Dat is een kwestie van voorkeur. Zelf vind ik het niet prettig als al het vocht weer de kamer in wordt geblazen. Tijdens die korte periodes droogt de warmtewisselaar ook niet helemaal uit, dus het heeft geen zin om het apparaat dan te laten draaien. In mijn geval zorgt een aparte, geprogrammeerde ventilatiestand er sowieso voor dat alles volledig droogt.prakkie87 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:23:
[...]
Dit zorgt wel voor sneller vocht op de unit met vervuiling en stank. Want hij draait dan niet meer om het overtollige vocht weg te blazen. Je wilt in de ideale situatie dat hij droog blaast
@LED-Maniak is er voor de Panasonic units een update geweest vorige week?
Mijn beide modules zijn toen (30 juli) vrijwel tegelijk opnieuw opgestart terwijl er geen stroomuitval is geweest. Het versienummer is echter nog steeds 3.4.1.
Mijn beide modules zijn toen (30 juli) vrijwel tegelijk opnieuw opgestart terwijl er geen stroomuitval is geweest. Het versienummer is echter nog steeds 3.4.1.
Nee, geen update geweest.
ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk
Klopt, dit gaat alleen op voor verwarmen.Mimiix schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:47:
[...]
Thanks! Geld bovenstaande overigens niet enkel voor verwarmen?
Had er hier ook last van, tijdens koelen prima 50 tot 59% lv.
Na dat de koeling gestopt was liep dat op naar 74%.
Wat ik nu doe is met mijn twee SRF25ZS-W die elke een slaapkamer koelen/verwarmen is op deze dagen op 24/7 op dry modus zet.
De setpoint naar 25gr en daarmee blijft de temperatuur tussen de 21 en 23gr en de lv zit op 55 tot 60%.
In tegenstelling van de manuals zeggen heeft een setpoint el degelijk wat invloed op de temperatuur bij het gebruiken van de dry functie.
indien lv behaald is dan stop hij in elk geval de ventilator en geen overmatig/oplopende lv en lekbak is en lamellen zijn droog dus ook geen kans op schimmels.
Voor de unit beneden (SRK50ZS-WF) doe ik precies het zelfde.
Alleen zoals nu met een buiten temperatuur van 30+ staat hij wel op koelen want de dry functie krijgt het dan niet koud genoeg.
[ Voor 7% gewijzigd door Siewert op 04-08-2026 11:23 ]
☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub
Is het misschien mogelijk een optionele functie toe te voegen dat je de airco in de FAN stand laat nadraaien wanneer je airco wilt uitschakelen? Bijvoorbeeld met parameters voor de tijdsduur en de fan stand.
Dit om schimmels e.d. tegen te gaan? Uiteraard kan je dit ook automatiseren in HomeAssistant, maar het zou toch eigenlijk mooi zijn als dit rechtstreeks vanuit climate control kan.
Dit om schimmels e.d. tegen te gaan? Uiteraard kan je dit ook automatiseren in HomeAssistant, maar het zou toch eigenlijk mooi zijn als dit rechtstreeks vanuit climate control kan.
[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 04-08-2026 17:00 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Weet iemand waarom de Fan mode in HA niet overeen komt met de GUI? met de remote zet ik m op auto, dan geeft HA high?
S.J.
Iemand was benieuwd naar de nauwkeurigheid van de thermometers die LED gebruikt. Hier is een test daarvan.
https://smarthomescene.com/reviews/best-selling-zigbee-temperature-sensors-tested/
https://smarthomescene.com/reviews/best-selling-zigbee-temperature-sensors-tested/
Niet helemaal. 
Ik heb inmiddels een schoenendoos vol met thermometers. Veel ervan lijken hetzelfde van buiten. De behuizingen zijn veelal daadwerkelijk hetzelfde.
Als je ze echter open maakt dan zit er best wat verschil tussen. Sommige fabrikanten gebruiken sensiron(gerenommeerd merk) als sensor en andere fabrikanten Chinese clones. Eigenlijk helemaal toegespitst op wat de klant wil betalen. Zeker als het tuya compatibel moet zijn worden er soms hele vreemde kronkels gemaakt(wat slecht is voor de batterijduur).
Als je op aliexpress of welke kleine shop koopt weet je eigenlijk nooit precies wat je precies krijgt. Gelukkig koop ik wat groter in en kan ik mijn leverancier precies aangeven welke sensor er in moet en flashed hij de chip.
Ik heb inmiddels een schoenendoos vol met thermometers. Veel ervan lijken hetzelfde van buiten. De behuizingen zijn veelal daadwerkelijk hetzelfde.
Als je ze echter open maakt dan zit er best wat verschil tussen. Sommige fabrikanten gebruiken sensiron(gerenommeerd merk) als sensor en andere fabrikanten Chinese clones. Eigenlijk helemaal toegespitst op wat de klant wil betalen. Zeker als het tuya compatibel moet zijn worden er soms hele vreemde kronkels gemaakt(wat slecht is voor de batterijduur).
Als je op aliexpress of welke kleine shop koopt weet je eigenlijk nooit precies wat je precies krijgt. Gelukkig koop ik wat groter in en kan ik mijn leverancier precies aangeven welke sensor er in moet en flashed hij de chip.
ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk
@LED-Maniak ik merk helaas sinds korte tijd (ik denk 1 a 2 weken) dat de dingen die je wijzigt, wederom weer terugspringen na het vooringestelde. na de 2e keer aanpassen blijft het wel goed staan. dit resulteert in dat automatiseringen mislopen. kan je hier aub naar kijken? dit was begin dit jaar ook en het was verholpen.
alvast bedankt!
alvast bedankt!
Probeer eens een langere tijd tussen de wijzigingen te zetten. LG is zeer traag in communicatie.
Ik heb dit nog nooit gehad zonder de kastjes. Sinds dat die er aan zitten is het boven nu ook regelmatig... Maar ik zal eens even wat proberen.LED-Maniak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:37:
Probeer eens een langere tijd tussen de wijzigingen te zetten. LG is zeer traag in communicatie.
Helaas vanochtend weer: het commando is: zet airco uit. En helaas gaat ie uit, maar door de reactie die die krijgt gaat ie ook weer aan. Net als dat je temperatuur halve graad naar beneden zet en dat ie vervolgens weer halve graad omhoog gaat.
Misschien dat het ligt aan de zwakke internet verbinding. Daar word aan gewerkt. Als dat up en running is zal ik mij weer melden
[ Voor 36% gewijzigd door RicooCardoo op 08-08-2026 07:59 ]
Hier ook eindelijk geinstalleerd. Duurde wel echt even 15 minuten voordat ik het ding op het netwerk had. Daarna snel in mqtt en home assistant gehangen.
Ik merk een veel gelijkmatigere temperatuur in de woonkamer nu en het systeem pendelt veel minder.
Ik merk een veel gelijkmatigere temperatuur in de woonkamer nu en het systeem pendelt veel minder.
Je hebt enkel de devices via Wifi? Of heb je er ook nog een home-automation tussen? En wel of niet via de cloud?RicooCardoo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 06:50:
[...]
Ik heb dit nog nooit gehad zonder de kastjes. Sinds dat die er aan zitten is het boven nu ook regelmatig... Maar ik zal eens even wat proberen.
Helaas vanochtend weer: het commando is: zet airco uit. En helaas gaat ie uit, maar door de reactie die die krijgt gaat ie ook weer aan. Net als dat je temperatuur halve graad naar beneden zet en dat ie vervolgens weer halve graad omhoog gaat.
Misschien dat het ligt aan de zwakke internet verbinding. Daar word aan gewerkt. Als dat up en running is zal ik mij weer melden
S.J.
@LED-Maniak
Mijn MHI regelt prima op het setpoint op de dag. Echter in de nacht en begin van de ochtend dan "pendelt" ie met runs van 20 tot 25 minuten; uit, opstarten tot 60 Hz, daarna na 30 Hz en weer uit. Helaas kiest de MHI er niet voor om gewoon lekker naar het laagste vermogen te gaan op 15 Hz en daar rustig te blijven draaien. Het gevolg is ook dat de gemiddelde temperatuur tijdens "pendelen" ook ruim 1 graad lager wordt onder het setpoint. Dit is duidelijk te zien afgelopen nacht, waarbij ie tijdens stabiel bedrijf ineens besluit "aggresiever" te worden qua regeling.
Ik zou dan ook graag de maximum compressor frequentie exposed willen hebben (die je eerder aanbood) om iig de pendel zaagtand wat uitgerekter te maken (of te vermijden) wat efficienter zou moeten zijn. Ben ook benieuwd om te zien of deze maximum compressor frequentie tijdelijk genegeerd wordt tijden opstarten; verwacht het eigenlijk wel vanwege compressor bescherming; anders wat code nodig om dit maximum alleen toe te staan wanneer compressor >= 60 Hz komt (start) en uit te schakelen wanneer compressor = 0 (uit)
Mijn MHI regelt prima op het setpoint op de dag. Echter in de nacht en begin van de ochtend dan "pendelt" ie met runs van 20 tot 25 minuten; uit, opstarten tot 60 Hz, daarna na 30 Hz en weer uit. Helaas kiest de MHI er niet voor om gewoon lekker naar het laagste vermogen te gaan op 15 Hz en daar rustig te blijven draaien. Het gevolg is ook dat de gemiddelde temperatuur tijdens "pendelen" ook ruim 1 graad lager wordt onder het setpoint. Dit is duidelijk te zien afgelopen nacht, waarbij ie tijdens stabiel bedrijf ineens besluit "aggresiever" te worden qua regeling.
Ik zou dan ook graag de maximum compressor frequentie exposed willen hebben (die je eerder aanbood) om iig de pendel zaagtand wat uitgerekter te maken (of te vermijden) wat efficienter zou moeten zijn. Ben ook benieuwd om te zien of deze maximum compressor frequentie tijdelijk genegeerd wordt tijden opstarten; verwacht het eigenlijk wel vanwege compressor bescherming; anders wat code nodig om dit maximum alleen toe te staan wanneer compressor >= 60 Hz komt (start) en uit te schakelen wanneer compressor = 0 (uit)
8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
@rsbroer Leg de buitentemperatuur (gemeten door de airco zelf) eens naast de compressorfrequentie. En ook de 'protection' entity. Ik vermoed dat je aanloopt tegen een 'beveiliging' van de MHI, "Low pressure protection control".
Dit is iets van de MHI zelf, hij verhoogt het minimale compressortoerental als de buitentemperatuur onder de 22 graden zakt.
Irritant iets, dat wel. Ik zie hetzelfde: ThinkPad in "MHI L/L warmtepomp / airco aansturen via een esp". Vind de 22 graden erg vroeg, in NL koelt het zelfs op een hete zomerdag 's nachts vaak nog wel aardig af.
Ik weet niet of 'peak-cut' waar eerder over werd gesproken in dit topic (=afknijpen compressorfrequentie) hierin gaat helpen. Het is een beveiliging omdat (vanaf hier heb ik AI ff geraadpleegd) de verdampingsdruk te laag is bij lagere buitentemperatuur, hierdoor kan de binnenunit dichtvriezen en/of kan er vloeibaar koudemiddel terugkomen bij de compressor (vloeistofslag).
Dit is iets van de MHI zelf, hij verhoogt het minimale compressortoerental als de buitentemperatuur onder de 22 graden zakt.
Irritant iets, dat wel. Ik zie hetzelfde: ThinkPad in "MHI L/L warmtepomp / airco aansturen via een esp". Vind de 22 graden erg vroeg, in NL koelt het zelfs op een hete zomerdag 's nachts vaak nog wel aardig af.
Ik weet niet of 'peak-cut' waar eerder over werd gesproken in dit topic (=afknijpen compressorfrequentie) hierin gaat helpen. Het is een beveiliging omdat (vanaf hier heb ik AI ff geraadpleegd) de verdampingsdruk te laag is bij lagere buitentemperatuur, hierdoor kan de binnenunit dichtvriezen en/of kan er vloeibaar koudemiddel terugkomen bij de compressor (vloeistofslag).
[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2026 10:54 ]
Beetje offtopic, dit is niet zo zeer een ClimateControl probleem maar een van de velen 'maren' van een MHI. Dat is de "low outdoor ambient temperature protection" waar je mee kampt. Zodra het onder de 22 graden is, wordt het frequentiebereik van de compressor van 15-74hz beperkt naar 30-60hz. Ik heb een MHI SRC25ZS-W die precies hetzelfde doet in de nachturen zoals jij omschrijft. Overdags wanneer hij satisfied is zie ik de compressor terugzakken naar 15hz, maar 's nachts wanneer het onder de 22 graden zakt buiten wordt de compressor naar 30hz opgeschroefd met het pendelen tot gevolg.rsbroer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:26:
@LED-Maniak
[Afbeelding]
edit:
ThinkPad was me voor :)
ThinkPad was me voor :)
Hoi allemaal,
Ik lees al langere tijd mee en heb al enkele ClimaControl-modules succesvol geïnstalleerd bij anderen. Zowel in MHI's als Mitsubishi Electric's. Daarnaast gebruikte ik in de MHI in mijn vorige woning een ESP8266 module met daarop MHI-AC-Ctrl. Het gebruiken en installeren van deze modules is mij dus niet onbekend.
Nu heb ik echter sinds afgelopen vrijdag drie Panasonic-airco's (2x CS-TZ35CKEW en 1x CS-TZ25CKEW) en heb ik de ClimaControl-modules aangeschaft. Uiteraard heb ik tegen de installateur opgeschept over hoe mooi het werkt en hoe simpel de installatie is, dat had ik niet moeten doen
. De modules zitten netjes aangesloten op zowel de 5-pins CN-CNT als de 6-pins CN-TH, de WiFi-netwerken met de namen "Factory - XXXXXX" komen in de lucht en ik kom in de factory setup waar ik de WiFi credentials in kan vullen. So far so good! Ik vul het in en druk op "Save and Reboot". Nu dacht ik mooi, uitzoeken welk IP ze hebben meegekregen en eens kijken of ik ze kan benaderen. De modules komen echter nooit online. Ik kan zien dat verbinding wordt gemaakt met het WiFi-netwerk, maar deze verbinding houdt iets van een seconde stand, waarna de module lijkt uit te vallen en opnieuw opstart. Ik zie achtereenvolgens de PWR-led 2x rood knipperen (blijft vervolgens aan), waarna het WiFI-ledje paars wordt, daarna groen kleurt en vervolgens zie ik alle LED'jes uit gaan. Hierna begint het circus weer opnieuw.
Wat ik al heb geprobeerd:
.
Ik lees al langere tijd mee en heb al enkele ClimaControl-modules succesvol geïnstalleerd bij anderen. Zowel in MHI's als Mitsubishi Electric's. Daarnaast gebruikte ik in de MHI in mijn vorige woning een ESP8266 module met daarop MHI-AC-Ctrl. Het gebruiken en installeren van deze modules is mij dus niet onbekend.
Nu heb ik echter sinds afgelopen vrijdag drie Panasonic-airco's (2x CS-TZ35CKEW en 1x CS-TZ25CKEW) en heb ik de ClimaControl-modules aangeschaft. Uiteraard heb ik tegen de installateur opgeschept over hoe mooi het werkt en hoe simpel de installatie is, dat had ik niet moeten doen
Wat ik al heb geprobeerd:
- Zoeken in dit topic op "Panasonic", "reboot", "loop" en dergelijke. Ik heb het zelf niet terug kunnen vinden in het topic;
- De kennisbank op de website van ProtoART doorgenomen;
- Het toepassen van een factory reset door de SETUP-knop een seconde of tien in te drukken. De LED'jes voor PWR en WIFI worden dan beide rood. Hierna wordt het WiFi-netwerk "Factory - XXXXXX" weer zichtbaar en kan ik opnieuw de WiFi-credentials instellen. Ik heb inmiddels diverse AP's geprobeerd (Mijn Asus ZenWiFi BD4's, een 2,4 GHz netwerk op de Zyxel van Odido en zojuist nog een 2,4 GHz netwerk op een TP-Link Archer C7), het resultaat blijft hetzelfde.
[ Voor 5% gewijzigd door Broekiej op 10-08-2026 20:13 . Reden: GIF-je verbeterd. ]
Kijk nog eens.Broekiej schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:11:
Wat kan ik nog doen? Bedankt alvast voor het meedenken.
aantal panasonic modules waren niet op de server geregistreerd. Is nu gefixt.
[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 10-08-2026 20:22 ]
Ik was net mijn vriendin aan het laten zien wat de module wel en niet doet. Zie ik ineens de lampjes verspringen naar groen-groen-rood
edit:
ik zie net je toevoeging, helder!
ik zie net je toevoeging, helder!
[ Voor 8% gewijzigd door Broekiej op 10-08-2026 20:25 ]
Hoi @LED-Maniak , vraagje. Is het eventueel mogelijk een thermometer (lcd/e-ink) in de kleur zwart te bestellen? Zo niet is het dan makkelijk om de thermometer te demonteren zodat ik het kunststof frame kan spuiten?
Deze bestaan helaas niet in het zwart, maar open schroeven en dan spuiten zou inderdaad kunnen.GM15 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:24:
Hoi @LED-Maniak , vraagje. Is het eventueel mogelijk een thermometer (lcd/e-ink) in de kleur zwart te bestellen? Zo niet is het dan makkelijk om de thermometer te demonteren zodat ik het kunststof frame kan spuiten?
Er zitten kleine schroefjes in met torx kop.
Ik dacht dat de modules volledig lokaal werkten. Waarom moet er iets geregistreerd worden?LED-Maniak schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:15:
[...]
Kijk nog eens.
aantal panasonic modules waren niet op de server geregistreerd. Is nu gefixt.
.
[ Voor 113% gewijzigd door mgizmo op 12-08-2026 18:37 ]
Modules werken zeker lokaal, maar dit registreren is voor automatische firmware updates na een factory reset.glotzi schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:34:
[...]
Ik dacht dat de modules volledig lokaal werkten. Waarom moet er iets geregistreerd worden?
Type module moet gematched worden met de juiste firmware, etc. gezien er vele varianten zijn. Dan wordt aan de hand van het serienummer direct de juiste firmware type én versie geinstalleerd.
Daarna werkt alles gewoon lokaal.
[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 12-08-2026 17:30 ]
Hoop dat de vragen hier gesteld mogen worden:
- waar zijn de betekenissen van de log items / verschillende temp metingen, otewel de items onder Information etc.te vinden?
- de LV is op de meegeleverde meter veel hoger dan andere meters die ik in huos heb. Is het nodig die vochtmeter te calibreren?
- is er al zicht op een app en/of de mogelijkheid ook buitenshuis via WiFi te bedienen?
- waar zijn de betekenissen van de log items / verschillende temp metingen, otewel de items onder Information etc.te vinden?
- de LV is op de meegeleverde meter veel hoger dan andere meters die ik in huos heb. Is het nodig die vochtmeter te calibreren?
- is er al zicht op een app en/of de mogelijkheid ook buitenshuis via WiFi te bedienen?
[ Voor 5% gewijzigd door bartbakker 1970 op 14-08-2026 13:18 ]
Komt nog iets bij: systeem loopt steeds vast. Alle 3 de lampjes op het kastje branden wel groen. Het werkte een dag goed en ineens weer niet te benaderen. Geen specifieke foutmelding. Niet bruikbaar zo. Wat kan er aan de hand zijn? Is er voorkeur voor een specifieke browser misschien? Of is er een update nodig ? Aut updates staat wel aan btw. Vreemde is dat ik net getest heb en werkt nu weer wel ineens. Kan het te maken hebben met gebruik remote control vd MHI? Dat die niet gebruikt mag worden icm de climacontrol bijv?
[ Voor 55% gewijzigd door bartbakker 1970 op 16-08-2026 23:17 ]
Klinkt als een probleem met je wifi. Zitten ze wel op een wifi netwerk dat alleen op 2.4ghz werkt en niet ook 5ghz? Ubiquiti apparatuur(als je dat hebt) heeft speciale instellingen nodig.
@LED-Maniak mhi 3.4.26 als je een offset instelt dan wordt deze wel doorgestuurd naar de thermometer, maar het vakje offset is daarna weer leeg (0). Je ziet dus nergens meer terug of je een offset ingesteld hebt, hoeveel dit was. Kan dit hersteld worden dat je de ingestelde offset blijft zien.
Thanks, foutje in de nieuwe web UI idd.
Vraag over peak_cut bij de MHI lucht-lucht module
Ik heb twee Mitsubishi Heavy Industries lucht-lucht units met de ClimaControl
module (MHI_CNS_ATA_WIFI, firmware 3.4.1). In /control zie ik de parameter
"peak_cut", bij mij op 100.
Ik ben bezig mijn verbruik terug te brengen en heb daarvoor zes weken
compressordata uit InfluxDB geanalyseerd: stroom in ampère afgezet tegen
compressorfrequentie. Wat daaruit komt:
10 Hz 0,80 A 0,080 A/Hz
20 Hz 1,13 A 0,057
30 Hz 1,52 A 0,051
40 Hz 1,85 A 0,046 <- zuinigst
50 Hz 2,63 A 0,053
60 Hz 3,73 A 0,062
70 Hz 4,42 A 0,063
80 Hz 4,79 A 0,060
90 Hz 6,73 A 0,075
De laatste kolom is stroom per Hz, dus ruwweg wat een eenheid koeling kost.
Het optimum ligt bij mij rond de 40 Hz; op 90 Hz is koelen ruim 60% duurder
per eenheid. De tweede unit laat hetzelfde patroon zien.
Mijn vraag: wat begrenst peak_cut precies bij deze units?
1. Topt het de compressorfrequentie af, of het opgenomen vermogen, of iets
anders?
2. In welke stappen werkt het en wat betekenen de waarden?
3. Als het de frequentie begrenst: zou peak_cut op bijvoorbeeld 60 of 80
betekenen dat de unit in dat zuinige gebied blijft, ten koste van
langzamer afkoelen? Of werkt het anders dan ik denk?
Ik wil het graag begrijpen voordat ik ermee ga experimenteren, want ik meet
alles mee en wil weten waar ik naar moet kijken.
Zoals gezegd nog op fw 3.4.1 en auto update staat aan maar heeft waarschijnlijk niet gewerkt kan ik ze ook handmatig updaten vanuit de gui?
Alvast bedankt.
Ik heb twee Mitsubishi Heavy Industries lucht-lucht units met de ClimaControl
module (MHI_CNS_ATA_WIFI, firmware 3.4.1). In /control zie ik de parameter
"peak_cut", bij mij op 100.
Ik ben bezig mijn verbruik terug te brengen en heb daarvoor zes weken
compressordata uit InfluxDB geanalyseerd: stroom in ampère afgezet tegen
compressorfrequentie. Wat daaruit komt:
10 Hz 0,80 A 0,080 A/Hz
20 Hz 1,13 A 0,057
30 Hz 1,52 A 0,051
40 Hz 1,85 A 0,046 <- zuinigst
50 Hz 2,63 A 0,053
60 Hz 3,73 A 0,062
70 Hz 4,42 A 0,063
80 Hz 4,79 A 0,060
90 Hz 6,73 A 0,075
De laatste kolom is stroom per Hz, dus ruwweg wat een eenheid koeling kost.
Het optimum ligt bij mij rond de 40 Hz; op 90 Hz is koelen ruim 60% duurder
per eenheid. De tweede unit laat hetzelfde patroon zien.
Mijn vraag: wat begrenst peak_cut precies bij deze units?
1. Topt het de compressorfrequentie af, of het opgenomen vermogen, of iets
anders?
2. In welke stappen werkt het en wat betekenen de waarden?
3. Als het de frequentie begrenst: zou peak_cut op bijvoorbeeld 60 of 80
betekenen dat de unit in dat zuinige gebied blijft, ten koste van
langzamer afkoelen? Of werkt het anders dan ik denk?
Ik wil het graag begrijpen voordat ik ermee ga experimenteren, want ik meet
alles mee en wil weten waar ik naar moet kijken.
Zoals gezegd nog op fw 3.4.1 en auto update staat aan maar heeft waarschijnlijk niet gewerkt kan ik ze ook handmatig updaten vanuit de gui?
Alvast bedankt.
[ Voor 6% gewijzigd door ikkeenjij36 op 23-08-2026 09:58 ]
Ik ben voornemens om ergens in de komende maanden een aantal airco-units in huis te gaan plaatsen. Een van de belangrijkste eisen is dat ik lokaal, zonder cloud-afhankelijkheid (met Home Assistant) wil kunnen besturen/automatiseren. Ik bevind me dus in de luxe positie dat ik mijn airco-merk en -model daarop kan uitzoeken.
Als ik het topic zo een beetje doorlees krijg ik het idee dat ik het mezelf het makkelijkst maak met een Mitsubishi. Is dat ook echt zo, anno 2026?
Als ik het topic zo een beetje doorlees krijg ik het idee dat ik het mezelf het makkelijkst maak met een Mitsubishi. Is dat ook echt zo, anno 2026?
Mitsubishi Electric, Mitsubishi heavy industries en Panasonic zijn alle drie prima opties.
Peak cut werkt tot op heden helaas niet bij de wand modellen.ikkeenjij36 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:51:
Vraag over peak_cut bij de MHI lucht-lucht module
Heb je nog een update hoe de ontwikkeling van Daikin modules gaat?LED-Maniak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:56:
Mitsubishi Electric, Mitsubishi heavy industries en Panasonic zijn alle drie prima opties.
Goed man!
Afgelopen week heb ik een module naar nog een andere tweaker gestuurd om te testen.robkds schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 04:54:
[...]
Heb je nog een update hoe de ontwikkeling van Daikin modules gaat?
Ik ben druk met in kaart aan het brengen welke stekker combinaties de populairste binnenunits nodig hebben. Hopelijk kan ik in een week of 3, 4 testresultaten delen.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 25-08-2026 10:17 ]
Zijn er hier ook mensen met een Mitsubishi Lossnay heat recovery systeem?
Ik krijg hier af en toe vragen over en denk dat ik wel een integratie kan maken voor home assistant.
Ik krijg hier af en toe vragen over en denk dat ik wel een integratie kan maken voor home assistant.
Mochten er mensen zijn met een Daikin (oa. cassette en kanaal units) met alleen een P1/P2 aansluiting(Dus NIET S21) en interesse hebben in een ClimateControl, stuur dan ook even een DM. De hardware ligt klaar.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 25-08-2026 23:48 ]
Hoe kan ik erachter komen welke aansluiting ik heb?LED-Maniak schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:48:
Mochten er mensen zijn met een Daikin (oa. cassette en kanaal units) met alleen een P1/P2 aansluiting(Dus NIET S21) en interesse hebben in een ClimateControl, stuur dan ook even een DM. De hardware ligt klaar.
Heb je een wandbediening met twee draden? In de handleiding kan je "P1P2" vinden als hij dit heeft.Pimmeh schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Hoe kan ik erachter komen welke aansluiting ik heb?
Ik weet niet wat het is, maar dit is dus mijn tweede climacontrol die ik in een MHI heb geïnstalleerd. Fysiek installeren is max 5 minuten werk (als je een schroefje in het ding laat vallen...). Even connecten via de wifi van het ding, maar dan... De goede wifi instellen? 30 minuten mee bezig geweest.
Het helpt ook niet dat de leds en hoe ze knipperen en dergelijke niet overeenkomt met de handleiding.
Als het eenmaal draait is het echt makkelijk, maar tot die tijd...
@LED-Maniak was er verder ook al een nieuwe interface voor in HA? Als ik daar een kaart toevoeg dan is die anders dan die van de MHI integratie. Die laat verder ook zien in koelstand of die daadwerkelijk aan het koelen is of even niet.
Het zijn dezelfde kaarten, maar andere entiteiten. Links MHI integratie, rechts climacontrol via mqtt.
:strip_exif()/f/image/E4rureGJkl7dzjnIosbCOArl.png?f=user_large)
Is dit wat met de beta wordt opgelost?
Het helpt ook niet dat de leds en hoe ze knipperen en dergelijke niet overeenkomt met de handleiding.
Als het eenmaal draait is het echt makkelijk, maar tot die tijd...
@LED-Maniak was er verder ook al een nieuwe interface voor in HA? Als ik daar een kaart toevoeg dan is die anders dan die van de MHI integratie. Die laat verder ook zien in koelstand of die daadwerkelijk aan het koelen is of even niet.
Het zijn dezelfde kaarten, maar andere entiteiten. Links MHI integratie, rechts climacontrol via mqtt.
:strip_exif()/f/image/E4rureGJkl7dzjnIosbCOArl.png?f=user_large)
Wat klopt er niet aan de LED's?Caelorum schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:53:
wit faden = verbinding maken met wifi
groen = verbonden
rood = AP mode
blauw faden = WPA knop ingedrukt en zoeken naar wifi
Meer is het niet.
Nee, want de climatecard in Home Assistant via MQTT laat -zo ver als ik weet- die icoontjes niet toe.@LED-Maniak was er verder ook al een nieuwe interface voor in HA? Als ik daar een kaart toevoeg dan is die anders dan die van de MHI integratie. Die laat verder ook zien in koelstand of die daadwerkelijk aan het koelen is of even niet.
Wat de beta oplost is beter tekst voor de verschillende instellingen. Of hij actief bezig is kan je zien aan de "operational" flag.
[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 28-08-2026 14:29 ]
Ik las ergens iets over oranje dit oranje dat.LED-Maniak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:27:
[...]
Wat klopt er niet aan de LED's?
wit faden = verbinding maken met wifi
groen = verbonden
rood = AP mode
blauw faden = WPA knop ingedrukt en zoeken naar wifi
[...]
De wifi knippert soms ook rood.
Ben nu met de derde bezig. WPS werkt niet. Na 20 minuten opgegeven. Via AP mode wifi goed ingesteld. Dit start opnieuw op en gaat vrijwel meteen naar AP mode. Laten scannen naar wifi lijkt het hele ding te laten crashen want dan reboot die ook.
Het vervelende is dat dit het derde apparaat is waar ik het mee heb. Uiteindelijk werkt het en dan blijft het werken, maar tot die tijd....
Ik ben dus een 40 min bezig geweest en het ding staat nog steeds in AP modus.
Ik ga er vanuit dat die AP modus een soort fallback is als die niet kan verbinden? De gegevens zijn 100% correct en wifi signaal is er echt heel sterk. Ik weet niet wat er mis gaat (misschien lokale dns server en een check ofzo?), maar het zou fijn zijn als het ding het gewoon continu zou proberen en met een harde reset pas naar AP modus gaat.
@LED-Maniak is er een manier om iets van logging uit het apparaat te trekken zodat ik kan checken wat er mis gaat?
De router ziet namelijk ook geen actie vanuit het apparaat. Geen poging tot verbinden.
*edit* apart netwerk geprobeerd die alleen 2.4 GHz heeft, wifi 4, WPA2, geen EPF. Meest basale van alle enigszins veilige wifi netwerken en ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Scannen van wifi crashed het ding. De helft van de keren worden de instellingen niet opgeslagen. Als het voor wifi wel wordt opgeslagen dan lijkt die er niets mee te doen.
[ Voor 40% gewijzigd door Caelorum op 28-08-2026 19:24 ]
Ik heb wat hulp nodig, ik heb vandaag 2 airco's geinstalleerd en de ene ClimaControl heb ik netjes via Wifi kunnen bereiken en vervolgens kunnen verbinden met Wifi van het huis.
De 2e module zie ik soms de wifi ap even verschijnen op m'n telefoon, maar m'n macbook ziet hem helemaal niet. Via mn telefoon lukt het niet om te verbinden.
Ik heb de module proberen te factory resetten en daarna opnieuw proberen te verbinden maar er blijft volgens mn telefoon geen verbinding mogelijk. (IOS 27)
Het oranje wifi lampje brand rood, de 2 andere groen.
Wat kan ik nog proberen? @LED-Maniak heb jij nog tips?
De 2e module zie ik soms de wifi ap even verschijnen op m'n telefoon, maar m'n macbook ziet hem helemaal niet. Via mn telefoon lukt het niet om te verbinden.
Ik heb de module proberen te factory resetten en daarna opnieuw proberen te verbinden maar er blijft volgens mn telefoon geen verbinding mogelijk. (IOS 27)
[ Voor 3% gewijzigd door xtr3me op 28-08-2026 19:49 ]
Wat betreft mijn probleem. Denk dat ik de oorzaak wel heb. Dit is een mesh netwerk en ik vermoed dat het ding gewoon met de eerste AP probeert te verbinden die het maar vind. Ook als die 2 betonnen muren verderop staat en eventuele aanwijzingen negeert voor verbinden dichterbij.
Ik weet niet welke stack je gebruikt, maar misschien kan je een scan doen op alle kanalen en dan sorteren op RSSI. Zo is het bijna niet te doen. Je moet maar net geluk hebben...
Die in mijn kantoor vlak naast de mesh master (1.5m) ging vrijwel vlekkeloos. Ik ga die andere dus daar morgen maar even inhangen en dan weer terug naar zijn goede plek doen.
Ik weet niet welke stack je gebruikt, maar misschien kan je een scan doen op alle kanalen en dan sorteren op RSSI. Zo is het bijna niet te doen. Je moet maar net geluk hebben...
Die in mijn kantoor vlak naast de mesh master (1.5m) ging vrijwel vlekkeloos. Ik ga die andere dus daar morgen maar even inhangen en dan weer terug naar zijn goede plek doen.
Ik heb het nu opgelost door onderstaande nieuwe sensor te definiëren:LED-Maniak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:27:
[...]
Nee, want de climatecard in Home Assistant via MQTT laat -zo ver als ik weet- die icoontjes niet toe.
Wat de beta oplost is beter tekst voor de verschillende instellingen. Of hij actief bezig is kan je zien aan de "operational" flag.
YAML:
Met dit als resultaat:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| climate: # Unit 1: Kantoorkamer - name: "Kantoorkamer AC" unique_id: HVAC_238028_native_climate <<: &hvac_base modes: ["off", "cool", "heat", "dry", "fan_only", "auto"] fan_modes: ["auto", "diffuse", "low", "medium", "high"] swing_modes: ["up_down_auto", "highest", "middle", "normal", "lowest"] temp_step: 0.5 min_temp: 18 max_temp: 30 current_temperature_template: "{{ value | replace(',', '.') | float(default=21.0) }}" current_humidity_template: "{{ value | replace(',', '.') | float(default=50.0) }}" temperature_state_template: "{{ value | replace(',', '.') | float(default=21.0) }}" mode_state_template: "{% from 'hvac.jinja' import mode_state %}{{ mode_state(value) }}" mode_command_template: "{% from 'hvac.jinja' import mode_command %}{{ mode_command(value) }}" fan_mode_state_template: "{% from 'hvac.jinja' import fan_state %}{{ fan_state(value) }}" fan_mode_command_template: "{% from 'hvac.jinja' import fan_command %}{{ fan_command(value) }}" swing_mode_state_template: "{% from 'hvac.jinja' import swing_state %}{{ swing_state(value) }}" swing_mode_command_template: "{% from 'hvac.jinja' import swing_command %}{{ swing_command(value) }}" action_template: "{% from 'hvac.jinja' import action %}{{ action(value, this.state) }}" mode_state_topic: "climacontrol/HVAC_238028/heatpump/mode" mode_command_topic: "climacontrol/HVAC_238028/heatpump/mode/set" current_temperature_topic: "climacontrol/HVAC_238028/sensor/thermometer/tact" current_humidity_topic: "climacontrol/HVAC_238028/sensor/thermometer/hact" temperature_state_topic: "climacontrol/HVAC_238028/heatpump/set_temperature" temperature_command_topic: "climacontrol/HVAC_238028/heatpump/set_temperature/set" fan_mode_state_topic: "climacontrol/HVAC_238028/heatpump/fan" fan_mode_command_topic: "climacontrol/HVAC_238028/heatpump/fan/set" swing_mode_state_topic: "climacontrol/HVAC_238028/heatpump/vane" swing_mode_command_topic: "climacontrol/HVAC_238028/heatpump/vane/set" action_topic: "climacontrol/HVAC_238028/heatpump/oper" # Unit 2: Living Room - name: "Woonkamer AC" unique_id: HVAC_A8E914_native_climate <<: *hvac_base mode_state_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/heatpump/mode" mode_command_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/heatpump/mode/set" current_temperature_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/sensor/thermometer/tact" current_humidity_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/sensor/thermometer/hact" temperature_state_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/heatpump/set_temperature" temperature_command_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/heatpump/set_temperature/set" fan_mode_state_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/heatpump/fan" fan_mode_command_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/heatpump/fan/set" swing_mode_state_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/heatpump/vane" swing_mode_command_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/heatpump/vane/set" action_topic: "climacontrol/HVAC_A8E914/heatpump/oper" |
![]() | ![]() | ![]() |
Ik zou verwachten dat als de ClimaControl dan een action_topic zou configureren en daar de huidige actie op zou publiceren dat het gewoon werkt met de default card in HA.
hvac_mode die je nu uitstuurt wordt gebruikt door HA om te weten waar de AC op ingesteld is. De hvac_action is wat er daadwerkelijk door de AC wordt gedaan. Zo kan die dus op auto ingesteld worden en dan aangeven dat die aan het koelen is en wordt dat ook gereflecteerd in HA.
De namen heb je dacht ik al opgelost in de beta?
Hoe dan ook als je de action toevoegd kan ik bovenstaande weer opruimen
[ Voor 55% gewijzigd door Caelorum op 29-08-2026 13:23 ]
Misschien is je (wifi) netwerk wel het probleem.Caelorum schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:55:
Wat betreft mijn probleem. Denk dat ik de oorzaak wel heb. Dit is een mesh netwerk en ik vermoed dat het ding gewoon met de eerste AP probeert te verbinden die het maar vind. Ook als die 2 betonnen muren verderop staat en eventuele aanwijzingen negeert voor verbinden dichterbij.
Ik draai ClimaControl al bijna 2 jaar zonder problemen.
Ook in HomeAssistant wat ik hoofdzakelijk gebruik.
Ik gebruik voor (wifi) netwerk Tp-link Omada.
Voor IoT een aparte vlan.
En dan wel iedere accesspoint wel bedraad aangesloten.
Voor zover ik weet doet de ClimaControl dat al en met enige regelmaat wordt gecontroleerd of er iets in de lucht hangt met een betere 'kwaliteit'.Caelorum schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:55:
...een scan doen op alle kanalen en dan sorteren op RSSI...
Het hangt nogal af van de implementatie van een Wi-Fi oplossing hoe goed dat in de praktijk echt en altijd werkt... Al eens geprobeerd om met de instellingen te spelen? Misschien geeft jouw merk en type wel een hit als je daarop zoekt met extra zoekterm 'IoT' of 'smarthome'? Of wat de meest robuuste configuratie is...
Speed kills, but beauty lives forever...
Ik heb een fritzbox als mesh opstelling. Zoals ik ook al heb gezegd heb ik ook alle instellingen naar de meest basic variant teruggezet. Alleen 2.4gHz als gastnetwerk (aparte vlan onderwater dus ook), wifi4, wpa2, geen EPF, vast kanaal, etc.
Het enige wat ik nog zou kunnen doen is mesh compleet uitzetten, maar dan heb ik geen enkel wifi bereik in die ruimtes. (De APs zijn bedraad aangesloten).
Maar zover wil ik niet gaan. Dit is geen exotische opstelling (het is zelfs de box die kpn ook aanbied) en ik heb met geen enkel ander apparaat ooit problemen gehad. Inclusief vage Chinese meuk.
Ik geloof best dat er iets in het netwerk niet lekker gaat met de modules maar dan ligt het toch echt aan hoe de modules de handshake doen. Als ze er eenmaal opzitten gaat alles namelijk helemaal prima.
En zonder meer logging van de modules te zien kan ik helaas ook niet aangeven wat er fout gaat. Aan de router kant is namelijk helemaal niets te zien. Geen poging tot verbinden laat staan een foutmelding.
Het enige wat ik nog zou kunnen doen is mesh compleet uitzetten, maar dan heb ik geen enkel wifi bereik in die ruimtes. (De APs zijn bedraad aangesloten).
Maar zover wil ik niet gaan. Dit is geen exotische opstelling (het is zelfs de box die kpn ook aanbied) en ik heb met geen enkel ander apparaat ooit problemen gehad. Inclusief vage Chinese meuk.
Ik geloof best dat er iets in het netwerk niet lekker gaat met de modules maar dan ligt het toch echt aan hoe de modules de handshake doen. Als ze er eenmaal opzitten gaat alles namelijk helemaal prima.
En zonder meer logging van de modules te zien kan ik helaas ook niet aangeven wat er fout gaat. Aan de router kant is namelijk helemaal niets te zien. Geen poging tot verbinden laat staan een foutmelding.
Komt er met Wireshark en filters op 802.11 spul of dingen zoals DHCP etc. ook niets naar boven, of 1 van de nieuwere tooltjes? (https://app.wlananalyser.com/, zelf nooit getest of gebruikt)
Of heb je de mogelijkheid om dat access point daar (tijdelijk) met een kabel aan te sluiten zodat je het mesh gedeelte uit kunt sluiten? In het laatste geval kun je met een laptop er tussen ook al het verkeer capturen en zo wat meer uitsluiten op welk punt het mis gaat.
Al kan LED-Maniak vast wel 'iets' tweaken, is het ook goed om uit te sluiten dat er iets anders overblijft; iets op Bluetooth, een draadloze babyfoon, etc.
Of heb je de mogelijkheid om dat access point daar (tijdelijk) met een kabel aan te sluiten zodat je het mesh gedeelte uit kunt sluiten? In het laatste geval kun je met een laptop er tussen ook al het verkeer capturen en zo wat meer uitsluiten op welk punt het mis gaat.
Al kan LED-Maniak vast wel 'iets' tweaken, is het ook goed om uit te sluiten dat er iets anders overblijft; iets op Bluetooth, een draadloze babyfoon, etc.
@kimjansen was die voor het probleem van @xtr3me xtr3me in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" of die van mij?
Mijn APs zijn bekabeld aangesloten. Persoonlijk denk ik dat het ding een pakketje binnenkrijgt waar de firmware compleet van borked, gezien de spontane reboots. Maar dat is lastig zeggen als er niet een log functie is.
Mijn APs zijn bekabeld aangesloten. Persoonlijk denk ik dat het ding een pakketje binnenkrijgt waar de firmware compleet van borked, gezien de spontane reboots. Maar dat is lastig zeggen als er niet een log functie is.
[ Voor 32% gewijzigd door Caelorum op 29-08-2026 10:59 ]
Voor jou 😉.Caelorum schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:57:
@kimjansen was die voor het probleem van @xtr3me xtr3me in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's" of die van mij?
Ik was een beetje puzzled omdat je schreef "mesh compleet uitzetten, maar dan heb ik geen enkel wifi bereik in die ruimtes. (De APs zijn bedraad aangesloten)". Ik maakte er op uit: waar je problemen hebt gaat de mesh AP via de lucht en niet via een netwerkkabel. Dus ik dacht: wat gebeurt er als je die met een lange kabel even vast aan zou sluiten om te testen.
Moet wel eerlijk toegeven dat ik niet al je berichten heb teruggezocht dus misschien heb je al veel meer verteld waardoor mijn suggestie nergens op sloeg...
Nee, mijn APs zijn bekabeld aangesloten zodat ze een mesh kunnen vormen zonder wifi als backbone te gebruiken.
Ik zou eventueel nog mesh kunnen uitzetten op ds AP dichtsbijzijnd en die een ander netwerk laten uitzenden.
Maar als dat het geval is, dan zou het nog niet aan mijn netwerk liggen. Fritz is niet heel exotisch spul ofzo.
Voor nu ga ik het wel even op een andere manier regelen dus (omhangen naar andere airco). Mocht @LED-Maniak iets van logging willen om te kijken wat er aan de hand is, dan kan ik dat wel regelen.
Maar het installeren qua wifi is niet geheel vanzelfsprekend, zie ook de problemen die @xtr3me heeft.
Ik zou eventueel nog mesh kunnen uitzetten op ds AP dichtsbijzijnd en die een ander netwerk laten uitzenden.
Maar als dat het geval is, dan zou het nog niet aan mijn netwerk liggen. Fritz is niet heel exotisch spul ofzo.
Voor nu ga ik het wel even op een andere manier regelen dus (omhangen naar andere airco). Mocht @LED-Maniak iets van logging willen om te kijken wat er aan de hand is, dan kan ik dat wel regelen.
Maar het installeren qua wifi is niet geheel vanzelfsprekend, zie ook de problemen die @xtr3me heeft.
Ik heb een zelfde opstelling fritzbox 7690 en mesh van fritz met 5 ap‘s. Bij mij werkt het in 1x goed, wel heb ik de ip’s vast gezet in de fritz en ze draaien stabiel sinds oktober en in april er nog 1 tussen gezet en ook hier werkt het goed.
Heb je het geprobeerd om WPS even aan te zetten en het op die manier te proberen en daarna WPS weer uit te zetten. Ik moet dan wel een willekeurige knop indrukken op de router zelf voor bevestiging.
Ben benieuwd wat uit eindelijk de oplossing voor je is. Kan mij niet voorstellen dan het een handshake is naar de fritzbox toe er zijn meningen die zo’n apparaat hebben. Welke firmware draai je op de fritzbox?
Heb je het geprobeerd om WPS even aan te zetten en het op die manier te proberen en daarna WPS weer uit te zetten. Ik moet dan wel een willekeurige knop indrukken op de router zelf voor bevestiging.
Ben benieuwd wat uit eindelijk de oplossing voor je is. Kan mij niet voorstellen dan het een handshake is naar de fritzbox toe er zijn meningen die zo’n apparaat hebben. Welke firmware draai je op de fritzbox?
Caelorum schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:57:
Wps werkt dus niet. De instellingen naar de meest basic variant van een wifi netwerk terugzetten ook niet.
En nogmaals: geen enkel ander apparaat incl apparaten die bekend staan om de brakke wifi implementaties (wat chinese hardware) hebben moeite met dit netwerk. Ik heb echt slle instellingen al geprobeert. Het werkt gewoon niet tenzij ik echt naast de mesh master sta met het ding. Zonder meer logging van het apparaat zelf kan ik niets, want alle logging die ik in het mesh netwerk kan zien laat geen enkele keer een poging van de climacontrol zien.
Ik heb de laatste firmware 8.0.2 op een 7590AX. Dit is de laatste versie voor dit apparaat.
En nogmaals: geen enkel ander apparaat incl apparaten die bekend staan om de brakke wifi implementaties (wat chinese hardware) hebben moeite met dit netwerk. Ik heb echt slle instellingen al geprobeert. Het werkt gewoon niet tenzij ik echt naast de mesh master sta met het ding. Zonder meer logging van het apparaat zelf kan ik niets, want alle logging die ik in het mesh netwerk kan zien laat geen enkele keer een poging van de climacontrol zien.
Ik heb de laatste firmware 8.0.2 op een 7590AX. Dit is de laatste versie voor dit apparaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 29-08-2026 11:40 ]
Waar staat dat dan? Toch zeker niet in de handleiding.Caelorum schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:57:
[...]
Ik las ergens iets over oranje dit oranje dat.
De wifi knippert soms ook rood.
Zo werkt het ook. Ook terwijl er een AP zichtbaar is blijft hij proberen te scannen en te verbinden. Heb je band steering aan, mesh of een gedeeld 2.4/5GHz netwerk dan heb je kans dat het niet werkt. Met ubiquity hardware moet je IoT mode aanzetten. Wellicht ook bij andere merken.Ik ga er vanuit dat die AP modus een soort fallback is als die niet kan verbinden? De gegevens zijn 100% correct en wifi signaal is er echt heel sterk. Ik weet niet wat er mis gaat (misschien lokale dns server en een check ofzo?), maar het zou fijn zijn als het ding het gewoon continu zou proberen en met een harde reset pas naar AP modus gaat.
Als wifi rood is en de andere twee groen dan ben je verbonden met de airco, is de thermometer verbonden maar kan hij geen verbinding maken met je wifi accesspoint.xtr3me schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:49:
Ik heb wat hulp nodig, ik heb vandaag 2 airco's geinstalleerd en de ene ClimaControl heb ik netjes via Wifi kunnen bereiken en vervolgens kunnen verbinden met Wifi van het huis.
Op dat moment start er een accesspoint. Kan jouw macbook die niet vinden, klik even op "Andere netwerken".
Je telefoon zal klagen dat hij geen verbinding met internet kan krijgen als hij verbonden is met de climatecontrol. Dat is niet zo vreemd en elke telefoon en laptop 'klaagt' hierover: er is immers geen internet verbinding. Dit kan je negeren.
Zet wel even je 4G/LTE uit als je met een telefoon verbinding maakt.
Hij probeert zo snel mogelijk te verbinden met de eerste die hij met een scan kan vinden en gaat daarna op zoek naar betere opties met een sterker signaal.Caelorum schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:55:
Hoe bepaal je "spontane reboots"?Caelorum schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:57:
Er draaien al een aantal jaar al enkele duizenden units in de wereld, maar je bent de eerste die ik met 'zoveel problemen' hoor. Om dan te zeggen dat het aan de climatecontrol ligt.. Het kan een incompabiliteit zijn, vraag is waar dit ontstaat.Caelorum schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:25:
~[/]
Klinkt als een niet gerelateerd ding.Maar het installeren qua wifi is niet geheel vanzelfsprekend, zie ook de problemen die @xtr3me heeft.
Van WPS zijn er een aantal varianten en dat werkt niet met elke router even goed.Caelorum schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:40:
Wps werkt dus niet. De instellingen naar de meest basic variant van een wifi netwerk terugzetten ook niet.
Op dezelfde antenne draait naast wifi ook nog bluetooth op 2.4GHz. Als je bepaalde instellingen qua timing anders hebt staan, band steering, channel width op exotische settings hebt of bijvoorbeeld de climatecontrol in je airco naast een storingsbron hebt geinstalleerd(achter metalen kap, naast electriciteitsdraden, bij een spoel in de buurt), dan kan hij moeite hebben met verbinden.En nogmaals: geen enkel ander apparaat incl apparaten die bekend staan om de brakke wifi implementaties (wat chinese hardware) hebben moeite met dit netwerk. Ik heb echt slle instellingen al geprobeert. Het werkt gewoon niet tenzij ik echt naast de mesh master sta met het ding. Zonder meer logging van het apparaat zelf kan ik niets, want alle logging die ik in het mesh netwerk kan zien laat geen enkele keer een poging van de climacontrol zien.
Wat is de lengte van je SSID en wachtwoord?
Misschien ben ik ondertussen in de war. Ik heb teveel apparaten moeten aansluiten hier.LED-Maniak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:21:
[...]
Waar staat dat dan? Toch zeker niet in de handleiding.
[...]
Hmm.. Na een half uur laten lopen had die het nog niet voor elkaar.[...]
Hij probeert zo snel mogelijk te verbinden met de eerste die hij met een scan kan vinden en gaat daarna op zoek naar betere opties met een sterker signaal.
[...]
Alle lampjes uit en vervolgens dezelfde sequence van lichtjes als dat je hem net stroom geeft.[...]
Hoe bepaal je "spontane reboots"?
[...]
Incompatibiliteit denk ik ook. Had ik ook al aangegeven. Maar aangezien ik in de router verder geen relevante logging zie (er lijkt niet eens getracht te worden te verbinden) en dit het eerste apparaat is waar ik er last van heb, ga ik wel van het apparaat zelf uit inderdaad.[...]
Er draaien al een aantal jaar al enkele duizenden units in de wereld, maar je bent de eerste die ik met 'zoveel problemen' hoor. Om dan te zeggen dat het aan de climatecontrol ligt.. Het kan een incompabiliteit zijn, vraag is waar dit ontstaat [...]
Wil niet zeggen dat het apparaat slecht is hoor. Zoals ik ook al aangaf als ze eenmaal verbonden zijn dan werkt het vlekkeloos.
6 en 36, maar ik denk niet dat dit het issue is, want dicht bij de mesh master doet die het wel. Het zal ongetwijfeld iets zijn in mijn netwerk, maar wel frappant dat ik er nog nooit eerder tegenaan ben gelopen.[...]
Wat is de lengte van je SSID en wachtwoord?
36 voor het wachtwoord is teveel voor deze firmware. Probeer eens een korter wachtwoord.
Maximum in de release firmware is 31. Dit is opgerekt naar 64 in de beta firmware.
Maximum in de release firmware is 31. Dit is opgerekt naar 64 in de beta firmware.
@LED-Maniak combinatie van te lang ww waardoor dat deel het niet doet en WPS die blijkbaar heel finicky is. Ik ga de module verplaatsen en dan koppelen. Verklaard iig waarom na koppelen alles gewoon prima werkt. En dan zal ik bij de andere toch uiteindelijk via wps werkend hebben gekregen.
@LED-Maniak ligt de cloud er toevallig uit? Bij mij is alles leeg, zie geen apparaten etc
Edit: werkt weer
Edit: werkt weer
[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 30-08-2026 23:40 ]
Hallo @LED-Maniak,
Ik ben vrij content met de climate controls die ik heb.
Ik weet niet of dit bekend is, maar ik heb de besturen in mijn Home Assistant via mqtt, dat werkt allemaal vrij goed. Het enige wat ik daar soms in mis, is als de unit via de LG app bijvoorbeeld uitgezet wordt (of via timer), dan blijft in HA de unit als "aan" weergegeven.
Is dat iets wat we kunnen Pollen bijvoorbeeld?
Tevens is bijvoorbeeld een LG unit die ik heb; de LG p12snd, Daar zit een "AI" functie op (ik noem het meer auto+), kan die bijvoorbeeld toegevoegd worden?
(Ik zit zelf in de software ontwikkeling, dus waar mogelijk kan ik je misschien voorzien van een export van mijn unit bijvoorbeeld?)
Alvast bedankt, en binnenkort komt de bestelling van mijn 3e CC jouw kant op
Ik ben vrij content met de climate controls die ik heb.
Ik weet niet of dit bekend is, maar ik heb de besturen in mijn Home Assistant via mqtt, dat werkt allemaal vrij goed. Het enige wat ik daar soms in mis, is als de unit via de LG app bijvoorbeeld uitgezet wordt (of via timer), dan blijft in HA de unit als "aan" weergegeven.
Is dat iets wat we kunnen Pollen bijvoorbeeld?
Tevens is bijvoorbeeld een LG unit die ik heb; de LG p12snd, Daar zit een "AI" functie op (ik noem het meer auto+), kan die bijvoorbeeld toegevoegd worden?
(Ik zit zelf in de software ontwikkeling, dus waar mogelijk kan ik je misschien voorzien van een export van mijn unit bijvoorbeeld?)
Over handleiding gesproken, laatst module (voor MHI) gereset maar was best even zoeken om de handleiding te vinden. Wellicht even een alinea over opnemen in de topicstart met linkjes naar handleiding van elke variant. Daar heb ik namelijk gekeken, maar zag ik ze niet staan.LED-Maniak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:21:
[...]
Waar staat dat dan? Toch zeker niet in de handleiding.
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2026 09:06 ]
Eerlijk gezegd lijkt me tweakers niet de plek om handleidingen te publiceren. Op https://protoart.net/nl/knowledgebase/ zie je ze allemaal keurig staan, gerangschikt op merk.ThinkPad schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:02:
[...]
Over handleiding gesproken, laatst module (voor MHI) gereset maar was best even zoeken om de handleiding te vinden. Wellicht even een alinea over opnemen in de topicstart met linkjes naar handleiding van elke variant. Daar heb ik namelijk gekeken, maar zag ik ze niet staan.
Dan zou een linkje daarheen in de TS ook al fijn zijn, want protoart.net is de laatste tijd ook behoorlijk aangepast. Die knowledgebase kon ik, toen ik er naar zocht, niet makkelijk vinden.
Bekend probleem en als het goed is al opgelost in de beta firmware. Daar zitten nog wat meer verbeteringen voor LG in.El-Bunty schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:31:
Hallo @LED-Maniak
Hopelijk in positieve zin aangepast.ThinkPad schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:48:
Dan zou een linkje daarheen in de TS ook al fijn zijn, want protoart.net is de laatste tijd ook behoorlijk aangepast. Die knowledgebase kon ik, toen ik er naar zocht, niet makkelijk vinden.
Er zit tegenwoordig bij elke module een kaartje naar de handleidingen pagina: https://protoart.net/manual
Vandaag is mijn airco installatie (6 binnen units, 2 buitenunits) eindelijk gereed gemaakt. De Climate Control modules zelf ingebouwd en gekoppeld aan de remotes en HA.
Wat een prachtig systeem! Het werkte vlekkeloos, geen enkele issues om met mijn Fritzbox WiFi te verbinden (mesh met bedrade APs, maar als backbone een professionele Draytek router).
Nu beetje gaan leren hoe het werkt en waaom het werkt zoals het werkt, maar dat zal de ervaring wel leren!
Wat een prachtig systeem! Het werkte vlekkeloos, geen enkele issues om met mijn Fritzbox WiFi te verbinden (mesh met bedrade APs, maar als backbone een professionele Draytek router).
Nu beetje gaan leren hoe het werkt en waaom het werkt zoals het werkt, maar dat zal de ervaring wel leren!
Top! Veel plezier ermee.
http://clima.protoart.net/portal klopt het dat deze link niet meer werkt. Heat pump.local werkt hier niet altijd lekker. Gebruik de interface bijna niet maar soms is inloggen wel handig
[ Voor 16% gewijzigd door Barbapapa852 op 02-09-2026 08:42 ]
De nieuwe link is protoart.net/nl/dashboard/
Gisteren en vandaag eindelijk weer in een koele omgeving kunnen werken. Ik ben beetje aan het spelen met de temperatuur en hoe het zich regelt, en heb al gezocht in forum maar kan het niet zo makkelijk vinden.
Wat zou het gedrag van de airco (MHI) moeten zijn als de gewenste temperatuur 21.5 graden is en de airco gaan koelen tot 21.5 graden. Vervolgens denk ik oei dat is wel wat koud, en ik zet de gewenste temp op 22.5. Ik verwachtte dat de fan zou blijven draaien maar dat de compressor uit zou gaan, maar hij bleef draaien totdat het 20.5 was. Is dit ongeveer de juiste regeling om pendelen te voorkomen? Hieronder wat screenshots...
Overigens, welke raam sensoren kunnen gekoppeld worden? Alleen die van de webshop? Ik heb namelijk overal al zigbee sensoren van Xiaomi en die zouden mooi gekoppeld kunnen worden (zoniet dan bouw ik iets in HA).
Dan nog een laatste vraag - ik zie dat in de portal dashboard maar 5 van de 6 binnenunits staan. Ik heb gekeken of ik ergens 'cloud control' heb kunnen uitvinken, maar kan dat in de instellingen nergens vinden (automatic updates staan wel aan).
:strip_exif()/f/image/n7H2hF0Mi4EHoTFtCtkcaiM2.png?f=user_large)
Wat zou het gedrag van de airco (MHI) moeten zijn als de gewenste temperatuur 21.5 graden is en de airco gaan koelen tot 21.5 graden. Vervolgens denk ik oei dat is wel wat koud, en ik zet de gewenste temp op 22.5. Ik verwachtte dat de fan zou blijven draaien maar dat de compressor uit zou gaan, maar hij bleef draaien totdat het 20.5 was. Is dit ongeveer de juiste regeling om pendelen te voorkomen? Hieronder wat screenshots...
Overigens, welke raam sensoren kunnen gekoppeld worden? Alleen die van de webshop? Ik heb namelijk overal al zigbee sensoren van Xiaomi en die zouden mooi gekoppeld kunnen worden (zoniet dan bouw ik iets in HA).
Dan nog een laatste vraag - ik zie dat in de portal dashboard maar 5 van de 6 binnenunits staan. Ik heb gekeken of ik ergens 'cloud control' heb kunnen uitvinken, maar kan dat in de instellingen nergens vinden (automatic updates staan wel aan).
:strip_exif()/f/image/n7H2hF0Mi4EHoTFtCtkcaiM2.png?f=user_large)
Geef je hem wel tijd genoeg? Systemen regelen traag. In principe begint de terugschakeling bij >0.5 van setpoint.jelleeelco schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:00:
Alleen die van de site. Ze werken niet op zigbee.Overigens, welke raam sensoren kunnen gekoppeld worden? Alleen die van de webshop? Ik heb namelijk overal al zigbee sensoren van Xiaomi en die zouden mooi gekoppeld kunnen worden (zoniet dan bouw ik iets in HA).
Dan heeft deze zich nog niet gemeld met zijn externe ip-adres. Dan zie je hem niet terug.Dan nog een laatste vraag - ik zie dat in de portal dashboard maar 5 van de 6 binnenunits staan. Ik heb gekeken of ik ergens 'cloud control' heb kunnen uitvinken, maar kan dat in de instellingen nergens vinden (automatic updates staan wel aan).
Dit gaat wel geheel op de schop binnenkort. De portal is in principe niets anders dan een match van IP adres van de browser client en climatecontrol module.
Ja mss was dat niet lang genoeg gechecked aan mijn kant. Maar nu het omgekeerde. Airco is uit, gewenste temp is 22.5. Het is momenteel 22.3. Ik schakel airco in en hij gaat koelen.LED-Maniak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:17:
[...]
Geef je hem wel tijd genoeg? Systemen regelen traag. In principe begint de terugschakeling bij >0.5 van setpoint.
Ik zou verwachten dat hij dus niet gaat koelen, maar gewoon niets doet (gewenste temp ligt al boven de huidige temp)- maar, ik heb nul ervaring met airco's dus ik heb geen idee hoe het werkt!
Luchtverwarming heeft een wat grotere bandbreedte nodig om binnen te werken en het liefst regelt het wat trager om veel pendelen te voorkomen. Zeker na voor het eerst aanzetten kan er een kleine overshoot zijn, daarna stabiliseert het systeem zich.jelleeelco schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:38:
[...]
Ja mss was dat niet lang genoeg gechecked aan mijn kant. Maar nu het omgekeerde. Airco is uit, gewenste temp is 22.5. Het is momenteel 22.3. Ik schakel airco in en hij gaat koelen.
Ik zou verwachten dat hij dus niet gaat koelen, maar gewoon niets doet (gewenste temp ligt al boven de huidige temp)- maar, ik heb nul ervaring met airco's dus ik heb geen idee hoe het werkt!
Ik zou zeggen, laat het voorlopig even draaien, zie wat er gebeurt. Niet teveel op letten(hoe moeilijk ook met een nieuw speeltje in huis
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 02-09-2026 13:42 ]
haha sorry voor de vragen... ben een warmtepomp gewend dus trage reactie ben ik wel gewend. Ik zet hem gewoon op 22.5 en weg gaan het meemakenLED-Maniak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:42:
[...]
Luchtverwarming heeft een wat grotere bandbreedte nodig om binnen te werken en het liefst regelt het wat trager om veel pendelen te voorkomen. Zeker na voor het eerst aanzetten kan er een kleine overshoot zijn, daarna stabiliseert het systeem zich.
Ik zou zeggen, laat het voorlopig even draaien, zie wat er gebeurt. Niet teveel op letten.
Ik las trouwens vrij aan het begin van dit topic dat je bezig was met een app te ontwikkelen. Is dat nog gerealiseerd of zit het nog in de pijplijn (of is het niet meer actueel)?
Dat is in ontwikkeling. Dit wordt momenteel getest door een groep tweakers.
Omdat deze firmware een redelijke grote aanpassing is gaat dit nog even op zich wachten. Mometeel worden airco's weinig gebruikt dus komt er ook weinig testresultaat binnen.
Omdat deze firmware een redelijke grote aanpassing is gaat dit nog even op zich wachten. Mometeel worden airco's weinig gebruikt dus komt er ook weinig testresultaat binnen.
Zojuist ook besteld. Eens kijken of we straks bij het verwarmen minder over- en undershoots krijgen, en minder pendelen...
Tibber - Dynamic ESS: 3x Multiplus II 3000/48 - 3x US5000 - 15kWh - Cerbo GX - Beta VRM - 3500Wp solar
als je nog testers nodig hebt, nu of in de toekomst....LED-Maniak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:48:
Dat is in ontwikkeling. Dit wordt momenteel getest door een groep tweakers.
Oeps.. Ik heb toevallig gisteren besteld en mijn twee MHI modules zijn onderweg.. Ik heb hier ook al sensoren geïnstalleerd.. Is er een workaround mogelijk via HA of moet ik echt nieuwe bestellen bij je?[...]
Alleen die van de site. Ze werken niet op zigbee.
In dat geval zal je zelf logica moeten bouwen om de ClimateControl aan te sturen aan de hand van wat de sensoren doen.
Vraag hier gesteld,”; maar oplossing zelf al gevonden.
[ Voor 82% gewijzigd door tweakerpim op 03-09-2026 10:05 ]
Weer een kleine update voor Daikin omdat er best wat response op komt elke keer:
We hebben een ClimateControl aan een Daikin vloerunit FVXM hangen.
De werkelijke draadloze temperatuur input werkt! De airco pikt het netjes op. De benodigde kabelboom voor FVXM is nu dus bekend. Dit moet voor elke unit uitgezocht worden, want daikin houdt blijkbaar niet zo van standaardisatie.
Vanwege het weer zijn er nog geen grafieken om te laten zien hoe stabiel het nu is geworden.
Daarvoor moet het iets kouder worden.
De werkelijke draadloze temperatuur input werkt! De airco pikt het netjes op. De benodigde kabelboom voor FVXM is nu dus bekend. Dit moet voor elke unit uitgezocht worden, want daikin houdt blijkbaar niet zo van standaardisatie.
Vanwege het weer zijn er nog geen grafieken om te laten zien hoe stabiel het nu is geworden.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 04-09-2026 11:21 ]
Mijn Daikin Perfera FTXM35N-RXM35N9 wacht geduldig op de ClimateControlLED-Maniak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:21:
Weer een kleine update voor Daikin omdat er best wat response op komt elke keer:
De werkelijke draadloze temperatuur input werkt! De airco pikt het netjes op. De benodigde kabelboom voor FVXM is nu dus bekend. Dit moet voor elke unit uitgezocht worden, want daikin houdt blijkbaar niet zo van standaardisatie.![]()
8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Vandaag een nieuwe ClimaControl in mijn Mitsubishi Airco Heavy Industries geplaatst, waarin standaard al een Smart-M-Air module geplaatst was. Echter als ik nu de Smart-M-Air open zie ik dat de binnen temperatuur -4 aangeeft.
Daarnaast draait de module op firmware 3.3.2 en heb ik een externe temperatuur sensor gekoppeld, echter geeft deze de volgende waardes:
Komt dat omdat de firmware van de Clima Control nog bijgewerkt moet worden?
Daarnaast draait de module op firmware 3.3.2 en heb ik een externe temperatuur sensor gekoppeld, echter geeft deze de volgende waardes:
Komt dat omdat de firmware van de Clima Control nog bijgewerkt moet worden?
Give 2 Get
Inderdaad even een update draaien.
Ik heb nog 3.4.1 draaien, dus zonder cloud.
Als ik later update en om wat voor reden ook gaat jouw cloud uit de lucht, kan ik mn airco dan nog bedienen binnen mn eigen netwerk?
Dank @LED-Maniak
Als ik later update en om wat voor reden ook gaat jouw cloud uit de lucht, kan ik mn airco dan nog bedienen binnen mn eigen netwerk?
Dank @LED-Maniak
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Uiteraard. Lokaal gaat voor.
Nice. Moest even denken aan de smart M air app. Zodra die cloud uit de lucht is, is de app nutteloos geworden en kan je alleen nog met de afstandsbediening bedienen.LED-Maniak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:32:
Uiteraard. Lokaal gaat voor.
Even zeker weten voordat ik update. 😊
[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 05-09-2026 22:59 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Hier 3 FTXM units hangen, mocht er behoefte aan zijn wil ik uiteraard wat zaken uitzoeken/testen als dat de Daikin uitrol ten goede komtLED-Maniak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:21:
De werkelijke draadloze temperatuur input werkt! De airco pikt het netjes op. De benodigde kabelboom voor FVXM is nu dus bekend. Dit moet voor elke unit uitgezocht worden, want daikin houdt blijkbaar niet zo van standaardisatie.![]()
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Vandaag voor het eerst een Mitsubishi Heavy Industries -ZT gezien(de laatste serie die in verschillende kleuren beschikbaar is). Deze heeft ingebouwde wifi op een blauwe poort en daarnaast ook nog een reserve CNS poort.
De ingebouwde wifi heeft maar 4 pinnen, dus Mitsubishi is voor een andere manier van communicatie gegaan dan de 5-pin CNS poort.
Ik kan bevestigen dat ClimateControl nog steeds compatibel is met deze nieuwe -ZT serie!
De ingebouwde wifi heeft maar 4 pinnen, dus Mitsubishi is voor een andere manier van communicatie gegaan dan de 5-pin CNS poort.
Ik kan bevestigen dat ClimateControl nog steeds compatibel is met deze nieuwe -ZT serie!
[ Voor 53% gewijzigd door LED-Maniak op 11-09-2026 16:44 ]
Omdat ik zelf tijdens mijn zoektocht naar een goede airco best vastliep met wat er beschikbaar was en wat het beste was voor mijn situatie(en dit uiteindelijk een hoop tijd heeft gekocht) heb ik een nieuwe tool gemaakt.
Op deze site kan je door middel van een eenvoudige wizard bepalen wat de "estimated load" is voor de ruimte waarin je een airco wil ophangen. De calculatie is gebaseerd op een industrie standaard(Manual J Load Estimate). Hier en daar zal er nog wat getweaked moeten worden. Het is in ieder geval uitgebreider dan de vuistregel van xx kW systeem voor yy kubieke meters en zou daarmee een nauwkeurigere benadering moeten zijn. Er wordt zelfs rekening gehouden met het type woning en de afmetingen van de ruimte.
Aan het hand van eurovent data wordt bepaald welk systeem het dichtstbij je wensenpakket ligt en kan je meerdere kandidaten met elkaar vergelijken.
Aan het einde krijg je een overzicht bij welke webshops in europa dit systeem te koop is en/of welke installateur in de buurt het merk naar keuze zou kunnen installeren. Voordat je naar een installateur gaat heb je dan als het goed is al een beter beeld van wat er beschikbaar is op de markt en hoef je niet bang te zijn dat de installateur je een bepaald merk aansmeert omdat hij toevallig diamond installateur is van merk X of Y.
Krijg je er meteen een rapport bij om te laten zien hoe jouw situatie eruit ziet. Scheelt de installateur weer tijd.
Het project heet ClimaCompass:

Hopelijk heeft iemand hier iets aan bij het maken van een keuze!
Op deze site kan je door middel van een eenvoudige wizard bepalen wat de "estimated load" is voor de ruimte waarin je een airco wil ophangen. De calculatie is gebaseerd op een industrie standaard(Manual J Load Estimate). Hier en daar zal er nog wat getweaked moeten worden. Het is in ieder geval uitgebreider dan de vuistregel van xx kW systeem voor yy kubieke meters en zou daarmee een nauwkeurigere benadering moeten zijn. Er wordt zelfs rekening gehouden met het type woning en de afmetingen van de ruimte.
Aan het hand van eurovent data wordt bepaald welk systeem het dichtstbij je wensenpakket ligt en kan je meerdere kandidaten met elkaar vergelijken.
Aan het einde krijg je een overzicht bij welke webshops in europa dit systeem te koop is en/of welke installateur in de buurt het merk naar keuze zou kunnen installeren. Voordat je naar een installateur gaat heb je dan als het goed is al een beter beeld van wat er beschikbaar is op de markt en hoef je niet bang te zijn dat de installateur je een bepaald merk aansmeert omdat hij toevallig diamond installateur is van merk X of Y.
Krijg je er meteen een rapport bij om te laten zien hoe jouw situatie eruit ziet. Scheelt de installateur weer tijd.

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 11-09-2026 16:58 ]
Ah nice, die ga ik ook eens bekijken. Heb zelf ook een priveproject thuis waar je jouw huis in een 3d omgeving kan modelleren incl warmte- en koudeverliesberekening, rekening houdend met de zonkant, eventuele aangrenzende objecten, enz.
Die is wat ingewikkeld geworden haha, maar benieuwd of dit goede input voor deze tool zou zijn.
Die is wat ingewikkeld geworden haha, maar benieuwd of dit goede input voor deze tool zou zijn.
Niet om vervelend te doen, maar je volgende projectje kan natuurlijk nuttig en leuk zijn, maar moet dat niet in een apart topic? Dit is immers toch het discussietopic voor jouw ClimaControl?LED-Maniak schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:44:
Omdat ik zelf tijdens mijn zoektocht naar een goede airco best vastliep met wat er beschikbaar was en wat het beste was voor mijn situatie(en dit uiteindelijk een hoop tijd heeft gekocht) heb ik een nieuwe tool gemaakt.
[Afbeelding]
Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
Klinkt als een leuke geavanceerde mogelijkheid om mee uit te breiden. Ik wilde het niet te langdradig en ingewikkeld maken. Een compleet huis modelleren ben je toch weer een hoop meer tijd aan kwijt en na een eerste inschatting kom je er vaak al wel uit met tweede blik op het rapport door een installateur.Caelorum schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:42:
Ah nice, die ga ik ook eens bekijken. Heb zelf ook een priveproject thuis waar je jouw huis in een 3d omgeving kan modelleren incl warmte- en koudeverliesberekening, rekening houdend met de zonkant, eventuele aangrenzende objecten, enz.
Vaak komt hier op tweakers de vraag voorbij "wat moet ik kopen" en mensen adviseren dan vooral het merk dat ze zelf hebben. Ik hoop dat deze tool wat meer inzicht geeft met een rationele uitleg waarom binnenunit X beter is dan binnenunit Y.
Ik heb geen intentie om er een apart topic van te maken(tenzij die behoefte er is). Even een kleine plug. Vind je het niets, lees er overheen. Ik zal het topic verder niet vervuilen.True schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:49:
[...]
Niet om vervelend te doen, maar je volgende projectje kan natuurlijk nuttig en leuk zijn, maar moet dat niet in een apart topic? Dit is immers toch het discussietopic voor jouw ClimaControl?
Al komt er nog wel een filter welke externe tools zoals ClimateControl je op welke systemen kan aansluiten en hoe gemakkelijk je een systeem kan integreren met Home Assistant en Homey en dergelijke, dus daar heeft het wel wat raakvlakken.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 11-09-2026 17:56 ]
Wat betreft ClimateControl zit ik er aan te denken om de volgende update volgende maand te pushen waarbij de cloud optie geheel uitgeschakeld is.
Dit omdat de app nog even op zich laat wachten(dit moet in een keer goed én veilig) en er al best weer wat andere verbeteringen in de firmware zitten. Beta-testers kunnen de app blijven gebruiken.
Dit omdat de app nog even op zich laat wachten(dit moet in een keer goed én veilig) en er al best weer wat andere verbeteringen in de firmware zitten. Beta-testers kunnen de app blijven gebruiken.
Definieer 'pushen'?LED-Maniak schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:02:
Wat betreft ClimateControl zit ik er aan te denken om de volgende update volgende maand te pushen waarbij de cloud optie geheel uitgeschakeld is.
Beschikbaar stellen aan alle CC met internetverbinding die een ET phone home doen om de nieuwste versie te downloaden indien 'Automatic Firmware Updates' aan staat?
Of naar alle CC met een internetverbinding?
Cloud op opt-in ben ik sowieso voorstander van
Zoals het al twee jaar gaat: naar iedereen die auto updates aan heeft staan.
Staat het uit, dan krijg je in de Web UI alleen een melding dat er een update is.
Staat het uit, dan krijg je in de Web UI alleen een melding dat er een update is.
[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 11-09-2026 18:09 ]
Volstrekt normale SW release lijkt mij dan, waarom niet?LED-Maniak schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:08:
Zoals het al twee jaar gaat: naar iedereen die auto updates aan heeft staan.
Is er eigenlijk ook een manier om het offline te doen?
Na een avondje stoeien en redelijk in de war te raken van de verschillende kleurcodes en manieren van syncen is het volgens mij gelukt om m’n twee MHI’s te koppelen maar ik zie alleen de unit die boven hangt (omdat die als eerste in beeld kwam?). Iemand een idee hoe ik de unit in de woonkamer via het dashboard kan benaderen? Alle drie de lampjes staan op groen in ieder geval 😅..
/f/image/Ww9wUepknusMwGFUIduE9m6L.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/yJkqfeee16ZLfvybBr2daGX7.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/NPH3SyLVnfhiw2hsFrsbNs77.png?f=fotoalbum_tile)