ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 26 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Ik denk eerlijk gezegd dat je de enige bent die hem op 17 zet :+

Wat gebeurt er op 16.5 en 16?

Het wordt hier nooit kouder dan 18-19 dus kan dit zo niet testen.

[ Voor 46% gewijzigd door LED-Maniak op 29-11-2025 20:39 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 16:19
Gisteren de hele dag op setpoint 20.5 gedraaid en vandaag op 21 om te zien of dat een heel andere karakteristiek geeft, omdat hier en daar wat berichten stonden dat er verschil zou zijn. Ik heb dat zelf niet kunnen constateren en ben heel tevreden met FW v3.1.18.
Hier draait 24/7 de unit (3.5kw) in de woonkamer vanaf 5:00u op 21 graden met een nachtverlaging om 23:00u naar 19 graden, ventilator op stand 3 en klep 45 graden en die op de 1ste verdieping en op zolder (2.5kw) overdag van 8:00u tot 23:00 op 18 graden met de ventilator op stand 1 en klep op 45 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fszsHSqRPMp72KcaGLNw6SD02w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8F0RJ886tebNntm8dVbhTcMu.png?f=user_large

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-01 11:37
Rapheal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:27:
[...]

@Siewert
OEM bedoel je de CC mee of...?
Niet helemaal op 17 regelt die eronder en 18 erboven. Ik heb een testje gedaan met een -0.4 offset. Dan schakelt de airco op 17g ipv 16.7 op 17.1 uit, echter doordat de richting van de afwijking tegenovergesteld is verwarmt die boven de 18 graden niet je 0.6 maar 1 graden door boven set point. Maar ik heb het idee de laatste dagen dat ik de enige ben die het opmerkelijk vind dat de afwijking tov setpoint onder 18 vs boven 18 tegenovergesteld werkt 🤔
OEM staat voor Original Equipment Manufacturer.
In Dit geval de standard offset van MHI.

Maar als je vraag nog eens doorlees is mijn antwoord denk ik overbodig geweest.
De huidige regeling is zoals mhi dat bedoelt heeft.
Jij vraagt de airco iets te doen wat mhi in eerste instantie niet tot de mogelijkheden heeft ingebouwd.
Behalve als de optie leedstaandpand hebt.
Die regeling is anders dan verwarmen boven de 18gr wat de standard is van mhi.

Correct me if I'm wrong

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:57
LED-Maniak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:32:

Haha, dan ben ik dus een mooie test case :P wij hebben nooit hoog gestookt..vloerverwarming stond ook nooit hoger dan 18.5-19 hier. Daarnaast is mn vrouw vanuit vroeger gewend een dekentje te pakken ipv verwarming hoger.

Kan ik nog maar met 1 airco testen nu aangezien ik vandaag 3.1.8 module heb omgeruild in 1 van de units. Anders even geduld tot mn airco monteur is geweest en mn slaapkamer aircos zijn voorzien met met de 3.1.18 versie. Dan zal ik 16 proberen voor je

• Rapheal
Siewert schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:36:
[...]

OEM staat voor Original Equipment Manufacturer.
In Dit geval de standard offset van MHI.

Maar als je vraag nog eens doorlees is mijn antwoord denk ik overbodig geweest.
De huidige regeling is zoals mhi dat bedoelt heeft.
Jij vraagt de airco iets te doen wat mhi in eerste instantie niet tot de mogelijkheden heeft ingebouwd.
Behalve als de optie leedstaandpand hebt.
Die regeling is anders dan verwarmen boven de 18gr wat de standard is van mhi.

Correct me if I'm wrong
Het interessante is dus dat mn aircos die modus niet hebben , maar wel onder de 18 iets lijken te doen. Offset van de MHI op de onderkant van de unit heb ik al wel uitgezet ja.

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:35
LED-Maniak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:32:

Ik heb hem 's nachts op 17 graden staan. De airco gaat dan pendelen terwijl de temperatuur varieert tussen 17 en 17,6 graden

2x MHI SRK50ZS, Home Assistant, Domoticz en Dashticz

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-01 11:16
Ik zie bij mij software versie 3.1.15 staan. Hierover zie ik niets vermeld staan. Werkt wel prima overigens. Wat voor versie is dit?

• P_W_1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-01 11:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2PITfVigXYUkSXlEDZKS-jwKhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ekvtx5x5OCtvWpqCoTASkSZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Siewert
Myth60 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:56:
[...]

Ik heb hem 's nachts op 17 graden staan. De airco gaat dan pendelen terwijl de temperatuur varieert tussen 17 en 17,6 graden
Zou voor de fun dan eens kijken/berekenen wat je warmtevraag in de periode dat je hem op 17gr set.
En dan ook kijken wat de minimale afgifte is van je airco.
Gok (ken je systeem niet) 1graad hoger zet en pendelen minder of helemaal weg is.
Ik heb er in elk geval veel van geleerd van mijn setup.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Rapheal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:54:
@qpman "mis is" vind ik niet de juiste bewoording. Voor onze situatie leek de 3.1.8 beter te werken. Ik heb 2 mhi 3.5 kw units hangen, een in de aanbouw (22m2/ 60m3) koude kant van het huis en een in de woonkamer/keuken ( 30-32 m2/80m3). Deze ruimtes zijn allemaal open en vormen een soort van 1 gecombineerde ruimte. Testen met 1 sensor aan 2 aircos gekoppeld gaven goed resultaat en geen overdreven extra elektra verbruik.
Bijna vol november met de 3.1.8 getest met nachtverlaging van 17 en verwarmen overdag van 18/19 graden wat redelijk goed rond set point stabiel bleef.
Met de 3.1.18 merk ik dat het schakelpunt anders is. 3.1.8 regelde rond de 17 waar de 3.1.18 aansloeg op 16.4 en afsloeg op 16.7. dit ervaarde we bij benedenkomst als de ondergrens. Met verwarmen op bijv set point 18 was het juist andersom en verwarmde die juist door tot 18.5/18.6. Echter door mn opstelling werd het daardoor in de woonkamer nog warmer ≥19.5c. Wij verwarmen altijd relatief leeg waardoor we een vrij smal operating window hebben.

Ook elektra verbruik lijkt hoger te liggen (wel gelimiteerde data, maar met warmere temperatuur en hoger verbruik kun je hier wel een hypothese op vormen).

Maar wat dat betreft zou voor ons de standaard MHI regeling met gebruik van externe sensor ipv interne sensor de boel al voldoende zijn geweest. Afgelopen jaren is ook prima gegaan zonder cc modules. Alleen vanuit mn chemisch technologische achtergrond is sturen op een externe sensor wel altijd beter.
Als je snachts de airco op 17.5 zet ipv 17, dan is je probleem toch opgelost? Dan gaat die dus jiet op 16.4 tot 16.7, maar op 16.9 tot 17.2. Kan je vrouw sochtends lekker onder een kleedje.
En kan jij je andere unit ook updaten naar 3.1.18 en dan niet meer aanzitten. 8)

Trouwens als je denkt dat de airco bij alle weersomstandigheden precies dezelfde temp aanhoud en ook evenveel verbruikt, dan moet je echt je verwachting bijstellen. Bij 7 a 8 en hoger graden buiten gaat hij boven setpoint. Daaronder gaat die onder setpoint.

Als je je airco op de juiste graden insteld als het koud is, heb je het in het voor en na jaar iets warmer. Maar omdat hij dan pendelt en je dan even geen warme lucht over je voelt komen is die extra halve graad niet verkeerd.

Alsndat ook jiet helpt, dan koop je een dunner kleedje voor de warmere dagen. :+

[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 29-11-2025 23:39 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 19:05
RemmyB83 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:33:
[...]

Volgens mijn was het niets meer dan:
Bij de instellingen van de CC onder het kopje mqtt een naam en wachtwoord maken en de andere mqtt gegevens van HA invoeren.
En vervolgens in HA naar mqtt gaan en nieuw apparaat toevoegen.
Daar zie je de CC en voer je het WW in.
Helaas werkt het niet zo simpel bij mij of ik doe iets gewoon verkeerd ik krijg het gewoon niet voor elkaar :-(

• Rapheal
@xHEMANx dat besef ik me heel goed dat weer van invloed daarop is. Ik verwarm al sinds 2021 met airco's 😉. Dat is denk ik de keerzijde als je nu inzicht hebt in ruimte temperaturen, compressor frequentie, stroomsterkte input enz. Meer data en inzicht in cijfers is niet altijd goed. Als dit niet zichtbaar in de interface was geweest , hadden we niet beter geweten.

Op 17.5 stopt de 3.1.18 op 17.2. Voor ledmaniak zal ik nog 16 en 16.5g uittesten op mn slaapkamer aircos als het iets kouder is. Mijn hypothese blijft dat onder de 18 graden er vreemde(re) dingen gebeuren omdat MHI vast een reden had om dit als ondergrens te pakken.

• xHEMANx
  • Nu online
Rapheal schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:12:
@xHEMANx dat besef ik me heel goed dat weer van invloed daarop is. Ik verwarm al sinds 2021 met airco's 😉. Dat is denk ik de keerzijde als je nu inzicht hebt in ruimte temperaturen, compressor frequentie, stroomsterkte input enz. Meer data en inzicht in cijfers is niet altijd goed. Als dit niet zichtbaar in de interface was geweest , hadden we niet beter geweten.

Op 17.5 stopt de 3.1.18 op 17.2. Voor ledmaniak zal ik nog 16 en 16.5g uittesten op mn slaapkamer aircos als het iets kouder is. Mijn hypothese blijft dat onder de 18 graden er vreemde(re) dingen gebeuren omdat MHI vast een reden had om dit als ondergrens te pakken.
Maar als je dus met 17.5 in 1.1.18 kan nabootsen wat je met 17 in 1.1.8 had, wat is dan precies je wens? Dat je terug wil naar 1.1.8 of nog liever naar 1.1.4?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
ikkeenjij36 schreef op zondag 30 november 2025 @ 03:56:
[...]

Helaas werkt het niet zo simpel bij mij of ik doe iets gewoon verkeerd ik krijg het gewoon niet voor elkaar :-(
Je hebt mqtt al wel helemaal geconfigureerd in HA? Heb je al wel andere apparaten toegevoegd in mqtt? Als je dat niet hebt moet je oa onder het kopje instellingen-> personen-> gebruiker toevoegen. Hoe je dat precies moet doen, kun je beter even op YT bekijken.

