Is er ook een mogelijkheid om airco’s van Bosch aan te sturen via CC of eventueel in de toekomst? Vriend is hier op visite en die is wel onder de indruk maar heeft net Bosch laten installeren 😉
Bosch is omgelabelde Midea toch? Die zou dan mee kunnen met het werk wat momenteel voor Midea wordt gedaan.D-Ed schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:11:
Is er ook een mogelijkheid om airco’s van Bosch aan te sturen via CC of eventueel in de toekomst? Vriend is hier op visite en die is wel onder de indruk maar heeft net Bosch laten installeren 😉
ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk
Geen idee eigenlijk.. Waar kan ik hem naar doorverwijzen voor meer informatie?LED-Maniak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:10:
[...]
Bosch is omgelabelde Midea toch? Die zou dan mee kunnen met het werk wat momenteel voor Midea wordt gedaan.
Het enige apparaat dat niet van Midea of Bosch is, is de Climate 6100. Die wordt, van alle mogelijke fabrikanten, door Sharp gemaakt.
Je kunt hem gewoon vragen om wat foto’s te maken van de typeplaatjes op de buiten- en binnenunits.
Je kunt hem gewoon vragen om wat foto’s te maken van de typeplaatjes op de buiten- en binnenunits.
[ Voor 17% gewijzigd door Magiaconatus op 18-09-2026 16:36 ]
Waar kan ik hier meer over te weten komen? Laat me alsjeblieft weten wanneer Midea beschikbaar is om te testen. Ik zou dan een module aanschaffen, samen met een andere voor MHI.LED-Maniak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:10:
[...]
Bosch is omgelabelde Midea toch? Die zou dan mee kunnen met het werk wat momenteel voor Midea wordt gedaan.
In de nieuwe firmware komt ook een scheduler t.b.v. starten/stoppen van de airco? Is de verwachting dat de nieuwe firmware voor eind oktober beschikbaar is? Momenteel doe ik dit via HomeAssistant, maar wellicht dat dit eenvoudiger in te regelen is via de Climacontrol zelf.
Give 2 Get
is er iets veranderd?? ik kom namelijk niet meer in de xxxxx.local heb vandaag gekeken maar nee, de hele zomer hebben ze uitgestaan vandaar
Zal niet eerder dan volgend jaar worden. Q4 staat in het teken van Daikin.Wagner.M schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:15:
[...]
Waar kan ik hier meer over te weten komen? Laat me alsjeblieft weten wanneer Midea beschikbaar is om te testen. Ik zou dan een module aanschaffen, samen met een andere voor MHI.
Ik heb nog geen tijdpad hiervoor, maar testers gebruiken al wel schema's.Runescom schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:05:
In de nieuwe firmware komt ook een scheduler t.b.v. starten/stoppen van de airco? Is de verwachting dat de nieuwe firmware voor eind oktober beschikbaar is? Momenteel doe ik dit via HomeAssistant, maar wellicht dat dit eenvoudiger in te regelen is via de Climacontrol zelf.
Waarschijnlijk is je router gereset/herstart.Rrin schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 23:43:
is er iets veranderd?? ik kom namelijk niet meer in de xxxxx.local heb vandaag gekeken maar nee, de hele zomer hebben ze uitgestaan vandaar
ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk
Als ze uit hebben gestaan in de zomer en nu weer aangezet worden, hebben ze waarschijnlijk een nieuw IP adres gekregen van je router.Rrin schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 23:57:
dus als de router gereset/herstart is kun je er niet meer in??
Via deze link zou je ze moeten zien staan als het goed is: https://protoart.net/nl/dashboard/
@LED-Maniak zou eens wat met cloud moeten doen 😅Rrin schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 23:57:
dus als de router gereset/herstart is kun je er niet meer in??
Blijft raar toch? Hij probeert op dns naam (device name) het te bereiken. Dan zou ip adres wijzigen geen probleem moeten zijn toch?
Met versies voor de Perfera en Stylish modellen van Daikin heb je denk ik het gros van de community hier wel gedekt. Daar wachten we dus geduldig op.rsbroer schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:14:
[...]
Mijn Daikin Perfera FTXM35N-RXM35N9 wacht geduldig op de ClimateControl
uit in de zin niet van de stroom maar niet in gebruik en de link zie dus niksAardappelbakker schreef op zondag 20 september 2026 @ 01:16:
[...]
Als ze uit hebben gestaan in de zomer en nu weer aangezet worden, hebben ze waarschijnlijk een nieuw IP adres gekregen van je router.
Via deze link zou je ze moeten zien staan als het goed is: https://protoart.net/nl/dashboard/
Hier hetzelfde. Heatpump.local vind hij hem wel, maar via de link dan weer niet. BijzonderRrin schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:37:
[...]
uit in de zin niet van de stroom maar niet in gebruik en de link zie dus niks
Punt is dat het computernetwerken zijn waarbinnen de componenten en configuratie verschillend zijn voor veel huishoudens. Eén van de redenen dat veel “thuis” producten gebruik maken van call home en cloud interface. Het maakt dan niet meer uit wat het interne ip adres, DNS e.d. is en/of dat wijzigt en dat scheelt veel support calls.Caelorum schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:43:
Blijft raar toch? Hij probeert op dns naam (device name) het te bereiken. Dan zou ip adres wijzigen geen probleem moeten zijn toch?
Om het nu op te lossen, zou ik een eigen topic starten hoe je kan nagaan hoe de modules weer te bereiken via het netwerk. De basic troubleshooting van DNS queries, pingen, arp entries checken, dhcp tabel bekijken in de router, e.d.
waar het dus op neer komt oudere mensen moeten dus hemel en aarde bewegen om contact te krijgen en behouden. rare geschiedenis
Dit is helaas hoe lokale netwerken werken. Daar kunnen dingen veranderen en als een router herstart maar hij krijgt geen nieuwe mdns informatie door of een bepaald apparaat behoud data van voor de herstart, dan kan het zijn dat apparaten niet meer worden gevonden -totdat deze zich opnieuw aanmelden-. Probeer eens de climatecontrol opnieuw te starten door even de spanning van de airco te halen. Kan je hem dan weer vinden?
Wil je dat niet, dan zal je via cloud moeten gaan werken.
Wil je dat niet, dan zal je via cloud moeten gaan werken.
Ah nu begrijp ik het wat meer. Ik weet niet hoe u hier terecht bent gekomen maar dit forum helpt iedereen die technische vragen of problemen heeft, maar er wordt doorgaans meer van de vrager verwacht qua het technisch willen begrijpen. En tweakers zijn geen support desk voor fabrikanten. We zijn hobbyisten ;-)Rrin schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:57:
waar het dus op neer komt oudere mensen moeten dus hemel en aarde bewegen om contact te krijgen en behouden. rare geschiedenis
Als ik mag adviseren, maak een nieuw topic aan en formuleer het probleem. Velen zullen willen helpen.
[ Voor 6% gewijzigd door mgizmo op 20-09-2026 15:55 ]
Ik vraag me af hoe dit systeem werkt als je het lokaal gebruikt.
Als ik zowel de ingbouwde wifi sensor heb en deze doorlus naar de climacontrol hoe weet ik dan welke hij aanhoud om de temperatuur te sturen?
Overruled de climacontrol de ingebouwede temp sensor op de binnen unit? En hoe weet ik welke hij precies gebruikt?
Als ik zowel de ingbouwde wifi sensor heb en deze doorlus naar de climacontrol hoe weet ik dan welke hij aanhoud om de temperatuur te sturen?
Overruled de climacontrol de ingebouwede temp sensor op de binnen unit? En hoe weet ik welke hij precies gebruikt?
Dat klopt. Hij overruled de interne temperatuur. In de interface geef je aan dat de externe meter wordt gebruikt.
Bedankt voor je input, het is dus niet plug and play doorwijze van aansluiten zoals beschreven?
Er dient nog wel het een en ander ingesteld te worden zodat hij de climatcontrol gaat gebruiken als ijkpunt?
Er dient nog wel het een en ander ingesteld te worden zodat hij de climatcontrol gaat gebruiken als ijkpunt?
De ingebouwde wifi module is geen sensor.appie1983 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:50:
Ik vraag me af hoe dit systeem werkt als je het lokaal gebruikt.
De ClimateControl overschrijft de interne sensor van de binnenunit automatisch. Je kan in de interface precies zien welke actief is.
Aansluiten, wifi instellen, sensor koppelen met de knop en je bent klaar.appie1983 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:20:
Bedankt voor je input, het is dus niet plug and play doorwijze van aansluiten zoals beschreven?
Hier best van wegblijven. Werkt niet zoals het hoort, geen service en al vier keer gevraagd om de retourprocedure op te starten. Geen reactie.
Beter deze module bestellen. https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp Was niet evident om hem in België te krijgen, maar werking is vlekkeloos. Hier ook op Tweakers: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32.
Beter deze module bestellen. https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp Was niet evident om hem in België te krijgen, maar werking is vlekkeloos. Hier ook op Tweakers: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32.
Hallo @Udouble goed dat er ook andere geluiden over de module langskomen. Dat van die retourzending is inderdaad vervelend, maar daar moet @LED-Maniak zelf op reageren.Udouble schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:20:
Hier best van wegblijven. Werkt niet zoals het hoort, geen service en al vier keer gevraagd om de retourprocedure op te starten. Geen reactie.
Kun je wel iets meer vertellen wat je bedoeld met “werkt niet zoals het hoort”? Wat was je verwachting, welke airco/warmtepomp heb je, hoe werkte het dan en wat heb je geprobeerd om het wel werkend te krijgen? Dan kunnen andere toekomstige gebruikers iets beter beoordelen of de module wel of niet wat voor hen is.
Tsjong.Udouble schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:20:
Ik zie precies 1 reactie van je in deze post. (deze)
En precies 1 in die andere thread.
S.J.
Ik had dit eerst in de warmtepomp draad gepost en toen kwam deze voorbij.
Post past beter hier:
Ik heb sinds een paar dagen 3 Mitsubishi Heavy Industries airco binnenunits hangen.
Bij de aanschaf had ik ook de ProtoArt Climate Control Units erbij gekocht met E-Ink thermometers.
Nu krijg ik ze met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn Unifi netwerk.
Ik las ergens dat je beter een zo simpel mogelijk IoT Wifi netwerk kan bouwen voor dit soort zaken, dus dat gedaan.
Andere ESP32 gebaseerde devices koppelen zonder issue met dit netwerk, maar ik krijg de Protoart units met geen mogelijkheid gekoppeld met Wifi.
Wellicht een belangrijk detail: Ik kan dus wel op de AP van die units komen door ermee te koppelen en dan naar 10.0.0.1 te browsen.
Daar kan ik SCAN Network doen totdat ik een ons weeg.... hij vind 0 van de wel 20-30 netwerken in de buurt.
Heeft iemand pointers/tips voor mij?
Post past beter hier:
Ik heb sinds een paar dagen 3 Mitsubishi Heavy Industries airco binnenunits hangen.
Bij de aanschaf had ik ook de ProtoArt Climate Control Units erbij gekocht met E-Ink thermometers.
Nu krijg ik ze met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn Unifi netwerk.
Ik las ergens dat je beter een zo simpel mogelijk IoT Wifi netwerk kan bouwen voor dit soort zaken, dus dat gedaan.
Andere ESP32 gebaseerde devices koppelen zonder issue met dit netwerk, maar ik krijg de Protoart units met geen mogelijkheid gekoppeld met Wifi.
Wellicht een belangrijk detail: Ik kan dus wel op de AP van die units komen door ermee te koppelen en dan naar 10.0.0.1 te browsen.
Daar kan ik SCAN Network doen totdat ik een ons weeg.... hij vind 0 van de wel 20-30 netwerken in de buurt.
Heeft iemand pointers/tips voor mij?
Had ik ook kleine twee weken geleden toen ik mijn MHI airco’s instelde.. In het begin na opstarten ziet hij de netwerken wel zo leek het maar na een aantal minuten niet meer. Van ellende de airco’s even van de stroom gehaald en daarna werden ze gevonden. Hier overigens Fritzbox netwerk.
Redelijk omslachtig en een beetje fatsoenlijke tutorial is niet te vinden. Die kleurtjes op de supportpagina kwamen bij mij niet overeen met wat ik zag in ieder geval maar alles werkt nu. Overigens vanaf nu ook alleen maar in Home Assistant want met de ‘Roommind’ uitbreiding begint het wel een heel mooi systeem te worden zo
Redelijk omslachtig en een beetje fatsoenlijke tutorial is niet te vinden. Die kleurtjes op de supportpagina kwamen bij mij niet overeen met wat ik zag in ieder geval maar alles werkt nu. Overigens vanaf nu ook alleen maar in Home Assistant want met de ‘Roommind’ uitbreiding begint het wel een heel mooi systeem te worden zo
Ik heb de airco's achter een schakelaar zitten en bij het loskoppelen van de WRAC module of Climate Control Unit haal ik altijd de stroom er eerst af.D-Ed schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:08:
Had ik ook kleine twee weken geleden toen ik mijn MHI airco’s instelde.. In het begin na opstarten ziet hij de netwerken wel zo leek het maar na een aantal minuten niet meer. Van ellende de airco’s even van de stroom gehaald en daarna werden ze gevonden. Hier overigens Fritzbox netwerk.
Aha, dan weet ik het ook niet precies om eerlijk te zijn, misschien een reset van de CC devices proberen?toxict schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:25:
[...]
Ik heb de airco's achter een schakelaar zitten en bij het loskoppelen van de WRAC module of Climate Control Unit haal ik altijd de stroom er eerst af.
Unify Ubiquiti is hier het sleutelwoord.
Ik zal er een knowledge base artikel aan wagen. Bepaalde instellingen moeten anders gezet worden in de Ubiquiti.
Ik zal er een knowledge base artikel aan wagen. Bepaalde instellingen moeten anders gezet worden in de Ubiquiti.
Hier ook unify, nog nooit wifi problemen gehad icm de Clima's en heb er vier in huis hangen.
Bij sommige ubiquiti AP's is de verbinding instabiel omdat deze snel schakelen tussen verschillende banden en frequenties. De ClimateControl verdeelt de antenne tussen bluetooth en wifi. Veel hardware met vergelijkbare chips doet dit niet en hebben hier dan ook geen last van.
Er is heel veel over te vinden, maar als je problemen ondervindt, wees er dan zeker van dat je puur een 2.4GHz netwerk hebt en alle "IoT Optimization" aan hebt staan: lock 2.4GHz to channel 6, Force wifi 4 mode en DTIM interval lock.
Nu, waarom het soms lastig is om met de AP van de climatecontrol zelf te verbinden heeft een vergelijkbare oorsprong: de antenne wordt gedeeld. Zeker als er ineens meerdere climatecontrol op hetzelfde wifi kanaal online komen gaat dit niet altijd lekker. Advies is: een voor een aansluiten. Probeer eerst WPS, daarna de accesspoint mode en daarna een factory reset.
Wat sommige smartphones ook doen als ze verbonden zijn met de AP van de climatecontrol is kijken of internet beschikbaar is. Is dit niet zo, dan schakelen ze spontaan over op 4G/LTE of verbreken ze de verbinding. Daarom lijkt het in de web interface dat het scannen niet lukt: Er komt geen informatie terug omdat de verbinding is verbroken.
Er is heel veel over te vinden, maar als je problemen ondervindt, wees er dan zeker van dat je puur een 2.4GHz netwerk hebt en alle "IoT Optimization" aan hebt staan: lock 2.4GHz to channel 6, Force wifi 4 mode en DTIM interval lock.
Nu, waarom het soms lastig is om met de AP van de climatecontrol zelf te verbinden heeft een vergelijkbare oorsprong: de antenne wordt gedeeld. Zeker als er ineens meerdere climatecontrol op hetzelfde wifi kanaal online komen gaat dit niet altijd lekker. Advies is: een voor een aansluiten. Probeer eerst WPS, daarna de accesspoint mode en daarna een factory reset.
Wat sommige smartphones ook doen als ze verbonden zijn met de AP van de climatecontrol is kijken of internet beschikbaar is. Is dit niet zo, dan schakelen ze spontaan over op 4G/LTE of verbreken ze de verbinding. Daarom lijkt het in de web interface dat het scannen niet lukt: Er komt geen informatie terug omdat de verbinding is verbroken.
Sjonge jonge jonge.... serieus!
Mag een mens geen wachtwoord van 51 tekens meer gebruiken, omdat een ESP32 er anders ongelukkig van wordt?!?
Heb eindelijk na veel gekloot... dagen opties proberen en binnen unit 5 keer helemaal los.... de module werkend.
Ik stel voor dat er 2 antennes op komen... een voor WiFi en een voor BT (LE).
En een ESP32 met support voor WiFi 6.
Mag een mens geen wachtwoord van 51 tekens meer gebruiken, omdat een ESP32 er anders ongelukkig van wordt?!?
Heb eindelijk na veel gekloot... dagen opties proberen en binnen unit 5 keer helemaal los.... de module werkend.
Ik stel voor dat er 2 antennes op komen... een voor WiFi en een voor BT (LE).
En een ESP32 met support voor WiFi 6.
Fijn dat het nu werkt! 
De wifi specificaties geven inderdaad een limiet van 63 karakters, komende firmware update zal de module dit ondersteunen(is al reed getest en geimplementeerd).
Wat je wil moet wel beschikbaar zijn natuurlijk. Er bestaan wel modules met wifi 6, maar deze hebben momenteel ook weer hun eigen limitaties. Voor een extra bluetooth antenne kom je al snel uit op nog een chip en dat verdubbelt het formaat.
De wifi specificaties geven inderdaad een limiet van 63 karakters, komende firmware update zal de module dit ondersteunen(is al reed getest en geimplementeerd).
Wat je wil moet wel beschikbaar zijn natuurlijk. Er bestaan wel modules met wifi 6, maar deze hebben momenteel ook weer hun eigen limitaties. Voor een extra bluetooth antenne kom je al snel uit op nog een chip en dat verdubbelt het formaat.
Ik heb trouwens een module ontvangen met een AUX port die tussen de MAIN en EXT zit... de andere 2 units niet... wat kan hiermee?
Dat is een poort om optionele modules zoals een bewegingssensor te kunnen voeden.toxict schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:05:
Ik heb trouwens een module ontvangen met een AUX port die tussen de MAIN en EXT zit... de andere 2 units niet... wat kan hiermee?
Uiteindelijk bleek dit niet nodig en is deze poort recent verwijderd. Hardware is verder hetzelfde.
Ik heb de climacontrol geplaats en dit werkt goed, ik zie alleen 1 vreemde waarde bij thi-r2 ook als de airco uit staat. Zie foto. Hij lijkt verder wel normaal te regelen. Ook ben ik er nog niet uit hoe ik hem buitenshuis kan bedienen, kan het wel thuis via heatpump.local. Heeft iemand een tipen kan die hoge waarde kwaad?
Ik heb dat getal er ook staan.Snoekie schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:18:
Ik heb de climacontrol geplaats en dit werkt goed, ik zie alleen 1 vreemde waarde bij thi-r2 ook als de airco uit staat. Zie foto. Hij lijkt verder wel normaal te regelen. Ook ben ik er nog niet uit hoe ik hem buitenshuis kan bedienen, kan het wel thuis via heatpump.local. Heeft iemand een tipen kan die hoge waarde kwaad?[Afbeelding]
Ik vermoed geen temperatuur sensor.
Dat je dan een rare waarde krijgt.
Bij mij draait het al een jaar probleemloos.
Voor buiten huis bediening gebruik ik HomeAssistant.
Maar er zijn ook andere manieren.
Is dat niet de temperatuur van de warmtewisselaar? Waarschijnlijk wordt hij niet geüpdatet en blijft de laatste waarde staan
Wordt hier wel geupdate:Rijo038 schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:29:
Is dat niet de temperatuur van de warmtewisselaar? Waarschijnlijk wordt hij niet geüpdatet en blijft de laatste waarde staan
:strip_exif()/f/image/HjKdnS5wQHosZJm1JAE0fDNd.jpg?f=fotoalbum_large)
(Edit: Staat al weken uit)
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Hier ook.
Wel raar dat hij weer op die 71.7 komt terwijl de airco uit staat.
:strip_exif()/f/image/bcNxZTG2NHthgXjvD4H37Pmc.jpg?f=fotoalbum_large)
Even opgezocht zie plaatje.
:strip_exif()/f/image/bcNxZTG2NHthgXjvD4H37Pmc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door peterbier op 28-09-2026 21:33 ]
Hoi @LED-Maniak Ik heb gisteren mijn Climate Control geinstalleerd, maar nog niet uitgeprobeerd. In de m-air app kun je de temperatuur ook lager instellen dan 16 graden. Nu zie ik dat bij de instellingen / warmtepomp de temperatuur kan worden aangepast. Die staat nu voor verwarmen op 16 - 31. Kan / mag ik dit zomaar aanpassen?
Goedemorgen,
Was er niet een plan om een specifieke compressorfrequentie in Hz in te stellen?
Vooral voor eigenaren van zonnepanelen met een lage opbrengst op bewolkte dagen zou dit een fantastische manier zijn om de dag te beginnen met lage verwarming en een laag energieverbruik.
Was er niet een plan om een specifieke compressorfrequentie in Hz in te stellen?
Vooral voor eigenaren van zonnepanelen met een lage opbrengst op bewolkte dagen zou dit een fantastische manier zijn om de dag te beginnen met lage verwarming en een laag energieverbruik.
Blijven mailen. Ik heb na 10 maanden mailen ook eindelijk een oplossing ontvangen. Twee vervangende sensoren gekregen omdat het scherm op degene die ik ontving niet betrouwbaar werkend gemaakt kon worden.Udouble schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:20:
Verder werkt dit systeem wel perfect.
Fijn dat het nu werkt! Voor het vastlopende schermpje is heel veel moeite in gestopt om dit op te lossen. De testen waren helaas van de lange adem omdat het zo onregelmatig gebeurde op een hele kleine set sensoren. Inmiddels wordt dit schermpje niet meer aangeboden en zijn vastgelopen sensoren vervangen.orillion schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:35:
[...]
Blijven mailen. Ik heb na 10 maanden mailen ook eindelijk een oplossing ontvangen. Twee vervangende sensoren gekregen omdat het scherm op degene die ik ontving niet betrouwbaar werkend gemaakt kon worden.
Verder werkt dit systeem wel perfect.
De post van udouble ga ik verder niet op in. De klacht was erg vaag, niet reproduceerbaar op de honderden systemen die al draaien en komt ook niet overeen met hoe de code werkt. Ik heb aangeboden om mee te kijken, maar dit mocht niet. Het is in ieder geval geen hardware defect. Helaas kan je niet iedereen tevreden houden.
Je kan deze limieten inderdaad vrij aanpassen. Niet elke airco accepteert echter lager dan 16 graden.Hunter001 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:57:
Hoi @LED-Maniak Ik heb gisteren mijn Climate Control geinstalleerd, maar nog niet uitgeprobeerd. In de m-air app kun je de temperatuur ook lager instellen dan 16 graden. Nu zie ik dat bij de instellingen / warmtepomp de temperatuur kan worden aangepast. Die staat nu voor verwarmen op 16 - 31. Kan / mag ik dit zomaar aanpassen?
Dus dat zal je even moeten testen.
Deze instelling heeft een hoop mitsen en maren waardoor dit niet zomaar geimplementeerd kan worden.Wagner.M schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:52:
Goedemorgen,
Even uit mijn hoofd: sommige sensoren bevriezen of gaan naar hun maximum waarde als je de airco uit zet. Pas als je deze weer aan zet dan zie je de actuele waarde. Ditzelfde zie je bij de buitentemperatuur sensor van mitsubishi electric. Deze gaat naar 0.peterbier schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:22:
Hier ook.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 48% gewijzigd door LED-Maniak op 04-10-2026 10:11 ]
Wij zitten ook nog met een vastlopende sensor, wordt deze ook vervangen?LED-Maniak schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:56:
[...]
Fijn dat het nu werkt! Voor het vastlopende schermpje is heel veel moeite in gestopt om dit op te lossen. De testen waren helaas van de lange adem omdat het zo onregelmatig gebeurde op een hele kleine set sensoren. Inmiddels wordt dit schermpje niet meer aangeboden en zijn vastgelopen sensoren vervangen.
Door een vaste (fictieve)temperatuur die iets onder(0,2C lager) de gewenste temperatuur ligt te sturen met homeassistant, kan ik de MHI hier op praktisch minimaal vermogen opstarten en laten draaien.Wagner.M schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:52:
Goedemorgen,
Kun je ons al vertellen vanaf wanneer we de update kunnen verwachten?LED-Maniak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:31:
Changelog voor aankomende firmware 4.0.0.
[...]
Lokale interface:
[Afbeelding][Afbeelding]
Let op! Gezien de omvang gaat een publicatie hiervan nog zeker 1 tot 2 maanden duren.
We gaan dit eerst uitgebreid testen. Een ieder die interesse heeft om het alvast te bekijken kan zich via DM aanmelden voor de beta. Deze draait inmiddels al zo'n twee weken met een groep gebruikers.
Toch wilde ik alvast delen wat er aan zit te komen.
De laatste optie met een * is onder voorbehoud. Deze heeft redelijk wat impact en komt pas over een a twee weken beschikbaar in de beta firmware.
Stook seizoen komt er weeraan, en zou graag eenmalig willen updaten. Maar niet net voordat er een nieuwe grote update wordt gelanceerd. Anders blijf ik in HA bezig😉
Ik heb er nu 1 met succes aan de praat gekregen maar bij de 2e gaat het mis, het lijkt wel of hij aldoor weer bij de eerste terecht komt. Heel vervelend en hij vind de 2e nu ook niet meer ☹️
Waar loop je precies op vast?
Dat weet ik niet precies, hij lijkt nu wel de externe sensor te gebruiken dus dat gaat goed. Dus in de Mitsubishi app zie ik die temperatuur. Alleen via heat pump.local vind ik alleen de eerdere airco
Je zal voor beide modules de hostnaam moeten aanpassen.Snoekie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:48:
Dat weet ik niet precies, hij lijkt nu wel de externe sensor te gebruiken dus dat gaat goed. Dus in de Mitsubishi app zie ik die temperatuur. Alleen via heat pump.local vind ik alleen de eerdere airco
Dus bijvoorbeelde ene huiskamer.local en andere slaapkamer.local
Dan kan je ze beide individueel benaderen.
Hallo, ik wilde even een korte update geven. Ik heb softwareversie 3.4.30 geïnstalleerd op in totaal vier units. En ik kan nu, aangezien we de verwarming al een paar dagen gebruiken, zeggen dat deze versie zeer stabiel draait! Geweldig! Ik heb wel een vraag, maar die is niet zo belangrijk: wanneer ik het dashboard op https://protoart.net/de/dashboard/ op mijn thuisnetwerk gebruik, wordt er geen klimaatregelingsunit weergegeven. Dit is niet echt een probleem, aangezien ik CC rechtstreeks kan benaderen via het IP-adres of via http://heatpump-XX.local. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig. Met vriendelijke groet uit Bremen
Hoi , ik heb versie 3.4.1. Ik lees hierboven dat iemand al 3.4.30 heeft. Hoe kom ik aan een nieuwere versie?
De modules verschijnen inderdaad niet meer in de dashboard omdat met deze beta versie je de cloud app kan gebruiken.Pat_Rick schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:53:
Hallo, ik wilde even een korte update geven. Ik heb softwareversie 3.4.30 geïnstalleerd op in totaal vier units. En ik kan nu, aangezien we de verwarming al een paar dagen gebruiken, zeggen dat deze versie zeer stabiel draait! Geweldig! Ik heb wel een vraag, maar die is niet zo belangrijk: wanneer ik het dashboard op https://protoart.net/de/dashboard/ op mijn thuisnetwerk gebruik, wordt er geen klimaatregelingsunit weergegeven. Dit is niet echt een probleem, aangezien ik CC rechtstreeks kan benaderen via het IP-adres of via http://heatpump-XX.local. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig. Met vriendelijke groet uit Bremen
eco-navi detecteert aanwezigheid van personen. Mogelijk is deze functie niet beschikbaar op jouw binnenunit.Pat_Rick schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:13:
Ik heb nog een vraag: wat betekenen ECO Navi en ECO-modus?
[Afbeelding]
Dit is een test versie die nog niet uit is.Hunter001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:52:
Hoi , ik heb versie 3.4.1. Ik lees hierboven dat iemand al 3.4.30 heeft. Hoe kom ik aan een nieuwere versie?
THI R2 kan naast de temperatuur ook de luchtvochtigheid aangeven als de binnenunit uitgerust is met een luchtvochtigheidssensor. De MHI 3.5 binnenunit heeft hier die sensor.Snoekie schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:18:
Ik heb de climacontrol geplaats en dit werkt goed, ik zie alleen 1 vreemde waarde bij thi-r2 ook als de airco uit staat. Zie foto. Hij lijkt verder wel normaal te regelen. Ook ben ik er nog niet uit hoe ik hem buitenshuis kan bedienen, kan het wel thuis via heatpump.local. Heeft iemand een tipen kan die hoge waarde kwaad?[Afbeelding]
Update: hier de unit op ventileren gezet en de MHI luchtvochtigheidssensor geeft 68.38% aan en de relatieve luchtvochtigheidssensor geeft 66% procent aan. Dat bevestigd het dubbel gebruik van de THI R2 waarde.
[ Voor 11% gewijzigd door esphome op 07-10-2026 00:05 ]
Nood breekt wet.
Ik zie bij mijn srk35 veel meer een relatie met de buitentemperatuur en THO-R1. De limit van THI-R2 ligt op 71,7C, daar gaat ie nooit boven.
Relatie met de luchtvochtigheid zie ik totaal niet bij mij (vergeleken met de climacontrol sensor). Ik vermoed dat deze waarde een bepaalde schaal of factor heeft. Bij koelen zie je weinig verschil omdat ie dan al boven de 71,7 zit.
Relatie met de luchtvochtigheid zie ik totaal niet bij mij (vergeleken met de climacontrol sensor). Ik vermoed dat deze waarde een bepaalde schaal of factor heeft. Bij koelen zie je weinig verschil omdat ie dan al boven de 71,7 zit.
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 2250Wp, MT Venus E v3 + Shelly EM
@LED-Maniak werk je "toevallig" ook aan een MHI lucht/water variant?
Klopt, de MHI geeft de waarde als een byte terug en zo is het maximaal 255 stappen.Allowee schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:03:
Ik zie bij mijn srk35 veel meer een relatie met de buitentemperatuur en THO-R1. De limit van THI-R2 ligt op 71,7C, daar gaat ie nooit boven.
[Afbeelding]
255 * 0,327 - 11,4 = 71,985 is dan de maximale waarde in decimalen
Nood breekt wet.
Wat is het verschil tussen 3.4.26 (nú geïnstalleerd) en 3.4.30 wat betreft verwarmen? Wat is er precies stabieler aan?
Ik had geen idee dat MHI dat ook deed voor huizen. Volgens mij niet zo populair?blackmore87 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:57:
@LED-Maniak werk je "toevallig" ook aan een MHI lucht/water variant?
Zijn allebei beta en huidige nummer verschilt tussen de verschillende merken. Heeft voornamelijk te maken met de nieuwe web interface en kleinere aanpassingen.tweakerpim schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:24:
Wat is het verschil tussen 3.4.26 (nú geïnstalleerd) en 3.4.30 wat betreft verwarmen? Wat is er precies stabieler aan?
Wanneer verwacht je de volgende (MHI) update te releasen?LED-Maniak schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:55:
[...]
Ik had geen idee dat MHI dat ook deed voor huizen. Volgens mij niet zo populair?
[...]
Zijn allebei beta en huidige nummer verschilt tussen de verschillende merken. Heeft voornamelijk te maken met de nieuwe web interface en kleinere aanpassingen.
Ligt voorlopig nog geen datum op. Draait nu stabiel en zijn verder geen echt fundamentele features waardoor een release haast heeft.
Gezien je bericht uit juni, had ik een andere indruk. Of heb ik iets gemist?LED-Maniak schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:00:
Ligt voorlopig nog geen datum op. Draait nu stabiel en zijn verder geen echt fundamentele features waardoor een release haast heeft.
LED-Maniak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:31:
Changelog voor aankomende firmware 4.0.0.
Ik heb geen idee hoe populair het is. Heb net een MHI warmtepomp laten installeren, dus dacht vraag er ff naarLED-Maniak schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:55:
[...]
Ik had geen idee dat MHI dat ook deed voor huizen. Volgens mij niet zo populair?
Je ziet vooral Mitsubishi Ecodan L/W warmtepompen, MHI L/W is wat exotischer.blackmore87 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:38:
[...]
Ik heb geen idee hoe populair het is. Heb net een MHI warmtepomp laten installeren, dus dacht vraag er ff naar, Nibe schijnt (grotendeels) dezelfde onderdelen te gebruiken maar dan dus onder hun eigen label.
De vorige keer toen net in het stookseizoen er een firmware werd gereleased kwam er een en ander aan commentaar. Dus ditmaal laat ik deze update liever even een tijdje door de beta-testers draaien in verwarmingsbedrijf. Een hele nieuwe interface en een aantal kleine nieuwe features heeft nogal impact. De laatste maanden is er maar weinig getest/weinig feedback terug gekomen omdat de temperaturen er niet naar waren.RemmyB83 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:11:
[...]
Gezien je bericht uit juni, had ik een andere indruk. Of heb ik iets gemist?
[...]
Welke wandbediening heeft hij? RC-E5?blackmore87 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:38:
[...]
Ik heb geen idee hoe populair het is. Heb net een MHI warmtepomp laten installeren, dus dacht vraag er ff naar, Nibe schijnt (grotendeels) dezelfde onderdelen te gebruiken maar dan dus onder hun eigen label.
Een eerste hele snelle google lijkt het dat Nibe heeft gekozen voor RS485 en niet de XY-bus.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 08-10-2026 23:01 ]
Ik heb deze combinatie: FDCW60VNX-W + HSB60-W + RC-HY40-WLED-Maniak schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:56:
Welke wandbediening heeft hij? RC-E5?
Een eerste hele snelle google lijkt het dat Nibe heeft gekozen voor RS485 en niet de XY-bus.