Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
06:30 19
08:00 18
15:00 19
17:00 20
19:30 21
23:00 18
Hij meer last heeft van overshoots, het lijkt als de temperatuur vraag stijgt en de buiten temperatuur daalt hij sneller wat meer vermogen vraagt uit veiligheid om zijn temperatuur te halen. Offset is -0,3
/f/image/yWRc5zP9RWaxrLwM63rTzcWG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/u8WPVTkjGWMIcIyuxRaeIPTp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PoK1k6lWMIKd9k9ttqsgrARZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2C3BkVOvXP6FJR66zOtQLSZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Plug had storing vandaag, vaandaar niet een ingezoomd grafiekje. De hele dag trekt die 560w ongeveer. Met dezelfde setpoint, alleen dan op hele graden met een halve graad offset. Ik zet hem rond een uur of 6 op een halve graad en hij blijft op minimaal vermogen de kamer warm houden. Terwijl het inmiddels 2 graden is buiten.
Schijnbaar zit er dus een verschil in regeling tussen hele en halve graden. Morgen even wat beter testen. En ook even zonder 3d auto.
Erg interessant!
Edit: de temperatuur bij de interne sensor is 21 graden. Min 2 offset, min 1 van 3d auto is een interne setpoint van 18!!!! En het is in de hele kamer nu 19.5 graden op al mn thermometers. Met 2 graden buiten en ik heb ruk isolatie. @LED-Maniak je hebt "per ongeluk" een super stand gemaakt op de halve graden. Haha. Ik snap er niks van. Ik heb ook geen kaarsen of andere warmte bronnen in huis.
[ Voor 16% gewijzigd door xHEMANx op 26-11-2025 22:46 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Is niet zo vreemd. Er zal een kleine offset in tussen wat de thermometer dacht was een bepaalde temperatuur was en wat de airco dacht. Deze formule is gecorrigeerd. De temperatuur is dus iets omhoog getrokken waardoor hij sneller boven zijn setpoint zit dan er onder. Een beetje overshoot als hij begint met verwarmen naar een nieuwe setpoint is normaal.HugoLXO schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:50:
Ik ben sinds vanmiddag 3.1.18 aan het testen. Inmiddels is de temperatuur 21.2 terwijl die ingesteld staat op 21 en de airco denkt nog niet aan ophouden en gaat vrolijk verder op (bijna) max vermogen. 😅
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De sensor met draadje heb ik voorzichtig los gemaakt van de originele positie en rechtsonder in het halve maantje gelegd. Sindsdien werkte de airco bij verwarming veel beter. Eigenlijk was ik daar al tevreden mee.
Hij meet veel beter de werkelijke temperatuur nu.
Maar maakt deze positie ook uit bij gebruik van de climacontrol?
En dan bedoel ik in de regelstrategie?
De return temperatuur is meestal nagenoeg gelijk aan de externe temperatuursensor van de climacontrol. Soms is
De return temperatuur is soms slechts 0.1-0.2 graden lager dan die van de climacontrol.
[ Voor 20% gewijzigd door YBJ op 26-11-2025 22:54 ]
Mag ik aannemen dat die return dan ook een offset oid heeft.LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:05:
Nee deze positie maakt niet uit. De climatecontrol schakelt deze sensor uit en overschrijft hem met de waarde van de draadloze sensor. De return temperature die je ziet komt van de externe sensor.
Als die van de sensor komt dan zou die gelijk aan de sensor moeten zijn toch?
Zie daar namelijk altijd een verschil in.
Klopt dit?
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Helder, Thx 👍LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:08:
Er zit daar altijd wel een verschil in omdat dit van twee verschillende bronnen komt met elk hun eigen afrondingsfouten.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Return air meet hij denk ik niet bij de binnenunit. Dan zouden de waardes veel hoger moeten zijn dan die van de sensor?Siewert schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:08:
[...]
Mag ik aannemen dat die return dan ook een offset oid heeft.
Als die van de sensor komt dan zou die gelijk aan de sensor moeten zijn toch?
Zie daar namelijk altijd een verschil in.
Klopt dit?
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ik heb vanaf 5.15 de hele dag op 20,5 verwarmd met de nieuwe firmware. Geen offset, geen andere dingen getest. Ik meet ook via homewizard in HA, en om 22:30 had ik 6.3kWh verbruikt vandaag.xHEMANx schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:26:
Iemand anders ook aan het verwarmen op halve graden met nieuwe firmware op minimaal vermogen continue?
[Afbeelding]
Plug had storing vandaag, vaandaar niet een ingezoomd grafiekje. De hele dag trekt die 560w ongeveer. Met dezelfde setpoint, alleen dan op hele graden met een halve graad offset. Ik zet hem rond een uur of 6 op een halve graad en hij blijft op minimaal vermogen de kamer warm houden. Terwijl het inmiddels 2 graden is buiten.![]()
Schijnbaar zit er dus een verschil in regeling tussen hele en halve graden. Morgen even wat beter testen. En ook even zonder 3d auto.
Erg interessant!