Pijnacker Oost/West

• Rapheal
xHEMANx schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:06:
[...]

Maar als je dus met 17.5 in 1.1.18 kan nabootsen wat je met 17 in 1.1.8 had, wat is dan precies je wens? Dat je terug wil naar 1.1.8 of nog liever naar 1.1.4?
Ik heb niet lang op de 3.1.4 gedraaid. Paar dagen, had het wel willen proberen. Je kunt inderdaad eventueel met aantal aanpassingen wellicht het nabootsen om op 17 te draaien, neemt niet weg dat aan de andere kant als ik bijv op 18 wil draaien dat het dan 18.6 wordt in de aanbouw en een nog grotere overshoot in de woonkamer door de opstelling. De 3.1.8 had deze overshoot in deze opstelling duidelijk minder. Als er de bèta 3.1.18 uiteindelijk uit test fase is met een mindere overshoot boven setpoint als dat het duidelijk wordt waarom onder de 18 de 3.1.18 dat schakelpunt anders is dan voorheen,dan wellicht dat ik overga 😊. Echter aangezien ik de enige ben volgens mij die zo laag verwarmt zie ik dit niet zo verder worden onderzocht door Ledmaniak.

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 19:05
RemmyB83 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:49:
[...]

Je hebt mqtt al wel helemaal geconfigureerd in HA? Heb je al wel andere apparaten toegevoegd in mqtt? Als je dat niet hebt moet je oa onder het kopje instellingen-> personen-> gebruiker toevoegen. Hoe je dat precies moet doen, kun je beter even op YT bekijken.
Ik denk het wel,mqtt mosquito geinstalleerd en geprobeerd in te stellen maar helaas sowieso geen automatische ontdekking

• xHEMANx
  • Nu online
Rapheal schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb niet lang op de 3.1.4 gedraaid. Paar dagen, had het wel willen proberen. Je kunt inderdaad eventueel met aantal aanpassingen wellicht het nabootsen om op 17 te draaien, neemt niet weg dat aan de andere kant als ik bijv op 18 wil draaien dat het dan 18.6 wordt in de aanbouw en een nog grotere overshoot in de woonkamer door de opstelling. De 3.1.8 had deze overshoot in deze opstelling duidelijk minder. Als er de bèta 3.1.18 uiteindelijk uit test fase is met een mindere overshoot boven setpoint als dat het duidelijk wordt waarom onder de 18 de 3.1.18 dat schakelpunt anders is dan voorheen,dan wellicht dat ik overga 😊. Echter aangezien ik de enige ben volgens mij die zo laag verwarmt zie ik dit niet zo verder worden onderzocht door Ledmaniak.
Had je eerst op beidde units dezelfde firmware?

Iemand anders zei het eerder volgens mij ook al, als je 2 units hebt met verschillende firmware in 1 ruimte, dan gaat dus 1 unit eerder gas geven dan de ander, omdat die door de firmware anders afgesteld staat. Die unit gaat meer verbruiken en je krijgt voogens mij ook andere gekke situaties? Bv: Ene helft warmer dan andere helft ruimte.

Heb je beidde units op 3.1.18 geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 30-11-2025 12:00 ]

• Rapheal
@xHEMANx beide hebben op 3.1.18 gedraaid en daar voor beide op 3.1.8. precies wat jij beschrijft is de reden dat ik beide op 1 sensor heb zitten.

• Initial G
  • Laatst online: 30-01 16:16
ikkeenjij36 schreef op zondag 30 november 2025 @ 03:56:
[...]

je moet je home assistant inloggegevens invoeren in de cc mqtt settings. De rest stond voor mij al goed vooringevuld. Misschien moet je het juiste lokale (ip) adres voor je HA aanpassen. Alle vinkjes/knopjes aan.

• Myth60
3.1.18: Smart M-Air weektimer werkt niet meer nadat ik setpoint < 17,5 graden heb ingesteld met ClimaControl
Tot voor een paar dagen deed ik de airco 's nachts uit. 's Morgens ging hij automatisch om 6.15 uur aan op 19,5 graden m.b.v. de weektimer in de Smart M-Air app van MHI. Een paar dagen geleden besloot ik om de airco bij het naar bed gaan handmatig op 17 graden te zetten. Sindsdien gaat de airco niet meer automatisch om 6.45 aan. Ik zag in de Smart M-Air app dat de "Leegstaand pand Mode" aanstond. Ik dacht eerst nog dat ik die per ongeluk aan had gezet, hoewel ik me niet kon herinneren dat ik de Smart M-Air app had gebruikt om de temperatuur op 17 graden te zetten bij het naar bed gaan.

Vanmorgen ging de airco weer niet automatisch naar 19,5 graden en stond de "Leegstaand pand Mode" weer aan. Ik heb het net even uitgeprobeerd: met 18 en 17,5 graden gaat het nog goed. Bij 17 graden wordt de "Leegstaand pand Mode" actief.

Ik vermoed dat Led-Maniak deze mode gebruikt om temperaturen onder de 18 graden mogelijk te maken. Helaas werkt de weektimer van Smart M-Air hierdoor niet meer :'(

Het valt trouwens niet mee om de "Leegstaand pand Mode" uit te zetten in de Smart M-Air app. Ik krijg steeds onderstaande melding. Na een aantal keren proberen lukt het eindelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7kxY6xgOM6oD0KRvgWNr3wfU54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GRhlhYvBoLrG44U5OBtdfA2R.png?f=fotoalbum_large

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:07
Toevallig, kreeg deze melding ook, tevens stond de leegstaand mode aan waarbij ik zeker wist deze niet aangezet te hebben. Kon hem trouwens wel uitzetten via de app

• Siewert
Myth60 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:06:
3.1.18: Smart M-Air weektimer werkt niet meer nadat ik setpoint < 17,5 graden heb ingesteld met ClimaControl
Tot voor een paar dagen deed ik de airco 's nachts uit. 's Morgens ging hij automatisch om 6.15 uur aan op 19,5 graden m.b.v. de weektimer in de Smart M-Air app van MHI. Een paar dagen geleden besloot ik om de airco bij het naar bed gaan handmatig op 17 graden te zetten. Sindsdien gaat de airco niet meer automatisch om 6.45 aan. Ik zag in de Smart M-Air app dat de "Leegstaand pand Mode" aanstond. Ik dacht eerst nog dat ik die per ongeluk aan had gezet, hoewel ik me niet kon herinneren dat ik de Smart M-Air app had gebruikt om de temperatuur op 17 graden te zetten bij het naar bed gaan.

Vanmorgen ging de airco weer niet automatisch naar 19,5 graden en stond de "Leegstaand pand Mode" weer aan. Ik heb het net even uitgeprobeerd: met 18 en 17,5 graden gaat het nog goed. Bij 17 graden wordt de "Leegstaand pand Mode" actief.

Ik vermoed dat Led-Maniak deze mode gebruikt om temperaturen onder de 18 graden mogelijk te maken. Helaas werkt de weektimer van Smart M-Air hierdoor niet meer :'(

Het valt trouwens niet mee om de "Leegstaand pand Mode" uit te zetten in de Smart M-Air app. Ik krijg steeds onderstaande melding. Na een aantal keren proberen lukt het eindelijk.

[Afbeelding]
Klopt je signature?
Als je nog steeds Domoticz gebruikt kun je mhi integratie niet gebruiken dan?
Kun je in elke geval heel simpel op de setpoint device timers instellen.
MHI app is sowieso ruk, heb hem nog op de telefoon staan maar gebruik nooit meer.

Klopt. Als je airco leegstaand pand modus ondersteunt en je stelt een temperatuur onder de 18 graden in, dan wordt deze modus aangezet.

Maar mhi heeft laatst ook een update gepushed, de vraag is wat daar precies is veranderd.

Dit is wel precies zoals mhi het bedoeld heeft. <18 kan alleen in leegstaand pand modus.

[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 30-11-2025 15:18 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Myth60
@LED-Maniak: Daar was ik al bang voor ;) . Moet ik maar in Home Assistant of Domoticz de timers instellen. Niet zo handig voor mijn vrouw, maar die bedient de airco toch al nauwelijks :)
@Siewert : Ik zal eens naar de Domoticz MHI integratie kijken. Bedank!

• RemmyB83
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeSVlWCFft0oFwQCC-xrblMdXV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZoWA2TlpxKix32QmFRTcq3M.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk is ook je app in de tussen tijd geupdate.

Edit:
Leegstaand pand van 10 tot 17
Normaal instelbaar van 18 tot 30

[ Voor 7% gewijzigd door RemmyB83 op 30-11-2025 15:54 ]

Pijnacker Oost/West

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
Gisteren mijn eerste MHI-versie binnengekregen, heel erg gaaf @LED-Maniak ! Ben er erg blij mee! Ik kijk uit naar de Daikin-versie in de toekomst aangezien die op mijn thuiskantoor hangt. O-)

Ik kwam wel één [bug | feature] tegen. Mijn draadloze netwerk heeft de SSID Welcome Home!. Echter vindt de webinterface dat een ongeldig SSID, ik denk door het uitroepteken. Je bent de eerste client die dat een probleem vindt, want alle andere clients vinden dit geen probleem. Het is dus daadwerkelijk een geldig SSID. Ik heb nu een extra SSID laten broadcasten zonder het uitroepteken, maar liever haal ik die weer op termijn weg, wellicht kun je ook speciale tekens toestaan in de SSID's? :)

Afbeeldingslocatie: https://pimmeh.org/pimmeh/files/cc_invalid_ssid.jpg

• Rapheal
Gewoon puur uit (duurzaamheid) nieuwsgierigheid; Hebben mensen die al langer op aircos verwarmen inzicht in hun elektraverbruik voor cc modules en nu met cc modules?
Rapheal schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:32:
Gewoon puur uit (duurzaamheid) nieuwsgierigheid; Hebben mensen die al langer op aircos verwarmen inzicht in hun elektraverbruik voor cc modules en nu met cc modules?
Als die data er al is dan gaat die vergelijking al héél snel mank.

• YBJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-01 21:08

YBJ

LED-Maniak schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:33:
[...]

Als die data er al is dan gaat die vergelijking al héél snel mank.
En kun je ook aangeven waarom?

• Rapheal
Waarschijnlijk omdat mensen dan gaan zeggen dat je het per aantal graaddagen moet terug rekenen en zelfs dan moet je voorzichtig zijn omdat factoren zoals windrichting/kracht/luchtvochtigheid/gezondheid en en tig andere factoren meespelen..maar gewoon een grove indicatie is naar mijn inziens goed mogelijk. (Is wel mijn ervaring ieder geval na ruim 4 jaar verwarmen op airco)
Naast dat je uiteraard onder exact dezelfde omstandigheden moet testen moet je ook rekening houden met de temperatuur van de ruimte. Als met interne sensor de airco al snel denkt dat 'het wel prima is' zal hij stoppen met stroom te verbruiken. Maar grote kans dat je ruimte dan niet op temperatuur is. Met beide opstellingen de temperatuur op 21 instellen geeft een heel ander resultaat. Dus je moet naar het totaalplaatje van stroomverbruik+behouden setpoint kijken.
Pimmeh schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:11:
Gisteren mijn eerste MHI-versie binnengekregen, heel erg gaaf @LED-Maniak ! Ben er erg blij mee! Ik kijk uit naar de Daikin-versie in de toekomst aangezien die op mijn thuiskantoor hangt. O-)

Ik kwam wel één [bug | feature] tegen. Mijn draadloze netwerk heeft de SSID Welcome Home!. Echter vindt de webinterface dat een ongeldig SSID, ik denk door het uitroepteken. Je bent de eerste client die dat een probleem vindt, want alle andere clients vinden dit geen probleem. Het is dus daadwerkelijk een geldig SSID. Ik heb nu een extra SSID laten broadcasten zonder het uitroepteken, maar liever haal ik die weer op termijn weg, wellicht kun je ook speciale tekens toestaan in de SSID's? :)

[Afbeelding]
Regex dingetje zie ik idd. Thanks :)

[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 30-11-2025 17:48 ]

• Myth60
RemmyB83 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:32:
[Afbeelding]

Waarschijnlijk is ook je app in de tussen tijd geupdate.

Edit:
Leegstaand pand van 10 tot 17
Normaal instelbaar van 18 tot 30
Ik gebruik inderdaad de nieuwste versie. Ik heb de timers van de Smart M-air uitgezet en timers in Domoticz gezet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIuTOBpMJ9qTaG9TZ01PmD5ogQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uRvT1eCWVkcw2GidrLiNjIf.png?f=fotoalbum_large

Ben wel benieuwd of anderen dit herkennen (onderste grafiek): het 'pingelen' van de fanspeed binnenunit. Gaat om een SRK35ZSX.

Buiten een graadje of 4, dus begrijpelijk dat hij binnen wat harder moet draaien om de boel goed warm te houden. Maar hij loopt de hele avond heen-en-weer te stuiteren tussen 5 en 6 en dat is vrij irritant qua geluid.

Fanspeed 5 (komt overeen met stand 2 via GUI) is qua geluid acceptabel, dat valt wel weg met TV aan. Maar op 6 (stand 3 in GUI) vind ik te lawaaiig. Heb hem op 'auto' staan, dan is hij zelf in control en hoef ik niet na te denken wat hij nodig heeft. Je zou zeggen: zet hem handmatig op stand 2. Maar vannacht toen ik van 21 > 19,5 had teruggezet draaide hij op fanspeed 3 (stand 1 in GUI), dus dan draait hij eigenlijk weer te snel. En mogelijk als het -5 is buiten dat ik hem weer teveel afknijp (stand 4 in GUI is overigens fanspeed 9).

Dit is m'n tweede winter stoken met de airco. Kan mij niet herinneren dat ik dit vorige winter (zonder ClimaControl) ook had. De temperatuur wisselt wat meer (tienden van graden) waardoor de regellus(sen) ook zenuwachtiger worden ofzo lijkt het wel. Technisch werkt het dan ook perfect, gezien hoe strak hij rondom setpoint balanceert. Maar qua gebruikerservaring is het wat minder fijn. Denk dat het meer iets is in de regellogica van de MHI zelf, want met fw. 3.1.8 (en die daarvoor volgens mij ook) had ik het ook al.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2025 21:26 ]

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRxjswRCGya8BnvZwzylbti1y2s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mWNVHoe2ywRlSz9VHy3OtgUe.png?f=fotoalbum_large

Hier overigens nog een bonusplaatje van afgelopen nacht (8°C buiten), toen draaide hij erg laag in vermogen (137-185W, gemiddeld zo'n 170W) op allerlaagste compressorsnelheid (12Hz). Eerst is er een stabiele situatie, en daarna komt hij in een soort regellus van 8-10 min waarbij fanspeed/compressor op-en-neer gaan.

• Siewert
@ThinkPad
Was mij nog niet opgevallen.
Maar draai dan ook in een fixed fan speed icm openhaard functie.
Zal vannacht als ik thuis ben even mijn Domoticz plugin aanpassen om de fan speeds ook te loggen.
En mijn fan ook op auto zetten, kan dus wel even duren voordat ik genoeg data heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Siewert op 30-11-2025 21:34 ]

• RemmyB83
  • Nu online
ThinkPad schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:29:
[Afbeelding]

Hier overigens nog een bonusplaatje van afgelopen nacht (8°C buiten), toen draaide hij erg laag in vermogen (137-185W, gemiddeld zo'n 170W) op allerlaagste compressorsnelheid (12Hz). Eerst is er een stabiele situatie, en daarna komt hij in een soort regellus van 8-10 min waarbij fanspeed/compressor op-en-neer gaan.
Deze is van vandaag met wat vaker aan en uit gaan, vooral aan het einde van de dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owXJgCBiuGpTw840tegp-XO2rts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mjsxo7ZHI8SlIEdl6nNNjKWe.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is van woensdag toen het kouder was, en hij continue kon draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab8y0L0RzVDsFv84vh5VLxuRSsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaqotkXyRtuI2466IBS2K7IC.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

• xHEMANx
  • Nu online
ThinkPad schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:09:
[Afbeelding]

Ben wel benieuwd of anderen dit herkennen (onderste grafiek): het 'pingelen' van de fanspeed binnenunit. Gaat om een SRK35ZSX.

Buiten een graadje of 4, dus begrijpelijk dat hij binnen wat harder moet draaien om de boel goed warm te houden. Maar hij loopt de hele avond heen-en-weer te stuiteren tussen 5 en 6 en dat is vrij irritant qua geluid.

Fanspeed 5 (komt overeen met stand 2 via GUI) is qua geluid acceptabel, dat valt wel weg met TV aan. Maar op 6 (stand 3 in GUI) vind ik te lawaaiig. Heb hem op 'auto' staan, dan is hij zelf in control en hoef ik niet na te denken wat hij nodig heeft. Je zou zeggen: zet hem handmatig op stand 2. Maar vannacht toen ik van 21 > 19,5 had teruggezet draaide hij op fanspeed 3 (stand 1 in GUI), dus dan draait hij eigenlijk weer te snel. En mogelijk als het -5 is buiten dat ik hem weer teveel afknijp (stand 4 in GUI is overigens fanspeed 9).

Dit is m'n tweede winter stoken met de airco. Kan mij niet herinneren dat ik dit vorige winter (zonder ClimaControl) ook had. De temperatuur wisselt wat meer (tienden van graden) waardoor de regellus(sen) ook zenuwachtiger worden ofzo lijkt het wel. Technisch werkt het dan ook perfect, gezien hoe strak hij rondom setpoint balanceert. Maar qua gebruikerservaring is het wat minder fijn. Denk dat het meer iets is in de regellogica van de MHI zelf, want met fw. 3.1.8 (en die daarvoor volgens mij ook) had ik het ook al.
Fan 5 en 6 in de info van de CC? Is dat hetzelfde als de fan 5 en 6 die in je grafiekje staan?

• ThinkPad
xHEMANx schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:59:
[...]

Fan 5 en 6 in de info van de CC? Is dat hetzelfde als de fan 5 en 6 die in je grafiekje staan?
Ik lees de JSON-api uit via Home Assistant.
Gaat dan om het veld iu_fan in http://adresclimacontrol/control
Die waarde is wat ik plot in de grafiek. Is idd dezelfde waarde als wat je bij de CC op het tabje 'Information' ziet staan.

@RemmyB83 Jouw type grafiek is wat slecht leesbaar, maar ik zie wel veel wisselingen.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2025 07:34 ]

• xHEMANx
  • Nu online
ThinkPad schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:27:
[...]

Ik lees de JSON-api uit via Home Assistant.
Gaat dan om het veld iu_fan in http://adresclimacontrol/control
Die waarde is wat ik plot in de grafiek. Is idd dezelfde waarde als wat je bij de CC op het tabje 'Information' ziet staan.

@RemmyB83 Jouw type grafiek is wat slecht leesbaar, maar ik zie wel veel wisselingen.
Ik heb geen mooie grafiekjes. Maar hier staat hij altijd op fan 4. Ook bij 4 graden buiten. Als het nog kouder is gaat hij soms naar fan 5.

Fan 6 dit jaar nog niet gezien, behalve bij een opstart.

Ik heb bagger isolatie, dus het is wel vreemd dat hij bij jou al schakeld tussen 5 en 6.

Owja... Ik heb de batterij maar vervangen, want de "luchtvochtigheid" werd wel erg laag. :+

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 01-12-2025 08:29 ]

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLjig_Vs4UGhIJjjUwqX1UdYjUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zbax5wxtUd8rdgY3v3UCpDfw.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is bij 1 airco (srk25zs-wf) nu de vacant property modus helemaal weg als optie. Ik twijfel nu aan mezelf of hij er eerst wel was, maar volgens google zou het type wel de modus moeten hebben. Dus gok ik dat het er voorheen wel stond.

Heb ik dat juist en weet iemand dan hoe dat kan (eventueel na aanzetten van 15 graden in de heating range)

Of kan het zijn dat hij de modus nooit heeft gehad?
Sommige airco's hebben die optie helemaal niet.
Je ziet hem tijdens het laden van de smart-m app een seconde in beeld en dan verdwijnt hij weer.

