ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:03
xHEMANx schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:59:
[...]

Geen idee of dat mogelijk is?

Wat wel irritant is aan de airco zelf is dat het minimum vermogen dan weer 20hz 200w is en dan weer 30hz 350w.

Kan er nog niet helemaal de vinger op leggen wanneer hij welk minimum vermogen hanteerd. Als iemand me het pagina nr van de technische manual kan geven waar dit beschreven staat, graag. Ik kan het zelf niet vinden.

Komende dagen adhoc stoken, kan ik de modulatie naar beneden goed bekijken. Hij zou na een tijdje makkelijk op minimum vermogen moeten kunnen draaien, met de aanstaande temperaturen buiten.
Kijken of die dat nu een beetje soepel doet...

Volgens mij mag hij nu door tot 0.2 boven setpoint eer hij gaat pendelen.

Als hij blijft hangen in hoog vermogen, kan het miss ook zijn dat hij de fan speed te snel verlaagd, zat ik te denken. Waardoor hij in zn eigen warmte bubbel vast blijft zitten.

Kan me herinneren dat als ik eerder (als ik de sensor verder van de binnenunit had hangen) de fan even handmatig een paar minuten hoger zette en dan weer terug naar auto, dat hij dan wel op minimum vermogen verder ging.

Maar dat kan ook komen, omdat hij dan de warme lucht rondom de binnen unit rap richting de sensor blaast (met hoge fan), waardoor setpoint snel behaald wordt en de unit daardoor naar beneden moduleerd.

Of hij na verloop van tijd dan toch weer meer gaat verbruiken of op minimum door blijft verwarmen kan ik me zo even niet meer goed herinneren. Komende dagen even testen hoe dat nu gaat...

@Siewert ik heb volgens mij juist hoge coil temperaturen. En zou ze juist dus lager willen hebben. (Modulatie naar beneden) Precies het omgekeerde "probleem" dan bij jou? O+
Volgens mijn is het niet bij iedere MHI setup het zelfde. Mijn minimum van 20hz loopt volgens mijn bij een buitentemperatuur van -1,9C tot +9,9C. Bij mijn is het zodra de door de mhi gemeten buitentemperatuur de +10C is aantikt, hij naar een minimum van 30hz gaat.
En moet vervolgens eerst weer +8C aan tikken, voordat hij naar een minimum van 20hz gaat. Hij heeft dus een p-band van 2C.
Minimum onder nul heb ik nooit echt naar gekeken, omdat mijn unit dan toch meer vermogen nodig heeft om te verwarmen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01:48
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:09:
[...]

Je sensor meting van de CC blijft altijd onder de SP hangen (met koud weer). Maar de werkelijke temperatuur gaat wel omhoog. Kan je alleen meten met een andere externe meter.
Hmm, het zou verstandig zijn om een onafhankelijke thermometer bij de hand te hebben om alleen de kamertemperatuur van deze tweede thermometer te controleren. De thermometer die is aangesloten op CC moet dan alleen worden gebruikt als middel voor CC om de kamertemperatuur te regelen, maar niet om te bepalen of de daadwerkelijk weergegeven kamertemperatuur correct is.

U wilt ze allebei op dezelfde locatie plaatsen en spelen met de offset totdat de niet-CC-thermometer de door u gewenste kamertemperatuur aangeeft.

• Magiaconatus
Een kleine troost voor iedereen die last heeft van MHI: het gebruik van een “externe” thermometer met Midea-airco's, in plaats van de binnenthermometer, vertoont nogal wat overeenkomsten in termen van gedrag. Ik kan het weten, want ik heb er twee.

Wanneer de afstandsbediening als thermometer wordt gebruikt, zal de kamertemperatuur altijd +1 °C boven het instelpunt uitkomen. Maar wat de regeling betreft, is de logica vrijwel gelijk aan die van MHI. Wanneer +1 °C boven het instelpunt wordt bereikt, vermindert de buitenunit het opgenomen vermogen tot het minimum en blijft hij draaien totdat de temperatuur op de afstandsbediening met 1 °C is gedaald. Vervolgens verhoogt de compressor het vermogen en de ventilatorsnelheid totdat deze +1 °C boven het instelpunt komt. En zo gaat dit maar door. In werkelijkheid is de temperatuurverandering gemeten op een externe thermometer ongeveer +-0,2-0,3 °C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUka2K7dv8O-hisDOhLUX8TxJsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pNssVu37mY1qcqHbA9Xl4JU3.png?f=fotoalbum_large

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-03 11:23
Magiaconatus schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:27:
[...]

Hmm, het zou verstandig zijn om een onafhankelijke thermometer bij de hand te hebben om alleen de kamertemperatuur van deze tweede thermometer te controleren. De thermometer die is aangesloten op CC moet dan alleen worden gebruikt als middel voor CC om de kamertemperatuur te regelen, maar niet om te bepalen of de daadwerkelijk weergegeven kamertemperatuur correct is.

U wilt ze allebei op dezelfde locatie plaatsen en spelen met de offset totdat de niet-CC-thermometer de door u gewenste kamertemperatuur aangeeft.
Klopt. Dat is de truc!

De vraag komt dan, waarom zou je dan niet gewoon de setpoint een halve graad naar boven of beneden zetten?

Omdat hele graden net iets trakker regelen dan halve graden. Halve graden zijn super om de temp in huis tijdelijk even wat hoger te zetten, maar als standaard setpoint, zou ik een hele graad hanteren.

Hele graden kunnen tot 0.8 onder setpoint afwijken (bij mhi)
Halve graden als ik me goed herinner ook 0.8 (of 1) onder setpoint, maar ook 0.5 boven setpoint. (Dat kan je natuurlijk ook prefereren )

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:56
@LED-Maniak Is het niet mogelijk om een door de gebruiker instelbare offset op de regeling te zetten naast de offset op de sensor?

Hiermee bedoel ik dat je de sensor niet offset om de airco exact op het setpoint te laten draaien. De sensor meet de exacte kamer temperatuur maar de CC geeft een lagere (of hogere) temperatuur door aan de airco. De grafieken in de CC zullen dan ook meer op het setpoint aangeven.

Denk dat meer gebruikers de offset gebruiken om de regeling te offsetten dan om de sensor te calibreren.

Veel airco merken regelen net onder het setpoint. Waarschijnlijk zullen veel gebruikers dit wel kunnen waarderen.

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:06
@LED-Maniak is de oplossing voor Panasonic eigenaren al gereed? Dan wil ik daar graag gebruik van maken.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:08
Raymond Deen schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:18:
@LED-Maniak is de oplossing voor Panasonic eigenaren al gereed? Dan wil ik daar graag gebruik van maken.
Ja, maar door spring festival in China ben ik aan het wachten op de levering.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-03 15:45
Afgelopen dagen en ook hele ochtend stond de CV weer volop te draaien i.p.v. de MHI, terwijl daarvoor geen aanwijsbare reden is naar mijn idee. (afgezien van wijziging in het weer)
Dus aan het eind van de ochtend het ik de MHI een uurtje uitgezet (had ook korter gekund, maar zo is het beter in de chart te zien) nadat de CV al weer uren had gedraaid en na dat uurtje uit geweest te zijn heeft de MHI de hele dag de woonkamer op temperatuur gehouden en is de CV niet meer aan geweest.

Kan het zijn dat de MHI units af en toe even helemaal uitmoeten (soort van reset) ???

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• xHEMANx
spokey schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:05:
Afgelopen dagen en ook hele ochtend stond de CV weer volop te draaien i.p.v. de MHI, terwijl daarvoor geen aanwijsbare reden is naar mijn idee. (afgezien van wijziging in het weer)
Dus aan het eind van de ochtend het ik de MHI een uurtje uitgezet (had ook korter gekund, maar zo is het beter in de chart te zien) nadat de CV al weer uren had gedraaid en na dat uurtje uit geweest te zijn heeft de MHI de hele dag de woonkamer op temperatuur gehouden en is de CV niet meer aan geweest.

Kan het zijn dat de MHI units af en toe even helemaal uitmoeten (soort van reset) ???
?? te weinig info.

1. Hoe hoog staat de mhi?
2. Hoe hoog staat de cv?

Ze hoeven niet soms even uit. Wel soms even schone filters.

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2026 18:44 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• spokey
1. MHI 20.5 (regelt tussen de 19,7 en 20,1 - 20,3)
2. CV 19.5

's Ochtens gaat de CV ongeveer een uur aan om de badkamer, hal en wc wat op te warmen, omdat te 'bewerkstelligen' heeft de MHI een nachtverlaging.
Onder normale omstandigheden gaat de CV overdag niet aan, maar vandaag en de twee dagen daarvoor stond de MHI bijna constant te pruttelen op 1.1A en heeft de CV 75-100% meer verbruikt.
Filters reinig ik elk weekend wanneer ik de woonkamer ook stofzuig, dus deze zijn in top conditie.

Nu nadat de MHI uit heeft gestaan, draait deze de hele dag op hoger vermogen, regelt strakker dan ooit tussen de 20,3 - 20,5 en de CV is de rest van de dag uitgebleven.
Eén observatie/constatering is uiteraard totaal geen bewijs.

• xHEMANx
spokey schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:16:
1. MHI 20.5 (regelt tussen de 19,7 en 20,1 - 20,3)
2. CV 19.5

's Ochtens gaat de CV ongeveer een uur aan om de badkamer, hal en wc wat op te warmen, omdat te 'bewerkstelligen' heeft de MHI een nachtverlaging.
Onder normale omstandigheden gaat de CV overdag niet aan, maar vandaag en de twee dagen daarvoor stond de MHI bijna constant te pruttelen op 1.1A en heeft de CV 75-100% meer verbruikt.
Filters reinig ik elk weekend wanneer ik de woonkamer ook stofzuig, dus deze zijn in top conditie.

Nu nadat de MHI uit heeft gestaan, draait deze de hele dag op hoger vermogen, regelt strakker dan ooit tussen de 20,3 - 20,5 en de CV is de rest van de dag uitgebleven.
Eén observatie/constatering is uiteraard totaal geen bewijs.
Zitten ze niet te dicht op elkaar? Miss heeft de cv een overshoot bij het opwarmen met het warme weer, en denkt de mhi, doe jij het dan maar lekker vandaag, de temp is hoog genoeg. Als het weer gebeurd de cv een halve graad naar beneden, dan komen ze wrs niet meer in elkaars vaarwater.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:03
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Zitten ze niet te dicht op elkaar? Miss heeft de cv een overshoot bij het opwarmen met het warme weer, en denkt de mhi, doe jij het dan maar lekker vandaag, de temp is hoog genoeg. Als het weer gebeurd de cv een halve graad naar beneden, dan komen ze wrs niet meer in elkaars vaarwater.
Ik ben wel benieuwd hoe het nu bij jouw draait, na het verplaatsen van de sensor.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• spokey
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Het is juist het tegenovergesteld, de MHI 'kakt in' m.a.w. onder/rond de 19,5 graden en daarom slaat de CV aan, deze heeft inderdaad wel wat overshoot omdat deze per 0,5 graden regelt, dus het wordt rond de 20 graden, de MHI blijft op 1.1A door pruttelen en de temp zakt weer in naar 19,5 graden, repeat.

