Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Kaboutertje1010 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:04:
@LED-Maniak Een vraag over de ontwikkeling van de XY versie. Als deze beschikbaar komt, maakt deze dan (al dan niet deels) gebruik van dezelfde software welke nu is ontwikkeld? Of is de ontwikkeling hiervan uiteindelijk een totaal andere software stack? Het lijkt alsof er weinig vraag is naar een XY versie en ik schat dan zo in dat de ontwikkeling van een dergelijke software stock minder aandacht zal krijgen.

Als ik eerder had geweten dat XY blijkbaar een niet gangbaar protocol is had ik destijds andere units aangeschaft haha.
XY is een compleet ander protocol met compleet andere chips. Een heel stuk ingewikkelder dan CNS in ieder geval en maar een handvol mensen hebben er ooit hun blik op geworpen.

Ik ben zo ver dat ik de airco kan uitlezen naar home assistant en half succesvol instellingen kan wijzigen, maar het werkt voor mij nog niet betrouwbaar genoeg. Ergens mist er nog iets en heel eerlijk schreeuwen de andere modules net iets harder om aandacht.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Kaboutertje1010
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-11 22:11
LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:10:
XY is een compleet ander protocol met compleet andere chips. Een heel stuk ingewikkelder dan CNS in ieder geval en maar een handvol mensen hebben er ooit hun blik op gewaagd.
Dank je wel voor de update.
Kwam zelf wel dit tegen: https://github.com/iblue/mhi-xy-bus/blob/main/report.pdf
Die ken ik, maar mist een hoop details.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:27
Wat je kan proberen is door de unit op night modus constant te zetten de lamellen zo veel mogelijk naar beneden en zorgen dat je luchtvochtigheid in huis tussen de 45/55% (hogere luchtvochtigheid is gezonder en moeilijker te verwarmen) is en 3d auto uit. moet je een eind kunnen komen. Heb je een op site een warmte verlies berekening gemaakt voor een theoretisch warmte verlies? En hoe groot is de ruimte in m3?

Edit: je kan de temperatuur sensor ook wat lager zetten op een meter hoogte, hierdoor heb je iets meer warmte maar ook meer vermogen nodig om die warmte te bereiken wat uit eindelijk resulteert in een stabiel verbruik met minder wattage/ampere.
Siewert schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:31:
[...]

Klopt...
Kan er niks aan doen en moet er maar mee leren leven. ;-)
Zelf vorige week bij -6 buiten in de nacht kon hij zijn minimale vermogen niet kwijt.
Heel even heb ik gezien dat hij 10uur achter elkaar op 20hz en 250w aan het pruttelen was.
Het is een combinatie van alles bij elkaar.
Redelijk geïsoleerd (maatstaven 1993) en woonkamer op noord/oost.
Dus beetje daglicht en heb al gratis warmte...
Misschien dat een slag lichtere airco beter was, maar zoals zovelen je neemt je verhaal van de installateur voor zoetekoek als je er geen verstand van hent.

[ Voor 16% gewijzigd door prakkie87 op 27-11-2025 22:37 ]

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
prakkie87 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:30:
Wat je kan proberen is door de unit op night modus constant te zetten de lamellen zo veel mogelijk naar beneden en zorgen dat je luchtvochtigheid in huis tussen de 45/55% (hogere luchtvochtigheid is gezonder en moeilijker te verwarmen) is en 3d auto uit. moet je een eind kunnen komen. Heb je een op site een warmte verlies berekening gemaakt voor een theoretisch warmte verlies? En hoe groot is de ruimte in m3?
[...]
Thx voor de tips.
Nightmode al geprobeerd maar heb dan de vrouw over de zeik.
Die wil 21gr instellen en snp het niet dat je dan 2gr onder of boven moet instellen. 8)7

Lamellen alle standen al geprobeerd.
Was ook niet de oplossing, bovendien staan die nu op de hoogste stand.
Omdat wij in onze zit situatie constant de warme lucht in onze giechel hebben.

Luchtvochtheid schommelt tussen de 43% en 49%

Heb geen warmte verlies berekening gemaakt.
Ook nooit over nagedacht.
Welke site heb jij gebruikt?

Ruimte is 50m2
Woonkamer en keuken deze komen bij elkaar door vernauwing in het midden waar je links naar de hal kunt en rechts naar de 1e etage.
Heeft geen effect op de temperatuur want de keuken is net zo warm als de woonkamer en bij het verwarmen is de keuken eerder warm dan de woonkamer waar de unit hangt.
Komt dat 1 luchtstroom direct op die vernauwing is gericht.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:27
https://www.viessmann.be/...teverlies-berekening.html Dit is natuurlijk wel een theoretisch maar wel een handig tool om bij benadering het uit te zoeken.
Als ik het zo lees is het ook de locatie die bepalend is of hij lange runs maakt. Hij kan zijn warmte letterlijk niet kwijt door vernauwing en keuzes. Dan is dit wat het is.

• bjab
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:10
LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:10:
[...]

XY is een compleet ander protocol met compleet andere chips. Een heel stuk ingewikkelder dan CNS in ieder geval en maar een handvol mensen hebben er ooit hun blik op geworpen.

Ik ben zo ver dat ik de airco kan uitlezen naar home assistant en half succesvol instellingen kan wijzigen, maar het werkt voor mij nog niet betrouwbaar genoeg. Ergens mist er nog iets en heel eerlijk schreeuwen de andere modules net iets harder om aandacht.
Ik zou eventueel al blij zijn met een module die (tijdelijk?) enkel kan uitlezen. Het voordeel van de XY-bus is dat er meerdere deelnemers op aangesloten kunnen worden, dus hij zou voorlopig langs mijn Intesis-cloud module kunnen blijven hangen. Voordeel voor jou is dat je een extra test-module hebt. Voordeel voor mij is dat ik niet meer 100% afhankelijk ben van die half-werkende cloud ;)

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:43
@LED-Maniak

Zou jij misschien een keer naar de LG-versie van de ClimatControl kunnen kijken? Ik heb mijn ervaringen alvast in de DM gezet.

Als deze versie van de ClimatControl verder verbeterd wordt, kan ik je nog gerichtere input geven over de werking ervan. Wat ik in ieder geval graag zou willen, is dat de kamertemperatuursensor via Homey uitgelezen kan worden zodat ik je kan aangeven hoe de standaard regeling van de LG airco werkt.

Daarnaast klopt de Actual temperatuur in de grafiek van het webportal niet. Deze waarde komt niet overeen met de kamertemperatuur, noch met wat ik zelf van de sensor aflees.

Alvast bedankt voor je inzet en het werk dat je in de ontwikkeling stopt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmpv78qmqAiZutwC-cdzit9uw9s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QiJ9vQkzXcLJAfEneGqxX9lS.jpg?f=user_large

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:21
Weet iemand welke batterij indicatie klopt?

Die van de web interface of die op de sensor zelf?

Op de web interface verspringt het nogal eens en stond vanochtend op 1%. Inmiddels alweer op 3%. Op de sensor zelf staat 61%

Ik zou hem nl graag op tijd vervangen.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Dat wat je op het display van de sensor ziet is de luchtvochtigheid.

• xHEMANx
ThinkPad schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:00:
Dat wat je op het display van de sensor ziet is de luchtvochtigheid.
Haha. Ik schaam mij diep. Ik heb al meerdere jaren thermometers in huis en op allemaal is het idd de luchtvochtigheid. Geen idee hoe ik het opeens in mn hoofd kreeg dat het de batt indicatie is? |:( |:( |:( 8)7

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Siewert
  • Nu online
prakkie87 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:24:
https://www.viessmann.be/...teverlies-berekening.html Dit is natuurlijk wel een theoretisch maar wel een handig tool om bij benadering het uit te zoeken.
Als ik het zo lees is het ook de locatie die bepalend is of hij lange runs maakt. Hij kan zijn warmte letterlijk niet kwijt door vernauwing en keuzes. Dan is dit wat het is.
Thx voor de tip.
Stuur je wel even een Dm met gegevens en foto's van de situatie.
Deze info/vraag hoort eigenlijks in een andere topic.

In het kort, ruimte na de vernauwing is zelf iets eerder warm omdat de airco de vernauwing inblaast.
Als de thermische berekening correct heb ingevuld kom ik op 3,17kw verwarmingsvraag voor de keuken/woonkamer en hele huis zou dat 5,07 zijn, geen idee of dit klopt.
Terwijl ik voor beneden een 5kw heb hangen en boven 2x 2.5kw

Ik was aan het experimenteren met de externe sensor.
Had deze op verschillende posities in de ruimte maar de hoogte was altijd ongeveer het zelfde +/- 120 tot 150cm van de grond.
Laag bij de grond is ook niet goed omdat het daar kouder is en dus de unit blijft stoken.
Dan heb je beste warmelucht bel boven die te warm is en waar je zelf in zit.
Midden is dus wat ik nu had en is qua kamertemperatuur prima maar in mijn specifieke situatie en wellicht een te ware unit een pendel festijn.
Ga nu eens kijken wat er gebeurt als ik hem bijna tegen het plafond hang wat er dan gebeurt.
Wellicht dat de setpoint dan wat hoger moet maar zou kunnen helpen tegen pendelen.
En anders moet ik er mee leren leven, belangrijkste vind dat de kamertemperatuur en dat lukt prima ;-)

Maar je hebt een Dm van mij.

@LED-Maniak
Uit nieuwsgierigheid en onwetendheid.
Zou de huidige regeling in mijn specifieke geval de marge te krap zijn.
Weet dat het niet te doen is voor iedereen aan te passen.
Maar de airco stop met verwarmen bijvoorbeeld op 21,6gr op de externe sensor.
En begint weer met verwarmen bij 21,4gr op de externe sensor.
Stel dat deze marge 0.5gr zou zijn ipv nu 0,2gr zou dat de runs wat langer maken en pauzes tussen de runs wat verlengen en qua comfort is 0,3gr best redelijk.
Of zou dit weer voor diegene die geen last van pendelen heeft wel zorgen voor pendelen?
Voor mij dan wel 1 specifiek persoon hoef je het niet aan te passen.
Ik kan er mee leven hoor ;-)
Ik had gewoon een lichtere unit moeten hebben. 8)7

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Als je de hysterese verhoogt krijg je dus meer schommelingen van de kamertemperatuur. Je buitenunit zal langer doorgaan, maar het is minder comfortabel. Enige oplossing is een raam open zetten of de setpoint verhogen.

• xHEMANx
Siewert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:54:
[...]

Thx voor de tip.
Stuur je wel even een Dm met gegevens en foto's van de situatie.
Deze info/vraag hoort eigenlijks in een andere topic.

In het kort, ruimte na de vernauwing is zelf iets eerder warm omdat de airco de vernauwing inblaast.
Als de thermische berekening correct heb ingevuld kom ik op 3,17kw verwarmingsvraag voor de keuken/woonkamer en hele huis zou dat 5,07 zijn, geen idee of dit klopt.
Terwijl ik voor beneden een 5kw heb hangen en boven 2x 2.5kw

Ik was aan het experimenteren met de externe sensor.
Had deze op verschillende posities in de ruimte maar de hoogte was altijd ongeveer het zelfde +/- 120 tot 150cm van de grond.
Laag bij de grond is ook niet goed omdat het daar kouder is en dus de unit blijft stoken.
Dan heb je beste warmelucht bel boven die te warm is en waar je zelf in zit.
Midden is dus wat ik nu had en is qua kamertemperatuur prima maar in mijn specifieke situatie en wellicht een te ware unit een pendel festijn.
Ga nu eens kijken wat er gebeurt als ik hem bijna tegen het plafond hang wat er dan gebeurt.
Wellicht dat de setpoint dan wat hoger moet maar zou kunnen helpen tegen pendelen.
En anders moet ik er mee leren leven, belangrijkste vind dat de kamertemperatuur en dat lukt prima ;-)

Maar je hebt een Dm van mij.

@LED-Maniak
Uit nieuwsgierigheid en onwetendheid.
Zou de huidige regeling in mijn specifieke geval de marge te krap zijn.
Weet dat het niet te doen is voor iedereen aan te passen.
Maar de airco stop met verwarmen bijvoorbeeld op 21,6gr op de externe sensor.
En begint weer met verwarmen bij 21,4gr op de externe sensor.
Stel dat deze marge 0.5gr zou zijn ipv nu 0,2gr zou dat de runs wat langer maken en pauzes tussen de runs wat verlengen en qua comfort is 0,3gr best redelijk.
Of zou dit weer voor diegene die geen last van pendelen heeft wel zorgen voor pendelen?
Voor mij dan wel 1 specifiek persoon hoef je het niet aan te passen.
Ik kan er mee leven hoor ;-)
Ik had gewoon een lichtere unit moeten hebben. 8)7
Zet hem eens op een halve graad en pas evt met offset de temp aan naar wens. Volgens mij heb je dan meer marge. Even kijken hoe die dan loopt.

• Siewert
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:58:
Als je de hysterese verhoogt krijg je dus meer schommelingen van de kamertemperatuur. Je buitenunit zal langer doorgaan, maar het is minder comfortabel. Enige oplossing is een raam open zetten of de setpoint verhogen.
Thx voor de tip. ;) #lol
Heb de sensor nu in de plantenbak buiten gelegd... 8)

Zonder gekheid, CC doet zijn werk prima.
Het is comfortabel en dat is het belngrijkste.

• xHEMANx
Siewert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:02:
[...]

Thx voor de tip. ;) #lol

Nog niet zelf geprobeerd, maar je kan proberen je horizontale lamel lager te zetten, zodat hij dus meer naar beneden gericht is en miss de onderste massa beter opwarmt en je dus meer afgifte hebt en minder gependel.

45° was de beste stand als je een interne sensor hebt, ivm de warmte bubbel om je binnenunit/interne sensor. Of 45° het beste is met een externe heb ik nog nooit getest eigenlijk, want die hangt nu buiten die bubble. Wie weet valt daar nog wat winst te behalen?

[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 28-11-2025 11:21 ]

• YBJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:29

YBJ

Is het misschien ook mogelijk om in de besturing de horizontale en verticale lammellen traploos regelbaar te maken?

Zodat je precies de gewenste hoek in kunt stellen?
YBJ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:21:
Is het misschien ook mogelijk om in de besturing de horizontale en verticale lammellen traploos regelbaar te maken?

Dat ondersteunt mitsubishi niet.

• xHEMANx
YBJ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:21:

Dat zou cool zijn idd. Ik irriteer me eraan dat als ik de 3d auto gebruik dat hij de verticale lamellen in de perfecte stand zet, maar als ik de 3d uitzet, dat dezelfde stand, 1 naar voren en 1 opzij, de opzij lamel super ver naar buiten staat, zodat hij de luchtflow eigenlijk gewoon blokkeerd en er meer flow komt uit de lamel die recht naar voren staat.
LED-Maniak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:23:
[...]

Dat ondersteunt mitsubishi niet.
:'( :'(

[ Voor 11% gewijzigd door xHEMANx op 28-11-2025 11:27 ]

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
LED-Maniak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:42:
Je kon het instellen, maar als jouw ac geen temperaturen onder de 18 graden ondersteunt deed hij er helemaal niets mee.

Dus het zou net zo goed kunnen zijn(ik verzin maar even wat) dat je buren iets harder stookten.
@LED-Maniak ik heb nu de offset uitgetest en ook al lost dit probleem op van lager schakelpunt onder de 18, het probleem met de overshoot in de woonkamer wordt daarvoor juist groter doordat op set point 18 die tot 0.5 /18.6 graden door blijft gaan. Met een offset van -0.4 nu wordt het dan 19 in de aanbouw en in de woonkamer inmiddels rond de 20 wat de vrouw weer te warm vindt. We hebben beide toch de ervaring dat de 3.1.8 voor onze situatie beter draaide. Met de 3.1.18 zie ik bij ons dat de airco onder de 18 standaard op 1.1 A/20 Hz blijft draaien wat die met de 3.1.8 ook deed voorheen.

Is het mogelijk om de 3.1.8 terug zetten? Dat leek voor ons toch beter te werken :)

• xHEMANx
Rapheal schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:43:
[...]

@LED-Maniak ik heb nu de offset uitgetest en ook al lost dit probleem op van lager schakelpunt onder de 18, het probleem met de overshoot in de woonkamer wordt daarvoor juist groter doordat op set point 18 die tot 0.5 /18.6 graden door blijft gaan. Met een offset van -0.4 nu wordt het dan 19 in de aanbouw en in de woonkamer inmiddels rond de 20 wat de vrouw weer te warm vindt. We hebben beide toch de ervaring dat de 3.1.8 voor onze situatie beter draaide. Met de 3.1.18 zie ik bij ons dat de airco onder de 18 standaard op 1.1 A/20 Hz blijft draaien wat die met de 3.1.8 ook deed voorheen.

Is het mogelijk om de 3.1.8 terug zetten? Dat leek voor ons toch beter te werken :)
Test eens op een halve graad. Kijken of je verschil merkt. (Wel de offset dan aanpassen)

Zet je vrouw even in de tuin, het is niet koud buiten. Eerst even testen, is leuker! 8)

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:41
Siewert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:02:
[...]

Thx voor de tip. ;) #lol

Als ik het goed begrijp stook je nu 24/7?
Ik denk dat jij prima in de woonkamer 's nachts de airco kan uitzetten, en bijv een uur voor opstaan beginnen met verwarmen. Voordeel is dat je muren iets zijn afgekoeld, en dat die ook warmte gaan opnemen waardoor je iets langere runs kunt maken. Je gaat uiteindelijk praktisch de zelfde energie in de woonkamer stoppen, maar dan in minder tijd. Verder lever je niets in op comfort, behalve dat hij 's ochtends misschien iets harder staat te blazen.

Pijnacker Oost/West

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:03
xHEMANx schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:47:
[...]

Test eens op een halve graad. Kijken of je verschil merkt. (Wel de offset dan aanpassen)

Zet je vrouw even in de tuin, het is niet koud buiten. Eerst even testen, is leuker! 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suX1voOtp3Hryt71Mnt0laEPoAA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nCw3yyd7XHtLbAP34OAkIE6w.png?f=user_large

• Rapheal
Met 18.5 graad wordt het juist alleen nog warmer en met 17.5 graad waar de nu op draait blijft die op 1.1 A/20Hz werken zie ik in het overview. Helaas, begin ik beetje op het punt te komen dat ik het stabiel wil hebben en niet nog meer testjes doen.
Sinds dit jaar hanteer ik nachtverlaging waar het vorig jaar ad hoc was. Dus het was zoeken naar het kantelpunt wat we sochtends comfortabel /acceptabel vinden als we beneden komen. Dat punt hebben we nu bereikt. Ik zie dat de aircos (mij srk35-zs-w uit 2021/2022) ander regel gedrag laten zien onder de 18 (slaat te vroeg af) boven de 18 (gaat te lang door) waarbij de 3.1.8. wat meer onder/boven set point lijkt te regelen. ik weet niet of andere mensen dit ook zo ervaren (@nico_09 en of dit klopt met wat LedManiak in de 3.1.8 heeft gedaan.

• Siewert
  • Nu online
RemmyB83 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:03:
[...]

Als ik het goed begrijp stook je nu 24/7?
Ik denk dat jij prima in de woonkamer 's nachts de airco kan uitzetten, en bijv een uur voor opstaan beginnen met verwarmen. Voordeel is dat je muren iets zijn afgekoeld, en dat die ook warmte gaan opnemen waardoor je iets langere runs kunt maken. Je gaat uiteindelijk praktisch de zelfde energie in de woonkamer stoppen, maar dan in minder tijd. Verder lever je niets in op comfort, behalve dat hij 's ochtends misschien iets harder staat te blazen.
Helaas werkt hier niet want er is altijd wel iemand thuis.
Ik ben ongeveer thuis van +/- 10:00 tot 17:00 dan werken en weer thuis van 2:00 tot 4:00.
Vrouw is thuis van 5:00 tot 7:00 dan werken en weer thuis van 18:00 tot 22:00.
Dochter lief is thuis van 6:00 tot 7:00 dan werken/school en weer thuis van 18:00 tot 23:00
Effectief is er in de 24uur van de dag 4uur iemand niet thuis en dan is die 4uur ook nog versnipperd.

Ik leer er wel mee leven, niet te veel naar de data kijken.
Zolang het comfortabel is vind ik het prima en tot op heden dikke prima.
Led zijn werk is 100 punten waard.
En specifieke gevallen is zoals de mijne zijn niet te regelen/op te lossen ;-)

#onregelmatig leven is ook een leven ;-)

• RemmyB83
Rapheal schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:10:
Met 18.5 graad wordt het juist alleen nog warmer en met 17.5 graad waar de nu op draait blijft die op 1.1 A/20Hz werken zie ik in het overview. Helaas, begin ik beetje op het punt te komen dat ik het stabiel wil hebben en niet nog meer testjes doen.
Sinds dit jaar hanteer ik nachtverlaging waar het vorig jaar ad hoc was. Dus het was zoeken naar het kantelpunt wat we sochtends comfortabel /acceptabel vinden als we beneden komen. Dat punt hebben we nu bereikt. Ik zie dat de aircos (mij srk35-zs-w uit 2021/2022) ander regel gedrag laten zien onder de 18 (slaat te vroeg af) boven de 18 (gaat te lang door) waarbij de 3.1.8. wat meer onder/boven set point lijkt te regelen. ik weet niet of andere mensen dit ook zo ervaren (@nico_09 en of dit klopt met wat LedManiak in de 3.1.8 heeft gedaan.
Vorig jaar had ik een dynamisch contract, en verwarmde daar door ook veel ad-hoc. Dit jaar een vast contract, en wil ook meer rustig en stabiel verwarmen. En daar helpt de CC zeer zeker bij. Maar moet zelf ook weer iets leren, aangezien het pas mijn 2de jaar is met de airco.