SRK25 heeft afhankelijk van het bouwjaar het wel of niet. Je zou de spanning op de airco even kunnen cyclen, dan checked climatecontrol opnieuw of het beschikbaar is voor jouw airco en geeft dit dan door aan de smart-m app.

• RemmyB83
  • Nu online
ThinkPad schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:27:
[...]

Was een screenshot gemaakt met mijn telefoon, hoop dat je hier meer aan hebt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
Gisteren
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-29T23:00:00.000Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T04:15:52.424Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T04:20:28.547Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T04:21:04.487Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,5,2025-11-30T04:21:38.580Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,6,2025-11-30T04:22:11.620Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,7,2025-11-30T04:26:51.396Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,6,2025-11-30T04:32:39.327Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,5,2025-11-30T04:41:56.284Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T04:44:50.670Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T04:56:25.459Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T04:56:56.697Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T05:02:15.061Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T05:03:22.352Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T05:14:20.768Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T06:42:28.014Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T06:43:03.980Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T06:48:16.928Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T06:59:16.560Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T07:32:21.118Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T07:32:57.144Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T07:33:27.253Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T07:37:34.234Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T07:38:07.543Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T07:49:45.468Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T08:26:49.504Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T08:27:25.644Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T08:31:25.267Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T08:32:01.509Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T08:43:38.495Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T08:46:31.959Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T08:48:17.289Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T08:50:35.739Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T08:55:13.967Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T08:59:17.879Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T08:59:54.158Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T09:03:19.744Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T09:09:05.243Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T09:09:41.207Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T09:10:17.341Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T09:10:54.507Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T09:11:30.496Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T09:13:46.745Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T09:20:10.947Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T09:25:23.316Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T09:28:17.806Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T09:30:34.002Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T09:49:41.663Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T09:55:27.881Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T10:02:29.366Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T10:12:52.881Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T10:14:02.298Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T10:15:45.421Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T10:23:20.393Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T10:26:50.837Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T10:34:20.970Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T10:44:13.363Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T10:45:19.832Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T10:47:08.152Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T10:52:56.366Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T10:58:08.351Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T11:05:37.157Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T11:11:25.149Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T11:13:15.392Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T11:13:45.400Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T11:16:38.765Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T11:21:53.554Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T11:25:19.368Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T11:32:18.215Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T11:41:01.554Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T11:42:11.593Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T11:43:54.647Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T11:49:43.387Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T12:01:17.987Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,8,2025-11-30T12:05:22.703Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T12:38:58.257Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T12:43:33.715Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T12:59:15.928Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T13:05:39.705Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T13:33:26.388Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T13:36:21.489Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T13:46:15.434Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T13:47:21.362Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T13:50:13.906Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T13:56:02.195Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T13:56:38.603Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T13:57:14.909Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T14:07:39.095Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T14:11:08.615Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T14:14:00.876Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T14:16:56.662Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T14:17:29.948Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T14:31:25.246Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T14:34:17.767Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T14:42:25.804Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T14:44:48.164Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T14:45:19.277Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T14:47:40.893Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T14:48:11.209Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T14:58:05.029Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T15:02:10.497Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T15:04:27.930Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T15:12:34.712Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T15:15:30.038Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T15:22:28.345Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T15:28:48.341Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T15:34:02.431Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T15:34:34.660Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T15:37:00.168Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T15:39:14.832Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T15:48:34.545Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T15:52:34.473Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T15:55:27.431Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T16:14:39.154Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T16:16:57.687Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T16:29:09.224Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T16:30:49.271Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T16:39:32.433Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T16:43:38.307Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T16:44:08.302Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T16:44:44.466Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T16:47:03.034Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T16:47:39.241Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T16:59:15.158Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T17:10:13.389Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T17:13:06.168Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T17:14:54.374Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T17:17:12.761Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T17:20:07.963Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T17:25:19.957Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T17:25:55.983Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T17:28:12.299Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T17:34:00.851Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T17:34:34.865Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T17:35:10.903Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T17:44:29.998Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T17:51:58.425Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T17:54:53.733Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T17:57:12.577Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T17:58:22.223Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T18:00:42.615Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T18:05:53.024Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T18:06:28.039Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T18:08:46.754Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T18:14:34.403Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T18:15:10.360Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T18:15:46.595Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T18:25:04.982Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T18:34:51.425Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T18:36:39.782Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T18:37:09.878Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T18:38:58.358Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T18:45:20.884Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T18:45:51.940Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T18:51:38.570Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T18:52:50.663Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T18:57:28.445Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T18:58:04.693Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T18:58:38.692Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T19:00:57.990Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T19:01:34.041Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T19:02:43.473Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T19:15:26.030Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T19:16:38.747Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T19:21:51.851Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T19:22:25.049Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T19:24:07.224Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T19:24:44.395Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T19:25:20.381Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T19:37:30.772Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T19:40:56.194Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T19:45:01.953Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T19:45:37.982Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T19:47:55.345Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T19:53:44.793Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T19:54:17.766Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T19:54:53.811Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T20:04:43.332Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T20:09:24.438Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T20:11:43.584Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T20:16:18.454Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T20:22:05.269Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T20:22:41.412Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T20:25:00.802Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T20:30:48.846Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T20:31:58.567Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T20:35:59.924Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T20:36:35.087Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T20:37:11.096Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T20:39:30.260Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T20:44:41.087Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T20:51:41.296Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T20:56:17.882Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T20:59:12.725Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T21:03:52.020Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T21:06:46.419Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T21:18:22.018Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T21:26:26.908Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T21:30:34.382Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T21:39:13.964Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T21:39:44.998Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,1,2025-11-30T21:40:21.068Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T21:53:09.802Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T21:53:43.139Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,2,2025-11-30T21:58:56.488Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T22:02:25.085Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,4,2025-11-30T22:06:26.689Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,3,2025-11-30T22:07:39.447Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,6,2025-11-30T22:08:12.825Z
sensor.climacontrol_woonkamer_cc_iu_fan,0,2025-11-30T22:08:46.112Z

Pijnacker Oost/West

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
wouterk98 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:26:
[Afbeelding]

Bij mij is bij 1 airco (srk25zs-wf) nu de vacant property modus helemaal weg als optie. Ik twijfel nu aan mezelf of hij er eerst wel was, maar volgens google zou het type wel de modus moeten hebben. Dus gok ik dat het er voorheen wel stond.

Heb ik dat juist en weet iemand dan hoe dat kan (eventueel na aanzetten van 15 graden in de heating range)

Of kan het zijn dat hij de modus nooit heeft gehad?
Paar weken geleden srk35zs-wf laten installeren.. Ik heb gewoon vacant property mode.

Ook srk20sz-wf op multisplit laten installeren, ook daar gewoon beschikbaar in de app.

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
Ja ik vond het al gek. Want de andere 2 (35 en 63) hebben het wel. Maar de power cyclen heeft het inderdaad opgelost. De optie staat er nu weer tussen.

Dan is hij dus wellicht verdwenen ergens in het traject van:

Heating range aangepast naar min 15
Verwarmen op 15
Op schema verwarming op 19 vanaf 05.00 uur

Dit allemaal gisteren avond / vannacht .

Geen idee of dit bij meer mensen gebeurt / voor nu belangrijke info is. Maar dan is het hier in ieder geval vastgelegd mocht het idd iets van een bug zijn.

• rudi1960
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 10:30
Nu 5 dagen op de interne sensor gedraaid. Rond 12.30 de externe sensor weer gekoppeld. Zoals elke dag deze tijd de temperatuur met 1 graad verhoogd. Vermogen schakeld direct op naar ca 700w, compressor 70 hz, gevolgd door een defrost. Na de defrost verder, en gelijk loopt de tdsh binnen 20 min naar 130 graden en protection mode. Cc zegt dat de return temp 21 graden is. Externe sensor zegt 21.Externe sensor losgekoppeld, plots blijkt de return temp 24,5 te zijn en geen 21. Hoe kan dit?
rudi1960 schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:54:
Cc zegt dat de return temp 21 graden is. Externe sensor zegt 21.Externe sensor losgekoppeld, plots blijkt de return temp 24,5 te zijn en geen 21. Hoe kan dit?
Omdat de return temperature of de externe sensor is, of de interne sensor in je binnenunit.

Gezien de interne sensor bij het plafond zit(binnen in je binnenunit) zal deze altijd een significant hogere temperatuur weergeven. Dat is het hele doel van de externe sensor.

• rudi1960
LED-Maniak schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:56:
[...]

Omdat de return temperature of de externe sensor is, of de interne sensor in je binnenunit.

Gezien de interne sensor bij het plafond zit(binnen in je binnenunit) zal deze altijd een significant hogere temperatuur weergeven. Dat is het hele doel van de externe sensor.
Ik moet toch de temperatuur met 1 graad kunnen verhogen zonder dat het hele systeem door zijn dak gaat. Op de interne sensor gaat dan alles bi nnen normale waardes, en is het een uurtje later gewoon een graadje warmer.
rudi1960 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:04:
[...]

Ik moet toch de temperatuur met 1 graad kunnen verhogen zonder dat het hele systeem door zijn dak gaat. Op de interne sensor gaat dan alles bi nnen normale waardes, en is het een uurtje later gewoon een graadje warmer.
Hoezo "door zijn dak"? Je systeem verbruikt net zoveel energie als dat je ruimte nodig heeft om op temperatuur te komen.

• ThinkPad
[...]

Wellicht moet je iets specifieker zijn in je bewoording, dan kan @LED-Maniak er ook wat meer mee. Het is mij namelijk niet duidelijk wat je nou probeert te zeggen.

Defrost? Ja, kan best. Heb ik vanochtend ook nog gehad toen de airco op zolder (zonder ClimaControl) flink aan het werk moest. Verder zie ik als de airco (woonkamer) hard aan het werk moet ook wel eens de melding "Current safe control of inverter primary current" of "High pressure protection control". Lijkt mij normaal gedrag, zolang de airco geen foutcodes (lampjes) laat zien geloof ik het wel.

TDSH heb ik hier laatst ook nog zien pieken, in een nacht dat hij elk uur moest defrosten heb ik pieken gezien van 120-150 graden. Geen idee wat voor sensor dit is, maar mijn airco doet het verder prima.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:17
[...]

Misschien draait het systeem met de interne sensor net binnen de grens.
Info over de discharge pipe temperature control :
https://www.achrnews.com/...normal-discharge-pressure

Misschien pas onderhoud uitgevoerd ( met een onjuiste vulling ) ?
Warmtewisselaar vervuild ?

Temperatuur verloopt evenredig met druk. Om de een of andere reden wordt de druk in jouw systeem te hoog !

