Dat is een kwestie van voorkeur. Zelf vind ik het niet prettig als al het vocht weer de kamer in wordt geblazen. Tijdens die korte periodes droogt de warmtewisselaar ook niet helemaal uit, dus het heeft geen zin om het apparaat dan te laten draaien. In mijn geval zorgt een aparte, geprogrammeerde ventilatiestand er sowieso voor dat alles volledig droogt.prakkie87 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:23:
[...]
Dit zorgt wel voor sneller vocht op de unit met vervuiling en stank. Want hij draait dan niet meer om het overtollige vocht weg te blazen. Je wilt in de ideale situatie dat hij droog blaast
@LED-Maniak is er voor de Panasonic units een update geweest vorige week?
Mijn beide modules zijn toen (30 juli) vrijwel tegelijk opnieuw opgestart terwijl er geen stroomuitval is geweest. Het versienummer is echter nog steeds 3.4.1.
Mijn beide modules zijn toen (30 juli) vrijwel tegelijk opnieuw opgestart terwijl er geen stroomuitval is geweest. Het versienummer is echter nog steeds 3.4.1.
Nee, geen update geweest.
Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.
Klopt, dit gaat alleen op voor verwarmen.Mimiix schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:47:
[...]
Thanks! Geld bovenstaande overigens niet enkel voor verwarmen?
Had er hier ook last van, tijdens koelen prima 50 tot 59% lv.
Na dat de koeling gestopt was liep dat op naar 74%.
Wat ik nu doe is met mijn twee SRF25ZS-W die elke een slaapkamer koelen/verwarmen is op deze dagen op 24/7 op dry modus zet.
De setpoint naar 25gr en daarmee blijft de temperatuur tussen de 21 en 23gr en de lv zit op 55 tot 60%.
In tegenstelling van de manuals zeggen heeft een setpoint el degelijk wat invloed op de temperatuur bij het gebruiken van de dry functie.
indien lv behaald is dan stop hij in elk geval de ventilator en geen overmatig/oplopende lv en lekbak is en lamellen zijn droog dus ook geen kans op schimmels.
Voor de unit beneden (SRK50ZS-WF) doe ik precies het zelfde.
Alleen zoals nu met een buiten temperatuur van 30+ staat hij wel op koelen want de dry functie krijgt het dan niet koud genoeg.
[ Voor 7% gewijzigd door Siewert op 04-08-2026 11:23 ]
☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub
Is het misschien mogelijk een optionele functie toe te voegen dat je de airco in de FAN stand laat nadraaien wanneer je airco wilt uitschakelen? Bijvoorbeeld met parameters voor de tijdsduur en de fan stand.
Dit om schimmels e.d. tegen te gaan? Uiteraard kan je dit ook automatiseren in HomeAssistant, maar het zou toch eigenlijk mooi zijn als dit rechtstreeks vanuit climate control kan.
Dit om schimmels e.d. tegen te gaan? Uiteraard kan je dit ook automatiseren in HomeAssistant, maar het zou toch eigenlijk mooi zijn als dit rechtstreeks vanuit climate control kan.
[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 04-08-2026 17:00 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Weet iemand waarom de Fan mode in HA niet overeen komt met de GUI? met de remote zet ik m op auto, dan geeft HA high?
S.J.
Iemand was benieuwd naar de nauwkeurigheid van de thermometers die LED gebruikt. Hier is een test daarvan.
https://smarthomescene.com/reviews/best-selling-zigbee-temperature-sensors-tested/
https://smarthomescene.com/reviews/best-selling-zigbee-temperature-sensors-tested/
Niet helemaal. 
Ik heb inmiddels een schoenendoos vol met thermometers. Veel ervan lijken hetzelfde van buiten. De behuizingen zijn veelal daadwerkelijk hetzelfde.
