Die wandhouder lijkt mij ook wel watron321 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:16:
Ik was al een tijdje aan het denken om een houdertje te laten printen.
Zijn daar al files van?
Even bij Lectronz kijken.TakenRandomName schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:35:
Is de Climatecontrol MHI bij ProArt weer op voorraad? Ik kan hem inclusief thermometer wel in de winkelwagen plaatsen, maar hij geeft geen kostprijs aan, alleen verzendkosten.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ff vraagje.
Mhi- staat op dry 22gr. Waarom geeft de interface dan set temp 23 gr aan?
MHI lijkt bij koelen en drogen met 1 graden extra offset te werken.nico_09 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:22:
Ff vraagje.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Dan moet de offset toch 21 gr zijn, je koelt de ruimte dus zal hij nooit uit kunnen gaan als de offset hoger is dan de ingestelde temperatuur
Offset kan ook de andere kant op gaan.
Als je hem op 22 instelt en hij stelt hem op 23 in bij koelen/drogen, dan stopt hij dus eerder met koelen.
Koude lucht zakt en blijkbaar heeft MHI hier extra compensatie voor ingebouwd.
Als je hem op 22 instelt en hij stelt hem op 23 in bij koelen/drogen, dan stopt hij dus eerder met koelen.
Koude lucht zakt en blijkbaar heeft MHI hier extra compensatie voor ingebouwd.
Ja zo moet je het idd zien…. Heb je pub gestuurd voor nog een setje
Opmerkelijk probleem: alle vier de airco’s reageren sinds vanmiddag (voor het eerst in een jaar) niet meer op commando’s via Home Assistant.
Ze zijn vanmiddag nog aangezet, maar nu onbestuurbaar.
Wat ik heb vastgesteld:
- Wifi werkt; ik kan de ClimaControl-webpagina bereiken.
- Ook via de webinterface reageren de airco’s niet op commando’s (zoals aan/uit of koelen).
- Na een herstart van de module via de webpagina werkt alles weer normaal.
- Firmwareversie: 2.0.32.
Mogelijke oorzaken waar ik aan denk:
- De airco’s hebben nog geen vast IP-adres. Ik zie dat het interne IP-adres regelmatig op “vervallen” staat in Home Assistant. Mogelijk veroorzaakt dat instabiliteit.
- In Home Assistant zie ik sinds ongeveer 14:00 vandaag regelmatige disconnects: de heatpump connected-status wisselt steeds tussen True en False.
Iemand een idee wat ik zou kunnen aanpassen om dit te verbeteren?
Ze zijn vanmiddag nog aangezet, maar nu onbestuurbaar.
Wat ik heb vastgesteld:
- Wifi werkt; ik kan de ClimaControl-webpagina bereiken.
- Ook via de webinterface reageren de airco’s niet op commando’s (zoals aan/uit of koelen).
- Na een herstart van de module via de webpagina werkt alles weer normaal.
- Firmwareversie: 2.0.32.
Mogelijke oorzaken waar ik aan denk:
- De airco’s hebben nog geen vast IP-adres. Ik zie dat het interne IP-adres regelmatig op “vervallen” staat in Home Assistant. Mogelijk veroorzaakt dat instabiliteit.
- In Home Assistant zie ik sinds ongeveer 14:00 vandaag regelmatige disconnects: de heatpump connected-status wisselt steeds tussen True en False.
Iemand een idee wat ik zou kunnen aanpassen om dit te verbeteren?
/f/image/oqEWl3DF6wLlQoQZfc4jhOlg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Ruvetuve op 21-06-2025 19:46 ]
Ik vermoed dat er iets aan de hand is met de server. Net 2 nieuwe aangesloten maar beide onbereikbaar na een herstart. De portal detecteert geen enkele van mijn 5 exemplaren. 3 eerder geïnstalleerde examplaren zijn wel bereikbaar/bestuurbaar via de webpagina, maar de 2 nieuwe geven simpelweg een page not found.
Je bent niet alleen, wordt aan gewerkt.Ruvetuve schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:10:
Opmerkelijk probleem: alle vier de airco’s reageren sinds vanmiddag (voor het eerst in een jaar) niet meer op commando’s via Home Assistant.
Moet ik even over nadenken.Ruvetuve schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:03:
Opvolgende vraag, kan de extensie .local optioneel/of aanpasbaar worden? Ik gebruik .lan in mijn DNS van pi.hole
Bedoel je met een herstart een factory reset?sdtg schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:31:
Ik vermoed dat er iets aan de hand is met de server. Net 2 nieuwe aangesloten maar beide onbereikbaar na een herstart. De portal detecteert geen enkele van mijn 5 exemplaren. 3 eerder geïnstalleerde examplaren zijn wel bereikbaar/bestuurbaar via de webpagina, maar de 2 nieuwe geven simpelweg een page not found.
Zit je zelf toevallig op mobiel internet naar de portal te kijken?
De portal kijkt naar het externe IP-adres van de browser. Dit moet matchen met het externe IP-adres van de modules. Niet geheel waterdicht in sommige gevallen, maar voor de meeste zou het moeten werken.
Het kan ook zijn dat het even duurt. Kijk eventueel ook in je router naar de IP-adressen die uitgegeven zijn.
Mocht het nog niet lukken, DM mij dan even het serienummer van een van de modules, dan kijk ik met je mee.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 22-06-2025 22:39 ]
Ik kwam op beide modules 1x binnen na het succesvol verbinden met WiFI en paste het lokaal adres aan waarna de modules herstartten. Sindsdien heb ik ze niet meer kunnen bereiken, ook niet via het IP. Had de airco's ondertussen al dichtgeschroefd, dus zal later checken.
Na een factory reset en setup via het access point werken beide modules nu. Me dunkt dat er iets mis gaat bij het verbinden via WPS. Gisteren had ik ze beiden adhv WPS verbonden. Vandaag eentje wederom zo geprobeerd, en deze maakte wel verbinding met WiFi, maar aanpassingen aan de instellingen worden dan helemaal niet onthouden door de module...sdtg schreef op maandag 23 juni 2025 @ 00:07:
Ik kwam op beide modules 1x binnen na het succesvol verbinden met WiFI en paste het lokaal adres aan waarna de modules herstartten. Sindsdien heb ik ze niet meer kunnen bereiken, ook niet via het IP. Had de airco's ondertussen al dichtgeschroefd, dus zal later checken.
Een kleine impressie van de nieuwe web UI.
Deze is momenteel voor Mitsubishi Electric, maar uiteraard komt dit ook voor Heavy Industries.
Een iets modernere look & feel!
Zowel dag- als nachtmodus(gaat automatisch).
De grafiek is ook significant verbetert, maar nu even leeg dus als ik wat meer data heb dan zal ik daar ook een screenshot van delen.
