ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cr3ator schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:36:
@LED-Maniak , ik wil een Pana unit gaan bestellen, maar heb je enig idee wanneer de externe temperatuursensor daarbij mogelijk wordt? Dat is voor mij de voornaamste toepassing namelijk. (Unit hangt op overloop en wil de temperatuur vd slaapkamer leidend maken...).
Het gaat mogelijk zijn(daar is de middelste connector op de module voor) maar ik moet dat nog heel uitgebreid testen. Daar heb ik momenteel nog geen tijdspad voor staan.
Kenhas schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:59:
Ben dit topic nog maar vorige week tegen gekomen en zit een beetje met dezelfde vraag als @Cr3ator

Ik stuur nu wel één en ander via externe sensor, home assistant en een HACS extensie maar dit zou zaken wel iets simpeler maken, denk ik.
Gaat het zeker makkelijker maken. Ander voordeel is uiteraard dat je dan alles lokaal bestuurt en niet meer afhankelijk bent van de servers van Panasonic.
bvermeul schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:55:
@LED-Maniak Ben je bezig met een module voor een toshiba AC? Ik heb er hier twee hangen, en zou deze met veel plezier lokaal aansturen (eventueel samen met de toshiba app).
Indien nodig kan ik met behulp van een saleae/logic analyzer kijken wat er over heen gaat.
Gisteren een installateur hierover gesproken. Ik wil het wel gaan doen, maar er liggen zoveel dingen nog open dat ik het niet de komende 2, 3 maanden verwacht.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Afgelopen drie dagen bezig geweest met optimalisaties voor 3.0.19 voor heavy industries.

Momenteel verbruikt de module 0.55 watt constant. Na de optimalisatie nog maar 0.40 Watt piek.
Flinke verbetering! Je merkt dat de module een stuk minder warm aanvoelt. :)

Dat is toch weer 35 cent per airco aan stroom per jaar minder :P

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 27-08-2025 16:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:31
LED-Maniak schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:45:
Gisteren een installateur hierover gesproken. Ik wil het wel gaan doen, maar er liggen zoveel dingen nog open dat ik het niet de komende 2, 3 maanden verwacht.
Ik ben zelf programmeur, en zou het niet erg vinden om hier wat mee te spelen. Ik weet niet of je code openbaar is, of eventueel met een NDA te bekijken is? Als ik de verschillende toshiba ac esp projecten zie, dan is het vooral een seriele interface waar commando's over heen gaan. Ik weet niet zeker hoe de andere aircos hun communicatie regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvermeul schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Ik ben zelf programmeur, en zou het niet erg vinden om hier wat mee te spelen. Ik weet niet of je code openbaar is, of eventueel met een NDA te bekijken is? Als ik de verschillende toshiba ac esp projecten zie, dan is het vooral een seriele interface waar commando's over heen gaan. Ik weet niet zeker hoe de andere aircos hun communicatie regelen.
Voor de meeste inderdaad wel. Ik kom hier nog op terug!

3.0.19 heb ik even hernoemd naar 3.1.0. Iets teveel wijzigingen.
De eerste batch adapters draait hier op. Zijn er over 24 uur nog geen problemen dan push ik hem naar iedereen.

• CdE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:40

CdE

Ik weet niet of het iets met een update te maken heeft. Maar de WiFi module in mijn ME plafond unit reageerde niet meer gister avond. Een keer stekkertje eruit en er weer in en alles draait weer prima. Versie is niet verandert.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55

Tazzios

..

CdE schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:22:
Ik weet niet of het iets met een update te maken heeft. Maar de WiFi module in mijn ME plafond unit reageerde niet meer gister avond. Een keer stekkertje eruit en er weer in en alles draait weer prima. Versie is niet verandert.
Volgens mij is ervoor ME is er al een tijdje geen nieuwe geweest, 3.0.0.18.
Ik had zelf wel hetzelfde probleem met 1 van de 2 modules 2 dagen terug.
Zou gefixt moeten zijn met de update. Een van de redenen van niet meer reageren na lange tijd is gevonden. Maar voordat ik het naar iedereen stuur wil ik even zeker zijn dat het soepel draait :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Wie nu zijn module restart krijgt versie 3.1.0 erop :Y)

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:13
Hier inmiddels ook 2 climacontrol modules op ME. achteraf, dat had ik veeeuuuulll eerder moeten doen dan aanrommelen met melcloud|:(

Top-product, erg blij mee!

Maar, nu komt het volgende. Ik schakel mijn ME's via een slimme stekker uit vanwege het hoge sluipverbruik (14 watt x2).

Wat ik deed met melcloud was gewoon de airco aanzetten via Home Assistant Climate card. Op de achtergrond starte ik dan een script die zorgde dat de unit ingeschakeld werd en zodra melcloud verbinding had zette ik de gekozen stand alsnog door. Dat werkt nu ook nog door melcloud te "misbruiken" en wachten tot de Climacontrol een update geeft op de time-alive en dan het commando alsnog doorzetten. Ik ben van 5 minuten wachten naar 30 seconden gegaan. Nais! Ik draai dit via MQTT (sinds kort, want kon tot nu toe altijd zonder weg maar werkt super)

Echter wil ik permanent afscheid gaan nemen van de melcloud devices. Alleen hoe heeft iemand anders dit opgelost? Een ficitieve climate card maken is wel veel werk, kan ook de schakelaar in beeld brengen maar dan moet ja altijd wachten tot hij "live" is. Dit heeft ook een beetje met de waf factor te maken. Want ik heb ook een knop die alles automatisch regelt maar die gebruikt ze dan wel en dan niet...

Een ander ding is dat ik een clima control eerst naar nederlands heb gezet voor ik hem aangemeld had op MQTT. Daardoor zijn de topics anders dan de eerste. Wellicht mijn onkunde met MQTT en perfectionisme, maar is dit nog recht te trekken? Het liefst engelstalige topics, want dit had ik niet verwacht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je wil bereiken en hoe je melcloud "misbruikt" hiervoor.
- Je zet de airco aan met een smart switch
- Wacht tot de climacontrol een bericht stuurt(bijvoorbeeld uptime kan je gebruiken)
- Daarna wil je de airco aanzetten op een bepaalde stand

Dit kan toch al met de eigen climatecard van de climacontrol? Of heb je een delay nodig om de juiste stand door te geven aan de airco?

-------
Op je andere vraag: even de hele device en topics weggooien, dan komen ze na 5 minuten terug in de juiste taal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is er behoefte aan Matter integratie?
Ik zag dat systemen als 1Home dit nodig hebben om te communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:45
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:51:
Mijn homey ondersteund ook een Matter protocol, op dit moment is het kwa installatie op een Homey redelijk lastig voor een leek en foutgevoelig. Als Matter de oplossing kan zijn dan zeker 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:49:
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je wil bereiken en hoe je melcloud "misbruikt" hiervoor.
- Je zet de airco aan met een smart switch
- Wacht tot de climacontrol een bericht stuurt(bijvoorbeeld uptime kan je gebruiken)
- Daarna wil je de airco aanzetten op een bepaalde stand

Dit kan toch al met de eigen climatecard van de climacontrol? Of heb je een delay nodig om de juiste stand door te geven aan de airco?