[ Voor 7% gewijzigd door pjotter1965 op 01-12-2025 14:31 ]

• rudi1960
ThinkPad schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:11:
[...]

Wellicht moet je iets specifieker zijn in je bewoording, dan kan @LED-Maniak er ook wat meer mee. Het is mij namelijk niet duidelijk wat je nou probeert te zeggen.

Defrost? Ja, kan best. Heb ik vanochtend ook nog gehad toen de airco op zolder (zonder ClimaControl) flink aan het werk moest. Verder zie ik als de airco (woonkamer) hard aan het werk moet ook wel eens de melding "Current safe control of inverter primary current" of "High pressure protection control". Lijkt mij normaal gedrag, zolang de airco geen foutcodes (lampjes) laat zien geloof ik het wel.

TDSH heb ik hier laatst ook nog zien pieken, in een nacht dat hij elk uur moest defrosten heb ik pieken gezien van 120-150 graden. Geen idee wat voor sensor dit is, maar mijn airco doet het verder prima.
Deze waarden krijg ik. Protection state Discharge pipe temperature protection control
TDSh 135 gr
Maar goed, ik kan blijkbaar niet overweg met die externe sensor, en wil hier niet alleen maar irritaties opwekken. Ik heb een paar weken meegelezen in het topic, en zie over het algemeen tevreden gebruikers, dus dat ligt bij mij. Voor mij werkt de interne sensor dusdanig dat ik het begrijp en een aangename temperatuur in huis heb.. De cc blijft leuk om te monitoren.

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 19:14
@LED-Maniak, een kleine update van een Panasonic gebruiker:
- Temperatuur in de huiskamer wordt beter en stabieler gehaald; alleen de ingestelde setpoint zorgt er de ene keer voor dat de temperatuur een hele graad hoger wordt dan de andere keer. Ik zie een zaagtand met lange tanden in het verbruik ontstaan op de fase waar de groep op is aangesloten en het verbruik is (zoals verwacht door het nu wel halen van temperatuur) iets hoger.
- De instelling fan automatisch werkt niet; na een korte interval sprint ie op een andere waarde en als ik hem via de panasonic ab of app instel dan wordt ie niet correct weergegeven in de cc.
- Mijn Panasonic units hebben geen links en rechts zwenk functie, en ook een paar andere opties niet. Kunnen deze instelbaar gemaakt worden voor zichtbaarheid?
- in de grafiek zie ik niet terug dat de unit actief is geweest.
- Ik zie frequentie en dergelijke instellingen nergens terug. Zijn die bij Panasonic niet beschikbaar?
rudi1960 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:29:
[...]

Deze waarden krijg ik. Protection state Discharge pipe temperature protection control
TDSh 135 gr
Maar goed, ik kan blijkbaar niet overweg met die externe sensor, en wil hier niet alleen maar irritaties opwekken. Ik heb een paar weken meegelezen in het topic, en zie over het algemeen tevreden gebruikers, dus dat ligt bij mij. Voor mij werkt de interne sensor dusdanig dat ik het begrijp en een aangename temperatuur in huis heb.. De cc blijft leuk om te monitoren.
@rudi1960 Dit komt omdat jouw ruimte een bepaalde warmtevraag heeft. De airco probeert dit met externe sensor zo snel mogelijk te behalen. Als er een bepaalde energie geleverd wordt door je buitenunit en dit houdt lange tijd aan, loopt de temperatuur op. De 'fout'meldingen zijn helemaal niet erg. Dit geeft gewoon aan dat je systeem hard aan het werk is om de energie te leveren die nodig is.

Met de interne sensor zie je dit waarschijnlijk niet omdat het systeem in etappes verwarmd en dus elke keer start en stopt. Dan zie je een lager verbruik en duurt het veel langer voor de ruimte op temperatuur is, maar zal de temperatuur ook meer schommelen en je airco vaker aan- en uitgaan.

Wat je kan proberen is silent mode aan te zetten, dan knijp je het vermogen en gaat het verwarmen langzamer.

Ik hoop dat het zo duidelijker is. :)

• rudi1960
LED-Maniak schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:31:
[...]

@rudi1960 Dit komt omdat jouw ruimte een bepaalde warmtevraag heeft. De airco probeert dit met externe sensor zo snel mogelijk te behalen. Als er een bepaalde energie geleverd wordt door je buitenunit en dit houdt lange tijd aan, loopt de temperatuur op. De 'fout'meldingen zijn helemaal niet erg. Dit geeft gewoon aan dat je systeem hard aan het werk is om de energie te leveren die nodig is.

Met de interne sensor zie je dit waarschijnlijk niet omdat het systeem in etappes verwarmd en dus elke keer start en stopt. Dan zie je een lager verbruik en duurt het veel langer voor de ruimte op temperatuur is, maar zal de temperatuur ook meer schommelen en je airco vaker aan- en uitgaan.

Wat je kan proberen is silent mode aan te zetten, dan knijp je het vermogen en gaat het verwarmen langzamer.

Ik hoop dat het zo duidelijker is. :)
Bedankt voor je reactie😀

• Siewert
@LED-Maniak
Mag ik vragen hoe de fan speed regeling is op de mhi units is geregeld.
Zal mijn vraag proberen uit te leggen.
Stel ik stand 1,2,3 of 4 via AB of WebGui dan zijn dit dan fixed speeds?
Of horen deze ook te moduleren?
Hebben mijn volgende bevindingen te maken met wat @ThinkPad gisteren heeft gemeld.

Het geval is dat als ik "auto kies" de fan speed moduleert zoals verwacht.
Woonkamer komt geleidelijk op temperatuur.

Kies ik Stand 1,2 of 3 dan lijkt wel of hij op de "auto stand" staat.
En moduleert dus zoals je zou verwachten bij de "auto" stand.
Kies ik stand 4 dan blijft hij wel de hele tijd full speed blazen.

De hele nacht heb ik hem om te testen op stand 3 gehad.
Fan speed blijft laag en heel af en toe toert op om al weer snel (binnen 5min) af te toeren met als gevolg dat de hele nacht de airco wel op 244w en 20hz heeft lopen pruttelen maar de temperatuur in de kamer niet kon worden vast gehouden.
Kies ik de "Auto" stand dan is er geen probleem.

Had verwacht naar gelang de temperatuur zou zakken (buiten temp ook) dus meer warmte vraag de airco wel zou op toeren.
Setpoint is in onderstaande screenshot 21gr
En normaliter brengt hij de temperatuur naar 21,5gr en de screenshot zie je dat die weg zakt terwijl de rustig op 20hz en 244w heeft gedraaid.
Enigste screenshot is van de temperatuur helaas.
Andere data is gereset vanwege wat reboots.
Hoop morgen avond met meer data te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFOZyQH5rfqs2EKuzwcutU-dTQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PHdzkFHundM6RBExjbBbWGB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Siewert op 01-12-2025 16:34 ]

• xHEMANx
  • Nu online
Siewert schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:31:
@LED-Maniak
Mag ik vragen hoe de fan speed regeling is op de mhi units is geregeld.
Zal mijn vraag proberen uit te leggen.
Stel ik stand 1,2,3 of 4 via AB of WebGui dan zijn dit dan fixed speeds?
Of horen deze ook te moduleren?
Hebben mijn volgende bevindingen te maken met wat @ThinkPad gisteren heeft gemeld.

Het geval is dat als ik "auto kies" de fan speed moduleert zoals verwacht.
Woonkamer komt geleidelijk op temperatuur.

Kies ik Stand 1,2 of 3 dan lijkt wel of hij op de "auto stand" staat.
En moduleert dus zoals je zou verwachten bij de "auto" stand.
Kies ik stand 4 dan blijft hij wel de hele tijd full speed blazen.

De hele nacht heb ik hem om te testen op stand 3 gehad.
Fan speed blijft laag en heel af en toe toert op om al weer snel (binnen 5min) af te toeren met als gevolg dat de hele nacht de airco wel op 244w en 20hz heeft lopen pruttelen maar de temperatuur in de kamer niet kon worden vast gehouden.
Kies ik de "Auto" stand dan is er geen probleem.

Had verwacht naar gelang de temperatuur zou zakken (buiten temp ook) dus meer warmte vraag de airco wel zou op toeren.
Setpoint is in onderstaande screenshot 21gr
En normaliter brengt hij de temperatuur naar 21,5gr en de screenshot zie je dat die weg zakt terwijl de rustig op 20hz en 244w heeft gedraaid.
Enigste screenshot is van de temperatuur helaas.
Andere data is gereset vanwege wat reboots.
Hoop morgen avond met meer data te komen.

[Afbeelding]
123 moduleren 4 is fixed.

Je moet andersom denken. 1 zorgt ervoor dat hij niet harder gaat dan 1. 2 zoegt ervoor dat hij niet harder gaat dan 2. 3 idem.

Ze gaan dus wel zachter, maar niet harder dan je keuze.

Toch lijkt stand 3 wel iets agressiever te zijn dan gewoon auto stand. Maar hij moduleerd idd terug bij behalen van setpoint.

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 01-12-2025 17:15 ]

• Siewert
xHEMANx schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:14:
[...]

Je moet andersom denken. 1 zorgt ervoor dat hij niet harder gaat dan 1. 2 zoegt ervoor dat hij niet harder gaat dan 2. 3 idem.

Thx.
was even nieuwsgierig, dan gaan ik ga even opzoek naar de goeie instellingen.
Toch vreemd dan stand 3 niet op toert alsmede de unit om de temperatuur vast te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Siewert op 01-12-2025 17:16 ]

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25
Ik heb een LG PC24ST.NSJ 7.0 KW.
Werkt de externe sensor daar ook op?
Ik maak ook gebruik van HA (met MQTT) dus ik wil wel testen.

Convectoren+Jaren70verbouwen aanpassing + HeatMeister (2) + Heatfan, LG-PC24ET, LG-PC12E, Climate Control (2), HA, Jaren70, HR++ glas

• spokey
  • Laatst online: 30-01 16:19
Siewert schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:15:
[...]

Thx.
was even nieuwsgierig, dan gaan ik ga even opzoek naar de goeie instellingen.
Toch vreemd dan stand 3 niet op toert alsmede de unit om de temperatuur vast te houden.
Dat is inderdaad wel apart want ik gebruik 24/7 ventilator stand 3 en daarmee blijft de woonkamer prima op temperatuur, ook ventileert hij dynamisch de hele dag door, soms is hij fluister stil en soms spint hij meer op om de temperatuur te verhogen.
Zie onderstaande screenshots van mijn instellingen en temperatuur de afgelopen 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHXQTtPYNjCZW4XiBdw-iyxWUgM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CNJ0W05ItitGmhoIK1VyBJOz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhQFjSaSqjzqonBoJIgjpfu0bUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X8tUo6sc1LVlkwf64Ca8RzfL.png?f=user_large

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Waarom staat er bij jou silent mode en heb ik die optie niet (3.1.8 fw ?)

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:07
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:53:
[...]

Waarom staat er bij jou silent mode en heb ik die optie niet (3.1.8 fw ?)
Is de nieuwe firmware 3.1.18 welke momenteel in del test fase zit

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 15:31
Ik ben ondertussen van 3.1.7 naar 3.1.8 overgestapt. Is het nog mogelijk om naar 3.1.18 te updaten? Of wachten op release?

• ThinkPad
xHEMANx schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:14:
[...]
Toch lijkt stand 3 wel iets agressiever te zijn dan gewoon auto stand. Maar hij moduleerd idd terug bij behalen van setpoint.
Bij mij (SRK35ZSX) werkt dat niet. Als ik hem op de stand met 3 van de 4 ventilatortjes zet, dan blijft hij op die snelheid. Net een uur lang zo laten draaien, vervolgens zet ik hem op 'auto' en hij zakt gelijk in snelheid. Dat is eerlijk gezegd ook hoe ik zou verwachten dat het werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2025 21:55 ]

• xHEMANx
  • Nu online
ThinkPad schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:49:
[...]

Bij mij (SRK35ZSX) werkt dat niet. Als ik hem op de stand met 3 van de 4 ventilatortjes zet, dan blijft hij op die snelheid. Net een uur lang zo laten draaien, vervolgens zet ik hem op 'auto' en hij zakt gelijk in snelheid. Dat is eerlijk gezegd ook hoe ik zou verwachten dat het werkt.
Als ik hem op 3 zet gaat hij op fan 6 blazen idd. Maar als de ruimte verzadigd is gaat hij naar fan 4. Dat duurt even, want hij moet dan de onderkant van de kamer ook verwarmen. Als ik hem in de tussentijd terug zet op auto, dan gaat hij gelijk terug naar fan 4.

Miss moet je hem langer op 3 zetten voordat hij dus terug moduleerd.

Ben je er al achter waarom hij bij jou steeds op fan 6 springt, met dit weer?

Kirretje schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:08:
Ik ben ondertussen van 3.1.7 naar 3.1.8 overgestapt. Is het nog mogelijk om naar 3.1.18 te updaten? Of wachten op release?
Er zit nog een visueel bugje in de web interface en er moet nog even een uitleg komen bij silent mode, dan gaat ook 3.1.18(Waarschijnlijk 3.2.0 genaamd) online.

• xHEMANx
  • Nu online
Afgelopen dagen op setp 19.5 verwarmt die gewoon heerlijk tussen de 19.5 en 20 graden. Echt nice man!

Die offset is nog nicer. Waar je de sensor ook hangt, je kan hem altijd afstellen op jouw wensen! Heel lekker apparaatje! @LED-Maniak

Owja. Bij adhoc opstart ook geen mega dikke overshoot is ook erg fijn. Daarna zakte die eerder in als een pudding om vervolgens weer een dikke overshoot te doen. Hij zakt nog steeds even als een klein puddinkje, maar hij maakt het geen sauna meer.

Wrs ook veel beter als er straks een keer 0 graden en mist is en de defrosts je om de oren vliegen. Dan kreeg die het hier nooit meer warm eerder, omdat hij alweer in defrost ging voordat hij de overshoot gehaald had.

[ Voor 50% gewijzigd door xHEMANx op 01-12-2025 23:06 ]

rudi1960 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:58:
[...]

Bedankt voor je reactie😀
Nog even als toevoeging die mij zojuist tebinnen schoot:
Deze melding die je kreeg kan ook een gevolg zijn van een te lage fanstand.

Er is dan teveel warmtevraag en te weinig afgifte. Daardoor loopt de temperatuur te hoog op.
Verhoog de fanstand en de temperatuur in de leidingen zal dalen. Je zal dan waarschijnlijk geen foutmelding meer krijgen.

Mocht de fan niet op "auto" staan, zet hem dan op auto.

Eigenlijk moeten dit soort dingen eens in een document komen.. :)

JbRbV schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:22:
Ik heb een LG PC24ST.NSJ 7.0 KW.
Werkt de externe sensor daar ook op?
Ik maak ook gebruik van HA (met MQTT) dus ik wil wel testen.
Jazeker!

Ik moet nog even reageren op je DM.
We hebben de laatste dagen mooie resultaten behaald met de LG modules.

• RemmyB83
  • Nu online
xHEMANx schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:59:
Afgelopen dagen op setp 19.5 verwarmt die gewoon heerlijk tussen de 19.5 en 20 graden. Echt nice man!

Die offset is nog nicer. Waar je de sensor ook hangt, je kan hem altijd afstellen op jouw wensen! Heel lekker apparaatje! @LED-Maniak

Owja. Bij adhoc opstart ook geen mega dikke overshoot is ook erg fijn. Daarna zakte die eerder in als een pudding om vervolgens weer een dikke overshoot te doen. Hij zakt nog steeds even als een klein puddinkje, maar hij maakt het geen sauna meer.

Wrs ook veel beter als er straks een keer 0 graden en mist is en de defrosts je om de oren vliegen. Dan kreeg die het hier nooit meer warm eerder, omdat hij alweer in defrost ging voordat hij de overshoot gehaald had.
@LED-Maniak

Hij zag er hier vandaag ook weer mooi en strak uit. Maar ik hou wel eerst een half graadje extra aan, om het dipje na het opstarten op te vangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m89DQYQDb4PYF7xkfeJpDlsR0CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giAkie2IlK2qHi5SzmOzoV7a.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

Bij echt iedereen zie je deze overshoot. :)

Precies het regelgedrag van MHI. Ik zal er een kleine, conservatieve correctie op maken. Dan schakelt hij nét iets eerder terug.

Voor ad-hoc verwarmers zat ik nog te denken voor een optionele functie waarbij silent mode automatisch wordt ingeschakeld als de delta tussen actueel en setpoint groot is. Dan gaat hij met ~45% aan de slag in plaats van 100%. Dat kan defrosts en schommelingen in het begin voorkomen.

Maar dat is voor later. Wellicht dat iemand zoiets al kan testen met een home assistant integratie? :)

• Siewert
LED-Maniak schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:24:

Precies het regelgedrag van MHI. Ik zal er een kleine, conservatieve correctie op maken. Dan schakelt hij nét iets eerder terug.

Voor ad-hoc verwarmers zat ik nog te denken voor een optionele functie waarbij silent mode automatisch wordt ingeschakeld als de delta tussen actueel en setpoint groot is. Dan gaat hij met ~45% aan de slag in plaats van 100%. Dat kan defrosts en schommelingen in het begin voorkomen.

Maar dat is voor later. Wellicht dat iemand zoiets al kan testen met een home assistant integratie? :)
Even uit nieuwsgierigheid.
Die conservatieve correctie is die echt nodig.
Heb hier geen overshoot bij 24/7 stoken.
Normaliter blijft de kamer temperatuur strak maar dan ook strak op 20,7gr gehouden.
Behalve afgelopen nacht, hoop dat ik het later kan verklaren.
Ik ben bang als je die correctie toepast het hier met een te zware unit nog meer pendelen word.
Klopt dat?

• RemmyB83
  • Nu online

Ik zet in HA door middel van een automation elke ochtend de silentmode uit, vervolgens de fanspeed op auto, 3dauto aan en vervolgens weer silentmode aan. Om de silentmode zo te doen lijkt overbodig, maar als hier de AB is gebruikt heb ik geen garantie dat hij aanstaat. Dus doe ik het nu even zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1A-q1vmDKP8-h1rm_g0NLnsgow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XraoeJ7oK7mr9lBjTARThYc9.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was het opstarten met setpoint 21 en silentmode aan.
Heb toevallig vandaag zo in gesteld dat hij elke 10min een half graadje omhoog gaat. Dus morgenochtend even kijken hoe dat gaat.

Pijnacker Oost/West

• YBJ
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-01 21:08

YBJ

Kan een kleine overshoot ook niet gezien worden als een soort van handige buffer die zich opslaat in muren en meubels? En het zo wat comfortabeler laten voelen?

• rudi1960
LED-Maniak schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:18:
[...]

Nog even als toevoeging die mij zojuist tebinnen schoot:
Deze melding die je kreeg kan ook een gevolg zijn van een te lage fanstand.

Er is dan teveel warmtevraag en te weinig afgifte. Daardoor loopt de temperatuur te hoog op.
Verhoog de fanstand en de temperatuur in de leidingen zal dalen. Je zal dan waarschijnlijk geen foutmelding meer krijgen.

Mocht de fan niet op "auto" staan, zet hem dan op auto.

Eigenlijk moeten dit soort dingen eens in een document komen.. :)
Normaal staat hij op 3, maar ik ga het proberen, dank je😀

• Rapheal

@LED-Maniak ; is het anders niet mogelijk dat je zelf die correctie in kan voeren? Voor sommige huizen wil je wellicht net wat meer overshoot krijgen en bij andere huizen of situaties juist net wat minder. Ik zal je nog DM'en voor de 16 en 16.5 test mbt schakelpunt.

• ThinkPad
YBJ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 02:12:
Kan een kleine overshoot ook niet gezien worden als een soort van handige buffer die zich opslaat in muren en meubels? En het zo wat comfortabeler laten voelen?
Met luchtverwarming heeft dat geen zin. Te weinig warmtemassa. Als ik de airco uitzet dan is het een uur later vaak al een graad gedaald qua temperatuur, terwijl ik een goed geïsoleerd huis heb. Lucht kan weinig warmte bufferen.

@LED-Maniak Liever geen automatische silent mode o.i.d., kan alleen maar voor onvoorspelbaar regelgedrag zorgen. Silent mode werkt bij mij met 3.1.18 ook (nog) niet betrouwbaar om via CC in te schakelen op mijn ZSX zoals ik via DM deelde. Ik moet niet hebben dat het bij -5 ineens niet meer warm wordt. Liep daar laatst met +2 al tegenaan toen silent mode nog aan bleek te staan. Als mensen zoiets willen, dan lekker zelf via HA laten bouwen.

Pas op voor feature creep ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2025 06:47 ]

• xHEMANx
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVVcEINl43ySYB7I86Dn0fkC3aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGUnoDva4n8Xt5dGNWqnFzzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat vol gas. Hij denkt, oh het is lekker warm. Schakeld naar minimaal vermogen. Denkt dan oh het is inmiddels weer te koud, weer aan de bak. En dan stabiliseert hij rustig. (Let niet op 12 uur, dan doet mn vrouw de oven aan en krijg je gependel)

Geen idee hoe je het gat kan overbruggen. Met interne sensor heb je een dikke overshoot, maar die zit boven bij de airco, dus dat merk je niet, gaat als nog te vroeg uit, terwijl het nog koud is in de kamer.

Externe sensor heeft nu maar een kleine overshoot, maar snapt niet dat hij aan het opstarten is en gaat rustig op minimaal vermogen pruttelen, na een flinke opstart boost. Waardoor het super snel weer afkoelt en hij later weer opnieuw flink moet gassen.

Niet super hinderlijk, maar miss kunnen we iets bedenken hoe het iets gelijdelijker gaat?

• xHEMANx
  • Nu online
ThinkPad schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:44:
[...]

Met luchtverwarming heeft dat geen zin. Te weinig warmtemassa. Als ik de airco uitzet dan is het een uur later vaak al een graad gedaald qua temperatuur, terwijl ik een goed geïsoleerd huis heb. Lucht kan weinig warmte bufferen.

@LED-Maniak Liever geen automatische silent mode o.i.d., kan alleen maar voor onvoorspelbaar regelgedrag zorgen. Silent mode werkt bij mij met 3.1.18 ook (nog) niet betrouwbaar om via CC in te schakelen op mijn ZSX zoals ik via DM deelde. Ik moet niet hebben dat het bij -5 ineens niet meer warm wordt. Liep daar laatst met +2 al tegenaan toen silent mode nog aan bleek te staan. Als mensen zoiets willen, dan lekker zelf via HA laten bouwen.

Pas op voor feature creep ;)
Haha ik begrijp je angst. Ergens ben ik nu wel tevreden, en denk ik "niet meer aankomen."

Maar het lijkt me wel leuk om zoiets te testen in de toekomst. Kijken wat er gebeurd. :*)
Een optie om silent op een slimme manier toe te passen. Silent -} temp na zoveel min niet gehaald -} silent off. Of zoiets. :?

Er is vast wel een manier om de opstart iets gelijdelijker te krijgen. Nogmaals no rush @LED-Maniak is alleen maar extra luxe. Cc is inmiddels al erg luxe d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 02-12-2025 07:13 ]

• ThinkPad
Die dip, na de piek, zou je naar mijn idee kunnen voorkomen door rustiger naar je doeltemperatuur toe te werken met een klokprogramma. Elk uur (of 1,5 - 2u afhankelijk van je woningisolatie) een halve graad erbij. Kan ook defrosts schelen met koud weer, want bij volgas wordt de verdamper vrij snel ijskoud natuurlijk.

• xHEMANx
  • Nu online
ThinkPad schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:28:
Die dip, na de piek, zou je naar mijn idee kunnen voorkomen door rustiger naar je doeltemperatuur toe te werken met een klokprogramma. Elk uur (of 1,5 - 2u afhankelijk van je woningisolatie) een halve graad erbij. Kan ook defrosts schelen met koud weer, want bij volgas wordt de verdamper vrij snel ijskoud natuurlijk.
Zal eens proberen in 3 stappen. 18, 19, 19.5.
(Ah bedenk net dat ik geen halve graden kan regelen met mn klokprog🫣) Dat moet dan via de smart air. Lekker omslachtig. |:(

Maar ergens houd ik meer van automatisch dan handmatig (via klok prog). Als ik het schema dan uit wil zetten, moet ik een paar keer vaker klikken. Haha. Wordt mn vinger zo moe van.

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 02-12-2025 07:43 ]

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 19:42
Die overshoot heb ik ook in de ochtend. Persoonlijk vind ik dat niet heel erg, meestal is dat maar voor een half uur tot een uur (afhankelijk van hoe koud het is geweest in de nacht). Heel eerlijk, ik vind het wel lekker ergens, hier start het gezin in de ochtend op rond 7:00 ivm schoolgaande kinderen en dan kom je wel in een erg lekker warme keuken/woonkamer beneden :P. Je zou die overshoot inderdaad kunnen beperken door in stapjes de temp omhoog te werken of je start de eerste uren in silentmode (zeker als je HA of Homey hebt kan je daar wel mooie flows mee maken).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:33

kimjansen

Nu ff niks...

xHEMANx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:41:
[...]

Zal eens proberen in 3 stappen. 18, 19, 19.5.
(Ah bedenk net dat ik geen halve graden kan regelen met mn klokprog🫣) Dat moet dan via de smart air. Lekker omslachtig. |:(

Maar ergens houd ik meer van automatisch dan handmatig (via klok prog). Als ik het schema dan uit wil zetten, moet ik een paar keer vaker klikken. Haha. Wordt mn vinger zo moe van.
Ik weet niet hoe het gedrag is van een MHI, maar bij mijn ME (2x single 1x multi-5) gaat (bij koelen) na 60 minuten de buitenunit pas in zijn regelbereik draaien. Dat wil zeggen: bij vraag gaat hij exact 1 uur vrij serieus aan de bak (levert dan dus meer dan op de verpakking staat) en na 1 uur gaat hij strakker op efficiëntie regelen, ik durf voor de multisplit zelfs te zeggen: tammetjes pruttelen (wel minder verbruik).

Kan me ook wel voorstellen dat elke airco de eerste keer dat hij vraag krijgt zo snel mogelijk naar het setpoint knalt.

Wil maar aangeven: misschien kun je met stapjes iets, maar als de MHI ook zo werkt ga je bij andere omstandigheden extra start-stops krijgen en als de stops lang genoeg duren gaat hij misschien daarna weer dit gedrag vertonen.
Probeer ook eens een uur of anderhalf eerder de airco aan te zetten als je echt wat wilt testen. In plaats van een aanloopje te maken met steeds hogere setpoints.

Maar dit zijn toch wel meer vragen en overwegingen voor in het lucht-lucht topic?

Ik weet niet wat @LED-Maniak in petto heeft voor de ME, maar persoonlijk zit ik niet te wachten op een onrustig systeem als dat een gevolg is van de temperatuur maar binnen +/- 1/2 graad precies proberen te krijgen. Als er te weinig vraag of warmteverlies is heb ik liever dat de airco langer uitschakelt dan elke keer in een korte stoot wat gaat leveren.

Speed kills, but beauty lives forever...

• xHEMANx
  • Nu online
kimjansen schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:22:
[...]

Ik weet niet hoe het gedrag is van een MHI, maar bij mijn ME (2x single 1x multi-5) gaat (bij koelen) na 60 minuten de buitenunit pas in zijn regelbereik draaien. Dat wil zeggen: bij vraag gaat hij exact 1 uur vrij serieus aan de bak (levert dan dus meer dan op de verpakking staat) en na 1 uur gaat hij strakker op efficiëntie regelen, ik durf voor de multisplit zelfs te zeggen: tammetjes pruttelen (wel minder verbruik).

Kan me ook wel voorstellen dat elke airco de eerste keer dat hij vraag krijgt zo snel mogelijk naar het setpoint knalt.

Wil maar aangeven: misschien kun je met stapjes iets, maar als de MHI ook zo werkt ga je bij andere omstandigheden extra start-stops krijgen en als de stops lang genoeg duren gaat hij misschien daarna weer dit gedrag vertonen.
Probeer ook eens een uur of anderhalf eerder de airco aan te zetten als je echt wat wilt testen. In plaats van een aanloopje te maken met steeds hogere setpoints.

Maar dit zijn toch wel meer vragen en overwegingen voor in het lucht-lucht topic?

Ik weet niet wat @LED-Maniak in petto heeft voor de ME, maar persoonlijk zit ik niet te wachten op een onrustig systeem als dat een gevolg is van de temperatuur maar binnen +/- 1/2 graad precies proberen te krijgen. Als er te weinig vraag of warmteverlies is heb ik liever dat de airco langer uitschakelt dan elke keer in een korte stoot wat gaat leveren.
Grappig dat je het over tammetjes hebt en dat Tammert je een tumbs up geeft. 8)

Dat ter zijde. Ik ga morgen toch nog eens een opstart doen op hele graden met een 0.5 offset. Ik heb toch het idee dat hij dan minder schommeld in temp met de opstart. Volgens mij is het morgen wel een aardig soortgelijke droevige dag.

• Siewert
@LED-Maniak
Wat dat gisteren was met het wegvallen van de kamertemperatuur, geen idee.
Heb het afgelopen nacht niet kunnen reproduceren.
Enige verschil is die wellicht de boosdoener was is de buitentemperatuur.
Die was gisteren 3gr en afgelopen nacht de hele nacht redelijk stabiel rond de 6.5gr.
Van 0:00 tot 10:30 een warmte vraag gehad (27/7 stoken) 244w p/u.
Terwijl de airco ongeveer 246w / 250w verbruikt dus kantelpunt voor het pendelen is dichtbij. ;-)
Het pendelen al aardig kunnen verminderen het spelen met ventilatorstand, faan stand en deze redelijk onder controle kunnen gekregen.
Iets langere runs, nu hopen op kouder weer ;-)

Zoals al wat berichten hier verschenen.
Ook ik ben van mening dat silent_mode niet automatisch moet.
Zijn persoonlijke regel dingetjes en ben bang dat het hier verkeerd valt.
Zodra het kouder is en dus meer van mijn airco gevraagd gaat worden kan ik er best handmatig mee testen om te zien wat er gebeurt.
Wat betreft die overschoot is voor een heleboel mensen ook een persoonlijk dingetje.
Hoort bij mijn idee zowieso bij adhoc verwarmen.
Kan mij herinneren dat bij verwarmen met CV dit ook aan de orde was en leerde je mee leven.

Hier wat data van 3.1.18 van 0:00 tot 10:30.
Gewoon rete stabiel geweest.
En je ziet wat LV doet met de temperatuur bij lucht verwarming.

Chart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPrarXiDB14Vme28WKwnEenPHuk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5SiYK26ZcALhM8eslhBttxBg.png?f=user_large

Compressor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Yy8BZd3WEZ33_Q1cfdoQujV6F8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yzfahCYMi1OQs6DfGAWyJvXf.png?f=fotoalbum_large

Verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84eMjD7jMhlPdwM1iTD8LbpE9as=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uc4SzWyey2qkhxQgQc29u6Qz.png?f=fotoalbum_large

Kamertemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjYxIRNNYpexQGwL4EmfE8i__6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKyPd40tXrChakRx9rjeShpx.png?f=fotoalbum_large

Commotie. :)
Het was een suggestie voor optionele sturing. Zeker de helft van de climatecontrol bezitters maakt geen gebruik van home automation en dus zal de cc mogelijk zelf ook wat extra dingen kunnen doen in de toekomst.

Voor komende 3.2.0 gaan er geen nieuwe features bij komen dan al wordt getest.

• Kirretje
korte vraag tussendoor. Heb even gezocht in het topic, maar kon deze variant niet precies vinden.
Gister deed internet vreemd thuis - dus router even van stroom gehad.

WF-RAC pakte vanzelf weer connectie, maar de CC is niet meer benaderbaar via http://heatpump.local

Heb nog geen actie ondernomen, maar wat is de snelste manier? even de airco van stroom en weer erop, of de CC even resetten? Nu niet thuis om zelf wat te proberen, maar dacht: eerst even hier polsen
Kirretje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:32:
korte vraag tussendoor. Heb even gezocht in het topic, maar kon deze variant niet precies vinden.

WF-RAC pakte vanzelf weer connectie, maar de CC is niet meer benaderbaar via http://heatpump.local

Heb nog geen actie ondernomen, maar wat is de snelste manier? even de airco van stroom en weer erop, of de CC even resetten? Nu niet thuis om zelf wat te proberen, maar dacht: eerst even hier polsen
Even stroom er af en er op of even kijken of je hem kan vinden via de portal op de website.
Je router mist door de restart het MDNS record waardoor hij de vertaling naar het juiste IP adres niet meer kan maken.

• xHEMANx
  • Nu online
Kirretje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:32:

Ik moet soms even mn browser afsluiten en herstarten en dan doet hij het weer. Of 30x op refresh drukken. Optie 1 is vaak sneller.

• RemmyB83
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:54:
Commotie. :)
Het was een suggestie voor optionele sturing. Zeker de helft van de climatecontrol bezitters maakt geen gebruik van home automation en dus zal de cc mogelijk zelf ook wat extra dingen kunnen doen in de toekomst.

Voor komende 3.2.0 gaan er geen nieuwe features bij komen dan al wordt getest.
Ik ben het wel met @ThinkPad eens, om op te passen voor feature creep.
Ik heb liever de laatste puntjes op de ï, dan grote stappen met extra features.
-Denk aan het 0,25 onder setpoint bij halve graden.
- dipje opvangen na opstarten(@tammert effect :+ ).

Als ik naar het dipje kijk dan valt mijn het volgende op. Na het opstarten gaat hij altijd naar minimum vermogen tot 0.6c onder setpoint. De lengte in tijd is dus onder andere afhankelijk van de overshoot en je warmteverlies in tijd op minimaal vermogen.
Daarom verwarm ik hier tot 10uur 0,5c hoger dan eigenlijk gewenst, maar wat in praktijk vaak wel goed uitpakt.

Vandaag eerste keer in stapjes opgestart.
Ben er zelf nog niet tevreden mee, omdat hij pas later actief wordt. Ik ga dan ook de eerste 2 stapje er uithalen, en de andere stapje qua tijd langer maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lq5umpJP16Jo5XaMb_YXrxFMSOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHahyJ6rAdOuujo0Dm6Q6RsB.jpg?f=fotoalbum_large
Zie het verschil met gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwJjHVftaS2Im3TuILT1m1amt94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8vmr272xrDeGmRAgsE4BzlR.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

RemmyB83 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:59:
[...]

Ik ben het wel met @ThinkPad eens, om op te passen voor feature creep.
Ik heb liever de laatste puntjes op de ï, dan grote stappen met extra features.
-Denk aan het 0,25 onder setpoint bij halve graden.
- dipje opvangen na opstarten(@tammert effect :+ ).
Je eerste en tweede zin conflicteren een beetje met elkaar.
De hele reden van de optionele sturing gedachte is wat er in je grafiek gebeurt. ;)

• RemmyB83
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:02:
[...]

Je eerste en tweede zin conflicteren een beetje met elkaar.
De hele reden van de optionele sturing gedachte is wat er in je grafiek gebeurt. ;)
Klopt verschil zit in de details😉

Pijnacker Oost/West

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Na veel gedoe hebt ik de cc aan de praat gekregen in de wifi nadat ik het modem opnieuw moest opstarten van wegen onderhoud bij mijn provider .
Toen in het modem gekeken naar geïnstalleerde apparaten , stond daar in eens een warmtepomp tussen .
En dus via dat IP-adres kun ik in de cc komen en tevens is ook de firmware aangepast naar 3,1.8 .
Dank voor de gene die mij geholpen hebben 👌👍

• xHEMANx
  • Nu online
Zit ik net te zeiken over een dipje.

Moet je kijken hoe die vandaag opstart, vol gas en daarna prutteld die gewoon door rond de 3 a 400 watt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MesQEFfJRZh4H0_kK3MIEvb_f-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xs43PLjtUTzNsKs9vnv6OuFU.jpg?f=fotoalbum_large

Bleef wel een tijdje koud in huis. Setp 19.5 zakte af naar 19 graden en bleef daar hangen.

Grafiekje van cc is alweer weg, want kon het niet laten om de airco alweer voor morgen klaar te zetten en heb dus een offset ingesteld. (=Weg grafiek)

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 02-12-2025 14:56 ]

• RemmyB83
  • Nu online
xHEMANx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:55:

Moet je kijken hoe die vandaag opstart, vol gas en daarna prutteld die gewoon door rond de 3 a 400 watt.[Afbeelding]

Bleef wel een tijdje koud in huis. Setp 19.5 zakte af naar 19 graden en bleef daar hangen.

Grafiekje van cc is alweer weg, want kon het niet laten om de airco alweer voor morgen klaar te zetten en heb dus een offset ingesteld. (=Weg grafiek)
Ziet er mooi uit na het opstarten. Maar je dipje wordt nu natuurlijk mooi gecamoufleert door je minimale vermogen. Als het buiten kouder was geweest of je had je setpoint op 21 gezet, dan was je dipje veel beter te zien.
Nu is gok ik rond 10.00 je temperatuur binnen gedaald tot 19, om vervolgens iets beter zijn best te doen.

Pijnacker Oost/West

• Kirretje
xHEMANx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:55:

KNIP tekst en plaatje..... KNIP
Even nieuwsgierig. Wat is je begin temperatuur wanneer jij de airco aanzet? Ik heb zelden dat hij opstart met 1300+ watt

• xHEMANx
  • Nu online
RemmyB83 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:56:
[...]

Ziet er mooi uit na het opstarten. Maar je dipje wordt nu natuurlijk mooi gecamoufleert door je minimale vermogen. Als het buiten kouder was geweest of je had je setpoint op 21 gezet, dan was je dipje veel beter te zien.
Nu is gok ik rond 10.00 je temperatuur binnen gedaald tot 19, om vervolgens iets beter zijn best te doen.
Nah dit was toevallig de eerste keer dat hij gewoon op laag vermogen blijft en er dus geen dip plaatsvond. Normaal ziet het er zo uit. (12 uur is mn vrouw met de oven aan het spelen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVVcEINl43ySYB7I86Dn0fkC3aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGUnoDva4n8Xt5dGNWqnFzzQ.jpg?f=fotoalbum_large

@Kirretje Het wordt hier snachts 16 graden in de woonkamer. :o :o

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 02-12-2025 16:31 ]

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:03

ben

Ik ben nu bijna een week een zeer tevreden gebruiker van een tweetal (MHI) climacontrols, enige wat me bevreemd is dat wanneer je de airco met de afstandsbediening aanzet dit direct in Home assistant zichtbaar is echter wanneer ik de airco met de afstandsbediening uitzet het best wel lang kan duren (ca 2 minuten) voordat deze verandering in Home assistant ook zichtbaar is, dit gaat met de (Hacs) WF-RAC intergratie vele malen sneller.

• Myth60
3.1.18: Silent mode werkt bij mij niet.
Ik heb net de airco op 27 graden gezet. De stroom loopt op tot 8 A. Daarna de silent mode aangezet. Na 5 minuten is de stroom nog steeds 7,7 A.

• qpman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-01 17:59
Myth60 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:47:
3.1.18: Silent mode werkt bij mij niet.
Ik heb net de airco op 27 graden gezet. De stroom loopt op tot 8 A. Daarna de silent mode aangezet. Na 5 minuten is de stroom nog steeds 7,7 A.
Silent mode kicks in only after 10 minutes. Tested on srk63zrw.

• Myth60
Vannacht airco uitgezet. Vanmorgen handmatig weer aangezet met Silent mode aan. De stroom loopt op tot 8,54 A. Ik heb de Silent mode uit- en weer aangezet. Nu loopt de stroom terug naar 5,22 A. Ik heb nog een keer Silent mode uitgezet. De stroom loopt vrijwel onmiddellijk weer op. Na de Silent mode weer aangezet te hebben wordt de stroom weer 5,22 A. Conclusie: Silent mode werkt wel degelijk. Waarom het gisteren en vanmorgen bij het inschakelen niet werkte is mij niet duidelijk.

Pagina: 1 ... 26 ... 38 Laatste