Als je ze echter open maakt dan zit er best wat verschil tussen. Sommige fabrikanten gebruiken sensiron(gerenommeerd merk) als sensor en andere fabrikanten Chinese clones. Eigenlijk helemaal toegespitst op wat de klant wil betalen. Zeker als het tuya compatibel moet zijn worden er soms hele vreemde kronkels gemaakt(wat slecht is voor de batterijduur).
Als je op aliexpress of welke kleine shop koopt weet je eigenlijk nooit precies wat je precies krijgt. Gelukkig koop ik wat groter in en kan ik mijn leverancier precies aangeven welke sensor er in moet en flashed hij de chip.
Ik heb inmiddels een schoenendoos vol met thermometers. Veel ervan lijken hetzelfde van buiten. De behuizingen zijn veelal daadwerkelijk hetzelfde.
Als je ze echter open maakt dan zit er best wat verschil tussen. Sommige fabrikanten gebruiken sensiron(gerenommeerd merk) als sensor en andere fabrikanten Chinese clones. Eigenlijk helemaal toegespitst op wat de klant wil betalen. Zeker als het tuya compatibel moet zijn worden er soms hele vreemde kronkels gemaakt(wat slecht is voor de batterijduur).
Als je op aliexpress of welke kleine shop koopt weet je eigenlijk nooit precies wat je precies krijgt. Gelukkig koop ik wat groter in en kan ik mijn leverancier precies aangeven welke sensor er in moet en flashed hij de chip.
Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.
@LED-Maniak ik merk helaas sinds korte tijd (ik denk 1 a 2 weken) dat de dingen die je wijzigt, wederom weer terugspringen na het vooringestelde. na de 2e keer aanpassen blijft het wel goed staan. dit resulteert in dat automatiseringen mislopen. kan je hier aub naar kijken? dit was begin dit jaar ook en het was verholpen.
alvast bedankt!
alvast bedankt!
Probeer eens een langere tijd tussen de wijzigingen te zetten. LG is zeer traag in communicatie.
Ik heb dit nog nooit gehad zonder de kastjes. Sinds dat die er aan zitten is het boven nu ook regelmatig... Maar ik zal eens even wat proberen.LED-Maniak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:37:
Probeer eens een langere tijd tussen de wijzigingen te zetten. LG is zeer traag in communicatie.
Helaas vanochtend weer: het commando is: zet airco uit. En helaas gaat ie uit, maar door de reactie die die krijgt gaat ie ook weer aan. Net als dat je temperatuur halve graad naar beneden zet en dat ie vervolgens weer halve graad omhoog gaat.
Misschien dat het ligt aan de zwakke internet verbinding. Daar word aan gewerkt. Als dat up en running is zal ik mij weer melden
[ Voor 36% gewijzigd door RicooCardoo op 08-08-2026 07:59 ]
Hier ook eindelijk geinstalleerd. Duurde wel echt even 15 minuten voordat ik het ding op het netwerk had. Daarna snel in mqtt en home assistant gehangen.
Ik merk een veel gelijkmatigere temperatuur in de woonkamer nu en het systeem pendelt veel minder.
Ik merk een veel gelijkmatigere temperatuur in de woonkamer nu en het systeem pendelt veel minder.
Je hebt enkel de devices via Wifi? Of heb je er ook nog een home-automation tussen? En wel of niet via de cloud?RicooCardoo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 06:50:
[...]
Ik heb dit nog nooit gehad zonder de kastjes. Sinds dat die er aan zitten is het boven nu ook regelmatig... Maar ik zal eens even wat proberen.
Helaas vanochtend weer: het commando is: zet airco uit. En helaas gaat ie uit, maar door de reactie die die krijgt gaat ie ook weer aan. Net als dat je temperatuur halve graad naar beneden zet en dat ie vervolgens weer halve graad omhoog gaat.
Misschien dat het ligt aan de zwakke internet verbinding. Daar word aan gewerkt. Als dat up en running is zal ik mij weer melden
S.J.
@LED-Maniak
Mijn MHI regelt prima op het setpoint op de dag. Echter in de nacht en begin van de ochtend dan "pendelt" ie met runs van 20 tot 25 minuten; uit, opstarten tot 60 Hz, daarna na 30 Hz en weer uit. Helaas kiest de MHI er niet voor om gewoon lekker naar het laagste vermogen te gaan op 15 Hz en daar rustig te blijven draaien. Het gevolg is ook dat de gemiddelde temperatuur tijdens "pendelen" ook ruim 1 graad lager wordt onder het setpoint. Dit is duidelijk te zien afgelopen nacht, waarbij ie tijdens stabiel bedrijf ineens besluit "aggresiever" te worden qua regeling.
Ik zou dan ook graag de maximum compressor frequentie exposed willen hebben (die je eerder aanbood) om iig de pendel zaagtand wat uitgerekter te maken (of te vermijden) wat efficienter zou moeten zijn. Ben ook benieuwd om te zien of deze maximum compressor frequentie tijdelijk genegeerd wordt tijden opstarten; verwacht het eigenlijk wel vanwege compressor bescherming; anders wat code nodig om dit maximum alleen toe te staan wanneer compressor >= 60 Hz komt (start) en uit te schakelen wanneer compressor = 0 (uit)
Mijn MHI regelt prima op het setpoint op de dag. Echter in de nacht en begin van de ochtend dan "pendelt" ie met runs van 20 tot 25 minuten; uit, opstarten tot 60 Hz, daarna na 30 Hz en weer uit. Helaas kiest de MHI er niet voor om gewoon lekker naar het laagste vermogen te gaan op 15 Hz en daar rustig te blijven draaien. Het gevolg is ook dat de gemiddelde temperatuur tijdens "pendelen" ook ruim 1 graad lager wordt onder het setpoint. Dit is duidelijk te zien afgelopen nacht, waarbij ie tijdens stabiel bedrijf ineens besluit "aggresiever" te worden qua regeling.
Ik zou dan ook graag de maximum compressor frequentie exposed willen hebben (die je eerder aanbood) om iig de pendel zaagtand wat uitgerekter te maken (of te vermijden) wat efficienter zou moeten zijn. Ben ook benieuwd om te zien of deze maximum compressor frequentie tijdelijk genegeerd wordt tijden opstarten; verwacht het eigenlijk wel vanwege compressor bescherming; anders wat code nodig om dit maximum alleen toe te staan wanneer compressor >= 60 Hz komt (start) en uit te schakelen wanneer compressor = 0 (uit)
8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
@rsbroer Leg de buitentemperatuur (gemeten door de airco zelf) eens naast de compressorfrequentie. En ook de 'protection' entity. Ik vermoed dat je aanloopt tegen een 'beveiliging' van de MHI, "Low pressure protection control".
Dit is iets van de MHI zelf, hij verhoogt het minimale compressortoerental als de buitentemperatuur onder de 22 graden zakt.
Irritant iets, dat wel. Ik zie hetzelfde: ThinkPad in "MHI L/L warmtepomp / airco aansturen via een esp". Vind de 22 graden erg vroeg, in NL koelt het zelfs op een hete zomerdag 's nachts vaak nog wel aardig af.
Ik weet niet of 'peak-cut' waar eerder over werd gesproken in dit topic (=afknijpen compressorfrequentie) hierin gaat helpen. Het is een beveiliging omdat (vanaf hier heb ik AI ff geraadpleegd) de verdampingsdruk te laag is bij lagere buitentemperatuur, hierdoor kan de binnenunit dichtvriezen en/of kan er vloeibaar koudemiddel terugkomen bij de compressor (vloeistofslag).
Dit is iets van de MHI zelf, hij verhoogt het minimale compressortoerental als de buitentemperatuur onder de 22 graden zakt.
Irritant iets, dat wel. Ik zie hetzelfde: ThinkPad in "MHI L/L warmtepomp / airco aansturen via een esp". Vind de 22 graden erg vroeg, in NL koelt het zelfs op een hete zomerdag 's nachts vaak nog wel aardig af.
Ik weet niet of 'peak-cut' waar eerder over werd gesproken in dit topic (=afknijpen compressorfrequentie) hierin gaat helpen. Het is een beveiliging omdat (vanaf hier heb ik AI ff geraadpleegd) de verdampingsdruk te laag is bij lagere buitentemperatuur, hierdoor kan de binnenunit dichtvriezen en/of kan er vloeibaar koudemiddel terugkomen bij de compressor (vloeistofslag).
[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2026 10:54 ]
Beetje offtopic, dit is niet zo zeer een ClimateControl probleem maar een van de velen 'maren' van een MHI. Dat is de "low outdoor ambient temperature protection" waar je mee kampt. Zodra het onder de 22 graden is, wordt het frequentiebereik van de compressor van 15-74hz beperkt naar 30-60hz. Ik heb een MHI SRC25ZS-W die precies hetzelfde doet in de nachturen zoals jij omschrijft. Overdags wanneer hij satisfied is zie ik de compressor terugzakken naar 15hz, maar 's nachts wanneer het onder de 22 graden zakt buiten wordt de compressor naar 30hz opgeschroefd met het pendelen tot gevolg.rsbroer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:26:
@LED-Maniak
[Afbeelding]
edit:
ThinkPad was me voor :)
ThinkPad was me voor :)
Hoi allemaal,
Ik lees al langere tijd mee en heb al enkele ClimaControl-modules succesvol geïnstalleerd bij anderen. Zowel in MHI's als Mitsubishi Electric's. Daarnaast gebruikte ik in de MHI in mijn vorige woning een ESP8266 module met daarop MHI-AC-Ctrl. Het gebruiken en installeren van deze modules is mij dus niet onbekend.
Nu heb ik echter sinds afgelopen vrijdag drie Panasonic-airco's (2x CS-TZ35CKEW en 1x CS-TZ25CKEW) en heb ik de ClimaControl-modules aangeschaft. Uiteraard heb ik tegen de installateur opgeschept over hoe mooi het werkt en hoe simpel de installatie is, dat had ik niet moeten doen
. De modules zitten netjes aangesloten op zowel de 5-pins CN-CNT als de 6-pins CN-TH, de WiFi-netwerken met de namen "Factory - XXXXXX" komen in de lucht en ik kom in de factory setup waar ik de WiFi credentials in kan vullen. So far so good! Ik vul het in en druk op "Save and Reboot". Nu dacht ik mooi, uitzoeken welk IP ze hebben meegekregen en eens kijken of ik ze kan benaderen. De modules komen echter nooit online. Ik kan zien dat verbinding wordt gemaakt met het WiFi-netwerk, maar deze verbinding houdt iets van een seconde stand, waarna de module lijkt uit te vallen en opnieuw opstart. Ik zie achtereenvolgens de PWR-led 2x rood knipperen (blijft vervolgens aan), waarna het WiFI-ledje paars wordt, daarna groen kleurt en vervolgens zie ik alle LED'jes uit gaan. Hierna begint het circus weer opnieuw.
Wat ik al heb geprobeerd:
.
Ik lees al langere tijd mee en heb al enkele ClimaControl-modules succesvol geïnstalleerd bij anderen. Zowel in MHI's als Mitsubishi Electric's. Daarnaast gebruikte ik in de MHI in mijn vorige woning een ESP8266 module met daarop MHI-AC-Ctrl. Het gebruiken en installeren van deze modules is mij dus niet onbekend.
Nu heb ik echter sinds afgelopen vrijdag drie Panasonic-airco's (2x CS-TZ35CKEW en 1x CS-TZ25CKEW) en heb ik de ClimaControl-modules aangeschaft. Uiteraard heb ik tegen de installateur opgeschept over hoe mooi het werkt en hoe simpel de installatie is, dat had ik niet moeten doen
Wat ik al heb geprobeerd:
- Zoeken in dit topic op "Panasonic", "reboot", "loop" en dergelijke. Ik heb het zelf niet terug kunnen vinden in het topic;
- De kennisbank op de website van ProtoART doorgenomen;
- Het toepassen van een factory reset door de SETUP-knop een seconde of tien in te drukken. De LED'jes voor PWR en WIFI worden dan beide rood. Hierna wordt het WiFi-netwerk "Factory - XXXXXX" weer zichtbaar en kan ik opnieuw de WiFi-credentials instellen. Ik heb inmiddels diverse AP's geprobeerd (Mijn Asus ZenWiFi BD4's, een 2,4 GHz netwerk op de Zyxel van Odido en zojuist nog een 2,4 GHz netwerk op een TP-Link Archer C7), het resultaat blijft hetzelfde.
[ Voor 5% gewijzigd door Broekiej op 10-08-2026 20:13 . Reden: GIF-je verbeterd. ]
Kijk nog eens.Broekiej schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:11:
Wat kan ik nog doen? Bedankt alvast voor het meedenken.
aantal panasonic modules waren niet op de server geregistreerd. Is nu gefixt.
[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 10-08-2026 20:22 ]
Ik was net mijn vriendin aan het laten zien wat de module wel en niet doet. Zie ik ineens de lampjes verspringen naar groen-groen-rood
edit:
ik zie net je toevoeging, helder!
ik zie net je toevoeging, helder!
[ Voor 8% gewijzigd door Broekiej op 10-08-2026 20:25 ]
Hoi @LED-Maniak , vraagje. Is het eventueel mogelijk een thermometer (lcd/e-ink) in de kleur zwart te bestellen? Zo niet is het dan makkelijk om de thermometer te demonteren zodat ik het kunststof frame kan spuiten?
Deze bestaan helaas niet in het zwart, maar open schroeven en dan spuiten zou inderdaad kunnen.GM15 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:24:
Hoi @LED-Maniak , vraagje. Is het eventueel mogelijk een thermometer (lcd/e-ink) in de kleur zwart te bestellen? Zo niet is het dan makkelijk om de thermometer te demonteren zodat ik het kunststof frame kan spuiten?
Er zitten kleine schroefjes in met torx kop.
Ik dacht dat de modules volledig lokaal werkten. Waarom moet er iets geregistreerd worden?LED-Maniak schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:15:
[...]
Kijk nog eens.
aantal panasonic modules waren niet op de server geregistreerd. Is nu gefixt.
.
[ Voor 113% gewijzigd door mgizmo op 12-08-2026 18:37 ]
Modules werken zeker lokaal, maar dit registreren is voor automatische firmware updates na een factory reset.glotzi schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:34:
[...]
Ik dacht dat de modules volledig lokaal werkten. Waarom moet er iets geregistreerd worden?
Type module moet gematched worden met de juiste firmware, etc. gezien er vele varianten zijn. Dan wordt aan de hand van het serienummer direct de juiste firmware type én versie geinstalleerd.
Daarna werkt alles gewoon lokaal.
[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 12-08-2026 17:30 ]
Hoop dat de vragen hier gesteld mogen worden:
- waar zijn de betekenissen van de log items / verschillende temp metingen, otewel de items onder Information etc.te vinden?
- de LV is op de meegeleverde meter veel hoger dan andere meters die ik in huos heb. Is het nodig die vochtmeter te calibreren?
- is er al zicht op een app en/of de mogelijkheid ook buitenshuis via WiFi te bedienen?
- waar zijn de betekenissen van de log items / verschillende temp metingen, otewel de items onder Information etc.te vinden?
- de LV is op de meegeleverde meter veel hoger dan andere meters die ik in huos heb. Is het nodig die vochtmeter te calibreren?
- is er al zicht op een app en/of de mogelijkheid ook buitenshuis via WiFi te bedienen?
[ Voor 5% gewijzigd door bartbakker 1970 op 14-08-2026 13:18 ]
Komt nog iets bij: systeem loopt steeds vast. Alle 3 de lampjes op het kastje branden wel groen. Het werkte een dag goed en ineens weer niet te benaderen. Geen specifieke foutmelding. Niet bruikbaar zo. Wat kan er aan de hand zijn? Is er voorkeur voor een specifieke browser misschien? Of is er een update nodig ? Aut updates staat wel aan btw. Vreemde is dat ik net getest heb en werkt nu weer wel ineens. Kan het te maken hebben met gebruik remote control vd MHI? Dat die niet gebruikt mag worden icm de climacontrol bijv?
[ Voor 55% gewijzigd door bartbakker 1970 op 16-08-2026 23:17 ]
Klinkt als een probleem met je wifi. Zitten ze wel op een wifi netwerk dat alleen op 2.4ghz werkt en niet ook 5ghz? Ubiquiti apparatuur(als je dat hebt) heeft speciale instellingen nodig.
@LED-Maniak mhi 3.4.26 als je een offset instelt dan wordt deze wel doorgestuurd naar de thermometer, maar het vakje offset is daarna weer leeg (0). Je ziet dus nergens meer terug of je een offset ingesteld hebt, hoeveel dit was. Kan dit hersteld worden dat je de ingestelde offset blijft zien.
Thanks, foutje in de nieuwe web UI idd.
Vraag over peak_cut bij de MHI lucht-lucht module
Ik heb twee Mitsubishi Heavy Industries lucht-lucht units met de ClimaControl
module (MHI_CNS_ATA_WIFI, firmware 3.4.1). In /control zie ik de parameter
"peak_cut", bij mij op 100.
Ik ben bezig mijn verbruik terug te brengen en heb daarvoor zes weken
compressordata uit InfluxDB geanalyseerd: stroom in ampère afgezet tegen
compressorfrequentie. Wat daaruit komt:
10 Hz 0,80 A 0,080 A/Hz
20 Hz 1,13 A 0,057
30 Hz 1,52 A 0,051
40 Hz 1,85 A 0,046 <- zuinigst
50 Hz 2,63 A 0,053
60 Hz 3,73 A 0,062
70 Hz 4,42 A 0,063
80 Hz 4,79 A 0,060
90 Hz 6,73 A 0,075
De laatste kolom is stroom per Hz, dus ruwweg wat een eenheid koeling kost.
Het optimum ligt bij mij rond de 40 Hz; op 90 Hz is koelen ruim 60% duurder
per eenheid. De tweede unit laat hetzelfde patroon zien.
Mijn vraag: wat begrenst peak_cut precies bij deze units?
1. Topt het de compressorfrequentie af, of het opgenomen vermogen, of iets
anders?
2. In welke stappen werkt het en wat betekenen de waarden?
3. Als het de frequentie begrenst: zou peak_cut op bijvoorbeeld 60 of 80
betekenen dat de unit in dat zuinige gebied blijft, ten koste van
langzamer afkoelen? Of werkt het anders dan ik denk?
Ik wil het graag begrijpen voordat ik ermee ga experimenteren, want ik meet
alles mee en wil weten waar ik naar moet kijken.
Zoals gezegd nog op fw 3.4.1 en auto update staat aan maar heeft waarschijnlijk niet gewerkt kan ik ze ook handmatig updaten vanuit de gui?
Alvast bedankt.
Ik heb twee Mitsubishi Heavy Industries lucht-lucht units met de ClimaControl
module (MHI_CNS_ATA_WIFI, firmware 3.4.1). In /control zie ik de parameter
"peak_cut", bij mij op 100.
Ik ben bezig mijn verbruik terug te brengen en heb daarvoor zes weken
compressordata uit InfluxDB geanalyseerd: stroom in ampère afgezet tegen
compressorfrequentie. Wat daaruit komt:
10 Hz 0,80 A 0,080 A/Hz
20 Hz 1,13 A 0,057
30 Hz 1,52 A 0,051
40 Hz 1,85 A 0,046 <- zuinigst
50 Hz 2,63 A 0,053
60 Hz 3,73 A 0,062
70 Hz 4,42 A 0,063
80 Hz 4,79 A 0,060
90 Hz 6,73 A 0,075
De laatste kolom is stroom per Hz, dus ruwweg wat een eenheid koeling kost.
Het optimum ligt bij mij rond de 40 Hz; op 90 Hz is koelen ruim 60% duurder
per eenheid. De tweede unit laat hetzelfde patroon zien.
Mijn vraag: wat begrenst peak_cut precies bij deze units?
1. Topt het de compressorfrequentie af, of het opgenomen vermogen, of iets
anders?
2. In welke stappen werkt het en wat betekenen de waarden?
3. Als het de frequentie begrenst: zou peak_cut op bijvoorbeeld 60 of 80
betekenen dat de unit in dat zuinige gebied blijft, ten koste van
langzamer afkoelen? Of werkt het anders dan ik denk?
Ik wil het graag begrijpen voordat ik ermee ga experimenteren, want ik meet
alles mee en wil weten waar ik naar moet kijken.
Zoals gezegd nog op fw 3.4.1 en auto update staat aan maar heeft waarschijnlijk niet gewerkt kan ik ze ook handmatig updaten vanuit de gui?
Alvast bedankt.
[ Voor 6% gewijzigd door ikkeenjij36 op 23-08-2026 09:58 ]
Ik ben voornemens om ergens in de komende maanden een aantal airco-units in huis te gaan plaatsen. Een van de belangrijkste eisen is dat ik lokaal, zonder cloud-afhankelijkheid (met Home Assistant) wil kunnen besturen/automatiseren. Ik bevind me dus in de luxe positie dat ik mijn airco-merk en -model daarop kan uitzoeken.
Als ik het topic zo een beetje doorlees krijg ik het idee dat ik het mezelf het makkelijkst maak met een Mitsubishi. Is dat ook echt zo, anno 2026?
Als ik het topic zo een beetje doorlees krijg ik het idee dat ik het mezelf het makkelijkst maak met een Mitsubishi. Is dat ook echt zo, anno 2026?
Mitsubishi Electric, Mitsubishi heavy industries en Panasonic zijn alle drie prima opties.
Peak cut werkt tot op heden helaas niet bij de wand modellen.ikkeenjij36 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:51:
Vraag over peak_cut bij de MHI lucht-lucht module
Heb je nog een update hoe de ontwikkeling van Daikin modules gaat?LED-Maniak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:56:
Mitsubishi Electric, Mitsubishi heavy industries en Panasonic zijn alle drie prima opties.
Goed man!
Afgelopen week heb ik een module naar nog een andere tweaker gestuurd om te testen.robkds schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 04:54:
[...]
Heb je nog een update hoe de ontwikkeling van Daikin modules gaat?
Ik ben druk met in kaart aan het brengen welke stekker combinaties de populairste binnenunits nodig hebben. Hopelijk kan ik in een week of 3, 4 testresultaten delen.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 25-08-2026 10:17 ]
Zijn er hier ook mensen met een Mitsubishi Lossnay heat recovery systeem?
Ik krijg hier af en toe vragen over en denk dat ik wel een integratie kan maken voor home assistant.
Ik krijg hier af en toe vragen over en denk dat ik wel een integratie kan maken voor home assistant.
Mochten er mensen zijn met een Daikin (oa. cassette en kanaal units) met alleen een P1/P2 aansluiting(Dus NIET S21) en interesse hebben in een ClimateControl, stuur dan ook even een DM. De hardware ligt klaar.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 25-08-2026 23:48 ]
Hoe kan ik erachter komen welke aansluiting ik heb?LED-Maniak schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:48:
Mochten er mensen zijn met een Daikin (oa. cassette en kanaal units) met alleen een P1/P2 aansluiting(Dus NIET S21) en interesse hebben in een ClimateControl, stuur dan ook even een DM. De hardware ligt klaar.