet ik dat ook in HA invoeren?
In de GUI is de gebruikersnaam "factory" en het wachtwoord ******. Moet ik dat ook in HA invoeren?
De instructies voor de CC-module van de LED Maniak vermelden echter een offset van (minus) -2.BGFG schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:43:
[...]
Ik kan de fiks van @LED-Maniak beamen, ook die 34 graden calibratie heeft ie top voor mij opgelost net als de horizontale vane error (die ik niet heb). Draait tot nu toe prima met een correctie van de temp sensor met +2 graden.
Als je nog geen MQTT heb aangemaakt in Home Assistant: dan lees je beter eerst dit ( https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt ). Korte samenvatting is dat je mqtt instelt in home assistant en de gebruikersnaam en paswoord van daar overneemt in de ClimaControlPat_Rick schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:45:
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. De schakelaar is nog steeds uitgeschakeld.
Hangt er van af waar je die offset instelt, denk ik. Je kunt een offset instellen in de airco zelf en dan moet het -2 zijn. Maar het is niet onmiddellijk duidelijk hoe die parameter aan te passenPat_Rick schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:03:
[...]
De instructies voor de CC-module van de LED Maniak vermelden echter een offset van (minus) -2.
EDIT: Ik heb nu wel dit gevonden. Allé, heb het gevraagd aan CoPilot. Dat ik daar niet vroeger aan gedacht heb
1️⃣ Binnenunit uitschakelen
Druk OFF
Wacht ±10 seconden
2️⃣ Installer / service mode openen
Richt de afstandsbediening naar de binnenunit
Hou CHECK knop 5 seconden ingedrukt
(meestal onder een klepje – met puntje/paperclip indien nodig)
Display toont:
00
✅ Je zit nu in parameterselectie
3️⃣ Naar parameter 58 gaan
Gebruik TEMP ▲ / ▼
Ga naar:
58
4️⃣ Parameter openen
Druk CHECK opnieuw (kort)
De huidige offsetwaarde verschijnt
📌 Noteer deze waarde eerst!
5️⃣ Offset aanpassen
Gebruik TEMP ▲ / ▼ om waarde te wijzigen
Toegelaten bereik (CS‑Z25XKEW):
–5,0 °C tot +5,0 °C
stappen van 0,5 °C
Betekenis:
+ → unit denkt dat het warmer is dan werkelijk
– → unit denkt dat het kouder is dan werkelijk
Voorbeelden:
Unit blaast te snel koud → –1,0 °C
Unit stopt te vroeg in verwarming → +1,0 à +1,5 °C
6️⃣ Opslaan
Druk ON/OFF
Instelling wordt automatisch opgeslagen
[ Voor 40% gewijzigd door Kenhas op 14-04-2026 13:48 ]
Dank u voor de informatie.Kenhas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:29:
[...]
Als je nog geen MQTT heb aangemaakt in Home Assistant: dan lees je beter eerst dit ( https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt ). Korte samenvatting is dat je mqtt instelt in home assistant en de gebruikersnaam en paswoord van daar overneemt in de ClimaControl
[...]
Hangt er van af waar je die offset instelt, denk ik. Je kunt een offset instellen in de airco zelf en dan moet het -2 zijn. Maar het is niet onmiddellijk duidelijk hoe die parameter aan te passen
EDIT: Ik heb nu wel dit gevonden. Allé, heb het gevraagd aan CoPilot. Dat ik daar niet vroeger aan gedacht heb@LED-Maniak ik zou dit hier nu laten staan tot ik het vanavond eens kan uitproberen. Misschien kan dit dan ook toegevoegd worden aan een pagina, als zou blijken dat dit werkt.
Druk OFF
Wacht ±10 seconden
Display toont:
00
Gebruik TEMP ▲ / ▼
Ga naar:
58
4️⃣ Parameter openen
Druk CHECK opnieuw (kort)
De huidige offsetwaarde verschijnt
📌 Noteer deze waarde eerst!
5️⃣ Offset aanpassen
Gebruik TEMP ▲ / ▼ om waarde te wijzigen
Toegelaten bereik (CS‑Z25XKEW):
–5,0 °C tot +5,0 °C
stappen van 0,5 °C
Betekenis:
+ → unit denkt dat het warmer is dan werkelijk
– → unit denkt dat het kouder is dan werkelijk
Voorbeelden:
Unit blaast te snel koud → –1,0 °C
Unit stopt te vroeg in verwarming → +1,0 à +1,5 °C
6️⃣ Opslaan
Druk ON/OFF
Instelling wordt automatisch opgeslagen
Sorry, ik werk nog niet zo lang met Home Assistant. Dus ik ben nogal onervaren en heb veel vragen. Ik heb MQTT nu automatisch ingesteld in Home Assistant. Nu moet ik de gebruikersnaam en het wachtwoord overzetten naar CC. Een domme vraag: waar vind ik de gebruikersnaam en het wachtwoord precies in MQTT?
Dit kreeg ik door:Pat_Rick schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:45:
De instructies voor de CC-module van de LED Maniak vermelden echter een offset van (minus) -2.
1) in de airco zelf. Er is een setting menu waar je -2 kan instellen. Dan zie je de ingestelde temperatuur als werkelijke temperatuur.
2) In de climatecontrol met een 2 graden offset. Dan moet je +2 doen.
Ik heb het in de ClimaControl aangepast, met +2 dus, omdat ik niet wist hoe ik het instellingen menu van de airco zelf kon komen. Lees nu niet hoe @Kenhas dat heeft gevonden, maar nog niet geprobeerd. Zal de berichten hier op dit punt in de gaten houden, maar hij functioneert eigenlijk prima zo.
[ Voor 13% gewijzigd door BGFG op 14-04-2026 18:20 ]
Instellingen - apparaten en diensten - mqtt - openen - rechts naast tandwiel drie puntjes selecteren - Systeeminstellingen - Herconfigureer ... daar staat de gebruikersnaan en wachtwoord.Pat_Rick schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:16:
Sorry, ik werk nog niet zo lang met Home Assistant. Dus ik ben nogal onervaren en heb veel vragen. Ik heb MQTT nu automatisch ingesteld in Home Assistant. Nu moet ik de gebruikersnaam en het wachtwoord overzetten naar CC. Een domme vraag: waar vind ik de gebruikersnaam en het wachtwoord precies in MQTT?
Welkom bij de 'club'
Hartelijk bedankt, dat heeft gewerkt! Nu heb ik nog een vraag: mijn systeem geeft "Connected External: false" weer. Wat betekent dit?
[ Voor 33% gewijzigd door Pat_Rick op 14-04-2026 20:12 ]
Een tweede controller(zoals een originele panasonic wifi module) op de EXT port van de ClimateControl.Pat_Rick schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:10:
Hartelijk bedankt, dat heeft gewerkt! Nu heb ik nog een vraag: mijn systeem geeft "Connected External: false" weer. Wat betekent dit?
[Afbeelding]
Waarschijnlijk heb jij er een op een andere poort zitten dus is dit niet zo belangrijk.
Had vanmorgen een minuutje of twintig tijd om eens te proberen. Jammer genoeg ging er al 12 minuten verloren aan het zoeken waar ik afstandsbedieningen paar jaar geleden weer gelegd heb en dan nog 4 minuten om batterijen te zoeken. Je leest het al, heb niet veel kunnen testen. Ben tot aan "parameter 58" maar om die dan aan te passen, lukte nog niet. Maar dat zal ik morgen verder uitzoekenKenhas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:29:
[...]
Druk OFF
Wacht ±10 seconden
Display toont:
00
Gebruik TEMP ▲ / ▼
Ga naar:
58
De laatste dagen heb ik twee mhi airco's voorzien van de climacontrol aansturing met een externe temperatuur sensor. Wat mij opvalt is dat de temperatuur van de sensoren nogal verschilt met de werkelijkheid. De ene sensor meet een waarde van 16.4 terwijl het werkelijk veel warmer is. De tweede heb ik vandaag aangesloten en tijdens het aanzetten van de airco gaf de sensor 29 graden aan, nu inmiddels wel weer een realistische waarde van rond de 21 graden.
De firmware is 3.2.2, heeft iemand een idee hoe ik dit anders in kan regelen?
De firmware is 3.2.2, heeft iemand een idee hoe ik dit anders in kan regelen?
Waar wordt de temperatuur weergegeven? Via Home Assistant of de grafische gebruikersinterface?
Was beetje zoeken maar dit is de manier om de offset in te stellen bij Panasonic. Ik vermoed dat er verschillende soorten afstandsbedieningen zijn dus dit is die van mij

- 5 seconden drukken op "SET" (klein links beneden)
- Met de "TEMP" pijltjes naar 58 gaan
- Rechts onder op het schermpje zie je "00"
- Met de "SELECT" pijltjes kan je de waarde aanpassen
- Klik op "SET" (boven CANCEL) gericht naar toestel
- 30 seconden wachten en afstandsbediening gaat terug naar gewoon scherm
Wat zijn de aanpassingen in de mhi 3.3.5 firmware? Deze staat nog niet op de website vermeld
Reactie pm ledmaniak:tweakerpim schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:46:
Wat zijn de aanpassingen in de mhi 3.3.5 firmware? Deze staat nog niet op de website vermeld
Deze heet nu 3.4.0 en wordt vandaag uitgerold.
Info is hier te vinden: https://protoart.net/knowledgebase/firmware-changelog/
Een kleine groep users van elk type interface is geupdate naar 3.4.0. De update lijkt goed te verlopen.
De komende dagen zal in kleine batches de update uitgerold worden.
De komende dagen zal in kleine batches de update uitgerold worden.
[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 17-04-2026 11:24 ]
Wat houdt dat in?MHI_CNS_ATA_WIFI
- Reduce stable temperature offset from setpoint.
Op de beide LG Airco's met CC versie 3.4.0 reageert nu het LED lampje op de 'Status LED' setting.
Convectoren+Jaren70verbouwen aanpassing + HeatMeister (2) + Heatfan, LG-PC24ET, LG-PC12E, Climate Control (2), HA, Jaren70, HR++ glas
Dan kan hij de sensor data niet laden. Heb je al een refresh van de pagina gedaan?Rrin schreef op zondag 19 april 2026 @ 01:38:
wat ik nu met 3.4.0 un chart zie is vreemd.
[Afbeelding]
Wat laat http://woonk.local/sensor_history zien?
@LED-Maniak : vergeten door te geven; bij Panasonic werkt de operating trigger niet. Die staat bij mij altijd op 0, ook als ie aanstaat. Ook op heatpump.local/sensor_history wordt ie als 0 getoond.LED-Maniak schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:43:
[...]
Dan kan hij de sensor data niet laden. Heb je al een refresh van de pagina gedaan?
Klopt, die parameter heeft Panasonic niet beschikbaar.BGFG schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:53:
[...]
@LED-Maniak : vergeten door te geven; bij Panasonic werkt de operating trigger niet. Die staat bij mij altijd op 0, ook als ie aanstaat. Ook op heatpump.local/sensor_history wordt ie als 0 getoond.
Voor de ronde thermometer is er inmiddels ook een muurhouder beschikbaar:
ik deed een refresh na de posting en was het weer okLED-Maniak schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:43:
[...]
Dan kan hij de sensor data niet laden. Heb je al een refresh van de pagina gedaan?
Dat klopt dan wel, want er zijn na de update wat aanpassingen aan de web interface.Rrin schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:29:
[...]
ik deed een refresh na de posting en was het weer ok
Die moest even herladen worden.
Een vraagje over het update.
Mijn mhi cc zit nu op 3.3.2. Ik heb automatisch update aanstaan. Als ik het goed begrijp is er een nieuwe update. Wat moet ik doen om de nieuwste software te krijgen? Kennelijk doet hij dat niet automatisch ondanks dat dat aanstaat
Mijn mhi cc zit nu op 3.3.2. Ik heb automatisch update aanstaan. Als ik het goed begrijp is er een nieuwe update. Wat moet ik doen om de nieuwste software te krijgen? Kennelijk doet hij dat niet automatisch ondanks dat dat aanstaat
Het gaat in kleine batches dus over de komende dagen zal hij ergens geupdate worden.
Hallo LED Maniak, ik heb de CC-module nu een week in gebruik en was er erg enthousiast over. Daarom heb ik al drie extra modules besteld voor mijn Panasonic multi-split systeem. Helaas heb ik nu ontdekt dat de buitentemperatuur van de Bluetooth-thermometer met een aanzienlijke vertraging wordt doorgegeven, of dat de metingen gewoonweg onjuist zijn. Dit is natuurlijk problematisch voor een goede aansturing van de airconditioner. Ik begrijp vooral niet waarom de actuele metingen van de Bluetooth-thermometer niet worden doorgegeven aan het systeem, want de temperatuur die op de Bluetooth-thermometer wordt weergegeven, komt overeen met de meting in de CC GUI. De waarden worden elke 30-60 seconden verzonden, maar ze lijken de Panasonic niet te bereiken, of ze zijn erg vertraagd of onjuist. Ik zie dit ook terug in de metingen via Home Assistant. Ik heb screenshots van Home Assistant bijgevoegd. Misschien zie je het probleem daar ook. LED Maniak, het zou geweldig zijn als je me zou kunnen helpen, want ik verwacht deze week nog meer modules via DPD. Als dit niet werkt, stuur ik ze direct terug. Maar ik heb er goede hoop op dat we samen een oplossing kunnen vinden. Ik zal je waar mogelijk steunen. Met vriendelijke groeten, Patrick:strip_exif()/f/image/z2eQWiIEBfMIFgVKIADoaAl6.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/id3UztW8HJdXGv6e9RwDTLeb.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/jSPzgtTRHUJ3W9yLS4PTbeDM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n8V8zaRkNWgmLUHDpYpIgj6H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z2eQWiIEBfMIFgVKIADoaAl6.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/id3UztW8HJdXGv6e9RwDTLeb.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/jSPzgtTRHUJ3W9yLS4PTbeDM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n8V8zaRkNWgmLUHDpYpIgj6H.jpg?f=fotoalbum_large)
Patrick, eerste waar ik aan denk: heb je de offset in de airco zelf wel uitgezet? Ik zie namelijk een constante offset in de woonkamer.
Panasonic airco's rapporteren de temperatuur op één hele graad afgerond. Je kan dus zo niet de conclusie trekken dat hij niet regelt of de temperatuur niet aankomt. De ClimateControl doet bij het opstarten van de airco een calibratie en daarmee bevestigt hij of de temperatuur werkelijk aankomt in de airco.
Stuur mij even hier op tweakers een DM. Dat werkt wat makkelijker en bevuilt het forum niet.
@Kenhas er wordt wel rekening gehouden met de sensor. In de huidige firmware wordt er een poging gedaan de regeling strakker te laten draaien dan wat Panasonic normaal zelf kan. Wellicht is dit nog niet perfect. De 'actual temperature' wordt hier momenteel voor 'misbruikt' dus dat kan een iets onrealistisch beeld tonen.
Stuur even een DM, dan kunnen we eens data gaan loggen en kijken hoe we het nog beter kunnen maken.
Panasonic airco's rapporteren de temperatuur op één hele graad afgerond. Je kan dus zo niet de conclusie trekken dat hij niet regelt of de temperatuur niet aankomt. De ClimateControl doet bij het opstarten van de airco een calibratie en daarmee bevestigt hij of de temperatuur werkelijk aankomt in de airco.
Stuur mij even hier op tweakers een DM. Dat werkt wat makkelijker en bevuilt het forum niet.
@Kenhas er wordt wel rekening gehouden met de sensor. In de huidige firmware wordt er een poging gedaan de regeling strakker te laten draaien dan wat Panasonic normaal zelf kan. Wellicht is dit nog niet perfect. De 'actual temperature' wordt hier momenteel voor 'misbruikt' dus dat kan een iets onrealistisch beeld tonen.
Stuur even een DM, dan kunnen we eens data gaan loggen en kijken hoe we het nog beter kunnen maken.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 20-04-2026 17:53 ]
Hoe kun je zien dat de sensor niet wordt gedetecteerd?Kenhas schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:48:
Gisteren mijn tweede Panasonic voorzien van de climacontrol. Alles lijkt goed te zijn gegaan meer er wordt precies geen rekening gehouden met de externe sensor. Alle kabeltjes lijken goed vast geklikt. [Afbeelding]
De temperatuurafwijking bij Daikin is nogal vreemd, want de fabrieksinstelling lijkt +2,5 °C te zijn, maar via het servicemenu kunnen we hooguit -2 °C instellen, waardoor er altijd een afwijking van +0,5 °C blijft bestaan. Dat zal zeker een aantal mensen in de war brengen.LED-Maniak schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:50:
Patrick, eerste waar ik aan denk: heb je de offset in de airco zelf wel uitgezet? Ik zie namelijk een constante offset in de woonkamer.
[ Voor 20% gewijzigd door Magiaconatus op 20-04-2026 18:02 ]
Vrijwel alle merken hebben ditzelfde probleem. Alleen Mitsubishi Heavy Industries kan je eenvoudig op '0' zetten.Pat_Rick schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:05:
Maar het gaat om een Panasonic-systeem.
Wordt wel gedetecteerd maar geen rekening mee gehouden. In screenshot staat dat sensor 22,1 rapporteert terwijl het toestel een (afgeronde) 20 graden toont.Pat_Rick schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:55:
[...]
Hoe kun je zien dat de sensor niet wordt gedetecteerd?
Maar @LED-Maniak heeft zijn uitleg gegeven dus komt wel in orde.
@LED-Maniak ik stuur je morgen een bericht. Vanavond kan ik toch niet veel meer doen
Ik denk dat jouw probleem vergelijkbaar is met het mijne.Kenhas schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:52:
[...]
Wordt wel gedetecteerd maar geen rekening mee gehouden. In screenshot staat dat sensor 22,1 rapporteert terwijl het toestel een (afgeronde) 20 graden toont.
Maar @LED-Maniak heeft zijn uitleg gegeven dus komt wel in orde.
@LED-Maniak ik stuur je morgen een bericht. Vanavond kan ik toch niet veel meer doen
Ik heb net verschillende handleidingen van Panasonic vergeleken(de regeling staat hier uitgelegd) en in de standaard toestand regelen de binnenunits van Panasonic tot 4 graden boven de setpoint.
Dat bestaat uit 2 graden offset + 2 graden voordat hij pas stopt met verwarmen.
Dat bestaat uit 2 graden offset + 2 graden voordat hij pas stopt met verwarmen.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 20-04-2026 19:48 ]
:strip_exif()/f/image/bbUKAQOqIAl808dj2k9fCBYu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YoQA4GNsq2npTIoLAUXCWCxZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pS9xHmMEpGTUxGRBRU5eanlP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l0phucowQDGYWzO2OzWJ2IZ8.jpg?f=fotoalbum_large)