• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:29
3D-printen is mijn passie. :P

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:46
LED-Maniak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:31:
De uitdaging bij Daikin zit in de enorme verscheidenheid aan connectoren die ze gebruiken voor de communicatie. Elke airco lijkt weer anders te zijn.

AI antwoorden zou ik voor deze details niet vertrouwen. Er komen regelmatig mails binnen met complete AI gegenereerde analyses en oplossingen(waarbij AI ClimateControl beter denk te kennen dan ikzelf) en vaak klopt er maar weinig of zijn het veel woorden met weinig toegevoegde inhoud.

Daikin geïnteresseerden ben ik zeker niet vergeten. De hardware is binnen met 1 type connector. De software moet verder uitgewerkt worden.
Is het een idee om een lijst van geinteresseerden te maken, aangegeven met welke modellen? Wellicht a la kickstart alvast een kleine donatie doen voor de type modellen die je als eerste zou willen uitrollen?

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-08 16:26
LED-Maniak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:09:
Zijn vandaag een aantal muurhouders binnengekomen. Nu kan de e-ink ook aan de muur :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn deze al te leveren? Ik wilde nu net 5 bestellen voor de aankomende MHI units, maar ik wist niet zeker of als ik op icoontje click van +4,95 met dat schermpje of het er dan ook echt bij zit?

En als deze direct meebesteld kunnen worden zou dat mooi zijn!
jelleeelco schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Zijn deze al te leveren? Ik wilde nu net 5 bestellen voor de aankomende MHI units, maar ik wist niet zeker of als ik op icoontje click van +4,95 met dat schermpje of het er dan ook echt bij zit?

En als deze direct meebesteld kunnen worden zou dat mooi zijn!
Het zijn prototypes, maar wel functioneel. Als je twee LCD muurhouders meebestelt en even een opmerking neerzet bij de order, dan stuur ik je 5x e-Ink muurhouders(daarna zijn ze op). Standaard bij e-ink zit een tafelhouder. :)

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• jelleeelco
LED-Maniak schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Het zijn prototypes, maar wel functioneel. Als je twee LCD muurhouders meebestelt en even een opmerking neerzet bij de order, dan stuur ik je 5x e-Ink muurhouders(daarna zijn ze op). Standaard bij e-ink zit een tafelhouder. :)
Ok top! Maar klopt het dat als ik die optie van het e-ink schermpje aanvink en in winkelwagen doe, ik in de winkelwagen niet zie dat de e-ink meebesteld zijn (behalve dan de prijs)?

Ugghhh laat maar.... staat er gewoon bij!

[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 16-07-2026 15:04 ]

• jelleeelco
LED-Maniak schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Besteld!

• Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:53
LED-Maniak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:09:
Zijn vandaag een aantal muurhouders binnengekomen. Nu kan de e-ink ook aan de muur :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij de e-ink wordt ook een magneet meegeleverd. Ik heb wat metalen plaatjes besteld en die magneet op de unit geplakt (uiteindelijk met secondelijm, omdat de sticker niet sterk genoeg was).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_7y0mJW6fMMSJmHzND2m9ZLAIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlVHftaOQniXiZHsLWORtbMY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCw37xHMuYkwpg3lfPxmuH3ouJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWz9kVs0eBE77HCtE52fx5xr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRnJAUdgzmP2R8-l86pAJqFFAeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLjWqnSLE85pw2WJfobNoofp.jpg?f=fotoalbum_large
Zo kan het ook inderdaad. :)
Alleen even opletten of je dan geen problemen krijgt met draadloos bereik. Zoveel metaal rond de antenne kan een probleem zijn.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:53
LED-Maniak schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:16:
Zo kan het ook inderdaad. :)
Alleen even opletten of je dan geen problemen krijgt met draadloos bereik. Zoveel metaal rond de antenne kan een probleem zijn.
In mijn geval heb ik op alle drie de units goed ontvangst. Er zit een specifieke markering op de unit voor waar de magneet moet, daar heb ik me braaf aan gehouden. Misschien dat dat nog uitmaakt?
Als het werkt dan werkt het. Die markering is meer een indicatie om hem goed te laten hangen.

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-08 22:52
RicooCardoo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:05:
[...]

Yes hij moet hier ff onhold.. Er gaat iets niet goed in de modem lijkt het.

Gisteren hebben ze alle gereset, en ik kon alles weer koppelen (met origine naam/ww voor de wifi na reset). Na dat ik de naam/ww gewijzigd had kon ik niks meer koppelen (lg airc's en de tahoma hub). Ik word vandaag als het goed is terug gebeld. Hopelijk hebben ze een oplossing, ben het nu wel zat dit geneuzel
Ik nen er inmiddels achter gekomen. De huidige 2.4ghz verbinding was in wpa3.. En de tahoma en airco's werken alleen in wpa 2.

Ik heb wat opties gekregen van tammert om te proberen. Schijnt dat mijn climatecontrol isseus heeft met homey omdat ik het "testkastje" heb en niet het originele.

• jrswgtr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:40
RicooCardoo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:09:
[...]

Ik nen er inmiddels achter gekomen. De huidige 2.4ghz verbinding was in wpa3.. En de tahoma en airco's werken alleen in wpa 2.

Ik heb wat opties gekregen van tammert om te proberen. Schijnt dat mijn climatecontrol isseus heeft met homey omdat ik het "testkastje" heb en niet het originele.
Ik heb voor dit soort apparaten een eigen SSID gemaakt met 2.4ghz only, WPA2 en nog wat instellingen om "ouderwetse" chips beter te ondersteunen. De originele wifimodules van MHI werken ook niet goed op mijn "normale" SSID.

• tweakerpim
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 16:04
@LED-Maniak kan je is controleren in de laatste beta versie of dit een fout is of dat het bij mij niet goed gaat.

Ik verander lokaal de thermometer naar “no sensor” en sla dan op. En volgt een apparaat wordt herstart melding. Maar “no sensor” zie ik niet staan en de thermometer is nog steeds actief.

• Nut-enuf
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 01-08 17:26
Sinds kort ben ik ook tevreden gebruiker van dit mooie product. Ik heb voor drie airco's en de Ecodan warmtepomp modules besteld. Vandaag was de Ecodan aan de beurt. De eenvoud en het gemak van deze interfaces is gewoon geweldig. Bye bye Melcloud.

Een vraag: op de website van Lectronz staat dit screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHD1v0LLa5CMN3ihDJAXwMcDuws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N7FX4SywUmOuBDr6iartvPhH.png?f=fotoalbum_large

Mijn interface is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzS26cc6HJeYQDi2KfWXHz3kKKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUeyyDwH6jBx6hrmtzMrVyhD.png?f=fotoalbum_large Is dat gewoon het gevolg van evolutie van de interface, of mis ik iets? Ik vind die eerste wel cool. Of is dat eerste een screenshot uit Home Assistant?
Klopt, dat is een stukje evolutie.

Ik wil de ecodan gelijk gaan trekken met de beta-airco interface(oa. cloud). Dat maakt het nog weer uitgebreider/moderner.

• Nut-enuf
LED-Maniak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:49:
Klopt, dat is een stukje evolutie.

Ik wil de ecodan gelijk gaan trekken met de beta-airco interface(oa. cloud). Dat maakt het nog weer uitgebreider/moderner.
Duidelijk. Nog één vraagje: wat is de functie van deze knop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vc4f3C5pokMV9uGIqkSi6fsTWw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/099UjXnGjJLBhaKt6zYucMFW.png?f=fotoalbum_large

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 21:38

zAo

GPLv2 Fanboy

LED-Maniak schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:19:
[...]

Mooi ding :)
Stuur maar een berichtje als ze geinstalleerd zijn, ik ben erg benieuwd naar foto's als de kappen er af zijn.

Ik verwacht dat deze unit dezelfde groene 3 pin stekker aan de voorkant heeft en het daarmee gaat werken. Zo niet, dan zal hij een CN-REMO connector aansluiting hebben. Maar de meeste LG's hebben een groene stekker zoals op de foto.

Als je op deze airco een LG PREMTB100 kan aansluiten dan gaat het zeker werken.

[Afbeelding]
Weet iemand of het inmiddels out-of-the-box werkt met ClimaControl?

Ik wil akkoord op een offerte gaan geven waarin 1x P12SND (Wand), 1x H18S1D (wand) en een MU3R21.U22 (Buiten) units zitten.
Nut-enuf schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Duidelijk. Nog één vraagje: wat is de functie van deze knop?

[Afbeelding]
Beetje brakke vertaling zo te zien. Het is de aan/uit knop.
zAo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Weet iemand of het inmiddels out-of-the-box werkt met ClimaControl?

Ik wil akkoord op een offerte gaan geven waarin 1x P12SND (Wand), 1x H18S1D (wand) en een MU3R21.U22 (Buiten) units zitten.
Dat doet het! LG wordt inmiddels al door twee installateurs standaard geinstalleerd. :)

• Nut-enuf
LED-Maniak schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Beetje brakke vertaling zo te zien. Het is de aan/uit knop.
Dan zal ik hem maar eens aanzetten ;)

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 21:38

zAo

GPLv2 Fanboy

LED-Maniak schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Dat doet het! LG wordt inmiddels al door twee installateurs standaard geinstalleerd. :)
Welke zijn dat? Als ik alles in 1x kan laten doen, dan is dat natuurlijk helemaal geweldig.
zAo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:29:
[...]

Welke zijn dat? Als ik alles in 1x kan laten doen, dan is dat natuurlijk helemaal geweldig.
CoolAir en KlimaatCrew.

• tweakerpim
tweakerpim schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:17:
@LED-Maniak kan je is controleren in de laatste beta versie of dit een fout is of dat het bij mij niet goed gaat.

Ik verander lokaal de thermometer naar “no sensor” en sla dan op. En volgt een apparaat wordt herstart melding. Maar “no sensor” zie ik niet staan en de thermometer is nog steeds actief.
@LED-Maniak is hier inmiddels een update voor?

Want na een herstart of resfresh van pagina blijft de temperatuur meter terug komen. Ik kan ook geen andere temperatuur meter koppelen of deze helemaal verwijderen.

Anders graag de beta verwijderen en live versie terug installeren.

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-08 19:19
Letterlijk deze week heb ik mijn lekkende Daikin FTXF25C vervangen met een MHI SRK25ZS-W. Na even kort uitgebreid over de unit te babbelen in de L/L thread werd ik al snel verwezen naar de ClimaControl en ik was al snel overstag om er een te bestellen. Niet alleen vanwege het voordeel van een externe temperatuursensor, maar ook omdat ik een grote interesse heb in koeltechniek en diepgaander wil weten onder wat voor een load die airco nou daadwerkelijk is terwijl hij draait. Ik ben nog net niet gaan kwijlen toen ik zag dat de temperaturen van de leidingen en de EXV waardes worden exposed :*)

Zat wel even de docs te lezen en die te vergelijken met een MHI tech manual en zag dat alleen de superheat van de persleiding wordt blootgesteld. Is het wellicht ook mogelijk om meer data uit te lepelen om ook de superheat van de verdamper te krijgen?

[ Voor 20% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-07-2026 14:24 ]

• GHengeveld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:25
Gisteren heb ik de ClimaControl aangesloten op mijn Panasonic Etherea CS-Z20CKEW. Ik vond de installatie wat verwarrend en het is me nog steeds niet helemaal gelukt:
  • De Etherea heeft schijnbaar alleen een 5 pins plug voor de main, maar geen aux aansluitmogelijkheid? Ik heb de hele kap verwijderd maar kan het niet vinden waar deze doorlus-stekker aangesloten zou moeten worden.
  • Het overzicht van LED-kleurcodes lijkt incompleet en inaccuraat. De installatiehandleiding spreekt over combinaties die ik niet zie, bijvoorbeeld "oranje knipperen" bij SETUP. Ik zie alleen permanent rood, of fade-in/out blauw. Ook lijkt wit bij mij paars/lila te zijn?
  • Inmiddels heb ik de sensor weten te pairen, althans die is nu groen. Blauw oplichten was geen sprake van in mijn herinnering.
  • De WiFi krijg ik niet aan de praat. De LED is permanent rood. Als ik op de SETUP knop druk wordt hij tijdelijk blauw (fading in/out) maar na 3 seconden gaat hij terug naar rood. Als ik de main eruit trek en opnieuw verbind start te boel opnieuw op, worden PWR en LINK na een tijdje groen en blijft WIFI paars faden. Druk ik op SETUP dan gaat WIFI blauw faden, maar wordt na 3 seconden weer rood.
  • WPS heb ik geprobeerd zowel via de knop op de router als via de web interface van Asus. Dit zowel in de paars fading als de blauw fading stand.
Hoe kom ik nu verder?

[ Voor 3% gewijzigd door GHengeveld op 20-07-2026 10:11 ]

GHengeveld schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:07:
Gisteren heb ik de ClimaControl aangesloten op mijn Panasonic Etherea CS-Z20CKEW. Ik vond de installatie wat verwarrend en het is me nog steeds niet helemaal gelukt:
  • De Etherea heeft schijnbaar alleen een 5 pins plug voor de main, maar geen aux aansluitmogelijkheid? Ik heb de hele kap verwijderd maar kan het niet vinden waar deze doorlus-stekker aangesloten zou moeten worden.Je zoekt voor AUX de CN-TH aansluiting, zie ook: https://protoart.net/know...nt_ata_wifi_installation/
  • Het overzicht van LED-kleurcodes lijkt incompleet en inaccuraat. De installatiehandleiding spreekt over combinaties die ik niet zie, bijvoorbeeld "oranje knipperen" bij SETUP. Ik zie alleen permanent rood, of fade-in/out blauw. Ook lijkt wit bij mij paars/lila te zijn?Typo van de oude handleiding, het is blauw faden.
  • Inmiddels heb ik de sensor weten te pairen, althans die is nu groen. Blauw oplichten was geen sprake van in mijn herinnering.Als je de pair knop indrukt gaat de module blauw faden tot de sensor is gevonden. Duurt 30 seconde
  • De WiFi krijg ik niet aan de praat. De LED is permanent rood. Als ik op de SETUP knop druk wordt hij tijdelijk blauw (fading in/out) maar na 3 seconden gaat hij terug naar rood. Als ik de main eruit trek en opnieuw verbind start te boel opnieuw op, worden PWR en LINK na een tijdje groen en blijft WIFI paars faden. Druk ik op SETUP dan gaat WIFI blauw faden, maar wordt na 3 seconden weer rood.Dan is WPS van jouw router en ClimateControl niet compatibel.
  • WPS heb ik geprobeerd zowel via de knop op de router als via de web interface van Asus. Dit zowel in de paars fading als de blauw fading stand.
Hoe kom ik nu verder?
De stappen volgen in "Accesspoint mode". Dan krijg je een web interface die wellicht wat duidelijker voor je is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:50
Ik mag onder Settings > Miscellaneous > Friendly Name niet als naam 'Zolder' invullen omdat dit te kort is, moet minimaal 8 karakters zijn. Als het verder niet kritisch is voor de verdere werking, dan misschien kijken of de ondergrens naar 6 karakters kan? Heb er nu maar 'zolderkamer' van gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2026 10:24 ]

• GHengeveld
Bedankt, die handleiding had ik nog niet gevonden. Blijkbaar ben ik niet ver genoeg gegaan met de demontage. Ik weet niet of ik deze eraf kan halen met rechts een muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKdsHDxQokv1R8m8FnjlDStXnsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMvXnNz1tG3GlhG52e8uOLlI.jpg?f=fotoalbum_large
ThinkPad schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:24:
Ik mag onder Settings > Miscellaneous > Friendly Name niet als naam 'Zolder' invullen omdat dit te kort is, moet minimaal 8 karakters zijn. Als het verder niet kritisch is voor de verdere werking, dan misschien kijken of de ondergrens naar 6 karakters kan? Heb er nu maar 'zolderkamer' van gemaakt.
window.showAlert('Friendly Name must be at least 5 characters long.', 'error');
Stond al in de update klaar. :)

• GHengeveld
WiFi setup is gelukt via accesspoint modus 👍

Alles is groen nu. Alleen de AUX nog aansluiten 😬

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:16
Ik meen me te herinneren dat er een vraag was over behoefte aan maximum compressor Hz te kunnen instellen voor de MHI versie ?

Ik zou dat graag willen hebben, met toegang in HA. Ik ben niet zo onder de indruk van het fuzzy regelgedrag van de MHI.

Ik zie regelmatig de compressor te snel oprampen in Hz, terwijl er een duidelijke "dode tijd" in zit voordat de externe meetlocatie eens gaat bewegen. Ook is het inschakelen veel te agressief bij lage vermogensvraag, knalt vanuit 0 naar de 60 Hz om daarna weer heel snel laag te zakken en vervolgens weer uit te gaan. Dit terwijl ie ook gewoon continue op 15 Hz zou kunnen blijven draaien.

Mijn Daikin kan wel uren op 12 Hz blijven draaien wanneer er weinig koelvraag is.

8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• VikeeVeekie
rsbroer schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:17:
Ik meen me te herinneren dat er een vraag was over behoefte aan maximum compressor Hz te kunnen instellen voor de MHI versie ?

Ik zou dat graag willen hebben, met toegang in HA. Ik ben niet zo onder de indruk van het fuzzy regelgedrag van de MHI.

Ik zie regelmatig de compressor te snel oprampen in Hz, terwijl er een duidelijke "dode tijd" in zit voordat de externe meetlocatie eens gaat bewegen. Ook is het inschakelen veel te agressief bij lage vermogensvraag, knalt vanuit 0 naar de 60 Hz om daarna weer heel snel laag te zakken en vervolgens weer uit te gaan. Dit terwijl ie ook gewoon continue op 15 Hz zou kunnen blijven draaien.

Mijn Daikin kan wel uren op 12 Hz blijven draaien wanneer er weinig koelvraag is.
Als het buiten minder dan 24 graden is tijdens een call voor koelen, wordt de compressor begrensd op minimaal 30 rps (mogelijk is dat ook 30hz, dat zal ik nog moeten zien zodra ik de ClimaControl in bezit heb) en zit er een max op van 50-60 rps afhankelijk hoe ver onder 22 graden het is. Mijn interpretatie is dat het verhoogde minimumvermogen in het leven is geroepen om te zorgen dat de condenser genoeg druk opbouwt. Wat jij omschrijft merkte ik namelijk ook al snel, dit is alleen iets wat ClimaControl niet voor je kan oplossen aangezien het regelgedrag nog volgens factory specs gebeurt.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@VikeeVeekie 50–60 RPS betekent 50–60 toeren per seconde (oftewel 3.000–3.600 toeren per minuut).

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Er zijn zojuist de eerste Mitsubishi Heavy Industries XY interfaces binnengekomen met Modbus RTU aansluiting.

Voor degenen die geen wifi willen. :)

• Nut-enuf
Ik heb het (erg mooie) E-Ink display in de woonkamer staan voor de woonkamer airco. Kan diezelfde ook worden aangemeld bij de Ecodan zodat beiden hun temperatuur daar vanaf halen? Ik heb al wel de long-range / long life sensor besteld voor de Ecodan, maar als dat ook via de E-Ink sensor kan zou dat nóg mooier zijn.

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:50
Ik ben van plan om een ClimaControl te kopen voor onze MHI SRK20ZS. Onze unit beschikt niet over wifi, is er een instructie voor het installeren van ClimaControl als de unit geen wifi heeft? Ik kon alleen de instructie vinden voor als er wel wifi aanwezig is (https://protoart.net/know...ns_ata_wifi_installation/).
Zijkap eraf en je ziet de CNS connector zitten. Meer is het eigenlijk niet :)

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:26
mgizmo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Zo heel je profiel erbij ;-)
En wat wil je ermee doen , zonder mijn dermatoglief kun je er niets mee

• Nut-enuf
Nut-enuf schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:33:
Ik heb het (erg mooie) E-Ink display in de woonkamer staan voor de woonkamer airco. Kan diezelfde ook worden aangemeld bij de Ecodan zodat beiden hun temperatuur daar vanaf halen? Ik heb al wel de long-range / long life sensor besteld voor de Ecodan, maar als dat ook via de E-Ink sensor kan zou dat nóg mooier zijn.
Ik heb net de E-Ink proberen te koppelen met de Ecodan warmtepomp (er was nog niets aan de Ecodan gekoppeld, maar de E-ink is al wel gekoppeld aan de woonkamer airco).

Volgens de handleiding moet ik kort op de pair-knop drukken om te verbinding te maken. Ik heb dat gedaan met de E-Ink ernaast. Het 'Link' ledje zou dan blauw worden, Bij mij gebeurt dat niet, het Link-led blijft uit. Het knopje lijkt in orde, het klikt zoals je verwacht.

Ik heb het nog eens geprobeerd met de Long Range / Long Life sensor, no dice. Het 'Link' ledje blijft uit. Doe ik iets fout of is het een defect?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8czEmtVLdMSvBsQdbkvbnw2ReU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDAo4moorH6wwqLcbv01Xr1A.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe de aanname dat "verbonden - extern" in het plaatje hieronder normaal aangeeft als er een sensor gevonden is.

En iets anders: volgens de handleiding moet het wifi-ledje wit branden bij een verbinding. Bij mij is dat groen. Het lijk alsof de handleiding voor een andere variant is geschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Gk2lOqTvUNEriUQy38Pzs8eBEI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WpYJjgMCNfyEcwUlC6KbBZKD.png?f=user_large
De ecodan ondersteunt geen externe sensor.
Extern verbonden geeft aan of je er ook een mitubishi wifi adapter op hebt zitten.

• Nut-enuf
Niet zo handig van mij me daar niet eerst in te verdiepen. Maar, geen probleem, ik heb wat ik wil: data.

• VikeeVeekie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1wD_YsySNA7JiVNWd8vcleJxms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ogSHx1mZhsv40vbvAOvxaOQV.png?f=fotoalbum_large

Nu sinds een paar dagen de ClimaControl in gebruik met mijn MHI SRK25ZS-WF en het werkt echt als een zonnetje tot nu toe in combinatie met de bijgeleverde externe sensor. Ik zit of lig meestal in mijn slaapkamer dus de thermometer hangt op die hoogte. LED-Maniak, driemaal chapeau voor al het harde werk voor het ontwikkelen en onderhouden van dit product!

• tweakerpim
tweakerpim schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:17:

@LED-Maniak ik heb helaas nog geen antwoord en oplossing gekregen op mijn vraag. Kan je dit z.s.m. verhelpen of hoe ik dit zelf kan oplossen?
Ik heb een fix, moet even getest worden. Beetje druk afgelopen week.

Je kan het zelf ook oplossen met een HTTP get commando, moet je even in de webinterface afkijken hoe dat gaat en dan 00:00:00:00:00:00 sturen.

• tweakerpim
LED-Maniak schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:10:

Je kan het zelf ook oplossen met een HTTP get commando, moet je even in de webinterface afkijken hoe dat gaat en dan 00:00:00:00:00:00 sturen.
Gekeken, maar voor mij is het abracadabra 😉

• Tommiiee
Ik heb zojuist mijn ClimaControl geïnstalleerd, was inderdaad aardig goed te doen :)

De webinterface werkt, maar de ClimaControl verschijnt niet obv auto discovery in mijn Home Assistant. Ik heb inmiddels onder MQTT settings 'enabled' aangevinkt. Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar ik vind hem in ieder geval nog steeds niet terug in de auto discovery.

Ik heb HA in een container draaien, dus ik kan geen add-ons installeren, alleen integrations toevoegen. Of ik moet een aparte container ernaast gaan draaien met de add-on, dat kan vaak wel.

Hoe kan ik op de juiste manier ClimaControl in mijn HA toevoegen?
Heb je de MQTT broker en gebruikersnaam en wachtwoord wel ingevuld?

• Tommiiee
Waar? In de webinterface? Ik heb daar niets veranderd aan de default waarden. Alleen op enabled gezet.

Ik gebruik overigens in HA nog helemaal niets met MQTT, misschien is dat van invloed?

[ Voor 29% gewijzigd door Tommiiee op 24-07-2026 14:00 ]

Je zal een MQTT broker moeten instellen zoals MQTT Mosquitto. Pas dan werkt auto discovery.

• Tommiiee
Yes, het is nu gelukt inderdaad. In het kort wat ik moest doen:

- Nieuwe mosquitto docker container opspinnen en configureren
- MQTT toevoegen als integration aan HA met URL, username en pw van de opgespinde container
- Dezelfde URL, username en pw invullen in de MQTT settings van ClimaControl

Daarna verscheen ClimaControl inderdaad automatisch in Home Assistant! Nu maar eens verder hobby'en. Dank :)

• Magiaconatus
Panasonic CC-gebruikers, zouden jullie de grafieken van de temperatuur en het stroomverbruik kunnen delen wanneer CC actief is in de koelmodus?

Gebruikers van andere merken zijn ook van harte welkom. :)
Zijn er hier mensen met een Panasonic die toevallig ook een wifi module op de EXT-poort hebben aangesloten?
Ik ben benieuwd of dit een beetje naar behoren werkt. :)

• Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:08
Ik gebruik vier van de CC-modules in combinatie met de originele Panasonic Wi-Fi-modules.

Alles werkt!

Inclusief Home Assistant, Panasonic Comfort Cloud, de webinterface van de CC-module, enzovoort.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:25
Pat_Rick schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:16:
Ik gebruik vier van de CC-modules in combinatie met de originele Panasonic Wi-Fi-modules.

Alles werkt!

Inclusief Home Assistant, Panasonic Comfort Cloud, de webinterface van de CC-module, enzovoort.
Hier idem! (Hoewel je Comfort Cloud niet meer gebruikt dankzij het goede werk van @LED-Maniak )

[ Voor 13% gewijzigd door BGFG op 27-07-2026 14:23 ]

• Pat_Rick
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:08
BGFG schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:22:
[...]

Hier idem! (Hoewel je Comfort Cloud niet meer gebruikt dankzij het goede werk van @LED-Maniak )
Juist! :)
Mooi om te horen. :)
Maar jullie hebben niet toevallig de panasonic module aangesloten op de EXT port van de climatecontrol zelf, maar laten zitten waar hij origineel zat? Ik ben namelijk heel benieuwd of dit werkt. De Panasonic vloermodellen hebben namelijk geen extra CN-CNT poort.

• BGFG
LED-Maniak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:38:
Mooi om te horen. :)
Maar jullie hebben niet toevallig de panasonic module aangesloten op de EXT port van de climatecontrol zelf, maar laten zitten waar hij origineel zat? Ik ben namelijk heel benieuwd of dit werkt. De Panasonic vloermodellen hebben namelijk geen extra CN-CNT poort.
Je hebt gelijk. Ik heb niets gewijzigd aan de Panasonic module, die zit nog in de standaard poort.

• BGFG
Magiaconatus schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:13:
Panasonic CC-gebruikers, zouden jullie de grafieken van de temperatuur en het stroomverbruik kunnen delen wanneer CC actief is in de koelmodus?

Gebruikers van andere merken zijn ook van harte welkom. :)
Afgelopen 24 uur: hij staat wel op quiet trouwens, vinden wij het prettigst. Dagelijks verbruik is te verwaarlozen, 1-2 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vmhNvpfmZrkzajd26FjxPZjRdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35ZUuyja3sN7yS2E0repM5kB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLs5__xyrX5NutBYSf8rcI5CyL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkarUw1qYBCU0RpCqQnFA8sH.jpg?f=fotoalbum_large

• RicooCardoo
Meer leden die hier last hebben dat de WebUI niet beschikbaar is wat ook resulteert in geen verbinding met bijvoorbeeld Homey pro.
3 kastjes geinstalleerd afgelopen week. 2 van de 3 kastjes.

avond 1 deed alles het.. de dag erna deden van 2 kastjes de webui het niet meer. na meerdere keren stroomonderbreking en 2x gereset werkt het nog steeds niet. de kastjes doen fysiek hun werk wel, want dat kan ik zien op de fysieke thermostaat.
dag 3 deed ineens kastje 2 het wel en kastje 3 niet, en op moment van spreken is sinds vandaag dat kastje 2 het niet meer doet, en kastje 3 weer wel.

heel vaag, maar ik heb er geen invloed op helaas.
kastje 1 doet het vanaf moment van aansluiten al meteen heel goed.

iemand DE oplossing hier?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
RicooCardoo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:41:
Meer leden die hier last hebben dat de WebUI niet beschikbaar is wat ook resulteert in geen verbinding met bijvoorbeeld Homey pro.
3 kastjes geinstalleerd afgelopen week. 2 van de 3 kastjes.

avond 1 deed alles het.. de dag erna deden van 2 kastjes de webui het niet meer. na meerdere keren stroomonderbreking en 2x gereset werkt het nog steeds niet. de kastjes doen fysiek hun werk wel, want dat kan ik zien op de fysieke thermostaat.
dag 3 deed ineens kastje 2 het wel en kastje 3 niet, en op moment van spreken is sinds vandaag dat kastje 2 het niet meer doet, en kastje 3 weer wel.

heel vaag, maar ik heb er geen invloed op helaas.
kastje 1 doet het vanaf moment van aansluiten al meteen heel goed.

iemand DE oplossing hier?
Nee geen last van en ik gebruik de cloud WebUI meerdere keren per dag. Nog geen downtime gezien.

Zitten de modules wel op een 2.4Ghz wifi netwerk? En is het signaal sterk genoeg? Ik heb zelf een los gasten netwerk aangemaakt waar alleen de airco's op zitten.
LG heeft nog niet de beta-update beschikbaar. Wellicht fixt deze update een en ander als hij klaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 29-07-2026 13:50 ]

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:07

ewf

Zeer tevreden over dit interface opmijn MHI maar ga je dit ook ondersteunen op goedkopere airco's zoals AUX??

• RicooCardoo
stin00 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:44:
[...]

Nee geen last van en ik gebruik de cloud WebUI meerdere keren per dag. Nog geen downtime gezien.

Zitten de modules wel op een 2.4Ghz wifi netwerk? En is het signaal sterk genoeg? Ik heb zelf een los gasten netwerk aangemaakt waar alleen de airco's op zitten.
Misschien dat het signaal te zwak is dat zou kunnen. Ik heb zelf ook de airco's op een 2.4g gastnetwerk met wpa2 beveiliging.

Ik kan hooguit nog de kastjes ook op het gastnetwerk doen want dat zijn ze namelijk niet, als ik er mee kan verbinden

• BGFG
@LED-Maniak : ik kom er net achter dat er 2 bugjes zitten in de gui bij Panasonic. Ik heb het gevoel dat de waardes van de preset en de off set van de thermometer terugspringen naar default. Ik heb de off set in de airco zelf aangepast naar -/- 2 zoals beschreven, maar in de gui staat ie op 0. In homeassistant heb ik als preset quiet gekozen, en dat draait ie ook, maar in de gui displayt ie normal. Ik kan hem in de gui wel aanpassen, maar hij springt altijd weer terug normal. Firmware is 3.4.1.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
RicooCardoo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:33:
[Ik kan hooguit nog de kastjes ook op het gastnetwerk doen want dat zijn ze namelijk niet, als ik er mee kan verbinden
Hangt een beetje van je router af. Bij mijn router kunnen apparaten op het gastennetwerk alleen naar buiten/internet, maar gast-devices kunnen niet onderling communiceren. Qua security logisch, want je wil gast-devices niet vertrouwen.
Ik nam eigenlijk aan dat dat een standaard-feature van een gastennetwerk was?

• RicooCardoo
ocaj schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:59:
[...]

Hangt een beetje van je router af. Bij mijn router kunnen apparaten op het gastennetwerk alleen naar buiten/internet, maar gast-devices kunnen niet onderling communiceren. Qua security logisch, want je wil gast-devices niet vertrouwen.
Ik nam eigenlijk aan dat dat een standaard-feature van een gastennetwerk was?
klinkt aannemelijk. dit verhaal heb ik ook al eerder gehoord.
ik heb odido hier vorige week over gesproken en de monteurs zeggen dat het "gastnetwerk" hetzelfde functioneert als een normaal netwerk en dat je er gewoon een extra kan open zetten.

ik had dit nodig omdat mijn shelly meter en LG units allebij alleen functioneren op WPA2. ik laat ze voor nu nog wel even op de hoofdverbinding draaien (de climatecontrol kastjes). eerst het signaal versterken.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Weer wat geleerd! Kennelijk is security bij Odido geen aandachtspunt als dat de default is.... :+

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10
Nee, vaak is het gastennetwerk gescheiden van het hoofdnetwerk, maar opereert het gewoon als een los netwerk. Dat is ook eenvoudig te regelen.

Hier kan ik instellen wat ik wil. Meestal wel te vinden onder iets als Client Isolation of Guest Policy oid.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 30-07-2026 09:45 ]

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:37
Vorige week is hier een MHI SRK50ZS-WF geïnstalleerd, boven op de (grote) overloop om zo alle slaapkamers koel te houden in de zomer, en bij te verwarmen in de winter. Airco werkt uitstekend, ondanks sommige adviezen van installateurs. Alle kamers koelen mooi af binnen 1-2 graden van elkaar.

Natuurlijk gelijk een Climacontrol geïnstalleerd, je blijft toch een Tweaker;) Wat ik even wil zeggen: Hulde aan LED-Maniak voor de interface en de eenvoud van installatie. Om een voorbeeld te geven, installatie + verbinding maken was 10-15 minuten werk. De MHI met eigen module te verbinden met wifi ben ik 4-5 uur mee bezig geweest! Wat een draak van een app. 2 telefoons en tablet geprobeerd. IOS kun je schudden, wifi netwerken verschijnen niet eens. Android blijft maar draaien en faalt uiteindelijk. WPA instellingen, gastnetwerken, alles geprobeerd. WPS via de setup werkte ook niet. Uiteindelijk met wat knopjes gespeeld op de module zelf en toen is verbinding via WPS alsnog gelukt.

Dan kom je de app in en dan denk je... waarom heb ik die module niet gewoon in de kliko gegooid :+

• tweakerpim
LED-Maniak schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:10:

@LED-Maniak Wat is hier de actuele status van?

• Caelorum
@Sh1fty installateur is hier ook een half uur mee beizg geweest voor 4 units. Wachtwoord moest ik kopieren en dan telefoon overhandigen, want wps ging toch niet werken.
Wat een gedoe die app.

Zelf wacht ik nog heel even met inbouwen van de eerste, maar vermoed dat ik daarna er meteen nog 3 bestel. Dit keer wel 1 met een mooier scherm.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:37
Caelorum schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:33:
@Sh1fty installateur is hier ook een half uur mee beizg geweest voor 4 units. Wachtwoord moest ik kopieren en dan telefoon overhandigen, want wps ging toch niet werken.
Wat een gedoe die app.

Zelf wacht ik nog heel even met inbouwen van de eerste, maar vermoed dat ik daarna er meteen nog 3 bestel. Dit keer wel 1 met een mooier scherm.
Bij mij wordt over een paar weken een MHI multisplit geplaatst en volg (als HA enthoustiast) dit forum een tijdje. Maar wat bedoel je precies met: "Dit keer wel 1 met een mooier scherm"?

• Magiaconatus
De Bluetooth-thermometer.

• Caelorum
GM15 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:24:
[...]
Bij mij wordt over een paar weken een MHI multisplit geplaatst en volg (als HA enthoustiast) dit forum een tijdje. Maar wat bedoel je precies met: "Dit keer wel 1 met een mooier scherm"?
https://protoart.net/prod...air-to-air-cns-interface/
De losse schermen hebben wel een extra module van MHI nodig. Die zijn ook best duur. Als het technisch past gaat die ook alleen in de woonkamer.

• Sh1fty
Tja de hoofdreden van het bestellen van de WF variant was eigenlijk ook niet de ingebouwde wifi. Ik vind die voorkant met het kleinere MHI logo linksonder een stuk mooier :)

Klopt het trouwens dat met gebruik van de CC je de MHI app moet gebruiken voor tijdschema’s? Ik las ergens iets dat het dan niet meer kon via de remote.

• hiljolodewijk
  • Niet online
Sh1fty schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:51:
Tja de hoofdreden van het bestellen van de WF variant was eigenlijk ook niet de ingebouwde wifi. Ik vind die voorkant met het kleinere MHI logo linksonder een stuk mooier :)
Kan je deze klep niet los bestellen met het kleinere mhi logo?

• Sh1fty
hiljolodewijk schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:29:
[...]

Kan je deze klep niet los bestellen met het kleinere mhi logo?
We gaan een beetje offtopic excuses.

Dat kan vast, maar het prijsverschil in mijn geval was slechts €100 dus dat was het uitzoeken niet waard

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:28
Sinds kort kan ik mijn airco niet meer bedienen via climacontrol en moet ik dit weer doen via de Melcloud app voor mijn Mitsubishi electric airco. Uitlezen gaat nog wel goed.
Ik draai 3.4.1.
Meerdere mensen last van (gehad)?

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-08 19:58
Lennart95 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:57:
Sinds kort kan ik mijn airco niet meer bedienen via climacontrol en moet ik dit weer doen via de Melcloud app voor mijn Mitsubishi electric airco. Uitlezen gaat nog wel goed.
Ik draai 3.4.1.
Nee

S.J.

• tweakerpim

Klopt het trouwens dat met gebruik van de CC je de MHI app moet gebruiken voor tijdschema’s? Ik las ergens iets dat het dan niet meer kon via de remote.
In de “beta” versie zie ik tijdschema’s die aangemaakt kunnen worden.

• tweakerpim
Ik begin het nu wel irritant te worden dat je in de beta update nog steeds niet een nieuwe sensor kan bewaren. Nu al een zeer lange tijd te wachten dat ik eindelijk de nieuwe temp sensor kan activeren. Dit is toch wel een belangrijk onderdeel wat moet werken en aangepast moet kunnen worden.
tweakerpim schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:23:
Ik begin het nu wel irritant te worden dat je in de beta update nog steeds niet een nieuwe sensor kan bewaren. Nu al een zeer lange tijd te wachten dat ik eindelijk de nieuwe temp sensor kan activeren. Dit is toch wel een belangrijk onderdeel wat moet werken en aangepast moet kunnen worden.
Je wilde de sensor verwijderen? Niet een andere activeren?

Verwijderen kan zo(tot de interface update getest is):
http://heatpump.local/con...%3A00%3A00%3A00%3A00%3A00
Lennart95 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:57:
Ik draai 3.4.1.
Wellicht heeft je router een nieuwe lease gemaakt of is hij herstart en kan hij daardoor de module niet meer vinden op het oude IP-adres of via de mDNS.

Zodra je iets aansluit op de CNS poort werken de tijdschema's vanuit de afstandbediening niet meer. Ook niet met de originele WF-RAC van mitsubishi. Met de beta update die nu getest wordt kan je wel naar hartelust weekschema's instellen.
Caelorum schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:44:
[...]

https://protoart.net/prod...air-to-air-cns-interface/
De losse schermen hebben wel een extra module van MHI nodig. Die zijn ook best duur. Als het technisch past gaat die ook alleen in de woonkamer.
Die snap ik even niet. De losse temperatuur sensoren hebben geen module van MHI nodig. Alleen de ClimateControl.
Caelorum schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:33:
Wat een gedoe die app.

Waar twijfel je om dat je de eerste nog niet geinstalleerd hebt? :)
BGFG schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:50:
@LED-Maniak : ik kom er net achter dat er 2 bugjes zitten in de gui bij Panasonic. Ik heb het gevoel dat de waardes van de preset en de off set van de thermometer terugspringen naar default. Ik heb de off set in de airco zelf aangepast naar -/- 2 zoals beschreven, maar in de gui staat ie op 0. In homeassistant heb ik als preset quiet gekozen, en dat draait ie ook, maar in de gui displayt ie normal. Ik kan hem in de gui wel aanpassen, maar hij springt altijd weer terug normal. Firmware is 3.4.1.
De offset die je in de interface van de CC kan instellen is voor de thermometer, niet de offset die in de airco zit.
Er zit inderdaad in de instellingen in Home Assistant een foutje voor een van de controls. Is gefixt in de beta-versie.
ewf schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:36:
Zeer tevreden over dit interface opmijn MHI maar ga je dit ook ondersteunen op goedkopere airco's zoals AUX??
Alleen als er voldoende vraag naar is.

[ Voor 75% gewijzigd door LED-Maniak op 02-08-2026 11:40 ]

• tweakerpim
Super. Bedankt, voor de hulp.

• Caelorum
LED-Maniak schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
Die snap ik even niet. De losse temperatuur sensoren hebben geen module van MHI nodig. Alleen de ClimateControl.
[...]
Ik dacht dat voor de schermpjes wel een losse module in het apparaat nodig was?
[...]
Waar twijfel je om dat je de eerste nog niet geinstalleerd hebt? :)
[...]
Het feit dat de installateur twee kabels verkeers heeft aangesloten en nog even terug moet komen. Pas als het systeem helemaal correct werkt voor een paar dagen ga ik het installeren.
Voor het gebruik van de draadloze thermometers moet er een ClimateControl in de binnenunit worden geïnstalleerd. Geen module van Mitsubishi(de standaard wf-rac).

• Magiaconatus
Alleen als er voldoende vraag naar is.
Ik ben benieuwd. :) Welke fabrikant is momenteel na Daikin het meest gevraagd en beschikt als eerste over een eigen CC-module? 8)7

Het aantal aanvragen is echter één ding, het aantal betalende klanten is iets heel anders. }>

• tweakerpim
Waar ik alleen een beetje bang voor ben is dat dit “hobby project” straks een cloud versie wordt waar je maandelijks voor mag gaan betalen als je er gebruik van wilt maken.

Hopelijk zit ik er naast 😉
Daar hebben we het al een paar keer over gehad. :)

• tweakerpim
Die heb ik dan gemist blijkbaar.

Ik heb in het forum zitten zoeken, maar kom ook het resultaat niet tegen van de uitkomst hiervan. Mocht iemand dit kunnen toelichten.. graag!

[ Voor 69% gewijzigd door tweakerpim op 03-08-2026 15:23 ]

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb momenteel 2 units binnen en 1 buiten. Boven 2.5 en beneden 3.5. beide met de standaard mhi module en dat werkt met home assistant prima.

Waar ik last van heb is dat zodra de temperatuur met koelen is bereikt, de airco stopt en de ik unit blijft blazen. Gevolg is dat de luchtvochtigheid gigantisch toeneemt omdat ie in feite de verdamper droog blaast de kamer in.

Je ziet dat hier mooi terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apJ0SUloHvbdTgcCV6tEubLFPo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14zfQjo2XSAl0hKzAcqtIbi3.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is: gaat climacontrol dit oplossen?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05
Mimiix schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:47:
Ik heb momenteel 2 units binnen en 1 buiten. Boven 2.5 en beneden 3.5. beide met de standaard mhi module en dat werkt met home assistant prima.

Waar ik last van heb is dat zodra de temperatuur met koelen is bereikt, de airco stopt en de ik unit blijft blazen. Gevolg is dat de luchtvochtigheid gigantisch toeneemt omdat ie in feite de verdamper droog blaast de kamer in.

~[Afbeelding]

Nee. Maar probeer de units eens op 'dry/drogen' te zetten.

9040 Wp | Zendure 20 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

GermanPivo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:48:
[...]

Nee. Maar probeer de units eens op 'dry/drogen' te zetten.
Heb ik inderdaad ook al gedaan, maar dan zit ik weer met de temperatuur die niet heel constant blijft. Dat is denk ik iets waar climacontrol wel mee kan helpen?

De slaapkamer unit hangt namelijk echt in de hoek van de slaapkamer(rechterkant 5cm van de muur).

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05
Mimiix schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:50:
[...]

Heb ik inderdaad ook al gedaan, maar dan zit ik weer met de temperatuur die niet heel constant blijft. Dat is denk ik iets waar climacontrol wel mee kan helpen?

De slaapkamer unit hangt namelijk echt in de hoek van de slaapkamer(rechterkant 5cm van de muur).
Dat is precies waar ClimaControl voor gemaakt is, dus zeker een oplossing :)
Heb er hier ook een aantal in de hoek hangen en werkt perfect i.c.m. ClimaControl.

9040 Wp | Zendure 20 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Magiaconatus
Mimiix schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:47:

[Afbeelding]

Je moet de service-instellingen via de afstandsbediening aanpassen, zodat de ventilator uitschakelt zodra de temperatuur is bereikt. (F2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrEnjlmjPr9sW3ygCVIYzqNzGd4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/UpPCQ1c0wWNnLIpbIFb7Uuzk.avif?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Magiaconatus op 04-08-2026 08:28 ]

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Magiaconatus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:19:
[...]

Je moet de service-instellingen via de afstandsbediening aanpassen, zodat de ventilator uitschakelt zodra de temperatuur is bereikt. (F2)

[Afbeelding]
Thanks! Geld bovenstaande overigens niet enkel voor verwarmen?

[ Voor 6% gewijzigd door Mimiix op 04-08-2026 08:47 ]

• Magiaconatus
Mimiix schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:47:
[...]

Thanks! Geld bovenstaande overigens niet enkel voor verwarmen?
Nou, dan werkt het misschien niet in de koelmodus. :o

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:30
Magiaconatus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:19:
[...]

[Afbeelding]
Dit zorgt wel voor sneller vocht op de unit met vervuiling en stank. Want hij draait dan niet meer om het overtollige vocht weg te blazen. Je wilt in de ideale situatie dat hij droog blaast

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:28
LED-Maniak schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:34:
Wellicht heeft je router een nieuwe lease gemaakt of is hij herstart en kan hij daardoor de module niet meer vinden op het oude IP-adres of via de mDNS.
Mijn router had een restart nodig en merk dat hij daarna wel weer via ClimaControl te bedienen is
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste