Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Of spelen er nog issues ?
Nu al een maandje met 3.1.8 aan het worstelen
[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 04-12-2025 13:00 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb namelijk nog geen stroom als ze de aircos komen installeren
en ik heb geen zin om daarna de aircos weer open te schroeven als 't niet goed is
[ Voor 18% gewijzigd door WoBBeL op 04-12-2025 13:05 ]
Mooi. Maar wanneer komt de Panasonic versie mét thermometer? Dan kan ie in dat mooie steuntje👍LED-Maniak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:32:
De nieuwe houders zijn binnen.
Ik zet ze nu op de website.
[Afbeelding][Afbeelding]
Zou het mogelijk zijn om de STL files openbaar te maken? Zou leuk zijn dat we ze ook zelf kunnen printen.LED-Maniak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:32:
De nieuwe houders zijn binnen.
Ik zet ze nu op de website.
[Afbeelding][Afbeelding]
De sensor die je bij de ClimaControl kunt meebestellen is een Xiaomi LYWSD03MMC (met firmware aangepast voor gebruik met de ClimaControl). Als je zoekt op Thingiverse 'LYWSD03MMC' dan vind je de wereld aan modellen voor houdertjessamb schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:55:
[...]
Zou het mogelijk zijn om de STL files openbaar te maken? Zou leuk zijn dat we ze ook zelf kunnen printen.
@LED-Maniak Ik sluit me hierbij aan. Hoe gaat het met het oplossen van de fout in de nieuwe batch thermometers die schermweergave vernaggelt?BGFG schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:23:
[...]
Mooi. Maar wanneer komt de Panasonic versie mét thermometer? Dan kan ie in dat mooie steuntje👍
Kun je ook iets vertellen over de foutjes die ik had gevonden?
[ Voor 14% gewijzigd door Raymond Deen op 04-12-2025 16:27 ]
Goede vraag! Ik heb de hardware hier liggen en het werkt ook. Alleen vanwege de issues direct na mijn vakantie met MHI hebben we dit nog niet kunnen uittesten op de airco zelf. Er wordt nog zeker aan gewerkt.BGFG schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:23:
[...]
Mooi. Maar wanneer komt de Panasonic versie mét thermometer? Dan kan ie in dat mooie steuntje👍
Deze niet, maar er zijn online wel wat varianten te vinden.samb schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:55:
[...]
Zou het mogelijk zijn om de STL files openbaar te maken? Zou leuk zijn dat we ze ook zelf kunnen printen.
Ik heb daar sinds gisteren nog geen update over. Het lijkt een 'random' probleem en dat maakt oplossen lastiger.Raymond Deen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:26:
[...]
@LED-Maniak Ik sluit me hierbij aan. Hoe gaat het met het oplossen van de fout in de nieuwe batch thermometers die schermweergave vernaggelt?
Kun je ook iets vertellen over de foutjes die ik had gevonden?
Gister hele dag 350w
Vandaag hele dag 550w
Gister hele dag boven 19.3 graden
Vandaag hele dag 18.7 graden in huis
Merken jullie ook verschil? Of regeld de airco soms gewoon gek? (Of wordt ik gewoon gek? 😵💫)
Ik dacht dit fenomeen eerder ook gehad te hebben, met verlengde interne sensor, dat airco verbruik hoog bleef, terwijl het eigenlijk niet nodig was.
Ik heb het gevoel dat dit komt omdat de sensor te weinig in de flow hangt of te ver van de airco hangt, maar weet het niet zeker alleen op mijn eigen data.
Het lijkt er nl op dat hij vandaag prima op 350 had kunnen draaien de hele dag. Want na koken, ofwel een temp schommel, kan hij ineens wel met 350w de kamer boven de 19c houden.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 61% gewijzigd door xHEMANx op 04-12-2025 20:13 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik had het idee dat het vergelijkbaar weer was. Stel dat het 1 graad kouder was, dan nog zou die normaal geen 550w trekken met 7 of 8 graden.renzo4000 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:13:
Het is vandaag ook weer kouder dan gisteren, dus dat is niet zo gek. Hier was het gisteren ongeveer 2 graden warmer.
Kan iemand bevestigen dat hij / zii flink meer verbruik heeft vandaag?
Vind ik intressant, want dan weet ik of ik de sensor toch weer een ander plekje moet geven of niet.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Mocht hij meer verbruiken doordat de sensor verkeerd zou staan, dan merk je dat toch wel aan de temperatuur in huis? Deze moet dan warmer zijn dan anders, als het niet warmer is in de kamer, dan heeft je ruimte dit wattage nodig om de ruimte op temperatuur te houdenxHEMANx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:27:
[...]
Ik had het idee dat het vergelijkbaar weer was. Stel dat het 1 graad kouder was, dan nog zou die normaal geen 550w trekken met 7 of 8 graden.
Vind ik intressant, want dan weet ik of ik de sensor toch weer een ander plekje moet geven of niet.
Het is hier 4gr kouder dan gisteren.xHEMANx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:27:
[...]
Ik had het idee dat het vergelijkbaar weer was. Stel dat het 1 graad kouder was, dan nog zou die normaal geen 550w trekken met 7 of 8 graden.
Gisteren een warmte vraag van 292w gemiddeld over 24uur.
Dag is nog niet om maar zit nu op 271w gemiddeld.
Enige verschil een paar uurtjes zon ipv grijs weer.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Dat zou je logischerwijs wel denken.nico_09 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:31:
[...]
Mocht hij meer verbruiken doordat de sensor verkeerd zou staan, dan merk je dat toch wel aan de temperatuur in huis? Deze moet dan warmer zijn dan anders, als het niet warmer is in de kamer, dan heeft je ruimte dit wattage nodig om de ruimte op temperatuur te houden
Eerder met een verlengde sensor aan de andere kant van de kamer liet ik de airco via automation om 12 uur 1 minuut een fan stand hoger draaien, omdat hij anders vaak in een hoge wattage bleef hangen. Na de 1 min ging hij de rest can de dag verder op een lagere wattage en de temp in huis bleef ook nagenoeg gelijk.
Daarom heb ik data van anderen nodig, want als anderen vandaag ook meer verbruik hebben, maak ik me zorgen (dat dit fenomeen zich nu weer voordoet) om niks.
[ Voor 31% gewijzigd door xHEMANx op 04-12-2025 21:01 ]
Data van anderen gaat niet werken.xHEMANx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:56:
[...]
Dat zou je logischerwijs wel denken.
Daarom heb ik data van anderen nodig.
Is echt appels en peren vergelijken.
Elke woning is ander, al zou je de buurman begane met een identiek systeem en de zelfde woning.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Als jij hem vandaag en gister de hele dag op dezelfde setpoint hebt staan, met dezelfde unit, in precies hetzelfde huis, dan zie je toch of je meer of minder verbruikt hebt? Tenzij je de hele dag de buitendeur open hebt laten staan, dan is het appels met appels vergelijken. 😊Siewert schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:00:
[...]
Data van anderen gaat niet werken.
Is echt appels en peren vergelijken.
Elke woning is ander, al zou je de buurman begane met een identiek systeem en de zelfde woning.
Maar ik vroeg eigenlijk alleen of mensen zo lief wilden zijn om hun data met me te delen, zodat ik mn sensor zo optimaal kan plaatsen. Mag ook in PM.
[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 04-12-2025 21:08 ]
/f/image/dA8kqm089eEX3WL4NoXb4Dmd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/f6vZKo3j72n3fZUJo78L003t.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SkuHZ87Sc4Q74oGK5vKWcC1A.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/62pO7NzSDZR3MR521T3rCaA8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oyZf7PL12GhOhJ80PLJ6t335.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yVuhzFzdC3P68FaoxN855qbi.jpg?f=fotoalbum_tile)