Achter de schermen zijn er ook een aantal belangrijke aanpassingen gedaan.
- Zo kan je de temperatuur limiet apart instellen voor verwarmen en koelen
- Thermometer gaat nu langer mee op een batterij
- Verbeterde logica(wat crashes en de meermaals gemelde 'non-responsiveness' moet oplossen.
- Naast Celsius ook Fahrenheit(er zijn tegenwoordig ook een hoop amerikaanse gebruikers!)
Nu eerst even heel goed testen..
Deze is momenteel voor Mitsubishi Electric, maar uiteraard komt dit ook voor Heavy Industries.
De grafiek is ook significant verbetert, maar nu even leeg dus als ik wat meer data heb dan zal ik daar ook een screenshot van delen.
- Verbeterde logica(wat crashes en de meermaals gemelde 'non-responsiveness' moet oplossen.
- Naast Celsius ook Fahrenheit(er zijn tegenwoordig ook een hoop amerikaanse gebruikers!)
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 23-06-2025 23:31 ]
Lekker bezig!!LED-Maniak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:25:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat ziet er gelikt uit zeg. Complimenten voor de tijd en energie die je erin steekt.LED-Maniak schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:25:
Ook fijn dat je de temperatuur voor verwarmen/koelen apart kan instellen.
Tot nu toe een erg tevreden (MHI) gebruiker.
De firmware voor mitsubishi electric lijkt vrijwel af, alleen er zit nog een klein issue in met Home Assistant.
Zit in dit topic toevallig een held die weet hoe je templates maakt? Voor mode_state_template en mode_command_template.
Anders moet ik het op een andere manier zien op te lossen, maar duurt even.
Gefixt, nu druk testen!
Zit in dit topic toevallig een held die weet hoe je templates maakt? Voor mode_state_template en mode_command_template.
Anders moet ik het op een andere manier zien op te lossen, maar duurt even.
Gefixt, nu druk testen!
[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 24-06-2025 22:46 ]
Topper ik volg even mee! Krijg binnekort een installatie van ME airco's en heb geen zin in Home Assistant gezeik met MELcloud.
Is de broncode toevallig te vinden op github (Kon het zo 1 2 3 niet vinden, possibly strak overheen gelezen).
Ps; De nieuwe UI ziet er gelikt uit, maar de vraag gaat gegarandeerd komen of je night-mode vast kan zetten ipv auto-schakelen tussen dag en nacht
Is de broncode toevallig te vinden op github (Kon het zo 1 2 3 niet vinden, possibly strak overheen gelezen).
Ps; De nieuwe UI ziet er gelikt uit, maar de vraag gaat gegarandeerd komen of je night-mode vast kan zetten ipv auto-schakelen tussen dag en nacht
[ Voor 24% gewijzigd door Yahiko750 op 26-06-2025 00:06 ]
Vastzetten kan momenteel nog niet. Maar dat valt uiteraard wel in te bouwen bij een volgende update.
De laatste stap die nu nog over is voor de huidige firmware is het testen van Fahrenheit, daarna denk ik dat ik een beta-test kan doen met wie daar interesse in heeft.
De laatste stap die nu nog over is voor de huidige firmware is het testen van Fahrenheit, daarna denk ik dat ik een beta-test kan doen met wie daar interesse in heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 26-06-2025 00:23 ]
Mocht iemand willen testen, stuur even het serienummer in een DM.
Let wel: er zijn veel dingen net even anders, dus ga er vanuit -alhoewel er grondig getest is- dat er dingen kunnen zijn die nog niet perfect zijn.
Dit is dus alleen voor Mitsubishi Electric.
Let wel: er zijn veel dingen net even anders, dus ga er vanuit -alhoewel er grondig getest is- dat er dingen kunnen zijn die nog niet perfect zijn.
Dit is dus alleen voor Mitsubishi Electric.
Ook voor de mensen die geen Home Assistant gebruiken maar iets anders is aan gedacht.
Het is mogelijk om auto discovery uit te zetten maar ook om puur alleen heatpump data over MQTT te publishen. Dit scheelt een en ander aan data.
Wie heeft zin om te testen?
De firmware is overigens stabiel, dus geen zorgen. Het is voornamelijk een 'sanity check'.
Het is mogelijk om auto discovery uit te zetten maar ook om puur alleen heatpump data over MQTT te publishen. Dit scheelt een en ander aan data.
Wie heeft zin om te testen?
De firmware is overigens stabiel, dus geen zorgen. Het is voornamelijk een 'sanity check'.
/f/image/PDIlrSpG2SUpGGtPQrgOoi9p.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 26-06-2025 17:48 ]
Volg het snoertje van dat zwarte blokje met die QR-code, dat is de standaard wifi-module.
Komt uit op printplaat rechts (die afdekkap heb je er volgens mij ook al af).
Let op: airco spanningsloos maken! Niet alleen omdat je zelf een schok kan krijgen, maar je kan de airco/wifi-module ook beschadigen als je die onder spanning aansluit.
Komt uit op printplaat rechts (die afdekkap heb je er volgens mij ook al af).
Let op: airco spanningsloos maken! Niet alleen omdat je zelf een schok kan krijgen, maar je kan de airco/wifi-module ook beschadigen als je die onder spanning aansluit.
Met de kappen er op:nico_09 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:42:
Kun je ook aangeven waar het nieuwe type Climacontrol op wordt aangesloten zonder de hele kap te hoeven verwijderen? Mhi
1. Voorklep omhoog
2. Zwarte afdekkap waar de stroomdraden lopen losschroeven(1 schroef)
3. Zwarte kastje met witte sticker en tekst lokaliseren(zit links, tekst heb je weggekrast)
4. Schroef dit kastje los(1 schroef)
5. Kastje klik je daarna open, klik de stekker van het zwarte kabeltje los
6. Doe dit stekkertje in de ClimaControl poort
7. De meegeleverde kabel doe je in de andere ClimaControl poort
8. Klik de meegeleverde kabel in het zwarte wifi kastje.
Daarna weer vastschroeven, afdekkap erop en de klep dicht.
De witte kappen hoeven dus niet los!
Hele goede tip. Er zijn al wat gevallen bekend bij installateurs die de WF-RAC aansloten terwijl de airco onder spanning stond en de WF-RAC overleed. De WF-RAC kan hier niet tegen en soms knalt dan een zekeringetje door, mag je een nieuwe WF-RAC kopen.. Dus spanningsloos werken!ThinkPad schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:14:
[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 29-06-2025 11:23 ]
Mitsubishi Electric - Firmware 3.0.0
Description:
Big update!
Changelog:
New, fast, mobile friendly web UI:
-- Day & Night mode
-- More settings
-- Improved temperature chart
Extra heatpump information:
-- Outdoor air temperature
-- Total operating time
-- iSee status
-- Live power consumption
-- Total power consumption
- MQTT Connection status
- MQTT turn off system data(only heatpump data being published over MQTT)
- Turn off Home Assistant auto discovery messages for people not using Home Assistant
- More structured MQTT messaging. Only at data change and a global update once every 10 minutes.
- Improved wireless temperature sensor settings, increasing battery life
- Added scale option to switch between Celsius and Fahrenheit
- Separate configurable temperature setpoint range for heating and cooling
- Data efficiency improvement for MQTT and HTTP API /control. Some key/topic changes.
- Fix for people with -LN units(split mode and auto mode now work)
- Fix for unresponsive controls after several weeks of uptime
- Various bug fixes
Komende dagen zal deze gefaseerd worden uitgerold.
Description:
Big update!
Changelog:
-- Day & Night mode
-- More settings
-- Total operating time
-- iSee status
- MQTT Connection status
- Turn off Home Assistant auto discovery messages for people not using Home Assistant
- More structured MQTT messaging. Only at data change and a global update once every 10 minutes.
- Data efficiency improvement for MQTT and HTTP API /control. Some key/topic changes.
- Various bug fixes
Goed bezig! Hopelijk is deze ook snel voor MHI beschikbaar
Wordt as-we-speak aan gewerkt!Gelukszak schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:40:
[...]
Goed bezig! Hopelijk is deze ook snel voor MHI beschikbaar
Bedankt!LED-Maniak schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:21:
[...]
Met de kappen er op:
1. Voorklep omhoog
2. Zwarte afdekkap waar de stroomdraden lopen losschroeven(1 schroef)
3. Zwarte kastje met witte sticker en tekst lokaliseren(zit links, tekst heb je weggekrast)
4. Schroef dit kastje los(1 schroef)
5. Kastje klik je daarna open, klik de stekker van het zwarte kabeltje los
6. Doe dit stekkertje in de ClimaControl poort
7. De meegeleverde kabel doe je in de andere ClimaControl poort
8. Klik de meegeleverde kabel in het zwarte wifi kastje.
Daarna weer vastschroeven, afdekkap erop en de klep dicht.
De witte kappen hoeven dus niet los!
[...]
Hele goede tip. Er zijn al wat gevallen bekend bij installateurs die de WF-RAC aansloten terwijl de airco onder spanning stond en de WF-RAC overleed. De WF-RAC kan hier niet tegen en soms knalt dan een zekeringetje door, mag je een nieuwe WF-RAC kopen.. Dus spanningsloos werken!
Kappen moesten eraf omdat hier een oudere Climacontrol op zat, deze heb ik op de airco boven gemonteerd. (Geen wf model)
Als de nieuwe Climacontrol binnenkomt klik ik deze op de airco welke benden hangt. (Wf model)
Inderdaad de units stroomloos maken vooraf, dit heeft al eens een wifi module gekost….
Mocht jij(of iemand anders) deze defecte WF-RAC nog hebben liggen en anders weggooien, dan wil ik wel een verzendlabel sturen voor de 'vernietiging' hiervan.nico_09 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:58:
[...]
Inderdaad de units stroomloos maken vooraf, dit heeft al eens een wifi module gekost….
Thnx voor de update - ziet er strak uit en werkt netjes👌LED-Maniak schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:33:
Als we dan toch Mitsubishi Electric aan het updaten zijn:
[Afbeelding]
Nice, heb hem op één (met vorige beta) al binnen. Gui ziet er prachtig uit zo.LED-Maniak schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:37:
Mitsubishi Electric - Firmware 3.0.0
Description:
Big update!
Changelog:
-- Day & Night mode
-- More settings
-- Total operating time
-- iSee status
- MQTT Connection status
- Various bug fixes
Ook mooi die extra info van de heatpump. Waar haal je die vandaan? Is dat echt lokaal? Of toch iets van melcloud voor nodig?
Wat me wel opvalt in Home Assistant is dat de bestaande entiteiten opnieuw zijn aangemaakt (met volgnummer _2 in de entiteit id. Is er nog wat te doen om die dubbele entiteiten op te schonen?
De informatie komt inderdaad van je binnen- en buitenunit. Allemaal lokaal.
In HA even de topics verwijderen, dan komt het vanzelf weer terug. ivm efficientie zijn sommige van naam/locatie veranderd.
In HA even de topics verwijderen, dan komt het vanzelf weer terug. ivm efficientie zijn sommige van naam/locatie veranderd.
Heb je korte howto hoe ik in HA de topics kan verwijderen?LED-Maniak schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:10:
De informatie komt inderdaad van je binnen- en buitenunit. Allemaal lokaal.
Ik heb de ClimaControl van de week helemaal verwijderd uit HA, en toen kwam die vanzelf weer terug, want hij leverde informatie via MQTT aan. Of dit echt de juiste manier is, weet ik niet. Maar de dubbele entiteiten waren toen wel verdwenen.Torch1969 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:17:
[...]
Heb je korte howto hoe ik in HA de topics kan verwijderen?
Ik kan bevestigen dat dit werkt. De oude entiteiten (met history) worden dan ook netjes weer gebruikt. Heb nu wel een gat van een paar uur in mijn history (omdat de data tijdelijk naar de nieuwe (dubbele, met "_2" erachter) entiteitnamen werd geschreven).dannyvdb1997 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:42:
[...]
Ik heb de ClimaControl van de week helemaal verwijderd uit HA, en toen kwam die vanzelf weer terug, want hij leverde informatie via MQTT aan. Of dit echt de juiste manier is, weet ik niet. Maar de dubbele entiteiten waren toen wel verdwenen.
Voor mijn andere ClimaControls heb ik de auto update even uitgezet. Ik wacht even af dat de update beschikbaar is en start die handmatig op. Dan kan ik meteen na de firmware update het MQTT device in HA verwijderen zodat die daarna weer met de nieuwe topics op de bestaande entiteitnamen wordt aangemaakt. Hierdoor heb ik minimaal dataverlies.
Voorheen kon ik via Home Assistant de ventilatiestand op 5 zetten. In de nieuwe UI (versie 3.0.0) kan ik dit ook gewoon nog, maar niet meer in HA.
In plaats van 1, 2, 3, 4, 5, auto is de officiele benaming quiet, 1, 2, 3, 4, auto.dannyvdb1997 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:23:
Voorheen kon ik via Home Assistant de ventilatiestand op 5 zetten. In de nieuwe UI (versie 3.0.0) kan ik dit ook gewoon nog, maar niet meer in HA.
Dus 4 is jouw oude 5 en quiet is jouw oude 1.
In de nieuwe UI is de benaming quiet, 2, 3, 4, 5, auto.
Wellicht is dit wat inconsistent.
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2025 15:45 ]
Ah snap ‘m. Hij heeft bij mij wel een error dan in HA als ik ‘m in de web UI op 5 zet… Quiet vindt ie ook gek.LED-Maniak schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:37:
[...]
In plaats van 1, 2, 3, 4, 5, auto is de officiele benaming quiet, 1, 2, 3, 4, auto.
Dus 4 is jouw oude 5 en quiet is jouw oude 1.
In de nieuwe UI is de benaming quiet, 2, 3, 4, 5, auto.
Wellicht is dit wat inconsistent.
Logger: homeassistant.components.mqtt.climate
Bron: components/mqtt/climate.py:709
integratie: MQTT (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18:45:41 (24 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 18:49:50
Invalid fan_modes mode: quiet
[ Voor 20% gewijzigd door dannyvdb1997 op 30-06-2025 19:14 ]
LED-Maniak, wat moet je eigenlijk doen wanneer je de climacontrol lokaal niet meer kunt benaderen, maar nog wel via home assistant kan bedienen? Alles werkt naar behoren, ik kan alleen niet meer in de interface komen.
Wat laat het display zien? En de getallen in de interface?Rob993 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 06:58:
2 split MHI units (slaapkamer en woonkamer) op een buiten unit. Lijkt wel of het setpoint niet de werkelijke temp volgt. Is dit een normale grafiek of zit er iets niet goed
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan herstarten via MQTT. Er zit een bug in firmware 2.x.x welke gefixt moet zijn in 3.0.0TakenRandomName schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:22:
LED-Maniak, wat moet je eigenlijk doen wanneer je de climacontrol lokaal niet meer kunt benaderen, maar nog wel via home assistant kan bedienen? Alles werkt naar behoren, ik kan alleen niet meer in de interface komen.
En hoe doe ik dat via Home Assistant? Mijn kennis van MQTT is helaas wat beperkt... ik gebruik Zigbee2MQTT met Mosquitto Mqtt Broker.LED-Maniak schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:47:
[...]
Wat laat het display zien? En de getallen in de interface?
[...]
Je kan herstarten via MQTT. Er zit een bug in firmware 2.x.x welke gefixt moet zijn in 3.0.0
Via mqtt explorer het restart topic naar de device sturen?TakenRandomName schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:13:
[...]
En hoe doe ik dat via Home Assistant? Mijn kennis van MQTT is helaas wat beperkt... ik gebruik Zigbee2MQTT met Mosquitto Mqtt Broker.
Zie documentatie
Misschien werkt het ook met een http api call <ip adres climacontrol>/control?cmd=restart
Dank voor je bericht, begreep er niet alles van maar heb inmiddels het IP-adres van de climacontrol gevonden. Die invullen in firefox bracht me weer bij de webinterface, van hieruit een herstart uitgevoerd.Torch1969 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:39:
[...]
Via mqtt explorer het restart topic naar de device sturen?
Zie documentatie
Misschien werkt het ook met een http api call <ip adres climacontrol>/control?cmd=restart
@LED-Maniak Ik had de hostnaam van de climacontrol aangepast naar heatpump.slaapkamer.local, deze was niet meer bereikbaar. terugzetten naar heatpump.local heeft het opgelost, weet niet of jij hier wat aan hebt?
Dat werkt inderdaad niet.TakenRandomName schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:31:
[...]
@LED-Maniak Ik had de hostnaam van de climacontrol aangepast naar heatpump.slaapkamer.local, deze was niet meer bereikbaar. terugzetten naar heatpump.local heeft het opgelost, weet niet of jij hier wat aan hebt?
Oke, ik dacht, omdat die mogelijkheid er was in de interface dat dat zou werken, maar niet dus.
huiskamer.localTakenRandomName schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:21:
[...]
Oke, ik dacht, omdat die mogelijkheid er was in de interface dat dat zou werken, maar niet dus.Wanneer je dan 2 climacontrols in huis hebt, zijn die dan via dezelfde interface te besturen?
slaapkamer.local
Zoiets kan natuurlijk.
Via dezelfde interface is een nice-to-have maar daar kom ik voorlopig niet aan toe.
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 01-07-2025 14:35 ]
Inmiddels ook met Mitsubishi Heavy Industries bezig.
Een eerste opzet is gemaakt om icoontjes te gebruiken in plaats van nummers voor positie van de vanes en de fan.
(Ahja en voor onze amerikaanse vrienden staat deze unit op fahrenheit
)
Een eerste opzet is gemaakt om icoontjes te gebruiken in plaats van nummers voor positie van de vanes en de fan.
(Ahja en voor onze amerikaanse vrienden staat deze unit op fahrenheit
/f/image/JvsXRq6vKuSiI7mynhWX9649.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/giIjT6QTfpPMd1pX7ewdmAPN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 01-07-2025 16:32 ]
Hallo,
Na veel zoeken naar een prettige oplossing voor het integreren van airco's in home assistant (wel/niet ESP32, wel/niet solderen) heb ik een drietal van deze units gekocht en inmiddels geïnstalleerd op 3 Mitsubishi Heavy Industries 1x SRK 60 ZSX-W en 2x SRK 20 ZS-W.
Ik ben blij met de oplossing maar kwam wat kleine dingen tegen, wellicht kan ik iemand anders helpen die hier tegenaan loopt:
1. Het was even zoeken hoe ik die airco kon openen, dit filmpje hielp. Voor de SRK 60 ZSX-W is het nét anders; daar zitten links en rechts aparte kapjes die je aan de voorkant los kan schroeven waarna je ze aan de voorkant opzij kan duwen. Probleem is nog wel dat er geen nette ruimte lijkt te zijn om de unit op te bergen zoals bij de andere modellen, ik heb hem nu via een kiertje aan de zijkant geplaatst.
2. Aansluiten op Wifi ging met WPS prima, ik heb het eerst geprobeerd met Accesspoint modus, daarbij kreeg ik in het veldje voor de SSID geen mogelijkheid om iets in te vullen, er was een scan knop maar die leverde geen resultaat op. Stapje 5 van de handleiding was voor mij dus niet uit te voeren, wellicht een dingetje voor de nieuwe interface. Factory resetten zorgt er voor dat je direct de wifi gegevens in kan voeren, dus als exit kan dat ook nog.
3. Daarna friendlyname + hostname gewijzigd, echter waren alledrie de units daarna niet meer te bereiken. Na wachten een factory reset gedaan, ingelogd en wifi gegevens op die manier ingevuld. Ik ben maar van de hostname afgebleven daarna. Wellicht had ik ze niet tegelijkertijd moeten aanpassen.
4. Toen aansluiting MQTT; leek niet meteen te werken. Ik twijfelde aan mijn Broker URL, maar na een check met MQTT Explorer zag ik dat het mis ging op de authentication. Als oplossing heb ik uiteindelijk in home assistant een gebruiker aangemaakt voor MQTT (instellingen --> personen --> gebruikers) met een wachtwoord, die gebruikt en toen deed ie het! Mocht iemand weten of het zonder deze gebruiker kan hoor ik dat natuurlijk graag, maar nu werkt het.
Heel fijn dat deze oplossing er is, het werkt tot zo ver prima!
Na veel zoeken naar een prettige oplossing voor het integreren van airco's in home assistant (wel/niet ESP32, wel/niet solderen) heb ik een drietal van deze units gekocht en inmiddels geïnstalleerd op 3 Mitsubishi Heavy Industries 1x SRK 60 ZSX-W en 2x SRK 20 ZS-W.
Ik ben blij met de oplossing maar kwam wat kleine dingen tegen, wellicht kan ik iemand anders helpen die hier tegenaan loopt:
1. Het was even zoeken hoe ik die airco kon openen, dit filmpje hielp. Voor de SRK 60 ZSX-W is het nét anders; daar zitten links en rechts aparte kapjes die je aan de voorkant los kan schroeven waarna je ze aan de voorkant opzij kan duwen. Probleem is nog wel dat er geen nette ruimte lijkt te zijn om de unit op te bergen zoals bij de andere modellen, ik heb hem nu via een kiertje aan de zijkant geplaatst.
2. Aansluiten op Wifi ging met WPS prima, ik heb het eerst geprobeerd met Accesspoint modus, daarbij kreeg ik in het veldje voor de SSID geen mogelijkheid om iets in te vullen, er was een scan knop maar die leverde geen resultaat op. Stapje 5 van de handleiding was voor mij dus niet uit te voeren, wellicht een dingetje voor de nieuwe interface. Factory resetten zorgt er voor dat je direct de wifi gegevens in kan voeren, dus als exit kan dat ook nog.
3. Daarna friendlyname + hostname gewijzigd, echter waren alledrie de units daarna niet meer te bereiken. Na wachten een factory reset gedaan, ingelogd en wifi gegevens op die manier ingevuld. Ik ben maar van de hostname afgebleven daarna. Wellicht had ik ze niet tegelijkertijd moeten aanpassen.
4. Toen aansluiting MQTT; leek niet meteen te werken. Ik twijfelde aan mijn Broker URL, maar na een check met MQTT Explorer zag ik dat het mis ging op de authentication. Als oplossing heb ik uiteindelijk in home assistant een gebruiker aangemaakt voor MQTT (instellingen --> personen --> gebruikers) met een wachtwoord, die gebruikt en toen deed ie het! Mocht iemand weten of het zonder deze gebruiker kan hoor ik dat natuurlijk graag, maar nu werkt het.
Heel fijn dat deze oplossing er is, het werkt tot zo ver prima!
Bedankt voor je aankoop!RtS schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:45:
Hallo,
Bugje welke is opgelost in versie 3.0.0 welke hier nu getest wordt.2. Aansluiten op Wifi ging met WPS prima, ik heb het eerst geprobeerd met Accesspoint modus, daarbij kreeg ik in het veldje voor de SSID geen mogelijkheid om iets in te vullen, er was een scan knop maar die leverde geen resultaat op. Stapje 5 van de handleiding was voor mij dus niet uit te voeren, wellicht een dingetje voor de nieuwe interface. Factory resetten zorgt er voor dat je direct de wifi gegevens in kan voeren, dus als exit kan dat ook nog.
Of hostname goed werkt lijkt sterk aan de router/setup te liggen. Vaak hebt het herstarten van de router omdat hij dan opnieuw leert wat de hostname is.3. Daarna friendlyname + hostname gewijzigd, echter waren alledrie de units daarna niet meer te bereiken. Na wachten een factory reset gedaan, ingelogd en wifi gegevens op die manier ingevuld. Ik ben maar van de hostname afgebleven daarna. Wellicht had ik ze niet tegelijkertijd moeten aanpassen.
In de nieuwe interface laat deze zien of er verbinding is met MQTT en als er geen verbinding is, wat dan de reden hiervan is. Dat zal veel tijd besparen bij de setup. Inderdaad wordt er een gebruikersnaam en wachtwoord verwacht.4. Toen aansluiting MQTT; leek niet meteen te werken. Ik twijfelde aan mijn Broker URL, maar na een check met MQTT Explorer zag ik dat het mis ging op de authentication. Als oplossing heb ik uiteindelijk in home assistant een gebruiker aangemaakt voor MQTT (instellingen --> personen --> gebruikers) met een wachtwoord, die gebruikt en toen deed ie het! Mocht iemand weten of het zonder deze gebruiker kan hoor ik dat natuurlijk graag, maar nu werkt het.
Fijn!Heel fijn dat deze oplossing er is, het werkt tot zo ver prima!
Meer zielen, meer vreugde:
Er wordt hard gewerkt aan de Mitsubishi Heavy Industries V3.0.0 release.
Mocht je hem ook al willen gebruiken en/of invloed willen hebben op het uiteindelijke resultaat: stuur even een DM met het serienummer van je module. Dan zet ik de update er op.
Er wordt hard gewerkt aan de Mitsubishi Heavy Industries V3.0.0 release.
Mocht je hem ook al willen gebruiken en/of invloed willen hebben op het uiteindelijke resultaat: stuur even een DM met het serienummer van je module. Dan zet ik de update er op.
Wordt V3.0.0 voor ME ook getest momenteel of was deze al onderweg naar de modules?
V3.0.0 is op een handjevol modules geinstalleerd en wordt nu getest in verschillende scenarios/opstellingen.FreestyleFrl schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:13:
Wordt V3.0.0 voor ME ook getest momenteel of was deze al onderweg naar de modules?
Ik had al wel de changelog eruit gedaan zodat duidelijk is wat er gaat veranderen.
Als je wil testen dan ben je uiteraard welkom om je serienummer te sturen. Ik wil er in ieder geval zeker van zijn dat 'alles klopt' voor het de deur uit gaat.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 03-07-2025 15:40 ]
Deze zit er nu ook in. Alleen nog verifieren of ze allemaal zo kloppen.Repsect schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:31:
[...]
Nee, de consumption sensor is (in mijn geval) niet te selecteren. De "device class" staat inderdaad correct op "energy", maar als ik de FAQ erop na sla is de "state class" wel nodig.
Vanavond heb ik de module+sensor voor MHI geïnstalleerd. Ging allemaal best makkelijk en via de web ui kan ik alles nu instellen en uitlezen. De externe sensor geeft precies dezelfde temperatuur en vochtigheid als de meter die ik al had
Klopt het dat de sensor een beetje blijft knipperen op 1 batterijstreepje (in de ui wel 100%) en de echte luchtvochtigheid afwisselt met 99%? Niet dat ik er vaak op kijk want hij hangt eigenlijk alleen als sensor aan de muur.
Dank voor alle tijd die je er insteekt
Dank voor alle tijd die je er insteekt
Ik heb er hier 1 klaarliggen om komend weekend te installeren. Maar begrijp ik dat hij het niet doet zonder MQTT-username/wachtwoord?LED-Maniak schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:54:
In de nieuwe interface laat deze zien of er verbinding is met MQTT en als er geen verbinding is, wat dan de reden hiervan is. Dat zal veel tijd besparen bij de setup. Inderdaad wordt er een gebruikersnaam en wachtwoord verwacht.
Hier in huis hangt er heel veel aan elkaar via MQTT en dat gaat allemaal lekker zonder gedoe met usernames en wachtwoorden. Zit die optie er niet in?
In principe zou het zonder username en wachtwoord moeten werken. Mij was dit nog niet zo 1, 2, 3 gelukt in home assistant en ging er vanuit dat dit vanuit beveiligingsoogpunt nodig is, maar dat kan aan mij liggen uiteraard.ocaj schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:05:
[...]
Ik heb er hier 1 klaarliggen om komend weekend te installeren. Maar begrijp ik dat hij het niet doet zonder MQTT-username/wachtwoord?
Hier in huis hangt er heel veel aan elkaar via MQTT en dat gaat allemaal lekker zonder gedoe met usernames en wachtwoorden. Zit die optie er niet in?
Set point in data heat pump temp (24) is niet de ingestelde temp van 22 graden. Kan ik hiet iets aan doen?Rob993 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 06:58:
2 split MHI units (slaapkamer en woonkamer) op een buiten unit. Lijkt wel of het setpoint niet de werkelijke temp volgt. Is dit een normale grafiek of zit er iets niet goed
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/p2ZsSdbL38feIbHBMvRIkaSR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QP41r3mbEhFmOIT5dslGNuPJ.png?f=fotoalbum_large)
Heb je de offset uit de airco gehaald door de knop 30 sec in te drukken?Rob993 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:29:
[...]
Set point in data heat pump temp (24) is niet de ingestelde temp van 22 graden. Kan ik hiet iets aan doen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet dat ik weet. De temp staat nu op 18 en geeft dan op de heatpump 20 graden aan dus moet in de offset zitten.LED-Maniak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:34:
[...]
Heb je de offset uit de airco gehaald door de knop 30 sec in te drukken?
Hoe en welke knop om dit evt. weer goed te zetten? Het is een MHI SRK71ZS-WF
[ Voor 14% gewijzigd door Rob993 op 04-07-2025 11:06 ]
30 seconde de knop onder de binnenunit indrukken, vervolgens hoor je meerdere piepjes ter bevestiging dat de offset eruit is.Rob993 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:00:
[...]
Niet dat ik weet. De temp staat nu op 18 en geeft dan op de heatpump 20 graden aan dus moet in de offset zitten.
Hoe en welke knop om dit evt. weer goed te zetten? Het is een MHI SRK71ZS-WF
Ik draai zonder problemen zonder username/wachtwoord op mqtt (maar alles zit bij mij in docker containers en niet als addon in HA).ocaj schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:05:
[...]
Ik heb er hier 1 klaarliggen om komend weekend te installeren. Maar begrijp ik dat hij het niet doet zonder MQTT-username/wachtwoord?
Bedankt voor de tip.LED-Maniak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:07:
[...]
30 seconde de knop onder de binnenunit indrukken, vervolgens hoor je meerdere piepjes ter bevestiging dat de offset eruit is.
De offset is er nu uit en alles ok.
Iets te vroeg… de offset komt steeds weer terug na het 30 seconden indrukken van de knop.Rob993 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:02:
[...]
Bedankt voor de tip.
De offset is er nu uit en alles ok.
Unit uitzetten, dan de knop 30 seconde indrukken(unit gaat uit zichzelf aan, maar blijven indrukken).Rob993 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:40:
[...]
Iets te vroeg… de offset komt steeds weer terug na het 30 seconden indrukken van de knop.
Soms komt er een offset als je 3D auto aanzet bijvoorbeeld.
Ook niet. De +2 graden blijft terugkomen na de 30 sec reset.LED-Maniak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Unit uitzetten, dan de knop 30 seconde indrukken(unit gaat uit zichzelf aan, maar blijven indrukken).
Soms komt er een offset als je 3D auto aanzet bijvoorbeeld.
Hier nog een plaatje van de nieuwe grafiek.
In mijn optiek een verbetering van de oude.
Deze sensor hangt direct naast de binnenunit dus het is een klein beetje en pendelfeest. Vooral in de luchtvochtigheid zie je dat terug.
/f/image/BBLJpbzeauy79ma8BnOm4YLQ.png?f=fotoalbum_large)
In mijn optiek een verbetering van de oude.
Deze sensor hangt direct naast de binnenunit dus het is een klein beetje en pendelfeest. Vooral in de luchtvochtigheid zie je dat terug.
/f/image/BBLJpbzeauy79ma8BnOm4YLQ.png?f=fotoalbum_large)
Soms is het een beetje lastig hem in die modus te krijgen en het duurt sowieso een paar minuten voordat het in de interface verdwijnt.Rob993 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:24:
[...]
Ook niet. De +2 graden blijft terugkomen na de 30 sec reset.
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 04-07-2025 14:27 ]
Inmiddels V3 voor ME ook op de modules. Het valt mij meteen op dat standje Quiet en 1 gelijk zijn. als ik 1 kies, springt het automatisch terug naar quiet.
Klopt. Quiet is de officiele benaming, maar ik moet dat nog even consistenter maken over de verschillende interfaces. Vandaar dat V3 nog niet geheel gepushed is naar iedereen.FreestyleFrl schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:46:
Inmiddels V3 voor ME ook op de modules. Het valt mij meteen op dat standje Quiet en 1 gelijk zijn. als ik 1 kies, springt het automatisch terug naar quiet.
Hier ook V3 sinds vandaag. Het terugspringen van waardes gebeurt hier ook bij de Vane settings en af toe de temperatuur setting, Je stelt het in en dan wordt het at random terug gezet op de vorige waarde. Kan er niet echt een patroon in herkennen. Soms blijven de waardes staan, maar at random springen ze dus ook af en toe terug.FreestyleFrl schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:46:
Verder een mooi update. Het ziet er een stuk gelikter uit en outdoor temperature en stroomverbruik zijn nuttige extra parameters.
Dan weet je nu waarom melcloud zo immens traag is.Thieu79 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:03:
[...]
Hier ook V3 sinds vandaag. Het terugspringen van waardes gebeurt hier ook bij de Vane settings en af toe de temperatuur setting, Je stelt het in en dan wordt het at random terug gezet op de vorige waarde. Kan er niet echt een patroon in herkennen. Soms blijven de waardes staan, maar at random springen ze dus ook af en toe terug.
Verder een mooi update. Het ziet er een stuk gelikter uit en outdoor temperature en stroomverbruik zijn nuttige extra parameters.
Als je een waarde naar de unit stuurt duurt het enkele momenten voordat deze geaccepteerd wordt en hij de nieuw ingestelde waarde terugstuurt. Hier moet even een extra check/balans voor gevonden worden.
Melcloud stuurt domweg tweemaal dezelfde waarde door, maar dat maakt het erg traag.
Wellicht dat in melcoud er een button per setting is om die trage update en terugkoppeling enigszins te omzeilen. Nu stuur hij door de het scrollen met een plus min een serie commandos om bij de juiste setting te komen en dus meerdere updates en feedbacks en dus potentieel meer feedback mismatches.LED-Maniak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:07:
[...]
Als je een waarde naar de unit stuurt duurt het enkele momenten voordat deze geaccepteerd wordt en hij de nieuw ingestelde waarde terugstuurt. Hier moet even een extra check/balans voor gevonden worden.
Zou dat met een dropdown of een button per setting niet te voorkomen zijn?
Het is me bij de vorige versies niet opgevallen. Maar speel normaal ook niet echt met de setting; set en go.
Die knoppen moet inderdaad een iets grotere vertraging op.Thieu79 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:28:
[...]
Wellicht dat in melcoud er een button per setting is om die trage update en terugkoppeling enigszins te omzeilen. Nu stuur hij door de het scrollen met een plus min een serie commandos om bij de juiste setting te komen en dus meerdere updates en feedbacks en dus potentieel meer feedback mismatches.
Zou dat met een dropdown of meerdere buttons niet te voorkomen zijn?
Het is me bij de vorige versies niet opgevallen. Maar speel normaal ook niet echt met de setting; set en go.
In ieder geval bedankt voor je feedback want dat helpt enorm!
1 van mijn wireless thermometers geeft geen data meer na een batterij wissel.
Wordt wel gezien, maar dan als ‘undefined’, en geeft alle waarden op 0.
De firmware update naar v3 gaat dit fixen. Als je mij even het serienummer in dm stuurt dan zet ik het er opJapio_342 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:57:
1 van mijn wireless thermometers geeft geen data meer na een batterij wissel.
Het serienummer is dat het MACadres?
A4:C1:38:C9:9F:7D
A4:C1:38:C9:9F:7D
Ah, helder. Vandaar dat ook fan stand 5 mist. Maar die kan ik nu alsnog krijgen met de afstandsbediening of melcloud. Geen ramp.LED-Maniak schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:47:
[...]
Klopt. Quiet is de officiele benaming, maar ik moet dat nog even consistenter maken over de verschillende interfaces. Vandaar dat V3 nog niet geheel gepushed is naar iedereen.
Vanochtend HA geupdate naar 2025.7.1, maar de Clima met v 3.0.0 lijkt weinig meer door te geven qua informatie. De Clima met 2.0.32 wel. Heb de module en HA al eens gereboot, maar dat helpt weinig…
Web UI geeft aan de MQTT gewoon verbonden is en status OK.
Verwijderen en opnieuw toevoegen geeft alleen de sensors WiFi-signaal en outdoor air temperature terug.
Verwijderen en opnieuw toevoegen geeft alleen de sensors WiFi-signaal en outdoor air temperature terug.
/f/image/rGuozuJE8tIg9FQgdwQm6tlJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door dannyvdb1997 op 05-07-2025 08:54 ]
Wellicht even wachten. Als de module opnieuw opstart duurt het ff voordat alles weer in HA staat. Kan wel minuten duren.dannyvdb1997 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:40:
Vanochtend HA geupdate naar 2025.7.1, maar de Clima met v 3.0.0 lijkt weinig meer door te geven qua informatie. De Clima met 2.0.32 wel. Heb de module en HA al eens gereboot, maar dat helpt weinig…
[Afbeelding]
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Dat dacht ik eerst ook. Maar ben al zeker een uur verder 😅s020506 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:59:
[...]
Wellicht even wachten. Als de module opnieuw opstart duurt het ff voordat alles weer in HA staat. Kan wel minuten duren.
HA blijkt wat kieskeurig met state_class. Is gefixt met de volgende beta-push van v3
Ah! Als ie ready om te testen is, mag ie er van mij opLED-Maniak schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:06:
HA blijkt wat kieskeurig met state_class. Is gefixt met de volgende beta-push van v3
Inmiddels zit de ClimaControl in mijn ME-airco. Was even wat stoeien voordat hij mijn wifi-netwerk goed vond (na de scan kwam hij een paar keer met "Nothing found", maar uiteindelijk gelukt).LED-Maniak schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:39:
[...]
In principe zou het zonder username en wachtwoord moeten werken. Mij was dit nog niet zo 1, 2, 3 gelukt in home assistant en ging er vanuit dat dit vanuit beveiligingsoogpunt nodig is, maar dat kan aan mij liggen uiteraard.
Helaas: als ik MQTT-username/wachtwoord leeglaat, dan werkt dat niet, na opslaan en een herstart staan de MQTT-settings weer terug op factory-defaults. MQTT-broker heb ik zowel op naam als op ip-adres geprobeerd, geen verschil.
Mijn ClimaControl is overigens geleverd met 2.0.32, mogelijk dat het in een latere versie wel mogelijk is geworden om zonder username/password met mqtt te verbinden?
(overigens gebruik ik geen home assistant, maar "gewoon" een mosquitto-broker in een container op mijn nas).
Ik gebruik ook mosquitto-broker in een container. Werkt gewoon zonder username/wachtwoord (nu op 2.0.32, maar daarvoor ook al met oudere versies).ocaj schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Inmiddels zit de ClimaControl in mijn ME-airco. Was even wat stoeien voordat hij mijn wifi-netwerk goed vond (na de scan kwam hij een paar keer met "Nothing found", maar uiteindelijk gelukt).
Helaas: als ik MQTT-username/wachtwoord leeglaat, dan werkt dat niet, na opslaan en een herstart staan de MQTT-settings weer terug op factory-defaults. MQTT-broker heb ik zowel op naam als op ip-adres geprobeerd, geen verschil.
Mijn ClimaControl is overigens geleverd met 2.0.32, mogelijk dat het in een latere versie wel mogelijk is geworden om zonder username/password met mqtt te verbinden?
(overigens gebruik ik geen home assistant, maar "gewoon" een mosquitto-broker in een container op mijn nas).
Als ik bij de mqtt-settings van climacontrol kijk, staat daar wel een username (‘factory’) en wachtwoord (sterretjes) gevuld. Geen idee waar dat vandaan komt, maar de connectie met Mosquitto werkt gewoon (zonder in Mosquitto een username wachtwoord verplichting te hebben)….
[ Voor 12% gewijzigd door Torch1969 op 05-07-2025 11:07 ]
Hmmm, dan gaat er iets anders mis.... Wat vul je in bij de broker URL? Ik had - naar analogie van de default - mqtt://mqtt.fritz.box gebruikt en ook mqtt://<ip-mqtt>, maar hij blijft de settings terugzetten
update: Hmmm, gewoon de username/wachtwoord laten staan werkt kennelijk ook
Belangrijkste: hij doet het !
update: Hmmm, gewoon de username/wachtwoord laten staan werkt kennelijk ook

Belangrijkste: hij doet het !
[ Voor 22% gewijzigd door ocaj op 05-07-2025 11:08 ]
mqtt://<ip-mqtt> en poort 1883ocaj schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:06:
Hmmm, dan gaat er iets anders mis.... Wat vul je in bij de broker URL? Ik had - naar analogie van de default - mqtt://mqtt.fritz.box gebruikt en ook mqtt://<ip-mqtt>, maar hij blijft de settings terugzetten
Wat je ervaart is in de aankomende V3 firmware opgelost.ocaj schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Inmiddels zit de ClimaControl in mijn ME-airco. Was even wat stoeien voordat hij mijn wifi-netwerk goed vond (na de scan kwam hij een paar keer met "Nothing found", maar uiteindelijk gelukt).
Fijn om te horen dat het toch allemaal gelukt is.
@dannyvdb1997 Staat er op!dannyvdb1997 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:10:
[...]
Ah! Als ie ready om te testen is, mag ie er van mij op
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 05-07-2025 14:39 ]
Ik wacht rustig af hoe lang het duurt tot de V3 erop staat.LED-Maniak schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:38:
[...]
Wat je ervaart is in de aankomende V3 firmware opgelost.![]()
Fijn om te horen dat het toch allemaal gelukt is.
Ik zie dat ik ook de V3.01 heb.
De externe sensor geeft op het LCD de batterij status niet meer weer (wel nog in de climacontrol console). Eerder wisselde de sensor tussen luchtvochtigheid en batterij nu blijft de luchtvochtigheid statisch staan.
Overigens had dat terugspringen van waardes te maken met het feit dat hij stond the idlen. In operation mode gebeurt het maar heel af en toe.
Ik zag in de nieuwe grafiek ook terug dat hij niet op operation stond. Op zich wel logisch dat de waardes niet aangepast kunnen worden als hij in een off cycle zit en dus vanuit de feedback de originele waarde weer terugkrijgt.. Het valt alleen helemaal niet op dat hij pendelt omdat de lamellen tijdens koelen standaard hier omhoog staan en de fan op quiet staat. De luidruchtige cigals overstemmen dat geluid volledig. Die operation bar chart is dus wel heel handig in koelmode om te zien of de unit actief aan het koelen is.
De externe sensor geeft op het LCD de batterij status niet meer weer (wel nog in de climacontrol console). Eerder wisselde de sensor tussen luchtvochtigheid en batterij nu blijft de luchtvochtigheid statisch staan.
Overigens had dat terugspringen van waardes te maken met het feit dat hij stond the idlen. In operation mode gebeurt het maar heel af en toe.
Ik zag in de nieuwe grafiek ook terug dat hij niet op operation stond. Op zich wel logisch dat de waardes niet aangepast kunnen worden als hij in een off cycle zit en dus vanuit de feedback de originele waarde weer terugkrijgt.. Het valt alleen helemaal niet op dat hij pendelt omdat de lamellen tijdens koelen standaard hier omhoog staan en de fan op quiet staat. De luidruchtige cigals overstemmen dat geluid volledig. Die operation bar chart is dus wel heel handig in koelmode om te zien of de unit actief aan het koelen is.
Klopt. De batterij gaat significant langer mee als het scherm niet zo vaak refreshed.Thieu79 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:44:
Ik zie dat ik ook de V3.01 heb.
Je merkt het snel genoeg als deze leeg is dus de climacontrol module heeft de sensor opnieuw geconfigureerd met settings die de levensduur bevorderen.
Ik ben nog wat optimalisatie aan het doen zodat dit wat minder gebeurt.Overigens had dat terugspringen van waardes te maken met het feit dat hij stond the idlen. In operation mode gebeurt het maar heel af en toe.
Ik zag in de nieuwe grafiek ook terug dat hij niet op operation stond. Op zich wel logisch dat de waardes niet aangepast kunnen worden als hij in een off cycle zit en dus vanuit de feedback de originele waarde weer terugkrijgt..
V3.0.1 heeft wel weer een aantal mooie verbeteringen dus ik hoop dat het bevalt!
Deze draait nu op een 20 tal airco's en dat laten we eerst even een week zo doordraaien voordat het in zijn algemeenheid wordt gepushed naar iedereen.
Als je mij even de ID's kan sturen dan zet ik het er op.Spikydog schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:33:
Ik wil hem ook wel testen.
Nog steeds niet voor de mensen met een XY-poort variant?LED-Maniak schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:57:
Ik zoek nog een paar testers erbij voor V3.0 voor Mitsubishi Heavy Industries.![]()
[Afbeelding]

PSN: DutchTrickle PVoutput
Helaas. Er is wel al wat aan hardware ontwikkeld om te testen alleen de bestaande modules moeten even voorgaan.Maverick schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:36:
[...]
Nog steeds niet voor de mensen met een XY-poort variant?
Heb je een dm gestuurd., thnxsLED-Maniak schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:00:
[...]
Als je mij even de ID's kan sturen dan zet ik het er op.
Update(3.0.4) onderweg voor zowel MHI als ME testers.
Nieuwe icoontjes voor ME en een paar kleine bug fixes/optimalisaties.
Bedankt voor de feedback iedereen!
Om verwarring te voorkomen heeft alles voor mitsubishi electric de benaming vanuit de handleiding.
Nieuwe icoontjes voor ME en een paar kleine bug fixes/optimalisaties.
Bedankt voor de feedback iedereen!
Om verwarring te voorkomen heeft alles voor mitsubishi electric de benaming vanuit de handleiding.
[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 07-07-2025 18:56 ]