De laatste weken sinds het kouder was hebben we hier met zijn allen onze bevindingen gedeeld. En er is nu sinds een paar dagen testversie 3.1.18 gedeeld. Als je mee wil doen met testen weet je gewoon dat er nog dingen kunnen zijn die niet perfect zijn, je kunt dan zelf met de offset en de temperatuur spelen om je nieuwe settings te vinden. Het laatste wat je moet doen is in paniek😱 raken. En als testen niet je ding is, dan kun je daar misschien beter niet aan meedoen. Zeker niet als je eigenlijk net blij bent met hoe het draait.

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
Testen houdt inderdaad in dat niet alles al 100% werkt naar behoren. Ik ben al 4-6 weken allerlei testen aan het uitvoeren. Soms verbeterde het en soms als een variatie in je test niet werkt dan concludeer je ook dat het niet werkt zoals gewenst en ga je terug naar situatie voor de variatie.

Wellicht dat het anders in mijn hoofd klinkt dan het overkomt, maar als het schakelpunt lager is dan het set point met ongeveer -0.3 graden (onder de MHI eigen grens van 18) en boven de 18 die +0.5 verwarmt, dan lost een offset alleen het probleem van onder de 18 op en maakt het andere probleem juist alleen groter. Dan werkt een offset toch alleen als de afwijking beide dezelfde kant op werken en niet de ene lager en de ander hoger dan het setpoint? In beide de 3.1.8 en 3.1.18 werkt de airco onder de 18gr op 1.1A / 20 Hz (huidige test met 17.5 laat dit ook zien), maar schakelpunt is anders.
Dus als dat niet werkt, en andere knoppen ik niet aan kan draaien. Wat stel je dan voor om te doen in deze situatie dan terug gaan naar de versie die dit probleem niet leek te hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Rapheal op 28-11-2025 14:29 ]

• RemmyB83
xHEMANx schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:53:
Halve graden hebben meer marge om te bewegen, 0.5 graden boven en onder. Ik heb hem nu een tijdje op 19.5 staan en ik heb 19 gezien en hij staat nu op 20.

Lijkt erop dat hele graden wat strakker regelen. 0.3 graden, eigenlijk na een tijdje stabiel lopen, alleen onder setpoint.

In het kort:
Heel = 0.3 marge onder setpoint
Half = 0.5 marge boven en onder setpoint.

Om dit met 100% zekerheid te zeggen moet ik nog wel een paar daagjes testen, want er lopen hier wel een boel mensen in huis die deuren openen, met zn allen zitten te ademen etc.
Nu het sinds gisteren warmer is draait hij hier ook weer op minimale vermogen.
En zie vandaag ook wat verschillen in de marge boven setpoint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbUbfFuqHyC8vlRYVW-Pz18Zm6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otTKHHcYKS2qUfWn7N3Q2Hv9.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet dat op setpoint 19,5 de marges veel kleiner zijn, dan toen ik op 21 stookte. Rond 11uur vandaag heb ik hem als test op 20,5 gezet en de marges komen dan weer wel overeen met die van 21.
Mijn verklaring hier voor is: dat ik gisteren lekker op 21 heb gestookt, en alles hier is opgewarmt. De temperatuursdaling in de nacht rond setpoint gaat hier daar door veel langzamer dan overdag, waardoor je een kleinere zaagtand ziet 's nachts. Al lijkt het erop dat ik op 20,5 ook grotere pieken haal, maar dat komt denk ik omdat ik nu ook met dit weer makkelijker overshoot hebt.

Maar toen hij zijn minimale vermogen wel kwijt kon. Zat ik met halve graden 0,2/0,3 onder setpoint, en met hele graden precies op setpoint.

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
xHEMANx schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:53:
Halve graden hebben meer marge om te bewegen, 0.5 graden boven en onder. Ik heb hem nu een tijdje op 19.5 staan en ik heb 19 gezien en hij staat nu op 20.

Lijkt erop dat hele graden wat strakker regelen. 0.3 graden, eigenlijk na een tijdje stabiel lopen, alleen onder setpoint.

In het kort:
Heel = 0.3 marge onder setpoint
Half = 0.5 marge boven en onder setpoint.

Om dit met 100% zekerheid te zeggen moet ik nog wel een paar daagjes testen, want er lopen hier wel een boel mensen in huis die deuren openen, met zn allen zitten te ademen etc.
Vandaag zit de airco de hele dag al op 20.5 dus 0.5 😉boven setpoint. Op hele graden dus bovenstaande kan ook de prullenbak in.

Ik ga voor mn eigen situatie nog even een beetje met de andere instellingen spelen, kijken of ik het dicht bij de grond nog wat warmer kan krijgen, maar die nieuwe 3.1.18 is wat mij betreft prima.

Met dit weer en dus hier en daar wat gependel is toch niks meer te testen. :)F

RemmyB83 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:27:
[...]

Nu het sinds gisteren warmer is draait hij hier ook weer op minimale vermogen.
En zie vandaag ook wat verschillen in de marge boven setpoint.
[Afbeelding]
Je ziet dat op setpoint 19,5 de marges veel kleiner zijn, dan toen ik op 21 stookte. Rond 11uur vandaag heb ik hem als test op 20,5 gezet en de marges komen dan weer wel overeen met die van 21.
Mijn verklaring hier voor is: dat ik gisteren lekker op 21 heb gestookt, en alles hier is opgewarmt. De temperatuursdaling in de nacht rond setpoint gaat hier daar door veel langzamer dan overdag, waardoor je een kleinere zaagtand ziet 's nachts. Al lijkt het erop dat ik op 20,5 ook grotere pieken haal, maar dat komt denk ik omdat ik nu ook met dit weer makkelijker overshoot hebt.

Maar toen hij zijn minimale vermogen wel kwijt kon. Zat ik met halve graden 0,2/0,3 onder setpoint, en met hele graden precies op setpoint.
Niet te ver inzoomen. ;) Dit is al zeer netjes.

• n.buijtels
Hopelijk komen de afwijkingen in ruimtetemperaturen die MHI-gebruikers ervaren op termijn ook voor de (nieuwe) LG gebruikers in zicht.

Bij de (huidige) standaard LG-aansturing, waarbij de ClimatControl enkel als ruimtethermostaat functioneert, constateren ik aanzienlijke afwijkingen ten opzichte wat de MHI gebruikers ervaren.

In mijn ervaringen van de afgelopen weken liggen de ruimtetemperaturen bijvoorbeeld tussen +1,0 °C en -0,6 °C ten opzichte van het ingestelde setpoint.
Rapheal schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:19:
In beide de 3.1.8 en 3.1.18 werkt de airco onder de 18gr op 1.1A / 20 Hz (huidige test met 17.5 laat dit ook zien), maar schakelpunt is anders.
Dus als dat niet werkt, en andere knoppen ik niet aan kan draaien. Wat stel je dan voor om te doen in deze situatie dan terug gaan naar de versie die dit probleem niet leek te hebben?
Zoals al gezegd: 3.1.8 ondersteunde geen setpoint onder de 18 graden als de airco dit zelf niet ondersteunde. 3.1.18 houdt hier wel rekening mee.

Daarnaast zijn offset discrepanties gecorrigeerd:
Waar in 3.1.8 de airco stopte bij 20.5 met een setpoint van 21. Gaat de airco in 3.1.18 door naar 21. Dit is bevestigd met de Smart-M app en heb ik getest over de gehele range van 10 tot 31 graden. Formules zijn hierop gecorrigeerd. Hij zal in 3.1.18 eerder iets boven de setpoint eindigen dan er onder. Maar dat is dus een offset dingetje en niet een andere manier van regelen van de temperatuur.

n.buijtels schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:48:
Hopelijk komen de afwijkingen in ruimtetemperaturen die MHI-gebruikers ervaren op termijn ook voor de (nieuwe) LG gebruikers in zicht.

Bij de (huidige) standaard LG-aansturing, waarbij de ClimatControl enkel als ruimtethermostaat functioneert, constateren ik aanzienlijke afwijkingen ten opzichte wat de MHI gebruikers ervaren.

In mijn ervaringen van de afgelopen weken liggen de ruimtetemperaturen bijvoorbeeld tussen +1,0 °C en -0,6 °C ten opzichte van het ingestelde setpoint.
Ik had een uitgebreide reactie aan je verzonden in DM nav. het uitgebreide testen en delen van de resulaten(waarvoor 1000x dank!). Maar ik zie deze helemaal niet meer terug 8)7 .
De huidige regeling staat ingesteld op +1 / -1. Dus setpoint 21 dan regelt hij tussen 20 en 22. Dit kan nog iets strakker met +0.5 / -0.5, maar ik begreep van iemand anders dat dit niet altijd goed werkt. LG lijkt vooral erg lui te zijn in het goed aanhouden van de temperatuur, dus daar moet een regellus overheen.

MHI airco's regelen uit zichzelf al véél strakker dan LG.

• Rapheal
@LED-Maniak bij de 3.1.8 versie gebruikte ik geen offset en verwarmde die ook met 1.1A en 20Hz onder de 18. De 3.1.18 doet hetzelfde alleen schakelt onder set point van 17 al uit (op 16.7) . Dit lijkt niet te kloppen. Is dit te controleren / testen door je?

Zo niet, zoals hierboven al uitgelegd regelen de airco s bij mij onder de 18 anders dan er boven. Het werkt voor onze situatie niet zoals de afgelopen weken met 3.1.8. Helaas al aantal keer gevraagd , kan de firmware versie 3.1.8 terug worden gezet? En zo ja hoe doen we dat?

[ Voor 20% gewijzigd door Rapheal op 28-11-2025 15:19 ]

Rapheal schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:01:
@LED-Maniak bij de 3.1.8 versie gebruikte ik geen offset en verwarmde die ook met 1.1A en 20Hz onder de 18. De 3.1.18 doet hetzelfde alleen schakelt onder set point al uit voor de set point van 17. Dit lijkt niet te kloppen. Zoals al vaker geprobeerd uit te leggen hier regelen de airco s bij mij onder de 18 anders dan er boven. Het werkt gewoon voor onze situatie niet zoals de afgelopen weken met 3.1.8.

Echter antwoord op de vraag (nu meerdere keren gesteld) blijft uit; kun je de firmware versie 3.1.8 terug zetten bij me ? En zo ja hoe doen we dat?
Nee, dat is niet mogelijk.

Het is mij toch niet geheel duidelijk wat het probleem is. Van wat ik in je posts lees hebben we het over zeer kleine verschillen. <1 graden delta's. Je kan vorige week 3.1.8 zeer lastig vergelijken met deze week 3.1.18.
Je setpoint staat zo laag dat externe wijzigingen een grote invloed hebben op de regeling en daarnaast wordt het extra complex gemaakt door 1 sensor met 2 binnenunits die beide elders in de ruimte regelen.

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:54

WoBBeL

*zwaai*

Zojuist een offerte ondertekend voor 3 Mitsubishi binnenunits en 2 buiten units. Ik ben aan het denken om 3 stuks van deze te bestellen. Ik draai al jaren HA en vind lokaal gebruik belangrijk, die cloud omgeving van Mitsubishi kan mij gestolen worden.

Ik vroeg mij af hoe de firmwares werken, worden die vanuit een of andere cloud gepusht?
WoBBeL schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:17:
Zojuist een offerte ondertekend voor 3 Mitsubishi binnenunits en 2 buiten units. Ik ben aan het denken om 3 stuks van deze te bestellen. Ik draai al jaren HA en vind lokaal gebruik belangrijk, die cloud omgeving van Mitsubishi kan mij gestolen worden.

Ik vroeg mij af hoe de firmwares werken, worden die vanuit een of andere cloud gepusht?
Die komen inderdaad van een in Nederland gehoste server. Wil je dit niet, dan kan je dit uitzetten en stopt de module met communicatie en updates uitvoeren.

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Oh dat is niet zo spannend :) zijn ze de firmwares ergens te downloaden indien nodig?

Een vraag puur uit interesse: is het gewoon een ESP met een level shifter of doe ik het product dan tekort? Ik knutsel zelf veel met ESP's maar ik durf het niet aan om dit op mijn airco aan te sluiten :P

Typenummers van de airco's heb ik opgevraagd, even zeker weten dat het gaat werken :+

[edit]

Staat niet in de lijst, zijn ze wel compatible?
"Srk 20 2x zsw binnendeel En 1xsrk 5 kw zsw " krijg ik op de app terug.

[ Voor 28% gewijzigd door WoBBeL op 28-11-2025 15:26 ]

WoBBeL schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:23:
Oh dat is niet zo spannend :) zijn ze de firmwares ergens te downloaden indien nodig?

Een vraag puur uit interesse: is het gewoon een ESP met een level shifter of doe ik het product dan tekort? Ik knutsel zelf veel met ESP's maar ik durf het niet aan om dit op mijn airco aan te sluiten :P
De updates komen automatisch binnen. Mocht de achterliggende vraag zijn "wat als je er mee stopt".
In dat geval is er een fall-back om een configuratie file te uploaden die de modules open maakt voor eigen geknutsel.

Oneerbiedig gezegd is dit een ESP met levelshifters, nette spanningsregeling en beveiliging op in- en outputs.
Uiteraard zit zoals met meer projecten de kracht in de software die er op draait. Dit is anders dan de open source projecten. Zéker in het geval van MHI. Er zit in de climatecontrol veel meer communicatie met de binnenunit en meer opties dan andere projecten.

De SRK die je noemt zijn compatibel. Let wel even op welke jij bestelt, want in de link geef je mitsubishi electric aan. Dat is een ander merk. :)

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 28-11-2025 15:32 ]

• Rapheal
LED-Maniak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:15:
[...]

Het is mij toch niet geheel duidelijk wat het probleem is. Van wat ik in je posts lees hebben we het over zeer kleine verschillen. <1 graden delta's. Je kan vorige week 3.1.8 zeer lastig vergelijken met deze week 3.1.18.
Je setpoint staat zo laag dat externe wijzigingen een grote invloed hebben op de regeling en daarnaast wordt het extra complex gemaakt door 1 sensor met 2 binnenunits die beide elders in de ruimte regelen.
@LED-Maniak
3.1.8;
nachtverlaging 17 graden geen offset, sochtends netjes tussen de 16.8/17.1 op beide de externe sensor als mn Thermpro. Boven 18 graden minimale overshoot in woonkamer.

3.1.18
nachtverlaging 17 graden geen offset, sochtends 16.4.16.6. dit wordt ervaren onder comfortable ondergrens . Boven de 18 graden doorverwarmen tot 18.6 met overshoot van 1 graad in de woonkamer.
-≥ offset van -0.4 lost probleem op voor onder de 17, maar vergroot overshoot in woonkamer (boven comfortabele bovengrens van vrouw).

Probleemstelling;
1) aan / uit schakeling van airco -0.3 van setpoint 17 -≥ te koud
2) aan uit schakeling van airco op +0.5 van setpoint 18

Vraagstelling;
Waarom is aan uit schakeling anders onder vs boven 18g
Oplossing; zelfde aan/uit schakelpunt onder en boven 18gr. -≥ offset mogelijk.

Anders even bellen, dat is denk ik makkelijker? Kan je mn nummer wel DM'en

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@LED-Maniak geweldig, bedankt voor je berichtjes!

Laatste vraag: kan ik ook een andere temperatuur sensor gebruiken? Ik heb mijn huis al volhangen met Zigbee temperatuur sensoren dus bij voorkeur plaats ik niet de draadloze thermometers. Kan ik via HTTP of MQTT een temperatuur pushen?

• YBJ

YBJ

Is het ook mogelijk om een dropdown menu te maken waarin de gewenste firmware gekozen kan worden?
WoBBeL schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:32:
@LED-Maniak geweldig, bedankt voor je berichtjes!

Laatste vraag: kan ik ook een andere temperatuur sensor gebruiken? Ik heb mijn huis al volhangen met Zigbee temperatuur sensoren dus bij voorkeur plaats ik niet de draadloze thermometers. Kan ik via HTTP of MQTT een temperatuur pushen?
Ja, dat kan inderdaad. Uitleg staat op de site en ook in dit topic is dit al een aantal keer besproken.
Zorg er wel voor dat de sensoren snel zijn en niet teveel middelen.
YBJ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:32:
Is het ook mogelijk om een dropdown menu te maken waarin de gewenste firmware gekozen kan worden?

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 28-11-2025 15:34 ]

• RemmyB83
LED-Maniak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:45:
[...]

Niet te ver inzoomen. ;) Dit is al zeer netjes.
Haha, kan altijd beter!!! _O-
Ik ben zeker blij met hoe hij hier nu draait!!! Maar vaak is het begrijpen van wat we zien, en waarom iets gebeurt ook belangrijk om te delen. Juist als de CC daar ook niets aan kan doen, maar komt door verschillende omstandigheden.

Ik zie momenteel 1 ding die denk ik wat meer aandacht nodig heeft, maar weet niet of iedereen dezelfde ervaring deelt. Maar dat is dat bij halve graden hij 0,25 onder setpoint blijft en bij hele graden precies op setpoint zit. Waardoor ik nu stapjes van 0,25 en 0,75 ervaar bij kouder weer. Helaas nu het warmer is kan ik dat niet verder bekijken.

Daarnaast zou een door de gebruiker aanpasbare hysterese nog een wens zijn. Dan kun je hem in de winter bijvoorbeeld kleiner zetten, en in het voor en najaar iets groter maken. Al heb ik hier met HA zelf al een automation gemaakt die op basis van tijd na het afslaan van de compressor het setpoint verlaagd voor 30min.
Dus is voor mijn geen musthave.

Pijnacker Oost/West

RemmyB83 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:33:
[...]

Haha, kan altijd beter!!! _O-
Ik ben zeker blij met hoe hij hier nu draait!!! Maar vaak is het begrijpen van wat we zien, en waarom iets gebeurt ook belangrijk om te delen. Juist als de CC daar ook niets aan kan doen, maar komt door verschillende omstandigheden.

Ik zie momenteel 1 ding die denk ik wat meer aandacht nodig heeft, maar weet niet of iedereen dezelfde ervaring deelt. Maar dat is dat bij halve graden hij 0,25 onder setpoint blijft en bij hele graden precies op setpoint zit. Waardoor ik nu stapjes van 0,25 en 0,75 ervaar bij kouder weer. Helaas nu het warmer is kan ik dat niet verder bekijken.

Daarnaast zou een door de gebruiker aanpasbare hysterese nog een wens zijn. Dan kun je hem in de winter bijvoorbeeld kleiner zetten, en in het voor en najaar iets groter maken. Al heb ik hier met HA zelf al een automation gemaakt die op basis van tijd na het afslaan van de compressor het setpoint verlaagd voor 30min.
Dus is voor mijn geen musthave.
De airco zelf regelt in stapjes van 0.25 dus daar kan ik niets aan veranderen.
Zoals het er nu uit ziet is dit wat er in zit. Ik kan de boel strakker maken, maar dan gaat je compressor drukker zijn. Voor zoals het nu is laat ik het waarschijnlijk even.

• n.buijtels
LED-Maniak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:59:
[...]

Ik had een uitgebreide reactie aan je verzonden in DM nav. het uitgebreide testen en delen van de resulaten(waarvoor 1000x dank!). Maar ik zie deze helemaal niet meer terug 8)7 .
De huidige regeling staat ingesteld op +1 / -1. Dus setpoint 21 dan regelt hij tussen 20 en 22. Dit kan nog iets strakker met +0.5 / -0.5, maar ik begreep van iemand anders dat dit niet altijd goed werkt. LG lijkt vooral erg lui te zijn in het goed aanhouden van de temperatuur, dus daar moet een regellus overheen.

MHI airco's regelen uit zichzelf al véél strakker dan LG.
De huidige regeling staat ingesteld op +1 / -1. Dit kan kloppen. Alleen heb gemerkt dat de afronding van de meetwaarden in de LG regeling heel vreemd is waardoor je op +1,0/-0,6 uitkomt. De afronding is niet zoals wel gewend zijn maar als volgt:

20,9° gemeten op de sensor = 20,5° op de airco
20,4° gemeten op de sensor = 20,0° op de airco

Bij setpoint 21 regelt hij dan tussen de 20,4° en 22°

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

LED-Maniak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:33:
[...]

Ja, dat kan inderdaad. Uitleg staat op de site en ook in dit topic is dit al een aantal keer besproken.
Zorg er wel voor dat de sensoren snel zijn en niet teveel middelen.

[...]
Wat is volgens jou snel? Ze meten nu elke minuut en geven het door via Zigbee zodra er een wijziging is. Of is 1 min te langzaam?

Nooit geweten dat dit een Tukker product is :+
n.buijtels schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:40:
[...]

De huidige regeling staat ingesteld op +1 / -1. Dit kan kloppen. Alleen heb gemerkt dat de afronding van de meetwaarden in de LG regeling heel vreemd is waardoor je op +1,0/-0,6 uitkomt. De afronding is niet zoals wel gewend zijn maar als volgt:

20,9° gemeten op de sensor = 20,5° op de airco
20,4° gemeten op de sensor = 20,0° op de airco

Bij setpoint 21 regelt hij dan tussen de 20,4° en 22°
Ah, goed dat je dit aangeeft. Ik zal dit even over de hele range vergelijken met de wandbediening.
WoBBeL schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:03:
[...]

Wat is volgens jou snel? Ze meten nu elke minuut en geven het door via Zigbee zodra er een wijziging is. Of is 1 min te langzaam?
Je zal elke 10 seconde door moeten geven wat de huidige waarde is. Dit is ook tevens ter beveiliging van het systeem.
Nooit geweten dat dit een Tukker product is :+
Import tukker :P

• Kalentum
  • Laatst online: 21:04
WoBBeL schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:03:
[...]

Ik gebruik Zigbee (Sonoff) sensoren. Die geven 1x per paar minuten een nieuwe waarde maar er kan ook wel eens een kwartier tussen zitten.

Ik publish elke 30 seconden een message op het external sensor mqtt topic. Dat is dan de meest recente waarde van de sensor, kan een paar minuten oud zijn maar ook wat ouder. Dat werkt goed.

ik moet alleen nog inbouwen dat ik, als ik te lang geen nieuwe waarde van de sensor heb ontvangen, stop met publishen. Als ClimaControl geen nieuwe waarde krijgt, gaat 'ie over op de interne sensor.

Mijn doel is om energie van de zonnepanelen beter te gebruiken. En wat ik zonde vond was dat als er 500W van het dak komt en dan de airco en wasmachine tegelijk aan het verwarmen zijn. Dus mijn idee is om de airco te pauzeren als de wasmachine water aan het opwarmen is. Normaal gesproken publish ik elke 30s de meeste recente temperatuur van mijn Sonoff sensor. Maar als de wasmachine meer dan 1000W gebruikt, dan geef ik de setpoint door als kamertemperatuur. De airco stopt dan met verwarmen.

[ Voor 23% gewijzigd door Kalentum op 28-11-2025 16:37 ]

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:58
Veel positieve berichten over 3.1.18, houden we ook de hogere buitentemperatuur van nu in het achterhoofd? Ik ben heel benieuwd hoe deze firmware presteert met lagere buitentemperaturen.
Hier in de buurt is het momenteel 10 graden buiten.
Kalentum schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:27:
[...]

Ik gebruik Zigbee (Sonoff) sensoren. Die geven 1x per paar minuten een nieuwe waarde maar er kan ook wel eens een kwartier tussen zitten.
Pas hier wel mee op. In sommige situaties kan dit voor een flinke overshoot zorgen.

• Rapheal
Rapheal schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:32:
[...]

@LED-Maniak
3.1.8;
nachtverlaging 17 graden geen offset, sochtends netjes tussen de 16.8/17.1 op beide de externe sensor als mn Thermpro. Boven 18 graden minimale overshoot in woonkamer.

3.1.18
nachtverlaging 17 graden geen offset, sochtends 16.4.16.6. dit wordt ervaren onder comfortable ondergrens . Boven de 18 graden doorverwarmen tot 18.6 met overshoot van 1 graad in de woonkamer.
-≥ offset van -0.4 lost probleem op voor onder de 17, maar vergroot overshoot in woonkamer (boven comfortabele bovengrens van vrouw).

Probleemstelling;
1) aan / uit schakeling van airco -0.3 van setpoint 17 -≥ te koud
2) aan uit schakeling van airco op +0.5 van setpoint 18

Vraagstelling;
Waarom is aan uit schakeling anders onder vs boven 18g
Oplossing; zelfde aan/uit schakelpunt onder en boven 18gr. -≥ offset mogelijk.

Anders even bellen, dat is denk ik makkelijker? Kan je mn nummer wel DM'en
@LED-Maniak aanvullend op hierboven , heb ik misschien nog een optie om te proberen. Wat gebeurd als ik op mijn airco afstandbediening de eco modus aanzet? Kan de cc hiermee over weg ? Voor de cc kon ik met eco stand onder de 18 verwarmen. Ik zie dit alleen niet in de cc interface (of in de smart m app) terug

• xHEMANx
Rapheal schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:14:
[...]

@LED-Maniak aanvullend op hierboven , heb ik misschien nog een optie om te proberen. Wat gebeurd als ik op mijn airco afstandbediening de eco modus aanzet? Kan de cc hiermee over weg ? Voor de cc kon ik met eco stand onder de 18 verwarmen. Ik zie dit alleen niet in de cc interface (of in de smart m app) terug
Eco = eerste uur setpoint -1
Tweede uur setpoint -2
Derde uur (en volgend) setpoint -2.5

Zou het gewoon moeten doen, ook met cc, wel met afstandsbediening. En dus ook weer uitzetten, anders blijft die in eco stand.

Zie bovenste gedeelte:

Edit: oeps plaatje erg wazig. Zie beschrijving hierboven daar staat precies hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFuAhLkIwC9t-iab1-aO70S15FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGMFSBcVn4v7d2elsYGubmIu.jpg?f=fotoalbum_large je

[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 28-11-2025 18:43 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:48
2 verschillende units met beide een andere firmware op de Climacontrol.
De 3.1.4 firmware werkt hier nog steeds het mooiste. (Mocht er iemand willen ruilen met de 3.1.4 tegen mijn 3.1.18 houdt ik me aanbevolen) de nieuwste firmware heeft dan wel weer mooiere functies, silent mode en halve graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtBpqbz8fKpVYWyVYK-BvBnaoK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiQ7TAuIBw6hqmw8pGzXAPlB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjY1Sn8cCo7rafsqfyerXIq3Tbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGTdsKD2VWaS3GMGRClxP7Nw.jpg?f=fotoalbum_large
nico_09 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:41:
2 verschillende units met beide een andere firmware op de Climacontrol.
De 3.1.4 firmware werkt hier nog steeds het mooiste. (Mocht er iemand willen ruilen met de 3.1.4 tegen mijn 3.1.18 houdt ik me aanbevolen) de nieuwste firmware heeft dan wel weer mooiere functies, silent mode en halve graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je ziet in deze twee plaatjes dus precies wat het verschil is.
De eerste laat de compressor extra moduleren waardoor hij meer aan/uit gaat, maar de temperatuur strakker wordt gerealiseerd.

Ik hoop dat de rust in dit topic een beetje wederkeert met 3.1.18 zodat ik wat meer tijd krijg om statistisch aan de slag te gaan met een grotere groep airco's om te onderzoeken of ik een mooie middenweg kan vinden.

Persoonlijk ben ik niet zo bang voor een compressor die wat meer moduleert, maar daar zijn de meningen wat over verdeeld blijkt.

Dan nog is de laatste grafiek echt niet slecht te noemen.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 28-11-2025 19:10 ]

• nico_09
LED-Maniak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:43:
[...]

Je ziet in deze twee plaatjes dus precies wat het verschil is.
De eerste laat de compressor extra moduleren waardoor hij meer aan/uit gaat, maar de temperatuur strakker wordt gerealiseerd. Wel waren de buitentemperaturen net anders, dus ook weer wat lastiger met vergelijken.

Ik hoop dat de rust in dit topic een beetje wederkeert met 3.1.18 zodat ik wat meer tijd krijg om statistisch aan de slag te gaan met een grotere groep airco's om te onderzoeken of ik een mooie middenweg kan vinden.

Dan nog is de laatste grafiek echt niet slecht te noemen.
Klopt hoor, de nieuwe firmware draait ook prima, is ook niet raar qua grafiek.
Verbruik is wel aanzienlijk, oude firmware 1.9kwh de nieuwe heeft 3.5 kWh verbruikt

• Cbr
  • Laatst online: 22:26

Cbr

nico_09 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:51:
[...]

Verbruik is wel aanzienlijk, oude firmware 1.9kwh de nieuwe heeft 3.5 kWh verbruikt
Is het toevallig een graad of vier kouder buiten?

• nico_09
Beide vanmiddag

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
Ik gebruik de CC met Home Assistent integratie. Ik wil instellen dat elke avond om 22:30 mijn MHI airco uitschakelt.

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als ik om 22:30 de airco niet uitschakel, maar op 16 graden instel. Gaat hij dan niet opeens afkoelen naar die temperatuur (dus koude lucht)? Of blijft de kamer op temperatuur en schakelt de airco allleen in zodra de kamer onder 16 graden komt?

Ik gebruik deze settings in de CC module:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSINFMirHMvxXQbLx6ok0rQaoK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQmlpuQWIaail5rim0UCc2AF.jpg?f=fotoalbum_large

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

mede schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:10:
Ik gebruik de CC met Home Assistent integratie. Ik wil instellen dat elke avond om 22:30 mijn MHI airco uitschakelt.

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als ik om 22:30 de airco niet uitschakel, maar op 16 graden instel. Gaat hij dan niet opeens afkoelen naar die temperatuur (dus koude lucht)? Of blijft de kamer op temperatuur en schakelt de airco allleen in zodra de kamer onder 16 graden komt?

Ik gebruik deze settings in de CC module:

[Afbeelding]
Zolang je de mode op HEAT laat staan dan zal hij stoppen met werken tot de 16 graden is bereikt.
Zet je hem in AUTO dan gaat hij actief koelen.

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
LED-Maniak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:11:
[...]

Zolang je de mode op HEAT laat staan dan zal hij stoppen met werken tot de 16 graden is bereikt.
Zet je hem in AUTO dan gaat hij actief koelen.
Ah, dat is mooi! Precies waar ik naar op zoek ben om een minimale temperatuur aan te houden tijdens de nacht.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• YBJ

YBJ

nico_09 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:51:
[...]

Klopt hoor, de nieuwe firmware draait ook prima, is ook niet raar qua grafiek.
Dat is 84% meer dan de oude firmware. Wel een heel groot verschil in verbruik.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:15
Je had ze volgens mij al een keer gewisseld ?
( morgen zijn ongeveer dezelfde weersomstandigheden dan vandaag voor een eventueel vergelijk )

[ Voor 23% gewijzigd door pjotter1965 op 28-11-2025 20:28 ]

• Cbr
  • Laatst online: 22:26

Cbr

In ruimtes die aan elkaar verbonden zijn? Dat is toch helemaal niet raar. Als er een minimaal verschil is in instellingen krijg je een enorm verschil in verbruik. Stel de ene werkt naar 19,7°C toe en de andere naar 19,9°C, dan zou een factor 10 verschil niet eens raar zijn (na de opstart).

Juist omdat ze in dezelfde lucht hangen, kun je niets zeggen over de efficientie t.o.v. elkaar.

Ik heb een beetje het gevoel dat je je gek laat maken door alles te meten, er te snel conclusies aan verbinden en te willen over-optimaliseren. Ook een valkuil van mij, maar soms is het wat het is. En als je over het algemeen een comfortabel, redelijk zuinig systeem hebt, is dat prima.

[ Voor 33% gewijzigd door Cbr op 28-11-2025 20:28 ]

• RemmyB83
Rapheal schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:19:
Testen houdt inderdaad in dat niet alles al 100% werkt naar behoren. Ik ben al 4-6 weken allerlei testen aan het uitvoeren. Soms verbeterde het en soms als een variatie in je test niet werkt dan concludeer je ook dat het niet werkt zoals gewenst en ga je terug naar situatie voor de variatie.

Wellicht dat het anders in mijn hoofd klinkt dan het overkomt, maar als het schakelpunt lager is dan het set point met ongeveer -0.3 graden (onder de MHI eigen grens van 18) en boven de 18 die +0.5 verwarmt, dan lost een offset alleen het probleem van onder de 18 op en maakt het andere probleem juist alleen groter. Dan werkt een offset toch alleen als de afwijking beide dezelfde kant op werken en niet de ene lager en de ander hoger dan het setpoint? In beide de 3.1.8 en 3.1.18 werkt de airco onder de 18gr op 1.1A / 20 Hz (huidige test met 17.5 laat dit ook zien), maar schakelpunt is anders.
Soms moet je accepteren dat iets niet helemaal werkt als je er van had verwacht.
Of het nu aan het product ligt of aan je verwachtingen doet er voor mijn nu even niet toe. Je kunt hem er uithalen of laten zitten en roeien met de riemen die je hebt.
Misschien toch weer met 2 sensoren gaan werken?
Misschien 2 verschillende offsets en setpoints?
Ik weet het voor nu even niet. Eerst kwam de warmte vanuit de aanbouw, nu wordt het te warm in de woonkamer wat ik begrijp. Dus weet nu even niet, welke kan ik je op moet sturen. Sorry maar helaas.

Het is en blijft voor mijn luchtverwarming, en dat reageert heel snel en daarmee heb je ook sneller en makkelijker schommelingen in je temperatuur. De CC geeft hier een stabieler gedrag tov de interne regeling maar is ook niet perfect.

Ik kan je hier vannacht als voorbeeld mee geven: na hele dag op praktisch een perfecte 21°C, begint hier de temperatuur opeens op te lopen naar 21,5. Buiten was het ook warm, en je ziet hem bovenkant setpoint lopen.
Normaal zou ik 's nachts niet stoken, maar wilde toch even testen hoe het zou gaan met opstarten in de ochtend als ik dat wel zou doen. Ik zat zelf aan 20°C te denken. Nu wist ik dat als hem op 20 zet wordt het 20,5 dus heb hem op 19,5 gezet, en zat gemiddeld dus iets lager. Ik kan prima leven met het verschil. Als het koud was geweest had ik hem waarschijnlijk op 20 gezet om op 20 uit te komen.
Als ik 19,5 gisteren had gewilt had ik hem waarschijnlijk op 19 gezet, en gemiddeld onder de 19,5 geaccepteerd. Maar als het koud was geweest had ik hem op 19,5 gezet, met de wetenschap dat hij rond de 19,3 zou hangen met verwarmen.
Zo zie je een temperatuur instellen die perfect is gaat dus niet lukken, maar kom er wel dicht bij.
En als er geen thermostaat zou zijn, zou je dan het verschil voelen kunnen voelen?

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
@RemmyB83
Ik heb hier nog 2 modules liggen die nog in de andere airco s dienen te worden gemaakt. Deze liggen al 2 weken hier, dus volgens mij als ik die erin zet zouden die 3.1.4 of 3.1.8 firmware hebben aangezien deze niet de bèta versie hebben gepusht gekregen. Dan Installeer ik degene met deze bèta versie volgende week in de 2 aircos op zolder en slaapkamer daar zijn de eisen lager plus dat zijn beide aircos met leegstand modus en de nieuwste van het stel. @LED-Maniak klopt het dan de modules die je voor je vakantie hebt gestuurd inderdaad op de 3.1.4 of 3.1.8 draaien en niet de bèta versie binnenhalen (zeker als ik de update functie uit zet in de interface)?
Verzonden modules draaien standaard 3.1.4, maar het kan zijn dat deze niet altijd willen linken met de externe sensor. Daar is een fix voor gekomen in de firmwares erna.

• Rapheal
Ok top, bedankt voor de bevestiging. Zullen we komende dagen kijken of het beneden verbeterd.

Wat gebeurd er als ik de huidige modules een factory reset geef? Gaan ze dan ook terug naar 3.1.4 of blijft de bèta 3.1.18 er dan toch opstaan?

[ Voor 44% gewijzigd door Rapheal op 28-11-2025 21:55 ]

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste