Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:38
Ik denk eerlijk gezegd dat je de enige bent die hem op 17 zet :+

Wat gebeurt er op 16.5 en 16?

Het wordt hier nooit kouder dan 18-19 dus kan dit zo niet testen.

[ Voor 46% gewijzigd door LED-Maniak op 29-11-2025 20:39 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:39
Gisteren de hele dag op setpoint 20.5 gedraaid en vandaag op 21 om te zien of dat een heel andere karakteristiek geeft, omdat hier en daar wat berichten stonden dat er verschil zou zijn. Ik heb dat zelf niet kunnen constateren en ben heel tevreden met FW v3.1.18.
Hier draait 24/7 de unit (3.5kw) in de woonkamer vanaf 5:00u op 21 graden met een nachtverlaging om 23:00u naar 19 graden, ventilator op stand 3 en klep 45 graden en die op de 1ste verdieping en op zolder (2.5kw) overdag van 8:00u tot 23:00 op 18 graden met de ventilator op stand 1 en klep op 45 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fszsHSqRPMp72KcaGLNw6SD02w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8F0RJ886tebNntm8dVbhTcMu.png?f=user_large

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:32
Rapheal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:27:
[...]

@Siewert
OEM bedoel je de CC mee of...?
Niet helemaal op 17 regelt die eronder en 18 erboven. Ik heb een testje gedaan met een -0.4 offset. Dan schakelt de airco op 17g ipv 16.7 op 17.1 uit, echter doordat de richting van de afwijking tegenovergesteld is verwarmt die boven de 18 graden niet je 0.6 maar 1 graden door boven set point. Maar ik heb het idee de laatste dagen dat ik de enige ben die het opmerkelijk vind dat de afwijking tov setpoint onder 18 vs boven 18 tegenovergesteld werkt 🤔
OEM staat voor Original Equipment Manufacturer.
In Dit geval de standard offset van MHI.

Maar als je vraag nog eens doorlees is mijn antwoord denk ik overbodig geweest.
De huidige regeling is zoals mhi dat bedoelt heeft.
Jij vraagt de airco iets te doen wat mhi in eerste instantie niet tot de mogelijkheden heeft ingebouwd.
Behalve als de optie leedstaandpand hebt.
Die regeling is anders dan verwarmen boven de 18gr wat de standard is van mhi.

Correct me if I'm wrong

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:40
LED-Maniak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:32:

Haha, dan ben ik dus een mooie test case :P wij hebben nooit hoog gestookt..vloerverwarming stond ook nooit hoger dan 18.5-19 hier. Daarnaast is mn vrouw vanuit vroeger gewend een dekentje te pakken ipv verwarming hoger.

Kan ik nog maar met 1 airco testen nu aangezien ik vandaag 3.1.8 module heb omgeruild in 1 van de units. Anders even geduld tot mn airco monteur is geweest en mn slaapkamer aircos zijn voorzien met met de 3.1.18 versie. Dan zal ik 16 proberen voor je

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:40
Siewert schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:36:
[...]

OEM staat voor Original Equipment Manufacturer.
In Dit geval de standard offset van MHI.

Maar als je vraag nog eens doorlees is mijn antwoord denk ik overbodig geweest.
De huidige regeling is zoals mhi dat bedoelt heeft.
Jij vraagt de airco iets te doen wat mhi in eerste instantie niet tot de mogelijkheden heeft ingebouwd.
Behalve als de optie leedstaandpand hebt.
Die regeling is anders dan verwarmen boven de 18gr wat de standard is van mhi.

Correct me if I'm wrong
Het interessante is dus dat mn aircos die modus niet hebben , maar wel onder de 18 iets lijken te doen. Offset van de MHI op de onderkant van de unit heb ik al wel uitgezet ja.

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:01
LED-Maniak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:32:

Ik heb hem 's nachts op 17 graden staan. De airco gaat dan pendelen terwijl de temperatuur varieert tussen 17 en 17,6 graden

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:09
Ik zie bij mij software versie 3.1.15 staan. Hierover zie ik niets vermeld staan. Werkt wel prima overigens. Wat voor versie is dit?

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2PITfVigXYUkSXlEDZKS-jwKhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ekvtx5x5OCtvWpqCoTASkSZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:32
Myth60 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:56:
[...]

Ik heb hem 's nachts op 17 graden staan. De airco gaat dan pendelen terwijl de temperatuur varieert tussen 17 en 17,6 graden
Zou voor de fun dan eens kijken/berekenen wat je warmtevraag in de periode dat je hem op 17gr set.
En dan ook kijken wat de minimale afgifte is van je airco.
Gok (ken je systeem niet) 1graad hoger zet en pendelen minder of helemaal weg is.
Ik heb er in elk geval veel van geleerd van mijn setup.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:39
Rapheal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:54:
@qpman "mis is" vind ik niet de juiste bewoording. Voor onze situatie leek de 3.1.8 beter te werken. Ik heb 2 mhi 3.5 kw units hangen, een in de aanbouw (22m2/ 60m3) koude kant van het huis en een in de woonkamer/keuken ( 30-32 m2/80m3). Deze ruimtes zijn allemaal open en vormen een soort van 1 gecombineerde ruimte. Testen met 1 sensor aan 2 aircos gekoppeld gaven goed resultaat en geen overdreven extra elektra verbruik.
Bijna vol november met de 3.1.8 getest met nachtverlaging van 17 en verwarmen overdag van 18/19 graden wat redelijk goed rond set point stabiel bleef.
Met de 3.1.18 merk ik dat het schakelpunt anders is. 3.1.8 regelde rond de 17 waar de 3.1.18 aansloeg op 16.4 en afsloeg op 16.7. dit ervaarde we bij benedenkomst als de ondergrens. Met verwarmen op bijv set point 18 was het juist andersom en verwarmde die juist door tot 18.5/18.6. Echter door mn opstelling werd het daardoor in de woonkamer nog warmer ≥19.5c. Wij verwarmen altijd relatief leeg waardoor we een vrij smal operating window hebben.

Ook elektra verbruik lijkt hoger te liggen (wel gelimiteerde data, maar met warmere temperatuur en hoger verbruik kun je hier wel een hypothese op vormen).

Maar wat dat betreft zou voor ons de standaard MHI regeling met gebruik van externe sensor ipv interne sensor de boel al voldoende zijn geweest. Afgelopen jaren is ook prima gegaan zonder cc modules. Alleen vanuit mn chemisch technologische achtergrond is sturen op een externe sensor wel altijd beter.
Als je snachts de airco op 17.5 zet ipv 17, dan is je probleem toch opgelost? Dan gaat die dus jiet op 16.4 tot 16.7, maar op 16.9 tot 17.2. Kan je vrouw sochtends lekker onder een kleedje.
En kan jij je andere unit ook updaten naar 3.1.18 en dan niet meer aanzitten. 8)

Trouwens als je denkt dat de airco bij alle weersomstandigheden precies dezelfde temp aanhoud en ook evenveel verbruikt, dan moet je echt je verwachting bijstellen. Bij 7 a 8 en hoger graden buiten gaat hij boven setpoint. Daaronder gaat die onder setpoint.

Als je je airco op de juiste graden insteld als het koud is, heb je het in het voor en na jaar iets warmer. Maar omdat hij dan pendelt en je dan even geen warme lucht over je voelt komen is die extra halve graad niet verkeerd.

Alsndat ook jiet helpt, dan koop je een dunner kleedje voor de warmere dagen. :+

[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 29-11-2025 23:39 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste