Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
06:30 19
08:00 18
15:00 19
17:00 20
19:30 21
23:00 18
Hij meer last heeft van overshoots, het lijkt als de temperatuur vraag stijgt en de buiten temperatuur daalt hij sneller wat meer vermogen vraagt uit veiligheid om zijn temperatuur te halen. Offset is -0,3
/f/image/yWRc5zP9RWaxrLwM63rTzcWG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/u8WPVTkjGWMIcIyuxRaeIPTp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PoK1k6lWMIKd9k9ttqsgrARZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2C3BkVOvXP6FJR66zOtQLSZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Plug had storing vandaag, vaandaar niet een ingezoomd grafiekje. De hele dag trekt die 560w ongeveer. Met dezelfde setpoint, alleen dan op hele graden met een halve graad offset. Ik zet hem rond een uur of 6 op een halve graad en hij blijft op minimaal vermogen de kamer warm houden. Terwijl het inmiddels 2 graden is buiten.
Schijnbaar zit er dus een verschil in regeling tussen hele en halve graden. Morgen even wat beter testen. En ook even zonder 3d auto.
Erg interessant!
Edit: de temperatuur bij de interne sensor is 21 graden. Min 2 offset, min 1 van 3d auto is een interne setpoint van 18!!!! En het is in de hele kamer nu 19.5 graden op al mn thermometers. Met 2 graden buiten en ik heb ruk isolatie. @LED-Maniak je hebt "per ongeluk" een super stand gemaakt op de halve graden. Haha. Ik snap er niks van. Ik heb ook geen kaarsen of andere warmte bronnen in huis.
[ Voor 16% gewijzigd door xHEMANx op 26-11-2025 22:46 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Is niet zo vreemd. Er zal een kleine offset in tussen wat de thermometer dacht was een bepaalde temperatuur was en wat de airco dacht. Deze formule is gecorrigeerd. De temperatuur is dus iets omhoog getrokken waardoor hij sneller boven zijn setpoint zit dan er onder. Een beetje overshoot als hij begint met verwarmen naar een nieuwe setpoint is normaal.HugoLXO schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:50:
Ik ben sinds vanmiddag 3.1.18 aan het testen. Inmiddels is de temperatuur 21.2 terwijl die ingesteld staat op 21 en de airco denkt nog niet aan ophouden en gaat vrolijk verder op (bijna) max vermogen. 😅
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De sensor met draadje heb ik voorzichtig los gemaakt van de originele positie en rechtsonder in het halve maantje gelegd. Sindsdien werkte de airco bij verwarming veel beter. Eigenlijk was ik daar al tevreden mee.
Hij meet veel beter de werkelijke temperatuur nu.
Maar maakt deze positie ook uit bij gebruik van de climacontrol?
En dan bedoel ik in de regelstrategie?
De return temperatuur is meestal nagenoeg gelijk aan de externe temperatuursensor van de climacontrol. Soms is
De return temperatuur is soms slechts 0.1-0.2 graden lager dan die van de climacontrol.
[ Voor 20% gewijzigd door YBJ op 26-11-2025 22:54 ]
Mag ik aannemen dat die return dan ook een offset oid heeft.LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:05:
Nee deze positie maakt niet uit. De climatecontrol schakelt deze sensor uit en overschrijft hem met de waarde van de draadloze sensor. De return temperature die je ziet komt van de externe sensor.
Als die van de sensor komt dan zou die gelijk aan de sensor moeten zijn toch?
Zie daar namelijk altijd een verschil in.
Klopt dit?
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Helder, Thx 👍LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:08:
Er zit daar altijd wel een verschil in omdat dit van twee verschillende bronnen komt met elk hun eigen afrondingsfouten.
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub
Return air meet hij denk ik niet bij de binnenunit. Dan zouden de waardes veel hoger moeten zijn dan die van de sensor?Siewert schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:08:
[...]
Mag ik aannemen dat die return dan ook een offset oid heeft.
Als die van de sensor komt dan zou die gelijk aan de sensor moeten zijn toch?
Zie daar namelijk altijd een verschil in.
Klopt dit?
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik heb vanaf 5.15 de hele dag op 20,5 verwarmd met de nieuwe firmware. Geen offset, geen andere dingen getest. Ik meet ook via homewizard in HA, en om 22:30 had ik 6.3kWh verbruikt vandaag.xHEMANx schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:26:
Iemand anders ook aan het verwarmen op halve graden met nieuwe firmware op minimaal vermogen continue?
[Afbeelding]
Plug had storing vandaag, vaandaar niet een ingezoomd grafiekje. De hele dag trekt die 560w ongeveer. Met dezelfde setpoint, alleen dan op hele graden met een halve graad offset. Ik zet hem rond een uur of 6 op een halve graad en hij blijft op minimaal vermogen de kamer warm houden. Terwijl het inmiddels 2 graden is buiten.![]()
Schijnbaar zit er dus een verschil in regeling tussen hele en halve graden. Morgen even wat beter testen. En ook even zonder 3d auto.
Erg interessant!
Edit: de temperatuur bij de interne sensor is 21 graden. Min 2 offset, min 1 van 3d auto is een interne setpoint van 18!!!! En het is in de hele kamer nu 19.5 graden op al mn thermometers. Met 2 graden buiten en ik heb ruk isolatie. @LED-Maniak je hebt "per ongeluk" een super stand gemaakt op de halve graden. Haha. Ik snap er niks van. Ik heb ook geen kaarsen of andere warmte bronnen in huis.
Ik merk ivm de oude firmwire geen verschil in efficentie.
:strip_exif()/f/image/tE8BRtOs08v4tTjqoHOrtczA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SdBfMdMoeLDby04GWZO5ELaW.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is de temp toch gezakt naar 19 graden, dat is 0.5 onder setpoint (19.5).RemmyB83 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:15:
[...]
Ik heb vanaf 5.15 de hele dag op 20,5 verwarmd met de nieuwe software. Geen offset, geen andere dingen getest. Ik meet ook via homewizard in HA, en om 22:30 had ik 6.3kWh verbruikt vandaag.
Ik merk ivm de oude firmwire geen verschil in efficentie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel nog steeds op 200w.
Ik gok dat de halve graden nog steeds regelen op de officiele MHI instellingen. En de hele graden de strakkere instellingen van @LED-Maniak?
Maar morgen is er weer een dag. Dan kijken we weer verder.
Ah begrepen, dankjewel!LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:29:
[...]
Is niet zo vreemd. Er zal een kleine offset in tussen wat de thermometer dacht was een bepaalde temperatuur was en wat de airco dacht. Deze formule is gecorrigeerd. De temperatuur is dus iets omhoog getrokken waardoor hij sneller boven zijn setpoint zit dan er onder. Een beetje overshoot als hij begint met verwarmen naar een nieuwe setpoint is normaal.
Klein verslagje met data/screenshots in je DM ;-)LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:19:
Er draaien inmiddels 24 MHI airco's op de nieuwe update. Mooi aantal voor een test!
Mocht er iets zijn, stuur mij even een DM. Zorg er wel voor dat je onderbouwing hebt waarom iets niet werkt. Een gevoel kan ik heel simpel gezegd niet veel mee. Merk je op dat iets niet werkt, onderbouw het even met een grafiek of beknopte, duidelijke omschrijving. Dat scheelt mij enorm veel tijd en kunnen we sneller verbeteringen doorvoeren.
Klein verslagje aangaande verwarmen (nachtverlaging) op 17 graden in je DM. Er gebeuren enkele opmerkelijke dingen. 3.1.8 leek dit beter te doen dusver.LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:19:
Er draaien inmiddels 24 MHI airco's op de nieuwe update. Mooi aantal voor een test!
Mocht er iets zijn, stuur mij even een DM. Zorg er wel voor dat je onderbouwing hebt waarom iets niet werkt. Een gevoel kan ik heel simpel gezegd niet veel mee. Merk je op dat iets niet werkt, onderbouw het even met een grafiek of beknopte, duidelijke omschrijving. Dat scheelt mij enorm veel tijd en kunnen we sneller verbeteringen doorvoeren.
SRK35ZSX-WF
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2025 09:05 ]
Ik gebruik Loxone inderdaad, maar mijn wens is niet zozeer specifiek voor Loxone. Ik zou al verder kunnen als je een parameter weet in te programmeren waardoor de outputs in de json allemaal digits zijn en niet tekstueel. (&alldigits=yes bijv). "power" die niet waarde "on" of "off" heeft, maar "1" en "0", "mode" die niet waarde "auto", "cool", etc, maar "0", "1", "2", etc.LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:49:
[...]
Je bedoelt voor Loxone? Dat zit er nog niet in. ik heb nog geen inspiratie gehad hoe dit aan te pakken.
Op de vorige firmware had ik 22 als setpoint, maar hij hield het rond de 21.0 ~ 21.4.
Nu op de nieuwe firmware 21.5 als setpoint en hij houd hem rond de 21.2 ~21.4.
:strip_exif()/f/image/sfuiV625wcF7VlYiKj57QYrH.png?f=user_large)
Deze afwijking ervaren wij helaas ook, hij koelt te ver af van het setpoint voor de compressor weer opstart terwijl met testen dit totaal niet aan de orde wasRapheal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
@ThinkPad wat is jouw setpoint? Ik pas nachtverlaging toe op 17.0 , welke die op de 3.1.8 begon te verwarmen op 16.7 en stopte rond de 17.1/17.2 is dat nu start op 16.4 en stop op 16.7. heb zelf 2x mhi srk-35zs-w hangen.
Rapheal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
@ThinkPad wat is jouw setpoint? Ik pas nachtverlaging toe op 17.0 , welke die op de 3.1.8 begon te verwarmen op 16.7 en stopte rond de 17.1/17.2 is dat nu start op 16.4 en stop op 16.7. heb zelf 2x mhi srk-35zs-w hangen.
/f/image/TPtz3AuHlLaubVuS87iC0S65.png?f=fotoalbum_large)
5:30 liet ik de fan naar maximale snelheid gaan + swing, om warmte goed te verdelen
6:30 terug naar fan auto
Normaal staat het setpoint op 21, maar er is nu niemand thuis dus staat iets lager.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2025 10:32 ]
Wat is eigenlijk de reden dat je dat wilt?mgizmo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:14:
[...]
Ik gebruik Loxone inderdaad, maar mijn wens is niet zozeer specifiek voor Loxone. Ik zou al verder kunnen als je een parameter weet in te programmeren waardoor de outputs in de json allemaal digits zijn en niet tekstueel. (&alldigits=yes bijv). "power" die niet waarde "on" of "off" heeft, maar "1" en "0", "mode" die niet waarde "auto", "cool", etc, maar "0", "1", "2", etc.
Tekstueel is IMHO beter omdat het duidelijker is. bij "mode =1" moet je maar raden wat het is. "mode = 'heat'" is veel duidelijker.
Zoals ik in een eerdere reactie al had aangegeven kwam mijn setup met fw v3.1.8 totaal niet in de buurt van mijn ingestelde setpoint (1-2 graden er onder 24/7).
Setpoint stond vast op 21,5 toen de nieuwe fw erop werd gezet, deze heb ik een klein uurtje daarna op mijn gewenste 21 gezet (zie 23 en 22 uur geleden).
Om 23:00 gaat hij naar nachtstand 18 graden en om 5:00 weer naar dagstand 21 graden, om 4 uur vond de CV dat de temperatuur wel heel laag was en werd de kamer 1.5 á 2 graden bij verwarmt.
Met fw v3.1.18 schommelt hij nu weer netjes rond de ingestelde setpoint, hij staat nu op auto ventileren en 3D Auto, of er nog meer uit te halen is met bv een vast ingestelde ventilatie stand en 3D Auto uit weet ik niet, maar ga ik waarschijnlijk nog wel testen.
MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF
Risico van vaste fanstand is dat als hij met fan 4 de boel niet warm kan krijgen, doordat het koud is buiten, dat hij dus vol gas gaat verwarmen, met als resultaat erg hoog verbruik.spokey schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:28:
Hierbij ook een screenshot en kleine uitleg van de afgelopen 24u nadat LED-Maniak mijn FW heeft bijgewerkt met v3.1.18.
Zoals ik in een eerdere reactie al had aangegeven kwam mijn setup met fw v3.1.8 totaal niet in de buurt van mijn ingestelde setpoint (1-2 graden er onder 24/7).
Setpoint stond vast op 21,5 toen de nieuwe fw erop werd gezet, deze heb ik een klein uurtje daarna op mijn gewenste 21 gezet (zie 23 en 22 uur geleden).
Om 23:00 gaat hij naar nachtstand 18 graden en om 5:00 weer naar dagstand 21 graden, om 4 uur vond de CV dat de temperatuur wel heel laag was en werd de kamer 1.5 á 2 graden bij verwarmt.
Met fw v3.1.18 schommelt hij nu weer netjes rond de ingestelde setpoint, hij staat nu op auto ventileren en 3D Auto, of er nog meer uit te halen is met bv een vast ingestelde ventilatie stand en 3D Auto uit weet ik niet, maar ga ik waarschijnlijk nog wel testen.
[Afbeelding]
Dus tenzij je het echt niet acceptabel vind dat de airco soms een standje hoger gaat blazen en het verbruik je niets uitmaakt, is auto fan beter, om zowel je gewenste temp (sneller) te behalen en minder te verbruiken
Sommige systemen hebben moeite met tekstuele interpretatie van data. Loxone heeft liever getallen omdat strings lastig te lezen zijn.Kalentum schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:28:
[...]
Wat is eigenlijk de reden dat je dat wilt?
Tekstueel is IMHO beter omdat het duidelijker is. bij "mode =1" moet je maar raden wat het is. "mode = 'heat'" is veel duidelijker.
En het nadeel van de auto stand is dat de airco het liefst zo zacht mogelijk gaat blazen waardoor de lucht in de kamer niet goed gemixt wordt en je meer temperatuurverschillen krijgt.xHEMANx schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:40:
[...]
Risico van vaste fanstand is dat als hij met fan 4 de boel niet warm kan krijgen, doordat het koud is buiten, dat hij dus vol gas gaat verwarmen, met als resultaat erg hoog verbruik.
Dus tenzij je het echt niet acceptabel vind dat de airco soms een standje hoger gaat blazen en het verbruik je niets uitmaakt, is auto fan beter, om zowel je gewenste temp (sneller) te behalen en minder te verbruiken
Zie je al meteen het nadeel van luchtverwarming. Als je elke halve meter een sensor van vloer naar plafond ophangt krijg je een temperatuurgradient te zijn. Op moment dat er iets is wat dit verstoort(een andere fanstand, deuren die open en dicht gaan, activiteit in de ruimte) zal je zien dat de temperatuur in de ruimte al gaat schommelen.ThinkPad schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:24:
[...]
[Afbeelding]
5:30 liet ik de fan naar maximale snelheid gaan + swing, om warmte goed te verdelen
6:30 terug naar fan auto
Normaal staat het setpoint op 21, maar er is nu niemand thuis dus staat iets lager.
Dit zijn niet heel schokkende verschillen en kan best een externe invloed hebben.Rapheal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
Helaas. Wel met een installateur en toshiba gesproken maar de laatste gaf aan dat toshiba al iets in de afstandsbediening zou hebben voor externe temperatuurmeting?Rickrebr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:43:
@LED-Maniak
Is er toevallig al wat nieuws over een eventuele Toshiba module?
[ Voor 86% gewijzigd door LED-Maniak op 27-11-2025 10:48 ]
Nou ja zolang het default gedrag (strings) maar niet veranderd.LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:40:
[...]
Sommige systemen hebben moeite met tekstuele interpretatie van data. Loxone heeft liever getallen omdat strings lastig te lezen zijn.
Ik heb een script dat ergens een check heeft op "mode == 'heat'" om maar wat te noemen
@LED-Maniak ; wat zouden deze externe invloeden zijn? (Zie ook DM) Het schakelpunt dat de airco een signaal geeft om te starten/stoppen ligt bij deze versie lager. Dat lijkt me een systematisch iets?LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:40:
[...]
Sommige systemen hebben moeite met tekstuele interpretatie van data. Loxone heeft liever getallen omdat strings lastig te lezen zijn.
[...]
En het nadeel van de auto stand is dat de airco het liefst zo zacht mogelijk gaat blazen waardoor de lucht in de kamer niet goed gemixt wordt en je meer temperatuurverschillen krijgt.
[...]
Zie je al meteen het nadeel van luchtverwarming. Als je elke halve meter een sensor van vloer naar plafond ophangt krijg je een temperatuurgradient te zijn. Op moment dat er iets is wat dit verstoort(een andere fanstand, deuren die open en dicht gaan, activiteit in de ruimte) zal je zien dat de temperatuur in de ruimte al gaat schommelen.
[...]
Dit zijn niet heel schokkende verschillen en kan best een externe invloed hebben.
[...]
Helaas. Wel met een installateur en toshiba gesproken maar de laatste gaf aan dat toshiba al iets in de afstandsbediening zou hebben voor externe temperatuurmeting?
Je hebt een verslag van afgelopen nacht in je DM met nieuwe data.
Afgelopen nacht naar mijn idee uitstekend gedraaid.
Ah oke, ja geen idee. Ik wil eigenlijk af van die Toshiba wifi module omdat die maar voor de helft van de tijd werkt en ik die niet in Home Assistant kan krijgen.LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:40:
Helaas. Wel met een installateur en toshiba gesproken maar de laatste gaf aan dat toshiba al iets in de afstandsbediening zou hebben voor externe temperatuurmeting?
Geinstalleerd: 3.1.8
Beschikbaar: 3.1.8
PM naar Led-Maniak sturen met je cc s/n.Spixo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:17:
Hoe 'force' ik een update op de Climacontrol? Die van mij geeft nog steeds aan:
Ik ben een eerste jaar gebruiker, dus ik heb totaal geen ervaring en geen vergelijkingsmateriaal en ik had mijn installatie in eerste instantie alleen bedoelt voor het koelen in de zomer, maar door veel te lezen in dit topic (daarom een CC gekocht) en de verschillende L/L topics besloten om ook deze ook te gaan gebruiken om te verwarmen.xHEMANx schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:40:
[...]
Risico van vaste fanstand is dat als hij met fan 4 de boel niet warm kan krijgen, doordat het koud is buiten, dat hij dus vol gas gaat verwarmen, met als resultaat erg hoog verbruik.
Dus wat hoog of laag verbruik is, geen idee
Dat is de nieuwste versie. Een nieuwere versie wordt op dit moment getest.Spixo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:17:
Momenteel zit de beta-test 'vol'. Het is wachten op de resultaten en of er geen bugs zijn en dan zal deze globaal gepushed worden.Spixo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:17:
Er is nog een mysterie met silent mode wat opgelost moet worden.
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 27-11-2025 11:30 ]
Heb hem hier nog nooit onder fan 4 zien gaan. Miss als je meer isolatie hebt, maar dan houd je de warmte ook beter vast.LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:40:
[...]
[...]
En het nadeel van de auto stand is dat de airco het liefst zo zacht mogelijk gaat blazen waardoor de lucht in de kamer niet goed gemixt wordt en je meer temperatuurverschillen krijgt.
Oef ik krijg vd zomer tripple glas. Hoop niet dat hij dan terug schakeld naar 3 of 2. Krijg je weer een irritante warmte bubbel. We zullen zien.
Tot nu toe houd die het allemaal netjes op temp met hele graden.
Check ook even dit rustige kabbelende beekje. Tis net een foto uit een vakantie brochure. Ik zou gelijk boeken.
:strip_exif()/f/image/rgty0qWp1JwEVgczfAXJvmMK.jpg?f=fotoalbum_large)
Nachtverlaging 18.5 (met offset)
7.45 - 19.5 (met offset)
Helemaal eens. Ik begrijp je vraag, want de reden voor mij is dan inderdaad Loxone, zoals Led-Maniak op jouw bericht gereageerd heeft. En waarom dit bij Loxone nodig is, kan ik niet volledig beantwoorden, want dan zou ik de ontwikkelaars daarvan moeten bevragen.Kalentum schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:28:
Wat is eigenlijk de reden dat je dat wilt?
Het punt is dat de "function block" in Loxone dat http data ophaalt, kan zoeken in de data, alleen met getallen overweg kan in de waarde van variabelen, zoals bijv wattage, temperatuur, e.d. Loxone is meer een PLC manier van automatiseren, ik denk dat daarin vooral de gedachte zit dat dit digits moeten zijn.
Nadeel van het ophalen van http data binnen loxone is dat de laagste interval 10seconden is. Het mooiste zou daardoor zijn dat Led-Maniak een manier in kan bouwen zoals Shelly modules waar een HTTP post/get wordt gedaan naar een host (in dit geval loxone) als een stand wijzigt. Maar dan vraag ik meer aan Led-Maniak specifiek voor Loxone en ik kan mij zo voorstellen dat dit niet hoog op de prio lijst gaat komen.
Het gaat hier om een bescherming-modus ( actief boven 105 graden , compressor frequentie wordt verlaagd om de temperatuur te verlagen )rudi1960 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:40:
Ik zie regelmatig protection state Discharge pipe temperature protection control.is dit iets om zorgen over te maken?[Afbeelding]
Is zie de melding ook voorbij komen in het MHI L/L warmtepomp/airco topic.
[ Voor 52% gewijzigd door pjotter1965 op 27-11-2025 12:49 ]
Dit krijg je als de nachttemperatuur te laag is. Zou deze 1 graad lager zetten als overdag.spokey schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:28:
Hierbij ook een screenshot en kleine uitleg van de afgelopen 24u nadat LED-Maniak mijn FW heeft bijgewerkt met v3.1.18.
[Afbeelding]
Je moet de airco als vloerverwarming zien en niet als een cv verwarming. Je muren koelen te ver af als je nachttemperatuur te laag zet. Ik zit nog op V3.1.8 en hij blijft 0.1-0.3 onder setpoint.
Ventilator staat op auto en blaast 24/24 heel rustig, om 6.30uur gaat hij van 20 > 20,5 en om 17.00uur van 20,5 > 21 en om 22.00 21>20
De sensor plaats is ook een ding. Niet te ver van de airco +/- 3m en wat ik ook gemerkt heb, als je hem tegen een muur aanzet dan zijn de afwijkingen groter. Mijn zoon heeft een wandhoudertje geprint en staat nu los tegen de muur, sindsdien werkt het goed. Je kunt ook iets er achter zetten dat de stralingswarmte van de muur tegen gaat.
Je ziet op de foto's dat mijn MHI50 ongunstig hangt voor verwarmen. Vanaf het muurtje waar bloemen staan begint mijn woonkamer van 9m diep. Smorgens doet de cv radiator even mee 13m verder (einde kamer) totdat er beweging is in de kamer (luchtverplaatsing) rest van de dag doet hij niet meer mee.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OC54S0oyHRP1epS3gN1RLmM3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qJTfsxYMADFg4meSGXCoy7ao.jpg?f=user_large)
Een vraag: Hebben ze bij de aanleg, het systeem gevacumeerd?rudi1960 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:40:
Ik zie regelmatig protection state Discharge pipe temperature protection control.is dit iets om zorgen over te maken?[Afbeelding]
Dit duurt ongeveer 30 minuten, trekken ze de leiding vacuum, waardoor vocht en lucht eruit verdwijnt. Tevens laten ze dit ongeveer een 15 minuten staan, om te kijken of er geen lek is. In totaal dus 45 minuten waar de installateur weinig te doen heeft en sommige slaan dit over. Bij de buren is er zo'n cowboy geweest die heeft alleen maar problemen. Heeft dezelfde airco's als ik, maar vond mijn installateur te duur en had een goedkopere gevonden. Bij het installeren bij de buren vroeg ik of ze ook gevacumeerd werden, was niet nodig zeiden ze.
Dit is mijn data van afgelopen nacht.
Had wat issue bij de release van de beta en geen idee waarom.
Dus vannacht bij thuiskomst alles gereset en stoken maar.
Wil even mijn data posten ter vergelijking van mede testers.
Hieronder een paar screenshot af het verwarming verloop van 3:30uu tot 10:30.
Globale settings:
- Setpoint 20gr
- Alles op standaard
- Ventilator op stand AUTO
- Silentmode off
- MHI OEM offset uit
- CC offset 0
/f/image/G0Fc7TznK4WF0hBtfvtHAi14.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik verloop:
/f/image/GFVtFd52BYhGgDJTozAhu1EC.png?f=fotoalbum_large)
Temperatuur verloop volgens externe sensor:
/f/image/XeABGAwe9R6fdIxODw72cPD6.png?f=fotoalbum_large)
Return Temperatuur verloop volgens externe sensor:
/f/image/cAAlJkoiPFe7nWQcUstunFOn.png?f=fotoalbum_large)
Temperatuur verloop volgens de kamer thermostaat:
/f/image/djFQ4bCKFBYVR1pMw1YyIeq5.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat de temperatuur eerst wegvalt, kwam omdat ik hier de handel om te testen aan het opstoken was.
Daarna verloopt het gelijkmatig.
Zag dat er problemen waren met de 0.5gr setpoint.
Laat de airco nu op 20,5gr setpoint draaien de komende uren.
Eens even kijken wat hij hier dan doet.
- Setpoint 20.5gr
- Openhaardfunctie ingeschakeld
- Ventilator op stand 3 via de WebGui
Ik zie deze melding ook sporadisch. Eigenlijk alleen wanneer de ruimte bijv. 16 graden is en ik de airco inschakel om te verwarmen naar 22 graden. Dan gaat hij dus op vol vermogen.rudi1960 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:40:
Als ik de 'silent mode' gebruik (knop op afstandsbediening), dan heb ik er geen last van.
Ja bij mij is hij gevacumeerd. Monteur heeft 2 bakken koffie en een broodje gegeten tijdens het wachtenRolbird schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:25:
[...]
Een vraag: Hebben ze bij de aanleg, het systeem gevacumeerd?
Dit duurt ongeveer 30 minuten, trekken ze de leiding vacuum, waardoor vocht en lucht eruit verdwijnt. Tevens laten ze dit ongeveer een 15 minuten staan, om te kijken of er geen lek is. In totaal dus 45 minuten waar de installateur weinig te doen heeft en sommige slaan dit over. Bij de buren is er zo'n cowboy geweest die heeft alleen maar problemen. Heeft dezelfde airco's als ik, maar vond mijn installateur te duur en had een goedkopere gevonden. Bij het installeren bij de buren vroeg ik of ze ook gevacumeerd werden, was niet nodig zeiden ze.
Wat zien jullie als TD en TDSH temperaturen wanneer de airco op vollast draait?
De airco van @Rolbird is overigens echt waardeloos gemonteerd, excuse my words
Ja, is gebeurt door profs, ga hier de 4e winter in.Rolbird schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:25:
[...]
Een vraag: Hebben ze bij de aanleg, het systeem gevacumeerd?
Ok, dank je welpjotter1965 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:01:
[...]
Het gaat hier om een bescherming-modus ( actief boven 105 graden , compressor frequentie wordt verlaagd om de temperatuur te verlagen )
Is zie de melding ook voorbij komen in het MHI L/L warmtepomp/airco topic.
Sorry, misschien heb je gelijk. Echter zou hier in het forum ook mensen kunnen zijn, waar dat niet gebeurt is en deze gebruiken met CC afwijkende waardes/resultaten meten? (Airco crop factor is lager en vocht kan evt. bevriezen in de leidingen)ThinkPad schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:55:
@rudi1960 @Rolbird @Spixo Dit is een discussie die hier offtopic is w.m.b. Heeft niks met de ClimaControl te maken en zorgt voor ruisofftopic:
De airco van @Rolbird is overigens echt waardeloos gemonteerd, excuse my wordsZo krap links/rechts is nog tot daar aan toe, maar zo dicht op het plafond is echt funest voor luchtstroom en efficiëntie. De minimale afstanden van wanden/plafonds zoals in de installatiehandleiding staan beschreven zijn er niet voor niets...
Offtopic: Airco is geplaatst om te koelen en dit was de enige plaats die moeder de vrouw geschikt vond om hem op te hangen. Hij hangt er als je er iets aan moet doen inderdaad heel vervelend, zoals CC inbouwen.
Tevens gebruiken we hem al 3 jaar en hij doet het heel goed.
Het viel mij op dat ik die protection state niet krijg zonder de externe cc sensor, ook al stook ik hem flink op.Rolbird schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:10:
[...]
Sorry, misschien heb je gelijk. Echter zou hier in het forum ook mensen kunnen zijn, waar dat niet gebeurt is en deze gebruiken met CC afwijkende waardes/resultaten meten? (Airco crop factor is lager en vocht kan evt. bevriezen in de leidingen)
Offtopic: Airco is geplaatst om te koelen en dit was de enige plaats die moeder de vrouw geschikt vond om hem op te hangen. Hij hangt er als je er iets aan moet doen inderdaad heel vervelend, zoals CC inbouwen.
Tevens gebruiken we hem al 3 jaar en hij doet het heel goed.
Waarschijnlijk werkt je airco nu harder om het benodigde vermogen te verplaatsen.rudi1960 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:19:
[...]
Het viel mij op dat ik die protection state niet krijg zonder de externe cc sensor, ook al stook ik hem flink op.
Wil je een vergelijkbare situatie als met de standaard interne sensor, dan zou je de temperatuur in de ruimte een paar graden kunnen verlagen, dan hoeft hij minder hard te werken.
Dat is niet te zien in verschil aan stroomopname of compressorfrequentie.LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:20:
[...]
Waarschijnlijk werkt je airco nu harder om het benodigde vermogen te verplaatsen.
Wil je een vergelijkbare situatie als met de standaard interne sensor, dan zou je de temperatuur in de ruimte een paar graden kunnen verlagen, dan hoeft hij minder hard te werken.
Misschien niet in het gemiddelde, maar met een externe sensor werkt je airco langer aan een stuk door, terwijl hij regelmatig stopt met de interne sensor.rudi1960 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:48:
[...]
Dat is niet te zien in verschil aan stroomopname of compressorfrequentie.
Wat mij betreft, hoeft Silent Mode niet in de komende update.LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:29:
[...]
Momenteel zit de beta-test 'vol'. Het is wachten op de resultaten en of er geen bugs zijn en dan zal deze globaal gepushed worden.
Er is nog een mysterie met silent mode wat opgelost moet worden.
Ik ( en vooral mijn vrouw ) zal denk ik wel blij worden van firmware-update 3.1.18
/f/image/NPWEvjyE0QC1rUUiwGOrHp2f.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben een van de 3.1.18 firmware testers. Na een dag deze beta-versie gebruikt te hebben hierbij mijn bevindingen. Bovenstaande grafiek is van vandaag. Het inschakelen om 6.15 uur verloopt gelijk aan de 3.1.8 versie. Waar ik alleen geen rekening mee gehouden heb is dat de 3.1.18 versie rond de setpoint regelt terwijl bij mij de temperatuur altijd ongeveer 1 graad lager was dan de setpoint. Om 6.35 uur heb ik de setpoint verlaagd van 20 naar 19 graden. Toen het om 8.20 uur 18,7 graden was vond ik het te koud worden. 0,3 graden onder de setpoint is niet verkeerd, maar ik wilde niet afwachten, dus heb ik de setpoint op 19,5 graden gezet.
En nu zie je direct een flinke verbetering! Met firmware 3.1.8 moest ik de setpoint minimaal 1 graad verhogen voordat er wat gebeurde. Dat lag niet een de ClimateControl maar aan de MHI airco! Nu begint de airco zeer snel extra te verwarmen. Fantastisch!
Ik zie wel iets dat ik niet verklaren kan, maar wat mijns inziens niets met ClimateControl te maken heeft: De stroom ligt tussen 8.45 - 10.45 op ongeveer 4,7 A en de compressorfrequentie op ongeveer 58 Hz. De temperatuur loopt dan ineens op naar 20 graden. Om 11.15 zakt de stroom ineens naar 1,7 A en de frequentie naar ongeveer 28 Hz. De temperatuur is vanaf dat moment heel contant tussen de 19,6 en 19,8 graden. De grafiek loopt nu wel heel erg strak, net als gistermiddag trouwens.
In de Smart M-air app worden de temperaturen correct weergegeven. Soms wordt de gemeten temperatuur vertraagd weergeven: Hij loopt soms wat achter op de externe sensor.
Conclusie: Ik ben zeer tevreden over deze firmware versie.
[ Voor 4% gewijzigd door Myth60 op 27-11-2025 15:10 ]
2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz
Ik heb dit jaar hetzelfde probleem gehad met mijn airco toen ik hem voor koelen gebruikte. De TDSH liep ook heel hoog op, tot 130 graden.rudi1960 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:40:
Het bleek dat er bijna geen koelmiddel meer in het systeem zat. Dat was al de tweede keer, maar de eerste keer had ik geen ClimatControl die me inzicht gaf. Na het vervangen van de leidingen en het weer vullen was het probleem weg.
2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz
Hij werkt wel en ik kan hem ook bedienen met mij mobiel , alleen niet in het wifi netwerk hier in huis maar in de heatpump xxxxx netwerk op mijn telefoon . hij geeft dan aan (verbonden zonder internet) ik hebt al van alles geprobeerd zonder resultaat de firmware staat nog steeds op 3.1.4 .
En volgens de handleiding en wat ik hier gevonden hebt , moet ik hem resetten naar fabriek instelling met de RST-knop .
Maar op de module die ik hebt zit helemaal geen RST knop
:strip_exif()/f/image/owak71SUOpym98C8mKLH99sN.jpg?f=fotoalbum_large)
De twee buitenste lampjes branden groen en de middelste brand rood .
Ik hebt de mhi skr50zs-w zonder een wifi module van mhi .
Koelen deze zomer was geen probleem, en opwarmen zonder cc doet ie in een uurtje van 19,3 naar 20,8gr.op fan 3Myth60 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:09:
[...]
Ik heb dit jaar hetzelfde probleem gehad met mijn airco toen ik hem voor koelen gebruikte. De TDSH liep ook heel hoog op, tot 130 graden.
Het bleek dat er bijna geen koelmiddel meer in het systeem zat. Dat was al de tweede keer, maar de eerste keer had ik geen ClimatControl die me inzicht gaf. Na het vervangen van de leidingen en het weer vullen was het probleem weg.
Deze ?LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:13:
Je moet bij de instellingen even wifi configureren, pas dan maakt hij verbinding met je netwerk.
Correct, en dan opslaan. Zorg wel dat het een 2.4GHz netwerk is.
prakkie87 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:01:
Ik draai sinds gister einde avond op de nieuwste firmware. Ik vind dat hij stabiel draait, wel is het zo nu de avond temperatuur aanstaat. De gehele nacht staat hij op 18 graden en de rest is dit schema.
06:30 19
08:00 18
15:00 19
17:00 20
19:30 21
23:00 18
Hij meer last heeft van overshoots, het lijkt als de temperatuur vraag stijgt en de buiten temperatuur daalt hij sneller wat meer vermogen vraagt uit veiligheid om zijn temperatuur te halen. Offset is -0,3
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zojuist @LED-Maniak alle data verzonden naar uren op 20,5gr verwarmen.
Ben gestart met verwarmen op halve graden om 10:30 vanmorgen tot op moment van dit schrijven.
Laat hem oordelen maar dit is mijn data, vrij netjes dacht ik.
Compressor verloop:
/f/image/12fL9LMGtWTG6CV0Rm1GyBLW.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik verloop:
/f/image/Uit9EfXsUbpXs3BqeIGNJIZo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/txk4xvNdl7N6n1vN2auUms4L.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sP5ROWGs7zU4raHXRdadWE9P.png?f=fotoalbum_large)
Buiten temperatuur verloop:
/f/image/cAECsfJ86B4PBsH5XbSFAX30.png?f=fotoalbum_large)
Chart van de airco:
:strip_exif()/f/image/U7hiIAndjV9VhK8PoMZZM6yH.png?f=user_large)
edit:
Wie gebruik er domoticz?
Heb voor het testen een plugin in elkaar gezet om de data uit CC te halen.
Hij is beperkt maar functioneel.
Devices:
- Airco Verbruik nu
- Airco verbruik kWh
- Airco setpoint
- Airco Tact
- Airco return air
- Airco Comp Hz
- Airco protection state
- Airco defrost state
- Airco error code
![]() | ![]() |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
| # MHI ClimateControl Monitor Domoticz Plugin
# Author: Siewert
# Version: 1.0.0
"""
<plugin key="MHI_CC_Monitor" name="MHI ClimateControl Monitor" author="Siewert" version="1.0.0">
<description>
Monitor Mitsubishi Heavy Industries ClimateControl:
- Vermogen en energie op basis van stroom (A) × spanning (V)
- Extra statusvelden uit /control van de airco
(defrost, protection, compr_freq, error_code, temperaturen)
</description>
<params>
<param field="Mode1" label="Airco IP Address" width="200" required="true" default="192.168.1.1"/>
<param field="Mode2" label="Voltage Source IP (leeg = 230V)" width="200" required="false" default=""/>
<param field="Mode3" label="Poll Interval (sec)" width="100" required="true" default="60"/>
<param field="Mode6" label="Debug" width="75px">
<options>
<option label="Off" value="0" default="true"/>
<option label="On" value="1"/>
</options>
</param>
</params>
</plugin>
"""
import Domoticz
import requests
import time
class BasePlugin:
def __init__(self):
self.nextpoll = 0
self.interval = 60
self.total_wh = 0.0
def onStart(self):
Domoticz.Log("MHI ClimateControl plugin gestart")
# -------------------------------
# Bestaande devices (Power + kWh)
if 1 not in Devices:
Domoticz.Device(Name="Airco Power (Usage)", Unit=1, TypeName="Usage").Create()
if 2 not in Devices:
Domoticz.Device(Name="Airco Energy (kWh)", Unit=2, Type=243, Subtype=29).Create()
else:
# Probeer bestaande kWh-stand over te nemen, zodat energie niet reset bij herstart
try:
s = Devices[2].sValue # "power;kwh"
parts = s.split(";")
if len(parts) == 2:
kwh = float(parts[1])
self.total_wh = kwh * 1000.0
Domoticz.Log(f"Init totale energie uit bestaand device: {kwh:.3f} kWh")
except Exception as e:
Domoticz.Log(f"Kon bestaande kWh niet parsen: {e}")
# Nieuwe devices
# 3: Defrost (Text)
if 3 not in Devices:
Domoticz.Device(Name="Defrost", Unit=3, TypeName="Text").Create()
# 4: Protection (Text)
if 4 not in Devices:
Domoticz.Device(Name="Protection", Unit=4, TypeName="Text").Create()
# 5: Compr Frequency (Hz) - Custom sensor
if 5 not in Devices:
Domoticz.Device(
Name="Compr Frequency",
Unit=5,
Type=243,
Subtype=31, # Custom Sensor
Options={"Custom": "1;Hz"},
).Create()
# 6: Error Code - Custom sensor (geen specifieke eenheid)
if 6 not in Devices:
Domoticz.Device(
Name="Error Code",
Unit=6,
Type=243,
Subtype=31, # Custom Sensor
Options={"Custom": "1;Code"},
).Create()
# 7: Set Temperature (°C) - temperatuur
if 7 not in Devices:
Domoticz.Device(Name="Set Temperature", Unit=7, TypeName="Temperature").Create()
# 8: Return Air (°C) - temperatuur
if 8 not in Devices:
Domoticz.Device(Name="Return Air", Unit=8, TypeName="Temperature").Create()
# 9: Tact (°C) - temperatuur van externe sensor
if 9 not in Devices:
Domoticz.Device(Name="Tact", Unit=9, TypeName="Temperature").Create()
# Interval + heartbeat
try:
self.interval = int(Parameters["Mode3"])
except Exception:
self.interval = 60
Domoticz.Heartbeat(10)
def onHeartbeat(self):
if time.time() < self.nextpoll:
return
self.nextpoll = time.time() + self.interval
airco_ip = Parameters["Mode1"]
volt_ip = Parameters["Mode2"].strip()
debug = Parameters["Mode6"] == "1"
# -------------------------------------------------
# Stap 1: Airco /control → current + alle extra velden
try:
airco_control = requests.get(f"http://{airco_ip}/control", timeout=10).json()
hp = airco_control.get("heatpump", {})
op = hp.get("op", {})
sensor = airco_control.get("sensor", {}).get("thermometer", {})
amps = float(op.get("current", 0.0))
defrost = op.get("defrost")
protection = op.get("protection")
compr_freq = op.get("compr_freq")
error_code = hp.get("error_code")
set_temperature = hp.get("set_temperature")
return_air = op.get("return_air")
tact = sensor.get("tact")
if debug:
Domoticz.Log(
"Airco /control: "
f"current={amps}, defrost={defrost}, protection={protection}, "
f"compr_freq={compr_freq}, error_code={error_code}, "
f"set_temperature={set_temperature}, return_air={return_air}, tact={tact}"
)
except Exception as e:
Domoticz.Error(f"Fout tijdens uitlezen van airco /control: {e}")
return
# Stap 2: Voltage bepalen
voltage = 230.0
if volt_ip != "":
try:
volt_data = requests.get(f"http://{volt_ip}/api/v1/data", timeout=10).json()
voltage = float(volt_data.get("active_voltage_l1_v", voltage))
if debug:
Domoticz.Log(f"Voltage Source: {voltage:.1f} V vanaf {volt_ip}")
except Exception as e:
Domoticz.Error(f"Fout tijdens uitlezen van Voltage Source: {e}")
else:
if debug:
Domoticz.Log("Geen Voltage Source IP ingevuld, gebruik vaste 230V")
# Stap 3: Vermogen + energie
watts = amps * voltage
watts_int = int(round(watts))
# Usage device (W)
if 1 in Devices:
Devices[1].Update(0, str(watts_int))
# Energie device (kWh)
self.total_wh += (watts * self.interval) / 3600.0
total_kwh = self.total_wh / 1000.0
if 2 in Devices:
Devices[2].Update(0, f"{watts_int};{round(total_kwh, 3)}")
if debug:
Domoticz.Log(
f"Airco: {amps:.3f} A × {voltage:.1f} V = {watts:.1f} W → totaal {total_kwh:.3f} kWh"
)
# Stap 4: Extra devices updaten
# 3: Defrost (Text: "true"/"false")
if defrost is not None and 3 in Devices:
Devices[3].Update(0, "true" if bool(defrost) else "false")
# 4: Protection (Text)
if protection is not None and 4 in Devices:
Devices[4].Update(0, str(protection))
# 5: Compr Frequency (Hz) - Custom
if compr_freq is not None and 5 in Devices:
try:
Devices[5].Update(0, f"{float(compr_freq):.2f}")
except Exception:
Devices[5].Update(0, str(compr_freq))
# 6: Error Code - Custom (Code)
if error_code is not None and 6 in Devices:
try:
err_val = int(error_code)
Devices[6].Update(0, str(err_val))
except (TypeError, ValueError):
Devices[6].Update(0, str(error_code))
# 7: Set Temperature (°C)
if set_temperature is not None and 7 in Devices:
Devices[7].Update(0, f"{float(set_temperature):.1f}")
# 8: Return Air (°C)
if return_air is not None and 8 in Devices:
Devices[8].Update(0, f"{float(return_air):.1f}")
# 9: Tact (°C)
if tact is not None and 9 in Devices:
Devices[9].Update(0, f"{float(tact):.1f}")
global _plugin
_plugin = BasePlugin()
def onStart():
_plugin.onStart()
def onStop():
pass
def onHeartbeat():
_plugin.onHeartbeat() |
[ Voor 83% gewijzigd door Siewert op 27-11-2025 16:24 . Reden: Plugin toegevoegd ]
In jouw data kun je duidelijk zien dat hij vaak aan en uit gaat, omdat je je minimale vermogen immers niet kwijt kan. Daardoor blijf je volgens mijn de hele tijd boven setpoint, en zie je bij jouw niet wat andere hier ervaren op bijv. 20.5°C. Dit is natuurlijk geen probleem, en laat maar weer goed zien dat ieder zijn situatie weer anders is.Siewert schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:13:
Voor diegene die issues hadden met beta op 0.5gr verwarmen.
Zojuist @LED-Maniak alle data verzonden naar uren op 20,5gr verwarmen.
Ben gestart met verwarmen op halve graden om 10:30 vanmorgen tot op moment van dit schrijven.
Laat hem oordelen maar dit is mijn data, vrij netjes dacht ik.
Compressor verloop:
[Afbeelding]
Verbruik verloop:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Buiten temperatuur verloop:
[Afbeelding]
Chart van de airco:
[Afbeelding]
Klopt...RemmyB83 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:26:
[...]
In jouw data kun je duidelijk zien dat hij vaak aan en uit gaat, omdat je je minimale vermogen immers niet kwijt kan. Daardoor blijf je volgens mijn de hele tijd boven setpoint, en zie je bij jouw niet wat andere hier ervaren op bijv. 20.5°C. Dit is natuurlijk geen probleem, en laat maar weer goed zien dat ieder zijn situatie weer anders is.
Kan er niks aan doen en moet er maar mee leren leven. ;-)
Zelf vorige week bij -6 buiten in de nacht kon hij zijn minimale vermogen niet kwijt.
Heel even heb ik gezien dat hij 10uur achter elkaar op 20hz en 250w aan het pruttelen was.
Het is een combinatie van alles bij elkaar.
Redelijk geïsoleerd (maatstaven 1993) en woonkamer op noord/oost.
Dus beetje daglicht en heb al gratis warmte...
Misschien dat een slag lichtere airco beter was, maar zoals zovelen je neemt je verhaal van de installateur voor zoetekoek als je er geen verstand van hent.
Zou het kunnen zijn dat de interne sensor deel uitmaakt van het circuit dat de tdsh regelt? Zonder externe sensor loopt die eerst op tot 110 en regelt dan stapje voor stapje terug .LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:03:
[...]
Misschien niet in het gemiddelde, maar met een externe sensor werkt je airco langer aan een stuk door, terwijl hij regelmatig stopt met de interne sensor.
:strip_exif()/f/image/5cQPsNC69GUYgaFFobs32kzw.jpg?f=fotoalbum_large)
Met sensor
Stroom 1,37
Compressor 29hz
Return temp 20,2
Tdsh 130( en protection mode)
Zonder sensor
Stroom 3,02
Compressor 59,7
Return temp 21,5
Tdsh 104 ( normal)
Ik begrijp helemaal dat als je een installateur laat komen, dat je er vanuit gaat dat hij er meer verstand van heeft als jouw. Maar heb zelf ook 4 installateurs uitgenodigd, A. om de prijzen te checken en B. Om verschillende inzichten te krijgen.Siewert schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:31:
[...]
Klopt...
Kan er niks aan doen en moet er maar mee leren leven. ;-)
Zelf vorige week bij -6 buiten in de nacht kon hij zijn minimale vermogen niet kwijt.
Heel even heb ik gezien dat hij 10uur achter elkaar op 20hz en 250w aan het pruttelen was.
Het is een combinatie van alles bij elkaar.
Redelijk geïsoleerd (maatstaven 1993) en woonkamer op noord/oost.
Dus beetje daglicht en heb al gratis warmte...
Misschien dat een slag lichtere airco beter was, maar zoals zovelen je neemt je verhaal van de installateur voor zoetekoek als je er geen verstand van hent.
Uiteindelijk ben ik eigenwijs
En dat komt door een gas naar kWh berekening, en een visie om met een grotere rustiger te draaien bij koud weer.
En ben nog steeds blij met mijn keuze.
Hier ook een 5kw hangen.RemmyB83 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:53:
[...]
Ik begrijp helemaal dat als je een installateur laat komen, dat je er vanuit gaat dat hij er meer verstand van heeft als jouw. Maar heb zelf ook 4 installateurs uitgenodigd, A. om de prijzen te checken en B. Om verschillende inzichten te krijgen.
Uiteindelijk ben ik eigenwijs,en heb ipv een aanbevolen 3,5 een 5kW genomen.
En dat komt door een gas naar kWh berekening, en een visie om met een grotere rustiger te draaien bij koud weer.
En ben nog steeds blij met mijn keuze.
En weet je, als dit van mij pendelen is dan vind ik dat het meevalt.
Heb in verschillende foras erger gezien.
Belangrijkste is een constante (indien mogelijk) kamer temperatuur.
Dat lukt prima en voor de CC was het 1 groot pendel festijn en under/overshoot.
Ik ben tevree voor zo ver.
Ik durf te zeggen dat mede door de CC nog geen 1m3 gas door de meter is gevlogen.
Ik hebt de 5 GHz uitgeschakeld , maar hij doet het nog steeds niet .LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:04:
[...]
Correct, en dan opslaan. Zorg wel dat het een 2.4GHz netwerk is.
De CC zal nu een IPadres hebben dat bij jouw thuis netwerk hoort.wim62 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:04:
[...]
Ik hebt de 5 GHz uitgeschakeld , maar hij doet het nog steeds niet .
[Afbeelding]
Na uren testen met 3D Auto aan is mijn conclusie dat dit voor je verbruik verschrikkelijk is, de hele dag stond de ventilator op stand 3 of 4? (stand auto) te draaien en een Input current die al die uren tussen 3.5A tot 5.5A, zeg maar tussen de 800W en 1200W, dus vandaag heb ik heel wat kW's gebruikt.xHEMANx schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:40:
[...]
Het rare is, dat ondanks dat CC dus prima de temperatuur regelde rond het ingestelde setpoint, de binnen- en buitenunit nooit tot rust kwamen maar vol bleven blazen en gebruiken.
Zo net heb ik 3D Auto uitgezet en meteen zakte Input current naar 1.1A en de fan ging rustig draaien op stand 1 of 2?
We hebben wel een "moeilijke woonkamer". De unit hangt in de keuken en moet "om de hoek blazen" richting de woonkamer die op zijn beurt ook een zijkamer(uitbouw) heeft. Tevens jonge kinderen die in en uitlopen met deuren die open en dichtgaan (van buiten).
:strip_exif()/f/image/h5sFEqTi2Sw3CQyblhC7hMO0.jpg?f=fotoalbum_large)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Wat gebeurt er als je naar http://heatpump.local/ gaat?wim62 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:04:
[...]
Ik hebt de 5 GHz uitgeschakeld , maar hij doet het nog steeds niet .
[Afbeelding]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Vanmiddag van af ongeveer 14u tot 17:30u ingesteld op 17.5 graden. Maar de gehele tijd is de mhi op een heel laag vermogen lopen draaien. En daardoor blijven hangen op 16.5 graden.
Dit is niet heel fijn en ik snap ook niet waarom de mhi niet omhoog moduleerd. Wellicht handige input voor de volgende firmware.
Het betreft een srk/src50zs-wf.
:strip_exif()/f/image/Ty21Ow27y8SS6WELWw9b3yhN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CpBqADepjSGi3jxqzYW8SP6K.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft jouw airco de leegstaand pand modus?YBJ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:46:
Hier een reactie op de huidige FW 3.18
Vanmiddag van af ongeveer 14u tot 17:30u ingesteld op 17.5 graden. Maar de gehele tijd is de mhi op een heel laag vermogen lopen draaien. En daardoor blijven hangen op 16.5 graden.
Dit is niet heel fijn en ik snap ook niet waarom de mhi niet omhoog moduleerd. Wellicht handige input voor de volgende firmware.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit een functie die dan aanstaat standaard?
Edit:
In de smart air app zie ik dit staan, maar staat uit. Is dat correct?
[ Voor 71% gewijzigd door YBJ op 27-11-2025 17:52 ]
3 weken geleden installeerde men het volgende bij mij thuis:
- 1 x Buitenunit MXZ-3F54VF4 met hierop aangesloten:
- 1 x Binnenunit MSZ-AY25VGKP (Masterbedroom)
- 1 x Binnenunit MSZ-AY50VGKP2 (Keuken)
- 1 x Buitenunit MXZ-3F54VF4 met hierop aangesloten:
- 2 x Binnenunit MSZ-AY25VGKP (Slaapkamer zoon en dochter)
- 1 x Binnenunit MSZ-EF50VGKS (Woonkamer)
Ik ben vooral geintereseerd in het aansturen van de toestellen. Daarbij kan ClimaControl dus helpen. Kan ClimaControl mij echter ook aantonen wat het huidige verbruik is van de buitenunit + binnenunit( s ) die op dat moment aan het draaien zijn? Of moet ik met nog een ander apparaart het totale verbruik vanaf de buitenunit meten?
Het gezamelijk verbruik van je installatie kan je inderdaad live uitlezen naast het totale verbruik van de unit.argon007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:51:
Ik ben vooral geintereseerd in het aansturen van de toestellen. Daarbij kan ClimaControl dus helpen. Kan ClimaControl mij echter ook aantonen wat het huidige verbruik is van de buitenunit + binnenunit( s ) die op dat moment aan het draaien zijn? Of moet ik met nog een ander apparaart het totale verbruik vanaf de buitenunit meten?
Voor nauwkeurige uitlezing zou ik wel voor iets van een shelly gaan die je in de buitenunit plaatst.
Normaal zou dit automatisch aan moeten gaan als je onder de 18 graden instelt, maar die app is érg traag.YBJ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:49:
Dat weet ik niet. Het is de srk/src50zs-wf.
Is dit een functie die dan aanstaat standaard?
Edit:
In de smart air app zie ik dit staan, maar staat uit. Is dat correct?
[Afbeelding]
De nieuwe 3.1.18 heeft een optie, om voor mensen die dit niet hebben, ook lager te gaan in temperatuur. Ik weet zo niet of dit interefereert met de leegstaand pand modus, zou in ieder geval niet zo moeten zijn.
Ik heb overigens de temperatuur instelling niet gedaan via de smart air app, maar via climacontrol.
[ Voor 44% gewijzigd door YBJ op 27-11-2025 18:21 ]
Lijkt erop dat hele graden wat strakker regelen. 0.3 graden, eigenlijk na een tijdje stabiel lopen, alleen onder setpoint.
In het kort:
Heel = 0.3 marge onder setpoint
Half = 0.5 marge boven en onder setpoint.
Om dit met 100% zekerheid te zeggen moet ik nog wel een paar daagjes testen, want er lopen hier wel een boel mensen in huis die deuren openen, met zn allen zitten te ademen etc.
3.1.8 ondersteunt helemaal geen temperaturen onder de 18 graden als je airco dit niet al ondersteunt. Pas sinds 3.1.18 wordt hier rekening mee gehouden.Rapheal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:56:
@LED-Maniak mijn twee aircos hebben geen leegstand pand modus en ervaar meer issues met het verwarmen onder de 18 graden tov de 3.1.8. bij set punt 17 laat die hem wegzakken naar 16.3/16.4 om op 16.7 weer te stoppen. Met 3.1.8 startte die juist bij 16.7 en stopte met boven de 17 a 17.1 Vanmiddag heb ik beide airco s op 18 gezet, maar dan blijven de airco's beide vrolijk door verwarmen ook al is het set point in de aanbouw al ruim gepasseerd tot 18.4-18.5. Door mijn setting 2 modules op 1 sensor (in de aanbouw) krijg ik in mijn woonkamer een overshoot (op cv thermostaat) voorbij de 19-19.2 graden. Nu begint de vrouw zelfs te zeggen dat het zonder climacontrol modules allemaal beter leek te werken ☹️ aangezien tov afgelopen dagen juist minder goed lijkt zijn te gaan werken. Is het mogelijk dat je de 3.1.8 terug zet bij deze 2 modules?
Om je vrouw te overtuigen zou ik de sensor eens uitschakelen
Dus het zou net zo goed kunnen zijn(ik verzin maar even wat) dat je buren iets harder stookten.
[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 27-11-2025 19:44 ]
Dan krijgt ik dit .renzo4000 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:44:
[...]
Wat gebeurt er als je naar http://heatpump.local/ gaat?
:strip_exif()/f/image/9ot07cqWXJTugSDwm1flQ9YU.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik wordt er onderhand wel een beetje moe van .
Is er soms iemand in het postcode gebied 6836 die mij zou willen helpen ?
Probeer eens een andere browser? Of wis je cache even van je browser.wim62 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:50:
[...]
Dan krijgt ik dit .
[Afbeelding]
Anders toch even kijken in je router welk ipadres je CC heeft gekregen en die invullen.
Ik kan wel helpen maar pas op zijn vroegst volgende week ergens.wim62 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:50:
[...]
Dan krijgt ik dit .
[Afbeelding]
/f/image/6VpuC7AoRCtSDb15hT77okvT.png?f=fotoalbum_large)
3.1.18 bevalt goed hier, de grafieken van de airco zelf en de CC vallen nu netjes over elkaar heen en hij blijft ook niet meer 0.5 à 1 graad onder het setpoint hangen. Goed werk!
Kleine kanttekening natuurlijk wel dat het een stuk minder koud is dan een paar dagen terug, dus het zal moeten blijken of het zo blijft als het weer vriest.
Ik weet niet meer of ik het hier of ergens anders las trouwens, maar de nablaasmodus bij pendelen op F2 zetten op de MHI heeft het comfort ook weer een stukje verhoogd. In de kleine kamertjes die aan dezelfde multisplit hangen als de grote woonkamerunit heeft hij nu geen last meer van dat hij bleef doorverwarmen na bereiken van setpoint vanwege warmtevraag in de woonkamer. Bovendien gaat het omhoog/omlaag doen van de kleppen ook wat minder lawaaiig om de een of andere reden. Al zou ik dat het liefst helemaal uitzetten, maar geloof niet dat dat kan.
Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche
Volgens mij heb ik dit ook gehad.wim62 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:11:
Ik hebt een probleem met de cc module .
Hij werkt wel en ik kan hem ook bedienen met mij mobiel , alleen niet in het wifi netwerk hier in huis maar in de heatpump xxxxx netwerk op mijn telefoon . hij geeft dan aan (verbonden zonder internet) ik hebt al van alles geprobeerd zonder resultaat de firmware staat nog steeds op 3.1.4 .
En volgens de handleiding en wat ik hier gevonden hebt , moet ik hem resetten naar fabriek instelling met de RST-knop .
Maar op de module die ik hebt zit helemaal geen RST knop
[Afbeelding]
De twee buitenste lampjes branden groen en de middelste brand rood .
Ik hebt de mhi skr50zs-w zonder een wifi module van mhi .
Verbinden via WiFi zoeken op je telefoon naar de Climacontrol (Wifi)
Hierop verbinden en vervolgens inloggen zoals beschreven in de handleiding. Ik heb handmatig het thuis wifi netwerk toegevoegd. Daarna werkte het prima.
De firmware welke je hebt staan is een oudere, echter deze draait bij ons super strak waardoor deze geen update krijgt
Je kun nog de offset bij de instellingen van je draadloze temperatuursensor aanpassen.Rapheal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:42:
In de vorige versie (dat is 3.1.8 toch?) kon ik hem op 17 zetten en dat werd beter (lees dichterbij) het set punt gehandhaafd??
En je kun je sensor nog op een andere(waarschijnlijk dichterbij) plek plaatsen, en kijken of dat beter gaat.
Daar kan ik wel op wachten , laat het tegen die tijd maar horen 👍Barbapapa852 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:06:
[...]
Ik kan wel helpen maar pas op zijn vroegst volgende week ergens.
Momenteel (sinds vandaag) heb ik de mijne op F2 gezet.Rembooooo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:17:
[Afbeelding]
3.1.18 bevalt goed hier, de grafieken van de airco zelf en de CC vallen nu netjes over elkaar heen en hij blijft ook niet meer 0.5 à 1 graad onder het setpoint hangen. Goed werk!
Kleine kanttekening natuurlijk wel dat het een stuk minder koud is dan een paar dagen terug, dus het zal moeten blijken of het zo blijft als het weer vriest.
Ik weet niet meer of ik het hier of ergens anders las trouwens, maar de nablaasmodus bij pendelen op F2 zetten op de MHI heeft het comfort ook weer een stukje verhoogd. In de kleine kamertjes die aan dezelfde multisplit hangen als de grote woonkamerunit heeft hij nu geen last meer van dat hij bleef doorverwarmen na bereiken van setpoint vanwege warmtevraag in de woonkamer. Bovendien gaat het omhoog/omlaag doen van de kleppen ook wat minder lawaaiig om de een of andere reden. Al zou ik dat het liefst helemaal uitzetten, maar geloof niet dat dat kan.
Zie in combinatie met CC geen verschil.
Maar comfort verhogend is het zeker, ondanks dat het geen koude lucht is voelt het doorstromen wel als tocht.
Nu geen last meer van,
Als ik eerder had geweten dat XY blijkbaar een niet gangbaar protocol is had ik destijds andere units aangeschaft haha.
/f/image/E7sx3GlCnlRoevucMNqqKPKJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lyejptk2yUA4dYv1TOvgaftp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ymULzo1cgVUUgB7jdE8jXiIh.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZRdota7i2keMPGDAwSclmd0J.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/xkWntDeUA3T8C1lc5dPs1pG9.png?f=fotoalbum_tile)