-------
Op je andere vraag: even de hele device en topics weggooien, dan komen ze na 5 minuten terug in de juiste taal.
Thanks!

Wat ik wil in Home Assistant is "gewoon" de climate card gebruiken die aan de ClimaControl hangt. Echter is het met MQTT zo, dat mijn automation niet triggert met de MQTT koppeling wat met Melcloud wel werkt. Het lijkt er op dat de MQTT pas echt schakelt als de climacontrol zegt, ik heb het bericht ontvangen. Maar omdat deze uitstaat reageert die niet en gaat de climate card direct terug naar uit.

Misschien is dit ook meer iets voor het home assistant topic dan hier, maar ik dacht, wellicht dat iemand anders dit ook doet met climacontrol.

Nogmaals, top product _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:23
Ferrox1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Thanks!

Wat ik wil in Home Assistant is "gewoon" de climate card gebruiken die aan de ClimaControl hangt. Echter is het met MQTT zo, dat mijn automation niet triggert met de MQTT koppeling wat met Melcloud wel werkt. Het lijkt er op dat de MQTT pas echt schakelt als de climacontrol zegt, ik heb het bericht ontvangen. Maar omdat deze uitstaat reageert die niet en gaat de climate card direct terug naar uit.

Misschien is dit ook meer iets voor het home assistant topic dan hier, maar ik dacht, wellicht dat iemand anders dit ook doet met climacontrol.

Nogmaals, top product _/-\o_
Kan het geen kwaad om hem helemaal van de stroom te halen? Ik durf de mijne niet de hele winter zonder stroom te laten zitten. Of kan dat gewoon?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
s020506 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

Kan het geen kwaad om hem helemaal van de stroom te halen? Ik durf de mijne niet de hele winter zonder stroom te laten zitten. Of kan dat gewoon?
Doe het al 3 jaar zonder problemen. De airco gaat bij koudere temperaturen eerst ontdooien voor hij gaat verwarmen is me opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:07
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:51:
Persoonlijk heb ik het (nog) niet nodig, maar denk dat het een mooie USP is voor je product d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 19:20
Torch1969 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:06:
[...]

Persoonlijk heb ik het (nog) niet nodig, maar denk dat het een mooie USP is voor je product d:)b
Kan verkeerd zijn maar denk dat de producten al uniek op zich zijn. Ik ben toch alleszins nog niet veel kant-en-klare oplossingen tegen gekomen voor mijn panasonic arico's ;)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:24
Panasonic icm externe temperatuursensor, is die dan ook te voeden vanuit Home Assistant? Ik zou het liefste een sensorwaarde doorsturen vanuit de kamer. En is iedere panasonic daar geschikt voor?

PS: Ik heb nu met een ESP de gemeten temperatuur overschreven van de Panasonic, zodat ik daar op kon regelen. Belangrijkste reden, verwarmen met 200W gaat alleen maar als de temp lager is ingesteld dan 18 graden, als je 'm hoger zet is de ondergrens magisch 400W en gaat hij juist in matige buitentemperatuur enorm pendelen. Totale edge case en niet relevant voor een generiek product, maar vond 't toch leuk om even te delen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zover ik weet is het bij panasonic niet mogelijk om via een van de communicatie interfaces een externe sensor temperatuur aan te bieden. Het enige wat je kan doen is spelen met het setpoint(zoals ze bij Daikin doen).

Het is de bedoeling dat de ClimaControl dadelijk door middel van een extra stukje hardware ook werkelijk de gemeten temperatuur in de binnenunit kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:36:
Zover ik weet is het bij panasonic niet mogelijk om via een van de communicatie interfaces een externe sensor temperatuur aan te bieden. Het enige wat je kan doen is spelen met het setpoint(zoals ze bij Daikin doen).

Het is de bedoeling dat de ClimaControl dadelijk door middel van een extra stukje hardware ook werkelijk de gemeten temperatuur in de binnenunit kan aanpassen.
Interessant. Ik heb weinig verstand van elektronica maar wel wat onderzoek naar de mogelijkheden van Daikin om hier iets mee te doen. Op mijn FTXM-A modellen is er geen mogelijkheid om een remote met sensor aan te sluiten. Het enige wat ik kon bedenken is het "emuleren" van de R1T (room temp) sensor. Iets waar ik niet aan ga beginnen, maar ben zeker geïnteresseerd als dit straks mogelijk is met ClimaControl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mahoek schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Interessant. Ik heb weinig verstand van elektronica maar wel wat onderzoek naar de mogelijkheden van Daikin om hier iets mee te doen. Op mijn FTXM-A modellen is er geen mogelijkheid om een remote met sensor aan te sluiten. Het enige wat ik kon bedenken is het "emuleren" van de R1T (room temp) sensor. Iets waar ik niet aan ga beginnen, maar ben zeker geïnteresseerd als dit straks mogelijk is met ClimaControl.
Emulatie van R1T wordt dadelijk een inklikbare add-on. Voor zowel Panasonic als Daikin. :)
Maar dat is nog wel even wat werk om helemaal te valideren en zeker te zijn dat alles goed blijft functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je al getest met de xy module? 👀
Zou hiermee ook graag willen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bulldog schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:31:
Hij ligt voor mijn neus 👀

Druk bezig een opstelling te maken met de rc-ex3.
Wie weet kom ik nog wel andere functies tegen zoals hi power/econo. B)

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 29-08-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:24
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:36:

Aah check, dan kom je dus op dezelfde aanpak uit die ik heb gedaan (denk ik). Ik override nu ook de gemeten temperatuur. Vet dat je dat ingebouwd gaat doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
Ik ben ook benieuwd want de ingebouwde temperatuur is waardeloos. Met koelen komt niet zo nauw maar voor verwarmen is echt vervelend. Ik overweeg daarom ook om dit seizoen maar weer de cv ipv airco als warmtebron te gebruiken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Op veler verzoek ben ik begonnen aan een app met cloud bediening via de telefoon en website voor als je niet thuis bent.

Op basis van opt-in.

Voor airco's betekent dit de huidige interface maar dan remote bereikbaar.

Voor de air-to-water betekent dit een portal met historische grafieken en bedieningsmogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
De Airconwhithme app is wat beperkt.
Daarom ook deze unit besteld.
Ik ben benieuwd wat allemaal mogelijk is.
Ik ga dit topic zeker volgen.👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 20:06
LED-Maniak schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:40:
De eerste Heavy Industries draaien nu 3.0.19(mensen die in het verleden eens hebben aangegeven wel te willen beta-testen). Ik ga er vanuit dat hij stabiel draait, als dat over een paar uurtjes nog zo is dan krijgen alle heavy industries de update.