Edit: de temperatuur bij de interne sensor is 21 graden. Min 2 offset, min 1 van 3d auto is een interne setpoint van 18!!!! En het is in de hele kamer nu 19.5 graden op al mn thermometers. Met 2 graden buiten en ik heb ruk isolatie. @LED-Maniak je hebt "per ongeluk" een super stand gemaakt op de halve graden. Haha. Ik snap er niks van. Ik heb ook geen kaarsen of andere warmte bronnen in huis.
Ik merk ivm de oude firmwire geen verschil in efficentie.
:strip_exif()/f/image/tE8BRtOs08v4tTjqoHOrtczA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SdBfMdMoeLDby04GWZO5ELaW.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is de temp toch gezakt naar 19 graden, dat is 0.5 onder setpoint (19.5).RemmyB83 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:15:
[...]
Ik heb vanaf 5.15 de hele dag op 20,5 verwarmd met de nieuwe software. Geen offset, geen andere dingen getest. Ik meet ook via homewizard in HA, en om 22:30 had ik 6.3kWh verbruikt vandaag.
Ik merk ivm de oude firmwire geen verschil in efficentie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel nog steeds op 200w.
Ik gok dat de halve graden nog steeds regelen op de officiele MHI instellingen. En de hele graden de strakkere instellingen van @LED-Maniak?
Maar morgen is er weer een dag. Dan kijken we weer verder.
Ah begrepen, dankjewel!LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:29:
[...]
Is niet zo vreemd. Er zal een kleine offset in tussen wat de thermometer dacht was een bepaalde temperatuur was en wat de airco dacht. Deze formule is gecorrigeerd. De temperatuur is dus iets omhoog getrokken waardoor hij sneller boven zijn setpoint zit dan er onder. Een beetje overshoot als hij begint met verwarmen naar een nieuwe setpoint is normaal.
Klein verslagje met data/screenshots in je DM ;-)LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:19:
Er draaien inmiddels 24 MHI airco's op de nieuwe update. Mooi aantal voor een test!
Mocht er iets zijn, stuur mij even een DM. Zorg er wel voor dat je onderbouwing hebt waarom iets niet werkt. Een gevoel kan ik heel simpel gezegd niet veel mee. Merk je op dat iets niet werkt, onderbouw het even met een grafiek of beknopte, duidelijke omschrijving. Dat scheelt mij enorm veel tijd en kunnen we sneller verbeteringen doorvoeren.
Klein verslagje aangaande verwarmen (nachtverlaging) op 17 graden in je DM. Er gebeuren enkele opmerkelijke dingen. 3.1.8 leek dit beter te doen dusver.LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:19:
Er draaien inmiddels 24 MHI airco's op de nieuwe update. Mooi aantal voor een test!
Mocht er iets zijn, stuur mij even een DM. Zorg er wel voor dat je onderbouwing hebt waarom iets niet werkt. Een gevoel kan ik heel simpel gezegd niet veel mee. Merk je op dat iets niet werkt, onderbouw het even met een grafiek of beknopte, duidelijke omschrijving. Dat scheelt mij enorm veel tijd en kunnen we sneller verbeteringen doorvoeren.
SRK35ZSX-WF
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2025 09:05 ]
Ik gebruik Loxone inderdaad, maar mijn wens is niet zozeer specifiek voor Loxone. Ik zou al verder kunnen als je een parameter weet in te programmeren waardoor de outputs in de json allemaal digits zijn en niet tekstueel. (&alldigits=yes bijv). "power" die niet waarde "on" of "off" heeft, maar "1" en "0", "mode" die niet waarde "auto", "cool", etc, maar "0", "1", "2", etc.LED-Maniak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:49:
[...]
Je bedoelt voor Loxone? Dat zit er nog niet in. ik heb nog geen inspiratie gehad hoe dit aan te pakken.
Op de vorige firmware had ik 22 als setpoint, maar hij hield het rond de 21.0 ~ 21.4.
Nu op de nieuwe firmware 21.5 als setpoint en hij houd hem rond de 21.2 ~21.4.
:strip_exif()/f/image/sfuiV625wcF7VlYiKj57QYrH.png?f=user_large)
Deze afwijking ervaren wij helaas ook, hij koelt te ver af van het setpoint voor de compressor weer opstart terwijl met testen dit totaal niet aan de orde wasRapheal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
@ThinkPad wat is jouw setpoint? Ik pas nachtverlaging toe op 17.0 , welke die op de 3.1.8 begon te verwarmen op 16.7 en stopte rond de 17.1/17.2 is dat nu start op 16.4 en stop op 16.7. heb zelf 2x mhi srk-35zs-w hangen.
Rapheal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
@ThinkPad wat is jouw setpoint? Ik pas nachtverlaging toe op 17.0 , welke die op de 3.1.8 begon te verwarmen op 16.7 en stopte rond de 17.1/17.2 is dat nu start op 16.4 en stop op 16.7. heb zelf 2x mhi srk-35zs-w hangen.
/f/image/TPtz3AuHlLaubVuS87iC0S65.png?f=fotoalbum_large)
5:30 liet ik de fan naar maximale snelheid gaan + swing, om warmte goed te verdelen
6:30 terug naar fan auto
/f/image/E7sx3GlCnlRoevucMNqqKPKJ.png?f=fotoalbum_large)