Omdat eigenlijk de CV al 3 dagen de boel warmt hield i.p.v. de MHI ga je wat proberen en dat was de MHI uitschakelen en weer inschakelen en daarna was het 'probleem' voorbij.
Vandaar mijn vraag, is het beter om een unit af en toe uit te zetten.

Dit hele verhaal staat eigenlijk los van CC.

• xHEMANx
RemmyB83 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:08:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe het nu bij jouw draait, na het verplaatsen van de sensor.
Hangt nu idd aan dezelfde muur, maar aan de andere kant van de kamer, met een strakke regeling als 3.2.2. zou dit de perfecte plek moeten zijn. Geen Himalaya gebergte snachts meer op de homewizard.

En vanochtend (na adhoc verwarmen) moduleerde hij ook redelijk netjes terug, zonder eerst te pendelen. Overshoot van 0.2. begon wel pas met moduleren op 20.2. (setpoint 20) dus alsnog niet zodra hij setpoint aantikt. Dat is wel vreemd.

Maar so far so good. *O* Komende dagen even verder kijken. De vrieskou is helaas voorbij, maar gelukkig is er volgend jaar weer een winter. ;)

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-03 13:13
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:08:
[...]

Hangt nu idd aan dezelfde muur, maar aan de andere kant van de kamer, met een strakke regeling als 3.2.2. zou dit de perfecte plek moeten zijn. Geen Himalaya gebergte snachts meer op de homewizard.

En vanochtend (na adhoc verwarmen) moduleerde hij ook redelijk netjes terug, zonder eerst te pendelen. Overshoot van 0.2. begon wel pas met moduleren op 20.2. (setpoint 20) dus alsnog niet zodra hij setpoint aantikt. Dat is wel vreemd.

Maar so far so good. *O* Komende dagen even verder kijken. De vrieskou is helaas voorbij, maar gelukkig is er volgend jaar weer een winter. ;)
Jij hebt een iets aangepaste versie draaien momenteel toch? Ben wel benieuwd naar de resultaten.

• xHEMANx
blackmore87 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:10:
[...]

Jij hebt een iets aangepaste versie draaien momenteel toch? Ben wel benieuwd naar de resultaten.
Dat beschreef ik net. O+
0.2 overshoot is de update. Hij moduleerde nu terug zonder te pendelen, misschien hierdoor.

Nu kijken of het een toevals treffer is (de zon kwam wel rondt die tijd door), of dat hij netjes blijft terug moduleren?

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2026 22:17 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:04
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Dat beschreef ik net. O+
0.2 overshoot is de update. Hij moduleerde nu terug zonder te pendelen, misschien hierdoor.

Nu kijken of het een toevals treffer is (de zon kwam wel rondt die tijd door), of dat hij netjes blijft terug moduleren?
Alles draaide toch wel goed bij de vorige firmware?

• xHEMANx
nico_09 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:17:
[...]

Alles draaide toch wel goed bij de vorige firmware?
Ik zou het mooier vinden dat hij voordat hij setpoint bereikt al voorzichtig wat terug moduleerd. In 3.2.2 ging hij op flink wat vermogen door tot hij setpoint aantikte, pendelde dan 1x en ging dan op een lager vermogen verder. (Bij mij althans)

Ik denk dat LED nu aan het kijken is of die dat iets geleiderlijker kan krijgen, door de unit een kleine overshoot te geven. Als het zou werken, zou dat cool zijn. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2026 22:28 ]

• nico_09
Wel raar, wij hebben ook dezelfde units hangen maar
pendelt bij geen van alle 3. Het terug moduleren duurt inderdaad wel vrij lang maar daar in tegen moet de temperatuur wel behaald worden en dat gebeurt wel bij ons

• xHEMANx
nico_09 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:27:
Wel raar, wij hebben ook dezelfde units hangen maar
pendelt bij geen van alle 3. Het terug moduleren duurt inderdaad wel vrij lang maar daar in tegen moet de temperatuur wel behaald worden en dat gebeurt wel bij ons
Zodra hij de setpoint aantikt moduleerd hij terug en dan laat hij de temp (waar hij zoveel moeite voor heeft gedaan, vaak op een lage fan) weer een stukje zakken. Zonde van de energie. Kan die het beter eerder doen. En de boel op temperatuur houden. (Lees: +/- 0.5 onder setpoint) O-) maar miss is dat utopie. Als die het zonder pendelen doet, zou al wel nice zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door xHEMANx op 21-02-2026 23:50 ]

• nico_09
Dat gebeurt hier idd ook, setpoint wordt gehaald en daarna 0.5 eronder maar zonder pendelen

• blackmore87
  • Laatst online: 10-03 13:13
xHEMANx schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Ik zou het mooier vinden dat hij voordat hij setpoint bereikt al voorzichtig wat terug moduleerd. In 3.2.2 ging hij op flink wat vermogen door tot hij setpoint aantikte, pendelde dan 1x en ging dan op een lager vermogen verder. (Bij mij althans)

Ik denk dat LED nu aan het kijken is of die dat iets geleiderlijker kan krijgen, door de unit een kleine overshoot te geven. Als het zou werken, zou dat cool zijn. _/-\o_
Klinkt als een stap in de goede richting inderdaad, ook voor in ieder geval 1 van mijn units.
3.2.2 bedoel je 3.3.2?

• xHEMANx
blackmore87 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:22:
[...]

Klinkt als een stap in de goede richting inderdaad, ook voor in ieder geval 1 van mijn units.
3.2.2 bedoel je 3.3.2?
Pendelen deed hij bij 3.2.2
Deze update heet 3.3.3

Maar het is nog maar 1x goed gegaan. Het ging bij 3.2.2 ook wel eens goed, dus het zegt nog helemaal niks. Voor het zelfde geld pendelt hij morgen op 20.2 en dan is de update juist een verslechtering. ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
nico_09 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:43:
Dat gebeurt hier idd ook, setpoint wordt gehaald en daarna 0.5 eronder maar zonder pendelen
Ligt ook aan de warmtevraag/setpoint. Ik was afgelopen week op vakantie en had de unit op 18 graden ingesteld. Toen ging hij ook pendelen. Nu ik weer terug ben en hij weer op 21 staat ingesteld pendelt hij niet meer.

Met dit weer (10°C buiten) draait hij (3,5kW MHI ZSX) weer snaarstrak overigens. Piekje omhoog 6-4h geleden was de oven die aan ging.

Toch vreemd dat de regeling bij koude onrustiger/anders gaat regelen en ik dan niet zo'n strakke lijn krijg. De unit heeft nog vermogen over, draait hooguit op de helft van wat hij kan.

En zoals je ziet kan hij 's nachts weer uit :) Uurtje voor het opstaan laat ik hem weer inschakelen. Scheelt toch zo'n 2,5 - 3kWh in die periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoWLPSFzRyrp9pxQOES49V0hCoE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UBkbKWm0mQKNCzkoCAcW0GWZ.png?f=user_large

Het blijft voor mij toch een soort hybride-warmtepomp, ondanks dat hij het met -10°C vorst ook prima trok zonder hulp van de CV, was het vooral qua geluid van de binnenunit niet prettig (hele dag op fanspeed 7 draaien). De periodes vanaf +5°C buiten is het dikke prima en zuinig (<350W) verwarmen.

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2026 19:47 ]

• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55
Weet niet zeker of ik hier goed zit met mijn post, en aanvullend: ik ben nog niet heel ervaren met hoe de warmtepomp werkt.
Heb de ClimaControl module voor mijn warmtepomp nu enkele weken aangesloten om de warmepomp (mitshubishi air to water) uit te lezen. Aansturing volgt misschien later nog.
Data wordt via MQTT uitgelezen/opgeslagen in HA.

Aantal zaken die ik graag wil monitoren mis ik nog een beetje:
- live stroomverbruik
Output power is er wel, maar verbruik niet.
Wel totaal van vorige dag, maar dat is lastig voor berekening COP en in mijn energiedashboard

- status van warmtepomp is mij niet helemaal duidelijk. In principe zou ik een simpele status willen voor 'DHW / Heating / Cooling / off'.
wat ik wel zie is de compressor frequentie, 2 x status pomp (3e is altijd inactief), defrost.
- berekening COP (een dag te laat) is heb ik er redelijk in, wel met 'spikes'.
Heb ik wat last van de ietwat onregelmatige update van de waardes (rond middernacht, maar niet allemaal tegelijk, en soms ook tussendoor). Wat spikes in mijn data veroorzaakt.
Ter info: de temperatuur hieronder is running average van afgelopen 24 uur, dus qua tijdschaal niet gelijk aan de COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_msbgXMfSym0l5lTYlkbj3szndM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ix18lBbpd006aFSkJIQlIIXg.png?f=fotoalbum_large.

Online kan ik weinig voorbeelden vinden van mensen die de data geïntegreerd hebben (voldoende posts over airco's volgens mij, maar geen warmtepompen). Weet iemand of deze info ergens beschikbaar is of kan ik beter ClimaControl/Protoart rechtstreeks vragen?

• jeffroni
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-03 21:09
Ik heb op 1 van de 2 lg airco's een cc zitten die overigens perfect werkt voor mij.
Op zolder heb ik er geen maar wil ik gewoon simpel een meter naar beneden de temperatuur meting hebben.Zie bij ali etc wel eens temp sensor staan met kabel wat voor mij op deze airco prima zou zijn.Iemand ervaring of dat werkt of moet er echt een module aan hangen die stuurt en regelt?

• ThinkPad
Je zou de unit kunnen openmaken (stroom eraf!) en de temperatuursensor verlengen, of een vergelijkbare sensor eraan maken. Vaak is het een simpele NTC weerstand (zwart 'druppeltje'). Kijken of je ergens een handleiding kan vinden met beschrijving hoe zo'n sensor te testen bij storingen, dan staan de weerstandwaardes wat het zou moeten zijn er vaak bij. En anders zelf met multimeter even doormeten, de referentietemperatuur is vaak 20°C.
https://lgparts.com/products/ebg61106803

Heb dat bij mijn MHI op zolder (hangt in de nok dus interne sensor meet bij verwarmen ook al gauw te warm) ook gedaan, een vervangende NTC aangesloten aan een paar meter draad.
Een ClimaControl vond ik daar overkill voor die paar uurtjes in de week dat ik er zit te thuiswerken.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2026 19:54 ]

• xHEMANx
jeffroni schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:23:
Ik heb op 1 van de 2 lg airco's een cc zitten die overigens perfect werkt voor mij.
Op zolder heb ik er geen maar wil ik gewoon simpel een meter naar beneden de temperatuur meting hebben.Zie bij ali etc wel eens temp sensor staan met kabel wat voor mij op deze airco prima zou zijn.Iemand ervaring of dat werkt of moet er echt een module aan hangen die stuurt en regelt?
Ik heb hetzelfde als Thinkpad. Draad vd sensor (zwart draadje met een zwart bolletje bij mhi) doorknippen. Stuk signaal kabel ertussen. Vast solderen met een krimpkousje erover. En je kan extern regelen. (Heb een multimeter, maar nooit iets doorgemeten. Veel spannende verhalen gehoord wat er allemaal mis zou kunnen gaan, maar werkte prima)

Ik had wel van te voren voor de zekerheid gekeken of ik zon officiele sensor ergens kon kopen, mocht het niet werken....

CC regeld wel strakker en je hebt halve graden en offset. Wat wel erg nice is.

[ Voor 11% gewijzigd door xHEMANx op 22-02-2026 20:18 ]

• jeffroni
ThinkPad schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:49:
Je zou de unit kunnen openmaken (stroom eraf!) en de temperatuursensor verlengen, of een vergelijkbare sensor eraan maken. Vaak is het een simpele NTC weerstand (zwart 'druppeltje'). Kijken of je ergens een handleiding kan vinden met beschrijving hoe zo'n sensor te testen bij storingen, dan staan de weerstandwaardes wat het zou moeten zijn er vaak bij. En anders zelf met multimeter even doormeten, de referentietemperatuur is vaak 20°C.
https://lgparts.com/products/ebg61106803

Heb dat bij mijn MHI op zolder (hangt in de nok dus interne sensor meet bij verwarmen ook al gauw te warm) ook gedaan, een vervangende NTC aangesloten aan een paar meter draad.
Een ClimaControl vond ik daar overkill voor die paar uurtjes in de week dat ik er zit te thuiswerken.
Dank je.Dan ga ik daar even naar kijken.Ja ik vind een climacontrol ook overkill ja voor die paar uurtjes.
Ik ga even kijken naar zo een kabeltje.

• jeffroni
xHEMANx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Ik heb hetzelfde als Thinkpad. Draad vd sensor (zwart draadje met een zwart bolletje bij mhi) doorknippen. Stuk signaal kabel ertussen. Vast solderen met een krimpkousje erover. En je kan extern regelen. (Heb een multimeter, maar nooit iets doorgemeten. Veel spannende verhalen gehoord wat er allemaal mis zou kunnen gaan, maar werkte prima)

Ik had wel van te voren voor de zekerheid gekeken of ik zon officiele sensor ergens kon kopen, mocht het niet werken....

CC regeld wel strakker en je hebt halve graden en offset. Wat wel erg nice is.
Ow die spannende verhalen heb ik niet zo voorbij zien komen aan wat ik al had gegoogled.Alleen ik dacht dat je het gewoon met een stekkertje af kon.Zelfde als waar je cc in gaat.De link die thinkpad gaf zit namelijk wel een stekkertje aan geloof ik.Dus misschien kan het gewoon met een stekkertje.
En wat betreft offset en strakker regelen klopt maar dat zal ook wel zijn dat de temperatuur niet meer beinvloed wordt door ophoping van warmte.
Ik heb het ook met een keramiek kachel.Thermostaat sensor in behuizing die veel hoger ingesteld moet worden wat gewoon niet goed regeld.
Misschien moeten ze wat bedenken met de afstandsbediening.Ik kan ook een meting doen met mijn lg afstandsbediening.Die geeft dan de temperatuur weer van wat die ligt. Alleen zou dan direct verbonden moeten zijn via bleutooth.
Airco's bestaan wel langer dan vandaag dus daar zouden de fabrikanten op in kunnen spelen hierin.Zou je denken althans.

[ Voor 24% gewijzigd door jeffroni op 22-02-2026 20:34 ]

• LED-Maniak
Vaak zit die sensor samen met andere sensoren op dezelfde connector en dus zal je draadjes moeten gaan knippen om een eigen sensor aan te sluiten.

Je kan niet dezelfde poort gebruiken als die de ClimateControl gebruikt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ThinkPad
offtopic:
Ik heb opgezocht welk type connector het is bij mijn MHI, want daar zitten inderdaad nog meer sensoren op. Bleek een JST-XH connector te zijn. Male-female kabeltje op AliExpress gekocht en alleen de draadjes van de kamertemperatuursensor afgetakt (de rest blijft 1:1 doorverbonden), zodat de originele bekabeling intact kan blijven en ik het zo kan terugdraaien :)

Even teruggekeken in Home Assistant en hij meet op 0,2 - 0,5°C gelijk aan wat een sensor (Xiaomi LYWSD03MMC, zelfde als bij de ClimaControl, nauwkeurige sensortjes) verderop in de kamer meet :9 Niet slecht voor een goedkope NTC van AliExpress :+

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2026 21:32 ]

• jeffroni
LED-Maniak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:51:
Vaak zit die sensor samen met andere sensoren op dezelfde connector en dus zal je draadjes moeten gaan knippen om een eigen sensor aan te sluiten.

Je kan niet dezelfde poort gebruiken als die de ClimateControl gebruikt.
Ah jammer.Dan wordt het knippen.Maar het rare is als je gaat googlen naar thermostaat sensor lg airco dat je wel die stekkertjes eraan ziet.
Zal dan vast universeel bedoeld zijn dan verwacht ik.

• LED-Maniak
jeffroni schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:36:
[...]

Ah jammer.Dan wordt het knippen.Maar het rare is als je gaat googlen naar thermostaat sensor lg airco dat je wel die stekkertjes eraan ziet.
Zal dan vast universeel bedoeld zijn dan verwacht ik.
Het is per binnenunit anders, dus je zal je airco open moeten maken om te kijken hoe dit zit voor jouw model.

Maar begint nu wel een beetje offtopic te worden ;)

• jeffroni
LED-Maniak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Het is per binnenunit anders, dus je zal je airco open moeten maken om te kijken hoe dit zit voor jouw model.

Maar begint nu wel een beetje offtopic te worden ;)
Ja klopt haha.Ik weet voor nu even voldoende. :*)
Dus weer on topic :P

• LED-Maniak
Pimpam schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:19:
Weet niet zeker of ik hier goed zit met mijn post, en aanvullend: ik ben nog niet heel ervaren met hoe de warmtepomp werkt.
Heb de ClimaControl module voor mijn warmtepomp nu enkele weken aangesloten om de warmepomp (mitshubishi air to water) uit te lezen. Aansturing volgt misschien later nog.
Data wordt via MQTT uitgelezen/opgeslagen in HA.

Aantal zaken die ik graag wil monitoren mis ik nog een beetje:
- live stroomverbruik
Output power is er wel, maar verbruik niet.
Wel totaal van vorige dag, maar dat is lastig voor berekening COP en in mijn energiedashboard

- status van warmtepomp is mij niet helemaal duidelijk. In principe zou ik een simpele status willen voor 'DHW / Heating / Cooling / off'.
wat ik wel zie is de compressor frequentie, 2 x status pomp (3e is altijd inactief), defrost.
- berekening COP (een dag te laat) is heb ik er redelijk in, wel met 'spikes'.
Heb ik wat last van de ietwat onregelmatige update van de waardes (rond middernacht, maar niet allemaal tegelijk, en soms ook tussendoor). Wat spikes in mijn data veroorzaakt.
Ter info: de temperatuur hieronder is running average van afgelopen 24 uur, dus qua tijdschaal niet gelijk aan de COP.

[Afbeelding].

Online kan ik weinig voorbeelden vinden van mensen die de data geïntegreerd hebben (voldoende posts over airco's volgens mij, maar geen warmtepompen). Weet iemand of deze info ergens beschikbaar is of kan ik beter ClimaControl/Protoart rechtstreeks vragen?
Zo uit mijn hoofd is de live data alleen vanaf FTC6 en nieuwer beschikbaar, maar moet ik even terugzoeken.

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:56
Ik heb ergens in 2024 een module aangeschaft, nu kom ik in dit topic tegen dat de firmware ergens in de 3.2.x zit, maar die van mij zit nog op 0.4.1. Kan ik wat doen om een update te forceren? Module is te bereiken over netwerk.

• LED-Maniak
Modules met 0.4.1 zijn helaas niet te updaten naar 3.3.2. Deze hebben andere hardware.

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:56
Ah dank je, das jammer. Dan schaf ik nog een nieuwe aan, kan de oude naar boven.

• Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23-02 17:54
Hallo LED-liefhebbers, kunnen jullie me vertellen wanneer de nieuwe module voor Panasonic LL-warmtepompen beschikbaar komt? Alvast bedankt, Patrick

[ Voor 3% gewijzigd door Pat_Rick op 23-02-2026 17:53 ]

• LED-Maniak
Pat_Rick schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:52:
Hallo LED-liefhebbers, kunnen jullie me vertellen wanneer de nieuwe module voor Panasonic LL-warmtepompen beschikbaar komt? Alvast bedankt, Patrick
Het is momenteel wachten op de levering. Ik verwacht in twee a drie weken.

• Pimpam
LED-Maniak schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Zo uit mijn hoofd is de live data alleen vanaf FTC6 en nieuwer beschikbaar, maar moet ik even terugzoeken.
Ik heb een vrij nieuwe pomp (2025).
Op de documentatie staat PAC-IF08, op internet lijkt dat de ftc7 serie?

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 19:40
Ik krijg al sinds zondag 15 februari geen verbinding met Home Assistant meer. Via heatpump.local werkt alles prima. Zowel Home Assistant als de climacontrol meerdere keren gereset. Heeft iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen/hoe ik dit oplos?
edit:
bij information onder system staat:
MQTT - Connected false

MQTT - Status TCP Transport error: 0

[ Voor 21% gewijzigd door svenk91 op 23-02-2026 23:31 ]

• Pimpam
svenk91 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:26:
Ik krijg al sinds zondag 15 februari geen verbinding met Home Assistant meer. Via heatpump.local werkt alles prima. Zowel Home Assistant als de climacontrol meerdere keren gereset. Heeft iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen/hoe ik dit oplos?
edit:
MQTT - Connected false

Geen aanleiding qua wijzigingen wat het kan zijn?
Ip adres van de warmtepomp(climacontrol) gewijzigd?

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:12
svenk91 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:26:
edit:
MQTT - Connected false

Zo te lezen krijg je zelf wel verbindingen, via de browse? Maar krijgt je device geen verbinding met MQTT?
Zo ja, je mqtt settings dubbelchecken
Zo nee, iets meer duiding wast wel en wat niet werkt,

S.J.

• LED-Maniak
Check je settings idd. Is het ip adres van de broker gewijzigd?

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 19:40
Het lijkt er op dat op die dag mijn server zichzelf heeft gereset en Home Assistant geen direct ip adres op het netwerk meer heeft. Vanochtend kwam ik er ook achter dat de verbinding met HA alleen via de cloud loopt momenteel. Vanavond na het werk zal ik kijken wat daar nu mis gaat. Het ligt in ieder geval niet aan de Climacontrol lijkt het :)

• ocramk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-03 13:06
Glijie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:23:
[...]

Ja, je grafieken doorsturen naar Alklima en vragen voor een update. Mijne had hetzelfde patroon Opwarmen met hoog vermogen maar niks nada regelen op laag vermogen. Na lang zeuren en met bewijzen komen dat de Airco niet regelt zoals het hoort en een update wat nog geen 30 seconde duurde, regelt deze nu goed. Let wel met warmere buiten temperaturen zal je altijd een soort pendel gedrag hebben.
Alklima zal je eerst doorsturen naar je leverancier. Dus beide in je mail in kopiëren.

[Edit] Opwarmen zonder externe sensor gaf overigens hetzelfde beeld, max/ hoogvermogen opwarmen om daarna naar 0 vermogen te gaan. Tussen 0 en 2000 watt werd er nagenoeg niet geregeld.
Succes!
Het heeft even geduurd, maar hierbij nog wel even het resultaat van de acties die ik heb ondernomen naar aanleiding van bovenstaand advies.

Alklima gaf inderdaad aan dat zij hier niets aan gingen doen zonder dat een installateur de logs zou aanleveren. De installateur is de hele morgen bezig geweest om te kijken of het niet aan de manier van verwarmen lag (auto-modus / fan-modus etc.) of dat er iets anders met de unit was. Uiteindelijk heeft hij met Alklima gebeld. Die bleven erbij dat het normaal was dat een airco bij het bereiken van zijn temperatuur uitschakelt en van 2000 watt naar 0 watt gaat. Een tijd lang geprobeerd hen te overtuigen dat dit geen normaal gedrag was. Uiteindelijk heeft hij met een collega overlegd, waarbij de conclusie was dat ze anders wel samen met de installateur konden langskomen om de logs uit te lezen (er was blijkbaar een tool voor nodig die niet voor installateurs beschikbaar was). Ze gaven echter aan te verwachten niets te gaan vinden, dus ik moest zelf maar bedenken of ik daar tijd en geld in wilde stoppen.

De installateur was het met me eens dat dit geen normaal gedrag was. Alklima minder, en kon op afstand blijkbaar niets doen. Aangezien het met name een stukje efficiëntie en een klein beetje comfort zou opleveren als dit issue opgelost zou worden, heb ik besloten hier nu geen energie meer in te steken. Al met al behoorlijk teleurgesteld in Alklima en voor mij de volgende keer een ander merk airco.

Nogmaals bedankt voor de oplossingsrichting.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
ocramk schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Het heeft even geduurd, maar hierbij nog wel even het resultaat van de acties die ik heb ondernomen naar aanleiding van bovenstaand advies.

Alklima gaf inderdaad aan dat zij hier niets aan gingen doen zonder dat een installateur de logs zou aanleveren. De installateur is de hele morgen bezig geweest om te kijken of het niet aan de manier van verwarmen lag (auto-modus / fan-modus etc.) of dat er iets anders met de unit was. Uiteindelijk heeft hij met Alklima gebeld. Die bleven erbij dat het normaal was dat een airco bij het bereiken van zijn temperatuur uitschakelt en van 2000 watt naar 0 watt gaat. Een tijd lang geprobeerd hen te overtuigen dat dit geen normaal gedrag was. Uiteindelijk heeft hij met een collega overlegd, waarbij de conclusie was dat ze anders wel samen met de installateur konden langskomen om de logs uit te lezen (er was blijkbaar een tool voor nodig die niet voor installateurs beschikbaar was). Ze gaven echter aan te verwachten niets te gaan vinden, dus ik moest zelf maar bedenken of ik daar tijd en geld in wilde stoppen.

De installateur was het met me eens dat dit geen normaal gedrag was. Alklima minder, en kon op afstand blijkbaar niets doen. Aangezien het met name een stukje efficiëntie en een klein beetje comfort zou opleveren als dit issue opgelost zou worden, heb ik besloten hier nu geen energie meer in te steken. Al met al behoorlijk teleurgesteld in Alklima en voor mij de volgende keer een ander merk airco.

Dank voor deze terugkoppeling, kan ik dit ook uit mijn hoofd zetten….

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:35
[...]

De houding van Alklima is hier niet fraai. Ze zijn zich heel goed bewust dat de oil return/pressure equalising fase (ongeveer de eerste 3 minuten na compressor start) bij pre 2022 buitenunit software veel te "veilig" /"agressief" is geprogrammeerd. Het is niet voor niets dat daarvoor een nieuwe firmware is gekomen na veel klachten. Hij start die fase nu elke keer als de compressor start en veel langer dan nodig.
Een flash naar de nieuwste firmware van je buitenunit gaat dit probleem gewoon oplossen als je unit van voor 2022 is, omdat de timing van die fase veel korter is.
Mensen met dit probleem waarbij de importeur niet thuis gaf hebben dit overigens wel kunnen omzeilen via de CN105 (en dus in potentie via de climacontrol). Als je direct na de Operating = True de Power Sign (demand control) op laag zet (0xFC, 0x41, 0x01, 0x01) en dit voor 5-10 minuten vasthoudt en daarna weer vrijgeeft (0xFC, 0x41, 0x01, 0x03) dan kun je die eerste fase van de buitenunit logica overrulen.
Bij sommige modellen kun je die functie niet direct aanroepen en moet je eerst de functie enablen met een commando. Het parameter nummer van die enable functie verschilt dan ook soms nog wel eens per model/firmware. (soms 136 soms 138)
In principe is bij een koude start (als het systeem een flinke tijd heeft uitgestaan) een minuut op vol vermogen meer dan genoeg om drukverschillen te vereffenen en vloeibaar koelmiddel uit de carter te stuwen. Dit is dan ook wat in die nieuwe software is gedaan, Hij heeft dan veel minder kans om al zo warm te worden dat hij de compressor alwaar uitschakelt als de temperature control het na die eerste veiligheidsfase overneemt. Daarnaast levert een compressor start frequentie op 40% ook al een aanzienlijke flow en is eigenlijk volgens de consensus al veilig genoeg.
Maar het lijkt me niet verstandig om dat generiek in de climacontrol software te doen aangezien het dus vooral in de pre 2022 modellen voorkomt (met wat uitloop old-stock). Geen idee of LedManiak al met deze parameters "speelt" in de climacontrol module voor ME voor zijn huidige aansturing.

• CdE
  • Laatst online: 16:43

CdE

Thieu79 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:44:
[...]

De houding van Alklima is hier niet fraai. Ze zijn zich heel goed bewust dat de oil return/pressure equalising fase (ongeveer de eerste 3 minuten na compressor start) bij pre 2022 buitenunit software veel te "veilig" /"agressief" is geprogrammeerd. Het is niet voor niets dat daarvoor een nieuwe firmware is gekomen na veel klachten. Hij start die fase nu elke keer als de compressor start en veel langer dan nodig.
Een flash naar de nieuwste firmware van je buitenunit gaat dit probleem gewoon oplossen als je unit van voor 2022 is, omdat de timing van die fase veel korter is.
Mensen met dit probleem waarbij de importeur niet thuis gaf hebben dit overigens wel kunnen omzeilen via de CN105 (en dus in potentie via de climacontrol). Als je direct na de Operating = True de Power Sign (demand control) op laag zet (0xFC, 0x41, 0x01, 0x01) en dit voor 5-10 minuten vasthoudt en daarna weer vrijgeeft (0xFC, 0x41, 0x01, 0x03) dan kun je die eerste fase van de buitenunit logica overrulen.
Bij sommige modellen kun je die functie niet direct aanroepen en moet je eerst de functie enablen met een commando. Het parameter nummer van die enable functie verschilt dan ook soms nog wel eens per model/firmware. (soms 136 soms 138)
In principe is bij een koude start (als het systeem een flinke tijd heeft uitgestaan) een minuut op vol vermogen meer dan genoeg om drukverschillen te vereffenen en vloeibaar koelmiddel uit de carter te stuwen. Dit is dan ook wat in die nieuwe software is gedaan, Hij heeft dan veel minder kans om al zo warm te worden dat hij de compressor alwaar uitschakelt als de temperature control het na die eerste veiligheidsfase overneemt. Daarnaast levert een compressor start frequentie op 40% ook al een aanzienlijke flow en is eigenlijk volgens de consensus al veilig genoeg.
Maar het lijkt me niet verstandig om dat generiek in de climacontrol software te doen aangezien het dus vooral in de pre 2022 modellen voorkomt (met wat uitloop old-stock). Geen idee of LedManiak al met deze parameters "speelt" in de climacontrol module voor ME voor zijn huidige aansturing.
Ik hoor hier iemand met kennis over de ME airco's begrijp ik? Is er ook wat aan te doen dat de unit, als het ergens onder de 2 graden komt ,besluit altijd op een hoog vermogen te gaan draaien?

• ThinkPad
CdE schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:07:
[...]

Ik hoor hier iemand met kennis over de ME airco's begrijp ik? Is er ook wat aan te doen dat de unit, als het ergens onder de 2 graden komt ,besluit altijd op een hoog vermogen te gaan draaien?
Is dat niet inherent aan verwarmen met een airco? Mijn MHI doet hetzelfde...

• CdE

CdE

ThinkPad schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:11:
[...]

Mijn MHI doet dit niet. Die blijft gewoon netjes een minimum vermogen houden van +/-230w en 20hz.
De ME heeft afhankelijk van of er 1 of 2 units aan staan iets van 800 of 1600w onder de 2 graden. Daarboven is het minimum iets van 200w.
Ik heb nu dus dat de unit mooi door draait als het 3/4 graden is, komt het daar onder dan krijgen we aan/uit met 1600w.

• Thieu79
[...]

Niet zozeer aan het verwarmen met een airco maar inherent aan de fuzzy logic van de buitenunit firmware. Die is vaak veel te conservatief ingesteld bijvoorbeeld outdoor <2c en direct het opvoeren van de compressor. Het wordt gewoon heel rudimentair geregeld op de buitentemperatuur.
De fabrikant doet dit om te vermijden dat de echte veiligheidsmechanismes op basis van gasdruk en gas temperatuur in werking gaan en je unit afschakelen. Ze hebben geen zin in situaties waarbij dit gebeurd dus programmeren ze het zeer conservatief. Zo kun je dus ook hebben dat de compressor optoert vanaf bijvoorbeeld 12c buitentemperatuur door die fuzzy logic. Bij een hogere buitentemperatuur kan het koelmiddel in een verkeerde gasfase terugkomen, dus gaat de compressor harder werken voor een hogere flow maar wordt ook het expansieventiel verder opengezet waardoor je dat hogere stroomverbruik niet terugziet in meer afgegeven warmte. Ook hier is dit volgens een bevriende koelmonteur veel te conservatief en rudimentair op basis van buitentemperatuur. Volgens hem is de fuzzy logic als het ware het "advies" om de echte beveiliging niet af te laten gaan. Het is volgens hem idioot dat die niet af zouden gaan bij 12c maar wel bij 13c of 14c. Oftewel je airco kan potentieel veel zuiniger draaien bij die temperaturen als je die fuzzy logic overruled door harde demand control (zoals mensen dus ook doen bij het probleem dat ocramk heeft bij het opstarten), maar dus eventueel in extreme situaties wel de interne beveiligingen inschakelen waardoor je unit afschakelt.

• Thieu79
CdE schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Mijn MHI doet dit niet. Die blijft gewoon netjes een minimum vermogen houden van +/-230w en 20hz.
De ME heeft afhankelijk van of er 1 of 2 units aan staan iets van 800 of 1600w onder de 2 graden. Daarboven is het minimum iets van 200w.
Ik heb nu dus dat de unit mooi door draait als het 3/4 graden is, komt het daar onder dan krijgen we aan/uit met 1600w.
Dit laat dus zien dat MHI wat minder conservatief is in hun fuzzy logic en het dus in principe wel veilig is de unit op een lager toerental te laten draaien.

• Magiaconatus
[...]

Niet echt. Dat hangt af van de fabrikant. Daikins doet dit niet, althans niet voor zover ik heb gemerkt.

• CdE

CdE

Thieu79 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:44:
[...]

Niet zozeer aan het verwarmen met een airco maar inherent aan de fuzzy logic van de buitenunit firmware. Die is vaak veel te conservatief ingesteld bijvoorbeeld outdoor <2c en direct het opvoeren van de compressor. Het wordt gewoon heel rudimentair geregeld op de buitentemperatuur.
De fabrikant doet dit om te vermijden dat de echte veiligheidsmechanismes op basis van gasdruk en gas temperatuur in werking gaan en je unit afschakelen. Ze hebben geen zin in situaties waarbij dit gebeurd dus programmeren ze het zeer conservatief. Zo kun je dus ook hebben dat de compressor optoert vanaf bijvoorbeeld 12c buitentemperatuur door die fuzzy logic. Bij een hogere buitentemperatuur kan het koelmiddel in een verkeerde gasfase terugkomen, dus gaat de compressor harder werken voor een hogere flow maar wordt ook het expansieventiel verder opengezet waardoor je dat hogere stroomverbruik niet terugziet in meer afgegeven warmte. Ook hier is dit volgens een bevriende koelmonteur veel te conservatief en rudimentair op basis van buitentemperatuur. Volgens hem is de fuzzy logic als het ware het "advies" om de echte beveiliging niet af te laten gaan. Het is volgens hem idioot dat die niet af zouden gaan bij 12c maar wel bij 13c of 14c. Oftewel je airco kan potentieel veel zuiniger draaien bij die temperaturen als je die fuzzy logic overruled door harde demand control (zoals mensen dus ook doen bij het probleem dat ocramk heeft bij het opstarten), maar dus eventueel in extreme situaties wel de interne beveiligingen inschakelen waardoor je unit afschakelt.
Oké, het is dus wel mogelijk om de ME airco een soort van te locken op een vermogen? Dat klinkt er interessant als @LED-Maniak dat in de CC zou kunnen integreren.

• Thieu79
CdE schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:09:
[...]

Oké, het is dus wel mogelijk om de ME airco een soort van te locken op een vermogen? Dat klinkt er interessant als @LED-Maniak dat in de CC zou kunnen integreren.
Helaas begrenst de power sign maximaal op de helft van maximale vermogen. In het geval van ocramk gaat dit een oplossing zijn omdat zijn unit naar het volle vermogen schiet in de opstartfase. In jouw geval dat hij bij >2 op 250w en <2 op bijvoorbeeld 600w gaat draaien gaat dit niet werken. Stel het maximale vermogen van je unit is 1600w de power sign capt hem op zijn laagste vermogen op 800w. Dit gaat niet lineair mee in het modulatie vermogen dus je unit zal nog steeds op 600w draaien. De enige manier om dat te omzeilen is de outdoor temperature sensor te trucen dan hij bij 2c bijvoorbeeld 4c is. Echter moet je dan weer gaan oppassen dat bij defrost condities je unit niet dichtvriest.

Het is daarom dat de fix voor die brakke pre 2022 firmware dus zegt: ok je gaat aan, dan begrens ik je direct op half vermogen en na 5-10 minuten (na het getimede veiligheidsprogramma voor de drukvereffening en olie retour) gooi ik de begrenzing er weer af.

Voor het probleem dat ocramk maar ook anderen hier en op vele andere fora ervaren zou LedManiak wel een mooie feature kunnen maken die aangevinkt kan worden en die dus operating van false naar true dan 5 minuten de power sign cap en weer vrijgeven. Ofwel een checkbox met een stukje logic dat fixed wat ME eigenlijk zelf zou moeten fixen met een "terugroep" actie buitenunit flash. Dat zou voor die ME gebruikers een welkome aanvulling zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Thieu79 op 25-02-2026 16:37 ]

• CdE

CdE

Thieu79 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Helaas begrenst de power sign maximaal op de helft van maximale vermogen. In het geval van ocramk gaat dit een oplossing zijn omdat zijn unit naar het volle vermogen schiet in de opstartfase. In jouw geval dat hij bij >2 op 250w en <2 op bijvoorbeeld 600w gaat draaien gaat dit niet werken. Stel het maximale vermogen van je unit is 1600w de power sign capt hem op zijn laagste vermogen op 800w. Dit gaat niet lineair mee in het modulatie vermogen dus je unit zal nog steeds op 600w draaien. De enige manier om dat te omzeilen is de outdoor temperature sensor te trucen dan hij bij 2c bijvoorbeeld 4c is. Echter moet je dan weer gaan oppassen dat bij defrost condities je unit niet dichtvriest.

Het is daarom dat de fix voor die brakke pre 2022 firmware dus zegt: ok je gaat aan, dan begrens ik je direct op half vermogen en na 5-10 minuten (na het getimede veiligheidsprogramma voor de drukvereffening en olie retour) gooi ik de begrenzing er weer af.

Voor het probleem dat ocramk maar ook anderen hier en op vele andere fora ervaren zou LedManiak wel een mooie feature kunnen maken die aangevinkt kan worden en die dus operating=true dan 5 minuten de power sign cap en weer vrijgeven. Ofwel een checkbox met een stukje logic dat fixed wat ME eigenlijk zelf zou moeten fixen met een "terugroep" actie buitenunit flash. Dat zou voor die ME gebruikers een welkome aanvulling zijn.
Opzich zou zo'n limitatie al erg fijn zijn. Ik krijg nu letterlijk 1600w > op temp > 0 > 1600w en zo verder rond het vriespunt en daar onder. (het is een 4,2kw multi met 2 units)
Dus als we hem op die manier onder de 800w bijvoorbeeld kunnen krijgen is dat al erg mooi. Een beetje vergelijkbaar met de silent mode van MHI?

• Thieu79
CdE schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Opzich zou zo'n limitatie al erg fijn zijn. Ik krijg nu letterlijk 1600w > op temp > 0 > 1600w en zo verder rond het vriespunt en daar onder. (het is een 4,2kw multi met 2 units)
Dus als we hem op die manier onder de 800w bijvoorbeeld kunnen krijgen is dat al erg mooi. Een beetje vergelijkbaar met de silent mode van MHI?
Dan gaat het wel werken inderdaad. Het is inderdaad vergelijkbaar met die silent mode. Eigenlijk zit die functie erin om mensen die op een groep eigenlijk dat maximale vermogen niet willen omdat de groep er dan uitknalt. doordat er nog meer op aangesloten is. Je unit wordt echt gewoon op half vermogen gezet en kan daar niet meer overheen. Als jij merkt dat hij het met 800w nog prima bijhoudt onder koudere omstandigheden dan is dat een prima optie.

• CdE

CdE

Thieu79 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:43:
[...]

Dan gaat het wel werken inderdaad. Het is inderdaad vergelijkbaar met die silent mode. Eigenlijk zit die functie erin om mensen die op een groep eigenlijk dat maximale vermogen niet willen omdat de groep er dan uitknalt. doordat er nog meer op aangesloten is. Je unit wordt echt gewoon op half vermogen gezet en kan daar niet meer overheen. Als jij merkt dat hij het met 800w nog prima bijhoudt onder koudere omstandigheden dan is dat een prima optie.
Mooi, zeker, dat zou bij mij zat vermogen zijn en anders zou je dat dus middels MQTT uit kunnen zetten.
Ik wacht @LED-Maniak af, zou voor ME na alle mooie MHI features een mooie toevoeging zijn :-)

• Thieu79
CdE schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:51:
[...]

Mooi, zeker, dat zou bij mij zat vermogen zijn en anders zou je dat dus middels MQTT uit kunnen zetten.
Ik wacht @LED-Maniak af, zou voor ME na alle mooie MHI features een mooie toevoeging zijn :-)
Zeker eigenlijk hoeft het bij ocrmak ook niet conditioneel gemaakt te worden. Gewoon een harde power limit functie is prima. Moet ook niet al te lastig te implementeren zijn. Als die functie er komt zet ik mijn unit ook weer op update :)., want ik heb ook wel scenario's waar die functie welkom zou zijn. Er zit een klein nadeeltje aan: ook een defrost kan iets langer duren door het cappen. En als je niet aan nachtverlaging doet maar het nachts verder laat afkoelen duurt het natuurlijk wel weer wat langer voordat het op temperatuur is 's ochtends. Maar idd allemaal via MQTT te sturen dan. Verder is het gewoon veilig want het is "standaard" functionaliteit.

[ Voor 22% gewijzigd door Thieu79 op 25-02-2026 17:19 ]

• ocramk
Thieu79 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Zeker eigenlijk hoeft het bij ocrmak ook niet conditioneel gemaakt te worden. Gewoon een harde power limit functie is prima. Moet ook niet al te lastig te implementeren zijn. Als die functie er komt zet ik mijn unit ook weer op update :)., want ik heb ook wel scenario's waar die functie welkom zou zijn. Er zit een klein nadeeltje aan: ook een defrost kan iets langer duren door het cappen. En als je niet aan nachtverlaging doet maar het nachts verder laat afkoelen duurt het natuurlijk wel weer wat langer voordat het op temperatuur is 's ochtends. Maar idd allemaal via MQTT te sturen dan. Verder is het gewoon veilig want het is "standaard" functionaliteit.
Ja een power limit zou geweldig zijn, als ik zou kunnen forceren dat hij bv. Max 50% vermogen geeft zou dat in de winter al betekenen dat hij gewoon de hele dag kan draaien op 1000watt oid (het is voor mn woonkamer van 50m2).

Verder ben ik een blije afnemer van oplossingen die door tweakers gemaakt worden, maar mijn coderingskennis stopt bij ChatGPT dus de commandos uit je eerdere post zijn abracadabra :+
Wel vet om te zien welke kennis hier allemaal in de community verstopt zit <3

• Buschiner
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:46
Hallo allemaal,

Na een onderhoudsbeurt door een airconditioningmonteur en het bijvullen met R32, schakelt mijn SCM60 over naar de beveiligingsmodus bij 2000 watt en geeft een Protoart-melding "Hoge drukbeveiliging" weer. De compressorfrequentie daalt en stabiliseert op 1800 watt. Normaal gesproken verbruikt de SCM60 Heavy maximaal 2800 watt. Mijn airconditioningmonteur herkent de melding alleen als deze rechtstreeks van de Mitsubishi-app of het apparaat zelf komt.

Maar zo'n melding verschijnt niet.

Weet iemand of de Protoart-module de interne meldingen onderdrukt?

Ik zou de module kunnen verwijderen, maar dat wil ik liever niet, dus vraag ik het liever eerst hier.

Met vriendelijke groet,

Mijn vertaling van Duits naar Nederlands is niet perfect, dus ik hoop dat u het begrijpt.

• LED-Maniak
Hogedrukbeveiliging is geen foutmelding en daarom herkent jouw monteur de melding waarschijnlijk niet. Het is niets om je zorgen over te maken.

Het betekent dat de buitenunit zijn gegenereerde warmte niet kwijt kan. Dit kan gebeuren door een te lage ventilator snelheid.

• Buschiner
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:46
LED-Maniak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:31:
Hogedrukbeveiliging is geen foutmelding en daarom herkent jouw monteur de melding waarschijnlijk niet. Het is niets om je zorgen over te maken.

Het betekent dat de buitenunit zijn gegenereerde warmte niet kwijt kan. Dit kan gebeuren door een te lage ventilator snelheid.
Bedankt voor de waarschuwing.
Ik was gewoon verrast omdat ik geen melding had gekregen voorafgaand aan het onderhoud en het systeem op dat moment het volledige vermogen verbruikte.

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:42
[...]

Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ze uiteindelijk zijn komen meten.
Jouw installateur heeft inderdaad niet de juiste tool om goed te kunnen loggen; de mijne had die ook niet. Alklima heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de installateur deze tool heeft gekregen. De log is bij mij thuis uitgelezen en opgestuurd naar Alklima. Na enkele maanden is Alklima zelf met een USB-stick bij mij langsgekomen voor een update, wat nog geen 30 seconden duurde.

Voordat het zover was, is er inderdaad behoorlijk wat tijd overheen gegaan, maar ik kan wel zeggen dat de airco nu een stuk rustiger draait en netjes terugregelt tot zijn minimumvermogen.

Ik heb de airco deze hele winter gebruikt om te verwarmen. Waar hij voorheen elk uur, en soms zelfs meerdere keren per uur opliep naar 1,6 tot 2,0 kWh om daarna in één keer naar 0 kWh te zakken, regelt hij nu het vermogen netjes terug. Deze winter heb ik hem tijdens het opstarten niet boven de 1,4 kWh zien komen en draait hij continu stabiel op het gewenste vermogen.

Om dit traject te starten heb ik in het begin Alklima gemaild, maar daar kwam geen reactie op. Later heb ik een reactie geplaatst op Facebook bij Mitsubishi Electric en vanaf dat moment is het balletje gaan rollen:
https://www.facebook.com/share/p/1CBXAujsCp/

Ik zou dit zeker niet loslaten. Het continu in- en uitschakelen van de compressor verlaagt naar mijn idee de levensduur én zorgt voor een hoger energieverbruik.

Meet en log wat de airco precies doet, zet dit in grafieken en blijf dit delen via de kanalen waar ze actief zijn. Het kan even duren, maar uiteindelijk levert het wel resultaat op.

Hieronder de grafieken van vóór en na de update.

Succes!

Voor update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2IRGzlcYqlM6CxaX8-KmE-0qt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMPmjy9PvFOi8xD0Njmq4hlc.jpg?f=fotoalbum_large

Na update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ALhoalkqGp_G6nv4Ch91ekZRNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtDGBPAuMe1qxvGqhuwTYWuF.jpg?f=fotoalbum_large

• ocramk
Glijie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 00:21:
[...]

Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ze uiteindelijk zijn komen meten.
Jouw installateur heeft inderdaad niet de juiste tool om goed te kunnen loggen; de mijne had die ook niet. Alklima heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de installateur deze tool heeft gekregen. De log is bij mij thuis uitgelezen en opgestuurd naar Alklima. Na enkele maanden is Alklima zelf met een USB-stick bij mij langsgekomen voor een update, wat nog geen 30 seconden duurde.

Voordat het zover was, is er inderdaad behoorlijk wat tijd overheen gegaan, maar ik kan wel zeggen dat de airco nu een stuk rustiger draait en netjes terugregelt tot zijn minimumvermogen.

Ik heb de airco deze hele winter gebruikt om te verwarmen. Waar hij voorheen elk uur, en soms zelfs meerdere keren per uur opliep naar 1,6 tot 2,0 kWh om daarna in één keer naar 0 kWh te zakken, regelt hij nu het vermogen netjes terug. Deze winter heb ik hem tijdens het opstarten niet boven de 1,4 kWh zien komen en draait hij continu stabiel op het gewenste vermogen.

Om dit traject te starten heb ik in het begin Alklima gemaild, maar daar kwam geen reactie op. Later heb ik een reactie geplaatst op Facebook bij Mitsubishi Electric en vanaf dat moment is het balletje gaan rollen:
https://www.facebook.com/share/p/1CBXAujsCp/

Ik zou dit zeker niet loslaten. Het continu in- en uitschakelen van de compressor verlaagt naar mijn idee de levensduur én zorgt voor een hoger energieverbruik.

Meet en log wat de airco precies doet, zet dit in grafieken en blijf dit delen via de kanalen waar ze actief zijn. Het kan even duren, maar uiteindelijk levert het wel resultaat op.

Hieronder de grafieken van vóór en na de update.

Succes!

Voor update:
[Afbeelding]

Na update:
[Afbeelding]
Na mijn post hier had ik mijn ervaring ook geplaatst als Google Review, daar kwam toevallig gisteren ook het verzoek om contact op te nemen.
Dit zodat ze kunnen uitleggen dat: 'In jouw configuratie kan het systeem niet verder terugmoduleren dan een bepaald minimumvermogen. Daardoor kan er bij een lage warmtevraag een pendelend patroon ontstaan. Dat is niet direct een defect, maar een gevolg van specifieke combinatie van buiten- en binnenunits.'

Vooralsnog ben ik er niet in geslaagd om hen te overtuigen dat dit geen normaal gedrag is, dus ze met deze insteek het gesprek aan gaan verwacht ik daar geen oplossing uit. In het kader niet geschoten is altijd mis zal ik het gesprek nog wel aangaan.
@Glijie - Mag ik vragen welke binnen en buitenunit jij hebt (ter vergelijking)?

De airco hier is door de vorige bewoners geinstalleerd, dus de garantietermijn is al even verlopen waardoor alles voor eigen rekening komt, dus als ik er nog meer geld in steek moeten ze wel het gevoel kunnen even dat ze echt iets gaan doen.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53

kimjansen

Nu ff niks...

ocramk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:16:
[...]
Na mijn post hier had ik mijn ervaring ook geplaatst als Google Review, daar kwam toevallig gisteren ook het verzoek om contact op te nemen.
Dit zodat ze kunnen uitleggen dat: 'In jouw configuratie kan het systeem niet verder terugmoduleren dan een bepaald minimumvermogen. Daardoor kan er bij een lage warmtevraag een pendelend patroon ontstaan. Dat is niet direct een defect, maar een gevolg van specifieke combinatie van buiten- en binnenunits.'

Vooralsnog ben ik er niet in geslaagd om hen te overtuigen dat dit geen normaal gedrag is, dus ze met deze insteek het gesprek aan gaan verwacht ik daar geen oplossing uit. In het kader niet geschoten is altijd mis zal ik het gesprek nog wel aangaan.
Misschien is dit meer iets voor in het lucht-lucht topic? Raakvlak en bereik is daar net wat 'beter': https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179028

Speed kills, but beauty lives forever...

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:42
ocramk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:16:
[...]

De airco hier is door de vorige bewoners geinstalleerd, dus de garantietermijn is al even verlopen waardoor alles voor eigen rekening komt, dus als ik er nog meer geld in steek moeten ze wel het gevoel kunnen even dat ze echt iets gaan doen.
Buitenunit: Mitsubishi Electric MXZ-3F54 VF3
Woonkamer binnenunit: Mitsubishi Electric MSZ-AP50wi
Slaapkamer binnenunit: Mitsubishi Electric MSZ-AP20wi

Pendelen gebeurt uiteraard nog steeds bij mij maar dan is het vermogen wel eerst netjes teruggeregeld naar zijn minimum die geldt bij de buitentemperatuur en binnentemperatuur is oplopend. Dat is iets waar je niet onderuit komt als het buiten warmer wordt.

Het wel of niet gebruiken van de climate-controle, om dan maar even te refereren naar dit Topic ;) , heeft geen invloed op het verschijnsel.

Ik zat nog wel in mijn garantie periode wat het makkelijker maakt om te zeggen dat de airco niet presteert volgens verwachting. Ik heb bij kopen speciaal aangegeven dat ie hoofdzakelijk gebruikt gaat worden voor verwarmen huis.

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:12
Misschien kunnen we eea hier wat ontopic houden? (Clima Control?)

S.J.

• LED-Maniak
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:16:
Misschien kunnen we eea hier wat ontopic houden? (Clima Control?)
In ander nieuws dan:

- Mitsubishi heavy industries FDT(en anderen met XY bus) zijn besteld in zowel een wifi variant als een RS485/modbus RTU variant.
- Werkt ook voor Daikin P1P2 en andere merken.
- Panasonic & Daikin ClimateControls zijn geproduceerd en naar verwachting zijn die eind volgende week binnen. Dan worden ze getest en de week erna kan de Panasonic uitgestuurd worden.

- Nieuwe firmware update is in de maak:
  • captive portal bij installatie
  • base topic MQTT instelbaar
  • Support nieuw e-ink display sensor(ze zijn prachtig :) )
Verder wordt er aan een cloud management app gewerkt, maar duurt nog even voor dit klaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 27-02-2026 18:13 ]

• Thieu79
kimjansen schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Misschien is dit meer iets voor in het lucht-lucht topic? Raakvlak en bereik is daar net wat 'beter': https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179028
Het is uiteraard in eerste instantie een probleem van de buitenunit software. Hier gaat de importeur van ME niet goed mee om tenzij je druk uitoefent / je beklaagt via hun social media kanaal.
Een power limit kan dit probleem verhelpen, dit wordt door mensen met succes gedaan en dit is in principe prima te doen in de climacontrol.
Uiteindelijk is de ClimaControl begonnen naast MQTT functies als een product om de brakke sensor plaatsing van de fabrikanten te omzeilen en dus verbeteren omdat de fabrikant hier zelf steken laat vallen.
Dus ook al is zijn probleem wellicht niet climacontrol gerelateerd, climacontrol zou hier wel een uitkomst kunnen bieden met een extra functie. Ik hoop dat @LED-Maniak ergens in de toekomst toch die functie voor ME kan toevoegen omdat het dus potentieel mensen kan helpen waarbij de importeur moeilijk doet.

• Thieu79
LED-Maniak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:11:
[...]

• Support nieuw e-ink display sensor(ze zijn prachtig :) )
[/list]
Is dat puur een display of zou je hier ook functionaliteit op kunnen zetten waarmee je het setpoint kunt verhogen of verlagen?

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53

kimjansen

Nu ff niks...

Thieu79 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Het is uiteraard in eerste instantie een probleem van de buitenunit software. Hier gaat de importeur van ME niet goed mee om tenzij je druk uitoefent / je beklaagt via hun social media kanaal.
Een power limit kan dit probleem verhelpen, dit wordt door mensen met succes gedaan en dit is in principe prima te doen in de climacontrol.
Uiteindelijk is de ClimaControl begonnen naast MQTT functies als een product om de brakke sensor plaatsing van de fabrikanten te omzeilen en dus verbeteren omdat de fabrikant hier zelf steken laat vallen.
Dus ook al is zijn probleem wellicht niet climacontrol gerelateerd, climacontrol zou hier wel een uitkomst kunnen bieden met een extra functie. Ik hoop dat @LED-Maniak ergens in de toekomst toch die functie voor ME kan toevoegen omdat het dus potentieel mensen kan helpen waarbij de importeur moeilijk doet.
Ik begrijp het punt wel, alleen de usecase is wat bijzonder en denk wel dat we een beetje op moeten passen dat algemene airco zaken of de standaard lucht-lucht nadelen hier de overhand krijgen. Goed dat dit nu hier ook bekend is hoor, maar een ondeugdelijk product of installatie zou in eerste instantie anders opgelost moeten (door een installateur, die dan eventueel Alklima vraagt als de oorzaak niet aan de installatie blijkt te liggen). Misschien kan die powerlimit ook wel een systeem met te weinig koudemiddel wat langer in de lucht houden? Ik bedoel dit laatste niet gekscherend hoor. En voor sturing afhankelijk PV of NOM zou het ook wel bruikbaar zijn, alleen als het niet op alle units en combinaties werkt levert dat ook weer heel veel vragen op hier.
Wil meer zeggen: misschien eerst een goede FAQ laten maken en dan weer meer features 😉.

Ik heb trouwens eerder zonder al te veel moeite Alklima over de vloer gehad nadat wat logs waren opgestuurd met iets wat achteraf veel minder problematisch bleek dan het gependel als een idioot wat je hier ziet. Wel via een ME erkende installateur, misschien zit de crux ook meer in druk op de installateur houden i.p.v. Alklima benaderen? Dat ze wel gaan acteren als er imagoschade kan optreden is begrijpelijk.

Speed kills, but beauty lives forever...

• Thieu79
kimjansen schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Ik begrijp het punt wel, alleen de usecase is wat bijzonder en denk wel dat we een beetje op moeten passen dat algemene airco zaken of de standaard lucht-lucht nadelen hier de overhand krijgen. Goed dat dit nu hier ook bekend is hoor, maar een ondeugdelijk product of installatie zou in eerste instantie anders opgelost moeten (door een installateur, die dan eventueel Alklima vraagt als de oorzaak niet aan de installatie blijkt te liggen). Misschien kan die powerlimit ook wel een systeem met te weinig koudemiddel wat langer in de lucht houden? Ik bedoel dit laatste niet gekscherend hoor. En voor sturing afhankelijk PV of NOM zou het ook wel bruikbaar zijn, alleen als het niet op alle units en combinaties werkt levert dat ook weer heel veel vragen op hier.
Wil meer zeggen: misschien eerst een goede FAQ laten maken en dan weer meer features 😉.

Ik heb trouwens eerder zonder al te veel moeite Alklima over de vloer gehad nadat wat logs waren opgestuurd met iets wat achteraf veel minder problematisch bleek dan het gependel als een idioot wat je hier ziet. Wel via een ME erkende installateur, misschien zit de crux ook meer in druk op de installateur houden i.p.v. Alklima benaderen? Dat ze wel gaan acteren als er imagoschade kan optreden is begrijpelijk.
Helemaal eens dat het eigenlijk een importeur (er zijn gewoon te weinig installateurs met toegang tot de specifieke programmer en toegang tot de firmware) zaak is, maar helaas verschuilen die zich dus te makkelijk achter "het is standaardgedrag" omdat ze geen kosten willen maken. Het lijkt willekeur of sociale druk te zijn of ze acteren of niet. Los van het besproken probleem zou het ook een uitkomst bieden voor geluidsoverlast in de nacht zoals de silent mode bij MHI.
Of bij mensen waarbij de airco gewoon te harder omhoog moduleert terwijl dit voor de warmte vraag niet nodig is. Het kan je systeem in potentie gewoon rustiger laten draaien door het modulatieplafond te knijpen. Het is niet een hele complexe functie. Een stuk minder complex dan het tunen aan regelgedrag bij de MHI bijvoorbeeld, dat tot nu toe voor de meeste discussie zorgt in dit topic door vele (externe) variabelen. Een vinkje half power: je weet wat je krijgt: half power. Geeft het ander onvoorspelbaar gedrag dan vink je hem weer uit. Maar goed LedManiak is druk genoeg. Het zou een mooie functie kunnen zijn om verschillende problemen te tackelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Thieu79 op 27-02-2026 21:12 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben in de markt voor enkele MHI airco's t.b.v. koelen. Zijn er nog overwegingen voor mij hierin i.c.m. gebruik van de ClimaControl of types die hier niet op werken? Ik vind namelijk geen 'randvoorwaarden' of uitgesloten types terug in de TS.
En mijn aanname is dat ik met de ClimaControl eigenlijk ook geen WiFi-module hoef te hebben gezien die prijzen m.i. best buiten proportioneel zijn, is dit correct?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• ThinkPad
Volgens mij werkt het alleen op de ZSP serie van MHI niet, die mist de connector daarvoor. Maar is ook een goedkope prut lijn. Een ZS-W of ZSX-W werkt het prima op.

ClimaControl kan bijna alles wat de MHI-RAC module ook kan, alleen een weekprogramma zit er nog niet in. En voor besturing buitenshuis zul je VPN naar huis moeten gebruiken, cloudbediening is er niet.

-WF zijn de modellen met wifi al ingebouwd.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2026 21:30 ]

• LED-Maniak
ZSP kom je niet veel tegen gezien dat allemaal goedkope import is. Zou die in ieder geval nooit overwegen. Dan kan je net zo goed een budget chinees kopen. :+

Sinds kort werkt het ook op de plafond- en kanaalunits. :)
Dus inderdaad vrijwel alle Mitsubishi Heavy Industries worden ondersteund. Mocht je het zeker weten, doe even een berichtje!

Cloud wordt aan gewerkt. Maar omdat dit zeker veilig(en de data volledig anoniem en encrypted) moet zijn duurt dit wat langer. Wordt wel een uitgebreider platform dan wat MHI(of de andere merken) aanbiedt.

Je zou voor nu een ZS-WF of ZSX-WF kunnen aanschaffen, die hebben ingebouwde wifi en dat scheelt niet gek veel op het totaalplaatje. Of een Smart-M module van marktplaats, daar worden ze regelmatig aangeboden voor weinig.

• Magiaconatus
Als u het alleen voor koeling gaat gebruiken, dan zou ik Daikin aanraden, te beginnen met de Sensira FTXF-serie. CC zou binnenkort ook beschikbaar moeten zijn voor die apparaten.

• Technoid
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-03 17:38

Technoid

VCDS 058

LED-Maniak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:36:

Cloud wordt aan gewerkt. Maar omdat dit zeker veilig(en de data volledig anoniem en encrypted) moet zijn duurt dit wat langer. Wordt wel een uitgebreider platform dan wat MHI(of de andere merken) aanbiedt.
Klinkt goed voor velen, wel als keus neem ik aan dat ik lokaal via de web interface uit kan zetten als ik dat niet wil dat er een connectie is? _/-\o_ Met grote dank weer!

• LED-Maniak
Uiteraard :)

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
Hou me aanbevolen voor de Daikin varianten. Mijn daikin/intergas altherma hybrid is dacht ik zon p1p2 systeem. Eigenlijk het enige wat nog niet aan de HA hangt hier :-)

• Magiaconatus
Terwijl we wachten, wil ik LED graag wat vragen stellen over zijn Daikin-implementatie van CC. :P

Is het je tijdens de ontwikkeling van CC voor Daikin misschien opgevallen waarom de originele wifi-module eigenlijk niet werkt met veel van de Daikin-modellen als er ook een bedrade afstandsbediening is aangesloten?

In het technische gegevensblad van Daikin wordt niet uitgelegd waarom, alleen dat het een beperking is.

Ik ben benieuwd of dat ook een beperking voor CC zal zijn, omdat zowel de bedrade afstandsbedieningen als CC via dezelfde poort moeten worden aangesloten. Ik meen me echter te herinneren dat u zei dat de originele wifi-module ook zou werken.

Dit is alleen interessant voor mij, omdat mijn FTXF-E geen S21-poort heeft, maar via S430 verbinding maakt met de wifi-module, en om de een of andere reden wordt de wifi-module niet uitgeschakeld als ik een bedrade afstandsbediening aansluit, zoals bij veel andere modellen wel het geval is.

Ik wil geen bedrade afstandsbediening op het systeem aansluiten, maar het zette me aan het denken of ik de wifi-module eigenlijk wel op CC moet aansluiten, en of deze misschien gewoon op S430 kan blijven, terwijl CC dan via S403 verbinding maakt.

Ik ben gewoon benieuwd of het echt nodig is dat de originele wifi-module via CC op het bord wordt aangesloten, of dat dit in mijn specifieke geval niet nodig is, omdat ze parallel kunnen werken. Ik begrijp dat u dit misschien nog niet weet, dus ik leg u geen druk op. _/-\o_

• LED-Maniak
Daikin werkt in dat opzicht vrijwel gelijk aan Mitsubishi Electric.

Twee apparaten op dezelfde poort werkt niet(collision van data). Maar moderne airco's hebben soms twee aparte poorten waardoor de originele wifi module en de ClimateControl wel naast elkaar kunnen werken.

Voor airco's die dit niet hebben sluit je de originele wifi module op de tweede S21 poort aan(de ClimateControl heeft twee poorten). Daardoor kan je beide in parallel blijven gebruiken. :)

Voor Daikin moet er nog wel echt een berg werk verzet worden, dus er zullen nog wel wat tussentijdse firmware updates komen voordat alle features werken.

• Magiaconatus
LED-Maniak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:21:
Daikin werkt in dat opzicht vrijwel gelijk aan Mitsubishi Electric.

Twee apparaten op dezelfde poort werkt niet(collision van data). Maar moderne airco's hebben soms twee aparte poorten waardoor de originele wifi module en de ClimateControl wel naast elkaar kunnen werken.

Voor airco's die dit niet hebben sluit je de originele wifi module op de tweede S21 poort aan(de ClimateControl heeft twee poorten). Daardoor kan je beide in parallel blijven gebruiken. :)

Voor Daikin moet er nog wel echt een berg werk verzet worden, dus er zullen nog wel wat tussentijdse firmware updates komen voordat alle features werken.
Bedankt voor het antwoord!

Ik weet eigenlijk niet precies hoe de implementatie van ME werkt. 8)7

Maar wat u zojuist zei, komt overeen met wat ik eerder heb beschreven. Als er slechts één poort op de printplaat van de binnenunit is om zowel de wifi- als de CC-modules op aan te sluiten, dan kunt u de EXT-poort op CC gebruiken om de wifi-functionaliteit te herstellen. Dat is tenminste wat ik probeerde te zeggen.

Het is nu triviaal, maar wat ik nu niet begrijp, is hoe dit geen gegevensconflicten veroorzaakt. Betekent dit niet dat twee apparaten op dezelfde poort zijn aangesloten? 7(8)7

In mijn geval met FTXF-E hoef ik me daar waarschijnlijk geen zorgen over te maken. CC wordt aangesloten op de S403-poort en wifi op de S430. Einde verhaal. Ze zouden elkaar niet moeten storen. Anders heb ik een extra kabel nodig die de S21-poort van CC naar S430 vertaalt. :+

• Thieu79
ocramk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:20:
[...]

Ja een power limit zou geweldig zijn, als ik zou kunnen forceren dat hij bv. Max 50% vermogen geeft zou dat in de winter al betekenen dat hij gewoon de hele dag kan draaien op 1000watt oid (het is voor mn woonkamer van 50m2).

Verder ben ik een blije afnemer van oplossingen die door tweakers gemaakt worden, maar mijn coderingskennis stopt bij ChatGPT dus de commandos uit je eerdere post zijn abracadabra :+
Wel vet om te zien welke kennis hier allemaal in de community verstopt zit <3
De CN105 commando’s voor de dynamische power limit (tijdens het draaien on the fly aan te passen)die ik in een eerdere post gaf waren ook meer als voorbeeld en niet volledig. Je kunt hier zelf ook weinig mee. Dit zal via ClimaControl of een DIY ESP oplossing via de CN105 moeten.

Dit zijn de volledige CN105 commando’s voor zowel ME AY,AP en LN units (enkel een paar exoten reageren niet op deze commando’s dus dit is vrij generiek toe te passen voor de ME lijn):

Power 50%: {0xFC, 0x41, 0x01, 0x30, 0x10, 0x03, 0x00, 0x00, 0x02, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xDA}
Power 75%: {0xFC, 0x41, 0x01, 0x30, 0x10, 0x03, 0x00, 0x00, 0x01, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xDB}
Power 100%: {0xFC, 0x41, 0x01, 0x30, 0x10, 0x03, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xDC}

(0xFC, 0x41 is de Header / 0x01 het write/set type / 0x30, 0x10 de functiegroep voor vermogensinstellingen / 0x03 de functie voor demand control,/ 0x00, 0x00, 0x0(0)(1)(2) de functiewaardes / 0x00(x12) de opvulling om een pakket aan te vullen naar 22 bytes / 0xD(A)(B)(C) de checksum)

Het mooie van een ClimaControl/CN105 functie is dat je dus conditionele scripts zou kunnen maken ALS Operating = TRUE, DAN voor 5 minuten MEPower = 50% en hem daarna weer terug zetten naar MEPower = 100 .Om de compressor enkel te knijpen in de opstartfase waar hij op oudere firmware volgas wil (de ‘hack’ die mensen met dit probleem toepassen). Of in een bredere homeautomation setup voor koelen bijvoorbeeld ALS solarpower < 800w, DAN MEpower = 50%

Aangezien de ‘backlog’ van @LedManiak waarschijnlijk ruim gevuld is met een toekomstige Cloudoplossing en de nieuwe modules voor andere merken, kan dat dat ws wel een tijdje gaan duren als hij het überhaupt overweegt.

Maar er is ook een manier om dit te doen zonder dat dit hiervoor een functie via CN105 nodig is, die is wel heel wat minder flexibel:

Bij de AP serie had je hiervoor twee functies (1)32 (power demand) en (1)38 (ampère limit). Bij de nieuwere AY modellen en latere LN modellen is de functie 38 komen te vervallen omdat die eigenlijk al door 32 wordt afgevangen en regelt functie 38 nu iets anders. Maar over de hele model lijn (op wat niet zo gangbare exoten na) is functie (1)32 dus de power demand functie.

Je kunt dit instellen met je afstandsbediening. Voor de AP serie werkt dit net even wat anders als de nieuwere AY serie. Bij de oudere afstandsbedieningen kom je in de service functies met pin button “Check”, bij de nieuwere modellen (SH22Q a/b) moet het via een combinatie TEMP + en MODE tegelijk indrukken. De functie is 32 (132 als je een bedrade afstandsbediening gebruikt) en de waardes voor de functie zijn 1 = 100%, 2 = 75% en 3 = 50%.
Je kunt de functienummers checken en de afstandsbediening procedure nagaan door even de service manual van je unit te downloaden. Zorg dat je de functie op alle binnenunits aanzet in het geval van een multisplit. Het schijnt niet altijd te werken als je de functie enkel op de hoofdunit toepast.

Deze waarde wordt opgeslagen in de EEPROM en zal actief blijven tot je dit via de service functie ook weer ongedaan maakt door hem weer op 100% te zetten. Itt de CN105 commando’s kun je er in dus niets mee in home automation scenario’s.

Mocht LedManiak in de toekomst de functie via de ClimaControl aanbieden moet de functie 32 weer op 1 (100%) staan anders wordt het power limit commando over de CN105 genegeerd.

Nog even terugkomend op je probleem. In de reactie van Glije, waar hij ook de grafieken voor en na post zie je ook duidelijk dat die firmware update van de buitenunit de compressor begrenst bij opstarten. Dit om dus de overshoot te voorkomen die hem weer laat afschakelen (en repeat). Dit zorgt er ook voor dat de defrost geluiden bij de binnenunit minder luidruchtig worden omdat hij niet met vol vermogen en hoogste persdruk de omkeer ingaat.

Het blijft de moeite waard om ME te overtuigen dat je buitenunit een flash nodig heeft. Helaas zijn er dus maar een handjevol geselecteerde monteurs met de speciale buitenunit programmer en toegang tot de ME serviceportaal om de nieuwste firmware te kunnen downloaden.
Van de 10.000den units die dit probleem hebben, klaagt misschien 5% van de gebruikers , de rest staat er niet eens bij stil omdat de unit wel gewoon werkt. Van die 5% “klagers” wordt 95% afgewimpeld met het antwoord “standaard gedrag”, 5% van de “klagers” houdt zijn poot stijf waarvan een deel een uiteindelijk buitenunit flash krijgt. Het is nu eenmaal een forse kostenpost voor ME om die specialisten langs te sturen.
Het is wel een ‘hot topic’ op forums in de VS/Canada/Frankrijk en Scandinavië, dus ClimaControl zou hier wel de “reddende engel” kunnen zijn met dynamische power limit functionaliteit die niet standaard via Melcloud of de A/B beschikbaar is.

• LED-Maniak
Ik zal eens kijken wat ik op korte termijn kan toevoegen. :)

Welke scandinavische forums zijn dit?
Er wordt bijvoorbeeld regelmatig vanuit Finland besteld maar google levert nooit resultaten op. :)

• Thieu79
LED-Maniak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:37:
Ik zal eens kijken wat ik op korte termijn kan toevoegen. :)
Welke scandinavische forums zijn dit?
Dat zou mooi zijn _/-\o_ . Ik heb zelf ook een Pre 2023 buitenunit met deze 'brakke' firmware, maar heb nog een paar toepassingen waarvoor ik die power limit functies zou willen gaan gebruiken.

Op Värmepumpsforum.se / ByggeBolig.no / Diskusjon.no , Hearth.com en GreenBuildingAdvisor.com (VS/Canada) wordt het probleem en dus de buitenunit flash & power limit 'hack' beschreven. Ik ben het ook aardig vaak tegengekomen op de Franse forums in mijn zoektocht naar de oorzaak achter die brute ramp-ups en luide defrosts bij de binnenunit.

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Even een simpele vraag (ik ben nieuw in de airco hoek, maar wil wel een CC aanschaffen).
Wat heeft een WF (met WiFi model) van MHI als voordeel tov een niet WF model als je een CC gaat gebruiken? Heeft het aanschaffen van een binnenunit met wifi dan nog extra's?

• LED-Maniak
hiljolodewijk schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:17:
Even een simpele vraag (ik ben nieuw in de airco hoek, maar wil wel een CC aanschaffen).
Wat heeft een WF (met WiFi model) van MHI als voordeel tov een niet WF model als je een CC gaat gebruiken? Heeft het aanschaffen van een binnenunit met wifi dan nog extra's?
Momenteel heeft ClimateControl nog geen cloud omgeving of app zonder gebruik te maken van een home automation systeem als bijvoorbeeld Home Assistant of Homey.

Door de WF-versie te nemen met wifi kan je de smart-m air app van mitsubishi heavy industries blijven gebruiken naast het gebruik van de climatecontrol.

• ThinkPad
Voordeel van de Smart M-Air app is (op dit moment nog) dat je een weekprogramma kan instellen. Als je dat met de ClimaControl wil doen zul je dat in Home Assistant / Homey o.i.d. moeten doen.

En met de Smart M-Air app kun je de airco via cloud bedienen buitenshuis, kan via ClimaControl ook maar dan zul je VPN naar huis op moeten zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2026 08:28 ]

• RicooCardoo
  • Laatst online: 10-03 13:01
@LED-Maniak ik stel de vraag even hier zodat anderen ook meteen info hebben.

Ik ben benieuwd of inmiddels de CC al in de LG test centers hangen en of er al uitvoerig getest word.. De CC vereist nog wel wat aandacht om het echt een top product te laten worden 💪

• Magiaconatus
Ik had het gevoel dat het iets betekende toen protoart.net niet toegankelijk was. ;)

• LED-Maniak
Magiaconatus schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 00:59:
Ik had het gevoel dat het iets betekende toen protoart.net niet toegankelijk was. ;)
Nieuwe website, nieuwe mogelijkheden! :)

Ik ben druk bezig met een knowledge base op te bouwen. Dit is een documentatiesysteem om meer inzicht te geven(en dat mensen niet hoeven te zoeken naar info).

FedEx is een beetje vervelend, de nieuwe panasonic, daikin en MHI XY staan bij de douane.. Hopelijk komt het er doorheen. Europa heeft sinds 2026 nieuwe regelgeving betreft CO2 compensaties bij bepaalde importgoederen, allemaal extra papierwerk en kosten voor netto nul opbrengst. De verwerkingskosten en het uitprinten van 6x A4tjes kost meer dan het 'CO2 compensatie certificaat' van pak hem beet 80 cent.. |:(

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:56
RicooCardoo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:31:
@LED-Maniak ik stel de vraag even hier zodat anderen ook meteen info hebben.

Ik ben benieuwd of inmiddels de CC al in de LG test centers hangen en of er al uitvoerig getest word.. De CC vereist nog wel wat aandacht om het echt een top product te laten worden 💪
Ik ben ook zeer benieuwd! Het zou goed nieuws zijn als de CC in LG test centers hangt en of er daar al uitvoerig getest wordt. Dat kan mogelijk helpen bij het oplossen van de kleine probleempjes waar we nu nog tegenaan lopen en biedt wellicht nieuwe mogelijkheden.

Punten waar volgens mij nog winst te behalen is:
  • Regeling in halve graden
  • Fan settings 2 (Low/Medium) en 4 (Medium/High)
Ben benieuwd naar een update hierover.

• LED-Maniak
Als er wat te melden valt op dat vlak dan krijg je het te horen ;)

• RicooCardoo
  • Laatst online: 10-03 13:01
LED-Maniak schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:20:
Als er wat te melden valt op dat vlak dan krijg je het te horen ;)
Hangen ze er inmiddels wel al? Is alweer paar maanden geleden dat we het er over gehad hebben.

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:34
Hi @LED-Maniak ik merk met de huidige temperaturen op de auto fan stand nu alleen dat hij laag blijft blazen met hoog ampere. Terwijl je zou verwachten dat hij dan wat gaat opschalen. Geldt voor een MHI.

• LED-Maniak
prakkie87 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:34:
Hi @LED-Maniak ik merk met de huidige temperaturen op de auto fan stand nu alleen dat hij laag blijft blazen met hoog ampere. Terwijl je zou verwachten dat hij dan wat gaat opschalen. Geldt voor een MHI.
Hij komt makkelijk op zijn setpoint en dus schakelt hij in auto mode al snel terug naar de mininale blaassnelheid. Dat is qua verbruik dan weer niet ideaal. Probeer eens een vaste stand. Hogere fanstand = meer debiet = efficienter werken, wat kan resulteren in een lager gebruik.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste