ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 16:36
Wat zijn de aanpassingen in de mhi 3.3.5 firmware? Deze staat nog niet op de website vermeld

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 16:36
tweakerpim schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:46:
Wat zijn de aanpassingen in de mhi 3.3.5 firmware? Deze staat nog niet op de website vermeld
Reactie pm ledmaniak:
Deze heet nu 3.4.0 en wordt vandaag uitgerold.
Info is hier te vinden: https://protoart.net/knowledgebase/firmware-changelog/

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:08
Een kleine groep users van elk type interface is geupdate naar 3.4.0. De update lijkt goed te verlopen.
De komende dagen zal in kleine batches de update uitgerold worden.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 17-04-2026 11:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
MHI_CNS_ATA_WIFI
- Reduce stable temperature offset from setpoint.
Wat houdt dat in?

• Rrin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01:15
betekent de 3.4.0 dat bij de LG nu dat ie nu beter reageert op 20° ipv 20.5° ??

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 13:06
Op de beide LG Airco's met CC versie 3.4.0 reageert nu het LED lampje op de 'Status LED' setting.

Convectoren+Jaren70verbouwen aanpassing + HeatMeister (2) + Heatfan, LG-PC24ET, LG-PC12E, Climate Control (2), HA, Jaren70, HR++ glas

• Rrin
wat ik nu met 3.4.0 un chart zie is vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckM5VZY9qo1BH9T8MxL_IVkw_oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pS9xHmMEpGTUxGRBRU5eanlP.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
Rrin schreef op zondag 19 april 2026 @ 01:38:
wat ik nu met 3.4.0 un chart zie is vreemd.
[Afbeelding]
Dan kan hij de sensor data niet laden. Heb je al een refresh van de pagina gedaan?
Wat laat http://woonk.local/sensor_history zien?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:56
LED-Maniak schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:43:
[...]

Dan kan hij de sensor data niet laden. Heb je al een refresh van de pagina gedaan?
@LED-Maniak : vergeten door te geven; bij Panasonic werkt de operating trigger niet. Die staat bij mij altijd op 0, ook als ie aanstaat. Ook op heatpump.local/sensor_history wordt ie als 0 getoond.

• LED-Maniak
BGFG schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:53:
[...]

@LED-Maniak : vergeten door te geven; bij Panasonic werkt de operating trigger niet. Die staat bij mij altijd op 0, ook als ie aanstaat. Ook op heatpump.local/sensor_history wordt ie als 0 getoond.
Klopt, die parameter heeft Panasonic niet beschikbaar.

• LED-Maniak
Voor de ronde thermometer is er inmiddels ook een muurhouder beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://protoart.net/wp-content/uploads/2026/04/round_holder.jpg

• Rrin
LED-Maniak schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:43:
[...]

ik deed een refresh na de posting en was het weer ok

• LED-Maniak
Rrin schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:29:
[...]

ik deed een refresh na de posting en was het weer ok
Dat klopt dan wel, want er zijn na de update wat aanpassingen aan de web interface.
Die moest even herladen worden.

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:12
Een vraagje over het update.
Mijn mhi cc zit nu op 3.3.2. Ik heb automatisch update aanstaan. Als ik het goed begrijp is er een nieuwe update. Wat moet ik doen om de nieuwste software te krijgen? Kennelijk doet hij dat niet automatisch ondanks dat dat aanstaat

• LED-Maniak
Het gaat in kleine batches dus over de komende dagen zal hij ergens geupdate worden.

• Pat_Rick
  • Laatst online: 08-05 12:48
Hallo LED Maniak, ik heb de CC-module nu een week in gebruik en was er erg enthousiast over. Daarom heb ik al drie extra modules besteld voor mijn Panasonic multi-split systeem. Helaas heb ik nu ontdekt dat de buitentemperatuur van de Bluetooth-thermometer met een aanzienlijke vertraging wordt doorgegeven, of dat de metingen gewoonweg onjuist zijn. Dit is natuurlijk problematisch voor een goede aansturing van de airconditioner. Ik begrijp vooral niet waarom de actuele metingen van de Bluetooth-thermometer niet worden doorgegeven aan het systeem, want de temperatuur die op de Bluetooth-thermometer wordt weergegeven, komt overeen met de meting in de CC GUI. De waarden worden elke 30-60 seconden verzonden, maar ze lijken de Panasonic niet te bereiken, of ze zijn erg vertraagd of onjuist. Ik zie dit ook terug in de metingen via Home Assistant. Ik heb screenshots van Home Assistant bijgevoegd. Misschien zie je het probleem daar ook. LED Maniak, het zou geweldig zijn als je me zou kunnen helpen, want ik verwacht deze week nog meer modules via DPD. Als dit niet werkt, stuur ik ze direct terug. Maar ik heb er goede hoop op dat we samen een oplossing kunnen vinden. Ik zal je waar mogelijk steunen. Met vriendelijke groeten, PatrickAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anHXTs2Od3wACfKZuvAa16MwMmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2eQWiIEBfMIFgVKIADoaAl6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3AHZxtvEUkj3Lcj1wCXuC7hAv8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/id3UztW8HJdXGv6e9RwDTLeb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLrsqpp-RbvIsd-Fenp5CTLJl1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSPzgtTRHUJ3W9yLS4PTbeDM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q3gxeNtZ7w9HNu9aquXBvB6GyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8V8zaRkNWgmLUHDpYpIgj6H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_6ycnsgyQXh6dLxDbiLvT2Omi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1yDGkxKEjiVhK18Shw3q9L0.jpg?f=fotoalbum_large

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 14:58
Gisteren mijn tweede Panasonic voorzien van de climacontrol. Alles lijkt goed te zijn gegaan meer er wordt precies geen rekening gehouden met de externe sensor. Alle kabeltjes lijken goed vast geklikt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ne-ET_T17YhkHYRBQ94X6S5Trs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0phucowQDGYWzO2OzWJ2IZ8.jpg?f=fotoalbum_large

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• LED-Maniak
Patrick, eerste waar ik aan denk: heb je de offset in de airco zelf wel uitgezet? Ik zie namelijk een constante offset in de woonkamer.

Panasonic airco's rapporteren de temperatuur op één hele graad afgerond. Je kan dus zo niet de conclusie trekken dat hij niet regelt of de temperatuur niet aankomt. De ClimateControl doet bij het opstarten van de airco een calibratie en daarmee bevestigt hij of de temperatuur werkelijk aankomt in de airco.

Stuur mij even hier op tweakers een DM. Dat werkt wat makkelijker en bevuilt het forum niet.

@Kenhas er wordt wel rekening gehouden met de sensor. In de huidige firmware wordt er een poging gedaan de regeling strakker te laten draaien dan wat Panasonic normaal zelf kan. Wellicht is dit nog niet perfect. De 'actual temperature' wordt hier momenteel voor 'misbruikt' dus dat kan een iets onrealistisch beeld tonen.

Stuur even een DM, dan kunnen we eens data gaan loggen en kijken hoe we het nog beter kunnen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 20-04-2026 17:53 ]

• Pat_Rick
Kenhas schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:48:
Gisteren mijn tweede Panasonic voorzien van de climacontrol. Alles lijkt goed te zijn gegaan meer er wordt precies geen rekening gehouden met de externe sensor. Alle kabeltjes lijken goed vast geklikt. [Afbeelding]
Hoe kun je zien dat de sensor niet wordt gedetecteerd?

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:10
LED-Maniak schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:50:
Patrick, eerste waar ik aan denk: heb je de offset in de airco zelf wel uitgezet? Ik zie namelijk een constante offset in de woonkamer.

Panasonic airco's rapporteren de temperatuur op één hele graad afgerond. Je kan dus zo niet de conclusie trekken dat hij niet regelt of de temperatuur niet aankomt. De ClimateControl doet bij het opstarten van de airco een calibratie en daarmee bevestigt hij of de temperatuur werkelijk aankomt in de airco.

Stuur mij even hier op tweakers een DM. Dat werkt wat makkelijker en bevuilt het forum niet.

@Kenhas er wordt wel rekening gehouden met de sensor. In de huidige firmware wordt er een poging gedaan de regeling strakker te laten draaien dan wat Panasonic normaal zelf kan. Wellicht is dit nog niet perfect. De 'actual temperature' wordt hier momenteel voor 'misbruikt' dus dat kan een iets onrealistisch beeld tonen.

Stuur even een DM, dan kunnen we eens data gaan loggen en kijken hoe we het nog beter kunnen maken.
De temperatuurafwijking bij Daikin is nogal vreemd, want de fabrieksinstelling lijkt +2,5 °C te zijn, maar via het servicemenu kunnen we hooguit -2 °C instellen, waardoor er altijd een afwijking van +0,5 °C blijft bestaan. Dat zal zeker een aantal mensen in de war brengen. :D

[ Voor 20% gewijzigd door Magiaconatus op 20-04-2026 18:02 ]

• Pat_Rick
Maar het gaat om een ​​Panasonic-systeem.

• LED-Maniak
Pat_Rick schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:05:
Maar het gaat om een ​​Panasonic-systeem.
Vrijwel alle merken hebben ditzelfde probleem. Alleen Mitsubishi Heavy Industries kan je eenvoudig op '0' zetten.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 14:58
Pat_Rick schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:55:
[...]

Hoe kun je zien dat de sensor niet wordt gedetecteerd?
Wordt wel gedetecteerd maar geen rekening mee gehouden. In screenshot staat dat sensor 22,1 rapporteert terwijl het toestel een (afgeronde) 20 graden toont.
Maar @LED-Maniak heeft zijn uitleg gegeven dus komt wel in orde.
@LED-Maniak ik stuur je morgen een bericht. Vanavond kan ik toch niet veel meer doen

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• Pat_Rick
Kenhas schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:52:
[...]

Wordt wel gedetecteerd maar geen rekening mee gehouden. In screenshot staat dat sensor 22,1 rapporteert terwijl het toestel een (afgeronde) 20 graden toont.
Maar @LED-Maniak heeft zijn uitleg gegeven dus komt wel in orde.
@LED-Maniak ik stuur je morgen een bericht. Vanavond kan ik toch niet veel meer doen
Ik denk dat jouw probleem vergelijkbaar is met het mijne.

• LED-Maniak
Ik heb net verschillende handleidingen van Panasonic vergeleken(de regeling staat hier uitgelegd) en in de standaard toestand regelen de binnenunits van Panasonic tot 4 graden boven de setpoint.

Dat bestaat uit 2 graden offset + 2 graden voordat hij pas stopt met verwarmen.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 20-04-2026 19:48 ]

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:54

The End

!Beginning

Ik heb gisteravond de nieuwe unit ingebouwd in mijn panasonic airco. Daarvoor moet in mijn geval een groot deel van de airco uit elkaar. De printplaat zit achter het voedingspaneel. Daar kan je alleen bij als je het hele voedingspaneel verwijderd.

Vanochtend heb ik een eerste test gedaan. De airco heeft een tijd lang op vol vermogen gedraaid. In de app kon ik zien dat de airco een temperatuur weergaf van onder de 15 graden. Een paar minuten geleden is de temperatuur in een keer van 15 naar 23 graden geschoten. De draadloze thermometer gaf wel een realistische temperatuur weer.

Ik heb nog geen instellingen gewijzigd (zoals het setpoint). De thermometer is succesvol gekoppeld en geeft in de webinterface de correcte temperatuur weer.

[ Voor 11% gewijzigd door The End op 22-04-2026 08:31 ]

• LED-Maniak
Zonder de offset in de binnenunit te corrigeren zal hij heel lang doorgaan met verwarmen. Tot wel 4 graden boven setpoint.

Bij het opstarten test en calibreert de ClimateControl de binnenunit icm. de sensor. Het kan zijn dat de app dan andere waardes laat zien omdat een heel bereik aan temperaturen wordt getest.

• The End

The End

!Beginning

Ok, dank. Ik ga het straks nog een keer testen. Pas ik de offset aan in de webinterface bij 'wireless thermometer' of moet ik dat in de settings van de airco unit aanpassen?

• LED-Maniak
The End schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:57:
Ok, dank. Ik ga het straks nog een keer testen. Pas ik de offset aan in de webinterface bij 'wireless thermometer' of moet ik dat in de settings van de airco unit aanpassen?
Setting 58 in de airco, zie onderaan deze pagina: https://protoart.net/know...nt_ata_wifi_installation/

• The End

The End

!Beginning

LED-Maniak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:12:
Zonder de offset in de binnenunit te corrigeren zal hij heel lang doorgaan met verwarmen. Tot wel 4 graden boven setpoint.

Bij het opstarten test en calibreert de ClimateControl de binnenunit icm. de sensor. Het kan zijn dat de app dan andere waardes laat zien omdat een heel bereik aan temperaturen wordt getest.
Hoelang duurt het kalibreren? Hij staat nu een tijd aan. De airco geeft 16 graden aan, huiskamer is al 21 graden. Dat geeft ook de wireless thermometer aan. Hij draait nog steeds op vol vermogen.

Setpoint stond bij deze test al op -2

[ Voor 3% gewijzigd door The End op 22-04-2026 11:54 ]

• LED-Maniak
Dat gebeurt in de eerste 20 seconde nadat je de climatecontrol herstart en de airco uit staat.

• The End

The End

!Beginning

ok, maar er zit dus een groot verschil tussen wat de draadloze thermometer aangeeft en wat de unit aangeeft. Dat hij op vol vermogen draait en blijft draaien is sowieso niet normaal. Als hij dat al doet, dan is dat maar heel even.

• Allowee
  • Laatst online: 19:24
Zojuist gaat mijn mhi klep dicht en knippert er 4x groen en oranje permanent.
is de CC bezig met de update? ondertussen alweer ruim 10 minuten bezig.

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-05 09:24
Allowee schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:39:
Zojuist gaat mijn mhi klep dicht en knippert er 4x groen en oranje permanent.
is de CC bezig met de update? ondertussen alweer ruim 10 minuten bezig.
4x knipperen en oranje continue branden is volgens de importeurs app Code E9, condenswater storing.

Zeker weten dat het 4x is?

• Allowee
  • Laatst online: 19:24
Doesnotcompute schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:11:
[...]

4x knipperen en oranje continue branden is volgens de importeurs app Code E9, condenswater storing.

Zeker weten dat het 4x is?
Ja 4x groen, dit is een SRK. die heeft geen idee of er iets met het condenswater is volgens mij.
Na een power cycle bleef pwr en wifi led op rood. De CC een factory reset gegeven en nu draait ie weer. De firmware update was daarna met paar minuten klaar.
Ik heb een vermoeden dat de update bezig was en de airco toen geen data meer kreeg -> storings melding.

MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF, 1410Wp

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:06

BIM

Nothing interesting

Eergisteren durfde ik het eindelijk aan om de climacontrol's te installeren in onze nieuwe MHI SRF-25-ZS-W vloerunits. De grootste uitdaging was het vinden van de printplaat, want online zijn er geen instructies/plaatjes te vinden van de binnenkant van de SRF.

Uiteindelijk na de witte kap helemaal verwijderd te hebben vond ik rechtsboven achter de voedingsaansluiting de printplaat (zwarte plastic doos die opengeschroefd moest worden).

Ik kon hem uiteindelijk erin wurmen zonder de hele zwarte doos met printplaat los te halen. De componenten zitten aan de binnenkant, dus richting wisselaar ipv aan de buitenkant zoals bij de wandunits, wat het installeren wat gepriegel maakt.

Mocht er interesse voor zijn kan ik nog wel wat foto's maken voor de instructie.

Ze werken nu trouwens perfect. Geen pendelgedrag en hij schaalt terug naar 1 ampere.
(ik gebruik ze zonder wifi module)

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-05 19:22
BIM schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:54:
Eergisteren durfde ik het eindelijk aan om de climacontrol's te installeren in onze nieuwe MHI SRF-25-ZS-W vloerunits. De grootste uitdaging was het vinden van de printplaat, want online zijn er geen instructies/plaatjes te vinden van de binnenkant van de SRF.

Uiteindelijk na de witte kap helemaal verwijderd te hebben vond ik rechtsboven achter de voedingsaansluiting de printplaat (zwarte plastic doos die opengeschroefd moest worden).

Ik kon hem uiteindelijk erin wurmen zonder de hele zwarte doos met printplaat los te halen. De componenten zitten aan de binnenkant, dus richting wisselaar ipv aan de buitenkant zoals bij de wandunits, wat het installeren wat gepriegel maakt.

Mocht er interesse voor zijn kan ik nog wel wat foto's maken voor de instructie.

Ze werken nu trouwens perfect. Geen pendelgedrag en hij schaalt terug naar 1 ampere.
(ik gebruik ze zonder wifi module)
Stond wel een versie in de gepinde post ;)
Siewert in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 16:13
Ik weet niet hoe ik in dit topic ben gekomen, maar bedankt!
Vandaag 2 units aangesloten (Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK35ZS-W).

Even snel naar de installatie gekeken, en ik dacht heel simpel, klepje los maken en achter de module/adapter zit vast de stekker aansluiting, aan de foto te zien van https://protoart.net/know...ns_ata_wifi_installation/

Helaas, de kappen moesten er af, maar zelfs met mijn 2 linkerhanden is dit helemaal gelukt.
Via deze video:
Verbinding met Wifi ging in eerste instantie wat lastiger, kon de adapter niet zien. De truc was om even de stroom er weer af te halen en er weer op zetten, toen zag ik hem wel. Wellicht te lang gewacht de eerste keer (ging toen ook pas de handleiding lezen, dus het duurde wel even voor ik de eerste poging deed).

In Homey via de app ook zo kunnen aansluiten en flows gemaakt.
Externe sensor heb ik denk ik niet nodig(?) De units hangen vlak bij ramen waar het toch het warmste is dan. Het gaat mij meer om te gebruiken met Homey, de origine wifi modules zijn toch wat duurder.

[ Voor 2% gewijzigd door Marc3l op 24-04-2026 16:25 . Reden: Airco merk/type erbij gezet ]

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:06

BIM

Nothing interesting

Mooie foto's :9
Jammer dat ik die niet van tevoren gevonden had... had ik het toch moeten vragen. :X

• LED-Maniak
Ik zal ze even op de site zetten. Dat zal anderen zeker helpen :)

• roop-bo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06-05 20:52
Hallo, is het mogelijk om een ​​actie te definiëren bij het gebruik van raamsensoren, of wordt de status via MQTT verzonden zodat een actie via domotica kan worden geactiveerd?

Bij split-airco-systemen is het vervelend als de binnenunit op 'ventilatie' staat. Dit betekent dat er nog steeds warmte de kamer in wordt geblazen. Ik wil de binnenunit graag uitschakelen.

Bedankt

• LED-Maniak
De status is via MQTT beschikbaar inderdaad, dus je kan er eigen acties aan vastknopen.

Uit zichzelf gaat de airco naar fan-only stand 1 dus hij blaast nauwelijks als er een raam open is.

[ Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 25-04-2026 13:17 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
@LED-Maniak Ik had een bestelling geplaatst voor een thermometer en dan de nieuwe Panasonic unit.
Je had hier ergens in het topic vermeld dat je bij de bestelling aan moest geven dan je wilde omruilen.
Dat heb ik gedaan, maar iets anders dan een bestelbevestiging heb ik niet gehad. Gaat dat wel goedkomen?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• roop-bo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06-05 20:52
De volgende overwegingen gelden alleen voor multisplit airconditioningsystemen.

Tijdens de overgangsperioden tussen de seizoenen heb ik geconstateerd dat de cyclusintervallen in multisplit systemen korter worden, omdat de ene binnenunit en de andere op verschillende tijdstippen actief zijn.

Het systeem zou efficiënter kunnen werken met langere cyclusintervallen als de binnenunits gelijktijdig zouden draaien.

Vanwege de variërende kamergrootte en isolatieniveaus is er altijd één binnenunit die het vaakst draait/de hoogste vraag heeft. Ik noem dit het hoofdsysteem, en dit bepaalt wanneer de andere systemen moeten draaien.

Als het hoofdsysteem draait, kunnen de andere systemen ook draaien, mits er vraag is. Als het hoofdsysteem niet draait en een van de andere systemen wel vraag heeft, wacht het andere systeem totdat het hoofdsysteem weer draait. Door een temperatuurdrempel in te stellen, is het ook mogelijk dat het andere systeem start, zelfs als het hoofdsysteem nog geen vraag heeft. Dit zou echter de uitzondering moeten zijn.

Probleem:

Deze logica zou vrij eenvoudig te implementeren zijn via domotica. Helaas kan ik met MHI niet betrouwbaar vaststellen of een binnenunit aan of uit staat, zodat ik deze actief kan in- of uitschakelen.

Welke MQTT-informatie zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Ik kan de ventilatorsnelheid niet gebruiken; het is mogelijk dat de binnenunit op stand 1 draait met de lamellen omhoog.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk was. Zo niet, stel gerust vragen.

• Bulldog
  • Niet online
Ik heb de module voor het XY protocol besteld en deze gekoppeld aan een MHI FDTC60VH cassette unit.
Werkt perfect.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:52
roop-bo schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:22:
De volgende overwegingen gelden alleen voor multisplit airconditioningsystemen.

Tijdens de overgangsperioden tussen de seizoenen heb ik geconstateerd dat de cyclusintervallen in multisplit systemen korter worden, omdat de ene binnenunit en de andere op verschillende tijdstippen actief zijn.

Het systeem zou efficiënter kunnen werken met langere cyclusintervallen als de binnenunits gelijktijdig zouden draaien.

Vanwege de variërende kamergrootte en isolatieniveaus is er altijd één binnenunit die het vaakst draait/de hoogste vraag heeft. Ik noem dit het hoofdsysteem, en dit bepaalt wanneer de andere systemen moeten draaien.

Als het hoofdsysteem draait, kunnen de andere systemen ook draaien, mits er vraag is. Als het hoofdsysteem niet draait en een van de andere systemen wel vraag heeft, wacht het andere systeem totdat het hoofdsysteem weer draait. Door een temperatuurdrempel in te stellen, is het ook mogelijk dat het andere systeem start, zelfs als het hoofdsysteem nog geen vraag heeft. Dit zou echter de uitzondering moeten zijn.

Probleem:

Deze logica zou vrij eenvoudig te implementeren zijn via domotica. Helaas kan ik met MHI niet betrouwbaar vaststellen of een binnenunit aan of uit staat, zodat ik deze actief kan in- of uitschakelen.

Welke MQTT-informatie zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Ik kan de ventilatorsnelheid niet gebruiken; het is mogelijk dat de binnenunit op stand 1 draait met de lamellen omhoog.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk was. Zo niet, stel gerust vragen.
Hier regelt de MHI volgens mijn vaak zelf voor een langere run. Probleem is dat de andere binnenunit te vaak wordt gestart zonder dat er warmte vraag is, en het meer dan 1 graad warmer kan worden dan gewenst in die ruimte.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• LED-Maniak
rimave schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:28:
@LED-Maniak Ik had een bestelling geplaatst voor een thermometer en dan de nieuwe Panasonic unit.
Je had hier ergens in het topic vermeld dat je bij de bestelling aan moest geven dan je wilde omruilen.
Dat heb ik gedaan, maar iets anders dan een bestelbevestiging heb ik niet gehad. Gaat dat wel goedkomen?
Als het goed is heb je hier nu een mail over gehad.

• LED-Maniak
Bulldog schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:41:
Ik heb de module voor het XY protocol besteld en deze gekoppeld aan een MHI FDTC60VH cassette unit.
Werkt perfect.
Fijn om te horen! :D

Er komen nog een paar updates aan om de functionaliteit verder uit te breiden en de detectie van het hele systeem in sub-mode van de ClimateControl sneller te maken.

Omdat niemand anders dit nog gedaan heeft is het allemaal iets meer werk om voor elkaar te krijgen. :)

• Rrin
de update is 3.4.1 zie ik, ik merkte het vandaag omdat de binnenunit helemaal uit was

[ Voor 3% gewijzigd door Rrin op 28-04-2026 18:56 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wtN6-IuBjJ6O9-EtEeVNueajXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BlYeDzI7b7zpNUl5ddtfzcvk.png?f=fotoalbum_large

yess 3.4.1..

ummm misschien ben ik een beetje dom en heb ik koffie nodig.
Maar en nu? waar zit de install knop verstopt?

[ Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 28-04-2026 20:02 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:52
De herstart knop 😉

• Rrin
auto update aanzetten

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
oke oke. er is dus geen knop.
heb persoonlijk een disslike aan auto update.
Heeft mijn wel eens mijn netwerk gekost toen ik net niet thuis was om het te monitoren.
Maar voor een airco kan ik idd wel naar auto update

thanks

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• LED-Maniak
jack zomer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:24:
[...]

[...]

oke oke. er is dus geen knop.
heb persoonlijk een disslike aan auto update.
Heeft mijn wel eens mijn netwerk gekost toen ik net niet thuis was om het te monitoren.
Maar voor een airco kan ik idd wel naar auto update

thanks
Even aanzetten, updaten en weer uitzetten.

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:43
In het licht van firmware updates, @LED-Maniak zou de huidige firmwareversie en beschikbare firmwareversie ook als Home Assistant entities gepubliceerd kunnen worden via MQTT?
Dan zou iemand een notificatie in HA kunnen scripten als ze niet gelijk zijn en je dus kan updaten :) En vind het zelf ook wel handig om de firmware versies te kunnen tracken in HA.

3.4.1 draait hier verder goed (MHI). Al vind ik wel dat hij nog best wat overshoot heeft, lijkt tot setpoint+0,5 volgas door te gaan en daarna pas gas terug te nemen, kan soms flink warm worden in de woonkamer. Maar het stookseizoen is toch bijna over en later dit jaar verhuizen, dan komt de ClimaControl in een andere MHI te hangen, gaan we daar weer lekker tweaken :P

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2026 08:43 ]

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:11
user109731 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:35:

[...]

De controllers van LG zelf ondersteunen de +-0.5 optie alleen voor Fehrenheit dus dit is mogelijk wat minder goed getest in hun firmware.
Kwam toevallig nog een oud forum bericht tegen. Dit verklaart mogelijk waarom de LG-regling op hele graden slecht is en op halve graden goed.

@LED-Maniak Is dit nog iets om te bekijken of te testen? Helaas zal het testen niet meer meevallen met verwarmen, mijn airco draait nog alleen op minimaal vermogen. En over enkele weken is verwamen helamaal niet meer nodig.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 13:35

Trebbors

Failure is no option!

Bulldog schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:41:
Werkt perfect.
Welke originele bediening gebruik je? De RC-EX3A?

De originele module laat bepaalde configuratie-settings pas toe wanneer de unit uitgeschakeld is. Ik ben benieuwd hoe de ClimaContol hiermee omgaat. Ik wil mijn cassette unit niet over de zeik helpen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 29-04-2026 12:56 ]

• LED-Maniak
Trebbors schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:56:
[...]

Welke originele bediening gebruik je? De RC-EX3A?

De originele module laat bepaalde configuratie-settings pas toe wanneer de unit uitgeschakeld is. Ik ben benieuwd hoe de ClimaContol hiermee omgaat. Ik wil mijn cassette unit niet over de zeik helpen ;-)
De climatecontrol doet precies hetzelfde. Settings die niet 'mogen' negeert de binnenunit totdat het mag(zoals uit mijn hoofd de peak-cut setting).

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:48
LED-Maniak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:36:
[...]

De climatecontrol doet precies hetzelfde. Settings die niet 'mogen' negeert de binnenunit totdat het mag(zoals uit mijn hoofd de peak-cut setting).
Nu je over de peak cut begint, heb je hier al iets in kunnen ontdekken?

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:34

Technoid

VCDS 058

Ik heb deze nu ook in onze winkel draaiend, wellicht zou iemand eens mee willen denken?
Kan ik ook iets hier aan koppelen (heb er geen HA of andere aansturing draaien) dat als de voor-/winkel deur langer dan bijvoorbeeld 10 minuten open staat dat de airco dan uitschakelt? Inschakelen hoeft niet meer persee.
In het kader van duurzaamheid namelijk.

• LED-Maniak
Technoid schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:50:
Ik heb deze nu ook in onze winkel draaiend, wellicht zou iemand eens mee willen denken?
Kan ik ook iets hier aan koppelen (heb er geen HA of andere aansturing draaien) dat als de voor-/winkel deur langer dan bijvoorbeeld 10 minuten open staat dat de airco dan uitschakelt? Inschakelen hoeft niet meer persee.
In het kader van duurzaamheid namelijk.
Met de raam-/deursensor kan je de airco automatisch in fan mode laten zetten als de deur xx tijd geopend is. Geen home assistant voor nodig. In fan mode veranderen de flappen en de blaas snelheid niet, maar stopt hij met verwarmen of koelen.

• LED-Maniak
nico_09 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:34:
[...]

Nu je over de peak cut begint, heb je hier al iets in kunnen ontdekken?
Tot heden lijkt dit niet te werken voor RAC units helaas. Maar er zit nog vanalles verstopt in het protocol(zoals ik gevonden heb met silent mode) dus wie weet.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:01:
[...]

Met de raam-/deursensor kan je de airco automatisch in fan mode laten zetten als de deur xx tijd geopend is. Geen home assistant voor nodig. In fan mode veranderen de flappen en de blaas snelheid niet, maar stopt hij met verwarmen of koelen.
Dat mag uiteraard ook, klinkt perfect al ben ik wel bang dat de fan dan nogal hard gaat blazen gezien ik hem altijd op stand 3 heb.
Heb ik hier een specifieke sensor voor nodig of voldoet elke AliE sensor hiervoor?

• LED-Maniak
Er komen steeds meer gebruikers voor deze sensor dus ik zit er aan te denken om meer configuratie mogelijkheden toe te voegen(zoals uit of fan snelheid naar 1).

Alleen de sensoren in de ProtoART shop zijn direct te koppelen met ClimateControl.

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:08:
Er komen steeds meer gebruikers voor deze sensor dus ik zit er aan te denken om meer configuratie mogelijkheden toe te voegen(zoals uit of fan snelheid naar 1).

Alleen de sensoren in de ProtoART shop zijn direct te koppelen met ClimateControl.
Ik zie ze net staan, 2 maanden terug stonden die er nog niet in ten tijde van aanschaf.
Als deze optie zoals uit erbij zou komen dan graag! _/-\o_

Tot die tijd wacht ik dan nog even want dan gaat de fan namelijk letterlijk op 3 draaien i.p.v. wanneer benodigd :o

[ Voor 10% gewijzigd door Technoid op 29-04-2026 15:18 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:36
Zelf lopen zoeken, maar of over het hoofd gezien misschien.

Vandaag zijn mijn beide nieuwe MHI SRC 25ZSX(W) aangesloten en heb na wat proberen voor alle beide een Clima Control eraan gekoppeld.

Heb wel beide apart gevonden, c.q. gekoppeld aan de WIFI.

Echter hoe kan ik voor de andere kamer dan een extra kamer erbij aanmaken? Dat vindt ik zo nergen terug, dat zou toch moeten kunnen, een eetkamer en een living room? In de portal van de Clima Control zie ik via heatpmup.local alleen 1 weergeven, en zou graag een 2e kamer toevoegen.

Ik kan wel twee verschillende sensoren vinden bij het zoeken, en vastleggen, maar hoe kan ik voor de 2e sensor de 2e andere kamer aanmaken?

• Chiel
  • Laatst online: 22:01
dinandus schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:46:
Zelf lopen zoeken, maar of over het hoofd gezien misschien.

Vandaag zijn mijn beide nieuwe MHI SRC 25ZSX(W) aangesloten en heb na wat proberen voor alle beide een Clima Control eraan gekoppeld.

Heb wel beide apart gevonden, c.q. gekoppeld aan de WIFI.

Echter hoe kan ik voor de andere kamer dan een extra kamer erbij aanmaken?
Bedoel je de ene een andere naam geven dan de ander? Instellingen -> http -> hostnaam

• LED-Maniak
Technoid schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:16:
[...]

Ik zie ze net staan, 2 maanden terug stonden die er nog niet in ten tijde van aanschaf.
Als deze optie zoals uit erbij zou komen dan graag! _/-\o_

Tot die tijd wacht ik dan nog even want dan gaat de fan namelijk letterlijk op 3 draaien i.p.v. wanneer benodigd :o
@Technoid Correctie: hij gaat naar fan-only mode en dan fanstand 1. Dus blaast dan nauwelijks nog. :)

• Technoid

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:18:
[...]

@Technoid Correctie: hij gaat naar fan-only mode en dan fanstand 1. Dus blaast dan nauwelijks nog. :)
Dat is geweldig nieuws!

Ik las in de omschrijving in de shop dat het na 2 minuten gebeurt, is dat wel al te tweaken? Soms kan de deur langer open staan bij bijvoorbeeld bezorgers dus zou 5 a 10 minuten een veiligere marge vinden.

Ik ga direct regelen dat er 1 besteld wordt _/-\o_

• LED-Maniak
Ik zet het op de lijst om de tijd instelbaar te maken. :)

• LED-Maniak
Er is naast Homey en Home Assistant nu ook een integratie en template voor TapHome:
https://taphome.com/en/co.../mitsubishi-climacontrol/

:)

• ReseT
  • Niet online
Ik merk sinds kort een gek probleem.

De climacontrol unit gaat vanzelf compleet uit, met lampjes en al, terwijl deze in standby staat. De airco binnenunit is dan ook uit en werkt niet meer met de afstandsbediening. Ik moet echt de stroom erafhalen om de binnenunit en climacontrol weer aan te zetten.

Ik weet zeker dat het aan climacontrol ligt, omdat ik een split airco met twee binnenunit's heb op dezelfde groep. Een met ClimaControl en een zonder. De unit zonder CC werkt nog prima.

Betreft Mitsubischi Electric Binnenunit: MSZ-HR35VFK2
Climacontrol V3.4.1

Waar zou het aan kunnen liggen?

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• LED-Maniak
@ReseT Wat is de hardware revisie van deze ClimateControl? Hoe lang gaat het goed als je een power cycle geeft? Als je de stekker van de climatecontrol los haalt, blijft de binnenunit dan responsief?

• ReseT
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:06:
@ReseT Wat is de hardware revisie van deze ClimateControl? Hoe lang gaat het goed als je een power cycle geeft? Als je de stekker van de climatecontrol los haalt, blijft de binnenunit dan responsief?
V5.2 neem aan van ME_CN105_ATA_WIFI_V5_2.

Ik heb de exacte tijd nog niet bijgehouden. Maar ik gok na 12 uren. Dat zal ik de komende tijd in de gaten houden.

De binnenunit werkt prima zonder CC. Maar in de uit-toestand, CC lostrekken, gaat de binnenunit niet aan. Moet een power-cycle zijn.

• Rrin
ReseT schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:37:
Ik merk sinds kort een gek probleem.

De climacontrol unit gaat vanzelf compleet uit, met lampjes en al, terwijl deze in standby staat. De airco binnenunit is dan ook uit en werkt niet meer met de afstandsbediening. Ik moet echt de stroom erafhalen om de binnenunit en climacontrol weer aan te zetten.

Ik weet zeker dat het aan climacontrol ligt, omdat ik een split airco met twee binnenunit's heb op dezelfde groep. Een met ClimaControl en een zonder. De unit zonder CC werkt nog prima.

Betreft Mitsubischi Electric Binnenunit: MSZ-HR35VFK2
Climacontrol V3.4.1

Waar zou het aan kunnen liggen?
ik had het van de week ook met mijn lg gewoon helemaal uit terwijl hij altijd nu aan staat .
zodoende zag ik dus ook dat ik de update erin had .
met de lg app weer aangezet en geen last meer sindsdien

• LED-Maniak
ReseT schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:18:
[...]

V5.2 neem aan van ME_CN105_ATA_WIFI_V5_2.

Ik heb de exacte tijd nog niet bijgehouden. Maar ik gok na 12 uren. Dat zal ik de komende tijd in de gaten houden.

De binnenunit werkt prima zonder CC. Maar in de uit-toestand, CC lostrekken, gaat de binnenunit niet aan. Moet een power-cycle zijn.
Kan niet zijn dat er een of andere timer draait? Wellicht heeft het update moment ermee te maken gehad.

• dinandus
Wat is de snelste manier, om zonder eerst de clima-air uit de airco te halen om ze weer te pairen? Of beter gezegt om te checken of ze nog wel online zijn?

Ik krijg nu helemaal geen verbinding meer met de "heatpump.local". Gisteren alles geinstalleerd, en draaide de set up.

Ik heb hier lopen zoeken, opties 1e de stroom er compleet afhalen, en duimen dat het systeem zich weer reset, en de clima air`s weer herkend worden?

2e optie airco openschroeven, en kijken of de clima air`s uberhaupt nog verbonden zijn?

Andere simpele opties zijn meer dan welkom. Een derde mogelijk zou zijn modum opnieuw opstarten?

• ReseT
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:03:
[...]

Kan niet zijn dat er een of andere timer draait? Wellicht heeft het update moment ermee te maken gehad.
Dan zou het nog altijd uit standby gehaald kunnen worden mbv de originele afstandbediening. Of het knopje aan de voorzijde. In dit geval is het compleet uit. Ik zie de binnenunit in melcloud ook als offline.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:30
dinandus schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:27:
Wat is de snelste manier, om zonder eerst de clima-air uit de airco te halen om ze weer te pairen? Of beter gezegt om te checken of ze nog wel online zijn?

Ik krijg nu helemaal geen verbinding meer met de "heatpump.local". Gisteren alles geinstalleerd, en draaide de set up.

Ik heb hier lopen zoeken, opties 1e de stroom er compleet afhalen, en duimen dat het systeem zich weer reset, en de clima air`s weer herkend worden?

2e optie airco openschroeven, en kijken of de clima air`s uberhaupt nog verbonden zijn?

Andere simpele opties zijn meer dan welkom. Een derde mogelijk zou zijn modum opnieuw opstarten?
Kijk is in je router wat het IP adres is. Bij mijn router werkt die heatpump.local niet erg vlot. Op IP-adres werkt beter.

• LED-Maniak
dinandus schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:27:

In je router kijken voor een IP adres. Ik zie in het MHI topic dat je er twee hebt geinstalleerd. Hebben ze allebei wel een unieke naam? woonkamer.local slaapkamer.local

• Bulldog
  • Niet online
Ik gebruik de XY module. Wat mij nu opvalt is dat ik op de wandbediening, maar ook in Climacontrol, niet kan kiezen voor de mansnelheid automatisch. Airco schakelt ook niet uit / af bij het behalen van temperatuur.

• LED-Maniak
Bulldog schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:06:
Ik gebruik de XY module. Wat mij nu opvalt is dat ik op de wandbediening, maar ook in Climacontrol, niet kan kiezen voor de mansnelheid automatisch. Airco schakelt ook niet uit / af bij het behalen van temperatuur.
Bij de XY module wordt de temperatuur van de airco geregeld door de 'main' interface. Is de climatecontrol de 'sub' dan stuurt deze geen actieve temperatuur en regelt de airco aan de hand van wat jij hebt ingesteld in de 'main'(vaak de wandbediening). Dat kan een temperatuur in de binnenunit zijn, de temperatuur in de wandbediening of een gemiddelde. De regeling is dan dus hetzelfde als voorheen.

Auto fansnelheid zal ik even naar kijken, ik dacht dat ik alles wat beschikbaar is in de ecotouch ook beschikbaar is in de climatecontrol.

Werkte auto voorheen wel?

In de handleiding zie ik al wel een opmerking:
Note that Auto is not displayed and cannot be set when SC-SL2 or SCSL3 is connected.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2026 22:18 ]

• dinandus
@LED-Maniak en @japie06

Bedankt, dit waren de "gouden" tips!

Nu draait het als echt super.

Nog wel een laatste vraag, de beste manier van bedienen van beide airco`s is dan via de Climate Air, c.q. Heat Pump instellingen te doen?

En de afstandbediening en de MHI Smart App beste geen airco meer mee bedienen? Al is de MHI app wel handig voor het onderzicht onderweg denk ik dan?

[ Voor 58% gewijzigd door dinandus op 02-05-2026 19:22 ]

• LED-Maniak
Top!

Je kan de bediening doen met de interface waar je het meeste voorkeur voor hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 02-05-2026 21:57 ]

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Heeft men hier ervaring met hoe groothandels/leveranciers omgaan met garantie icm de ClimaControl? Ik heb mijn toekomstig installateur gevraagd of hij er garantie technisch bezwaar tegen heeft dat de ClimaControl geïnstalleerd wordt. Hij gaf aan dit bij de leverancier(zeer waarschijnlijk Alkima) na te vragen.

Zijn er hier problemen geweest met garantie kwesties?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Maurice v/d Zwaan
  • Laatst online: 18:18
Freemann schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:13:
Heeft men hier ervaring met hoe groothandels/leveranciers omgaan met garantie icm de ClimaControl? Ik heb mijn toekomstig installateur gevraagd of hij er garantie technisch bezwaar tegen heeft dat de ClimaControl geïnstalleerd wordt. Hij gaf aan dit bij de leverancier(zeer waarschijnlijk Alkima) na te vragen.

Als ik ooit garantie nodig heb, haal ik eerst de CC eruit en ga daarna pas naar de installateur. Kans is gewoon veels te groot dat ze die sowieso de schuld gaan geven, ook al heeft het er niets mee te maken

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

kimjansen

Nu ff niks...

Ik heb Alklima een keer over de vloer gehad en ze weten van dit soort oplossingen die hier op Tweakers besproken en aangeboden worden. De indruk die ik van de servicetechnicus kreeg is dat ze het wel 'mooi' vonden uit oogpunt van de techniek en de extra mogelijkheden. Ik merkte eerder een soort van frustratie dat ze zelf zo lang bij ME moeten aandringen en lang moeten wachten als ze een bepaalde functionaliteit geïmplementeerd willen zien.
Dat er elders ook een paar euro goedkoper aangeprutst wordt en er minder netjes 'ingehaakt' wordt is een ander verhaal...

Zolang de CC geen storing veroorzaakt die pas bij een bezoek van Alklima boven water komt zit je denk ik wel safe. Het is ook in de eerste instantie je installateur die de diagnose zal stellen als er een probleem op doet.

Laat het hier maar weten wat je van de installateur te horen krijgt. ME is een Japanse toko dus ik verwacht niet dat die op voorhand een fiat gaan geven voor iets wat niet door hun eigen QA voor de volle 1000% goed is bevonden (en Alklima zal dat vermoedelijk wel volgen...).
edit:
Alklima was hier trouwens vanwege erg tam regelgedrag van een MXZ, ze hebben toen niet eens gevraagd of ik de CC's even los zou willen koppelen...

[ Voor 10% gewijzigd door kimjansen op 04-05-2026 19:46 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• LED-Maniak
Een van de importeurs van Mitsubishi heavy Industries raad ClimateControl modules zelf aan hun klanten aan, dus daarvan weet ik dat garantie wel snor zit.

Alklima(Mitsubishi Electric) heb ik zelf nooit gesproken. Inderdaad wel van vernomen dat de monteurs het prachtig vinden. Er wordt wel een opmerking gemaakt over 3rd party modules in de installateur handleiding. Mocht het ooit nodig zijn, inderdaad even loskoppelen en het zal wel loslopen.

• dinandus
Hier zijn afgelopen week 2 MHI`s geinstalleerd.

De installateurs die bij mij aan het werk waren, had ik er bij mijn offerte al op gewezen, en vonden het best interresant. Afgelopen week hebben zij dan in samenspraak met mij ook 2 ClimateControllers gelijk er bij tussen gezet.

Zijn ze best enthousiast over, dus denk dat ook hen ze vaker gaan aanbevelen bij toekomstige installaties door ze. Ze hebben ook hier bij Tweakers mee gelezen.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Positief bericht van de installateur! Helemaal blij mee :D

Net nog even gesproken en ze prikken de CC's er bij de montage ook nog even in :)

Voor hen een kleine moeite als de boel toch al open is en voor ons een groot plezier _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 06-05-2026 12:44 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• LED-Maniak
Freemann schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:46:
[...]

Positief bericht van de installateur! Helemaal blij mee :D

Net nog even gesproken en ze prikken de CC's er bij de montage ook nog even in :)

Voor hen een kleine moeite als de boel toch al open is en voor ons een groot plezier _/-\o_
Top!

En als ze vragen hebben mogen ze altijd even een berichtje sturen via de mail :)

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Ook hier een nieuwe tevreden CC-gebruiker. Installeren was een fluitje van een cent bij mijn Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF. Letterlijk twee schroeven, de kap eraf trekken (met beleid), het schroefje loshalen van het zijpaneel en je kunt ’m zo inprikken op de CN105-poort. Plug-and-play.

Verbinden met wifi ging ook probleemloos, evenals het pairen van de externe temperatuursensor en het koppelen aan Home Assistant. Gewoon top!

Never gonna let you down

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:05
Ik had een losse e-ink display besteld en uitbreiding voor de overige units.

Maar is de enige mogelijkheid de airco weer openhalen en het link knopje in te drukken om een nieuwe thermometer te koppelen? Of gaat dit ook beschikbaar komen in de software, wat op zich wel handig zou zijn, want dan wacht ik nog even. :)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• LED-Maniak
Morpheusk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:36:
Ik had een losse e-ink display besteld en uitbreiding voor de overige units.

Maar is de enige mogelijkheid de airco weer openhalen en het link knopje in te drukken om een nieuwe thermometer te koppelen? Of gaat dit ook beschikbaar komen in de software, wat op zich wel handig zou zijn, want dan wacht ik nog even. :)
Via het settings menu in de web interface kan je de thermometer ook linken.

• LED-Maniak
Inmiddels is er weer een batch Mitsubishi Heavy Industries XY -Wifi modules binnen. :)

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
Ik wil niet de vervelende zijn, maar is er al vooruitgang geboekt aan de kant van Daikin bij CC? 8)7

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-05 23:08
De afgelopen tijd laad de webinterface ALTIJD in één keer.

Ik heb niks in de instellingen van mn telefoon gedaan en ik gebruik ook nog steeds Edge.

Superfijn. Als ik thuis ben gebruik ik nu de webinterface om de airco aan te sturen. Eerder gebruikte ik de Smart Air, die erg lang laad, maar dat was minder irritant dan eerst een net analyzer te starten en te wachten tot hij de CC gevonden had en dan de web interface te starten.

Net analyzer app kan er dus weer af. Erg nice. Bij anderen met het probleem, dat de web interface pas werkte na 30-50x refreshen, ook het orobleem opgelost? Of ben ik de enige gelukkige?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:48
@xHEMANx is er wat aan je netwerk veranderd?

Nieuwe firmware in je router? Welke router gebruik je?

Werkte het alleen op naam niet goed, of ook op IP-adres? Geef je de module een vast IP-adres? Waren er ook andere devices in je netwerk die dit hetzelfde gedrag lieten zien?

Allemaal belangrijke dingen om te weten om zo veroorzakers uit te kunnen sluiten.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:30
LED-Maniak schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:19:
Inmiddels is er weer een batch Mitsubishi Heavy Industries XY -Wifi modules binnen. :)
Nice, eindelijk een besteld :) Ben benieuwd.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-05 23:08
Raymond Deen schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:02:
@xHEMANx is er wat aan je netwerk veranderd?

Nieuwe firmware in je router? Welke router gebruik je?

Werkte het alleen op naam niet goed, of ook op IP-adres? Geef je de module een vast IP-adres? Waren er ook andere devices in je netwerk die dit hetzelfde gedrag lieten zien?

Allemaal belangrijke dingen om te weten om zo veroorzakers uit te kunnen sluiten.
Netwerk instellingen, vaste ip nummers, gast netwerken, verschillende browsers van alles geprobeerd. Niets hielp. Situatie geaccepteerd en er een paar maanden niets aan gedaan, toen werke de interface opeens altijd. Ik weet dat anderen er ook last van hadden. Maar ik heb dus niks aan mijn instellingen gewijzigd. (Miss een automatische tel update van xiaomi?) En volgens mij deed hij het ook al voor de nieuwe firmware van de CC. Dus zeg het maar....

Ik wilde gewoon even laten weten dat alles nu perfect werkt. De oorzaak daarvan zal ik wrs nooit te weten komen.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste