xHEMANx schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:24:
Defrost hell vandaag sinds 6 uur. Tis jammer dat hij na een defrost eerst weer setpoint wil bereiken en de temp dan weer langzaam af laat zakken. Als je in de tussentijd weer een defrost hebt, dan wil hij weer naar setpoint toe.
Enige oplossing wat ik kan bedenken bij meerdere defrosts achter elkaar is de setpoint verlagen. Maarja, dat is niet ideaal.
Of tijdelijk naar intern schakelen, want bij een interne sensor is dit een stuk minder probleemmatisch. Maar dan moet je op zoek gaan naar de juiste setpoint en dat is vrij lastig met defrosts. Dus ook niets waard.
Iemand anders nog een geweldige tip?
Ik heb er geen oplossing voor, alleen mijn multi splits hebben er last van omdat de ruimtes te klein zijn of de airco's te zwaar dus ruimte is snel op temperatuur.
Airco's daar slaan maar 1 of 2 keer per uur aan.
En zie dat die eerst een defrost doen ook al is er geen ijs te bekennen.
Beneden waren de buiten temperaturen van de afgelopen dagen een mooie test case.
Alles boven de 0 graden is prima comfortable met alleen de airco als verwarming.
Alles onder de 0 graden merk je dat de uitblaast temperatuur onder de 30gr zakt en daarmee word het wel warm.
Maar niet genoeg om de massa comfortabel te laten voelen.
En aangezien wij (De mens) de koelere uitblaast als onprettig kunnen ervaren heb ik het volgende gedaan en dat werkt hier vooralsnog perfect.
Ik heb van mijn oude gasgestookte hetelucht setup en airco een soort hybride gemaakt.
Airco staat fixed op setpoint 21gr met een offset van -0,3gr.
Kamer thermostaat staat ook op 21gr setpoint.
Dus in werkelijkheid is de airco nu de master.
Wat er nu gebeurt is dat de airco de heledag staat te pruttelen.
En als in de avond/Nacht de buiten temperatuur onderuit gaat en daarmee ook de kamer temperatuur omdat de uitblaas temperatuur zakt de kachel begint mee helpen.
Het zijn hele kleine bursts dat hij meehelpt maar genoeg om de massa goed warm te krijgen.
Comfort is een stuk beter en qua gas verbruik verbruik ik niet meer dan 1,5 tot 2m3 over 24hr bij temperaturen onder de -2 buiten.
Vandaag nog 0m3 want de buiten temperaturen zijn weer boven 0gr.
Wat betreft de uitblaas temperatuur.
Boven 0gr buiten zie ik hier een temperatuur van boven de 32gr.
Onder de -1gr buiten zakt die naar 27 á 28gr.
En daarmee is het lastiger om de massa ook warm te krijgen.
Hier in elk geval.