Mocht je 3.0.19 zien, hoor ik het graag of alles nog werkt!
Zie ook de changelog

Belangrijkste toegevoegde feature voor MHI is de mogelijkheid om via de afstandsbediening de WF-RAC opnieuw op wifi in te kunnen stellen. Mocht iemand dat willen testen, dan hoor ik heel graag het resultaat.
Alles werkt goed. 3D auto werkt nu ook op de MHI airco! Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb inmiddels zelf getest dat wifi instellen van de wf-rac ook werkt terwijl de ClimaControl ertussen zit. Dus de ClimaControl is nu geheel 'transparant' voor de airco. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mext3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08 14:15
LED-Maniak schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:05:
Over een week of 3 is onderstaande module beschikbaar voor gebruikers van Panasonic!
Helaas nog niet met externe sensor(wordt aan gewerkt, vandaar die 'aux' poort).

Dit zou ook moeten gaan werken voor Daikin. :)
(Dus als iemand met een daikin interesse heeft, stuur even een DM :) )

[Afbeelding]
Wanneer verwacht je de module voor Daikin gereed te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mext3 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Wanneer verwacht je de module voor Daikin gereed te hebben?
Ik kan een module voor Daikin leveren, maar zal voor nu niet meer kunnen dan een Faikin. Alleen hij is dat voorbereid op de uitbreidingen waar aan gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 20:06
Verschil in gemeten temperatuur in Smart M-Air app en ClimaControl
Het valt me op dat de gemeten temperatuur die door ClimaControl gemeten wordt niet overeenkomt met die door de Smart M-Air app weergegeven wordt. In onderstaand voorbeeld 22.7 i.p.v. 22.2 graden. Ik heb de offset uitgezet (2 piepjes). In de praktijk wordt het bij mijn beide airco's 0.5 - 1.0 graad kouder dan de ingestelde temperatuur. Die 23.5 graad als ingestelde temperatuur klopt niet helemaal; ik had hem net hoger (minder koud) gezet omdat hij maar bleef koelen. Ook verschilt op beide ClimaControl screengrabs de gemeten temperatuur. Vaak zit daar een paar tienden tussen. Ik gebruik firmware versie 3.1.0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYIkRRugbkUJsTQ6tmizdYUXnIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/svEAdLjsXMKxEYamElvCiRpO.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQ1U8F4vBE2TIdhMRLSjBjQNvlk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ykDJoUwFd6TqtTIatWmYp7ax.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9UkFFY3Op5cDozSlK0InVhaqHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9HESRkKkTz7Udpu94XcVuGOA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt en is bekend.

Er zit een klein verschil in de curve tussen de WF-RAC en de ClimaControl. De officiele curve is natuurlijk niet openbaar, dus ik moet er ooit nog eens achteraan om de exacte curve te bepalen. Dit is ook zo voor de andere waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 04-09 21:43
Beste,
Ik heb zoals geadviseerd de Json gekopieerd en aangepast zoals opgegeven
Echter bij het opslaan krijg ik een fout melding.

Heeft iemand dit ook en evt op kunnen lossen ik ben vrij nieuw met Json

Groeten AndreAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt2Sc8YTvN8XvNvMPlBc-HA7SUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eipaNrB6sXl6mLUPDXDClpzT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Andre01 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:33:
Beste,
Ik heb zoals geadviseerd de Json gekopieerd en aangepast zoals opgegeven
Echter bij het opslaan krijg ik een fout melding.

Heeft iemand dit ook en evt op kunnen lossen ik ben vrij nieuw met Json

Groeten Andre[Afbeelding]
Is eigenlijk simpel. De foutmelding zegt het eigenlijk al. Het formaat van je json is niet juist. Er staat een teken die niet verwacht wordt. Ergens een accolade tekort, of een aanhalingsteken of ... Als je de code niet deelt, kan niemand zeggen waar de fout zit

Ik zou kijken rond "advanced topics" en "target temperature" als dat in je json zit. In je screenshot staat daar een { die er waarschijnlijk niet hoort te staan.

En voor je een bestand oplaadt, kan je het eerst door een online json validator jagen om te controleren of alles geldig is

[ Voor 15% gewijzigd door Kenhas op 02-09-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:19
Ik heb 3 stuks ClimaControl gekocht voor mijn MHI airco's. Installatie is helemaal gelukt maar ik snap de laatste stap in de handleiding niet.
Je moet de standaard offset uitschakelen door de noodknop 30s ingedrukt te houden.

Ik heb geen flauw idee wat de noodknop is. Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:19
grimselman schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:36:
Ik heb 3 stuks ClimaControl gekocht voor mijn MHI airco's. Installatie is helemaal gelukt maar ik snap de laatste stap in de handleiding niet.
Je moet de standaard offset uitschakelen door de noodknop 30s ingedrukt te houden.

Ik heb geen flauw idee wat de noodknop is. Weet iemand dit?
Dacht dat dat gewoon in de handleiding stond, 30seconde de aan en uit knop op de fysieke airco (onderkant) ingedrukt houden tot je 2 piepjes hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:19
thnx @RenaldoN , dat was het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 00:40
Ik heb een module welke sinds de firmware update naar 3.1.0 niet meer wil verbinden. Hij is wel verbonden met mijn WiFi, ik kan hem pingen. Als ik de UI open, dan krijg ik een pagina "Factory Setup" waar ik een SSID en WiFi PW kan ingeven. Als ik hier het WiFi netwerk opgeef waarmee hij al verbonden is, komt hij niet meer op en krijg ik connection refused meldingen (Ik kan de UI factory setup weer openen door zn static dhcp ip aan te passen in mn router en hem geforceerd te laten reconnecten).

Is dit op te lossen zonder de airco te openen en een reset uit te voeren?

Edit: Ik heb zojuist zonder gegevens in te geven op Save en Reboot gedrukt, en nu krijg ik de unit zichtbaar als "Factory - XXXX" zichtbaar in mn WiFi list. Eens testen of ik hem weer kan instellen.

Edit 2: Yes dat was hem! Ik kan er weer bij. Via telefoon verbonden met de SSID, eigen wifi netwerk weer opgegeven en voila :).

[ Voor 22% gewijzigd door Yahiko750 op 03-09-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yahiko750 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:05:
Ik heb een module welke sinds de firmware update naar 3.1.0 niet meer wil verbinden. Hij is wel verbonden met mijn WiFi, ik kan hem pingen. Als ik de UI open, dan krijg ik een pagina "Factory Setup" waar ik een SSID en WiFi PW kan ingeven. Als ik hier het WiFi netwerk opgeef waarmee hij al verbonden is, komt hij niet meer op en krijg ik connection refused meldingen (Ik kan de UI factory setup weer openen door zn static dhcp ip aan te passen in mn router en hem geforceerd te laten reconnecten).

Is dit op te lossen zonder de airco te openen en een reset uit te voeren?

Edit: Ik heb zojuist zonder gegevens in te geven op Save en Reboot gedrukt, en nu krijg ik de unit zichtbaar als "Factory - XXXX" zichtbaar in mn WiFi list. Eens testen of ik hem weer kan instellen.

Edit 2: Yes dat was hem! Ik kan er weer bij. Via telefoon verbonden met de SSID, eigen wifi netwerk weer opgegeven en voila :).
Waarschijnlijk heb je een iets ouder model bootloader. Die blijft in de update procedure "hangen" als het flashen van de update niet helemaal goed gaat(bijvoorbeeld door een onstabiele verbinding).

De bootloader van huidige modellen kan daar beter mee omgaan en herstart zichzelf.

• janegsm
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 18:21
Ik heb 3 ClimaControl modules gekoppeld aan de 3 airco's in huis. Huiskamer, Slaapkamer en Zolderkamer.
Alle 3 hebben de losse wireless temperatuur sensor's gekoppeld.
Van 2 sensors de batterij vervangen (Huiskamer en Slaapkamer).
Alleen heb nu een probleem de ClimaControl modules the temperatuur sensors niet meer kunnen vinden, Gescanned, maar niets. Af en toe zien ze de zolder sensor.
Wat zou dat kunnen zijn? Voorheen na batterij wissel geen probleem gehad.
Draait de module al firmware 3.1.0?

• janegsm
Voorheen niet, nadat niet werkte de update gedaan naar 3.1.0
Geen verschil t.a.v. de sensors.

De namen van de 2 niet gevonden sensors beginnen met ATC_....
Degene die nu wel gezien wordt begint met 'Clima_'
Ik weet niet of daar verschil inzit.

[ Voor 23% gewijzigd door janegsm op 04-09-2025 14:58 ]

• tumtum100
Vraagje,
Ik heb door de post van Hugo: HugoLXO in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" de module werkend grekegen op de Homey met MQTT. Echter gaat helaas de airco continu aan en uit, ook na het maken van de flow zoals Hugo aangeeft.

Nu heb ik een workaround gevonden om dit probleem om te lossen, op het moment dat ik de airco via Homey uitschakel stuurt die onderstaande naar de module: http://x.x.x.x/control?cmd=restart hierdoor start die de module opnieuw op en blijft de airco continu uit. Is er een mogelijkheid om een commando te sturen via HTTP om MQTT in en uit te schakelen op de module?

Mocht dit niet mogelijk zijn of het is niet te programmeren voor je kan het kwaad dat ik de module dus vaak herstart?

Thanks

• HugoLXO
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:58
tumtum100 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:29:
Vraagje,
Ik heb door de post van Hugo: HugoLXO in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" de module werkend grekegen op de Homey met MQTT. Echter gaat helaas de airco continu aan en uit, ook na het maken van de flow zoals Hugo aangeeft.

Nu heb ik een workaround gevonden om dit probleem om te lossen, op het moment dat ik de airco via Homey uitschakel stuurt die onderstaande naar de module: http://x.x.x.x/control?cmd=restart hierdoor start die de module opnieuw op en blijft de airco continu uit. Is er een mogelijkheid om een commando te sturen via HTTP om MQTT in en uit te schakelen op de module?

Mocht dit niet mogelijk zijn of het is niet te programmeren voor je kan het kwaad dat ik de module dus vaak herstart?

Thanks
Ik heb net die van mij getest en alles werkt goed. Eerder heb ik dit probleem wel gehad en opgelost met de sync states stukje van de flow en de variabelen. Weet je zeker dat je niet de verkeerde variabelen hebt ingevuld ergens in de flow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hebben jullie een suggestie wellicht om homey beter te ondersteunen?

• tumtum100
HugoLXO schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:55:
[...]

Ik heb net die van mij getest en alles werkt goed. Eerder heb ik dit probleem wel gehad en opgelost met de sync states stukje van de flow en de variabelen. Weet je zeker dat je niet de verkeerde variabelen hebt ingevuld ergens in de flow?
Jup alles staat goed, meerdere malen gecontroleerd en opnieuw gemaakt. Het is nu ook een week goed gegaan en ineens werkt het niet meer.
LED-Maniak schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:06:
Zou matter de oplossing zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door tumtum100 op 04-09-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoLXO
LED-Maniak schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:06:
Een Homey app, maar dat gaat op het moment mijn petje te boven...

Iets wat misschien zou helpen is de states van MQTT laten syncen als dat kan. Soms komen bij bijvoorbeeld de power en mode, de waardes niet overeen. De power is bijvoorbeeld aan en de set is uit. Dan gaat de airco om de zoveel tijd aan en weer uit. Ik heb het geprobeerd te fixen met een flow. Dat lijkt bij mij te werken maar bij @tumtum100 gaat er nu iets nier goed.

Disclaimer: Ik weet niet altijd 100% waar ik het over heb en of het allemaal klopt. Veel trial en error 😅
Dan doel je op power/set en mode/set?

• HugoLXO
tumtum100 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:59:
[...]

Jup alles staat goed, meerdere malen gecontroleerd en opnieuw gemaakt. Het is nu ook een week goed gegaan en ineens werkt het niet meer.
[...]
Je zou kunnen proberen te kijken met MQTT explorer wat er gebeurt met MQTT. Zijn de waarde en de set altijd gelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVxhJlpoel89wFmSlYMW5kZPUoc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hFeVzt3KjyaArXRmp8aHgWT5.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee die zijn niet per definitie gelijk en ook niet zo bedoeld. Bij /mode/set komt altijd de wijziging te staan die de user heeft gemaakt. De actuele status vind je dan onder /mode

• HugoLXO
LED-Maniak schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:19:
Dan doel je op power/set en mode/set?
Ja, zonder de flow om dit te fixen gebeurt het weleens bijvoorbeeld:

power = off
set = on

Dan gaat hij steeds aan en uit. Ook bij mode bijvoorbeeld:

mode = cool
set = off

• HugoLXO
LED-Maniak schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:22:
Nee die zijn niet per definitie gelijk en ook niet zo bedoeld. Bij /mode/set komt altijd de wijziging te staan die de user heeft gemaakt. De actuele status vind je dan onder /mode
Ik geloof dat je mij dat een keer eerder hebt uitgelegd, oeps. Maar het gebeurt dan wel dat de airco steeds aan en uit gaat. Geen idee of Homey iets doet of waar het mis gaat. Die flow heeft het bij mij gefixt in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janegsm
janegsm schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:22:

Voorheen niet, nadat niet werkte de update gedaan naar 3.1.0
Geen verschil t.a.v. de sensors.

De namen van de 2 niet gevonden sensors beginnen met ATC_....
Degene die nu wel gezien wordt begint met 'Clima_'
Ik weet niet of daar verschil inzit.
@LED-Maniak De Sensors zelf doen het wel, ze laten temperatuur ed zien. De sensor die het wel doet met ClimateControl waarvan naam begint met 'Clima_', deze is de laatst aangekochte, begin dit jaar,
Ik kan eventueel de andere 2 wel vervangen door nieuwe, is wel fijn als ik dit op kan lossen.
Of het probleem wordt nog gevonden wat het zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumtum100
@LED-Maniak en @HugoLXO thanks voor jullie reacties ik ga er nogmaals naar kijken. Mocht ik er dan nog niet uitkomen dan laat ik de module herstarten na het uitschakelen van de airco.

Het liefst zet ik even de MQTT uit en na een x aantal seconden/minuten weer inschakelen inplaats van de complete module herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@LED-Maniak wat is de status van de module voor Panasonic? Ik lees precies tegenstrijdige boodschap op ProtoART. Er staat zowel pre-order als "in stock".

En komt er nog een "pakketje" met de temp sensor erbij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kenhas schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:55:
@LED-Maniak wat is de status van de module voor Panasonic? Ik lees precies tegenstrijdige boodschap op ProtoART. Er staat zowel pre-order als "in stock".

En komt er nog een "pakketje" met de temp sensor erbij ?
Hij is 'in stock' maar ik wacht op de bevestiging van een tester dat eerste productie batch ook werkt.
Vandaar dat ik 'pre-order' heb aangegeven, omdat dit waarschijnlijk nog een paar dagen duurt.

De add-on voor externe sensor is in ontwikkeling. Duurt iets langer omdat ik deze universeel wil maken tussen Daikin en Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
@LED-Maniak bedankt voor de reactie. Dan wacht ik nog beetje af. Kwestie van beetje verzendkosten uit te sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
@LED-Maniak

Gisteren de module ontvangen en vandaag ingebouwd.
Werkt perfect.
De swing van links en rechts kan ik nu bedienen.
Dit kon niet in de Airconwithme app.
De Airconwithme module heb ik er uit gehaald.
Deze bied nu geen meerwaarde.
Ik heb gelezen dat er een cloud komt.
Is dat dan een app.?
Als wens zie ik graag een countdown timer in die app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNSbbH1J4s-_rQ_qmpZJvgbK1jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVpbpXNbbGGp5xie4SDw9nSm.jpg?f=fotoalbum_large

HomeAssistant heb ik wel draaien maar nog niet bekend met MQTT.
Hier ook nog in verdiepen.
Al met al een hele mooie module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janegsm schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:27:
[...]

[...]

@LED-Maniak De Sensors zelf doen het wel, ze laten temperatuur ed zien. De sensor die het wel doet met ClimateControl waarvan naam begint met 'Clima_', deze is de laatst aangekochte, begin dit jaar,
Ik kan eventueel de andere 2 wel vervangen door nieuwe, is wel fijn als ik dit op kan lossen.
Of het probleem wordt nog gevonden wat het zou kunnen zijn.
Als je even een DM stuurt dan kunnen we het wel oplossen denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Voor MHI heb ik het mechaniek gevonden om "Silent mode" aan te zetten.
Dit knijpt als het goed is het vermogen ook. Zoals ik wel begreep werkt dit niet op SCM units.

Is hier interesse naar?
Het kan met een simpel schuifje op de UI of in home assistant worden geplaatst en eventueel instelbaar via een timer tussen bepaalde vaste uren.

Er is ook nog een "Energy-saving" mode, maar dat lijkt niets anders dan een vaste temperatuur waar hij de airco op zet:
Message “In operation for energy-saving.” is displayed on the screen
during the energy-saving operation. Set temp is fixed at “28.0°C” in
the cooling operation or “22.0°C” in the heating operation. Set temp
shows “- -°C” in the automatic operation mode.
Nu druk aan het zoeken naar Peak-cut off mode. Volgens mij is daar veel interesse naar ;)

[ Voor 65% gewijzigd door LED-Maniak op 06-09-2025 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:18
LED-Maniak schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:49:
Is hier interesse naar?
Het kan met een simpel schuifje op de UI of in home assistant worden geplaatst en eventueel instelbaar via een timer tussen bepaalde vaste uren.
Je zou me hier heel blij mee maken. Zodra dit werkt kan de originele afstandbediening met pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:05
LED-Maniak schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:49:
Voor MHI heb ik het mechaniek gevonden om "Silent mode" aan te zetten.
Dit knijpt als het goed is het vermogen ook. Zoals ik wel begreep werkt dit niet op SCM units.

Is hier interesse naar?
Het kan met een simpel schuifje op de UI of in home assistant worden geplaatst en eventueel instelbaar via een timer tussen bepaalde vaste uren. Ik gok dat "Night Setback" niets anders is dan een timer die deze

Er is ook nog een "Energy-saving" mode, maar dat lijkt niets anders dan een vaste temperatuur waar hij de airco op zet:

[...]

Nu druk aan het zoeken naar Peak-cut off mode. Volgens mij is daar veel interesse naar ;)
Ja zou super zijn, gebruik nu de ab voor silent mode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Nu ook gelukt de airco in HomeAssistant op te nemen met MQTT.
En er een uit timer aan gekoppeld.
Het geheel werkt best mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_iKQ1LLPHhP2U1wMGnbzantQ5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hKkpqDndML82Y3dv5L43y7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bulldog schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:31:
@Bulldog
Kleine update:
Het was even ploeteren maar ik kan Heavy Industries XY aansluiting nu in ieder geval uitlezen en doorsturen naar Home assistant. :)

Vooruitgang dus! Nog heel even geduld. Keep you posted! :)

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03:30
[b]LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"LED-Maniak schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:49:
Is hier interesse naar?
Zou mooi zijn.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
Hoi,

Ik heb een ClimaControl gekocht voor mijn MHI. Deze heeft geen wifi. Is het dan plug & play en klaar? Ik wil het enkel gebruiken om een accuratere temperatuur te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aaaido schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:44:
Hoi,

Ik heb een ClimaControl gekocht voor mijn MHI. Deze heeft geen wifi. Is het dan plug & play en klaar? Ik wil het enkel gebruiken om een accuratere temperatuur te meten.
Je zal hem eenmalig met wifi moeten verbinden om de thermometer te koppelen. Daarna hoef je er niets meer mee te doen.

• peterbier
  • Nu online
Ik kan het zo niet vinden.
Even de vraag hier.
Als ik de thermometer koppel. (Nog niet gedaan)
Hoe kan ik deze dan ontkoppelen zodat de interne airco thermometer weer werkt.?
Of is het dan een kwestie van "No Sensor" te selecteren.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO1VnUdBsNmb3KYqjVThjVSVOJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lkq7CdyY18gETIB0lijsncVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt. Of de batterij er uit halen, dan schakelt hij vanzelf over.

• The End
  • Laatst online: 08:11

The End

!Beginning

Ik heb de nieuwe Panasonic units binnen gekregen. Een heb ik een hard reset moeten geven, omdat de configuratie niet goed was. Daar krijg ik nu het factory setup scherm, maar ik krijg met geen mogelijkheid de unit hieruit. Hij pakt de wifi credentials denk ik niet. Ook niet met een apart 2.4 GHz netwerk naam. Iemand een idee hoe ik deze unit kan herstellen?
The End schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:34:
Ik heb de nieuwe Panasonic units binnen gekregen. Een heb ik een hard reset moeten geven, omdat de configuratie niet goed was. Daar krijg ik nu het factory setup scherm, maar ik krijg met geen mogelijkheid de unit hieruit. Hij pakt de wifi credentials denk ik niet. Ook niet met een apart 2.4 GHz netwerk naam. Iemand een idee hoe ik deze unit kan herstellen?
Kan je mij eens een DM sturen met een screenshot van het factory reset scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Laatst online: 08:11

The End

!Beginning

LED-Maniak schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:20:
[...]

Kan je mij eens een DM sturen met een screenshot van het factory reset scherm?
Heb je een DM gestuurd. Inmiddels werkr de unit weer. Toen ik s avonds laat thuis kwam werkte hij weer via de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 09:48

teunos93

discover discovery

Wellicht is dit hier reeds besproken maar ik kan het zo niet vinden met de zoek functie;
Qua regelgedrag beinvloeden, wat moet ik me hier precies bij voorstellen? De beschrijving leest alsof er een Xiaomi BLE temp sensor wordt gekoppeld, die het setpoint stuurt naar de binnen-unit.
Is dat alles of gebeurt er meer? Dat wil zeggen, wat ik met mijn eigen MHI zie, is dat het regelgedrag nogal vreemde kuren vertoont afhankelijk van de instellingen. Opstarten is altijd op een hoog compressor toerental en de unit op een "laag pitje" laten draaien is een zwarte kunst door combineren van temp setpoint en fanspeed. Doet deze Clima control module daar iets mee?
In de snips van het pendelgedrag met de module zie ik nog steeds de stappenregeling tussen 500W en 1kW die 1:1 gerelateerd is aan de compressor frequentie.
Idealiter zou ik de airco op een stooklijn achtige manier bedienen en direct de compressor frequentie + binnenunit fanspeed sturen ipv regeltemperatuur.

p.s. Ik draai nu een MHI 7kw multi-split met 3x3.5kW binnen-units, elk voorzien van een MHI-AC-CTRL printje van Nodo, aangestuurd via HA.

[ Voor 7% gewijzigd door teunos93 op 12-09-2025 08:00 ]

Ook is het leuk dat JIJ mijn berichten leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
teunos93 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:58:
Wellicht is dit hier reeds besproken maar ik kan het zo niet vinden met de zoek functie;
Qua regelgedrag beinvloeden, wat moet ik me hier precies bij voorstellen? De beschrijving leest alsof er een Xiaomi BLE temp sensor wordt gekoppeld, die het setpoint stuurt naar de binnen-unit.
Is dat alles of gebeurt er meer? Dat wil zeggen, wat ik met mijn eigen MHI zie, is dat het regelgedrag nogal vreemde kuren vertoont afhankelijk van de instellingen. Opstarten is altijd op een hoog compressor toerental en de unit op een "laag pitje" laten draaien is een zwarte kunst door combineren van temp setpoint en fanspeed. Doet deze Clima control module daar iets mee?
Tussen het sensor gedeelte en het uitsturen naar de airco zit inderdaad nog een algoritme intern.
Je kan niet alles 100% perfect krijgen, maar alle beetjes helpen. Er zijn al meerdere mensen hier overgestapt naar climacontrol vanwege de externe sensor.

Op het moment dat het hier op temperatuur is draait hij zo lang als mogelijk op het laagst mogelijk pitje van de buitenunit. Uiteraard gaat de buitenunit wel echt uit als dat nog steeds teveel is om de temperatuur stabiel te houden en ook heeft hij een minimale aanloop nodig als hij dan weer opstart.

Hier en daar staan nog wel ergens plaatjes van het verbruik van anderen.

Er zijn wel wat ideeen geoppert om inderdaad op compressor snelheid/stooklijn/dynamische offset/buitentemperatuur te regelen en dat zijn zeker goede ideeen om in te bouwen in de automatische regeling, maar heb daar nog niet echt tijd voor gehad om naar te kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Volgens mij heb ik zojuist ontdekt hoe je de compressor van een Mitsubishi Heavy Industries airco op een vast ingestelde frequentie kan laten draaien. O-)

Is hier toevallig interesse naar? Ik overzie nog niet helemaal wat de gevolgen zullen zijn, het is een test modus en wellicht niet geheel verstandig om te gebruiken. Instelbaar tussen 0Hz en 150Hz. Nog even verder induiken, mocht het een iets te gevaarlijk iets zijn dan beginnen we er niet aan natuurlijk.

Maar het idee is dat je vanuit home assistant de compressor direct kan sturen op roerental in plaats van indirect via het veranderen van de setpoint.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 13-09-2025 02:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:56
LED-Maniak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 02:03:
Volgens mij heb ik zojuist ontdekt hoe je de compressor van een Mitsubishi Heavy Industries airco op een vast ingestelde frequentie kan laten draaien. O-)

Is hier toevallig interesse naar? Ik overzie nog niet helemaal wat de gevolgen zullen zijn, het is een test modus en wellicht niet geheel verstandig om te gebruiken. Instelbaar tussen 0Hz en 150Hz. Nog even verder induiken, mocht het een iets te gevaarlijk iets zijn dan beginnen we er niet aan natuurlijk.

Maar het idee is dat je vanuit home assistant de compressor direct kan sturen op roerental in plaats van indirect via het veranderen van de setpoint.
klinkt interessant. Denk wel goed om dit erg voorzichtig te benaderen. Wat gaat het systeem doen wanneer hij het niet op de wenstemperatuur kan krijgen bijvoorbeeld. Theoretisch zou dit niet uit mogen maken, maar het lijkt me wel goed om uitgebreid te loggen wat het systeem wil doen wanneer wens temperatuur en gevraagde temp niet bij elkaar liggen. Ik zit nog even na te denken of er een usecase is voor mij.
Ik ga komende winter verwarmen met een L/W warmtepomp die waarschijnlijk voor het hele huis aan de krappe kant is. Wanneer de temperatuur in de woonkamer niet meer gehaald wordt, moet de airco bij gaan springen. De MHI moet in mijn geval dan ondersteunend zijn aan de basis temperatuur van de L/W. Ik heb daardoor belang bij een modulerende airco, geen vaste stand.

edit: ik zou dan via HA het moduleren in kunnen richten van de compressor natuurlijk. hm. de vraag is, wat wil je hier mee oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rijo038 op 13-09-2025 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik voorzie veel hogedruk storingen als enkel de compressor draait.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 22:54
Ik kom toevallig bij dit topic terecht omdat dit een interessante usecase lijkt voor mij.

Wij staan op het punt om aircos te bestellen voor het verwarmen van onze boven etage (5x Mitsubishi Heavy). Nu kost het extra om deze te bestellen met een wifi module. Begrijp ik het goed dat deze units die functie overnemen of kan je beter de WiFi module van nodig erbij nemen?

Verder hebben wij voor beneden een Wolf warmtepomp. Werkt deze daar ook op? Met name voor aansturing voor warm water.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:47
LED-Maniak schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:54:

Introductie

ClimaControl maakt het mogelijk om lokaal airco's en warmtepompen van merken als Mitsubishi Electric, Mitsubishi Heavy Industries, LG en Panasonic uit te lezen en aan te sturen.
Leuk projectjes,
Doet hij ook met Chinees merken: GREE, MIDEA, TCL, Hisense, Xiaomi ?

Ik heb net gelezen dat die Chinees merken misschien goed werken met een Tuya infra-rood en Tuya smart app
Groeten,

• nico_09

Dat wil ik wel testen als het zover is! Mooie ontwikkeling

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rijo038 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:47:
[...]

klinkt interessant. Denk wel goed om dit erg voorzichtig te benaderen. Wat gaat het systeem doen wanneer hij het niet op de wenstemperatuur kan krijgen bijvoorbeeld. Theoretisch zou dit niet uit mogen maken, maar het lijkt me wel goed om uitgebreid te loggen wat het systeem wil doen wanneer wens temperatuur en gevraagde temp niet bij elkaar liggen. Ik zit nog even na te denken of er een usecase is voor mij.
Ik ga komende winter verwarmen met een L/W warmtepomp die waarschijnlijk voor het hele huis aan de krappe kant is. Wanneer de temperatuur in de woonkamer niet meer gehaald wordt, moet de airco bij gaan springen. De MHI moet in mijn geval dan ondersteunend zijn aan de basis temperatuur van de L/W. Ik heb daardoor belang bij een modulerende airco, geen vaste stand.

edit: ik zou dan via HA het moduleren in kunnen richten van de compressor natuurlijk. hm. de vraag is, wat wil je hier mee oplossen.
Het is in het slechtste geval een mooie extra optie voor installateurs om het systeem mee te testen mocht er iets zijn(climacontrol wordt tegenwoordig door een aantal installateurs standaard geïnstalleerd in hun airco's).

De vraag om de compressor te sturen is meerdere keren voorbij gekomen. Dus wellicht hebben die mensen er al meer over nagedacht. Ook een optie om de maximale druk te limiteren/instellen heb ik gevonden.

Ik heb nog veel meer interessante dingen ontdekt, zoals het vermogen van de buitenunit kunnen beperken zoals je dat ook bij Daikin kan(peak-cut), silent mode en een energie bespaar stand. High power mode werkt nog niet, maar daar kom ik vast nog wel achter. Eens zien welke verder nuttig zijn. :) Ik gooi het maar in de groep. ;)

Er gaat in ieder geval wel weer een kleine wereld aan opties verder open. :)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 13-09-2025 09:40 ]

noucmen schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:22:
[...]

Leuk projectjes,
Doet hij ook met Chinees merken: GREE, MIDEA, TCL, Hisense, Xiaomi ?

Ik heb net gelezen dat die Chinees merken misschien goed werken met een Tuya infra-rood en Tuya smart app
Groeten,
Momenteel alleen met de aangegeven merken.

J_star schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:16:
Ik kom toevallig bij dit topic terecht omdat dit een interessante usecase lijkt voor mij.

Wij staan op het punt om aircos te bestellen voor het verwarmen van onze boven etage (5x Mitsubishi Heavy). Nu kost het extra om deze te bestellen met een wifi module. Begrijp ik het goed dat deze units die functie overnemen of kan je beter de WiFi module van nodig erbij nemen?

Verder hebben wij voor beneden een Wolf warmtepomp. Werkt deze daar ook op? Met name voor aansturing voor warm water.
Met uitzondering van cloud bediening via een app neemt climacontrol inderdaad alle functies over en kan climacontrol meer. Waarbij de externe sensor de meest waardevolle is voor een heavy industries installatie.

Mocht je toch de app van mitsubishi willen blijven gebruiken, dan kan je deze wifi module van mitsubishi in de climacontrol prikken en werken beide systemen naast elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 13-09-2025 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Rijo038 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:47:
[...]

Als je een te kleine L/W warmtepomp hebt (waarom koop je die dan ook te klein 8)7 ?) dan kun je de ondersteuning van airco's veel simpeler oplossen:
Stel de doel-kamertemperatuur van de airco's 0,5-1,5 graad lager dan de doel-kamertemperatuur van je L/W-warmtepomp.
Als de L/W-warmtepomp het dan niet trekt, dan springt de airco bij. Zodra de kamer bijna op temperatuur is schakelt de airco af en neemt de L/W-warmtepomp het warmhouden voor zijn rekening.

Lijkt me véél simpeler en robuuster dan zelf een compressor-frequentie te gaan bedenken....

(Eventueel nog iets slims bedenken dat de airco's pas bijspringen x uur nadat de L/W-warmtepomp aan gaat, omdat anders de airco's standaard met opstarten meedoen.)

• PaulGruijters
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:50

Als dit ooit voor de ME zou komen, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:38

ewf

Als je de compressor over zo'n bereik kunt sturen, kan je dan ook van een 2,5Kw een 3,5Kw maken?? (MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
LED-Maniak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:03:
[...]

De vraag om de compressor te sturen is meerdere keren voorbij gekomen. Dus wellicht hebben die mensen er al meer over nagedacht. Ook een optie om de maximale druk te limiteren/instellen heb ik gevonden.

Ik heb nog veel meer interessante dingen ontdekt, zoals het vermogen van de buitenunit kunnen beperken zoals je dat ook bij Daikin kan(peak-cut), silent mode en een energie bespaar stand. High power mode werkt nog niet, maar daar kom ik vast nog wel achter. Eens zien welke verder nuttig zijn. :) Ik gooi het maar in de groep. ;)
Dacht bij de optie van het instellen van de compressor hz dat het hetzelfde was als het instellen van het vermogen van de buitenunit(peak cut) dit zijn blijkbaar 2 verschillende dingen. Verwacht dat bij de peak cut dat hij dan softwarematig de unit op een max aantal hz laat draaien waarbij hij wel lager kan moduleren?

Ik zou mits het veilig kan de frequentie willen instellen van de unit, wel via de browser portal gezien ik geen home assistant heb…

• Rijo038
ocaj schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:27:
[...]

Als je een te kleine L/W warmtepomp hebt (waarom koop je die dan ook te klein 8)7 ?) dan kun je de ondersteuning van airco's veel simpeler oplossen:
Stel de doel-kamertemperatuur van de airco's 0,5-1,5 graad lager dan de doel-kamertemperatuur van je L/W-warmtepomp.
Als de L/W-warmtepomp het dan niet trekt, dan springt de airco bij. Zodra de kamer bijna op temperatuur is schakelt de airco af en neemt de L/W-warmtepomp het warmhouden voor zijn rekening.

Lijkt me véél simpeler en robuuster dan zelf een compressor-frequentie te gaan bedenken....

(Eventueel nog iets slims bedenken dat de airco's pas bijspringen x uur nadat de L/W-warmtepomp aan gaat, omdat anders de airco's standaard met opstarten meedoen.)
Zozo, jij weet het goed allemaal. Ik wil de compressor bediening helemaal niet, ik heb er geen usecase voor. Ik heb de w/l precies goed aangeschaft voor het doel waar hij voor is. Zo maak ik optimaal gebruik van wat ik al had en wat er nieuw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ok, dan zijn we het eens. Het was mij niet duidelijk dat je de L/L al had en er nu de L/W bijkoopt voor het grootste deel van de meeste winters en dan alleen als het echt koud wordt bijspringt met de L/L (denk ik?). Prima hoor als je voor hybride L/W + L/L wil gaan.

Ik heb zelf geen hybride, maar qua regeling is het prima te combineren. (gelukkig ook zonder direct compressor-frequentie te moeten regelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
Standaard regelt de L/W de temperatuur. Wanneer de Climacontrol meter onder een bepaalde temp komt en de L/W het dus niet warm kan houden gaat de airco aan en springt bij. Dat is met de huidige mogelijkheden van Climacontrol heel prima te regelen in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:14
@LED-Maniak Goed bezig. Ik heb vorige week twee MHI modules bij je besteld. Ik had al modules hangen aan mijn twee MHI systemen, maar die dus vervangen door jouw modules.
Wat ik toen merkte, en ook met jouw modules, is dat het kiezen van de "Mode" de airco aanzet. Ik begrijp de logica hiervan, maar ik zou het op prijs stellen, als het technisch kan, dat de unit niet aangaat.

Ik gebruik zelf Loxone met de "AC Unit Controller" function block. Daarin is de mode kiezen, niet automatisch dat de function block de status op aan zet. Nu heb ik hier wel een oplossing voor gevonden. Maar ergens denk ik dat het ook fijn vind, zoals de Loxone standaard werkt, is de mode kiezen zonder de unit aan te zetten.

Kan dat technisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit komt door de manier waarop Home Assistant werkt. Deze verwacht dat als de mode wijzigt dat de airco dan ook aan staat, want een van de modes is dus "off".

Ik ga eens kijken wat ik hier mee kan doen, wellicht nog een dropbox met een selectiemogelijkheid om het gedrag home assistant specifiek te maken. Of een aantal schuifjes met instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 13-09-2025 21:44 ]

LED-Maniak schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:04:
[...]

@Bulldog
Kleine update:
Het was even ploeteren maar ik kan Heavy Industries XY aansluiting nu in ieder geval uitlezen en doorsturen naar Home assistant. :)

Vooruitgang dus! Nog heel even geduld. Keep you posted! :)
Inmiddels kan ik ook plafond en wand airco's met XY-aansluiting van Mitsubishi Heavy Industries uitlezen en bedienen. 8)

Nu even bedenken of het een wifi-only module gaat worden of dat er ook een modbus aansluiting op komt.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 13-09-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:56:
[...]

Inmiddels kan ik ook plafond en wand airco's met XY-aansluiting van Mitsubishi Heavy Industries uitlezen en bedienen. 8)

Nu even bedenken of het een wifi-only module gaat worden of dat er ook een modbus aansluiting op komt.
Hele toffe ontwikkelingen. Bedankt voor de tijd die je hieraan besteed ondanks de kleine doelgroep.
(Stuur mij even een PM op het moment dat hij bestelbaar is, dat zie ik wat sneller ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bulldog schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:24:
[...]

Hele toffe ontwikkelingen. Bedankt voor de tijd die je hieraan besteed ondanks de kleine doelgroep.
(Stuur mij even een PM op het moment dat hij bestelbaar is, dat zie ik wat sneller ;-))
XY is heel andere koek dan de 'standaard' methodes, dus ik ga eerst nog even hier uitgebreid testen met de plafond units die ik hier beschikbaar heb.

Het protocol/de bus zelf kan erg veel, maar ik ga er voor nu even van uit dat de aansturing simpel is: een plafond unit, een wandbediening en dan een climacontrol(dus niet meerdere wandbedieningen, maximum is namelijk 2).

Het was in ieder geval een mooie uitdaging. :)

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 14-09-2025 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
LED-Maniak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:42:
Dit komt door de manier waarop Home Assistant werkt. Deze verwacht dat als de mode wijzigt dat de airco dan ook aan staat, want een van de modes is dus "off".

Ik ga eens kijken wat ik hier mee kan doen, wellicht nog een dropbox met een selectiemogelijkheid om het gedrag home assistant specifiek te maken. Of een aantal schuifjes met instellingen.
extra parameter in de query string om er een if statement omheen te zetten. Als ie gebruikt is, power = on niet uitvoeren. Ik begrijp dat je het in je gui wilt opnemen, maar als de power on juist voor HA is, dan is de uitzondering wellicht alleen in de code op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgizmo schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:58:
[...]

extra parameter in de query string om er een if statement omheen te zetten. Als ie gebruikt is, power = on niet uitvoeren. Ik begrijp dat je het in je gui wilt opnemen, maar als de power on juist voor HA is, dan is de uitzondering wellicht alleen in de code op te nemen?
Het idee is als setting. Die werkt dan dus globaal en niet alleen in de gui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
LED-Maniak schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:08:
[...]

Het idee is als setting. Die werkt dan dus globaal en niet alleen in de gui.
ok. Ik merk inmiddels dat het uitlezen van de huidige status via Loxone, niet zo makkelijk is als de waarde geen getal is, zoals bij power, fan, mode, ed wat allemaal tekstuele waardes zijn. 😅🤪

Next setting? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgizmo schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:14:
[...]

ok. Ik merk inmiddels dat het uitlezen van de huidige status via Loxone, niet zo makkelijk is als de waarde geen getal is, zoals bij power, fan, mode, ed wat allemaal tekstuele waardes zijn. 😅🤪

Next setting? 😇
Dit werkt al wel voor aansturing, maar ik zal dit in de documentatie verduidelijken. Wel een goed idee verder om dit toe te voegen als optie. Ik ga er over nadenken hoe dit te implementeren. :)

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste